Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 146 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:32

A13X

Dude

Joris748 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:22:
We hebben nu een zeecontainer achter in de tuin staan, maar deze is een beetje te krap en nu kom ik zoiets tegen: https://www.hettuinpaleis...max/max-435-x-753-cm.html. Plaatsen op opsluitbanden met een vloer van trottoirtegels stelt niet veel voor.

[Afbeelding]

Onder welke voorwaarden mag ik zoiets in mijn achtertuin plaatsen? Kan bij de gemeente informeren, maar wil ook geen slapende honden wakker maken ivm de zeecontainer die er staat.
  • Geldt zo'n schuur als tijdelijk bouwwerk?
  • Het achterste deel van de tuin heeft een agrarische bestemming, het valt dus niet binnen het achtererfgebied
Mooiste zou zijn als ik niets aan hoef te vragen cq. melden bij de gemeente.
Even naar https://www.omgevingsloket.nl/ gaan en checken of je vergunningsplichtig bent.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
blegh, OT

[ Voor 94% gewijzigd door True op 12-03-2024 14:52 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:28
pjot1 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Kan je geen lussen omhoog maken? :?
Dit ja,

Mijn ervaring met gronddozen en giethars is niet al te best. Vroeg of laat krijg je hier problemen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:53
A13X schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Even naar https://www.omgevingsloket.nl/ gaan en checken of je vergunningsplichtig bent.
Sinds 1 januari moet je zijn bij https://omgevingswet.overheid.nl/home.

Verder staat er een stappenplan op IPLO (Informatiepunt Leefomgeving).

[ Voor 25% gewijzigd door hansvk op 12-03-2024 14:57 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
hansvk schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:53:
[...]

Sinds 1 januari moet je zijn bij https://omgevingswet.overheid.nl/home.

Verder staat er een stappenplan op IPLO (Informatiepunt Leefomgeving).
Dank voor het delen.

Waarschijnlijk ga ik nat op onderstaande bepaling en zit er niets anders op dan het aanvragen van een vergunning om te bouwen in strijd met het bestemmingsplan of de bestemming te wijzigen. Er lijkt qua wel/geen vergunning geen onderscheid te zijn in tijdelijke en niet-tijdelijke bouwwerken (alleen dat een tijdelijk bouwwerk voor maximaal 15 jaar mag blijven staan en aan lagere eisen mag voldoen).
soms een deel van een omvangrijk perceel in het (tijdelijk deel van) het omgevingsplan een andere functie kan hebben dan het hoofdgebouw. Hierdoor is het verboden deze gronden te gebruiken en in te richten ten dienste van het hoofdgebouw. Bijvoorbeeld als een deel van het perceel een natuur- of bosfunctie of agrarische functie heeft. Dat gedeelte van het perceel geldt dan niet als 'erf', waardoor er niet vergunningvrij kan worden gebouwd.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
We hebben hier vanmiddag een drietal bomen geplaatst met boompaal en ik wil straks de boomband monteren.
We hebben zo een boomband erbij gekregen, maar ik snap het idee van die "aanschuiflus" niet.
Als je die heen en weer schuift veranderd er toch niets aan de afstand of spanning van de band?
Waar dient die eigenlijk voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 22:27
Joris748 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:22:
  • Geldt zo'n schuur als tijdelijk bouwwerk?
  • Het achterste deel van de tuin heeft een agrarische bestemming, het valt dus niet binnen het achtererfgebied
Mooiste zou zijn als ik niets aan hoef te vragen cq. melden bij de gemeente.
Dat is per gemeente verschillend.
Ons veld is ook agrarisch gebied dus ik dacht probleemloos een kas te kunnen plaatsen lager dan 3 m en max 30 m2, hoe agrarischer wil je het hebben........niet dus, ik moest wel een omgevingsvergunning daarvoor aanvragen.
Als je er een paar wielen aan maakt zodat het (extreem moeilijk/ maar eigenlijk alleen voor het idee) verrijdbaar is, dan hoefde dat weer niet, want verrijdbaar.
Dus als er assen uitsteken en je hebt ergens wielen liggen die daar op passen, dan kan je zeggen dat je het op kan tillen, wielen eronder en verrijden. Kunnen ze niets tegen doen, want geen bouwwerk.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 12-03-2024 18:02 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:43

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Dat was mijn gedachte ook, zie ook de vele 'chalets' op vakantieparken zonder bouwvergunning want assen en wielen op as-steunen), of woonwagenkampen (die zo ingemetseld zijn dat ik me wel eens zou kunnen voorstellen dat een ambtenaar zou kunnen vragen om het even te demonstreren). Dus daar zit wel heel veel ruime. Ik heb twee schuren, en denk er zo nu en dan wel eens aan om die te vervangen door twee aanhangers om die reden. Waternet vraagt best wel wat precario voor die dingen namelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-09 13:15
franssie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:07:
Dat was mijn gedachte ook, zie ook de vele 'chalets' op vakantieparken zonder bouwvergunning want assen en wielen op as-steunen), of woonwagenkampen (die zo ingemetseld zijn dat ik me wel eens zou kunnen voorstellen dat een ambtenaar zou kunnen vragen om het even te demonstreren). Dus daar zit wel heel veel ruime.
Dat is nou het verschil tussen regeltjes en praktijk.
Soms voordelig.
Zag een tijdje geleden vlakbij in een woonwijk een mantelzorgwoning in een achtertuin getakeld worden. Ook op basis van een giga aanhanger dus hetzelfde principe. Kun je dan blijkbaar wel makkelijk een vergunning voor krijgen, maar een veel kleiner stenen berging is een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Piemol schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:56:
[...]

Dat is nou het verschil tussen regeltjes en praktijk.
Soms voordelig.
Zag een tijdje geleden vlakbij in een woonwijk een mantelzorgwoning in een achtertuin getakeld worden. Ook op basis van een giga aanhanger dus hetzelfde principe. Kun je dan blijkbaar wel makkelijk een vergunning voor krijgen, maar een veel kleiner stenen berging is een no-go.
Nee, zodra het verrijdbaar is valt het niet onder bouwvergunningen, het is dan geen bouwwerk.
En een verrijdbare kar op je land zetten heb je geen vergunning voor nodig.

Om zeker te zijn kun je dat informeren: of je vergunning nodig hebt om een verrijdbare kar op je grond te zetten.
Maar het is ongeveer hetzelfde als met een tiny house, zodra je dat op wielen bouwt is het niet meer plaatsgebonden maar parkeer je het tijdelijk.
Bouw je dat op de grond dan zit je aan het bouwbesluit en alle regels vast.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 12-03-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
In sommige gemeenten is dat geen probleem https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190706_85424726

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:52
betaal en cookiemuur, jammer

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
No Hands schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:36:
[...]

betaal en cookiemuur, jammer
Daar was ik me niet van bewust voor dit artikel uit 2019.

