Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 170 ... 184 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-06 18:26
Iemand toevallig goede ervaringen met een stratenmaker en/of grondwerk bedrijf in de regio Eindhoven?

We krijgen begin Q2 de sleutel van ons nieuwbouwhuis ( *O* ) vandaag bij vrienden geweest die onlangs verhuisd zijn (naar een nieuwbouwhuis) en die hebben spijt dat ze de grondwerkers/stratenmakers niet eerder hebben laten komen aangezien ze nu constant een halve zandbak naar binnen lopen.

Dat triggerde mij om dat wat omhoog te trekken op de actielijst, de wensen zijn niet heel spannend oprit, terras, beetje gras een border en een voortuintje. (En eventueel de ingegraven trampoline als er nog budget over is 😜) dus een hovenier in de arm nemen voelt wat overkill…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chibert
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:35

Chibert

HR persoon

Wij wonen in de regio Eindhoven zuid. We hebben destijds onze bestrating laten leggen door Willy Verhoeven uit Leende. Pragmatische en nuchtere man en was heel meedenkend.

HR persoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:41

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb in 2023 en afgelopen jaar voor mijn schoonmoeder 2 boompjes in haar tuin gesnoeid.
Ik kreeg de vraag wederom dit te gaan doen.
Voordat ik het op de zelfde manier aanvlieg wil ik even hier iets infomeren.

Het viel me op dat de scheuten van afgelopen jaar wel echt mega groot zijn, diameter en lengte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXEpeyczA3SntMaPnE4gQniNqXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqoQwXm5lgPcuQLZNdoP1UoU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het nu de 2 keer alles terug gesnoeid tot aan die "knotten", meestal ergens in januari.
Is dit normaal groei gedrag? Of snoei ik te veel weg, of op het verkeerde tijdstip?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Bommes schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:42:
Ik heb in 2023 en afgelopen jaar voor mijn schoonmoeder 2 boompjes in haar tuin gesnoeid.

Het viel me op dat de scheuten van afgelopen jaar wel echt mega groot zijn, diameter en lengte.
[Afbeelding]

Ik heb het nu de 2 keer alles terug gesnoeid tot aan die "knotten", meestal ergens in januari.
Is dit normaal groei gedrag? Of snoei ik te veel weg, of op het verkeerde tijdstip?
Ik heb ze ook staan. Ik snoei ze zelf altijd in maart. Maar dit is een normale groei voor 2 jaar. Aanbevolen wordt dit elk jaar te doen. Zelfs dan verbaas je nog hoe groot ze zijn.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:32
Bommes schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:42:

[Afbeelding]

Het was een goed scheutenjaar, veel water, genoeg zon, ideaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Normaal snoeien ze hier om de twee jaar en dan ook om en om (de ene helft en dan de andere helft). Dit laatste omdat er nogal wat insecten afhankelijk zijn van de bloesem oid die je bij gelijktijdig snoeien om het jaar mist, maar dat gaat wel om hele lanen en niet twee bomen in een eigen tuin.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:23
No Hands schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:41:
[...]

Hier was afgelopen jaar alles ook extreem gegroeid. Echt meer dan andere jaren in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

pjot1 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:53:
[...]

Ik heb ze ook staan. Ik snoei ze zelf altijd in maart. Maar dit is een normale groei voor 2 jaar. Aanbevolen wordt dit elk jaar te doen. Zelfs dan verbaas je nog hoe groot ze zijn.
Thanks, ik heb ze ook elk jaar gesnoeid, 2 keer tot nu toe in 2 jaar tijd.
No Hands schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:41:
[...]

Ja in mijn eigen tuin ook goed te merken.
Ik had achter de appelboom flink terug gesnoeid vorige winter, die is echt ontploft daarna in het voorjaar.. bizar. Partij appels ook O+

Maar dan is het duidelijk, niks mis mee, gewoon weer terug snoeien, ga ik doen (y)

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 03-01-2025 19:34 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Laatst online: 13:36
Nieuw in de fruitbomen, maar afgelopen jaar ook veel appels. Totdat de vogels dit ook doorhadden, in twee weken alles weg.

Iemand tips / voorbeelden van een net o.i.d. wat werkt om de vogels van mijn appels weg te houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb er geen een op gegeten, het zijn kei harde, groene, zure appels, geen idee wat voor soort.
De wespen hebben er een feestje mee gehad.
Mijn vissen trouwens ook, er zijn er ook een flink aantal in de vijver gevallen.
Achter de krulhazelaar staat de appelboom, op de foto ook al met van die bizarre scheuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ptf5mCOS3fLXaKeJOHXJtLDSzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dt5LrYI2JP4QuTXd830bsUlA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Bommes op 03-01-2025 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Bommes schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:53:
Ik heb er geen een op gegeten, het zijn kei harde, groene, zure appels, geen idee wat voor soort.
De wespen hebben er een feestje mee gehad.
Mijn vissen trouwens ook, er zijn er ook een flink aantal in de vijver gevallen.
Achter de krulhazelaar staat de appelboom, op de foto ook al met van die bizarre scheuten.
[Afbeelding]
Dat zijn waterloten en die wil je zoveel mogelijk voorkomen. Ze kosten de boom veel energie en concurreren met takken die wel fruit aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ja ik weet dat het waterloten zijn, maar wat doe je er tegen..??
Als ik ze nu wegsnoei dan schieten ze weer terug er uit in het voorjaar.
Ik heb ergens gehoord dat er uitsnoeien als de boom in blad staat beter is??
Klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:43

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Bommes schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:10:
Klopt dat?
Jazeker.
De verjongingssnoei bij half- en hoogstammen:
i. Verwijder alle dood, ziek en gebroken hout, alsook de uitlopers aan de
basis van de stam.
ii. Nu zie je de vorm van de boom. Bepaal een haalbare evenwichtige vorm
en doe wintersnoei met deze vorm in gedachte. Neem tot maximaal 1/3
van het levende volume weg per jaar, desnoods 2 jaar na elkaar. In deze
periode niet bijbemesten.
iii. Volgend op deze ingrijpende wintersnoei, moet zomersnoei (zie pag. 22)
worden toegepast om voornamelijk het teveel aan waterloten (dit zijn
de eenjarige scheuten die uitkomen waar een dikkere tak is weggesnoeid)
te verwijderen.
Uit de fruitgids van Calleplant te Wetteren, dus met af en toe een term als perelaar (prachtig toch?). Me aangeraden tijdens een snoeicursus die ik eerder dit jaar heb gevolgd, en het is inderdaad een nuttig boekje. Belangrijkste wat ik heb geleerd: kijken. En nog eens kijken. Hoe zit zo'n boom in elkaar en wat wil hij? En pas als je de boom snapt de schaar erin.

Hier staat er ook nog een oude appel in de planning voor snoei, ras onbekend, appels niet te vreten, maar hij doet zijn best, dus hij mag blijven. En omdat het zo'n groeizaam jaar was, is de hazelaar ook een en al scheuten. Ik wil er alleen iets beter weer voor, zonder die nare wind.

