Ik heb het gedaan door op een aantal punten een vlaskoord waterpas te spannen op de gewenste hoogte. Laatste hoogteverschillen er met een waterpas uitgehaald.Barleone schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:11:
@pjot1
Wat mij betreft is je antwoord precies wat ik vroeg. Dankje!
Nu nog een manier vinden om zonder laser een tuin van 10x20m uit te vlakken. Tips zijn welkom.
Klopt! Je moet er ook niet raar van opkijken dat zo'n draai-/kantelstuk 50k kost. Het voordeel is natuurlijk wel dat het niet uit maakt waar je staat.AndyJNL schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:56:
[...]
Scheelt een dag werk, de beste man is al klaar 1 in dag. Gelukkig wel aangezien dat ding per uur wel wat kost
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
We zijn vanmiddag begonnen met vullen met slootwater om het leem wat onder druk te zetten.VeertienKaVier schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:54:
[...]
Geen advies, maar heel erg benieuwd naar hoe het wordt, dus hou dit topic op de hoogte.
:strip_exif()/f/image/oSB4K7Ixo09026xZmh45onrA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I5DlaaIN6EerCLVdrvKDh0sx.jpg?f=fotoalbum_large)
Pomp draait al een tijdje.
:strip_exif()/f/image/Vm3fnusUJXsRN19UCA4UblZS.jpg?f=fotoalbum_large)
Best wel smerig water, denk dat ik de vijver over een week of 2 weer leegpomp en er schoner grondwater in pomp.
Moeten we eerst nog een bron aanboren 😂
Mooi oppervlak, @acehighhugo heeft binnenkort nog wat vis die hij moet herplaatsen.AndyJNL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:12:
Uiteindelijk tot 01.30 gisteren lopen pompen, resultaat valt niet tegen.
Leem lijkt mooi waterdicht.
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ziet er veelbelovend uit!AndyJNL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:12:
Uiteindelijk tot 01.30 gisteren lopen pompen, resultaat valt niet tegen.
Leem lijkt mooi waterdicht.
Voor de mede twijfelaars: ik ben gegaan voor de Kärcher PCL 4. Gisteren naar volle tevredenheid gebruikt om groene aanslag te verwijderen van bestrating van klinkers en tegels.JBS schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:12:
Met name in herfst- en winterseizoen ontstaat er nogal een groene aanslag op een deel van de bestrating in de tuin (volgens mij zijn het gebakken klinkers), ook op delen die nog wat zon krijgen. In het voorjaar heb ik deze handmatig met een borstel en groene zeep (https://www.petsplace.nl/...kmiddel-8710585208006-bbs) schoon geschrobd, met een prima resultaat. Best een klus, waar het resultaat inmiddels (al lang) weer van is verdwenen, helaas.
Hier toevallig mensen die dit meer machinaal aanpakken?
Ideaal ook dat je 'm op wateraanvoer (regelbaar op de Kärcher zelf) kunt aansluiten, daarmee "duw" je alle viezigheid direct voor je uit.
@Teijgetje Thanks voor de tip!
:strip_exif()/f/image/LlHFaB0RgpyNxzrLwYwGTURY.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee wat voor een gast we in de tuin hadden?
Edit: zou het een heggemus zijn? Nog niet eerder in de tuin gehad. Hij leek wel blauwig in het zonlicht
[ Voor 11% gewijzigd door Leipo op 23-02-2025 15:46 ]
Lijkt me een heggemus ja. Die zit in bijna elke tuin welLeipo schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:38:
[Afbeelding]
Edit: zou het een heggemus zijn? Nog niet eerder in de tuin gehad. Hij leek wel blauwig in het zonlicht
Wel een heel ander karakter dan de gewone mus. Deze is schuw/verlegen en vaak in duo's, niet in een grote groep. Ik word er altijd blij van als ik ze in de tuin zie scharrelen.
Ja, volgens Waarneming (aanrader voor het identificeren van planten en beestjes) 100% een heggemus.
[ Voor 15% gewijzigd door VeertienKaVier op 23-02-2025 16:40 ]
Ook hier gisteren de PCL 4 gebruikt voor een bestraatte oprit. Ik heb de zogenaamde vlonderborstel gebruikt. Prima resultaat, de groenaanslag van 1,5 jaar is verdwenen.JBS schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:07:
[...]
Voor de mede twijfelaars: ik ben gegaan voor de Kärcher PCL 4. Gisteren naar volle tevredenheid gebruikt om groene aanslag te verwijderen van bestrating van klinkers en tegels.
Ideaal ook dat je 'm op wateraanvoer (regelbaar op de Kärcher zelf) kunt aansluiten, daarmee "duw" je alle viezigheid direct voor je uit.
@Teijgetje Thanks voor de tip!
Ook de vlonder al eerder gedaan, die is ook weer schoon. Tevreden mee. Ook vooral door de opnames van @Teijgetje de aanschaf gedaan.
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Ik zoek naar wat hulp bij de erfafscheiding met onze buren. Hun tuin ligt 50 cm hoger, de erfafscheiding is een 60 cm hoge, 20 cm brede muur. In hun achtertuin stond voorheen een (toch al niet mooie) haagbeuk.
De buren houden van lekker onderhoudsarmen en hebben de schutting naast ons huis doorgetrokken langs onze achtertuin (aan hun zijde van de muur). Is in goed overleg gegaan, ik mocht er ook wat aanhangen als het maar niet woekerde. Ihad een andere mooie klimplant op een trellis, maar een paar takjes door de schutting was toch al te veel groen voor de buurvrouw. Helaas dus weer weggehaald na 1 jaar.
Ik wil een groenblijvende haag die de schutting voor zeg 90% uit het zicht onttrekt. Ik zit met een paar vragen:
Ik heb mijn oog laten vallen op laurier, dat hadden we in onze oude woning ook. Maar ik ken ook weinig, geen must dus. Liefst een vrij dichte plant, die smal en hoog groeit (tuinruimte en een schutting die 180+50cm hoog is).
De buren houden van lekker onderhoudsarmen en hebben de schutting naast ons huis doorgetrokken langs onze achtertuin (aan hun zijde van de muur). Is in goed overleg gegaan, ik mocht er ook wat aanhangen als het maar niet woekerde. Ihad een andere mooie klimplant op een trellis, maar een paar takjes door de schutting was toch al te veel groen voor de buurvrouw. Helaas dus weer weggehaald na 1 jaar.
Ik wil een groenblijvende haag die de schutting voor zeg 90% uit het zicht onttrekt. Ik zit met een paar vragen:
Ik heb mijn oog laten vallen op laurier, dat hadden we in onze oude woning ook. Maar ik ken ook weinig, geen must dus. Liefst een vrij dichte plant, die smal en hoog groeit (tuinruimte en een schutting die 180+50cm hoog is).
- Met wat voor er tuinverlies moet ik rekening houden?
- Hoeveel afstand moet ik houden vanaf de muur (de schutting staat dus 25cm verder, vanaf 50cm hoogte) en hoe voorkom ik doorgroei (en een zeurende buurvrouw), als ik straks niet meer kan snoeien aan die zijde? Of groeit een laurier tegen een schutting toch al niet door ivm minder licht?
- Drukt die laurier over 10 jaar die schutting niet omver? Die haagbeuk doet het nu niet in ieder geval, is laurier wel slim?
Je kan altijd een doek hangen tegen die schutting zodat takken er niet doorheen gaan en ook geen licht krijgen van die kant. En als heg kan je ook eens naar Portugese Laurier kijken, die kan smal en hoog groeien. 'Gewone' laurier wordt toch snel breed in mijn ervaring.jappas schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:01:
Ik zoek naar wat hulp bij de erfafscheiding met onze buren. Hun tuin ligt 50 cm hoger, de erfafscheiding is een 60 cm hoge, 20 cm brede muur. In hun achtertuin stond voorheen een (toch al niet mooie) haagbeuk.
- Met wat voor er tuinverlies moet ik rekening houden?
- Hoeveel afstand moet ik houden vanaf de muur (de schutting staat dus 25cm verder, vanaf 50cm hoogte) en hoe voorkom ik doorgroei (en een zeurende buurvrouw), als ik straks niet meer kan snoeien aan die zijde? Of groeit een laurier tegen een schutting toch al niet door ivm minder licht?
- Drukt die laurier over 10 jaar die schutting niet omver? Die haagbeuk doet het nu niet in ieder geval, is laurier wel slim?
Laurierkers, bedoel je waarschijnlijk? Laurier is hier niet altijd winterhard, de namen worden vaak door elkaar gehaald.jappas schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:01:
De laurierkers is een snelle groeier die heel veel kan hebben. Als je met niet al te kleine exemplaren begint, heb je al snel een leuke haag. Wees niet bang om er op tijd de snoeischaar in te zetten om ze in model te houden, want ze gaan graag hun eigen gang.