Het komt er op neer dat de Gemeente Schagen (NH) zegt dat het wel mag
Als het achtererf maar groot genoeg is. Hoe zit dat dan? Een tijd geleden is het Besluit Omgevingsrecht aangenomen, legt Heijne uit. Daarin is geregeld welke planologische zaken vergunningvrij mogen worden gedaan.
Overigens lijkt die wet inmiddels vervallen te zijn.

Ik las het verhaal over de container, en wist dat dit in mijn eigen omgeving een issue is geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:33

World Citizen

FreeReef.nl

De woningmarkt is krap. Tegenwoordig gaan zelfs scheefhangende krotten nog voor de hoofdprijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scbtFFPQ0co7z0uyJ73ukEFlATI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6D2QDIgBIluGAXJi8snLJxCk.jpg?f=user_large

Zou ik hem nog netjes kunnen hangen of moet ik er nu vanaf blijven? Hij zat er vorig jaar ook in en toen is het goed gekomen. Hij hing wel recht toen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:41
Vorig jaar hebben wij veel last gehad van een Chinese Bieslook (Allium Tuberosum) die we in onze tuin hebben geërfd van de vorige bewoners. Sindsdien is het probleem alleen maar verergerd...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wgL1R02lKZ7OzQW6KM5GnI27W8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Wu6EombIr8uvCxjdxcbqLgy.jpg?f=fotoalbum_large

Nu in het voorjaar komen de sprieten alweer overal tussen de tegels op. Bij uittrekken breken ze snel af en het spul lijkt alleen maar verder te woekeren. Hoe kan ik deze stink-ui een beetje temmen of kan ik er compleet vanaf komen? :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
De eerste snede is hier van het gras af. Kan echt genieten van de geur van gemaaid gras. Vroeger had Lush oid dat zelfs doucheschuim van maar niet meer dus niet i het zelf maar doen ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:50
CarpeVentum schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:28:
Vorig jaar hebben wij veel last gehad van een Chinese Bieslook (Allium Tuberosum) die we in onze tuin hebben geërfd van de vorige bewoners. Sindsdien is het probleem alleen maar verergerd...
Nu in het voorjaar komen de sprieten alweer overal tussen de tegels op. Bij uittrekken breken ze snel af en het spul lijkt alleen maar verder te woekeren. Hoe kan ik deze stink-ui een beetje temmen of kan ik er compleet vanaf komen? :D
Je hebt de plant laten bloeien, het zaad heeft zich verspreid en komt nu overal op.
Wanneer je er genoeg van eet (pesto van maken of tussen een bruine boterham met kaas) dan kun je het behoorlijk temmen.
Anders gewoon de schop eronder, in bloempotjes doen en aan de straat zetten met een bordje: "Nu gratis Chinese Bieslookplantjes".
Het woekert niet echt (zoals brandnetel, zevenblad of kweekgras), uitgraven is redelijk simpel. Maar er zit natuurlijk nog wel zaad in de grond wat nog een aantal jaren zal opkomen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Opeten of maaien, beide is lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
franssie schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:19:
De eerste snede is hier van het gras af. Kan echt genieten van de geur van gemaaid gras. Vroeger had Lush oid dat zelfs doucheschuim van maar niet meer dus niet i het zelf maar doen ;)
Ik geloof dat Gilette dat nog wel aanbiedt "de eerste snede", krijg je ook een blokje aluin bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
CarpeVentum schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:28:
Vorig jaar hebben wij veel last gehad van een Chinese Bieslook (Allium Tuberosum) die we in onze tuin hebben geërfd van de vorige bewoners. Sindsdien is het probleem alleen maar verergerd...[Afbeelding]

Tegels weg en uitgraven, alleen afknippen helpt bij bijna geen enkel gewas. Dat heet symptoom bestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:14
Via Google gezocht naar gepolijste keramische terrastegels ...niets gevonden..
Ik woon direct naast grasland dat zwaar bemest wordt, alles wat buiten staat word groen, heel snel groen, vorig jaar werd het gewoon een dikke laag drab.
De normale -anti slip- keramische tegels wil ik dus niet, of ik moet deze 3x per jaar schoon maken.
Weet iemand raad?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
natural colour schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:54:
Via Google gezocht naar gepolijste keramische terrastegels ...niets gevonden..
Ik woon direct naast grasland dat zwaar bemest wordt, alles wat buiten staat word groen, heel snel groen, vorig jaar werd het gewoon een dikke laag drab.
De normale -anti slip- keramische tegels wil ik dus niet, of ik moet deze 3x per jaar schoon maken.
Weet iemand raad?
Die antislip zit er niet voor niets op. Gewone tegels worden spiegelglad. Anti-slip tegels worden minder glad.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Joris748 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:36:
[...]

Die antislip zit er niet voor niets op. Gewone tegels worden spiegelglad. Anti-slip tegels worden minder glad.
De tegels van Redsun zijn zo ruw als schuurpapier, als een kind daarop valt heeft ze/ hij gelijk de knieën open, nog afgezien dat deze zo snel groen worden.
Overigens het terras wordt alleen belopen als we daar zitten: met mooi droog weer.

Vanmiddag ga ik de keramische tegels van Excluton bekijken.

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 16-03-2024 09:48 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
natural colour schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:44:[...]De tegels van Redsun zijn zo ruw als schuurpapier, als een kind daarop valt heeft ze/ hij gelijk de knieën open, nog afgezien dat deze zo snel groen worden.
Dan leert het kind dat sommige oppervlaktes ruwer zijn dan andere en zal na een keer daarop vallen zich nog wel een keer bedenken alvorens daar fratsen uit te halen.
We moeten stoppen met het kweken van een rubber stoeptegel generatie, maar echt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
natural colour schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:44:
[...]

De tegels van Redsun zijn zo ruw als schuurpapier, als een kind daarop valt heeft ze/ hij gelijk de knieën open, nog afgezien dat deze zo snel groen worden.
Overigens het terras wordt alleen belopen als we daar zitten: met mooi droog weer.

Vanmiddag ga ik de keramische tegels van Excluton bekijken.
Wat denk je wat er gebeurt als een kind met zijn blote knieën op trottoirtegels valt?

