VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als je hiermee bedoelt dat je zowel kalk kunt strooien als kunt bemesten vind ik dat wel een grote tegenstelling t.o.v. bijna elke site die ik online kan vinden over timing van kalk/mest/verticuteren.franssie schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:35:
Kalk verdampt niet, wordt gewoon in de grond gespoeld als het regent, daarna nemen de planten het wel op als ze er behoefte aan hebben lijkt mij. Tenzij je op pure zandgrond zit, dan zou het kunnen wegspoelen, maar dan lijkt kallkgebrek me ook niet logisch.
Als het groen is en ik kan er met blote voeten op lopen is het voor mij een gazon. Mijn tuin is wel een beetje wildernis, maar ik denk ook de meest gefotografeerde tuin in mijn straat omdat er allerlei planten op de gekste momenten in bloei staan (vraag me niet welke, die waren er al toen ik dit kocht en ik weet voornamelijk de namen van eetbare planten voor in de keuken). Het is ruig, maar toch met een groot 'gazon'.True schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:35:
[...]
Vond ik hier ook niet zo'n probleem, maar het moet volgend seizoen nog wel een gazon zijn en geen oerwoud
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hangt denk ik van je grond af. Ik heb aarde met klei eronder (rivier) en dat komt allemaal wel goed. Die sites en gazonkalenders zijn er natuurlijk ook voor de verkoop, maar wellicht dat iemand met meer verstand zoals @Teijgetje er wat over kan zeggen.True schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:37:
[...]
Als je hiermee bedoelt dat je zowel kalk kunt strooien als kunt bemesten vind ik dat wel een grote tegenstelling t.o.v. bijna elke site die ik online kan vinden over timing van kalk/mest/verticuteren.
Je kunt prima nu bemesten en in januari/februari de kalk strooien. je moet waarschijnlijk in maart/april weer bemesten. Timing voor de kalk is dan even iets minder belangrijk. Zeker omdat het gras in de winter minder groeit.True schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:37:
[...]
Als je hiermee bedoelt dat je zowel kalk kunt strooien als kunt bemesten vind ik dat wel een grote tegenstelling t.o.v. bijna elke site die ik online kan vinden over timing van kalk/mest/verticuteren.
[ Voor 16% gewijzigd door HiBe op 21-09-2023 18:46 ]
Kan perfect tegelijk hoor, waarom zou dat niet kunnen?True schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:37:
[...]
Meestal wordt er enkel gekalkt einde najaar om de laatste beetjes voeding beschikbaar te maken.
Maar je kan perfect tegelijk kalken en voeden, daar is geen enkel bezwaar tegen. EDIT: zie hieronder, mogelijks licht bezwaar
[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 21-09-2023 22:41 ]
edit: of niet zie boven mij. Enige wat ik mij kan voorstellen is dat kalk zich kan binden met stoffen in de mest (kalk bindt graag)
[ Voor 36% gewijzigd door franssie op 21-09-2023 18:51 ]
Wanneer je kalk en mest tegelijk strooit, dan vervluchtigd een deel van de belangrijke stikstof doordat er snel koolzuur wordt gevormd.Slonzo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:49:
[...]
Kan perfect tegelijk hoor, waarom zou dat niet kunnen?
Meestal wordt er enkel gekalkt einde najaar om de laatste beetjes voeding beschikbaar te maken.
Maar je kan perfect tegelijk kalken en voeden, daar is geen enkel bezwaar tegen.
En je zo dus een deel van je bemesting al kwijt raakt.
Hierdoor werken kalk en mest niet goed samen.
Kalk zorgt dat de grond minder zuur wordt, de stikstof hebben de planten onderhand als belangrijkste voedingstof nodig eigenlijk, dat wil je dus niet gelijk kwijt raken.
Normaal wacht je 4 weken na bekalken om de kalk mooi gebonden te krijgen aan de grond en daarmee de Ph-graad te verhogen zodat meststoffen daarna beter opgenomen kunnen worden door planten/gras.
Heb je niet bekalkt dan kan je daar beter een paar weken mee wachten als je nu wil bemesten om het gras mooi de winter in te krijgen.
Bekalken kan ook in de winter/voorjaar altijd nog.
[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 21-09-2023 22:06 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Is het in de praktijk ook echt merkbaar in een doorsnee tuin? Geen idee hoeveel 'verlies' je hebt, maar naar mijn n=1 ervaring lijkt het alleszins amper merkbaar te zijn. Ik doe het altijd samen, alles gaat nog altijd als een speer. Misschien omdat de kalkkorrels en de kip/koe/paard korrels in verschillend tempo uiteenvallen en oplossen o.i.d.?
[EDIT]Dit iljkt de bron te zijn
Wat moet je uiteindelijk dan geloven

Maar goed, de consensus lijkt wel te zijn dat er minder of minder goed opgenomen kan worden door planten.
Dus inderdaad misschien beter enkele weken spreiden als je voor optimaal wil gaan
[ Voor 54% gewijzigd door Slonzo op 21-09-2023 23:00 ]
Alles kost geld, je wil, lijkt mij, dat dat zo goed mogelijk terecht komt.
In dit geval dat wat je aan gift geeft dat ook daadwerkelijk bij de planten/gras terecht komt.
Daar zijn alle doseringen op berekend.
Anders staat er denk ik op de verpakking: "Doe maar wat, en liever wat meer (daar verdienen we het meest aan)".
Kan ook best allemaal tegelijk gebeuren, is niet zo dat als je meerdere complexe stoffen bij elkaar doet, dat er maar een reactie plaats kan vinden. Koolzuur is bij mijn weten een gas, dus dat gedeelte zal verloren gaan, met andere reacties zullen de grondstoffen niet perse verloren gaan, maar kan wel zijn dat bepaalde verbindingen van de componenten makkelijker opgenomen zullen worden door de planten dan andere verbindingen.Slonzo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:40:
[EDIT]Dit iljkt de bron te zijnEen beetje verder zoeken levert mij een hoop uiteenlopende waarheden op: kalk en mest geeft koolzuur volgens de ene, ergens anders spreken ze over vormen van ammoniak, nog ergens anders zeggen ze dat beide samen er voor zorgt (wanneer je ze vloeibaar toedient) dat er percipitaat ontstaat en dat dat je sproeier kan verstoppen, nog ergens anders verklaren ze dat de gebonden elementen gewoon iets moeilijker opgenomen kunnen worden door de plant, ...
Wat moet je uiteindelijk dan geloven
Maar goed, de consensus lijkt wel te zijn dat er minder of minder goed opgenomen kan worden door planten.
Dus inderdaad misschien beter enkele weken spreiden als je voor optimaal wil gaanOf als je lui of eigenwijs bent, niks van aantrekken en gewoon ervoor gaan
Dus alles kan waarschijnlijk gebeuren, en zal in bepaalde mate ook ongetwijfeld gebeuren. Meeste mest en kalk voor gazon is echter in korrel vorm, dus ik zou niet verwachten dat er heel veel gebeurd terwijl de korrels nog los van elkaar gebeuren, eerder als het oplost en mengt.
Dus zal inderdaad best meevallen als je het samen strooit. Maar beide in vloeibare vorm tegelijk is waarschijnlijk niet aan te bevelen, nee, dan gebeuren die reacties allicht nog voordat je het spuit. Maar denk niet dat veel mensen vloeibare bemesten, laat staan kalken.
Check jouw dealer of dat hier ook gaat gebeuren.
Het gaat daar om duwmaaiers HRN216 en HRX217K6 en om hogedrukreinigers met bovenstaande motortypes.
Heb je een ander merk/gereedschap met deze typen motoren check dan ook de dealer daarvan.
Ook Stihl heeft een recall actie voor de accukettingzaag MSA 300 vanwege niet snel genoeg afremmen van de ketting.
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 22-09-2023 11:31 ]
ik heb zelf nogal wat skimmya staan en wat glansmispels. Die glansmispels blijven groen in de winter en de nieuwe blaadjes rood en af en toe komen er wat witte bloemen opJutsju schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:42:
Een vraagje. Onze tuin bij een nieuwbouwwoning is gericht op het noorden. Nu heb ik tegen de open slaande deuren eerst 2 meter terras, dan 1,5 meter strookje modder en dan gras. Dat strookje ligt altijd in de schaduw. Ik zou er graag een wat hogere struik willen neerzetten, maar hij mag niet zo hoog worden dat het een complete boom wordt. En al te breed ook niet, want dan kunnen we niet meer op het terras zitten.
Ik heb jonge kinderen, dus liever geen giftige besjes. Wat zou ik er neer kunnen zetten?
Wikipedia: Photinia
Dingen kunnen overal tegen hoe lomp je ook snoeit. Het enige nadeel is dat ze ook blad verliezen, maar doordat ze winterhard zijn, zit er een was laagje op de blaadjes waardoor die niet zo snel rotten als ze er af vallen. met als gevolg dat ze lang in eventuele roosters of gootjes blijven liggen.
