Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 158 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:27
Marzman schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:47:
[...]

Ja de hortensia's doen het goed met dit weer :) Wij hebben ook een hele grote struik met grote bloemen van rose naar blauw (ik denk omdat ik ooit wat kalk in gegooid heb :p ).

Dinsdag 28 graden, dan zullen ze wel verbranden, misschien een schaduwdoek er over leggen want het is maar een dagje.
Waarom zouden ze verbranden bij 28 graden?
Wij hebben hier overal hortensia`s en ik doe daar niets aan, behalve zorgen dat ze met warm weer voldoende water hebben.
Gelukkig heb ik ze hier zo geplant, en is de bodem daar naar, dat ik zelfs dat niet hoef te doen.
Alleen wat in potten staat krijgt water, het is dan fijn dat ze eerst hun blad en bloemen laten hangen bij te weinig water, als schreeuw om water.

Hortensia`s verkleuren blauw als de grond zuur is, kalk toevoegen zal eerder zorgen dat ze roze worden.

Wil je ze blauw houden dan kan je "blauwmaker" toevoegen als de grond niet helemaal perfect is, daar zit meestal aluminiumsulfaat, ijzer of kali-aluin in.
Ze worden namelijk blauw door ijzer en aluminiumsulfaat, vandaar dat ook wel gezegd wordt een paar roestige spijkers in de kluit te duwen.
Als de grond echter te kalkrijk is helpen alleen roestige spijkers vaak niet.

En om ze blauw te houden kan je beter alleen regenwater geven, in kraanwater zit kalk, daar worden ze weer roze van.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Compost vochtig houden. Dan zitten die mieren daar niet zo fijn meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Teijgetje schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:43:
[...]

Waarom zouden ze verbranden bij 28 graden?
Omdat ze andere jaren ook verbranden in volle zon. Geen idee bij welke temperatuur dat exact is, misschien dat 28 graden nog wel meevalt.

Ze zijn aan de achterkant blauw aan de voorkant roze, ik vind dat ook wel leuk. Klinkt logisch dat ik aan de voorkant waar ik makkelijk bij kan meer kalk gestrooid heb ;)

Dat met spijkers er tussen gooien deed mijn opa altijd :) Er zit hier ook veel ijzer in het grondwater, misschien dat ze daar ook blauw van worden?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
Marzman schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:46:
[...]

Omdat ze andere jaren ook verbranden in volle zon. Geen idee bij welke temperatuur dat exact is, misschien dat 28 graden nog wel meevalt.

Ze zijn aan de achterkant blauw aan de voorkant roze, ik vind dat ook wel leuk. Klinkt logisch dat ik aan de voorkant waar ik makkelijk bij kan meer kalk gestrooid heb ;)

Dat met spijkers er tussen gooien deed mijn opa altijd :) Er zit hier ook veel ijzer in het grondwater, misschien dat ze daar ook blauw van worden?
Van aluin worden ze blauw. Heb nog een bakje liggen, maar hier hebben de slakken mijn hortensia's opgegeten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:57

Dennis1812

Amateur prutser

Mijn ene hortensia is wit en die er direct naast is blauw.
Krijgen evenveel voeding/kalk/water etc.
Blijft bijzonder.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:31:
Mijn ene hortensia is wit en die er direct naast is blauw.
Krijgen evenveel voeding/kalk/water etc.
Blijft bijzonder.
Witte hortensia is altijd wit (soms met een groene zweem). Alleen de roze en blauwe verkleuren tussen die twee kleuren afhankelijk van de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:57

Dennis1812

Amateur prutser

Check, ik wilde er al heel veel kalk of verkleurd er op gaan gooien.
Dan blijft hij mooi wit.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:03
Drie jaar geleden helaas het minivijvertje uit de tuin weg moeten halen vanwege klein gespuis dat ook wel eens in de tuin komt maar dat water mis je toch.

Daarom vandaag een klein fonteinornament gehaald bij de grootste tuinboer. Ben er wel weer content mee. Lantaarnpaal ga ik morgen maar eens vervangen door mooier antraciet exemplaar dat ik al heb liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iieycuAwh7XKbbD_UIKDpGyk7Ok=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1M5QiaLHfGyYGo2UgyWcg8k.jpg?f=fotoalbum_medium

Als iedereen z'n zwemdiploma heeft komt er trouwens een grote vijver terug 8).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XBaGiB5vjR7AAkAJvFbz_xxLME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gohNE9QDy98F4uLy4A2N8WM4.jpg?f=fotoalbum_large

Weer een tuinklusje klaar. Afgelopen winter is de oude omgegaan, dus nu maar weer een (saaie) nieuwe. Moeten nog wat nieuwe planten bij, het stuk achter de schuur is opslag van random meuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
deWit schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:38:
[Afbeelding]

Afgelopen winter is de oude omgegaan, dus nu maar weer een (saaie) nieuwe.
Mooie schutting hoor.
Helemaal als hij vergrijsd is.
Zijn dat kunststof palen en borden?

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 22-06-2024 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Beton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Beste snoeischaar voor ca 50-80 euro?

Omdat ik nu voor de tweede keer de pas twee jaar oude Wolf-Garten RR1500:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.welkoop.nl/assets/images/480_480_box/4009269304856_7.jpg
moet gaan repareren
(de eerste keer zat de boutverbinding te vast, waardoor de veer niet sterk genoeg was om de schaar weer open te duwen en nu valt het onderste handvat er steeds af omdat de klikverbinding met het staal veel te gammel is)
ben ik op zoek naar iets degelijks (semi professioneel). En dat voor ca 50 - 80 euro. Iemand een suggestie?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:17

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Andrehj schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:12:
Beste snoeischaar voor ca 50-80 euro?
...
ben ik op zoek naar iets degelijks (semi professioneel). En dat voor ca 50 - 80 euro. Iemand een suggestie?
Een goede snoeischaar hoeft geen 80 euro te kosten. Ik ben zelf heel erg gecharmeerd van de FIskars snoeischaren. Zeker die met rolgrip. Mijn PX94 kost de wereld niet, wordt zeer regelmatig gebruikt en mits een beetje basisonderhoud (wassen, wat olie, licht bijslijpen indien nodig) blijft dat ding het super doen. Dat je minder hard hoeft te knijpen is ook alleen maar een voordeel :)

Daarnaast heb ik ook nog een P57 die dikwijls gewoon in mijn zak zit terwijl ik in de tuin bezig ben, is wat kleiner en lichter maar handig om snel even naar te grijpen voor snel even wat kleins te knippen.

Mijn P751 gebruik ik niet heel erg veel, die is zwaar en knipt het minst goed t.o.v. de bovenstaande (vind ik).

De Powerstep 1-2-3 lijkt in theorie interessant, maar gebruik ik quasi niet meer en zou ik niet aanraden. Teveel gedoe, werkt niet altijd goed. Een kleine snoeitang zoals de L31 werkt dan beter, sneller en handiger.

Het SP13 kruiden/oogstschaartje is buiten categorie, maar vind ik ook super :)

Als je toch wat meer wil uitgeven, zijn Felco of Okatsune inderdaad de dooddoeners. Maar of die nu zoveel 'beter' zijn...

P.S. Nee ik heb geen Fiskars aandelen :+ Gewoon fijn materiaal naar mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
@El-Vder en @Slonzo: Dankjewel voor de suggesties _/-\o_ . Ik heb nog wat reviews gelezen, maar de schaar wordt hier intensief gebruikt, dus dan worden het de Felco of de Okatsune, waarbij ik de laatste hier mooi lokaal bij Baptist kan halen, dus die zal het wel worden denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 23-06-2024 11:12 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:28

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Hier liggen twee Felco's die al jaren trouwe dienst bewijzen. Ik kies altijd graag voor een merk waarbij losse onderdelen zijn na te bestellen.

Maar die Okatsune maakt me wel hebberig, die gaat op de verlanglijst. Voor textielscharen en -messen kies ik ook graag Japans, dus waarom niet voor het snoeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hier doet een simpele Parkside al 7 jaar trouwe dienst! :D

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Parkside is Lidl, toch? Met die discounters kun je geluk hebben, onze grote takkenschaar komt volgens mij van de Aldi en gaat maar niet stuk!

