Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 156 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:32
wikkesr schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:58:
Ik lees dat je je idee van een mooi onkruidvrij gazon moet laten varen, maar wat nou als je dat niet wilt?
Wij zouden graag een zo onkruid-vrij mogelijk gazon willen, wat zijn dan je opties? Welk bestrijdingsmiddel werkt goed en welke minder?
Gif is een beetje vloeken in de kerk.

Wat goed werkt is inmiddels verboden voor particulieren.
Belangrijkste is dat je voeding geeft voor gras, en voldoende, zie TS, zodat voor gras de optimale omstandigheden ontstaan en onkruid minder of geen kans heeft.
En dan heeft handwerk wel zin, of zal klaver het afleggen.
En hoewel ik zelf geen perfect gazon nastreef kan ik me goed voorstellen dat heel af en toe het handwerk, zoals uitsteken of verticuteren, niet meer volstaat.

Mijn gevecht tegen heermoes was ik toch aan het verliezen, net als het gras dat daardoor verdrongen wordt.
Helaas ken ik maar één manier voor particulieren om heermoes te bestrijden én het gras te sparen, daarop toch maar een expert ingeschakeld, nu was het alleen de hele berm, maar als het zich verder uitzaait ben je, en de buren, het haasje.
Schijnt ook tegen Japanse duizendknoop te werken, ook zo`n destructief onkruid waar je anders nooit meer vanaf komt.

Maar zo nodig zijn er "mildere" methoden:
Of het zo goed werkt als ze zeggen weet ik niet maar Round-Up Gazon onkruidvrij adverteert met dat het een natuurlijke bestrijding is en niet schadelijk voor bijen en insecten.
De werking is gebaseerd op een (te) snelle groei van het onkruid waardoor ze zich "doodgroeien", maar het spaart het gras.
Er zit geen glyfosaat in want dan zou ook het gras dood gaan.

Voordeel van korrels is ook dat je geen rekening hoeft te houden met verwaaiing naar andere planten of sloten e.d..
Bij gewasbeschermingsmiddelen heb je dat wel en moet je je exact aan de dosering houden anders werkt het vaak niet goed. Vooral bij systemische middelen is teveel net zo verkeerd als te weinig.
Bovendien zijn ze vrijwel altijd schadelijk voor waterdieren (ook door verwaaiing, dus alleen te gebruiken met speciale sproeiapparatuur op een windstille dag) en mogen ze vaak niet gebruikt in waterwingebieden.

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 03-06-2024 18:52 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Teijgetje

Je kan heermoes te lijf gaan met lavameel. Trek de plukken heermoes, zo goed als dat gaat, uit de grond en laat het liggen. Dan lavameel strooien en door de grond harken.

Een klant van me heeft zo binnen een jaar haar tuin heermoes vrij gekregen. Tuin is 800m² en ze heeft 1m³ lavameel gebruikt.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxv75HGgFmxq8GFS-0b-6-wz3p4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FaO7Srlp3MXrm6hLduePJJ4j.jpg?f=user_large

Ik heb al een tijdje van dit siergras. Was het eerste jaar erg mooi, maar daarna kreeg ik meer en meer van dit soort dorre stukken er in. Andere pollen hebben weer kale plekken gekregen.

Weet iemand zo waar dat door kan komen? Het is geen gras wat je kort moet knippen dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
pjot1 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:59:
@Teijgetje

Je kan heermoes te lijf gaan met lavameel. Trek de plukken heermoes, zo goed als dat gaat, uit de grond en laat het liggen. Dan lavameel strooien en door de grond harken.

Een klant van me heeft zo binnen een jaar haar tuin heermoes vrij gekregen. Tuin is 800m² en ze heeft 1m³ lavameel gebruikt.
Ik had vorig jaar een paar keer lavameel gestrooid, dacht ook dat het stukken minder was geworden dit jaar.
Maar na een regenbuitje van een maand of vier had de heermoes de berm geheel overgenomen.
En mede door slecht kunnen maaien was er van uitputting dan ook geen sprake.
Daarom helaas een andere optie moeten nemen om mijn zorgvuldig aangelegde gras te behouden.

Er gaat nu wat meer gevoed worden, en ook lavameel heb ik zat van staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:03
LA-384 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:00:
[Afbeelding]

Ik heb al een tijdje van dit siergras. Was het eerste jaar erg mooi, maar daarna kreeg ik meer en meer van dit soort dorre stukken er in. Andere pollen hebben weer kale plekken gekregen.

Weet iemand zo waar dat door kan komen? Het is geen gras wat je kort moet knippen dacht ik.
Dat heb je elk jaar wel met dat gras. Het bruine gras kan je er uit plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:04
[Afbeelding]

Volgens plaatjes zoeken met Bing is het festuca glauca, ook wel blauw schapengras genoemd.
Het schijnt dat je de gele sprieten er wel tussenuit moet knippen. Of elk jaar nieuwe kopen.

(volgende keer eerst verder scrollen alvorens antwoord te geven)

[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 03-06-2024 22:06 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:33
JukeboxBill schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Volgens plaatjes zoeken met Bing is het festuca glauca, ook wel blauw schapengras genoemd.
Het schijnt dat je de gele sprieten er wel tussenuit moet knippen. Of elk jaar nieuwe kopen.
Er zijn verschillende soorten van ( heb hier ook een mix staan waarvan ik dacht dat ze identiek waren) sommigen blijven bescheiden, anderen lopen verder uit en zijn veel groter.
Onze hovenier heeft de gele delen eruit geplukt, hij was geen fan ivm de kwetsbaarheid en omdat ze het niet overal even goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Flying35 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:35:
Dat heb je elk jaar wel met dat gras. Het bruine gras kan je er uit plukken.
OK, maar dan krijg je kale plekken of niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:18

de Peer

under peer review

wikkesr schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:58:
Ik lees dat je je idee van een mooi onkruidvrij gazon moet laten varen, maar wat nou als je dat niet wilt?
Heel veel uren op je knietjes doorbrengen, jaar in jaar uit. Je moet er van houden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:18

de Peer

under peer review

LennartTW94 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:29:
Ik ben van plan graszoden te gaan bestellen, maar wil zeker weten dat het van een hele hoge kwaliteit is.
Tsja, het is.. Gras.

Daar is weinig premium aan. En sowieso na een paar maanden gaat het zijn eigen gang en doet de afkomst van de zoden er niet meer toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:03
LA-384 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:12:
[...]

OK, maar dan krijg je kale plekken of niet?
Dat valt heel erg mee. Het bruine gras zit niet geconsentreerd op 1 plek, maar zit verdeeld over de hele bol. Als je vroeg in het voorjaar al het bruine gras er uit plukt ziet het er in de lente en zomer weer goed uit. Gras groeit snel en kan veel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@Flying35
Is het er nu te laat voor? Of kan het wel nog wanneer het nu niet ineens te warm/droog wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:02
[Afbeelding]

1,5 maand geleden viel mij hetzelfde op aan deze plant in onze tuin. Dacht eerst dat het met de hele natte periode te maken had. Maar wat bleek, het waren deze jongens: https://www.google.com/se...hIqoClMywbCM&vssid=mosaic
Onder elk plantje zaten er 1 a 2. Nadat ik de verhoogde border waar deze planten in stonden helemaal had doorgespit en alle engerlingen eruit had gehaald, heb ik ze weer teruggezet in de hoop dat ze het weer gingen doen. Ookal gingen ze er niet nóg slechter uitzien, beter werd het ook niet helaas.
Blijkbaar vinden ze de wortels van siergrassen ook erg lekker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:06

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Wij zijn voornemens om onze voor en achtertuin te laten doen.
Keramische tegels laten leggen en een deel keramisch op beton.
Verder hergebruik van de oude tegels naar de voortuin en de voortuin voorzien van grind en worteldoek en er komt een muurtje aan de voorkant van stapelblokken.

De achtertuin krijg 3 plantenbakken die gemaakt worden door middel van de stapelblokken. En er worden nieuwe graszoden geplaatst.

