Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 162 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:27

Dennis1812

Amateur prutser

Strider schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:59:
Ik heb op dit moment een harmonicagaas hekwerk rondom mijn achtertuin met beginnende Hedera planten. Nu wil ik hier wilgenmatten tegenaan gaan plaatsen om privacy te krijgen. Een doek zou ook kunnen, maar dat ziet er iets minder fraai uit.

Vaak zie je dat deze matten over tijd beginnen te verzakken, dat ziet er dan niet echt strak meer uit. Hoe kun je dit voorkomen? En waarmee kun je deze matten nu het beste tegen het gaaswerk monteren, via tiewraps of binddraadjes? Binddraadjes lijkt mij dan wel weer wat beter voor het milieu aangezien dat volgens mij gewoon ijzer is.

Zijn er mensen met tips? :)
Over tijd kan t er toch weer vanaf?
Hedera groeit vrij snel dicht.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:56
Ik heb achterin mijn tuin een plekje met wat hogere planten en omdat het ook deels onder een grote esdoorn staat ben ik op zoek naar een mooie bodembedekker, liefst wintergroen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqSyfJt8wtuLu5kI0qs4-89MBoE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFJEA2x7PvyNofV8f48X8uIo.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat voor laagblijvende planten zouden hier mooi onder kunnen staan? Er staan hier nog een appelboom, kersenboom, glansmispel en een klimopstruik. Links een viburnum tinus.

Ik vind zelf klimop wel mooi maar dat wordt geveto'd door mijn vrouw :P. Hosta zou ook een keuze kunnen zijn maar is niet echt bodembedekkend, ook niet wintergroen en vrij naaktslakgevoelig (nogal veel last van en eromheen staan natuurlijk prachtige struiken om te schuilen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik vind Phlox enorm mooi en groeit ook snel.

Bloeit mooi in het voorjaar.
Kruiptijm is ook mooi.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:30
Maagdenpalm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:49
Teijgetje schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:34:
[...]

Soms is de omtrek nog voldoende om voeding te kunnen transporteren, een holte hoeft niet perse de doodsteek te zijn.
Veel appelbomen "leven' daar mee en zijn met snoei nog wel te rekken.

De prut kan natuurlijk ook blad ed zijn dat samen met vocht dat niet weg kan een brij vormt.
Misschien kijken of de de holte schoon kan krijgen?
Of wat meer in kaart brengen?

Anders is het inderdaad jammer en over. ;(
Ik kijk het nog even aan, maar ben er bang voor.
Om dan de dag mooi af te sluiten, onze 3 lei bomen die we 2 jaar geleden geplaatst hebben doen het mega goed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiTX-TNL7oa4Z4YilC4SYC8VMfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSCyPqbpad0atya6YfQYDfyy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:17
Ik heb in de intro van dit topic het advies doorgelezen voor perfect mooi groen gras (verschillende soorten voeding voor het gras, het gehele jaar door). Mocht ik dit advies precies opvolgen is het een extreem duur gazon op jaarbasis. Is er ook een “goedkopere” versie? Daarmee bedoel ik een aantal keer iets strooien per jaar wat wel een redelijk complete verzorging geeft aan het gazon waardoor het netjes blijft. Ik hoor graag wat jullie dan adviseren. M’n gazon ligt er nu zo’n 2 maanden en wil er voor het eerst voeding op gaan strooien.

[ Voor 32% gewijzigd door LennartTW94 op 22-07-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:31
@LennartTW94 Zelf heb ik vorig jaar nieuw gras laten leggen. Ik heb het afgelopen jaar 2 of 3 keer voorzien van kalk. Ik trek sommige plantjes uit het gras die er niet in horen. Echte voeding heb ik nog niet gebruikt. Het ligt er nu nog steeds goed bij. Mogelijk niet als een green van een golfbaan maar het ziet er goed uit. Het is ook maar wat je zelf wil hoe het eruit gaat zien. Het ligt ook helemaal aan de situering van je tuin. Welke ondergrond (zand / klei), ligging (Noord / Zuid e.d.) daar heeft het ook mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
jordeeeh schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:02:
Vanavond maar weer eens een rondje slakkenrapen gedaan in de achtertuin.
Bij 350 begon het te spetteren en donker te worden dus maar gestopt. :O
[Afbeelding]
Oprechte vraag: heeft dit eigenlijk wel nut? Wij zien ze ook zeer veel in onze tuin, in het gras, in de laurierhaag, noem het maar op.

Maar is het niet zo dat wanneer ik op mijn 600 m2 zo'n 350 slakken raap er morgen weer 100-200 vanuit de buren en het achterliggende stuk grond in mijn tuin belanden en het dus dweilen is met de kraan open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

MooDyBLueS schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:05:
[...]

Oprechte vraag: heeft dit eigenlijk wel nut? Wij zien ze ook zeer veel in onze tuin, in het gras, in de laurierhaag, noem het maar op.

Maar is het niet zo dat wanneer ik op mijn 600 m2 zo'n 350 slakken raap er morgen weer 100-200 vanuit de buren en het achterliggende stuk grond in mijn tuin belanden en het dus dweilen is met de kraan open?
YMMV (ik heb maar 88m2 om te doen), maar ja het werkt wel. In eerste instantie is het echt veel, maar als je dit een weekje volhoudt, zie je de aantallen slinken en de planten weer herstellen. Maar het blijft dweilen met de kraan open. Met weer zoals zaterdag en vandaag hoef je niet heel erg op jacht want dan zie je ze amper. Desondanks heb ik overal wel 'biervallen' geplaatst en die wissel ik ieder week met vers bier.

Maar 2 dagen regen en je kan weer aan de gang. Aantallen blijven dan nog steeds laag tov initiële start

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Notna schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:09:
[...]

YMMV (ik heb maar 88m2 om te doen), maar ja het werkt wel. In eerste instantie is het echt veel, maar als je dit een weekje volhoudt, zie je de aantallen slinken en de planten weer herstellen. Maar het blijft dweilen met de kraan open. Met weer zoals zaterdag en vandaag hoef je niet heel erg op jacht want dan zie je ze amper. Desondanks heb ik overal wel 'biervallen' geplaatst en die wissel ik ieder week met vers bier.

Maar 2 dagen regen en je kan weer aan de gang. Aantallen blijven dan nog steeds laag tov initiële start
Allereerst een kleine correctie: 600 m2 is ons hele kavel, niet de tuin an sich, al is dat alsnog zo'n 350 m2 als ik huis, oprit en terras eraf trek.

Ik zie elke ochtend op het terras wel een stuk of 3-10 naaktslakken, dat is een terras van zo'n 30 m2. Gaandeweg trekken ze terug naar het gras en de bomen/struiken/haag.

Maar ik merk wel veel aangevreten blad in de haag met name.

Omgekeerd zie ik met name in de late middag/vroege avond hele hordes zanglijsters die hier de tuin in komen en niet alleen naar wormen maar ook slakken op zoek gaan, al lijkt het erop dat ze alleen de kleintjes eruit pikken en de grote dikke met rust laten. Ik lees ook dat het een van de natuurlijke vijanden is van de slak, evenals de merel (zie ik ook, niet zo vaak als de lijsters). En de andere vogels die ik regelmatig zie zijn weer niet de natuurlijke vijand van de slak helaas. Toch is dit blijkbaar by far niet genoeg om de slakken weg te krijgen.

Ik ga het de komende periode maar eens proberen dan. Kijken of het gevoelsmatig nut heeft.

Wat doen jullie eigenlijk met de gevangen slakken? Fan van escargots a la bourguignonne zijn we niet, dus die optie valt al af. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

MooDyBLueS schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:49:
[...]

Allereerst een kleine correctie: 600 m2 is ons hele kavel, niet de tuin an sich, al is dat alsnog zo'n 350 m2 als ik huis, oprit en terras eraf trek.

Ik zie elke ochtend op het terras wel een stuk of 3-10 naaktslakken, dat is een terras van zo'n 30 m2. Gaandeweg trekken ze terug naar het gras en de bomen/struiken/haag.

