Haal een zak tuinturf en vermeng dat in de pot.DennisCle schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:34:
Kleine vraag. Ik heb recent twee blauwe bes struiken gekocht (bij een leuke biologische plek in Wassenaar) en er werd gezegd dat die wel zure grond konden gebruiken. Ik heb er dus koffieprut bijgegooid, maar ik heb natuurlijk geen idee hoeveel ik er het beste bij kan doen. Ik heb de struiken in een pot van 30cm hoog en diameter ook circa 30cm gezet (we gaan einde jaar verhuizen dus nog niet in de grond) en heb er denk ik 50 gram koffieprut per pot ingegooid. Denken jullie dat dit voldoende is voor nu of beter nog wat meer?
Project voortuin is hier begonnen.
:strip_exif()/f/image/mkOCOcvJ1OTSdjPRLzhDOqz5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b1DxM46DStvhgFBFf2hd9pJZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende stap is de buxus er uit, de roos en het bosje daar omheen en last but zeker not least de tegels er uit. Daarna kan de echte lol beginnen, de tuin aanleggen. Zo veel mogelijk inheemse planten er in en de tegels recyclen om twee moestuinbakken mee te maken. Tot nu toe twee middagen werk. Moet het van de zaterdagen hebben, dus hopelijk kan ik ergens in mei genieten van het eindresultaat.
:strip_exif()/f/image/mkOCOcvJ1OTSdjPRLzhDOqz5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b1DxM46DStvhgFBFf2hd9pJZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende stap is de buxus er uit, de roos en het bosje daar omheen en last but zeker not least de tegels er uit. Daarna kan de echte lol beginnen, de tuin aanleggen. Zo veel mogelijk inheemse planten er in en de tegels recyclen om twee moestuinbakken mee te maken. Tot nu toe twee middagen werk. Moet het van de zaterdagen hebben, dus hopelijk kan ik ergens in mei genieten van het eindresultaat.
Hey toppers. Vraagje;
Ik heb vanmiddag mijn gazon geverticuteerd. Er zat heel erg veel mos in waarvan het meeste eruit is.
Nu was ik even weg en heeft mijn geliefde vrouw het gazon ingestrooid met kalk en dit besproeid.
Echter, ik weet niet of dat juist was. Bovendien heb ik nog allemaal graszaad, het gazon is inmiddels behoorlijk kaal en zwart, en kan wat nieuw gras gebruiken. En dan uiteindelijk nog de mest.
Kan iemand mij vertellen wat de juiste aanpak is? Eerst het kalk laten inwerken en dan gras zaaien, en als dat eenmaal gegroeid is, bemesten?
Of kan ik nu ook wel alvast gras zaad gooien? Al zal ik misschien ook nog wat vruchtbare grond her en der moeten strooien.
Ik lees wat tegenstrijdige verhalen op het internet.
Ik heb vanmiddag mijn gazon geverticuteerd. Er zat heel erg veel mos in waarvan het meeste eruit is.
Nu was ik even weg en heeft mijn geliefde vrouw het gazon ingestrooid met kalk en dit besproeid.
Echter, ik weet niet of dat juist was. Bovendien heb ik nog allemaal graszaad, het gazon is inmiddels behoorlijk kaal en zwart, en kan wat nieuw gras gebruiken. En dan uiteindelijk nog de mest.
Kan iemand mij vertellen wat de juiste aanpak is? Eerst het kalk laten inwerken en dan gras zaaien, en als dat eenmaal gegroeid is, bemesten?
Of kan ik nu ook wel alvast gras zaad gooien? Al zal ik misschien ook nog wat vruchtbare grond her en der moeten strooien.
Ik lees wat tegenstrijdige verhalen op het internet.
Nu meteen inzaaien zodat het zsm dicht groeit en je geen inval hebt voor onkruid.
Denk er ook aan om het graszaad in te harken/aan te drukken zodat het goed contact maakt en een beetje bedekt is.
Zou ook meteen bemesten. Het beste is na het bekalken enkele weken wachten en dan bemesten, maar tegelijk is geen ramp.
Denk er ook aan om het graszaad in te harken/aan te drukken zodat het goed contact maakt en een beetje bedekt is.
Zou ook meteen bemesten. Het beste is na het bekalken enkele weken wachten en dan bemesten, maar tegelijk is geen ramp.