Daarnaast vragen we ons af of we moeten werken met hydrokorrels op de bodem, of toch beter een paar gaten maken in de bodem voor afwatering?
Volgens mij wil je beiden, de hydrokorrels zodat je grond goed water kan afvoeren en het geen modderpot wordt en de gaten zodat je pot niet barst in de winter bij vorst.HiBe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:35:
Wij willen een Viburnum Tinus in een vierkante polyester pot op wielen in de tuin zetten. De maximale hoogte voor het geheel is 250cm (inclusief de pot). Wij denken aan een pot van 60x60cm, kan dit?
Daarnaast vragen we ons af of we moeten werken met hydrokorrels op de bodem, of toch beter een paar gaten maken in de bodem voor afwatering?
De Kibani Combitool 52 cc:
Aangeschaft op 26 juni 2018, en eigenlijk altijd afgebeuld op full throttle, dit weekeind zat er plots een raar vibrerend geluid in.
Na zoeken waar het exact vandaan kwam, de kop, de steel onder/boven, of de motor, bleek het de aandrijfas te zijn die uit de koppeling komt. De as in het bovenste buisgedeelte waar de D-grip en gashendel aan zitten.
Deze buis zit met twee boutjes vast, alleen moet de gashendel los, of je moet de bekabeling losmaken.
De as zit los in de buis, en kan je er zo uit trekken.
De vertanding van de as was bovenin versleten.
En hoewel hij om te draaien leek heb ik de as uit het kettingzaaggedeelte gehaald, dat was even lang, en de versleten as omgekeerd daar in teruggeplaatst. Volgens mij zit het versleten deel nu in een rechte aansluitkoppeling zodat het niet zo uitmaakt dat het middelste gedeelte versleten is.
Reparatie duurde al met al toch al gauw drie kwartier maar was simpel.
Versleten vs goed:
![]() | ![]() |
De John Deere X305 R:
Ik heb een stuurknop op het stuur zitten om makkelijk en snel te kunnen sturen.
Maar plotseling wilde hij niet uit de rechtdoorstand vandaan, alleen met moeite.
Door de grote krachten vanwege die stuurknop op de tandheugel onderaan, was deze tandheugel na 350 uur flink versleten, het tandwiel van de stuuras niet, dat is blijkbaar van gehard staal.
Nieuwe tandheugel was €153 en montage was een uur of 2½.
Omdat ik eerst uit moest zoeken hoe dit te monteren, de hele stuurinrichting moest er uiteindelijk helemaal uit, was dit een iets langer klusje dan gedacht.
![]() | ![]() |
Versleten:
![]() | ![]() |
Nieuw:
![]() | ![]() |
Maar alles werkt weer en kan vrolijk weer misbruikt worden.
[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 23-09-2023 19:15 ]
Die Kibani as heeft het nog lang volgehouden trouwens. Als ik de mijne moet vervangen weet ik je te vinden voor de details
Ook bij auto's ver***** het je tandwielen van de stuurinrichting, deels was ik dus inderdaad niet verbaasd, al vond ik versleten na 350 uur sturen, 280 uur met knop, wel snel voor een machine die nieuw haast 8k kosten moest.
En die Kibani-as was echt heel simpel te vervangen, en was ik dus blij een combitool te hebben zodat ik hem zo uit een ander deel kon pakken.
Ik zal GezochteOnderdelen.nl eens aanschrijven daarvoor, ze hebben vrijwel alles maar die as niet.
En het verlengdeel is iets langer, ik heb hem geloof ik toch uit het kettingzaagdeel gehaald.(gewijzigd in vorige post)
En mijn prime bubbel lekt, misschien eens vragen of ze ook pakkingsetjes verkopen ipv een nieuwe carburateur voor €16,05 .
[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 23-09-2023 19:16 ]
Sinds IMDB: The Straight Story (1999) heeft JD hier een bijna mytische gloed, al stopte die er ook meermaals mee ;-)
Leuk, kon ik niet, ik ga eens zoeken waar ik hem nog kan kijken.franssie schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:27:
Sinds IMDB: The Straight Story (1999) heeft JD hier een bijna mytische gloed, al stopte die er ook meermaals mee ;-)
Maar hij begon met een oud ander beestje.
Verschil is wel dat dat een John Deere 110 maaitractor was, uit 1964, een tijd dat kwaliteit nog kwaliteit was van dik staal, en niet zoals nu planned obsolescence.
En hij had natuurlijk geen stuurknop.
En toen kon je met 8 pk nog een flinke kar trekken......
Onze X305R voldoet en is fijn om mee te werken, maar in de jaren die ik hem heb heb al wel eea aan reparaties gehad. Meer dan gedacht, en onderdelen zijn in verhouding duur.
Die tandheugel zit onbeschermd boven het maaidek, normaal komt er weinig vuil bij, het is meer dat het van gewoon pb-staal is gemaakt, waarschijnlijk omdat de tandheugel dan verslijt ipv de stuuras die duurder is (€308).
Persoonlijk ben ik blij die Ferrari tractor gekocht te hebben ipv een 1025 of 1026 die ik kon kopen met veel minder uren en cabine. Het is allemaal net wat sterker volgens mij.
Dat zal bij grotere JD`s vast beter zijn.......
[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 23-09-2023 21:21 ]
Misschien goed om deze pagina eens door te nemen. Dan kom je er dus achter dat een aantal meststoffen (zoals stikstof) alleen maar met behulp van het bodemleven (schimmels, bacteriën en heel veel andere beestjes) door planten kan worden opgenomen. De basis is dus een gezonde bodem, zomaar lukraak bemesten en/of bekalken helpt vaak niet. Er zijn bureaus die de kwaliteit van de bodem kunnen meten en advies geven om de bodem weer gezond te krijgen.henkie196 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:16:
[...]Kan ook best allemaal tegelijk gebeuren, is niet zo dat als je meerdere complexe stoffen bij elkaar doet, dat er maar een reactie plaats kan vinden. Koolzuur is bij mijn weten een gas, dus dat gedeelte zal verloren gaan, met andere reacties zullen de grondstoffen niet perse verloren gaan, maar kan wel zijn dat bepaalde verbindingen van de componenten makkelijker opgenomen zullen worden door de planten dan andere verbindingen.
Dus alles kan waarschijnlijk gebeuren, en zal in bepaalde mate ook ongetwijfeld gebeuren. Meeste mest en kalk voor gazon is echter in korrel vorm, dus ik zou niet verwachten dat er heel veel gebeurd terwijl de korrels nog los van elkaar gebeuren, eerder als het oplost en mengt.
Dus zal inderdaad best meevallen als je het samen strooit. Maar beide in vloeibare vorm tegelijk is waarschijnlijk niet aan te bevelen, nee, dan gebeuren die reacties allicht nog voordat je het spuit. Maar denk niet dat veel mensen vloeibare bemesten, laat staan kalken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Maar ja, de muur die onder de grond zit is toch ook niet anders dan het stuk muur dat boven de grond zit? Dus dat zou dan nu toch ook al een probleem moeten veroorzaken?
in mijn huis zitten onder de grond precies de zelfde stenen in de buitenmuur, en er lijkt niks van coating of iets op te zitten ??
Ik kan natuurlijk niet onder de grond kijken bij je, maar normaal gesproken heeft een huis een zgn "trasraam", een metselverband van waterdichte stenen en waterdichte mortel om capillaire werking onder het maaiveld tegen te gaan. Dat is meestal maar net zo hoog/iets hoger als de muur onder de grond diep is.LinuxMan schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:13:
[...]
Maar ja, de muur die onder de grond zit is toch ook niet anders dan het stuk muur dat boven de grond zit? Dus dat zou dan nu toch ook al een probleem moeten veroorzaken?
in mijn huis zitten onder de grond precies de zelfde stenen in de buitenmuur, en er lijkt niks van coating of iets op te zitten ??
De mortel en stenen zijn duurder dan normale stenen en normale mortel en zijn niet voor de hele gevel nodig, normaal komt vocht dat er langs stroomt maar hooguit een paar cm diep bij regen. En houdt ventilatie de spouw verder droog.
En bouwers willen zo goedkoop mogelijk bouwen, dus waarom duurdere stenen en mortel gebruiken als het niet hoeft/nut heeft?
Maar als jouw huis gebouwd is van waterdichte stenen en waterdichte mortel dan kan je daar inderdaad een grondwal tegen aan leggen zonder bang te hoeven zijn voor capillaire werking.
Dat is jouw keuze, weet je het 100% zeker, en had je het dus eigenlijk niet hoeven vragen, of plaats je voor de zekerheid een (vijver)folie.