En de boshyancinten komen sinds een week of twee alweer op! Is dat niet wat vroeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Bommes schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:10:
Klopt dat?
Op het juiste moment op de juiste manier snoeien. waterloten tijdens zomersnoei weghalen en om te voorkomen dat ze ontstaan snoeien met mate. Niet 3 jaar je boom niet snoeien en dan ineens heel hard terugsnoeien. Dan gaat je boom in verdediging door heel veel takken te maken.

Verder wat @VeertienKaVier zegt leer je boom kennen, breng er tijd mee door. Levert je een mooiere boom en beter appels op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Thanks voor jullie reacties.
Met @VeertienKaVier wacht ik ook even op iets vriendelijker weer, en wat tijd in de planning.
Vrijdag de 3 Leilinden in de voortuin gesnoeid, voor de middag scheen hier het zonnetje nog.
Ik heb vorig jaar zo een mini kettingzaag op accu gekocht. Zo een 1 hand ding van Worxs, ideaal.
Nu in goede halve dag heb ik alle drie de Lindes gesnoeid. En ook nog eens al het afval naar de groenkorven in de buurt afgevoerd.
Eerste keer dat ik ze ging snoeien toen we hier net woonde ben ik er meerdere middagen mee bezig geweest, handzaagje en snoeischaar was het toen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfirin
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17-03 08:48
Beste allemal,

ik heb een lelijke hek in de noorde kant, die geen direct zon krijgt maar wel veel licht. Ik heb laatste jaar fallopia klimplanten geplaatst en ze bloemen wel, maar ik vind ze saai in de winter. bovendieen zijn ze niet inheems en hebben geen waarde voor vogels.ik wil graag meer biodiversiteit creeeren ook, dus liever verschillende struiken/klimplanten.

Mijn vraag is, wat alternatieve zijn er?

- geen direct zon, alleen veel licht
- vogelvrijndelijk/ bijen/vlinder vrijndelijk
- kleine kinderen spelen in de tuin de hele zomer - bessen zouden niet echt giftig moeten zijn
- geen hedera ( de andere kant is vol van deze)

fotos : zommer vs winter. de andere palnten zijn anemoon en campanula

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrX7bE7xGB9RLib8sRf8-0hzesU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQPj7mvuWAKGPo3cirlBJ7BA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9n5F8Hcyh12ZVhl_pOh_5h0wb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKLB8DFFwNxLpQVKL32THiut.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Is de bosrank een idee?

(het melksap is weliswaar licht giftig, maar dat geldt net zo goed voor een boterbloem. Kinderen gaan de stengels vast niet spontaan eten, die zijn lang niet zo aantrekkelijk als gekleurde besjes).

[ Voor 54% gewijzigd door VeertienKaVier op 08-01-2025 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:50
Groenblijvende Kamperfoelie (Lonicera henryi) zou een mooie optie zijn, maar ook licht giftig.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:00
Als je bloeiers voor de winter zoekt dan kan je kijken naar Winterjasmijn (bloei december-februari, niet inheems) of Clematis Armandii, bijvoorbeeld 'Enham Star' (bloei maart-mei, niet inheems). Beide vrij open planten dus goed te combineren met elkaar en met andere klimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfirin
hansvk schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:01:
Groenblijvende Kamperfoelie (Lonicera henryi) zou een mooie optie zijn, maar ook licht giftig.
das wel een goede idee inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfirin
VeertienKaVier schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:26:
Is de bosrank een idee?

(het melksap is weliswaar licht giftig, maar dat geldt net zo goed voor een boterbloem. Kinderen gaan de stengels vast niet spontaan eten, die zijn lang niet zo aantrekkelijk als gekleurde besjes).
het is een goede idee, maar niet wintergroen dus heeft dezelfde waarde als de fallopia. Ik dacht een combinatie misschien van 1 x vuurdoorn, 1 x winterjasmine , 1 x fallopia, 1 x groeneblijvende kamperfolie, etc. Ik weet niet of de vuurdoorn een goede idee voor een achtertuin is... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

alfirin schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:16:
[...]

Ik weet niet of de vuurdoorn een goede idee voor een achtertuin is... :?
O, dat is een leuke! Die zag je vroeger veel vaker. Wel stekels, maar daardoor een prima schuilplaats voor vogels.

Besef net dat hier een wintergroene struik staat die misschien geschikt is, de schijnhulst. Prikt amper en kan wel een stootje hebben. Met witte bloemetjes.

[ Voor 20% gewijzigd door VeertienKaVier op 09-01-2025 07:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:26
alfirin schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:16:
[...]

het is een goede idee, maar niet wintergroen dus heeft dezelfde waarde als de fallopia. Ik dacht een combinatie misschien van 1 x vuurdoorn, 1 x winterjasmine , 1 x fallopia, 1 x groeneblijvende kamperfolie, etc. Ik weet niet of de vuurdoorn een goede idee voor een achtertuin is... :?
Waarom zou vuurdoorn geen goed idee zijn voor de achtertuin? Hij voldoet aan al je eisen, en ach een doorntje, daar leren de kinderen vanzelf vanaf te blijven beter dat ze het in je achtertuin leren dan ergens ver weg op vakantie in het bos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Die besjes gebruikten we vroeger wel voor in de blaaspijp, net als die van de sneeuwbal. Je liep soms wel schrammen op bij het plukken, maar dat hoorde erbij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:23
Wij hadden vroeger ook een vuurdoorn in de tuin. Een hele grote, stond tegen het huis en was meters hoog. Musjes vonden dat ding helemaal geweldig. Er zaten altijd enorm veel vogeltjes in met nogal wat herrie. Misschien ook omdat ze zich veilig voelen tussen de doorns?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfirin
CrystalViriS schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:38:
Wij hadden vroeger ook een vuurdoorn in de tuin. Een hele grote, stond tegen het huis en was meters hoog. Musjes vonden dat ding helemaal geweldig. Er zaten altijd enorm veel vogeltjes in met nogal wat herrie. Misschien ook omdat ze zich veilig voelen tussen de doorns?
Geweldig! goed om te horen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-06 22:08
VeertienKaVier schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 07:40:
En de boshyancinten komen sinds een week of twee alweer op! Is dat niet wat vroeg?
Ja, hier ook! Wellicht erg vroeg, maar het kan zomaar dat die scheuten alsnog maar heel langzaam blijven groeien de komende maanden... sneeuwklokjes staan nu in knop en de winteririssen steken nu boven de grond, die doen wel "normaal" (bloei februari/maart).
CrystalViriS schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:38:
Hier nog steeds, van de vorige bewoners, hebben we lekker laten staan, leuk uit het keukenraam te zien. Inderdaad vluchten de vogels daarin bij dreiging (er komt hier ook weleens een sperwer of valkje in de tuin...) en dan zie je even later eerst alleen die kopjes er weer voorzichtig uitsteken, leuk gezicht is dat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Groene aanslag verwijderen van bestrating, met name klinkers, hoe pakken jullie dat aan? Los van groene zeep, azijn, zon, etc. Ik geef de voorkeur aan een machinale hulp hierbij. Kärcher PCL 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:02
Bij de vraag van @JBS
Ik heb die karcher PCL4 met de vlonderborstel. Welk verschil zit er eigenlijk in die borstels voor hout of steen?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:31
@Barleone
De borstels voor steen zijn volgens mij wat harder.
Ik zal morgen even voelen, ik heb beide sets.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:14
Voor mijn nieuwbouwwoning ben ik een tuin gaan ontwerpen in floorplanner. Mijn partner wil graag organische vormen in de tuin laten terugkomen.

