On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ik heb een beetje advies nodig en hopelijk kunnen jullie me opweg helpen.
In onze tuin ben ik momenteel lekker aan de slag met graven en ik wil binnenkort beginnen met bouwen van muurtjes voor plantenbakken met als doel ze te gaan stucen.
Nu zit ik er alleen een beetje mee dat we graag een lichtere kleur willen dan de meeste standaard stucmortels hebben, puur wit hoeft echt niet maar dat het niet meer het standaard grijze van cementmortel is.
Ik zit te denken om Knauf UP 210 W te gebruiken.
Zou het mogelijk zijn om hier witte kleurstof aan toe te voegen om de kleur licht te krijgen?
Scheelt weer schilderen achteraf
En zo ja, wat kan ik hier het beste voor gebruiken?
[ Voor 5% gewijzigd door michielh3 op 31-07-2024 10:48 ]
Witte pigment is onder andere te bestellen bij www.bouwbestel.nl
Als het echt wit moet worden, dan zal je de mortel zelf moeten samenstellen met wit cement en zilverzand of gewoon zand en witte pigment. Maar misschien is er ook wel iets kant en klaar ergens verkrijgbaar. Ik denk dat je het dan moet zoeken in de richting van betonnen aanrechtbladen.
Soms ben ik bijna gelukkig
Op zandgrond waarschijnlijk wel, ik zit op veen met klei en mijn gras doet het primaAgent47 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:24:
Nu het wat langer warm blijft is het dan verstandig om nu al water te geven?
Verkleurt het?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb ook klei achter. Ik zal straks of morgen even een foto sturen. Het is sinds mei/ juni al slechter geworden. Heb grasrollen sinds oktober. Heb vorige week nog bemest en vanavond weer gemaaid.franssie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:29:
[...]
Op zandgrond waarschijnlijk wel, ik zit op veen met klei en mijn gras doet het prima
Verkleurt het?
franssie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:29:
[...]
Op zandgrond waarschijnlijk wel, ik zit op veen met klei en mijn gras doet het prima
Verkleurt het?
:strip_exif()/f/image/vrQ8SOZTUh3b1r0SFbSAXMY1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qMceAsQrCVKp5AZaQhaNtXDT.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoeveel schaduw geeft dat boompje? En heb je de ondergrond goed omgewerkt en bewerkt met voldoende humus en (gezien je klei hebt) wat zand?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik heb de grond eronder gelegaliseerd en ( niet bewerkt met humus) ik heb vorige week ook pas voor het eerst gevoed met 3 in 1 product inclusief kalk ook.Yaksa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:31:
[...]
Hoeveel schaduw geeft dat boompje? En heb je de ondergrond goed omgewerkt en bewerkt met voldoende humus en (gezien je klei hebt) wat zand?
Ik heb nog wat proberen bij te zaaien maar dat hielp nog niet. Dat boompje is een vijg in bloei.
Als het nieuwbouw is dan heb je een probleem, aangereden bouwgrond is helemaal verdicht door zwaar transport e.d. Da's een slechte ondergrond voor gras.Agent47 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:29:
[...]Ik heb de grond eronder gelegaliseerd en ( niet bewerkt met humus) ik heb vorige week ook pas voor het eerst gevoed met 3 in 1 product inclusief kalk ook.
Ik heb nog wat proberen bij te zaaien maar dat hielp nog niet. Dat boompje is een vijg in bloei.
Sowieso denk ik dat je de ondergrond moet verbeteren, en dat doe je niet door kunstmest en kalk te strooien. Al helemaal niet wanneer je niet weet wat er al aan voeding in de grond zit. Beter is even een testje te doen, meten = weten. En een biologische meststof is altijd beter.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Het is geen nieuwbouw. Ik ga er achteraan, bedankt hoorYaksa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:42:
[...]
Als het nieuwbouw is dan heb je een probleem, aangereden bouwgrond is helemaal verdicht door zwaar transport e.d. Da's een slechte ondergrond voor gras.
Sowieso denk ik dat je de ondergrond moet verbeteren, en dat doe je niet door kunstmest en kalk te strooien. Al helemaal niet wanneer je niet weet wat er al aan voeding in de grond zit. Beter is even een testje te doen, meten = weten. En een biologische meststof is altijd beter.
:strip_exif()/f/image/l9PDd92esBA8QVHOTi7Ixpwu.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank! Ik ga eens kijken wat er met pigment bij te kleuren valt en anders zelf het aan te maken met wit cement!JukeboxBill schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:24:
@michielh3 Je kan de stucmortel wel iets lichter maken met witte pigment, maar je kan niet te veel pigment gebruiken omdat dan de kwaliteit van het stucwerk slecht wordt.
Witte pigment is onder andere te bestellen bij www.bouwbestel.nl
Als het echt wit moet worden, dan zal je de mortel zelf moeten samenstellen met wit cement en zilverzand of gewoon zand en witte pigment. Maar misschien is er ook wel iets kant en klaar ergens verkrijgbaar. Ik denk dat je het dan moet zoeken in de richting van betonnen aanrechtbladen.
Oei! dit lijkt op trips, hebben wij helaas gehad en uiteindelijk hebben we het opgegeven na 2 jaar behandelen en de aangetaste planten in quarantaine allemaal weg gedaan...ViezeVis schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:23:
Weet iemand wat dit is op mijn Monstera plant? Zitten een paar van die kleine stippen op. Lijken wel héééle kleine vliegjes maar 't vliegt niet weg ofzo. En die gele stippen beweegt ook. Niet allemaal. Heb 'm al eens in die Pokon tegen insecten gezet (voor blad, schild, dopluis, spintmijt en witte vliegen) maar het komt dus wel terug. Nu 2-3 dagen geleden.
[Afbeelding]
Hopelijk ben je er vroeg genoeg bij en kun je het nog tegenhouden..
Was er al bang voor. Kwam het meeste in de buurt idd. Hoe hebben jullie het proberen te behandelen? Ben nu bezig met die Pokon tegen insecten chemische rommel maar ik ben bang dat dit niet doeltreffend is voor de larven.michielh3 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:30:
[...]
Oei! dit lijkt op trips, hebben wij helaas gehad en uiteindelijk hebben we het opgegeven na 2 jaar behandelen en de aangetaste planten in quarantaine allemaal weg gedaan...
Hopelijk ben je er vroeg genoeg bij en kun je het nog tegenhouden..
We wonen hier nu 3 jaar en de "tuin" is eigenlijk een klinkertuin. Bloedheet in de zomer en bij flinke regenval staat het blank. Nu was een er al een kleine border maar dat zag er niet uit, afgezien van de Hortensia.
Begin dit jaar de border aangepakt en opnieuw aangeplant. Vandaag dan begonnen om een 2e border aan te maken, een kleintje van 1.60x0.55.
Lavendel, passiebloem, siergras en een plant waar ik al de naam van vergeten ben. Al met al ziet het er best leuk uit en sowieso beter dan al die klinkers!