Is deze offerte realistisch of kan ik beter even verder kijken? Iemand die zelf een kraan bestuurd zegt dat dit veel te hoog is qua arbeid en machine huur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYWy1YdG2_KWCrH9QQ9kFEfHmI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Af7CS9GtHAUx0wGvsStIldHs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RidIh1ZLnd3pXoLbckE4LtvJdfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEe93qpB0YFEl0yO3oDipuCB.jpg?f=fotoalbum_large

De schuttingen staan er al. Net zoals de overkapping. Gaat echt om alleen betegelen en grond vlak maken en klaar maken voor graszoden en bestrating.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nahkpdPS9Ik_0qIdsyTRqgdsUDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FdnpYuG4eFWw563kLcQpRsSL.png?f=fotoalbum_large

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:28

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TW32xeHd0JfnLGLLY5p35EotbNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2CXZhjyvCAkqedgQ2tf5mia.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn gazon is echt verschrikkelijk mooi met al dat onkruid erin.

Binnenkort eens kijken voor wat extra bomen voor wat schaduw in de tuin... Iemand nog een suggestie voor een grillige meerstammige boom die inheems is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
mydogisgone schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:43:
Verder hergebruik van de oude tegels naar de voortuin en de voortuin voorzien van grind en worteldoek en er komt een muurtje aan de voorkant van stapelblokken.

De achtertuin krijg 3 plantenbakken die gemaakt worden door middel van de stapelblokken. En er worden nieuwe graszoden geplaatst.

Is deze offerte realistisch of kan ik beter even verder kijken? Iemand die zelf een kraan bestuurd zegt dat dit veel te hoog is qua arbeid en machine huur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De schuttingen staan er al. Net zoals de overkapping. Gaat echt om alleen betegelen en grond vlak maken en klaar maken voor graszoden en bestrating.

[Afbeelding]
Op dit moment doet een hovenier bij ons ook de tuin (110m2, achtertuin) en ben 13.000 euro kwijt inclusief 7 meter hardhout/beton hekwerk.

Bij jou is het gras voor de helft goedkoper. Bij mij kost trekker en demper 15m2 175 euro voor 12 uurtjes werk. Dus weer veel goedkoper. kosten voor trilplaat, zaagtafel etc. heb ik allemaal niet.

Valt mij wel op dat er veel losse kosten van bodemverbeteraars in de offerte staat. Is mijn mening, maar vind dat beetje onzin. Net als je met de auto naar de garage gaat voor een kleine of grote beurt, maar hebben overal vloeistoffen aan toegevoegd wat niet nodig was of zelf had kunnen doen. Zo denk ik erover, maar ben geen hovenier, dus kan het niet 100% beoordelen.

Kosten stenen kan je controleren op internet. Ik neem aan dat je de stenen/tegels zelf uit heb gezocht? Ik zocht de tegels uit bij de leverancier en die maakte een prijs op. Daarna kreeg ik nog korting bij de hovenier als ik hem via hem bestelde, omdat hij meer korting krijgt dan ik als particulier. Van die korting hebben we dan weer zwarte grond en zand aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

aVo0m. schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:18:
[...]

Op dit moment doet een hovenier bij ons ook de tuin (110m2, achtertuin) en ben 13.000 euro kwijt inclusief 7 meter hardhout/beton hekwerk.

Bij jou is het gras voor de helft goedkoper. Bij mij kost trekker en demper 15m2 175 euro voor 12 uurtjes werk. Dus weer veel goedkoper. kosten voor trilplaat, zaagtafel etc. heb ik allemaal niet.

Valt mij wel op dat er veel losse kosten van bodemverbeteraars in de offerte staat. Is mijn mening, maar vind dat beetje onzin. Net als je met de auto naar de garage gaat voor een kleine of grote beurt, maar hebben overal vloeistoffen aan toegevoegd wat niet nodig was of zelf had kunnen doen. Zo denk ik erover, maar ben geen hovenier, dus kan het niet 100% beoordelen.

Kosten stenen kan je controleren op internet. Ik neem aan dat je de stenen/tegels zelf uit heb gezocht? Ik zocht de tegels uit bij de leverancier en die maakte een prijs op. Daarna kreeg ik nog korting bij de hovenier als ik hem via hem bestelde, omdat hij meer korting krijgt dan ik als particulier. Van die korting hebben we dan weer zwarte grond en zand aangeschaft.
Thanks :) Idd die bodemverbeteraars zijn niet echt iets waarvan ik denk, he dat is nodig of zo. :P
Het gaat hier om zo'n 260m2 aan tuin. Incl gras, bestrating en grind.

Tegels moesten we uitkiezen bij zijn leverancier. Hij rekent gewoon de prijzen die de leverancier ook rekent per m2. Wellicht kan ik dus altijd even vragen of het uitkan als ik het zelf bestel bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 21:23

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er staat bij Grondwerk 1 keer arbeid gespecificeerd. Dat is best een flinke kostenpost. Is dat voor de arbeid van de gehele aanleg van de tuin? Ik zou zelf benieuwd zijn wat de arbeid is per onderdeel.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Gdzr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:35:
[...]

Er staat bij Grondwerk 1 keer arbeid gespecificeerd. Dat is best een flinke kostenpost. Is dat voor de arbeid van de gehele aanleg van de tuin? Ik zou zelf benieuwd zijn wat de arbeid is per onderdeel.
Klopt dat is arbeid voor de gehele tuin. Daar ben ik het trouwens wel mee eens om het te laten specificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
@mydogisgone Het gaat toch om 96m2 bestrating? Dat is al €5500 ex de btw, en dan de uren die bovenaan staan a 6500 ex (100 manuren?). Dan zit je al op 14.5 K.

Vraag ik me aan de hand van je tekening af waar de 1300 ex voor diverse beplanting is gebleven. Die zie ik niet terug verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

robkrekel schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:57:
@mydogisgone Het gaat toch om 96m2 bestrating? Dat is al €5500 ex de btw, en dan de uren die bovenaan staan a 6500 ex (100 manuren?). Dan zit je al op 14.5 K.

Vraag ik me aan de hand van je tekening af waar de 1300 ex voor diverse beplanting is gebleven. Die zie ik niet terug verder.
De tekening heb ik zelf gemaakt. :) Daarbij heb ik de beplanting niet geplaatst. Dit is ook een stelpost en kan minder of meer worden, afhankelijk van wat voor planten er gebruikt gaan worden.

Gaat om 106m2 nieuwe bestrating. idd a 5600ex. Die kosten zal ik sowieso kwijt zijn.
Dat is dan excl zand en cement voor de keramische tegels.

Verder als je het zo brengt qua manuren. Dan is het idd wellicht een hoop manuren. Want dat is waar je op doelt toch? Ik verwacht dat ze met 2 man komen. (is een klein hoveniersbedrijfje)
Hij zei een week werk. Dus 5 werkdagen a 8 uur per dag. Dus +-80 uur voor 2 man.

Ik ga sowieso even vragen of hij de uren kan specificeren en wat zijn uurtarief is.

[ Voor 5% gewijzigd door mydogisgone op 04-06-2024 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
5500/80= 68.75. Dat kan heel goed het (ex btw) uurtarief zijn. Ik vermoed gezien de klic-melding ook dat ie met een kraantje komt? Dat drijft de uurprijs wel op.
Maar inderdaad, de uren mogen wel wat specifieker.

[ Voor 13% gewijzigd door robkrekel op 04-06-2024 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:20

Kleine tip om i.i.g. al €39 te besparen --> zelf de KLIC-melding doen. :) https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
mydogisgone schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:29:
[...]

Thanks :) Idd die bodemverbeteraars zijn niet echt iets waarvan ik denk, he dat is nodig of zo. :P
Het gaat hier om zo'n 260m2 aan tuin. Incl gras, bestrating en grind.