Maar ik merk wel veel aangevreten blad in de haag met name.

Omgekeerd zie ik met name in de late middag/vroege avond hele hordes zanglijsters die hier de tuin in komen en niet alleen naar wormen maar ook slakken op zoek gaan, al lijkt het erop dat ze alleen de kleintjes eruit pikken en de grote dikke met rust laten. Ik lees ook dat het een van de natuurlijke vijanden is van de slak, evenals de merel (zie ik ook, niet zo vaak als de lijsters). En de andere vogels die ik regelmatig zie zijn weer niet de natuurlijke vijand van de slak helaas. Toch is dit blijkbaar by far niet genoeg om de slakken weg te krijgen.

Ik ga het de komende periode maar eens proberen dan. Kijken of het gevoelsmatig nut heeft.

Wat doen jullie eigenlijk met de gevangen slakken? Fan van escargots a la bourguignonne zijn we niet, dus die optie valt al af. :P
In een (afbreekbaar)zakje, de biocontainer in. Alternatief is ze in de vriezer mikken en aan de eenden voeren, maar daar heb ik geen zin in :+

Of ze in een emmer met water verzuipen en weggooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:18
MooDyBLueS schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:49:
[...]

ter plaatse doorknippen en laten liggen als waarschuwing voor de rest.
scheelt een zakje en twee enorme plakkerige vingers.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:11
MooDyBLueS schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:05:
[...]

Wat @Notna zegt, je ziet zeker een verschil. En het is inderdaad ook een beetje dweilen met de kraan open.
Maar alles wordt kaal gevreten en deze 350 waren enkel nog maar op een stuk gazon van 64m².
Als ik niks doe planten ze zich ook gewoon voort en worden het alleen maar meer lijkt mij.
Heb laatst een paar avonden achter elkaar gedaan en dan is het op een gegeven moment echt zoeken, dus je ziet zeker een verschil.

Ik gooi ze allemaal in een tocht(sloot) die achter het huis ligt, wel bij een inham 50 meter van m'n tuin af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:11
Notna schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:54:
[...]

In een (afbreekbaar)zakje, de biocontainer in. Alternatief is ze in de vriezer mikken en aan de eenden voeren, maar daar heb ik geen zin in :+

Of ze in een emmer met water verzuipen en weggooien.
Ik zou ze wel in heet water stoppen, want hier kruipen ze gewoon weer uit de bak met water :+
Daarna gooi ik ze in de sloot bij ons achter.

In elk geval wel doodmaken, want anders komen ze weer terug. Biervallen zou ik niet doen, want dan krijg je ook meteen de slakken van de buren in je tuin. Beste wat hier werkt is aaltjes en dan af en toe een avondje slakken zoeken. M'n hosta is nauwelijks aangevroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Weet iemand waar je betaalbaar een lattenwand voor buiten kan kopen? Ik wil graag een lattenwand gaan plaatsen in onze overkapping. Welke eventueel afgesloten gaat worden met een glazen schuifwand.

In eerste instantie zat ik er aan te denken om een lattenwand voor binnen te plaatsen, maar ik denk dat dat icm vocht niet goed gaat.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
mydogisgone schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:08:
Weet iemand waar je betaalbaar een lattenwand voor buiten kan kopen? Ik wil graag een lattenwand gaan plaatsen in onze overkapping. Welke eventueel afgesloten gaat worden met een glazen schuifwand.

In eerste instantie zat ik er aan te denken om een lattenwand voor binnen te plaatsen, maar ik denk dat dat icm vocht niet goed gaat.
Toevallig, net een melding van Pepper,

https://nl.pepper.com/share-deal-from-app/317912

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DaVaMa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 10:33
We hebben onze voortuin lekker laten gaan dit jaar. Het was toen we het huis kochten een betegelde zooi. Een klein perkje in het midden en verder alleen maar stenen. Die hebben we er vrij vlot uit gewipt, maarja, toen alleen maar zand. Met 2 jaar tijd en wat flinke zakken compost hebben we nu genoeg groeien. We laten het lekker gaan en zaaien eigenlijk alleen maar wat wild bloemen bij of iets leuks als we dat ergens tegenkomen. Momenteel ziet dat er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM3XgfBm-Y-aYAyUpSlwOUde3vE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVArtp3OlKIS26Wp0jgoWFf7.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien lichtjes rommelig, maar zo veel blije bijtjes en andere insecten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:03

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Nee, prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
DaVaMa schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:37:
We hebben onze voortuin lekker laten gaan dit jaar. Het was toen we het huis kochten een betegelde zooi. Een klein perkje in het midden en verder alleen maar stenen. Die hebben we er vrij vlot uit gewipt, maarja, toen alleen maar zand. Met 2 jaar tijd en wat flinke zakken compost hebben we nu genoeg groeien. We laten het lekker gaan en zaaien eigenlijk alleen maar wat wild bloemen bij of iets leuks als we dat ergens tegenkomen. Momenteel ziet dat er zo uit:

[Afbeelding]

Prima tuin (Y)
ik zou alleen dat mos even van je tuinmuurtje weghalen anders wordt het muurtje sneller slecht dan je zou willen en die omgevallen schutting weghalen zodat het niet onverzorgd wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 24-07-2024 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:42
@DaVaMa mooi, daar geniet ik van! Ook van het weelderig begroeide muurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

We laten het lekker gaan en zaaien eigenlijk alleen maar wat wild bloemen bij of iets leuks als we dat ergens tegenkomen. Momenteel ziet dat er zo uit:

[Afbeelding]

Dat moet je niet rommelig noemen, maar gewoon een natuurlijke cottage garden ;)
Altijd leuk om te zien, ik ben ook meer van het 'rommelige' dan van de controle-freak-tuinen :P

1 soort lijkt de andere wel erg te domineren, misschien dun je die best een beetje uit zodat de andere soorten ook een kans krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

[Afbeelding]

Het mooiste is nog wel dat dit aanzienlijk minder werk is dan het onderhouden van de betegelde versie :+

Leuk hoor; hier ook nog steeds iedere dag blij met de keuze om het gras eruit te halen en een wilde bloemenweide/stuk te maken. Zo ongelofelijk veel insecten om te zien; kan er uren naar kijken (helaa heb ik geen uren, maar kan ik mooi wel lunch en koffiepauze houden en genieten van de bezigheden :Y )

Van de week soort nummer 6 in de tuin ontdekt van de libelle familie (houd nu van alles bij met OBS Identify, beetje een soort Pokemon GO aan het worden :P ); een Vroege Glazenmaker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-a3-uby3qy-T6gTbOtTXHshQOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lx07QGncoq7PiH3uX8LL97NV.jpg?f=fotoalbum_large

Wat wel apart is: we hebben een vijver en wonen binnen een straal van 50m van water. Maar die libelles zijn altijd te vinden in de bloemenweide. Geen idee of dat is ivm mogelijke prooien (andere insecten) of omdat het gewoon een lekkere plek is :P

Mijn zomerframboos heeft dit jaar de geest gegeven. Ik had deze al 2 jaar en die deed het heel goed, maar moest ivm woekeren (buren klaagden) de boel uitgraven en in een container (in de grond) plaatsen. Een nat jaar, tezamen met dat opgraven en een explosie aan bladluis heeft er voor gezorgd dat hij nu dood is.

Gaan we verangen met winter en zomer jasmijn; blijft mooi groen, lekkere geur en je hebt het hele jaar door bloemen voor de insecten :Y

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 24-07-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 13:14
Voor onze tuin willen we in een hoek (6,5mtr x 2.40mtr) drie appelbomen plaatsen met daaronder een bodembedekker waar je incidenteel op kan lopen om bij de bomen te komen.

