Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Maar niets is minder waar; het recente warme weer heeft voor een ware groei- en bloeispurt gezorgd en het is momenteel een drukte van jewelste. Grote libellen, waterjuffers, zweef- en solitaire bijen, hommels (verschillende soorten), normale vliegen, paar vlinders (witjes, Admiraaltjes en Dagpauwogen) ; het is maar druk. Ook de vaste planten zoals Buddeleja en Sint Janskruid zijn populair op het moment
Maar het heeft alle verwachtingen overtroffen en het doet exact wat ik hoopte te bereiken. Kan het iedereen die ruimte heeft het echt aanraden. Onderhoud is ad-nihil en watergeven overigens ook.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
:strip_exif()/f/image/4tfsKcTu6OqG2TwlMCVndvmg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R1hEETkEmLzLBKCji1ZjzRl9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat doet de onze ook. Maar hij eet niks anders dan vlees/vis/kaas/ei dus de aardbeien zijn veilig met hem. Maar de hond van mn ouders denkt er heel anders overfranssie schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:39:
[...]
Ja klopt, toen wij nog een hond hadden, rook die regelmatig aan de aardbeien en als ze rijp genoeg waren, hap. Maar ja, die trok ook rietstengels uit het water om op de wortel te kauwen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Mijn vriendin doet de kruiden en die roept tijm. Bieslook is ook erg leuk voor de insecten. En toch lavendelsheepdog schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:00:
Ik heb een mooie grote buitenpot kunnen scoren (d50cm), heeft iemand een tip wat daar in te zetten? Een olijfboompje staat wat ielig en lavendel vind ik wat saai. Liefst iets waar insecten op afkomen en winterhard.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja lavendel heb je natuurlijk ook meerdere soorten, en ruikt ook top na een bui. Misschien toch zoeken naar een mooie grote variant. Of anders zat ik aan een vlinderplant te denken.franssie schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:08:
[...]
Mijn vriendin doet de kruiden en die roept tijm. Bieslook is ook erg leuk voor de insecten. En toch lavendel
Vlinderplant of vlinderstruik?sheepdog schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:08:
[...]
Ja lavendel heb je natuurlijk ook meerdere soorten, en ruikt ook top na een bui. Misschien toch zoeken naar een mooie grote variant. Of anders zat ik aan een vlinderplant te denken.
Een vlinderstruik groeit al gauw de pot uit. Die worden in een jaar 2 meter hoog, maar dan staan ze wel in de volle grond.
Lavendel kan je ook combineren met wat laag spul, inspiratie:
https://www.gardenersworl...ten-potten-balkon-terras/
wij hebben ook nog de soort: steeltje afgeknaagd en een stukje meegesleept en verder aangevreten: muizenJukeboxBill schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:55:
Aan mijn aardbeien kan ik 3 soorten van vraat identificeren:
- uitgehold > slakken;
- snip er uit > vogels;
- oppervlakkige beschadiging > insecten
Ah een struik bedoelde ik inderdaad, maar was al bang dat die te groot zou worden. Bedankt voor de link!JukeboxBill schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:19:
[...]
Vlinderplant of vlinderstruik?
Een vlinderstruik groeit al gauw de pot uit. Die worden in een jaar 2 meter hoog, maar dan staan ze wel in de volle grond.
Lavendel kan je ook combineren met wat laag spul, inspiratie:
https://www.gardenersworl...ten-potten-balkon-terras/
Ik ben natuurlijk geen egelkenner, maar bij een "eten egels fruit-query" vind ik toch echt wat anders:dragon2 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:35:
[...]
Egels zijn obligate carnivoren. Net zoals katten
Egels eten alleen fruit bij nood als er echt niks anders is, dwz vooral als ze jonkies hebben of net voor/na winterslaap. Ze hebben er alleen niks tot weinig aan,
Wat eten egels in de zomer?
In de zomer eten egels voornamelijk insecten, regenwormen, slakken, larven, rupsen en spinnen. Ze zijn dol op fruit en bessen, vooral aardbeien, frambozen, bramen en appels. Egels eten ook graag takken en zaden.
Maar de meeste sites komen met hetzelfde:
"Egels eten ook paddenstoelen, bessen en vruchten zoals gevallen appels die ze op grond kunnen vinden".
10+ Fruit dat egels kunnen eten (en dingen om te vermijden)
Ik ben dus reuze benieuwd waarom ze dat dan alleen uit nood zouden doen, of jonkies, terwijl ze daar niets aan hebben.
Of net voor de winterslaap.......als er haast geen fruit meer is?
Heb je daar iets meer info over en waarom ze MBD daarvan krijgen. (linkje?)
Zo zullen denk ik wilde egels zich niet aan een alleen-appel-dieet gaan houden, maar omnivoor blijven met een voorkeur voor insecten en andere kleine dieren.
Mijn katten heb ik trouwens nog nooit naar fruit om zien kijken, behalve als ze het van tafel konden tikken met een pootje natuurlijk.
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 29-06-2024 19:35 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Onze akkerbloemen doen het nu ook lekker. Veel ganzenbloemen en kamille, korenbloem en bolderik.Notna schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:28:
De bloemenweide in de tuin heb ik eind vorig jaar gemaakt en ingezaaid. Ik had, lezende zo hier en daar, lage verwachtingen van het eerste jaar.
Maar niets is minder waar; het recente warme weer heeft voor een ware groei- en bloeispurt gezorgd en het is momenteel een drukte van jewelste. Grote libellen, waterjuffers, zweef- en solitaire bijen, hommels (verschillende soorten), normale vliegen, paar vlinders (witjes, Admiraaltjes en Dagpauwogen) ; het is maar druk. Ook de vaste planten zoals Buddeleja en Sint Janskruid zijn populair op het moment.
Maar het heeft alle verwachtingen overtroffen en het doet exact wat ik hoopte te bereiken. Kan het iedereen die ruimte heeft het echt aanraden. Onderhoud is ad-nihil en watergeven overigens ook.
Zelfs klaprozen, die had ik niet echt verwacht gezien de zaaitijd (voorjaar).
Wel bijzonder; klaprozen lijken wel eendagsbloemen.
We zitten hier wel in de wind dus waait ook wel wat plat aan de randen.
Heb ook een bijenhotel (lees; géén insectenhotel) gemaakt en ertussen gezet, maar vullen is nog een probleem. (is ietwat uit de kluiten gewassen
'ns kijken of ik nog ergens blokken hout o.i.d. kan opdoen.
[ Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 29-06-2024 20:15 ]
Ik ben moderater geweest in een egel groep (nu niet meer wegens gezondheid). En we delen heel veel kennis met oa egel bescherming, Engelse egel groepen, enz.Teijgetje schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:19:
[...]
Ik ben natuurlijk geen egelkenner, maar bij een "eten egels fruit-query" vind ik toch echt wat anders:
Wat eten egels in de zomer?
In de zomer eten egels voornamelijk insecten, regenwormen, slakken, larven, rupsen en spinnen. Ze zijn dol op fruit en bessen, vooral aardbeien, frambozen, bramen en appels. Egels eten ook graag takken en zaden.
Maar de meeste sites komen met hetzelfde:
"Egels eten ook paddenstoelen, bessen en vruchten zoals gevallen appels die ze op grond kunnen vinden".
10+ Fruit dat egels kunnen eten (en dingen om te vermijden)
Ik ben dus reuze benieuwd waarom ze dat dan alleen uit nood zouden doen, of jonkies, terwijl ze daar niets aan hebben.
Of net voor de winterslaap.......als er haast geen fruit meer is?
Heb je daar iets meer info over en waarom ze MBD daarvan krijgen. (linkje?)
Zo zullen denk ik wilde egels zich niet aan een alleen-appel-dieet gaan houden, maar omnivoor blijven met een voorkeur voor insecten en andere kleine dieren.
Mijn katten heb ik trouwens nog nooit naar fruit om zien kijken, behalve als ze het van tafel konden tikken met een pootje natuurlijk.![]()
Onderzoek naar egel voeding gaat hard, die link klopt echt niet (meer) en geeft zelfs het gevaarlijke advies Beaphar egelvoer te kopen 😢
Zoooo irritant dat dit soort info nog overal online staat... Soms ook bij grotere instanties zoals musea enz. Sinds op z'n minst 2016/2017 is bekend dat meelwormen, noten, muesli enz erg slecht zijn voor egels, en wat zit er in vrijwel alle egelvoer..?
Al heeft Beaphar recent wel alle vruchten uit hun egelvoer verwijderd, dus ze hadden ook wel door dat DAT in ieder geval niet goed was.