De tuin ligt in noordwest wat niet ideaal is voor het terras. Ons is aanbevolen om hier met keramische tegels (in het cement) te gaan werken, omdat deze eenvoudig schoon zijn te maken.

Rechts willen we over de gehele lengte leibomen plaatsen om meer privacy te krijgen. Er staan nu 5 leibomen ingetekend maar ik denk dat we er 6 nodig gaan hebben. Die border gaat +/- 75cm breed worden.

Verder wil ik grind laten terugkomen in de tuin, grind wat tussen stalen borders ligt zodat het gras vrij blijft van grind. Vraag me wel af of een robotmaaier een beetje overweg kan met borders en dit soort organische vormen?

Naar beplanting hebben we nog niet echt gekeken, eigenlijk zijn we beide fan van grassoorten in de tuin, maar mijn vriendin heeft een graspollen allergie. Dus dat is wellicht niet zo praktisch. In de voortuin willen we waarschijnlijk wel een boompje gaan planten, de voortuin is ondiep en daarmee hebben we helaas veel inkijk naar binnen.

Ik wil ook direct elektra (12v of 230v) en water leidingen gaan aanleggen, maar waar en wat precies weet ik nog niet.

Hebben jullie nog tips en advies voor dit ontwerp?
*Ik weet dat de tuin geen hoogteverschil heeft, misschien dat we in de toekomst wel wat gaan werken met plantenbakken of iets dergelijks. Maar nu ivm de kosten niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7aGxf14OoZ643V4gkjsDIkd8-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kP36jdsgsTcDAzDSrWNoKlza.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7roC5gFjsiCt7VxjHj0G64ybF0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REL9fL6QRKId8DTFCVBf4qTj.jpg?f=fotoalbum_large

BlaBlaBla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:59:
Voor mijn nieuwbouwwoning ben ik een tuin gaan ontwerpen in floorplanner. Mijn partner wil graag organische vormen in de tuin laten terugkomen.

Verder wil ik grind laten terugkomen in de tuin, grind wat tussen stalen borders ligt zodat het gras vrij blijft van grind. Vraag me wel af of een robotmaaier een beetje overweg kan met borders en dit soort organische vormen?
Je zou kunnen overwegen om stapstenen in het grind te leggen. Persoonlijk vind ik het lopen over grind vervelend, maar ons tuin ontwerp heeft ook grind (en organische vormen) maar in het grind dus stapstenen. Deel van de tuin design hieronder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyO4P6BUmaF7l5Ks-3s8lDux6cM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AkATpFhXNhyie2802j1QoThD.png?f=fotoalbum_large

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:14
dizzytal schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:19:
[...]

Je zou kunnen overwegen om stapstenen in het grind te leggen. Persoonlijk vind ik het lopen over grind vervelend, maar ons tuin ontwerp heeft ook grind (en organische vormen) maar in het grind dus stapstenen. Deel van de tuin design hieronder...

[Afbeelding]
Gaaf ontwerp zeg! Is jullie tuin al gerealiseerd? Ben wel benieuwd :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:44
dizzytal schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:19:
[...]

[Afbeelding]
Sorry voor het inbreken, maar vind dit een erg mooi ontwerp. Mag ik vragen wat de maten zijn van jullie tuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Gaaf ontwerp zeg! Is jullie tuin al gerealiseerd? Ben wel benieuwd :)
Nee, helaas nog niet. We zijn nog druk bezig om hem helemaal leeg te trekken. Dat is nog al een karwij.

Ik hoop binnen kort met t opbouwen te kunnen beginnen zodat t voor de zomer klaar is.
Sincere1983 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:19:

Sorry voor het inbreken, maar vind dit een erg mooi ontwerp. Mag ik vragen wat de maten zijn van jullie tuin?
Wij zijn er ook erg blij mee. Achtertuin is ongeveer 16x20m, dit is een deel van de volledige tuin, maar t ging mij even om t grind en de stenen.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:59:

De tuin ligt in noordwest wat niet ideaal is voor het terras. Ons is aanbevolen om hier met keramische tegels (in het cement) te gaan werken, omdat deze eenvoudig schoon zijn te maken.

Rechts willen we over de gehele lengte leibomen plaatsen om meer privacy te krijgen. Er staan nu 5 leibomen ingetekend maar ik denk dat we er 6 nodig gaan hebben. Die border gaat +/- 75cm breed worden.

Naar beplanting hebben we nog niet echt gekeken, eigenlijk zijn we beide fan van grassoorten in de tuin, maar mijn vriendin heeft een graspollen allergie. Dus dat is wellicht niet zo praktisch. In de voortuin willen we waarschijnlijk wel een boompje gaan planten, de voortuin is ondiep en daarmee hebben we helaas veel inkijk naar binnen.

Ik wil ook direct elektra (12v of 230v) en water leidingen gaan aanleggen, maar waar en wat precies weet ik nog niet.

Hebben jullie nog tips en advies voor dit ontwerp?
*Ik weet dat de tuin geen hoogteverschil heeft, misschien dat we in de toekomst wel wat gaan werken met plantenbakken of iets dergelijks. Maar nu ivm de kosten niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afhankelijk van het soort keramische tegels is een gestabiliseerd zandbed niet perse noodzakelijk.

Verder over het ontwerp; zoals het grindpad getekend is gaat er in de praktijk raar uitzien. Het is netter om het pad overal even breed te maken. Nu lijkt het net alsof je niet kan meten. :+ Je kan wel een 'uitbouw' in je grindpad maken, maar dan moet je er wel wat opzetten, een bankje of plantenbakken ofzo.

Ook het verband van de klinkers zal in de praktijk een kwartslag gedraaid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Voor de handige Harry`s die nog wat te knutselen willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Teijgetje schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:25:
@Barleone
Ik ben heel benieuwd. Die voor vlonders is volgens mij gewoon een soort bezem kunststof.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sq4t6iN-UnIzLeW4llLpRVLaS7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKEJmkt2xZAGy7WOrOCMgkey.jpg?f=fotoalbum_large
Na een aantal dagen zwoegen, een hoop tegenslag en afzien in weer en wind staat ie dan toch! Ik zal het niet snel nog een keer in de winter doen.

Het kasje had ik al wat jaren in de schuur liggen en stond ooit in de tuin van mijn ouderlijk huis.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-06 18:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vkINpsKOHy79AG1ituYi7UQtFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZkzoQ24kx1EL7IB4dKEh6xT.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die weet wat het probleem is met mijn gras?
is nieuw gras (juni ingezaaid), heb 1x bemest in september.
daarna gesproeid tegen onkruid mid oktober.

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Stef CB schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:57:
[Afbeelding]

Kan vanalles zijn. Emelten, tekort/teveel voedingsstoffen, te nat/droog enzovoorts.

