Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 169 ... 184 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@JukeboxBill, @El-Vder en @VeertienKaVier Thanks voor jullie tips.
O.a. Crocus sativus leek mij ook wel wat, maar voor best veel najaarsbollen is het nu eigenlijk al te laat.

Komt bij, dat ik zit met het feit dat rond begin oktober de boel dus gemaaid wordt, ondergrond doorgewerkt wordt en bijgezaaid. Dan moet je geen najaarsbollen hebben die al opkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Over najaarsbloemen gesproken, bij Natuurmonumenten kan je een gratis pakketje bestellen.

https://www.natuurmonumenten.nl/aanvragen/laatbloeierspakket

Let op, bij het opgeven van je telefoonnummer word je geheid gebelt.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@pjot1
spoiler:
085-3033033 Afschepen as a Service

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 29-10-2024 18:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:20

Vliegvlug

Flight Simple

Even een sanity check hier vragen en ook wel een beetje een noodkreet eigenlijk.

(Disclaimer: het is een lange tekst geworden en mocht dit beter in zijn eigen topic op zijn plaats zijn dan kan een mod ‘m vast verplaatsten.)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Vliegvlug

Allereerst even mijn beklaag. Een keuken en een badkamer mag de hele wereld kosten en de tuin is te duur. Regelmatig bij mensen aan het werk geweest die zelf €250,- per uur vragen maar een stratenmaker te duur vinden, want voor 2 tientjes in het uur kan toch ook? Even een opsomming, trilplaat €6k, (mini)shovel €40k, laser met ontvanger €2,5k, aanhanger voor alles €8,5k, vacuümset €3k en zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoe dan? :?

Zo dat is eruit! :P

Over je offerte, een hovenier is altijd duurder dan een stratenmaker. Vaak besteedt een hovenier het ook uit. Zoek daarom dan ook een (goede) stratenmaker. Ik vind 19k en 23k ook wel erg veel geld. Het klopt dat keramische tegels duurder zijn dan betontegels, afhankelijk van het soort keramische tegels dienen sommigen gelegd te worden in een gestabiliseerd zandbed. Ook moeten keramische tegels gevoegd worden.

Kijk eens bij slimbestraten.nl. Je kan voor €30,- per m² al een hele nette tegel krijgen. Om hoeveel m² gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

pjot1 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:13:
@Vliegvlug

Allereerst even mijn beklaag. Een keuken en een badkamer mag de hele wereld kosten en de tuin is te duur. Regelmatig bij mensen aan het werk geweest die zelf €250,- per uur vragen maar een stratenmaker te duur vinden, want voor 2 tientjes in het uur kan toch ook? Even een opsomming, trilplaat €6k, (mini)shovel €40k, laser met ontvanger €2,5k, aanhanger voor alles €8,5k, vacuümset €3k en zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoe dan? :?

Zo dat is eruit! :P
Uiteraard mag een hovenier ook rekenen wat hij wil en een goede boterham verdienen, dat lijkt me evident.
Een van mijn vragen is juist of dit normale bedragen zijn of dat hier met een vork geschreven wordt omdat er toch klanten genoeg zijn.

En zo niet is dat ook prima maar vind ik het dat niet waard.
Auto’s heb je ook in vele prijsklassen en mij boeit status en luxe bij die dingen me helemaal niet, het moet functioneel zijn en ga geen 10duizende extra betalen daarvoor.
En heb ook nog nooit een nieuwe gekocht, altijd 2e hands .

De meeste mensen zullen ook vaker in de badkamer en keuken te vinden zijn dus dat zal ook een reden zijn dat tuinen al snel duur gevonden worden.

Wat ik met al dat gereedschap en materiaal van de hovenier te maken heb is me niet duidelijk, elke vakman heeft zo’n zijn middelen nodig en kosten om te maken om te kunnen werken.

Waarbij die laser met ontvanger voor €2,5K me sowieso exorbitant lijkt want ik heb zelf ook een mooie set met ontvanger van Bosch Professional met groene lasers en daar was ik €133 aan kwijt.
Dat was wel een hele scherpe aanbieding toegegeven maar de adviesprijs is maar iets van 2 á 3x zo hoog.
En een shovel hoef je toch niet te kopen, de vorige hovenier huurde zo’n ding bijv. bewust omdat hij ‘m niet voor elke klus nodig had.
Maar dat terzijde.
Over je offerte, een hovenier is altijd duurder dan een stratenmaker. Vaak besteedt een hovenier het ook uit. Zoek daarom dan ook een (goede) stratenmaker.
Goede tip, dank!
Ik vind 19k en 23k ook wel erg veel geld. Het klopt dat keramische tegels duurder zijn dan betontegels, afhankelijk van het soort keramische tegels dienen sommigen gelegd te worden in een gestabiliseerd zandbed. Ook moeten keramische tegels gevoegd worden.
Die bedragen zijn zover ik het begrepen heb om de hele tuin aan te pakken dus niet alleen de bestrating (hoop het toch niet tenminste), dus van huidige situatie tot wat op de schets staat, borders met planten (geen idee hoeveel) en het goed leggen van de tegels onder de overkapping.
Verder weet ik dat we ook een afvoergoot voor de overkapping wilden hebben dus ik hoop dat dat ervoor bij in zit dan.
Kijk eens bij slimbestraten.nl. Je kan voor €30,- per m² al een hele nette tegel krijgen.
(y), €30,- per m² is dus een beetje de minimum prijs als je iets meer wilt dan een standaard stoep- of grindtegel?
Om hoeveel m² gaat het?
Goede vraag, ik heb net even de vierkantjes geteld op de schets want ik zag dat het 1m3 per vierkantje is. Dan kom ik uit op ongeveer 60 m3 waarbij ik de niet hele vierkantjes geschat heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:41

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

@Vliegvlug

Je zegt het zelf al, het zijn al veel tegels, dus laat het er zeker niet meer worden. Voor je het weet, krijg je weer allerlei groeisels tussen je voegen, daar kan niet iedereen tegen.

Onderhoudsvrije planten bestaan niet, maar je kunt het wel slim beplanten. Soms zie je nog van die tuinen met heel veel zwarte aarde en hier en daar een plantje, maar daar zie je dus elke aangewaaide grasspriet in. Niet doen, dus.

Ik zou een paar grotere (inheemse) vaste planten of struiken zetten, met ertussen bodembedekkers. Dan groeit het snel dicht, ongewenste aanwaaiers hebben minder kans. Zoek een goede kweker, daar is de boel vaker robuuster dan het snel opgekweekte spul van het tuincentrum, en ze weten wat het op jouw grond goed gaat doen. Is er iemand in je buurt die een leuke tuin heeft? Vraag dan rustig of ze nog tips of goede adressen kennen. Wie weet kan er een stekje of overbodige plant vanaf.

Aanvulling: de naam van de Cruydt-Hoeck valt hier vaker, ik heb er zelf erg goede ervaringen mee. Je kunt de inheemse struiken sorteren op grondsoort, licht, bloeitijd e.d. En natuurlijk hetzelfde voor de vaste planten.

[ Voor 17% gewijzigd door VeertienKaVier op 30-10-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:30
@Vliegvlug

Qua onderhoudsarme planten: ik zou dan kijken naar wat grote heesters, en kijken of je de bodem rondom die heesters kunt bedekken met grind tegen het onkruid.

Een skimmia is het hele jaar door groen, en er moet veel gebeuren wil die buiten z'n perken komen.

Verder bepaal je ook vooral zelf wat je "onderhoudsvrij" vindt. Vind je het mooi als een plant precies binnen de perken blijft, dan zul je vaker moeten snoeien. Een Hortensia of Lavendel hoef je voor een mooie groei echt maar eens per jaar te snoeien, maar veel mensen vinden dat er "slordig" uitzien. Dus de vraag is vooral hoe jullie daar zelf mee om (kunnen) gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Laatst online: 10:42

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Ik ben op het moment bezig met het klaarmaken van de beregening van mijn tuin. Nu hadden ze mij een set van k-rain er bij geleverd. Alleen blijkt de app van die set super slecht te zijn en de ondersteuning binnen home Assistant mist.

Nu wil ik de set vervangen voor een ander merk en zat zelf te kijken naar rainbird of hunter.

Ik heb 4 groepen en de computer moet voorzien zijn van wifi / home Assistant ondersteuning en een regensensor. :)

Zijn er hier ervaringsdeskundigen die mij kunnen adviseren welk merk te kiezen ?

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

Uiteraard mag een hovenier ook rekenen wat hij wil en een goede boterham verdienen, dat lijkt me evident.
Een van mijn vragen is juist of dit normale bedragen zijn of dat hier met een vork geschreven wordt omdat er toch klanten genoeg zijn.

En zo niet is dat ook prima maar vind ik het dat niet waard.
Auto’s heb je ook in vele prijsklassen en mij boeit status en luxe bij die dingen me helemaal niet, het moet functioneel zijn en ga geen 10duizende extra betalen daarvoor.

De meeste mensen zullen ook vaker in de badkamer en keuken te vinden zijn dus dat zal ook een reden zijn dat tuinen al snel duur gevonden worden.

Wat ik met al dat gereedschap en materiaal van de hovenier te maken heb is me niet duidelijk, elke vakman heeft zo’n zijn middelen nodig en kosten om te maken om te kunnen werken.

Waarbij die laser met ontvanger voor €2,5K me sowieso exorbitant lijkt want ik heb zelf ook een mooie set met ontvanger van Bosch Professional met groene lasers en daar was ik €133 aan kwijt.
Dat was wel een hele scherpe aanbieding toegegeven maar de adviesprijs is maar iets van 2 á 3x zo hoog.
En een shovel hoef je toch niet te kopen, de vorige hovenier huurde zo’n ding bijv. bewust omdat hij ‘m niet voor elke klus nodig had.
Maar dat terzijde.

[...]

Goede tip, dank!

[...]

Die bedragen zijn zover ik het begrepen heb om de hele tuin aan te pakken dus niet alleen de bestrating (hoop het toch niet tenminste), dus van huidige situatie tot wat op de schets staat, borders met planten (geen idee hoeveel) en het goed leggen van de tegels onder de overkapping.
Verder weet ik dat we ook een afvoergoot voor de overkapping wilden hebben dus ik hoop dat dat ervoor bij in zit dan.

[...]

(y), €30,- per m² is dus een beetje de minimum prijs als je iets meer wilt dan een standaard stoep- of grindtegel?

[...]

Goede vraag, ik heb net even de vierkantjes geteld op de schets want ik zag dat het 1m3 per vierkantje is. Dan kom ik uit op ongeveer 60 m3 waarbij ik de niet hele vierkantjes geschat heb.
De Bosch laser is niet geschikt voor de aanleg van tuinen, infra enzovoorts. Ik bedoel een roterende (afschot)laser. Hierbij heb je een ontvanger voor nodig waarbij je tot 200 meter kan meten. Met een machine ontvanger die de laser ook kan 'lezen' kan je het machine werk ook heel nauwkeurig afwerken.

Als hovenier/stratenmaker kan je gewoon niet zonder (mini)kraan en/of (mini)shovel. Het huren is gewoon duurder op termijn, ook het halen en brengen van het materieel zal niet uit eigen zak betaald worden. Oftewel de kosten zullen doorberekend worden. Ook het gemak wat je eraan hebt als je het kan pakken wanneer je het nodig hebt.

Qua tegels moet je zelf even kijken wat je mooi vindt. Mijn advies is ook om te kijken naar een tegel van 3cm dik of dikker. Je hebt bij tegels van 3cm dik ook afstandshouders nodig. De 4cm hebben vaak een ondertegel van schuimbeton met daarin al afstandhouders verwerkt. De 3cm moet ook in een gestabiliseerd zandbed liggen en die met ondertegel niet. Het is ook maar net wat je eraan wilt uitgeven en wat je mooi vindt, de keuze is reuze! :)

Je kan nog even vragen hoelang de hovenier werk denkt te hebben. Als ik het zo vluchtig bekijk kan het toch niet langer dan een week duren. Zeker de bestrating moet met een dag of 3 met 2 man wel te doen zijn, inclusief grondwerk. Pin me daar niet aan vast want ik ken de omstandigheden natuurlijk niet en alles heeft invloed op prijs.

Met aanleg van tuinen kan je rekening houden met (tegenwoordig) gemiddeld op €150,- per m² inclusief materiaal. Exclusief schuttingen, schuurtjes, carports enzovoorts. Bij jou zou je dan uitkomen op 9k, waarom dubbel? :?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:28
Vliegvlug schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

Het gaat hier niet om of een stratenmaker of hovenier een mooie auto heeft.
Het is dagelijks gereedschap voor hem dat snelheid en gemak in het werk oplevert.

Maar dat terzijde.
Tja, daar ga je al.
Waarom duur gereedschap terwijl je met een schepje, kruiwagen en gewone waterpas (of hooguit een laser van 133 euro) ook alles kan doen, en de rest huren.
Ikzelf heb een laserwaterpas met ontvanger die 0,2 mm/m doet, en tot 60 meter gaat, voor verbouwwerkzaamheden, á € 500.

