Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 138 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:57

Nakebod

Nope.

zekerz schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:56:
[...]
Bedankt, er moet echter best een stuk (>50 cm) af. Groeit dat snel weer dicht of gaan daar wel een paar seizoenen overheen?
Ik denk dat het sneller gaat dan je denkt. Scheelt dat het een relatief kleine heg is zo te zien.
Verwacht zo binnen 2 jaar dat het weer ruim voldoende is dichtgegroeid.

Vorige eigenaar had er een grote duiventil voor staan, laurier was helemaal kaal aan de binnenkant.
Na 2 jaar was het al redelijk dicht gegroeid. En zoals te zien op de foto was echt een groot stuk kaal. En het was grotendeels vanuit 1 plant, dus die heeft extra zijn best moeten doen.
Nu weer een paar jaar later zit het dicht genoeg dat ik volgend jaar ook de binnenkant mag gaan snoeien :)

Dit was begin 2019:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLz1IsxOVT7KyEupNaxWTAK_tyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tECkTmNvsbpIXjtr0xxRB8xF.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXeGkNQQ2bk_Ogczzqxmylmja20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pi3RfDIHvbGso2j8hrsxJYBj.jpg?f=fotoalbum_large
En mijn project "Verwildering" is niet helemaal gelukt, nog teveel voedingsstoffen in de grond, had een bloemenweide moeten zijn :P

[ Voor 7% gewijzigd door Nakebod op 25-08-2023 12:31 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:31

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

dakong schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:35:
[...]

Leuk die blokken voor je rotstuin, hoe komt je daaraan? :)
Komen oorspronkelijk bij mijn schoonouders vandaan, leuke herinnering voor mijn vrouw aan haar moeder. Die dingen waren in de jaren 70 erg populair, denk niet dat je ze nu nog ergens nieuw kunt kopen dus dan moet je marktplaats in de gaten houden.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
zekerz schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:56:
[...]

Bedankt, er moet echter best een stuk (>50 cm) af. Groeit dat snel weer dicht of gaan daar wel een paar seizoenen overheen?
Dat zal dit seizoen niet meer dichtgroeien denk ik. Dan beter vlak na de winter, dan komt er snel nieuw blad

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:38
Chaoss schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Komen oorspronkelijk bij mijn schoonouders vandaan, leuke herinnering voor mijn vrouw aan haar moeder. Die dingen waren in de jaren 70 erg populair, denk niet dat je ze nu nog ergens nieuw kunt kopen dus dan moet je marktplaats in de gaten houden.
@dakong Of de lokale puinstort in de gaten houden. Nadeel is dat die dingen constructief niet (veel) meer kunnen hebben. Hier ook een aantal uit de tuin gehaald, maar sommigen trok je zo uit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
LinuxMan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:30:
[...]

zijn er ook grindmatten van een ander materiaal dan plastic? Wat ik bij grindmatten toch altijd ingewikkeld vind is dat je een boel plastic in de grond stopt, wat op termijn toch weer in stukjes microplastic uit elkaar valt. Zijn er alternatieven zonder plastic die toch het grind goed vasthouden?
Ik ben ze nog niet tegen gekomen. Wel is er zeker verschil in kwaliteit waarbij de 1 ook beter bestand is tegen zware belasting dan de andere.

Als je grindmatten ingewikkeld vindt, denk dan eens aan al het Pvc, hydroblocks, kabels en leidingen wat we allemaal de grond in stoppen. Of kunstgras.

En werken er allemaal aan mee. Het mooiste vind ik (of natuurlijk niet) de voegen die iedereen wil hebben tegen onkruid. Die voegen zijn op basis van polymeerzand. Microplastics ten top!

@dakong
Die dingen zijn echt jaren 70/80 en kan zo ook even niet op de naam komen. Lokale stort is het makkelijkst om even te kijken, daar zie ik ze regelmatig liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door pjot1 op 25-08-2023 15:30 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:08
@dakong
Het heten Patio-blokken.

Nieuw wel te vinden, zelfs op verzoek gegoten, maar ook inderdaad op Marktplaats.
Gratis en voor 7 per blok in diverse kleuren en motieven

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:38
pjot1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:28:
[...]

Ik ben ze nog niet tegen gekomen. Wel is er zeker verschil in kwaliteit waarbij de 1 ook beter bestand is tegen zware belasting dan de andere.

Als je grindmatten ingewikkeld vindt, denk dan eens aan al het Pvc, hydroblocks, kabels en leidingen wat we allemaal de grond in stoppen. Of kunstgras.

En werken er allemaal aan mee. Het mooiste vind ik (of natuurlijk niet) de voegen die iedereen wil hebben tegen onkruid. Die voegen zijn op basis van polymeerzand. Microplastics ten top!
Kunstgras is natuurlijk een grote (micro)pasticvervuiler, en ook nog eens nergens goed voor.

Kabels en leidingen is een ander verhaal.

Ben zelf wel in dubio over infiltratiekratten. Het voelt heel slecht om een bak plastic in de grond te stoppen voor een beter milieu.

Zelf een infiltratiezak maken van kiezels en geotextiel lost ook niets op - geotextiel is ook plastic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakong
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 11:27
Ik ga eens kijken, leuk voor bij mijn rotstuin :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik kocht onlangs een flesje Felco 981 harsverwijderaar bij wat andere spulletjes. Erg lage verwachtingen bij, maar WOW, wat werkt dat verdomd goed :D Inspuiten, paar minuutjes wachten, en je veegt het zo allemaal weg met een doekje. Stihl harsverwijderaar is er niks tegen.

Ik weet wat ik volgende keer opnieuw bestel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:09
Wij hebben een viburnum Tinus in onze tuin. Dit jaar is deze behoorlijk aangevreten door ongenode gasten. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en wat je eraan kunt doen? En aangezien deze plant wintergroen is vraag ik mij af of deze de aangevreten bladeren weer gaat herstellen.. iemand ervaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UFUAncBZLFeCx3fa6rXhhFz_zk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJ5D6anRvkuvFje80fjCkwlc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goVlNYIf8xnKdcVN5hvfsTK4Olw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SoRJrfJRHZiGUc2mMoqMLqEV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

HiBe schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:49:
Wij hebben een viburnum Tinus in onze tuin. Dit jaar is deze behoorlijk aangevreten door ongenode gasten. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en wat je eraan kunt doen? En aangezien deze plant wintergroen is vraag ik mij af of deze de aangevreten bladeren weer gaat herstellen.. iemand ervaring?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah, jij hebt ook kabouters met een perferator in je tuin :+

Dit is de taxuskever. Zie hier: https://www.biogroei.nl/plagen/taxuskever

Afgezien van het estetische, kan het niet veel kwaad hoor. Tenzij de boom geen bladeren meet overhoudt uiteraard.

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 26-08-2023 11:55 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@HiBe

Is inderdaad de taxuskever oftewel de lapsnuitkever. Ik ben het overigens niet eens met @Notna dat het weinig kwaad kan. Zo heb ik al meerdere Rhododendrons weg kunnen gooien. Plant wordt niet alleen aangevreten aan de bladeren maar ook de wortels worden aangetast. De wat oudere planten kunnen natuurlijk een stuk meer hebben dan de pas aangeplante planten.

Ik heb zelf aaltjes geprobeerd maar dat hielp niet. Nu gebruik ik Pireco bodemkorrels en dat lijkt te werken. Al is het wel een meerjarenplan om ze allemaal weg te krijgen. Zeker als ik vergelijk met vorig jaar is de aantasting een stuk minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:36
Slonzo schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:16:
Ik kocht onlangs een flesje Felco 981 harsverwijderaar bij wat andere spulletjes. Erg lage verwachtingen bij, maar WOW, wat werkt dat verdomd goed :D Inspuiten, paar minuutjes wachten, en je veegt het zo allemaal weg met een doekje. Stihl harsverwijderaar is er niks tegen.

Ik weet wat ik volgende keer opnieuw bestel ;)
Zou zoiets ook niet werken met baking soda?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
banaliteit schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:52:
[...]Zou zoiets ook niet werken met baking soda?
Hangt er van af, ik zou geen baking soda gebruiken op gereedschap waar ook aluminium aan zit, dat wordt aangetast. Voordeel van dat felco spul is dat er ook olie inzet waardoor (bijvoorbeeld) de snoeischaar meteen gesmeerd wordt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
pjot1 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:06:
@HiBe

Is inderdaad de taxuskever oftewel de lapsnuitkever. Ik ben het overigens niet eens met @Notna dat het weinig kwaad kan. Zo heb ik al meerdere Rhododendrons weg kunnen gooien. Plant wordt niet alleen aangevreten aan de bladeren maar ook de wortels worden aangetast. De wat oudere planten kunnen natuurlijk een stuk meer hebben dan de pas aangeplante planten.

Ik heb zelf aaltjes geprobeerd maar dat hielp niet. Nu gebruik ik Pireco bodemkorrels en dat lijkt te werken. Al is het wel een meerjarenplan om ze allemaal weg te krijgen. Zeker als ik vergelijk met vorig jaar is de aantasting een stuk minder groot.
hmm, klinkt alsof het handiger is om deze te vervangen door een ander exemplaar... misschien nu rooien een winter kaal laten en dan na de vorst een nieuwe erin.

één val en één keer aaltjes is al duurder dan een nieuwe plant van ongeveer dezelfde grootte.

[ Voor 5% gewijzigd door HiBe op 26-08-2023 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
HiBe schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:30:
[...]

hmm, klinkt alsof het handiger is om deze te vervangen door een ander exemplaar... misschien nu rooien een winter kaal laten en dan na de vorst een nieuwe erin.

