Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 173 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Teijgetje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:00:
[...]

Vandaag een vlinder gezien, een Atalanta,[Afbeelding]

Nu maakt één vlinder nog geen zomer maar even later vond ik er ook een in de schuur binnen tegen het raam.
Dus die er maar uitgelaten.......misschien maken twee wel zomer. :P
geen atalanta, lijkt me een kleine vos

Hier inderdaad ook al dagpauwogen en citroenvlinders in de tuin. Ik verwacht ook veel dagpauwogen, omdat ze vorig jaar een derde generatie hadden (was heel goed jaar voor ze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sauron28
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-07 11:18
loewie1984 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:07:
@Leezer14

Mijn ervaring is dat met afdekken en inpakken nu meer schade wordt gedaan dan 'niets doen'.
Ik heb de boom in de pot 2 keer ingepakt in de winter, met een hoes eroverheen. Resultaat was door gebrek aan licht vielen alle bladeren eraf.
Het inpakken van de stam leidde tot rotplekjes in de stam vanwege staand water.
Inpakken moet je alleen doen als het streng vriest. Daarmee bedoel ik niet een nachtvorstje hier en daar.
Zodra het niet meer vriest, haal je de hoes direct weg. Het is zeker niet de bedoeling om de hele winter een hoes eroverheen te leggen. Dat is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:58
Hier ook al een paar citroenvlindertjes gezien en een paar hommels. De blauwe druifjes beginnen ook langzaam aan te bloeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:37
No Hands schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:20:
[...]

houtsnippers kun je gebruiken in borders, paadjes van maken, onder je bomen donderen of weggeven op marktplaats. no way dat dat in een jaar in een compostbak verteerd tot iets wat beter bruikbaar is dan het originele product.
Hier hoort een kleine nuance bij aangetekend omdat het niet helemaal klopt.
Ik gooi ook de houtsnippers in borders en rondom bomen, daar zorgt een ca 5 cm dikke laag voor bescherming tegen uitdrogen en voor veel voeding. Na verloop van tijd.
En de laag kan ook vocht vasthouden natuurlijk.
En onkruid kan simpel uit de snippers verwijderd worden zolang het klein is.

Echter: die voeding wordt pas afgegeven aan de grond nadat wormen, pissebedden, schimmels, etc., hun werk gedaan hebben om het houtafval om te zetten in iets dat planten op kunnen nemen, compost.
Een groot hulpmiddel daarbij is om de snippers goed nat te houden, en dat gaat weer beter in een composthoop of bigbag, die beestjes komen er vanzelf in.
Uitgestrooid zullen de snippers uitdrogen, wat het "vergaan" vertraagd.

De houtsnippers een jaar laten composteren heeft dus zeker zin om sneller voeding af te kunnen geven.
Ik ken persoonlijk heel weinig tuinplanten die het originele product, hout, als voeding op kunnen nemen.
Daarentegen zijn er wel wat aquariumplanten die direct op hout kunnen, iets wat met de natte zomer van vorig jaar zeker van pas kon komen. ;)
Maar dan heb je het dus ook weer over doordrenkt hout, dat voor alle organismen makkelijker te penetreren/bewerken/eten is dan uitgedroogde snippers.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:16
Grootste voordeel van versnipperd snoeihout in de composthoop is dat het de boel wat luchtiger houdt. Mijn ervaring is met een composthoop vol blad dat het 1 massieve klont blad wordt. Dan krijgen wormen ook geen kans meer. Het zorgt dus voor betere structuur in de hoop en ook later in de compost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
pjot1 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:09:
In dit topic is al meerdere keren gevraagd hoe katten uit de tuin te houden. Toevallig kwam ik net een artikel tegen met een hele mooie oplossing. Sinaasappelschillen.

[...]

Het hele artikel, https://www.holyhome.nl/h...ar-zeer-nuttige-tip-7465/
Ik denk dat de supermarktbediende je raar aankijkt als je elke dag zegt alleen de schillen te willen maar geen versgeperste jus d`orange. :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Wiebeltje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:18:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Ik heb hier ook een stuk wat ik over had in de vooruit gegooid. Doet het prima.
En in de achteruit? Of is dat minder goed? :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Na de ‘feedback’ op mijn kunstgras heb ik besloten dat het hoekje met weinig licht toch wel wat plantjes kan gebruiken.

Ik een paar Lievevrouwebedstro, Smeerwortel en een set Kruipend zenegroen geplant.

Hopelijk verdien ik zo weer wat punten terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czQ2C2J8WdU8MjrQNSgFXZZslQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXOMGuADxxhfXhwbHHYyKO6q.jpg?f=fotoalbum_large

Voorheen stond er niets. De 3 stokrozen zijn niet inheems maar wilde ik ook eens proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door 7o9 op 08-03-2025 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:39

de Peer

under peer review

7o9 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:11:
Na de ‘feedback’ op mijn kunstgras heb ik besloten dat het hoekje met weinig licht toch wel wat plantjes kan gebruiken.

Ik een paar Lievevrouwebedstro, Smeerwortel en een set Kruipend zenegroen geplant.

[Afbeelding]

Voorheen stond er niets. De 3 stokrozen zijn niet inheems maar wilde ik ook eens proberen.
Op dit moment lijken vooral je stopcontacten, pvc-buizen en lampjes het goed te doen! :*)
Kijk maar uit, die woekeren behoorlijk.

Maar hartstikke goed/leuk natuurlijk dat er wat echt groen bij komt! :)

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 08-03-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:25

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

7o9 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:11:

Zeker! (Ik heb ze ook allemaal staan).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

de Peer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:23:
[...]

Op dit moment lijken vooral je stopcontacten, pvc-buizen en lampjes het goed te doen! :*)
Kijk maar uit, die woekeren behoorlijk.
Ik denk dat de vorige eigenaar flink wat aansluiting gezaaid heeft, wat je ziet is maar een klein deel. Op een tuintje van 4x5 of zo heb ik 12 stopcontacten. Ze zijn wel winterhard maar trekken weinig insecten aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:51
Sinds dit jaar trots eigenaar van een huis met voor en achtertuin. Onderhoudsvriendelijk aangelegd natuurlijk :+ . Nu wil ik daar verandering in aanbrengen en ik ben begonnen met de voortuin. En na een week klussen heb ik een mooi stuk grond van plusminus 5.5x1.8m. Nu heb ik eigenlijk vooral wat hulp nodig bij het inrichten. Mijn plan is sowieso om naar een tuincentrum/kweker te rijden en advies te vragen.

Maar wat voor planten gooi je nu hier in ? Liefst wel wintergroen, vast en een leuke variatie in kleur, hoogte etc. En ook iets wat de natuur een beetje helpt. Tips zijn welkom :) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUw4SYHGdceAHC2dHyAc6HJ_BiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgPpfINORWXTgTLD50zbU4P2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mO3X83YFmS35e8w5UxgcbYNDLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSfqjvgFiIk7DYfgdKbzhqex.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Skybullet schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:45:
Sinds dit jaar trots eigenaar van een huis met voor en achtertuin. Onderhoudsvriendelijk aangelegd natuurlijk :+ . Nu wil ik daar verandering in aanbrengen en ik ben begonnen met de voortuin. En na een week klussen heb ik een mooi stuk grond van plusminus 5.5x1.8m. Nu heb ik eigenlijk vooral wat hulp nodig bij het inrichten. Mijn plan is sowieso om naar een tuincentrum/kweker te rijden en advies te vragen.

Maar wat voor planten gooi je nu hier in ? Liefst wel wintergroen, vast en een leuke variatie in kleur, hoogte etc. En ook iets wat de natuur een beetje helpt. Tips zijn welkom :) .

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk dat een Rhododendron heel mooi staat als je die meer richting de straat zet. Geeft de rest van je voortuin wat beschutting en mooie bloemen. Geef die wel de ruimte, dus niet te dicht op de straat planten.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:27
Ik ben een vakje van 2x2m aan het klaarmaken voor mini moestuin. Ik kom een grijze zware klei storende laag tegen onder de zwarte tuingrond. Hoe pak ik dat probleem met de hand aan?
Ik heb inmiddels 1m2 uitgegraven, daar kom ik op zwarte grond en dat is nu ook het grondwaterpeil toevallig.
Iemand tips hoe ik de grondsoorten moet verdelen om een goed waterdoorlatende tuin te krijgen ( op dit plekje)
Ik heb ook nog een kwart kuub zand ernaast liggen wat ik kan gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Barleone op 08-03-2025 15:13 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:21
Barleone schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:12:
Ik ben een vakje van 2x2m aan het klaarmaken voor mini moestuin. Ik kom een grijze zware klei storende laag tegen onder de zwarte tuingrond. Hoe pak ik dat probleem met de hand aan?
Ik heb inmiddels 1m2 uitgegraven, daar kom ik op zwarte grond en dat is nu ook het grondwaterpeil toevallig.
Iemand tips hoe ik de grondsoorten moet verdelen om een goed waterdoorlatende tuin te krijgen ( op dit plekje)
Klei mengen met zand schiet je niet veel mee op.
Als je er nog wat van wil maken kan je het mengen met compost; heel veel compost en eventueel wat tuinturf.

