Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 171 ... 184 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
FabianGTI schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:28:
Volgende week hebben wij een gesprek met een hovenier om een ontwerp te maken voor een nieuwe tuin.
Hebben jullie nog tips waarop te letten?

Wat sowieso gaat gebeuren:
  • 1 lange kant, 1 korte kant schutting, de rest een 'wintergroene' heg, het liefst wel een beetje makkelijk te onderhouden.
  • Oprit bestraten met een normale betonklinker.
  • Achterterras bestraten met keramische tegels welke gevoegd worden.
  • Overkapping+schuur achter in de tuin (zelfbouw).
  • Regenton 5000 liter ondergronds + automatische besproeiing.
  • 1 of 2 fruitbomen in de tuin.
Moet ik het gewoon op me af laten komen of kan ik ergens nog een beetje voor onderzoek doen?
We willen opzich wel een groene tuin (gras, planten etc.) maar ook weer onderhoudsvriendelijk.
Lat je geen hedera aansmeren.
Zoek fruitbomen waarvan jij ook wat eraf komt lekker vind. Anders eindig je met een Elstar appel en en Conference peer. Dat is echt zonde van de ruimte in je tuin. Pas het formaat van je fruitboom ook aan aan je tuin, laag, half of hoogstam geeft nogal een verschil in groei en snoeiwerk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Volgende week hebben wij een gesprek met een hovenier om een ontwerp te maken voor een nieuwe tuin.

• 1 lange kant, 1 korte kant schutting, de rest een 'wintergroene' heg, het liefst wel een beetje makkelijk te onderhouden.
Moet ik het gewoon op me af laten komen of kan ik ergens nog een beetje voor onderzoek doen?
We willen opzich wel een groene tuin (gras, planten etc.) maar ook weer onderhoudsvriendelijk.
Zoals ik het lees krijg je nieuwbouw?

In veel nieuwbouwtuinen heb je last van de zogenaamde storende laag. Zie mijn post van een tijdje terug. pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Omdat je dus van 0 af aan begint is het daarom erg belangrijk dat het goed wordt aangepakt. En dan bedoel ik met name het grondwerk. Dit houdt dus in dat er eerst onderzoek gedaan moet worden naar de storende laag en de samenstelling van de grond.

Door eerst een ontwerp te maken kan het grondwerk uitgevoerd worden eventueel ism een loonbedrijf. (Goede) Grond voor beplanting, zand voor straatwerk en doek, steenkorrel en zand voor de oprit allemaal goed op diepte en hoogte. Gras wordt ook bijvoorbeeld in 99% van de nieuwbouw te hoog aangelegd waardoor je weer wateroverlast kan krijgen.

Probeer een gebakken steen voor de oprit te vinden. Kijk eens bij www.slimbestraten.nl of www.vsb-sierbestratingen.nl. Een gebakken klinker wordt door de jaren heen steeds mooier en gaat een levenlang mee terwijl betonklinkers slijten en lelijk worden. Ga je veel meer plezier aan beleven.

Verder, benader nooit 1 hovenier/stratenmaker/loonbedrijf. Zo kan je offertes vergelijken en ideeën opdoen. Ook zal je verschillende adviezen, op- en aanmerkingen krijgen evenals de indruk. Het lastige is dat je net zoals bijvoorbeeld een schilder/metselaar/timmerman, dat je nooit weet wat je krijgt. Meestal is via via het beste zodat je in ieder geval een referentie hebt. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Als groene haag ben ik fan van taxus. In tegenstelling tot coniferen kan je de taxus helemaal terugsnoeien tot op de stam, hij zal gewoon weer uitlopen en blijft ook aan de overkant mooi dicht. Minimaal één met snoeien, zelf doe ik de bovenkant altijd twee keer.

Als bestrating keramiek of gebakken klinkers, of een combi. Grind is niet onderhoudsarm. Hedera ook niet. Gras (gazon) overigens ook niet echt, tenzij je het prima vind dat er ook klaver, paardenbloem, madelief etc in staat. In dat laatste geval hebben insecten er ook wat aan.

Komt de hovenier met een beplantingsplan? Een tuinarchitect let goed op bloeiwijze, bloeiperiode, kleur en hoogte.

Fruitbomen doen het niet overal even goed, wij hebben een Elstar waar genoeg appels aan groeien, maar de insecten en vogels zijn ons altijd voor, dus van de 100 appeltjes zijn er misschien maar 3 die tot een mooie volgroeide appel groeien zonder schade. Idem met onze Doyenne peer, o.a. vanwege een Juniper in de buurt waardoor de boom onder de perenroest zit. Volgens mij hebben we er in de 10 jaar dat hij staat - en het was al een boom van een paar jaar oud - er nog geen een peer van kunnen eten. Onze kers gaat best goed, maar de vogels en wespen vinden roze kersen prima, terwijl ik wacht op rode. Hier krijgen we ook maximaal een handje vol van. Onze rode bes (twee struiken) doet het dan weer super, daar komt met gemak 10L aan bessen vanaf. Achteraf had ik liever een mooie inheemse boom gehad ipv fruitboom, zoals bijv de meidoorn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ja, taxus! Heb je weinig werk aan, ik knip 'm een keer per jaar een beetje bij, en hier is de taxus elke ochtend het 'praathuis' voor de mussen, waar ze veilig en onzichtbaar voor vijanden wachten totdat ze aan de beurt zijn bij de voederbollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
VeertienKaVier schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:56:
[...]

Zet veel inheems spul neer en laat dat zijn gang gaan. Dan hou je weinig 'open' aarde over waar onkruid (subjectief begrip) kan groeien en je hebt planten die het in ons klimaat doen en insecten iets te bieden hebben. Zie onder andere de Cruydt-Hoeck (uit de openingspost) voor ideeën - met de filters kom je een heel eind.

Vergeet vooral de bodembedekkers niet; die geven snel een 'vol' aanzien en je hoeft er, als ze eenmaal zijn aangeslagen, niks aan te doen.
Bodembedekkers zijn we wel fan van, in onze vorige tuin ook gedaan, vrij snel een erg leuk effect.
Eigenlijk ook nog ergens een hoekje met wat wilde bloemen, goed voor de bijen.
No Hands schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:06:
[...]

Lat je geen hedera aansmeren.
Zoek fruitbomen waarvan jij ook wat eraf komt lekker vind. Anders eindig je met een Elstar appel en en Conference peer. Dat is echt zonde van de ruimte in je tuin. Pas het formaat van je fruitboom ook aan aan je tuin, laag, half of hoogstam geeft nogal een verschil in groei en snoeiwerk.
Ik heb echt een grafhekel aan hedera, ik heb eerder een hedera heg gehad, die troep groeit echt overal.
Die fruitbomen gaan we ons ook in verdiepen, het zal denk ik een halfhoge boom zijn.
pjot1 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:06:
[...]

Zoals ik het lees krijg je nieuwbouw?

In veel nieuwbouwtuinen heb je last van de zogenaamde storende laag. Zie mijn post van een tijdje terug. pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Omdat je dus van 0 af aan begint is het daarom erg belangrijk dat het goed wordt aangepakt. En dan bedoel ik met name het grondwerk. Dit houdt dus in dat er eerst onderzoek gedaan moet worden naar de storende laag en de samenstelling van de grond.

Door eerst een ontwerp te maken kan het grondwerk uitgevoerd worden eventueel ism een loonbedrijf. (Goede) Grond voor beplanting, zand voor straatwerk en doek, steenkorrel en zand voor de oprit allemaal goed op diepte en hoogte. Gras wordt ook bijvoorbeeld in 99% van de nieuwbouw te hoog aangelegd waardoor je weer wateroverlast kan krijgen.

Probeer een gebakken steen voor de oprit te vinden. Kijk eens bij www.slimbestraten.nl of www.vsb-sierbestratingen.nl. Een gebakken klinker wordt door de jaren heen steeds mooier en gaat een levenlang mee terwijl betonklinkers slijten en lelijk worden. Ga je veel meer plezier aan beleven.

Verder, benader nooit 1 hovenier/stratenmaker/loonbedrijf. Zo kan je offertes vergelijken en ideeën opdoen. Ook zal je verschillende adviezen, op- en aanmerkingen krijgen evenals de indruk. Het lastige is dat je net zoals bijvoorbeeld een schilder/metselaar/timmerman, dat je nooit weet wat je krijgt. Meestal is via via het beste zodat je in ieder geval een referentie hebt. :)
Klopt, het is nieuwbouw, qua formaat wel ruim onder wat ik hier in dit topic tegen kom, maar voor ons groot zat :+
BIj ons moet de grond helemaal open gekrabd worden, de grond bestaat uit zware klei, al het water blijft erop liggen.
De aannemer had ook aangegeven dat we het beste de grond goed open kunnen krabben, we moeten de kavel met zo'n 20cm verhogen.
Qua afwatering gaat het dan makkelijk, onze (ietwat lakse) achterburen hebben de kavel niet opgehoogd. :P

Qua bestrating voor de oprit gaan we even kijken, ik heb vanuit een vorige woning geen hele goede ervaring met waaltjes, ik werd echt gek van de onkruid, deze hadden een vrij grote voeg.

