Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 160 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:14
President schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:42:
[...]

Dat is goed om de weten, zal ik ook even aan de buren laten weten.

https://www.bnnvara.nl/ka...raadpleeg-deze-negen-tips

Daar wordt ook over knoflook en afwasmiddel gesproken?
Dat zijn allemaal van die grootmoeders wijsheden. Werkt wel bij een kamerplant, maar niet bij een boom of grote tuin. Want in een tuin moet je ermee aan de gang blijven, want het komt anders vrij snel weer terug.

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 07-07-2024 11:52 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
CrystalViriS schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:17:
Misschien kan iemand de rijdende rechter alvast inschakelen.

Bladluizen ook al een probleem... Die heb ik nog nooit eerder gehoord. Mieren kunnen bladluizen trouwens goed in toom houden, alleen weet ik niet of dat dan niet het volgende probleem gaat worden.
Hoe bedoel je, mieren die bladluizen "in toom" houden?
Je weet dat mieren heel goed voor hun bladluizen (=hun melkvee) zorgen..?
Mieren bestrijden, of zorgen dat ze die boom niet meer op/af kunnen, kan dus helpen tegen bladluis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:39
President schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Dit jaar is het eerste jaar met bladluis. Is nu een paar weken gaande, hebben onze tuin al vaak afgespoeld en zwembad schoon gemaakt dat er geen een bladluis meer bij ons is maar ze vallen/springen/waaien dan weer gewoon onze tuin in (lopen ook op de schutting) dus na een paar dagen is het net alsof we ze nooit hebben weggehaald.

Bladluizen blijken niet slecht voor de gezondheid te zijn, al weet ik niet of dat ook geld als de kinderen ze bij het zwemmen ergens in krijgen.. gaat puur om het zwembad, op de grond of de zijkanten van het zwembad zien we ze niet. Wel op alle buizen, apparatuur en de houten omkasting voor de pompen zodat de buren geen geluidsoverlast van ons zwembad hebben (daarom ook warmtepomp van 1200 euro die stil is, ipv een van 500 euro waar ze overlast van zouden hebben).

Zwembad aan andere kant van tuin past niet vanwege de schuur en houten overkapping bij de schuur.

De boom/plant komt zo'n meter boven de schutting uit, maar de takken staan omhoog en zitten in de lucht dus net tegen de grens aan en niet overheen. Als onze buren zouden aangeven dat onze kat constant in hun tuin zou poepen dan zouden we dat ook voor ze oplossen door de schutting van iets te voorzien zodat onze kat daar niet naartoe gaat, in plaats van te zeggen dat dat natuur is...
Wellicht is het makkelijkste dan de praktische methode. Je kinderen (of buurt kinderen) een heitje voor een karweitje geven. 1x in de week schoonspuiten deze zomer. Een dergelijke plaag komt namelijk niet iedere zomer voor en de kans is groot dat het volgend jaar niet aanwezig is. En zoals in dit topic naar voren komt is er geen makkelijke oplossing om er vanaf te komen.

De andere voorbeelden en vergelijkingen die je erbij haalt zijn nuttig ter context om te leren dat je geen enorme hork richting je buren bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:12
walletje-w schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Wellicht is het makkelijkste dan de praktische methode. Je kinderen (of buurt kinderen) een heitje voor een karweitje geven. 1x in de week schoonspuiten deze zomer. Een dergelijke plaag komt namelijk niet iedere zomer voor en de kans is groot dat het volgend jaar niet aanwezig is. En zoals in dit topic naar voren komt is er geen makkelijke oplossing om er vanaf te komen.

De andere voorbeelden en vergelijkingen die je erbij haalt zijn nuttig ter context om te leren dat je geen enorme hork richting je buren bent ;)
Daar is de anonimiteit van een forum toch ook voor? Dan kan je toch gewoon zeggen wat je voelt in plaats van dat je alles maar keurig en correct houdt? De buren zijn kindloos en hebben toch echt wel tijd genoeg om actief een oplossing te bedenken, in plaats van in 3 seconde kijken concluderen dat ze geen bladluis hebben... Maar goed, ik heb wel geleerd dat hier in dit topic er zat mensen zijn die hun zoontjes blijkbaar wel in de bladluis laten zwemmen, ik ben er alleen niet zo een.

Maar: we gaan morgen op vakantie voor twee weken, dus dan hoop ik maar dat de natuur bij terugkomst haar werk heeft gedaan

[ Voor 5% gewijzigd door President op 07-07-2024 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 11:39
Je bent gefrustreerd en dat is duidelijk ;) geniet van je vakantie en ik hoop met je mee dat ze straks weg zijn, maar ik betwijfel het.
m.b.t. tot de overige punten die je maakt, dat zijn een boel aannames op basis van jou wereldbeeld en dat matcht duidelijk niet met dat van een boel mensen hier dus zoals in iedere goedwerkende community krijg je daar dan als het goed is eerlijk commentaar op terug zodat we elkaar helpen om tot nieuwe inzichten te komen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

President schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:41:
[...]

Daar is de anonimiteit van een forum toch ook voor? Dan kan je toch gewoon zeggen wat je voelt in plaats van dat je alles maar keurig en correct houdt? De buren zijn kindloos en hebben toch echt wel tijd genoeg om actief een oplossing te bedenken, in plaats van in 3 seconde kijken concluderen dat ze geen bladluis hebben... Maar goed, ik heb wel geleerd dat hier in dit topic er zat mensen zijn die hun zoontjes blijkbaar wel in de bladluis laten zwemmen, ik ben er alleen niet zo een.

Maar: we gaan morgen op vakantie voor twee weken, dus dan hoop ik maar dat de natuur bij terugkomst haar werk heeft gedaan
mijn god, dus omdat ze geen kinderen hebben vind jij dat ze wel genoeg tijd hebben om over jouw probleem na te gaan denken.

Ik denk ook dat het een eenmalige plaag is. gewoon accepteren want er is niet veel aan te doen. En die lieveheersbeestjes komen vanzelf (uiteindelijk), dat is dan weer het mooie van de natuur.

Bedenk ook dat juist jouw stenen tuin hier de oorzaak van kan zijn. Als jij een tuin vol biodiversiteit had gehad, was er nu misschien geen luizenplaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jutsju
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-06 15:24
Wellicht komen die luizen niet op hun boom af, maar op de buizen van jullie zwembad? En hebben de buren daardoor last van jullie luizen in hun boom?

Zonder gekheid, heb hier ook een luizenprobleem momenteel, en je kunt heel wat proberen, maar niks helpt. Vind ze ook een beetje vies, maar zolang je de takken waar ze op zitten niet aanraakt, blijven ze goed zitten en komen ze niet van hun plek. Zal zo ook werken met die buizen van jullie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:19
CrystalViriS schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:17:

Bladluizen ook al een probleem... Die heb ik nog nooit eerder gehoord. Mieren kunnen bladluizen trouwens goed in toom houden, alleen weet ik niet of dat dan niet het volgende probleem gaat worden.
JukeboxBill schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:31:
Ik heb een paar esdoorns in de tuin met veel luis. Esdoornluis scheidt een plakkerige zooi af en dat kan wel hinderlijk zijn.

En bladluis bestrijden met larven van het lieveheersbeestje gaat je een vermogen kosten als het een boom betreft. Want waar bladluis is, zijn ook mieren en die vreten die larven bijna net zo snel op als dat je ze uitzet.
Been there, done that. En dat was alleen maar bij 18 aardbeienplanten.
@President
Mieren cultiveren de bladluis juist, omdat ze voor honingdauw/voedsel zorgen.
Daarom gaan ze ook achter die lieveheersbeestjeslarven aan, die bedreigen hun voedsel.
Volwassen lieveheersbeestjes zijn dan weer geen prooi voor mieren.

Bladluis is dus voor mieren een beetje wat koeien voor ons zijn.
Gelukkig zitten die dan weer niet in bomen want als die over de schutting waaien, of flatsen, in je zwembad, ben je minder blij. :+

Deels kan ik me voorstellen dat je als mineraloog wat meer van stenen houdt dan van beestjes. :+ ;)
Echter bladluis is iets dat door de lucht aan komt vliegen, ze hebben vleugels eenmaal volwassen en zoeken dan een geschikte host. In deze dus de boom van de buren.
Beetje zoals mieren uitvliegen, alleen ondermijnen ze de grond niet maar eten plantensappen.
In de zomer kom je dan ook haast niet van ze af, nieuwe zullen weer aanvliegen en ze vermeerderen razendsnel, veel soorten poepen gewoon levende jongen uit aan de lopende band. In een jaar kunnen zo wel 15 generaties ontstaan op een plant.

Dat ze er dus uitwaaien met dit weer, de laatste tijd waait het aanhoudend, en in jouw tuin komen is dan ook haast onvermijdelijk. Tenzij de wind de goede kant op draait.
Dat ze niet op de grond te vinden zijn maar wel overal bovenaan komt omdat ze weer terug willen naar voeding, en dat zit in de wekere delen van de bladeren, en die zitten hoog. En de jonge luis kan nog niet vliegen, die moet klauteren.

