Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 141 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:29
sweetdude schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:40:
[...]

Misschien een handige tip als het te doen is om nat gras te maaien. Ga over het natte gras een uurtje voor het maaien overheen met een sleepnet. Zo'n ding wat ze ook wel gebruiken voor de gravel op een tennisbaan.
Zo veeg je als het ware het water van het gras en is het vele malen sneller droog.

Op mijn klein gazon doe ik dat altijd met een brede kokos bezem die ik omgekeerd eroverheen veeg.
Of even met de bladblazer er overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:48
Slonzo schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Doe ik ook. Leuk voor jezelf, leuk voor de natuur.
En het ziet er gewoon goed uit.

Dikke win-win, vind ik :)

Enkel in september even wat minder, dan maai ik de boel helemaal af (zodat het niet plat valt in de winter) en ziet het er een paar weekjes wat triestig uit. Maar gelukkig recupereert dat heel snel.
Helemaal mee eens :)
Vorig jaar heb ik in september/oktober de resterende stukken eens niet afgemaaid. En dat is op de meeste stukken prima gegaan: het gras ed is weer mooi opgekomen in het voorjaar. En er lijken langzamerhand ook meer kruiden en andere planten op te komen. Ook geholpen omdat ik er in het vroege voorjaar her en der wat uitgebloeide bloemtakken van het wilde bloemmengsel wat elders staat op gooi. Daar zitten altijd nog wel wat zaadjes in. Misschien dat ik sommige stukken as voorjaar wat kaler maak zodat bloemen wat meer kans maken.

Het is een stuk grond rondom de woning wat voordat ik het kocht behoorlijk bemest en door een boer gemaaid werd. Nu niet meer, dus de grond wordt langzaam armer en rijker aan soorten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marit-rk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-02 22:45
Teijgetje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:42:

DAN MOET ER NATUURLIJK EEN KNAP ONTWERPJE KOMEN :

[list]
Aanrader :
Een erg simpel en superhandige online tuin-tekentool is garDsign.
Gratis 1 maand trial 2D voor particulier gebruik, daarna jaarabbo (2D € 4,95/j, 3D €8,95/j), er zijn meer versies als jaarabbo.
Je maakt simpel een 2D lay-out, zet dat simpel in 3D, en veel bomen,planten en materialen zitten al standaard als component in de enorme bibliotheek.
Alle componenten zijn te koop, je maakt dus iets waarvan je later niet hoeft te denken of dat wel (in die maat) bestaat.
Je kan zelf beginnen maar ook kiezen uit ruim 300 voorbeeldtuinen om aan te passen, scheelt al een hoop werk.
Ook kan je simpel je dag/schaduw laten zien en 3D wijzigen.
Automatische calculatie van alles wat je gebruikt hebt ligt binnen handbereik via hun catalogus, maar je kan ook simpel offerte vragen bij enkele hoveniers.
Tool staat hier en instructievideo's staan hier. (met dank aan @Wackmack)
Klopt het dat deze ontwerptool van tekenjetuin.nl veeeel duurder is geworden? Misschien dat dit even aangepast moet worden in de beginpost. Ik was een beetje teleurgesteld toen ik de website opende :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87yL3nb54xAVOjcLqc7_mbnb6NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zzKVV1nojZ1owxY4qRl7uNY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:08
marit-rk schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Klopt het dat deze ontwerptool van tekenjetuin.nl veeeel duurder is geworden? Misschien dat dit even aangepast moet worden in de beginpost. Ik was een beetje teleurgesteld toen ik de website opende :P
[Afbeelding]
Inderdaad duurder geworden
Maar van een maand gratis op proef wordt je vast weer vrolijk. :+

Ik zal het aanpassen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 08-10-2023 21:38 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marit-rk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-02 22:45
Teijgetje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

Inderdaad duurder geworden
Maar van een maand gratis op proef wordt je vast weer vrolijk. :+

Ik zal het aanpassen. :)
Merciii!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:07
iemand die mij kan helpen met de naam van deze plant?
Ik vrees dat ik het kaartje met de naam ben kwijtgespeeld en een van de weinige die het goed gedaan heeft in de schaduw naast het huis.
Zou er graag enkele bijzetten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0dbNzMxH9ZO3HmaId_c84W1m00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkc4lBn5JxpIZFwfkPN8OSIt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:07
ruudvx schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:26:
Ik vrees dat ik het kaartje met de naam ben kwijtgespeeld en een van de weinige die het goed gedaan heeft in de schaduw naast het huis.
Het lijkt op perzikkruid, Persicaria De ondersoort kan ik vanaf deze foto niet bepalen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:43

de Peer

under peer review

[Afbeelding]
We leven in 2023 ;)
rechtsklikken op je foto: search with google. 1e resultaat: persicaria.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Je kunt b.v. ook de app Plantnet gebruiken om planten, bomen etc te determineren. Erg handige app: maak in de Plantnet app een nieuwe foto of kies er eentje uit de reeds gemaakt foto's en selecteer het onderdeel wat het meest kenmerkend op de foto is (blad, bloem, bast etc) et voila! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:07
Thanks!

duidelijk niet ver genoeg nagedacht ;)
Ik had PlantSnap geprobeerd, maar dat gaf niet echt logische suggesties.
Volgende keer Planetnet maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:09
deze kun je ook heel makkelijk splitsen. Als ze het goed doen dan worden ze heel snel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Vraagje: we hebben een vlinderstruik gekocht en aangeplant. De takken daarvan zitten nog vastgebonden aan elkaar. Is het wel/niet handig om de takken los te maken met de aankomende herfst/winter in het vooruitzicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:38:
Vraagje: we hebben een vlinderstruik gekocht en aangeplant. De takken daarvan zitten nog vastgebonden aan elkaar. Is het wel/niet handig om de takken los te maken met de aankomende herfst/winter in het vooruitzicht?
Vind jij het lekker om vastgebonden te zitten? O-)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:58
pjot1 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:44:
[...]

Hele persoonlijke vraag dit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
pjot1 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:44:
[...]

Losmaken dus?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ja. Of je moet de plant in deze vorm willen houden.
Voor het andere is er ook wel een topic hier ergens :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
franssie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:10:
[...]

Ja. Of je moet de plant in deze vorm willen houden.
Voor het andere is er ook wel een topic hier ergens :+
Linkje O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 14:02
Kort vraagje: ik heb een cortenstaal plantenbak van 80×80×60cm zonder bodem besteld en ga deze in de tuin plaatsen. Kan ik gewoon zwarte grond egaliseren en de bak daarop zetten, of moet ik hier toch iets van een fundering (bandje of klinkers) onder leggen om eventuele verzakking te voorkomen?