Tegels moesten we uitkiezen bij zijn leverancier. Hij rekent gewoon de prijzen die de leverancier ook rekent per m2. Wellicht kan ik dus altijd even vragen of het uitkan als ik het zelf bestel bijv?
Let wel, dat een hovenier best wel een korting krijgt als het zijn vaste leverancier is. Ik krijg zelf ongeveer 5% korting als ik het zelf bestelde anders moest ik het zelf regelen via de hovenier.

Hovenier krijgt meer korting, in ruil ervoor kreeg ik zoveel kuub zand en en zoveel kuub zwart grond van hem. Voor mij was het voordeel wat opliep naar 10% (uiteraard krijgt hovenier ook korting op zand en grond natuurlijk). Voor hem was het natuurlijk geen 10% korting wat hij weggaf.

260m2 voor 80 manuur vind ik best snel. Bij mij zijn ze nu 80 uur bezig voor 110m2 en ze hoeven niet veel te snijden en heb geen borders die gestapeld en verlijmd moeten worden. Aan de andere kant heb jij weer wel basalt/split, dus daarmee maak je snel meters.

Nog even een aanvulling: Je geeft aan dat iemand die zelf een kraan bestuurd zei dat machine verhuur en arbeid te hoog is.

Qua machineverhuur vind ik het ook veel te hoog. Zie eerder bericht wat het bij mij kost. Qua arbeid ook, maar zelf een grondwerker regelen is goedkoper dan een hovenier.

Je kan ook met paar vrienden, kennissen of familieleden je tuin leeghalen in weekendje met een bbq erbij en dat een grondwerker het grondwerk voor je doet en dat de hovenier het opbouwt. Ligt ook aan je situatie of dit mogelijk is etc. Maar het bespaard zeker duizenden euro's.

[ Voor 18% gewijzigd door aVo0m. op 04-06-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

aVo0m. schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:52:
[...]

Let wel, dat een hovenier best wel een korting krijgt als het zijn vaste leverancier is. Ik krijg zelf ongeveer 5% korting als ik het zelf bestelde anders moest ik het zelf regelen via de hovenier.

Hovenier krijgt meer korting, in ruil ervoor kreeg ik zoveel kuub zand en en zoveel kuub zwart grond van hem. Voor mij was het voordeel wat opliep naar 10% (uiteraard krijgt hovenier ook korting op zand en grond natuurlijk). Voor hem was het natuurlijk geen 10% korting wat hij weggaf.

260m2 voor 80 manuur vind ik best snel. Bij mij zijn ze nu 80 uur bezig voor 110m2 en ze hoeven niet veel te snijden en heb geen borders die gestapeld en verlijmd moeten worden. Aan de andere kant heb jij weer wel basalt/split, dus daarmee maak je snel meters.

Nog even een aanvulling: Je geeft aan dat iemand die zelf een kraan bestuurd zei dat machine verhuur en arbeid te hoog is.

Qua machineverhuur vind ik het ook veel te hoog. Zie eerder bericht wat het bij mij kost. Qua arbeid ook, maar zelf een grondwerker regelen is goedkoper dan een hovenier.

Je kan ook met paar vrienden, kennissen of familieleden je tuin leeghalen in weekendje met een bbq erbij en dat een grondwerker het grondwerk voor je doet en dat de hovenier het opbouwt. Ligt ook aan je situatie of dit mogelijk is etc. Maar het bespaard zeker duizenden euro's.
Vanmiddag komt er iemand kijken die voor zijn werk op de kraan zit. :) Wellicht dat hij er voor kan zorgen dat de kosten een stuk lager komen te liggen.
Het stukje basalt/split is bijna de gehele voortuin. Dus idd dan worden er wel meters gemaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:39

Rzaan

Altijd zoekende

@mydogisgone
Wat is de reden dat je alles door één partij laat doen?
Ik ben niet thuis in de tuinen, maar ik zou bij mij een metselaar ook niet de muren laten stucen of de deuren laten plaatsen. Ieder zijn vak, zo lijkt me.
Stratenmaker is echt een vak, tuinontwerper en aanlegger ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:10
Een week is snel , zeker om die keramische tegels goed in het beton te leggen alles 3x na meten en kijken.
Die machines huren ze zelf ook allemaal zodat ze er zelf niet mee hoeven slepen en is ex transport ex btw ex brandstof . Een nieuw zaagblad speciaal voor keramische tegels is ook gauw €200 .

Word er grond afgevoerd ? zie geen containers etc. maar wel 12 kuub witzand dus denk dat die 'dumper 12m³ dan de container is en dan klopt 700€ wel voor ( vieze/klei ? ) grond en dan die andere 700 voor meerdere dagen die andere machines .

Je bent nu eenmaal alles in 1x aan het doen , als je bijv. de voortuin een andere keer doet ben je eea dan nog een keer ( = dubbel ) kwijt .

Wellicht nog eea aan stroomkabel leggen nu het open gaat mocht je dat nog niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
nuffy schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:48:
<>
Wellicht nog eea aan stroomkabel leggen nu het open gaat mocht je dat nog niet hebben.
Paar loze buizen is altijd een goed idee voor stoom (laadpaal of lataarn oid), glas, of wat dan ook.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Rzaan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:56:
@mydogisgone
Wat is de reden dat je alles door één partij laat doen?
Ik ben niet thuis in de tuinen, maar ik zou bij mij een metselaar ook niet de muren laten stucen of de deuren laten plaatsen. Ieder zijn vak, zo lijkt me.
Stratenmaker is echt een vak, tuinontwerper en aanlegger ook.
De vrouw wou dit graag in 1x klaar hebben. Maar ik heb net een grondwerker hier gehad en die noemde even iets andere prijzen dan de hovenier.

Met andere woorden ik ga het open breken. Want hij wist ook een stratenmaker. Dan kan de hovenier het plantenwerk alsnog wel doen. Scheelt mij namelijk met even snel rekenen en hoop geld.
nuffy schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:48:
Een week is snel , zeker om die keramische tegels goed in het beton te leggen alles 3x na meten en kijken.
Die machines huren ze zelf ook allemaal zodat ze er zelf niet mee hoeven slepen en is ex transport ex btw ex brandstof . Een nieuw zaagblad speciaal voor keramische tegels is ook gauw €200 .

Word er grond afgevoerd ? zie geen containers etc. maar wel 12 kuub witzand dus denk dat die 'dumper 12m³ dan de container is en dan klopt 700€ wel voor ( vieze/klei ? ) grond en dan die andere 700 voor meerdere dagen die andere machines .

Je bent nu eenmaal alles in 1x aan het doen , als je bijv. de voortuin een andere keer doet ben je eea dan nog een keer ( = dubbel ) kwijt .

er moet inderdaad ook grond afgevoerd worden. De dumper die op de offerte staat is ook te groot om hier te komen. Dus dat is ook een ding.

Grond hier is schoon. Geen vieze klei of iets dergelijks.
franssie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:57:
[...]

Paar loze buizen is altijd een goed idee voor stoom (laadpaal of lataarn oid), glas, of wat dan ook.
Stroom wordt aangedacht :)

[ Voor 48% gewijzigd door mydogisgone op 04-06-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:16
deWit schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:43:
[Afbeelding]

Binnenkort eens kijken voor wat extra bomen voor wat schaduw in de tuin... Iemand nog een suggestie voor een grillige meerstammige boom die inheems is?
Een kronkelhazelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@mydogisgone

Zoals velen hier weten ben ik stratenmaker en ik ben nogal kritisch qua offertes. Een prijs komt meestal niet zomaar ergens vandaan. Prijs is afhankelijk van zoveel factoren waardoor er nooit een prijs aan gegeven kan worden. Iedere situatie is anders waardoor er voor 2 identieke tuinen een andere offerte kan uitrollen.

