Zitten zeker, maar werken?RobNemoo schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:42:
[...]
In mijn tuin met groen en een paar grotere bomen is het heerlijk met 25+ en 30 graden. Dan zit ik nog steeds liever lekker buiten dan binnen te zitten. Dat kan het hele jaar nog. Vind ik dan, gelukkig is iedereen anders.
Vroeg beginnen en op tijd stoppen. Ik vind het wel lekker. Veel werk heb ik er niet aan in de zomer, meer in het voorjaar. Ik laat het ook veel begaan, het hoeft er niet perfect gemanicuurd bij te liggen allemaal.
Ja toch? Beetje snoeien, beetje met de gieter rondlopen, beetje bemesten, beetje wieden, wat stekken nemen, insecten bekijken op de bloemetjes, gras maaien, af en toe wat nieuws (of volgroeide stekjes) de grond in, beetje verpotten, ... Hangt misschien ook van de grootte van je tuin af, maar ik vind altijd wel wat te doen.mitsumark schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:54:
Zitten zeker, maar werken?
Heerlijk allemaal, ook bij 25 a 30 graden maar dan wel zoveel mogelijk in de schaduw
[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 11-09-2023 11:03 ]
Die instelling werkt misschien bij bepaalde grondsoorten. Oude grasmat op dikke klei, dat overleeft dat inderdaad wel, zeker als er redelijk wat schaduw is. Maar onze relatief nieuwe grasmat op zanderige grond, als je dat niet beregend ziet het er net zo uit als bij @Philtjens. En die kale plekken zitten er nog steeds in, ondanks wat graszaad erbij strooien en goed beregenen (en het tamelijk natte weer).Slonzo schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:46:
Het is sowieso een belachelijk idee om gras per se groen te willen houden in droge zomers.
Gewoon laten voor wat het is, geen water verkwisten en geen werk aan.
Dan wordt het maar effe bruin. Vanaf de eerste serieuze regenbui is het in no-time weer groen.
En dan is het weer te nat en komt de schimmel er weer in. Of anders zitten er emelten in die het gras opvreten (en de vogels die het gras kapot hakken, op zoek naar de emelten). Of alles tegelijk.
Nou zou het niet mijn persoonlijke keuze zijn om het gras dan te vervangen door kunstgras, maar ik snap zeker de overweging om daar wel voor te kiezen.
Sommige mensen vinden 30 graden comfortabel, voor mij houdt dat comfortabele op bij 25 graden. Dus als er iets buiten moet gebeuren, doe ik dat wel, maar daarna ga ik weer lekker naar binnen om af te koelen.RobNemoo schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:42:
In mijn tuin met groen en een paar grotere bomen is het heerlijk met 25+ en 30 graden. Dan zit ik nog steeds liever lekker buiten dan binnen te zitten. Dat kan het hele jaar nog. Vind ik dan, gelukkig is iedereen anders.
@Philtjens voor ontwerp ideeën moet je eerst duidelijk hebben welke stijl voor de tuin jullie prefereren. Ga dan naar de bibliotheek of een boekwinkel en haal waar tuinontwerp boeken erbij. Zoek op internet naar inspiratie en ga naar voorbeeld tuinen. Wij kunnen hier even veel adviezen geven als mensen actief zijn, maar daar heb je zelf wel een idee voor nodig en niet enkel een blanco (groen) blad.
Ik had nog nooit gehoord van miniklaver. Maar als ik dat zo google, dan is het een wondermiddel dat zorgt voor minder onkruid, minder beregenen, groenere mat, beter bodemleven. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.RobNemoo schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:23:
+1 voor mini klaver. Ik zaai dat hier door het gras en zorgt voor een heel strak veldje zonder al te veel onderhouden. Ik maai handmatig omdat ik daar de tijd voor heb, maar met een robot heb je er helemaal geen werk aan. De klaver zorgt er ook voor dat het nauwelijks uitdroogt, dus minder water geven.
Zitten er ook nadelen aan, of is het echt zo'n voordeel om dit door het gazon heen te mengen?
You are not a beautiful and unique snowflake.
Ik vind dat het echt zo werkt. Het geeft dus wel een wat andere aanblik aan je gras, want overal staat klaver tussen. Dat vind ik geen probleem, juist wel mooi eigenlijk, maar het is een overweging. 'Gewone' klaver staat er ook bij mij, en die laat ik ook lekker staan voor de bijtjes. Klaver in je gras geeft eigenlijk aan dat er een tekort aan stikstof in de grond zit.Zartos schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:34:
[...]
Ik had nog nooit gehoord van miniklaver. Maar als ik dat zo google, dan is het een wondermiddel dat zorgt voor minder onkruid, minder beregenen, groenere mat, beter bodemleven. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Zitten er ook nadelen aan, of is het echt zo'n voordeel om dit door het gazon heen te mengen?
De klaver verdwijnt ook vanzelf weer. Als de bodem voldoende stikstof heeft.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik weet niet of kunstgras zo onderhoudsarm is. Of het spelende kinderen goed kan weer staan. Of het niet na tig jaar vervangen mag worden. Dat zal de tijd dan uitwijzen.Philtjens schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:32:
Nogmaals wij kiezen ervoor om het te doen dat het onderhoudsvriendelijk is voor onze situatie. Dat het warm word dat neem ik er wel bij voor die 2 maanden per jaar maar de rest van het jaar heb ik wel een gazon wat er altijd verzorgd bijligt en verder geen onderhoudt vraagt.
Je zal toch ieder jaar er iets aan moeten doen. Al is het maar helpen leiden en bijsnoeien van de takken. Bladeren zullen ook afvallen. Bladhoudende betekent niet dat ze niet vallen.Philtjens schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:32:
In geval van de leibomen gaan we kijken voor bladhoudende deze groeien zelf langzaam en verwacht ik dan ook niet echt veel snoeiwerk aan.
Wat ik al aangaf: Kijk ook naar je ondergrond. Een olijf kan al aardig over het theewater raken van veel water bij de wortels. Dus je zal moeten kijken of je ondergrond geschikt is. Dikke klei zal een uitdaging geven dan heb je mogelijk last van water. Dan mag je iets met drainage doen om de wortels niet te laten verzuipen. Zelfde geldt dan ook voor je leibomen.Philtjens schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:32:
De olijfboom hoeft praktisch weinig tot geen water en enkel bij vriezen moet deze wel beschermd worden dit is een folie of doek erover en dat zal verder ook loslopen.
Die heb ik je gegevenPhiltjens schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:32:
De bedoeling van dit topic was om te kijken naar indeling en hier wat hulp bij te krijgen.
Ook kunstgras heeft onderhoud nodig, er waait van alles in, o.a. onkruidzaad en zo.Philtjens schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:32:
Ik heb ook geen zin de hele tijd om te discussiëren of te beargumenteren waarom wel of niet kunstgras.
Nogmaals wij kiezen ervoor om het te doen dat het onderhoudsvriendelijk is voor onze situatie. Dat het warm word dat neem ik er wel bij voor die 2 maanden per jaar maar de rest van het jaar heb ik wel een gazon wat er altijd verzorgd bijligt en verder geen onderhoudt vraagt.
In geval van de leibomen gaan we kijken voor bladhoudende deze groeien zelf langzaam en verwacht ik dan ook niet echt veel snoeiwerk aan.
De olijfboom hoeft praktisch weinig tot geen water en enkel bij vriezen moet deze wel beschermd worden dit is een folie of doek erover en dat zal verder ook loslopen.
De bedoeling van dit topic was om te kijken naar indeling en hier wat hulp bij te krijgen.
Ook bladhoudende of wintergroene bomen laten wat blad vallen door het jaar heen, plus, ze zijn behoorlijk aan de prijs en hebben een goede bodemvoorbereiding nodig, dat geldt ook voor een olijfboom.
En een folie of een doek erover en dan hopen dat het wel gaat loslopen, tja, zet er dan een kunstboom neer.
De meeste hier gegeven adviezen worden gegeven om je te behoeden voor een teleurstelling, je bent voornemens een smak geld uit te geven, dan zou het zonde zijn dat je volgend jaar een topic moet openen met: "Ik ga mijn tuin opnieuw inrichten, wie kan mij helpen".......
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
@Philtjens
Ik denk dat er over kunstgras genoeg gezegd is maar ik wil je wel wijzen op het volgende, je hebt kunstgras in vele soorten. Van goedkoop uitziend groen matje tot aan bijna niet van echt te onderscheiden. Let daar op. Ook heb je ondermatten voor kunstgras zodat het wat natuurlijker aanvoelt en heeft ook een dempende werking wat wel fijn is voor kleine kinderen.
Ook ik ben geen fan van kunstgras, zeker de goedkopere soorten zien er echt goedkoop uit. Kan je niet proberen om eerst gewoon echt gras te nemen nadat je een monster van je grond hebt genomen? Bij Welkoop kan je je grond op een aantal basispunten gratis laten testen. Mocht het niet lukken kan je het er altijd nog uithalen. Is wel weer een klusje maar als het gras wel aanslaat geeft dat veel meer genot dat een plastic matje. Met het geld wat je daarmee uitspaart kan je een robotmaaier halen!
