Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 143 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-06 17:14
Wij hebben in onze tuin een groot verval van de tuin naar het bos achter ons huis. Er is inmiddels veel zwart zand aangebracht en het loopt nu redelijk (steil) af. Wat kun je hier het beste tegen aan laten groeien, zodat het zand niet in de winter allemaal weg spoelt? Wij zaten zelf te denken aan gras, maar we willen liever niet hele tijd met een bosmaaier rond hoeven te gaan. Kun je ook bodembedekkers oid gebruiken of is het beste gewoon gras?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Remtronica schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:58:
Wij hebben in onze tuin een groot verval van de tuin naar het bos achter ons huis. Er is inmiddels veel zwart zand aangebracht en het loopt nu redelijk (steil) af. Wat kun je hier het beste tegen aan laten groeien, zodat het zand niet in de winter allemaal weg spoelt? Wij zaten zelf te denken aan gras, maar we willen liever niet hele tijd met een bosmaaier rond hoeven te gaan. Kun je ook bodembedekkers oid gebruiken of is het beste gewoon gras?
Laat er een vermengden bermmengsel groeien. Groeit minder hard. 2x per jaar met de bosmaaier erover is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 18:20

DUX

blijft ook nu voor Oranje

FRANQ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:48:
verwijderd jouw bezem onkruid?

Het is een powerbroom of power bezem.
Dus je kan verwachten dat hij met minimale menselijke inspanning een groot stuk bestrating schoon kan vegen.

Niet dat hij al je onkruid wied.
offtopic:
Volgens mij ben ik het met je eens? Misschien moet je begrijpen dat ik reageer op de stem in het filmpje die beweerde dat het meer zou doen.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Joris748 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:43:
[...]
Laat er een vermengden groeien. Groeit minder hard. 2x per jaar met de bosmaaier erover is voldoende.
Wat is een vermengden? Mogelijk een autocorrect ingreep? Ik weet niet wat het is of wat je bedoelt.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Barleone schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:56:
[...]

Wat is een vermengden? Mogelijk een autocorrect ingreep? Ik weet niet wat het is of wat je bedoelt.
Bermmengsel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-06 16:42
Dag allen,

Ik heb in het verleden al het tuinontwerp gedeeld voor onze toekomstige tuin. Nu is het zo dat wij helaas niet veel budget meer overhebben voor de tuin, en daarom willen we het in stappen gaan doen. Hierin zoek ik jullie advies.

Prioriteiten:

- Oprit voorkant woning -> Mijn eerste gedachte gaat naar betonpuin, zodat we in ieder geval niet door de modder hoeven met de auto.
- Terras -> Het terras is onderheid en daar ligt dus al een fundering voor. Hier willen we wel meteen tegels laten leggen zodat we in ieder geval aankomende zomer kunnen genieten van het terras (oplevering woning is rond Maart 2024).
- Schutting voorkant woning -> We willen gelijk een vorm van een afscheiding aan de voorkant van de woning omdat we anders de tuintjes / woningen inkijken van de overburen. In ons ontwerp zijn kunststof zwarte palen meegenomen met groen ertussen (zie hieronder foto voor inspiratie), maar die zijn erg duur zie ik op internet. Ik zie wel zwarte douglas palen van 250cm voor 20 euro per stuk, misschien is dat een beter idee? Mochten jullie ander advies hebben hoor ik dat graag. Het is de bedoeling dat er een afscheiding komt (mag ook een tijdelijke afscheiding zijn), maar niet eentje die het volledig afsluit, er moet nog wel wat zicht doorheen mogelijk zijn.

Het lijkt ons ook wel makkelijk dat we langs de woning kunnen lopen zonder dat we door de modder hoeven te lopen. Adviseren jullie daar ook betonpuin voor, of misschien iets anders?

Wat zouden jullie met de rest van de ruimte doen? graszaad? Is dit ook weer makkelijk weg te halen wanneer we het geld gespaard hebben voor het volledige tuinontwerp?

Advies is welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zj3-eqMMRhwBY7yG8_jhr-WFiAI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ARhVT87xlFY9OLboxuIcMQTI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5hiCUtu0HJ9QioJ3v5RPm0NAU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f6zmLxPTaFOzUttzpFwTKZpq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
voor nog onbestemde tuin is gras ideaal.

voor looppaden zou je kunnen kijken naar Nobre cal, is een soort van halfverharding

verder zou ik de benodigde bestrating tot zsm doen, daar heb je het meeste baat bij en lol van. dus oprit en terras, even flink slikken en door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
LennartTW94 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:16:
Dag allen,

Ik heb in het verleden al het tuinontwerp gedeeld voor onze toekomstige tuin. Nu is het zo dat wij helaas niet veel budget meer overhebben voor de tuin, en daarom willen we het in stappen gaan doen. Hierin zoek ik jullie advies.

Prioriteiten:

- Oprit voorkant woning -> Mijn eerste gedachte gaat naar betonpuin, zodat we in ieder geval niet door de modder hoeven met de auto.
- Terras -> Het terras is onderheid en daar ligt dus al een fundering voor. Hier willen we wel meteen tegels laten leggen zodat we in ieder geval aankomende zomer kunnen genieten van het terras (oplevering woning is rond Maart 2024).
- Schutting voorkant woning -> We willen gelijk een vorm van een afscheiding aan de voorkant van de woning omdat we anders de tuintjes / woningen inkijken van de overburen. In ons ontwerp zijn kunststof zwarte palen meegenomen met groen ertussen (zie hieronder foto voor inspiratie), maar die zijn erg duur zie ik op internet. Ik zie wel zwarte douglas palen van 250cm voor 20 euro per stuk, misschien is dat een beter idee? Mochten jullie ander advies hebben hoor ik dat graag. Het is de bedoeling dat er een afscheiding komt (mag ook een tijdelijke afscheiding zijn), maar niet eentje die het volledig afsluit, er moet nog wel wat zicht doorheen mogelijk zijn.

Het lijkt ons ook wel makkelijk dat we langs de woning kunnen lopen zonder dat we door de modder hoeven te lopen. Adviseren jullie daar ook betonpuin voor, of misschien iets anders?

Wat zouden jullie met de rest van de ruimte doen? graszaad? Is dit ook weer makkelijk weg te halen wanneer we het geld gespaard hebben voor het volledige tuinontwerp?

Advies is welkom!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vwb je bestrating,

Ja, je kan steenkorrel tijdelijk gebruiken voor je oprit maar hoe had je dat in gedachten? Het mooiste is natuurlijk om de korrel gelijk op hoogte te brengen. Maar dat houdt wel in dat je een bak creëert met wateroverlast tot gevolg. Uitgaande van een steen van 8cm dik (wat ik aan zou raden voor een oprit) ligt de korrel dus 13cm lager want je hebt een straatlaag nodig van 5cm. Zeker met de buien/regen van tegenwoordig kan het water niet weg. Als je dus de korrel hoger legt moet je dat weer afgraven en dus dubbele kosten.

Voor de oprit zou ik in plaats van waalformaat een dikformaat nemen. Drukt ook de aanlegkosten iets maar buiten dat ziet het er net wat robuuster uit. Waaltjes wordt al snel druk. Natuurlijk wel gebakken, die worden alleen maar mooier door de jaren heen.

Voor je paden hetzelfde verhaal. Onder terrassen en paden doe je normaal gesproken geen korrel maar gewoon (stop)zand. Er is nog nooit bewezen dat korrel beter verdicht dan zand; alleen is het zo dat korrel beter bestand is tegen puntbelasting zoals bijvoorbeeld een auto.

Verder, een 6/15 bandje langs de oprit.... :N Minimaal 10/20 om verzakkingen en weglopen van de bestrating te voorkomen. Vind je dat niet mooi? Geef je de stenen 4cm klik wat ook makkelijk kan met een steen van 8 cm dik. Een 6/15 hoort langs je terras of looppaden. Die ik op de tekening niet zie.

Ook 8cm dikke tegels in een terras? :? En voor de oprit 6,7 dik? 8)7 Houdt er rekening mee dat een betontegel altijd verkleurt. Beter is een natuursteen of keramiek. Kijk eens bij www.slimbestraten.nl Want qua kosten zal je denk ik een beetje op hetzelfde uitkomen.

Bespaar niet op je grondwerk. Dit is de basis van je hele tuin. Als je dit niet goed doet zal de tuin ook niks worden. Dit kan je maar 1 keer goed doen dus zorg er dan voor dat het gelijk goed gebeurd. Grond waar grond moet komen en korrel waar korrel moet komen en zand waar zand moet zijn.

Waarschijnlijk wil je alles uitbesteden aan een hovenier maar je kan ook kijken naar een loonbedrijf of aannemer die het grondwerk voor je wilt doen, een stratenmaker voor het straatwerk en een hovenier voor de rest. Hiermee kan je waarschijnlijk al een hoop kosten besparen.

Gras is een goed idee. Uitsteken verse grond erbij en klaar! :)

Zo te lezen gaat het om een nieuwbouw woning en dus zijn er altijd mensen uit een nieuwbouwwijk die van hun tegels af willen. Van die standaard 40/60 tegels. Is dat niet iets voor tijdelijk? Uiteraard niet geschikt voor de oprit. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-06 23:23
Teijgetje schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:04:
[...]En mos is niet zo erg, dat ligt er op, alg is wel funest voor het riet.
Daar behandelen we het tegen om het jaar als het windstil is, want dat spulletje is niet heel fijn.
Dat wil je niet door je tuin verwaaid hebben.
Bovendien moet het droog zijn.........
We gaan volgend jaar eens aan de gang met biologische algendoder, maar dat blijft zooi.
Je kan tegen algvorming ook een oplossing van (warm) water, groene zeep en soda gebruiken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Remtronica schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:58:Wij hebben in onze tuin een groot verval van de tuin naar het bos achter ons huis. Er is inmiddels veel zwart zand aangebracht en het loopt nu redelijk (steil) af.
Wat noem je steil? Zoiets als een slootkant waar je je nek breekt als je af probeert te dalen of is het een stuk minder, als in, het loopt af en ik kan nu al zien dat er wat zand richting achter spoelt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
pjot1 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:55:
[...]

Vwb je bestrating,

Ja, je kan steenkorrel tijdelijk gebruiken voor je oprit maar hoe had je dat in gedachten? Het mooiste is natuurlijk om de korrel gelijk op hoogte te brengen. Maar dat houdt wel in dat je een bak creëert met wateroverlast tot gevolg. Uitgaande van een steen van 8cm dik (wat ik aan zou raden voor een oprit) ligt de korrel dus 13cm lager want je hebt een straatlaag nodig van 5cm. Zeker met de buien/regen van tegenwoordig kan het water niet weg. Als je dus de korrel hoger legt moet je dat weer afgraven en dus dubbele kosten.

Voor de oprit zou ik in plaats van waalformaat een dikformaat nemen. Drukt ook de aanlegkosten iets maar buiten dat ziet het er net wat robuuster uit. Waaltjes wordt al snel druk. Natuurlijk wel gebakken, die worden alleen maar mooier door de jaren heen.

Voor je paden hetzelfde verhaal. Onder terrassen en paden doe je normaal gesproken geen korrel maar gewoon (stop)zand. Er is nog nooit bewezen dat korrel beter verdicht dan zand; alleen is het zo dat korrel beter bestand is tegen puntbelasting zoals bijvoorbeeld een auto.

Verder, een 6/15 bandje langs de oprit.... :N Minimaal 10/20 om verzakkingen en weglopen van de bestrating te voorkomen. Vind je dat niet mooi? Geef je de stenen 4cm klik wat ook makkelijk kan met een steen van 8 cm dik. Een 6/15 hoort langs je terras of looppaden. Die ik op de tekening niet zie.

