Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 142 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik doe meestal grasmaaier op hoge stand met opvangbak, dat zuigt het meeste blad ook wel mee. Laatste restjes met de hark. Bladblazer gebruik ik meestal als bezem na het onkruid verwijderen tussen de tegels.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

franssie schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:26:
Ik doe meestal grasmaaier op hoge stand met opvangbak, dat zuigt het meeste blad ook wel mee. Laatste restjes met de hark. Bladblazer gebruik ik meestal als bezem na het onkruid verwijderen tussen de tegels.
Exact , juist op gazon is bladblazer onnodig.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
noes schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:25:
[...]
Exact , juist op gazon is bladblazer onnodig.
naja, als het droog is werkt het best wel ok (ik heb een benzine versie en geen directe buren gelukkig). Bij grote tuinen waar je ook een zitmaaier gebruikt werkt zoiets ook echt prima https://www.ho-michielsen...veger-tbv-zitmaaier-120cm
Iets vergelijkbaars gebruikte ik in de tuin van mijn ouders (boerderij) met een aantal voetbalvelden aan land, dat ga je ook weer niet harken ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 15:53

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik ben op basis van de adviezen over het grindharken met een drietand tuinkrabber/cultivator vandaag aan de gang gegaan en het werkt naar mijn idee voldoende genoeg. Helaas geen foto van vóór, maar op de bovenste foto is in de buurt van/onder de auto nog wel te zien hoe het er ongeveer uit zag. Vanaf beneden gezien tot aan het hekje was gedaan. Daarboven alleen losgewoeld en de lichtere stukken midden boven nog niet eens gedaan, dat was er nog niet zo erg aan toe.

Onderste foto is na onkruid verwijderen en het grind weer wat netjes terug harken en het ziet er echt al een stuk beter uit.

Morgen verder om het onkruid wat ik vanmiddag los heb geharkt nog weg te halen.

Uiteindelijk is het is wel redelijk hakken/trekken om dieper te komen, maar het onkruid komt er wel goed mee los en het grind wordt ook weer een stuk losser.

Ik denk dat het me in totaal een uur of twee zal kosten, vandaag in totaal ruim een uur bezig geweest denk ik. Maar ik vind het geen straf met de zon erbij om zo buiten bezig te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJ3nNTpVCiOoI45sAtgvhC1hnX0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FOBDsQ33jZY1UL9sMz3A213O.jpg?f=user_large

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:31

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Slonzo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:15:
Je moet er niet van dromen dat je natte bladeren gaat opzuigen met zo'n flutding. Gaat gewoon niet gebeuren. Dat zuigen is een gimmick, als je het al opgezogen krijgt verstopt de boel gewoon om de minuut. Een bladhark of met de grasmaaier op standje kort eroverheen zijn opties die wel werken :)
Ik ben het helemaal met je eens dat natte bladeren opzuigen recept voor problemen is met huis/tuin/keuken-apparatuur. Bij mij gaan ze elektrisch (prima) de buis in, maar het vermaalt gewoon niet. Het buigt en scheurt hoogstens. Met een standaard bladblazer wil je droge blaadjes hebben - dan werkt het best goed, afhankelijk van de bladsoort. Voorbeelden vanuit mijn tuin: beukhaag prima (versgenoeid of uitgedroogd) maar dikkere takjes niet, walnootbladeren gaan niet gebeuren want die steeltjes zijn te gummi, laurier alleen als het droog is en niet te groot.

Er lijkt een discussie te ontstaan over het algemeen nut en eventuele overlast, bijna alsof er geen positieve kanten te benoemen zijn :) Graag wijs ik de mensen erop dat alleen al de drie eikenbomen in de tuin hier mij acht kliko's aan bladeren opleveren. Ik heb maar twee kliko's (en geen wens c.q. ruimte voor meer) dus optima forma betekent dat voor mij dat zonder vermalen vier weken lang mijn kliko's bezet zijn en ik niks anders kan afvoeren. Met vermalen scheelt me dat de helft aan ruimte. Vermalen betekent mij winst op allerlei vlakken, en het heeft z'n nut. De praktijk is echter wel dat ik de gebruikstijd met enige regelmaat scheldend vol maak doordat ik telkens die buis moeten openmaken om een verstopping weg te halen. Ook dat levert misschien geluidsoverlast op ;)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

DUX schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens dat natte bladeren opzuigen recept voor problemen is met huis/tuin/keuken-apparatuur. Bij mij gaan ze elektrisch (prima) de buis in, maar het vermaalt gewoon niet. Het buigt en scheurt hoogstens. Met een standaard bladblazer wil je droge blaadjes hebben - dan werkt het best goed, afhankelijk van de bladsoort. Voorbeelden vanuit mijn tuin: beukhaag prima (versgenoeid of uitgedroogd) maar dikkere takjes niet, walnootbladeren gaan niet gebeuren want die steeltjes zijn te gummi, laurier alleen als het droog is en niet te groot.

Er lijkt een discussie te ontstaan over het algemeen nut en eventuele overlast, bijna alsof er geen positieve kanten te benoemen zijn :) Graag wijs ik de mensen erop dat alleen al de drie eikenbomen in de tuin hier mij acht kliko's aan bladeren opleveren. Ik heb maar twee kliko's (en geen wens c.q. ruimte voor meer) dus optima forma betekent dat voor mij dat zonder vermalen vier weken lang mijn kliko's bezet zijn en ik niks anders kan afvoeren. Met vermalen scheelt me dat de helft aan ruimte. Vermalen betekent mij winst op allerlei vlakken, en het heeft z'n nut. De praktijk is echter wel dat ik de gebruikstijd met enige regelmaat scheldend vol maak doordat ik telkens die buis moeten openmaken om een verstopping weg te halen. Ook dat levert misschien geluidsoverlast op ;)
Al aan een composthoop gedacht? Met paar kuub natte bladeren heb je snel en veel goede compost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

noes schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:35:
Al aan een composthoop gedacht? Met paar kuub natte bladeren heb je snel en veel goede compost.
Reeds aan gedacht (goede suggestie), maar helaas de ruimte niet voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:08
DUX schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

Reeds aan gedacht (goede suggestie), maar helaas de ruimte niet voor :)
Onder de boom? Laat die boom zijn eigen afval maar verwerken :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX

DUX

No Hands schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:29:
Onder de boom? Laat die boom zijn eigen afval maar verwerken :)
Onder de boom is op het gazon.

Dank allen, maar mijn bladafvoer staat niet ter discussie :*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:06

de Peer

under peer review

noes schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:35:
[...]

Nou zo'n beetje regel nummer 1 bij composthopen: geen eikenbladeren erin!
Ik denk vanwege de looizuren die het composteren afremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 15:49
Ik zit met een soortgelijk probleem. Ik heb een grote beukenboom in de tuin staan en enkele populieren (met de leuke propellertjes) op gemeente grond achter de tuin staan. Het afval is van beide niet geschikt om te composteren, want te zuur. En krijg ik alleen fatsoenlijk met een grashark in de GFT bak gepropt. Gelukkig heb ik er twee maar het blader seizoen komt er weer aan en dan ben ik ruim twee maanden bezig om alles afgevoerd te krijgen. (GFT bakken vullen, overige op een zelf geknutselde bladermand)

Ik ben al een tijd op zoek naar een goede hakselaar voor bladeren, maar die lijken hier in west europa niet te bestaan/ beschikbaar te zijn.
De bladblazers/zuigers doen het met de bladeren en de propellertjes slecht. De hakselaars zijn allemaal van het formaat brievenbus, leuk om een paar takjes door te duwen, maar niet om bergen bladeren door te duwen.
Mocht iemand een goede tip hebben zoals deze voor een schappelijke prijs van ongeveer €200/ €300:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93c6305a-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/037315babe93358a3482877a9507cd69228fbff6.jpg?20231020131800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:46
@sweetdude ik heb niet zo'n enorme tuin dus ik weet niet of het bij jou gaat werken. Maar ik wacht tot wat droge dagen. Hark alles op het gras en ga er dan met de grasmaaier (met opvangbak) overheen en die hakt alles klein en netjes in de bak. Moet ik een paar keer doen en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:13
de Peer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:46:
[...]
Nou zo'n beetje regel nummer 1 bij composthopen: geen eikenbladeren erin!
Ik denk vanwege de looizuren die het composteren afremmen.
dat gaat alleen om de tijd - eik en beuk heeft wat meer tijd nodig om te composteren. Als je genoeg plek hebt om je compost langer te laten liggen gaat het uitstekend. Ik heb 14 eikenbomen dus ik weet waar ik het over heb. 2 jaar wordt gezegd voor eik en beuk - maar na 1,5 jaar is alle eikenblad bij mij al verdwenen in de zwarte massa.

Je moet het wel goed mengen met ander tuinafval, in mijn geval gehakselde takken en grasmaaisel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:53

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb net 20m2 graszoden gelegd. Hoe vaak / hoe lang moet je dat sproeien elke dag? Google geeft steeds een ander antwoord…

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:25
Agent47 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:20:
Ik heb net 20m2 graszoden gelegd. Hoe vaak / hoe lang moet je dat sproeien elke dag? Google geeft steeds een ander antwoord…
2x per dag, na een paar weken afbouwen tot 1x per dag en dan na een maandje kan je stoppen.

Bovenstaande volledig afhankelijk van het weer. Met de huidige regen natuurlijk veel minder dan bovenstaande.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

evleerdam schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:37:
[...]

2x per dag, na een paar weken afbouwen tot 1x per dag en dan na een maandje kan je stoppen.

Bovenstaande volledig afhankelijk van het weer. Met de huidige regen natuurlijk veel minder dan bovenstaande.
Hoeveel tijd per dag dan? Uurtje per keer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Agent47 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:39:
[...]

Lang genoeg dat het {goed nat} is. Hoe lang dat duurt, hangt van je sproeier en waterdruk af.
{goed nat} = dat je er met een sok binnen een halve seconde spijt van hebt dat je geen laars aan had :+
Tiende seconde is te nat ;-) , drie seconden is te droog.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 24-10-2023 23:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:39:
Wij kregen toendertijd het advies om de eerste 3 weken iedere dag kort te beregenen, dan na 3 weken om de dag, maar langer. Het idee is dat je na drie weken het vocht dieper door wilt laten dringen, om het gras dieper te laten wortelen.