Het olijfboompje staat nu ook 3 jaar en groeit ook aardig door, ooit bij de lidl gekocht voor een tientje.
:strip_exif()/f/image/gJKduLwTksNe7Ye45nl5h9f4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rSEij7HrvJJtVQiGkZSiYc21.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fC47Zo0e2btQCzY14iyrHDin.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PwBFVQbIa7IQiNMEUXzrvps5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lPeNdClPgYxZ3dElpOpbyq3W.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus ja: help! Hoe kom ik er weer vanaf?
Ze zijn beschermd enzo, en het zijn dus geen (knaagdier)muizen, maar spitsmuizen.
[ Voor 3% gewijzigd door Barleone op 01-08-2024 21:31 ]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Edialux is het beste hiervoor. Ik doe het in een spuitbus en spuit buiten dan de plant in. Daarna geef ik wat water met edialux erin.ViezeVis schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:50:
[...]
Was er al bang voor. Kwam het meeste in de buurt idd. Hoe hebben jullie het proberen te behandelen? Ben nu bezig met die Pokon tegen insecten chemische rommel maar ik ben bang dat dit niet doeltreffend is voor de larven.
Elke plant die ik nieuw koop doe ik dit even mee zodat ik niks naar binnen haal.
Wij hebben nu die chemische pokon spray gehaald en geven over een week wat aaltjes tegen trips. Tot zover valt het nog mee.bomenzijnrelax schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 01:45:
[...]
Edialux is het beste hiervoor. Ik doe het in een spuitbus en spuit buiten dan de plant in. Daarna geef ik wat water met edialux erin.
Elke plant die ik nieuw koop doe ik dit even mee zodat ik niks naar binnen haal.
![]() | ![]() |
Maar niet overal;
![]() |
Lijkt ook geen verschil te maken tussen de hoeveelheid zon er op de voeg komt. Sommige schaduw delen zijn compleet schoon, sommige zon delen totaal verkleurd.
Kan ik hier nog wat aan doen, anders dan er uit trekken en opnieuw voegen (gaat dan over de verkleurde delen die nog vast zitten).
Is dit te voorkomen? Of is het gewoon pech door het extreem natte weer de afgelopen 10 maanden?
Ik weet zo niet meer welke voegmortel het precies is.
[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 04-08-2024 11:27 ]
Is iets van algen. Als ik het goed zie, dan lijkt het alsof de donkere delen iets lager liggen. Het kan dus zijn dat er water in de voeg blijft staan en daardoor de groene aanslag krijgt. Neemt niet weg dat de voegen altijd verkleuren. Het lijkt op Varistone Aqua LM of Gatorsand.LA-384 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:25:
Ik heb sinds vorig jaar flexibele voegen tussen de tegels in de achtertuin en heb te maken met algen vorming (of is het schimmel?) en losraken van de voeg.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Maar niet overal;
[Afbeelding]
Lijkt ook geen verschil te maken tussen de hoeveelheid zon er op de voeg komt. Sommige schaduw delen zijn compleet schoon, sommige zon delen totaal verkleurd.
Kan ik hier nog wat aan doen, anders dan er uit trekken en opnieuw voegen (gaat dan over de verkleurde delen die nog vast zitten).
Is dit te voorkomen? Of is het gewoon pech door het extreem natte weer de afgelopen 10 maanden?
Ik weet zo niet meer welke voegmortel het precies is.
Je kan de voegen uitsnijden met een Stanleymes en uitkrabben met een onkruid krabber. Of met een platte beitel de voegen naar beneden slaan. Wel voorzichtig natuurlijk.
Overigens vind ik de strook bovenaan de 2e foto wel heel erg breed, hier had ook een waal of een strook tegel ingekunt. Of je kunt het opvullen met grind/split zodat je gelijk van opspattend water af bent.
Verder zou ik alles opnieuw voegen om zo kleurverschil in de voeg te voorkomen.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
CrystalViriS schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:37:
Laatst hoorde ik hier een doffe plof tegen het raam. Ik kijk en zit er een klein vogeltje naar me te kijken vanaf het terras dat ik nog nooit eerder gezien heb. Grijs, met zwart/witte tekening en een mooie lange staart meer zoals een ekster dat heeft, maar veel kleiner met een spitse, smalle snavel. Het zit gewoon rechtop dus waarschijnlijk niets gebroken maar duidelijk wel de kluts kwijt. Hij zit nog geen meter bij me vandaan dus ik kan hem goed bekijken. Ik besluit hem met rust te laten omdat hij waarschijnlijk toch vlucht als ik hem probeer te "helpen".
Terwijl het daar zit ga ik uit nieuwsgierigheid op op internet kijken naar wat voor vogel het zou kunnen zijn. Ik heb er een interesse in, maar ken deze vogelsoort niet. Na wat zoeken vind ik welke soort het is; een spotlijster. Deze komen eigenlijk niet in Nederland voor, blijkbaar. Hij droeg geen ring dus waarschijnlijk niet uit een volière ontsnapt. Ik weet zeker dat het er eentje was, ik heb hem lang kunnen bekijken en vergelijken met foto's op internet. En ik heb spijt dat ik er geen foto van heb gemaakt heb. De enige geverifieerde melding van de soort (met foto) is op Schiermonnikoog. Dus het voelt eigenlijk best bijzonder. De vogel is na wat rusten weggevlogen.
Een spotlijster is heel onwaarschijnlijk. Laatste keer gezien in 2017 en daarvoor in 2001, zie https://waarneming.nl/spe..._stage=&activity=&method=CrystalViriS schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:24:
[...]
Daar kwam ik inderdaad als eerste bij uit toen ik de vogel beschreef. Maar dit was hem niet. De vogel die ik gezien heb heeft geen donker masker op de kop zoals de kwikstaart.
Verder lijkt hij er inderdaad wel op. Als was het lijf van de vogel die ik gezien heb wat minder gedrongen/slanker.
In de ANWB vogelgids staat de spotlijster enkel genoemd als extreme dwaalgast, zonder beschrijving en afbeeldingen.
Het is eerder een (witte) kwikstaart, maar dan een juveniel. Deze heeft nog geen zwarte tekening op de kop. Ook zijn deze vaak wat slanker.
Zelf heb ik inmiddels diverse machines van Ego. En ze bevallen allen goed.Laurences schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:25:
Tijdens de zoektocht naar een goede grastrimmer ben ik uitgekomen bij EGO. Ik zie veel (heel veel) opties en in Nederland lijkt de ST1613t (40cm) of de STX4500 (45cm) een goede keuze te zijn. Echter op YouTube bij het bekijken van vele vergelijking filmpjes is er in de US ook een ST1623t verkrijgbaar met grootste verschil dat deze een carbon steel heeft en daarmee wat lichter. Hier iemand ervaringen met de grastrimmers van EGO, aanrader of valt er geen foute keuzen te maken? De STX4500 is misschien een beetje overkill gezien deze voor commercieel gebruik is.
Ipv een grastrimmer heb ik een multitool genomen waar ik ook een mes bij heb gekocht. Die werkt voor mijn doel (hoog gras, brandnetels etc) prima en geeft geen plastic in de natuur.
