VeertienKaVier schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:56:
[...]
Zet veel inheems spul neer en laat dat zijn gang gaan. Dan hou je weinig 'open' aarde over waar onkruid (subjectief begrip) kan groeien en je hebt planten die het in ons klimaat doen en insecten iets te bieden hebben. Zie onder andere de
Cruydt-Hoeck (uit de openingspost) voor ideeën - met de filters kom je een heel eind.
Vergeet vooral de bodembedekkers niet; die geven snel een 'vol' aanzien en je hoeft er, als ze eenmaal zijn aangeslagen, niks aan te doen.
Bodembedekkers zijn we wel fan van, in onze vorige tuin ook gedaan, vrij snel een erg leuk effect.
Eigenlijk ook nog ergens een hoekje met wat wilde bloemen, goed voor de bijen.
No Hands schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:06:
[...]
Lat je geen hedera aansmeren.
Zoek fruitbomen waarvan jij ook wat eraf komt lekker vind. Anders eindig je met een Elstar appel en en Conference peer. Dat is echt zonde van de ruimte in je tuin. Pas het formaat van je fruitboom ook aan aan je tuin, laag, half of hoogstam geeft nogal een verschil in groei en snoeiwerk.
Ik heb echt een grafhekel aan hedera, ik heb eerder een hedera heg gehad, die troep groeit echt overal.
Die fruitbomen gaan we ons ook in verdiepen, het zal denk ik een halfhoge boom zijn.
pjot1 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:06:
[...]
Zoals ik het lees krijg je nieuwbouw?
In veel nieuwbouwtuinen heb je last van de zogenaamde storende laag. Zie mijn post van een tijdje terug.
pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"
Omdat je dus van 0 af aan begint is het daarom erg belangrijk dat het goed wordt aangepakt. En dan bedoel ik met name het grondwerk. Dit houdt dus in dat er eerst onderzoek gedaan moet worden naar de storende laag en de samenstelling van de grond.
Door eerst een ontwerp te maken kan het grondwerk uitgevoerd worden eventueel ism een loonbedrijf. (Goede) Grond voor beplanting, zand voor straatwerk en doek, steenkorrel en zand voor de oprit allemaal goed op diepte en hoogte. Gras wordt ook bijvoorbeeld in 99% van de nieuwbouw te hoog aangelegd waardoor je weer wateroverlast kan krijgen.
Probeer een gebakken steen voor de oprit te vinden. Kijk eens bij
www.slimbestraten.nl of
www.vsb-sierbestratingen.nl. Een gebakken klinker wordt door de jaren heen steeds mooier en gaat een levenlang mee terwijl betonklinkers slijten en lelijk worden. Ga je veel meer plezier aan beleven.
Verder, benader nooit 1 hovenier/stratenmaker/loonbedrijf. Zo kan je offertes vergelijken en ideeën opdoen. Ook zal je verschillende adviezen, op- en aanmerkingen krijgen evenals de indruk. Het lastige is dat je net zoals bijvoorbeeld een schilder/metselaar/timmerman, dat je nooit weet wat je krijgt. Meestal is via via het beste zodat je in ieder geval een referentie hebt.

Klopt, het is nieuwbouw, qua formaat wel ruim onder wat ik hier in dit topic tegen kom, maar voor ons groot zat
BIj ons moet de grond helemaal open gekrabd worden, de grond bestaat uit zware klei, al het water blijft erop liggen.
De aannemer had ook aangegeven dat we het beste de grond goed open kunnen krabben, we moeten de kavel met zo'n 20cm verhogen.
Qua afwatering gaat het dan makkelijk, onze (ietwat lakse) achterburen hebben de kavel niet opgehoogd.
Qua bestrating voor de oprit gaan we even kijken, ik heb vanuit een vorige woning geen hele goede ervaring met waaltjes, ik werd echt gek van de onkruid, deze hadden een vrij grote voeg.
De hovenier waar we nu mee zitten hebben we ook echt aangegeven dat we het ontwerp van hem afnemen, maar de rest wel gaan uitzoeken.
De tuin willen we sowieso in twee delen aanpakken, eerst de bestrating en terras, in een later stadium de rest van de tuin.
Eerst wil ik de schuur/overkapping in de tuin plaatsen en met de buren de schuttingen zetten.
Tehh schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 06:52:
[...]
Als groene haag ben ik fan van taxus. In tegenstelling tot coniferen kan je de taxus helemaal terugsnoeien tot op de stam, hij zal gewoon weer uitlopen en blijft ook aan de overkant mooi dicht. Minimaal één met snoeien, zelf doe ik de bovenkant altijd twee keer.
Als bestrating keramiek of gebakken klinkers, of een combi. Grind is niet onderhoudsarm. Hedera ook niet. Gras (gazon) overigens ook niet echt, tenzij je het prima vind dat er ook klaver, paardenbloem, madelief etc in staat. In dat laatste geval hebben insecten er ook wat aan.
Komt de hovenier met een beplantingsplan? Een tuinarchitect let goed op bloeiwijze, bloeiperiode, kleur en hoogte.
Fruitbomen doen het niet overal even goed, wij hebben een Elstar waar genoeg appels aan groeien, maar de insecten en vogels zijn ons altijd voor, dus van de 100 appeltjes zijn er misschien maar 3 die tot een mooie volgroeide appel groeien zonder schade. Idem met onze Doyenne peer, o.a. vanwege een Juniper in de buurt waardoor de boom onder de perenroest zit. Volgens mij hebben we er in de 10 jaar dat hij staat - en het was al een boom van een paar jaar oud - er nog geen een peer van kunnen eten. Onze kers gaat best goed, maar de vogels en wespen vinden roze kersen prima, terwijl ik wacht op rode. Hier krijgen we ook maximaal een handje vol van. Onze rode bes (twee struiken) doet het dan weer super, daar komt met gemak 10L aan bessen vanaf. Achteraf had ik liever een mooie inheemse boom gehad ipv fruitboom, zoals bijv de meidoorn.
De buxus groeit niet goed bij ons in verband met de buxusmot, die dingen worden elke keer opgevroten.
Bij ons vorige huis hadden we een coniferenhaag, deze moesten we één keer in het jaar snoeien.
Of de hovenier met een beplantingsplan komt weet ik nog niet, dit is helemaal nieuw voor ons.
Ik weet dat gras alsnog onderhoud behoeft, maar ik vind het altijd wel een mooie uitstraling geven, alles beter dan een klinkertuin.
Voor het gras wil ik uiteraard ook een robotmaaier aanschaffen, dat scheelt alweer iets werk.