Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 164 ... 183 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dennis1812 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:01:
@Koffie wat zonde. Jouw tuin is echt een droomtuin (mijn mening). Altijd genoten van de posts die je maakte erover.

Al komt er nu vast een nieuw buildlog van je Braaihok?
Thanks! Het is zeker een (onze) droomtuin en die is zeker niet in 1 dag gebouwd.
Hetzelfde geld voor de nieuwe tuin: dat zal ook niet in 1 dag neergezet worden. We moeten ook eens heel goed gaan nadenken over wat er mogelijk is, want ik heb begrepen dat daar gras laten groeien een haast onmogelijke opgave is met het zand. Er zullen dus totaal andere planten komen (we denken aan (struik)hei, hulst en dat soort dingen).

Foto hoe het er leeg uitzag en nu een klein jaar verder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-n3-CcXMiZ-yo3mdgODIz99Xjw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGhaNG1aU6fLzDwFF2vwAjSU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8tQKiYdtsUQFJNQ_PjQbysG6os=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gWuZryEOfNGeOOPspAjdCLA.jpg?f=fotoalbum_tile

Braaihok/tuinkamer ook zeker in de planning, dus daar zal in het andere topic wel wat posts aan besteden.
Eerst maar eens beginnen met bouwen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:01:
@SpelFaut ik kan de techniek erachter helaas niet verduidelijken.
Kreeg de tip van een 90 jarige opa op het moestuin complex die het weer van zijn opa geleerd had.

En eerlijk? Het werkte ook. Binnen een jaar was het weg.

Stank hadden we geen last van omdat het bij de volkstuinen was en dus niet aan huis. Kan mij indenken dat het thuis een issue kan zijn.

@Koffie wat zonde. Jouw tuin is echt een droomtuin (mijn mening). Altijd genoten van de posts die je maakte erover.

Al komt er nu vast een nieuw buildlog van je Braaihok?
Kwam de heermoes niet terug?
Wat was het recept?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Barleone schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:21:
[...]

Wat was het recept?
Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik last iets van 1 kilo heermoes op 10 liter water en dat een paar dagen laten trekken. Ik neem aan dat je dat dan het beste met zo'n sproeier kunt verspreiden? Want 10 liter op een tuin is veel te weinig natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Nu online
@Koffie
Wat gaaf zo’n nieuw perceel!
Hey, en check gelijk even of er al Heermoes groeit. Zand is toch best arme grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Barleone schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:25:
@Koffie
Wat gaaf zo’n nieuw perceel!
Hey, en check gelijk even of er al Heermoes groeit. Zand is toch best arme grond?
Thanks. Uiteraard direct bij de eerste bezichtiging gedaan, in de verre omgeving heb ik geen heermoes kunnen ontdekken (alleen dát al is een heerlijk vooruitzicht). Alleen dat gras hebben we ons dus op verkeken.

edit: vingerhoedskruid groeit daar iig naar hartenlust, vonden wij wel mooi eerlijk gezegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBSTlydhWt1wK-h_HmAedM-_now=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hV5m5IiDGPfgh5AjEZTr6VtN.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 37% gewijzigd door Koffie op 13-08-2024 21:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:22

Dennis1812

Amateur prutser

Barleone schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:21:
[...]

Wat was het recept?
Emmers of gieters water uit de waterpomp. (Er was geen stromend water daar, moestuincomplex zoals gezegd)
Shitload aan heermoes erin.

Weekje ofzo in gieter in t zonnetje.
Uitgieten over de plekken waar het het ergste was.
Tevens moeten we de heermoes die wij eruit trokken en niet in de gieter deden ook uitdrogen op de grond waar het opkwam
En dat + lavameel + compost + mest heeft ervoor gezorgd dat het jaar erna er geen heermoes meer stond.

Welke van de interventies was het beste? Geen idee. De combinatie werkte. Heb diverse tips van mede moestuintjes om ons heen opgevolgd.
Wij kregen een tuin toen we net lid waren waar al enkele jaren geen onderhoud op was gepleegd en weinig tot niks mee gedaan was.

We hebben daar best een kluif aan gehad.
Helaas heeft na 4 jaar de gemeente besloten de moestuintjes weg te halen en een nieuwbouwwijk uit de grond te stampen. Of er dus nu weer heermoes groeit weet ik niet.

Volkstuinen zijn wel verhuisd. Maar wij zijn niet mee gegaan. Hadden ook een grote glazen/aluminium kas met ramen op gasveer en veel grote tegels e.d.
Helaas was mijn gezondheid rondom de verhuizing erg slecht waardoor ik de kas en tegels etc niet zelf kon verhuizen.
Uiteindelijk dus het hele zooitje verkocht.
Best jammer. Hadden echt een prachtige tuin van 140m2 daar en konden er jaarrond van eten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 00:22

Dennis1812

Amateur prutser

Koffie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:25:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik last iets van 1 kilo heermoes op 10 liter water en dat een paar dagen laten trekken. Ik neem aan dat je dat dan het beste met zo'n sproeier kunt verspreiden? Want 10 liter op een tuin is veel te weinig natuurlijk :P
Wij hadden iets van 5 gieters van 10l staan. Die hebben we enkele keren gevuld.

Had een regenton van 100L gevuld ook ermee.
Denk totaal ik 140m2 200L gebruikt denk ik?
Ongeveer en bij benadering.
En gewichten weet ik echt niet.
Gewoon een hele hoop, kan niet echt teveel zijn denk ik.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:26
Equisetum arvense is een signaalplant voor een verzuurde en vooral silicium arme bodem. (let wel biologisch beschikbaar silicium hebben we het dan over, dus silicium dioxide of in het Nederlands: kiezel)

De reden dat paardenstaart andere planten wegconcureert in een bodem met een tekort aan silicium is omdat ze zeer diep wortelen en uit diepere lagen silicium kunnen ophalen. Dat verklaart direct de reden dat de bodem bemesten met de plantresten (al dan niet via gier) helpt. De Paardenstaart slaat het silicium dat het ophaalt op, en als je dat dus in de bovenste laag van de bodem aanbrengt word de paardenstaart weggeconcurreerd door andere soorten.

De natuur zit zo mooi in elkaar <3

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:51
In onze tuin hebben wij 'last' van de bomen (leilaurier?) van onze achterburen los van de enorme troep aan blauwe bessen en bij behorende vogelbende. Bij aanleg van de tuin in 2020 hebben we de grond schoon en vrij gemaakt van wortels. Twee jaar terug het terras opnieuw moeten laten leggen ivm wortels die onze tegels omhoog drukken. Nu wederom wortels die onder tuinmeubilair door de voegen heen omhoog groeit. Op den duur wordt de voeg eruit gedrukt en gaan de tegels in hoogte verschillen. Hoe kan ik mijn terras vrijhouden van wortels van onze buren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrIKUllU1JmrOivu8zDY_5OheZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjZuie9zCEFnecGXg8DCCAcx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBJ9_VroxBGZW-LGu3KPk61vluc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzE2EFnT2t8hu97vzABUmSp8.jpg?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Bo0bz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:08:
In onze tuin hebben wij 'last' van de bomen (leilaurier?) van onze achterburen los van de enorme troep aan blauwe bessen en bij behorende vogelbende. Bij aanleg van de tuin in 2020 hebben we de grond schoon en vrij gemaakt van wortels. Twee jaar terug het terras opnieuw moeten laten leggen ivm wortels die onze tegels omhoog drukken. Nu wederom wortels die onder tuinmeubilair door de voegen heen omhoog groeit. Op den duur wordt de voeg eruit gedrukt en gaan de tegels in hoogte verschillen. Hoe kan ik mijn terras vrijhouden van wortels van onze buren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier zijn speciale panelen voor: https://www.tuinartikelto...ingsribben-pp-lr30-1.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Laatst online: 05-06 16:26
Tsja ik vind het zelf een vervelende regel, maar bomen mogen volgens artikel 5:42 BW in Nederland niet zo dicht bij de erfgrens staan. Dus ik zou eens in gesprek gaan met de buren of ze bij willen dragen aan de oplossing die hierboven gepost word.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

sebastiaan89 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:09:
Tsja ik vind het zelf een vervelende regel, maar bomen mogen volgens artikel 5:42 BW in Nederland niet zo dicht bij de erfgrens staan. Dus ik zou eens in gesprek gaan met de buren of ze bij willen dragen aan de oplossing die hierboven gepost word.
Ze staan idd wel verdomd dicht tegen die schutting ja.
Ik zou het eens aankaarten en dan vooral laten weten dat j van die panelen gaat plaatsen en dat gevolgen voor die boom niet jouw probleem is.

Je hebt nu al tot 2 keer toe directe hinder van hun bomen tot in je eigen tuin. Iedere 2 jaar opnieuw tegelen is staat niet verhouding met 'maar ik vind mijn boompjes zo mooi'.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Koffie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:17:
[...]

Ze staan idd wel verdomd dicht tegen die schutting ja.
Ik zou het eens aankaarten en dan vooral laten weten dat j van die panelen gaat plaatsen en dat gevolgen voor die boom niet jouw probleem is.

Je hebt nu al tot 2 keer toe directe hinder van hun bomen tot in je eigen tuin. Iedere 2 jaar opnieuw tegelen is staat niet verhouding met 'maar ik vind mijn boompjes zo mooi'.
Je mag sowieso de wortels los hakken die op jouw perceel komen, dat die boom dan al snel 40% van zijn wortelstelsel mist is een probleem wat de buren zelf aan hadden moeten zien komen of hun hovenier had moeten vertellen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:02
Bo0bz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zeggen je buren ervan?

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:06
Heeft iemand toevallig ervaring met het ingraven/inbouwen van parasol voeten? Ik vind een paar (best dure) opties online, maar daar steekt altijd een stuk paal boven de tegel/grond uit. Ik vraag me af of er slimme DIY Tweakers-style oplossingen zijn die niet uisteken (cq waar je je nek over breekt..)

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:22
peligro2k schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:48:
Heeft iemand toevallig ervaring met het ingraven/inbouwen van parasol voeten? Ik vind een paar (best dure) opties online, maar daar steekt altijd een stuk paal boven de tegel/grond uit. Ik vraag me af of er slimme DIY Tweakers-style oplossingen zijn die niet uisteken (cq waar je je nek over breekt..)
Stom idee misschien maar die dingen om een droogmolen in te zetten liggen wel altijd verzonken. Weet alleen niet of je dan de exacte diameter gaat vinden. En zoiets zul je dan waarschijnlijk moeten ingraven en in een emmer beton moeten zetten.