Daarnaast is die multitool ook heel handig voor andere werkzaamheden. Ik heb er bv ook zo’n klein kettingzaagje voor takken en een heggenschaar bij.
Ik heb met mijn stomme kop een tijd geleden tegen onkruid gespoten, waar dit normaal mest voor het gras was en vergif voor het meest onkruid erin, heb ik nu de verkeerde fles gepakt die dus ook vergif voor het gras was Zelfde fles, zelfde etiket alleen stond er nu ook tegen gras op

Nu was met de bouw van het tuinhuisje en een beukenboom die de grond wil verzuren en veel schaduw gooit er al niet heel veel van over. Dus mooi moment om opnieuw in te zaaien. Het zal om een 150m² gaan. Tuin op het zuiden met gedeeltelijk dus veel zon en gedeeltelijk veel schaduw.
Ik wil er geen siergazon van maken, maar gewoon iets van speel gazon wat ook beter tegen de schaduw (en zuurte) van de boom kan.
Ik lees hier vaker het zaad van de Aldi, of kan ik beter iets van de welkoop (bestellen) of aveve naast de deur halen?
Of maakt dat niet zo heel veel uit?
Ze staan in een soort driehoekje met zo'n 2,5-3m ruimte onderling.
Nu acht ik onze appeloogst dit jaar verloren, maar kan er een verklaring voor zijn waarom de appels zo aangetast worden maar de peren compleet met rust gelaten worden? Overigens kan ik elke keer dat ik kijk ook geen insecten vinden, ik moet ze nog op heterdaad betrappen zeg maar.
Als er gif tegen gras in de grond zit heeft zaad strooien niet veel zin denk ik...sweetdude schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:00:
Heeft iemand nog een goede tip om graszaad te kopen?
Ik heb met mijn stomme kop een tijd geleden tegen onkruid gespoten, waar dit normaal mest voor het gras was en vergif voor het meest onkruid erin, heb ik nu de verkeerde fles gepakt die dus ook vergif voor het gras was Zelfde fles, zelfde etiket alleen stond er nu ook tegen gras op![]()
Nu was met de bouw van het tuinhuisje en een beukenboom die de grond wil verzuren en veel schaduw gooit er al niet heel veel van over. Dus mooi moment om opnieuw in te zaaien. Het zal om een 150m² gaan. Tuin op het zuiden met gedeeltelijk dus veel zon en gedeeltelijk veel schaduw.
Ik wil er geen siergazon van maken, maar gewoon iets van speel gazon wat ook beter tegen de schaduw (en zuurte) van de boom kan.
Ik lees hier vaker het zaad van de Aldi, of kan ik beter iets van de welkoop (bestellen) of aveve naast de deur halen?
Tsja al onze behandelmethoden waren achteraf niet effectief.ViezeVis schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:50:
[...]
Was er al bang voor. Kwam het meeste in de buurt idd. Hoe hebben jullie het proberen te behandelen? Ben nu bezig met die Pokon tegen insecten chemische rommel maar ik ben bang dat dit niet doeltreffend is voor de larven.
We hebben geprobeerd de bladeren in te smeren/schoon te maken met alcohol, schoon te spuiten met water, pokon chemische troep.
Als eerste hebben we aaltjes geprobeerd, dit leek redelijk te helpen maar ik vermoed dat het na de pokon niet direct bruikbaar is, daar gaan ze misschien ook dood aan, en je moet het blijven behandelen keer op keer op keer.
Mogelijk helpt het als de lucht vochtiger is, dat schijnt ook te kunnen helpen maar dat hebben we niet geprobeerd.
Succes!
Nee logisch. het ligt al ruim een maand zo en met de regen van afgelopen tijd. Het onkruid en ook alweer gras begint volop terug te komen. Dus wil het nu goed omspitten en opnieuw netjes inzaaien. Vandaar de vraag:Jutsju schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:45:
[...]
Als er gif tegen gras in de grond zit heeft zaad strooien niet veel zin denk ik...
Ik lees hier vaker dat het zaad van de Aldi gebruikt wordt, of kan ik beter iets van de welkoop (bestellen) of aveve naast de deur halen?
Kort samengevat: fancy planten er uit, brandnetels er in.
Heb ook nog even doorgeklikt naar de site van de Vlinderstichting.
Heb toch wel een aantal inheemse planten en struiken die ze aanbevelen, zelfs wat brandnetels in de slootkant.
Ik heb bewust gekeken en gekozen voor een specifieke graszadenmix van Batenburg. Die hebben verschillende soorten graszaden (bijvoorbeeld die minder vocht nodig hebben, minder hoeft te maaien of die juist goed tegen schaduw kunnen). Voor die ene keer in de 10+ jaar dat je grasinzaait (wat ook nog eens goedkoper is dan graszoden), zou ik niet besparen op het juiste graszaad.sweetdude schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:25:
[...]
Nee logisch. het ligt al ruim een maand zo en met de regen van afgelopen tijd. Het onkruid en ook alweer gras begint volop terug te komen. Dus wil het nu goed omspitten en opnieuw netjes inzaaien. Vandaar de vraag:
Ik lees hier vaker dat het zaad van de Aldi gebruikt wordt, of kan ik beter iets van de welkoop (bestellen) of aveve naast de deur halen?
Heb ik nou net zondag mn ongewilde plantjes eruit getrokken.....JukeboxBill schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:50:
Vandaag gelezen op NOS
Heb toch wel een aantal inheemse planten en struiken die ze aanbevelen, zelfs wat brandnetels in de slootkant.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
De vlinderstruiken hier in de tuin doen het ook niet echt goed dit jaar. Normaal komen daar wel vlinders op af maar dit jaar zijn er ook niet zoveel bloemen aan de struiken. (We hebben een stuk of 5 struiken in allerlei kleuren).JukeboxBill schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:50:
Vandaag gelezen op NOS
Eentje moet ik even opnieuw gaan stekken aangezien de hoofdstruik gescheurd is en het hout is gaan rotten.
Vlinderstruiken valt bij mij ook altijd tegen qua vlinderaanlokkelijkheid, vergeleken met de wilde ligusters en die ruiken ook nog eens veel lekkerder.CrystalViriS schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:46:
[...]
De vlinderstruiken hier in de tuin doen het ook niet echt goed dit jaar. Normaal komen daar wel vlinders op af maar dit jaar zijn er ook niet zoveel bloemen aan de struiken. (We hebben een stuk of 5 struiken in allerlei kleuren).
Eentje moet ik even opnieuw gaan stekken aangezien de hoofdstruik gescheurd is en het hout is gaan rotten.
Maar volgens de Vlinderstichting heb ik de verkeerde, die bij mij zaaien uit bij het leven. Begon met drie struikjes en heb er nu een stuk of 10-15 en dan haal ik ook nog ieder jaar een stel weg waar ik ze niet wil hebben.