Maar voor 4 m2 is het misschien net zo makkelijk om het af te voeren en te vervangen door moestuinaarde.
Want het kost nogal wat moeite om klei goed te mengen met compost, tenzij je een cultivator hebt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Zand is toch beter voor waterdoorlatendheid? Compost heb ik niet. ben puur benieuwd hoe ik eea kan vermengen om de structuur beter te krijgen dan nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Barleone schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:09:
Zand is toch beter voor waterdoorlatendheid? Compost heb ik niet. ben puur benieuwd hoe ik eea kan vermengen om de structuur beter te krijgen dan nu
Zand is doorlatend als een laag op zich, maar als het vermengd wordt met klei dan ben je een soort metselspecie aan het maken. De klei werkt dan als cement.

Hier in Oost-Groningen heb ik ook van die klei. Als het van die grijze potklei is, dan kan je er echt niets mee voor de tuin.
Bij mij zit het gelukkig 30 tot 50 cm diep. Daar boven is de klei door de jaren heen wat losser geworden, maar dan nog moest ik er een hoop compost en tuinturf doorheen mengen om er een soort tuingrond van te maken.
Een bepaald soort kalk schijnt ook goed te werken, want ik zie dat hier in de omgeving de landbouwers doen. Maar die hebben grote, zware machines om het te mengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
Ik probeer in ieder geval meer en meer blad en snoeiafval gewoon te laten liggen, al is de WAF daarvan wel laag. Een composthoop heb ik nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Barleone schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:12:
Hoe diep zit je dan?

Voor een moestuin hoeft je namelijk geen meter diep. Je zou eventueel verticale drainage kunnen toepassen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
pjot1 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:47:
[...]

Hoe diep zit je dan?

Voor een moestuin hoeft je namelijk geen meter diep. Je zou eventueel verticale drainage kunnen toepassen.
Ik had een oud zandbed met worteldoek (onder huidige tuinaarde 20cm) uitgegraven. Toen ik uit nieuwsgierigheid nog een steek dieper keek, kwam ik die grijze kleilaag tegen. Die is ook weer een ruime steek diep, dus die zit dan zo’n beetje tussen 60-90cm onder maaiveld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Barleone schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:07:
[...]

Ik had een oud zandbed met worteldoek (onder huidige tuinaarde 20cm) uitgegraven. Toen ik uit nieuwsgierigheid nog een steek dieper keek, kwam ik die grijze kleilaag tegen. Die is ook weer een ruime steek diep, dus die zit dan zo’n beetje tussen 60-90cm onder maaiveld.
Ik begrijp dat de kleilaag zo'n 40cm diep ligt?

Wat ik zelf zou doen. Tuinaarde eruit, zand eruit en afvoeren, kleilaag omspitten, met een grondboor om de 40/50 cm even door de kleilaag boren voor drainage en daar grond bovenop. Volgens mij moet je dan een goede basis hebben. Planten wortelen sowieso tot het grondwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
7o9 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:42:
[...]

Ik denk dat de vorige eigenaar flink wat aansluiting gezaaid heeft, wat je ziet is maar een klein deel. Op een tuintje van 4x5 of zo heb ik 12 stopcontacten. Ze zijn wel winterhard maar trekken weinig insecten aan.
Nou dat zeg je wat. Op advies van onze elektricien hebben wij onze electra alleen tegen het huis laten monteren en niet verderop in de tuin omdat volgens hem mieren graag nesten bouwen in dat spul. En ja hoor afgelopen jaar hebben ze het basisstation van de robotmaaier "vernield", alsmede vrijwel alle tuinlampjes van de Action (in de vorm van een steen). Overal zaten mierennesten in, alle electronica erin was kapot. Die lampjes zal me een worst wezen, maar de maaier.. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Schijnt dat je hier wel enigszins mee moet oppassen omdat ze zichzelf kunnen uitzaaien en kunnen gaan woekeren. En als je 'm niet meer wilt lastig te verwijderen vanwege de diepe penwortel.

Hier vorig jaar een paar Russische smeerwortels in de grond gezet; zaait zich niet uit en woekert niet.
Deze begint nu weer uit de grond te komen. Worden best grote planten met veel blad; goed voor mulch en gier.
Piet91 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:16:
We hebben nu overal krokussen in de tuin; in de borders, gazon en zelfs tussen de tegels/straatstenen.
Maar van de paar honderd stinzenbollen die ik afgelopen najaar heb gepoot komt nog nauwelijks wat op helaas; slechts een paar sneeuwklokjes her en der.
Om hier op terug te komen; de sneeuwklokjes zijn geen daverend succes geworden (klein aantal en iel), maar de krokussen en narcissen komen nu wel op; steeds een tijdje nadat de (jaren oude) krokussen/narcissen elders in de tuin al bloeien. Misschien omdat ze nieuw gepoot zijn?
Maar wel mooi; het verandert met de dag.

Maar eh; een paar honderd bollen klinkt veel maar op een ~40m2 is dat natuurlijk niet zoveel.
Dat gaat nog wel een paar jaar duren voordat het wat voller wordt. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXxB1_OjoOmHM1A_qXYFhFP3Q7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CowYVj7IYeARzWYarXuhnIed.jpg?f=fotoalbum_large

En de eind vorig jaar gevulde bijenhotel heeft z'n eerste geïnteresseerde bewoner langs gehad.
Mocht het meer gegadigden krijgen; dan komt er voor de rest van de kast ook nog wat gaas.

Wilde graag deze in/vlakbij de bloemenweide hebben staan (zie poten op bovenstaande foto); maar eigenlijk is het niet echt een goede locatie. Staat wel onder een boom maar ook vrij in het open.

Vlinderkast elders in de tuin heeft helaas nog nooit gegadigden/gasten gehad...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXl83I-4T5F1Rd6ttWoxpowRHZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlNZ017HXixJM8z20FVjXpoh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_oOGWsmKYTuonYN7U11jW8eZgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIbDTMyALcGBM0jaO1Atr3Aw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Barleone schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:09:
Kunt een paar zakken compost bij de Welkoop halen, is/was deze week 1+1, en misschien straks met de landelijke compostdag in de buurt. https://verenigingafvalbedrijven.nl/landelijke-compostdag

Verder is bodemverbetering een proces van de lange adem. Als er wat meer organische materiaal op de grond ligt komt dat vanzelf goed. Dan komen de wormen en schimmels en andere beestjes dat verteren en deels de bodem voor je omploegen. Meeste moestuinplanten wortelen vrij oppervlakkig trouwens, dus daarvoor hoef je zelf niet al te diep te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

Piet91 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:10:
[...]

Schijnt dat je hier wel enigszins mee moet oppassen omdat ze zichzelf kunnen uitzaaien en kunnen gaan woekeren. En als je 'm niet meer wilt lastig te verwijderen vanwege de diepe penwortel.
Ja, dat is wel iets om op te letten. Ik wil dat in dat hoekje liever planten dan mos maar als het uit de hand loopt dan ga ik snoeien. Ik heb deze gekozen omdat het inheems is en om wat op te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 20:54
7o9 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:01:
[...]

Ja, dat is wel iets om op te letten. Ik wil dat in dat hoekje liever planten dan mos maar als het uit de hand loopt dan ga ik snoeien. Ik heb deze gekozen omdat het inheems is en om wat op te vullen.
Er zijn twee soorten, de russische bocking 14 heet die geloof ik, die zaait zich niet uit. De gewone die je ook in bermen langs wegen vind zaait zich uit met zaad. die is minder goed in toom te houden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Barleone schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:02:
Ik probeer in ieder geval meer en meer blad en snoeiafval gewoon te laten liggen, al is de WAF daarvan wel laag.
Ja, laten liggen, het is een onmisbare laag voor het bodemleven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Skybullet schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:45:
Een goede kweker in de buurt is sowieso een betere keuze dan een tuincentrum, die hebben vaak snel opgetrokken spul (al dan niet met gif gekweekt). En kijk af bij tuinen in de buurt: wat groeit er goed, wat vind je mooi, hoe ziet het er nu einde winter uit?