Probeer eerst eens een klein stukje eruit te halen om te kijken of je last hebt van emelten. Volgende stap is pkn waardes meten zodat je weet wat je moet bemesten. Te droog of te nat kan je oplossen door te sproeien of wormen uit te strooien als eerste stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Stef CB schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:57:
[Afbeelding]

Het is winter, pas eind februari heeft het zin om je daar mee te gaan bemoeien of je druk over te gaan maken, als het weer mee zit.
Eind februari kalk strooien, een paar weken daarna mest. En dan komt zo eind maart het groeiseizoen hopelijk weer op gang.
Maar je kan alvast een bodemtestje doen, dan weet je hoe de bodem er bij ligt.

Pas als het gaat groeien zou ik me pas weer druk gaan maken.
Je hebt natuurlijk grote kans dat je gras na kalk en mest als het begint te groeien weer mooi groen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Teijgetje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:16:
[...]

Het is winter, pas eind februari heeft het zin om je daar mee te gaan bemoeien of je druk over te gaan maken, als het weer mee zit.
Eind februari kalk strooien, een paar weken daarna mest. En dan komt zo eind maart het groeiseizoen hopelijk weer op gang.
Maar je kan alvast een bodemtestje doen, dan weet je hoe de bodem er bij ligt.

Pas als het gaat groeien zou ik me pas weer druk gaan maken.
Je hebt natuurlijk grote kans dat je gras na kalk en mest als het begint te groeien weer mooi groen wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ej-2v51wrutt1CB6NRfmRz-yIlg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dLhvNRGS3HPONfg9qaeW8wYs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LuPRYw6PNdYaDucxQkIxIyc3bc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MU57KPl8mOME00W9JyY7PNJP.png?f=fotoalbum_large
Ik heb een speelgazon met mulchen
Bodemstaal is van 03/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:46

Agent47

I always close my contracts.

Tandje Jantje wat een grond hebben sommige Tweakers!

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Begrijp ik die afbeelding verkeerd, of beweren ze daar dat je meer stikstof in de grond hebt/krijgt als je maaisel afvoert, en minder als je mulcht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef CB
Slonzo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:27:
[...]

Begrijp ik die afbeelding verkeerd, of beweren ze daar dat je meer stikstof in de grond hebt/krijgt als je maaisel afvoert, en minder als je mulcht?
Nee, omgekeerd :p
Bij mulchen moet je minder stikstof toedienen als je bemest
De foto is een lijst met wat ik moet toedienen bij welke situatie en gebruik (speel of siergazon, mulchen of afvoeren, ...)

Als ik het goed begrijp is voor mij de juiste bemesting de DCM vital green NPK 14-4-8 of een ander merk met soortgelijke waardes :)

[ Voor 27% gewijzigd door Stef CB op 20-01-2025 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Slonzo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:27:
[...]

Begrijp ik die afbeelding verkeerd,
Het tweede plaatje is een bemesting-advies per jaar.
Bv in 2024 hoeft er geen Kalium bij want dat is al (te) hoog volgens de analyse.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:27
Snap niet dat het zo moeilijk is om gras te laten groeien.

Hier is het bijna erger dan onkruid. Sorry, ongewenste beplanting, waar ik gras ook onder versta.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-06 21:42
Vraagje aan mijn plantvrienden.

Sinds 2 jaar een monsterra en strelitzia in de woonkamer.
Met beide planten gaat het overwegend prima, tot aan deze winter.

Ik moet bekennen dat ik ze beide gewisseld heb van pot en ben overgestapt van plant in pot naar plant in pot op hydrocultuur. Daarnaast heb ik dat moment aangegrepen om de monsterra op te binden op een mosstok. Dat heeft denk ik best veel van de plant gevergd aangezien heel veel wortels en de grond ertussen los zijn gekomen van de plant. Maar dit is eind november gebeurd en de plant leeft nog dus ik ga er vanuit dat het goed gegaan is.

So far so good. Vanwege de hydro cultuur ook wat minder scheutig geworden met watergeven, immers beter te weinig water dan te veel water.

Dan de temperatuur schommelingen, nu het zo koud is is het temp verschil al snel een graad of 3/4 tussen overdag en nacht. Beide planten krijgen wel genoeg licht. De monsterra stond voorheen bij onze schuifpui en ging daardoor als een malle doordat ze regelmatig zon kreeg. Dat geld nu voor de strelitzia.

Bij het water geven overigens geef ik 1 liter per keer aan de strelitzia en 1,5 tot 2 liter aan de monsterra. Niet altijd maar soms gaat er een scheutje pokon plantenvoeding mee.

Toch vertonen de planten nu het volgende:
Monsterra
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GnsSC45K1M3J4CyZw4WGaWCPmw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T5mlBnwM0Ig6CDoKCyKnLOHj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMmnijKq35MvMC_A3rC1q965GgY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fAkJbuwqKMHnynmqOFpciraH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4R3eG6aM0jAwix7rc1Z9Yc-bwCE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/w0dle8rnEnIM5Yqo9DKyaYlV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoLWQO8VZtb9JlV6RHvHRiaQEs8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bPfQFafLW9jXoaHnbbvJQp00.jpg?f=user_large

Strelitzia
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6a476uQt9pN6pi-V03o0XQCvx0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VrZ8LlPHmBbK95QFk5plTvfW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ku1NIlK56mwWQ1HvySNFrPuQnQo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BROXVNsjAxENTHh2WEdnQDiE.jpg?f=user_large

Ik gebruik nu een 'moisture meter' van amazon, zo'n breinaald en doe op diverse dieptes even peilen. Als de stok nog overwegend vochtig aangeeft wacht ik met water geven.

Dan heb ik nog een Sansevieria waarover ik geen klagen heb behalve dat me opvalt dat de grond ontzettend lang vochtig blijft en ik daar dus nog zuiniger met water ben dan met de andere planten.

Ook heb ik een pannenkoeken plant die deze winter zo'n beetje alle bladeren verloren heeft. Staat nog in pot zonder korrels maar verdenk hier de temperatuur wisselingen van.

En dan heb ik nog Spathiphyllum /lepelplant die echt gele bladeren vertoond. Ook daar rustig aan met water, maar ik krijg het niet onder controle.

Graag advies voor deze 4 type planten. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
JukeboxBill schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:38:

Hier is het bijna erger dan onkruid. Sorry, ongewenste beplanting, waar ik gras ook onder versta.
Gras laten groeien is niet zo moeilijk, men is wijsgemaakt dat het altijd een biljartlaken moet zijn en dan wordt het moeilijk. Gras doet ook gewoon wat het wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Topicstarter

Gras is ook maar een soort graan - ik vind het altijd wel bewonderingswaardig dat het blijft leven ondanks dat met het steeds op 4 cm blijft kortwieken. Niet veel planten die dat overleven :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje

Gras laten groeien is ook niet zo moeilijk, dat komt gewoon aanwaaien.Alleen straatgras wil je dan weer niet in je gazon, dat groeit al bij lagere temperatuen en bloeit ook sneller, waardoor het je gazon overneemt, wat je dus niet wil.
En je wil ook het onkruid geen kans geven door jouw variant gras zo veel mogelijk voordeel te geven t.o.v de overige vegetatie.

Maakt het je allemaal niet uit dan krijgt je een veld dat vol zit met onkruid.
Dat vind de een mooi, de ander niet.
Een mooi egaal veldje/gazonnetje onderhouden is gewoon werk.
En hoe meer tech je inschakelt, zoals een goede bodemanalyse, hoe makkelijker je het jezelf maakt.

