Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 161 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
Ik heb nu (weer) erg veel last van mos in mijn gras, kan ik dit nu ook verticuteren?
Heb dit in het voorjaar al wel gedaan, alleen doordat het erg nat is geweest en dat deel doorgaans al minder zon krijg is het weer erger geworden als andere jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

rupie99 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:34:
Ja typisch sleedoorn. Je kunt ze proberen in toom te houden zodra boven de grond. Maar blijft doorlopend probleem. Leuke plant maar niet voor alle tuinen. Welk materiaal is vijver, epdm?
EPDM folie inderdaad.
Ik vrees dat ik alles er weer uit ga mogen halen & de boel mag opengraven om alle uitlopers weg te krijgen 🥲
Wordt een leuk werkje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
headhunter1985 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:00:
Bij buien zoals gisteren staat het halve terras onder water (op afschot), waarschijnlijk is dat nu nog zo. Door de veengrond zakt water slecht weg in de tuin.

Het terras grenst aan stuk gras. Hier wil ik zorgen voor afwatering.
Kan uiteraard een gootje plaatsen, maar de mooiere varianten zijn gelijk ook duur.

Maar zou een drainage buis vlak onder het gras ook voldoende werken?
Dat zou kunnen helpen. Ligt een beetje aan de situatie en/of je een afvoer mogelijkheid hebt. Zorg voor het volgende:
- Voldoende diepte. Bijvoorbeeld 40 - 50cm ten opzichte van maaiveld.
- Afschot naar één of twee kanten.
- Afwatering naar open water doen (dus sloot) of aansluiten op de drainage van de gemeente als die daarin voorzien.
- Drainagebuis dat goed omwikkelt is met kokos en/of doek zodat dat de wortels er niet in groeien. Zorg
- Sleuf tot maaiveld vullen met drainzand. Dat is een grof zand waardoor het water makkelijker weg kan. Je kan ook een grind om de buis en in de sleuf te doen. Dan heb je een grindkoffer gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:55

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ah, het zonnetje laat zich weer zien en gelijk zit de tuin vol met insecten.

Van de week weer de doom and gloom berichten gelezen over de halvering van de insecten populatie. Daarom hebben we onze tuin ook specifiek ingericht om insecten te kunnen voorzien in hun behoefte.

En als je dan dit ziet als resultaat; krijg ik toch nog wel een beetje hoop :Y Er zaten op het piek moment 12 vlinders in de vlinderstruik (totaal 14 in de tuin). Sure; vooral Admiraaltjes/Dagpauwoog en Witjes, maar dat mag de pret niet drukken.

Note: de helft is nog niet eens te zien op de video, maar het is echt een drukte van jewelste. Tot nu toe nog niet zo druk gezien.

(Let vooral niet op de slechte muziek op de achtergrond; de achterburen zijn bezig met het verstenen van de tuin :') )

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 15-07-2024 12:35 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gisteren zag ik inderdaad ook ineens een explosie aan vlinders in de tuin, voorheen zag ik er amper.
Hier vooral dagpauwoogjes & witjes. Heerlijk zicht, zo'n volle plant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:55

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Slonzo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:33:
Gisteren zag ik inderdaad ook ineens een explosie aan vlinders in de tuin, voorheen zag ik er amper.
Overigens was dat ook de verwachting:

https://www.vlindersticht...ijk-zijn-er-weer-vlinders

Ik ben er iig gelukkig mee :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Maken jullie soms compostthee?

Na het lezen van Het bodemvoedselweb wil ik graag wat meer schimmeldominantie in mijn bodem verkrijgen, ik wil dus graag schimmeldominante compostthee maken. Ik heb het afgelopen weekend even geprobeerd met een oud aquariumbeluchtingspompje en een 70 liter vuilniston, maar dat zorgde amper voor wat miezerige belletjes.

Hoe beluchten jullie? Creatieve ideetjes ook welkom, ik heb weinig zin om alleen hiervoor een sterkere pomp aan te schaffen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:01
Slonzo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:33:
Hier niet zozeer vlinders, maar net buitenstaand werd ik heel happy van het gezoem van heel veel bijen, hommels en zweefvliegen die de diverse bloemenexplosies aan het afstruinen waren, een hele opluchting na enige tijd haast geen activiteit gezien te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:16
Hier ook, de lavendel zit bomvol harde werkers. Overal in de tuin is flink wat leven. En de vliegende mieren hebben uitvliegdag vandaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Vandaag mocht ik weer bestraten bij iemand en kwam dit dus tegen. Voor iedereen die graszoden wil leggen en de onderbaan moet maken; zo ziet het er na 2 weken uit als je het gras 2cm onder je bestrating legt....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ES1dObfW2TGvSZoqjHI2aw8578=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3072COISYlEKCqESH91Hx3XV.jpg?f=user_large

:N

Hier kan je dus al zien dat het veel te hoog ligt. Hier gaat het al in 9 van de 10 keer fout.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:30
RonnieKo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:37:
[...]

Dat zou kunnen helpen. Ligt een beetje aan de situatie en/of je een afvoer mogelijkheid hebt. Zorg voor het volgende:
- Voldoende diepte. Bijvoorbeeld 40 - 50cm ten opzichte van maaiveld.
- Afschot naar één of twee kanten.
- Afwatering naar open water doen (dus sloot) of aansluiten op de drainage van de gemeente als die daarin voorzien.

- Drainagebuis dat goed omwikkelt is met kokos en/of doek zodat dat de wortels er niet in groeien. Zorg
- Sleuf tot maaiveld vullen met drainzand. Dat is een grof zand waardoor het water makkelijker weg kan. Je kan ook een grind om de buis en in de sleuf te doen. Dan heb je een grindkoffer gemaakt.
@headhunter1985
Neem geen kokos of doek, dat vergaat na 10 jaar en is zonde van al je werk.
Neem een kunststof filtermateriaal, bv PP450, PP700 of PP1000.
PP gaat 50 jaar (of langer) mee.
PP1000 laat 1000 micron door = 1 mm, PP700 laat 0,7 mm door en PP450 laat 0,45 mm door, je snapt dat PP450 in de verkeerde grondsoort snel kan verstoppen.

Het werk blijft namelijk hetzelfde, en hoewel een buis met een Polypropyleen mantel iets duurder is dan kokos, weet je zeker dat het vanaf dan goed zit en nooit meer stuk gaat/verrot.
De hulpstukken kosten hetzelfde/zijn dezelfde.
Prijsverschil zit dus alleen in de buis.

Ikzelf heb PP1000 geplaatst/ben daar mee bezig, dat verstopt minder snel door gronddeeltjes in mijn veengrond.

Hier kun je kijken wat jij nodig zou hebben.
Hier staan meer Tips en Adviezen.

Hier heb ik naast een vlinderexplosie ook een mollenexplosie.
Door het natte weer zitten ze hier hoog, dwz net onder het gras, en waar je je voorheen stoorde aan een molshoop of wat, zie je nu hele gangenstelsels in het gras verschijnen. :X
En waar ik ze normaal binnen 24 uur te pakken heb, lijken ze nu vanwege deze "voedselgangen" een stuk moeilijker te vangen.
Ben al een week op jacht zonder resultaat. :(

En door het slechte weer blijft hier al het fruit wat achter lijkt het......behalve de bramen natuurlijk, die beginnen rijp en zoet te worden.
Ze hebben door het slechte weer, of door het gebrek aan onkruid bestrijden door de nattigheid, hier en daar hele perken overgenomen.
En omdat ze boven alles uit bloeien, wacht ik nu maar even met weghalen tot ze rijp zijn.

Foto van eerder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvcB7-NgYpyuuQOj_rlIyhgCgD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48J7pZTYCeIQmBnsSb6itNKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen regent het hier al weer......en kijken we uit naar nog een paar dagen droog weer deze week zomer, waarna het vanaf het weekend weer vrolijk verder regent . :( :X

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 15-07-2024 21:18 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
@Teijgetje zijn het mollen of woelratten? Die laatste hebben gangen aan het oppervlak en laten zich inderdaad lastig vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
RobNemoo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:31:
@Teijgetje zijn het mollen of woelratten? Die laatste hebben gangen aan het oppervlak en laten zich inderdaad lastig vangen.
Zodra ik er een heb weet ik het...... :9~
Maar het is van de laatste twee-drie weken, en de buuf heeft er ook één zag ik.
Lijkt me stug dat we een woelratteninvasie hebben, eerder dat er een nest mollen volwassen geworden is.
Sinds het paar seizoen is het 3 maanden sinds de overlast begon, dan zouden ze volwassen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
Teijgetje schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:46:
[...]

Zodra ik er een heb weet ik het...... :9~
Maar het is van de laatste twee-drie weken, en de buuf heeft er ook één zag ik.
Lijkt me stug dat we een woelratteninvasie hebben, eerder dat er een nest mollen volwassen geworden is.
Sinds het paar seizoen is het 3 maanden sinds de overlast begon, dan zouden ze volwassen moeten zijn.
Kan allebei inderdaad, we hebben ze hier ook gehad. Dit jaar nog geen gezien gelukkig... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Voor onze tuin wil ik nu ook graag de bewatering gaan voorbereiden. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een webshop die mij iets van advies kan geven mbt welke sproeiers ik zou moeten gebruiken voor de afstanden die ik heb.

Zijn er webshops die men hier aanraadt voor deze vragen?

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:20
Een rare vraag misschien, waar ik nog niet duidelijk antwoord op heb.

Mijn tuin is nat genoeg (geen drainage oid, maar mijn terras krijgt veel water te verstouwen.

Ik heb geen goten die het hemelwater afvoeren, dus dat komt allemaal terecht op het terras. Ik wil dat gaan afvoeren richting de straat; mijn huis is gebouwd bovenop een heuvel en het water stroomt naar beneden waar een put zit die het naar een 'overflow' voert, gedeeld met een weg. Het water is gewoon schoon, maar ik wil het niet in de tuin lozen omdat ik simpelweg al meer dan genoeg water in de tuin heb op de natte momenten (maw, anders verzuip ik de boel - ik heb al wat fruitbomen die het heel lastig hadden dit jaar). De straat veranderd in principe al in een stroompje bij hevige regenbuien.

