Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 157 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 00:42
Teijgetje schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:18:
Voor iedereen die ook zo`n stuk grond wil met worteldoek tegen onkruid en plantjes er in.

Hier is hoe dat moet:
[YouTube: Genius Landscaping Hack. #ytshorts #landscape #ingenuity]
Leuk idee, maar als je dat worteldoek niet schoon houdt, dan staat het binnen de kortste keren toch vol met onkruid.
Ik had een stuk tuin voorbereid om daar (ooit) een vijver aan te leggen en afgedekt met zwaar worteldoek. Een paar jaar lang schoongehouden, maar vorig jaar ben ik daar niet aan toegekomen. En nu is het helemaal dichtgegroeid met vnl. wild gras.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 22:27
JukeboxBill schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:59:
[...]

Leuk idee, maar als je dat worteldoek niet schoon houdt, dan staat het binnen de kortste keren toch vol met onkruid.
Dan blijft er alleen beton over denk ik.
Of wacht, daar heb je ook onderhoud aan.
Je hebt gelijk, dan blijft er niets over. ;)

(of vijverfolie)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saston
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 08:48
Afgelopen weekend hebben mijn vriendin en ik zo'n 25m2 aan mooie natuursteen tegels van marktplaats gehaald. Het formaat wisselt, maar de meeste zijn ongeveer 70x30 en zo'n 3 cm dik.
Nu ben ik me wat meer aan het verdiepen in het aanleggen van dit soort tegels en zie ik door de bomen het bos niet meer.

De tegels komen op de plek van klinkers die de vorige eigenaar gelegd heeft, en nemen ongeveer dezelfde ruimte in, mogelijk iets meer.

Mijn plan is om de klinkers er uit te halen, zand uit te graven en een nieuwe bodem te leggen voor de natuursteen tegels.

Mijn vraag is voornamelijk wat voor bodem nodig is voor deze tegels, en hoe ik dat het beste aan kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:11
Saston schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:42:
Afgelopen weekend hebben mijn vriendin en ik zo'n 25m2 aan mooie natuursteen tegels van marktplaats gehaald. Het formaat wisselt, maar de meeste zijn ongeveer 70x30 en zo'n 3 cm dik.
Nu ben ik me wat meer aan het verdiepen in het aanleggen van dit soort tegels en zie ik door de bomen het bos niet meer.

De tegels komen op de plek van klinkers die de vorige eigenaar gelegd heeft, en nemen ongeveer dezelfde ruimte in, mogelijk iets meer.

Mijn plan is om de klinkers er uit te halen, zand uit te graven en een nieuwe bodem te leggen voor de natuursteen tegels.

Mijn vraag is voornamelijk wat voor bodem nodig is voor deze tegels, en hoe ik dat het beste aan kan pakken.
Waarom zouden die niet gewoon in dat zand kunnen liggen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

JukeboxBill schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:59:
[...]

Ik had een stuk tuin voorbereid om daar (ooit) een vijver aan te leggen en afgedekt met zwaar worteldoek. Een paar jaar lang schoongehouden, maar vorig jaar ben ik daar niet aan toegekomen. En nu is het helemaal dichtgegroeid met vnl. wild gras.
Wij gaan binnenkort een stuk aarde van 2 bij 2 meter bedekken met worteldoek en daaroverheen ter decoratie grind/kiezels leggen. In hoeverre komt daar nog onkruid tussen? Bijvoorbeeld van vogelpoep en zaadjes die door de wind worden meegenomen?

Of is dat verwaarloosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Na een jaar niet, na 5 jaar misschien even harken, na 15 jaar is het zo vervuild dat je het liever weg haalt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Saston schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:42:

Als de fundatie goed is, waarom vervangen? Als er voldoende zand ligt, kan je dit gewoon laten liggen. alles wat je los haalt wordt zwak.

Houd er rekening mee dat ook natuursteen met voeg gelegd moet worden en je hebt een gestabiliseerd zandbed nodig.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 15:24
Paar vraagjes over de Oleander. Zomer 2023 in volle bloei. Afgelopen winter ingepakt met folie en beschut onder een overkapping geplaatst, wel buiten maar het heeft daar niet gevroren.

- kan ik 'universele' vloeibare meststof gebruiken voor 'alle planten in huis en tuin'? Of is het beter om Pokon te gebruiken voor mediterrane planten?
- moet ik de open gebarsten vruchten snoeien?
- de oleander is nog mooi groen maar de knoppen lijken bruin. Moet ik hier iets aan snoeien of gewoon afwachten en hopen dat ie komende zomer weer gaat bloeien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tn-YujEOJlJH62O8Xl17zCA9Ct0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnH886Uy68zyCRzCVvIZbiOc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxOwKCMCDK-MxBi203i2BfTruZc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qR3MhfDHXzz231zmuUik0hpw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YJsr5SEA15V2mv0Qhk78Cm9p1g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuHAheMoyhstEc7w3J57QZX0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saston
No Hands schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:35:
[...]

Waarom zouden die niet gewoon in dat zand kunnen liggen?
Online kwam ik tegen dat drainagemortel of iig gestabiliseerd zand aangeraden wordt om de tegels stabiel te houden.
pjot1 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:20:
[...]

Als de fundatie goed is, waarom vervangen? Als er voldoende zand ligt, kan je dit gewoon laten liggen. alles wat je los haalt wordt zwak.

Houd er rekening mee dat ook natuursteen met voeg gelegd moet worden en je hebt een gestabiliseerd zandbed nodig.
Ik moet nog kijken hoe diep de huidige zandlaag precies is, maar ik ging er vanuit dat deze onvoldoende zou zijn en ik wat dieper zou moeten gaan om een laag gestabiliseerd zand kwijt te kunnen.

Als er al voldoende zand ligt, kan ik dan gewoon het bovenste laagje wegscheppen en met cement mengen om dit daarna weer aan te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ethiron schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:07:
[...]

Wij gaan binnenkort een stuk aarde van 2 bij 2 meter bedekken met worteldoek en daaroverheen ter decoratie grind/kiezels leggen. In hoeverre komt daar nog onkruid tussen? Bijvoorbeeld van vogelpoep en zaadjes die door de wind worden meegenomen?

Hier in het buitengebied is dat aanzienlijk. Er waait ook heel veel zand op, waardoor onkruid en gras vrij makkelijk wortelt. Het voordeel van worteldoek is dat het makkelijker er uit te halen is, mits je er op tijd bij bent. Met name onkruid met penwortel groeit er alsnog doorheen.
Ik noem het dan ook worteldoek en niet ANTI worteldoek.

Dit hangt ook wel af van de zwaarte en dichtheid van het worteldoek.
In het vijvergedeelte heb ik het standaard doek liggen. Daar groeit alles heel makkelijk doorheen en moet ik eigenlijk voortdurend bijhouden, wat ik dus een jaar heb verzuimd.
Heb ook een gedeelte om het huis met 190 grams doek en daar valt het wel mee. In het voorjaar eens in de maand en daarna naar behoefte.
In de oprit heb ik Bontec geotextiel, dat heel dicht is geweven. Daar gaat vrijwel niets in vastgroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Iemand de gouden tip om beits van tegels / stoep te verwijderen? Met de hogedruk / vuilfrees wil het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:01:
[...]

Hier in het buitengebied is dat aanzienlijk. Er waait ook heel veel zand op, waardoor onkruid en gras vrij makkelijk wortelt. Het voordeel van worteldoek is dat het makkelijker er uit te halen is, mits je er op tijd bij bent. Met name onkruid met penwortel groeit er alsnog doorheen.

In het vijvergedeelte heb ik het standaard doek liggen. Daar groeit alles heel makkelijk doorheen en moet ik eigenlijk voortdurend bijhouden, wat ik dus een jaar heb verzuimd.
Heb ook een gedeelte om het huis met 190 grams doek en daar valt het wel mee. In het voorjaar eens in de maand en daarna naar behoefte.
In de oprit heb ik Bontec geotextiel, dat heel dicht is geweven. Daar gaat vrijwel niets in vastgroeien.
Mijn ervaring met ons stuk witte kiezelsteentjes rondom het huis waar worteldoek onder ligt is precies wat jij omschrijft: niet een maand lang niet ernaar omkijken, maar sowieso wekelijks even een rondje doen en kleine sprietjes die eruit steken gelijk eruit trekken. 95% komt alleen langs de rand van de gevel op of tegen de borderrand (waarnaast gras ligt) en soms betrap ik een stukje onkruid op een lange wortel van wel 20-30cm die helemaal horizontaal langs de gevel ligt dan. Die is dan dus al meerdere keren geplukt maar zonder wortel steeds.

Ben het ook met je eens qua benaming, het is helemaal niet anti-wortel, maar zorgt ervoor dat het wortelen een stuk lastiger wordt voor bepaalde soorten onkruid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
G.Scholtens schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:01:
Iemand de gouden tip om beits van tegels / stoep te verwijderen? Met de hogedruk / vuilfrees wil het niet.
Als het maar een paar plekjes zijn, deppen met een doekje/keukenpapier en aceton of thinner en daarbij niet te nat maken.
Maar helemaal zal je het niet wegkrijgen omdat het ws. ook in de poriën ingetrokken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 22:47
Ethiron schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:07:
[...]Wij gaan binnenkort een stuk aarde van 2 bij 2 meter bedekken met worteldoek en daaroverheen ter decoratie grind/kiezels leggen. In hoeverre komt daar nog onkruid tussen? Bijvoorbeeld van vogelpoep en zaadjes die door de wind worden meegenomen?

