Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 145 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:54

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

PGMO schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:45:

Yucca filamentosa? Winterharde palmlelie die ooit erg populair geweest is. Heeft een forse wortelstok en vermeerdert zich ook via zaad in Nederland.
En als je denkt dat-ie voor altijd is verdwenen, kom je jaren later nog een stuk wortel tegen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
Tieske88 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:47:
[...]Ik heb geen ervaring maar wat ik gelezen heb is dat met zo'n bloemenweide ieder jaar de grassen meer de overhand krijgen. Je zou het dan dus eens in de zoveel jaar weer moeten "resetten" om weer vooral kruiden/bloemen te krijgen.
De 'vergrassing' treedt vooral op wanneer de bodem te rijk is aan mest- en voedingsstoffen. Ook de stikstofdepositie van heden ten dage speelt daarin een rol. De bloemenrijkste weides vindt men meestal op 'schrale' gronden. Daarom ook het advies om bij het aanleggen van bloemenweides te maaien en het maaisel af te blijven voeren richting composthoop totdat je merkt dat de verdeling gras/bloemen ongeveer 50/50 is (en blijft). Maar op rijke grond kan dat lang duren, al helemaal wanneer de stikstofdepositie niet afneemt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• TBFT
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-01 12:41
PGMO schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:45:
Yucca filamentosa? Winterharde palmlelie die ooit erg populair geweest is. Heeft een forse wortelstok en vermeerdert zich ook via zaad in Nederland.
Nog wat foto's gezocht en dat lijkt het inderdaad te zijn. :D _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:18:
@Piet91 Enige wat ik weet van een natuurliefhebber in mijn buurt is dat het best nauw kan komen op de soorten bloemen. Insecten schijnen best pietluttig te kunnen doen over welke bloemen (netar eigenlijk) ze wel of niet te pruimen vinden, dus zaden uit andere regio's dan hier werken niet altijd zoals bedoeld.
Andere tip, goed voor de insecten maar ook voor het aanzicht, kijk naar een mengsel dat gefaseerd bloeit.

Bij mij op de dijk zijn mijn vriendin en een aantal anderen bezig om de bermen bij/insect vriendelijker te maken en dat werkt het ene jaar wel en het andere voor geen meter.

Helaas heb ik dus geen kant en klaar antwoord.
Ja, ik zit dan ook zeker te kijken naar een 'juiste' mix en Cruydt-Hoeck staat volgens mij wat dat betreft wel goed bekend. Ik heb er zeker niet zoveel vertrouwen in als ik bijvoorbeeld zoiets zou gaan gebruiken.
Yaksa schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:23:
Belangrijk is hoeveel zon die bloemenweide gaat krijgen, wanneer je er (vlakbij) struiken en heesters gaat planten om de inkijk te beperken bestaat de mogelijkheid dat die (zon)licht wegnemen. Dan hou je op een gegeven moment alleen gras over wat in de schaduw wil groeien. Kijk maar 'ns om je heen op landerijen, de meeste bloemen in grasland staan daar waar het meeste licht op valt.
Het scheelt dat de strook pal op het zuiden ligt; de zon staat er dus groot deel van de dag op en dat lijkt niet te gaan veranderen met de nieuwe invullen van de woonwijk erachter.
Tieske88 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:47:
Ik heb geen ervaring maar wat ik gelezen heb is dat met zo'n bloemenweide ieder jaar de grassen meer de overhand krijgen. Je zou het dan dus eens in de zoveel jaar weer moeten "resetten" om weer vooral kruiden/bloemen te krijgen.
Op zich niet het meeste werk natuurlijk. Na de bloei consequent kort houden, eventueel bijzaaien.
In het ergste geval wordt het dus flink grassig, maar goed; dat was het de eerste 40 jaar ook.
Persoonlijk denk ik dat je, indien je het voor de beestjes doet, beter kunt zorgen dat die boompjes/heesters voornamelijk inheems en streekeigen zijn en een positief effect hebben op de biodiversiteit. Het mooiste is dan als ze elkaar ook nog enigszins opvolgen qua bloei. Ik denk dan bijvoorbeeld aan kornoelje, hazelaar, wilg, sleedoorn etc. Maar je zou ook eens kunnen zoeken naar de groene bomenlijst van natuur en milieu voor inspiratie.
Het is vooral ook een manier om de bodem te vullen. Gras moet je maaien, planten kosten voor zo'n oppervlak serieus geld.
De beestjes hebben het hier nog niet meteen zo slecht; we hebben hier een vrij groene tuin met heggen, heesters, planten en een paar flinke bomen. Grappig is ook dat ons opgevallen is dat sinds een tijdje een aantal vogels op een paar open plekken van die taxus begonnen te zitten.
Zitten ze met een ~vijftal bij elkaar. :P

En uiteraard zijn er ook regelmatig vogels te onbijten, lunchen en dineren bij de waterbak en vogelvoer.

Had ze ook al geattendeerd op bijvoorbeeld een Biodiversiteitsbosje; dit zou voor hen perfect zijn om de strook te vullen en toekomstige inkijk te voorkomen. Vooral om die laatste reden had ik dat persoonlijk denk ik nog eerder gedaan; maar ze willen liever toch nog wat uitzicht behouden.
Yaksa schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:32:
De 'vergrassing' treedt vooral op wanneer de bodem te rijk is aan mest- en voedingsstoffen. Ook de stikstofdepositie van heden ten dage speelt daarin een rol. De bloemenrijkste weides vindt men meestal op 'schrale' gronden. Daarom ook het advies om bij het aanleggen van bloemenweides te maaien en het maaisel af te blijven voeren richting composthoop totdat je merkt dat de verdeling gras/bloemen ongeveer 50/50 is (en blijft). Maar op rijke grond kan dat lang duren, al helemaal wanneer de stikstofdepositie niet afneemt.
Jep, dat maaien, afvoeren en verschraling lijkt hét mantra te zijn voor een bloemenweide.
En eventueel de gele ratelaar als parasiet in te zetten.

Maar goed. Eerst de boel maar eens omfrezen, gras zaaien voor gazon, kijken welke boompjes/heesters en desnoods dan maar dit jaar iets als de Akkerbloemen zaaien om een idee te krijgen wat zou kunnen.

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:59
Piet91 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:03:
[...]

Ja, ik zit dan ook zeker te kijken naar een 'juiste' mix en Cruydt-Hoeck staat volgens mij wat dat betreft wel goed bekend. Ik heb er zeker niet zoveel vertrouwen in als ik bijvoorbeeld zoiets zou gaan gebruiken.

[...]

Het scheelt dat de strook pal op het zuiden ligt; de zon staat er dus groot deel van de dag op en dat lijkt niet te gaan veranderen met de nieuwe invullen van de woonwijk erachter.

[...]

Op zich niet het meeste werk natuurlijk. Na de bloei consequent kort houden, eventueel bijzaaien.
In het ergste geval wordt het dus flink grassig, maar goed; dat was het de eerste 40 jaar ook.

[...]

Het is vooral ook een manier om de bodem te vullen. Gras moet je maaien, planten kosten voor zo'n oppervlak serieus geld.
De beestjes hebben het hier nog niet meteen zo slecht; we hebben hier een vrij groene tuin met heggen, heesters, planten en een paar flinke bomen. Grappig is ook dat ons opgevallen is dat sinds een tijdje een aantal vogels op een paar open plekken van die taxus begonnen te zitten.
Zitten ze met een ~vijftal bij elkaar. :P

En uiteraard zijn er ook regelmatig vogels te onbijten, lunchen en dineren bij de waterbak en vogelvoer.

Had ze ook al geattendeerd op bijvoorbeeld een Biodiversiteitsbosje; dit zou voor hen perfect zijn om de strook te vullen en toekomstige inkijk te voorkomen. Vooral om die laatste reden had ik dat persoonlijk denk ik nog eerder gedaan; maar ze willen liever toch nog wat uitzicht behouden.

[...]

Jep, dat maaien, afvoeren en verschraling lijkt hét mantra te zijn voor een bloemenweide.
En eventueel de gele ratelaar als parasiet in te zetten.

Maar goed. Eerst de boel maar eens omfrezen, gras zaaien voor gazon, kijken welke boompjes/heesters en desnoods dan maar dit jaar iets als de Akkerbloemen zaaien om een idee te krijgen wat zou kunnen.
Hoe ga je maaien en afvoeren tussen de bomen en heesters?

