Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik heb een vergelijkbare machine en de beluchtingsrol gebruik ik niet meer. Voor echt goed beluchten gaat het niet diep genoeg en voor het verticuteren kan je veel beter de messen gebruiken.Shwan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:20:
Begrijp ik verkeerd wat dit ding doet? Graag jullie advies.
Als je echt alleen mos wil weghalen en niet zo rigoreus wil verticuteren dan zou je die beluchtingsrol kunnen gebruiken is mijn ervaring maar ik de praktijk doe ik dat zelf dus niet.
[ Voor 4% gewijzigd door CMos op 23-03-2025 12:18 ]
Kruiden zijn interessant @Yaksa nog ietd waar ik rekening mee moet houden? Bepaalde soort van het kruid? We hebben bijv. Tijm gehad maar dat was in de winter niks. Heel fijne /kleine blaadjes. Kan Salie met Bieslook en tijm bij elkaar? Ook leuk voor de kinderen.
Maagdenpalm ook prima.Bedekt goed en heeft ook paarse bloemen. Het zou leuk zijn als er iets een beetje over de rand kan groeien. Geeft deze minder zaden af dan zenegroen?
[ Voor 13% gewijzigd door Draakje5 op 23-03-2025 13:01 ]
Qua kruiden kan zowat alles bij elkaar. Er zit wel wat verschil in, de een is wat meer mediterraan 'aangelegd' dan de anders. Tijm heb je in heel veel soorten, een goede tuinplantenkweker kan je daar advies in geven. En op internet is er wel het e.e.a. te vinden over kruidentuintjes, o.a. hier. Voor de kinderen is stevia (suikerplant) en de dropplant wel leuk, kunnen ze echte smaken proeven. Hou er wel rekening mee dat (zoals ik het zie op de foto) dat je planten kiest die tegen een wat drogere grond kunnen. Of wat vaker water geven, maar dat blijf je met verhoogde borders waarschijnlijk toch wel doen.Draakje5 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:57:
Bedankt voor de tips. Veelal paarse bloeiers en dat komt goed uit want de andere border is ook paars/wit.
Kruiden zijn interessant @Yaksa nog ietd waar ik rekening mee moet houden? Bepaalde soort van het kruid? We hebben bijv. Tijm gehad maar dat was in de winter niks. Heel fijne /kleine blaadjes. Kan Salie met Bieslook en tijm bij elkaar? Ook leuk voor de kinderen.
Maagdenpalm ook prima.Bedekt goed en heeft ook paarse bloemen. Het zou leuk zijn als er iets een beetje over de rand kan groeien. Geeft deze minder zaden af dan zenegroen?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Zal inderdaad een kwestie van de lange adem worden. Gisteren twee uur bezig geweest voor eén emmer schoon grind. Ga voor de volgende keren wat gaten boren in de onderkant van de emmer, hopelijk krijg ik op die manier het zand er uit. Dan alleen de takken en eikels er nog uit filteren.Yaksa schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:28:
[...]
Dat is lastig (weet ik uit ervaring). Maar zeven kan wel, mits het goed droog is. Ik gebruik zelf een groot vierkant zeef (model bollenzeef) met een maaswijdte van 7 of 8 mm. En onbegonnen werk bestaat niet, je moet er gewoon aan beginnen, elke dag een meter en dan ben je met een week klaar.
Ik heb ook wel eens een McGyver oplossing gezien waar iemand een oude cementmolen gebruikte om het grind te wassen door in die molen aan de onderzijde wat gaten te boren waar het grind net niet door heen viel. Halve kruiwagen smerig grind er in, tuinslang erboven, een kwartiertje laten draaien en het grind kwam er schoon uit.
Heb je een kruiwagen? Dan deze vol water laten lopen en emmer voor emmer het grind met de (droge) takken en eikels in kieperen. De takken en de eikels blijven drijven en kun je van de bovenkant skimmen. Dan met een ruwe bezem het grind reinigen. Hou je alleen schoon zand en grind over.Eijsbeer schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:09:
[...]Zal inderdaad een kwestie van de lange adem worden. Gisteren twee uur bezig geweest voor eén emmer schoon grind. Ga voor de volgende keren wat gaten boren in de onderkant van de emmer, hopelijk krijg ik op die manier het zand er uit. Dan alleen de takken en eikels er nog uit filteren.
Maar mijn tip met het grote bollenzeef werkt sneller; zeef op kruiwagen leggen, grind er in scheppen (ongeveer 4 batsen vol) en schudden maar. Zand en zooi valt door het zeef en het lichte materiaal (eikels en takjes) komen bovenop het grind te liggen door het schudden, dat kun je er dan zo af halen.
Weet iemand een adres om grote hoeveelheden in te kunnen kopen?
Ja, je begrijpt dat verkeerd.Shwan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:20:
Beste groene maten,
Ik heb een nieuwe Makita UV3600 verticurteerder en een bijbehorende ontluchtingsrol erbij gekocht.
Begrijp ik verkeerd wat dit ding doet? Graag jullie advies.
Ontluchten doe je bij de centrale verwarming of je remmen, met een sleuteltje.
De rol is een ontmosser, en geen beluchter of beluchtingsrol.
Al staat het wel geadverteerd als beluchtingsrol bij veel fabrikanten.

De verticuteerrol snijdt wat meer recht door, de ontmosser trekt echt het mos/vilt tussen het gras uit.
Beide rollen zorgen voor meer lucht in de bovenlaag door het vilt te verwijderen, maar beluchten doe je met een beluchtingsroller die rechte spikes er op heeft of met een machine die pluggen trekt/snijdt. Met een riek steken kan natuurlijk ook. Maar beluchten doe je om dichtgeslagen grond dieper lucht te geven.
Ontmossen hoeft niet zo diep, als het net de grond raakt is dat diep zat, geldt eigenlijk ook voor verticuteren.
Dat hoeft ook niet zo diep, zodra je de bovenste wortels raakt zal het gras reageren door extra te groeien.
De vierkante blokjes zien er mooi uit, maar imo net te diep, al groeit dat prima weer terug.
Wel een moment om voeding te geven. Al doe je dat, kalk en mest, eigenlijk minimaal een week voordat je gaat verticuteren/ontmossen zodat je gras een spurtje trekt.
[ Voor 67% gewijzigd door Teijgetje op 24-03-2025 00:00 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Op de site van Makita zie ik bij een soortgelijke afbeelding ook de omschrijving "verticuteer wals" staan, en geen beluchter inderdaad.Teijgetje schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:33:
[...]
Ja, je begrijpt dat verkeerd.
Ontluchten doe je bij de centrale verwarming of je remmen.![]()
https://www.makita.nl/art...erticuteerwals-36-cm.html
Flickr PSN ID= cheironnl
Hier heb ik met 4 balken en een oude rol kippengaas een zeef gemaaktEijsbeer schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:18:
Ik ben begonnen aan een grootschalige verbouwing van de achtertuin en ben toegekomen aan een vervelend klusje: in totaal heb ik zo’n 7m2 aan grind, wat voor een aanzienlijk deel bestaat uit aarde, takken en eikels. Gisteren ben ik met een zeef aan de slag geweest, maar dit schiet voor geen meter op. Iemand nog tips hoe ik een beetje efficiënt het grind van de rest kan scheiden?
Deze in de hoeken op wat stenen laten rusten, grind erop en de slang erop.
maar het blijft een ... klus
Dank hiervoor, verklaart de boel. Ik ben misleid door hoe het geadverteerd is op de website waar ik het gekocht heb.Teijgetje schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:33:
[...]
Ja, je begrijpt dat verkeerd.
Ontluchten doe je bij de centrale verwarming of je remmen, met een sleuteltje.![]()
Al staat het wel geadverteerd als beluchtingsrol bij veel fabrikanten.![]()
De verticuteerrol snijdt wat meer recht door, de ontmosser trekt echt het mos/vilt tussen het gras uit.