Het beregenen in het begin is niet alleen om het gras te laten groeien / wortelen, maar ook om de zoden niet uit te laten drogen, anders krimpen ze en krijgen je scheuren tussen de zoden.

Maar met dit weer is het niet zo boeiend, het is behoorlijk vochtig, en het gras groeit niet zo hard meer door de dalende temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:50
BFmango schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:51:
Mijn voortuin is echt een triest hoopje ellende. Met name de 'haag' die er nu in staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben een beetje aan het kijken naar opties om dit mooi te maken en de shortlist uitgekomen op dit:

1. Groene beukenhaag (voordeel gaat echt nooit dood maar niet groen in winter)
2. Laurier prunus lusictania (voordeel blijft groen in winter)

Maar ik twijfel of die laurier wel past hier. Ik wil de haag niet heel dik krijgen en niet hoger dan uiteindelijk een cm of 80-100... iemand opmerkingen?
Dit is echt een zielig hoopje ellende. :/ Gaan we samen wel keer fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ik wil wat verlichting (prikspots) plaatsen in de borders. Kan ik daarvoor een neopreen kabel als deze over de grond leggen https://www.elektramat.nl...h07rnf-2x1-5mm-per-meter/? In de grond hoeft niet wat mij betreft, en na plaatsen van beplanting is het een kwestie van bladeren wegblazen en wat onkruid plukken. Mocht er meer werk nodig zijn, dan is het tijdelijk weghalen van de prikspots geen probleem.

Of zijn er goede redenen om voor duurdere bekabeling te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@JBS
Ik zou deze kabel wel in een mantelbuis leggen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

pjot1 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:06:
@JBS
Ik zou deze kabel wel in een mantelbuis leggen.
Een grondkabel boven de grond, adviseer je die ook in een mantelbuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
JBS schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:08:
[...]
Een grondkabel boven de grond, adviseer je die ook in een mantelbuis?
Nee, dat hoeft niet. Je ziet hem liggen en bovendien steek je die niet zo door. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipieee
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-09 22:20
Goedenmiddag!
Ik ben van plan om komend jaar druppelirrigatie in te installeren in mijn moestuin, en heb thuis al een dompelpomp staan voor in de regenton waar ik het systeem het liefste op aan wil sluiten. Nu geeft deze pomp een druk van 1.3 bar, weet iemand toevallig of dit genoeg is voor die druppelslangen met ingebouwde (drukgereguleerde) druppelaars?
Ik lees namelijk op verschillende sites verschillende specificaties waarbij sommige zeggen dat je ongeveer 2 bar nodig hebt, en andere beginnen bij 0.7 bar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:38

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Jipieee schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:10:
Goedenmiddag!
Ik ben van plan om komend jaar druppelirrigatie in te installeren in mijn moestuin, en heb thuis al een dompelpomp staan voor in de regenton waar ik het systeem het liefste op aan wil sluiten. Nu geeft deze pomp een druk van 1.3 bar, weet iemand toevallig of dit genoeg is voor die druppelslangen met ingebouwde (drukgereguleerde) druppelaars?
Ik lees namelijk op verschillende sites verschillende specificaties waarbij sommige zeggen dat je ongeveer 2 bar nodig hebt, en andere beginnen bij 0.7 bar....
Afhankelijk van welk systeem je koopt. Het goedkope Aliespul zal gewoon werken op lagere druk. Al zal het gewoon minder hard druppelen. Bij deftige systemen gaan ze pas 'lekken' nadat het volledige systeem pas op druk staat.
Nadeel bij de goedkope is dat je de keten niet te lang mag maken en dat je naar achter toe ook effectief minder druk/debiet gaat hebben.
Bij de duurdere systemen, in principe, werkt het correct of het werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipieee
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-09 22:20
Joindry schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:25:
[...]

Afhankelijk van welk systeem je koopt. Het goedkope Aliespul zal gewoon werken op lagere druk. Al zal het gewoon minder hard druppelen. Bij deftige systemen gaan ze pas 'lekken' nadat het volledige systeem pas op druk staat.
Nadeel bij de goedkope is dat je de keten niet te lang mag maken en dat je naar achter toe ook effectief minder druk/debiet gaat hebben.
Bij de duurdere systemen, in principe, werkt het correct of het werkt niet.
Ik was zelf naar zoiets aan het kijken
Denk je dat het zou werken? er staat een minimumdruk van 0.6 bar en mijn max afstand voor een leiding is ongeveer 10m denk ik, ik heb namelijk 6 bakken van 210 bij 90 die ik wil bewateren en de regenton staat in een hoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:38

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Jipieee schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:33:
[...]

Ik was zelf naar zoiets aan het kijken
Denk je dat het zou werken? er staat een minimumdruk van 0.6 bar en mijn max afstand voor een leiding is ongeveer 10m denk ik, ik heb namelijk 6 bakken van 210 bij 90 die ik wil bewateren en de regenton staat in een hoek
Ik zou gokken van wel ja. Das zo eentje die pas gaat lekken als anders onder druk staat. En dan gelijkmatig gaan lekken.
Maar ik heb geen praktische ervaring met het merk. So don't shoot me if incorrect :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Ik ben op zoek naar een hoge ondiepe kast voor in de tuin, dit om bijvoorbeeld de hark, spade en ander tuingerief in op te bergen. Ik vind een heleboel van dit soort kasten van ongeveer 100 euro, maar bij geen enkele is het me echt duidelijk of deze waterdicht zijn (alsin, regen). Heeft iemand hier de gouden tip?

Ik heb eerst gedacht aan het zelf maken van een kast. Maar dat is budget technisch niet interessant.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:43
barktus schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:00:
Ik ben op zoek naar een hoge ondiepe kast voor in de tuin, dit om bijvoorbeeld de hark, spade en ander tuingerief in op te bergen. Ik vind een heleboel van dit soort kasten van ongeveer 100 euro, maar bij geen enkele is het me echt duidelijk of deze waterdicht zijn (alsin, regen). Heeft iemand hier de gouden tip?

Ik heb eerst gedacht aan het zelf maken van een kast. Maar dat is budget technisch niet interessant.
De meeste van dat soort houten bouwpakketten hebben ofwel een stukje zink, een lapje dakfolie of een paar shingles als dakbedekking. De kunststof varianten hebben dat over het algemeen niet nodig.
Bij normale regen is dat voldoende. Bij de combinatie storm en regen kan het voorkomen dat door spleten wat water naar binnen geblazen wordt, maar dat valt over het algemeen wel mee.
Tip: Gereedschap voor de winter inoliën met zonnebloem- of een andere plantaardige olie en hangend (aan het ijzer) opbergen. Niet op de grond zetten, dan gaat het metaal daar roesten of het handvat rotten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Ik heb nu al meerdere oplossingen gevonden/gekregen in dit draadje voor mijn eerdere vragen. Ik heb nu een nieuwe zoektocht en ik kom er met algemeen Googlen niet helemaal uit. Ik zie dat er hier veel mensen zijn die sedum op daken hebben geplaatst. Maar ik zit er over na te denken om sedum te planten in de tuin. De toestand is dat we ons terras hebben laten ophogen en dat gaat denk ik om een cm of 20-25. Het grasgedeelte dat hier op aansluit ligt dus een stuk lager. Er zitten opsluitbanden tussen die als een soort van trapje het hoogteverschil overbruggen. Met daartussen een ruimte van een cm. of 30.

Om geen overhangende en grote planten te hebben tussen het terras en het gazon dacht ik om deze 'trap' op te vullen met sedumplanten. Er zijn bedrijven die sedummatten verkopen, waarin dan weer onderscheid is te maken op de mooie en/of biologisch nuttige varianten.

Het mooist zou zijn een combinatie van een biologisch nuttige variant en óók nog een kleurige versie. Dan denk ik aan kleurige varianten zoals hier of hier te zien zijn.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met sedummatten in de tuin/als opvulling + kleurig + biologisch nuttig? Ik kan ook een heleboel losse sedumplantjes kopen, maar ben bang dat het dan lang duurt voordat het wat wordt. Dus ik dacht aan een kant-en-klare oplossing. Het schijnt ook een prima moment te zijn nu in het najaar om ze te planten.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:41
PaT schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:41:
Mijn buurvrouw vroeg mij vanmiddag advies over een apparaat om haar oprit (klinkers) snel onkruidvrij te maken. Ik had dat ooit gedaan met een simpele accu trimmer van Makita. Leuk voor het oog, maar het onkruid wordt enkel gekortwiekt, niet verwijderd.

Nu dacht ik dat zo'n metalen roterende borstel wel wat voor haar zou zijn, maar ik lees vervolgens dat je die alleen kan gebruiken met een benzine bosmaaier. Ik gok dat dat iets te heftig voor haar zal zijn.

Kärcher heeft een electrisch alternatief, maar die krijgt beroerde reviews. Ik wil haar ook niet opzadelen met zo'n trage Parkside voegenborstel, maar is ze dan toch gehouden aan zo'n bosmaaier of kennen jullie nog bruikbare electrische alternatieven?

Ik gok dat ze zo'n 100m2 bestrating heeft, dus een beetje duurzaam zou wel fijn zijn. Snelheid is wel een vereiste, want ze heeft maar weinig vrije tijd.
Ik zit met hetzelfde, maar dan 200 m2 gebakken klinkers. Met een trimmer met draadspoel kortwiek je het gras/onkruid alleen maar.

Benzine bosmaaier met stalen onkruidborstel werkt ook alleen oppervlakkig. Maar het gebruik is best zwaar en niet eens zo heel veel beter dan met een draadspoel. Plus dat je moet opletten met schilderwerk. Daarnaast best duur in het gebruik omdat de stalen onkruidborstel snel slijt (en dan is 50 EUR voor een borstel best veel).