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:53
Ridicuul schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:02:
Kort vraagje: ik heb een cortenstaal plantenbak van 80×80×60cm zonder bodem besteld en ga deze in de tuin plaatsen. Kan ik gewoon zwarte grond egaliseren en de bak daarop zetten, of moet ik hier toch iets van een fundering (bandje of klinkers) onder leggen om eventuele verzakking te voorkomen?
Wij hebben wel voor de fundering van bandjes gekozen omdat er maar een 5 cm rand op de grond kwam te staan. Het was een kleine moeite om deze eronder te leggen en tot nu (1,5 jaar) geen verzakking. Alles staat nog even waterpas als toen we het hebben geplaatst.

Daarnaast hebben we op de bodem van de bak nog een laag grind gedaan voor een goede waterafvoer in de volle grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

[Afbeelding]
Zoals gezegd dus inderdaad een niet schadelijke vorm van japanse duizendknoop.
Wel oppassen; er zijn tientallen varianten. Wij hebben er ook één die heel veel lijkt op wat jij op de foto hebt staan. Toen we nieuwe bij kochten bleken het tóch andere te zijn die véél hoger werden en waarvan de bloemen ook een andere kleur hadden.
Afhankelijk van je uitbreidingsplannen is splitsen dan inderdaad misschien makkelijker.
En als je niet heel consequent gaat wieden dan zal hij zichzelf ook wel uitzaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
De vorige bewoners hebben circa 3 jaar geleden een ligusterhaag van circa 1 meter hoog geplaatst. Nu is de haag aan de bovenkant mooi vol maar aan de onderkant erg kaal. Ik denk dat deze bij het planten nooit kort is gesnoeid.

Hoe krijg ik deze aan de onderkant ook mooi vol? Nu alsnog de haag tot 30 cm boven de grond snoeien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Milo85 Een liguster is bijna niet kapot te snoeien (tenminste de mijnen niet). Zonder foto is het wat lastig te zien wat je bedoeld. Als ie voldoende zon krijgt groeit ie meestal overal wel uit.
Je zou eerst de top wat smaller kunnen snoeien en kijken wat er gebeurd. Terug naar 30cm kan altijd nog, kost je dan een jaar, misschien anderhalf en dan staat er weer een struik van jewelste.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:51
Milo85 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:48:
De vorige bewoners hebben circa 3 jaar geleden een ligusterhaag van circa 1 meter hoog geplaatst. Nu is de haag aan de bovenkant mooi vol maar aan de onderkant erg kaal. Ik denk dat deze bij het planten nooit kort is gesnoeid.

Hoe krijg ik deze aan de onderkant ook mooi vol? Nu alsnog de haag tot 30 cm boven de grond snoeien?
Afknippen op 15/20 cm boven het maaiveld en die komt weer helemaal opnieuw op. Dan in vorm houden. Liguster is een doorzetter, die krijg jij niet makkelijk stuk.
Alleen wellicht beter om vlak voor het voorjaar te doen, anders zit je hele winter met sprieten van 15cm.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ridicuul schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:02:
Is eigenlijk een beetje afhankelijk van hoe diep je de bak gaat zetten.

Om het jezelf gemakkelijk te maken kan je dus inderdaad een bandje of tegels leggen die je gemakkelijk waterpas straat. Dit is makkelijker dan de bak stellen. Als je dus zorgt dat alles goed staat hoef je enkel de bak te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-09 12:15
Wij hebben een L-vormige tuin van ca 600m² waar ook een serieuze helling inzit. Momenteel is dit één groot grasplein dat een PITA is om af te rijden. Ik ben op zoek naar inspiratie hoe dit leuk in te vullen. Wij willen graag een moestuin, eventueel kippen. Het mag allemaal vrij wild zijn, wij houden niet van die afgelikte biljart grasvelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:28
marit-rk schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

[Afbeelding]
Vind het nogal een prijsverhoging van 9 euro per jaar naar 30 euro per maand. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:59
@dotacom inspiratie is lastig om zo te geven. Er zijn veel verschillende soorten stromingen binnen landschapsontwerp. Ik zou je aanraden op internet en in boeken te kijken welke stijl jullie aantrekkelijk vinden. Van daaruit heb je een startpunt en houvast om aan een ontwerp te beginnen. Tekenen verschillende opties op papier uit en vergelijk ze en zie wat jullie voorkeur heeft (zou ook een combi kunnen zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@dotacom
Kijk ook eens bij Pinterest. Daar kan je echt een heleboel inspiratie opdoen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:29
dotacom schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:02:
Wij hebben een L-vormige tuin van ca 600m² waar ook een serieuze helling inzit. Momenteel is dit één groot grasplein dat een PITA is om af te rijden. Ik ben op zoek naar inspiratie hoe dit leuk in te vullen. Wij willen graag een moestuin, eventueel kippen. Het mag allemaal vrij wild zijn, wij houden niet van die afgelikte biljart grasvelden.
Leuk dat het wat losser mag! Je kunt misschien wat met elementen uit permacultuur, (voedsel)bos of struweel, diverse heggen, bloemenweides en vijver samen met moestuin en kippen. Zijn veel natuurlijk hoveniers die als inspiratie kunnen dienen, bijvoorbeeld Loek Gorris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:05
Ik heb zojuist een paar hortensia’s geplant. Bovenkant kluit gelijk met bovenkant tuinaarde.
Nu heb ik adviezen gelezen dat de wortels baat hebben bij een afdeklaag houtsnippers of boomschors. Stel de plant wordt in diameter 1 meter, dan een mooi bedje van 5-10cm materiaal erop (met afstand tot de stam).

Nu is mijn vraag aan jullie of ik dat enigszins kan ingraven, zodat het geen bulten worden. Ik wil er op letten dat de kluit wel wat aarde overhoud om opzij te wortelen, maar het zou ook fijn zijn als de wortels wat dieper gaan ivm relatief droge tuin.

Dus even de cirkelvorm (straal 50cm) vanuit het hart beschreven: 15cm grond op tuinhoogte, dan 35cm de grond op -10cm uitgraven en vullen met snippers/schors. Is dat een ok plan?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Barleone Ik zie niet snel hoe wortels profijt hebben van een afdeklaag bovenop, tenzij het gaat om vorstbescherming (en dan zo ik het direct rondom de stam doen). Heb je een voorbeeld van een dergelijk advies? Bultje kan geen kwaad, dat waait wel weg of je harkt of schoffelt het later weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
franssie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:09:
@Barleone Ik zie niet snel hoe wortels profijt hebben van een afdeklaag bovenop, tenzij het gaat om vorstbescherming (en dan zo ik het direct rondom de stam doen). Heb je een voorbeeld van een dergelijk advies? Bultje kan geen kwaad, dat waait wel weg of je harkt of schoffelt het later weg.
Ik denk omdat de afdeklaag inderdaad beschermt tegen vorst maar ook tegen uitdroging van de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Milo85 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:12:
[...]