De hovenier waar we nu mee zitten hebben we ook echt aangegeven dat we het ontwerp van hem afnemen, maar de rest wel gaan uitzoeken.
De tuin willen we sowieso in twee delen aanpakken, eerst de bestrating en terras, in een later stadium de rest van de tuin.

Eerst wil ik de schuur/overkapping in de tuin plaatsen en met de buren de schuttingen zetten.
Tehh schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 06:52:
[...]

Als groene haag ben ik fan van taxus. In tegenstelling tot coniferen kan je de taxus helemaal terugsnoeien tot op de stam, hij zal gewoon weer uitlopen en blijft ook aan de overkant mooi dicht. Minimaal één met snoeien, zelf doe ik de bovenkant altijd twee keer.

Als bestrating keramiek of gebakken klinkers, of een combi. Grind is niet onderhoudsarm. Hedera ook niet. Gras (gazon) overigens ook niet echt, tenzij je het prima vind dat er ook klaver, paardenbloem, madelief etc in staat. In dat laatste geval hebben insecten er ook wat aan.

Komt de hovenier met een beplantingsplan? Een tuinarchitect let goed op bloeiwijze, bloeiperiode, kleur en hoogte.

Fruitbomen doen het niet overal even goed, wij hebben een Elstar waar genoeg appels aan groeien, maar de insecten en vogels zijn ons altijd voor, dus van de 100 appeltjes zijn er misschien maar 3 die tot een mooie volgroeide appel groeien zonder schade. Idem met onze Doyenne peer, o.a. vanwege een Juniper in de buurt waardoor de boom onder de perenroest zit. Volgens mij hebben we er in de 10 jaar dat hij staat - en het was al een boom van een paar jaar oud - er nog geen een peer van kunnen eten. Onze kers gaat best goed, maar de vogels en wespen vinden roze kersen prima, terwijl ik wacht op rode. Hier krijgen we ook maximaal een handje vol van. Onze rode bes (twee struiken) doet het dan weer super, daar komt met gemak 10L aan bessen vanaf. Achteraf had ik liever een mooie inheemse boom gehad ipv fruitboom, zoals bijv de meidoorn.
De buxus groeit niet goed bij ons in verband met de buxusmot, die dingen worden elke keer opgevroten.
Bij ons vorige huis hadden we een coniferenhaag, deze moesten we één keer in het jaar snoeien.

Of de hovenier met een beplantingsplan komt weet ik nog niet, dit is helemaal nieuw voor ons. :+

Ik weet dat gras alsnog onderhoud behoeft, maar ik vind het altijd wel een mooie uitstraling geven, alles beter dan een klinkertuin.
Voor het gras wil ik uiteraard ook een robotmaaier aanschaffen, dat scheelt alweer iets werk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
FabianGTI schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:00:

[...]

De buxus groeit niet goed bij ons in verband met de buxusmot, die dingen worden elke keer opgevroten.
Bij ons vorige huis hadden we een coniferenhaag, deze moesten we één keer in het jaar snoeien.

Of de hovenier met een beplantingsplan komt weet ik nog niet, dit is helemaal nieuw voor ons. :+

Ik weet dat gras alsnog onderhoud behoeft, maar ik vind het altijd wel een mooie uitstraling geven, alles beter dan een klinkertuin.
Voor het gras wil ik uiteraard ook een robotmaaier aanschaffen, dat scheelt alweer iets werk. ;)
Taxus. Geen buxus.
Taxus wordt wel eens gemeden vanwege de 'giftige besjes', maar daar til ik zelf niet zo zwaar aan. De helft van alle planten is giftig, zelfs de tomatenplant... Voor een 'kleine' tuin is het mijn favoriete erfafscheiding. Als je echt een grote tuin hebt - en je 'haag' mag een paar meter breed zijn - dan zou ik een andere oplossing kiezen voor grote delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jutsju
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-06 15:24
Met jonge kinderen zou ik wel uitkijken met de taxus, de besjes zien er enorm lekker uit en steken goed af tegen het groen van de taxus.
Overigens, Taxus wordt gebruikt bij het maken van chemokuren, als je het in je tuin hebt staan kun je jonge scheuten eraf knippen en soms inleveren. (Dat was aantal jaren geleden zo, weet niet hoe het nu is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mijn ervaringen zijn bij zowel Buxus als Taxus dat ze het slecht doen op urine. Bij voortuin bleef ik eindeloos deze planten vervangen die als markeerplek gebruikt werden door honden /katten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 21:39
  • Hecht je belang aan de natuur, vraag dan of hij planten gebruikt die van meerwaarde zijn voor de natuur. Idealiter is er genoeg variatie in de tuin dat er het hele jaar door wel iets bloeit waar insecten wat aan hebben. En ook beschutting voor vogels, voor een egel, etc.
  • Hoogte opbouw is belangrijk. Mooie tuinen hebben geen "bak" vorm maar gaan van laag (bodembedekker) via midden (struikjes, grotere bloeiers) naar een paar hoge planten (bijvoorbeeld de fruitboompjes)
  • vraag om mooie zichtlijnen. Vanuit welke plekken in huis kijk je naar buiten. Wat ga je dan zien? Met de hoogte opbouw kun je extra diepte in de tuin creëren. Iets dat je niet vanuit elke plek kunt zien creeert het gevoel dat je tuin veel groter is.
  • Het oog wil het hele seizoen wat: In elke hoek van de tuin moet elk seizoen iets te zien zijn. Een voorjaarsbloeier, een zomerbloeier, een herstbloeier, en iets wat in de winter structuur geeft. En daarin wil je wat afwisseling, niet dat alle bodembedekkers in het voorjaar bloeien, en alle hoge planten in de zomer. Juist afwisseling maakt dat je tuin continu iets nieuws laat zien, wat weer het gevoel geeft van een grotere tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
FabianGTI schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:00:

Klopt, het is nieuwbouw, qua formaat wel ruim onder wat ik hier in dit topic tegen kom, maar voor ons groot zat :+
BIj ons moet de grond helemaal open gekrabd worden, de grond bestaat uit zware klei, al het water blijft erop liggen.
De aannemer had ook aangegeven dat we het beste de grond goed open kunnen krabben, we moeten de kavel met zo'n 20cm verhogen.
Qua afwatering gaat het dan makkelijk, onze (ietwat lakse) achterburen hebben de kavel niet opgehoogd. :P

Qua bestrating voor de oprit gaan we even kijken, ik heb vanuit een vorige woning geen hele goede ervaring met waaltjes, ik werd echt gek van de onkruid, deze hadden een vrij grote voeg.

De hovenier waar we nu mee zitten hebben we ook echt aangegeven dat we het ontwerp van hem afnemen, maar de rest wel gaan uitzoeken.
De tuin willen we sowieso in twee delen aanpakken, eerst de bestrating en terras, in een later stadium de rest van de tuin.

Eerst wil ik de schuur/overkapping in de tuin plaatsen en met de buren de schuttingen zetten.
Formaat is toch niet belangrijk? Zolang je er maar je eigen stekje van maakt! :)

Klei slaat inderdaad dicht. Je kan het wel omspitten maar uiteindelijk gaat het toch weer dicht slaan. Nu kan je er wel voor zorgen dat er bodemleven in komt maar dat kan je beter voor zijn. Als je toch 20cm omhoog moet, zou ik sowieso 10cm afgraven, 20 a 30cm omspitten en daar goede grond opgooien. Zo creëer je ook gelijk een soort van waterbuffer en je planten hebben zo een goede ondergrond om aan te slaan. Nu heb je nog de kans om het goed te doen!

De volgorde van je werkwijze is prima.

Als je lakse achterburen de enige zijn die hun tuin niet ophogen dan kunnen een mooie zwembad als achtertuin hebben met de pittige buien van tegenwoordig.

Waarom bevielen de gebakken stenen niet? Je hebt gebakken stenen in allerlei maten en soorten. Waaltjes, dikformaten, keiformaten, ijsselformaat, boerengeeltjes, getrommeld, niet getrommeld, nieuw, oud en dan heb ik nog lang niet alles opgenoemd. Als ik je berichten lees, houd je meer van strak, en ook daar heb je keus in. Je kan de stenen bijvoorbeeld ook (laten) voegen met Gatorsand.

