RonnieKo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:37:
[...]
Dat zou kunnen helpen. Ligt een beetje aan de situatie en/of je een afvoer mogelijkheid hebt. Zorg voor het volgende:
- Voldoende diepte. Bijvoorbeeld 40 - 50cm ten opzichte van maaiveld.
- Afschot naar één of twee kanten.
- Afwatering naar open water doen (dus sloot) of aansluiten op de drainage van de gemeente als die daarin voorzien.
-
Drainagebuis dat goed omwikkelt is met kokos en/of doek zodat dat de wortels er niet in groeien. Zorg
- Sleuf tot maaiveld vullen met drainzand. Dat is een grof zand waardoor het water makkelijker weg kan. Je kan ook een grind om de buis en in de sleuf te doen. Dan heb je een grindkoffer gemaakt.
@
headhunter1985
Neem
geen kokos of doek, dat vergaat na 10 jaar en is zonde van al je werk.
Neem een kunststof filtermateriaal, bv
PP450,
PP700 of
PP1000.
PP gaat 50 jaar (of langer) mee.
PP1000 laat 1000 micron door = 1 mm, PP700 laat 0,7 mm door en PP450 laat 0,45 mm door, je snapt dat PP450 in de verkeerde grondsoort snel kan verstoppen.
Het werk blijft namelijk hetzelfde, en hoewel een buis met een Polypropyleen mantel iets duurder is dan kokos, weet je zeker dat het vanaf dan goed zit en nooit meer stuk gaat/verrot.
De hulpstukken kosten hetzelfde/zijn dezelfde.
Prijsverschil zit dus alleen in de buis.
Ikzelf heb PP1000 geplaatst/ben daar mee bezig, dat verstopt minder snel door gronddeeltjes in mijn veengrond.
Hier kun je kijken wat jij nodig zou hebben.
Hier staan meer
Tips en Adviezen.
Hier heb ik naast een vlinderexplosie ook een mollenexplosie.
Door het natte weer zitten ze hier hoog, dwz net onder het gras, en waar je je voorheen stoorde aan een molshoop of wat, zie je nu hele gangenstelsels in het gras verschijnen.
En waar ik ze normaal binnen 24 uur te pakken heb, lijken ze nu vanwege deze "voedselgangen" een stuk moeilijker te vangen.
Ben al een week op jacht zonder resultaat.
En door het slechte weer blijft hier al het fruit wat achter lijkt het......behalve de bramen natuurlijk, die beginnen rijp en zoet te worden.
Ze hebben door het slechte weer, of door het gebrek aan onkruid bestrijden door de nattigheid, hier en daar hele perken overgenomen.
En omdat ze boven alles uit bloeien, wacht ik nu maar even met weghalen tot ze rijp zijn.
Foto van eerder
Ondertussen regent het hier al weer......en kijken we uit naar nog een paar dagen droog weer deze
week zomer, waarna het vanaf het weekend weer vrolijk verder regent .
[
Voor 6% gewijzigd door
Teijgetje op 15-07-2024 21:18
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.