Liever een paar schaafwonden door struikelen, dan een hersenschudding door uitglijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Juist bij twee andere terras-tegelhandelaren geweest, bepaalde type van Excluton en andere merken is veel gladder dan wat ik eerder van Redsun heb gezien (zie eerdere post); die de ruwheid heeft van een beton tegel (maar wél van keramiek).
Veel gladder, dus ook gemakkelijker schoon te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:33

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Met deze hogere temperaturen toch maar de gok genomen. Met een machine al het mos, onkruid en dode gras weggehaald. Daarna alles opnieuw ingezaaid, paar zakken aarde erop en afgetopt met de nodige stikstofrijke voeding :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYklaiBNLR9de52cMJgjh9ezuEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBhXTCGA9YEsgW7v2Cop2PhP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvUpDCdSsLvOJhLPQFFJR024eis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iSEJRPk9aPeI4L9kGH0kZ5r.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Hier het Sedumdak weer verwend met sedummest vandaag en alle stukjes met mos /gras eruit geharkt en de grindranden weer vrij gemaakt 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
Joris748 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:46:
[...]

Wat denk je wat er gebeurt als een kind met zijn blote knieën op trottoirtegels valt?

Liever een paar schaafwonden door struikelen, dan een hersenschudding door uitglijden.
Want er is een grotere kans op schaafwonden bij struikelen dan een hersenschudding door uitglijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
kaboom1555 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:50:
Hier het Sedumdak weer verwend met sedummest vandaag en alle stukjes met mos /gras eruit geharkt en de grindranden weer vrij gemaakt 😀
Hoe lang doe je daar eigenlijk over en hoeveel m2 is het? Ik zit er ook wel eens aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:07
Erhnam schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:16:
Met deze hogere temperaturen toch maar de gok genomen. Met een machine al het mos, onkruid en dode gras weggehaald. Daarna alles opnieuw ingezaaid, paar zakken aarde erop en afgetopt met de nodige stikstofrijke voeding :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom heb je er aarde op gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
franssie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:05:
[...]

Hoe lang doe je daar eigenlijk over en hoeveel m2 is het? Ik zit er ook wel eens aan te denken.
Ik had het vrijmaken van de grindranden al een paar jaar niet gedaan dus was nu wat meer werk. En de mossen zitten alleen op plekken waar zomers wat meer schaduw valt, de delen 100% in de zon hebben geen last van mos.
Was denk ik al met al iets van een uurtje kwijt voor +- 10 m2 en +/- 32 meter grindrand. Klein hand harkje voorzichtig door het grind halen (niet de dakbedekking raken) gaat het super snel.
Uitstrooien van de mest is kwestie van paar minuutjes. De mest doe ik meestal 2 a 3x per seizoen. (Maart/april afhankelijk van temperatuur en sowieso eind augustus / september). Wel met regen in vooruitzicht voor de beste opname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@kaboom1555 oh dat valt me reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
ColeJ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:00:
[...]

Want er is een grotere kans op schaafwonden bij struikelen dan een hersenschudding door uitglijden?
Dat weet ik niet, kan dus niets zinnigs zeggen over de kans. Wel over de ernst.

En bij uitglijden val je achterover, bij struikelen voorover. De aard van het letsel is sowieso anders, omdat je je bij achterover vallen vaak niet op kan vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:17
Erhnam schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:16:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier vandaag toevallig hetzelfde gedaan met eerste deel van het gazon. Ook doorgezaaid en bemest. Ik gebruik echter geen extra aarde. Alleen het zaad wat door de bovenlaag geharkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ni9Kr1VbgXxyE-LUXh3f51icz4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yw04qrh302O63VfIA3ntIJqE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:44
Weet iemand hier toevallig hoe diep je de draad van een robotmaaier maximaal mag leggen? Wij hebben hier nu het probleem dat hij niet diep genoeg ligt voor het verticuteer apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

cverkooyen schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:08:
[...]

Waarom heb je er aarde op gedaan?
Her en der wat verzakt. Dus beetje opgehoogd. Verder zit er heel veel straatjesgras in het gazon. Als je dat er met wortels en al eruit trekt dan heb je meer te herstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:46

de Peer

under peer review

CrystalViriS schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:29:
Weet iemand hier toevallig hoe diep je de draad van een robotmaaier maximaal mag leggen? Wij hebben hier nu het probleem dat hij niet diep genoeg ligt voor het verticuteer apparaat.
Staat in de handleiding. Verschilt per robot uiteraard. Maar ik zou met verticuteren sowieso bij de draad weg blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@CrystalViriS en repareren doe je met soldeerkrimpkous in combinatie met een draadstripper en een verfpistool.

[ Voor 36% gewijzigd door franssie op 16-03-2024 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Erhnam schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:01:
[...]Her en der wat verzakt. Dus beetje opgehoogd. Verder zit er heel veel straatjesgras in het gazon. Als je dat er met wortels en al eruit trekt dan heb je meer te herstellen.
Maar nu heb je het zaad van het straatjesgras dus een prima start gegeven :+
Het kiemt al bij 5 graden, groeit veel sneller dan andere grassoorten en verdringt die op den duur dan ook.
Maaisel afvoeren, weinig water geven, natte plekken voorkomen en vanaf april herstel graszaad op open plekken zaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@natural colour
Kan je niet beter kijken naar natuursteen? Heeft dezelfde eigenschappen als keramiek maar bepaalde soorten hebben een gladde oppervlakte.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:22

Rzaan

Altijd zoekende

Wellicht weet iemand hier het antwoord.
Op het plein in mijn woonplaats liggen kinderkopjes. In de voegen groeit geen gras o.i.d.
Er is elke week een markt en er lopen mensen over het plein. Als er geen markt is, enkele tientallen per dag. Niet meer.
Bij de buren hebben ze een deel van de voortuin ook met kinderkopjes gedaan.
Daar groeit het gras welig in de kieren.

Is alleen die wekelijkse markt op het plein de oorzaak dat er niets in de voegen groeit?
Of heeft de gemeente die voegen met iets behandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Rzaan ik zie het bij mijn tegels ook dat waar ik veel loop er minder / geen onkruid is dus de markt zal zeker een factor zijn. Maar dat sluit het andere natuurlijk niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:31:
Wellicht weet iemand hier het antwoord.
Op het plein in mijn woonplaats liggen kinderkopjes. In de voegen groeit geen gras o.i.d.
Er is elke week een markt en er lopen mensen over het plein. Als er geen markt is, enkele tientallen per dag. Niet meer.
Bij de buren hebben ze een deel van de voortuin ook met kinderkopjes gedaan.
Daar groeit het gras welig in de kieren.