Ik kan nog wel 2 mogelijke oplossingen bedenken:
1 laat het "onkruid" gewoon zijn gang gaan. We vinden dat in NL niet kunnen maar voor de biodiversiteit is veel onkruid nog altijd wel positief. (En het is gratis en het past bij de plek)
2 de bomen en heesters aanschaffen als zgn bosplantsoen, dan kun je voor 1 euro per boom/heester het prima volzetten met 2/3 planten per m2 en dan wordt het een mooie houtsingel waar je weinig omkijken naar hebt.

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-07 13:21
VeertienKaVier schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Ik zat ook al aan kweek te denken, maar dat heeft doorgaans dunnere (en soms heel lange) wortels.
No Hands schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:19:
[...]

Lijkt het totaal niet op. Dat heeft geen dikke knollen van wortels en is veel dunner in het groene deel.
Jullie hebben gelijk. Ik twijfelde al door de dikke uitloper, maar had die hele dikke stokken nog niet eens gezien. Lijkt inmiddels geïdentificeerd :)

Dat wordt dus blijven graven. De aanhouder wint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Tieske88 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:35:
Hoe ga je maaien en afvoeren tussen de bomen en heesters?
Op de hele strook van 25 meter misschien 2-3 bomen/heesters. Veel meer zal het denk ik niet worden.
Ik kan nog wel 2 mogelijke oplossingen bedenken:
1 laat het "onkruid" gewoon zijn gang gaan. We vinden dat in NL niet kunnen maar voor de biodiversiteit is veel onkruid nog altijd wel positief. (En het is gratis en het past bij de plek)
2 de bomen en heesters aanschaffen als zgn bosplantsoen, dan kun je voor 1 euro per boom/heester het prima volzetten met 2/3 planten per m2 en dan wordt het een mooie houtsingel waar je weinig omkijken naar hebt.
Die 2e optie heb ik ook al genoemd (zie vorige reactie) maar ze willen toch wel iets van uitzicht behouden.

EDIT: @Tieske88 M'n ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Laatst online: 21:59
Piet91 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 00:05:
[...]

Op de hele strook van 25 meter misschien 2-3 bomen/heesters. Veel meer zal het denk ik niet worden.

[...]

Die 2e optie heb ik ook al genoemd (zie vorige reactie) maar ze willen toch wel iets van uitzicht behouden.
Ik heb inderdaad even je vorige reactie gelezen maar ik zie dat je het een aantal keer over "ze" hebt. Maar wie zijn "ze"? Ik dacht uit je verhaal op te maken dat het jou/jullie perceel is? Dan bepaal je toch zelf wat er komt?

Edit: @Piet91 ah dat verklaart, ik had het stukje bij het biodiversiteitbosje wat "ze" niet willen gelezen in de zin van dat je dat geopperd had om aan de andere kant van de sloot te maken bij degene die daar gaat bouwen maar dat zij dat niet wilden. Helder

Maar bloemenweide bij cruydthoek is dan een goede optie. Of vaste planten die je vanuit zaad kunt laten starten, die hebben ze ook op de site staan volgens mij.

[ Voor 27% gewijzigd door Tieske88 op 01-03-2024 13:09 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:01
Ingelogd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:19:
Huh... wat een horror verhalen over hedera. Ik zie het al voor me dat hedera in de slaapkamer is gegroeid en je fijn geknepen wordt. Ben je aan het snoeien, is de hedera al om je enkel gegroeid. Of je zit op de bank en wordt steeds gekriebeld door een takje wat maar blijft komen, brrrr :X .
Ik dacht laatst naar binnen te gaan maar werd vlak voor de deur gegrepen door de Hedera, niemand in de buurt, schreeuwen hielp niet. Het duurde tot de volgende middag tot ik iemand wist te bereiken die me los kon knippen. Toen was ik al bijna onzichtbaar. :+

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:46
Teijgetje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:29:
[...]

Ik dacht laatst naar binnen te gaan maar werd vlak voor de deur gegrepen door de Hedera, niemand in de buurt, schreeuwen hielp niet. Het duurde tot de volgende middag tot ik iemand wist te bereiken die me los kon knippen. Toen was ik al bijna onzichtbaar. :+
Ja en je bent dus echt niet de enige dit dit overkomt. Het moet gestopt worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Stuur maar door, ik ben het hedera-ontvangstcomité. (Zonder gekheid: de 30 jaar oude schutting hier wordt er door overeind gehouden, we kunnen hem niet missen ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
VeertienKaVier schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:21:
Stuur maar door, ik ben het hedera-ontvangstcomité. (Zonder gekheid: de 30 jaar oude schutting hier wordt er door overeind gehouden, we kunnen hem niet missen ;-) )
PM je adres maar, ik heb nog denk ik 6 aanhangers vol uit de tuin te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

We kunnen maar geen leuke tegels voor in onze "tuin" vinden. Tuin tussen aanhalingstekens, omdat het een postzegel van 5.5 bij 5.5 gaat zijn, waar nog een berging in komt te staan ook. Om die reden willen we eigenlijk gewoon een soort van patio-gevoel maken met onderstaande:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ze zeggen dat deze voor vloer en muur is, zowel voor buiten als binnen. Uiteraard gaan we er van uit dat een lichte tegel veel eerder groen uit slaat en gereinigd moet worden. Maar ik maak me een beetje zorgen om de 1.8cm dikte. Iemand hier ervaring met een terras van keramische tegels die onder de 2cm dik zijn? En zoja, wat is er qua ondergrond aan te raden?

[ Voor 3% gewijzigd door twi op 02-03-2024 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:09
1.8cm lijkt me aan de hele dunne kant.
Maar er zijn mensen die het echt weten. @pjot1

edit; Denk dat ze op een betonnen fundering moeten?

[ Voor 23% gewijzigd door Bad Brains op 02-03-2024 20:52 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
twi schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:23:
We kunnen maar geen leuke tegels voor in onze "tuin" vinden. Tuin tussen aanhalingstekens, omdat het een postzegel van 5.5 bij 5.5 gaat zijn, waar nog een berging in komt te staan ook. Om die reden willen we eigenlijk gewoon een soort van patio-gevoel maken met onderstaande:

***members only***

Ze zeggen dat deze voor vloer en muur is, zowel voor buiten als binnen. Uiteraard gaan we er van uit dat een lichte tegel veel eerder groen uit slaat en gereinigd moet worden. Maar ik maak me een beetje zorgen om de 1.8cm dikte. Iemand hier ervaring met een terras van keramische tegels die onder de 2cm dik zijn? En zoja, wat is er qua ondergrond aan te raden?
1,8cm zou ik eigenlijk een plavuis willen noemen. :+

Ik raad mensen minimaal 3cm aan en dat moet al op een gestabiliseerd zandbed. Met 1,8cm zou je een fundering moeten hebben waar de tegels op gelijmd worden. Is meer een klus voor een tegelzetter.

Kijk eens naar een keramische tegel bij www.slimbestraten.nl. Door de tegels aan te brengen op de conventionele manier bespaar je een hoop kosten. Met een keramische veeg je eventuele groene aanslag er zo af.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-08 19:41

Rzaan

Altijd zoekende

Analamoebe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:15:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-iY0YjYud3nBjCa5XrTHEOf1Oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOmL8Zj4lhKq6qrIlzqX3hTP.jpg?f=fotoalbum_large
Zo, vorige week zaterdag kapotgevreten buxusbollen verwijderd en afgelopen weekend een nieuwe beukenhaag geplant. Stuk netter weer zo.
Zijn dit betonstenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi

twi

pjot1 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:31:
[...]

1,8cm zou ik eigenlijk een plavuis willen noemen. :+

Ik raad mensen minimaal 3cm aan en dat moet al op een gestabiliseerd zandbed. Met 1,8cm zou je een fundering moeten hebben waar de tegels op gelijmd worden. Is meer een klus voor een tegelzetter.

Kijk eens naar een keramische tegel bij www.slimbestraten.nl. Door de tegels aan te brengen op de conventionele manier bespaar je een hoop kosten. Met een keramische veeg je eventuele groene aanslag er zo af.
Een fundering is inderdaad idioot om aan te leggen. Maar ook op Slim Bestraten zie ik twintig verschillende tinten grijs of zandkleur. Heel gelukkig word ik er niet van, het aanbod aan speelse tuintegels is zo verschrikkelijk karig. Géén van de leveranciers van onze hovenier heeft soortgelijke tegels.

