Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 187 ... 189 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Tweak_ers schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:19:
Snoeien is toch groeien?
Energie naar de juiste plekken “sturen”
Met wintersnoei stimuleer je uitlopers, ja. Maar jij wil toch net de hoogte in als ik het goed begrijp?
Dat is dus niet de energie naar de juiste plaats sturen :) De plant weet wel wat hij doet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 19-08-2025 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:17
Slonzo schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Met wintersnoei stimuleer je uitlopers, ja. Maar jij wil toch net de hoogte in als ik het goed begrijp?
Dat is dus niet de energie naar de juiste plaats sturen :) De plant weet wel wat hij doet ;)
Olijfboom wordt in de kweek een leader geselecteerd en die bind je aan een bamboestok. Concurrenten met de leader knip je weg, maar voor de rest laat je zoveel mogelijk aan de struik / boom. Opkronen doe je later. Dit is wel een meerjaren traject en afhankelijk van waar de olijf staat zul je mogelijk nieuwe concurrerende leaders krijgen.
Hieronder olijf uit 2016 (locatie Californie kust) en 2025 die een bestaande olijfboom verving. In dit voorbeeld geen ideale situatie qua grond en klimaat, maar dat lijkt mij Nederland ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4F3vBhrcizHBom-3rMowRadY-aE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nOKmLMGo60lQ1uPjQk9v5s9d.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHm03mX_qckPlq0TQFXN9f-17ak=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HItWu0gXNUCZwyKl13tPoBI8.png?f=fotoalbum_large

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-09 12:35
Hallo mede Tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig. Vorig jaar mei/juni heeft de hovenier een grasmat aangelegd. Dat ging goed tot ongeveer afgelopen juli.

Mijn tuin zit op het noorden, maar omdat het een diepe tuin is krijgt het grasmat wel gewoon zon.

Aan de linkerkant (westkant) krijgt dat gedeelte als eerste schaduw van de schutting eind van de dag. Maar toch krijgt dat stuk minimaal 6 uur per dag zon.

Toch is die kant slechter en meer open stukken dan in het midden. Maar het vreemde is, is dat dat stuk veeeel sneller groeit en dan zie je de kale stukken niet meer. Afgelopen 2 weken wel 20cm gegroeid en in het midden groeit het langzamer. Het gras is dan mooi groen, maar ga je maaien dan wordt het zo gelig, vieze kleur. En laat je het groeien weer mooi groen, maar dan is het gras gewoon te hoog.

Daarnaast vind ik het gras hard en ruw aanvoelen. We waren in Oostenrijk en daar hadden de bewoners heerlijk zacht gras, korter en heel dicht. Gras gaat ook niet kapot als je erop speelt etc. En dat willen wij ook, maar weet niet hoe we dat voor elkaar kunnen krijgen.

Als de kinderen er nu op spelen, dan blijven de sprieten ook zo liggen.

Strooi gewoon kalk en mest, maai het met hele warme weken minder kort dan normaal.

Heb wel in voorjaar speelgras gezaaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_r4mm5O_tJ2vcSWCHvHhwEZuLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sF5lmRflsm93gP6NHKXDscC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJjJl5bwg87NNPowPyHnsq23VXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdoYUHvHWx6KUCY4W5savlTP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37jXfRdXFq2JWtFOo0QJgIPGj7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmHNSgA3toZLFpAy56sPEUgM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHpp4q3GSA4kai6pA9LuJG5QzNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MsvdrMyS8TmHhtXVFKS1qWB6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdIF7FZvELNRyEV3ZbGQ56PpNAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GKskmU0W385yoliVHD7be1M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQQZrJTWBHG1Xj_IdJWIpAEm3Hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLVWQ9k7YGBKB2iRlFvqhUQS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDQAxiE4ckZk-KTTzhWQ2msn5tY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1Dnlft10XqUonP1MJPpPpPL.jpg?f=fotoalbum_large

• Eisbar
aVo0m. schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:13:
Hallo mede Tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig. Vorig jaar mei/juni heeft de hovenier een grasmat aangelegd. Dat ging goed tot ongeveer afgelopen juli.

Mijn tuin zit op het noorden, maar omdat het een diepe tuin is krijgt het grasmat wel gewoon zon.

Aan de linkerkant (westkant) krijgt dat gedeelte als eerste schaduw van de schutting eind van de dag. Maar toch krijgt dat stuk minimaal 6 uur per dag zon.

Toch is die kant slechter en meer open stukken dan in het midden. Maar het vreemde is, is dat dat stuk veeeel sneller groeit en dan zie je de kale stukken niet meer. Afgelopen 2 weken wel 20cm gegroeid en in het midden groeit het langzamer. Het gras is dan mooi groen, maar ga je maaien dan wordt het zo gelig, vieze kleur. En laat je het groeien weer mooi groen, maar dan is het gras gewoon te hoog.

Daarnaast vind ik het gras hard en ruw aanvoelen. We waren in Oostenrijk en daar hadden de bewoners heerlijk zacht gras, korter en heel dicht. Gras gaat ook niet kapot als je erop speelt etc. En dat willen wij ook, maar weet niet hoe we dat voor elkaar kunnen krijgen.

Strooi gewoon kalk en mest, maai het met hele warme weken minder kort dan normaal.

Heb je gekeken of er engerlingen onder de mat zitten? Dat zou stroken met begin van de problemen. Dit jaar waren er erg veel meikevers onderweg.

• aVo0m.
Eisbar schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:37:
[...]

Heb je gekeken of er engerlingen onder de mat zitten? Dat zou stroken met begin van de problemen. Dit jaar waren er erg veel meikevers onderweg.
Heb ik aan gedacht en zou het kunnen testen, is alleen wel te laat volgens mij.

Maar wij hebben ook een pup en die veroorzaakte ook wel wat plekken.

Alleen als er Engerlingen zijn, waarom blijft het dan alleen aan de linkerkant slecht? En waarom groeit die plek wel het hardst? 😅

Maar zou vanavond een donker vuilniszak op kunnen leggen en morgenochtend kijken wat ik tegenkom.

Heb in voorjaar wel een junikever in de planten gezien. Maar was eenmalig.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Eisbar schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:37:
[...]

Zou op zich een oorzaak kunnen zijn. Bij mij zaten ze helaas ook volop in het gras. Dus heb de grasmat er maar uitgehaald, dan maar planten. Beter ook voor het waterverbruik.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:45
aVo0m. schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Hondenplas maakt veel stuk, daar kan het beste gras ook niet tegen.
Het extra snelle groeien komt overeen met teveel nitraat.....uit hondenurine.
En honden plassen graag overal om hun territorium uit te zetten, ook in de groene kant zie ik wat plekjes.
Dit kan je er misschien mede tegen doen.

En ik zou zeker Dog Rocks proberen. Dat zou het effect van de urine moeten veranderen, zeggen ze.
Omdat je niet echt veel keuze hebt om de hond te laten variëren qua plaats zou ik dat zeker proberen, helemaal als het gras hersteld is.

Voor reparaties zou ik een paar graszoden halen (meteen resultaat) én de grond bewerken/verversen, of inzaaien ipv zoden.

[ Voor 50% gewijzigd door Teijgetje op 21-08-2025 13:42 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eisbar
aVo0m. schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Heb ik aan gedacht en zou het kunnen testen, is alleen wel te laat volgens mij.

Alleen als er Engerlingen zijn, waarom blijft het dan alleen aan de linkerkant slecht? En waarom groeit die plek wel het hardst? 😅

Maar zou vanavond een donker vuilniszak op kunnen leggen en morgenochtend kijken wat ik tegenkom.

Heb in voorjaar wel een junikever in de planten gezien. Maar was eenmalig.
Als het je pup is dan vind ik dat je gras het erg goed doet :) Als onze volwassen hond op het gazon plast is dat een gat van 20x20 dat de hele winter zichtbaar blijft. Op zich verklaart dat het sneller groeien wel, maar kan ook dat de schaduwzijde wat minder uitdroogt. Nog een optie als het geen plaag is: Kan het zijn dat de ondergrond minder goed is langs de schutting bijvoorbeeld omdat daar in het verleden tegels lagen? Bij gras van een rol merk je dat pas na een jaar ofzo.

• Teijgetje
Volgens mij is het duidelijk hond gerelateerd, er wordt overal rondom geplast, wat minder in het midden.
Ook niet zo fris voor spelende kinderen.

En waar gepiest wordt, wordt ook vaak gepoept........ aan hondenurine en uitwerpselen kleven nu eenmaal gezondheidsrisico`s, en helemaal in een klein tuintje waar kinderen ook spelen.
Het best is om de hond aan te leren niet in de tuin zijn behoeftes te doen maar om het aan te geven als hij even naar "buiten" wil, op gemeentelijk gras.

@Eisbar Maar jouw hond plast altijd op dezelfde plek? Of heb je overal plekken van 20x20?

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 21-08-2025 14:00 ]

• aVo0m.
De hond hebben we sinds september vorige jaar. Het is een teefje, die plast niet overal, maar wel geconcentreerd op 1 plek. Daarvan weet ik dat je 20 bij 20 cm dood gras krijgt en een kring eromheen is donkergroen en groeit sneller.

Ze is nu een jaar en ze plast vrijwel niet meer. Soms een ongelukje. Poepen doet ze sowieso niet. Alleen als pup dachten bij het trainen. Hier is gras doe daar je behoefte, maar niet bij nagedacht dat je dat ook weer moet afleren haha.

Hieronder een foto (foto 2) van gras van wat er nu redelijk goed ligt (heeft de hond nooit op geplaatst etc.) maar toch vind ik het niet mooi. Ruw gras en toch niet dicht genoeg.

Het vreemde is alleen dat het de hele lengte links van boven naar beneden het er gelig uitziet als ik het maai. Na 2 weken is het zo groen als zie onderstaande eerste foto.

Rechts zie je een heel klein beetje (foto vorige post) ( toch schaduw van de bak in de ochtend?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjCRRTUXam03NOKUb5XIMiazAHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLFhFG4gwh4Ra2ga6tPsWzUb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FevM-ycvk36fpjU4KG2Upmyew8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsJBLQBrNIMG7D6p407klnvl.jpg?f=fotoalbum_large

PS. Mijn bericht kan warrig overkomen, doe het allemaal via mijn mobiel op dit moment 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aVo0m.
Eisbar schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:43:
[...]

Als het je pup is dan vind ik dat je gras het erg goed doet :) Als onze volwassen hond op het gazon plast is dat een gat van 20x20 dat de hele winter zichtbaar blijft. Op zich verklaart dat het sneller groeien wel, maar kan ook dat de schaduwzijde wat minder uitdroogt. Nog een optie als het geen plaag is: Kan het zijn dat de ondergrond minder goed is langs de schutting bijvoorbeeld omdat daar in het verleden tegels lagen? Bij gras van een rol merk je dat pas na een jaar ofzo.
Juist links zat de tuin en waar het gras nog redelijk is en groen liep een pad. We hebben wel het hele stuk 20cm af laten graven en zwart grond laten storten en grasmatten laten aanleggen (hovenier)

• Eisbar
Teijgetje schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:57:
Volgens mij is het duidelijk hond gerelateerd, er wordt overal rondom geplast, wat minder in het midden.
Ook niet zo fris voor spelende kinderen.