Ik denk dat er over kunstgras genoeg gezegd is maar ik wil je wel wijzen op het volgende, je hebt kunstgras in vele soorten. Van goedkoop uitziend groen matje tot aan bijna niet van echt te onderscheiden. Let daar op. Ook heb je ondermatten voor kunstgras zodat het wat natuurlijker aanvoelt en heeft ook een dempende werking wat wel fijn is voor kleine kinderen.
Ook ik ben geen fan van kunstgras, zeker de goedkopere soorten zien er echt goedkoop uit. Kan je niet proberen om eerst gewoon echt gras te nemen nadat je een monster van je grond hebt genomen? Bij Welkoop kan je je grond op een aantal basispunten gratis laten testen. Mocht het niet lukken kan je het er altijd nog uithalen. Is wel weer een klusje maar als het gras wel aanslaat geeft dat veel meer genot dat een plastic matje. Met het geld wat je daarmee uitspaart kan je een robotmaaier halen!
Ik ga er niet verder op reageren toch alvast bedankt voor de reacties allemaal 👍🏻
Ivm 10m2 franse boomschors in onze nieuwe tuin kreeg ik de tip om een bladblazer te kopen om het bladvrij te houden. Het eerste blad van onze leilindes, amberboom, hortensia ligt er al op. Maar zo’n aanschaf (makita/stihl?) voelt een beetje overkill. Waar denken jullie als eerste aan als oplossing?
[ Voor 4% gewijzigd door Barleone op 11-09-2023 22:46 ]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Tja, als het goed is blaast de wind de bladeren grotendeels van de boomschorssnippers af, die snippers zijn namelijk zwaarder. Dan komt het, zeg maar, op een randje/hoopje te liggen en kun je het ook handmatig verwijderen. De rest van het blad verteert gewoon (net als de boomschors trouwens, op den duur). Voor 10m2 zou ik geen bladblazer aanschaffen. Overigens zijn bladblazers een van de grootste ergernissen voor buren die een beetje gesteld zijn op rust in het weekend.Barleone schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:45:
Ivm 10m2 franse boomschors in onze nieuwe tuin kreeg ik de tip om een bladblazer te kopen om het bladvrij te houden. Het eerste blad van onze leilindes, amberboom, hortensia ligt er al op. Maar zo’n aanschaf (makita/stihl?) voelt een beetje overkill. Waar denken jullie als eerste aan als oplossing?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Zover ik weet is 'dit topic' voor alle soorten tuinen, balkonnetjes en andere plekken waar je wil tuinieren.Slonzo schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:46:
[...]
Ik begrijp je frustratie, maar had je de TS gelezen, dan had je wel gemerkt dat 'dit topic' gemaakt is voor mensen die van een beetje natuur houden, niet voor tuindesign met plastic matjes die het tegenovergestelde bereiken van alles wat mensen met groene vingers willen
En als je dat oa met kunstgras wil doen dan moet dat prima kunnen.
Stellen dat 'dit topic' gemaakt is voor mensen die van een beetje natuur houden, niet voor tuindesign met plastic matjes die het tegenovergestelde bereiken van alles wat mensen met groene vingers willen, is het tegenovergestelde van wat we hier willen doen : Mensen die een vraag stellen verder helpen.
Ik zal binnenkort de TS aanpassen speciaal met een hoofdstukje over kunstgras, om dit soort "adviezen" voortaan te voorkomen.
Ik kan me overigens prima in @Philtjens wens vinden, hoewel ik zelf ook gras prefereer ben ik nadat ik zes weken niet heb kunnen maaien, en dat door het natte weer ook niet door een ander gedaan kon, inmiddels ongeveer 40 uur bezig geweest om alles weer terug te krijgen naar "normaal", wat wil zeggen dat ik eindelijk bij de volgende maaibeurt weer kan mulchen en walsen en in 2 uur alles kan maaien.
Geloof me dat ik in die 40 uur het gras regelmatig vervloekt heb.
En dat dat met 28-30 graden geen pretje was.
Tijd die ik liever liggend op het gras, in de schaduw van de kastanjeboom, met het lichte briesje zover dat er was, en nippend aan een drankje, doorgebracht had.
Ik zal binnenkort een postje aan deze lijdensweg wagen, en aan wat er nog meer gedaan is hier.
Kikkers gaan dat niet overleven in een kuipje als het flink vriest.lex schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:44:
[Afbeelding]
Project nieuwe vijver deel 1; tijdelijke kuipen voor planten en overwintering voor alle kikkers etc
Daar is dat te ondiep voor, nog afgezien van andere "mogelijke gevaren" van een dichtgevroren vijver.
Maar kikkers en padden houden doorgaans een winterslaap, wil je ze dus helpen zorg dan voor een plek waar ze zich in kunnen graven.
Zo`n kuil met blad, of een bladhoop, is ook een fijne winterslaapplaats voor egels trouwens.
[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 11-09-2023 23:48 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ik geef geen "advies". De TS & verdere reacties in het topic zijn overduidelijk gericht op ecologisch & duurzaam tuinieren (terecht natuurlijk). Onder andere plastic en de boel dichttimmeren met tegels (om maar een paar stokpaardjes uit dit topic te noemen) horen daar al lang niet meer bij. Ik probeer de gefixeerde tegenreacties op het kunstgras dus alleen maar te kaderen, ik zeg nergens dat 'ie moet optiefen met zijn plastic grastegeltjes. Er zijn altijd andere opties maar die genieten niet de voorkeur.Teijgetje schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:37:Zover ik weet is 'dit topic' voor alle soorten tuinen, balkonnetjes en andere plekken waar je wil tuinieren.
En als je dat oa met kunstgras wil doen dan moet dat prima kunnen.
Stellen dat 'dit topic' gemaakt is voor mensen die van een beetje natuur houden, niet voor tuindesign met plastic matjes die het tegenovergestelde bereiken van alles wat mensen met groene vingers willen, is het tegenovergestelde van wat we hier willen doen : Mensen die een vraag stellen verder helpen.
Ik zal binnenkort de TS aanpassen speciaal met een hoofdstukje over kunstgras, om dit soort "adviezen" voortaan te voorkomen.
[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 12-09-2023 09:43 ]
:strip_exif()/f/image/b2IOP8oAXQv19RmFjmMCEls0.jpg?f=fotoalbum_large)
4jaar geleden deze boom/struik als takje van 30cm bij de welkoop gekocht
Wat een onkruid! Er zitten "kleine pruimpjes" aan die bitter smaken, iets groter dan een knikker en gelig van kleur. En hij bloeit in Maart.
Volgens jaar naar de bloei weer terugsnoeien tot de stam. Dat is dit jaar niet gebeurt. Je kijkt dus naar een uitloop over 2 jaar tijd
@Teijgetje die zwarte Kuip is 350 liter
meer dan een meter diep. Moet wel echt hard vriezen willen ze daar op de bodem niet veilig zijn, en in de borders meer dan genoeg blader hopen etc
@lex
Een meter is inderdaad diep genoeg, zag ik er niet aan af, my bad.
Een meter is inderdaad diep genoeg, zag ik er niet aan af, my bad.
Ik laat dat gewoon liggen.Barleone schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:45:
Minder werk. Minder kabaal, en volgens mij ook beter voor de grond. Die bladeren composteren toch.
https://fgheysels.github.io/
Bedankt voor alle reacties! In de tussentijd heb ik ook aan een kennis van me die een permacultuur moestuin heeft advies gevraagd. Zij zei dat ik twee opties had: (1) onkruid verwijderen en afvoeren, bodem bedekken, of (2) onkruid verwijderen, laten liggen en direct na het voorjaar bodembedekkende planten zaaien. Ik prefereer zelf optie 2 omdat dit (nu) het minste werk geeft. Plus we hebben nog geen gft bak en geen schutting. Toen ik vroeg: maar als ik het onkruid laat liggen, komt het dan niet keihard terug? Toen zei ze dat het niet meer terug zal komen dan nu. Het zit zo dat deze grond oorspronkelijk landbouwgrond was waar nog zo'n 3 jaar aan kunstmest in zit. Er zal hoe dan ook veel onkruid terug komen, dus dan kan ik mezelf beter de moeite besparen het allemaal weg te halen. Ja, afgraven en aanvullen kan. Maar de woningbouw heeft al 50 cm tuingrond aangevuld (dus eigenlijk is dat al gedaan) en ik ben niet vies van wat onkruid straks in mijn tuin. Hebben jullie iets tegen optie 2?Yaksa schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:12:
[...]
Wat er nu staat is zijn eenjarige planten (onkruid bestaat niet), o.a. melde en perzikkruid zo te zien.
Ik zou ze, voordat het zaad begint af te rijpen (en je volgend jaar en de 5 jaar hier op volgend 3 x zo veel planten hebt) nu boven de grond afknippen (zodat er geen zaad op de grond valt), op de composthoop verwerken en nu al een laag mulch er op werken.
Wat een prachtig topic by the way. Ik zal hier nu meer te vinden zijn nu ik eindelijk een tuintje heb!