En zoals ik aangaf, dat nieuwe vivara egelvoer is wel goed, dat is de enige. Die is in samenwerking met de egel bescherming ontwikkeld, en is zoals ik zei ongeveer een (prijzige) kopie van iams kitten kip brokjes (dus geen pinda's, meelwormen, fruit enz).
[ Voor 5% gewijzigd door dragon2 op 29-06-2024 21:51 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Egels komen echt eten tekort. Ze hebben het moeilijk. Er zijn erg weinig insecten en spinnen enz nu. En als egels naaktslakken gaan eten (die er wel zijn) lopen ze vaak longworm op, hoor je ze echt hoesten dan moeten ze naar een egelopvang of ze kunnen eraan sterven zelfs. En dan is er nog de egelziekte 2020, egel aantallen lopen echt heel erg terug de laatste jaren.franssie schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:54:
Uiteindelijk ben ik tegen voeren van wilde dieren, tenzij in extreme weersomstandigheden, dus ik ga er vooralsnog vanuit dat 'onze' egels zich wel redden en weten wat ze eten.
Egels bijvoeren met kittenbrokjes helpt ze heel erg. Het kan ook geen kwaad, ze worden er niet afhankelijk van en ze eten ook nooit teveel.
Ze eten overigens wel best VEEL, een egeltje eet meer dan mijn Maine Coon 👀🤣
Het gelige is weg. 70% is wel doodgegaan, maar het begint ook weer te groeien en het wordt iets groener.Erhnam schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:05:
[...]
Hoe ziet het gras er nu uit? Beetje bijgetrokken?
:strip_exif()/f/image/xsbYDvLzSrWfIpVdvSOrpAxm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/46G02eDerzmwqMCiGJpQ5z2V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7NUR8cf9UzSDWR7tsbzeoZPb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z99WuGHFdvwWEf6ggT19MADG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik twijfelde ooit of ik de dierenambulance ervoor kon bellen, maar die kwamen meteen. Een egel die overdag midden op het tuinpad blijft zitten en niks doet, dat is foute boel. Altijd bellen, kreeg ik te horen, maar ze hadden ook het trieste nieuws dat ze elke week wel een paar egels naar de opvang moeten rijden (en niet alleen wegens ziekte, maar ook vanwege robotmaaiers).dragon2 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:23:
[...]
En als egels naaktslakken gaan eten (die er wel zijn) lopen ze vaak longworm op, hoor je ze echt hoesten dan moeten ze naar een egelopvang of ze kunnen eraan sterven zelfs. En dan is er nog de egelziekte 2020, egel aantallen lopen echt heel erg terug de laatste jaren.
Ja robotmaaiers 's nachts aanzetten is echt killing voor egels. De tactiek van een egel bij iets engs is namelijk stil blijven zitten met stekels uit. Daar maait zo'n ding dus dwars doorheen 😢VeertienKaVier schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:37:
[...]
Ik twijfelde ooit of ik de dierenambulance ervoor kon bellen, maar die kwamen meteen. Een egel die overdag midden op het tuinpad blijft zitten en niks doet, dat is foute boel. Altijd bellen, kreeg ik te horen, maar ze hadden ook het trieste nieuws dat ze elke week wel een paar egels naar de opvang moeten rijden (en niet alleen wegens ziekte, maar ook vanwege robotmaaiers).
Van mijn part wordt het gewoon verboden die dingen 's nachts aan te zetten, mja, geen idee hoe dat in de praktijk zou moeten werken dan...
Wat een geweldige beestjes zijn dat toch
Ik hanteer de reiger methode: er bij gaan staan en even wachten en dan heel langzaam steeds lopen en bewegen.Slonzo schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:43:
[...]
Wat een geweldige beestjes zijn dat tochKwam hier eerder deze week ook een platbuiklibel tegen, maar het valt nog niet mee om daar een foto van te maken... Elke keer als je wat dichterbij komt, slaan ze op de vlucht
De meest insecten vinden het prima dat je er bent, maar schrikken zich lam als je er ineens tussen staat en gaat bewegen

Maar dan nog; vlinders en libelles zijn enorm zenuwachtige beestjes. Heel lang stilzitten doen ze niet.
Het zaad van klaprozen kan wel tientallen jaren overleven onder de grond.Piet91 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:13:
[...]Zelfs klaprozen, die had ik niet echt verwacht gezien de zaaitijd (voorjaar).
Wel bijzonder; klaprozen lijken wel eendagsbloemen.
Bij het omwoelen van de grond grijpen ze dan hun kans, het zijn pioniersplanten, daarom zie je ze ook vaak op bouwterreinen en zo. Waarschijnlijk zat het zaad van jouw klaprozen ook al in de grond zelf.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik vind het er slecht uitzien. Je zal toch moeten bijzaaien, want anders zal onkruid de kale plekken overnemen. Ook veel gras is dood. Verticuteren zal je dus niet aan ontkomen, waarna je weer wederom moet bijzaaien. Persoonlijk zou ik de grasrollen vervangen.aVo0m. schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:38:
[...]
Het gelige is weg. 70% is wel doodgegaan, maar het begint ook weer te groeien en het wordt iets groener.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
http://www.xbmcfreak.nl/
Het risico is wel dat op de "dode open plekken tussen de levende pollen" onkruid een kans krijgt.aVo0m. schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:38:
[...]
Het gelige is weg. 70% is wel doodgegaan, maar het begint ook weer te groeien en het wordt iets groener.
Ook zullen de randen veel langzamer dicht/naar elkaar groeien omdat dat het eerst afsterft.
Dat heb je met een dichte verse zode vrijwel niet, al kun je onkruid nooit uitsluiten.
Wat was eigenlijk de reden dat het een week opgerold heeft gelegen?
Een normale hovenier laat graszoden hooguit een of twee dagen liggen maar legt ze doorgaans zodra ze geleverd worden.
En wat betaalde je er voor als ik vragen mag?
Was dat zoveel goedkoper via hen dan het zelf vers geleverd krijgen of zelf ophalen?
Ik blijf toch bij de mening dat voor gratis gras het prima is, maar voor €100 + arbeidsloon niet.
En wat @Erhnam zegt klopt helemaal, je hebt hier veel meer werk aan om het mooi te krijgen ipv de wekelijkse maaibeurt die je voor ogen had.
Ik zou nu al opteren voor dat ze nieuwe zoden leggen, en gelijk als ze ze binnen krijgen.
Voor hen ook minder werk omdat je het nu nog vrij simpel lostrekt. Over twee weken moet alles weer opnieuw gevlakt worden omdat de wortels dieper gaan.
Ik neem aan dat je dat extra werk niet hoeft te betalen toch?
Ik zou juist niets doen. Komt vanzelf wel goed.Erhnam schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:58:
[...]
Ik vind het er slecht uitzien. Je zal toch moeten bijzaaien, want anders zal onkruid de kale plekken overnemen. Ook veel gras is dood. Verticuteren zal je dus niet aan ontkomen, waarna je weer wederom moet bijzaaien. Persoonlijk zou ik de grasrollen vervangen.
Vlinderstruiken worden ook wel anti- vlinderstruiken genoemd. Namelijk leggen vlinders hier wel eieren op, maar is deze ppant eigenlijk giftig waardoor er geen eitjes uit komen. Ga gewoon voor lekkere inheemse soorten! Een combi van inheems vriendelijke en vlinderstruiken is natuurlijk geen groot probleem als je die echt mooi vindt.sheepdog schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:08:
[...]
Ja lavendel heb je natuurlijk ook meerdere soorten, en ruikt ook top na een bui. Misschien toch zoeken naar een mooie grote variant. Of anders zat ik aan een vlinderplant te denken.
Een egel kan longworm krijgen als ze slakken eten, die op hondenpoep hebben gezeten.dragon2 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:23:
[...]
Egels komen echt eten tekort. Ze hebben het moeilijk. Er zijn erg weinig insecten en spinnen enz nu. En als egels naaktslakken gaan eten (die er wel zijn) lopen ze vaak longworm op, hoor je ze echt hoesten dan moeten ze naar een egelopvang of ze kunnen eraan sterven zelfs. En dan is er nog de egelziekte 2020, egel aantallen lopen echt heel erg terug de laatste jaren.
Egels bijvoeren met kittenbrokjes helpt ze heel erg. Het kan ook geen kwaad, ze worden er niet afhankelijk van en ze eten ook nooit teveel.