Blijft de ventilatie wel die je open moet houden want in een (semi) afgesloten ruimte als een spouw condenseert bij temperatuurswisselingen het vocht uit de lucht, en dat zorgt voor vocht in de spouw. Dat moet afgevoerd worden.
Maar mijn antwoord was aan @_TP_, aan de hand van zijn foto.
Op die foto zie je op de onderkant van de muur een witte "bloei", meestal een teken dat de stenen niet waterdicht zijn / er geen goed trasraam is.
En als vocht daar van binnen naar buiten zweet, dan kan het via die stenen ook van buiten naar binnen door capillaire werking.
[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 24-09-2023 10:51 ]
Alles is prima aangesloten (als test, nog niet gelijmd), maar toen besefte me pas dat de dikke ronde afvoeraansluiting op de goot ongeveer 2.5 cm onder het hoogste punt zit. De tegels die hier omheen komen te liggen zijn 4 cm. dik, dus dan zouden de tegels teveel uitsteken boven het afvoerrooster.
Nu vraag ik me af of ik wel het juiste soort goot heb gekocht, want eigenlijk lijkt deze alleen maar zinnig te zijn als je hele dunne tegels hebt om die afvoerbuis eronder te krijgen.
Iemand ervaring met dit type afvoergoot?
:strip_exif()/f/image/cpCGgPGvRaEEZCNhec0gjvXX.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 10% gewijzigd door Tjeerd op 26-09-2023 16:03 ]
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Binnenkort gaan de schutting en coniferen vervangen worden aangezien de schutting aan het einde van zijn levensduur is en de coniferen dusdanig groot, breed en hoog zijn geworden dat die er niet meer uitzien.
In overleg met de buren willen we voor de terrasafscheiding een nieuwe schutting (3 meter, mogelijk met een gaaspaneel erin) en voor de beplanting gaaspanelen (5 meter). Tot zover geen vragen of problemen.
Waar ik niet echt in thuis ben zijn de planten tegen de gaaspanelen. We willen hier graag wintergroene klimplanten tegen aan, echter geen hedera.
Wat we gevonden hebben zijn de volgende planten:
Toscaanse jasmijn, Sterjasmijn (Trachelospermum jasminoides)
Passiebloem (Passiflora caerulea)
Clematis (Clematis armandii)
Kamperfoelie (Lonicera henryi)
Zijn dit goede keuzes, zitten hier afraders tussen of andere aanraders?
Waar de planten komen is vrijwel de hele dag zon (zuid-west).
Ik hoor graag wat advies.
Niet met deze, met die van de Hornbach.Tjeerd schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:02:
Alles is prima aangesloten (als test, nog niet gelijmd), maar toen besefte me pas dat de dikke ronde afvoeraansluiting op de goot ongeveer 2.5 cm onder het hoogste punt zit. De tegels die hier omheen komen te liggen zijn 4 cm. dik, dus dan zouden de tegels teveel uitsteken boven het afvoerrooster.
Nu vraag ik me af of ik wel het juiste soort goot heb gekocht, want eigenlijk lijkt deze alleen maar zinnig te zijn als je hele dunne tegels hebt om die afvoerbuis eronder te krijgen.
V[Afbeelding]
Iemand ervaring met dit type afvoergoot?
Die zijn makkelijk koppelbaar en hebben een onderuitgang, wat beter is omdat je bestrating er gewoon omheen/tegenaan ligt. Ook met kunststof rooster, helemaal zwart, of gietijzeren rooster los te koop.
Maar wat je uiteindelijk van de goot zelf ziet is maar een dun randje zwart als je het gegalvaniseerde rooster neemt.
En waarom maar een stukje goot ipv voor de hele opening en nog 5-10 cm uitstekend daarnaast, dat staat veel netter. Ik zie een deur en een opening? Zijn het dubbele deuren?
Dit is imo de verkeerde goot want hoe ga je de twee eindplaten opnemen in de bestrating? Dat blijft altijd zichtbaar als een lelijke dikke streep. Geen idee wat voor kleur tegels en of het daar bij past
Kun je niet die verloop 110/40 in een mof zetten? Ipv zoals nu om een ander verloop.
Dan wordt je dikke gedeelte korter en hoef je bij die tegel minder weg te halen om hem ter plekke dunner te maken.
Verder zou ik een paar manchetbochten toepassen ipv alles verlijmen, hoe meer kan bewegen des te beter,want grond zet. En komt er teveel spanning op gelijmd pvc dan barst het.
Overigens hoef je niet te verlijmen, het water loopt wel weg en die eventuele druppel zakt wel weg in het zand.
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 26-09-2023 18:55 ]
@Tjeerd Dit is een goede tip ^^.Teijgetje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:52:
[...]
<>
Verder zou ik een paar manchetbochten toepassen ipv alles verlijmen, hoe meer kan bewegen des te beter,want grond zet. En komt er teveel spanning op gelijmd pvc dan barst het.
Overigens hoef je niet te verlijmen, het water loopt wel weg en die eventuele druppel zakt wel weg in het zand.
Of moffen of inderdaad niet lijmen. Ik zou zelf moffen gebruiken op de stukken in de lengte (harmonica effect) en de bochten gewoon lekker los laten, eventueel wat teflon taper erin voor het gevoel dat je toch iets gedaan hebt ;-)
[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 26-09-2023 20:24 . Reden: tag tag werkte niet ]
[ Voor 7% gewijzigd door Tjeerd op 26-09-2023 21:00 ]
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Nog een toevoeging op @Teijgetje die hele goede tips heeft gegeven. De goten die Teijgetje opnoemt heb je ook een afvoer nodig die je los bijkoopt. Je hebt onder- en zijafvoeren. Kies dan voor onder zodat je geen last hebt van de afvoer met straten.
Over straten gesproken, je kan beter meerdere gootelementen kopen en deze aan elkaar koppelen zodat je over de gehele breedte een goot hebt. Zodoende kan je je straatwerk waterpas houden wat een stuk netter uitziet en je dus ook bijvoorbeeld voor tegels kunt kiezen.
Ook heb je lijngoten die je nauwelijks ziet. Zoals deze bijvoorbeeld, https://www.technim.nl/pv...t-1000x130x105mm-1-meter/
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
@Tjeerdpjot1 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:49:
@Tjeerd
Nog een toevoeging op @Teijgetje die hele goede tips heeft gegeven. De goten die Teijgetje opnoemt heb je ook een afvoer nodig die je los bijkoopt. Je hebt onder- en zijafvoeren. Kies dan voor onder zodat je geen last hebt van de afvoer met straten.
Over straten gesproken, je kan beter meerdere gootelementen kopen en deze aan elkaar koppelen zodat je over de gehele breedte een goot hebt. Zodoende kan je je straatwerk waterpas houden wat een stuk netter uitziet en je dus ook bijvoorbeeld voor tegels kunt kiezen.
Ook heb je lijngoten die je nauwelijks ziet. Zoals deze bijvoorbeeld, https://www.technim.nl/pv...t-1000x130x105mm-1-meter/
De Hauraton goten hebben dacht ik geen zijafvoer. Je koopt er een aansluitsetje bij met 2 eindkappen en een adapter die je er onder schroeft.
Er is wel een hoekstuk maar ook daar zit een onderaansluiting aan.
In het filmpje wordt alles vanaf 2:12 uitgelegd.
Het voordeel van plastic roosters, bij mij, is dat fijn grind er doorheen getrapt/geduwd kan worden ipv dat het klem gaat zitten. Het plastic buigt dan iets mee.
Overigens moet je de goot iets onder het tegelniveau leggen, 1-5 mm, anders moet het water omhoog er over.
Gelijk met de bergingvloer zoals in de foto zou ik ook niet doen, gelijk is altijd ongelijk.
De goot die @pjot1 linkt is mooi, alleen kan je niet makkelijk de goot vegen.
Maar er zijn zoveel soorten goten, allemaal met onderuitgang, met verschillende roosters, het is maar net wat je mooi vindt.
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 26-09-2023 21:39 ]
Die heb ik ook gezien, goede film ook! Ik moet ook altijd aan die film denken als ik een John Deere zie 😂franssie schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:27:
@Tijgetje <350 uur is inderdaad wel erg zwak. Komt er vuil bij oid?
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Bedoel je met mantel een metaal gevlochten mantel, en zit er geen aardlitze onder die mantel?Voltex schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:13:
Hoe onverstandig is het om voor buiten een grondkabel met mantel zonder aarde te gebruiken voor de toevoer van 2 stopcontacten, lampen op 12 volt, robot grasmaaier en waterpomp? De kabel ligt namelijk al onder het terras en gras en is behoorlijk lastig te vervangen.
Dan gebruik je die aardlitze als aarde en niet een echte losse ader.
Als je geen aarde aansluit mag (en wil) je ook geen geaarde stopcontacten gebruiken, en dan gaat het lastig worden.