Vandaag eindelijk zon, dan kan de tuin weer wat bijkomen van de regen. Heel veel is zo snel omhooggeschoten dat het na een paar buien weer plat ligt. Moet hier en daar maar wat gaan knippen (voorzichtig, het duurt langer dan me lief is voordat de verbrijzelde duimtop is genezen. Gevaarlijk vak, dat werken met natuursteen ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
VeertienKaVier schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:37:
Parkside is Lidl, toch? Met die discounters kun je geluk hebben, onze grote takkenschaar komt volgens mij van de Aldi en gaat maar niet stuk!

Vandaag eindelijk zon, dan kan de tuin weer wat bijkomen van de regen. Heel veel is zo snel omhooggeschoten dat het na een paar buien weer plat ligt. Moet hier en daar maar wat gaan knippen (voorzichtig, het duurt langer dan me lief is voordat de verbrijzelde duimtop is genezen. Gevaarlijk vak, dat werken met natuursteen ;-) )
Klopt! Die takkenschaar heb ik ook van Parkside. Ook al 7 jaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:54:
[...]

Klopt! Die takkenschaar heb ik ook van Parkside. Ook al 7 jaar. :P
Aldi verkoopt volgens mij geen Parkside.
Maar het zal qua kwaliteit een soortgelijk merk zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
Andrehj schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:11:
@El-Vder en @Slonzo: Dankjewel voor de suggesties _/-\o_ . Ik heb nog wat reviews gelezen, maar de schaar wordt hier intensief gebruikt, dus dan worden het de Felco of de Okatsune, waarbij ik de laatste hier mooi lokaal bij Baptist kan halen, dus die zal het wel worden denk ik.
Ik ben echt zooo blij dat ik niet bij Baptist in de buurt woon betreft ons huishoudgeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:26:
[...]

Aldi verkoopt volgens mij geen Parkside.
Maar het zal qua kwaliteit een soortgelijk merk zijn.
Is ook van de Lidl. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Geneuzel schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:32:
[...]

Ik ben echt zooo blij dat ik niet bij Baptist in de buurt woon betreft ons huishoudgeld.
Ik ga over twee weken noordwaarts... Ze hebben echt van die dingen 'ik wist niet dat het bestond en ik heb het niet nodig, maar ik zou het best willen hebben'. Dat zijn toch wel de ultieme cadeautips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ja, maar die van @VeertienKaVier komt van de Aldi, dus dat is niet dezelfde als die van jou. Daar ging mijn opmerking over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:05
In de boeketproductie heb ik eigenlijk alleen maar Felco zien gebruiken.
Die snoeien de hele dag, ook dikke rozen en pistacia struiken.
Sindsdien ben ik ook trotse bezitter van zo'n rode unit.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Teijgetje schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 00:40:
[...]

Zo op het oog zou ik zeggen "wat bemesten". Een schema staat in de TS
Hoe lang geleden is het aangelegd en heb je sinds die tijd wel voeding gegeven? En wat?

Ondanks dat het water wegzakt is te nat ook een mogelijke oorzaak, zelfs de meest doorlatende grond is momenteel, na 5 maanden regen, te nat. Daar houdt gras ook niet van.

Maar er zijn meer oorzaken mogelijk, met eigen oplossingen.
Bemesten en kieseriet geven heeft alleen zin als dat ook de oorzaak is.

Je kan kijken of er emelten of engerlingen zitten, met een schep een plag steken die je aan een kant laat zitten zodat je het weer terug kan leggen.
Een grondmonster nemen en dat bij een tuincentrum laten checken kan ook.

Je kan graszaaddirect ook via mail met foto om advies vragen, contactlink staat in de link.
Ik zag ineens een kever uit het gazon kruipen. Dus misschien toch engerlingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtYKMaY6Lqsck5bNqcAIog22bmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Di5WTgzLVwwW01T5who7aYLF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Patox schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:31:
[...]

Ik zag ineens een kever uit het gazon kruipen. Dus misschien toch engerlingen
[Afbeelding]
Zoekplaatje alert!
Meikevers (de kever waarin de engerling veranderd) zijn niet zwart, wat hariger en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Tehh schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:46:
[...]

Zoekplaatje alert!
Meikevers (de kever waarin de engerling veranderd) zijn niet zwart, wat hariger en groter.
Haha ja per ongeluk niet de zoom in versie geüpload. Oei ik heb nu al aaltjes besteld aangezien het erop leek dat die tegen verschillende soorten kever larven werken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Teijgetje
@Patox
Schadelijke engerlingen veranderen zoals Tehh ook al zegt in heel andere keversoorten, en dan heb je ook nog onschadelijke engerlingen.

Jouw zwarte kever is een gewone zwartschild kever, zowel als larve en als kever zijn ze omnivoor, ze eten alles wat los en vast zit maar hoewel ze ook plantendelen eten is dat niet hun hoofdvoedsel.
Ze zouden als tor gek op slakken zijn.
Persoonlijk denk ik niet dat ze in staat zijn om zulke grote gele plekke te veroorzaken omdat ze voornamelijk predators zijn hun hele leven.

Als het aan vocht ligt dan zou het gras nu wat moeten herstellen nu het zo warm is, niet dat het gele gelijk groen kleurt maar tussen het geel zou nieuw groen gras moeten verschijnen.

Zelf ben in een beetje in Temu getrapt...... ;)
Ik had een RVS nivelleringshark van 114cm x 25 cm en een Gaasroller (de goedkopere zwarte dan) in mijn mandje gezet waarmee ik nog steeds op €180 uitkwam, en wat het me niet waard was.
Na een kleine twee weken was het verlaagd tot €117, en gezien ik op Amazon voor alleen de hark in die maat zo ongeveer daar op uit kom, ze maar besteld.
Gratis bezorgd, Gratis besteld (Klarna) en gratis retour als het niets is........... :+

Hier staat overal de Liguster in bloei, dus dat is een grote bom met bijen, hommels en vlinders.
Ook alle Liguster die ik voor 45 cent per sprietje geplant heb is inmiddels lekker gegroeid en staat in bloei.
De Liguster om de omvormer staat het heftigst in bloei, tenminste, die 28 van Haag-Heg.nl .
De Liguster die ik te kort kwam, 10 planten, en die ik via DirectPlant liet komen, en wat ook Altrovirens is, en de helft goedkoper, doet helemaal niets, geen enkele bloem?
Haag-Heg, als je er langs rijdt dan lijkt het alsof je een bijenkorf verstoord,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beGyfz1oqFqepktA0uIbpbpjrpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aagRiEwCHVuAPaGir2FVd8rf.jpg?f=fotoalbum_large

en (linkerkant eerste 10) die van Directplant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yv-fQSJ0Gz1gShMLrbrwfVdv-oY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTlnkDWn5k3bswcIgh1ywYVG.jpg?f=fotoalbum_large
Je snapt waar ik nooit meer planten bestel........en waar ik ook nodig onkruid moet weghalen. :+

Inmiddels zelf ook maar Hortensiamest met aluin aangeschaft, ik heb twee blauwe bij wat lavendel geplant die ik blauw wil houden, en ik heb klaarblijkelijk twee roze-blauwe bij de sloot neergezet.
Op een of andere wijze zijn dezelfde hortensia`s bij elkaar gebleven van de partij die ik vorig jaar geheel teruggesnoeid gratis heb uitgegraven bij iemand. Hoe weet ik ook niet, het waren allemaal teruggesnoeide stronken.
Maar er zijn er meer bij elkaar die hetzelfde zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BdvlgXCTXnr-CcA9PaAT_GjttQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yqgt9qqMgbGgsBVYuAn2SQ56.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmK8X8dG68TY4AXmawpJlVGB-eA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkkMtBL3dlZSfFAhFr0bszkF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luQe1EmvBgYmMk0fxAwRUsT47OU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdDhRiruXavZbVRTDcQujYy2.jpg?f=fotoalbum_tile

Inmiddels bloeit alles uitbundig.
Er zijn een paar gewone roze Hydrangea, alle andere zijn Serrata`s in verschillende kleuren.
Witte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4iSLZqZitBM2xak9Y4l2ckx8YA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5saNkI2oCpyQpIcBwUJCdYU.jpg?f=fotoalbum_large
Die staat mooi want naast het tussenhek staan twee potten met witte Serrata`s en voor het huis twee nog grotere bakken met witte Serrata`s, deze verkleuren naar roze aan het eind van de bloei.

