https://www.tuinafscheiding.nl/muurbevestiging-gaaspaneel/Impossibl3 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:05:
Weet iemand waar ik metalen beugeltjes kan kopen voor een klim rek. De plastic dingen die ik had waren na een jaar doorgezakt door het gewicht. Maar ik vind alleen maar plastic varianten.
Het gaat om deze dingen https://www.gamma.nl/asso...n-groen-4-stuks/p/B536778
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Bij diezelfde winkel als weer je die gare plastic dingen kocht: https://www.gamma.nl/asso...traciet-4-stuks/p/B534174Impossibl3 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:05:
Weet iemand waar ik metalen beugeltjes kan kopen voor een klim rek. De plastic dingen die ik had waren na een jaar doorgezakt door het gewicht. Maar ik vind alleen maar plastic varianten.
Het gaat om deze dingen https://www.gamma.nl/asso...n-groen-4-stuks/p/B536778
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Maar die houdt het rek niet van de muur en dat is mooi aan die gare dingen. Ik vind deze optie dan wel een goede vervanging.No Hands schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:21:
[...]
Bij diezelfde winkel als weer je die gare plastic dingen kocht: https://www.gamma.nl/asso...traciet-4-stuks/p/B534174
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Daar hangt onze Rosa New Dawn aan, paar klemmen is genoeg.Impossibl3 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:08:
[...]
Maar die houdt het rek niet van de muur en dat is mooi aan die gare dingen. Ik vind deze optie dan wel een goede vervanging.
[...]
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
/f/image/mrhMRVSu3jUlZeH3FAmS1ViT.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben nu heel benieuwd hoe dit gaat lopen, zeker als het wortelstelsel nog helemaal intact is.
Ik denk dat bij mij een peperplant het ook per ongeluk overleefd heeft. Tot nu toe tenminste, het gaat altijd fout als het in maart nog een keer gaat vriezen nadat het al warm geweest is.bvk schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:29:
Grappig, ik had vorig jaar een paprikaplant met naast de hoofdstam ook nog een 2e stam. Ik wilde de plant uit de pot gaan graven, maar nu zag ik ineens dat er in die 2e stam nog leven zit en er weer wat begint te groeien:
[Afbeelding]
Ik ben nu heel benieuwd hoe dit gaat lopen, zeker als het wortelstelsel nog helemaal intact is.
Wat goed is, want mijn nieuwe zaaiingen doen niks
[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 24-03-2026 09:51 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Alles is aangeslagen behalve de appelboom, die geef ik nog een paar weken, maar we hebben er al 2 dus we zouden zonder moeten kunnen.
Als de appel het niet redt, denk ik dat ik nog een hazelaar en een krent ga planten, waarvan de laatste vooral voor de vogels en bijtjes.
Verder experimenteren we een beetje met wat er wil groeien, bij ons vorige huis deed de aardbei het goed, maar komkommers, tomaten en paprika kwamen altijd te laat, waardoor ze niet wilden rijpen.
Wellicht dat we achter (onder een eik, dus of dat wat wordt) nog een kasje maken. Al help dat kasje dan tegen de eikebomen
Verder staan er al een aantal fruitbomen tussen de rodo's en esdoorns. We hebben een stoofpeer, een kers (die niets lijkt te doen) en 2 appels waarvan een net een jaartje staat dus die zal nog ff moeten groeien.
Kruiden wil ik apart in potten gaan doen, anders overheersen munt en oregano straks alles.
/▌
Ik ben opzoek naar een moestuinbak / bloembak achtig iets om aardbeien te kweken.
Momenteel heb ik bloembakken die aan mijn houten schutting hangen, maar de schutting vindt dit niet fijn en komt wat los.
Deze van kesser lijkt mij een goed alternatief. Maar zit rond de 138€ wat de vrouw des huizes wat veel vindt.
Graag jullie mening mochten er alternatieven zijn.
Zie Youtube @Growveg
Had laatsts een filmpje om aardbeien te kweken in de hoogte. Zie recente videos.
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Niet ironisch, maar als je even langs de bouwmarkt gaat, timmer je dit toch redelijk makkelijk zelf in elkaar? Eventueel gebruik je je huidige bakken die je hebt, en hoef je enkel die draagconstructie in elkaar te klussen.thedaywalker2 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:44:
Hi,
Ik ben opzoek naar een moestuinbak / bloembak achtig iets om aardbeien te kweken.