Het is makkelijk om alles bij 1 partij onder te brengen. En als je het geld hebt en de hovenier heft goede referenties waarom niet. Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat een loonbedrijf het grondwerk sneller en goedkoper kan uitvoeren, evenals een stratenmaker die sneller en beter kan straten. Grondwerk is de basis van je tuin dus bezuinig daar niet op. Zorg voor de juiste grond voor je beplanting evenals fundatie voor je bestrating. De hovenier is beter in het beplanten. :)

Qua bestrating vallen me ook een aantal dingen op waarvan ik denk dat je het straatwerk sowieso beter kan laten uitvoeren door een stratenmaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:00
@pjot1
Er zijn denk ik ook hoveniers die stratenmakers inhuren. Volgens mij was dat bij ons het geval. Planten heb ik uiteindelijk lekker zelf gedaan. Het is ook afhankelijk van je regio en beschikbare professionals. Toen ik een goed schoolpleinen/stratenmakersbedrijf vroeg, gaven ze ook een naam op die het ff zwart wilde doen in een avondje. Nou dan niet denk ik.

Verder nog iets leuks. In ons niet-perfecte gazon eet een houtduif van het onkruid. Win-win.

[ Voor 11% gewijzigd door Barleone op 05-06-2024 08:29 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Barleone schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:57:
@pjot1
Er zijn denk ik ook hoveniers die stratenmakers inhuren. Volgens mij was dat bij ons het geval. Planten heb ik uiteindelijk lekker zelf gedaan. Het is ook afhankelijk van je regio en beschikbare professionals. Toen ik een goed schoolpleinen/stratenmakersbedrijf vroeg, gaven ze ook een naam op die het ff zwart wilde doen in een avondje. Nou dan niet denk ik.

Verder nog iets leuks. In ons niet-perfecte gazon eet een houtduif van het onkruid. Win-win.
Klopt! Dat komt omdat een stratenmaker het goedkoper kan dan een hovenier en wel een hovenierprijs rekent! De hovenier wil natuurlijk ook nog een centje verdienen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Op planten kun je besparen door te kijken wat het in de buurt goed doet. Veel mensen willen best iets kwijt van groen dat (te) welig tiert, en je weet meteen dat het ook bij jou zal aanslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Barleone schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:57:
@pjot1
. . .

Een jaar of zo geleden zag ik twee vogeltjes de mieren tussen mijn niet-perfecte tegelvloer (terras durf ik het niet eens te noemen) weg pikken.
Was toch al niet erg actief met mieren-bestrijding, maar sindsdien doe ik dat helemaal niet meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zolang mieren niet in je suikerpot zitten, is er toch niks mis met die beestjes?

Ik hoop alleen dat de vogels alle muggen vangen. Ga straks weer een rondje 'stilstaand water verwijderen' doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

pjot1 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:53:
@mydogisgone

Zoals velen hier weten ben ik stratenmaker en ik ben nogal kritisch qua offertes. Een prijs komt meestal niet zomaar ergens vandaan. Prijs is afhankelijk van zoveel factoren waardoor er nooit een prijs aan gegeven kan worden. Iedere situatie is anders waardoor er voor 2 identieke tuinen een andere offerte kan uitrollen.

Het is makkelijk om alles bij 1 partij onder te brengen. En als je het geld hebt en de hovenier heft goede referenties waarom niet. Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat een loonbedrijf het grondwerk sneller en goedkoper kan uitvoeren, evenals een stratenmaker die sneller en beter kan straten. Grondwerk is de basis van je tuin dus bezuinig daar niet op. Zorg voor de juiste grond voor je beplanting evenals fundatie voor je bestrating. De hovenier is beter in het beplanten. :)

Qua bestrating vallen me ook een aantal dingen op waarvan ik denk dat je het straatwerk sowieso beter kan laten uitvoeren door een stratenmaker.
Ja precies. Zoals het nu lijkt ga ik de hovenier geen akkoord geven op de offerte. Gister een grondwerker hier gehad en die kan het voor meer dan de helft van het geld in orde maken. Hij heeft ook een stratenmaker geregeld. Deze komt volgende week kijken.

Met andere woorden ik ga het door losse partijen laten uitvoeren en ga zelf de tegels bij de leverancier bestellen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Rzaan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:39:
Zolang mieren niet in je suikerpot zitten, is er toch niks mis met die beestjes?
Ze kunnen toch voor beste wat verzakking van je bestrating zorgen heb ik gemerkt.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
hansvk schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:43:
[...]

Ze kunnen toch voor beste wat verzakking van je bestrating zorgen heb ik gemerkt.
Dat is zo, en anders doen de mollen het wel.
Maar alle bestrating moet je van tijd tot tijd ophalen. En of je dan 2 cm omhoog moet of 5 cm, maakt dan ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rzaan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:39:

Ik hoop alleen dat de vogels alle muggen vangen. Ga straks weer een rondje 'stilstaand water verwijderen' doen.
Behalve als je verzakkingen krijgt in je terras of ze je gazon helemaal overhoop halen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:49:
Dat is zo, en anders doen de mollen het wel.
Maar alle bestrating moet je van tijd tot tijd ophalen. En of je dan 2 cm omhoog moet of 5 cm, maakt dan ook niet uit.
Mollen komen van onder, dus met een normale laag kiezel / steenslag onder de oprit hou je die denk ik wel weg. Als je ziet wat mieren af en toe omhoog duwen qua zand (van onder de stenen, dus), dan heb ik ze liever niet in de oprit, in ieder geval. En of ik het daarom nu of over vijf jaar moet doen, maakt mij toch wel wat uit, eerlijk gezegd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Om mieren uit huis te houden wordt er wel eens beton gegoten met grind erin. Dit wordt veelal langs kozijnen gedaan.

Voor bestrating kan je het beste Portland door het zand heen harken zodat er een harde laag ontstaat waar ze niet door kunnen komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
pjot1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:04:
Om mieren uit huis te houden wordt er wel eens beton gegoten met grind erin. Dit wordt veelal langs kozijnen gedaan.

Voor bestrating kan je het beste Portland door het zand heen harken zodat er een harde laag ontstaat waar ze niet door kunnen komen. :)
Portland als in cement? Kan je dat door de toplaag van het zand doen? Dan maak je toch een soort stabilise?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:16:
[...]

Portland als in cement? Kan je dat door de toplaag van het zand doen? Dan maak je toch een soort stabilise?
Dat is correct en tevens juist! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
pjot1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:39:
Dat is correct en tevens juist! :+
Moet je er dan niet nog wat brekerzand of iets dergelijks weer tussen doen? Of is dat met een klein beetje cement niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:33
Vraag: ik ben in de running voor een zweefparasol. Nu is er van alles te koop, van € 100,- tot € 1000,-. Ik veronderstel dat de degelijkheid van de constructie van de duurdere parasols beter is en omdat zo'n ding nogal veel wind vangt lijkt dat me ook niet onbelangrijk.

Kan iemand er nog iets meer over zeggen? Vanwege ons terras wil ik een parasol van 3,5 x 3,5 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:56:
[...]

Moet je er dan niet nog wat brekerzand of iets dergelijks weer tussen doen? Of is dat met een klein beetje cement niet nodig?
Kan met gewoon zand. 1 zak voor 15m² is meer dan voldoende. Je hebt dan gewoon een harde laag waar ze niet doorheen kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
mydogisgone schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Ja precies. Zoals het nu lijkt ga ik de hovenier geen akkoord geven op de offerte. Gister een grondwerker hier gehad en die kan het voor meer dan de helft van het geld in orde maken. Hij heeft ook een stratenmaker geregeld. Deze komt volgende week kijken.

Met andere woorden ik ga het door losse partijen laten uitvoeren en ga zelf de tegels bij de leverancier bestellen. :)
Precies! Vraag wel naar referenties en het moet ook goed voelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
@Dennis Ik kan de zweefparasols van het merk Platinum (.nl) wel aanraden. Zorg te allen tijde voor een (te) zware voet, want het vangt o zo veel wind. Wij hebben er een van 3x3 met 120kg op 4 wieltjes en dat beweegt soms toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:21
@Dennis Kijk eens op Marktplaats. Ik heb daar een nieuwe Platinum Challenger T2 op de kop getikt voor €275. Ik heb ‘m zelf met RVS schroeven op een terrastegel bevestigd. Nadeel is dat ik ‘m niet eenvoudig kan verplaatsen, voordeel is geen parasolvoet nodig en het staat erg netjes. Erg tevreden over dit type parasol.