Met welk (elektrisch) gereedschap kan ik het resultaat van deze krabber evenaren? De voegen zijn best breed/onregelmatig omdat het gebruikte gebakken klinkers zijn.

Afbeeldingslocatie: https://dierencompleet.nl/wp-content/uploads/Talen-Tools-onkruidborstel-met-houder-steel-impressie-shop-1024x683.jpg

Met zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://mediahub.boels.com/m/68f34bb2672ba209/large-Onkruidborstel-230-V.jpg

Ik wil geen gif gebruiken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Gewoon vragen wat die man kost, en misschien past hij wel in het tuinhuisje.
Kan je hem vaker gebruiken.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Bad Brains schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:45:
Gewoon vragen wat die man kost, en misschien past hij wel in het tuinhuisje.
Kan je hem vaker gebruiken.
Ik heb die man niet nodig, moet dat ding hebben :P

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:42
Een tijd geleden advies hier gevraagd voor klimplanten ter vervanging van de coniferen. Het heeft even geduurd maar de eerste werkzaamheden zijn gedaan, de coniferen eruit gehaald.

Zo zagen ze eruit, eerste foto is van onze kant, onderkant was al een stuk weggehaald. Tweede foto is van de kant van de buren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WD2A08v-ROmwKF1-kGHxZzl2zH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnnSPrrgTFEZBwEk6MVIo3aE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lko-TudMsPNzFx5yQM3cXCYdMeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPMAezvqbz2TSLNxIJaQystg.jpg?f=fotoalbum_large

Na een uur of drie was alles eruit en langs de straat gelegd waar het door de gemeente wordt opgehaald. Wortelen gelukkig niet erg diep.
Nu zonder coniferen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeGPyxF4WgrcjZU-hG8jQsQ5aOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5sgXfY4B0vE55VxuIWV5swb.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap is de schutting aan de kant van het huis weg halen. Dan de materialen voor de nieuwe schutting, palen en de gaaspanelen halen en plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:59
Er komen binnenkort een kleine 300 p9 plantjes aanbellen of ze hier in de tuin mogen wonen.
Wie heeft een tip om relatief snel zoveel planten te poten? Met een tuinschepje duurt het wat lang.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Barleone grondfrees huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Joris748 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:19:
[...]Met zoiets?
[Afbeelding]
Ik wil geen gif gebruiken.
Boels verhuurt die dingen voor 120 per dag / 300 per week.
Er zijn ook onkruidborstels te koop die je op een bosmaaier kunt zetten.
Of een bus gas en een onkruidbrander, kan ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Yaksa schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:19:
[...]

Boels verhuurt die dingen voor 120 per dag / 300 per week.
Hoe effectief zijn die dingen? Maakt die ook tussen de voegen schoon?
Er zijn ook onkruidborstels te koop die je op een bosmaaier kunt zetten.
Of een bus gas en een onkruidbrander, kan ook.
Die onkruidborstels voor op bosmaaiers heb ik ervaring mee. Ze kosten 50 EUR, gaan een uurtje of 4 mee, zijn slecht voor de koppeling van de bosmaaier en maken maar oppervlakkig schoon. Niet eens veel beter dan een draadspoel.

Hoe effectief is een onkruidbrander tegen mos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:52
Barleone schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:09:
Er komen binnenkort een kleine 300 p9 plantjes aanbellen of ze hier in de tuin mogen wonen.
Wie heeft een tip om relatief snel zoveel planten te poten? Met een tuinschepje duurt het wat lang.
Wij hebben afgelopen jaar met 2 man ruim 200 plantjes in minder dan 2 uur gepoot. Was wel allemaal in 1 perk en willekeurig door elkaar. Eerst de plantjes neerzetten waar je ze ongeveer wilt hebben en dan gewoon met een tuinschepje. Viel mij alles mee moet ik zeggen.
Als je 't alleen moet doen is het wel een klus ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Joris748 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:28:
Hoe effectief zijn die dingen? Maakt die ook tussen de voegen schoon?
Ja, de staaldraden zijn vrij lang en enigszins flexibel. Werking is als een schrobmachine.
Hoe effectief is een onkruidbrander tegen mos?
Als er al mos groeit dan veeg je te weinig met een harde bezem. Mos haal je met een beetje hogedrukspuit wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@Yaksa @PaT
Ik zie de optie van stoom of elektrische föhn (achtig ding) nog niet genoemd. Ik weet niet wat er in deze categorie beschikbaar is qua machines, dus zelf even googlen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
Yaksa schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

Ja, de staaldraden zijn vrij lang en enigszins flexibel. Werking is als een schrobmachine.

[...]

Als er al mos groeit dan veeg je te weinig met een harde bezem. Mos haal je met een beetje hogedrukspuit wel weg.
Ja, misschien moet ik maar eens gaan vegen. Heb vandaag het hele oppervlak met een onkruidborstel op de bosmaaier gedaan (35 cc 2-takt, dus eigenlijk niet sterk genoeg). En daarna nog de helft daarvan met een voegenborstel. Wat een pokkenwerk.

Dat wordt eens in de twee weken vegen ...

Misschien hier maar eens over na gaan denken. Het is toch iedere keer ruim 200 m2 wat ik moet vegen. Op zo'n combisysteem past ook een stokheggenschaar en een bosmaaier. Kan de stinkbosmaaier ook de deur uit. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Het filmpje eindigt met: "[This is] all roots 'n stuff, cleans it right off", om vervolgens te laten zien dat de helft van de planten na drie keer erover gaan gewoon lekker nog in de voeg blijft staan.

----

Ik ben ondertussen al een half jaar op zoek naar heel iets anders. Ik droom ervan om op meerdere plekken in de tuin stroompunten te hebben maar dan net even wat "beter" dan een stopcontact aan een houten paaltje. Ik denk aan een kastje wat op minstens twee verschillende plekken zou moeten komen in de tuin.

Dat kastje zie ik idealiter met een deurtje komen, en binnenin heb ik hopelijk meerdere stopcontacten en ruimte om bijvoorbeeld ook waterdicht een voeding neer te kunnen leggen voor het aan te sluiten apparaat. Ik heb bijvoorbeeld apparaten (twee) met een voeding of een bedieningsmodule-in-de-kabel-zelf die ik voor langere tijd buiten aangesloten zou willen hebben. Ik zou qua vormgeving bijna denken aan zo'n brievenbus met een deurtje alleen zou ik verwachten dat er net iets meer waterkering is aangebracht en dat het niet van metaal is.

Het enige dat ik vooralsnog tegenkom is:
- beschermmodules om een koppelpunt van een verlengsnoer waterdicht te houden (zo doe ik het nu ook, met een aparte beschermmodule voor de voeding.
- een koffer-achtige doos die je op de grond legt, geen montagemogelijkheden
- een maagdelijke doos waarin ik de gaten zelf moet maken en ook de waterdichte maatregelen.

Iemand een idee waar ik zoiets zou kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
DUX schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Het filmpje eindigt met: "[This is] all roots 'n stuff, cleans it right off", om vervolgens te laten zien dat de helft van de planten na drie keer erover gaan gewoon lekker nog in de voeg blijft staan.

*knip*
Dat hoeft een bezem ook niet te kunnen. Volgens @Yaksa kun je het onkruid beter voor zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb wat hulp nodig met identificeren van de twee bomen in mijn tuin zodat ik kan uitzoeken wanneer (en eventueel hoe) ik ze kan snoeien. Tevens zit er volgens mij flink wat rot in de linker boom ik vraag mij af wat jullie hiervan vinden. De foto's zijn van vorige week toen beide nog veel blad hadden, inmiddels is bijna al het blad van de rechter boom gevallen deze boom heeft een typisch blad waarvan het steeltje loskomt van het blad.

Volgens mij is de linkerboom een kers (dat krijg ik uit wat Google lens zoekopdrachten) het lijkt dat er ooit een flinke tak is afgebroken wat niet netjes afgezaagd is waardoor dit deel rot. Tevens lijkt de rot ook in de hoofdstam te zitten aan de zuidoost-kant (de kant het meest beschut met beide kanten een schutting) de bast is opengebarsten er zitten wat paddenstoelen tegenaan en ik zie (voor zover ik het kan beoordelen) ook hars aan die kant).

Boom links
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZ5ssPaf2j9AHnxKzJW8xo4iDDk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HK2Su22ewf1vId7pzLRXZTO3.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLUN9prj5uSXi6AhESxdFUhdbnw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNRgUx6QD4IGHHcs7qTYPH9j.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x48LaV3Ps0KOQsqNKW2Cv6lNUVU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Spq2VKpdM9pofQxq3KEuFLO.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJCcRPGfhX2xPscYF_Bi34-YAks=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OuwcaMyqPgrcymlPXkWhaCaX.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gReta0aXcywXlv7B2xadXpeDEjc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEApZLWviOkyXSHMSoPnFPhU.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4AxD0olND1_-blBjaZtS3yvGC8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYYdbNnmQc2rW3hbYbWk5XgY.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qV1sRwTYSFRo15JEvlm1WMYH2rs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqKzeH22rGQIkIX4PWPbC8ZK.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPiDKFlSuy13g6VKnLBT_650XrA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhs5mrSaf7nudXZLxPqgQ3bK.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39hJ8zpFY4vLAgrsRVQlXEgLSvU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTfdmahk7RRSBUy8STgmcDNT.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3ZYu9A814e9HrMMnlNmjlnV0LM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPCcsF002VYzILaPZvzjkRmo.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mljMZRCUzzt4OA5sSllspBiv06Q=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQVtcRYEyUr8Rtye9V6WiFkC.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIICSKVP6NyC4o1GX36xco663l4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnY8pAjPGHJaltnXnVSPDnst.jpg?f=fotoalbum_small

Boom rechts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz5fnyy5vnIOiyDYoBeWwG3uvRA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkGHIxjPz27HCV3a3MJjVzIU.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bc-CMC1cRmZ8IIvOVjWu-pIT0BQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Msu7W0EfM6c1SWC5ZRLoCvOB.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62WWQf9hBNQ6uqNi06XKG05lGqI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CkrTKj25Xr43M5Ja59QIEnj.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGv-RPqrFHJjSyji9cbjhIPW6S4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWBxsqVI9V2x2A1IzQ9drInz.jpg?f=fotoalbum_small

Concreet de hulpvragen:
  1. Wat voor bomen zijn dit?
  2. Kan en moet ik wat met het rottende deel van de linkerboom?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Links iets van een Prunus soort, kan kers zijn. Rechts een Tilia/Linde achtig iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:08
[...]

