Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 144 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

franssie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:17:
[...]

Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, sterker nog dat ga ik ook doen - nooit aan gedacht. Heb er een hekel aan om die korrels uit de wortels en aarde te krijgen.
Mooi dat ik van dienst kan zijn😝
Nog een idee voor een mooie winterharde bijvriendelijke plant in pot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
LennartTW94 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:07:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Dan gaan we voor 25-30cm korrel. Ik begreep wel dat bij veengrond het zo is dat 'hoe meer gewicht erop, hoe harder het zakt'. Wegendoek waren we inderdaad van plan.

Met betrekking tot de keerwand, zie jij een andere 'slimme' optie dan een houten keerwand, als we er rekening mee moeten houden dat alles gaat zakken en we het zullen moeten ophogen in de toekomst? Want dan lijkt me een betonnen keerwand niet ideaal? Vond het wel een slim idee dat we bij een houten keerwand in de toekomst er weer een plankje hoger op konden monteren.

En met betrekking tot een houten keerwand met palen om de 30cm, wat voor lengte zou je dan nemen voor de palen?

En denk je dat het slim is om de keerwand te combineren met palen van 3,5 meter die 2 meter boven de grond komen om dat te bekleden met gaas & hedera?

Oprit is wel 4 meter breed dus het is niet zo dat we constant langs het randje zullen rijden.

Ik snap dat trilblok aan een kraan efficienter zal zijn, maar dat betekent stuk hogere kosten dan wanneer ik het zelf kan doen. Zeg je dat het niet te doen is met een palenrammer?
Wat het eerste betreft klopt. Hoe zwaarder je het maakt, hoe sneller het zakt. Gaat het om nieuwbouw? Vaak wordt er in dat geval de wijk een aantal jaar voorbelast door middel van de boel ophogen om daarna weer afgegraven te worden zodat je de ergste zakkingen gehad hebt. In jouw geval zou ik dit eerst nagaan. Is dit namelijk niet het geval lijkt het me niet verstandig om je oprit gelijk definitief te maken.

Ik denk dat je houten keerwand op zich een goed idee is. Als je maar genoeg palen gebruikt. Je idee om 3,5m palen te gebruiken die dus 1,5m uit elkaar staan is prima als je er maar 4 palen tussen zet. 1meter de grond in likt me dan ook voldoende.

Langs het randje rijden is natuurlijk nooit slim! ;)

Met een trilblok is een paal gelijk gefixeerd. Doe je dit met de hand lukt het natuurlijk ook maar dan staat de paal niet gelijk zo vast als met een trilblok. De grond eromheen moet zich opnieuw zetten omdat je die toch loshaalt; je kan namelijk niet een paal 1m de grond inrammen met een palenrammer, daar zijn wij mensen namelijk te slap voor! ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chabio
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-09 09:20
GERMEY schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:01:
Wij willen in onze tuin graag een planten klimrek in cortenstaal plaatsen zoals op onderstaande foto.
Momenteel een offerte aangevraagd voor 4 palen van 3,5m (2,5m boven de grond, 1m in de grond) en een oversteek van 1m.
Ik dacht zelf aan palen van 100x100x3,00.
Waarschijnlijk zal er Wisteria inkomen, er komen 4 palen op ongeveer 1.8m van elkaar.

Enkele vragen;
- Zijn palen van 100x100 overkill? Want cortenstaal is niet goedkoop ;)
- Zijn palen om de 1.8m voldoende om een dichte structuur te krijgen? (moet niet zicht-dicht zijn, maar wil natuurlijk wel dat de wisteria heel het rek begroeid.
- Is 2,5m voldonde om nog onderdoor te lopen?
- Is 1m diep voldoende?

[Afbeelding]
Leuk idee! Benieuwd naar het resultaat straks. Ben zelf 1.98 lang. 2.5 m lijkt me met beplanting prima hoogte en anders wordt het qua aanzicht ook niet fraai denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Zo vandaag was voor ons de eerste tuin werk(bare) dag. Wat gesnoeid (met name dood struik gewas en 7 meter Liguster op de grond afgeschrobd met een recipro).
De eerste kersen lopen uit, dus om ons heen allerlei soorten mezen die de zaden komen oogsten (of wat ze dan ook uit die bloemen jatten, het was een roze sneeuw).
Vogels die songlijstjes aan het oefenen waren voor het komende paringsseizoen, het broeit en we genieten ervan.
Mijn buren hebben al de eerste scholeksters terug o hun dak.

Helaas geen 11-stedentocht weer, dan maar lente.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 12:41
Deruxian schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:16:
Twee vragen aan de experts hier:

-ik heb een aantal planten in potten. Goede afwateringsgaten. Onderin wat hydrokorrels. Kan ik een laagje onkruiddoek over de korrels leggen zodat ze bij het verpotten goed op hun plek blijven?

-iemand nog ideeen voor planten in pot die 1. Goed voor de bijen zijn en 2. Winterhard zijn?
Ik heb nu bv een euchinacea staan die er in de winter nog leuk uitziet met zijn uitgebloeide bloemen en nu zijn 3e seizoen in gaat!
Bloombux is wel een ideaal potplantje. Heb ik zelf ook. Alleen wel even zure grond toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:20

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

franssie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:28:
Helaas geen 11-stedentocht weer, dan maar lente.
Ja, het gaat opeens zo snel! Van de week nog niets te zien, en nu komen de eerste vaste planten weer boven - bloedzuring, kattenkruid en daslook hebben zich al gemeld, en zo te zien heeft de akelei zich enorm uitgezaaid, daar ben ik blij mee. Eigenlijk moet ik nu de uitgezaaide planten die ik niet wil weghalen, want de grond werkt goed mee en je trekt alles er zo uit.

Het voorjaarsproject hier: eindelijk regentonnen regelen, en misschien een natuurlijke vijver (dus zonder filters en zo). In dat laatste moet ik me nog even wat meer inlezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Zijn er mensen die planten met hydrocultuur gebruiken? Ik heb de laatste veel tijd last van rouwvliegjes en ook zo nu en dan last van wortelrot. Ik ben nu aan het kijken naar hydrocultuur. Hierover heb ik wat vragen, waarbij ik op het internet niet uitsluitende antwoorden kan vinden op mijn vragen.

1) Is het gebruik van een Cultuurpotten aan te raden? De meeste cultuurpotten hebben een grote diameter, dus dan zou ik ook meteen alle potten moeten vervangen. Zijn er mensen die enkel hydrokorrels gebruiken met bijvoorbeeld een binnenhoes in de pot?

2) Moet je het water vervangen? Sommige blogs stellen dat je iedere twee weken het water uit de pot moet gieten. Andere blogs stellen dat je enkel water moet bijgeven wanneer de watermeter laag staat. Wat zijn jullie ervaringen?

3) Ook over de watermeter lees ik verschillende dingen. De ene blog stelt dat de watermeter alleen juist werkt indien deze op de bodem van de plantenbak of inzethoes staat. Andere blogs stellen dat de bodem watermeter op de hoogte van de onderkant van de wortels moet staan. Dus hierbij plaats je de watermeter weer wat hoger. Wat is juist?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Hallo tuinierders,

Ikzelf, beginnend tuinier met nog lang geen groene vingers, woon in een appartement met een dakterras. Van de vorige eigenaar hebben we een aantal planten overgenomen, waaronder twee potten met bamboe. Dit is tevens de afscheiding met de buren.

Nu het volgende. Afgelopen zomer hebben beide potten het goed gedaan, met een paar nieuwe scheuten en best gegroeid. Sinds de winter zijn bij één pot met bamboe bijna bij alle takken de blaadjes eraf gevallen. De pot ernaast staat vol met groene blaadjes.

Ik vraag me af wat hier gebeurd kan zijn en vooral; hoe voorkom ik dat volgend jaar de andere pot bamboe ook uitvalt?

Ik hoor graag jullie tips!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itRDePlaIrdLYenhH5n_3EkylVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFDjMGJj4pSWcePF8hOa9NxK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4quTrHWFVSCbCam7zx3slA14aFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzdfXuG9EX4IT3NEQMmjz6an.jpg?f=fotoalbum_tile
Uitgevallen bamboeDe andere pot ernaast, vol in blad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:16
Dirickteur schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:13:
Hallo tuinierders,

Ikzelf, beginnend tuinier met nog lang geen groene vingers, woon in een appartement met een dakterras. Van de vorige eigenaar hebben we een aantal planten overgenomen, waaronder twee potten met bamboe. Dit is tevens de afscheiding met de buren.

Nu het volgende. Afgelopen zomer hebben beide potten het goed gedaan, met een paar nieuwe scheuten en best gegroeid. Sinds de winter zijn bij één pot met bamboe bijna bij alle takken de blaadjes eraf gevallen. De pot ernaast staat vol met groene blaadjes.

Ik vraag me af wat hier gebeurd kan zijn en vooral; hoe voorkom ik dat volgend jaar de andere pot bamboe ook uitvalt?

[Afbeelding][Afbeelding]
is het beide dezelfde soort bamboe?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik denk het wel, we hebben het vorig jaar overgenomen van de vorige bewoners...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:28
Dirickteur schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:13:
Hallo tuinierders,

[Afbeelding][Afbeelding]
Eerste waar ik aan denk: Loopt de ene pot het water wellicht niet meer goed weg? Wij hebben hier ook een paar potten staan en 1 stond regelmatig vol water met die regen van deze herfst/winter. Dit duurt dagen voordat het weg is (waarschijnlijk is bij ons het ontwateringsgat verstopt geraakt) en daar kunnen de planten niet goed tegen.

