Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 148 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Yaksa schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:46:
[...]

Boven 10 m3 heb je volgens mij een schone grond verklaring nodig. En voor grond uit een industrieel gebied gelden strengere regels. Maar er kunnen plaatselijk andere regels gelden, vraag even na bij de gemeente.
Via bodemloket kun je nagaan in hoeverre de bodem in jouw omgeving 'vervuild' is.
2x6 doen. Opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWzSL-jDy5LPiLng-345gHiiFxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lW8FP9aTffYsUNOqDeMxx6ls.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 2 japens esdoorns in mijn voortuin.
Vorig jaar viel me op dat de rechter boom vrij snel het blad verloor. De randen verdorden en hij was aanzienlijk eerder kaal dan de linker.

Nu in het voorjaar heeft linker boom dikke knoppen die bijna uitkomen. Rechts heeft amper. Knoppen en ze zijn ook nog vele malen kleiner.

De standplaats en bodem kan t niet aan liggen lijkt me, ze staan pal naast elkaar.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

pentaw1nz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:28:
De standplaats en bodem kan t niet aan liggen lijkt me, ze staan pal naast elkaar.
Dat is nog altijd niet uitgesloten hoor, mogelijks zit er bouwafval op de plaats waar de 2de boom staat, of is de grond daar toevallig veel meer verdicht, of ... Als de boom minder goed kan wortelen, zal hij snel achterstand oplopen t.o.v. de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Hoe lang staan ze er

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:24
Wij hebben een nieuwbouwwoning en de klei grond is al afgevoerd tot zo'n 25 a 30 cm onder nul peil. Voor er iets aan de tuin gebeurt zijn we helaas zo aantal maanden verder.

Kan het 'kwaad' om voor komende half jaar drie kwart jaar al gras te zaaien alvorens de definitieve tuin wordt aangelegd? Dan kunnen onze jongens gewoon nog wat beter de tuin in spelen etc.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 13:57
Kees_frl schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:52:
Wij hebben een nieuwbouwwoning en de klei grond is al afgevoerd tot zo'n 25 a 30 cm onder nul peil. Voor er iets aan de tuin gebeurt zijn we helaas zo aantal maanden verder.

Kan het 'kwaad' om voor komende half jaar drie kwart jaar al gras te zaaien alvorens de definitieve tuin wordt aangelegd? Dan kunnen onze jongens gewoon nog wat beter de tuin in spelen etc.
Nee, anders gaat er vanzelf wel wat groeien... met gras voorkom je mogelijk een beetje dat het een onkruid oerwoud wordt.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Kees_frl schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:52:
Dat kan, kies dan bij voorkeur voor een zaadmengsel met wat bloemen er in, dat is beter voor de biodiversiteit. Zoiets als deze. Hoef je ook niet te maaien, en wanneer je echt aan de tuin gaat beginnen kun je het gewoon onderspitten. Misschien vindt je het wel zo mooi om het gewoon te laten staan, kan ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:27
Zo te zien 1,5m en 2m. :+
Maar waar staan ze in? Basaltsplit? Ardennersplit?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:02
Nog iemand die ik kan verblijden met 10m² wit split?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17zsMec9RDvQVEQTg4TXoOZelLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UQNn5XNfD6wpigse20GaiSK.jpg?f=fotoalbum_large

Omgeving Noordoostpolder.

[ Voor 3% gewijzigd door jordeeeh op 29-03-2024 19:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:04
Vandaag lekker in de tuin bezig geweest en flink aan het opruimen geweest.

Kleine vijver ook het een en ander opgeruimd. Daarbij viel het mij op in de vijver dat ik vreemde kokertjes zag gemaakt van kleinere stukjes koker. Na een tijdje er naar staren bewoog het kokertje. He wat is dat?! Na een tijdje paniekerig googlen kwam ik er eindelijk achter wat het was. Een kokerjuffer! Larve van een schietmot.

Een quote van wiki: "Een aantal soorten kokerjuffers kan alleen leven in relatief schoon water met voldoende opgeloste zuurstof. De insecten zijn hierdoor een goede indicatorsoort voor een gezond watermilieu, zie ook onder schietmotten en de mens".

Paniekerig googlen was dus niet nodig geweest. Maar juist iets om trots op te zijn :P Vooral omdat het maar een kleine 200 a 300 liter vijver is. Weer wat geleerd. :)

Foto's schaamteloos gejat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJCdxXu65yLF2KCXkr9ROkOBJP0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QKdpdGQ2t9GrXdUWO0pD4QI8.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrMKrfXgMOsW05OJF983BX-Ytrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rrb7xCAySGDOz6Eo03a1BZ7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat mij ook opviel in de tuin is de hoeveelheid slakken er weer tevoorschijn komen :'( Net twee bier vallen in de tuin gezet en ben benieuwd morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:46
@wauskoek over schrikken gesproken…
Ik heb nog 3 ongeplante p9 potjes met Salvia staan.
De blaadjes werden gek genoeg kleiner: slakken. En tot mijn schrik zaten er ook 3 dikke groene luizen in.

Ik zal ook maatregelen moeten nemen …

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:04
@Barleone

Balen is dat he... :'( Die twee kunnen het plezier in tuinieren echt verpesten. Groentetuintje met bijvoorbeeld sla etc.. is haast kansloos daardoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
In de voortuin al heeel lang.

3 jaar geleden verplaatst.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Teijgetje schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:37:
[...]

Zo te zien 1,5m en 2m. :+
Maar waar staan ze in? Basaltsplit? Ardennersplit?
De bomen zelf staan op een vierkante meter grond met bandjes er omheen. De wortels liggen veel dieper, dus die gaan onder de bandjes door.

Rest van de tuin is basalt grof grind. Met daar onder ook gewoon zwarte grond

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
pentaw1nz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:21:
[...]

De bomen zelf staan op een vierkante meter grond met bandjes er omheen. De wortels liggen veel dieper, dus die gaan onder de bandjes door.

Rest van de tuin is basalt grof grind. Met daar onder ook gewoon zwarte grond
Japanse esdoorns wortelen heel ondiep, voeding moeten ze dus ook van het oppervlak halen ipv wat jij denkt uit de diepte.
Zit in het oppervlak weinig voeding dan zullen ze nog langzamer groeien dan ze al doen. Ze zullen dan in de breedte gaan zoeken, niet in de diepte.
Ik zou beginnen met voeding geven, bv wat mest, kalk en lavameel, of rododendronvoeding, daar zit alles in, en dan aan de randen van het plantgat en "op" het basalt rondom, zodat dat er tussen kan lopen met regen (of na beregenen).
De uitlopers van de wortels, de haarwortels, waar de voeding mee opgenomen wordt, vind je eerder onder het basalt dan in het plantgat vermoed ik.

Bij ons waren er twee geplant op ca 5 meter afstand, ter nagedachtenis, een jaar of 8 geleden. 1 doet het wel, de andere niet, die heb ik vorig jaar als mini en bijna dood verwijderd.
Ook zelfde plant-omstandigheden, en gewoon midden in de tuin.
Al zal daar dus deels het gras debet aan zijn geweest die de voeding weghaalt voordat de acer er bij kan.
Gras en bomen gaan niet altijd samen.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 30-03-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
Ik ben op zoek naar een waterdicht schaduwdoek voor in de tuin. Een doek wat we van het vroege voorjaar tot laat in het najaar kunnen laten hangen. De bedoeling is om een rechthoekig schaduwdoek tussen geschuurde robiniapalen te spannen (afmeting ca . We wonen aan de rand van het buitengebied, waar het flink kan waaien (voor binnenlandse begrippen). We hoeven niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, ik ben op zoek naar een schaduwdoek dat zeker 5-8 jaar mee gaat.

Afstand tussen de palen is 360 cm aan de lange zijde, 280 cm aan de korte zijde.

Het valt niet mee om via internet een goede, betrouwbare leverancier te vinden. Hebben jullie suggesties waar te kijken?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:34
Joris748 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:54:
Ik ben op zoek naar een waterdicht schaduwdoek voor in de tuin. Een doek wat we van het vroege voorjaar tot laat in het najaar kunnen laten hangen. De bedoeling is om een rechthoekig schaduwdoek tussen geschuurde robiniapalen te spannen (afmeting ca . We wonen aan de rand van het buitengebied, waar het flink kan waaien (voor binnenlandse begrippen). We hoeven niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, ik ben op zoek naar een schaduwdoek dat zeker 5-8 jaar mee gaat.

