Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 147 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 20:51
Yaksa schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:16:
[...]

Niet met die, wel met deze (tikkie groter), en die moet je ook goed vasthouden en niet te snel de diepte in willen.
Altijd met beleid werken, rustig aan, dan breekt het lijntje niet.....
[Afbeelding]
Toevallig hiermee vorig jaar 30 gaten geboord. Gaat wel echt enorm snel en makkelijk! (wel oppassen met ondergrondse hemelwater afvoer :X

Bedankt voor alle tips zover, ik ga beginnen met het met een schep graven en zien hoe ver ik kom.

Heeft iemand overigens goede ervaringen met online leveranciers van Douglas zwart gespoten Zweeds Rabat? De online aanbieders verschillen niet zoveel (+/- 18 euro voor 4 meter planken van 19.5 breed). Deze zijn dan gespoten en niet 'gedompeld' wat beter schijnt te zijn.

Deze staan op mijn shortlist:

https://www.houthandelgor...at-zwart-gespoten-190-mm/

(en deze omdat de gebruikte lak vrij goed lijkt)

https://www.houthandelvan...delen-zwart-gespoten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:33
Crapie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:13:
@Milo85 De stronk blijft zitten omdat het uitgraven van de wortels geen doen is en aardig in de papieren gaat lopen.

Verder is een vergunning niet nodig in deze gemeente
Weet je dat zeker? een boom ouder dan 80 jaar wordt vaak als monumentaal groen gezien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
sNielz123 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:54:
Ok. Dilemma.

Er zijn verbouwplannen. Ik zou graag enkel een neiuwe keuken en vloer doen, mijn vrouw zou het gedeelte wat nu overkapping is willen aanbouwen, daar komt dan een nieuwe keuken.
Dat laatste vind ik echt zonde van de tuin. Het is nu echt een heerlijk plekje.

Ik post hier in het tuintopic om wat meningen te peilen 😀

[Afbeelding]

Meningen, tips, whatever.. alles is welkom.

Vanaf de eettafel buiten gezien:
(Tuinhuis wordt vervangen en er is nog wat groeneaanslagwerk)
[Afbeelding]
Heb je die extra ruimte in huis nodig? Of heb je dan straks een balzaal waar je spullen voor moet gaan kopen om het maar te vullen? Hou je een praktische plattegrond over op de begane grond of ontstaat er alleen heel veel loopruimte als je de keuken verplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
peligro2k schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:48:
[...]

Toevallig hiermee vorig jaar 30 gaten geboord. Gaat wel echt enorm snel en makkelijk! (wel oppassen met ondergrondse hemelwater afvoer :X

Bedankt voor alle tips zover, ik ga beginnen met het met een schep graven en zien hoe ver ik kom.

Heeft iemand overigens goede ervaringen met online leveranciers van Douglas zwart gespoten Zweeds Rabat? De online aanbieders verschillen niet zoveel (+/- 18 euro voor 4 meter planken van 19.5 breed). Deze zijn dan gespoten en niet 'gedompeld' wat beter schijnt te zijn.

Deze staan op mijn shortlist:

https://www.houthandelgor...at-zwart-gespoten-190-mm/

(en deze omdat de gebruikte lak vrij goed lijkt)

https://www.houthandelvan...delen-zwart-gespoten.html
Dat zwarte rabat kun je beter zonder zwart kopen en zelf zwart schilderen. dat wat erop zit is over het algemeen niet anders dan een flauw grondlaagje wat al vervaagt als je het in de zon legt.
Even een roller met zwarte verf erover zal evengoed moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@peligro2k Aanbranden is een optie die je ook zelf kan doen.

https://carpentier.be/nl-nl/houtafwerking/gebrand-hout

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasiro
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:08
Bld- schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:06:
Ik heb even gezocht in dit topic, maar ik zie weinig terug over het Gardena Sprinkler systeem.
Voordat ik het "hele plan" hier ga uitwerken: heeft iemand hier ervaring mee i.v.m. de benodigdheden voor een bepaalde setup?
De tuin planner van Gardena komt namelijk met allerlei extra's die volgens mij niet allemaal nodig zijn.
heb je dit uiteindelijk geïnstalleerd of niet? Ik heb een tuin met padje in waar ik 10 MD40 sprinklers in zou willen zetten met een smart water control set, maar weet niet of er genoeg druk op een normale kraan staat op ze allemaal omhoog te laten springen zonder extra pomp.

dit is ruwweg een plan wat ik gemaakt had (de kleurtjes en ok, zijn visuele referenties voor m'n bestelling)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-E_TTSMKRAZZs7IAEERb5S9EQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LdasP7L5xmxMxgTcdBWVr9aE.png?f=fotoalbum_large
De 2 rare kronkels in het midden en onderaan het rechterdeel zijn omdat er geen T-stukken met een sprinkleraansluiting zijn, waardoor ik combinaties van respectievelijk een hoekstuk en een T-stuk en een T-stuk met een T-stuk heb moeten maken (lekker handig die zelfde benamingen). M'n OCD vind die 2 schuine slangen niet leuk, maar aangezien alles onder de grasmatten wordt gelegd zal je er niets van zien.

ik heb de hele boel besteld bij alternate.be en hopelijk komt alles morgen toe. Voor de geïnteresseerden in de toekomst met de huidige prijzen:
1 x GARDENA Aanvoerbuis 25 mm 25 meter € 49,99
1 x GARDENA Aanvoerbuis 25 mm 10 meter € 24,99
10 x GARDENA Pop-up Sprinkler MD40 sproeier (Stukprijs: € 19,99) € 199,90
4 x GARDENA T-stuk 25 mm verbinding (Stukprijs: € 6,99) € 27,96
5 x GARDENA L-stuk 25 mm x 1/2" buitendraad verbinding (Stukprijs: € 4,99) € 24,95
3 x GARDENA T-stuk 25 mm x 1/2" buitendraad verbinding (Stukprijs: € 5,99) € 17,97
2 x GARDENA Hoekstuk 25 mm x 1/2" buitendraad verbinding (Stukprijs: € 6,99) € 13,98
1 x GARDENA smart Water Control Set besproeiingscomputer € 249,00
1 x Verzendkosten verzamelpakket € 5,99

Totaalprijs (Inclusief 21.0% btw) € 614,73

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 14:21
No Hands schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:24:
[...]

Heb je die extra ruimte in huis nodig? Of heb je dan straks een balzaal waar je spullen voor moet gaan kopen om het maar te vullen? Hou je een praktische plattegrond over op de begane grond of ontstaat er alleen heel veel loopruimte als je de keuken verplaatst?
Ik heb een aantal tekeningen gemaakt en je hebt een heel valide punt. Want in sommige tekeningen creëer je inderdaad vooral veel loopruimte. Maar er is ook een tekening bij waarbij ik erin slaag om zowel de woonkamer te vergroten als de keuken en de loopruimte minimaal te houden.
Dus daar zie ik binnen wel voordelen.

Maar: voor mij is een nieuwe keuken en vloer voldoende. We komen nu geen ruimte tekort al zou wat meer ruimte natuurlijk wel fijn zijn. Ik vind de ruimte buiten ook heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
@dasiro als ik het zo bekijk zou ik verwachten dat je 2 of 3 zones moet maken. 10 sprinklers op 1 zone lijkt me echt veel.

Ik heb zelf volgens mij overal 40mm en heb aan 1 kant 5 sproeiers en aan 1 kant 4 met een stukje druppelslang. 2 zones dus. Is wel hunter en heb met nu een gardena pomp maar met mijn LEO lukte de zone met 5 sproeiers eerst niet totdat ik de slangen/buizen iets beter had gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasiro
sNielz123 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:21:
@dasiro als ik het zo bekijk zou ik verwachten dat je 2 of 3 zones moet maken. 10 sprinklers op 1 zone lijkt me echt veel.

Ik heb zelf volgens mij overal 40mm en heb aan 1 kant 5 sproeiers en aan 1 kant 4 met een stukje druppelslang. 2 zones dus. Is wel hunter en heb met nu een gardena pomp maar met mijn LEO lukte de zone met 5 sproeiers eerst niet totdat ik de slangen/buizen iets beter had gelegd.
hoe ver moesten ze sproeien bij jou? Deze gaan maximaal tot 3.5 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
Ik heb er een paar die ongeveer 4 meter sproeien. 40 of 32 mm zal ook wel wat uitmaken tov 25.
Maar waarom probeer je alles in één zone te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
Maar waterdruk of een pomp scheelt ook een boel.
Ik woon ook in belgie dus de tuin beregenen met kraanwater kost hier een godsvermogen dus is ook niet te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasiro
@sNielz123 Ik weet niet of het zo complex moet zijn (al is deze setup dat imho al niet meer). Laat ik de vraag omdraaien: waarom niet?
Het is een bescheiden tuintje van 35m² wat in het begin ongeveer 500L per dag moet hebben (als het niet regent) totdat de graszoden zich goed geworteld hebben.
Als je zones maakt, dan moet je een verdeelbox plaatsen en uiteindelijk komt het water allemaal uit dezelfde kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:58
Qua beregening is hier ook flink wat informatie te halen.

https://www.doehetzelfberegening.shop/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:28
Wat een geld zeg dat Gardena spul.