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-09 16:27
Is het al tijd om gras te zaaien? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 23:33
Jcrs7 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:52:
Eerst de zwemvliezen aantrekken

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:11
Teijgetje schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:03:
Voor de liefhebber:
Onkruidborstel bij de Action
tientje goedkoper dan dezelfde bij
Alle onkruidborstels (trimmers ook trouwen) met kunststof borstels, draadjes e.d. zouden verboden moeten worden. Het gebruik van deze apparaten zorgt ervoor dat er jaarlijks tonnen microplastics in het milieu terecht komen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:32
Yaksa schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:58:
[...]

Alle onkruidborstels (trimmers ook trouwen) met kunststof borstels, draadjes e.d. zouden verboden moeten worden. Het gebruik van deze apparaten zorgt ervoor dat er jaarlijks tonnen microplastics in het milieu terecht komen.
Zoals je denk ik kan lezen zit er een staalborstel bij. ;)

De vraag was dan ook of dat je dure bestrating niet beschadigde.
En daarvoor zit er een kunststof borstel bij.

En natuurijk heb je helemaal gelijk, als we gewoon wereldwijd alle (tuin)apparaten gaan verbieden en alles met de hand en paard gaan doen, is dat veel beter voor het milieu.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Teijgetje schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:08:
[...]

Zoals je denk ik kan lezen zit er een staalborstel bij. ;)

De vraag was dan ook of dat je dure bestrating niet beschadigde.
En daarvoor zit er een kunststof borstel bij.

En natuurijk heb je helemaal gelijk, als we gewoon wereldwijd alle (tuin)apparaten gaan verbieden en alles met de hand en paard gaan doen, is dat veel beter voor het milieu.
Je bent de doelpalen aan het verzetten met je opmerking dat alle (tuin)apparaten verboden zouden moeten worden. Ik had het zeer duidelijk over apparaten met kunststof borstels en draadjes.
Er is inmiddels ook al biologisch afbreekbaar 'kunststof'draad te koop, is natuurlijk wel wat duurder. Maar ja, dan kan de AaCeetion niet meer hun goedkope meuk aanbieden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
De gewone borstels van diverse merken passen daar op, oa van Gloria. Dus als die biologische borstels hebben dan kan je die gebruiken.
Hoeven dus niet perse Action borstels te zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Yaksa schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Je bent de doelpalen aan het verzetten met je opmerking dat alle (tuin)apparaten verboden zouden moeten worden. Ik had het zeer duidelijk over apparaten met kunststof borstels en draadjes.
Er is inmiddels ook al biologisch afbreekbaar 'kunststof'draad te koop, is natuurlijk wel wat duurder. Maar ja, dan kan de AaCeetion niet meer hun goedkope meuk aanbieden.
Nee je moet verder denken dan dat, biologisch afbreekbaar is symptoon bestrijding.
Er zit nog steeds een machine aan vast waar een hele industrie opdraait en niet bevordelijk is voor het milieu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

barry86 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:01:
Nee je moet verder denken dan dat, biologisch afbreekbaar is symptoon bestrijding.
Er zit nog steeds een machine aan vast waar een hele industrie opdraait en niet bevordelijk is voor het milieu
Je vindt dan waarschijnlijk ook dat we niet elektrisch moeten gaan rijden en lekker op dinosap kunnen blijven doorgaan? De milieuproblematiek los je niet in 1 keer op. Elke verbetering/stap is er 1 in de goede richting, toch? :)

On topic: mijn tuin is momenteel een half moeras (kleigrond), ik hoop dat al mijn onkruid gewoon verdrinkt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:01
Bij de Welkoop zijn trouwens de DCM meststoffen in de aanbieding (1+1):

https://www.welkoop.nl/zoeken?keywords=dcm+meststoffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:29
Frenkie567917 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:13:
Bij de Welkoop zijn trouwens de DCM meststoffen in de aanbieding (1+1):

https://www.welkoop.nl/zoeken?keywords=dcm+meststoffen
en de compost (160L voor iets minder dan 20 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
barry86 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:01:
[...]

Die machines worden ook steeds beter. Stihl bijvoorbeeld heeft tegenwoordig ook biobrandstoffen voor hun machines. Het blijft een verbrandingsmotor dus per definitie slecht.

Maar Stihl heeft ook heel veel elektrisch gereedschap. Van motor slijpers tot kettingzagen en van bladblazers tot bosmaaiers. Ook zijn er elektrische kranen, shovels, trilplaten, wackerstampers enzovoorts.

Als je dit ook niet goed vindt had je je bericht ook niet moeten posten. :+

Nee, ik ben geen vertegenwoordiger van Stihl. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ondertussen in Groningen:

Gemeente grijpt in bij tuinen

[ Voor 57% gewijzigd door Teijgetje op 17-02-2024 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Beetje clickbait artikel.

Tekst zegt het één, in de eerste 30 sec van de video: ik zie 2 panelen op haar schuur. Ze zegt: "de kratten die moeten onder de grond dus ik neem aan dat een deel van mijn terras weg moet". Prachtige aanname, dit is gewoon een artikel geplaatst met hulp van Mariska, mede mogelijk gemaakt door Mariska voor de onderbuik van de de achterban van haar partij.

Dat gezegd hebbende, ik vind haar tuin niet eens zo heel dramatisch. Borders, grasmat en dan een terras wat niet onnodig groot lijkt voor buiten zitten met een BBQtje. Ik denk dat 90% v.d. tuinen er ongeveer zo uit ziet in de gemiddelde woonwijk en volgens mij is dat helemaal niet zo'n afwateringsdrama.

Edit:
Een standpunt van haar partij is overigens:
"Minder tegels en meer groen in tuinen te stimuleren." :P Is dit geen stimulans Mariska?

[ Voor 9% gewijzigd door True op 17-02-2024 20:14 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Laatst online: 01-09 07:33
Hey, boven de 10 graden kiemt alles gewoon.. zou wel even kunnen duren voor je gras hebt :+

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
True schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:11:
[...]

Beetje clickbait artikel.

, dit is gewoon een artikel geplaatst met hulp van Mariska, mede mogelijk gemaakt door Mariska voor de onderbuik van de de achterban van haar partij.
De gemeente Groningen kan sinds 1 januari de inwoners verplichten om hun tuinen te vergroenen en regenwater af te voeren.

Dat is dus al aangenomen, dat Mariska het er niet mee eens is omdat ze dan zelf voor veel kosten komt te staan staat daar geheel buiten, maar geeft wel aan dat de gemeente Groningen dat zo maar dwingend op kan leggen.
En niet alleen Mariska heeft weerstand, anderen ook. Zou jij toch ook hebben? Of graaf je even fluitend een paar regenwateropslagkratten in en verleg je je terras, of maak je dat kleiner, omdat de gemeente dat zegt?
De gemeente kan verlangen dat Mariska dus wat aan haar tuin doet, en die kosten kunnen dus volgens de tuinman oplopen tot 10K.
Dus dat jij haar tuin wel mee vind vallen maakt daar ook niets uit, uiteindelijk kan ze ca 10K aan kosten verwachten als ze het niet zelf kan doen, want de gemeente Groningen verwacht van de burgers dat ze eea aan gaan passen. Daar is een potje voor, maar dat is natuurlijk zo leeg.
En nu spreekt een raadslid hier over, het had net zo goed een burger geweest kunnen zijn die dat opgelegd had gekregen. Leg me uit wat het verschil is?
Het besluit is namelijk al aangenomen, geen burger of Mariska kan daar iets aan veranderen.

In Duitsland gaan ze nog verder. Daar heeft Mariska natuurlijk niets over te zeggen. ;)
En daar wordt gewoon al gehandhaafd.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 17-02-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Teijgetje schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:54:
[...]

De gemeente Groningen kan sinds 1 januari de inwoners verplichten om hun tuinen te vergroenen en regenwater af te voeren.

Dat is dus al aangenomen, dat Mariska het er niet mee eens is omdat ze dan zelf voor veel kosten komt te staan staat daar geheel buiten, maar geeft wel aan dat de gemeente Groningen dat zo maar dwingend op kan leggen.
En niet alleen Mariska heeft weerstand, anderen ook. Zou jij toch ook hebben? Of graaf je even fluitend een paar regenwateropslagkratten in en verleg je je terras, of maak je dat kleiner, omdat de gemeente dat zegt?
De gemeente kan verlangen dat Mariska dus wat aan haar tuin doet, en die kosten kunnen dus volgens de tuinman oplopen tot 10K.
Dus dat jij haar tuin wel mee vind vallen maakt daar ook niets uit, uiteindelijk kan ze ca 10K aan kosten verwachten als ze het niet zelf kan doen, want de gemeente Groningen verwacht van de burgers dat ze eea aan gaan passen. Daar is een potje voor, maar dat is natuurlijk zo leeg.
En nu spreekt een raadslid hier over, het had net zo goed een burger geweest kunnen zijn die dat opgelegd had gekregen. Leg me uit wat het verschil is?
Het besluit is namelijk al aangenomen, geen burger of Mariska kan daar iets aan veranderen.

In Duitsland gaan ze nog verder. Daar heeft Mariska natuurlijk niets over te zeggen. ;)
En daar wordt gewoon al gehandhaafd.
Laat ik mijn vraag concreet maken:
  • Waar staat precies dat de gemeente Groningen die verplichtingen (specifiek die verplichtingen die Mariska in haar beklag noemt) met die kosten op kan leggen bij iemand met een vergelijkbare tuin, schuur met bijbehorend terras en schuurdak?
Want sociaaleconomisch vind ik dit totaal niet goed te praten zoals het is zoals in de video gesteld wordt. Maar ik betwijfel ten zeerste of dit ook zo scherp beschreven is.