Roze, dit zijn er twee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBMOF0uCCFvJfIE-AvPWNBU7An8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Mb8nUhnUNNlhzHd0h0OeOIs.jpg?f=fotoalbum_large

Rozeblauwe, op de hoeken van de sloot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbRDJyHn4qAGwH62giBkxI6-ERc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQx8DhgwOfKROAV2uAPXQozW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GhBIO_KSGXRr3ZOn6PPlhikkLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCkznmmKh1FBqYdTphSbojYs.jpg?f=fotoalbum_large

En wat ook apart is, of wat nooit eerder is opgevallen, dat er een paar Serrata`s tussen de 156 Hydrangea`s staan die ik vier jaar geleden als mini`s geplant had. Hier stonden ze al anderhalve maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwwn_emj_Fi1LhiaP-n0K1kyQ1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEzrglvvEp7lhUE0MUazbff5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook geen foto`s om te checken maar het lijkt me stug dat ze van Hydrangea naar Serrata gemuteerd zijn. :+
Inmiddels is het gros flink groot, ca. een meter hoog maar zijn er ook wat die niet lekker aangeslagen zijn.
En er zijn er die op plaatsen die je te droog verwacht toch aangeslagen zijn.
Aangezien ik er nog wat langs het achterveld heb staan die doorgaans met het onkruid moeten concurreren zie ik nog wel wat verplantmogelijkheden om eea wat op kleur bij elkaar te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVITM4JCeKjzD8nshSR3Am62vz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfZKr0r0KpjMLyaegaMttvhZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CstLPF1htkE5Ht5ArQwUjXML0YQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oqpMgji6bjCFbQELnFNyEq6.jpg?f=fotoalbum_large

Op de plaats van die Serrata hierboven had ik bij het planten een andere Serrata (hieronder, inmiddels 2 m hoog) weggehaald, maar wel een ander soort, er kan dus geen stukje zijn achtergebleven toen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEiCYpou5A-RIK80dxdlVmOfY14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phzjm8z1KGxcgYljmrC3xe26.jpg?f=fotoalbum_large

Degene die ik te droog dacht te staan doen het ook goed, met bloemen van 20 cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BF0R0WKleFozj2yxrTHthH6xOLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYD3poYuwmETa8r2wlfr47LA.jpg?f=fotoalbum_large

En hier staat ook een vreemde tussen, waar we een roze geplant dachten te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWGrPCpGmyEbiQshg7IE2i1kpD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5vi5KHD5KXUQVg3Ts1pmOr5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bz-Sz2tuP8VJHnn97j1zSQx-vY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIrfi6LFCvRtQcGqmnc6hXdh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de "transplantatieplanten", het meeste staat tussen de hoge brandnetels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_g88X7oXn5PnGArhLUEoxlMPhAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/el82R9M9OevUDQQK1xAkxoiJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgStn7yUF2X8lH3tAzd1S8TT8_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BY3kxNAmX8KmsCFNKYoWqk6E.jpg?f=fotoalbum_large

Wel apart dat de meest verre ook blauwe hartjes hebben.

De overige Hortensia`s laat ik maar even uit beeld, daar moet (niet alleen daar) moet nodig onkruid weggehaald.
En misschien is hier en daar wat afwisseling qua kleur wel leuk, al tart het mijn plan.

Overigens zie ik alleen bij een paar witte "verbranding", al zaten er al bruine randjes aan voordat het zo heet werd. Dus of dat echt verbranding is durf ik niet te zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 27-06-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:47
Het is prachtig weer geweest voor hortensia's. Wij hebben er hier ook verschillende. Komen eigenlijk allemaal van de Lidl. Doen het supergoed in ieder geval. Het hele tuinpad was dichtgegroeid door onze mega hortensia langs het huis. Toch maar flink wat af geknipt want dat was niet echt handig. Andere jaren wordt ie niet zo groot nadat hij teruggesnoeid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
Vraagje, hoe hou ik onze monsterra in toom?
Hij begint nu serieus uit te wijden en ik vind het zeker mooi, maar op de plek waar ie staat neemt ie nu bijna 1m2 in beslag en dat is best fors.

Iemand tips?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaNyS4A8yCW9144iMixUy4Nv3-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTtbAmGWyyJWSTzoe0e5sFPN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDmqLNNYJdGZU_l2G3npnTRHHiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOA4BLiIYu6uJrUlRjS0CW89.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcYJUBrLwWBfWAxsT--Oc4Dw8-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJE4Uo6IVB42b0gpsOsfU3Ls.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfjEOxDvQlHrZjQ1q3hfyfqA1pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fS63AY40d6ML13AaunGtuDMw.jpg?f=fotoalbum_large

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:11
@Teijgetje wat een schitterende plek! Zo veel mooie bloemen is een genot om te zien. Ook altijd het lezen waard dit soort posts. :)

Hier doen de Hortensia's het ook heel goed dit jaar, het is precies perfect weer voor ze geweest. Ondanks dat ik er niks aan het gedaan (flink aan het verbouwen), gaat eigenlijk alles wel lekker behalve de moestuin..Hortensia's, Lavendel, Rododendrons, alles gaat als een speer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
loewie1984 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:11:
Hij begint nu serieus uit te wijden en ik vind het zeker mooi, maar op de plek waar ie staat neemt ie nu bijna 1m2 in beslag en dat is best fors.

Iemand tips?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zijn nu eenmaal planten die heel groot worden dus wellicht niet geschikt voor deze plek.
Om dat op te lossen kun je het snoeien. Knip eraf wat te groot is.

Of geef het aan iemand die wel de ruimte heeft en koop een kleiner blijvende plant.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
[...]
Zet er een mosstok in. Een monstera is een klimplant, hij is op zoek naar iets om zich aan vast te houden zodat hij de hoogte in kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
CrystalViriS schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:34:
Het is prachtig weer geweest voor hortensia's. Wij hebben er hier ook verschillende. Komen eigenlijk allemaal van de Lidl. Doen het supergoed in ieder geval. Het hele tuinpad was dichtgegroeid door onze mega hortensia langs het huis. Toch maar flink wat af geknipt want dat was niet echt handig. Andere jaren wordt ie niet zo groot nadat hij teruggesnoeid is.
Ze kunnen aardig groot worden, deze heb ik een aantal jaren geleden gezien in de Hortis te Haren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DKRPjdyz7hPaPx9ek75VraLCMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zvrg1UMChg4uNChNXt77ndhF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:46:
Ze kunnen aardig groot worden, deze heb ik een aantal jaren geleden gezien in de Hortis te Haren:
[Afbeelding]
Hangt af van het (sub)soort hoe groot ze worden. We hebben van die hortensia's die misschien een halve meter doorsnede worden, maar ook wat grotere die ondertussen ruim een meter in doorsnede zijn (allebei de soorten even oud).

Bij ons kleuren ze vooral roze, kennelijk is onze grond niet zuur genoeg om ze blauw te houden. Alhoewel ze zo te lezen ook een voorkeurskleur hebben in een bepaalde pH band. En zoals bij wel meer planten, de (voorkeurs)kleur die je denkt te kopen is niet altijd wat ze zeggen dat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:19

ViezeVis

Sample Text

Wij hebben een teak houten tafelblad van Hartmann die wij vandaag weer hebben schoongemaakt. Alleen willen we deze ook weer in de teak sealer zetten. Wanneer is de tafel droog genoeg om dat te kunnen doen? De winkel waarschuwde ons dat je de sealer niet moet aanbrengen als het hout vochtig is, want dan zou je vocht op kunnen sluiten en gaat het rotten.

We hebben de tafel vanochtend schoongemaakt. Is 'ie dan straks al helemaal droog? Of beter wachten tot morgen of vrijdag?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
ViezeVis schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:50:
Wij hebben een teak houten tafelblad van Hartmann die wij vandaag weer hebben schoongemaakt. Alleen willen we deze ook weer in de teak sealer zetten. Wanneer is de tafel droog genoeg om dat te kunnen doen? De winkel waarschuwde ons dat je de sealer niet moet aanbrengen als het hout vochtig is, want dan zou je vocht op kunnen sluiten en gaat het rotten.