[ Voor 22% gewijzigd door Fanatic_FS op 06-04-2024 19:30 ]
Nice. Morgen zal ik even wat vruchtbare grond en graszaad kopen (winkels zijn hier ook op zondag open). Zou zweren dat ik hier wat had, maar nergens te vinden. Thanks voor je reactie! Top!Fanatic_FS schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:29:
Nu meteen inzaaien zodat het zsm dicht groeit en je geen inval hebt voor onkruid.
Mijn "zorg" is niet zo zeer wat er recht omlaag valt maar betreft vooral de handtekening die de kleine duikbommenwerpers achterlatenTeijgetje schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:48:
[...]
Ha, ik dacht gister ook al een zwaluw te zien vliegen bij ons.
Ze zijn 6 dagen eerder dan vorig jaar.
Voor de schijtzooi heb ik plankjes opgehangen op plaatsen waar dat geen probleem is ipv ze zelf een plek op hooggehangen gereedschap te laten kiezen.
Dat werkt prima.
:strip_exif()/f/image/oeNykXJND6wpwZrqFgAsjKUC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik telde gisteravond al weer 3 nesten in gebruik/bezet en 1 vrijgezel op een tl-balk.
Wie neemt er ook witte deuren in een schuur?PGMO schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:07:
[...]
Mijn "zorg" is niet zo zeer wat er recht omlaag valt maar betreft vooral de handtekening die de kleine duikbommenwerpers achterlaten. Onderstaande foto geeft een impressie van wat de bewoners van 11 nesten vorig jaar achterlieten.
[Afbeelding]
Ik telde gisteravond al weer 3 nesten in gebruik/bezet en 1 vrijgezel op een tl-balk.
Die horen bruin te zijn.
En vanaf 10 nesten moet je toch verplicht een DIXI plaatsen?
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Hier ook even bezig geweest en ook wat dingen aangepakt.
Voortuin is weer netjes, lampenpoetsers gesnoeid, lavendel vernieuwd en 1,5kuub grond er weer bij verdeeld over de witte potten.
De leibomen en maagdenpalm slaan goed aan en hebben we laten verbinden en ook gesnoeid en voor het hek hebben we olijfwilg laten aanplanten als heg. De achterzijde de Robinia’s laten doen en alle vlinderstruiken ook weer geknipt.
Van de week nog even wat onkruid weghalen en kanten maaien van het gras en de buitentafel is nog een klusje
Voortuin is weer netjes, lampenpoetsers gesnoeid, lavendel vernieuwd en 1,5kuub grond er weer bij verdeeld over de witte potten.
De leibomen en maagdenpalm slaan goed aan en hebben we laten verbinden en ook gesnoeid en voor het hek hebben we olijfwilg laten aanplanten als heg. De achterzijde de Robinia’s laten doen en alle vlinderstruiken ook weer geknipt.
Van de week nog even wat onkruid weghalen en kanten maaien van het gras en de buitentafel is nog een klusje
![]() | ![]() |
Ik mis een beetje groen ..GeeMoney schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:59:
Hier ook even bezig geweest en ook wat dingen aangepakt.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik niet
Ik heb nog een 12m border met hortensia’s en nog een vak van 3x6m met allerlei beplanting maar dat is net aangeplant dus daar is nog weinig te zien.
Verder nog een aantal grote bakken met siergrassen en olijfbomen. De vlinderstruiken komen straks weer mooi op en als alles een beetje in bloei staat vind ik dit net te behappen qua hoeveelheid. In vierkante meters komt daar menig tuintje niet bovenuit
[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 07-04-2024 20:16 ]
Een week of wat geleden flink wat paardenbloemen uit het gazon verwijderd met een steker/schroevendraaier. Niet echt optimaal; veel bukken en wortel vaak lastig te verwijderen.
De Fiskars onkruidtrekkers zijn hier wel vaak positief genoemd. Lidl en Gardena hebben ook exemplaren.
Genieten de Fiskars exemplaren nog steeds de voorkeur?
De Fiskars onkruidtrekkers zijn hier wel vaak positief genoemd. Lidl en Gardena hebben ook exemplaren.
@Piet91 ik heb een verglijkbaar ding van de Welkoop, gebruikt om distels te verminderen. Paardebloem heeft ook een penwortel dacht ik maar waait ook overal, geen idee of het werkt. Voor de distels ging het best goed (en blijven maaien voordat ze gaan zaden).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@Piet91
Die zijn beide gebaseerd op insteken/trappen en daarna draaien, de prop is dan losgesneden maar de trekker pakt hem niet vast.