(ik zoek nog even door)

edit:
Ik kan het (de verplichting in een wettekst) niet vinden. Wel kan ik wel een adres vinden van dit raadslid en gebaseerd op openbare satellietfoto's en straatfoto's redelijk goed bevestigen dat dit inderdaad de woning uit het filmpje is. Hieruit kan ik een inschatting maken dat het hier gaat om ongeveer 67m2 gazon en borders, 29m2 tegels c.q. terras en een schuur (bijkeuken denk ik eigenlijk) van 16m2.
Maar waar precies moet staan dat die regels ingegaan zijn kan ik niet vinden, dit is wel weer typisch ambtenarij dat dit moeilijk te vinden is. Maar omdat ik er verder ook niets over kan vinden (deze wijziging / ingang van verplichting per 01/01/24) heb ik nog steeds mijn twijfels of dit wel op de juiste manier geïnterpreteerd is.

Als iemand het kan vinden ben ik oprecht benieuwd wat men nu precies kan verplichten in Groningen.

[ Voor 17% gewijzigd door True op 17-02-2024 22:58 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

M.i. belangrijke nuance: de hoofdrolspeler van dit artikel, Mariska Sloot, is zelf politica en heeft dus belang bij de verontwaardiging die dit artikel oproept.

De soep wordt nooit zo heet gegeten als deze wordt opgediend.

Overigens ben ik het wel eens met de wetgeving en vooral de gevraagde ecoloog Jansen: een tegeltuin doet meer met de omgeving dan de schuttinggrens doet vermoeden. Onze vorige buren hadden alles betegeld en ieder blaadje wat van onze boom in hun tuin viel werd weer over de schutting terug gegooid...

Ondertussen scheten de katten van de ander le buren alleen nog maar bij ons, want de meesten hadden inmiddels alleen tegels in de tuin. Ook dat is oorzaak en gevolg door elkaar verwoven.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
True schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:35:

Als iemand het kan vinden ben ik oprecht benieuwd wat men nu precies kan verplichten in Groningen.
De soep zal inderdaad niet zo heet gegeten worden als hij opgediend wordt.

Dit komt voort uit wateroverlast, wat weer voort komt uit klimaatverandering.
Om dit in te dammen heeft Groningen nu een stok achter de deur om te zorgen dat het water weer de grond in kan ipv via het riool.
Want de riolen kunnen dat niet aan.

Het is dus niet zo gek, zo`n verordening opnemen, zouden meer gemeenten moeten doen.
En dat een raadslid twee maanden nadat dit aangenomen is publiekelijk gaat stellen dat de gemeente uit haar tuin moet blijven is een beetje..............
Waarschijnlijk nu blijkt wat de gemeente inderdaad kan doen.
Is waarschijnlijk ook iets met "meeste stemmen gelden" en de hare zat daar niet bij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-09 16:27
skai21 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:17:
[...]

Hey, boven de 10 graden kiemt alles gewoon.. zou wel even kunnen duren voor je gras hebt :+
Alleen de nachten zakken komende week tot 4-5 graden. Alleen jammer als ik het nu zaai en het gaat niet kiemen door de temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Zaterdag wel een kale patch ingezaaid. De komende tijd lijkt me prima geschikt: voldoende regen, warm genoeg, af en toe zon. We gaan het zien :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Normaal gesproken zaai ik de eenjarigen vanaf eind maart, maar als dit weer zo relatief warm blijft, durf ik het wel eerder aan.

Afgelopen zaterdag wat in de tuin gescharreld, en dat kon gewoon zonder jas. Speenkruid staat al in bloei, de eerste sleutelbloem gaat ook al bijna open, en de vogels zijn al in lentestemming. Veel vaste planten die een jaar of tien geleden in de winter helemaal verdwenen, zijn nu groen gebleven en lopen weer uit. Dat is toch even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

VeertienKaVier schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:29:
Normaal gesproken zaai ik de eenjarigen vanaf eind maart, maar als dit weer zo relatief warm blijft, durf ik het wel eerder aan.
Ja, scheelt ook dat graszaad vrij goedkoop is en het zaaien weinig moeite kost. Als het niet aanslaat doe ik het over paar weken wel nog een keertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Voor onze nieuwbouw woning willen we voor het terras keramische tegels in de tuin. Dit zal de Geoceramica Aura Sand 60*60*4 worden. Wij willen later eventueel een aluminium overkapping aan het huis met een opvouwbaar/oprolbaar doek.

Zoiets als dit:
https://www.dancovershop....3m-zwart-donkergrijs.aspx

Moet ik hierbij nog iets voorbereiden zoals betonpoeren? Of kan bovenstaande vastgeschroefd worden op de tegels? Ik wil namelijk niet op een later moment mijn terras openbreken om betonpoeren te plaatsen. Mochten deze nodig zijn wil ik deze installeren voordat mijn terras wordt aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:45
ColeJ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:48:
Voor onze nieuwbouw woning willen we voor het terras keramische tegels in de tuin. Dit zal de Geoceramica Aura Sand 60*60*4 worden. Wij willen later eventueel een aluminium overkapping aan het huis met een opvouwbaar/oprolbaar doek.

Zoiets als dit:

Moet ik hierbij nog iets voorbereiden zoals betonpoeren? Of kan bovenstaande vastgeschroefd worden op de tegels? Ik wil namelijk niet op een later moment mijn terras openbreken om betonpoeren te plaatsen. Mochten deze nodig zijn wil ik deze installeren voordat mijn terras wordt aangelegd.
Handigste is eerst de overkapping realiseren en pas als laatste bestraten/tegelen.
Anders nu al de poeren maken en daaromheen tegelen. Je moet dan wel zeker zijn van de maat en/of de terrasoverkapping moet op maat gemaakt kunnen worden.
Later poeren maken als de geoceramica er al ligt is niet handig en zou ik niet doen. De tegels ga je waarschijnlijk inwassen tegen onkruidgroei en dan moet je ze erna weer uithalen en weer opnieuw inwassen. Een gat erin maken is ook niet gemakkelijk vanwege de dikte, een hoek eruit zagen dan weer wel. Ook zijn ze toch vrij kwetsbaar voor breuk heb ik zelf gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:48:

Zoiets als dit:

Zoals @Mad_Manic al aangeeft zou je eerst de poeren moeten stellen. Als je de poeren zo stelt dat alleen het schroefdraad boven de tegels uitkomen lijkt het net alsof de paal zweeft en de tegels on de paal doorlopen. Dat geeft het mooiste effect.

Overkapping op de tegels vast boren is echt een no go. Zeker een keramische tegel is hier veel te licht voor. Belangrijk is wel dat je de poeren op de juiste maat en hoogte stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Ik begrijp het verhaal over poeren maar zijn deze echt nodig? Op bijna alle foto's van aluminium overkappingen (die ook vast aan het huis staan) hebben ze deze gewoon vastgeschroeft op de tegels. Zo'n overkapping weegt maar 100 kilo oid - geen eiken/douglas houten huisje gaat het worden.

Voor de duidelijkheid - het gaat om het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2t1E8udBt1_7SToi3bbdYCBekvw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HaLFDnr8RBhCBcqgjb4p30m1.png?f=user_large

Ook hier zie je geen poeren. Als ik ook naar bovenstaande foto kijk dan kan ik mij niet voorstellen dat hier poeren voor nodig zijn. Maar misschien heb ik het helemaal fout :)

[ Voor 43% gewijzigd door ColeJ op 20-02-2024 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:13:
Ik begrijp het verhaal over poeren maar zijn deze echt nodig? Op bijna alle foto's van aluminium overkappingen (die ook vast aan het huis staan) hebben ze deze gewoon vastgeschroeft op de tegels. Zo'n overkapping weegt maar 100 kilo oid - geen eiken/douglas houten huisje gaat het worden.

[Afbeelding]

Ook hier zie je geen poeren. Als ik ook naar bovenstaande foto kijk dan kan ik mij niet voorstellen dat hier poeren voor nodig zijn. Maar misschien heb ik het helemaal fout :)
Op bovenstaande foto is beton gestort, vandaar dat de overkapping op het beton geschroefd is.

Het gaat ook niet om het gewicht maar om de wind die eronder kan komen. Een keramische tegel weegt ca 20kg. Dat is gewoon veel te licht en met een goede windvlaag zal de tegel gewoon omhoog komen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:13:

[Afbeelding]

Volgens de handleiding is de bevestiging aan de grond optioneel, alleen de wand moet goed bevestigd worden. Maar, rekening houdende met wind en evt. regen dat in de zonwering kan blijven staan, kan het gewicht wel meer zijn. Of dat het gaat klapperen in de wind.

En als zo'n ding een beetje staat te klapperen in de wind, kan ik me goed voorstellen dat een keramische tegel gauw zal breken. Dus zou zelf ook uitgaan van het advies van @pjot1 en @Mad_Manic, en het op poeren plaatsen. Zonde als na een half jaar je mooie tegels gebroken zijn onder de staanders.

Overigens kun je, als de poeren netjes zijn weggewerkt, ze ook wel redelijk onzichtbaar plaatsen, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Als ik deze zou kopen zou ik niet weten hoe ik het op poeren moet plaatsen. Het aluminium is daar immers niet op voorbereid - dat moet dan maar net passen lijkt me. Het is wel lastig omdat ik dan van te voren precies moet weten waar de poeren moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:22
Voor mijn 2-onder-1 kap nieuwbouw woning zou ik graag een drainage aan willen leggen in de achtertuin (ongeveer 9,5 breed en 11,5 diep). Momenteel hoopt er veel water op aan de achterzijde van de tuin waar deze aan de achterburen grenst en dit veroorzaakt een kleine rivier achter de huizen in het blok. Er is een risico dat de "zijburen" hun tuin gaan ophogen en er dus ook vanuit de zijkant water mijn tuin in komt. De tuin wil ik voorlopig eenvoudig inrichten met een terras aan de achterzijde van de woning en voor de rest gras. Het huis heeft een HWA op de achtergevel zitten in ongeveer het midden.