Beide rollen zorgen voor meer lucht in de bovenlaag door het vilt te verwijderen, maar beluchten doe je met een beluchtingsroller die rechte spikes er op heeft of met een machine die pluggen trekt/snijdt. Met een riek steken kan natuurlijk ook. Maar beluchten doe je om dichtgeslagen grond dieper lucht te geven.
Ontmossen hoeft niet zo diep, als het net de grond raakt is dat diep zat, geldt eigenlijk ook voor verticuteren.
Dat hoeft ook niet zo diep, zodra je de bovenste wortels raakt zal het gras reageren door extra te groeien.
De vierkante blokjes zien er mooi uit, maar imo net te diep, al groeit dat prima weer terug.
Wel een moment om voeding te geven. Al doe je dat, kalk en mest, eigenlijk minimaal een week voordat je gaat verticuteren/ontmossen zodat je gras een spurtje trekt.
Misschien had ik daar moeten kijken. Maar als je hier kijkt dan snap je mijn verwarring:cheiron schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:47:
[...]
Op de site van Makita zie ik bij een soortgelijke afbeelding ook de omschrijving "verticuteer wals" staan, en geen beluchter inderdaad.
https://www.makita.nl/art...erticuteerwals-36-cm.html
Makita 652024750 Ontluchtingsrol voor UV3600 Verticuteermachine
Makita Beluchtingswals 36cm voor UV3600
Desondanks zal ik 'm houden. Retourneren geeft weer verzendkosten en gedoe, dan neem ik maar die €20 euro teveel betaald voor lief. Maar wel jammer.
Rolzeef huren / beunen op een betonmixer met een oude oliedrum en kippengaasEijsbeer schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:18:
Ik ben begonnen aan een grootschalige verbouwing van de achtertuin en ben toegekomen aan een vervelend klusje: in totaal heb ik zo’n 7m2 aan grind, wat voor een aanzienlijk deel bestaat uit aarde, takken en eikels. Gisteren ben ik met een zeef aan de slag geweest, maar dit schiet voor geen meter op. Iemand nog tips hoe ik een beetje efficiënt het grind van de rest kan scheiden?
https://www.nuverhuur.nl/product/grondzeef/
Voor die klus heb ik een schudzeef gemaakt, aangedreven door een oude decoupeerzaag. Het idee heb ik van YT gehaald. zijn nog wel meer leuke ideeen te vinden.Eijsbeer schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:18:
Dit is een foto van het prototype. Daar heb ik in de loop van de tijd nog h.e.e.a. aan verbeterd. O.a. het kippengaas vervangen door geperforeerd alu plaat in twee gatwijdten boven elkaar. Dan zit de zeef niet zo snel verstopt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oBKHchvxfCssKGEDXGwgCMWh.jpg?f=user_large)
De eerste decoupeerzaag heeft het niet lang uitgehouden en ben inmiddels ook aan de tweede elchaepo Hornbach huismerk toe. Maar ik heb er al minstens 250 m2 grind mee gezeefd in de afgelopen 10 jaar.
Nadeel van die rolzeef hierboven is dat er nog een hoop zand naast de kruiwagen valt en dat je het vuile grind hoog moet opgooien.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
:strip_exif()/f/image/yiQWHtmemMUwR2FJn7OwWTZM.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn tuin grenst aan de achterzijde aan een speeltuin. Tussen de speeltuin en mijn tuin staat een gaas hekwerk (rode lijn). Mijn tuin heeft links en rechts een tuin muur en aan de achterzijde tussen de twee muren staat de schutting (bruine lijn) die op instorten staat. Tussen schutting en gaas hekwerk is nog een klein stukje "niemandsland". Ongeveer 20-30 cm. Precies in dat stukje staat een boom (groene rondje). Zo'n 5-6 meter hoog schat ik en stam 20-25cm doorsnede. Deze staat precies op de plek waar ook een paal van mijn schutting staat, en die is dan ook door de boom weggedrukt.
Als ik een nieuwe schutting wil plaatsen en die netjes in lijn wil hebben, zal de boom weg moeten. Echter geen idee of die nou van mij of van de gemeente (eigenaar speeltuin) is.
Het blauwe vlak is een geplande overkapping. De achterzijde van de tuin loopt schuin (iets minder extreem als in het plaatje, zo'n 80cm op 8 meter breedte denk ik). Ik wil de overkapping vrij houden van de erfgrens achter, zodat ik overal nog goed bij kan voor onderhoud.
Ik zit er nu mee wat te doen:
- Boom kappen (wellicht eerst bij gemeente checken van wie die nou is, maar dat kan ook wel weer lang duren wellicht..). Voordeel: schutting kan op de erfgrens. Nadeel: veel werk (boom + kluit moet eruit) en de boom weg vind ik ook wel zonde (geeft ook privacy in de tuin).
- Stukje tuin opofferen en de schutting wat verder terug plaatsen en zo de boom de ruimte geven.
- Geen schutting plaatsen maar een haag. Het gaas hek zorgt voor afscheiding, en meer groen is altijd goed. Maar is er een haag die zou willen groeien in wat straks de schaduw van de overkapping is. Ook moeilijk qua onderhoud aan de speeltuin kant.
Wellicht iemand nog betere ideeen?
Is me onduidelijk of er een deur in de schutting zit waar je vaak doorheen wilt? Maar als dat niet het geval is, wat ik zou doen als ik je plaatje zie is denk ik twee kleine panelen van het zelfde materiaal als de overkapping laten maken en het niemandsland tussen de buren en jouw overkapping al afsluiten aan de voorkant. Dus zo (maar dan 90 graden gedraaid)
..... ____________
___| overkapping |__
Je kan de panelen ook heel iets terug ipv in lijn zetten voor een wat speelser effect. Als je de panelen dan zodanig met haken onzichtbaar aan de achterkant oid "ophangt" kan je ze eenvoudig eruit tillen bij onderhoud als je achter de overkapping moet zijn.
Maar goed idee wel inderdaad! In plaats van over de volle breedte een nieuwe schutting te plaatsen en die vervolgens weer aan het zicht te onttrekken met een overkapping, kan ik ook inderdaad links en rechts naast de overkapping doortrekken.. Zou zelfs aan 1 kant er een deur in kunnen maken om er makkelijk achter te kunnen komen.
Zoiets dan dus:
:strip_exif()/f/image/Hv8dkuTCPJQBTdqHU1c9YEu6.png?f=user_large)
Zou in lijn met voorkant, achterkant of ergens ertussen in kunnen.
Thnx!
Je weet wel de exacte erfgrens?
Ik zou eerst in de APV kijken hoe ver bomen van de erfgrens af moeten staan, waarschijnlijk is het een zaailing.
Dan kijken met de speeltuin en overleggen over de boom.
Als hij onrechtmatig staat en je wilt hem toch behouden, bv voor schaduw of zichtbelemmering, dan kun je een haag van Laurierkers plaatsen, dat geeft de boom vrijheid en dat doet het in de schaduw.
De speeltuin kan hem snoeien "op" hun gaashek, maar voor jou zit daar natuurlijk ook meer werk aan dan aan een schutting.
Er zijn meer haagplanten die het in de schaduw prima doen.
En waarom de overkapping recht? Aan een kant verlies je net zoveel tuin als de overkapping diep is door hem recht te zetten. Misschien een berghok er achter van maken anders?
[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 26-03-2025 10:48 ]
Exacte erfgrens weet ik niet. Zou inderdaad een zaailing kunnen zijn die daar jarenlang tussen gaas en schutting zijn gang heeft kunnen gaan. Groeit, ook bij andere buren, wel meer planten tussen.Teijgetje schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:40:
@krietjur
Je weet wel de exacte erfgrens?
Ik zou eerst in de APV kijken hoe ver bomen van de erfgrens af moeten staan, waarschijnlijk is het een zaailing.
Dan kijken met de speeltuin en overleggen over de boom.
Als hij onrechtmatig staat en je wilt hem toch behouden, bv voor schaduw of zichtbelemmering, dan kun je een haag van Laurierkers plaatsen, dat geeft de boom vrijheid en dat doet het in de schaduw.