Die van Fiskars pakt de wortel echt vast als je hem kantelt, en je gooit het onkruid simpel weg door de uitwerper.
Het is simpeler dan de door jou gelinkt. Intrappen, naar je toe kantelen en uitwerpen. Het gaat haast vanzelf.
Ik vind hem eindeloos en gebruik hem al jaren.
Gaten kun je daarna vullen door van een grasrand proppen te snijden en die te transplanteren.
Die zijn beide gebaseerd op insteken/trappen en daarna draaien, de prop is dan losgesneden maar de trekker pakt hem niet vast.
Die van Fiskars pakt de wortel echt vast als je hem kantelt, en je gooit het onkruid simpel weg door de uitwerper.
Het is simpeler dan de door jou gelinkt. Intrappen, naar je toe kantelen en uitwerpen. Het gaat haast vanzelf.
Gaten kun je daarna vullen door van een grasrand proppen te snijden en die te transplanteren.
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 07-04-2024 23:07 ]
Hortensia's, olijfbomen en siergrassen. Als dat de hoofdmoot is van je groen dan doe je weinig tot geen insecten daar een plezier mee.GeeMoney schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:30:
[...]
Ik nieten ook niet alles staat op de foto.
Ik heb nog een 12m border met hortensia’s en nog een vak van 3x6m met allerlei beplanting maar dat is net aangeplant dus daar is nog weinig te zien.
Verder nog een aantal grote bakken met siergrassen en olijfbomen. De vlinderstruiken komen straks weer mooi op en als alles een beetje in bloei staat vind ik dit net te behappen qua hoeveelheid. In vierkante meters komt daar menig tuintje niet bovenuit.
Liever 4m2 met inheemse planten dan dit. Vanuit ecologisch oogpunt bekeken
Do { Ping } while ( LOL )
Moet elke tuin dan maar elke insectensoort behagen?Shadow_Agent schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:20:
[...]
Hortensia's, olijfbomen en siergrassen. Als dat de hoofdmoot is van je groen dan doe je weinig tot geen insecten daar een plezier mee.
Liever 4m2 met inheemse planten dan dit. Vanuit ecologisch oogpunt bekeken
Ik heb meer m2 lavendel en vlinderstruik dan menig tuin waar genoeg bijen en insecten op afkomen hoor. We hebben nog talloze bakken hangen met ander spul naast een grote border met allerlei beplanting waarvan ik de naam niet eens weet maar het ging mij om het mooie weer en na een dagje werk dat de boel weer bijgeknipt is maar als je alleen maar halve jungles mag posten ook prima, dan lees ik gewoon af en toe alleen mee
@Piet91
Hier een test met alle soorten.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTube2024 BEST WEED PULLERS! Real World Test
Waarom laat je deze gewoon niet staan? Het in een van de meeste belangrijke planten voor onze biodiversiteit.Piet91 schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:17:
Een week of wat geleden flink wat paardenbloemen uit het gazon verwijderd met een steker/schroevendraaier. Niet echt optimaal; veel bukken en wortel vaak lastig te verwijderen.
