Even een klein vervolg op het vervolg van graszaad voorkiemen:
Inmiddels is het projectje bermen afgerond.
De derde berm heb ik een week na de tweede gedaan, hierbij was het zaad maar 5,5 dag voorgekiemd en was er nog geen wortelgroei of witte puntjes te zien.
Het mengen met koe/kip/paardenmest was makkelijker, evenals het zaaien, in verhouding tot het iets te lange voorgekiemde.
MAAR, ondanks dat het daarna de hele week regende, duurde de opkomst van het gras nog ruim een week.
Het is dus belangrijk dat je
eerst een testje doet met een beetje zaad hoe lang voorkiemen duurt:
- Te kort geeft weliswaar tijdwinst qua opkomen, maar geeft niet gelijk gras.
- Te lang geeft moeite met "ontwarren" om te zaaien.
- Je wil dus dat precieze moment hebben waarop het zaad begint uit te lopen, dat geeft gras in 1-2 dagen.
Dus doe een testje.
Vorige week zagen de eerste twee bermen er zo uit.
Gezegd moet dat het eerste stuk op de tweede foto het zaad was dat ik overgehouden had van de eerste berm en moest ontwarren omdat het net te lang voorgekiemd was.
Dit stuk kwam minder snel op dan het zaad uit de tweede batch, en omdat ik over had heb ik dat stuk nogmaals ingezaaid en van een laagje aarde voorzien.
En gister was de derde berm ook ca. twee weken gedaan, de eerste twee vanaf 21 september, en was alles groen, en moet gezegd dat na het opkomen het gras inderdaad mooi langzaam doorgroeit.
En toen was er een what-to-do momentje.
De lintjes met stokjes weerhielden auto`s om door de berm te rijden, (toch een beetje verbazend), maar over de hele weg gezien (2km) werd overal flink door de berm gejakkerd.
Eigenlijk ziet het er overal uit als een zooitje, door de zachte laag zakken auto 10-20 cm weg en omdat omhoog sturen de weg op dan weer moeilijk is uit de blubber, wordt er door de banden nog wat extra graaf en slipwerk verricht.
Omdat ik ooit ook al met basalt keitjes geprobeerd had ze uit de berm te houden, wat niet lukte, de keitjes werden het water ingereden (rolden naar beneden), dus moest er iets zwaarders komen.
Diverse buren hebben betonnen paaltjes ingegraven, of grote varkensruggen of zware bollen neergelegd, wat wel helpt.
Dus toen ik een dorp verderop 26 varkensruggen van 90x20x20/65 kg voor €100 op kon halen dit "gelijk" maar gedaan.
Een kennis met een vrachtwagen en elektrische pompwagen gecharterd en daar even de varkensruggen per 4 op een pallet gelegd, mijn tractor tilt niet zo zwaar, en zo lagen ze gelijk klaar om behandeld te worden zonder ze nog aan te hoeven raken.
Dus schoongespoten met de hogedruk, de braamrand van het gieten/mal glad geslepen, nogmaals schoongespoten, en drie keer in de witte betonverf.
Uiteindelijk had ik twee varkensruggen van 90 met twee ronde kanten en 24 varkensruggen van 90 met een ronde en een rechte kant, die samen 12 sets van 1,8 meter vormden.
Omdat ze nog niet helemaal droog waren na de tweede schoonmaak de volgende ochtend/dauw maar even de varkensbrander er op gezet om ze sneller te drogen.
Karwei watergedragen betonverf, krasvast en weerbestendig is een erg fijn verfje, snel droog en mooi zijdemat, totaal 5 liter gebruikt.
De laatste laag lekker dik en toen ik klaar was ging het motregenen in tegenstelling tot alle weerberichten die zeiden dat het droog zou blijven.
Omdat ik al doemscenario`s zag van een witte stroom van opgeloste verf over de achterplaats richting sloot even snel een afdak geknutseld van de een dag eerder opgehaalde metselschragen.
Die 11 kon ik voor €50 ook niet laten staan, had ik ergens anders voor nodig, maar kwamen nu geweldig van pas.
En doordat ze in hoogte te verstellen zijn kon ik mooi een schuin dakje spannen.
En natuurlijk werd het droog toen ik klaar was, waren de varkensruggen bijna droog en ging het verder niet meer regenen.
Gisteren ze uitgereden en langs de weg gezet, de gemeente heeft soortgelijke geplaatst dus ik verwacht geen problemen.
Beetje rekenwerk en dan heb je dit nadat de lintjes weggehaald waren:
Bij het waterpas schrapen van de plaatsen voor de varkensruggen viel op dat het jonge gras erg vast in de grond zit, dat deze mowsaver langzaam groeit en diep wortelt is dus niets aan gelogen.
De buurvrouw wilde ze niet, "gevaarlijk voor fietsers" vond ze, zij zelf werd op de fiets aangetrokken tot die blokken (

) en op mijn antwoord dat van de weg geduwde fietsers door de zachte grond zouden blijven steken, én/óf in de plomp zouden belanden, had ze ze toch liever niet.
Dan niet toch?
Dan heb je nog geen dag nadat de lintjes weggehaald waren dit.........
Ik denk dat ik dat deel berm verder niet herstel want ik verwacht dat het volgende week helemaal stukgereden is.
Overigens waren er bij ons ook twee blokken iets verzet (ik denk door hetzelfde voertuig), de tweede set voor de lantaarnpaal, maar dat was 5 cm opgeschoven ipv een diep spoor.
Dus teruggezet en even afwachten of ik ze toch een deel moet ingraven.
Voor de varkensruggen van de gemeente, naast de verkeersdrempel, die in mei waarschijnlijk weg gaan, heb ik nog een set over (met een gebroken die ik moet plakken).
Voor nu moeten deze twee naast de lantaarnpaal nog even in lijn met de rest gelegd.
[
Voor 6% gewijzigd door
Teijgetje op 11-10-2024 18:20
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.