Ze eten overigens wel best VEEL, een egeltje eet meer dan mijn Maine Coon 👀🤣
De plant is NIET giftig, alleen heeft het geen enkele voedingswaarde voor rupsen die dus nooit ontwikkelen als ze er van eten.bomenzijnrelax schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:25:
[...]
Vlinderstruiken worden ook wel anti- vlinderstruiken genoemd. Namelijk leggen vlinders hier wel eieren op, maar is deze ppant eigenlijk giftig waardoor er geen eitjes uit komen. Ga gewoon voor lekkere inheemse soorten! Een combi van inheems vriendelijke en vlinderstruiken is natuurlijk geen groot probleem als je die echt mooi vindt.
Weekje zwembad ziet er ook beroerd uit, maar dat is na een poosje meestal ook wel weer bij getrokken.de Peer schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:08:
[...]
Ik zou juist niets doen. Komt vanzelf wel goed.
:strip_exif()/f/image/pVZnBCKLUmgUU7CrgmCLCqHV.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Maar ik heb een praktische vraag. Welke hoogte hou je aan? Mijn tuin loopt namelijk een cm of 30-40 af over een diepte van 11 meter.
Ik zelf zit op een hoek met garage en heb dus een achterom, of hoe je dat noemt. Ik heb nog een pad naast de garage en kan dus vanaf voor naar achter buitenom. Mijn buurman, tussenwoning, niet en heeft achterin dus een poortdeur. Die weer aan moet sluiten op de brandgang die daar loopt.
Enige jaren geleden een hout/beton schutting geplaatst. Deze loopt waterpas. Bij het huis heb ik 1 betonplaat, half in de grond. Maar op het eind, bij de brandgang heb ik 2 betonplaten, die amper 10 cm de grond in steekt. Dat is ongeveer het verloop. Halverwege de tuin ben ik dan ook van 1 betonplaat naar 2 betonplaten gegaan. Ik heb dus ook 2 meter hoge schutting aan huis, en achterin 2.40 meter hoge schutting.
Nu ga ik achterin een huisje bouwen. Zal ik nu dezelfde waterpaslijn aanhouden. Ik heb een terras aan huis en vanaf daar wil ik een vlonderpad maken naar het huisje. Waterpas doortrekken is op zich wel het mooist denk ik.
Iemand dit al aan de hand gehad?
Excuses, haalde even iets door elkaar. Maar zoals je al zegt rupsen van vlinders sterven dus door voedsel gebrek van deze plant.RoosW schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:55:
[...]
De plant is NIET giftig, alleen heeft het geen enkele voedingswaarde voor rupsen die dus nooit ontwikkelen als ze er van eten.
Er zijn tegenwoordig ook mini-vlinderstruiken. Die worden maar 60-100 cm en doen het hier prima in een (kleinere) pot.sheepdog schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:22:
[...]
Ah een struik bedoelde ik inderdaad, maar was al bang dat die te groot zou worden. Bedankt voor de link!
Ik heb er 260 euro voor betaald voor 26m2. Graszoden is volgens hovenier wel binnen 2 dagen gelegd, maar het waren dagen van 30 graden. Hovenier geeft aan dat het goed komt, alleen netjes is het niet. Je verwacht mooie groene zoden bij oplevering.Teijgetje schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:29:
[...]
Het risico is wel dat op de "dode open plekken tussen de levende pollen" onkruid een kans krijgt.
Ook zullen de randen veel langzamer dicht/naar elkaar groeien omdat dat het eerst afsterft.
Dat heb je met een dichte verse zode vrijwel niet, al kun je onkruid nooit uitsluiten.
Wat was eigenlijk de reden dat het een week opgerold heeft gelegen?
Een normale hovenier laat graszoden hooguit een of twee dagen liggen maar legt ze doorgaans zodra ze geleverd worden.
En wat betaalde je er voor als ik vragen mag?
Was dat zoveel goedkoper via hen dan het zelf vers geleverd krijgen of zelf ophalen?
Ik blijf toch bij de mening dat voor gratis gras het prima is, maar voor €100 + arbeidsloon niet.![]()
En wat @Erhnam zegt klopt helemaal, je hebt hier veel meer werk aan om het mooi te krijgen ipv de wekelijkse maaibeurt die je voor ogen had.
Ik zou nu al opteren voor dat ze nieuwe zoden leggen, en gelijk als ze ze binnen krijgen.
Voor hen ook minder werk omdat je het nu nog vrij simpel lostrekt. Over twee weken moet alles weer opnieuw gevlakt worden omdat de wortels dieper gaan.
Ik neem aan dat je dat extra werk niet hoeft te betalen toch?
Als het volgende week zondag nog niet goed is, dan komen ze de graszoden vervangen. Allemaal onder garantie, daar ga ik niks voor betalen.
Het oude schuurtje waar ik het meeste van mijn tuingereedschap opberg is 2,10 m en tussen de balken 10 cm meer. Deuropening is 1,90 m.
Gelukkig ben ik zelf niet zo lang, dus het is te doen. Alleen met een hark met een steel van 1,80 m is het wel eens lastig. Bij het optillen pook ik nog wel eens tegen het plafond.
Door het lage plafond zit ik ook wel eens met mijn kop in een spinnenweb.
En er is geen ruimte om dingen aan het plafond te hangen zonder dat je er tegen aan loopt.
Is dat inclusief leggen?
Anders vind ik het wel erg duur per vierkante meter.
Dat is inclusief leggen, maar dat was ook na half uurtje klaar. Achteraf had ik het beter zelf kunnen doen.Teijgetje schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:52:
[...]
Is dat inclusief leggen?
Anders vind ik het wel erg duur per vierkante meter.
Nu in het daglicht ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/eAHTGTHUMVWt9zNUQwprOMbs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lb4fmf5dEvswey4Up0Qzkt51.jpg?f=fotoalbum_large)
Met het weer van de afgelopen maanden vind ik een maandje uitloop nog netjes.Eijsbeer schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:08:
[...]
Eind mei werd uiteindelijk eind juni, maar wie maalt daar om. De voortuin is klaar, eindstand: 3200 euro (en 3 maanden).
[..]
Heel veel beter dan die tegelplank die de tuin was. Ga je dit jaar nog een poging wagen met de moestuinpercelen?
Netjes hoor, een hele vooruitgangEijsbeer schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:08:
Eind mei werd uiteindelijk eind juni, maar wie maalt daar om. De voortuin is klaar, eindstand: 3200 euro (en 3 maanden).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Afhankelijk van de plek waar je je huisje wilt bouwen moet je je hoogte bepalen. Dit doe je door het maaiveld te meten waar je je huisje wilt neerzetten. Ga uit van het hoogste punt en ga daar een cm of 2 boven zitten en ga hier vanuit verder waterpas bouwen. Zo houdt je ook vocht uit je huisje.Guido7619 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:03:
Volgende week ga ik beginnen met een tuinhuisje.
Maar ik heb een praktische vraag. Welke hoogte hou je aan? Mijn tuin loopt namelijk een cm of 30-40 af over een diepte van 11 meter.
Ik zelf zit op een hoek met garage en heb dus een achterom, of hoe je dat noemt. Ik heb nog een pad naast de garage en kan dus vanaf voor naar achter buitenom. Mijn buurman, tussenwoning, niet en heeft achterin dus een poortdeur. Die weer aan moet sluiten op de brandgang die daar loopt.
Enige jaren geleden een hout/beton schutting geplaatst. Deze loopt waterpas. Bij het huis heb ik 1 betonplaat, half in de grond. Maar op het eind, bij de brandgang heb ik 2 betonplaten, die amper 10 cm de grond in steekt. Dat is ongeveer het verloop. Halverwege de tuin ben ik dan ook van 1 betonplaat naar 2 betonplaten gegaan. Ik heb dus ook 2 meter hoge schutting aan huis, en achterin 2.40 meter hoge schutting.
Nu ga ik achterin een huisje bouwen. Zal ik nu dezelfde waterpaslijn aanhouden. Ik heb een terras aan huis en vanaf daar wil ik een vlonderpad maken naar het huisje. Waterpas doortrekken is op zich wel het mooist denk ik.
Iemand dit al aan de hand gehad?
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OANfriCdh9cATq7Fqr6MWsx2.jpg?f=user_large)
https://fgheysels.github.io/
De blauwe doet niks. Maar die heb ik vorig jaar gesnoeid. Dus die komt volgend jaar pas weer.
Echt prachtige bloemen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Naast deze arborescens hebben we ook nog hydrangea paniculata staan; ook die snoei ik ieder voorjaar.
https://fgheysels.github.io/
Een of andere knuppel die hier voor ons woonde heeft die direct langs het pad geplaatst. Maar die groeit dus fors over het pad heen als ik hem niet elk najaar tot op de grond terug snoei.