Waarom niet gewoon tyleen, RPE klep met slimme stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasiro
dasiro schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:08:
ik heb de hele boel besteld bij alternate.be en hopelijk komt alles morgen toe. Voor de geïnteresseerden in de toekomst met de huidige prijzen:
1 x GARDENA Aanvoerbuis 25 mm 25 meter € 49,99
1 x GARDENA Aanvoerbuis 25 mm 10 meter € 24,99
10 x GARDENA Pop-up Sprinkler MD40 sproeier (Stukprijs: € 19,99) € 199,90
4 x GARDENA T-stuk 25 mm verbinding (Stukprijs: € 6,99) € 27,96
5 x GARDENA L-stuk 25 mm x 1/2" buitendraad verbinding (Stukprijs: € 4,99) € 24,95
3 x GARDENA T-stuk 25 mm x 1/2" buitendraad verbinding (Stukprijs: € 5,99) € 17,97
2 x GARDENA Hoekstuk 25 mm x 1/2" buitendraad verbinding (Stukprijs: € 6,99) € 13,98
1 x GARDENA smart Water Control Set besproeiingscomputer € 249,00
1 x Verzendkosten verzamelpakket € 5,99

Totaalprijs (Inclusief 21.0% btw) € 614,73
ondanks dat alles zogezegd in voorraad was, heb ik daarnet een mailtje gekregen dat op 3 T-stukken na al de rest een onbekende levertermijn had. Ik heb de bestelling dan ook geannuleerd omdat de zoden deze week gelegd worden. Jammer maar helaas, dan maar met een zwenksproeier of 2 en een simpele timer :( scheelt me een hoop onzekerheid en geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53
Wij zijn aan het kijken naar een nieuwe schutting en hebben in de folder van een partij in de buurt deze schutting gezien.
Afbeeldingslocatie: https://compleetbuiten.nl/media/catalog/product/cache/b36d5a1b38372e4d4eb51a6b3f057634/t/d/td8.45180-harhout-rhombus-tuinscherm-makkum-180x180.webp

Deze hadden ze niet staan en ze zouden navragen of ze een paneel konden bestellen om te laten zien, maar dit bleek achteraf niet mogelijk. Wel hebben we 2 stukjes hout ontvangen.. Ik weet wel hoe Douglas eruit ziet.
Weet iemand toevallig of deze schutting helemaal dicht is of dat hier kieren in zitten?
Of misschien een vergelijkbare schutting die wel helemaal dicht is?

Zouden de schutting wel graag vooraf kunnen bekijken, dus aanbevelingen voor een partij met showroom in de omgeving Noordoostpolder (mag ook stukje rijden zijn) zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Het voorjaar is er en dus ga ik weer bezig met de tuin! Vorig jaar heb ik al veel straatwerk weggehaald om meer 'tuin' te hebben. Er ligt alleen nog veel zand. Maar tot waar moet ik afgraven... wij wonen op zandgrond! Dus ik kan graven tot ik een ons weeg, echt zwart wordt de aarde niet.
Iemand tips? Of advies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 22:27
sNielz123 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:04:
Meer dan de green egg heb ik buiten niet nodig. 😀
Voor de liefhebbers......bij de Action is "die" in de aanbieding in drie maten

Hou je genoeg over voor bier. :+

@jordeeeh

In de tekst staat letterlijk:
Rombus profiel zorgt er voor dat dit tuischerm bijna geheel gesloten is. Van dichtbij heeft dit scherm echter enige doorkijk. Maar wel zeer minimaal.

Even goed om te weten: Dit hardhouten tuinscherm Rhombus Makkum is slechts aan één zijde bekleed. Dit heeft als nadeel dat dit scherm minder geschikt is om bijvoorbeeld toe te passen op de grens tussen de buren. Echter wanneer je dit scherm hier wel voor wilt toepassen is het mogelijk om aan beide zijden dit tuinscherm te plaatsen.

Als je het plaatje bekijkt zie je lichtere strepen waar de verticale latten van de bovenliggende in het pallet op gelegen heeft.
Als je goed kijkt zie je die latten ook tussen de horizontale door, de kier is smal maar er is dus een kier.
Bij twee schermen (buren ook) kijk je moeilijker door die twee kieren op enige afstand heen dan bij alleen aan jouw kant een scherm.

Een optie kan zijn om er worteldoek achter te nieten tegen doorkijk, mits het niet uitmaakt wat je buren daar van vinden als het erfafscheiding is.

@franssie

Hier ook de eerste snede achter de rug, gelukkig geen aluin nodig gehad.
En gemaaid gras ruikt inderdaad naar veel werk komend jaar weer lekker.

En de eerste mol is alweer het (paas)haasje.

[ Voor 62% gewijzigd door Teijgetje op 21-03-2024 09:48 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:20
In onze tuin willen we een plantenbak maken van betonblokken en deze stucen. Gaat om 300 cm bij 70 cm diep en 50 cm hoog. Nu zat ik voor de fundering eerst te denken aan de randen uitgraven en beton storten met wat betonijzer er in, maar ik vroeg me af of het misschien niet makkelijker is om een tegelplateau in te graven en hem daar op te bouwen.

Iemand tips voor deze afweging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:13
jordeeeh schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:35:
Wij zijn aan het kijken naar een nieuwe schutting en hebben in de folder van een partij in de buurt deze schutting gezien.
[Afbeelding]

Deze hadden ze niet staan en ze zouden navragen of ze een paneel konden bestellen om te laten zien, maar dit bleek achteraf niet mogelijk. Wel hebben we 2 stukjes hout ontvangen.. Ik weet wel hoe Douglas eruit ziet.
Weet iemand toevallig of deze schutting helemaal dicht is of dat hier kieren in zitten?
Of misschien een vergelijkbare schutting die wel helemaal dicht is?

Zouden de schutting wel graag vooraf kunnen bekijken, dus aanbevelingen voor een partij met showroom in de omgeving Noordoostpolder (mag ook stukje rijden zijn) zijn welkom!
wij hebben deze gebruikt om een schutting te maken:

https://gadero.nl/deens-r...l-hardhout-22x145x3050mm/

Deze is volledig dicht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 18-09 20:57
Nu het huis zo goed als af is en het voorjaar aangebroken is gaan we door met de tuin. Nu heb ik geen ervaring met een tuin aanleggen en vroeg me af of jullie me van advies konden voorzien. Ik heb het volgende plan uitgetekend. De tuin is 6m diep en 8,1m breed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pr-iL31TRfHIj3irC0KqKCm9EGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M86QI9gRLnqL4boaqCSJdxhv.jpg?f=fotoalbum_large

Voor een beetje perspectief een foto van de huidige staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s57LGl66MurLpwUgKPmS_nhv3Cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHOTxeI8Q5vBOxzFzO5uOSKe.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet loopt de natuur mooi door en kunnen we daar gebruik van maken en voornamelijk focussen op een fijne zitplek in de tuin.

De tuin is een grove meter opgehoogd ten opzichte van de bosrand. De bosrand is de oorspronkelijke zeebodem en je kijkt nu richting de Oostvaardersplassen. De tuin was ook voor een grove 2 jaar een bouwweg waardoor de klei behoorlijk verdicht is. Onder het houten terras hebben we een verdiepte ruimte waar de buitenunits staan van de L/W en L/L warmtepomp. Hier hebben we ook drainage aangebracht.

Naast algemene tips heb ik 3 specifieke vragen:

1. Voor het terras konden we een grote stapel Portugese kinderkopjes gratis meenemen. Deze willen we gebruiken maar idealiter zonder split als voegsel omdat we veel op blote voeten lopen en het houten terras door alle kleine steentjes anders zeer veel putjes krijgt. Mijn idee was om polymeer zand te gebruiken maar de voegen zijn door de natuurlijke vormen van de stenen soms richting de 3cm. Op internet staat dat het geen probleem zou moeten zijn (2 tot 50mm) maar het internet zegt ook dat bananenschillen helend zijn tegen kaalheid. :+

2. Voor de opbouw van de fundering voor het terras had ik het volgende in gedachte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8hG3GlLbglM_zWRo6z4sxbsC9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQtrhBM99DV03MwMeu6LYvbo.jpg?f=fotoalbum_large
Dit betekend wel dat ik nog ongeveer 30cm kleigrond moet afgraven. Ik zou hiervoor een kleine graafmachine huren, daar heb ik eerder ook de kruipruimte mee gegraven en dat was erg leuk om te doen.

3. Voor het gazon zat ik er aan te denken om ook 30cm kleigrond te verwijderen en die te vervangen door 28cm zwarte grond en daar dan 2cm zand bovenop en dan de graszoden te leggen.