Een alternatief zou een houtlook keramiek terras zijn, maar ook die zijn 2cm dik. Worden alle houtlook terrassen óók alleen met een fundering gelegd, of is dat gewoon cementgebonden zand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
twi schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:16:
[...]
Een fundering is inderdaad idioot om aan te leggen. Maar ook op Slim Bestraten zie ik twintig verschillende tinten grijs of zandkleur. Heel gelukkig word ik er niet van, het aanbod aan speelse tuintegels is zo verschrikkelijk karig. Géén van de leveranciers van onze hovenier heeft soortgelijke tegels.

Een alternatief zou een houtlook keramiek terras zijn, maar ook die zijn 2cm dik. Worden alle houtlook terrassen óók alleen met een fundering gelegd, of is dat gewoon cementgebonden zand?
De 2cm worden ook gewoon op een gestabiliseerd zandbed aangebracht maar ik vind dat persoonlijk het minimale van het minimale vandaar dat ik liever 3cm aanraad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meiss
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-07 01:37
Voor ons nieuwbouwhuis willen we graag een tuin aan laten leggen.
Ik heb zelf een ontwerp gemaakt, en er komen terrassen in met flinke keramische 90x90 tegels in.
Zelf zijn zowel mijn partner als ik, als ouders gewend om tegels in het cement te leggen.
We hebben namelijk een hekel aan onkruid plukken. (ja, ik weet dat onkruid van bovenaf komt aangewaaid ;-)

Nu zijn we bezig met het opvragen van offertes, waarbij er bij het bespreken van de wensen werd aangegeven dat we de tegels beter niet in het cement kunnen leggen omdat ze dan kapot kunnen springen. Wij hebben hier geen ervaring mee, maar ook eerder niet zulke grote tegels gehad, wel 60x60.

Ze raden hier aan om het in Monokorn kwartsgrind te leggen.
Wie heeft er hier wat kennis over, en wat zijn jullie meningen daarover? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTZCHTvjLSVHbX3gRDeqTHn_WGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLoUMZ1xWoEoaytvLbIuBgsu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Meiss schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:51:
Voor ons nieuwbouwhuis willen we graag een tuin aan laten leggen.
Ik heb zelf een ontwerp gemaakt, en er komen terrassen in met flinke keramische 90x90 tegels in.
Zelf zijn zowel mijn partner als ik, als ouders gewend om tegels in het cement te leggen.
We hebben namelijk een hekel aan onkruid plukken. (ja, ik weet dat onkruid van bovenaf komt aangewaaid ;-)

Nu zijn we bezig met het opvragen van offertes, waarbij er bij het bespreken van de wensen werd aangegeven dat we de tegels beter niet in het cement kunnen leggen omdat ze dan kapot kunnen springen. Wij hebben hier geen ervaring mee, maar ook eerder niet zulke grote tegels gehad, wel 60x60.

Ze raden hier aan om het in Monokorn kwartsgrind te leggen.
Wie heeft er hier wat kennis over, en wat zijn jullie meningen daarover? [Afbeelding]
Om wat voor keramische tegels gaat het precies?

Als het tegels met ondertegel zijn kunnen deze gewoon in het zand. Mits het grondwerk goed verricht is. Waarom met cement wordt afgeraden ga ik in in mee. Het water kan niet meer goed tussen de tegels afgevoerd worden waardoor het blijft staan. Dit kan tussen de ondertegel en het keramische gedeelte komen wat met vorst een breuk kan veroorzaken. Zelf heb ik al terassen moeten vervangen vanwege een niet goede lijmlaag en breuk tot gevolg had.

Kwarts grind is meer een hype. Waarom zou dat beter zijn dan gewoon (stop)zand? Keramische tegels moet je ook afvoegen waardoor onkruid sowieso geen kans hebt.

Enneh, kunstgras.... :N ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
twi schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:23:
We kunnen maar geen leuke tegels voor in onze "tuin" vinden.
Misschien heeft Marlux iets dat je leuk vindt?

Wij hebben Oase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hueW-ryocScu8jlesvqcD78mIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79OnrFhNPgq97TfuBrjl69uX.jpg?f=fotoalbum_large

Liggen op een zandbed, gestabiliseerd met cement er doorheen geharkt vóór verdichten.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 03-03-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-05 11:29
Iemand super tevreden van een mulchmaaier? Stihl, Stiga, Husqvarna, Grin... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi

twi

Teijgetje schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:51:
[...]

Misschien heeft Marlux iets dat je leuk vindt?

Wij hebben Oase.

[Afbeelding]

Liggen op een zandbed, gestabiliseerd met cement er doorheen geharkt vóór verdichten.
Zie hier ook mooie tegels tussen inderdaad. Maar allen in de 2cm variant :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
twi schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:35:
[...]
Zie hier ook mooie tegels tussen inderdaad. Maar allen in de 2cm variant :D
Die van Marlux zijn 60x60x3cm?
Beton met een toplaag, per stuk verpakt in dik plastic tegen beschadigen.
Ligt hier al wat jaartjes door weer en wind in de serre, vanaf 7-10-2017.

Of kan je alleen 2 cm dik kwijt?

[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 03-03-2024 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jee_r schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:33:
Iemand super tevreden van een mulchmaaier? Stihl, Stiga, Husqvarna, Grin... ?
Doel? Gazon afmetingen? Benzine, accu, bedraad? Merkvoorkeur?
..

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-05 11:29
doel: mulchen
afmetingen: 800 vierkante meter
benzine want accu lijkt me duurder... accu is wel stiller en minder onderhoud
merk: ik heb nu husqvarna R152

Ik wil mulchmaaien zonder dat er grashoopjes blijven liggen of dat het gras aan je voeten/schoenen blijft kleven.
Iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 01:13

franssie

Save the albatross

Topicstarter
jee_r schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:21:
<>
Ik wil mulchmaaien zonder dat er grashoopjes blijven liggen of dat het gras aan je voeten/schoenen blijft kleven.
Iemand raad?
Dat lukt bij mijn maaier alleen met heel droog gras en droge grond. ik heb een 54 cm (oid) benzine handmaaier van Stiga. Nu zou ik de messen moeten slijpen (zal schelen).
Maar het is nat en natter en natst de afgelopen jaren. <et mulchen en ook met de afvangbak is het groene klei overal van het gras.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-07 15:06
Ik zit voor ons dakterras op 60 meter hoog te kijken naar het neerzetten van een vrijstaande pergola met schaduwdoeken. Idee is om soort betonpoer van 150+ kilo evt tevens vastgemaakt op tegels te gebruiken om de palen mee staande te houden. Als je 6 palen hebt en dus 900 kilo aan beton waar het in zit, en de doeken oprolt als er veel wind komt, dan denk ik enerzijds dat zou toch sterk genoeg moeten zijn, anderzijds zie ik de palen al of door onze gevel komen of over de rand kiepen...

Maar onze tuintafel van hooguit 30 kilo blijft ook al jaren netjes op z'n plek op zes poten dus 900 kilo zal niet gaan vliegen of kiepen lijkt me (?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
900 kilo waait niet zomaar weg, maar ik ben ook bekend met de windkrachten langs kantoor en woontorens (lees vliegende fietsers) dus ik zou niet op basis van aannames iets plaatsen zonder zekering. Kan of mag je niet zekeren aan het pand?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
franssie schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:16:
900 kilo waait niet zomaar weg, maar ik ben ook bekend met de windkrachten langs kantoor en woontorens (lees vliegende fietsers) dus ik zou niet op basis van aannames iets plaatsen zonder zekering. Kan of mag je niet zekeren aan het pand?
Moet ik nog verder uitzoeken maar aangezien pand buiten van de VvE is komt daar iig hoop meer bij kijken. Boren in beton onder de tegels bv zou ik niet zomaar doen ivm mogelijke lekkage woning eronder. Balustrade is mss nog het sterkst verankerd, daar valt mss nog iets aan te zekeren, maar het afdak is er minder voor geschikt denk ik.

Het lijkt mij iig betere optie dan een parasol in een zware voet. Vooral als je dus schuifbare doeken of lamellen gebruikt.