De speeltuin kan hem snoeien "op" hun gaashek, maar voor jou zit daar natuurlijk ook meer werk aan dan aan een schutting.
Er zijn meer haagplanten die het in de schaduw prima doen.
En waarom de overkapping recht? Aan een kant verlies je net zoveel tuin als de overkapping diep is door hem recht te zetten. Misschien een berghok er achter van maken anders?
Op zich zou ik de boom voor het zicht wel willen behouden. In de speeltuin staat ook nog een buurtcentrum, de boom blokkeert die een beetje zodra hij het blad zit. Bedankt voor de tip met haagplanten voor de schaduw. Extra werk qua snoeien vind ik niet erg, ik hou van tuinieren en doel van de tuinverbouwing is juist extra groen toevoegen. Moet alleen m'n vrouw overtuigen daarin, die ziet een haag wat minder zitten geloof ik
ik heb wel gespeeld met het idee om de overkapping schuin te zetten, maar dat voelde toch vreemd aan vond ik. Het plaatje is overigens niet op schaal, de verloren ruimte is op het diepste punt zo'n 80-90 cm. Overkapping zal 3-3,5 meter diep worden. Ruimte achter de overkapping kan ik wel gebruiken om wat dingetjes uit het zicht te zetten zoals een kruiwagen, zakken potgrond etc. Misschien maak ik er inderdaad een klein berghok of afdakje voor. De tuin is diep genoeg (ca. 30 meter), dus ik mist dat stukje grond niet heel erg.
:strip_exif()/f/image/YCda1Z5RMUwd2R290KlAxi87.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U0TwBBFOMPU2xZAi2ioFUyky.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze prachtige, grote blauwe regen staat in mijn nieuwe voortuin. Is volgens mij in geen jaren gesnoeid, dus er zit sowieso veel dood hout in. Maar: ook de stam lijkt me érg droog. Durf niet zo goed in de stammen te knippen..
Nu is de tijd om dat te gaan ontdekken; komen er al kleine knoppen? onze blauwe regen ziet er 's winters vergelijkbaar uit, maar in het voorjaar en de zomer wordt het een grote bladerenprachtacehighhugo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:03:
Dit lijkt me echt de perfecte plek voor een simpele vraag, namelijk: is deze blauwe regen dood?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze prachtige, grote blauwe regen staat in mijn nieuwe voortuin. Is volgens mij in geen jaren gesnoeid, dus er zit sowieso veel dood hout in. Maar: ook de stam lijkt me érg droog. Durf niet zo goed in de stammen te knippen..
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Direct naast huis zit een park dus geen buren oid waar ik gedonder mee kijg.
Volgens mij zie ik hier al de eerste bloesems uitlopen... Dus nee, niet doodacehighhugo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:03:
Dit lijkt me echt de perfecte plek voor een simpele vraag, namelijk: is deze blauwe regen dood?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qSzCJh7vZUoiwuFIufqAAyNt.jpg?f=user_large)
Blauwe regens kunnen volgens mij niet dood. Maar er zouden nu wel knoppen moeten komen. Breek een stukje tak af, is het nog sappig van binnen? Buigt het nog of breekt het gelijk?acehighhugo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:03:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik zie helaas nog helemaal niks. Zou ik het dode hout nog weg kunnen of moeten snoeien, denk je? Of beter even afwachten?Sjoerdfoto schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:15:
[...]
Nu is de tijd om dat te gaan ontdekken; komen er al kleine knoppen? onze blauwe regen ziet er 's winters vergelijkbaar uit, maar in het voorjaar en de zomer wordt het een grote bladerenpracht
De takken breken tot nu toe allemaal gelijk, zijn echt dood. De stammen durf ik niet zo goed te breken. Maar misschien is het beter er toch eentje te proberen dan..No Hands schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:06:
[...]
Blauwe regens kunnen volgens mij niet dood. Maar er zouden nu wel knoppen moeten komen. Breek een stukje tak af, is het nog sappig van binnen? Buigt het nog of breekt het gelijk?
[ Voor 34% gewijzigd door acehighhugo op 27-03-2025 10:07 ]
Niemandsland bestaat volgens mij niet meer in Nederland. Al op kadastralekaart.com ofzo gekeken of het daar duidelijker wordt?krietjur schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:11:
Ik wil dit jaar mijn tuin gaan aanpakken. 1 van de dingen die moet gebeuren is het vervangen van een schutting die op instorten staat. Hieronder een klein overzichtje:
[Afbeelding]
Mijn tuin grenst aan de achterzijde aan een speeltuin. Tussen de speeltuin en mijn tuin staat een gaas hekwerk (rode lijn). Mijn tuin heeft links en rechts een tuin muur en aan de achterzijde tussen de twee muren staat de schutting (bruine lijn) die op instorten staat. Tussen schutting en gaas hekwerk is nog een klein stukje "niemandsland". Ongeveer 20-30 cm. Precies in dat stukje staat een boom (groene rondje). Zo'n 5-6 meter hoog schat ik en stam 20-25cm doorsnede. Deze staat precies op de plek waar ook een paal van mijn schutting staat, en die is dan ook door de boom weggedrukt.
Als ik een nieuwe schutting wil plaatsen en die netjes in lijn wil hebben, zal de boom weg moeten. Echter geen idee of die nou van mij of van de gemeente (eigenaar speeltuin) is.
Het blauwe vlak is een geplande overkapping. De achterzijde van de tuin loopt schuin (iets minder extreem als in het plaatje, zo'n 80cm op 8 meter breedte denk ik). Ik wil de overkapping vrij houden van de erfgrens achter, zodat ik overal nog goed bij kan voor onderhoud.
Ik zit er nu mee wat te doen:
- Boom kappen (wellicht eerst bij gemeente checken van wie die nou is, maar dat kan ook wel weer lang duren wellicht..). Voordeel: schutting kan op de erfgrens. Nadeel: veel werk (boom + kluit moet eruit) en de boom weg vind ik ook wel zonde (geeft ook privacy in de tuin).
- Stukje tuin opofferen en de schutting wat verder terug plaatsen en zo de boom de ruimte geven.
- Geen schutting plaatsen maar een haag. Het gaas hek zorgt voor afscheiding, en meer groen is altijd goed. Maar is er een haag die zou willen groeien in wat straks de schaduw van de overkapping is. Ook moeilijk qua onderhoud aan de speeltuin kant.
Wellicht iemand nog betere ideeen?
Waarom denk je dat er geen "gedonder" komt. Dat park heeft ook een beheerder en juist als je iets gaat veranderen dan wordt die wakker en gaat op z'n strepen staan.Dracula schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:15:
Ik heb een hekje staan (gaas) achter een heg, deze heg is erg zielig en verwaarloosd dus die gaat eruit. Er komt een nieuwe haag voor terug maar ik vraag mij af of het handig is het hekje te laten staan of deze weg te halen zodat de haag een beetje over de erfgrens kan groeien en niet klem zit tegen een hekje.
Direct naast huis zit een park dus geen buren oid waar ik gedonder mee kijg.
Ook zal een nieuwe haag niet direct helemaal dicht zijn en is de kans groot dat loslopende honden je tuin komen opzoeken om eens rustig te kakken.
Een gaashek houdt een gezonde struik niet tegen en gaat daar gewoon weer doorheen groeien, dus daarvoor hoef je het hek ook niet weg te halen.
Ik zou sowieso eens rigoureus terugsnoeien, zeker als je ziet dat hij nog niet uitloopt.acehighhugo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:06:
Ik zie helaas nog helemaal niks. Zou ik het dode hout nog weg kunnen of moeten snoeien, denk je? Of beter even afwachten?
Dood hout snoeien gaat 'ie niets van merken hoor. Jij des te meer
Van de hoofdstam zou ik afblijven. De ene plant is al wat sneller dan de andere, nog even afwachten.