We hebben de tafel vanochtend schoongemaakt. Is 'ie dan straks al helemaal droog? Of beter wachten tot morgen of vrijdag?
Teakhout is een tamelijk dichte houtsoort, dat neemt niet zo veel vocht op, tenzij je het hout een poosje onderdompelt.
Met dit weer is het zo weer droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Geven jullie de planten en boompjes al water ? En zo ja , hoe lang? Dit is pas dag 2 van het echte warme weer. Volgende week draait het weer bij.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Agent47 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:16:
Geven jullie de planten en boompjes al water ?
Nee, de komende 2 weken nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit

deWit

Ik geef alleen net nieuw aangeplant spul en de potten op het terras water.

Het gazon krijgt wat druppels van spelende kinderen met de waterslang...

De discussie hier is wel een reminder dat ik de 5 hortensias in pot maar eens moet planten; dan zijn ze veel minder water kritisch qua watergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:28
VeertienKaVier schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:16:
Hier liggen twee Felco's die al jaren trouwe dienst bewijzen. Ik kies altijd graag voor een merk waarbij losse onderdelen zijn na te bestellen.

Maar die Okatsune maakt me wel hebberig, die gaat op de verlanglijst. Voor textielscharen en -messen kies ik ook graag Japans, dus waarom niet voor het snoeien.
Ik gebruik hier nog steeds de Felco van mijn opa die tot 30jaar geleden tuinder was en sindsdien intensief gebruikt in de tuin van mijn ouders, dus dat zegt wel iets over de kwaliteit van die dingen. (natuurlijk wel afhankelijk van goed onderhoud)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Geven jullie de planten en boompjes al water ? En zo ja , hoe lang? Dit is pas dag 2 van het echte warme weer. Volgende week draait het weer bij.
Als ze in de volle grond staan is het nog helemaal niet nodig.
Alleen mijn aardbeien krijgen water, maar die staan in bouwemmers en vrijwel de hele dag in de volle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

JukeboxBill schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:05:
[...]

Teakhout is een tamelijk dichte houtsoort, dat neemt niet zo veel vocht op, tenzij je het hout een poosje onderdompelt.
Met dit weer is het zo weer droog.
We hebben 'm schoongemaakt en 't water bleef er nog deels opliggen. Is ingetrokken/verdampt. Jij zegt dus dat het zeker vandaag, of anders morgen, al weer geseald kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
ViezeVis schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:43:
[...]

We hebben 'm schoongemaakt en 't water bleef er nog deels opliggen. Is ingetrokken/verdampt. Jij zegt dus dat het zeker vandaag, of anders morgen, al weer geseald kan worden?
Dat verandert de zaak enigszins. Misschien beter geweest om met een oude handdoek af te drogen.
Morgen is het ook nog mooi weer, dus zou dat toch maar even wachten als het niet dringend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje

Iemand tips?
Uitgebreide verzorging, snoei en stektips vind je hier.
Zoals al gezegd is de Monsterra een oerwoudplant die de hoogte in wil.
En inderdaad met een mospaal zoals @ThinkPad ook al zegt.
Hij wil ook niet gedraaid maar in dezelfde stand blijven staan, dan wordt hij het mooist, een hoek of muur is een betere plaats dan midden in de kamer.
Als je hem steeds draait wil hij de bladeren toch naar het licht krijgen en daar wordt hij minder mooi van.

@RobNemoo
Ja, dat vind ik ook, ik ben al een paar jaar bezig om overal bloemen te krijgen, hortensia`s heb je lang plezier van gedurende het hele jaar met hun uitbundige bloei.
Net zoals bij de rest krijgt alles in de volle grond nog geen water, en het weekend krijgen we geloof ik weer wat regen.
Alles in potten en bakken krijgt wel dagelijks water.
Als je denkt dat je geen water hoeft te geven en ze hadden het toch nodig krijgen ze met deze temperaturen zo`n knauw dat ze daar niet mooier van worden en het een tjid duurt voordat het weer zo er bij staat als voor de knauw.
Om daar ook van af te zijn komt er hier nu eindelijk een automatisch watergeefsysteem voor alles in potjes.

Overigens groeien hier de buxusjes die helemaal kaalgevreten waren inmiddels ook weer lekker uit. _/-\o_
Al heb ik er ook nu een paar dooie tussen staan geloof ik. Gelukkig bij elkaar, niet tussen nog levende hagen.

[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 26-06-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
Goedenavond,

Ik zit met een dilemma. Vandaag is er bij ons gras gelegd. Gras is duidelijk te lang op rol blijven liggen bij de hovenier.

Zouden jullie dit accepteren en moet ik het gras de tijd geven of zeggen jullie morgen direct bellen en niet akkoord gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeoVlztQ1rnbYKG6seBK3ccu8Uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5YVU67NUo7zwdd79DKMCmF9.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was overdag met zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9G6FkXPqU_9APjlafb9JVCMnTek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OYTdqTNMNyD97d5bLbRyXWM.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:24

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@aVo0m. Daar middelste groene stukje ziet er nog wel levensvatbaar uit, de rest is op foto lastig te beoordelen. Ik neem aan dat je bij het leggen niet aanwezig was?

Hoe dan ook ik zou morgen even bellen dat het in jouw leken ogen het er slecht uitziet en dat je wil dat ze langs komen voor advies met herleg garantie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Ik was er wel bij, maar leek toen groener. Hovenier gaf aan, dat gaat aanslaan en even de tijd moest geven. Maar ouders, vriendin zijn van een andere mening.

Dit is ons eerste gras, als het gaat aanslaan prima, maar als dit niks meer is, dan wil ik er geen 230 euro voor betalen.

Wat foto's dichterbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fPvd15blPZfzVlGhCB-MFymReE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/vwHRDnzl8T3UXQ2OD4ebwb6I.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnpGFOmRVtcOQzjqiNRMM9VTmRI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/gEL71KCBOPlRrQpBOnwet0w7.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWNkFaYSWNuXnnriV2h-cF-vjXE=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/VkPKiZAAKNdNxb2MuCfF83xR.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPmi7EgAtSwzugnhRs8paJViBjU=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/3OPjsAfWSQtYEio7Cy4YsIuZ.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwezI9quKuU851DQHzgXpLhvVxw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/q3FGCH4LEy1ynPPmm2uI6NiO.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPCXA0qnRKtgdhVSU4N4CaFYp5Q=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/UerXXGWOKjfIFEY3aFUiauy2.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Geef het een paar dagen voor je in de knoop schiet.
Als het over een paar dagen nog niks lijkt dan kun je dan gaan reclameren.

Fraai is het niet, maar ik geef het nog wel een kans.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
60 procent lijkt wel redelijk dood, van dicht bij vind ik het er slecht uitzien. Maar eerst maar eens bewateren en maandag kijken zonder hitte wat het dan doet. De hovenier is dus bekend met je zorgen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Ziet er een beetje hetzelfde uit als een grasmat waar een poos te lang een zwembad op gestaan heeft. Ik weet niet wat ik zou doen. Bij een zwembad komt het altijd deels goed terug maar dan wil je daarna toch weer altijd wat bij zaaien in mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aVo0m.
Nou inderdaad. Gewoon te lang op rol gelaten. Ik denk ipv max 2 dagen wel 5 of 6 dagen. gras is ook wat langer. Dat groeit lekker door.

Ik heb zojuist met een plastic hark de grassprieten wat omhooggehaald. Grotendeels was nog plat.

Ziet ietsjes beter uit. Het gras is nu gewoon geel a heel lichtgroen. Ik ga het inderdaad maar even aankijken een week.

Is er geen verbetering, wordt slechter, lelijke plekken etc. dan mogen ze een oplossing bedenken.

Maar achteraf, had ik het dan maar zelf gedaan die 26m2.

Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyJNL
  • Laatst online: 18:38
Onlangs een huis gekocht met een klein weilandje waar ik totaal geen invulling voor heb. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpCsKdWRUtmoPRWHnut0PtO_Luk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xstOQaHldmIdLe82e9oL3uUg.jpg?f=fotoalbum_large
Aan de Oost en Noordkant wil ik sowieso iets van laurier planten buiten de gele lijn (hekwerk).

Maar wat doen we met de rest van het noordelijke geheel, het is ongeveer 3000m2.
Zelf denken we aan een grote vijver en het aanplanten wat sleedoorn, meidoorn, hazelaars etc.

