DaVaMa schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:37:
We hebben onze voortuin lekker laten gaan dit jaar. Het was toen we het huis kochten een betegelde zooi. Een klein perkje in het midden en verder alleen maar stenen. Die hebben we er vrij vlot uit gewipt, maarja, toen alleen maar zand. Met 2 jaar tijd en wat flinke zakken compost hebben we nu genoeg groeien. We laten het lekker gaan en zaaien eigenlijk alleen maar wat wild bloemen bij of iets leuks als we dat ergens tegenkomen. Momenteel ziet dat er zo uit:
[Afbeelding]
Misschien lichtjes rommelig, maar zo veel blije bijtjes en andere insecten

Het mooiste is nog wel dat dit aanzienlijk minder werk is dan het onderhouden van de betegelde versie
Leuk hoor; hier ook nog steeds iedere dag blij met de keuze om het gras eruit te halen en een wilde bloemenweide/stuk te maken. Zo ongelofelijk veel insecten om te zien; kan er uren naar kijken (helaa heb ik geen uren, maar kan ik mooi wel lunch en koffiepauze houden en genieten van de bezigheden

)
Van de week soort nummer 6 in de tuin ontdekt van de libelle familie (houd nu van alles bij met OBS Identify, beetje een soort Pokemon GO aan het worden

); een Vroege Glazenmaker:
Wat wel apart is: we hebben een vijver en wonen binnen een straal van 50m van water. Maar die libelles zijn altijd te vinden in de bloemenweide. Geen idee of dat is ivm mogelijke prooien (andere insecten) of omdat het gewoon een lekkere plek is
Mijn zomerframboos heeft dit jaar de geest gegeven. Ik had deze al 2 jaar en die deed het heel goed, maar moest ivm woekeren (buren klaagden) de boel uitgraven en in een container (in de grond) plaatsen. Een nat jaar, tezamen met dat opgraven en een explosie aan bladluis heeft er voor gezorgd dat hij nu dood is.
Gaan we verangen met winter en zomer jasmijn; blijft mooi groen, lekkere geur en je hebt het hele jaar door bloemen voor de insecten
[
Voor 5% gewijzigd door
Notna op 24-07-2024 12:52
]