Hier staan er drie van zeker veertig jaar oud, waar heel lang niks aan is gedaan. Eentje gaat er dit jaar (in delen) uit, want aangetast door zwammen, maar desondanks zie je hem toch hier en daar weer uitlopen. En hij duwt inderdaad een schutting omver.
Ze zijn ongelooflijk taai. Mooie witte bloemen, donkere (giftige) besjes die de nodige vogels trekken, groeien heel erg naar het licht.
Als buurvrouw zo'n blaadjeshuilie is, zou ik ze wel tijdig intomen als ik jou was, want anders komt er geheid een besje haar kant op, of groeit er straks een wortel onder de schutting door haar luchtplaats in. O, en die vogels dus.
Misschien zal het dan laurierkers zijn, haha. Regelmatig snoeien zal niet zo'n probleem zijn, alleen die kant tegen de schutting moet een beetje in toom blijven uit zichzelf omdat ik daar later niet meer bij kom.VeertienKaVier schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:09:
[...]
Laurierkers, bedoel je waarschijnlijk? Laurier is hier niet altijd winterhard, de namen worden vaak door elkaar gehaald.
Gehuil om blaadjes en besjes kennen we al. Er staat sinds jaar en dag een grote (7+m) laurier(kers?) boom. Blijft mooi groen en heeft witte bloemen en besjes waar haar hond van aan de schijt komt
Wortels onder de schutting maak ik me niet zo druk om, die begint pas 50cm hoger en 25cm verder door dat hoogteverschil en muur.
Klinkt als een laurierkers! Had ooit ook zo'n buur die zeurde over de besjes en zijn hond, maar die is gelukkig met hond en al vertrokken. Zulke mensen moeten op een flatje gaan wonen als ze zo bang worden van een blaadje.jappas schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:16:
[...]
Gehuil om blaadjes en besjes kennen we al. Er staat sinds jaar en dag een grote (7+m) laurier(kers?) boom. Blijft mooi groen en heeft witte bloemen en besjes waar haar hond van aan de schijt komt.
Als je ze goed in toom kunt houden aan jouw kant, heb je hier zeker een robuuste en snelle groeier aan. Of een taxus, blijft ook mooi groen en is prima in vorm te houden, alleen groeien die wat langzamer (zeggen ze, de mijne hebben die memo niet ontvangen) en kunnen ze wat duurder in de aanschaf zijn.
Bij de aanleg van onze tuin zitten we te kijken voor een hele lage schuifpoort (plm 40 cm hoog en een opening van 5 meter breed). Iemand tips hier in? Alles wat ik tegen kom is minimaal 100cm hoog. Het is bedoeld als parkeerbarriere aan onze oprit.
Alternatief is 2 van die wegzakkende paaltjes, leuk gadget gehalte maar aardig prijzig.
Alternatief is 2 van die wegzakkende paaltjes, leuk gadget gehalte maar aardig prijzig.
Niet zo'n vrolijk onderwerp, wel belangrijk: de Bijenstichting en Pesticide Action Netherlands zoeken hommeltellers. De telperiode is net begonnen en duurt tot 30 juni.
Na aanmelding ontvang je uitgebreide instructies ("Let op het verkeer. We willen natuurlijk geen ongelukken veroorzaken wanneer je op de fiets zit en ergens een dode hommel spot").
Meer info bij de Bijenstichting.Verspreid over het hele land hebben we zoveel mogelijk burgeronderzoekers nodig die tussen 14 februari en 30 juni 2025 dode hommels verzamelen. Die hommels worden vervolgens in het lab onderzocht op de aanwezigheid van pesticiden. Deelname is vrijblijvend, er zijn geen verplichtingen.
Na aanmelding ontvang je uitgebreide instructies ("Let op het verkeer. We willen natuurlijk geen ongelukken veroorzaken wanneer je op de fiets zit en ergens een dode hommel spot").
Afgelopen winter is ons gazonnetje bezocht door een mol die zich niet liet vangen. We hebben wel vaker mollen gehad, en doorgaans lukte het wel om ze pakken. Heb deze ook geprobeerd te verjagen met carbid en uiteindelijk is de mol vertrokken. Misschien vanzelf, of misschien omdat 'ie zich toch niet meer zo op zijn gemak voelde bij ons, of misschien omdat 'ie de aangerichte ravage wel groot genoeg vond.
Heb nu de hopen zand weer ingespoeld, en wat over de gangen gelopen om het gras weer wat vlakker te krijgen. Echt vlakken moet nog gebeuren. Al met al een hoop werk en het gazon wordt er niet beter van.
Op internet zie ik een verscheidenheid aan trilstaven die mollen effectief zouden moeten weren. Dus dat lijkt me dus wel wat. Hieronder twee voorbeelden, maar er zijn er een heel stuk meer te vinden.
https://www.bol.com/nl/nl...-1200-m/9200000074531141/
https://www.bol.com/nl/nl...tK5w.2_13.16.ProductTitle
Bij al die dingen zie ik echter erg wisselende ervaringen: ze gaan snel stuk, zijn niet waterdicht, gebruiken veel batterijen, mollen trekken zich er niks van aan, etc.. Ik zoek er dus eentje die wel werkt en lang meegaat. Iemand een suggestie?
Heb nu de hopen zand weer ingespoeld, en wat over de gangen gelopen om het gras weer wat vlakker te krijgen. Echt vlakken moet nog gebeuren. Al met al een hoop werk en het gazon wordt er niet beter van.
Op internet zie ik een verscheidenheid aan trilstaven die mollen effectief zouden moeten weren. Dus dat lijkt me dus wel wat. Hieronder twee voorbeelden, maar er zijn er een heel stuk meer te vinden.
Bij al die dingen zie ik echter erg wisselende ervaringen: ze gaan snel stuk, zijn niet waterdicht, gebruiken veel batterijen, mollen trekken zich er niks van aan, etc.. Ik zoek er dus eentje die wel werkt en lang meegaat. Iemand een suggestie?
Wellicht een hek op maat (laten) bouwen?Frantic schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:39:
Bij de aanleg van onze tuin zitten we te kijken voor een hele lage schuifpoort (plm 40 cm hoog en een opening van 5 meter breed). Iemand tips hier in? Alles wat ik tegen kom is minimaal 100cm hoog. Het is bedoeld als parkeerbarriere aan onze oprit.
Maar waarom slechts zo laag? Als parkeerbarriè is iets hoger beter - de kans dat iemand het hek over het hoofd ziet en het aanrijdt is aanzienlijk. Ook mis je denk ik wat stevigheid, 5m (2x 2.5m?) is een flinke overspanning en de stevigheid van een hek komt voor een deel uit de hoogte (diagonale drager).
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Iemand ervaring met bloemzaden voor het gazon? Ik maai niet zo regelmatig dus onkruiden groeien er toch wel tussen, dus ik dacht dat ik net zo goed een speciaal grasbloemenmengsel door het gras kan zaaien.
Die van BSI deed het hier prima.GrowMyHair schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:40:
Afgelopen winter is ons gazonnetje bezocht door een mol die zich niet liet vangen. We hebben wel vaker mollen gehad, en doorgaans lukte het wel om ze pakken. Heb deze ook geprobeerd te verjagen met carbid en uiteindelijk is de mol vertrokken. Misschien vanzelf, of misschien omdat 'ie zich toch niet meer zo op zijn gemak voelde bij ons, of misschien omdat 'ie de aangerichte ravage wel groot genoeg vond.
Zoals anderen ook al zeiden ja, dit is inderdaad een echte heggenmus. Ze nemen toe in tuinen en worden veel minder schuw, vroeger zag ik ze nooit maar de afgelopen 10 jaar is het hier een dagelijkse verschijning, meestal hebben we er 2 in de tuin maar zomers vaak ook wel 3 (geen heel grote tuin, wel een mooie verstophaag rondom).Leipo schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:38:
[Afbeelding]
Ze hebben een heel hoog schel fluitje, je gaat 'm waarschijnlijk ook wel horen nu de dagen weer lengen
[ Voor 6% gewijzigd door dcl! op 24-02-2025 20:51 ]
Misschien dit? https://www.cruydthoeck.nl/m5-nectar-onder-het-maaimesMilo85 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:41:
Iemand ervaring met bloemzaden voor het gazon? Ik maai niet zo regelmatig dus onkruiden groeien er toch wel tussen, dus ik dacht dat ik net zo goed een speciaal grasbloemenmengsel door het gras kan zaaien.
We hebben nu overal krokussen in de tuin; in de borders, gazon en zelfs tussen de tegels/straatstenen.
Maar van de paar honderd stinzenbollen die ik afgelopen najaar heb gepoot komt nog nauwelijks wat op helaas; slechts een paar sneeuwklokjes her en der.