Rara wat is dit voor hout? Ik heb een overkapping waar deze planken in liggen als vlonder. Nu heeft de vorige bewoner dat met beits in de kleur Teak gebeitst, en dat ben ik er vanaf aan het schuren. Het hout heeft van zichzelf een rode gloed als het nat maakt, dus zat zelf te denken dat het merbau of padouk zou kunnen zijn, maar misschien is het wel wat anders…
Eigenlijk zou ik het liefst willen vergrijzen maar daarna er wel een beschermlaag op willen doen als het even kan. Een deel van de vloer vangt nogal eens wat regen en daar wil ik het wel tegen beschermen…
Als ik het weer ga beitsen wordt het toch weer een riod bruine tint, en dat zou ik het liefst niet hebben…
Foto’s:
:strip_exif()/f/image/Myn2UCtVQ2R7hZ5k93iKhhIo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LpeFJK0HlRSnKWuwL4DmJkY3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0iMckSouNMDURi32Lp1BM5PE.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk zou ik het liefst willen vergrijzen maar daarna er wel een beschermlaag op willen doen als het even kan. Een deel van de vloer vangt nogal eens wat regen en daar wil ik het wel tegen beschermen…
Als ik het weer ga beitsen wordt het toch weer een riod bruine tint, en dat zou ik het liefst niet hebben…
Foto’s:
:strip_exif()/f/image/Myn2UCtVQ2R7hZ5k93iKhhIo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LpeFJK0HlRSnKWuwL4DmJkY3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0iMckSouNMDURi32Lp1BM5PE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CNl5PSooe0oLB0YdaSXCIfma.jpg?f=fotoalbum_large)
Shadow_Agent schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:20:
Hortensia's, olijfbomen en siergrassen. Als dat de hoofdmoot is van je groen dan doe je weinig tot geen insecten daar een plezier mee. Liever 4m2 met inheemse planten dan dit. Vanuit ecologisch oogpunt bekeken
Het zal vast goed bedoeld zijn, maar dat vind ik een beetje lullige reacties hoor. Net zoals er plaatsen zijn die je wil laten verwilderen om meer biodiversiteit te bieden, zijn er best ook plaatsen die je wat netter wil, of waar je gerichter/secuurder te werk wil gaan. We willen allemaal meer aandacht voor de natuur, maar dat hoeft ook niet te betekenen dat alles alléén maar in het teken daarvan mag staandotacom schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:25:
Waarom laat je deze gewoon niet staan? Het in een van de meeste belangrijke planten voor onze biodiversiteit.
Ter compensatie: het staat hier momenteel vol met paardenbloemen, dat ziet er altijd erg vrolijk uit.
Bovendien zit tuinieren er even niet in, dankzij het ongelukje tijdens het slepen van flagstones. Daardoor is project vijver ook opgeschort, maar met het al deels gegraven gat zijn de metselbijen weer heel blij.
Bovendien zit tuinieren er even niet in, dankzij het ongelukje tijdens het slepen van flagstones. Daardoor is project vijver ook opgeschort, maar met het al deels gegraven gat zijn de metselbijen weer heel blij.
De vlinderstruik is vorig jaar tot Invasieve Houtige Plant verklaard en mag niet meer aangeplant worden in openbare ruimtes. De plant hoort hier niet thuis, simpel zat.GeeMoney schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:52:
[...]Moet elke tuin dan maar elke insectensoort behagen?
Ik heb meer m2 lavendel en vlinderstruik dan menig tuin waar genoeg bijen en insecten op afkomen hoor. We hebben nog talloze bakken hangen met ander spul naast een grote border met allerlei beplanting waarvan ik de naam niet eens weet maar het ging mij om het mooie weer en na een dagje werk dat de boel weer bijgeknipt is maar als je alleen maar halve jungles mag posten ook prima, dan lees ik gewoon af en toe alleen mee.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Hij staat niet openbaar dus dat scheeltYaksa schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:41:
[...]
De vlinderstruik is vorig jaar tot Invasieve Houtige Plant verklaard en mag niet meer aangeplant worden in openbare ruimtes. De plant hoort hier niet thuis, simpel zat.
Dat weet jij, wij nu ookYaksa schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:41:
[...]
De vlinderstruik is vorig jaar tot Invasieve Houtige Plant verklaard en mag niet meer aangeplant worden in openbare ruimtes. De plant hoort hier niet thuis, simpel zat.
Zal eens kijken of ik die ergens heb staan in de tuin (het is nogal een gave zooi van verschillende struiken in mijn tuin, erfenis van de vorige bewoners maar nu al weken achter elkaar struiken die elkaar in bloei afwisselen)
Moet sowieso her en der wat spontane meidoorns verwijderen voordat het bomen worden (heb twee bomen van dat spul en dat is meer dan genoeg).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Misschien even wachten totdat het broedseizoen is beëindigd voordat je met de kettingzaag hun leefomgeving radicaal gaat verstoren?franssie schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:49:
[...] Moet sowieso her en der wat spontane meidoorns verwijderen voordat het bomen worden (heb twee bomen van dat spul en dat is meer dan genoeg).
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Joh ik heb wel 20 meidoorns, die heb je nooit genoeg hoor.franssie schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:49:
[...]
Dat weet jij, wij nu ook![]()
Zal eens kijken of ik die ergens heb staan in de tuin (het is nogal een gave zooi van verschillende struiken in mijn tuin, erfenis van de vorige bewoners maar nu al weken achter elkaar struiken die elkaar in bloei afwisselen)
Moet sowieso her en der wat spontane meidoorns verwijderen voordat het bomen worden (heb twee bomen van dat spul en dat is meer dan genoeg).
