Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 155 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ja dat is een wilde aardbei, heb ik ook ergens. En klaver is een grondverbeteraar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Klinkt goed die grondverbeteraar, ik hoor dus nog een reden om ook bij mij de klaver (oa) te laten zitten. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Klaver houdt stikstoftekort in. Klaver sterft af en geeft weer stikstof af aan de bodem. Vandaar de bodemverbeteraar! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Paar jaar geleden las ik inderdaad dat klaver op een stikstof tekort duidt, ik toen strooien, las een dag erna dat die klaver dat dus ook gewoon herstelt :+
De insecten zijn er overigens ook gek op (dus bij bloei even oppassen met blote voeten dat je niet op een bij oid stapt, true story van de vriendin)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:41
Fijn dat hier ook mensen kunnen genieten van gazons die geen biljartlaken zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 21:31
Piethur schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:36:
Eén van de zaken waar wij aan zitten te denken is een waterput te laten slaan t.b.v. een installatie om de tuin te beregenen. We kunnen het nu doen en wij vinden het eigenlijk zonde om in de toekomst heel veel drinkwater over de tuin te gooien i.p.v. grondwater
Afhankelijk van de regio waar je woont is grondwater oppompen ook niet duurzaam. Op de zandgronden in het zuiden, oosten of de utrechtse heuvelrug gaat de grondwaterstand al jaren naar beneden wat uiteindelijk ook een probleem wordt voor het drinkwater. Aan de kust heb je vaak een zoetwaterbel die boven een zouterwaterlaag ligt, en die zoetwaterbel wordt op veel plaatsen steeds kleiner waardoor er steeds meer verzilting is. In een hollands merengebied of polder daarentegen kun je denk ik onbeperkt grondwater pompen zonder problemen.

Afhankelijk dus van waar je woont kun je ook zorgen voor goede regenwateropslag. En je kunt je tuin ook inrichten dat je minder water nodig hebt. Dan hoef je veel minder te sproeien. Ik heb ongeveer een kuub aan regenwateropslag op 800m2 en ik sproei misschien 5x per jaar (ik accepteer overigens dat mijn gras in een droge periode geel wordt - anders moet ik meer sproeien).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:50

Bommes

Capo del formaggio

No Hands schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:25:
Oei leuk nu kan ik ook mee doen :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ww4LAEPAU_kP6nGcp1AwEUGWHXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqC453Kp6zhyEqtgfLQaWz41.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn groene maai vriendelijke plantjes mat.
Picknick tafel staat normaal helemaal vooraan van wat ik de foto heb genomen. Maar nu even daar zodat op dat stukje ook een beetje zon komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2ca8PTMUzgoem6QI_BPbovo0e0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bk8Tf6Vecmc29FLbi8hwQ0yP.jpg?f=fotoalbum_large
Laatste experiment, langs de rand een excessief maaibeleid :9

[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 28-05-2024 19:07 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:52

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

ytr81 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:18:

Langzaam neemt het klaver steeds meer territorium in. Rechts zie je het resultaat van het gazon wat ten prooi valt aan emelten en engerlingen. Ik vind het klaver er op zich nog mooi uit zien ook, is beresterk en kan langere perioden van droogte prima aan.
Die klaver ziet er in mijn ogen veel mooier uit, maar ik hou niet van die strakke gazons. En je hebt kans om er eentje met vier blaadjes te vinden, altijd leuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Bommes schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:06:
[...]
Mijn groene maai vriendelijke plantjes mat.
Ja, beter dan zo'n laken. Leuk hekje ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

VeertienKaVier schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:16:
[...]

Ja, beter dan zo'n laken. Leuk hekje ook!
Thanks, idee van mijn vrouw. Aanhangertje vol met Paaltjes, gaten voor en dikke hamer.
Mijn bejaarde buren (de eigenaren van die dikke Vel Satis) moesten wel even wennen.
Het was de afgelopen 20 jaar gewoon open. Dus de halve meter grenzend aan hun oprit wordt door hun gebruikt om makkelijker de oprit op te sturen. En in en uit te stappen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:32
ytr81 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:18:

Langzaam neemt het klaver steeds meer territorium in.
Klaver groeit doordat er te weinig voedingsstoffen in de bodem zitten, en dan met name ook stikstof.
Klaver kan stikstof uit de lucht opnemen, gras niet, vandaar dat klaver het overneemt.
Vrij eenvoudig, op termijn dan, te bestrijden door het gazon regelmatig te voeden.
Hoe je dat doet, oa voor gezond en groener gras dan bij je buren, staat in de TS.
Geen idee wat dit is, ziet er divers uit :)
Ziet er uit als kruipende boterbloem, Ranunculus Repens, maar kan ook een andere boterbloemsoort zijn.
Hoe te bestrijden.
En groeien er nu aardbeien?
Ja, wilde (fop)aardbeien, de Duchesnea indica, de indische dus die niet lekker is en gele bloemen heeft.
Vogels lusten ze wel.
Let op: dit is een invasieve exoot en een vaste plant, in strenge winters sterft de moederplant maar de uitlopers niet.
Net als de gewone smakelijke aardbei (met witte bloemen) neemt deze langzaam je tuin over als je het op zijn beloop laat, hij wordt ook wel verkocht als bodembedekker, bestrijdt hem dus beter voor het te laat is als je liever gras hebt..

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 28-05-2024 20:22 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:38
Teijgetje schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:45:
[...]

Klaver groeit doordat er te weinig voedingsstoffen in de bodem zitten, en dan met name ook stikstof.
Klaver kan stikstof uit de lucht opnemen, gras niet, vandaar dat klaver het overneemt.
Vrij eenvoudig, op termijn dan, te bestrijden door het gazon regelmatig te voeden.
Hoe je dat doet, oa voor gezond en groener gras dan bij je buren, staat in de TS.

[...]

Ziet er uit als kruipende boterbloem, Ranunculus Repens, maar kan ook een andere boterbloemsoort zijn.
Hoe te bestrijden.

[...]

Ja, wilde (fop)aardbeien, de Duchesnea indica, de indische dus die niet lekker is en gele bloemen heeft.
Vogels lusten ze wel.
Let op: dit is een invasieve exoot en een vaste plant, in strenge winters sterf de moederplant maar de uitlopers niet.
Net als de gewone smakelijke aardbei (met witte bloemen) neemt deze langzaam je tuin over als je het op zijn beloop laat, hij wordt ook wel verkocht als bodembedekker, bestrijdt hem dus beter voor het te laat is als je liever gras hebt..
Dank voor al deze nuttige informatie d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
ytr81 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:54:
[...]

Dank voor al deze nuttige informatie d:)b
Zag nu pas dat er al antwoord gegeven was, beetje spuit elf dus.

Dat gele bloemetjes is ook die fopaardbei bij nader inzien/inzoomen, boterbloem heeft een duidelijk ander blad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:04
Ik meen me te herinneren dat er echte wilde aardbei bestaat met witte bloemen en dit onkruid met gele bloemen.
Ik heb die zooi ook in de tuin gehad met het idee dat het wilde aardbei was. Gelukkig net op tijd achter gekomen en uit kunnen roeien.
Overigens kruipt een echte aardbeienplant ook de hele tuin door als je hem z'n gang laat gaan. Zo kweek ik van tijd tot tijd nieuwe plantjes van de uitgeputte oude planten. Gaat al bijna 15 jaar goed.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:45
Teijgetje schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:45:
[...]
Vogels lusten ze wel.
Let op: dit is een invasieve exoot en een vaste plant, in strenge winters sterft de moederplant maar de uitlopers niet.
Even doorvragen (aan een ieder hier): in onze tuin komen deze aardbeitjes overal groeien. Komt dat nou door zaad ofzo? Ik snap er niks van dat het op tientallen plekken op 200 m2 spontaan de grond uit komt groeien. We wonen er al 5 jaar en ieder jaar komt het op meer plekken boven. Zonder moederplant, lukraak…
Help?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Barleone schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:02:
[...]

Even doorvragen (aan een ieder hier): in onze tuin komen deze aardbeitjes overal groeien. Komt dat nou door zaad ofzo? Ik snap er niks van dat het op tientallen plekken op 200 m2 spontaan de grond uit komt groeien. We wonen er al 5 jaar en ieder jaar komt het op meer plekken boven. Zonder moederplant, lukraak…
Help?
Van de (consumptie) aardbeien, die ik hier heb, zie ik ook wel eens hier en daar een nieuw plantje. Als die zich via zaad vermeerderen, dan verwacht ik dat wilde aardbeien of die onkruidsoort het veel beter (of erger) doen.
Uiteindelijk zijn al die stipjes op een aardbei allemaal zaadjes en aangezien er ook vogels van mijn aardbeien snoepen is verspreiding wel aannemelijk.

Maar ik ben geen bioloog of zo, het is alleen van wat ik waarneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Aardbeien kunnen best aardig woekeren, steeltje groeit, zakt naar de grond, schiet wortel en wordt weer een nieuw plantje. Enz enz

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 28-05-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Barleone
De Duchesnea indica is niet voor niets een invasieve exoot.
Hij is redelijk goed winterhard, en de moederplant gaat alleen dood bij zeer strenge vorst.
Hij vermeerdert via zaad (vogels) én via uitlopers van de moederplant die bij zeer strenge vorst niet dood gaan.
Dat ze overal de grond uitkomen zijn dus allemaal uitlopers.
Eenmaal gesetteld is hij dan ook haast niet meer weg te krijgen tussen het gras vandaan zonder gewasbeschermingsmiddelen als MCPA.