Bijvoorbeeld:
https://www.elektramat.nl/kennisbank/aardlitze-aansluiten/
Ah dat is nieuw voor mij en had ik nog niet eerder van gehoord. Hopelijk is de kabel lang genoeg zodat ik de aardlitze nog kan strippen en gebruiken. DankjewelAudioHome schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:18:
[...]
Bedoel je met mantel een metaal gevlochten mantel, en zit er geen aardlitze onder die mantel?
Dan gebruik je die aardlitze als aarde en niet een echte losse ader.
Als je geen aarde aansluit mag (en wil) je ook geen geaarde stopcontacten gebruiken, en dan gaat het lastig worden.
Bijvoorbeeld:
https://www.elektramat.nl/kennisbank/aardlitze-aansluiten/
Hier een passiebloem die vorig jaar vanaf de buurvrouw de oversteek heeft gemaakt. Ongeveer 4-5 per dag zon is voldoende voor een uitbundige bloeiende plant - momenteel zitten er nog zeker 15 knoppen in. Bleef afgelopen milde winter fris groen en liep snel weer uit.DasNieNix schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:16:
Het is een veel snellere groeier dan ik had gedacht, er zijn deze zomer letterlijk meters bijgekomen. Als je om die reden geen hedera wilt, is een passiebloem, zeker op een zonnige, beschutte plek, misschien geen goed idee.
(Ik ben zelf een enorme fan van klimop, momenteel staat hij hier in bloei, dus ongelooflijk veel blinde bijen, klimopbijen en stadsreuzen die even komen snoepen. O, en atalanta's, heel veel atalanta's. Dit voor wie nog twijfelt: ja, hij kan woekeren, maar je doet de inheemse insecten er een groot plezier mee en die hebben het al zo moeilijk.)
Wij hebben hier een Stukje met toscaanse Jasmijn. Prachtige bloemen, heerlijk geurend.... maar wel beperkt winterhard. Een paar winters terug is bij ons de helft doodgevroren, ondanks het feit dat we het in vlies hadden ingepakt.DasNieNix schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:16:
Waar ik niet echt in thuis ben zijn de planten tegen de gaaspanelen. We willen hier graag wintergroene klimplanten tegen aan, echter geen hedera.
Wat we gevonden hebben zijn de volgende planten:
Zijn dit goede keuzes, zitten hier afraders tussen of andere aanraders?
Waar de planten komen is vrijwel de hele dag zon (zuid-west).
De buurvrouw wilt geen hedera, aan de andere kant hebben we hedera staan waar ik 2 keer per jaar de lange uitlopers uitsnoei. Voor mij geen bezwaar maar ik zal melden dat de passiebloem dus ook een snelle groeier is.VeertienKaVier schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:34:
[...]
Hier een passiebloem die vorig jaar vanaf de buurvrouw de oversteek heeft gemaakt. Ongeveer 4-5 per dag zon is voldoende voor een uitbundige bloeiende plant - momenteel zitten er nog zeker 15 knoppen in. Bleef afgelopen milde winter fris groen en liep snel weer uit.
Het is een veel snellere groeier dan ik had gedacht, er zijn deze zomer letterlijk meters bijgekomen. Als je om die reden geen hedera wilt, is een passiebloem, zeker op een zonnige, beschutte plek, misschien geen goed idee.
(Ik ben zelf een enorme fan van klimop, momenteel staat hij hier in bloei, dus ongelooflijk veel blinde bijen, klimopbijen en stadsreuzen die even komen snoepen. O, en atalanta's, heel veel atalanta's. Dit voor wie nog twijfelt: ja, hij kan woekeren, maar je doet de inheemse insecten er een groot plezier mee en die hebben het al zo moeilijk.)
Welke klimop heb je?; klinkt ook als een goede kandidaat.
Beperkt winterhard had ik ook gevonden, niet alleen voor de Jasmijn maar bedankt voor de waarschuwing. De laatste jaren geen echt winters gehad en we zitten hier ook nog in de stad maar je weet het nooit hier in nederland.HiBe schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:03:
[...]
Wij hebben hier een Stukje met toscaanse Jasmijn. Prachtige bloemen, heerlijk geurend.... maar wel beperkt winterhard. Een paar winters terug is bij ons de helft doodgevroren, ondanks het feit dat we het in vlies hadden ingepakt.
Of het snel dicht moet zullen we met de buren afstemmen; waarschijnlijk ook afhankelijk van hoe groot je de planten koopt. Maar ook weer een goede tip.struukkel schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:07:
@DasNieNix Wij hebben hier winterjasmijn en clematis Enham Star. Beide wintergroen en winterhard. Winterjasmijn groeit niet zo hard, dus als je het sneller dicht wilt dan zou ik dat combineren met andere klimmers.
Allen bedankt voor de reacties en ik laat het vervolg weten.
Als de buurvrouw het niet wil, is klimop inderdaad niet zo'n goed idee, je moet er geen mot over krijgen. De passiebloem trekt trouwens ook de nodige insecten, dus zeker geen slechte keus.DasNieNix schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:11:
[...]
De buurvrouw wilt geen hedera, aan de andere kant hebben we hedera staan waar ik 2 keer per jaar de lange uitlopers uitsnoei. Voor mij geen bezwaar maar ik zal melden dat de passiebloem dus ook een snelle groeier is.
Ik vind het idee om verschillende klimmers te combineren wel een goede, er is er altijd wel eentje die het doet. De passiebloem klimt wel met dunne spiraalvormige rankjes die heel snel in andere takken verstrengeld raken (hier is een indrukwekkende hulst-wilde wingerd-passiebloem-combo ontstaan), maar je trekt ze zo los als het een iets te uitbundige vriendschap wordt.
Waar was je op vakantie? Dat kan vaak helpen bij het determineren.VulcanRaven schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:29:
Weet iemand welk soort boom onderstaande is? Ben deze op vakantie tegen gekomen, ze stonden op een balkon in een pot. Heeft wat weg van een mini grove den. Foto is ingezoomd dus ze lijken wat groter, waren ongeveer 1/1.5 meter hoog.
[Afbeelding]
Dit was onderweg bij een tussenstop halverwege Duitsland, dus geen exotische plek.souljah1h schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:19:
[...]
Waar was je op vakantie? Dat kan vaak helpen bij het determineren.
Is met deze foto lastig te zeggen maar het zou een Pinus sylvestris 'Watereri' of Pinus sylvestris 'Bonna' kunnen zijn. Zijn beide relatief kleine traag groeiende cultivars van de Grove Den.VulcanRaven schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:29:
Weet iemand welk soort boom onderstaande is? Ben deze op vakantie tegen gekomen, ze stonden op een balkon in een pot. Heeft wat weg van een mini grove den. Foto is ingezoomd dus ze lijken wat groter, waren ongeveer 1/1.5 meter hoog.
[Afbeelding]
Hij is nu ook nieuwe scheuten voor takken aan het maken en die zitten echt dírect ook onder deze meuk. Ik gok dat het iets als bladvlekkenziekte is als ik een beetje op internet zoek en heb dan ook onderstande spul al gespoten maar ik heb eigenlijk geen idee of dat echt gaat werken. Voordat de boom echt doodgaat volgend jaar (of eerder al), wie weet wat dit is en wat we er tegen kunnen doen? Het liefst biologisch, we hebben best veel insecten in de tuin die we niet om willen leggen.
Ik hoop dat we hem kunnen redden, ik was zo enthousiast voor ons eerst boompje in de tuin.

Misschien weet jij dit, ik kan er even niet veel over vinden.
De aangeplante kersenboompjes heb ik wat gedwongen wortels laten maken, ik heb niet altijd trouw water gegeven, er van uit gaande dat de grond vochtig genoeg was.
Maar ze lieten dus wel wat blad hangen en dat verkleurde ook, toen het zo warm was heb ik niet echt veel water bijgegeven.
Sommige lieten dus ook wat blad vallen en ik dacht deels dat ik wel wat beter water had kunnen geven.
En van sommige kale takken dacht ik dat ze af zouden sterven.
Echter vormen ze nu knopjes.
Dat ziet er ongeveer zo uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6rsKeIUnnb3fnen0ulnYYp2m.jpg?f=user_large)
Omdat ik nu zomersnoei wil gaan doen, zodat ze van het voorjaar al een beetje mijn gekozen richtingen in gaan groeien, vraag ik me dus af hoe ik deze knoppen in moet schatten.
En note to myself: Misschien tijd voor een brilletje.......
Wel lekker bezig geweest......
Een twee weken terug, toen ik eindelijk het veld haast onder maaicontrole terug had, hadden we hier een paar dagen wolkbreuken.
Gevolg was dat het veld verzopen was, waar we normaal een stukje "moeras" hebben, was het veld nu ongeveer een meertje.
Op het grote veld stond een plas van ca 50 x 10 meter.