Als ze in het zwembad vallen dan blijven ze daar drijven, ze kunnen niet zwemmen maar zijn zo licht dat ze de oppervlaktespanning niet verbreken.
Een goede skimmer, zou ze van het water af moeten filteren. Als je zorgt dat de teruggevoerde waterstraal zorgt voor een beweging van het water langs de rand, een soort werveling, dan komen de luizen sneller bij de skimmer aan.
Meestal komt die waterstraal, na filtratie en/of verwarming, onder in het bad uit, die moet je dus een beetje sturen.

Mensen hebben doorgaans geen last van bladluizen, ook niet als ze ergens in komen.
Behalve als je allergisch bent natuurlijk.
Ze eten ook alleen xyleemsap, een doorzichtige watergelijke vloeistof met mineralen die door de onderdruk in de bladeren door verdamping naar het blad gevoerd wordt, en die naar binnen gezogen/gespoten wordt door hun stilet/monddeel.

Aangezien er ca. 1500 verschillende bladluissoorten zijn, met vaak hun eigen sapvoorkeur, is het meestal vechten tegen de bierkaai.
Maar ze zijn ook niet goed voor de planten, een paar is niet erg, maar trossen, zoals ik begrijp bij jouw buren, is zeker niet bevorderend voor de groei van de plant.
Dat zou dan ook de insteek moeten zijn in overleg met de buren, niet dat jij er last van hebt (het is gewoon de natuur waar je weinig tegen doet) maar dat het niet goed is voor zijn boom/planten.
En dat je best wil meehelpen/meebetalen om van jouw overlast af te zijn.

Zoals gezegd zijn lieveheersbeestjes het best, maar larven worden door mieren dus geslacht als dat kan.
En aanschaf kan, zowel als larf of volwassen, in de papieren lopen voor een boom.

Voor volgend jaar kan je/de buurman een bloemenmix overwegen dat lieveheersbeestjes lokt/aantrekt.
Twee vliegen in een klap, mooie bloemen en van daar vinden de lieveheersbeestje de weg wel naar de luizen. Waar ze ook zullen gaan voortplanten.
DCM heeft hier een pakket voor.

Voor nu zou je kunnen sproeien met Bio Luis en schimmel.
Dit is biologisch en versterkt de plant, en doodt luis en schimmels niet. Het maakt de bladeren zo glad en sterk zodat de luis of schimmel geen houvast heeft.
Volgens mij is dit dezelfde als van Jürgen, alleen een derde goedkoper.
Je zal wel de hele boom in moeten spuiten, en misschien een paar keer per jaar.

Een ander effectief middel is Luxan Eco Luizendood
Ook biologisch en zelfs op de groenten in je moestuin te gebruiken, na twee/drie dagen kun je dat weer probleemloos opeten.

Misschien helpt dit de irritatie en verstandhouding met de buren te beteugelen.
Luizen hou je toch en een beetje is niet erg.
Teveel kan de ontwikkeling van de plant verstoren, daar zou je insteek moeten liggen. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:22
Wat @de Peer al schreef is waar. Wat een gezeur over bladluizen. Tja, die heb je nou eenmaal. Wij hebben ze elk voorjaar op de Hibiscus en meestal ontdekken de musjes het na een paar weken en zie je ze met de hele kolonie die plant leegtrekken. Daarna is het probleem opgelost en zie je eind juli de bloemen verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dennis schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:25:
Wat @de Peer al schreef is waar. Wat een gezeur over bladluizen. Tja, die heb je nou eenmaal. Wij hebben ze elk voorjaar op de Hibiscus en meestal ontdekken de musjes het na een paar weken en zie je ze met de hele kolonie die plant leegtrekken. Daarna is het probleem opgelost en zie je eind juli de bloemen verschijnen.
Dat is niet te vergelijken met het probleem van @President Luizen in een struik waar je niet onder hoeft te bivakkeren zal mij ook een biet zijn.
In mijn geval met de luizen in de aardbeienplanten heb ik dat ook al lang geaccepteerd als een normaal natuurverschijnsel. De planten lijken er niet veel last van te hebben en ook de mieren die in de grond zitten doen maar weinig kwaad. Aardbeien komen er toch wel aan en tot dusverre in voldoende aantallen.
Een boom met een regen van luizen en andere viezigheid is van een andere orde. En dat gaat ook niet weg door een paar vogeltjes.

Gelukkig heb ik de ruimte om de hinder (want in mijn beleving is het niet meer dan dat) uit de weg te gaan. De tuin is groot genoeg, zet mijn tuinstoeltje wel ergens anders neer en mijn auto iets verder weg op de oprit. Maar als je een standaard tuin hebt, zoals gebruikelijk is in woningwijken dan kan je dat vergeten.

De suggesties van @Teijgetje over de bestrijdingsmiddelen tegen luizen zullen zonder twijfel goed bedoeld zijn, maar een hele boom er mee behandelen is ondoenlijk en niet realistisch.
De schuld leggen bij de klager omdat hij tegels in de tuin heeft en er daardoor geen natuurlijke bestrijding is tegen luizen is ook nogal kort door de bocht. Ik heb een vrij natuurlijke tuin met veel wilde bloemen, botanische struiken en langs de akker naast mijn tuin is een strook ingezaaid t.b.v. bio-diversiteit. En toch heb ik luizen in de tuin.
Maar nogmaals, ik kan er mee leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:16

Dennis1812

Amateur prutser

Er staan aantallen benoemd en adviezen voor bomen letterlijk in de aanschaf link van de lieveheersbeestjes.

Ik betwijfel of het ondoenlijk is.
Kwestie van formaat boom weten en advies inwinnen of zelf even rekenen. En op de juiste manier uitzetten.
En aan de ruime kant zitten met je berekening van de hoeveelheid.
Beter teveel dan te weinig.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Persoonlijk vind ik de hele "ik heb er geen last van dus wat doe je moeilijk"-benadering een beetje apart.
Dus als je ergens wel last van hebt moet je je mond houden? Want ik heb dat niet.......

Gelijk een goede reden om alle fabrikanten aan te schrijven dat hun producten niet meer nodig zijn......want ik heb er geen last van, of heb het niet nodig. :+

En kunnen we dit topic ook wel sluiten als er geen constructief maar afwijzend advies komt op vragen waar mensen mee zitten. ;)
De hele zoutzuur/glyfosaat discussie lijkt me ook wat uit zijn verband gerukt.
President zegt, (na diverse keren al de buren benadert te hebben over het probleem bleek later), dat hij geneigd is dat te doen als ze doof blijven voor hun probleem.......maar eindigt zijn zin met dat volgens hem lieveheersbeestjes de truuk zouden doen en het beste zijn. ;)
Was gewoon zijn eerste post over zijn probleem...........
JukeboxBill schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:06:

De suggesties van @Teijgetje over de bestrijdingsmiddelen tegen luizen zullen zonder twijfel goed bedoeld zijn, maar een hele boom er mee behandelen is ondoenlijk en niet realistisch.
Ik begreep van @President dat die boom een meter boven de schutting uitstak

De boom/plant komt zo'n meter boven de schutting uit, maar de takken staan omhoog en zitten in de lucht dus net tegen de grens aan en niet overheen.
Een plantje van 2,8 meter is prima te behandelen.

Overigens kan @President zijn eigen tuin "ontluizen" met een zeepoplossing van 150-300 gr zachte/groene zeep op 10 liter water. Met een drukplantenspuit ben je dan zo van de overlast op de plekken waar je je aan stoort af.
Dat is niet schadelijk voor het millieu en niet giftig voor de kids, en kan je gewoon op laten drogen.
Maar even de waterstraal overal overheen kan natuurlijk ook prima, zoals hij al aangaf.

Ik zou wel de luizen in het zwembad aan de skimmer overlaten.

[ Voor 84% gewijzigd door Teijgetje op 08-07-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:32
AndyJNL schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:26:
Onlangs een huis gekocht met een klein weilandje waar ik totaal geen invulling voor heb. [Afbeelding]
Aan de Oost en Noordkant wil ik sowieso iets van laurier planten buiten de gele lijn (hekwerk).

Maar wat doen we met de rest van het noordelijke geheel, het is ongeveer 3000m2.
Zelf denken we aan een grote vijver en het aanplanten wat sleedoorn, meidoorn, hazelaars etc.

Ben alleen bang dat de vijver niet mooi gaat worden zonder epdm folie, die gaat vast vaak droog staan.
Windmolen
Panelen
Voedselbos

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:52
Ik heb onlangs een gebruikte kanttrimmer gekregen om ongeveer 5 meter langs een schutting gras te kunnen maaien.

Voorheen deed ik dit met een heggenschaar (waardoor ik het dus eigenlijk vrijwel nooit deed) maar het valt me op hoeveel plastic dit apparaat verbruikt. Op zich logisch aangezien het plastic mesje(?) ook tegen beton aankomt maar het kan toch niet zijn dat we met z'n allen grote hoeveelheden plastic in onze tuinen achterlaten?

Heb even gezocht op google maar veel meer dan biologisch afbreekbaar draad, wat ook meteen weer betwist wordt door anderen of het wel zo goed is, kom ik niet tegen?

Staal/ijzer lijkt me ook niet handig aangezien dit alles zal beschadigden.