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:39
Als ik naar het plaatje kijk dan lijkt het alsof hij gewoon gelijk gezet kan worden met tegels (of gras) dus hij steekt dan niet uit,
wat je nog wel kunt doen is een droogmolen voet gebruiken enige nadeel is dat als de wind onder je parasol komt je hem alsnog kwijt bent

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:07
Je kan zo'n standaard voet nemen en dan ingraven of in beton storten.
Of zoiets:
https://weethetsnel.nl/in...et-in-het-terras-monteren

Soms ben ik bijna gelukkig

• peligro2k
JukeboxBill schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:33:
[...]

Je kan zo'n standaard voet nemen en dan ingraven of in beton storten.
Of zoiets:
https://weethetsnel.nl/in...et-in-het-terras-monteren
Ja dat ziet er goed uit! Ik zie alleen niet direct waar zoiets te bestellen is.

Edit:

Dit ziet er best goed uit!

[ Voor 41% gewijzigd door peligro2k op 15-08-2024 22:03 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Topicstarter
peligro2k schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:53:
[...]

Ja dat ziet er goed uit! Ik zie alleen niet direct waar zoiets te bestellen is.

Edit:

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B00114UDC4/
Maar die komt dus weer de grond uit?

EDIT en bij AMZ, BOL, ALI links kan je het beste de trail eraf knippen in de URL. THEY are watcing you.
url is in mijn aangepaste link in je bericht, dat is wat vreemd wellicht dus hier ook hoe het 'heurt'
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B00114UDC4/

[ Voor 62% gewijzigd door franssie op 15-08-2024 22:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
In grond/gras kun je zoiets gewoon wat dieper in de grond draaien:
https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Je kunt de parasol dan alleen niet meer vastdraaien, ik neem aan dat daarom de meeste parasolvoeten uitsteken.

In gras kun je ook zo'n punting in de grond duwen, trek je er ook makkelijk weer uit als je de parasol opbergt, dan struikel je er niet over:
https://amzn.eu/d/4WtOoLk

• JukeboxBill
franssie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:07:
[...]

Maar die komt dus weer de grond uit?

EDIT en bij AMZ, BOL, ALI links kan je het beste de trail eraf knippen in de URL. THEY are watcing you.
url is un zie mijn link
Nee, er wordt een overgangsbuis met bajonet in die grondbuis gestoken en in die overgangsbuis kan je de parasol zetten.

@peligro2k
Het is van oorsprong al een oud filmpje, ik denk dat de shoplink weg is gehaald, maar hier hebben ze een hele hoop van dat spul. Blijft toch wel aan de prijs:
https://www.parasol-shop.nl/Parasolvoeten/Stortvoeten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
Bedankt voor alle tips. Ik heb uiteindelijk deze besteld (was zelfs in de outlet) 2 stuks voor 45 euro. Kan ik het niet zelf voor maken :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRBHP-rLib5yNbqZFvIUvQcAWFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKEXd4hWddsYZ9mKmEQruNnC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-06 19:31
Even inhakend op die bomen aan de erfgrens. Ik weet dat die regel er is. En ondanks die regel plaatsen veel mensen alsnog gewoon (lei)bomen op de erfgrens, er op gokkend dat de achterburen niet weten van deze regel of geen zin hebben in gezeur.

Maar als je het wel netjes volgens de regels wilt doen, maar toch ook iets wilt wat lijkt op leibomen tegen de erfgrens aan (of in ieder geval dichter dan de wettelijke 2 meter voor bomen). Wat is dan een goed alternatief? Want iets wat als struik wordt gezien mag wel weer 50 cm van de erfgrens als ik het goed begrijp.

Wat ik wil is nog wat beplanting boven de schutting, die wel hoog en weinig zicht doorlaat maar relatief smal is. Heb geen zin in grote struiken die ik periodiek helemaal bij moet snoeien zoals een dichte heg. Wat zouden jullie dan aanraden? Of zeggen jullie wat jij zoekt is onrealistisch, dat kan uiteraard ook een antwoord zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:39
NACrat schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:23:
Even inhakend op die bomen aan de erfgrens. Ik weet dat die regel er is. En ondanks die regel plaatsen veel mensen alsnog gewoon (lei)bomen op de erfgrens, er op gokkend dat de achterburen niet weten van deze regel of geen zin hebben in gezeur.

Maar als je het wel netjes volgens de regels wilt doen..........
Dan kijk je eerst in de APV van jouw gemeente, die mag afwijken van de landelijke algemene.
Mr Visser kijkt dan ook altijd naar de plaatselijke APV. ;)

En ook bij de landelijke regel van 2m voor boom en 50 cm voor struik mag je afwijken en dichterbij planten als:

- De buren dit toestaan;

- De tuin of erf grenst aan een openbare weg of openbaar water, of;

- Als de beplanting niet boven de schutting van 2 meter uitsteekt.

Als de vorige bewoners toestemming hebben gegeven en het huis is later verkocht aan jou dan weet ik niet hoe het juridisch zit.
Daarom is het belangrijk om dit soort toestemming zwart op wit te krijgen als bomen/struiken-planter.
Doorgaans verjaart het recht om verwijdering van verkeerd geplaatste bomen en struiken te eisen na 20 jaar.

Hier staat eea juridisch uitgelegd:
Staat de boom niet te dicht bij de erfgrens?

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 16-08-2024 09:14 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-06 15:27
Ik kom dit topic volgen :) ik laat mijn tuin sinds dit jaar wat meer verwilderen. Gaat om een stukje bos van een paar duizend vierkante meter met wat open plekken. Voorheen was er al weinig onderhoud, alleen gras maaien, maar dat beperk ik nu tot een paadje om te wandelen. Ik zie allemaal nieuw (on)kruid en planten en struiken verschijnen. Door dit topic al een paar dingen een naam kunnen geven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-06 17:17

Pinjataaa

Hit me!

NACrat schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:23:

Maar als je het wel netjes volgens de regels wilt doen, maar toch ook iets wilt wat lijkt op leibomen tegen de erfgrens aan (of in ieder geval dichter dan de wettelijke 2 meter voor bomen). Wat is dan een goed alternatief? Want iets wat als struik wordt gezien mag wel weer 50 cm van de erfgrens als ik het goed begrijp.

Wat ik wil is nog wat beplanting boven de schutting, die wel hoog en weinig zicht doorlaat maar relatief smal is. Heb geen zin in grote struiken die ik periodiek helemaal bij moet snoeien zoals een dichte heg. Wat zouden jullie dan aanraden? Of zeggen jullie wat jij zoekt is onrealistisch, dat kan uiteraard ook een antwoord zijn.
Ik zou zeggen een Boerenjasmijn, maar je kan niet kiezen voor een struik die je niet moet snoeien, je moet hem wel bijhouden om hem een beetje smal te houden. Hij wordt wel heel erg hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 15:30
Vincm schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:17:
Ik kom dit topic volgen :) ik laat mijn tuin sinds dit jaar wat meer verwilderen. Gaat om een stukje bos van een paar duizend vierkante meter met wat open plekken. Voorheen was er al weinig onderhoud, alleen gras maaien, maar dat beperk ik nu tot een paadje om te wandelen. Ik zie allemaal nieuw (on)kruid en planten en struiken verschijnen. Door dit topic al een paar dingen een naam kunnen geven :D
Met de app PlantNet of de app ObsIdentify kun je de rest ook benoemen ;)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:12
Gdzr schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Ondertussen weer wat stappen verder. Het is nog een flink project, maar het begint een tuin te worden. Klein moestuintje aangelegd, wat planten in de border gezet. Kastanjeboom gekapt ivm de bloedingsziekte. Na het kappen bleek de boom ook al wel aan het rotten te zijn (van binnenuit). Ook is de rotte schuur gesloopt, staat er een trampoline en een speelhuisje voor de kiddos.

Laurier is grof gesnoeit, maar gaat weer goed uitschieten, Boerenjasmijn gaat weer goed, en komt er overal rode kornoelje uit de grond.

Laatst bij mijn zusje op school, daar hebben de leerlingen een tuin en leren ze vermeerderen, kweken etc, voor 15,- plantjes/stekjes gekocht a 0,50 cent per stuk. Zo schiet het wel op met planten haha en kost het niet zoveel. Gras gaat nog wel een keer op de schop, ivm de kuilen en bulten in het middelste vak van de tuin. Ook hier groeit er de schijnaardbei in, veel klaver, bloemtjes, straatjesgras etc. Maar dat vind ik wel best. Leuk gazon straks met witte bloemetjes en andere kleuren.

eerst volgende project is het frezen van alle stronken die nog uit de grond steken en het verwijderen van de bamboe.

De tuin op 10 mei:
[Afbeelding]

De tuin nu:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ondertussen weer een paar maandjes verder, en het begint al lekker kleurrijk te worden. Veel planten gekregen, een enkeling gekocht. De jasmijn (welke helemaal dood leek) is volle bak uitgeschoten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6zQE431ZZMTxNC9OZSxhKhu-3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vghL2a0ms5UdQ3O3pbPGZ5L0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDTY5sMCpqOzHl5enwRbargWQdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sj70mkuGdPQNoPeszFLnLk9l.jpg?f=fotoalbum_large

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:06
Ga je ook wat foto's plaatsen? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrystalViriS
Gaat om een stukje bos van een paar duizend vierkante meter
*Jaloers* :P

>:) foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxH7XNUvZhOGFYNm8uYBqyr_Iy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUZU0FXW11zffE7L7KnkAH8O.jpg?f=fotoalbum_large

Deze komt van een biologische kweker achter ons huis. Normaal gesproken plaats ik altijd het labeltje met duiding naast de plant in de aarde, maar dit keer net niet. Het ziet er veelbelovend uit! Iemand enig idee waar ik naar kijk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Scharnierbloem. Die heb ik onlangs ook in de tuin gezet, zie onderaan in het midden tegen het huis :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YivirJfVoSJeoejIagWau4nz5LQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWq1XXVbjD8ykxOciO1VYqsO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 94% gewijzigd door Pinjataaa op 16-08-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Wanne-B88 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:59:
[Afbeelding]

Deze komt van een biologische kweker achter ons huis. Normaal gesproken plaats ik altijd het labeltje met duiding naast de plant in de aarde, maar dit keer net niet. Het ziet er veelbelovend uit! Iemand enig idee waar ik naar kijk?
Tip: download de app 'Pl@ntNet' voor het indentificeren van (voor jou) onbekende planten

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 14:24
Wanne-B88 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:59:

Is dit geen vingerhoedskruid ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Pinjataaa
Is met zoveel jonge plantjes een geautomatiseerd bewateringssysteem geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
whoami schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:38:
[...]

