Yaksa schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:52:
[...]
Als je de omgevingswet nakijkt dan is het gewoon strafbaar om de bodem, oppervlaktewater of HWA riool te vervuilen met stoffen die daar niet thuishoren. (Of je moet een vergunning daarvoor hebben).
Dat een kikker het in het zwemwater overleeft is goed mogelijk, maar waar ik meer op doel is het aanwezige bodemleven.
Daar leven tal van diertjes, soms microscopisch klein, die er o.a. voor zorgen dat de bodem leefbaar en vruchtbaar blijft. (Goede tip om 'ns te (gaan) kijken is een hele informatieve film:
Onder het maaiveld
Heel veel van die diertjes zijn nogal gevoelig voor stoffen die van nature niet in de grond voorkomen.
Wanneer iemand zijn huishoudelijk afvalwater, waar zwembadwater ook onder valt, in de tuin laat lopen dan kan het bodemleven daar dus schade van ondervinden. En niet iedereen zal het water controleren alvorens het weg te laten lopen. Bovendien is het niet alleen het (eventuele) restant van chloortabletten, maar (waarschijnlijk) ook resten zeep, aftershave, zonnebrandcrème, etc. Die producten bevatten ook allerlei stoffen (o.a. microplastics) waar het milieu niet blij mee is.
Wat info over chloortabletten:
Veiligheidsblad
Dan zie je dus dat het nogal agressief spul is wat ook bij extreme verdunning nog schadelijk is.
Ik bedoel....je kan ook overdrijven.
"
Wanneer iemand zijn huishoudelijk afvalwater, waar zwembadwater ook onder valt, in de tuin laat lopen dan kan het bodemleven daar dus schade van ondervinden."
Daar ben je me kwijt, wie laat er dan huishoudelijk afvalwater in zijn tuin lopen, en koppelt daarvoor het riool af?
Sorry, ik snap dat je je punt wil maken maar ik had al gelinkt naar de waterwet wat er normaal onder huishoudelijk afvalwater valt. Dat laat niemand in zijn tuin lopen.
Net zoals, nogmaals, iedereen begrijpt dat je geen water weg moet laten lopen met een hoog chloorgehalte.
Dus linkjes die aantonen hoe giftig chloor is hebben weinig zin, dat snapt iedereen.
Net zoals iedereen snapt dat dikke bleek niet is om te drinken, ondanks dat het vloeibaar is, en dat ook de naar lavendel ruikende bleek niet goed is om je bloemen in te zetten op tafel
De norm is 10 gram chloor per kuub water bij normaal gebruik, waarbij het zwembadwater veilig is om te zwemmen na 6-24 uur na inbrengen chloortabletten, omdat dan pas dat verdeelt is door het water.
Maar we hebben het hier dus over water waar het chloor uit verdampt is, na reacties aangegaan te zijn met vervuiling en door de zon/uv.
En dan nog wat wachten.....en testen.
Als er gezegd wordt dat je kan testen of het chloor er uit is dan zit er nu vervolgens microplastic in?
Oh, Oh!!
En van alles meer, alles dat blijkbaar niet door het filtersysteem er uitgehaald wordt?
Ik mis alleen de voetnoot nog dat iedereen ook overdoseert en dat veel mensen niet filteren.
Of natuurlijk dat er ook mensen zijn met een
buitendouche, zodat je, net als geacht wordt bij binnenzwembaden, je eerst even afdoucht zodat het zwemwater schoon blijft .p.v met modderpoten het zwembad in te stappen.
Zonder chloor bij te voegen breekt de zon tot wel 90% van het chloor af in een dag, dus binnen een paar dagen is dat echt afgebroken, ook als je er iets te veel in deed (wat niet lekker zwemt omdat het stinkt, een beetje als ouderwets Rotterdams drinkwater van voor 1977).
Maar dus ook de pH waarde is belangrijk, zuur of basisch water in je tuin maakt meer kapot dan een nanofractie achtergebleven chloor.
Die kikker overleefde trouwens in een verwaarloosd zwembad, met lekker groen water en veel blad op de bodem.
Ik denk dat je daar overheen gelezen hebt, dat verwaarloosd.
Wanneer het chloor er uit is dus.
En even over tot de normale orde van de dag..........
Ik dacht altijd dat zwanen heel trouw zijn aan hun partner.
Onze beide zwanen zijn wit met oranje snavels, zoals witte zwanen zijn.
Dit jaar heeft ons paartje vijf pullen. Toen ze klein waren zaten er twee donkere bij.
Nu zijn ze bijna volwassen en blijven die twee donker, ook hun snavel is donker i.p.v. oranje.
En de drie witte jongen hebben ook een grauwe snavel i.p.v oranje.
Klik twee keer om het verschil tussen de jongen en moeder goed te zien
:strip_exif()/f/image/mnUUlxvcEEWEXdQRGecVvDgR.jpg?f=fotoalbum_large)
Pa verdedigt ze natuurlijk tegen alles wat in de buurt komt, weet hij veel.

Oh, en antwoord gehad over onze hooiwagens.
Het zijn reuzenhoowagen, een invasieve soort.
Hier meer over ze.
[
Voor 29% gewijzigd door
Teijgetje op 04-09-2025 20:26
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.