We willen hier geen gras (te bewerkelijk, hebben al een flinke lap) en graag iets wat ook kan bloeien. We dachten aan de vetmuur (sagina subulata), iemand hier ervaring mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOKtherzE6BwlxR1zEb9jYiiseE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qf8DXEBYSWkZYqp7CHX9c1RB.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:03

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Notna schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:51:
[...]
Van de week soort nummer 6 in de tuin ontdekt van de libelle familie (houd nu van alles bij met OBS Identify, beetje een soort Pokemon GO aan het worden :P );
Ja, dat is verslavend! Blijken zweefvliegen opeens erg interessant, of ontdek je dat je die ene kever nog niet had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:11
Quito schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:36:
Voor onze tuin willen we in een hoek (6,5mtr x 2.40mtr) drie appelbomen plaatsen met daaronder een bodembedekker waar je incidenteel op kan lopen om bij de bomen te komen.

We willen hier geen gras (te bewerkelijk, hebben al een flinke lap) en graag iets wat ook kan bloeien. We dachten aan de vetmuur (sagina subulata), iemand hier ervaring mee?[Afbeelding]
Misschien kruiptijm (phlox)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-08 12:23
Goedemiddag,

Ik wil een poortdeur maken van 140cm breed en 200cm hoog. De poortdeur wordt aan beide kanten bekleed met verticale planken van rond de 14cm breed van Ipé of Bangkirai.

Ik kan hier alleen geen bijpassend frame voor vinden?!

Ik heb sowieso een frame met 3 duimen nodig. Maar de formaten zijn dan vaak of 140x155 of 100x180, het liefste zou ik 140x180 hebben maar dat is niet verkrijgbaar.

De buren links en rechts hebben beide een schutting van 2m hoog, eventueel alleen richting de achterkant 180cm hoog en links en rechts 200cm hoog zou ik een oplossing zijn waardoor ik met een wat minder hoge poortdeur uit de voeten zou kunnen, wel minder mooi mijns inziens.

https://www.vandorphout.n...40-x-155-cm-3-duimen.html

Iemand nog tips?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 13:14
Quito schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:36:

We willen hier geen gras (te bewerkelijk, hebben al een flinke lap) en graag iets wat ook kan bloeien. We dachten aan de vetmuur (sagina subulata), iemand hier ervaring mee?[Afbeelding]
Arwen. schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:00:
[...]

Hebben we ook overwogen maar de vetmuur (sagina subulata) vinden we mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:48

[Afbeelding]

Plus van mij heb je, lekker kleurrijk met veel bloemen de insecten en indirect medemens zijn je dankbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Laatst online: 14:59
@Quito ik heb het hier tussen de flagstones liggen. Slaat op sommige plekken goed aan andere minder. Ligt er een jaar in en merk dat sommige plantjes met de warmte en droogte het toch moeilijk hebben. Wordt dus deels overheen gelopen ook met fiets en kinderwagen.
De kleine witte bloempjes zijn wel mooi. En het zaait zich ook wel uit, want in sommige potten is het toch aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:04
Hier ook vetmuur in de border. Dit plantje groeit als kool, maar heeft een goed bemeste bodem nodig om groen te blijven. Viel me wel tegen eigenlijk… zeker toen na het eerste jaar wat pollen bruin werden.

Door te bemesten is het nu weer mooi groen, maar ik zou het niet zo snel weer als bodembedekking planten.

Oja. En omdat vetmuur best wat voeding nodig heeft, concurreert het met de andere planten in de border.

[ Voor 14% gewijzigd door Flozem op 25-07-2024 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Laatst online: 10-08 00:00
Waar kan je in het buitenland zonder licentie nog glyfosaat kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
Ruud888 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:34:
Dat is "vloeken in de kerk" hier.
Probeer het eens in Hongarije, die lappen alle EU regels aan hun laars, behalve als het geld oplevert.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:14:
Probeer het eens in Hongarije, die lappen alle EU regels aan hun laars, behalve als het geld oplevert.
Van wat ik ervan lees, is het niet een EU regel, maar veel omliggende landen hebben het wel verboden (op z'n minst voor particulieren).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:04
sebastiaan89 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:28:
Nou ook ik ben dit weekend lekker bezig geweest. De levering van de planten was nog net optijd voor het paasweekeind :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Enkel inheemse planten teruggezet. De bestaande Acer Japonica en vermoedelijk Hibiscus mogen voorlopig blijven.

Voorlopig nog even water geven, maar nadat de planten gevestigd zijn verwacht ik hier heel weinig nog aan e doen. Anders dan regelmatig zwerfafval opruimen dat op de een of andere manier altijd bij mij in de luwte blijft liggen :+
Tijd voor en update 2 jaar later :*) geinspireerd door de post van @DaVaMa over wilde voortuintjes, die van mij is ondertussen ook aardig gexplodeerd :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQ6KfWgkK5jM5MjPs_mLKTj05hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHzPRBS2CetUJeL45zMBFNo8.jpg?f=fotoalbum_large

(bovenaanzicht)

Kan tegenwoordig geen dag meer de deur uit zonder insecten tegen het lijf te lopen. Mooie is dat de buren ondertussen beginnen te zien dat dit daadwerlijk minder werk is dan al die steentjes/grind steeds aanharken en dat ondertussen de eerste om is een ook begonnen is met vergroenen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
henkie196 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:30:
[...]

Van wat ik ervan lees, is het niet een EU regel, maar veel omliggende landen hebben het wel verboden (op z'n minst voor particulieren).
In sommige landen is er een verbod van verkoop maar niet van het gebruik.
In Nederland mag het ook gebruikt worden maar niet verkocht worden aan particulieren en de landbouwers mogen het gewoon nog massaal gebruiken.

Daarom wil ik het in het buitenland kopen.

In de EU is het gewoon nog 10jaar toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
Arwen. schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:00:
[...]

Kruiptijm en Phlox zijn twee verschillende planten.
Ik heb overigens wel eens gelezen dat kruiptijm helpt om slakken tegen te gaan wanneer je dit bij de slakkengevoelige plantjes neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:41
Ruud888 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:25:
[...]

In sommige landen is er een verbod van verkoop maar niet van het gebruik.
In Nederland mag het ook gebruikt worden maar niet verkocht worden aan particulieren en de landbouwers mogen het gewoon nog massaal gebruiken.

Daarom wil ik het in het buitenland kopen.

In de EU is het gewoon nog 10jaar toegestaan.
Daar zitten wel behoorlijk wat regels aan. Denk aan vergunning en spuitlicentie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Sommigen doen echt alles om Parkinson te krijgen.

Maar wellicht is je vraag waar je vergif kan kopen niet geheel op de juiste plaats gesteld.
Hier in dit topic zit merendeel aan mensen die voor hun tuin en de natuur willen zorgen. En zichzelf.
Ipv alles maar kapot en dood te willen maken.

Natuurlijke vijanden zoeken als een plant woekert, rustig uitdunnen. Juiste mineralen toevoegen. Dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zijn er eigenlijk regels m.b.t. heermoes?
Het groeit in de straat namelijk tussen de trottoirband en het asfalt en ik vind het sinds twee maand nu ook in mijn voortuin wat ik er nadat ik het zie natuurlijk direct er tussenuit trek.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Regels als wetgeving niet denk ik.

Wil je ervan af?
Je hebt arme grond blijkbaar. Heermoes groeit alleen op arme grond.
Goed mesten, compost, lavameel.
Heermoes in een emmer water laten trekken en dat weer uitgieten over de tuin. Evt de getrokken heermoes laten drogen in je tuin.

Heermoes helpt je om mineralen uit de diepte te halen om de grond weer beter te maken.
Als je zelf de grond beter maakt met o.a lavameel dan gaat de heermoes vanzelf weer weg.

Die tussen tegels zal lastiger worden.
Maar als jouw voortuin een goede voedingsbodem is zal het daar niet groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:34
We merken dat een betegeld terras veel onkruid geeft, eigenlijk herhaalt zich dat het hele jaar door. Het groeit in de voegen en vooral de penwortels zijn erg lastig te verwijderen.

Zijn er onder jullie alternatieve manieren die minder onderhoud vergen? Bijvoorbeeld een terras van boomschors? Hoe prettig is het om op te zitten? Hoe ervaar je het onderhoud?