Ik denk omdat de afdeklaag inderdaad beschermt tegen vorst maar ook tegen uitdroging van de grond.
En tegen nat worden van de grond.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@franssie @Milo85 @Bad Brains
-bescherming tegen vorst
- bescherming tegen uitdroging
- langzame toevoeging organisch materiaal tbv verbetering grondstructuur
- bescherming tegen onkruid dat vocht en voeding ontneemt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Barleone schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:12:
@franssie @Milo85 @Bad Brains
-bescherming tegen vorst
- bescherming tegen uitdroging
- langzame toevoeging organisch materiaal tbv verbetering grondstructuur
- bescherming tegen onkruid dat vocht en voeding ontneemt
Dan zou ik het op de grond gooien, niet moeilijk doen met ingraven en cirkels. Beetje erin harken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Barleone schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:56:
Nu heb ik adviezen gelezen dat de wortels baat hebben bij een afdeklaag houtsnippers of boomschors. Stel de plant wordt in diameter 1 meter, dan een mooi bedje van 5-10cm materiaal erop (met afstand tot de stam).
10cm lijkt mij veel te veel, je kan de wortels ook verstikken door een te dikke mulchlaag.
En het moet veel meer regenen om vocht bij de wortels te krijgen.
Google maar eens op 'mulch volcano' :)

2-3cm zou meer dan genoeg moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 12-10-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
  • Laatst online: 18:33
Beste tweakers, is mijn viburnum tinus op stam in pot dood of nog te redden? Ik heb ‘m gekocht in de lente en extra water gegeven tijdens de droge periodes. Hij staat in de halfschaduw in een pot met een gat onderin het midden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccn_Xa3CjGjoq-b1rgRP4WmQVXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omG3cBYdipxPSBvyZTng8EUm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Gamepc schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:51:
Beste tweakers, is mijn viburnum tinus op stam in pot dood of nog te redden? Ik heb ‘m gekocht in de lente en extra water gegeven tijdens de droge periodes. Hij staat in de halfschaduw in een pot met een gat onderin het midden.

[Afbeelding]
Er hangt blad aan dus helemaal dood is ie niet. Maar in een hoek kan het warm worden (zoek eens op slangenmuur) en ziet er droog uit ook. Staat de plant in een pot of in de grond?

edit:// ik lees nu dat je al schreef dat ie in een pot stond 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 13-10-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gamepc schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:51:

[Afbeelding]
Iets meer info graag: waarom denk je dat hij dood is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Slonzo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

10cm lijkt mij veel te veel, je kan de wortels ook verstikken door een te dikke mulchlaag.

Bedankt, eerste hit op google vertelt mij dat mijn idee prima kan. Dus geen sprake van volcano mulch.
https://www.thetreecaregu...ching-can-kill-your-tree/
A 2 to 4-inch (5-10cm) thick layer of organic mulch spread out on the root zone without making contact with the trunk (like a donut with the tree trunk in the center) is essential to your tree’s health for the following reasons:
(…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
  • Laatst online: 18:33
Slonzo schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:56:
[...]

Iets meer info graag: waarom denk je dat hij dood is?
Hij staat in een pot, grond was een beetje droog maar nu wel weer nat door huidige weer. Ik dacht dat deze plant zou bloeien in het najaar en hij hangt er nu een beetje slap bij. Hij staat in een hoek op het zuiden waar het wel warm kan worden al wordt directe zon geblokt door een grote boom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Mijn voortuin is echt een triest hoopje ellende. Met name de 'haag' die er nu in staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWQYuzqrTrUFt4QaVU3CbTt1408=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50GnIlDCdCOFYR7IqpCI2KHF.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsUXjzIXuAL-KM4EqF-C38lg6tc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noRAdLj9gyyfnn1bnmXLMouS.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik ben een beetje aan het kijken naar opties om dit mooi te maken en de shortlist uitgekomen op dit:

1. Groene beukenhaag (voordeel gaat echt nooit dood maar niet groen in winter)
2. Laurier prunus lusictania (voordeel blijft groen in winter)

Maar ik twijfel of die laurier wel past hier. Ik wil de haag niet heel dik krijgen en niet hoger dan uiteindelijk een cm of 80-100... iemand opmerkingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Slonzo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:32:
[...]10cm lijkt mij veel te veel, je kan de wortels ook verstikken door een te dikke mulchlaag.
Wanneer je 'ns een keer de moeite neemt om een bos in te lopen dan kun je precies zien hoe dik de mulchlaag wel kan worden onder de bomen en struiken.
Dan is 2-3 centimeter in je tuin veel te weinig en helpt het nauwelijks.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
BFmango schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:51:
Mijn voortuin is echt een triest hoopje ellende. Met name de 'haag' die er nu in staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben een beetje aan het kijken naar opties om dit mooi te maken en de shortlist uitgekomen op dit:

Maar ik twijfel of die laurier wel past hier. Ik wil de haag niet heel dik krijgen en niet hoger dan uiteindelijk een cm of 80-100... iemand opmerkingen?
Japanse hulst wellicht? Is ook niet gevoelig voor de buxusmot en het lijkt er wel op. En wintergroen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
BFmango schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:51:

Taxus Baccata, dicht bij elkaar zetten en snoeien maar.
Blijft mooi groen in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Taxus Baccata, dicht bij elkaar zetten en snoeien maar.
Blijft mooi groen in de winter.
Tegenwoordig duikt de taxuskever oftewel de lapsnuitkever overal en nergens op. Tenminste in mijn omgeving. Daar word je niet vrolijk van en bestrijden is een meerjarenplan, zeker als je als je met natuurlijke middelen aan de gang gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
pjot1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:13:
[...]Tegenwoordig duikt de taxuskever oftewel de lapsnuitkever overal en nergens op. Tenminste in mijn omgeving. Daar word je niet vrolijk van en bestrijden is een meerjarenplan, zeker als je als je met natuurlijke middelen aan de gang gaat.
Dat komt omdat we in Nederland het hele bodemleven (inclusief de nematoden die de larven van de taxuskever bestrijden) naar de verdoemenis aan het helpen zijn door te blijven spuiten met pesticiden, herbiciden en andere middelen die het bodemleven aantasten. (En je kan er Parkinson van krijgen, maar dat terzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:21:
[...]

Dat komt omdat we in Nederland het hele bodemleven (inclusief de nematoden die de larven van de taxuskever bestrijden) naar de verdoemenis aan het helpen zijn door te blijven spuiten met pesticiden, herbiciden en andere middelen die het bodemleven aantasten. (En je kan er Parkinson van krijgen, maar dat terzijde).
Oké.

Wat is volgens jou dan een/beste manier van bestrijden?

Ik noemde al expliciet natuurlijke middelen. Aaltjes ben ik ook geen fan van daarom gebruik ik Pireco bodemkorrels voor mijn Rhododendrons waarvan ik dus al een aantal heb kunnen weggooien. Of is dit ook niet goed?

Bovendien heb ik het niet over Roundup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
pjot1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:29:
[...]Wat is volgens jou dan een/beste manier van bestrijden?
Ik noemde al expliciet natuurlijke middelen. Aaltjes ben ik ook geen fan van daarom gebruik ik Pireco bodemkorrels voor mijn Rhododendrons waarvan ik dus al een aantal heb kunnen weggooien. Of is dit ook niet goed?
Bovendien heb ik het niet over Roundup.
Tja, waarom ben je geen fan van aaltjes?
Er zijn aaltjes te koop die al vanaf 5 graden werken, wanneer je die in het voorjaar gebruikt zou je resultaat moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:38:
[...]