@LinuxMan heeft ook goede tips. Ik zeg altijd maar zo, je kan het maar 1 keer goed doen. Kijk eens op Pinterest en zoek plaatjes wat je mooi vindt. Dit kan je altijd aan de ontwerper voorleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 07-02-2025 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-06 12:07
Ik las een aantal Posts over verharding en bedekking.

Ik heb alles liggen, maar halfverhard met een mooie kiezel(oid) is bij het minst werk. Onkruid trek je er zo met wortel en al tussen uit!

Voor verhard hoe groter de tegel/steen hoe minder werk omdat het onkruid in de naden groeit.

Er wordt gezegd dat als je het wekelijk veegt dat je geen onkruid krijgt, in overweeg al een postje een grote motor borstel aangezien ik 1500 m2 aan klinkers oprit en kleine stenen terras heb.

Daarnaast bedekken van borders of tussen bomen. Ik heb altijd een laag liggen, zonder doek of niets. Of veel plekken zijn dat gewoon de bladeren die ik in de bossige borders ophoop. En ik laat ook wel eens een vrachtwagen met grove houtsnippers komen!

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Mad_Manic schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:28:
Mijn ervaringen zijn bij zowel Buxus als Taxus dat ze het slecht doen op urine. Bij voortuin bleef ik eindeloos deze planten vervangen die als markeerplek gebruikt werden door honden /katten.
Hier ook, eerst kwam de buxusmot in onze buxusheg. Toen was alles flink aangetast, maar het jaar erna was de heg weer groen. Behalve dan op de hoeken daar waren de planten gewoon compleet dood (geplast). Uiteindelijk helaas maar weer een stenen afrastering laten plaatsen. Tegen steen plassen ze ook niet, de hotspot is sindsdien automatisch"verplaatst" naar de afrastering bij de buren. Daar zie je nu alle achterpoten omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SecHyg
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-06 18:35

Mooi om een ondergrondse regenton te plaatsen _/-\o_
Voor beregening heb ik een waterput laten slaan, mede omdat er al irrigatiekisten bij de bouw geplaatst zijn.
Waterdoorlatende klinkers voor de oprit? zijn poreus en lichter en daardoor goedkoper. Help goed om geen plasvorming te krijgen. Wij hebben klinkers met afstandhouders en daartussen grind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trdQkXMOfpgZTza1wtqepn6Oe5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g91MHgWHbtjxe7fO7t0loBXx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
SecHyg schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 07:20:
[...]

Mooi om een ondergrondse regenton te plaatsen _/-\o_
Voor beregening heb ik een waterput laten slaan, mede omdat er al irrigatiekisten bij de bouw geplaatst zijn.
Waterdoorlatende klinkers voor de oprit? zijn poreus en lichter en daardoor goedkoper. Help goed om geen plasvorming te krijgen. Wij hebben klinkers met afstandhouders en daartussen grind.
[Afbeelding]
Waterdoorlatende stenen bestaan niet. Dat zijn water passerende stenen. Het blijft een betonklinker wat dus slijt en verweerd.

Het idee is leuk maar de praktijk is toch minder. De eerste jaren zal het goed werken. Na een aantal jaar slibt het dicht door met name straatvuil daardoor is de hele werking weg. Straatwerk dien je altijd onder afschot aan te brengen zodat het water weg kan.

Ook de aanleg is extreem veel duurder omdat de hele ondergrond anders moet. Zeker in het geval van @FabianGTI, aangezien hij op kleigrond zit. Dit neemt geen water op dus zal het evengoed afgevoerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-06 17:23
Tehh schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:49:
[...]

Taxus. Geen buxus.
Taxus wordt wel eens gemeden vanwege de 'giftige besjes', maar daar til ik zelf niet zo zwaar aan. De helft van alle planten is giftig, zelfs de tomatenplant... Voor een 'kleine' tuin is het mijn favoriete erfafscheiding. Als je echt een grote tuin hebt - en je 'haag' mag een paar meter breed zijn - dan zou ik een andere oplossing kiezen voor grote delen.
Naja, je hebt giftig en extreem giftig.
Taxus valt onder die laatste categorie. Van een tomatenplant wordt je wat misselijk, maar een taxus kan je een hartstilstand opleveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
pjot1 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Formaat is toch niet belangrijk? Zolang je er maar je eigen stekje van maakt! :)

Klei slaat inderdaad dicht. Je kan het wel omspitten maar uiteindelijk gaat het toch weer dicht slaan. Nu kan je er wel voor zorgen dat er bodemleven in komt maar dat kan je beter voor zijn. Als je toch 20cm omhoog moet, zou ik sowieso 10cm afgraven, 20 a 30cm omspitten en daar goede grond opgooien. Zo creëer je ook gelijk een soort van waterbuffer en je planten hebben zo een goede ondergrond om aan te slaan. Nu heb je nog de kans om het goed te doen!

De volgorde van je werkwijze is prima.

Als je lakse achterburen de enige zijn die hun tuin niet ophogen dan kunnen een mooie zwembad als achtertuin hebben met de pittige buien van tegenwoordig.

Waarom bevielen de gebakken stenen niet? Je hebt gebakken stenen in allerlei maten en soorten. Waaltjes, dikformaten, keiformaten, ijsselformaat, boerengeeltjes, getrommeld, niet getrommeld, nieuw, oud en dan heb ik nog lang niet alles opgenoemd. Als ik je berichten lees, houd je meer van strak, en ook daar heb je keus in. Je kan de stenen bijvoorbeeld ook (laten) voegen met Gatorsand.

@LinuxMan heeft ook goede tips. Ik zeg altijd maar zo, je kan het maar 1 keer goed doen. Kijk eens op Pinterest en zoek plaatjes wat je mooi vindt. Dit kan je altijd aan de ontwerper voorleggen.
Duidelijk, we moeten nog flink met de grond bezig dus, iets waar ik al bang voor was.
De taxus bekijken we even, we hebben dan zelf geen kinderen maar in de buurt wordt wel een kindcentrum gebouwd, aan de andere kant, die moeten ook leren met hun tengels van andermans spullen te blijven.

Ik had in het verleden oude waaltjes in mijn tuin, hoewel het leuke stenen waren zat er soms 1,5 cm voeg tussen, de hoeveelheid onkruid die ertussen groeide was echt niet grappig meer, het huis had ik destijds gekocht met de ingerichte tuin.
Bij dat huis had ik ook grind op de oprit, dat gaat er ook niet meer komen. :P

Ik kom nu qua verharding/groen op onderstaande uit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 21:39
FabianGTI schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:01:
[...]

***members only***
Ik zou tussen het huis en de verharding nog smalle borders maken voor wat lage planten. Ziet er vaak veel leuker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
[...]

Duidelijk, we moeten nog flink met de grond bezig dus, iets waar ik al bang voor was.
De taxus bekijken we even, we hebben dan zelf geen kinderen maar in de buurt wordt wel een kindcentrum gebouwd, aan de andere kant, die moeten ook leren met hun tengels van andermans spullen te blijven.

Ik had in het verleden oude waaltjes in mijn tuin, hoewel het leuke stenen waren zat er soms 1,5 cm voeg tussen, de hoeveelheid onkruid die ertussen groeide was echt niet grappig meer, het huis had ik destijds gekocht met de ingerichte tuin.

***members only***
Grondwerk is de basis. Bespaar daar niet op; hoe leuk is het als jouw tuin het perfect doet? :*)

Dan had je waarschijnlijk oude gebakken walen. Tegenwoordig heb je zoals gezegd veel strakkere klinkers. Zie bijvoorbeeld, https://www.slimbestraten...ciet-zwart-strak-daf-7882

Afbeeldingslocatie: https://www.slimbestraten.nl/static/product-info/images/large/7882_pyxcj6qx.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:58
pjot1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 07:50:
[...]

Waterdoorlatende stenen bestaan niet. Dat zijn water passerende stenen. Het blijft een betonklinker wat dus slijt en verweerd.

Het idee is leuk maar de praktijk is toch minder. De eerste jaren zal het goed werken. Na een aantal jaar slibt het dicht door met name straatvuil daardoor is de hele werking weg. Straatwerk dien je altijd onder afschot aan te brengen zodat het water weg kan.
Jawel hoor, Aquaflow heeft "gewoon" poreuze betonstraatstenen, zou ze alleen niet zomaar gebruiken bij particulieren. Reinigen gaat wel, maar een ZOAB-cleaner op je oprit geeft zo'n gedoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Anton2610 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:56:
[...]