Bonusvraag. Als ik gestabiliseerd zand en polymeer zand gebruik, hoe hard word dit? Stel dat je na 5 jaar besluit om je terras iets te veranderen heb je dan met 1 groot brok te maken of breekt dit weer in losse stukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Geen advies helaas, maar ik ben erg benieuwd welk programma je gebruikt hebt voor je plattegrond? Ziet er erg mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Orian schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:25:
Geen advies helaas, maar ik ben erg benieuwd welk programma je gebruikt hebt voor je plattegrond? Ziet er erg mooi uit.
Geen makkelijke speciale tuin software helaas ;)
Een combinatie van fusion 360 waarin ik het 3D model heb opgezet en vervolgens daaroverheen geschetst met de App Concepts op de iPad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Nu lees ik alweer over Polymeerzand, en als ik het lees dan kan ik alleen maar zien zand met allerlei plastic zooi erin. Internet zegt: Polymeerzand is een voegzand met een polymeer toevoeging. Dit polymeer is transparant en geeft dus geen sluier over de bestrating.
Ik ben geen scheikundige maar wat zit er dan in? Een stofje wat het zand hard maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
walletje-w schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:31:
[...]

Geen makkelijke speciale tuin software helaas ;)
Een combinatie van fusion 360 waarin ik het 3D model heb opgezet en vervolgens daaroverheen geschetst met de App Concepts op de iPad.
Ah jammer. Dan hou ik het maar bij de Gardena online planner :). Dank voor je snelle reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
mountaink schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:28:
In onze tuin willen we een plantenbak maken van betonblokken en deze stucen. Gaat om 300 cm bij 70 cm diep en 50 cm hoog. Nu zat ik voor de fundering eerst te denken aan de randen uitgraven en beton storten met wat betonijzer er in, maar ik vroeg me af of het misschien niet makkelijker is om een tegelplateau in te graven en hem daar op te bouwen.

Iemand tips voor deze afweging?
De blokken zijn 15x15 dus ik neem aan dat je 4 blokken hoog gaat en dan 10 de grond in? Het makkelijkst is om gewoon 40x60 tegels te gebruiken die je perfect waterpas straat en daar de blokken op lijmt met bruislijm. Je hebt wel een (verdichte) straatlaag nodig waar je de tegels op straat.

Leg wel de blokken eerst uit voordat je ze lijmt. Er zit namelijk wat maatverschillen in de blokken. Soms moet je ze verdraaien om een strak muurtje te krijgen.
walletje-w schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:00:
Nu het huis zo goed als af is en het voorjaar aangebroken is gaan we door met de tuin. Nu heb ik geen ervaring met een tuin aanleggen en vroeg me af of jullie me van advies konden voorzien. Ik heb het volgende plan uitgetekend. De tuin is 6m diep en 8,1m breed.

[Afbeelding]

Voor een beetje perspectief een foto van de huidige staat.
[Afbeelding]
Zoals je ziet loopt de natuur mooi door en kunnen we daar gebruik van maken en voornamelijk focussen op een fijne zitplek in de tuin.

De tuin is een grove meter opgehoogd ten opzichte van de bosrand. De bosrand is de oorspronkelijke zeebodem en je kijkt nu richting de Oostvaardersplassen. De tuin was ook voor een grove 2 jaar een bouwweg waardoor de klei behoorlijk verdicht is. Onder het houten terras hebben we een verdiepte ruimte waar de buitenunits staan van de L/W en L/L warmtepomp. Hier hebben we ook drainage aangebracht.

Naast algemene tips heb ik 3 specifieke vragen:

1. Voor het terras konden we een grote stapel Portugese kinderkopjes gratis meenemen. Deze willen we gebruiken maar idealiter zonder split als voegsel omdat we veel op blote voeten lopen en het houten terras door alle kleine steentjes anders zeer veel putjes krijgt. Mijn idee was om polymeer zand te gebruiken maar de voegen zijn door de natuurlijke vormen van de stenen soms richting de 3cm. Op internet staat dat het geen probleem zou moeten zijn (2 tot 50mm) maar het internet zegt ook dat bananenschillen helend zijn tegen kaalheid. :+

2. Voor de opbouw van de fundering voor het terras had ik het volgende in gedachte:
[Afbeelding]
Dit betekend wel dat ik nog ongeveer 30cm kleigrond moet afgraven. Ik zou hiervoor een kleine graafmachine huren, daar heb ik eerder ook de kruipruimte mee gegraven en dat was erg leuk om te doen.

3. Voor het gazon zat ik er aan te denken om ook 30cm kleigrond te verwijderen en die te vervangen door 28cm zwarte grond en daar dan 2cm zand bovenop en dan de graszoden te leggen.

Bonusvraag. Als ik gestabiliseerd zand en polymeer zand gebruik, hoe hard word dit? Stel dat je na 5 jaar besluit om je terras iets te veranderen heb je dan met 1 groot brok te maken of breekt dit weer in losse stukken?
Vraag 1
Toch de bananenschillen maar bewaren! :+

Polymeerzand zoals gatorsand en Varistone Aqua LM is ongeschikt voor kinderkopjes. Dit voegmiddel blijft elastisch. Is toevallig een aantal reacties terug besproken. Je hebt eigenlijk een voegmiddel nodig op cement basis.

Vraag 2
Waarom zou je steenkorrel onder je terras willen? In principe is nergens bewezen dat menggranulaat beter verdicht dan stopzand. Het is wel beter bestand tegen (zware) puntbelasting zoals bijvoorbeeld het sporen van een auto.

Minimaal 30cm klei afgraven ontkom je niet aan. Doek kan maar hoeft niet. Zand in lagen verdichten en de toplaag in gestabiliseerd zand. Bedenk wel dat je de kinderkopjes het beste onder de hamer erin kan straten eventueel aftrillen.

Vraag 3
Gras houdt wel van arme grond. Maar 28cm verse grond vind ik wel erg veel. Al hangt het er natuurlijk wel vanaf wat voor grond. Of je dan nog zand nodig hebt is afhankelijk van welke soort grond je gebruikt. Toplaag van 2cm zand zou ik sowieso niet doen. @Teijgetje is hier ons gras-specialist! :)

Bonus vraag
Polymeerzand wordt niet hard maar elastisch/rubberachtig. Gestabiliseerd zand geeft al aan, het stabiliseert, dit wordt geen beton en breekt in stukken.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 15:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odbf-UrYzZaXtCcaJq0JR_oFwLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRrQl12PQzfW9xvELhJ1w1xK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnP_-jkoN9B_biOdhcprc8GgVog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNl5PSooe0oLB0YdaSXCIfma.jpg?f=fotoalbum_large
Graag advies over het beitsen van deze vlonders. Ik zou ze het liefst grijs beitsen maar ben vooral bij het ‘rode’ hout bang dat het gaat ‘doorbloeden’.

Ik weet niet precies wat er nu op zit aangezien de vlonderplanken door de vorige bewoners zijn geplaatst ;)

Mocht het uitmaken, de rode planken zitten onder een overkapping, degene met groef in de open lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drastick
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 10:29
Dag allen,

Bezig met het verticuteren van wat er over is van ons gazon (mos, mos en nog meer mos). Hoe kan ik nu het best verder gaan? Ik heb een zak alles in 1 van pokon.

Mijn idee is om eerst wat grond bij te zaaien, dan nieuw zaad er over heen en dit nog wat afdekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgWFZrQVAkV5Q6xnn_WI6UAS5LE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9gX4edZu9auHLdO1s7UhV9s.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:

Is hier uberhaupt nog iets van te maken?

[ Voor 3% gewijzigd door drastick op 21-03-2024 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:22

Rzaan

Altijd zoekende

@jordeeeh
Ik liep vanmiddag toevallig langs een huis (in Brabant, dus niet bij jou in de buurt) en daar waren ze met deze schutting bezig. Ik vond hem mooi en maakte daarom een foto (had vanochtend je post gelezen)
Ik kon in ieder geval niet door de schutting heenkijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kof1Rh-vXZqQUIaFFFJjUpiWYQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPrhi8ojnsrS8WuYjIPowEmx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:04
drastick schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:51:
Dag allen,

Bezig met het verticuteren van wat er over is van ons gazon (mos, mos en nog meer mos). Hoe kan ik nu het best verder gaan? Ik heb een zak alles in 1 van pokon.

Mijn idee is om eerst wat grond bij te zaaien, dan nieuw zaad er over heen en dit nog wat afdekken.

[Afbeelding]

Edit:

Zie je het als een sport om hier al bijzaaiend nog iets van te maken? Zo nee, dan zou ik die laatste plukjes gras ook verwijderen en nieuwe rollen erin. Lijkt om een beperkte hoeveelheid vierkante meters te gaan dus qua kosten hoeft je dat ook de kop niet te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Martijn Dat hardhout buiten sluit je liever niet op met een beits. Er zijn wel oliën voor maar dan wordt/blijft het niet grijs.
De standaard is eigenlijk om het onbehandeld te houden.

edit: Dat rode hout lijkt wel maranti maar dat is moeilijk te zien, zou ook Cedar kunnen zijn. Kans is dat daar zoiets op zit https://www.haarlemsehouthandel.nl/saicos-single-top-oil-2c/

[ Voor 33% gewijzigd door franssie op 21-03-2024 18:03 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 15:46
franssie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:00:
@Martijn Dat hardhout buiten sluit je liever niet op met een beits. Er zijn wel oliën voor maar dan wordt/blijft het niet grijs.

edit: Dat rode hout lijkt wel maranti maar dat is moeilijk te zien, zou ook Cedar kunnen zijn. Kans is dat daar zoiets op zit https://www.haarlemsehouthandel.nl/saicos-single-top-oil-2c/
Het is nu gebeitst en ik was niet van plan het helemaal kaal te gaan schuren, dat wordt een gigantisch karwei, dus ik vrees dat er wel weer een beits over heen moet…

De vraag is alleen welke zodat ik een beetje egale kleur krijg… De rode planken zijn denk ik merbau maar zeker weten doe ik het niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drastick
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 10:29
Wanne-B88 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:59:
[...]