Afstand tussen de palen is 360 cm aan de lange zijde, 280 cm aan de korte zijde.

Het valt niet mee om via internet een goede, betrouwbare leverancier te vinden. Hebben jullie suggesties waar te kijken?
https://www.nettenverkoop.../schaduwdoeken/waterdicht
https://www.nettenverkoop...en/op_maat/waterafstotend
Vorige nog een rol schaduw doek besteld, al eerder bij deze besteld.
Ze leveren via een gewoon transport bedrijf, niet via DHL of post.nl, daarom moest ik tekenen voor ontvangst.

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 30-03-2024 11:05 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 14:21
wauskoek schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:50:
Vandaag lekker in de tuin bezig geweest en flink aan het opruimen geweest.

Kleine vijver ook het een en ander opgeruimd. Daarbij viel het mij op in de vijver dat ik vreemde kokertjes zag gemaakt van kleinere stukjes koker. Na een tijdje er naar staren bewoog het kokertje. He wat is dat?! Na een tijdje paniekerig googlen kwam ik er eindelijk achter wat het was. Een kokerjuffer! Larve van een schietmot.

Een quote van wiki: "Een aantal soorten kokerjuffers kan alleen leven in relatief schoon water met voldoende opgeloste zuurstof. De insecten zijn hierdoor een goede indicatorsoort voor een gezond watermilieu, zie ook onder schietmotten en de mens".

Paniekerig googlen was dus niet nodig geweest. Maar juist iets om trots op te zijn :P Vooral omdat het maar een kleine 200 a 300 liter vijver is. Weer wat geleerd. :)

Foto's schaamteloos gejat.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maar wat mij ook opviel in de tuin is de hoeveelheid slakken er weer tevoorschijn komen :'( Net twee bier vallen in de tuin gezet en ben benieuwd morgen.
Die zaten vroeger in de slootjes in het Vondelpark (Amsterdam), met mooie kokertjes van de blaadjes van de alom overvloedige waterpest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Project 18 jaar oude Hedera weghalen en schutting bouwen...
Wat een nare rotzooi die Hedera 18 jaar terug vonden we het mooi....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlNJ9lV4Whxri4hRvN7RCoLtIyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZSW1JSQgmYuD58xU5cPRQmV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUBQWWpqitgKFnTobDdCvcIhpKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsuMoS5WcLcpySQH1R0eRYP7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhqFwh8QmwYSSqDDL9Z6NnOMDW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpje3rTr7oR2chAV6k8DqZ8P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRU8TJ1JI9pdzxrZNEryJQ-GKX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3HtuyknwSTcaJZv9Dl5GnCr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pc4mzdeYdfJdVEPAIcr8uaursg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/md6w61Qo8mxKIpbzoSbIDwRM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS-4kYrQ616_xNhrgjFg-ryAWv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkdwcSkdxC1ezkKhPNZoWbme.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKJ5uuCo-hqKaEYJpVXZnvg-xrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rG9xcOA2JDZCQ1721zPOBdCA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUF96PMTDdJVgLUCv0_lC9-87XE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zpq7WmhS0OdyMHgMnU5fnyVO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kct4nDLl2pIOiUN1KkgIhLN2_2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFRlzZZYx6EjgXCRiOFJGQIA.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ronald.42 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:09:
Wat een nare rotzooi die Hedera 18 jaar terug vonden we het mooi....
Hij deed toch exact wat je er van verwachtte? :)
Helemaal tussen een trellis uit knippen is inderdaad rotwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Slonzo schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:26:
[...]

Hij deed toch exact wat je er van verwachtte? :)
Helemaal tussen een trellis uit knippen is inderdaad rotwerk.
Dat klopt in record tijd een dichte afscheiding.
2x per jaar snoeien en dan nog waken voor de stiekeme takjes die ergens groeien waar je ze niet wil.
En afgelopen paar jaar was ik wat laks dus die zooi zat overal.
Onderaan waren ze 5 cm doorsnee en het laatste gat bij de sloot voor de betonpaal gingen de wortels tot op het zand 1 meter diep...

Straks een dichte schutting en dan op onze kant komen een paar vakken met betonijzer en iets van klimspul.
Toacaanse jasmijn of klimhortensia of beide of nog wat anders.. geen Hedera in ieder geval.

Ik heb alles uit het betonijzer gehaald omdat ik een deel wil hergebruiken voor klimrekken voor de planten en een deel verdwijnt in de grond voor de betonbalk en betonpalen.

Maar even zien wat het weer doet de voorspelling is niet echt voor grond/tuinwerk met al die regen weer...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 17:19
Heeft iemand ervaring met water infiltratie op budget?

Mijn tuin op noord-westen van +-80m2, waarvan +-48m2 gras en groen, is in de winter maanden altijd zijknat, water blijft na flink regen op gras niveau staan. Gras in slechte staat en wil ik vernieuwen.
Nu zijn infiltratie kratten veel te duur. Was het denken of het zou werken om 200 liter kunstof regentonnen (€10/stuk) vol met gaten te boren, in wortel doek te wikkelen en in te graven om het water vlugger af te voeren / te bufferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Rogers schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:58:

Mijn tuin op noord-westen van +-80m2, waarvan +-48m2 gras en groen, is in de winter maanden altijd zijknat, water blijft na flink regen op gras niveau staan. Gras in slechte staat en wil ik vernieuwen.
Nu zijn infiltratie kratten veel te duur. Was het denken of het zou werken om 200 liter kunstof regentonnen (€10/stuk) vol met gaten te boren, in wortel doek te wikkelen en in te graven om het water vlugger af te voeren / te bufferen.
Drainageslang ingraven als je die ergens naartoe kan laten afvoeren, een sloot of greppel oid.
Een ingegraven ton raakt ook vol, en dan, waar gaat het water dan heen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-09 13:28

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

wauskoek schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:50:
Wat leuk, dan heb je zeker een prima plek voor de beestjes gemaakt. Dat er nog veel leven in en om het water mag volgen.

Hopelijk komt het met mijn vijver ook zo ver, maar dat project is helaas tijdelijk gestaakt, net als het leggen van een paar laatste flagstones op het tuinpad. Je moet namelijk geen steen van een kilootje of 20 op je duim krijgen, dat is minimaal 6 weken rust om het fractuurtje te laten genezen. En dat terwijl er zoveel tuinplannen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:10

https://www.maantaoutdoor...382FghYYdHD0aAsRWEALw_wcB

wij hebben deze, niet goedkoop maar wel echt kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

No Hands schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:05:
Drainageslang ingraven als je die ergens naartoe kan laten afvoeren, een sloot of greppel oid.
Een ingegraven ton raakt ook vol, en dan, waar gaat het water dan heen?
Ik vind drainageslangen ook geen geweldige oplossing.

Er zijn ook best wat zaken waar je rekening mee moet houden... Op dichte klei ga je er bvb. enkel heel lokaal 'winst' mee halen. In de zomer zal je toplaag plaatselijk veel droger zijn omdat grondwater daar niet meer omhoog kan trekken, dus lastig(er) voor planten. En na een aantal jaar raken de slangen ook verstopt en moet je ze vervangen. Daarvoor moet de boel telkens helemaal open...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Rogers schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:58:

Wat voor grond? Heb je veel verharding in de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers

VidaXL heeft een uitgebreid assortment betaalbare waterdichte schaduwdoeken.
Probleem met grote rechthoeken, ik had er één van 6x3m redelijk aflopend opgehangen maar het vangt toch nog de regen op waardoor het door hangt en de ophanging sloopt en bij stevige wind zit ik toch te zweten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Joris748 wellicht kan je ook eens bij een zeilmaker langs gaan. Dan weet je zeker dat de versterkingen etc goed zijn, dat is hun vak.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Slonzo schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:18:
[...]

Wat voor grond? Heb je veel verharding in de tuin?
Ik heb weinig kennis van grond types. Volgens bodemdata kaart 'Veldpodzolgronden, lemig fijn zand", grondwater diepte 40-70cm.
De tuin is 40% tegel terras (32m2 van 90m2), ik wil mischien het terras inkorten van 3.6m naar 3m.
Het gras zit vol met verzakkingen, onkruid en mos.