Toch loop ik tegen een aantal uitdagingen aan, waaronder:
- Bloemen op dunne stengels die ombuigen/afbreken na een paar dagen regen of wind
- Veel planten die in het voorjaar (april tot juni) bloeien, maar weinig vanaf juli
- Planten die het goed doen overwoekeren andere plantjes, die het onderspit delven
- Enorm veel onkruid (met name grassen) dat een doorn in het oog is en volgens mij weinig toevoegt voor insecten
- Bloemen naast stevige planten plaatsen, zodat ze ondersteund worden
- Gaten in de tuin opvullen met planten die ook vanaf/na juli bloeien
- Siergrassen verplaatst naar een plekje waar ze niet over de bloeiende inheemse plantjes hangen en met wat touwtjes ervoor gezorgd dat ze rechtop blijven staan
Wat ik echt zonde vind is dat ik 80% van de tijd in de tuin spendeer aan grassen uit de grond trekken. Enige oplossing die ik zie is elke vierkante cm vullen met plantjes en bodembedekkers. Op de plekken waar bijvoorbeeld tijm groeit, is het aantal grassen dat opzet per m2 een stuk lager dan op plekken waar niks groeit.
Daarnaast ben ik bang om onkruid de vrije loop te laten. Soms komen er mooie plantjes/bloemen uit en dan laat ik ze lekker staan. Maar laatst had ik er een die ongezien tussen een andere plant kon groeien en daarna al wortels over meer dan 2 vierkante meter gegroeid had in enkele weken tijd. Dat weerhoudt me er een beetje van om het maar zijn gang te laten gaan, want ik heb 0 idee wat ik van een onkruid kan verwachten als er net een paar blaadjes boven de grond te zien zijn.
En dan nog een geluksmomentje dat ik graag met jullie deel. Jurgen Smit (Tuinmanieren) kwam in een video met de tip om bepaalde vaste planten (waaronder de salie) na de eerste bloei te snoeien, zodat er nog een tweede bloei mogelijk is. Mijn salie was helemaal uitgebloeid en bruin geworden. Na een goede snoeibeurt zo'n 4 weken geleden is alles nu weer paars aan het worden.
This is absolutely ridiculous
Bedankt voor de tip. Ik heb 3kg RPR lawn besteld en 1kg shadow.Tieske88 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:13:
[...]
Ik heb bewust gekeken en gekozen voor een specifieke graszadenmix van Batenburg. Die hebben verschillende soorten graszaden (bijvoorbeeld die minder vocht nodig hebben, minder hoeft te maaien of die juist goed tegen schaduw kunnen). Voor die ene keer in de 10+ jaar dat je grasinzaait (wat ook nog eens goedkoper is dan graszoden), zou ik niet besparen op het juiste graszaad.
De shadow voor onder/ in de buurt van de beukenboom en de RPR voor de rest. Omdat ik best last heb naast het huis vanuit de oprit dat straatgrassen mijn gazon aan het verdringen waren denk ik dat dit een goede optie is.
Vlinderstruiken zijn hier in de omgeving van de St.-pietersberg een hel. Natuurmonumenten is er van alles aan het doen om ze weg te krijgen, omdat het geen inheemse struiken zijn, maar het gedijt hier als onkruid. Bijna bamboe-achtig in uitzaaing en volharding. Het groeit heel hard ook tegen verticale hellingen van mergel waardoor die afbrokkelen.CrystalViriS schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:46:
[...]
De vlinderstruiken hier in de tuin doen het ook niet echt goed dit jaar. Normaal komen daar wel vlinders op af maar dit jaar zijn er ook niet zoveel bloemen aan de struiken. (We hebben een stuk of 5 struiken in allerlei kleuren).
Misschien een tip voor eenieder die, voorafgaande de aanschaf van struiken, wil weten of het wel verantwoord is de struik in de tuin te zetten: op deze site kun je naam van de plant/struik invoeren. Daarna krijg je te zien of deze (potentieel) invasief is. Het mooie van deze site is dat deze voor invasieve soorten dan ook meteen alternatieven laat zien die je dan beter aan kunt planten.sweetdude schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:50:[...]Vlinderstruiken zijn hier in de omgeving van de St.-pietersberg een hel. Natuurmonumenten is er van alles aan het doen om ze weg te krijgen, omdat het geen inheemse struiken zijn, maar het gedijt hier als onkruid. Bijna bamboe-achtig in uitzaaing en volharding. Het groeit heel hard ook tegen verticale hellingen van mergel waardoor die afbrokkelen.
Dat uitzaaien/woekeren is hier niet. Wel groeit het echt als kool. Elk jaar twee kliko's vol met snoeiafval. Als ik ze niet snoei dan groeit (gek genoeg vooral de witte variant) uit tot een halve boom.sweetdude schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:50:
[...]
Vlinderstruiken zijn hier in de omgeving van de St.-pietersberg een hel. Natuurmonumenten is er van alles aan het doen om ze weg te krijgen, omdat het geen inheemse struiken zijn, maar het gedijt hier als onkruid. Bijna bamboe-achtig in uitzaaing en volharding. Het groeit heel hard ook tegen verticale hellingen van mergel waardoor die afbrokkelen.
Ernaast staat een identieke roze versie en die groeit veel minder hard.
Het lukt me niet om het voldoende bij te houden met krabben en plukken, loop daardoor constant achter de feiten aan. De verleiding om naar schoonmaakazijn te grijpen wordt steeds groter, maar ik wil mijn bodemleven behouden.
Wat is jullie ervaring met stoom? En welke stoomgenerator kan ik daar het beste voor gebruiken?
Iemand?Barleone schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:30:
Zo van de een op de andere dag ruik ik weer spitsmuizen, en flink ook. We wonen in de wijk en het stinkt in de tuin, tuinhuis en zelfs in huis. 1,5 jaar terug zoveel last van gehad dat ik ivm de geur een jaar niet op mijn thuiswerkplek kon zitten (verhuisd naar zolder).
Dus ja: help! Hoe kom ik er weer vanaf?
Ze zijn beschermd enzo, en het zijn dus geen (knaagdier)muizen, maar spitsmuizen.
Er is mij ooit verteld dat elke week, voorjaar, zomer en najaar, stevig aanvegen helpt om te voorkomen dat er sowieso iets gaat groeien.Joris748 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:17:
Ik ben heel blij met mijn inrit (ca 100 m2) met hergebruikte gebakken klinkers. Echter ik ben minder blij met de hoeveelheid plantjes die er tussen groeit. Alleen mos zou ideaal zijn, maar dat lijkt me een utopie.
Het lukt me niet om het voldoende bij te houden met krabben en plukken, loop daardoor constant achter de feiten aan. De verleiding om naar schoonmaakazijn te grijpen wordt steeds groter, maar ik wil mijn bodemleven behouden.
Wat is jullie ervaring met stoom? En welke stoomgenerator kan ik daar het beste voor gebruiken?