In se niet, maar aan de grootte van het onkruid te zien is de kans groot dat het al zaad gezet heeft (edit: even wat ingezoomd op de foto, ja dus). Dan zou ik alsnog zoveel mogelijk afvoeren, want alles wat blijft liggen incl. zaad wordt een cadeautje voor de komende jaren... Veel zaden blijven jaren kiemkrachtig, sommige zelfs tientallen jaren. Afdekken zal daar niet tegen helpen.marit-rk schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:58:
Hebben jullie iets tegen optie 2?
[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 13-09-2023 09:11 ]
Wat is nou een goede tool om onkruid tussen tegels weg te halen?
Zijn geen fancy stenen en kunnen een stootje hebben. Redelijk brede voeg.
En nee stenen eruit is geen oplossing in mijn voortuintje
Je handen en een schroevendraaier en/of een staalborstel aan een lange steel.Dracula schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:24:
I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs
Een voegenkrabberDracula schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:24:
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
op advies van @Togi
Beste Tweakers,
Ik zou graag jullie mening willen.
:strip_exif()/f/image/9KpwYxqbiAHOLQqIRULlDN7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XB8Z22vF4MbybfaRUWzdEHtc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AnnEJEcVdLErQhYh4PQweihA.jpg?f=fotoalbum_large)
Wil beginnen met de achterkant. Heb vorige jaar de drainage nieuw gemaakt. En wil dus nu alles netjes hebben.
Mijn vraag is hoe begin ik?
Ik heb gedacht om
- eerst met een 90kg stamper alles fein te pletten, dus alles gecomprimeerd is.
- Dan grind 10mm of 14mm overal te strooien.
- weer met stamper 90kg alles fijn comprimeren.
- en dan tuintegels op een rij.
- op doe tuin tegels van die steunen die je kan draaien etc.
- met een metaalbalk vastmaken.
- en dan houten balken erop
Dit was mijn plan, is dit te realiseren?
Of zijn er betere mogelijkheden?
Zoals je ziet bij de schuifdeur is de aarde een flink ingezakt. Wil dus op een hoogte komen dat je er makkelijk inkomt.
En hoe sluit ik de randen at?
heb bij myharry gekeken, die bieden complete sets aan> https://www.my-harry.de/collections/wpc-komplettset Maar dit gaat wel ver boven me budget. Ik wil ongeveer 30m2 doen. Daarnaast met stalen constructie. In hun set heb je dus ook nog geen eens de poten + de tuintegels van die goedkope.
/f/image/CobSBmvTaqmwHA9WKxKW8LK3.png?f=fotoalbum_large)
Kan dit goedkoper?
Beste Tweakers,
Ik zou graag jullie mening willen.
:strip_exif()/f/image/9KpwYxqbiAHOLQqIRULlDN7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XB8Z22vF4MbybfaRUWzdEHtc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AnnEJEcVdLErQhYh4PQweihA.jpg?f=fotoalbum_large)
Wil beginnen met de achterkant. Heb vorige jaar de drainage nieuw gemaakt. En wil dus nu alles netjes hebben.
Mijn vraag is hoe begin ik?
Ik heb gedacht om
- eerst met een 90kg stamper alles fein te pletten, dus alles gecomprimeerd is.
- Dan grind 10mm of 14mm overal te strooien.
- weer met stamper 90kg alles fijn comprimeren.
- en dan tuintegels op een rij.
- op doe tuin tegels van die steunen die je kan draaien etc.
- met een metaalbalk vastmaken.
- en dan houten balken erop
Dit was mijn plan, is dit te realiseren?
Of zijn er betere mogelijkheden?
Zoals je ziet bij de schuifdeur is de aarde een flink ingezakt. Wil dus op een hoogte komen dat je er makkelijk inkomt.
En hoe sluit ik de randen at?
heb bij myharry gekeken, die bieden complete sets aan> https://www.my-harry.de/collections/wpc-komplettset Maar dit gaat wel ver boven me budget. Ik wil ongeveer 30m2 doen. Daarnaast met stalen constructie. In hun set heb je dus ook nog geen eens de poten + de tuintegels van die goedkope.
/f/image/CobSBmvTaqmwHA9WKxKW8LK3.png?f=fotoalbum_large)
Kan dit goedkoper?
[ Voor 13% gewijzigd door theduke1989 op 13-09-2023 13:03 ]
een oud mes en je handenDracula schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:24:
of de sjieke versie, een voegenkrabber
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Gras in de schaduw is het moeilijkste, dat groeit slecht en blijft in de winter te nat waardoor het dood gaat en je mos overhoud.Philtjens schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:53:
@Joris748 @El-Vder @barry86 .
De reden dat we kunstgras gaan aanleggen is omdat we letterlijk geen gras meer hebben.
Heb dit proberen te onderhouden door te ontluchten water geven en wat bij te zaaien.
Door de hete zomers is dit wat er nog maar van overblijft [Afbeelding]
We krijgen letterlijk geen gras meer enkel onkruid.
Dit zal een robotmaaier ook niet opgelost krijgen.
Andere reden is ook omdat de tuin groter gaat worden en de vorige eigenaar heeft het voorste stuk al verhard aangelegd want hij wou ook kunstgras plaatsen.
Als ik terug echt gras wil moet ik hiervan alles gaan uitpikeuren en terug opvullen met zwarte grond.
We weten dat dit in de zomer gaat opwarmen maar we hebben dan wel het hele jaar door een mooi gazon in tegenstelling tot nu.
Voor het terras hebben we bewust gekeken om dit te laten aansluiten bij de leefkeuken ipv het tuin gedeelte meer zelf omdat we die connectie belangrijker vinden.
Ik ben het er inderdaad mee eens dat het er nog te saai uitziet maar zoals in het ontwerp te zien heb ik ook niet echt de ideeën om dit anders of gedurfder aan te pakken ?
Gras in de zon moet gewoon regelmatig gesproeid worden en regelmatig bemest, dan groeit het als de malle en moet je 2x per week maaien.
Dit gras is gewoon dood gegaan aan water tekort en of te weinig voedingstoffen.
De grond kan ook te dicht zijn, waardoor het water er niet in trekt.
Ik zou dit veld omfrezen, dan als je de frees nog hebt veel turf/gazongrond er doorheen frezen.
En grof zand als het inderdaad te dicht is.
En een nieuw veld aanleggen. bij voorkeur met een besproeiing installatie.
Ook wat om rekening mee te houden, kunstgras word heet in de zon, waar gras koel blijft.
De temperatuurt in de tuin gaat met kunstgras toenemen.
Van de zomer bij vrienden was het kunstgras zo heet dat de baby die erop kroop ging huilen van de hitte.
Ook mijn dochters van 4 en 6 vonden het niet lekker om erop te spelen, die trokken slippers aan om op het gras te kunnen lopen.
[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 13-09-2023 13:25 ]
nogmaals ik ga hier niet verder op reageren, heb geen zin om weer eindeloze discussies hierover te blijven hebben.FRANQ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:21:
[...]
Gras in de schaduw is het moeilijkste, dat groeit slecht en blijft in de winter te nat waardoor het dood gaat en je mos overhoud.
Gras in de zon moet gewoon regelmatig gesproeid worden en regelmatig bemest, dan groeit het als de malle en moet je 2x per week maaien.
Dit gras is gewoon dood gegaan aan water tekort en of te weinig voedingstoffen.
De grond kan ook te dicht zijn, waardoor het water er niet in trekt.
Ik zou dit veld omfrezen, dan als je de frees nog hebt veel turf/gazongrond er doorheen frezen.
Ook wat om rekening mee te houden, kunstgras word heet in de zon, waar gras koel blijft.
De temperatuurt in de tuin gaat met kunstgras toenemen.
Van de zomer bij vrienden was het kunstgras zo heet dat de baby die erop kroop ging huilen van de hitte.
Ook mijn dochters van 4 en 6 vonden het niet lekker om erop te spelen, die trokken slippers aan om op het gras te kunnen lopen.
niet iedereen is hetzelfde en dat moet ook gerespecteerd worden
maakt mij verder niet uit hoor, het is jouw grond.Philtjens schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:02:
[...]
nogmaals ik ga hier niet verder op reageren, heb geen zin om weer eindeloze discussies hierover te blijven hebben.
Ik gaf alleen aan hoe ik het gazon nieuw leven in zou blazen.
En mijn eigen ervaring met kunstgras.
[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 13-09-2023 14:05 ]
Ik hoor van diverse mensen dat ze spijt hebben van hun keuze voor kunstgras. De kinderen vinden het niks want te warm en geeft schaafwonden. De ouders zijn teleurgesteld want het kost meer onderhoud dan voorzien i.v.m. onkruid, bladval en opborstelen van platgetrapte vezels. Kwaliteit kunstgras speelt vast een rol maar het is sowieso prijzig spul.Philtjens schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:02:
[...]
nogmaals ik ga hier niet verder op reageren, heb geen zin om weer eindeloze discussies hierover te blijven hebben.