In welke vorm kan ik nu het beste een drainage buis aanleggen? Bijvoorbeeld in een S of lus vorm (dan moet ik wel 2 aansluitingen op de HWA maken..) of soms een andere vorm? Bij voorkeur niet te complex/duur met allerlei koppelingen ;) Deze alleen onder het deel met gras leggen en dan recht onder het terras doorsteken naar de HWA aansluiting? Hoor graag jullie mening..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzHzKF78Y7q4NSkDBLFWFTXldUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Isnl2sKoArV9pLRcmbOuZ3x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starlight96
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-08-2024
Zijn er meer mensen die al langere tijd last hebben van trips op hun binnenplanten? Ik heb ze nu zo'n 2 jaar, en een halfjaar geleden heb ik ze behandeld met edialux. Dit hielp enorm goed, maar her en der zie ik nu alsnog af en toe een beestje lopen. Mijn planten doen het desondanks best goed, maar telkens als er een nieuwe plant de ruimte in komt lijken ze allemaal daar naartoe te gaan, en wordt de nieuwe plant ziek.

Het is alsof mijn huidige planten een soort van 'imuun' zijn geworden tegen de trips... Of het kan komen omdat ze ooit zijn behandeld met edialux.

Hebben andere mensen dit ook meegemaakt? En wat hebben jullie toen gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Haodeyoude schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:09:
Voor mijn 2-onder-1 kap nieuwbouw woning zou ik graag een drainage aan willen leggen in de achtertuin (ongeveer 9,5 breed en 11,5 diep). Momenteel hoopt er veel water op aan de achterzijde van de tuin waar deze aan de achterburen grenst en dit veroorzaakt een kleine rivier achter de huizen in het blok. Er is een risico dat de "zijburen" hun tuin gaan ophogen en er dus ook vanuit de zijkant water mijn tuin in komt. De tuin wil ik voorlopig eenvoudig inrichten met een terras aan de achterzijde van de woning en voor de rest gras. Het huis heeft een HWA op de achtergevel zitten in ongeveer het midden.

In welke vorm kan ik nu het beste een drainage buis aanleggen? Bijvoorbeeld in een S of lus vorm (dan moet ik wel 2 aansluitingen op de HWA maken..) of soms een andere vorm? Bij voorkeur niet te complex/duur met allerlei koppelingen ;) Deze alleen onder het deel met gras leggen en dan recht onder het terras doorsteken naar de HWA aansluiting? Hoor graag jullie mening..
[Afbeelding]
Welk voordeel haal je tov alle moeite/tijd en geld?
In deze periode is het heel normaal dat veel tuin gedeelten onderwater staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
barry86 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:43:
[...]

Welk voordeel haal je tov alle moeite/tijd en geld?
In deze periode is het heel normaal dat veel tuin gedeelten onderwater staat?
Het probleem is dat het water niet goed weg kan lopen (gevangen zit) en ook niet in de (compacte?) bouwgrond in trekt waardoor er makkelijk 20 cm kan staan. Ook weten we nog niet of het beperkt blijft tot de winter..

Moeite en geld valt wel mee, ik krijg toch al een mini graver in de tuin dus een sleuf + buis van 100 euro voor 25m bij Hornbach zijn de kosten niet. Het hwa wordt overigens afgevoerd naar wadis die in de buurt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Haodeyoude je zou ook kunnen denken aan een grindput wellicht als je toch een graver tot je beschikkeng hebt, of beide.
Wil je nog palen de grond in heien, dat gaat met een gravertje soms ook best aardig, dan druk je ze grond in.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Haodeyoude schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:40:[...]
Het probleem is dat het water niet goed weg kan lopen (gevangen zit) en ook niet in de (compacte?) bouwgrond in trekt waardoor er makkelijk 20 cm kan staan. Ook weten we nog niet of het beperkt blijft tot de winter..
Moeite en geld valt wel mee, ik krijg toch al een mini graver in de tuin dus een sleuf + buis van 100 euro voor 25m bij Hornbach zijn de kosten niet. Het hwa wordt overigens afgevoerd naar wadis die in de buurt liggen.
Je kan er wel een drainagebuis in leggen, maar wanneer de grond nu al zo vast gereden is dan helpt dat maar weinig. Je kunt beter een deel van de vastgereden (bouw)grond afgraven en daarna een goede waterdoorlatende grond (met veel compost en organische stof) terugleggen. Wanneer je de onderste laag oude grond deels vermengd met de nieuwe grond heb je meer kans dat de grond van zichzelf al afwatert. Sowieso zal die grond meer water opnemen dan nu, het bodemleven (o.a. regenwormen en zo) zullen de rest moeten doen, en dat kan bij nieuwbouw even duren.
Hou er ook rekening mee dat we in een extreem natte periode zitten, de landerijen van heel veel akkerbouwers staan ook (deels) vol water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:08:
Als ik deze zou kopen zou ik niet weten hoe ik het op poeren moet plaatsen. Het aluminium is daar immers niet op voorbereid - dat moet dan maar net passen lijkt me. Het is wel lastig omdat ik dan van te voren precies moet weten waar de poeren moeten komen.
Er zijn vast tekeningen met de precieze maten. Als je goed kijkt op je laatste foto zie je bij de linker paal een moer zitten. Waarschijnlijk zitten er in de voeten van de palen al gaten. Je hebt alleen kans dat je nog een gat in de stelplaat van de poer moet boren. Als je de betonpoer vlak onder het straatwerk stelt kan je de vulplaat een mm boven het straatwerk monteren zodat je het netjes kan afwerken.

[Afbeelding]
Hoewel ik het met @Yaksa eens ben denk ik niet dat de oplossing van Yaksa definitief is. Zeker als je nog een hoop water van de buren krijgt. De grondverbetering zou je dan ook door de hele tuin moeten doen.

Ik zou een combinatie van beide adviseren. Dus, eerst een drain leggen, ik zou deze vlak naar achteren brengen vanaf je hwa. Vanaf ca 3/4 van je tuin zou ik een T-stuk plaatsen en dan een lus maken. Maar omdat de kans op serieus wateroverlast plaats kan vinden zou ik de lus verpakken in worteldoek met schelpen. Zoals ik mijn eigen tuin gedaan heb. Zie, pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Hierna de aanbevelingen van @Yaksa opvolgen en het moet helemaal goed komen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:18
Wij willen prikspots (bijv. https://www.lightexpert.n...u10-fitting-2m-kabel.html) onder onze bomen doen in de voortuin. Nu hebben we het er met de elektricien over gehad (die toevallig hier is voor een andere klus) en hij zou een elektra aansluitpunt (lees stopcontact) buiten maken tegen een paaltje of tegen de muur, echter is dat niet per se heel erg mooi.

Ik vraag mij af hoe dit bij andere huizen is gedaan - we hebben een loze leiding liggen in de voortuin, is het geen optie om een de prikspots direct aan te sluiten op de kabel in de loze leiding?

Ik wil de spotjes laten werken op Philips Hue, alleen lijkt het erop dat we (net) geen WiFi in de voortuin hebben, dus is mijn idee om binnen in de meterkast er een smart plug tussen te zetten die op het Hue systeem werkt.

Iemand die ook prikspots heeft en nog tips en tricks heeft / mij kan helpen met het bovenstaande?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Gynnad schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:01:
Wij willen prikspots (bijv. https://www.lightexpert.n...u10-fitting-2m-kabel.html) onder onze bomen doen in de voortuin. Nu hebben we het er met de elektricien over gehad (die toevallig hier is voor een andere klus) en hij zou een elektra aansluitpunt (lees stopcontact) buiten maken tegen een paaltje of tegen de muur, echter is dat niet per se heel erg mooi.

Ik vraag mij af hoe dit bij andere huizen is gedaan - we hebben een loze leiding liggen in de voortuin, is het geen optie om een de prikspots direct aan te sluiten op de kabel in de loze leiding?

Ik wil de spotjes laten werken op Philips Hue, alleen lijkt het erop dat we (net) geen WiFi in de voortuin hebben, dus is mijn idee om binnen in de meterkast er een smart plug tussen te zetten die op het Hue systeem werkt.

Iemand die ook prikspots heeft en nog tips en tricks heeft / mij kan helpen met het bovenstaande?
Voor je lampjes van Hue heb je geen WiFi nodig in de tuin. [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:18
robkrekel schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 06:14:
[...]

Voor je lampjes van Hue heb je geen WiFi nodig in de tuin. [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4
Maar ik wil niet de Hue spots kopen, die zijn absurd duur.

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk hoe de meeste mensen het stroom technisch oplossen. Laat je de kabel direct naar binnen lopen of heeft iedereen toch iets van een stopcontact in de voortuin?

Ik lees dat er eigenlijk 3 opties zijn op https://www.wellicht.com/...-aansluiten-op-grondkabel.
Tuinspot aansluiten op een stopcontact:
Omdat de meeste tuinspots geleverd worden met een snoer + stekker, is dit een erg voor de hand liggende methode. Je sluit op de aanwezige grondkabel een buitenstopcontact aan, waarna je de stekker in het stopcontact steekt. Let hierbij wel op dat je gebruik maakt van een geschakeld stopcontact en geen permanente voeding, anders branden je tuinspots 24/7.

Tuinspot bovengronds verbinden:
In dit geval plaats je een waterdichte kabeldoos boven de grond, deze bevestig je aan de schutting, muur of een paaltje. Hier laat je de grondkabel op binnenkomen en ook het snoer van je spot. Heeft jouw tuinspot een stekker, dan knip je deze eraf. Daarna verbind je de draden in de kabeldoos en je bent klaar.