Je geeft zelf het antwoord al; het overgrote deel van ongewenste plantjes (want onkruid bestaat niet) komt van boven, niet van onderen. Tenzij het stuk aarde nu al helemaal begroeid is natuurlijk.
Hou verder in het achterhoofd dat decoratie grind/kiezels ook onderhoud nodig hebben, op den duur komen er toch plantjes/beestjes/algen en de bijbehorende verkleuringen e.d.
Beter is uitgraven, laag zand er in, goed aanstampen/aantrillen en dan de decoratie er op.
Een geheel groene tuin is natuurlijk nog beter, en daar zijn genoeg (nagenoeg) onderhoudsvrije ideeën over te vinden, zowel in dit forum als elders op Internet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
JukeboxBill schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:14:
[...]

Als het maar een paar plekjes zijn, deppen met een doekje/keukenpapier en aceton of thinner en daarbij niet te nat maken.
Maar helemaal zal je het niet wegkrijgen omdat het ws. ook in de poriën ingetrokken is.
Zit inderdaad al in de porieen, maar kan het proberen met thinner / aceton nog. Met staalborstel wil het misschien ook wel, maar met grotere plekken niet ideaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Saston schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:54:
[...]

Online kwam ik tegen dat drainagemortel of iig gestabiliseerd zand aangeraden wordt om de tegels stabiel te houden.
[...]

Ik moet nog kijken hoe diep de huidige zandlaag precies is, maar ik ging er vanuit dat deze onvoldoende zou zijn en ik wat dieper zou moeten gaan om een laag gestabiliseerd zand kwijt te kunnen.

Als er al voldoende zand ligt, kan ik dan gewoon het bovenste laagje wegscheppen en met cement mengen om dit daarna weer aan te brengen?
In principe hoeft niet de gehele laag gestabiliseerd te zijn. Als je de klinkers verwijderd hebt en je hebt een zandlaag van minimaal 15cm dan is dat voldoende. (Als je nog 5cm omhoog kan; zie volgende alinea)

Uitgaande dat de klinkers 8cm dik zijn kan je dus nog 5cm ophogen om op dezelfde hoogte uit te komen. In deze 5cm moet je dus de stabilisatie toepassen mits de onderbaan natuurlijk goed verdicht is. Dit zou je nog een keer kunnen verdichten met een trilplaat wat overigens nooit kwaad kan.
G.Scholtens schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:01:
Een voordeel, je hebt de tegels al gesloopt met de hogedrukreiniger dus wellicht kijken naar wat anders?

[ Voor 13% gewijzigd door pjot1 op 11-06-2024 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saston
pjot1 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:47:
[...]

In principe hoeft niet de gehele laag gestabiliseerd te zijn. Als je de klinkers verwijderd hebt en je hebt een zandlaag van minimaal 15cm dan is dat voldoende. (Als je nog 5cm omhoog kan; zie volgende alinea)

Uitgaande dat de klinkers 8cm dik zijn kan je dus nog 5cm ophogen om op dezelfde hoogte uit te komen. In deze 5cm moet je dus de stabilisatie toepassen mits de onderbaan natuurlijk goed verdicht is. Dit zou je nog een keer kunnen verdichten met een trilplaat wat overigens nooit kwaad kan.
Bedankt voor de informatie, ik had er nog niet bij stilgestaan dat de klinkers dieper liggen dan de nieuwe tegels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Deze had ik nog niet........ik heb wel 6 andere. :+
En voor de prijs kon ik hem niet laten lopen. oOo

Maait 66 cm breed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tt_VruVct1jpOLQMOx80-y3Dzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KXtiKCvdzBZ6UibpR2NqYT1N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uN7DwBbAHYTOtXRkYtrFgs9DsjA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JAOXAv4XAYIe2G8psFN7hrLU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-uAo_Q29wcCom5Oc-IqDue54J0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MvK0OfkdDvOesJy2hBuR4SNt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDcDoU186mIz7rFRYLIhGABxJyU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qSpA2S5QIzumDXFFrU1iEviw.png?f=fotoalbum_tile

Maar eens kijken of we er een golfbaan van kunnen maken. :+

Maar eigenlijk gekocht om het gras superkort te kunnen maaien voordat ik het gazon uit kan vlakken, de maaitractor maakt dan teveel stuk op "groundlevel'.

Edit:
Nu ik hem opgehaald heb blijkt eigenlijk wat een beest van een machine het is.
En hoe mooi het motortje loopt.
Het kooimes ziet er netjes uit, maar toch even kijken hoe ik die kan slijpen.
Ik heb een paar baantjes nat gras gemaaid en dat ging prima.
En de aandrijfrol achter legt het gras gelijk plat, nu rijst de vraag of ik nu ook de gazons voor van patroontjes moet gaan voorzien. :X
Omdat hij zo fijn maait en je er eigenlijk alleen achter meewandelt nodigt dat er wel toe uit. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 12-06-2024 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Maasluip schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:12:
Na een jaar niet, na 5 jaar misschien even harken, na 15 jaar is het zo vervuild dat je het liever weg haalt.
JukeboxBill schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:01:
[...]

MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:12:
[...]

Mijn ervaring met ons stuk witte kiezelsteentjes rondom het huis waar worteldoek onder ligt is precies wat jij omschrijft: niet een maand lang niet ernaar omkijken, maar sowieso wekelijks even een rondje doen en kleine sprietjes die eruit steken gelijk eruit trekken. 95% komt alleen langs de rand van de gevel op of tegen de borderrand (waarnaast gras ligt) en soms betrap ik een stukje onkruid op een lange wortel van wel 20-30cm die helemaal horizontaal langs de gevel ligt dan. Die is dan dus al meerdere keren geplukt maar zonder wortel steeds.

Ben het ook met je eens qua benaming, het is helemaal niet anti-wortel, maar zorgt ervoor dat het wortelen een stuk lastiger wordt voor bepaalde soorten onkruid.
Yaksa schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:23:
[...]

Je geeft zelf het antwoord al; het overgrote deel van ongewenste plantjes (want onkruid bestaat niet) komt van boven, niet van onderen. Tenzij het stuk aarde nu al helemaal begroeid is natuurlijk.
Hou verder in het achterhoofd dat decoratie grind/kiezels ook onderhoud nodig hebben, op den duur komen er toch plantjes/beestjes/algen en de bijbehorende verkleuringen e.d.
Beter is uitgraven, laag zand er in, goed aanstampen/aantrillen en dan de decoratie er op.
Een geheel groene tuin is natuurlijk nog beter, en daar zijn genoeg (nagenoeg) onderhoudsvrije ideeën over te vinden, zowel in dit forum als elders op Internet.
Dank allemaal voor de reacties en tips! Wordt gewaardeerd. _/-\o_

Conclusie die ik hieruit trek is dat het worteldoek zeker niet zaligmakend is, maar met frequent bijhouden is het goed te doen. En indien mogelijk dus zo dicht mogelijk (200 gr. per m2) doek nemen zodat er zo min mogelijk doorheen groeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Deze mooie moerbei is in onze tuin geplaatst. Ik vraag me alleen af, horen nieuwe bomen niet met palen geplaatst te worden? Online lees ik veel over jonge bomen, maar het lijkt mij dat het altijd wel nodig is? Komt uit een pot verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDXpAtKZaf8eO85G57zvAzLh9a8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5f9tN418WVfzIpIASrVZ4785.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:59
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:09:
Deze mooie moerbei is in onze tuin geplaatst. Ik vraag me alleen af, horen nieuwe bomen niet met palen geplaatst te worden? Online lees ik veel over jonge bomen, maar het lijkt mij dat het altijd wel nodig is? Komt uit een pot verder.

[Afbeelding]
Dit lijkt me een vrij stevige stam te zijn, boompjes waar een ondersteunende paal bij staat zijn vaak wel flink dunner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blik1984 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:44:
[...]

Dit lijkt me een vrij stevige stam te zijn, boompjes waar een ondersteunende paal bij staat zijn vaak wel flink dunner
Vandaar mijn vraag idd. Ik lees het overal over jonge bomen en zie dat vaak bij bomen met een smalle stam. Dit is al een wat oudere met een 42cm omtrek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:07:
[...]

Vandaar mijn vraag idd. Ik lees het overal over jonge bomen en zie dat vaak bij bomen met een smalle stam. Dit is al een wat oudere met een 42cm omtrek.
Die stam is wel dik, maar als de boom uit een pot komt, hoe groot is dan die kluit?

Als die kluit niet zo groot is dan kan de boom alsnog omvallen met kluit en al. Gelukkig is het stormseizoen nog eventjes weg, heeft ie tijd om te wortelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Een boompaal heeft als doel de plant te steunen bij harde wind/storm, zodat hij niet ontworteld raakt. Om het even welke recent aangeplante boom is nog niet verankerd in de grond en dient dus gesteund te worden. Met stamomtrek of leeftijd heeft dat dus niks te maken. Na 2-3 jaar mag de steunpaal weg.