Beetje het ereprijsverhaal, alleen kruist ereprijs dan niet met andere planten.
De fopaardbei kruist met aardbeien zoals bv de bosaardbei zodat die daardoor ook hun smaak verliezen. (De bosaardbei bloeit wit en is zoet van smaak.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Fop- of schijnaardbeien (onder die naam ken ik ze) groeien hier ook als een tierelier; ik snoei ze meestal vlak boven de grond af, zodat ze een beetje in hun hok blijven, maar echt weg krijg je ze niet (het zijn ongetwijfeld vogels die ze hier ooit hebben gedumpt).

Dit jaar kom ik er niet aan toe, en dat zie je. Samen met geel nagelkruid nemen ze langzaam de boel over, geholpen door het natte, bewolkte weer. Dat vind ik dan wel weer boeiend om te zien, hoe schaduwplanten die van vochtige grond houden het nu doen, maar ik vrees enigszins de dag waarop ik weer kan tuinieren en beide soorten te lijf mag gaan - nagelkruid is welkom, maar met mate.

Het is trouwens zo vochtig dat mijn pioen niet eens heeft gebloeid; de knoppen zijn aan de plant weggerot. Jammer!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

No Hands schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:25:
Ik had die fascinatie wel, jaren lang. En 1,5 jaar geleden was ik het beu. Onevenredig veel werk voor iets dat eigenlijk helemaal niets doet voor de biodiversiteit en metname bestuivers.

Dus het eruit getrokken en er een wilde bloemenweide van gemaakt :P In het voorjaar vol met bollen, en tegen de tijd dat die dood zijn staan de wilde bloemen al weer te popelen om te groeien. (Tip: als je trouwens zaden zoekt die extreem makkelijk ontkiemen: Lupine. Hoeven niet eens in de toplaag geharkt te worden; kunnen gewoon er op gegooid worden en ze ontkiemen prima)

2 jaar terug vs 2 weken terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvousQio10fRGDE2ZCET5c40Yng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lgsRp7bF3mRLdwPpHLDEGBY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcG0ugtBv42LuppqY6eKoJ1fe9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vnb6T9Rxy3dNm3YHtXWtnjx.jpg?f=fotoalbum_large

In de bloemenweide hebben we nu ook alpineplantjes geplant. De sokkel van de zonnewijzer staat namelijk op een grote tegel en dat stond wat stom. Dus grond + stenen + alpineplantjes (die stellen, net als de weide, weinig eisen aan de grond namelijk) en je maakt er toch iets leuks van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2q5MbeVBl8-2xUIGTJDYu2agQQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t77YrvI3kN0ujNb8DHA44yAv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKHBYdqOZIaNpK-x41pPIjSifEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2c6W0fl9xWiJROe0sqYR2oLo.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de vijver (nu het 2de jaar) doet het goed. Dit jaar hebben we een salamander familie er in zitten (3 stuks); leuk om te zien. Zeker het paringsdansje is komisch met die wiebelende staart :P. Verschillende water- en vuurjuffers vinden het fijn om er in de rondte te hangen, net als Bootsmannetjes en Schaatsenrijders.

Dit jaar ook zoetwatermosselen en poelslakken geintroduceerd, omdat de hoeveelheid groene alg wel heftig aan het worden is. En we willen bewust geen filter, dus dan maar op deze manier ( en handmatig verwijderen + grote hoeveelheid zuurstofplanten)

Mag van mij binnenkort wel wat beter weer worden overigens. Alles hangt maar door de enorme regenval en genieten van je tuin zit er zo ook niet in. Juist nu alles goed groeit.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 29-05-2024 09:28 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 13:18
VeertienKaVier schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:20:
[...]

Over bijen en andere insecten gesproken: ik weet niet of het door de wat lagere temperaturen en de extreme regenval komt, maar ik vind het dit jaar zwaar tegenvallen. De gebruikelijke harde kern van verschillende hommels komt dagelijks langs, plus wat metselbijen, maar verder zie ik veel minder vliegend en kruipend spul dan voorgaande jaren, en op een enkel bont zandoogje en koolwitje na geen vlinders (alleen de klimopbladroller, want ja, klimopfan).

Ik hoop zo dat dit echt door het weer komt en dat het geen teken is dat het nog slechter met de natuur gaat dan ik vrees.
Helaas, het is schokkend wat ik hier zie, of beter wat ik niet zie... Ik weet dat het nat is maar ik woon in noord-nederland en daar is het lang niet zo nat als in het zuiden, maar desondanks zie ik vrijwel geen insecten, een enkele Hoornaar en Hommel, vrijwel geen vlinders of zweefvliegen en dergelijke en ik heb drie libelle's gezien en dat is het.

Ik woon op een hectare waarvan ongeveer de helft onbebouwd is en daarvan is het grootste gedeelte ruig, en wat is aangeplant in de tuin zijn voornamelijk insecten minnende planten en struiken.

Ik zie al jaar op jaar de insecten populatie afnemen, maar wat ik nu zie is echt verschrikkelijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:58
linp schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:34:
[...]

Helaas, het is schokkend wat ik hier zie, of beter wat ik niet zie... Ik weet dat het nat is maar ik woon in noord-nederland en daar is het lang niet zo nat als in het zuiden, maar desondanks zie ik vrijwel geen insecten, een enkele Hoornaar en Hommel, vrijwel geen vlinders of zweefvliegen en dergelijke en ik heb drie libelle's gezien en dat is het.

Ik woon op een hectare waarvan ongeveer de helft onbebouwd is en daarvan is het grootste gedeelte ruig, en wat is aangeplant in de tuin zijn voornamelijk insecten minnende planten en struiken.

Ik zie al jaar op jaar de insecten populatie afnemen, maar wat ik nu zie is echt verschrikkelijk!
Ik ben het met je eens, en ben daarom ook begonnen met veel bloemen (bij vlinder en insect vriendelijk) aan te planten en kies ik voor (de veel duurdere, en een pokke eind rijden) biologisch geteelde planten zonder gif. Nu hebben we daar meerdere insecten hotels aan toegevoegd, en sinds kort ook een Hommel huis, en als we snoeien gooien we dat niet direct in de groencontainer maar rondom de achterste planten zodat we een mooie schuilgelegenheid creëren. Meer kunnen we niet doen, maar als meer mensen zouden stoppen met meters en meters kaal gras of de hier in Almere endemische Tegel Tuinen hitte eilanden aan te leggen in plaats daarvan ruimere bloemdragende beplanting zouden aanleggen in combinatie met niet alles super clean willen hebben, zouden we in ieder geval de beesten die de Boeren Gif Apocalypse overleeft hebben kunnen assisteren :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Het zit hier continu 'vol' met hommels, (solitaire)bijen en zweefvliegen (die zijn verzot op de Digitalis die we hier veel hebben), maar vlinders? Ik denk dat ik er nu 2 gezien heb in de afgelopen 2 maanden. Nou trek ik ook geloof ik al de insecten hier in de buurt aan, aangezien de rest van de tuinen een stenen valhalla is OF volstaat met planten die niets doen (e.g exoten, bamboe etc.), maar het is natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat. En de enige die stug doorwerken in deze natte tijden, zijn de hommels; ik ben blij dat die iig een plekje hier hebben in de tuin.

Ik heb wel volop ingezet op waardplanten voor verschillende insecten, maar ook die blijven leeg. Net als de insectenhotels en de stapels met hout (incl. gaten) :'(

Ook de groenstroken langs de vele fietspaden en wegen hier, hebben amper tot geen insecten in zich zitten.

Het mag een klein wonder zijn als bloemen en vruchtstruiken/planten dit jaar bestuift worden :X Ik hoop dat wat warmer weer nog wat verandering in de zaak brengt, maar vrees het ergste

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:58
Notna schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:57:
[...]

Het zit hier continu 'vol' met hommels, (solitaire)bijen en zweefvliegen (die zijn verzot op de Digitalis die we hier veel hebben), maar vlinders? Ik denk dat ik er nu 2 gezien heb in de afgelopen 2 maanden. Nou trek ik ook geloof ik al de insecten hier in de buurt aan, aangezien de rest van de tuinen een stenen valhalla is OF volstaat met planten die niets doen (e.g exoten, bamboe etc.), maar het is natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat. En de enige die stug doorwerken in deze natte tijden, zijn de hommels; ik ben blij dat die iig een plekje hier hebben in de tuin.

Ik heb wel volop ingezet op waardplanten voor verschillende insecten, maar ook die blijven leeg. Net als de insectenhotels en de stapels met hout (incl. gaten) :'(
Ons 'hotel' word driftig bezocht en gebruikt door minstens 5 verschillende soorten, van mini versies, tot -past dat werkelijk in dat buisje- versies, er zitten dan ook de nodige buisjes al stevig dichtgemetseld!

Maar je hebt wel gelijk, rijdend door oost Duitsland zat onze auto onder de gesplatte insecten, maar je kunt hier rond het IJsselmeer rijden zonder ook maar 1 vliegen lijk op je auto :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

[...]