Veroordeel niet, verwonder u slechts
En wie gaat er dan bepalen wat netjes is en hoe dat er dan uit moet zien?Slonzo schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:52:
Net zoals er plaatsen zijn die je wil laten verwilderen om meer biodiversiteit te bieden, zijn er best ook plaatsen die je wat netter wil.
M.a.w. hoe vaak moet je in een plantsoen het gras maaien voordat het netjes genoeg is?
Moet die omgevallen boom in het park opgeruimd worden want dat is netjes?
Gaan we allemaal de tuin 'winterklaar' maken omdat het tuincentrum dat netjes vindt?
Dat zit geen nest in, en die kleintjes gaan met de schrobzaag, geen zorgenYaksa schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:54:
[...]
Misschien even wachten totdat het broedseizoen is beëindigd voordat je met de kettingzaag hun leefomgeving radicaal gaat verstoren?
Het gaat hier over een tuin van een user zelf hè. Beste is om ieder over z'n eigen tuin te laten beslissen denk ikYaksa schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:04:
[...]
En wie gaat er dan bepalen wat netjes is en hoe dat er dan uit moet zien?
M.a.w. hoe vaak moet je in een plantsoen het gras maaien voordat het netjes genoeg is?
Gaan we allemaal de tuin 'winterklaar' maken omdat het tuincentrum dat netjes vindt?
Precies. Ik heb in mijn tuin een aantal best strakke plekken (betegeld terras en houten dek) en gras. Daaromheen een best wel ruig stuk met verschillende struiken (geen vlinderstruik - check), veel dood hout.praliwi schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:37:
[...]
Het gaat hier over een tuin van een user zelf hè. Beste is om ieder over z'n eigen tuin te laten beslissen denk ik
Veel bodemleven (o.a mollen, yeah), ratten, ringslangen.
Als je in de stad woont is dat wat lastiger om te realiseren maar daar is ook genoeg biodiversiteit te vinden en te maken op kleinere schaal.
Of gaan we allemaal niets doen omdat jij dat beter vindt?Yaksa schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:04:
[...]
En wie gaat er dan bepalen wat netjes is en hoe dat er dan uit moet zien?
Ook je reactie richting vlinderstruik slaat wat door
Ofwel?De vlinderstruik is vorig jaar tot Invasieve Houtige Plant verklaard en mag niet meer aangeplant worden in openbare ruimtes. De plant hoort hier niet thuis, simpel zat.
Verwijderen maar allemaal, asap?

Of zijn hier nog maar weinig gevallen bekend van verwilderde vlinderstruiken die de inheemse flora verdringen?
In de tuinen in de bebouwde kom is de vlinderstruik zeker een voedingsbron voor meerdere vlindersoorten, met toegevoegde waarde dus.
Dat het niet direct een waardplant is, is iets anders.
Om vlindersoorten te behouden zou je dan ook zeker diverse inheemse waardplanten kunnen planten in je tuin, die ook mooi zijn, én én kan ook toch?
Je reactie richting @franssie slaat ook een beetje door........hoeveel vogels zitten er nu al te broeden volgens jou?
Ik heb wel vogels bezig gezien met nesten maken, maar volgens mij hebben nog weinig vogels ook al eieren gelegd en zitten te broeden.
En denk je niet dat iemand zelf kan zien of checken of er vogels broeden?
Of dat iemand zelf kan beslissen wat hij in zijn eigen tuin doet?
Je doet het overkomen alsof niemand ook maar iets mag doen tot eind juni......... want stel je voor.

Dat je nesten met rust moet laten is iedereen het over eens, maar er is dus een middenweg.
Maar vertel ons eens: je eigen tuin, daar doe je niets aan tot augustus (voor de zekerheid) en daar staan alleen (niet de meeste maar allemaal) inheemse planten in? En onkruid bestaat niet?
Hoe groot is dat dan?
En maaien en alle ander onderhoud natuurlijk met de hand, want zelfs accumachines zijn bij de productie slecht voor het milieu.....
Een mooi streven, maar voor de meesten van ons werkt dat niet.
Gewoon omdat we niet zoveel tijd hebben om alles wel bij te houden of omdat we een ander beeld hebben van hoe we onze tuin in willen richten.
Of ben je roomser dan de paus? En staan er ook bij jou uitheemse planten en hou je de tuin bij?