Dood hout kun je altijd weghalen. Als je aan die stam trekt en het breekt niet dan leeft het nog of moet je spierballen kweken. Pak een zaag en zet er een zaagsnede in, dat kan die struik wel hebben en leert jou of het dood is of niet.acehighhugo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:06:
[...]
Ik zie helaas nog helemaal niks. Zou ik het dode hout nog weg kunnen of moeten snoeien, denk je? Of beter even afwachten?
[...]
De takken breken tot nu toe allemaal gelijk, zijn echt dood. De stammen durf ik niet zo goed te breken. Maar misschien is het beter er toch eentje te proberen dan..
Dat geeft niet veel duidelijkheid, zie onderstaande screenshot. Onderin mijn tuin met rechts de boom. Tuinhuisje op de foto is inmiddels gesloopt. Boom staat daar echt op de grens, wellicht iets meer mijn kant op. Maar geen idee hoe nauwkeurig dit is. Paaltjes van het kadaster zijn ook lastig te vinden achter het gaaswerk wat om de speeltuin loopt.No Hands schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:07:
[...]
Niemandsland bestaat volgens mij niet meer in Nederland. Al op kadastralekaart.com ofzo gekeken of het daar duidelijker wordt?
:strip_exif()/f/image/2W4wElci1cs7PnOo1Lg3spux.png?f=user_large)
Eens en goed punt.JukeboxBill schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:28:
[...]
Waarom denk je dat er geen "gedonder" komt. Dat park heeft ook een beheerder en juist als je iets gaat veranderen dan wordt die wakker en gaat op z'n strepen staan.
Ook zal een nieuwe haag niet direct helemaal dicht zijn en is de kans groot dat loslopende honden je tuin komen opzoeken om eens rustig te kakken.
Een gaashek houdt een gezonde struik niet tegen en gaat daar gewoon weer doorheen groeien, dus daarvoor hoef je het hek ook niet weg te halen.
Ik heb ze vorig naar eind van de zomer geplant.
Verder met rust gelaten behalve de uitgebloeide knoppen verwijderd.
Nu zien ze er zo uit. 1 van de planten loopt weer mooi uit en is mooi groen.
De anderen zijn wat door (zo lijkt het) al zie ik ook weer wat groene punten.
Het is wellicht niet duidelijk te zien vanaf de foto.
Maar wat zou jullie advies zijn om ze weer mooi groen te krijgen ?
:strip_exif()/f/image/kzlrv8jRtAMqNynvg7HGm51U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xq9rsoi71ucFphMCEOxOrLzF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yja8ZxndhZZI9QQ2fjj2yuN6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YwDNfN1wyxAKNogyYcYbE7VY.jpg?f=fotoalbum_large)
2250 WP Zuid PVoutput
Ik vraag mij af of ze het zo fijn vinden om in dat grind te staan. Er zal wel grond onder zittten, maar dat grind verstikt het en houdt ook een hoop warmte tegen.MdO82 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:11:
Vraag over mijn lavendels.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu gaf die app al een tijdje geen meldingen meer, dus wilde ik hem opnieuw installeren. Maar na hem verwijdert te hebben, kan ik hem niet terug vinden in de App Store 😖
Welke app kan hetzelfde doen? Ik wil graag meldingen ontvangen wanneer en hoeveel water ik moet geven aan mijn planten. Daarmee houd ik mijn kamerplanten mooi 👍 Dat lukte me voorheen niet helaas
Had je dan wel de goede app?Goofyduck384 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:06:
Daarmee houd ik mijn kamerplanten mooi 👍 Dat lukte me voorheen niet helaas
Maar ik denk dat je in Planta alles vindt wat je zoekt.
Staat de stam goed in de zon? Als die dan na een tijdje zon nog 'koel' aanvoelt zitten er nog sapstromen in. Voelt die net zo warm als de omgeving is het dood hout.acehighhugo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:03:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik neem even aan dat deze test rond dit jaargetijde wel al werkt
[ Voor 3% gewijzigd door Piemol op 30-03-2025 22:32 ]
Mooi groen, duurt nog wel even. De winter is net voorbij. Een stukje van je lavendel is wel dood en kan je wegknippen.MdO82 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik koop zelf alleen grote struiken lavendel en voornamelijk Lavandu. Die kleintjes werken bij mij nooit. Waarom weet ik niet. De grote gaan altijd super goed.
Lavendel knip ik 10cm weg na de bloei in augustus (dan komt er soms nog een kleine 2e bloei in september. En helemaal terugsnoeien tot een laag bolletje doe ik altijd eind maart.
Nu zien ze bij mij er zo uit en je ziet het nieuwe groen al komen.
:strip_exif()/f/image/5i3Ewkio2LiPWI4G9DZdPia9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sPoTDHoQjjoxgESiC4kzjkkA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou die kleine struikjes van jou ook terugsnoeien tot het hout of de eerste groene uitlopers.
Ter aanvulling: De jouwe zien eruit alsof ze een slokje lusten. Ze houden niet van nat, maar een beetje vocht moet wel.
@aVo0m.
Je zegt tot het hout snoeien. Dat is niet goed. Voorjaarssnoei toepassen als het groen gaat uitspruiten. Je mag zo ver gaan tot het laagste groen. Dan blijft lavendel vitaal en mooi. Hoe meer je laat staan, hoe meer ze gaan verhouten en kwetsbaar worden.
[ Voor 50% gewijzigd door Barleone op 31-03-2025 11:07 ]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Ik vermoed vorstschade. Gewoon wegknippen en het groene laten staan. Dan komt het goed.MdO82 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beetje water geven deze week aangezien het vrij nieuwe plantjes zijn en het al lange tijd droog is.
Is dit normaal? Of zou dit ondertussen wel gebeurd moeten zijn?
En heb je ze goed voorgeweekt/gevijld ? Bij vijlen bestaat de kans dat je 'te veel' vijlt. Bij canna zaden is het altijd OF vijlen OF weken. Dat laatste is het veiligst.
Bron https://zaaisite.nl/info/iris_s_blueking.htmZaaien: Gecontroleerd zaaien: Half januari bij kamertemperatuur zaaien, na twee weken bakje overbrengen naar koude omgeving. Met goed geluk vanaf maart verspenen (kiemt nogal langzaam). Oppotten en koel opkweken. September uitplanten of in de pot overwinteren. Ter plekke zaai je in september-oktober, kiemt het voorjaar erop.
Zaden aanvijlen en voorweken alvorens te zaaien.
[ Voor 9% gewijzigd door Piemol op 31-03-2025 11:24 ]
Ik heb inderdaad wel voorgeweekt, maar niet geveild. Verder heb ik deze: https://www.123zaden.nl/siberische-iris stappen gevolgdPiemol schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:23:
@Jipieee Geen directe ervaring mee, maar even gezocht. Er staat niet per see '2 weken in koelkast', maar ná twee weken (op kamertemperatuur) koel opkweken.
En heb je ze goed voorgeweekt/gevijld ? Bij vijlen bestaat de kans dat je 'te veel' vijlt. Bij canna zaden is het altijd OF vijlen OF weken. Dat laatste is het veiligst.
Gelukkig maar, anders had je voor jezelf weer nieuwe moeten kopenJipieee schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:26:
[...]
Ik heb inderdaad wel voorgeweekt, maar niet geveild.
In de beschrijving waar je naartoe linkte staat o.a.:
Hopelijk hebben ze geen nachtvorst gehad. Dat lijkt mij dan 'schadelijk' volgens de beschrijving. Verder spreken ze over:Hierna het u de jonge plantjes vanaf midden mei, zodra er geen kans meer is op nachtvorst, buiten op een zonnige, licht vochtige plaats met half schaduw
- zeer onregelmatige kiemer.
- weken EN vijlen
Waarschijnlijk moet je gewoon maar even afwachten wat het zonnetje nog gaat doen met de zaden.