Ben alleen bang dat de vijver niet mooi gaat worden zonder epdm folie, die gaat vast vaak droog staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:46
@AndyJNL
Ik zou er eerst een jaar gaan wonen voordat ik iets zou gaan plannen voor de tuin.
In die tijd goed om je heen kijken wat je mooi vind, wat past bij de seizoenen en vocht/droogte van je perceel.

Als je haast hebt, wat heeft dan prio?
Ga dan ook serieus inspiratie opdoen, zie Topicstart. En laat je (ook betaald) adviseren of neem een architect in de hand.

Hee, en verzin ook even wie je tuin gaat onderhouden. De natuur kan veel zelf als je het tijd geeft. Ik ben een groen liefhebber, dus ik zou gaan voor bomen struiken vruchten en bloemen. Lekker wat vogels, bijen en vlinders en kruipend spul aantrekken.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyJNL
Barleone schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:59:
@AndyJNL
Ik zou er eerst een jaar gaan wonen voordat ik iets zou gaan plannen voor de tuin.
In die tijd goed om je heen kijken wat je mooi vind, wat past bij de seizoenen en vocht/droogte van je perceel.

Als je haast hebt, wat heeft dan prio?
Ga dan ook serieus inspiratie opdoen, zie Topicstart. En laat je (ook betaald) adviseren of neem een architect in de hand.

Hee, en verzin ook even wie je tuin gaat onderhouden. De natuur kan veel zelf als je het tijd geeft. Ik ben een groen liefhebber, dus ik zou gaan voor bomen struiken vruchten en bloemen. Lekker wat vogels, bijen en vlinders en kruipend spul aantrekken.
Wij hebben totaal geen haast, dit gaat ons eindhuis worden (denk ik). Het vorige boerderijtje hebben we amateuristisch omgetoverd van grasland naar een mooie dierentuin.Vijvertje, boswalletjes etc. Dat was echter wel een stuk kleiner.

Nu wil ik eigenlijk hetzelfde doen alleen beter. Ben echt op zoek naar ideeën. Geld is wel een issue trouwens op deze schaal. De laurier aan de grens kost al 4000 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHj21F8XFHyp0qKfWYcjwm9ldmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozdnkTYSOnn7xlKhWp2IbMRX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@aVo0m.
Mijn ervaring is dat het wel aanslaat, ik heb zulk gras ook wel gratis opgehaald en gelegd.
Werd prima groen, ik heb het inderdaad toen ook tegen "de pool" in geborsteld met een straatbezem zodat het kon luchten, opdrogen en ademen.
En natuurlijk water gegeven dagelijks.

Dat gezegd hebbende zou ik wel een deel van de aankoop van het gras terug vragen, ook al krijg je garantie.

En zo niet, laat ze het maar vervangen, zoveel is het nu ook niet, 20 m2?
Dat haal je nog wel gratis op als je marktplaats in de gaten houdt. Ik heb er wel twee pallets (120 m2) gratis van opgehaald.

Bij graszoden verwacht je van een hovenier oid gewoon gelijk een mooie dikke groene mat, niet iets dat even twee of drie weken groen moet worden.
Ik zou sowieso even je geld in je zak houden.

@AndyJNL
Ik zou alleen een goede maaier kopen en voorlopig het als grasland houden tot je weet wat jullie willen qua dierentuin.
Of de buurman met klepelmaaier inhuren.
Maar met een beetje maaitractor of Zero-turn doe je (of de bazin) dat zelf in nog geen twee uur, dat geeft voldoening, je leert je landje kennen en gemaaid gras ruikt lekker.
En in de zomer moet je eigenlijk toch elke week maaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 27-06-2024 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Heeft iemand hier ervaring met HWA (regenpijp) afkoppelen? Ik wil dit gaan toepassen maar zie helemaal niet zoveel opties in Google.
Wat ik wil: 80mm tijdelijk kunnen afkoppelen, zodat de zomerbuitjes zorgen voor plantwater. In de herfst en winter toch maar weer afvoeren naar riool.

Een standaard regenton automaat verkleind de diameter enorm, dat wil ik niet. We hebben veel dak en de goot staat al snel vol.

Wie heeft ervaring en tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Barleone
Met een schuifsok (niet verlijmd) kun je prima een deel van de pijp er tussen uit halen en/of weer terugzetten, bovenin zet je een gewone sok mof/spie.
En dan met bochten de pijp naar tonnen leiden.
Dat kan met gewone bochten, hwa hoeft niet verlijmd.
Vergeet niet op je rioolleiding een dop je zetten zodat het schoon blijft.

Door het rubber krijg je de mogelijkheid om ruimte te krijgen om de pijp te monteren/demonteren.
Normaal zit de buis in klemmen, maar je kunt ook de schuifmof boven doen, dan kan de pijp zelf niet zakken als hij beneden in de sok staat.
Heb je alleen een "lelijke" rand bovenin.

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 26-06-2024 23:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
AndyJNL schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:17:
[...]

Wij hebben totaal geen haast, dit gaat ons eindhuis worden (denk ik). Het vorige boerderijtje hebben we amateuristisch omgetoverd van grasland naar een mooie dierentuin.Vijvertje, boswalletjes etc. Dat was echter wel een stuk kleiner.

Nu wil ik eigenlijk hetzelfde doen alleen beter. Ben echt op zoek naar ideeën. Geld is wel een issue trouwens op deze schaal. De laurier aan de grens kost al 4000 euro.
[Afbeelding]
Fruitbomen natuurlijk, daar heb je voor altijd wat aan.
Als je geduld hebt kun je laurier zelf stekken en planten. Dan kom je maar de helft en de andere helft stek je daar vanaf.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

JukeboxBill schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:58:
[...]

Dat verandert de zaak enigszins. Misschien beter geweest om met een oude handdoek af te drogen.
Morgen is het ook nog mooi weer, dus zou dat toch maar even wachten als het niet dringend is.
Vanavond wat te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Over laurierhaag gesproken: wij hebben begin mei onze laurierhaag laten plaatsen. Ik heb gekozen voor 125-150cm omdat ik met de gewenste 200cm hoogte geen jaren wou wachten en dat was €3600 voor zo'n 60m. Een stap groter (150-175cm) gingen ze gelijk van €20 naar €30 per boompje ongeveer. Met totaal zo'n 180 stuks kwam daar dus evt. €1800 bij.

Toen ze geplant waren kwam er geen een boven de 150cm uit, sommige wel er tegenaan, met een duimstok even langs de haag gelopen puur als snelle check. Ik ben zelf 177cm en liep een paar dagen geleden nog langs de haag waarop mij opviel dat sommige al langer zijn dan ik, weliswaar misschien 5cm, maar laten we het op 180cm houden. Dat betekent dat ze in krap 2 maanden 25-30cm gegroeid zijn. Bizar, maar ik denk ook wel dat we precies in de juiste periode hebben laten planten en doordat ze direct voor levering uit de grond zijn gehaald waren ze kakelvers en hebben ze hier alleen even moeten wennen en natuurlijk opnieuw wortelen (wat natuurlijk nog steeds gaande is).

Als geld dus een issue is maar tijd niet, zou ik zeggen: kijk eens naar een maat kleiner. Ik zie dat 100-125cm €16/st is maar 80-100cm ineens maar €9,35/st. Wel staat er hier bij (niet onze leverancier, maar wel praktisch dezelfde prijzen) dat je dan 4 per strekkende meter nodig hebt ipv 3, maar in mijn geval zou het voor 60m1 alsnog uitkomen op 60*4*9,35=€2244 ipv €3600.

Ik wist dat een laurierhaag met 30-50cm per jaar kan groeien, zeker in deze periode, maar had niet verwacht dat ze dat na planten gelijk zouden doen. Achteraf gezien had ik €1400 kunnen besparen, duurt dan alleen 1 jaartje langer om hetzelfde formaat te krijgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aVo0m.
Teijgetje schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:32:
@aVo0m.
Mijn ervaring is dat het wel aanslaat, ik heb zulk gras ook wel gratis opgehaald en gelegd.
Werd prima groen, ik heb het inderdaad toen ook tegen "de pool" in geborsteld met een straatbezem zodat het kon luchten, opdrogen en ademen.
En natuurlijk water gegeven dagelijks.

Dat gezegd hebbende zou ik wel een deel van de aankoop van het gras terug vragen, ook al krijg je garantie.

