Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 165 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:23
Wat is jullie mening over douglas schuttingpalen op paalpunten? Dus zonder ze in de grond te slaan (maar wel op tegelhoogte) en met geteerde onderkanten. Ik lees veel tegenstrijdige berichten. Zou een paal van 9x9 dan zo’n 10-15 jaar nee moeten gaan? Ik ga liever niet voor hardhout.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:00
peligro2k schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:54:
Wat is jullie mening over douglas schuttingpalen op paalpunten? Dus zonder ze in de grond te slaan (maar wel op tegelhoogte) en met geteerde onderkanten. Ik lees veel tegenstrijdige berichten. Zou een paal van 9x9 dan zo’n 10-15 jaar nee moeten gaan? Ik ga liever niet voor hardhout.
Bedoel je deze dingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qETM3FPYomU9NS8r7VJvqY8msRY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3tfbYOePBmVbrWK91qbWnMtL.jpg?f=user_large

Die zijn niet zo erg geschikt voor een schutting. Staan niet vast genoeg in de grond zonder de schutting te schoren.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@peligro2k met ^^
Bij een flinke ruk wind komt er behoorlijk kracht te staan op die paar centimeter waar de paal in dat stukje staal zit. Alles kan stuk, maar zo wordt het te gemakkelijk.
Zou je twee of drie schuttingdelen in een hoekopstelling hebben dan gaat het wel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:24
hansvk schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:52:
[...]

In ieder geval ervoor zorgen dat hij niet uitzaait. Dus regelmatig weg plukken, dan kun je het redelijk onder controle houden.
Dit is alleen heel irritant spul. Hier groeit het ook, echt overal. Zelfs als je het uit redelijk los zand wil trekken breekt het en blijven de wortels zitten. Het groeit hier tussen de bodembedekker en als je niet alles weghaalt groeit het gewoon weer verder. Persoonlijk vind ik dit het meest irritante onkruid wat hier te vinden is.

Groeit ook tussen de tegels op het terras. Meestal giet ik er daar kokend water overheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
CrystalViriS schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:31:
[...]

Dit is alleen heel irritant spul. Hier groeit het ook, echt overal. Zelfs als je het uit redelijk los zand wil trekken breekt het en blijven de wortels zitten. Het groeit hier tussen de bodembedekker en als je niet alles weghaalt groeit het gewoon weer verder. Persoonlijk vind ik dit het meest irritante onkruid wat hier te vinden is.

Groeit ook tussen de tegels op het terras. Meestal giet ik er daar kokend water overheen.
Je zal het niet willen geloven, maar daar heeft men wat op gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLFxlkGyARWm0LHlUyRJs7Ym9Z4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CF9njyfy5CnIdwxF6CUyfJk6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-s91XRW3oG4lfnVXSJ2NBTRXcY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S0ClyWEmD6OpC3HIt32tGckE.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
JukeboxBill schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:53:
[...]

Je zal het niet willen geloven, maar daar heeft men wat op gevonden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beide hebben we hier in het assortiment helaas.

Ik vind vooral die onkruidsteker (wij hebben dezelfde van Gardena) echt een onding. Die is te groot dan maak je andere planten ook kapot. Ik gebruik meestal een grote, oude schroevendraaier met platte kop. Vooral om paardebloem uit het gras te halen vind ik dat veel beter gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door CrystalViriS op 23-08-2024 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:24

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik vind de klaverzuring juist wel handig; waar dat groeit, is geen plaats voor iets groters wat uiteindelijk gigantisch in de weg gaat staan.

Nu het toch over gereedschap gaat: alles uit de goedkope/betaalbare categorie gaat bij mij vroeg of laat (vaker vroeg) kapot. Zo'n onkruidsteker buigt krom en zo, en dat terwijl ik toch niet supersterk ben.

Hoe zijn hier de ervaringen met duurdere merken? Sneeboer, Burgon & Ball, dat werk. Het geld waard, want het gaat eeuwig mee, of maakt het niet uit? ik heb graag hout, dat ligt lekkerder in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Bedankt voor het meedenken beide!
franssie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:16:
@peligro2k met ^^
Bij een flinke ruk wind komt er behoorlijk kracht te staan op die paar centimeter waar de paal in dat stukje staal zit. Alles kan stuk, maar zo wordt het te gemakkelijk.
Zou je twee of drie schuttingdelen in een hoekopstelling hebben dan gaat het wel.
JukeboxBill schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:11:
[...]

Bedoel je deze dingen?

[Afbeelding]

Die zijn niet zo erg geschikt voor een schutting. Staan niet vast genoeg in de grond zonder de schutting te schoren.
Ik was vergeten te melden dat de schutting hier tegenaan komt te staan. Mijn idee was om een 40mm ronde beugel te gebruiken om de stalen paal of stang tegen een douglas paal te monteren. Dat lijkt me dan samen toch een erg stevige constructie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ur5m_bp6xAlML0GuqEr2Cx_zvQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwNkl0cltAmqpeFe4xV4TykJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2kUac7y979zeOETtfrCxhcbtI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibqKmNsPU1xpCnBphfBdnlAV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:35
@peligro2k
Gaat die huidige schutting weg?
Die metalen poten die je wilt moet je dan weer in beton gaan zetten voor stevigheid. Beton is in mijn ogen bedoeld voor permanente constructies en dat is een schutting nu eenmaal niet.

Ik zou lekker hardhout halen want dat is bewezen best practice. Natuurlijk wel diep de grond in.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Barleone schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:17:
@peligro2k
Die metalen poten die je wilt moet je dan weer in beton gaan zetten voor stevigheid. Beton is in mijn ogen bedoeld voor permanente constructies en dat is een schutting nu eenmaal niet.

Ik zou lekker hardhout halen want dat is bewezen best practice. Natuurlijk wel diep de grond in.
Klopt de houten schutting gaat weg. De metalen poten staan in het zand. Overigens is het stalen hek met een beton en staalconstructie gefundeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@peligro2k
Ik bedoelde die paalpunten die je onder je douglas palen wil gebruiken. Volgens mij is dat no go.

Wat is je achterliggende reden dat je die wens hebt en hardhout niet wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Barleone schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:29:
@peligro2k
Ik bedoelde die paalpunten die je onder je douglas palen wil gebruiken. Volgens mij is dat no go.

Wat is je achterliggende reden dat je die wens hebt en hardhout niet wil?
De paalpunten zou ik normaal ook in beton gieten, echter aangezien de schutting tegen een bestaand hekwerk staat wat wel in beton staat leek het me niet nodig.

Dat het tegen een hekwerk staat maakt het gaten boren ook een stuk lastiger. Daarom leek een paalpunt me het beste. De vorige bewoners hadden de paalpunt ingegraven (en uiteraard was het hierdoor gaan rotten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:29
Barleone schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:17:
@peligro2k

Imo is de getoonde paalpunthouder bedoeld om de grond in te slaan. Uiteraard met een klos er in zodat je op hout slaat en niet op het metaal.

Voor instortwerk zijn er inslaghuls paalhouders, bijna hetzelfde maar zonder lange punt en met een twist in de vleugels zodat het vast zit in beton.

Persoonlijk zie ik geen reden om ze niet te gebruiken icm douglas 90x90 al zou ik waarschijnlijk een extra gaatje boren in de bodem zodat al het water weg kan als dat er niet zit.

Hardhouten palen de grond in gaat eigenlijk alleen op voor Azobe.
Dat is bestand tegen vocht.

Onze vlonders zijn aangelegd door "een mannetje" ipv door de aannemer die toen de woningen verbouwd heeft (en die ik al meermaals aan wilde spreken op slecht werk, vóórdat ik uitvond dat betreffende werkzaamheden waren uitgevoerd door een goedkoop "mannetje" :X )

Dit "mannetje", die 11 jaar geleden toch ook de hoofdprijs vroeg voor twee bankirai terrasjes van 2,5m x 4,2m heeft ipv azobe piketpaaltjes en leggers, bankirai paaltjes en leggers gebruikt.
Nu zou je zeggen dat bankirai onbehandeld een levensduur van 25-30 jaar heeft toch?

Bij het repareren van schade van afdruppelend water van het rieten dak (niet zijn fout, maar daar verrot bankirai ook snel door, want ik heb beide terrassen/vlonders moeten herstellen) én omdat ik één vlonder iets lager moest krijgen vanwege een verzakking van onze boerderij. De tuindeuren gingen er niet meer overheen (die gingen door het scheefgeduwde kozijn ook haast niet/slecht open en moesten ook aangepast)
Deze vlonder lag qua hoogte al heel raar, niet op hoogte met de onderbalk van het kozijn, en bovendien de laatste vullat los verdiept (want verkeerd begonnen)
En waar ik dacht de pikets met wat geweld en bescherming van het bankirai een beetje de grond in te slaan, de bucket van de tractor er op laten leunen helpt dan, bleek na verwijderen van aangetaste planken dat de piketpaaltjes geheel doorgerot zijn.
Ik heb nu dus twee terrasvlonders die eigenlijk geheel vervangen moeten na 11 jaar.
Loshalen gaat niet, de rvs schroeven breken, maar door amper ventilatie er onder is alles aangetast, er is niets te redden.
Zolang het nu blijft liggen ligt het, maar elke vlonder is ca 1000 euro materiaal (nu), ik geloof dat er toen 3k per stuk voor betaald is. 8)7

Rot piketpaaltje bankirai na 11 jaar, de rest is ook zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nziWyR3m0WhR-knqOMyBUAl8M6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvwAWoU9OQVhJj4ioKGyhSH6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFGgE9gE1lEQ9LHxiCEsul95fQs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAq2hrVeFW0rom3gwxiixVlF.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb bij de entree wat azobe-piketpaaltjes erbij geslagen maar dat is alleen om de inloop te stabiliseren.