één val en één keer aaltjes is al duurder dan een nieuwe plant van ongeveer dezelfde grootte.
Ander exemplaar gaat niet werken. Ze komen namelijk elk jaar terug. Ik weet niet wanneer de struik precies gesnoeid moet worden? Dan kan je beter ervoor kiezen om hem iets terug te snoeien zodat er weer nieuwe blaadjes overheen groeien.

Een val schijnt ook goed te werken. Dit in combinatie met de eerder genoemde bodemkorrels zou genoeg moeten zijn om ze uiteindelijk te bestrijden. Het is nogal een hardnekkig beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:26

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Nakebod schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:31:
[...]

En mijn project "Verwildering" is niet helemaal gelukt, nog teveel voedingsstoffen in de grond, had een bloemenweide moeten zijn :P
Komt vanzelf. Geweldig dat je hiervoor hebt gekozen, de insecten zullen er blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

[...]

Ik heb er eigenlijk spijt van dat ik er hier een paar heb weggedaan... Maar nog wel originele 70s grindtegels hergebruikt. Veel mensen vinden die echt vreselijk, maar ze zijn onverwoestbaar.

En wat betreft de eerdere laurierskers: het ligt natuurlijk ook aan je grond, maar in mijn ervaring (op löss) groeien ze zelfs na flink snoeien als kool weer terug. Heb vorig jaar minstens een halve meter eraf gehaald, er is nu minstens evenveel weer terug (ze staan hier een beetje hapsnap, niet als een strakke haag, dus dat maakt het wel wat simpeler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Yaksa schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

Hangt er van af, ik zou geen baking soda gebruiken op gereedschap waar ook aluminium aan zit, dat wordt aangetast. Voordeel van dat felco spul is dat er ook olie inzet waardoor (bijvoorbeeld) de snoeischaar meteen gesmeerd wordt.
Ik wist niet eens dat Felco zoiets had, heb nota bene twee snoeischaren van dat merk (onderdelen los te krijgen, altijd handig).

Gebruik zelf altijd Ballistol, tot nu alles er goed mee schoon gekregen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Tijdens de 2 weken in North Yorkshire, en daarbij vele castle garden bezoeken, de knoop doorgehakt om het grasveld weg te doen.

Ik was al langer in dubio, want de hoeveelheid werk (en vooral water) die er in een mooi, groen, strak grasveld moet gaan is niet evenredig aan wat het opbrengt (niets namelijk, iig niet voor de natuur).

Dus, het plan is nu om een soort 'uitgerekte' diamandvorm aan te brengen in het gras, en daar omheen een smal pad van boomschors. Zo blijven de borders ook nog een beetje bereikbaar. De diamand zelf krijgt een afbakening van cortenstaal en in het midden van de diamand komt een zonnewijzer met daaromheen een combi van een paar vaste planten maar metname; een wilde bloemenweide. Beethe vaag om het zo textueel uit te leggen, maar ik ben al van start gegaan. Wellicht dat de fotos het duidelijker maken.

Overzicht tuin van bovenaf (paar weken geleden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKr7gd1IyMnjFXnq_O0sVuammhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9seznPcqlxU5Y1vajsq9tzOs.jpg?f=fotoalbum_large

Al begonnen bij de onderkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdQeVFZpt97jpyNSZ9qvb69IIrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0WGSaf17aDy1whklRksH3h0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5x7sAf9vId__kUvxmIH2n8OYSoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEoyW3VXorzUOKyBPw5xKdVZ.jpg?f=fotoalbum_large

(Pad links is niet helemaal goed opgevuld nog, want ik moet er nog wat verplaatsen, planten etc. Maar het gaat om het idee)

Ik zal de vorderingen hier ook delen. Zal steeds een stuk per week moeten aanpakken ivm tijd metname. En dan die grond in her midden zien te verarmen, na jaren er juist zoveel mogelijk in te stoppen :+

Oh, en voor de leuk; die vleestomaten hebben het wel naar hun zin :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wM8-5aplYcjE60DGLml4LuE1OVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQDN5rdGTO0KjWVSn3LlNVDC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Notna schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:59:
Tijdens de 2 weken in North Yorkshire, en daarbij vele castle garden bezoeken, de knoop doorgehakt om het grasveld weg te doen.
Ik was al langer in dubio, want de hoeveelheid werk (en vooral water) die er in een mooi, groen, strak grasveld moet gaan is niet evenredig aan wat het opbrengt (niets namelijk, iig niet voor de natuur).
Dus, het plan is nu om een soort 'uitgerekte' diamandvorm aan te brengen in het gras, en daar omheen een smal pad van boomschors. Zo blijven de borders ook nog een beetje bereikbaar. De diamand zelf krijgt een afbakening van cortenstaal en in het midden van de diamand komt een zonnewijzer met daaromheen een combi van een paar vaste planten maar metname; een wilde bloemenweide.
De bodem verarmen kan, door steeds te maaien en het maaisel af te voeren. Maar dat is een kwestie van een hele lange adem hebben, reken op zo'n 5 tot 7 jaar voordat de bodem enigzins verarmt is.
Ikzelf zou in dit geval het bestaande gras eraf halen, afvoeren en de grond eronder zo'n 10 cm afgraven. Arme zandgrond er in en dan het bloemenweide mengsel zaaien. Er zijn kant en klare mengsels verkrijgbaar maar je kunt dit ook zelf samenstellen door wat zakjes met de goede soorten te mengen. Een bloemenweidemengsel zaaien op/door een bestaand gazon gaat niet lukken, het gazongras is veel sterker dan hetgeen je zaait en zal de andere soorten blijven verdringen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Yaksa schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:12:
[...]

De bodem verarmen kan, door steeds te maaien en het maaisel af te voeren. Maar dat is een kwestie van een hele lange adem hebben, reken op zo'n 5 tot 7 jaar voordat de bodem enigzins verarmt is.
Ikzelf zou in dit geval het bestaande gras eraf halen, afvoeren en de grond eronder zo'n 10 cm afgraven. Arme zandgrond er in en dan het bloemenweide mengsel zaaien. Er zijn kant en klare mengsels verkrijgbaar maar je kunt dit ook zelf samenstellen door wat zakjes met de goede soorten te mengen. Een bloemenweidemengsel zaaien op/door een bestaand gazon gaat niet lukken, het gazongras is veel sterker dan hetgeen je zaait en zal de andere soorten blijven verdringen.
Het was ook de bedoeling de zoden er uit te trekken hoor 'in de diamand'. Zakjes met bloemenweide zaadjes heb ik al; zandgrond was ook al de bedoeling :Y

Overigens maaide ik altijd al met de bak erop (en voerde dus het maaisel altijd af)

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 27-08-2023 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

[...]

Die links boven had die maar omgedraaid. Sinds de jaren 70 was er al wifi :P.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvw2
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:16
Wij hebben van de vorige bewoners een druivenrank meegekregen bij ons nieuwe huis. Vorig jaar was het niet veel, maar dit jaar groeit het heel goed en worden de trossen langzaam rijp. De druiven staan tegen een muur, in de volle zon en puur zuid. Ideaal dus, lijkt me.

Iemand een idee welk soort dit is? Zou ik er (eenvoudige) huiswijn van kunnen maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRmmvGNBcQFSwZb-GhwXAxKfWJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MG7U0927KrfFZs22Zbd4inyr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
pjot1 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:06:
@HiBe

Welke Pireco korrels gebruik je hiervoor? en hoe vaak breng je deze aan op/in de grond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
HiBe schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Welke Pireco korrels gebruik je hiervoor? en hoe vaak breng je deze aan op/in de grond?
Deze,

https://www.allestegenong...nsecten-korrels-5-kg.html

2x per jaar gebruik ik het. Maart en oktober. De korrels geven een smaak af aan de planten waardoor ze niet meer lekker zijn voor de kevers. Je verjaagd ze eigenlijk. Let wel, ze proeven eerst, dus de hapjes zullen niet gelijk weg zijn. Je zal zien dat de nieuwe hapjes steeds minder worden. Het ruikt trouwens naar knoflook en je krijgt gelijk trek in shoarma. :+ Ook direct na het strooien even water geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:49
ruudvw2 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:36:
Wij hebben van de vorige bewoners een druivenrank meegekregen bij ons nieuwe huis. Vorig jaar was het niet veel, maar dit jaar groeit het heel goed en worden de trossen langzaam rijp. De druiven staan tegen een muur, in de volle zon en puur zuid. Ideaal dus, lijkt me.

Iemand een idee welk soort dit is? Zou ik er (eenvoudige) huiswijn van kunnen maken?

[Afbeelding]
Ik kan de soort niet bepalen maar in de Nederlandse Tuincentra is het heel vaak Boskoop Glory die verkocht werd omdat deze het goed doet in Nederland. Niet geschikt voor wijn maar wel om van te eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:23

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@ruudvw2 Als er voldoende suiker in zit (waarschijnlijk niet, daarvoor had je meer moeten snoeien om de suikers richting de goede trossen te krijgen) is er met gist altijd alcohol van te maken. Maar die kennis zit hier Homebrew bier en wijn topic - Deel 2

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:56
Sinds een aantal weken begint steeds meer blad van één van mijn bolcatalpa's te verdorren.
Wat kan dit zijn en overleeft de boom het als ik niets doe? De andere twee hebben nergens last van en krijgen dezelfde verzorging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BLJKcohLFrEgMZ52tHhT-DC0vU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKOQYmCxn0yTFtJ3gbFfV5IN.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-2Og0TvuQl3ce8nhIFi8JzTDTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxfH7r23rNfVL8wVPilVxE2F.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvulling: het aantal verdorde bladeren lijkt inmiddels niet meer toe te nemen, maar ongeveer 70% van de kruin is nu wel heen gegaan...