Zijn er nog andere opties of heb ik iets gemist bij het zoeken wat zeker volledig biologisch afbreekbaar is?

Hoe doen anderen dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:21
Nopheros schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:58:
Ik heb onlangs een gebruikte kanttrimmer gekregen om ongeveer 5 meter langs een schutting gras te kunnen maaien.

Voorheen deed ik dit met een heggenschaar (waardoor ik het dus eigenlijk vrijwel nooit deed) maar het valt me op hoeveel plastic dit apparaat verbruikt. Op zich logisch aangezien het plastic mesje(?) ook tegen beton aankomt maar het kan toch niet zijn dat we met z'n allen grote hoeveelheden plastic in onze tuinen achterlaten?

Heb even gezocht op google maar veel meer dan biologisch afbreekbaar draad, wat ook meteen weer betwist wordt door anderen of het wel zo goed is, kom ik niet tegen?

Zijn er nog andere opties of heb ik iets gemist bij het zoeken wat zeker volledig biologisch afbreekbaar is?

Hoe doen anderen dit?
Ik maak zelf gebruik van een elektrische grasschaar (van Makita). Ik heb hiervoor gekozen omdat wij stalen borders hebben die gepoedercoat zijn en hebben omwille van beschadigen te voorkomen, geen trimmer gebruikt. De grasmaaier heb ik op hetzelfde accuplatform dus heel makkelijk een accu over gezet naar de grasschaar.

Werkt erg goed, ik kan de grasschaar gewoon langs het staal van de borderbak houden en knipt goed. Alleen omdat de grasschaar niet op een steel zit, kan het wat belastend voor de rug zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22

Hoe doen anderen dit?
Dat gebeurt dus wel, gemeentes, loonwerkers, alles gebruiken die plastic draden die overal in plantsoenen en perkjes komen te liggen. Ik heb daarom een stalen mes in mijn bosmaaier, maar dat is wel oppassen bij steen etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Hoe doen anderen dit?
Proberen te voorkomen dat het de stenen raakt, dan verbruik je veel minder draad. Vereist wat handigheid, dat zeker.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Laatst online: 21:30
De vlinderstruiken staan hier (eindelijk) in bloei. Merk gelijk een toename van vlinders en (blinde)bijen.
Ze zijn er gelukkig nog. <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:33
jordeeeh schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:46:
De vlinderstruiken staan hier (eindelijk) in bloei. Merk gelijk een toename van vlinders en (blinde)bijen.
Ja mooi hè? :) Hier staat het enige struikje ook vol met bloemen en wordt druk bezocht door vlinders en bijen. Zou bijna graag mijn hele voortuin ermee vol willen zetten. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:36
Ik heb een Stihl bosmaaier en doe hier het dikste draad in wat past.
Ik gebruik hem wekelijks, maar ik denk dat ik maar 2 a 3x per jaar de spoel moet vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Laatst online: 21:30
wauskoek schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:56:
[...]

Ja mooi hè? :) Hier staat het enige struikje ook vol met bloemen en wordt druk bezocht door vlinders en bijen. Zou bijna graag mijn hele voortuin ermee vol willen zetten. :P
M'n vader heeft een paar m² met kattenkruid staan. Daar wemelt het ook van de vlinders en met name bijen.
Zal vast meehelpen dat de buurman een (hobby)imker is.

Is een perceel van 3 hectare met een mooie diverse tuin. Heerlijk om daar altijd rond te struinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:46
jordeeeh schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:46:
Hier begint hij eindelijk ook in bloei te komen. :) Ik was bang dat de engelingen (vooral de wortels te pakken) en de regen roet in het eten had gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:33
jordeeeh schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:16:
[...]

M'n vader heeft een paar m² met kattenkruid staan. Daar wemelt het ook van de vlinders en met name bijen.
Zal vast meehelpen dat de buurman een (hobby)imker is.

Is een perceel van 3 hectare met een mooie diverse tuin. Heerlijk om daar altijd rond te struinen.
Even onthouden als ik de eerst volgende keer bij de tuincentrum ben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Analamoebe schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:10:
[...]

Ik heb een Stihl bosmaaier en doe hier het dikste draad in wat past.
Ik gebruik hem wekelijks, maar ik denk dat ik maar 2 a 3x per jaar de spoel moet vullen.
Ja dat zegt niks, er gaan dus jaarlijks drie van die spoelen met draad de tuin/de natuur in. Volledig zinloos.
En dat is alleen nog maar bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:59

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Je hebt ook een biodegradeerbare variant. Minder slecht maar nog steeds niet ideaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Makita heeft nu ook een messenbalk opzetstuk voor de motorunits DUX18 en DUX60. Soort heggenschaar aan een steel.
Kwam ik achter, net nadat ik een bosmaaier opzetstuk had gekocht.
Die laat geen stukjes draad achter, maar is een stuk duurder en minder inzetbaar. Alleen geschikt voor vlakke rechttoe rechtaan velden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:23

Hupske

AFCA

Ik heb hier al wat proberen te zoeken, maar nog niet direct het antwoord gevonden.

Wij zijn hier gestart met het 'renoveren' van de tuin. De tuin is nog aangelegd door de vorige bewoners en het wordt inmiddels echt tijd om er veel meer groen in te brengen.
Van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApPMIDvePbIhE27gfW5Jg5ofcK4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHVUxiYtyPHHsbUGOTgL8BbT.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjhBde8DVp2hMyrQSGYQkOn6Heo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z13KE0dhhrguCsDOfaSr7Dc3.jpg?f=fotoalbum_small

Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhavovFVpnQsnbDschp5S2GaMsM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5O4mk11rBrDmQWHJT3ZiVJus.jpg?f=fotoalbum_small

We zijn nu net gestart met het verwijderen van de hoge borders aan de rechterkant. Zie foto 2.
Zoals je kunt zien, is daar de rij met tegels tegen die border aan al flink gezakt. Niet gek, want we hebben daar altijd erg veel last van mieren gehad (eigenlijk door de gehele tuin, ook dicht bij de kozijnen van het huis, waarbij ze laatst zelfs ergens achter een plint naar binnen zijn gekomen).

Met het verwijderen van de border komen we het volgende tegen langs de gehele rand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30G9n0iRppwqT__QoidRTTqfvVI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezibovqgqN1IslhKBZ5LpOTJ.jpg?f=fotoalbum_small

Behoorlijk veel mieren met nestjes. Nu hadden we eigenlijk bedacht om die grond te bewaren en weer te herplaatsen, want het was verder prima grond.
Al hebben we geen zin om wederom last te hebben van mieren. Wat raden jullie aan? Gewoon de grond afvoeren en volledig nieuwe grond plaatsen of 'zo is de natuur'?

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Is het mogelijk dat katten mogelijk onze Oost-Indische kers kapot maken?

We hebben langs de beschoeiing Oost-Indische kers gezaaid en omringd met boomschors zodat we daar een pad hebben.

Maar we hebben nu al een paar planten gehad die ineens opzij en plat getrokken leken.
Ze zaten nog wel vast maar een dag of wat later zijn ze afgebroken.
Onze camera's registreren elke nacht wel meerdere katten maar heb m'n twijfels dat ze daar lopen.

Of kan het ook gewoon de stevige wind zijn? In het verlengde hiervan staan ook de akkerbloemen en die liggen ook deels plat, heb ook m'n twijfels of dat de wind is of katten/steenmarters...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuutEogrrwRbCDNIBbIxTZCWfPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t28r4aWqob3pAnQhlkaoSpHK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:14
Afgelopen vrijdag gras gelegd en netjes elke 3 uur 10 minuten aan het sproeien. Maar is dit nu wel of niet verstandig om dit morgen bij warm zonnig weer ook te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvacLZr_X9CM8YyYGOp4GGS65zI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dKrAoRQVgTv6zujrCjeptfq.jpg?f=fotoalbum_large
De foto is van vrijdag maar hij kijkt nu nog steeds net zo groen en zag net dat dat de wortels al aan het uitschieten waren.

Disclaimer: er komen ooit nog wel meer planten in de tuin maar die gaan het met voetballende kinderen toch niet overleven :)

Planten staan nu vooral in de voortuin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YpHhHWHexjtNbcvEGEsrYVZPmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMRzx28IT7QnK6FI5dD665Se.jpg?f=fotoalbum_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Tinusvolkel lekker blijven sproeien, het regent immer ook wel overdag.
Lekker laten wortelen nu en pas later afknijpen als de wortels er al wat in zitten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:29

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Piet91 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:49:

Of kan het ook gewoon de stevige wind zijn? In het verlengde hiervan staan ook de akkerbloemen en die liggen ook deels plat, heb ook m'n twijfels of dat de wind is of katten/steenmarters...
Ik gok op de wind, wat dat betreft kunnen ze niet veel hebben, maar vaak trekken ze wel weer wat bij. Voor katten is het volgens mij geen aantrekkelijke plant, maar marters... Die zie ik eerlijk gezegd over al voor aan sinds ik een afgekloven vis, bestaande uit grotendeels alleen nog kop, onder de motorkap naast de accu vond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje

Zijn er nog andere opties of heb ik iets gemist bij het zoeken
Is je maaidraad oud? Maaidraad is veel sterker als het "vochtig" is.
Maaidraad droogt uit als het op een plank ligt, ook in de winkel, en zeker in de zomer.
Het best kun je het af en toe een nacht in een emmer water gooien zodat het vocht op kan nemen en minder broos wordt, dan gaat het langer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:06
VeertienKaVier schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:49:
[...]