Ja, ik heb mijn beplanting ook zo insectvriendelijk mogelijk gemaakt, maar er komt dit jaar opvallend weinig op af. Toevallig net wel een paar lieveheersbeestjes gespot, maar dat zijn er normaal ook meer, zeker als er luis te vinden is (dat is er dan weer wel).

Libellen heb ik nog helemaal niet gezien, en heel af en toe een zweefvlieg.

Wacht, rosse metselbijen, die heb ik wel. Ik heb ze gangen zien maken en hoop maar dat die niet zijn ondergelopen.

[ Voor 8% gewijzigd door VeertienKaVier op 29-05-2024 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

RoosW schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:44:
[...]

als we snoeien gooien we dat niet direct in de groencontainer maar rondom de achterste planten zodat we een mooie schuilgelegenheid creëren.
Dat gaat hier ook achterin, ergens tussen de takkenril. Daar wonen in elk geval bos- en spitsmuizen, tot grote vreugde van de katten in de buurt.

Gelukkig zit ik in een groene buurt, met bijna geen tegeltuinen of een vergelijkbare hel. Onlangs is ergens de dode buxus eruit gehaald, meteen ook de lavendel weg, en nu liggen er giga grijze kiezels. (Heb soms zin om in dat soort 'tuinen' stiekem een zak inheems zaad leeg te gooien, maar er wonen vast types die dan de gifspuit pakken, dus dan maar niet).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 21:23
Gdzr schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:49:
Sinds afgelopen november sleutel van ons nieuwe huis, en daarbij ook een groot tuin project nodig. 50 jaar geen onderhoud gedaan aan de tuin, en het is een soort Jumanji geworden.
Dit is namelijk de voor foto:
[Afbeelding]

Met twee kinderen is het ook wel fijn om overzicht te houden in de tuin en waar ze aan het spelen zijn. Flink aan de slag gegaan met snoeien en opruimen. Dit is de huidige stand van zaken:
[Afbeelding]

Volgende projectje wordt het uitgraven van alle stronken (conifeer met stronk van +/- 1m doorsnee). Daarna aanplaten erfscheiding van de buren rechts met Portugese laurier, en het plaatsen van een speeltoestel :)
Ondertussen weer wat stappen verder. Het is nog een flink project, maar het begint een tuin te worden. Klein moestuintje aangelegd, wat planten in de border gezet. Kastanjeboom gekapt ivm de bloedingsziekte. Na het kappen bleek de boom ook al wel aan het rotten te zijn (van binnenuit). Ook is de rotte schuur gesloopt, staat er een trampoline en een speelhuisje voor de kiddos.

Laurier is grof gesnoeit, maar gaat weer goed uitschieten, Boerenjasmijn gaat weer goed, en komt er overal rode kornoelje uit de grond.

Laatst bij mijn zusje op school, daar hebben de leerlingen een tuin en leren ze vermeerderen, kweken etc, voor 15,- plantjes/stekjes gekocht a 0,50 cent per stuk. Zo schiet het wel op met planten haha en kost het niet zoveel. Gras gaat nog wel een keer op de schop, ivm de kuilen en bulten in het middelste vak van de tuin. Ook hier groeit er de schijnaardbei in, veel klaver, bloemtjes, straatjesgras etc. Maar dat vind ik wel best. Leuk gazon straks met witte bloemetjes en andere kleuren.

eerst volgende project is het frezen van alle stronken die nog uit de grond steken en het verwijderen van de bamboe.

De tuin op 10 mei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1cgAbr4INJugTgv7ldXPuayZL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IGsJTXPWMKbG3YJYYYRK6ja.jpg?f=fotoalbum_large

De tuin nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPbvAG_bvjEzZLKHE5NvqdFZ7j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VhITyRzApcJK4psm23jcaTj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqMGsUImxYaKDvLbM8DNCAaE7Hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEdUqfHx2VqaByWskl5L4pfx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Gdzr op 29-05-2024 12:10 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Hebben jullie misschien wat tips mbt goede loungesets die ook wat mogen kosten? Klopt het dat je dit soort dingen beter over de grens in België (of elders?) kunt kopen?

Ik loop wel eens door tuincentra hier in Midden-Nederland en dan lijkt de prijs/kwaliteit soms ver te zoeken. En als ik dan iets zie waarvan ik denk "Ja, dat begint erop te lijken" dan hangt er een prijskaartje van rond €10k aan.

Mooie (en slimme) tips zijn welkom :).

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:25
Insert12 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:49:
Woei, vandaag vier bomen gekocht! Vier bloeiers zodat we het hele jaar door mooie bomen hebben. Deze zijn het:

- Prunus Subhirtella Autumnalis Rosea
- Prunus Watereri
- Euonymus europaeus 'Red Cascade'
- Acer Rubrum Scanlon

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vorige week is onze nieuwe tuin geëgaliseerd en nu kunnen ze er in. We hebben nog wat ruimte te vullen. Inmiddels staan er 245 vaste planten en ruim 250 bloembollen klaar. Tijd om van de zandvlakte weer een tuin te maken!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En ondertussen nog een renovatie van het huis, die is ook in volle gang.
Insert12 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:45:
[...]

Ik kreeg net een melding van een like op deze post en dan is het natuurlijk leuk om meteen even een update te posten!

Inmiddels is de zooi ook wel aardig opgeruimd, op de foto's is het echt nog wel een bende :P

Goed, eerst hebben we borders uitgezet en gras gezaaid. Daarna alle plantjes geplaatst zodat we een mooie indruk kregen van wat het gaat worden en er in gezet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarna heeft vriendin er nog een mooi aantal bloembollen ingezet. Stuk of 500.
[Afbeelding]

Zoals op eerdere foto's al te zien was moest er een nieuwe schutting komen. Die stond tussen ijzeren paaltjes geklemt, onderaan waren alle balken al verrot. Nadat alle ijzeren paaltjes er uit waren ging met één druk zo'n 4 meter schutting plat. Links komt geen schutting, daar hebben we de overkapping en schuur gepland. Er zit nog een ijzeren hek tussen ons en het bedrijf er achter zodat er alsnog een erfafscheiding is.
[Afbeelding]

Vervolgens nog de lelijke groene damwand zwart gemaakt zodat die wat minder op valt. We hebben in de planning om deze hele wand te voorzien van klimop zodat het nog verder weg valt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Intussen hebben we ook een kippenhok opgehaald via MP. Hij was mooi egaal bruin maar zwart vinden we mooier. Hier willen we drie krielkippen in hebben, het ras weten we nog niet. Momenteel vinden we Wyandottes, Hollandse Kuifhoenen, Cochin kippen, Zijdehoenen en Amrock kippen mooi. Het is de bedoeling dat de kippen los door de tuin gaan scharrelen en op momenten dat het nodig is in het hokje zitten.

[Afbeelding]

Het huidige projectje is een moestuin. Drie grote bakken van 240x180, rondom komen houtsnippers. De heg is liguster. Hierin wil vriendin aan de slag met aardappels en allerlei andere gewassen. Links langs de schutting staan nog een hele hoop fruitstruiken trouwens en tussen alle struiken staan bloembollen.
[Afbeelding]

Hopelijk kunnen we met een paar weken het huis in, dan gaan we aan de slag met het stuk grond om de nieuwe aanbouw :9

De grond om de aanbouw is al deels aangevuld met andere vrijgekomen grond uit de tuin. We willen een wildmengsel bij het raam aan de zijkant en een zitje bij de schuifpui. Verder komt er grind zodat we vanaf de oprit gewoon door kunnen lopen naar achter en rechts nog een border. Links (net niet op de foto) komen nog twee Himalaya berken. En uiteraard nog een schutting zodat we een mooie besloten tuin hebben straks.

De aanbouw hebben we voorzien van veel triple glas zodat we vanuit alle hoeken goed de tuin in kunnen kijken. Dat was voor ons echt een heel belangrijk punt.
[Afbeelding]
Insert12 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:58:
Onze tuin gaat echt super dit jaar. We hebben alles eind vorig jaar en dit voorjaar geplant. Het groeit geweldig goed! [Afbeelding]

Begin maart besloten we dat we een windstrook wilden en dus deden we dat. Geeft meteen een heel erg mooi resultaat. De bijen zijn er dol op.
[Afbeelding]

De tuin is nog in ontwikkeling. Eerst het gras goed aan de gang krijgen (+ het onkruid er uit zien te houden) en het schuurtje afbouwen. Daarna een vlonderterras en op een later moment bestrating.
Twee jaar later en er is een hoop veranderd. Er ligt bestrating, de borders zijn groter geworden en het schuurtje is af. De tuin ontwikkelt zich goed door en is nu behoorlijk vol geworden. Struiken en planten doen het goed en ook de bomen groeien lekker door. Het natte voorjaar helpt goed mee wat dat betreft. We genieten er fijn van :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klUfMkzPLtZfSEB3J5HYx117vbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jyks4zZZBhrJOPGwjWe0u4ti.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21KAqs7hWuC7K_o3grY46WFHeBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puvIQwrmP8yQ5uusClQ8jxoQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldRzq2Xp0-9N1zdhfz7lYyvZCoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxZTGDSX09RfVqrj0Lw9gnPW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOJadORc9V_wljsPjJ8ZFE-XFA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1CvZy5iWJYpnDAjMA5o4Qdr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXG2LN_hgVCuNooMfBuelJtrRfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8COIjwCd8Q8N6yQodzcewsS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_Maaike
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-05-2024
Ik kwam ook een leuk artikel tegen over het inrichten van een kleiner balkon: https://www.woneninderegi...inrichten-hoe-doe-je-dat/ Kunt toch alle kanten op met een kleine balkon! Echt top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
GustavSan schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:49:
Hebben jullie misschien wat tips mbt goede loungesets die ook wat mogen kosten? Klopt het dat je dit soort dingen beter over de grens in België (of elders?) kunt kopen?