[ Voor 30% gewijzigd door witterholt op 30-08-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:32
Ik zoek een beetje advies over de plaats van het tuinhuisje en de veranda.

De tuin loopt een beetje schuin aan de achterkant. Ik zou idealiter om het tuinhuisje heen kunnen lopen voor onderhoud ( beitsen etc ).

- hoeveel cm zou voldoende zijn tussen tuinhuisje en schutting tbv onderhoud?
- zou je adviseren het tuinhuisje evenredig aan de schuin lopende schutting in de achtertuin plaatsen (zoals op tekening) of haaks tov de woning plaatsen en dus een schuin verloop achter het tuinhuisje met de schutting?
- zouden jullie het tuinhuisje op de erfgrens plaatsen?
- zouden jullie het tuinhuisje en de veranda verwisselen of zo laten? ( zie compas nozw)

Betreft een woning in aanbouw. Dus er staat nog niks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvetHPO3T8EDfy1yDgjg4T3rfRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxRWDTMMEaOu01bQhpj6xzlZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 30-08-2023 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Draakje5 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:05:

De tuin loopt een beetje schuin aan de achterkant. Ik zou idealiter om het tuinhuisje heen kunnen lopen voor onderhoud ( beitsen etc ).

- zou je adviseren het tuinhuisje evenredig aan de schuin lopende schutting in de achtertuin plaatsen (zoals op tekening) of haaks tov de woning plaatsen en dus een schuin verloop achter het tuinhuisje met de schutting?
- zouden jullie het tuinhuisje en de veranda verwisselen of zo laten? ( zie compas nozw)

[Afbeelding]
Wat maakt dat je tuinhuis en veranda aaneen schakelt? Ik zou het tuinhuis praktisch positioneren: dwz de aanloop/fietsroute zo kort mogelijk houden.
Een tuinhuis van 2m breed is in mijn ogen aan de smalle kant, qua beeld en qua praktische ruimte. Ik zou voor 3m gaan, 4x3 of 3x3 afhankelijk van kosten.
De veranda moet vooral een aangename plek zijn voor jouw tijdstip dat je daar wilt zitten. Kies eventueel voor een plek waarmee je contact houdt met de woonkamer, of ook gewoon praktisch dichtbij de keukendeur die je het snelst / vaakst gebruikt.
Plaats objecten zodanig dat je diepte in je tuin houdt, dat maakt je tuin veel ruimtelijker.
Tuinhuisje zou ik altijd evenredig aan de perceelgrens plaatsen. Je beplante oppervlak is kostbaar en mits mooi aangelegd ook kostelijk voor het oog, het staat vaak raar als je schutting en tuinhuis schuin lopen. Dat ziet iedereen in een oogopslag en wijst: tjonge wat loopt het scheef he?!
Qua erfgrens zou ik alleen iets permanent op de grens plaatsen als het steen is en als je er geen goot bij de buren voor hebt hangen die je moet reinigen. (Platdak dus zou voor mij ok zijn, maar…). Dan blijft staan dat er altijd een buur komt die doodleuk aan je tuinhuis allerlei meuk gaat boren en ophangen of een voetballend kind.. etc.
Qua afstand zou ik een trap of ladder nemen die je moet kunnen plaatsen (neem de afstand van je overstek of goot mee als die er is)

Zomaar wat tips.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met een schutting van Nobifix? Voor en nadelen?

We zijn aan het inlezen en inventariseren voor een schutting voor onze nieuwbouwwoning.

En nu kwam ik dus een schutting van Nobifix tegen. Nooit van gehoord, zal vast al een tijdje op de markt te vinden zijn. Alleen ik kan vrijwel geen onafhankelijke ervaringen vinden.
Nobifix hout: hét alternatief voor hardhout
Nobifix hout is afkomstig van Europese naaldbomen die met innovatieve houttechnologieën wordt omgevormd tot een extreem duurzame houtsoort. De verwachte levensduur is met minimaal 25 jaar gelijk aan een hardhout schutting van Bankirai. Doordat het hout in Europa wordt gewonnen, is Nobifix hout echter niet alleen een stuk milieuvriendelijker, maar ligt de prijs voor een Nobifix schutting een stuk lager. Hiermee is deze houten schutting een uitstekend alternatief voor een Bankirai schutting of betonnen schutting. Wanneer u kiest voor een Nobifix hout schutting, kiest u voor een mooie, betrouwbare, duurzame en natuurlijke schutting waar u jarenlang plezier van zal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Chip. schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:04:

We zijn aan het inlezen en inventariseren voor een schutting voor onze nieuwbouwwoning.

En nu kwam ik dus een schutting van Nobifix tegen. Nooit van gehoord, zal vast al een tijdje op de markt te vinden zijn. Alleen ik kan vrijwel geen onafhankelijke ervaringen vinden.

[...]
Ik heb hier (en ben nog) ook naar gekeken.
Voor zover ik het allemaal kon vinden is nobifix te vinden in omrastering / omheining van weilanden met paarden bijv.
Als dat inderdaad zo is, geloof ik de duurzaamheid wel. Bij dat soort toepassingen word er niet bezuinigd op duurzaamheid.

Maar verder is er inderdaad weinig over te vinden..

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:05:

[Afbeelding]
Wat wij hebben gedaan voor ons tuinhuisje:
- Ongeveer 90cm - 1m aan ruimte om er comfortabel omheen te kunnen lopen.
- Parallel aan huis geplaatst, onze tuin is 10m breed en wordt 1 m dieper over die breedte, maar dat zie je vanaf het huis niet. Extra ruimte achter huisje is opgevuld met compostbakken.
- Bij ons mocht dat niet vanuit de bouwvoorschriften, als je het wel doet, het lefst met stenen huisje, en let op dingen als dakgoten, overstekend dak, etc.
- Verwissel terras en tuinhuisje als je denkt dat het te warm gaat worden in de volle zon, anders zo laten. Of bedenk hoe je wellicht een zondoek kan opstellen met het tuinhuisje.

Ik kan niet goed beoordelen hoe scheef de perceelgrenzen lopen t.o.v. het huis, maar bedenk hoe je het liefst het terras zou willen hebben, parallel met huis of met de schutting, het tuinhuisje volgt dan vanzelf. Als je een wat rondere vorm van het terras kiest, maakt die orientatie ook minder uit.

Zoals @Barleone zegt, 2m is niet heel veel voor een tuinhsuije, ik zou overwegen om er 3x4m van te maken, dat geeft een stuk meer ruimte van binnen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:34
Nog een maandje genieten van de zwaluwen in en rond de tuin. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgaYN9aVC9kxsGDJCPgznwFrfUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ew16EcBALmesccDIxEsHGU6P.jpg?f=fotoalbum_large
Het laatste nest van dit seizoen. Vol is vol 😁. Ze zijn net met eerste vliegoefeningen gestart. Ze zullen nog hard moeten trainen om op tijd te kunnen vertrekken. Dit jaar 11 nesten door boerenzwaluw paartjes in gebruik. Altijd een blij gevoel als de eerste in het voorjaar arriveren (en ook weer een beetje blij als ze vertrekken want het geeft ook veel overlast)

• pjot1
  • Niet online
@Draakje5

Goede tips van @Barleone! Zoals gezegd altijd met de erfgrens mee plaatsen. Zeker omdat je nog wat groen (gras?) en slingerpaden hebt valt het niet op.

Verder mbt de erfgrens. Wil je alleen voor onderhoud bij kunnen of wil je bijvoorbeeld ook je kliko's kwijt? Aangezien je onderhoud niet zo heel vaak hoeft te doen zou ik voor een zo klein mogelijke ruimte kiezen zodat je wat meer tuin over houdt. 60cm lijkt mij dan voldoende, of je moet zelf 200kg wegen. :+ Als je nog wat kwijt wilt dan zou ik wel breder gaan.

Ik denk dat zoals je het getekend hebt, het meest ideaal is, voor het zitje heb je waarschijnlijk vanaf de middag tot en met de avond zon.

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:26
Ik ben van plan 3 popup sproeiers te gaan plaatsen en nu vraag ik me af hoe dik de leiding moet zijn. De leiding wordt vooralsnog aangesloten op de buitenkraan maar zal in de toekomst misschien verlegd worden naar een ondergrondse regentank. Vanaf de buitenkraan legt het water ongeveer 10 meter af naar twee sproeiers en 15 meter naar één sproeier.

Ik weet dat voor een optimaal resultaat een beregeningsplan moet worden gemaakt, maar dit weekend wordt de bestrating gelegd en voor die tijd wil ik in elk geval een tyleenslang de grond in hebben. Die hoeft nog niet naar alle spoeiers, maar moet wel de eerste meters onder het straatwerk door.

Hopelijk is dit goed info om een inschatting te maken van hoe dik die tyleenslangen moeten zijn. Ik dacht zelf aan 25 mm vanaf de kraan tot aan de splitsing naar de drie sproeiers en vanaf de splitsing 20 mm.

Edit: het gazon dat besproeid moet worden met twee sproeiers is ongeveer 30 vierkante meter en het andere gazon dat besproeid moet worden met één sproeier is ongeveer 12 vierkante meter.

[ Voor 10% gewijzigd door Ken Wood op 31-08-2023 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ken Wood schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:45:
Ik ben van plan 3 popup sproeiers te gaan plaatsen en nu vraag ik me af hoe dik de leiding moet zijn. De leiding wordt vooralsnog aangesloten op de buitenkraan maar zal in de toekomst misschien verlegd worden naar een ondergrondse regentank. Vanaf de buitenkraan legt het water ongeveer 10 meter af naar twee sproeiers en 15 meter naar één sproeier.