Momenteel heb ik bloembakken die aan mijn houten schutting hangen, maar de schutting vindt dit niet fijn en komt wat los.
Deze van kesser lijkt mij een goed alternatief. Maar zit rond de 138€ wat de vrouw des huizes wat veel vindt.
Graag jullie mening mochten er alternatieven zijn.
[Afbeelding]
Heb je de houtprijzen van tegenwoordig al eens gezien?RoRoNL schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:39:
[...]
Niet ironisch, maar als je even langs de bouwmarkt gaat, timmer je dit toch redelijk makkelijk zelf in elkaar? Eventueel gebruik je je huidige bakken die je hebt, en hoef je enkel die draagconstructie in elkaar te klussen.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
In Oud Turnhout is een bijenmarkt. Ik denk dat ik daar ga kijken (weet niet of ik ook al wat ga kopen, maar het lijkt ons wel interessant)VeertienKaVier schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 06:51:
Voor dit weekend nog geen plannen heeft: op landgoed Middachten (De Steeg, niet ver van Arnhem), is dit weekend de Moestuinbeurs.
/▌
O, dat klinkt zeker leuk om een keertje te kijken.Marzman schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:01:
[...]
In Oud Turnhout is een bijenmarkt. Ik denk dat ik daar ga kijken (weet niet of ik ook al wat ga kopen, maar het lijkt ons wel interessant)
Over bijen gesproken, vanaf 16 tot 20 april is het weer Nationale Bijentelling. Vorig jaar heb ik er schrikbarend weinig geteld, hopelijk dit jaar beter.
het is eigenlijk eenidef1x schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:56:
Maar dat zijn toch hommels op de foto op hun pagina?
bijen, hommels, wespen en zweefvliegen telling
Een hommel is toch een bij?MijnCommentaar schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:19:
[...]
het is eigenlijk een
bijen, hommels, wespen en zweefvliegen telling
(in tegenstelling tot zweefvliegen en wespen)
Ik zou oppassen met die esdoorns.HvdBent schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:20:
Wij hebben een voedsel"bos" 10m2 besteld met allemaal biologisch geteelde planten struiken en een appelboom.
Verder staan er al een aantal fruitbomen tussen de rodo's en esdoorns. We hebben een stoofpeer, een kers (die niets lijkt te doen) en 2 appels waarvan een net een jaartje staat dus die zal nog ff moeten groeien.
Kruiden wil ik apart in potten gaan doen, anders overheersen munt en oregano straks alles.
Groeien ontzettend snel, nemen heel veel licht weg (groot blad) en wanneer ze groter worden en zaad gaan vormen dan sta je het hele jaar jonge esdoorns uit het bos te trekken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Net ook de doperwten met wc-rolletje en al in de grond gezet. Die gaan ook altijd erg hard en vorig jaar flinke oogst van gehad.
En door opkweken in wc-rolletjes ook heel snel buiten uit te planten
het zijn allemaal verschillende japanse esdoorns, en als bos en natuurbeheerder (opgeleid, ik doe ander werk) weet ik wel raad met esdoornsYaksa schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:07:
[...]
Ik zou oppassen met die esdoorns.
Groeien ontzettend snel, nemen heel veel licht weg (groot blad) en wanneer ze groter worden en zaad gaan vormen dan sta je het hele jaar jonge esdoorns uit het bos te trekken.
Dit naast de plantjes van gasoline, jalapeño, habanero large brown, scotch bonnet en aji finlandia die ik al had.
[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 28-03-2026 17:34 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
:strip_exif()/f/image/ZzOtF1QsTcpDYNMfTEHnb2JW.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerder hebben we een hekje gemaakt omdat een buurman zijn snoeihout bij ons dumpte, dan zal hij hopelijk snappen dat het van iemand is en geen openbaar bos is.
:strip_exif()/f/image/n7W1rEIkdQrJUlcAW78HwbBS.jpg?f=fotoalbum_large)
En we hebben wat fruitbomen (appel, kers, pruim, kastanje) , onze wasabi en de kerstboom daar neergezet. Langs onze pad (naast de composthoop) wil ik een moestuin maken door een border te maken van boomstammen en dan vul ik het daartussen gewoon op met potgrond. Dan hoef ik niet de bosgrond te bewerken en ligt het ook meteen wat hoger waardoor de grond iets droger is.