Het is ook pas februari, sneeuwklokjes en krokussen zijn inderdaad de eerste bollen die uitkomen de rest volgt Als het goed is pas in maart, een beetje geduld dus nog denk ik
Punt is dat ik 100 sneeuwklokjes heb gepoot en misschien een 15 ieniemienie sneeuwklokjes zijn opgekomen.sebastiaan89 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:53:
Het is ook pas februari, sneeuwklokjes en krokussen zijn inderdaad de eerste bollen die uitkomen de rest volgt Als het goed is pas in maart, een beetje geduld dus nog denk ik
Krokussen (nog?) helemaal niets.
De rest van de tuin staat echter vol met krokussen. Toch mooi gezicht; mooie weer komt er langzaamaan weer aan.
Oh dat is wel een teleurstellende opkomst ja.
@Piet91
Wat zie je als je er een paar opgraaft?
Onze tuin was tijdens de winter aan de natte kant, dat vinden bollen nooit fijn.
Onze tuin was tijdens de winter aan de natte kant, dat vinden bollen nooit fijn.
Sneeuwklokjes schijnen soms moeilijk te zijn als bollen geplant in het najaar.Piet91 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:56:
[...]
Punt is dat ik 100 sneeuwklokjes heb gepoot en misschien een 15 ieniemienie sneeuwklokjes zijn opgekomen.
Krokussen (nog?) helemaal niets.
De rest van de tuin staat echter vol met krokussen. Toch mooi gezicht; mooie weer komt er langzaamaan weer aan.
Als je er toch nog wilt kun je eens op marktplaats kijken daar gaan ze, in-het-groen, per veel voor heel weinig.
Misschien ligt het ook aan de soort sommige zijn vroeger dan anderen.
Qua krokussen bloeien hier alleen de Tommasinianus en een paar chrysanthussen al, van de groter bloemige krokussen zie ik ook nog weinig.
En uit mijn voortuin zijn volgens mij behoorlijk wat van mijn 200 botanische (chrysanthus) mix opgegraven en gegeten door iets. Die heb ik wel deels op zien komen van de winter, maar opeens zaten er mooie kuiltjes in de grond.
Komend najaar maar een nieuwe poging doen. (Op zijn minst help ik een hongerig dier de winter door.)
Misschien komende dagen eens kijken. Ze zijn willekeurig gepoot dus je vindt ze zo niet terug.Barleone schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:05:
@Piet91
Heb niet echt idee dat het heel natte grond was. (is een nieuwe strook dat precies een jaar geleden is aangebracht (van slootwal naar grond achter damwand)
Het gewoon sneeuwklokje (Galanthus nivalis) en inderdaad de Boerenkrokus (Crocus tommasinianus).sugarlevi01 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:44:
Sneeuwklokjes schijnen soms moeilijk te zijn als bollen geplant in het najaar.
Als je er toch nog wilt kun je eens op marktplaats kijken daar gaan ze, in-het-groen, per veel voor heel weinig.
Misschien ligt het ook aan de soort sommige zijn vroeger dan anderen.
Qua krokussen bloeien hier alleen de Tommasinianus en een paar chrysanthussen al, van de groter bloemige krokussen zie ik ook nog weinig.
(naast de Wilde Narcis en Kievitsbloem maar hun bloeiperiode is nog niet)
We hebben hier wel een knooppunt voor (wilde)katten en ook de steenmarter loopt hier rond (te zien op beveiligingscamera's).En uit mijn voortuin zijn volgens mij behoorlijk wat van mijn 200 botanische (chrysanthus) mix opgegraven en gegeten door iets. Die heb ik wel deels op zien komen van de winter, maar opeens zaten er mooie kuiltjes in de grond.
Komend najaar maar een nieuwe poging doen. (Op zijn minst help ik een hongerig dier de winter door.)
Ik heb ook zakken vol stinzenbollen geplant en er komt nog amper wat op. Drie dagen geleden was er nog nachtvorst he, die halve dag dat het even voorjaar leek telt nog niet voor je bollen.
Hou er ook rekening mee dat verwilderingsbollen tijd nodig kunnen hebben om op gang te komen. Sneeuwklokjes hebben dat vaak wel, en mogelijk bloeien ze niet meteen heel goed het eerste jaar.
Tuinieren = geduld hebben, iets heel anders dan "vandaag besteld morgen in huis".
Tuinieren = geduld hebben, iets heel anders dan "vandaag besteld morgen in huis".
De sneeuwklokjes zijn hier ook een wisselend succes, het ene jaar kan het niet op, maar dit jaar valt het weer zwaar tegen.
Er zijn verschillende soorten sneeuwklokjes oftewel Galanthus. De 1 komt ook eerder op dan de andere. Zie https://www.snowdropwiki.nl/nl/snowwiki/soorten/#main
Jammer, ik heb een goed jaar. De halve (stads)tuin staat volVeertienKaVier schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:47:
De sneeuwklokjes zijn hier ook een wisselend succes, het ene jaar kan het niet op, maar dit jaar valt het weer zwaar tegen.
:strip_exif()/f/image/IZxUWHOwEMqGNgUknRztNprC.jpg?f=fotoalbum_large)
Prachtig! Ik hoop dat het hier alsnog goed komt met de daslook en de boshyacinten, de eerste zijn al bovengronds gekomen.jeroenkb schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:37:
[...]
Jammer, ik heb een goed jaar. De halve (stads)tuin staat vol
Vandaag eens gekeken en ik zie her en der gelukkig wel het groen van bollen boven de grond uitkomen.
Misschien dus niet zo veel sneeuwklokjes, maar er komt hopelijk dus nog wel wat anders aan.
Maar uiteindelijk zijn het ook een paar honderd bollen op een aardig stuk grond, dus dat is bij lange na niet zo 'vol'.
Misschien dus niet zo veel sneeuwklokjes, maar er komt hopelijk dus nog wel wat anders aan.
Maar uiteindelijk zijn het ook een paar honderd bollen op een aardig stuk grond, dus dat is bij lange na niet zo 'vol'.
ja heb contact opgenomen met mijn autogarage. Die hebben precies zo'n laag hek. Benieuwd waar zij 'm vandaan hebben.
We krijgen een erfafscheiding in de voortuin aan de straatzijde die verplicht 40cm hoog isMaar waarom slechts zo laag? Als parkeerbarriè is iets hoger beter - de kans dat iemand het hek over het hoofd ziet en het aanrijdt is aanzienlijk. Ook mis je denk ik wat stevigheid, 5m (2x 2.5m?) is een flinke overspanning en de stevigheid van een hek komt voor een deel uit de hoogte (diagonale drager).
Dus het hek mag ook niet hoger dan die 40cm?Frantic schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:09:
[...]
ja heb contact opgenomen met mijn autogarage. Die hebben precies zo'n laag hek. Benieuwd waar zij 'm vandaan hebben.
[...]
We krijgen een erfafscheiding in de voortuin aan de straatzijde die verplicht 40cm hoog is
Exactnoes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:14:
[...]
Dus het hek mag ook niet hoger dan die 40cm?
Wat zouden jullie aanraden als groen blijvende haag?
Haag kan niet erg breed worden (max 40 cm ongeveer). Staat op zuid/zuidwest, goede waterdoorlatende grond en op een aardig winderige hoek.
Hedra is een no go….
Haag kan niet erg breed worden (max 40 cm ongeveer). Staat op zuid/zuidwest, goede waterdoorlatende grond en op een aardig winderige hoek.
Hedra is een no go….
@Dracula
Je stelt de vraag zo algemeen alsof je zelf nog niet serieus gezocht en rondgekeken hebt. Daarnaast is er in dit topic veel te vinden over hagen.
Kijk om te beginnen in je buurt eens rond (alles wat nu groen is is groenblijvend), wat vind je mooi en vervolgens zoek je uit welke plant dat is.
Goed plan?
Je stelt de vraag zo algemeen alsof je zelf nog niet serieus gezocht en rondgekeken hebt. Daarnaast is er in dit topic veel te vinden over hagen.
Kijk om te beginnen in je buurt eens rond (alles wat nu groen is is groenblijvend), wat vind je mooi en vervolgens zoek je uit welke plant dat is.
Goed plan?
Wauw oke ik snap hem, zoek het uit en val ons niet lastig... mijn nederige excusses ik zal mij hier niet meer begeven met vragen en of opmerkingenBarleone schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:51:
@Dracula
Goed plan?
Misschien een Portugese laurier haag? Of een haag van liguster?Dracula schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:06:
[...]
Wauw oke ik snap hem, zoek het uit en val ons niet lastig... mijn nederige excusses ik zal mij hier niet meer begeven met vragen en of opmerkingen
[ Voor 4% gewijzigd door CrystalViriS op 28-02-2025 15:38 ]
Ja die Portuguese laurier kwam ik idd ook al een paar keer tegen als een mogelijke optie. Zie alleen soms de opmerking staan dat die niet zo happy is met veel wind en die kant van de tuin pakt stevige briesjes mee om het zo maar te zeggen.CrystalViriS schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:37:
[...]