Iets als dit lijkt me ideaal:

Afbeeldingslocatie: https://pergolux.nl/cdn/shop/files/PSC_AC_ANT_600_ZIP_01.jpg?v=1696414530&width=1080

Waarbij screen dus omhoog kan en lamellen gekanteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Ja, geen idee verder hoor, wij wonen hier pas sinds oktober 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:57

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Hertog_Martin schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:10:
Ik zit voor ons dakterras op 60 meter hoog te kijken naar het neerzetten van een vrijstaande pergola met schaduwdoeken. Idee is om soort betonpoer van 150+ kilo evt tevens vastgemaakt op tegels te gebruiken om de palen mee staande te houden. Als je 6 palen hebt en dus 900 kilo aan beton waar het in zit, en de doeken oprolt als er veel wind komt, dan denk ik enerzijds dat zou toch sterk genoeg moeten zijn, anderzijds zie ik de palen al of door onze gevel komen of over de rand kiepen...

Maar onze tuintafel van hooguit 30 kilo blijft ook al jaren netjes op z'n plek op zes poten dus 900 kilo zal niet gaan vliegen of kiepen lijkt me (?!)
is dit echt op het dak of betreft het een balkon? Ik ken de situatie en de constructie niet maar zou zeker even navragen of 900 kilo plaatsen toegestaan is. Vraag 2: hoe krijg je ze op het dak/balkon? ;) of heb je een directe verbinding tussen de lift en het dak/balkon

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:35
Onze "struikboom" 5 jaar geleden gekocht als 30cm hoog lief takje.
En nu flink gegroeid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-Y6ceW7G46MvhY-Wwyy-_Qzj1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99CMjmIDDy5RfNSnR7AjmHTR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind hem erg mooi, ook in de zomer, komen kleine pruimen aan.
Maar hij wordt ook elk jaar een keer zo groot en ik ben genoodzaakt te snoeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFu6tMd-sxQ8BXBVNY360yNz_ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLklSbJmCfNjsCdcTXega8ry.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk regoureus door af te knotten op de 3 hoofdtakken, vanuit daar loopt hij weer opnieuw uit.
Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:41

Iemand raad?
Vaak maaien, zodat er iedere keer maar een klein stukje afgemaaid wordt.

Of een robotmaaier ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86

Iemand raad?
een mulchmaaier maakt ook hopen en plakzooi als je niet frequent maait, Dart betekent discipline door 2x per week te maaien om lekker te mulchen of anders een robot die elke dag gaat. En anders moet je dat doel laten varen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

barry86 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:04:
Ik denk regoureus door af te knotten op de 3 hoofdtakken, vanuit daar loopt hij weer opnieuw uit.
Wat denken jullie?
Ben je nu niet te laat? Met het verschuiven van de seizoenen/hoge temperaturen de laatste tijd zijn alle sapstromen weer op gang gekomen. Ben bang dat je een behoorlijk bloedende ' struikboom' krijgt die verzwakt en vatbaar is voor ziektes, als je nu flink aan de slag gaat.

Of moet je deze struikboom (wat is het nou precies? :P ) juist snoeien als hij alweer actief is?

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 05-03-2024 09:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Gizz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:28:
[...]

Ben je nu niet te laat? Met het verschuiven van de seizoenen/hoge temperaturen de laatste tijd zijn alle sapstromen weer op gang gekomen. Ben bang dat je een behoorlijk bloedende ' struikboom' krijgt die verzwakt en vatbaar is voor ziektes, als je nu flink aan de slag gaat.

Of moet je deze struikboom (wat is het nou precies? :P ) juist snoeien als hij alweer actief is?
De informatie die ik van internet trek is dat ik deze struik juist moet snoeien direct na de bloei.
Maar nergens lees ik of dit zo rigoureus mag

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 05-03-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Shadow_Agent schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:38:
[...]
is dit echt op het dak of betreft het een balkon? Ik ken de situatie en de constructie niet maar zou zeker even navragen of 900 kilo plaatsen toegestaan is. Vraag 2: hoe krijg je ze op het dak/balkon? ;) of heb je een directe verbinding tussen de lift en het dak/balkon
Balkon/dakterras van 75m2 direct toegankelijk via de woon- en slaapkamers. Voorschrift belasting is 250kg/m2.

Balken tot ca. 3 meter passen in de lift. Zwaar spul kan in principe met een karretje vanuit lift naar terras gereden worden als er iets over de drempels gelegd wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Hertog_Martin op 05-03-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Nog even verder uitgezocht en in sketchup een schaduw simulate gedraaid, maar een pergola met alleen dak voor schaduw brengt te weinig. We hebben ook juist schaduw nodig als de zon laag staat en er onderdoor schijnt. Ik kom dan toch uit op iets van een schaduwdoek. Ter illustratie (afbeelding van internet, ik zou dan gaan voor twee punten bevestigen aan balustrade en 1 aan dak;)

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/xnQ4kk0gGZoP/1200x1200.jpg

Maar ik wil dan graag dat als er teveel winddruk op komt (ik kijk al wel naar winddoorlatende doeken) dat de bovenste bevestiging dan makkelijk breekt. Dus onderaan heel vast bevestigd maar bovenaan bewust dat het bij x kracht losgaat en het doek op de grond valt (al gaat de wind er mss nog wel mee spelen...)

Iemand wellicht tips voor zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:11:
Nog even verder uitgezocht en in sketchup een schaduw simulate gedraaid, maar een pergola met alleen dak voor schaduw brengt te weinig. We hebben ook juist schaduw nodig als de zon laag staat en er onderdoor schijnt. Ik kom dan toch uit op iets van een schaduwdoek. Ter illustratie (afbeelding van internet, ik zou dan gaan voor twee punten bevestigen aan balustrade en 1 aan dak;)

[Afbeelding]

Maar ik wil dan graag dat als er teveel winddruk op komt (ik kijk al wel naar winddoorlatende doeken) dat de bovenste bevestiging dan makkelijk breekt. Dus onderaan heel vast bevestigd maar bovenaan bewust dat het bij x kracht losgaat en het doek op de grond valt (al gaat de wind er mss nog wel mee spelen...)

Over het algemeen het je sowieso touw nodig om te spannen, dat is heel makkelijk in verschillende sterktes te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Laatst online: 06:32
Hertog_Martin schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:11:

[Afbeelding]

Ik heb zelf deze schermen gehad van Nesling, de wind doorlatende variant ook.

Ik zat in een dicht bebouwde woonwijk, alles om ons heen dicht gebouwd inclusief een appartementencomplex van 5 hoog. De schermen waren gespannen met spanbanden aan een zijde en 2 punten in de gevel met M12 ankerbouten in de voeg.

3x gehad dat die de ankerbouten vol uit de muur trok bij een serieuze storm. Oh en 1 maal de paal die als ankerpunt diende voor een spanband die als een lucifer om knakte.

De krachten die dit soort schermen te verduren krijgen tijdens stormen zijn behoorlijk serieus. Op een hoog dak terras zou ik het zelf niet aan durven zonder serieuze anker punten. De schermen van Nesling kan ik je wel aanraden, hingen jaren buiten zonder problemen of schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
TerminalNL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:58:
[...]

Ik heb zelf deze schermen gehad van Nesling, de wind doorlatende variant ook.

Ik zat in een dicht bebouwde woonwijk, alles om ons heen dicht gebouwd inclusief een appartementencomplex van 5 hoog. De schermen waren gespannen met spanbanden aan een zijde en 2 punten in de gevel met M12 ankerbouten in de voeg.

3x gehad dat die de ankerbouten vol uit de muur trok bij een serieuze storm. Oh en 1 maal de paal die als ankerpunt diende voor een spanband die als een lucifer om knakte.

De krachten die dit soort schermen te verduren krijgen tijdens stormen zijn behoorlijk serieus. Op een hoog dak terras zou ik het zelf niet aan durven zonder serieuze anker punten. De schermen van Nesling kan ik je wel aanraden, hingen jaren buiten zonder problemen of schade.
Bedankt voor delen van je ervaring. Bij aangekondigde harde wind is idee wel om het los te halen. Maar een zomerse plotse omslag van het weer maakt denk ik wel dat het lastig wordt even de doek er af te halen.