[ Voor 3% gewijzigd door Piemol op 31-03-2025 13:58 ]
Had al wat gegoogled en las dat ze gek zijn op emelten, maar zie de kraaien niet echt de grond in gaan, maar meer oppervlakkig wat pikken en wat eten. Verder zie ik ( op wat onopgeloste kunstmestkorrels ( I know na het lezen van dit topic had ik beter voor organische mest kunnen gaan )) niet echt iets liggen in het gras.
Dus wat eten ze? want neem aan dat als ze emelten eten dat ze dan de grond meer omwoelen.
En neem aan dat ze kunstmest ook niet zo lekker vinden.
Ik mag mij hier ook melden met mijn eerste tuin ervaring. Door de verbouwing lopen we wat achter met de tuin.Barleone schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:52:
@MdO82
Ter aanvulling: De jouwe zien eruit alsof ze een slokje lusten. Ze houden niet van nat, maar een beetje vocht moet wel.
@aVo0m.
Je zegt tot het hout snoeien. Dat is niet goed. Voorjaarssnoei toepassen als het groen gaat uitspruiten. Je mag zo ver gaan tot het laagste groen. Dan blijft lavendel vitaal en mooi. Hoe meer je laat staan, hoe meer ze gaan verhouten en kwetsbaar worden.
De lavendel oogt al kaal sinds we er zijn komen wonen afgelopen zomer.
Hoe zou je deze aanvliegen?
snoeien to laagste groen, dan hou je nog veel kaal hout/tak over.
![]() | ![]() |
Precies op tijdPlint schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:50:
[...]
Ik mag mij hier ook melden met mijn eerste tuin ervaring. Door de verbouwing lopen we wat achter met de tuin.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Hier maken ze daadwerkelijk gaten in het gras, eksters en kauwtjes dan. Kleine gaten, alsof iemand er een stok in geprikt heeft. Hier zitten emelten want ik kom die zelf ook wel eens tegen dus laat ze hun gang maar gaan, hopelijk vreten ze alles op.Tinusvolkel schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:09:
Hier heb ik de laatste tijd best wat kraaien in m'n gras zitten.
Had al wat gegoogled en las dat ze gek zijn op emelten, maar zie de kraaien niet echt de grond in gaan, maar meer oppervlakkig wat pikken en wat eten. Verder zie ik ( op wat onopgeloste kunstmestkorrels ( I know na het lezen van dit topic had ik beter voor organische mest kunnen gaan )) niet echt iets liggen in het gras.
Dus wat eten ze? want neem aan dat als ze emelten eten dat ze dan de grond meer omwoelen.
En neem aan dat ze kunstmest ook niet zo lekker vinden.
Hoe ze weten waar ze moeten prikken, geen idee.
Elke keer als hier de poort naar de berging even openstaat vliegen er de laatste tijd duiven naar binnen. Wilde duiven... Ze willen ergens een nestje bouwen en ze hebben hun zinnen op onze berging gezet.

Het is al drie keer voorgekomen dat ze schrikken als ik er binnenloop en zowat tegen mijn hoofd aanvliegen op de weg naar buiten.
Je hebt best kans dat ze later vanaf de wortels nieuw gaan uitlopen. Nu niets mee doen.Plint schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:50:
[...]
Ik mag mij hier ook melden met mijn eerste tuin ervaring. Door de verbouwing lopen we wat achter met de tuin.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Daar is de zoekfunctie voor:GERMEY schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:17:
Na de natte winters hebben we wat groene aanslag en mos tussen de klinkers en op enkele betonnen stapstenen. Heb hier eens iets gelezen over een product op basis van enzymen. Iemand ervaring en tips?
Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Biomos, werkt geweldig.GERMEY schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:17:
Na de natte winters hebben we wat groene aanslag en mos tussen de klinkers en op enkele betonnen stapstenen. Heb hier eens iets gelezen over een product op basis van enzymen. Iemand ervaring en tips?
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Ik zie geen ent stuk, het is dezelfde stam/tak
Ik zou even naar de huisarts gaan. De meeste mensen hebben geen bloesem.
Maar zonder gekheid, heb je meer informatie over je plant, bijvoorbeeld een (latijnse) naam?
Daar heb ik me ook over lopen verbazen.CrystalViriS schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:40:
Hoe ze weten waar ze moeten prikken, geen idee.
"Mijn" merel, die elk jaar terug komt en met me meevliegt als ik maai, geef ik normaal af en toe wat lekkers.
De composthoop zit vol, dus een stukje omspitten levert een hoop wormen op.
Toen ik een worm naar Merel toegooide kwam die door mijn gooitalent heel ergens anders terecht, ik denk een meter of vier van waar ze in het gras zat.
Worm natuurlijk gelijk weg tussen het toen nog "hoge" gras op die plek.
Merel vloog er echter zo naar toe en pikte hem op.
Ik weet het natuurlijk niet zeker maar ik dacht toen dat vogels haast een energie-image moeten kunnen zien om van zover direct die worm te pakken terwijl ze ook op de grond zat.
Bij nazoeken vond ik toen dat vogels veel meer kunnen zien dan wij qua spectrum, beeldhoek en scherpte.
Ze zien van ultraviolet tot rood licht, hebben een "panoramazicht" tot wel 300 graden (wij bijna180), een derde oogvlies/lid en kunnen prooi heel scherp zien (bewegen) van een afstand (en dichtbij).
Het zou dus zomaar kunnen dat ze, bijvoorbeeld, die worm gewoon zag bewegen en contrasteren tussen het hoge gras door.
En zo hebben ze ook heel gevoelige gehoororganen die zelfs de hoogste frequenties kunnen horen.
Moet ook haast wel als je op kilometers afstand naar een partner zoekt door gewoon te fluiten.
(Als bouwvakker leverde mij dat alleen maar boze blikken op.
Maar ook daar verbaas ik me niet meer over, als ik over het erf loop en een paar keer (vals) fluit, dan komen de koolmeesjes met zijn vijven aangevlogen, net als mijn eenden, en vliegen mee tot ik pinda`s voor ze pak.
De eenden dan niet, die waggelen in mijn kielzog achter me aan.
Het zou dus zo maar kunnen dat de vogels het gras kunnen horen groeien de emelten kunnen horen onder het gras. Of dat gras inderdaad geluid maakt als aan hun wortels geknaagd wordt en vogels zo weten waar ze moeten zoeken.
Dat zou ook verklaren waarom bv scholeksters hier hun snavel diep in de grond prikken om er een veenmol uit te trekken. Wat ik ze regelmatig heb zien doen.
[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 02-04-2025 13:55 ]
Het is nu wel lente: de daslook schiet de grond uit, meneer de merel zingt alles bij elkaar, en het koppeltje duiven laat dit jaar de hoge conifeer links liggen en onderneemt een poging tot nestbouw in de laurierkers. Meestal mislukken hun pogingen, dus ik ben benieuwd. Er wordt in elk geval af en aan gevlogen met bouwmateriaal. En van de week twee egels tegelijk gespot bij de voederplaats. Geen idee of het een romance wordt, voor paartijd is het nog wat vroeg.
En ik moet deze week echt wat gaan voorzaaien. Plus wat nagelkruid uitgraven om weg te geven, ik heb genoeg.
Mag ik vragen wat je uiteindeljik hebt gekozen? Hier een vergelijkbare situatie.PaT schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:25:
Heeft er hier iemand ervaring met het Gardena Pipeline systeem? Hoe storingsgevoelig door vuil is dit?
We hebben namelijk alles bij elkaar best een lange tuin (voor randstadbegrippen) en een paar van deze tappunten zou een hoop geklungel met een slangenwagen schelen.
[Afbeelding]
Ik heb uiteindelijk niets gekozen en sproei gewoon met de slang.Vitruvius schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:34:
[...]
Mag ik vragen wat je uiteindeljik hebt gekozen? Hier een vergelijkbare situatie.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik weet dat katten er natuurlijk overheen kunnen springen, maar mijn hoop is dat ze dat minder prettig vinden omdat ze dan wel in een volle laurierkers moeten springen, terwijl ze er nu dwars doorheen lopen.
Iemand er ervaring mee of tips?