Ik loop wel eens door tuincentra hier in Midden-Nederland en dan lijkt de prijs/kwaliteit soms ver te zoeken. En als ik dan iets zie waarvan ik denk "Ja, dat begint erop te lijken" dan hangt er een prijskaartje van rond €10k aan.

https://www.lifeoutdoorliving.com/nl#
Hebben zowel winkels in België en Nederland, hoofdkantoor en logistiek in Rosendaal.
mooie, qualitative producten en service is goed, leuke aanbiedingen als je sets samenstelt.
Korte levertijden, doordat ze veel op voorraad te hebben.
Geen belangen, gewoon tevreden klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Laatst online: 13:10
Hebben jullie misschien wat tips mbt goede loungesets die ook wat mogen kosten?

midden vant land :
ff naar nijhof in baarn , oa 4seasonsoutdoor en B7 . of kees smit a'foort staan ook 10.000 sets oa bellagio .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:39

Rzaan

Altijd zoekende

nuffy schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:59:
[...]

midden vant land :
ff naar nijhof in baarn , oa 4seasonsoutdoor en B7 . of kees smit a'foort staan ook 10.000 sets oa bellagio .
Nijhoff vind ik niet echt een slimme tip. Structureel duurder dan welke concurrent dan ook. Wel een mooi bedrijf voor sightseeing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:52
Moi_Maaike schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:44:
Ik kwam ook een leuk artikel tegen over het inrichten van een kleiner balkon: https://www.woneninderegi...inrichten-hoe-doe-je-dat/ Kunt toch alle kanten op met een kleine balkon! Echt top.
Om maar even in te pitchen, mijn idee op de inrichting van mijn kleine (2,5m2 gok ik) balkon. Balkon is op het zuiden en gericht op een van de drukkere verkeersaders van mijn woonplaats, afgezien van wat geluidsoverlast een lekker plekje om te zitten.

Ik was begonnen met een houten bistrosetje en de centraal in het hek geplaatste bloembak. Hier kwamen al snel 2 kleine boompjes voor de weerszijden bij, plus een rekje voor wat hangend spul. Zo heb ik het 3 jaar gehouden, maar toch vond ik het het net niet.

Upgrades voor dit jaar:
- Houten Ikea vlondertegels ipv grijs beton, met een paar minuten een compleet andere look
- Nog een wandrekje, op beide muurtjes hangen nu planten
- Naast de boompjes wat kleinere potjes met planten die goed zijn voor de bijen en ander vliegend spul

Daarnaast nog een ingrijpende verandering, de naar buiten daaiende deur vervangen voor een naar binnen draaiend draai/kiep exemplaar. Door de grotere hoeveelheid glas is het balkon nu minder afgescheiden en ik kan de spaarzame ruimte op het balkon beter benutten.

Nu ik dat gedaan heb begint het nu te kriebelen om het 7 meter brede balkon aan de noordkant aan te pakken. Op een echt hete dag is het in principe een prima plek, ware het niet dat er nu nog leeg en kaal is. Tijd voor een ritje voor vlondertegels, planten en meubilair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nuffy
Rzaan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:50:
[...]

Nijhoff vind ik niet echt een slimme tip. Structureel duurder dan welke concurrent dan ook. Wel een mooi bedrijf voor sightseeing.
De vraag ging over het hogere segment dus niet waar krijg ik de goedkoopste actieknaller bouwmarkt spullen met dunne kussens bijv. Je kan daar altijd nog over de prijs praten is mijn ervaring .

Kom gerust zelf ook nog met goeie suggestie voor een toko in het midden van het land .

Bij fonteyn in apeldoorn kan je ook je geld wel kwijt . Bestel gelijk een jacuzzi of zwemspa mee 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Beetje terzijde, maar toen ik nog in het midden van NL woonde, ging ik ook graag naar Nijhoff. Al was het maar om een middagje rond te kijken en koffie+gebak te pakken in de La Place.
En ze hadden veel spullen die je nergens anders zag. In een tijd zonder internet was dat zeer waardevol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JukeboxBill schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:40:
Beetje terzijde, maar toen ik nog in het midden van NL woonde, ging ik ook graag naar Nijhoff. Al was het maar om een middagje rond te kijken en koffie+gebak te pakken in de La Place.
En ze hadden veel spullen die je nergens anders zag. In een tijd zonder internet was dat zeer waardevol.
Nijhoff is één van de fijnste winkels in die regio. Mooie, gastvrije winkel met altijd wat meer keus dan elders.
Maar ze zijn zelden de goedkoopste. En daar bedoel ik mee dat product A bij Nijhoff bijna altijd duurder is dan hetzelfde product A bij een andere winkel.
Zo ook met tuinmeubelen. Je moet eigenlijk daar gaan kijken en dan daarna even online shoppen voor hetzelfde. Niet leuk voor Nijhoff maar wel fijner voor je portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 21:28
Iemand enig idee wat dit is tussen de stenen? Ik had de tuin onkruid vrij, maar nu komt dit plotseling op. Het is lastig weg te halen en het verspreid ook erg snel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7XpBoGnSG6htUhtvBFXzTlAXms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJ3wMDXPxOTLny8dTP4y5Jty.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 21:23
MMatthijsV schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:17:
Iemand enig idee wat dit is tussen de stenen? Ik had de tuin onkruid vrij, maar nu komt dit plotseling op. Het is lastig weg te halen en het verspreid ook erg snel. [Afbeelding]
PictureThis zegt: Harig vingergras ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dSaPe85sP-5MntdnBYzbcF_ur4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjFcOXTHrRjsXQUksfyZoYMJ.jpg?f=fotoalbum_large

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kokend water op gooien, dan kun je het over een paar dagen zo wegvegen met een harde straatbezem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Stoomgenerator schijnt ook wel te werken als het relatief nieuw is en niet geworteld. De hitte komt de grond niet in en beschadigd het bodemleven dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:11
franssie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:04:
Stoomgenerator schijnt ook wel te werken als het relatief nieuw is en niet geworteld. De hitte komt de grond niet in en beschadigd het bodemleven dus niet.
Klopt, hier in mijn woonplaats heeft de gemeente een firma ingehuurd die met een onmundig grote stoomgenerator (soort van giertank met kokend water) het groen tussen de straatstenen en trottoirs aan het bestrijden is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
zal hier wel vloeken in de kerk zijn maar zout strooien is ook erg effectief tegen alle onkruid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 19:49

de Peer

under peer review

nuffy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:15:
zal hier wel vloeken in de kerk zijn maar zout strooien is ook erg effectief tegen alle onkruid
dat is inderdaad vloeken. En je moet ook wel flinke hoeveelheden gebruiken wil het effectief zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik heb mijn twijfels over de effectiviteit van al deze gemaksoplossingen om onkruid te bestrijden.
De gemeente of een loonbedrijf in opdracht van de gemeente komt hier eens per jaar voor het onkruid op het trottoir langs met een Quad met een gasbrander achterop en daaropvolgend een tractor met staalborstels. Twee weken later na een regenbui schiet het onkruid alweer tussen de tegels omhoog.

Mijn vorige buren waren eens per maand met zo''n hobbygasbrander in de weer en moesten dit dus elke maand herhalen om het onkruid in bedwang te houden.
De huidige buren zijn met groot lawaai en stank regelmatig bezig met een bosmaaier en staalborstel. Maar ze zijn gewoon het onkruid aan het maaien en hoe vaker je maait, hoe sneller het onkruid gaat groeien.

Onnozele ik in het buitengebied, waar alles met stank, geweld en chemie wordt bestreden, is 2 keer per jaar bezig op mijn knietjes met zo'n ouderwets haakgeval om onkruid met zo veel wortel en al tussen de tegels uit te halen.
Op dit moment staat bij de ene buren (de maaiers) het onkruid kniehoog en bij de andere buren, addicts van Round-up, is er een bruine vlakte van dood onkruid, wat op zeker moment toch moet worden uitgehaald.

Bij mij is er uiteraard wel onkruid, vnl. gras, maar ziet er lang niet zo verschrikkelijk uit als elders.
Conclusie is dat het gebruik van wat ouderwetse inspanning veel effectiever is dan alle snelle gemaksoplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
JukeboxBill schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:30:
Ik heb mijn twijfels over de effectiviteit van al deze gemaksoplossingen om onkruid te bestrijden.
De gemeente of een loonbedrijf in opdracht van de gemeente komt hier eens per jaar voor het onkruid op het trottoir langs met een Quad met een gasbrander achterop en daaropvolgend een tractor met staalborstels. Twee weken later na een regenbui schiet het onkruid alweer tussen de tegels omhoog.

Mijn vorige buren waren eens per maand met zo''n hobbygasbrander in de weer en moesten dit dus elke maand herhalen om het onkruid in bedwang te houden.
De huidige buren zijn met groot lawaai en stank regelmatig bezig met een bosmaaier en staalborstel. Maar ze zijn gewoon het onkruid aan het maaien en hoe vaker je maait, hoe sneller het onkruid gaat groeien.