Jawel hoor, Aquaflow heeft "gewoon" poreuze betonstraatstenen, zou ze alleen niet zomaar gebruiken bij particulieren. Reinigen gaat wel, maar een ZOAB-cleaner op je oprit geeft zo'n gedoe...
Dan lees ik alsnog,
Deze vijfhoekige waterpasserende parksteen en het kleinere parksteentje is een veelzijdige flagstone die zijn eigen plaats heeft ingenomen naast regulier vierkant en rechthoekig straatwerk. Ontwikkeld voor toepassing op waterbergende funderingen, maar ook toegepast op klassieke wegfunderingen.
https://aquaflow.nl/parksteen-3-straatwerk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:58
offtopic:
Aquaflow heeft ze niet meer direct op de site staan, maar zie nog wel een pdfje er van https://aquaflow.nl/wp-co...serend-poreus-2016-10.pdf. Struyk heeft ze in ieder geval nog wel in hun assortiment https://struykverwoinfra....inage-stenen-21x10-5.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Anton2610 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:47:
[...]

offtopic:
Aquaflow heeft ze niet meer direct op de site staan, maar zie nog wel een pdfje er van https://aquaflow.nl/wp-co...serend-poreus-2016-10.pdf. Struyk heeft ze in ieder geval nog wel in hun assortiment https://struykverwoinfra....inage-stenen-21x10-5.html.
Is toch niet offtopic?

Deze stenen heb ik vroeger wel eens in mn handen gehad. Maar gewoon 'normaal' verwerkt. Er is natuurlijk ook een reden waarom men gestopt is met de productie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06 06:51
[...]

***members only***
Onderschat het niet, wij hebben afgelopen zomer een nieuwbouw gekocht welke in Augustus 2023 opgeleverd was aan de vorige eigenaren. Ze hebben gezamenlijk de kerst niet gehaald, huis te koop en vanwege het feit dat hij nog afgebouwd moest worden en behoorlijk vraagprijs hebben wij het uiteindelijk net onder de vraagprijs kunnen kopen.

Initieel ~ 80K beoogt om af te bouwen, inmiddels over de 100K vanwege de tuin.

Afgelopen weken >100m3 klei, veen en andere troep laten afgraven en afvoeren (€40,00 per m3 afvoeren zonder arbeid, €30,00 per m3 aanvoer schone tuinaarde. Daarboven op nog de drainage, aanleggen bestrating met lijngoot en grasmatten.

Ik heb zo meteen een basis aangelegde tuin van ~ 300m2 voor een kleine 30K. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Afgelopen najaar had ik deze bijna bij Aliexpress besteld voor de stinzenbollen.
Nu goedkoper bij de Action (€3,99), geen idee of dit nou echt fijn werkt...

Afbeeldingslocatie: https://action.com/hostedassets/CMSArticleImages/05/90/3214205_5714988052658-110_01_20241112111615.png?width=750&quality=75

https://www.action.com/nl...rden-touch-grondboor-set/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-06 11:36
Piet91 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:16:
Afgelopen najaar had ik deze bijna bij Aliexpress besteld voor de stinzenbollen.

[Afbeelding]

Hangt er van af hoe de grond is en wat je wil planten.
Voor hier en daar een bolletje werkt het misschien wel makkelijker dan zo'n deelbaar steekding. Heb hier nogal kleiachtige grond en dat krijg je niet zo makkelijk er uit.
Ben ook wel benieuwd hoe dat bevalt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Nu online

[Afbeelding]

Wij hebben zoiets van de van Cranenbroeck. Als je die eentje in de buurt hebt kun je daar daar ook eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Nu online
-dubbel- sorry

[ Voor 97% gewijzigd door CrystalViriS op 10-02-2025 21:47 . Reden: Dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:36

[Afbeelding]

Ik heb soortgelijke en veengrond.
Werkt prima voor bollen, tapeje er op voor de diepte en gaan.
Bolletje er in laten vallen en de grond terugvegen.

Ik heb wel een sterke accuboormachine er voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 11-02-2025 00:04 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-06 13:08
Weet niet als het hiertussen mag maar is wel topic gerelateerd.

Mensen wat hebben samen gewerkt met een tuinarchitect en een uitgewerkt plan volgen is dit een aanrader ?

Een ontwerp zou tussen de 800/1000 euro zitten en persoonlijk wil ik dit wel doen omdat we anders weer enkel een simpel "saai grasveld / doorsnee tuin" idee zullen krijgen.

Benieuwd naar de meningen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Philtjens schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 00:08:

Mensen wat hebben samen gewerkt met een tuinarchitect en een uitgewerkt plan volgen is dit een aanrader ?

Een ontwerp zou tussen de 800/1000 euro zitten en persoonlijk wil ik dit wel doen omdat we anders weer enkel een simpel "saai grasveld / doorsnee tuin" idee zullen krijgen.

Een beetje tuinrealisatiebedrijf heeft ook wel een tuinarchitect die gewoon met je meedenkt zodat je geen 13 in een dozijn tuin krijgt.
edit:
En hiermee bedoel ik dat je gewoon dat ontwerp krijgt voor noppes, eventueel een aanbetaling van een keer €100 is m.i. acceptabel.

[ Voor 10% gewijzigd door True op 11-02-2025 00:14 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Nicklazzz schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:46:
[...]

Onderschat het niet, wij hebben afgelopen zomer een nieuwbouw gekocht welke in Augustus 2023 opgeleverd was aan de vorige eigenaren. Ze hebben gezamenlijk de kerst niet gehaald, huis te koop en vanwege het feit dat hij nog afgebouwd moest worden en behoorlijk vraagprijs hebben wij het uiteindelijk net onder de vraagprijs kunnen kopen.

Initieel ~ 80K beoogt om af te bouwen, inmiddels over de 100K vanwege de tuin.

Afgelopen weken >100m3 klei, veen en andere troep laten afgraven en afvoeren (€40,00 per m3 afvoeren zonder arbeid, €30,00 per m3 aanvoer schone tuinaarde. Daarboven op nog de drainage, aanleggen bestrating met lijngoot en grasmatten.

Ik heb zo meteen een basis aangelegde tuin van ~ 300m2 voor een kleine 30K. Succes!
Helemaal geen gekke prijs hoor. Zeker als je bedenkt dat je gemiddeld op €100,-/m² zit. Dit zijn wel bedragen waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online

[Afbeelding]

Wij hebben dit gebruikt icm een accu Makita boormachine bij aanleg van de voortuin. Deze was wel helemaal opgefreesd met compost ertussen. Gaat supersnel vooruit, wij waren er heel tevreden van. Vermoedelijk een heel ander verhaal bij harde grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-06 18:45

Hier kostte het 600 euro, waarbij we ook aangegeven hadden een deel van de aanleg zelf te willen doen én werkzaamheden te willen verspreiden over enkele jaren in verband met budget. Omdat de hovenier ook een deel mocht aanleggen, geen factuur gekregen voor het ontwerp.

Zeer fijn en toch inzichten die je zelf niet hebt met betrekking tot inrichting en plant keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:45
Steek veel energie in een goed ontwerp. Als iemand bij je langs komt des te beter, zodat beplanting ook afgestemd kan worden op kleur van burentuinen en privacy naar de dakkapellen van de buren bijvoorbeeld.

Maak wensen kenbaar: welke kleur vind je gewoon niet mooi in tuinen? Wij hebben bijvoorbeeld geel verbannen. Behalve herfstblaadjes natuurlijk. Misschien nemen we nog bolletjes voor het voorjaar.

Maar een plannetje voor de tuin waar je het hele jaar naar kijkt en waar jij je onderhoud op moet doen mag best een knaak kosten. Zelf aanplanten met p9 potjes kan je veel euro’s besparen, maar ook veel vrije tijd in beslag nemen. Ik ben er wel trots mee natuurlijk (350 plantjes doen nu wat ik wil)

En dan nog zie ik dat een tuin leeft en geen 5 jaar onveranderd blijft.

Een architect is een vakman. Esveld.nl zei gekscherend op mijn wensen tekening: vind je gras maaien leuk ofzo? Er ligt nu dus geen spietje gras meer en ik ben dolblij.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06 06:51
pjot1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 05:15:
[...]

Helemaal geen gekke prijs hoor. Zeker als je bedenkt dat je gemiddeld op €100,-/m² zit. Dit zijn wel bedragen waar je rekening mee moet houden.
Achteraf weet ik dat nu, maar initieel waren wij niet op de hoogte dat dit moest gebeuren. Wij hebben de woning eenmaal bezichtigd en meteen geboden. Verkopende makelaar was summier in zijn informatie, toenmalige eigenaren lagen in vechtscheiding waar kinderen bij betrokken waren.

Met de gedachte om een tuin netjes te maken of voor ~ 20K extra onvoorziene kosten waar je vrijwel niets van merkt is achteraf gezien zuur >:) .