:strip_exif()/f/image/dN8vN9kAMmaf5r4LInqWfnuU.jpg?f=fotoalbum_large)
/▌
Dat is schrikken! Nog een geluk dat er geen schade was bij collega tuiniers. Had je zelf veel schade (naast de kas zelf)Skyaero schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:08:
[Afbeelding]
Onze tunnel is deze week gaan wandelen. Heeft ruim 100 meter geraakt. Alles kapot, kon direct naar de stort. Gelukkig geen andere dingen geraakt
Het valt dus niet mee om hem goed aan de ondergrond te verankeren? Zo te zien heb je daar nog enige luwte van bomen en hagen? Had je hem achteraf wellicht nog beter kunnen verankeren? Hoe groot is je kas? Waarom had je voor groen i.p.v. transparant/wit gekozen?
Ik overweeg ook een dergelijke tunnelkas aan te schaffen (wel wat kleiner: bijvoorbeeld 2x3m, of max 3x4m) om eerst wat praktijk ervaring op te doen met een kas voordat we een echte alu/glas kas aanschaffen. We zitten hier op het platte land met een plas op het zuidwesten (wel een rietkraag ervoor), en vraag me af of je zo'n kas goed verankerd kunt krijgen, en of de constructie zelf sterk genoeg is.
In bovenstaande link hebben ze het ook over spanbanden en gewichtszakken.
Ik heb een mini moestuin en vorig jaar gewoon van alles bij elkaar gezet, wel met een idee overigens. Tomaten en paprika achterin, tijm etc ertussen (etherische oliën weren ongedierte af).
Conclusie: heel veel tomaten maar het was wel een klus om de tomatenplanten binnen de perken te houden. Het had nogal de nijging om alles te overwoekeren.
Ik heb simpelweg te weinig tijd om dat goed bij te houden. Dit jaar was ik toch al te laat met tomaten dus besloten om de moestuin vooral op kruiden en wat blauwe bessen en aardbeien te houden.
Uiteindelijk moet eigenlijk heel de tuin onder handen genomen worden maar de grootste ergernis is nu opgelost (waar nu grind ligt, was een soort wasteland dus uitgegraven, doek erin en grind.)
Stenen moet ik nog schoonmaken en de dode appelboom moet er ook nog uit.
Enfin, na de winter waren nog over:
Tijm, Marokkaanse en Sinaasappelmunt althans, die heeft zichzelf goed heringezaaid denk ik. Want dat gaat als een gek momenteel! De bieslook is ook weer opnieuw opgekomen, de rozemarijn blijft maar doorgaan en de aardbeien en blauwe bes beginnen ook alweer te bloeien.
In elk geval al een hele lading Sinaasappelmunt geknipt, deel weggegeven maar ook zelf wat overgehouden voor in een kan met water bij het eten vanavond.
In elk geval ook weer wat nieuwe kruidenplantjes erbij gezet, tuinkruiden, meerdere tijm soorten, kerrieplant, dragon etc.
Edit: bij het planten van de nieuwe kruidenplantjes, kwam ik veel regenwormen tegen. Volgens mij is dat een goed teken :-)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Adjust non olet, plerumque...
Vorig jaar in oktober heb ik wortel in de kas gezaaid na het verwijderen van de tomatenplanten. In de winter ging het allemaal erg langzaam, maar nu beginnen ze opeens hard te groeien. Ben benieuwd of ze klaar zijn voordat de tomaten uitgeplant moeten worden.Barleone schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:21:
Anderen nog actief of iets met weeuwenteelt van plan de komende maanden?
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
Ook wat nieuwe rassen gekocht om wat nieuws te proberen, maar ondertussen weet ik ook niet meer welke huidige waar geplant staan.
Het 3e jaar van de meeste aardbeiplanten gaan in dus ik zal dit jaar ze ook moeten vervangen denk ik. En wat meer balanceren tussen juni dragers en doordragers.
Gaaf project! Het valt me op dat je je compost hoop best wel dicht bij het water hebt staan. Ik weet niet of dat een plas is, of dat het daadwerkelijk een waterloop (stroompje of sloot) is. In ieder geval moet je rekening houden met lekkage van voedingsstoffen uit een composthoop (vooral zonder afdakje.) In het geval van een waterloop gaat het waterschap daar mogelijk ook nog een mening over hebben.Marzman schreef op zondag 29 maart 2026 @ 08:45:
Wij hebben hebben gisteren een composthoop gemaakt. Valt op dat als ik een groene gft bak heb het al half gecomposteerd is (zonder dat er gaten in zitten). Zes palen en kippengaas om het bij elkaar te houden leek ons goed genoeg. Ik heb thuis nog een compostvat staan maar ik denk dat dit handiger is in een bos.