En zo niet, laat ze het maar vervangen, zoveel is het nu ook niet, 20 m2?
Dat haal je nog wel gratis op als je marktplaats in de gaten houdt. Ik heb er wel twee pallets (120 m2) gratis van opgehaald.

Bij graszoden verwacht je van een hovenier oid gewoon gelijk een mooie dikke groene mat, niet iets dat even twee of drie weken groen moet worden.
Ik zou sowieso even je geld in je zak houden.
Ik heb vanochtend de hovenier gebeld. Hij was blij dat ik belde.

Hij verzekerde dat het moet aanslaan en echt geen zorgen hoeft te maken. Is het over 2 weken nog niet goed, dan komt hij alles direct opnieuw doen. Hij krijgt dan weer een levering.

Hij belde later nog even terug, dat hij ermee zat dat wij er uiteindelijk niet blij zijn.

Het is netjes opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-09 14:59
AndyJNL schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:26:
Onlangs een huis gekocht met een klein weilandje waar ik totaal geen invulling voor heb. [Afbeelding]
Aan de Oost en Noordkant wil ik sowieso iets van laurier planten buiten de gele lijn (hekwerk).

Maar wat doen we met de rest van het noordelijke geheel, het is ongeveer 3000m2.
Zelf denken we aan een grote vijver en het aanplanten wat sleedoorn, meidoorn, hazelaars etc.

Ben alleen bang dat de vijver niet mooi gaat worden zonder epdm folie, die gaat vast vaak droog staan.
Ik ben nu toevallig ook bezig met plannen maken voor mijn tuin (1 hectare). Rondom het huis een deel gecultiveerd en het overige gaan we inheemse soorten planten, om de natuur een beetje te helpen.

Qua vijver heb je op internet mooie voordelen staan met zeil, waarop zand over de rand wordt gestort om een natuurlijke oever te krijgen. https://watergeest.wordpr...-vernieuwd-met-speelzand/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30
Barleone schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:37:
Heeft iemand hier ervaring met HWA (regenpijp) afkoppelen? Ik wil dit gaan toepassen maar zie helemaal niet zoveel opties in Google.
Wat ik wil: 80mm tijdelijk kunnen afkoppelen, zodat de zomerbuitjes zorgen voor plantwater. In de herfst en winter toch maar weer afvoeren naar riool.

Een standaard regenton automaat verkleind de diameter enorm, dat wil ik niet. We hebben veel dak en de goot staat al snel vol.

Wie heeft ervaring en tips?
Denk aan een regentonklepstuk:
Afbeeldingslocatie: https://easygarden-shop.nl/624-home_default/zinken-regentonklepstuk-o100mm.jpg

Blijft de diameter van je HWA gelijk. En makkelijk te hanteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

[...]

Wat @MooDyBLueS al zegt, de Portugese laurier (Prunus lusitanica) en de laurierkers (Prunus laurocerasus, giftig en daarom niet te verwarren met de gewone laurier, Laurus nobilis, die je in de keuken kunt gebruiken*) kunnen hele snelle groeiers zijn. Ik moet regelmatig de 'jonkies' uitsteken om te voorkomen dat ze binnen een jaar overal staan.

Soms vind je ze voor een leuk prijsje op Marktplaats, als iemand er lol in heeft om ze als hobby te houden. Of hulst, dat groeit ook als een tierelier.

* de namen worden heel vaak door elkaar gebruikt, in die mate dat zelfs kwekerijen 'laurier' gebruiken voor de laurierkers, want die willen mensen in de tuin. Sommige puristen beschouwen hem als invasieve exoot, maar hij staat al in zoveel parken en tuinen dat hij de inburgering wel heeft gehaald.

edit: lusitanica toegevoegd, want ook in mijn postje sloeg de laurier(kers)verwarring toe.

[ Voor 5% gewijzigd door VeertienKaVier op 27-06-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@VeertienKaVier Over exoot gesproken: de hovenier 'waarschuwde' ons er nog voor omdat hier een regel geldt dat er streekeigen beplanting gebruikt moeten worden. Toen ben ik nogmaals een rondje door de wijk gaan wandelen en ik maak geen grapje als ik zeg dat 1/3e van de huizen iets van een laurierkers hadden. Sommigen als struik in de voortuin, velen als haag tbv erfafscheiding. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyJNL
VeertienKaVier schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:48:
[...]

Wat @MooDyBLueS al zegt, de Portugese laurier of laurierkers (Prunus laurocerasus, giftig en daarom niet te verwarren met de gewone laurier, Laurus nobilis, die je in de keuken kunt gebruiken*) kan een heel snelle groeier zijn. Ik moet regelmatig de 'jonkies' uitsteken om te voorkomen dat ze binnen een jaar overal staan.
Dat zijn wel mooie. Ik zou ook het liefst een smal recht omhoog groeiende soort willen hebben. Deze moeten we dus voor een mooi prijsje zien te vinden. (liefst wel echte laurier trouwens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyJNL
bomenzijnrelax schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Ik ben nu toevallig ook bezig met plannen maken voor mijn tuin (1 hectare). Rondom het huis een deel gecultiveerd en het overige gaan we inheemse soorten planten, om de natuur een beetje te helpen.

Qua vijver heb je op internet mooie voordelen staan met zeil, waarop zand over de rand wordt gestort om een natuurlijke oever te krijgen. https://watergeest.wordpr...-vernieuwd-met-speelzand/
Goed bezig, beetje hetzelfde idee wat ik wil.
Ben alleen wel bang dat een EPDM folie van 30m rond niet echt lekker te tillen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@VeertienKaVier Weet jij dit? Wij zien dat bij 2 van onze struikjes (de rotundifolia) eigenlijk sinds het begin al 1 tak helemaal naar de grond hangt, niet geknakt en de rest staat wel goed. Ik heb het zo gelaten in eerste instantie omdat het misschien wel bij zou trekken maar dat is niet zo.

Ik twijfel nu of ik ze wellicht met boven aan z'n hoofdtak vast moet binden om voorlopig te helpen. Heeft dat nut? Of kan ik die 2 er beter gewoon afsnoeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

AndyJNL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:05:
Dat zijn wel mooie. Ik zou ook het liefst een smal recht omhoog groeiende soort willen hebben. Deze moeten we dus voor een mooi prijsje zien te vinden. (liefst wel echte laurier trouwens.)
'Echte' laurier (laurus nobilis) is niet heel winterhard.
Hij kan wel aanpassen en overleven, maar je zal wsl een hoop verlies hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
aVo0m. schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:15:
[...]

Ik heb vanochtend de hovenier gebeld. Hij was blij dat ik belde.

Hij verzekerde dat het moet aanslaan en echt geen zorgen hoeft te maken. Is het over 2 weken nog niet goed, dan komt hij alles direct opnieuw doen. Hij krijgt dan weer een levering.

Hij belde later nog even terug, dat hij ermee zat dat wij er uiteindelijk niet blij zijn.

Het is netjes opgelost.
Zo hoort het! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

MooDyBLueS schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:12:
@VeertienKaVier Weet jij dit? Wij zien dat bij 2 van onze struikjes (de rotundifolia) eigenlijk sinds het begin al 1 tak helemaal naar de grond hangt, niet geknakt en de rest staat wel goed. Ik heb het zo gelaten in eerste instantie omdat het misschien wel bij zou trekken maar dat is niet zo.

Ik twijfel nu of ik ze wellicht met boven aan z'n hoofdtak vast moet binden om voorlopig te helpen. Heeft dat nut? Of kan ik die 2 er beter gewoon afsnoeien?
ik ben geen kenner, hoor, ik heb toevallig een tuin met een aantal geërfd en zelf een kleintje ooit tijdelijk geparkeerd, op zoek naar een geschikte plek - die is daar blijven staan en is inmiddels met zijn 9 meter de ideale zonwering en mussenaanvliegroute.

Maar mijn ervaring is dat ze veel kunnen hebben, ik snoei vaker rare takken weg, ze groeien altijd wel weer dicht. Misschien dat je in een haag dan even met een lege plek zit, maar gezien de groeisnelheid duurt dat hopelijk hoogstens een seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Slonzo schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:41:
[...]