En waar gepiest wordt, wordt ook vaak gepoept........ aan hondenurine en uitwerpselen kleven nu eenmaal gezondheidsrisico`s, en helemaal in een klein tuintje waar kinderen ook spelen.
Het best is om de hond aan te leren niet in de tuin zijn behoeftes te doen maar om het aan te geven als hij even naar "buiten" wil, op gemeentelijk gras.

@Eisbar Maar jouw hond plast altijd op dezelfde plek? Of heb je overal plekken van 20x20?
Onze hond mag niet op het gazon plassen, maar wel achter een paar struiken. Dit jaar heeft ze het twee keer toch gedaan en dus twee kale plekken. Gemeente gras kan er trouwens een stuk beter tegen lijkt het wel

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:35
Ik heb onze vorige hond jarenlang de "schuld" gegeven van het slechte gras. Sinds zijn overlijden werd het wel duidelijk dat het juist niet door hem kwam. Maar waarschijnlijk toch door emelten/engerlingen.

Onze hond wist dondersgoed dat hij niet op het gras mocht plassen maar ik dacht dat hij dat stiekem toch wel eens deed want hij was al oud etc. Dat was dus niet zo bleek achteraf wel. Want het gras werd na het vervangen weer slecht ook zonder hond. Hier en daar gele plekken, zo heel willekeurig alsof er inderdaad een hond had geplast.

We hebben nu weer een nieuwe hond en ik weet waar die overal plast op het gemeentegras tijdens het wandelen. En inderdaad daar zie je helemaal niet dat er elke keer honden plassen. Eigenlijk denk ik daarom dat de schade door hondenplas wel mee valt en niet dit soort vlekken veroorzaakt.

Wij hebben hier zelf nu parkgras. Omdat ik eigenlijk gemeentegraszaad zocht en dit kwam erbij in de buurt.

• aVo0m.
Kan het ook zijn dat die lelijke kant ander soort gras is. Het mooie gedeelte heeft niet die dikke bruine stengels. Zie foto hieronder. Onderste 2 foto’s weer wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8BVx0LtGvXcnRG4_bPKiPLt_C8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18jPV7aviMcEHGRWVxpBnFUf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdZTw6PYvjVzeBmppTtKqo5fh7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ec29GpIsEBe8QbVSxsmEOc9c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6eT0_kLUKGhvIF9U0gY3A4Vc_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCnkCCXgldQzKR3oyQX3jKYy.jpg?f=fotoalbum_large

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:25
Je gras lijkt op het onze en wij hebben geen hond. Zitten de graswortels goed gehecht in de aarde of kun je gemakkelijk stukken gras uit het gazon trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sauron28
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-09 16:13
aVo0m. schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:05:
Kan het ook zijn dat die lelijke kant ander soort gras is. Het mooie gedeelte heeft niet die dikke bruine stengels. Zie foto hieronder. Onderste 2 foto’s weer wel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat je inderdaad last hebt van heel veel "wild" gras. Ruw Beemdgras?
https://moowy.be/wild-gras-in-gazon/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:42
tiswat schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

Zou op zich een oorzaak kunnen zijn. Bij mij zaten ze helaas ook volop in het gras. Dus heb de grasmat er maar uitgehaald, dan maar planten. Beter ook voor het waterverbruik.
Ons engerlingen probleem hebben we opgelost met aaltjes, werkt als een speer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:37
Ik heb eea aan waterloten weggesnoeid bij onze perenboom. Maar ik heb ook nog een paar flinke dikke lange takken bovenin.

Weet niet zo goed of ik het hier bij moet laten en verdere snoei van dikkere takken in de winter moet doen?

Adv de foto nog tips wat ik kan doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBtUlmu6lIvQHz1hpBqRkBmSKIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNGQ6R6gjsoDAJ7WpXLcmGz9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 22-08-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
sauron28 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:18:
Ik denk dat je inderdaad last hebt van heel veel "wild" gras. Ruw Beemdgras?
https://moowy.be/wild-gras-in-gazon/
Ik denk dat we al die soorten wild gras wel in de tuin hebben staan. Het zou wellicht ook interessant zijn om te weten hoe gedomesticeerd gras er dan uit ziet :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-09 15:19
Die takken links boven in zijn ook waterlopen. Maar ze zijn wel groot. Ikzelf zou ze van de winter snoeien.
Dat geldt ook voor de rest van de snoei. In de zomer snoei je bij een peer alleen de waterloten en takjes die licht weg nemen van de vrucht. Vormgeven van de boom doe je in de wintersnoei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 07:10
Draakje5 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:00:
Ik heb eea aan waterloten weggesnoeid bij onze perenboom. Maar ik heb ook nog een paar flinke dikke lange takken bovenin.

Weet niet zo goed of ik het hier bij moet laten en verdere snoei van dikkere takken in de winter moet doen?

Adv de foto nog tips wat ik kan doen?
[Afbeelding]
Als jij ook de oorzaak bent dat de rest van de boom er zo uitziet zou ik niks meer snoeien als ik jou was en iemand vragen die weet wat hij doet. Het is niet heel moeilijk maar deze ziet er wel heel mishandeld uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
No Hands schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:32:
[...]

Als jij ook de oorzaak bent dat de rest van de boom er zo uitziet zou ik niks meer snoeien als ik jou was en iemand vragen die weet wat hij doet. Het is niet heel moeilijk maar deze ziet er wel heel mishandeld uit.
Kun je wellicht iets specifieker zijn?
Is de vorm(snoei) treurig?

Ik heb in de zomer deze week een stuk of 15 waterloten weggesnoeid. Die mogen allemaal weg toch?

Verder kennen we helaas niemand die er verstand van heeft of die wilt helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 22-08-2025 22:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Draakje5 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:28:
[...]Verder kennen we helaas niemand die er verstand van heeft of die wilt helpen.
Beetje rondkijken in de buurt bij volkstuinverenigingen en zo zou kunnen helpen.
Elk jaar worden er wel workshops fruitbomen snoeien gegeven.
Zoiets moet je ook in de praktijk leren, advies vanuit hier zal lastig zijn, wij staan niet onder de boom......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:52

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

[...]
Naast de tips van Yaksa: ik heb zelf goede ervaringen met de cursussen van Velt (zitten inmiddels ook door heel NL).

Vergeet ook het gereedschap niet; rafelige sneden door slechte/botte snoeischaren beschadigen een boom en maken hem kwetsbaarder. Ook altijd al het gereedschap goed schoonmaken (al ben je nog zo moe), om te voorkomen dat je ziektes of slechte schimmels van de ene op de andere boom overbrengt.

De (late) winter is inderdaad de beste tijd voor onderhoudssnoei. Ik probeer het meestal in jan-feb te doen, was dit jaar aan de late kant, toch veel bloesem en vruchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Kun je wellicht iets specifieker zijn?
Is de vorm(snoei) treurig?

Ik heb in de zomer deze week een stuk of 15 waterloten weggesnoeid. Die mogen allemaal weg toch?

Mogelijk vertekend het door de manier waarop je getracht hebt de rest van je omgeving uit de foto te blurren maar een vorm die de boom zal doen bewegen om flink gezond te blijven en fruit te produceren vind ik er slecht in terug.
Waterloten kunnen weg maar je kunt ze ook gebruiken om nieuw hout in je boom te krijgen, alles maar weghalen zorgt er ook voor dat er alleen maar weer waterloten terugkomen.
Je wil mooie horizontale takken, breed van onder smaller worden naar boven.

Zoals gezegd, als je er aardigheid in het dan kun je een cursus in de buurt zoeken om een ochtendje te leren hoe dit gaat. Dan kan die boom een sieraad in je tuin zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
No Hands schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 07:04:
[...]

Mogelijk vertekend het door de manier waarop je getracht hebt de rest van je omgeving uit de foto te blurren maar een vorm die de boom zal doen bewegen om flink gezond te blijven en fruit te produceren vind ik er slecht in terug.
Waterloten kunnen weg maar je kunt ze ook gebruiken om nieuw hout in je boom te krijgen, alles maar weghalen zorgt er ook voor dat er alleen maar weer waterloten terugkomen.
Je wil mooie horizontale takken, breed van onder smaller worden naar boven.

Zoals gezegd, als je er aardigheid in het dan kun je een cursus in de buurt zoeken om een ochtendje te leren hoe dit gaat. Dan kan die boom een sieraad in je tuin zijn.
Alle peren had ik er al afgehaald want werd allemaal aangevreten door wespen en vogels.

Maar het zal vast een combinatie zijn. Hij heeft wat rare uitstekende takken en is ook pas verpoot dit jaar (30jr oude boom). Ik ga een boek halen en neem eens contact op met velt in Nijmegen wat ze aanbieden. Die cuesussen lijken betaalbaar, andere zijn al snel 300 euro+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:10
aVo0m. schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:13:
Hallo mede Tweakers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Betreft het sneller groeien aan de zijkant waar minder zon is tegenover het midden:
Ik heb hetzelfde. Het gras onder de bomen aan de zijkant waar in de volle zomer veel meer schaduw is groeit sneller en mooier (voller gras) dan het midden. De grond is ook veel vochtiger aan de zijkant.

☀️ 7.290 wp | ♨️ Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 | 🏡 Home Assistant | 🚘 Tesla Y | 🔋Marstek V2 5.12kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Deze kan ik jullie niet onthouden. :+

Graszoden leggen op zijn Amerikaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@Teijgetje in NL zie je het denk ik ook wel alleen zijn hier minder vaak grote oppervlaktes.
Zie bijv het apparaat van deze hovenier: YouTube: Big Rolls GreenSales grass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Piemol schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:59: in NL zie je het denk ik ook wel alleen zijn hier minder vaak grote oppervlaktes.
Ik heb inderdaad grotere "machines" en mogelijkheden gezien, waaronder "Big Slabs" , maar dat is toch allemaal een stukje minder gestroomlijnd en kleiner dan die Amerikanen het doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 24-08-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij hebben een blauwe regen waarvan ik een aantal lange takjes (paar meter lang) naar een schutting heb geleid, zodat ie daar op kan groeien. Echter zit de 'hoofdboom' een paar meter verderop en die takken die ik begeleid heb liggen langs het huis op en plek waar ik ze niet hoef. Kan ik die takken (met blaadjes eraan) ook ingraven, zodat de tak wel blijft leven en een stuk verder weer boven de grond komt? Of gaan die takken dan dood?
In mijn ervaring is die blauwe regen best een taaie en woekerende plant die wel wat aankan, maar vraag het toch even voor de zekerheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Palomar schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:22:
Wij hebben een blauwe regen waarvan ik een aantal lange takjes (paar meter lang) naar een schutting heb geleid, zodat ie daar op kan groeien. Echter zit de 'hoofdboom' een paar meter verderop en die takken die ik begeleid heb liggen langs het huis op en plek waar ik ze niet hoef. Kan ik die takken (met blaadjes eraan) ook ingraven, zodat de tak wel blijft leven en een stuk verder weer boven de grond komt? Of gaan die takken dan dood?
In mijn ervaring is die blauwe regen best een taaie en woekerende plant die wel wat aankan, maar vraag het toch even voor de zekerheid ;)
gewoon doen toch? je wilt ze niet hebben dus als ze dood gaan lost dat het op. blijven ze leven en gaan ze wortelen dan krijg je heel veel blauwe regen extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Palomar schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:22:
Wat jij bedoeld heet afleggen. Bij een blauwe regen is dat mogelijk.
Het proces wordt hier beschreven.
Succes!