Onnozele ik in het buitengebied, waar alles met stank, geweld en chemie wordt bestreden, is 2 keer per jaar bezig op mijn knietjes met zo'n ouderwets haakgeval om onkruid met zo veel wortel en al tussen de tegels uit te halen.
Op dit moment staat bij de ene buren (de maaiers) het onkruid kniehoog en bij de andere buren, addicts van Round-up, is er een bruine vlakte van dood onkruid, wat op zeker moment toch moet worden uitgehaald.

Bij mij is er uiteraard wel onkruid, vnl. gras, maar ziet er lang niet zo verschrikkelijk uit als elders.
Conclusie is dat het gebruik van wat ouderwetse inspanning veel effectiever is dan alle snelle gemaksoplossingen.
Misschien dat jouw tegels een hele smalle voeg hebben zodat zaad wat aan komt waaien minder makkelijk kiemt dan bij jouw buren in de open vlakte...
Overigens is het niet zo dat onkruid harder gaat groeien wanneer je vaak maait, dat heeft meer te maken met de weersomstandigheden na het maaien. Op dit moment is er (vanwege de natte, en dus gunstige omstandigheden) gewoon een explosie van groei. Na de langste dag zal dat (voor de meeste planten) wat afnemen. Overigens, onkruid bestaat niet, elke plant in de natuur is nuttig. Alleen, sommige plantjes groeien soms met teveel exemplaren op een plek waar we ze liever niet willen hebben. En dan haal je ze op die plek weg, dat is op zich niet zo erg, mits er elders voldoende blijven staan. Zo is de brandnetel een waardplant voor een aantal vlindersoorten en maakt de nachtegaal haar nest in brandnetelhaarden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Yaksa schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:50:
[...]

Misschien dat jouw tegels een hele smalle voeg hebben zodat zaad wat aan komt waaien minder makkelijk kiemt dan bij jouw buren in de open vlakte...
Overigens is het niet zo dat onkruid harder gaat groeien wanneer je vaak maait, dat heeft meer te maken met de weersomstandigheden na het maaien. Op dit moment is er (vanwege de natte, en dus gunstige omstandigheden) gewoon een explosie van groei. Na de langste dag zal dat (voor de meeste planten) wat afnemen. Overigens, onkruid bestaat niet, elke plant in de natuur is nuttig. Alleen, sommige plantjes groeien soms met teveel exemplaren op een plek waar we ze liever niet willen hebben. En dan haal je ze op die plek weg, dat is op zich niet zo erg, mits er elders voldoende blijven staan. Zo is de brandnetel een waardplant voor een aantal vlindersoorten en maakt de nachtegaal haar nest in brandnetelhaarden.
De conditie van de tegels in het trottoir is bij de buren hetzelfde als bij mij.

Mijn observaties zijn geen momentopname, maar strekken zich uit over de ruim 15 jaar dat ik hier nu woon. Ik ben er van overtuigd dat het uithalen van onkruid met wortel en al veel effectiever is dat het oppervlakkig bestrijden van het visuele effect van onkruid.
Als het alleen maar gaat om het visuele resultaat dan moet je dat regelmatig herhalen. Als het gaat om blijvend effect dan zal je het onkruid met wortel en al moeten verwijderen of chemicaliën moeten gebruiken.
Het doodbranden van loof met stoom of vuur heeft slechts een tijdelijk effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
JukeboxBill schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:59:
[...]

De conditie van de tegels in het trottoir is bij de buren hetzelfde als bij mij.

Mijn observaties zijn geen momentopname, maar strekken zich uit over de ruim 15 jaar dat ik hier nu woon. Ik ben er van overtuigd dat het uithalen van onkruid met wortel en al veel effectiever is dat het oppervlakkig bestrijden van het visuele effect van onkruid.
Als het alleen maar gaat om het visuele resultaat dan moet je dat regelmatig herhalen. Als het gaat om blijvend effect dan zal je het onkruid met wortel en al moeten verwijderen of chemicaliën moeten gebruiken.
Het doodbranden van loof met stoom of vuur heeft slechts een tijdelijk effect.
Ja dat groen afbranden of maaien zal weinig doen. Dat verdwijnt immers in de winter ook en uit de wortels komt weer nieuw groen. Dat is wat er dus met die staalborstels en gasbranden ook gebeurt.
Ouderwets wortels pulken is zeker effectiever maar kost nogal wat tijd. Stel nou dat er heel veel mensen waren die werk zochten dan kon de gemeente ze wortels laten pulken op alle stoepen :)
Maar ja, op een quad rijden met een vlam erachter is echt leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 18:19
Ik heb recent een terras laten aanleggen van gebakken klinkers, dus met vrij brede voegen. Boven een deel van het terras staat een pergola met harmonicadoek. De voegen zijn gevuld met zand waarmee de stratenmaker ook opgehoogd en geëgaliseerd heeft. Probleem: tijdens een regenbui vallen er onder de harmonicadoek extra grote zware druppels waardoor het zand in de voegen daar blijft wegspoelen. Het terrasdeel buiten de pergola heeft hier geen last van. Heeft iemand een tip hoe ik dit wegspoelen kan voorkomen? Ik denk zelf aan invoegen met brekerzand, dat is wat zwaarder dan huidige zand en daardoor spat het wellicht niet uit de voegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

JukeboxBill schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:30:

Ik doe het net zo op de oprit, met zo'n haakding, rustig een paar uurtjes bij mooi weer op een tuinkussen, af en toe een praatje met wie er langskomt. En: ik wacht totdat het lekker grote plukken zijn, die trek je er zo uit.

Het belangrijkste is denk ik dat het me verder niet zo boeit, een beetje gras tussen de voegen, of klaverzuring. Momenteel staat er een distel langs de rand, heb er geen last van, mag blijven staan totdat-ie bloeit, kijken welk insect er lol van heeft.

De gemeente komt langs met zo'n brandkarretje, maar daarvoor is het trottoir iets te smal en staan lantaarnpalen in de weg, maar alles is beter dan met gif ertegenaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
brambond schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 07:17:
Ik heb recent een terras laten aanleggen van gebakken klinkers, dus met vrij brede voegen. Boven een deel van het terras staat een pergola met harmonicadoek. De voegen zijn gevuld met zand waarmee de stratenmaker ook opgehoogd en geëgaliseerd heeft. Probleem: tijdens een regenbui vallen er onder de harmonicadoek extra grote zware druppels waardoor het zand in de voegen daar blijft wegspoelen. Het terrasdeel buiten de pergola heeft hier geen last van. Heeft iemand een tip hoe ik dit wegspoelen kan voorkomen? Ik denk zelf aan invoegen met brekerzand, dat is wat zwaarder dan huidige zand en daardoor spat het wellicht niet uit de voegen?
Waarom is dat niet gelijk met brekerzand ingeveegd? Met gewoon zand kan het blijven werken.

Ik denk dat je het niet gaat voorkomen ook niet met brekerzand dan zou je haast Gatorsand moeten gebruiken icm nog een keer aftrillen om de voeg te verdichten.

[ Voor 4% gewijzigd door pjot1 op 01-06-2024 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 18:19
pjot1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:14:
[...]

Waarom is dat niet gelijk met brekerzand ingeveegd? Met gewoon zand kan het blijven werken.
Tja, de stratenmaker heeft het ingevoegd en blijkbaar geen brekerzand gebruikt. Ik had me er toen nog niet in verdiept en dus geen vragen gesteld

[ Voor 4% gewijzigd door brambond op 01-06-2024 08:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:14:
Ik denk dat je het niet gaat voorkomen ook niet met brekerzand dan zou je haast Gatorsand moeten gebruiken icm nog een keer aftrillen om de voeg te verdichten.
Maar als de regen zo heftig is, en zo vaak voorkomt, als de laatste maanden, spoelt dan niet elk zand uiteindelijk weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:45

Wij hebben een set van Life Outdoor: https://www.lifeoutdoorli...ice&product_list_dir=desc

Inmiddels 8 jaar oud en nog helemaal als nieuws. We leggen de kussens in de winter en met regen wel droog. Kwaliteit is goed. Materialen zijn licht genoeg om te tillen en te verplaatsen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Bo0bz Uit pure interesse: heb je dan een set met of zonder houten elementen, zoals het teak op de Fitz Roy (eerste op de pagina die je stuurde)?

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt dat houten elementen na een x aantal jaren nog als nieuw eruit zien, zelfs na elk jaar behandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:20:
[...]

Maar als de regen zo heftig is, en zo vaak voorkomt, als de laatste maanden, spoelt dan niet elk zand uiteindelijk weg?
@brambond

Klopt.

Vandaar mn opmerking over Gatorsand, Gatorsand is een polymeerzand. Het is een droge voegmortel bestemd voor straatwerk wat je kan aftrillen. Door het goed in te vegen vervolgens af te trillen en daarna weer goed invegen en schoonvegen. Daarna kan je de boel nat maken; door een chemische reactie zet het middel uit en wordt het 1 geheel.