Ons achterveld ziet er mooi uit, het zit echter vol met alle onkruiden die je kan bedenken en die je niet in je gazon wil hebben.
Het groeit daardoor niet egaal, het straatgras maakt bv uit stekende pollen ,hoger dan de rest, het wordt pokdalig.
Watervogels vinden er momenteel dan weer wel genoeg voedsel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Q4MbZw58wXNGZvpuuyeaOp01ZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OsHRJm8HcOsK36y9Dv0bTQW2.jpg?f=fotoalbum_large
Wel grappig te zien dat bv de eenden wel bij elkaar blijven.
Of dat als ik verschijn alle meerkoetjes naar het water sprinten en vergeten zijn dat ze vliegen kunnen. _O-

De mol(len) zijn ook lekker bezig............. :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaSf9Uds8GRSYXX0fiK3bmCoC40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXdsWzbj9TmEuMN0vu26QqTJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iimm0I_3eClyKJB4kNx1tcjEzOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkeMXujrbnmNK7rcyiqrmuJK.jpg?f=fotoalbum_large

Toch maar wat klemmen zetten binnenkort, voordat ik een shovel nodig heb om de bergen te vlakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:36

Pinjataaa

Hit me!

loewie1984 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:39:

Ik moet bekennen dat ik ze beide gewisseld heb van pot en ben overgestapt van plant in pot naar plant in pot op hydrocultuur. Daarnaast heb ik dat moment aangegrepen om de monsterra op te binden op een mosstok. Dat heeft denk ik best veel van de plant gevergd aangezien heel veel wortels en de grond ertussen los zijn gekomen van de plant. Maar dit is eind november gebeurd en de plant leeft nog dus ik ga er vanuit dat het goed gegaan is.

So far so good. Vanwege de hydro cultuur ook wat minder scheutig geworden met watergeven, immers beter te weinig water dan te veel water.

Dan de temperatuur schommelingen, nu het zo koud is is het temp verschil al snel een graad of 3/4 tussen overdag en nacht. Beide planten krijgen wel genoeg licht. De monsterra stond voorheen bij onze schuifpui en ging daardoor als een malle doordat ze regelmatig zon kreeg. Dat geld nu voor de strelitzia.

Bij het water geven overigens geef ik 1 liter per keer aan de strelitzia en 1,5 tot 2 liter aan de monsterra. Niet altijd maar soms gaat er een scheutje pokon plantenvoeding mee.
Alle planten zijn nu in winterslaap dus voeding geven is niet nodig lijkt mij.

Ik laat de pot lekker uitdrogen alvorens ik er weer (lauw) water bij gooi zodat de wortels niet kapot gaan. Bij jou niet van toepassing natuurlijk.

Naar mijn mening is het niet te voorkomen dat planten lelijker worden in de winter, de droge warme lucht is mij eenmaal niet fijn voor ze. En al helemaal niet bij bv vloerverwarming.
Vooral niet teveel naar om kijken en wachten tot de lente. Ik vind ze er prima uitzien voor deze tijd van het jaar!
:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-06 21:29

Toch vertonen de planten nu het volgende:
Monsterra
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Strelitzia
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik gebruik nu een 'moisture meter' van amazon, zo'n breinaald en doe op diverse dieptes even peilen. Als de stok nog overwegend vochtig aangeeft wacht ik met water geven.

Dan heb ik nog een Sansevieria waarover ik geen klagen heb behalve dat me opvalt dat de grond ontzettend lang vochtig blijft en ik daar dus nog zuiniger met water ben dan met de andere planten.

Ook heb ik een pannenkoeken plant die deze winter zo'n beetje alle bladeren verloren heeft. Staat nog in pot zonder korrels maar verdenk hier de temperatuur wisselingen van.

En dan heb ik nog Spathiphyllum /lepelplant die echt gele bladeren vertoond. Ook daar rustig aan met water, maar ik krijg het niet onder controle.

Graag advies voor deze 4 type planten. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Sowieso is het niet zo handig om dat in de winter te doen, beter in het voorjaar als ze weer in de groei zitten en gelijk wortels kunnen ontwikkelen.

Ik zie wel wat witte vlekjes/spikkels op de bladeren, dat kan ongedierte zijn.
Heb je ook wat foto's van de onderkant van de bladeren? En wat close up foto's van de witte vlekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quirinus
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-06 16:08

Je spreekt van hydrocultuur maar ik zie potgrond. Als je naar hydrocultuur overschakelt, dan gebruik je bijvoorbeeld hydrokorrels (leca). Als je een hydrocultuur pot gebruikt met constant water in de bodem ga je wortelrot krijgen als de plant in potgrond staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-06 21:42
@quirinus

Ik was in de veronderstelling: hydrokorrels op de bodem. Dan potgrond en daar de plant in? Dus ik heb nu een laag van ca 3/4 cm aan korrels op de bodem van de pot. Of is dat geen hydrocultuur, maar meer gewoon die kleikorrels houden vocht langer vast dan potgrond. Dit geld zowel voor de monsterra als de strelitzia

@jordeeeh wat je ziet is stofdeeltjes. Heb de bladeren bekeken, geen witte spikkels of schimmelsporen te herkennen.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• quirinus
  • Laatst online: 27-06 16:08
loewie1984 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:53:
@quirinus

Ik was in de veronderstelling: hydrokorrels op de bodem. Dan potgrond en daar de plant in? Dus ik heb nu een laag van ca 3/4 cm aan korrels op de bodem van de pot. Of is dat geen hydrocultuur, maar meer gewoon die kleikorrels houden vocht langer vast dan potgrond. Dit geld zowel voor de monsterra als de strelitzia
Hydrocultuur is zonder potgrond.
Met een laag korrels op de bodem voorkom je dat de plant natte voeten krijgt dus dat is zeker niet slecht. De verkleuring aan de bladeren kan erop wijzen dat het waterniveau boven de korrels komt. Ik zou gewoon even wachten met water te geven dan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:36

Pinjataaa

Hit me!

Oh lol ik dacht dat het een toplaagje was ter decoratie, omdat ik wel een hydrocultuur metertje zie.

Ik houd mij bij de vuistregel: steek je vinger in het potgrond, blijft er wat aanplakken dan is het nog vochtig genoeg. Zo niet, water geven.

[ Voor 42% gewijzigd door Pinjataaa op 21-01-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Hoe testen jullie de ph-waarde van je gazon?
Gewoon met bijvoorbeeld zo'n ECOstyle bodemtest (8 in 'n doosjes)? Of juist met zo'n herbruikbare digitale meter die je in de grond steekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB

Ik heb pas gebouwd en vroeger werd mijn perceel bewerkt door een landbouwer.
Daardoor wou ik zeker een bodemanalyse hebben (geen idee wat landbouwers allemaal met hun perceel doen...).

Mijn gazon moet ook geen biljartlaken zijn hoor!
Ik ben van plan 2x per jaar te bemesten zodat het gras mooi en onkruidvrij blijft, meer moet het voor mij ook niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vorig zomer hebben wij langs de slootwal (in de vorm van een damwand, zoiets als dit) Oost-Indische kers geplant in de hoop dat deze haar blad en bloemen over de rand zou kunnen laten hangen.
Verspreiden deed deze wel, maar vooral de tuin in. Over de rand hangen wilde niet en het duwde vooral de andere planten weg of lag over het pad.