Is dit geen vingerhoedskruid ?
Nee, het is echt Scharnierbloem, Physostegia virginiana (L.) Benth., ook bekend als valse Drakenkop.

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 16-08-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Teijgetje schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:00:
@Pinjataaa
Is met zoveel jonge plantjes een geautomatiseerd bewateringssysteem geen optie?
Door de hele tuin loopt dit systeem:

DONGQI Garden Irrigation System, 263-Piece Garden Irrigation Kit
https://amzn.eu/d/8uUihXi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Pinjataaa schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:59:
[...]

Door de hele tuin loopt dit systeem:

DONGQI Garden Irrigation System, 263-Piece Garden Irrigation Kit
https://amzn.eu/d/8uUihXi
Ah, ik dacht dat je met de tuinslang gesproeid had die er lag. Vandaar.
En dan zijn ze zo verpieterd als je een dag vergeet met hitte.

Ik heb hetzelfde systeem van Amazon, alleen uitgezocht op aparte onderdelen en alles in grijs/zwart, samen met de dunne en dikke buis van Gardena + koppelingen, en Gardena drukregelaar. en kruisstukjes
Werkt perfect, erg blij mee.

Heb ook een slimme bewateringscomputer er aan gehangen van Amazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Met de tuinslang kwam ik er al gauw achter dat het niet werkte, vandaar meteen het irrigatiesysteem aangelegd :-) was wel pittig in de zon. Met irrigatie gaan de plantjes als een tierelier!

Thanks! Zo'n computer zocht ik nog. Werkt het op batterijen? ah op 2 AA batterijen, top! Besteld :D

[ Voor 12% gewijzigd door Pinjataaa op 16-08-2024 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Pinjataaa
Wat misschien ook handig is, is om zo`n tweewegverdeler er tussen te zetten, dan kan je gewoon ook een slang aankoppelen zonder gedoe.
Heb ik er wel tussen zodat je de computer kan laten zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vincm
jordeeeh schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:46:
[...]

Ga je ook wat foto's plaatsen? :9
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zou, behalve een tuin die aantrekkelijk is voor insecten, meer vruchten e.d. willen hebben in een tuin die zichzelf voor een groot deel onderhoudt. Ik heb in het voorjaar al een appelboompje, perenboompje, framboos en Japanse wijnbes geplant op open plekken. Ik heb ook heel veel wilde bramen. Omtoveren tot een voedselbos lijkt me fantastisch maar dat gaat niet lukken denk ik, daarvoor is er al te veel schaduw van de eiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20
Wij hebben de laatste maanden iets geks in de tuin. Onder het gazon (nou ja, wat ooit gazon was - het heeft weer wat aandacht nodig) ontstaan grote knobbels aan wortels. Ze zijn na pellen erg licht van gewicht, dus ik kan me niet voorstellen dat dit iets van voeding of iets constructiefs bevat.

De bomen waar de wortel naartoe leidt, zijn voornamelijk coniferen. Wat mij ook opvalt, is dat alle wortels hier enorm oppervlakkig liggen, vlak onder het gras, en daar onder helemaal geen wortels meer.

Iemand een idee wat dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsPn44Xyvd7U0y3C4W455_ejkYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVHFOsfUZdp25MtMzRNx3eKG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i40eXTvYAZzRJ-ZZa-GjVisMXnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBpHIBhJhkIH9vW5FjvhfTnc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twcWoPRgILV7I-JqcK1CgyGqtvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6bEWmQK16ih8gXjvMUacPPb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Vincm schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:14:
[...]

[...]

***members only***

Ik zou, behalve een tuin die aantrekkelijk is voor insecten, meer vruchten e.d. willen hebben in een tuin die zichzelf voor een groot deel onderhoudt. Ik heb in het voorjaar al een appelboompje, perenboompje, framboos en Japanse wijnbes geplant op open plekken. Ik heb ook heel veel wilde bramen. Omtoveren tot een voedselbos lijkt me fantastisch maar dat gaat niet lukken denk ik, daarvoor is er al te veel schaduw van de eiken.
Wow echt prachtig! Ik vind dit altijd zoveel meer charme hebben dat een strak gazon en georganiseerde borders. Mooi ook zo om daar op te groeien, mooier kan niet. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincm
CrystalViriS schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:15:
[...]

Wow echt prachtig! Ik vind dit altijd zoveel meer charme hebben dat een strak gazon en georganiseerde borders. Mooi ook zo om daar op te groeien, mooier kan niet. _/-\o_
Dankjewel! Ik ben trots op mijn droomplekje. Ik kwam hier al 10+ jaar voordat ik het vorig jaar over heb mogen kopen (daar droomde ik dus al heel lang van :+ ).

De tuin ben ik dus ook pas sinds vorig jaar aan het "leren". Ik ben wel opgegroeid met tuin en bomen in de buurt maar dit is toch andere koek. Mijn zoontje vind het allemaal prachtig O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Ondat de tegels er op dit moment uit liggen wil ik wat slangen onder de grond leggen voor een mogelijk toekomstig bewateringssysteem.

Ik heb drie plaatsen waar bewatering nodig is. Weet iemand wat doorgaans het advies is. Drie aparte slangen naar elk bloembed of gewoon één slang en die doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
peligro2k schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:28:
Ondat de tegels er op dit moment uit liggen wil ik wat slangen onder de grond leggen voor een mogelijk toekomstig bewateringssysteem.

Ik heb drie plaatsen waar bewatering nodig is. Weet iemand wat doorgaans het advies is. Drie aparte slangen naar elk bloembed of gewoon één slang en die doorlussen.
Valt niets over te zeggen zonder de afstanden te weten en de druk die je pomp kan leveren (of wil je het met drinkwater gaan doen?)
edit: diameter slang is ook nog wel een ding, als je wil gaan doorlussen moet ie wat groter.

edit2: misschien gewoon naar die drie plekken mantelbuizen leggen waar je later waterbuizen kan trekken? Of de mantelbuis gebruiken als waterleiding.

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 17-08-2024 22:55 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Zwartoog schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:08:
Wij hebben de laatste maanden iets geks in de tuin. Onder het gazon (nou ja, wat ooit gazon was - het heeft weer wat aandacht nodig) ontstaan grote knobbels aan wortels. Ze zijn na pellen erg licht van gewicht, dus ik kan me niet voorstellen dat dit iets van voeding of iets constructiefs bevat.

De bomen waar de wortel naartoe leidt, zijn voornamelijk coniferen. Wat mij ook opvalt, is dat alle wortels hier enorm oppervlakkig liggen, vlak onder het gras, en daar onder helemaal geen wortels meer.

Iemand een idee wat dit is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen idee wat die knollen zijn, maar dat wortels vlak onder het oppervlak liggen is heel normaal bij bomen.
Zelfs als je de grond ophoogt en een jaar later daar wat moet graven zie je dat de wortels mee omhoog zijn gekomen. Weet het fijne er niet van, maar er is een scheiding van functies in het wortelgestel, zoals verankering en voedsel en water opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Gaat er volgende week nog iemand meedoen met de wespentelling?

Vanmiddag (nu al gisteren) even wat verder gelopen in de tuin dan tot de aardbeien en toen vond ik een wespennest in de grond.
En vanavond las ik heel toevallig dit op NOS:
https://nos.nl/artikel/25...-helpen-bij-imagoprobleem
Ook nog even doorgeklikt naar de site van de wespenstichting, alleen de manier waar op ze de wespensoorten omschrijven is nogal onduidelijk. Waarom niet een tabel met de verschillen benadrukken. Maar dat zal het verschil wel zijn tussen een bioloog en een technisch ingestelde zoals ik.
Ze zijn overigens onherkenbaar als ze heen en weer vliegen bij het gat in de grond.

Als ik volgende week bij dat wespennest een half uur ga tellen dan kom ik tot een paar honderd en weet ik niet hoe veel ik er dubbel heb geteld. Want het is een komen en gaan bij dat gat.
Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.

Wespen in de tuin laat ik overigens met rust. Alleen als ze in huis zijn, met name in het voorjaar, word ik een beetje argwanend want ik heb geen zin in een nest in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:21
Vorig jaar al eens gepost over mijn 2 japanse esdoorns. De ene groeit hevig, de ander verliest een stuk sneller zijn blad en lijkt ook niet te groeien. Heeft ook geen uitlopers. Deze slechte boom was eerder zelfs de grootste.

Wat daarnaast opvalt is dat de slechte boom bomvol met zaden zit. De ander maakt vooral blad en nieuwe takken aan. Dit is nu al 3 jaar op rij zo. Geeft de boom hiermee wellicht nog een signaal?

Wat ik heb geprobeerd;
- Betonnen opsluitbanden rondom verwijderd zodat wortels meer ruimte hebben.
- voedingsstoffen toegevoegd aan de bodem (rhodondendron voeding)
- zoveel als mogelijk de zaden eens verwijderd van de boom in de hoop dat er meer energie naar de takken zou gaan.

Iemand misschien tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6d_jMscLmsIdPFIAdLM4azV_KY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSgWMcWl97LhVKF8WyQ6Ew5A.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:25
pentaw1nz schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:05:
Vorig jaar al eens gepost over mijn 2 japanse esdoorns. De ene groeit hevig, de ander verliest een stuk sneller zijn blad en lijkt ook niet te groeien. Heeft ook geen uitlopers. Deze slechte boom was eerder zelfs de grootste.

Wat daarnaast opvalt is dat de slechte boom bomvol met zaden zit. De ander maakt vooral blad en nieuwe takken aan. Dit is nu al 3 jaar op rij zo. Geeft de boom hiermee wellicht nog een signaal?