Van oud naar opgelapt, de vlonder ligt nu waterpas.
Het boerderijgedeelte zakt iets sneller dan de nieuwgebouwde appartementen in het stal gedeelte, de verzakking zit grotendeel in de rechterkant van het kozijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4HwtgUSS1L3gyWeQwfsJcbuWBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8uu0rpVQQnP1ogVxLGfF5s5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWKCsvb3P57neNzpYPZrtmvsN7s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmgSUKnPKL3rRVMd0GELlr9a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOKVPq2ED22wS0GQG0FhpBP9wlM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8dlnHIz2FhkjtJ8Rvet0rPz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5vpyvEEgSd1vsrjkq_omvrSdjo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lARWtFiDIRBfOAe3CVUAlJ0R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pIwuSeD3Cg06n3liSmxKowjWLQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0hQM39WeWxUw6BBQv41Gxgv.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu rest nog oliën
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4UcaC0lGThPGF47FJGsKvGMYKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gCpnSMukiZXondsDzth3qEH.jpg?f=fotoalbum_large

Deze van de buren was simpeler, een hele plank en vijf stukjes van een meter moesten vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyuJ308AM7v7-KqiPQ3Mfl3sSpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfFri7cgadgcpV9hetgROfnh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 23-08-2024 14:35 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@peligro2k
Dat hekwerk op beton mag je zeker niet vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
VeertienKaVier schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:34:
Ik vind de klaverzuring juist wel handig; waar dat groeit, is geen plaats voor iets groters wat uiteindelijk gigantisch in de weg gaat staan.

Nu het toch over gereedschap gaat: alles uit de goedkope/betaalbare categorie gaat bij mij vroeg of laat (vaker vroeg) kapot. Zo'n onkruidsteker buigt krom en zo, en dat terwijl ik toch niet supersterk ben.

Hoe zijn hier de ervaringen met duurdere merken? Sneeboer, Burgon & Ball, dat werk. Het geld waard, want het gaat eeuwig mee, of maakt het niet uit? ik heb graag hout, dat ligt lekkerder in de hand.
Het is ook niet de bedoeling dat je er mee schept. Rondom de stengel steken en de grond losmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Teijgetje Bankirai is wel hardhout maar het is niet geschikt voor paaltjes in de grond.
Maar goed, daar was je dus zelf ook al achtergekomen.

Je kan het wel zonder behandeling buiten gebruiken voor vlonders en schuttingplanken e.d..

[ Voor 13% gewijzigd door JukeboxBill op 23-08-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
VeertienKaVier schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:34:Nu het toch over gereedschap gaat: alles uit de goedkope/betaalbare categorie gaat bij mij vroeg of laat (vaker vroeg) kapot. Zo'n onkruidsteker buigt krom en zo, en dat terwijl ik toch niet supersterk ben.

Handgesmeed gereedschap gaat (mits gebruikt waarvoor het bedoeld is en goed onderhouden wordt) een leven lang mee. Het is alleen een hele toer om nog de ouderwetsche kwaliteit te vinden. Van Driel bijvoorbeeld maakt hele goede schoffels.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
JukeboxBill schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:50:
@Teijgetje Bankirai is wel hardhout maar het is niet geschikt voor paaltjes in de grond.
Maar goed, daar was je dus zelf ook al achtergekomen.

Je kan het wel zonder behandeling buiten gebruiken voor vlonders en schuttingplanken e.d..
Ja, dat weet ik. En je verwacht dat dat algemene kennis is.

Degene die het terras gebouwd heeft voor veel geld wist dit duidelijk niet.
Wat dus 11 jaar later in een flinke kostenpost resulteert.

Vandaar ook mijn opmerking over hardhouten palen de grond in van @Barleone , dat gaat alleen met Azobe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:48
Slonzo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:37:
[...]

Ja, dat heeft zeker zin. Een sterker blad is minder gevoelig aan (slechte) schimmels. Maar of dat je probleem nu zal oplossen, is een andere vraag. Daarnaast heeft het ook zin om een grotere diversiteit aan schimmels te introduceren op de bladeren, zodat de goede schimmels de slechte wegconcurreren. Dit kan bvb. door het bladerdek samen met de bladvoeding te besproeien met een schimmeldominante compostthee.

Een effectief middel om valse meeldauw meteen te bestrijden, is een mengsel van 1:1 water:melk. Wekelijks te herhalen. Zelf al meerdere jaren succesvol toegepast op pompoenen, courgettes, komkommers, en dergelijke.
Ik heb een Jantje aangeschaft en i middels een paar weken (na de vakantie) de beschreven behandeling toegepast. Het is nog geen wondermiddel moet ik zeggen, maar ik ben wat ongeduldig van nature. Spuit je het hele jaar door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Barleone schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:55:
@peligro2k
Dat hekwerk op beton mag je zeker niet vervangen?
Nee helaas niet, dat loopt bij alle buren door als grens van de steeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
DeKever schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:12:
Mijn laurierheg heeft last van valse meeldauw. De plant dient als erfafscheiding, dus ik wil niet te rigoreus snoeien. Het is een veel mooiere afscheiding dan een schutting, dus ik wil er liever niet vanaf.

Bij het googlen viel mijn oog op bladvoeding, maar ik krijg het idee dat ik in een marketingtruc trap. Er zit een youtubefilmpje bij hoe geweldig dat is om de plant sterker te maken en ongedierte minder kans te geven. Zou zoiets zin hebben?
Hier was op het begin ook, toen de planten nog heel jong waren. Zag er echt niet uit vrijwel al het blad was beschadigd. In de daarop volgende jaren was het vrijwel helemaal weg. Ik heb er niets aan gedaan of veranderd. Inmiddels is de heg al bijna 3m hoog. Wij hebben hem voor een lelijke stenen muur geplant. Dus ik zou zeker niet zomaar overwegen om alles weg te gaan halen.

Het enige wat de planten hier krijgen is wat van de bemesting die ook op het gras gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mijn eerste vraag in dit topic:

Tussen flinke rhododendrons en een muurtje + hek (50cm) hoog heb ik een stuk van 80cm breed en 3 meter diep wat ik gesnoeid heb. Er stond van alles behalve rhododendron :-) Ik kan deze natuurlijk verder laten groeien, maar het zou ook een mooi stuk voor tulpen zijn. Alleen bloeien die maar een gedeelte per jaar. Is er een manier of methode om door het jaar heen een beetje kleur te hebben op een strook grond? Door bv. verschillende planten door elkaar heen te planten? Is daar een naam voor of een overzichtje van?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Eusebius schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:35:
Mijn eerste vraag in dit topic:

Tussen flinke rhododendrons en een muurtje + hek (50cm) hoog heb ik een stuk van 80cm breed en 3 meter diep wat ik gesnoeid heb. Er stond van alles behalve rhododendron :-) Ik kan deze natuurlijk verder laten groeien, maar het zou ook een mooi stuk voor tulpen zijn. Alleen bloeien die maar een gedeelte per jaar. Is er een manier of methode om door het jaar heen een beetje kleur te hebben op een strook grond? Door bv. verschillende planten door elkaar heen te planten? Is daar een naam voor of een overzichtje van?
Is dat dan een strook die over de hele lengte in de schaduw van de rododendrons zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:49:
[...]

Is dat dan een strook die over de hele lengte in de schaduw van de rododendrons zit?
Goede. Het is niet een erg zonnige plek inderdaad (maar dat komt meer door een boom).

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Yaksa schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 23:01:
[...]

Handgesmeed gereedschap gaat (mits gebruikt waarvoor het bedoeld is en goed onderhouden wordt) een leven lang mee. Het is alleen een hele toer om nog de ouderwetsche kwaliteit te vinden. Van Driel bijvoorbeeld maakt hele goede schoffels.
Dank, die naam kende ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Eusebius schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:05:
[...]

Goede. Het is niet een erg zonnige plek inderdaad (maar dat komt meer door een boom).
Je vraagt om een overzichtje maar dat is natuurlijk heel moeilijk. Er is zoveel variatie aan planten en bloemen en die moeten het op die plek en grondsoort dan ook nog goed doen.

Misschien is dit wat inspiratie en aanknopingspunt om verder te zoeken:
https://www.tuinsimpel.nl/hele-jaar-bloemen-in-tuin/

Verder zijn er diverse sites waar je op basis van een aantal wensen/kenmerken planten kan filteren, zoals deze:
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/plantenencyclopedie/

www.directplant.nl heeft iets vergelijkbaars en kan je gelijk zien of iets op voorraad is en bestellen.

Bloembollen kan je ook goed combineren met vaste planten. Loof van bloembollen kan je beter laten afsterven en als kort daarop de planten opkomen dan zit je niet naar het loof te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[...]Goede. Het is niet een erg zonnige plek inderdaad (maar dat komt meer door een boom).
Zonder een overzichtsfoto met noordpijl is er eigenlijk niks zinnigs te zeggen over wat voor soort planten/struiken het op de plek zouden kunnen doen.
Groeit er nu ook al wat? Want als alles wat er spontaan opkomt ook weer onvolgroeid afsterft dan zijn de omstandigheden dus ongeschikt om er iets te laten groeien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 09:02
[...]