Bij een storm heeft natuurlijk alles het snel zwaar te verduren, maar hoe was het bij bv windkracht 3/4? Staat er dan al veel druk ip of merk je dan wel dat t wind doorlaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
barry86 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:04:
Onze "struikboom" 5 jaar geleden gekocht als 30cm hoog lief takje.
En nu flink gegroeid:

[Afbeelding]

Ik vind hem erg mooi, ook in de zomer, komen kleine pruimen aan.
Maar hij wordt ook elk jaar een keer zo groot en ik ben genoodzaakt te snoeien.

[Afbeelding]

Wat denken jullie?
Een prunus dien je te snoeien nadat de vruchten er af zijn. Dat ie zo groot wordt is gewoon de aard van het boompje, bij aankoop stond op het etiket hoe hoog/breed deze kon worden. Rigoreus snoeien leidt er alleen maar toe dat de boom nog meer 'sprieten gaat geven. Zowieso nooit meer dan 30 % van het staande hout verwijderen, de boom moet kunnen herstellen bij zware snoei, de zaagsnedes moeten weer overgroeien met bast. Wat jij wilt lijkt meer op knotten, maar dan had je een wilg moeten planten, dat is (o.a.) een van de bomensoorten die kan daar tegen kan.

PS: een kleine cursus bomen snoeien is nooit verkeerd. Ik zie kruisende takken en naar binnen groeiende takken, die hadden er 3 jaar geleden al uit gemoeten. Zorg dat er licht en lucht in de kroon komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Yaksa op 05-03-2024 22:47 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Yaksa schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:42:
[...]

<>
PS: een kleine cursus bomen snoeien is nooit verkeerd. <>
Dat geldt voor veel tuinen, ook de mijne.
Nu heb ik ondertussen geleerd dat de meeste struiken en bomen niet makkelijk dood te snoeien of te kappen zijn, het leeft vanuit de wortels.
Maar tips voor een goede cursus zijn natuurlijk altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Laatst online: 06:32
Hertog_Martin schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:31:
[...]

Bedankt voor delen van je ervaring. Bij aangekondigde harde wind is idee wel om het los te halen. Maar een zomerse plotse omslag van het weer maakt denk ik wel dat het lastig wordt even de doek er af te halen.

Bij een storm heeft natuurlijk alles het snel zwaar te verduren, maar hoe was het bij bv windkracht 3/4? Staat er dan al veel druk ip of merk je dan wel dat t wind doorlaat?
Bij gewoon een lekker windje gaat het prima. Ik had vanaf 1 punt ook een spanband van een meter of 5 naar de anker paal. Dit zorgde voor wat extra kracht bij ruk winden omdat het dan wel iets begon te klapperen.

Het is erg belangrijk dat ze echt goed strak hangen, om het klapperen te voorkomen. En dat betekend ook dat even snel weghalen niet handig is.

Met goede ankerpunten zou ik het best durven te laten hangen, tenzij echt een aangekondigde code rood storm.
Nu wonen wij hier in de Achterhoek, voor 60meter hoog aan de kust kan het wat anders zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
franssie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:53:
[...]Maar tips voor een goede cursus zijn natuurlijk altijd welkom!
Elke provincie heeft stichtingen die aan landschapsbeheer doen en die ook vaak cursussen op dat gebied (incl. snoeien) geven. Google op cursus fruitbomen snoeien + provincie en er komen er genoeg voorbij. Al zal het meeste snoeiwerk intussen wel zo'n beetje gedaan zijn aan de appel- en perenbomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Yaksa schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:06:
[...]

Elke provincie heeft stichtingen die aan landschapsbeheer doen en die ook vaak cursussen op dat gebied (incl. snoeien) geven. Google op cursus fruitbomen snoeien + provincie en er komen er genoeg voorbij. Al zal het meeste snoeiwerk intussen wel zo'n beetje gedaan zijn aan de appel- en perenbomen.
Ja natuurlijk. Het zou je sieren om een voorbeeld daarvan te geven ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
franssie schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 00:11:
[...]Ja natuurlijk. Het zou je sieren om een voorbeeld daarvan te geven ...
Alstu: https://slgelderland.nl/p...-hoogstamfruit-lingewaard
Onder andere:
Regulier en achterstallig onderhoud aan hoogstambomen op 22 maart 2024 van 09:30 tot 15:00 uur
Locatie De Veldschuur Sportlaan 1K, 6681 CD Bemmel
Zomersnoei en pitvruchten op 26 juli of 6 september 2024 van 09:30 tot 15:00 uur
Locatie De Veldschuur Sportlaan 1K, 6681 CD Bemmel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-08 14:54
Ik ben op zoek naar terras/tuin inspiratie voor vrijstaande bel etage woningen. De meeste voorbeelden die ik tegenkom gaan allemaal over kleine stadstuintjes, waar de trap ingewerkt is tegen de muur. Wij hebben een vrijstaande bel etage (hoek)woning waar we de tuin inclusief het terras helemaal willen herdoen.

Vooral het huidige terras is archi lelijk en bric-a-brac aangelegd. Het hellende gedeelte is een PITA om het gras af te rijden. Zeker omdat daar nog afgekapte boomstronken staan die ik moet ontwijken.

Inspiratie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaS35BQ9LzbRBFEgGechEMRtkBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kir1rapY50ejAzPy0g5A2vkg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTFv3TNAYmO9WYdMIZniHKb_1D4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXRVDvrs25cvkfrHazZMs96w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
dotacom schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:06:
Ik ben op zoek naar terras/tuin inspiratie voor vrijstaande bel etage woningen. De meeste voorbeelden die ik tegenkom gaan allemaal over kleine stadstuintjes, waar de trap ingewerkt is tegen de muur. Wij hebben een vrijstaande bel etage (hoek)woning waar we de tuin inclusief het terras helemaal willen herdoen.

Vooral het huidige terras is archi lelijk en bric-a-brac aangelegd. Het hellende gedeelte is een PITA om het gras af te rijden. Zeker omdat daar nog afgekapte boomstronken staan die ik moet ontwijken.

Inspiratie: [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat de mogelijkheden legio zijn. Je vertelt vooral wat je niet wilt, maar wat wil je wel? Ik denk niet dat je aan een trap ontkomt maar je zou die bijvoorbeeld ook een andere plek kunnen geven.

Kijk eens op Pinterest. :) Als ik dan zoek op tuin met trap dan kom ik toch heel veel gave dingen tegen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@dotacom Ik zou dat afgraven, een (kunst)houten dek maken op die hoogte met een trap. Kan er lekker veel tuinmeuk en BBQ's onder.

en als je gaat zoeken, bijvoorbeeld dijkwoningen zijn ook met dergelijke hoogteverschillen tussen land en woonlaag gebouwd.

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 06-03-2024 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-08 14:54
pjot1 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:22:
[...]

Ik denk dat de mogelijkheden legio zijn. Je vertelt vooral wat je niet wilt, maar wat wil je wel? Ik denk niet dat je aan een trap ontkomt maar je zou die bijvoorbeeld ook een andere plek kunnen geven.

Kijk eens op Pinterest. :) Als ik dan zoek op tuin met trap dan kom ik toch heel veel gave dingen tegen!
Good point. Ik heb een gezamelijke notitieblok met mijn vriendin waar we ad hoc ideeën inschrijven.
Momenteel staat er nog niets speciaals in:
  • mogelijkheid om fietsen op te bergen
  • bloemenweide, dus eerder natuurlijke/onderhoudsvriendelijke tuin
  • [moestuin/li]
  • Kippen
  • Nieuwe regenput steken
  • [serre/li]
  • enkele fruitstruiken zoals frambozen, bessen, etc.
Mijn vriendin droomt van een zwembad, maar ik zie dat financieel niet zitten. Daarnaast vind ik dit heel gevaarlijk met kleine kinderen. We hebben nu één rondlopen van 3 maanden oud. Dus ik denk dat het maximaal een buitendouche wordt. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

franssie schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 00:11:
[...]