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 14-06-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JukeboxBill @Slonzo ik moest een gat van 60x60 graven, dus zo heel groot zal het niet zijn geweest. Dan toch wel ondersteunen met 2 of 3 palen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:11
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:16:
@JukeboxBill @Slonzo ik moest een gat van 60x60 graven, dus zo heel groot zal het niet zijn geweest. Dan toch wel ondersteunen met 2 of 3 palen?
Tegen de tijd dat het weer gaat stormen zit er geen blad meer aan en vangt het amper wind.
Daarnaast lijkt je huis niet op een open vlakte te staan dus ik zou het zo laten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 22:47
No Hands schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:23:
[...]Tegen de tijd dat het weer gaat stormen zit er geen blad meer aan en vangt het amper wind.
Daarnaast lijkt je huis niet op een open vlakte te staan dus ik zou het zo laten.
Er bestaat ook nog zoiets als valwind bijvoorbeeld bij een fikse onweersbui in de zomer.
Het lijkt me geen goedkoop boompje, ik zou er voor een paar tientjes 3 palen met boomband bij zetten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Dit is wel een koopje:

Accu takkenschaar

Zelfs met accu`s en oplader is hij goedkoper dan de Chinese die ik heb en wat ik als een van mijn beste aankopen ooit beschouw.
Ik bestel er een en laat wel weten of deze ook zo bevalt, want van mijn andere is een stukje afgebroken bij eigenwijs 3 jaar te dikke takken knippen (en een vervangende kost 135 tegenwoordig).
Heb er twee 2A accu`s bij besteld, die zijn wat lichter dan de 4A en 8A die ik heb liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 14-06-2024 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:16:
Ik ben geen bomenexpert, in eerste instantie reageerde ik vanuit constructief-mechanisch inzicht en wat boerenverstand, maar het lijkt mij wel verstandig.
Het wortelgestel van een boom is grofweg net zo breed als het takkengestel en dat is nu maar 1/5de of zo iets. Dat doet de natuur niet voor niets, al zal dat ook te maken hebben met het opnemen van water en voedsel.
En als het 2 tot 3 jaar duurt voordat het wortelgestel weer volledig is, zoals @Slonzo aangeeft, dan zou ik gedurende die tijd het risico niet nemen om de kosten van een paar paaltjes en wat band uit te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JukeboxBill schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:30:
[...]

Ik ben geen bomenexpert, in eerste instantie reageerde ik vanuit constructief-mechanisch inzicht en wat boerenverstand, maar het lijkt mij wel verstandig.
Het wortelgestel van een boom is grofweg net zo breed als het takkengestel en dat is nu maar 1/5de of zo iets. Dat doet de natuur niet voor niets, al zal dat ook te maken hebben met het opnemen van water en voedsel.
En als het 2 tot 3 jaar duurt voordat het wortelgestel weer volledig is, zoals @Slonzo aangeeft, dan zou ik gedurende die tijd het risico niet nemen om de kosten van een paar paaltjes en wat band uit te sparen.
Ging mij ook niet om de kosten, meer omdat ik het bijzonder vond dat het zonder palen geplaatst is. We kregen hem gratis van een hovenier. Dacht wellicht is het niet nodig gezien hij het zonder er in gedaan heeft. Maar dan zal ik zelf 3 palen er in slaan aankomende week.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
@Verwijderd
Laat wel wat ruimte in de boombanden, bomen die een beetje kunnen wiegen in de wind wortelen sterker en sneller dan bomen die strak afgebonden worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 15-06-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nou wij zijn in gesprek geweest met een een vrij groot hoveniers bedrijf in de buurt (welke ook een hele eigen tuincentrum heeft).

Daar hebben wij het volgende plan samen met de tuinarchitect mee laten maken, en daar hebben we nu een offerte van gekregen van 27860

Plan; https://drive.google.com/...u2RDlcxY/view?usp=sharing,
Offerte; https://drive.google.com/...HilEXPyw/view?usp=sharing

Ik weet het niet zo goed, ben totale leek. Alleen als ik naar de kosten kijk vind ik ze vrij fors. Of zijn dit gangbare prijzen? Los van dat ik wellicht een aantal zaken van de offerte zelf zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Chip. schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:14:
Nou wij zijn in gesprek geweest met een een vrij groot hoveniers bedrijf in de buurt (welke ook een hele eigen tuincentrum heeft).

Daar hebben wij het volgende plan samen met de tuinarchitect mee laten maken, en daar hebben we nu een offerte van gekregen van 27860

Plan; https://drive.google.com/...u2RDlcxY/view?usp=sharing,
Offerte; https://drive.google.com/...HilEXPyw/view?usp=sharing

Ik weet het niet zo goed, ben totale leek. Alleen als ik naar de kosten kijk vind ik ze vrij fors. Of zijn dit gangbare prijzen? Los van dat ik wellicht een aantal zaken van de offerte zelf zou kunnen doen.
Kan je misschien meer specificeren waarom je het duur vindt? Of wat je echt tegenvalt op de offerte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Chip. Het hout etc kan ik niet goed overzien, maar 33 /m2 voor een stukje gras vind ik wel veel om er iets uit te pakken, net zoals die borrelkei (moest even opzoeken wat dat is).

Bestrating is 200+ /m2 excl de voorbereiding, dat zit in een andere post.

Maar het is hier vaker voorbij gekomen dat als je het opknipt, het goedkoper kan. Maar dat is wel meer werk (dus tijd) want als je zelf de container regelt (niet altijd goedkoper dan als iemand dat doet met contacten bij een container bedrijf*) wil je er wel bij zijn als ze die plaatsen etc etc.

*) zo wilde mijn vader eens een boom laten snoeien vanuit een hoogwerker, dat zou 3000+ moeten kosten. Bij controle en reparatie van de bliksemleidingen moest er een gelijksoortige kraan komen, dus ik vraag die man die de reparatie uitvoerde wat zij nu voor een dergelijke kraan betaalden, 500 ex, gehaald en gebracht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
pjot1 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:39:
[...]

Kan je misschien meer specificeren waarom je het duur vindt? Of wat je echt tegenvalt op de offerte?
Uiteraard, op plekken waar ik wel wat van af weet / zelf kan uitzoeken vind ik het vrij duur, waardoor het algemeen dus op mij duur lijkt over te komen. Ook vrienden vonden het relatief duur t.o.v. wat we ervoor kregen. Als ze dat vergeleken met hun huizen.

o.a.
* Borrelkei en toebehoren van lijkt mij veelste duur. Als ik al borrelkei-en zie voor 200-400 euro.
* Elektra aanleg van paar WCD-en en kabel.
* Regenton welke ik ook gewoon zelf kan kopen en leveren en plaatsen voor 189 euro. Vulautomaat hebben we al.
* Schaduwdoek van 360cm bij 360cm welke ik ook makkelijk opmaat bij Hornbach kan bestellen voor 280.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Chip. schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:02:
[...]

Uiteraard, op plekken waar ik wel wat van af weet / zelf kan uitzoeken vind ik het vrij duur, waardoor het algemeen dus op mij duur lijkt over te komen. Ook vrienden vonden het relatief duur t.o.v. wat we ervoor kregen. Als ze dat vergeleken met hun huizen.

o.a.
* Borrelkei en toebehoren van lijkt mij veelste duur. Als ik al borrelkei-en zie voor 200-400 euro.
* Elektra aanleg van paar WCD-en en kabel.
* Regenton welke ik ook gewoon zelf kan kopen en leveren en plaatsen voor 189 euro. Vulautomaat hebben we al.
* Schaduwdoek van 360cm bij 360cm welke ik ook makkelijk opmaat bij Hornbach kan bestellen voor 280.
Pak uit je winst! ;)

Zoals @franssie al zegt, zoek het bij meerdere partijen. Een stratenmaker kan de bestrating goedkoper uitvoeren evenals een loonbedrijf die het grondwerk goedkoper kan uitvoeren. Er valt hier op een forum eigenlijk niets te zeggen over een offerte. Iedere situatie is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:43

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:09:
[...]

Pak uit je winst! ;)

Zoals @franssie al zegt, zoek het bij meerdere partijen. Een stratenmaker kan de bestrating goedkoper uitvoeren evenals een loonbedrijf die het grondwerk goedkoper kan uitvoeren. Er valt hier op een forum eigenlijk niets te zeggen over een offerte. Iedere situatie is anders.
Nu ben ik ook erg van het uitzoeken en bij meerdere partijen 'inkopen'. Maar voor tuinen e.d. vind ik het best moeilijk,
Bij gewone spullen heb je vaak EAN nummers en weet je wat je krijgt. Kun je bij alle winkels vergelijken.
Maar ik was van de week bijvoorbeeld gaan googlen op 'Gebakken getrommelde stenen, zwart' voor de oprit.
Ben een uur of 2 bezig geweest en heb nog steeds geen inzicht in de prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:13:
[...]