Als de boom bladverliezend is, dan is er in de lente wellicht genoeg licht voor bloembollen. Kies dan lage schaduwplanten voor de rest van het jaar. Planten die bladverliezen zijn ideaal voor de combinatie met bloembollen. Bijv. Lelietjes van dalen, bladverliezende varens zoals Japanse regenboogvaren of Schout bij Nacht. Zo leef je mee met het seizoen en dat is eigenlijk wel het leukst van tuinieren.

De meeste tulpensoorten moet je eigenlijk ieder jaar opnieuw planten. Google eens op "verwilderingsbloembollen" of "stinzenplanten". Waarschuwing: hier ligt verzamelwoede op de loer ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
VeertienKaVier schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Dank, die naam kende ik nog niet.
Persoonlijk heb ik meer met Sneeboer. (Al koop ik daar weinig gezien ik niet zuinig genoeg met handgereedschap omga)
Die maken wat meer ook dan Van Driel.
Grootste verschil is dat Van Driel stalen gereedschap maakt, en Sneeboer alles in RVS, en Sneeboer is natuurlijk hofleverancier
Buiten dat de gereedschappen bij Van Driel bij Sneeboer vandaan komen heeft Sneeboer naast de vijf schoffels van Van Driel nog 62 andere Schoffels, Schrapers en Hakgereedschappen extra.

Maar net als bij Van Driel kun je daar je portemonnee legen, of elk jaar een leuk verjaardags wishlist van opstellen

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 25-08-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Teijgetje schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:46:
[...]

Persoonlijk heb ik meer met Sneeboer. (Al koop ik daar weinig gezien ik niet zuinig genoeg met handgereedschap omga)
Ja, daar zit het nodige spul tussen dat al een hele tijd op de verlanglijst staat. Is het echt zo goed en de prijs waard, vroeg ik me af. Jammer genoeg weinig verkooppunten in het zuiden, ik heb altijd graag iets in de hand voordat ik het koop.

Anders misschien dit jaar maar weer eens naar Hex, eens kijken wat De Pypere te bieden heeft. Of, intrigerend, gereedschap van brons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
peligro2k schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:56:
Bedankt voor het meedenken beide!

[...]

[...]

Ik was vergeten te melden dat de schutting hier tegenaan komt te staan. Mijn idee was om een 40mm ronde beugel te gebruiken om de stalen paal of stang tegen een douglas paal te monteren. Dat lijkt me dan samen toch een erg stevige constructie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb geprobeerd om een gat te graven voor de palen en dat gaat toch best aardig. Ik heb nog twee nobifix 68x68 palen liggen met een lengte van 2700mm. Zou deze dikte voldoende zijn om een deur van 1800x100 in te hangen? De paal zal dan gekoppeld zijn aan een volgende schuttingdeel én een stalen hek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
VeertienKaVier schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 07:54:
[...]

Is het echt zo goed en de prijs waard, vroeg ik me af.
Je hebt 50 jaar garantie op het staalwerk of Titanium, dat zou je vraag een beetje moeten beantwoorden. :9
Blogpost hier over.

Als je de Pypere in Ardooie bedoelt, Sneeboer dealer Guillebert, 3 Rue Jules Verne, 59790 Ronchin, Frankrijk, zit daar op 39 minuten vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
peligro2k schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:50:
[...]

Ik heb geprobeerd om een gat te graven voor de palen en dat gaat toch best aardig. Ik heb nog twee nobifix 68x68 palen liggen met een lengte van 2700mm. Zou deze dikte voldoende zijn om een deur van 1800x100 in te hangen? De paal zal dan gekoppeld zijn aan een volgende schuttingdeel én een stalen hek.
In de richting van de schutting zou het eventueel wel kunnen, maar dwars er op met de deur open zal het nogal wankel worden.
Een paal van 68x68 staat niet zo stevig in de grond. Je zou dat kunnen verbeteren door in de grond de paal te verbreden door er nog een paar stukken hout aan weerszijden tegenaan te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
JukeboxBill schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:33:
[...]

In de richting van de schutting zou het eventueel wel kunnen, maar dwars er op met de deur open zal het nogal wankel worden.
Een paal van 68x68 staat niet zo stevig in de grond. Je zou dat kunnen verbeteren door in de grond de paal te verbreden door er nog een paar stukken hout aan weerszijden tegenaan te schroeven.
Ik denk dat ik maar gewoon lekker 5 nieuwe dikkere palen bestel! Even wat duurder, maar dan is het gewoon klaar voor de toekomst. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

[quote]Teijgetje schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:55:
[...]

Je hebt 50 jaar garantie op het staalwerk of Titanium, dat zou je vraag een beetje moeten beantwoorden. :9
Blogpost hier over.
50 jaar garantie, of ik er dan nog ben... Dat geeft wel vertrouwen.

Ardooie is ook niet naast de deur, maar er zou dus een standhouder met hun spullen op de tuinbeurs in Hex moeten staan, en dat is goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
We hebben een vlonder aan ons huis en we krijgen hier snel splinters van. Het is een type hardhout. Heeft iemand een suggestie of zoiets eenvoudig machinaal te bewerken is zodat dit minder is of is dit wel een eigenschap van het houtsoort?

Foto voor referentie, die hele scherpe stukken kan ik er wel vanaf zagen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuTuPI7T0_raMMCdDJMOXnH1oDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYr1NmfMYn1Y2i6rxX17f2S2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
J-M-T schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:12:
We hebben een vlonder aan ons huis en we krijgen hier snel splinters van. Het is een type hardhout. Heeft iemand een suggestie of zoiets eenvoudig machinaal te bewerken is zodat dit minder is of is dit wel een eigenschap van het houtsoort?

Foto voor referentie, die hele scherpe stukken kan ik er wel vanaf zagen denk ik.

[Afbeelding]
Ik ben nu met onze vlonders bezig.
Helaas blijft oud bankirai opknappen veel handwerk.
  • Eerst goed schoongemaakt met de Kärcher PCL 4 (na de reparaties, had het daarvoor ook al gedaan toen het echt smerig was).
  • Daarna de toplaag "schoonschuren" met een bandschuurmachine met grid 80 zodat het weer enigszins vers hout lijkt (voornamelijk de zwarte schimmelplekken weghalen).
  • Daarna de gleuven schuren met schuurpapier 80 met een plaatje triplex dat aan de schuurkant taps geschuurd is zodat het dunner is.
    Het schuurpapier past om het houtje en ik trek dat drie keer door elke gleuf naar me toe, dat gaat "vanzelf" itt vooruit schuren dat hapert en hakkelt.
    De eerste keer recht in de gleuf voor de gleuf-bodem.
    De tweede keer schuin naar links gehouden zodat de rechter gleuf-bodemhoek geraakt wordt en de hoek van de linker ribbel afgeschuind wordt.
    De derde keer schuin naar rechts gehouden zodat de linker gleuf-bodemhoek geraakt wordt en de hoek van de rechter ribbel afgeschuind wordt.
  • Daarna nog even de gleuf tussen de planken op ongeveer dezelfde manier.
  • Goed vegen en stofzuigen.
  • Oliën met bankirai-olie met kleur (Hermadix transparant bruin)
  • Eventueel nog even met fijn schuurpapier een beetje nalopen waar nodig (waar vergeten of nog echt ruw)
  • Tweede laag bankirai-olie met kleur.
En voortaan iets eerder bijhouden.
Ik zal morgen deze post wat opleuken met plaatjes.
Ik ben met 2,5m x 4,2m ca 3,5 uur bezig met schuren vanaf verweerd tot "glad".

En vooraf heb ik hier een daar een plekje geplakt/gerepareerd met Griffon Woodmax Express. Power s ook prima maar die droogt langzamer.
Dit is een enigszins vullende niet uitzettende lijm die watervast en UV-bestendig is.
Voor bijvoorbeeld jouw gepleten puntjes, zorg wel dat de breuk/lijmvlakken schoongeschuurd zijn.
Lijm er tussen spuiten, wigje in de gleuf om het aan te drukkn, afmessen en na drogen schoon schuren.
Onder de bankirai-olie zal het dan amper opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Nu online
Teijgetje schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:13:
[...]

Ik ben nu met onze vlonders bezig.
Helaas blijft oud bankirai opknappen veel handwerk.
  • Eerst goed schoongemaakt met de Kärcher PCL 4 (na de reparaties, had het daarvoor ook al gedaan toen het echt smerig was).
  • Daarna de toplaag "schoonschuren" met een bandschuurmachine met grid 80 zodat het weer enigszins vers hout lijkt (voornamelijk de zwarte schimmelplekken weghalen).
  • Daarna de gleuven schuren met schuurpapier 80 met een plaatje triplex dat aan de schuurkant taps geschuurd is zodat het dunner is.
    Het schuurpapier past om het houtje en ik trek dat drie keer door elke gleuf naar me toe, dat gaat "vanzelf" itt vooruit schuren dat hapert en hakkelt.
    De eerste keer recht in de gleuf voor de gleuf-bodem.
    De tweede keer schuin naar links gehouden zodat de rechter gleuf-bodemhoek geraakt wordt en de hoek van de linker ribbel afgeschuind wordt.
    De derde keer schuin naar rechts gehouden zodat de linker gleuf-bodemhoek geraakt wordt en de hoek van de rechter ribbel afgeschuind wordt.
  • Daarna nog even de gleuf tussen de planken op ongeveer dezelfde manier.
  • Goed vegen en stofzuigen.
  • Oliën met bankirai-olie met kleur (Hermadix transparant bruin)
  • Eventueel nog even met fijn schuurpapier een beetje nalopen waar nodig (waar vergeten of nog echt ruw)
  • Tweede laag bankirai-olie met kleur.
En voortaan iets eerder bijhouden.
Ik zal morgen deze post wat opleuken met plaatjes.
Ik ben met 2,5m x 4,2m ca 3,5 uur bezig met schuren vanaf verweerd tot "glad".