Is alleen die wekelijkse markt op het plein de oorzaak dat er niets in de voegen groeit?
Of heeft de gemeente die voegen met iets behandeld?
Dit is waarschijnlijk gevoegd met een voegmiddel op basis van cement.

Heb vorig jaar flagstones gelegd. Zie deze post, pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Daar heb ik ook een voegmiddel gebruikt wat zwaar belast kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:39:
[...]
Dit is waarschijnlijk gevoegd met een voegmiddel op basis van cement.
Maar dan zou het plein in deze natte tijden altijd vol met plassen moeten staan, want dan kan het water niet weg.
En dat valt best mee, met die plassen.
Of laat die voeg wel water door, maar geen onkruid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:41:
[...]

Maar dan zou het plein in deze natte tijden altijd vol met plassen moeten staan, want dan kan het water niet weg.
En dat valt best mee, met die plassen.
Of laat die voeg wel water door, maar geen onkruid?
Het laat in ieder geval geen water door. Kinderkopjes zullen ook wel in de specie of gestabiliseerd zandbed aangebracht zijn.

Maar ik heb nog nooit een plein gezien zonder afwatering of afschot. Over welk plein hebben we het? (Mag eventueel prive)

[ Voor 7% gewijzigd door pjot1 op 17-03-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De markt in Valkenswaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Zoals ik het zie ligt het plein gewoon op afschot en volgens mij zit in het midden van de screenshot een kolk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-W6n-NQNtbiIiVAcS2PmWzInX0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jIp6dj0C0dongYtdRzjOEoMt.png?f=user_large

Ook watert er een deel naar straat af waar trottoirkolken staan. Tenminste als ik het met mn Timmermans ogen mag beoordelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@pjot1
Wat knap dat je dat kan zien.

Ik zit er namelijk zelf aan te denken om kinderkopjes o.i.d. neer te laten leggen, maar mijn vrouw zei: "Ik wil niet al dat gras en onkruid steeds weg moeten halen".
Het gaat bij ons om een oprit van een meter of 30 en nog wat parkeerplaats. Dat zou anders aardig wat onkruid kunnen worden.

Op een beurs heb ik wel eens materiaal gezien wat ze in de voegen aanbrengen. Ze gaven niet aan wat het precies was, maar ik dacht zelf aan een epoxy-variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Rzaan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:14:
Ik zit er namelijk zelf aan te denken om kinderkopjes o.i.d. neer te laten leggen, maar mijn vrouw zei: "Ik wil niet al dat gras en onkruid steeds weg moeten halen".
Het gaat bij ons om een oprit van een meter of 30 en nog wat parkeerplaats. Dat zou anders aardig wat onkruid kunnen worden.
Op een beurs heb ik wel eens materiaal gezien wat ze in de voegen aanbrengen. Ze gaven niet aan wat het precies was, maar ik dacht zelf aan een epoxy-variant.
Jij bedoeld waarschijnlijk dit spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:22:
[...]

Jij bedoeld waarschijnlijk dit spul.
Dit is polymeerzand vergelijkbaar met Varistone Aqua LM of gatersand. Totaal ongeschikt voor kinderkopjes, flagstones en andere keien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:14:
@pjot1
Wat knap dat je dat kan zien.

Het is mn werk. ;)

In principe zou je, mits je het goed aanbrengt, geen last van onkruid moeten hebben. Maar het is wel specialistisch werk..

De voeg die ik had gebruikt had 2 componenten en had ook soort epoxy/hars. Dit was dus toppro topvoeg proffesional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
pjot1 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:29:
[...]Dit is polymeerzand vergelijkbaar met Varistone Aqua LM of gatersand. Totaal ongeschikt voor kinderkopjes, flagstones en andere keien.
Kun je ook aangeven waarom het ongeschikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Yaksa schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:56:
[...]

Maar nu heb je het zaad van het straatjesgras dus een prima start gegeven :+
Het kiemt al bij 5 graden, groeit veel sneller dan andere grassoorten en verdringt die op den duur dan ook.
Maaisel afvoeren, weinig water geven, natte plekken voorkomen en vanaf april herstel graszaad op open plekken zaaien.
Maar wat is dan het verschil met het graszaad alleen door de bovenlaag harken? Het zaad van straatjesgras verspreid je hiermee dan toch ook? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:34:
[...]

Kun je ook aangeven waarom het ongeschikt is?
Een polymeervoeg blijft flexibel. Dit is oa geschikt voor keramische tegels of natuursteen bijvoorbeeld omdat deze krimpen en uitzetten door temperatuurverschillen. Door keien te straten houd je ruimte tussen de keien waardoor de keien kunnen blijven bewegen als je deze voegt met een polymeer. Op een gegeven moment laat dan ook de voeg los en dus ook de keien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Erhnam schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:55:
[...]Maar wat is dan het verschil met het graszaad alleen door de bovenlaag harken? Het zaad van straatjesgras verspreid je hiermee dan toch ook? Of zie ik iets over het hoofd?
Dat is ook (deels) het probleem met straatjesgras, zodra je het hebt ontdekt, en dat is meestal aan de randen van het aangelegde grasveld, moet je het eigenlijk met wortel en al verwijderen. Doe je dat niet dan zaait het zich snel uit. Door nu al te verticuteren en (gazongras) bij te zaaien help je alleen het straatjesgras omdat deze bij lage temperaturen (5 graden en hoger) al kan ontkiemen en binnen 3 weken al weer zaad kan vormen. Gazongras daarentegen ontkiemt over het algemeen pas bij temperaturen hoger dan 10 graden. Vandaar ook dat aangeraden wordt om gazongras pas in april/mei (afhankelijk van de temperatuur) te zaaien. Als er dan al straatjesgras staat dan werkt dat niet zo goed meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
pjot1 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:20:
[...]Een polymeervoeg blijft flexibel. Dit is oa geschikt voor keramische tegels of natuursteen bijvoorbeeld omdat deze krimpen en uitzetten door temperatuurverschillen. Door keien te straten houd je ruimte tussen de keien waardoor de keien kunnen blijven bewegen als je deze voegt met een polymeer. Op een gegeven moment laat dan ook de voeg los en dus ook de keien.
Ja, dat snap ik, maar het materiaal wat ik aangaf zou geschikt zijn tot een voeg van 50mm. @Rzaan heeft iets op een markt (zie de foto) zien liggen wat eerder lijkt op getrommelde stenen dan op echte Belgische kinderkopjes. Daar zou dit materiaal dan toch prima kunnen?
Overigens krijgt elke bestrating met open voegen op den duur plantjes in de voegen, het waait er gewoon in. Of het moet zeer intensief belopen/bereden worden, dan blijft het (meestal) weg.
In plaats van steenverharding zou ik zelf kiezen voor halfverharding, zoiets als Achterhoeks Padvast, Appeltern heeft zowat al haar paden er mee aangelegd en ze zijn er erg tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:33:
De voeg die ik had gebruikt had 2 componenten en had ook soort epoxy/hars. Dit was dus toppro topvoeg proffesional.
Het zat in fancy emmertjes. Het was op een woonbeurs voor consumenten.
Ik had de indruk dat het een slimme snuiter was, die grote zakken bij de groothandel koopt en het dan in emmertjes oververpakt. Met flinke marge natuurlijk. Slim.