Dat dat niet werkt met een shoveltje waarbij de graafarm een ontvanger heeft om grond snel op hoogte te leggen/graven lijkt me evident.
Op 60 meter 0,2 mm/m afwijking is 12 centimeter max afwijking, dat kan je niet hebben in straat/grondwerk, dan loopt je water de verkeerde kant op.
Wat we zagen is een erg summier schetsje en je weet zelf zelfs niet of alles bij de prijs in zit zeg je nu, je weet zelfs niet hoeveel of welke planten. :X
Dan wordt het voor ons moeilijk om een inschatting te maken of een prijs reëel is, helemaal als wij niet weten hoe de stratenmaker/hovenier "in het gereedschap zit".
Dat gereedschap, waar jij niets mee te maken hebt zeg je, zorgt voor snel goed werk en voor snelle aanvoer van materialen.

Ik kan je wel zeggen dat het voor iemand die `s ochtends met een schep in een kruiwagen komt aanlopen veel geld is.

Ik denk dat je iets meer huiswerk moet doen voor je de vraag hier neerlegt. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Teijgetje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:10:
[...]

Het gaat hier niet om of een stratenmaker of hovenier een mooie auto heeft.
Het is dagelijks gereedschap voor hem dat snelheid en gemak in het werk oplevert.
Dat is bewust selectief quoten of je hebt me niet begrepen, als je even terugleest zie dat ik het met de auto analogie niet over de auto van de hovenier hebt maar over de auto’s die ik koop. Dus dat sommige mensen veel geld over hebben voor een luxe auto en anderen niet, hetzelfde geldt voor tuinen. Ik heb er niet zoveel voor over hoe mooi de tuin ook wordt.
[...]

Tja, daar ga je al.
Waarom duur gereedschap terwijl je met een schepje, kruiwagen en gewone waterpas (of hooguit een laser van 133 euro) ook alles kan doen, en de rest huren.
Je kan inderdaad enkel op wat details nitpicken die ik geschreven heb en het in extremen trekken maar daar gaat het natuurlijk niet om.
Meer dat elke professional wel duur gereedschap gebruikt dus zie niet in waarom dat specifiek een argument is voor dure hoveniers.

Dat van de laser viel me gewoon op omdat ik zelf ook zo’n ding heb en 2,5K leek me wat duur maar hier boven werd al uitgelegd dat het een heel ander apparaat is. Prima, I stand corrected, maar dat verandert niets aan het algemene punt.
Ikzelf heb een laserwaterpas met ontvanger die 0,2 mm/m doet, en tot 60 meter gaat, voor verbouwwerkzaamheden, á € 500.

Dat dat niet werkt met een shoveltje waarbij de graafarm een ontvanger heeft om grond snel op hoogte te leggen/graven lijkt me evident.
Op 60 meter 0,2 mm/m afwijking is 12 centimeter max afwijking, dat kan je niet hebben in straat/grondwerk, dan loopt je water de verkeerde kant op.
Dat was voor mij niet evident maar ben dan ook geen hovenier, weer wat geleerd! :)
[...]

Wat we zagen is een erg summier schetsje en je weet zelf zelfs niet of alles bij de prijs in zit zeg je nu, je weet zelfs niet hoeveel of welke planten. :X
Dan wordt het voor ons moeilijk om een inschatting te maken of een prijs reëel is,
Ging me dan ook niet om de vraag om een specifieke prijs maar meer een globaal idee. Hierboven is al beantwoord dat het veel is voor enkel bestraten.

Ik vermoed dat jij met je expertise wel een grove schatting zou kunnen maken wat een minimale prijs is voor mijn tuin met een paar goedkope planten en dat het er nog wel een beetje aangekleed uitziet. Daar zou ik al veel mee geholpen zijn.
Is 8K daarbij haalbaar of een absolute no-go die enkel door beun de haas gehaald kan worden of zelfs dat niet. Dat zou ik graag weten want heb werkelijk geen idee van prijzen.
helemaal als wij niet weten hoe de stratenmaker/hovenier "in het gereedschap zit".
Dat gereedschap, waar jij niets mee te maken hebt zeg je, zorgt voor snel goed werk en voor snelle aanvoer van materialen.

Ik kan je wel zeggen dat het voor iemand die `s ochtends met een schep in een kruiwagen komt aanlopen veel geld is.
Lijkt me dat de hoeveel gereedschap die een hovenier heeft niet relevant is voor zijn klanten gesteld dat hij in elk geval de minimale middelen heeft om het werk te doen. Uiteindelijk is het zijn kosten baten afweging; duurder gereedschap = sneller klaar = meer klanten kunnen helpen in dezelfde tijd vs minder goed gereedschap = minder snel klaar = minder klanten kunnen helpen in dezelfde tijd.

De meeste klanten zullen naar de prijs kijken dus als het laatste goedkoper is voor de klant en de hovenier daarbij ook meer verdient zal hij daar naartoe gaan, indien het andersom is dan daar naartoe.
Dat bedoel ik er ermee dat het niet relevant is voor de klant.
Wie gaat de bedrijven die hij inhuurt voor klussen vragen of ze vooraf een inventaris kunnen laten zien van de gereedschappen die ze hebben om op basis daarvan een bedrijf te kiezen? Niemand natuurlijk, en als leek zou je die inschatting ook niet eens kunnen maken, er wordt gekeken naar prijs en wat er uiteindelijk voor gerealiseerd wordt.
Ik denk dat je iets meer huiswerk moet doen voor je de vraag hier neerlegt. ;)
Belangrijkste is dat ik vooraf een idee heb van gangbare prijzen. Kan nu wel nog twee hoveniers gaan benaderen voor extra offertes om naast elkaar te leggen maar als die op dezelfde prijsrange zit ben ik enkel hun tijd aan het verdoen en dat is ook niet fair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Vliegvlug ik snap niet helemaal wat je in je laatste berichten wil duiden.
Maar kort samengevat lijk je alles duur en onzin te vinden, succes met je tuin.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:27

Dennis1812

Amateur prutser

@Vliegvlug dan verdoe je niet hun tijd.
Dan heb je 4 offertes volledig gespecificeerd en kan je vergelijken en weet je dus dat het reëele prijzen zijn.

Je beplanting kan ook veel uitmaken.
Wil jij een olijfboom met een stam van een meter doorsnede ben je ook zo €500 minimaal kwijt.
Wil je een kleine hortensia die vanzelf groeit ben je voor €20 per stuk een aardig eindje.

Ga eens met je vrouw in gesprek over duidelijke wensen. Zoek nog een hovenier en ga in gesprek. Bekijk tegels en de prijs per tegel in de showroom voor een beter idee.

En overleg ook eens wat je bespaard als je zelf al kaal oplevert bijvoorbeeld. En zelf al het afval afvoert (als je een aanhanger hebt, tuinafval is meestal gratis bij de stort).
Tegels kosten wel geld om af te voeren meestal. Maar wisselt per gemeente.
Misschien via gratis af te halen facebook kom je ervan af.

Als je 2 dagen sloopwerk bespaart bespaar je dus 2 dagen uurloon.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

franssie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 00:35:
@Vliegvlug ik snap niet helemaal wat je in je laatste berichten wil duiden.
Maar kort samengevat lijk je alles duur en onzin te vinden, succes met je tuin.
Weet echt niet waar je dat vandaan haalt, zeg nergens dat alles duur en onzin is maar goed. Ik zal het even samenvatten:
- het voorbeeld van de auto was verkeerd begrepen
- ik hoef geen exacte prijs te weten wat mijn tuin precies gaat kosten maar wel een globaal idee van wat het inrichten van een tuin minimaal zal gaan kosten. Dan kan ik bepalen of ik er het geld voor over heb.
- naar mijn idee is het voor de klant niet relevant of een hovenier duur gereedschap heeft of niet. Het zegt waarschijnlijk wel iets over dat een hovenier meer dure spullen heeft dan zeg een schilder en daarom duurder kan zijn maar ik wil hoveniers onderling vergelijken en geen hoveniers met schilders. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 31-10-2024 00:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou wel een hovenier met goed materiaal sneller vertrouwen dan een hovenier met Parkside materiaal..
Je wil wel dat het goed gebeurd en de komende 20 jaar klaar is o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

pjot1 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:33:
[...]

De Bosch laser is niet geschikt voor de aanleg van tuinen, infra enzovoorts. Ik bedoel een roterende (afschot)laser. Hierbij heb je een ontvanger voor nodig waarbij je tot 200 meter kan meten. Met een machine ontvanger die de laser ook kan 'lezen' kan je het machine werk ook heel nauwkeurig afwerken.
Had me niet gerealiseerd dat het een heel ander apparaat was, dacht een laser is een laser maar blijkbaar niet, dank voor de uitleg!
Als hovenier/stratenmaker kan je gewoon niet zonder (mini)kraan en/of (mini)shovel. Het huren is gewoon duurder op termijn, ook het halen en brengen van het materieel zal niet uit eigen zak betaald worden. Oftewel de kosten zullen doorberekend worden. Ook het gemak wat je eraan hebt als je het kan pakken wanneer je het nodig hebt.
Dat zal een afweging van de hovenier zijn afgestemd op zijn werk lijkt me, als je veel groot werk doet is het handig. Als je dat niet doet dan weer niet.
Maar snap wel dat als je een hele tuin laat aanleggen je waarschijnlijk wel bij iemand uitkomt die zo’n ding zelf heeft omdat hij dat waarschijnlijk veel vaker doet.
Qua tegels moet je zelf even kijken wat je mooi vindt. Mijn advies is ook om te kijken naar een tegel van 3cm dik of dikker. Je hebt bij tegels van 3cm dik ook afstandshouders nodig. De 4cm hebben vaak een ondertegel van schuimbeton met daarin al afstandhouders verwerkt. De 3cm moet ook in een gestabiliseerd zandbed liggen en die met ondertegel niet. Het is ook maar net wat je eraan wilt uitgeven en wat je mooi vindt, de keuze is reuze! :)
Dat zijn handige tips om op te letten, bedankt (y)

En we zijn 4 jaar geleden na aankoop van het huis al naar tegels wezen kijken en er was inderdaad veel aanbod waarbij er al veel moois snel afviel vanwege de prijs.
Maar ook het wat minder mooie was nog flink duur en naast een dure verbouwing hebben we de bestrating vervangen toen daarom maar gelaten.
Je kan nog even vragen hoelang de hovenier werk denkt te hebben. Als ik het zo vluchtig bekijk kan het toch niet langer dan een week duren. Zeker de bestrating moet met een dag of 3 met 2 man wel te doen zijn, inclusief grondwerk. Pin me daar niet aan vast want ik ken de omstandigheden natuurlijk niet en alles heeft invloed op prijs.

Met aanleg van tuinen kan je rekening houden met (tegenwoordig) gemiddeld op €150,- per m² inclusief materiaal. Exclusief schuttingen, schuurtjes, carports enzovoorts. Bij jou zou je dan uitkomen op 9k, waarom dubbel? :?
Fijn dat je een globale inschatting geeft, is dat in- of ex btw?
En je bedoelt dan puur het bestraten ga ik vanuit? Want 60m3 x 150 is die 9K. De hele tuin zijn meer vierkante meters.
Zijn dat dan de meest goedkope tegels die er te vinden zijn of juist de middenmoters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 01:07:
[...]

Had me niet gerealiseerd dat het een heel ander apparaat was, dacht een laser is een laser maar blijkbaar niet, dank voor de uitleg!

[...]

Dat zal een afweging van de hovenier zijn afgestemd op zijn werk lijkt me, als je veel groot werk doet is het handig. Als je dat niet doet dan weer niet.
Maar snap wel dat als je een hele tuin laat aanleggen je waarschijnlijk wel bij iemand uitkomt die zo’n ding zelf heeft omdat hij dat waarschijnlijk veel vaker doet.

[...]

Dat zijn handige tips om op te letten, bedankt (y)

En we zijn 4 jaar geleden na aankoop van het huis al naar tegels wezen kijken en er was inderdaad veel aanbod waarbij er al veel moois snel afviel vanwege de prijs.
Maar ook het wat minder mooie was nog flink duur en naast een dure verbouwing hebben we de bestrating vervangen toen daarom maar gelaten.

[...]

Fijn dat je een globale inschatting geeft, is dat in- of ex btw?
En je bedoelt dan puur het bestraten ga ik vanuit? Want 60m3 x 150 is die 9K. De hele tuin zijn meer vierkante meters.
Zijn dat dan de meest goedkope tegels die er te vinden zijn of juist de middenmoters?
Die €150,- is voor de aanleg van een complete tuin. Dus inclusief (bijvoorbeeld) gras wat de gemiddelde prijs natuurlijk erg drukt. En vanaf 0 opbouwen. Dus bij jou zal er natuurlijk nog wat sloop en afvoerkosten bijzitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Dennis1812 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 00:52:
Ga eens met je vrouw in gesprek over duidelijke wensen.
Dit is cruciaal, ja, misschien wel belangrijker dan de prijs van een tegel.

Want wat me ook opviel, @Vliegvlug, dat je het niet alleen wat veel tegels vond, maar ook:
Is wel een heel mooi habitat voor kikkers en hagedissen geworden, daar kwamen we er echt tig van tegen bij het weghalen van het trampolinedoek en het worteldoek dat in de kuil lag.

