Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 187 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:41
Vistajevski schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:06:
Ik zoek een nieuwe heggenschaar voor mijn vader (90+). De Makita-met-snoer die hij 30 jaar geleden bij zijn pensioen kreeg is letterlijk "op" en hij wilde nu toch wel een schaar met accu, liefst weer een Makita. Snoeiwerk is voornamelijk taxus- en ligusterhaagjes. Belangrijk is, dat hij makkelijk hanteerbaar is en niet te zwaar. Zijn oude schaar was 45 cm en rond de 4 kilo, en dat begon toch wat zwaar te worden.

Met die eisen kwam ik uit bij de Maktia DUH506 (LXT 18V) of UH020 (XGT 40V). Het is in essentie dezelfde schaar, maar met een ander accuplatform. Makita promoot uiteraard de XGT-versie, maar ik vroeg me af of je in de praktijk veel verschil gaat merken. Prijsverschil met 2 accu's is toch aanzienlijk, zelfs met de "gratis" XGT accu die je er nu nog bij krijgt.
Wij hebben er één op het 18V LXT systeem. Verbaasde me hoe stil die was.

Als ik begin met een volle accu en de 16m coniferenhaag gedaan heb, is er één balkje van de laadindicator verdwenen.

Gaat om een 3Ah accu.

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 21:31
Slonzo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:10:
[...]

5 euro voor 3kg... Voor <20 euro heb je een zak DCM kip/koe/paard van 18kg :P
En is dat goed voor het najaar?
Om de winter goed/beter door te komen.

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Stef CB schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:42:
[...]

En is dat goed voor het najaar?
Om de winter goed/beter door te komen.
Ehh, heb je het echt nodig? Ik bedoel, heb je je grond getest? Zo nee, dan zou ik eerst even doen. Dan kan je bepalen wát je nodig hebt. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 21:31
pjot1 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:57:
[...]

Ehh, heb je het echt nodig? Ik bedoel, heb je je grond getest? Zo nee, dan zou ik eerst even doen. Dan kan je bepalen wát je nodig hebt. :)
Ik heb mijn grond eens laten testen maar snap daar niet veel van :p
De waardes waren toen goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXE4KCWn4LHN7vr_-VOv2xb_XsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JP3So4O1U4A7VAnjvothVBMv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJ8R5y_8750deBbCrlItmKo47Dg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ttFX4lHdj43eEKzwJjdFF9ip.png?f=user_large