Ook naar Glatz gekeken, maar vond het de meerprijs niet waard. Je hebt van die budget parasols van de bouwmarkt of achterop de Telegraaf en aan de bovenkant van het segment horecaparasols en bijv. Glatz. Platinum zit er tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:14
pjot1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:04:
En dan maar hopen dat de zooi niet los gaat liggen. Het is aardig om wat cement er door heen te mixen maar te veel betekent vaak losliggende stenen en tegels. Dat hadden wij vaak bij verkeersdrempels. We hebben er veel laten vervangen omdat in de eerste versies de combi van straatzand en cement zorgde dat ze uiteindelijk gingen trillen. Dat maar vervangen door standaard straatzand onder de klinkers. Bij natuursteen wordt het wel vaker gedaan. Daar wordt het spul soms zelfs in de cement gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
TheDeuce schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:49:
@Dennis Ik heb ‘m zelf met RVS schroeven op een terrastegel bevestigd. Nadeel is dat ik ‘m niet eenvoudig kan verplaatsen, voordeel is geen parasolvoet nodig en het staat erg netjes.
Zo… ik zou het niet durven. Hoeveel kg is die tegel dan wel - hopelijk 120kg+? Als de wind hem meeneemt wil je die parasol niet tegen je hoofd krijgen, laat staan een kind! En natuurlijk kan er meer misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Barleone schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:56:
[...]

Zo… ik zou het niet durven. Hoeveel kg is die tegel dan wel - hopelijk 120kg+? Als de wind hem meeneemt wil je die parasol niet tegen je hoofd krijgen, laat staan een kind! En natuurlijk kan er meer misgaan.
Er zal vast wel in de handleiding staan dat je hem bij windkracht 2 of zo moet strijken. Ik ben wel eens bij een tuinfeestje geweest waar ze zo'n ding hadden. Het was voortdurend oppassen dat het niet 'airborne' ging.
Het beste is om zoiets aan de muur te schroeven en dan maar hopen dat de stukken niet om je oren vliegen als er een beetje wind opsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
RonnieKo schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:26:
[...]

En dan maar hopen dat de zooi niet los gaat liggen. Het is aardig om wat cement er door heen te mixen maar te veel betekent vaak losliggende stenen en tegels. Dat hadden wij vaak bij verkeersdrempels. We hebben er veel laten vervangen omdat in de eerste versies de combi van straatzand en cement zorgde dat ze uiteindelijk gingen trillen. Dat maar vervangen door standaard straatzand onder de klinkers. Bij natuursteen wordt het wel vaker gedaan. Daar wordt het spul soms zelfs in de cement gezet.
Klopt.

Meestal is dat geen gestandaardiseerd zandbed maar is er duomix gebruikt. Hier hechten de stenen niet aan waardoor de steen zichzelf niet kan zetten. Bij (zware) belasting raken de stenen los en beginnen dan te klapperen. Daar ben ik in een tuin niet zo bang voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:21
[...]

Is inderdaad een heel zware tegel, ik gok 80x80x6, een vergelijkbaar exemplaar weegt 134kg. Gaat prima, waait hier niet zo vaak hard in de wijk en als wel klap ik ‘m uiteraard in. Eerste foto met de bouten is nog van voordat ik dit met RVS materiaal heb vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhtWhzNK6PlwqwmmkMp7DpsxGMw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/b4XX5DsC2mSN2o3U8K7n7QxU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-Ln1FE4khTsiHscX-SZoXTnGQ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XF8D9g7ctUvGz5MEYDiY6wr8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlrDS3usTe8ttcogu2Agw3c4TzE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJgEuv4e00lsA78hREk6KJLm.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
@TheDeuce Kijk, zo biedt context weer een welkome nuancering. d:)b
offtopic:
Wat een verschrikkelijk dikke terrastegels.

[ Voor 31% gewijzigd door Barleone op 06-06-2024 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pirp9THJ_PTbw3j2qTTimPBl7-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q150EYTmXxPc5TSz0qQTsxye.jpg?f=fotoalbum_large

Hiervoor heeft Platinum ook een eigen ingraafbare parasolvoet in het assortiment die je kunt ingraven zonder beton te gebruiken.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als de wind hem meeneemt wil je die parasol niet tegen je hoofd krijgen, laat staan een kind!
Een kind tegen je hoofd is altijd -1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:39:
[...]

Een kind tegen je hoofd is altijd -1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fbXlgPWkKLEBTDISSKkT-YUaFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOyWwUgLoOvuUvFVyKsLLwdz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:38
Pimmeh schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:03:
Vorig jaar (ongeveer april 2023) hebben we een jonge meidoorn bij de Intratuin gekocht en deze in de tuin geplant. Hij maakte snel blaadjes aan, maar geen bloesem. Helaas kwamen er echt heel snel bruine plekjes in de bladeren en werden ze steeds bruiner en liet de meidoorn al zijn blaadjes vallen rond juni/juli/augustus. We dachten dat hij nog even moest wennen en goed wortel schieten, dus we waren benieuwd hoe goed hij het ging doen dit jaar.

Voor de zekerheid hebben we een paar keer Pireco gespoten in de winter tot en met afgelopen maart en april, zeker toen alle blaadjes net uitkwamen (en daarna nog iets langer er mee doorgegaan). Helaas is het dit jaar weer teruggekomen. In maart en april kwamen er prachtig superveel mooie groene blaadjes en afgelopen maand zelfs bloesem. Echter tot onze schrik kwamen overal ineens weer de bruine stipjes terug en nu (eind mei) is de meidoorn al de helft van zijn blad kwijt, de bloesem ziet er treurig uit en de rest van de blaadjes gaan er gezien de enorme bruine vlekken ook af vallen.

Wat is hier aan de hand? Is de boom ziek? Krijgt hij te weinig voedingsstoffen? Is het schimmel? We keken uit naar een mooie boom maar dit tweede jaar is het vooral een teleurstelling aan het worden. En hoe kunnen we dit oplossen zodat de boom het overleeft en niet meer dit vertoond?

Ik heb wat foto's hier neergezet: https://imgur.com/a/IUq0n80

[Afbeelding]
Zoals ik al eerder schreef heb ik hetzelfde probleem. Waar ik eerder nog dacht dat dit te maken heeft met het nog goed moeten aanslaan van de boom denk ik inmiddels dat het een gebed zonder einde is.

Heb meerdere mensen gesproken die deze 'bladblekkenziekte' in hun meidoorn hebben gehad. Behandeling met middelen als spuitzwavel lijken bijna nooit aan te slaan. De boom overleeft dit wel alleen je zit het merendeel van het jaar tegen een kale boom aan te kijken. Ik ga daarom de boom rooien en vervangen door iets wat minder vatbaar is voor allerlei ziektes. Helaas, want een mooie gezonde meidoorn is een lust voor het oog.

Helaas is het zeer vatbaar voor een schimmelziekte die bekend staat als meidoornbladziekte. Het eerste symptoom is vlekken op de bladeren. De ziekte doodt je boom niet, maar zorgt er wel voor dat hij zijn bladeren laat vallen, en tegen midzomer zit je tot de volgende lente met een kale boom. Fungiciden die zijn gelabeld om deze ziekte onder controle te houden, zijn zelden succesvol en het bladverlies zal elk jaar plaatsvinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
@ytr81 jammer dat je meidoorn hier last van heeft. Waar heb je 'm gehaald? Hier volop autochtone meidoorn en geen enkel probleem met bladval. Het schijnt dat import uit zuiden en oosten van Europa veel vatbaarder is voor ziekten dan autochtoon materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
deWit schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:43:
[Afbeelding]

Een vlier kan je door snoeien wel zo ver krijgen dat die nieuwe stammetjes maakt vanuit de basis.
Het is een snelle groeier, dus het wordt al gauw een boom, ook al noemen ze het een struik.
Ik heb 3 jaar geleden een stekje van een oude boom, die in de weg stond, ergens anders gepoot en is nu 3 meter hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:13
ytr81 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:55:
[...]