Ik heb goede zakelijke contacten, een grote klant van mij heeft dit met zijn netwerk geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Miyamoto schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 06:31:
[...]

Hier kostte het 600 euro, waarbij we ook aangegeven hadden een deel van de aanleg zelf te willen doen én werkzaamheden te willen verspreiden over enkele jaren in verband met budget. Omdat de hovenier ook een deel mocht aanleggen, geen factuur gekregen voor het ontwerp.

Zeer fijn en toch inzichten die je zelf niet hebt met betrekking tot inrichting en plant keuze.
dat was onze insteek ook. vooral ideen opdoen bespreken van verlichting, een inplantingsplan enzovoort.
vooral ook om kosten te spreiden, we hebben wel een mooi budget maar op internet al bedragen voorbij zien komen waardoor we toch nog niet genoeg hebben hoewel alles ook afhangt van vele factoren natuurlijk.

het was een meerwaarde en zou het ook aanraden kan ik hieruit afleiden dan ? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Philtjens op 11-02-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
True schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 00:13:
[...]

Een beetje tuinrealisatiebedrijf heeft ook wel een tuinarchitect die gewoon met je meedenkt zodat je geen 13 in een dozijn tuin krijgt.
edit:
En hiermee bedoel ik dat je gewoon dat ontwerp krijgt voor noppes, eventueel een aanbetaling van een keer €100 is m.i. acceptabel.
precies bij de meeste bedrijven bieden ze ook ontwerpen en dergelijke aan en zoals hieronder aangegeven als de werken dan uitgevoerd worden vervalt de kost van het ontwerp vaak.

ik ben vooral op zoek naar een tuin wat een beetje 'vakantie in eigen land' zal worden aangezien reizen nu wel heel erg duur begint te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@JukeboxBill , @Teijgetje , @Driehoek Dus het is blijkbaar wel wat. Had Action 'm toch afgelopen najaar moeten hebben want ondertussen zitten die honderden stinzenbollen al in de grond. :P

Al is er nog weinig van te zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-06 18:45
Philtjens schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:05:
[...]
.
het was een meerwaarde en zou het ook aanraden kan ik hieruit afleiden dan ? :)
Klopt. Echter hadden we met de eerste hovenier geen klik na bespreken van onze wensen. De tweede leek meer mee te denken en gaf ook voorbeelden van gerealiseerde tuinen in de omgeving zodat we een beeld konden vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Miyamoto schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:42:
[...]

Klopt. Echter hadden we met de eerste hovenier geen klik na bespreken van onze wensen. De tweede leek meer mee te denken en gaf ook voorbeelden van gerealiseerde tuinen in de omgeving zodat we een beeld konden vormen.
Vielen de kosten ook mee voor de renovatie mag eventueel ook in PM om een idee te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Philtjens schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:11:
[...]

Vielen de kosten ook mee voor de renovatie mag eventueel ook in PM om een idee te krijgen.
Kosten voor renovatie kunnen gigantisch verschillen. De prijs is van zoveel factoren afhankelijk dat er niet een eenduidig antwoord is.

Een goed bedrijf zal sowieso eerst onderzoek doen en naar je wensen luisteren. Ook zal het ene bedrijf het grondiger, zowel letterlijk als figuurlijk, aanpakken dan de ander wat natuurlijk ook weer van invloed is op de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
pjot1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:20:
[...]

Kosten voor renovatie kunnen gigantisch verschillen. De prijs is van zoveel factoren afhankelijk dat er niet een eenduidig antwoord is.

Een goed bedrijf zal sowieso eerst onderzoek doen en naar je wensen luisteren. Ook zal het ene bedrijf het grondiger, zowel letterlijk als figuurlijk, aanpakken dan de ander wat natuurlijk ook weer van invloed is op de prijs.
Zelf ook al wat nagevraagd en dit verschilt inderdaad ivm oppervlaktes niveauverschillen grondkwaliteit ...

We hebben dacht ik een mooi budget maar heb al vaak gelezen dat voor dat bedrag bij wijze van spreken zelfs beginnen niet eens mogelijk is.

Maar goed we zullen tegen dan enkele bedrijven contacteren en dan bespreken wat de wensen en het budget zijn dan zullen we rap meer weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Philtjens schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:47:
[...]

Zelf ook al wat nagevraagd en dit verschilt inderdaad ivm oppervlaktes niveauverschillen grondkwaliteit ...

We hebben dacht ik een mooi budget maar heb al vaak gelezen dat voor dat bedrag bij wijze van spreken zelfs beginnen niet eens mogelijk is.

Maar goed we zullen tegen dan enkele bedrijven contacteren en dan bespreken wat de wensen en het budget zijn dan zullen we rap meer weten
Tsja, voor €150,-/m² gemiddeld moet je toch een heel eind kunnen komen voor een standaard tuin met borders, gras en bestrating.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-06 07:35

Ik heb vorig jaar de voortuin laten ontwerpen en dit vervolgens zelf uitgevoerd. Was hierover zeer te spreken, had dit ontwerp zelf nooit zo verzonnen. Foto’s van voor en na zijn in dit topic wel te vinden. Achtertuin wordt nu ook ontworpen door dezelfde architect. Dit ga ik voor een deel zelf doen, maar ook een grondverzet en stratenmaker inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Eijsbeer schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:28:
[...]

Ik heb vorig jaar de voortuin laten ontwerpen en dit vervolgens zelf uitgevoerd. Was hierover zeer te spreken, had dit ontwerp zelf nooit zo verzonnen. Foto’s van voor en na zijn in dit topic wel te vinden. Achtertuin wordt nu ook ontworpen door dezelfde architect. Dit ga ik voor een deel zelf doen, maar ook een grondverzet en stratenmaker inzitten.
Edit gevonden mooi project en vooral ook mooi voor een "relatief" klein budget (als is dit niet voor iedereen zo natuurlijk )zelf gerealiseerd is wat veel voldoening ook geeft.

Enig idee op welke pagina dit terug te vinden is ?

Mooi als ze ervoor open staan om de werken ook deels zelf uit te voeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Philtjens op 11-02-2025 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 07:27
Philtjens schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:02:
[...]

Enig idee op welke pagina dit terug te vinden is ?

Mooi als ze ervoor open staan om de werken ook deels zelf uit te voeren.
Je kan bij het zoeken in een forum ook de optie aanvinken dat je op een poster zoekt, dan krijg je alles van die user te zien.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:47
Ik wil mijn tuintje wat natuur vriendelijker maken en minder heet. Het is nu in de zomer net een bakoven vanwege de vele tegels, locatie op het zuid/zuidoosten ligt en dat er drie muren op staan (het is eigenlijk een soort van verkapte patio). Ik zou de enige muur zonder ramen/deuren graag groen willen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5mk4dNUNRD4QYPWBJwioMx2m3o=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9AgJNQdKOt12dONs9w1HQKX.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ggU986A8XIR358a5MTxSatNIWg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WX6aeBoPIBtRvSbwBoIZOjWr.jpg?f=fotoalbum_small

Het idee: ik wil de rij stoeptegels (40x40 cm) die tegen de muur ligt eruit halen en daar een border maken. Vervolgens wil ik een klimplant (zonder hechtwortels) laten groeien tegen de muur dmv staaldraad of een klimrek tegen de muur te monteren. Zou graag passiflora willen laten groeien ivm de mooie bloemen maar gezien de muur op het noord oosten staat (en dus alleen in de ochtend/begin van de middag zon heeft) lijkt het mij verstandiger om naar een clematis te zoeken die half in de zon kan staan.

Alleen heb ik een paar vragen en misschien kunnen jullie daarbij helpen? Ik heb in het verleden wel eens een perk/border gemaakt maar nooit tegen een muur aan.
1. De muur is niet van mijzelf maar die van de buren. Die zijn akkoord dat ik wat wil ophangen/planten. Onder de tegels zit straatzand. Dat moet eruit. Kan ik twee dingen doen.
A. Of de border iets hoger maken. Het eerste ventilatiegat zit op 13cm hoogte. Ik kan 30cm afgraven en nieuwe aarde storten. Borderrand plaatsen van 15-20 cm en er 10 cm aarde bovenop gooien. Alleen dan zit je wel met (natte) aarde tegen een buitenmuur, lijkt mij niet wenselijk?
B. Of straatzand afgraven voor 40cm en voor 40cm rijke aarde terug stoppen. De muur houdt natuurlijk niet op in de grond maar loopt door in de bodem richting fundering. Moet ik in dat geval dan nog iets doen om het stuk muur onder de grond te beschermen tegen de nattere aarde die erin komt?
(C. Clematis kan ook in bloembakken groeien. Geen tegels eruit wippen maar gewoon potten of bloembakken neerzetten. Scheelt een hoop werk maar of het echt mooi is…?)