Alternatieve optie: Je kan de plantjes ook embracen. Toevallig liep ik gisteren tegen een kruidenmengsel aan juist bedoeld om in voegen te groeien. Dit wordt hier in ieder geval wel als optie overwogen.Joris748 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:17:
Ik ben heel blij met mijn inrit (ca 100 m2) met hergebruikte gebakken klinkers. Echter ik ben minder blij met de hoeveelheid plantjes die er tussen groeit. Alleen mos zou ideaal zijn, maar dat lijkt me een utopie.
En ja, dat moet een beetje passen bij de rest. Maar ik vind het tof
If you can see, look. If you can look, observe
Ziet er best oke uit.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Goed bezig, het gaat inderdaad niet vanzelf, een leuke tuin!Ridicuul schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:09:
Ik ben al vanaf het begin van de aanleg van onze tuin bezig met biodiversiteit. Het is niet de enige bepalende factor, want het oog wil natuurlijk ook wat. Maar waar mogelijk wil ik de natuur gewoon lekker zijn gang laten gaan.
Toch loop ik tegen een aantal uitdagingen aan, waaronder:Door ervaring wordt men wijzer. Dus voor veel van bovenstaande problemen vind ik vanzelf een oplossing.
- Bloemen op dunne stengels die ombuigen/afbreken na een paar dagen regen of wind
- Veel planten die in het voorjaar (april tot juni) bloeien, maar weinig vanaf juli
- Planten die het goed doen overwoekeren andere plantjes, die het onderspit delven
- Enorm veel onkruid (met name grassen) dat een doorn in het oog is en volgens mij weinig toevoegt voor insecten
Toch blijft het trial and error en dat blijft zonde, omdat je vaak pas na een volledig kalenderjaar echt de gevolgen van je keuzes ziet. Maar goed, een tuin leeft en dat betekent ook dat het altijd zal blijven veranderen. En ik vind het ook wel leuk om een beetje te spelen met plantjes.
- Bloemen naast stevige planten plaatsen, zodat ze ondersteund worden
- Gaten in de tuin opvullen met planten die ook vanaf/na juli bloeien
- Siergrassen verplaatst naar een plekje waar ze niet over de bloeiende inheemse plantjes hangen en met wat touwtjes ervoor gezorgd dat ze rechtop blijven staan
Wat ik echt zonde vind is dat ik 80% van de tijd in de tuin spendeer aan grassen uit de grond trekken. Enige oplossing die ik zie is elke vierkante cm vullen met plantjes en bodembedekkers. Op de plekken waar bijvoorbeeld tijm groeit, is het aantal grassen dat opzet per m2 een stuk lager dan op plekken waar niks groeit.
Daarnaast ben ik bang om onkruid de vrije loop te laten. Soms komen er mooie plantjes/bloemen uit en dan laat ik ze lekker staan. Maar laatst had ik er een die ongezien tussen een andere plant kon groeien en daarna al wortels over meer dan 2 vierkante meter gegroeid had in enkele weken tijd. Dat weerhoudt me er een beetje van om het maar zijn gang te laten gaan, want ik heb 0 idee wat ik van een onkruid kan verwachten als er net een paar blaadjes boven de grond te zien zijn.
En dan nog een geluksmomentje dat ik graag met jullie deel. Jurgen Smit (Tuinmanieren) kwam in een video met de tip om bepaalde vaste planten (waaronder de salie) na de eerste bloei te snoeien, zodat er nog een tweede bloei mogelijk is. Mijn salie was helemaal uitgebloeid en bruin geworden. Na een goede snoeibeurt zo'n 4 weken geleden is alles nu weer paars aan het worden.
Ik wil graag de waarde van grassen nuanceren. Grassen zijn ontzettend belangrijk voor insecten als waardplant, soms als voedselplant. Ze zijn essentieel voor graslandvlinders, die gaan hard achteruit, deels doordat we lang, bloeiend gras niet koesteren. Ook belangrijk voor sprinkhanen, krekels, nachtvlinders etc.
De ene grassoort is waardevoller dan de andere, het ene insect in de tuin geeft meer voldoening dan het andere, maar hopelijk helpt dit inzicht om iets trotser te zijn op de grassen in je tuin
Dat ziet er wel gaaf uit! Zo had ik er ook nog niet over gedacht. Eens kijken of er kleine plantjes zijn die de voegen over mogen nemen.Roozzz schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:05:
[...]
Alternatieve optie: Je kan de plantjes ook embracen. Toevallig liep ik gisteren tegen een kruidenmengsel aan juist bedoeld om in voegen te groeien. Dit wordt hier in ieder geval wel als optie overwogen.
En ja, dat moet een beetje passen bij de rest. Maar ik vind het tof
Tsja altijd lastig.Joris748 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:17:
gif en azijn is natuurlijk gewoon een no-go.
Stoom werkt goed. Op youtube zijn wel voorbeelden te vinden. Maar zo'n installatie kost je minimaal 2000 euro.
Ik heb goede ervaringen met de waterkoker. Als je dat wat groter opzet kun je doorpakken. Dus bijvoorbeeld 3 of 4 waterkokers tegelijk gebruiken zodat je continu kunt werken. Of een waterkoker van 10-20 liter.
Gemeentes zie je ook steeds meer met kokend water werken.
Qua stroom kost het bijna niets.
Dus gewoon regelmatig een waterkoker leeggooien? Ik zal het eens proberen.de Peer schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:00:
[...]
Tsja altijd lastig.
gif en azijn is natuurlijk gewoon een no-go.
Stoom werkt goed. Op youtube zijn wel voorbeelden te vinden. Maar zo'n installatie kost je minimaal 2000 euro.
Ik heb goede ervaringen met de waterkoker. Als je dat wat groter opzet kun je doorpakken. Dus bijvoorbeeld 3 of 4 waterkokers tegelijk gebruiken zodat je continu kunt werken. Of een waterkoker van 10-20 liter.
Gemeentes zie je ook steeds meer met kokend water werken.
Qua stroom kost het bijna niets.
En als dat goed werkt, is een dompelaar voor in de gieter misschien wel handig
Mijn ervaring is dat het goed werkt bij het kleine oppervlakkige onkruid dat niet diep geworteld zit. En ik heb ook de indruk dat het een beetje preventief werkt, wellicht doordat bepaalde zaden of net gekiemde zaden ook het loodje leggen.Joris748 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:15:
[...]
Dus gewoon regelmatig een waterkoker leeggooien? Ik zal het eens proberen.
Nadeel is dat je lang bezig bent met 1 waterkoker van 1,5 liter. Je bent dan telkens aan het wachten. Vandaar dat ik nu 2 waterkokers heb en overweeg dit nog verder uit te breiden.
Dikke paardebloemen gaat het niet tegen helpen, die moet je er toch echt uit trekken.
Let op dat het water zo heet mogelijk moet zijn, dus eerst overgieten in een gieter is niet effectief want dan is het water al weer afgekoeld naar 80 graden.