Dus die bloeit maar 1x per 2 jaar. Maar blijft wel beheersbaar in formaat
De witte staat ergens middenin de tuin en die mag gewoon groeien.
Toen ik in ons melkhuisje, een klein schuurtje waar ooit de melktonnen stonden, iets aan het zoeken was vloog er plotseling iets luid zoemend op.
Na zoeken wat het was bleek het een Europese hoornaar te zijn, een exemplaar van een centimeter of vier.
Best wel indrukwekkend op een 40 cm afstand van je hoofd........

Gelukkig vloog hij naar het oude vogelvoerhuisje dat op een plank stond en kroop daar een beetje rond.
Nadat ik hem gefotografeerd had, met megazoom op veilige afstand, toch maar gelijk de spuitbus tegen wespen en ander vliegend gespuis gepakt van de plank daar onder.
Het melkhuisje nu is in gebruik voor kleine tuinspullen waaronder ook bestrijdingsmiddelen. Dat was dus gelijk bij de hand.
De hoornaar dus onder vuur genomen maar die vloog daarop, wel geraakt, weg door de openstaande deur.
Daarop voor de zekerheid het huisje besproeid en nadat er niets bewoog het naar buiten gebracht.
Daar voorzichtig het deksel opgetild en binnenin nog eens flink gespoten, en het gat onderin, waar normaal het voederzaad uit komt, ook door naar binnen gespoten.
Toen kwam er nog een hoornaar uit........die bij een extra salvo gelijk het loodje legde.
Deze was iets kleiner dan degene die ik eerder gespot en bespoten had, en wat vast de koningin geweest moet zijn.
Daarna even afgewacht of er nog wat gebeurde maar na 5 minuten het huisje opengebroken en een pril nest gevonden.
laatkomer:
![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Larven:
![]() | ![]() | ![]() |
De hele kolonie, 2 volwassen, 10 poppen en 19 larven met gevaar voor eigen leven uitgeroeid.
Gezien hoe snel alles dood ging van die wespenspray denk ik dat de bespoten andere het ook niet lang overleefd heeft.
De grootste vraag blijft echter hoe die krantensnippers etc er in komen????????????
Dat kunnen hooguit muizen gedaan hebben.
Het is zo`n Lidl voerhuisje waar je bovenin zaad in gooit en dat er dan aan drie kanten via een gaatje "uitloopt".
[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 30-06-2024 23:01 ]
Jij bent redelijk gifvrij, waarom toch gif gebruikt en welk (ik snap dat jij en niemand anders een wespen of laat staan hoornaarnest rond de tuin wil)
Een enkele had ik inderdaad waarschijnlijk laten leven, maar het leek er al op dat er een nest in zat omdat het telkens daar terugkeerde.
En ik wil zeker geen hoornaarnest in mijn schuurtje van 2 x 2 x 2.
Dat is het schuurtje waar alle speciale meststoffen staan, de kleinverpakkingen voor planten dan, maar ook de vogelvoertonnen en alle kleine gereedschappen.
Daar kom je dus best vaak.
Daarnaast staan er alle soorten bestrijdingsmiddelen die je bedenken kan, tegen alle soorten plagen.
Tegen de meeste insecten wanneer dat echt nodig is, veelal natuurlijk, tegen buxusmot, mieren, leliehaantjes etc.
Maar ook alle geërfde bestrijdingsmiddelen tegen onkruid van mijn voorganger die het tuinonderhoud 5x per jaar deed, en die liever spoot dan dat hij het gelijk weghaalde.
Daar heb ik bv nog 5 liter jerrycans Glyfosaat, MCPA en 15 liter algendoder van staan. Die staan dus al jaren op een plank.
Hij "leerde" me ook dat mulchen goed was, al verstond hij daar onder de na anderhalve maand gegroeide laag gras te laten liggen en de boel te laten verstikken.

Ergens in het begin van het topic is nog wel te zien hoe hij dat "bijhield" voordat ik het tuinonderhoud overnam.
Voor de Hoornaars heb ik gewoon iets als Edialux Topscore gebruikt.
Was ook een oude spuitbus maar met dezelfde werking.
[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 30-06-2024 22:55 ]
Tijd om dat schuurtje eens lekker op te ruimen @Teijgetje om aan de verwachtingen van @franssie te voldoen?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Wij hebben een onderheide betonplaat gestort tbv nieuwe tuinhuisje. Achteraf te laag.
Ik had de hoogte van onze woning aan moeten houden ivm laagste punt van de tuin. Ik kan nu namelijk de tuin niet meer ophogen, dus staat het rondom het tuinhuis blank met veel regen. Slecht voor alles wat daar groeit.
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Hier ook tot 2x toe een nest van een Aziatische hoornaar tegen het plafond van mijn tuinhuis.Teijgetje schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:07:
Toen ik in ons melkhuisje, een klein schuurtje waar ooit de melktonnen stonden, iets aan het zoeken was vloog er plotseling iets luid zoemend op.
Na zoeken wat het was bleek het een Europese hoornaar te zijn, een exemplaar van een centimeter of vier.
Best wel indrukwekkend op een 40 cm afstand van je hoofd........
Daar wil je inderdaad liever geen ruzie mee
Zelfde tactiek trouwens, nuken met TiTox Total, confituurpot over het nest tegen het plafond, en dan snel even met een plamuurmesje lossteken. Ik vermoed dat het dezelfde koningin was die het de 1ste keer toch overleefd heeft (ze is weggevlogen). De 2de keer maar wat meer spray gebruikt, ik heb ze niet meer teruggezien
Er zaten nog geen nimfen in het nest, dus ik heb niet zo'n coole foto's als jij
:strip_exif()/f/image/FEfCDwAuvqDWQoVaSmiyagls.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan je aan dit nest zien of het een Aziatische hoornaar is of een Europese? Ik wilde graag melding doen, maar ik heb geen foto van de koningin & doe liever geen valse melding als ik me vergis.
Mijn ervaring is dat ze niets met meldingen doen zonder visuele bevestiging dat er daadwerkelijk sprake is van een Aziatische hornaar. Een goedbedoelde 'valse' melding maken kan dus geen kwaad, het wordt niet automatisch meegeteld als waarneming.Slonzo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:04:
[...]
Kan je aan dit nest zien of het een Aziatische hoornaar is of een Europese? Ik wilde graag melding doen, maar ik heb geen foto van de koningin & doe liever geen valse melding als ik me vergis.
Ik had ook melding gedaan, nadat mijn vader een Aziatische hoornaar had doodgemept vroeg in het jaar (waarschijnlijk een koningin dus). Maar omdat hij het beestje alweer had vernietigd voordat ik een foto kon maken, werd mijn melding dus niet opgevolgd. Ik kon het immers niet meer bewijzen.
This is absolutely ridiculous
Moestuin is aardig aangevreten door de slakken, al doen de radijsjes, rode bieten en dorperwten het nog best prima. De moestuin is het project van mijn vrouw, maar volgens mij gaat zij nog wel een poging wagen.franssie schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:18:
[...]
Met het weer van de afgelopen maanden vind ik een maandje uitloop nog netjes.
Heel veel beter dan die tegelplank die de tuin was. Ga je dit jaar nog een poging wagen met de moestuinpercelen?
sate prikkers erin.RoosW schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:30:
Snif, de mooie aardbeien die we geplant hadden zijn door onze katten gebombardeerd tot 'favoriete ligplek' daar gaat geen aardbei meer vanaf komen, de arme stakkers zijn volledig plat geperst
Zielig, moesten ze echt dood?Teijgetje schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:07:
Ik had hier even een spannend momentje vandaag.......
Best wel indrukwekkend op een 40 cm afstand van je hoofd........![]()
Gelukkig vloog hij naar het oude vogelvoerhuisje dat op een plank stond en kroop daar een beetje rond.
Nadat ik hem gefotografeerd had, met megazoom op veilige afstand, toch maar gelijk de spuitbus tegen wespen en ander vliegend gespuis gepakt van de plank daar onder.
Het melkhuisje nu is in gebruik voor kleine tuinspullen waaronder ook bestrijdingsmiddelen. Dat was dus gelijk bij de hand.
De hoornaar dus onder vuur genomen maar die vloog daarop, wel geraakt, weg door de openstaande deur.
Daarop voor de zekerheid het huisje besproeid en nadat er niets bewoog het naar buiten gebracht.
