Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste
Acties:

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

einz schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:33:
[...]

Heb de pepers naar binnen en nu luis… te redden of wegdoen?
Je kan het proberen er af te spuiten (douche, tuinslang), maar ik denk dat het vrij snel terug komt en dat je het dan om de paar dagen moet herhalen tot ze weer naar buiten kunnen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-01 22:49
bvk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:36:
[...]

Met een basilicum plantje doe ik in de wintermaanden weinig, dat is knippen, opeten en weggooien. In de zomer kun je zoals @1nsane aangeeft de plant overpotten en dan kun je er nog maanden plezier van hebben.

Maar met die set die je gevonden hebt (waar, ziet er leuk uit?) zou je het ook in de vensterbank kunnen proberen. Echter ziet die set er meer uit als een kweekbak voor het opkweken van zaailingen.

Ook andere (meerjarige) plantjes uit de supermarkt kun je beter gewoon overpotten, zo heb ik een rozemarijn op balkon staan die ondertussen 8x zo groot is als ooit bij de Jumbo in het schap... ;)
Dat is deze set. De Smart Garden 9 Indoor Garden

En de tips om de plant uit elkaar te trekken en over te potten ga ik zeker binnenkort eens proberen!
1nsane schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Dat zal lastiger worden, wat @bvk ook al zegt. Er bestaat ook meerjarige basilicum maar meestal zijn ze dat niet. Het is me met een AH plantje ooit in de vensterbank gelukt om er 2,5 jaar uit te persen. Dan is natuurlijk de vraag of het zinvol is. Die potjes van de AH zijn juist zo volgestampt met stekjes zodat je veel blad hebt met als doel zo snel mogelijk kaalplukken en daarna weggooien.

Ik weet het exacte filmpje niet meer waar het uitgelegd werd maar er staan er zat van op YT.

Ik lees veel discussies online over of basilicum meerjarig is of niet, die soorten zijn er sowieso (dan heeft het mijns inziens ook meer zin om veel moeite te doen om ze levend te houden) maar het is me dus ooit ook wel gelukt met AH basilicum.

Sowieso voor basilicum wat tips:

Niet van bovenaf wateren, liefs van onderen (in zo'n bakje bijvoorbeeld), ze willen, zeker in de zomer, regelmatig water, maar niet te veel tegelijk.

De jonge blaadjes zijn vaak het lekkerst, kruidiger, minder houterig, maar om een flinke bos te krijgen kan je dacht ik wel beter de oudere blaadjes eerst plukken. Prunen/knijpen geeft ook een vollere bos.

Basilicum wil niet alleen licht maar wil ook geen kou, je zou dus ook voor warmtematjes kunnen kiezen.

Het is sowieso trial en error.

Enfin, ik zoom nu heel erg op basilicum in maar wat ik lastig vind aan zo'n gezamenlijke bak is dat elk plantje weer net andere voorkeuren heeft qua vocht, temperatuur en licht.

EDIT: Volgens mij was het dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=nK7uPpYBkpA
Die filmpjes op YouTube ga ik eens opzoeken. Bedankt voor die tip! _/-\o_

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
In de winkels is het alweer voorjaar met paas spullen etc. Maar ook alweer groentezaden en plantenvoeding etc. Action had er al een rek vol mee :)

• Barleone
  • Laatst online: 21:10
Ik zit heel erg te twijfelen (financieel) over een nieuwe moestuin zoals Huw Richards (bakken) of Charles Dowding (zonder bakken).

Ik ben in ieder geval van plan om “No DIG” te gaan. Het is via een hovenier gewoon heel prijzig om bakken te laten maken. Premium hout, uurloon, je kent dat vast wel.

Het idee is vooral dat bakken mooier ogen in een achtertuin. Het ziet er vanzelf al verzorgder uit. Dit is uiteraard positief voor de WAF.

Wie kent deze struggle en welk hout voor bakken heb je uiteindelijk aangeschaft? Ik ga niet verven of beitsen, het moet uit zichzelf redelijk duurzaam zijn.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-01 13:40
Ik ben van bakken terug gegaan naar een tuin zonder bakken. Ondanks dat bakken mooier zijn rot het hout best snel doordat de grond altijd vochtig is. Daardoor was het voor mij te duur om nieuwe bakken te plaatsen. Maar ik heb een moestuin van 300 m2 xD.