Wat Toppro waarschijnlijk ook doet, want dat lijkt me ook geen fabriek, maar een tuincentrum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
pjot1 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:05:
[...]

Zoals ik het zie ligt het plein gewoon op afschot en volgens mij zit in het midden van de screenshot een kolk.

[Afbeelding]

Ook watert er een deel naar straat af waar trottoirkolken staan. Tenminste als ik het met mn Timmermans ogen mag beoordelen. :P
dit zijn toch geen kinderkopjes? kinderkopjes zijn van de natuursteen brokken die allemaal net niet vierkant zijn en een beetje afwijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

No Hands schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:53:
[...]

dit zijn toch geen kinderkopjes? kinderkopjes zijn van de natuursteen brokken die allemaal net niet vierkant zijn en een beetje afwijken.
Ik gebruikte het woord kinderkopjes.
Waar ik woon, noemen ze alles wat er ongeveer zo uitziet 'kinderkopjes'.
Excuses als ik mensen op het verkeerde been heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:32:
[...]

Ja, dat snap ik, maar het materiaal wat ik aangaf zou geschikt zijn tot een voeg van 50mm. @Rzaan heeft iets op een markt (zie de foto) zien liggen wat eerder lijkt op getrommelde stenen dan op echte Belgische kinderkopjes. Daar zou dit materiaal dan toch prima kunnen?
Overigens krijgt elke bestrating met open voegen op den duur plantjes in de voegen, het waait er gewoon in. Of het moet zeer intensief belopen/bereden worden, dan blijft het (meestal) weg.
In plaats van steenverharding zou ik zelf kiezen voor halfverharding, zoiets als Achterhoeks Padvast, Appeltern heeft zowat al haar paden er mee aangelegd en ze zijn er erg tevreden over.
Dat klopt over de voeg van 50mm. In mijn ogen kan je er dan net zo goed een waal ingooien! ;)

Voor gebakken materiaal kan het prima al zou ik dan wel gatorsand adviseren vanwege het droog verwerken. Voor kinderkopjes raad ik het echt af.

Hier wordt steeds meer Greensand gebruikt als halfverharding. Dit spul haalt co² uit de lucht en is makkelijk verwerkbaar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:53:
[...]

Klopt! Zijn geen kinderkopjes! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 21:38
Ik ga komende maand nieuw gazon zaaien. De grond is jaar en dag bewerkt geweest door een boer (en dus ook bemest etc).

Is het nodig om groencompost te gebruiken of is er nog genoeg voeding in de bodem?

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Stef CB schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:37:
Ik ga komende maand nieuw gazon zaaien. De grond is jaar en dag bewerkt geweest door een boer (en dus ook bemest etc).
Is het nodig om groencompost te gebruiken of is er nog genoeg voeding in de bodem?
Waarmee heeft die boer bemest?
Wat is het organische stof gehalte van de grond?
Wat is de PH waarde van de grond?
Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Yaksa schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Waarmee heeft die boer bemest?
Wat is het organische stof gehalte van de grond?
Wat is de PH waarde van de grond?
Meten is weten.
Ik heb een staal genomen dit weekend. Over 10 dagen weet ik de resultaten. Adh van deze resultaten kan ik dan weten wat ik moet doen?

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Stef CB schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:03:
[...]Ik heb een staal genomen dit weekend. Over 10 dagen weet ik de resultaten. Adh van deze resultaten kan ik dan weten wat ik moet doen?
E.e.a. is ook een beetje afhankelijk van de grondsoort, dikke vette komklei heeft het e.e.a. aan voorbereiding nodig om het in een gazon te veranderen, pure zandgrond ook.
Ook hoeveel bodemleven er nu in de grond zit maakt verschil.
Je snapt het denk ik al, er zijn nogal wat factoren die een rol spelen.
En dan heb ik er nog heel wat niet eens genoemd.
Besef wel dat een gazon meer werk is dan je in eerste instantie denkt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Yaksa schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:11:
[...]

E.e.a. is ook een beetje afhankelijk van de grondsoort, dikke vette komklei heeft het e.e.a. aan voorbereiding nodig om het in een gazon te veranderen, pure zandgrond ook.
Ook hoeveel bodemleven er nu in de grond zit maakt verschil.
Je snapt het denk ik al, er zijn nogal wat factoren die een rol spelen.
En dan heb ik er nog heel wat niet eens genoemd.
Besef wel dat een gazon meer werk is dan je in eerste instantie denkt.....
Meer werk om te zaaien of in onderhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Stef CB schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:41:
[...]Meer werk om te zaaien of in onderhoud?
Het zaaien is nog wel het minste werk.....
Maar waarom zoek je niet even in dit forum op aanleggen gazon en/of onderhoud gazon?
Ik bedoel, ik kan alles wel voor je oplepelen, maar enige zelfwerkzaamheid is (zeker bij een gazon) wel aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:33:
[...]

Klopt! Zijn geen kinderkopjes! ;)
Ok, ok :)

Rest de vaag: Als ik soortgelijke stenen zou gebruiken voor mijn oprit, zou ik dit dan onkruidvrij kunnen houden met het door jouw genoemde Toppro voegmateriaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYls1giIF8nEgAKyJtriz8G40Xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HX2Mud1M9JhHx9UnSLKANTHH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben in de tuin dit aan het maken met een doorsnede van 5 meter, er moet folie overheen zodat het dienst kan doen als kas. Bij 5 meter doorsnede dan heb ik een stuk folie nodig van 10x10 meter om het hele ding uit 1 stuk te kunnen overspannen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ervanuitgaande dat het een perfecte bol zou zijn:

2/2 * Pi * r of Pi * d/2

dus 5 * 3,14 /2 en dan heb je nog niets om het vast te maken.
Maar je heb het al op schaal, pak een oude theedoek en ga meten :+

edit: of beter met Alufolie, dan kan je gelijk gaan oefenen met het vouwen. Als er veel wind is ben ik bang dat deze constructie veel lawaai gaat maken met platte folie.