Ben je nu niet erg streng voor Makita?
Wat hij laat zien in 30 sekonden met gewoon/snel wandeltempo lijkt me toch wel een fijn apparaat.
En ook de vastgekoekte grond veegt hij in 5 sekonden weg, dat er in die tijd nog een sprietje blijft staan van een polletje........tja.
Misschien ook 20 sekonden vegen op die plekken? Of even dwars? ;)
Ik ben ondertussen al een half jaar op zoek naar heel iets anders. Ik droom ervan om op meerdere plekken in de tuin stroompunten te hebben maar dan net even wat "beter" dan een stopcontact aan een houten paaltje. Ik denk aan een kastje wat op minstens twee verschillende plekken zou moeten komen in de tuin.
Waarom een brievenbusidee en geen b.v. "steen"?
Ik heb de 4-voudige en met timer en die werken prima.
Ik heb ze wel aangesloten op een kabel ipv als verlenging van een ander verlengsnoer.
En ik vind ze mooi onopvallend staan ook.
True schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:34:
Ik heb wat hulp nodig met identificeren van de twee bomen in mijn tuin zodat ik kan uitzoeken wanneer (en eventueel hoe) ik ze kan snoeien. Tevens zit er volgens mij flink wat rot in de linker boom ik vraag mij af wat jullie hiervan vinden. De foto's zijn van vorige week toen beide nog veel blad hadden, inmiddels is bijna al het blad van de rechter boom gevallen deze boom heeft een typisch blad waarvan het steeltje loskomt van het blad.

Volgens mij is de linkerboom een kers (dat krijg ik uit wat Google lens zoekopdrachten) het lijkt dat er ooit een flinke tak is afgebroken wat niet netjes afgezaagd is waardoor dit deel rot. Tevens lijkt de rot ook in de hoofdstam te zitten aan de zuidoost-kant (de kant het meest beschut met beide kanten een schutting) de bast is opengebarsten er zitten wat paddenstoelen tegenaan en ik zie (voor zover ik het kan beoordelen) ook hars aan die kant).

Boom links
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Boom rechts
[Afbeelding]

Concreet de hulpvragen:
Voor een Prunussoort lijkt mij de vertanding te groot, vertanding van de Prunus is fijner.
Maar je zegt zelf kers, heb je bloesem en kersen? En is de stam ge-ent? De meeste kersenbomen zijn ge-ent op een andere wortel omdat ze anders gigabntisch hoog kunnen worden, zit er dus een "insnoering" in de stam onderaan?
Links lijkt mij een Iepensoort als ik de bladeren bekijk op de eerste foto van rechts.
Daar zie ik meer spitse, verschillende vorm, bladeren dan de enkele op de foto`s links, en waarvan die vorm (omgekeerd eivormig zoals bv een zwarte Els) me niet kenmerkend lijkt. Bovendien meen ik daar de splitsing van de bladnerf hier en daar te kunnen zien, zoals de gladde Iep ook heeft.
Weet je ook of hij vrucht draagt na de bloei en wat voor soort?
Een Hopbeuk zou ook nog kunnen.

Rechts lijkt me een Plataansoort, een gewone, de Oosterse heeft iets meer ruimte in het blad.
Maar ook hierbij de vraag, draagt hij vrucht na de bloei en welke?

Een rot stuk boom moet je gewoon afzagen, voordat het het goede deel aan kan tasten.
Zorg voor een zo glad mogelijk zaagoppervlak waar water af kan lopen, dan heb je meestal geen afscherming van de wond nodig. (Vooral bij fruitbomen maar dan had je dat wel geweten)
En zaag een paar cm van de andere stam af, maak dus het zaagvlak niet gelijk met/aan de stam die wel goed is.
En gezien het al een tijdje zo is zou ik wachten tot de sapstroom stil staat, dat is een paar weken nadat alle blad gevallen is.

[ Voor 75% gewijzigd door Teijgetje op 29-10-2023 19:05 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Teijgetje schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:54:
Ben je nu niet erg streng voor Makita?
Wat hij laat zien in 30 sekonden met gewoon wandeltempo lijkt me toch wel een fijn apparaat.
En ook de vastgekoekte grond veegt hij in 5 sekonden weg, dat er in die tijd nog een sprietje blijft staan van een polletje........tja.
Misschien ook 20 sekonden vegen op die plekken? Of even dwars? ;)
Streng? Misschien :) Niks tegen Makita verder maar het is geen apparaat om onkruid te verwijderen (het is wel meer dan een enkel polletje dat blijft staan). Ik was hierboven er al op gewezen dat er vooral een tool gezocht werd waarmee geveegd kon worden en daar voldoet het inderdaad voor.
Waarom een brievenbusidee en geen b.v. "steen"?
Ik heb de 4-voudige en met timer en die werken prima.
Ik heb ze wel aangsloten op een kabel ipv als verlenging van een ander verlengsnoer.
En ik vind ze mooi onopvallend staan ook.
Ik vind het vooral een beetje kitsch :P Over smaak valt niet te twisten. Het is inderdaad wél het idee van wat ik beschrijf. De recensies liegen daar er echter niet om, want vind jij daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
DUX schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:00:
[...]
Streng? Misschien :) Niks tegen Makita verder maar het is geen apparaat om onkruid te verwijderen (het is wel meer dan een enkel polletje dat blijft staan). Ik was hierboven er al op gewezen dat er vooral een tool gezocht werd waarmee geveegd kon worden en daar voldoet het inderdaad voor.

[...]

Ik vind het vooral een beetje kitsch :P Over smaak valt niet te twisten. Het is inderdaad wél het idee van wat ik beschrijf. De recensies liegen daar er echter niet om, want vind jij daarvan?
Kitsch ben ik met je eens, maar ik vind het mooier/natuurlijker staan dan brievenbussen of paaltjes met stekkers er aan. ;)
Ik gebruik inderdaad "korte" rechte stekkers, geen trafo`s.
Dan past het prima, meer de standaard stekker die aan een buitensnoer zit, stekkers die je zelf er op zet zijn inderdaad vaak langer.
Maar dan past het prima.
Er zijn overigens ook andere, meestal iets duurdere, merken, met meer ruimte binnenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Teijgetje schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Voor een Prunussoort lijkt mij de vertanding te groot, vertanding van de Prunus is fijner.
Maar je zegt zelf kers, heb je bloesem en kersen? En is de stam ge-ent? De meeste kersenbomen zijn ge-ent op een andere wortel omdat ze anders gigabntisch hoog kunnen worden, zit er dus een "insnoering" in de stam onderaan?
Links lijkt mij een Iepensoort als ik de bladeren bekijk op de eerste foto van rechts.
Daar zie ik meer spitse, verschillende vorm, bladeren dan de enkele op de foto`s links, en waarvan die vorm (omgekeerd eivormig zoals bv een zwarte Els) me niet kenmerkend lijkt. Bovendien meen ik daar de splitsing van de bladnerf hier en daar te kunnen zien, zoals de gladde Iep ook heeft.
Weet je ook of hij vrucht draagt na de bloei en wat voor soort?
Een Hopbeuk zou ook nog kunnen.

Rechts lijkt me een Plataansoort, een gewone, de Oosterse heeft iets meer ruimte in het blad.
Maar ook hierbij de vraag, draagt hij vrucht na de bloei en welke?

Een rot stuk boom moet je gewoon afzagen, voordat het het goede deel aan kan tasten.
Zorg voor een zo glad mogelijk zaagoppervlak waar water af kan lopen, dan heb je meestal geen afscherming van de wond nodig. (Vooral bij fruitbomen maar dan had je dat wel geweten)
En zaag een paar cm van de andere stam af, maak dus het zaagvlak niet gelijk met/aan de stam die wel goed is.
En gezien het al een tijdje zo is zou ik wachten tot de sapstroom stil staat, dat is een paar weken nadat alle blad gevallen is.
Ik kom alleen met een kers omdat Google Lens dat teruggaf : O-) ik heb er weinig verstand van. Bij beide bomen heb ik niet bewust een vrucht of bloesem gemerkt. De linker is niet ge-ent, dat zou ik zelfs met mijn weinig deskundige oog moeten kunnen zien als ik wat voorbeelden online nasla. Wat ik heel typisch vind (en wellicht is dat helemaal niet zo) is dat ik veel losse bladsteeltjes bij de rechter boom vind zoals ook op onderstaande foto te zien zijn.

Boom rechts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz5fnyy5vnIOiyDYoBeWwG3uvRA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkGHIxjPz27HCV3a3MJjVzIU.jpg?f=fotoalbum_small

Maar als ik dan ga snoeien (en het rotte stuk wil verwijderen) wat voor gereedschap heb ik nodig? Handgereedschap in de tuin is bij ons van Wolf Garten, ook hiervan de takkenzaag met een vario-steel halen? Of zijn er vergelijkbare (of betere) prijs/kwaliteit-merken voor dit soort zaken? En voor het rotte deel, wat voor zaag heb ik daarvoor nodig? Want ik geloof niet dat ik daar met een takkenzaag netjes doorheen ga komen, of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:35
Barleone schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:09:
Grondboor op de boormachine. Wij hebben zo'n ding, werkt fantastisch. Dit jaar in anderhalf uur zo'n 300 bloembollen geplant hiermee en we gebruiken hem soms ook om gaten voor P9 potjes mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

het lijkt dat er ooit een flinke tak is afgebroken wat niet netjes afgezaagd is waardoor dit deel rot. Tevens lijkt de rot ook in de hoofdstam te zitten aan de zuidoost-kant (de kant het meest beschut met beide kanten een schutting) de bast is opengebarsten er zitten wat paddenstoelen tegenaan en ik zie (voor zover ik het kan beoordelen) ook hars aan die kant).
Die is ten dode opgeschreven. Als er paddestoelen opzitten, weet je dat het einde verhaal is*. Misschien gaat hij nog wel een jaar of 10 mee, maar dood gaat hij sowieso. IMHO: beter weghalen voor hij op je huis/schuur/whatever valt.