Iemand ervaring hiermee? Als het water gewoon schoon is mag ik het dan naar de straat lozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-09 18:47
mydogisgone schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:48:
Voor onze tuin wil ik nu ook graag de bewatering gaan voorbereiden. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een webshop die mij iets van advies kan geven mbt welke sproeiers ik zou moeten gebruiken voor de afstanden die ik heb.

Zijn er webshops die men hier aanraadt voor deze vragen?
Jazeker. Dit bedrijf heeft veel kennis.

https://www.dvcberegening.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
AmateurVinoloog schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:23:
Een rare vraag misschien, waar ik nog niet duidelijk antwoord op heb.

Mijn tuin is nat genoeg (geen drainage oid, maar mijn terras krijgt veel water te verstouwen.

Ik heb geen goten die het hemelwater afvoeren, dus dat komt allemaal terecht op het terras. Ik wil dat gaan afvoeren richting de straat; mijn huis is gebouwd bovenop een heuvel en het water stroomt naar beneden waar een put zit die het naar een 'overflow' voert, gedeeld met een weg. Het water is gewoon schoon, maar ik wil het niet in de tuin lozen omdat ik simpelweg al meer dan genoeg water in de tuin heb op de natte momenten (maw, anders verzuip ik de boel - ik heb al wat fruitbomen die het heel lastig hadden dit jaar). De straat veranderd in principe al in een stroompje bij hevige regenbuien.

Iemand ervaring hiermee? Als het water gewoon schoon is mag ik het dan naar de straat lozen?
Als je daarvoor goten gaat aanleggen dan mag dat in NL niet. Ten minste als je het burenrecht interpreteert alsof de openbare weg het erf van de buren is.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
JukeboxBill schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:32:
[...]

Als je daarvoor goten gaat aanleggen dan mag dat in NL niet. Ten minste als je het burenrecht interpreteert alsof de openbare weg het erf van de buren is.
Dan ga ik het lozen in het riool :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Nu online
AmateurVinoloog schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Dan ga ik het lozen in het riool :).
Gezien de huidige klimaatzaken is dat niet echt een gewenst iets. Afkoppelen is het devies. Direct / dan wel indirect.Je zou eens kunnen bellen met de gemeente. Er zijn veel gemeentes die programma's hebben om te helpen met dit soort problemen. Over het afwateren naar gemeente: Soms mag het en wordt het toegestaan. In de Reeshof in Tilburg is dat bij veel plannen gedaan. Regenpijpen lozen via goten op maaiveldniveau op de straat. Vandaar gaat het via molgoten en kolken naar wadi's om daar te infiltreren e.d. Dus ja het kan. Of bij jou in de buurt het mag is afhankelijk van de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 16:11
Hoe erg is het als de bast van mijn magnolia boom er een beetje vanaf ligt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lijCbaLRxi957iJRz583w1ksZY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXJYySdpSRqyJ3GoaIWbOyz4.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een dikke tak afgezaagd, maar het laatste stukje brak af, waardoor een stuk bast werd meegetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:27

Dennis1812

Amateur prutser

Zoon stukje zal zolang het niet vriest niet heel veel kwaad kunnen denk ik.
Groeit wel terug.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
pjot1 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:54:
Vandaag mocht ik weer bestraten bij iemand en kwam dit dus tegen. Voor iedereen die graszoden wil leggen en de onderbaan moet maken; zo ziet het er na 2 weken uit als je het gras 2cm onder je bestrating legt....

[Afbeelding]

Hier kan je dus al zien dat het veel te hoog ligt. Hier gaat het al in 9 van de 10 keer fout.
Maar hoeveel raad je dan aan? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Goofyduck384 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:01:

[Afbeelding]

Heb een dikke tak afgezaagd, maar het laatste stukje brak af, waardoor een stuk bast werd meegetrokken.
Je kan het stompje nog iets dichter bij de stam afzagen. Houdt daarbij het stompje vast zodat het niet kan afscheuren.
Is iets netter om te zien en na verloop van tijd wordt een deel van het zaagvlak ook nog bedekt door de bast van de stam.

Hier nog even een filmpje voor het principe van wat je nog laat zitten van de tak:
https://www.youtube.com/watch?v=q9zoOswiBrU

[ Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 16-07-2024 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Goofyduck384 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:01:
[URL="https://tweakers.net/i/A3-4h8ptah40pPDcguiLk8dBcSY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sXJYySdpSRqyJ3GoaIWbOyz4.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL
Niet geweldig, maar het kan erger. Je hebt door het zagen een groot oppervlak gecreërd waar bacteriën en schimmels kunnen binnendringen. Dat oppervlak is nog veel groter geworden door de losse flap schors.

Ik zou inderdaad nog iets dichter bij de stam afzagen zodat de boom de wonde op termijn kan overgroeien. Als er dan nog losse schors zou zijn: net ver genoeg afzagen zodat je een stukje elastische tape errond kan krijgen om de losse schors terug te kunnen 'plakken'. De wonde verder niet afdekken maar open laten; als je afdekt krijg je een vochtige omgeving waar de reeds aanwezige bacteriën en schimmels in gedijen & grotere schade kunnen aanrichten.

Tip voor het vervolg: eerst onderaan een stukje inzagen, dan pas van bovenaf beginnen zagen. Dan krijg je dit soort scenario's niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 16-07-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:53

Rzaan

Altijd zoekende

Is er een natuurlijk middel om een boomstronk die niet meer verder weggefreesd kan worden, sneller te laten vergaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Er zijn wel wondafdekmiddelen en pleisterbanden, maar in hoeverre die 'natuurlijk' zijn weet ik niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:49

de Peer

under peer review

franssie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:25:
Er zijn wel wondafdekmiddelen en pleisterbanden, maar in hoeverre die 'natuurlijk' zijn weet ik niet.
haha de vraag was niet hoe de boom gered kan worden (dat was die vraag van daarvoor) maar hoe de boom zo snel mogelijk kan 'vergaan'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-09 21:32
Rzaan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:16:
Is er een natuurlijk middel om een boomstronk die niet meer verder weggefreesd kan worden, sneller te laten vergaan?
Vocht :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Je kan er zoveel mogelijk diepe gaten in boren, dan 1) neem je sowieso al wat materiaal weg en 2) vergroot je het oppervlak waarop de microben en insecten hun afbreekwerk kunnen doen.

Als dat niet snel genoeg is en je kan 'm echt niet meer wegfrezen, kan je nog altijd een iets minder natuurlijk hulpmiddel overwegen zoals een kettingzaag. Wel even een ketting nemen die bot mag worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:44
Nee, je moet de natuur z'n gang laten gaan. Vocht helpt wel, evenals het ontstane gat van het frezen opvullen met bladafval en zo, zodat beestjes bij de stronk kunnen komen. Alleen hoop ik dan niet dat er volgend jaar een topic geopend wordt: "Is er een natuurlijk middel om een groot mierennest te verwijderen?".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
de Peer schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:26:
[...]

haha de vraag was niet hoe de boom gered kan worden (dat was die vraag van daarvoor) maar hoe de boom zo snel mogelijk kan 'vergaan'
oh lol inderdaad :+.
Teer is natuurlijk toch? O-)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@AmateurVinoloog, @JukeboxBill en @RonnieKo

Bij jullie antwoorden heb ik toch mijn vraagtekens. Volgens jullie mag je niet afwateren naar de gemeente, maar (bijna) alle bestrating ligt op afschot naar de gemeente toe. Kijk naar opritten, paden naar de deuren, tuinen zelf, enzovoorts. Ik heb in 20 jaar tijd slechts een enkele keren afwatering langs het huis moeten maken om de voorkomen dat het water naar binnen stroomt. Dus ik vraag mij af hoe jullie dit rijmen.

@Vitruvius
Zelf hou ik altijd 5cm aan. Dan zorg je ervoor dat het gras, mits je goed maait, altijd onder je bestrating blijft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
@pjot1
Ik had mijn opmerking hier op gebaseerd met als uitgangspunt dat je de gemeente beschouwd als buurman:
https://www.juridisch-adv...tvangst-afvoer-van-water/

En hoe het officieel geregeld is kan je hier lezen:
https://iplo.nl/thema/wat.../hemelwatertaak-gemeente/

Daar uit maak ik op dat het niet is toegestaan om opzettelijk het regenwater dat in je tuin en ook van de dakgoten komt te lozen naar de openbare weg. Met opzettelijk bedoel ik dan d.m.v. goten of buizen.

Een oprit met afschot naar de straat is i.m.o. een twijfelgeval, maar volgens de letter van de wet zou dat dus ook niet mogen. Gelukkig wordt daar nooit op gehandhaafd.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 16-07-2024 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:46

Bommes

Capo del formaggio

JukeboxBill schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:10:
@pjot1
Een oprit met afschot naar de straat is i.m.o. een twijfelgeval, maar volgens de letter van de wet zou dat dus ook niet mogen. Gelukkig wordt daar nooit op gehandhaafd.
En zoveel opritten onder afschot naar de straat dat deze laatste vervolgens onderwater staat bij hevige regenval? Met klagende inwoners tot gevolg.
Is dat iets voor de gemeente en dus financieel gezien de gemeenschap om op te lossen?

Ik vind dat je als huiseigenaar of huurder ook je verantwoordelijkheden hebt. En dat met het veranderen van de heftigheid van de regenbuien dat niet alleen een pakkie aan is van de gemeente.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:10:
@pjot1
Ik had mijn opmerking hier op gebaseerd met als uitgangspunt dat je de gemeente beschouwd als buurman:
https://www.juridisch-adv...tvangst-afvoer-van-water/

En hoe het officieel geregeld is kan je hier lezen:
https://iplo.nl/thema/wat.../hemelwatertaak-gemeente/

Daar uit maak ik op dat het niet is toegestaan om opzettelijk het regenwater dat in je tuin en ook van de dakgoten komt te lozen naar de openbare weg. Met opzettelijk bedoel ik dan d.m.v. goten of buizen.

Ach so! Dat klopt, je mag geen aftakking maken in het riool van de gemeente of je hwa aansluiten op het riool van de gemeente.

Wat voor @AmateurVinoloog natuurlijk wel mag is op zijn eigen grond een kolk/goot whatever aan te sluiten op bijvoorbeeld een regenpijp of op de hwa. Vraag is natuurlijk wel of de pijp de hoeveelheid water kan afvoeren. Mwa, is de pijp die in de grond ligt dik genoeg om het water af te voeren. En heeft @AmateurVinoloog wel een hwa aansluiting?