Ik gok op de wind, wat dat betreft kunnen ze niet veel hebben, maar vaak trekken ze wel weer wat bij. Voor katten is het volgens mij geen aantrekkelijke plant, maar marters... Die zie ik eerlijk gezegd over al voor aan sinds ik een afgekloven vis, bestaande uit grotendeels alleen nog kop, onder de motorkap naast de accu vond.
Vogelvoer bol, halve duif, ze slepen alles mee onder de motorkap, of waar ze ook maar zitten.
Had 2 nesten van hommels in de tuin, graven ze op en roven ze leeg.
De ene pot waar onderin het nest zat, was gewoon tot op de bodem een gang in gegraven. Ik wilde zeggen vieze ratten, maar het zijn toch echt marters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dus dat raadsel is nu ook opgelost. Zo'n gat heb ik ook in de tuin gehad en ik kon alleen aan de restjes honingraat zien dat er bijen of zo in hebben gezeten. Ik dacht toen ook aan ratten, maar die vreten geen honing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:52
Teijgetje schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:18:
[...]

Is je maaidraad oud? Maaidraad is veel sterker als het "vochtig" is.
Maaidraad droogt uit als het op een plank ligt, ook in de winkel, en zeker in de zomer.
Het best kun je het af en toe een nacht in een emmer water gooien zodat het vocht op kan nemen en minder broos wordt, dan gaat het langer mee.
Zit een soort plastic mesje aan, langwerpig stuk plastic.

Als ik het goed begrijp is maaidraad al een betere oplossing als wat ik heb maar ook hiervan vraag ik me af of dat wel zo'n goed idee is.

Denk dat ik maar eens ga kijken naar een speciale kant maaier of een elektrische schaar zoals hierboven genoemd.

Bedankt voor de reacties iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Ben ook wel benieuwd hoe het met het gras van @aVo0m. is inmiddels?
aVo0m. in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

TheInsider schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:46:
[...]

Ik wilde zeggen vieze ratten, maar het zijn toch echt marters :)
Ratten krijgen hier dankzij de kat van de buren geen kans, maar aan een marter waagt ze zich niet. Ik weet trouwens niet wie harder kunnen krijsen als ze elkaar tegenkomen, kat of marter, maar het klinkt altijd alsof er iets levend wordt gevild.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheInsider
JukeboxBill schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:06:
Dus dat raadsel is nu ook opgelost. Zo'n gat heb ik ook in de tuin gehad en ik kon alleen aan de restjes honingraat zien dat er bijen of zo in hebben gezeten. Ik dacht toen ook aan ratten, maar die vreten geen honing.
Ja, zo kom je nog eens ergens achter. De slakkenplaag waar iedereen het over heeft, is vervelend
maar bij mij toch op een andere manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g-qKKI5vNwxMZE_aVB9LXvL-GM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rb0F21FSBwiDiBfZBqB2OD17.jpg?f=fotoalbum_large

Ze eten de kit gewoon op, ik geloofde het eigenlijk niet toen ik het hoorde. Maar een heterdaadje maakte aan alle twijfel een einde. :)
Was al wel een tijdje verbaasd waarom dat raam zoveel kraters in de kit had, foto gestuurd naar een schilder, maar die wist het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

TheInsider schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:39:
[...]

Ja, zo kom je nog eens ergens achter. De slakkenplaag waar iedereen het over heeft, is vervelend

[Afbeelding]

Ze eten de kit gewoon op, ik geloofde het eigenlijk niet toen ik het hoorde. Maar een heterdaadje maakte aan alle twijfel een einde. :)
Was al wel een tijdje verbaasd waarom dat raam zoveel kraters in de kit had, foto gestuurd naar een schilder, maar die wist het ook niet.
Ik geloof dit ook niet eigenlijk. Weet je zeker dat het een heterdaad was? Of wordt dat slak gewoon aangetrokken tot kit die al broos/kapot is en trek jij dan de verkeerde conclusie?

edit: oh het is toch 'een ding' blijkbaar:
https://www.schildersvak.nl/vraagbaak/slakken-eten-kit-op/

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 09-07-2024 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:35
TheInsider schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:39:
[...]

[Afbeelding]

Oh wow ben blij dat ik dit lees eigenlijk. Precies die soort slakken zitten hier ook, in behoorlijke aantallen ook nog. Ik red ze als ik dat kan eigenlijk altijd van de robotmaaier. Verder hebben wij eigenlijk geen last van ze. Ja ze zullen wel het 1 en ander aanvreten maar niet zoveel dat het hier op valt. Maar ik zal het kitwerk rondom de ramen eens gaan inspecteren. Soms kruipen ze namelijk recht tegen de bakstenen omhoog.

Als het na een aantal dagen droogte gaat regenen moet je bijna hinkelend over de gemeente stoep als je niet de ene na de andere slak wil pletten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
de Peer schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:42:
[...]

Ik geloof dit ook niet eigenlijk. Weet je zeker dat het een heterdaad was? Of wordt dat slak gewoon aangetrokken tot kit die al broos/kapot is en trek jij dan de verkeerde conclusie?

edit: oh het is toch 'een ding' blijkbaar:
https://www.schildersvak.nl/vraagbaak/slakken-eten-kit-op/
Grappige is dat dit al half jaar zichtbaar was, maar ik loop er vaak langs, en denk dan soms, daar moet ik nog wat mee, om het vervolgens niet te doen.

Dit kwam ter sprake bij familie waar ik voor het eerst sinds jaren op visite ging, op een vrijdagavond, mijn oom en neef beide schilders.
De discussie ging over de slakkenplaag in de tuin, waarom mijn neef zo tussendoor kwam met de opmerking, dat ze ook kit lusten.
Ik keek hem ongelovig aan, maar ze waren serieus. Dus mijn mysterieuze probleem opgelost. Zaterdagochtend zit ik met mijn ontbijt bij het raam, en daar zat hij, die foto. Toeval bestaat niet......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
CrystalViriS schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:09:
[...]

Oh wow ben blij dat ik dit lees eigenlijk. Precies die soort slakken zitten hier ook, in behoorlijke aantallen ook nog. Ik red ze als ik dat kan eigenlijk altijd van de robotmaaier. Verder hebben wij eigenlijk geen last van ze. Ja ze zullen wel het 1 en ander aanvreten maar niet zoveel dat het hier op valt. Maar ik zal het kitwerk rondom de ramen eens gaan inspecteren. Soms kruipen ze namelijk recht tegen de bakstenen omhoog.

Als het na een aantal dagen droogte gaat regenen moet je bijna hinkelend over de gemeente stoep als je niet de ene na de andere slak wil pletten.
Heb hier ook wit geschilderd houtwerk in de nok van het huis, en daar zie je ze ook opzitten. Dacht altijd, waarom daar, het lekkere groen is beneden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
Ik heb zeker een update. Op dit moment ziet het gras en zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_9J-0GjA5nbP7ixDUQ6Xi8gS5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8EuIlzR6HZ23BWTxGJTQHRX.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt heel groen, maar het gras is al lang geworden en verbergt de kale plekken.

Kijk je vanuit huis dan ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFP0L13b_6ubwhzmqcwAg-2UPjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAm4PYP5xhwcUXpIPpMbfh9t.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als je weer van dichtbij kijkt zie je duidelijk de dode plekken weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hw73P4jEGjYmQ6BORCNHrAbvUo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kECA0VKvzkMlcSlnkUtA7Yp7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N60gL3ik_-wwUWkoVZAVrAkfuSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOsvWF8OXCwb4MihBDUbfNjp.jpg?f=fotoalbum_large

Hovenier gaat ergens deze week het gras vervangen zei hij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Dat is behoorlijk opgeknapt de afgelopen dagen. Opzich met een flinke korting en een zakje graszaad had ik het zelf wel aangedurfd om dit te laten liggen. Maar als hij het wil vervangen ook prima toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aVo0m.
ThinkPad schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:08:
Dat is behoorlijk opgeknapt de afgelopen dagen. Opzich met een flinke korting en een zakje graszaad had ik het zelf wel aangedurfd om dit te laten liggen. Maar als hij het wil vervangen ook prima toch :)
Inderdaad,als ik de hovenier was zou ik dat ook voorstellen. Maar over korting praat hij nooit. Dan maar vervangen en afwachten wat er nu komt te liggen 😅 jammer dat het proces wel weer opnieuw moet.

Gras zit ondertussen ook aardig vast aan de ondergrond. Dus het kost uiteindelijk meer moeite en geld.