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:26:
[...]

Wat jij bedoeld heet afleggen. Bij een blauwe regen is dat mogelijk.
Het proces wordt hier beschreven.
Succes!
Ok thanks, klinkt eenvoudig. Dan maak ik ergens onderaan die schutting en sneetje in de stengel en doe er dan wat aardw over. Over een tijdje zou ik dan op die plek een zelfstandige plant hebben en kan de 'moederplant' dus ook weggehaald worden? (die staat nl op een plek die vanwege een verbouwing van het huis niet handig is, heb de afgezaagde plant wel laten staan en die is nu weer aan het uitlopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Palomar schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:39:
[...]Ok thanks, klinkt eenvoudig. Dan maak ik ergens onderaan die schutting en sneetje in de stengel en doe er dan wat aardw over. Over een tijdje zou ik dan op die plek een zelfstandige plant hebben en kan de 'moederplant' dus ook weggehaald worden? (die staat nl op een plek die vanwege een verbouwing van het huis niet handig is, heb de afgezaagde plant wel laten staan en die is nu weer aan het uitlopen)
Klopt, mits je dat in mei of juni doet. Nu doen is eigenlijk te laat omdat de afgelegde tak dan niet voldoende wortels kan ontwikkelen om in het volgend voorjaar weer goed uit te kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:53
Vraag: hoe gaan jullie met verharding om?

Ik heb ongeveer 1000 m2 te beheren wat ik voorheen met glifosaat deed maar dat staat me steeds meer tegen ivm persoonlijke gezondheid en algemene natuur risico’s.

Een deel heb ik losgelaten en maai ik op laagste stand en de rest probeer ik nu bij te houden met mechanisch borstelen en een bosmaaier,

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
borgdaville schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:51:

Ik heb ongeveer 1000 m2 te beheren wat ik voorheen met glifosaat deed maar dat staat me steeds meer tegen ivm persoonlijke gezondheid en algemene natuur risico’s.

Een deel heb ik losgelaten en maai ik op laagste stand en de rest probeer ik nu bij te houden met mechanisch borstelen en een bosmaaier,
Heel kort door de bocht. Je gebruikt je verharding dus niet. Gebruik het en je zult minder onkruid hebben. Maak er anders tuin van. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:21
borgdaville schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:51:

Gaat het alleen om verharding? Het klinkt alsof het jaren verwaarloosd is en je een 'lifehack' zoekt om dit onder controle te krijgen? Een foto of schets kan ook helpen. Gaat het er alleen om om het weer presentabel te maken en met minimaal onderhoud zo te behouden? Kortom: kun je meer de huidige situatie schetsen en het bovenliggende doel benoemen?

De tip van @pjot1 is ook een goede, maar dat is wellicht niet je doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 21:34
Martinusz schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:19:
Wij willen onze achtertuin aan gaan pakken, nu willen we een overkapping, maar twijfelen over wat voor vloer we daarin willen gaan gebruiken. Leggen we tegels door van het terras onder overkapping, of willen we een vlonder vloer (iets verhoogd). Dat vinden we zelf wel mooi eruit zien, breekt ook beetje met de terrastegels.
Maar wat komt er dan onder de vlonder? Ik ben namelijk bang voor ongewenste begroeiing door het terras heen van onderen :P
Inmiddels eerste offerte ontvangen, man wat een geld vragen ze tegenwoordig 8)7 als voorbeeld een overkapping, 9K aan materiaal en 3K arbeid. Niet heel bijzondere overkapping, 4 jaar geleden vergelijkbaar (zelfs iets groter en 1 wand meer) voor 4K aan materiaal en 3K arbeid laten zetten :o
kortom verder shoppen :|

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:19:
[...]

Inmiddels eerste offerte ontvangen, man wat een geld vragen ze tegenwoordig 8)7 als voorbeeld een overkapping, 9K aan materiaal en 3K arbeid. Niet heel bijzondere overkapping, 4 jaar geleden vergelijkbaar (zelfs iets groter en 1 wand meer) voor 4K aan materiaal en 3K arbeid laten zetten :o
kortom verder shoppen :|
Keramische tegels met houtlook zijn er ook in alle soorten en maten wellicht is dat iets?

Ik denk dat je de kosten niet heel veel goedkoper gaat vinden. Prijzen zijn echt gigantisch gestegen, zowel arbeid als materiaal. Beiden eigenlijk exorbitant.

Qua materiaal heb ik natuurlijk geen glazen bol maar voor de arbeid zal het ook niet goedkoper worden. In mijn regio (Noord-Holland) is de opleiding stratenmaker zelfs een aantal jaar stop gezet omdat er geen aanwas was. Zeker de jongere generatie wil hun handen niet meer vies maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borgdaville
Batilan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:12:
[...]

Gaat het alleen om verharding? Het klinkt alsof het jaren verwaarloosd is en je een 'lifehack' zoekt om dit onder controle te krijgen? Een foto of schets kan ook helpen. Gaat het er alleen om om het weer presentabel te maken en met minimaal onderhoud zo te behouden? Kortom: kun je meer de huidige situatie schetsen en het bovenliggende doel benoemen?

De tip van @pjot1 is ook een goede, maar dat is wellicht niet je doel?
Wt meer detail hoe het we nu bijligt:

Oprit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URsULtaZc9C0KcH08lF0tbrDV5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HdH7o3pqkmXsC8eySzrAxkQ.jpg?f=fotoalbum_large
Niet veel gebruikt terras achter huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNrpeTFENfDYs_dJztzNZ-QVbYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qr6JwGR3elgchMKxzHmT9C7L.jpg?f=fotoalbum_large
Einde 2e oprit, wel handig als verhard om in de tuin te komen maar niet veel gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6R2Izzor4egrXWYBI0q8ihBQVjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqsdiC4ix9WrZbRyqmEzoi0c.jpg?f=fotoalbum_large
2e oprit nauwelijks gebruikt, maar wel nodig om in de tuin te geraken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ATCcLMcWmYo98WL-QkCavSifcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wT3yR9MPSpG4mNa1bKXHHjZ5.jpg?f=fotoalbum_large
Nogmaals hoofdinrit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InUUg-PPszc-qnkQP9kq1ftvx0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEuGtw9hvbwmT3mMZOCx5Qis.jpg?f=fotoalbum_large
Pad langs huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxXRITy7RyOWL0UCCurfGtyDPfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Te3e3wUf6jXvJYDplTFWgMF.jpg?f=fotoalbum_large
Zwembad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_VjuSDNXKxZk0QYdLZpFR0rulU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5Qoyi4dX3awQOVPcd0B8U0N.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een fractie van de totale tuin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
borgdaville schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:49:
[...]

Wt meer detail hoe het we nu bijligt:

Oprit:
[Afbeelding]
Niet veel gebruikt terras achter huis:
[Afbeelding]
Einde 2e oprit, wel handig als verhard om in de tuin te komen maar niet veel gebruikt:
[Afbeelding]
2e oprit nauwelijks gebruikt, maar wel nodig om in de tuin te geraken:
[Afbeelding]
Nogmaals hoofdinrit:
[Afbeelding]
Pad langs huis:
[Afbeelding]
Zwembad:
[Afbeelding]

Dit is een fractie van de totale tuin!
Maar hier is toch niks mis mee? Qua onkruid? En met oude bestrating hoort een beetje mos er nu eenmaal bij.

Wat ik wel zie, is dat je heel veel verzakkingen hebt. Hierdoor liggen de stenen niet goed meer tegen elkaar aan waardoor er dus groen in kan waaien. Onkruid komt altijd van boven.

Deze oude bkk's kan je nog gemakkelijk herstraten waardoor het gelijk weer een stuk netter oogt en ben je voorlopig van de ongewenste plantjes af. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borgdaville
pjot1 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:11:
[...]

Maar hier is toch niks mis mee? Qua onkruid?

Wat ik wel zie, is dat je heel veel verzakkingen hebt. Hierdoor liggen de stenen niet goed meer tegen elkaar aan waardoor er dus groen in kan waaien. Onkruid komt altijd van boven.

Deze oude bkk's kan je nog gemakkelijk herstraten waardoor het gelijk weer een stuk netter oogt en voorlopig van de ongewenste plantjes af.
Niks mis mee, inderdaad, wel een hoop werk, een borstel op de front maaier scheelt een hoop, maar nog steeds ben ik benieuwd hoe anderen die doen……
Verzakkingen valt volgens mij wel mee,
Regelmatig wordt een stukje opgepakt om
Wortels te verwijder….

[ Voor 7% gewijzigd door borgdaville op 25-08-2025 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
borgdaville schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:14:
[...]

Niks mis mee, inderdaad, wel een hoop werk, een borstel op de front maaier scheelt een hoop, maar nog steeds ben ik benieuwd hoe anderen die doen……

Verzakkingen valt volgens mij wel mee,
Regelmatig wordt een stukje opgepakt om
Wortels te verwijder….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
borgdaville schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:14:
[...]

Mensen met zoveel grond huren iemand in. :+
Zonder dollen, wij gaan er ook eerst met een bosmaaier over mocht het heel erg zijn en dat blijven herhalen zodat je alles uitput. Kokend water en onkruid branders zijn ook goed.

Maar heel eerlijk heeft je bestrating een opknapbeurt nodig. Misschien deels, misschien helemaal. Maar dat zou je een hoop werk besparen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
Bedankt voor de reacties, duidelijk verhaal.

Renovatie van de opritten en bestratingen staat op de planning na de grootschalige renovatie van het huis. Waarschijnlijk gaat het dan ook helemaal op de schop, wellicht ook minder bestrating, meer gras en half verhard, maar dat moet dan via een architect waarin de baas hier ook nogal wat inbreng zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 21:34
pjot1 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:35:
[...]

Keramische tegels met houtlook zijn er ook in alle soorten en maten wellicht is dat iets?

Ik denk dat je de kosten niet heel veel goedkoper gaat vinden. Prijzen zijn echt gigantisch gestegen, zowel arbeid als materiaal. Beiden eigenlijk exorbitant.

