Gif is een beetje vloeken in de kerk.wikkesr schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:58:
Ik lees dat je je idee van een mooi onkruidvrij gazon moet laten varen, maar wat nou als je dat niet wilt?
Wij zouden graag een zo onkruid-vrij mogelijk gazon willen, wat zijn dan je opties? Welk bestrijdingsmiddel werkt goed en welke minder?
Wat goed werkt is inmiddels verboden voor particulieren.
Belangrijkste is dat je voeding geeft voor gras, en voldoende, zie TS, zodat voor gras de optimale omstandigheden ontstaan en onkruid minder of geen kans heeft.
En dan heeft handwerk wel zin, of zal klaver het afleggen.
En hoewel ik zelf geen perfect gazon nastreef kan ik me goed voorstellen dat heel af en toe het handwerk, zoals uitsteken of verticuteren, niet meer volstaat.
Mijn gevecht tegen heermoes was ik toch aan het verliezen, net als het gras dat daardoor verdrongen wordt.
Helaas ken ik maar één manier voor particulieren om heermoes te bestrijden én het gras te sparen, daarop toch maar een expert ingeschakeld, nu was het alleen de hele berm, maar als het zich verder uitzaait ben je, en de buren, het haasje.
Schijnt ook tegen Japanse duizendknoop te werken, ook zo`n destructief onkruid waar je anders nooit meer vanaf komt.
Maar zo nodig zijn er "mildere" methoden:
Of het zo goed werkt als ze zeggen weet ik niet maar Round-Up Gazon onkruidvrij adverteert met dat het een natuurlijke bestrijding is en niet schadelijk voor bijen en insecten.
De werking is gebaseerd op een (te) snelle groei van het onkruid waardoor ze zich "doodgroeien", maar het spaart het gras.
Er zit geen glyfosaat in want dan zou ook het gras dood gaan.
Voordeel van korrels is ook dat je geen rekening hoeft te houden met verwaaiing naar andere planten of sloten e.d..
Bij gewasbeschermingsmiddelen heb je dat wel en moet je je exact aan de dosering houden anders werkt het vaak niet goed. Vooral bij systemische middelen is teveel net zo verkeerd als te weinig.
Bovendien zijn ze vrijwel altijd schadelijk voor waterdieren (ook door verwaaiing, dus alleen te gebruiken met speciale sproeiapparatuur op een windstille dag) en mogen ze vaak niet gebruikt in waterwingebieden.
[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 03-06-2024 18:52 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.