Schijnhulst blijft het hele jaar groen, bloeit mooi en is simpel te snoeien.

Voor de andere planten kun je ook voor een plantenpakket gaan, dan heb je meteen alles wat bij elkaar past, in de goede hoeveelheden, vaak met beplantingsplan. Een beetje kweker kan je helpen met samenstellen (denk aan plattegrond, maten en wanneer waar zon), of kijk de kunst af bij bestaande pakketten.

Als je achteraan voor een hoge bijenlokker wil gaan: koninginnekruid. Doet het altijd, lokt alles van zweefvliegen tot stadsreuzen en bloeit tot in het najaar. Schijnt een meter hoog te moeten worden, tikt hier de anderhalf tot 1,8 m aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:02
Ik heb dit jaar redelijk laat m'n druif gesnoeid (2 weken geleden).
Nu bloedt ie op een aantal snijwonden, maar lang niet overal.
Moet ik me zorgen maken of zal dit met een paar bloedende wonden niet zo'n vaart lopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:13
Wij zijn in onze tuin (in Brabant, > 1000 m2, op zandgrond ) al jaren de hoeveel organisch materiaal aan het verhogen.
Alle snoeiafval, grasmaaisel, takjes en blaadjes gaan dus versnipperd weer tussen de planten.
De tuin zomer klaar maken doe ik pas na half maart en het dode materiaal gaat, ook tussen de planten.
Sinds vorig jaar laat ik ook houtsnippers komen van de lokale boomrooier. Volgende week komt er weer 4 m3 en dat gaat ook de borders in. Ik strooi het op de meeste plekken geen 5 cm dik. Een dunner laagje vergaat veel sneller.
Ik bemest niet alleen het gras met koemest korrel en groen kalk. Ook de border en de houtsnippers krijgen een paar handen koemestkorrel en kalk. @ barleone: als je dat op de blaadjes tussen planten gooit gaat de vertering veel sneller.

Toevallig heb ik vorige week ook smeerwortel geplant. Als randafwerking naast de gemeentelijk stoep en als bodembedekker onder de struiken die in januari zijn geplant. Iedereen waarschuwde me voor woekering maar ik ben eigenlijk gewoon heel benieuwd. Zelfs als ze zich uitzaaien dan zijn er heel vierkante meters te gaan voor het dicht gegroeid is. En ondertussen onderdrukt het spul het onkruid fantastisch _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:13
[b]Skybullet schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:45:

Ik zou idd naar een kweker gaan ipv het tuincentrum. Of bij mensen die een mooie tuin hebben aanbellen vragen of een hovenier hun tuin heeft gedaan en zoja, welke. Zo zijn wij aan onze hovenier gekomen.

Wintergroen: glansmispel is een leuke struik. Bv little red Robin, die blijft klein.
Wij hebben in onze voortuin olijwilg geplant. Die blijft ook wintergroen en komt in verschillende kleuren goren.
Hoog siergras, zonnehoed of kaardebol is mooi. Die stengels kun je de hele winter laten staan en geeft een mooi silhouet in je tuin. Kaardebol en zonnehoed laat ik gewoon staan en de zaden worden in de winter door de vogeltjes gegeten. Erg leuk om te zien.

We hebben ook een paar kleine vlinderstruiken staan. Die blijven ook groen maar zijn niet zo dicht als een rododendron.

Ik weet ik dat volgens sommigen nu vloek: struikklimop is ook leuk. Die bloeit in de winter en dan vinden insecten die nu rondvliegen erg fijn. Het struikje zelf is te laag voor vogeltjes om te broeden maar onze egel struint er graag rond op zoek naar slakken enzovoort. Je moet m wel regelmatig een beetje snoeien van wege uitlopers enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-07 15:06
Piet91 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:10:
[...]

Hier vorig jaar een paar Russische smeerwortels in de grond gezet; zaait zich niet uit en woekert niet.
Deze begint nu weer uit de grond te komen. Worden best grote planten met veel blad; goed voor mulch en gier.

[...]

Om hier op terug te komen; de sneeuwklokjes zijn geen daverend succes geworden (klein aantal en iel), maar de krokussen en narcissen komen nu wel op; steeds een tijdje nadat de (jaren oude) krokussen/narcissen elders in de tuin al bloeien. Misschien omdat ze nieuw gepoot zijn?
Maar wel mooi; het verandert met de dag.

Maar eh; een paar honderd bollen klinkt veel maar op een ~40m2 is dat natuurlijk niet zoveel.
Dat gaat nog wel een paar jaar duren voordat het wat voller wordt. :P

[Afbeelding]

En de eind vorig jaar gevulde bijenhotel heeft z'n eerste geïnteresseerde bewoner langs gehad.
Mocht het meer gegadigden krijgen; dan komt er voor de rest van de kast ook nog wat gaas.

Er zijn ongeveer 30 bijen die in 'kasten'/bomen leven, maar ook 150 soorten grondbijen. Dus lekker dakpannen, stenen stapelen, hoopjes zand/groenafval neerleggen!

Wilde graag deze in/vlakbij de bloemenweide hebben staan (zie poten op bovenstaande foto); maar eigenlijk is het niet echt een goede locatie. Staat wel onder een boom maar ook vrij in het open.

Vlinderkast elders in de tuin heeft helaas nog nooit gegadigden/gasten gehad...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barleone
@bomenzijnrelax je post lijkt mislukt. Even opnieuw inzaaien…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
bomenzijnrelax schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:05:
Er zijn ongeveer 30 bijen die in 'kasten'/bomen leven, maar ook 150 soorten grondbijen. Dus lekker dakpannen, stenen stapelen, hoopjes zand/groenafval neerleggen!
Staat net op de achtergrond van de eerste en tweede foto's; een stapel bielzen, dakpannen etc.
En in de rest van de tuin ook genoeg stapels stenen en andere 'troep'. Alles is hier niet zo strak aangeharkt. ;)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:51
Zo en dan nu de update. Bedankt nog voor de tips. Uiteindelijk naar kwekerij Potters in Roosendaal gegaan op advies. Hele mooie planten voor een nette prijs.

Op aanraden van hier ook een rododendron gehaald naast nog wat ander spul. Onder ander een vlinderstruik en perenboom. Heel benieuwd hoe alles er bloeiend en groeiend uit ziet over een tijdje! Voor mijn eerste tuin ben ik helemaal happy en wat een verschil met de grindbak hiervoor haha!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgjHm9tWMoT3VQlCia2pdF3fDtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9OZE8kkC944kZzp8aW7TuFT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOQESy91buxqzfCBemtVBabmgas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VnthHxJl1coLkO7UDodfPO2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Skybullet schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:15:
[...]

Voor mijn eerste tuin ben ik helemaal happy en wat een verschil met de grindbak hiervoor haha!
Zeker een verschil, ziet er goed uit. Van een perenboom ga je plezier hebben, die bloeien erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
VeertienKaVier schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:27:
[...]

Zeker een verschil, ziet er goed uit. Van een perenboom ga je plezier hebben, die bloeien erg mooi.
Ik ga ervan uit dat een perenboom gekocht wordt voor de peren, niet voor de bloemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

No Hands schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:48:
[...]

Ik ga ervan uit dat een perenboom gekocht wordt voor de peren, niet voor de bloemen.
Natuurlijk, maar dat duurt nog even. Eerst de bloesem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:02
No Hands schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:48:
[...]

Ik geniet altijd meer van de bloesem in de fruitbomen dan de vruchten (waar toch vogels in gaan zitten pikken en vervolgens door wespen geplunderd worden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcl!
  • Nu online
jordeeeh schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:21:
[...]

Ik geniet altijd meer van de bloesem in de fruitbomen dan de vruchten (waar toch vogels in gaan zitten pikken en vervolgens door wespen geplunderd worden).
Genieten doe ik niet alleen van de bloesem, ook van de mooie niet te zware slagschaduw (voor sommige beplanting) in de zomer, maar vooral ook van al het dierenleven dat zo'n boom aantrekt. Dan maar wat appels met gaatjes, er blijven alsnog genoeg voor ons over.

Bovendien zorgen al die broedende vogels ook ieder jaar weer voor een razendsnelle oplossing van rupsen van de stippelmot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-07 08:36
Ik ben een grote fan van mooie siergrassen maar mijn vriendin is allergisch graspollen. Zijn er siergrassen die geen pollen afgeven?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Strider schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:29:
Zijn er siergrassen die geen pollen afgeven?
Die verkopen ze hier.