Qua materiaal heb ik natuurlijk geen glazen bol maar voor de arbeid zal het ook niet goedkoper worden. In mijn regio (Noord-Holland) is de opleiding stratenmaker zelfs een aantal jaar stop gezet omdat er geen aanwas was. Zeker de jongere generatie wil hun handen niet meer vies maken.
Moet zeggen voor het straat en grondwerk vond ik de prijs nog vergelijkbaar met 4 jaar geleden, ook de tegels vergelijkbaar, idem voor het aanleggen van een vlonder.
Lijkt vooral op de douglas overkapping een enorme prijsverhoging, 6K aan materiaalstijging lijkt mij wat te veel van het goede :o heb ze ook bericht, ben benieuwd wat hun uitleg gaat zijn, en anders laat ik dat stukje (overkapping) uitbesteden aan een andere partij/timmerman.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
borgdaville schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:32:
Bedankt voor de reacties, duidelijk verhaal.

Renovatie van de opritten en bestratingen staat op de planning na de grootschalige renovatie van het huis. Waarschijnlijk gaat het dan ook helemaal op de schop, wellicht ook minder bestrating, meer gras en half verhard, maar dat moet dan via een architect waarin de baas hier ook nogal wat inbreng zal hebben.
Snap ik, vooral de baas blijft vaak een lastige. :P

Halfverharding kan je bijvoorbeeld kijken naar Greensand. Neemt nog CO² op ook. Ook heeft het een groen/grijze kleur wat rustig oogt.

Andere opties zijn gralux of gravier d'or. Meestal gelig/oranje, is iets meer mediterraans.

Je hebt het nu netjes en met je verbouwing zal je ook wel ruimte nodig hebben dus voor nu zou ik het persoonlijk zo laten. Met een flinke verbouwing moet het toch eerst een troep worden voordat het opknapt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

Moet zeggen voor het straat en grondwerk vond ik de prijs nog vergelijkbaar met 4 jaar geleden, ook de tegels vergelijkbaar, idem voor het aanleggen van een vlonder.
Lijkt vooral op de douglas overkapping een enorme prijsverhoging, 6K aan materiaalstijging lijkt mij wat te veel van het goede :o heb ze ook bericht, ben benieuwd wat hun uitleg gaat zijn, en anders laat ik dat stukje (overkapping) uitbesteden aan een andere partij/timmerman.
Hout is inderdaad heel veel gestegen. Een verdubbeling is niet raar ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik kon het zo snel niet vinden of er ook een ‘groot tuingereedschap topic’ was, vandaar dat ik de vraag hier even stel.

Ik moet de tuin gaan verticuteren want het gras wordt wat overwoekerd door onkruid. Nu is de vraag, is het handig om een goede tweedehands Eliet verticuteerder (of een ander goed merk) te halen of zou eentje van van cranenbroek (https://www.vancranenbroe...-2-in-1-hvc-mch060-313762) ook werken? In eerste instantie zou het gaan om zo’n 800 m2 gras (tuin is groter, maar heb niet de tijd om alles bij te houden. Dus we hebben een stuk gekozen wat we strak gaan proberen te houden en de rest laten we wat verwilderen) en stroompunten hebben we niet overal, dus zou het accu of benzine worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Vrijdag 3 fase kabel getrokken naar het houthok halverwege de tuin, zodat ik de nieuwe Eliet 3 fase hakselaar eens kon aanzwengelen, 30 meter graven, worteldoek, zware keiharde droge klei, boomwortels, wat een werk. gelukkig had ik goeie hulp.
Helaas foto van de hakselaar in actie vergeten, maar hakken deed ie! takken van 50mm gingen erdoorheen alsof het lucifers waren. Dat is een verschil met het 1800W Wolfgarten hakselaartje zeg :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SV9jsrka8WB3DTNqhOMKiFimcb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0FPc4wSz4dhF4y3g84zo9m3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 31-08-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-09 13:49
Eppo © schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:55:
Ik kon het zo snel niet vinden of er ook een ‘groot tuingereedschap topic’ was, vandaar dat ik de vraag hier even stel.

Ik moet de tuin gaan verticuteren want het gras wordt wat overwoekerd door onkruid. Nu is de vraag, is het handig om een goede tweedehands Eliet verticuteerder (of een ander goed merk) te halen of zou eentje van van cranenbroek (https://www.vancranenbroe...-2-in-1-hvc-mch060-313762) ook werken? In eerste instantie zou het gaan om zo’n 800 m2 gras (tuin is groter, maar heb niet de tijd om alles bij te houden. Dus we hebben een stuk gekozen wat we strak gaan proberen te houden en de rest laten we wat verwilderen) en stroompunten hebben we niet overal, dus zou het accu of benzine worden.
Huren geen optie? Zo vaak heb je 'm ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Had ik aan gedacht, maar gezien ik zo enorm goed ben in mijn tijdsplanning leek het mij handiger om zoiets te hebben staan zodat ik direct kan beginnen als ik tijd heb. Maar gezien hem 2 keer per jaar gebruikt, is de kwaliteit dan wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 15:44
Wij hebben in de tuin een zwembadje opgezet afgelopen zomer. Is alweer even geleden dat we erin gezeten hebben, 2 weken geleden ongeveer voor het laatst een chloortablet erin gedaan.
Zou dit inmiddels verdampt zijn en is het veilig om het zwembad leeg te laten lopen in de tuin?
Of beter nog even wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Naast ons huis is spontaan een esdoorn gaan groeien. Dit begon een jaar of 3(?) geleden als klein struikje en is nu vrij snel de hoogte in aan het gaan. Zo'n 3 meter hoog en een stam aan de grond van zo'n 5cm dik. Omdat dit een kaal stukje is van ons tuin vond ik dit wel mooi dat daar een boompje groeit, echter hoor en lees ik her en der verhalen dat je zo'n esdoorn weg moet halen, omdat die je fundering gaat aantasten. Hij staat inderdaad 2 meter van het huis af.

Wat is wijsheid? Direct weghalen om schade te voorkomen? Of kan het nog wel een paar jaar wachten en pas weghalen als ie groter/dikker begint te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-09 18:41
No Hands schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:57:
Vrijdag 3 fase kabel getrokken naar het houthok halverwege de tuin, zodat ik de nieuwe Eliet 3 fase hakselaar eens kon aanzwengelen, 30 meter graven, worteldoek, zware keiharde droge klei, boomwortels, wat een werk. gelukkig had ik goeie hulp.
Helaas foto van de hakselaar in actie vergeten, maar hakken deed ie! takken van 50mm gingen erdoorheen alsof het lucifers waren. Dat is een verschil met het 1800W Wolfgarten hakselaartje zeg :D

[Afbeelding]
@No Hands Nu in de tuin werken is geen pretje :) Hier is de grond op sommige plekken ook keihard en ben je meer aan het haken dan graven. Hoop alleen dat de kabel wel iets dieper ligt dan wat ik nu op de foto zie. Mantelbus die je gebruikt hebt stemt mij als vonktrekker tevreden maar bij deze diepte krijg ik toch de bibbers als ik een spa in de grond wil steken...

Til alleen niet te zwaar een mijn opmerking, vraag is puur uit nieuwsgierigheid, dat zwaar tillen heb je al gedaan aan het graven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:57:

[Afbeelding]
is dat op deze manier veilig dat die kabel zo ondiep ligt? (ga er even vanuit dat er weer aarde overheen gaat). Of biedt die buis voldoende bescherming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Palomar
Ik ga er van uit dat het gewoon YMVK-As is, grondkabel met een stalen afscherming.
En aan de mantelbuis te zien 4x4mm² of 4x6mm².
YMVK-As mag ook zonder mantelbuis de grond in.

Daar ga je met een schep niet zo snel doorheen.
Bovendien weet hij waar hij ligt. Dat zal zo gekozen zijn dat je daar niet hoeft te graven.
Meestal maak je nog een kaartje van het traject en leg je iets hoger dan de kabel een plastic afzetlint in de grond zodat je dat eerst tegen komt. Mocht iemand onverwacht gaan graven.

Dieper had mooier geweest, maar niet altijd mogelijk.
En volgens mij ligt hij op ruim 30 cm diepte, dat is al meer dan een spade diep.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 01-09-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
MrSparkels schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:22:
[...]

@No Hands Nu in de tuin werken is geen pretje :) Hier is de grond op sommige plekken ook keihard en ben je meer aan het haken dan graven. Hoop alleen dat de kabel wel iets dieper ligt dan wat ik nu op de foto zie. Mantelbus die je gebruikt hebt stemt mij als vonktrekker tevreden maar bij deze diepte krijg ik toch de bibbers als ik een spa in de grond wil steken...

Til alleen niet te zwaar een mijn opmerking, vraag is puur uit nieuwsgierigheid, dat zwaar tillen heb je al gedaan aan het graven :P
@Palomar
Het is een gewone kabel, 5x4mm2, in een 50mm mantelbuis inderdaad. Die diepte vertekend wat op het plaatje. Een ruime 30cm, onder het grasveld en een stukje pad. Beide staan ze niet op de planning om er ooit te gaan graven.

En wat @Teijgetje al zegt, ik weet waar het ligt, ik heb de foto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:19
Kabel afdekken met oude tegels/dakpannen is ook een eenvoudige extra(!) maatregel. Misschien is een -AS kabel wel relatief "veilig om door te steken, het is wel weer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hier een paar keer veel lovends over m'n Stihl apparatuur gezegd. Dus hier nu ook maar even mopperen: de accugrasmaaier was kapot. Stukje plastic van de inschakelbeveiliging afgebroken. Onderdeeltje oogt daar opmerkelijk zwak, maar tja.. kan gebeuren, Stihl vervangt het vast - dacht ik.

Krijg ik van de dealer terug dat zoiets geen garantie is, want gebruikersfout. Huh? Wat die fout is weet hij me eigenlijk niet uit te leggen. Iets met de bedieningshendel en beveiligingsknop net onhandig t.o.v. elkaar getimed gebruiken. Ik hoor dan: ontwerpfout!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Gwaihir schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:16:
Hier een paar keer veel lovends over m'n Stihl apparatuur gezegd. Dus hier nu ook maar even mopperen: de accugrasmaaier was kapot. Stukje plastic van de inschakelbeveiliging afgebroken. Onderdeeltje oogt daar opmerkelijk zwak, maar tja.. kan gebeuren, Stihl vervangt het vast - dacht ik.

Krijg ik van de dealer terug dat zoiets geen garantie is, want gebruikersfout. Huh? Wat die fout is weet hij me eigenlijk niet uit te leggen. Iets met de bedieningshendel en beveiligingsknop net onhandig t.o.v. elkaar getimed gebruiken. Ik hoor dan: ontwerpfout!
Kun je het onderdeel wellicht niet (opnieuw) printen met een 3d printer? Wel lullig als je het daarom niet meer werkend kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@CrystalViriS Het is wel verkrijgbaar en hij doet 't dus ook al weer. Dat is 't probleem niet.

Maar om van wat ik toch dacht een a-merk over zoiets gezeur over de garantie te krijgen |:(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Deze zomer de plannen voor het tweede deel van onze achtertuin verder uitgewerkt. Waar het eerste deel volledig uitbesteed is wil ik het tweede deel wat dingen zelf gaan oppakken. Eerste wat ik wil doen is een tuinhuis met overkapping bouwen. Niet het minste project, ik ben niet schuw van wat DIY maar dit is way beyond wat ik eerder heb gedaan. Ik heb een handige buurman die het ook zelf heeft gedaan dus wel wat hulp in de buurt.