Nu ben ik ook erg van het uitzoeken en bij meerdere partijen 'inkopen'. Maar voor tuinen e.d. vind ik het best moeilijk,
Bij gewone spullen heb je vaak EAN nummers en weet je wat je krijgt. Kun je bij alle winkels vergelijken.
Maar ik was van de week bijvoorbeeld gaan googlen op 'Gebakken getrommelde stenen, zwart' voor de oprit.
Ben een uur of 2 bezig geweest en heb nog steeds geen inzicht in de prijzen.
Kijk eens bij vsb groep! Of bij slimbestraten.nl! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Rzaan (en anderen) veel prijzen zijn alleen voor B2B zichtbaar. Je zou als jeecht een groot project gaat doen kunnen overwegen een KVK inschrijving te doen (let wel, dat komt met BTW aangifte etc) om zo een hoveniersbedrijf oid te starten, er gaat een wereld voor je open. Zo geven ook veel partijen standaard een korting aan bedrijven die ze niet aan particulieren geven, tot 15% etc.

maar ook wel te vinden, hier gebakken en getrommeld https://www.kippersluissi...etr.-20x5x6-cm/oud-eemnes

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
pjot1 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:09:
[...]

Pak uit je winst! ;)

Ik ben opzich ook niet tegen het inzetten van meerdere partijen. Alleen weet ik niet zo goed in welke volgorde ik ze dan ook zou moeten vragen om werk te verrichten. Wat mij juist lijkt;
  1. Pergola & afdak regelen
  2. Afgraven
  3. Elektra
  4. Bestraten
  5. Tuin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Chip. Ik ben geen expert, maar gevoelsmatig lijkt de volgorde van de offerte wel aardig te kloppen, al zou je het plaatsen van de boom evt naar voren willen halen als dat zwaar transport is. Na het straten wil je geen zwaar spul meer over je bestrating hebben. Graszoden als laatste.

EDIT: perfola etc net na/tijdens het afgraven, dan is de graafmachine er toch al om leuke gaten te maken voor de betonpoeren.

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 16-06-2024 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Chip. schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:23:
[...]

Ik ben opzich ook niet tegen het inzetten van meerdere partijen. Alleen weet ik niet zo goed in welke volgorde ik ze dan ook zou moeten vragen om werk te verrichten. Wat mij juist lijkt;
  1. Pergola & afdak regelen
  2. Afgraven
  3. Elektra
  4. Bestraten
  5. Tuin
Grondwerk is eigenlijk altijd 1. Dan dus ook je bekabeling want dat is het makkelijkst. Dan de bestrating, dan de pergola en afdak, dan tuin en als laatst je gras.

Bestrating en afdak/pergola zijn eigenlijk een beetje discutabel als volgorde. Vaak is het gemakkelijk om eerst te bestraten en dan poeren te zetten zodat je deze kan aanpassen aan je bestrating. Anderen doen het liever eerst zodat ze de ruimte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

franssie schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:21:
@Rzaan (en anderen) veel prijzen zijn alleen voor B2B zichtbaar. Je zou als jeecht een groot project gaat doen kunnen overwegen een KVK inschrijving te doen (let wel, dat komt met BTW aangifte etc) om zo een hoveniersbedrijf oid te starten, er gaat een wereld voor je open. Zo geven ook veel partijen standaard een korting aan bedrijven die ze niet aan particulieren geven, tot 15% etc.
Ik kan best een hoveniersbedrijf beginnen, maar ik mag niet zomaar aan mezelf leveren. Mag wel op zich, maar als je puur alleen een bedrijf opzet om die reden, is de Belastingdienst daar niet blij mee.
Ze zijn wel te vinden, maar een soort prijs-idee krijgen is lastig.
In jouw link kosten de stenen ± € 70 per m², bij de bedrijven die @pjot1 noemt zie ik zwarte stenen voorbij komen voor ± € 52 per m². Maar zelfs op die pagina staan dezelfde stenen ineens ook nog voor 50 cent meer. Waarom? Ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Rzaan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:37:
[...]

Ik kan best een hoveniersbedrijf beginnen, maar ik mag niet zomaar aan mezelf leveren. Mag wel op zich, maar als je puur alleen een bedrijf opzet om die reden, is de Belastingdienst daar niet blij mee.
De Belastingdienstr zal het werkelijk roesten zolang je elk kwartaal netjes een nul aangifte doet. Je zal een KNAB rekening oid moeten regelen van 5 EUR de maand als je ook zakelijk wil gaan inkopen maar die is ook belastingvrij, of 0% tarief voor de BTW.
[...]

In jouw link kosten de stenen ± € 70 per m², bij de bedrijven die @pjot1 noemt zie ik zwarte stenen voorbij komen voor ± € 52 per m². Maar zelfs op die pagina staan dezelfde stenen ineens ook nog voor 50 cent meer. Waarom? Ik kan het niet vinden.
Je gaat nooit een prijsvergelijk vinden zoals in de pricewatch hier, er spelen ook veel andere dingen mee, hoe ver is de fabriek van de tussenhandel etc, transportkosten hakken er goed in bij stenen zoals je begrijpt.
Meer dan een range ga je niet krijgen. Google in de maps op bestrating en rij wat bedrijven langs, het is een ouderwetse branche, drink koffie en klets wat. Zo heb ik voor 80 m2 ook best wel een leuke korting gekregen (ik dacht 10%) omdat het veel was voor een particulier, het 10 minuten rijden was voor hun (dus ook gratis bezorging) etc. Zonder KVK overigens toen. Die heb ik nu om een andere reden, maar bij echt grotere projecten kan het denk ik wel uit, alleen al voor het inzicht. Ik heb éénmaal een annemer die de korting doorgaf in de factuur gezien ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:37:
[...]

[...]

Vaak is dat een ander formaat. Keiformaat, waalformaat en dikformaten zijn de meest voorkomende groottes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

franssie schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:48:
[...]

De Belastingdienstr zal het werkelijk roesten zolang je elk kwartaal netjes een nul aangifte doet. Je zal een KNAB rekening oid moeten regelen van 5 EUR de maand als je ook zakelijk wil gaan inkopen maar die is ook belastingvrij, of 0% tarief voor de BTW.
Ik heb al een bedrijf. Voor hovenier zou ik alleen maar een SBI-code hoeven toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:48:
[...]

Vaak is dat een ander formaat. Keiformaat, waalformaat en dikformaten zijn de meest voorkomende groottes.
20x 5 x 6 cm = ± € 70
20x 6.5 x 6 cm = ± € 52
20 x 5 x 6 cm = ± € 56

Zal vast verschil inzitten, maar ik kan het zo gauw niet vinden. Redelijk moeilijke materie voor een particulier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Rzaan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:53:
[...]

Ik heb al een bedrijf. Voor hovenier zou ik alleen maar een SBI-code hoeven toevoegen.
Als ze daar al naar kijken bij de bedrijven. Veel bedrijven zitten ook op industriegebieden en mogen om die reden alleen al niet aan particulieren leveren
offtopic:
(los of ze dat zouden willen, particulieren zijn lastig, kopen te weinig en hebben te veel vragen - hoorde ik laatst bij een goede houthandel in Haarlem waar ik wel eens voor advies langskwam, die zijn ermee gestopt daarom. Had ik net mijn vriendin ernaartoe gestuurd, werd bestraffend toegesproken maar wel geholpen, is ze een week later met een chocoladereep teruggekomen met een foto dat het advies goed uitpakte, nu mag ze nog een keer langskomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Rzaan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:57:
[...]

20x 5 x 6 cm = ± € 70
20x 6.5 x 6 cm = ± € 52
20 x 5 x 6 cm = ± € 56

Zal vast verschil inzitten, maar ik kan het zo gauw niet vinden. Redelijk moeilijke materie voor een particulier.
Geinig, ik had verwacht dat de prijs per volume zou toenemen. Maar het grootste volume steentje is de goedkoopste? Meer materiaal en meer energie om te bakken geeft toch lagere kosten? #doesnotcompute

Dikker is beter naar mijn mening ... maar ik heb 50x50x8 betontegels, hou niet van dat drukke straatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:57:
[...]

20x 5 x 6 cm = ± € 70
20x 6.5 x 6 cm = ± € 52
20 x 5 x 6 cm = ± € 56

Heb je links? Dat kan misschien het 1 en ander verklaren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

franssie schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:00:
[...]

Als ze daar al naar kijken bij de bedrijven. Veel bedrijven zitten ook op industriegebieden en mogen om die reden alleen al niet aan particulieren leveren
Ook off topic: Nee, dat mag wel. Er zijn vrijstellingen voor dat soort bedrijven. Wasmachines, fietsen, tuincentra, auto's, badkamers, keukens, dat soort grote spullen of goederen waar je veel ruimte voor nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Wat ik snel zie is dat kippersluis per 1 m2 verkoopt, en slimbestraten per 12 m2.

Dus afhankelijk van hoeveel je nodig hebt. (beide zijn wel incl BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Rzaan

Wat @franssie zegt.

De onderste 2 zijn verschillende formaten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Waarbij het grotere formaat per volume nog steeds goedkoper is. Ik ben geen straatmaker maar ik denk dat dat ook sneller legt en vaster blijft liggen bij bealsting? Dus twee maal (beperkte) winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:58:
@Rzaan

Wat @franssie zegt.