Andere oplossingen voor @AmateurVinoloog zou natuurlijk hydrolobs oid met een overloop naar het hwa en als die er niet is naar het vwr. Maar dat is natuurlijk niet ideaal en eigenlijk niet de bedoeling. Kan je je bestrating niet gewoon ophogen?

Het is maar goed dat gemeentes daar niet op controleren want ze ontwerpen zelf de straat meestal 2% per m lager dan het vloerpeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Bommes schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:25:
[...]

En zoveel opritten onder afschot naar de straat dat deze laatste vervolgens onderwater staat bij hevige regenval? Met klagende inwoners tot gevolg.
Is dat iets voor de gemeente en dus financieel gezien de gemeenschap om op te lossen?

Ik vind dat je als huiseigenaar of huurder ook je verantwoordelijkheden hebt. En dat met het veranderen van de heftigheid van de regenbuien dat niet alleen een pakkie aan is van de gemeente.
Je hoeft mij niet aan te vallen, hier gaat het allemaal direct in de grond of naar de sloot :*)

Maar afvoer van regenwater kan inderdaad nog wel eens een probleem worden als het niet al zo is in buurten met veel versteende tuinen.
Er zijn ook al wel Gemeenten die strenger gaan worden. Een familielid van mij heeft al uit voorzorg infiltratie kratten geplaatst bij de aanleg van een nieuw terras en tuinhuis en gedocumenteerd met foto's voor het geval de Gemeente komt met regelgeving en tegelbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Nu online
pjot1 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:51:
@AmateurVinoloog, @JukeboxBill en @RonnieKo
Bij jullie antwoorden heb ik toch mijn vraagtekens. Volgens jullie mag je niet afwateren naar de gemeente, maar (bijna) alle bestrating ligt op afschot naar de gemeente toe. Kijk naar opritten, paden naar de deuren, tuinen zelf, enzovoorts. Ik heb in 20 jaar tijd slechts een enkele keren afwatering langs het huis moeten maken om de voorkomen dat het water naar binnen stroomt. Dus ik vraag mij af hoe jullie dit rijmen.
Afwateren naar de gemeente vanwege de inrit wordt heel vaak gedaan. Daar is niets mis mee. In bouwplannen zet ik huizen ook hoger dan de as-weg. Dan is het afwateren ook naar de gemeente weg. Alleen het afwateren van de goten is per gemeente verschillend. Kan zelfs per plan / straat anders zijn. Nu tegenwoordig wordt door veel gemeenten geëist dat men hemelwater en vuilwater gescheiden op de erfgrens aanlevert. Er zijn gemeente die hemelwater alleen op maaiveldniveau willen hebben dus via trottoirs en goten verwerken in openbaar gebied. Er zijn nu ook gemeenten die aangeven dat minimaal 85% van het water op het perceel moet blijven en maximaal 15% mag worden afgevoerd. Er is geen echte lijn in te vinden. Wat wel is: De gemeente mag geen water van openbaar gebied af laten vloeien naar particulier terrein. Dat is met de waterwet zo geregeld. Dus als @AmateurVinoloog aangeeft: ik wil de goot ook afwateren op de oprit en zo laten afvloeien is de vraag of dat mogelijk is. Veel gemeentes zullen daar geen problemen mee hebben. Er zal altijd wel wat water "infiltreren" en zo niet in het riool komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Yaksa schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:36:
[...]

Nee, je moet de natuur z'n gang laten gaan. Vocht helpt wel, evenals het ontstane gat van het frezen opvullen met bladafval en zo, zodat beestjes bij de stronk kunnen komen. Alleen hoop ik dan niet dat er volgend jaar een topic geopend wordt: "Is er een natuurlijk middel om een groot mierennest te verwijderen?".
Ik wilde de natuur een beetje helpen. Dacht dat er wellicht een schimmel was die het sneller vermolmde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
RonnieKo schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:46:
[...]

Afwateren naar de gemeente vanwege de inrit wordt heel vaak gedaan. Daar is niets mis mee. In bouwplannen zet ik huizen ook hoger dan de as-weg. Dan is het afwateren ook naar de gemeente weg. Alleen het afwateren van de goten is per gemeente verschillend. Kan zelfs per plan / straat anders zijn. Nu tegenwoordig wordt door veel gemeenten geëist dat men hemelwater en vuilwater gescheiden op de erfgrens aanlevert. Er zijn gemeente die hemelwater alleen op maaiveldniveau willen hebben dus via trottoirs en goten verwerken in openbaar gebied. Er zijn nu ook gemeenten die aangeven dat minimaal 85% van het water op het perceel moet blijven en maximaal 15% mag worden afgevoerd. Er is geen echte lijn in te vinden. Wat wel is: De gemeente mag geen water van openbaar gebied af laten vloeien naar particulier terrein. Dat is met de waterwet zo geregeld. Dus als @AmateurVinoloog aangeeft: ik wil de goot ook afwateren op de oprit en zo laten afvloeien is de vraag of dat mogelijk is. Veel gemeentes zullen daar geen problemen mee hebben. Er zal altijd wel wat water "infiltreren" en zo niet in het riool komen.
Klopt wat je zegt, maar zolang de gemeentes de straten onder het vloerpeil blijft aanleggen, ga je als particulier geen duizenden euros aan infiltratie systemen uitgeven als je zo kan afwateren op de straat.

Ik ken inderdaad ook bepaalde wijken waar zo'n eis van kracht is. De dakgoten wateren dan af in infiltratiesystemen met overstort. Je ziet in zulke wijken dan ook bovengemiddeld veel grind. :+

Ook zie je steeds meer IT of DT riolen voor hwa wat natuurlijk ook weer goed is voor grondwaterniveaus. Al lijken veel gemeentes nog gewoon gebruik te maken van ouderwetse principes van wegenopbouw en afwateren. In nieuwbouwwijken zie je vaak nieuwere toepassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Nu online
pjot1 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:11:
[...]
Klopt wat je zegt, maar zolang de gemeentes de straten onder het vloerpeil blijft aanleggen, ga je als particulier geen duizenden euros aan infiltratie systemen uitgeven als je zo kan afwateren op de straat.
Klopt. Vaak worden grotere ontwikkelingen die eisen gehandhaafd. Het gaat vaak mis als een bewoner een uitbouw gaat doen. Dan krijg je een uitdaging.
[...]
Ik ken inderdaad ook bepaalde wijken waar zo'n eis van kracht is. De dakgoten wateren dan af in infiltratiesystemen met overstort. Je ziet in zulke wijken dan ook bovengemiddeld veel grind. :+
Inderdaad creatieve oplossingen zijn dan niet van de lucht.
[...]
Ook zie je steeds meer IT of DT riolen voor hwa wat natuurlijk ook weer goed is voor grondwaterniveaus. Al lijken veel gemeentes nog gewoon gebruik te maken van ouderwetse principes van wegenopbouw en afwateren. In nieuwbouwwijken zie je vaak nieuwere toepassingen.
De bovengrond herinrichten is vaak niet het probleem. Pas als de riolering vervangen moet worden wil men nog wel eens een gescheiden stelsel aanleggen. Al is een hele tijd geweest dat vanwege de kosten een oud riool gerelined wordt. Dat wil zeggen een harskous in het riool dat het weer stevig en waterdicht is. Dan hoeft de weg niet open. Scheelt kosten voor de rioolbeheerder. De wegbeheerder is niet blij omdat het moment van vervangen van de verharding voor zijn rekening komt. Dit omdat inkomsten van de rioolheffing gelabeld geld is en niet anders ingezet kan worden dan voor rioolonderhoud. Daarom worden in nieuwbouwwijken vaak al wel gescheiden systemen aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
RonnieKo schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:20:
[...]
<>. De wegbeheerder is niet blij omdat het moment van vervangen van de verharding voor zijn rekening komt. Dit omdat inkomsten van de rioolheffing gelabeld geld is en niet anders ingezet kan worden dan voor rioolonderhoud. Daarom worden in nieuwbouwwijken vaak al wel gescheiden systemen aangelegd.
Dit stukje snap ik niet helemaal. De verhadring van de weg of de verhadring van de rioolsbuisdie eerder plaatst vond?
En daarnaast, riolering is dacht ik ook een taak van de gemeente waar wegbeheer dan ook onder valt, hoe werkt het dan met dat labelen (waterschapsbelasting versus WOZ?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

franssie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:39:
[...]

Dit stukje snap ik niet helemaal. De verhadring van de weg of de verhadring van de rioolsbuisdie eerder plaatst vond?
En daarnaast, riolering is dacht ik ook een taak van de gemeente waar wegbeheer dan ook onder valt, hoe werkt het dan met dat labelen (waterschapsbelasting versus WOZ?)
De gemeente mag/kan zijn inkomsten zelf verdelen en/of bepalen. Rioolheffing afvalwater heffing echter niet. Dat is een gesloten begroting. Die inkomsten mogen alleen uitgeven worden aan het gene de naam al impliceert.
Wat @RonnieKo bedoeld is:
Bij vervanging van een rioolstelsel trekken er meerdere disciplines en dus ook budgetten op.
De weg zal immers open moeten, vaak wordt er ook nog groen aangeplant of aangepast.
Dat maakt 3 budgetten, riool, wegbeheer en groenbeheer.
De kosten kunnen dan over die 3 budgetten verdeeld worden.
Als de rioolbeheerder besluit te gaan relinen, het oude riool dus oplappen, hoeft het straatwerk niet open.
Als de wegbeheerder het straatwerk wil opknappen zal hij/zij die kosten solo uit het grijs budget moeten halen.
JukeboxBill schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:44:
[...]

Je hoeft mij niet aan te vallen, hier gaat het allemaal direct in de grond of naar de sloot :*)

Maar afvoer van regenwater kan inderdaad nog wel eens een probleem worden als het niet al zo is in buurten met veel versteende tuinen.
Er zijn ook al wel Gemeenten die strenger gaan worden. Een familielid van mij heeft al uit voorzorg infiltratie kratten geplaatst bij de aanleg van een nieuw terras en tuinhuis en gedocumenteerd met foto's voor het geval de Gemeente komt met regelgeving en tegelbelasting.
Ik val je niet aan, ik belicht alleen de andere kant van het verhaal.
Als ambtenaar in het team Openbare ruimte van een kleine gemeente, spreek ik met ervaring vanuit de andere kant van dit speelveld. Ik zie de vele meldingen, klachten en claims vanuit inwoners binnenstromen na een periode met heftige neerslag.