Ik weet dat voor een optimaal resultaat een beregeningsplan moet worden gemaakt, maar dit weekend wordt de bestrating gelegd en voor die tijd wil ik in elk geval een tyleenslang de grond in hebben. Die hoeft nog niet naar alle spoeiers, maar moet wel de eerste meters onder het straatwerk door.

Hopelijk is dit goed info om een inschatting te maken van hoe dik die tyleenslangen moeten zijn. Ik dacht zelf aan 25 mm vanaf de kraan tot aan de splitsing naar de drie sproeiers en vanaf de splitsing 20 mm.
25mm binnendiameter zou wel goed genoeg moeten zijn, lijkt me.

Maar kan vrij simpel zijn: Wat is de aansluitdiameter van je sproeiers? Als je kijkt naar een regenwaterput, en je legt er een vraaggestuurde pomp in, wat is de diameter van de slang aan de uitvoer? Meeste sproeiers zitten op zo'n 1/2" / 12-15mm aansluiting, een pomp zal gok ik op de 1" zitten? Met 25mm binnendiameter zou je dan voldoende moeten hebben om niet al te veel druk te verliezen. Voor de veiligheid (of als je lange leidingen moet leggen), neem nog een maatje groter, dan is dat in ieder geval nooit je bottleneck.

• marit-rk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-02 22:45
Binnenkort wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd. Nu heb ik al een mooi groen zelfgemaakt tuinontwerp klaarliggen. Alleen deze gaan we aankomend voorjaar pas uitvoeren. Toch lijkt het me leuk (en goed voor de bijtjes) als er van het voorjaar in februari of maart al bloemen verschijnen. Dus heb ik het idee om bollen te planten. Nu is het alleen zo dat in ieder geval onze achtertuin vrij drassig is en volgens mij houden bollen niet zo van vochtige grond. Is het dan toch verstandig om te wachten met bollen planten? Of heeft iemand een idee hoe ik het toch kan doen? Bijvoorbeeld door iets aan de bodem toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:59
@marit-rk je zou ook bloemenwijde zaden, of zaden van groenbemesters kunnen strooien. Heb ik hier ook gedaan en lang een mooi fleurig veldje gehad. Nu ligt daar een grasmat overheen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 20:06
Wij hebben een lelijke muur en mijn vrouw had de passiebloem gekocht om tegen aan te groeien. Dat zou wel wat jaren duren dacht ik….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DQCXkOB7RPyYTzW2uXJrh1lSp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NxFFkDSUoTBiOS0RVNNdM3U.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een onkruidplant zeg :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:26
henkie196 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

25mm binnendiameter zou wel goed genoeg moeten zijn, lijkt me.

Maar kan vrij simpel zijn: Wat is de aansluitdiameter van je sproeiers? Als je kijkt naar een regenwaterput, en je legt er een vraaggestuurde pomp in, wat is de diameter van de slang aan de uitvoer? Meeste sproeiers zitten op zo'n 1/2" / 12-15mm aansluiting, een pomp zal gok ik op de 1" zitten? Met 25mm binnendiameter zou je dan voldoende moeten hebben om niet al te veel druk te verliezen. Voor de veiligheid (of als je lange leidingen moet leggen), neem nog een maatje groter, dan is dat in ieder geval nooit je bottleneck.
Ik wil er Rainbird 3504 sproeiers op aansluiten. Die hebben een diameter van 1/2 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Ken Wood schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:20:
[...]

Ik wil er Rainbird 3504 sproeiers op aansluiten. Die hebben een diameter van 1/2 inch.
niet dat je het hier moet kopen (Alhoewel ik goede ervaringen heb met deze website), maar ze hebben ook configurators, waar je ook de dikte van de leiding kan zien: https://www.doehetzelfberegening.shop/zelf-samenstellen/pop-up-gazonsproeiers.html.

afhankelijk van de pomp moet je 32 of 25 mm slang gebruiken. wij hebben een wat grotere pomp (6000ltr/uur uit de sloot) en hebben 32mm hoofdleiding met 25 mm aftakking naar de individuele sproeiers. de buren hebben geen pomp en hebben het met de waterkraan geprobeerd... dat valt dus niet mee, dan kom je haast uit op per sproeier een tyleenleiding naar een centrale verdeler, met een klep per sproeier. Het grote probleem daarbij is dus de waterdruk van de kraan.

In jullie geval zou ik voldoende tyleenslang kopen van 25mm, en per sproeier een leiding leggen naar een centraal punt, daar een verdeler maken/koppelen, en daar de kraan op aansluiten. Dan kun je altijd nog per sproeier de druk regelen, en kun je alle kanten op mocht je ooit een pomp aansluiten, zonder dat de hele tuin weer open hoeft.

[ Voor 42% gewijzigd door HiBe op 01-09-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
barry86 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:15:
Wij hebben een lelijke muur en mijn vrouw had de passiebloem gekocht om tegen aan te groeien. Dat zou wel wat jaren duren dacht ik….

[Afbeelding]

Wat een onkruidplant zeg :*)
Leuke plant inderdaad maar ze sterven wel grotendeels af in de winter. Ze groeien wel weer aan maar het is dus niet zo dat je muur het hele jaar dekkend blijft zoals bij klimop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 23:05
Wij hebben een vochtige tuin op het noorden (kleigrond, wel 40cm afgegraven voor aarde) en helaas veel last van slakken nu, die gek zijn op onze hosta's.

Helaas hebben de slakkenkorrels er nu voor gezorgd dat de bodem én ons gras beschimmeld is :( Dit terwijl de korrels vochtbestendig zouden moeten zijn volgens verpakking. Bij het gazon heb ik met een hark zoveel mogelijk proberen weg te halen en rondom de planten heb ik de bovenste laag weggeschept. Wat kan ik nog meer doen of moet ik me zorgen maken?

[ Voor 3% gewijzigd door goldmemberf1 op 01-09-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:08
goldmemberf1 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:08:
Wij hebben een vochtige tuin op het noorden (kleigrond, wel 40cm afgegraven voor aarde) en helaas veel last van slakken nu, die gek zijn op onze hosta's.

Helaas hebben de slakkenkorrels er nu voor gezorgd dat de bodem én ons gras beschimmeld is :( Dit terwijl de korrels vochtbestendig zouden moeten zijn volgens verpakking. Bij het gazon heb ik met een hark zoveel mogelijk proberen weg te halen en rondom de planten heb ik de bovenste laag weggeschept. Wat kan ik nog meer doen of moet ik me zorgen maken?
Hosta's zijn wel de favoriet bij de familie slak geloof ik. Je kan de slakken rond de schemering handmatig verwijderen. Als je planten structureel wild beschermen van kan je een randje scherp grind rond je borders maken of bijvoorbeeld een rand van cortenstaal. Daar komen slakken volgens mij niet over heen ( zie hier). En voor natuurlijke bestrijding kan je ook je tuin egelvriendelijk maken. Over wat schimmel zou ik me niet te druk maken. Hier staan ook een paar flinke paddenstoelen. Daar is het blijkbaar prima weer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online

Heb je in een keer een pak van 500 gram op een paar vierkante meter uitgestrooid of zo? Anders zie ik geen mogelijkheid om schimmel er op te krijgen. Slakkenkorrels moet je met mate strooien. En dan om de paar dagen wat, zodat de slakken ze ook op eten. Je kan ook een paar ganzen aanschaffen, die zijn helemaal wild van slakken. En het scheelt je een dure alarminstallatie......
En nat weer levert nou eenmaal meer slakken op dan de afgelopen twee kurkdroge zomers.
Koperband rond de hosta's zetten helpt ook, door het potentiaalverschil kunnen slakken er niet overheen kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Een vraag die door 'lotgenoten' vast herkend wordt, maar door anderen vast niet serieus genomen wordt, maar ik waag me er toch aan :)

Onze tuin is opnieuw aangelegd, en de bestrating in visgraat motief is daar ook een onderdeel van, gebakken klinkers zijn daarvoor hergebruikt. Dit alles is een paar weken geleden gelegd en ook ingeveegd. Sindsdien veeg ik regelmatig om zand dat de spleetjes en gaatjes inzakt aan te vullen.

Vanaf de dakgoot druppelt het (geen lekkage), die rand met druppels is op bestrating te zien en daar ontstaat continu weer een rijtje kieren en spleten zonder zand, ik veeg me daar dus een ongeluk zand weer in. Nu vraag ik me inmiddels af: Blijft dit zand 'eindeloos' zakken door die druppels, of wordt 't er stiekem ook weer uit gespetterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Yaksa schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:00:
[...]

Heb je in een keer een pak van 500 gram op een paar vierkante meter uitgestrooid of zo? Anders zie ik geen mogelijkheid om schimmel er op te krijgen. Slakkenkorrels moet je met mate strooien. En dan om de paar dagen wat, zodat de slakken ze ook op eten. Je kan ook een paar ganzen aanschaffen, die zijn helemaal wild van slakken. En het scheelt je een dure alarminstallatie......
En nat weer levert nou eenmaal meer slakken op dan de afgelopen twee kurkdroge zomers.
Koperband rond de hosta's zetten helpt ook, door het potentiaalverschil kunnen slakken er niet overheen kruipen.
Ik ben misschien wat royaal geweest inderdaad. Overigens is het misschien merkgebonden, toevallig kwam ik over dit merk precies dit tegen: https://www.moestuinforum...kkenkorrels-beschimmelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Barleone schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:39:
[...]