* Een grote wonde zoals opengebarsten bast leidt tot infectie van de boom; in dit geval door schimmelsporen. Een paddestoel is slechts een vruchtlichaam van een schimmel dus verwijderen heeft geen zin; de schimmelsporen/draden zitten nu gewoon verspreid in de boom en die krijg je er nooit meer uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Slonzo op 30-10-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Slonzo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:36:
[...]

Die is ten dode opgeschreven. Als er paddestoelen opzitten, weet je dat het einde verhaal is*. Misschien gaat hij nog wel een jaar of 10 mee, maar dood gaat hij sowieso. IMHO: beter weghalen voor hij op je huis/schuur/whatever valt.

* Een grote wonde zoals opengebarsten bast leidt tot infectie van de boom; in dit geval door schimmelsporen. Een paddestoel is slechts een vruchtlichaam van een schimmel dus verwijderen heeft geen zin; de schimmelsporen/draden zitten nu gewoon verspreid in de boom en die krijg je er nooit meer uit.
Dank je!
Ik zou wel graag van iemand anders hier een bevestiging hierop zien voordat ik het boompje omhak :P Ik kan nog wel even kijken of ik nog wat betere foto's kan maken vanuit de border om de aangetaste kant goed op de foto te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

True schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:59:
Ik zou wel graag van iemand anders hier een bevestiging hierop zien voordat ik het boompje omhak :P Ik kan nog wel even kijken of ik nog wat betere foto's kan maken vanuit de border om de aangetaste kant goed op de foto te krijgen.
Zou het inderdaad zeker nog even navragen.
Misschien kan @Woody179 er nog wat zinnigs over zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlime
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:17

Boom links

Boom rechts
[Afbeelding]

Concreet de hulpvragen:
Lijkt wel wat op mijn boom die ik net heb omgezaagd na dezelfde aarzelingen. Bij de aanvraag voor een vergunning kwam iemand namens de gemeente kijken die aangaf dat de boom niet meer te herstellen was maar geen direct gevaar vormde. Een grote tak bleek bij omzagen flink rot dus hoewel jammer dat de boom weg is wel blij dat er geen ongeluk meer kan ontstaan bij een storm.
onlime schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:51:
[Afbeelding][Afbeelding]
Op de boom achter in mijn tuin, een lijsterbes, zitten paddenstoelen. Vorig jaar zat er een andere soort onderaan de stam waar de schors zacht was. Weet iemand wat dit kan zijn? Ik ben benieuwd of dit een teken is dat de boom niet meer gezond is, of er iets aan te doen is of dat de boom weg moet omdat die anders kan omvallen op korte of langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb de achterkant ook nog even goed op de foto gezet en het is volgens mij wel duidelijk dat die hele hoofdstam aan in ieder geval de achterzijde behoorlijk slecht/rot is. De zijtakken aan de voorkant zien er incl. blad en vertakkingen verder wel goed uit. Ik denk dat de grootste zijtak ooit eens is afgebroken en die (klaarblijkelijk) nooit netjes schuin is afgezaagd waardoor er water in is blijven staan en die kant goed is gaan rotten.
Hieronder nog enkele foto's en een foto van een week geleden van de voorkant ter vergelijking achter-voorkant.

@onlime hier is geen kapvergunning nodig (thans niet deze boom) waardoor ik ook niet kan leunen op de expertise van een hovenier/ambtenaar/boomexpert v.d. gemeente.

Boom links achterkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYGDjzFxdyefYpH26jO0jAncAQg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhXxXSh2XxUPf5Cw6a8Q86SV.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rucdFG-Fric1xFwhvksSwgHSwS8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJHbOrJCCqkwaAh4zBeuyYPy.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovxFsUiYuRt7rn7rSkqG7NcWhd8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XaXVTMDitochCXCI68TJrrZp.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9-SyIgaYVdwDDCEtndHug69ufs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVakCFcRhAkYHgHv3cQ1giG1.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/642-FAM3Z8HD1x3BHpzZ3xK_G9U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cq6VhU2AljWNt4FDT9Ewi5l.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13zZruzQANB7C2BXSXCo7hDpxOw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaoCZr2YdeokYK9vmSX2HLov.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EaYpnF7-XO7GmKXRLW1bU_HG2M=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWqAMWOmvyLRKI8RVPSP3OYb.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIICSKVP6NyC4o1GX36xco663l4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnY8pAjPGHJaltnXnVSPDnst.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@True
Hij is nog lang niet dood, maar te redden is hij ook niet meer zo te zien.
Het ligt er aan hoe gehecht je er aan bent, als de bladerkroon uiteindelijk minder blad krijgt is het tijd.
Ik zou beginnen met die halfrotte stomp weg te halen, daaraan kan je zien hoe ver en groot de rotting al is.
En dan een plan maken.

Ik zou zelf even ergens een kettingzaagje lenen, dat stompje ziet er best redelijk dik uit.
Maar met een takkenzaag kom je er ook wel doorheen, beetje zweten. ;)
En volgens mij kan je gewoon op een trapje staan, heb je voorlopig geen variosteel voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Teijgetje schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:29:
@True
Hij is nog lang niet dood, maar te redden is hij ook niet meer zo te zien.
Het ligt er aan hoe gehecht je er aan bent, als de bladerkroon uiteindelijk minder blad krijgt is het tijd.
Ik zou beginnen met die halfrotte stomp weg te halen, daaraan kan je zien hoe ver en groot de rotting al is.
En dan een plan maken.

Ik zou zelf even ergens een kettingzaagje lenen, dat stompje ziet er best redelijk dik uit.
Maar met een takkenzaag kom je er ook wel doorheen, beetje zweten. ;)
En volgens mij kan je gewoon op een trapje staan, heb je voorlopig geen variosteel voor nodig.
We zijn er totaal niet aan gehecht. We wonen hier nog maar vrij kort en de achtertuin gaan we nog een keer grondig aanpakken in de komende jaren en ik verwacht eigenlijk dat beide bomen eruit gaan. Puur vanuit praktische overweging niet omdat we graag 100m2 tegels willen ;w .

Dat gezegd hebbende als ik 'm niet vlak moet afzagen is iets van een hoek van 20-45° voldoende? En een beetje zweten met een handzaag is geen probleem. Wel moet er een variosteel komen want ik kom met de hark nog niet eens vanaf de grond tot aan de takken in de andere boom en die moet echt wel gesnoeid worden en met een trapje in de border staan vind ik minder veilig dan met een flinke steel.

Moet ik voor het stompje ook nog wachten tot de boom alle bladeren kwijt is (en dus de sapstroom flink afgenomen is)? Of kan dat wel wat eerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@True
Elke hoek behalve waterpas is goed.
En afzagen van de stomp kan ook nu, zo te zien gaat daar al niet veel sap meer naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:09
Iemand een idee wat er met mijn pannekoeken planten aan de hand is? De bladeren beginnen zwart te worden sinds c.a. een week geleden.

Het begon bij baby plantjes welke naar een andere pot zijn verhuist maar nu begint de moeder plant hetzelfde te vertonen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3A8YZ25vtVaHzkNZ9mqXsSxqAFk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACF4M0edxwG517pffpFAHyVN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EulcPa8Da_D5rOqfUAGxQL0gxg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dASEHrSKpzqh5BT5Pc4LSyYc.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:23
Cpt_ZakLamP schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:16:
Iemand een idee wat er met mijn pannekoeken planten aan de hand is? De bladeren beginnen zwart te worden sinds c.a. een week geleden.

Het begon bij baby plantjes welke naar een andere pot zijn verhuist maar nu begint de moeder plant hetzelfde te vertonen
[Afbeelding][Afbeelding]
Google is je vriend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-09 16:06
@True op verzoek van @Slonzo nog even mijn bescheiden reactie.

De rotte stomp is het minst van je problemen. Hoewel het er niet fraai uit ziet kan de stomp ansich geen kwaad. Onder de rotting vormt zich op ten duur een holte waarin zich vocht ophoopt. Dit vocht is dusdanig zuur dat het verdere inrotting sterk vertraagd. Een boom in goede conditie kan de wond dan inkapselen en overgroeien.

Dan kom je dus uit op het stukje conditie of het gebrek daaraan. De paddenstoel op de voet is voor zover ik kan zien een platte tonderzwam (Ganoderma applanatum). Deze veroorzaakt rotting in de stam en wortels. Afgaande op het formaat van de vruchtlichamen in relatie tot de stamdiameter, zou het mij niks verbazen als de boom voor meer dan de helft is aangetast. Dit verklaard ook direct het gebrek aan herstel in de kroon.

Om een lang verhaal kort te maken: ik zou afscheid nemen van deze boom. Mocht je hem toch nog een poosje willen laten staan reduceer dan de kroon met minimaal 50% en hou hem goed in de gaten.

Voor wat betreft de tweede boom.
Heb je een duidelijke foto van het blad of van de knoppen? Bij voorkeur tegen een effen achtergrond.
Wellicht kan ik hem aan de hand daarvan herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Woody179 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:04:
@True op verzoek van @Slonzo nog even mijn bescheiden reactie.

De rotte stomp is het minst van je problemen. Hoewel het er niet fraai uit ziet kan de stomp ansich geen kwaad. Onder de rotting vormt zich op ten duur een holte waarin zich vocht ophoopt. Dit vocht is dusdanig zuur dat het verdere inrotting sterk vertraagd. Een boom in goede conditie kan de wond dan inkapselen en overgroeien.

Dan kom je dus uit op het stukje conditie of het gebrek daaraan. De paddenstoel op de voet is voor zover ik kan zien een platte tonderzwam (Ganoderma applanatum). Deze veroorzaakt rotting in de stam en wortels. Afgaande op het formaat van de vruchtlichamen in relatie tot de stamdiameter, zou het mij niks verbazen als de boom voor meer dan de helft is aangetast. Dit verklaard ook direct het gebrek aan herstel in de kroon.