Ik ben overgings geen rioolbeheerder ;)

@pjot1 de gemeente zal wel moeten, de weg lager aanleggen. Zoals @RonnieKo al aangeeft mag de gemeente niet op prive gronden afwateren. Dus zullen ze dat met de weg opbouw/hoogte proberen te voorkomen. Dus lager leggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Bommes op 16-07-2024 19:23 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Nu online
[...]
Goed, er zitten verschillen tussen de levensduur van de wegverharding en de levensduur van de riolering. "Vroeger" was de technische levensduur van de wegverharding 25 - 30 jaar en de riolering ongeveer 60 jaar. Dan zie je dat een wegverharding ongeveer na 50 - 60 jaar bij het levenseinde van het riool komt.

Financiën bij een gemeente werkt als volgt: Voor rioolonderhoud is rioolheffing. Dit is een apart potje speciaal voor rioolonderhoud. Dat is wettelijk zo geregeld. Het onderhoud van wegen (wegverharding, verlichting, straameubilair, e.d.) komt uit een algemeen potje met bijvoorbeeld de OZB en inkomsten vanuit het gemeentefonds. Geld voor wegonderhoud moet altijd in de begroting opgenomen worden en/of geakkodeerd worden door het college en de gemeenteraad.

De truuk was altijd om het onderhoud van het riool samen te laten vallen met groot onderhoud van de weg. Dit omdat dan de kosten voor de verharding boven het riool voor rekening komt voor "riool". Dan heb je al een heel groot deel van je project financieel gedekt. Dan hoef je minder aan te vragen uit budget / reserves e.d.

Door nieuwe technieken hoeft de weg minder vaak open om het riool te vervangen. Dat is dus nadelig voor het wegonderhoud. Het is een leuk schaakspel tussen de beheerders en de gemeenteraad.
[...]
Klopt. Riolering is een taak van de gemeente. Ook wegbeheer is een taak. Alleen het geld komt verschillend binnen en is verschillend (wettelijk) gelabeld. Geld voor rioolheffing kan alleen maar voor riool gebruikt worden. De waterschappen hebben ook vaak een deel van het afvalwaterketen in handen. Het transport (hoofdrioolgemalen en hoofdpersleidingen) en de zuivering van het rioolwater. Waterschapsbelasting is voor het waterschap. Dat is weer een heel andere organisatie. De provincie heft "opcenten" per voertuig als een onderdeel van de algemene wegenbelasting. De opcenten zijn eigenlijk bedoeld om onderhoud en aanleg wegen. Alleen dat geld is niet wettelijke gelabeld dus wordt dat ook anders ingezet.

De WOZ-waarde is eigenlijk alleen maar bedoeld als "rekenwaarde" om de OZB-belasting en andere zaken te kunnen berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Nu online
Bommes schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:16:
[...]
Bij vervanging van een rioolstelsel trekken er meerdere disciplines en dus ook budgetten op.
De weg zal immers open moeten, vaak wordt er ook nog groen aangeplant of aangepast.
Dat maakt 3 budgetten, riool, wegbeheer en groenbeheer.
De kosten kunnen dan over die 3 budgetten verdeeld worden.
Als de rioolbeheerder besluit te gaan relinen, het oude riool dus oplappen, hoeft het straatwerk niet open.
Als de wegbeheerder het straatwerk wil opknappen zal hij/zij die kosten solo uit het grijs budget moeten halen.
Inderdaad. Dat is helemaal correct.
[...]
Ik val je niet aan, ik belicht alleen de andere kant van het verhaal.
Als ambtenaar in het team Openbare ruimte van een kleine gemeente, spreek ik met ervaring vanuit de andere kant van dit speelveld. Ik zie de vele meldingen, klachten en claims vanuit inwoners binnenstromen na een periode met heftige neerslag.

Ik ben overgings geen rioolbeheerder ;)
Dat ben ik wel geweest. Werk nog steeds voor een gemeentelijke organisatie op het gebied van openbare ruimte. Dus ja: alle klachten van mensen die last hebben kwamen bij mij. Net als boze mensen die niet eens waren met het feit dat ik een (gemeenschappelijke) sloot voor de weer open groef omdat ze die zelf gedempt hadden en daar de tuin hadden doorgetrokken.
[...]
@pjot1 de gemeente zal wel moeten, de weg lager aanleggen. Zoals @RonnieKo al aangeeft mag de gemeente niet op prive gronden afwateren. Dus zullen ze dat met de weg opbouw/hoogte proberen te voorkomen. Dus lager leggen.
Of de kavels ophogen. Dat is vaak de duurste oplossing waar men niet zo graag voor kiest als ontwikkelaar. En tegenwoordig is het vaak met "gesloten" grondbalans werken wat dat dan ook niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
RonnieKo schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:36:
<>
Dat ben ik wel geweest. Werk nog steeds voor een gemeentelijke organisatie op het gebied van openbare ruimte. Dus ja: alle klachten van mensen die last hebben kwamen bij mij. Net als boze mensen die niet eens waren met het feit dat ik een (gemeenschappelijke) sloot voor de weer open groef omdat ze die zelf gedempt hadden en daar de tuin hadden doorgetrokken.
<>
Rijdende rechter materiaal inderdaad met alle emoties.
Ik ben half om half landelijk opgegroeid dus weet dat sloten en greppels (en duikers, duurde even als klein kind voordat ik begreep dat er dus niet iemand onder die betonplaat lag) :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Vandaag is er een schutting gezet tussen het achterste stuk tuin van ons en de buren.
Dat schutting zetten gaat als een malle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qK0VlEZ6ytYFw73duQTjTMsSgIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kwm2EjWGjt0SFxJyugGGCqgT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GOxvYhvf23LbSKnFJmhnZb-fEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBby6eojglXUHje9rQltipvA.jpg?f=fotoalbum_large

Dit achterste stuk willen we elk jaar weer bloemzaadjes neergooien om te kijken welke kleuren en bloemen er nu weer naar boven komen. Misschien nog ooit wat kippen laten scharrelen ook.
O ja, en mijn vrouw wil een pruimenboom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Rzaan ik snap ergens wel dat je toe was aan een schutting ;-)

Mijn tuin is ook een puinzooi (divers) maar daar kijkt niemand op uit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

franssie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:51:
@Rzaan ik snap ergens wel dat je toe was aan een schutting ;-)

Mijn tuin is ook een puinzooi (divers) maar daar kijkt niemand op uit :+
Wij kijken er ook niet op uit. Is achter de garage.
Maar tot 3 weken geleden stond er een soort haag van planten, dus we zagen die zooi sowieso niet.
De buurman wilde een schuttin en vroeg of mee wilde betalen. Nu dus een schutting. Ben er blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
RonnieKo schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:46:
Nu tegenwoordig wordt door veel gemeenten geëist dat men hemelwater en vuilwater gescheiden op de erfgrens aanlevert.
Ik heb jaren verbouwingen gedaan in Amsterdam en inderdaad moest bij grote renovaties het hemelwater verplicht via een apart systeem aangeleverd worden tot bjj de kolk.........best een flinke kostenpost als je dan zag dat het daar weer samen op het riool werd aangesloten. 8)7

En de vraag is natuurlijk of dat ook bijgehouden wordt, zodat wanneer in 2085 het riool vervangen wordt in een dubbel systeem die aparte afvoeren ook aangesloten konden worden.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat hemelwater makkelijker te reinigen of lozen is dan rioolwater maar vaak is het imo, "een mooi plan", maar in steden vrijwel onuitvoerbaar.

Beetje zoals al ruim 25 jaar bekend is dat na-scheiden meer bruikbaars oplevert dan de bewoners dit te laten doen, dit inzamelen goedkoper is dan 4 soorten vrachtwagens te laten rijden, en er geen afvaldump in de derde wereld nodig is omdat alles herbruikt of verbrand kan.
Maar ook hier moeten gemeentebesturen laten zien dat ze "goed met het milieu bezig zijn" door afvalstoffenheffingen te verhogen en extra kosten op de bewoners te verhalen, die natuurlijk een batterij kliko`s moeten neerzetten op eigen terrein.

8)7 :X 8)7 :X
Rzaan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:48:

Dit achterste stuk willen we elk jaar weer bloemzaadjes neergooien om te kijken welke kleuren en bloemen er nu weer naar boven komen.

Misschien nog ooit wat kippen laten scharrelen ook.
Het is denk ik het een of het ander....... die kippen spitten de grond om op zoek naar alles dat ze (denken te) kunnen eten. En dat is veel. :9~

Ik zou dan een kippenhok maken. Mogen ze daar chaos maken (tot je het betegeld) _O-

@RobNemoo

Ik denk toch mollen. ;)
Nog niet zo groot en dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y44fEcE4X9_hK8Z7YceJVr_kHQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZTm6qXxP02neUhZnNXNhHlZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:11
Vanavond maar weer eens een rondje slakkenrapen gedaan in de achtertuin.
Bij 350 begon het te spetteren en donker te worden dus maar gestopt. :O
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMqS-yZfboBvquhRS-EEI-I6eEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXcOf9j7MmOTpRA4nHsfSHx4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
jordeeeh schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:02:
Vanavond maar weer eens een rondje slakkenrapen gedaan in de achtertuin.
Bij 350 begon het te spetteren en donker te worden dus maar gestopt. :O
[Afbeelding]
Nou, dat is mooi. Deze week hoef je geen broodbeleg meer te kopen.

Moet zelf ook misschien maar eens aan de slag. Ik zag dat het zevenblad langs de slootkant flink kaal was gevreten. Gelukkig aan de rest van de tuin nog niet veel schade te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Nu online
Even een beetje offtopic om maar zo te zeggen. Het hoort wel een beetje bij tuinen. Zeker in het licht met de zwaardere buien die er meer en meer komen.
Teijgetje schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:58:
[...]