Tuinspot ondergronds verbinden met je grondkabel:
De laatste optie die je hebt, en tevens de meest gebruikte, is verbinding middels een waterdichte gietmof. In feite is dit niets meer als een kabeldoos met een 2 componenten hars, die na aansluiting 100% waterdicht is en in de grond komt te liggen. Het makkelijkste hierbij is om de grondkabel door te laten lopen tot onder de tuinspot. Je sluit zowel de grondkabel als het snoer van de tuinspot aan in de kabeldoos, waarna je de verlichting even test. Als alles werkt, meng je de 2 componenten hars en giet je de kabeldoos af. Laat de hars bij voorkeur even een dag uitharden en dan kun je de kabeldoos ingraven in de grond. Het voordeel is dat deze verbinding compleet uit het zicht zit en de kans op storingen tevens het kleinst is. Als je zorgt dat de kabeldoos onder de spot ingegraven wordt, dan kun je hem later altijd weer eenvoudig opgraven als het nodig is (bij uitbreiding van de verlichting of vervanging van de spot bijvoorbeeld). Het maken van een gietmof verbinding is overigens niet heel moeilijk en vaak wordt er ook een duidelijke handleiding meegeleverd.
De laatste optie is natuurlijk de mooiste, maar misschien in de praktijk niet handig mocht je een nieuwe prikspot oid moeten toevoegen. Benieuwd waar de meeste mensen voor kiezen in de praktijk.

[ Voor 68% gewijzigd door Gynnad op 21-02-2024 06:35 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Gynnad schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 06:29:
[...]

Maar ik wil niet de Hue spots kopen, die zijn absurd duur.
Dat snap ik, gewone prikspotjes met GU10 en hue er in zijn veel voordeliger. Maar dan nog hebben de Hue GU10 geen WiFi nodig :P

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:06

[Afbeelding]
Wij hebben grappig genoeg een drainage probleem in de zin dat het super goed werkt. Ik heb nu verzakking boven de buizen en moet m'n tuin gaan verhogen, omdat er toch ook wat sediment weg gespoeld is over de afgelopen 10+ jaar. Er staat dan ook zelden tot nooit water in de tuin, maar in de zomer is het ook al vrij snel droog en moet ik sproeien. Nu loopt onze drainage zo de sloot in en pomp ik water uit de sloot, dus tis allemaal betrekkelijk. Kleigrond hebben we overigens en de drainage ligt niet enorm diep. In de voortuin kwam ik het na een cm of 25-30 al tegen.

Maargoed, ik zie alle bouwgrond onder water staan bij ons in de buurt, maar in tuinen sowieso veel minder. Ik denk dus dat als het zoals vermeld hier goed losgemaakt en klaargemaakt voor aanplanting het water er sowieso beter doorheen gaat zakken. Waar het bij de ingebouwde tuin van m'n broertje toch bleef liggen werkte een grindput overigens ook goed, na 1,5 meter bleek een zandlaag te liggen en daar loopt het nu in via een gat in de grond met grind.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Haodeyoude Lees je nog mee? Er zijn best al wat tips langsgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
NiGeLaToR schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:55:Waar het bij de ingebouwde tuin van m'n broertje toch bleef liggen werkte een grindput overigens ook goed, na 1,5 meter bleek een zandlaag te liggen en daar loopt het nu in via een gat in de grond met grind.
Geluk voor je broertje dat ie na 1,5 meter al op zand zat.
Er zijn echter meer mensen die op 3,5 meter komklei wonen, daar werkt zo'n grindput dus iets minder.

• pjot1
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:55:
[...]

Wij hebben grappig genoeg een drainage probleem in de zin dat het super goed werkt. Ik heb nu verzakking boven de buizen en moet m'n tuin gaan verhogen, omdat er toch ook wat sediment weg gespoeld is over de afgelopen 10+ jaar. Er staat dan ook zelden tot nooit water in de tuin, maar in de zomer is het ook al vrij snel droog en moet ik sproeien. Nu loopt onze drainage zo de sloot in en pomp ik water uit de sloot, dus tis allemaal betrekkelijk. Kleigrond hebben we overigens en de drainage ligt niet enorm diep. In de voortuin kwam ik het na een cm of 25-30 al tegen.

Maargoed, ik zie alle bouwgrond onder water staan bij ons in de buurt, maar in tuinen sowieso veel minder. Ik denk dus dat als het zoals vermeld hier goed losgemaakt en klaargemaakt voor aanplanting het water er sowieso beter doorheen gaat zakken. Waar het bij de ingebouwde tuin van m'n broertje toch bleef liggen werkte een grindput overigens ook goed, na 1,5 meter bleek een zandlaag te liggen en daar loopt het nu in via een gat in de grond met grind.
Hoe hoog de drainage ligt is van verschillende factoren afhankelijk. Soort grond, grondwater niveau en ligging. Zelf vind ik 25/30 cm erg ondiep en logisch dat het 'goed' werkt. Zeker met goede grond dien je de drain daaronder te leggen. Het doel van drainage moet zijn om het overtollige water af te voeren niet de boel leegtrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:06
pjot1 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:54:
[...]

Hoe hoog de drainage ligt is van verschillende factoren afhankelijk. Soort grond, grondwater niveau en ligging. Zelf vind ik 25/30 cm erg ondiep en logisch dat het 'goed' werkt. Zeker met goede grond dien je de drain daaronder te leggen. Het doel van drainage moet zijn om het overtollige water af te voeren niet de boel leegtrekken.
Snap ik, tis aangelegd tijdens nieuwbouw en ik zie op de openbare grasvelden in de zomer ook exact waar de leidingen liggen. De drainage droogt het snelst uit en worden gele lijnen.

Maargoed, voor onze tuin is het op zich prima, zeker omdat het ook lekkere polderklei is en je dieper wellicht geen water meer kunt afvoeren omdat het er niet eens doorheen zakt in een acceptabel tempo. Ik zie overigens vaker mensen gewoon een sleuf graven in de regio van max 30 cm diep en er zo'n leiding ingooien, beetje lokale oplossing in natte tijden denk ik. Veel landerijen zijn overigens niet hoger dan dat tov waterstand in de sloten, wij zitten er wel 1,5 meter boven, maar onze achterburen hebben maar 40cm boven slootniveau.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-09 13:15

Beperk a.u.b. de 'lichtvervuiling' voor de dieren!
Zeker als over "naar boven gericht licht" gedacht wordt.

https://www.rijkswaterstaat.nl/leefomgeving/duurzame-projecten/natuur/vleermuisvriendelijke-verlichting
https://www.heerlijkweert.nl/beperk-verlichting-in-je-tuin
https://www.vogelbescherming.nl/actueel/bericht/gun-vogels-een-gitzwarte-nacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:33:
Geluk voor je broertje dat ie na 1,5 meter al op zand zat.
Er zijn echter meer mensen die op 3,5 meter komklei wonen, daar werkt zo'n grindput dus iets minder.
Ja, zonder meer te weten over de grondsamenstelling is het moeilijk advies geven. Daarom denk ik dat @pjot1's advies ook het beste is, de grond los maken / verrijken is iets dat normaalgesproken ook gedaan zal moeten worden bij de aanleg van de tuin, maar als daaronder een dikke laag klei of veen ligt, blijft het water alsnog staan. Dus combinatie van de grond bewerken met een drainage systeem is dan wel het meest bestendig tegen wateroverlast in de tuin, naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
1 maart gratis groen, omgeving Papendrecht.

https://indebuurt.nl/dord...urt-van-dordrecht~280721/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-09 18:44
Ons huis is volledig onderkelderd waardoor het terras hoger ligt dan de tuin. Wij hebben recent dit huis gekocht en de tuin ligt er momenteel vrij verloederd bij. Ik ben op zoek naar tuin architectuur/stijlen/inspiratie van dergelijke huizen, gezien ik momenteel worstel met de vraag hoe dit in te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@dotacom Dan helpen foto's en plattegronden (met hoogteverschillen, heb je een laser?) natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@dotacom
Alles is afhankelijk van wat je mooi vindt. Op Pinterest kan je heel veel ideeën opdoen. Met bijvoorbeeld Plantnet kan je de plantsoorten achterhalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:32
Adviezen nodig voor een nieuw hekwerk... wij hebben een paar jaar terug een rij coniferen weggehaald en, met het idee dat dit tijdelijk zou zijn, hiervoor een hekwerk van betongaas geplaatst, met daar tegenaan houtschorsmatten. De palen zijn 68x68mm 240cm hardhout, die 80cm de grond in zitten en vervolgens met snelbeton zijn aangevuld.

Nu is de tijdelijke oplossing toch nog minder houdbaar gebleken dan gehooopt. Door het plaatsen van de boomschorsmatten vangen de gaasschermen veel wind en zijn de betonmatten op de laspunten afgebroken op een aantal plekken. Eén scherm is inmiddels los gekomen en de rest gaat onherroepelijk volgen. Dus wat nieuws.

Nu zit ik naar composiet schermen te kijken, van b.v. Elephant:

https://homingxl.nl/eleph...ntraciet-aluminium-frame/

Dit zijn 180x180 schermen die met een speciaal bevestigingssysteem komen begrijp ik. Ik wil ze echter gewoon vastmaken op mijn azobe palen. Ik dacht daar gewoon 40x40mm hoekverbindingen voor te gebruiken, twee of drie per kant:

https://homingxl.nl/beves...-aluminium-met-schroeven/

Een aantal panelen zullen moeten worden ingekort omdat de azobe palen niet allemaal op 180cm van elkaar staan i.v.m. conifeerstronken die in de weg stonden. Ik neem aan dat dit met dit systeem wel gewoon kan, eventueel wat schroeven verplaatsen?

Laatste en belangrijkste vraag: Deze panelen wegen 38kg. Zouden de 60mm palen die ik heb dit gewicht wel kunnen dragen? Extra palen kan eventueel wel, de palen vervangen zou uiteraard zeker niet wenselijk zijn vanuit het liever lui dan moe principe :P

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Heel veel mensen hebben last van de zogenaamde storende laag. Zeker hier in dit topic worden veel vragen gesteld hoe een tuin aan te pakken in een nieuwbouwwijk. Jurgen Smit geeft in een korte video uitleg over hoe en wat.