[ Voor 12% gewijzigd door Barleone op 27-07-2024 11:33 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:33
Barleone schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:35:
We merken dat een betegeld terras veel onkruid geeft, eigenlijk herhaalt zich dat het hele jaar door.
Kun je dat wat beter uitleggen?
Hoe/waar dan?
Zijn de tegels poreus?

Waar ik bestrating heb liggen groeit namelijk niets???

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 27-07-2024 09:10 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
We merken dat een betegeld terras veel onkruid geeft, eigenlijk herhaalt zich dat het hele jaar door. Zijn er onder jullie alternatieve manieren die minder onderhoud vergen? Bijvoorbeeld een terras van boomschors? Hoe prettig is het om op te zitten? Hoe ervaar je het onderhoud?
Vrijwel alle onkruid komt aanwaaien in de vorm van zaadjes. Dat gaat tussen de tegelvoegen zitten en volia, een plantje.
Opnieuw voegen met iets dat beter zaadwerend is kan helpen.

Boomschors, grind e.d. raakt op den duur vervuild met aangewaaid zand en grond en wat je meeloopt vanuit de tuin. Bovendien is het landingsoppervlak voor zaadjes veel groter, dus meer onkruid, maar met een goed stevig, dicht geweven worteldoek wel makkelijker te verwijderen.
Hoe snel dat gaat is ook wel afhankelijk van de omgeving, maar omdat je nu klaagt over tegels zal het bij grind en schors ook wel een probleem blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 15:53

de Peer

under peer review

We merken dat een betegeld terras veel onkruid geeft, eigenlijk herhaalt zich dat het hele jaar door. Zijn er onder jullie alternatieve manieren die minder onderhoud vergen? Bijvoorbeeld een terras van boomschors? Hoe prettig is het om op te zitten? Hoe ervaar je het onderhoud?
Planten (bodembedekkers) werkt het beste ipv tegels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:33
de Peer schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:43:
[...]

Planten (bodembedekkers) werkt het beste ipv tegels.
Dat vind ik dan weer het andere uiterste, de bosjes aanwijzen als terras. _O-

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 15:53

de Peer

under peer review

Teijgetje schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:47:
[...]

Dat vind ik dan weer het andere uiterste, de bosjes aanwijzen als terras. _O-
Ah ik las niet goed genoeg. Minder tegels is altijd goed, maar een minimum aantal tegels is vaak toch wel fijn en praktisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@Teijgetje
Tussen de voegen. 50x50 tegels.
Maar vooral de korte tijd tussen een gewied schoon terras en als je je omdraait groeit er alweer iets in de voeg. Zo voelt het als dwijlen met de kraan open en ervaren we meer last dan lust van dit terras. Een andere (meer zon en op een betonplaat) valt erg mee.

Een 20cm dik boomschorspad is bij ons na 1 jaar onkruidvrij. Maar is dat dan een prettige toepassing voor een terras? Dat hoor ik graag. En jullie alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ruud888 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:34:
Ik heb hier nog een glazen 3 liter fles met OMYL (uit de jaren '50) staan. Heb je daar misschien ook interesse in? 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Barleone schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:38:
@Teijgetje
Maar vooral de korte tijd tussen een gewied schoon terras en als je je omdraait groeit er alweer iets in de voeg. Zo voelt het als dwijlen met de kraan open en ervaren we meer last dan lust van dit terras. Een andere (meer zon en op een betonplaat) valt erg mee.

Een 20cm dik boomschorspad is bij ons na 1 jaar onkruidvrij. Maar is dat dan een prettige toepassing voor een terras? Dat hoor ik graag. En jullie alternatieven.
Ten eerst: Onkruid bestaat niet, hooguit kun je het hebben over plantjes die op een gegeven moment ergens gaan groeien waar je ze niet wil hebben >:)
Maar wat je kunt proberen is om de voegen goed uit te spoelen met een tuinslang en daarna weer in te vegen met schoon droog zand (zilverzand bijvoorbeel).
Een boomschorspad is geen garantie dat er geen andere plantjes gaan groeien, het zaad van de plantjes komt hetzij aanwaaien (o.a. distel, paardebloem, gras, brandnetel) of vogels verspreiden het (vogelkers, braam). Ik wil je niet teleurstellen, maar volgend jaar groeien er echt plantjes op je boomschorspad, dat ga je niet tegenhouden. Het enige alternatief om echt te voorkomen dat zaadjes ontkiemen is asfalteren of beton storten :+

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Yaksa schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:13:
[...]

Ten eerst: Onkruid bestaat niet, hooguit kun je het hebben over plantjes die op een gegeven moment ergens gaan groeien waar je ze niet wil hebben >:)
Onkruid bestaat wel, je geeft zelf de definitie er van ;)
Maar wat je kunt proberen is om de voegen goed uit te spoelen met een tuinslang en daarna weer in te vegen met schoon droog zand (zilverzand bijvoorbeel).
Een boomschorspad is geen garantie dat er geen andere plantjes gaan groeien, het zaad van de plantjes komt hetzij aanwaaien (o.a. distel, paardebloem, gras, brandnetel) of vogels verspreiden het (vogelkers, braam). Ik wil je niet teleurstellen, maar volgend jaar groeien er echt plantjes op je boomschorspad, dat ga je niet tegenhouden. Het enige alternatief om echt te voorkomen dat zaadjes ontkiemen is asfalteren of beton storten :+
Maar dan wel elke week vegen, want zodra er wat zand of grond blijft liggen, groeit daar binnen de kortste keren gras. Dat houdt vervolgens meer grond vast >>> meer plantjes >>> enzovoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
JukeboxBill schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:51:
[...]Onkruid bestaat wel, je geeft zelf de definitie er van ;)
[...]Maar dan wel elke week vegen, want zodra er wat zand of grond blijft liggen, groeit daar binnen de kortste keren gras. Dat houdt vervolgens meer grond vast >>> meer plantjes >>> enzovoort.
Nou nee, het zaad waait er toch wel in. Met invegen bedoel ik ook dat je, wanneer de voegen gevuld zijn, de stoep wel gewoon schoon moet houden, dat lijkt me wel duidelijk toch?
En gras is 'onkruid' tussen de tegels, maar in een gazon gewoon het plantje wat daar hoort.
Brandnetel is 'onkruid' tussen het gras, maar ecologisch gezien op een achteraf plekje in de tuin heel nuttig als waardplant voor vlindersoorten (o.a. dagpauwoog). En brandnetelthee is supergezond.
Velen vinden zevenblad het ergste 'onkruid' wat er is, maar je kunt er ook pesto van maken of eten als spinaziesoep. En madeliefjes in je gazon gebruik je gewoon in de salade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Yaksa schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Nou nee, het zaad waait er toch wel in. Met invegen bedoel ik ook dat je, wanneer de voegen gevuld zijn, de stoep wel gewoon schoon moet houden, dat lijkt me wel duidelijk toch?
Mijn opmerking over vegen ging over beton en asfalt, waar volgens jou dan niets kan gaan groeien. Als je dat niet schoonhoudt gaat er ook van alles groeien op den duur.
En gras is 'onkruid' tussen de tegels, maar in een gazon gewoon het plantje wat daar hoort.
Brandnetel is 'onkruid' tussen het gras, maar ecologisch gezien op een achteraf plekje in de tuin heel nuttig als waardplant voor vlindersoorten (o.a. dagpauwoog). En brandnetelthee is supergezond.
Velen vinden zevenblad het ergste 'onkruid' wat er is, maar je kunt er ook pesto van maken of eten als spinaziesoep. En madeliefjes in je gazon gebruik je gewoon in de salade.
Onkruid als begrip bestaat dus wel, m.a.w. ongewenste planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Nou als je kilo’s aan daslook wilt om pesto te maken zal ik de volgende keer aan je denken. Mij komt het snel de neus uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:23:...]Nou als je kilo’s aan daslook wilt om pesto te maken zal ik de volgende keer aan je denken. Mij komt het snel de neus uit. :)
Er zijn bedrijven die komen het graag bij je oogsten. In de biologische winkels ligt het in 't schap voor meer dan 10 euro de kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
JukeboxBill schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:14:
[...]