Ik heb jaren verbouwingen gedaan in Amsterdam en inderdaad moest bij grote renovaties het hemelwater verplicht via een apart systeem aangeleverd worden tot bjj de kolk.........best een flinke kostenpost als je dan zag dat het daar weer samen op het riool werd aangesloten. 8)7
Valt wel mee. Kost wat extra PVC / PP en wat arbeid. Als je het niet doet is het later moeilijker te realiseren.
[...]
En de vraag is natuurlijk of dat ook bijgehouden wordt, zodat wanneer in 2085 het riool vervangen wordt in een dubbel systeem die aparte afvoeren ook aangesloten konden worden.
Dat wordt bijgehouden. Een goede gemeente heeft alle huisaansluitingen in een database en op tekening staan. Als de bouwer het goed aanlevert staat het ook goed in het systeem. Bij aanpassingen van het riool zal dan aangepast worden.
[...]
Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat hemelwater makkelijker te reinigen of lozen is dan rioolwater maar vaak is het imo, "een mooi plan", maar in steden vrijwel onuitvoerbaar.
Nee, het is echt zonde om schoon water als hemelwater (regenwater) naar het riool te laten gaan en dan door een dure zuiverproces te laten gaan. Echt vuilwater is beter voor het zuiveringsproces, dat werkt beter dan verdund vuilwater met regenwater. Vroeger had je maar één of twee keer per jaar een echte zware bui die in korte tijd veel neerslag veroorzaakte. Lange regenbuien veroorzaken vaak minder problemen omdat de pompen wel iets van 0,6mm per uur kunnen transporteren naar de rioolzuivering. Dan kan je ook nog "voorpompen" om meer ruimte te maken. Nu zijn er meer en meer korte heftige buien. Dat kan gewoon niet verwerkt worden door het riool. Riolen hebben een ledigingstijd van gemiddeld 24 uur. Dus het kost 24 uur voordat er het riool weer leeg is. Komt een zware bui binnen die tijd dan krijg je extra overstorten. Als er grote hoeveelheden regenwater richting de zuivering komen dan zal het riool het teveel aan water overstorten naar oppervlakte water. Dan krijg je (verdund) vuilwater in het oppervlakte water. Dat kan bijvoorbeeld zuurstof tekort betekenen daarmee vissterfte bijvoorbeeld. In de jaren rond 2000 hebben veel gemeentes dure voorzieningen (bergbezinkbakken / riools) aangelegd om het overstorten te verminderen. Voor het grondwaterniveau is het beter om het hemelwater meer en meer te infiltreren en/of apart af te voeren naar oppervlakte water. Dat betekent ook meer sloten / greppels / wadi's aanleggen om water tijdelijk kwijt te kunnen. in steden zal meer ondergronds gedaan moeten worden dan "landelijk". Soms zelfs maar water op straat of speelplaats voor een paar uur om het tijdelijk kwijt te kunnen. Dat zie je ook steeds meer. Dat is een uitdaging voor de ontwerpers en beleidmakers. Zeker omdat de ruimte in Nederland zowel bovengronds als ondergronds niet echt "ruim" bemeten is.

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 17-07-2024 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

RonnieKo schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:36:
[...]
:w Nutsbeheerder hier, in een kleine gemeente,
Dus ook beheer en beleidsmaker voor/van:
Openbare verlichting en verkeerslichtinstallaties (de laatste hebben we 4 :P )
Weekmarkt
Abri's, reclame en lichtbakken
Volières, ja ja die hebben we 2 :+
Kermis
Terassen
Energiemanagement
Verzekeringen
En dan denken mensen nog dat ambtenaren niks uitvoeren :P

Toevallig net een melding van een collega van het wijkteam (buitendienst) die verrot is gescholden door een inwoner omdat die laatste het niet eens was met de hoge grondwater standen. :? 8)7
En ik heb zelf een melding over een verrot bankje in een abri waar ik iets mee moet :+

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 17-07-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
pjot1 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:54:

[Afbeelding]

Liggen de tegels te hoog, of het gras?

Ik had mijn gras ook op ongeveer 2cm onder de tegels liggen.
Maar mijn gras verzakt nogal ten opzichte van de tegels, het ligt nu toch wel 10cm lager.
Wel schuin oplopend tegen de tegels aan.

Maar dat is dus nauwelijks mooi te maaien, dus ik ga het ophogen.
alleen geen idee wat een mooie hoogte is ten opzichte van de tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat hemelwater makkelijker te reinigen is dan rioolwater
Net niet ;) Regenwater is 1) te acuut en te veel ineens en 2) te schoon om goed gezuiverd te worden. De zuiveringssystemen hebben genoeg vuil (lees: voedsel voor de microben) nodig om effectief te kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JukeboxBill schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:15:
Moet zelf ook misschien maar eens aan de slag. Ik zag dat het zevenblad langs de slootkant flink kaal was gevreten.
Moest ik zevenblad hebben zou ik daar erg blij mee zijn, alles wat 'm verzwakt is mooi meegenomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
Bedankt voor alle reacties (en discussies ;)). Situatie waarin ik zit is ook een beetje on-Nederlands.

Mijn tuin loopt van het ene naar het andere punt zo'n 5 meter af (tuin heeft een oppervlakte van ongeveer 1600m2)

Het huis heeft geen dakgoten (riet); nu loopt dat voor een deel al de straat op via de oprit van de garage (die afloopt) en uitkomt op een holle weg (uitgeholde ~ 300 jaar oude weg) met geen verdere andere huizen (alleen weilandjes aansluitend). Deze weg staat bij hevige regenval tot ongeveer je enkel onder water, waarbij het water met flinke vaart naar beneden stroomt. Het andere deel komt op het terras uit en dat begint zo langzamerhand tot problemen te leiden, omdat het water niet langer opgenomen kan worden door het gazon (waarin het afloopt) via de stenen en daarmee tot enorme plassen op het terras leidt. Ik moet er iets mee, omdat het anders echt tot problemen gaat leiden (lees: het loopt het huis in)

Het probleem is dat ik het niet in het gazon kwijt kan (middels infiltratie); ik krijg dan verzakkingen en dat wil ik niet. De tweede etage (terrassentuin) is te smal en ik creeër een risico op verzakkingen/erosie als ik daarin het regenwater laat infiltreren, op het laagste terras zou het kunnen, maar ik ben er emotioneel nog niet aan toe om m'n fruitbomen de nek om te draaien. Alle andere gebieden grenzen aan de tuinen van de buren en zijn óf hoger gelegen met een direct risico op erosie of verzakking. Ondergrond is van alles wat: löss, zand, puin en God weet wat zit eronder ;).

Het mooiste zou zijn als ik het op de straat kwijt kan, waarmee het uiteindelijk naar een beek geleidt wordt (middels een overflow). Ik ga 'ns ff mijn licht opsteken bij de gemeente.

[ Voor 3% gewijzigd door AmateurVinoloog op 17-07-2024 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
[b]RonnieKo schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:55:[/b

Nee, het is echt zonde om schoon water als hemelwater (regenwater) naar het riool te laten gaan en dan door een dure zuiverproces te laten gaan.
Je kunt bestaande panden niet achteraf verplichten hun hemelwater te gaan scheiden en het pand daarvoor te gaan verbouwen.
Dus ook dat vernieuwde gescheiden hemelwaternetwerk zal maar weinig huis-aansluitingen hebben, al kun je daar de straatkolken wel op aansluiten.
Maar zoals je zegt, een riool wordt na 60 jaar vernieuwd, als er geen lining in gaat.

Het is dus eerder een mogelijke oplossing voor onze kleinkinderen...... ;)

@Slonzo

Het is eerder dat door regenwater de hoeveelheid (meng)water met "voedsel voor microben", zoals jij het noemt, zodanig groot wordt dat zuivering naar drinkwater duur(der) wordt.
Voor die microben en filters maakt het niet uit of er veel of weinig in de oplossing zit, maar de hoeveelheid water moet wel ergens opgeslagen tijdens de vele stadia van reiniging.

Regenwater alleen is simpel met een membraanfilter tot drinkwater te reinigen.
Dat kan je zelfs thuis of op vakantie met een simpel filtertje. ;)

Een gescheiden systeem zorgt voor makkelijker te reinigen drinkwater, dus het drinkwaterprobleem kan opgelost, en bovendien kan bij grote regenval simpel een overstort naar sloten, kanalen of rivieren open gezet. Dat moet nu ook in uitzonderlijke gevallen en dan wordt dus vuil water geloosd.

Maar dus vrijwel onuitvoerbaar in een grote stad.

@AmateurVinoloog

Kun je op de plaatsen waar je last hebt het water niet van het dak wegleiden?
Er zijn koperen goten die je bijvoorbeeld bij/aan de kant van het terras kan plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BroeKdcTCoyQL-rzna1mIXDi2mU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yKUrrLa2Ge9OZrgxZCbzR6tw.png?f=user_large

Zinken goten zijn ivm het zuur dat van het riet af komt eigenlijk ongeschikt, je moet die dus tegen corrosie beschermen met een coating.

Maar ik heb boven de voordeur wel een geschilderde zinken goot onder de rand ingestoken, ook op beugels vanwege de breedte, die voert het water opzij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOF0bGMw-hOnlQAf3CNs7Kgml8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiI3Ar7IweI1W3z0YUuYu50C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3x-t0W2J2YPQv5Dhs90pNQwtxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiWpqFgoPf7w06mF570WIF77.jpg?f=fotoalbum_large
En ik denk er over een simpelere kleinere bij de 4 tuindeuren in te steken om het water weg te leiden, zodat het regenwater de bankirai terrassen niet verder corrodeert.
Die krijgen nu langzaam last van waterinslag.

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 17-07-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Teijgetje schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:45:
[...]

Je kunt bestaande panden niet achteraf verplichten hun hemelwater te gaan scheiden en het pand daarvoor te gaan verbouwen.
Dus ook dat vernieuwde gescheiden hemelwaternetwerk zal maar weinig huis-aansluitingen hebben, al kun je daar de straatkolken wel op aansluiten.
Maar zoals je zegt, een riool wordt na 60 jaar vernieuwd, als er geen lining in gaat.

Het is dus eerder een mogelijke oplossing voor onze kleinkinderen...... ;)
Dat kun je wel. In de straten waar wij het riool moeten vervangen, of waar een wegdek aan vervanging toe is wordt samen met de bewoners de hemelwater afvoer afgekoppeld en op een gescheiden stel aan gebracht.
Wat dan weer wordt opgebouwd met infiltratie buizen, wadi's enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
FRANQ schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:28:
[...]