In het verleden heb ik wel eens oude douglas of hard houten schuttingen opgehaald bij mensen thuis en die omgebouwd tot bakken. (stelt echt niks voor om zelf te doen. Hoek piket paaltje en een setje schroefjes, klaar).

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hier komen de eerste tomaatjes al aan de plant 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtBni_7WSSAcW9CWbJAQGDmmAR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epe7pAC5heWVfNoOmufuDrOa.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn zoontj had vorige jaar oktober bedacht dat hij wel wat tomaatjes kon planten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:06

Dennis1812

Amateur prutser

Dat is heel erg vroeg. Scheelt dat de plant volledig binnen is.

Ik mis mijn moestuin echt wel. Heerlijk op de vereniging wat proberen een altijd met meer eten terug naar huis dan ooit gepland(iedereen deelt daar met elkaar,)

We hadden ook een prachtige kas in de leen en afsluitbare grote bakken voor gereedschap enzo. Als ik later weer wat meer tijd heb zou ik dat zo graag terugwillen.

In eigen tuin helaas fors ruimte tekort.
Ik heb wat kruiden hier staan. Maar echt serieuzer moestuinieren zit er hier niet in.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:36:
Dat is heel erg vroeg. Scheelt dat de plant volledig binnen is.

Ik mis mijn moestuin echt wel. Heerlijk op de vereniging wat proberen een altijd met meer eten terug naar huis dan ooit gepland(iedereen deelt daar met elkaar,)

We hadden ook een prachtige kas in de leen en afsluitbare grote bakken voor gereedschap enzo. Als ik later weer wat meer tijd heb zou ik dat zo graag terugwillen.

In eigen tuin helaas fors ruimte tekort.
Ik heb wat kruiden hier staan. Maar echt serieuzer moestuinieren zit er hier niet in.
Nou ik zal je het nog sterker vertellen 2 weken terug zat er al een rode aan een ander plantje.
Die hebben de cavia's gekregen dat had mijn zoontje namelijk beloofd aan die krengen.
Het zijn snoeptomaatjes trouwens.
Ze hebben het wel moeilijk op het moment eigenlijk moeten ze naar een grotere pot.

Een echte moestuin hebben wij ook niet.
Meestal spul in grote potten.
Paprika
Peper
Tomaat

In de border achter in de tuin hadden we ook tomaat, munt, augurk en meloen.
Om de tomaten heen had ik knoflook tegen de beestjes die mijn wortels onder het gras weg vreten.
Die knoflook staat er nu nog trouwens dat moet ergens rond juni klaar zijn dacht ik.

In de voortuin staat nog een vijgenboompje die doet het echt heel goed.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 08:59
Hallo iedereen,

Ik hoopte dat wat mensen mee kunnen denken of mogelijks zelf al iets gelijkaardigs gedaan hebben en hun ervaring willen delen. Een van de buren had iets laten leveren op een kleine pallet en vroeg mij om te helpen dragen zodat hij dit naar het recyclagepark kon brengen. Na het zien dacht ik hé, misschien kan ik daar wel iets van maken om in de hoogte te planten want we hebben nog drie plaatsen over waar niets staat. De pallet ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvIgcwLjuN4ODGM87kQk0WSb-S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgiVc2RPQN3merbImNAOpFWI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aeP5SjpTxjmjVnm_FFZHQSknR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrKZOQ1Aj4YFZ1R9lKpuA2EL.jpg?f=fotoalbum_large