Wat maakt dat je tuinhuis en veranda aaneen schakelt? Ik zou het tuinhuis praktisch positioneren: dwz de aanloop/fietsroute zo kort mogelijk houden.
Een tuinhuis van 2m breed is in mijn ogen aan de smalle kant, qua beeld en qua praktische ruimte. Ik zou voor 3m gaan, 4x3 of 3x3 afhankelijk van kosten.
De veranda moet vooral een aangename plek zijn voor jouw tijdstip dat je daar wilt zitten. Kies eventueel voor een plek waarmee je contact houdt met de woonkamer, of ook gewoon praktisch dichtbij de keukendeur die je het snelst / vaakst gebruikt.
Plaats objecten zodanig dat je diepte in je tuin houdt, dat maakt je tuin veel ruimtelijker.
Tuinhuisje zou ik altijd evenredig aan de perceelgrens plaatsen. Je beplante oppervlak is kostbaar en mits mooi aangelegd ook kostelijk voor het oog, het staat vaak raar als je schutting en tuinhuis schuin lopen. Dat ziet iedereen in een oogopslag en wijst: tjonge wat loopt het scheef he?!
Qua erfgrens zou ik alleen iets permanent op de grens plaatsen als het steen is en als je er geen goot bij de buren voor hebt hangen die je moet reinigen. (Platdak dus zou voor mij ok zijn, maar…). Dan blijft staan dat er altijd een buur komt die doodleuk aan je tuinhuis allerlei meuk gaat boren en ophangen of een voetballend kind.. etc.
Qua afstand zou ik een trap of ladder nemen die je moet kunnen plaatsen (neem de afstand van je overstek of goot mee als die er is)

Zomaar wat tips.
De reden om de schuur en veranda tov elkaar zo te plaatsen is dat we meer zon hebben waar de veranda nu staat. Als ik de veranda aan de andere kant van het tuinhuis plaats, dan heb ik veel schaduw door het tuinhuis. De aanlooproute naar tuinhuis is zo inderdaad wel langer. Fietsen stallen we overigens (in ieder geval 2 van de 4) in de garage voor bij de woning.

3x3 is ook nog een optie voor tuinhuis. De tuin is totaal 10 meter diep vanuit de woonkamer. Dus ik wilde het schuurtje niet te diep maken om zo te dicht op de woning te plaatsen. Zou je eerder 3x3 doen en dan een veranda van 3x3 dan een schuur van 2x4 en een veranda van 3x3 (zoals getekend)?

Bedankt voor de overige tips, neem ik mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands

Hosta's is slakkenvoer. Ze worden in moestuinen gebruikt om de sokken weg te lokken bij de groente. Al die dingen proberen dood te maken omdat ze eten zoeken vind ik wat onnodig. Zet gewoon extra hosta's, dan is er genoeg om te eten en te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
henkie196 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:02:
[...]

Wat wij hebben gedaan voor ons tuinhuisje:
- Ongeveer 90cm - 1m aan ruimte om er comfortabel omheen te kunnen lopen.
- Parallel aan huis geplaatst, onze tuin is 10m breed en wordt 1 m dieper over die breedte, maar dat zie je vanaf het huis niet. Extra ruimte achter huisje is opgevuld met compostbakken.
- Bij ons mocht dat niet vanuit de bouwvoorschriften, als je het wel doet, het lefst met stenen huisje, en let op dingen als dakgoten, overstekend dak, etc.
- Verwissel terras en tuinhuisje als je denkt dat het te warm gaat worden in de volle zon, anders zo laten. Of bedenk hoe je wellicht een zondoek kan opstellen met het tuinhuisje.

Ik kan niet goed beoordelen hoe scheef de perceelgrenzen lopen t.o.v. het huis, maar bedenk hoe je het liefst het terras zou willen hebben, parallel met huis of met de schutting, het tuinhuisje volgt dan vanzelf. Als je een wat rondere vorm van het terras kiest, maakt die orientatie ook minder uit.

Zoals @Barleone zegt, 2m is niet heel veel voor een tuinhsuije, ik zou overwegen om er 3x4m van te maken, dat geeft een stuk meer ruimte van binnen.
1 meter vind ik wel veel, ik hoef er op zich niet om heen te lopen behalve wanneer ik de schuur zou moeten beitsen of wat onkruid moet wieden. Zo smal mogelijk wil ik de ruimte dus houden. Ik dacht zelf aan max 50cm. Denk je dat dat te smal is (ik ben niet zo breed)?

Jij zegt paralel aan huis, ander zegt paralel aan schutting :+
De schutting ziet toch niemand, zou het eerder raar kijken als de schuur schuin staat tov de woning? of zou dat juist speels / ruimtelijk ogen?

We willen een deel ( 1 meter ) metselen en daarop rabatdelen plaatsen voor de schuur. Tenzij we een goede metselaar kunnen vinden tegen een goed tarief dan mag die een heel tuinhuis metselen. Ik ga wel kijken of dat we hem 3x3 of 3x4 kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
goldmemberf1 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:52:
[...]Overigens is het misschien merkgebonden, toevallig kwam ik over dit merk precies dit tegen: https://www.moestuinforum...kkenkorrels-beschimmelen/
Precies dat, plus dat de relatieve vochtigheid de laatste dagen behoorlijk hoog was, dat werkt ook schimmel in de hand. (Vandaar ook het hoge aantal paddenstoelen zo vroeg in het jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

JBS schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:51:
Een vraag die door 'lotgenoten' vast herkend wordt, maar door anderen vast niet serieus genomen wordt, maar ik waag me er toch aan :)

Onze tuin is opnieuw aangelegd, en de bestrating in visgraat motief is daar ook een onderdeel van, gebakken klinkers zijn daarvoor hergebruikt. Dit alles is een paar weken geleden gelegd en ook ingeveegd. Sindsdien veeg ik regelmatig om zand dat de spleetjes en gaatjes inzakt aan te vullen.

Vanaf de dakgoot druppelt het (geen lekkage), die rand met druppels is op bestrating te zien en daar ontstaat continu weer een rijtje kieren en spleten zonder zand, ik veeg me daar dus een ongeluk zand weer in. Nu vraag ik me inmiddels af: Blijft dit zand 'eindeloos' zakken door die druppels, of wordt 't er stiekem ook weer uit gespetterd?
Goede vraag wel, precies datzelfde zien we hier na de nieuwe klinkers zijn gelegd op de oprit. Maar ook de oude bestrating mistte op die rand altijd een stukje voeg, maar dat waren grote grindtegels en daardoor viel dat niet zo op.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Het zand spat ook weg. Hier hebben we dat ook en ik heb het maar geaccepteerd. Polymeervoegsel hielp ook niets.

Bij oudere huizen zie je nog weleens een rand van grind rondom het huis: dan heb je daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

Nee, op een gegeven moment is het vol en vol is vol. Je hebt alleen kans dat het een slappe plek is/wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marit-rk
El-Vder schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:19:
@marit-rk je zou ook bloemenwijde zaden, of zaden van groenbemesters kunnen strooien. Heb ik hier ook gedaan en lang een mooi fleurig veldje gehad. Nu ligt daar een grasmat overheen.
Ga ik ook zeker doen, maar die kan ik pas zaaien in maart en ik wil eigenlijk al in februari / maart bloemen hebben. Vandaar de bollen...

Is er geen geschikte oplossing voor de bollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
marit-rk schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:23:
[...]
Is er geen geschikte oplossing voor de bollen?
In potten planten, je kan dan ook een bollenlasagne maken met bijv. krokussen, narcissen en tulpen. Die bloeien ieder een andere periode heb je lang genot van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Chip. schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:04:

[...]
Niemand hier dus een idee over Nobifix?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:31

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik heb de grasrollen nu 10 dagen liggen en het begind op de meeste plekken mooi op te kopen. Ik heb nog niet gemaaid, is het verstandig om morgenavond te maaien als het deze week relatief zonnig weer wordt? of kan ik beter wachten tot volgend weekend?

De konijnen hebben vanmorgen al wel even hun best gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSbn2fwfUIHzRkEW_2yPlVzfm6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIHKROfVIK4waNgdmTwxaFip.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Chaoss op 03-09-2023 20:33 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-09 10:38
Chaoss schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:32:
Ik heb de grasrollen nu 10 dagen liggen en het begind op de meeste plekken mooi op te kopen. Ik heb nog niet gemaaid, is het verstandig om morgenavond te maaien als het deze week relatief zonnig weer wordt? of kan ik beter wachten tot volgend weekend?

[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik het wel maaien, maar dan op de hoogste stand zodat het gras niet te kort wordt. En sowieso deze week nog 1 á 2x sproeien tegen de avond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:27
Als ik weet dat het warm weer gaat worden laat ik hier het gras juist altijd langer anders heeft het hier veel te veel te lijden onder de hitte. Onze tuin ligt zo dat er eigenlijk de hele dag de zon vol op staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad_Manic
Ik zou deze week nog even niet maaien met de verwachte temperaturen. Het echte wortelen moet nog komen. Als je het wel doet inderdaad hoogste stand en dagelijks sproeien deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik zou ook niet maaien, laat die wortels maar groeien wel wat water geven als de grond droog aanvoelt nu. Als de wortels dieper zitten minder water, anders krijg je lui gras en blijf je aan de gang

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:14
Ik heb midden juni dit jaar grasrollen gelegd. Toen heb ik twee week niet gemaaid. Wel iedere dag de sproeier aangehad. Na twee week één keer op de hoogste stand gemaaid. Dat advies kreeg ik van de hovenier. Dit om de grasmat de kans te geven te hechten aan de ondergrond. Daarna weer 1,5 week gewacht en net voor de vakantie (2 week) nog een keer gemaaid. Wel bijna iedere dag de sproeier er op gehad. Ook in de vakantie daar een mannetje (lees: schoonvader) voor geregeld :) Na de vakantie iedere week gemaaid. Vorige week gemaaid en wacht nu de komende week even af. Het groeit wel door. Dan na deze week maar weer eens maaien. En mogelijk een keer bemesten.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 04-09-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

[Afbeelding]
Toen ze bij ons de grasmatten legden, kregen we het advies om dagelijks te beregenen voor de eerste drie weken. Dit is niet alleen om het gras te laten groeien, maar ook omdat anders de graszoden uit kunnen drogen, en als het gras nog onvoldoend geworteld is, krimpen de zoden en ontstaan kieren tussen de rijen met zoden.