Ook 8cm dikke tegels in een terras? :? En voor de oprit 6,7 dik? 8)7 Houdt er rekening mee dat een betontegel altijd verkleurt. Beter is een natuursteen of keramiek. Kijk eens bij www.slimbestraten.nl Want qua kosten zal je denk ik een beetje op hetzelfde uitkomen.

Bespaar niet op je grondwerk. Dit is de basis van je hele tuin. Als je dit niet goed doet zal de tuin ook niks worden. Dit kan je maar 1 keer goed doen dus zorg er dan voor dat het gelijk goed gebeurd. Grond waar grond moet komen en korrel waar korrel moet komen en zand waar zand moet zijn.

Waarschijnlijk wil je alles uitbesteden aan een hovenier maar je kan ook kijken naar een loonbedrijf of aannemer die het grondwerk voor je wilt doen, een stratenmaker voor het straatwerk en een hovenier voor de rest. Hiermee kan je waarschijnlijk al een hoop kosten besparen.

Gras is een goed idee. Uitsteken verse grond erbij en klaar! :)

Zo te lezen gaat het om een nieuwbouw woning en dus zijn er altijd mensen uit een nieuwbouwwijk die van hun tegels af willen. Van die standaard 40/60 tegels. Is dat niet iets voor tijdelijk? Uiteraard niet geschikt voor de oprit. ;)
Bedankt voor al het advies!

Momenteel staat de woning (en het terras) zo'n 30cm hoger dan de rest van de kavel. Ik dacht eraan om dan zo'n 15cm betonpuin te laten storten bij de oprit. Geeft dat genoeg ruimte voor de toekomstige oprit? Dat zouden we natuurlijk ook als tijdelijk looppad om de woning heen kunnen laten doen, maar ik zie dat je zand adviseert, correct?

Voor de toekomstige oprit is momenteel dikformaat meegenomen (geen waalformaat), dus dat is in orde.

Bedankt voor het advies over opsluitbanden, zal ik meenemen.

Tegels voor ingang woning moeten we wel rekening ermee houden dat er een auto overheen zal rijden, dus misschien is daarom door de ontwerper de 8cm dikte qua tegel meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:46
LennartTW94 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:30:
[...]

Momenteel staat de woning (en het terras) zo'n 30cm hoger dan de rest van de kavel. Ik dacht eraan om dan zo'n 15cm betonpuin te laten storten bij de oprit. Geeft dat genoeg ruimte voor de toekomstige oprit? Dat zouden we natuurlijk ook als tijdelijk looppad om de woning heen kunnen laten doen, maar ik zie dat je zand adviseert, correct?

Voor de toekomstige oprit is momenteel dikformaat meegenomen (geen waalformaat), dus dat is in orde.

Tegels voor ingang woning moeten we wel rekening ermee houden dat er een auto overheen zal rijden, dus misschien is daarom door de ontwerper de 8cm dikte qua tegel meegenomen?
Ik zou je oprit (zeg maar de looppaden van stoep naar voordeur/garage) echt zsm laten betegelen, al dan niet tijdelijk. Anders loop je de hele tijd zand je mooie nieuwbouw woning in...
En als je kinderen hebt dan helemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-06 17:04
[...]
Momenteel staat de woning (en het terras) zo'n 30cm hoger dan de rest van de kavel. Ik dacht eraan om dan zo'n 15cm betonpuin te laten storten bij de oprit. Geeft dat genoeg ruimte voor de toekomstige oprit?
Dat werd al voorgerekend: 150mm menggranulaat, 50mm straatlaag, 80mm dikte steen = 280mm. Dat is kleiner dan 300mm. Het afschot van 20mm per meter vanaf de woning nog niet meegerekend.
[...]
Dat zouden we natuurlijk ook als tijdelijk looppad om de woning heen kunnen laten doen, maar ik zie dat je zand adviseert, correct?
Kan. Maar ik zou dan gewoon zorgen dat je van marktplaats simpele 300x300x45mm grijze tegels of ander formaat te pakken kan krijgen. Dan heb je een net tijdelijk looppad om de woning heen. Mocht je de tuin gaan aanleggen kan het spul alsnog op marktplaats of de container in.
[...]
Gebakken DF...voor een particulier relatief duur met 70 tot 80 euro per m2. Heb je al eens laten doorrekenen wat de realisatie van het hele ontwerp gaat kosten? Bijvoorbeeld alleen al aan materialen?

Bomen naast de oprit: Die moet je in goede plantvakken zetten. Met een goede groeiplaatsverbetering voor de bomen. Dit omdat bomen niet goed kunnen wortelen in puin. Anders groeien de bomen niet mooi. Daar mag je ook wel wat voor rekenen. Of je moet ieder jaar een boom willen vervangen. Reken op 2-3 m3 voor de kleine bomen en 6m3 voor de grote bomen in de tuin. Voor de bomen naast de oprit: Bomengranulaat geschikt voor lichte verkeersbelasting. Voor bomen in de tuin: Bomengrond toepassen. Vraag de kweker / leverancier van de bomen naar de juiste grond en voorbereiding.

Opsluitbanden: Inderdaad 100x200mm gebruiken. Eventueel iets verzinken om het randje kwijt te zijn. Eigenlijk zou ik overal dezelfde band toepassen. Kwa meerprijs scheelt dat niet zoveel en het is allemaal wat steviger.
Verstandig om daar 80mm dik neer te leggen. Auto's worden steeds zwaarder en daardoor neem de belasting op de bestrating ook toe daarom minimaal 80mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
[...]

15cm korrel is te weinig. Eigenlijk moet je minimaal 25cm korrel hebben. Ook kan je de korrel niet zomaar in je tuin storten. Je moet namelijk eerst (wegen)doek aanbrengen en daar de korrel op. Dit om meer draagkracht te creëren en je voorkomt hiermee dat de korrel zich vermengt met de onderlaag.

Klopt, voor terrassen en paden adviseer ik gewoon zand. Dit omdat het niet zo zwaar belast wordt zoals bijvoorbeeld een oprit.

Zeker voor de oprit zou ik materialen gebruiken van 8cm dik. Bovendien raad ik tegels voor een oprit altijd af. Al zou het voor zo'n plateau(tje) niet zoveel uitmaken.

En nogmaals, korrel kan ook smerige bende worden met (hevige) regenval.

@RonnieKo
Voor 70/80 euro per m² zou ik toch even verder shoppen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-06 23:30
Vraagje voor mensen met kennis van bestrating.
Afgelopen weekend heb ik mezelf uitgeleefd met de hogedrukspuit. De gevels waren aan een schoonmaakbeurtje toe. Mooi werk natuurlijk en meteen resultaat.
Voor de liefhebbers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5hdvFp2oqoTWg6lghf2acAE1go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSVkxsYSPRVULOb6TtZD4wES.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het wegspuiten van de rommel die daar vanaf kwam ook de tegels meegenomen. Nu ik het vandaag met daglicht bekeek zie ik dat er ook veel zand uit de voegen tussen de tegels vandaan is gekomen.
Nou heb ik daar zelf geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat het verstandig is om hier weer nieuw zand in te vegen.
Hoe pak ik dit aan? Zilverzand erop en vegen maar? Of is het met donkere tegels mooier om donker zand te gebruiken? Het zijn 50x50 tegels in antraciet kleur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ayOeM1IYeDZcuQUB2pyuY5LR4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUwfOZXNf2SJTju7xS9AFRLf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-06 17:19
SpelFaut schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:39:
...
Hoe pak ik dit aan? Zilverzand erop en vegen maar? Of is het met donkere tegels mooier om donker zand te gebruiken? Het zijn 50x50 tegels in antraciet kleur.
...
Gewoon invegen met inveegsplit. Dit is heel fijn en zet zich lekker vast tussen de tegels.
Eventueel in een variant met onkruidverdelger te krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Afgelopen weekend heb ik mezelf uitgeleefd met de hogedrukspuit. De gevels waren aan een schoonmaakbeurtje toe. Mooi werk natuurlijk en meteen resultaat.
Voor de liefhebbers:
[Afbeelding]

Bij het wegspuiten van de rommel die daar vanaf kwam ook de tegels meegenomen. Nu ik het vandaag met daglicht bekeek zie ik dat er ook veel zand uit de voegen tussen de tegels vandaan is gekomen.
Nou heb ik daar zelf geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat het verstandig is om hier weer nieuw zand in te vegen.

[Afbeelding]
Oeh, de hogedrukreiniger had je beter in de schuur kunnen laten.... Als je met de hogedruk beton/steen gaat reinigen dan spuit je de toplaag stuk waardoor het beton poreuzer wordt waar algen dus makkelijker kunnen groeien met als gevolg dat alles steeds sneller groen wordt. Beter is een sopje maken van groene zeep eventueel vermengd met een beetje brekerzand zodat je het redelijk gemakkelijk kan schoon borstelen.

Wat betreft het invegen; bestrating invegen is 1 van de belangrijkste taken met de aanleg van bestrating. Hierdoor liggen de tegels goed vast zodat verzakkingen minder snel kan optreden. Als het eerst al met zilverzand is ingeveegd dan zou ik dat nu weer doen. Wit of zwart maakt in principe niet uit, is een kwestie van smaak. Zelf zou ik zwart doen, omdat wit toch wel verkleurt en oogt vaak een beetje druk als je een donkere tegel hebt. Zilverzand is mooi fijn zodat het goed tussen de tegels komt. Om het invegen te vergemakkelijken moet het zand of zo droog mogelijk zijn of zo nat mogelijk. Als het goed droog is valt het vanzelf ertussen, anders water je het erin.

@sweetdude
Inveegsplit is te grof voor deze tegels. Dat is meer geschikt voor klinkers. Dan kan je beter stopzand gebruiken. Bovendien wordt het inveegsplit genoemd maar is vaak gewoon brekerzand.

[ Voor 4% gewijzigd door pjot1 op 22-11-2023 19:17 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor de liefhebbers:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat je ook die muur opnieuw moet impregneren. Mijn tuinmuurtje en schutting spuit ik twee keer per jaar af met de hogedrukspuit (moet zo'n hulpstuk wat ronddraaid), maar de muur van mijn huis en garage blijf ik expres af.

Dat zand kun je er wel weer invegen denk ik met een bezem.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 23-11-2023 17:27 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-06 23:30
pjot1 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:10:
[...]

Oeh, de hogedrukreiniger had je beter in de schuur kunnen laten.... Als je met de hogedruk beton/steen gaat reinigen dan spuit je de toplaag stuk waardoor het beton poreuzer wordt waar algen dus makkelijker kunnen groeien met als gevolg dat alles steeds sneller groen wordt. Beter is een sopje maken van groene zeep eventueel vermengd met een beetje brekerzand zodat je het redelijk gemakkelijk kan schoon borstelen.

Wat betreft het invegen; bestrating invegen is 1 van de belangrijkste taken met de aanleg van bestrating. Hierdoor liggen de tegels goed vast zodat verzakkingen minder snel kan optreden. Als het eerst al met zilverzand is ingeveegd dan zou ik dat nu weer doen. Wit of zwart maakt in principe niet uit, is een kwestie van smaak. Zelf zou ik zwart doen, omdat wit toch wel verkleurt en oogt vaak een beetje druk als je een donkere tegel hebt. Zilverzand is mooi fijn zodat het goed tussen de tegels komt. Om het invegen te vergemakkelijken moet het zand of zo droog mogelijk zijn of zo nat mogelijk. Als het goed droog is valt het vanzelf ertussen, anders water je het erin.