Zal wellicht per kat verschillen, maar kijkend naar mijn eigen katten: nee, dat gaat niet helpen. Mijn katten geven hier niets om en zullen het waarschijnlijk eerder als een uitdaging dan als een blokkade zienMooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:00:
Wij hebben sinds vorig jaar een laurierkers als erfafscheiding, voornamelijk achter en aan de zijkant (straatkant). Deze moet echter nog een paar jaar om echt vol te worden. En inmiddels merken we veel katten in de tuin. Dus ik vraag me af of een tuinafrastering van ±50-80cm hoog (daar is de haag wel al aardig vol) hier enigszins bij kan helpen? Als voorbeeld zoiets als dit of dit.
Ik weet dat katten er natuurlijk overheen kunnen springen, maar mijn hoop is dat ze dat minder prettig vinden omdat ze dan wel in een volle laurierkers moeten springen, terwijl ze er nu dwars doorheen lopen.
Hmmm, dat klinkt niet hoopvol. Ik moet er wel bijzeggen dat ik ze zeg 8 van de 10 keer gewoon langs de haag zie lopen, maar dan in onze tuin. Maar ik tref ook her en der wel plekjes aan waar ze lekker graven en hun behoefte doen.krietjur schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:36:
[...]
Zal wellicht per kat verschillen, maar kijkend naar mijn eigen katten: nee, dat gaat niet helpen. Mijn katten geven hier niets om en zullen het waarschijnlijk eerder als een uitdaging dan als een blokkade zien
Helpt niet mee dat er 2 grote plekken zijn waar op de ene plek een zandhoop ligt en de andere plek aardehoop. Binnenkort is dat wel weg, hovenier gaat namelijk nog wat bestrating en borders aanleggen.
Ik had ook al aan 2 van die apparaatjes zitten denken die een piep ten gehore brengen en die vanaf een tweetal boompjes naar de haag richten, maar elders in de wijk staan die ook en die horen wij gewoon, dus mijn vrouw was daar al fel op tegen.
Zelf geen ervaring met Gardena Pipeline, maar zelf zou ik het merk als het even kan overslaan vanwege de prijs. Alleen al iets eenvoudigs als een t-stuk durven ze €7,99 (nu met 'dikke korting' €6,39) voor te vragen terwijl je bij webshops prima non-Gardena t-stukken voor tyleen koopt voor anderhalve euroVitruvius schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:34:
[...]
Mag ik vragen wat je uiteindeljik hebt gekozen? Hier een vergelijkbare situatie.

Hier ligt de hele tuin vol met (ondergrondse) druppelslangen en microdrippers (voor potten) van Rainbird. Alles aan elkaar verbonden met [url="https://www.tyleenslang.nl/druppelslang-klemkoppelingen/"dit soort koppelstukken[/url]. Als ik dit geheel met Gardena-spullen had uitgevoerd was ik zo het viervoudige kwijt.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Mijn eigen bejaarde kater komt niet zo hoog, maar buurpoes slingert hier vrolijk door de laurierkersen, vol of niet.MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:00:
Die piepdingen kunnen ook heel naar zijn voor andere dieren dan katten (of voor sommige mensen).
[ Voor 9% gewijzigd door VeertienKaVier op 01-04-2025 15:17 ]
Ik heb er ervaring mee en het helpt. Maar....... de katten die nu jouw tuin als toilet gebruiken zullen proberen een andere ingang te vinden. Je zult dus echt de afrastering rond moeten zetten zonder een opening naar je tuin.MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:00:
Wij hebben sinds vorig jaar een laurierkers als erfafscheiding, voornamelijk achter en aan de zijkant (straatkant). Deze moet echter nog een paar jaar om echt vol te worden. En inmiddels merken we veel katten in de tuin. Dus ik vraag me af of een tuinafrastering van ±50-80cm hoog (daar is de haag wel al aardig vol) hier enigszins bij kan helpen? Als voorbeeld zoiets als dit of dit.
Volgens de app os het een prunusBarleone schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:26:
@Henkhuppelschot
Ik zou even naar de huisarts gaan. De meeste mensen hebben geen bloesem.
Maar zonder gekheid, heb je meer informatie over je plant, bijvoorbeeld een (latijnse) naam?
:strip_exif()/f/image/1hRpFkZFVkL0d6rSV6YZBCWE.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan ook planten neerzetten waar katten een hekel aan hebben zoals ooievaarsbek, wormkruid, kattenschrik, munt, goudbloemen, vuurwerkplant, lavendel, citroenverbena, en citroentijm.MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:00:
Buiten dat helpt het ook om sinaasappelschillen in je tuin te strooien. Zie, pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Nu ik erover nadenk was de gehele tuin eerst volgestort met kiezels ( dus eigenlijk zag het er ook gewoon een beetje uit als een xxxl kattenbak). We hebben er nu gras met borders van gemaakt (was een enorme ellende om alle kiezels weg te krijgen) en geen kat meer gezien.
De katten die hier rondlopen zien er op 1 dikzak na behoorlijk jong en vitaal uit. Maar laat ik nu net die dikzak wel aardig vinden.VeertienKaVier schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:16:
[...]
Mijn eigen bejaarde kater komt niet zo hoog, maar buurpoes slingert hier vrolijk door de laurierkersen, vol of niet.
Die piepdingen kunnen ook heel naar zijn voor andere dieren dan katten (of voor sommige mensen).
Sowieso heb ik niks tegen katten hoor, we hebben er zelf ook een gehad tot ie vorig jaar op 17 jarige leeftijd overleed. We zitten daarom ook op het punt dat we wel 1 of 2 kittens willen gaan halen, maar dat is offtopic. Punt is alleen dat ik er niet van houd dat ze in mijn tuin poepen. Vandaag ook nog bezig geweest in de tuin en op bepaalde plekken hangt echt zo'n kattenkakgeur. Niet prettig. Dat is dus met stip dé reden om ze het liefst op een vriendelijke manier uit de tuin te houden.
Die piepdingen laten we dan maar zitten en hoe meer ik hier reacties lees hoe minder ik baat zie bij de afrastering.
Ik zit wel te denken: we krijgen binnenkort de nodige perkjes met wisselend formaat planten, maar er zal voorlopig de nodige lege ruimte blijven. Katten houden van aarde om te graven. Zouden dingen als houtsnippers of cacaodoppen of iets vergelijkbaars ze enigszins tegen kunnen houden om in ieder geval in de perken te gaan zitten kakken?
Hmm, 360 gaat me dat niet lukken. We hebben een vrijstaande woning met hoekkavel en alleen links buren (en vanuit de voorkant tegenover de straat). Daar hebben zij ook een afrastering achter hun hazelaar haag staan, dat laatste paaltje staat op onze gezamenlijke erfgrens en kan ik dus de afrastering voortzetten, helemaal ±25m doortrekken tot de hoek, hoek om en dan ±30m tot aan waar bij ons voor al zo'n houten afrastering staat. Maar bij voortuin en oprit zijn genoeg openingen, al zie ik ze daar nooit lopen eigenlijk.Yaksa schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:25:
[...]
Ik heb er ervaring mee en het helpt. Maar....... de katten die nu jouw tuin als toilet gebruiken zullen proberen een andere ingang te vinden. Je zult dus echt de afrastering rond moeten zetten zonder een opening naar je tuin.
Begin toch wel te twijfelen nu.
Goedkoop is het ook niet, want zelfs de goedkope bouwmarkt variant met simpele metalen paaltjes die je zo de grond in prikt kom ik toch al op €300-400 uit.
Lege ruimte opvullen met snoeiafval (dus hele takken) van struiken met stekels er aan (meidoorn, zuurbes, duindoorn, sleedoorn).MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:11:
[...]Ik zit wel te denken: we krijgen binnenkort de nodige perkjes met wisselend formaat planten, maar er zal voorlopig de nodige lege ruimte blijven. Katten houden van aarde om te graven. Zouden dingen als houtsnippers of cacaodoppen of iets vergelijkbaars ze enigszins tegen kunnen houden om in ieder geval in de perken te gaan zitten kakken?