Let op dat bv Leopoldflora hetzelfde verkoopt als Maxifleur (exact hetzelfde plaatje) maar zegt dat het UV beschermd is en 8 jaar gegarandeerd kleurecht voor €159, terwijl Maxifleur meldt dat het voor hen ontwikkeld is en €30 goedkoper, zonder UV vermelding. Terwijl ze normaal UV beschermde buitengrassen ook 8 jaar garanderen qua kleurechtheid.
Klein beetje extra onderzoek kan nodig zijn, al heeft Maxifleur volgens mij het grootste aanbod.

Maxifleur heeft ook de UV-versie voor 159......

[ Voor 62% gewijzigd door Teijgetje op 12-03-2025 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik ben een grote fan van mooie siergrassen maar mijn vriendin is allergisch graspollen. Zijn er siergrassen die geen pollen afgeven?
Dat zal lastig worden. Dan zou ik het in een andere hoek zoeken: wat waardeer je aan siergrassen (vorm? hoogte? kleur? meerjarig?) en zijn er andere planten die hetzelfde bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

jordeeeh schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:21:
[...]

De appels van onze boom (meer dan veertig jaar geleden door schoonvader gezet, geen idee welk ras) zijn niet te eten, ook niet als moesappel. Gelukkig denken de wespen daar anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Nu online
De charme van siergrassen zit meestal in de pluimen, dus dat wordt moeilijk.
Je zou wel het japanse bloedgras (red baron) kunnen overwegen. Daar ligt de charme vooral in de kleur van de bladen, de bloei valt pas in oktober dus dan knip je 'm vlak voor de pluimen tot halverwege af.
Je hebt dan inmiddels gedurende de zomer van het fraaie blad kunnen genieten.

Niet helemaal afknippen ivm winterbescherming eigen blad, dat doe je dan pas in het voorjaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Aangezien ik dit topic al een tijdje volg, lijkt me het een goed moment om ook eens wat te delen. Wij hebben onlangs een stuk 'gazon' vervangen voor een bodembedekker: de Waldsteinia ternata. Het gras deed het niet geweldig in dit stuk met voornamelijk zuurminnende planten.
Het gras verwijderen was even een klusje, maar het beplanten was een ontspannende activiteit. En het lente zonnetje hielp ook mee :)

Een visuele tijdlijn: van levering tot beplanting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi6Jm_SYxUgtLcJzaR4Qm8uef0c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLAYpOj70Hxf46Oiw1NtYex6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoAJN8UlOKROIa1VwBACVeX3hpk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dat2eWPJUGNUpYTGzHRZjswL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxyhGQiNaFiM5sPxJAeYW1Km9dM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bcomg2E6xYOeCaM9A9glJRMR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJRxMy8JCwM-YohOyF5jVdVFRxc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/519Cmz5901S563hqolbfhrqt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoV6rmH0fHC1p-htVBAgGvBACQE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7w7cQ6SfUpFQeATIPFDSbSV1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2tYZsK3ddm8JBzLn3xtmXz-GXg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mdWphrkAnc1tO69GPqjKXPz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ruvo schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:36:
Aangezien ik dit topic al een tijdje volg, lijkt me het een goed moment om ook eens wat te delen. Wij hebben onlangs een stuk 'gazon' vervangen voor een bodembedekker: de Waldsteinia ternata. Het gras deed het niet geweldig in dit stuk met voornamelijk zuurminnende planten.
Het gras verwijderen was even een klusje, maar het beplanten was een ontspannende activiteit. En het lente zonnetje hielp ook mee :)

Een visuele tijdlijn: van levering tot beplanting.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er strak uit.

Hoop ik wel dat jouw kinderen meer discipline hebben dan die van mij en wel netjes alleen via de 'toegang' de trampoline betreden ipv via de zijkant over je mooie nieuwe planteni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sauron28
jeroenkb schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:59:
[...]

Ziet er strak uit.

Hoop ik wel dat jouw kinderen meer discipline hebben dan die van mij en wel netjes alleen via de 'toegang' de trampoline betreden ipv via de zijkant over je mooie nieuwe planteni
Hoevaak je er ook overheen loopt., die Waldsteinia ga je niet kapot krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
jeroenkb schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:59:
[...]

Ziet er strak uit.

sauron28 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:38:
[...]

Hoevaak je er ook overheen loopt., die Waldsteinia ga je niet kapot krijgen.
Dat is inderdaad het idee; de praktijk zal het uitwijzen :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Sinds een week is het eerste egeltje van het jaar in m'n tuin O+

Dus de kittenbrokjes gaan alweer hard. Gisteren waren er alleen kruimels over, dus of ik wat meer wou neerzetten? :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IV0qBzV3ifvX8_AFuQnXMdXbG3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EAKTJef5Pu6jbUYZAFLEAwh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dklFSJRNYxVN7CS4NeQbeXd8FxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mokVhdB906Bykp9gdG5CXVnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Wat leuk! Ik wou dat er hier egels in de tuin konden komen, maar onze gemetselde schutting rondom voorkomt dat ze erin kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
CrystalViriS schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:14:
Wat leuk! Ik wou dat er hier egels in de tuin konden komen, maar onze gemetselde schutting rondom voorkomt dat ze erin kunnen.
Gat onderin hakken ter grootte van een egel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:20:
[...]

Gat onderin hakken ter grootte van een egel.
Dat. 13x13cm is voldoende.
Mag ook nog een 12,5cm buis zijn die je net onder de grond door laat lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DY6GuV4VFD_LAaFWqPYAKhP-Obw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/U4M4HBvQeEBqYgsDRI7VqHAo.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Dat zullen de buren leuk vinden. Helaas loopt er aan één van de zijdes ook nog een chihuahua-achtig schepsel rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
CrystalViriS schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:41:
Dat zullen de buren leuk vinden. Helaas loopt er aan één van de zijdes ook nog een chihuahua-achtig schepsel rond.
Dat is hier ook aan 1 kant, die tuin zit potdicht vanwege hondje. Maar ik heb nog 3 kanten over hier (2 onder 1 kap), dus dat ene huis slaan ze over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Hier zit er ook eentje, waarvan we inmiddels (leve de wildcamera) weten dat het een mannetje is. En ik prijs me heel gelukkig dat de hele rij buren allemaal egelvriendelijk zijn, waardoor ze van tuin tot tuin kunnen scharrelen (de egels, niet de buren). De kattenbrokjes gaan er inderdaad goed in, 100% rundvlees van de Fressnapf is favoriet.

Later deze week maar eens de vijver van wat algen ontdoen, daarvoor schijnt een wc-borstel op een stokje erg goed te werken. En misschien wat kattenkruid voorzaaien, dat is erg geliefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Voor alle egelliefhebbers: maar het mag niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zartos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 15:53
dragon2 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:44:
Sinds een week is het eerste egeltje van het jaar in m'n tuin O+

Dus de kittenbrokjes gaan alweer hard. Gisteren waren er alleen kruimels over, dus of ik wat meer wou neerzetten? :Y)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat cool! Goede beelden ook. Mag ik vragen met wat voor camera je die hebt gemaakt?

You are not a beautiful and unique snowflake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Zartos schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Wat cool! Goede beelden ook. Mag ik vragen met wat voor camera je die hebt gemaakt?
Eufy spul. Eufy solo e20 of e40 in het voerhuis, maar heb ook eufy cam 2, 2C, en een nieuwere solo (ik denk dat die bij het egelhuisje stond).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Grapjas. Dat in dat videootje mag WEL want dat is een tropische Afrikaanse egel.
Die je nu nog wel mag hebben (ik heb er 3) maar niet mag fokken (staan niet op de positieflijst).

1 van mijn huisdier egeltjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g92Sf_lp1Ut9ee2aua1yMJupefI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EZUJQ4uxeq4DaSqQ9v9c3U2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tn3f2AAVa3fxLQkCB4yrX5IquK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gy2hqwIAOegG7mWyefDMS4oS.jpg?f=fotoalbum_large

En nee, zo'n bad uit de video is ook niet aan te raden voor een woestijndier, maar mag technisch gezien wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
Een Nederlands egeltje adopteren mag sowieso niet.

En niet om je aan te vallen over jouw egeltjes, MAAR........

Jouw Witbuik egeltjes staan ook NIET op de positieflijst van huis- en hobbydieren. Zoals je al zegt.
Sinds 1 juli 2024 mogen ze niet meer gefokt of geïmporteerd worden, nieuwe dieren mogen dus niet meer gehouden worden sinds 1 juli vorig jaar.