Misschien een Portugese laurier haag? Of een haag van liguster?
Liguster hebben we staan bij de voordeur alleen vind mijn vrouw de bloemen mier zoet ruiken en vind het dus een onding

Als laatste ben ik volgens mij ook nu al te laat om aan te planten aangezien ik veel zie staan dat je dat het beste kan doen in het najaar. Momenteel staat er een beukenhaag maar die is zo slecht onderhouden door de vorige bewoner dat die enorme doorkijk heeft en niet wintergroen is.
Mijn ouders hadden jaren een ligusterheg was altijd heel mooi groen en de planten deden het supergoed. Vond de geur niet storend maar dat is natuurlijk persoonlijk.Dracula schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:47:
[...]
Ja die Portuguese laurier kwam ik idd ook al een paar keer tegen als een mogelijke optie. Zie alleen soms de opmerking staan dat die niet zo happy is met veel wind en die kant van de tuin pakt stevige briesjes mee om het zo maar te zeggen.
Liguster hebben we staan bij de voordeur alleen vind mijn vrouw de bloemen mier zoet ruiken en vind het dus een onding![]()
Als laatste ben ik volgens mij ook nu al te laat om aan te planten aangezien ik veel zie staan dat je dat het beste kan doen in het najaar. Momenteel staat er een beukenhaag maar die is zo slecht onderhouden door de vorige bewoner dat die enorme doorkijk heeft en niet wintergroen is.
Japanse hulst dan? Dat lijkt op buxus maar is het niet (om alvast vooruit te lopen op de buxusmot die wellicht op bezoek komt).
@Dracula
Dit blijft Tweakers hè?
Een coniferenhaag misschien? Daarvoor geldt des te meer dat je deze bij moet houden.
Dit blijft Tweakers hè?
Een coniferenhaag misschien? Daarvoor geldt des te meer dat je deze bij moet houden.
Ow ik dacht dat dit het groei&bloei forum waspjot1 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:51:
@Dracula
Dit blijft Tweakers hè?
Ga die hulst eens bekijken maar neig naar laurier.CrystalViriS schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:52:
[...]
Mijn ouders hadden jaren een ligusterheg was altijd heel mooi groen en de planten deden het supergoed. Vond de geur niet storend maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Japanse hulst dan? Dat lijkt op buxus maar is het niet (om alvast vooruit te lopen op de buxusmot die wellicht op bezoek komt).
Ow ik dacht dat dit het groei&bloei forum waspjot1 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:51:
@Dracula
Dit blijft Tweakers hè?
Ga denk ik voor laurier, conifeer kan ik slecht tegen, altijd als ik er ook maar iets langs schuur krijg ik rode uitslag.
Valt mee, hoor, als je de gewone laurierkers neemt (prunus laurocerasus) hebben ze nergens last van. Zie ook mijn post van afgelopen maandag voor meer over de laurierkers.Dracula schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:47:
[...]
Ja die Portuguese laurier kwam ik idd ook al een paar keer tegen als een mogelijke optie. Zie alleen soms de opmerking staan dat die niet zo happy is met veel wind en die kant van de tuin pakt stevige briesjes mee om het zo maar te zeggen.
Die beukenhaag kun je zowat bij de grond afzagen, loopt weer opnieuw uit en dan kun je het wel bijhouden. Kost niks en dat snoeien kan nog net voor het echt warm wordt.Dracula schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:47:
[...]
Liguster hebben we staan bij de voordeur alleen vind mijn vrouw de bloemen mier zoet ruiken en vind het dus een onding![]()
offtopic:
@Dracula Als je het zo opvat heb ik me wellicht niet goed uitgedrukt. Voel je vooral welkom.
@Dracula Als je het zo opvat heb ik me wellicht niet goed uitgedrukt. Voel je vooral welkom.
Thanks, nog een interessante optie erbij.
Ja dat is mogelijk maar dan duurt het zeer lang voor hij weer op hoogte is.No Hands schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:18:
[...]
Die beukenhaag kun je zowat bij de grond afzagen, loopt weer opnieuw uit en dan kun je het wel bijhouden. Kost niks en dat snoeien kan nog net voor het echt warm wordt.
De vervanging zal een hoge struik worden die dus redelijk snel voor privacy zorgt ipv van kleins af aan moet groeien.
@Dracula
Ik wil je de Elaeagnus ebbingei niet onthouden. Ik heb daar mooie hagen van gezien en zeer goed windbestendig. Ik heb em zelf als struik.
https://www.rhs.org.uk/pl...us-submacrophylla/details
Ik wil je de Elaeagnus ebbingei niet onthouden. Ik heb daar mooie hagen van gezien en zeer goed windbestendig. Ik heb em zelf als struik.
[ Voor 19% gewijzigd door Barleone op 28-02-2025 21:49 ]
Ah de olijfwilg, die kwam ik ook net tegen.Barleone schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:47:
@Dracula
Lijstje is aardig lang nu, tijd om een keuze te maken.
Hier wordt als het goed is eind april de tuin aangepakt waarbij we ook nieuwe bestrating krijgen en een iets andere indeling, en waarschijnlijk ook een (niet al te grote) vijver.
Dat wordt allemaal gedaan door een tuinman maar het moment dat de oude bestrating eruit is en de nieuwe tegels er nog niet in liggen lijkt me een uitgelezen moment om zelf de kabels voor verlichting en een stopcontact aan te leggen.
Voor het stopcontact ontkom je uiteraard niet aan 230V en een YMvK-as kabel die op minimaal 50 á 60cm moet worden ingegraven maar voor verlichting heb je de optie om voor 12V of 24V te gaan.
Ik weet alleen niet waar ik nu het beste voor kan kiezen?
230V is natuurlijk meer gedoe met aanleggen en de spanning is potentieel gevaarlijk maar er zijn oneindige veel lampen voor te krijgen en de prijs is lager dan voor laagspanning systemen, bovendien kan je kiezen voor armaturen waarvan de lampen te vervangen zijn.
12V en 24V heeft als voordeel dat het veiliger is en de kabels niet diep hoeven dus dat kan je makkelijk later nog verleggen in je border.
De lampen zijn vrij duur en je zit aan een merk of systeem vast, en zover ik kon zien zijn de lampen niet te vervangen. Bovendien zit je met een transformator.
Qua 12V of 24V las ik dat je die laatste grotere afstanden kan overbruggen omdat er minder verlies is op de kabels wat me deed afvragen waarom dan niet sowieso voor 24V gaan als het stroom bespaart.
Ik had ergens gelezen dat 24V in de rest van Europa gemeengoed is maar in Nederland er voornamelijk 12V systemen zijn.
En zou er met 24V ook niet beter een vijverpomp zijn te voeden of is daar toch beter 230V voor geschikt?
Dat wordt allemaal gedaan door een tuinman maar het moment dat de oude bestrating eruit is en de nieuwe tegels er nog niet in liggen lijkt me een uitgelezen moment om zelf de kabels voor verlichting en een stopcontact aan te leggen.
Voor het stopcontact ontkom je uiteraard niet aan 230V en een YMvK-as kabel die op minimaal 50 á 60cm moet worden ingegraven maar voor verlichting heb je de optie om voor 12V of 24V te gaan.
230V is natuurlijk meer gedoe met aanleggen en de spanning is potentieel gevaarlijk maar er zijn oneindige veel lampen voor te krijgen en de prijs is lager dan voor laagspanning systemen, bovendien kan je kiezen voor armaturen waarvan de lampen te vervangen zijn.
12V en 24V heeft als voordeel dat het veiliger is en de kabels niet diep hoeven dus dat kan je makkelijk later nog verleggen in je border.
De lampen zijn vrij duur en je zit aan een merk of systeem vast, en zover ik kon zien zijn de lampen niet te vervangen. Bovendien zit je met een transformator.
Qua 12V of 24V las ik dat je die laatste grotere afstanden kan overbruggen omdat er minder verlies is op de kabels wat me deed afvragen waarom dan niet sowieso voor 24V gaan als het stroom bespaart.
Ik had ergens gelezen dat 24V in de rest van Europa gemeengoed is maar in Nederland er voornamelijk 12V systemen zijn.
En zou er met 24V ook niet beter een vijverpomp zijn te voeden of is daar toch beter 230V voor geschikt?
Gezien standaarden en flexibiliteit gaat er waarschijnlijk niks boven de 230v optie. Ook voor eventuele grotere stroomtrekkers. Maar de kosten zullen hoger zijn, aan jou de keus of je dat de moeite waard vind.Vliegvlug schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:28:
Hier wordt als het goed is eind april de tuin aangepakt waarbij we ook nieuwe bestrating krijgen en een iets andere indeling, en waarschijnlijk ook een (niet al te grote) vijver.