Ja natuurlijk. Het zou je sieren om een voorbeeld daarvan te geven ...
Velt (van oorsprong Vlaams, nu ook in NL) heeft ook regelmatig workshops op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

dotacom schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:19:

Mijn vriendin droomt van een zwembad, maar ik zie dat financieel niet zitten. Daarnaast vind ik dit heel gevaarlijk met kleine kinderen. We hebben nu één rondlopen van 3 maanden oud. Dus ik denk dat het maximaal een buitendouche wordt. :P
Bij een natuurlijke bloemenweide past een zwembad ook niet echt (vind ik dan). Andere optie voor water, niet om te zwemmen maar wel heel fijn voor de natuur, is een (mini)vijver, dat kan al in een oude kuip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:29
Sinds afgelopen november sleutel van ons nieuwe huis, en daarbij ook een groot tuin project nodig. 50 jaar geen onderhoud gedaan aan de tuin, en het is een soort Jumanji geworden.
Dit is namelijk de voor foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_rtJCLuVn9lzMAevSWE7Td021Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g77HHwHW1ec0csFKQdEY03xe.jpg?f=fotoalbum_large

Met twee kinderen is het ook wel fijn om overzicht te houden in de tuin en waar ze aan het spelen zijn. Flink aan de slag gegaan met snoeien en opruimen. Dit is de huidige stand van zaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cjk0IeVKa5N6PT3gHjsGp4JHu2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jm2OIzpzuMsXfpsUmc7tzhNP.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende projectje wordt het uitgraven van alle stronken (conifeer met stronk van +/- 1m doorsnee). Daarna aanplaten erfscheiding van de buren rechts met Portugese laurier, en het plaatsen van een speeltoestel :)

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-07 21:43
Mooie grote ruimte om wat van te maken! Denk dat het voor kinderen juist heel tof is om een klein bos in je tuin te hebben waar je kan verstoppen en klimmen etc. al kan een speeltoestel ook een deel daarvan vervangen, haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gdzr
DennisCle schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:48:
Mooie grote ruimte om wat van te maken! Denk dat het voor kinderen juist heel tof is om een klein bos in je tuin te hebben waar je kan verstoppen en klimmen etc. al kan een speeltoestel ook een deel daarvan vervangen, haha.
Eens, maar niet als het "Bos" 3/4e van de tuin is. De achtertuin is ongeveer 400m2, en daarvan was 300m2 begroeid.Laurier takken van 20m, Hulst met een diameter van 15m. Dat is wel echt teveel van het goede.

Achterin de tuin staat een Beuk (20m hoog) en een Esdoorn (20m hoog) welke we sowieso laten staan. Links in de hoek staat nog een Ginkgo Biloba, die verdrukt is geweest, dus moeten even kijken hoe die er uit komt te zien in de loop van de tijd. Gaan mogelijk wel nieuwe laurier plaatsen, zodat de kinderen die kunnen gebruiken om hutten mee te maken, wat met laurier makkelijk kan. Beetje buigen, de grond in steken en het groeit wel weer door haha.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gdzr schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:56:
Links in de hoek staat nog een Ginkgo Biloba, die verdrukt is geweest, dus moeten even kijken hoe die er uit komt te zien in de loop van de tijd.
Altijd leuk als ze hun vruchten laten vallen, loop je lekker in de tuin en ruik je de hele tijd net kattenstront :+
Verder wel een leuke boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Slonzo schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:11:
[...]

Altijd leuk als ze hun vruchten laten vallen, loop je lekker in de tuin en ruik je de hele tijd net kattenstront :+
Verder wel een leuke boom.
Even afwachten of het de vrouwelijke boom is of niet. Heb de boom nog niet in bloei zien staan.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Gratis compost + plant 23 maart. Dit keer in Hoorn!

https://onswestfriesland....gratis-plant-op-23-maart/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:50
Zijn jullie al bezig met het gazon te verticuteren/bijmaaien/bemesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Milo85 Ik had dat dit weekeinde kunnen doen, echter afspraken. Ik hoop dat het wat droog blijft. Kalk en mest liggen al klaar in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:52
Milo85 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:12:
Nee dat is nog wat te vroeg, maaien kan maar de rest daar moet het gras goed voor groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-08 19:30
wat denken jullie, kan ik al wel aan de gang met extra topdressing/egaliseren van gazon en ijzersulfaat tegen het mos opbrengen? en dan (begin) April verticuteren?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teijgetje
Nu op Nederland 2 : docu My Garden of a thousand Bees. 60 min.

Het kijken, terugkijken of opnemen waard.
Geweldige beelden van alle soorten bijen aan het werk in close-up en gedrag uitgelegd.
En wat ze nu eigenlijk in die bijenhotels doen......

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 08-03-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HiBe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:48:
wat denken jullie, kan ik al wel aan de gang met extra topdressing/egaliseren van gazon en ijzersulfaat tegen het mos opbrengen? en dan (begin) April verticuteren?
Voor onze context: Wat wil je bereiken? Ik doe al die moeite niet voor ons veldje en dat is ook gewoon groen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Gdzr schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:49:
Sinds afgelopen november sleutel van ons nieuwe huis, en daarbij ook een groot tuin project nodig. 50 jaar geen onderhoud gedaan aan de tuin, en het is een soort Jumanji geworden.
Dit is namelijk de voor foto:
[Afbeelding]

Met twee kinderen is het ook wel fijn om overzicht te houden in de tuin en waar ze aan het spelen zijn. Flink aan de slag gegaan met snoeien en opruimen. Dit is de huidige stand van zaken:
[Afbeelding]

Volgende projectje wordt het uitgraven van alle stronken (conifeer met stronk van +/- 1m doorsnee). Daarna aanplaten erfscheiding van de buren rechts met Portugese laurier, en het plaatsen van een speeltoestel :)
Huur een stobbenfrees. Dat scheelt heel veel uitgraven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
VeertienKaVier schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:26:
[...]

Bij een natuurlijke bloemenweide past een zwembad ook niet echt (vind ik dan). Andere optie voor water, niet om te zwemmen maar wel heel fijn voor de natuur, is een (mini)vijver, dat kan al in een oude kuip.
En zwemvijver zou prima in dat plaatje passen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gdzr
No Hands schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 07:41:
[...]

Huur een stobbenfrees. Dat scheelt heel veel uitgraven.
Een kennis van ons is grondwerker. Die heeft ze er zo uit met een graafmachine haha. Het geheel moet toch genivelleerd worden, zijkanten zijn +/- 30cm hoger. Hoop kuilen en bulten.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Teijgetje schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:45:
Nu op Nederland 2 : docu My Garden of a thousand Bees. 60 min.
Bedankt voor de tip, dat klinkt als ideaal kijkvoer na een dag in de tuin (via marktplaats een paar flagstones opgescharreld, dus eindelijk kan het laatste stukje tuinpad beter begaanbaar worden gemaakt).

Ik vond British Garden: Life and Death on Your Lawn (Netflix) ook erg interessant. Valt gelukkig met die death erg mee, en leuk om te zien hoe een klein beetje de boel zijn gang laten gaan meteen veel meer leven naar de tuin trekt, tot en met vossen aan toe.

O ja, voor iedereen die weer aan de slag gaat: de eerste teken zijn alweer actief, dus check jezelf en je huisgenoten op twee en vier benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Joris748 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 07:50:
[...]

En zwemvijver zou prima in dat plaatje passen :)
Als ik de ruimte daarvoor had... Dat is alleen voor gezinnen met klein grut misschien niet zo'n slim idee.

Een kleine natuurvijver is hier het volgende project; nu de grond nog verzadigd is, lukt het met graven wel, maar zodra het droger wordt, is het afzien. Een vriendin van ons heeft als archeoloog ooit tijdens een gortdroge zomer de löss mogen afgraven, en dat werd dus een pikhouweel, zo hard wordt die bovenste laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-08 19:30
noes schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:58:
[...]

Voor onze context: Wat wil je bereiken? Ik doe al die moeite niet voor ons veldje en dat is ook gewoon groen.
een strak gazon is het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:06
Waar ik nog gras had na een natte winter en een tuin op het Noorden begon het gras al goed te groeien. Daarom heb ik gisteren geverticuteerd, verhoogd, gezaaid en gevoed.

-helaas geen certificaat..-

[ Voor 5% gewijzigd door cheiron op 10-03-2024 00:16 ]

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-08 17:55

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Mijn grasmat ligt er net in, rollen gelegd afgelopen zomer. Dat heeft van al het water best een knauw gehad. Heb vorige week kalk gestrooid en gras zaad gedaan op de kale plekken. Het groeit al wel maar is wel flink uitgedund.

Verticuteren leek mij niet verstandig en aangezien de grasmat net een half jaar oud is sla ik dat over dit jaar.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-08 14:02
cheiron schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:41:
[...]