YouTube: Nieuwbouwtuin? De storende laag | Tuinmanieren

Ik heb een aantal keer voor hem mogen werken, daarbij het grondwerk en het straatwerk aangebracht. Aardige vent met verstand van zaken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
dotacom schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:14:
Ons huis is volledig onderkelderd waardoor het terras hoger ligt dan de tuin. Wij hebben recent dit huis gekocht en de tuin ligt er momenteel vrij verloederd bij. Ik ben op zoek naar tuin architectuur/stijlen/inspiratie van dergelijke huizen, gezien ik momenteel worstel met de vraag hoe dit in te delen.
Het zijn binnenkort weer tuinadvies dagen bij appeltern misschien daar een kijkje nemen ;)
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinadviesdagen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:00
@dotacom
Ik kan Esveld.nl in Boskoop echt aanraden voor tuinontwerp en plantplan advies.
PS (lessons learned): in Appeltern rondlopen vind ik geen goede start, Alle bloemen die je tijdens je rondje leuk vind, bloeien alleen in die maand en daar krijg je geen mooie tuin van.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:24
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:34:
Adviezen nodig voor een nieuw hekwerk... wij hebben een paar jaar terug een rij coniferen weggehaald en, met het idee dat dit tijdelijk zou zijn, hiervoor een hekwerk van betongaas geplaatst, met daar tegenaan houtschorsmatten. De palen zijn 68x68mm 240cm hardhout, die 80cm de grond in zitten en vervolgens met snelbeton zijn aangevuld.

Nu is de tijdelijke oplossing toch nog minder houdbaar gebleken dan gehooopt. Door het plaatsen van de boomschorsmatten vangen de gaasschermen veel wind en zijn de betonmatten op de laspunten afgebroken op een aantal plekken. Eén scherm is inmiddels los gekomen en de rest gaat onherroepelijk volgen. Dus wat nieuws.
Je gaat dus iets vervangen door iets anders wat nog minder wind doorlaat dan wat er nu in staat, hoe goed denk je zelf dat dit zal gaan? Koop gewoon hedera en laat die lekker tegen het gaas aan groeien, 1 keer per jaar snoeien en klaar ben je. Die laspunten fixeer je weer met een ijzerdraadje of tiewrap (en een nieuwe kost je de kop ook niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Dr. Strangelove Je zou RVS kabels kunnen spannen en daar de boel aan fixeren.
Hedera zou ik niet doen, is een woekerplant die echt bomen kan verstikken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Juist wel hedera! Het is een fabeltje dat die slecht zijn voor bomen (Klimop in bomen, vloek of zegen? - link naar pdf op Boomzorg.nl)

Je kunt hem snoeien wanneer je wilt, want een beetje klimop kan alles aan, maar hij biedt bovenal een schuilplaats voor vogels en talloze insecten. En omdat hij later in het jaar bloeit kun je soms leuke bezoeken verwachten: hier zat hij een jaar letterlijk dagenlang vol met atalanta's, vorig jaar kwam de klimopbij langs (een relatieve nieuweling in onze streken, dus altijd interessant om in je eigen tuin tegen te komen) en was het een komen en gaan van stadsreuzen - altijd indrukwekkend, maar ongevaarlijk. En als je in de schemering of in het donker, met een zwak lampje, bij je klimop gaat zitten, kom je weer verschillende nachtvlinders tegen.

Kortom, een erg waardevolle en supergemakkelijk te houden plant waarvoor je in elke tuin wel een plekje kunt vinden. Niet bang zijn voor woekerverhalen, gewoon een goede snoeischaar erbij kopen.

Dit was mijn spreekbeurt in het kader van 'Maak onze tuinen groener, daar help je heel veel dieren mee'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:32
pman63 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 00:01:
[...]

Je gaat dus iets vervangen door iets anders wat nog minder wind doorlaat dan wat er nu in staat, hoe goed denk je zelf dat dit zal gaan? Koop gewoon hedera en laat die lekker tegen het gaas aan groeien, 1 keer per jaar snoeien en klaar ben je. Die laspunten fixeer je weer met een ijzerdraadje of tiewrap (en een nieuwe kost je de kop ook niet)
Hoe fixeer ik dat? De hele uiterste verticale stangen waarmee het gaas aan de paal zat liggen eraf. Ik had inderdaad tie wraps en staaldraad gebruikt om ze te versterken maar dat verplaatste alleen maar het probleem. Met bovenstaand resultaat.

Hedera, ja leuk, maar dat duurt even voor het dicht zit. En als het dicht zit vangt het evenveel wind als de matten en heb ik weer hetzelfde probleem.

Het zwakke punt is dus het gaas. Dus ik zie niet in waarom het gaas vervangen dan een slecht idee is. Tenzij jullie zeggen dat hardhouten palen ook niet bestand zijn tegen wind.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 25-02-2024 07:26 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haodeyoude
franssie schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:14:
@Haodeyoude Lees je nog mee? Er zijn best al wat tips langsgekomen.
Jazeker, allen dank voor jullie adviezen/meningen ;) ik ben nu van plan om bij het afgraven van de toplaag ook de grond te laten "spaden" voor een betere afvoer van water. Daarnaast leg ik een PVC buis vanaf de HWA aan de achterzijde tot onder het grasveld waar een T stuk met schroefdop (tbv. ontstoppen) komt te zitten waar ik een drainage lus op aansluit. Mocht blijken dat de drainage overkill is dan sluit ik hem hier af en doet hij feitelijk niks meer. Dit geeft ook de optie om in de toekomst hier een wateropvang/infiltratie oid onder het grasveld te plaatsen. Daarnaast een mantelbuis erbij om nog wat stroom etc er naartoe te trekken vanaf de berging.

Naar mijn idee blijf ik hiermee het meest flexibel omdat ik simpelweg nog niet goed weet hoe alle seizoenen zullen verlopen bij deze nieuwbouw. Ik wil alleen wel gebruik maken nu ik de kraan erbij heb, omdat dit in de toekomst lastiger zal zijn ivm bereikbaarheid achterom (schutting die dan in de weg staat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbF5OoRrXAj7LLle1Y6QBmjqFZQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DhYTnFmTlsXXHDfWfcvSxYOz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Haodeyoude schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:37:
[...]

Jazeker, allen dank voor jullie adviezen/meningen ;) ik ben nu van plan om bij het afgraven van de toplaag ook de grond te laten "spaden" voor een betere afvoer van water. Daarnaast leg ik een PVC buis vanaf de HWA aan de achterzijde tot onder het grasveld waar een T stuk met schroefdop (tbv. ontstoppen) komt te zitten waar ik een drainage lus op aansluit. Mocht blijken dat de drainage overkill is dan sluit ik hem hier af en doet hij feitelijk niks meer. Dit geeft ook de optie om in de toekomst hier een wateropvang/infiltratie oid onder het grasveld te plaatsen. Daarnaast een mantelbuis erbij om nog wat stroom etc er naartoe te trekken vanaf de berging.

Naar mijn idee blijf ik hiermee het meest flexibel omdat ik simpelweg nog niet goed weet hoe alle seizoenen zullen verlopen bij deze nieuwbouw. Ik wil alleen wel gebruik maken nu ik de kraan erbij heb, omdat dit in de toekomst lastiger zal zijn ivm bereikbaarheid achterom (schutting die dan in de weg staat).

[Afbeelding]
Ik denk dat je goed op weg bent. Ik heb alleen 1 opmerking. Ik zou de drain nagenoeg vlak leggen. Hooguit 0,5cm/meter. Een drain voert alleen maar water af dus dat loopt toch wel weg. Zo voorkom dat deze 'te goed' gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Dr. Strangelove schreef op zondag 25 februari 2024 @ 07:24:
[...]

Hoe fixeer ik dat? De hele uiterste verticale stangen waarmee het gaas aan de paal zat liggen eraf. Ik had inderdaad tie wraps en staaldraad gebruikt om ze te versterken maar dat verplaatste alleen maar het probleem. Met bovenstaand resultaat.

Hedera, ja leuk, maar dat duurt even voor het dicht zit. En als het dicht zit vangt het evenveel wind als de matten en heb ik weer hetzelfde probleem.

Het zwakke punt is dus het gaas. Dus ik zie niet in waarom het gaas vervangen dan een slecht idee is. Tenzij jullie zeggen dat hardhouten palen ook niet bestand zijn tegen wind.
Je kan ook zeg maar kant en klare hedera kopen, die is natuurlijk iets duurder maar dan staat de boel wel bijna in 1 keer dicht. en als ik zie wat de wind bij mijn buurman met een schutting van net een meter hoog gedaan heeft (rotte palen bleek achteraf) dan weet ik het wel. (en nee ik woon niet aan de kust)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
VeertienKaVier schreef op zondag 25 februari 2024 @ 06:52:
Juist wel hedera! Het is een fabeltje dat die slecht zijn voor bomen (Klimop in bomen, vloek of zegen? - link naar pdf op Boomzorg.nl)

Je kunt hem snoeien wanneer je wilt, want een beetje klimop kan alles aan, maar hij biedt bovenal een schuilplaats voor vogels en talloze insecten. En omdat hij later in het jaar bloeit kun je soms leuke bezoeken verwachten: hier zat hij een jaar letterlijk dagenlang vol met atalanta's, vorig jaar kwam de klimopbij langs (een relatieve nieuweling in onze streken, dus altijd interessant om in je eigen tuin tegen te komen) en was het een komen en gaan van stadsreuzen - altijd indrukwekkend, maar ongevaarlijk. En als je in de schemering of in het donker, met een zwak lampje, bij je klimop gaat zitten, kom je weer verschillende nachtvlinders tegen.