Dat wordt allemaal gedaan door een tuinman maar het moment dat de oude bestrating eruit is en de nieuwe tegels er nog niet in liggen lijkt me een uitgelezen moment om kabels voor verlichting en een stopcontact aan te leggen.
Sidenote; Als er voldoende 24v systemen bestaan in de buurlanden, dan kan je die hier ook wel vinden.
Hoe bedoel je dat de kosten van 230V verlichting hoger is?noes schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:00:
[...]
Gezien standaarden en flexibiliteit gaat er waarschijnlijk niks boven de 230v optie. Ook voor eventuele grotere stroomtrekkers. Maar de kosten zullen hoger zijn, aan jou de keus of je dat de moeite waard vind.
Wat ik zo zag zijn de lampen van die laagspanning systemen juist duurder dan reguliere 230V lampen.
Installatie, zoals je zelf al zei. Volgens de norm moet het 50cm diep.Vliegvlug schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:16:
[...]
Hoe bedoel je dat de kosten van 230V verlichting hoger is?
Wat ik zo zag zijn de lampen van die laagspanning systemen juist duurder dan reguliere 230V lampen.
Hoewel ik zelf een (goede) grondkabel ook wel op een gemarkeerde plek durf te leggen. Zo heb ik zelf naar de schuur ok 230v getrokken, strak langs het bestaande (betegelde) paadje. Hoeft niet diep als er niet gegraven gaat worden.
Dus dat is evt ook een optie

Of kijken of bepaalde heesters bij elkaar kunnen, voor een gemengde haag. Vaak net iets beter voor de diversiteit en het ziet er (imo) leuker uit.Dracula schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:15:
[...]
Lijstje is aardig lang nu, tijd om een keuze te maken.
Ik denk dat ik het onduidelijk heb uitgelegd is mijn eerste post: de bestrating en verdere inrichting van de tuin is uitbesteed maar het aanleggen van bekabeling en lichtpunten ga ik zelf doennoes schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 01:03:
[...]
Installatie, zoals je zelf al zei. Volgens de norm moet het 50cm diep.
Vandaar dat ik aangeef dat ik tussen het weghalen van de oude tegels en het plaatsen van de nieuwe een mooi moment zie om zelf kabels in de grond te leggen.
Ik ga op dat moment sowieso de mantelbuis die vanuit mijn huis naar de overkapping loopt opgraven en via een andere route leggen.
Want hij loopt nu een onhandig route door de tuin waar geen bestrating loopt en ligt erg ondiep
Zie: Vliegvlug in "Gepruts van tuinman fixen: hoe mantelbuis in tuin repareren?"
Hij loopt ook vlak onder de tegels van de overkapping door wat erg onhandig is aangezien door die de tuinman er uit gehaald gaan worden en opnieuw gelegd wat lastig is met een buis in je zandbed, en er ook een afwateringsgoot voor de overkapping komt wat nu niet eens goed mogelijk is omdat die mantelbuis te hoog ligt.
Dus die ga ik een stuk diepe leggen, onder het nieuwe terras door en direct naar het schuurtje van de overkapping ipv onder de tegels van de overkapping door.
Maar terug naar de verlichting
Het daadwerkelijke aansluiten daarvan wil ik dan gaan doen nadat de tuinman klaar is met de tuin.
Gaat dus om het krijgen van de kabels op de juiste plek zodat ik daar naderhand lampen (en een wcd) op kan aansluiten.
Een 230V systeem is dan volgens mij juist goedkoper dan een laagspanningsysteem, maar wel wat minder flexibel denk ik omdat het achteraf verplaatsen van een stugge YMvK-as kabel niet te doen is maar een 12V of 24V kabel een stuk makkelijker als je het toch een metertje ofzo naar links of rechts wilt hebben.
Er ligt al een grondkabel van huis naar schuur, die ga ik dus alleen wat dieper leggen in zijn mantelbuisHoewel ik zelf een (goede) grondkabel ook wel op een gemarkeerde plek durf te leggen. Zo heb ik zelf naar de schuur ok 230v getrokken, strak langs het bestaande (betegelde) paadje. Hoeft niet diep als er niet gegraven gaat worden.
Dus dat is evt ook een optie
Op zich wel een idee om de 230V kabel in de border te leggen, wil daar twee lichtpunten en had het idee de kabels daarvoor op twee plekken vanuit onder het terras naar de border te trekken zodat er maar een klein stukje kabel in de border zelf komt te liggen.
Maar zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen die kabel gewoon in de border te leggen over de lengte maar dan tegen de schutting of bestrating aan, dan kan je achteraf wel makkelijk nog bepalen waar de lichtpunten in de border precies komen.
Ligt de kabel wel een stuk minder beschermd alleen.
Die 50cm geldt eigenlijk alleen voor openbare ruimtes. In je tuin kan je gerust wat minder diep. Een goede YMvK kabel steek je echt niet zomaar door. Als je ook een tekening maakt hoe de kabel loopt zal je nooit hoeven zoeken.Vliegvlug schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:12:
[...]
Ik denk dat ik het onduidelijk heb uitgelegd is mijn eerste post: de bestrating en verdere inrichting van de tuin is uitbesteed maar het aanleggen van bekabeling en lichtpunten ga ik zelf doen
Vandaar dat ik aangeef dat ik tussen het weghalen van de oude tegels en het plaatsen van de nieuwe een mooi moment zie om zelf kabels in de grond te leggen.
Ik ga op dat moment sowieso de mantelbuis die vanuit mijn huis naar de overkapping loopt opgraven en via een andere route leggen.
Want hij loopt nu een onhandig route door de tuin waar geen bestrating loopt en ligt erg ondiep
Zie: Vliegvlug in "Gepruts van tuinman fixen: hoe mantelbuis in tuin repareren?"
Hij loopt ook vlak onder de tegels van de overkapping door wat erg onhandig is aangezien door die de tuinman er uit gehaald gaan worden en opnieuw gelegd wat lastig is met een buis in je zandbed, en er ook een afwateringsgoot voor de overkapping komt wat nu niet eens goed mogelijk is omdat die mantelbuis te hoog ligt.
Dus die ga ik een stuk diepe leggen, onder het nieuwe terras door en direct naar het schuurtje van de overkapping ipv onder de tegels van de overkapping door.
Maar terug naar de verlichting
Het daadwerkelijke aansluiten daarvan wil ik dan gaan doen nadat de tuinman klaar is met de tuin.
Gaat dus om het krijgen van de kabels op de juiste plek zodat ik daar naderhand lampen (en een wcd) op kan aansluiten.
Een 230V systeem is dan volgens mij juist goedkoper dan een laagspanningsysteem, maar wel wat minder flexibel denk ik omdat het achteraf verplaatsen van een stugge YMvK-as kabel niet te doen is maar een 12V of 24V kabel een stuk makkelijker als je het toch een metertje ofzo naar links of rechts wilt hebben.
[...]
Er ligt al een grondkabel van huis naar schuur, die ga ik dus alleen wat dieper leggen in zijn mantelbuis
Op zich wel een idee om de 230V kabel in de border te leggen, wil daar twee lichtpunten en had het idee de kabels daarvoor op twee plekken vanuit onder het terras naar de border te trekken zodat er maar een klein stukje kabel in de border zelf komt te liggen.
Maar zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen die kabel gewoon in de border te leggen over de lengte maar dan tegen de schutting of bestrating aan, dan kan je achteraf wel makkelijk nog bepalen waar de lichtpunten in de border precies komen.
Ligt de kabel wel een stuk minder beschermd alleen.
Als je tuin opnieuw aangepakt wordt door de tuinman hovenier dan zal je ook wel omhoog gaan met je bestrating en borders? Wellicht hoef je dan nu minder diep.
Na hier over ervaringen met de Kärcher PCL 4 gelezen te hebben heb ik er deze week zelf ook 1 gekocht.
Prima apparaat en de tegels in mijn tuin zien er een stuk frisser uit. In het najaar ga ik het nog een keer doen, voor nu vind ik de eerste 95% poging voldoende.
Omdat ik toch bezig was leek het me een poging waard om eens te kijken wat het effect zou zijn op het woekerende mos op een strookje kunstgras dat ik heb. Het resultaat was werkelijk boven verwachting. Het was een dikke laag mos en vriend PCL 4 vrat er werkelijk doorheen. Als nieuw is veel gezegd maar het ziet er nu allemaal weer redelijk fris uit.
De borstel en het apparaat zelf zijn er goed doorheen gekomen dus al met al een prima aankoop, bedankt voor het delen van de ervaringen.
Prima apparaat en de tegels in mijn tuin zien er een stuk frisser uit. In het najaar ga ik het nog een keer doen, voor nu vind ik de eerste 95% poging voldoende.