Zoals ik al eerder schreef heb ik hetzelfde probleem. Waar ik eerder nog dacht dat dit te maken heeft met het nog goed moeten aanslaan van de boom denk ik inmiddels dat het een gebed zonder einde is.

Heb meerdere mensen gesproken die deze 'bladblekkenziekte' in hun meidoorn hebben gehad. Behandeling met middelen als spuitzwavel lijken bijna nooit aan te slaan. De boom overleeft dit wel alleen je zit het merendeel van het jaar tegen een kale boom aan te kijken. Ik ga daarom de boom rooien en vervangen door iets wat minder vatbaar is voor allerlei ziektes. Helaas, want een mooie gezonde meidoorn is een lust voor het oog.

Helaas is het zeer vatbaar voor een schimmelziekte die bekend staat als meidoornbladziekte. Het eerste symptoom is vlekken op de bladeren. De ziekte doodt je boom niet, maar zorgt er wel voor dat hij zijn bladeren laat vallen, en tegen midzomer zit je tot de volgende lente met een kale boom. Fungiciden die zijn gelabeld om deze ziekte onder controle te houden, zijn zelden succesvol en het bladverlies zal elk jaar plaatsvinden.
Mehh. Ik heb met wat tuinders en kwekers gemaild en die zeggen onafhankelijk van elkaar ook 'dit is een schimmel'. Ik was met ze aan het mailen over welk (liefst biologisch) middel dan zou gaan werken, want dit is wel echt naar. Ik zie nu in de rest van onze tuin overigens ook veel meer schimmel op bladeren zitten, want dit natte vieze weer is natuurlijk heerlijk voor de schimmels. Wel in veel minder erge mate dan de meidoorn want zoals je al schrijft, de meidoorn lijkt echt enrom gevoelig ervoor te zijn. :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ze kwam hier van de week nog ter sprake, Mien Ruys, en vandaag een heel artikel, 'Sociaal groen' (DPG-betaalmuur), over de door haar ontworpen tuin in de Geuzenhof in Amsterdam-West. En ja, daar is hij, de grindtegel!
Ze maakte de grindtegel populair en kwam bekend te staan als bielzen-Mien toen ze met succes de spoorbiels propageerde als functioneel (want: licht) materiaal om perken af te bakenen in Hollandse poldergrond waarin een stenen muurtje al snel wegzakt.
En ook:
"Mien Ruys zei het al: de tuin is een proces."
(Behalve dan als je de hierboven genoemde vlier hebt, die is binnen een jaar een boom)

Dit allemaal in het kader van Open Tuinen West, voor wie de kunst wil afkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
rupie99 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:16:
@ytr81 jammer dat je meidoorn hier last van heeft. Waar heb je 'm gehaald? Hier volop autochtone meidoorn en geen enkel probleem met bladval. Het schijnt dat import uit zuiden en oosten van Europa veel vatbaarder is voor ziekten dan autochtoon materiaal.
De boom komt van een kweker in Oost Nederland, dus geen import. Uiteraard hier contact mee gehad en deze gaf aan dat ze dit met name zien op exemplaren die worden aangepland in zandgrond. Ook ik heb hier zandgrond, maar dit was wel verrijkte grond. Bij aanplant ook vermengd met Vivimus.
Pimmeh schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:02:
[...]

Mehh. Ik heb met wat tuinders en kwekers gemaild en die zeggen onafhankelijk van elkaar ook 'dit is een schimmel'. Ik was met ze aan het mailen over welk (liefst biologisch) middel dan zou gaan werken, want dit is wel echt naar. Ik zie nu in de rest van onze tuin overigens ook veel meer schimmel op bladeren zitten, want dit natte vieze weer is natuurlijk heerlijk voor de schimmels. Wel in veel minder erge mate dan de meidoorn want zoals je al schrijft, de meidoorn lijkt echt enrom gevoelig ervoor te zijn. :'(
Thanks voor het delen. Dat strookt inderdaad met de informatie die ik ook van de kweker heb. Bij nader inzien vind ik rooien ook weer zonde, want de boom leeft wel. Wellicht dat er nog iemand is de de boom wil adopteren :) De boom staat hier op een plek waar ik niet jaren wil experimenteren om het goed te krijgen en verder heb ik helaas geen alternatieve plekken.

Hier verder ook wat meer schimmel dan normaal, bijvoorbeeld op de kersenbomen. Dat is wel vaker geweest en mijn ervaring is dat deze hier het jaar erop vaak geen last meer hebben, dus daar maak ik me wat minder zorgen over :)

[ Voor 3% gewijzigd door ytr81 op 07-06-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:32
VeertienKaVier schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:14:
Ze kwam hier van de week nog ter sprake, Mien Ruys, en vandaag een heel artikel, 'Sociaal groen' (DPG-betaalmuur), over de door haar ontworpen tuin in de Geuzenhof in Amsterdam-West. En ja, daar is hij, de grindtegel!

[...]

En ook:

[...]

(Behalve dan als je de hierboven genoemde vlier hebt, die is binnen een jaar een boom)

Dit allemaal in het kader van Open Tuinen West, voor wie de kunst wil afkijken.
Heerlijk om te lezen. Nooit geweten dat de tuin van mijn ouders zo'n ontzettend goede representatie was van een tijdsbeeld, veel bielzen en grindtegels :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:19

Bommes

Capo del formaggio

Onze achtertuin is ook weer geëxplodeerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJVNLMSgds9l_mGhNCI7jEqcouM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKCtXXg4zSAlpmVNr36fRuNW.jpg?f=fotoalbum_large

Vijver doet het ook erg goed. Niet gedacht dit ooit te zeggen: maar ik word echt blij van mijn vijvertje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZbMzSQR3OljRTjF_DKu_F4rH08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wx8pJ2ymCk8Q397ggkRf5KyL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPJfLNyefk7IzINLXhUTFNxK-NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTi9KL13sQgzJ5TNHyvLjwjY.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn nog maar weinig in de tuin geweest, dus er komt van alles tussen de stenen die gegroeid.
Ook kom ik her en der dingen tegen die er nu wel echt uit moeten.Jonge Beuken boompjes schieten ineens op meerdere plekken omhoog 8)7
En er staan op 3 plekken varens, die beginnen nu wel echt uit de spuigaten te groeien.
Knip de bruine restanten altijd weg in de herfst maar ze worden echt steeds groter en groter.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ter illustratie, de tuin zoals die was toen we hier kwamen wonen, 2,5 jaar geledenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xke5iXJiMSebIjavlB3LJ3HSVWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKmO1opjBIljRAmyyush93dA.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Bommes schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:18:
Vijver doet het ook erg goed. Niet gedacht dit ooit te zeggen: maar ik word echt blij van mijn vijvertje.
Terecht, dat ziet er prachtig uit. Dat hoop ik ook voor elkaar te kunnen krijgen. Inspirerend!

Het is een erg goed jaar voor varens, zal wel door al die regen komen. Hier staan ze ook hoger en breder dan ooit, onze kater waant zich in een jungle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Bommes
Geeft een vijver niet extra kans op muggen?