*knip*

[ Voor 33% gewijzigd door twain4me op 29-07-2024 08:42 . Reden: niet vriendelijk/constructief, flamebait ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Barleone schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:38:
@Teijgetje

Dat pad wordt continue op gelopen want pad. dat terras gebruik je niet vaak genoeg en dus krijgt (on)luid er kans om te groeien.
Je terras elk weekend aanvegen helpt iig om nieuwe groei tegen te gaan. de bestaande groei moord je uit door direct na het wieden heet water over de resterende wortels te gieten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Gebruik dat soort bewoordingen gewoon niet. Misschien dat het gros van de mensen hier in dit topic uit principe geen gif wil gebruiken?
Ohja de EU heeft het gewoon weer voor 10jaar goedgekeurd. Dus beter je huiswerk doen. ;)
Alleen voor agrarische doeleinden en niet voor consumenten.

Overigens op dubieuze gronden onder invloed van een zeer sterke lobby, waarbij het zorgvuldigheidsbeginsel onvoldoende in acht wordt genomen. Er zijn zeer sterke aanwijzingen dat er een direct verband tussen glyfosaat en Parkinson is.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 29-07-2024 08:43 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@No Hands
Dank voor je tip over heet water!
Het pad schors wordt amper belopen (tuinpad). Die 20cm doet wel dienst natuurlijk, weinig oppervlakkige voedingsbodem. We zien vanzelf hoe dat blijft de komende jaren.

Nog altijd op zoek naar onverhard terras waar we per saldo meer tijd op kunnen relaxen met tuinstoelen dan dat we moeten wieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Barleone schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:06:
@No Hands
Het pad schors wordt amper belopen (tuinpad). Die 20cm doet wel dienst natuurlijk, weinig oppervlakkige voedingsbodem. We zien vanzelf hoe dat blijft de komende jaren.

Nog altijd op zoek naar onverhard terras waar we per saldo meer tijd op kunnen relaxen met tuinstoelen dan dat we moeten wieden.
Greensand een optie? Of anders gravier d'or?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Barleone schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:06:
@No Hands

Ik heb een stuk terras (60x40 betontegels) met daarnaast franse boomschors (stond een speelhuisje en schommel). Dit is op zandgrond en schaduwrijk (grote eik naast het perceel, terras en schors zitten daar niet direct onder). Onkruid is er bijna niet (enkel een framboos die met toestemming in de schors is gaan uitlopen en uitlopende eikels :+ ).

Opbouw: witzand met worteldoek en dan tegel c.q. schors. Dit gaat al bijna 5 jaar goed qua onkruid. De schors is 2-3 jaar geleden vervangen/aangevuld, voor die tijd was het volgens mij ook onkruidvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13-09 18:58
Ik heb een stuk of 8 kruiwagens met fijn boerengrind waar ik vanaf moet, nu heb ik ook een deel gras uitgegraven (25cm) waar een terras met 60x60 tegels komen (ongeveer 40m2).
Kan ik die dat grind onder het zandbed dumpen?

Dus grindlaag en daarop 15cm ophoogzand? Ga dit goed verdichten met trilplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
UUDIBUUDI schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:52:
[...]Ik heb een stuk terras (60x40 betontegels) met daarnaast franse boomschors (stond een speelhuisje en schommel). Dit is op zandgrond en schaduwrijk (grote eik naast het perceel, terras en schors zitten daar niet direct onder). Onkruid is er bijna niet (enkel een framboos die met toestemming in de schors is gaan uitlopen en uitlopende eikels :+ ).
Opbouw: witzand met worteldoek en dan tegel c.q. schors. Dit gaat al bijna 5 jaar goed qua onkruid. De schors is 2-3 jaar geleden vervangen/aangevuld, voor die tijd was het volgens mij ook onkruidvrij.
In de schaduw is het (bijna) altijd onkruidvrij. Zonder (zon)licht groeien de meeste plantjes niet. Dat zie je in bossen ook, direct onder de (grote) bomen is er bijna geen weelderige ondergroei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ruudstertje schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:17:
Ik heb een stuk of 8 kruiwagens met fijn boerengrind waar ik vanaf moet, nu heb ik ook een deel gras uitgegraven (25cm) waar een terras met 60x60 tegels komen (ongeveer 40m2).
Kan ik die dat grind onder het zandbed dumpen?

Dus grindlaag en daarop 15cm ophoogzand? Ga dit goed verdichten met trilplaat.
Ja, je kan je grind gebruiken voor de opbouw van je terras alleen niet op de manier zoals je beschrijft.

In grind zit nog heel veel lucht, als je dat niet opsluit gaat het vermengen met de onder-/bovengrond met verzakkingen als gevolg. Je dient eerst (wortel)doek neer te leggen, daar het grind op en daar weer (wortel)doek op. Zo is het grind mooi opgesloten en heb je eigenlijk nog een waterbuffer onder de grond ook! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

pjot1 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:28:
[...]

Ja, je kan je grind gebruiken voor de opbouw van je terras alleen niet op de manier zoals je beschrijft.

In grind zit nog heel veel lucht, als je dat niet opsluit gaat het vermengen met de onder-/bovengrond met verzakkingen als gevolg. Je dient eerst (wortel)doek neer te leggen, daar het grind op en daar weer (wortel)doek op. Zo is het grind mooi opgesloten en heb je eigenlijk nog een waterbuffer onder de grond ook! :)
Ook als je het aantrilt na storten? (uit interesse, heb helaas geen grind over)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
noes schreef op maandag 29 juli 2024 @ 00:05:
[...]

Ook als je het aantrilt na storten? (uit interesse, heb helaas geen grind over)
Ja, er blijft lucht tussen de korrels.

Gooi maar eens knikkers of grind in een vaas. Gooi hier zand op en zet het onder de kraan. Het zand zal tussen de knikkers/stenen spoelen. Dit gebeurt natuurlijk ook in het groot.

Toen ik mijn voortuin onder handen nam lag er geen doek onder het grind. Het grind wordt de grond in gedrukt en op een gegeven moment heb je geen grind meer over.

Verder verdicht grind natuurlijk super, mits je het maar opsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

pjot1 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 00:14:
[...]

Ja, er blijft lucht tussen de korrels.

Gooi maar eens knikkers of grind in een vaas. Gooi hier zand op en zet het onder de kraan. Het zand zal tussen de knikkers/stenen spoelen. Dit gebeurt natuurlijk ook in het groot.

Toen ik mijn voortuin onder handen nam lag er geen doek onder het grind. Het grind wordt de grond in gedrukt en op een gegeven moment heb je geen grind meer over.

Verder verdicht grind natuurlijk super, mits je het maar opsluit.
Maar als je het grind aantrilt/aanstampt en het grind verdwijnt in de grond, dan is het daarna toch gelijk aan de grond eromheen? Ik snap dat de kans dat er lucht tussen zit aanzienlijk groter is, maar na voldoende verdichten..?

(Niet dat ik je niet geloof, maar ik snap t gewoon niet helemaal ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door noes op 29-07-2024 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ruudstertje schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:17:
Ik heb een stuk of 8 kruiwagens met fijn boerengrind waar ik vanaf moet,
Op Marktplaats zetten en gratis laten ophalen
Even in de aanhanger en naar de gemeentewerf
etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
No Hands schreef op maandag 29 juli 2024 @ 07:49:
[...]

Op Marktplaats zetten en gratis laten ophalen
Even in de aanhanger en naar de gemeentewerf
etc.
Ik denk ff makelijk doen. Het zit helemaal dicht met modder en onkruid dus denk niet dat iemand dat wil hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Ruudstertje op 29-07-2024 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudstertje
pjot1 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:28:
[...]

Dank voor de tip wat betreft worteldoek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
noes schreef op maandag 29 juli 2024 @ 00:23:
[...]