Waar ik nog gras had na een natte winter en een tuin op het Noorden begon het gras al goed te groeien. Daarom heb ik gisteren gecertificeerd, verhoogd, gezaaid en gevoed.
Nice! Klinkt als een mooi lapje gras als het zelfs een certificaat krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Chaoss schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:45:
<>
Verticuteren leek mij niet verstandig en aangezien de grasmat net een half jaar oud is sla ik dat over dit jaar.
zou ik zeker nog even mee wachten, misschien zelf nog een jaar of twee . Die matten moeten eerst goed wortelen (dus niet teveel verwennen met sproeien tenzij het gortdroog is) - ze moeten hun eigen water maar vinden. Hant natuurlijk ook wel af van of je op zand zit (droog) of andere grond
Maar om nu al in de wortels te gaan hakken (wat is verticuteren ook), goed om niet te doen.

Voeding kan goed zijn, je kan een stukje grond laten testen bij veel tuincentra zoals Welkoop, dan weet je in welke richting je moet denken vwb stikstof en kalk.

Wat wel kan is zoiets https://www.intratuin.nl/talen-tools-gazonpriksandalen.html
Mijn vriendin vind het leuk om er mee door de tuin te stampen (denk Police:Walking on the Moon - Giant steps are what we take)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:08
Hertog_Martin schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:10:

Hi Martin, precies dit heb ik gedaan: een pergola met harmonica schaduwdoek (Nesling) op het dakterras van m’n vorige appartement. Afmetingen ca. 5x3m, douglas palen en de paalhouders op de tegels geschroefd. Heb de onderkant van de douglas palen met een soort sealer behandeld voordat ze in de houders gingen om rotten te voorkomen. Ding stond als een huis, maar is een best gewicht en bij harde wind deed ik het schaduwdoek altijd dicht. Mijn dakterras zat op de tweede verdieping, ik kon het hout gelukkig via buitenaf het dakterras op krijgen, dat lijkt me op 60 meter hoog iets lastiger.

Veel succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QZ54PdB2p95DzpecWBhLoJa3fE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCIYl450osbXgyBPQn5kTsyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uel2oWPafqcy5TO_DxntVI6xkas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QrTaKlQEC39xYftIKe31Iel.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JYFpcl6P8ueYo2zy61G2sNghD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdAs7LiSWVBeeHrv2Kyt0IIr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UcaUybzpUFDaby_FE23bsxnY8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdsTwOY9Sj1d4995Nofa1x21.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
TheDeuce schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:30:
[...]

Hi Martin, precies dit heb ik gedaan: een pergola met harmonica schaduwdoek (Nesling) op het dakterras van m’n vorige appartement. Afmetingen ca. 5x3m, douglas palen en de paalhouders op de tegels geschroefd. Heb de onderkant van de douglas palen met een soort sealer behandeld voordat ze in de houders gingen om rotten te voorkomen. Ding stond als een huis, maar is een best gewicht en bij harde wind deed ik het schaduwdoek altijd dicht. Mijn dakterras zat op de tweede verdieping, ik kon het hout gelukkig via buitenaf het dakterras op krijgen, dat lijkt me op 60 meter hoog iets lastiger.

Veel succes!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Bedankt voor delen. Hoe zwaar zijn die paalhouders? En de palen?

Denk echter dat wij vooral ook bescherming van laagstaande zon nodig hebben, die valt anders onder een pergola door. Dus of een screen in de zijkant van een pergola of toch maar proberen met de meest windbestendige (maar betaalbare) parasol die ik kan vinden. Bv een Glatz parasol die tot windkracht 9 aan zou moeten kunnen indien verankerd in de grond dus hopelijk ook geschikt bij wat minder wind in een losse parasolvoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:08
@Hertog_Martin Waren standaard paalhouders van 15x15cm, zou je even moeten Googlen. Douglas palen waren 15x15x250cm hoog, ik ken de dichtheid van douglas hout zo niet, zou je ook kunnen uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Gezien de staat van m’n postzegel gras.
Mos, onkruid en overal kale plekken/weggeslagen stukken gazon denk ik dat verticuteren geen zin heeft. Waarschijnlijk de hele boel eruit trekken in sept. Na drie jaar geef ik het op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-08 23:28
We zijn in de tuin bezig en hebben al een tijd het idee om een beekloop te maken.
Nu zitten we te kijken naar die kant en klare beekloop elementen (ubbink heeft er een paar).
Alleen kunnen we nergens een winkel vinden waar je ze kan bekijken. Veel hebben wel vijvers, decoratie, pompen. Maar nergens de beekloop elementen.

We hebben geen zin om iets te bestellen voor een paar 100 euro om er erachter te komen dat het niet is wat we wilden.
Iemand hier een idee welke winkels/tuin centra we kunnen proberen die wel wat van die spullen hebben?

Zou het ook met alle liefde zelf gaan maken meer dat kost grofweg evenveel, en veel veel meer tijd.

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05:41
Buitenkeuken en bank stucen met cellenbeton?

Onderstaande video lijkt een mooie snelle en goedkopen manier om zelf een tuinbank te maken en ene buitenkeuken. Ik vraag me alleen af hoe lang dit mooi blijft en of cellenbeton wel echt geschikt is? Heeft iemand hier ervaring mee?

YouTube: Buitenkeuken van betonblokken maken | Praxis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 23:26
ik ben net begonnen om de plekken met het meeste mos vast wat te verticuteren en dan ook wat compost er over heen (schrale zandgrond hier). Maar ik denk dat ik het over een maand nog een keer doe om het echt goed te doen als het gras hard groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-08 19:46

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik heb afgelopen zaterdag gemaaid voor het eerst, heel veel onkruid getrokken (kale plekken nu), en ben de grond gaan voeden met mest en kalk. Hopelijk komend weekend of weekend erna korter maaien, verticuteren, beluchten, en zaaien :)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Joris748
Zaterdag met mijn dochtertjes op strooptocht geweest voor een goede tak. Heb nu mijn eigen knotwilg (in wording).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSBNyzLdKH98odAevvbsb9n-xaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vNGtf9uol0zwmperEBYp8PU.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom? Omdat ik blij word van deze karakteristieke bomen. Het is een bron van leven. Hopelijk in de toekomst een huis voor vleermuizen, uilen of ander vliegend spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-08 19:52
Gisteren was het een droge dag en heb ik het gazon voor het eerst dit jaar weer gemaaid. Vandaag een regenachtige dag en heb vanmorgen het gazon met een strooiwagen voorzien van gazonmeststof van DCM.
Nu begrijp ik dat het beter was geweest als ik eerst het gazon had bekalkt en ongeveer 3 weken later bemesten.
Wanneer is het voor mijn gazon een goed moment om te bekalken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:54
Matadores schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:04:
Gisteren was het een droge dag en heb ik het gazon voor het eerst dit jaar weer gemaaid. Vandaag een regenachtige dag en heb vanmorgen het gazon met een strooiwagen voorzien van gazonmeststof van DCM.
Nu begrijp ik dat het beter was geweest als ik eerst het gazon had bekalkt en ongeveer 3 weken later bemesten.
Wanneer is het voor mijn gazon een goed moment om te bekalken?
Toevallig dit weekend mee bezig geweest en wat info ingewonnen:

Dit weekend - gemaaid, geverticuteerd en met kalk gestrooid.
Over een week of 3 á 4 gazon bemesten en bij zaaien.

Volgens de 'kenners' was het zaaien en bemesten nog wat te vroeg, eerst met kalk de pH waarde weer goed krijgen.
Met het verticuteren het gras weer vakkundig gesloopt, maar dat wist ik van te voren al. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikm125
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-05 15:13
Onze nieuwbouw woning wordt over 2 maanden opgeleverd wat betekent dat er ook moet worden nagedacht over de tuin!

Op de plek van het nieuwbouwproject heeft vroeger een 3-laags appartementencomplex gestaan en momenteel ligt er een laag repack en staan er veel containers en bouwmateriaal/materieel op. Kortom; de grond is aardig ingeklonken en verdicht. Locatie is Gouda, met name veel slappe grond zoals klei en veen...
De aannemer heeft aangegeven dat de tuinen worden afgewerkt met uitkomende, beteelbare grond en gaat uit van een gesloten grondhuishouding.