De onderste 2 zijn verschillende formaten. :)
Ja, dat zie ik.
Maar een dikkere steen zou eigenlijk duurder moeten zijn, toch?
Dat zei @franssie ook al.
Maar slimbestraten verkoopt ook per 1 m². Dan zijn de stenen € 2 per m² duurder.

Maar het gaat meer om het algemene beeld:
Er is voor een niet-insider geen pijl op te trekken wat een prijs bepaald.
Dit waren maar voorbeelden van 2 bedrijven. Maar er zijn tientallen bedrijven en de prijzen lopen enorm uiteen.
Ik weet ook niet of de ene klei de andere is. Zoals vurenhout van Hornbach totaal andere kwaliteit is dan vurenhout van Bouwmaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:14:
[...]

Ja, dat zie ik.
Maar een dikkere steen zou eigenlijk duurder moeten zijn, toch?
Dat zei @franssie ook al.
Maar slimbestraten verkoopt ook per 1 m². Dan zijn de stenen € 2 per m² duurder.

Maar het gaat meer om het algemene beeld:
Er is voor een niet-insider geen pijl op te trekken wat een prijs bepaald.
Dit waren maar voorbeelden van 2 bedrijven. Maar er zijn tientallen bedrijven en de prijzen lopen enorm uiteen.
Ik weet ook niet of de ene klei de andere is. Zoals vurenhout van Hornbach totaal andere kwaliteit is dan vurenhout van Bouwmaat.
@franssie
Klopt wat je zegt. Je hoeft ongeveer 70 dikformaten neer te leggen tegen 100 waaltjes voor en m². Dus aanleg zal goedkoper zijn, vergt minder afwerking en je hebt natuurlijk minder brekerzand nodig.

Ik ben stratenmaker en ik heb goede ervaringen met beide bedrijven, ook vanwege de prijs. Bouwmarkten hoef je niet heen te gaan buiten dat ze een karig aanbod hebben is het vaak ook mindere kwaliteit.

Een kleinere steen is duurder vanwege dezelfde handelingen als bij een grotere steen alleen passen er in de mallen minder stenen waardoor er in verhouding meer gebakken moet worden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Mijn rug was niet meer akoord met het vullen van gieters uit de ondergrondse regenwaterput :+ Dus ik ben maar even de 'oldskool' route op gegaan en heb een handpomp op mijn put gezet.

Lijkt een werkje van niks, maar zoals altijd... kostte toch iets meer moeite en tijd dan gedacht :+

Uitgegraven tot aan de citerne, kernboring door de bovenkant van de put om de pvc leiding door te steken, tapse vorm maken met betonplex om een sokkel te gieten, rug nogmaals martelen door manueel beton te mixen, 3 keer naar de bouwmarkt wegens verandering van plan i.v.m. buisdiameter & alle bijhorende koppelstukken (en in de haast het verkeerde mee te nemen), bouten op lengte maken om de pomp op de staander vast te maken, ...

Nipt geen vierde keer naar de bouwmarkt gemogen wegens te weinig zand voor het beton 8)7 De vorm was onderaan 40x40cm, bovenaan 35x35cm en ~35cm hoog - niet zo gigantisch maar er ging toch weer een pak meer in dan ik voorzien had. Maar daar ging dus wel effe 25kg cement in + 70kg zand + ergens tussen de 10 a 20 liter water :o

Maar goed, de boel staat. Blij mee! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7dCIQ4zbUQUPy6rKSAoxaeC_I4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDFxruLVGQRh4E2ViPjNsYHf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UI0vhv5g95-PEvSAR1BoKO7bvts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4zh2dnH3TNvejoIzfqMOtFn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGjs_xUIN32S7CzK3LJ3npXi1Lk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wauu6YLfw1cC5jCRVx7gPD7V.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj3X_Zfjucn4hBKJiI1cks7gfqY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkTtdNQCjrgKjAqk7amv595h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1Rq5M4FBkshxSR4QGJcheie3Ds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFexHCYGvTXZfHvYC4KCEirY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mme11_lB-qC7-nMiC1DW7V-5rHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Ehd7YIuAQJ3E8jSlWR8tRJQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJZ8lBitMv10c6AD2mrJwPJM-8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKAkbRfmXVlfjspNcEzI5a6D.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook nog 'even' wat tegels uit het terras gewipt. Mijn eenzame clematis staat al 3 jaar in een pot (samen met wat zelfuitgezaaide tijm en campanula), maar waar het kan doe ik liever minder potten; ik ben meerdere uren per week kwijt met water geven bij warm/heet weer :+

Dus het terras moest er aan geloven. Kostte een uurtje of 2 om door de tegels en (gewapende) zandcementlaag van +30cm te komen. Meteen ook een vriendje voor de clematis erbij zodat de trellis wat beter gevuld raakt. De clematis in de pot verplant ik deze winter; die is te kort om nu in de grond te krijgen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6It5QE8xww4LERQaQxSQABwpM74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZeNrG4ph3qsQNpR6QpQurBN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWmQXxRLq3ZWJ4QKe9cRN6wUXLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xspd2bNACkQBhuPkr7UyGvCV.jpg?f=fotoalbum_large

Fijn tuinweekend weer O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:07:
[...]

Om even mijn 2 centjes eraan toe te voegen, niet uit oogpunt van kennis maar de ervaring hoe het hier gebeurd is:

2 jaar geleden zijn er 3 oude fruitbomen waaronder een 40 jaar oude appelboom met ±40cm stamomtrek geplaatst en daar zijn ook gewoon palen ter ondersteuning geplaatst.
Idem met de destijds meeverhuisde liquidambar parasolbomen met een stamomtrek van ±30cm en de onlangs geplaatste (veel jongere) liquidambar leibomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Dank allen, onze boom staat steviger. Moet nog even kijken naar de banden, kon alleen een 6cm paal en 7.5cm grondboor vinden bij de bouwmarkt in de buurt. De palen hebben net wat te veel speling om de band wat strakker te krijgen, later eens bijstellen als het te los lijkt. De achterste paal zit iets te hoog, heb gemeten op 1m in het gat, maar de tuin loopt natuurlijk af. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qV7sLCKSiurGOXmih8rKf5Zxp68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrxpfxtUnwKVgTy5kEII1480.jpg?f=fotoalbum_large[quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:43
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:20:
Dank allen, onze boom staat steviger. Moet nog even kijken naar de banden, kon alleen een 6cm paal en 7.5cm grondboor vinden bij de bouwmarkt in de buurt. De palen hebben net wat te veel speling om de band wat strakker te krijgen, later eens bijstellen als het te los lijkt. De achterste paal zit iets te hoog, heb gemeten op 1m in het gat, maar de tuin loopt natuurlijk af. :+
[Afbeelding][quote]
Ik zou niet alleen de grondboor gebruiken, maar ook die palen een halve meter of meer de grond in meppen. Staat een heel stuk steviger :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kepler schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:29:
[...]

Ik zou niet alleen de grondboor gebruiken, maar ook die palen een halve meter of meer de grond in meppen. Staat een heel stuk steviger :D
Heb daar niet de juiste gereedschap voor, wilde wel zo'n tuinhamer kopen maar dan zit ik met nog een stuk gereedschap wat ik vervolgens jaaaren niet ga gebruiken. :p Vond 60 euro voor zoiets wat te veel.

Maar een beetje wapperen in de wind is goed voor de wortels! Zolang het maar niet om kan vallen. Zo was het ook bij mijn kruidenplantje waar ik een ventilator op had. Mooie stevige dikke stam en wortels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:33:
[...]

Heb daar niet de juiste gereedschap voor, wilde wel zo'n tuinhamer kopen maar dan zit ik met nog een stuk gereedschap wat ik vervolgens jaaaren niet ga gebruiken. :p Vond 60 euro voor zoiets wat te veel.

Maar een beetje wapperen in de wind is goed voor de wortels! Zolang het maar niet om kan vallen. Zo was het ook bij mijn kruidenplantje waar ik een ventilator op had. Mooie stevige dikke stam en wortels.
Een grote stoeptegel werkt ook prima :P Wel op zn kant ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:20:
Dank allen, onze boom staat steviger. Moet nog even kijken naar de banden, kon alleen een 6cm paal en 7.5cm grondboor vinden bij de bouwmarkt in de buurt. De palen hebben net wat te veel speling om de band wat strakker te krijgen, later eens bijstellen als het te los lijkt.
Die mogen niet strak, de boom moet kunnen bewegen zodat hij 'aangemoedigd' wordt om te wortelen. Hij mag alleen niet té veel bewegen. Losjes is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slonzo schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 00:18:
[...]

Die mogen niet strak, de boom moet kunnen bewegen zodat hij 'aangemoedigd' wordt om te wortelen. Hij mag alleen niet té veel bewegen. Losjes is goed.
Klopt, maar één band is nu zo los dat ik het redelijk makkelijk op en neer kan schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:46
Help. Ik heb een mooi gazon laten aanleggen door de hovenier. Deze heeft het met gras zoden gedaan. Zag er prachtig uit en in het begin groeide het gras enorm hard. Ik heb na een tijd een aantal keer redelijk kort na elkaar het gras gemaaid. Ik ben alleen bang dat het te kort was. Het gras is nu op veel plekken geel uitgeslagen.