Tja, waarom ben je geen fan van aaltjes?
Er zijn aaltjes te koop die al vanaf 5 graden werken, wanneer je die in het voorjaar gebruikt zou je resultaat moeten zien.
Omdat aaltjes niet effectief genoeg zijn. En omdat ik voor mezelf, mn dieren, mn omgeving en mn grond alles goed wil doen kwam ik op deze bodemkorrels uit wat wel werkt en niet schadelijk is. Hiervan zijn wel de effecten zichtbaar al ben ik er nog lang niet vanaf. Je verdrijft ze in tegenstelling tot gif(fen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
pjot1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:48:
[...]Omdat aaltjes niet effectief genoeg zijn. En omdat ik voor mezelf, mn dieren, mn omgeving en mn grond alles goed wil doen kwam ik op deze bodemkorrels uit wat wel werkt en niet schadelijk is. Hiervan zijn wel de effecten zichtbaar al ben ik er nog lang niet vanaf. Je verdrijft ze in tegenstelling tot gif(fen).
Beter probeer je met de natuur te werken in plaats van de natuur tegenwerken.
Van de website van de fabrikant van die bodemkorrels: "Sinds 2017 is Pireco volledig in handen van de Diachem Group. Diachem is sinds het midden van de twintigste eeuw actief in de productie en verkoop van chemische gewasbescherming. Inmiddels is de derde generatie van de Dubbini familie het bedrijf aan het klaarstomen voor de toekomst, door meststoffen, groene producten en traditionele gewasbescherming te combineren in geïntegreerde oplossingen (ICM)."
Mooi verkooppraatje, maar ik heb zo mijn twijfels. Sommige natuurlijke stoffen (zoals pyrethrum) die ze gebruiken zijn namelijk gewoon giftig voor het bodemleven. Ik heb zo mijn twijfels bij een fabrikant die overgenomen wordt door een chemiereus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@pjot1 @Yaksa
Misschien goed om hier te vermelden (eventueel herhalen) welke producten jullie exact gebruiken en wat de resultaten waren/zijn?
interessante discussie maar met namen en rugnummers hebben anderen en ik er wellicht ook iets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
franssie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:03:
@pjot1 @Yaksa
Misschien goed om hier te vermelden (eventueel herhalen) welke producten jullie exact gebruiken en wat de resultaten waren/zijn?
interessante discussie maar met namen en rugnummers hebben anderen en ik er wellicht ook iets aan.
Ik gebruik helemaal niks. Alleen eigen (bio)compost en oude (biologische) stalmest met stro. Zorgen dat de bodem weer natuur wordt, inclusief een rijk bodemleven van diertjes, schimmels en voedingsstoffen. Dat is het allerbelangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Yaksa Ah, omdat je het specifiek over die aaltjes had nam ik aan dat je die gebruikte, dus was ik benieuwd welke en welke resultaten. Maar die gebruik je dus niet, duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
franssie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:08:
@Yaksa Ah, omdat je het specifiek over die aaltjes had nam ik aan dat je die gebruikte, dus was ik benieuwd welke en welke resultaten. Maar die gebruik je dus niet, duidelijk.
Aaltjes zijn een biologische oplossing. Dat zijn die bodemkorrels niet. Maar in een gezonde bodem zitten aaltjes genoeg en heb je ook geen last van plagen zoals hiervoor beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:12:
[...]

Aaltjes zijn een biologische oplossing. Dat zijn die bodemkorrels niet. Maar in een gezonde bodem zitten aaltjes genoeg en heb je ook geen last van plagen zoals hiervoor beschreven.
Plagen komen van buitenaf. Ik heb nadat 50 meter buxushaag is kaalgevroten door de buxusmot m'n hele tuin over de kop gegooid. Bomen laten staan en verder grondverbetering toegepast. Alles nieuw aangeplant gevoed en water gegeven. Het jaar erop in 1 week tijd (net dat ik met vakantie was) ook weer alles aangevroten maar dan vanwege de lapsnuitkever. Alles groeide en bloeide goed maar je bent dan gewoon te laat en moet je soms maatregelen treffen. En zeker met aaltjes ben je dan al te laat.

Overigens krijg je van Pireco bodemkorrels wel gelijk trek in shoarma. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gamepc schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:44:
Hij staat in een pot, grond was een beetje droog maar nu wel weer nat door huidige weer. Ik dacht dat deze plant zou bloeien in het najaar en hij hangt er nu een beetje slap bij. Hij staat in een hoek op het zuiden waar het wel warm kan worden al wordt directe zon geblokt door een grote boom
Gewoon even afwachten, bloeit hij dit jaar niet, dan (mits juiste standplaats/verzorging/waterschema/e.d.) waarschijnlijk volgend jaar wel :) Zolang er blad aan zit leeft hij sowieso nog. En zelfs zonder blad: als je groen terugvindt (i.p.v. bruin) wanneer je een stukje bast wegkrabt, dan leeft hij ook nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 22:13
Yaksa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:06:
[...]

Ik gebruik helemaal niks. Alleen eigen (bio)compost en oude (biologische) stalmest met stro. Zorgen dat de bodem weer natuur wordt, inclusief een rijk bodemleven van diertjes, schimmels en voedingsstoffen. Dat is het allerbelangrijkste.
En zo divers mogelijk. Mijn haag bestaat bijvoorbeeld uit 5 verschillende soorten i.p.v. 1, zoals je bij velen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 14:02
Flavius schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:45:
[...]
En zo divers mogelijk. Mijn haag bestaat bijvoorbeeld uit 5 verschillende soorten i.p.v. 1, zoals je bij velen ziet.
Dat zag ik gisteren ook bij iemand in de tuin en het viel me direct op als een fijn en creatief alternatief op de standaard haag.

Dus toen ik de foto van @BFmango zag, was mijn eerste gedachte "waarom laat je de gezonde haagplanten niet staan en vul je alleen de gaten op met andere planten?"

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joop34
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:10
Flavius schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:45:
[...]
Heb je toevallig een foto? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ridicuul schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

Dat zag ik gisteren ook bij iemand in de tuin en het viel me direct op als een fijn en creatief alternatief op de standaard haag.

Dus toen ik de foto van @BFmango zag, was mijn eerste gedachte "waarom laat je de gezonde haagplanten niet staan en vul je alleen de gaten op met andere planten?"
Opzich niet een gek idee, ik ben alleen bang dat het dan een allegaartje wordt. Ik ga eens kijken of ik op Google wat voorbeelden tegenkom hiervan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb de druiven dit jaar aan de struik laten zitten. We zijn er niet gek op en ik dacht misschien de vogeltjes (en wespen) wel.