En vooraf heb ik hier een daar een plekje geplakt/gerepareerd met Griffon Woodmax Express. Power s ook prima maar die droogt langzamer.
Dit is een enigszins vullende niet uitzettende lijm die watervast en UV-bestendig is.
Voor bijvoorbeeld jouw gepleten puntjes, zorg wel dat de breuk/lijmvlakken schoongeschuurd zijn.
Lijm er tussen spuiten, wigje in de gleuf om het aan te drukkn, afmessen en na drogen schoon schuren.
Onder de bankirai-olie zal het dan amper opvallen.

[YouTube: Griffon Wood Max Power. Houtconstructielijmen. Waar kracht en snelheid samenkomen.]
Dank voor de uitvoerige beschrijving! Hier ga ik me even verder in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@J-M-T
Jouw bankirai ziet er trouwens nog niet half zo slecht uit als mijne.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:11

Stimulate14

⭐⭐⭐

noes schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:49:
[...]

Grasmaaier erover en het is weer kort. Vind een beetje klaver en ander groen spul wel leuk in het gazon.
Ik heb het ook opgegeven. Zit tussen het gras, maar ach... het staat in bloei met gele bloemetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Nu online
Teijgetje schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:38:
@J-M-T
Jouw bankirai ziet er trouwens nog niet half zo slecht uit als mijne.
Het is nog niet zo oud, maar het is eigenlijk wel vervelend spul als tuinvlonder. Hoop vooral de splinters kwijt te raken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
De beloofde foto`s.
Wat ik vergat te melden: zorg dat je een flesje (echte) thinner er bij hebt, de Woodmax is gewoon PU lijm en hardt snel uit. Dus net als bij bruis PU-lijm moet je dit gelijk van je handen halen om donkere vlekken die moeten slijten te voorkomen.

Schuurplankje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-D3mPvPvltC6Sc1cMooaaHaFl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G23eNoiUQheyQ8q2z2KrptRS.jpg?f=fotoalbum_large

Schuren, goed te zien hoe de rafelkantjes snel glad getrokken worden:

Plakwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVt0QZM8t7fnZrwsFZ_2aHbP-Jc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrcoGfwafMpB6mERWSg4WUWC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4bmxsaqFCLj_PFqLZ5-ffJJyuw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LtvtmHeCDo3eYD0AYTzDAgv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7a2zx1yDlGP0m3kXRnZujIQuvM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uz8GY90MdfIV1xtzly8Joao7.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_MIVsJJ1Sv_WlJBdXyWd7cSh2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdpxgDY86jeJqDriCA7xLjFh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3hYytwpQREoF0d3EUKjqAD2N38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oML7uwjbKVblgO8Ni9jx5GgD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKMsxWji3KwZxFyOpbZTtpf9rVc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyOmMGLIupN4yaxhaXevTawJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsmQxwNcF3Xb0EEO3J7iJriG-YA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAZTRXCse40LQLm1gOQj3zr7.jpg?f=fotoalbum_tile

En wat andere plekjes en gleufjes die schoongemaakt zijn en gevuld, de gleuven ivm verder barsten of openvriezen en hoefden niet gewigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhZnJE8VXHeR2VjqbcP-qzftweI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqYkEPGU9iyneaiPZvSx6knX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CdhKstziQtIntjPFc6tOxp85rE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivWUAf6ctLZdjOtJUBHyfrxL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCykCgXqlM1v14X2vFdn5ATegvk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewjaYBtxh7Y25zPJXLJPnLGT.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zal in deze post foto`s erbij zetten als ze (geschuurd en)
geolied zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 27-08-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
Nog eens een poging: iemand die weet wat dit voor knobbels/bollen op de wortels zijn? :)
Zwartoog schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:08:
Wij hebben de laatste maanden iets geks in de tuin. Onder het gazon (nou ja, wat ooit gazon was - het heeft weer wat aandacht nodig) ontstaan grote knobbels aan wortels. Ze zijn na pellen erg licht van gewicht, dus ik kan me niet voorstellen dat dit iets van voeding of iets constructiefs bevat.

De bomen waar de wortel naartoe leidt, zijn voornamelijk coniferen. Wat mij ook opvalt, is dat alle wortels hier enorm oppervlakkig liggen, vlak onder het gras, en daar onder helemaal geen wortels meer.

Iemand een idee wat dit is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Zwartoog schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:47:
Nog eens een poging: iemand die weet wat dit voor knobbels/bollen op de wortels zijn? :)

[...]
Heb daar de vorige keer ook met bewondering naar gekeken, maar geen tijd om me daarin te verdiepen
Bing AI afbeeldingen zoeken bracht mij nu op het spoor van aantasting door wortelknobbel aaltjes.
Maar die knollen bij jou zien er wel erg groot uit, dus ik twijfel nog een beetje.
I.i.g. heb je een aanknopingspunt om verder te kijken.

Overigens groeien haarwortels van bomen altijd erg dicht bij het oppervlak.
Heb hier een gedeelte opgehoogd in de buurt van de bomen. Toen ik 2 jaar later daar wat plantjes ging poten waren de haarwortels alweer omhoog gegroeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Anekdote over wortels:
Tuin vernieuwd met 25cm oude grond weg, nieuwe grond erin.
Leilindes hadden in pak-em-beet 1 maand de hele nieuwe toplaag voorzien van nieuwe wortels tot vlak onder het oppervlak.
Opvallend: het was najaar en ook de heermoes (sporenstengels) waren tot 5cm onder de oppervlakte gegroeid. Bijzonder dat zo’n plant dat doet voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
Ik ga binnenkort voor de eerste keer verticuteren. Wij hebben een tuin van +/- 500 m². Ons gazon is in erbarmelijke staat met veel kale plekken. Waar kopen jullie herstel graszaad aan? De prijzen verschillen wel heel erg tussen verschillende aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 12:10

Agent47

I always close my contracts.

dotacom schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:48:
Ik ga binnenkort voor de eerste keer verticuteren. Wij hebben een tuin van +/- 500 m². Ons gazon is in erbarmelijke staat met veel kale plekken. Waar kopen jullie herstel graszaad aan? De prijzen verschillen wel heel erg tussen verschillende aanbieders.
Goede vraag. Die van de Aldi schijnt het goed te doen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
JukeboxBill schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:29:
[...]

Heb daar de vorige keer ook met bewondering naar gekeken, maar geen tijd om me daarin te verdiepen
Bing AI afbeeldingen zoeken bracht mij nu op het spoor van aantasting door wortelknobbel aaltjes.
Maar die knollen bij jou zien er wel erg groot uit, dus ik twijfel nog een beetje.
I.i.g. heb je een aanknopingspunt om verder te kijken.

Overigens groeien haarwortels van bomen altijd erg dicht bij het oppervlak.
Heb hier een gedeelte opgehoogd in de buurt van de bomen. Toen ik 2 jaar later daar wat plantjes ging poten waren de haarwortels alweer omhoog gegroeid.
Thanks! Het doet mij het meest denken aan Wikipedia: Warrelknoest , ook van binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5AEqZeo-m8OzhYfJsgfvdCdkEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NO75WrkO9nrV8MEF0XIZddZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Echter, wat ik van warrelknoest kan vinden is dat het 1) alleen boven de grond lijkt te ontstaan, en 2) zeldzaam is, dus niet 5 in één tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Zwartoog schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:47:

[...]
Mijn theorie: ooit geraakte wortels (door een schep of zoiets) en nadien zichzelf gerepareerd met deze groei.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-08 11:57
Barleone schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:47:
Anekdote over wortels:
Tuin vernieuwd met 25cm oude grond weg, nieuwe grond erin.
Leilindes hadden in pak-em-beet 1 maand de hele nieuwe toplaag voorzien van nieuwe wortels tot vlak onder het oppervlak.
Opvallend: het was najaar en ook de heermoes (sporenstengels) waren tot 5cm onder de oppervlakte gegroeid. Bijzonder dat zo’n plant dat doet voor de winter.
waarom moest de grond weg. Dat vind ik altijd zo apart... Je schept 25cm grond weg betaald de hoofdprijs ervoor en de zogenaamde nieuwe grond die je erop doet is gewoon dezelfde grond maar dan gezeefd met wat compost erdoor. Gewoon de huidige grond goed bemesten is meestal voldoende. En als je het deed voor de heermoes weg te halen dan kan ik je alvast verklappen dat die wortels een meter diep kunnen gaan dus 25cm haalt niks uit. Heermoes heeft een hekel aan bemeste grond dus flink blijven mesten en uitputten door zo diep mogelijk de wortels uit te rieken.