Er is echter een overgangsregeling voor dieren die aantoonbaar vóór die tijd in bezit waren. Waar jouw drie egeltjes onder vallen begrijp ik.
Deze dieren mogen nog gehouden worden en ook van eigenaar verwisselen met de juiste papieren.
Gezien ze in het wild een jaar of twee, drie worden, en in gevangenschap bij goede verzorging wel zes tot tien, kun je dus nog wel even van jouw dieren genieten.
Op Marktplaats wordt zelfs een vrouwtje aangeboden van vóór 1 juli 2024, die zou je legaal over kunnen nemen als daar documentatie bij zit, echter nakweek is illegaal en raak je legaal niet meer kwijt.
Je bent ook verplicht volgens de wet om te zorgen dat ze niet zwanger worden of jongen krijgen, dat kan alleen door mannelijke en vrouwelijke dieren apart/strikt gescheiden te houden, of door ze te laten steriliseren.

Dus eigenlijk is jouw "Grapjas, dat mag wel, want het is een witbuik-egeltje" niet helemaal waar.......ook die mogen sinds 1 juli 2024 niet meer, met uitzondering van dieren die aantoonbaar al in bezit waren. ;)

Ze zien er wel lief uit. ;)

En eigenlijk kijk ik nooit "technisch" naar dieren, wel weet ik dat egels kunnen zwemmen, ook al zijn het landdieren. En dat het natuurlijk solitaire beestjes zijn.
Ook jouw witbuik-egeltjes kunnen zwemmen en zijn niet bang van water, een bad is dan ook geen probleem.
Egels verdrinken vaak doordat ze niet uit het water kunnen klimmen.

En woestijndieren zijn het zeker niet.
Ze komen in het wild voor in het midden van Afrika, in het gebied direct ten zuiden van de Sahara van Senegal tot Sudan en Somalië en vanaf daar meer zuidelijk via Kenya en Tanzania tot in Zambia.
Zoals je op de satellietfoto`s kan zien is het deel van Afrika, rondom centraal Afrika, waar hun leefgebied is, groen, en zeker geen woestijn.
Ze leven daar voornamelijk in de meer open, drogere gebieden als steppen, savannes en halfwoestijnen, en niet in de vochtigere en dichtbeboste streken, zoals in Centraal-Afrika.
Ze leven dus meer in gevarieerde graslandschappen waar naast een lang warm droog seizoen toch ook een nat seizoen voorkomt.

[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 18-03-2025 02:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 01:17:
Een Nederlands egeltje adopteren mag sowieso niet.

En niet om je aan te vallen over jouw egeltjes, MAAR........

Jouw Witbuik egeltjes staan ook NIET op de positieflijst van huis- en hobbydieren. Zoals je al zegt.
Sinds 1 juli 2024 mogen ze niet meer gefokt of geïmporteerd worden, nieuwe dieren mogen dus niet meer gehouden worden sinds 1 juli vorig jaar.

Er is echter een overgangsregeling voor dieren die aantoonbaar vóór die tijd in bezit waren. Waar jouw drie egeltjes onder vallen begrijp ik.
Deze dieren mogen nog gehouden worden en ook van eigenaar verwisselen met de juiste papieren.
Gezien ze in het wild een jaar of twee, drie worden, en in gevangenschap bij goede verzorging wel zes tot tien, kun je dus nog wel even van jouw dieren genieten.
Op Marktplaats wordt zelfs een vrouwtje aangeboden van vóór 1 juli 2024, die zou je legaal over kunnen nemen als daar documentatie bij zit, echter nakweek is illegaal en raak je legaal niet meer kwijt.
Je bent ook verplicht volgens de wet om te zorgen dat ze niet zwanger worden of jongen krijgen, dat kan alleen door mannelijke en vrouwelijke dieren apart/strikt gescheiden te houden, of door ze te laten steriliseren.

Dus eigenlijk is jouw "Grapjas, dat mag wel, want het is een witbuik-egeltje" niet helemaal waar.......ook die mogen sinds 1 juli 2024 niet meer, met uitzondering van dieren die aantoonbaar al in bezit waren. ;)

Ze zien er wel lief uit. ;)

En eigenlijk kijk ik nooit "technisch" naar dieren, wel weet ik dat egels kunnen zwemmen, ook al zijn het landdieren. En dat het natuurlijk solitaire beestjes zijn.
Ook jouw witbuik-egeltjes kunnen zwemmen en zijn niet bang van water, een bad is dan ook geen probleem.
Egels verdrinken vaak doordat ze niet uit het water kunnen klimmen.

En woestijndieren zijn het zeker niet.
Ze komen in het wild voor in het midden van Afrika, in het gebied direct ten zuiden van de Sahara van Senegal tot Sudan en Somalië en vanaf daar meer zuidelijk via Kenya en Tanzania tot in Zambia.
Zoals je op de satellietfoto`s kan zien is het deel van Afrika, rondom centraal Afrika, waar hun leefgebied is, groen, en zeker geen woestijn.
Ze leven daar voornamelijk in de meer open, drogere gebieden als steppen, savannes en halfwoestijnen, en niet in de vochtigere en dichtbeboste streken, zoals in Centraal-Afrika.
Ze leven dus meer in gevarieerde graslandschappen waar naast een lang warm droog seizoen toch ook een nat seizoen voorkomt.
Zit je nu echt zo'n lang verhaal te typen tegen iemand die ze al jaren heeft? 🤷

En wat heeft het feit dat ze kunnen zwemmen te maken met jouw "tiktok video"? Katten kunnen ook zwemmen... Succes met die wekelijks badderen als ze niet willen.
In ieder geval, badderen van witbuik egels is meestal stressvol, niet nodig als je ze correct houdt, geeft risico op huidproblemen en luchtwegproblemen, en wordt bv in Duitsland ten zeerste afgeraden in hun welzijnsvoorschriften. Gewoon niet doen dus. Ook al staat het misschien leuk op sociale media 😢

En ook onze wilde egels hebben een hekel aan regen trouwens.
Natte voetjes zijn geen enkel probleem, maar bij regen blijven ze liefst in hun slaaphuisjes 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
dragon2 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:49:
[...]

Zit je nu echt zo'n lang verhaal te typen tegen iemand die ze al jaren heeft? 🤷

....lang verhaal.....whatabout cats?
Het was gewoon een leuke TikTok, voor de egelliefhebbers hier.
Voor degenen die hun egeltjes in het wild in de tuin vertroetelen.

Als je als "iemand die ze al jaren heeft" aankomt met dat het woestijndieren zijn dan leek me dat lange verhaal zeker hoognodig.
En een wekelijks bad? Waar haal je dat vandaan? Uit Duitsland?
Ik las zelfs ergens een dagelijks bad, maar houden in een aquarium is misschien wat teveel van het goede. Zorg dan wel voor een eilandje waar ze uit kunnen rusten, net als voor schildpadden. :+

Maar als je ze al jaren hebt dan had je gewoon moeten weten dat je men ze niet meer mag houden.
En dat beamen ipv "Grapjas, dat mag wel" roepen, men mag dat al een tijdje niet meer.

Exact wat ik zei, egeltjes adopteren mag niet, ook witbuikegeltjes niet. ;)

Ik ken iemand die tijgers heeft, mag ook niet meer. Die zijn wel gek op water. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 18-03-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-07 12:00
Beste groenevingervrienden,

Even een vraagje. We willen bij onze tuinverbouwing 3 stuks Portugese Laurier lei-bomen planten tegen de zon. De uitstraling van een Laurier vinden we qua blad veel mooier dan bijvoorbeeld een Linde of een Plataan en als bonus is die groenblijvend in de winter.

Maar.... nu lees ik dat de Lauriers giftige besjes en bladeren hebben. Nou hebben we ook een kleine kruiper in huis die nu in de fase is dat ze alles in d'r mond stopt.

Als ik me niet vergis laten de meeste bomen hun besjes pas in de nazomer/herfst vallen, wanneer je minder vaak buiten in de tuin bent, maar toch vraag ik me af hoe andere ouders dat doen. Helemaal geen giftige bes/blad bomen/struiken/hagen in hun tuin of ben ik toch langzaamaan aan het veranderen in een rubbertegelouder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Robonus schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:32:
Helemaal geen giftige bes/blad bomen/struiken/hagen in hun tuin of ben ik toch langzaamaan aan het veranderen in een rubbertegelouder?
Het is erg lastig om alles volledig kan uit je tuin te weren, want afhankelijk van de dosis is er heel veel wat kwaad kan (monnikskap, vingerhoedskruid). Bedenk wel dat de meeste besjes/planten die niet goed voor ons zijn ook niet lekker smaken, dus de kans dat een kind daarvan gaat zitten smikkelen is niet zo groot. Als je zelf oplet, zal het risico heus wel meevallen, en bovendien moeten ze ook dit soort dingen leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
Robonus schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:32:
Beste groenevingervrienden,

Even een vraagje. We willen bij onze tuinverbouwing 3 stuks Portugese Laurier lei-bomen planten tegen de zon. De uitstraling van een Laurier vinden we qua blad veel mooier dan bijvoorbeeld een Linde of een Plataan en als bonus is die groenblijvend in de winter.