Dit was drie dagen na de zondvloed.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Daarna `s nachts met de laserwaterpas het veld gemeten of er, ondanks de verzakkingen, een drainagesysteem ingegraven kon. De wateroverlast wordt te gek en te langdurig, waardoor maaien te lange intervals krijgt,en we in een spiraal terechtkomen waarbij het weer gaat regenen als het bijna maaibaar is, etc, tot volgende zomer.
Dat kan, binnenkort gaat er dan ook PP1000 drainagebuis in een zandkoffer/drainagedoek, met vertakkingen , de grond in.
Maar we gaan dus deels aan het kunstgras
Ik schat een 150-175 meter, alsof ik nog niet genoeg te doen heb.
Gisteren even getracht om voor de regen nog snel te maaien, waar mogelijk, het meeste water was weg, maar het gras was nat dus de maaier verstopte om de haverklap.
Het gras dat ik er uit peuterde bij verstoppingen was vermalen tot een soort spinazie á la creme waarbij je handen groen van het sap werden.
Bovendien stond in "het moeras" naast de composthoop nog ca. 10 cm water, hoger dan mijn maaidek opgetrokken kon, waardoor je een soort waterhoos achter uit de maaier kreeg, die vervolgens over me heen waaide als ik wind mee reed. Bovendien veroorzaakte de grasrol een boeggolf.
Je snapt dat na 4 baantjes ploeteren de lol er wel af was.
Maaier verstopt weggezet.
Vanochtend weer terug gevonden, helaas nog steeds met verstopt dek en grasuitworp.
Op de lift gezet om schoon te maken en meteen maar de messen geslepen, die waren echt gehavend.
Daarna lekker alles gemaaid.
:strip_exif()/f/image/mhdnkRe2mYsN1q3IzckoaDeW.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier is het moeras te zien, het zwart komt door de boeggolf die vuil rottend water vooertduwd en uitspreid.
Vandaag stond er nog steeds een hoop water, ik maai op 3,25 inch/8 cm.
:strip_exif()/f/image/2zXIV1AhC8Uh91ezQyiWU0I7.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna bij de buurvrouw nog even haar achterterrein gedaan.
En hoewel bij ons ik het maaibeeld niet mooi vond, en dat wijtte aan het zeiknatte hoge gras, haar gras was droog en korter. Maar zag er ook niet mooi gemaaid uit, ondanks vlijmscherpe messen.
Dit is het beeld bij ons veld.
:strip_exif()/f/image/f47f4O66ASdUxBd8aYK0yJMr.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk had ik het halverwege ons veld kunnen weten toen een tennisbal van de hond heel onder het maaidek uitschoot.
Tig keer aan de eigenaar gevraagd de ballen op te rapen als de hond ze niet apporteert, want als de maaitractor ze vind tussen het hoge gras dan loop ik 10 minuten rubber stukjes op te rapen. Of om takken te gooien om te apporteren, ze heeft als antwoord dat het niet geeft, die ballen kosten weinig en ze haalt wel nieuwe.

Dus nu als ik een bal zie gaat hij regelrecht heel de kliko in, dat scheelt stukjes zoeken.

Toen ik dus na de buurvrouw de messen ging checken bleek dat ik ze verkeerd om gemonteerd had.....

En alles met de achterkant van de messen had gemaaid.

Voordeel was wel dat na 5000 m2 maaien de messen nog steeds vlijmscherp, als nieuw, waren.

t
Ze maar goed gezet en bij de buurvrouw alles nog maar even overgedaan..........met een perfect resultaat.
Over een paar dagen, als het gras zich bij ons weer opgericht heeft, alles nog maar een keer extra doen.
Al met al wel lekker bezig geweest vandaag, het was heerlijk weer.

Waarschijnlijk een rubberboom? Dan geef je hem teveel water.Draakje5 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:15:
Ik hoop dat ik hier goed zit. Kan iemand mij vertellen wat het probleem met deze plant is?
Mijn vermoeden is te veel water. In de zomer iedere week water in de winter/herfst iedere 2 weken. Altijd met plantenvoeding.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/BoneVS9SeqwZhAO8jHASXq4K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ARVx89GLltJUph6t9zGLhHZq.jpg?f=fotoalbum_large)
@maxoss dat komt wel overeen met wat ik doe. Maar de hoeveelheid water vind ik wel lastig te bepalen. Ik geef hem meestal rond de 700ml per keer, is dat te veel?
Ik zie gezonde knopontwikkeling. Op basis van deze foto zou ik dan ook zeggen dat het goed moet komen.
Waarom niet gewoon de wateroverlast omarmen en er moerasplanten in zetten ipv gras?Teijgetje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:51:
Een twee weken terug, toen ik eindelijk het veld haast onder maaicontrole terug had, hadden we hier een paar dagen wolkbreuken.
Gevolg was dat het veld verzopen was, waar we normaal een stukje "moeras" hebben, was het veld nu ongeveer een meertje.![]()
Op het grote veld stond een plas van ca 50 x 10 meter.![]()
Dit was drie dagen na de zondvloed.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Daarna `s nachts met de laserwaterpas het veld gemeten of er, ondanks de verzakkingen, een drainagesysteem ingegraven kon. De wateroverlast wordt te gek en te langdurig, waardoor maaien te lange intervals krijgt,en we in een spiraal terechtkomen waarbij het weer gaat regenen als het bijna maaibaar is, etc, tot volgende zomer.![]()
Dat kan, binnenkort gaat er dan ook PP1000 drainagebuis in een zandkoffer/drainagedoek, met vertakkingen , de grond in.
Maar we gaan dus deels aan het kunstgras![]()
![]()
Ik schat een 150-175 meter, alsof ik nog niet genoeg te doen heb.
Je lijkt al gazon genoeg te hebben
Ik heb hier eind vorig jaar ook een rode meidoorn (Crataegus laevigata 'Paul's Scarlet') aangepland. Bij mij is exact hetzelfde gebeurd zoals jij omschrijft. Ik zou me er vooralsnog niet druk om maken. De boom zal zeker het eerste jaar meer energie stoppen in het wortelgestel. De boom heeft immers een 'tikje' gehad van het herplanten met als resultaat vervroegd afstoten van blad omdat het zoals gezegd z'n energie in wat anders moet stoppen.Pimmeh schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:21:
Help! We hebben sinds dit voorjaar een jonge meidoorn geplant (de boomvariant) maar door het jaar heen kwamen er steeds meer vlekjes op het blad. De vlekjes werden groter en groter totdat de blaadjes helemaal bruin en knisperig werden en eraf vielen. Er zit nu bijna geen blad meer aan. Ik maak me best zorgen over of hij dit gaat overleven en wil er graag wat aan doen.
Hij is nu ook nieuwe scheuten voor takken aan het maken en die zitten echt dírect ook onder deze meuk. Ik gok dat het iets als bladvlekkenziekte is als ik een beetje op internet zoek en heb dan ook onderstande spul al gespoten maar ik heb eigenlijk geen idee of dat echt gaat werken. Voordat de boom echt doodgaat volgend jaar (of eerder al), wie weet wat dit is en wat we er tegen kunnen doen? Het liefst biologisch, we hebben best veel insecten in de tuin die we niet om willen leggen.
Ik hoop dat we hem kunnen redden, ik was zo enthousiast voor ons eerst boompje in de tuin.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan proberen met je nagel een stukje van de stam of wat takken te schrapen. Als het daaronder dan nog netjes groen is weet je eigenlijk zeker dat het wel goed komt en de boom zeker niet op sterven na dood is. Ga dan ook zeker niet met die middeltjes in de weer
En straks vroeg in het voorjaar uiteraard even de grond rondom de boom goed bemesten.
[ Voor 3% gewijzigd door ytr81 op 01-10-2023 21:33 ]
Thanks, zal ik even bij daglicht doen binnenkort. Is het dan niet vreemd dat de boom zowel de blaadjes vroeg afstoot als nieuwe scheuten takken aan het aanmaken is? Wat ik nog vergeten te vertellen ben is dat een schijnaugurk op een meter afstand ook veel blaadjes op een zelfde manier aan het afstoten was (al is ie daar nu al mee gestopt), die was ook nieuw aangeplant. Daarom zat ik te denken aan een schimmel oid.ytr81 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:30:
[...]
Ik heb hier eind vorig jaar ook een rode meidoorn (Crataegus laevigata 'Paul's Scarlet') aangepland. Bij mij is exact hetzelfde gebeurd zoals jij omschrijft. Ik zou me er vooralsnog niet druk om maken. De boom zal zeker het eerste jaar meer energie stoppen in het wortelgestel. De boom heeft immers een 'tikje' gehad van het herplanten met als resultaat vervroegd afstoten van blad omdat het zoals gezegd z'n energie in wat anders moet stoppen.