Het staat misschien wat 'vreemd of niet netjes', maar katten gaan niet graven als ze eerst takken met doorns aan de kant moeten schuiven.
Jammere is dat dit ook onder het slaapkamerraam gebeurd. Kan nu het weer mooi groen is bijna wekelijks het dak op om kattenstront te ruimen.
Als iemand tips heeft om ze op een sedumdak te weren, heel graag..
Baasjes aanspreken hun poepmachine bij zich te houden werkt niet.
Baasjes verzoeken het zelf op te komen ruimen ook niet.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Wij wonen dorps en hier zijn de nodige boeren actief met sporadisch een mestgeur die door het hele dorp trekt, maar dat vinden wij niks vergeleken met kattenpoep.
Nogmaals: niks tegen katten an sich, maar het zijn wel vervelende buitenbeesten in die zin dat je er inderdaad erg weinig tegen in kan zetten. Kijk een rat of muis of bepaald ongedierte kan je valletjes bijv. voor neerzetten. Maar een kat wil je natuurlijk absoluut niet pijn doen of anderzijds iets tegen doen wat het beestje zelf kan schaden. Tegelijkertijd is het zo dat ze praktisch overal kunnen komen, blijkens ook uit je sedumdak. Moet erbij zeggen dat wij ook nog een plat dak (boven de garage) hebben waar we aan zaten te denken om er sedum op te doen, maar nu begin ik wel te twijfelen.
Is niet zozeer qua kosten maar met een relatief kleine tuin heb ik bij voorkeur niet meerdere/separate slangen liggen.
Geen ervaring met specifiek deze, maar wel veel met zaaien van de gekste dingen. Vaste planten is meestal: lange termijn, onregelmatige kieming over langere periode, etc.Jipieee schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:14:
Heeft een van jullie ervaring met Siberische iris vanuit zaad te kweken? Ik heb de instructies op het zaden pakketje hiervoor gevolgd, en na een periode van 2 wekenin de koelkast staan ze nu al zo'n 3 weken erbuiten, maar er is nog geen enkel plantje opgekomen.
Is dit normaal? Of zou dit ondertussen wel gebeurd moeten zijn?
Het mooie van tuinieren is, dat het precies het tegenovergestelde is van onze "fastfood/fast alles" maatschappij. Daarom worden tuiniers ook meestal heel oud: ze willen altijd weer de jaren geleden gezaaide planten (of zelf boompjes) nog verder zien ontwikkelen/tot bloei komen enz.
Zelf vind ik altijd de kick als iets onverwacht (na lang wachten) ineens toch een succes wordt, altijd fantastisch, kan geen enkel stimulerend middel tegenop, wat mij betreft.
Wat soms ook helpt, als je geen instructies hebt, om naar de plant te kijken: wanneer bloeit 'ie, wanneer zal het zaad dan ongeveer rijp zijn en vallen: dat is vaak ook de beste tijd om zelf zo'n plant te zaaien. Neemt niet weg dat het voorjaar (of zeer vroege voorjaar/late winter voor koukiemers) bijna altijd wel kan.
Ik ken die bomen niet.Henkhuppelschot schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:21:
[...]
Volgens de app os het een prunus
[Afbeelding]
Als ik op de vorm afga dan lijkt ie slecht gesnoeid/ slecht onderhouden. Hij heeft geen mooie centrale stam meer en ik zie waterloten (verticale takken).
Die witte bloemen komen in ieder geval vanaf een veel lagere tak (die al lang weggehaald had moeten zijn).
[ Voor 9% gewijzigd door Barleone op 01-04-2025 23:35 ]
kan ik deze tak in de winter weghalen of is deze daar nu te groot voor?Barleone schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:32:
[...]
Ik ken die bomen niet.
Als ik op de vorm afga dan lijkt ie slecht gesnoeid/ slecht onderhouden. Hij heeft geen mooie centrale stam meer en ik zie waterloten (verticale takken).
Die witte bloemen komen in ieder geval vanaf een veel lagere tak (die al lang weggehaald had moeten zijn).
Leer je kittens dan van jong af aan dat ze alleen binnen in huis wonen.MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:11:
[...]
De katten die hier rondlopen zien er op 1 dikzak na behoorlijk jong en vitaal uit. Maar laat ik nu net die dikzak wel aardig vinden.
Sowieso heb ik niks tegen katten hoor, we hebben er zelf ook een gehad tot ie vorig jaar op 17 jarige leeftijd overleed. We zitten daarom ook op het punt dat we wel 1 of 2 kittens willen gaan halen, maar dat is offtopic. Punt is alleen dat ik er niet van houd dat ze in mijn tuin poepen. Vandaag ook nog bezig geweest in de tuin en op bepaalde plekken hangt echt zo'n kattenkakgeur. Niet prettig. Dat is dus met stip dé reden om ze het liefst op een vriendelijke manier uit de tuin te houden.
Die piepdingen laten we dan maar zitten en hoe meer ik hier reacties lees hoe minder ik baat zie bij de afrastering.
Ik zit wel te denken: we krijgen binnenkort de nodige perkjes met wisselend formaat planten, maar er zal voorlopig de nodige lege ruimte blijven. Katten houden van aarde om te graven. Zouden dingen als houtsnippers of cacaodoppen of iets vergelijkbaars ze enigszins tegen kunnen houden om in ieder geval in de perken te gaan zitten kakken?
Cacaodoppen zijn gewoon kattenbakmateriaal. Leg tijdelijk een stuk gaas op de grond, daar kunnen ze niet in schrapen.
Dat ziet er inderdaad zo uit maar het is een wat avontuurlijk vorm gegeven ding. Dar moet eens goed richting worden gegeven aan de takken. Of snoeien maar dat kan nu niet zo goed meer.Henkhuppelschot schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:21:
[...]
Volgens de app os het een prunus
[Afbeelding]
Herkenbaar! Planten blijven verrassen, hier bloeit nu al de waterranonkel, dat lijkt me erg vroeg, maar de zweefvliegen lijken er blij mee, dus ik ook.dcl! schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:22:
[...]
Zelf vind ik altijd de kick als iets onverwacht (na lang wachten) ineens toch een succes wordt, altijd fantastisch, kan geen enkel stimulerend middel tegenop, wat mij betreft.
Wellicht vind je het antwoord hier:Henkhuppelschot schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:16:
[...]
kan ik deze tak in de winter weghalen of is deze daar nu te groot voor?
YouTube: De Japanse Sierkers snoeien. Die vreemde tak eruit | snoeien | Tuinm...
Bijna exact een jaar later 🙂Eijsbeer schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:14:
Project voortuin is hier begonnen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/jMoStt04PJlnGnhrrkTBzdN6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V54gzFud0KeopkxfZ5mUeyDZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker vergroend al vergeleken met een jaar geleden!Eijsbeer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:01:
[...]
Bijna exact een jaar later 🙂[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klinkt alsof dat in de zon staat en niet bij je slaapkamer?MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:55:
@Dennis1812 Oei dat klinkt nog veel vervelender. Ik kan me voorstellen dat het nu in de lente en straks in de zomer best vervelend is als je je slaapkamerraam openzet en je ruikt binnen no-time die kattenpoep.
Wij wonen dorps en hier zijn de nodige boeren actief met sporadisch een mestgeur die door het hele dorp trekt, maar dat vinden wij niks vergeleken met kattenpoep.
Nogmaals: niks tegen katten an sich, maar het zijn wel vervelende buitenbeesten in die zin dat je er inderdaad erg weinig tegen in kan zetten. Kijk een rat of muis of bepaald ongedierte kan je valletjes bijv. voor neerzetten. Maar een kat wil je natuurlijk absoluut niet pijn doen of anderzijds iets tegen doen wat het beestje zelf kan schaden. Tegelijkertijd is het zo dat ze praktisch overal kunnen komen, blijkens ook uit je sedumdak. Moet erbij zeggen dat wij ook nog een plat dak (boven de garage) hebben waar we aan zaten te denken om er sedum op te doen, maar nu begin ik wel te twijfelen.