Je moet imo eens proberen wat minder extreem te antwoorden, met al dat belerende purisme bereik je eerder het tegendeel dan dat mensen naar je luisteren.
[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 08-04-2024 20:10 ]
Tja, er wordt ook beweerd dat de laurierkers hier niet thuishoort, maar juist daar schuilen hier de mussen, en in een andere is de famile merel bezig een nest te bouwen (of een complete villa, er wordt me toch met materiaal gesleept).
Ik ben groot voorstander van inheems groen, en lekker rommelig, maar wat hier thuishoort en wat niet, dat is lastig. Het is mooi dat mijn tuin zoveel leven aantrekt, maar dat is dus ook de valse wolfsspin (inmiddels overal wel inburgerd, denk ik) en de bruingemarmerde schildwants en de zuidelijke groene schildwants. Die 'horen' hier niet, maar kunnen zich wel staande houden. Bepaalde veranderingen zijn onvermijdelijk.
Zag trouwens net tijdens een tuinrondje dat de paardenbloemen jonge naaktslakken aantrekken. Als dat geen reden is om er een paar te laten staan...
Ik ben groot voorstander van inheems groen, en lekker rommelig, maar wat hier thuishoort en wat niet, dat is lastig. Het is mooi dat mijn tuin zoveel leven aantrekt, maar dat is dus ook de valse wolfsspin (inmiddels overal wel inburgerd, denk ik) en de bruingemarmerde schildwants en de zuidelijke groene schildwants. Die 'horen' hier niet, maar kunnen zich wel staande houden. Bepaalde veranderingen zijn onvermijdelijk.
Zag trouwens net tijdens een tuinrondje dat de paardenbloemen jonge naaktslakken aantrekken. Als dat geen reden is om er een paar te laten staan...
Hebben wij ook, maar dan op kleinere schaalfranssie schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:51:
[...]
Precies. Ik heb in mijn tuin een aantal best strakke plekken (betegeld terras en houten dek) en gras. Daaromheen een best wel ruig stuk met verschillende struiken (geen vlinderstruik - check), veel dood hout.
Veel bodemleven (o.a mollen, yeah), ratten, ringslangen.
Als je in de stad woont is dat wat lastiger om te realiseren maar daar is ook genoeg biodiversiteit te vinden en te maken op kleinere schaal.
Verder gewoon een redelijk nette tuin met grasveld, wordt door 3 kids goed gebruikt
fair enoughSlonzo schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:52:
[...]
[...]
Het zal vast goed bedoeld zijn, maar dat vind ik een beetje lullige reacties hoor. Net zoals er plaatsen zijn die je wil laten verwilderen om meer biodiversiteit te bieden, zijn er best ook plaatsen die je wat netter wil, of waar je gerichter/secuurder te werk wil gaan. We willen allemaal meer aandacht voor de natuur, maar dat hoeft ook niet te betekenen dat alles alléén maar in het teken daarvan mag staanMensen wegjagen met dit soort wit/zwart reacties gaat alleen maar het omgekeerde effect hebben...
Dus inderdaad niet altijd kun je alles doen wat je idealiter zou willen.
En mensen wegjagen is zeker niet mijn bedoeling
Wat ik overigens niet meer doe is planten uit een tuincentrum halen. Ik koop alleen nog maar biologisch geteelde bollen en planten. Kwaliteit daarvan is ook stukken beter!
[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Agent op 08-04-2024 20:47 ]
Do { Ping } while ( LOL )
Het is toch net leuk om eens andere inzichten te krijgen? Daarvoor dient een forum toch net? Mijn gazon staat vol met paardenbloemen. Mijn eerste reactie was ook naar de Hubo rijden achter zo'n Fiskars onkruidtrekker. Maar achteraf gezien was het een strijd die ik toch niet kon winnen, en dweilen met de kraan open. Na meer opzoekwerk, leerde ik dat het een van de beste planten zijn voor onze biodiversiteit, en ben ik er anders naar beginnen kijken. Ik probeer mijn tuin niet te zien als een werkpost.
En het blijft leuk, hoe oud je ook bent, om zo'n paardenbloemenpluizenbol weg te blazen.
en dan heb je er volgend jaar nog meer dus twee keer leuk!VeertienKaVier schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:58:
En het blijft leuk, hoe oud je ook bent, om zo'n paardenbloemenpluizenbol weg te blazen.