Je kan proberen met je nagel een stukje van de stam of wat takken te schrapen. Als het daaronder dan nog netjes groen is weet je eigenlijk zeker dat het wel goed komt en de boom zeker niet op sterven na dood is. Ga dan ook zeker niet met die middeltjes in de weer
En straks vroeg in het voorjaar uiteraard even de grond rondom de boom goed bemesten.
De betreffende meidoorn bij mij maakt ook nieuwe scheuten aan. Plaatjes zeggen meer:Pimmeh schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:55:
[...]
Thanks, zal ik even bij daglicht doen binnenkort. Is het dan niet vreemd dat de boom zowel de blaadjes vroeg afstoot als nieuwe scheuten takken aan het aanmaken is? Wat ik nog vergeten te vertellen ben is dat een schijnaugurk op een meter afstand ook veel blaadjes op een zelfde manier aan het afstoten was (al is ie daar nu al mee gestopt), die was ook nieuw aangeplant. Daarom zat ik te denken aan een schimmel oid.
Rond mei dit jaar:
/f/image/FduEOIoziNA5wbJ3rOR936Pb.png?f=fotoalbum_large)
Nu:
/f/image/CmoGaohlCvfrKQRg79By8OqG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bHJ9Qd5koPKRZ6bTvmVeCknA.png?f=fotoalbum_large)
Die foto kwam van Imgur geloof ik, en leek het meest op wat ik zag bij onze kerselaars.Woody179 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:29:
@Teijgetje
Ik zie gezonde knopontwikkeling. Op basis van deze foto zou ik dan ook zeggen dat het goed moet komen.
Deze is van de boom met nog het minste blad.
De rest heeft deze knopjes ook maar dan zitten er nog bladstengels tussen.
:strip_exif()/f/image/8WAfaXeyGYMYPOulINfdvLp4.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn dit bladknoppen, bloesemknoppen of takknoppen?
Beetje vroeg in het jaar leek me als het voor volgend jaar is.
Het is niet echt gazon, het veld staat te boek als agrarische grond, gezien het gezeik van de gemeente denk ik niet dat ik daar zomaar een moeras van mag maken.Slonzo schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:47:
[...]
Waarom niet gewoon de wateroverlast omarmen en er moerasplanten in zetten ipv gras?
Je lijkt al gazon genoeg te hebbenWat moerasplanten bespaart wsl tijd en geld
Ik kon laatst een leuke kas van 3,5 x 2,9 x 6 m (bxhxl) overnemen, maar de gemeente vond dat ik eerst een omgevingsvergunning daarvoor aan moest vragen.
Het veld vol zetten met mais of koeien dieren mag wel, groente kweken in een kas niet zomaar.

En dan moest ik ook een agrarisch bedrijf beginnen.

De volgende leuke kas die ik tegenkom las ik 4 wielen aan, dan is het een verrijdbaar object en valt dan niet onder belachelijke regeltjes.....(kreeg ik als tip van een buurman
Met de maaimessen goed om ging er trouwens nog een dikke 7 cm gras af na twee dagen.
Dit was het beeld vanochtend, opgericht maar nog nat.
:strip_exif()/f/image/UGThWhNqZWtaXugh3wuH9GoW.jpg?f=fotoalbum_large)
In de middag na een zonnetje even snel gemaaid, er ligt nu een dekentje snippers over maar is mooi vlak.
Maar beter dan weer moeten wachten, morgen wordt bij ons een paar uur regen verwacht.
In die tijd haal ik de drainagebuis wel op.
[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 03-10-2023 01:12 ]
Hij is redelijk ver met zijn knopontwikkeling, wat door de warme nazomer zal komen. Laten we hopen dat de herfst snel zijn intrede doet.Teijgetje schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:04:
[...]
Die foto kwam van Imgur geloof ik, en leek het meest op wat ik zag bij onze kerselaars.
Deze is van de boom met nog het minste blad.
De rest heeft deze knopjes ook maar dan zitten er nog bladstengels tussen.
[Afbeelding]
Zijn dit bladknoppen, bloesemknoppen of takknoppen?
Beetje vroeg in het jaar leek me als het voor volgend jaar is.
En dan is de kans behoorlijk groot dat ze volgend jaar gewoon weer in blad staan
[ Voor 5% gewijzigd door Woody179 op 03-10-2023 10:15 ]
Hoe zouden jullie deze plantjes poten? Want de eerste jaren heb ik met die afstanden wel heel veel open grond en mist misschien de eenheid.
Bijvoorbeeld een hortensia, die is nu klein maar moet ik die dan zielig alleen zetten en 3 jaar wachten tot ie zn plek heeft ingenomen?
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Snelgroeiende bodembedekkers voor de opvulling?Barleone schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:31:
Wij zijn de tuin aan het aanplanten. Onderdeel daarvan zijn kleine formaten plantjes (p9). Van een aantal planten is de uiteindelijke omvang wel 1meter tot 1m80 wijd.
Hoe zouden jullie deze plantjes poten? Want de eerste jaren heb ik met die afstanden wel heel veel open grond en mist misschien de eenheid.
Bijvoorbeeld een hortensia, die is nu klein maar moet ik die dan zielig alleen zetten en 3 jaar wachten tot ie zn plek heeft ingenomen?
Het ziet er onder de bast goed uit, mooi groen:ytr81 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:04:
[...]
De betreffende meidoorn bij mij maakt ook nieuwe scheuten aan. Plaatjes zeggen meer:
Rond mei dit jaar:
[Afbeelding]
Nu:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Toch blijf ik het vreemd vinden dat de nieuwe scheuten ook meteen helemaal aangetast lijken. Het voelt zo condradictief: nieuwe dingen maken maar meteen afstoten...

Gewoon afblijven en laat de plant het zelf uitzoeken, doen ze al duizenden jaren immers.
Er zijn best wel leuke natuurhistorische musea, zoals https://www.huisvanhilde.nl/ en https://www.nhmmaastricht.nl/ waar je kan zien hoe grillig het klimaat is geweest de afgelopen duizenden jaren. Die planten overleven veel, wij mensen hebben er meer moeite mee. Alhoewel, dat je vroeger naar Engeland kon lopen was ook wel CO2 neutraal natuurlijk ;-)
Ziet er goed uit. Nog springlevend.Pimmeh schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:48:
[...]
Het ziet er onder de bast goed uit, mooi groen:
[Afbeelding]
Toch blijf ik het vreemd vinden dat de nieuwe scheuten ook meteen helemaal aangetast lijken. Het voelt zo condradictief: nieuwe dingen maken maar meteen afstoten...
[Afbeelding]
En verder eigenlijk wat @franssie zegt
Dat is des mens (jaja tweede naamval) - natuur willen maken, controleren en beheersen. Nederlanders doen dat goed in de landbouw, Japanners met hun Bonsai. Maar ik heb ondertussen geleerd dat als je steeds aan het bijsturen bent (snoeien, mest stoffen etc) dat je meer kapot maakt dan de plant lief is.Pimmeh schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:11:
Ok ok, ik ga mijn best doen om me erin te laten berusten. Ik vind het zo spannend omdat ik er geen controle over heb denk ik.
Zie ook gras, ik heb geaccepteerd dat er klaver in mijn grasmat zit, laat de natuur het maar regelen ipv steeds bestrooien.
Biologische bloembollenBarleone schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:31:
Wij zijn de tuin aan het aanplanten. Onderdeel daarvan zijn kleine formaten plantjes (p9). Van een aantal planten is de uiteindelijke omvang wel 1meter tot 1m80 wijd.
Welke app is dit? Ziet er handig uit!maxoss schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:49:
[...]
Waarschijnlijk een rubberboom? Dan geef je hem teveel water.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Planta, ideale app om bij te houden wanneer planten water moeten krijgen.
Hoe vaak moet ik deze water geven de eerste dagen? Gisteren ochtend heeft het een beetje gemiezerd, dus dan heeft de struik al wat water ontvangen.
FTFYdotacom schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:09:
Ik vrees dat ik mijn struik (Japanse sneeuwbal) niet goed geplant heb.
Normaal graaf je bij aanplanten een ruim genoeg gat, zorgt voor losse bodem/grond onderop (Vivimus e.d) en vult de rand op met losse grond en duwt deze grond aan.
Een plant planten en deze aantrappen is eigenlijk al fout omdat je de grond teveel verdicht en grote kans hebt de wortels te beschadigen, waardoor de aanplant al met achterstand begint.
De "losse grond" rondom zorgt dat wortels sneller uit kunnen groeien, en hij dus sneller "aanslaat".
Bovendien plaats je hem niet dieper dan de kluit nu is, wortels hebben ook zuurstof nodig.
Dat gezegd hebbende, een Viburnum houdt van vochtige grond, niet nat.
Ook de grond rondom de struik, dus niet alleen de kluit.
Zeker tijdens hoogzomer zou ik dat in de gaten houden.