Maar ik merk dat ik alle keuzes door gebrek aan kennis en ervaring lastig vindt. Het begint al met de fundering. Grofweg lijken de keuzes een gestorte betonvloer, een vloer van stoeptegels (ik heb genoeg 60x60 betontegels die ik kan hergebruiken) of een schroeffundering. Die laatste lijkt me het minste werk; zelf beton storten schrikt me af en tegels leggen over zo'n oppervlakte lijkt me ook een uitdaging om netjes te krijgen. Als ik dan zo'n schroeffundering bekijk dan lijkt dat nog wel doable.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mKxAS0WUK6h9tDE6JVYeuDhgUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezdrJL6cEeCkLQgruy6tRNEY.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag die ik daar echter bij heb is dat bij deze oplossing de hardhouten planken boven maaiveld moeten zitten, wat een fors hoge instap in de schuur betekent. Lijkt me onpractisch. En er zijn vast andere dingen die ik over het hoofd zie...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-09 15:19
Palomar schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:12:
Naast ons huis is spontaan een esdoorn gaan groeien. Dit begon een jaar of 3(?) geleden als klein struikje en is nu vrij snel de hoogte in aan het gaan. Zo'n 3 meter hoog en een stam aan de grond van zo'n 5cm dik. Omdat dit een kaal stukje is van ons tuin vond ik dit wel mooi dat daar een boompje groeit, echter hoor en lees ik her en der verhalen dat je zo'n esdoorn weg moet halen, omdat die je fundering gaat aantasten. Hij staat inderdaad 2 meter van het huis af.

Wat is wijsheid? Direct weghalen om schade te voorkomen? Of kan het nog wel een paar jaar wachten en pas weghalen als ie groter/dikker begint te worden?
Rondom ons huis groeiden er ook een paar. De vorige eigenaar had ze altijd afgezaagd/ afgeknipt. Het waren toen er wij er kwamen wonen grote stronken met kleine stammetjes. We hebben een graafmachinetje eea laten weghalen. Met de schop was dat niet meer te doen. Sindsdien trek ik alle esdoorns er meteen uit. Net als elzen, berken en eiken. Als je te lang wacht heb je een graafmachinetje nodig. Ik zou meteen ingrijpen, boompje eruit halen en een mooie struik uitzoeken om dat kale plekje op te vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
hoi, ik ben even over komen waaien uit het grote gereedschapstopic :)

Sinds dit jaar doe ik wat meer in de tuin. Dit besteedden we eerder uit aan een tuinman, maar dat kostte eigenlijk te veel voor wat het opleverde.

Het is me gelukt om dit jaar het gazon behoorlijk op te knappen, ten opzichte van eerdere jaren. Ook al heeft het in de 3 weken dat we op vakantie waren wel een behoorlijke tik gekregen van de droogte :'(

Ik ga binnenkort het gazon weer verticuteren. Begin dit jaar heb ik de verticuteermachine van m'n zwager geleend, maar dat vind ik niet zo'n hele fijne.
Voor dit soort klussen die ik 1-2 keer per jaar doe, huur ik het liefste. Ik kan lokaal een eliet vertictuteermachine huren voor €30 (wanneer je pint, krijg je korting. Scheelt hun factuur sturen).
https://www.kokverhuur.nl/p/verticuteermachine-40-cm-e/

Een Stihl RLE-240 kost ongeveer €175. Dus met een jaar of 3 is die "terugverdiend".
Maar zo'n Eliet zal wel een betere machine zijn, denk ik? En het scheelt weer een apparaat in de schuur.

Is zo'n Stihl ook een beetje een goed apparaat, of is het slimmer om simpelweg te huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:38
Dr. Strangelove schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:35:
Maar ik merk dat ik alle keuzes door gebrek aan kennis en ervaring lastig vindt. Het begint al met de fundering. Grofweg lijken de keuzes een gestorte betonvloer, een vloer van stoeptegels (ik heb genoeg 60x60 betontegels die ik kan hergebruiken) of een schroeffundering. Die laatste lijkt me het minste werk; zelf beton storten schrikt me af en tegels leggen over zo'n oppervlakte lijkt me ook een uitdaging om netjes te krijgen. Als ik dan zo'n schroeffundering bekijk dan lijkt dat nog wel doable.
Ik weet niet of je ermee geholpen bent, maar toen ik een jaar of tien geleden voor dezelfde keuze stond, heb ik gekozen voor betonnen tegels en daarbovenop deze dingen: https://blokhut.nl/product/40-2070/ . Tot nu toe is dat solide gebleken en je hebt geen hoge instap.

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De akkerbloemenweide gemaaid. Helaas een slecht jaar gehad. Het bloeide net goed en wel toen begin juni (?) door combinatie van regen/wind een deel platgeslagen werd en sindsdien is niet niet veel soeps meer geweest. Was vervolgens ergens in juli al uitgebloeid.

Zit wel twijfelen of ik een ander mengsel ga gebruiken wat misschien langer zou bloeien maar er wordt geloof ik ook veel rommel verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
jordeeeh schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:53:
Wij hebben in de tuin een zwembadje opgezet afgelopen zomer. Is alweer even geleden dat we erin gezeten hebben, 2 weken geleden ongeveer voor het laatst een chloortablet erin gedaan.
Zou dit inmiddels verdampt zijn en is het veilig om het zwembad leeg te laten lopen in de tuin?
Of beter nog even wachten?
Kijk even hier
In de tuin zou ik zowieso nooit doen, er blijven na het gebruik van tabletten en zo altijd chemicaliën achter in het water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Piet91 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:15:
De akkerbloemenweide gemaaid. Helaas een slecht jaar gehad. Het bloeide net goed en wel toen begin juni (?) door combinatie van regen/wind een deel platgeslagen werd en sindsdien is niet niet veel soeps meer geweest. Was vervolgens ergens in juli al uitgebloeid.
Zit wel twijfelen of ik een ander mengsel ga gebruiken wat misschien langer zou bloeien maar er wordt geloof ik ook veel rommel verkocht.
Half Nederland heeft een slecht jaar gehad vanwege de bijzondere weersomstandigheden.
Als het uitgebloeid is dan is er ook zaad gevormd, dat zal ook weer opkomen.
Voor een lang bloeiende akkerbloemen is een koel voorjaar en een natte zomer nodig (gechargeerd gezegd).
Een warm voorjaar en een droge periode erna zet de planten (al vroeg) aan tot bloeien, de plant wil zich voortplanten en dan krijg je de situatie zoals vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:15
Misschien een stomme vraag, maar op het internet lukt het niet om antwoord te vinden.

Afgelopen jaar een nieuw stuk tuin aangelegd, met aardig wat planten en bloemen. Veel jong spul.
Nu heb ik laatst wat nieuwe plantjes er bij gezet, en viel het mij op dat de planten flink hebben geworteld, maar vooral in de hogere lagen van de grond. De grond was verder flink hard, ondanks dat ik flink heb gesproeid.
Heeft het zin om de grond om te harken (paar cm diep), zodat de diepere wortels wel verder kunnen groeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
XFlame schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:58:
Misschien een stomme vraag, maar op het internet lukt het niet om antwoord te vinden.

Heeft het zin om de grond om te harken (paar cm diep), zodat de diepere wortels wel verder kunnen groeien?
Bedoel je die wortels stukharken?
Zou ik niet doen, grote kans dat ze dood gaan.
Het is namelijk niet zo dat als je de horizontale wortels weghaalt de plant de diepte in gaat qua wortelen, zeker niet als dat harde grond is.
Nog afgezien of hij dus met die diepe wortels die er nu zijn genoeg water op kan nemen om te overleven.

Beste geef je iets minder water, dan zal hij zelf dieper gaan zoeken.
Maar dat geeft je wel de mogelijkheid om extra water te geven, dat "gelijk" opgenomen kan worden, wanneer ze dreigen te verleppen.

Dat gezegd hebbende heb ik net mijn microdrip-watergeefsysteem 100 meter uitgebreid naar alle plekken waar planten het moeilijk hebben wanneer er droogte is zoals dit jaar.
En gelijk leidingen voor hanging-baskets aangelegd.
Imo kan je beter elke dag wat water geven, als ze door droogte eenmaal een knauw gehad hebben dan komen ze nooit zo mooi terug, of duurt dat een jaar (of twee).
Of het is gelijk over, zoals met mini-petuna`s in een hanging-basket die je één keer vergeet.
Maar bij hitte elke dag een uur of anderhalf water lopen geven is me dan weer te veel, daar is dat appje voor die elke dag een half uurtje overal laat druppelen.
Het basisapparaat kan 2 m³/u doorgeven, dus ik kan voorlopig nog even uitbreiden als het moet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa

Afgelopen jaar een nieuw stuk tuin aangelegd, met aardig wat planten en bloemen. Veel jong spul.
Nu heb ik laatst wat nieuwe plantjes er bij gezet, en viel het mij op dat de planten flink hebben geworteld, maar vooral in de hogere lagen van de grond. De grond was verder flink hard, ondanks dat ik flink heb gesproeid.
Ik vraag me af welke grond het is en wat je bij de aanleg aan bodemverbetering hebt gedaan.
Ideaal graaf je eerst een gat van zo'n 80 cm diep om de bodemstructuur beter te kunnen beoordelen.
Wanneer je weet hoe de bodem er uit ziet kun je daar een plan op gaan maken.
Ik kan je nu geen advies geven, maar wanneer je aangeeft dat de grond flink hard was dan heb ik het vermoeden dat het nogal klei-achtig is (in ieder geval geen zandgrond, bosgrond of zavel).
Zo'n type grond vereist (voor de aanleg van een tuin) een diepe grondverbetering, al helemaal als het bij een nieuwbouwwoning is en de aannemer de aangereden grond niet heeft vervangen door 'schone' zwarte grond met voldoende organische stof er in.
Sproeien bij harde grond helpt niet, harken ook niet, daar wordt de grond niet zachter van. (Biologische) compost opbrengen kan helpen, mits er voldoende bodemleven aanwezig is, je kunt die compost ook handmatig onderspitten.
Maar zonder meer info is het lastig om een goed advies te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:15
Teijgetje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:58:
[...]

Bedoel je die wortels stukharken?
Zou ik niet doen, grote kans dat ze dood gaan.
Het is namelijk niet zo dat als je de horizontale wortels weghaalt de plant de diepte in gaat qua wortelen, zeker niet als dat harde grond is.
Nog afgezien of hij dus met die diepe wortels die er nu zijn genoeg water op kan nemen om te overleven.

Beste geef je iets minder water, dan zal hij zelf dieper gaan zoeken.
Maar dat geeft je wel de mogelijkheid om extra water te geven, dat "gelijk" opgenomen kan worden, wanneer ze dreigen te verleppen.