Maar als je het grind aantrilt/aanstampt en het grind verdwijnt in de grond, dan is het daarna toch gelijk aan de grond eromheen? Ik snap dat de kans dat er lucht tussen zit aanzienlijk groter is, maar na voldoende verdichten..?

(Niet dat ik je niet geloof, maar ik snap t gewoon niet helemaal ;) )
Je verhaal gaat op als het niet al te veel is. Maar 8 kruiwagens (even uitgaande van normale kruiwagens) is 800 liter en dat uitgesmeerd over 40m² dan heb je een laag van 2cm. Dit tril je niet zomaar even weg. Ook niet met een hele zware trilplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

pjot1 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:29:
[...]

Je verhaal gaat op als het niet al te veel is. Maar 8 kruiwagens (even uitgaande van normale kruiwagens) is 800 liter en dat uitgesmeerd over 40m² dan heb je een laag van 2cm. Dit tril je niet zomaar even weg. Ook niet met een hele zware trilplaat.
Helder, dank voor de uitleg :Y

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 12:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1sgvTJpoGKU-BQdQao6FIox8ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4P8ckhs0Q9g0ac8Sbg2gnZv5.jpg?f=fotoalbum_large

Goedemorgen deze morgen (06.30u), zegt onze walnoten boom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
noes schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:36:
[...]

Helder, dank voor de uitleg :Y
Mengen met eenzelfde hoeveelheid zand lost je probleem ook op. En dan over hele oppervlak verspreiden als onderlaag. Niks geen doek nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 29-07-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
JukeboxBill schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:30:
[...]

Mengen met eenzelfde hoeveelheid zand lost je probleem ook op. En dan over hele oppervlak verspreiden als onderlaag. Niks geen doek nodig.
Dat zou ik toch afraden. Als je het zand nog een keer wilt hergebruiken of je moet in de toekomst de grond in dan spit dat niet zo lekker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
pjot1 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:35:
[...]

Dat zou ik toch afraden. Als je het zand nog een keer wilt hergebruiken of je moet in de toekomst de grond in dan spit dat niet zo lekker. ;)
Zo kan je overal een probleem van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@pjot1 gezien jij toch wel kenner bent op GoT en ik in Thuisladen van je EV deel 2 het ook niet kon vinden én de vraag hier ook prima past de volgende vraag voor jou.

Ik wil een laadpaal (laten) plaatsen op mijn oprit (eigenlijk onder de carport). De oprit bestaat uit (ik meen) betonstraatstenen en is gelegd tijdens de bouw van de woning (30 jr oud).
Vanuit praktische overweging komt de laadpaal tegenover de woning (en dus aan de andere kant v.d. oprit):
  • blijft het mogelijk om achteruit te parkeren
  • geen belemmering voor de mini-containers
  • geen obstakel voor de fietsen vanuit de garage
  • geen risico voor bezoek en pakketbezorgers
De auto waarvoor de laadpaal nodig is zal zo'n 2.200 kg wegen. Nu vraag ik mij af, wat is er mogelijk qua oprit. Ik wil de stroomkabel door de fundering of onder de fundering heen laten lopen en onder de oprit door laten leggen. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik mij dat het niet ondenkbaar is dat er onder de oprit nog iets van puin ligt. Als jij een opdracht zoals deze krijgt hoe zou je dit aanvliegen? En waar moet ik nog meer aan denken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gw1SwZmBYJTE6OrHrOsGPjI6czc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xF3sp3w3Ctk4l57lAaNDVc55.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
True schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:33:
@pjot1 gezien jij toch wel kenner bent op GoT en ik in Thuisladen van je EV deel 2 het ook niet kon vinden én de vraag hier ook prima past de volgende vraag voor jou.

Ik wil een laadpaal (laten) plaatsen op mijn oprit (eigenlijk onder de carport). De oprit bestaat uit (ik meen) betonstraatstenen en is gelegd tijdens de bouw van de woning (30 jr oud).
Vanuit praktische overweging komt de laadpaal tegenover de woning (en dus aan de andere kant v.d. oprit):
  • blijft het mogelijk om achteruit te parkeren
  • geen belemmering voor de mini-containers
  • geen obstakel voor de fietsen vanuit de garage
  • geen risico voor bezoek en pakketbezorgers
De auto waarvoor de laadpaal nodig is zal zo'n 2.200 kg wegen. Nu vraag ik mij af, wat is er mogelijk qua oprit. Ik wil de stroomkabel door de fundering of onder de fundering heen laten lopen en onder de oprit door laten leggen. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik mij dat het niet ondenkbaar is dat er onder de oprit nog iets van puin ligt. Als jij een opdracht zoals deze krijgt hoe zou je dit aanvliegen? En waar moet ik nog meer aan denken?

[Afbeelding]
In principe is alles mogelijk natuurlijk! ;) Is het dan nu niet het goede moment om je oprit aan te pakken met nieuwe bestrating?

Maar dat is geen antwoord op je vraag. De voorbereidingen die ik heb getroffen bij mensen die een paal krijgen is eigenlijk niets anders dan een mantelbuis leggen. Afhankelijk van de dikte van je fundering kan je besluiten eronder door of er doorheen te gaan.

Een mantelbuis of pvc moet je niet in de (steen)korrel leggen. De kans dat er een kiezel door de buis prikt is namelijk aanzienlijk. Dus een geul maken door de korrel, 5 cm zand erin, buis erin en (deels) aanvullen met zand. Daaroverheen kan je wel weer korrel gebruiken. Doordat je druk hebt van alle kanten moet 2200kg zeker geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
True schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:33:
Niet Pjot1, maar waarom wil je perse onder de fundering en oprit door?

Kun je niet vanuit huis/meterkast naar je garage of carpoort en dan daar doorheen, bovenlangs zegmaar? (je meterkast mist op je tekening, in dit geval wel makkelijk ;-) ) Scheelt je een 'hele oprit' openbreken...

In mijn geval kan ik makkelijk vanuit huis/meterkast de garage in (gaatje in de muur) en heb ik de in de garage een SmartEVSE hangen, muurtje door naar buiten, klaar. (dubbele grarage dus de kabel hangt aan het 'tussenmuurtje')

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pjot1 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:49:
[...]

In principe is alles mogelijk natuurlijk! ;) Is het dan nu niet het goede moment om je oprit aan te pakken met nieuwe bestrating?

Maar dat is geen antwoord op je vraag. De voorbereidingen die ik heb getroffen bij mensen die een paal krijgen is eigenlijk niets anders dan een mantelbuis leggen. Afhankelijk van de dikte van je fundering kan je besluiten eronder door of er doorheen te gaan.

Een mantelbuis of pvc moet je niet in de (steen)korrel leggen. De kans dat er een kiezel door de buis prikt is namelijk aanzienlijk. Dus een geul maken door de korrel, 5 cm zand erin, buis erin en (deels) aanvullen met zand. Daaroverheen kan je wel weer korrel gebruiken. Doordat je druk hebt van alle kanten moet 2200kg zeker geen probleem zijn.
Ik zat eigenlijk niet te wachten op het kostenplaatje wat hoort bij een nieuwe oprit, ik zit met 3,5m bij zo'n 11m misschien dat je daar iets over kunt of wilt zeggen. Maar prijzen zoals dit: https://www.homedeal.nl/bestraten/oprit-bestraten-prijzen/ is dat realistisch? Dan kom ik al uit op zo'n 800 - 1600€ puur voor arbeid voor het leggen, is de vorige er nog niet uit (en weg) en heb ik nog geen steen gekocht.
dizzytal schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Niet Pjotr, maar waarom wil je perse onder de fundering en oprit door?

Kun je niet vanuit huis/meterkast naar je garage of carpoort en dan daar doorheen, bovenlangs zegmaar? (je meterkast mist op je tekening, in dit geval wel makkelijk ;-) ) Scheelt je een 'hele oprit' openbreken...