Net nog met m'n dochtertje gedaanVeertienKaVier schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:58:
Te laat beseft dat het onze achtertuin was en niet ergens in de berm
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
In het verlengde van bovenstaande discussie…:
Ben op zoek naar een mooie struik/boom(pje) voor een beetje een weggestopt hoekje. Wordt grotendeels geblokkeerd door de kruidenbak en de moestuinbak. Grotendeels schaduw maar bij groter groeien wel zon
Inderdaad, een inheems struik/boom die bij voorkeur veel bessen geeft voor de vogels. Daarbij leuk als die wat kronkelig/robuust groeit.
Op de plek staan nu druifjes en Fritellarias voor het tweede seizoen maar die hebben veel te weinig licht gekregen en zijn volgens mij deels door slakken opgevreten…
Hij komt dan tegen schutting met aan de zijkanten kruiden tafel /beukenhaagje
Ben op zoek naar een mooie struik/boom(pje) voor een beetje een weggestopt hoekje. Wordt grotendeels geblokkeerd door de kruidenbak en de moestuinbak. Grotendeels schaduw maar bij groter groeien wel zon
Inderdaad, een inheems struik/boom die bij voorkeur veel bessen geeft voor de vogels. Daarbij leuk als die wat kronkelig/robuust groeit.
Op de plek staan nu druifjes en Fritellarias voor het tweede seizoen maar die hebben veel te weinig licht gekregen en zijn volgens mij deels door slakken opgevreten…
:strip_exif()/f/image/XdQvUdkfmxw1wTqhrQ4XFf8C.jpg?f=fotoalbum_large)
Sleedoorn, hondsroos, vlier, kardinaalsmuts, Drents krentenboompje.Deruxian schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:19:
IBen op zoek naar een mooie struik/boom(pje) voor een beetje een weggestopt hoekje. Wordt grotendeels geblokkeerd door de kruidenbak en de moestuinbak. Grotendeels schaduw maar bij groter groeien wel zon
Keus genoeg denk ik zo.
Ik heb even gezocht, maar ik kan het niet vinden. Hoe snij jij van die 'grasrand proppen' om te transplanteren? Iemand toevallig een video zodat ik een idee kan krijgen?Teijgetje schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:06:
@Piet91
Het is simpeler dan de door jou gelinkt. Intrappen, naar je toe kantelen en uitwerpen. Het gaat haast vanzelf.![]()
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik kan niet voor @Tijgetje spreken maar ik vermoed dat hij bedoelt dat je dan een stukje gras op dezelfde manier ergens anders eruit plukt, en dat terug duwt in het gaatje van de verwijderde plant. Ik doe dat zelf nooit, met wat regen etc stroomt het gaatje wel dicht.True schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:41:
[...]
Ik heb even gezocht, maar ik kan het niet vinden. Hoe snij jij van die 'grasrand proppen' om te transplanteren? Iemand toevallig een video zodat ik een idee kan krijgen?
Vlier is inderdaad een goeie, die groeien altijd en overal. Ik heb er inmiddels drie die spontaan zijn verschenen (dank aan de vogels) en ze zorgen snel voor veel groen, uitbundige bloesems en heel veel bessen - waardoor je er dus zo meer hebt.Deruxian schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:19:
In het verlengde van bovenstaande discussie…:
Ben op zoek naar een mooie struik/boom(pje) voor een beetje een weggestopt hoekje.
En wordt-ie te groot, dan zet je gewoon de snoeischaar erin, hij kan heel veel hebben.
Of lijsterbes natuurlijk, de naam zegt genoeg!
Ik heb vorig jaar in de achtertuin een schuurtje verwijderd van zo'n 10 m2. De vloer (30x30 stoeptegels) ligt er nog wel in, mooie gelegenheid dus om mee te doen aan het NK tegelwippen dacht ik. Kan ik ze ook gratis laten ophalen, mooie meevaller. De vraag is dan alleen: wat te doen met dit stukje grond. Ergens in de komende jaren (1-2 jaar max) wil ik een grotere tuin makeover doen, dus ik wil niet teveel vaste planten erin zetten die ik straks wellicht weer moet verplaatsen. Zit daarom nu te denken om het voor dit jaar dan in te zaaien met een wildbloemen mengsel of zo. Iemand ervaringen/tips voor een goed sterke mix? Wat ik zo snel lees is het advies zaaien vanaf eind april, dus ben ik nog mooi op tijd als ik snel begin met de tegelwippen en de grond verbeteren
Misschien heb je iets aan de mengselwijzer van de Cruydt-Hoeck? Hun zaden en planten zijn sowieso een aanrader.krietjur schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:03:
Zit daarom nu te denken om het voor dit jaar dan in te zaaien met een wildbloemen mengsel of zo. Iemand ervaringen/tips voor een goed sterke mix?