Heb al 2 keer dcm vital green gestrooid dit jaar

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 23:08
Wanneer de waardes als hoog, zeer laag of ongunstig worden beoordeeld dan zou ik dat niet interpreteren als 'goed'.
Je zit laag in organische stof, hoog in kalium en zo zijn er nog wel wat 'afwijkingen'.
Idealiter voeg je toe wat de bodem nodig heeft. Op de zakken met meststoffen staat aangegeven wat er in zit.
Wanneer je al hoog zit in kalium en je gaat dan een meststof strooien waar ook kalium bij in zit dan doe je iets verkeerd.
In jouw geval zou ik vooral veel biologische compost aan de grond toevoegen, een jaartje het bodemleven z'n werk laten doen en dan weer laten testen. Overigens, de meststoffen in de grond spoelen na verloop van tijd uit, 1 x in de 2 jaar testen is wel handig om te weten of hetgeen je aan het doen bent de juiste manier is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:56
Stef CB schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ziet er op zich goed uit, hier heb je geen specifieke mest voor nodig, hier kun je het beste gedroogde dierlijke mest voor gebruiken, dan gaat ook het organische koolstof en humus gehalte omhoog. Met als bijkomend voordeel dat het mestoverschot naar beneden gaat, en je voorkomt de CO2 uitstoot van de kunstmestproductie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Stef CB schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat @Yaksa en @LinuxMan je de beste antwoorden hebben gegeven die je maar kan hebben! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Stef CB Ik zie weinig geks, enig is wellicht een wat hoge zuurgraad? Wat kalk erop, volgend (voor)jaar weer laten testen?
Als je de grond 100% goed wil hebben, blijf je jezelf gek maken.
En dan nog, goed voor welke plant? De ene houdt van andere grond dan de andere plant dus ideale grond bestaat niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 23:08
franssie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:59:
@Stef CB Ik zie weinig geks, enig is wellicht een wat hoge zuurgraad? Wat kalk erop, volgend (voor)jaar weer laten testen?
Als je de grond 100% goed wil hebben, blijf je jezelf gek maken.
En dan nog, goed voor welke plant? De ene houdt van andere grond dan de andere plant dus ideale grond bestaat niet.
Het gaat niet alleen om de grond, het gaat ook om het bodemleven in die grond.
Ik neem tenminste aan dat @Stef CB geen savanne, woestijn of steppe als tuin wil, maar een gezonde grond waar hij zo makkelijk mogelijk zijn groente en plantjes een goede plek wil geven.
Dan is het in zijn geval aan te bevelen dat het organische stof gehalte omhoog gaat.
Dat helpt het bodemleven en het bodemleven helpt de plantjes weer door stoffen uit die organische stof op te nemen en om te zetten in stoffen waar de plantjes weer blij van worden, want die stoffen kunnen de plantjes zelf niet maken.
Zonder bodemleven krijg je een 'arme' grond waar alleen maar iets op groeit wanneer je kunstmest blijft strooien. Dat dat problemen oplevert zien we nu op de weilanden met Engels Raaigras en de uitgestrekte percelen met voedermais. Die hebben een ecologische waarde die lager ligt dan een gemiddelde parkeerplaats in een vinex-wijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:52

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Als je je bodem wilt verbeteren, breekt nu trouwens het ideale seizoen aan: ruim die bladeren niet op. Leg een mooie laag over je bodem, zodat ze langzaam kunnen verteren en planten beschermen tegen eventuele vorst, en maak er bladcompost van. Pissebedden en regenwormen gaan dan voor je aan het werk

(gewijzigd vanwege opeens verdwenen bodemdieren)

[ Voor 15% gewijzigd door VeertienKaVier op 11-09-2025 09:45 ]

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:12
En de protip is natuurlijk om een composthoop te maken en nadien de compost in de tuin te verspreiden.
Ik had einde winter (zeg maart) nog zoveel nat blad in de tuin liggen dat het hele perken met planten verstikte. Ik heb het toen echt opgeruimd en allemaal onder een struik gegooid, bij (nog) gebrek aan een composthoop.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

franssie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:59:
Als je de grond 100% goed wil hebben, blijf je jezelf gek maken. En dan nog, goed voor welke plant? De ene houdt van andere grond dan de andere plant dus ideale grond bestaat niet.
Problemen boven de grond hebben meestal een oorzaak onder de grond. Zoals @Yaksa zegt wil je niet de planten voeden, maar het bodemleven. Die zorgen dan automatisch mee voor een beter milieu voor de plant. Een tekort aan organische stof en humus is weldegelijk een probleem. Jaarlijks veel compost toevoegen (niet de soort uit de plastic zakken in het tuincentrum) en houtsnippers erop zou mijn oplossing zijn. Veel kans dat je daarmee de rest ook oplost.

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 11-09-2025 10:37 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Barleone schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:12:
En de protip is natuurlijk om een composthoop te maken en nadien de compost in de tuin te verspreiden.
Een eigen composthoop is altijd goed, maar met de kanttekening dat quasi niemand zelfvoorzienend is in de hoeveelheid compost die je nodig hebt + dat je wel een beetje moet weten wat je doet wil je niet een heleboel ongewenste zaden (her)introduceren. Enkele opeenvolgende jaren een paar kuub compost laten leveren om te boel te "kickstarten" zal waarschijnlijk handiger en effectiever zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Slonzo op 11-09-2025 10:40 ]

Pagina: 1 ... 187 188 Laatste