Daarnaast zijn er de hier al benoemde effecten op onze leefomgeving, waaronder vervuiling met microplastics:
Bron: https://www.sciencedirect...cle/pii/S0269749123010965Until now, the concerns associated to AT surfaces dealt with sociocultural aspects (Francis, 2018), their end-of-life treatment (Francis, 2018; Ramboll, 2020), the increase of urban runoff (Chang et al., 2021), potential impacts on local biodiversity (Francis, 2018; Sánchez-Sotomayor et al., 2023), leaching of potentially toxic chemicals (Cheng and Reinhard, 2010; Gomes et al., 2021; Källqvist, 2005; Lauria et al., 2022), and their contribution to climate change (Jim, 2017). We can now state that the risks of impact extend also to surrounding ecosystems due to the release and dispersal of AT debris. Extensive replacement of natural land covers by AT surfaces will likely add a significant and irreparable plastic legacy to the global nature.
Het is jouw keuze, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee
Het lijkt me wel wat om zoals in Vlaanderen het aanbrengen van verharding zoals kunstgras in tuinen vergunningsplichtig te maken. https://www.omgevingsloke...-gracht-kunstgras-kiezels Het reguleert zichzelf nu niet of zeer traag en heeft gevolgen voor leefomgeving en maatschappij.
Wij zijn ook bij meerdere mensen gaan kijken ook met kinderen wat kunstgras hadden.rupie99 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:48:
[...]
Ik hoor van diverse mensen dat ze spijt hebben van hun keuze voor kunstgras. De kinderen vinden het niks want te warm en geeft schaafwonden. De ouders zijn teleurgesteld want het kost meer onderhoud dan voorzien i.v.m. onkruid, bladval en opborstelen van platgetrapte vezels. Kwaliteit kunstgras speelt vast een rol maar het is sowieso prijzig spul.
Daarnaast zijn er de hier al benoemde effecten op onze leefomgeving, waaronder vervuiling met microplastics:
[...]
Bron: https://www.sciencedirect...cle/pii/S0269749123010965
Het is jouw keuze, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee![]()
Het lijkt me wel wat om zoals in Vlaanderen het aanbrengen van verharding zoals kunstgras in tuinen vergunningsplichtig te maken. https://www.omgevingsloke...-gracht-kunstgras-kiezels Het reguleert zichzelf nu niet of zeer traag en heeft gevolgen voor leefomgeving en maatschappij.
Ze zijn er allemaal stuk voor stuk over te spreken.
Gewoon gras moet in de zomer ook besproeid worden dus moest het kunstgras wat warmer worden dan kan dit hierbij ook gedaan worden.
Nogmaals ik snap dat het een groen topic is maar wij hebben andere verwachtingen dan de meeste wat hier actief zijn.
In mijn vorige posts staan ook enkele argumenten waarom echt gras voor ons geen optie meer is, en dan zou ik het ook waarderen om dit niet te blijven ophalen om alsnog voor echt gras te gaan want dit gaan we toch niet overwegen ondanks alle pogingen ons te overtuigen.
Dit zal nu ook definitief mijn laatste antwoord zijn want het begint naar de vervelende kant op te gaan als ik vanuit mezelf spreek.
Nogmaals bedankt voor alle info en hulp maar niet alle smaken zijn hetzelfde.
Je zou met een bosmaaier alles plat kunnen maaien en dan met een onkruidbrander erover heen zodat alles afsterft.Dracula schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:24:
@theduke1989
Het klinkt allemaal erg omslachtig en ook begrijp ik het niet zo goed. 90kg stamper ben je zelf?
Kan je niet gewoon hardhouten palen de grond in rammen en daar je vlonder op bouwen? Eventueel met paalhouders.
Je plan van aanpak is in principe wel goed maar het zal heel lastig zijn om je tegels netjes te krijgen en dat is toch je basis en je basis moet goed zijn. Ik zou er zelf voor kiezen om drainage-/stierenzand te gebruiken en daar je tegels op te straten. De stukken die je niet bestraat dek je af met worteldoek.
Die steunen zijn een soort tegeldragers? Als ik het zo inschat op de foto moet je ca 30cm omhoog. Tegeldragers/steunen zijn een cm of 10? Dan krijg je je tegel nog, metaalbalk en vlonder nog. Bij elkaar ook een cm of 10? Dan heb je maar 10cm zand nodig. Dat red je met een licht (1,5 ton dus) te verdichten. Tril van buiten naar binnen en in tegengestelde richtingen. 1x is niet genoeg.
Je zou de zijkanten af kunnen sluiten met een bandje bijvoorbeeld een 6/30 bandje.
Ik heb er een gekocht een paar jaar geleden omdat ik dacht het nodig te hebben in een grote tuin met veel eikenbomen. Maar op het gazon is een bladhark sneller (alleen als het heel droog blad is dan is de blazer sneller - maar in de praktijk is het altijd nat in de herfst), en in de border laat ik het blad liggen voor de verbetering van het bodemleven. Dus ik gebruik hem amper.Barleone schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:45:
geen turf !! Het heeft slechte voedingswaarde, en het afgraven van turf levert veel schade op aan de natuur. Kijk een keer naar https://www.npostart.nl/focus/15-07-2023/VPWON_1344841 dan ga je echt met andere ogen kijken naar potgrond en tuinturf.FRANQ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:21:
Compost daarentegen is inderdaad een heel goed advies!
Waterkoker vullen, heet water erover gieten, gaat dood tot in de wortelDracula schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:24:
Even een life-saver.....
Ik kwam onlangs de Darwin Grip tegen.
En ik moet zeggen.......wat een topper.
Vergeet je schouderband, T-bar, D-grip, en harnas, deze greep geeft je zoveel comfort en controle dat je je haast afvraagt waarom die er niet standaard op zit.
Voortaan sta je rechtop, met beide armen gestrekt, en hebt totale controle.
De D-grip gebruik ik alleen nog voor kantenmaaien en heb ik omgekeerd iets meer naar beneden gemonteerd voor makkelijker vasthouden als de maaier op zijn kant staat.
1000 jaar eerder moeten doen, ik loop nu, normaal, het hele terrein af zonder vermoeidheid en zonder rugpijn.
Vanaf het midden wordt hier de afstelling uitgelegd.
Uiteraard een goedkopere gevonden op Amazon voor €45 incl. verzenden, niet met uitgebreide instellingen en vleugelmoer maar werkt prima.
Voordeel van deze is dat de bevestiging van ABS is, en je hem dus niet stuk trekt als je het te strak aandraait. Iets dat je bij de Darwin-Grip nog al eens terugziet.
Bovendien heb ik hem niet helemaal muurvast gezet zodat de greep iets scharniert, of ik dat prefereer boven geheel gefixeerd zal blijken. Met wat moeite scharniert hij nu.
Ik denk dat het voornamelijk nodig is als meerdere personen de bosmaaier gebruiken omdat je dan simpel de greep in de juiste positie zet voor een gestrekte arm.
Ik kwam onlangs de Darwin Grip tegen.
En ik moet zeggen.......wat een topper.
Vergeet je schouderband, T-bar, D-grip, en harnas, deze greep geeft je zoveel comfort en controle dat je je haast afvraagt waarom die er niet standaard op zit.
Voortaan sta je rechtop, met beide armen gestrekt, en hebt totale controle.
De D-grip gebruik ik alleen nog voor kantenmaaien en heb ik omgekeerd iets meer naar beneden gemonteerd voor makkelijker vasthouden als de maaier op zijn kant staat.
1000 jaar eerder moeten doen, ik loop nu, normaal, het hele terrein af zonder vermoeidheid en zonder rugpijn.
Vanaf het midden wordt hier de afstelling uitgelegd.
Uiteraard een goedkopere gevonden op Amazon voor €45 incl. verzenden, niet met uitgebreide instellingen en vleugelmoer maar werkt prima.
Voordeel van deze is dat de bevestiging van ABS is, en je hem dus niet stuk trekt als je het te strak aandraait. Iets dat je bij de Darwin-Grip nog al eens terugziet.
Bovendien heb ik hem niet helemaal muurvast gezet zodat de greep iets scharniert, of ik dat prefereer boven geheel gefixeerd zal blijken. Met wat moeite scharniert hij nu.
Ik denk dat het voornamelijk nodig is als meerdere personen de bosmaaier gebruiken omdat je dan simpel de greep in de juiste positie zet voor een gestrekte arm.
[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 14-09-2023 11:52 ]
Je camera zakt elk jaar een paar tienden van een millimeter, tijd om even bij te stellen?
edit:
Never mind, zie net dat hij in 2023 effectief iets hoger staat
Never mind, zie net dat hij in 2023 effectief iets hoger staat
[ Voor 15% gewijzigd door Slonzo op 14-09-2023 13:05 ]
Vraagje... Ik heb op mijn balkon (3 hoog) een vijverbakje geplaatst met leuke waterplantjes en een fonteintje op zonne-energie. Nu zwemmen er sinds een tijdje allemaal ronde beestjes in, die wat doen denken aan watervlooien, maar vloeiend zwemmen ipv met die stootjes.
Weet iemand wat dit kunnen zijn?
[YouTube: What pond insects are these?]
Dit dus.