@sweetdude
Inveegsplit is te grof voor deze tegels. Dat is meer geschikt voor klinkers. Dan kan je beter stopzand gebruiken. Bovendien wordt het inveegsplit genoemd maar is vaak gewoon brekerzand.
Dank!
Had van de vorige bewoner begrepen dat hij de tegels ook al eens op die manier bewerkt had. Had daarom aangenomen dat het wel moest kunnen. Sterker nog, heb die hogedrukreiniger van hem overgenomen.

Ik ga kijken of ik donker gekleurd zilverzand kan krijgen en hopen op droog weer komend weekend.
Marzman schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:26:
[...]

Ik denk dat je ook die muur opnieuw moet impregneren. Mijn tuinmuurtje en schutting spuit ik twee keer per jaar af met de hogedrukspuit (moet zo'n hulpstuk wat ronddraaid), maar de muur van mijn huis en garage blijf ik expres af.
Is dit noodzakelijk ja? First-time homeowner dus ik heb hier geen idee van. Zijn alle gevels over het algemeen geïmpregneerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

SpelFaut schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:35:
Is dit noodzakelijk ja? First-time homeowner dus ik heb hier geen idee van. Zijn alle gevels over het algemeen geïmpregneerd?
Nee, maar het helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
LennartTW94 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:16:
Dag allen,

Prioriteiten:

Advies is welkom!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kom terug op m'n eerdere bericht nu we weer wat beslissingen hebben genomen.

Hebben besloten dat we voor de oprit toch voor split gaan ipv klinkers, aangezien waar wij gaan wonen het erg hard zakt en ik verzakte klinkers een stuk lelijker vind dat verzakt split, en dit is ook makkelijker op te hogen in de toekomst mocht dit nodig zijn. Het oranje vak (zie plaatje hieronder) willen we realiseren in split. Ik begreep dat jullie advies is om eerst wegendoek te leggen, vervolgens 250mm menggranulaat, en dan splitplaten, en dan het split, correct? En dan opsluitbanden 100x200mm?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfANMrpZ6z0cc9kyZJJVL2N-OZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nPuuPyd5yAhitpu4JIgfNo94.png?f=fotoalbum_large

We twijfelen nog over de afscheiding langs de oprit aan de noordkant. Originele idee was zwarte palen met groen ertussen (zie foto in vorige bericht). Maar we zien hier nogal wat risico's in. 1. prijstechnisch, 2. looks (heb nog nooit zo'n soort afscheiding gezien van een meter of 30). 3. plaatsing moeilijkheden (mogelijk scheef staan van palen, kan misschien vermeden worden door cement te gebruiken?) + het looppad aan de andere kant van de palen zal zo'n 20cm lager liggen dan onze oprit. Misschien hierdoor ook andere opsluitbanden nodig?

Daarom denken we er nu aan om voor een simpelere oplossing te gaan, kant en klare klimop afscheidingen. Dan kunnen we over een aantal jaar dit altijd nog aanpassen naar iets anders.

De in het rood aangegeven vakken willen we gelijk realiseren zoals het in het ontwerp is meegenomen. Wel ben ik nog steeds bang voor gladheid mbt houten vlonders, maar denk dat een composiet vlonder een stuk duurder uitkomt, en denk ook dat de hoogte verschillen bij het water moeilijker te realiseren zijn met composieten vlonders? Jullie nog advies over wat voor type hout te gebruiken voor de vlonder?

Ook hoor ik graag advies wat voor ondergrond & opsluitbanden we moeten realiseren voor de tegels van de looppaden.

Als laatste punt nog het onderheide terras, waar de fundering al voor ligt (zie foto hieronder). Leg je hier normaal een laagje zand op, en dan de tegel, of verlijm je de tegels aan de fundering? Ter info, we willen niet voor de 8cm dikke tegel gaan die in het ontwerp is meegenomen. Tegel nog nader te bepalen, advies is welkom. Ook zullen de metselaars van ons huis een rand metselen met de stenen van het huis rondom de terrasfundering. Nu is de vraag of we de steen net zo hoog willen als de fundering, of 1 steen hoger. Als je de tegels wilt verlijmen ga ik ervanuit dat je de metselsteen niet hoger wil laten uitkomen dan de fundering? Maar als je het met zand wil doen is dat misschien juist wel beter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64A8_Fb3oH1pokmMSQU8V8n2_O4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QIWR9vQQPyiJIchkSQdhes32.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9SXuY_QpsOevbkEzOZbLBuyCPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B0wWZM6udfdpKUEUCIh2UDpm.jpg?f=user_large

Denk overigens dat we misschien beter contact op kunnen nemen met een stratenmaker, in plaats van een hovenier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 20:17
Ik zoek een programma voor een 3d tuinontwerp.
In de openingspost zie ik een aantal suggesties waarvan alleen Mygarden van Gardena een gratis versie is maar geen 3d optie heeft (sommige andere wel met een proefperiode van x periode maar dit is allemaal tekort).

Is er nog een ander goed, niet betaald, programma waar jullie goede ervaringen mee hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
LennartTW94 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:24:
[...]

Ik kom terug op m'n eerdere bericht nu we weer wat beslissingen hebben genomen.

Hebben besloten dat we voor de oprit toch voor split gaan ipv klinkers, aangezien waar wij gaan wonen het erg hard zakt en ik verzakte klinkers een stuk lelijker vind dat verzakt split, en dit is ook makkelijker op te hogen in de toekomst mocht dit nodig zijn. Het oranje vak (zie plaatje hieronder) willen we realiseren in split. Ik begreep dat jullie advies is om eerst wegendoek te leggen, vervolgens 250mm menggranulaat, en dan splitplaten, en dan het split, correct? En dan opsluitbanden 100x200mm?

[Afbeelding]

We twijfelen nog over de afscheiding langs de oprit aan de noordkant. Originele idee was zwarte palen met groen ertussen (zie foto in vorige bericht). Maar we zien hier nogal wat risico's in. 1. prijstechnisch, 2. looks (heb nog nooit zo'n soort afscheiding gezien van een meter of 30). 3. plaatsing moeilijkheden (mogelijk scheef staan van palen, kan misschien vermeden worden door cement te gebruiken?) + het looppad aan de andere kant van de palen zal zo'n 20cm lager liggen dan onze oprit. Misschien hierdoor ook andere opsluitbanden nodig?

Daarom denken we er nu aan om voor een simpelere oplossing te gaan, kant en klare klimop afscheidingen. Dan kunnen we over een aantal jaar dit altijd nog aanpassen naar iets anders.

De in het rood aangegeven vakken willen we gelijk realiseren zoals het in het ontwerp is meegenomen. Wel ben ik nog steeds bang voor gladheid mbt houten vlonders, maar denk dat een composiet vlonder een stuk duurder uitkomt, en denk ook dat de hoogte verschillen bij het water moeilijker te realiseren zijn met composieten vlonders? Jullie nog advies over wat voor type hout te gebruiken voor de vlonder?

Ook hoor ik graag advies wat voor ondergrond & opsluitbanden we moeten realiseren voor de tegels van de looppaden.

Als laatste punt nog het onderheide terras, waar de fundering al voor ligt (zie foto hieronder). Leg je hier normaal een laagje zand op, en dan de tegel, of verlijm je de tegels aan de fundering? Ter info, we willen niet voor de 8cm dikke tegel gaan die in het ontwerp is meegenomen. Tegel nog nader te bepalen, advies is welkom. Ook zullen de metselaars van ons huis een rand metselen met de stenen van het huis rondom de terrasfundering. Nu is de vraag of we de steen net zo hoog willen als de fundering, of 1 steen hoger. Als je de tegels wilt verlijmen ga ik ervanuit dat je de metselsteen niet hoger wil laten uitkomen dan de fundering? Maar als je het met zand wil doen is dat misschien juist wel beter?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Denk overigens dat we misschien beter contact op kunnen nemen met een stratenmaker, in plaats van een hovenier?
Wat betreft de oprit, grind of split is een vorm van bestrating en dient daarom net zo aangebracht te worden als bestrating. Qua opbouw bijna goed. Van onder naar boven, wegendoek, korrel van ca 25cm liefst 30, en dan een straatlaag van (stop)zand van ca 5cm. Daar kunnen kunnen de grindplaten opgelegd worden. Als de grindplaten mooi vlak liggen is het aanbrengen van het grind/split ook gemakkelijker en krijg je een mooier/beter resultaat. Voor een oprit is een 10/20 band wel het minimale ook voor grind. Leg de platen, afhankelijk van de grootte van de grindkorrels, een aantal cm lager zodat er nog wat grind over de platen ligt waardoor je platen niet meer ziet.

Zit je op veengrond dat het zo verzakt? Dan zou je nog kunnen denken aan piepschuim ipv korrel. Je maakt het pakket daardoor lichter zodat het minder hard (ver)zakt. Anders kunnen er andere dingen aan de hand zijn. Adh van de foto's ga ik er van uit dat het nieuwbouw is en dus is er grond uitgegraven voor de bouw en later weer terug gestort. Dit zakt altijd na. Of het is niet goed gegaan met de aanleg.

Kijk eens naar Mobilane. Dit zijn kant en klare hagen en je hebt gelijk groen!

Om 20cm hoogteverschil op te vangen zou ik toch een keerwand(je) adviseren of tegels van minimaal 60cm de grond inzetten eventueel met nog een paaltje erachter. Voorkeur gaat uit naar een keerwand van minimaal 40x40x40. Dit is hiervoor bedoeld en is het stevigste.

Composiet lijkt me minder glad dan hout maar ik kan hier niet veel over zeggen. Composiet is natuurlijk wel onderhoudsvrij en tegenwoordig niet van hout te onderscheiden. Het is alleen niet goedkoop.

Ondergrond voor tegels is een beetje afhankelijk van het soort tegels. Een keramische of natuursteen tegel van 2 of 3cm dien je altijd in een gestabiliseerd zandbed aan te brengen. Al het overige gewoon in een goede laag stopzand van 20cm. Voor paden en terrassen raad ik altijd minimaal 6/15 aan. Een (opsluit)band is niet alleen bedoelt om je straatwerk bij elkaar te houden maar ook om je zand en grond te scheiden.

Voor je gefundeerde terras, hoeveel moet je omhoog en wat voor tegels heb je op het oog? Zelf zou ik de metselsteen net zo hoog willen als de tegels. Dus nog een steen op de fundering. Anders kijk je tegen de zijkant van een tegel aan en dat is geen gezicht. Alleen kan je pas metselen als je weet welke tegels je wilt en daar kan je je metselwerk op aanpassen. Zowel qua afschot als maatvoering. Je wilt natuurlijk geen tegels zagen. Zeker met betontegelszijn er soorten van bijvoorbeeld 60x60cm; zijn 3 tegels geen 180cm maar 181cm, ook zijn er varianten die wel precies 180cm zijn maar dit is wel een aandachtspunt en je zou dus eigenlijk eerst je terrastegel moeten hebben of langs de stenenboer om het precies op te meten met een cm speling.

Btw, als je je metselsteen 1 steen hoger doet, wordt dat een struikelblok, zou het niet doen! ;)

En ja, tuurlijk een stratenmaker zoeken! O-) Is waarschijnlijk een stuk goedkoper en sneller dan een hovenier. Let wel goed op! Er zijn meer prutsers dan vaklieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Nu online
@LennartTW94
Kijk voor vlonderplanken eens rond op Gadero TV. Gladde vlonderplanken lijken heel geschikt tegen gladheid. Zelf oordelen.
Mijn ervaring met gegroefde vlonderplanken is dat ze genadeloos glad worden doordat het een ruwer en daarmee helaas idealer oppervlak is voor algen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
pjot1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:56:
[...]