[Afbeelding]
Eerder hebben we een hekje gemaakt omdat een buurman zijn snoeihout bij ons dumpte, dan zal hij hopelijk snappen dat het van iemand is en geen openbaar bos is.
[Afbeelding]
En we hebben wat fruitbomen (appel, kers, pruim, kastanje) , onze wasabi en de kerstboom daar neergezet. Langs onze pad (naast de composthoop) wil ik een moestuin maken door een border te maken van boomstammen en dan vul ik het daartussen gewoon op met potgrond. Dan hoef ik niet de bosgrond te bewerken en ligt het ook meteen wat hoger waardoor de grond iets droger is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu er nog niet veel op ligt is verplaatsen nog makkelijk dus ik dacht ik zeg het toch nu ff.
Vandaag de 'kas' op gezet en wat spullen daarin gedumpt omdat onze veranda meer leek op een opslagloods. Er liggen wat betonnen stenen in die we hadden in onze tuin maar niet meer nodig hebben, mijn vrouw had het plan die strategisch in die wadi te leggen als een soort brug. Ze zijn ook hol dus het water kan er gewoon doorheen. En een tuinkist om spullen op te bergen die nog in elkaar gezet moet worden. Als we daar een schep, hark en dergelijke in kunnen doen dan hoeven we niet steeds met auto en aanhangertje er naartoe.
:strip_exif()/f/image/11IQiSd3yk3SBarjfIJDvJjD.jpg?f=fotoalbum_large)
We willen hem nog iets naar achteren hebben maar moeten daar een beetje opruimen.
/▌
Hoe had je die vast staan? Met de bijgeleverde tentharingen? Ze zijn vrij waardeloos denk ik, ik heb er twee krom geduwd op de plek waar we hem hebben opgebouwd en in de zompige bosgrond denk ik dat ze niks doen. Wij hebben nu de betonblokken tijdelijk op het frame gelegd (drie zware blokken, lijkt me sterk dat hij weg kan waaien). Tegen de tijd dat hij op de vaste plaats staat kan ik hem misschien aan bomen vastbinden.Skyaero schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:08:
[Afbeelding]
Onze tunnel is deze week gaan wandelen. Heeft ruim 100 meter geraakt. Alles kapot, kon direct naar de stort. Gelukkig geen andere dingen geraakt
/▌
Batilan schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:40:
[...]
Dat is schrikken! Nog een geluk dat er geen schade was bij collega tuiniers. Had je zelf veel schade (naast de kas zelf)
Het valt dus niet mee om hem goed aan de ondergrond te verankeren? Zo te zien heb je daar nog enige luwte van bomen en hagen? Had je hem achteraf wellicht nog beter kunnen verankeren? Hoe groot is je kas? Waarom had je voor groen i.p.v. transparant/wit gekozen?
De verankering (verticale metalen pennen - 80cm diep) staan er nog. Het doek was op de grond ook geborgd met stoeptegels (30 stuks) en afgedekt met zand/houtsnippers, zodat de wind er niet onder kon komen.Marzman schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:34:
[...]
Hoe had je die vast staan? Met de bijgeleverde tentharingen? Ze zijn vrij waardeloos denk ik, ik heb er twee krom geduwd op de plek waar we hem hebben opgebouwd en in de zompige bosgrond denk ik dat ze niks doen. Wij hebben nu de betonblokken tijdelijk op het frame gelegd (drie zware blokken, lijkt me sterk dat hij weg kan waaien). Tegen de tijd dat hij op de vaste plaats staat kan ik hem misschien aan bomen vastbinden.
Dit was een vrij stevig model met stalen 19mm buizen (ipv aluminium, dat verbuigt in een storm). Wat er lijkt te zijn gebeurd is metaalmoeheid. De metalen verbindingen tussen de buizen hebben het begeven (gebroken, niet verbogen), daardoor is de tunnel deels ingeklapt, waardoor het doek los kwam te liggen, waarna de wind deze van onder de stoeptegels heeft getrokken. Daarna is de wind in de tunnel gekomen en heeft deze volledig losgetrokken van de verankering.
Er was geen andere schade dan de tunnel, zelf de plantjes staan er nog.
