@
Patox
Hoe lang laat je het gras? In cm.
Vaak maaien op één hoogte maakt het gras niet per definitie te kort als je de maaihoogte ingesteld houdt. Dan blijft het op die ingestelde hoogte.
Doorgaans hou je de grasmat op 4 cm, dat is een hoogte waarbij gras wat kan hebben, zowel qua belasting als droogte.
Wil je een "green" en wordt er niet/nauwelijks op gelopen dan kan je naar 3 cm gaan, alleen is het gras dan weer kwetsbaarder voor het weer, bij zon zal de grond sneller uitdrogen en bij veel regen zal het gras sneller onder water staan, waar het ook niet tegen kan.
Je stelt de maaier dus eigenlijk in op één hoogte en daar gaat hij het hele jaar niet meer van af.
Hier maai ik bijvoorbeeld op 7,5 cm, vrijwel het hele jaar, dus al zou ik elk uur maaien, korter dan 7,5 cm wordt het niet.
Wat wel belangrijk is zijn scherpe maaimessen, met een kooimaaier is dat al belangrijk, maar bij een roterend blad is dat superbelangrijk.
Een kooimaaier "knipt" het gras en als deze bot wordt dan knipt het wat slechter, maar de rafels zijn te overzien.
Bij een roterend blad dat het gras eigenlijk "doormidden slaat" snap je dat als het mes bot is het gras eerder gekneusd en gerafeld doormidden gerukt wordt dan dat het netjes afgesneden wordt.
De kans dat hierdoor je grasmat een dag of wat na het maaien een gele/bruine gloed krijgt is dan groot, en dat komt omdat de afgescheurde bladranden afsterven.
Misschien heb je een foto(s)?
Er zijn meerdere mogelijkheden waardoor het verkleurd.
De Parkside snoeischaar is binnen.
Voelt goed aan en ziet er degelijk uit, de krachtoverbrenging is degelijker dan van mijn Chinese.
De schaar schakelt na 30 sec uit voor veiligheid, aan te zetten door binnen 0,8 sec twee keer de hendel in te knijpen, en schakelt na 5 minuten geen gebruik helemaal uit.
Hij kan alleen niet naar smaller schakelen zoals mijn Chinese, het blijft dezelfde knipopening.
Wordt geleverd in een koffertje met kap over de schaar.
Tot 28 mm knipt hij perfect, echter bij dikkere takken loopt hij vast in de tak en knipt niet verder bij meerdere pogingen, waar de chinese dan wel de rest knipt.
Deels is dat een mooie beveiliging, maar deels mist hij dus wat kracht.
De bekbreedte van de Chinese en Parkside zijn hetzelfde.
Hier side by side waar ook de smalle stand van de Chinese te zien is.
De Chinese knipt iets sneller ook.
Of dat aan de accu ligt zal ik morgen even kijken, ik had hem uit de doos, en niet extra opgeladen.
Omdat ik hem voornamelijk gebruik voor de Wilgen, waar de takken al snel iets dikker zijn dan 28 mm, gaat de Parkside terug.
Maar mocht je tot 28 ermee snoeien dan is er niets mis met de Parkside.
Reservemes €12,99 en
reserve tegenmes €9,99.
Al vraag ik me af of je niet gewoon
een setje van Amazon kan halen voor €7,59, ziet er universeel uit.
Op Amazon staan wel meerdere gelijksoortige scharen die 50 en 60 mm zouden knippen, maar dat vraag ik me af. Mijn oude haalt dat niet in één keer.
Vanochtend zat ik bij de buurvrouw koffie te drinken, en omdat mijn hogedrukslang stuk was gegaan (en pas vrijdag een nieuwe 30m profi wordt geleverd) ging ze bij haar zoon een hogedrukreiniger lenen.
Ze kon ook een Kärcher houtreiniger lenen, zo`n ding met twee spuitjes, dan werd het niet zo`n troep als met de hogerdrukreiniger.
Ik zei : 'Je bedoelt een terrasreiniger? Zo`n ding met twee roterende spuitnozzles onder een kap? Dat zou ik niet aanraden voor hout/bankirai, dat spuit de nerf open en je terras gaat daardoor extra hard achteruit".
Het bleek om de
Kärcher PCL 4 te gaan.
Haar zoon had het aangeschaft voor zijn steigers en hij zei dat het geweldig was.....
Nieuwsgierig geworden gelijk maar gevraagd of ik hem ook even mocht lenen, onze bankirai terrasjes hebben ook onderhoud nodig en eentje heeft ruim twee jaar geen schoonmaakbeurt gehad, en moet schoon voordat die woning opnieuw verhuurd wordt.
Dus stroom en water geregeld en begonnen.....
Je moet de borstel even onder controle krijgen, als je scheef gaat op de gegroefde planken dan neemt de borstel het van je over.......
Maar recht.........was ik na twee minuten overtuigd.
Enige dat ik daar aan toe kan voegen is : PCL 4 FTW!!!!
Dit was na een paar minuten:
Daarna gelijk gereageerd op de enige, 1x gebruikte/gaat weg wegens ziekte, PCL 4 die op Markplaats stond.
Na een snelle tegenreactie kon ik hem overnemen voor €115, en ze waren thuis.
Omdat het maar 20 minuten verderop was, de geleende gelijk teruggebracht en hem opgehaald. Er zat zelfs een extra set borstels voor steen bij.
Toen verder gegaan, en binnen drie kwartier was het terras schoon, met alleen water.
Hoe milieuvriendelijk wil je het hebben?
Je borstelt gewoon door tot het vooruitlopende water geheel helder is.
En natuurlijk met als voordeel dat je geen poriën open spuit, je borstelt immers alleen maar met de borstels voor hout.
Zo werkt het:
Nadat alles schoon was (behalve de muren

) :
Er zijn nu nog wat randjes over die met de hand gedaan moeten.
Daarna kan het behandeld tegen alg en kan als het droog is er wat bankirai-olie overheen er bescherming.
Al met al een aanrader, weliswaar is hij
niet goedkoop nieuw, de borstelsets vallen dan weer mee.
En omdat je in veel gevallen geen schoonmaakmiddelen hoeft te gebruiken verdient hij zich mede daardoor snel terug verwacht ik.
Maar het snelst verdien je hem natuurlijk terug omdat je zoveel tijd bespaart.
[
Voor 12% gewijzigd door
Teijgetje op 18-06-2024 22:45
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.