Daar voorzichtig het deksel opgetild en binnenin nog eens flink gespoten, en het gat onderin, waar normaal het voederzaad uit komt, ook door naar binnen gespoten.
Toen kwam er nog een hoornaar uit........die bij een extra salvo gelijk het loodje legde.
Deze was iets kleiner dan degene die ik eerder gespot en bespoten had, en wat vast de koningin geweest moet zijn.
Daarna even afgewacht of er nog wat gebeurde maar na 5 minuten het huisje opengebroken en een pril nest gevonden.
laatkomer:
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Larven:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[YouTube: European Hornet Nest]
[YouTube: European Hornet Larvae]
De hele kolonie, 2 volwassen, 10 poppen en 19 larven met gevaar voor eigen leven uitgeroeid.![]()
Gezien hoe snel alles dood ging van die wespenspray denk ik dat de bespoten andere het ook niet lang overleefd heeft.
De grootste vraag blijft echter hoe die krantensnippers etc er in komen????????????
Dat kunnen hooguit muizen gedaan hebben.
Het is zo`n Lidl voerhuisje waar je bovenin zaad in gooit en dat er dan aan drie kanten via een gaatje "uitloopt".
Tsja, wat is het alternatief in dit geval? Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij Hoornaars niet de emotie zielig ervaar bij uitroeiing van een nog klein, beginnend nest. En ik ben echt anti-gif.
Je kunt ook stellen dat erger leed voorkomen is door op tijd in te grijpen.
In die katten?
Dat hier lieden zijn die hoornaars uitroeien is nog daar aan toe, maar dit gaat wel een beetje ver
@RoosW
Aardbeien in bakken doen een stuk van de grond. Is ook fijner met plukken en ze blijven schoon.
Neejoh, in de aardbeien zodat de katten er niet op gaan liggen
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Maar hoornaars zijn niet zo verkeerd toch? Als ik het zo lees op internet..de Peer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:29:
[...]
Tsja, wat is het alternatief in dit geval? Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij Hoornaars niet de emotie zielig ervaar bij uitroeiing van een nog klein, beginnend nest. En ik ben echt anti-gif.
Je kunt ook stellen dat erger leed voorkomen is door op tijd in te grijpen.
Ook even een rondgang gemaakt: De Europese niet maar wil je niet rondom je huis of schuur hebben omdat ze hun nest verdedigen https://www.kad.nl/kennis.../europese-hoornaar-vespa/jordeeeh schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:35:
[...]
Maar hoornaars zijn niet zo verkeerd toch? Als ik het zo lees op internet..
De Aziatische versie is agressiever (die wil je dus helemaal niet rondom je huis) en eet relatief veel meer bijen. https://www.kad.nl/kennis...ziatische-hoornaar-vespa/
Ik had vorige maand aardbeien, althans, die zouden er vanaf gekomen zijn al waren ze niet op- of aangevreten door slakken. Nu zijn ze uitgebloeid.RoosW schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:30:
Snif, de mooie aardbeien die we geplant hadden zijn door onze katten gebombardeerd tot 'favoriete ligplek' daar gaat geen aardbei meer vanaf komen, de arme stakkers zijn volledig plat geperst
Snap niet waar de egels zijn, er is eten in overvloed voor ze
Nee ze eten andere wespen en muggen op in je tuin, dus wat dat betreft zijn ze nuttig.jordeeeh schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:35:
[...]
Maar hoornaars zijn niet zo verkeerd toch? Als ik het zo lees op internet..
Het is meer dat ik het zelf altijd spaansbenauwd krijg als ze langs me vliegen als ik in de tuin zit. Wat een monsters zijn dat zeg! Klinken als helikopters!
En waarom? Omdat het op een plank staat te verstoffen moet ik alles maar weggooien?No Hands schreef op maandag 1 juli 2024 @ 06:54:
Of @franssie heeft een compleet verwrongen beeld over @Teijgetje of de laatstgenoemde leidt een dubbelleven. Jerrycans met Glyfosaat passen niet in een gifvrij leven
Tijd om dat schuurtje eens lekker op te ruimen @Teijgetje om aan de verwachtingen van @franssie te voldoen?
Het staat niet in de weg hier.
Ik denk dat je in de war bent met daadwerkelijk Glyfosaat of MCPA gebruiken vs er niets mee doen.
Waarom en wanneer zou je dan een dubbelleven lijden?
En wanneer zou ik aan @franssie 's verwachtingen voldoen? Als ik alles weggooi of als ik niets gebruik?
Gooi jij ook alles weg wat je niet gebruikt?
Ik was juist blij met een oude verroeste bus wespenspray.
:strip_exif()/f/image/zu3DlfsVwvqGdoNhjlcfGCDw.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Aziatisch nest herken je hier aan.Slonzo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:04:
[...]
Hier ook tot 2x toe een nest van een Aziatische hoornaar tegen het plafond van mijn tuinhuis.
Daar wil je inderdaad liever geen ruzie mee
Zo te zien is het inderdaad een Aziatisch nest.
Het was de keuze om iedereen hier in imkerpakken te laten rondlopen de rest van het jaar, en antihistaminicium in de koeling klaar te leggen, óf dit primaire nest met ca. 35 "hoornaars" te vernietigen.
De buurman met zijn tuindeur haast naast het schuurtje op 3 meter had ook last gehad als het gegroeid was. En zou zijn deur niet meer open kunnen zetten......
@de Peer Zij, ik neem aan de koningin, klonk inderdaad als een helikopter van zo dichtbij in een gesloten ruimte.

Vandaag wel lekker bezig geweest.........nooit meer watergeven.
80 meter leiding aangelegd met alle aftakkingen en sproeiers/druppelaars voor alle planten in potten.
Nooit meer een half uur water geven dagelijks bij warmte en hitte.
Beetje jammer dat nu het werkt het ook nog 7 cm diep gelegd moet worden, waarbij ook wat tegels opgehoogd moeten en stoepbandjes vervangen.

Maar erg blij met het resultaat van de mix van China met Gardena, wat een hoop geld scheelde.
De sproeiers zijn simpel in te stellen van druppelen tot sproeien.
Er zit de grote drukregelaar voor, de MDS Basis2000, en een mestbijmengapparaat (die om onduidelijke reden uit de handel is?).
![]() | ![]() |
Vandaag ook de RVS nivelleringshark binnen gekregen van Temu.
Kan niet anders zeggen dat het goed zwaar aanvoelt, de hark zelf is dik genoeg en de steel van 2,1 m (wel van staal) is ook stevig, en dat voor die 66 euro.
Het blad is ook perfect in balans als je hem optilt, dan hangt hij helemaal recht/waterpas.
Wordt compleet geleverd met gereedschap om hem in elkaar te zetten, en wat extra reclame voor producten die ze ook maken en hoe die te gebruiken (niet op foto)
![]() | ![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/XpDTHkuHyxwrhVAHY98j0aFO.jpg?f=fotoalbum_large)
En een beetje jammer, mijn John Deere Turbostar maaidek begon rare geluiden te maken.
Een dubbel snaarwiel/pulley zat plotseling onder het vet bovenop terwijl alles er omheen droog was.
Gelukkig kunnen de twee kogellagers vervangen ä € 20/st ipv dat er een hele nieuwe complete op moet á € 220 .
Gelijk ook maar de kogellagers van een spindel vervangen gezien daar speling in zit, kosten ook maar € 35 samen ipv een dure assembly.
Dan moet het weer maaien als een zonnetje..........

Geprobeerd, maar ons kitten vind het een hilarisch spelletje om die er uit te trekken, waarna, ach je snapt het wel, nog steeds platte aardbeien dus.
Staan in bakken, onze katten mogen enkel in de overnette patio komen, niemand kan er uit, en niemand van buiten er in.JukeboxBill schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:07:
[...]
In die katten?
Dat hier lieden zijn die hoornaars uitroeien is nog daar aan toe, maar dit gaat wel een beetje ver![]()
@RoosW
Aardbeien in bakken doen een stuk van de grond. Is ook fijner met plukken en ze blijven schoon.
Katten houden niet van de geur van knoflook, kaneel, azijn of citrusvruchten.
Een paar bakjes azijn zou ze weg moeten houden, net als sinaasappelschillen of citroenschillen (die je ook moet verversen af en toe maar eenmaal geleerd daar weg te blijven zal het minder hoeven, en die zijn "weerbestendiger" in de regen dan azijnbakjes die overlopen)
En ook cayennepeper helpt bij hardnekkigheid, bij snuffelen zijn ze zo weg, honden nog eerder.