Dan lag het in ieder geval niet aan je voorzorgsmaatregelenSkyaero schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:20:
[...]
[...]
De verankering (verticale metalen pennen - 80cm diep) staan er nog. Het doek was op de grond ook geborgd met stoeptegels (30 stuks) en afgedekt met zand/houtsnippers, zodat de wind er niet onder kon komen.
Dit was een vrij stevig model met stalen 19mm buizen (ipv aluminium, dat verbuigt in een storm). Wat er lijkt te zijn gebeurd is metaalmoeheid. De metalen verbindingen tussen de buizen hebben het begeven (gebroken, niet verbogen), daardoor is de tunnel deels ingeklapt, waardoor het doek los kwam te liggen, waarna de wind deze van onder de stoeptegels heeft getrokken. Daarna is de wind in de tunnel gekomen en heeft deze volledig losgetrokken van de verankering.
Er was geen andere schade dan de tunnel, zelf de plantjes staan er nog.
Hoe oud was je kas? Aangezien ik er 1 wil aanschaffen om eens te "oefenen" voordat we een echte kas aanschaffen, ben ik benieuwd hoeveel seizoenen hij kan overleven. Als ik 3 seizoenen haal zou dat mooi zijn, en zelfs voor 1 seizoen is het natuurlijk een bescheiden des-investering. Als ik onderstaande afbeelding bekijk (van profitent24) dan begrijp ik dat de hele boven constructie is losgekomen van het grondframe? Daar is toch wel wat kracht nodig, en dan is e.e.a. dus op meerdere plaatsen afgebroken? (zal wellicht een soort "kettingreactie" zijn op het moment dat bijvoorbeeld zo'n driehoek constructie het begeeft?).
blijf benieuwd waarom jullie gekozen hebben voor groen zeil
(gaat wel meer op in de omgeving natuurlijk).
[...]
Hoe oud was je kas? Aangezien ik er 1 wil aanschaffen om eens te "oefenen" voordat we een echte kas aanschaffen, ben ik benieuwd hoeveel seizoenen hij kan overleven.
3 jaar.
Eerste jaar hadden we overigens in de winter wel het zeil eraf gehaald.
Kostte uiteindelijk zo'n 200 euro voor een 3x4m tunnel
Nee, het hele frame is weggewaaid. Die van ons had geen borgpalen, die hebben we zelf gemaakt van oud rebar. Vervolgens hebben we de rebar en het frame aan elkaar gemaakt (met metalen klips).Als ik onderstaande afbeelding bekijk (van profitent24) dan begrijp ik dat de hele boven constructie is losgekomen van het grondframe? Daar is toch wel wat kracht nodig, en dan is e.e.a. dus op meerdere plaatsen afgebroken? (zal wellicht een soort "kettingreactie" zijn op het moment dat bijvoorbeeld zo'n driehoek constructie het begeeft?).
Het model wat wij hadden heeft ongeveer 30 cm doek over aan de onderkanten. Leverancier geeft zelf aan dat dit doek vastleggen (met stenen en aarde) voldoende is. De extra borgpalen was dus een extra maatregel.
Ze hadden geen witblijf benieuwd waarom jullie gekozen hebben voor groen zeil
(gaat wel meer op in de omgeving natuurlijk).
Het groene zeil wat wij hadden is overigens flink sterker dan dat witte wat ik op de foto zie.
:strip_exif()/f/image/u2iXHEgZkYFgkwzPVwQIsxUt.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yUWdkQNz1V5FgnvUWgYHbnK5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/YhJf17jVoVt4STVckDqNwi7c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/34D85OkejTHj8Qha3fC6gKsj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OGCBMu49vbciyMNBKb7Krqt8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DyjKuTeTxtQPPxMKt24rMa1g.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/HxGdMfYl9N5HKcQ6iPAqb0fk.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/VzXYTkO2YBNS7gEfEPAM0vG9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ABBAJJBb35iAiptCnaD6HHFZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GRTsvnoEClMxeKO0uYSKSDbN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K1L72ITriPlLPQrCy6Us689z.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QFxPbXHdtLNy5rU3a4jzU85T.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VzzahPOa0VgpEbuyTJnkEOrf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XeWOVl41vHtWxdaEb3zvb70L.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/v9cFBYsvJDGC7qCBC4ZXF1w2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zRlNxPCdQQyvgIaZUXwPAIRj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/0meqiMyHNMsvn1bIDvxTNnNS.jpg?f=fotoalbum_tile)