Ja op de foto's ziet het er leuk uit. Ik zou er echter weinig vertrouwen in hebben. Ik vermoed dat het leuk is voor 2 maanden in de zomer, maar dat het de rest van het jaar geen gezicht is. Ik lees ook dat je je voegen dan niet van zand moet voorzien maar van bemeste aarde, dat zijn natuurlijk de ingrediënten voor massale groei van ander onkruid.Joris748 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:50:
[...]
Dat ziet er wel gaaf uit! Zo had ik er ook nog niet over gedacht. Eens kijken of er kleine plantjes zijn die de voegen over mogen nemen.
Als het wel écht werkt, dan lijkt het me fantastisch, maar ik ben huiverig.
Het moet ook bij je tuin/huis passen. Leuk als je in een oud huis woont of een kasteeltje, maar in de nieuwbouwwijk met strakke tegels wordt dit niet mooi. Ook moet je dan dus je oprit gaan maaien af en toe, en bewateren.
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 08-08-2024 11:38 ]
Thanks die is handig:Yaksa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:11:
[...]
Misschien een tip voor eenieder die, voorafgaande de aanschaf van struiken, wil weten of het wel verantwoord is de struik in de tuin te zetten: op deze site kun je naam van de plant/struik invoeren. Daarna krijg je te zien of deze (potentieel) invasief is. Het mooie van deze site is dat deze voor invasieve soorten dan ook meteen alternatieven laat zien die je dan beter aan kunt planten.
/f/image/8GGuvUs1ogNTY0KTfexE3oeD.png?f=fotoalbum_large)
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Deze soort kan je prima in je tuin aanplanten?? Man, wat heb ik dit goed vervloekt. Je moet wel echt een steekje los hebben wil je dit onkruid vrijwillig in je border zetten...

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Ik ken dat plantje zo niet maar wel deze herinnering: Ik heb ~3 jaar geleden online wat bloemzaden besteld. Kreeg er een kadootje bij: een zakje Haagwinde (pispotjes)Fanta schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:38:
[...]
Deze soort kan je prima in je tuin aanplanten?? Man, wat heb ik dit goed vervloekt. Je moet wel echt een steekje los hebben wil je dit onkruid vrijwillig in je border zetten...
De les is hier denk ik: zowel positieve als negatieve plantreviews raadplegen alvorens te handelen
Dat is inderdaad mijn op een na grootste tuinnachtmerrie. Ik heb momenteel zelf een paar perken vol staan met Nepeta, waar vanuit het naast mij gelegen weiland haagwinde in terecht is gekomen. Wat een gevecht.UUDIBUUDI schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:59:
[...]
Ik ken dat plantje zo niet maar wel deze herinnering: Ik heb ~3 jaar geleden online wat bloemzaden besteld. Kreeg er een kadootje bij: een zakje Haagwinde (pispotjes). Enkel goed om bij je aartsvijand rond vaste beplanting uit te strooien...
De les is hier denk ik: zowel positieve als negatieve plantreviews raadplegen alvorens te handelen
Dat spul verstrengeld echt alles in de tuin. Dacht eerst dat het duizendknoop was dus viel nog mee..UUDIBUUDI schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:59:
[...]
Ik ken dat plantje zo niet maar wel deze herinnering: Ik heb ~3 jaar geleden online wat bloemzaden besteld. Kreeg er een kadootje bij: een zakje Haagwinde (pispotjes). Enkel goed om bij je aartsvijand rond vaste beplanting uit te strooien...
Volgens mij hier ook wel kattenstaart genoemd. Inderdaad verschrikkelijk en wortelt zo diep dat het onmogelijk weg te krijgen is. Groeit tussen de terrastegels door.Fanta schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:10:
[...]
Dat is inderdaad mijn op een na grootste tuinnachtmerrie. Ik heb momenteel zelf een paar perken vol staan met Nepeta, waar vanuit het naast mij gelegen weiland haagwinde in terecht is gekomen. Wat een gevecht.
Bij mij dus gratis op te halen.
Ik doe het ook met de waterkoker, en anders bij het avondeten de aardappels/groente afgieten over het onkruid tussen je tegels i.p.v. in de gootsteenJoris748 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:15:
[...]
Dus gewoon regelmatig een waterkoker leeggooien? Ik zal het eens proberen.
Roobol, Unjer, Heermoes, Paardenstaart, Kattenstaart.. etc.Draakje5 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:29:
[...]
Volgens mij hier ook wel kattenstaart genoemd. Inderdaad verschrikkelijk en wortelt zo diep dat het onmogelijk weg te krijgen is. Groeit tussen de terrastegels door.
Bij mij dus gratis op te halen.
Rommel is het. Niet uit te spitten, de enige oplossing is de bodem goed aan te pakken. Heermoes groeit alleen op hele arme grond. Flink bemesten en de bodem verbeteren met bijvoorbeeld lavameel. Helaas gaat dat meestal wat lastig op een bestraat terras, en dan blijft het echt een terugkerend probleem, wat je ook doet.
En het is blijkbaar het jaar van de basterdwederik. Komt overal op, maar trekt ook de nodige insecten, dus laat maar staan.
Kattenstaart heb ik hier ook en zaait wel uit, maar als je er op tijd bij bent dan trek je de jonge plantjes zo uit de grond.
Ik snap het probleem niet zo, als je een grasveld hebt dan moet je dat ook iedere week maaien. Hier in mijn omgeving gaat dat ook nog eens met grote teringherrie.
Ik loop van tijd tot tijd rond en trek er uit wat ik op die plaats niet wil hebben. In het voorjaar moet ik ook honderden boompjes van de esdoorn en nog een andere uittrekken.
Ook de hibiscus zaait lekker uit. Heb daar al een keer wat nieuwe struikjes mee gekweekt. Het duurt alleen 5 jaar voordat er bloemen aan komen.
Heel even er overheen is voldoende om het gras niet te laten uitzaaien of ontkiemen. Compleet verkolen is echt niet nodig.
En om 1 of andere reden groeit hier ineens veel porstelijn in de voortuin tussen de tegels. Kun je blijkbaar ook eten.
Heb ik ook eens geprobeerd maar gaf weinig effect. Met welke frequentie doe je dit?deWit schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:30:
Voor de oprit en straat gebruik ik de gasbrander. Grote brander op een grote fles op sterk karretje, over van het dakdekken.
Heel even er overheen is voldoende om het gras niet te laten uitzaaien of ontkiemen. Compleet verkolen is echt niet nodig.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Postelein kan je inderdaad eten. Heeft mijn vriendin eens in de moestuinbak geplant, staat nu overal. Net zoals bieslook overigens, die staat ook tussen de tegels.CrystalViriS schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:33:
[]
En om 1 of andere reden groeit hier ineens veel porstelijn in de voortuin tussen de tegels. Kun je blijkbaar ook eten.
De kattenstaart die jij bedoelt (Lythrum) is een prima kruid, bijen en vlinders zijn er gek op. Waar wij het over hadden is heermoes, wat door veel mensen ook kattenstaart wordt genoemd.JukeboxBill schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:29:
Nepeta is kattenkruid, kattenstaart is iets anders.