Maar ik zat wel aan het volgende te denken. Gras had voor de netheid iets ingegraven moeten worden zodat grond onder Portugese lauriers gelijk is met bodem van het gras. Nu ligt het erop. Vul ik het beetje met grond aan, dan zit ik weer met de tegels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH3tH1gs0VrMSbENqfmBLBpBh24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GTU78CerB8GAtr405iihYp2.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ook gelijk gedaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:22
Zo'n grasrol bestaat uit verschillende soorten gras, met elk eigen sterke en zwakke punten. Het dode gras kan wat minder goed tegen de manier waarop het initieel is gelegd, het lange gras wat beter. Met graszaad krijg je dit wel goed, maar het is wel netjes dat ze het komen vervangen. Dan heb je toch een betere start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Hupske schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:33:
Ik heb hier al wat proberen te zoeken, maar nog niet direct het antwoord gevonden.

Wij zijn hier gestart met het 'renoveren' van de tuin. De tuin is nog aangelegd door de vorige bewoners en het wordt inmiddels echt tijd om er veel meer groen in te brengen.
Van:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Naar:
[Afbeelding]

We zijn nu net gestart met het verwijderen van de hoge borders aan de rechterkant. Zie foto 2.
Zoals je kunt zien, is daar de rij met tegels tegen die border aan al flink gezakt. Niet gek, want we hebben daar altijd erg veel last van mieren gehad (eigenlijk door de gehele tuin, ook dicht bij de kozijnen van het huis, waarbij ze laatst zelfs ergens achter een plint naar binnen zijn gekomen).

Met het verwijderen van de border komen we het volgende tegen langs de gehele rand:
[Afbeelding]

Behoorlijk veel mieren met nestjes. Nu hadden we eigenlijk bedacht om die grond te bewaren en weer te herplaatsen, want het was verder prima grond.
Al hebben we geen zin om wederom last te hebben van mieren. Wat raden jullie aan? Gewoon de grond afvoeren en volledig nieuwe grond plaatsen of 'zo is de natuur'?
Gewoon hergebruiken, mieren komen toch wel weer en als al die nesten verstoord zijn dan komen ze overal en nergens, vogels eten die eitjes. Ik schep ze altijd op en gooi ze in het kippenhok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
aVo0m. schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:32:
[...]

Inderdaad,als ik de hovenier was zou ik dat ook voorstellen. Maar over korting praat hij nooit. Dan maar vervangen en afwachten wat er nu komt te liggen 😅 jammer dat het proces wel weer opnieuw moet.

Gras zit ondertussen ook aardig vast aan de ondergrond. Dus het kost uiteindelijk meer moeite en geld.

Maar ik zat wel aan het volgende te denken. Gras had voor de netheid iets ingegraven moeten worden zodat grond onder Portugese lauriers gelijk is met bodem van het gras. Nu ligt het erop. Vul ik het beetje met grond aan, dan zit ik weer met de tegels.

[Afbeelding]

Kan ook gelijk gedaan worden.
Je kan toch alleen aan de kan van het gras er wat aarde tegenaan gooien? Of moet de aarde per se waterpas liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:02
@aVo0m.
Ik las ergens dat gras wat ongelijk ligt met de tuin, atijd beter af is. Dan krijg je geen plassen op je gras. En tweede: het gras kruipt minder snel de tuin in.
Bij mij ligt het wel gelijk, en inderdaad blijf ik maar graskanten afsteken. Ik raad je aan om het verschil aan te houden.

Wat betreft de hovenier: hij mag wel met hele mooie grasrollen aankomen voor jullie anders vind ik hem gewoon in gebreke blijven. Ik hoop het beste voor je.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@aVo0m.
Ik zou even vragen of die laurier tegen gras kan.
Volgens mij wel.
Maar ik denk dat ik het mooier zou vinden als het gras onder de laurier doorloopt:
  • Zonder borderrand groeit het er toch onder
  • Nu oude "goede" zoden die je mag houden er zelf onder snijden houdt onkruid weg. (even meten hoe veel je wil houden en welke)
  • Onkruid dat er anders ook onder verschijnt, sterker, dat staat er nu al, en dat je moet schoffelen. Dan moet je af en toe dat randje gras wat afknippen met zoiets oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndyJNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 21:15
Vandaag voor het eerst gras gemaaid, dat is best nog wel een karwei met een simpel zitmaaiertje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaXrwcl75zSX4-Qi3kIhre4p6Sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hwlw7QGWbAiIOcP68aF7baHa.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens besloten om de laurier te gaan bestellen bij de plaatselijke hovenier, 130 stuks van deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ECzg2E_Fz4ageVMtvnt7YWiR-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkAlOpXxM2cFethUgjGWNuJ2.jpg?f=fotoalbum_large

Het is jammer maar ik zal ze zelf moeten ingraven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ddmsfc5TOi4nUJ5jG5IVrtI8szE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cnRtuMtCr8yxdH2IIllklf5q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-09 14:59
AndyJNL schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:55:
Vandaag voor het eerst gras gemaaid, dat is best nog wel een karwei met een simpel zitmaaiertje.
[Afbeelding]

Ik heb van die maaiers die je soms wat bij moet voeren, werkt perfect!

Vervolgens besloten om de laurier te gaan bestellen bij de plaatselijke hovenier, 130 stuks van deze:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 22:15
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn flinke jongens, als je dat formaat hebt gekocht

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die laurier is ook flink veel snoeiwerk jaarlijks want die groeien hard hoor. Heb je de zeeuwse haag met biodiversiteit nog overwogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Zo'n Zeeuwse haag klinkt echt fantastisch, nu zou ik bijna willen dat ik nood had aan een haag.

Portugese laurier/laurierkers zijn wel belachelijk snelle groeiers, ook nog wintergroen. (Vorig jaar flink teruggesnoeid, maar we mogen dit jaar weer aan de bak, en het is niet eens een strakke haag of zo, ze staan gewoon her en der langs het hek en groeien aan elkaar.) Een voor de hand liggende keuze als je redelijk snel alles dicht wil hebben, maar (naar mijn mening) minder mooi dan een klassieker als de meidoorn.

Straks even kijken hoe alles er na de bui van gisteren bij staat. Het boerenwormkruid ligt nu waarschijnlijk helemaal plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@VeertienKaVier Ik zie op de plaat van @AndyJNL geen Portugese Laurier maar een andere Laurier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Barleone schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:02:
@aVo0m.
Ik las ergens dat gras wat ongelijk ligt met de tuin, atijd beter af is. Dan krijg je geen plassen op je gras. En tweede: het gras kruipt minder snel de tuin in.
Bij mij ligt het wel gelijk, en inderdaad blijf ik maar graskanten afsteken. Ik raad je aan om het verschil aan te houden.

Wat betreft de hovenier: hij mag wel met hele mooie grasrollen aankomen voor jullie anders vind ik hem gewoon in gebreke blijven. Ik hoop het beste voor je.
Dankjewel voor de tip!

Ze moeten inderdaad wel met goede graszoden komen. Zolang het niet geel of dood, maar gewoon vers groen, dan is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Teijgetje schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:32:
@aVo0m.
Ik zou even vragen of die laurier tegen gras kan.
Volgens mij wel.
Maar ik denk dat ik het mooier zou vinden als het gras onder de laurier doorloopt:
  • Zonder borderrand groeit het er toch onder
  • Nu oude "goede" zoden die je mag houden er zelf onder snijden houdt onkruid weg. (even meten hoe veel je wil houden en welke)
  • Onkruid dat er anders ook onder verschijnt, sterker, dat staat er nu al, en dat je moet schoffelen. Dan moet je af en toe dat randje gras wat afknippen met zoiets oid.
Heb ik ook aan gedacht, maar het water van mijn terras moet ook daarin aflopen. Ik weet niet of het gras het weglopen van het water vertraagd en dat er dan even plassen ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
aVo0m. schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Heb ik ook aan gedacht, maar het water van mijn terras moet ook daarin aflopen. Ik weet niet of het gras het weglopen van het water vertraagd en dat er dan even plassen ontstaan.
Ik ga er eigenlijk wel van uit dat je gazongrond minimaal 2 tot 4 cm dieper ligt dan je terras, en dat de spriethhoogte, gelijkgemaaid met het terras dus 2 tot 4 cm is. De geprepareerde grond zonder zode ligt dus nog iets dieper.
Anders zou ik dat gelijk aan laten passen nu ze opnieuw moeten prepareren.
Als het terras op afschot ligt dan zou het water er normaal gesproken af moeten lopen het gras in, en je hebt dus altijd 2 tot 4 cm x gazonoppervlak als buffer voor water. Theoretisch loopt het gazon ook op afschot zodat overtollig water een kant op geleid wordt waar het weg kan en geen overlast veroorzaakt.
Als de grond onder het gazon waterdoorlatend is dan zal het water ook doorsijpelen, maar bij buitjes zoals gisteravond krijg je ook met de beste afvoer tijdelijke plasvorming als het niet weggeleid wordt.
Als je gazongrond gelijk ligt met het terras, en de sprieten dus hoger komen, dan heb je imo vrijwel altijd tijdelijke plasvorming.

En heb je last van een tijdelijke plas, behalve als je nodig moet, ga je dan buiten zitten of moet je gelijk na de bui het terras op?

[ Voor 46% gewijzigd door Teijgetje op 10-07-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@aVo0m.