Dan zijn die drollen met een uur ingedroogd en hard als steen.
Als ze het wat verder op het sedum doen waar de zon schijnt is het minder erg. Maar net dat stukje bij het raam is een hoekje zonder zon. Daar droogt het bijna niet in.
die van ons was de eerste 5 jaar binnenkant, nooit buiten geweest. Sindsdien (hij is nu 13) een buiten kat. Het zit in het dier ingebakken, hij weet alsnog exact wat te doen als kat buiten.No Hands schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:43:
[...]
Leer je kittens dan van jong af aan dat ze alleen binnen in huis wonen.
Cacaodoppen zijn gewoon kattenbakmateriaal. Leg tijdelijk een stuk gaas op de grond, daar kunnen ze niet in schrapen.
Zeker dat ze dat weten, alles wat leeft proberen uit te moorden. Maar dat hoeft dus niet want ze kunnen prima binnen leven als ze niet weten dat er buiten een leven is.El Capitan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:29:
[...]
die van ons was de eerste 5 jaar binnenkant, nooit buiten geweest. Sindsdien (hij is nu 13) een buiten kat. Het zit in het dier ingebakken, hij weet alsnog exact wat te doen als kat buiten.
[ Voor 114% gewijzigd door twain4me op 02-04-2025 11:49 ]
Om mijn katten in het verleden toch wat 'buitenleven' te geven heb ik een houten speelhuisje laten komen, deze wat omgebouwd (deurtje er in en gaaspanelen gemonteerd). Wat boomstammen erin, hangmandjes en een kattenbak.No Hands schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:35:
[...]Zeker dat ze dat weten, alles wat leeft proberen uit te moorden. Maar dat hoeft dus niet want ze kunnen prima binnen leven als ze niet weten dat er buiten een leven is.
De katten hebben er vele uren in doorgebracht, ze konden de vogeltjes mooi zien vliegen zonder er bij te kunnen.
Soort van buitenren dus, vergelijkbaar met deze:
:strip_exif()/f/image/ZNkfPqwDhJzgsfDgv2g3vPX8.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zijn niet mijn katten.No Hands schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:43:
[...]
Leer je kittens dan van jong af aan dat ze alleen binnen in huis wonen.
En hoe zit dat met houtsnippers? Ik gok dat ook dat te 'vriendelijk' materiaal voor ze is?
[ Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-04-2025 14:06 ]
Deels. Het is in de tuin, we hebben ruim 600 m2 en grote delen zitten daarvan in de zon, maar dat helpt niet continu. En zal nu met het mooiere weer inderdaad wel sneller weggaan, maar met 4/5 katten die ik als ik thuis werk elk uur wel eentje van voorbij zie komen, is er bijna geen houden aan lijkt het.Dennis1812 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:26:
[...]
Klinkt alsof dat in de zon staat en niet bij je slaapkamer?
Dan zijn die drollen met een uur ingedroogd en hard als steen.
Als ze het wat verder op het sedum doen waar de zon schijnt is het minder erg. Maar net dat stukje bij het raam is een hoekje zonder zon. Daar droogt het bijna niet in.
Punt is ook dat ik vaak niet eens kan vinden waar ze het achter hebben gelaten. Soms in het gras, want ik stap weleens op onze schoenenschrobber waar dan een klodder achter blijft hangen (hogedrukspuit doet wonderen), maar soms ook licht ingegraven en daar doe je weinig tegen, maar je ruikt ze wel.
Van alle adviezen is mijn opsommigen eigenlijk:
- piepdingen niet doen, veel meer nadelen dan voordelen (en ik zie het al gebeuren dat ze dan andere plekken opzoeken)
- afrastering rondom tuin wisselend resultaat, maar is wel €400± dus "even proberen" vind ik te ver gaan
- cacaodoppen of vergelijkbaar deert ze niet
- takken met stekels/doornen zou kunnen helpen
- gaas of iets anders waarmee ze niet kunnen graven werkt goed
Dan denk ik dat de meest praktische en kosteneffectieve oplossing dan het laatste is. Zo kan ik een rol kippengaas kopen in de bouwmarkt en een zakje grondpinnen om ze in de grond te klemmen tegen wegwaaien en die dan grofweg op maat knippen voor de open plekken. En dan maar hopen dat ze het gazon zelf zoveel mogelijk met rust zullen laten.
ik ben kortgeleden verhuist naar een huis waar een grondwaterput is geslagen, lang geleden in 1997.
Nu zit er behoorlijk veel ijzer in het grondwater, wanneer ik een glas grondwater pak, en deze weg zet, zit er na 2 uur een bruine aanslag in het water.
Aangezien er een behoorlijke tuin bij zit (1500m2) wil ik deze gaan sproeien met grondwater.
Echter het ijzer is een probleem voor de planten en de tegels.
Heeft iemand ervaring met een ont-ijzering installatie zoals weergegeven in onderstaande link?
https://www.hydrotense.eu/Ontijzeringsfilterset-Heavy-Duty
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Heb je in de buurt al eens nagevraagd aan mensen met een put of ze hetzelfde probleem hebben? Anders is een nieuwe put slaan op een iets andere plek en diepte wellicht nog een optie.Boomster schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:33:
Dag allemaal,
ik ben kortgeleden verhuist naar een huis waar een grondwaterput is geslagen, lang geleden in 1997.
Nu zit er behoorlijk veel ijzer in het grondwater, wanneer ik een glas grondwater pak, en deze weg zet, zit er na 2 uur een bruine aanslag in het water.
Aangezien er een behoorlijke tuin bij zit (1500m2) wil ik deze gaan sproeien met grondwater.
Heeft iemand ervaring met een ont-ijzering installatie zoals weergegeven in onderstaande link?
Nu raadde men vorig jaar bij nieuw geplante haag aan om 2x per week water te geven. Is dat slim om nu ook nog te blijven doen? Het heeft weinig geregend en de grond lijkt wel wat droog nadat ik het zaterdag ook al water had gegeven.
Hoe ik water heb gegeven is bij elke stam even 5-10 sec blijven hangen met de handsproeier totdat er echt een klein plasje ontstaat rondom en dan door. Ben ik 2 stammen verder is het plasje alweer ingetrokken, blijft niet staan.
Ik houd nu dus 2x per week aan op deze manier, want elke dag schijnen ze lui en slap van te worden.
Is dit goed of moet ik echt veel meer water geven elke keer?
Is sproeien met een systeem van sprinklers je hele tuin nat houden of is sproeien een aantal planten die wat extra water kunnen gebruiken ondersteunen met water uit die put?Boomster schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:33:
Dag allemaal,
De eerste zou je namelijk door middel van geschikte beplanting moeten voorkomen en de tweede kan gewoon met een tuinslang, dan zit je ijzeraanslag niet overal.
Ik heb nog geen goede realtie met de buren, ze wonen 200 meter verder...Mad_Manic schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:45:
[...]
Heb je in de buurt al eens nagevraagd aan mensen met een put of ze hetzelfde probleem hebben? Anders is een nieuwe put slaan op een iets andere plek en diepte wellicht nog een optie.
De bedoeling is om het gras te bewateren en uiteindelijk de hele tuin. De tuin staat er nu niet goed bij door de droogte van de afgelopen jaren, we gaan opnieuw aanplanten. Een sproei installatie voor de hele tuin is de beste optie. Niet met druppelslangen of een ondergronds systeem. #veelteduurNo Hands schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:32:
[...]
Is sproeien met een systeem van sprinklers je hele tuin nat houden of is sproeien een aantal planten die wat extra water kunnen gebruiken ondersteunen met water uit die put?
De eerste zou je namelijk door middel van geschikte beplanting moeten voorkomen en de tweede kan gewoon met een tuinslang, dan zit je ijzeraanslag niet overal.
Ik hoop dat iemand ervaringen heeft met zo'n weergegeven ontijzer installatie.....