Zijn er planten die niet zozeer oppervlak nodig hebben, maar vooral blad/bloemen aanmaken die we zoveel mogelijk over deze damwand naar de sloot kunnen laten hangen?

EDIT: dit mogen ook prima eenjarige bloemen/zaden zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Piet91 op 21-01-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:52
Piet91 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:38:
Vorig zomer hebben wij langs de slootwal (in de vorm van een damwand) Oost-Indische kers geplant in de hoop dat deze haar blad en bloemen over de rand zou kunnen laten hangen.
Verspreiden deed deze wel, maar vooral de tuin in. Over de rand hangen wilde niet en het duwde vooral de andere planten weg of lag over het pad.

Zijn er planten die niet zozeer oppervlak nodig hebben, maar vooral blad/bloemen aanmaken die we zoveel mogelijk over deze damwand naar de sloot kunnen laten hangen?
Misschien een passieflora. Is niet zo hardnekkig als klimop (hedra) en heeft als basis weinig grond nodig en maakt lange uitlopers met mooie bloemen. Sterft in de winter wel weer af maar loopt bij niet al te harde vorst het volgende jaar weer uit.

https://www.palmaverde.nl...caerulea-passieflora.html

En anders hanggeraniums of hangpetunia's (doet me aan mijn oma denken). Zijn alleen niet echt winterhard.

[ Voor 5% gewijzigd door Mad_Manic op 21-01-2025 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Vorig zomer hebben wij langs de slootwal (in de vorm van een damwand, zoiets als dit) Oost-Indische kers geplant in de hoop dat deze haar blad en bloemen over de rand zou kunnen laten hangen.

Een oost indische kers is meer een klimmer, niet zozeer een hanger inderdaad.
Je zoekt denk ik Lobelia, of Clematis oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill

Cotoneaster zie ik hier verderop bij iemand in de tuin langs de slootkant.
Heb zelf ook wat struiken.
Vormt lange takken met veel zij uitlopers over de grond en zullen ook gaan hangen. Na verloop van tijd is het een flinke bodembedekker.
Kleine bloemetjes worden later in het seizoen bessen. Bepaald soort trekvogels uit het noorden zijn er dol op. Weet de naam alleen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Teijgetje schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:25:
@Barleone
Toevallig hier gebruikers van 'n Gloria MultiBrush https://www.gereedschapce...dborstel-000298-0000.html voor het verwijderen van groene aanslag op bestrating (klinkers)? Ziet er naast de Kärcher PCL 4 ook wel interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Mad_Manic , @No Hands en @JukeboxBill Bedankt voor de suggesties. Ik ga er eens naar kijken.
Ik kom vooral klimmers tegen en niet direct zoveel (eenjarigen) die lange uitlopers maken die je over een rand zou kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wij hebben een ruime tuin op zuid met een terras aangrenzend aan de woning en hebben hier amper schaduw. In de hoogzomer is het niet prettig vertoeven. We hebben een elektrisch uitvalscherm, maar dat werkt vooral tegen de zon binnen, helemaal uitgevallen geeft dat 50 cm schaduw direct naast de schuifpui.
Nu willen we een parasol aanschaffen. We twijfelen een beetje tussen deze twee modellen:Een 300 diameter (achthoekig) of een 300x300. Ons terras is 400cm breed (tussen schutting en bijkeuken) dus beide zullen gaan passen. De grote verschillen zitten 'm naast de afmeting en gewicht in de mechaniek. Een push up wat heel licht werkt of een met katrollen (wat overigens ook heel licht werkt, maar gewoon net iets meer moeite kost). Hiernaast is de push up (achthoekig) ook kantelbaar en in hoogte verstelbaar, de vierkante heeft dit niet.

Nu vraag ik mij af, waar doe ik goed aan en compenseert het verstellen (hoogte & kantelen) in de praktijk het iets minder grote oppervlakte van het doek (met in het achterhoofd dat we het vooral voor de hoogzomer op zuid doen)?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:07
True schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:28:
Wij hebben een ruime tuin op zuid met een terras aangrenzend aan de woning en hebben hier amper schaduw. In de hoogzomer is het niet prettig vertoeven. We hebben een elektrisch uitvalscherm, maar dat werkt vooral tegen de zon binnen, helemaal uitgevallen geeft dat 50 cm schaduw direct naast de schuifpui.
Nu willen we een parasol aanschaffen. We twijfelen een beetje tussen deze twee modellen:Een 300 diameter (achthoekig) of een 300x300. Ons terras is 400cm breed (tussen schutting en bijkeuken) dus beide zullen gaan passen. De grote verschillen zitten 'm naast de afmeting en gewicht in de mechaniek. Een push up wat heel licht werkt of een met katrollen (wat overigens ook heel licht werkt, maar gewoon net iets meer moeite kost). Hiernaast is de push up (achthoekig) ook kantelbaar en in hoogte verstelbaar, de vierkante heeft dit niet.
Probleem met een parasol is, net als met een zonnescherm, dat het eronder nog steeds veel te warm is. De enige echt lekkere schaduw komt van bomen. Probeer dus je tuin zo in te richten dat je altijd ergens in de schaduw van een boom kunt zitten, en dat er voor het voor- en najaar ook een plekje is waar je wel in de zon kunt zitten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Een boom scheelt inderdaad enorm. En als dat niet gaat: is het mogelijk om een pergola te maken en die flink te laten begroeien? Ik heb een kleintje en merk zelfs daar al dat het op een hete dag onder de passiebloem en klimop aangenamer aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-06 22:08
VeertienKaVier schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:20:
Een boom scheelt inderdaad enorm. En als dat niet gaat: is het mogelijk om een pergola te maken en die flink te laten begroeien? Ik heb een kleintje en merk zelfs daar al dat het op een hete dag onder de passiebloem en klimop aangenamer aanvoelt.
Ja, ideaal (vind ik). Vorige bewoners hadden dat al gedaan, wij hebben het gehouden: druiven, lopen laat uit (dat is fijn, in het voorjaar wil je nog wel zonnetje) en het geeft vanaf juni heerlijk gefilterd schaduw, de druiventrossen zijn een leuke bonus. Kennissen van ons hebben de druiven juist weer weg gedaan, die vonden het "teveel troep" geven, mjah. Zo zie je, ieder z'n ding... Zij hebben overigens de druiven vervangen door blauwe regen en zijn daar tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
VeertienKaVier schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:20:
Alleen moet je wel opletten wat voor een boom.

Heb hier een aantal esdoorns en essen staan. Afgezien van de miljoenen zaadjes en daaropvolgende jongelingen komt er in het voorjaar en vaak tot in de zomer een kleverig sap van af.
Op warme dagen voel ik het werkelijk op mijn kop regenen als ik geen pet op heb.