Wat ik heb geprobeerd;
- Betonnen opsluitbanden rondom verwijderd zodat wortels meer ruimte hebben.
- voedingsstoffen toegevoegd aan de bodem (rhodondendron voeding)
- zoveel als mogelijk de zaden eens verwijderd van de boom in de hoop dat er meer energie naar de takken zou gaan.

Iemand misschien tips?

[Afbeelding]
Het is gewoon natuur, geen twee bomen groeien en bloeien hetzelfde. Niet alle mensen worden even groot. Twee varkens lijken ook niet altijd op elkaar etc.
Er zijn zoveel leukere dingen om je tijd mee te vullen dan twee dezelfde esdoorns kweken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:21
No Hands schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:39:
[...]

Het is gewoon natuur, geen twee bomen groeien en bloeien hetzelfde. Niet alle mensen worden even groot. Twee varkens lijken ook niet altijd op elkaar etc.
Er zijn zoveel leukere dingen om je tijd mee te vullen dan twee dezelfde esdoorns kweken.
Dat ben ik met je eens. Maar het is toch niet gek dat ik verwacht dat een boom door de jaren groeit, en niet enkel.kleiner wordt door dode takken, vroegtijdig bladverlies, en alleen maar aanmaken van zaden?

Ik zie m eigenlijk langzaam verpieteren terwijl zijn broertje nu weer schreeuwt om een snoeibeurt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Nu online
@pentaw1nz
Die dode takken kunnen een signaal zijn. Er is een ziekte/schimmel die esdoorntakken laat afsterven, omdat de sapstroom dichtslibt en hele takken laat afsterven. Dit hebben wij in een boom en aangezien het in de bodem zit kan ik er geen nieuwe esdoorn plaatsen.

Ook kan teveel direct zonlicht minder aangenaam zijn voor een esdoorn. Ik weet niet of dit een algemene regel is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
pentaw1nz schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:23:
[...]

Dat ben ik met je eens. Maar het is toch niet gek dat ik verwacht dat een boom door de jaren groeit, en niet enkel.kleiner wordt door dode takken, vroegtijdig bladverlies, en alleen maar aanmaken van zaden?

Ik zie m eigenlijk langzaam verpieteren terwijl zijn broertje nu weer schreeuwt om een snoeibeurt.
Nee hoor je kan verwachten wat je wil maar die verwachting zal die boom niet helpen en niets veranderen aan de situatie dus is het misschien handiger m het gewoon te accepteren of er wat anders neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
pentaw1nz schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:23:
[...]

Had zoiets ook met een Gelderse roos (Viburnum opulus).
Twee struikjes tegelijkertijd gekocht bij een kweker en 1,5 meter van elkaar neergezet. Zagen er in het begin allebei prima uit.
Eentje was na 2 jaar dood en die andere staat er nu nog na ruim 15 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
peligro2k schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:28:

Het ligt er volgens mij aan hoe je wil gaan bewateren:
  • Met popupsproeiers kan je beter 3 buizen leggen en bij de pomp een verdeelstuk plaatsen zodat je secties apart aan kunt sturen, maar ook een ringleiding wordt wel toegepast, belangrijk is dat de pomp genoeg druk en water levert voor alle sproeiers.
    Popups gebruiken veel water, zijn meestal aangesloten op 25 of 32 mm tyleen leidingen, en hebben een bepaalde druk nodig om omhoog te komen, bij doorlussen heb je grote kans dat de laatste te weinig druk heeft als je de waterdruk van de kraan gebruikt of een te kleine pomp..
    Dit systeem is meer voor gazons en/of icm perken.
    Voordeel is dat het vrijwel onzichtbaar is bij buiten gebruik.
    Hier vind je eea uitgelegd, Rainbird en Hunter zijn de meest verkochte merken hier in.
    Voor de juiste keuzes maak je het best eerst een beregeningsplan.(wat je ook aan kunt vragen)
  • Met een microdrip-bewateringssysteem zoals bv Gardena levert, met druppelaars, vernevelaars en kleine sproeiers, kan je gewoon doorlussen.
    De dikste buis (of druppelbuis) is daarvan 13 mm die vertakt naar 4,6 mm voor individuele bewatering.
    De kraandruk wordt bij dit systeem door een hoofdapparaat teruggebracht tot ca 1,5 bar bij 2000 liter/uur max opbrengst, waardoor alles sproeit en nevelt terwijl het waterverbruik dus binnen de perken (letterlijk en figuurlijk, want het is eigenlijk alleen voor planten) blijft.
    Gardena microdrip is prima te combineren, en/of vervangen voor de imitatie van Amazon dat iets minder is qua kwaliteit maar wel stukken prijsvriendelijker.
    Voor de imitatie insteek- T-stukken/koppelingen moet je bv even de 13 mm tyleen iets verwarmen.
    Uiteraard is Gardena beter, met ook voor de 4,6 mm koppelingen een "grote" doorlaat, maar bij een leuke tuin lopen de kosten dan al snel op.
    Ook hierbij geldt dat je beter eerst een bewateringsplan kunt maken om te zien waar je wilt nevelen. druppelen of sproeien om te zien welke onderdelen je allemaal nodig hebt.
    Je kan kiezen om de leidingen gewoon op de grond te leggen of in te graven, echter elk plantje zal een zichtbaar waterpunt moeten krijgen. Alleen bij enkel ingegraven druppelslangen is dit systeem "onzichtbaar", anders za het altijd zichtbaar zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 19-08-2024 03:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrieb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 12:53
Hallo allemaal,

Nieuw hier in dit topic, dus weet niet of mijn vraag hier hoort of dat ik beter een eigen topic kan aanmaken, maar werd getriggerd door bovenstaande reactie van Teijgetje op het bericht van pellgro2k. Ik ben iets verder dan pellgro, heb de tuin al omgespit, (pvc) buizen gelegd en er is al een put geslagen. Het gazon ligt er netjes bij en wordt sinds gisteren (mede) onderhouden door onze nieuwe vriend Rob(otmaaier). Ik kom daarmee op onderstaande situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8kA6dvFfhAfg9JC1E7CxgVVh5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dXYyYNESBr6Fvno2VZ2WvzPG.png?f=fotoalbum_large

Korte uitleg: ik heb een gazon wat licht schuin toeloopt, met een totale oppervlakte van ongeveer 65m2. Ik heb op 5 punten (rode cirkels met blauwe vulling) mezelf de mogelijkheid gegeven sproeiers te plaatsen, maar denk er maar 3 nodig te hebben.

Onlangs ben ik hier in de buurt bij een (agri-)irrigatiespecialist geweest. Daar kwam de offerte voor al het materiaal om dit af te maken op grofweg 900 euro uit. Daar schrok ik best wel van:

- Pomp
- Rainbird beregeningscomputer + wifi module
- 3 sproeiers
- Een paar bochtjes / t stukken
- Putafdichting 75 naar 40mm
- Aanzuigbuis 40mm
- Zuigklep
- Kraantje (aansluiting slang op pomp)

Mijn put is ±19m diep, maar het water in de put staat op ±2m onder het maaiveld (op dit moment). De put heeft een diameter van 75mm.

Ik heb daarom een aantal vragen:

- Is 900 euro inderdaad hoog, of had ik het onderschat?
- Is bijv. een Johgee (https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1) beregeningscomputer die ik eerder in dit topic voorbij zag komen eventueel een vervanger voor de rainbird? Dat scheelt namelijk aanzienlijk.
- Wat voor pomp zouden jullie adviseren met deze dimensies van de put? Ik wil mogelijk nog een 'buffer' inbouwen (ook waar de bron nu zit) d.m.v. een regenton.
- Algemene opmerkingen / aandachtspunten / tips zijn zeer welkom! Ik ben goed met softwareintegraties, niet zo zeer met beregeningsinstallaties :-)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

barrieb schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:40:
Hallo allemaal,

Nieuw hier in dit topic, dus weet niet of mijn vraag hier hoort of dat ik beter een eigen topic kan aanmaken, maar werd getriggerd door bovenstaande reactie van Teijgetje op het bericht van pellgro2k. Ik ben iets verder dan pellgro, heb de tuin al omgespit, (pvc) buizen gelegd en er is al een put geslagen. Het gazon ligt er netjes bij en wordt sinds gisteren (mede) onderhouden door onze nieuwe vriend Rob(otmaaier). Ik kom daarmee op onderstaande situatie.

[Afbeelding]

Korte uitleg: ik heb een gazon wat licht schuin toeloopt, met een totale oppervlakte van ongeveer 65m2. Ik heb op 5 punten (rode cirkels met blauwe vulling) mezelf de mogelijkheid gegeven sproeiers te plaatsen, maar denk er maar 3 nodig te hebben.

Onlangs ben ik hier in de buurt bij een (agri-)irrigatiespecialist geweest. Daar kwam de offerte voor al het materiaal om dit af te maken op grofweg 900 euro uit. Daar schrok ik best wel van:

- Pomp
- 3 sproeiers
- Aanzuigbuis 40mm
- Zuigklep

Mijn put is ±19m diep, maar het water in de put staat op ±2m onder het maaiveld (op dit moment). De put heeft een diameter van 75mm.

- Is bijv. een Johgee (https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1) beregeningscomputer die ik eerder in dit topic voorbij zag komen eventueel een vervanger voor de rainbird? Dat scheelt namelijk aanzienlijk.
- Wat voor pomp zouden jullie adviseren met deze dimensies van de put? Ik wil mogelijk nog een 'buffer' inbouwen (ook waar de bron nu zit) d.m.v. een regenton.
- Algemene opmerkingen / aandachtspunten / tips zijn zeer welkom! Ik ben goed met softwareintegraties, niet zo zeer met beregeningsinstallaties :-)

Heb je hier wel een beregeningscomputer voor nodig? Je hebt 3 sproeiers, een beetje pomp kan die alle drie tegelijkertijd wel aan. Pomp aan/uitzetten dmv bijv Zigbee schakelaar. Let goed op de aanzuigdiepte, opvoerhoogte en druk. Bijvoorbeeld dompelpompen hebben vaak weinig druk (opvoerhoogte) maar meer volume (liters/uur).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambu
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-06 17:10
Voor onze tuin (nieuwbouw woning) gaan we zelf klinkers en keramische tegels leggen.
Onze woning hebben we gekocht in België (zelf hebben we al heel ons leven in NL gewoont).
In België worden de klinkers en de keramische tegels vaker in stabilisé (gestabiliseerd zand) gelegd. Is dit echt nodig? Is hier de grond zo anders? Aangezien we in Nederland gewend zijn dat dit voorzover bij ons bekend altijd in straatzand wordt gelegd, vroegen wij ons af of we hier rekening mee moeten houden?