Maar dat is meer een last resortoplossing.
[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 02-07-2024 10:54 ]
Ik houd het in gedachte voor volgend jaar, zet er wel een citroen Geranium tussenTeijgetje schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:53:
@RoosW
Katten houden niet van de geur van knoflook, kaneel, azijn of citrusvruchten.
Een paar bakjes azijn zou ze weg moeten houden, net als sinaasappelschillen of citroenschillen (die je ook moet verversen af en toe maar eenmaal geleerd daar weg te blijven zal het minder hoeven, en die zijn "weerbestendiger" in de regen dan azijnbakjes die overlopen)
En ook cayennepeper helpt bij hardnekkigheid, bij snuffelen zijn ze zo weg, honden nog eerder.
Maar dat is meer een last resortoplossing.
Vandaag wat onkruid (twee kliko`s) van een klein stukje tuin weggehaald waar het de Hortensia's een beetje overwoekerde.
Daar stond deze tussen, 90% van de bloemen zijn Macrophylla, maar een paar bloemen zien er uit als Lacecap of Serrata?
Maar het is 100% dezelfde plant, er zitten ook verschillende soorten bloemen aan één tak.
Ik kan er verder weinig over vinden op internet hoe dat kan.
Apart is het wel.
:strip_exif()/f/image/HARGgs7IYjeIGPGatgXMX2TS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zQL6UkuQjdSB3STZa9l3K4wg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 02-07-2024 23:22 ]
Zo ziet de boom er nu uit:
:strip_exif()/f/image/JrVByilnNwo2m7FyYRm5uyv9.jpg?f=fotoalbum_large)
En naar zo'n vorm wil ik toe:
:strip_exif()/f/image/h5pCiqURvKpO6lhttzOBvUma.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke takken adviseren jullie in te korten of zelfs helemaal weg te halen? Ik ben je hulp eeuwig dankbaar want ik weet niet waar te beginnen... Graag in Jip en Janneke taal of met plaatjes

EU DNS: 86.54.11.100
Wanneer was dit? De meeste struiken steken namelijk eerst al hun energie in het wortelen. Pas het jaar erop gaan ze groeien. Als dit je eerste jaar is, is het dus vooral geduld hebben.c-nan schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:13:
Wij hebben vanuit de (nieuw)bouw hedera's gekregen, maar ze lijken niet echt te groeien. Tenminste, het gaat naar mijn idee erg langzaam. Wat is slim om te doen? Mesten? Snoeien? Met rust laten?
Hier kan ik in ieder geval wel iets mee. Heb in ieder geval net alle omhoog-groeiende takken verwijderd. Toch blijft het maar een lelijk ding hoor... Ben toch nog wel op zoek naar specifieke tips betreft vormsnoei. Het gaat me namelijk niet om de vruchten (het is ten slotte een sierappel), maar nu eerst even om de algehele vorm.VeertienKaVier schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:07:
Ik heb bij mijn appel nooit zomersnoei gedaan (gebruik voor de wintersnoei dit schema, maar de beschrijving is niet echt Jip en Janneke), maar kan in elk geval de tip geven om een goed scherpe snoeischaar te gebruiken. Slechte of verkeerd gezette sneden kunnen flinke wonden veroorzaken.
Ziet een kenner op dit forum nog een goede tak die ik moet inkorten?
Snoeien is normaal in de winter als blad van de boom is. Er is dan geen sapstroom en als het voorjaar weer begint zal de boom bladeren maken en uitlopen. Nu snoeien is zinloos, er worden normaal geen nieuwe takken gevormd en als je pech hebt kan er zelfs een resterend stuk tak afsterven omdat de boom leeg kan bloeden.marit-rk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:25:
[...]
Hier kan ik in ieder geval wel iets mee. Heb in ieder geval net alle omhoog-groeiende takken verwijderd. Toch blijft het maar een lelijk ding hoor... Ben toch nog wel op zoek naar specifieke tips betreft vormsnoei. Het gaat me namelijk niet om de vruchten (het is ten slotte een sierappel), maar nu eerst even om de algehele vorm.
Maart 2023 zijn ze geplant.marit-rk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:23:
[...]
Wanneer was dit? De meeste struiken steken namelijk eerst al hun energie in het wortelen. Pas het jaar erop gaan ze groeien. Als dit je eerste jaar is, is het dus vooral geduld hebben.
EU DNS: 86.54.11.100
Ik ben geen kenner, maar ik kan je wel vertellen dat je nooit de vorm gaat krijgen zoals dat voorbeeld. Dat is volgens mij in beginsel 5 jonge boompjes, die geënt zijn op 1 onderstam en daarna vanaf het begin door leiden en snoeien die vorm is gegeven.marit-rk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:25:
[...]
Hier kan ik in ieder geval wel iets mee. Heb in ieder geval net alle omhoog-groeiende takken verwijderd. Toch blijft het maar een lelijk ding hoor... Ben toch nog wel op zoek naar specifieke tips betreft vormsnoei. Het gaat me namelijk niet om de vruchten (het is ten slotte een sierappel), maar nu eerst even om de algehele vorm.
Wat jij hebt zijn 3 losse boompjes in 1 kluit. En de verkoper had zijn eigen advies moeten opvolgen door die drie boompjes al heel vroeg te gaan leiden en snoeien om het nog een soort van idee te geven van een meerstammige boom.
Bovendien staat het voorbeeld helemaal vrij, terwijl jouw boompjes dicht bij het huis staan en daar vanaf willen groeien vanwege het licht. En de meest rechtse boom wordt weer gehinderd door de andere twee en gaat scheef naar rechts groeien.
Ik zie dat gedrag ook in mijn tuin bij struiken die dicht bij elkaar staan en de ene sneller groeit dan de ander.
Waarom heb je die linkse stam niet met een lijntje naar links getrokken?
Wel iets van een bandje om de stam dan zodat het niet insnoert.
Maar met boombanden kan je best eea dwingen zodat de stammetjes staan zoals jij wil.
En inderdaad kan je met bamboe takken dwingen .
Het zal dan het eerste jaar wel niet zo mooi staan met alle touwtjes en banden, of zo iets, maar dan gaat het wel zo staan als jij wil.
Voordat je teveel snoeit.
Vandaag de bewatering op een goedkope Wifi-bewateringscomputer van Joghee gezet.
Werkt perfect met een app, Tuya Smartlife.
In de app krijg je ook gelijk de wekeljkse weersverwachting te zien zodat je aan kunt passen.
In de app kun je simpel uitstellen vanwege het weer en ook zien wanneer en hoe lang er water is gegeven.
En natuurlijk kun je een bewateringsschema in zetten.
De oranje knop geeft bij indrukken manueel water en bij nogmaals indrukken stopt hij.
En je kan ook tegen de app praten via Alexa.
Mijn oude Gardena bewateringscomputer, de eerste die ze ooit uitbrachten, had plotseling wegvallende digits, wat het instellen wat bemoeilijkte. Had ook geen zin meer om daar steeds naar toe te moeten.
Dit scheelde me te veel met een Smart Gardena, bovendien heb ik al een paar jaar een andere van Joghee die prima bevalt.
Ik heb er wel een watermeter van de Lidl onder geschroefd zodat ik ook een beetje kan volgen hoeveel water er gegeven wordt. Die lagen hier voor 5 euro in de winkel.
EDIT:
Het hele systeem gebruikte, zoals ik hem ingesteld had, 70 liter in 40 minuten, ofwel 1,75 l/min.
Daarna nog even een aftakking gemaakt en twee aansluitingen voorzien van stalen cv-buis 22 mm, omdat ik op die plaatsen met de maaitractor er over rijdt.
Daarna begonnen met de boel in te graven.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Daarna de boel weer dicht gemaakt en de 8 plantenbakken aan de muur en het kleine stukje naast de rozenboog van planten voorzien.
En dan gelijk maar water geven met vloeibare meststof.........
Gelijk uitgevonden wat de reden waarschijnlijk is dat dat mesttoevoegingsapparaat uit de handel genomen is.......na dat reservoir gevuld te hebben met biologische voeding, en de druk er op gezet, bleek het hele systeem verstopt.

De sproeiers en T-stukjes dan, blijkbaar is die meststof net te dik om door de op een wellende druppel afgestelde sproeier heen te gaan, en verstopt dat.
Ik ben denk ik een dik uur bezig geweest om alles weer ontstopt en lopende te krijgen.

Alle sproeiers wat verder opengezet dan het eerst stond en maar flink lang de boel laten spoelen/watergeven.