Een grote vijver zien we allebei niet zitten maar ik zou het liefst wel een kleine poel of iets over houden zodat een deel van die beestjes nog wel een plek hebben maar dat ziet mijn vrouw niet echt zitten.
Het wekt de indruk dat jij een iets natuurlijker tuin wilt (die misschien zelfs wat rommelig mag zijn, met een bladerhoop voor een egel en niet-afgeknipte stengels waarin insecten kunnen overwinteren), maar daar tegenover
Want ze klaagt dat de tuin niet bij te houden is en dat hij er niet uit ziet [...] Mijn vrouw heeft in haar hoofd zitten dat ze veel aan de tuin doet maar de realiteit is anders, meer dan brandjes blussen is het niet en het romantische beeld dat ze het leuk vind om in de tuin te werken zie ik niet terug.
Betekent dat dat zij het liever wat netter heeft dan jij? Probeer eerst jullie wensen met elkaar te verenigen voor er een spa de grond in gaat, anders valt het voor een van de twee of jullie allebei altijd tegen. Een 'natuurlijke' tuin zal altijd wat 'rommeliger' ogen, maar heeft als voordeel dat gebruikte materialen, waarvoor Marktplaats je vriend is, heel goed passen.

Een nette strakke 'designtuin'* vraagt mogelijk minder onderhoud, maar zal je hagedissen** teleurstellen.

Is er haast bij? Anders zou ik in jullie geval de herfst/winter gebruiken voor nog meer oriëntatie. Bekijk andere tuinen, niet alleen online maar ook in het echt (juist nu, dan weet je hoe het in de winter is), kijk welke 'gemakkelijke' planten en struiken jullie allebei mooi vinden, en noteer vooral wat jullie allebei niet mooi vinden.

Anderen zeiden het al, als je het niet erg vindt om veel zelf te doen, kun je flink besparen. En dan niet alleen het afvoeren, maar ook zelf het groen regelen en planten, of misschien zelfs, als je dat leuk vindt, uit zaad opkweken.

Een tuin aanleggen is duur, maar je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Heb je er 20 mille voor over? Doen. Wil je er veel minder in steken? Bepaal dan wat je zelf kunt doen, al dan niet door hergebruik van materialen, eigen kweek of stekjes van anderen - maar alleen als je er lol in hebt!

* hoeft niet echt superstrak design te zijn, ik bedoel het meer als tegenstelling met de natuurtuin.
**(of salamanders? Die kom je eerder in de tuin tegen, zie de Ravonkaart voor de verschillen). Hagedissen zou ik zeker even op Waarneming melden, het gaat op veel plekken slecht met de populaties, en meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-06 14:41

Bommes

Capo del formaggio

@Vliegvlug zie ik nou ook 2 motoren onder een hoes staan in de hoek van de tuin?
Waar gaan die in je nieuwe ontwerp naar toe? Ergens totaal anders, of toch weer terug op de tegels in een hoekje van de tuin?
Misschien dan meteen meenemen in je ontwerp, afdakje of een fatsoenlijk hoekje om die dingen neer te zetten.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:21
@vliegensvlug Ik zou een stratenmaker zoeken, en beginnen met het straatwerk. Haal de rest leeg, rol er al dan niet voor een jaar grasmatten in, en ga rustig verder met kijken en bedenken.
Onderhoud om gras alleen groen te laten zijn valt mee, af en toe maaien is voldoende. Een superstrak gazon is een ander verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Vliegvlug schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 00:19:

Ik vermoed dat jij met je expertise wel een grove schatting zou kunnen maken wat een minimale prijs is voor mijn tuin met een paar goedkope planten en dat het er nog wel een beetje aangekleed uitziet. Daar zou ik al veel mee geholpen zijn.
Is 8K daarbij haalbaar of een absolute no-go die enkel door beun de haas gehaald kan worden of zelfs dat niet. Dat zou ik graag weten want heb werkelijk geen idee van prijzen.
Het probleem daarmee is dat ik je een globale prijs kan geven, het kost ongeveer zoveel..../m²
Zoals @pjot1 al zei.
Maar zoals hij ook zegt vallen daar alleen standaard dingen binnen zonder voorbereidend werk en zonder uitzonderingen of onvoorziene werkzaamheden.
Een van de redenen dat ik eigenlijk al jaren geen offertes meer maak voor klanten, de klanten die ik heb weten hoe ik werk, wat ik maak blijft heel door de jaren.
Nieuwe klanten, meestal via via, krijgen dus ook te horen dat ik een globale prijs kan geven die niet bindend is, en enkel op regiebasis werk: Ik maak alles wat zij willen, en dan iets mooier dan ze bedacht hebben, maar de exacte tijd ivm onvoorziene werkzaamheden en wijzigingen (soms komt iets gewoon iets anders gemaakt veel mooier uit) is vaak niet op te geven.

Ik hoef niet de wereld te verdienen maar wil wel mijn uren betaald zien. Materiaal gaat in overleg, haalt de klant dat zelf of ik, als ik dat regel krijgt de klant een beetje van mijn korting.
Bij een bindende offerte reken ik inderdaad dan alle onvoorziene mogelijkheden en mogelijke tegenvallers mee, wat per definitie het natuurlijk duurder maakt.
Zoals gezegd wil ik mijn uren betaald zien, ik kom iets moois voor jou maken, als ik gratis wil werken dan doe ik dat liever thuis voor mezelf, nog afgezien dat de hele wereld wel wil dat ik gratis voor ze kom werken. ;)

Vaak geef ik als voorbeeld de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, of de renovatie van het Binnenhof, daar zitten hele gebouwen aan rekenmeesters achter voor de prijs, maar blijkt toch dat het altijd miljoenen duurder wordt.
Waarom zou ik dan tot op de cent nauwkeurig alles moeten kunnen voorzien?
Dus zelfs nieuw werk vanaf 0 kan achteraf duurder uitvallen.
Meer dat elke professional wel duur gereedschap gebruikt dus zie niet in waarom dat specifiek een argument is voor dure hoveniers.

Lijkt me dat de hoeveel gereedschap die een hovenier heeft niet relevant is voor zijn klanten gesteld dat hij in elk geval de minimale middelen heeft om het werk te doen. Uiteindelijk is het zijn kosten baten afweging; duurder gereedschap = sneller klaar = meer klanten kunnen helpen in dezelfde tijd vs minder goed gereedschap = minder snel klaar = minder klanten kunnen helpen in dezelfde tijd.

De meeste klanten zullen naar de prijs kijken dus als het laatste goedkoper is voor de klant en de hovenier daarbij ook meer verdient zal hij daar naartoe gaan, indien het andersom is dan daar naartoe.
Dat bedoel ik er ermee dat het niet relevant is voor de klant.
Wie gaat de bedrijven die hij inhuurt voor klussen vragen of ze vooraf een inventaris kunnen laten zien van de gereedschappen die ze hebben om op basis daarvan een bedrijf te kiezen? Niemand natuurlijk, en als leek zou je die inschatting ook niet eens kunnen maken, er wordt gekeken naar prijs en wat er uiteindelijk voor gerealiseerd wordt.
Inderdaad heeft elke professional zijn eigen gereedschap.
De hoeveelheid gereedschap is meestal inderdaad niet relevant voor de klant, echter zijn profi`s met een hoop (duur) gereedschap in mijn ogen meer betrouwbaar om de klus goed te klaren, daar huur je ze immers voor in.
Maar voor de prijs maakt dat weinig uit, ze zullen voor jou even duur zijn: Degene met goed gereedschap is sneller en rekent die tijdwinst (voor hem) wel door, iemand met minder gereedschap zal langer bezig zijn waardoor je meer uurloon en huur betaald waardoor het onder de streep gelijk uitkomt.

Een klant kijkt imo bij bepaalde klussen eerder naar de oplevertijd dan de prijs : Tegen dezelfde (uiteindelijke) prijs liever de klus geklaard in een maand dan een half jaar in de troep zonder groot gereedschap.
Belangrijkste is dat ik vooraf een idee heb van gangbare prijzen. Kan nu wel nog twee hoveniers gaan benaderen voor extra offertes om naast elkaar te leggen maar als die op dezelfde prijsrange zit ben ik enkel hun tijd aan het verdoen en dat is ook niet fair.
Zoals al gezegd, daar is niets mis mee zolang jouw vrouw en jij exact weten wat jullie willen, pas dan kun je vergelijken.
Al die globale offertes kun je inderdaad niet vergelijken want dat is niet exact wat jullie willen, dat is hun tijd verdoen.
Dus zoals gezegd wat extra huiswerk doen om te kijken waar jullie beiden als compromis mee kunnen leven als tuin.

Tenzij zij de broek aan heeft natuurlijk, dan moet je het ontwerp gewoon aan haar overlaten en je overal bij neerleggen. (#overwerk) :+

Een andere benadering kan natuurlijk zijn door enkele basiswensen op te geven en het aan de hoveniers over te laten wat ze kunnen maken voor 8k, en daar het mooiste ontwerp uit kiezen.
Mits je hoveniers stratenmakers kan vinden die daar brood in zien.
En bespreek wat daar wel onder valt en wat onvoorzien kan zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 31-10-2024 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Vliegvlug

Zoals met alles in de bouw is het met hoveniers/stratenmakersbedrijven ook zo dat je altijd om referenties moet vragen. In mijn regio kan ik sowieso al 20 stratenmakers opnoemen waar je geen zaken mee moet doen. Prutsers zijn het. Maar wel lekker goedkoop! Ik heb mensen zelfs huilend aan de telefoon gehad omdat ze er een gigantische bende van hebben gemaakt. Maar ja, als je het moet opknappen kost het meer.

Let vooral op details/afwerking dat zegt vaak meer over de rest van het werk. Als daar aandacht aan is besteed is dat vaak met de rest ook zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
pjot1 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:03:
@Vliegvlug

Zoals met alles in de bouw is het met hoveniers/stratenmakersbedrijven ook zo dat je altijd om referenties moet vragen. In mijn regio kan ik sowieso al 20 stratenmakers opnoemen waar je geen zaken mee moet doen. Prutsers zijn het. Maar wel lekker goedkoop! Ik heb mensen zelfs huilend aan de telefoon gehad omdat ze er een gigantische bende van hebben gemaakt. Maar ja, als je het moet opknappen kost het meer.

Let vooral op details/afwerking dat zegt vaak meer over de rest van het werk. Als daar aandacht aan is besteed is dat vaak met de rest ook zo. :)
Ik was vandaag ook even aan het kijken voor nieuwe bestrating in de oprit en onder het afdak/zithoekje.
Er liggen nu grindtegels die ik in het verleden her en der gratis opgehaald heb en zelf gelegd.
Dat koste dus niks enkel een paar karretjes straatzand en een hoop tijd.

Nu bijna 20 jaar verder ziet mijn lichaam het niet meer zitten om dat zelf te doen.
Dus even wezen kijken keramische tegels, bijna 5K
Container om die oude meuk af te voeren 300 euro.

Maar goed dan nog een poppetje die de oude meuk eruit haalt en de nieuwe tegels er netjes in legt...

80m2 en ik denk dat er nog een hoop tijd in het verwijderen zit.
Er zitten nog trottoir banden van 100 kilo per stuk in het midden van de oprit om zo een gootje te creëren.
Daaronder liggen plat kalkzandsteen blokken van 40x20x10 daar heb ik toen die banden op gezet in de specie en ze zo bij de laserlijn geklopt.

Als ik er alleen al aan denk om dat eruit te halen schieten de tranen in mijn ogen :+

Volgend jaar ook maar eens wat mannetjes benaderen en kijken wat die grap gaat kosten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:01
Hi, normaal snoei ik het gras in feb/maart. Door de regen is het nu al redelijk plat. Kan het kwaad om nu al te snoeien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hEf3yYoxeiE1Yu_ZqVpxDRA9gE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tj621yX0PMxGtBrgKInx2BWW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@pjot1, @VeertienKaVier**, @robkrekel & @Teijgetje
Dank voor de reacties!
Heb even geen tijd om op iedereen individueel te reageren maar dat ik het er zeker thuis nog over moet gaan hebben is inderdaad het belangrijkste punt. Daarbij komt alle info die gegeven is goed van pas! (y)

En ook de suggesties om het gefaseerd aan te pakken door eerst met de bestrating te starten bijv.
Dat gras zo goedkoop is had ik me niet gerealiseerd trouwens en dat het natuurlijk makkelijker is bij te houden dan onkruid. Eigenlijk hadden we dat meteen moeten doen met de eerdere tuin veranderingen; van die grasrollen op de kale aarde leggen, was achteraf een stuk beter geweest achteraf dan het maar zo te laten.

** Dan waren het sowieso salamanders, heb een foto gemaakt en ze inderdaad via waarneming.nl opgezocht en het was de meest voorkomende versie; huppeldepup vulgaris, (weet het eerste deel niet meer).
Jammer genoeg niet een hele zeldzame hagedis, was wel een mooi argument geweest om voorlopig de tuin zo te laten om hun habitat niet de verstoren. :P

@Bommes Dat zijn scooters en zijn mijn vrouw al jaren een doorn in het oog.
Hoewel die tweede er pas onlangs bij is gekomen maar die is puur voor onderdelen en zal over een paar maanden weg moeten zijn.
De fietsen moeten eigenlijk in het schuurtje van de veranda zodat de scooters in de garage kunnen, maar dat heeft weer andere afhankelijkheden die nog niet zijn gerealiseerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@VeertienKaVier
Zijn deze salamanders :
Kleine salamander
Vind ze wel erg schattig.
Ze zaten er echt in alle maten. Dit was een beetje de tussenmaat maar ook ruim 2x zo groot en andere echt heel mini

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Vliegvlug schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:01:
Vind ze wel erg schattig.
Ze zaten er echt in alle maten. Dit was een beetje de tussenmaat maar ook ruim 2x zo groot en andere echt heel mini
Wat leuk! Dan heb je nu al een plek waar ze op af komen, daar zou ik zeker op voortborduren met je nieuwe inrichting. Water is dan ideaal, maar als dat niet gaat, zijn er genoeg andere dingen die je kunt doen. Ik verwijs weer even naar Ravon, met heel veel tuintips. Ook de site van Iris Veltman heeft veel info over hoe je een tuin natuurlijk kunt inrichten. En dan zou ik IVN bijna vergeten!