Het idee zou zijn om een omgekeerde V te maken van de latten die er al aanhangen en van daaruit verder te werken: Nu staat er één deel recht en één deel schuin. Met een omgekeerde V zou ik dan in principe langs beide kanten planten kunnen zetten of hangen en naar het oosten/westen richten. Alternatief is één kant op het zuiden richten, zijn er wat minder planten maar hebben ze wel het maximale van de zon. Voor kruiden zal dat waarschijnlijk niet zoveel uitmaken, voor aarbeiden en cocktail tomaatjes daarentegen mogelijks niet ideaal Dit is wat ik tot nu toe bedacht heb:
  • Tussen de V regengoten hangen, daar aarde indoen en die gebruiken als "bloembak"
  • Tussen de V buizen hangen en dan van die bloembakken zoals op een balkon gebruiken. Ik moet het allemaal nog eens goed opmeten maar met dit systeem zou ik waarschijnlijk een 25l vat in het midden kunnen zetten en dan een mini-irrigatie systeem maken.
  • Planken overal tussenhangen en hier opzetten. Hoewel ik vrees dat bij hevige wind deze er misschien afvallen
  • Bakken uit hout maken en die tussenin plaatsen (geen fan van vanwege rot maar omdat ze niet op de natte grond zullen valt dit misschien wel mee?)
  • Overkill, de latten afdoen, een grotere pallet vinden en daar iets gelijkaardigs mee maken
Extra: Het zou vooral om kruiden (65%) en dan de rest aardbeien en cocktailtomaatjes gaan.

Andere ideeën, suggesties, waarschuwingen, ervaringen ... zijn meer dan welkom!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Zal me ook even hier melden als moestuin liefhebber. We hebben een moestuin van bescheiden omvang (ca. 40 m2), deel daarvan is in de vorm van een talud (op ZZW). Daarnaast hebben we nog plaats voor een niet al te grote tuinkas op een andere plek in de tuin. Ik denk er aan om daar als eerste een wat goedkopere plastic tuinkas te plaatsen, zoals bijvoorbeeld hier te vinden.

Toepassingen waar ik aan denk zijn voor-zaaien in het voorjaar, en wat warmte minnende planten zoals pepers, paprika's, komkommers, aubergines, courgettes, meloenen etc. en eventueel seizoen verlengen voor wat andere groentes, daarnaast winteropslag voor wat kuipplanten die wat minder winterhard zijn (kunnen bij zeer strenge vorst eventueel naar een verwarmde berging, maar beter niet te lang.)

Op termijn willen we naar een echte kas (zoiets als ik bijvoorbeeld zag bij @streamnl), maar we willen nu vast kijken of het wat is voor ons, en dus niet direct flink investeren, ook even kijken of de locatie handig is (heeft minder zon in de ochtend en middag, juist wel midden overdag). We denken aan een tunnelkas van ca 3x4m max 3x6m, dan de witte variant. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met iets dergelijks?

Ik lees wat wisselende reviews over deze kassen. Ik denk dat het grootste risico de wind is. We verwachten niet dat een dergelijke kas jaren blijft staan, maar als ie 2 seizoenen red verwacht ik dat we intussen voldoende ervaring hebben om te weten of we een echte kas willen aanschaffen en van welk formaat, en waar je verder op moet letten (met name temperatuur handhaving schat ik zo in :) ).

Eventueel zouden we iets als dit alvast aan kunnen schaffen voor het voor-zaaien. Het risico is dan behoorlijk beperkt :+ Vorig jaar hadden we iets als deze aangeschaft, maar dan 2 stuks ongeveer half zo groot van de LIDL, werkt best wel, maar die zijn erg beperkt qua toegankelijkheid waardoor het continu als 'prutsen' voelt.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:06

Dennis1812

Amateur prutser

Die kastjes van action/Lidl waaien zo weg en het plastic gaat je hele tuin door in 100 stukjes.
Komende jaren eet je microplastics.

Qua kassen. Houd marktplaats in de gaten. En bel eens aan bij huizen waar een glazen kas staat die helemaal groen verwaarloosd is.
Vaak oudere mensen die hem niet willen opruimen.
Paar dagen poetsen, stevige fundering erin en je hebt voor weinig geld een mooie kas.

In mijn moestuin (bij een vereniging destijds) een mooie glazen kas van 8 bij 3m ongeveer met automatische ramen voor 20 euro kunnen overnemen. En ze gaan regelmatig voor gratis op marktplaats.

Die duurdere plastic varianten houden het misschien iets langer uit. Maar mag je alsnog in de winter opbergen denk ik om de levensduur iets te verlengen. Het blijft kwetsbaar materiaal.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:08
Ik zou ook direct voor een glazen kas gaan. Dat heb ik een jaar geleden ook gedaan en nog geen seconde spijt van gehad.