Om een lang verhaal kort te maken: ik zou afscheid nemen van deze boom. Mocht je hem toch nog een poosje willen laten staan reduceer dan de kroon met minimaal 50% en hou hem goed in de gaten.

Voor wat betreft de tweede boom.
Heb je een duidelijke foto van het blad of van de knoppen? Bij voorkeur tegen een effen achtergrond.
Wellicht kan ik hem aan de hand daarvan herkennen.
Ontzettend bedankt voor je duidelijke en informatieve antwoord!
Ik heb zojuist nog wat foto's genomen van de rechter boom, één van de laatste bladeren die er nog aan hing en de knoppen van een tak.

Boom rechts blad en knop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPKaOTZ7W_AjTE4Z_tf8IZMLuYE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcWkVPoKoPXD09vqfxWZMlMp.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXMf5jslR_FR1nu7b6VxMPFjTsc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWsueuUZ2vsPClyDkpAwTabN.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r2lMOxBPdJQnMPoHAikcnoYveo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bb4mzFSXkg6xiEfCL7t2WbIC.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKRnrxSRij-jbbJd_TafKLKanyc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aro91SxlR1ti81jXfYBBU7N5.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0rtTN_o-r09eP5mYPMBs6Q9alE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hm87GDcQhuYjk6r3XDoOV1GC.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bh8gdwo7E5zdUb_ZYQ2nBbNaqqs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcDb1zBXdBUPt7iDilHe7gfh.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yPTSOFx-ojwoif3UKFWYnnjOu4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CA53eN15jBbOSbJ6uWWwanUE.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWT0Awx5R2P0lV63XbTTAvYEoHs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNmJYUHh5ioKxmytazNCRuxw.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuvC4lK9tGwJzvqbVB4sSkfAeGc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMObx1qIV6dD6u1E6yoiriM9.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
@True
Op basis van deze foto's maak ik er een Veder Esdoorn (Acer negundo) van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Woody179 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:40:
@True
Op basis van deze foto's maak ik er een Veder Esdoorn (Acer negundo) van.
Dank je!

Het volgende dilemma is of we de esdoorn dan nog mogen snoeien, ik lees dat dit het beste gedaan kan worden terwijl die bloeit (t/m oktober). Dat wordt dus nog zo'n 7 maanden wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
True schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:09:
[...]

Dank je!

Het volgende dilemma is of we de esdoorn dan nog mogen snoeien, ik lees dat dit het beste gedaan kan worden terwijl die bloeit (t/m oktober). Dat wordt dus nog zo'n 7 maanden wachten.
Tot en MET schrijf je, het is een van de warmere herfsten sinds jaren en het nu 2 november ... lijkt mij op basis daarvan toch nog wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

franssie schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:17:
[...]

Tot en MET schrijf je, het is een van de warmere herfsten sinds jaren en het nu 2 november ... lijkt mij op basis daarvan toch nog wel mogelijk.
Ik had de andere bronnen die ik las ook even kunnen noemen:
  1. Voor ABC bomen geldt de algemene regel dat je enkel snoeit op het ogenblik dat de boom bladeren draagt.
  2. Je mag snoeien tot midden september ongeveer.
  3. Concreet is het advies om ‘ABC-bomen’ (bloedende bomen) alleen te snoeien als ze volledig in blad staan.
Vóór vandaag zaten er nog drie bladeren aan, ik twijfel vanuit die denkrichting. Maar ik ben het absoluut eens dat het nog best zacht is qua temperatuur.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Woody179
Het snoeien heeft in dit geval niet zozeer met de temperatuur te maken dan wel met de sapstroom. Bij de zogehete ABC-Bomen (Acer, betula, carpinus (maar ook castanea, juglans en vitis) is er sprake van een zeer sterke sapstroom. Wanneer je deze snoeit als ze niet vol in blad staan gaat de boom bloeden. Door uitblijven van fotosynthese heeft de boom niet de "stollings" capaciteit om het bloeden af te remmen dan wel te stoppen. Daarom geld hier het advies om de bomen enkel in de periode juni tot medio september te snoeien.

Hoewel de meeste bomen niet direct dood zullen gaan van dergelijke bloedingen heeft het (afhankelijk van de wondgrote) wel een enorme impact op de weerstand en de reservevoorraden van een boom.
Onderschat de hoeveelheid vocht ook niet. Bij een grote boom kan het zonder problemen om honderden liters vocht gaan in een relatief klein tijdsbestek. Zo ben ik wel eens bij een tamme kastanje (castanea) wezen kijken, waar een flinke gesteltak was afgebroken (kusje van een vrachtwagen). Hierdoor onstond ook een bloeding die enkele weken heeft aangehouden met flinke plassen als gevolgen. Een literfles was binnen enkele minuten vol.

Soms laten we bomen ook bewust bloeden, denk bijvoorbeeld aan de Suikeresdoorn (Acer saccharum) waaraan we de maple syrup te danken hebben Of de Ruwe Berk (Betula pendula) waar Björksav (berkensap) van gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Woody179 Goed verhaal, dank.
Heb je ook tips voor @True betreffende zijn boom? Ik zou het aandurven, en jij impliciet wellicht ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:29
Tjeerd schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:16:
Mijn vraag: heeft iemand ervaring met sedummatten in de tuin/als opvulling + kleurig + biologisch nuttig? Ik kan ook een heleboel losse sedumplantjes kopen, maar ben bang dat het dan lang duurt voordat het wat wordt. Dus ik dacht aan een kant-en-klare oplossing. Het schijnt ook een prima moment te zijn nu in het najaar om ze te planten.
Sedummatten zijn ideaal om snel te 'planten', maar na de eerste keer onkruid wieden dan weet je ook direct wat de nadelen zijn. Ik heb ze zelf ook in m'n tuin liggen, restanten van m'n sedumdak. Maar de 'kokosmat' (waar ook gewon plastic draden in zitten) is na 4 jaar nog steeds neit verteerd. Onkruid wat van onderaf door de mat groeit, of tenminste er doorheen geworteld is, krijg je dus nooit goed weg. Afgelopen jaar heb ik uit frustratie een complete mat uit de tuin getrokken om de wildgroei van wilde aardbeien te lijf te kunnen.

Eenmaal geworteld sedum breidt vanzelf uit, dus al heb je wat geduld hoef je niet elke centimeter te beplanten met losse stekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Piemol schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:13:
[...]

Sedummatten zijn ideaal om snel te 'planten', maar na de eerste keer onkruid wieden dan weet je ook direct wat de nadelen zijn. Ik heb ze zelf ook in m'n tuin liggen, restanten van m'n sedumdak. Maar de 'kokosmat' (waar ook gewon plastic draden in zitten) is na 4 jaar nog steeds neit verteerd. Onkruid wat van onderaf door de mat groeit, of tenminste er doorheen geworteld is, krijg je dus nooit goed weg. Afgelopen jaar heb ik uit frustratie een complete mat uit de tuin getrokken om de wildgroei van wilde aardbeien te lijf te kunnen.

Eenmaal geworteld sedum breidt vanzelf uit, dus al heb je wat geduld hoef je niet elke centimeter te beplanten met losse stekjes.
Ik vermoed dat voor daken de kokosmatten eerder standaard met plastic draden verstevigd zijn i.v.m. geen vaste ondergrond zoals je die in de tuin hebt. De winkel waar ik eventueel sedummatten zou kopen beweren 100% biologisch afbreekbare kokosmatten te hebben. Maar ik heb me ondertussen nog wat in zitten lezen in sedum. In de basis is onze tuin kleigrond. Het stukje wat we wil(den/len) opvullen met sedummatten is dus een soort trappetje van het terras naar het gras. Het trappetje bestaat eerst uit een laagje zand van een cm. of 10 met daar bovenop een cm. of 20 bosgrond. Maar al het water van het terras komt wel in dat trappetje terecht.

Als ik dan lees dat sedum liefst droge/zanderige grond nodig heeft en niet veel water, heb ik ondertussen het idee dat het misschien geen goed idee is om sedum te gaan planten omdat het misschien al gauw te nat gaat worden, zeker omdat de afwatering van het terras op het 'trappetje' is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:29
Tjeerd schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:05:
[...]
Als ik dan lees dat sedum liefst droge/zanderige grond nodig heeft en niet veel water, heb ik ondertussen het idee dat het misschien geen goed idee is om sedum te gaan planten omdat het misschien al gauw te nat gaat worden, zeker omdat de afwatering van het terras op het 'trappetje' is?
Het wordt verkocht i.c.m. waterbuffer systeem Ik heb dat met 6cm substraat op een plat dak liggen en gewoon zo als losse mat in mn tuin gelegd (500meter ten zuiden van de haarlemmermeerpolder). Groeit op beide plekken goed. In de tuin droogt het in de zomer niet uit, op het platte dak wordt dat bij langere tijd droogte rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:46
Ik heb een grote glazen pui aan de achterkant van de woning (zo'n 5 meter) en hier komt in de zomer veel zon binnen. Dus ik zit hier te kijken naar zonnewering.

Een knikarmscherm gaat niet lukken ivm houtskeletbouw en veel wind. Een overkapping vind ik te veel zon weghalen en ik heb geen behoefte aan een tuinkamer.

Pergolazonwering zou kunnen maar wel prijzig. Schaduwdoek vind ik niet zo praktisch en ik zou op zich een groene zonwering ook wel mooi vinden.

Heeft iemand ervaring met een pergolaconstructie aan huis en die laten beklimmen met klimplanten. Lijkt me in de zomer wel lekker koel en in de winter is het weer lekker open zodat het zonnetje weer binnenschijnt. Of misschien dakbomen?

Ik zie dit alleen niet zo vaak bij het terras aan de woning dus wellicht praktische bezwaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stigandr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:56
Milo85 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:37:
Ik heb een grote glazen pui aan de achterkant van de woning (zo'n 5 meter) en hier komt in de zomer veel zon binnen. Dus ik zit hier te kijken naar zonnewering.