Ik zie geen mos/onkruid.
Droogte kan het niet zijn.
De grond is vervangen voor goede tuinaarde vooraf.
Zie geen beestjes.

Vandaar mijn vermoeden dat ik het misschien te kort gemaaid heb. Is herstel een kwestie van puur laten groeien of moet ik nog extra bemesten?
Te nat denk ik ook niet want er blijft nergens water staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Patox schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:26:
Help. Ik heb een mooi gazon laten aanleggen door de hovenier. Deze heeft het met gras zoden gedaan. Zag er prachtig uit en in het begin groeide het gras enorm hard. Ik heb na een tijd een aantal keer redelijk kort na elkaar het gras gemaaid. Ik ben alleen bang dat het te kort was. Het gras is nu op veel plekken geel uitgeslagen.

Ik zie geen mos/onkruid.
Zie geen beestjes.

Vandaar mijn vermoeden dat ik het misschien te kort gemaaid heb. Is herstel een kwestie van puur laten groeien of moet ik nog extra bemesten?
gewoon geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
En niet te kort maaien, het moet wortelen en daar heeft het energie voor nodig, dus blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 20:55
Hoe maai je het gras? bedenk dat als je het maaisel afvoert dat je ook weer voeding moet toevoegen. Geel kan te kort gemaaid zijn, maar ook te weinig voeding (teveel zon of te weinig water lijkt me nu niet echt een probleem).

Met mulchen kun je met minder voeding toe.

[ Voor 9% gewijzigd door HiBe op 18-06-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Patox
Hoe lang laat je het gras? In cm.
Vaak maaien op één hoogte maakt het gras niet per definitie te kort als je de maaihoogte ingesteld houdt. Dan blijft het op die ingestelde hoogte.
Doorgaans hou je de grasmat op 4 cm, dat is een hoogte waarbij gras wat kan hebben, zowel qua belasting als droogte.
Wil je een "green" en wordt er niet/nauwelijks op gelopen dan kan je naar 3 cm gaan, alleen is het gras dan weer kwetsbaarder voor het weer, bij zon zal de grond sneller uitdrogen en bij veel regen zal het gras sneller onder water staan, waar het ook niet tegen kan.

Je stelt de maaier dus eigenlijk in op één hoogte en daar gaat hij het hele jaar niet meer van af.
Hier maai ik bijvoorbeeld op 7,5 cm, vrijwel het hele jaar, dus al zou ik elk uur maaien, korter dan 7,5 cm wordt het niet.

Wat wel belangrijk is zijn scherpe maaimessen, met een kooimaaier is dat al belangrijk, maar bij een roterend blad is dat superbelangrijk.
Een kooimaaier "knipt" het gras en als deze bot wordt dan knipt het wat slechter, maar de rafels zijn te overzien.
Bij een roterend blad dat het gras eigenlijk "doormidden slaat" snap je dat als het mes bot is het gras eerder gekneusd en gerafeld doormidden gerukt wordt dan dat het netjes afgesneden wordt.
De kans dat hierdoor je grasmat een dag of wat na het maaien een gele/bruine gloed krijgt is dan groot, en dat komt omdat de afgescheurde bladranden afsterven.

Misschien heb je een foto(s)?
Er zijn meerdere mogelijkheden waardoor het verkleurd.

De Parkside snoeischaar is binnen.
Voelt goed aan en ziet er degelijk uit, de krachtoverbrenging is degelijker dan van mijn Chinese.
De schaar schakelt na 30 sec uit voor veiligheid, aan te zetten door binnen 0,8 sec twee keer de hendel in te knijpen, en schakelt na 5 minuten geen gebruik helemaal uit.
Hij kan alleen niet naar smaller schakelen zoals mijn Chinese, het blijft dezelfde knipopening.
Wordt geleverd in een koffertje met kap over de schaar.
Tot 28 mm knipt hij perfect, echter bij dikkere takken loopt hij vast in de tak en knipt niet verder bij meerdere pogingen, waar de chinese dan wel de rest knipt.
Deels is dat een mooie beveiliging, maar deels mist hij dus wat kracht.
De bekbreedte van de Chinese en Parkside zijn hetzelfde.
Hier side by side waar ook de smalle stand van de Chinese te zien is.
De Chinese knipt iets sneller ook.
Of dat aan de accu ligt zal ik morgen even kijken, ik had hem uit de doos, en niet extra opgeladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-HLVFQajvwrMhPWhFBptnHzVak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DK6rR5pczzeyQmZ1E0mrTWdU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Eu2pEIzp0x5uVdwoPR4fBeS9no=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7QcITcCNu9RAVzG8v1FjyMT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAIfXCowdQeOVIamWGP1OpRuVO0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvymqdKbPlD4v8xBooj5BMXC.jpg?f=fotoalbum_tile

Omdat ik hem voornamelijk gebruik voor de Wilgen, waar de takken al snel iets dikker zijn dan 28 mm, gaat de Parkside terug.
Maar mocht je tot 28 ermee snoeien dan is er niets mis met de Parkside.
Reservemes €12,99 en reserve tegenmes €9,99.
Al vraag ik me af of je niet gewoon een setje van Amazon kan halen voor €7,59, ziet er universeel uit.
Op Amazon staan wel meerdere gelijksoortige scharen die 50 en 60 mm zouden knippen, maar dat vraag ik me af. Mijn oude haalt dat niet in één keer.

Vanochtend zat ik bij de buurvrouw koffie te drinken, en omdat mijn hogedrukslang stuk was gegaan (en pas vrijdag een nieuwe 30m profi wordt geleverd) ging ze bij haar zoon een hogedrukreiniger lenen.
Ze kon ook een Kärcher houtreiniger lenen, zo`n ding met twee spuitjes, dan werd het niet zo`n troep als met de hogerdrukreiniger.

Ik zei : 'Je bedoelt een terrasreiniger? Zo`n ding met twee roterende spuitnozzles onder een kap? Dat zou ik niet aanraden voor hout/bankirai, dat spuit de nerf open en je terras gaat daardoor extra hard achteruit".

Het bleek om de Kärcher PCL 4 te gaan.
Haar zoon had het aangeschaft voor zijn steigers en hij zei dat het geweldig was.....

Nieuwsgierig geworden gelijk maar gevraagd of ik hem ook even mocht lenen, onze bankirai terrasjes hebben ook onderhoud nodig en eentje heeft ruim twee jaar geen schoonmaakbeurt gehad, en moet schoon voordat die woning opnieuw verhuurd wordt.

Dus stroom en water geregeld en begonnen.....
Je moet de borstel even onder controle krijgen, als je scheef gaat op de gegroefde planken dan neemt de borstel het van je over....... :+
Maar recht.........was ik na twee minuten overtuigd.
Enige dat ik daar aan toe kan voegen is : PCL 4 FTW!!!!

Dit was na een paar minuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmQruasdvuzHQwRyC74wwxMt754=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1krvcnYiDU3CDBDYUErCutv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjARIg5YbR_LrtBOnWhwc6ubexI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHjcObSjvMtpaw2a4QPE9XaU.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarna gelijk gereageerd op de enige, 1x gebruikte/gaat weg wegens ziekte, PCL 4 die op Markplaats stond.
Na een snelle tegenreactie kon ik hem overnemen voor €115, en ze waren thuis.
Omdat het maar 20 minuten verderop was, de geleende gelijk teruggebracht en hem opgehaald. Er zat zelfs een extra set borstels voor steen bij. _/-\o_

Toen verder gegaan, en binnen drie kwartier was het terras schoon, met alleen water. _/-\o_
Hoe milieuvriendelijk wil je het hebben?
Je borstelt gewoon door tot het vooruitlopende water geheel helder is.
En natuurlijk met als voordeel dat je geen poriën open spuit, je borstelt immers alleen maar met de borstels voor hout.

Zo werkt het:

Nadat alles schoon was (behalve de muren :+ ) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNtzQsb1eYwhIvNm3Zy3J9LkZhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLjY3zPyCUqAJkgBhOsr6iub.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puLEY9Dx0X3RvPBAKfOlknd9BwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZGW3SfpjDzbtuyIOjCf4tsk.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn nu nog wat randjes over die met de hand gedaan moeten.
Daarna kan het behandeld tegen alg en kan als het droog is er wat bankirai-olie overheen er bescherming.

Al met al een aanrader, weliswaar is hij niet goedkoop nieuw, de borstelsets vallen dan weer mee.
En omdat je in veel gevallen geen schoonmaakmiddelen hoeft te gebruiken verdient hij zich mede daardoor snel terug verwacht ik.
Maar het snelst verdien je hem natuurlijk terug omdat je zoveel tijd bespaart.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 18-06-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Patox schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:26:

Ik zie geen mos/onkruid.
Zie geen beestjes.

Wat @Teijgetje zegt, kijk even of je messen wel goed scherp zijn. Dat was bij mij het probleem ooit. Nu 'slijp' ik ze met een vijl, niet perfect maar stukken beter dan heel bot.