Omdat ik toch bezig was leek het me een poging waard om eens te kijken wat het effect zou zijn op het woekerende mos op een strookje kunstgras dat ik heb. Het resultaat was werkelijk boven verwachting. Het was een dikke laag mos en vriend PCL 4 vrat er werkelijk doorheen. Als nieuw is veel gezegd maar het ziet er nu allemaal weer redelijk fris uit.
De borstel en het apparaat zelf zijn er goed doorheen gekomen dus al met al een prima aankoop, bedankt voor het delen van de ervaringen.
Is het geen idee om het kunstgras eruit te halen en kiezen voor iets natuurlijks?7o9 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:54:
Na hier over ervaringen met de Kärcher PCL 4 gelezen te hebben heb ik er deze week zelf ook 1 gekocht.
Nee, hoekje met altijd schaduw, daar groeit echt niets (behalve mos blijkbaar).pjot1 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:01:
[...]
Is het geen idee om het kunstgras eruit te halen en kiezen voor iets natuurlijks?
Ik weet dat niemand hier fan is van nep en ik zou ook liever iets natuurlijks hebben maar dit is net wat beter dan nog meer tegels. Het is ook maar een hoekje van niets.
Punt was meer dat vriend PCL 4 dit verrassend goed deed.
[ Voor 15% gewijzigd door 7o9 op 01-03-2025 19:11 ]
@7o9 er zijn veel inheemse vaste planten en struiken die dat ideaal vinden. Ook online verkrijgbaar. Vind je dat wat?
Snap ik!7o9 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:10:
[...]
Nee, hoekje met altijd schaduw, daar groeit echt niets (behalve mos blijkbaar).
Ik weet dat niemand hier fan is van nep en ik zou ook liever iets natuurlijks hebben maar dit is net wat beter dan nog meer tegels. Het is ook maar een hoekje van niets.
Punt was meer dat vriend PCL 4 dit verrassend goed deed.
Ook met schaduwrijke plekken zijn er genoeg planten die daarvan houden!
Hier doen de daslook en het speenkruid het prima in de (vochtige) schaduw. En mos kan ook mooi zijn!
Snelle update.VeertienKaVier schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:54:
[...]
Geen advies, maar heel erg benieuwd naar hoe het wordt, dus hou dit topic op de hoogte!
Er zit nog steeds dezelfde hoeveelheid water in, 30 cm aangedrukte leem lijkt dus mooi waterdicht.
Waterplanten komen er aan, snoekkruid en lelies.
Kipjes zijn er blij mee 😘
:strip_exif()/f/image/0uKurtKqdvXsmnwSlkOVLu0z.jpg?f=fotoalbum_large)
Fijn dat-ie waterdicht is! En tevreden kippen zijn altijd een plus.
Gisteren en vanmorgen een flinke voorraad bomen opgehaald via meerbomen.nu, vandaag gelijk de grond in. De tuin wordt al mooier en er is al meer eetbaars te vinden voor mensen en dier.
Fijn gevoel om de natuur te zien opbloeien door je werk👍🏻
Wat is de juiste volgorde? Ik heb nog wat gras wat gezaaid moet worden. Maar moet je EERST bemesten en dan een dag of 14 later zaaien? Of moet je eerst zaaien en dan bemesten? Mij lijkt optie 1 logischer.
Het wordt donderdag een graad of 15. Lijkt me ideaal om de tuin te bemesten en dan over een week of 2 te zaaien / andersom...
Het wordt donderdag een graad of 15. Lijkt me ideaal om de tuin te bemesten en dan over een week of 2 te zaaien / andersom...
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
De meeste graszaad mixen voor het gezon zijn verijkt met een startvoeding in de coating. Vooraf voeden is niet nodig. Zorg dat je goede bemeste aarde gebruikt voor het zaaibed.Agent47 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:06:
Wat is de juiste volgorde? Ik heb nog wat gras wat gezaaid moet worden. Maar moet je EERST bemesten en dan een dag of 14 later zaaien? Of moet je eerst zaaien en dan bemesten? Mij lijkt optie 1 logischer.
Let wel op met het inzaaien in deze periode. Het wordt komende week weliswaar mooi weer, maar de grondtemperatuur is nog erg laag waardoor graszaad niet zal ontkiemen. Ook is de kans op nachtvorst nog erg hoog. Bij 1 nachtvorst kunnen de graszaden al beschadigen en dus niet meer ontkiemen.
Ik zou nog een maandje wachten, of graszoden leggen.
Ik heb achter graszoden, voortuin heb ik gezaaid. Ik wacht het even af tot het 's nachts niet meer vriest in ieder geval.sauron28 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:36:
[...]
De meeste graszaad mixen voor het gezon zijn verijkt met een startvoeding in de coating. Vooraf voeden is niet nodig. Zorg dat je goede bemeste aarde gebruikt voor het zaaibed.
Let wel op met het inzaaien in deze periode. Het wordt komende week weliswaar mooi weer, maar de grondtemperatuur is nog erg laag waardoor graszaad niet zal ontkiemen. Ook is de kans op nachtvorst nog erg hoog. Bij 1 nachtvorst kunnen de graszaden al beschadigen en dus niet meer ontkiemen.
Ik zou nog een maandje wachten, of graszoden leggen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Een vriend van mij wil een nieuw terras gaan aanleggen bij een bestaande woning. Hier zat eerder een houten vlonder die aan vervanging toe was en vanwege ongedierte willen ze hier een terras van maken. Daarvoor moet het deel wel tussen de 30-50cm worden opgehoogd. Dit komt tegen de woning/fundering aan te liggen en aan de tuinzijde op zijn plek gehouden door betonnen L-elementen.
Nu de vraag aan de kenners hier. Kunnen we de 30-50cm zand gewoon storten of moet dit om de X-cm worden aangetrild? Terras wordt verder aangelegd door een stratenmaker, maar het zware sjouwwerk kunnen we alvast zelf doen.
Nu de vraag aan de kenners hier. Kunnen we de 30-50cm zand gewoon storten of moet dit om de X-cm worden aangetrild? Terras wordt verder aangelegd door een stratenmaker, maar het zware sjouwwerk kunnen we alvast zelf doen.
Het is net hóe je het verdicht. Wat voor trilplaat gebruik je? Of een wackerstamper? Of water je het in?El-Vder schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:34:
Een vriend van mij wil een nieuw terras gaan aanleggen bij een bestaande woning. Hier zat eerder een houten vlonder die aan vervanging toe was en vanwege ongedierte willen ze hier een terras van maken. Daarvoor moet het deel wel tussen de 30-50cm worden opgehoogd. Dit komt tegen de woning/fundering aan te liggen en aan de tuinzijde op zijn plek gehouden door betonnen L-elementen.
Met een gemiddelde trilplaat (2,5 a 3 ton) zou je om de 10 a 15 cm moeten verdichten. Je zou het na afloop ook nog even onder water kunnen zetten. Dan weet je zeker dat het goed is!
Dank je voor het antwoord @pjot1, ik denk dat mijn vriend een elektrische trilplaat gaat huren. Zullen iets van elke 10cm aanhouden om te verdichten. En nog een vraag ter controle. Ze willen natuursteen (kalksteen) tegels die ca. 2,5cm dik zijn als terras. Deze moeten als ik het uit jouw eerdere reacties op het forum begrijp in een gestabiliseerd zandbed liggen toch?
Kijk alsjeblieft naar een diesel trilplaat. Als je een half uur met deze gaat trillen is hij leeg en bovendien slaat deze niet hard (genoeg). Bij een trilplaat gaat het erom wat er in de grond gebeurt en niet wat je ziet.El-Vder schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:10:
Dank je voor het antwoord @pjot1, ik denk dat mijn vriend een elektrische trilplaat gaat huren. Zullen iets van elke 10cm aanhouden om te verdichten. En nog een vraag ter controle. Ze willen natuursteen (kalksteen) tegels die ca. 2,5cm dik zijn als terras. Deze moeten als ik het uit jouw eerdere reacties op het forum begrijp in een gestabiliseerd zandbed liggen toch?
Klopt! Ze moeten in een gestabiliseerd zandbed!
Ik wou een groen dak binnenkort gaan aanleggen met sedum op rol. Maar nu zat ik te bedenken dat ik in de voortuin aardig wat grind heb liggen dat ik wil vervangen voor wat groeners en laagblijvend. Eerst zat ik te denken aan waldsteinia ternata (goudaardbei). Maar zou ik hier ook niet gewoon wat sedumrollen kunnen plaatsen als ik de grond hiervoor geschikt maak? Ik zie online ook wel wat voorbeelden hiervan, maar heeft iemand hier ervaring mee op de lange termijn..? Zou het ook zonde vinden als het binnen een paar jaar weer dood gaat..
Vraagje voor de groene Tweakers onder ons. April 2023 een olijfboom gekocht en door 100 redenen te weinig aandacht gegeven. Juni 2024 had de boom last van of te weinig, teveel water of een schimmel. Zie de gele bladeren. Veel is toen uitgevallen.