Wij zien zelf veel extra werk/kosten tegemoet komen en niet per se de voordelen van stabilisé. Voorheen hebben we namelijk ook al eens bestraat (klinkers) en deze liggen al toch jaar strak in de straatzand, wel goed aangetrild uiteraard.

Kan iemand ons helpen de beslissing te maken om met de vertrouwde Nederlandse werkwijze te werken, of toch met stabilisé te gaan werken voorzowel klinkers (klei klinkers) als keramische tegels (MBI Geoceramica)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrieb
noes schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:10:
[...]

Heb je hier wel een beregeningscomputer voor nodig? Je hebt 3 sproeiers, een beetje pomp kan die alle drie tegelijkertijd wel aan. Pomp aan/uitzetten dmv bijv Zigbee schakelaar. Let goed op de aanzuigdiepte, opvoerhoogte en druk. Bijvoorbeeld dompelpompen hebben vaak weinig druk (opvoerhoogte) maar meer volume (liters/uur).
Goede vraag, ik zat zelf te denken aan een hydrofoorpomp waar ik ook graag een tuinslang op aan zou sluiten. Aangezien die het vat continu onder druk houdt leek het me alleen niet slim om de pomp van de stroom af te sluiten? Ik ben vooral op zoek naar advies qua opstelling (pomp, aansturing en sproeiers) waarmee ik 3 sproeiers tot een meter of 6 kan laten sproeien. Bij voorkeur met app / homekit in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

barrieb schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:32:
[...]

Goede vraag, ik zat zelf te denken aan een hydrofoorpomp waar ik ook graag een tuinslang op aan zou sluiten. Aangezien die het vat continu onder druk houdt leek het me alleen niet slim om de pomp van de stroom af te sluiten? Ik ben vooral op zoek naar advies qua opstelling (pomp, aansturing en sproeiers) waarmee ik 3 sproeiers tot een meter of 6 kan laten sproeien. Bij voorkeur met app / homekit in te regelen.
Ja, als je met zo'n pomp werkt moet je een beregeningscomputer hebben, of handmatig een kraantje open/dicht zetten natuurlijk. Een hydrofoor zorgt ervoor dat je het als waterleiding gebruiken kan.

Een tuinpomp kan je niet continue laten draaien, dus als je die gebruikt kan/moet je hem in/uit schakelen, en dat kan prima met een zigbee schakelaar.

Ga je die put ook voor andere doeleinden gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrieb
noes schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:41:
[...]

Ja, als je met zo'n pomp werkt moet je een beregeningscomputer hebben, of handmatig een kraantje open/dicht zetten natuurlijk. Een hydrofoor zorgt ervoor dat je het als waterleiding gebruiken kan.

Een tuinpomp kan je niet continue laten draaien, dus als je die gebruikt kan/moet je hem in/uit schakelen, en dat kan prima met een zigbee schakelaar.

Ga je die put ook voor andere doeleinden gebruiken?
De put wil ik enkel voor het sproeien gebruiken, met de sproeiers en tuinslang. Bedoel je met een tuinpomp ook een hydrofoorpomp? Zoals ik het begreep schakelt die zichzelf uit op het moment dat er geen watervraag is, toch?

----
Bijv: https://irritech.nl/wat-is-een-hydrofoorpomp/
4. Hydrofoorpomp automatisch uitschakelen
Een hydrofoorpomp is altijd voorzien van een automatische schakelaar, waardoor de pomp automatisch stopt. Hierdoor schakelt de pomp uit na het stoppen van de waterafname. Deze waterafname stopt bijvoorbeeld door het dichtdraaien van een kraan. De pomp blijft vervolgens nog enkele seconden doordraaien om de leiding op de ingestelde waterdruk te houden. Zet je vervolgens de kraan weer open, dan registreert de pomp een drukverschil en zal de zichzelf weer inschakelen.
----

Is het dan niet handiger om er bijv. met een handmatige kraan voor de tuinslang op te zetten en een 'slimme' kraan voor de beregening? Beetje zoals onderstaande?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bW3qvB0v50za4Exm6FMxlVgbPgE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fRANCk9HaO8H1nnq8vKlNWU5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
pentaw1nz schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:05:
[...]

[...]
[Afbeelding]
Ja, de boom voelt dat hij/zij/hen het moeilijk heeft en gaat daarom zorgen dat de kans op voortplanting groot is (veel zaden).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

barrieb schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

De put wil ik enkel voor het sproeien gebruiken, met de sproeiers en tuinslang. Bedoel je met een tuinpomp ook een hydrofoorpomp? Zoals ik het begreep schakelt die zichzelf uit op het moment dat er geen watervraag is, toch?

----
Een hydrofoorpomp is altijd voorzien van een automatische schakelaar, waardoor de pomp automatisch stopt. Hierdoor schakelt de pomp uit na het stoppen van de waterafname. Deze waterafname stopt bijvoorbeeld door het dichtdraaien van een kraan. De pomp blijft vervolgens nog enkele seconden doordraaien om de leiding op de ingestelde waterdruk te houden. Zet je vervolgens de kraan weer open, dan registreert de pomp een drukverschil en zal de zichzelf weer inschakelen.
----

Is het dan niet handiger om er bijv. met een handmatige kraan voor de tuinslang op te zetten en een 'slimme' kraan voor de beregening? Beetje zoals onderstaande?
[Afbeelding]
De klassieke tuinpomp is gewoon een pomp met een schakelaar. Die schakelt niet automatisch af, en kan zichzelf ook kapot draaien als ie geen water trekt (water is nodig voor de koeling van de pomp). Die kan je dus zelf in/uitschakelen. Als je er een neemt die voldoende druk kan leveren denk ik dat 3 sproeiers geen probleem hoeft te zijn, zo kan je dus de hele bewateringscomputer overslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Laatst online: 06:51
Pinjataaa schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:04:
Scharnierbloem. Die heb ik onlangs ook in de tuin gezet, zie onderaan in het midden tegen het huis :-)

[Afbeelding]
Leuke tuin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
barrieb schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:32:
[...]

Kijk wel even hoe de hydrofoorpomp is opgebouwd. De versie die ik ken werken met een membraam en twee terugslagkleppen. Dat werkt prima is maar is zeer gevoelig voor vervuiling (zand, algen etc). De meeste dompel en andere tuinpompen zijn vermalend en kunnen best wel wat hebben aan kleine deeltjes.
Hou ook rekening dat een hydrofoorpomp door toch kleine lekkage in de terugslagkleppen periodiek zal aanslaan om de druk te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Teijgetje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 02:42:
[...]

Het ligt er volgens mij aan hoe je wil gaan bewateren:
  • Met popupsproeiers kan je beter 3 buizen leggen en bij de pomp een verdeelstuk plaatsen zodat je secties apart aan kunt sturen, maar ook een ringleiding wordt wel toegepast, belangrijk is dat de pomp genoeg druk en water levert voor alle sproeiers.
    Popups gebruiken veel water, zijn meestal aangesloten op 25 of 32 mm tyleen leidingen, en hebben een bepaalde druk nodig om omhoog te komen, bij doorlussen heb je grote kans dat de laatste te weinig druk heeft als je de waterdruk van de kraan gebruikt of een te kleine pomp..
    Dit systeem is meer voor gazons en/of icm perken.
    Voordeel is dat het vrijwel onzichtbaar is bij buiten gebruik.
    Hier vind je eea uitgelegd, Rainbird en Hunter zijn de meest verkochte merken hier in.
    Voor de juiste keuzes maak je het best eerst een beregeningsplan.(wat je ook aan kunt vragen)
  • Met een microdrip-bewateringssysteem zoals bv Gardena levert, met druppelaars, vernevelaars en kleine sproeiers, kan je gewoon doorlussen.
    De dikste buis (of druppelbuis) is daarvan 13 mm die vertakt naar 4,6 mm voor individuele bewatering.
    De kraandruk wordt bij dit systeem door een hoofdapparaat teruggebracht tot ca 1,5 bar bij 2000 liter/uur max opbrengst, waardoor alles sproeit en nevelt terwijl het waterverbruik dus binnen de perken (letterlijk en figuurlijk, want het is eigenlijk alleen voor planten) blijft.
    Gardena microdrip is prima te combineren, en/of vervangen voor de imitatie van Amazon dat iets minder is qua kwaliteit maar wel stukken prijsvriendelijker.
    Voor de imitatie insteek- T-stukken/koppelingen moet je bv even de 13 mm tyleen iets verwarmen.
    Uiteraard is Gardena beter, met ook voor de 4,6 mm koppelingen een "grote" doorlaat, maar bij een leuke tuin lopen de kosten dan al snel op.
    Ook hierbij geldt dat je beter eerst een bewateringsplan kunt maken om te zien waar je wilt nevelen. druppelen of sproeien om te zien welke onderdelen je allemaal nodig hebt.
    Je kan kiezen om de leidingen gewoon op de grond te leggen of in te graven, echter elk plantje zal een zichtbaar waterpunt moeten krijgen. Alleen bij enkel ingegraven druppelslangen is dit systeem "onzichtbaar", anders za het altijd zichtbaar zijn.
[YouTube: Tuinberegening ontwerpen en aanleggen]
[YouTube: Tuin beregening | RainBird | Slimme tuin]

[YouTube: How to install an automatic GARDENA Micro-Drip System]
[YouTube: Install a Automatic Micro Drip Irrigation System For Raised Bed Garden / Automatic Watering System]
[YouTube: Aflevering 5 tuinberegening aanleg]
Bedankt!

Ik heb een zeer kleine tuin van zo’n 40m2 (sommige mensen zouden het belachelijk vinden om uberhaubt bewatering teninstelleren, maar het lijkt me gewoon leuk). We hebben ook een regenton van zo’n 250 liter. Nstuurlijk heeft het mijn voorkeur om deze te gebruiken, bijvoorveeld i.c.m een dompelpomp of tegentonpomp.