Je kan het vergelijken met Varistone Aqua LM. Dat komt er zo uit te zien,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1PGVYC-e7d1pka5EpFiWzw8LF0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/Mm5giRb8Ar7csalMI4q17xHU.gif?f=user_large

Dit is een voeg van een keramische tegel geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

In onze tuin liggen van die spuuglelijke grinttegels en ook nog een partij evenlelijke stoeptegels. Als ik later in het jaar (of volgend jaar) een nieuwe oprit en terras wil maken, gaan die er allemaal uit.
Kun je die dingen nog ergens voor gebruiken om de aan te leggen oprit steviger te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydHy_vVNHG2sAZUy-Dumv5h7E8U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T0SWR6JjHYtaV65PDvgd1BLo.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Rzaan schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:16:
In onze tuin liggen van die spuuglelijke grinttegels en ook nog een partij evenlelijke stoeptegels. Als ik later in het jaar (of volgend jaar) een nieuwe oprit en terras wil maken, gaan die er allemaal uit.
Kun je die dingen nog ergens voor gebruiken om de aan te leggen oprit steviger te maken?

[Afbeelding]
Gewoon omdraaien. heb je gladde betontegels. Onverwoestbaar en gratis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

[Afbeelding]
Draai ze om zoals @No Hands zegt! :+ d:)b

Je zou ze kunnen gebruiken als fundering voor tuin muurtjes of borders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

No Hands schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Gewoon omdraaien. heb je gladde betontegels. Onverwoestbaar en gratis :)
Ik wil toch wel iets mooiers in de tuin en oprit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018

[Afbeelding]
Ja, als ze door de puinbreker heen zijn geweest.

De opties zijn:
  • Creatief hergebruiken (borderranden, stapelmuurtjes, etc)
  • Gratis op laten halen
  • Afvoeren

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:27:
Je zou ze kunnen gebruiken als fundering voor tuin muurtjes of borders.
Goed plan. Ik zal ze niet allemaal meteen in de container flikkeren dan.

Misschien wil iemand ze wel gratis hebben. Kan het me niet voorstellen, maar als je ergens (uit het zicht :) ) een weggetje of pad moet aanleggen, zijn ze natuurlijk nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Joris748 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:30:
Ja, als ze door de puinbreker heen zijn geweest.
Goed plan. Ik douw ze gewoon in een takkenhakselaar :)

Afbeeldingslocatie: https://www.arbreours.nl/wp-content/uploads/2020/08/Takkenversnipperaar-houtversnipperaar-takkenhakselaar-Haecksler.jpeg

[ Voor 24% gewijzigd door Rzaan op 01-06-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Rzaan schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:28:
[...]Ik wil toch wel iets mooiers in de tuin en oprit :)
Hou er wel rekening mee dat (zowat) elke bestrating onderhoud nodig heeft, met dit weer groeien algen bijvoorbeeld overal.
Je zou die grindtegels ook een keer kunnen schrobben met groene zeep, zo te zien zijn ze al jaren niet schoongemaakt, daar knappen ze ook van op en ziet het er al heel anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Yaksa schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:35:
[...]

Hou er wel rekening mee dat (zowat) elke bestrating onderhoud nodig heeft, met dit weer groeien algen bijvoorbeeld overal.
Je zou die grindtegels ook een keer kunnen schrobben met groene zeep, zo te zien zijn ze al jaren niet schoongemaakt, daar knappen ze ook van op en ziet het er al heel anders uit.
Ze zijn inderdaad al jaren niet schoongemaakt. Maar zelfs schoon vind ik ze lelijk.
We pakken het hele huis aan (o.a. wit keimen en zwarte kozijnen) en nieuwe tuin met bestaande en nieuwe beplanting en bloemen).
Dan ook een nieuw terras en oprit.
Die ga ik zeker goed onderhouden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Rzaan

Zodra je de tegels naar de stort brengt worden ze ook hergebruikt. Uiteindelijk gaan ze toch de puinbreker in.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
Rzaan schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:31:
[...]

Goed plan. Ik douw ze gewoon in een takkenhakselaar :)

[Afbeelding]
Haha, na de eerste tegel ben je klaar :+

Je zult wat lomper spul nodig hebben.
https://www.reer.nl/puinbreken/

Grondwerkers kunnen/willen het ook nog wel voor je afvoeren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Laatst online: 19:24

[Afbeelding]
Grindtegels zijn een van de eerste siertegels in Nederland. Het idee kwam van Mien Ruys af (tuinontwerpster), zij was ook bekend van de bielzen in de tuinontwerpen. In de jaren 70 spreidde de grindtegel als een olievlek uit en zo ook in jouw tuin :+. Ik heb een paadje met grindtegels naar de voordeur als nostalgie en stukje geschiedenis, het is bijzonder als je de geschiedenis weet. Maar een hele tuin zie ik ook niet zitten.

Misschien kijk je er nu anders tegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Rzaan schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:30:
[...]

Misschien wil iemand ze wel gratis hebben. Kan het me niet voorstellen
Zeg dat niet te hard, heb jaren geleden een hele berg van opgehaald voor mijn oprit; vond het juist wel passen bij een ouder huis. -> inderdaad die nostalgie die Ingelogd hierboven al noemt, passend bij de voortuin in laagjes (ergens achterin, onder de takkenril, ligt zelfs nog een halve spoorbiels, vast ook dankzij Mien!)

Alle stenen onderdelen hier zijn zoveelste-hands, daar heb ik wel lol in. Van stoep- en grindtegels zijn inderdaad prima muurtjes te maken. Hier houdt er eentje het al een jaar of vijftien vol, inmiddels vol prachtige mossen.

[ Voor 14% gewijzigd door VeertienKaVier op 01-06-2024 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ingelogd schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:03:
[...]

Grindtegels zijn een van de eerste siertegels in Nederland. Het idee kwam van Mien Ruys af (tuinontwerpster), zij was ook bekend van de bielzen in de tuinontwerpen. In de jaren 70 spreidde de grindtegel als een olievlek uit en zo ook in jouw tuin :+. Ik heb een paadje met grindtegels naar de voordeur als nostalgie en stukje geschiedenis, het is bijzonder als je de geschiedenis weet. Maar een hele tuin zie ik ook niet zitten.

Er zijn dingen die zelfs door een stukje geschiedenis niet gered kunnen worden. De grindtegel is er daar een van in mijn optiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ingelogd schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:03:
[...]

Vorige week zondag was er op Radio 1 een reportage over een Nederlandse tuinontwerper. Inmiddels op leeftijd en blijkbaar wereldberoemd. Hij heeft ook tuinen bij het 9/11 monument verzorgd. Hij vertelde dat hij zoveel geleerd had van Mien Ruys. Was voor mij helemaal nieuwe naam. Je hoorde haar ook en ze sprak haar afschuw uit dat iedereen ineens die bielzen ging gebruiken. Zo grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
VeertienKaVier schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:04:
[...]

Zeg dat niet te hard, heb jaren geleden een hele berg van opgehaald voor mijn oprit; vond het juist wel passen bij een ouder huis.

Alle stenen onderdelen hier zijn zoveelste-hands, daar heb ik wel lol in. Van stoep- en grindtegels zijn inderdaad prima muurtjes te maken. Hier houdt er eentje het al een jaar of vijftien vol, inmiddels vol prachtige mossen.
Leuk! Kan je foto's posten?

Ik maak soms borders met geknipte tegels, met de geknipte kant naar buiten, op elkaar gelijmd. Zeker met klassieke of Engelse tuinen best leuk! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:16
brambond schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:55:
[...]

Tja, de stratenmaker heeft het ingevoegd en blijkbaar geen brekerzand gebruikt. Ik had me er toen nog niet in verdiept en dus geen vragen gesteld
Bij onze oprit van gebruikte waaltjes is fijne kiezel gebruikt. Spoelt minder snel weg en zou verband versterken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laODHWbM4QAg3xen5DaszFTqfjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAnJtBsWWevGyDxCdVydgOu9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill

[Afbeelding]
Als je ze kwijt wil, zet ze op Marktplaats. Er is nog wel eens vraag naar.

Ik heb van de slechtste met hoekjes er af een damwandje gemaakt.
Er zaten er ook bij met rood grind of met kale plekken zonder grind. Die heb ik omgedraaid en als gewone betontegel gebruikt.
De mooiste heb ik vooraan in de paden gelegd. Maar ik heb geen hekel aan grindtegels, ik ben er mee opgegroeid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Eisbar schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:29:
[...]

Bij onze oprit van gebruikte waaltjes is fijne kiezel gebruikt. Spoelt minder snel weg en zou verband versterken. [Afbeelding]
Dit split kan je eigenlijk ook alleen maar gebruiken bij de waaltjes die jij hebt. Ook bij oude dikformaten of klinkerkeien wordt wel eens split gebruikt. Dit omdat de voegen vrij groot zijn en dat komt weer door de maatverschillen van de stenen. Split is niet voor iedere bestrating aan te raden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

pjot1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:07:
[...]