Wat betreft de oprit, grind of split is een vorm van bestrating en dient daarom net zo aangebracht te worden als bestrating. Qua opbouw bijna goed. Van onder naar boven, wegendoek, korrel van ca 25cm liefst 30, en dan een straatlaag van (stop)zand van ca 5cm. Daar kunnen kunnen de grindplaten opgelegd worden. Als de grindplaten mooi vlak liggen is het aanbrengen van het grind/split ook gemakkelijker en krijg je een mooier/beter resultaat. Voor een oprit is een 10/20 band wel het minimale ook voor grind. Leg de platen, afhankelijk van de grootte van de grindkorrels, een aantal cm lager zodat er nog wat grind over de platen ligt waardoor je platen niet meer ziet.

Zit je op veengrond dat het zo verzakt? Dan zou je nog kunnen denken aan piepschuim ipv korrel. Je maakt het pakket daardoor lichter zodat het minder hard (ver)zakt. Anders kunnen er andere dingen aan de hand zijn. Adh van de foto's ga ik er van uit dat het nieuwbouw is en dus is er grond uitgegraven voor de bouw en later weer terug gestort. Dit zakt altijd na. Of het is niet goed gegaan met de aanleg.

Kijk eens naar Mobilane. Dit zijn kant en klare hagen en je hebt gelijk groen!

Om 20cm hoogteverschil op te vangen zou ik toch een keerwand(je) adviseren of tegels van minimaal 60cm de grond inzetten eventueel met nog een paaltje erachter. Voorkeur gaat uit naar een keerwand van minimaal 40x40x40. Dit is hiervoor bedoeld en is het stevigste.

Composiet lijkt me minder glad dan hout maar ik kan hier niet veel over zeggen. Composiet is natuurlijk wel onderhoudsvrij en tegenwoordig niet van hout te onderscheiden. Het is alleen niet goedkoop.

Ondergrond voor tegels is een beetje afhankelijk van het soort tegels. Een keramische of natuursteen tegel van 2 of 3cm dien je altijd in een gestabiliseerd zandbed aan te brengen. Al het overige gewoon in een goede laag stopzand van 20cm. Voor paden en terrassen raad ik altijd minimaal 6/15 aan. Een (opsluit)band is niet alleen bedoelt om je straatwerk bij elkaar te houden maar ook om je zand en grond te scheiden.

Voor je gefundeerde terras, hoeveel moet je omhoog en wat voor tegels heb je op het oog? Zelf zou ik de metselsteen net zo hoog willen als de tegels. Dus nog een steen op de fundering. Anders kijk je tegen de zijkant van een tegel aan en dat is geen gezicht. Alleen kan je pas metselen als je weet welke tegels je wilt en daar kan je je metselwerk op aanpassen. Zowel qua afschot als maatvoering. Je wilt natuurlijk geen tegels zagen. Zeker met betontegelszijn er soorten van bijvoorbeeld 60x60cm; zijn 3 tegels geen 180cm maar 181cm, ook zijn er varianten die wel precies 180cm zijn maar dit is wel een aandachtspunt en je zou dus eigenlijk eerst je terrastegel moeten hebben of langs de stenenboer om het precies op te meten met een cm speling.

Btw, als je je metselsteen 1 steen hoger doet, wordt dat een struikelblok, zou het niet doen! ;)

En ja, tuurlijk een stratenmaker zoeken! O-) Is waarschijnlijk een stuk goedkoper en sneller dan een hovenier. Let wel goed op! Er zijn meer prutsers dan vaklieden.
We zitten inderdaad op veengrond. Mobilane ziet er inderdaad goed uit. Zet je tussen de kant & klare hagen palen om het bij elkaar te houden?

De tuinhoogte zal worden bepaald door de hoogte van het uiteindelijke terras (tuinhoogte gelijk aan terrashoogte, dus geen struikelblok). Ik neig er op dit moment naar om de metselsteen 1 steen hoger te laten aanbrengen dan de terrasfundering. Dan zal je nooit tegen de zijkant van de terrastegel kijken (ik neig naar keramische tegel voor het terras), en dan moeten we maar even goed kijken hoe we de terrastegels aan laten brengen (zand of lijm?). Ondanks dat het dan wat hoger ligt krijgen we volgens mij geen moeilijkheden met de schuifpui (te zien op de foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
LennartTW94 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:46:
[...]

We zitten inderdaad op veengrond. Mobilane ziet er inderdaad goed uit. Zet je tussen de kant & klare hagen palen om het bij elkaar te houden?

De tuinhoogte zal worden bepaald door de hoogte van het uiteindelijke terras (tuinhoogte gelijk aan terrashoogte, dus geen struikelblok). Ik neig er op dit moment naar om de metselsteen 1 steen hoger te laten aanbrengen dan de terrasfundering. Dan zal je nooit tegen de zijkant van de terrastegel kijken (ik neig naar keramische tegel voor het terras), en dan moeten we maar even goed kijken hoe we de terrastegels aan laten brengen (zand of lijm?). Ondanks dat het dan wat hoger ligt krijgen we volgens mij geen moeilijkheden met de schuifpui (te zien op de foto).
Ja, tussen de Mobilane staan palen voor de stevigheid.

Nog een vraag, is er met je fundering voor het terras rekening gehouden met afschot? Bovendien kan ik het op de foto's niet goed zien, maar als je nog een steen op je fundering metselt lijkt het alsof je hoger uitkomt dan de onderkant van het kozijn. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je zou natuurlijk een steen kunnen lijmen ipv metselen om lager uit te komen of de metselsteen slijpen.

Ik kan aan de hand van de foto's ook niet beoordelen hoeveel ruimte je hebt van de fundering tot het kozijn. Het lijkt op 3 a 4 cm wat de keuze in soort tegel beperkt. Eigenlijk kan je dan alleen maar kiezen tussen natuursteen of keramiek. Ook zou 3cm al te dik zijn want zo op de foto ziet de fundering er niet strak genoeg uit met bijvoorbeeld bruislijm te lijmen met breuk als gevolg. Dan zou je al een tegelzetter moeten bellen. Die dus echt de tegels zet. Heb je genoeg ruimte onder de tegel dan zou ik ze in gestabiliseerd zand straten.

Ook belangrijk is natuurlijk de maatvoering. Als je tegels tot einde fundering komen kan je ook een opsluitband of bijvoorbeeld 60/40 tegels gebruiken, die in de grond slaan achter de fundering en daarop de stenen metselen. Helaas heb je natuurlijk wel de kans dat dit gaat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
pjot1 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:48:
[...]

Ja, tussen de Mobilane staan palen voor de stevigheid.

Nog een vraag, is er met je fundering voor het terras rekening gehouden met afschot? Bovendien kan ik het op de foto's niet goed zien, maar als je nog een steen op je fundering metselt lijkt het alsof je hoger uitkomt dan de onderkant van het kozijn. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je zou natuurlijk een steen kunnen lijmen ipv metselen om lager uit te komen of de metselsteen slijpen.

Ik kan aan de hand van de foto's ook niet beoordelen hoeveel ruimte je hebt van de fundering tot het kozijn. Het lijkt op 3 a 4 cm wat de keuze in soort tegel beperkt. Eigenlijk kan je dan alleen maar kiezen tussen natuursteen of keramiek. Ook zou 3cm al te dik zijn want zo op de foto ziet de fundering er niet strak genoeg uit met bijvoorbeeld bruislijm te lijmen met breuk als gevolg. Dan zou je al een tegelzetter moeten bellen. Die dus echt de tegels zet. Heb je genoeg ruimte onder de tegel dan zou ik ze in gestabiliseerd zand straten.

Ook belangrijk is natuurlijk de maatvoering. Als je tegels tot einde fundering komen kan je ook een opsluitband of bijvoorbeeld 60/40 tegels gebruiken, die in de grond slaan achter de fundering en daarop de stenen metselen. Helaas heb je natuurlijk wel de kans dat dit gaat zakken.
Denk niet dat er rekening gehouden is met afschot bij de fundering, dit zullen we dus moeten realiseren met de tegels. Ik zal morgen even nog wat foto's met rolmaat erbij maken zodat er meer duidelijkheid is over de hoogtes. Moet over week beslissen of ik de metselrand gelijk wil hebben of een steen hoger dan de fundering. Het terras is 5,4 x 5,4 meter, en willen tegels van 60x60cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
LennartTW94 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:56:
[...]

Denk niet dat er rekening gehouden is met afschot bij de fundering, dit zullen we dus moeten realiseren met de tegels. Ik zal morgen even nog wat foto's met rolmaat erbij maken zodat er meer duidelijkheid is over de hoogtes. Moet over week beslissen of ik de metselrand gelijk wil hebben of een steen hoger dan de fundering. Het terras is 5,4 x 5,4 meter, en willen tegels van 60x60cm.
Uitgaande van keramische tegels van 60x60 2 of 3cm dik; heb je dus 9 tegels tegels met 8 voegen. Een voeg moet minimaal 3mm zijn. Dan zit je dus al op 5,424m met nog speling zit je op 5.43m dus je metselsteen valt sowieso achter je fundering.

Dit houdt ook in dat je rekening moet houden met ruim 5cm afschot. Als je fundering vlak ligt, heb je een lichtelijk probleem. Je enige optie is dan plavuizen met speci eronder zodat je nog iets van afschot kan creëren.

Ik snap het verhaal van je metselsteen niet. Als je die gelijk met je fundering legt en de tegel komt op de fundering te liggen, dan kijk je toch tegen de zijkant van je tegel aan? Ik zou de metselsteen gelijk of een paar mm onder de bovenkant van de tegel aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
We zijn inmiddels weer een paar stappen verder mbt ons toekomstige (onderheide) terras van 540x540cm.

Verlijmen van tegels op het terras zien we teveel risico's in (loskomen / scheuren door vorst). Helemaal waterdicht zal je het namelijk denk ik nooit krijgen.

Een andere optie die we nu gevonden hebben zijn tegeldragers (bijvoorbeeld 35mm hoogte tegeldrager, en daar bovenop een keramische tegel 60x60 van 20-30mm dik).

Enige waar ik nu nog mee zit is afwatering van het terras en de zijkant afwerking. Door gebruik van tegeldragers zal het water gelijk onder de tegels komen (geen voegen). Alleen de betonnen fundering heeft geen afschot. Nu zouden we natuurlijk eerst 2cm zandcement kunnen aanbrengen op de fundering, en dat af laten lopen naar 0 cm (we kunnen niet met 5cm hoogte zandcement beginnen want dan hebben we een hoogteprobleem ivm kozijn schuifpui), en daar bovenop de tegeldrager plaatsen & tegel, maar ik ben benieuwd of dit afschot echt nodig is.

Kunnen we niet gewoon opsluitbanden plaatsen (geen metselrand waar ik het in eerdere posts over heb gehad) aan de zijkanten van het terras en in de zijkanten van de opsluitbanden gaten boren zodat het water de grond in kan lopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEQ5ad4OSS3iQxGTxCAOTVVwS1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4nW9ldaUU2yplnwacmtemWGq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFOI_t_YCsLBHXBPuFI_4vqFqcU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kZPsUfydY4UuI1UxMcRSAfoT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCU3jvLmzPd71Zj3-I7jPOukpHA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B8nVWLsA8Z6i1Jl6h7K4btiJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_L3GLVXEeQSTTWd5ocEw-PiziJI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YA2RpLwRMAf1IuzN829neuAm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZJbOSxlGrCmmgdJ43GQpc1SDu8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rgcKtzS4Te7UOfvnwf2pySfK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlK2kEqiai50VTBbelCqqjlnK1k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OuhVShE8RACJyoqDLOhp6I2t.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
LennartTW94 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:18:
We zijn inmiddels weer een paar stappen verder mbt ons toekomstige (onderheide) terras van 540x540cm.

Verlijmen van tegels op het terras zien we teveel risico's in (loskomen / scheuren door vorst). Helemaal waterdicht zal je het namelijk denk ik nooit krijgen.