Kortom, een erg waardevolle en supergemakkelijk te houden plant waarvoor je in elke tuin wel een plekje kunt vinden. Niet bang zijn voor woekerverhalen, gewoon een goede snoeischaar erbij kopen.

Dit was mijn spreekbeurt in het kader van 'Maak onze tuinen groener, daar help je heel veel dieren mee'.
Je hebt helemaal gelijk, in een goed onderhouden tuin met een tuinman die elke dag wel even een half uurtje door zijn tuin loopt is hedera een 'makkelijke' plant die in toom gehouden kan worden.
Echter, in bossen en parken en in de wat wilde tuinen die niet elke dag onderhouden worden is het een woekerplant. In parken overwoekeren ze de ondergrond waardoor waardevolle stinzeplanten verstikken. In bossen kunnen ze bomen doen laten omvallen omdat de hele kroon overwoekert raakt met klimop, herfst/winterstormen doen de rest. Bij monumenten groeit de klimop zelfs gewoon de muur in, daarbij stenen optillend waardoor muren instabiel kunnen worden.
Kortom, leuk plantje als je je kostbare tijd wilt besteden om 'm terug te snoeien, maar voor de rest is het eigenlijk een plant die meestal groeit op een plek waar je 'm niet wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Weer gratis bomen en struiken. Nu tegenover paleis Soestdijk. :)

https://www.baarnschecour...egenover-paleis-soestdijk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-09 13:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-h_F_AyaaUOVYla3kblb10Nrc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEy3PWLgQv1WCDiBE27DB585.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-iY0YjYud3nBjCa5XrTHEOf1Oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOmL8Zj4lhKq6qrIlzqX3hTP.jpg?f=fotoalbum_large
Zo, vorige week zaterdag kapotgevreten buxusbollen verwijderd en afgelopen weekend een nieuwe beukenhaag geplant. Stuk netter weer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
franssie schreef op zondag 25 februari 2024 @ 00:24:
@Dr. Strangelove Je zou RVS kabels kunnen spannen en daar de boel aan fixeren.
Hedera zou ik niet doen, is een woekerplant die echt bomen kan verstikken.
Kan Hedera niet eens op die lijst met invasieve exoten gezet worden? Als je ziet hoe in de laatste jaren bomen in bermen en langs bosranden compleet overwoekerd worden door Hedera. Dat ga je zowat niet meer wegkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
No Hands schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:00:
[...]

Kan Hedera niet eens op die lijst met invasieve exoten gezet worden? Als je ziet hoe in de laatste jaren bomen in bermen en langs bosranden compleet overwoekerd worden door Hedera. Dat ga je zowat niet meer wegkrijgen.
Lijkt me lastig aangezien het van origine een (west/midden) Europese plant is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:10

Don Quijote

El Magnifico

Praktisch vraagje. Twee jaar geleden hebben wij een border/bank in de tuin gemaakt. Een hoge border (1,20 oid) die gelijk ook als tuinbank dient. In de afgelopen twee jaar is de aarde die in die bak is gegaan ingezakt/geslonken, logisch natuurlijk. Het gevolg is dat sommig plantjes nu eigenlijk niet zichtbaar zijn omdat ze niet meer over de border heen komen.

Met mijn complete gebrek aan inzicht dacht ik, ik haal wat zakken aarde en dan is dit zo opgelost. Maar toen ik vol goede moed begon kwam bij mij pas het besef dat ik moeilijk de aardig gewoon over de al bestaande beplanting heen kan kan gooien. Maar ik heb ook niet echt een idee hoe ik dit wil aan moet pakken. Alle planten, struiken en boompjes eerst uitgraven, dan grond erbij, en dan weer planten is nogal een karwij.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Don Quijote schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:49:
Alle planten, struiken en boompjes eerst uitgraven, dan grond erbij, en dan weer planten is nogal een karwij.
Ja, zo.

Boompjes en grotere struiken kan je wel laten staan als je er geen meters bij gooit, ook bloembollen kan je dan laten zitten. Maar kleine plantjes moet je wel even omhoog helpen, anders bedelf je ze onder de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Yaksa schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:08:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, in een goed onderhouden tuin met een tuinman die elke dag wel even een half uurtje door zijn tuin loopt is hedera een 'makkelijke' plant die in toom gehouden kan worden.
Echter, in bossen en parken en in de wat wilde tuinen die niet elke dag onderhouden worden is het een woekerplant. In parken overwoekeren ze de ondergrond waardoor waardevolle stinzeplanten verstikken. In bossen kunnen ze bomen doen laten omvallen omdat de hele kroon overwoekert raakt met klimop, herfst/winterstormen doen de rest. Bij monumenten groeit de klimop zelfs gewoon de muur in, daarbij stenen optillend waardoor muren instabiel kunnen worden.
Kortom, leuk plantje als je je kostbare tijd wilt besteden om 'm terug te snoeien, maar voor de rest is het eigenlijk een plant die meestal groeit op een plek waar je 'm niet wilt hebben.
En over welke plant heb je het nu? Hedera groeit nergens in alleen maar tegen, of dat nu een gebouw of een boom is. *knip*

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 26-02-2024 16:40 . Reden: Onvriendelijk en niet constructief ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
pman63 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:34:
[...]

En over welke plant heb je het nu? Hedera groeit nergens in alleen maar tegen, of dat nu een gebouw of een boom is.
Hedera groeit in muren, groeit prima op de grond (want wordt veelal ingezet als bodembedekker)
*knip* maak liever een TR aan

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 26-02-2024 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Klein weetje over Hedera.

Als je zomers een takje Hedera in je grijze bak gooit heb je geen last meer van maden!

In mn voortuin komt her en der ook een plukje Hedera, geen idee waar het vandaan komt maar ik vind het leuk! :) In principe hoef je het ook maar 2x per jaar te snoeien. Gras is bijvoorbeeld heel veel meer werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
pjot1 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:40:
Klein weetje over Hedera.

Als je zomers een takje Hedera in je grijze bak gooit heb je geen last meer van maden!
Geinig, ga k proberen, genoeg van dat spul in mijn tuin.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Crossboss
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:22
Ons tuin project is inmiddels zo goed als afgerond op nog wat kleine details na.

De tuin was vrij klassiek ingedeeld, met veel randjes en perkjes waardoor de ruimte niet optimaal benut werd. Achter in de tuin hebben we een kleine schuur met een slecht dak (lagen een soort van golfplaten op). Met harde regen drupte het hierdoor binnen in die schuur soms ook. :+

We hebben een nieuwe veranda laten plaatsen, waarvan het dak van de schuur gelijk getrokken is zodat dit schuurtje gelijk een fatsoenlijk dak heeft.

Zodra het weer wat beter is gaan we het hout nog behandelen met induline en wordt de deur en het kozijn nog zwart geschilderd.

Overigens goed om te vermelden, de andere kant van de tuin bestaat uit aarde en planten (dit is juist iets wat ik belangrijk vindt, maar wat niet goed terug komt op de foto’s).

Al met al erg tevreden! 😊

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Huh... wat een horror verhalen over hedera. Ik zie het al voor me dat hedera in de slaapkamer is gegroeid en je fijn geknepen wordt. Ben je aan het snoeien, is de hedera al om je enkel gegroeid. Of je zit op de bank en wordt steeds gekriebeld door een takje wat maar blijft komen, brrrr :X .

Ik heb samen met de buren een normale hedera haag van 6 meter. De tijd die ik eraan besteed; ca. 3x/4x per jaar een half uurtje met de snoeischaar, wel met een kanttekening dat ik overal goed bij kan. Als er een paar takjes stiekem knibbelen aan het huis, dan knip ik die even mee. Mijn buren hebben iets meer passie en daar is de haag zo strak dat ik bijna denk dat hun zijde kunst is _/-\o_ .

Ik ben er meer tijd mee kwijt als ik afgeleid wordt door de mussen familie, echt leuk om te zien, dan moet ik altijd weer even wakker worden en denken waar ik mee bezig was.

Een groene hedera haag en helemaal niks doen, ga voor iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBFT
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-01 12:41
Weet iemand wat dit voor een plant is? Ik heb afgelopen jaar al heel wat van die dikke wortels verwijderd, maar het lijkt het zo hard terug te groeien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WboKbDYuiowv-8DEgPonpwoEnUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBLmB5IiPolz0PoS8ifwc9Uh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19

Als je gebruik maakt van een Hue hub dan hoef je niet perse Wifi te hebben maar werkt het via mesh (dus moet je wel in de buurt een hue lamp hebben zitten)

Je zou evt ook hiernaar kunnen kijken
https://www.robbshop.nl/r...bee-aan-en-uit-schakelaar

Deze kan je inbouwen in een buitenlasdoos en van daaruit je spots verder aansluiten.

Je kan ook naar shelly kijken (is goedkoper) maar die is dan weer niet koppelbaar aan je Hue

• Starlight96
TBFT schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:23:
Weet iemand wat dit voor een plant is? Ik heb afgelopen jaar al heel wat van die dikke wortels verwijderd, maar het lijkt het zo hard terug te groeien.
[Afbeelding]
Waar in de tuin heb je de plant gevonden? Zou het onderdeel van een moestuin kunnen zijn geweest?

• TBFT
Starlight96 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:23:
[...]

Waar in de tuin heb je de plant gevonden? Zou het onderdeel van een moestuin kunnen zijn geweest?
Dit komt nog uit de tuin van de vorige bewoners, maar dat was zo'n overgroeide bushbush dat het moeilijk te zien was wat waar groeide. Door dat die bushbush de rioleringsbuizen had kapot gedrukt hebben we de hele tuin eruit moeten halen voor het vervangen daarvan. Alleen dit is iets wat maar naar boven blijft komen.

Zelf heb ik er wel een moestuin van gemaakt :P .