Klopt wat @Teijgetje zegt. Zelf houd ik altijd 5cm aan. Als je kijkt in nieuwbouwwijken ligt in 99% van alle tuinen het gras te hoog. Mensen laten hun terras keurig onder afschot aanleggen en leggen dan hun gras 2cm onder de band. Gras komt altijd omhoog en na verloop van tijd blijft er water tegen het gras aanstaan.

In de topicstart lees je wat je kunt doen als het water niet lekker wegloopt in het gazon. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Barleone schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:14:
@VeertienKaVier Ik zie op de plaat van @AndyJNL geen Portugese Laurier maar een andere Laurier.
Maar toch geen echte laurier (Laurus nobilis)? Die zijn niet volledig winterhard. Voor een volle, vorstbestendige haag kun je beter een Portugese (Prunus lusitanica) of een laurierkers (Prunus laurocerasus) nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]

Dit jaar is het eerste jaar met bladluis. Is nu een paar weken gaande, hebben onze tuin al vaak afgespoeld en zwembad schoon gemaakt dat er geen een bladluis meer bij ons is maar ze vallen/springen/waaien dan weer gewoon onze tuin in (lopen ook op de schutting) dus na een paar dagen is het net alsof we ze nooit hebben weggehaald.

Bladluizen blijken niet slecht voor de gezondheid te zijn, al weet ik niet of dat ook geld als de kinderen ze bij het zwemmen ergens in krijgen.. gaat puur om het zwembad, op de grond of de zijkanten van het zwembad zien we ze niet. Wel op alle buizen, apparatuur en de houten omkasting voor de pompen zodat de buren geen geluidsoverlast van ons zwembad hebben (daarom ook warmtepomp van 1200 euro die stil is, ipv een van 500 euro waar ze overlast van zouden hebben).

Zwembad aan andere kant van tuin past niet vanwege de schuur en houten overkapping bij de schuur.

De boom/plant komt zo'n meter boven de schutting uit, maar de takken staan omhoog en zitten in de lucht dus net tegen de grens aan en niet overheen. Als onze buren zouden aangeven dat onze kat constant in hun tuin zou poepen dan zouden we dat ook voor ze oplossen door de schutting van iets te voorzien zodat onze kat daar niet naartoe gaat, in plaats van te zeggen dat dat natuur is...
https://doe-duurzaam.nl/a...elf-met-mijn-stappenplan/ Geef ze een paar oorwormenpotten kado! (Kwam dit net tegen en moest aan je post denken.)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyJNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 21:15
Barleone schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:14:
Heb niet dit formaat gekocht, zo zijn ze gegroeid na 4 jaar vanaf 80-100cm.
De naam weet ik niet meer. Deze groeien voornamelijk omhoog en daardoor bespaar ik mijzelf een hoop onderhoud later.

Edit:
Laurier 'Genolia'
Prunus laurocerasus 'Genolia'
De Prunus laurocerasus ‘Genolia’ is een smalvormige haagplant met een donkergroen blad. De ‘Genolia’ wordt drie tot vier meter hoog en groeit niet breder dan 80 centimeter. De opgaande takken zorgen voor de kenmerkende smalle groeivorm. B

[ Voor 27% gewijzigd door AndyJNL op 10-07-2024 14:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
Dacht ik een hoornaar aan te treffen in de tuin maar volgens Google Lens is het een Stadsreus. Nooit eerder van gehoord maar na in te lezen zijn het wel grappige beestjes, je ziet het niet aan de foto's maar zeker wel 2,5 cm groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9W7sPCge65QHG5ZKVLWaSj3tU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uGDlLONnRZXBhhkIEYjq9mB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8g7y7LGdEVelVgi1yo-3oNjlSms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opLAQFHfQecZOOF8NpjoVnAu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Milo85 op 10-07-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Milo85 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:25:
Dacht ik een hoornaar aan te treffen in de tuin maar volgens Google Lens is het een Stadsreus.
Ja, dat is een toepasselijke naam, het zijn inderdaad imposante reuzen, maar verder onschuldig. Ik heb ze dit jaar nog niet veel gezien, meestal komen ze in drommen af op bloeiend koninginnenkruid.

Het valt nog steeds tegen met de insecten, het kruiskruid trekt zweefvliegen, maar het houdt niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:56
In de schutting worden een aantal rasters geplaatst van 90 breed, ik zou hier graag wat klimplanten op laten groeien die winterhard zijn en het raster goed dicht kunnen laten groeien. Iemand goede tips naast een hedera of kamperfoelie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@acidd91
Alternatief idee:
Ik zat zelf te denken aan gewoon een wintergroene haagplant erin laten groeien. Bijvoorbeeld een Olijfwilg. (Ik heb Hedera en ben niet zo dol op het bijhouden.) Het gaas heeft dan niet zo’n klimfunctie meer maar ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
acidd91 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:47:
In de schutting worden een aantal rasters geplaatst van 90 breed, ik zou hier graag wat klimplanten op laten groeien die winterhard zijn en het raster goed dicht kunnen laten groeien. Iemand goede tips naast een hedera of kamperfoelie?
Toscaanse jasmijn behoorlijk wintergroen, Akebia quintata niet per se wintergroen maar wel winterhard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-09 14:59
Heeft er iemand ervaring met een Ecologische Quickscan?

Namelijk hebben wij een huis gekocht met een grote akker met mais, hierop willen wij een natuurtuin gaan aanleggen met vele inheemse soorten (struiken, planten en bomen). Een akker met mais heeft namelijk niet veel ecologische waarde.

Nu hebben wij een oprit van 100 meter met hierop Canadese populieren (dragen in mijn ogen dus helemaal niets bij aan de dieren of insecten) en deze wil ik gaan vervangen voor andere bomen. Op het erf staan ook nog twee oude stallen een van hout en een van steen. Over 10 jaar ofzo wil ik hier iets voor terug bouwen.

Nu is mijn vraag eigenlijk hoe positief of negatief een Quickscan kan uitvallen voor mij, maar wil ik ook graag weten waar ze allemaal op gaan letten. Wetende dat ik eigenlijk veel meer wil gaan bijdragen voor de flora en fauna in mijn gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:50
bomenzijnrelax schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:08:

Namelijk hebben wij een huis gekocht met een grote akker met mais, hierop willen wij een natuurtuin gaan aanleggen met vele inheemse soorten (struiken, planten en bomen). Een akker met mais heeft namelijk niet veel ecologische waarde.

Nu hebben wij een oprit van 100 meter met hierop Canadese populieren (dragen in mijn ogen dus helemaal niets bij aan de dieren of insecten) en deze wil ik gaan vervangen voor andere bomen. Op het erf staan ook nog twee oude stallen een van hout en een van steen. Over 10 jaar ofzo wil ik hier iets voor terug bouwen.

Nu is mijn vraag eigenlijk hoe positief of negatief een Quickscan kan uitvallen voor mij, maar wil ik ook graag weten waar ze allemaal op gaan letten. Wetende dat ik eigenlijk veel meer wil gaan bijdragen voor de flora en fauna in mijn gebied.
Mooie plannen. Uit een quickscan kan volgen dat je bomen en/of stallen geschikt zijn als verblijfplaats voor specifieke soorten vogels of vleermuizen, of mogelijk al zichtbaar in gebruik zijn of waren (holen, nesten, nissen etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Afhankelijk van hoe het je ziet, best negatief. Het kan zijn dat je de bomen niet of in een bepaalde periode mag kappen. Als je een quickscan moet doen, zou ik dat zeker niet laten aangezien je achteraf nog aan zou moeten kunnen tonen dat je dat gedaan hebt.

Het advies wat wij kregen is laat ze rooien door een hovenier en geef (leg vast) dat alles conform de natuurwet gedaan wordt.

In ons geval ging het om mogelijk ransuilen in bomen, er is dus specifiek hier naar gekeken en verder niet naar de aanwezigheid van niet terzake doende flora en fauna. Informeer even goed en kijk rond want van heel veel prijzen wordt je serieus niet blij.

Bij ons heeft iemand ‘t er zo even bij gedaan, op weg terug van een grotere klus (natuurlijk wel een echte expert, niet een zelf benoemde professor in de ransuilen ofzo). Wat bureauwerk (ransuil sightings en plekken worden schijnbaar goed bijgehouden), onderzoek ter plekke en een rapport opgesteld met bevindingen..

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuintusDias
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 15:46
noes schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:06:
Leuk. Hier net de DeWalt dcmas5713x1 trimmer en bosmaaier in gebruik genomen. Wat een geweld, boompjes tot 4cm dikte maalt ie gewoon omver. Eindelijk een goede oplossing om al het kleine spul tussen de struiken klein te houden, we hebben een enorme esdoorn die overal nieuwe boompjes laat opkomen.

Maar het veld zelf is veel te nat om iets mee te kunnen doen. Wel de Honda duwmaaier een beurt en nieuw mes gegeven, dat helpt heel erg, maar door de plassen heen ga ik niet maaien :(
Hey hoe bevalt het DeWalt split boom systeem tot nu toe? Ik ben op zoek naar goed tuingereedschap en DeWalt spreekt me aan vanwege het 54v systeem dat compatibel is met 18v gereedschap.