2. Er zitten ventilatiegaten in de muur. Kan een clematis daarin gaan zitten? Of moet ik die gaten dicht maken met bv van die metalen mini roosters die ook wespen buiten houden?

Als dingen makkelijker/eenvoudiger kunnen, laat het gerust weten. Soms denk ik in te moeilijke oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:47
Reden dat ik het hier vraag: Op Google en YT kom ik honderden tutorials tegen om een border te maken. Maar in alle gevallen gaat het om borders tegen een schutting aan staan. En ik wil niet de buren over de zeik helpen met een te natte muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
pjot1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:00:
[...]

Tsja, voor €150,-/m² gemiddeld moet je toch een heel eind kunnen komen voor een standaard tuin met borders, gras en bestrating.
Dat komt behoorlijk kort bij ons budget wel dus fijn om te weten wel afhankelijk van alle wensen natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Robkazoe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:10:
Ik wil mijn tuintje wat natuur vriendelijker maken en minder heet. Het is nu in de zomer net een bakoven vanwege de vele tegels, locatie op het zuid/zuidoosten ligt en dat er drie muren op staan (het is eigenlijk een soort van verkapte patio). Ik zou de enige muur zonder ramen/deuren graag groen willen maken.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het idee: ik wil de rij stoeptegels (40x40 cm) die tegen de muur ligt eruit halen en daar een border maken. Vervolgens wil ik een klimplant (zonder hechtwortels) laten groeien tegen de muur dmv staaldraad of een klimrek tegen de muur te monteren. Zou graag passiflora willen laten groeien ivm de mooie bloemen maar gezien de muur op het noord oosten staat (en dus alleen in de ochtend/begin van de middag zon heeft) lijkt het mij verstandiger om naar een clematis te zoeken die half in de zon kan staan.

Alleen heb ik een paar vragen en misschien kunnen jullie daarbij helpen? Ik heb in het verleden wel eens een perk/border gemaakt maar nooit tegen een muur aan.
1. De muur is niet van mijzelf maar die van de buren. Die zijn akkoord dat ik wat wil ophangen/planten. Onder de tegels zit straatzand. Dat moet eruit. Kan ik twee dingen doen.
A. Of de border iets hoger maken. Het eerste ventilatiegat zit op 13cm hoogte. Ik kan 30cm afgraven en nieuwe aarde storten. Borderrand plaatsen van 15-20 cm en er 10 cm aarde bovenop gooien. Alleen dan zit je wel met (natte) aarde tegen een buitenmuur, lijkt mij niet wenselijk?
B. Of straatzand afgraven voor 40cm en voor 40cm rijke aarde terug stoppen. De muur houdt natuurlijk niet op in de grond maar loopt door in de bodem richting fundering. Moet ik in dat geval dan nog iets doen om het stuk muur onder de grond te beschermen tegen de nattere aarde die erin komt?
(C. Clematis kan ook in bloembakken groeien. Geen tegels eruit wippen maar gewoon potten of bloembakken neerzetten. Scheelt een hoop werk maar of het echt mooi is…?)

2. Er zitten ventilatiegaten in de muur. Kan een clematis daarin gaan zitten? Of moet ik die gaten dicht maken met bv van die metalen mini roosters die ook wespen buiten houden?

Als dingen makkelijker/eenvoudiger kunnen, laat het gerust weten. Soms denk ik in te moeilijke oplossingen.
Doe wat vijverfolie tegen de muur aan. Zo houd je het vocht buiten. De ventilatieroosters dienen wel vrij te zijn daarvoor kan je een koekoek plaatsen zo kan het blijven ademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-06 07:35
Een jaar of twee geleden is hier een berk afgebroken tijdens een storm. Hebben de stam (zo’n vier meter hoog) laten staan, omdat er elk jaar een nestje spechten in zat en zo ook de afgelopen twee jaar. Inmiddels is de boom al een flinke tijd dood en is de boom dusdanig wankel dat hij begint te schudden als ik er tegen aan trap en ik wil de achtertuin flink aan aanpakken. Tijd om hem neer te halen dus. Mijn idee was om de boom rondom wat uit te graven, wortels met een wortelbijl door te steken en de boom neer te halen met een stevig touw. Zou dit kans van slagen hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Eijsbeer op 16-02-2025 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Eijsbeer schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:15:
Een jaar of twee geleden is hier een berk afgebroken tijdens een storm. Hebben de stam (zo’n vier meter hoog) laten staan, omdat er elk jaar een nestje spechten in zat en zo ook de afgelopen twee jaar. Inmiddels is de boom al een flinke tijd dood en is de boom dusdanig wankel dat hij begint te schudden als ik er tegen aan trap en ik wil de achtertuin flink aan aanpakken. Tijd om hem neer te halen dus. Mijn idee was om de boom rondom wat uit te graven, wortels met een wortelbijl door te steken en de boom neer te halen met een stevig touw. Zou dit kans van slagen hebben?
Denk dat het veiliger is om eerst de boom/stam om te zagen/hakken, daarna pas met de kluit aan de slag.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Eijsbeer schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:15:
Dat heeft zeker kans van slagen, maar hou rekening met die 4 meter.
Je kunt ook eerst even afzagen op anderhalve meter dan heb je genoeg hoogte om aan te trekken en te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 20:44
Wij hebben een huis in de hoogte, er is dus een niveau verschil met de tuin en het terras dat via een trap gecompenseerd wordt. Het terras is niet groot genoeg voor en een keukentafel en een lounge ruimte te voorzien. Het terras is zuid-west gericht en is dé plek die de meeste avondzon pakt. Ik had liever een lounge apero ruimte voorzien op die plek, in plaats van er een eettafel te plaatsen. Mijn vriendin denkt er dan weer anders over. Mijn inzien ga je veel vaker een drankje doen op die plek, dan er te eten. Waarvoor zouden jullie gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:04

Dennis1812

Amateur prutser

Wij hebben een tuintafel die in hoogte verstelbaar is. Te gebruiken als lounge tafel en als eettafel.
Erg fijn met beperkte ruimte.

De bank/stoelen kunnen de leuningen van naar achteren en kan je ook prima in loungen of aan eten.

Misschien zoiets een idee?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
dotacom schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:00:
Wij hebben een huis in de hoogte, er is dus een niveau verschil met de tuin en het terras dat via een trap gecompenseerd wordt. Het terras is niet groot genoeg voor en een keukentafel en een lounge ruimte te voorzien. Het terras is zuid-west gericht en is dé plek die de meeste avondzon pakt. Ik had liever een lounge apero ruimte voorzien op die plek, in plaats van er een eettafel te plaatsen. Mijn vriendin denkt er dan weer anders over. Mijn inzien ga je veel vaker een drankje doen op die plek, dan er te eten. Waarvoor zouden jullie gaan?
Wat is er mis met een drankje doen aan een eettafel? Dat is net alsof je in de keuken aan de keukentafel zit met je visite toch, dat kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Wat is je vraag precies? Wij kunnen hier op het forum natuurlijk niet voor jou en je vriendin bepalen wat een lekkerder plekje is. Wil je dingen aanpassen? Kan je er dan voor kiezen dat beide op beide locaties mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:07

mb1

Iemand bekend met onderstaande kruipthijm?

https://detuinheeren.nl/v...groene-oase-in-2025-7401/

Ik heb 25 jaar gazon gehad en dit drie jaar geleden vervangen door nieuwe graszoden.
Ondanks dat het redelijk in de zon ligt lukt het mij niet om het gazon mosvrij te houden...
Het is maar ca 25m2 maar het mos en het korstmos wat super hardnekkig is is er niet uit te houden.
Ik heb alles al geprobeerd voor mijn gevoel, enkel organische meststoffen, kalk, lavameel IPV mest.

En ik wil geen kunstgras!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Kan je het terras misschien wat groter maken met een soort balkon constructie?

Er zijn ook van die stoelen met een tafeltje er aan. Bespaart ook wel wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 20:44
pjot1 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:03:
[...]

Wat is je vraag precies? Wij kunnen hier op het forum natuurlijk niet voor jou en je vriendin bepalen wat een lekkerder plekje is. Wil je dingen aanpassen? Kan je er dan voor kiezen dat beide op beide locaties mogelijk is?
Voor welke optie jullie zouden gaan. Een eettafel op het terras, of een lounge/zit gedeelte op het terras. Wij gaan onze tuin volledig herdoen met een tuin architect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
mb1 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:10:
Iemand bekend met onderstaande kruipthijm?