Op de foto van vandaag is een gat in het gras van 50cm diep die meteen vol begint te lopen met water.
Onder het terras lijkt op de foto een ander type grond te zitten na de zandlaag (tweede foto).

Een drainage slang zou alleen naar het riool kunnen en is erg veel werk aangezien de afvoer onder het terras ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeI4ttGMCtWgd-Lyyi2BCG7HeOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ao8Ol4I6636rsVJ3zeLPpSYj.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akmOr5bQGreevyD6Mcaxyc4sjWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggcE7j0sSGKQ7yQSCSEhRkvQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Rogers op 31-03-2024 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:01
Rogers schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:01:
[...]

VidaXL heeft een uitgebreid assortment betaalbare waterdichte schaduwdoeken.
Probleem met grote rechthoeken, ik had er één van 6x3m redelijk aflopend opgehangen maar het vangt toch nog de regen op waardoor het door hangt en de ophanging sloopt en bij stevige wind zit ik toch te zweten.
VidaXL staat toch niet bekend als goede kwaliteit. Goedkoop dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
El Capitan schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:13:
[...]

2.5x3.5m kost bijv. 42 euro, terwijl andere bedrijven zomaar honderden euros rekeken en dan weet je ook niet of je kwaliteit krijgt.
Ik vind ze iig wel stevig.
https://www.vidaxl.nl/e/v...leurig/8720286118979.html

[ Voor 13% gewijzigd door Rogers op 31-03-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

El Capitan schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:13:
[...]

Sommige spullen van hen zijn echt niet slecht. Maar je moet ws geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Rogers schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:22:
[...]

2.5x3.5m kost bijv. 42 euro, terwijl andere bedrijven zomaar honderden euros rekeken en dan weet je ook niet of je kwaliteit krijgt.
Ik vind ze iig wel stevig.
https://www.vidaxl.nl/e/v...leurig/8720286118979.html
Ja redelijk stevig, in ieder geval dubbel gestikt, maar met wat en dat doek ziet er erg fragiel uit. Als het ergens gaat scheuren ben je alles kwijt.

Zo doet een zeilmaker het (let op bij de ogen tot 9 verlijmde en doorgenaaide lagen zeildoek)
http://www.spinnakershop.com/Sail%20Repair.htm

Alles kan uiteindelijk kapot, maar ik zou naar een tent- of zeilmaker gaan voor goed spul dat ook over 10 jaar niet verkleurd is.

Vida XL is leuk voor spul, net zoals de parasols van de Action (die ik zelf gebruik) maar die gaan ook max 2 a 3 jaar mee. Maar dat is hetzelfde spul dat Gamma & Co verkopen voor drie maal de prijs, dan kies ik voor Action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 20:39

frG

Wij hebben een offerte gekregen voor onze tuin.. lijkt me aan de dure kant?

Gaat om:
  • Voortuin dubbele oprit (bestrating)
  • Achtertuin terras en pad met beplanting
  • Vlonder (5m breed)
  • Trampoline 330/220 met net
Arbeid is 30 dagen = 12.600 euro

Totaal 46.600 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93mZ4cA9fQRtvp-y_EgcJ0gwprk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xb6qbOYBEBknT8Vmiu8BMNBe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door frG op 31-03-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 14:56
frG schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:47:
Wij hebben een offerte gekregen voor onze tuin.. lijkt me aan de dure kant?

Gaat om:
  • Voortuin dubbele oprit (bestrating)
  • Achtertuin terras en pad met beplanting
  • Vlonder (5m breed)
  • Trampoline 330/220 met net
Arbeid is 30 dagen = 12.600 euro

Totaal 46.600 euro.

[Afbeelding]
Misschien de offerte ff delen? Dan is het wat makkelijker schieten op wat er allemaal inzit etc. Is het door een hovenier begroot?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frG

frG

Gdzr schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:58:
[...]

Misschien de offerte ff delen? Dan is het wat makkelijker schieten op wat er allemaal inzit etc. Is het door een hovenier begroot?
Helemaal gelijk, bij deze :)

Members only: offerte
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door frG op 31-03-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:47
Tja wat vindt je er zelf van? Werk uitbesteden valt altijd tegen als je het mij vraagt.

Ik vind alleen al €3500 voor het plaatsen van een trampoline van €800 (online) al fors. Die plaats je zelf met wat vrienden echt wel onder de €1000 en dat in 1 dag ipv 4 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frG

frG

marc.r schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:35:
Tja wat vindt je er zelf van? Werk uitbesteden valt altijd tegen als je het mij vraagt.

Ik vind alleen al €3500 voor het plaatsen van een trampoline van €800 (online) al fors. Die plaats je zelf met wat vrienden echt wel onder de €1000 en dat in 1 dag ipv 4 dagen.
Ja, dat blijkt ;) De trampoline komt overigens voor een groot gedeelte in het schuine talud (met grondkering).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
frG schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:36:
[...]

Ja, dat blijkt ;) De trampoline komt overigens voor een groot gedeelte in het schuine talud (met grondkering).
Je hebt inderdaad meerdere grondkeringen nodig.
Daarnaast vlonders zijn ook echt duur qua arbeid en tijd. Die kost je al 11k zo te zien en die trampoline dus ook al 3,5k. Als je dat van je offerte afhaalt lijkt het mij eigenlijk redelijk.

Ik heb hier zelf meegewerkt bij mijn vlonders maar dat valt echt vies tegen. Er moesten hier 124 palen de grond in met een sloot dwarsliggers en alles moet waterpas, dat kost veel tijd en dus geld.

In-lite vind ik ook echt duur spul en trafo's nodig. Ik heb zelf een haspel van 400m 5-aderige buitenkabel laten komen en zo'n klein kraantje gehuurd voor een dag en toen lag alle kabel erin.
Vervolgens een lus gemaakt in de grond met een hars doos waar een lamp(en) moest komen en daarna door naar de 230v lampen/spotjes. Ik denk inclusief armaturen, led lampen, grondkabel en machine huur dat ik op €1500,- zat, laat het €1700,- zijn. Ik heb overal verwisselbare GU10 lampen in zitten en als de armatuur zelf het begeeft graaf ik 30cm en vervang ik een hars doos (10 euro) en de armatuur en lamp (15 euro). Zit hier nu 5 jaar in de grond en nog niets hoeven vervangen. (alles zit wel op een eigen aardlekautomaat).

[ Voor 34% gewijzigd door GeeMoney op 31-03-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 13:44
frG schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:13:
[...]

***members only***
Je hebt ook wel echt een dure smaak, dus ik schrik niet zo van de prijs. Millboard composiet vlonderplanken zijn echt de duurste (maar de mooiste) composiet vlonderplanken die er zijn. In-lite verlichting is ook niet het goedkoopste wat je kan krijgen. Gebakken klinkers ook de duurste klinkervariant die er is.

Je materialen zijn duur en ik zie eigenlijk alleen qua manuren de trampoline waarvan ik denk mwah kan beter. Maar dat zal je max 1500 schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frG

frG

Dank voor de feedback zo ver, we hebben de materialen en merken niet zelf gekozen, daar zit dus nog ruimte zo te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05
Prijzen en hoveniers. Praat mij er niet van. Wij hebben door tuin architect tuin laten ontwerpen en ook afgesproken dat wij ontwerp los wilden betalen en bij afronden ontwerp offerte voor aanleg mochten maken.

We hebben een tuin van ca 10x12m. We kregen 2 offertes 1 van 30k en van 40k. Het verschil waren de pergola van Douglas of gepoedcoat staal.