Zie je het als een sport om hier al bijzaaiend nog iets van te maken? Zo nee, dan zou ik die laatste plukjes gras ook verwijderen en nieuwe rollen erin. Lijkt om een beperkte hoeveelheid vierkante meters te gaan dus qua kosten hoeft je dat ook de kop niet te kosten.
Als ik het kan zonder grasrollen dan heeft dat wel de voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
pjot1 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:38:
Vraag 1
Toch de bananenschillen maar bewaren! :+

Polymeerzand zoals gatorsand en Varistone Aqua LM is ongeschikt voor kinderkopjes. Dit voegmiddel blijft elastisch. Is toevallig een aantal reacties terug besproken. Je hebt eigenlijk een voegmiddel nodig op cement basis.
Ik ben even gaan teruglezen en inderdaad een interessante discussie gelijk. Daarnaast kreeg ik ook de prijs te zien van polymeer voegsel en omdat je zoveel voeg hebt bij kinderkopjes was dat even schrikken. (2000 euro voor 40m2).

Ik zit nu te kijken naar Flowjoint wat beter te betalen is en volgens mij dus een product op cement basis zoals je suggestie.
Vraag 2
Waarom zou je steenkorrel onder je terras willen? In principe is nergens bewezen dat menggranulaat beter verdicht dan stopzand. Het is wel beter bestand tegen (zware) puntbelasting zoals bijvoorbeeld het sporen van een auto.

Minimaal 30cm klei afgraven ontkom je niet aan. Doek kan maar hoeft niet. Zand in lagen verdichten en de toplaag in gestabiliseerd zand. Bedenk wel dat je de kinderkopjes het beste onder de hamer erin kan straten eventueel aftrillen.
De steenkorrel werd in een video van Dobbit TV benoemd dacht ik en ik zag het vaker voorbij komen. Daarnaast is het relatief goedkoop. Maar het zand is makkelijker en breder in te zetten dus dan denk ik dat ik daar voor kies.

Met betrekking tot het gestabiliseerde zand. Ik kan 2 type vinden waarbij er 1 vanaf de betoncentrale komt en de andere bijvoorbeeld Stabizand genoemd word. Is dit laatste ook wat je aanbeveelt of toch het gestabiliseerde zand van de betoncentrale laten komen? Dit is wel substantieel duurder zag ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
walletje-w schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:00:
[...]

Ik ben even gaan teruglezen en inderdaad een interessante discussie gelijk. Daarnaast kreeg ik ook de prijs te zien van polymeer voegsel en omdat je zoveel voeg hebt bij kinderkopjes was dat even schrikken. (2000 euro voor 40m2).

Ik zit nu te kijken naar Flowjoint wat beter te betalen is en volgens mij dus een product op cement basis zoals je suggestie.

[...]

De steenkorrel werd in een video van Dobbit TV benoemd dacht ik en ik zag het vaker voorbij komen. Daarnaast is het relatief goedkoop. Maar het zand is makkelijker en breder in te zetten dus dan denk ik dat ik daar voor kies.

Met betrekking tot het gestabiliseerde zand. Ik kan 2 type vinden waarbij er 1 vanaf de betoncentrale komt en de andere bijvoorbeeld Stabizand genoemd word. Is dit laatste ook wat je aanbeveelt of toch het gestabiliseerde zand van de betoncentrale laten komen? Dit is wel substantieel duurder zag ik.
Flowjoint heb ik nog nooit van gehoord dus geen ervaring mee.

In principe is stopzand even duur als korrel dus dat maakt niet uit. Je kan ook zelf gestabiliseerd zand maken dmv Portland cement. Gewoon doorspitten en straten maar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 18:56
Wie weet raad tegen heermoes in straatwerk? In open grond heb je diverse manieren om het aan te pakken, maar als het in staatwerk de kop op steekt..? Twee keer per week afsnijden is echt niet vol te houden.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:33

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

drastick schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:09:
[...]

Als ik het kan zonder grasrollen dan heeft dat wel de voorkeur
Je hebt weinig onkruid zo te zien. Dan zou ik gewoon nieuw graszaad kopen. Alles doorhakken en wachten op mooie dagen. Met een week of drie a vier ziet alles er weer top uit!

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Barleone schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:37:
Wie weet raad tegen heermoes in straatwerk? In open grond heb je diverse manieren om het aan te pakken, maar als het in staatwerk de kop op steekt..? Twee keer per week afsnijden is echt niet vol te houden.
Verhuizen.

Straatwerk eruit en behandelen als open grond, maar ook daar heb ik niemand met succes heermoes zien verwijderen. je komt al snel op azijn, strooitzout of chemische zooi uit. Maar heermoes lijkt het uiteindelijk wel van iedereen te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
drastick schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:51:
Dag allen,

[Afbeelding]

Edit:

Mos is heerlijk zacht om op te lopen, maaien hoeft je bijna nooit, het is ook groen. Waarom moest het weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-09 14:59
Heb ooit gehoord dat Heermoes zo oud is als de dinosaurussen. Er zit een soort vaseline laag op waar alles van af glijdt, dus ook gif.

Wat je moet doen is de heermoes helemaal knakken zodat de vaseline laag breekt en deze (welk middel je ook wil gebruiken) kan opnemen in de plant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Heermoes komt eigenlijk alleen voor waar de bodem bodem arm is en een tekort aan mineralen heeft.

Je bent goed op weg om hem uit te putten. Gooi de stengel niet weg maar laat het liggen. De stengel sterft af en geeft de voedingsstoffen weer terug aan de bodem. Je kan dit proces versnellen door lavameel te strooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:15
Lavameel werkt inderdaad. Twee jaar geleden begonnen met strooien en heermoes is hier verleden tijd!

Ik heb lavendel staan. Is een dooie bos hout dat de winter kaal heeft gestaan. Heb ik deze tekort teruggesnoeid en loopt die daarom niet meer uit? Ik wilde hem namelijk wat kleiner hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:12

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Aftreksel van heermoes maken en als meststof gebruiken, dan heb je er nog iets aan. En verder inderdaad blijven uittrekken.

Had ooit een (groenhatende) buur bij wie de heermoes door de meterkast het huis in kwam. Dat dwingt toch respect af, zo'n plant die zich door niets laat tegenhouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@walletje-w (en anderen)
Toevallig ben ik nu met een klus bezig waarbij ik de (polymeer)voegen moet vervangen.

Dat ziet er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1PGVYC-e7d1pka5EpFiWzw8LF0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/Mm5giRb8Ar7csalMI4q17xHU.gif?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8bSMfwA3pvh2yiGFF3vEtmfeJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEKl235b42dYRixZS2jx1au7.jpg?f=fotoalbum_large
Alleen de pompoenen/courgetten/kalebassen hadden nog geen verhoogde bak, dus die maar eens gemaakt. uit ervaring met de andere bakken geleerd om de boel toch ook over dwars om de paar meter wat te verstevigen :P

Nu wat van de paardenmest onderin als bodem, wat snoeimateriaal en een kub of twee aan hakselmateriaal en dan nog een kub of anderhalf van de potgrond erop en we kunnen weer zaaien/planten na ijsheiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
pjot1 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:21:
@walletje-w (en anderen)
Toevallig ben ik nu met een klus bezig waarbij ik de (polymeer)voegen moet vervangen.

Dat ziet er zo uit.
[Afbeelding]
Hoe haal je dat tussen de tegels uit, eigenlijk? Bij ons terras zit ook van dat polymeer spul er tussen, maar dat breekt aan de bovenkant uit op verschillende plekken, met op sommige plekken diepe groeven / gaten tussen de tegels, vooral in de winter (zitten soms ook wormen tussen / onder?).

Moet dus ook een keer vervangen worden bij ons, weet alleen nog niet precies hoe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

bomenzijnrelax schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:02:
Heb ooit gehoord dat Heermoes zo oud is als de dinosaurussen. Er zit een soort vaseline laag op waar alles van af glijdt, dus ook gif.
Vergif heeft 0,0 zin bij heermoes, welk product of welke techniek je ook gebruikt. Zoals hieronder al gezegd: ofwel uitputten (niet vol te houden), ofwel lavameel en een aantal jaren geduld, dat is de enige manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Boinkie schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 05:50:
Ik heb lavendel staan. Is een dooie bos hout dat de winter kaal heeft gestaan. Heb ik deze tekort teruggesnoeid en loopt die daarom niet meer uit? Ik wilde hem namelijk wat kleiner hebben.
99% kans dat hij niet meer zal uitlopen.
Tenzij hij echt 100% naar zijn zin staat op arme, droge grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
franssie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:00:
Beits is een micro-poreus ademend product, dat het hout blijvend laat ademen.
Hardhout beitsen kan dan ook prima, uiteraard wel met een hardhout-beits, en verlengd de al lange levensduur van onbehandeld hardhout.