Ik denk eerder dat het een gevolg is van het sporadisch poetsen met een plumeau ivm insecten (zowel omhoog als omlaag)Slonzo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:04:
[...]
Je camera zakt elk jaar een paar tienden van een millimeter, tijd om even bij te stellen?
edit:
Never mind, zie net dat hij in 2023 effectief iets hoger staat![]()
Tijd voor een nieuwe sig..
Wat groeit zo'n ding snel! Evenals de heermoesKoffie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:57:
[...]
Weer een jaartje verder
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wat voor soort is het en moet je die nog inpakken in de winter?
Trachycarpus fortunei, winterhard tot zo'n -15 dus nog nooit ingepaktManzokuSan schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:49:
[...]
Wat groeit zo'n ding snel! Evenals de heermoes![]()
Wat voor soort is het en moet je die nog inpakken in de winter?
Tijd voor een nieuwe sig..
Kun je niet ff een foto maken van 1 zon beest? ff eruit scheppen en dicht bij fotograferen.FunkyTrip schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:47:
Vraagje... Ik heb op mijn balkon (3 hoog) een vijverbakje geplaatst met leuke waterplantjes en een fonteintje op zonne-energie. Nu zwemmen er sinds een tijdje allemaal ronde beestjes in, die wat doen denken aan watervlooien, maar vloeiend zwemmen ipv met die stootjes.
Mijn ogen zien alleen pixels heen en weer schieten
En grote kans dat het muggen larven zijn?
copyer schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 07:47:
[...]
Kun je niet ff een foto maken van 1 zon beest? ff eruit scheppen en dicht bij fotograferen.
Mijn ogen zien alleen pixels heen en weer schieten![]()
En grote kans dat het muggen larven zijn?

Ik weet niet of dit veel beter is
Scherper krijg ik het niet op mijn iPhone. Beestje is ook maar 1-2mm groot
Muggenlarven zien er anders uit. Die zijn langwerpig met staartjes.
[ Voor 7% gewijzigd door FunkyTrip op 16-09-2023 11:47 ]
Dit dus.
Je zou https://duckduckgo.com/?q...ages&iax=images&ia=images kunnen kijken en moeten nagaan, hoeveel poten,vleugels ja de nee, enzo..FunkyTrip schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:46:
[...]
[Afbeelding]
Ik weet niet of dit veel beter is
Scherper krijg ik het niet op mijn iPhone. Beestje is ook maar 1-2mm groot
Muggenlarven zien er anders uit. Die zijn langwerpig met staartjes.
foto is wel heul onduidelijk..
Je zei 2mm, wat rondig, zou dwergbootsmannetje kunnen zijn maar word wel gissen zo.
Die heeft toch wel duidelijk zichtbare pootjes. Bij deze zie ik tijdens het zwemmen wat friemelen, maar de pootjes zijn niet zichtbaar.copyer schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:56:
[...]
Je zou https://duckduckgo.com/?q...ages&iax=images&ia=images kunnen kijken en moeten nagaan, hoeveel poten,vleugels ja de nee, enzo..
foto is wel heul onduidelijk..
Je zei 2mm, wat rondig, zou dwergbootsmannetje kunnen zijn maar word wel gissen zo.
Dit dus.
Vraag:
Cortenstaal Planten bak 700x700x700 met bodem, materiaal dikte 1.5/ 2mm €212,= https://www.mysteel.nl/co...vD_BwE#product.attributes
Zijn deze bakken wel wat stevig? 2mm lijkt mss veel maar met 300 liter vochtige grond erin moet deze niet bol gaan staan...
Cortenstaal Planten bak 700x700x700 met bodem, materiaal dikte 1.5/ 2mm €212,= https://www.mysteel.nl/co...vD_BwE#product.attributes
Zijn deze bakken wel wat stevig? 2mm lijkt mss veel maar met 300 liter vochtige grond erin moet deze niet bol gaan staan...
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Je zou https://www.macroinvertebrates.org/ hier nog een blikje kunnen werpen..FunkyTrip schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:00:
[...]
Die heeft toch wel duidelijk zichtbare pootjes. Bij deze zie ik tijdens het zwemmen wat friemelen, maar de pootjes zijn niet zichtbaar.
Hoop dat je erachter komt, bij dat kleine spul is een goede foto wel van belang, anders kom je er gewoon niet achter, want is het in een volwassen of nog in een larf stadium?
Ben geen bioloog maar heeft me wel altijd erg geïntrigeerd, dat onderwaterleven enzo..
Ik zat niet in deze discussie maar wil toch eens toevoegen dat gras eigenlijk geen onderhoud nodig heeft.Philtjens schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:57:
[...]
Wij zijn ook bij meerdere mensen gaan kijken ook met kinderen wat kunstgras hadden.
Ze zijn er allemaal stuk voor stuk over te spreken.
Gewoon gras moet in de zomer ook besproeid worden dus moest het kunstgras wat warmer worden dan kan dit hierbij ook gedaan worden.
Nogmaals ik snap dat het een groen topic is maar wij hebben andere verwachtingen dan de meeste wat hier actief zijn.
In mijn vorige posts staan ook enkele argumenten waarom echt gras voor ons geen optie meer is, en dan zou ik het ook waarderen om dit niet te blijven ophalen om alsnog voor echt gras te gaan want dit gaan we toch niet overwegen ondanks alle pogingen ons te overtuigen.
Dit zal nu ook definitief mijn laatste antwoord zijn want het begint naar de vervelende kant op te gaan als ik vanuit mezelf spreek.
Nogmaals bedankt voor alle info en hulp maar niet alle smaken zijn hetzelfde.
Ik heb mijn gras nog nooit bemest of besproeid.
Enkel de eerste dagen na het zaaien beetje water geven als het droog weer was.
Slechte plekken wat bijzaaien tot het "pakt".
Er groeit ook wel wat klaver en dergelijke tussen maar dat maakt het groener en sterker. Ik hoef er nooit naar om te kijken.
Als je begint met sproeien en bemesten dan word het nooit "sterk" en komt er geen einde aan. Gewoon gerustlaten.
Ja, deze zijn stevig! Doordat de randen omgevouwen zijn krijgt het sterkte.natural colour schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:25:
Vraag:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxWRRpyS6enqBojkoWe5GYUl.jpg?f=user_large)
Het is slecht te zien op bovenstaande foto maar aan de rechterkant zie je de binnenkant van de bak. Links is een soort keerwand idee.
Bij grotere bakken zitten er ook nog dwarsbalken in.
Ik ben geen expert, maar denk dat het toch wel heel afhankelijk is van de ondergrond. Hier in de buurt van die gemeentelijke grasvelden op zandgrond die ook geen mest of water krijgen. Bij droogte is dat een dorre vlakte en de rest van het jaar eigenlijk niet meer dan een veld onkruid.nightgold schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:09:
[...]
Ik zat niet in deze discussie maar wil toch eens toevoegen dat gras eigenlijk geen onderhoud nodig heeft.
Er groeit ook wel wat klaver en dergelijke tussen maar dat maakt het groener en sterker. Ik hoef er nooit naar om te kijken.
Als je begint met sproeien en bemesten dan word het nooit "sterk" en komt er geen einde aan. Gewoon gerustlaten.
Dan heb je toch veel geluk gehad. Goede ondergrond, voldoende vocht, waarschijnlijk ook voldoende schaduw (maar weer niet te veel, anders wordt het allemaal mos).nightgold schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:09:
Ik zat niet in deze discussie maar wil toch eens toevoegen dat gras eigenlijk geen onderhoud nodig heeft.
Meststof helpt het gras juist wel aan te sterken. Het advies bij sommige schimmel infecties is ook om wat nitraat houdende meststof op het gras te doen, niet omdat dat de schimmel er niet tegen kan, maar omdat je daarmee het gras aansterkt. Dit werkt alleen als het warm genoeg is dat het gras goed groeit, anders krijg je weer andere schimmels in je gras. Oh, en niks aan doen hebben de buren wel geprobeerd, die konden een volledig nieuw gazon in laten zaaien.
Als je hier in de buurt niet sproeit, heb je een gele grasmat, of kale plekken. Na de droogte van het voorjaar, bv, heeft het wel een paar maanden geduurt voordat het bijgetrokken was bij de andere buren.
Doet noemt men, politiek correct, biodivers.Roekeloos schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:15:
Ik ben geen expert, maar denk dat het toch wel heel afhankelijk is van de ondergrond. Hier in de buurt van die gemeentelijke grasvelden op zandgrond die ook geen mest of water krijgen. Bij droogte is dat een dorre vlakte en de rest van het jaar eigenlijk niet meer dan een veld onkruid.
Maar ik denk inderdaad ook dat veel van de ondergrond afhangt. Op kleigrond wordt het vocht veel meer vast gehouden, daar zal het gras makkelijker op groen kunnen blijven in een droge periode.
Ik vind het eigenlijk wel apart dat er niet ergens een database te vinden is met alle Nederlandse vijverinsecten plus bijbehorende larven. Zelfs een beetje hobbyist kan wel een paar honderd beestjes determineren, laat staan een wat professionelere instelling. Google is tegenwoordig niet meer wat het geweest is en je krijgt eigenlijk zelden nog nuttige resultaten.copyer schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:00:
[...]