Ik viel flauw achter over. Leverantie van producten waren duurder dan advies prijzen van leveranciers. Keramische geoceramica 60x60 tegels in de offerte 85,- Per m2 Een belletje van mij zelf naar leveranciers ging de zelfde tegel voor 65,- incl leverantie.
En daarna de uren. Als ik alle uren op telde in de offerte waren ze 3 week bezig.
Heb nog gevraagd of ze een normale offerte wilde aanleveren. Maar daar wilden ze niet in mee.
Heb nu alles zelf weg gezet bij partijen.
Straatwerk incl tegels was 6K
Beplanting bij kweker 700,-
Tuinkamer 10k
Hue ipv inlite 500,-

Okay het kost meer tijd. Zijn wat zaterdagen in de tuin. Maar ontzorgen is de ruim betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogers
frG schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:28:
Dank voor de feedback zo ver, we hebben de materialen en merken niet zelf gekozen, daar zit dus nog ruimte zo te lezen.
Maar 1 partij een offerte laten maken?
Ik had laatst voor mijn plat dak 4 offertes, de duurste was meer dan 3x zo duur dan de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:58
8 dagen voor een oprit waar 2 auto's op passen is echt zwaar overdreven. 1 dag voor grondwerk ( bij ons met 2 man gedaan, aan en afvoer, 70m2) en een dag of 2-3 voor de bestrating. Lijkt dat ze eea erg ruim begroot hebben. Idem voor de trampoline wat iemand hierboven al noemde.. 4 dagen..
Voor dit tarief mogen ze ook wel doorwerken.

[ Voor 32% gewijzigd door Draakje5 op 01-04-2024 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
frG schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:28:
Klinkt als: "Maak er maar iets moois van, maakt niet uit wat het kost, geld zat".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 14:56
Draakje5 schreef op maandag 1 april 2024 @ 08:11:
8 dagen voor een oprit waar 2 auto's op passen is echt zwaar overdreven. 1 dag voor grondwerk ( bij ons met 2 man gedaan, aan en afvoer, 70m2) en een dag of 2-3 voor de bestrating. Lijkt dat ze eea erg ruim begroot hebben. Idem voor de trampoline wat iemand hierboven al noemde.. 4 dagen..
Voor dit tarief mogen ze ook wel doorwerken.
Er staat 4 mandagen, dat lijkt dan veel. Maar als ze dan met 2-3 man aan de klus beginnen, wat meestal wel gebeurt, dan is het ineens nog maar 1-1,5 dag dat ze fysiek bezig zijn in de planning.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:58
Gdzr schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:35:
[...]

Er staat 4 mandagen, dat lijkt dan veel. Maar als ze dan met 2-3 man aan de klus beginnen, wat meestal wel gebeurt, dan is het ineens nog maar 1-1,5 dag dat ze fysiek bezig zijn in de planning.
Dat klopt, die exacte info ontbreekt echter. Maar een oprit/voortuin uitgraven van deze grootte (vb) doe je prima met 2 man in 1 dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
frG schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:13:
[...]

***members only***
Typisch een hovenier offerte. :P

Hoewel ik het eens ben met bovenstaande reacties wil ik het wel even nuanceren. Ik ken de precieze situatie niet maar het kan zijn dat er rijplaten gelegd moeten worden, het kan zijn dat de container 2 straten verderop gezet moet worden, het kan zijn dat er gesloopt moet worden. Enzovoorts. Allemaal factoren wat invloed heeft op de tijd en prijs.

Ik weet niet of dit een dure offerte is. Het is een kleine 3 weken werk voor 2 man. Dat lijkt mij veel.

Voorbeeld. Nieuwbouw, met ruimte rondom. Zet daar een grote kraan in. Kan je al het grondwerk doen. Inclusief afvoer en aanvoer moet dat in 2 dagen te realiseren zijn. Oprit 2 dagen 2 man, trampoline dag 2 man, terras en pad 2 dagen 2man, verlichting en voegen een dag 2 man, planten en nevenactiviteiten 3 dagen 2man.

Kom ik op ruim 2 weken werk, nog een klein shoveltje voor een paar dagen erbij en ik denk dat ik er niet ver naast zit.

Ik lees sowieso niks over grondwerk. :?

Zoek een stratenmaker en een loonbedrijf of een stratenmaker die ook grondwerk kan doen. Als je grond en bestrating gedaan is kan je een hovenier inschakelen die de planten en vlonder onder zijn hoede neemt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
marc.r schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:35:

Het zijn vier mandagen. ;)
Dus met 4 man 1 dag, of met 2 man 2 dagen, of met 1 man 4 dagen.
Ik betwijfel of je met goedbedoelende vrienden het zelf sneller kan, je vergeet denk ik ook droogtijden en het daarna weer aanvullen buiten de keerwand. Dat kan niet op één dag.

Maar inderdaad is alles wat je zelf kan goedkoper dan iemand het laten doen.
De vraag is ook vaak bij grote projecten: geven je vrienden garantie, of neem je zelf het risico op je als het na een jaar of wat verzakt? ;)
De redelijk onderhoudsarme tuin kan dan best wel tegenvallen qua werk achteraf.

Hetzelfde geldt voor @Draakje5 8 mandagen met een team is wat anders als acht werkdagen.
Je zegt zelf al voorwerk met 2 man 1 dag en daarna 2-3 dagen.........dat zijn 6-8 mandagen.
En in een offerte ga je uit van die 8, mensen gratis voor je laten werken als aannemer werkt meestal niet.
Dat die info ontbreekt volgens jou klopt niet.
Er is gewoon in de offerte uitgegaan van dagen werk, mandagen, niet van hoeveel mensen er op de klus gezet worden.
De prijs blijft gelijk, of je het nu in je eentje in 30 dagen doet, of met 120 man in een kwart dag.
Ik denk dat de meesten zich verkijken op het extra werk en droogtijden die niet direct voor de leek zichtbaar zijn.Je vergeet vaak dat zulk werk net zo belangrijk is om een perfect resultaat op te leveren.

Ik denk dat de enige hier die er een beetje visie op kan geven @pjot1 is.
Waarbij gezegd moet dat omstandigheden toch vaak verschillen.
pjot1 schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:20:

Ik weet niet of dit een dure offerte is. Het is een kleine 3 weken werk voor 2 man. Dat lijkt mij veel.

Voorbeeld. Nieuwbouw, met ruimte rondom. Zet daar een grote kraan in. Kan je al het grondwerk doen. Inclusief afvoer en aanvoer moet dat in 2 dagen te realiseren zijn. Oprit 2 dagen 2 man, trampoline dag 2 man, terras en pad 2 dagen 2man, verlichting en voegen een dag 2 man, planten en nevenactiviteiten 3 dagen 2man.

Kom ik op ruim 2 weken werk, nog een klein shoveltje voor een paar dagen erbij en ik denk dat ik er niet ver naast zit.
Ik zie 30 mandagen staan? Dat is met twee man 1 dag meer dan de twee weken die jij rekent, of is twee weken 10 werkdagen met twee man?

Dat de aannemer min of meer de vrije hand heeft gekregen qua materialen, na gesprekken wat @frG
wilde, ligt bij frG.
Maar ik verwacht dat er best opties gegeven zijn om uit te kiezen, en anders wordt het tijd om dat te doen.
Aan het werk zelf zal dat niet veel veranderen.

@franssie
Ik heb voor ons prieeltje twee jaar geleden een nieuwe kap laten maken bij een zeilmaker, duurste doek, 10 jaar kleurgarantie, totaal 1800 euro.
Prachtig.......
Twee jaar later is deze op diverse punten gescheurd door stormen en heb ik hem er afgehaald voor reparatie.
Het zal er niet mooier van worden.
Nog afgezien van dat alg en vuil er na een jaar al bezit van namen, en het jaarlijks geschrobt moest worden.

Maar had ik op aliexpress, action, VidaXL of dergelijke een goedkope gevonden dan had ik die zeker gekocht, ook al gaat dat twee of drie seizoenen mee.
Liever elke twee jaar een goedkope nieuwe dan nu een bloeddure die gehavend blijft, maar wel kleurecht.

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 01-04-2024 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Teijgetje
1 mandag = 8 uur
1 werkweek = 40 uur = 5 dagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:47
Teijgetje schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:00:
[...]

Het zijn vier mandagen. ;)
Dus met 4 man 1 dag, of met 2 man 2 dagen, of met 1 man 4 dagen.
Ik betwijfel of je met goedbedoelende vrienden het zelf sneller kan, je vergeet denk ik ook droogtijden en het daarna weer aanvullen buiten de keerwand. Dat kan niet op één dag.