Het is ook handig om de websites van diverse kasleverciers in de gaten houden, soms kun je daar ook voor een (relatief) lage prijs een uitlopend model scoren. Dat heb ik ook gedaan.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Batilan schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:28:
Zal me ook even hier melden als moestuin liefhebber. We hebben een moestuin van bescheiden omvang (ca. 40 m2), deel daarvan is in de vorm van een talud (op ZZW). Daarnaast hebben we nog plaats voor een niet al te grote tuinkas op een andere plek in de tuin. Ik denk er aan om daar als eerste een wat goedkopere plastic tuinkas te plaatsen, zoals bijvoorbeeld hier te vinden.

Toepassingen waar ik aan denk zijn voorzaaien in het voorjaar, en wat warmte minnende planten zoals pepers, paprika's, komkommers, aubergines, courgettes, meloenen etc. en eentueel seizoen verlengen voor wat andere groentes, daarnaast winteropslag voor wat kuipplanten die wat minder winterhard zijn (kunnen bij zeer strenge vorst eventueel naar een verwarmde berging, maar beter niet te lang.)

Op termijn willen we naar een echte kas (zoiets als ik bijvoorbeeld zag bij @streamnl), maar we willen nu vast kijken of het wat is voor ons, en dus niet direct flink investeren, ook even kijken of de locatie handig is (heeft minder zon in de ochtend en middag, juist wel midden overdag). We denken aan een tunnelkas van ca 3x4m max 3x6m, dan de witte variant. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met iets dergelijks?

Ik lees wat wisselende reviews over deze kassen. Ik denk dat het grootste risico de wind is. We verwachten niet dat een dergelijke kas jaren blijft staan, maar als ie 2 seizoenen red verwacht ik dat we intussen voldoende ervaring hebben om te weten of we een echte kas willen aanschaffen en van welk formaat, en waar je verder op moet letten (met name temperatuur handhaving schat ik zo in :) ).

Eventueel zouden we iets als dit alvast aan kunnen schaffen voor het voorzaaien. Het risico is dan behoorlijk beperkt :+ Vorig jaar hadden we iets als deze aangeschaft, maar dan 2 stuks ongeveer half zo groot van de LIDL, werkt best wel, maar die zijn erg beperkt qua toegankelijkheid waardoor het continu als 'prutsen' voelt.
We zijn op zich heel erg tevreden met onze kas maar... achteraf hadden we hem toch ietsje groter gewild. Een metertje meer was fijn geweest.

Meer dan ik dacht...

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:57
Batilan schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:28:

Toepassingen waar ik aan denk zijn voorzaaien in het voorjaar, en wat warmte minnende planten zoals pepers, paprika's, komkommers, aubergines, courgettes, meloenen etc. en eentueel seizoen verlengen voor wat andere groentes, daarnaast winteropslag voor wat kuipplanten die wat minder winterhard zijn (kunnen bij zeer strenge vorst eventueel naar een verwarmde berging, maar beter niet te lang.)

Eventueel zouden we iets als dit alvast aan kunnen schaffen voor het voorzaaien. Het risico is dan behoorlijk beperkt :+ Vorig jaar hadden we iets als deze aangeschaft, maar dan 2 stuks ongeveer half zo groot van de LIDL, werkt best wel, maar die zijn erg beperkt qua toegankelijkheid waardoor het continu als 'prutsen' voelt.
Ik meld me ook en kan je wellicht wat inspiratie geven op kas gebied. Ik ben zelf met geodesic dome aan de slag gegaan 😇.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-bWL74PkTHbQNdUdN4XLElBWrQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8MhNKZhnra5VnVmJpfHTtjD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAyE8mmXa_PTKtdo0dKnTa_gOl8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifvQSDBTC1YjC2znoVnlje2u.jpg?f=fotoalbum_tile

• Batilan
  • Nu online
streamnl schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:32:
[...]

We zijn op zich heel erg tevreden met onze kas maar... achteraf hadden we hem toch ietsje groter gewild. Een metertje meer was fijn geweest.
Bedankt voor de tip, maar hoe groot is je huidige kas (dat kan ik niet helemaal opmaken uit de foto's), wat doe je er nu mee (heb even gezocht, ik zie dat je een groot pepertjes fan bent, en wat 'usual suspects' zoals tomaten), en waar ga je dat extra metertje voor gebruiken? Of is dat een metertje wat je altijd net lijkt te missen hoe groot je kas ook is (net zoiets als een berging in je huis :) ).