Een knikarmscherm gaat niet lukken ivm houtskeletbouw en veel wind. Een overkapping vind ik te veel zon weghalen en ik heb geen behoefte aan een tuinkamer.
Wij hebben een terras overkapping met met glas en zonwering onder het glas, echt ideaal. Licht binnen als je dat wilt en de zonwering zit beschermt dus tijdens je zomervakantie kan je de zonwering uitgeschoven laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Stigandr schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:23:
Wij hebben een terras overkapping met met glas en zonwering onder het glas, echt ideaal. Licht binnen als je dat wilt en de zonwering zit beschermt dus tijdens je zomervakantie kan je de zonwering uitgeschoven laten.
Zoiets zaten wij ook aan te denken, goed te horen dat het jou bevalt.

Is de overkapping ook open onder, of zitten er ook glazen wanden naar beneden? Gezien de overspanning die het bij ons zou moeten hebben (zo'n 7m), en we het beneden open willen houden, zitten we wel vast aan een aluminium of stalen constructie (niet dat dat een probleem hoeft te zijn, maar maakt zelfbouw een stuk lastiger, dus dat wordt uit besteden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:36

Pergolazonwering zou kunnen maar wel prijzig. Schaduwdoek vind ik niet zo praktisch en ik zou op zich een groene zonwering ook wel mooi vinden.

Heeft iemand ervaring met een pergolaconstructie aan huis en die laten beklimmen met klimplanten. Lijkt me in de zomer wel lekker koel en in de winter is het weer lekker open zodat het zonnetje weer binnenschijnt. Of misschien dakbomen?

Ik zie dit alleen niet zo vaak bij het terras aan de woning dus wellicht praktische bezwaren?
Klimplanten zou ik altijd verre van blijven. Het gaat in je bakstenen groeien met schade als gevolg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
Rubenus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:16:
[...]

Klimplanten zou ik altijd verre van blijven. Het gaat in je bakstenen groeien met schade als gevolg.
Redelijk kort door de bocht dit. Er zijn genoeg klimplanten die niet zoals hedera met ankerwortels werken.

Zo werkt
- Een wilde wingerd met zuignapjes,
- Een druif met anker sprietjes die zich ergens omheen draaien,
- Een wisteria die zich met de gehele stengel om de constructie vast wurgt.
- En zijn er tal van klimplanten zoals de Toscaanse jasmijn die echt een rekje oid nodig hebben om in te klimmen.

Als je een beetje groene vingers hebt en zo af en toe snoeien geen probleem vind zou ik me eens verdiepen in de klimrozen. Worden zown 2 a 3 meter hoog, groeien langs een constructie, hebben een heerlijke geur en vaak een lange bloei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stigandr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:56
henkie196 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:46:
[...]

Zoiets zaten wij ook aan te denken, goed te horen dat het jou bevalt.

Is de overkapping ook open onder, of zitten er ook glazen wanden naar beneden? Gezien de overspanning die het bij ons zou moeten hebben (zo'n 7m), en we het beneden open willen houden, zitten we wel vast aan een aluminium of stalen constructie (niet dat dat een probleem hoeft te zijn, maar maakt zelfbouw een stuk lastiger, dus dat wordt uit besteden).
Wij hebben deze overkapping:
https://www.tuinmaximaal....-x-3-meter-met-glazen-dak
met deze zonneschermen:
https://www.tuinmaximaal....-5-06m-x-3m-mat-antraciet

We hebben dit zelf geplaatst en dat was goed te doen. De goot was zwaar omdat er een stalen versteviging in zit voor de 5m overspanning (langer is altijd met tussen paal) en het glas was best zwaar, maar met een beetje handigheid ging het prima. Met een materiaallift gaat het helemaal prima, wij hebben het zonder gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Als aanvulling op bovenstaande antwoorden: zou geen druif doen. Hoewel ze wel mooi zijn en eetbaar, krijg je er ook veel vogels (en hun poep) en insecten (ook wespen) bij. Niet ideaal bij een terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:50
Je kan evt kijken naar een pergola met lamellen dak. Deze heb je in 2 smaken waarbij je de lamellen alleen open kan zetten of waarbij je ze ook helemaal kan wegschuive.
Heb hem hier (vrijstaand) van Weinor met lamellen die alleen open kunnen.
Wij hadden bij ons vorige huis er eentje geplaatst van Tuinmaximaal welke op zich wel prima was maar waaronder het zomers echt warm werd (kaarsen smolten) en je kon er bijna niet onder zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:13

precies de zelfde problematiek hier. wij hebben als tijdelijke oplossing gekozen voor een groot formaat zweefparasol, en dat bevalt zo goed dat we hebben besloten dat we geen pergolaconstructie meer willen. Dus dat zou je nog kunnen proberen of het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sattertje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 10:30
Vraagje, we hebben een glazen overkapping die we dicht maken met glazen schuifdeuren. Voor de vloer gaan we composiet vloerplanken gebruiken. Er komt dus geen regen naar binnen. Nu vroeg ik me af wat ik het beste kan doen om enerzijds de kleine kans op eventuele onkruid te voorkomen en anderszijds niet te veel condens te krijgen. Een hovenier gaf aan om ipv wortel doek bouwzeil onder de vlonder planken te leggen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:19
sattertje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:47:
Vraagje, we hebben een glazen overkapping die we dicht maken met glazen schuifdeuren. Voor de vloer gaan we composiet vloerplanken gebruiken. Er komt dus geen regen naar binnen. Nu vroeg ik me af wat ik het beste kan doen om enerzijds de kleine kans op eventuele onkruid te voorkomen en anderszijds niet te veel condens te krijgen. Een hovenier gaf aan om ipv wortel doek bouwzeil onder de vlonder planken te leggen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Lijkt me geen goed advies. Condens gaat sowieso ontstaan doordat het een grotendeels glazen constructie is welke niet geïsoleerd is (ik neem aan dat het geen dubbel glas is). Hierdoor zal het glasoppervlak 's nachts snel afkoelen en zal er condens ontstaan. Het is de truuk om dit condens gecontroleerd af te voeren. Als je een schuin 'dak' hebt zal het condens typisch op het laagste punt naar beneden komen. Ik neem aan dat je niet met zichtbare gootjes wilt werken. Het eenvoudigst is om het water onder het vlonder te laten lopen en daar via 'natuurlijke weg' af te voeren. Worteldoek is (beperkt) waterdoorlatend en lijkt me dus beter dan zeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wij hebben 14 jaar geleden zo'n koude serre aangebouwd. Op de zandlaag 60 x 60 stoeptegels, dan een isolerende (tegen optrekkende kou!) en egaliserende soepele laag, ik denk dat het rubberkurk was (foto), en dan de hardhouten vloertegels. Dit blijft prima droog en vlak liggen. Condens op het glas is 's winters en bij regen niet te vermijden, goed ventileren helpt wel een beetje. Echt hinderlijk is de condens niet, het is niet zo dat dat plassen geeft of zo Wel moet je ervan uitgaan dat het een buitenruimte blijft; er kan wel eens een druppel van het glazen dak vallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QSdTx2ZMKer7W-xjZjtK_4CKHU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dM7ZqbdH8VUx9oBwIJ8pR6fe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDWA_i6ORnSOGASwBXNJtoeMdh0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1egfEGid0hryfHiDNTZsqmDb.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door prijk op 11-11-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
de meeste koude gaat trouwens ook via de vloer komen. als je toch al bezig gaat dan is het misschien verstandig om daar een dun laagje isolatie te plaatsen. Bij mijn tuinhuisje/ klushok heb ik ervoor gekozen om 10cm XPS platen met daarop 5cm zand en 50x50 tegels op te plaatsen. Aan de schuifwand kant kun je dan een smalle spleet laten zodat water nogaltijd weg kan vloeien. Maar dit scheelt wel met optrekkend vocht en koude uit de vloer waardoor je langer van de ruimte gebruik kan maken.
Zo kan deze ruimte trouwens ook nog bij een eventuele verkoop als m² woonruimte verkocht worden. Dit scheelt weer in de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:19
sweetdude schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:30:
[...]

de meeste koude gaat trouwens ook via de vloer komen. als je toch al bezig gaat dan is het misschien verstandig om daar een dun laagje isolatie te plaatsen. Bij mijn tuinhuisje/ klushok heb ik ervoor gekozen om 10cm XPS platen met daarop 5cm zand en 50x50 tegels op te plaatsen. Aan de schuifwand kant kun je dan een smalle spleet laten zodat water nogaltijd weg kan vloeien. Maar dit scheelt wel met optrekkend vocht en koude uit de vloer waardoor je langer van de ruimte gebruik kan maken.
Zo kan deze ruimte trouwens ook nog bij een eventuele verkoop als m² woonruimte verkocht worden. Dit scheelt weer in de opbrengst.
Het zal zeker comfort verhogend werken, maar als je alleen de vloer isoleert zal het niet opeens "woonruimte" worden lijkt me? Volgens mij komen alleen ruimtes welke zich binnen de geïsoleerde schil bevinden daarvoor in aanmerking?

Hoe dan ook: die isolatie kan een beter comfort geven, maar afhankelijk van het effect van de condens wel verstandig om daar rekening mee te houden. De condensvorming als gevolg van het afkoelen van het glazen dak en de glazen wanden zal er m.i. niet echt minder van worden. Immers condens ontstaat wanneer warmere en vochtige lucht in contact komt met koudere oppervlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sattertje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 10:30
sweetdude schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:30:
[...]

Hartelijk dank voor jullie adviezen.
Xps platen lijkt me zeker fijn voor het extra comfort. Zal bij ons dan hooguit 5 cm worden. Vraag me dan zeker af of dat geen extra condens oplevert (we zullen zoiezo gaan ventileren!) ? En ik zie het volgende staan van de fabrikant: Ventilatie: alle vlonderplanken geven weinig warmte af. Daarom ontstaat bij ontoereikende ventilatie een te hoog temperatuurverschil tussen de boven- en onderzijde van de planken. Dit leidt tot een verkorte levensduur en in het ergste geval tot onregelmatige vervorming van de planken.

Dus krijg je dan juist door die xps platen niet teveel warmte verschil onder en boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
sattertje schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:52:
[...]