Edit, het is natuurlijk een halve cirkel, ik was niet wakker. Dan zou je moeten uitkomen

[ Voor 40% gewijzigd door franssie op 17-03-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Yaksa schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:52:
[...]

Het zaaien is nog wel het minste werk.....
Maar waarom zoek je niet even in dit forum op aanleggen gazon en/of onderhoud gazon?
Ik bedoel, ik kan alles wel voor je oplepelen, maar enige zelfwerkzaamheid is (zeker bij een gazon) wel aan te bevelen.
Daar ben ik me van bewust. Anders had ik ook niet gebouwd op een stuk grond van 22a :p
Ik heb groene vingers en ik vind het ontspannend om in de tuin te werken, al heb ik van aanleg niet veel verstand. Daarom kort deze vraag. Mijn mening is om mijn gazon van de eerste keer goed aan te leggen, daardoor de nodige tips die ik kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Stef CB schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:53:
[...]Daar ben ik me van bewust. Anders had ik ook niet gebouwd op een stuk grond van 22a :p
Ik heb groene vingers en ik vind het ontspannend om in de tuin te werken, al heb ik van aanleg niet veel verstand. Daarom kort deze vraag. Mijn mening is om mijn gazon van de eerste keer goed aan te leggen, daardoor de nodige tips die ik kan gebruiken.
Tja, waarvoor ga je het gras gebruiken?
Moet het elke week gladgeschoren worden omdat de familie komt beugelen of wil je er een natuurvriendelijke bloemenweide van maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:58:
[...]

Ok, ok :)

Rest de vaag: Als ik soortgelijke stenen zou gebruiken voor mijn oprit, zou ik dit dan onkruidvrij kunnen houden met het door jouw genoemde Toppro voegmateriaal?
Nee. :+ Door de verwerkbaarheid van toppro komen de klinkers niet vast te liggen. Zoals ik al zei is dit op cement basis en dus voor 'ruwe stenen'.

Voor gebakken klinkers kan je het beste gewoon brekerzand gebruiken. Door het hiermee in te vegen en af te trillen liggen de stenen vast en brekerzand is eigenlijk fijn gemalen graniet en heeft onkruid in principe geen kans.

Wil je je klinkers evengoed afgevoegd hebben kies dan voor gatorsand. Werkwijze blijft hetzelfde als bij brekerzand alleen dien je het nadien af te spoelen als alle voegen goed vol zitten en het straatwerk schoon is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Omdat het hier laatst ging over de 'al dan niet' kinderkopjes en voegen, vond ik dit bericht wel toepasselijk.
Niegt iedereen doet het goed dus.
https://www.nhnieuws.nl/n...ie-ideaal-voor-vandalisme
Losliggende straatstenen zorgen op de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam voor problemen. De herinrichting van de straat is vorig jaar afgerond en de stenen, kinderkopjes genoemd, zijn met het verkeerde voegmiddel gelegd. De losse stenen zijn al enkele keren tegen ramen van ondernemers gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:55
Ik heb bij de Intratuin pampasgras gekocht:Cortaderia SELLOANA pumila. Nu kan deze volgens het kaartje tot wel 2 meter hoog worden en bij nader inzien is dit toch te hoog. Nu zag ik online, bij andere aanbieders, dat er ook dwerg pampasgras is, wat 120 tot 150cm kan worden. Wat ik alleen niet begrijp, is dat dat exact dezelfde naam heeft als het pampasgras van de intratuin. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywmOXKuwFXRN_Mr9yIC30tHD29E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIz6wpYxsuHQ5brBW3aonKMl.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ik nu dan toch wel dwerg pampasgras? Volgens de vestiging waar ik het kocht was dit geen dwerg pampasgras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:58
MMatthijsV schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 05:59:
Ik heb bij de Intratuin pampasgras gekocht:Cortaderia SELLOANA pumila. Nu kan deze volgens het kaartje tot wel 2 meter hoog worden en bij nader inzien is dit toch te hoog. Nu zag ik online, bij andere aanbieders, dat er ook dwerg pampasgras is, wat 120 tot 150cm kan worden. Wat ik alleen niet begrijp, is dat dat exact dezelfde naam heeft als het pampasgras van de intratuin. [Afbeelding]

Heb ik nu dan toch wel dwerg pampasgras? Volgens de vestiging waar ik het kocht was dit geen dwerg pampasgras.
Ik lees over deze soort dat het gemiddeld 150cm wordt. Dus als die goed staat kan dat vast ook meer worden. Als je een kleinere wil dan kan je naar deze soorten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:39

DUX

blijft ook nu voor Oranje

DUX schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Ik heb afgelopen zaterdag gemaaid voor het eerst, heel veel onkruid getrokken (kale plekken nu), en ben de grond gaan voeden met mest en kalk. Hopelijk komend weekend of weekend erna korter maaien, verticuteren, beluchten, en zaaien :)
Waarvan akte: afgelopen zaterdag extra kort gemaaid, verticuteerd. De dag erna belucht en bezaaid.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:41
Hebben jullie ervaring met thermisch gedroogd grenen/vuren hout? Er staat dat het eenzelfde duurzaamheid als hardhout zou moeten zijn. Maar ik lees niet veel over het gebruik ervan in de grond als bijvoorbeeld een schuttingpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:10
@Milo85 ik ken het eigenlijk enkel als planken, waarschijnlijk doordat de behandeling niet dieper komt. Ik zou je aanraden een fabrikant te contacteren, is de snelste en meest betrouwbare weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:55
Misschien wat moeilijk te zien op de twee foto's:
Voor dat rijtje boompjes (bij de overgang tussen tegels en gras) zit sinds een jaar of 7 een verzakking. Dat is al eens opgehoogd en bijgezaaid. Maar is 2-3 jaar later weer teruggekomen.

Iemand enig idee wat dat kan zijn?
En wellicht belangrijker: wat er aan te doen is?

=====

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dvl7_5oUgx9l8xy5a7iO8vM_oyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAPwHmis3KhL4ruBi4jJkrMi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuQBjuB217B0TS_Qg17gkOv5qEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fb9iGheN3VxyxRGpXBKQWpb.jpg?f=fotoalbum_large

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:28
Beste tweakers,

Heeft iemand ervaring met het kappen van een grote boom en de invloed op eventuele verzakkingen/waterstand in de tuin?