Wat je niet wil gebruiken is verf of lak, deze sluiten af waardoor het hout niet meer kan ademen. Wat je uiteindelijk terugziet in bladderende lagen.
Het onderhoud van geverfd of gelakt hout buiten is dan ook veel intensiever dan met beits.

Overigens zijn de meeste specifieke kwaliteitsbuitenverven (schakelverf, één-pot-systemen etc) tegenwoordig allemaal microporeus en dus ademend.
Een buitenlak echter niet, die sluit altijd af.

@Martijn
Doorbloeden gebeurt omdat de kleurstoffen oplossen in water en naar het oppervlak drijven.
Doorbloeden heb je eigenlijk het meeste last van bij watergedragen beitsen (en lakken en verven), dan moet je echt eerst een isolerende laag aanbrengen. De isolerende laag is meestal terpentinegedragen en niet microporeus, anders hou je dat bloeden.
Bij beitsen op terpentinebasis heb je daar eigenlijk geen last van en indien het toch optreed dan zou een tweede laag daar geen last meer van moeten hebben.

Maar als je een proefstukje doet weet je een hoop, als er na 24 uur drogen geen doorslag is zal dat ook niet meer gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Boinkie schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 05:50:
Lavameel werkt inderdaad. Twee jaar geleden begonnen met strooien en heermoes is hier verleden tijd!

Hoeveel m2 heb je behandeld en hoeveel lavameel heb je gebruikt?

Lavendel kun je in principe niet snoeien op het hout. Maar wacht nog even april af. Als je in mei nog geen groen hebt zijn ze dood.

Ik doe altijd een vormsnoei na de bloei, en in april een flinke terugsnoei tot vers groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:10
Slonzo schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:17:
[...]

Vergif heeft 0,0 zin bij heermoes, welk product of welke techniek je ook gebruikt. Zoals hieronder al gezegd: ofwel uitputten (niet vol te houden), ofwel lavameel en een aantal jaren geduld, dat is de enige manier.
Heermoes (en brandnetels) is te bestrijden met MPCA 5-10 ml op een liter, ‘s morgens heel lichtjes spuiten terwijl de dauw nog op plant zit. Hierdoor wordt het wel opgenomen en is het binnen 2 weken bruin en dood.
MPCA is echter niet meer voor de particulier te verkrijgen.
Je kunt het uitputten door steeds uit te trekken als het bovenkomt, maar t is hardnekkig en de wortels zitten to 1 meter diep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
henkie196 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:46:
[...]

Hoe haal je dat tussen de tegels uit, eigenlijk? Bij ons terras zit ook van dat polymeer spul er tussen, maar dat breekt aan de bovenkant uit op verschillende plekken, met op sommige plekken diepe groeven / gaten tussen de tegels, vooral in de winter (zitten soms ook wormen tussen / onder?).

Moet dus ook een keer vervangen worden bij ons, weet alleen nog niet precies hoe :P
Ik haal de voeg eruit met een combinatie van een plamuurmes en een platte beitel. Dan krijg je hem mooi schoon!
Jeweetje schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:27:
[...]

Heermoes (en brandnetels) is te bestrijden met MPCA 5-10 ml op een liter, ‘s morgens heel lichtjes spuiten terwijl de dauw nog op plant zit. Hierdoor wordt het wel opgenomen en is het binnen 2 weken bruin en dood.
MPCA is echter niet meer voor de particulier te verkrijgen.
Je kunt het uitputten door steeds uit te trekken als het bovenkomt, maar t is hardnekkig en de wortels zitten to 1 meter diep.
Roundup oftewel glysofaat is uit den boze in dit topic en zo goed als een scheldwoord. Bovendien zijn de regels weer bijgesteld en is gewoon voor de particulier verkrijgbaar.

Kortom Roundup niet gebruiken!!! Je reactie is zo'n beetje het slechtste advies wat je kunt geven.

Ook kunnen de wortels van heermoes niet een meter diep zitten maar wel tot 7(!) meter diep.

[ Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 22-03-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
@pjot1 U bent van de topic politie en bepaald wat een ander mag plaatsen en gebruiken?

Als u even terug leest, ziet u dat ik reageerde op iemand die beweerde dat vergif 0,0 zin heeft, oftewel niets werkt. MPCA werkt dus wel en erg goed, maar is gelukkig alleen verkrijgbaar voor iemand die een spuitlicentie heeft. Aansluitend begint u over roundup, MPCA is een heel andere stof en totaal andere werking.

Ben benieuwd waar u het polymeer zand (vol microplastics 😜) door vervangt, heb hier gatorzand tussen tegels gebruikt, maar teleurgesteld door korte levensduur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
@Jeweetje
MCPA werkt, maar is niet verkrijgbaar. Mij bekend. Het is wel relevant maar niet in mijn situatie (particulier, verhard oppervlak).
@pjot1
RoundUp is een ander middel merk. Ze hebben ook producten zonder glyfosaat. MCPA is echt iets heel anders.

Neemt niet weg dat we hier -zoveel als mogelijk- herbicide vermijden. Dat staat ook in de TS. Heermoes is helaas een uitzonderlijke uitdaging.

[ Voor 49% gewijzigd door Barleone op 22-03-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Barleone schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:54:
@Jeweetje
MCPA werkt en is niet verkrijgbaar. Mij bekend. Het is wel relevant maar niet in mijn situatie (particulier, verhard oppervlak).
Soms kan een bekende in de agrarische hulp bieden, 1 tot 2 keer spuiten per jaar is voldoende.
Anders is het plukken of de onkruidbrander eroverheen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Jeweetje schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:21:
@pjot1 U bent van de topic politie en bepaald wat een ander mag plaatsen en gebruiken?
Wat een vriendelijkheid op de vrijdagmiddag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:02
Iemand tips waar ik onbespoten hosta kan kopen? Ik wil ze planten voor 't eten.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Barleone
offtopic:
@banaliteit dan moet je snel zijn, het is al 5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:17
banaliteit schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:51:
Voor eetbare planten kijk ik hier regelmatig https://www.eetbaargoed.n...tlelie-hosta-sieboldiana/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 14:44

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Hoi iedereen, nu onze voortuin bijna klaar is wil ik een blauwe regen gaan planten. We willen deze langs de gevels leiden, om sommige kozijnen heen. De gevel is een oude bakstenen gevel met nieuwe buitenisolatie (18cm) afgewerkt met een stuclaag (Strikolith-systeem) en staat richting het zuiden/westen.

Hier een schets van hoe ik de blauwe regen langs de gevels wil leiden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoUGBzwL9BzO9rytkycsl7C_Nkk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t4yPYP0w2aJiTYuMQ2FDZHIx.jpg?f=user_large

Enkele vragen/twijfels waar ik mee zit:
  • Hoe kan ik de blauwe regen het beste leiden? Ik dacht aan een systeem waarbij ik op enkele plekken twee schroeven met een metalen spandraad plaats, zoals deze of deze. Voordelen t.o.v. een 'standaard' rooster of rek: dit is flexibeler (qua afstanden) en minder visueel aanwezig.
  • Hoeveel bevestigingspunten zou ik moeten maken? Ik dacht aan elke 1 of 2 meter (de rode lijntjes in mijn schets). Heeft de verticale 'hoofdstam' die ook nodig, of kan ik die overslaan (of op termijn weghalen)? En zijn deze losse bevestigingspunten genoeg, of moet ik ook echt draden spannen in de richting waarin ik de takken wil leiden (en kunnen deze wellicht later weer weg)?
  • Hoe ver uit elkaar zou ik de schroeven moeten plaatsen op de bevestigingspunten (of: hoe dik zou de plant na verloop van tijd worden)? Als ik sommige foto's zie (zoals hier en hier), moet ik dat niet onderschatten >:)
  • Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar waarschijnlijk zijn pluggen in de gestucte gevel niet sterk genoeg? (Strikolith verkoopt pluggen die tot 20 kg per stuk kunnen dragen.) Als alternatief denk ik aan Fischer TherMax pluggen, die door de isolatie heen in de stenen gevel geboord kunnen worden (net als hoe de regenpijpen bevestigd zijn door de aannemer).
  • Naast de plek waar ik de blauwe regen ga planten, loopt een buis naar de riolering (parallel aan de gevel). Kan de blauwe regen deze met zijn wortels gaan verdrukken, waardoor die niet meer op afschot ligt? Valt dit te voorkomen?
  • Omdat ik liever snel resultaat wil, denk ik eraan een grote plant te kopen. De eerste bochten (naar links/rechts) zouden op zo'n 3 m hoogte zijn en ik heb begrepen dat de onderste twee-derde van de plant vaak al verhard/hout is, dus ik wil een plant van zo'n 4 m kopen en de bovenste takken ombuigen. Moet kunnen, lijkt me?
  • Kan ik het beste de hele plant vanuit één hoofdstam laten groeien (dus de eerste 3 m tot de bochten links/rechts maar 1 tak)? Of kan ik beter een aantal stammen/takken laten groeien voor de verschillende richtingen (gevel links, gevel rechts, en gevel midden naar boven)?
  • Ik realiseer me dat blauwe regen flink groeit, en ben van plan deze twee keer per jaar netjes terug te snoeien. In die situatie moet het geen 'gevaar' voor de gevel/woning geven, toch?
Ik hoor graag jullie inzichten! Ik heb al een boel gegoogled hierover, maar het is lastig om concrete antwoorden te vinden. Vandaar deze waslijst aan vragen :D

Edit: Hm, ik lees her en der nu ook over risico's voor je fundering door de wortels. Maar volgens sommige andere websites zou dat dan weer meevallen…

[ Voor 7% gewijzigd door Ulster Seedling op 25-03-2024 18:39 ]

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Ulster Seedling Let op dat je eerste gelinkte kabel van staal is en de tweede van RVS. Ik adviseer RVS te nemen, iets duurder maar als het gegalvaniseerde staal toch gaat roesten bij de bevestigingspunten dan (en dat gaat gebeuren want door wind zal het altijd wat gaan schavielen) ben je wel even bezig om dat te vervangen.