Nou zitten er duizenden fruitvliegjes op en die trekken ook met liefde ons huis in. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Beekforel schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:09:
Ik heb de druiven dit jaar aan de struik laten zitten. We zijn er niet gek op en ik dacht misschien de vogeltjes (en wespen) wel.
Nou zitten er duizenden fruitvliegjes op en die trekken ook met liefde ons huis in. :/
Dan heb je iets in huis waar die fruitvliegjes ook gek op zijn.
(Over)rijp fruit zoals bananen bijvoorbeeld. Of een GFT bakje op/bij het aanrecht wat niet elke dag geleegd wordt. Je kunt een glaasje met wijnazijn, wat water en een paar druppels afwasmiddel afgedekt met een stukje folie met hele kleine gaatjes er in op het aanrecht zetten. De fruitvliegjes worden aangetrokken door de geur van de azijn, kruipen door de gaatjes en kunnen er niet meer uit. Het afwasmiddel haalt de oppervlaktespanning van de vloeistof af waardoor ze bij contact uiteindelijk verdrinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:46
Beekforel schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:09:

Idem, maar daarom de boel maar kortgesnoeid. Overleeft ie vast wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Yaksa schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:13:
[...]

Dan heb je iets in huis waar die fruitvliegjes ook gek op zijn.
(Over)rijp fruit zoals bananen bijvoorbeeld. Of een GFT bakje op/bij het aanrecht wat niet elke dag geleegd wordt. Je kunt een glaasje met wijnazijn, wat water en een paar druppels afwasmiddel afgedekt met een stukje folie met hele kleine gaatjes er in op het aanrecht zetten. De fruitvliegjes worden aangetrokken door de geur van de azijn, kruipen door de gaatjes en kunnen er niet meer uit. Het afwasmiddel haalt de oppervlaktespanning van de vloeistof af waardoor ze bij contact uiteindelijk verdrinken.
Wat is er gebeurd met met de natuur meewerken en geen chemische middelen gebruiken van zes posts geleden ;) >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
No Hands schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:45:
[...]Wat is er gebeurd met met de natuur meewerken en geen chemische middelen gebruiken van zes posts geleden ;) >:)
Sinds wanneer zijn wijnazijn, water en (bio)afwasmiddel chemische middelen?
Bovendien gaf ik dit advies omdat er reeds fruitvliegjes in zijn huis aanwezig leken te zijn.
Wanneer je er voor zorgt dat die vliegjes niks vinden dan verdwijnen ze op den duur vanzelf, duurt een paar dagen langer. Zo'n glaasje met azijn werkt dan wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Yaksa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:21:
[...]

Dat is nogal een bewering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
Volgens mij is het aantal Parkinson gevallen onder tuinders allang gelinkt aan het gebruik van bepaalde chemische middelen

Als aanvulling even de eerste link van een google zoekopdracht op glyfosaat en Parkinson https://www.nrc.nl/nieuws...g-voor-glyfosaat-a4176892
https://www.groene.nl/art...idsrisico-s-van-glyfosaat

[ Voor 32% gewijzigd door No Hands op 16-10-2023 10:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robkrekel
Je stelling "en je kan er Parkinson van krijgen" is simpelweg niet onderbouwd.
Uit de tweede link een alinea:

‘Glyfosaat is op voorhand verdacht. Er zijn zes studies die een verband met parkinson suggereren’, zegt Bloem. ‘Die studies zijn niet sluitend, maar ze geven wat mij betreft wel aan dat we vandaag nog zouden moeten beginnen met goede tests. Verbied het middel tot je met zekerheid weet dat er geen link is met parkinson.’

Ofwel, we weten het niet, maar pas als we het verbieden kunnen we het uitsluiten.

Weet je wat, laten we ook maar verbieden om zelf groenten te verbouwen. Je weet nooit wat er in de grond zit en eventueel in je groenten terecht kan komen, maar je zou er zomaar ziek van kunnen worden. En als we een moestuin verbieden, wordt je er in ieder geval niet ziek van.

Verder is een toename van de ziekte van zo'n 30% ook niet gek natuurlijk. Het is over het algemeen een verouderingskwaal, en Nederland vergrijst nogal.

Edit: De hetze tegen glyfosaat en alle milde pesticiden

Maar goed, dit is eigenlijk voor een heel ander topic, laten we niet verder verzanden in deze discussie.

Wel on-topic dan:

Tijdens mijn verbouwing er achter gekomen dat er regenwater van buiten de betonnen vloer in trekt. Na eerst de hemelwaterafvoer al verbeterd te hebben bleek het nog niet verholpen.

Er achter gekomen dat het regenwater door een stukje missend stukje opsluitband tegen de gevel (zo'n 5 cm) liep, en zo langs de gevel naar een ventilatiegaatje in de spouwmuur naar binnen liep.

Ook hielp het niet dat de onderliggende kleilaag naar het huis toe afliep. Het zand onder de tegels verzadigde dermate dat er onder de tegels zelfs plasjes water stonden toen ik ze er uit haalde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmSVYKWgjlxleN6Ny-pmaSWE6HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HO2eVtmNMcs9Or32QjczkuA6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oypVzMIMFGAGZBIULHaDtzKzYLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITwjvQSjpDy033BzJH5pGV5J.jpg?f=fotoalbum_large

Gaatje achter de opsluitband:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrjXLLXdbUTaxF07jVVhNs66oR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juPJb0aH8WOrWk1eafMATzsp.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week voor de tweede keer de tegels die voor de achterdeur en openslaande deuren liggen er uit gehaald, al het zand en de kleilaag daaronder afgegraven (nu wel vlak/weglopend van het huis) en een drain op de kleilaag aangebracht, en met stierenzand opgevuld. Ook het gaatje in de opsluitband maar even opgevuld met wat beton, zodat er iig geen water meer door kan lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fu9lvT9LITvKZf6Z8c2friKz-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKvLrovS4oaOl2eHcr5KXLDx.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7_KX00VxXqlB7k_Qf9culLF5Lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95D1ufkmDf03Io3iGLg3sKzI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:11
Dat gaatje achter de opsluitband lijkt me het probleem niet. Sterker nog: vanwege capillaire werking wil je liever geen direct contact met je gevel.

De kleilaag lijkt me in dit geval de bron van alle ellende. Wel een gemiste kans om wat eventueel folie of pek tussen gevel en zand / klei aan te brengen om daarmee doorslaand vocht te weren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:46
Flozem schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:52:
Dat gaatje achter de opsluitband lijkt me het probleem niet. Sterker nog: vanwege capillaire werking wil je liever geen direct contact met je gevel.
Hoe doen ze dat normaliter dan? Of gebruiken ze voor bakstenen vlak boven het maaiveld bakstenen met andere eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel

De kleilaag lijkt me in dit geval de bron van alle ellende. Wel een gemiste kans om wat eventueel folie of pek tussen gevel en zand / klei aan te brengen om daarmee doorslaand vocht te weren.
Ik heb letterlijk het water er achterlangs zien lopen (of eigenlijk stromen), dit was zeker (een onderdeel van) het probleem. Naast het feit dat het water wat onder de tegels terecht kwam simpelweg alleen door de (oude zee) klei weg kon. Bijna niet dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
banaliteit schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:04:
[...]