Maar wat ze bij Ravon ook zeggen, "amfibieën voelen zich het meeste thuis in een enigszins rommelige tuin met veel vaste planten en struiken". En dat rommelige vinden mensen vaak lelijk, helaas, maar in dat geval kan ook 1 rommelhoekje al helpen, zeker als veel andere tuinen in je buurt versteende luchtplaatsen zijn.

Rekening houden met de dieren loont, soms vrijwel meteen. Hier is dit najaar eindelijk de natuurvijver voltooid (geen vissen, alleen verschillende inheemse waterplanten), en na twee dagen kwamen al de eerste zweefvliegen en libellen een kijkje nemen. Helaas nog geen libellenlarven, maar wel larven van zweefvliegen die helpen om organisch materiaal op te ruimen. Vogels baden er, de egel komt drinken, en hopelijk vinden nog meer dieren hun weg.

Her en daar een hoopje stenen (gebroken stoeptegels, Maaskeien, oude kaaiband) is ideaal als plek om te zonnen en onder en tussen te verstoppen. Hier woonde ooit een pad onder een half omgekeerde vergeten emmer, en in de takkenril huist ook van alles. Takkenrillen zijn trouwens ook een prima manier om snoeihout weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:54
Vraagje aan de grasliefhebbers: hoe schatten jullie de groei kansen in voor gras zaaien in november? Ben er eerder niet aan toegekomen, maar ik wil voorkomen dat kale plekken in de winter vol mos groeien.
Het gaat om Zuid-Holland.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Barleone schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:45:
Vraagje aan de grasliefhebbers: hoe schatten jullie de groei kansen in voor gras zaaien in november? Ben er eerder niet aan toegekomen, maar ik wil voorkomen dat kale plekken in de winter vol mos groeien.
Denk prima, wij hebben begin oktober gezaaid en dat is prima opgekomen. Het groeit wat minder hard, maar duurt nog even voor het vriest.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Barleone
Beluchten(spijkerzolen) en kalk strooien helpt ook tegen mosgroei in de winter.

De nachten worden steeds kouder dus ontkiemend gras krijgt het steeds moeilijker nu de dagen kort worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-06 21:52
Ik heb een leiboom staan waar de stam deels rot is.
Van boven naar beneden is de boom gespleten, en vanuit de kern naar buiten toe rot.
Er staat een C vorm "gezonde" stam omheen.

De boom rooien en vervangen is niet wenselijk, omdat de nieuwe boom door het huis heen moet naar de achtertuin.
Hierom wil ik hem zo lang mogelijk zien te redden.

Wat is het beste om te doen?

Is het aan te raden om het rot eruit te snijden?
Moet ik het ergens mee behandelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFJUtDPn1QrAN0bHTNOwkCmcsQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgBWmrTkeG9jlYLHVHENjRgh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2o4zPlpjUvjdQbpG0JHof_lUvHc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ct8ZQvrH5E2KmrVbJIlb5X4d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWlPIRSbLwgA4_ZTBaGoDIRE9RE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlqwiMDDLl7AcZVwENsNaOwh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-06 21:52
Barleone schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:45:
Eigenlijk kan je het beste stukjes opknappen met graszoden in deze tijd.

Snij je de kale plek vierkant uit, en hier plak je een vers stukje van een graszode in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:40
Vliegvlug schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:53:
Dat gras zo goedkoop is had ik me niet gerealiseerd trouwens en dat het natuurlijk makkelijker is bij te houden dan onkruid. Eigenlijk hadden we dat meteen moeten doen met de eerdere tuin veranderingen; van die grasrollen op de kale aarde leggen, was achteraf een stuk beter geweest achteraf dan het maar zo te laten.
Dat had je kunnen doen ja, maar dan had je nu dode grasrollen gehad met onkruid.
Grasrollen kun je niet op kale aarde leggen, daar gaat aardig wat grondvoorbereiding aan vooraf.
Ik krijg de indruk dat jouw tuin voor een appel en een ei aangelegd moet worden en dan ook nog zodanig dat je er niks meer aan hoeft te doen.
Dat is onmogelijk, een stukje natuur bij huis halen kost nou eenmaal geld.
Komt bij, natuur heeft de (voor jou) onhebbelijke eigenschap om te floreren en (soms ontzettend snel) uit te breiden op plekken waar je het niet wilt en dan zul je op enig moment toch onderhoud moeten doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Vliegvlug omdat gras op rol inderdaad niet veel kost (zeker als je het zelf vers haalt bij de kweker) zou je het gewoon kunnen doen, slaat het niet aan dan volgende lente inzaaien.
Met het huidige klimaat heb ik serieus meerdere jaren ook met Kerst moeten maaien dus wat let je.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 07:44
Yaksa schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:54:
[...]

Dat had je kunnen doen ja, maar dan had je nu dode grasrollen gehad met onkruid.
Grasrollen kun je niet op kale aarde leggen, daar gaat aardig wat grondvoorbereiding aan vooraf.
Dat kan ook meevallen.

Ik heb deze zomer een stuk tuin vrij gemaakt van diverse beplanting en wat straatwerk om een schommel aan te leggen.

Ik dacht volgend jaar dat stuk en het bestaande gras van nieuw gras te voorzien tot Mrs Rukapul op de lokale facebookgroep gratis graszoden tegenkwam die iemand over had. Grond beetje aangestampt en met een panlat zo goed en kwaad beetje glad getrokken. Daarna de zoden die al droog begonnen te worden gelegd. Nog een doos graszaad gevonden van 2 jaar oud en rest bijgezaaid na alleen klein beetje toplaag verticuteren.

Is allemaal verrassend goed opgekomen. Alleen wat hobbelig omdat de grond niet is aangerold, maar dat is nog prima bij te werken later.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Yaksa schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:54:
[...]

Overdrijf je nu niet een beetje?
Ik heb graszoden haast een jaar laten overleven op steen, door ze alleen water te geven als het echt droog was.
Dus geen grondvoorbereiding, geen aarde, gewoon puur beton waar ze op lagen.
Omdat ze willen wortelen krijg je een hele dikke compacte laag wortels. Maar zodra ze op aarde gelegd werden wortelden ze snel in de grond.

Dus zodra er aarde onder ligt zullen ze wortelen, zelfs op zand zullen ze wortel schieten, voeding kan je altijd nog van bovenaf geven.
En volgens mij ging het om een voorlopige oplossing, als hij geweten had dat gras niet zo duur was in rollen dan had hij dat neergelegd ipv het over te laten aan onkruid.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 04-11-2024 20:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:53
Dennis1812 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 01:03:
Ik zou wel een hovenier met goed materiaal sneller vertrouwen dan een hovenier met Parkside materiaal..
Je wil wel dat het goed gebeurd en de komende 20 jaar klaar is o.i.d.
Parkside lijkt me juist een ideaal merk voor een hovenier, maakt van elke tuin een park.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik kwam vanmorgen langs een berm waar nog volop planten in bloei stonden. Ik vermoed dat het herfstasters zijn.
Ga die ook maar eens zaaien tussen de adderwortel, ooievaarsbek, malva en nog wat, want daar is het nu een kale boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
JukeboxBill schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:29:
[...]

Parkside lijkt me juist een ideaal merk voor een hovenier, maakt van elke tuin een park.
En ik heb een schrobzaag (reciproce) van zowel makita als parkside, pak altijd de parkside want die is sterker. Beide 18/20 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
JukeboxBill schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:33:
Ik kwam vanmorgen langs een berm waar nog volop planten in bloei stonden. Ik vermoed dat het herfstasters zijn.
Ga die ook maar eens zaaien tussen de adderwortel, ooievaarsbek, malva en nog wat, want daar is het nu een kale boel.
Herfstaster is echt leuk! Maar die van ons is nu wel op. Wellicht een andere variant of streek.

edit, zie ook mijn foto franssie in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 04-11-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

JukeboxBill schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:33:
Zag dit weekend in een paar pluktuinen de cosmea's nog in volle bloei, zelfs hier en daar een zonnebloem.

Hier is de laatste ooievaarsbek net klaar met bloeien, maar het zeepkruid (op het zuiden, dus wel alle zon) gaat maar door. Zeepkruid is wel een idee voor een plek waar gemaaid gaat worden, grote kans dat de wortelstokken daarna weer uitlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Hier ook nog leuke bloeiers:
Ooievaarsbek (Rozanne) loopt op zn eind.
Ooievaarsbek Azure Rush (een kleine Rozanne) nog vrolijk in bloei.
Aster x friikarti Mönch geeft ook nog lekker kleur
En oja, wintergroene Choicya White Dazzler steekt ook nog een fris wit bloempje op. Doet ie spontaan al het hele jaar wanneer ie maar zin heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Barleone op 05-11-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het enige wat hier nog in bloei staat, is kaasjeskruid en ijzerhard, maar je merkt wel dat het allemaal op z'n eind loopt :) De nachten worden ook een stuk kouder, tijd om de potten naar de garage te verhuizen... En dan stilaan beginnen met de voorbereidingen voor volgend jaar :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 22:51
Veel eenjarigen gaan eindeloos door (wel minder uitbundig met de koelere temperaturen). Je kan vaak nog spelen met de zaaitijd, heb hier strobloemen die wat aan de late kant gezaaid zijn en die beginnen er net zin in te krijgen, iedere dag zon die we nu nog krijgen gaan ze uitbundiger open met meer bloemen.

Bij asters kan het nog lonen om verschillende te nemen, sommige bloeien al vanaf juli tot in oktober, andere bloeien best kort (aug-sept of sept-okt) of bloeien later bijv.okt-nov. als je 2 of 3 zeer verschillende hebt, is er altijd wel wat.

Ik hou al een paar jaar bij (voor de leuk) wat wanneer bloeit, de sport is zoveel mogelijk te hebben. Hoogtepunt was augustus, 79 verschillende soorten (let op, dan kan wel bijv.meerdere soorten salvia's of tuingeraniums zijn, dus wel soortgelijke planten maar binnen dat geslacht dan wel weer echt verschillende). Op dit moment kom ik nog net tot 31 verschillende (maar dan zijn er wel veel bij die maar 1 of een paar bloempjes hebben... maar: het bloeit, dus de late hommels hebben nog steeds snoepgoed!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dank zij de quiz 2 voor 12 weet ik nu dat die rood-zwarte kevers in mijn tuin geen geplette lieveheersbeestjes zijn maar vuurwantsen.
En die mislukte libellen zijn gaasvliegen, die graag bladluis eten. Jammer genoeg vind ik die vliegen vaak terug in de spinnewebben.

Zo leer je nog eens wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulrutten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:36
Ik lees al een tijdje mee vooral voor inspiratie op te doen.
Na de renovatie van mijn huis is de tuin in trieste staat achter gebleven en heb ik afgelopen zomer besloten het aan te pakken. Eerst wou ik het zelf doen maar gezien de hoeveelheid vierkante meters toch uitbesteed.

Met deze investering moest ik ook meteen de oude gresbuizen riolering vervangen. Dus dat heeft de grondwerker vorige week gedaan en is inmiddels begonnen met grondwerk, opsluitbanden plaatsen en gazon inzaaien.

Echter nu wordt mij gevraagd of ik voor inveegzand kan zorgen voor de betontegels. De tegelboer had mij MBI onkruidvrij zand (Basalt) aangeraden maar ik vind 23 euro per zak erg stijf voor "zand".

Nu kom ik Beamix Dansand antraciet tegen, wat bijna 10 euro goedkoper is. (alle kleine beetjes helpen na 110 vierkante meter betontegels te betalen 8)7 )

Is dit een goed alternatief of zijn er nog betere alternatieve?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
juulrutten schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:54:
Ik lees al een tijdje mee vooral voor inspiratie op te doen.
Na de renovatie van mijn huis is de tuin in trieste staat achter gebleven en heb ik afgelopen zomer besloten het aan te pakken. Eerst wou ik het zelf doen maar gezien de hoeveelheid vierkante meters toch uitbesteed.

Met deze investering moest ik ook meteen de oude gresbuizen riolering vervangen. Dus dat heeft de grondwerker vorige week gedaan en is inmiddels begonnen met grondwerk, opsluitbanden plaatsen en gazon inzaaien.

Echter nu wordt mij gevraagd of ik voor inveegzand kan zorgen voor de betontegels. De tegelboer had mij MBI onkruidvrij zand (Basalt) aangeraden maar ik vind 23 euro per zak erg stijf voor "zand".

Nu kom ik Beamix Dansand antraciet tegen, wat bijna 10 euro goedkoper is. (alle kleine beetjes helpen na 110 vierkante meter betontegels te betalen 8)7 )

Is dit een goed alternatief of zijn er nog betere alternatieve?
Welke tegels zijn het precies? Zijn ze met voeg gelegd? En wat wil je bereiken?