Maar inderdaad is alles wat je zelf kan goedkoper dan iemand het laten doen.
De vraag is ook vaak bij grote projecten: geven je vrienden garantie, of neem je zelf het risico op je als het na een jaar of wat verzakt? ;)
De redelijk onderhoudsarme tuin kan dan best wel tegenvallen qua werk achteraf.

Hetzelfde geldt voor @Draakje5 8 mandagen met een team is wat anders als acht werkdagen.
Je zegt zelf al voorwerk met 2 man 1 dag en daarna 2-3 dagen.........dat zijn 6-8 mandagen.
En in een offerte ga je uit van die 8, mensen gratis voor je laten werken als aannemer werkt meestal niet.
Dat die info ontbreekt volgens jou klopt niet.
Er is gewoon in de offerte uitgegaan van dagen werk, mandagen, niet van hoeveel mensen er op de klus gezet worden.
De prijs blijft gelijk, of je het nu in je eentje in 30 dagen doet, of met 120 man in een kwart dag.
Ik denk dat de meesten zich verkijken op het extra werk en droogtijden die niet direct voor de leek zichtbaar zijn.Je vergeet vaak dat zulk werk net zo belangrijk is om een perfect resultaat op te leveren.

Ik denk dat de enige hier die er een beetje visie op kan geven @pjot1 is.
Waarbij gezegd moet dat omstandigheden toch vaak verschillen.
En ik zie 30 mandagen staan? Dat is met twee man 1 dag meer dan de twee weken die jij rekent, of is twee weken 10 werkdagen met twee man?

Dat de aannemer min of meer de vrije hand heeft gekregen qua materialen, na gesprekken wat @frG
wilde, ligt bij frG.
Maar ik verwacht dat er best opties gegeven zijn om uit te kiezen, en anders wordt het tijd om dat te doen.
Aan het werk zelf zal dat niet veel veranderen.

@franssie
Ik heb voor ons prieeltje twee jaar geleden een nieuwe kap laten maken bij een zeilmaker, duurste doek, 10 jaar kleurgarantie, totaal 1800 euro.
Prachtig.......
Twee jaar later is deze op diverse punten gescheurd door stormen en heb ik hem er afgehaald voor reparatie.
Het zal er niet mooier van worden.
Nog afgezien van dat alg en vuil er na een jaar al bezit van namen, en het jaarlijks geschrobt moest worden.

Maar had ik op aliexpress, action, VidaXL of dergelijke een goedkope gevonden dan had ik die zeker gekocht, ook al gaat dat twee of drie seizoenen mee.
Liever elke twee jaar een goedkope nieuwe dan nu een bloeddure die gehavend blijft, maar wel kleurecht.
Het ligt inderdaad helemaal hoe schuin het talud is en hoe groot de grondkering moet zijn. Dat was me in eerste instantie niet bekend.

Mandagen of niet, onder aan de streep gaat het om de hoeveelheid uren. Droogtijden zorgen er niet voor dat er meer uren gemaakt moeten worden. Het zal hoogstens minder efficiënt zijn.

Maar zoals ik zei, iets uitbesteden valt imo altijd tegen, maar ik doe dan ook altijd alles zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
marc.r schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:10:

Mandagen of niet, onder aan de streep gaat het om de hoeveelheid uren. Droogtijden zorgen er niet voor dat er meer uren gemaakt moeten worden. Het zal hoogstens minder efficiënt zijn.
Het is meer dat je zegt dat met wat vrienden het wel in één dag kan.
Dat kan dus sowieso niet als de blokkenlijm moet drogen. ;)
Maar zoals ik zei, iets uitbesteden valt imo altijd tegen, maar ik doe dan ook altijd alles zelf.
En valt het altijd mee qua werk? (en gaat het altijd in één keer goed als je geen ervaring hebt? :+ )
Dat je materiaal vaak iets goedkoper kan kriigen snapt iedereen, maar bezorgkosten en bv 63 linea blokken van 30,4 kg. (2000 kg) van de straat 20 meter naar achter brengen zonder ze te beschadigen (of iets minder als er met een kraanwagen bezorgd kan), reken je dat dan ook mee? (bv één vriend brengt de blokken en lijm in 5,5 uur naar achter)
Ik doe al 40 jaar verbouwingen, het is echter zelden dat het werk minder is dan ingeschat of de totaalkosten goedkoper dan berekend.
Eigenlijk valt het altijd tegen, behalve als ik de offerte met een vork schreef. ;)

Daarom werk ik op regiebasis, na een globale offerte, ik maak wat jij wilt, en wijzig het zo vaak als jij wilt, alleen ik wil wel al mijn uren betaald zien. Op het materiaal hoef ik niet echt te verdienen.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 01-04-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:27

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWs4u8araF7YZ35qm_gZkJGtUuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrEIGsuZRPTlsPflAzAYDLl2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kwam deze tegen bij het verwijderen van straatjesgras in het gazon. Blijkbaar zit het gazon er vol mee. Iemand tips?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:11
Aan de kippen voeren, vinden ze heerlijk. Bestrijden met aaltjes, elk jaar opnieuw. Ze zijn namelijk niet in 1 seizoen weg te krijgen. Hier elk jaar aaltjes voor engerlingen en voor emelten en het is goed onder controle. Ik zie ze nog wel, maar niet zo gek veel dat het hele gras eraan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

Erhnam schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:49:
[Afbeelding]

Ik kwam deze tegen bij het verwijderen van straatjesgras in het gazon. Blijkbaar zit het gazon er vol mee. Iemand tips?
Even de zoekfunctie gebruiken binnen dit topic. zoekwoord: engerlingen of emelten (ze worden veel door elkaar gehaald) en je vindt honderden posts aan tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:18:
[...]

Het is meer dat je zegt dat met wat vrienden het wel in één dag kan.
Dat kan dus sowieso niet als de blokkenlijm moet drogen. ;)

[...]

En valt het altijd mee qua werk? (en gaat het altijd in één keer goed als je geen ervaring hebt? :+ )
Dat je materiaal vaak iets goedkoper kan kriigen snapt iedereen, maar bezorgkosten en bv 63 linea blokken van 30,4 kg. (2000 kg) van de straat 20 meter naar achter brengen zonder ze te beschadigen (of iets minder als er met een kraanwagen bezorgd kan), reken je dat dan ook mee? (bv één vriend brengt de blokken en lijm in 5,5 uur naar achter)
Ik doe al 40 jaar verbouwingen, het is echter zelden dat het werk minder is dan ingeschat of de totaalkosten goedkoper dan berekend.
Eigenlijk valt het altijd tegen, behalve als ik de offerte met een vork schreef. ;)

Daarom werk ik op regiebasis, na een globale offerte, ik maak wat jij wilt, en wijzig het zo vaak als jij wilt, alleen ik wil wel al mijn uren betaald zien. Op het materiaal hoef ik niet echt te verdienen.
Dat dus!

offtopic:
Het is voor mij altijd leedvermaak om naar de gemeentelijke stort te gaan. Huisvaders die met moeders al hijgend en zwetend waaltjes in de puinbak gooien. Heerlijk om er dan naast grindtegels weg te smijten! :D :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frG

frG

pjot1 schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:20:
[...]

Typisch een hovenier offerte. :P

Hoewel ik het eens ben met bovenstaande reacties wil ik het wel even nuanceren. Ik ken de precieze situatie niet maar het kan zijn dat er rijplaten gelegd moeten worden, het kan zijn dat de container 2 straten verderop gezet moet worden, het kan zijn dat er gesloopt moet worden. Enzovoorts. Allemaal factoren wat invloed heeft op de tijd en prijs.

Ik lees sowieso niks over grondwerk. :?

Zoek een stratenmaker en een loonbedrijf of een stratenmaker die ook grondwerk kan doen. Als je grond en bestrating gedaan is kan je een hovenier inschakelen die de planten en vlonder onder zijn hoede neemt.

***members only***
Het grondwerk wordt door een andere partij uitgevoerd, dat komt neer op ongeveer 3500 euro voor 130m2. Ik ga in ieder geval in gesprek en neem jullie feedback mee, en kijk wat er mogelijk is. Tegelijkertijd ook bij een 2e partij een offerte aan het opvragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:10
Al die offertes en bedragen. Als je zelf een beetje handig bent (en het leuk vindt) kan je ook een maandje verlof opnemen van je werk. Ben je én vrij en makkelijker kan je het niet verdienen (besparen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wij hebben in onze voortuin op noord een compleet kaalgevreten en dode buxushaag (hij was al zo goed als dood voordat wij er kwamen wonen). Deze is zo'n 50cm hoog staat in een U-vorm aan de rand v.d. tuin als scheiding met het trottoir, de buren aan één kant en onze oprit.

