Vandaag hopelijk de laatste maaibeurt van dit jaar gehad.
Iets van 2 á 3 weken geleden een martelgang doorlopen omdat bij ons alles te lang nat bleef waardoor het gras een centimeter of 20-25 was geworden.
De dag voordat het weer ging regenen `s nachts er toch maar er aan begonnen.
Wat resulteerde in, ipv 2 uur voor het hele terrein, een uur of 6 alleen voor het veld, van ca. 6 uur tot half 12.
Door het natte hoge gras kon ik alleen heel langzaam rijden en maar ca. 25 cm tegelijk maaien, waarbij het maaidek en shoot ook om de haverklap verstopten.
Gelukkig kon ik met koplampen aan nog maaien, maar je snapt dat zowel ik met het vele schoonmaakwerk, als onze buren niet echt blij er van werden tot half 12 `s avonds.
Ik werd de verstoppingen op een gegeven moment zo spuugzat dat ik een deel van het veld maar hoog gelaten had i.v.m het late tijdstip.
Dit een paar dagen later maaien met een schone machine resulteerde wederom in gelijk verstoppingen, waarna ik de laatste 200 m² maar met de bosmaaier gedaan heb.
Vandaag was de laatste droge dag volgens de weerberichten, de komende tijd wordt het "onstuimig" met kans op hagel en sneeuw, en dus ook wat kouder.
In de tussentijd was het gras toch weer 7-10 cm gegroeid.
Dus dit keer maar voorzorgsmaatregelen genomen om het dek schoon te houden tijdens het maaien van nat gras.
Allereerst de plastic shoot gladgeschuurd, na ruim 350 uur maaien was de binnenkant aan alle kanten ruw uitgeslagen door de blazende ventilater die ook grond en steentjes opzuigd/wegblaast, de wanden waren veranderd in schuurpapier K16 zo grof voelde dat aan. Daar bleef gras gewoon aan plakken.
Daarna het maaidek en ventilator van binnen zo schoon mogelijk gemaakt met "
Amazing Foam".
Eigenlijk gekocht om de auto en bus met minder moeite schoon te krijgen.
Na een testje eerder bleek dat dat schuim inderdaad vastzittend vuil simpel losmaakt, de hele maaitractor gedaan met minimale inspanning, behalve afspuiten had ik sinds ik hem heb nog nooit de maaitractor spic en span schoongemaakt. Echt Amazing.
En natuurlijk de maaimessen schoongemaakt en geslepen.
Daarna de boel laten drogen.
Toen alles ingespoten met
Arnold antihechtmiddel voor grasmaaiers, natuurlijk slecht te krijgen in NL en D, dus
Amazon.fr to the rescue. Levertijd twee dagen, gelijk maar 6 busjes laten komen voor als het werkte.
Daarna alles ingespoten, ik had daar ca 1,5 busje voor nodig.
Het is transparant, daarna heb ik het 24 uur laten drogen.
Of het opgedroogd was heb ik niet gecheckt.
En dus vandaag alles gemaaid, ik denk bij elkaar toch wel 8000 m², bij de buurvrouw ook gelijk.
Alles op gewone snelheid kunnen doen, ik was in ca. ruim 2,5 uur klaar.
Ondanks het natte gras geen verstoppingen en ook kwam het mooi versnipperd/gemulched uit de shoot geblazen.
Resultaat na 8000 m² nat gras:
De shoot was schoon.
De messen en zij- en bovenrand van het dek waren brandschoon.
De ventilator was relatief schoon, wel wat gras te zien, maar eigenlijk schoon.
Het enige waar wat grasopbouw zat was boven de messen en op de "lip" naar de ventilator, waarbij het gras op de bovenkant boven de messen eigenlijk gras-"gruis" was, fijner dan gemulched gras. Op de lip zat een combinatie van gruis en gemulched gras. Maar ook dat was veel minder dan de proppen die zich daar doorgaans vormen en de ingang helemaal blokkeren
Al met al dus een fijn schoon dek vergeleken met eerdere maaibeurten van zelf droog gras waar het vocht uitgeslagen wordt.
De grasopbouw was simpel te reinigen met een waterstraal, het viel er gewoon van af zonder moeite met als resultaat een brandschoon maaidek zonder krabben of benen.
Voor de winter blijft het klusje om het maaidek inwendig te "polijsten" en lakken. De grasopbouw zat voornamelijk op het ruwe gedeelte boven het mes.
En even uitzoeken wat er nu exact in die busjes zit, en/of anti-aanbakspray voor bv pannen/ovens ook zou werken.
Maar ik denk dat de Flymo ook een behandeling krijgt, die zit ook altijd na elke maaibeurt flink aangekoekt overal.
Minpuntje was dat twee poelies van het maaidek, de lagers dan, het opgaven op het moment dat ik de laatste 8 m² wou maaien die ik vergeten was.
Toen ik het dek in werking zette trok ik daardoor de aandrijf V-snaar van het dek doormidden.
Maar even kijken of ik eea gewoon kan vervangen aan lagers en snaar of toch die JD onderdelen nodig heb. 2 poelies en een snaar komt dan al gauw op €220.
Deze haalt ook de kerst niet, ik kwam hem aan de zijkant van het veld tegen, niet ver van een uit elkaar getrokken zwarte vogel waar alleen nog veren van over waren.
:strip_exif()/f/image/KZjcYoG3chR1WPIM26cC6NDM.jpg?f=fotoalbum_large)
Of de haas gestorven is aan tularemie, myxomatose of een grote roofvogel zullen we nooit weten, ik heb hem voorzichtig in een vuilniszak afgevoerd en hem mijn handschoenen kado gedaan.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.