Daarom zou ik het zeker nog niet maaien (het ziet er ook nog niet erg lang uit, eerlijk gezegd), en, met het warme weer van deze week, ook zeker nog iedere dag beregenen.

Daarna kun je het op de hoogste stand een keer maaien, en om de dag beregenen, maar wat langer, zodat het water dieper in de grond trekt en de wortels hopelijk ook dieper groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Wat is jullie advies voor het snoeien van Amerikaanse sering? Ik lees hier verschillende verhalen over op google, waarbij volgens mij de consensus is dat hij bloeit op 1 jaar oude takken. Tussen mei - juli heeft deze reeds in bloei gestaan.

Mijn sering begint nu behoorlijk schaduw te vormen over het gazon, waardoor dit stuk niet meer lekker groeit, dus het liefst kort ik hem nu een flink stuk in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-aScCnO6cpuh0bWl3qG9yLNvNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZEciStAgxy35KrD5oAj4WWm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door goldmemberf1 op 05-09-2023 14:04 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Before

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAOETZHKtR96IuxrmtngHvM2V_0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zp6CbOYpmb5faFYPBWuAT5zP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idgKqByXeXhdWuIKlAHa6AL9N98=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1bfJj3fKiDHEzit3766E8DH.jpg?f=fotoalbum_tile

During
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hl_CZzymMBgGJLXHd8lJG0qfqXU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yz0ljCKhjr5UEW7ESIbOAf33.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7d7KU7CFvk9_LvhcOKvJaNMWxQc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qaLLckl0xpoC8h9Mq1DTqKc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2y8Lhalk21e8lUN6pWuNOfjSmg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbvG0gyTibUYoijBhrYskJtB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReBhmW0yLVjYeA51JCw0raEsTgE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89JqcQXRhxtqZIrld4y2w5ua.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWlmo6NfODazMJXrNHwtXoO2UHo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKY1D8sL5PCnDnNqtM1iy2YH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMN4b5CSAV3vSGQ7G2pXS3ZAmr8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDGVCxt2LCWQI8Hn5v9jYFUP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7XLZvRb59lH7kjzbAmstdB-BJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SAEJRNySfaOa2Q1tvdPys6J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFG09w7mlgY5lGrQNsn7a0fIjwg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqVbRWTQ9ZUXxJOahJC32x2E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyUX6aDAgqV1AuBEg6Zbn7ytGoA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6IgaUwTWexKeyDQqzt7j1IN.jpg?f=fotoalbum_tile

After
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qC5QnRz6JGrAte9XVQOnohM4jl4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5yLYC2C6VBB1nIEGdutik1h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EMH4g3hA6wzVKPqJNoXtMWBlDc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGQbVeBRBttg7FRmqKfx0ttD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWUZZp9XMBu8VP1ymHtL459lsog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXT9ekFaXGlJvDAgqpvsVALt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6QU-vYcfGcgVpHTyMpmT7bX5ao=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OC4JASGiVgCfihfFrYInQfi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxi4O9ayGD4MbLrG6q2enupyOX4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvwN6VbARO5QCLHzt0CrMuYO.jpg?f=fotoalbum_tile

Het is nog niet klaar, op de fotos staan de plantenbakken nog niet maar in de praktijk staan die er al. De bomen zullen over 2 maanden geleverd worden. Ondertussen kan ik de verlichting en het bewateringsyssysteem afmaken.
Waarschijnlijk zullen we dan volgend jaar de buitenkeuken, buitendouche, schuur en lounge toevoegen. :)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
goldmemberf1 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:03:
Wat is jullie advies voor het snoeien van Amerikaanse sering? Ik lees hier verschillende verhalen over op google, waarbij volgens mij de consensus is dat hij bloeit op 1 jaar oude takken. Tussen mei - juli heeft deze reeds in bloei gestaan.

Mijn sering begint nu behoorlijk schaduw te vormen over het gazon, waardoor dit stuk niet meer lekker groeit, dus het liefst kort ik hem nu een flink stuk in.

[Afbeelding]
Ik heb mijne eens een keer te kort gesnoeid en nu is daar dus een bruin kaal gat zichtbaar, dus pas inderdaad op met wat je snoeit bij dit leuke struikje. Zonde als ie misvormt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 00:05
barry86 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Ik heb 2 laurieren in leem/klei staan op een laagpunt in de tuin waar elk jaar veel en lang water blijft staan.
Dit gaat goed. Dus ik vermoed dat er geen probleem hoeft te zijn en de periode van de aanplanten belangrijk is.
Als er altijd water staat, is het dan geen probleem?

Het "plasje" water is zichtbaar als ik na het graven even wacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUmTmkgbmj5fmR2tziOPPzhR1qQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2g2DfhmY1lU68teWVHxjTSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

echthard schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:21:
[...]

Als er altijd water staat, is het dan geen probleem?

Het "plasje" water is zichtbaar als ik na het graven even wacht:

[Afbeelding]
Dat lijkt me niet zo'n issue, vooral niet als je er op wachten moet. Eventueel kan je wat houtsnippers en zand door je aarde mengen bij het planten, dan krijg je een opener structuur waarbij vocht makkelijker de bodem indringt.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:07
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik eens in de kruipruimte gekeken onder het huis en de gehele kruipruimte staat opeens vol met onderstaande plant/wortels. Afgelopen februari is het riool volledig vernieuwd, dus daar kan het niet aan liggen. Toen waren deze 'dingen' er ook nog niet.

Weet iemand wat dit is?
Alvast heel erg bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VofYLKOgMN_HpFgPX9l0-jvdZwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6CWXkCaFjMoQ1V0O6bqzHP8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pgEp8tRnCtsLTz-1wRpSHwfVPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NaIUl37lYc4NrxrwDEiP6Tn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuQKQ6WWqr6IKAT-fAfkU49Djx0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ctPaDFhhrT7L6p5NeZPOuE5Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wat een bijzondere situatie dat het ineens zo massaal opkomt. Ik zou eens zoeken op onkruid/planten met wortelstokken die je (of de buren) ook in de tuin hebt staan.
Heermoes, bamboe, bepaalde grassen of rietachtige planten… etc.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLYPU1Xsm5DsfrKvsvMIUREinV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4rAXTe5tWvcOGbIEy8zEUMl.jpg?f=fotoalbum_large
Project nieuwe vijver deel 1; tijdelijke kuipen voor planten en overwintering voor alle kikkers etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marit-rk
Onze nieuwbouw-achtertuin wil ik van de winter bedekken met karton en daarop een mulchlaag van 10 cm aan blad. Maar omdat het onkruid minimaal 1 meter hoog staat, wil ik eerst de grootste planten eruit halen. Weet iemand met welke tool dit het gemakkelijkste kan? Graag met een lange steel zodat we niet teveel hoeven te bukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crdrnry_3AQmIAMlgyW_5GR8u9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03SGeHT6yvqYIAt5itVBqogW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door marit-rk op 09-09-2023 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Minikraantje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:49
marit-rk schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:56:
Onze nieuwbouw-achtertuin wil ik van de winter bedekken met karton en daarop een mulchlaag van 10 cm aan blad. Maar omdat het onkruid minimaal 1 meter hoog staat, wil ik eerst de grootste planten eruit halen. Weet iemand met welke tool dit het gemakkelijkste kan? Graag met een lange steel zodat we niet teveel hoeven te bukken.
[Afbeelding]
Als het een niet te groot oppervlak is gewoon met een goede schoffel.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Laatst online: 21:16
Onkruid moet je eruit steken met wortel en al, vindt je dat teveel werk dan een schoffel zoals eerder gezegd.
Mijn vriendin gebruikt deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYDZybt664CLN66_4hbmeKPGrF8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ez3MNdnWcpIKHiJR7D9kzkYM.jpg?f=user_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

[Afbeelding]
Een schep/spade?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Bosmaaier en afdekken niet voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@marit-rk

Er zijn zoveel manieren...

Waarom niet gelijk het grondwerk in 1 keer goed? Vandaar ook mn opmerking over een minikraantje. Grondwerk is de basis van je hele tuin. Misschien kan je beter alles uitstellen tot je daadwerkelijk aan de tuin gaat beginnen.

Zo niet, dan zou ik het nu gelijk rigoreus en goed aanpakken zodat je er later alleen maar plezier van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
@marit-rk de grote vraag is hoe goed is de grond? Hier heb ik de aardelaag (30cm) een aantal keer schoon geharkt omdat hier alsnog veel troep (glas, stenen, etc) in zat. Daarna groenbemesters erin. Na de winter ongeveer spade diepte opgegooid en nieuwe tuinaarde er bovenop gedaan.
Je zou als de grond goed is met de bosmaaier zoals @deWit al zegt er doorheen gaan en afdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
[Afbeelding]
Kibani 6 in 1, of 7 in 1. Koop er wel gezichtsherming bij een draag laarzen, het spat nogal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[Afbeelding]
Wat er nu staat is zijn eenjarige planten (onkruid bestaat niet), o.a. melde en perzikkruid zo te zien.
Ik zou ze, voordat het zaad begint af te rijpen (en je volgend jaar en de 5 jaar hier op volgend 3 x zo veel planten hebt) nu boven de grond afknippen (zodat er geen zaad op de grond valt), op de composthoop verwerken en nu al een laag mulch er op werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
Frietkot schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:32:
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik eens in de kruipruimte gekeken onder het huis en de gehele kruipruimte staat opeens vol met onderstaande plant/wortels. Afgelopen februari is het riool volledig vernieuwd, dus daar kan het niet aan liggen. Toen waren deze 'dingen' er ook nog niet.