We willen op dit moment geen volledige tuinrenovatie doen. Er gaat een losse taxus (2m hoog) uit, één border krijgt nieuwe planten. De gebroken sierstenen gaan we spoelen en we willen de buxushaag vervangen.

Een bevriende hovenier wil de planten en de buxusvervanger leveren en plaatsen. We kregen van hem het lijstje:
  • Portugese laurier
  • Ilex crenata hedge
  • Taxus baccata
Zijn er nadrukkelijke aanbevelingen (of alternatieven) of afraders in dit lijstje?
Onze voorkeur zou nu uitgaan naar de nepbuxus; de Ilex crenata.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 12:26
Kleine vraag. Ik heb recent twee blauwe bes struiken gekocht (bij een leuke biologische plek in Wassenaar) en er werd gezegd dat die wel zure grond konden gebruiken. Ik heb er dus koffieprut bijgegooid, maar ik heb natuurlijk geen idee hoeveel ik er het beste bij kan doen. Ik heb de struiken in een pot van 30cm hoog en diameter ook circa 30cm gezet (we gaan einde jaar verhuizen dus nog niet in de grond) en heb er denk ik 50 gram koffieprut per pot ingegooid. Denken jullie dat dit voldoende is voor nu of beter nog wat meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
de Peer schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:14:
[...]

Even de zoekfunctie gebruiken binnen dit topic. zoekwoord: engerlingen of emelten (ze worden veel door elkaar gehaald) en je vindt honderden posts aan tips.
Ik heb ook zoiets in de tuin en heb destijds ook zitten zoeken wat het nou is en of ik ze moest bestrijden, maar ik kwam er niet uit. Omdat ik ze voornamelijk vond nabij een Vlinderstruik ben ik er uiteindelijk maar vanuit gegaan dat het rupsen van vlinders waren? Geen idee of dat klopt. Dit jaar misschien maar weer eens kijken.

Ons gras doet het wel slecht. We zitten in Amsterdam-Noord, volgens mij combinatie van klei/veengrond, wat steeds weer dicht slaat. Althans dat vermoedt ik. Dus als ik die dingen wel echt een plaagdier en ik moet aaltjes bestellen, dan kan ik misschien ook gelijk van die wormen bestellen die zorgen voor een betere waterafvoer. (Ik weet niet precies hoe het zat, maar die graven meer verticaal dan horizontaal ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Laatst online: 17-09 17:10

Stimulate14

⭐⭐⭐

Mijn blauwe regen begint groen te worden!
_/-\o_ . Vorig jaar Mei geplaatst, een meter of 4 gegroeid en nu dus lichtelijk groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

webber87 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:46:
[...]

Ik heb ook zoiets in de tuin en heb destijds ook zitten zoeken wat het nou is en of ik ze moest bestrijden, maar ik kwam er niet uit. Omdat ik ze voornamelijk vond nabij een Vlinderstruik ben ik er uiteindelijk maar vanuit gegaan dat het rupsen van vlinders waren? Geen idee of dat klopt. Dit jaar misschien maar weer eens kijken.

Ons gras doet het wel slecht. We zitten in Amsterdam-Noord, volgens mij combinatie van klei/veengrond, wat steeds weer dicht slaat. Althans dat vermoedt ik. Dus als ik die dingen wel echt een plaagdier en ik moet aaltjes bestellen, dan kan ik misschien ook gelijk van die wormen bestellen die zorgen voor een betere waterafvoer. (Ik weet niet precies hoe het zat, maar die graven meer verticaal dan horizontaal ofzo).
Nee het zijn emelten of engerlingen. Geen rupsen. Zoek maar eens in dit topic.

Bestrijden kan maar is duur en niet gegarandeerd effectief. Beter zorg je gewoon dat je gras sterk en gezond is, dan zijn die beesten ook geen probleem.

Je kunt je geld stuk slaan op wormpjes en aaltjes, maar daar is vooral de leverancier bij gebaat.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 03-04-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GERMEY
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:20
True schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:56:

Een bevriende hovenier wil de planten en de buxusvervanger leveren en plaatsen. We kregen van hem het lijstje:
  • Portugese laurier
  • Ilex crenata hedge
  • Taxus baccata
Zijn er nadrukkelijke aanbevelingen (of alternatieven) of afraders in dit lijstje?
Als je terug een haagje van 50cm wil zou ik geen portugese laurier kopen, die groeit liever wat hoger en vooral breder. Taxus baccata is een tophaagje, als je van het uiterlijk houdt... Zelf vind ik het er wat ouderwets uit zien ;) .
Zelf heb ik vorig jaar Ilex crenata (convexa) gezet, zelfde uiterlijk als buxus en tot dusver zeer tevreden van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

de Peer schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:54:
[...]

Bestrijden kan maar is duur en niet gegarandeerd effectief. Beter zorg je gewoon dat je gras sterk en gezond is, dan zijn die beesten ook geen probleem.

Je kunt je geld stuk slaan op wormpjes en aaltjes, maar daar is vooral de leverancier bij gebaat.
Het zijn engerlingen omdat ze pootjes hebben. Vrij makkelijk ;)

edit; @de Peer ja fair, dat is niet te zeggen met zijn beschrijving :)

[ Voor 6% gewijzigd door True op 03-04-2024 15:15 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

True schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:12:
[...]

Maar we hebben het inmiddels over die van @webber87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:11
de Peer schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:54:
[...]

Ik vind dat aaltjes anders prima werken, voor mij. En voor 30 euro per jaar een lading erover spuiten vind ik ook niet echt duur, maar dat is voor iedereen anders. Het gras is verder prima in conditie hier, dus dat houdt ze niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RobNemoo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:34:
[...]

Ik vind dat aaltjes anders prima werken,
Dat weet je niet, want je weet niet wat er zonder de aaltjes zou gebeuren.

Daarom is het marketing technisch ook zo'n goed verdienmodel.

Uiteraard houdt goed gras ze niet tegen. Maar het zorgt ervoor dat je gazon er tegen bestand is en snel herstelt

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 03-04-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
True schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:12:
[...]

edit; @de Peer ja fair, dat is niet te zeggen met zijn beschrijving :)
Dank! Wanneer ik binnenkort de tuin weer eens onder handen ga nemen dan ga ik checken of ze er dit jaar ook weer zijn en/of ze pootjes hebben! Graszaad is weer ingezaaid poosje terug. Dit keer schaduwgras gekozen om te checken of dat beter werkt (en (deels) uit te sluiten of ik niet gewoon het verkeerde gras heb nu. Tuin ligt op het Noord-Oosten - met wat schuttingen aan de zijkanten.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-09 08:46
Vandaag de 1e zwaluw weer in de garage gehad (nestinspectie :) ). Hij of zij joeg ook nog ff een huismus naar buiten. Geeft altijd weer een blij gevoel om die kleine wereldreizigers weer terug te zien. Misschien eentje van het laatste nest van vorig jaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgaYN9aVC9kxsGDJCPgznwFrfUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ew16EcBALmesccDIxEsHGU6P.jpg?f=fotoalbum_large
Foto van augustus vorig jaar.

Binnenkort moet de auto dus weer buiten slapen en moeten de fietsen afgedekt worden. Benieuwd hoeveel paartjes er dit jaar komen broeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

PGMO schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:39:
Vandaag de 1e zwaluw weer in de garage gehad (nestinspectie :) ).
Geweldig! Ik moet het doen met een merelpaar (ook leuk) en een stel Turkse tortels die maar niet snappen dat een nest te hoog in de boom het bij harde wind niet volhoudt. Vond van de week al een kapotgevallen ei, altijd jammer (maar niet van een duif. Geen idee van wie wel.)