Leuk! Kan je foto's posten?
Ergens moeten heel veel foto's van de aanleg zijn, maar even naar buiten in de regen was sneller dan zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHqmLl4efTzywhVM-R90VlXi_tE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47avvi6vk4OolDbbhYR0Gnl0.jpg?f=fotoalbum_large
Muurtje gaat al aardig schuil achter het groen, maar zo verweerd is het dus na een jaar of 15. Plukje mos is nog net te zien, achter al die planten zit nog veel meer. Verderop de schijnaardbeien die hier laatst nog zijn besproken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lwz_0RxPq8C2aT5USVR8L9cvtnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geukwVTNGmglLFzp3SagiRSK.jpg?f=fotoalbum_large
De grindtegels die je nog net ziet liggen, worden vervangen door de dikke flagstones* (zijn vast te dik om officieel nog zo te heten) die er voor het passen even bovenop zijn gelegd. Later wil ik de grindtegels breken en er iets van knutselen langs de nog aan te leggen vijver.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_64eJHDSg8RGAcgOflaZ737OORQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTSfbDgzYBhJ1PcPPd5rtc0R.jpg?f=fotoalbum_large
Kat op tuinpad van hergebruikte tegels uit de dorpskerk, die bestemd waren voor het stort. Niet dus, geef maar hier. Dankzij Marktplaats vond ik er later in de buurt nog meer, hetzelfde formaat, ze waren erg geliefd in de jaren vijftig en zestig hier in Limburg (vermoed dat ze ergens uit België komen, toen haalde je dat spul nog niet van ver.

Het is overduidelijk te zien dat het mijn vak niet is, en iedere zichzelf respecterende professional wordt hier vast helemaal iebel van, maar de boel houdt het al jaren vol en ik heb er lol in om dat oude spul een tweede leven te gunnen.

* die flagstones zijn de reden dat het momenteel een vijverloze jungle is, want daar kwam ik dus met mijn duim tussen. Was net zo blij met mijn nieuwe veiligheidsschoenen die superlekker zitten, maar ja, daar heb je voor je handen niks aan. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
VeertienKaVier schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:47:
[...]

Ergens moeten heel veel foto's van de aanleg zijn, maar even naar buiten in de regen was sneller dan zoeken.

[Afbeelding]
Muurtje gaat al aardig schuil achter het groen, maar zo verweerd is het dus na een jaar of 15. Plukje mos is nog net te zien, achter al die planten zit nog veel meer. Verderop de schijnaardbeien die hier laatst nog zijn besproken.

[Afbeelding]
De grindtegels die je nog net ziet liggen, worden vervangen door de dikke flagstones* (zijn vast te dik om officieel nog zo te heten) die er voor het passen even bovenop zijn gelegd. Later wil ik de grindtegels breken en er iets van knutselen langs de nog aan te leggen vijver.

[Afbeelding]
Kat op tuinpad van hergebruikte tegels uit de dorpskerk, die bestemd waren voor het stort. Niet dus, geef maar hier. Dankzij Marktplaats vond ik er later in de buurt nog meer, hetzelfde formaat, ze waren erg geliefd in de jaren vijftig en zestig hier in Limburg (vermoed dat ze ergens uit België komen, toen haalde je dat spul nog niet van ver.

Het is overduidelijk te zien dat het mijn vak niet is, en iedere zichzelf respecterende professional wordt hier vast helemaal iebel van, maar de boel houdt het al jaren vol en ik heb er lol in om dat oude spul een tweede leven te gunnen.

* die flagstones zijn de reden dat het momenteel een vijverloze jungle is, want daar kwam ik dus met mijn duim tussen. Was net zo blij met mijn nieuwe veiligheidsschoenen die superlekker zitten, maar ja, daar heb je voor je handen niks aan. :(
Wat een gave tuin!

Je muurtje lijkt gemaakt te zijn van abbeystones. Die zijn wat kleurvaster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

pjot1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:08:
[...]

Wat een gave tuin!

Je muurtje lijkt gemaakt te zijn van abbeystones. Die zijn wat kleurvaster.
Dank je! Het zijn doodgewone stoeptegels, die ooit op de oprit lagen. Ik vermoed uit de tijd van de bouw, '61.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 17:45
MooDyBLueS schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:58:
@Bo0bz Uit pure interesse: heb je dan een set met of zonder houten elementen, zoals het teak op de Fitz Roy (eerste op de pagina die je stuurde)?

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt dat houten elementen na een x aantal jaren nog als nieuw eruit zien, zelfs na elk jaar behandelen.
Alleen de tafel heeft een teak blad. De rest is aluminium. Heb geen foto bij de hand maar dit is de set die wij hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsyaDf3WQRmkZQ0RBBe1sFvIv1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4extFNZriP4PhTas4JOzXg6I.jpg?f=fotoalbum_large

Elk jaar de tafel schoonmaken met zout water en een afwasborstel. Laten drogen en even in de olie. Werkt hier prima.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Bo0bz schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:33:
[...]

Alleen de tafel heeft een teak blad. De rest is aluminium. Heb geen foto bij de hand maar dit is de set die wij hebben.

[Afbeelding]

Elk jaar de tafel schoonmaken met zout water en een afwasborstel. Laten drogen en even in de olie. Werkt hier prima.
En staat de tafel dan 24/7/365 in weer en wind? Of zet je die naar binnen of afgedekt met een hoes in de winter?

Mooie set wel, sowieso kan ik wel veel van de link waarderen, ligt helemaal in het straatje van wat wij mooi vinden. Denk niet dat het er deze zomer nog in zit voor ons, maar tzt gaat onze goedkope set eruit en moet er ook iets zoals dit voor in de plaats komen, sowieso voor volgend voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:11
Iemand hier ervaring met de Lidl Parkside performance 40v bosmaaier?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

krizzziz schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:35:
Iemand hier ervaring met de Lidl Parkside performance 40v bosmaaier?
Nee, heb wel recent een DeWalt bosmaaier gekocht, daar ben ik erg tevreden over :Y - erg veel power.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:10
FunkyTrip schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:10:
Vraagje over die stomme rouwmugjes in mijn binnenplanten. Ik dacht dit keer eens wat rigoreuzer te werk te gaan en heb een hoop mierenpoeder gebruikt. Vorige plaag betekende dat direct het einde van alle mugjes binnen een week. Maar de huidige lichting plant zich vrolijk verder door. Kunnen die beesten immuun worden tegen mierengif?

Ooit een keer aaltjes gebruikt en die werkten ook goed, maar nu zitten mijn potten vol met mierengif, dus die zullen dat nu wel niet fijn vinden.
diatomeeënaarde misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 12:41
Vraagje. Ik wil even een afscheiding plaatsen van Douglas. Maar hiervoor moeten ook wat palen in de grond. Ik wil deze ook van douglas dus die wil ik nog behandelen met rubberseal voor ze de grond in gaan. Ik zie soms dat deze de gehele onderkant sealen ook kopse kant. En bij andere zie ik dat ze alleen het stukje doen tussen scheiden grond en lucht.

Maar ja, wat is de correcte manier als die er is. En ja, ik weet dat ik beter hardhout kan nemen voor in de grond maar ik wil geen verschil in hout aangezien voor de rest alles van douglas is en hij hoeft ook geen 25 jaar mee te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Milo85 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:11:
Vraagje. Ik wil even een afscheiding plaatsen van Douglas. Maar hiervoor moeten ook wat palen in de grond. Ik wil deze ook van douglas dus die wil ik nog behandelen met rubberseal voor ze de grond in gaan. Ik zie soms dat deze de gehele onderkant sealen ook kopse kant. En bij andere zie ik dat ze alleen het stukje doen tussen scheiden grond en lucht.

Maar ja, wat is de correcte manier als die er is. En ja, ik weet dat ik beter hardhout kan nemen voor in de grond maar ik wil geen verschil in hout aangezien voor de rest alles van douglas is en hij hoeft ook geen 25 jaar mee te gaan.
Ik doe altijd ook de kopse kant, het deel wat in de grond gaat + een cm of 2 boven de grond. Of dat de correcte manier is durf ik niet te zeggen maar de palen die ik heb gezet staan na 20 jaar nog steeds. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 19:40
Oké, even jullie mening. We krijgen over enkele weken de sleutel van ons nieuwe huis. Nu is daar het gazon flink van verwaarloosd en wil ik proberen dit budget vriendelijk aanpakken deze zomer/herfst. De focus ligt de komende 2 jaar op de verbouwing van het huis maar ik wil toch proberen het gras in iets betere staat te krijgen.

Het plan voor nu is regulier maaien, bemesten, handmatig onkruid verwijderen en in de herfst verticuteren. Van een afstandje lijkt het mooi groen, maar dit is vooral mos 😂.

Wat zouden jullie doen? Op de lange termijn komt er een robotmaaier. Alles eruit en opnieuw aanleggen is nu geen optie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYyJskBFBj-9jo8EkECgxFjLo_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQ8zmFOyK8W9RFZQDoL85naG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQntDBCXr85NCzNt8yp2gpv1ftA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClL2uX0euSWHcAuqNxb41Tgu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtvtfbnCx4WnW426oXajHDIXRZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Mf6a8jWedgQHdSdKVI6Io3c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcA1o2mJ-qgvfhkOPe6oop-VmaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPphkazn3NuRXIXANnvSvPK6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuJy6obgySJUSwA0HR9y7nmeRhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhP4Wm9Bpxj7PJIciwpy8kjO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• No Hands
marc.r schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:08:
Oké, even jullie mening. We krijgen over enkele weken de sleutel van ons nieuwe huis. Nu is daar het gazon flink van verwaarloosd en wil ik proberen dit budget vriendelijk aanpakken deze zomer/herfst. De focus ligt de komende 2 jaar op de verbouwing van het huis maar ik wil toch proberen het gras in iets betere staat te krijgen.