Maar.... nu lees ik dat de Lauriers giftige besjes en bladeren hebben. Nou hebben we ook een kleine kruiper in huis die nu in de fase is dat ze alles in d'r mond stopt.

Als ik me niet vergis laten de meeste bomen hun besjes pas in de nazomer/herfst vallen, wanneer je minder vaak buiten in de tuin bent, maar toch vraag ik me af hoe andere ouders dat doen. Helemaal geen giftige bes/blad bomen/struiken/hagen in hun tuin of ben ik toch langzaamaan aan het veranderen in een rubbertegelouder?
Wij hebben die ook in de tuin en na de bloei maken ze besjes aan dus in de zomer vallen die wel uit de bomen. Ik heb zelf ook kleine kinderen en je zal er toch altijd wel bij moeten blijven. Maar je hebt ook gradaties van giftig he, van 1 besje zullen ze niet gelijk in het ziekenhuis belanden en de besjes smaken niet lekker dus meer als 1 om te proberen zal ze niet doen. Dan zal ze misschien wat buikpijn krijgen of moeten spugen, is ook gelijk weer een goede les. ;)

Als je voorbij een heg loopt kan ze ook een ligusterbesje in haar mond stoppen, helemaal voorkomen lukt toch niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
Ons zoontje is inmiddels vier. Wij hebben heel wat giftige planten in de tuin, Taxus, Hortensias, Portugese laurier (nog nooit bessen van gevonden eigenlijk, misschien eten de vogels ze op) en de beruchte Oleander.

We hebben ook een rozenstruik met flinke doorns en binnen een aantal cactussen. Nu de ik dat allemaal op schrijf lijkt het net alsof we het erom doen maar nee. Ons zoontje heeft nooit buiten iets in zijn mond gestopt en eigenlijk ben je er ook altijd bij op jonge leeftijd. Ze kunnen ook zand naar binnen stoppen en parasieten binnenkrijgen. Of iets heel anders doen wat je niet eens kunt bedenken nu. De planten staan hier in de borders en met een jong kindje zit je toch vaker op het gras in mijn ervaring. Tot vorig jaar hadden we tevens een hond die er ook niet van at. Toen onze zoon ging lopen werden de cactussen binnen omhoog geplaatst, omdat hij er anders misschien een keer in zou hebben gegrepen voor houvast. Maar die staan nu weer naar beneden. Soms sneuvelt er een ballon maar verder, tja hij weet dat ze prikken het hoort erbij. Ik heb hem altijd verteld; je mag ze aanraken maar voorzichtig want het prikt. Hij heeft zich nog nooit pijn gedaan aan een cactus. Maar hij is ook vrij makkelijk en rustig in karakter.

Op een kinderdagverblijf waar je ogen tekort zou komen om iedereen in de gaten te houden zou ik zeggen ja; alles weg. Maar thuis? Voor je het weet zijn ze die fase compleet voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:56

Dennis1812

Amateur prutser

Wij hebben een dochter van 5 en 1 van 2. Ook Oleanders, (klim)hortensia, rozen, andere prik dingen en binnen ook wel giftige kamerplanten.

Ze hebben er nog nooit van gegeten of aanstalten tot gemaakt.
Er is altijd wel toezicht. Dan nog kan het gebeuren natuurlijk. Maargoed, wij accepteren het risico en kiezen ervoor om ze uit te leggen dat het niet is om te eten omdat je dan erg ziek kan worden.
Tot noch toe werkt dat blijkbaar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Nu online
Ik wil voor mijn tuin / gras 2-3 rainbird sproeiers plaatsen rondom in de tuin. Nu wil ik dat gaan doen met een dergelijke set:
https://www.onlineberegen...ierset-rainbird-3500.html Nog even kijken wat de beste keuze is.

Nu is de afstand van de buitenkraan tot aan het besproeide gebied nog wel een meter of 10 en ik (nog) geen zin heb om voor nu de stoep ook te verwijderen wil ik eigenlijk dichtbij de 1e sproeier de slang tussen de planten omhoog laten komen met daarop een koppeling.

Ik wil dan vanaf de haspel die bij de buitenkraan hangt even de slang uittrekken en aansluiten op die koppeling die in de tuin omhoog komt.

Nu moet ik daarvoor volgens mij een kraankoppeling voor gebruiken zoals:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbiqtoMR5OZK_F_vrWpRdV09uv4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4ZNKv12dulUXqIULOiozHtQP.png?f=user_large

Maar dit is allemaal met schroefdraad en gaat dus niet werken op een losse slang die daar omhoog komt.
Hoe zouden jullie dit oplossen en hoe ik makkelijk de gardena haspelslang kan aansluiten op die 25mm tyleenslang die uit de grond omhoog komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-07 16:02
Dennis1812 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:01:
Wij hebben een dochter van 5 en 1 van 2. Ook Oleanders, (klim)hortensia, rozen, andere prik dingen en binnen ook wel giftige kamerplanten.

Ze hebben er nog nooit van gegeten of aanstalten tot gemaakt.
Er is altijd wel toezicht. Dan nog kan het gebeuren natuurlijk. Maargoed, wij accepteren het risico en kiezen ervoor om ze uit te leggen dat het niet is om te eten omdat je dan erg ziek kan worden.
Tot noch toe werkt dat blijkbaar.
Wij hadden een wonderboom (ricinus). Toch maar weggehaald. De stop alles in de mond fase is oppassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 19:25
Dirk0s schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:37:
Ik wil voor mijn tuin / gras 2-3 rainbird sproeiers plaatsen rondom in de tuin. Nu wil ik dat gaan doen met een dergelijke set:
https://www.onlineberegen...ierset-rainbird-3500.html Nog even kijken wat de beste keuze is.

Nu is de afstand van de buitenkraan tot aan het besproeide gebied nog wel een meter of 10 en ik (nog) geen zin heb om voor nu de stoep ook te verwijderen wil ik eigenlijk dichtbij de 1e sproeier de slang tussen de planten omhoog laten komen met daarop een koppeling.

Ik wil dan vanaf de haspel die bij de buitenkraan hangt even de slang uittrekken en aansluiten op die koppeling die in de tuin omhoog komt.

[Afbeelding]

Maar dit is allemaal met schroefdraad en gaat dus niet werken op een losse slang die daar omhoog komt.
Hoe zouden jullie dit oplossen en hoe ik makkelijk de gardena haspelslang kan aansluiten op die 25mm tyleenslang die uit de grond omhoog komt?
Zoiets
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/N1NN5gDrREzD/1Y1APj/550x372.jpg

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Dirk0s schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:37:

[Afbeelding]

Gardena (en waarschijnlijk andere ook) heeft zogenaamde waterstopcontacten. Is misschien een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Nu online
Ook zal ik dan de slang leeg moeten spuiten met compressor voor de winterperiode.
Als ik dan dit hulp stuk op bovenstaande zou klikken:
https://leidingshop.nl/ga...0Z6AWnEAQYASABEgJvgPD_BwE

en b.v. een compacte compressor erop, zou dat voldoende zijn?
https://www.amazon.nl/Luc...997552&psc=1&gad_source=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even een vraag, nieuw in dit topic en al een en ander uitgezocht.

We hebben in onze nieuwe tuin een irrigatiesysteem, de vorige bewoners hadden een computer aan de kraan en dat wil ik ook. Ik heb een Eve Aqua besteld, mooi ding, maar aan de prijs. Voordeel is Apple HomeKit en met app een rooster maken. Maar lees ook wel wat klachten over dat ding: snel defect door de waterdruk.

Alternatief voor mij is de Gardena Select, drie schema’s handmatig instellen, stuk goedkoper. Maar ook daar lees ik wisselende ervaringen. Iemand zelf ervaringen met een van bovenstaand of een advies?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nou onze tuin is op dit moment meer en bouwput dan tuin, maar 't moet eerst minder worden voor 't beter wordt. Ik kan nog wel wat input gebruiken; ons huis staat onder aan een dijk, boven aan de dijk staan huizen, veel met een balkon aan de achterkant (zonzijde) die dus onze tuin in kijken. Aan de dijkkant moeten dus naast een schutting leibomen komen om nog een beetje privacy te realiseren voor alle partijen (wij kijken natuurlijk ook zo het balkon 'op')

Nu was het voorstel om hier de Tilia Europeae Pallida neer te zetten.. ik had begrepen dat deze ook in de winter blad houdend zou zijn, maar ik zag bij het zoeken naar een leverancier/prijzen dat dit niet het geval is.