'Echte' laurier (laurus nobilis) is niet heel winterhard.
Hij kan wel aanpassen en overleven, maar je zal wsl een hoop verlies hebben.
Klopt ja, de laurus is echt een andere soort die minder kan hebben. Als haag op een plek die veel wind vangt geen aanrader, en een winter met eerst veel vocht en dan nog eens vorst eroverheen vindt hij ook niet zo fijn.

Het is niet voor niets dat de andere 'laurier', prunus laurocerasus, zo populair is (en lang leve de Latijnse namen om verwarring te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
@AndyJNL @VeertienKaVier @MooDyBLueS
Ik mis in jullie bijdragen de Prunus lusitanica ‘Angustifolia’
Al wil ik geen verwarring zaaien of aanplanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb vandaag de stoep achter ons huis (sommigen noemen dat 'het terras') schoon proberen te spuiten. Maar het ligt ongelijk en schots en scheef en overal bleven plasjes staan. Ik wilde het vuil het gras en een soort van border opspuiten. Maar eigenlijk ligt dat gelijk of zelfs iets hoger dan het terras.
In de toekomst wil ik daar mooie tegels laten leggen.
Kan ik dan beter het terras wat hoger laten leggen? Ik kan misschien nog een centimeter of 2 omhoog.
Of kan ik beter de borders en het gazon wat afgraven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Rzaan Als het toch al schots en scheef ligt. moet het er toch uit. Dan is ophogen wellicht sowieso beter en op afschot leggen.

Over hoeveel M2 hebben we het? Gras en borders afgraven is wel ingrijpender. Schets of foto helpen ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

franssie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:50:
@Rzaan Als het toch al schots en scheef ligt. moet het er toch uit. Dan is ophogen wellicht sowieso beter en op afschot leggen.

Over hoeveel M2 hebben we het? Gras en borders afgraven is wel ingrijpender. Schets of foto helpen ook wel.
Terras zal iets van 10 x 3 zijn. Over de volle breedte van het huis.
Op afschot leggen ga ik sowieso doen. Maar ik moet kijken hoeveel ik omhoog kan. Ik moet natuurlijk wel rekening houden met de deuren en de schuifpui. Wil ook geen water in de woning.

Zal een dezer dagen eens foto's maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:54:
[...]

Terras zal iets van 10 x 3 zijn. Over de volle breedte van het huis.
Op afschot leggen ga ik sowieso doen. Maar ik moet kijken hoeveel ik omhoog kan. Ik moet natuurlijk wel rekening houden met de deuren en de schuifpui. Wil ook geen water in de woning.

Zal een dezer dagen eens foto's maken.
Het antwoord geef je zelf al! Je bent afhankelijk van je deuren en schuifpui. Ga eerst na of ze op dezelfde hoogte zitten en ga van de laagste uit. Ga 1cm onder je kozijn zitten en dat word je vaste hoogte. Ga uit van 1cm per m afschot oftewel 1%. Dus als je terras 3meter diep is, dan dien je 3cm afschot toe te passen. Voor je opsluitbanden ga je nog 1 a 2 cm lager zitten om zogenaamde klik toe te passen. Dit tbv nazakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Barleone schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:37:
@AndyJNL @VeertienKaVier @MooDyBLueS
Ik mis in jullie bijdragen de Prunus lusitanica ‘Angustifolia’
Al wil ik geen verwarring zaaien of aanplanten
Mijn fout! De lusitanica is de Portugese laurier, de laurocerasus is de laurierkers. Gooi ik alsnog dat handige Latijn door elkaar. Het zijn wel allebei leden van de prunusfamilie en snelle groeiers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
MooDyBLueS schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:57:
[...]

Over laurierhaag gesproken: wij hebben begin mei onze laurierhaag laten plaatsen. Ik heb gekozen voor 125-150cm omdat ik met de gewenste 200cm hoogte geen jaren wou wachten en dat was €3600 voor zo'n 60m. Een stap groter (150-175cm) gingen ze gelijk van €20 naar €30 per boompje ongeveer. Met totaal zo'n 180 stuks kwam daar dus evt. €1800 bij.

Toen ze geplant waren kwam er geen een boven de 150cm uit, sommige wel er tegenaan, met een duimstok even langs de haag gelopen puur als snelle check. Ik ben zelf 177cm en liep een paar dagen geleden nog langs de haag waarop mij opviel dat sommige al langer zijn dan ik, weliswaar misschien 5cm, maar laten we het op 180cm houden. Dat betekent dat ze in krap 2 maanden 25-30cm gegroeid zijn. Bizar, maar ik denk ook wel dat we precies in de juiste periode hebben laten planten en doordat ze direct voor levering uit de grond zijn gehaald waren ze kakelvers en hebben ze hier alleen even moeten wennen en natuurlijk opnieuw wortelen (wat natuurlijk nog steeds gaande is).

Als geld dus een issue is maar tijd niet, zou ik zeggen: kijk eens naar een maat kleiner. Ik zie dat 100-125cm €16/st is maar 80-100cm ineens maar €9,35/st. Wel staat er hier bij (niet onze leverancier, maar wel praktisch dezelfde prijzen) dat je dan 4 per strekkende meter nodig hebt ipv 3, maar in mijn geval zou het voor 60m1 alsnog uitkomen op 60*4*9,35=€2244 ipv €3600.

Ik wist dat een laurierhaag met 30-50cm per jaar kan groeien, zeker in deze periode, maar had niet verwacht dat ze dat na planten gelijk zouden doen. Achteraf gezien had ik €1400 kunnen besparen, duurt dan alleen 1 jaartje langer om hetzelfde formaat te krijgen.
Wij hebben Portugese laurier en een "normale" laurier. Groeien beide als kool. Ik heb ze destijds als kleine plantjes gekocht, ik gok 25cm hoog. Nu zijn ze een paar seizoenen later al over de 2m. Groter vond ik destijds echt te duur. De normale laurier staat voor een muur als heg geplant. Eigenlijk puur omdat we daar geen klimop wilde omdat dat overal zo in gaat groeien, dus ook de overkapping van de achterburen.

Nog even en dan bedekken ze de gehele muur waar ze voor staan. Dat was de bedoeling, wij kijken tegen een hele lelijke scheve overkapping en muur van de achterburen aan.

Valt me op dat er veel meer kleine vogeltjes in de tuin zitten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Zwartoog schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:19:
[...]

Denk aan een regentonklepstuk:
[Afbeelding]

Blijft de diameter van je HWA gelijk. En makkelijk te hanteren.
Ik ben zoiets nog niet tegengekomen in pvc maar ik ga nog eens zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYLkXfO9p10f5cZxfod_y_GrJBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38yvXotiz949urtpNzWclt3J.jpg?f=fotoalbum_large

Onze hibiscus verwelkt de laatste weken en staat er nu erg treurig bij. Afgelopen week nog lavameel erbij gegooid tegen een mogelijk kaliumtekort. Dat levert nog geen verbetering op en ik vermoed dat al de regen de wortels heeft aangetast. Iemand nog suggesties om hem te redden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:38
Onlangs een huis gekocht met een klein weilandje waar ik totaal geen invulling voor heb. [Afbeelding]

Gaaf hoor! Wij dromen er van om ooit zo'n groot stuk grond te hebben.

Om het wat knusser te maken en niet meteen een grote investering in ruim 260 meter haag te hoeven maken kun je het ook opdelen. Dat kun je doen door bijvoorbeeld heggen aan te planten als afscheiding rondom een terras of border. Ik was hier wel gecharmeerd van, foto gemaakt in de tuinen van Mien Ruys. Zo breek je de zichtlijnen en wind een beetje. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bieGmvz3XbihYJ5vUOZSw9rk74g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCTIu6BNyZA8TsNHqOf9pdOi.jpg?f=fotoalbum_large

Wij zouden op zo'n stuk grond een grote vijver en een beekje door de tuin aanleggen. Daar rondom heen dan heel veel bloemen, planten, struiken en bomen om er echt een groene oase van te maken. Een leuk inspiratie account voor zulke tuinen vind ik Van Mierlo Tuinen op Instagram. Die man maakt echt fantastische tuinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
CrystalViriS schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:05:
[...]