Het plan voor nu is regulier maaien, bemesten, handmatig onkruid verwijderen en in de herfst verticuteren. Van een afstandje lijkt het mooi groen, maar dit is vooral mos 😂.

Wat zouden jullie doen? Op de lange termijn komt er een robotmaaier. Alles eruit en opnieuw aanleggen is nu geen optie.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De beste oplossing is je beeld of idee van gazon aan te passen: gazon is niet per se een strak biljartlaken met uitsluitend gras. Zoals het nu is heeft het dezelfde werking als gras, je kunt erop lopen, spelen en je kunt het maaien. Maar, als je het zo laat kost het je geen minuut extra werk.
Ideaal dus.

Succes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@marc.r Eerst eens verticuleren (en schrik niet, dan komt bij dit gazon denk ik de helft los naar boven, dus kijk wat je kan afvoeren en doe het stukje bij stukje), voeden, bij zaaien, maaien maaien maaien en geduld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:59

Bluebe

Roar

marc.r schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je de mogelijkheid hebt zou ik nu nog gewoon even flink verticuteren, en niet wachten op de herfst. Het lijkt nog niet meteen 30 graden te worden, en het regent ook nog wel wat dus je gras heeft nog wel even om te herstellen. Daarna meteen even gras bij zaaien. Ik gebruik deze mest, die werkt ook wel goed tegen mos:

https://www.graszaaddirec...a-groen-met-anti-mos.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bij dit weerbeeld (warm, nat) groeit alles als een dolle dus met voeding is er denk ik geen betere tijd om te verticuleren dan nu. Misschien dat ik het morgen ook wel even doe, omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 19:40
No Hands schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:43:
[...]

De beste oplossing is je beeld of idee van gazon aan te passen: gazon is niet per se een strak biljartlaken met uitsluitend gras. Zoals het nu is heeft het dezelfde werking als gras, je kunt erop lopen, spelen en je kunt het maaien. Maar, als je het zo laat kost het je geen minuut extra werk.
Ideaal dus.

Succes :)
Ik begrijp wat je zegt en qua losse onkruid om het zo maar even te zeggen doe ik dat ook. Echter het mos is heel fragiel en trek je er gemakkelijk flinke plaggen van uit. Met 2 kinderen wordt het als snel een plaggenveld.
franssie schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:53:
@marc.r Eerst eens verticuleren (en schrik niet, dan komt bij dit gazon denk ik de helft los naar boven, dus kijk wat je kan afvoeren en doe het stukje bij stukje), voeden, bij zaaien, maaien maaien maaien en geduld.
Ja ik vermoed dat er weinig groen overblijft :*)
Bluebe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:57:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt zou ik nu nog gewoon even flink verticuteren, en niet wachten op de herfst. Het lijkt nog niet meteen 30 graden te worden, en het regent ook nog wel wat dus je gras heeft nog wel even om te herstellen. Daarna meteen even gras bij zaaien. Ik gebruik deze mest, die werkt ook wel goed tegen mos:

https://www.graszaaddirec...a-groen-met-anti-mos.html
We krijgen officieel pas over 3 weken de sleutel en kan ik dan pas aan de gang, even afwachten hoe het weer dan wordt maar gezien de prioriteit wordt het pas na de zomer ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

banaliteit schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:32:
[...]

diatomeeënaarde misschien?
Ik heb nu mijn 'oude' witte poeder weer gebruikt. Die werkt wel erg goed. Volgens mij is dat ook op basis van diatomeeën. Extreem fijn wit poeder is het.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:10
FunkyTrip schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:11:
[...]

Ik heb nu mijn 'oude' witte poeder weer gebruikt. Die werkt wel erg goed. Volgens mij is dat ook op basis van diatomeeën. Extreem fijn wit poeder is het.
Klopt ja. Alleen uitkijken dat je het niet inademt.

Strooi je het over de aarde heen?

Ik had gelezen dat je het ook kon mengen met water en dan vernevelen met een spuit tegen luizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:37
Ik ben van plan graszoden te gaan bestellen, maar wil zeker weten dat het van een hele hoge kwaliteit is.

Online zijn er vele bedrijven te vinden die leveren door heel Nederland. Jullie nog advies waar op te letten als het gaat om premium graszoden?

Zijn er bijvoorbeeld bepaalde provincies waar het beste gazon vandaan komt? Of iets anders waar ik op kan letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

banaliteit schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:34:
[...]

Klopt ja. Alleen uitkijken dat je het niet inademt.

Strooi je het over de aarde heen?

Ik had gelezen dat je het ook kon mengen met water en dan vernevelen met een spuit tegen luizen.
Ja, strooide het over de aarde heen (buiten), weekje buiten laten staan. Daarna er geprobeerd af te schrapen, maar dat faalde beetje, dus nu is de toplaag beetje wittig. Merk je ook wel als ik 'm water geef, dan komt er een witte damp van af, dus voorzichtig met huisdieren. Denk dat ik er nog even een toplaagje overheen doe. Vliegjes allemaal weg in ieder geval dus missie geslaagd.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wikkesr
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-06 10:16
Ik lees dat je je idee van een mooi onkruidvrij gazon moet laten varen, maar wat nou als je dat niet wilt?
Wij zouden graag een zo onkruid-vrij mogelijk gazon willen, wat zijn dan je opties? Welk bestrijdingsmiddel werkt goed en welke minder?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
wikkesr schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:58:
Ik lees dat je je idee van een mooi onkruidvrij gazon moet laten varen, maar wat nou als je dat niet wilt?
Wij zouden graag een zo onkruid-vrij mogelijk gazon willen, wat zijn dan je opties? Welk bestrijdingsmiddel werkt goed en welke minder?
Dat is handwerk, niet bestrijdingsmiddel.
Je kunt niet selectief mos doodspuiten, met iets anders paardenbloemen en klaver weer met wat anders.

Dan zul je moeten verticuteren, paardenbloemen uitsteken, op je knietjes langs de randen om oprukkende boterbloemen weg te knippen etc.
Of een tuinman nemen of kunstgras.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
marc.r schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:09:
Ik begrijp wat je zegt en qua losse onkruid om het zo maar even te zeggen doe ik dat ook. Echter het mos is heel fragiel en trek je er gemakkelijk flinke plaggen van uit. Met 2 kinderen wordt het als snel een plaggenveld.

[...]

Ja ik vermoed dat er weinig groen overblijft :*)
Keuzes, keuzes. Gezien je aangeeft dat je tijd en energie voorlopig vooral in de verbouwing zal gaan zitten, zou ik het gewoon zo laten. Kijk het even aan hoe het gaat met de kinderen en het mos, mijn ervaring met mos is dat het redelijk goed blijft liggen, ook bij spelende kinderen. Misschien wat minder als ze fanatiek gaan voetballen ofzo, maar beetje spelen zou wel moeten kunnen, verwacht ik.

Alternatief lijkt dat er na het verticuteren helemaal weinig overblijft, dan moet je weer zaaien en bemesten, maar als dat pas in de herfst lukt qua tijd, is er kans dat het zaad pas het volgende voorjaar opkomt en je dus tegen een kale modderbende aan kijkt voor de winter. Of je moet het straks meteen doen, maar kost aardig wat tijd, en je moet na inzaaien ook een 5-6 weken van het gras blijven en goed vochtig houden. Als je moet sproeien, kost dat ook weer tijd, die je waarschijnlijk ook anders kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wikkesr
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-06 10:16
No Hands schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:07:
[...]

Dat is handwerk, niet bestrijdingsmiddel.
Je kunt niet selectief mos doodspuiten, met iets anders paardenbloemen en klaver weer met wat anders.

Dan zul je moeten verticuteren, paardenbloemen uitsteken, op je knietjes langs de randen om oprukkende boterbloemen weg te knippen etc.
Of een tuinman nemen of kunstgras.
Ik heb geen mos im gazon, wel redelijk wat klavers en paardenbloemen etc en wat andere onkruid waarvan ik niet weet wat het is.
Als je bij bijv Welkoop komt zijn er middelen te krijgen om onkruid dood te spuiten. Niet enkel eentje voor mos of eentje voor paardenbloem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:16
franssie schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:05:
Bij dit weerbeeld (warm, nat) groeit alles als een dolle dus met voeding is er denk ik geen betere tijd om te verticuleren dan nu. Misschien dat ik het morgen ook wel even doe, omdat het kan.
Eens. Hier ook gisteren nog een deel dieper geverticuteerd. Een paar huizen verderop is door professionals ook nog een groot gazon gedaan.

Denk dat je moet besluiten of je uiteindelijk gaat vervangen - dan vooral niet teveel tijd in stoppen - of dat je wil verbeteren. In het laatste geval is het zonde niet alvast een slag te maken. Als je voor een perfect gazon wil gaan dan zou ik gewoon de boel laten wat het is en tzt nieuw inzaaien. Wij hadden hier een nog veel slechter grasveld (mos, te hoge ph, onkruid, maar weinig gras) en hebben inmiddels een voor mij prima grasveld liggen, maar dat heeft 2+ jaar gekost vooral door mijn aarzeling niet alle mosplaggen weg te halen in het begin. Vergeet niet dat zodra het warm en droog weer wordt het mos afsterft en alles bruin is of je moet alles 24x7 nat houden.

Een andere overweging is of er tijdens je verbouwing bouwmaterialen / machines over het grasveld heen moeten.
Pagina: 1 ... 155 ... 188 Laatste