In mijn geval kan ik makkelijk vanuit huis/meterkast de garage in (gaatje in de muur) en heb ik de in de garage een SmartEVSE hangen, muurtje door naar buiten, klaar. (dubbele grarage dus de kabel hangt aan het 'tussenmuurtje')
offtopic:
De carport heeft geen vliering of zo, het zijn dwarsbalken met daarop houten platen en daarop de dakbedekking. De garagevloer is stampbeton op zand en anders moet ik via de keuken naar de garage. Of via de kruipruimte (onder de keuken) schuin omhoog naar de garage. Dan omhoog, boven de garagedeur (gewone) en garageroldeur langs en dan door de muur naar boven op de stenen verder naar beneden. Ontzettend om en onhandig.

Wat het voordeel is voor de oprit openbreken, is dat die kosten gewoon bij de factuur horen die mijn werkgever betaalt. En ik zat ook te denken aan een mantelbuis zodat ik eventueel een tweede laadpaal op termijn via dezelfde buis zou kunnen trekken. Als ik een YMvK trek via de garage zal er nog eentje bij getrokken moeten worden.

Het nadeel van iets anders is dat het altijd in het zicht zit. Ik kan eventueel uit de muur naast de voordeur wegkomen, dat zal wellicht nog net achter een dwarsbalk kunnen vallen, maar dan moet ik aan de andere kant weer omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
True schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:23:
[...]

Ik zat eigenlijk niet te wachten op het kostenplaatje wat hoort bij een nieuwe oprit, ik zit met 3,5m bij zo'n 11m misschien dat je daar iets over kunt of wilt zeggen. Maar prijzen zoals dit: https://www.homedeal.nl/bestraten/oprit-bestraten-prijzen/ is dat realistisch? Dan kom ik al uit op zo'n 800 - 1600€ puur voor arbeid voor het leggen, is de vorige er nog niet uit (en weg) en heb ik nog geen steen gekocht.

[...]

offtopic:
De carport heeft geen vliering of zo, het zijn dwarsbalken met daarop houten platen en daarop de dakbedekking. De garagevloer is stampbeton op zand en anders moet ik via de keuken naar de garage. Of via de kruipruimte (onder de keuken) schuin omhoog naar de garage. Dan omhoog, boven de garagedeur (gewone) en garageroldeur langs en dan door de muur naar boven op de stenen verder naar beneden. Ontzettend om en onhandig.

Wat het voordeel is voor de oprit openbreken, is dat die kosten gewoon bij de factuur horen die mijn werkgever betaalt. En ik zat ook te denken aan een mantelbuis zodat ik eventueel een tweede laadpaal op termijn via dezelfde buis zou kunnen trekken. Als ik een YMvK trek via de garage zal er nog eentje bij getrokken moeten worden.

Het nadeel van iets anders is dat het altijd in het zicht zit. Ik kan eventueel uit de muur naast de voordeur wegkomen, dat zal wellicht nog net achter een dwarsbalk kunnen vallen, maar dan moet ik aan de andere kant weer omlaag.
Snap ik. De reden dat ik het aanhaalde was omdat je een deel open haalt. Hoe goed de stratenmaker ook is, je blijft het altijd een aantal jaar zien dat het open is geweest. Met een compleet nieuwe oprit heb je dat issue niet.

Ik denk dat de prijzen vrij realistisch zijn. Het uitbreken en afvoeren zou je natuurlijk zelf kunnen doen als je in kosten wilt besparen. Een bak voor de deur, een zaterdag met een paar vrienden/kennisen even de beuk erin en het ligt eruit voordat je het weet! Kost waarschijnlijk wel kratje bier! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
pjot1 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:02:
[...]

Snap ik. De reden dat ik het aanhaalde was omdat je een deel open haalt. Hoe goed de stratenmaker ook is, je blijft het altijd een aantal jaar zien dat het open is geweest. Met een compleet nieuwe oprit heb je dat issue niet.

Ik denk dat de prijzen vrij realistisch zijn. Het uitbreken en afvoeren zou je natuurlijk zelf kunnen doen als je in kosten wilt besparen. Een bak voor de deur, een zaterdag met een paar vrienden/kennisen even de beuk erin en het ligt eruit voordat je het weet! Kost waarschijnlijk wel kratje bier! :P
Die betonklinkers kunnen nog wel 100 jaar mee. je gaat toch geen hele oprit vernieuwen alleen omdat er een kabel onderdoor moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
@True Heb er zelf geen ervaring mee maar is onder de oprit door schieten een optie?
Zie dat ze bij een Boels grondraketten verhuren.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
pjot1 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 00:14:
[...]Toen ik mijn voortuin onder handen nam lag er geen doek onder het grind. Het grind wordt de grond in gedrukt en op een gegeven moment heb je geen grind meer over.
Je moet natuurlijk ook een goede hark kopen en weten hoe die bij grind te gebruiken.
Op het landgoed waar ik werk hebben we ook grind op de oprijlaan liggen, kwestie van goed (uit)harken en het blijft mooi. Het is wel iets meer werk dan tegels of asfalt..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:31:
[...]

Die betonklinkers kunnen nog wel 100 jaar mee. je gaat toch geen hele oprit vernieuwen alleen omdat er een kabel onderdoor moet?
Tuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat het na 30 jaar niet meer zo netjes ligt. Je kan toch ook herstraten?
Yaksa schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:58:
[...]

Je moet natuurlijk ook een goede hark kopen en weten hoe die bij grind te gebruiken.
Op het landgoed waar ik werk hebben we ook grind op de oprijlaan liggen, kwestie van goed (uit)harken en het blijft mooi. Het is wel iets meer werk dan tegels of asfalt..........
Het was een erfenis van de vorige bewoner. Zelf heb ik er doek onder gegooid en dat blijft ook mooi.

Voor opritten of plekken waar je vaak loopt zijn splitmatten ideaal. Dan kan je je hark (bijna) in de schuur laten! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
pjot1 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:01:
[...]Voor opritten of plekken waar je vaak loopt zijn splitmatten ideaal. Dan kan je je hark (bijna) in de schuur laten! ;)
Dat gaat bij ons niet werken, er moeten ook hele zware giertanks met grote tractoren overheen.
Dan knappen die matten stuk. Bovendien werken we bijna geheel zonder plastic. Behalve als het niet anders kan, bij ingepakt gras/klaver/kruiden/luzerne bijvoorbeeld.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-09 14:59
Onze mannelijke huis fazant komt bijna elke dag hier voor het raam staan. Vorig jaar had ik ergens een nestje met kuikens zitten, maar dit jaar niet gezien.

Vind het altijd wel een komische gezichtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVB-154l9Uh8Q2rzg5bfyY7u1AY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UcrHCO6K7TcDsvehvqPFO6X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Laatst online: 16:56

Fanta

FordPerformance™️

Vraagje aan de graskenners in dit topic. Ik zou graag een opzetzwembad in mijn tuin zetten, en de enige logische plek is helaas op een stuk gazon. Ik heb dit nooit gedurfd, omdat het gras daar zal afsterven. Maar ik vraag me af of het gras wel weer zal herstellen als ik na de zomer het zwembad weer op ruim? Heeft iemand hier ervaring mee? Blijven de wortels wel in leven en zou het gras weer opkomen, als ik het zwembad bijvoorbeeld in september opdoek en het nog zeker een paar weken/maanden 'groeizaam' weer is? Of moet ik dan opnieuw zaaien?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Fanta schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:11:
Vraagje aan de graskenners in dit topic. Ik zou graag een opzetzwembad in mijn tuin zetten, en de enige logische plek is helaas op een stuk gazon. Ik heb dit nooit gedurfd, omdat het gras daar zal afsterven. Maar ik vraag me af of het gras wel weer zal herstellen als ik na de zomer het zwembad weer op ruim? Heeft iemand hier ervaring mee? Blijven de wortels wel in leven en zou het gras weer opkomen, als ik het zwembad bijvoorbeeld in september opdoek en het nog zeker een paar weken/maanden 'groeizaam' weer is? Of moet ik dan opnieuw zaaien?
Ik wilde al reageren met "een dagje of twee maakt echt niet uit". Maar na een hele maand is het gras eronder wel dood ja. Dan zou je dat dus opnieuw moeten inzaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
bomenzijnrelax schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:36:
Onze mannelijke huis fazant komt bijna elke dag hier voor het raam staan. Vorig jaar had ik ergens een nestje met kuikens zitten, maar dit jaar niet gezien.