Ik heb een rol van 16mm tyleenslang gekocht en een rol gewapend 40mm buis. Ik denk dat ik hiermee in ieder geval de basis kan aanleggen. Wellicht gezien de maat wat overdreven om 3 losse buizen te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
peligro2k schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:06:
[...]

Bedankt!

Ik heb een zeer kleine tuin van zo’n 40m2 (sommige mensen zouden het belachelijk vinden om uberhaubt bewatering teninstelleren, maar het lijkt me gewoon leuk). We hebben ook een regenton van zo’n 250 liter. Nstuurlijk heeft het mijn voorkeur om deze te gebruiken, bijvoorveeld i.c.m een dompelpomp of tegentonpomp.

Ik heb een rol van 16mm tyleenslang gekocht en een rol gewapend 40mm buis. Ik denk dat ik hiermee in ieder geval de basis kan aanleggen. Wellicht gezien de maat wat overdreven om 3 losse buizen te leggen.
Natuurlijk is dat niet gek, het is superhandig als het eenmaal geinstalleerd is. Nooit meer (vergeten te) watergeven en alle plantjes blij.
En van blije bloeiende plantjes wordt je vanzelf ook blij.

Niet om het een of ander, maar waar is die rol gewapende 40 mm buis voor?
Zelfs een systeem met popups gebruikt niet zo'n grote maat.

Maar let ook op met de 16 mm of daar wel alle hulpstukken voor te krijgen is, vóór je de rol aanbreekt.
Gardena en imitatie werken met 13 en 4,6 mm.
En het scheelt echt veel als je dat kan mixen ipv heel duur 16 mm koppelingen te moeten kopen.
Het makkelijkst is dan een ringleiding waar je alles op aansluit, maar van 40 naar 16 is wat overdreven. ;)

De regentonpomp of dompelpomp moet alleen "lage" druk kunnen leveren, het systeem werkt bij ca, 1,5 bar prima, en daar is dat basisapparaat voor.

Zo geef ik in een half uur ca 70 liter verdeelt over ca 14 bakken en perken, jouw regenton zou dan na drie keer water geven bijna leeg zijn.
Hou dus in de gaten wat voor verbruik je gaat krijgen.
Uit de kraan krijg ik 1000 liter voor €2,50 (incl belasting etc), een watergeefbeurt kost me dan 17 cent (€2,50/14 dagen in de hoogzomer als het niet regent).
Dat is goed te doen zonder dat ik een "dure" pomp nodig heb.
barrieb schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

----
----

[Afbeelding]
Je kan inderdaad zoals op het plaatje na de hydrofoor een aftakking voor de beregening en een aftakking om een tuinslang op aan te sluiten maken.
De hydrofoor zal aanspringen wanneer een van de twee water "vraagt".
De joghee magneetklep kan van ca. 0,5 tot 8 bar aan met schakelen, zolang de hydrofoor daar tussen blijft kan dat prima.
Of iets minder dan 8 bar genoeg is voor jouw 3 pop-ups lijkt me wel.
Persoonlijk zou ik voor 4 gaan, eigenlijk in de hoeken, met uitzondering van beneden rechts, die zou ik iets naar de kleine boom zetten.
Dan kun je beter segmenteren zodat het terras en overkapping droog blijven.
Nu moet de onderste sproeier rechts zoveel oppervlak bestrijken dat alles nat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Teijgetje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 00:46:
[...]

Natuurlijk is dat niet gek, het is superhandig als het eenmaal geinstalleerd is. Nooit meer (vergeten te) watergeven en alle plantjes blij.

Maar let ook op met de 16 mm of daar wel alle hulpstukken voor te krijgen is, vóór je de rol aanbreekt.
En het scheelt echt veel als je dat kan mixen ipv heel duur 16 mm koppelingen te moeten kopen.
Het makkelijkst is dan een ringleiding waar je alles op aansluit, maar van 40 naar 16 is wat overdreven. ;)

De regentonpomp of dompelpomp moet alleen "lage" druk kunnen leveren, het systeem werkt bij ca, 1,5 bar prima, en daar is dat basisapparaat voor.

Zo geef ik in een half uur ca 70 liter verdeelt over ca 14 bakken en perken, jouw regenton zou dan na drie keer water geven bijna leeg zijn.
Uit de kraan krijg ik 1000 liter voor €2,50 (incl belasting etc), een watergeefbeurt kost me dan 17 cent (€2,50/14 dagen in de hoogzomer als het niet regent).

[...]

Je kan inderdaad zoals op het plaatje na de hydrofoor een aftakking voor de beregening en een aftakking om een tuinslang op aan te sluiten maken.
De joghee magneetklep kan van ca. 0,5 tot 8 bar aan met schakelen, zolang de hydrofoor daar tussen blijft kan dat prima.
Persoonlijk zou ik voor 4 gaan, eigenlijk in de hoeken, met uitzondering van beneden rechts, die zou ik iets naar de kleine boom zetten.
Nu moet de onderste sproeier rechts zoveel oppervlak bestrijken dat alles nat wordt.
Maar is dat niet onderdeel van het probleem dat kraanwater in Nederland (nog) te goedkoop is, onze nieuwbouw woning wordt op het moment gebouwd en ik wil het liefst een regenwater tank van 5000-7000 liter ingraven onder de oprit en dan automatisch sproeien. Alleen ben je dan voor de tank al snel 2000 euro kwijt daar kan ik echt heeel veel zomers voor sproeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambu
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-06 17:10
Brambu schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:28:
Voor onze tuin (nieuwbouw woning) gaan we zelf klinkers en keramische tegels leggen.
Onze woning hebben we gekocht in België (zelf hebben we al heel ons leven in NL gewoont).
In België worden de klinkers en de keramische tegels vaker in stabilisé (gestabiliseerd zand) gelegd. Is dit echt nodig? Is hier de grond zo anders? Aangezien we in Nederland gewend zijn dat dit voorzover bij ons bekend altijd in straatzand wordt gelegd, vroegen wij ons af of we hier rekening mee moeten houden?

Wij zien zelf veel extra werk/kosten tegemoet komen en niet per se de voordelen van stabilisé. Voorheen hebben we namelijk ook al eens bestraat (klinkers) en deze liggen al toch jaar strak in de straatzand, wel goed aangetrild uiteraard.

Kan iemand ons helpen de beslissing te maken om met de vertrouwde Nederlandse werkwijze te werken, of toch met stabilisé te gaan werken voorzowel klinkers (klei klinkers) als keramische tegels (MBI Geoceramica)
Iemand die ons hierbij mogelijk advies kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Brambu schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:08:
[...]

@pjot1 vast wel, maar doe wat je zelf wilt. het is jullie tuin en bestrating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Lupadi
Ja, dat is deels een probleem.
Mijn antwoord was meer dat met 250 liter regenwater dat dat met beregening snel op is als het niet regent en je moet de hele tuin er mee doen.
Ik heb maar weinig bakken en reken voor dat ik in drie dagen door mijn regenwater zou zijn.

Niet iedereen kan zo`n tank als jij wil kwijt of heeft die extra financiële armslag om dat te doen, incl de restvan de installatie.
Of woont aan water waar het uit gehaald zou kunnen, maar inderdaad zou daar best wat meer regelgeving voor kunnen komen.
Daar loopt België een stukje op ons voor, zelfs bij woningrenovatie/aanbouw ben je verplicht een regenwaterput te plaatsen.
Inmiddels komt dat wel steeds meer vanuit gemeenten op gang, of jouw gemeente subsidie geeft vind je o.a. hier, maar check natuurlijk ook bij jouw eigen gemeentesite of daar inmiddels een potje voor is.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 20-08-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-06 20:47
Zo'n 5 jaar geleden heb ik meerdere fruitbomen in de tuin gezet.
Ik weet niet meer wat voor soort fruit het was :) Maar volgens mij waren het de meer gangbare smaken als Elstar appel, Conference peer, etc.
Dit jaar is het 1e jaar dat de perenboom heel veel dikke peren heeft. Een aantal had ik een week geleden geoogst en in de fruitschaal gelegd. Die peren waren nog behoorlijk hard maar in de fruitschaal zijn ze nu zacht genoeg om op te eten. Maar, de smaak is dan toch weer heel apart. Beetje zoet, en sappig, maar toch ook een gekke smaak wat de peer niet heel lekker maakt. Zonde.
In de voortuin hebben we twee stoofpeer bomen staan. Helaas is dat een apart ras en die is ook echt niet lekker. Mijn schoonouders hebben alles geprobeerd om er iets van te maken, maar de smaak blijft vies. Ook al doe je er van alles bij om de smaak om te buigen naar een lekkere smaak.
De appelboom heeft dit jaar gek genoeg weinig appels. Voorgaande jaren wat meer, maar die appels waren ook niet heel lekker.
De druif is een grote stronk geworden met zo'n 50 trossen. De bladeren eerder in het jaar weggesnoeid zodat de druif veel zon zou krijgen. Maar de druifjes blijven klein en zuur. Vast niet het beste klimaat, en voor de sier staat het mooi.
De kers heeft het vanaf het begin moeilijk door waarschijnlijk een bladluis dat in het hele boompje zit, waardoor de kers ook niet echt het eindstadium bereikt.
Het enige wat een succes genoemd kan worden is de pruim, waarvan zeker de helft lekker was en de japanse wijnbes. Die laatste is ook niet moeilijk en gaat net als een aardbei altijd goed.
Ik vraag me dan toch af waarom sommige fruitsoorten heel anders smaken dan in de winkel. Zou het aan de grond liggen? Toen we hier kwamen wonen was het dikke klei (rijnstreek) en dat hebben we vervangen door zwarte (goeie) grond. Mogen de boompjes niet te dicht bij andere fruitboompjes staan? Moet ik regelmatig voeding, mest of iets anders geven? Zou ik iets kunnen doen om de smaak in positieve zin te beïnvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
technoaddict schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:51:
Zo'n 5 jaar geleden heb ik meerdere fruitbomen in de tuin gezet.
Ik weet niet meer wat voor soort fruit het was :) Maar volgens mij waren het de meer gangbare smaken als Elstar appel, Conference peer, etc.
Dit jaar is het 1e jaar dat de perenboom heel veel dikke peren heeft. Een aantal had ik een week geleden geoogst en in de fruitschaal gelegd. Die peren waren nog behoorlijk hard maar in de fruitschaal zijn ze nu zacht genoeg om op te eten. Maar, de smaak is dan toch weer heel apart. Beetje zoet, en sappig, maar toch ook een gekke smaak wat de peer niet heel lekker maakt. Zonde.
In de voortuin hebben we twee stoofpeer bomen staan. Helaas is dat een apart ras en die is ook echt niet lekker. Mijn schoonouders hebben alles geprobeerd om er iets van te maken, maar de smaak blijft vies. Ook al doe je er van alles bij om de smaak om te buigen naar een lekkere smaak.
De appelboom heeft dit jaar gek genoeg weinig appels. Voorgaande jaren wat meer, maar die appels waren ook niet heel lekker.
De druif is een grote stronk geworden met zo'n 50 trossen. De bladeren eerder in het jaar weggesnoeid zodat de druif veel zon zou krijgen. Maar de druifjes blijven klein en zuur. Vast niet het beste klimaat, en voor de sier staat het mooi.
De kers heeft het vanaf het begin moeilijk door waarschijnlijk een bladluis dat in het hele boompje zit, waardoor de kers ook niet echt het eindstadium bereikt.
Het enige wat een succes genoemd kan worden is de pruim, waarvan zeker de helft lekker was en de japanse wijnbes. Die laatste is ook niet moeilijk en gaat net als een aardbei altijd goed.
Ik vraag me dan toch af waarom sommige fruitsoorten heel anders smaken dan in de winkel. Zou het aan de grond liggen? Toen we hier kwamen wonen was het dikke klei (rijnstreek) en dat hebben we vervangen door zwarte (goeie) grond. Mogen de boompjes niet te dicht bij andere fruitboompjes staan? Moet ik regelmatig voeding, mest of iets anders geven? Zou ik iets kunnen doen om de smaak in positieve zin te beïnvloeden?
het is nog wat vroeg om peren te oogsten, dat zal meespelen.
grond smaak komt wel iets mee in peer maar dat zal nooit overheersend zijn.
Die stoofperen is wel intrigerend, ik heb eigenlijk nog nooit een stoofpeer gevonden die niet lekker te krijgen is maar ook hiervoor is van belang dat ze wel lang genoeg aan de boom hebben gehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-06 20:47
No Hands schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