Een andere optie die we nu gevonden hebben zijn tegeldragers (bijvoorbeeld 35mm hoogte tegeldrager, en daar bovenop een keramische tegel 60x60 van 20-30mm dik).

Enige waar ik nu nog mee zit is afwatering van het terras en de zijkant afwerking. Door gebruik van tegeldragers zal het water gelijk onder de tegels komen (geen voegen). Alleen de betonnen fundering heeft geen afschot. Nu zouden we natuurlijk eerst 2cm zandcement kunnen aanbrengen op de fundering, en dat af laten lopen naar 0 cm (we kunnen niet met 5cm hoogte zandcement beginnen want dan hebben we een hoogteprobleem ivm kozijn schuifpui), en daar bovenop de tegeldrager plaatsen & tegel, maar ik ben benieuwd of dit afschot echt nodig is.

Kunnen we niet gewoon opsluitbanden plaatsen (geen metselrand waar ik het in eerdere posts over heb gehad) aan de zijkanten van het terras en in de zijkanten van de opsluitbanden gaten boren zodat het water de grond in kan lopen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me een goed idee! :)

Voordeel hierbij is, is dat je je tegels hoger kan leggen als ze maar niet tegen het kozijn liggen. Hierbij hoef je ook geen afschot toe te passen.

Op deze manier kan je je metselsteen ook op de fundering metselen en dat als hoogte aanhouden. Inderdaad wel gaten maken voor waterafvoer. Er zal, mits de gaten niet verstopt raken, nooit 4,5 cm in staan.

Enige nadeel is, is dat je tegels moet snijden. Of je moet een tegel inleveren, 4,8 of in jouw geval iets meer vanwege de kruisjes op de tegeldragers. Heb je een terras van 5,2m bij 5m inclusief een rollaag van metselstenen. Je kan inderdaad ook een opsluitband plaatsen maar die staat in de grond wat dus die verzakkingen tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
pjot1 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:06:
[...]

Lijkt me een goed idee! :)

Voordeel hierbij is, is dat je je tegels hoger kan leggen als ze maar niet tegen het kozijn liggen. Hierbij hoef je ook geen afschot toe te passen.

Op deze manier kan je je metselsteen ook op de fundering metselen en dat als hoogte aanhouden. Inderdaad wel gaten maken voor waterafvoer. Er zal, mits de gaten niet verstopt raken, nooit 4,5 cm in staan.

Enige nadeel is, is dat je tegels moet snijden. Of je moet een tegel inleveren, 4,8 of in jouw geval iets meer vanwege de kruisjes op de tegeldragers. Heb je een terras van 5,2m bij 5m inclusief een rollaag van metselstenen. Je kan inderdaad ook een opsluitband plaatsen maar die staat in de grond wat dus die verzakkingen tot gevolg.
Vinden het niet erg dat er tegels gesneden worden. Twijfelen nog erg tussen rollaag metselrand of opsluitbandjes. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een terras gezien met 60x60 tegels met daaromheen een metselsteen (weet niet of het mooi is). Zie het zelfs nergens op Google. Mocht een opsluitband precies de juiste hoogte hebben kan die op de zijkant van terrasfundering geplaatst worden. Zo niet dan grond tussen zijkant terrasfundering en opsluitband (wel kans op verzakking), of misschien laag cement op zijrand fundering en daar de opsluitband op plaatsen (zodat er geen kans is op verzakking)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
LennartTW94 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:33:
[...]

Vinden het niet erg dat er tegels gesneden worden. Twijfelen nog erg tussen rollaag metselrand of opsluitbandjes. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een terras gezien met 60x60 tegels met daaromheen een metselsteen (weet niet of het mooi is). Zie het zelfs nergens op Google. Mocht een opsluitband precies de juiste hoogte hebben kan die op de zijkant van terrasfundering geplaatst worden. Zo niet dan grond tussen zijkant terrasfundering en opsluitband (wel kans op verzakking), of misschien laag cement op zijrand fundering en daar de opsluitband op plaatsen (zodat er geen kans is op verzakking)?
Zeker voor de metselstenen kiezen. Is vele malen mooier. Een normale opsluitband wordt altijd grijs en grouw. Zelf maak ik wel eens terrassen met tegels icm klinkers. (Is ook een goede Google search voor het idee) En met de juiste kleuren combinatie is het best mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:51
Mocht een tweaker nog interesse hebben in een paar meter trommelsteentjes (10x10x6) bont (grijs/zwart, geel en rood) laat het me ff weten.
Mogen hier (Houten) opgehaald worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 07:52
Achterin onze tuin staan wat esdoorns en een berk. Die laatste is ooit beschadigd geraakt aan de bast toen we de bamboe die er vlak naast groeide hebben laten verwijderen (met een graafmachine die toevallig bij de buurman bezig was).

Daarna volgden de afgelopen jaren wat droge jaren en een paar weken geleden viel me plotseling iets op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWn7wpLIYa_vksra2yekcHw-Vzg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyPnNaG6mPzbXmdzCkLvowje.jpg?f=fotoalbum_medium

Berkenzwam. Dus tijd om de boom een stuk af te toppen. Mijn vrouw leeft nu tien jaar korter (iets met een ladder en de zwaartekracht haar werk laten doen :o), maar het heeft wel weer een hoop geld bespaard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBXhLFV476XWqV7wPvtwU1VOdms=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2E4eawpgacwzURoL5JnSvosB.jpg?f=fotoalbum_medium

Resultaat is een leuke afscheiding naast het paadje bij de vorige week aangeplante nieuwe beukenhaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gnwOpj9q_1UQyC6Vx53ig70Y2w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzZ1uryKFPmbXHF1bFn5ErRv.jpg?f=fotoalbum_medium

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dennis schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:05:
Achterin onze tuin staan was esdoorns en een berk. Die laatste is ooit beschadigd geraakt aan de bast toen we de bamboe die er vlak naast groeide hebben laten verwijderen (met een graafmachine die toevallig bij de buurman bezig was).

Daarna volgden de afgelopen jaren wat droge jaren en een paar weken geleden viel me plotseling iets op:
[Afbeelding]

Berkenzwam. Dus tijd om de boom een stuk af te toppen. Mijn vrouw leeft nu tien jaar korter (iets met een ladder en de zwaartekracht haar werk laten doen :o), maar het heeft wel weer een hoop geld bespaard.
[Afbeelding]

Resultaat is een leuke afscheiding naast het paadje bij de vorige week aangeplante nieuwe beukenhaag:
[Afbeelding]
Dat laatste stuk ziet er heel hol uit, goed gezien dus :Y

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Dennis
noes schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:45:
Dat laatste stuk ziet er heel hol uit, goed gezien dus :Y
Ja, ik had al gelezen dat als je berkenzwam ziet het wel redelijk klaar is :+.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dennis schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:09:
[...]

Ja, ik had al gelezen dat als je berkenzwam ziet het wel redelijk klaar is :+.
Duidelijk ja. Ik kende het niet, maar heb vandaag wat geleerd :)

We hebben hier ook een paar berken staan, waaronder 1 vrij grote, dus goed om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-06 19:20
Mijn vrouw leeft nu tien jaar korter (iets met een ladder en de zwaartekracht haar werk laten doen :o), maar het heeft wel weer een hoop geld bespaard.

Moet ik dit nu lezen als 'de afscheiding van je vrouw ' :X ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:56
17 december, zonnetje schijnt heerlijk, net toch nog even al het gras gemaaid. Dat kon al weken maanden niet door de regen en het groeide toch door.
Lekker dagje :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:46

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Wij hebben gisteren gemaaid, was inderdaad wel even terug dat dat voor het laatst kon. Hopenlijk kan het zo de winter door, al heb ik wel eens op tweede kerstdag staan maaien omdat het die weken ervoor zo warm was dat het lekker groeide, en er weer een periode van regen aankwam.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Geneuzel schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:28:
Moet ik dit nu lezen als 'de afscheiding van je vrouw ' :X ...
Haha! Nee, ze vond het niet zo'n goed idee dat ik een boomstam van een kilo of 20 naar beneden liet kletteren terwijl ik er zelf half onder stond :P.

Had ze op zich ook wel een punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 22:48
Weet iemand toevallig een goede windbestendige stokparasol waarbij de stok echt vast zit in de voet met bouten die door de stok heen gaan? Ik zie alleen maar parasolvoeten met klemmen die dus de stok vastklemmen, maar ik vertrouw daar niet echt op. Het mag niet gebeuren dat de wind de stok uit de voet kan trekken.

Is voor op een hoog dakterras. Uiteraard is het de bedoeling dat ie alleen bij weinig wind gebruikt wordt, maar mocht het ineens opsteken of toch vergeten dicht te klappen en even van huis te zijn dan risico minimaliseren dat de parasol er vandoor gaat. Liever dat ie kapot gaat maar op z'n plek blijft dan dat ie schade elders veroorzaakt.

Zit iig al te kijken voor een voet van > 60kg en ronde stokparasol van max 300cm, met een windvanger bovenop, katrolsysteem met pin, een niet-deelbare stok en zonder kantelstand. Maar als de parasol het wel houd maar de voet houd de parasol niet vast dan schiet het niet echt op. Snap niet zo goed waarom het niet eerder de standaard is om met bout en moer het te kunnen vastzetten. Anders zelf maar gaten voor boren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Hertog_Martin schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:50:
<>Anders zelf maar gaten voor boren?
Dat, of voor het echt dure horeca spul gaan dat je echt in de grond verankert.
Ik woon ook op een zeer windgevoelige plek en het is lastig voor mij omdat ze op een houten dek staan op water Zelf zit ik er aan te denken om een frame te maken met aan elka kant een uitval luifel. Dat zie je soms ook wel op terrassen en is makkelijker te borgen met desnoods scheerlijnen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
  • Nu online
@Hertog_Martin
Platinum parasols kun je met een bout vastzetten. Wel even informeren en niet blindelings aanschaffen.
Denk gerust aan meer dan 120kg. Onze parasol (3x3m) op een dorps gazonnetje blijft niet stokstijf staan met 120kg. Je bent gewaarschuwd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ah9XD0UnbLMNJVkcxw92BIZfHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnENSPtQIYqDdWqGP9XUQiWV.jpg?f=fotoalbum_large
Een vraag voor @pjot1 waarschijnlijk...

Een deel van ons terras blijft na veel regenval een plas met water staan. Dit is vervelend omdat het in onze looproute ligt.

Terras ligt er al een 15 jaar in vermoed ik. Is er een wat meer eenvoudige manier om dit te verhelpen dan het hele terras opnieuw bestraten? Dat zie ik echt niet zitten om zelf te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:55
Ik begrijp je vraag, maar is het de moeite waard om dit te onderzoeken als het eens in de 10jaar voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het gebeurt wel vaker dan dat, eigenlijk na elke stevige regenbui. Ik had het misschien anders moeten formuleren :)

Als ik bijv. een steen onder dat tafeltje eruit haal en daar wat grind in doe. Zou dat werken om het water af te voeren?

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2024 11:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:46
ThinkPad schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:42:
Het gebeurt wel vaker dan dat, eigenlijk na elke stevige regenbui. Ik had het misschien anders moeten formuleren :)

Als ik bijv. een steen onder dat tafeltje eruit haal en daar wat grind in doe. Zou dat werken om het water af te voeren?
Gewoon even dat rijtje stenen eruit, wat ophoogzand, stenen er weer in timmeren en klaar toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:11:
[Afbeelding]
Een vraag voor @pjot1 waarschijnlijk...

Een deel van ons terras blijft na veel regenval een plas met water staan. Dit is vervelend omdat het in onze looproute ligt.