Liggen de tegels te hoog, of het gras?

Ik had mijn gras ook op ongeveer 2cm onder de tegels liggen.
Maar mijn gras verzakt nogal ten opzichte van de tegels, het ligt nu toch wel 10cm lager.
Wel schuin oplopend tegen de tegels aan.

Maar dat is dus nauwelijks mooi te maaien, dus ik ga het ophogen.
alleen geen idee wat een mooie hoogte is ten opzichte van de tegels.
Het gras ligt te hoog.

Is je tuin opgehoogd dat het is gaan nazakken? Of is je terras onderheid oid?

Zelf houd ik altijd 5cm onder de band aan als je graszoden gaat leggen.

@Teijgetje Zoals je misschien wel gezien hebt is deze vraag al meerdere keren voorbij gekomen. Misschien iets voor in de OP?

@AmateurVinoloog Ligt jouw gras dan ook niet te hoog? Of je terras te laag? Als je op een terp woont dan moet het overtollige water toch naar beneden afvloeien?

[ Voor 9% gewijzigd door pjot1 op 17-07-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Slonzo schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:56:
[...]

Moest ik zevenblad hebben zou ik daar erg blij mee zijn, alles wat 'm verzwakt is mooi meegenomen :P
Zevenblad kan wel tegen slakkenvraat. Je kan het ook met de grond gelijk afmaaien en na 2 weken of zo zit er al weer nieuw blad aan met een beetje goed weer.
Ik vind het wel een goede bodembedekker. Zeker op de helling van de slootkant houdt het de grond vast en daar staat het mij ook niet in de weg. Ik zorg alleen dat het niet te dicht bij het straatje komt, maar dat is maar een paar meter.
Je kan het jonge blad van de toppen ook eten als een soort spinazie, maar daar ben ik nooit aan begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Bommes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Dat kun je wel. In de straten waar wij het riool moeten vervangen, of waar een wegdek aan vervanging toe is wordt samen met de bewoners de hemelwater afvoer afgekoppeld en op een gescheiden stel aan gebracht.
Wat dan weer wordt opgebouwd met infiltratie buizen, wadi's enz.
Ik vind dan weer in stukken over het hemelwater(wet) die 1 januari 2024 is ingegaan over verplicht afkoppelen:

Een dergelijke verplichting voor bestaande bouwwerken is enkel mogelijk indien een andere wijze van afvoeren of verwerken van hemelwater redelijk is. Een afweging tussen de kosten van het afkoppelen en het treffen van voorzieningen die daarmee verband houden in relatie tot de voordelen die hiervan worden verwacht (o.a. het milieurendement en mogelijke reductie van wateroverlast) en de relatie met de ouderdom van het bouwwerk waarin of waaraan de voorzieningen worden getroffen, dient plaats te vinden en inzichtelijk te worden gemaakt bij het effectief maken van de bedoelde verplichting.

Dus als het niet redelijk is dan heeft een beroep er tegen grote kans van slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Bommes @Teijgetje dat gaat neem ik aan in overleg? Al is het goed voor bewoners te weten wat hun rechten zijn (de ervaringen in mijn gemeente zijn daarin slecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
franssie schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:55:
@Bommes @Teijgetje dat gaat neem ik aan in overleg? Al is het goed voor bewoners te weten wat hun rechten zijn (de ervaringen in mijn gemeente zijn daarin slecht)
Ik maak er uit op dat de gemeente wel zo`n verplichting kan stellen, maar als de bewoner een te grote ingreep qua verbouwing en kosten moet doen aan zijn pand, dat de verplichting geen stand houdt (bij toetsing/rechter).

En dus de gemeente in veel gevallen in oude woonwijken in grote steden, en bij oude huizen, geen poot heeft om op te blijven staan.

Dit stond op een andere voorlchtingswebsite maar is inmiddels (deels?) achterhaald door de omgevingswet die 1 januari j.l. ingegaan is begreep ik;

Maatwerk Besluit lozing afvalwater huishoudens (Blah)
Op basis van de zorgplicht kan men maatregelen ook expliciet maken als maatwerk. De gemeente kan als maatwerkregel bij huishoudens verplicht stellen dat het afvloeiend hemelwater moet worden afgekoppeld van het vuilwaterriool. Bijvoorbeeld, omdat er een andere lozingsroute beschikbaar is. Het heeft alleen wel de voorkeur dat afkoppeling op vrijwillige basis plaats vindt.

Wanneer uit een meting blijkt dat het hemelwater te verontreinigd is, moet het afvalwater ter plaatse worden gezuiverd. Bijvoorbeeld in een helofytenfilter. Daarna kan het te lozen afvalwater lokaal in het milieu terecht komen. Het Blah biedt mogelijkheden om hier maatwerkvoorschrift eisen voor te schrijven.

Op basis van de zorgplicht kan het bevoegde gezag ook maatwerk opleggen om hemelwater schoon te houden.

[ Voor 48% gewijzigd door Teijgetje op 17-07-2024 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Teijgetje de straten die wij hier in de gemeente waar ik werk hebben aangepakt en hebben ontkoppeld hebben alleen maar positieve reacties en losgekoppelde regenwater afvoer tot gevolg gehad.
We hebben overigens ook ontkoppel subsidie hier.
Maar weer terug naar tuinen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
pjot1 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:30:
[...]

Het gras ligt te hoog.

Is je tuin opgehoogd dat het is gaan nazakken? Of is je terras onderheid oid?

Zelf houd ik altijd 5cm onder de band aan als je graszoden gaat leggen.

@Teijgetje Zoals je misschien wel gezien hebt is deze vraag al meerdere keren voorbij gekomen. Misschien iets voor in de OP?

@AmateurVinoloog Ligt jouw gras dan ook niet te hoog? Of je terras te laag? Als je op een terp woont dan moet het overtollige water toch naar beneden afvloeien?
Klopt; terras is wat verzakt (het gras overigens ook - huis is 15 jaar geleden gebouwd, veel grond gestort om van een glooiende heuvel een terrassentuin te maken). Het terrassenwater blijf ik gewoon afwateren op het gazon. Het terras gaat hersteld (en verbeterd) worden, vandaar dat ik ook rondkijk om te zien hoe ik de waterhoeveelheid kan verminderen (dit jaar was het een grote drassige bende op sommige stukken, met name waar het niet afloopt). Ik denk dat dit gedeeltelijk komt omdat er gewoon heel veel troep onder de grond zit (ik vermoed dat er gewoon over funderingen grond gestort is), want op bepaalde plekken loopt het water erg lastig weg.
Teijgetje schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:45:
[...]

@AmateurVinoloog

Kun je op de plaatsen waar je last hebt het water niet van het dak wegleiden?
Er zijn koperen goten die je bijvoorbeeld bij/aan de kant van het terras kan plaatsen.
Op de kritische plaatsen is dit inderdaad aanwezig (met name waar het meer dan 3 meter naar beneden klettert en binnenhoekje (wat altijd feest is met riet :x) Inmiddels heb ik toch een stuk ongebruikte tuin gevonden waar ik wel op kan lozen, zonder tot erosie of overlast voor buren te leiden :).

Bedankt voor het meedenken allen!

[ Voor 12% gewijzigd door AmateurVinoloog op 18-07-2024 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Bommes schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:22:
@Teijgetje de straten die wij hier in de gemeente waar ik werk hebben aangepakt en hebben ontkoppeld hebben alleen maar positieve reacties en losgekoppelde regenwater afvoer tot gevolg gehad.
We hebben overigens ook ontkoppel subsidie hier.
Maar weer terug naar tuinen.. ;)
Ik ben ook niet tegen hoor, hier komt al het regenwater terug op onze grond, waar je met de nieuwe omgevingswet ook eigenlijk toe verplicht bent.

Mooi dat er subsidie is voor wie flink moet investeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
AmateurVinoloog schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:27:
[...]
Klopt; terras is wat verzakt (het gras overigens ook - huis is 15 jaar geleden gebouwd, veel grond gestort om van een glooiende heuvel een terrassentuin te maken). Het terrassenwater blijf ik gewoon afwateren op het gazon. Het terras gaat hersteld (en verbeterd) worden, vandaar dat ik ook rondkijk om te zien hoe ik de waterhoeveelheid kan verminderen (dit jaar was het een grote drassige bende op sommige stukken, met name waar het niet afloopt). Ik denk dat dit gedeeltelijk komt omdat er gewoon heel veel troep onder de grond zit (ik vermoed dat er gewoon over funderingen grond gestort is), want op bepaalde plekken loopt het water erg lastig weg.

[...]

Op de kritische plaatsen is dit inderdaad aanwezig (met name waar het meer dan 3 meter naar beneden klettert en binnenhoekje (wat altijd feest is met riet :x) Inmiddels heb ik toch een stuk ongebruikte tuin gevonden waar ik wel op kan lozen, zonder tot erosie of overlast voor buren te leiden :).

Bedankt voor het meedenken allen!
Als ik het goed begrijp en lees heb je dus vooral last van water op je terras en in je gras aangrenzend aan het terras. En al het dak water valt op het terras.

Ik zou eerst je terras aanpakken. Gewoon 1cm onder de dorpel houden en gewoon 1% afschot aanhouden. Ook zou ik een gestabiliseerd zandbed aanraden omdat er van je dak altijd op dezelfde plek water blijft vallen.

Zorg daarna dat je gras niet hoog ligt en laat het daarna mooi naar beneden glooien. Dan zou je toch van je water af moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Iemand tips voor onze regenton-plantenbak?

Op dit moment hebben we er een grassoort instaan die witte bloementjes geeft (volgens mij Engels Gras, doet het goed. De 1 beter dan de ander maar de witte bloemen worden erg hoog). En er staat 3x lavendel. Alleen we merken dat de lavendel niet meer tot leven komt deze zomer. Er zitten wel wat groene blaadjes aan, maar het is niet veel. Ik denk dat hij onvoldoende ruimte heeft om zich goed te wortelen. Bovendien kan het water er aan de onderkant ook niet goed uit omdat het een gesloten bak is bovenop de regenton.