het is nog wat vroeg om peren te oogsten, dat zal meespelen.
grond smaak komt wel iets mee in peer maar dat zal nooit overheersend zijn.
Die stoofperen is wel intrigerend, ik heb eigenlijk nog nooit een stoofpeer gevonden die niet lekker te krijgen is maar ook hiervoor is van belang dat ze wel lang genoeg aan de boom hebben gehangen.
Zou inderdaad kunnen, maar de perenboom liet zelf al heel veel peren vallen. Dan zijn we toch klaar om te oogsten, of er is iets aan de hand waardoor de boom ze eerder laat vallen. Geen idee wat dat dan kan zijn.

Die stoofpeer is in ieder geval geen Gieser Wildeman of een andere bekende soort. Toen ik de hovenier vroeg om een peer te plaatsen vroeg hij of ik een stoofpeer wou, omdat de buren ook al 'gewone' perenbomen hadden. Dat vond ik prima, maar ik had niet aangegeven welke soort ik dan zou willen. Dus heeft hij een apart ras in de grond gezet die waarschijnlijk niet heel goed verkoopt. De laatste jaren heb ik veel peren weggegeven door ze langs de straat te zetten :) Af en toe reactie gehad dat ze inderdaad apart zijn. Sommigen vinden ze niet vies ofzo, maar heel lekker heb ik ook nog niet gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Laatst online: 20-06 15:55
Brambu schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:08:
[...]

Klinkers kunnen sowieso op een zandlaag, de keramische tegels die jij hebt met 3cm betonlaag kunnen dat ook volgens mij. Het voordeel van stabilisé is dat kans op verzakkingen nihil is, en noodzakelijk voor dunnere keramische tegels om te voorkomen dat ze barsten met vorst in de grond.

Ik heb zelf volledige keramische tegels van 3cm dik gekocht die ik wel in stabilisatiegrond ga (laten) leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:30
Lupadi schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:22:
[...]

Maar is dat niet onderdeel van het probleem dat kraanwater in Nederland (nog) te goedkoop is, onze nieuwbouw woning wordt op het moment gebouwd en ik wil het liefst een regenwater tank van 5000-7000 liter ingraven onder de oprit en dan automatisch sproeien. Alleen ben je dan voor de tank al snel 2000 euro kwijt daar kan ik echt heeel veel zomers voor sproeien.
Regenwater is laatste jaren van minder dan een euro naar ruim 1,5 euro per m3 gegaan, hoezo goedkoop?
Reken je niet rijk met 7m3 regenput, deze verdien je eigenlijke niet terug.
Als je hieruit ook gaat wassen, toiletten doorspoeld een flinke tuin wilt sproeien gaat het hard en kom je niet toe in een droge zomer periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
technoaddict schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:24:
[...]

Zou inderdaad kunnen, maar de perenboom liet zelf al heel veel peren vallen. Dan zijn we toch klaar om te oogsten, of er is iets aan de hand waardoor de boom ze eerder laat vallen. Geen idee wat dat dan kan zijn.

Die stoofpeer is in ieder geval geen Gieser Wildeman of een andere bekende soort. Toen ik de hovenier vroeg om een peer te plaatsen vroeg hij of ik een stoofpeer wou, omdat de buren ook al 'gewone' perenbomen hadden. Dat vond ik prima, maar ik had niet aangegeven welke soort ik dan zou willen. Dus heeft hij een apart ras in de grond gezet die waarschijnlijk niet heel goed verkoopt. De laatste jaren heb ik veel peren weggegeven door ze langs de straat te zetten :) Af en toe reactie gehad dat ze inderdaad apart zijn. Sommigen vinden ze niet vies ofzo, maar heel lekker heb ik ook nog niet gehoord.
Wel jammer is dat. Wij hebben een blauwe bessenstuik in de tuin staan. Daar zitten elk jaar meer bessen dan blaadjes aan, maar de bessen die eraan komen zijn zo ontzettend zuur dat je er echt niets mee kunt. Over de jaren heen is het ook echt niet beter geworden of zo. Volgens mij lusten de vogels ze zelfs niet. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Teijgetje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 00:46:
[...]

[...]

Die mantelbuis had ik gekocht om in te graven en dan in de toekomst bijvoorbeeld stroom doorheen te leggen (leek me makkelijker, goedkoper en toekomstbestendiger (flexibiliteit) dan grondkabel kopen). Het gaat om deze buis.

Hier een tekening van de situatie.
- De stroom en kraan zit dus rechts beneden
- Er ligt al wat electra aan de rechterkant, dit is echter bovengronds langs de schutting. Niet enorm mooi, maar wel makkelijk om er een doos bij te prikken, en ik denk dat er toch begroeing voorkomt.
- Alle lampen zijn nu in de huidige situatie, daar ligt een grondkabel heen
- De stopcontacten links bestaan nog niet, dus daar moet ik stroom heen trekken, of ik moet de kabels die nu naar de lampen gaan in een doos laten uitkomen en vanaf daar weer opsplitsen.
Ik heb nu een waterleiding van de kraan naar de regenton getekend. Op die manier kan ik in de toekomst kiezen of ik wil besproeien met drinkwater of regenton
- Vanaf de regenton gaat er een losse 16mm buis naar elk groen stukje van de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB3aeQ8Bb4Hi5dw2jjr0GaEUaA0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/onnwJItL6VoirqcgyE27fV3v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Teijgetje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:06:
@Lupadi
Ja, dat is deels een probleem.
Mijn antwoord was meer dat met 250 liter regenwater dat dat met beregening snel op is als het niet regent en je moet de hele tuin er mee doen.
Ik heb maar weinig bakken en reken voor dat ik in drie dagen door mijn regenwater zou zijn.

Niet iedereen kan zo`n tank als jij wil kwijt of heeft die extra financiële armslag om dat te doen, incl de restvan de installatie.
Of woont aan water waar het uit gehaald zou kunnen, maar inderdaad zou daar best wat meer regelgeving voor kunnen komen.
Daar loopt België een stukje op ons voor, zelfs bij woningrenovatie/aanbouw ben je verplicht een regenwaterput te plaatsen.
Inmiddels komt dat wel steeds meer vanuit gemeenten op gang, of jouw gemeente subsidie geeft vind je o.a. hier, maar check natuurlijk ook bij jouw eigen gemeentesite of daar inmiddels een potje voor is.
Jeweetje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Regenwater is laatste jaren van minder dan een euro naar ruim 1,5 euro per m3 gegaan, hoezo goedkoop?
Reken je niet rijk met 7m3 regenput, deze verdien je eigenlijke niet terug.
Als je hieruit ook gaat wassen, toiletten doorspoeld een flinke tuin wilt sproeien gaat het hard en kom je niet toe in een droge zomer periode.
Blijkbaar niet duidelijk genoeg in mijn post aangegeven, de regenput is zeker nog geen zekerheid, het is projectbouw dus het zou alleen zijn om de tuin te sproeien én dan is het inderdaad zoals jullie aangeven economisch niet interessant (wat dus betekent dat ons water eigenlijk zo goedkoop is dat het het niet waard is om het met regenwater te doen)

Of we de financiële middelen hebben (of in iedergeval daar aan willen besteden) is ook nog niet zeker want nieuwbouw is nogal duur :+ en het probleem met de (huidige) subsidie regels dat een woning 2+ jaar moet zijn voor je subsidie kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Laatst online: 00:06
Iemand een goed idee om plantenbakken/borders van stapelblokken die verlijmd zijn los te krijgen? En de steen nog te kunnen herbruiken.

We hebben een border die een beetje verzakt is en wil deze graag opnieuw opbouwen en ophogen, maar de blokken zitten verlijmd aan elkaar en de stenen zijn nog maar 5 jaar oud en dus heel goede staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
dikkiedik schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:45:
Iemand een goed idee om plantenbakken/borders van stapelblokken die verlijmd zijn los te krijgen? En de steen nog te kunnen herbruiken.