Weet iemand wat dit is?
Alvast heel erg bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heermoes wellicht? Wij hebben dit ook in onze achtertuin (een bijzonder hardnekkig (on)kruid) en dit groeit ook in het donker tussen de tegels door in onze afgesloten opbergruimte in de kapschuur.
De biologische manier van bestrijden is zoveel en zo vaak mogelijk weg halen zodat de plant uitgeput raakt en de bodem verbeteren door bijvoorbeeld lavameel te strooien.

[ Voor 7% gewijzigd door witterholt op 10-09-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:07
witterholt schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:09:
[...]

Heermoes wellicht? Wij hebben dit ook in onze achtertuin (een bijzonder hardnekkig (on)kruid) en dit groeit ook in het donker tussen de tegels door in onze afgesloten opbergruimte in de kapschuur.
De biologische manier van bestrijden is zoveel en zo vaak mogelijk weg halen zodat de plant uitgeput raakt en de bodem verbeteren door bijvoorbeeld lavameel te strooien.
Dank voor de reacties! Daar lijkt het inderdaad op, ik heb die plant ook wel eens bij ons in de tuin voorbij zien komen. Wat bizar dat dus onze hele kruipruimte ermee vol licht opeens...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Frietkot schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:20:
[...]

Dank voor de reacties! Daar lijkt het inderdaad op, ik heb die plant ook wel eens bij ons in de tuin voorbij zien komen. Wat bizar dat dus onze hele kruipruimte ermee vol licht opeens...!
Zoals ik al aangaf is het een hardnekkig (on)kruid en de wortels kunnen meters diep de grond in zitten. Bij het verwijderen breken die ook nog eens makkelijk af. Toen onze tuin aangelegd werd heb ik nog geprobeerd zoveel mogelijk wortels weg te halen met een spade. Nu zie ik soms kleine toefjes weer boven de grond uit komen, deze haal ik dan meestal zo snel mogelijk weg. Het worden er telkens wel minder en kleinere exemplaren dus uiteindelijk werpt het wel zijn vruchten af. Fun fact: het wordt ook wel eens de Lego plant genoemd omdat je de segmenten van de plant ook weer in elkaar kan zetten. :o
Je schijnt er ook thee van te kunnen maken trouwens...

[ Voor 3% gewijzigd door witterholt op 10-09-2023 22:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 22:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWfCaLnV9fhpMUzJlg04aCBNGkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RacFxBDqwYepWT1Eu14OTh88.png?f=fotoalbum_large

hier ook al vaak gelezen.
waarschijnlijk zit ik hier niet helemaal goed en gaan er veel tegenstanders zijn ipv voorstanders maar het gaat om het idee/ontwerp waar ik extra ideeen op wil doen.

we gaan de hele tuin opnieuw aanleggen en rondom krijgen we overal nieuwe schutting.
aan de voordeur komt een poortje om de tuin te betreden.
het pad heb ik reeds al beklinkerd.

in de voortuin speel ik met het idee voor een grote plantenbak te maken met als eyecatcher een mooie grote olijfboom te zetten en de rest aankleden met bodembedekkers of siergras.
(de rest rond de border zal ook afgewerkt worden afhankelijk van het budget of met kunstgras of anders voorlopig boomschors)

aangezien onze hele tuin op het zuid/westen ligt krijgt deze over het algemeen de hele dag volle zon (waardoor we in het verleden al veel kapot hebben zien gaan qua beplanting), ik en mijn vriendin hebben totaal geen groene vingers en vinden het belangrijker om tijd vrij te maken voor ons gezin ipv elke week iets in de tuin te moeten onderhouden.

vandaar dat we ook op zoek zijn naar een zo onderhouds mogelijk vrije tuin en ook de keuze daarop gemaakt qua beplanting en type.

aan de voorzijde willen we de speelhoek van ons zoontje gaan maken en kan hij in alle gemak daar spelen, maar hebben we ook nog een beetje rust op het terras gedeelte.

aan de lange zijde hebben zouden we graag in een border pampamgras plaatsen ook vanwege de vele zon wat dit zal krijgen en op latere termijn ook minder water nodig heeft.

aan de achterkant willen we iets van kleur en kiezen daar voor een lavendel plant.

(misschien kunnen we meerdere soorten door elkaar plaatsen om het wat boeinder te maken)

dan hebben we zelf het terras wat verder niet speciaal is, de eettafel staat onder een overkapping en verder hebben we het gebruikelijke lounge gedeelte.

we kiezen er ook voor om kunstgras te plaatsen omdat wij ons gras niet kunnen onderhouden en dit voor ons de betere oplossing zal zijn.

voor mijzelf is het denk ik vrij onderhoudsvriendelijk maar het ontwerp / design is misschien nog wat aan de brave of saaie kant.

misschien enkele mensen wat zich geroepen voelen om mee te denken en eventueel wat aanpassingen te doen of meningen geven zou fijn zijn om eens te horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 20:06
Normaal gras met robotmaaier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:18
@Philtjens, kunstgras wordt bloedheet in de zomer. Dan lig je echt niet lekker meer op je bedje.

Beregening aanleggen en, inderdaad, een robotmaaier erop. Dan heb je er bijna geen omkijken naar.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
@Philtjens zoals hierboven al wordt aangegeven is kunstgras in de zomer niet uit te houden. Dat is het ook niet lekker voor jullie zoontje om daar op te spelen.
Zoals je zelf al zegt het is aan de brave kant. Met de positie van het terras mis je de relatie met de tuin van binnenuit. Zelf zou ik juist bij het huis meer groen maken en het terras meer naar achter toe brengen. Daarnaast zorgt een zo overzichtelijke tuin vaak ook voor een saaie tuin. Door te zorgen dat er plekken ontstaan die niet direct zichtbaar zijn blijft het een ontdekkingstocht in de tuin. Creeer wat onderhoudsarme plantvakken die ervoor zorgen dat de tuin niet in één keer te overzien is. Qua planten kun je natuurlijk denken aan lavendel maar zoek ook naar andere hitte bestendige planten, misschien wat mediterrane kruiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
@Joris748 @El-Vder @barry86 .

De reden dat we kunstgras gaan aanleggen is omdat we letterlijk geen gras meer hebben.

Heb dit proberen te onderhouden door te ontluchten water geven en wat bij te zaaien.

Door de hete zomers is dit wat er nog maar van overblijft Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yryp5ujFoWjp9sNdC81QZCM5G9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/faYd4lGORvLba0M81LEizolL.jpg?f=fotoalbum_large
We krijgen letterlijk geen gras meer enkel onkruid.

Dit zal een robotmaaier ook niet opgelost krijgen.

Andere reden is ook omdat de tuin groter gaat worden en de vorige eigenaar heeft het voorste stuk al verhard aangelegd want hij wou ook kunstgras plaatsen.

Als ik terug echt gras wil moet ik hiervan alles gaan uitpikeuren en terug opvullen met zwarte grond.

We weten dat dit in de zomer gaat opwarmen maar we hebben dan wel het hele jaar door een mooi gazon in tegenstelling tot nu.

Voor het terras hebben we bewust gekeken om dit te laten aansluiten bij de leefkeuken ipv het tuin gedeelte meer zelf omdat we die connectie belangrijker vinden.

Ik ben het er inderdaad mee eens dat het er nog te saai uitziet maar zoals in het ontwerp te zien heb ik ook niet echt de ideeën om dit anders of gedurfder aan te pakken ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik vind het verschrikkelijk. Kunstgras heeft IMHO niets met een tuin te maken en hoort hooguit op een sportveld of in een speeltuin.
Als je gras lastig vindt, probeer dan een klavergazon. Groen, milieuvriendelijk, onderhoudsvrij, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:14
Philtjens schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:53:
De reden dat we kunstgras gaan aanleggen is omdat we letterlijk geen gras meer hebben.
Heb dit proberen te onderhouden door te ontluchten water geven en wat bij te zaaien.
Bij ons was het ook niet meer "groen". Wel van het mos en "onkruid". De overweging gehad naar kunstgras. Alleen al vanwege de hitte niet. Toch voor "gewoon gras gegaan". We wilden eerst met graszaad aan de gang maar hebben gekozen voor de Q&D methode: "graszoden" In één keer groen. 35 m2 voor 180 euro (inclusief bezorgen). Wel moet je het bijhouden met maaien en besproeien. Heb het er nu bijna 3 maand in liggen. Het groeit mooi, heeft de warmte overleeft en is nog steeds mooi groen. Voor het stukkie van 35m2 ga ik geen robotmaaier doen :) Dat is mij net iets te grotig en de Egel in de tuin zal er ook niet blij mee zijn.