Je zou https://www.macroinvertebrates.org/ hier nog een blikje kunnen werpen..
Hoop dat je erachter komt, bij dat kleine spul is een goede foto wel van belang, anders kom je er gewoon niet achter, want is het in een volwassen of nog in een larf stadium?
Ben geen bioloog maar heeft me wel altijd erg geïntrigeerd, dat onderwaterleven enzo..
Dit dus.
Als het lang droog is word het ook wel dor, maar dat herstelt zich terug zodra het regent.Roekeloos schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:15:
[...]
Ik ben geen expert, maar denk dat het toch wel heel afhankelijk is van de ondergrond. Hier in de buurt van die gemeentelijke grasvelden op zandgrond die ook geen mest of water krijgen. Bij droogte is dat een dorre vlakte en de rest van het jaar eigenlijk niet meer dan een veld onkruid.
Ik zit op zandleem grond
Er zijn veel zoekkaarten waterdiertjes online beschikbaar. De betere tegen betaling in webshop. Met goede foto kun je ook ObsIdentify gebruiken. En invoeren van je vondsten kan handig op waterdiertjes.nlFunkyTrip schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:24:
[...]
Ik vind het eigenlijk wel apart dat er niet ergens een database te vinden is met alle Nederlandse vijverinsecten plus bijbehorende larven. Zelfs een beetje hobbyist kan wel een paar honderd beestjes determineren, laat staan een wat professionelere instelling. Google is tegenwoordig niet meer wat het geweest is en je krijgt eigenlijk zelden nog nuttige resultaten.
Een goede grasmat begint met een goede bodem. Een tuin is maakbaar. Als je een laag compost mengt door toplaag en gras goed laat wortelen heb je goed uitgangspunt. Niet teveel water, niet te kort maaien bij droogte en dan wordt het hoogstens bruin maar herstelt snelhenkie196 schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:45:
[...]
Dan heb je toch veel geluk gehad. Goede ondergrond, voldoende vocht, waarschijnlijk ook voldoende schaduw (maar weer niet te veel, anders wordt het allemaal mos).
Meststof helpt het gras juist wel aan te sterken. Het advies bij sommige schimmel infecties is ook om wat nitraat houdende meststof op het gras te doen, niet omdat dat de schimmel er niet tegen kan, maar omdat je daarmee het gras aansterkt. Dit werkt alleen als het warm genoeg is dat het gras goed groeit, anders krijg je weer andere schimmels in je gras. Oh, en niks aan doen hebben de buren wel geprobeerd, die konden een volledig nieuw gazon in laten zaaien.
Als je hier in de buurt niet sproeit, heb je een gele grasmat, of kale plekken. Na de droogte van het voorjaar, bv, heeft het wel een paar maanden geduurt voordat het bijgetrokken was bij de andere buren.
[...]
Doet noemt men, politiek correct, biodivers.![]()
Maar ik denk inderdaad ook dat veel van de ondergrond afhangt. Op kleigrond wordt het vocht veel meer vast gehouden, daar zal het gras makkelijker op groen kunnen blijven in een droge periode.
Eitje klinkt iets te makkelijk.Woody179 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:40:
[...]
Zown stronken trekker is leuk als je de kluit al voor driekwart los hebt gegraven. Persoonlijk zou ik je die moeite besparen.
Ik weet niet om hoeveel coniferen het gaat, maar ik zou als ik jou was een stronkenfrees / stobbefrees huren en de stobbes kapot frezen.
Met een machine als deze:
https://www.kennesverhuurt.nl/boomstronkenfrees
Is het een eitje...
Afgelopen zomer is bij de storm een hoge dikke boom in de achtertuin omgegaan.
Met een gehuurde kettingzaag in een week alle takken afgezaagd (alsnog vele meters hoog).
Een buur wilde het hout wel hebben en heeft de stammen verder in blokken gezaagd.
Maar gisteren ben ik de hele middag bezig geweest om de stronk en meeste wortels weg te vrezen met een kleine stobbefrees van Boels (moest door tuinpoortje, prijs, etc.):
Fair enough, ik heb nu een gat van een m3 ofzo, maar ik was absoluut dood. Om dieper te frezen moet je het materiaal namelijk ook weghalen en hout-zand-pulp is zwaar, een machine van 130kg in mul zand is niet de makkelijkste om te bedienen, etc.
Zelfde stobbefrees vanmiddag gebruikt om bamboe stoppels en wortels weg te vrezen. Dat ging aanzienlijk sneller. Ook daar nu een badkuip van een paar m3
In totaal 8l benzine gebruikt

De bamboekuip graaf ik met de hand nog wel verder af om alle wortels kwijt te raken. Vraag is wat ik met de paar m3 grond ga doen. Eerste idee is om een container te laten voeren en af te voeren. Alternatief is om het los te harken en t.z.t. terug te gooien. Het laatste wat je wil met dat laatste is het risico lopen dat de bamboe op de een of andere manier terugkomt.
[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 17-09-2023 22:38 ]
Lijk wat op een parasiet..Slonzo schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:19:
[Afbeelding]
Tijdens een wandeling in het bos kwam ik enkele van deze rare kronkelende spaghetti's tegen.
Die heb ik nooit eerder gezien; iemand een idee wat dit beestje is?
https://duckduckgo.com/?q...snaarwormen-1-768x576.jpg
Ik doelde er ook op dat het met die frees op coniferenwortels een eitje is. Een boom van een noemenswaardig formaat is een hele andere tak van sport. Alsof je een blokje om na het eten met een marathon vergelijkt omdat je bij beide schoenen aan hebt😂.Rukapul schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:32:
[...]
Eitje klinkt iets te makkelijk.
Afgelopen zomer is bij de storm een hoge dikke boom in de achtertuin omgegaan.
Met een gehuurde kettingzaag in een week alle takken afgezaagd (alsnog vele meters hoog).
Een buur wilde het hout wel hebben en heeft de stammen verder in blokken gezaagd.
Maar gisteren ben ik de hele middag bezig geweest om de stronk en meeste wortels weg te vrezen met een kleine stobbefrees van Boels (moest door tuinpoortje, prijs, etc.):
Fair enough, ik heb nu een gat van een m3 ofzo, maar ik was absoluut dood. Om dieper te frezen moet je het materiaal namelijk ook weghalen en hout-zand-pulp is zwaar, een machine van 130kg in mul zand is niet de makkelijkste om te bedienen, etc.
Zelfde stobbefrees vanmiddag gebruikt om bamboe stoppels en wortels weg te vrezen. Dat ging aanzienlijk sneller. Ook daar nu een badkuip van een paar m3Ook hier weer: dieper frezen is zwaar werk.
In totaal 8l benzine gebruiktEen coniveerstammetje was wel in 30 seconden compleet verdwenen.
De bamboekuip graaf ik met de hand nog wel verder af om alle wortels kwijt te raken. Vraag is wat ik met de paar m3 grond ga doen. Eerste idee is om een container te laten voeren en af te voeren. Alternatief is om het los te harken en t.z.t. terug te gooien. Het laatste wat je wil met dat laatste is het risico lopen dat de bamboe op de een of andere manier terugkomt.
Wel mijn complimenten voor je doorzettingsvermogen
Pas met die bamboe op, een wortelstok van +- 3 tot 5 centimeter lang heeft genoeg kracht om weer uit te lopen.... Voor je het weet heb je een heel spoor met bamboe door je tuin. En ja ik spreek uit ervaring. Kon een half jaar later precies zien waar de graafmachine had gereden nadat hij een stuk stronk tussen de rupsen had gehad.
Lijkt me een glasaal. Een van de ontwikkelings stadia van paling. Is niet geheel ongebruikelijk dat paling zich na regen op het land begeefd. Toevallig een poel of sloot in de buurt?Slonzo schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:19:
[Afbeelding]
Tijdens een wandeling in het bos kwam ik enkele van deze rare kronkelende spaghetti's tegen.
Die heb ik nooit eerder gezien; iemand een idee wat dit beestje is?
Hmm bij mijn weten geen water in de buurt, ze lagen met z'n tweetjes gewoon aan de rand van het padje.Woody179 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:32:
Lijkt me een glasaal. Een van de ontwikkelings stadia van paling. Is niet geheel ongebruikelijk dat paling zich na regen op het land begeefd. Toevallig een poel of sloot in de buurt?
Die glasaaltjes zien er wel leuk uit
De glasaal die hier aankomt vanuit de Sargassozee is een centimeter of 4, ze worden iets langer voordat ze donker worden maar vanaf aankomst zien ze er uit als (doorzichtige) paling.Woody179 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:32:
[...]
Lijkt me een glasaal. Een van de ontwikkelings stadia van paling. Is niet geheel ongebruikelijk dat paling zich na regen op het land begeefd. Toevallig een poel of sloot in de buurt?