Kattenstaart heb ik hier ook en zaait wel uit, maar als je er op tijd bij bent dan trek je de jonge plantjes zo uit de grond.
Ik snap het probleem niet zo, als je een grasveld hebt dan moet je dat ook iedere week maaien. Hier in mijn omgeving gaat dat ook nog eens met grote teringherrie.
Ik loop van tijd tot tijd rond en trek er uit wat ik op die plaats niet wil hebben. In het voorjaar moet ik ook honderden boompjes van de esdoorn en nog een andere uittrekken.
Ook de hibiscus zaait lekker uit. Heb daar al een keer wat nieuwe struikjes mee gekweekt. Het duurt alleen 5 jaar voordat er bloemen aan komen.
Kattenstaart is een prachtig mooie plant die je vooral niet moet bestrijden.
https://www.cruydthoeck.n...nstaart-lythrum-salicaria
:strip_exif()/f/image/YXt1YjpUZtWyu6iJO1UTEXzB.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een Struikkamperfoelie (Lonicera nitida 'Maigrun') en aan de linker kant staat een bestaande haag van 80 diep en 50 hoog en 240 breed. Maar als je daar tussen kijkt lijkt één struik zeker 40 centimeter breed te zijn gegroeid. Mijn binnenmaten zijn 270 x 36 (circa 1 m2).
[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 08-08-2024 17:41 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Huilen jonguh, huilen…
Anyway, ik heb 500L lavagruis voor 45m2 klaar staan als laatste hoop. Dit weekend gaat het erop en dan eens zien wat dit pak-em-beet over een jaar als resultaat heeft. Misschien gaat er in de winter nog zo’n halve of hele kuub op. Meerprijs is minimaal namelijk. (Zandcompleet)
Wie het goedkoper weet, graag bericht aan deze Hollander.
Ah meneer u zegt spitsmuizen? Die mogen we niet bestrijden, fijne dag tuut tuut tuut..MooDyBLueS schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:46:
@Barleone Is het niet beter om professionele hulp in te schakelen? Dus een bedrijf wat gespecialiseerd is in het aanpakken van muizen in en om het huis? Voor mij klinkt dit namelijk als iets wat dusdanig veel overlast geeft dat ik daar geen dag mee zou willen wachten met actie ondernemen. En ook al zullen er ongetwijfeld mensen met hetzelfde bijltje gehakt hebben, elke situatie kan anders zijn en het feit dat je er wederom last van hebt, ook al is het 1,5 jaar later, zou voor mij persoonlijk zeggen dat je voorbij de fase van zelf proberen bent.
Giet dan het water weer in de tuin. Dat helpt ook, samen met je bodem goed aanpakken
Ik zeg ook niet bestrijden, ik zeg aanpakken.Barleone schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:45:
[...]
Ah meneer u zegt spitsmuizen? Die mogen we niet bestrijden, fijne dag tuut tuut tuut..
Het kan zo simpel zijn als bepaalde gaten dichten of voorzien van roostertjes waar ze niet doorheen komen. Diervriendelijker ga je niet vinden, al weet ik natuurlijk niet of dit een sluitende oplossing gaat zijn.
Is dat al langere tijd zo? Kan zijn dat het jonge blad zich nog verder moet ontwikkelen.jeppekroezen schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:25:
Goedemiddag groenvingerige tweakers.
Ik heb met mijn plant dat van 1 stengel het blad slap is en hangt. Niet de lange stengel zelf die is stevig en sterk. Maar het blad zelf. Het is tevens het nieuwste blad van de plant.
Iemand enig idee ?
[Afbeelding]
Ik stel voor dat we hier alleen nog de Latijnse namen aanhouden. Geeft veel minder verwarring dan al die volksmond namen, die ws. ook nog streekgebonden zijn.sebastiaan89 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:52:
Oh grappig, ik ken Heermoes (equisetum arviense) als paardenstaart. Logischer ook met de Latijnse naam.
Kattenstaart is een prachtig mooie plant die je vooral niet moet bestrijden.
https://www.cruydthoeck.n...nstaart-lythrum-salicaria
Ik heb Geranium (Ooievaarsbek) in de tuin, maar niet de soort (Pelargonium) die opoe op de vensterbank heeft.
Lavameel/gruis tegen heermoes is een proces van jaren hoor. Elk jaar herhalen.Barleone schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:43:
Anyway, ik heb 500L lavagruis voor 45m2 klaar staan als laatste hoop. Dit weekend gaat het erop en dan eens zien wat dit pak-em-beet over een jaar als resultaat heeft.
Meel heeft trouwens sneller effect dan gruis (1-2mm) omdat dat minder afgebroken moet worden.
Nog een tip: doe dit niet als je diezelfde dag nog gezellig buiten in de tuin wil zitten.Dennis1812 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:50:
Tip; doe je heermoes in een emmer water en laat t een week trekken.
Giet dan het water weer in de tuin. Dat helpt ook, samen met je bodem goed aanpakken
Gier is een anaeroob rottingsproces en stinkt voor dood.
[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 09-08-2024 09:56 ]
Je kunt al beginnen met het poten van planten die een geur bij zich hebben waar spitsmuizen een hekel aan hebben. Zoals pepermunt, goudsbloemen, narcissen, lavendel en zo zijn er nog wel meer.MooDyBLueS schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:28:[...]Ik zeg ook niet bestrijden, ik zeg aanpakken.Het is inderdaad een beschermde diersoort, die je niet mag doden, dat betekent alleen niet dat je het niet op een andere manier kan aanpakken: zoveel mogelijk voorkomen dat ze binnenkomen. Het lijkt mij sterk dat er geen bedrijf is die jouw huis wilt checken en waar nodig voorzien van maatregelen.
Het kan zo simpel zijn als bepaalde gaten dichten of voorzien van roostertjes waar ze niet doorheen komen. Diervriendelijker ga je niet vinden, al weet ik natuurlijk niet of dit een sluitende oplossing gaat zijn.
Doekjes met hertshoornolie aan een stokje hangen, die geur vinden ze ook niet fijn. Wel plastic handschoenen dragen bij het plaatsen, anders stinken je handen een week naar die olie.
Om de twee/drie weken ofzo. Ik maal niet om een paar sprietjes.franssie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:33:
[...]
Heb ik ook eens geprobeerd maar gaf weinig effect. Met welke frequentie doe je dit?
Ik heb 0-3mm gruis geloof ik.Slonzo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:53:
[...]
Lavameel/gruis tegen heermoes is een proces van jaren hoor. Elk jaar herhalen.
Meel heeft trouwens sneller effect dan gruis (1-2mm) omdat dat minder afgebroken moet worden.
En ik wil volgend jaar wel enig hoopgevend resultaat want zo’n vrachtje kost me wel even €200 grofweg. Maar ik snap je strekking.
Deze week is de tweede oogst van mijn aardbeien doordragers begonnen, heb alweer 175 gram geplukt.
De eerste oogst had ik 1,6 kg, goed voor 8 potten jam.