Voordeel is dat ik nu vanuit mijn luie stoel een nieuwe periode water kan geven/aan zetten.
Morgen de sproeiers maar even opnieuw na stellen.
Note to myself:
Voortaan maar even met een gietertje handmatig de plantjes van voeding voorzien elke maand.
Dit vond ik erg grappig, eens kijken welke bomen ik tot leven wek.

[ Voor 73% gewijzigd door Teijgetje op 04-07-2024 21:44 ]
Wij hebben last van bladluis van de buren, ze vallen of springen uit de boom en ons zwembad en apparatuur zit onder de bladluis inmiddels. Hebben vorige week alles al afgespoeld, maar het is dweilen met de kraan open. Gaan nu maar weer alles met azijn spuiten om het weer een beetje blaelusivrij te maken. Hebben zelf een stenen tuin, dus bij ons hebben ze verder ook niks te doen
Hebben uiteraard de buren er al een aantal keer op aangesproken met zelfs foto's en filmpjes maar die 'hebben geen bladluis' en 'laten de natuurlijk ook gewoon de gang gaan'.
Los dat ik geneigd ben om komende herfst een literfles roundup of zoutzuur over de schutting te kiepen, ben ik vooral benieuwd naar goedkope alternatieven. Ik ben niet van plan om voor tientallen euro's aan lieveheersbeestjes te gaan kopen en die over de schutting te gooien, aan de andere kant is dat misschien wel de beste oplossing?
:strip_exif()/f/image/AxDFfjtKpvkQTIzrDHdnlmaZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door President op 07-07-2024 10:01 ]
Uiteindelijk is dat de meest effectie en minst strafbare oplossing.
Dreigen om vergif of zoutzuur over schuttingen te gooien zal niet heel goed bij de buren landen schat ik zo in. En je woont er nog langer naast.
Ik zag net twee lieveheersbeestjes en heel veel vliegen al op de boom/struik en bij de bladeren, er is dus al wel wat leven. Maar uren het park in gaan om lieveheersbeestjes te verzamelen?Dennis1812 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:59:
Je kan ook lieveheersbeestjes gaan verzamelen. Er lopen er genoeg rond.
Uiteindelijk is dat de meest effectie en minst strafbare oplossing.
Dreigen om vergif of zoutzuur over schuttingen te gooien zal niet heel goed bij de buren landen schat ik zo in. En je woont er nog langer naast.
O, ik dreig nergens mee hoor. Mijn vrouw en ik hebben nu een aantal keer vriendelijk verzocht iets aan het probleem te doen, ik zal dan eerder gewoon zoutzuur bij de stam gooien als ze weg zijn dan dat ik ermee dreig of ze laat weten dat hun boom de winter helaas niet heeft overleefd... We moeten inderdaad nog lang naast ze wonen, je mag toch wel verwachten dat ze er voor zorgen dat we zo weinig mogelijk last hebben van hun natuur?
Los daarvan zou je dus iets moeten hebben zoals https://www.biogroei.nl/l...ize.com%20Shopping#137=59
[ Voor 16% gewijzigd door President op 07-07-2024 10:06 ]
Wat verwacht je van ze dan, dat zij lieveheersbeestjes gaan zoeken in het park en die vragen op hun boom te gaan wonen?President schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:04:
[...]
Ik zag net twee lieveheersbeestjes en heel veel vliegen al op de boom/struik en bij de bladeren, er is dus al wel wat leven. Maar uren het park in gaan om lieveheersbeestjes te verzamelen?
O, ik dreig nergens mee hoor. Mijn vrouw en ik hebben nu een aantal keer vriendelijk verzocht iets aan het probleem te doen, ik zal dan eerder gewoon zoutzuur bij de stam gooien als ze weg zijn dan dat ik ermee dreig of ze laat weten dat hun boom de winter helaas niet heeft overleefd... We moeten inderdaad nog lang naast ze wonen, je mag toch wel verwachten dat ze er voor zorgen dat we zo weinig mogelijk last hebben van hun natuur?
Los daarvan zou je dus iets moeten hebben zoals https://www.biogroei.nl/l...ize.com%20Shopping#137=59
Zoals je zelf al zegt, het is natuur. Die kun je slecht bijsturen.
Alvast genonimeerd voor meest idiote post van 2024.President schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:04:
Maar inderdaad, enkel lieveheersbeestjes zal je probleem oplossen.
Stel dat iemand het zoutzuur ruikt of er perongeluk een camera je ziet mag je de bedwantsen in de gevangenis gaan tellen. En daar kan je moeilijker lieveheersbeestjes op loslaten.
Daarbij het risico op zelfverwonding natuurlijk. Geen fijn spul om over je voeten te gieteren. Of verwonding van de buren of eventuele buurkinderen. Dan wordt buiten een chemische misdaad het ook nog (ernstige) mishandeling.
Ga in gesprek en bied aan wat lieveheersbeestjes neer te zetten en laat je agressie eens los op een boxzak. Dat is beter voor iedereen.
Yes, ik verwacht van ze dat ze iets gaan doen tegen die bladluizen. Of ze nou lieveheersbeestjes gaan vangen of larven gaan kopen maakt mij niet uit, maar ik verwacht toch wel dat het na een week of twee klaar is met de invasie van bladluis in mijn tuin. Dat lijkt mij niet echt onrealistisch, maar jullie vinden het blijkbaar wel normaal dat je last hebt van bladluis van je buren?No Hands schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:09:
[...]
Wat verwacht je van ze dan, dat zij lieveheersbeestjes gaan zoeken in het park en die vragen op hun boom te gaan wonen?
Zoals je zelf al zegt, het is natuur. Die kun je slecht bijsturen.
De bladluis is niet van de buren maar komt af op een boom van de buren.President schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:26:
[...]
Yes, ik verwacht van ze dat ze iets gaan doen tegen die bladluizen. Of ze nou lieveheersbeestjes gaan vangen of larven gaan kopen maakt mij niet uit, maar ik verwacht toch wel dat het na een week of twee klaar is met de invasie van bladluis in mijn tuin. Dat lijkt mij niet echt onrealistisch, maar jullie vinden het blijkbaar wel normaal dat je last hebt van bladluis van je buren?
Als er vogels in gaan zitten die jouw tuin volscheiten op hun vlucht naar de boom toe ga je dan ook de buren de schuld geven?
Hier moest ik wel even om lachenPresident schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:04:
[...]
, je mag toch wel verwachten dat ze er voor zorgen dat we zo weinig mogelijk last hebben van hun natuur?
Maar zolang er geen boom(takken) over jullie tuin hangt oid hebben jullie volgens mij niet veel om op te staan qua klachten.
Nee, ze kunnen niks doen aan die vogel die poept. Ga je dat echt gelijk stellen aan bladluizen overlast?Wolly schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:28:
[...]
De bladluis is niet van de buren maar komt af op een boom van de buren.
Als er vogels in gaan zitten die jouw tuin volscheiten op hun vlucht naar de boom toe ga je dan ook de buren de schuld geven?
Joh President, wat vervelend dat je honderden van die dingen in je tuin hebt. Wat naar dat je kinderen dagelijks tientallen bladluizen in het zwembad tegenkomen waarin ze zwemmen!
Maar nu weer terug naar de essentie: bladluis! Behalve gid spuiten en lieveheersbeestjes zijn er dus geen mogelijkheden om van die beesten ad te komen?
[ Voor 28% gewijzigd door President op 07-07-2024 10:36 ]
Tijd dat we een voorbeeld nemen aan Duitsland.
Daar is een helicopter land plaats in een enkele deelstaat al bij wet verboden.
Krijg je vanzelf meer balans in beestjes en heb je dus geen overlast meer. Maar juist veel profijt van bodemleven.
Tuurlijk kunnen ze dat wel.President schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:33:
[...]
Nee, ze kunnen niks doen aan die vogel die poept. Ga je dat echt gelijk stellen aan bladluizen overlast?
De boom kapot branden met zoutzuur. Dan komen er geen vogels meer. Immers gaan ze dan dood.
En vervolgens stenen neerleggen. Dan komt er niks meer.
Heb je wel wateroverlast en hitte overlast. Maar geen beestjes meer.
Ja, dat is gelijk gesteld. Volgend jaar zijn de bladluizen weg maar zitten er vleermuizen in. Of weet ik t wat. Er is altijd iets te bedenken natuurlijk.
Overhangende takken horen logischerwijs niet. Maar voor de rest kan je echt alleen aanbieden een doosje lieveheersbeestjes mee te nemen naar de buurt bbq en klaar.