Verder hoor je mij niet klagen, ik ben blij dat ik een tuin heb die groot genoeg is voor bomen en dan ook nog genoeg meters overhou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
@loewie1984
Heb je misschien erg droge lucht in huis?
Mijn moeder had ook van diezelfde planten en was in de winter vaak bezig met een fijn-nevelige plantenspuit om het blad vochtig te houden.
Water geven hoeft niet zo vaak, maar ze vinden een vochtige lucht wel fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

JukeboxBill schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:31:
[...]

Alleen moet je wel opletten wat voor een boom.

Heb hier een aantal esdoorns en essen staan. Afgezien van de miljoenen zaadjes en daaropvolgende jongelingen
Ja, een esdoorn zaait zich heel gemakkelijk uit, ik heb er ook weer eentje bij. Even opletten dus als je geen heel woud wil, maar verder: koester de bomen, te veel mensen vinden ze maar lastig en halen ze weg, terwijl ze zo'n grote rol hebben in het hele ecosysteem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Voor wie vandaag nog een halfuurtje tijd heeft: het is weer Nationale Tuinvogeltelling. Je hoeft er niet veel te tellen; ook als je geen vogels ziet, zegt dat iets over de stand in het land.

Ik hoor op dit moment vooral de mussen in de laurierkers, hun 'praathuis', maar zal gaan tellen zodra ze komen ontbijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-06 10:35
True schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:28:

Nu vraag ik mij af, waar doe ik goed aan en compenseert het verstellen (hoogte & kantelen) in de praktijk het iets minder grote oppervlakte van het doek (met in het achterhoofd dat we het vooral voor de hoogzomer op zuid doen)?
Waarom geen zweefparasol? Dat bevalt hier uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Laatst online: 14:10
VeertienKaVier schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:27:
[...]

Ja, een esdoorn zaait zich heel gemakkelijk uit, ik heb er ook weer eentje bij. Even opletten dus als je geen heel woud wil, maar verder: koester de bomen, te veel mensen vinden ze maar lastig en halen ze weg, terwijl ze zo'n grote rol hebben in het hele ecosysteem.
Een acacia is pas leuk. Daarvan poppen het hele jaar nieuwe uit de grond, door de bestrating heen, ze groeien met enkele cm's per week. Dus voor je het weet staat er weer eentje tot je knieën in een hoekje van de tuin. Wel envoudig weg te halen gelukkig.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Gdzr schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:59:
[...]

Een acacia is pas leuk. Daarvan poppen het hele jaar nieuwe uit de grond, door de bestrating heen, ze groeien met enkele cm's per week. Dus voor je het weet staat er weer eentje tot je knieën in een hoekje van de tuin. Wel envoudig weg te halen gelukkig.
Ik ben er niet bekend mee, maar welke bedoel je?
Acacia (Mimosoideae) of
Pseudoacacia (Robinia)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Barleone schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Ik ben er niet bekend mee, maar welke bedoel je?
Acacia (Mimosoideae) of
Pseudoacacia (Robinia)
De Robinia. Heb zo geen foto, maar die schieten overal de grond uit.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Gdzr Deze ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljgGurPQfC8eWBKPOK3IVLRYjPU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gbYTmRsdVKPELQQ4PkmwoIVm.png?f=user_large

Geeft wel mooie bloemetjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gdzr
Het gaat om deze: Afbeeldingslocatie: https://www.marechal.be/wp-content/uploads/2013/12/ropfr-e1481374625719.jpg
De Robinia Frisia. Super mooie boom met gele bladeren. Alsof er in de zomer een tweede zon in de tuin staat.

De buren hebben deze boom en is +/- 15/20 meter hoog.

Ik ben overigens geen planten kenner. Gebuik een app om planten te scannen als ik de naam wil weten xD. Vond het vooral bijzonder dat er 100en nieuwe boompjes de grond uit komen in voorjaar/zomer. Ik gok omdat deze, na het lezen, vegetatief vermeerderd.

[ Voor 16% gewijzigd door Gdzr op 28-01-2025 13:12 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 15:54
Voor mijn nieuwbouwwoning staat in het voorjaar de tuin op de planning.
Ik ga dit zelf doen. Nu wil ik middels cortenstalen keerelementen een verhoogde plantenbak maken. Heeft iemand ervaring met de producten van Adezz? En dan specifiek deze: https://www.adezz.com/nl-...rtenstaal?productId=12050

Als ik in dit topic op Adezz zoek krijg ik nul hits.

Of merken jullie dat het laten maken van deze elementen door de lokale staalleverancier goedkoper/beter is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Krijnemans schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:13:
Ik ga dit zelf doen. Nu wil ik middels cortenstalen keerelementen een verhoogde plantenbak maken. Heeft iemand ervaring met de producten van Adezz? En dan specifiek deze: https://www.adezz.com/nl-...rtenstaal?productId=12050

Of merken jullie dat het laten maken van deze elementen door de lokale staalleverancier goedkoper/beter is?
Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, de klant had deze zelf besteld, maar het lijkt er verdomde veel op. Maar ik was er zeer te spreken over. Maatvast en stevig. Topspul!

Zie deze post, pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
pjot1 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, de klant had deze zelf besteld, maar het lijkt er verdomde veel op. Maar ik was er zeer te spreken over. Maatvast en stevig. Topspul!

Zie deze post, pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"
Weet je toevallig waar de flagstones vandaag kwamen? We zijn nu bezig om de laatste puntjes op de i te zetten en bij ons komt er ook een plaatsje van flagstones (o.a. door deze post van jou 2 jaar geleden :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Lupadi schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:57:
[...]

Weet je toevallig waar de flagstones vandaag kwamen? We zijn nu bezig om de laatste puntjes op de i te zetten en bij ons komt er ook een plaatsje van flagstones (o.a. door deze post van jou 2 jaar geleden :+)
www.flagstones.nl

Ruime keuze in ieder geval, zij kunnen je ook helpen qua voegmiddelen en dergelijke. :)

Ga je het zelf doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
pjot1 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:00:
[...]

www.flagstones.nl

Ruime keuze in ieder geval, zij kunnen je ook helpen qua voegmiddelen en dergelijke. :)

Ga je het zelf doen?
Ah top daar was ons oog ook al op gevallen! Nee we hebben een nieuwbouwhuis en er moet genoeg gebeuren, er zijn een hoop dingen die ik al kan en in huis ga doen dus de tuin besteden we uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Lupadi schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:16:
[...]

Ah top daar was ons oog ook al op gevallen! Nee we hebben een nieuwbouwhuis en er moet genoeg gebeuren, er zijn een hoop dingen die ik al kan en in huis ga doen dus de tuin besteden we uit :)
Snap ik. Zeker met een tuin heb je vaak niet de juiste spullen. Alhoewel, die bakken maken,lees in elkaar zetten , is erg goed te doen!