We hebben een border die een beetje verzakt is en wil deze graag opnieuw opbouwen en ophogen, maar de blokken zitten verlijmd aan elkaar en de stenen zijn nog maar 5 jaar oud en dus heel goede staat.
Als je erbij kan lijkt mij dit typisch iets wat ik met een draadzaag/snijdraad zou aanvliegen.

edit: hangt er wel vanaf wat voor lijm er gebruikt is. montagespul en sikaflex kom je wel doorheen, epoxy wordt lastiger.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 20-08-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagelslagel
  • Laatst online: 22:53
dikkiedik schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:45:

Dezelfde situatie hier gehad. Van alles geprobeerd maar kwam er niet tussen zonder de stenen kapot te maken. Uiteindelijk een breekhamer gehaald, maar niet nodig gehad want het lukte heel simpel met een mokertje. Beetje tactisch aantikken per steen zodat ze 'schrokken', toen kwamen ze los. Verreweg de meesten bleven hier heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Lupadi schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:22:
[...]

Inflatie is echt wel een issue dus. Wij hebben 10 jaar geleden een huis gebouwd en ook een 7000L tank laten plaatsen, maar alleen de tank was 800 euro. Ik heb er nu een dompelpomp in hangen zodat ik kan sproeien, want inderdaad het water is hier te goedkoop om de hele installatie aan te leggen om WC te spoelen bijv.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Brambu schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:28:

In principe zou je denk ik gewoon het 'Nederlands principe' toepassen. Dus korrel en zand onder de oprit en de terrassen/paden ed gewoon in een goed zandbed.

De GeoCeramica hebben een ondertegel en kunnen dus ook gewoon in het zand.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 01:19:
Inflatie is echt wel een issue dus. Wij hebben 10 jaar geleden een huis gebouwd en ook een 7000L tank laten plaatsen, maar alleen de tank was 800 euro. Ik heb er nu een dompelpomp in hangen zodat ik kan sproeien, want inderdaad het water is hier te goedkoop om de hele installatie aan te leggen om WC te spoelen bijv.
Voor ons nieuwe huis zo'n 5 jaar geleden gebouwd, was de upgrade van 5000 naar 10.000 l 400 euro extra, dat komt meer overeen met jouw prijs. Bij ons is het verplicht om regenwater lokaal op te vangen, en om bij nieuwbouw in ieder geval 3 dingen aan te sluiten. Dus twee WCs en een buitenkraan. Maar goed, ook 10k liter is nog steeds maar genoeg voor misschien 10 uur sproeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:34
barrieb schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:40:
Hallo allemaal,

[Afbeelding]

- Pomp
- 3 sproeiers
- Aanzuigbuis 40mm
- Zuigklep

Ik heb zelf bijna dezelfde situatie met 70 m2 gazon op 3 sproeiers. Hiernaast heb ik ook nog een tuinslang aansluiting voor tuin en zwembad. Het water wordt opgepompt door een DAB Jet 102 M en gaat een verdeler in waar ik met handmatige kranen kan kiezen tussen gazon, tuinslang of allebei (voor het laatste is er eigenlijk net te weinig capaciteit).

De pomp wordt geschakeld door een simpele shelly en de automatisering zit in home assistant. (Als je al home assitant hebt is een aparte computer overkill. Binnen HA gewoon simpel een schema op basis van tijd of handmatig. Heel simpel maar het werkt prima. Er zit natuurlijk een klein risico in dat de pomp kapot draait als ik niet thuis ben, voor nu accepteer ik dit maar.

Qua kosten zat ik aan:
Pomp E200
Aanzuigslang E50
3 sproeiers E50
En nog wat losse tyleen koppelingen (meeste komt uit de schuur van een collega en mocht ik zo hebben)

• barrieb
Refro schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:01:
[...]

Ik heb zelf bijna dezelfde situatie met 70 m2 gazon op 3 sproeiers. Hiernaast heb ik ook nog een tuinslang aansluiting voor tuin en zwembad. Het water wordt opgepompt door een DAB Jet 102 M en gaat een verdeler in waar ik met handmatige kranen kan kiezen tussen gazon, tuinslang of allebei (voor het laatste is er eigenlijk net te weinig capaciteit).

De pomp wordt geschakeld door een simpele shelly en de automatisering zit in home assistant. (Als je al home assitant hebt is een aparte computer overkill. Binnen HA gewoon simpel een schema op basis van tijd of handmatig. Heel simpel maar het werkt prima. Er zit natuurlijk een klein risico in dat de pomp kapot draait als ik niet thuis ben, voor nu accepteer ik dit maar.

Qua kosten zat ik aan:
Pomp E200
Aanzuigslang E50
3 sproeiers E50
En nog wat losse tyleen koppelingen (meeste komt uit de schuur van een collega en mocht ik zo hebben)
Bedankt! Wat is de reden dat je voor die pomp over een hydrofoorpomp hebt gekozen?

Kom er wel achter dat de beste man waar ik langs ben geweest, erg overkill spul aanbeveelt... Een 'simpele' pomp met wat sproeiers, kleppen en een slimme schakelaar is meer dan voldoende.

Ik ga dit weekend eens een nieuw boodschappenlijstje op stellen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:50
Vanwaar al die putten en pompen op tuinen van vergelijkbare grote?
Dacht dat je een al wat ouder gazon niet heel veel hoefde te sproeien dus gebruik hier gewoon leidingwater.

Ik wist niet hoeveel sproeiers ik tegelijk aan kon hebben dus heb ze maar allemaal afzonderlijk aangesloten.
Maar 5 gaat hier makkelijk op de waterleiding maar nu kan ik wel mooi de sproeier die 3/4 rond gaat langer aanzetten dan die maar 1/4 rond gaat.

Verder heb ik ipv een regencomputer een ESP relais bordje gebruikt waar ik makkelijk een koppeling naar HA/Homekit kan maken.

Maar het werkt allemaal prima en kan het gras er goed mee groen houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErvlbyPf-4YGLMS9T9xM6OtFllU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcyAjK4TQE3xujvnWxUTfnHe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7gg75xQHppkoQLZC1JPuVPVD9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Deh7fKjc68IU2iaCWvBtGSMl.jpg?f=fotoalbum_large

Was denk ik totaal pakweg 400 euro kwijt

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Tinusvolkel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:08:
Vanwaar al die putten op pompen op tuinen van vergelijkbare grote?
Dacht dat je een al wat ouder gazon niet heel veel hoefde te sproeien dus gebruik hier gewoon leidingwater.
[..]
Meestal wel ja, wij beregenen hier ook zelden. Alleen als er echt een hittegolf is gaat de pomp aan (slootwater), vorig jaar hadden we wat scheuren in de toplaag en dat vond ik wel net teveel van het droge.

Met teveel beregenen krijgt je gras ondiepe wortels en is het dus afhankelijker van beregenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
barrieb schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:37:
[...]

Bedankt! Wat is de reden dat je voor die pomp over een hydrofoorpomp hebt gekozen?

Kom er wel achter dat de beste man waar ik langs ben geweest, erg overkill spul aanbeveelt... Een 'simpele' pomp met wat sproeiers, kleppen en een slimme schakelaar is meer dan voldoende.

Ik ga dit weekend eens een nieuw boodschappenlijstje op stellen :)
Hoofdreden voor mij is om het zo simpel mogelijk te houden en handmatig aan/uit zetten is geen probleem voor mij. Goedkoper en minder dat kapot kan gaan.

• Refro
Tinusvolkel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:08:
Vanwaar al die putten en pompen op tuinen van vergelijkbare grote?

Ik wist niet hoeveel sproeiers ik tegelijk aan kon hebben dus heb ze maar allemaal afzonderlijk aangesloten.
Maar 5 gaat hier makkelijk op de waterleiding maar nu kan ik wel mooi de sproeier die 3/4 rond gaat langer aanzetten dan die maar 1/4 rond gaat.

Verder heb ik ipv een regencomputer een ESP relais bordje gebruikt waar ik makkelijk een koppeling naar HA/Homekit kan maken.

Maar het werkt allemaal prima en kan het gras er goed mee groen houden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was denk ik totaal pakweg 400 euro kwijt
Hier kreeg ik met de waterleiding net 1 sproeier omhoog en qua geld zal ik het er wel nooit uithalen (ook was de put spuiten maar E100) maar het is ook gewoon leuk ermee te prutsen.

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:11
Weet iemand wat dit voor onkruid is? Hoe kan ik dit bestrijden? Het zit al op meerdere plekken in het gazon en tussen de bestrating.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAmkgmker2d9fAX_HnAygZCoG08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2D7JFQZDKt0G36NezroCmQW.jpg?f=fotoalbum_large

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Remtronica schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:52:
Weet iemand wat dit voor onkruid is? Hoe kan ik dit bestrijden? Het zit al op meerdere plekken in het gazon en tussen de bestrating.[Afbeelding]
Dat is Gehoornde Klaverzuring (Oxalis corniculata)

https://www.pelckmans.net...-wat-doe-je-eraan/details

Xbox Live ID:Notna8310

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:11
Dank je wel. Dat wordt dus nog een uitdaging om deze snelgroeier door onze hele tuin uit te roeien :?

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:12
Remtronica schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

Dank je wel. Dat wordt dus nog een uitdaging om deze snelgroeier door onze hele tuin uit te roeien :?
Het is een vervelende plant inderdaad. Wij hebben er ook best wat last van. Daarnaast groeit bij ons ook een andere klaverzuring (stijve klaverzuring) maar ook nog schijnaardbei. Soms voelt het als een fulltime baan om het allemaal weg te halen. Maar de volhouder zal een keer winnen ;(

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-06 11:52

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Waarom moet het weg?

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:15
Omdat het overal overheen groeit, zeker bij je gras...... Heb het hier ook helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

_Chris_ schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:45:
[...]

Omdat het overal overheen groeit, zeker bij je gras...... Heb het hier ook helaas.
Grasmaaier erover en het is weer kort. Vind een beetje klaver en ander groen spul wel leuk in het gazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Remtronica schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

In ieder geval ervoor zorgen dat hij niet uitzaait. Dus regelmatig weg plukken, dan kun je het redelijk onder controle houden.

Pagina: 1 ... 164 ... 183 Laatste