Verder heb je maar één stam in de grond getekend. Ik heb geen ervaring met deze plant maar zo zou het wel even kunnen duren voor je volledige dekking hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ulster Seedling schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:30:
Hoi iedereen, nu onze voortuin bijna klaar is wil ik een blauwe regen gaan planten. We willen deze langs de gevels leiden, om sommige kozijnen heen. De gevel is een oude bakstenen gevel met nieuwe buitenisolatie (18cm) afgewerkt met een stuclaag (Strikolith-systeem) en staat richting het zuiden/westen.

[Afbeelding]

• Hoe kan ik de blauwe regen het beste leiden? Ik dacht aan een systeem waarbij ik op enkele plekken twee schroeven met een metalen spandraad plaats, zoals deze of deze. Voordelen t.o.v. een 'standaard' rooster of rek: dit is flexibeler (qua afstanden) en minder visueel aanwezig.
  • Hoeveel bevestigingspunten zou ik moeten maken? Ik dacht aan elke 1 of 2 meter (de rode lijntjes in mijn schets). Heeft de verticale 'hoofdstam' die ook nodig, of kan ik die overslaan (of op termijn weghalen)? En zijn deze losse bevestigingspunten genoeg, of moet ik ook echt draden spannen in de richting waarin ik de takken wil leiden (en kunnen deze wellicht later weer weg)?
  • Hoe ver uit elkaar zou ik de schroeven moeten plaatsen op de bevestigingspunten (of: hoe dik zou de plant na verloop van tijd worden)? Als ik sommige foto's zie (zoals hier en hier), moet ik dat niet onderschatten >:)
  • Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar waarschijnlijk zijn pluggen in de gestucte gevel niet sterk genoeg? (Strikolith verkoopt pluggen die tot 20 kg per stuk kunnen dragen.) Als alternatief denk ik aan Fischer TherMax pluggen, die door de isolatie heen in de stenen gevel geboord kunnen worden (net als hoe de regenpijpen bevestigd zijn door de aannemer).
  • Naast de plek waar ik de blauwe regen ga planten, loopt een buis naar de riolering (parallel aan de gevel). Kan de blauwe regen deze met zijn wortels gaan verdrukken, waardoor die niet meer op afschot ligt? Valt dit te voorkomen?
  • Omdat ik liever snel resultaat wil, denk ik eraan een grote plant te kopen. De eerste bochten (naar links/rechts) zouden op zo'n 3 m hoogte zijn en ik heb begrepen dat de onderste twee-derde van de plant vaak al verhard/hout is, dus ik wil een plant van zo'n 4 m kopen en de bovenste takken ombuigen. Moet kunnen, lijkt me?
  • Kan ik het beste de hele plant vanuit één hoofdstam laten groeien (dus de eerste 3 m tot de bochten links/rechts maar 1 tak)? Of kan ik beter een aantal stammen/takken laten groeien voor de verschillende richtingen (gevel links, gevel rechts, en gevel midden naar boven)?
  • Ik realiseer me dat blauwe regen flink groeit, en ben van plan deze twee keer per jaar netjes terug te snoeien. In die situatie moet het geen 'gevaar' voor de gevel/woning geven, toch?
Ik hoor graag jullie inzichten! Ik heb al een boel gegoogled hierover, maar het is lastig om concrete antwoorden te vinden. Vandaar deze waslijst aan vragen :D

Edit: Hm, ik lees her en der nu ook over risico's voor je fundering door de wortels. Maar volgens sommige andere websites zou dat dan weer meevallen…
Een blauwe regen omlaag leiden? Dat heb ik niet eerder gezien volgens mij. Lijkt me lastig omdat hij omhoog wil. Dat wordt onoverzichtelijk denk ik.

2x snoeien per jaar lijkt me te weinig. Gaay hard hoor in de zomer. Het kan geen kwaad om het 2 x te doen maar als je het niet bij houdt gaat hij alle kanten op.

Ik gebruik hetzelfde bevestiging systeem (die 1e. Werkt prima. Elke 1m is voldoende.

Ik zou geen funderingsproblemen verwachten. Onder de grond stelt hij weinig voor met zijn wortels.

Draad is in het begin wel zo makkelijk. Kan later weg inderdaad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag een bizarre vondst, haast voor mijn deur.

Naast mijn maaitractorlift, die ik nog niet opgeruimd had omdat deze vol met gras ligt, vond ik een ei.
Hoe het daar kwam is een raadsel, maar toen ik met de maaitractor bezig was met schoonspuiten na het maaien lag het er zeker niet.

Dat ei was zacht, en de kleur was witter op de boven en onderzijde dan in het midden, en een beetje doorschijnend.
Bij het tegen het licht (zon) houden zag ik niets, geen dooier, geen verkleuring binnenin.
Heel apart dus, en nog nooit zoiets gevonden of meegemaakt.
En hoewel ik de "schaal" overal een beetje in kon duwen, had het toch stevigheid en barstte het niet.
De schaal is niet van kalk, eerder een "leer-achtig"dik vlies, maar veel dikker dan dat je bv de kalklaag van een ei oplost in azijn.

Dus is het een proef-ei?
Of een te-vroeg-ei?
Of toch een echt wind-ei?
(of een paas-ei? :+ )

Ik heb het zolang in de koelkast gelegd en zag dat door de kou de punt was ingedeukt.
Toch maar invriezen zodat ik het door kan snijden om er in te kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZE5A23UnCAXtF5re3ykOuVeJIw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ym0t0eVOgrZHHEkid4mwQair.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8z6CWdFTF-Dp0cdQw1MBuXOE1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhdRTSDeOGVsBpQLZC9twbt2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY8qJWmSJEI5oe3es2pcEv7jdQs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvea4DkYCKTU1nCPJhWoCsxK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ljN-q0lxcUWTdLk3JAQ_Ud7opY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3dUIXDGazCkXLwzFrdkEdZY.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik vermoed dat het van mijn eend kwam, die sinds een week weer terug is.
Die heeft vorig jaar eerst zelf steeds voer gekregen van me, daarna zij en haar mannetje, en daarna ook samen met haar jongen.
Dit jaar is ze samen met haar mannetje terug en het is grappig om te zien dat wanneer ik ze pinda`s voer, het mannetje amper daarvan eet maar hij wel iedereen wegjaagt zodat zij kan eten.
En ze durft al weer bijna uit mijn hand te eten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_hE0FTNawayn3THuQFwAFDvz8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CLcux0SP7cDxdSb4cVzNN28.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het kan natuurlijk ook aan de volle maan van gisteren liggen. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiD3YrBXqO1pgIxeu7hgQcQN6Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGkrGhtSRKkyW6PK0XT1azJI.jpg?f=fotoalbum_large

Want wat zijn nou al die lichtjes op de maan als ik inzoom met mijn telefoon?
De Chinezen? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Lijkt mij een wind ei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
bomenzijnrelax schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:02:
[...]

Als de wereld ooit vergaat dan hebben alleen heermoes en hedera het volgehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Laatst online: 14:02

[Afbeelding]

We hebben er hier 2 tegen 2 verschillende schuttingen staan met ervoor een paar bomen (halve meter afstand van de schutting) En ik snoei me suf om ze uit de bomen te houden, dus groeien doen ze echt supersnel.
Dus, ja een blauwe regen is mooi maar je moet niet verwachten dat ie met 2x per jaar snoeien mooi blijft en niet dingen gaat doen die je niet wil, inclusief in alle kiertjes kruipen die die kan vinden.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
@Ulster Seedling
Ik heb em zelluf ook.. (erfenisje vorige eigenaar)
Inderdaad de snoeischaar kun je er beter naast laten liggen, ze groeien onweerstaanbaar alle kanten op en meters lang!

Iemand (pensionado) in de buurt met een strakke onderhoudsvrije designertuin met daarin zo’n 50 meter blauwe regen kun je in de tuin schilderen. Zoveel onderhoud vraagt die plant om em “normaal” te houden.