Wij zijn vorig jaar verhuisd en hebben de fruitboompjes overhuisd. Was nog best even spannend omdat ik een beginnende ben omtrent tuinen en planten
Dit is ons pruimenboompje
:strip_exif()/f/image/17XYVn8fUrPtjBQQZ4Jch4h4.jpg?f=fotoalbum_large)
Om het dan nog maar eens wat verwarrender te maken:JukeboxBill schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 00:03:
[...]
Ik stel voor dat we hier alleen nog de Latijnse namen aanhouden. Geeft veel minder verwarring dan al die volksmond namen, die ws. ook nog streekgebonden zijn.
Ik heb Geranium (Ooievaarsbek) in de tuin, maar niet de soort (Pelargonium) die opoe op de vensterbank heeft.
Kortom, slecht voorbeeld..Ooievaarsbek is een geslacht van planten uit de ooievaarsbekfamilie. De naam is afgeleid van het Griekse géranos, dat kraanvogel betekent. De Nederlandse naam is echter ooievaarsbek, gebaseerd op het Oudgrieks Pelargonium.
Het is ZEKER verwarrender. Zelfs dat ik twijfel aan juistheid. Heb je een bron?
[ Voor 11% gewijzigd door Barleone op 13-08-2024 12:29 ]
Ik ben ook wel benieuwd nar de bron. Volgens mij slaan die de plank mis.
Wikipedia: Ooievaarsbek (geslacht)Barleone schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:29:
@Fanta
Het is ZEKER verwarrender. Zelfs dat ik twijfel aan juistheid. Heb je een bron?
Wikipedia: Pelargonium
Pohhh wat een prachtige tuinKoffie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:49:
De palm groeit gestaag verder. Volgend jaar gaan we verhuizen, dus ik helaas is het einde in zicht.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Palmen kan je prima verhuizen dus gewoon lekker meenemenKoffie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:49:
De palm groeit gestaag verder. Volgend jaar gaan we verhuizen, dus ik helaas is het einde in zicht.
is een puntige wortel dus best wel goed uit te steken
Vorig jaar heb ik er 4 ergens opgehaald, al heeft eentje het helaas niet overleefd, bladeren worden bruin en zit geen nieuw blad in de kern.
Dus, dag braaihok, dag zwembad ?Koffie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:49:
https://fgheysels.github.io/
Thanks!
Eerst maar eens verhuizen en dan in het voorjaar eens kijken wat we met de tuin gaan doen.Togi schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:08:
[...]
Palmen kan je prima verhuizen dus gewoon lekker meenemen
is een puntige wortel dus best wel goed uit te steken
Vorig jaar heb ik er 4 ergens opgehaald, al heeft eentje het helaas niet overleefd, bladeren worden bruin en zit geen nieuw blad in de kern.
Klopt. Zwembad komt niet terug, braaihok wel.
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
De man die ze gekweekt had gaf aan dat dat de beste periode was omdat dan de sapstromen met rust zijn
Ik ben geen specialist dus geen idee in hoeverre dat klopte
Is dat een Europese Dwergpalm/ Chamaerops Humilis Vulcano?Koffie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:49:
Wij hebben er 1 en die is jaren niet vooruit te branden geweest. Ik moet toegeven dat hij ook zowat dood was toen ik hem meenam bij de Lidl. Hij was ook veel afgeprijsd dat dan weer wel. Ik twijfel nu of ik hem ook in de volle grond ga zetten. Hij staat nu namelijk nog in een pot.
Wij hebben nu een Chinese waaierpalm erbij en die staat veel mooier in het blad.
Dan klopt het toch wat ik schreef?
De Latijnse Pelargonium wordt in volkstaal geranium genoemd.
De Latijnse Geranium is in volkstaal een ooievaarsbek.
Maar het blijft inderdaad verwarrend als je er niet bij zegt of je Latijns of Nederlands spreekt. Daarom mijn voorstel om alleen nog Latijns te gebruiken voor plantennamen.
[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 13-08-2024 16:16 ]
Ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de werking die hierachter zit. Waarom is dat heermoeswater effectief?Dennis1812 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:50:
Tip; doe je heermoes in een emmer water en laat t een week trekken.
Zelf ook erg veel last van namelijk.
Begonnen bij een buurman die zijn tuin niet onderhield, en nu zit het bij het hele rijtje onder de tegels en in de perkjes.
Als ik zelf terug scroll naar 2020 blijkt het een Trachycarpus fortunei te zijnCrystalViriS schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:41:
[...]
Is dat een Europese Dwergpalm/ Chamaerops Humilis Vulcano?
Wij hebben er 1 en die is jaren niet vooruit te branden geweest. Ik moet toegeven dat hij ook zowat dood was toen ik hem meenam bij de Lidl. Hij was ook veel afgeprijsd dat dan weer wel. Ik twijfel nu of ik hem ook in de volle grond ga zetten. Hij staat nu namelijk nog in een pot.
Wij hebben nu een Chinese waaierpalm erbij en die staat veel mooier in het blad.
Zoals het plan nu is blijft de palm achter. We gaan naar een totaal andere grond (van kleigrond naar zandgrond) dus zullen eerst eens op ons gemak moeten kijken wat voor planten er wel of niet groeien en hoe we de tuin willen aanleggen.franssie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:28:
@Koffie als je overweegt ze terug te plaatsen zou je ze kunnen laten overwinteren in de kas van een kweker in een pot. Lijken me ook wel geld waard.
In de voortuin willen we vooral lokale begroeiing uit de omgeving terug laten komen, maar meer dan dat hebben we nog niet bedacht
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Dat moet je zoeken in de reden dat heermoes überhaupt opkomt. Heermoes is een 'signaalkruid' wat opkomt als de grond iets te kort komt. Dit tekort wordt aangevuld door het stervende kruid zelf, om zo de bodem weer in balans te krijgen. Ik kende de techniek zelf nog niet, maar een soort vloeibare mest van heermoes maken zal dit proces versnellen.SpelFaut schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:53:
[...]
Ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de werking die hierachter zit. Waarom is dat heermoeswater effectief?
Begonnen bij een buurman die zijn tuin niet onderhield, en nu zit het bij het hele rijtje onder de tegels en in de perkjes.
Ik was er ook wel nieuwsgierig naar. Vond dit artikel (beetje kleutertaal) hoe heermoes vanzelf ook weer verdwijnt als je geduld hebt.SpelFaut schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:53:
[...]
Ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de werking die hierachter zit. Waarom is dat heermoeswater effectief?
https://www.tuindingen.nl...uid-dat-zichzelf-bestrijd
Kreeg de tip van een 90 jarige opa op het moestuin complex die het weer van zijn opa geleerd had.
En eerlijk? Het werkte ook. Binnen een jaar was het weg.
Stank hadden we geen last van omdat het bij de volkstuinen was en dus niet aan huis. Kan mij indenken dat het thuis een issue kan zijn.
@Koffie wat zonde. Jouw tuin is echt een droomtuin (mijn mening). Altijd genoten van de posts die je maakte erover.
Al komt er nu vast een nieuw buildlog van je Braaihok?