Vanmidag wilde ik hem in een grote bak 100x100cm en verse grond zetten (mediterraanse potgrond). Hij staat nu nog in de pot waarin hij gekocht is. Hij is afgelopen April 2024 licht gesnoeid.
Vraag: Gezien de grote hoeveel bladeren die de boom is verloren, ben ik benieuwd nar adviezen om te snoeien. Kan dat helemaal tot de stam of enkel de uitlopers? Ik heb het idee dat enkel de nieuwe bladeren van vorig jaar nog aanwezig zijn en alle eerdere bladeren volledig zijn uitgevallen. De hoop en het doel is zo veel mogelijk nieuw gezond blad natuurlijk.
Gekocht April 2023
:strip_exif()/f/image/TcIgbuUDotaT0CFZWbZbTQR4.jpg?f=fotoalbum_large)
Gele bladeren, uitval en gesnoeid rond April 2024
:strip_exif()/f/image/j4auVRvFSQcfIcqbJUKrhT5r.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige staat, bijna klaar
:strip_exif()/f/image/iMBmMNkjWblth3k8FhvsMwuR.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: de gebruikelijke kanalen zoals Youtube, Google, etc al doorzocht
Vanmidag wilde ik hem in een grote bak 100x100cm en verse grond zetten (mediterraanse potgrond). Hij staat nu nog in de pot waarin hij gekocht is. Hij is afgelopen April 2024 licht gesnoeid.
Vraag: Gezien de grote hoeveel bladeren die de boom is verloren, ben ik benieuwd nar adviezen om te snoeien. Kan dat helemaal tot de stam of enkel de uitlopers? Ik heb het idee dat enkel de nieuwe bladeren van vorig jaar nog aanwezig zijn en alle eerdere bladeren volledig zijn uitgevallen. De hoop en het doel is zo veel mogelijk nieuw gezond blad natuurlijk.
Gekocht April 2023
:strip_exif()/f/image/TcIgbuUDotaT0CFZWbZbTQR4.jpg?f=fotoalbum_large)
Gele bladeren, uitval en gesnoeid rond April 2024
:strip_exif()/f/image/j4auVRvFSQcfIcqbJUKrhT5r.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige staat, bijna klaar
:strip_exif()/f/image/iMBmMNkjWblth3k8FhvsMwuR.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: de gebruikelijke kanalen zoals Youtube, Google, etc al doorzocht
Je weet dat een olijfboom zijn blad verliest in de winter toch? Ondanks dat hij als wintergroen te boek staat (in zuid-europa)Leezer14 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:38:
Vraagje voor de groene Tweakers onder ons. April 2023 een olijfboom gekocht en door 100 redenen te weinig aandacht gegeven. Juni 2024 had de boom last van of te weinig, teveel water of een schimmel. Zie de gele bladeren. Veel is toen uitgevallen.
En weer uitloopt in het voorjaar, toch?
Maar snoeien doe je in maart of april, na april loopt hij weer uit.
[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 06-03-2025 10:52 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Vertel dat even tegen onze olijfboom dan?Teijgetje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:48:
[...]
Je weet dat een olijfboom zijn blad verliest in de winter toch?
Die van ons staat nog gewoon vol in het blad. (Hij staat wel in de volle grond).
Hij ziet er eigenlijk precies hetzelfde uit als in de zomermaanden.
Ik heb hem ook niet ingepakt gehad afgelopen maanden.
Dit was natuurlijk ook geen strenge winter. Onder het afdak in de berging staat onze bananenboom en die is ook nog niet al zijn blad verloren.
Bij vorst verliest hij meer blad, we hebben inderdaad amper winter gehad hier.CrystalViriS schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:54:
[...]
Vertel dat even tegen onze olijfboom dan?![]()
Die van ons staat nog gewoon vol in het blad. (Hij staat wel in de volle grond).
Hij ziet er eigenlijk precies hetzelfde uit als in de zomermaanden.![]()
Ik heb hem ook niet ingepakt gehad afgelopen maanden.
Dit was natuurlijk ook geen strenge winter. Onder het afdak in de berging staat onze bananenboom en die is ook nog niet al zijn blad verloren.
Al is alles bij ons in het buitengebied elke nacht wit aangevroren afgelopen week door de mist, in de stad zal dat minder zijn.
Maar je kunt dus flink snoeien als je wilt, het zijn veredelde "knotwilgen".
Bladverlies in de winter is prima, maar dit is niet gebruikelijk. De binnentakken zijn zo goed als kaal.Teijgetje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:48:
[...]
Je weet dat een olijfboom zijn blad verliest in de winter toch? Ondanks dat hij als wintergroen te boek staat (in zuid-europa)
Maar snoeien doe je in maart of april, na april loopt hij weer uit.
[YouTube: De olijfboom snoeien: hoe doe je dat? | Tuinmanieren]
Ik zal in mijn post de toevoeging zetten dat de gebruikelijke kanalen zoals Youtube, Google, etc al doorzocht heb. Ik vind weinig info het volledig weg snoeien van de takken vanaf de stam of om bladgroei op uitgevallen plekken terug te laten groeien.
@Leezer14 je moet veel doen om een olijfboom het loodje te laten leggen. Gele bladeren duiden op overmatig veel water.
Ik heb hier 3 olijfbomen staan, 2 komen uit NL die staan in de volle grond. Die heb ik afgelopen winter niet eens beschermd, en mijn ervaringen zijn gelijk aan die van @CrystalViriS gewoon nog steeds groen blad.
Ik had ze in april '24 teruggesnoeid tot op de stam.
De andere boom komt uit Italië staat in een grote bak (80x80x60) en die heb ik de afgelopen 3/4 jaar nu wederom teruggesnoeid tot op de stam.
Mijn ervaring is dat met afdekken en inpakken nu meer schade wordt gedaan dan 'niets doen'.
Ik heb de boom in de pot 2 keer ingepakt in de winter, met een hoes eroverheen. Resultaat was door gebrek aan licht vielen alle bladeren eraf.
Het inpakken van de stam leidde tot rotplekjes in de stam vanwege staand water.
Met de olijfbomen in de volle grond, doe ik slechts als het gaat vriezen nog een beetje stro op de grond rondom de stam en that's it,
Ik heb hier 3 olijfbomen staan, 2 komen uit NL die staan in de volle grond. Die heb ik afgelopen winter niet eens beschermd, en mijn ervaringen zijn gelijk aan die van @CrystalViriS gewoon nog steeds groen blad.
De andere boom komt uit Italië staat in een grote bak (80x80x60) en die heb ik de afgelopen 3/4 jaar nu wederom teruggesnoeid tot op de stam.
Mijn ervaring is dat met afdekken en inpakken nu meer schade wordt gedaan dan 'niets doen'.
Ik heb de boom in de pot 2 keer ingepakt in de winter, met een hoes eroverheen. Resultaat was door gebrek aan licht vielen alle bladeren eraf.
Met de olijfbomen in de volle grond, doe ik slechts als het gaat vriezen nog een beetje stro op de grond rondom de stam en that's it,
Waarom zou dat niet kunnen? Ik heb hier ook een stuk wat ik over had in de vooruit gegooid. Doet het prima. Denk dat er misschien wel mooiere bodembedekkers zijn maar die sedum zal het wel gewoon doen.Milo85 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:51:
Ik wou een groen dak binnenkort gaan aanleggen met sedum op rol. Maar nu zat ik te bedenken dat ik in de voortuin aardig wat grind heb liggen dat ik wil vervangen voor wat groeners en laagblijvend. Eerst zat ik te denken aan waldsteinia ternata (goudaardbei). Maar zou ik hier ook niet gewoon wat sedumrollen kunnen plaatsen als ik de grond hiervoor geschikt maak? Ik zie online ook wel wat voorbeelden hiervan, maar heeft iemand hier ervaring mee op de lange termijn..? Zou het ook zonde vinden als het binnen een paar jaar weer dood gaat..
In dit topic is al meerdere keren gevraagd hoe katten uit de tuin te houden. Toevallig kwam ik net een artikel tegen met een hele mooie oplossing. Sinaasappelschillen.
Het hele artikel, https://www.holyhome.nl/h...ar-zeer-nuttige-tip-7465/De geur van sinaasappelschillen is bijzonder effectief om katten weg te houden, die bekend staan om hun gevoeligheid voor deze geur. Deze onaangename geur voor hen zorgt ervoor dat ze gebieden vermijden waar de schillen zijn verspreid. Dit vermindert de ongewenste impact die deze dieren op de planten kunnen hebben, vooral in moestuinen of bloembedden, waar ze zouden kunnen graven of gewassen zouden kunnen vernietigen.
Naast hun afschrikkende eigenschappen bieden sinaasappelschillen een dubbele voordeel: ze verrijken de grond. Terwijl ze afbreken, geven ze nuttige voedingsstoffen vrij die de groei van planten bevorderen. Deze methode past binnen een duurzaamheid in tuinieren, waardoor tuinierders hun grond kunnen voeden terwijl ze hun gewassen beschermen tegen ongewenste indringers.