Hartelijk dank voor jullie adviezen.
Xps platen lijkt me zeker fijn voor het extra comfort. Zal bij ons dan hooguit 5 cm worden. Vraag me dan zeker af of dat geen extra condens oplevert (we zullen zoiezo gaan ventileren!) ? En ik zie het volgende staan van de fabrikant: Ventilatie: alle vlonderplanken geven weinig warmte af. Daarom ontstaat bij ontoereikende ventilatie een te hoog temperatuurverschil tussen de boven- en onderzijde van de planken. Dit leidt tot een verkorte levensduur en in het ergste geval tot onregelmatige vervorming van de planken.

Dus krijg je dan juist door die xps platen niet teveel warmte verschil onder en boven?
Volgens mij dus juist niet. Het is een binnenruimte met dak en wanden. De enige kant die van weersinvloeden afhankelijk is de vloer. Deze geeft koude en bij nat weer vocht af en scherm je ermee af. Dus het temperatuursverschil boven en onder de XPS is verschillend. Maar door de isolerende werking van de XPS worden de vlonderplanken juist beschermd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Afgelopen week is er hier ruim 10 cm regen gevallen.
Je kunt snappen dat ons achterveld inmiddels een meertje geworden is, het veen kan dat gewoon niet snel genoeg doorlaten.
Vrijdag dus maar op en neer naar Irritech in Putten geweest om betaalbare PP1000 drainagebuizen te halen.
Rest alleen nog 200 meter graafwerk met de hand. :+

Maar vandaag eindelijk een dagje droog tussen. _/-\o_
Voordat ik de kerstversiering ga neerzetten, ik heb Aliexpress dit jaar een beetje leeggekocht :+ , wilde ik nog een laatste keer maaien dit jaar.
Alleen kan de maaitractor met zulke regenhoeveelheden niets, de uitworp verstopt door het natte gras en de wielen maken overal sporen.
Ik was achter geweest met een karretje gereedschap er achter om wat aan de omvormershelter te veranderen maar de grond is zo zacht dat het al snel een soort crossterrein wordt als je niet uitkijkt qua looks. Dat was geen goed plan, ik zat tot aan de assen vast na wat gasgeven om er uit te komen.
Gelukkig helemaal achterin maar het ziet er niet uit. :(

Tot in de namiddag gewacht om het dan maar met de zweefmaaier te proberen.
Dat ging redelijk goed omdat je over plassen heen zweeft, de grootste uitdaging was voorzichtig lopen om de boel niet stuk te trappen.
En de maaibreedte was maar zo`n 40 cm omdat de buitenrand toch plat geslagen wordt ipv afgemaaid, en je dus terug er overheen moet om dat weer af te kunnen maaien. :-(
Al met al heb ik vandaag dus mijn 100.000 stappen wel gehad met de beide voortuinen en zij-landtongetje.
Maar niet ontevreden, al eindigde ik in het donker en is het nog even afwachten hoe dat laatste stuk er morgen uitziet....of ik veel gemist heb.

Wel grappig om te zien dat de Dotterbloemen hier nog in bloei staan op 12 november....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nviTUXSpiZEnkg6uf3m0v1DMjKs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXNU6zNaifa16HYL6TKAr4Da.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oF7CHVGgmPBhpZ0RGoabVKqo9ec=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdwvSDuNDqohjk3Ah8TYLpbX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuDs0wst01qQFRP_OKCnSkOldm8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAzE0uhbC2Ar78fJ7QjOlEkK.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar we kunnen hier dus aan de kerstversiering beginnen. *O* *O*

Waarschijnlijk wel in de regen want voor november werden 22 regendagen voorspeld. 8)7

Wat wel jammer was is dat ik rietstengels in de tuin tegenkwam.
Bij het zoeken waar dat dan vandaan kwam........$%#%%*&-vogels.
Dat wordt dus nog even klimmen om dat dicht te krijgen, gelukkig heb ik een paar rietdekker-stoeltjes, riet en gaas en schroeven met bit staan. (al weet ik niet meer of ik nu 2 of 3 stoeltjes heb,ik heb er 3 nodig voor de nok. :X )
Irritant blijft het wel. :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlVAbhdAMrTB-GDeuBILpNmNDcw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALdUp7nOlZYNqohzyafnE1GV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqlrz4alF6dlWGdsdl1n3M10SMQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BX305hipV5CIcFRejc8BFNoO.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 12-11-2023 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:18
noes schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:59:
[...]

Als aanvulling op bovenstaande antwoorden: zou geen druif doen. Hoewel ze wel mooi zijn en eetbaar, krijg je er ook veel vogels (en hun poep) en insecten (ook wespen) bij. Niet ideaal bij een terras.
Wij hebben jarenlang druiven gehad, geen last gehad van volgens en/of wespen.

In ons nieuwe huis zit de tuin vol met mussen, merels, vinken enz., geen overlast van poep.....
Hier staan ook weer druiven in de tuin tegen de schutting aan en kan niet wachten tot ik volgens jaar weer kan plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Wat zijn groenblijvende bodembedekkers die niet al te hoog worden? Beetje voor het hele jaar zodat de bloembakken ook groen blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Agent47 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:56:
Wat zijn groenblijvende bodembedekkers die niet al te hoog worden? Beetje voor het hele jaar zodat de bloembakken ook groen blijven :)
Kijk op de webshop van esveld.nl voor een goed zoekfilter. Of in de plant search van RHS.
Als een beetje kruipen niet erg is bijvoorbeeld Vinca Minor. Eventueel wintergroene Ooievaarsbek (Geranium).
Ik weet alleen niet of deze zo geschikt zijn voor bloembakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:47:
[...]

Wij hebben jarenlang druiven gehad, geen last gehad van volgens en/of wespen.

In ons nieuwe huis zit de tuin vol met mussen, merels, vinken enz., geen overlast van poep.....
Hier staan ook weer druiven in de tuin tegen de schutting aan en kan niet wachten tot ik volgens jaar weer kan plukken.
Hier ook al jaren druiven en nooit een vogel. Wespen wel, aan het eind van het seizoen als de druiven rijp zijn. Snel plukken en sap maken, verdwijnen de wespen ook gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:28
[...]

verwijderd jouw bezem onkruid?

Het is een powerbroom of power bezem.
Dus je kan verwachten dat hij met minimale menselijke inspanning een groot stuk bestrating schoon kan vegen.

Niet dat hij al je onkruid wied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Woody179 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:30:
[...]Redelijk kort door de bocht dit. Er zijn genoeg klimplanten die niet zoals hedera met ankerwortels werken.
Zo werkt
- Een wilde wingerd met zuignapjes,
Wilde wingerd is intussen tot invasieve plant verklaard. (Link naar index NVWA Kies Veldgids invasieve houtige planten in Nederland)
Die zou ik dus alleen aanplanten wanneer je de zekerheid hebt dat 'ie niet gaat wandelen.
Overigens kan wilde wingerd wel degelijk schade aanrichten wanneer deze bijvoorbeeld in en tussen de dakgoot gaat groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Door een bug in de domotica gebeurt het wel eens dat de pomp wel aan gaat, maar dat er geen ventiel open gaat. De waaierpomp kan dan zijn druk niet kwijt, met als gevolg dat er een koppeling los komt.

Wat kan ik tussen de leidingen zetten (volgens mij 1" PVC) zodat de pomp in dat geval zijn water kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:45
Teijgetje schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:09:

Wat wel jammer was is dat ik rietstengels in de tuin tegenkwam.
Bij het zoeken waar dat dan vandaan kwam........$%#%%*&-vogels.
Dat wordt dus nog even klimmen om dat dicht te krijgen, gelukkig heb ik een paar rietdekker-stoeltjes, riet en gaas en schroeven met bit staan. (al weet ik niet meer of ik nu 2 of 3 stoeltjes heb,ik heb er 3 nodig voor de nok. :X )
Irritant blijft het wel. :(
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik denk bij het zien van zoveel mos op het rieten dak dat daar ook wel eens door een rietdekker naar gekeken mag worden, niet echt bevordelijk voor het riet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Joris748 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:57:
Door een bug in de domotica gebeurt het wel eens dat de pomp wel aan gaat, maar dat er geen ventiel open gaat. De waaierpomp kan dan zijn druk niet kwijt, met als gevolg dat er een koppeling los komt.

Wat kan ik tussen de leidingen zetten (volgens mij 1" PVC) zodat de pomp in dat geval zijn water kwijt kan?
Google bracht mij hier https://leidingshop.nl/overdrukventiel/

Maar hoe je dat aan je PVC buis moet lijmen is me niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
pman63 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:45:
[...]

Ik denk bij het zien van zoveel mos op het rieten dak dat daar ook wel eens door een rietdekker naar gekeken mag worden, niet echt bevordelijk voor het riet lijkt me.
Dit is de schaduwkant en krijgt relatief weinig zon, in de herfst/winter nog minder.
Vorig jaar is het hele dak geschoren en bijgestopt, zoveel mos zit er niet op, dit kan echt geen kwaad.
Net als onkruid in de tuin doe je weinig tegen mos op een rieten dak. Dat hoort erbij.
Vergeet ook niet dat het al een paar maanden slecht weer is en het dak de kans niet krijgt om te drogen, en mos dus wel de kans krijgt wat te groeien. ;)
Ons veld is niet voor niets verandert in een meertje. :+

En mos is niet zo erg, dat ligt er op, alg is wel funest voor het riet.
Daar behandelen we het tegen om het jaar als het windstil is, want dat spulletje is niet heel fijn.
Dat wil je niet door je tuin verwaaid hebben.
Bovendien moet het droog zijn.........
We gaan volgend jaar eens aan de gang met biologische algendoder, maar dat blijft zooi.

[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 14-11-2023 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Teijgetje ik behaal wel goede resultaten met Enzymas op mijn houten vlonders en kunststof muren. Je zou eens een stukje op riet kunnen proberen tergen alg? Bij alles dat je spuit wil je geen wind, zonde want het is niet goedkoop.

Pagina: 1 ... 142 ... 188 Laatste