Vind het altijd wel een komische gezicht[Afbeelding]
Cool, wij hebben er ook 1. Die eet inmiddels kippenvoer uit mijn hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-09 14:59
No Hands schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:03:
[...]

Cool, wij hebben er ook 1. Die eet inmiddels kippenvoer uit mijn hand.
Het zijn wel grappige beestjes, heb het gevoel dat ze niet heel slim zijn. Zijn namelijk niet echt bang voor gevaar.

Verder word heel mijn wilde bloemenmengsel opgegeten, maar gelukkig komt er toch nog wat uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@bomenzijnrelax Als er teveel van je wilde bloemenmengsel wordt opgegeten is er altijd nog een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Toen ik ging wonen waar ik nu nog zit, had ik ook elk jaar wel een fazantenpaartje regelmatig in mijn tuin scharrelen, af en toe ook met kuikens. Zaten ook vaak te 'zonnebaden' in het losse zand, wat toen nog ruimschoots in mijn tuin lag.
Helaas heeft bijna elke landbouwer in de omgeving wel een jachtvergunning dus de laatste paar jaar heb ik niets meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 15:45
Tijdens de zoektocht naar een goede grastrimmer ben ik uitgekomen bij EGO. Ik zie veel (heel veel) opties en in Nederland lijkt de ST1613t (40cm) of de STX4500 (45cm) een goede keuze te zijn. Echter op YouTube bij het bekijken van vele vergelijking filmpjes is er in de US ook een ST1623t verkrijgbaar met grootste verschil dat deze een carbon steel heeft en daarmee wat lichter. Hier iemand ervaringen met de grastrimmers van EGO, aanrader of valt er geen foute keuzen te maken? De STX4500 is misschien een beetje overkill gezien deze voor commercieel gebruik is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrystalViriS
Laatst hoorde ik hier een doffe plof tegen het raam. Ik kijk en zit er een klein vogeltje naar me te kijken vanaf het terras dat ik nog nooit eerder gezien heb. Grijs, met zwart/witte tekening en een mooie lange staart meer zoals een ekster dat heeft, maar veel kleiner met een spitse, smalle snavel. Het zit gewoon rechtop dus waarschijnlijk niets gebroken maar duidelijk wel de kluts kwijt. Hij zit nog geen meter bij me vandaan dus ik kan hem goed bekijken. Ik besluit hem met rust te laten omdat hij waarschijnlijk toch vlucht als ik hem probeer te "helpen".

Terwijl het daar zit ga ik uit nieuwsgierigheid op op internet kijken naar wat voor vogel het zou kunnen zijn. Ik heb er een interesse in, maar ken deze vogelsoort niet. Na wat zoeken vind ik welke soort het is; een spotlijster. Deze komen eigenlijk niet in Nederland voor, blijkbaar. Hij droeg geen ring dus waarschijnlijk niet uit een volière ontsnapt. Ik weet zeker dat het er eentje was, ik heb hem lang kunnen bekijken en vergelijken met foto's op internet. En ik heb spijt dat ik er geen foto van heb gemaakt heb. De enige geverifieerde melding van de soort (met foto) is op Schiermonnikoog. Dus het voelt eigenlijk best bijzonder. De vogel is na wat rusten weggevlogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

CrystalViriS schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:37:
Laatst hoorde ik hier een doffe plof tegen het raam. Ik kijk en zit er een klein vogeltje naar me te kijken vanaf het terras dat ik nog nooit eerder gezien heb. Grijs, met zwart/witte tekening en een mooie lange staart meer zoals een ekster dat heeft, maar veel kleiner met een spitse, smalle snavel. Het zit gewoon rechtop dus waarschijnlijk niets gebroken maar duidelijk wel de kluts kwijt. Hij zit nog geen meter bij me vandaan dus ik kan hem goed bekijken. Ik besluit hem met rust te laten omdat hij waarschijnlijk toch vlucht als ik hem probeer te "helpen".

Terwijl het daar zit ga ik uit nieuwsgierigheid op op internet kijken naar wat voor vogel het zou kunnen zijn. Ik heb er een interesse in, maar ken deze vogelsoort niet. Na wat zoeken vind ik welke soort het is; een spotlijster. Deze komen eigenlijk niet in Nederland voor, blijkbaar. Hij droeg geen ring dus waarschijnlijk niet uit een volière ontsnapt. Ik weet zeker dat het er eentje was, ik heb hem lang kunnen bekijken en vergelijken met foto's op internet. En ik heb spijt dat ik er geen foto van heb gemaakt heb. De enige geverifieerde melding van de soort (met foto) is op Schiermonnikoog. Dus het voelt eigenlijk best bijzonder. De vogel is na wat rusten weggevlogen.
Weet je zeker dat het geen kwikstaart was? Die komen een stuk vaker voor en lijkt er wel wat op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

MooDyBLueS schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:44:
@bomenzijnrelax Als er teveel van je wilde bloemenmengsel wordt opgegeten is er altijd nog een oplossing.
Pas daar maar mee op, wanneer je 'm probeert te vangen kan je lelijk opkijken van de klauwen aan de achterkant van z'n poten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Fanta schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:01:
[...]

Weet je zeker dat het geen kwikstaart was? Die komen een stuk vaker voor en lijkt er wel wat op.
Daar kwam ik inderdaad als eerste bij uit toen ik de vogel beschreef. Maar dit was hem niet. De vogel die ik gezien heb heeft geen donker masker op de kop zoals de kwikstaart.

Verder lijkt hij er inderdaad wel op. Als was het lijf van de vogel die ik gezien heb wat minder gedrongen/slanker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

CrystalViriS schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:24:
[...]

Daar kwam ik inderdaad als eerste bij uit toen ik de vogel beschreef. Maar dit was hem niet. De vogel die ik gezien heb heeft geen donker masker op de kop zoals de kwikstaart.

Verder lijkt hij er inderdaad wel op. Als was het lijf van de vogel die ik gezien heb wat minder gedrongen/slanker.
Misschien een vrouwelijke gele kwikstaart..

Afbeeldingslocatie: https://mezen.madelen.nl/quiz/194c.jpg

En anders misschien toch 'gewoon' een spotlijster. Zou wel (letterlijk) een mooie spot zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Laurences schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:25:
Tijdens de zoektocht naar een goede grastrimmer ben ik uitgekomen bij EGO. Ik zie veel (heel veel) opties en in Nederland lijkt de ST1613t (40cm) of de STX4500 (45cm) een goede keuze te zijn. Echter op YouTube bij het bekijken van vele vergelijking filmpjes is er in de US ook een ST1623t verkrijgbaar met grootste verschil dat deze een carbon steel heeft en daarmee wat lichter. Hier iemand ervaringen met de grastrimmers van EGO, aanrader of valt er geen foute keuzen te maken? De STX4500 is misschien een beetje overkill gezien deze voor commercieel gebruik is.
Niet om het een of ander, maar wist je dat die trimmers qua microplastics nogal vervuilend zijn? Die draad slijt namelijk en dat slinger je allemaal de natuur in. (Je kunt natuurlijk bio draad gebruiken, maar dat is 3 x zo duur en slijt 2 x zo snel, vandaar dat veel gebruikers (jammer genoeg) weer terugvallen op 'echt' plastic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Fanta schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Misschien een vrouwelijke gele kwikstaart..

[Afbeelding]

En anders misschien toch 'gewoon' een spotlijster. Zou wel (letterlijk) een mooie spot zijn!
Nee was ook geen gele kwikstaart.
Daarom dat ik hem ben gaan opzoeken, ik had het beestje letterlijk nog nooit eerder gezien. Baal des te meer dat ik er geen foto van heb.
Pagina: 1 ... 162 ... 188 Laatste