Hoe doen ze dat normaliter dan? Of gebruiken ze voor bakstenen vlak boven het maaiveld bakstenen met andere eigenschappen.
Een trasraam toch? https://www.joostdevree.nl/shtmls/trasraam.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 15:53

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Teijgetje schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:30:
[...]

Je weet dat die heel giftig is? Ik weet niet of je kinderen snappen dat ze daar absoluut niet aan mogen zitten of de "boontjes" mogen eten?

Hier nog een lijstje met (giftige) planten die je met kleine kinderen liever niet in je tuin hebt.
Misschien iets om bij stil te staan.

Vandaag in een paar uur de parkeerplaats grotendeels onkruidvrij gekregen met de grindhark.
Eerst als test met de grashark het onkruid op hoopjes geharkt om het af te voeren.
Na een andere test bleek het stukken makkelijker alles voortaan gelijk te veranderen in tumbleweed……..met de bladblazer lag alles zo in een hoek op een hoop. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Inmiddels hebben twee kennissen die ook niet van giffen houden al foto`s gemaakt en gaan ook op zoek of zoiets maken. Snel schoon grind, zonder gif, is wel een dingetje hier in de omgeving begrijp ik al. :)
Al een behoorlijk oude reactie, maar ik kon zo gauw geen andere reacties vinden waar er verder op in werd gegaan met alternatieve oplossingen voor als je geen trekker(tje) hebt. Maar kan ook aan mijn zoekvaardigheden liggen.

Maar, mijn ouders (rond de 80) wonen onder aan een dijk en hebben vanaf de dijk naar beneden toe ook alles grind en dat heeft steeds meer last van onkruid, waarbij het meer onkruid dan grind begint te worden. Tot jaren terug was dat met zooi zoals Roundup onder controle te houden, sinds dat niet meer gebruikt wordt is het zoeken naar alternatieven. Mijn vader heeft dit jaar alles met de hand er nog uit proberen te halen met wortel en al en het was redelijk schoon, maar het kwam toch weer net zo hard terug. Ik weet dat verdund schoonmaakazijn niet de eindoplossing is en zelfs niet toegestaan meer , maar uit wanhoop toch geprobeerd om het op die manier te bestrijden wat ook niet heeft geholpen, want het staat weer behoorlijk vol met onkruid.

Ik wil een milieuvriendelijke oplossing, maar ben een beetje wanhopig wat nou nog een oplossing kan zijn om het bestaande grind weer goed te krijgen, het ziet er ongeveer zo uit (oude Google-foto, ondertussen is het weer meer onkruid):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asdnlockF-tTqfKObBtDPsqS80c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQZn3zfOGMmCZiSNjbzdB6sx.jpg?f=fotoalbum_small

Wat is hier nog aan te doen?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tjeerd schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:46:
[...]
Al een behoorlijk oude reactie, maar ik kon zo gauw geen andere reacties vinden waar er verder op in werd gegaan met alternatieve oplossingen voor als je geen trekker(tje) hebt. Maar kan ook aan mijn zoekvaardigheden liggen.

Maar, mijn ouders (rond de 80) wonen onder aan een dijk en hebben vanaf de dijk naar beneden toe ook alles grind en dat heeft steeds meer last van onkruid, waarbij het meer onkruid dan grind begint te worden. Tot jaren terug was dat met zooi zoals Roundup onder controle te houden, sinds dat niet meer gebruikt wordt is het zoeken naar alternatieven. Mijn vader heeft dit jaar alles met de hand er nog uit proberen te halen met wortel en al en het was redelijk schoon, maar het kwam toch weer net zo hard terug. Ik weet dat verdund schoonmaakazijn niet de eindoplossing is en zelfs niet toegestaan meer , maar uit wanhoop toch geprobeerd om het op die manier te bestrijden wat ook niet heeft geholpen, want het staat weer behoorlijk vol met onkruid.

Ik wil een milieuvriendelijke oplossing, maar ben een beetje wanhopig wat nou nog een oplossing kan zijn om het bestaande grind weer goed te krijgen, het ziet er ongeveer zo uit (oude Google-foto, ondertussen is het weer meer onkruid):

[Afbeelding]

Lijkt me dat je dit opnieuw moet aanleggen. Worteldoek en dan het grind er weer op, zonder aarde/zand.
Ik denk dat er nu gewoon allemaal aarde (voedingstoffen) tussen zit en dus prima voedingsbodem voor onkruid.

het grind is nu dus niet onkruidwerend meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:47

Degene die mijn spouwmuur isoleerde adviseerde ook een stuk plastic (noppenfolie) tussen tuinaarde en gevel. Ik lees hier weinig over en ben eigenlijk juist bang dat het water tussen muur en folie blijft staan. Ik heb (nu) geen last van vocht, hoe zie jij dat? Heb je evt wat leesvoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
DeKever schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:15:
[...]

Degene die mijn spouwmuur isoleerde adviseerde ook een stuk plastic (noppenfolie) tussen tuinaarde en gevel. Ik lees hier weinig over en ben eigenlijk juist bang dat het water tussen muur en folie blijft staan. Ik heb (nu) geen last van vocht, hoe zie jij dat? Heb je evt wat leesvoer?
Dit was exact waar ik ook last van had, met de eerder beschreven vochtige nieuwe zandcementvloer binnen als resultaat. Levert me zomaar een maand vertraging op met de verbouwing omdat de pvc vloer nog niet gelegd kon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
@DeKever
Misschien levert een nieuw topic starten je meer reacties op. Het is vooral een bouwkundige vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

de Peer schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:57:
[...]

Lijkt me dat je dit opnieuw moet aanleggen. Worteldoek en dan het grind er weer op, zonder aarde/zand.
Ik denk dat er nu gewoon allemaal aarde (voedingstoffen) tussen zit en dus prima voedingsbodem voor onkruid.

Wel eens over gedacht, maar gaat worteldoek werken bij een dijk omhoog? Ben bang dat bij het continu er over heen rijden het grind naar beneden schuift over het doek en/of dat het grind niet egaal blijft liggen. Gezien er in het verleden ook wel eens mensen zijn geweest die geen ervaring hebben met achteruit een dijk oprijden vanuit het grind, willen ze nog wel eens slippen door het grind, dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor het doek.

Ik zat nu dus nog te zoeken/hopen op een soort grindhark-achtige constructie die alles goed los maakt, maar zoals je al zegt, er zit gewoon aarde onder die teveel voedingsstoffen levert voor het onkruid.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tjeerd schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:39:
[...]
Wel eens over gedacht, maar gaat worteldoek werken bij een dijk omhoog? Ben bang dat bij het continu er over heen rijden het grind naar beneden schuift over het doek en/of dat het grind niet egaal blijft liggen. Gezien ik in het verleden ook wel eens mensen zijn geweest die geen ervaring hebben met achteruit een dijk oprijden vanuit het grind, willen ze nog wel eens slippen door het grind, dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor het doek.