Maar ik heb wat zorgelijke dingen gelezen over de connectie en ontwerp van de verwisselbare opzetstukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:46
Bij de Quickscan zal je mogen aangeven waarvoor je hem wil gebruiken. Als je nu plannen hebt: Dan nu uitvoeren. Als je pas plannen hebt over 10 jaar. Dan pas later uitvoeren. Die dingen mogen niet te oud zijn om nog geldig te zijn. Bij bomenkappen dien je ook een Quickscan Flora en Fauna uit te laten voeren.

Of het negatief of positief is valt niet te zo te bepalen. Dat zal toch vanuit het onderzoek moeten worden bepaald c.q. dat is je eigen afweging in dat opzicht.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• aVo0m.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRYrIkCfV3YDJ_3m8ScUxkBin2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCJHudWDZtWZgeMmGNWSmc2e.jpg?f=fotoalbum_large

Gras is zojuist opnieuw gelegd. Dit is natuurlijk helemaal top! Door de hovenier netjes opgepakt en afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
@aVo0m. Das beter! En mooie Salie :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aVo0m.
Ja dat groeit als kool 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45RZLtXCbsb8l3jmze-cbJta87Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7A6vj88Y34Bbxkqe5XPZIUO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lm7XZxIq1SI39CzjmqvoAq3xhnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMPeP8F9pb0tD6CbvVQBH9ar.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBKjBr7NSnca0BQOz2P_BnSBJVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDIjgdoKtxMRK4Uxe01FYg3y.jpg?f=fotoalbum_large

Gras van bovenaf is ook top!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKYcg5ONFItSX90MOpP--FgWGnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8BMk6mIXcueuF7NLJLoqVk0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

QuintusDias schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:42:
[...]

Hey hoe bevalt het DeWalt split boom systeem tot nu toe? Ik ben op zoek naar goed tuingereedschap en DeWalt spreekt me aan vanwege het 54v systeem dat compatibel is met 18v gereedschap.

Maar ik heb wat zorgelijke dingen gelezen over de connectie en ontwerp van de verwisselbare opzetstukken.
Daarom hadden we ook DeWalt gekozen, we hebben er al vrij veel gereedschap van (o.a. kettingzaag, reciprozaag, klopboormachine) dus compatibiliteit daarmee was een grote pre. En altijd wel onder de indruk hoe het spul in elkaar zit en werkt.

De split boom heeft het 1 uur goed gedaan, daarna was er iets bij de motor stuk en wilde hij niet meer aan 8)7 - niet gewend van DeWalt, maar nu is het dus wachten op de garantie.

Maar, in dat uurtje uitproberen: zowel de grastrimmer als bosmaaier doen het erg goed. Die laatste sloeg ook door dunne boompjes (ook waar we hem voor wilden gebruiken) met meer gemak dan je zou verwachten. Zit een draagtas en een schouderstrap bij, dus dat werkt goed. Accuduur is ook prima (met de 9Ah), die houdt het even lang vol als ik ;) - moet nog een beetje werken aan mn techniek, idee is natuurlijk dat hij aan je schouder hangt en je hem alleen stuurt, maar ik merkte dat ik m ook vaak op aan het tillen was. De iets kleinere accu die ik er gratis bij kreeg (6Ah) nog niet geprobeerd, maar het is fijn er twee te hebben en te kunnen switchen. Switchen tussen bosmaaier en grastrimmer opzetstuk gaat overigens vrij gemakkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuintusDias
noes schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:03:
[...]

Daarom hadden we ook DeWalt gekozen, we hebben er al vrij veel gereedschap van (o.a. kettingzaag, reciprozaag, klopboormachine) dus compatibiliteit daarmee was een grote pre. En altijd wel onder de indruk hoe het spul in elkaar zit en werkt.

De split boom heeft het 1 uur goed gedaan, daarna was er iets bij de motor stuk en wilde hij niet meer aan 8)7 - niet gewend van DeWalt, maar nu is het dus wachten op de garantie.

Maar, in dat uurtje uitproberen: zowel de grastrimmer als bosmaaier doen het erg goed. Die laatste sloeg ook door dunne boompjes (ook waar we hem voor wilden gebruiken) met meer gemak dan je zou verwachten. Zit een draagtas en een schouderstrap bij, dus dat werkt goed. Accuduur is ook prima (met de 9Ah), die houdt het even lang vol als ik ;) - moet nog een beetje werken aan mn techniek, idee is natuurlijk dat hij aan je schouder hangt en je hem alleen stuurt, maar ik merkte dat ik m ook vaak op aan het tillen was. De iets kleinere accu die ik er gratis bij kreeg (6Ah) nog niet geprobeerd, maar het is fijn er twee te hebben en te kunnen switchen. Switchen tussen bosmaaier en grastrimmer opzetstuk gaat overigens vrij gemakkelijk.
Hopelijk pakken ze de garantie goed op en heb je snel weer een werkende machine! Mijn twijfels worden hier nog niet echt door weggenomen helas :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
QuintusDias schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:18:
[...]

Hopelijk pakken ze de garantie goed op en heb je snel weer een werkende machine! Mijn twijfels worden hier nog niet echt door weggenomen helas :/
Als je er geen boompjes van 4 cm dik mee afmaait dan zal het wel heel blijven.
Hier iets vergelijkbaars van Makita al 3 jaar in gebruik maar geeft geen krimp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuintusDias
JukeboxBill schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:36:
[...]

Als je er geen boompjes van 4 cm dik mee afmaait dan zal het wel heel blijven.
Hier iets vergelijkbaars van Makita al 3 jaar in gebruik maar geeft geen krimp.
Nou dat ben ik wel van plan maar daarom heb ik ook de stokzaag als opzetstuk op het oog naast de heggenschaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
QuintusDias schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:29:
[...]

Nou dat ben ik wel van plan maar daarom heb ik ook de stokzaag als opzetstuk op het oog naast de heggenschaar :P
Ja, met een stokzaag zal het wel lukken, nog wel dikker ook. Maar uit het bericht van @noes begreep ik dat die met de bosmaaier boompjes aan het maaien was.
Dat heb ik zelfs met mijn Stihl FS240 nog nooit durven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

JukeboxBill schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:51:
[...]

Ja, met een stokzaag zal het wel lukken, nog wel dikker ook. Maar uit het bericht van @noes begreep ik dat die met de bosmaaier boompjes aan het maaien was.
Dat heb ik zelfs met mijn Stihl FS240 nog nooit durven doen.
Dunne boompjes he. Jaarlingen of hoe het ook heet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
noes schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:20:
[...]

Dunne boompjes he. Jaarlingen of hoe het ook heet.
Die zijn een vinger dik, je had het ergens over 4 cm. Of ik ben malende.
Maar die boompjes kan je er beter uittrekken. Als je ze afknipt komen ze doodleuk weer op. Zelfs die piepkleine van 3 maanden met twee of vier blaadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:03

Woohooo

Smilie, James Smilie

Heren, ik heb ff jullie aardbeien advies nodig.

Ik krijg het maar niet voor elkaar om fatsoenlijke aardbeien te produceren, al jaren mislukt dit.

1e seizoen geprobeerd om planten buiten te zetten in border, strooi wel af en toe met korrels maar slakken eten alles op. Vind buiten alleen maar aardbeien zoals deze terug

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXa35DttoZL6DICAyNZ0WOCsSGY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qXvFjGYaDETAsbMrG4UZ3oom.png?f=fotoalbum_large

2e jaar planten in de kas gezet, gaat al wel iets beter maar aardbeien blijven erg klein. Elke dag krijgen ze wat water via druppelsysteem. Ook in grotere potten blijft het minimaal...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOIUZ_QlJs0YMlWQkJZzU8qCTLE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5dsDcCiDBfqRdppcSuxHBxTZ.png?f=fotoalbum_large

3e jaar, nu ook geprobeerd om ze buiten te zetten wat hoger van de grond, dit lijkt wel iets beter te gaan maar oogst is nog steeds minimaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayJcbwplup8qNvVMLJkRyBR2QEo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LLSEgDzwrbKTjsC4CPHs7dDb.png?f=fotoalbum_large

Zie bij andere mega veel en grote aardbeien. Snap dan niet helemaal waar het fout gaat. Ik blijf de eeuwige battle met slakken verliezen.

Ras van de aardbeien is Frigo https://www.zaadhandelvan...go/polka-std-klasse-frigo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Woohooo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:39:

Ik krijg het maar niet voor elkaar om fatsoenlijke aardbeien te produceren, al jaren mislukt dit.

1e seizoen geprobeerd om planten buiten te zetten in border, strooi wel af en toe met korrels maar slakken eten alles op. Vind buiten alleen maar aardbeien zoals deze terug

[Afbeelding]

2e jaar planten in de kas gezet, gaat al wel iets beter maar aardbeien blijven erg klein. Elke dag krijgen ze wat water via druppelsysteem. Ook in grotere potten blijft het minimaal...
[Afbeelding]

3e jaar, nu ook geprobeerd om ze buiten te zetten wat hoger van de grond, dit lijkt wel iets beter te gaan maar oogst is nog steeds minimaal.
[Afbeelding]

Zie bij andere mega veel en grote aardbeien. Snap dan niet helemaal waar het fout gaat. Ik blijf de eeuwige battle met slakken verliezen.