Ik heb 25 jaar gazon gehad en dit drie jaar geleden vervangen door nieuwe graszoden.
Ondanks dat het redelijk in de zon ligt lukt het mij niet om het gazon mosvrij te houden...
Het is maar ca 25m2 maar het mos en het korstmos wat super hardnekkig is is er niet uit te houden.
Ik heb alles al geprobeerd voor mijn gevoel, enkel organische meststoffen, kalk, lavameel IPV mest.

En ik wil geen kunstgras!
maximale hoogte van 5cm staat er, dat plantje lijkt me flink groter.

Wat maakt het uit dat er mos in je gras zit? daar kun je ook overheen lopen en je kunt het maaien. Omarm wat je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
dotacom schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:16:
[...]

Voor welke optie jullie zouden gaan. Een eettafel op het terras, of een lounge/zit gedeelte op het terras. Wij gaan onze tuin volledig herdoen met een tuin architect.
Leg het voor aan de architect ;)

Als je mijn persoonlijke mening wil weten dan geef ik de voorkeur aan een lounge plekje met een tafeltje groot genoeg voor een glas bier, want ik hou niet van buiten eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
[...]

Lastig. Wat doe je meer?

Ik zou zelf voor een loungeset gaan denk ik. Hoe vaak heb je feestjes/etentjes/bijeenkomsten ed? Ik denk dat je meer aan een loungeset hebt waar je 5 van de 7 dagen in de week lekker bij kan komen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

No Hands schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:19:
[...]

maximale hoogte van 5cm staat er, dat plantje lijkt me flink groter.

Wat maakt het uit dat er mos in je gras zit? daar kun je ook overheen lopen en je kunt het maaien. Omarm wat je hebt.
Mos is ook nog heerlijk zacht (en erg mooi, als je het van dichtbij bekijkt).

Bij het gazon van mijn buren is het gras grotendeels verdreven door madeliefjes en klaver, en dat ziet er fantastisch uit. Er hoeft veel minder te worden gemaaid, insecten hebben er meer aan, en het is ook bij droogte groen. Maar het is even schakelen: er is ons lang wijsgemaakt dat een strak biljartlaken de norm is, en dit soort planten 'onkruid'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-06 10:53
[...]

Hier ga je beide antwoorden op krijgen natuurlijk. Als een paar die zeggen lounge-set dus ik doe de andere optie: eettafel. Maar dat komt omdat ik graag BBQ met vrienden en familie en dan is dat heel praktisch. Loungen doe je vaak alleen of met z'n tweeën, is er een optie 2 lekker stoelen te kopen en op een fijn zonnig plekje te zetten elders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:04

Dennis1812

Amateur prutser

Daarom in hoogte verstelbaar. Best of both worlds.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Even inhaken op de kruiptijm.

Wordt gepresenteerd als de verlosser voor mensen die het grasmaaien moe zijn.
Maar als ik de beschrijving lees, dan lijkt het net zo erg als gras: kan overal tegen, gaat dus gigantisch woekeren.

Deze quotes klinken mij ook tamelijk tegenstrijdig:
Kies voor een ecologische en biodiversiteitbevorderende aanpak
De geur die het afgeeft, wordt gevreesd door veel insecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@pjot1
Hoe adviseer jij hoogteverschillen met de volgende tuin onderdelen:
- terras
- gazon
- border

Ik vraag het aangezien we snel last hebben van natte toplaag (slechte waterhuishouding).
Tussen gazon en border houd ik sowieso een geultje aan om uitgroei naar de border te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JukeboxBill schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:40:
Maar als ik de beschrijving lees, dan lijkt het net zo erg als gras: kan overal tegen, gaat dus gigantisch woekeren.
Het is een bodembedekker, het is natuurlijk wel de bedoeling dat de boel een beetje dicht groeit?
Dat maakt het nog geen 'woekeraar' wat mij betreft. Zo snel groeit 'ie ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]
een onderhoudsvriendelijke groene oase
Alles is onderhoudsvriendelijk als je geen onderhoud pleegt.
Een keer per jaar met een professionele strimmer eroverheen en klaar.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

[...]
Ik kreeg bij die site vooral het gevoel dat AI aan het tuinieren is geslagen.

De snelheid waarmee kruiptijm groeit, valt m.i. best mee, dus het bijhouden zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Barleone schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:45:
@pjot1
Hoe adviseer jij hoogteverschillen met de volgende tuin onderdelen:
- terras
- gazon
- border

Ik vraag het aangezien we snel last hebben van natte toplaag (slechte waterhuishouding).
Tussen gazon en border houd ik sowieso een geultje aan om uitgroei naar de border te voorkomen
Hoe bedoel je dit? Normaal gesproken zorg je ervoor dat je terras een cm of 2 boven je gras uitkomt zodat je terras droog blijft. Je borders doe je normaal gesproken op het niveau van het gras.

Als je een nat gazon hebt kan je proberen om wormen uit te strooien, zie ook de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@pjot1
Wat mij betreft is je antwoord precies wat ik vroeg. Dankje!

Nu nog een manier vinden om zonder laser een tuin van 10x20m uit te vlakken. Tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Barleone schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:11:
@pjot1

Nu nog een manier vinden om zonder laser een tuin van 10x20m uit te vlakken. Tips zijn welkom.
Vroeger zichtte je alles door en dat kan dus nu nog steeds! Je kan dus een paar hoogtes waterpas zetten en deze doorzichten naar de andere kant van de tuin.

Huur dan ook een Strakvlak; dit is een soort handmatige kilverbak. Zorg dat je de kanten op hoogte hebt en dan is het een kwestie van rondjes lopen. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
Barleone schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:11:
@pjot1

Tuinslang met twee doorzichtige buisjes aan de einden, oftewel een slangwaterpas.
Je moet er wel geduld bij hebben totdat het water is gestabiliseerd. En zorgen dat het water niet ongelijkmatig wordt verwarmd.
Als je daarmee een aantal punten uitzet, dan kan je vandaar uit wel met een gewone waterpas verder.
Voordat ik een laser had, deed ik dat met een lange rei, waar ik met plakband een normale waterpas aan vastplakte.
En soms doe ik dat nog wel eens, want je kan met die rei ook gelijk uitvlakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
JukeboxBill schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:21:
[...]

Tuinslang met twee doorzichtige buisjes aan de einden, oftewel een slangwaterpas.
Je moet er wel geduld bij hebben totdat het water is gestabiliseerd. En zorgen dat het water niet ongelijkmatig wordt verwarmd.
Als je daarmee een aantal punten uitzet, dan kan je vandaar uit wel met een gewone waterpas verder.
Voordat ik een laser had, deed ik dat met een lange rei, waar ik met plakband een normale waterpas aan vastplakte.
En soms doe ik dat nog wel eens, want je kan met die rei ook gelijk uitvlakken.
Je zou met een lange waterpas, zeg 2 meter, ook kunnen overwaterpassen, draai dan wel steeds de waterpas om om eventuele onzuiverheden eruit te halen.

Zelf rei ik altijd af met een waterpas. Heb dan ook alle maten in de bus liggen. :*)

[ Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 17-02-2025 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndyJNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-06 17:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpCsKdWRUtmoPRWHnut0PtO_Luk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xstOQaHldmIdLe82e9oL3uUg.jpg?f=fotoalbum_large

Vijver specialist, voel je aangesproken.

Morgen wordt de vijver gegraven, het is ongeveer 150m3.
Schuin aflopend naar het diepste punt, ongeveer een graad of 15 tot anderhalve meter.
Op de bodem komt een laag van 30
Cm leem die door dezelfde kraan lekker uitgesmeerd wordt.
Het is echter wel het hoogste punt van de tuin dus ben bang voor water verlies, is het verstandig om onder het leem nog een stuk landbouwplastic te plaatsen?
Liever niet aangezien ik een natuurlijke vijver wil maar het ding moet ook niet compleet opdrogen.
De plaats is tussen de 2 kuil platen noordelijk.

Wat zou je doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
AndyJNL schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:53:
[Afbeelding]

Vijver specialist, voel je aangesproken.

Schuin aflopend naar het diepste punt, ongeveer een graad of 15 tot anderhalve meter.
Op de bodem komt een laag van 30
Cm leem die door dezelfde kraan lekker uitgesmeerd wordt.
Het is echter wel het hoogste punt van de tuin dus ben bang voor water verlies, is het verstandig om onder het leem nog een stuk landbouwplastic te plaatsen?
Liever niet aangezien ik een natuurlijke vijver wil maar het ding moet ook niet compleet opdrogen.
De plaats is tussen de 2 kuil platen noordelijk.

Wat zou je doen?
Dieper graven, dan is het niet langer het hoogste punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndyJNL
No Hands schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:14:
[...]