Die beesten zoeken mij eruit tussen een groep van 100 mensen, dus ik wil er zo min mogelijk in de buurt van het huis.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 09:04
Het heeft meer dan twee jaar geduurd, maar onze tuin is nu voorlopig gereed. We hebben nog wel plannen, maar eerst wordt de duurzaamheid van het huis aangepakt. O-)

Toen ik dit huis in 2021 kocht was de tuin aan het verwilderen. De vorige bewoonster was begonnen met het aanleggen van een nieuwe tuin, maar is daar mee gestopt. Het resultaat: Een biodivers paradijs, maar wel een doorn in mijn oog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poWzkgeixa6WTGaKwUTw7KsQvBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geeXvUdq6scTm1c9w4sHdWmn.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat de noodzakelijke verbouwingen binnenshuis waren afgerond, ben ik in 2022 begonnen met het aanpakken van de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkugUQQtI3amjxIsuvFvJMdeO7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYhKiGaojCMKWN69dnziee6B.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens heeft het tuinproject omwille van omstandigheden stilgelegen en is het deze winter hervat zodra de weersomstandigheden dat toelieten. Het plan zag er na enkele tweaks zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxqbzdP06edNtVfzdntdcUc7QIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGV1HIrLkn4No5nfhCUsfio3.jpg?f=fotoalbum_large

Het achterste, lager gelegen deel is nu eindelijk aangepakt en zijn we heel blij met het eindresultaat. We hebben een klein kweekkasje gebouwd en een moestuin van ± 7 m² met o.a. aardappelen, knoflook, sla, pompoen, watermeloen, erwten en een strook met (deels) wilde bloemen. Er wordt nergens gif gebruikt, hoewel heermoes en distels ons soms aardig op de proef stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LkzPXvRA3thTYrGdPonQOniZfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iLeFaDMdxsipaIMuGbFiB3h.jpg?f=fotoalbum_large

Zoveel mogelijk onderhoudsvrij en voorbereid op een robotmaaier was de eerste insteek van onze ontwerpen. Echter is het onderhouden en verzorgen van de tuin een hobby geworden, waar we na het werk 's avonds graag wat tijd steken. De kweekkas staat bomvol met kruiden, groente en fruit. Mijn vriendin komt uit de Filipijnen en ze kweekt graag vanalles wat hier niet makkelijk te krijgen is zoals gele mango, okra, bitter melon en chayote. Daarnaast hebben we ook de standaard kruiden, tomaten, aardbeien etc. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2X9oibK5B_jfXTfq_jxP1zu1AAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlgV01IJ3NgsR7cZ0f6Wugfl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IayFWhCROPKyS2qbnEwKDav2w4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QX4eKrFiPoFg6g16GeDgsS57.jpg?f=fotoalbum_large

Nu realiseren we ons dat er best weinig groen is voor insecten en vogels. Er staan twee grote rododendrons, vlinderstruiken, flink wat lavendel en andere bloemen waar veel insecten op af komen. Echter willen we in de toekomst graag een deel van het gras of van de split omtoveren tot een rotstuin met veel planten en een grotere strook met wilde bloemen.

Ook zal volgend jaar het terras worden aangepakt, waarbij er ruimte bijkomt voor een aantal hobbykippen en nog wat meer groen :P

Ik heb in de afgelopen jaren veel inspiratie opgedaan uit dit topic. Bedankt voor jullie bijdragen en tips ;) Ik wilde onze tuin graag met jullie delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

D422 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:37:
gele mango, okra, bitter melon en chayote.
Wat leuk, die kom je meestal alleen in een goed gesorteerde toko tegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Rzaan schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:15:
@Bommes

Die beesten zoeken mij eruit tussen een groep van 100 mensen, dus ik wil er zo min mogelijk in de buurt van het huis.
Niet als je kikkers en/of visjes hebt. Muggen leggen hun eitjes vooral in stilstaand water, en die overleven het alleen zonder natuurlijke vijanden. Bijv zwerfvuil waar een plasje water in blijft liggen is een grotere muggen kweekvijver dan een gezonde vijver.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Bommes

Zoals @noes al zegt, er zitten kikkers, een stuk of 5 vissen en een onbekend aantal watersalamanders in. Vliegen ook veel libellen boven, en van die beestjes die over het wateroppervlak "schaatsen"
Volgens mij valt het aantal extra muggen wel mee daardoor.
Onze buren hebben een klein vijvertje in hun voortuin, stilstaand water, geen beestjes. Denk dat er daar meer vanaf komen.

Net een paar uur bezig geweest, flink aan het "snoeien" geweest. Stuk van het bestraat deel van de tuin ook weer onkruid vrij gekregen.
Zal zo even nog wat fotos maken.
Nu even snel bij het tuincentrum, opzoek naar een nieuwe parasol.

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 07-06-2024 15:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Na een middag klussen de bbq weer even aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-94rRhjOkvZjsrW_xrehQ8_ocso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VY1Yzw1z3zmIqt27fYj5vUIX.jpg?f=fotoalbum_large

Vijver even bijgevuld, zit toch ergens een lek in blijkbaar.. :|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ioDfQ1F7iYh0ollD7V4SFcZ6Pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjtUIAQn1vlc9uJDsjAXxbmD.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen nog weer door, heb nog een flink stuk bestrating schoonmaken te gaan en ik zag net dat de Hedra heg voor de zoveelste keer weer los is gekomen van de schutting.
Flink terug snoeien dus en weer terug opbinden.

Overgings voor mij geen enkele credits voor het aanplanten van deze tuin.
Dat is volgens mij dik 20 jaar geleden zo gedaan. De vorige eigenaar van ons huis had er geen enkele interesse in maar liet netjes jaarlijks bijhouden door een tuinman.
Net voor de verkoop van het huis aan ons heeft hij de vijver een keer leeg gepompt en leeg geschept.

Ik vind het wel erg leuk dus houd het redelijk bij, zeker de vijver. We hebben weer een heel omheen gezet omdat we een dochtertje van 3 hebben. Verder afvallend blad van de bomen er uit vissen, overschot aan planten er uit vissen enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
Wanneer nodig je iedereen in je paradijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

@Bommes dat hek maakt hebberig, ik vind het er zo leuk uitzien (zeker ook met die klinkers, maar goed, ik hou wel van een beetje ouderwetse bestrating, met een voorliefde voor flagstones en nostalgie voor grinttegels). Is dat kastanjehout?

Hier staat al minstens dertig jaar (als het niet langer is) dezelfde schutting langzaam te bezwijken, nu nog overeind gehouden door klimop, hop en ander groen, maar buuf had het al eens over een kastanjehek. Lijkt me ook erg egelvriendelijk, zeker een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:16
@Bommes

Regel een nest zwaluwen die eten de hele dag door muggen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

No Hands schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:25:
[...]

Een duizelingwekkende hoeveelheid van 4k à 5k stuks per dag zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Zwaluwenwinkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
[...]

Niet alleen muggen, ook torenvalkjes zijn niet veilig voor ze. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMBRoR84httehPwO2HCth87yHCw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SulJAxYsnGCnEuy5T8LIX2Pl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4F0-5jxt0YfLlITai4ZH3Y5uIM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iTc4s14oYIpFIWTSqed25jCo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heYRlGvEzPP7MFct84Vjm6P2Ewo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OjTXZU9vjSS9y8MDFbuoc3va.png?f=fotoalbum_tile

Eerder waren het er twee, ik vermoed een ouder met jong
Dit ging er aan vooraf.

Maar ook een kraai (ook waarschijnlijk het jong) werd aangevallen voor de schuurdeuren en weggejaagd.
Er komt hier ook een kraai met jong op de pinda`s af.

En wie zei dat vogels dom zijn. :+
De bak met pinda`s zet ik altijd in de schuur, met de deuren dicht.
Na één koolmeesje betrapt te hebben, blijken het er steeds meer te worden, kennis wordt snel overgedragen.
Nog even en het is een duiventil. :+

Jammer wel dat een kraai dat ook door heeft, die betrapte ik ook binnen, en zag ik later in en uitvliegen :( , en die heb ik liever niet in de buurt van de zwaluwnesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Zorgen dat er plekken zijn waar ze graag een nest maken. Maar dan nog moet je woning wel op een plek staan waar ze zoeken naar nestplekken. Midden in de stad kan dat lastig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Laatst online: 16:02
No Hands schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:49:
[...]