Wij hebben Portugese laurier en een "normale" laurier. Groeien beide als kool. Ik heb ze destijds als kleine plantjes gekocht, ik gok 25cm hoog. Nu zijn ze een paar seizoenen later al over de 2m. Groter vond ik destijds echt te duur. De normale laurier staat voor een muur als heg geplant. Eigenlijk puur omdat we daar geen klimop wilde omdat dat overal zo in gaat groeien, dus ook de overkapping van de achterburen.

Nog even en dan bedekken ze de gehele muur waar ze voor staan. Dat was de bedoeling, wij kijken tegen een hele lelijke scheve overkapping en muur van de achterburen aan.

Valt me op dat er veel meer kleine vogeltjes in de tuin zitten nu.
Achteraf gezien had ik ook gewoon het geld moeten besparen ja. Nu troosten we ons met de gedachte dat we volgend seizoen waarschijnlijk een volwassen haag hebben, dat dan weer wel, maar ook met name maar omdat we het geld al hebben uitgegeven.

Ach ja, soms loopt het zo en ik ben in ieder geval blij dat ik niet nog €1800 extra voor de stap groter betaald heb. En uitdijen moeten ze nog wel, maar dat komt vanzelf. Nu zitten we nog een beetje in het zicht in de tuin voor voorbijlopende mensen, maar geeft ook voordelen want de buren zeggen nu gedag of komen een praatje maken 'over de haag'. Dat gaan we straks met een volgroeide dichte haag van 200cm hoog niet meer op deze manier hebben. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Je kan, zeker met zo’n kavel, ook denken aan een boerenhaag. Dan mix je bijvoorbeeld meidoorn, liguster, beuk, haagbeuk, veldesdoorn, kornoelje, af en toe een (knot) wilg ertussen. Moet voor de body wel wat dikker groeien dan zo’n strakker te snoeien laurier, maar wel mooi en biodivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
We hebben een adoptie aarbei in de tuin, ding doet het waanzinnig goed. Echter de laatste dagen werd er aan geknaagd. We dachten eerst dat het vogels zijn (dus van die windmolentjes bij de Zeeman gekocht) maar vanavond zag ik een egel door de tuin scharrelen richting die plant.
Zijn dat fruiteters? Indien ja, het is het de egel gegund.

EDIT: niet dus https://www.egelbeschermi...oord-bijvoeren-van-egels/

het zijn carnivoren.

Dus de windmolentjes van de Zeeman blijven

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 28-06-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:42

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

aVo0m. schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:41:
Goedenavond,

Ik zit met een dilemma. Vandaag is er bij ons gras gelegd. Gras is duidelijk te lang op rol blijven liggen bij de hovenier.

Zouden jullie dit accepteren en moet ik het gras de tijd geven of zeggen jullie morgen direct bellen en niet akkoord gaan?

[Afbeelding]

Dit was overdag met zon.

[Afbeelding]

Nu vanavond.
Hoe ziet het gras er nu uit? Beetje bijgetrokken?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Egels zijn omnivoor.
En eten dus ook vruchten als dat uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Teijgetje schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:13:
Egels zijn omnivoor.
Hij/zij ging wel direct op die plant in de de pot af, en die staat vol onder een van mijn camera's -dus even terug kijken of anders de wildcamera weer even afstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Teijgetje schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:13:
Egels zijn omnivoor.
Slakken zijn ook gek op aardbeien.
Egels zijn weer dol op slakken.
Ergo......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Yaksa schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:32:
[...]

Slakken zijn ook gek op aardbeien.
Egels zijn weer dol op slakken.
Ergo......
Ergo is dus: dus dan moet ik mijn wildcamera echt opsnorren, wat wat ik tussen de regels van je post lees is er een naaktslak de pot op klimt, een hap van de aardbei neemt, en de egel dan de slak opeet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
@franssie koud buffet voor een Prikkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

franssie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:55:

Ja, wat @Teijgetje al zegt, ze eten ook vruchten. Als je egelpoep tegenkomt in de tuin, zie je ook heel vaak zaadjes en pitjes zitten.

Het advies om geen fruit bij te voeren is ongetwijfeld omdat ze bij de Egelbescherming ook weten dat je dan altijd mensen hebt die een blik perziken opentrekken of zo. Door het simpel te houden en kattenbrokjes aan te raden, is er de meeste kans dat de egel er iets aan heeft.

Gisteravond lagen er trouwens onbekende uitwerpselen bij een van de buren in de tuin. Te groot voor een kat, honden kunnen er niet komen, de wilde zwijnen zitten aan de andere kant van het dal, vossen ook... Toch een marter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:24
struukkel schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:00:
[Afbeelding]

Onze hibiscus verwelkt de laatste weken en staat er nu erg treurig bij. Afgelopen week nog lavameel erbij gegooid tegen een mogelijk kaliumtekort. Dat levert nog geen verbetering op en ik vermoed dat al de regen de wortels heeft aangetast. Iemand nog suggesties om hem te redden?
Ik heb hetzelfde met onze hibiscus. Ik heb er wat mest bijgegooid en het lijkt nu weer wat bij te trekken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
franssie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:55:
We hebben een adoptie aarbei in de tuin, ding doet het waanzinnig goed. Echter de laatste dagen werd er aan geknaagd. We dachten eerst dat het vogels zijn (dus van die windmolentjes bij de Zeeman gekocht) maar vanavond zag ik een egel door de tuin scharrelen richting die plant.

EDIT: niet dus https://www.egelbeschermi...oord-bijvoeren-van-egels/

het zijn carnivoren.

Dus de windmolentjes van de Zeeman blijven
Aan mijn aardbeien kan ik 3 soorten van vraat identificeren:
  • uitgehold > slakken;
  • snip er uit > vogels;
  • oppervlakkige beschadiging > insecten
Maar ik zit er niet mee, ik hoef er niet van te leven en heb een surplus aan planten staan zodat ik elk jaar voldoende oogst heb om voor een heel jaar aardbeienjam te maken en af en toe wat op een beschuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

JukeboxBill schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:55:
[...]

Aan mijn aardbeien kan ik 3 soorten van vraat identificeren:
  • uitgehold > slakken;
  • snip er uit > vogels;
  • oppervlakkige beschadiging > insecten
Maar ik zit er niet mee, ik hoef er niet van te leven en heb een surplus aan planten staan zodat ik elk jaar voldoende oogst heb om voor een heel jaar aardbeienjam te maken en af en toe wat op een beschuit.
Je vergeet nog:

* helemaal verdwenen > hond

;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
VeertienKaVier schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 07:44:
[...]

Ja, wat @Teijgetje al zegt, ze eten ook vruchten. Als je egelpoep tegenkomt in de tuin, zie je ook heel vaak zaadjes en pitjes zitten.

Het advies om geen fruit bij te voeren is ongetwijfeld omdat ze bij de Egelbescherming ook weten dat je dan altijd mensen hebt die een blik perziken opentrekken of zo. Door het simpel te houden en kattenbrokjes aan te raden, is er de meeste kans dat de egel er iets aan heeft.

Gisteravond lagen er trouwens onbekende uitwerpselen bij een van de buren in de tuin. Te groot voor een kat, honden kunnen er niet komen, de wilde zwijnen zitten aan de andere kant van het dal, vossen ook... Toch een marter?
Egels zijn obligate carnivoren. Net zoals katten
Egels eten alleen fruit bij nood als er echt niks anders is, dwz vooral als ze jonkies hebben of net voor/na winterslaap. Ze hebben er alleen niks tot weinig aan, het is op z'n best maagvuling en het kan ze Metabolic Bone Disease geven, pijnlijk en soms dodelijk vooral voor jonkies.

Vandaar het advies om egels alleen kittenbrokjes te geven (liefst kipsmaak, iams kitten kip is het meest geadviseerd), en geen plantaardig materiaal, en ook zeker geen meelwormen trouwens (die veroorzaken ook MBD). Plus een schaaltje water natuurlijk.

Ergo bijna al het commerciële egelvoer is SLECHT voor egels, alleen dat nieuwe van vivara is goed maar dat is zo ongeveer een kopie van iams kitten kip, maar dan flnk duurder 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
noes schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:14:
[...]

Je vergeet nog:

* helemaal verdwenen > hond

;)
Ja klopt, toen wij nog een hond hadden, rook die regelmatig aan de aardbeien en als ze rijp genoeg waren, hap. Maar ja, die trok ook rietstengels uit het water om op de wortel te kauwen.

Pagina: 1 ... 158 ... 188 Laatste