:strip_exif()/f/image/GbHDiPn7ez0nzYfy6tvUXfgj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/efjTvvxFXMb242f9c1kFOt1h.jpg?f=fotoalbum_large)
een vlinderstruik kun je tot 10cm boven de grond afknippen en volgend jaar doet ie gewoon weer een meter hoog groeien hoor. Zo hebben wij dat jaren met onze vlinderstruiken gedaan.Dracula schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:40:
Ik heb een nogal uit de kluiten gewassen plant / struik in de tuin staan. Van wat ik mij er van kan herinneren werd hij verkocht als vlinder struik maar ik kan niet echt achterhalen wat voor soort.
Ik wil graag weten wat voor soort het is omdat ik wil weten hoe drastisch ik hem kan terug snoeien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja alleen dit is geen buddleja dus ik twijfel.No Hands schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:54:
[...]
een vlinderstruik kun je tot 10cm boven de grond afknippen en volgend jaar doet ie gewoon weer een meter hoog groeien hoor. Zo hebben wij dat jaren met onze vlinderstruiken gedaan.
Inmiddels ben ik er achter welk soort het is Vitex agnus castus of Monnikenpeper.
Als ik daar op zoek, vind ik dat men deze ook normaalgesproken tot vlak boven de grond snoeit ieder jaar, dus zou goed moeten gaan, denk ik?Dracula schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:19:
Ja alleen dit is geen buddleja dus ik twijfel.
Inmiddels ben ik er achter welk soort het is Vitex agnus castus of Monnikenpeper.
Ik zie verschillende adviezen van terug snoeien tot niet veel aan doen.henkie196 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:27:
[...]
Als ik daar op zoek, vind ik dat men deze ook normaalgesproken tot vlak boven de grond snoeit ieder jaar, dus zou goed moeten gaan, denk ik?
Tot op heden snoeide ik altijd iets terug (50cm ongeveer) alleen is hij nu wel heel groot geworden.
Ik snoeide altijd ergens in Maart maar zie ook staan in de winter.
Twijfel nu beetje wat te doen.
Als je voor safe wilt gaan kun je hem weer terugsnoeien tot wat je gewend was. Snoei vervolgens een deel terug tot wat je wilt proberen. Je ziet dan het resultaat vanzelf.Dracula schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:34:
[...]
Ik zie verschillende adviezen van terug snoeien tot niet veel aan doen.
Tot op heden snoeide ik altijd iets terug (50cm ongeveer) alleen is hij nu wel heel groot geworden.
Ik snoeide altijd ergens in Maart maar zie ook staan in de winter.
Twijfel nu beetje wat te doen.
Ja das idd ook een optie alleen dan moet ik dus een extra jaar wachten voor het resultaat maar goed idee.Barleone schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:17:
[...]
Als je voor safe wilt gaan kun je hem weer terugsnoeien tot wat je gewend was. Snoei vervolgens een deel terug tot wat je wilt proberen. Je ziet dan het resultaat vanzelf.
Als je het mij vraagt (https://appeltern.nl/nl/t...gnus_castus_monnikenpeper) eentje die je prima aan kan pakken, maar ik ben geen deskundige.Dracula schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:48:
[...]
Ja das idd ook een optie alleen dan moet ik dus een extra jaar wachten voor het resultaat maar goed idee.
ONDERHOUD
Vitex agnus-castus heeft geen bijzondere zorg nodig. In de literatuur wordt vaak gesteld dat de plant behoorlijk in kan vriezen maar na de vorstperiode gewoon weer uitloopt
@_TP_
Ja, je wil geen natte muur creëren.
En de gevelventilatie zou ik ook ventilerend houden door er een koker(s) voor te plaatsen die een stukje boven de aarde uitkomt. Anders kan vocht in de spouw niet weg en kunnen daar problemen ontstaan.
Je kan een koker maken door een vlakkanaal oid ertegen te zetten (dat rot niet) met op de hoogte van het rooster(s) een iets grotere uitsparing. Daar het folie overheen doen, dus de koker zit achter de folie. Het bovenkantje kan je schilderen zodat het niet opvalt.
Er zijn meer breedtes vlakkanaal, je kan evt het aan een kant afzagen zodat je "muurkoker" minder diep is als je 54 mm te diep vindt. De bedoeling is de ventilatie in tact te laten.
Je bakken worden zo te zien niet heel hoog, anders zou ik de kokers in tact laten, dan kunnen ze meer gronddruk aan voor ze vervormen.
En de gevelventilatie zou ik ook ventilerend houden door er een koker(s) voor te plaatsen die een stukje boven de aarde uitkomt. Anders kan vocht in de spouw niet weg en kunnen daar problemen ontstaan.
Je kan een koker maken door een vlakkanaal oid ertegen te zetten (dat rot niet) met op de hoogte van het rooster(s) een iets grotere uitsparing. Daar het folie overheen doen, dus de koker zit achter de folie. Het bovenkantje kan je schilderen zodat het niet opvalt.
Er zijn meer breedtes vlakkanaal, je kan evt het aan een kant afzagen zodat je "muurkoker" minder diep is als je 54 mm te diep vindt. De bedoeling is de ventilatie in tact te laten.
Je bakken worden zo te zien niet heel hoog, anders zou ik de kokers in tact laten, dan kunnen ze meer gronddruk aan voor ze vervormen.
[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 20-09-2023 00:20 ]
Ik begrijp het even niet. Wil je een vlonderachtige constructie maken? Of wil je een terras maken? Dan zou je toch gewoon kunnen ophogen met zand en dan tegels in het zand leggen?theduke1989 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:42:
@Teijgetje
Bedankt voor de reactie. Vlakkanalen is een goed idee. Wellicht kan het ook met kunststof schroten? Of zullen die te plat zijn?
Wel vraag ik mij af of de kokers niet vol komen te staan met water bij een regenbui. Of maakt dat niet zoveel uit?
Bedankt voor de reactie. Vlakkanalen is een goed idee. Wellicht kan het ook met kunststof schroten? Of zullen die te plat zijn?
Wel vraag ik mij af of de kokers niet vol komen te staan met water bij een regenbui. Of maakt dat niet zoveel uit?
Onderaan open laten natuurlijk_TP_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:30:
Of zoiets wellicht. https://www.mijnijzerware...0plgKWEAQYAiABEgKwWfD_BwETeijgetje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:15:
@_TP_
Daarom stelde ik al een koekoek voor. Die zijn ervoor gemaakt!_TP_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:30:
@Teijgetje
Voor de gazonexperts hier. Mijn gazon ligt er heel veel beter bij dan pakweg een jaar geleden toen wij hier kwamen wonen. Ik heb in het voorjaar geverticuteerd en bemest. Ik merk dat er best veel klaver in mijn gazon groeit, ik heb ook niet meer bemest anders dan in het voorjaar.
Mijn idee is om nu kalk te strooien en met een week of 3 à 4 te verticuteren (in lengte en breedte), de rommel op te harken en ook direct te bemesten. Doe ik hier goed aan of kan ik dit beter op een andere manier aanpakken?
Mijn idee is om nu kalk te strooien en met een week of 3 à 4 te verticuteren (in lengte en breedte), de rommel op te harken en ook direct te bemesten. Doe ik hier goed aan of kan ik dit beter op een andere manier aanpakken?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Lijkt me geen probleem om te doen, maar ik denk niet dat je daar de klaver mee weg gaat krijgen. Voor zover ik het begrepen heb is klaver vooral te vinden als er arme grond is (niet genoeg voeding), dus bemesten zou succesvoller zijn. Zelf strooi ik altijd bloedmeel als ik Klaver zie, en dat werkt best heel goed.True schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:52:
Voor de gazonexperts hier. Mijn gazon ligt er heel veel beter bij dan pakweg een jaar geleden toen wij hier kwamen wonen. Ik heb in het voorjaar geverticuteerd en bemest. Ik merk dat er best veel klaver in mijn gazon groeit, ik heb ook niet meer bemest anders dan in het voorjaar.
Klaver is een tekort aan stikstof. Sterft als het goed is ook vanzelf weer af omdat het stikstof opneemt en weer afgeeft aan de grond. Bijmesten versnelt natuurlijk het proces.
Ik heb ook klaver, eerst ook bij-gemest met stikstof en daarna bedacht, klaver is een veel nuttiger plant dan gras dus ik laat het zo. Zo nu en dan een distel en die gaat wel uit de grasmat.pjot1 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:20:
Klaver is een tekort aan stikstof. Sterft als het goed is ook vanzelf weer af omdat het stikstof opneemt en weer afgeeft aan de grond. Bijmesten versnelt natuurlijk het proces.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ah oké, dan moet ik mij eerst eens gaan verdiepen in wat een koekoek precies is en hoe ik dat in mijn geval toe kan passen. Maar bedankt voor de tip!pjot1 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:59:
[...]
Daarom stelde ik al een koekoek voor. Die zijn ervoor gemaakt!
Kunststof schroten zijn denk ik te plat._TP_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:30:
@Teijgetje
Zoals gezegd laat je de onderkant open, het moet wel echt een stortbui zijn op de gevel wil dat sneller vollopen dan dat het in de grond zakt.