Ook voor kinderen is het niet altijd even fijn om op het kunstgras te spelen. Wordt vaak snel heet en uitglijden geeft ook schaafwonden.
Als ik terug echt gras wil moet ik hiervan alles gaan uitpikeuren en terug opvullen met zwarte grond.
Ik zie wat leilindes en een grote olijfboom staan. Daar zal je ook een plantvakverbetering voor moeten aanbrengen wil je die goed laten groeien. Dan komt er ook wel een kuub of wat "zwarte" grond vrij. Boomplaatsverbetering is meestal een kuub of 3 per boom om deze met een beetje goed doorwortelbare grond en voedingsstoffen op weg te helpen. De vrijkomende grond kan je dan gebruiken voor het gras.
Philtjens schreef op maandag 11 september 2023 @ 02:11:
aangezien onze hele tuin op het zuid/westen ligt krijgt deze over het algemeen de hele dag volle zon (waardoor we in het verleden al veel kapot hebben zien gaan qua beplanting),
Door de schutting zal er wel wat schaduw zijn. In theorie plaats je dan juist de leilindes op de plek waar de zon het meest vandaan komt. Dan heb je meer schaduw in de tuin / op het gras. Een paar mooie leilindes langs de lange kant van de schutting in een border met daaronder wat (lage) struiken.
Philtjens schreef op maandag 11 september 2023 @ 02:11:
ik en mijn vriendin hebben totaal geen groene vingers en vinden het belangrijker om tijd vrij te maken voor ons gezin ipv elke week iets in de tuin te moeten onderhouden.

vandaar dat we ook op zoek zijn naar een zo onderhouds mogelijk vrije tuin en ook de keuze daarop gemaakt qua beplanting en type.
Langs de schutting kan je een mooie border maken. Deze kan je dan eventueel wat verhoogd maken. Niet direct tegen de schutting maar iets er van af. Wil je de schutting dan ook iets wegwerken dan is het een gaashekwerk tegen een paal aan en dan iets van Hedra en/of clematis of andere klimplant tegen aanzetten. Doe je dat op een aantal plaatsen breekt dat de schutting.

Onderhoud van de tuin. Zelf hebben we een redelijke tuin. Voor ons is het nu een ronde in het najaar (winterklaar maken) en een ronde in het voorjaar (zomerklaar maken). In het najaar was het altijd het snoeien van de twee leilindes, de boom en hedra haag. En dan nog wat onkruid wieden in de borders. Het kost je een dagje. Tussendoor nog wel eens een uurtje de borders in om wat weg te halen. Echt niet iedere week.

De leilindes die je nu getekend hebt mag je in het najaar ook mee aan de slag. Die moeten gesnoeid worden. De olijfboom heeft bescherming tegen de vorst nodig. Daar mag je dan ook aan denken. Daarnaast moet een olijf niet te nat staan. In de volle klei of met hoge grondwaterstand is niet handig. Daar zal je aan moeten denken bij het planten. Daar heb je mogelijk meer onderhoud aan dan het gras ;)

[ Voor 68% gewijzigd door RonnieKo op 11-09-2023 10:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:59
Er is wat mis met je grond als je gras er zo bij ligt. Ik zou daar eens een hovenier naar laten kijken dan de grond afgraven en opnieuw aanvullen.

+1 voor mini klaver. Ik zaai dat hier door het gras en zorgt voor een heel strak veldje zonder al te veel onderhouden. Ik maai handmatig omdat ik daar de tijd voor heb, maar met een robot heb je er helemaal geen werk aan. De klaver zorgt er ook voor dat het nauwelijks uitdroogt, dus minder water geven.

Over kunstgras is hier in het topic genoeg gezegd. Wellicht is het een idee om eens bij 25+ eens naar een voetbalveld te gaan en daar midden op het veld te gaan staan. Je voelt de verstikkende damp.... Ik voetbal zelf en dat uurtje in de week (90 minuten houd ik niet meer vol :D ) is bij warm weer echt niet leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:18
@Joris748 @El-Vder @barry86 .

Door de hete zomers is dit wat er nog maar van overblijft [Afbeelding]
We krijgen letterlijk geen gras meer enkel onkruid.

Dit zal een robotmaaier ook niet opgelost krijgen.

Andere reden is ook omdat de tuin groter gaat worden en de vorige eigenaar heeft het voorste stuk al verhard aangelegd want hij wou ook kunstgras plaatsen.

We weten dat dit in de zomer gaat opwarmen maar we hebben dan wel het hele jaar door een mooi gazon in tegenstelling tot nu.

Voor het terras hebben we bewust gekeken om dit te laten aansluiten bij de leefkeuken ipv het tuin gedeelte meer zelf omdat we die connectie belangrijker vinden.

Ik ben het er inderdaad mee eens dat het er nog te saai uitziet maar zoals in het ontwerp te zien heb ik ook niet echt de ideeën om dit anders of gedurfder aan te pakken ?
Als je het bijhoudt met maaien en (een beetje) sproeien wordt het niet zo'n puinhoop.

In dit geval zou ik zeggen: uitgraven en opnieuw beginnen met graszoden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Even voor de duidelijkheid nog.

De tuin is 4 jaar geleden volledig afgegraven ge egaliseerd en fel aangevuld met zwarte grond.

Ik heb ook geen zin de hele tijd om te discussiëren of te beargumenteren waarom wel of niet kunstgras.

Nogmaals wij kiezen ervoor om het te doen dat het onderhoudsvriendelijk is voor onze situatie. Dat het warm word dat neem ik er wel bij voor die 2 maanden per jaar maar de rest van het jaar heb ik wel een gazon wat er altijd verzorgd bijligt en verder geen onderhoudt vraagt.

In geval van de leibomen gaan we kijken voor bladhoudende deze groeien zelf langzaam en verwacht ik dan ook niet echt veel snoeiwerk aan.

De olijfboom hoeft praktisch weinig tot geen water en enkel bij vriezen moet deze wel beschermd worden dit is een folie of doek erover en dat zal verder ook loslopen.

De bedoeling van dit topic was om te kijken naar indeling en hier wat hulp bij te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
RobNemoo schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:23:
Er is wat mis met je grond als je gras er zo bij ligt. Ik zou daar eens een hovenier naar laten kijken dan de grond afgraven en opnieuw aanvullen.

+1 voor mini klaver. Ik zaai dat hier door het gras en zorgt voor een heel strak veldje zonder al te veel onderhouden. Ik maai handmatig omdat ik daar de tijd voor heb, maar met een robot heb je er helemaal geen werk aan. De klaver zorgt er ook voor dat het nauwelijks uitdroogt, dus minder water geven.
Veel hangt ook af van de ondergrond. Ik zou niet willen zeggen dat er perse iets mis is met zijn grond. Maar met een zanderige grond kun je er water op blijven gieten, en met zo'n droge periode als in het voorjaar, gaat het er even goed zo uit zien.

Het vergt veel onderhoud en beregening om de boel zo groen te houden met de huidige zomers, bij ons blijven we ook aan de gang. Ik snap wel dat je op een gegeven moment maar liever voor kunstgras kiest, heb je niet meer de ellende van erachteraan blijven werken.
Over kunstgras is hier in het topic genoeg gezegd. Wellicht is het een idee om eens bij 25+ eens naar een voetbalveld te gaan en daar midden op het veld te gaan staan. Je voelt de verstikkende damp.... Ik voetbal zelf en dat uurtje in de week (90 minuten houd ik niet meer vol :D ) is bij warm weer echt niet leuk.
Als ik eerlijk ben, ik ben liever toch niet in de tuin bezig met 25+, laat staan 30+. Dan blijf ik liever binnen, buiten is het toch niet te harden, dan. Gras of kunstgras maakt dan toch niet uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:59
henkie196 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:37:
[...]

Veel hangt ook af van de ondergrond. Ik zou niet willen zeggen dat er perse iets mis is met zijn grond. Maar met een zanderige grond kun je er water op blijven gieten, en met zo'n droge periode als in het voorjaar, gaat het er even goed zo uit zien.

Het vergt veel onderhoud en beregening om de boel zo groen te houden met de huidige zomers, bij ons blijven we ook aan de gang. Ik snap wel dat je op een gegeven moment maar liever voor kunstgras kiest, heb je niet meer de ellende van erachteraan blijven werken.

[...]

Als ik eerlijk ben, ik ben liever toch niet in de tuin bezig met 25+, laat staan 30+. Dan blijf ik liever binnen, buiten is het toch niet te harden, dan. Gras of kunstgras maakt dan toch niet uit ;)
In mijn tuin met groen en een paar grotere bomen is het heerlijk met 25+ en 30 graden. Dan zit ik nog steeds liever lekker buiten dan binnen te zitten. Dat kan het hele jaar nog. Vind ik dan, gelukkig is iedereen anders.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Philtjens schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:32:
De bedoeling van dit topic was om te kijken naar indeling en hier wat hulp bij te krijgen.
Ik begrijp je frustratie, maar had je de TS gelezen, dan had je wel gemerkt dat 'dit topic' gemaakt is voor mensen die van een beetje natuur houden, niet voor tuindesign met plastic matjes die het tegenovergestelde bereiken van alles wat mensen met groene vingers willen ;)

Jouw keuze natuurlijk, maar ik denk dat de giste is: een gras/klaver/'onkruid'mat hoeft niet veel werk te zijn, is beter voor de natuur, en is bovendien veel fijner om in/op te vertoeven in de zomer (net wanneer je kinderen n.b. het meest thuis zijn :P ). Je moet gewoon niet teveel willen vasthouden aan dat sterk achterhaalde idee van een perfecte grasmat.
henkie196 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:37:
Het is sowieso een belachelijk idee om gras per se groen te willen houden in droge zomers.
Gewoon laten voor wat het is, geen water verkwisten en geen werk aan.
Dan wordt het maar effe bruin. Vanaf de eerste serieuze regenbui is het in no-time weer groen.
Pagina: 1 ... 138 ... 188 Laatste