Kwam op mijn zoektocht deze video nog tegen van een enthousiaste tuinierster (had haar kanaal al eerder gevonden, maar nog niet deze video). Goede tips en overwegingen worden genoemd, alleen niet de duurzame opties van marktplaats of buren met een verwaarloosde kas.

Wel jammer dat het action kasje niets is. Heeft best een mooi formaat voor wat voor-zaaien, ook praktisch goed bereikbaar lijkt het, en makkelijk te opnenen (zo lang de rits het doet :+). Ik lees dat Dymak de leverancier is van dit spul, die lijken toch ook wel een serieuze leverancier te zijn, maar blijkbaar zit daar soms ook rommel tussen.

Zie dat zelfs Intratuin hem heeft, daar alleen bijna 3x zo duur, met dezelfde kwalen lijkt het. Is wel wat groter: 1,04 vs 0,85 m2

[ Voor 53% gewijzigd door Batilan op 25-01-2026 09:28 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:08
Batilan schreef op zondag 25 januari 2026 @ 00:31:
[...]

Bedankt voor de tip, maar hoe groot is je huidige kas (dat kan ik niet helemaal opmaken uit de foto's), wat doe je er nu mee (heb even gezocht, ik zie dat je een groot pepertjes fan bent, en wat 'usual suspects' zoals tomaten), en waar ga je dat extra metertje voor gebruiken? Of is dat een metertje wat je altijd net lijkt te missen hoe groot je kas ook is (net zoiets als een berging in je huis :) ).
Dit blijft toch altijd wel een beetje, mijn kas is 8,2 m2 en daar kan ik prima mee werken, maar als ik 4x zoveel ruimte had, kreeg ik hem ook wel vol.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MR. RHS schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:52:
[...]

Ik meld me ook en kan je wellicht wat inspiratie geven op kas gebied. Ik be zelf met geodesic dome aan de slag gegaan 😇.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik denk dat we ook zoiets in ons bos gaan zetten, ik zag gisteren bij het lokale tuincentrum een redelijk flinke van 109 euro (3x2x2). Die kunnen we daar wel neer zetten, hele een dure kas ga ik daar niet neerzetten.
.

Ik vraag me af of het niet handig is als je een compostbak hebt om die daar ook in te zetten als je plek hebt? Want die heeft warmte nodig en in zo'n ding is het warmer en die maakt ook warmte door het composteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 25-01-2026 08:40 ]

/▌

• MR. RHS
Deze heeft een diameter 4 meter met een stahoogte van 2,5 meter. Waar daar ben je wel even zoet mee om het te realiseren. Iets van de plank van het tuincentrum is meer plug & play. Maar het oog wil ook wat.

Plan is inderdaad een wormenhotel in een van de bakken te laten terugkomen voor de GFT. Naast de composthoop die we ook in de tuin hebben

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Batilan schreef op zondag 25 januari 2026 @ 00:31:
[...]

Ik denk vooral het laatste wat je zegt 😅

Wij hebben de Helios Urban gekocht. Er zijn goedkopere oplossingen maar hij staat bij ons vrij prominent in zicht, en wij vonden dat ie dan ook mooi, netjes en naar onze smaak moest zijn. En dit is.

Meer dan ik dacht...

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MR. RHS schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:08:
Deze heeft een diameter 4 meter met een stahoogte van 2,5 meter. Waar daar ben je wel even zoet mee om het te realiseren. Iets van de plank van het tuincentrum is meer plug & play. Maar het oog wil ook wat.

Plan is inderdaad een wormenhotel in een van de bakken te laten terugkomen voor de GFT. Naast de composthoop die we ook in de tuin hebben
Het is niet zo veel verschillend bij wat ik in het tuincentrum zie volgens mij, het materiaal ziet er hetzelfde uit, dat groene plastic, en een frame van gegalvaniseerde buizen, er stond er een van 3 x 2 opgesteld en die leek ons groot genoeg (heb er even in gestaan :p ) maar 4 x 3 hebben ze ook.

Wormenhotel wil je er in zetten en dan af en toe water er in gieten? Ik dacht aan aan compostvat.