Daar kan je het water geven op aanpassen maar laat hem ook zelf naar water zoeken zodat hij gaat wortelen door hem af en toe wat droger te laten.
Door de harde grond rondom vochtig te houden geef je hem meer kans sneller wortel te schieten.
En misschien staat de Viburnum ook wel in de Gardenia-, Planta-, Plantsome- of PictureThis-app.
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 04-10-2023 10:12 ]
Wat heb ik al probeerd:
* Nieuwe modder
* lieveheersbeestje larve (schijnt goed te zijn beukenbladluis)
* speciaal spul zodat ze dood gaan (eind oplossing als de groene oplossingen niet helpen)
* regelmatig de tuinslang erop zetten.
Resultaat, heb ze al 3x vervangen maar steeds gaan er weer paar dood. Zijn hier nog tips over hoe ik ze in leven kan houden.
Uploads | ||
![]() | ![]() | ![]() |
Ik zou hier mee stoppen.SirMemeAlot schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:13:
Wie o wie heeft hier nog wat tips. Mijn beukenhaag gaat keer op keer dood, in de hele straat blijven ze goed, behalve hier.
Wat heb ik al probeerd:
* speciaal spul zodat ze dood gaan (eind oplossing als de groene oplossingen niet helpen)
Maar zonder gekheid, de wollige beukenbladluis is een van de grootste boosdoeners bij beukenhagen waardoor jonge aanplant het kan begeven.
Daar helpen lieveheersbeestjes niet/minder tegen maar heb je larven van de gaasvlieg/Chrysopa voor nodig.
Maar ook bladbemesting versterkt de stressbestendigheid, luis houdt niet van kalk.
[ Voor 38% gewijzigd door Teijgetje op 04-10-2023 10:33 ]
Iets neerzetten wat geen haagbeuk is? laurier ofzo.SirMemeAlot schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:13:
Wie o wie heeft hier nog wat tips. Mijn beukenhaag gaat keer op keer dood, in de hele straat blijven ze goed, behalve hier.
Wat heb ik al probeerd:
* Nieuwe modder
Resultaat, heb ze al 3x vervangen maar steeds gaan er weer paar dood. Zijn hier nog tips over hoe ik ze in leven kan houden.
Uploads [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
As je de plant zeer kort geleden geplant hebt, gewoon opnieuw doen en dan goed. Zorg voor losse grond om en onder de plant. Verbeter de grond zo nodig naar wat goed is voor de plant.dotacom schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:09:
Ik vrees dat ik mijn struik (Japanse sneeuwbal) niet goed gepland heb. Met een spade heb ik een gat gemaakt in de grond (die heel hard aanvoelde). Daarna heb ik deze ondergedompeld in emmer water, zodat deze goed vochtig is, en in het gat gezet. Om af te sluiten een beetje aangestampt met de vrijgekomen aarde van het gat te maken.
Hoe vaak moet ik deze water geven de eerste dagen? Gisteren ochtend heeft het een beetje gemiezerd, dus dan heeft de struik al wat water ontvangen.
Kan natuurlijk van alles zijn, maar ik heb een soortgelijk issue gehad. Oorzaak bij mij was dat er op een 25 cm diepte een betonlaag was gestort (denk tegen verzakking van stoep oid) waardoor de haag niet goed kon wortelen en snel te droog stond. Bij mij stierf de hele haag daardoor af. Na uitbikken van deze betonlaag in de grond (hels kwarwei) en opnieuw aanplanten inmiddels een mooie haagSirMemeAlot schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:13:
Wat heb ik al probeerd:
* Nieuwe modder
Uploads [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
/f/image/B3XRinwjDRW0qiP9bm1VH55D.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RO0QSGwkHGCd3xGMei7JWlDh.png?f=fotoalbum_large)
After:
/f/image/oUydr88Ams57BQ1QcUAigVOS.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door ytr81 op 04-10-2023 11:00 ]
Vandaag wat zitten zoeken en grote kans dat het Vinca Minor onder de Hortensia’s wordt.Barleone schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:31:
Besef je wel dat je om het jaar flink bij moet knippen. Dat spul (over)groeit (woekeren wil ik het niet noemen) als een malle.Barleone schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:28:
[...]
Vandaag wat zitten zoeken en grote kans dat het Vinca Minor onder de Hortensia’s wordt.
Hm, goed punt. Dat is nou net niet de bedoeling. Nog eens verder zoeken. We zijn nog niet zo op bollen georiënteerd, maar wellicht kan een sneeuwklokje of krokus al veel goed maken. Of een wintergroene geranium. Die zijn meestal ook wat laagytr81 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:26:
[...]
Besef je wel dat je om het jaar flink bij moet knippen. Dat spul (over)groeit (woekeren wil ik het niet noemen) als een malle.
Het gedeelte wat afloopt, zal straks een stuk gras, borders en haag worden. We dachten dat we het zand natuurlijk konden laten aflopen en dan laten begroeien met bodembedekkers, zodat de grond wordt vast gehouden. Maar kunnen die tanks ook onder het gras of borders?franssie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:54:
@Remtronica Wil je het hele stuk na het ophogen en groen maken/houden? Hoe dan ook zal je iets van een damwand moeten maken denk ik om de grond vast te houden.Als het om een terrasgedeelte gaat zou je dat deel kunnen afgraven/verplaatsen en daar IBC tanks met regenwateropslag kunnen plaatsen en daaroverheen een deck.
Zand laat zich lastig vasthouden (zie zandlopers) en er groeit ook niet veel op, je zal denk ik toch een deel zwarte grond moeten gebruiken.
Maar ik zou echt goed advies inwinnen (en eventueel foto/schets van tuin en omgeving maken) want als alles bij een wolkbreuk zo een sloot in glijdt ben je je geld kwijt en mag je de sloot weer opengraven.
En je tuin is 25 breed schrijf je, maar dat verval van 1 meter gaat over welke diepte?
Ja precies, het gaat over een tuin van 10 meter diep. We willen de tuin dan maar wat laten aflopen en inderdaad met zwarte grond.franssie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:19:
@Remtronica ok, groen dus. Dan hebben tanks weinig toegevoegde waarde en ik denk niet dat ze (leeg) sterk genoeg zijn / blijven - maar ik heb er geen ervaring mee.
Zand laat zich lastig vasthouden (zie zandlopers) en er groeit ook niet veel op, je zal denk ik toch een deel zwarte grond moeten gebruiken.
Maar ik zou echt goed advies inwinnen (en eventueel foto/schets van tuin en omgeving maken) want als alles bij een wolkbreuk zo een sloot in glijdt ben je je geld kwijt en mag je de sloot weer opengraven.
En je tuin is 25 breed schrijf je, maar dat verval van 1 meter gaat over welke diepte?
Maar ik dacht misschien dat we iets kunnen combineren met eventuele hydroblocks (rain blocks)? Ik weet niet of hier iemand ervaring mee heeft?
[ Voor 7% gewijzigd door Remtronica op 05-10-2023 16:25 ]
Zou je niet juist kijken naar een tuinontwerp waar je goed gebruik kunt maken van hoogteverschillen, met een lounge put bijvoorbeeld.Remtronica schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:50:
Wij zijn begonnen met onze tuin aan te pakken. Nu wonen wij aan een bosrand waar het enorm afloopt en wanneer wij onze grond willen egaliseren er veel ophoog zand moeten worden toegevoegd. Vanaf het terras tot het eind van onze tuin zit een verval van bijna 1 meter en dat over een breedte van 25 meter. Zal bijna neerkomen op 125m3 ophoog zand. Dit is erg kostbaar. Heeft iemand een idee hoe wij het goedkoper kunnen opvullen? Misschien met het toevoegen van een regenwater tank of hydroblokken? Daarnaast moeten we de achterkant laten aflopen. Dit willen we aanvullen met bodembedekkers. Wie heeft een idee? Alvast bedankt 🙏
Hydroblokken zijn duur, en met een paar IBC tanks win je ook maar een paar kuub.
Laat je niet zwart zand aansmeren als zijnde 'zwarte grond'.Remtronica schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:23:
[...]Ja precies, het gaat over een tuin van 10 meter diep. We willen de tuin dan maar wat laten aflopen en inderdaad met zwarte grond.
Er zit heel veel troep tussen de diverse aanbieders.
En ook bij de nieuwe aangevoerde grond moet je waarschijnlijk nog compost en/of dierlijke mest toevoegen. Ga op zoek naar een bioboer die nog een ouderwetse mestvaalt heeft en vraag of je wat kruiwagens oude mest mag overnemen. Betere bodemverbetering is er haast niet. Compost kun je ook zelf maken met tuinafval, groente/fruit afval, koffiedrab en afgevallen (herfst)bladeren.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Momenteel lees je veel over het hergebruik van regenwater in de tuin voor de zomerse maanden. Vandaar vroeg ik me af om dit erin te plaatsen, zodat het regenwater hergebruikt kan worden en ik al een ophoging heb. Alleen die blokken en regen opvang bakken zijn inderdaad erg prijzig bij deze oppervlakten. Misschien toch alles maar met zand ophogen.