Dieper graven, dan is het niet langer het hoogste punt.
Dankjewel. Dit was het antwoord wat ik zocht.

Iemand anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

AndyJNL schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:53:

Geen advies, maar heel erg benieuwd naar hoe het wordt, dus hou dit topic op de hoogte!

Hier sinds afgelopen september een klein natuurlijk vijvertje, eens kijken hoe het de (opeens best wel strenge) vorst doorkomt. Ik was aangenaam verrast dat een paar libellen na een paar weken al een kijkje kwamen nemen en dat vogels het lage gedeelte al meteen als hun bad hadden geclaimd. (Overdag een egel zien drinken was bijzonder, maar geen goed teken voor het beestje zelf, die hebben we dan ook later dood onder de takkenril gevonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Ik heb een stuk tuin van ca 2,5 bij 1,20 waarbij aan de zuidkant een muur zit. Hier heb ik nu veel vaste planten, maar het gros daarvan ziet er in de winter niet zo mooi uit. Direct achter dit stuk zit nog een stuk van ca 1 bij 1,20 waar een grote schijnbeuk (enkele stam, ca 5m hoog) in staat.
Om in de winter net iets meer 'body' te hebben in het 'grote' stuk zoek ik een mooie struik als aanvulling / in plaats van wat vaste planten. Liefst maximaal 1 - 1,5m hoog.
Aan de randen van het stuk komt waarschijnlijk schoenlappersplant o.i.d., maar in het midden / tegen de zuidmuur aan mag nog wel iets komen. Pluspunten voor wintergroen / winterkleur.

Waar ik zelf aan zat te denken:
Amerikaanse sering
Sneeuwbal (viburnum)
Rhodondendron
Camellia

Het zoeken naar de precieze soort is iets waar ik vaak op stuk loop. Sommige Rhodondendrons kunnen meters hoog worden, anderen worden weer niet groter dan 30 cm.. Het is nog een behoorlijk gepuzzel. Iemand die het ei van columbus heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Tehh
Zo uit mijn hoofd blijft alleen een Rododendron groen in de winter. Sneeuwbal (die bij mij althans) heeft lange tijd nog besjes, maar verliest wel blad.
Er zijn wat kwekerijen, gespecialiseerd in Rododendrons, misschien daar eens kijken voor nuttig advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Nu online
Camelia blijft ook groen, komen ook mooie (grote) bloemen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:05
VeertienKaVier schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:54:
[...]
(Overdag een egel zien drinken was bijzonder, maar geen goed teken voor het beestje zelf, die hebben we dan ook later dood onder de takkenril gevonden).
Dood of in (winter)slaap? Het verschil is soms moeilijk te zien, dus hopelijk heb je geen onterechte conclusie getrokken.

Een egel die af en toe overdag actief is hoeft niet meteen alarmerend te zijn. Zeker in de herfst komt dat vaker voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Franciesco schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Dood of in (winter)slaap? Het verschil is soms moeilijk te zien, dus hopelijk heb je geen onterechte conclusie getrokken.
Verregaande staat van ontbinding, alleen de stekels waren nog intact.

We hebben ze hier gelukkig al jaren, ook de buurt is erg egelvriendelijk, maar ik heb er ook al eens een ziek exemplaar door de dierenambulance laten ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JukeboxBill schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:13:
@Tehh
Sneeuwbal (die bij mij althans) heeft lange tijd nog besjes, maar verliest wel blad.
Hangt inderdaad van de soort af, er zijn groenblijvende varianten viburnum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Slonzo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:19:
[...]

Hangt inderdaad van de soort af, er zijn groenblijvende varianten viburnum :)
Ik heb er geen studie van gemaakt. Ik snap ook niet waarom die vraag hier wordt gesteld.
Je kan op tal van webwinkels, tuindatabases e.d. selecties maken van struiken met de gewenste eigenschappen. Daar kan de vraagsteller ook terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:50
@AndyJNL
ea heeft met de grondwaterstand te maken, hier in een kurkdroge zomer op ca 1,3 meter diepte al grondwater. Water zal ook via zijwanden de grond ingaan, leem zal niet geheel waterdicht zijn.
Als je in de zomer ook absoluut water wilt, zul je plastic of beter nog epdm moeten plaatsen.
Wees voorzichtig met riet, de beste water zuiveraar maar wortels gaan echt overal doorheen.

Eventueel regen afvoer dak naar vijver aanleggen en voorzie zeker een overloop om een moeras in de tuin te voorkomen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AndyJNL
VeertienKaVier schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Geen advies, maar heel erg benieuwd naar hoe het wordt, dus hou dit topic op de hoogte!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgnAHqpUKnqBv40pG1XFTEC-u8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7xQku2JzEv811mLnffhrHKa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BuSrJwH2TYvu92hB2roC1r59z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjy8YHoHSCnnLgEUe5DBNrc4.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk op advies geen plastic er onder, natuurlijk verloop van de waterstand is acceptabel.

Het schiet i.i.g. lekker op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:05
Dat doet me erg denken aan twee wadi's die afgelopen jaar bij mij gegraven zijn. Die zijn weliswaar minder diep (ca 75cm), maar de vorm is verder vergelijkbaar.
Ze staan al heel wat maanden praktisch vol en ben benieuwd hoe dat straks in de zomer gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyJNL
Die regen was ook niet normaal natuurlijk🌧️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

AndyJNL schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:18:
[...]
Uiteindelijk op advies geen plastic er onder, natuurlijk verloop van de waterstand is acceptabel.

Indrukwekkend! Dat wordt formaat waterbuffer, daar passen wel een paar planten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij natuurvijvers kan de waterdichtheid van de bodem nog worden verbeterd met bentoniet klei. Maar daar is het misschien al te laat voor, want zo ver ik mij kan herinneren, wordt het dan gemengd met de afdichtingslaag.

Ben benieuwd hoe het er gaat uit zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Draai-/kantelstuk O+

Maakt het zoveel makkelijker! :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AndyJNL
JukeboxBill schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:36:
[...]

Bij natuurvijvers kan de waterdichtheid van de bodem nog worden verbeterd met bentoniet klei. Maar daar is het misschien al te laat voor, want zo ver ik mij kan herinneren, wordt het dan gemengd met de afdichtingslaag.

Ben benieuwd hoe het er gaat uit zien.
Klopt, bentoniet is hiervoor fantastisch geschikt, het werkt ook prima achteraf. Je kan dit in poedervorm gaan strooien en het zuigt zich als ware naar een eventueel lek in het leem.

Ben ook benieuwd, de eerste paar maanden zal het wel een mooie witte melkvijver zijn, we gaan nog eens even nadenken hoe ik het filter ga maken in de 50m3 mestkelder. (of niet, vissen doe ik er toch niet in)

De berg met zand is ook lekker speels gemaakt voor de kinderen, daar komt natuurlijk een glijbaan en een uitkijktoren op O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9Mtmc9sYJi9TDa9k0DNVMMkhjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHNmmbr4QhDrSlqvv2mu6Ck6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyJNL
Tehh schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:46:

Het zoeken naar de precieze soort is iets waar ik vaak op stuk loop. Sommige Rhodondendrons kunnen meters hoog worden, anderen worden weer niet groter dan 30 cm.. Het is nog een behoorlijk gepuzzel. Iemand die het ei van columbus heeft?
Het is na een aantal jaar wel 1x snoeien per jaar, maar voor ongeveer dezelfde toepassing als bij jou heb ik deze aangeplant, een winterharde geurige Jasmijn, de star of Toscane. Prachtige en nuttige plant.

https://www.baldur-nederl...ar+of+Toscane/detail.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:36

Pinjataaa

Hit me!

Heel gaaf! Blijf vooral updates delen a.u.b. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyJNL
pjot1 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:26:
[...]

Draai-/kantelstuk O+

Maakt het zoveel makkelijker! :)
Scheelt een dag werk, de beste man is al klaar 1 in dag. Gelukkig wel aangezien dat ding per uur wel wat kost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyJNL
Pinjataaa schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:53:
Heel gaaf! Blijf vooral updates delen a.u.b. :-)
Zeker, ook als het een mislukking wordt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

AndyJNL schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:47:

De berg met zand is ook lekker speels gemaakt voor de kinderen, daar komt natuurlijk een glijbaan en een uitkijktoren op O+
Boffen die even! Dit was ook de reden dat we met onze troep buurtkinderen vroeger, zodra de bouwvakkers weg waren, graag op - toen nog onbewaakte - bouwterreinen speelden. Zo'n berg zand kon in de kinderfantasie van alles zijn, geweldige avonturen waren dat.
Pagina: 1 ... 171 ... 184 Laatste