Op de website van Elho staan wel hele leuke paarse bloemen. Het lijkt wel op salie. We zoeken eigenlijk wat planten die niet bijzonder veel wortelruimte nodig hebben en goed met andere planten samen kunnen. Hebben jullie wat tips? Iets bij-vriendelijk, liefst met kleur. O.a. salie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cut1aumHqKCoqI_SVAHuUDxmESk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XsKK4uOro55XB5KBOlxucZyP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlqNRjkb2DrVV87rrkMcCa-u4h8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9SOFsbRZn7DQn6JOeetL9nv.jpg?f=fotoalbum_tile

(links: elho foto, rechts: onze bak)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@ViezeVis
Dat is inderdaad Salie. Een van de vele varianten.

Misschien Hertshooi? Of is dat te groot.
Als je naar onder scrollt staan daar alle soorten, een aantal is inheems en hersthooi is er in meer kleuren.

(van de gele kan je wel stekken knippen uit een plantsoen oid, de gemeente plant ze vaak omdat ze weinig aandacht vragen en flink sterk zijn)

[ Voor 35% gewijzigd door Teijgetje op 18-07-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Laatst online: 01-09 06:57
Kan iemand mij vertellen wat voor gaatjes dit zijn in de olijfboom. Lijkt op boktor of houtworm. Ik zie geen vers zaagsel. Kan dit nog kwaad of moet ik de boom behandelen tegen ongedierte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voPzGKMTHkytAzFe8yMdiWtZqJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4bo2dhrzTAVAGXs1iaD8g5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRvyYTotvO2hwlfcCO9NR55FA-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AuVCpSMnKE6S2hRXIbVjYCE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oG8vg-IYLtd8KugKIc8wabjW_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJ2y1vI42AwQc5778lnOZiw9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
Zou het geen specht kunnen zijn?

Mooie boom zeg! De mijne is nog niet de helft zo dik.

[ Voor 47% gewijzigd door RobNemoo op 19-07-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
@ViezeVis misschien een Zeeuws Knoopje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:04
RobNemoo schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:04:
Zou het geen specht kunnen zijn?

Mooie boom zeg! De mijne is nog niet de helft zo dik.
Ik zou inderdaad ook op een specht gokken, nou gaat die niet voor z'n lol op een gaatje zitten hakken dus er zal vast het een of andere insect inzitten. Nou zou een boom van deze dikte daar makkelijk tegen moeten kunnen zolang de randvoorwaarden goed zijn, dus ik zou lekker de natuur z'n beloop laten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Laatst online: 01-09 06:57
sebastiaan89 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:17:
[...]

Ik zou inderdaad ook op een specht gokken, nou gaat die niet voor z'n lol op een gaatje zitten hakken dus er zal vast het een of andere insect inzitten. Nou zou een boom van deze dikte daar makkelijk tegen moeten kunnen zolang de randvoorwaarden goed zijn, dus ik zou lekker de natuur z'n beloop laten hier.
Zou kunnen..maar dat insect gaat niet mijn hele boom van binnenuit opeten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:04
Onwaarschijnlijk, bomen hebben een goede afweer tegen vraat als ze gezond zijn, al helemaal olijven die kunnen flink wat sterfte hebben.
Om nou te zeggen dat het bevorderlijk is voor de gezondheid is de andere kant van het spectrum. Ik zou vooral zorgen voor goede voeding/ (ont) watering en in de winter wat bescherming tegen de ergste vorst, dan kan je boom (zeker een dergelijk exemplaar) makkelijk meer dan een paar 100 jaar oud worden.
Al het gerotzooi met gif/reparaties/ongedierte bestrijden doet sneller kwaad dan goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:41
Recent een mooie eikenhouten regenton gekocht, een oud wijnvat. Wil ik laatst water pakken om de plantjes water te geven, en ik schrik me rot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wice5JtqQkm3HHstXDeREC0FaQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjIrrE41X3p2HMG4UN9e9COX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGHGN2NCTXmkvX3HHhJAjbzM-cQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yre8QG0fgKznpGAPVkMP044u.jpg?f=fotoalbum_large
Een stuk leeg laten lopen, fototje gemaakt en snel de deksel er weer op. Na enig googlen kwam ik dit tegen: https://leenderthoeve.nl/...taartlarve-in-je-tuin-32/
Prima dus :)
Ik snap het ook wel nu, de ton staat onder een tot paar weken terug vol bloeiende kamperfoelie en daar komen toch een hommels, bijen en ander vliegend gespuis op af d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:35
Ik heb vorig jaar een roos gekocht en nu vroeg ik me af is dit een wilde scheut of niet? Ik heb al een keer een zelfde soort scheut weggehaald die kwam vanuit een lager punt van de plant maar deze lijkt af te splitsen van een goede tak? Het is me ook niet helemaal duidelijk waar nu precies het ent punt(en) zitten? Is de "stam" die je ziet de onderstam en zijn al de "goeie" aftakkingen net boven de grond ge-ent? Dat zouden er dan een stuk of 4 zijn? En alles moet dan vanaf deze 4 takken weer verder aftakken dan neem ik aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOdruqgTV_R8A6dI51cg0_hfXXg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79Ezg9J2xTTJeymJw3nKOmLD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Gzblzo07eCOP9encMfK2JQNIDM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcOBgUh9ixYuzsJpa0QjgnTj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mo7oU3YaIwAHZN9Pb2CYMh3Erqg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5a6P9wDuWNnJFGrQydn7DSuo.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik had gisteravond ook een nest ontdekt van de Aziatische hoornaar... Gemeld via waarneming.nl en binnen no time een bevestiging en een bericht dat ze hem gratis willen komen weghalen. Morgen neem ik afscheid van ze ;w . Echt heel goed geregeld. Ben wel benieuwd of het allemaal vrijwilligers zijn die de nesten weg halen of dat er ergens een potje van de overheid is waarmee de bestrijders betaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Wiebeltje
Ik ben weliswaar niet de rozenexpert, maar......
Zo te zien is dat inderdaad een wilde scheut, te zien aan geheel andere doornen dan de rest.
De overige hebben een smalle basis en zijn lang, deze zijn in de basis lang.
Volgens mij loopt de wortel van bovenkant scheut (r) naar onderkant tak (l) en komt deze scheut dus uit de wortel, en neemt vrijwel het meeste voeding weg voor je eigenlijke rozenstruik het krijgt.
Op foto drie is niet echt duidelijk de scheut te zien omdat deze onder een goede tak loopt, te herkennen aan de spitse doornen.
Hij is al wat dik, als je hem afknipt loopt hij vaak ook weer uit. Wilde scheuten moet je eigenlijk al vroeg er af draaien/scheuren, dan loopt hij daar niet opnieuw uit.

Heb maar vast een voorschotje genomen op de kwakkelende Hollandse zomer.
Het is dan nu wel lekker weer, maar volgende week is weer afwachten.
En met droog weer willen we eigenlijk in de tuin zitten.......ook als het kwik blijft steken.

Ik kwam deze 5 tegen van iemand die ging emigreren, voor €150 inclusief 5 gasflessen, 4 vol tot halfvol en eentje zelfs nog gesealt.
Kon ik niet laten lopen. :+

We zitten er dus warmpjes bij........
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAFC4duFWmrKaWUC_A0Jfxnox_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYRjsYlUJ4KilCYObu7UKfo2.jpg?f=fotoalbum_large

Vier zijn er al nagekeken en branden met een klik, de vijfde krijgt een kleine reparatie, een nieuw branderrooster à 29 euro, en de kap zat verkeerd in elkaar.

Maar iedereen heeft hier dus zijn eigen terrasverwarmer voortaan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wiebeltje schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:29:

Ik had gisteravond ook een nest ontdekt van de Aziatische hoornaar... Gemeld via waarneming.nl en binnen no time een bevestiging en een bericht dat ze hem gratis willen komen weghalen. Morgen neem ik afscheid van ze ;w . Echt heel goed geregeld. Ben wel benieuwd of het allemaal vrijwilligers zijn die de nesten weg halen of dat er ergens een potje van de overheid is waarmee de bestrijders betaald worden.
In BE doen ze het al niet meer... Fijn dat ze in NL toch nog proberen het in te dijken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pxltrx
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Ik dacht dat ze dat in België wel doen?
Melden kan via https://vespawatch.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:08
Mijn laurierheg heeft last van valse meeldauw. De plant dient als erfafscheiding, dus ik wil niet te rigoreus snoeien. Het is een veel mooiere afscheiding dan een schutting, dus ik wil er liever niet vanaf.

Bij het googlen viel mijn oog op bladvoeding, maar ik krijg het idee dat ik in een marketingtruc trap. Er zit een youtubefilmpje bij hoe geweldig dat is om de plant sterker te maken en ongedierte minder kans te geven. Zou zoiets zin hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:01
DeKever schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:12:
Mijn laurierheg heeft last van valse meeldauw. De plant dient als erfafscheiding, dus ik wil niet te rigoreus snoeien. Het is een veel mooiere afscheiding dan een schutting, dus ik wil er liever niet vanaf.

Bij het googlen viel mijn oog op bladvoeding, maar ik krijg het idee dat ik in een marketingtruc trap. Er zit een youtubefilmpje bij hoe geweldig dat is om de plant sterker te maken en ongedierte minder kans te geven. Zou zoiets zin hebben?
Zorgen voor genoeg voeding in de bodem met koemestkorrels of compost kan nooit kwaad. En bestrijden kan door elke 7 dagen de meeldauw te besproeien met een knoflook extract (zeld niet nodig gehad, gegoogeld :+) )
Een andere optie is om valse meeldauw te bestrijden met knoflook. Hak 6 teentjes knoflook fijn en voeg deze toe aan 1 liter water. Laat het mengsel een dag trekken en voeg dan nog 2 liter water toe voordat u de planten ermee besproeit.
Bron: https://www.hovenier.nl/blog/valse-meeldauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

DeKever schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:12:

Ja, dat heeft zeker zin. Een sterker blad is minder gevoelig aan (slechte) schimmels. Maar of dat je probleem nu zal oplossen, is een andere vraag. Daarnaast heeft het ook zin om een grotere diversiteit aan schimmels te introduceren op de bladeren, zodat de goede schimmels de slechte wegconcurreren. Dit kan bvb. door het bladerdek samen met de bladvoeding te besproeien met een schimmeldominante compostthee.