/▌

• Paulus07
  • Niet online
Hier vandaag de peper en paprika zaden in de potjes gedaan om te starten.
Nog wel ff zakje extra zaden halen voor de paprika want was nu op.... :P

• Paulus07
  • Niet online
MR. RHS schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:52:
[...]

Ik meld me ook en kan je wellicht wat inspiratie geven op kas gebied. Ik ben zelf met geodesic dome aan de slag gegaan 😇.
[Afbeelding][Afbeelding]
Blijven er altijd wel cool uitzien. :)
Deed mij denken aan deze versie:

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Lijkt een beetje op een Iglo ;) Heeft het nog andere voordelen behalve dat het er cool uitziet?

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Paulus07 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:24:
Hier vandaag de peper en paprika zaden in de potjes gedaan om te starten.
Nog wel ff zakje extra zaden halen voor de paprika want was nu op.... :P
Ik wil ook beginnen. Heb madam Jeannettes waar ik de zaden uit wil halen. Maar ik heb momenteel geen verse potgrond en grond uit de tuin daar zitten beesten in :p

/▌

• Batilan
  • Nu online
Marzman schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:00:
Lijkt een beetje op een Iglo ;) Heeft het nog andere voordelen behalve dat het er cool uitziet?
Wat me opviel als ik naar de indeling van de kas keek is dat je een relatief groot deel van het grondoppervlak effectief kunt gebruiken, dus relatief weinig looppad / sta-ruimte en veel plant-ruimte. Al is een dergelijke kas waarschijnlijk weer wat minder geschikt om met meerdere niveaus te werken (zijn mijn observaties als leek, dus de experts kunnen dit vast aanvullen (of weerleggen :+)

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:33
Onze muurkas(3*1,5) komt van Batist. Is een echte kas zoals er in de buurt duizenden meters van staan maar dan op maat gemaakt voor de tuin.

Hij staat nu twee jaar, is niets mee aan de hand. Het enige nadeel: het kost veel meer dan die 109 euro, voordeel ik heb tien jaar garantie op verzakkingen en dergelijke.

[ Voor 38% gewijzigd door Benmen op 25-01-2026 14:48 ]

• Batilan
  • Nu online
Benmen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:47:
Onze muurkas(3*1,5) komt van Batist. Is een echte kas zoals er in de buurt duizenden meters van staan maar dan op maat gemaakt voor de tuin.

Hij staat nu twee jaar, is niets mee aan de hand. Het enige nadeel: het kost veel meer dan die 109 euro, voordeel ik heb tien jaar garantie op verzakkingen en dergelijke.
Bedankt! Zeer ruime keus zie ik, inclusief gebruikte kassen. Inderdaad wel een andere prijscategorie voor de standaard hobbykassen dan de plastic varianten :+

[ Voor 13% gewijzigd door Batilan op 25-01-2026 15:43 ]

• Benmen
Zeker, maar de kwaliteit is er ook naar :) plus je kunt allemaal dingen aan de staanders monteren. Van legplanken tot atlasdraad tot bubbelfolie tot druiven geleiders.

• MR. RHS
Klopt, regelmatig geraadpleegd tijdens de Buildings 😇
Marzman schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:00:
Eigenlijk is dat het USP, het is een relatief lichte constructie die ook veel kan hebben. Geen centje pijn met de sneeuw van afgelopen weken.

Maar ook een tijdsinvestering om te bedenken hoe je het in elkaar wil zetten en dit uit te voeren. Hij is pas einde vorig seizoen afgekomen. Kan niet wachten totdat het seizoen begint.

Voor de coolheid nog een andere feature toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6GhPe-EnDWjA7GG-rgEuPDb7Kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WW21iEAz7YrPgkzWlBl9Tmin.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door MR. RHS op 25-01-2026 19:45 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Benmen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:47:

In mijn bos mag ik niks met funderingen plaatsen en er staat ook geen hek omheen dus een dure kas zie ik niet zo zitten. Zo'n goedkope kas met plastic lijkt me dan ideaal.

In mijn tuin mag het wel wat mooier zijn :)

/▌

• Benmen
Fundering is een pvc pijp met een beetje beton;)
Pagina: 1 ... 87 88 Laatste