Wil je lekker goedkoop, dan gewoon met (breker)zand, voor een kleurtje kan je zilverzand gebruiken. Wil je het echt gevoegd hebben en kan je het aftrillen dan Gatorsand en kan je het niet aftrillen dan Varistone aqua LM.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag hopelijk de laatste maaibeurt van dit jaar gehad. *O*

Iets van 2 á 3 weken geleden een martelgang doorlopen omdat bij ons alles te lang nat bleef waardoor het gras een centimeter of 20-25 was geworden.
De dag voordat het weer ging regenen `s nachts er toch maar er aan begonnen.
Wat resulteerde in, ipv 2 uur voor het hele terrein, een uur of 6 alleen voor het veld, van ca. 6 uur tot half 12.
Door het natte hoge gras kon ik alleen heel langzaam rijden en maar ca. 25 cm tegelijk maaien, waarbij het maaidek en shoot ook om de haverklap verstopten.
Gelukkig kon ik met koplampen aan nog maaien, maar je snapt dat zowel ik met het vele schoonmaakwerk, als onze buren niet echt blij er van werden tot half 12 `s avonds. :+
Ik werd de verstoppingen op een gegeven moment zo spuugzat dat ik een deel van het veld maar hoog gelaten had i.v.m het late tijdstip.
Dit een paar dagen later maaien met een schone machine resulteerde wederom in gelijk verstoppingen, waarna ik de laatste 200 m² maar met de bosmaaier gedaan heb.

Vandaag was de laatste droge dag volgens de weerberichten, de komende tijd wordt het "onstuimig" met kans op hagel en sneeuw, en dus ook wat kouder.
In de tussentijd was het gras toch weer 7-10 cm gegroeid.

Dus dit keer maar voorzorgsmaatregelen genomen om het dek schoon te houden tijdens het maaien van nat gras.
Allereerst de plastic shoot gladgeschuurd, na ruim 350 uur maaien was de binnenkant aan alle kanten ruw uitgeslagen door de blazende ventilater die ook grond en steentjes opzuigd/wegblaast, de wanden waren veranderd in schuurpapier K16 zo grof voelde dat aan. Daar bleef gras gewoon aan plakken.
Daarna het maaidek en ventilator van binnen zo schoon mogelijk gemaakt met "Amazing Foam".
Eigenlijk gekocht om de auto en bus met minder moeite schoon te krijgen.
Na een testje eerder bleek dat dat schuim inderdaad vastzittend vuil simpel losmaakt, de hele maaitractor gedaan met minimale inspanning, behalve afspuiten had ik sinds ik hem heb nog nooit de maaitractor spic en span schoongemaakt. Echt Amazing.
En natuurlijk de maaimessen schoongemaakt en geslepen.
Daarna de boel laten drogen.

Toen alles ingespoten met Arnold antihechtmiddel voor grasmaaiers, natuurlijk slecht te krijgen in NL en D, dus Amazon.fr to the rescue. Levertijd twee dagen, gelijk maar 6 busjes laten komen voor als het werkte.

Daarna alles ingespoten, ik had daar ca 1,5 busje voor nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bP2fyNKe6-L6eD6BA1bHdBnU6_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaIOFmjbfpBxJOXnBtHaiPW5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bqHYU32KNbDJ1jG7NdKiLwEV20=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfiPNz7asOmfiNGhLNCgliiE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8xRWPojKEa9LIcAgYfy0HmMBEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9lolvDhJVEUtBRS0c01lg79.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBOPyI94P1K5aBrZup3Oz4B-HSI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBlTsKAhYka7EGWVdD0mwc9x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7nZgyZ6qUHsDZ7tNi9p9EIm64Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhLbop35stwEq4xx9PBO1mWT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiAYGcnmb8Wk_62qXlwOEWQyXWw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbocgbQFLWANLyGNIQkhkSYO.jpg?f=fotoalbum_tile

Het is transparant, daarna heb ik het 24 uur laten drogen.
Of het opgedroogd was heb ik niet gecheckt.

En dus vandaag alles gemaaid, ik denk bij elkaar toch wel 8000 m², bij de buurvrouw ook gelijk.
Alles op gewone snelheid kunnen doen, ik was in ca. ruim 2,5 uur klaar.
Ondanks het natte gras geen verstoppingen en ook kwam het mooi versnipperd/gemulched uit de shoot geblazen.

Resultaat na 8000 m² nat gras:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JObuQ0w1sHUKlYTMbLPTY-JY8Qw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQ1mF6jYhPdczEH7JySYM6SL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rpBpFsvnf-Yhf-cSM6yLdLlRh4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVXnyMMIJVfxCBzXRHALrtXQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-VwSSrzybjR-f4WR8jn3Vaik1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L444bNb7RyskRm8iGXQcptnQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxcrJYc2W81BiPjmoykZdOPPTnw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4w0BeryUVYOy6fzxwowwDlM3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmylRqUGZPpHMUhpbvvn1jE9F4k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iADvT04qca8Sic7aGIBYSGA0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9Wxw4olmqzPxDQO7Li6gLnJKJw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1t3FVyuO1QXPpLHabLk3J4p.jpg?f=fotoalbum_tile

De shoot was schoon.
De messen en zij- en bovenrand van het dek waren brandschoon.
De ventilator was relatief schoon, wel wat gras te zien, maar eigenlijk schoon.

Het enige waar wat grasopbouw zat was boven de messen en op de "lip" naar de ventilator, waarbij het gras op de bovenkant boven de messen eigenlijk gras-"gruis" was, fijner dan gemulched gras. Op de lip zat een combinatie van gruis en gemulched gras. Maar ook dat was veel minder dan de proppen die zich daar doorgaans vormen en de ingang helemaal blokkeren

Al met al dus een fijn schoon dek vergeleken met eerdere maaibeurten van zelf droog gras waar het vocht uitgeslagen wordt.

De grasopbouw was simpel te reinigen met een waterstraal, het viel er gewoon van af zonder moeite met als resultaat een brandschoon maaidek zonder krabben of benen. *O* *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8fKpaBeDI-HdzKUL3vBJQE8OA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0vRy5xpTpns6trToZAqdWOo.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de winter blijft het klusje om het maaidek inwendig te "polijsten" en lakken. De grasopbouw zat voornamelijk op het ruwe gedeelte boven het mes.
En even uitzoeken wat er nu exact in die busjes zit, en/of anti-aanbakspray voor bv pannen/ovens ook zou werken.
Maar ik denk dat de Flymo ook een behandeling krijgt, die zit ook altijd na elke maaibeurt flink aangekoekt overal.

Minpuntje was dat twee poelies van het maaidek, de lagers dan, het opgaven op het moment dat ik de laatste 8 m² wou maaien die ik vergeten was.
Toen ik het dek in werking zette trok ik daardoor de aandrijf V-snaar van het dek doormidden. :(
Maar even kijken of ik eea gewoon kan vervangen aan lagers en snaar of toch die JD onderdelen nodig heb. 2 poelies en een snaar komt dan al gauw op €220. -O-

Deze haalt ook de kerst niet, ik kwam hem aan de zijkant van het veld tegen, niet ver van een uit elkaar getrokken zwarte vogel waar alleen nog veren van over waren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVpSVt0Ys6L91VPvxCQpKeU19B4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZjcYoG3chR1WPIM26cC6NDM.jpg?f=fotoalbum_large
Of de haas gestorven is aan tularemie, myxomatose of een grote roofvogel zullen we nooit weten, ik heb hem voorzichtig in een vuilniszak afgevoerd en hem mijn handschoenen kado gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:37
Teijgetje schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:28:
Vandaag hopelijk de laatste maaibeurt van dit jaar gehad. *O*

Iets van 2 á 3 weken geleden een martelgang doorlopen omdat bij ons alles te lang nat bleef waardoor het gras een centimeter of 20-25 was geworden.
De dag voordat het weer ging regenen `s nachts toch maar er aan begonnen.
Wat resulteerde in, ipv 2 uur voor het hele terrein, een uur of 6 alleen voor het veld, van ca. 6 uur tot half 12.
Door het natte hoge gras kon ik alleen heel langzaam rijden en maar ca. 25 cm tegelijk maaien, waarbij het maaidek en shoot ook om de haverklap verstopten.
Gelukkig kon ik met koplampen aan nog maaien, maar je snapt dat zowel ik met het vele schoonmaakwerk, als onze buren niet echt blij er van werden tot half 12 `s avonds. :+
Ik werd de verstoppingen op een gegeven moment zo spuugzat dat ik een deel van het veld maar hoog gelaten had i.v.m het late tijdstip.
Dit een paar dagen later maaien met een schone machine resulteerde wederom in gelijk verstoppingen, waarna ik de laatste 200 m² maar met de bosmaaier gedaan heb.

Vandaag was de laatste droge dag volgens de weerberichten, de komende tijd wordt het "onstuimig" met kans op hagel en sneeuw, en dus ook wat kouder.
In de tussentijd was het gras toch weer 7-10 cm gegroeid.

Dus dit keer maar voorzorgsmaatregelen genomen om het dek schoon te houden tijden het maaien van nat gras.
Allereerst de plastic shoot gladgeschuurd, na ruim 350 uur maaien was de binnenkant aan alle kanten ruw uitgeslagen door de blazende ventilater die ook grond en steentjes opzuigd/wegblaast, de wanden waren veranderd in schuurpapier K16 zo grof voelde dat aan. Daar bleef gras gewoon aan plakken.
Daarna het maaidek en ventilator van binnen zo schoon mogelijk gemaakt met "Amazing Foam".
Eigenlijk gekocht om de auto en bus met minder moeite schoon te krijgen.
Na een testje eerder bleek dat dat schuim inderdaad vastzittend vuil simpel losmaakt, de hele maaitractor gedaan met minimale inspanning, behalve afspuiten had ik sinds ik hem heb nog nooit de maaitractor spic en span schoongemaakt. Echt Amazing.
En natuurlijk de maaimessen schoongemaakt en geslepen.
Daarna de boel laten drogen.

Toen alles ingespoten met Arnold antihechtmiddel voor grasmaaiers, natuurlijk slecht te krijgen in NL en D, dus Amazon.fr to the rescue. Levertijd twee dagen, gelijk maar 6 busjes laten komen voor als het werkte.

Daarna alles ingespoten, ik had daar ca 1,5 busje voor nodig.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het is transparant, daarna heb ik het 24 uur laten drogen.
Of het opgedroogd was heb ik niet gecheckt.

En dus vandaag alles gemaaid, ik denk bij elkaar toch wel 8000 m², bij de buurvrouw ook gelijk.|
Alles op gewone snelheid kunnen doen, ik was in ca. ruim 2,5 uur klaar.
Ondanks het natte gras geen verstoppingen en ook kwam het mooi versnipperd/gemulched uit de shoot geblazen.

Resultaat na 8000 m² nat gras:

De shoot was schoon.
De messen en zij- en bovenrand van het dek waren brandschoon.
De ventilator was relatief schoon, wel wat gras te zien, maar eigenlijk schoon.

Het enige waar wat grasopbouw zat was boven de messen en op de "lip" naar de ventilator, waarbij het gras op de bovenkant boven de messen eigenlijk gras-"gruis" was, fijner dan gemulched gras. Op de lip zat een combinatie van gruis en gemulched gras. Maar ook dat was veel minder dan de proppen die zich daar doorgaans vormen en de ingang helemaal blokkeren

Al met al dus een fijn schoon dek vergeleken met eerdere maaibeurten van zelf droog gras waar het vocht uitgeslagen wordt.

De grasopbouw was simpel te reinigen met een waterstraal, het viel er gewoon van af zonder moeite met als resultaat een brandschoon maaidek zonder krabben of benen. *O* *O*
[Afbeelding]

Voor de winter blijft het klusje om het maaidek inwendig te "polijsten" en lakken. De grasopbouw zat voornamelijk op het ruwe gedeelte boven het mes.
En even uitzoeken wat er nu exact in die busjes zit, en/of anti-aanbakspray voor bv pannen/ovens ook zou werken.
Maar ik denk dat de Flymo ook een behandeling krijgt, die zit ook altijd na elke maaibeurt flink aangekoekt overal.

Minpuntje was dat twee poelies van het maaidek, de lagers dan, het opgaven op het moment dat ik de laatste 8 m² wou maaien die ik vergeten was.
Toen ik het dek in werking zette trok ik daardoor de aandrijf V-snaar van het dek doormidden. :(
Maar even kijken of ik eea gewoon kan vervangen aan lagers en snaar of toch die JD onderdelen nodig heb. 2 poelies en een snaar komt dan al gauw op €220. -O-

Deze haalt ook de kerst niet, ik kwam hem aan de zijkant van het veld tegen, niet ver van een uit elkaar getrokken zwarte vogel waar alleen nog veren van over waren.
[Afbeelding]
Of de haas gestorven is aan tularemie, myxomatose of een grote roofvogel zullen we nooit weten, ik heb hem voorzichtig in een vuilniszak afgevoerd en hem mijn handschoenen kado gedaan.
Wat een verhaal leuk om te lezen, ik maai wekelijks een vergelijkbare oppervlakte. Maak je het jezelf niet te moeilijk en is de maaier wel geschikt voor deze oppervlakte?

Ik heb gewoon een stigma zit mulch maaier met plug, die doet het altijd nooit problemen, als het gras wat langer is en nat; niet ideaal maar geen probleem. En schoonmaken na maaien van nat gras is via een ingebouwde tuinslang aansluiting.

Mijn grootste probleem is dat het sommige plekken / hoekjes bij extreme regen te nat blijven waardoor ik vast kom te zitten.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
borgdaville schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:30:
[...]

Wat een verhaal leuk om te lezen, ik maai wekelijks een vergelijkbare oppervlakte. Maak je het jezelf niet te moeilijk en is de maaier wel geschikt voor deze oppervlakte?
Mijn maaier is niets mis mee, die kan normaal bij droog weer die 8000 m² in krap twee uur maaien met een 150 kg grasrol er achter.
Normaal heeft hij met droog lang gras dan ook geen enkel probleem

Vandaag heb ik ook alle voorgazons, na het maaien met gras afvangen, na gerold zodat het vlak de winter in gaat.
Met opvangen, storten op de composthoop en narollen ben ik dan iets langer bezig.

Inderdaad is het veld, veengrond, hier op meerdere plaatsen verzakt zodat er bij regen meertjes ontstaan waardoor ik niet kan maaien. Bovendien blijft die veengrond verder ook lekker lang nat.
Al met al moet het na regen minstens twee weken echt droog zijn voordat ik kan maaien, na langdurige regen langer.
En met dit weer blijft het gras gewoon nat, de dauw van `s nachts blijft gewoon tussen het gras zitten en droogt overdag nauwelijks.

En ook op deze zitten nozzles op het maaidek om een slang(en) op aan te sluiten.
Mijn ervaring is dat het redelijk werkt, als je het dek op de grond zet, en dan een 10 minuten laat draaien.
En dan 10 minuten laat droog draaien.
Maar dan is het niet zo schoon als nu in 5 minuten, bovendien blaast hij er dan achter groene soep uit, een meter of 6 ver.
Doorgaans gaat de maaier na het maaien dan ook op de lift om hem schoon te maken en/of gelijk de messen te slijpen/vervangen.
En ik klaag wel eens wanneer er weer wat stuk is, feit is dat ik hem al 6,5 jaar "misbruik", en hij daar tegen kan. Hij slaat bijvoorbeeld probleemloos mollenklemmen tot stukjes of hoeken van betontegels af.
Ik verbaas me altijd wat zo`n ding allemaal vindt onder/in het gras.......... :+
Heb er in die tijd 380 uur mee gemaaid totaal, kocht hem met 80 uur op de teller, staat nu op 460.

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 17-11-2024 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Even wat heel anders.......

Ik kwam deze besjes tegen zonder blad, zag er haast onwerkelijk uit.
Wat een gaaf plantje: de Callicarpa

Paarse variant bij Appeltern.

Inmiddels ook een witte variant gevonden wat leuk afwisselend is.
Groeit redelijk snel begreep ik dus met snoei mooi in bedwang te houden.
Bloeit lila of wit, afhankelijk welke soort je hebt (Bodinierie, Americana, Kolmsqueen, ea).

Op het forum hier er nog niets over gelezen maar dit geeft wel erg mooi kleur aan de tuin in de winter.
En natuurlijk geweldig in (je eigen) kerststukjes.

En heeft hier iemand Pokeweed (westerse karmozijnbes) staan?
Ik heb hier een hoek waar hij wel in bedwang te houden is denk ik, ipv bramen.
Is eetbaar en de bessen schijnen ook (met mate) te helpen tegen artritis, al moet je de zaden in de bessen vermijden, daar zit cyanide in (maar dat zit in appelpitten ook)

Dus benieuwd naar ervaringen hier.

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 18-11-2024 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11

krietjur

Where am I?

Teijgetje schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:01:
Even wat heel anders.......

Ik kwam deze besjes tegen zonder blad, zag er haast onwerkelijk uit.
Wat een gaaf plantje: de Callicarpa

[YouTube: Callicarpa bodinieri 'Profusion']

Ik heb de Callicarpa met paarse besjes in de voortuin staan. Kwam hem vorig jaar bij een wandeling tegen maar geen idee wat het was. Niet veel later zag ik hem toevallig ook in het tuincentrum staan. Meegenomen en zeker geen spijt, vol met paarse besjes, echt heel fraai in de tuin. Is nog klein, maar vind hem nu al leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Geinig, doet me ook wel denken aan de Kardinaalmuts, maar die is rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Onze laurierhaag die in mei is geplaatst als 125-150cm boompjes is achter fantastisch aan het groeien en uitdijen, veel al redelijk vol geworden en soms over de 200cm heen, allemaal met mooi donkergroen blad. De zijkant van de tuin (wat eigenlijk gewoon het hoekje omgaat) en ook gewoon in de tuin gazon bevat is echter een heel ander verhaal. De bladeren zijn ook veel meer lichtgroen van kleur en de meeste boompjes zijn denk ik op hun best 15-20cm gegroeid en niks voller geworden.

Nu had ik voor andere werkzaamheden ook al eens de hovenier over de vloer en het viel hem ook op, waarschijnlijk is de grond daar te nat zei hij, waar weinig aan te veranderen valt.

Is er echter nog iets qua bemesting aan te doen? Als ik het online goed lees wordt voor een laurierhaag voorjaar en hartje zomer aangeraden om te bemesten. Of zijn er nog andere tips om dit zoveel mogelijk te helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Tuinman is vrijdag begonnen bij ons voor de grote tuinverbouwing. Na vijf jaar dimdammen, ontwerpen en vooruit schuiven is het nu zover. Althans, fase 1. Vanwege de kosten hebben we besloten het in 2 delen op te knippen.

Eén dag bezig en het is nu 1 grote modderpoel en tot vermaak van de kinderen hebben ze twee minikraantjes het hele weekend laten staan in de tuin :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Dr. Strangelove schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:13:
Tuinman is vrijdag begonnen bij ons voor de grote tuinverbouwing. Na vijf jaar dimdammen, ontwerpen en vooruit schuiven is het nu zover. Althans, fase 1. Vanwege de kosten hebben we besloten het in 2 delen op te knippen.

Eén dag bezig en het is nu 1 grote modderpoel en tot vermaak van de kinderen hebben ze twee minikraantjes het hele weekend laten staan in de tuin :)
Dino Gevechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Dr. Strangelove schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:13:

tot vermaak van de kinderen hebben ze twee minikraantjes het hele weekend laten staan in de tuin :)
Daar gaan je ruiten........ :+

Brengt wel geluk. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 18-11-2024 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ja helaas op slot en geen contactsleuteltjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Bij Esveld kwam ik trouwens alle variëteiten Callicarpa tegen.

De violetta is wel heel mooi maar wel prijzig.

We gaan voorlopig maar voor 2x snowstar en 2x Issai denk ik, al zou de issai in de halfschaduw moeten ipv in de zon waar hij komt.
Dus maar even in Boskoop gaan kijken en advies vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Dr. Strangelove schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:09:
Ja helaas op slot en geen contactsleuteltjes :)
Dan snap ik het niet, wat is de lol van twee niet werkende kranen voor je kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 00:16:
[...]

Dan snap ik het niet, wat is de lol van twee niet werkende kranen voor je kinderen?
Zet een klein kind van 2-4 erin en ze zijn al blij.

Iig die van mij wel.
Ook die speelgoedautos die bij speelgoedwinkel of tuincentra staan waar 2 euro in moet om 1 minuut op en neer te gaan zet ik ze gewoon in en ze zijn al blij. Nog nooit geld in gegooid.

Kinderen denken en redeneren iets anders dan volwassenen.
Kraan kijken is soms al genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik had het oosterse zusje en heb die er een paar maanden geleden uitgesloopt (was hard werken), omdat ze enorm werden en behoorlijk woekerden. Dat in bedwang houden viel toch tegen, en ik heb liever soorten die kenmerkend zijn voor het eiken-haagbeukenbos (niet dat ik een bos heb, helaas).

Die paarse besjes hebben mijn buren, die ziet er in de winter inderdaad leuk uit. Ik laat hem hier en daar daarom over het hek heen piepen. De vogels zie ik er trouwens nooit van eten, mocht dat een overweging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

MooDyBLueS schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:44:
Onze laurierhaag die in mei is geplaatst als 125-150cm boompjes is achter fantastisch aan het groeien en uitdijen, veel al redelijk vol geworden en soms over de 200cm heen, allemaal met mooi donkergroen blad.
Echte laurier of laurierkers? Het is hier al eerder een onderwerp geweest, beide namen worden vaak door elkaar gebruikt. (Laurierkers kan heel erg veel hebben, de exemplaren die hier al stonden, overleven nat, droog, flink snoeien, niet snoeien in elke tijd van het jaar).

Extra voedsel tegen de winter lijkt me niet zo zinvol, de plant gaat nu toch in rust, dus de groei stimuleren is tegenstrijdig. En op sommige plaatsen heeft groen wat meer tijd nodig, als ze er sinds mei staan, is dat nog niet zo lang. Ik zou het voorjaar afwachten, wie weet zitten ze dan vol nieuwe scheuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
VeertienKaVier schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:16:
[...]

Echte laurier of laurierkers? Het is hier al eerder een onderwerp geweest, beide namen worden vaak door elkaar gebruikt. (Laurierkers kan heel erg veel hebben, de exemplaren die hier al stonden, overleven nat, droog, flink snoeien, niet snoeien in elke tijd van het jaar).

Extra voedsel tegen de winter lijkt me niet zo zinvol, de plant gaat nu toch in rust, dus de groei stimuleren is tegenstrijdig. En op sommige plaatsen heeft groen wat meer tijd nodig, als ze er sinds mei staan, is dat nog niet zo lang. Ik zou het voorjaar afwachten, wie weet zitten ze dan vol nieuwe scheuten.
Daar had ik duidelijker in moeten zijn, het is een laurierkers, om precies te zijn de Prunus Laurocerasus Rotundifolia.

Ok dus in het voorjaar voedsel geven is dus de eerste mogelijkheid, op zich wel logisch. En qua snoeien? Ondanks dat ze amper gegroeid zijn: zou dat nog helpen om extra scheuten te stimuleren? En zo ja, wat is daarvoor de beste periode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

MooDyBLueS schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:25:
[...]

En qua snoeien? Ondanks dat ze amper gegroeid zijn: zou dat nog helpen om extra scheuten te stimuleren? En zo ja, wat is daarvoor de beste periode?
Ik snoei wanneer ik zin heb, maar ik heb behoorlijk verwilderde exemplaren, geen haag, en die verdragen de eerste mishandeling (bij de grond afzagen? Er komt ernaast weer een nieuwe loot op). Het is nu wat laat in het jaar, doorgaans is september of een mooie oktober de beste tijd voor de tweede snoei van het jaar. Vraag me af of je daar nu nog veel nieuwe scheuten door krijgt.

Als het mijn haag was, zou ik hem rust gunnen en in het voorjaar kijken. Eventueel dan wat voedsel, en de eerste snoei zo rond begin april, dan zie je of er uitlopers zijn en of je die daar wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
franssie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 00:16:
[...]

Nou, die van mij vinden het wel gaaf om te zien dat waar ‘s ochtends nog een grasveld met speeltoestel was nu een gigantische modderpoel is met bergen afgeschraapt gras en twee machines er bovenop :) Weer eens wat anders. Als je zeven en negen bent ervaar je de wereld nog anders hè :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-06 10:16
Op dit moment ben ik bezig met de plannen voor onze tuin, nu kwam ik bij een boomkwekerij een plataan tegen die zo gevormd is dat je hierdoor een parasol krijgt waar je onder kan gaan zitten (zie onderstaande afbeelding).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ir6XZEoE2RfUvKO5lZsCO-2_zfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jm9GqAriPB1StXPXbq6kGInr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiwCFaekNMsnxp99-MAZdl6VZgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tafpECuQvHOzrVpgQoVOMjvp.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik toevallig stekjes die bij mijn ouders tussen de warme tegels hebben gegroeid eruit gehaald en deze slaan verassend goed aan. Op dit moment zijn de stekjes tussen de 10 en 40cm groot en wil ik ze eigenlijk in het voorjaar gaan vormen zodat ik ze kan laten groeien zoals op de afbeelding hierboven.

Zelf wil ik met iets van ijzerdraad en wat hout aan de slag gaan om een constructie te maken waardoor de plataan in deze vorm gaat groeien.

Heeft iemand ervaring met het laten groeien van een boom in een andere vorm en zo ja, wat is de beste manier om het voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@bomenzijnrelax Lijkt me onhandig zo, ik zou steeds mijn hoofd storen aan die bomen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-06 10:16
franssie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:19:
@bomenzijnrelax Lijkt me onhandig zo, ik zou steeds mijn hoofd storen aan die bomen :P
Ik hoop dat de bomen iets groter worden dan 40cm :p, anders hebben de mieren er iets aan. Verder is mijn tuin groot zat om dit onzinnige project te starten haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:57
Ik denk ook dat als je er een tafel onder zet dat er erg veel vogels op poepen, want die zitten graag in bomen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Zoidbergh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-06 11:22
Ik denk dat we vooral niet moeten kijken naar de nadelen, maar juist naar een tof idee om op een groene manier een mooi schaduwplekje te creëren :D Beter dan de zoveelste saaie parasol.

Verder heb ik helaas geen tips voor je, maar ben ik wel heel benieuwd naar het behaalde eindresultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-06 20:25

Agent47

I always close my contracts.

Zoidbergh schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:41:
Ik denk dat we vooral niet moeten kijken naar de nadelen, maar juist naar een tof idee om op een groene manier een mooi schaduwplekje te creëren :D Beter dan de zoveelste saaie parasol.

Verder heb ik helaas geen tips voor je, maar ben ik wel heel benieuwd naar het behaalde eindresultaat!
Lijkt ook erg zwaar te worden. Daar moet ook iets op bedacht worden.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]
Ik heb hier een hoek waar hij wel in bedwang te houden is denk ik, ipv bramen.
Is eetbaar en de bessen schijnen ook (met mate) te helpen tegen artritis, al moet je de zaden in de bessen vermijden, daar zit cyanide in (maar dat zit in appelpitten ook)

[...]

Ik heb een Oosterse Karmozijnbes in de tuin gehad, ik wist alleen destijds nog niet dat het zo heette. Het groeide mij té snel dus ik heb het weggehaald.
Ca. 80m verderop staat in een groenstrook nog wel een Oosterse Karmozijnbes; prima plant om te zien in een grotere tuin. Hij wordt max 1,5m hoog en de trossen stonden fier rechtop met eerst witte pluimen die later rode bessen kregen. Prima plant om te zien, al vind ik het zelf vrij jammer dat hij afsterft in de winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Agent47 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:44:
[...]

Lijkt ook erg zwaar te worden. Daar moet ook iets op bedacht worden.
De boom heeft daar een stam voor ;)

In bijv Spanje (bijv hier in Burgos) hebben ze dit ook, maar iets meer natuurlijk gevormd.
bomenzijnrelax schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:17:
Op dit moment ben ik bezig met de plannen voor onze tuin, nu kwam ik bij een boomkwekerij een plataan tegen die zo gevormd is dat je hierdoor een parasol krijgt waar je onder kan gaan zitten (zie onderstaande afbeelding).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu heb ik toevallig stekjes die bij mijn ouders tussen de warme tegels hebben gegroeid eruit gehaald en deze slaan verassend goed aan. Op dit moment zijn de stekjes tussen de 10 en 40cm groot en wil ik ze eigenlijk in het voorjaar gaan vormen zodat ik ze kan laten groeien zoals op de afbeelding hierboven.

Zelf wil ik met iets van ijzerdraad en wat hout aan de slag gaan om een constructie te maken waardoor de plataan in deze vorm gaat groeien.

Heeft iemand ervaring met het laten groeien van een boom in een andere vorm en zo ja, wat is de beste manier om het voor elkaar te krijgen?
Zou zelf ook meer een traditionele vorm verkiezen dan zo'n bochtige stam - sterker en praktischer (neemt onder de 'parasol' minder ruimte in). Voor ik weet kan je de boom dan gewoon laten groeien tot de gewenste hoogte, en daarna ga je aan de slag met lijnen spannen en daar je takken aan geleiden. En regelmatig snoeien, het worden uiteindelijk een soort knotbomen.

Leuk plan :Y

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
bomenzijnrelax schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:17:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ah, kwekerij van den Berk, die hebben meerdere soorten "Swing"-bomen, staat ook in de TS.
Heb de directe links aangepast, toen ik ze in de TS zette hadden ze nog geen Swing van Perzisch IJzerhout.
Maar fijne site om te zoeken naar planten en bomen op voorkeur.

Hoe lang denk je dat je bezig bent om van 10 tot 40 cm spruitjes een volwaardige Swing-plataan te maken met voldoende bladerdak om onder te kunnen zitten?
Ga je jouw experiment al op de juiste plaats neerzetten en hopen dat ze dan zodanig groeien zoals jij wilt, verplaatsen achteraf is haast niet meer mogelijk als ze net verkeerd staan. Dat is net zo veel werk als opnieuw (ver)planten.
En je hebt ook rekening er mee gehouden dat zelfs exact even grote "stekken" op bijna dezelfde plaats, zich allemaal apart ontwikkelen? En dat ze volgroeit haast zeker allemaal een ander formaat hebben?

Kun je niet beter gelijk wat neerzetten (kopen) waar je wat aan hebt, dat even groot (al) is, én waar je blij van wordt?
Ipv jaren bezig te zijn met iets dat vrijwel zeker niet gaat voldoen aan wat je nu voor ogen hebt?

Maar om in al jouw stekjes dezelfde bocht te krijgen zou je die bocht denk ik in stevig hout moeten maken en het stekje daar aan de buitenkant langs laten groeien en steeds bijbinden.
Die "mal" moet voor al je stekjes gelijk zijn en stevig verankerd staan in de grond zodat dezelfde bocht is gewaarborgd. Bomen willen omhoog groeien, onderschat die kracht niet.
En dan is het zaak om alleen de top van het stekje door te laten groeien, tot de stam, waar je verder alle uitgroei constant van af snoeit, (of beter er af draait, dan loopt het niet opnieuw uit wat met knippen wel gebeurd), op de hoogte is waar jij de parasol wilt.
Op deze manier kun je de verschillende groeisnelheden opvangen per boom, tot ze op de gelijke hoogte eindigen, ook al zit daar een jaar, of twee, tussen.
Vanaf dat moment snoei je de top zodat hij daar in meerdere richtingen uitloopt.
En kun je vanaf dan die uitlopen gaan geleiden met bv een bamboe vierkant vlak met diagonalen, dat op bamboe poten staat zodat je horizontaal kunt geleiden en alle parasols even hoog beginnen.
Het is dan verder zaak om alle takken binnen dat vlak te geleiden en uitlopers naar boven weg te snoeien zodat het echt een dakplataan wordt, de uitlopers naar beneden geleidt je terug in het vlak.
Ik denk dat je de mal ook al die tijd moet laten staan zodat de staam in omvang toe kan nemen , van twijg/tak tot boomstam, pas dan zat hij zo in model blijven.
En zijn ze klaar dan steek je de wortelkluit in twee jaar door, zodat nadat je eerst de helft om en om hebt doorgestoken, de plataan extra wortels binnen de kluit kan aanmaken. En dan kan je hem het tweede jaar met een flinke kluit, nadat je de rest om en om hebt doorgestoken, uitgraven en verplanten in plantgaten die ca twee keer zo groot, anderhalf keer zo diep, zijn als de kluit, en waar je zorgt voor goede grond met vivimus, en zeker niet te hard aangestampt als je gelijk er om heen bestraten wil. Zet de plataan dan niet dieper, de ruimte ondr de kluit heeft hij nodig om te wortelen.
Als je dan de komende jaren extra water geeft zal de inmiddels haast volwassen plataan snel wortelen en aanslaan.
Na een paar jaar kun je de bestrating dan goed leggen, maar verdicht de grond niet erg. Een boom neemt zuurstof op met de wortels in de toplaag van de grond, en dat kan niet als die dichtgeslagen is.

Ik kwam dit plaatje nog tegen bij de Perzisch IJzerhout, het geeft een beetje weer wat ik dacht.
Alleen is hier de mal voor de stam al weg.
Om de bomen in een perk naast de bestrating te kunnen zetten moet de bocht beneden anders en dan meer overhangend en dan weer omhoog.
Imo meer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mu_C49rrihdIndsEYZp08Fa77qg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M9z5Qr0TgwAk1GpYbr96kCgw.png?f=user_large

Maar ik heb geen ervaring hoe de stam verder uitgroeit, zij wel, misschien eindigt deze swing wel uiteindelijk goed bij een volwassen exemplaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZUKjPfFU83ORxUwfkVG1lqmRps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZN0vvmVosvPa7G0kuZQQhlF.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt me een leuk project voor de komende vijf tot acht jaar, persoonlijk zou ik sparen en een paar Swings kopen bij van den Berk. ;)
Of even daar de kunst af kijken, al zijn ze de enige die Swing bomen leveren, ze zijn gepatenteerd, en vast zuinig op hun kunstje en de tijd die dat kost zijn, ze zullen vast alleen de volwassen bomen tonen.
En gezien die vast genoeg aftrek vinden zullen die ook niet altijd voorradig zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Teijgetje op 19-11-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:03
Ons nieuwbouwhuis krijgt een tuin van ongeveer 9 bij 9 meter. Echter kunnen we ons er geen beeld bij vormen hoe groot dit oogt/voelt. Heeft iemand hier een vergelijkbare tuin qua afmetingen? We zouden graag een foto zien! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
TNThomas schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:23:
Heeft iemand hier een vergelijkbare tuin qua afmetingen? We zouden graag een foto zien! :)
Misschien heb je hier wat aan, even naar beneden scrollen voor "ontwerpen voor kleine tuinen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ik zoek wat advies m.b.t. schuttingen. De hovenier is nu bezig met onze tuin en we hebben achterin een hoek waar nu links een bestaande schutting staat en rechts hardhouten palen met betongaas ertussen. In die hoek moet een talud komen van 50cm boven maaiveld. De hovenier gebruikt hiervoor wat support planken en heeft dus geen schutting nodig bij dat gaas maar eigenlijk weten we al dat dat betongaas geen blijvertje is. Dus waarom niet meteen vervangen?

Het gaas loopt over een lengte van ruim 20 meter door en de hovenier heeft nu drie offertes opgesteld voor vervanging van de eerst 13 meter. Waarom 13, omdat er daar al een betongaaspaneel kapot is gegaan en vervangen is door een goedkoop vuren scherm. Dat leek hem dus een goed punt om tot daar te gaan. Dat deel van het gaas staat in het deel van de tuin dat we volgend jaar met hem oppakken.

We hebben drie offertes gekregen voor de vervanging van de eerste 13 meter gaas. Dit is gebaseerd op het behoud van de hardhouten palen (die staan er nu vier jaar) en het bouwen van een support constructie van vurenhout. Hierop komt de schutting, waarvoor we de volgende opties hebben gekregen:

- Vuren schermen van 180x180
- Grad kliksysteem met grenen composiet planken
- Grad kliksysteem met bamboo composiet planken

Kosten zijn nogal substantieel, van 3300 tot 6500 euro.

Nu heb ik gerekend aan de materialen en ik kom tot de conclusie dat ik ongeveer 2000-2500 euro moet betalen bij alle opties voor de uren. Ik vind dat vrij fors (gemiddeld dus 40 uur werk?) en ik overweeg dit deel van het werk dus zelf te doen. Ik heb echter wat zorgen. De huidige betongaasschutting heb ik zelf geplaatst dus ik loop zeker tegen het volgende aan:

- De palen staan niet op gelijke afstand. Reden daarvoor is dat er vroeger coniferen stonden waarvan ik de stronken heb laten staan op maaiveld niveau. Dus soms is een paal wat eerder geplaatst dan nodig.

- Ik heb geen idee wat voor vuren (ik zou zelf een andere materiaal kiezen denk ik) supportframe ik zou moeten toevoegen.

- Ben niet helemaal zeker waarvoor te gaan; zeker geen vuren, maar grenen of juist wat meer uitgeven en een hardhouten paneel als dit kiezen:

https://www.praxis.nl/tui...g-180x180cm-51pl/10326184

Verder zie ik dit soort pakketten:

https://www.praxis.nl/tui...siet-1138x186-cm/10286729

All in voor materiaal 2k. Loop ik wel tegen het feit aan dat die stronken eruit moeten.

En ik kan ook zelf voor de grad panelen optie gaan natuurlijk. Maar dat ziet er uiteindelijk niet heel anders uit dan het hardhouten paneel hierboven.

https://www.moso-bamboo.c...treme-by-Grad_2020_LQ.pdf

Mijn zorg daarbij is dat het erg nauwkeurig komt misschien om die klikpanelen goed uit te lijnen en omdat je allemaal lange horizontale lijnen hebt elke afwijking heel erg obvious is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Dr. Strangelove Vuren, bedoel je die gevlochten vuren latjes schermen? Die kan een beetje braam al kapot krijgen, een goede storm helemaal (ik heb ze gehad).
Moet het heel erg strak? Je zou ook kunnen potdekselen (of stapelen met rechthoekige) met planken - heb je niet het probleem van de verschillende afstanden tussen de palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Schermen van vurenhout. Maar dat rot vrij snel weg volgens mij. Lijkt me dus ook niet handig als materiaal voor het frame.

Potdekselen kan ja. Stuk goedkoper ook als ik even reken en makkelijker te doen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Dr. Strangelove
Wat bedoel je met Talud? Normaal is een talud een schuine ophoging van grond van een niveau tot het andere niveau.
Jouw talud komt tot 50 cm boven het maaiveld zeg je, tussen welke niveaus ligt dan de grondlaag? En ligt die binnen je tuin? Want buiten je tuin zal niet jouw grond zijn denk ik.

Bedoel je niet schutting-onderplaten? Zoals bijvoorbeeld bij betonnen sleufpalen gebruikt worden om de onderkant dicht te zetten voordat de schuttingdelen er op gezet worden?

En welk Grad-klik-systeem dan in de offerte voor 13 meter?

Ik weet niet hoe handig je bent natuurlijk qua zelfdoen:

Mocht je zelf de palen willen verzetten: met een diamantboor met statief boor je simpel door de wortels heen. (met wat schuine latten stabiliteit maken ivm met gebrek aan plafond)
Scheelt een hoop graafwerk, al zou ik wel een KLIC-melding doen voor je gaat boren.
Je kan natuurlijk ook met een gewone grondboor aan de gang, maar die heeft wel last van wortels.

Gaten tot max 350 mm boor je met diamant met statief, zodat een paal van 100x100 er in kan en dan bijvoorbeeld volgeschuimd of no-mix-beton om ze snel en makkelijk vast te zetten.
Het statief zet je op een grote tegel oid, dat gat moet een beetje verticaal, maar afstellen doe je met de paal, die je vervolgens vaststort na montage van een schermdeel.
Als ik een dure neem zit je gemiddeld op net geen €250 per 1,8 m schutting incl zwart larix/douglasscherm 180x180cm, onderplaat bevestigingsbeugels en beton. Je schutting zou dan op ca €2700 komen, excl werkuren.
Maar een schutting met bijvoorbeeld bankirai panelen is maar €1100 duurder.
De prijs is wel voor 20 meter, niet voor 13, en gebaseerd op alles nieuw.