Een effectief middel om valse meeldauw meteen te bestrijden, is een mengsel van 1:1 water:melk. Wekelijks te herhalen. Zelf al meerdere jaren succesvol toegepast op pompoenen, courgettes, komkommers, en dergelijke.

[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 20-07-2024 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Teijgetje schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:22:
@Wiebeltje
Ik ben weliswaar niet de rozenexpert, maar......
Zo te zien is dat inderdaad een wilde scheut, te zien aan geheel andere doornen dan de rest.
De overige hebben een smalle basis en zijn lang, deze zijn in de basis lang.
Volgens mij loopt de wortel van bovenkant scheut (r) naar onderkant tak (l) en komt deze scheut dus uit de wortel, en neemt vrijwel het meeste voeding weg voor je eigenlije rozenstruik het krijgt.
Op foto drie is niet echt duidelijk de scheut te zien omdat deze onder een goede tak loopt, te herkennen aan de spitse doornen.
Hij is al wat dik, als je hem afknipt loopt hij vaak ook weer uit. Wilde scheuten moet je eigenlijk al vroeg er af draaien/scheuren, dan loopt hij daar niet opnieuw uit.

Heb maar vast een voorschotje genomen op de kwakkelende Hollandse zomer.
Het is dan nu wel lekker weer, maar volgende week is weer afwachten.
En met droog weer willen we eigenlijk in de tuin zitten.......ook als het kwik blijft steken.

Ik kwam deze 5 tegen van iemand die ging emigreren, voor €150 inclusief 5 gasflessen, 4 vol tot halfvol en eentje zelfs nog gesealt.
Kon ik niet laten lopen. :+

We zitten er dus warmpjes bij........
[Afbeelding]

Vier zijn er al nagekeken en branden met een klik, de vijfde krijgt een kleine reparatie aan het branderroosterdak, en de kap zat verkeerd in elkaar.

Maar iedereen heeft hier dus zijn eigen terrasverwarmer voortaan. _/-\o_
Het is toch wel GROEN gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:08
Slonzo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:37:
[...]

Ja, dat heeft zeker zin. Een sterker blad is minder gevoelig aan (slechte) schimmels. Maar of dat je probleem nu zal oplossen, is een andere vraag. Daarnaast heeft het ook zin om een grotere diversiteit aan schimmels te introduceren op de bladeren, zodat de goede schimmels de slechte wegconcurreren. Dit kan bvb. door het bladerdek samen met de bladvoeding te besproeien met een schimmeldominante compostthee.

Een effectief middel om valse meeldauw meteen te bestrijden, is een mengsel van 1:1 water:melk. Wekelijks te herhalen. Zelf al meerdere jaren succesvol toegepast op pompoenen, courgettes, komkommers, en dergelijke.
Zo'n larierhaag is wat groot om in te spuiten met een plantenspuit gevuld met melk en water kom ik achter. Heeft iemand hier nog een idee voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
DeKever schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:42:
[...]

Zo'n larierhaag is wat groot om in te spuiten met een plantenspuit gevuld met melk en water kom ik achter. Heeft iemand hier nog een idee voor?
Daar heb je een drukspuit voor nodig met een inhoud van 5 liter of meer. Gardena en Gloria om een paar merken te noemen.
Ik heb er zelf eentje van Gardena 3 liter en afgezien van wat rubber ringetjes vervangen al ca. 15 jaar in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:27

Dennis1812

Amateur prutser

Een Jantje noemde mijn opa dat altijd.
Lage drukspuit. Reservoir van 5L.

Sproeide hij de aardappels vaak mee.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iF-O-ONd3vCcMNbk7lzWjI-I4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hqt6uJjyi6gkL5nWFzGCbYPy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eYYxJzPJsqku0kCZmM-p59asR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lsHOCpKHayqkF9v7CjUqajg.jpg?f=fotoalbum_large

RIP 60jaar oude appelboom :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Istie echt dood? Misschien laat ie de bladeren vallen uit zelfbescherming. Ik zou hem i.i.g. nog niet omzagen. Kan zijn dat de boom volgend jaar weer uitloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Nee, transparant, je kan het wel ruiken.

@barry86

Ziet er sneu uit. :'(

Heeft ie dit jaar wel blad gehad?
En een beetje gebloeid, ik zie wat appels hangen.

Had je gesnoeid?
Of voeding gegeven?
Ik heb hier een perenboom die dit jaar wel fruit geeft, misschien ook een laatste stuiptrekking, maar die ga ik terugsnoeien (dood hout) en voeding geven dmv een houtsnipperbed. Dat werkte bij de stoofperen ook perfect.

Ik heb hier ook wat last met fruitbomen, ik denk schimmels.
Twee kersenboompjes en de oude perenboom hebben er het meest last van (en de peren zelf ook), maar ook de pruimenboom heeft vage klachten.

En daarnaast vreten de vogels het meeste weg, alle pruimen die kleur krijgen liggen op de grond. :X
En ik had dit jaar eindelijk een volle boom pruimen, dus niet.
Maar ook uit een appelboom zijn de meeste appels op de grond terechtgekomen. :X

Zit wel na te denken om volgend jaar serieus om om de meest kleine bomen een net te spannen op een frame.
Vanmiddag zat er een zwerm spreeuwen in de bramen, nu zijn die niet zo heel erg, bramen genoeg.........maar die vliegen hier van boom naar boom en weten het fruit altijd net te verkloten of op de grond te gooien met een enkel hapje er uit voor het echt rijp is :(

[ Voor 87% gewijzigd door Teijgetje op 20-07-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

pxltrx schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:03:
Deden, ja. Er was een potje voor, dat was op een bepaald moment op, en dat was het dan. En ondertussen heeft de overheid erkend dat de soort zich gevestigd heeft en dus niet meer uit te roeien is.

https://www.vrt.be/vrtnws...-meer-uit-te-roeien-inbo/

[ Voor 11% gewijzigd door Borromini op 20-07-2024 22:05 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:35
pxltrx schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:03:
Je kan nog altijd meldingen doen en men zal ook nog nesten komen weghalen maar men is recent veranderd van "doctrine". ipv uitroeien is het nu "mee leren leven".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:57
Teijgetje schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:35:
[...]

Nee, transparant, je kan het wel ruiken.

@barry86

Ziet er sneu uit. :'(

Heeft ie dit jaar wel blad gehad?
En een beetje gebloeid, ik zie wat appels hangen.

Had je gesnoeid?
Of voeding gegeven?
Ik
JukeboxBill schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Istie echt dood? Misschien laat ie de bladeren vallen uit zelfbescherming. Ik zou hem i.i.g. nog niet omzagen. Kan zijn dat de boom volgend jaar weer uitloopt.
Hij heeft nog mooi gebloeid maar hij is van binnen rot.
Ik zag een opening bij de stam waar een insect naar binnen ging. Nieuwschierig pak ik een “prikker” en kom zowat aan de andere kant van de stam uit. Helemaal “hol” en binnen in kan ik roeren in een soort pap/brei.

Dat komt niet meer goed denk ik. Ach ja, soms zijn bomen gewoon “oud” en gaan ze dood?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
barry86 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:02:
[...]

[...]

Hij heeft nog mooi gebloeid maar hij is van binnen rot.
Ik zag een opening bij de stam waar een insect naar binnen ging. Nieuwschierig pak ik een “prikker” en kom zowat aan de andere kant van de stam uit. Helemaal “hol” en binnen in kan ik roeren in een soort pap/brei.

Dat komt niet meer goed denk ik. Ach ja, soms zijn bomen gewoon “oud” en gaan ze dood?
Soms is de omtrek nog voldoende om voeding te kunnen transporteren, een holte hoeft niet perse de doodsteek te zijn.
Veel appelbomen "leven' daar mee en zijn met snoei nog wel te rekken.

De prut kan natuurlijk ook blad ed zijn dat samen met vocht dat niet weg kan een brij vormt.
Misschien kijken of de de holte schoon kan krijgen?
Of wat meer in kaart brengen?

Anders is het inderdaad jammer en over. ;(

[ Voor 29% gewijzigd door Teijgetje op 21-07-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Teijgetje schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:12:
@ViezeVis
Dat is inderdaad Salie. Een van de vele varianten.

Misschien Hertshooi? Of is dat te groot.
Als je naar onder scrollt staan daar alle soorten, een aantal is inheems en hersthooi is er in meer kleuren.

(van de gele kan je wel stekken knippen uit een plantsoen oid, de gemeente plant ze vaak omdat ze weinig aandacht vragen en flink sterk zijn)
Ik denk dat hertshooi idd te groot wordt. Ik heb inmiddels wel wat inspiratie. Die bloembak bovenop is niet zo bijzonder diep helaas. En over die bloembak gesproken: er zitten in het midden 2 van die tepels met gaatjes maar daar zal het water nooit via wegdruipen denk ik? Wat is handig om te doen bij dit soort bakken. Toch nog in het midden 2 gaatjes en aan de buitenkant 2 gaatjes (boortje 6 oid). En moet ik het dan nog met worteldoek die gaatjes afschermen zodat er niet teveel zand doorheen komt? Of eventueel hydrokorrels + worteldoek. Of zonder worteldoek...

Wil voorkomen dat de regenton heel vies wordt, maar het water zakt nu niet bepaald weg. Huidige situatie is worteldoek, daar bovenop hydrokorrels.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4ocL3Nz.png
2 gaatjes in het midden (zit tyrap doorheen op foto)

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 21-07-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Ook mooi! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:54
@barry86 bomen kunnen oud worden met holtes, het kernhout is al dood. Als de bodem qua vocht en voeding voldoet komt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Ik heb op dit moment een harmonicagaas hekwerk rondom mijn achtertuin met beginnende Hedera planten. Nu wil ik hier wilgenmatten tegenaan gaan plaatsen om privacy te krijgen. Een doek zou ook kunnen, maar dat ziet er iets minder fraai uit.

Vaak zie je dat deze matten over tijd beginnen te verzakken, dat ziet er dan niet echt strak meer uit. Hoe kun je dit voorkomen? En waarmee kun je deze matten nu het beste tegen het gaaswerk monteren, via tiewraps of binddraadjes? Binddraadjes lijkt mij dan wel weer wat beter voor het milieu aangezien dat volgens mij gewoon ijzer is.

Zijn er mensen met tips? :)

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 161 ... 188 Laatste