peligro2k schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:06:
[...]
Bedankt!
Ik heb een zeer kleine tuin van zo’n 40m2 (sommige mensen zouden het belachelijk vinden om uberhaubt bewatering teninstelleren, maar het lijkt me gewoon leuk). We hebben ook een regenton van zo’n 250 liter. Nstuurlijk heeft het mijn voorkeur om deze te gebruiken, bijvoorveeld i.c.m een dompelpomp of tegentonpomp.
Ik heb een rol van 16mm tyleenslang gekocht en een rol gewapend 40mm buis. Ik denk dat ik hiermee in ieder geval de basis kan aanleggen. Wellicht gezien de maat wat overdreven om 3 losse buizen te leggen.
Natuurlijk is dat niet gek, het is superhandig als het eenmaal geinstalleerd is. Nooit meer (vergeten te) watergeven en alle plantjes blij.
En van blije bloeiende plantjes wordt je vanzelf ook blij.
Niet om het een of ander, maar waar is die rol gewapende 40 mm buis voor?
Zelfs een systeem met popups gebruikt niet zo'n grote maat.
Maar let ook op met de 16 mm of daar wel alle hulpstukken voor te krijgen is, vóór je de rol aanbreekt.
Gardena en imitatie werken met 13 en 4,6 mm.
En het scheelt echt veel als je dat kan mixen ipv heel duur 16 mm koppelingen te moeten kopen.
Het makkelijkst is dan een ringleiding waar je alles op aansluit, maar van 40 naar 16 is wat overdreven.
De regentonpomp of dompelpomp moet alleen "lage" druk kunnen leveren, het systeem werkt bij ca, 1,5 bar prima, en daar is dat basisapparaat voor.
Zo geef ik in een half uur ca 70 liter verdeelt over ca 14 bakken en perken, jouw regenton zou dan na drie keer water geven bijna leeg zijn.
Hou dus in de gaten wat voor verbruik je gaat krijgen.
Uit de kraan krijg ik 1000 liter voor €2,50 (incl belasting etc), een watergeefbeurt kost me dan 17 cent (€2,50/14 dagen in de hoogzomer als het niet regent).
Dat is goed te doen zonder dat ik een "dure" pomp nodig heb.
barrieb schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:55:
[...]
De put wil ik enkel voor het sproeien gebruiken, met de sproeiers en tuinslang. Bedoel je met een tuinpomp ook een hydrofoorpomp? Zoals ik het begreep schakelt die zichzelf uit op het moment dat er geen watervraag is, toch?
----
Bijv:
https://irritech.nl/wat-is-een-hydrofoorpomp/
4. Hydrofoorpomp automatisch uitschakelen
Een hydrofoorpomp is altijd voorzien van een automatische schakelaar, waardoor de pomp automatisch stopt. Hierdoor schakelt de pomp uit na het stoppen van de waterafname. Deze waterafname stopt bijvoorbeeld door het dichtdraaien van een kraan. De pomp blijft vervolgens nog enkele seconden doordraaien om de leiding op de ingestelde waterdruk te houden. Zet je vervolgens de kraan weer open, dan registreert de pomp een drukverschil en zal de zichzelf weer inschakelen.
----
Is het dan niet handiger om er bijv. met een handmatige kraan voor de tuinslang op te zetten en een 'slimme' kraan voor de beregening? Beetje zoals onderstaande?
[
Afbeelding]
Je kan inderdaad zoals op het plaatje na de hydrofoor een aftakking voor de beregening en een aftakking om een tuinslang op aan te sluiten maken.
De hydrofoor zal aanspringen wanneer een van de twee water "vraagt".
De joghee magneetklep kan van ca. 0,5 tot 8 bar aan met schakelen, zolang de hydrofoor daar tussen blijft kan dat prima.
Of iets minder dan 8 bar genoeg is voor jouw 3 pop-ups lijkt me wel.
Persoonlijk zou ik voor 4 gaan, eigenlijk in de hoeken, met uitzondering van beneden rechts, die zou ik iets naar de kleine boom zetten.
Dan kun je beter segmenteren zodat het terras en overkapping droog blijven.
Nu moet de onderste sproeier rechts zoveel oppervlak bestrijken dat alles nat wordt.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.