Heeft iemand nog een (goed) alternatief? Ik heb geen groene vingers of uberhaupt verstand van bomen, kan de wilgjes voor het huis wel snoeien (gewoon alles er af ;-) ) maar daar houd het wel op. We zoeken dus iets wat zo dicht mogelijk groeit, zeg maar een haag op een stam, maar (en?) toch makkelijk is in het onderhoud en als mogelijk het hele jaar blad houdend.

Schutting waar ze 'tegen aan' komen word 2.00-2.10m hoog dus de stamhoogte mag wel de lengte zijn zodat het bladscherm daarboven uit komt. Die kant van de tuin is een meter of 18-20 dus er kunnen er wel wat staan...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

dizzytal schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:47:

We zoeken dus iets wat zo dicht mogelijk groeit, zeg maar een haag op een stam, maar (en?) toch makkelijk is in het onderhoud en als mogelijk het hele jaar blad houdend.
De inmiddels hier al vaak besproken (Portugese) laurierkers (Prunus laurocerasus of Prunus lusitanica)? Groeit snel, blijft groen, redelijk makkelijk in de gewenste vorm te kneden.

Een paar weken geleden hebben we er hier eentje van een jaar of dertig oud in delen weggehaald, die was inmiddels wel een meter of 6 en bijna net zo breed. Een deel was door een zwam zo goed als dood, maar zelfs op dat afstervende hout liep hij nog uit, dus ze zijn taai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-07 19:58
Dirk0s schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:06:
[...]

Ook zal ik dan de slang leeg moeten spuiten met compressor voor de winterperiode.
Als ik dan dit hulp stuk op bovenstaande zou klikken:
https://leidingshop.nl/ga...0Z6AWnEAQYASABEgJvgPD_BwE

en b.v. een compacte compressor erop, zou dat voldoende zijn?
https://www.amazon.nl/Luc...997552&psc=1&gad_source=1
Hoeft niet als je de leidingen bij het laagste punt laat leeglopen en alle kranen openzet. Doe dat al jaren zonder probleem. Mijn laagste punt is de pompput waar ik elk jaar de pomp loskoppel en als de kranen openstaan loopt het water zo uit de leidingen. Door alles open te zetten kan eventueel opvriezend water ook gewoon uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Nu online
_Piwi_ schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:49:
[...]

Hoeft niet als je de leidingen bij het laagste punt laat leeglopen en alle kranen openzet. Doe dat al jaren zonder probleem. Mijn laagste punt is de pompput waar ik elk jaar de pomp loskoppel en als de kranen openstaan loopt het water zo uit de leidingen. Door alles open te zetten kan eventueel opvriezend water ook gewoon uitzetten.
oke, ik ga alleen geen laagste punt hebben. de leidingen gaan op een gelijke hoogte liggen en komen op 1 punt boven de grond uit waar ik mijn tuinslang die naar de kraan gaat kan aansluiten.

in toekomst misschien ooit de stoep open maken en slang volledig onder de grond richting kraan maar voor nu geen zin in. ;)

Edit: Hoe kan ik bepalen hoeveel sproeiers ik op 1 groep/slang kan plaatsen? ik heb 2 stukken gras, ik denk met 4/5 sproeiers te besproeien.

[ Voor 8% gewijzigd door Dirk0s op 21-03-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sauron28
dizzytal schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:47:
Nou onze tuin is op dit moment meer en bouwput dan tuin, maar 't moet eerst minder worden voor 't beter wordt. Ik kan nog wel wat input gebruiken; ons huis staat onder aan een dijk, boven aan de dijk staan huizen, veel met een balkon aan de achterkant (zonzijde) die dus onze tuin in kijken. Aan de dijkkant moeten dus naast een schutting leibomen komen om nog een beetje privacy te realiseren voor alle partijen (wij kijken natuurlijk ook zo het balkon 'op')

Nu was het voorstel om hier de Tilia Europeae Pallida neer te zetten.. ik had begrepen dat deze ook in de winter blad houdend zou zijn, maar ik zag bij het zoeken naar een leverancier/prijzen dat dit niet het geval is.

Heeft iemand nog een (goed) alternatief? Ik heb geen groene vingers of uberhaupt verstand van bomen, kan de wilgjes voor het huis wel snoeien (gewoon alles er af ;-) ) maar daar houd het wel op. We zoeken dus iets wat zo dicht mogelijk groeit, zeg maar een haag op een stam, maar (en?) toch makkelijk is in het onderhoud en als mogelijk het hele jaar blad houdend.

Schutting waar ze 'tegen aan' komen word 2.00-2.10m hoog dus de stamhoogte mag wel de lengte zijn zodat het bladscherm daarboven uit komt. Die kant van de tuin is een meter of 18-20 dus er kunnen er wel wat staan...
De koningslinde verliest inderdaad zijn blad.
Zie hier voor goede alternatieven:

https://www.planta.nl/bomen/leibomen/groenblijvende-leibomen

Een laurierkers of een olijfwilg is altijd een goede keuze naar mijn idee.
Voor wat meer karakter kun je kiezen voor een steeneik of een kurkeik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ook hier heerst woningnood 🐝🐝🐝🏘️
Nu is de tijd om bijenhotels op te hangen 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnVrKondJGvYc1rt2O3YvVk4w2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46OOf4jLj455roVhQAuZEmbx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
hoe heten deze leuke bloemetjes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_hQh9TcdWsfFgffpNVpvPkJits=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXmiPx2d55XUE1JCXVFnnUMy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:39

de Peer

under peer review

Ok Boomer, ;)
rechtermuisknop ==> search with google lens ==> Wikipedia: Anemonoides blanda

Balkan-anemoon dus, of Oosterse Anemoon. :)

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 21-03-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
sauron28 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:55:
[...]

De koningslinde verliest inderdaad zijn blad.
Zie hier voor goede alternatieven:

https://www.planta.nl/bomen/leibomen/groenblijvende-leibomen

Een laurierkers of een olijfwilg is altijd een goede keuze naar mijn idee.
Voor wat meer karakter kun je kiezen voor een steeneik of een kurkeik.
Thx, een kurkeik staat al op de lijst (samen met: een Pyrus calleryana Redspire een Acer cappilipes en Amelanchier lamarckii) voor op een andere plek, dan niet als leiboom maar 'gewoon'

Die olijfwilg ziet er qua kleur wel mooi uit, past denk ik wel goed bij de rest.

Nu maar eens opzoek naar een teler/tuincentrum die ze kan goed(koop) kan leveren en eventueel aanplanten. Als iemand goede ervaringen heeft houd ik me aanbevolen (eventueel lokaal omg. Zwolle).

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
In januari verhuisd en nu maar eens in de tuin aan de gang. Er staan flinke leibomen.
Moet ik alle losse sprieten afknippen, zodat ik alleen de stam met horizontale dikke takken met knot over hou?
Die sprieten zijn soms wel enkele meters, het oogt zo rigoureus...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fi8Pe3yJ7g6q1bXh_9-25xj23YI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rU6nRtp0jlUWl5SDn1s3Teou.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJfQgYr9BGfWWR6Y5qFF9XdcU78=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvG9KzJpuslKcd75wS74HqfZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNEVvg2hxqBuuLqN82iHY7JTKAc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08HqG91Z7iBuEgBUXT9I2hvx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Tijsje schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:37:
In januari verhuisd en nu maar eens in de tuin aan de gang. Er staan flinke leibomen.
Moet ik alle losse sprieten afknippen, zodat ik alleen de stam met horizontale dikke takken met knot over hou?
Die sprieten zijn soms wel enkele meters, het oogt zo rigoureus...
Kort gezegd, ja.

Eigenlijk moet je dit elk jaar doen rond deze tijd. Dit is ook waarschijnlijk van een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duukster
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-06 12:45
Als je het in de herfst doet heb je niet je hele tuin vol blad liggen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:19
Beste allemaal,

Wij hebben een en nieuwbouw woning (5 jr), harde aangedrukte grond. Buren hebben tegels dus veel regen water komt onze kant op.

Dit stuk gras heeft permanent schaduw door schutting, veranda, huizen.

Onder het gras ligt drainage buis aangesloten op riool (ik verwacht dat het zand/de modder zo dik is dat het vocht hier niet komt).