Terras ligt er al een 15 jaar in vermoed ik. Is er een wat meer eenvoudige manier om dit te verhelpen dan het hele terras opnieuw bestraten? Dat zie ik echt niet zitten om zelf te doen.
Vreemd dat er langs het huis een gat valt. Als je de strekse laag bij de deur ziet, dat zal de oorspronkelijke hoogte zijn geweest (stenen liggen deels op de dorpel) en de rest van het straatwerk is gezakt. Als ik ik het goed zie op de foto dan is het links naast de deur wat extra gezakt. Dat kan in principe 2 oorzaken hebben, gewoon een slappe plek of het zand spoelt onder de fundering.

Het is wel zaak om dit zo snel mogelijk aan te pakken. Als er eenmaal water blijft staan wordt het gat steeds groter met als gevolg steeds grotere plassen.

Als de rest van het straatwerk nog wel netjes is, dan zou ik dit stuk(je) repareren. Dit houdt in, het stuk waar water blijft staan eruit halen + 2 a 3 stenen meer. Stenen die je eruit haalt op volgorde leggen zodat je het ook zo weer kan dicht puzzelen. Maar ik zou eerst op onderzoek uit gaan, dus even een gat spitten langs de muur om te kijken of je fundering dicht is, zo niet dichtkitten of worteldoek ertegen aan. Is je fundering wel dicht dan was het gewoon een slappe plek.

Gooi daarna dan ook alleen zand terug en geen grond/klei etc. Verdicht het zand na het onderzoek wel weer goed. Dit kan door inwateren maar dat zou ik na deze natte periode niet aanbevelen. Beter is dan door middel van een wackerstamper.

Een grindput kán werken maar ook dat zou ik niet aanbevelen. Dat is misschien nog meer werk dan alleen dat stukje herstraten. Bovendien werkt een grindput niet meer als de grond helemaal verzadigd is wat nu in bijna heel Nederland het geval is.

[ Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 09-01-2024 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Dank voor de reacties :)

Ik zal met beter weer eens gaan kijken. Issues met de fundering verwacht ik niet. Er zit onder dat deel een toegankelijke kruipruimte en dat ziet er daar ook gewoon normaal uit. Geen weggespoelde grond o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:33:
Dank voor de reacties :)

Ik zal met beter weer eens gaan kijken. Issues met de fundering verwacht ik niet. Er zit onder dat deel een toegankelijke kruipruimte en dat ziet er daar ook gewoon normaal uit. Geen weggespoelde grond o.i.d.
Dan is het waarschijnlijk een slappe plek anders zou je idd sporen moeten zien en in dit geval zou ik het dan ook niet open graven. Gewoon zand erop en herstraten. Dat is de kortste klap. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:31

ChillPascal

In the end...

Onlangs heeft een hovenier de bestrating en plantenbakken aangelegd van onze nieuwbouw tussenwoning. Maar tja, dan nog de beplanting. Hiervoor zijn wij op zoek naar een plantenkwekerij in de regio Twente die hiervoor een beplantingsplannetje zou kunnen maken en de planten zou kunnen leveren.

Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lIZXW-GlFSU2TFGcn0dBNrH4ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jq82DGCUYondCCqb3m6y1m2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@ChillPascal mijn eerste ingeving zou zijn, weet je hovenier dat niet?
Tweede ingeving is google https://www.google.com/se...d&q=kweker+twente+planten
Rij er eens een paar af? Plannetje is ook wel zelf te doen overigens als je een beetje weet wat je wilt.

Zelf zou ik in die eerste bak vanuit binnen allemaal tuinkruiden planten (salie, munt, tijm, oregano etc) en achteraan laurier. Maar ik heb nou eenmaal een voorkeur voor eetbare planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:14
ChillPascal schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:28:
Onlangs heeft een hovenier de bestrating en plantenbakken aangelegd van onze nieuwbouw tussenwoning. Maar tja, dan nog de beplanting. Hiervoor zijn wij op zoek naar een plantenkwekerij in de regio Twente die hiervoor een beplantingsplannetje zou kunnen maken en de planten zou kunnen leveren.

Iemand tips?

[Afbeelding]
Ik zou het volzetten met wintergroene planten. Dan blijft het in de winter niet zo kaal als nu. Denk aan portugese laurier, gewone laurier, kardinaalshoed/ muts, Amerikaanse sering, euonymus bodembedekkers, azalea....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 18:10
ChillPascal schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:28:

Iemand tips?

[Afbeelding]
gooi er snel vast bollen in, dan heb je in het voorjaar meteen een bloemenpracht.

krokussen en vroege narcissen beginnen al eind februari, tulpen komen weer wat later, en dan grote alliums die gaan tot in de zomer door. Ik heb afgelopen tijd weer 200+ bollen de grond in gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
kaboom1555 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:39:
[...]

Ik zou het volzetten met wintergroene planten. Dan blijft het in de winter niet zo kaal als nu. Denk aan portugese laurier, gewone laurier, kardinaalshoed/ muts, Amerikaanse sering, euonymus bodembedekkers, azalea....
@ChillPascal er zijn ook wintergroene varens zoals bijv. de ijzervaren. Groeit ook mooi in de breedte. Die 'haakse' border links/voor op de foto ziet er wel smal uit, 30 cm grond? Dat droogt héél snel uit 's zomers en wordt ook warm vanwege de zwarte borderstenen. Overhangende/brede planten kan helpen om te zorgen dat de stenen wat minder opwarmen. Als je de kans hebt om daar een zweetleiding in te graven dan zou ik dat zeker doen. Planten die wel tegen wat droogte kunnen zou ik hoe dan ook er ook in zetten, bijv. lavendel / salie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:27
Vraagje, ik heb zelf wat spijt van mijn grind keuze (lelijke kleur), nu heb ik geen zin om alles te vervangen. Is het mogelijk om alleen de toplaag te vervangen met een nieuwe grindkleur of is er dan risico dat het oude en nieuwe grind vermengd met elkaar kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 18:10
kaboom1555 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:39:
[...]
Veel wintergroene planten zijn in het voorjaar / zomer wel weer saai. Ik probeer altijd zo te varieren dat er in elk seizoen wel wat bloeit, en dat er in de winter ook wat staat. Dus 25% voorjaar (gebroken hartje,sering, clematis (klim), rhodo (schaduw), salie), 25% zomer (hortensia, vingerhoedskruid, zonnehoed, phlox, geranium), 25% najaar (herfstaster, sedum, japanse annemoon, heuchera, duizendknoop, fuchsia) en 25% winter (varen, rhodo, krokus, narcissen, tulpen). Mijn tuin is op zandgrond, dus let op bij deze soorten: die doen het niet allemaal even goed op klei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Grunwold schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:15:
Vraagje, ik heb zelf wat spijt van mijn grind keuze (lelijke kleur), nu heb ik geen zin om alles te vervangen. Is het mogelijk om alleen de toplaag te vervangen met een nieuwe grindkleur of is er dan risico dat het oude en nieuwe grind vermengd met elkaar kunnen worden?
Heb je grindmatten of alleen doek?

Met alleen doek zal het zeker gaan mengen. Met grindmatten zou je nog kunnen proberen om het grind op de matten weg te halen en dan nieuw grind eroverheen. Je zou dmv 1 klein zakje grind even een proefstuk kunnen maken. Anders zou je echt alles eruit moeten halen (in geval van matten ook de matten zodat je deze kan leeg kloppen en weer kan hergebruiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grunwold
pjot1 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:37:
[...]

Heb je grindmatten of alleen doek?

Met alleen doek zal het zeker gaan mengen. Met grindmatten zou je nog kunnen proberen om het grind op de matten weg te halen en dan nieuw grind eroverheen. Je zou dmv 1 klein zakje grind even een proefstuk kunnen maken. Anders zou je echt alles eruit moeten halen (in geval van matten ook de matten zodat je deze kan leeg kloppen en weer kan hergebruiken).
Grindmatten. De kleuren komen ook wel een beetje overeen.

Dit heb ik geplaatst: https://www.grind-split.n...end-pebbles-minibag-850kg

Dit wil ik terugleggen: https://www.grind-split.nl/grind-split/basalt-split

Dus het is niet per se een ramp als er een paar stukjes grind gemengd worden. Ik zal eens een proefje wagen, dank je voor het advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Grunwold schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:38:
[...]

Dus het is niet per se een ramp als er een paar stukjes grind gemengd worden. Ik zal eens een proefje wagen, dank je voor het advies.
Dan zou ik het wel aandurven. Voordeel is wel dat je minder grind nodig hebt. Houdt rekening met zo'n 2 a 3 cm dikte om een mooie volle laag te hebben waarbij je ook nog wat hebt aan de matten. Met een betonschep kan je gemakkelijk het overtollige grind eraf halen, probeer het wel zo leeg als mogelijk te maken. Succes! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:29
Grunwold schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:38:
[...]

Ik denk toch dat je je gaat storen aan wit grind tussen het gebroken basalt.

Gezien het grind fijn is zou je kunnen overwegen, nadat je de matten schoongeveegd hebt en dat grind opgeruimd, een deel uit de matten te zuigen met een flinke bouwstofzuiger zodat je basalt in de matten komt te liggen ipv er alleen op.
Door het er deels uit te zuigen hoef je niet alles los te halen en na verwiideren van het grind weer terug te plaatsen, al zal dat misschien wel het snelste zijn.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grunwold
@pjot1 & @Teijgetje Dankje voor de adviezen, ik heb ook nog een bouwstofzuiger liggen, ik ga binnenkort even kijken of het kan/mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:56
In de tuin van ons pas aangekochte huis is een rozenperk wat op de grond overwoekerd is met hedera. Omdat ik om exact deze reden een hekel heb aan hedera wil ik dat weghalen maar tussen die anderhalve meter hoge rozen met mega stekels is dat niet zo handig.
Nu bedacht ik de rozen op een cm of 20 van de grond af te knippen zodat ik de hedera tot op het laatste stukje kan weghalen.
Kan ik die rozen zover terugsnoeien en dan verwachten dat ze weer mooi uitlopen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
No Hands schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:53:

Kan ik die rozen zover terugsnoeien en dan verwachten dat ze weer mooi uitlopen?
Ja, dat kan prima.
Is eerder regel. ;)
Kijk of je een oog aan de buitenkant kan laten zitten als je dunnere takken terugsnoeit als je hem wat hoger wil laten, maar dat hoeft niet bij kort.

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 31-01-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Twee weken geleden mn pepers in de aarde gestopt, in een kleine kas op een verwarmingsmatje die het allemaal op 25 graden houdt. Maar tot op heden komt er nog niks op :( Zaden komen bij Ed Currie uit de US vandaan, dat is degene die de carolina reaper heeft "uitgevonden" dus dat lijkt me iemand die weet wat ie doet. De potjes staan mooi vochtig, ik gebruik een weegschaal om ze allemaal op hetzelfde gewicht te houden met wateren.

Waarom duurt het ontkiemen zo lang, met deze setup zou ik toch wel iets moeten zien groeien? Of zou het verzenden via de post voor problemen zorgen, bijvoorbeeld temperatuur of xray scans bij de douane?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
3 februari is het boom-weggeef-dag. Hier worden 150000 bomen gratis weggeven. Dit zijn kleine bomen die weggehaald zijn uit gemeenteperken, sportparken ed.

https://meerbomen.nu/3februari/

Zo is het bedrijf waar ik werk ook bezig in een natuurgebied waar je de 'blijvers en de wijkers' hebt. Snelgroeiende bomen zoals bijvoorbeeld populieren worden verwijdert zodat andere gewassen beter kunnen groeien zodat de biodiversiteit toeneemt. Mensen vinden het vaak zonde als er grote bomen worden gekapt, zeker in natuurgebieden, maar het gaat erom hoe de natuur over 5 jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Widow schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:58:
Twee weken geleden mn pepers in de aarde gestopt, in een kleine kas op een verwarmingsmatje die het allemaal op 25 graden houdt. Maar tot op heden komt er nog niks op :( Zaden komen bij Ed Currie uit de US vandaan, dat is degene die de carolina reaper heeft "uitgevonden" dus dat lijkt me iemand die weet wat ie doet. De potjes staan mooi vochtig, ik gebruik een weegschaal om ze allemaal op hetzelfde gewicht te houden met wateren.