Dat gezegd hebbende heb ik net mijn microdrip-watergeefsysteem 100 meter uitgebreid naar alle plekken waar planten het moeilijk hebben wanneer er droogte is zoals dit jaar.
En gelijk leidingen voor hanging-baskets aangelegd.
Imo kan je beter elke dag wat water geven, als ze door droogte eenmaal een knauw gehad hebben dan komen ze nooit zo mooi terug, of duurt dat een jaar (of twee).
Of het is gelijk over, zoals met mini-petuna`s in een hanging-basket die je één keer vergeet.
Maar bij hitte elke dag een uur of anderhalf water lopen geven is me dan weer te veel, daar is dat appje voor die elke dag een half uurtje overal laat druppelen.
Het basisapparaat kan 2 m³/u doorgeven, dus ik kan voorlopig nog even uitbreiden als het moet. :+
Yaksa schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:23:
[...]

Ik vraag me af welke grond het is en wat je bij de aanleg aan bodemverbetering hebt gedaan.
Ideaal graaf je eerst een gat van zo'n 80 cm diep om de bodemstructuur beter te kunnen beoordelen.
Wanneer je weet hoe de bodem er uit ziet kun je daar een plan op gaan maken.
Ik kan je nu geen advies geven, maar wanneer je aangeeft dat de grond flink hard was dan heb ik het vermoeden dat het nogal klei-achtig is (in ieder geval geen zandgrond, bosgrond of zavel).
Zo'n type grond vereist (voor de aanleg van een tuin) een diepe grondverbetering, al helemaal als het bij een nieuwbouwwoning is en de aannemer de aangereden grond niet heeft vervangen door 'schone' zwarte grond met voldoende organische stof er in.
Sproeien bij harde grond helpt niet, harken ook niet, daar wordt de grond niet zachter van. (Biologische) compost opbrengen kan helpen, mits er voldoende bodemleven aanwezig is, je kunt die compost ook handmatig onderspitten.
Maar zonder meer info is het lastig om een goed advies te geven.
Van origine was het een stuk gras. Ik woon in 't Gooi, veel zandgrond. Het huis is uit de jaren 80, dus geen nieuwbouw. Bij het verwijderen van de graslaag, vond ik veel wormen. Teken van gezonde grond, zo had ik begrepen.
Ik heb er verder alleen standaard tuingrond voor gebruikt (van Welkoop). Geen bodemverbeteraar. Planten zijn in de grond gestoken door een gat groter dan de kluit te graven, de plant in het gat te steken, en daarna de ruimte rond de plant te vullen met de nieuwe grond en dat flink aanduwen.

Ik begrijp dat het gebruik van bodemverbeteraar kan helpen met de grond wat losmaken. Zijn er nog specifieke typen die ik kan halen (bij voorkeur biologisch), of maakt het qua type niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
XFlame schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:01:
Ik begrijp dat het gebruik van bodemverbeteraar kan helpen met de grond wat losmaken. Zijn er nog specifieke typen die ik kan halen (bij voorkeur biologisch), of maakt het qua type niet uit?
Welkoop heeft (als het goed is) biologische tuincompost (deze), die gebruik ik soms ook.
Nog beter is zelf een composthoop maken waar je al je (versnipperde) snoeiafval, gemaaid gras, groenteafval, koffiedrab en fruitafval (van onbespoten fruit) in verwerkt. Dan krijg je echte goede compost uit eigen tuin. Eigenlijk ben je dan gewoon aan het recyclen. Wanneer je dan ook nog een (biologische) boer kunt vinden die zijn koeien op stro heeft staan (in een potstal of met een aparte mestvaalt) en je daar een paar zakken mest mag halen dan zal je tuin daar heel blij van worden.
Zandgrond is lastig om goed vruchtbaar te krijgen, het spoelt snel uit en dat kun je o.a. tegengaan door veel compost toe te voegen. Een flinke laag herfstblad er op leggen voorafgaande de winter helpt ook, in het voorjaar vindt je daar (mits het bodemleven op peil is) niet veel meer van terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands

Sommige planten wortelen nu eenmaal niet heel diep. En als de bovenste grond zacht is zullen ze daar eerder wortelen dan in de diepte waar het hard is. Sproeien zorgt ook niet voor wortels naar beneden, het is voor di plant makkelijker om die vochtige bovenlaag te gebruiken om vocht uit te halen.
De droogte is over, er komt genoeg eten de komende maanden, ze wortelen vast wel verder naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:15
Yaksa schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:15:
[...]

Kijk even hier
In de tuin zou ik zowieso nooit doen, er blijven na het gebruik van tabletten en zo altijd chemicaliën achter in het water.
“Chemicaliën” klinkt inderdaad wel heftig, maar toen het nog actief was mochten er wel kleine kinderen in zwemmen. M.a.w. hoeveel kwalijke stoffen zouden er in zitten? Bovendien reageren de actieve componenten met de verontreinigingen in het water, dat is immers de reden waarom je ze er in gooit. Ik laat het in onze tuin lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Hkuit schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:28:
[...]“Chemicaliën” klinkt inderdaad wel heftig, maar toen het nog actief was mochten er wel kleine kinderen in zwemmen. M.a.w. hoeveel kwalijke stoffen zouden er in zitten? Bovendien reageren de actieve componenten met de verontreinigingen in het water, dat is immers de reden waarom je ze er in gooit. Ik laat het in onze tuin lopen.
Tsja, dan ben je illegaal bezig, het is zelfs strafbaar.
Ook blijven er allerlei chemische verbindingen in het water zitten die heel slecht zijn voor het bodemleven, dus uiteindelijk ook voor je tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Yaksa schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:51:
[...]

Tsja, dan ben je illegaal bezig, het is zelfs strafbaar.
Hoe lees ik "regeling vervallen per" ?
Alles in die link is vervallen, in het recentste geval per 1-1-2024

[Regeling vervallen per 01-01-2024.]
Geraadpleegd op 03-09-2025.
Geldend van 01-07-2015 t/m 31-12-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:06

Dennis1812

Amateur prutser

Je chloor vervliegt snel. Paar dagen bad niet afdekken en geen chloor toevoegen.

Zo gaat er al jaren 8000L water hier de tuin in zonder problemen.
Meestal voeg ik een week niets toe en meer voor het leeglopen of chloor echt minimaal tot weg is.

In het zwembad topic kan je er overigens meer informatie over vinden den hier.
En je plantjes kunnen het wel hebben. Tenzij je het de dag na een dhloorshock met vlokmiddel etc hebt gedaan natuurlijk.
Maar dat is logisch.

Zoveel min mogelijk chemicaliën eruit van te voren.
Dus niet afdekken en een zonnetje erop.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Teijgetje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:01:
[...]Hoe lees ik "regeling vervallen per" ?
Alles in die link is vervallen, in het recentste geval per 1-1-2024
[Regeling vervallen per 01-01-2024.]
Geraadpleegd op 03-09-2025.
Geldend van 01-07-2015 t/m 31-12-2023
Het is gewoon huishoudelijk afvalwater, dat dien je te lozen in het riool. Het wordt alleen niet meer apart benoemd in de wet.
Dus in het riool opdat de waterzuivering de ongewenste zooi die er nog in zit uit kan halen zodat het schoon weer in het milieu terechtkomt. Overigens moet je in gebieden waar een gescheiden watersysteem is oppassen dat je het niet loost in het regenwatercircuit, want dan gaat het alsnog fout.

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 15:44
Yaksa schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:15:
[...]

Kijk even hier
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat de vrouw des huizes het badje al leeg had laten lopen op de dag dat ik de vraag hier stelde.
Voor een volgende keer toch maar even een slang naar een putje bij de buitenkraan.
Ik weet even niet of die op riool of HWA zit aangesloten, maar andere alternatieven zie ie zo snel ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Yaksa schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:14:
[...]

Het is gewoon huishoudelijk afvalwater, dat dien je te lozen in het riool. Het wordt alleen niet meer apart benoemd in de wet.
Dus in het riool opdat de waterzuivering de ongewenste zooi die er nog in zit uit kan halen zodat het schoon weer in het milieu terechtkomt. Overigens moet je in gebieden waar een gescheiden watersysteem is oppassen dat je het niet loost in het regenwatercircuit, want dan gaat het alsnog fout.
Het is meer dat je post dat het strafbaar is, om dan naar niets te linken.
En op mijn vraag geef je een ontwijkend antwoord.
Al die regelgeving is dus vervallen.
Als ik op die site zoek naar "lozing afvalwater" of "afvalwater" dan vindt de zoekmachine niets, ook niet in toekomstige regelgeving.
Vandaar dat ik het raar vind dat je daarheen verwijst met "strafbaar".

Dat je verontreinigd afvalwater in het riool laat lopen is iedereen het met je eens, maar er zijn hele volksstammen die hun zwembad gewoon leeg laten lopen, op straat of in de tuin.
Dat gechloreerd water dus onder de wet "Besluit Afvalwater Huishoudens" valt is ook te snappen.
Maar dat begrip afvalwater is meer voor echt verontreinigd water, zoals dat van de wasmachines of toilet.
En elke gemeente/regio heeft vaak nog eigen beleid hierover ook.

Natuurlijk moet je dat lozen in je tuin niet doen net na een chloorshock, maar doorgaans valt dat chloorgehalte wel mee met dat ene tabetje dat er in drijft. Je gaat ook niet dood van een incidentele slok.

En dan verbindt dat gebonden chloor in dat tabletje zich met andere stoffen in het water tot stikstofgas en verdwijnt. Dus er blijft niets over, ook geen andere chemicaliën. Het stijgt op.
Als je dus einde seizoen geen chloor er meer in doet is het restant chloor na enige tijd weg. Dat kan je testen of het 0 is of bijna 0. (Net zoals je kan testen of de pH waarde normaal is en bv niet te zuur)
Als het er in bleef dan had je natuurlijk nooit nieuw chloor nodig of kon je na een chloorshock nooit meer veilig in je zwembadje.
Als je er niets aan doet krijgt alg dan ook gewoon weer een kans.

Ik heb wel kikkers uit verwaarloosde zwembaden gehaald...........levend. ;)

(Ik had @Dennis1812 zijn post gemist, maar die zegt eigenlijk hetzelfde)

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 04-09-2025 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Teijgetje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:40:
[...]

Als ik op die site zoek naar "lozing afvalwater" of "afvalwater" dan vindt de zoekmachine niets, ook niet in toekomstige regelgeving.

Dat je verontreinigd afvalwater in het riool laat lopen is iedereen het met je eens, maar er zijn hele volksstammen die hun zwembad gewoon leeg laten lopen, op straat of in de tuin.
Dat gechloreerd water dus onder de wet "Besluit Afvalwater Huishoudens" valt is ook te snappen.
Maar dat begrip afvalwater is meer voor echt verontreinigd water, zoals dat van de wasmachines of toilet.

Natuurlijk moet je dat lozen in je tuin niet doen net na een chloorshock, maar doorgaans valt dat chloorgehalte wel mee met dat ene tabetje dat er in drijft. Je gaat ook niet dood van een incidentele slok.