En als je handig bent kan je met wat zaag en vouwwerk (verffohn) er van dezelfde koker een dakje boven vouwen. Bv 5 cm alleen de achterkant laten staan en dan 6 cm alleen twee randjes aan die achterkant, als je dat op die 5 cm iets schuin naar beneden vouwt heb je een dakje dat afloopt, oversteekt en ook iets breder is door de randjes die je iets naar buiten kan zetten.
Let wel op, die witte pijp wordt snel onhandelbaar als je hem te heet maakt, er is een sweetspot waar je kan buigen maar het materiaal nog stabiel is. Even oefenen dus en misschien twee klosjes gebruiken zodat je te heet materiaal vlak kan houden zonder je vingers te branden.
En natuurlijk kan je zo`n dakje ook los maken met een stukje onder van 8 cm dat je om de pijp klemt, waar je van de voorkant een halve cm aan de zijkanten laat zitten.
Dan kan je niet fout gaan met de pijp in de grond /muur en heb je alle tijd en ruimte om dat je maken.
In plaats van vlakkanaal kan je ook van bv een Flexvent iets fabrieken, iets duurder maar dat zou in het roostergat moeten passen als dat er uit kan.
Of zoals @pjot1 zegt een koekkoek.
[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 20-09-2023 21:41 ]
@_TP_ PVC buigen is mij alleen succesvol gelukt met zand. Bak zand in de oven op 200 graden (voorverwarmen hoeft niet), goed doorbakken, pijp aan de onderkant dichtplakken en volgieten met zand. Binnen een paar tellen wordt die pijp zo flexibel als een slang. Wel handschoenen aantrekken, het wordt ook snel heetTeijgetje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:27:
[...]
Kunststof schroten zijn denk ik te plat.
Zoals gezegd laat je de onderkant open, het moet wel echt een stortbui zijn op de gevel wil dat sneller vollopen dan dat het in de grond zakt.
En als je handig bent kan je met wat zaag en vouwwerk (verffohn) er van dezelfde koker een dakje boven vouwen. Bv 5 cm alleen de achterkant laten staan en dan 6 cm alleen twee randjes aan die achterkant, als je dat op die 5 cm iets schuin naar beneden vouwt heb je een dakje dat afloopt, oversteekt en ook iets breder is door de randjes die je iets naar buiten kan zetten.
Let wel op, die witte pijp wordt snel onhandelbaar als je hem te heet maakt, er is een sweetspot waar je kan buigen maar het materiaal nog stabiel is. Even oefenen dus en misschien twee klosjes gebruiken zodat je te heet materiaal vlak kan houden zonder je vingers te branden.
En natuurlijk kan je zo`n dakje ook los maken met een stukje onder van 8 cm dat je om de pijp klemt, waar je van de voorkant een halve cm aan de zijkanten laat zitten.
Dan kan je niet fout gaan met de pijp in de grond /muur en heb je alle tijd en ruimte om dat je maken.
In plaats van vlakkanaal kan je ook van bv een Flexvent iets fabrieken, iets duurder maar dat zou in het roostergat moeten passen als dat er uit kan.
Of zoals @pjot1 zegt een koekkoek.
Zand er snel weer uit laten lopen als je de juiste vorm hebt.
De buis hoeft niet gebogen.Zwartoog schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:50:
[...]
@_TP_ PVC buigen is mij alleen succesvol gelukt met zand. Bak zand in de oven op 200 graden (voorverwarmen hoeft niet), goed doorbakken, pijp aan de onderkant dichtplakken en volgieten met zand. Binnen een paar tellen wordt die pijp zo flexibel als een slang. Wel handschoenen aantrekken, het wordt ook snel heet
Zand er snel weer uit laten lopen als je de juiste vorm hebt.
Jouw hele opzet met zand gaat sowieso niet werken als je een lipje om wil vouwen.
Hoe ga je dat gloeiend hete zand uit de pijp halen als het pvc nog steeds superzacht is zonder dit weer te vervormen?
Iets vullen met zand en dan de buitenkant verwarmen, en buigen, heb ik ooit wel eens gedaan, met koud zand en een nat lapje om gelijk af te koelen als de bocht er in zit. Het zand is dan om de pijp mooi rond te houden waarbij beide einden afgedopt zijn zodat het zand niet weg kan.
Maar dat is hier dus niet aan de orde.
Kleine flauwe bochtjes buig je gewoon zonder vulling.
En in een vlakkanaal een bocht maken zo is onmogelijk, daar is het pvc te dun voor.
Een verfföhn is instelbaar qua hitte, daar kan je prima op de juiste plek net genoeg mee verwarmen en dus alleen de vouwlijn iets weker maken.
En eerst dus even oefenen.
Een meter kost 8 euro, dus als je twee stukken koopt heb je zat kanaal over om mee te oefenen met föhn en ijzerzaagje (los blad). Even afbramen met een mesje door er langs te schrapen.
[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 20-09-2023 22:33 ]
Ik zou absoluut geen maand meer wachten. Het klimaat is te onbetrouwbaar en je wil dat de boel weer goed dichtgegroeid is voor de winter/lente. Nu is een goed moment om te verticuteren.True schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:52:
met een week of 3 à 4 te verticuteren (in lengte en breedte)
Even gefixt voor je.Slonzo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:44:
[...]
Ik zou absoluut geen maand meer wachten. Het klimaat weer is te onbetrouwbaar en je wil dat de boel weer goed dichtgegroeid is voor de winter/lente. Nu is een goed moment om te verticuteren.
Een vraagje. Onze tuin bij een nieuwbouwwoning is gericht op het noorden. Nu heb ik tegen de open slaande deuren eerst 2 meter terras, dan 1,5 meter strookje modder en dan gras. Dat strookje ligt altijd in de schaduw. Ik zou er graag een wat hogere struik willen neerzetten, maar hij mag niet zo hoog worden dat het een complete boom wordt. En al te breed ook niet, want dan kunnen we niet meer op het terras zitten.
Ik heb jonge kinderen, dus liever geen giftige besjes. Wat zou ik er neer kunnen zetten?
Ik heb jonge kinderen, dus liever geen giftige besjes. Wat zou ik er neer kunnen zetten?
Je zou bijvoorbeeld rhododenderon kunnen plaatsen en geeft mooie bloemen in het voorjaar. Kunnen goed tegen half schaduw / schaduw. Hebben arme grond nodig dus niet mesten. Zijn goed terug te snoeien.
Maar wellicht hebben andere nog betere suggesties.
@Jutsju los van de plant, wellicht is een mooie grote plantenbak een optie om de boel in toom te houden?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik zou wat filters (schaduw, hoogte, heester) proberen op websites als esveld.nl of appeltern.nl. Ik kom dan bijvoorbeeld op Skimmia, maar geen idee of je dat mooi vind.Jutsju schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:42:
Een vraagje. Onze tuin bij een nieuwbouwwoning is gericht op het noorden. Nu heb ik tegen de open slaande deuren eerst 2 meter terras, dan 1,5 meter strookje modder en dan gras. Dat strookje ligt altijd in de schaduw. Ik zou er graag een wat hogere struik willen neerzetten, maar hij mag niet zo hoog worden dat het een complete boom wordt. En al te breed ook niet, want dan kunnen we niet meer op het terras zitten.
Arme grond zou ik niet willen zeggen. Vooral zure grond. Ook houden ze ervan om wat hoger (zeg op een terp(je)) te staan. Ook zijn er verschillende soorten die niet allemaal van schaduw houden. @Jutsju Kijk eens bij www.rhododendronwal.nlMad_Manic schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:53:
Je zou bijvoorbeeld rhododenderon kunnen plaatsen en geeft mooie bloemen in het voorjaar. Kunnen goed tegen half schaduw / schaduw. Hebben arme grond nodig dus niet mesten. Zijn goed terug te snoeien.
Klopt zure grond ipv arme grond.pjot1 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:04:
[...]
Arme grond zou ik niet willen zeggen. Vooral zure grond. Ook houden ze ervan om wat hoger (zeg op een terp(je)) te staan. Ook zijn er verschillende soorten die niet allemaal van schaduw houden. @Jutsju Kijk eens bij www.rhododendronwal.nl
Dat is een goed idee idd. Dank voor de tip. Skimmia was ik al tegen gekomen, maar meende dat die giftig was. Weet het niet zeker, Heb er niet zoveel verstand van.
https://www.rhs.org.uk/plants/search-formJutsju schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:23:
Dat is een goed idee idd. Dank voor de tip. Skimmia was ik al tegen gekomen, maar meende dat die giftig was. Weet het niet zeker, Heb er niet zoveel verstand van.
In deze database wordt informatie bij de resultaten gegeven over eetbaarheid.
[ Voor 10% gewijzigd door Barleone op 21-09-2023 18:26 ]
Ik zat ook eerder te denken aan 3 weken dan een maand, maar het 'probleem' is dat de kalk niet kan intrekken/inwerken als ik nu al ga bemesten.Slonzo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:44:
[...]
Ik zou absoluut geen maand meer wachten. Het klimaat is te onbetrouwbaar en je wil dat de boel weer goed dichtgegroeid is voor de winter/lente. Nu is een goed moment om te verticuteren.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente