Het volgende deeltje als vervolg op mijn
vorige post
Zaterdagochtend om 5 voor 9 bij de bouwmarkt op de stoep gaan liggen voor nieuwe tegels, gewapend met een schuifmaat en een kleine 20 tegels verder er uiteindelijk 4 kunnen vinden die niet al teveel van elkaar afweken qua dikte. Ze hadden allemaal wel een dikkere en een dunnere kant maar dat was bij die tenminste consistent.
Ik weet niet hoe ze die tegels maken maar waarschijnlijk met meerdere mallen tegelijk die iedere hun eigen maat hebben en dan moet je dus door zo’n pallet heen om de tegels te vinden die in dezelfde mal hebben gezeten ofzo.
Hoe dan ook, met 4 gelijke tegels was het een kwestie van erin leggen en klaar!

Heb de wat hogere kant in het midden gedaan.
Daarna de zak brekerzand die verkeerd gekocht was en daarom niet terug kon gebruikt voor het voegen en het vullen van de rand tussen tegels en bandjes.
Tenslotte nog het zand boven er rechts van het plateau wat weggehaald en daarin dubbel gevouwen worteldoek gelegd met daarop de kiezels die ik eerst in de grindput had zitten. Moest deze wel eerst wassen want die zaten flink onder de aarde.
Was net op tijd klaar voordat de regenton kwam:
Betreft een project vanuit de gemeente dat je met subsidie een regenton kan aanschaffen.
De heren die ‘m kwamen plaatsen waren binnen 20 minuten al weer weg dus dat stelde niet zoveel voor.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6fgPuWOIuBhVb3YG6Jz2Ptec.jpg?f=user_large)
Had ik ook wel prima zelf gekund maar het werd nu eenmaal geïnstalleerd.
Er is een
Rapido vulautomaat gebruikt van Garantia.com
Viel me op dat ze bij het installeren de twee uiteinden van het rubber van de vulautomaat die in de regenpijp wordt ingebracht afknipten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/vz8PblhUuyHxTynNqooKGZIa.png?f=user_large)
De twee uitsteeksel van die hoefijzer vorm links waar een soort inkeping te zien is.
Zag later pas
de instructies op de verpakking staan en daar staat dat dit afknippen alleen nodig is bij een 70mm regenpijp terwijl die van mij 80mm is.
Weet niet hoeveel kwaad dat kan anders dan dat er minder water wordt opgevangen wat wel jammer is.
Geen idee waarom ze dat gedaan hebben, misschien gemakzucht dat ze niet hoeven te meten of het een 70 of 80mm buis is en daarom standaard die uitsteeksels maar afknippen.
Ze gaven aan dat je in de winter mocht het gaan vriezen de ton tot minimaal onder de kraan moet leegmaken omdat de kraan er niet tegen kan en dan kan scheuren.
Vind dat best onhandig, zijn er geen vorstvrije kranen voor regentonnen net zoals voor buitenkranen?
Dat het water er vanzelf uitloopt na dichtdraaien en dus niet kan bevriezen in de kraan.
Laatste punt wat ik nog wil doen is de regenpijp achter de ton langs leggen zodat het water links achter de boom kan weglopen totdat we iets van een grindkoffer of infiltratiekrat in de ruimte voor het plateau hebben aangelegd.
Viel me bij het weghalen van de oude grindput namelijk op dat het afsluitbandje van de overkapping op die hoogte flink was verzakt, waarschijnlijk door het wegspoelen van zand en aarde door het water van de regenpijp die daar uitkwam.
Hoeveel afschot moet er ongeveer zitten als je ~2m horizontaal wilt gaan met een regenpijp?
Kom alleen waarden tegen voor riolering maar ben bang dat dit voor de regenpijp niet voldoende is.
Er zit dan wel een bladvanger in de regenpijp maar er staat een boom met hele kleine blaadjes naast de overkapping die zo door die bladvanger heen gaan en iets verderop een naaldboom met hele kleine dunne naaldjes waar hetzelfde voor geldt. En dat zijn beiden flinke hoeveelheden dus ben bang dat het horizontale deel van de regenpijp snel dichtslibt als de watersnelheid daarin niet voldoende hoog is.