Het gebruik van sinaasappelschillen vertegenwoordigt een zowel economische als ecologische oplossing voor tuinierders. Door voedselafval te gebruiken, verkleinen ze hun ecologische voetafdruk terwijl ze dure chemicaliën vermijden. Deze methode valt onder een bredere beweging terug naar praktijken die milieuvriendelijker zijn, en vormt een voorbeeld voor diegenen die hun tuin op een verantwoorde manier willen onderhouden.
Dank voor je reactie/ervaringen. Met terugsnoeiten tot op de stam bedoel je echt alle takken eraf tot je enkel de stap over hebt?loewie1984 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:07:
@Leezer14 je moet veel doen om een olijfboom het loodje te laten leggen. Gele bladeren duiden op overmatig veel water.
werkt dit ook tegen mieren? Zou mooi zijn als ze rustig in de borders blijven en niet de bestrating doen verzakkenpjot1 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:09:
In dit topic is al meerdere keren gevraagd hoe katten uit de tuin te houden. Toevallig kwam ik net een artikel tegen met een hele mooie oplossing. Sinaasappelschillen.
[...]
Het hele artikel, https://www.holyhome.nl/h...ar-zeer-nuttige-tip-7465/
Grote dikke takken zou ik laten, dan loopt je boom voller uit. Wil je dat niet dan helemaal terug op de stam.Leezer14 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:20:
[...]
Dank voor je reactie/ervaringen. Met terugsnoeiten tot op de stam bedoel je echt alle takken eraf tot je enkel de stap over hebt?
Persoonlijk zou ik vanaf de stam 0 vertakkingen naar niveau 1 en soms niveau 2 laten om het zo te zeggen.
Ben een foto aan het zoeken van toen ik gesnoeid hebt, zal hem nog wel even posten als ik hem vindt.
Edit:
:strip_exif()/f/image/lNOnDpvWwxtjWcysVWNxcOyJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ta2V59lYXf4TYDDyOP6MmLlE.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit2: niet bang zijn, rond mei/juni komen de eerste nieuwe scheuten, en in september nog een keer een groeispurt
[ Voor 43% gewijzigd door loewie1984 op 06-03-2025 16:01 ]
Ik denk dat mieren er juist op af komen...El Capitan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:35:
[...]
werkt dit ook tegen mieren? Zou mooi zijn als ze rustig in de borders blijven en niet de bestrating doen verzakken
Als mensen last van mieren hebben die hun straatwerk laten vernaggelen doe ik altijd Portland cement door het zand, dan stoten ze hun kop.
In de twee gelinkte video`s over snoeien kon je dat ook al lezen en zien. Daar werd/wordt ook gesproken over terugsnoeien tot aan de stam.Leezer14 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:20:
[...]
Dank voor je reactie/ervaringen. Met terugsnoeiten tot op de stam bedoel je echt alle takken eraf tot je enkel de stap over hebt?
Maar met @loewie1984 zijn foto`s er ook nog bij lijkt het me drie keer zo duidelijk.
Dus nogmaals, om over dat blad ook even kort te sluiten.........
Bij normale winters, de kwakkelwinters van afgelopen jaren, behoud hij zijn blad grotendeels. Bij strenge langdurigere vorst zal hij zijn blad laten vallen. Dat lees je ook overal, dus dat in een kwakkelwinter het blad er aan blijft is ook normaal.
En alleen de toppen snoeien zorgt voor kale ondertakken als die kaal zijn, doorgaans wordt de olijf dus teruggesnoeid tot op levend hout zo niet tot op de stam. Hij loopt gewoon weer uit en zal ook uitbundig bloeien als je hem als een knotwilg elk jaar terugsnoeit.
Vandaag een vlinder gezien, een Atalanta,
:strip_exif()/f/image/OjMDpi1OxDic2MBCzYqHkmL0.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu maakt één vlinder nog geen zomer maar even later vond ik er ook een in de schuur binnen tegen het raam.
Dus die er maar uitgelaten.......misschien maken twee wel zomer.
Ik zag er ook al twee, een dagpauwoog en een citroenvlinder. Plus een eerste hommel, helaas staat er nog niet veel in bloei.Teijgetje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:00:
[...]
Nu maakt één vlinder nog geen zomer maar even later vond ik er ook een in de schuur binnen tegen het raam.
Dus die er maar uitgelaten.......misschien maken twee wel zomer.
Hier inmiddels dag twee van Operatie Laurierkers, om het door zwammen aangetaste exemplaar te verwijderen (liefst voor het broedseizoen, anders is het wachten tot in de zomer). Voor wie deze struik overweegt: eenmaal aangetast en dood wordt het hout kei- en keihard. Dan is het heel erg fijn om een Silky bij de hand te hebben, wat een geweldige zagen.
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw wat niet met tuin onderdhoud, dus alvast excuus voor de domme vragen.
We hebben 8 lindes en 10 plantanen in de tuin. Dit brengt ieder jaar weer aardig wat snoeiwerk met zich mee. Hierom hebben we een Hakselaar gekocht om het volume te reduceren.
Nu ben ik benieuwd of en waar jullie het rest afval van de hakselaar voor gebruiken?
Ik heb een beetje gegoogeld, en zag dat je het in een compost bak kan gooien. Een jaar later heb je dan een mooie voedingsstof voor de tuin. Maar kan je het rest afval van de Hakselaar ook niet direct gebruiken? We hebben een beukenhaag, dat we het daar onderin gooien/strooien bijvoorbeeld?
Met betrekking tot se Beukenhaag, deze is niet overal even mooi dicht. We willen hier ook graag wat goede voedingsstoffen voor hebben, misschien hebben mensen nog tips? Of gewoon mestgrond?
Helaas zitten er wel emelten en engerlingen in de grond, deze moeten we ook nog zien te verjagen. Begreep dat aaltjes in maart in de grond strooien hier tegen kan helpen? Gaat dit ook goed met eventueel het gebruik van halselafval onder de berkenlaan te strooien.
Ben erg benieuwd en alle tips zijn welkom voor deze onervaren man
Groetjes Robin
Ik ben nieuw wat niet met tuin onderdhoud, dus alvast excuus voor de domme vragen.
We hebben 8 lindes en 10 plantanen in de tuin. Dit brengt ieder jaar weer aardig wat snoeiwerk met zich mee. Hierom hebben we een Hakselaar gekocht om het volume te reduceren.
Nu ben ik benieuwd of en waar jullie het rest afval van de hakselaar voor gebruiken?
Ik heb een beetje gegoogeld, en zag dat je het in een compost bak kan gooien. Een jaar later heb je dan een mooie voedingsstof voor de tuin. Maar kan je het rest afval van de Hakselaar ook niet direct gebruiken? We hebben een beukenhaag, dat we het daar onderin gooien/strooien bijvoorbeeld?
Met betrekking tot se Beukenhaag, deze is niet overal even mooi dicht. We willen hier ook graag wat goede voedingsstoffen voor hebben, misschien hebben mensen nog tips? Of gewoon mestgrond?
Helaas zitten er wel emelten en engerlingen in de grond, deze moeten we ook nog zien te verjagen. Begreep dat aaltjes in maart in de grond strooien hier tegen kan helpen? Gaat dit ook goed met eventueel het gebruik van halselafval onder de berkenlaan te strooien.
Groetjes Robin
houtsnippers kun je gebruiken in borders, paadjes van maken, onder je bomen donderen of weggeven op marktplaats. no way dat dat in een jaar in een compostbak verteerd tot iets wat beter bruikbaar is dan het originele product.smok84 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:11:
Hallo allemaal!
Groetjes Robin
beukenhaag maak je voller door het helemaal kort te snoeien, dan loopt het opnieuw weer uit, overal.
je kan je takken ook niet versnipperen maar er een hek mee vlechten, een takkenwal mee maken, etc.
Dank je wel voor de adviezen, ik zal het doorgeven.pjot1 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:24:
[...]
Kijk alsjeblieft naar een diesel trilplaat. Als je een half uur met deze gaat trillen is hij leeg en bovendien slaat deze niet hard (genoeg). Bij een trilplaat gaat het erom wat er in de grond gebeurt en niet wat je ziet.
Klopt! Ze moeten in een gestabiliseerd zandbed!
Houd er even rekening mee dat, afhankelijk van je hakselaar, je geen ‘restafval’ krijgt wat je wil gebruiken voor een pad of bodembedekking. Het worden geen ‘snippers’ maar meer tja, blokjes.. veel te grof imho voor zoiets.smok84 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:11:
Gewoon composteren, of in de groen container. Grootste voordeel van het ding is dat je flink wat kwijt kan in je container.
If you didn't win today, you can always win tomorrow