En sinds vorig jaar gebruik ik de mest van tuinmanieren, ipv spul van de Intratuin. Ik weet het niet helemaal zeker of het echt daaraan ligt, maar sindsdien ligt mijn gazon er echt prima bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
Bedankt voor het meedenken. Het is een gloednieuwe electrische maaier van de Lidl die ik op de middelste stand had staan. Ik denk dat het idd zo'n 4 cm was. Ik heb een foto bijgevoegd. Het is een beetje vlekkerig geel. Niet overal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixomuUWZ7cw291Fqz2zxGY3UHSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQKxahYqXDgkCRvFWQww6GvT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:33

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Patox schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:26:
Bedankt voor het meedenken. Het is een gloednieuwe electrische maaier van de Lidl die ik op de middelste stand had staan. Ik denk dat het idd zo'n 4 cm was. Ik heb een foto bijgevoegd. Het is een beetje vlekkerig geel. Niet overal.

[Afbeelding]
Die gele vlek lijkt mij meer op emelten of engerlingen.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het is een gloednieuwe electrische maaier van de Lidl die ik op de middelste stand had staan.
Ook nieuwe machines komen vaak met messen die niet scherp zijn.
Mijn Makita bvb. kwam af fabriek met messen die botter waren dan een vismes.
Best even nakijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

@Teijgetje zou de PCL ook een hogedruk kunnen vervangen op tegels?
En dus groene aanslag en vet wegkrijgen? Dan is het wel interessant voor als we een keer nieuwe tegels hebben.
De huidige tegels hebben al zovaak een hogedruk gezien dat alle coatings er wel af zijn.

Maar we sparen voor een vernieuwde tuin. Misschien is het iets?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Dennis1812 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:53:
@tei2308 zou de PCL ook een hogedruk kunnen vervangen op tegels?
En dus groene aanslag en vet wegkrijgen? Dan is het wel interessant voor als we een keer nieuwe tegels hebben.
De huidige tegels hebben al zovaak een hogedruk gezien dat alle coatings er wel af zijn.

Maar we sparen voor een vernieuwde tuin. Misschien is het iets?
Ik denk dat je mij bedoelt?
Er kunnen borstels voor steen op.
En natuurlijk kun je ook schoonmaakmiddel erbij gebruiken om vet op te lossen.
Vet met alleen water gaat meestal niet samen, dan smeer je het uit.

Keramische tegels gaat denk ik nog makkelijker dan stenen.

[YouTube: Karcher patio cleaner]

Groot voordeel hierbij is ook dat je de voegen niet open spuit zoals met een hogedrukspuit waardoor het of opnieuw ingevoegd moet of onstabieler wordt.

Maar ook gewone planken gaat top.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 18-06-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zet hem eens in de wish list.
Thanks.

En de tag aangepast. Was iets misgegaan idd

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje

[Afbeelding]
Zo op het oog zou ik zeggen "wat bemesten". Een schema staat in de TS
Hoe lang geleden is het aangelegd en heb je sinds die tijd wel voeding gegeven? En wat?

Ondanks dat het water wegzakt is te nat ook een mogelijke oorzaak, zelfs de meest doorlatende grond is momenteel, na 5 maanden regen, te nat. Daar houdt gras ook niet van.

Maar er zijn meer oorzaken mogelijk, met eigen oplossingen.
Bemesten en kieseriet geven heeft alleen zin als dat ook de oorzaak is.

Je kan kijken of er emelten of engerlingen zitten, met een schep een plag steken die je aan een kant laat zitten zodat je het weer terug kan leggen.
Een grondmonster nemen en dat bij een tuincentrum laten checken kan ook.

Je kan graszaaddirect ook via mail met foto om advies vragen, contactlink staat in de link.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 19-06-2024 00:46 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 06:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4g4XmpIWSvR-KaiuDkKdi6_hNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVyf6ueA5CVGESJiYNaboIY5.jpg?f=fotoalbum_large

Mn lange gras en bijvriendelijke tuin was iets te vriendelijk... Wel tof om ineens 10000 bijen in de tuin te hebben maar het speelhuisje van de kinderen leek me matig... De lokale imker was er blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@deWit Wel even om een potje honing van je "eigen" bijen als bedankje gevraagd, neem ik aan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 23:16
Teijgetje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:09:
[...]

Ik denk dat je mij bedoelt?
Er kunnen borstels voor steen op.
En natuurlijk kun je ook schoonmaakmiddel erbij gebruiken om vet op te lossen.
Vet met alleen water gaat meestal niet samen, dan smeer je het uit.

Keramische tegels gaat denk ik nog makkelijker dan stenen.

[YouTube: Karcher patio cleaner]

[YouTube: Karcher PCL 4 mycie kostki polbruku]

[YouTube: Limpieza con Karcher pcl 4]

Groot voordeel hierbij is ook dat je de voegen niet open spuit zoals met een hogedrukspuit waardoor het of opnieuw ingevoegd moet of onstabieler wordt.

Maar ook gewone planken gaat top.

[YouTube: Karcher PCL 4 test]
Al iemand dit eens geprobeerd op een terras in gepolierde beton ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag is het bijna droog......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y95hF7IqOxzjg0fG_8NmI4Uewc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxWxGxweYtIsDEA3UHELrHjF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ef1p5QrHEWo_UUva9CBNHNaMGI4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cxEMroOk2KAI978G93WdzHF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfoNane_y4_3D9huG64PqMwlKck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTGx4dFYDR1Dry5Ho1vjNNdw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLbZJgjPRvjxxAMH0hingTnKSRc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dlzqmFtfnpBIpYEHcavNgXQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Echt wel superschoon geworden met alleen water. _/-\o_

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:01
Goedemorgen deze morgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXxVhxiIFbv6O6xM36AxjEkTIOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RY0CnSQ8ga3JfR04eFH72oxz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZABGZxgVKfOcj8iojkAtRYXyCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JImY9FqNC3j6cj0DMQM6IH0L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:05
2 weken 150m2 graszoden gelegd (elke dag water gegeven als het niet regende) en gisteren was het dan zo ver: de eerste keer maaien!

Daarna gelijk weer bemesting erop gedaan en nog 1x water gegeven.

Nu zie ik dat er vanaf volgende week warme temperaturen aankomen. M’n maaier heeft naast een opvangbak ook een mulch functie. Hoe adviseren jullie dat ik komende tijd het gras maai om het zo goed mogelijk die warme periode door te laten komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoQ74PXVAgdPCMsLEnatUUnkEDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdhCifJFR7YaILJRf80VVmVn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Inmiddels heeft het zonnetje wel goed gedaan aan de plantjes de afgelopen tijd. Gisteren weer even aan de slag geweest met wat uitgebloeide bloemen verwijderen, dahlia's uit de binnenkas naar buiten verplaatsen en de tomatenplantjes lief toespreken in de hoop dat ze nog flink gaan groeien :+

Vooral het wilde bloemen gedeelte (rechts in de 'rupee' op de drone foto) is hard aan het gaan. En ook een stuk voller dan verwacht; er wordt aangegeven dat het eerste jaar meestal maar meh is. Uiteraard zit er nog niet heel veel variatie tussen, maar toch genoeg om het leuk te maken :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qNZceETjUbOX5-u3JCxil-qqbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kb5RnGtMfwoYBCrq3mCRROfY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CG9RJ_H0zd9v2nYaRMdzYPOuXJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4UHmltudv0JhGcEra5cI9Jk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCs40H5xdi1MK-XpvudQKVHO7aU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLmFlydD54NFTOLvN2RfQ1cp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RxelXGCFUEGzCKda3OsfL3Zxok=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9b8Onacvy81doChfHSB00Yts.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWNpNt2XTRMXwhh4C1o8MZj3Y2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1itAnJVj98eD7UKtVX4kTdl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBVaBRMe2j1e6TQTInfVng9ORiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcSrpCGS1SJuKoC7VfdQkoqE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQHULur-bymh-XfIML9OTcWOtwQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AR1J8TkedDWaBUhzWO0kfjxO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WG3rB3Yirdv8VDhVnms7X6QWkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwyKAi6Yn7DmfIVXy8VSlGoH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIU_8LNludJ2gHxmfVh3haCBhi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bmm32vunChdP3Y1hHwE7p0wj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pC8Pq--g5i5Z9Eab61VmjXcYVA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sU3Szn71mZr3R5rACHBIe4kx.jpg?f=fotoalbum_tile

Ja, die Perzische Slaapboom ziet er sneu uit. Stond te nat op de plek waar hij eerst stond, dus gisteren uitgegraven en in een pot gezet met goed doorlaten grond. Dat heeft er wel voor gezorgd dat hij er nu wat sipjes uitziet :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quirinus
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-09 16:40
Notna schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:03:
Inmiddels heeft het zonnetje wel goed gedaan aan de plantjes de afgelopen tijd
Weet je toevallig de naam van de plant op de voorlaatste foto links in pot, felroze bloemen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

quirinus schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:05:
[...]

Weet je toevallig de naam van de plant op de voorlaatste foto links in pot, felroze bloemen ?
Dat is Prikneus (Lychnis coronaria) . Enorm leuke, felle bloemen en de wolbij is er gek op. Als het écht stil is buiten, kan je ze horen knagen aan de stengels om de 'wol' te verzamelen.