Is natuurlijk allemaal geld maar met betonnen palen en onderplaten, en bijv. bankirai panelen, gaat het nooit meer stuk.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 25-11-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Het gaat om de hoek linksonderin op de tekening. De paden liggen op maaiveld, de inham is plek voor een zitje met rondom een keermuur. Daarachter ligt de grond 50cm hoger en loopt af naar beide zijkanten.

De nieuwe schutting komt dus langs de linkerzijde (waar deels nu een heg getekend staat) en loopt totaal 13m door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAvwyu4tRBIG2dl_LlyIZg0ZQTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BfGfHnhqXMeRsVlfxcP7HsWb.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij is het dit systeem:

https://gadero.nl/klik-strips/

Een beperking op het hele verhaal is ook de tijd die het me kost om het zelf te doen, die is gewoon beperkt. Je advies over de palen is prima maar dat gaat gewoon allemaal niet lukken met de tijd die ik beschikbaar heb, vandaar het uitgangspunt om de bestaande palen te hergebruiken.

Ik neig voorzichtig toch naar uitbesteden maar het steekt wel dat ik dan een mooie schutting heb die echter nog steeds vast zit op bestaande houten palen en niet, zoals je zelf ook zegt, een betonnen oplossing die for life is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Dr. Strangelove schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:23:
Het gaat om de hoek linksonderin op de tekening. De paden liggen op maaiveld, de inham is plek voor een zitje met rondom een keermuur. Daarachter ligt de grond 50cm hoger en loopt af naar beide zijkanten.

De nieuwe schutting komt dus langs de linkerzijde (waar deels nu een heg getekend staat) en loopt totaal 13m door.

Een beperking op het hele verhaal is ook de tijd die het me kost om het zelf te doen, die is gewoon beperkt. Je advies over de palen is prima maar dat gaat gewoon allemaal niet lukken met de tijd die ik beschikbaar heb, vandaar het uitgangspunt om de bestaande palen te hergebruiken.

Ik neig voorzichtig toch naar uitbesteden maar het steekt wel dat ik dan een mooie schutting heb die echter nog steeds vast zit op bestaande houten palen en niet, zoals je zelf ook zegt, een betonnen oplossing die for life is.
Dat maakt het een stuk duidelijk, het talud loopt vanaf +45 tot 0 bij het hek begrijp ik.
En tegenover het zitje van +80 tot 0 bij de paden.
Ziet er leuk uit.
En het hek/schutting heeft dus niets met het talud van doen.

Als je dezelfde palen gebruikt kom je inderdaad uit op dat kliksysteem of potdekselen, Zoals je aangeeft dat er hier en daar een op de verkeerde afstand staat houdt eigenlijk in dat je als je één paal gaat verzetten om dezelfde schermen overal neer te zetten, je alle palen moet gaan verplaatsen. Of oplossingen verzinnen voor die te grote ruimtes.

Maar als de offerte voor 13 meter al op evt 6500 uitkomt, en stel je hele nieuwe 22 m schutting komt op 4000, dan hou je daar die 2500 aan over die je zelf uitrekende als arbeidsloon uit de offerte.
Misschien wil hij het daar dan wel voor plaatsen als jij het materiaal aanlevert.
De tuin zal ook niet goedkoop zijn, een kater achteraf omdat je niet toch de schutting gedaan hebt zoals jullie wilden lijkt me pijnlijker dan nu door een zure appel heen bijten.
Zoals het gezegde is: 'De kwaliteit blijft, lang nadat de prijs is vergeten' geldt omgekeerd dat een irritatiepuntje altijd zal blijven, ook al vind iedereen verder het prachtig.
Ik zie dat aan verbouwingen die ik gedaan heb, alles is doorgaans meer dan perfect, maar het enige dat ik zie als ik er weer langsga is dat ene dingetje dat ik beter of anders had kunnen doen.

En vrienden, die je verleidt met bier en een lekker etentje om te komen helpen? Is dat misschien nog een optie?
Vele handen maken licht werk.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 26-11-2024 11:50 ]

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Met name in herfst- en winterseizoen ontstaat er nogal een groene aanslag op een deel van de bestrating in de tuin (volgens mij zijn het gebakken klinkers), ook op delen die nog wat zon krijgen. In het voorjaar heb ik deze handmatig met een borstel en groene zeep (https://www.petsplace.nl/...kmiddel-8710585208006-bbs) schoon geschrobd, met een prima resultaat. Best een klus, waar het resultaat inmiddels (al lang) weer van is verdwenen, helaas.

Hier toevallig mensen die dit meer machinaal aanpakken?

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 28-11-2024 17:14 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik doe het met een hoge druk reiniger.
Ik weet dat het slecht is voor de tegel. Maar die worden toch binnen 5 jaar vervangen. En met de Karcher ben ik 10x sneller dan handmatig.

• pjot1
  • Niet online
JBS schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:12:
Met name in herfst- en winterseizoen ontstaat er nogal een groene aanslag op een deel van de bestrating in de tuin (volgens mij zijn het gebakken klinkers), ook op delen die nog wat zon krijgen. In het voorjaar heb ik deze handmatig met een borstel en groene zeep (https://www.petsplace.nl/...kmiddel-8710585208006-bbs) schoon geschrobd, met een prima resultaat. Best een klus, waar het resultaat inmiddels (al lang) weer van is verdwenen, helaas.

Goed bezig! d:)b

Je kan dit proces vergemakkelijken door een beetje groene zeep met brekerzand te mengen zodat je een schurend effect krijgt.

NOOIT met de hogedrukreiniger. Hiermee spuit je de toplaag van de tegel stuk waardoor het poreus wordt en zo alleen maar eerder groen wordt.

Een onkruidbrander is misschien ook een aanrader.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Teijgetje schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:40:
[...]

Dat maakt het een stuk duidelijk, het talud loopt vanaf +45 tot 0 bij het hek begrijp ik.
En tegenover het zitje van +80 tot 0 bij de paden.
Ziet er leuk uit.
En het hek/schutting heeft dus niets met het talud van doen.

Als je dezelfde palen gebruikt kom je inderdaad uit op dat kliksysteem of potdekselen, Zoals je aangeeft dat er hier en daar een op de verkeerde afstand staat houdt eigenlijk in dat je als je één paal gaat verzetten om dezelfde schermen overal neer te zetten, je alle palen moet gaan verplaatsen. Of oplossingen verzinnen voor die te grote ruimtes.

Maar als de offerte voor 13 meter al op evt 6500 uitkomt, en stel je hele nieuwe 22 m schutting komt op 4000, dan hou je daar die 2500 aan over die je zelf uitrekende als arbeidsloon uit de offerte.
Misschien wil hij het daar dan wel voor plaatsen als jij het materiaal aanlevert.
De tuin zal ook niet goedkoop zijn, een kater achteraf omdat je niet toch de schutting gedaan hebt zoals jullie wilden lijkt me pijnlijker dan nu door een zure appel heen bijten.
Zoals het gezegde is: 'De kwaliteit blijft, lang nadat de prijs is vergeten' geldt omgekeerd dat een irritatiepuntje altijd zal blijven, ook al vind iedereen verder het prachtig.
Ik zie dat aan verbouwingen die ik gedaan heb, alles is doorgaans meer dan perfect, maar het enige dat ik zie als ik er weer langsga is dat ene dingetje dat ik beter of anders had kunnen doen.

En vrienden, die je verleidt met bier en een lekker etentje om te komen helpen? Is dat misschien nog een optie?
Vele handen maken licht werk.
We hebben nog wat gerekend aan het budget waaruit bleek dat de extra uitgaven 'haalbaar' waren en mijn vrouw keek mij aan: 'Dan houden we die 2500 euro in de zak en dan ga jij tussen nu en... wanneer... die schutting zetten? Met je tennisarm?'

Gelopen koers ;) Dus gisteren de opdracht toch maar verstrekt. Kwam nog wat extra bij omdat we de boel horizontaal willen (extra snijverlies oid...)... it's only mo-ho-ho-ho-ney :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje

• JukeboxBill
@JBS

Hogedrukreiniger met patio hulpstuk er op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyid6ySlqhypVC0sjLkM0wTimGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyVfNER7hbq8D50L0acFh27G.jpg?f=fotoalbum_large

Kan na 15 jaar nog niets merken van beschadiging, maar ik heb doodgewone stoeptegels.

[ Voor 53% gewijzigd door JukeboxBill op 28-11-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ik heb ook zo’n ding maar ergonomisch vond ik hem killing, net te kort en ook te slap om goed te gebruiken. Uiteindelijk maar de gewone lans gebruikt maar die beschadigt echt wel de toplaag van je tegels. Waardoor de tegels weer sneller vuil worden.

Zo’n roterende borstel is dan wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 07:51:

Zo’n roterende borstel is dan wel interessant.
Er zijn borstels voor hout en voor steen.
Ik gebruik hem voor de bankirai vlonders en die zijn nog nooit zo makkelijk schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Teijgetje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:37:
[...]

Er zijn borstels voor hout en voor steen.
Ik gebruik hem voor de bankirai vlonders en die zijn nog nooit zo makkelijk schoongemaakt.
Die Kärcher PCL 4 met aanvullende steenborstels ziet er wel interessant uit, dank voor de tip. Ik ga 'm eens overwegen.

Zo'n opzetstuk voor een hogedrukreiniger die heeft doorgaans volgens mij enkel roterende sproeiers, geen borstels. Dat daadwerkelijk borstelen/schrobben is wel nodig om de groene aanslag te verwijderen in mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

JBS schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 06:38:
[...]
Die Kärcher PCL 4 met aanvullende steenborstels ziet er wel interessant uit, dank voor de tip. Ik ga 'm eens overwegen.

Zo'n opzetstuk voor een hogedrukreiniger die heeft doorgaans volgens mij enkel roterende sproeiers, geen borstels. Dat daadwerkelijk borstelen/schrobben is wel nodig om de groene aanslag te verwijderen in mijn ervaring.
Ik heb hem toen ook gekocht na de tip van @Teijgetje
. Blij mee. Gebruikt het voor de vlonder en de tegels.
Zelfs ook de tafel mee gedaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Teijgetje
Er is nog hoop. _/-\o_

Een groentetuin zonder onkruid wieden of onkruidbestrijding. *O*

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 02-12-2024 18:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:26

Ik mis nog de oplossing om enzymen te gebruiken https://www.ecozyme.eu/ is natuurvriendelijk en de aanslag verdwijnt daadwerkelijk als sneeuw voor de zon. Enkel een schone spuit nodig en een uurtje om alles in te spuiten (zonder zwaar werk) ik gebruik het nu een paar jaar, en het resultaat word ook steeds iets beter als je het netjes bijhoud. (1x per jaar dus, bij zware vervuiling zou ik misschien een 2e keer overwegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
sebastiaan89 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:50:
[...]

Ik mis nog de oplossing om enzymen te gebruiken https://www.ecozyme.eu/ is natuurvriendelijk en de aanslag verdwijnt daadwerkelijk als sneeuw voor de zon. Enkel een schone spuit nodig en een uurtje om alles in te spuiten (zonder zwaar werk) ik gebruik het nu een paar jaar, en het resultaat word ook steeds iets beter als je het netjes bijhoud. (1x per jaar dus, bij zware vervuiling zou ik misschien een 2e keer overwegen)
Ziet er goed uit. Ik zal het in de TS zetten.

Wel apart dat 2x 5 liter goedkoper is dan 1x 10 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
sebastiaan89 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:50:
[...]

Ik gebruik een ander merk, enzymas, zal deze ook eens bekijken. Maar dat spul werkt inderdaad goed.
Wel soms lastig om een goede periode te vinden, 15-25 graden C, niet te zonnig, niet te nat. Maar op steen, zeker poreuze zandsteen op een gevel, verdwijnen de algen en andere aanslag als sneeuw voor de zon (ok, 72 uur oid). Ook op mijn hardhouten dek werkt het uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:26
Klopt het is in het voorjaar (maart/april) een beetje naar het weer kijken, maar ik let niet al te veel op de temperatuur, vooral regen en felle zon is een issue. Dus ik heb de neiging om het op een droge dag te doen tegen het einde van de dag, met in de voorspelling een paar droge dagen. Gaat tot nu toe steeds goed.
Ik gebruik het op betontegels, houten tuimeubelen en dakpannen, werk zowel tegen groene aanslag, mos, en in beperkte mate onkruid tussen de voegen.

• Barleone
@Teijgetje
Ik heb na jouw vlonderfeest ook de PCL aangeschaft.
Weet jij toevallig het verschil met de steenborstels? Ik wil namelijk slechts wat groene aanslag verwijderen van mijn nieuwe straatwerk. Mechanisch wil ik het straatwerk zo min mogelijk belasten. Misschien is de vlonderborstel ook geschikt?

Een emmertje sop met bezem is ook wel te doen qua m2, heb ik dan enzymen spul nodig om mijn tuin te ontzien?

Volgens mij zit ik in een stikstofrijk gebied (groene hart). Zoveel groene aanslag ieder jaar.

Pagina: 1 ... 169 ... 184 Laatste