Ras van de aardbeien is Frigo https://www.zaadhandelvan...go/polka-std-klasse-frigo
Op de tweede foto is dat maar een miezerig plantje. Zaai je ze elk jaar opnieuw? Geef je ook wel mest genoeg? Zijn die potten gedraineerd?
Misschien is het ras bedoeld voor tuinders die de aardbeien kweken onder streng gecontroleerde omstandigheden.

Ik weet verder niet wat je eventueel verkeerd doet. Kan alleen vertellen hoe ik het doe.
Hier heb ik de planten in bouwemmers op een stelling met 1 paal en 2 of vier platformpjes voor de emmers. Daardoor heb ik niet zo veel last van slakken. En ik compenseer wat verlies door genoeg planten te hebben.
Heb er ook een druppelsysteem op zitten.

Het zijn doordragers die 3 keer per jaar bloeien en dus ook 3 keer kan plukken.
Planten houd ik over in de winter en eens per 3 a 4 jaar maak ik jonge planten door een paar oude planten in de volle grond uitlopers te laten maken. Zo heb ik al bijna 15 jaar telkens weer nieuwe planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
In welke grond staat je plantjes?
Deze website heeft goede tips.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik krijg echt veel aardbeien. Maar het lukt mij nooit om ze smaakvol te krijgen

Ze smaken echt naar.. niks eigenlijk.
Planten worden wel bemest en gesnoeid volgens voorschrift van aardbeiplantje.nl.
Maar van de lokale teler zijn ze echt 100x lekkerder.
Zelfs de Lidl/AH heeft veel meer smaak.

Alle andere groenten/fruit uit eigen grond zijn altijd heerlijk.
Maar aardbeien geven echt geen smaak.
Heb de laatste 2x dat ik kon plukken 1 geproefd en de rest voor de vogels laten hangen.
Best zonde eigenlijk. Maar zelfs met slagroom of in een smoothie is t niet lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dennis1812 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:13:
Ik krijg echt veel aardbeien. Maar het lukt mij nooit om ze smaakvol te krijgen
Ze smaken echt naar.. niks eigenlijk.
Op de composthoop ermee en andere varianten proberen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Slonzo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:27:
[...]

Op de composthoop ermee en andere varianten proberen? :)
Heb nu Elsanta.
Een andere soort kan zeker.
Maar dat wordt nummer 3 in 9 jaar dan.
Ik neig meer naar opgeven en extra prinsessenbonen of aardappelen ofzo.

Voor 2.50 heb ik 500g bij de lokale aardbeienboer. Sperziebonen zijn veel duurder om te kopen. En die lukken altijd bij mij :?

Ik wil eigenlijk ook graag mijn vlinderstruik (boom?) eruit en daar een stoofperen boom neerzetten.
Maar iemand inhuren incl materiaal om dat ding eruit te halen is al duurder dan de komende 5 jaar gewoon stoofperen kopen.

Het is dat ik het zelf fysiek niet meer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
Zou graag jullie advies willen.

Bij buien zoals gisteren staat het halve terras onder water (op afschot), waarschijnlijk is dat nu nog zo. Door de veengrond zakt water slecht weg in de tuin.

Het terras grenst aan stuk gras. Hier wil ik zorgen voor afwatering.
Kan uiteraard een gootje plaatsen, maar de mooiere varianten zijn gelijk ook duur.

Maar zou een drainage buis vlak onder het gras ook voldoende werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
headhunter1985 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:00:
Zou graag jullie advies willen.

Bij buien zoals gisteren staat het halve terras onder water (op afschot), waarschijnlijk is dat nu nog zo. Door de veengrond zakt water slecht weg in de tuin.

Het terras grenst aan stuk gras. Hier wil ik zorgen voor afwatering.
Kan uiteraard een gootje plaatsen, maar de mooiere varianten zijn gelijk ook duur.

Maar zou een drainage buis vlak onder het gras ook voldoende werken?
Ligt je gras niet gewoon te hoog zoals in 99% van de tuinen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
pjot1 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:19:
[...]

Ligt je gras niet gewoon te hoog zoals in 99% van de tuinen?
Dan is vast dan hier ook het geval. Het gras is zelf ook drassig en ter plaatse van het terras nog natter. Hopelijk werkt mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
headhunter1985 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:25:
[...]

Dan is vast dan hier ook het geval. Het gras is zelf ook drassig en ter plaatse van het terras nog natter. Hopelijk werkt mijn idee.
Drainage kan werken. Maar daar haal je de oorzaak natuurlijk niet mee weg. ;)

Als je je drainage vlak aanbrengt zo'n 20cm onder het maaiveld dan zul je al een hele hoop oplossen.

Ook zou je kunnen denken aan verticale drainage. Met een grondboor een aantal gaten maken (liefst tot een zandlaag als dat mogelijk is) en deze vullen met brekerzand of drainagezand. Zelf zou ik dit eerst proberen, dan hoef je je gras niet open te spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Iemand een idee of dit “klaver” te bestrijden is? Het is dit jaar wel erg extreem aan het woekeren.
Niet alleen in het gras maar ook in de reguliere borders komt het nu als een dolle op.
Het is haast met de hand niet te doen doordat het zich helemaal door de andere maagdenpalm wurgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qv2XmEUDoVASKLxNSfSf73mliPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8lXIZmF8Pb406lPRSTYRqRP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
GeeMoney schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:15:
Iemand een idee of dit “klaver” te bestrijden is? Het is dit jaar wel erg extreem aan het woekeren.
Niet alleen in het gras maar ook in de reguliere borders komt het nu als een dolle op.
Het is haast met de hand niet te doen doordat het zich helemaal door de andere maagdenpalm wurgt.
[Afbeelding]
Klaver is een stikstofbinder, het geeft dus aan wat er met je grond aan de hand is. Los dit op en de klaver verdwijnt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Het huis waar wij pas zijn gaan wonen heeft een flinke tuin die aan 3 kanten grenst aan een sloot. Aan twee kanten staat in die sloot riet en dat groeit ook een halve meter op de kant. Nu zie ik bij percelen in de buurt dat sommigen het wegmaken, anderen laten het staan. Waarom zou je het maaien, waarom zou je het laten staan? Woekert het zich langzaam over het hele perceel heen als ik het niet zou maaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

franssie

Save the albatross

Topicstarter
No Hands schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:37:
Het huis waar wij pas zijn gaan wonen heeft een flinke tuin die aan 3 kanten grenst aan een sloot. Aan twee kanten staat in die sloot riet en dat groeit ook een halve meter op de kant. Nu zie ik bij percelen in de buurt dat sommigen het wegmaken, anderen laten het staan. Waarom zou je het maaien, waarom zou je het laten staan? Woekert het zich langzaam over het hele perceel heen als ik het niet zou maaien?
Ja het woekert door je hele tuin inclusief bestrating als je grondwater hoog is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aVo0m.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een paar tips, maar misschien wist je dat al.

1. De meeste aardbeien krijg je meestal bij het 2e en 3e jaar
2. Uitlopers moet je verwijderen, anders krijgt de moederplant te weinig energie en zul je weinig of kleien aardbeien krijgen.
3. Je zou het derde jaar eventueel de uitlopers kunnen laten groeien tot ze blaadjes en wortels krijgen, dan heb je gratis nieuwe aarbeiplanten die je de komende 2 jaar gaat gebruiken.
4. Aardbeien krijgen een mooie smaak als ze zo veel mogelijk zon hebben gehad, dus het liefst zo min mogelijk schaduw.
5. Span een ijzerdraadje om de potten of bakken. Slakken kruipen dan niet verder omhoog, houden ze niet van.

Ik ben zelf erg gek op Provencaalse aardbeien uit Carpentras. Maar daar is het ook een stuk zonniger en warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Iemand ervaring met prunus spinoza?

Mijn buren hebben een hele bos sleedoorn aan de erfgrens staan, ik heb in mijn tuin ook opschietende stekken. Het zijn geen zaailingen, ze lijken van ondergrondse uitlopers te komen. Loopt prunus spinoza effectief uit via rizomen?

Zoja: vallen die uitlopers weg te krijgen zonder de boel uit te graven? Ze lijken ook onder/naast mijn vijver te lopen, ik ben bang dat ik lekken ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:50
Slonzo schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:54:
Iemand ervaring met prunus spinoza?

Mijn buren hebben een hele bos sleedoorn aan de erfgrens staan, ik heb in mijn tuin ook opschietende stekken. Het zijn geen zaailingen, ze lijken van ondergrondse uitlopers te komen. Loopt prunus spinoza effectief uit via rizomen?

Zoja: vallen die uitlopers weg te krijgen zonder de boel uit te graven? Ze lijken ook onder/naast mijn vijver te lopen, ik ben bang dat ik lekken ga krijgen.
Ja typisch sleedoorn. Je kunt ze proberen in toom te houden zodra boven de grond. Maar blijft doorlopend probleem. Leuke plant maar niet voor alle tuinen. Welk materiaal is vijver, epdm?
Pagina: 1 ... 160 ... 188 Laatste