En nog even een opmerkingen over schoffelen. Iedereen moet zijn schoffel weggooien. Dan kunnen alle planten in de tuin eindelijk eens naar elkaar groeien. Waardoor je geen onkruid meer hebt. Door schoffelen tussen je planten groeien ze nooit naar elkaar toe omdat je constant onder de grond de planten beschadigd. Gewoon het onkruid plukken tot de planten dicht naar elkaar gegroeid zijn. Ik als hovenier met 20 jaar ervaring krijg de kriebels van mensen die hun tuin schoffelen. Allemaal van die zielige planten op een eilandje waar iedere week omheen geschoffeld wordt... Krijg je echt zo'n ouwe lullen tuin van

[ Voor 22% gewijzigd door sygys op 28-08-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@sygys
Valide punten.
Het was een sanering ivm oude grasmat en tegelwerk. Voor ons een kwestie van alles eruit en opnieuw beginnen. Misschien zou een ander het anders aanpakken, maar ik ben er nu blij mee.
PS die heermoes wegkrijgen was hier niet ons doel. Ik richt me op het geven van lavagruis voorlopig. Eerder al iets over gepost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
dotacom schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:48:
Wat voor tuin heb je?
Schaduw, droog, speel, sier, rugby, heb je een maairobot, hou je zelf van twee keer per week maaien in het groeiseizoen, etc.?
Pas als je daar het antwoord op weet kan je gaan denken aan wat voor soort gras je nodig hebt, en waar dat (voordelig) te koop is.
500 m² wil je maar een keer herstellen toch?
22,5m x 22,5m met heel veel kale plekken in erbarmelijke staat vraagt misschien om iets duurder zaad met kiemcoating dan het allergoedkoopste. Hoeveel heb je nodig?
En Barenbrug heeft natuurlijk speciale soorten om te overwegen.

Maar bij goedkoop zaad kan je ook voorkiemen om het beter te laten slagen.
Ik heb een paar jaar geleden hier al over gepost, gras in een dag.
Maar nu is het wat bekender inmiddels

Bedenk wel dat in zomerse omstandigheden je het zaad anders een paar weken moet besproeien om zelfs met duur gecoat zaad dit doorzaaien te laten slagen.

[ Voor 51% gewijzigd door Teijgetje op 28-08-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Ik zag laatst in een review dat het Central Park graszaad goed scoorde. Want hier ging dat voorgaande jaren elke keer slecht als ik plekken wilde bijzaaien. Het ontkiemde amper en meestal was het dus gewoon duur vogelvoer. Dus heb ik het graszaad maar zelf getest en ben ook positief eigenlijk, ontkiemt echt super goed.

Nu zie je tenminste dat er iets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:53
Hallo,

Ik wil Larvex over mijn gazon gaan strooien dmv een Wolf Garten strooiwagen ( WE330 ) en moet daarbij 2,5 kg. per 80 m2 uitstrooien maar op welke stand zet ik het strooiwagentje dan want dat is me niet helemaal duidelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
bruce the boss schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:57:
Hallo,

Ik wil Larvex over mijn gazon gaan strooien dmv een Wolf Garten strooiwagen ( WE330 ) en moet daarbij 2,5 kg. per 80 m2 uitstrooien maar op welke stand zet ik het strooiwagentje dan want dat is me niet helemaal duidelijk?
Ik heb je vraag even hierheen verplaatst. Van wat ik zo lees, is het stand 6 of 8, of in ieder geval met de middste stand beginnen.

Zo zou ik het zelf ook aanpakken, middenin beginnen en kijken hoe het wordt verstrooid :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:41
Beste tweakers, misschien kunnen jullie mij helpen .

We hebben een grote watertank in de grond 3000L en hebben daar een Gardena drukpomp in staat .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXAywVknYVIgbF_J5Q5dFNL83YA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEBa9RTpe6dbZXamV1WMtXih.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik toen ik een ritje naar Nederland heb gemaakt bij opnieuw&co in Dordrecht (tweedehandszaak) een Gardena wagen gekocht om voorop de garage te gebruiken.

Of in do iets verkeerd maar het werkt niet. Middenin heb je dan de aansluiting van de slang. Die je uitrolt. En aan de zijkant voor de drukpomp. Maar als ik het wil gebruiken gebreurt niks

[ Voor 27% gewijzigd door theduke1989 op 01-09-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
theduke1989 schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:07:

We hebben een grote watertank in de grond 3000L en hebben daar een Gardena drukpomp in staat .
[Afbeelding]

Nu heb ik toen ik een ritje naar Nederland heb gemaakt bij opnieuw&co in Dordrecht (tweedehandszaak) een Gardena wagen gekocht om voorop de garage te gebruiken.

Of in do iets verkeerd maar het werkt niet. Middenin heb je dan de aansluiting van de slang. Die je uitrolt. En aan de zijkant voor de drukpomp. Maar als ik het wil gebruiken gebreurt niks
Heb je de slangenwagen al even op een gewone kraan geprobeerd? Kan je uitsluiten of het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
theduke1989 schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:07:

[Afbeelding]

Je hebt ook van die koppelstukken die automatisch de doorvoer van het water tegenhouden zodat je, zonder dat je de kraan uitzet er een handsproeier op kunt klikken of eraf kunt halen zonder dat het water alle kanten op spuit. De binnenkant van de handsproeier drukt dan het mechanisme in, zodat het opengaat en het water erdoor kan. Is het misschien niet mogelijk dat er ergens zo'n koppelstuk tussen zit? Maar dat het niet open gedrukt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
CrystalViriS schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:16:
[...]

Je hebt ook van die koppelstukken die automatisch de doorvoer van het water tegenhouden zodat je, zonder dat je de kraan uitzet er een handsproeier op kunt klikken of eraf kunt halen zonder dat het water alle kanten op spuit. De binnenkant van de handsproeier drukt dan het mechanisme in, zodat het opengaat en het water erdoor kan. Is het misschien niet mogelijk dat er ergens zo'n koppelstuk tussen zit? Maar dat het niet open gedrukt is?
Ik heb nu koppelstukken van Action gebruikt. Misschien dat het dat is. Ik koop morgen bij Hornbach dan originele Gardena koppelstukken. Toevallig de type of nummer ?

Want op de drukpomp zit een veel grotere aansluiting dan op de slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
theduke1989 schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:55:
[...]

Ik heb nu koppelstukken van Action gebruikt. Misschien dat het dat is. Ik koop morgen bij Hornbach dan originele Gardena koppelstukken. Toevallig de type of nummer ?

Want op de drukpomp zit een veel grotere aansluiting dan op de slang.
Ik heb hier ook een set gehad van de action daar zit dan meestal inderdaad ook zo'n ding bij.

Afbeeldingslocatie: https://www.kabelshop.nl/image/OneTools_Tuinslang_koppeling_%7C_OneTools_%7C_12_Kraanstuk_Snelle_slangkoppeling_ONE-G1019_K170113222_m1_medium.jpg

Op deze afbeelding is dat het middelste ding, waar dat dopje uit steekt in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
CrystalViriS schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:45:
[...]

Ik heb hier ook een set gehad van de action daar zit dan meestal inderdaad ook zo'n ding bij.

[Afbeelding]

Op deze afbeelding is dat het middelste ding, waar dat dopje uit steekt in het midden.
Ik heb dit er niet bij gekregen volgens mij. Alleen de twee buitenste
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-sxcMJkJLPGh9yp_xYoljuhSLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwDh0TjP0lR6WWofchzX1Enz.jpg?f=fotoalbum_large

Zal van de week maar eens naar Hornbach gaan.

Deze heb ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42eXBy7csOxdcQ45niDfrXWeDcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/altussroqI9y0b0v3gZ4sXAU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miBqooCf-DoRBFlmQcOBztg9bRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVq3YB0HOdnGCUPSFL9EzB65.jpg?f=fotoalbum_large

Denk voor die prijs niet inbegrepen.

Maar dat houdt druk vast? Dat is inderdaad wat ik dan misschien nodig heb. Want de pomp zelf is alleen actief als ik de pistool trekker overhaal.

[ Voor 32% gewijzigd door theduke1989 op 01-09-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:06
Beste tweakers, wij hebben een nieuwbouw huis (4 jaar oud). De grond is compleet aangedrukt en bestaat uit klei. Onze achterburen liggen iets hoger en hebben links en rechts alles betegeld.
Er is drainage aangelegd maar dat lijkt niets te doen.

We hebben gras, je snapt ondertussen vast hoe dat er uit ziet 😬

Hoeveel centimeter moet ik uitgraven en welk zand moet ik storten om dit enigszins normaal te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juKwZBr4fBSNLILyl7nXTQ0qOSs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRVgrEFtSQXF4qK94eMw7juJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7o71VqOIs6IfZ6bZBTfSZYKV6bg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROaZLwbbIdVr6ZqZ7uHdW23F.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
tatata schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:13:
Beste tweakers, wij hebben een nieuwbouw huis (4 jaar oud). De grond is compleet aangedrukt en bestaat uit klei. Onze achterburen liggen iets hoger en hebben links en rechts alles betegeld.
Er is drainage aangelegd maar dat lijkt niets te doen.

We hebben gras, je snapt ondertussen vast hoe dat er uit ziet 😬

Hoeveel centimeter moet ik uitgraven en welk zand moet ik storten om dit enigszins normaal te maken?