En goed nieuws: de buurvrouw heeft al twee egels gespot! _/-\o_
Lekker rommelig tuinieren werpt steeds meer zijn vruchten af. Hopelijk komen de aardhommels dit jaar ook weer een nest maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
PGMO schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:39:
Vandaag de 1e zwaluw weer in de garage gehad (nestinspectie :) ). Hij of zij joeg ook nog ff een huismus naar buiten. Geeft altijd weer een blij gevoel om die kleine wereldreizigers weer terug te zien. Misschien eentje van het laatste nest van vorig jaar?
Ha, ik dacht gister ook al een zwaluw te zien vliegen bij ons.
Ze zijn 6 dagen eerder dan vorig jaar.

Voor de schijtzooi heb ik plankjes opgehangen op plaatsen waar dat geen probleem is ipv ze zelf een plek op hooggehangen gereedschap te laten kiezen.
Dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
Ik ben mijn huidige tuin aan het inventariseren. Iemand die weet welke soort haag ik heb? Als ik op Google afbeeldingen zoek, twijfel ik tussen liguster & laurierkers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ENll_dArzZG3KztDiZW8hJOhkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3pYOOxLtRtaejH0wHb0RPpD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25Wh7xpWS2NmNSTxmxe5cvlLaVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pfbdkufapv0DkxmTPA0NqLTq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhBLKZ1t3XeVzvAGCPe7SkOC14c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cW6msuHJhIGaDerT5wErA7kK.jpg?f=fotoalbum_large

And so it continues...

Zou deze nog te redden zijn?

Het begon eigenlijk vorig jaar. De rechter boom begon erg vroeg met verdorde bladeren (randen krullen op en drogen in).
Uiteindelijk was de boom een stuk sneller kaal.

Nu loopt hij weer weken achter met het in bloei komen.

Wat zou ik kunnen proberen? De btonbandjes rondom weghalen?
Bepaalde voeding?

Of is het toch een ziekte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
pentaw1nz schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:56:
[Afbeelding]

And so it continues...

Zou deze nog te redden zijn?

Het begon eigenlijk vorig jaar. De rechter boom begon erg vroeg met verdorde bladeren (randen krullen op en drogen in).
Uiteindelijk was de boom een stuk sneller kaal.

Nu loopt hij weer weken achter met het in bloei komen.

Wat zou ik kunnen proberen? De btonbandjes rondom weghalen?
Bepaalde voeding?

Of is het toch een ziekte ?
Dit had je toch al gepost?
En antwoord op gekregen?
Kort van geheugen? ;)

Maar gezien Acers in april-mei bloeien lijkt het me erg stug dat ze achterlopen als ze begin april al bloeien. ;)

@dotacom
Zijn de foto`s van nu?
Een laurier blijft groen in de winter, een liguster vaak niet.
Onze ligusters beginnen nu pas weer uit te lopen en groen te worden, en het ziet er bij jou uit als liguster?

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 05-04-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Teijgetje schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:01:
@dotacom
Zjn de foto`s van nu?
Een laurier blijft groen in de winter, een liguster vaak niet.
Onze ligusters beginnen nu pas weer uit te lopen en groen te worden.
Nee, zijn foto's van voor de snoeibeurt. Maar de haag blijft wel mooi groen het hele jaar door. Blijkbaar zijn er nog eens verschillende soorten laurieren. Het opvallende aan de haag is dat deze een mengeling is van geelgroene -en donkergroene bladeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 12:25
No Hands schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:06:
[...]

Verhuizen.

Straatwerk eruit en behandelen als open grond, maar ook daar heb ik niemand met succes heermoes zien verwijderen. je komt al snel op azijn, strooitzout of chemische zooi uit. Maar heermoes lijkt het uiteindelijk wel van iedereen te winnen.
Toen ik hier kwam wonen, zaten er echt complete stukken met oerwoud aan heermoes. Heb 2 jaar geleden een kuub lavameel door de grond gemengd. Verder een hoop voeding gericht op tekorten waardoor heermoes omhoog komt aangevuld. En alles flink behandeld met een mengsel van mcpa en mcpp. ben er nu voor 99% van af. Elk sprietje wat nu nog omhoog komt behandel ik nog met een kwarstje met mcpa/mcpp om niet teveel van die zooi in mijn tuin te krijgen. Ik ben er bijna vanaf. Overige planten krijgen weer de ruimte om te groeien. Maar het blijft echt wonderbaarlijk hoe sterk het plantje is. Maar er is maar 1 die de strijd gaat verliezen.. en dat ben ik niet >:) Het is alleen jammer dat het klauwen met geld kost:P

[ Voor 7% gewijzigd door Herkz op 05-04-2024 10:39 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Herkz schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:37:
[...]

Toen ik hier kwam wonen, zaten er echt complete stukken met oerwoud aan heermoes. Heb 2 jaar geleden een kuub lavameel door de grond gemengd. Verder een hoop voeding gericht op tekorten waardoor heermoes omhoog komt aangevuld. En alles flink behandeld met een mengsel van mcpa en mcpp. ben er nu voor 99% van af. Elk sprietje wat nu nog omhoog komt behandel ik nog met een kwarstje met mcpa/mcpp om niet teveel van die zooi in mijn tuin te krijgen. Ik ben er bijna vanaf. Overige planten krijgen weer de ruimte om te groeien. Maar het blijft echt wonderbaarlijk hoe sterk het plantje is. Maar er is maar 1 die de strijd gaat verliezen.. en dat ben ik niet >:) Het is alleen jammer dat het klauwen met geld kost:P
Ik snap niet helemaal waarom je die moeite neemt? Het is een groen plantje dat niet schadelijk is.. Ja, het is niet het mooiste plantje, maar afsnijden en laten liggen is in mijn ogen wel voldoende. Zodra er voldoende ander spul groeit (en er ook voldoende voeding is in de bodem) wint dat wel weer.

Tussen straatwerk is het een ander verhaal, en zou ik het ook graag weg willen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GERMEY
Wij hebben ook "last" van heermoes, en zou dit graag tegen gaan door lavameel. Ook al omdat heermoes wijst op arme grond.
Nu heb ik een lange ilex meservae (hulst) haag staan waartussen ik ook zou willen strooien, deze groeit graag in een zure grond. Kan ik hier ook lavameel strooien of verhoogt dit ook de pH zoals kalk dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:23
True schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:56:
Wij hebben in onze voortuin op noord een compleet kaalgevreten en dode buxushaag (hij was al zo goed als dood voordat wij er kwamen wonen). Deze is zo'n 50cm hoog staat in een U-vorm aan de rand v.d. tuin als scheiding met het trottoir, de buren aan één kant en onze oprit.

We willen op dit moment geen volledige tuinrenovatie doen. Er gaat een losse taxus (2m hoog) uit, één border krijgt nieuwe planten. De gebroken sierstenen gaan we spoelen en we willen de buxushaag vervangen.

• Portugese laurier
  • Ilex crenata hedge
  • Taxus baccata
Als je kleine kinderen hebt zou ik geen taxus doen, de besjes zijn zeer giftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GERMEY
Arwen. schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:21:
[...]

Hetzelfde bij de ilex crenata, ook bessen die je beter niet eet... Maar dan kan je nog weinig dingen in je tuin planten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
GERMEY schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:24:
[...]

Hetzelfde bij de ilex crenata, ook bessen die je beter niet eet... Maar dan kan je nog weinig dingen in je tuin planten ;)
Ja, maar je hebt iets wat je beter niet kan eten en planten die bij inname van kleine hoeveelheden echt toxisch tot dodelijk kunnen zijn ;) Lelietjes van dalen, wolfskers (hoe mooi ook), Oleanders en taxussen komen er bij mij dus echt niet in zo lang de kinderen klein zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:46
[...]

Het is een detail, maar de totale taxus is giftig, ook de pitten, maar niet het vruchtvlees.
Bron: https://www.taxustopper.n...%20echter%20zeer%20giftig.

[ Voor 19% gewijzigd door Barleone op 05-04-2024 14:22 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:29
Arwen. schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:33:
[...]

