Wij hebben er één op het 18V LXT systeem. Verbaasde me hoe stil die was.Vistajevski schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:06:
Ik zoek een nieuwe heggenschaar voor mijn vader (90+). De Makita-met-snoer die hij 30 jaar geleden bij zijn pensioen kreeg is letterlijk "op" en hij wilde nu toch wel een schaar met accu, liefst weer een Makita. Snoeiwerk is voornamelijk taxus- en ligusterhaagjes. Belangrijk is, dat hij makkelijk hanteerbaar is en niet te zwaar. Zijn oude schaar was 45 cm en rond de 4 kilo, en dat begon toch wat zwaar te worden.
Met die eisen kwam ik uit bij de Maktia DUH506 (LXT 18V) of UH020 (XGT 40V). Het is in essentie dezelfde schaar, maar met een ander accuplatform. Makita promoot uiteraard de XGT-versie, maar ik vroeg me af of je in de praktijk veel verschil gaat merken. Prijsverschil met 2 accu's is toch aanzienlijk, zelfs met de "gratis" XGT accu die je er nu nog bij krijgt.
Als ik begin met een volle accu en de 16m coniferenhaag gedaan heb, is er één balkje van de laadindicator verdwenen.
Gaat om een 3Ah accu.