Het tuinontwerp is zo goed als af; ca. 50m2 sierbestrating (waaltjes) en ca. 20 m2 terrastegels (60x60) en 70m2 borders/gras, verspreid over de tuin.

Wat betreft het straatwerk vraag ik mij af wat ik het best kan doen… De grond onder het straatwerk grotendeels laten liggen, extra verdichten, ca. 10 cm straatzand erop en straten? Of ca. 20-25cm afgraven, ophoogzand (wellicht wat repack-achtig) erin, verdichten en daarna straten?

De borders/gras graven we sowieso voldoende af en spitten we goed om waarna er (bemeste) tuinaarde in komt.

Tips zijn meer dan welkom! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Joris748 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:58:
Zaterdag met mijn dochtertjes op strooptocht geweest voor een goede tak. Heb nu mijn eigen knotwilg (in wording).
Mocht je er meer willen, ik ben nog niet aan snoeien toegekomen en heb dan nog wel een hoop dikke rechte takken als je wilt.
Geen idee waar je woont natuurlijk maar jullie zijn welkom om de mooiste uit te komen zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Teijgetje schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:25:
[...]

Mocht je er meer willen, ik ben nog niet aan snoeien toegekomen en heb dan nog wel een hoop dikke rechte takken als je wilt.
Geen idee waar je woont natuurlijk maar jullie zijn welkom om de mooiste uit te komen zoeken.
Dankjewel voor het aanbod. Maar ben nu voorzien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

FabianGTI schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:41:
[...]

Toevallig dit weekend mee bezig geweest en wat info ingewonnen:

Dit weekend - gemaaid, geverticuteerd en met kalk gestrooid.
Over een week of 3 á 4 gazon bemesten en bij zaaien.

Volgens de 'kenners' was het zaaien en bemesten nog wat te vroeg, eerst met kalk de pH waarde weer goed krijgen.
Met het verticuteren het gras weer vakkundig gesloopt, maar dat wist ik van te voren al. :+
Hier kalk gestrooid. Met de regen erbij kan dat mooi inwerken. Over drie weken ga ik pas verticuteren. Ik vind de temperatuur nog te laag. Meteen na het verticuteren zaai ik alles in. Mest gooi ik er ook meteen op. Deze combinatie geeft bij mij het beste resultaat.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik combineer zaaien en verticuteren ook wel, mengt dan naar mijn gevoel prima. Maar er is geen echt recept dus doe waar je je goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Erikm125 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:06:
Onze nieuwbouw woning wordt over 2 maanden opgeleverd wat betekent dat er ook moet worden nagedacht over de tuin!

Op de plek van het nieuwbouwproject heeft vroeger een 3-laags appartementencomplex gestaan en momenteel ligt er een laag repack en staan er veel containers en bouwmateriaal/materieel op. Kortom; de grond is aardig ingeklonken en verdicht. Locatie is Gouda, met name veel slappe grond zoals klei en veen...
De aannemer heeft aangegeven dat de tuinen worden afgewerkt met uitkomende, beteelbare grond en gaat uit van een gesloten grondhuishouding.

Het tuinontwerp is zo goed als af; ca. 50m2 sierbestrating (waaltjes) en ca. 20 m2 terrastegels (60x60) en 70m2 borders/gras, verspreid over de tuin.

Wat betreft het straatwerk vraag ik mij af wat ik het best kan doen… De grond onder het straatwerk grotendeels laten liggen, extra verdichten, ca. 10 cm straatzand erop en straten? Of ca. 20-25cm afgraven, ophoogzand (wellicht wat repack-achtig) erin, verdichten en daarna straten?

De borders/gras graven we sowieso voldoende af en spitten we goed om waarna er (bemeste) tuinaarde in komt.

Tips zijn meer dan welkom! 😊
Waarschijnlijk heb je evengoed last van een 'storende laag'. Een aantal posts terug heb ik een filmpje van Jurgen Smit gepost die daar het 1 en ander over uitlegt.

De korrel wordt waarschijnlijk afgegraven en weer aangevuld met de grond die vrijkwam tijdens de bouw. Er wordt dus geen goede, verse grond aangevoerd. In 90% van de gevallen hoef je daar niet blij mee te zijn en is dat arme grond met een hoop troep erin en die kans is vrij aanwezig omdat je al aangaf dat er een appartementencomplex gestaan heeft.

Qua bestrating zou je toch zo'n 15 a 20cm zand nodig. Zo staan je (opsluit)bandjes ook netjes in het zand. Voor je oprit bijvoorbeeld is een laag korrel wel aan te bevelen. Je krijgt dan klei, (wegen)doek, korrel/repack en dan een laag zand om op te straten. En natuurlijk per laag verdichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-07 19:44
Wij wonen in een nieuwbouwhuis en de schuttingen zijn zojuist geplaatst (hout/beton combinatie: betonpalen, beton onderplaat en grenen schermen met verticale planken). Nu willen wij graag topdown verlichting op de schutting maken. Ik zal een kabel moeten ingraven langs de schutting en dan bij iedere lamp een aftakking naar boven moeten maken. Dit betekent eigenlijk dat ik behoorlijk wat aftakkingen moet maken met de bijbehorende gronddozen. Ik vraag me alleen af hoe ik de kabel naar de lamp toe (over/in de schutting) het beste kan wegwerken. Heeft iemand daar ervaring mee? En iemand tips voor (goedkope) gronddozen incl giethars?

Daarnaast vraag ik me af wat de beste manier is om het uiteindelijk aan en uit te kunnen zetten. Op dit moment ligt er een grondkabel in de tuin welke middels een mantelbuis in mijn meterkast uit komt. Die wil ik eigenlijk op een aparte groep aansluiten met een aardlekautomaat. Echter, dan moet ik nog steeds ergens een schakelaar maken om de verlichting aan en uit te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ColeJ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:15:
Wij wonen in een nieuwbouwhuis en de schuttingen zijn zojuist geplaatst (hout/beton combinatie: betonpalen, beton onderplaat en grenen schermen met verticale planken). Nu willen wij graag topdown verlichting op de schutting maken. Ik zal een kabel moeten ingraven langs de schutting en dan bij iedere lamp een aftakking naar boven moeten maken. Dit betekent eigenlijk dat ik behoorlijk wat aftakkingen moet maken met de bijbehorende gronddozen. Ik vraag me alleen af hoe ik de kabel naar de lamp toe (over/in de schutting) het beste kan wegwerken. Heeft iemand daar ervaring mee? En iemand tips voor (goedkope) gronddozen incl giethars?

Daarnaast vraag ik me af wat de beste manier is om het uiteindelijk aan en uit te kunnen zetten. Op dit moment ligt er een grondkabel in de tuin welke middels een mantelbuis in mijn meterkast uit komt. Die wil ik eigenlijk op een aparte groep aansluiten met een aardlekautomaat. Echter, dan moet ik nog steeds ergens een schakelaar maken om de verlichting aan en uit te zetten...
Als je Philips HUE gebruikt hoeft er geen schakelaar, dan kan dat met app of spraakgestuurd aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

Kan je geen lussen omhoog maken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

toch kiezen voor uplighters in de bestrating of tuin, scheelt kabels omhoogtrekken en wegwerken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• struukkel
  • Laatst online: 20:38
@ColeJ Geen tip met betrekking tot kabels, maar wel de tip om deze post nog even door te nemen. Wat lichtjes minder is fijn voor de dieren. Is een bewegingsmelder bijvoorbeeld een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
We hebben nu een zeecontainer achter in de tuin staan, maar deze is een beetje te krap en nu kom ik zoiets tegen: https://www.hettuinpaleis...max/max-435-x-753-cm.html. Plaatsen op opsluitbanden met een vloer van trottoirtegels stelt niet veel voor.

Afbeeldingslocatie: https://www.hettuinpaleis.nl/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/s/dsc01158_2_1_6_2_1_1_1.jpg

Onder welke voorwaarden mag ik zoiets in mijn achtertuin plaatsen? Kan bij de gemeente informeren, maar wil ook geen slapende honden wakker maken ivm de zeecontainer die er staat.
  • Geldt zo'n schuur als tijdelijk bouwwerk?
  • Het achterste deel van de tuin heeft een agrarische bestemming, het valt dus niet binnen het achtererfgebied
Mooiste zou zijn als ik niets aan hoef te vragen cq. melden bij de gemeente.
Pagina: 1 ... 145 ... 185 Laatste