[Afbeelding][Afbeelding]
Het is een beetje kut om te zeggen maar je hebt vanaf begin af aan je tuin niet goed aangepakt en hebt daardoor las van de storende laag. Zie, pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Hoe heb je je drainage aangelegd? Het kan vaak ook even duren voordat de drainage werkt. Daarnaast wat voor drainage heb je gebruikt?

Voor je gras zou je nog wormenmix kunnen gebruiken. Zie de openings post.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
Beste tweakers, in onze voortuin hebben we twee appelbomen staan. Sinds dit jaar zien de bladeren er droog uit en lijkt er een witte laag op te liggen. We hadden ook geen enkele appel dit jaar 🙄

Wat raden jullie aan dat ik doe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6RCmuffSWs1YUpSGcOYFT0gcRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBwqW4NMIWCxF1KW09V6aelR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCohn9TsAOmasZSSeSFpQSbMtRs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vF5N6No4LQGSLeVX72SWV9k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUhZ6bz45fdPVm11FUsTCgs0zCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1W35ytNnKxg7eDQXQss1wAxR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G3-LkI4uwqIioJL6mKIWO_V53c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gz8S0Vwj1ahoIViZm1BFEQFu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UeZ34Iaaqt5RnQW5rZJsslmdpQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fYB5onZyt8oETkVQ48nFqQz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
pjot1 schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:19:
[...]

Het is een beetje kut om te zeggen maar je hebt vanaf begin af aan je tuin niet goed aangepakt en hebt daardoor las van de storende laag. Zie, pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Hoe heb je je drainage aangelegd? Het kan vaak ook even duren voordat de drainage werkt. Daarnaast wat voor drainage heb je gebruikt?

Voor je gras zou je nog wormenmix kunnen gebruiken. Zie de openings post.
Begin kan ik niet meer wijzigen 🤷‍♂️

Tuinman heeft drainage systeem aangelegd. Ik meen kokos buitenkant een aansluiting op riool.

Wormenmix zal ik bekijken.

De ‘gaten’/verzakkingen moet ik bijvullen met grond. Ik zal hier wel gewoon potgrond voor kunnen gebruiken lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:56
tatata schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:56:
[...]
De ‘gaten’/verzakkingen moet ik bijvullen met grond. Ik zal hier wel gewoon potgrond voor kunnen gebruiken lijkt me?
Nee, potgrond is, zoals de naam al zegt, voor in potten. Aangezien je klei hebt zou ik aanvullen met zand (beter waterdoorlatend) en compost (verbetert de bodemstructuur). Een alternatieve optie is om alleen compost te gebruiken, en dat te mengen met klei uit andere delen van je tuin. Het laagje klei wat je dan elders in je tuin weghaalt kun je dan ook weer aanvullen met compost, en zo wordt de bodemstructuur in je hele tuin beter ipv alleen bij de kuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
tatata schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:56:
[...]

. . .

Potgrond zit een hoop turf in, drijft weg bij een flinke regenbui.
Tuinaarde is een betere optie, als je kant en klaar zakken wil gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
JukeboxBill schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:48:
[...]

Potgrond zit een hoop turf in, drijft weg bij een flinke regenbui.
Tuinaarde is een betere optie, als je kant en klaar zakken wil gebruiken.
En daarbij, turf is zurig en al dat turf wegsteken ergens op aarde zorgt weer voor andere problemen die helemaal niet nodig zijn als niet iedereen potgrond te pas en te onpas zou gebruiken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Hi all,

Ik heb veel klein, zwart-achtig luis en mieren in mijn blauwe regen. Enkel op de nieuwe scheuten.
Kan ik dit ergens mee bestrijden zonder dat mijn blauwe regen naar de gallemiezen gaat?

Thnx :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:39
Zeker! Moordmachines ontworpen door de natuur:

www.roodmetzwartestippen.nl

Of gewoon lekker laten zitten, blauwe regen groeit er over het algemeen wel overheen. Zou ik me igg geen zorgen over maken.

[ Voor 19% gewijzigd door sebastiaan89 op 02-09-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
Stimulate14 schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:31:
Hi all,

Ik heb veel klein, zwart-achtig luis en mieren in mijn blauwe regen. Enkel op de nieuwe scheuten.
Kan ik dit ergens mee bestrijden zonder dat mijn blauwe regen naar de gallemiezen gaat?

Thnx :).
Blauwe regen is toch bombestendig? Of lijkt de plant er last van tehebben?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

No Hands schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:40:
[...]

Blauwe regen is toch bombestendig? Of lijkt de plant er last van tehebben?
Nee, ik zie verder geen schade. Maar ik moet hem vaak binden / begeleiden en dan heb ik die smerige zooi weer aan mn handen en mn shirt etc :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:53
Heb gisteren larvex over mijn gazon gestrooid en nu maar hopen dat het helpt. Ik las dat je het na 3 maanden moet herhalen maar dan zit ik in November/December en heeft het dan nog nut? Of kan ik het beter in het voorjaar doen als het gras dan weer begint te groeien?

En als ik het b.v. eind September nog een keer doe? Gaat m'n gras daarvan kapot of lijdt dat niets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
bruce the boss schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:58:
Heb gisteren larvex over mijn gazon gestrooid en nu maar hopen dat het helpt. Ik las dat je het na 3 maanden moet herhalen maar dan zit ik in November/December en heeft het dan nog nut? Of kan ik het beter in het voorjaar doen als het gras dan weer begint te groeien?

En als ik het b.v. eind September nog een keer doe? Gaat m'n gras daarvan kapot of lijdt dat niets?
Larvex is in de basis vooral/alleen een voeding en mest voor je gras. Daardoor wordt het sterker en biedt het meer weerstand aan plagen. Als je de aanbevolen hoeveelheid aanhoudt en het dan (te) snel nog eens strooit zorg je in feite voor overbemesting. Dat brengt weer andere problemen met zich mee.

Ik zou wachten tot het voorjaar of als het een hele milde winter wordt en het gras blijft groeien dan kun je het eventueel wel eerder doen.

Goeie nick en avatar trouwens. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Stimulate14 schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:43:
[...]

Nee, ik zie verder geen schade. Maar ik moet hem vaak binden / begeleiden en dan heb ik die smerige zooi weer aan mn handen en mn shirt etc :+ .
Handen kan je wassen en even een oud shirt aantrekken.

Luizen kan je bestrijden, maar die mieren brengen de luizen net zo snel weer van elders. En mieren hou je niet zo makkelijk van die struiken weg of je moet die ook dood maken.
Dat vind ik een beetje ver gaan om vuile handen te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 09-09 23:17
Iemand nog een tip voor een privacydoek, waar je op moet letten etc.? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-09 12:10
Strider schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:33:
Iemand nog een tip voor een privacydoek, waar je op moet letten etc.? :)
Dat je er niet door heen kunt kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 09-09 23:17
ManzokuSan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:34:
[...]

Dat je er niet door heen kunt kijken!
Ja precies, valt mij dus altijd op dat van een afstand je er wel doorheen kunt kijken.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Strider schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:46:
[...]

Ja precies, valt mij dus altijd op dat van een afstand je er wel doorheen kunt kijken.
Dat hangt van de kwaliteit af, lijkt mij.
Deze winkel https://www.nettenshop.nl/ maakt ook onderscheid tussen privacydoek, afschermdoek en schuttingdoek.
En anders wordt het een afdekzeil, daar zie je niets door, maar vangt wel een hoop wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-08 15:42
Voor onze woning in Ootmarsum zijn wij op zoek naar een tuinontwerp. Het gaat om een woning buitenaf waar flink wat grond omheen zit en waar je veel hoogteverschil hebt.
Hebben jullie nog tips voor bedrijven in de omgeving waar jullie goede ervaringen mee hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@Jeroenon Wij wonen helemaal aan de andere kant van de provincie en waren niet tevreden over de eerste hovenier, we zijn vervolgens maar bij buren rond gaan vragen en ook gaan kijken welke bordjes van hoveniers in tuinen staan die we mooi vinden. De essentie is namelijk dat een hovenier soms vraagt om een bordje in de tuin te mogen plaatsen, dat gebeurt meestal alleen als het iets is waar hij zelf tevreden over is en de klant ook (anders trekt die zo het bordje uit de tuin). Op basis daarvan hebben we onze huidige hovenier gekozen en dat is na een paar gesprekjes met buren geweest en bij iemand even aangebeld die zo'n bordje in de tuin had staan. Allemaal waren ze lovend, dus dan is de keuze makkelijk en ook wij zijn tot op heden erg tevreden.

Kortom: kijk en vraag rond. Wat je buren zeggen (expliciet of impliciet) zegt het meeste.

[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 04-09-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:23
ik heb een vraag over muizen in de tuin,

Context:
wij hebben een beste tuin (10000m2) en daar zit nog ongeveer 20000m2 bos aan vast in de tuin van de buren, voor de rest hebben sommige directe buren (ook op grote percelen) paarden. En zelf hebben we in een hoek nog een kippenren met een paar kippen en een haan. Daarnaast zitten we tussen akkerland (vooral mais op dit moment) en boomkwekers. Het is niet mijn illusie dat we muizen in de tuin hier gaan uitroeien, dat hoort er waarschijnlijk wel een beetje bij als je zo woont.