Waarom duurt het ontkiemen zo lang, met deze setup zou ik toch wel iets moeten zien groeien? Of zou het verzenden via de post voor problemen zorgen, bijvoorbeeld temperatuur of xray scans bij de douane?
Nog even geduld lijkt me. Bij ons beginnen de eersten nu op te komen, maar de hetere pepers doen er meestal langer over.
pjot1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:01:
3 februari is het boom-weggeef-dag. Hier worden 150000 bomen gratis weggeven. Dit zijn kleine bomen die weggehaald zijn uit gemeenteperken, sportparken ed.

https://meerbomen.nu/3februari/

Zo is het bedrijf waar ik werk ook bezig in een natuurgebied waar je de 'blijvers en de wijkers' hebt. Snelgroeiende bomen zoals bijvoorbeeld populieren worden verwijdert zodat andere gewassen beter kunnen groeien zodat de biodiversiteit toeneemt. Mensen vinden het vaak zonde als er grote bomen worden gekapt, zeker in natuurgebieden, maar het gaat erom hoe de natuur over 5 jaar is.
Leuk! Helaas alles in de buurt al vol.

[ Voor 29% gewijzigd door noes op 31-01-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvw2
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:11
Heeft iemand ervaring met warmte van composiet terrasdelen tov een houten terras?

Wij willen een groot terras aanleggen, onze voorkeur heeft composiet omdat dit kleurvast is (niet vergrijst) en onderhoudsvrij is. Ik maak me echter zorgen dat het terras te heet wordt in de zomer, ligging is zuid-oost - oost en er is weinig verkoeling door wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouw
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:06
Voor mijn nieuwbouwhuis zit ik met de vraag of de grond afgegraven dient te worden. In de technische omschrijving staat het volgende: " De gemiddelde hoogte in de achtertuin is ca. 200 mm onder het eerder genoemde peil
gelegen. Met deze hoogte is rekening gehouden met de toekomstige afwerking van de tuin, zodat er
minder grond afgevoerd hoeft te worden." Ik ben vooralsnog niet van plan om grote bomen te planten. Enkel een terras (3,5 bij 5,5), een pad, gazon en enkele lage planten. Is het dan nog nodig om te grond verder af te graven? Scheelt toch weer in de kosten als dat niet hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
ruudvw2 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:42:
Heeft iemand ervaring met warmte van composiet terrasdelen tov een houten terras?

Wij willen een groot terras aanleggen, onze voorkeur heeft composiet omdat dit kleurvast is (niet vergrijst) en onderhoudsvrij is. Ik maak me echter zorgen dat het terras te heet wordt in de zomer, ligging is zuid-oost - oost en er is weinig verkoeling door wind.
Dit zegt een site die dergelijk spul verkoopt:

Hoe warm worden composiet vlonderplanken in de zon?

Op een zonnige dag worden composiet vlonderplanken vrij warm. Vooral op donkere (antraciete) planken is het niet aan te raden om op blote voeten te lopen wanneer de zon hier al een tijd vol op schijnt. Deze kunnen dan erg warm worden.
bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Nieuwbouw schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:21:
Voor mijn nieuwbouwhuis zit ik met de vraag of de grond afgegraven dient te worden. In de technische omschrijving staat het volgende: " De gemiddelde hoogte in de achtertuin is ca. 200 mm onder het eerder genoemde peil
gelegen. Met deze hoogte is rekening gehouden met de toekomstige afwerking van de tuin, zodat er
minder grond afgevoerd hoeft te worden." Ik ben vooralsnog niet van plan om grote bomen te planten. Enkel een terras (3,5 bij 5,5), een pad, gazon en enkele lage planten. Is het dan nog nodig om te grond verder af te graven? Scheelt toch weer in de kosten als dat niet hoeft.
Ze bedoelen dat ze de laag waarop de vrachtwagens, kruiwagens, kooiaapjes en bouwvakkers gelopen hebben (en die vaak vervuild is met beton, plastic, hout en andere zooi van het bouwen) er af gehaald hebben. Meestal moeten nieuwe bewoners die laag weghalen alvorens een laag nieuwe, schone teelaarde te storten zodat hun planten, bomen en struiken beter aanslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Nieuwbouw
Eigenlijk wat @Yaksa zegt.

Hoogte 200mm onder peil, ik neem aan dat er vloerpeil mee bedoelt wordt? Voor je bestrating zou je evengoed iets moeten afgraven. Anders heb je een te dunne zandlaag. Waarschijnlijk is er ook geen rekening gehouden met afschot. Probeer niet te bezuinigen op grondwerk. Dit is de basis van je tuin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Nieuwbouw schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:21:
Ik ben vooralsnog niet van plan om grote bomen te planten. Enkel een terras (3,5 bij 5,5), een pad, gazon en enkele lage planten. Is het dan nog nodig om te grond verder af te graven? Scheelt toch weer in de kosten als dat niet hoeft.
En als advies mijnerzijds: Tenzij je van plan bent om elk weekend met je hele familie te gaan bbq'en of je kinderen wil leren fietsen, zie ik de noodzaak van zo'n groot terras niet in. Eigenlijk heeft het alleen maar nadelen, het wordt gloeiend heet in de zomer, het hemelwater wordt minder snel afgevoerd en je moet schaduwmaatregelen gaan nemen om in voorjaar en najaar te kunnen zitten aangezien je niet van plan bent om (schaduwgevende) bomen te planten. Dan wil je verder nog een stukje gazon aanleggen. Hou er rekening mee dat een gazon een van de meest onderhoud vragende onderdelen van een tuin is en vaak ook de meeste problemen (mosgroei, plantjes erin die je niet wil maar aan komen waaien, te droog, natte plekken, enz.) oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
noes schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:44:
[...]
Nog even geduld lijkt me. Bij ons beginnen de eersten nu op te komen, maar de hetere pepers doen er meestal langer over.
Vanochtend nog een keer gekeken, er komt niks op :'( ik ben nu 2,5 week verder... Ik heb geen superhete pepers, ongeveer de helft van een Madame Jeanette. Ik twijfel een beetje of ik andere zaden wil gaan halen, het is elk jaar drama met ontkiemen omdat het zoooo lang duurt waardoor mn planten in oktober staan te bloeien. En dit jaar wil er helemaal niks opkomen }:|

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Widow schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:09:
[...]

Vanochtend nog een keer gekeken, er komt niks op :'( ik ben nu 2,5 week verder... Ik heb geen superhete pepers, ongeveer de helft van een Madame Jeanette. Ik twijfel een beetje of ik andere zaden wil gaan halen, het is elk jaar drama met ontkiemen omdat het zoooo lang duurt waardoor mn planten in oktober staan te bloeien. En dit jaar wil er helemaal niks opkomen }:|
Er staat 3-4 weken voor normaliter, dus heb geduld. Onze zijn net begonnen. Bij ons staan ze ook in een kasje, op de vensterbank met een warmteplaat (en boven verwarming) in de zon.

Oktober is niet raar voor pepers, ze hebben een lang seizoen nodig. Hoe heter de peper, hoe trager ze groeien. Je kan einde van dit seizoen je succesvolste plantjes terugsnoeien en uitgraven om ze vervolgens in een pot laten overwinteren. Zet ze binnen op een koelere plek waar de temperatuur vrij constant is (bijv kelder). De habanero en jalapeno die we zo hebben behandeld zijn al aan het uitlopen, en zullen dus hopelijk ook vroeger vruchten produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 11:12
Widow schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:09:
[...]
Ik twijfel een beetje of ik andere zaden wil gaan halen, het is elk jaar drama met ontkiemen omdat het zoooo lang duurt waardoor mn planten in oktober staan te bloeien.
Ik heb gehoord dat liefde helpt met ontkiemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Widow De meeste kennis over pepers etc zit overigens hier dacht ik Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
We willen een nieuwe tuinpoort + aangrenzend schuttingdeel laten plaatsen. Aangezien ze €100 vragen voor het "slopen" en afvoer van bestaande materialen wil ik het zelf bouwklaar maken.

Het verwijderen van schutting en bestaande poort is een eitje, de 2 betonpalen is een ander verhaal. Zover ik weet zijn deze niet in beton gegegoten maar staan ze +/- 1 meter in de grond.

Wat is de makkelijkste maniet om deze te verwijderen zonder 1m2 bestrating te verwijderen om ze helemaal uit te graven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
pilskes schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:50:
We willen een nieuwe tuinpoort + aangrenzend schuttingdeel laten plaatsen. Aangezien ze €100 vragen voor het "slopen" en afvoer van bestaande materialen wil ik het zelf bouwklaar maken.

Het verwijderen van schutting en bestaande poort is een eitje, de 2 betonpalen is een ander verhaal. Zover ik weet zijn deze niet in beton gegegoten maar staan ze +/- 1 meter in de grond.

Wat is de makkelijkste maniet om deze te verwijderen zonder 1m2 bestrating te verwijderen om ze helemaal uit te graven?
Ik heb dat eens bij twee ingegraven zware spoorbielzen gedaan met een steiger (maar een zware trap zou ook wel kunnen) en een kettingtakel. Door de vertraging kan je lekker veel kracht zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 06-02-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 15:38

Agent47

I always close my contracts.

Wij hebben een rozenboog staan en hiernaast een klimroos geplant. Hoe kan je deze het beste "leiden" vanaf het moment dat deze begint te groeien?

[ Voor 7% gewijzigd door Agent47 op 06-02-2024 13:56 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Met een krik, kijk maar eens op youtube :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ook een goede optie, als ze echt een meter de grond in zitten ben je denk ik wel even bezig? Voordeel is dat iedereen wel een krik ergens heeft liggen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Misschien is die €100 voor het slopen en afvoeren toch niet zo'n heel slecht idee...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Agent47 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:56:
Wij hebben een rozenboog staan en hiernaast een klimroos geplant. Hoe kan je deze het beste "leiden" vanaf het moment dat deze begint te groeien?
Rozen groeien (net zoals alle andere planten) naar het licht toe. Je kunt proberen om tijdens de groei de langere takken tussen de (ijzeren spijlen/staven) te vlechten. Wel altijd terug blijven snoeien tot op de zijtakjes met 5 bladeren. Niet te snel proberen de hele boog te 'vullen' . De onderstam moet het bovenste deel kunnen blijven voeden en moet dus dik genoeg worden alvorens de hele boog gevuld is. Hou er verder rekening mee dat een goed gevulde rozenboog aardig wat wind kan vangen, een goedkoop in elkaar geschroefd rozenboogje breekt bij een storm gewoon doormidden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GERMEY
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-06 13:27
Wij willen in onze tuin graag een planten klimrek in cortenstaal plaatsen zoals op onderstaande foto.
Momenteel een offerte aangevraagd voor 4 palen van 3,5m (2,5m boven de grond, 1m in de grond) en een oversteek van 1m.
Ik dacht zelf aan palen van 100x100x3,00.
Waarschijnlijk zal er Wisteria inkomen, er komen 4 palen op ongeveer 1.8m van elkaar.