Wat is kostbaar in jouw ogen? 125m³ kost ongeveer €2500,- komt natuurlijk wel transportkosten bij. Je zou voor je bestrating ook naar steenkorrel kunnen kijken. Is ietsjes goedkoper.
Misschien dat je van een 1 of andere bouwplaats grond kan krijgen. Is vaak niet het mooiste maar soms willen aannemers ervan af en kost afvoer geld.
Is het geen optie om een 'verhoogd' terras te nemen met bijvoorbeeld een trappetje naar beneden? Heb je geen tekening van je plan?
[ Voor 15% gewijzigd door pjot1 op 05-10-2023 17:10 ]
We hebben een tuin tekening laten maken, alleen het was zo begroeid, dat we niet konden inschatten hoeveel het af liep. Er zit denk ik weinig anders op dan gewoon opvullen.pjot1 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:07:
@Remtronica
Wat is kostbaar in jouw ogen? 125m³ kost ongeveer €2500,- komt natuurlijk wel transportkosten bij. Je zou voor je bestrating ook naar steenkorrel kunnen kijken. Is ietsjes goedkoper.
Misschien dat je van een 1 of andere bouwplaats grond kan krijgen. Is vaak niet het mooiste maar soms willen aannemers ervan af en kost afvoer geld.
Is het geen optie om een 'verhoogd' terras te nemen met bijvoorbeeld een trappetje naar beneden? Heb je geen tekening van je plan?
Heeft diegene die de tekening heeft gemaakt het verval niet gezien? In dat geval is het een slechte ontwerper/hovenier? En had hij/zij dat moeten vermelden. Er zijn legio mogelijkheden om hoogteverschillen te meten.Remtronica schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:49:
[...]
We hebben een tuin tekening laten maken, alleen het was zo begroeid, dat we niet konden inschatten hoeveel het af liep. Er zit denk ik weinig anders op dan gewoon opvullen.
Misschien een handige tip als het te doen is om nat gras te maaien. Ga over het natte gras een uurtje voor het maaien overheen met een sleepnet. Zo'n ding wat ze ook wel gebruiken voor de gravel op een tennisbaan.Teijgetje schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:13:
[...]
Het is niet echt gazon, het veld staat te boek als agrarische grond, gezien het gezeik van de gemeente denk ik niet dat ik daar zomaar een moeras van mag maken.![]()
Ik kon laatst een leuke kas van 3,5 x 2,9 x 6 m (bxhxl) overnemen, maar de gemeente vond dat ik eerst een omgevingsvergunning daarvoor aan moest vragen.![]()
Het veld vol zetten met mais of koeien dieren mag wel, groente kweken in een kas niet zomaar.
En dan moest ik ook een agrarisch bedrijf beginnen.![]()
De volgende leuke kas die ik tegenkom las ik 4 wielen aan, dan is het een verrijdbaar object en valt dan niet onder belachelijke regeltjes.....(kreeg ik als tip van een buurman)
Met de maaimessen goed om ging er trouwens nog een dikke 7 cm gras af na twee dagen.
Dit was het beeld vanochtend, opgericht maar nog nat.
[Afbeelding]
In de middag na een zonnetje even snel gemaaid, er ligt nu een dekentje snippers over maar is mooi vlak.
Maar beter dan weer moeten wachten, morgen wordt bij ons een paar uur regen verwacht.
In die tijd haal ik de drainagebuis wel op.
Zo veeg je als het ware het water van het gras en is het vele malen sneller droog.
Op mijn klein gazon doe ik dat altijd met een brede kokos bezem die ik omgekeerd eroverheen veeg.
Ik zal er eens over denken, dank je voor de tip.sweetdude schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:40:
[...]
Misschien een handige tip als het te doen is om nat gras te maaien. Ga over het natte gras een uurtje voor het maaien overheen met een sleepnet. Zo'n ding wat ze ook wel gebruiken voor de gravel op een tennisbaan.
Zo veeg je als het ware het water van het gras en is het vele malen sneller droog.
Misschien de aanschaf waard, al denk ik dat ik met alleen drogen ook een halve tank leeg rij.
Al gaat het maaien vaak niet vanwege een plas van een cm of 12 diep, dat zal vast niet met een sleepnet weg gaan.
Met de maairol trek ik dan een golf van 20 cm als ik er doorheen sjees.
Inmiddels is het veld mooi vlak, en verdroogt het beetje maaisel dat er op ligt.
Maar het groeit nog zo hard dat ik morgen maar weer ga maaien.
trouwens nog: Hold my beer......franssie schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 00:02:
@Teijgetje Dat van die messen is wel hilarisch, maar lang genoeg gras slaat het ook wel kapot, verklaart wel de spinazie soep. Ik had dinsdag na drie weken vakantie ook wat lang gras (denk sommige stukken een cm of 15) en ik maar op een cm of 7 (hoger gaat mijn Stiga niet). Omdat het zo lang was gemaaid met een opvang bak, dan komt er van 350m2 gras toch echt veel af, kon mom de 30 meter de bak legen ...

Nadat ik een week na maaien een korte ziekenhuisopname had en daarna zes weken moest revalideren stond ik ook voor die keuze.
Beetje keuze uit dit of dit:
![]() | ![]() |
Dus hield ik ook wat over, inderdaad elk 3/4 baantje 300 liter maaisel.
Dat werd uiteindelijk ca. 6 m³ grasafval.
De hoop voor de composthoop, net zo breed, werd steeds langer.
![]() | ![]() |
Nadat het een stuk geslonken was het met de tractor op de composthoop gereden.
Van dat stuk veld van 15x3 meter eronder is het gras gestikt en dood.
En omdat de vogels regelmatig flatsen loslaten op de zonnepanelen maar een HDspuit met motor gekocht.
Levert 220 bar en inmiddels zit er 40 meter slang op zodat ik overal kan komen bij de panelen.
Water ligt er voor de druppelslangen van de heggen, ik sta dus in de regen een uurtje de panelen te reinigen en af te spuiten, zodat daarna de regen ze schoonspoelt met kalkvrij water.
Wel de HD reiniger onder een parasol tegen de regen.
:strip_exif()/f/image/nhlQQK5YxT9gV69YjRt5FzNJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij "dezelfde" als de Hyundai, Ford, Kremer, Nürnberg, e.a. met kleine verschillen, deze heeft bv wel een beschermrooster voor de uitlaat, maar maar een deels messing pomp. Het pomphuis is aluminium.
[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 06-10-2023 22:20 ]
Sinds het einde van de zomer ben ik (en mijn vrouw) daar aan begonnen als experiment voor volgend jaar.
Hier (met een landelijke tuin) maai ik overigens niet alles af. Ik maai relatief brede paden (maaidek is 132cm breed) door het hoge gras en laat op bepaalde plekken het overige gras staan. Dat vind ik zelf leuker dan alles glad maaien. Door de paadjes kun je een soort route lopen door de tuin
Nee joh, logisch ook. mijn tip is alleen bedoeld voor natgeregend gazon, niet verzopen moerasTeijgetje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:14:
[...]
Ik zal er eens over denken, dank je voor de tip.
Misschien de aanschaf waard, al denk ik dat ik met alleen drogen ook een halve tank leeg rij.![]()
Al gaat het maaien vaak niet vanwege een plas van een cm of 12 diep, dat zal vast niet met een sleepnet weg gaan.
Met de maairol trek ik dan een golf van 20 cm als ik er doorheen sjees.
Inmiddels is het veld mooi vlak, en verdroogt het beetje maaisel dat er op ligt.
Maar het groeit nog zo hard dat ik morgen maar weer ga maaien.
[...]
...
om het wat kosten efficienter met de bezine om te gaan kun je er eventueel wat naast elkaar hangen om het breder te maken. In principe is het alleen bedoeld om de oppervlaktespanning van de dauw-/ regendruppeltjes te breken waardoor het de droogtijd verkort.
Doe ik ook. Leuk voor jezelf, leuk voor de natuur.Franciesco schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:50:
Hier (met een landelijke tuin) maai ik overigens niet alles af. Ik maai relatief brede paden (maaidek is 132cm breed) door het hoge gras en laat op bepaalde plekken het overige gras staan. Dat vind ik zelf leuker dan alles glad maaien. Door de paadjes kun je een soort route lopen door de tuin
En het ziet er gewoon goed uit.
Dikke win-win, vind ik
Enkel in september even wat minder, dan maai ik de boel helemaal af (zodat het niet plat valt in de winter) en ziet het er een paar weekjes wat triestig uit. Maar gelukkig recupereert dat heel snel.
[ Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 07-10-2023 11:48 ]