Ik zat nu dus nog te zoeken/hopen op een soort grindhark-achtige constructie die alles goed los maakt, maar zoals je al zegt, er zit gewoon aarde onder die teveel voedingsstoffen levert voor het onkruid.
ik denk dat wat je ook doet, het zal voor een paar jaar goed gaan en dan zal toch de aarde weer weg gehaald moeten worden. Ook met worteldoek komt er daarna toch weer troep/aarde op. Het enige voordeel van het worteldoek is dat je weer even met een schone lei kunt beginnen. Maar het zal onderhoud nodig blijven hebben vrees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Tjeerd schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:39:
[...]
Wel eens over gedacht, maar gaat worteldoek werken bij een dijk omhoog? Ben bang dat bij het continu er over heen rijden het grind naar beneden schuift over het doek en/of dat het grind niet egaal blijft liggen. Gezien ik in het verleden ook wel eens mensen zijn geweest die geen ervaring hebben met achteruit een dijk oprijden vanuit het grind, willen ze nog wel eens slippen door het grind, dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor het doek.

Kies voor een andere oplossing dan. Grastegels bijvoorbeeld, daar kun je op rijden, wordt niet glad en kun je gewoon maaien. Dat maakt onkruid weghalen makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Tjeerd
In mijn ogen heeft @de Peer het enige goede antwoord op 1 punt na.

Met worteldoek blijft je grind 'rollen'. Beter zijn grindmatten. Zeker voor een oprit. Het worteldoek zit al vast aan de mat dus hoef je geen doek te leggen. In principe is je grind niet meer schoon dus je zou het kunnen spoelen maar dat is een hels karwei.

Waarom niet gewoon bestraten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 15:08
Tjeerd schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

[Afbeelding]

Gelukkig is het niet al te groot.
Je kan na een goede regenbui, de grond is dan zacht, met een drietand het grind losharken.
Het onkruid komt dan los en doorgaans gaat het dood als je de wortels los hebt en wanneer je het laat liggen.
Je kan het natuurlijk altijd met een bladblazer op een hoopje krijgen, met dit natte weer droogt het niet gelijk uit.
Daarna kan je het bijhouden met een hark.

Maak je geen zorgen over het vuil en prut dat je ook omhoog trekt, dat wordt bij het eerste buitje al weer onder het grind gespoeld.

Overnieuw en met gronddoek zou ik niet aan beginnen.
Grindmatten ook niet.....dan kan je niet meer harken en moet je het onkruid met de hand uit de gaatjes gaan halen. Of verplicht giffen.
Hier hark ik ook het gras en onkruid er tussen uit wanneer het grind haast grasveld geworden is.
Op de tweede foto kan je langs het hek zien hoe hoog het soms staat, dat hark ik uiteindelijk tot aan het hek brandschoon.

Dus don`t worry, alleen met de hand is het wat arbeidsintensiever dan met een hark achter de maaimachine.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 20-10-2023 21:13 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Teijgetje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:05:
[...]

Gelukkig is het niet al te groot.
Je kan na een goede regenbui, de grond is dan zacht, met een drietand het grind losharken.
Het onkruid komt dan los en doorgaans gaat het dood als je de wortels los hebt en wanneer je het laat liggen.
Je kan het natuurlijk altijd met een bladblazer op een hoopje krijgen, met dit natte weer droogt het niet gelijk uit.
Daarna kan je het bijhouden met een hark.

Maak je geen zorgen over het vuil en prut dat je ook omhoog trekt, dat wordt bij het eerste buitje al weer onder het grind gespoeld.

Overnieuw en met gronddoek zou ik niet aan beginnen.
Grindmatten ook niet.....dan kan je niet meer harken en moet je het onkruid met de hand uit de gaatjes gaan halen. Of verplicht giffen.
Hier hark ik ook het gras en onkruid er tussen uit wanneer het grind haast grasveld geworden is.
Op de tweede foto kan je langs het hek zien hoe hoog het soms staat, dat hark ik uiteindelijk tot aan het hek brandschoon.

Dus don`t worry, alleen met de hand is het wat arbeidsintensiever dan met een hark achter de maaimachine.
Die drietand voor grind harken is misschien toch het proberen waard, zal dat met het weer dat er nu is eens een poging gaan geven binnenkort. Ben benieuwd of het op die manier onder controle is te krijgen, het klinkt voor nu als de minst impactvolle manier. Een volledig worteldoek zie ik inderdaad niet zitten en alhoewel ook grastegels op zich geen verkeerd idee zijn, probeer ik juist voor mijn wat minder jonge ouders het grasmaaien te beperken (roborgrasmaaier e.d.). En ik vind het helemaal niet vervelend om verder klusjes voor ze te doen, maar vind het mooi om te lezen vanuit verschillende invalshoeken/ideeën om tot een oplossing te komen hier (y)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
de Peer schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:57:
[...]Lijkt me dat je dit opnieuw moet aanleggen. Worteldoek en dan het grind er weer op, zonder aarde/zand.
Worteldoek helpt niet tegen onkruid, en al helemaal niet wanneer er overheen gereden wordt. Onkruidzaad waait gewoon het grind in, altijd.
Oplossing is bovenlaag van het grind uitzeven, terugleggen en daarna, gewoon net zoals vroeger, elke zaterdagmiddag harken zodat het er op zondag netjes bij ligt. Je hebt nog een paar uurtjes voor het donker wordt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Yaksa schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

Worteldoek helpt niet tegen onkruid,
Worteldoek helpt zeker wel tegen het bestaande onkruid. Je voorkomt dat het er van onder doorheen komt.
Het helpt (uiteraard) niet tegen nieuwe zaadjes die aankomen waaien, maar dat leek me logisch.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 21-10-2023 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
de Peer schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:08:
[...]Worteldoek helpt zeker wel tegen het bestaande onkruid. Je voorkomt dat het er van onder doorheen komt.
Klopt niet, tal van onkruiden (o.a. kweekgras, heermoes en zevenblad) groeien gewoon door het folie heen. Wanneer je dat onder het grind hebt liggen en je probeert dat onkruid te verwijderen dan trek je het folie helemaal omhoog en na een aantal jaren kun je niet meer harken omdat die folie overal eruit steekt.
Kun je weer overnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:27
Hier ligt ook nog een gedeelte tuin met worteldoek erin en kiezels er boven op. Daar waait gewoon zand en zaden tussen en groeit dus net zo veel onkruid als de rest van de tuin. En dat is echt enorm dik/stevig worteldoek. Je krijgt het zelfs amper geknipt.