En dan verbindt dat gebonden chloor in dat tabletje zich met andere stoffen in het water tot stikstofgas en verdwijnt. Dus er blijft niets over, ook geen andere chemicaliën. Het stijgt op.
Als je dus einde seizoen geen chloor er meer in doet is het restant chloor na enige tijd weg. Dat kan je testen of het 0 is of bijna 0. (Net zoals je kan testen of de pH waarde normaal is en bv niet te zuur)
Als het er in bleef dan had je natuurlijk nooit nieuw chloor nodig of kon je na een chloorshock nooit meer veilig in je zwembadje.

Als je de omgevingswet nakijkt dan is het gewoon strafbaar om de bodem, oppervlaktewater of HWA riool te vervuilen met stoffen die daar niet thuishoren. (Of je moet een vergunning daarvoor hebben).
Dat een kikker het in het zwemwater overleeft is goed mogelijk, maar waar ik meer op doel is het aanwezige bodemleven.
Daar leven tal van diertjes, soms microscopisch klein, die er o.a. voor zorgen dat de bodem leefbaar en vruchtbaar blijft. (Goede tip om 'ns te (gaan) kijken is een hele informatieve film: Onder het maaiveld
Heel veel van die diertjes zijn nogal gevoelig voor stoffen die van nature niet in de grond voorkomen.
Wanneer iemand zijn huishoudelijk afvalwater, waar zwembadwater ook onder valt, in de tuin laat lopen dan kan het bodemleven daar dus schade van ondervinden. En niet iedereen zal het water controleren alvorens het weg te laten lopen. Bovendien is het niet alleen het (eventuele) restant van chloortabletten, maar (waarschijnlijk) ook resten zeep, aftershave, zonnebrandcrème, etc. Die producten bevatten ook allerlei stoffen (o.a. microplastics) waar het milieu niet blij mee is.
Wat info over chloortabletten: Veiligheidsblad
Dan zie je dus dat het nogal agressief spul is wat ook bij extreme verdunning nog schadelijk is.

• Piet91
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:19:
Half Nederland heeft een slecht jaar gehad vanwege de bijzondere weersomstandigheden.
Als het uitgebloeid is dan is er ook zaad gevormd, dat zal ook weer opkomen.
Voor een lang bloeiende akkerbloemen is een koel voorjaar en een natte zomer nodig (gechargeerd gezegd).
Een warm voorjaar en een droge periode erna zet de planten (al vroeg) aan tot bloeien, de plant wil zich voortplanten en dan krijg je de situatie zoals vermeld.
Zal misschien zo zijn, maar we hebben ook bloemenweides in de buurt die nog wel bloeien.
Buren aan de ene kant hebben nog wat bloeien (als PlantNet correct is met o.a. Cosmea en Kaasjeskruid en nog wat soorten die ik niet ken) en andere buren hebben ook nog wat spul wat bloeit.
Iets wat tot in september zou kunnen bloeien maar ergens eind juni al over z'n hoogtepunt is, is misschien dan niet de gewenste keus voor ons.
Dus zit nog wel wat rond te kijken of er ook een mengsel is wat meer voor ons geschikt is.

Maar denk dat die weersomstandigheden van begin juni ook niet bevorderlijk zijn geweest (combinatie van regen en harde wind heeft groot deel van de bloemen plat gelegd en sindsdien ging het een stuk minder)

[ Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 04-09-2025 14:49 ]

• Yaksa
Piet91 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:44:
[...]Zal misschien zo zijn, maar we hebben ook bloemenweides in de buurt die nog wel bloeien.
Buren aan de ene kant hebben nog wat bloeien (als PlantNet correct is met o.a. Cosmea en Kaasjeskruid en nog wat soorten die ik niet ken) en andere buren hebben ook nog wat spul wat bloeit.
Iets wat tot in september zou kunnen bloeien maar ergens eind juni al over z'n hoogtepunt is, is misschien dan niet de gewenste keus voor ons.
Dus zit nog wel wat rond te kijken of er ook een mengsel is wat meer voor ons geschikt is.

Maar denk dat die weersomstandigheden van begin juni ook niet bevorderlijk zijn geweest (combinatie van regen en harde wind heeft groot deel van de bloemen plat gelegd en sindsdien ging het een stuk minder)
Er zit ook nog een verschil in eenjarige akkerbloemen en twee of meerjarige akkerbloemen. De laatste zullen minder last hebben van droogte en (over het algemeen) langer doorbloeien.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:15
Teijgetje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:40:
[...]

Ik ben chemisch technoloog en probeer het precieze verhaal boven water te krijgen; wat jullie schrijven klopt bijna maar nog niet helemaal.
"En dan verbindt dat gebonden chloor in dat tabletje zich met andere stoffen in het water tot stikstofgas en verdwijnt. Dus er blijft niets over, ook geen andere chemicaliën. Het stijgt op".
dat kan natuurlijk niet; chloor kan nooit zich verbinden tot stikstofgas want stikstof is een zuivere stof, alleen stikstof dus (N2). Maar er is ook geen sprake van grote hoeveelheden 'rommel', of welke term er dan ook gebruikt werd. Bij huishoudelijk afvalwater moet je m.i. inderdaad denken aan water met wasmiddelresten, met poep en pies en met afwaswater; van de lage concentraties chloorverbindingen in gebruikt zwemwater raakt het waterschap niet onder de indruk.

Wat ik gevonden heb: "Eenmaal opgelost, hydrolyseren de aanwezige chloorsoorten tot hypochloorzuur (HOCl), het belangrijkste desinfectiemiddel. HOCl is een krachtige oxidator die microben via verschillende mechanismen kan inactiveren. Het diffundeert door celwanden/membranen en verstoort chemisch enzymen, eiwitten, RNA/DNA en andere cellulaire componenten die essentieel zijn voor overleving en voortplanting. De werkingswijze van chloor is gericht tegen diverse pathogene doelwitten, waaronder Bacteriën, Virussen en Protozoa". Ik kan niet vinden wat er overblijft van het chloor en of dat ook verdampt; wel lees ik dat NaHClO (natriumhypochloriet oftewel het gewone chloorbleekmiddel in het toilet) instabiel is, er verdwijnt chloor uit de oplossing.

En dan de bijproducten: "Bij de desinfectie van een zwembad met chloortabletten ontstaan bijproducten zoals trihalomethanen (THM's) en chlooramines door reactie van chloor met organische stoffen en stikstofverbindingen in het water. THM's, waaronder chloroform (vluchtig), zijn vluchtige organische stoffen, en chlooramines ontstaan wanneer vrij chloor reageert met eiwitten en andere stikstofverbindingen, d.w.z. het chloor reageert met organische stoffen (zoals dode algen, urine en huidresten) in het zwembadwater". Die veroorzaken de bekende zwembad-chloorlucht, vooral bij onjuiste dosering en als er heel veel vervuiling in het water zit.

Tot zover mijn speurwerk, zonder Chatgpt :)
ik vind het nog een beetje onbevredigend dus als iemand een completer verhaal heeft dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Yaksa schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:52:
[...]

Als je de omgevingswet nakijkt dan is het gewoon strafbaar om de bodem, oppervlaktewater of HWA riool te vervuilen met stoffen die daar niet thuishoren. (Of je moet een vergunning daarvoor hebben).
Dat een kikker het in het zwemwater overleeft is goed mogelijk, maar waar ik meer op doel is het aanwezige bodemleven.
Daar leven tal van diertjes, soms microscopisch klein, die er o.a. voor zorgen dat de bodem leefbaar en vruchtbaar blijft. (Goede tip om 'ns te (gaan) kijken is een hele informatieve film: Onder het maaiveld
Heel veel van die diertjes zijn nogal gevoelig voor stoffen die van nature niet in de grond voorkomen.
Wanneer iemand zijn huishoudelijk afvalwater, waar zwembadwater ook onder valt, in de tuin laat lopen dan kan het bodemleven daar dus schade van ondervinden. En niet iedereen zal het water controleren alvorens het weg te laten lopen. Bovendien is het niet alleen het (eventuele) restant van chloortabletten, maar (waarschijnlijk) ook resten zeep, aftershave, zonnebrandcrème, etc. Die producten bevatten ook allerlei stoffen (o.a. microplastics) waar het milieu niet blij mee is.
Wat info over chloortabletten: Veiligheidsblad
Dan zie je dus dat het nogal agressief spul is wat ook bij extreme verdunning nog schadelijk is.
Ik bedoel....je kan ook overdrijven.

"Wanneer iemand zijn huishoudelijk afvalwater, waar zwembadwater ook onder valt, in de tuin laat lopen dan kan het bodemleven daar dus schade van ondervinden."

Daar ben je me kwijt, wie laat er dan huishoudelijk afvalwater in zijn tuin lopen, en koppelt daarvoor het riool af?
Sorry, ik snap dat je je punt wil maken maar ik had al gelinkt naar de waterwet wat er normaal onder huishoudelijk afvalwater valt. Dat laat niemand in zijn tuin lopen.
Net zoals, nogmaals, iedereen begrijpt dat je geen water weg moet laten lopen met een hoog chloorgehalte.
Dus linkjes die aantonen hoe giftig chloor is hebben weinig zin, dat snapt iedereen.
Net zoals iedereen snapt dat dikke bleek niet is om te drinken, ondanks dat het vloeibaar is, en dat ook de naar lavendel ruikende bleek niet goed is om je bloemen in te zetten op tafel

De norm is 10 gram chloor per kuub water bij normaal gebruik, waarbij het zwembadwater veilig is om te zwemmen na 6-24 uur na inbrengen chloortabletten, omdat dan pas dat verdeelt is door het water.
Maar we hebben het hier dus over water waar het chloor uit verdampt is, na reacties aangegaan te zijn met vervuiling en door de zon/uv.
En dan nog wat wachten.....en testen.

Als er gezegd wordt dat je kan testen of het chloor er uit is dan zit er nu vervolgens microplastic in?
Oh, Oh!!
En van alles meer, alles dat blijkbaar niet door het filtersysteem er uitgehaald wordt?
Ik mis alleen de voetnoot nog dat iedereen ook overdoseert en dat veel mensen niet filteren.
Of natuurlijk dat er ook mensen zijn met een buitendouche, zodat je, net als geacht wordt bij binnenzwembaden, je eerst even afdoucht zodat het zwemwater schoon blijft .p.v met modderpoten het zwembad in te stappen.

Zonder chloor bij te voegen breekt de zon tot wel 90% van het chloor af in een dag, dus binnen een paar dagen is dat echt afgebroken, ook als je er iets te veel in deed (wat niet lekker zwemt omdat het stinkt, een beetje als ouderwets Rotterdams drinkwater van voor 1977).
Maar dus ook de pH waarde is belangrijk, zuur of basisch water in je tuin maakt meer kapot dan een nanofractie achtergebleven chloor.

Die kikker overleefde trouwens in een verwaarloosd zwembad, met lekker groen water en veel blad op de bodem.
Ik denk dat je daar overheen gelezen hebt, dat verwaarloosd.
Wanneer het chloor er uit is dus. ;)

En even over tot de normale orde van de dag..........