Achterin mijn tuin (15 meter diep) staat een enorme es van ongeveer 15 meter hoog en een stam diameter van 1 meter. Boom is 110 jaar oud maar is in mijn ogen meer geschikt voor een bos dan voor in een stad. Hij moet sowieso gesnoeid worden wegens overhangende takken bij de buren maar zit nu serieus te overwegen om hem direct te kappen.

Nu ben ik mij wat verder aan het oriënteren op de eventuele invloed van de waterstand/verzakkingen als we de boom wordt weggehaald. Dat het van lichte invloed is kan je niet uitsluiten maar zit natuurlijk niet te wachten op een halve zinkhol, bij wijze van. Een rondje hoveniers bellen gaf mij ook niet heel veel helderheid wegens uiteenlopende antwoorden.

Aanvullend gaat het om een tuin in zuid Zuid-Holland. Tuin is voor 70% groen met veel gras en her en der wat kleinere boompjes/struiken.

Ben benieuwd of iemand zijn kennis/ervaring kan delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:41
@Crapie naast dat ik het zonde vind om een gezonde boom te kappen zou ik ook even navragen bij de gemeente of er geen kapvergunning nodig is.

Ik denk ook dat veel afhangt van hoe je het wil (laten) kappen. Blijft de stronk zitten? Ga je alle wortels uitgraven? Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:28
@Milo85 De stronk blijft zitten omdat het uitgraven van de wortels geen doen is en aardig in de papieren gaat lopen.

Verder is een vergunning niet nodig in deze gemeente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Crapie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:48:
Heeft iemand ervaring met het kappen van een grote boom en de invloed op eventuele verzakkingen/waterstand in de tuin?
Achterin mijn tuin (15 meter diep) staat een enorme es van ongeveer 15 meter hoog en een stam diameter van 1 meter. Boom is 110 jaar oud maar is in mijn ogen meer geschikt voor een bos dan voor in een stad. Hij moet sowieso gesnoeid worden wegens overhangende takken bij de buren maar zit nu serieus te overwegen om hem direct te kappen.
Nu ben ik mij wat verder aan het oriënteren op de eventuele invloed van de waterstand/verzakkingen als we de boom wordt weggehaald. Dat het van lichte invloed is kan je niet uitsluiten maar zit natuurlijk niet te wachten op een halve zinkhol, bij wijze van. Een rondje hoveniers bellen gaf mij ook niet heel veel helderheid wegens uiteenlopende antwoorden.
Aanvullend gaat het om een tuin in zuid Zuid-Holland. Tuin is voor 70% groen met veel gras en her en der wat kleinere boompjes/struiken.
Een es wortelt dieper dan de meeste bomen, bovendien kan het wortelstelsel 3 x de omvang van de kroon bereiken. Wanneer je de boom dood maakt dan zal het wortelstelsel op den duur ontbinden en kunnen er dus verzakkingen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Crapie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:13:
@Milo85 De stronk blijft zitten omdat het uitgraven van de wortels geen doen is en aardig in de papieren gaat lopen.

Verder is een vergunning niet nodig in deze gemeente
Ook geen meldplicht?

Je kunt de boomstronk wel laten frezen. Dan blijven de wortels zitten, maar de stronk wordt tot in de grond verhakt.
Voordat wortels e.d. helemaal verteerd zijn duurt vele jaren. Er zal niet heel snel een sinkhole of verzakking ontstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:52:
Wie hebben er hier ervaring met de aanleg en onderhoud van een bloemenweide?

Ruim 40 jaar is er hier op de erfgrens een sloot geweest met een taxushaag op de wal.
Nu wordt er hierachter echter helaas een nieuwe woonwijk aangelegd dus het vrije uitzicht over de landerijen zal verdwijnen. Gelukkig word er ook tegemoet gekomen; de sloot is een stukje opgeschoven en verbreed (de perceelgrens lag in de sloot), er is een damwand geplaatst en grond aangevuld. (ook aan de tuinkant van de taxus; want de ons erf ligt hoger en loopt af naar de sloot)
Aan de andere kant van de sloot (bij de nieuwe woonwijk) komt een ~10 meter brede 'groene' strook met looppad en o.a. iets van Plas-dras.

Beide kanten van de taxus gaan we de zwarte grond nog met een frees door (omdat zwarte grond deels op gazon is gestort) en dan vlak maken/harken.
Dan wordt aan de tuinkant van de taxus weer gras gezaaid om huidige gazon weer door te zetten.

Aan de slootkant van de taxus hebben we nu dus een strook van net geen 2 meter zwarte grond over een lengte van zo'n 25 meter.
Het idee is dat we hier op deze strook enkele (kleine) boompjes en/of heesters gaan plaatsen om de toekomstige inkijk wat te beperken. Langs de taxus een smalle strook openlaten om deze taxus nog net te kunnen snoeien. Het idee is geopperd om de rest in te zaaien met een bloemenweidemengsel.

Dat laatste met het idee dat dit toch vaak wordt verkocht als relatief onderhoudsarm. Een of twee keer per jaar maaien (als bloemen zijn uitgebloeid en zaden hebben kunnen laten vallen) en dat zou het onderhoud wel zo'n beetje moeten zijn. We hebben een bosmaaier (wat al nodig voor onderhoud van de wal)
Plus, het oogt natuurlijk ook best mooi.

Nou heb ik weer wat ingelezen maar het komt op mij over dat je min of meer 2 soorten hebt.
Eenjarig akkerbloemenmengsel dat erg bloem- en kleurrijk bloeit, maar dat je ook elk jaar wel weer opnieuw moet zaaien.
En meerjarig bloemrijk grasland (dus ook grassig) wat minder kleurrijk en meer ingetogen bloeit, maar met eerder genoemd maaibeleid langer kan doorgaan. Echte bloei komt (vanaf) het 2e jaar.
Soms worden beiden gecombineerd; iets bijzaaien van eenjarig mengsel bij een meerjarige mengsel om ook in het eerste jaar veel te hebben bloeien en kleur te hebben.
Het wordt aangeraden om in het najaar te zaaien, maar in het vroege voorjaar (t/m zo'n april/mei) kan ook, dus we hebben nog even de tijd.

Cruydt-Hoeck is een bekende zaak en je hebt daar mengsels genoeg. Misschien nog wel handig om daar ook eens advies te vragen.
Maar misschien hebben er hier ook al Tweakers wat tips of aanwijzingen. Een kleine 40m2 is natuurlijk niet zo veel, maar toch liever beslagen ten ijs komen. :P
We zijn er ondertussen zo'n beetje uit.