Wat is er aan de hand:
De laatste tijd bij ons zwembad en poolhouse (50 meter van huis en kippen zitten weer 50 meter verder de andere kant op) zien we vooral s' avonds wat muizen die langslopen als we zitten te borrelen. Dat is niet ideaal natuurlijk. Ik heb in de poolhouse wat muizenvallen gezet, in de vallen die ik buiten / open staan onder overkapping vang ik iedere dag wel een paar muisjes. In het binnen deel achter de glazen schuifwanden vang ik niets, ook hier vind ik in een hoekje wel eens keuteltjes, maar er zitten er minder heb ik het idee.

Vraag: is het realistisch dat we hiermee het probleem oplossen/verminderen? nog ideeën om dit anders aan te pakken? Of advies om het gewoon te accepteren?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:11
@borgdaville Hopen dat er volgend jaar piepers staan en geen mais, dat gaat al veel schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

borgdaville schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:24:

Context:
wij hebben een beste tuin (10000m2) en daar zit nog ongeveer 20000m2 bos aan vast in de tuin van de buren, voor de rest hebben sommige directe buren (ook op grote percelen) paarden. En zelf hebben we in een hoek nog een kippenren met een paar kippen en een haan. Daarnaast zitten we tussen akkerland (vooral mais op dit moment) en boomkwekers. Het is niet mijn illusie dat we muizen in de tuin hier gaan uitroeien, dat hoort er waarschijnlijk wel een beetje bij als je zo woont.

Wat is er aan de hand:
De laatste tijd bij ons zwembad en poolhouse (50 meter van huis en kippen zitten weer 50 meter verder de andere kant op) zien we vooral s' avonds wat muizen die langslopen als we zitten te borrelen. Dat is niet ideaal natuurlijk. Ik heb in de poolhouse wat muizenvallen gezet, in de vallen die ik buiten / open staan onder overkapping vang ik iedere dag wel een paar muisjes. In het binnen deel achter de glazen schuifwanden vang ik niets, ook hier vind ik in een hoekje wel eens keuteltjes, maar er zitten er minder heb ik het idee.

Vraag: is het realistisch dat we hiermee het probleem oplossen/verminderen? nog ideeën om dit anders aan te pakken? Of advies om het gewoon te accepteren?
Vallen zetten lijkt me zinloos, levert alleen maar een hoop lijkjes op.
Je zult de oorzaak moeten aanpakken: zorg dat er minder te halen valt voor de muizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@borgdaville Wees blij dat het geen ratten zijn. Als het veldmuizen zijn dan mag je niet eens vangen.

In landelijk gebied horen muizen in de tuin er gewoon bij. Hier, waar zelfs ook nog heel veel katten rondlopen, heb ik 's winters muizen in de schuur
Zorg alleen dat ze niet in huis kunnen komen. Een kiertje van meer dan een halve cm kunnen ze al doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Context:

Wat is er aan de hand:

Er is een reden dat veel boerderijen een hond en katten hebben. De ene tegen ratten, de andere tegen muizen. Of je er veel aan kunt doen, weet ik niet, met zoveel terrein voor de muizen in en rond de tuin zul je altijd wel wat aan muizen hebben. Belangrijkste is om ze buiten huis te houden. Meestal lukt dat met katten wel aardig, maar ik heb geen ervaring hoe succesvol dat is zonder katten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:39
Muizen schijnen een hekel te hebben aan geuren als pepermunt, kamille en lavendel. Mij lijkt het de moeite waard om deze planten te groeien op de locaties waar je ze liever niet ziet.
Verder is hygiëne rondom de kippenren van groot belang om te voorkomen dat je ze aantrekt. Muizenvallen is compleet zinloos in een omgeving als de jouwe imho.

Persoonlijk snap ik overigens niet waarom dit "niet ideaal" is, ik kijk naar een voorbijlopende muis hetzelfde als ik naar een voorbijvliegende vogel kijk: met verwondering. Maar goed ik weet dat dit niet helemaal cultureel geaccepteerd is. :+

[ Voor 26% gewijzigd door sebastiaan89 op 04-09-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
henkie196 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:59:
[...]

Er is een reden dat veel boerderijen een hond en katten hebben. De ene tegen ratten, de andere tegen muizen. Of je er veel aan kunt doen, weet ik niet, met zoveel terrein voor de muizen in en rond de tuin zul je altijd wel wat aan muizen hebben. Belangrijkste is om ze buiten huis te houden. Meestal lukt dat met katten wel aardig, maar ik heb geen ervaring hoe succesvol dat is zonder katten.
we houden ze goed uit het huis, staan wat valletjes op strategische plekken, en daar vangen we heel af en toe eentje, maar verder geen keutels of vraatschade.

Katten hebben we veel in de tuin lopen van de buren, maar geen eigen kat. Zou dat nog de moeite zijn om een boerderij kat te nemen? Kun je die in een buitenverblijf \ hok houden zonder dat die ook in het woonhuis komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
sebastiaan89 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:03:
Muizen schijnen een hekel te hebben aan geuren als pepermunt, kamille en lavendel. Mij lijkt het de moeite waard om deze planten te groeien op de locaties waar je ze liever niet ziet.
Verder is hygiëne rondom de kippenren van groot belang om te voorkomen dat je ze aantrekt. Muizenvallen is compleet zinloos in een omgeving als de jouwe imho.

Persoonlijk snap ik overigens niet waarom dit "niet ideaal" is, ik kijk naar een voorbijlopende muis hetzelfde als ik naar een voorbijvliegende vogel kijk: met verwondering. Maar goed ik weet dat dit niet helemaal cultureel geaccepteerd is. :+
goede tip qua aanplanting, kunnen we zeker doen,allemaal planten die we in de moestuin en al hebben en ook lavendel vinden we heel mooi en passen bij het type tuin.

Over niet ideaal en van de natuur genieten, inclusief muzien, daar ben ik het en de oudste dochter mee eens. Alleen moeders en de jongste zien dat net even anders....... |:(

edit: en vanuit hygiene is het niet ideaal dat er her en der wat muizenkeutels liggen waar we eten en de kids veel spelen

[ Voor 5% gewijzigd door borgdaville op 04-09-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Laatst online: 08-09 10:16
Nee

Het gaat waarschijnlijk om veldmuizen, die hebben we hier ook genoeg rondlopen maar komen niet naar binnen (ook niet zonder hond/kat). Ze lopen langs de gevel af maar doen verder niets of niemand kwaad. Binnen is ook niets voor ze te vinden, ze hebben meer kans bij de kippen. Wij wonen bij water, dus af en toe vangen we wel eens een verdwaalde rat, die heb ik liever niet in de tuin ;)

Veldmuisjes horen bij landelijk wonen, die krijg je niet je tuin uit en zullen er altijd blijven, zeker als je tegen bosrand en/of water aan woont, fruitbomen, kippen, etc. (in de buurt) hebt.

Wat is de reden dat je ze weg wilt hebben uit je tuin, behalve dat je ze hoort/ziet met borrelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

borgdaville schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:17:
[...]

Zou dat nog de moeite zijn om een boerderij kat te nemen? Kun je die in een buitenverblijf \ hok houden zonder dat die ook in het woonhuis komen?
Ja, dat kan. Veel asiels hebben zelfs boerderijkatten die ze graag willen uitplaatsen, zie hier een voorbeeld (en niet alleen in Almelo). Als je de situatie schetst, hebben ze mogelijk wel een goede muizenvanger voor je.

Zelfs mijn bejaarde kat vangt af en toe nog een spits*-, bos- of huismuis, maar voor de echte bestrijding hebben we buurtkat, die ook niet terugdeinst voor een rat.

Allerbelangrijkste blijft inderdaad geen voedsel voor de muizen achterlaten.

*Spitsmuizen worden wel gevangen, maar niet gegeten. Ze stinken namelijk nogal en zijn voor de kat niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
_Piwi_ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:42:
[...]

Nee

Het gaat waarschijnlijk om veldmuizen, die hebben we hier ook genoeg rondlopen maar komen niet naar binnen (ook niet zonder hond/kat). Ze lopen langs de gevel af maar doen verder niets of niemand kwaad. Binnen is ook niets voor ze te vinden, ze hebben meer kans bij de kippen. Wij wonen bij water, dus af en toe vangen we wel eens een verdwaalde rat, die heb ik liever niet in de tuin ;)

Veldmuisjes horen bij landelijk wonen, die krijg je niet je tuin uit en zullen er altijd blijven, zeker als je tegen bosrand en/of water aan woont, fruitbomen, kippen, etc. (in de buurt) hebt.

Wat is de reden dat je ze weg wilt hebben uit je tuin, behalve dat je ze hoort/ziet met borrelen?
bedankt voor de reactie

waarom?

vrouw en jongste dochter is er bang van; kwestie van gewenning, maarja, ik wil het ook gezellig houden, dus dan maar voor de vorm valletjes plaatsen :*)

een reden om er wel iets mee te willen is dat ik in de hoekjes en onder de tafel wel muizenkeutels tegenkom, wat vanuit hygiene niet handig is op een plek waar we ook af en toe eten en waar kleine kinderen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
borgdaville schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:17:
we houden ze goed uit het huis, staan wat valletjes op strategische plekken, en daar vangen we heel af en toe eentje, maar verder geen keutels of vraatschade.