Makkelijk vanuit zaad te groeien, doen het een jaar of 3 en dan zijn ze op. Maar je hebt er iedere keer plezier van.

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 20-06-2024 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
LennartTW94 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:37:
2 weken 150m2 graszoden gelegd (elke dag water gegeven als het niet regende)

Nu zie ik dat er vanaf volgende week warme temperaturen aankomen. M’n maaier heeft naast een opvangbak ook een mulch functie. Hoe adviseren jullie dat ik komende tijd het gras maai om het zo goed mogelijk die warme periode door te laten komen?
Na twee weken is het gras weliswaar aangeslagen maar zeker nog niet goed geworteld.

Om een droge periode door te komen laat je het beter iets langer, een centimeter of 7-8.
Normaal kan gras dan best veel hebben.
Maar omdat het nog niet diep geworteld is zou ik zeker tweewekelijks water blijven geven, en niet overdag.
Even kijken wanneer de grond droog is en dan 2,5 cm water geven.

Geef niet dagelijks, als de grond uitdroogt gaat het dieper naar water zoeken.

Mulchen geeft, naast voeding, nog wat extra bescherming omdat de snippers ook verdamping tegengaan.
Maar gezien je toch water moet geven kan je ook prima het maaisel opvangen als je dat mooier/netter vindt.
Van spelende kinderen die constant grassnippers naar binnen lopen worden moeders vaak niet blij. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 20-06-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@LennartTW94 met @Teijgetje - wortelen kost daarnaast ook energie, en die komt uit het blad en voeding. Als het gras te weinig blad heeft, kan het ook minder goed wortelen.
En inderdaad, niet teveel verwennen met sproeien, daar krijg je 'lui gras' van dat niet diep wortelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Onze gemeente heeft de subsidiepot weer geopend voor een groendak (30euro per m2).
Enige harde eis die ze stellen is dat deze minimaal 30 liter water per m2 op kan nemen (FLL richtlijn).

Wij willen ongeveer 40m2 aanleggen in totaal. Iemand nog tips voor DHZ-leveranciers? Ik zie allemaal verschillende opties en prijzen maar zie (pun intended) door het sedum het dak niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:05
Teijgetje schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:57:
[...]

Na twee weken is het gras weliswaar aangeslagen maar zeker nog niet goed geworteld.

Om een droge periode door te komen laat je het beter iets langer, een centimeter of 7-8.
Normaal kan gras dan best veel hebben.
Maar omdat het nog niet diep geworteld is zou ik zeker tweewekelijks water blijven geven, en niet overdag.
Even kijken wanneer de grond droog is en dan 2,5 cm water geven.

Geef niet dagelijks, als de grond uitdroogt gaat het dieper naar water zoeken.

Mulchen geeft, naast voeding, nog wat extra bescherming omdat de snippers ook verdamping tegengaan.
Maar gezien je toch water moet geven kan je ook prima het maaisel opvangen als je dat mooier/netter vindt.
Van spelende kinderen die constant grassnippers naar binnen lopen worden moeders vaak niet blij. ;)
Dank voor je reactie. Ik zal volgende week dan op de hoogste stand maaien (70mm). Aankomende zondag - woensdag warme temperaturen dus denk dat ik dan donderdagochtend vroeg wel even flink ga sproeien. Heb niet op de watermeter gekeken hoeveel de aquazoom gebruikt qua water maar heb tot nu toe elke keer 20 minuten gedaan en dan verplaatst naar volgend stuk gras totdat ik de gehele 150m2 gehad heb (ben er zo’n 2 uurtjes mee bezig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Teijgetje schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:57:
[...]
Tweewekelijks = de ene week wel de andere week niet.

Je bedoelt 2x per week toch?
Ook @LennartTW94

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Barleone schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:27:
[...]

Tweewekelijks = de ene week wel de andere week niet.

Je bedoelt 2x per week toch?
Ook @LennartTW94
Hij schreef ook
Even kijken wanneer de grond droog is
En dat is dus gewoon met je vingers de grond in - zo moeilijk is het toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Barleone
Inderdaad, dat bedoelde ik. Twee keer wekelijks.
Maar pas nadat de grond weer droog is.
Dat kan dus best een week duren nadat je goed water gegeven hebt.
Gras heeft normaal aan 2,5 cm water per week genoeg.
Geef je maar 1 cm dan kan je daarna 1,5 cm geven, als de grond weer droog is.

Het komt een beetje aan op feeling, te nat is zeker niet goed.
Uiteindelijk wil je dat je geen water hoeft te geven, daarvoor zal het diep moeten wortelen.

@LennartTW94
Je kan gewoon een recht glas of rechte beker neerzetten om te kijken hoeveel water je geeft.
Dan zie je hoeveel je per dat oppervlak sproeit, als je weet hoe lang je er over doet om op 2,5 cm te komen kan je daar je sproeiplan op aanpassen, of die tijd verdelen.
Maar 2,5 cm heeft het alleen in extreme hitte nodig, voorlopig is het haast nog "herfst" en zal teveel water eerder je gras doen vergelen. ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Teijgetje op 20-06-2024 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja de hortensia's doen het goed met dit weer :) Wij hebben ook een hele grote struik met grote bloemen van rose naar blauw (ik denk omdat ik ooit wat kalk in gegooid heb :p ). De buren hebben nu ook twee hortensia's geplant zag ik, dus over vijf jaar hebben die ook zo'n struik ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tsxgh8iIVvxoUqR6KObmdkKdlkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TI2PCZlxJEPKExZHW1skwvI0.jpg?f=fotoalbum_large

Dinsdag 28 graden, dan zullen ze wel verbranden, misschien een schaduwdoek er over leggen want het is maar een dagje.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
In mijn compostvat zit sinds een paar weken een mierennest vol met witte eitjes.

Op internet lees ik dat dit geen kwaad kan, omdat mieren meehelpen met composteren. Tegelijkertijd zit ik er niet op te wachten om de mieren met hun eitjes verder door de tuin te verspreiden.

De mieren bestrijden met bijvoorbeeld mierenpoeder of kokend water lijkt me niet goed voor het overige bodemleven in de compost. Op internet lees ik bovendien dat mieren in een compostvat een teken kan zijn van te droge compost.

Hebben jullie tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quirinus
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-09 16:40
Notna schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Dat is Prikneus (Lychnis coronaria) . Enorm leuke, felle bloemen en de wolbij is er gek op. Als het écht stil is buiten, kan je ze horen knagen aan de stengels om de 'wol' te verzamelen.

Makkelijk vanuit zaad te groeien, doen het een jaar of 3 en dan zijn ze op. Maar je hebt er iedere keer plezier van.
Bedankt voor de tip!
We zijn net verhuisd en de tuin was een saaie bedoening (120m² grasvlakte). Ik ben begonnen met beplanting aan te leggen en die prikneus had ik wel eens ergens zien staan maar wist de naam niet. Het plan is een groene oase te maken met genoeg variatie zodat er niet enkel in de zomer iets in bloei staat. Jouw foto's geven dus verse inspiratie ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Notna schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:27:

Ze zijn inderdaad erg leuk, maar je vergeet er bij te zeggen dat ze zich enorm uitzaaien ;)
Oppassen dus, als je dat niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Slonzo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:25:
[...]

Ze zijn inderdaad erg leuk, maar je vergeet er bij te zeggen dat ze zich enorm uitzaaien ;)
Oppassen dus, als je dat niet wil.
Dat is alleen een probleem als je uitgebloeide bloemen niet meteen weghaald uiteraard. Wat hoe dan ook een goed idee is, aangezien de plant er dan een stuk frisser uitziet :Y (en de bloemen breken heel makkelijk af bij de stengel/bladeren)

Maar idd; als je het gewoon zijn gang laat, is je hele tuin volgend jaar vol :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Squawk schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:22:
In mijn compostvat zit sinds een paar weken een mierennest vol met witte eitjes.

Op internet lees ik dat dit geen kwaad kan, omdat mieren meehelpen met composteren. Tegelijkertijd zit ik er niet op te wachten om de mieren met hun eitjes verder door de tuin te verspreiden.

De mieren bestrijden met bijvoorbeeld mierenpoeder of kokend water lijkt me niet goed voor het overige bodemleven in de compost. Op internet lees ik bovendien dat mieren in een compostvat een teken kan zijn van te droge compost.

Hebben jullie tips?
Op zich kan het helemaal geen kwaad, zolang mieren niet binnenshuis of onder je terras/paden zitten, dragen ze gewoon bij aan het ecologisch geheel. Het is inderdaad wel een teken dat je 'koud' composteert, als de hoop warmer is dan gaan de mieren weg. Je kan dus proberen om je compost te keren, te bevochtigen indien nodig, en meer bruin/groen materiaal toe te voegen naar behoefte. Als de boel weer flink opwarmt, gaan de mieren automatisch weg/dood.

Of je doet helemaal niets en aanvaardt gewoon dat mieren onderdeel zijn van de natuur. Kan ook gewoon :)

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 21-06-2024 13:37 ]

Pagina: 1 ... 157 ... 188 Laatste