Ja, maar je hebt iets wat je beter niet kan eten en planten die bij inname van kleine hoeveelheden echt toxisch tot dodelijk kunnen zijn ;) Lelietjes van dalen, wolfskers (hoe mooi ook), Oleanders en taxussen komen er bij mij dus echt niet in zo lang de kinderen klein zijn.
Vingerhoedskruid mag in dit rijtje (helaas) ook niet ontbreken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
GERMEY schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:15:
Wij hebben ook "last" van heermoes, en zou dit graag tegen gaan door lavameel. Ook al omdat heermoes wijst op arme grond.
Nu heb ik een lange ilex meservae (hulst) haag staan waartussen ik ook zou willen strooien, deze groeit graag in een zure grond. Kan ik hier ook lavameel strooien of verhoogt dit ook de pH zoals kalk dat doet?
Een kennis van me heeft het door haar hele tuin gestrooid. Ze is inmiddels de enige in de wijk waar geen heermoes groeit. Ook haar planten doen het goed en ook de hortensias, waar haar tuin vol mee staat, bloeien goed. Deze houden ook van zure grond dus het lijkt mij niet schadelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
[...]

Niet alleen de besjes, alles aan de taxus is supergiftig, zelfs het stuifmeel.

Niet voor niets komt het woord toxisch van Taxus af. ;)

Zag dat @Barleone me al voor was.
Maar beter een keer teveel gewaarschuwd dan een keer te weinig. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 05-04-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Teijgetje schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:29:
[...]

En de oude naam, venijnboom, zegt ook genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
pjot1 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:39:
[...]

Een kennis van me heeft het door haar hele tuin gestrooid. Ze is inmiddels de enige in de wijk waar geen heermoes groeit. Ook haar planten doen het goed en ook de hortensias, waar haar tuin vol mee staat, bloeien goed. Deze houden ook van zure grond dus het lijkt mij niet schadelijk.
Lavameel is eigenlijk alleen sporen en mineralen, die doen verder niets aan de zuurgraad van de grond, behalve dus de grond rijker maken aan sporen en mineralen.

Hier stond ook de hele berm er plotseling mee vol tot mijn irritatie, nadat ik flink lavameel heb gestrooid is het me dit jaar nog niet opgevallen.

(Edit: er staat bij nadere inspectie een deel nu mooi in bloei. :X )

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 06-04-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Teijgetje schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:29:
[...]

Zag dat @Barleone me al voor was.
Maar beter een keer teveel gewaarschuwd dan een keer te weinig. ;)
En toch is het snoeisel op te laten halen door een bedrijf wat er medicijnen van maakt. De wereld zit vol wonderen. https://taxustaxi.nl/taxussnoeisel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
No Hands schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:25:
[...]

En toch is het snoeisel op te laten halen door een bedrijf wat er medicijnen van maakt. De wereld zit vol wonderen. https://taxustaxi.nl/taxussnoeisel/
Mooi toch? Hoewel ik paclitaxel niet echt onschuldig zou noemen ;)

Van vingerhoedskruid wordt digoxine gemaakt, een middel om hartritme te stabiliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
No Hands schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:25:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in.
En niet verder vertellen maar heel veel medicijnen hebben hun oorsprong bij (giftige) planten liggen.

Van taxus kunnen ze inderdaad iets maken dat helpt tegen kanker, dat weten we inmiddels een jaar of 84.
Niet alles kunnen ze gebruiken, alleen de Taxus Baccata, daar kunnen ze baccatine uit oogsten.
En dan liefst eenjarig snoeiafval, daar zit het meeste sap in.
Gemiddeld hebben ze 12 ton snoeiafval nodig om daar 1 kg Baccatine uit te halen, waar je 55 mensen een kuurtje van kan geven. ( of 130kg pure "naaldjes" om 18 gram Baccatine te maken)
Inmiddels kunnen ze de Baccatine ook oogsten zonder snoeien door een stroompje door de bladeren te laten lopen, dan komt de stof ook vrij.

Omdat er zoveel nodig is, is er dacht ik tijdens de snoeimaand ook bij milieustraten een inzamelpunt voor Taxus snoeiafval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYfyPuMPgL_ml6x1H7UvLa46Dh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fROMc8Dn3FaqNecqXP2RIVAh.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee van welk beest deze uitwerpselen komen? Ligt op het hout in ons tuinkot zonder deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Laatst online: 17-09 17:10

Stimulate14

⭐⭐⭐

Lijkt op dat van een egel @dotacom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
dotacom schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:24:
[Iemand enig idee van welk beest deze uitwerpselen komen? Ligt op het hout in ons tuinkot zonder deur.
Muizen of ratten, een egel is over het algemeen niet in staat om op een stapel hout te klimmen.
Muizen en ratten laten hun uitwerpselen ook vaak achter op een plek een eindje verwijderd van hun 'nest'.

[ Voor 22% gewijzigd door Yaksa op 06-04-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ik gok ook op rat. muizen hebben veel kleiner poep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:07
Tijdelijk in een huis van familie (oma) in afwachting van overdracht van mijn (voor mij) nieuwe woning, en ben bezig met het een en ander aan achterstallig onderhoud. O.a. 20 jaar dikke hedera verwijderen van een muur. Nu heb ik ook een snipperaar, anders ben ik de rest van het jaar bezig met zooi in de groenbak stoppen, weet iemand toevallig of ik redelijk gevolgloos dit kan uitspreiden over de tuin (+-900m2) zonder dat ik ineens OVERAL hedera heb over een maand? :+

Ben helaas verzuimd om een grondige "before" te maken, maar bedenk je rondom die muur +- 50cm aan beide kanten aan plant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNNlTf7A1bxd2wt93A0IlyDjWQM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAdZAW3Mi9FiVTxrUqsOe81R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Lb6C3viBy8dBwMqWbvoXYQumkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hRUEk951L0Ezj0X6bVc8Byt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Abf2aMtO19_Cg0SeVa-d_eoBJPk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6O1gQFgYe1QfcKRjcBEgyQ5.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 60% gewijzigd door Mar.tin op 06-04-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
dotacom schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:24:
[Afbeelding]

Iemand enig idee van welk beest deze uitwerpselen komen? Ligt op het hout in ons tuinkot zonder deur.
Rat of evt muis (maar lijkt te groot). Je ruikt dat overigens meteen.
Egel is dit zeker niet, die poepen als ze lopen dus af en toe een langwerpige drol. Die stinkt niet zo hard, lijkt meer op kattenpoep. Idem marter.
Muis/rat STINKT dat ruik je van veel verder 🤢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Mar.tin schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:37:
Tijdelijk in een huis van familie (oma) in afwachting van overdracht van mijn (voor mij) nieuwe woning, en ben bezig met het een en ander aan achterstallig onderhoud. O.a. 20 jaar dikke hedera verwijderen van een muur. Nu heb ik ook een snipperaar, anders ben ik de rest van het jaar bezig met zooi in de groenbak stoppen, weet iemand toevallig of ik redelijk gevolgloos dit kan uitspreiden over de tuin (+-900m2) zonder dat ik ineens OVERAL hedera heb over een maand? :+
Als het echt een versnipperaar is waar stukjes uit komen die ongeveer een cm of kleiner zijn dan kun je het gewoon als mulch uitstrooien onder andere (fruit)struiken.
Wanneer het een walssnipperaar is waar grotere stukken uitkomen dan kun je het materiaal het beste op een hoop zetten gedurende een jaar, dan verstikt het en kun je het het jaar daarna uitstrooien. Misschien heb je al een composthoop (altijd aan te raden bij zo'n grote tuin) en kan het ook daar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:07
Yaksa schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:11:
[...]

Als het echt een versnipperaar is waar stukjes uit komen die ongeveer een cm of kleiner zijn dan kun je het gewoon als mulch uitstrooien onder andere (fruit)struiken.
Wanneer het een walssnipperaar is waar grotere stukken uitkomen dan kun je het materiaal het beste op een hoop zetten gedurende een jaar, dan verstikt het en kun je het het jaar daarna uitstrooien. Misschien heb je al een composthoop (altijd aan te raden bij zo'n grote tuin) en kan het ook daar op.
Thanks

Op een hoop in een hoekje it is :). Ook al zijn de stukjes klein genoeg :) Er zitten her en der wel wat grotere stukken tussen. Wil geen risico lopen dat er ineens een hele grote berg met hedera overal is :D

Zit hier maar een paar maanden, en probeer t een klein beetje netter achter te laten dan ik 't gevonden heb :)
Pagina: 1 ... 148 ... 188 Laatste