Zorgen dat er plekken zijn waar ze graag een nest maken. Maar dan nog moet je woning wel op een plek staan waar ze zoeken naar nestplekken. Midden in de stad kan dat lastig zijn.
Ik loop met het plan om te kijken of we wat gevleugelde vriendjes zoals zwaluwen en vleermuizen kunnen laten nestelen in nestkasten aan ons huis.
De zwaluwen vliegen in het buitengebied maar zijn die bereid om zich ook in het dorp te vestigen??
Vleermuizen zien we 's avonds wel in de tuin voorbij komen (zitten in de bunkers in de duinen) maar ook hier vraag ik me af of er voldoende woningnood is zodat ze zich ergens anders willen vestigen :|

Goed... eerst maar op een van de projecten wat scrap hout scoren zodat ik e.e.a. in elkaar kan flansen.

Benieuwd of jullie hier wat ervaring mee hebben en dit wordt vervolgd.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Vleermuizen zitten dacht ik graag in dikwandige gebouwen vanwege de temperatuurstabiliteit, dus ook in spouwmuren, ze overwinteren hier.
Zwaluwen zijn minder kieskeurig want overwinteren hier niet, maar zitten wel graag beschut (dus in een schuurtje als er een in en -uitvlieg opening is. Eerder in dit topic was ergens op foto's te zien hoeveel stront dat met zich meebrengt, ook wat tips her en der:
Het grote tuinen, balkons en plantentopic

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 08-06-2024 17:21 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Laatst online: 16:02
franssie schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:19:
.....
Zwaluwen zijn minder kieskeurig want overwinteren hier niet, maar zitten wel graag beschut (dus in een schuurtje als er een in en -uitvlieg opening is. Eerder in dit topic was ergens op foto's te zien hoeveel stront dat met zich meebrengt, ook wat tips her en der:
Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Het 'poep' probleem is bekend.
We hebben een flinke overstek van ons dak en over de hele breedte achter een overkapping/ serre.

Ik wil dus iets van een opvangbak maken en dit op het dak onder de overstek te zetten. Hopelijk weten we 'poep-gate' zo tot een minimum te beperken.
Er is trouwens geen mogelijkheid voor de katten om daar te komen dus hopelijk zijn ze save daar.

Wat betreft de vleermuizen...
We hebben er een gehad die in een kier van een schuurdeur zat ... In de winter zitten ze in de bunkers maar ik hoop dat ze gedurende zomer iets minder kieskeurig zijn om te overdag-en :)

We gaan het zien....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 23:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-g1F5zC-NmD2zloCc45j-mzZIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVciB6aMfBHW2eeVVmP3Xwuu.jpg?f=fotoalbum_large

De oleander begint weer mooi te bloeien!

Vorig jaar winter 3 jonge bomen gepland, stam 12-14cm. “Was net te tillen” en inmiddels mooi in blad!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeeKuq33FRaVh9YP9deBHv-rHUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylrZfJRtWWhs5f94Kvxr8z3V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:59
Bij aankoop van ons huis zit ook een sedum dakbedekking.
Ondertussen minimaal 3 jaar oud.

Ik had verwacht dat het ondertussen in geheel zou zijn, echter bij droogte zie je duidelijk de vierkante stukken weer terug.
Ik zou graag een geheel hebben op mijn dak. Iemand tips hoe ik dat kan realiseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoPrhqmnQRj2ThQpr9PEHv3ERAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yX5tcGOxvkpFIAlJrYDGD6ak.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door no1san op 09-06-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
no1san schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:45:

Ik had verwacht dat het ondertussen in geheel zou zijn, echter bij droogte zie je duidelijk de vierkante stukken weer terug.
Ik zou graag een geheel hebben op mijn dak. Iemand tips hoe ik dat kan realiseren?

[Afbeelding]
Nat houden, dan blijven ze groeien maar ze groeien niet op lucht die lege ruimtes is dakbedekking. Daar is gewoon geen sedum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
no1san schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:45:

[Afbeelding]
Dit sedum dak heeft overduidelijk een voeding tekort. (Daarom rood uitgeslagen) Goed bijmesten met bijv. Ecostyle sedum mest en dan groeien zelfs die gaten dicht, het komt hier zelfs over de dakrand geen groeien nu :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Al enkele jaren aan de hand: Geranium Rozanne groeit in het voorjaar lekker groen en vol op, maar in juni wordt het roodachtig/geel miezerig blad en ziet het er eigenlijk maar slecht uit. Ze bloeien matig. Wie heeft een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Barleone schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:45:
Al enkele jaren aan de hand: Geranium Rozanne groeit in het voorjaar lekker groen en vol op, maar in juni wordt het roodachtig/geel miezerig blad en ziet het er eigenlijk maar slecht uit. Ze bloeien matig. Wie heeft een tip?
Wat voor grond? Geef je af en toe voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Slonzo schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:59:
[...]

Wat voor grond? Geef je af en toe voeding?
Uhh gewone zwarte grond. Voeding geef ik niet.
Het verbaast me echter die verandering tussen mei en juni. Het staat er echt eerst prachtig op en dan denk ik yes, en zodra de bloei erin komt kwijnt het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
barry86 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:25:
[Afbeelding]

De oleander begint weer mooi te bloeien!

Vorig jaar winter 3 jonge bomen gepland, stam 12-14cm. “Was net te tillen” en inmiddels mooi in blad!
[Afbeelding]
Mooie bomen! Wat voor soort is het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Gelukkig even wat regen vandaag, goed voor de tuin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Barleone schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:08:
Uhh gewone zwarte grond. Voeding geef ik niet.
Het verbaast me echter die verandering tussen mei en juni. Het staat er echt eerst prachtig op en dan denk ik yes, en zodra de bloei erin komt kwijnt het weg.
Te droog zal het dit jaar niet geweest zijn :X Normaalgezien verkleurt het blad pas rond de herfst, dus ik vermoed dat de planten toch een beetje gestressed zijn. Alle planten zullen hun uiterste best doen om te bloeien (om voort te planten) maar bij voedingstekort zullen ze er na het bloeien de brui aan geven, dus misschien toch iets in die richting?

[ Voor 14% gewijzigd door Slonzo op 10-06-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Laatst online: 15:16
@Barleone hier staan ze nog mooi in bloei en ook nog volledig groen. Wel pas eerste volle jaar dat de tuin is aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
ytr81 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:14:
[...]

Mooie bomen! Wat voor soort is het?
Dit is de "standaard" plantaan boom. Een harde en grote groeier

Platanus x hispanica / Platanus acerifolia

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpJCX4xVaGPwZnn6Up6j7xtNPxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aM4qZDdKSI3y6lQkoJiIoZIU.jpg?f=fotoalbum_large

Op de voorgrond een 60jaar oude walnoten boom, volgens mij zijn het er 2 die vergroeit zijn.

Op de achtergrond een 60jaar oude appelboom die ik extreem heb teruggesnoeid omdat deze 60jaar lang niet gesnoeid was :o .

Verder een dikke hazelaar, geen idee hoe oud.

Verder een heul mooi grasmatje 8)

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 10-06-2024 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:03
Niet helemaal het juiste topic wellicht maar omdat @pjot1 hier ook altijd lekker actief is, even een kleine impressie waar hij ook in thuis is :)
Mijn overkapping is 1,5 jaar geleden gezet en staat aan de waterkant. De betonpoeren en dus overkapping zelf staat op hard houten fundatiepalen van 2,5m diep met een beton tegel in het beton daarop en daarbovenop nog een betonpoer in het beton en daarbovenop dus de staanders. Deze gaat geen kant op.
Echter het straatwerk in de overkapping was al enkele centimeters gaan wijken richting het water.
Er zijn nu L elementen geplaatst en verlijmd met elkaar en de buitenste elementen ook aan de bestaande betonpoeren verlijmd. Dit gaat hopelijk het "kantelen" zo lang mogelijk tegen houden :)
@pjot1 dank !

Op de eerste foto (tijdens zomerklaar maken viel het op) is goed te zien dat het (waar het na oplevering helemaal mooi aansloot op de wanden) er nu een flinke ruimte zichtbaar is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 10-06-2024 21:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Voor iedereen die ook zo`n stuk grond wil met worteldoek tegen onkruid en plantjes er in.

Hier is hoe dat moet:

Pagina: 1 ... 156 ... 188 Laatste