Katten hebben we veel in de tuin lopen van de buren, maar geen eigen kat. Zou dat nog de moeite zijn om een boerderij kat te nemen? Kun je die in een buitenverblijf \ hok houden zonder dat die ook in het woonhuis komen?
Een kat kan de moeite zijn, m'n ouders hebben nooit veel last gehad van muizen in en om huis, in ieder geval, ondanks mais of grasveld naast de deur. Er zijn ook boerderijen waar katten niet binnenshuis mogen, alhoewel ze vast wel eens achter je aan naar binnen willen.

Zorg uiteraard wel voor een warme (in de winter) en droge plek waar de kat kan liggen, en vergeet ook niet dat ze graag aandacht ontvangen (de meesten, in ieder geval).

Maar als je liever geen huisdieren hebt, begin er dan ook niet aan, dat is alleen maar vervelend voor beide partijen.
VeertienKaVier schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:48:
Ja, dat kan. Veel asiels hebben zelfs boerderijkatten die ze graag willen uitplaatsen, zie hier een voorbeeld (en niet alleen in Almelo). Als je de situatie schetst, hebben ze mogelijk wel een goede muizenvanger voor je.

Zelfs mijn bejaarde kat vangt af en toe nog een spits*-, bos- of huismuis, maar voor de echte bestrijding hebben we buurtkat, die ook niet terugdeinst voor een rat.

Allerbelangrijkste blijft inderdaad geen voedsel voor de muizen achterlaten.

*Spitsmuizen worden wel gevangen, maar niet gegeten. Ze stinken namelijk nogal en zijn voor de kat niet lekker.
Asielkatten zijn over het algemeen ook gesteriliseerd, dacht ik, dat is wel sterk aan te raden als het nog niet zo is.

Spitsmuizen vangen ze over het algemeen alleen als ze jong zijn (bij ons, in ieder geval), dan komen ze er achter dat ze vies zijn en daarna vangen ze die niet meer. Zelfde met ratten, zo lijkt. Mollen hebben een te taaie huid voor een kat om doorheen te kauwen. Konijnen en jonge hazen vangen ze wel eens. En af en toe een onoplettende vogel. Als ze erg mager worden in de zomer, zitten ze waarschijnlijk ook bij de kikkers. Maar hoofdzakelijk geven ze bij m'n ouders de voorkeur aan de veldmuizen die ze bijna over de poten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
borgdaville schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:52:
[...]
vrouw en jongste dochter is er bang van; kwestie van gewenning, maarja, ik wil het ook gezellig houden, dus dan maar voor de vorm valletjes plaatsen :*)

een reden om er wel iets mee te willen is dat ik in de hoekjes en onder de tafel wel muizenkeutels tegenkom, wat vanuit hygiene niet handig is op een plek waar we ook af en toe eten en waar kleine kinderen spelen.
Dat laatste kan ik mij goed voorstellen. Hier zitten ze toch vaker in de rommeligere hoekjes en daar hebben we er geen last van. Muizen zoeken beschutte plaatsen op. Zorgen voor een opgeruimd terras/overkapping i.c.m. munt of lavendel helpt wel om ze te verjagen elders je tuin in. Uitwerpselen kom ik nagenoeg niet tegen.

Hier ook kleine kinderen, die vinden ze zowel spannend als interessant. Nadat ze 2-3 keer iets gehoord/gezien hebben is het spannende er ook wel vanaf en is het vooral "hé muisje". Ze (en wij soms ook) schrikken vooral als er opeens eentje voorbij komt rennen :P Ik vind het wel wat hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

henkie196 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:07:
[...]

Maar als je liever geen huisdieren hebt, begin er dan ook niet aan, dat is alleen maar vervelend voor beide partijen.
Dit vooral, ja. Ook al is het een boerderijkat, je bent en blijft verantwoordelijk voor het welzijn van het dier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
borgdaville schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:52:[...]bedankt voor de reactie
waarom?vrouw en jongste dochter is er bang van; kwestie van gewenning, maarja, ik wil het ook gezellig houden, dus dan maar voor de vorm valletjes plaatsen :*)
Dan heb je dus al muizen binnen, alleen die zie je nooit omdat ze wegkruipen bij de minste vorm van beweging/geluid.
Maar goed, dat er muizen rondlopen had je kunnen weten toen je landelijk ging wonen.
Zolang ze niet niet over de tafel en borden lopen waar je zit te eten is er niks aan de hand.
Kleine kinderen spelen ook buiten, daar lopen ook muizen, dus qua hygiëne maakt dat niet zoveel uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
henkie196 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:59:
[...]

spoiler:
Beste commentaar:
Als je een kat en hond samen weet te laten leven krijgen ze een zen-houding naar alle dieren, en zullen ze er van uitgaan dat elk dier in huis gewoon een extra geadopteerd huisdier is. :9~
VeertienKaVier schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:48:
[...]

@_Piwi_
Vooropgesteld dat ik een kattenmens ben.......maar meer voorstander van katten binnen ben.
Een kat zou imo "in eigen tuin" of beperkt moeten door fencing, of aangelijnd oid., los is het gewoon een roofdier met weinig tot geen natuurlijke vijanden. En eigenlijk als zodanig een plaag.
Een 'boerderij-kat"is gewoon een half verwilderde kat die alles wat hij kan vangen dan ook vangt.
En imo dan ook hooguit gehouden moet in stallen waar je overlast hebt van muizen, en waar je ze ook nog moet bijvoeren, EN geholpen, anders heb je onderhand drie nesten per jaar.
Laat je het op zijn beloop dan vangt poekie een hoop vogels, en jonge vogels in het voorjaar, jong wild en ook maakt poekie geen onderscheid tussen beschermde diersoorten en "gewone".
Hier staat een pdf uit 2018 waarin de overlast van loslopende en verwilderde katten op onze schaarse natuur uitgelegd wordt.

En ook wij hebben muizen en ratten op ons 8000 m² grote terrein in het "boerenland", dat hoort er echter bij.
Dat is "de natuur", ze hebben hun eigen plek in het ecosysteem en zijn ook voer voor inheemse roofdieren zoals vossen, sperwers, etc.
In de zomer zie je ze niet en heb je er geen last van, in de winter moet je zorgen dat er niets te halen is voor ze,
Al voorkom je dan toch niet dat ze de warmte opzoeken.
Voor die overlast in de winter heb ik een CO2-gestuurde val staan die muizen en ratten snel dood, zonder gif, maar andere ratten en muizen niet leert dat ze er niet moeten komen.
Doordat er geen gif gebruikt wordt blijven de kadavers dus gewoon eetbaar voor andere dieren die ze vinden (en onschadelijk voor kinderen die ze vinden).
Ik heb de Yakob- versie van AliExpress die zowel een houder heeft voor losstaand, als een muurbevestiging. Dat scheelde een hoop met andere merken.(en het zou me niets verbazen als ze allemaal uit dezelfde Chinese fabriek komen)
Werkt met grote CO2 patronen met schroefdraad, en als je zoekt is er nu ook een bluetooth versie met app die je verteld als je iets gevangen hebt.

Overigens inmiddels, 1 jaar later, 1 muis en 1 rat gedood, in de hooischuur, en buiten op roulerende plaatsen niets.
Het ligt er echt aan wat er voor ze te halen is.

[ Voor 86% gewijzigd door Teijgetje op 05-09-2024 01:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op donderdag 5 september 2024 @ 00:24:
spoiler:
Beste commentaar:
Als je een kat en hond samen weet te laten leven krijgen ze een zen-houding naar alle dieren, en zullen ze er van uitgaan dat elk dier in huis gewoon een extra geadopteerd huisdier is. :9~
Dat is niet helemaal zoals het werkt. Het is meer hoe het dier zich gedraagt. Ondanks dat m'n ouders katten zo eens in de paar jaar wel eens een jonge haas weten te vangen, hebben ze nooit het konijn van m'n zus proberen te vangen, als die op bezoek was. Het konijntje was niet bang voor katten, en gedraagt zich niet als een prooi, dus de katten zagen het ook niet als een prooi.

Ik zou dat niet proberen met muizen, trouwens. Alhoewel het in sommige gevallen vast ok kan zijn.

En katten zijn territoriaal, dat ze ok zijn met een hond of een andere kat die ook in hun eigen gebied woont, betekend over het algemeen niet dat ze ok zijn met andere honden en katten die niet standaard in hun territorium voorkomen.

Over wilde roofdieren, ja, katten behouden altijd hun jacht instinct. Aan de andere kant, er is weinig natuurlijks aan de gemiddelde NL polder. Sure, torenvalkjes en uilen vangen ook wel muizen, maar erg veel natuurlijke vijanden zijn er niet in het gemiddelde weiland of akker. Geen vossen bij ons in de buurt, in ieder geval. En die hazen worden anders wel afgeschoten door jagers, ik weet niet wat jouw voorkeur heeft qua 'natuurlijkheid'.

• _Piwi_
Denk dat je @borgdaville wou taggen ;) Ik ben het verder volledig met je eens dat ze bij de natuur horen. In de zomer zie ik ze trouwens net zoveel als in de winter, dat maakt hier weinig verschil. We hebben dan wel fruitbomen waar ze op af komen, dat zal wellicht meespelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Honden en katten, mijn ouders hadden een kat en daar kwam een pup bij. Duurde twee dagen tot ze hadden uitgevonden dat de pup door de bodembedekkers moest rennen om de muizen te verjagen zodat de kat aan de rand van de border de muizen voor het oppakken had. Die communicatie is wonderlijk. Als de kast gepest werd door een andere kat, kwam ze letterlijk de hond halen om te helpen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 ... 165 ... 188 Laatste