Het is een lust in april maar verder vooral een last.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0MsVn4UralhZjrsYOqyTRUa08o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgAN12c5E9DE1qqgzbo0l6NW.jpg?f=fotoalbum_large

Wij willen graag dit stuk tuin bij de oprit aantrekken. Het muurtje gaat er ook uit.
Het is 30-40cm leemgrond en daarna dikke gele klei. Oppervlakte is circa 45m2
Volgens mij moet ik eerst afgraven tot.....? Daarna puin er in, aantrillen, geel zand er in, aantrillen en bestraten. Is het ook zo simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:14
barry86 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:21:
[Afbeelding]

Wij willen graag dit stuk tuin bij de oprit aantrekken. Het muurtje gaat er ook uit.
Volgens mij moet ik eerst afgraven tot.....? Daarna puin er in, aantrillen, geel zand er in, aantrillen en bestraten. Is het ook zo simpel?
Begin maar vast met afgraven, wij zeggen wel 'Stop!'....als het tijd is voor een biertje :9B

Onder de oprit 25 cm of meer puin, dat wordt aan-getrild, een stabiele laag die het gewicht mooi verspreid.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour

[Afbeelding]

Planten in een kuip of dat de wortels niet alle ruimte krijgen, groeit dan minder snel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meiss
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-07 01:37
Valt er op offertes van een complete aanleg van bestrating van voor en achtertuin incl. Kunstgras wat af te dingen? En aan welke percentages denken jullie dan?

(Offerte van bijna €30.000,- zonder beplanting/ schutting e.d. 🫣😅)

[ Voor 4% gewijzigd door Meiss op 26-03-2024 15:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

TommyGun schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:03:
@Martinusz @Tsurany @Prutzertje
Bedankt :)

Nieuwe planten nieuwe kansen;
[Afbeelding]

Zal inderdaad elke ochtend eens flink water geven dan. Meestal was de grond zo weer kurkdroog ja. Heb 1 fruitboom apart gezet in een bakje, hopelijk redt 'ie het (zie wel nieuwe takjes ontstaan).
Uiteindelijk heeft dit het, met dank aan @Martinusz @Tsurany @Prutzertje, ruim 3 jaar overleefd.

Vervolgens werd het wel echt tijd voor iets nieuws, dus alles leeggehaald (het was inmiddels meer wortel dan grond) en een viertal Portugese laurieren geplant (flinke bodem hydrokorrels en de rest met kwalitatieve potgrond).

Bewust wat meer ruimte gelaten dit keer (ook nav de tip van @FreshMaker), hopelijk wordt het een mooi geheel (en wat hoger) maar we gaan het zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8gKHed44iHY9IJJ_3HEQ9hduD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ducBeyvNQzVjjugehy2DIOwn.jpg?f=fotoalbum_large
Let niet op de zooi van de hond. De bakken heb ik wat meer naar voren gezet zodat de glazenwasser daarachter ook aan de gang kan... Die glazen panelen zagen er volledig groen uit na al die jaren. Helaas kunnen de bakken niet gelijk aan elkaar staan door de HWA :(

Ondertussen verder dromen van een huis met grote tuin :z

[ Voor 10% gewijzigd door TommyGun op 26-03-2024 15:41 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Meiss schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:31:
Valt er op offertes van een complete aanleg van bestrating van voor en achtertuin incl. Kunstgras wat af te dingen? En aan welke percentages denken jullie dan?

Ligt er aan hoe groot je tuin is natuurlijk.
Maar je hebt toch hopelijk wel meer dan 1 offerte aangevraagd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:03

Hooguit extra kunstgras toeslag die je er bovenop krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
barry86 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:21:
[Afbeelding]

Het is bijna zo simpel! ;)

Uitgraven, (wegen)doek, menggranulaat oftewel steenkorrel, trillen, (stop)zand en dan bestraten.

Eigenlijk moet je eerst je hoogte bepalen. Daar haal je je steen vanaf, meestal 8cm, 5cm zand en ca 30cm korrel. Als je je maaiveld aan kan houden dan moet je dus ca 43cm afgraven. Korrel het liefst in 2en verdichten met een zware trilplaat. Minimaal een 4tonner.

Nou je moet de juiste mensen op de juiste plek hebben. Een hovenier is leuk maar die pakt wel het totaalplaatje aan en besteedt het werk ook nog wel eens uit. Ik zeg altijd, een hovenier moet alles kunnen maar blinkt nergens in uit.

Je kan voor de aanleg van kunstgras en je bestrating beter een stratenmaker inhuren. Voor je grondwerk kan je beter een loonbedrijf inhuren, voor je schutting een schuttingbouwer en voor je plantjes dus een hovenier.

Ik heb offertes van hoveniers gezien, en zeker voor het straatwerk, wat gewoon voor de helft van het geld kan. Dit omdat een stratenmaker veel sneller zijn werk doet door de juiste spullen, gereedschappen etc.

En btw, om hoeveel m² gaat het en wat zijn de gebruikte materialen? Bovendien is de tuin vrij toegankelijk of zijn er obstakels?

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 26-03-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
Teijgetje schreef op maandag 25 maart 2024 @ 23:56:
Vandaag een bizarre vondst, haast voor mijn deur.

Naast mijn maaitractorlift, die ik nog niet opgeruimd had omdat deze vol met gras ligt, vond ik een ei.
Hoe het daar kwam is een raadsel, maar toen ik met de maaitractor bezig was met schoonspuiten na het maaien lag het er zeker niet.

Dat ei was zacht, en de kleur was witter op de boven en onderzijde dan in het midden, en een beetje doorschijnend.
Bij het tegen het licht (zon) houden zag ik niets, geen dooier, geen verkleuring binnenin.
Heel apart dus, en nog nooit zoiets gevonden of meegemaakt.
En hoewel ik de "schaal" overal een beetje in kon duwen, had het toch stevigheid en barstte het niet.
De schaal is niet van kalk, eerder een "leer-achtig"dik vlies, maar veel dikker dan dat je bv de kalklaag van een ei oplost in azijn.

Dus is het een proef-ei?
Of een te-vroeg-ei?
Of toch een echt wind-ei?
(of een paas-ei? :+ )

Ik heb het zolang in de koelkast gelegd en zag dat door de kou de punt was ingedeukt.
Toch maar invriezen zodat ik het door kan snijden om er in te kijken?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik vermoed dat het van mijn eend kwam, die sinds een week weer terug is.
Die heeft vorig jaar eerst zelf steeds voer gekregen van me, daarna zij en haar mannetje, en daarna ook samen met haar jongen.
Dit jaar is ze samen met haar mannetje terug en het is grappig om te zien dat wanneer ik ze pinda`s voer, het mannetje amper daarvan eet maar hij wel iedereen wegjaagt zodat zij kan eten.
En ze durft al weer bijna uit mijn hand te eten.

[Afbeelding]

Maar het kan natuurlijk ook aan de volle maan van gisteren liggen. ;)

[Afbeelding]

Want wat zijn nou al die lichtjes op de maan als ik inzoom met mijn telefoon?
De Chinezen? :+
https://www.eigevonden.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:00
TommyGun schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:36:
[...]

Uiteindelijk heeft dit het, met dank aan @Martinusz @Tsurany @Prutzertje, ruim 3 jaar overleefd.

Vervolgens werd het wel echt tijd voor iets nieuws, dus alles leeggehaald (het was inmiddels meer wortel dan grond) en een viertal Portugese laurieren geplant (flinke bodem hydrokorrels en de rest met kwalitatieve potgrond).

Bewust wat meer ruimte gelaten dit keer (ook nav de tip van @FreshMaker), hopelijk wordt het een mooi geheel (en wat hoger) maar we gaan het zien.

[Afbeelding]
Let niet op de zooi van de hond. De bakken heb ik wat meer naar voren gezet zodat de glazenwasser daarachter ook aan de gang kan... Die glazen panelen zagen er volledig groen uit na al die jaren. Helaas kunnen de bakken niet gelijk aan elkaar staan door de HWA :(

Arnhem Noord? Lijkt verdacht veel op het complex waar wij ooit gewoond hebben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Windeieren zijn onvruchtbaar.
Dit wordt niets meer, hooguit uit de witte een konijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpFUgfsmiz2oPl0lgpbnbxTaUsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvg19uTrETdBcNLXYMnriQCm.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wel een mooi initiatief, heb daarom een doosje kwartel-eitjes opgestuurd, dat zijn leuke vogeltjes. ;)
Vond er nog veel meer in het schap.........

[ Voor 41% gewijzigd door Teijgetje op 26-03-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:10
banaliteit schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:51:
Zoek een biologische kwekerij in de buurt en ga daar eens kijken of ze hosta verkopen. Anders kan je altijd hier terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
Bij ons is de tuin aangelegd en ik wil mij nu bezig houden met de tuinverlichting/elektra. Ik heb een grondkabel vanuit de meterkast naar een gronddoos in de tuin liggen. De kabel wil ik met een aardlekautomaat in de meterkast aansluiten zodat de tuin altijd gescheiden is van de rest. Alleen hoe nu lampen/elektra aan en uit te zetten? Ik ga werken met slimme verlichting dus ik zou ze altijd met de app aan en uit kunnen zetten. Echter, ik wil eigenlijk ook wel de spanning eraf kunnen halen zonder de aardlekautomaat om te moeten zetten.