Enkele vragen;
- Zijn palen van 100x100 overkill? Want cortenstaal is niet goedkoop ;)
- Zijn palen om de 1.8m voldoende om een dichte structuur te krijgen? (moet niet zicht-dicht zijn, maar wil natuurlijk wel dat de wisteria heel het rek begroeid.
- Is 2,5m voldonde om nog onderdoor te lopen?
- Is 1m diep voldoende?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EA_EhWfCNZrCTyKgbAn-SThAluA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kNLYTPxwohYz3mABOEwQWcVz.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-06 17:04
Met een strop erom heen. Dan een hevel maken met een groot stuk hout en/of stalen pijp / balk. Deze wat hoog ondersteunen en dan gewicht erop. Dat gaat het. De strop verplaats je steeds. Hier een tig aantal palen van de oude schutting zo verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
GERMEY schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:01:
Waarschijnlijk zal er Wisteria inkomen, er komen 4 palen op ongeveer 1.8m van elkaar.
Enkele vragen;
- maar wil natuurlijk wel dat de wisteria heel het rek begroeid.
Hou er rekening mee dat Wisteria (over het algemeen) tenminste 6 uur zon per dag nodig heeft, bij minder zonuren zullen er minder of geen bloemknoppen worden gevormd. Tenzij dat geen probleem is, maar dan had je waarschijnlijk beter een andere (goedkopere) klimplant uit kunnen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GERMEY
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-06 13:27
Staat gedurende heel de dag in de zon, behalve in de winter misschien wat schaduw van het huis, dat zal dus geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Dag allen,

Langs onze toekomstige oprit loopt een looppad van de overburen. Onze oprit moet zo'n 30cm hoger komen te liggen dan dit looppad omdat ons huis hoger staat. De oprit zal bestaan uit een 20cm hoge laag betonpuin (in de toekomst splitplaten & split bovenop betonpuin). Nu kunnen we dit hoogte verschil opvangen door een betonnen keerwand van L elementen, maar die zijn niet goedkoop en kan ik zelf niet plaatsen waardoor er ook arbeidsuren bij komen.

Nu dacht ik eraan om dit hoogteverschil op te lossen door zelf een houten keerwand te maken (30 meter lang) in combinatie met hedera klimop. Hoe ik het voor me zie:

- Hardhouten palen van bijvoorbeeld 70x70mm van 350cm lang. 150cm in de grond, 200cm boven de grond. 1,5 meter ruimte tussen elke paal.
- Azobe planken aan de voorkant van de palen horizontaal monteren van 20cm hoog, en dan 2 stuks boven elkaar. Bijvoorbeeld 10cm onder de grond, en 30cm boven de grond als keerwand voor het betonpuin.
- Misschien nog een extra hardhouten paal tussen de 2 hardhouten palen van bijvoorbeeld 100cm hoog waarvan 70cm in de grond als extra steun?
- Aan de achterkant van de palen gaas van 200cm hoog en 300cm lang, gemonteerd aan de palen en daar hedera doorheen vlechten.

Zal dit stevig genoeg zijn of biedt dit te weinig weerstand aangezien we er met auto's op zullen rijden wat het betonpuin flink zal aandrukken tegen de houten keerwand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Voor de liefhebber:

Onkruidborstel bij de Action

tientje goedkoper dan dezelfde bij HBM in het blauw, en hier beginnen ze vanaf een tientje duurder.
Ook Gloria is met minder vermogen duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Teijgetje schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:03:
Voor de liefhebber:

Onkruidborstel bij de Action

tientje goedkoper dan dezelfde bij HBM in het blauw, en hier beginnen ze vanaf een tientje duurder.
Ook Gloria is met minder vermogen duurder.
Sloop je niet je tegels met die staal borstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:32

de Peer

under peer review

Dracula schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:48:
[...]

Jawel. Al gaat dat langzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
LennartTW94 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:20:
Dag allen,

Langs onze toekomstige oprit loopt een looppad van de overburen. Onze oprit moet zo'n 30cm hoger komen te liggen dan dit looppad omdat ons huis hoger staat. De oprit zal bestaan uit een 20cm hoge laag betonpuin (in de toekomst splitplaten & split bovenop betonpuin). Nu kunnen we dit hoogte verschil opvangen door een betonnen keerwand van L elementen, maar die zijn niet goedkoop en kan ik zelf niet plaatsen waardoor er ook arbeidsuren bij komen.

Nu dacht ik eraan om dit hoogteverschil op te lossen door zelf een houten keerwand te maken (30 meter lang) in combinatie met hedera klimop. Hoe ik het voor me zie:

- Hardhouten palen van bijvoorbeeld 70x70mm van 350cm lang. 150cm in de grond, 200cm boven de grond. 1,5 meter ruimte tussen elke paal.
- Azobe planken aan de voorkant van de palen horizontaal monteren van 20cm hoog, en dan 2 stuks boven elkaar. Bijvoorbeeld 10cm onder de grond, en 30cm boven de grond als keerwand voor het betonpuin.
- Misschien nog een extra hardhouten paal tussen de 2 hardhouten palen van bijvoorbeeld 100cm hoog waarvan 70cm in de grond als extra steun?
- Aan de achterkant van de palen gaas van 200cm hoog en 300cm lang, gemonteerd aan de palen en daar hedera doorheen vlechten.

Zal dit stevig genoeg zijn of biedt dit te weinig weerstand aangezien we er met auto's op zullen rijden wat het betonpuin flink zal aandrukken tegen de houten keerwand?
Ik zou denken dat het op zich wel sterk genoeg te maken zou moeten zijn met hout, maar zou me vooral zorgen maken over dat het toch uiteindelijk wel een keer gaat rotten.

Misschien zelf een (gewapend) betonnen muurtje gieten? Kan je het zelf blijven doen, als dat de wens is. Misschien wel wat ruimte naar de buren houden zodat je er iets op kan zetten voor het zicht.

Maar @pjot1 heeft vast wel ervaringen met zoiets ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Dracula schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:48:
[...]

Dit is een lage toerenmachine, 1800 rpm, dat moet wel gek lopen dan.
Ik heb een 20 cm staalborstel op de bosmaaier als dat nodig is, die ik zonder problemen gebruik op gewoon straatmateriaal. En die is 2 pk, 10.000 rpm.

Voor de delicate materialen gebruik ik een nylonborstel.
En die krijg je daar ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Twee vragen aan de experts hier:

-ik heb een aantal planten in potten. Goede afwateringsgaten. Onderin wat hydrokorrels. Kan ik een laagje onkruiddoek over de korrels leggen zodat ze bij het verpotten goed op hun plek blijven?

-iemand nog ideeen voor planten in pot die 1. Goed voor de bijen zijn en 2. Winterhard zijn?
Ik heb nu bv een euchinacea staan die er in de winter nog leuk uitziet met zijn uitgebloeide bloemen en nu zijn 3e seizoen in gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Deruxian schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:16:
Twee vragen aan de experts hier:

-ik heb een aantal planten in potten. Goede afwateringsgaten. Onderin wat hydrokorrels. Kan ik een laagje onkruiddoek over de korrels leggen zodat ze bij het verpotten goed op hun plek blijven?
<>
Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, sterker nog dat ga ik ook doen - nooit aan gedacht. Heb er een hekel aan om die korrels uit de wortels en aarde te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
henkie196 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:06:
[...]

Ik zou denken dat het op zich wel sterk genoeg te maken zou moeten zijn met hout, maar zou me vooral zorgen maken over dat het toch uiteindelijk wel een keer gaat rotten.

Misschien zelf een (gewapend) betonnen muurtje gieten? Kan je het zelf blijven doen, als dat de wens is. Misschien wel wat ruimte naar de buren houden zodat je er iets op kan zetten voor het zicht.

Maar @pjot1 heeft vast wel ervaringen met zoiets ;)
Andere reden waarvoor ik aan een houten keerwand dacht is het feit dat wij ergens gaan wonen waar de grond misschien wel 6cm per jaar gaat zakken. Dan kan ik na een paar jaar een nieuwe houten plank erboven monteren als bijvoorbeeld het grind of iets opgehoogd moeten worden.

Een betonnen keerwand / muurtje is lastig op te hogen ga ik vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
LennartTW94 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:20:
Dag allen,

Even een kort antwoord; dit is niet stevig genoeg. Ook is 20cm korrel tekort, dan kan je net zo goed zand gebruiken. Je hebt toch minimaal 25cm nodig om een goede basis te creëren. 5cm extra lijkt niet veel maar kan net het verschil maken. Ook dien je wegendoek onder de korrel aan te brengen.

Wat betreft je 'keerwand'. Een paal om de 75cm is niet genoeg. Bij beschoeiingen zet je al een paal om de 50cm en dan is het hoogte verschil vaak maar 20cm en wordt het niet zo belast als bij een oprit. Daarom zou ik zeggen dat je om de 30cm een paal moet plaatsen. Als je de palen goed en stevig wilt hebben dan zou je ze toch in de grond moeten drukken met behulp van een trilblok aan de kraan.

Ik denk dat het qua kosten dan niet eens zo ver uit elkaar ligt als je je hout goed wilt zetten.

Ik heb dit ooit gemaakt,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjriqbDm9EbivkkSwhyaYPyxZe0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r6KbJnCqPRteTnPbHHESGhwr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZopD4bgGyYtTKzY2g_TWB2DNlMk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZsJegRwgQrPK6UY7dNQeXjlf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57rugO_OVoMRZRrjKVvpQjbCMJQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Kh8qL4A9t7qnL8nYElV7odh.jpg?f=user_large

Met een goede fundering zou dit ook nog mogelijk zijn. Al blijft een keerwand eigenlijk in mijn ogen de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
pjot1 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:49:
[...]

Even een kort antwoord; dit is niet stevig genoeg. Ook is 20cm korrel tekort, dan kan je net zo goed zand gebruiken. Je hebt toch minimaal 25cm nodig om een goede basis te creëren. 5cm extra lijkt niet veel maar kan net het verschil maken. Ook dien je wegendoek onder de korrel aan te brengen.

Wat betreft je 'keerwand'. Een paal om de 75cm is niet genoeg. Bij beschoeiingen zet je al een paal om de 50cm en dan is het hoogte verschil vaak maar 20cm en wordt het niet zo belast als bij een oprit. Daarom zou ik zeggen dat je om de 30cm een paal moet plaatsen. Als je de palen goed en stevig wilt hebben dan zou je ze toch in de grond moeten drukken met behulp van een trilblok aan de kraan.

Ik denk dat het qua kosten dan niet eens zo ver uit elkaar ligt als je je hout goed wilt zetten.

Ik heb dit ooit gemaakt,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met een goede fundering zou dit ook nog mogelijk zijn. Al blijft een keerwand eigenlijk in mijn ogen de beste optie.
Bedankt voor je reactie.

Dan gaan we voor 25-30cm korrel. Ik begreep wel dat bij veengrond het zo is dat 'hoe meer gewicht erop, hoe harder het zakt'. Wegendoek waren we inderdaad van plan.

Met betrekking tot de keerwand, zie jij een andere 'slimme' optie dan een houten keerwand, als we er rekening mee moeten houden dat alles gaat zakken en we het zullen moeten ophogen in de toekomst? Want dan lijkt me een betonnen keerwand niet ideaal? Vond het wel een slim idee dat we bij een houten keerwand in de toekomst er weer een plankje hoger op konden monteren.

En met betrekking tot een houten keerwand met palen om de 30cm, wat voor lengte zou je dan nemen voor de palen?

En denk je dat het slim is om de keerwand te combineren met palen van 3,5 meter die 2 meter boven de grond komen om dat te bekleden met gaas & hedera?

Oprit is wel 4 meter breed dus het is niet zo dat we constant langs het randje zullen rijden.

Ik snap dat trilblok aan een kraan efficienter zal zijn, maar dat betekent stuk hogere kosten dan wanneer ik het zelf kan doen. Zeg je dat het niet te doen is met een palenrammer?
Pagina: 1 ... 143 ... 182 Laatste