Zeker met flagstones is het lastig om iemand te vinden die dat wilt doen. Bij de laatste flagstones die ik heb gelegd had de klant eerst een stuk of 30 Hoveniersbedrijven/stratenmakers benaderd. Ik vind het juist leuk om te maken! :*)

[ Voor 20% gewijzigd door pjot1 op 04-02-2025 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-06 16:17
Krijnemans schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:13:

Ikzelf heb goede ervaringen met MySteel voor zowel CorTen als gepoedercoat staal. Wellicht interessant voor de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Zijn er eigenlijk verhardingen (voor tuinpaden) die niet groen worden? Ik woon in een gebied waar veel alg groeit (het regent hier stikstof).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Barleone schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:52:
Zijn er eigenlijk verhardingen (voor tuinpaden) die niet groen worden? Ik woon in een gebied waar veel alg groeit (het regent hier stikstof).
Ja, halfverharding in de vorm van Greensand.

https://greensand.com/pro...sand-halfverharding-0-6mm

Ware het niet dat het al een beetje groen van zichzelf is. :+ Het is makkelijk te verwerken, net zoiets als Gravier D'or. Dit mag je niet aantrillen maar moet je walsen, voor een tuin kan je gewoon een grasroller gebruiken. Het mooie is dat het zn eigen gewicht aan CO² opneemt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:28
pjot1 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:59:
[...]

Ja, halfverharding in de vorm van Greensand.

https://greensand.com/pro...sand-halfverharding-0-6mm

Ware het niet dat het al een beetje groen van zichzelf is. :+ Het is makkelijk te verwerken, net zoiets als Gravier D'or. Dit mag je niet aantrillen maar moet je walsen, voor een tuin kan je gewoon een grasroller gebruiken. Het mooie is dat het zn eigen gewicht aan CO² opneemt. :)
Ik vond het meer blauwig van zichzelf, maar uiteindelijk komt hier ook gewoon ingewaaid onkruid in. Alg lijkt echter wel mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Anton2610 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:39:
[...]

Ik vond het meer blauwig van zichzelf, maar uiteindelijk komt hier ook gewoon ingewaaid onkruid in. Alg lijkt echter wel mee te vallen.
Ja, over de kleur kan je eindeloos discussiëren maar het heeft idd ook iets blauwigs.

Zo zie je maar dat onkruid altijd van boven komt. Als het niet onderhouden wordt heb je daar wel kans op. Het kan zelfs op asfalt groeien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Barleone schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:52:
Gladde gebakken klinkers worden in mijn ervaring niet / nauwelijks groen. Bij ons in de straat in elk geval niet, ook niet op de 'dode' hoekjes waar nooit iemand loopt/rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Bedankt @Tehh
Het geval met klinkers is bij ons nog eens erger doordat we dan veel naden creëren met onkruid in no time. We gaan in ieder geval zo min mogelijk verharding toepassen, tuingrond wieden is veel makkelijker dan paden bijhouden.
De halfverharding spreekt me wel aan, en als alternatief kunnen we voor een hele dikke laag grof schors gaan. Dat is bij ons na 1,5 jaar nog nergens groen en ook onkruidvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Barleone schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:10:
Bedankt @Tehh
Het geval met klinkers is bij ons nog eens erger doordat we dan veel naden creëren met onkruid in no time. We gaan in ieder geval zo min mogelijk verharding toepassen, tuingrond wieden is veel makkelijker dan paden bijhouden.
De halfverharding spreekt me wel aan, en als alternatief kunnen we voor een hele dikke laag grof schors gaan. Dat is bij ons na 1,5 jaar nog nergens groen en ook onkruidvrij.
Er zijn legio straten in Nederland waarbij gladde gebakken klinkers gebruikt zijn zónder naden. De straat waar ik aan woon ligt met duizenden klinkers vol en daar zit echt geen onkruid in.

Maar schors vind ik ook een mooie, dat heb ik zelf ook in de tuin. Na een jaar of 6 is de laag wel wat dunner - en er is met een stortbui een deel verdwenen - en daardoor groeit er ook wat makkelijker onkruid in. Maar dat onkruid trek je er zo uit. Wel heb ik er worteldoek onder liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Betreft boomschors of houtsnippers in de tuin, ik heb eigenlijk na het eerste jaar helemaal geen last meer van onkruid. Zo lang de laag dicht genoeg is en eenmaal alle zaden zijn uitgekomen die er nog lagen is het meer even checken 1x in de (warme) maand. De bosaardbei die ik heb geplant daartegenin is eigen geplaatste onkruid, wanneer het zonnetje doorkomt die maar eens in z'n geheel proberen te verwijderen.

Begrijp het gebruik van worteldoek, maar uiteindelijk plaats je plastic in de grond en daar ben ik niet zo favoriet van. En het onkruid wat er uiteindelijk alsnog tussendoor groeit schoffel je makkelijk weg.

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Tehh schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:11:
[...]

Er zijn legio straten in Nederland waarbij gladde gebakken klinkers gebruikt zijn zónder naden. De straat waar ik aan woon ligt met duizenden klinkers vol en daar zit echt geen onkruid in.

Maar schors vind ik ook een mooie, dat heb ik zelf ook in de tuin. Na een jaar of 6 is de laag wel wat dunner - en er is met een stortbui een deel verdwenen - en daardoor groeit er ook wat makkelijker onkruid in. Maar dat onkruid trek je er zo uit. Wel heb ik er worteldoek onder liggen.
Onkruid groeit alleen als er weinig gelopen of gereden wordt op de verharding. Dus als je onkruid tussen je stenen hebt dan moet je er meer lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Tehh schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:11:
[...]

Zónder naden? Is het dan geen Streetprint?

Afbeeldingslocatie: https://www.streetprint.nl/wp-content/uploads/2024/08/Asfalt-patronen-Streetprint.jpg

Worteldoek is eigenlijk een foute benaming. Worteldoek gooi je onder je schorsen, grind, split enzovoorts om het van elkaar gescheiden te houden. Anders zakt het het zand/grond in en heb je een mengelmoes. :+

Onkruid komt van boven, niet onder. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
@pjot1
Streetprint in de achtertuin, ook een optie _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:36
Volgende week hebben wij een gesprek met een hovenier om een ontwerp te maken voor een nieuwe tuin.
Hebben jullie nog tips waarop te letten?

Wat sowieso gaat gebeuren:
  • 1 lange kant, 1 korte kant schutting, de rest een 'wintergroene' heg, het liefst wel een beetje makkelijk te onderhouden.
  • Oprit bestraten met een normale betonklinker.
  • Achterterras bestraten met keramische tegels welke gevoegd worden.
  • Overkapping+schuur achter in de tuin (zelfbouw).
  • Regenton 5000 liter ondergronds + automatische besproeiing.
  • 1 of 2 fruitbomen in de tuin.
Moet ik het gewoon op me af laten komen of kan ik ergens nog een beetje voor onderzoek doen?
We willen opzich wel een groene tuin (gras, planten etc.) maar ook weer onderhoudsvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

FabianGTI schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:28:

We willen opzich wel een groene tuin (gras, planten etc.) maar ook weer onderhoudsvriendelijk.
Zet veel inheems spul neer en laat dat zijn gang gaan. Dan hou je weinig 'open' aarde over waar onkruid (subjectief begrip) kan groeien en je hebt planten die het in ons klimaat doen en insecten iets te bieden hebben. Zie onder andere de Cruydt-Hoeck (uit de openingspost) voor ideeën - met de filters kom je een heel eind.

Vergeet vooral de bodembedekkers niet; die geven snel een 'vol' aanzien en je hoeft er, als ze eenmaal zijn aangeslagen, niks aan te doen.
Pagina: 1 ... 170 ... 184 Laatste