Ik dacht altijd dat zwanen heel trouw zijn aan hun partner. :+
Onze beide zwanen zijn wit met oranje snavels, zoals witte zwanen zijn.

Dit jaar heeft ons paartje vijf pullen. Toen ze klein waren zaten er twee donkere bij.
Nu zijn ze bijna volwassen en blijven die twee donker, ook hun snavel is donker i.p.v. oranje.
En de drie witte jongen hebben ook een grauwe snavel i.p.v oranje.

Klik twee keer om het verschil tussen de jongen en moeder goed te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsaMciUUZSzHEShZoNNO4MZ6KyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnUUlxvcEEWEXdQRGecVvDgR.jpg?f=fotoalbum_large
Pa verdedigt ze natuurlijk tegen alles wat in de buurt komt, weet hij veel. _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmXw_n9KL_maCie6MyWrEn79iwM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FN2EQTTb40tL62VcatGXpeZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJII8hz8sW5AXCdSB6dCpHFR-NA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgEnsEFXw6iaSbhc7UADInDp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5K-v_OV2SNxLjSeiAp-uxTyOJU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCJx7MDVjYvYSlCM4Wl8jSeS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaHcVMz_O7EAwoMZ3aNXATKyWn0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctPzaoWLCyyFE7GpkKRBMCJh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20-RACG06OLjwodENRtqWZsIeH8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWWDdkGnRKPTrInCA0JWmtpN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zas5lfHg3eqvA6sF__p8dme0eM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5cOBTXpEbDNsDUujoGKnbqb.jpg?f=fotoalbum_tile
:9~

Oh, en antwoord gehad over onze hooiwagens.
Het zijn reuzenhoowagen, een invasieve soort.
Hier meer over ze.

[ Voor 29% gewijzigd door Teijgetje op 04-09-2025 20:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:59

Bommes

Capo del formaggio

Wij hebben in de zomer zo een mini opzet zwembadje in de tuin, 2,5x1,5x0,5m of zo.
(Wel met filter/pomp) Daarin gooi ik om de paar dagen wat chloor tabletjes met zo een drijver.
Na het seizoen gaat dat water mooi in het riool, gemengd stelsel hier. En zeer zeker niet mijn vijver/tuin in.
Of dat het kwaad kan of niet, ik neem het risico niet wat betreft mijn vijver. Veel te blij dat die het zonder allerlei kunstgrepen gewoon erg goed doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODVfOH9ngzGFuXMKl5n55kBxK-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxAZs6GMa4tuS8HtAIUOG4hi.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Bommes
_O-
De vijver in, had ik nog niet aan gedacht.
maar lijkt me ook de andere kant van het spectrum. ;)

Ik heb een overdekt 50 meter bad, met duikplanken en glijbaan.
3 km verderop, geen idee wat ze met het afvalwater doen. :? :+

• CrystalViriS
"Waterschap adviseert om zwembadwater in tuin weg te laten lopen: 'Check wel eerst het chloorgehalte"

Las ik toevallig zo net op een lokale nieuws website.

Zie; https://cranendonck24.nl/...l-eerst-het-chloorgehalte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Teijgetje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:08:[...]Ik bedoel....je kan ook overdrijven.
"Wanneer iemand zijn huishoudelijk afvalwater, waar zwembadwater ook onder valt, in de tuin laat lopen dan kan het bodemleven daar dus schade van ondervinden."
Daar ben je me kwijt, wie laat er dan huishoudelijk afvalwater in zijn tuin lopen, en koppelt daarvoor het riool af?
Sorry, ik snap dat je je punt wil maken maar ik had al gelinkt naar de waterwet wat er normaal onder huishoudelijk afvalwater valt. Dat laat niemand in zijn tuin lopen.
Net zoals, nogmaals, iedereen begrijpt dat je geen water weg moet laten lopen met een hoog chloorgehalte.
Dus linkjes die aantonen hoe giftig chloor is hebben weinig zin, dat snapt iedereen.
Net zoals iedereen snapt dat dikke bleek niet is om te drinken, ondanks dat het vloeibaar is, en dat ook de naar lavendel ruikende bleek niet goed is om je bloemen in te zetten op tafel

De norm is 10 gram chloor per kuub water bij normaal gebruik, waarbij het zwembadwater veilig is om te zwemmen na 6-24 uur na inbrengen chloortabletten, omdat dan pas dat verdeelt is door het water.
Maar we hebben het hier dus over water waar het chloor uit verdampt is, na reacties aangegaan te zijn met vervuiling en door de zon/uv.
En dan nog wat wachten.....en testen.

Als er gezegd wordt dat je kan testen of het chloor er uit is dan zit er nu vervolgens microplastic in?
Oh, Oh!!
En van alles meer, alles dat blijkbaar niet door het filtersysteem er uitgehaald wordt?
Ik mis alleen de voetnoot nog dat iedereen ook overdoseert en dat veel mensen niet filteren.
Of natuurlijk dat er ook mensen zijn met een buitendouche, zodat je, net als geacht wordt bij binnenzwembaden, je eerst even afdoucht zodat het zwemwater schoon blijft .p.v met modderpoten het zwembad in te stappen.

Zonder chloor bij te voegen breekt de zon tot wel 90% van het chloor af in een dag, dus binnen een paar dagen is dat echt afgebroken, ook als je er iets te veel in deed (wat niet lekker zwemt omdat het stinkt, een beetje als ouderwets Rotterdams drinkwater van voor 1977).
Maar dus ook de pH waarde is belangrijk, zuur of basisch water in je tuin maakt meer kapot dan een nanofractie achtergebleven chloor.
Die kikker overleefde trouwens in een verwaarloosd zwembad, met lekker groen water en veel blad op de bodem.
Ik denk dat je daar overheen gelezen hebt, dat verwaarloosd.
Wanneer het chloor er uit is dus. ;)
Je begrijpt het gewoon niet.
Hier nog een site die het in Jip en Janneke taal uitlegt waarom je je gechloreerde afvalwater (er blijft altijd wat chloor achter) niet in de tuin mag laten lopen: Link:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petex
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 05-09 00:58
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 05-09-2025 08:43 . Reden: spam ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Teijgetje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:08:
[...]

Ik bedoel....je kan ook overdrijven.

Ik laat een gedeelte van mijn huishoudelijk afvalwater in een gat in de tuin lopen.
In onze aanbouw zit een badkamer en bijkeuken, en we kwamen er pas achter dat de afvoer daarvan ooit in en opengehakte gresbuis was geduw en die buis ging de tuin in. Erg bijzonder want we hebben een septic tank dus je verwacht dat alle afvoeren daarheen gaan.
rondom die opengehakte gresbuis was een mini stinkhole ontstaan, zo ontdekten we het.
Lange verhaal kort, om in de septic tank te komen met die afvoer moet ik de vloer van de woonkamer openzagen en een gietijzeren rioolbuis van 4 meter lang onder de vloer vandaan halen en vervangen voor pvc met een t stuk waar dan die badkamer opkan.
Daar heb ik niet erg veel zin in, dit zit waarschijnlijk al een jaar of twintig zo, daar waar de opgegraven gresbuis uit de grond komt staat een Linde die groeit het hardst van alle bomen in de tuin.
Voordeel is wel dat we alleen biologische wasmiddelen en badschuim gebruiken vanwege de septic tank en dat we nog een andere badkamer hebben die wel gewoon naar de septic tank gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:37
@No Hands
Lekker verborgen gebrek heb je daar gevonden. :X

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Laatst online: 21-09 21:47
Ik zoek een nieuwe heggenschaar voor mijn vader (90+). De Makita-met-snoer die hij 30 jaar geleden bij zijn pensioen kreeg is letterlijk "op" en hij wilde nu toch wel een schaar met accu, liefst weer een Makita. Snoeiwerk is voornamelijk taxus- en ligusterhaagjes. Belangrijk is, dat hij makkelijk hanteerbaar is en niet te zwaar. Zijn oude schaar was 45 cm en rond de 4 kilo, en dat begon toch wat zwaar te worden.

Met die eisen kwam ik uit bij de Maktia DUH506 (LXT 18V) of UH020 (XGT 40V). Het is in essentie dezelfde schaar, maar met een ander accuplatform. Makita promoot uiteraard de XGT-versie, maar ik vroeg me af of je in de praktijk veel verschil gaat merken. Prijsverschil met 2 accu's is toch aanzienlijk, zelfs met de "gratis" XGT accu die je er nu nog bij krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Vistajevski op 05-09-2025 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Barleone schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:40:
@No Hands
Lekker verborgen gebrek heb je daar gevonden. :X
niet zelfbewonings clausule, ouderdomsclausule, zus en zo clausule. Ik ga daar verder geen moeite in steken, die vloer moest er toch uit voor schuimbeton en die gietijzeren riolering wilde ik ook niet onder mijn schuimbeton laten zitten. Het had toch anders gemoeten. Nu is er een extra reden om dat anders te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Teijgetje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:08:

En even over tot de normale orde van de dag..........

Ik dacht altijd dat zwanen heel trouw zijn aan hun partner. :+
Onze beide zwanen zijn wit met oranje snavels, zoals witte zwanen zijn.

Dit jaar heeft ons paartje vijf pullen. Toen ze klein waren zaten er twee donkere bij.
Nu zijn ze bijna volwassen en blijven die twee donker, ook hun snavel is donker i.p.v. oranje.
En de drie witte jongen hebben ook een grauwe snavel i.p.v oranje.

Klik twee keer om het verschil tussen de jongen en moeder goed te zien
[Afbeelding]
Pa verdedigt ze natuurlijk tegen alles wat in de buurt komt, weet hij veel. _O-
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
:9~

Oh, en antwoord gehad over onze hooiwagens.
Het zijn reuzenhoowagen, een invasieve soort.
Hier meer over ze.
Wat leuk! Zo'n 10 jaar terug woonden mn schoonouders op een woonboot en hadden ook een om hen heen. Mn schoonzusje (toen een jaar of 11) gaf ze brood en op een gegeven moment waren ze echt tam, tenminste tegenover haar. Ze zat toen een keer in het gras en had links en rechts een zwaan zitten. Alles wat bij haar in de buurt kwam was de sjaak! :+

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlKzAGKq0SE9bQEuehDUyR5JMtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urTM5LONsY1qSxLbwmGcNxOg.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee of deze gazonbemesting (najaar) degelijk is van de lidl?
Ik verwacht geen (?) DCM kwaliteit maar als het nut heeft wil ik best wel een paar zakjes kopen.

☀️ 7.290 wp | ♨️ Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 | 🏡 Home Assistant | 🚘 Tesla Y | 🔋Marstek V2 5.12kwh

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Stef CB schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:54:
[Afbeelding]

Iemand een idee of deze gazonbemesting (najaar) degelijk is van de lidl?
Ik verwacht geen (?) DCM kwaliteit maar als het nut heeft wil ik best wel een paar zakjes kopen.
5 euro voor 3kg... Voor <20 euro heb je een zak DCM kip/koe/paard van 18kg :P
Pagina: 1 ... 187 ... 189 Laatste