Ik ga het er binnenkort uithalen omdat dat deel van de tuin anders ingericht gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:39
Woeteldoek is gewoon uitstel van. Onkruid komt van boven. En na verloop van tijd krijg je ook boven je worteldoek vuil / zand etc. En onkruid kiemt dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Yaksa schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

Worteldoek helpt niet tegen onkruid, en al helemaal niet wanneer er overheen gereden wordt. Onkruidzaad waait gewoon het grind in, altijd.
Oplossing is bovenlaag van het grind uitzeven, terugleggen en daarna, gewoon net zoals vroeger, elke zaterdagmiddag harken zodat het er op zondag netjes bij ligt. Je hebt nog een paar uurtjes voor het donker wordt 8)
In onze eigen tuin had de bestaande bewoner een hoop grind met daaronder worteldoek in de borders en een stukje wandelpad door de moestuin heen, afgezet met palissadepalen. Één keer zo 'gek' geweest om het grindpad in de moestuin te zeven, emmer voor emmer gezeefd, gewassen/afgespoeld. Het voelde alsof ik naar goud aan het zoeken was. Het was wel schoon uiteindelijk, maar toch kwam het onkruid langzaam weer terug, hoewel stukken behapbaarder dan voorheen. Maar een grindpad tussen de moestuin is gewoon niet praktisch met alle aarde/klei die je er in en uit loopt. Was wel klaar met het grindpad en het dus weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Voor de moestuin hebben wij ook wat uitgeprobeerd, maar bleken graspaden het gemakkelijkste/met het minste onderhoud. Elke week even maaien en 1x per jaar afsteken zodat ze niet te breed worden (hier zijn ze ongeveer 1 meter breed). Meer is het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zoek een krachtige (elektrische) bladblazer voor de tuin.
En dan bedoel ik met name het gazon (~250m2).

We hebben genoeg stroompunten, dus ik wil geen accu of brandstof. Hij moet blazen en zuigen(versnipperen) en geen moeite hebben met natte bladeren.
Geluid maakt me ook niet zo veel uit, ik heb dan toch mijn Sony hoofdtelefoon op ;)

Iemand een goeie tip?

Edit: O en bedankt voor de reacties en/of tips _/-\o_
Edit2: deze lijkt alle vinkjes af te vinken. Maar ik heb twijfels door de prijs. Het voelt goedkoop/duurkoop.

[ Voor 33% gewijzigd door streamnl op 22-10-2023 11:49 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
streamnl schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:13:
Ik zoek een krachtige (elektrische) bladblazer voor de tuin (~250m2)
We hebben genoeg stroompunten, dus ik wil geen accu of brandstof. Hij moet blazen en zuigen(versnipperen) en geen moeite hebben met natte bladeren.
Geluid maakt me ook niet zo veel uit, ik heb dan toch mijn Sony hoofdtelefoon op ;)
Iemand een goeie tip?
Blad gewoon laten liggen. (behalve op gazon)
Blad is voor het bodemleven als een winterdekbed voor jezelf.
En in het voorjaar is het vrijwel helemaal verteerd en opgenomen in de bodem, gratis compost dus.
Je bespaart dus tijd én geld. (en een hoop ergernis van de buren die niet op jouw lawaai zitten te wachten)

[ Voor 6% gewijzigd door Yaksa op 22-10-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

Blad gewoon laten liggen. (behalve op gazon)
Blad is voor het bodemleven als een winterdekbed voor jezelf.
En in het voorjaar is het vrijwel helemaal verteerd en opgenomen in de bodem, gratis compost dus.
Je bespaart dus tijd én geld. (en een hoop ergernis van de buren die niet op jouw lawaai zitten te wachten)
Mijn excuses, ik bedoelde ook het gazon.
Dat is ~250m2

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:31

DUX

blijft ook nu voor Oranje

[..]
Edit2: deze lijkt alle vinkjes af te vinken. Maar ik heb twijfels door de prijs. Het voelt goedkoop/duurkoop.
Ik kan de dingen die ik belangrijk vind voor zo'n apparaat niet terugvinden op de website hier. Ik zou er eentje nemen met:
  • een metalen vermalingsconstructie i.p.v. kunststof. Hardere objecten zoals steen, plastic, eikeltjes (?), of een harde tak worden misschien meegezogen en kunststof kan daar minder goed tegen.
  • Ik merk dat ik helaas toch vaker dan ik zou willen de zuigbuis moet leegmaken omdat ik bijvoorbeeld te gretig ben en teveel laat opzuigen waardoor de buis volloopt, klemt komt te zitten, en dan niks meer opzuigt. Ik moet makkelijk de buis kunnen losmaken zodat ik er bij kan om dat te verhelpen. Tenzij je freakishly dunne armen hebt ga je er niet bij kunnen vanaf de andere kant. Also: stroom eraf als je in de buis gaat grabbelen richting vermaler!

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
streamnl schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:48:
[...]Mijn excuses, ik bedoelde ook het gazon.
Dat is ~250m2
Koop een goede bladhark (zoiets als deze), die 25 bij 10 meter heb je in een half uurtje (geluidloos) bladvrij.
Het bijeengeharkte blad deponeer je op de composthoop, heb je volgend jaar kostbare bladaarde voor in je borders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
DUX schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Ik kan de dingen die ik belangrijk vind voor zo'n apparaat niet terugvinden op de website hier. Ik zou er eentje nemen met:
  • een metalen vermalingsconstructie i.p.v. kunststof. Hardere objecten zoals steen, plastic, eikeltjes (?), of een harde tak worden misschien meegezogen en kunststof kan daar minder goed tegen.
  • Ik merk dat ik helaas toch vaker dan ik zou willen de zuigbuis moet leegmaken omdat ik bijvoorbeeld te gretig ben en teveel laat opzuigen waardoor de buis volloopt, klemt komt te zitten, en dan niks meer opzuigt. Ik moet makkelijk de buis kunnen losmaken zodat ik er bij kan om dat te verhelpen. Tenzij je freakishly dunne armen hebt ga je er niet bij kunnen vanaf de andere kant. Also: stroom eraf als je in de buis gaat grabbelen richting vermaler!
Dit zijn zaken waar ik niet bij stilgestaan heb. Thanks.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

En dan bedoel ik met name het gazon (~250m2).

Iemand een goeie tip?

Edit: O en bedankt voor de reacties en/of tips _/-\o_
M'n schoonvader heeft die en ik vind 'm prima voor het gebruik, ik leen 'm in het najaar regelmatig. Voor deze prijs zou ik 'm persoonlijk aanschaffen en kijken wat je eventueel nog meer zou willen wat deze niet kan. En dan deze voor 30€ op marktplaats zetten. Die Wolf Garten is gewoon zo goed geprijsd daar kan bijna niets tegenop (en ja er zijn vast betere modellen maar dan betaal je gelijk 150€+).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

...
Je moet er niet van dromen dat je natte bladeren gaat opzuigen met zo'n flutding. Gaat gewoon niet gebeuren. Dat zuigen is een gimmick, als je het al opgezogen krijgt verstopt de boel gewoon om de minuut. Een bladhark of met de grasmaaier op standje kort eroverheen zijn opties die wel werken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:18

Bommes

Capo del formaggio

Wat dat betreft eens met @Slonzo natte bladeren gaat niet lukken met een bladblazer/zuiger.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Pagina: 1 ... 141 ... 188 Laatste