Over zo'n 30 meter is de rand van onze tuin (de slootoever) dus zo'n 2 meter verbreed en in plaats van een schuin aflopende oever direct achter een taxushaag, nu een keer/damwand op zo'n 2 meter van deze taxushaag.. Deze oever is verdeeld in 2 stukken van zo'n 25 en 5 meter.
Op het 25 meter stuk hebben we op een stukje 3 glansmispels met daaronder kleine maagdenpalm geplant.
Daarnaast ook nog 2 amberbomen geplaatst.
De rest zaaien we straks A6 Akkerbloemenmengsel van Cruydt-Hoeck in. Dit behoeft wat meer werk dan hun grasland mengsel, maar met jaarlijks stevig doorharken en eventueel wat bijzaaien zou dit ook jarenlang resultaat moeten opleveren.
Tussen de taxushaag en bloemen komt een smal strookje dat we zwart laten zodat we er nog net langs kunnen lopen.

Op het stukje van 5 meter is een huidige beukenhaag richting de sloot verplaatst. Tussen de keerwand en beukenhaag is nu een strookje van zo'n 50 centimeter breed. Inzaaien met de bloemenmengsel zorgt ervoor dat we de beukenhaag niet kunnen snoeien; dus daar denken we nu te gaan vullen met boomschors (Franse?) zodat we er toch nog kunnen lopen. (bestrating is ietwat sketchy zo vlak naast het water).

Ben erg benieuwd hoe dat bloemenmengsel zich gaat ontwikkelen. Zijn van plan om later dit jaar nog wat bollen van stinsenplanten te poten (krokus, sneeuwklokjes, (wilde) narcis).
Zoek eigenlijk ook nog wel iets om het najaar nog wat kleur te krijgen als het bloemenmengsel is uitgebloeid en gemaaid.
Cruydt-Hoeck heeft het bijvoorbeeld over Herfsttijloos om in het najaar ook kleur te hebben.
Misschien dat ook maar bijzaaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Piet91 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:00:
[...]Zoek eigenlijk ook nog wel iets om het najaar nog wat kleur te krijgen als het bloemenmengsel is uitgebloeid en gemaaid.
Cruydt-Hoeck heeft het bijvoorbeeld over Herfsttijloos om in het najaar ook kleur te hebben.
Misschien dat ook maar bijzaaien.
Kleur in het najaar: Ooievaarsbek, Ijzerhard, Herfstaster, Hemelsleutel.
Herfsttijloos zaaien is lastig, het is een koudekiemer, je kan de bolletjes (want het is een bolgewas) ook kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:22:
Kleur in het najaar: Ooievaarsbek, Ijzerhard, Herfstaster, Hemelsleutel.
Herfsttijloos zaaien is lastig, het is een koudekiemer, je kan de bolletjes (want het is een bolgewas) ook kopen.
Ik zal er eens naar kijken. Je zit ook met het feit dat je aan het einde van de zomer de boel (kaal)maait en moet doorharken, en dan zijn andere bloemen/planten wat lastig.
Misschien ook eerst maar gewoon bij dat mengsel houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 20:51
Achterin onze tuin staat een stalen hek vN ongeveer 1.20 hoog. Tegen dit hek staat een schutting die aan vervanging toe is. Vooral de balen zijn behoorlijk rot. Ik verwacht dat het me niet gaat lukken deze palen er uit te krijgen, dus zal nieuwe gaten boren.

Iemand een goeden tip hoe ik gaten kan boren vlak tegen een hek aan? De gatenboor zal niet kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:33
peligro2k schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:45:
Achterin onze tuin staat een stalen hek vN ongeveer 1.20 hoog. Tegen dit hek staat een schutting die aan vervanging toe is. Vooral de balen zijn behoorlijk rot. Ik verwacht dat het me niet gaat lukken deze palen er uit te krijgen, dus zal nieuwe gaten boren.

Iemand een goeden tip hoe ik gaten kan boren vlak tegen een hek aan? De gatenboor zal niet kunnen draaien.
Gewoon met het handje een gat graven ;)

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Kan je de schutting niet aan de stalen poten monteren? Is het hek van de buren? Alternatief kan je ook plantjes tegen het hek laten groeien :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Savalizz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:34
@peligro2k Hier toevallig vorige week gehad. Het handvat van de gatenboor was een houten stok die verschoven kon worden. Gaat wel een stuk lastiger, maar door de stok te verschuiven in de draai lukte het wel. Het handvat zonder stok was net zo breed als de grondboor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

Gouden tip! ;)

Zoals ik het vaak doe is je grondboor schuin zetten. Heb je wel een groter gat maar dat maakt het stellen weer makkelijker. De grond die nog in de weg zit kan je afkalven met een steekschop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa

Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 14:21
Ok. Dilemma.

Er zijn verbouwplannen. Ik zou graag enkel een neiuwe keuken en vloer doen, mijn vrouw zou het gedeelte wat nu overkapping is willen aanbouwen, daar komt dan een nieuwe keuken.
Dat laatste vind ik echt zonde van de tuin. Het is nu echt een heerlijk plekje.

Ik post hier in het tuintopic om wat meningen te peilen 😀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybQ69R8PKMtn-sdbn3-K7Pp4SQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhphFyI1ZlPQfLoYo4funVGY.jpg?f=fotoalbum_large

Meningen, tips, whatever.. alles is welkom.

Vanaf de eettafel buiten gezien:
(Tuinhuis wordt vervangen en er is nog wat groeneaanslagwerk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_5ix2tPzM0wtIf4fy4Zeh_NhM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHPJfrPq34WpUg1jPHixtCpH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door sNielz123 op 20-03-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@sNielz123 Het is nu toch al bestraat. Maar wil ze de buitenmuur er ook uit hebben? Anders zou een schuifpui ook kunnen, heb je gelijk een buitenkeuken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 14:21
Meer dan de green egg heb ik buiten niet nodig. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik wist geeneens dat het bestond en ik voel mijn pols al breken als ik er een zware Makita op zou zetten. Heb je er ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
franssie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:04:
[...]

Ik wist geeneens dat het bestond en ik voel mijn pols al breken als ik er een zware Makita op zou zetten. Heb je er ervaring mee?
Niet met die, wel met deze (tikkie groter), en die moet je ook goed vasthouden en niet te snel de diepte in willen.
Altijd met beleid werken, rustig aan, dan breekt het lijntje niet.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSz7lsjlgb8PoX-7WgEYSG4XC8s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TbhpGZvlTq4MStMYKOWCrXmY.jpg?f=user_large

Pagina: 1 ... 146 ... 188 Laatste