• Starlight96
TBFT schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Dit komt nog uit de tuin van de vorige bewoners, maar dat was zo'n overgroeide bushbush dat het moeilijk te zien was wat waar groeide. Door dat die bushbush de rioleringsbuizen had kapot gedrukt hebben we de hele tuin eruit moeten halen voor het vervangen daarvan. Alleen dit is iets wat maar naar boven blijft komen.

Zelf heb ik er wel een moestuin van gemaakt :P .
Aaah vandaar. Misschien toch een keertje echt goed graven en proberen alle wortels tot op de bodem eruit te trekken?

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 15:43
TBFT schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:23:
[Afbeelding]
Lijkt op kweek (of kweekgras), foto's van voor het rooien kunnen misschien helpen het te identificeren?

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wie hebben er hier ervaring met de aanleg en onderhoud van een bloemenweide?

Ruim 40 jaar is er hier op de erfgrens een sloot geweest met een taxushaag op de wal.
Nu wordt er hierachter echter helaas een nieuwe woonwijk aangelegd dus het vrije uitzicht over de landerijen zal verdwijnen. Gelukkig word er ook tegemoet gekomen; de sloot is een stukje opgeschoven en verbreed (de perceelgrens lag in de sloot), er is een damwand geplaatst en grond aangevuld. (ook aan de tuinkant van de taxus; want de ons erf ligt hoger en loopt af naar de sloot)
Aan de andere kant van de sloot (bij de nieuwe woonwijk) komt een ~10 meter brede 'groene' strook met looppad en o.a. iets van Plas-dras.

Beide kanten van de taxus gaan we de zwarte grond nog met een frees door (omdat zwarte grond deels op gazon is gestort) en dan vlak maken/harken.
Dan wordt aan de tuinkant van de taxus weer gras gezaaid om huidige gazon weer door te zetten.

Aan de slootkant van de taxus hebben we nu dus een strook van net geen 2 meter zwarte grond over een lengte van zo'n 25 meter.
Het idee is dat we hier op deze strook enkele (kleine) boompjes en/of heesters gaan plaatsen om de toekomstige inkijk wat te beperken. Langs de taxus een smalle strook openlaten om deze taxus nog net te kunnen snoeien. Het idee is geopperd om de rest in te zaaien met een bloemenweidemengsel.

Dat laatste met het idee dat dit toch vaak wordt verkocht als relatief onderhoudsarm. Een of twee keer per jaar maaien (als bloemen zijn uitgebloeid en zaden hebben kunnen laten vallen) en dat zou het onderhoud wel zo'n beetje moeten zijn. We hebben een bosmaaier (wat al nodig voor onderhoud van de wal)
Plus, het oogt natuurlijk ook best mooi.

Nou heb ik weer wat ingelezen maar het komt op mij over dat je min of meer 2 soorten hebt.
Eenjarig akkerbloemenmengsel dat erg bloem- en kleurrijk bloeit, maar dat je ook elk jaar wel weer opnieuw moet zaaien.
En meerjarig bloemrijk grasland (dus ook grassig) wat minder kleurrijk en meer ingetogen bloeit, maar met eerder genoemd maaibeleid langer kan doorgaan. Echte bloei komt (vanaf) het 2e jaar.
Soms worden beiden gecombineerd; iets bijzaaien van eenjarig mengsel bij een meerjarige mengsel om ook in het eerste jaar veel te hebben bloeien en kleur te hebben.
Het wordt aangeraden om in het najaar te zaaien, maar in het vroege voorjaar (t/m zo'n april/mei) kan ook, dus we hebben nog even de tijd.

Cruydt-Hoeck is een bekende zaak en je hebt daar mengsels genoeg. Misschien nog wel handig om daar ook eens advies te vragen.
Maar misschien hebben er hier ook al Tweakers wat tips of aanwijzingen. Een kleine 40m2 is natuurlijk niet zo veel, maar toch liever beslagen ten ijs komen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Piet91 Enige wat ik weet van een natuurliefhebber in mijn buurt is dat het best nauw kan komen op de soorten bloemen. Insecten schijnen best pietluttig te kunnen doen over welke bloemen (netar eigenlijk) ze wel of niet te pruimen vinden, dus zaden uit andere regio's dan hier werken niet altijd zoals bedoeld.
Andere tip, goed voor de insecten maar ook voor het aanzicht, kijk naar een mengsel dat gefaseerd bloeit.

Bij mij op de dijk zijn mijn vriendin en een aantal anderen bezig om de bermen bij/insect vriendelijker te maken en dat werkt het ene jaar wel en het andere voor geen meter.

Helaas heb ik dus geen kant en klaar antwoord.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

ManzokuSan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Lijkt op kweek (of kweekgras), foto's van voor het rooien kunnen misschien helpen het te identificeren?
Ik zat ook al aan kweek te denken, maar dat heeft doorgaans dunnere (en soms heel lange) wortels.

• No Hands
[...]

Lijkt het totaal niet op. Dat heeft geen dikke knollen van wortels en is veel dunner in het groene deel.

• TBFT
[...]

Goede tip, heb nog even in het archief zitten spitten en vond alleen nog een foto van toen het al op de aanhanger lag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrWE02ao0ypgKgi_S5aIHTIJCX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DkOpEeIrMwAyM9xkmngtlP3G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Piet91 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:52:

Ruim 40 jaar is er hier op de erfgrens een sloot geweest met een taxushaag op de wal.
Nu wordt er hierachter echter helaas een nieuwe woonwijk aangelegd dus het vrije uitzicht over de landerijen zal verdwijnen. Gelukkig word er ook tegemoet gekomen; de sloot is een stukje opgeschoven en verbreed (de perceelgrens lag in de sloot), er is een damwand geplaatst en grond aangevuld. (ook aan de tuinkant van de taxus; want de ons erf ligt hoger en loopt af naar de sloot)
Aan de andere kant van de sloot (bij de nieuwe woonwijk) komt een ~10 meter brede 'groene' strook met looppad en o.a. iets van Plas-dras.

Beide kanten van de taxus gaan we de zwarte grond nog met een frees door (omdat zwarte grond deels op gazon is gestort) en dan vlak maken/harken.
Dan wordt aan de tuinkant van de taxus weer gras gezaaid om huidige gazon weer door te zetten.

Aan de slootkant van de taxus hebben we nu dus een strook van net geen 2 meter zwarte grond over een lengte van zo'n 25 meter.
Het idee is dat we hier op deze strook enkele (kleine) boompjes en/of heesters gaan plaatsen om de toekomstige inkijk wat te beperken. Langs de taxus een smalle strook openlaten om deze taxus nog net te kunnen snoeien. Het idee is geopperd om de rest in te zaaien met een bloemenweidemengsel.

Dat laatste met het idee dat dit toch vaak wordt verkocht als relatief onderhoudsarm. Een of twee keer per jaar maaien (als bloemen zijn uitgebloeid en zaden hebben kunnen laten vallen) en dat zou het onderhoud wel zo'n beetje moeten zijn. We hebben een bosmaaier (wat al nodig voor onderhoud van de wal)

Nou heb ik weer wat ingelezen maar het komt op mij over dat je min of meer 2 soorten hebt.
Eenjarig akkerbloemenmengsel dat erg bloem- en kleurrijk bloeit, maar dat je ook elk jaar wel weer opnieuw moet zaaien.
En meerjarig bloemrijk grasland (dus ook grassig) wat minder kleurrijk en meer ingetogen bloeit, maar met eerder genoemd maaibeleid langer kan doorgaan. Echte bloei komt (vanaf) het 2e jaar.
Soms worden beiden gecombineerd; iets bijzaaien van eenjarig mengsel bij een meerjarige mengsel om ook in het eerste jaar veel te hebben bloeien en kleur te hebben.
Het wordt aangeraden om in het najaar te zaaien, maar in het vroege voorjaar (t/m zo'n april/mei) kan ook, dus we hebben nog even de tijd.

Cruydt-Hoeck is een bekende zaak en je hebt daar mengsels genoeg. Misschien nog wel handig om daar ook eens advies te vragen.
Maar misschien hebben er hier ook al Tweakers wat tips of aanwijzingen. Een kleine 40m2 is natuurlijk niet zo veel, maar toch liever beslagen ten ijs komen. :P
Belangrijk is hoeveel zon die bloemenweide gaat krijgen, wanneer je er (vlakbij) struiken en heesters gaat planten om de inkijk te beperken bestaat de mogelijkheid dat die (zon)licht wegnemen. Dan hou je op een gegeven moment alleen gras over wat in de schaduw wil groeien. Kijk maar 'ns om je heen op landerijen, de meeste bloemen in grasland staan daar waar het meeste licht op valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:25
[quote]TBFT schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:11:
[...]

Goede tip, heb nog even in het archief zitten spitten en vond alleen nog een foto van toen het al op de aanhanger lag.

[Afbeelding]
[/quote

Yucca filamentosa? Winterharde palmlelie die ooit erg populair geweest is. Heeft een forse wortelstok en vermeerdert zich ook via zaad in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:28
Piet91 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:52:

Ik heb geen ervaring maar wat ik gelezen heb is dat met zo'n bloemenweide ieder jaar de grassen meer de overhand krijgen. Je zou het dan dus eens in de zoveel jaar weer moeten "resetten" om weer vooral kruiden/bloemen te krijgen.

Persoonlijk denk ik dat je, indien je het voor de beestjes doet, beter kunt zorgen dat die boompjes/heesters voornamelijk inheems en streekeigen zijn en een positief effect hebben op de biodiversiteit. Het mooiste is dan als ze elkaar ook nog enigszins opvolgen qua bloei. Ik denk dan bijvoorbeeld aan kornoelje, hazelaar, wilg, sleedoorn etc. Maar je zou ook eens kunnen zoeken naar de groene bomenlijst van natuur en milieu voor inspiratie.
Pagina: 1 ... 144 ... 188 Laatste