Ik wil graag nogmaals goed gras proberen. Wat zijn jullie tips?

Zou dit helpen: 30cm afgraven, 20 cm grof grind (?) laag voor doorwatering, 7 cm (turf) en dan gras matten (3 cm).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_hFnfnKPLlzyYOA3CpiLAdh5CM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2F1XMajBQ9qltQZVm1gSZ5gQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwA0hcBg1xByD0R6djIn83zHiH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KZ21nyifBxXdWqNZ3Y81TRZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3DCTu7XsVRTBUd03-_4cHwtmbY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MiKs5rkhYJzEwyTq33iBJoh4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGjcHKKI8X9sEAuEVQEKsFTVwJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Uj8gSpAdB0WnGo9fh6wA02g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cndNgG8i9qIkxMKen2KsRRcXhlU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bsr1qbteeBgKbKwMDo4zUPNh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@tatata vocht is wel op te lossen, maar als het continue in de schaduw ligt zou ik niet aan gras beginnen. Zelfs met 'schaduwgras' is het een gevecht tegen het mos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Een mooie gazonnetje gaat dat niet worden, dan blijf je bezig. Bodembedekkers die van schaduw houden? Er komt vanzelf wel mos bij (en ook dat kan mooi zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:19
Beste groene maten,

Ik heb een nieuwe Makita UV3600 verticurteerder en een bijbehorende ontluchtingsrol erbij gekocht.

Nu heeft een maat van me het eerst geleend en de resultaten met mij gedeeld. Het verticurteren ging goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDJwlyON4n_9n3pfh0Ur1VnZVxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9aDav0PcdCB74uxihOBIf3T.jpg?f=fotoalbum_large

Gedaan met deze rol:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63jxvBzEV_EqEvbm3YZpWX42dzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1tdaACFdQb1qcmIlmXX9Awy.jpg?f=fotoalbum_large

In de veronderstelling dat de beluchtingsrol kleine gaatjes zou prikken, is deze gebruikt. Hij wordt ook verkocht met die benaming (Makita 652024750 Ontluchtingsrol voor UV3600 Verticuteermachine ) Hij ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGo46w5B63b_dlaRRv-cYFdC9NA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6j1bVlHDLiVvb45hPGupJIh.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het lijkt erop dat dit ook doet verticurteren? Het gras gaat flink kapot op sommige stukken. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jh4f3SXw7LQNKYd6g6b6ShqpXSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wl9bUdPGJk0hVasn99dBnIL3.jpg?f=fotoalbum_large

Begrijp ik verkeerd wat dit ding doet? Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Milo85 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:37:
@tatata vocht is wel op te lossen, maar als het continue in de schaduw ligt zou ik niet aan gras beginnen. Zelfs met 'schaduwgras' is het een gevecht tegen het mos.
Klopt ik heb ook zo'n schaduw strook in de tuin.
Zo één keer in de drie jaar hark ik het mos uit en dan weer doorzaaien met nieuw gras.
Rinse and repeat.
Een andere oplossing heb ik hier ook niet, de strook ligt voor het houthok over een lengte van 8 meter.
Tja en om er nu bestrating voor te gooien vind ik ook niks.
Nu en dan uitharken en doorzaaien plus bemesting strooien dat mos tegen gaat.
Maar het zal altijd een bezigheid blijven.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
Wij hebben een bak in de voortuin staan van 2.5M diameter met hierin een conference perenboom.
Nu Zoeken we een plant om er omheen te zetten om de border te vullen.

Zijn er tips? Wat werkt goed bij een perenboom?
Vooralsnog staan hortensia's op de lijst. Al verliezen die hun bladeren in de winter samen met de perenboom en kunnen ze vrij groot worden. Het liefst iets dat ook in de winter groen blijft zodat het niet allemaal als een dorre bedoeling er uit ziet.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 26% gewijzigd door Draakje5 op 23-03-2025 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Draakje5 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:15:
Wij hebben een bak in de voortuin staan van 2.5M diameter met hierin een conference perenboom.

Vooralsnog staan hortensia's op de lijst. Al verliezen die hun bladeren in de winter samen met de perenboom en kunnen ze vrij groot worden. Het liefst iets dat ook in de winter groen blijft zodat het niet allemaal als een dorre bedoeling er uit ziet.
Hou je van koken? Zet er dan wat kruiden in, sommige soorten ((knoflook) bieslook bijv.) bloeien mooi, daslook (kun je een heerlijke pesto van maken) is leuk voor het voorjaar. Tijm, rozemarijn en salie houden hun blad in de winter.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Shwan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:20:
Beste groene maten,

Ik heb een nieuwe Makita UV3600 verticurteerder en een bijbehorende ontluchtingsrol erbij gekocht.

Nu heeft een maat van me het eerst geleend en de resultaten met mij gedeeld. Het verticurteren ging goed:

[Afbeelding]

Gedaan met deze rol:

[Afbeelding]

In de veronderstelling dat de beluchtingsrol kleine gaatjes zou prikken, is deze gebruikt. Hij wordt ook verkocht met die benaming (Makita 652024750 Ontluchtingsrol voor UV3600 Verticuteermachine ) Hij ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Maar het lijkt erop dat dit ook doet verticurteren? Het gras gaat flink kapot op sommige stukken. Zie:

[Afbeelding]

Begrijp ik verkeerd wat dit ding doet? Graag jullie advies.
Ben niet bekend met de machine, maar . . .
heb je de diepte wel goed ingesteld?
Is het mogelijk om de rol verkeerd om te monteren, waardoor de veren niet werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
Draakje5 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:15:

***members only***
Kruipend Zenegroen. Wintergroen en bodembedekkend. Eenmaal volledig begroeid hoef je er niks meer aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Milo85 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:29:
[...]Kruipend Zenegroen. Wintergroen en bodembedekkend. Eenmaal volledig begroeid hoef je er niks meer aan te doen.
Maar kruipend zenegroen verspreid zich ook (heel snel) via zaad. En eenmaal in het grind beland krijg je het er zeer moeilijk weer uit. Plus dat de plant in zekere mate giftig is voor mens en dier, het is niet voor niks dat het ook in medicinale toepassingen wordt gebruikt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Maagdenpalm? Daar komen elk voorjaar ook nog bloemetjes in en je hebt ze in verschillende kleuren. En het is wintergroen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:43
Ik ben begonnen aan een grootschalige verbouwing van de achtertuin en ben toegekomen aan een vervelend klusje: in totaal heb ik zo’n 7m2 aan grind, wat voor een aanzienlijk deel bestaat uit aarde, takken en eikels. Gisteren ben ik met een zeef aan de slag geweest, maar dit schiet voor geen meter op. Iemand nog tips hoe ik een beetje efficiënt het grind van de rest kan scheiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Eijsbeer schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:18:
Ik ben begonnen aan een grootschalige verbouwing van de achtertuin en ben toegekomen aan een vervelend klusje: in totaal heb ik zo’n 7m2 aan grind, wat voor een aanzienlijk deel bestaat uit aarde, takken en eikels. Gisteren ben ik met een zeef aan de slag geweest, maar dit schiet voor geen meter op. Iemand nog tips hoe ik een beetje efficiënt het grind van de rest kan scheiden?
Dat is lastig (weet ik uit ervaring). Maar zeven kan wel, mits het goed droog is. Ik gebruik zelf een groot vierkant zeef (model bollenzeef) met een maaswijdte van 7 of 8 mm. En onbegonnen werk bestaat niet, je moet er gewoon aan beginnen, elke dag een meter en dan ben je met een week klaar.
Ik heb ook wel eens een McGyver oplossing gezien waar iemand een oude cementmolen gebruikte om het grind te wassen door in die molen aan de onderzijde wat gaten te boren waar het grind net niet door heen viel. Halve kruiwagen smerig grind er in, tuinslang erboven, een kwartiertje laten draaien en het grind kwam er schoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
Yaksa schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:47:
[...]

Maar kruipend zenegroen verspreid zich ook (heel snel) via zaad. En eenmaal in het grind beland krijg je het er zeer moeilijk weer uit. Plus dat de plant in zekere mate giftig is voor mens en dier, het is niet voor niks dat het ook in medicinale toepassingen wordt gebruikt.
Dat is ook wel lichtelijk overdreven. Zaden komen toch wel in het grind, of je nou lavendel, zenegroen of gewoon onkruid hebt. Dat is een kwestie van grind schoffelen of harken.

En licht giftig, als je het eet krijg je buikpijn. Zo spannend is dat ook niet.
Pagina: 1 ... 173 ... 185 Laatste