Nu zat ik te kijken naar Klikaanklikuit systemen en kwam het volgende tegen. Als ik dit nou in de gronddoos verwerk dan zou ik de tuin spanningsloos kunnen maken met een bijbehorende (draadloze) wandschakelaar.

https://www.elektramat.nl...kelaar-acm-2300-hc-70229/

Is er iemand die dit ook zo heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ColeJ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:06:
Bij ons is de tuin aangelegd en ik wil mij nu bezig houden met de tuinverlichting/elektra. Ik heb een grondkabel vanuit de meterkast naar een gronddoos in de tuin liggen. De kabel wil ik met een aardlekautomaat in de meterkast aansluiten zodat de tuin altijd gescheiden is van de rest. Alleen hoe nu lampen/elektra aan en uit te zetten? Ik ga werken met slimme verlichting dus ik zou ze altijd met de app aan en uit kunnen zetten. Echter, ik wil eigenlijk ook wel de spanning eraf kunnen halen zonder de aardlekautomaat om te moeten zetten.

Nu zat ik te kijken naar Klikaanklikuit systemen en kwam het volgende tegen. Als ik dit nou in de gronddoos verwerk dan zou ik de tuin spanningsloos kunnen maken met een bijbehorende (draadloze) wandschakelaar.

Ik zou zoiets niet acceptabel vinden om spanningsloos te werken. Heb je geen schakeldraad getrokken zodat je met een simpele (fysieke) op- / inbouwschakelaar de spanning kunt schakelen van de lampen? En dan heb je het waarschijnlijk nog steeds niet spanningsloos als je een tuin-WCD wel op de fase hebt aangesloten.

Eigenlijk:
  1. Waarom wil je het kunnen uitschakelen?
  2. Waarom is het je teveel moeite om de groep uit te schakelen (waar klaarblijkelijk) alleen de tuin op zit?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dit gaat niet werken: je kaku signaal zal vaak te zwak zijn in de gronddoos, vooral als deze wat dieper ligt en de grond nat is.

Maar waarom wil je de schakelaar in de meterkast daar niet voor gebruiken? Daar is hij toch voor?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour

Bestaat er geen systeem zoals klik-aan/uit oid dat in vochtige ruimte/ buiten kan worden gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Als je lampen slim zijn via bijvoorbeeld zigbee dan kun je die al aan/uit zetten. Als je de spanning eraf wilt halen dan vermoed ik dat het voor veiligheid is en zou ik juist de aardlekautomaat willen gebruiken.

En idd ook gebaseerd op onderstaande reactie. Je kunt de van de schakelaar een zigbee schakelaar maken. Dan heb je een fysieke knop en kun je de lampen met een app bedienen. Heb je “domme” gu10 lampjes “slim” gemaakt met die schakelaar.

[ Voor 37% gewijzigd door walletje-w op 27-03-2024 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@ColeJ Je maakt het te moeilijk. Aardlek, daarachter opbouw schakelaar voor de verlichting (schakeldraad).
Wil je spanningsloos aan iets werken dan altijd de groep uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
franssie schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:21:
@ColeJ Je maakt het te moeilijk. Aardlek, daarachter opbouw schakelaar voor de verlichting (schakeldraad).
Wil je spanningsloos aan iets werken dan altijd de groep uitzetten.
Je/jullie hebben gelijk. Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Laatst online: 18-09 06:38
Hoi, wij willen graag zwart zand af laten voeren. Een 12 m3 container kost ongeveer € 400. Weten jullie of dergelijke bedragen inclusief het afvoeren is of betaal je daar ook weer een toeslag voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
turkeyhakan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:25:
Hoi, wij willen graag zwart zand af laten voeren. Een 12 m3 container kost ongeveer € 400. Weten jullie of dergelijke bedragen inclusief het afvoeren is of betaal je daar ook weer een toeslag voor?
Ik hoop niet dat het zwart zand is; als dat zo is dan is het zwaar vervuild. Ik neem aan dat je grond bedoelt. ;)

Prijs is in 99% all in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:02

ChillPascal

In the end...

Ik weet dat de meningen over 12v en 230v tuinverlichting uiteenlopen, dus ik zal die discussie maar niet aanzwengelen.

Komend weekend willen wij de recent aangelegde borders in onze nieuwe tuin gaan voorzien van diverse planten. Aangezien de wij er nog niet uit zijn met het verlichtingsplan en hoe uitgebreid we dit willen, lijkt het ons verstandig om alvast een 12v kabel in graven. Later zouden we de transformator en lampen hierop kunnen aansluiten.

Echter is het mij niet duidelijk of de systemen van de verschillende fabrikanten universeel is. Het lijk mij alsof de kabels en de female connectors tot dezelfde reeks moeten behoren. Maar dat de ‘schroef’verbinding van een 12v-systeem universeel is. Dus elke transformator kan op elke hoofdkabel en enkele 12v lamp kan op elke female connector. Klopt deze veronderstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
pjot1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:32:
[...]

Ik hoop niet dat het zwart zand is; als dat zo is dan is het zwaar vervuild. Ik neem aan dat je grond bedoelt. ;)

Prijs is in 99% all in.
Thanks!! Gewoon normaal zwart zand. Zit gewoon €500 tussen. Blijkbaar een fout.. ik kom op €400 aannemer op €900.

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 27-03-2024 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
TommyGun schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:36:
[...]

[Afbeelding]

Dat is geen portugese laurier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

No Hands schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:02:
[...]

Dat is geen portugese laurier.
Rotundifolia dan, iig een Lauriersoort

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

turkeyhakan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:58:
[...]

Thanks!! Gewoon normaal zwart zand. Zit gewoon €500 tussen. Blijkbaar een fout.. ik kom op €400 aannemer op €900.
Hoeveel kuub en welke regio? Je hebt kans dat iemand er hier iets aan heeft, mits het gewoon onvervuilde tuingrond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
noes schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:14:
[...]

Hoeveel kuub en welke regio? Je hebt kans dat iemand er hier iets aan heeft, mits het gewoon onvervuilde tuingrond is.
Ongeveer 10 a 12m3 en gewoon zwart grond en zeker niet vervuild! Overijssel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

turkeyhakan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 01:45:
[...]

Ongeveer 10 a 12m3 en gewoon zwart grond en zeker niet vervuild! Overijssel!
Helaas is dat te ver, anders had ik wel een paar kuub op kunnen halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

turkeyhakan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:25:
Dat is een mooie prijs voor 12 m³ grond.
Heb je eventueel een linkje naar dit bedrijf? Mag ook per PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:06
Beste, mijn tuin is zeer nat en het gras is verpest.

Nieuwbouw huis (aangedrukte grond), drainage systeem aangelegd maar ondanks heel erg nat.

Ik heb het gras net gemaaid. Siergrassen geknipt (daar onder was het zeer kaal). Gaatjes in de grond gemaakt.

Wat nu?
Kalk en zaaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_hFnfnKPLlzyYOA3CpiLAdh5CM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2F1XMajBQ9qltQZVm1gSZ5gQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3DCTu7XsVRTBUd03-_4cHwtmbY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MiKs5rkhYJzEwyTq33iBJoh4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDn3C_lBW8DmRqxz5vMFA_yu1EY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUUfvk3qgxnoKPHjh4oVQv0T.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGjcHKKI8X9sEAuEVQEKsFTVwJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Uj8gSpAdB0WnGo9fh6wA02g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahZC68_NzJ_t0LnFVFArGm2mG8I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnyvhX4DG9LlpEVSMk7f494s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwA0hcBg1xByD0R6djIn83zHiH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KZ21nyifBxXdWqNZ3Y81TRZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJQR1AC07wMJsM-GS5fMmK8jSmQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnQbaP2hTT835mR5bYk1qICS.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
tatata schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:13:
Beste, mijn tuin is zeer nat en het gras is verpest.
Nieuwbouw huis (aangedrukte grond), drainage systeem aangelegd maar ondanks heel erg nat.
Ik heb het gras net gemaaid. Siergrassen geknipt (daar onder was het zeer kaal). Gaatjes in de grond gemaakt.
Wat nu?
Kalk en zaaien?
Opnieuw beginnen.
Klinkt lullig, maar op aangereden bouwgrond is het slecht greens maken.
Uitgraven, goede doorlatende grond (met voldoende organische stof er in) opbrengen, deels vermengen met ondergrond, daarna compost en organische mest in bovenste laag erdoorheen mengen, goed aanrollen, zaaien, inharken, aanrollen en (wanneer nodig) sproeien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
turkeyhakan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 01:45:[...]Ongeveer 10 a 12m3 en gewoon zwart grond en zeker niet vervuild! Overijssel!
Boven 10 m3 heb je volgens mij een schone grond verklaring nodig. En voor grond uit een industrieel gebied gelden strengere regels. Maar er kunnen plaatselijk andere regels gelden, vraag even na bij de gemeente.
Via bodemloket kun je nagaan in hoeverre de bodem in jouw omgeving 'vervuild' is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@tatata dat gaat geen grasmat worden meer. Wil je per sé gras of iets groens waar je met blote voeten over kan lopen?
Als je echt gras wil, dan wat @Yaksa schreef, anders even een jaar aanzien en maaien. Er zijn dacht ik ook maaibare en beloopbare sedumachtige soorten, maar daar moet ik mijzielf nog in verdiepen - de buurvrouw die daar (zonder gazon overigens) erg fan van was is verhuisd

Pagina: 1 ... 147 ... 188 Laatste