Ik vind dat wel normaal, want natuur en die laat zich gelukkig niet beteugelen door een erfgrens. Ze kunnen er wat aan proberen te doen, maar met roundup en zoutzuur dreigen als ze dat niet doen vind ik echt buiten proportie of eerder asociaal. Je zegt wel dat je niet dreigt, maar dat passief agressieve toontje zegt wel anders. Ik zou als buur geen problemen hebben met de bladluizerkwekers, maar eerder met jou type. Hun manier van tuinieren doet meer voor het bodem en insecten leven dan alle opgeruimd en strakke (stenen)tuinen. Er zijn al zo weinig insecten, als we dan ook nog eens alles gaan bestrijden houden we het niet lang meer vol.President schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:26:
[...]
Yes, ik verwacht van ze dat ze iets gaan doen tegen die bladluizen. Of ze nou lieveheersbeestjes gaan vangen of larven gaan kopen maakt mij niet uit, maar ik verwacht toch wel dat het na een week of twee klaar is met de invasie van bladluis in mijn tuin. Dat lijkt mij niet echt onrealistisch, maar jullie vinden het blijkbaar wel normaal dat je last hebt van bladluis van je buren?
Heb de buren laten weten dat ze wat larven kunnen kopen en uitzetten en dat als ze dat financieel niet kunnen dat wij dan wel wat kopen en over de schutting gooien.
Werkt dat niet dan kijk ik wel naar andere oplossingen
Vervelend dat je ergens last van hebt. Wat is precies het probleem van de bladluis? Ik heb er geen ervaring mee: jeuken ze, steken ze, zijn je kinderen er allergisch voor, laten ze je apparatuur verkleuren of vind je ze vooral vies en is dit wat het vervelend maakt?President schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:56:
Vraag aan de tuin liefhebbers.
Wij hebben last van bladluis van de buren, ze vallen of springen uit de boom en ons zwembad en apparatuur zit onder de bladluis inmiddels. Hebben vorige week alles al afgespoeld, maar het is dweilen met de kraan open. Gaan nu maar weer alles met azijn spuiten om het weer een beetje blaelusivrij te maken. Hebben zelf een stenen tuin, dus bij ons hebben ze verder ook niks te doen
Hebben uiteraard de buren er al een aantal keer op aangesproken met zelfs foto's en filmpjes maar die 'hebben geen bladluis' en 'laten de natuurlijk ook gewoon de gang gaan'.
Los dat ik geneigd ben om komende herfst een literfles roundup of zoutzuur over de schutting te kiepen, ben ik vooral benieuwd naar goedkope alternatieven. Ik ben niet van plan om voor tientallen euro's aan lieveheersbeestjes te gaan kopen en die over de schutting te gooien, aan de andere kant is dat misschien wel de beste oplossing?
[Afbeelding]
En dan ook de duur: is het de gehele zomer, is dit de eerste keer dat je er last van hebt of al meerdere zomers achter elkaar?
Is het ook door je gehele tuin of enkel direct aan de erfgrens? Kun je meer afstand nemen tot die boom en het daarmee oplossen? Kan de boom wellicht gesnoeid worden waardoor hij minder hoog is en daardoor de bladluis minder snel over de erfgrens heen komt?
Daarnaast is het van beide kanten perceptie. Als ze een tuin hebben met meer groen dan valt natuur minder snel op, in hun perceptie kunnen ze er daadwerkelijk geen last van hebben want de bladluis valt minder op en er zijn ook nog vele andere beestjes die zo voor een ecosysteem zorgen wat er als 1 geheel uitziet. Bij jou zullen ze sneller opvallen omdat er simpelweg verder geen natuur te vinden is in een stenen tuin. Hetzelfde als je een effen vloer hebt, daar zie je ieder stofje op.
Daarnaast wil ik je nog wel even meegeven dat je reacties erg agressief over lijken te komen. Je lijkt graag in controle te willen zijn, en andere mensen jou wereldbeeld op te willen dringen. Jij leeft volgens jouw wereldbeeld en denkt dat dat de beste manier van leven is, je buren hebben een ander wereldbeeld en zullen het niet altijd eens zijn met die van jou en zullen dus ook gegarandeerd overlast van jou ervaren. In welke mate dat is weet ik niet maar zo is het geven en nemen in deze samenleving, zeker waar men dicht op elkaar woont. Succes met de puzzel!
Bladluizen ook al een probleem... Die heb ik nog nooit eerder gehoord. Mieren kunnen bladluizen trouwens goed in toom houden, alleen weet ik niet of dat dan niet het volgende probleem gaat worden.
Dit jaar is het eerste jaar met bladluis. Is nu een paar weken gaande, hebben onze tuin al vaak afgespoeld en zwembad schoon gemaakt dat er geen een bladluis meer bij ons is maar ze vallen/springen/waaien dan weer gewoon onze tuin in (lopen ook op de schutting) dus na een paar dagen is het net alsof we ze nooit hebben weggehaald.walletje-w schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:02:
[...]
Vervelend dat je ergens last van hebt. Wat is precies het probleem van de bladluis? Ik heb er geen ervaring mee: jeuken ze, steken ze, zijn je kinderen er allergisch voor, laten ze je apparatuur verkleuren of vind je ze vooral vies en is dit wat het vervelend maakt?
En dan ook de duur: is het de gehele zomer, is dit de eerste keer dat je er last van hebt of al meerdere zomers achter elkaar?
Is het ook door je gehele tuin of enkel direct aan de erfgrens? Kun je meer afstand nemen tot die boom en het daarmee oplossen? Kan de boom wellicht gesnoeid worden waardoor hij minder hoog is en daardoor de bladluis minder snel over de erfgrens heen komt?
Daarnaast is het van beide kanten perceptie. Als ze een tuin hebben met meer groen dan valt natuur minder snel op, in hun perceptie kunnen ze er daadwerkelijk geen last van hebben want de bladluis valt minder op en er zijn ook nog vele andere beestjes die zo voor een ecosysteem zorgen wat er als 1 geheel uitziet. Bij jou zullen ze sneller opvallen omdat er simpelweg verder geen natuur te vinden is in een stenen tuin. Hetzelfde als je een effen vloer hebt, daar zie je ieder stofje op.
Bladluizen blijken niet slecht voor de gezondheid te zijn, al weet ik niet of dat ook geld als de kinderen ze bij het zwemmen ergens in krijgen.. gaat puur om het zwembad, op de grond of de zijkanten van het zwembad zien we ze niet. Wel op alle buizen, apparatuur en de houten omkasting voor de pompen zodat de buren geen geluidsoverlast van ons zwembad hebben (daarom ook warmtepomp van 1200 euro die stil is, ipv een van 500 euro waar ze overlast van zouden hebben).
Zwembad aan andere kant van tuin past niet vanwege de schuur en houten overkapping bij de schuur.
De boom/plant komt zo'n meter boven de schutting uit, maar de takken staan omhoog en zitten in de lucht dus net tegen de grens aan en niet overheen. Als onze buren zouden aangeven dat onze kat constant in hun tuin zou poepen dan zouden we dat ook voor ze oplossen door de schutting van iets te voorzien zodat onze kat daar niet naartoe gaat, in plaats van te zeggen dat dat natuur is...
[ Voor 4% gewijzigd door President op 07-07-2024 11:31 ]
Mieren kan je nog lokaal tegen houden, die zijn in dat opzicht te beperken. Bladluis is niet te beperken.CrystalViriS schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:17:
Misschien kan iemand de rijdende rechter alvast inschakelen.
Bladluizen ook al een probleem... Die heb ik nog nooit eerder gehoord. Mieren kunnen bladluizen trouwens goed in toom houden, alleen weet ik niet of dat dan niet het volgende probleem gaat worden.
En bladluis bestrijden met larven van het lieveheersbeestje gaat je een vermogen kosten als het een boom betreft. Want waar bladluis is, zijn ook mieren en die vreten die larven bijna net zo snel op als dat je ze uitzet.
Been there, done that. En dat was alleen maar bij 18 aardbeienplanten.
Dat is goed om de weten, zal ik ook even aan de buren laten weten.JukeboxBill schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:31:
En bladluis bestrijden met larven van het lieveheersbeestje gaat je een vermogen kosten als het een boom betreft. Want waar bladluis is, zijn ook mieren en die vreten die larven bijna net zo snel op als dat je ze uitzet.
Been there, done that. En dat was alleen maar bij 18 aardbeienplanten.
https://www.bnnvara.nl/ka...raadpleeg-deze-negen-tips
Daar wordt ook over knoflook en afwasmiddel gesproken?