Top, thanks! Ik kom dan op drie keuzes: A6 Akkerbloemen, B1 Kleurrijk of N2 Bijenmengsel. Vanavond maar eens kijken wat het management (de vrouw) ervan vindVeertienKaVier schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:39:
[...]
Misschien heb je iets aan de mengselwijzer van de Cruydt-Hoeck? Hun zaden en planten zijn sowieso een aanrader.
Het is moeilijk kiezen! In alle drie de mengsels zitten fraaie bloemen - cichorei is een van mijn favorieten, zie die vaak in het wild, maar wil ze dit jaar ook weer zaaien.
Excuus voor de snelle zelf quote, maar dit topic gaat zo hard dat ik bang ben dat niemand de vraag meer zietMartijn schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:09:toon volledige bericht
Rara wat is dit voor hout? Ik heb een overkapping waar deze planken in liggen als vlonder. Nu heeft de vorige bewoner dat met beits in de kleur Teak gebeitst, en dat ben ik er vanaf aan het schuren. Het hout heeft van zichzelf een rode gloed als het nat maakt, dus zat zelf te denken dat het merbau of padouk zou kunnen zijn, maar misschien is het wel wat anders…
Foto’s:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals @franssie ook aangeeft, je kan ze soortgelijk uittrekken met de onkruidtrekker, maar ook gewoon blokjes snijden met een broodmes gaat prima, dan heb je maar een klein randje gras nodig dat toch al overgroei is.True schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:41:
[...]
Ik heb even gezocht, maar ik kan het niet vinden. Hoe snij jij van die 'grasrand proppen' om te transplanteren? Iemand toevallig een video zodat ik een idee kan krijgen?
En je kan natuurlijk ook het gras/grond dat om het onkruid zit even loshalen en terugplaatsen.
Het hangt allemaal een beetje af hoe gehavend je veldje is nadat je het onkruid er uit getrokken hebt.
Bij een of twee zou ik ook niets doen, bij een mijnenveld is een stukje gras erbij in de kruiwagen, om proppen te maken, wellicht netter dan overal gaten.
Maar ook dat gat wel of niet bijvullen met wat grond kan natuurlijk, het gras groeit het wel weer dicht.
[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 09-04-2024 10:19 ]
Blijft lastig op basis van een foto. Heb je niet een fijnhouthandel in de buurt? Dan zou ik daar met een plank langsgaan.Martijn schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:36:
[...]
Excuus voor de snelle zelf quote, maar dit topic gaat zo hard dat ik bang ben dat niemand de vraag meer ziet. Niemand een idee? Ik wil ergens komende dagen met een behandeling beginnen, dus zou top zijn als iemand herkent wat voor hout het is, en welke opties ik dus heb...
Lol, ja de planken zijn 4 meter lang, dus dat wordt niet zo heel handig... Hoopte dat het met foto's duidelijk zou zijn...franssie schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:41:
[...]
Blijft lastig op basis van een foto. Heb je niet een fijnhouthandel in de buurt? Dan zou ik daar met een plank langsgaan.
Hoop komend weekend toch eindelijk te starten met verticuteren. Vond het afgelopen weekend nog te drassig hiervoor en was bang alles kapot te trekken. Het veldje ziet er momenteel niet uit. Gele dorre zompige bedoeling. Ga deze keer ook maar een machine huren. Normaal doe ik dit met zo'n hark omdat het veldje niet al te groot is (net geen 100m2), maar zie dat nu niet zitten.
Wat voor gazongrond heeft jullie voorkeur voor het egaal maken? Pokon?
Wat voor gazongrond heeft jullie voorkeur voor het egaal maken? Pokon?
PSN: bollsie
Hou er wel rekening mee dat Cichorei het eerste jaar na zaaien alleen een bladrozet met penwortel aanlegt en pas het jaar daar op een bloemstengel. Dus dit jaar nog geen bloemen......VeertienKaVier schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:11:
Het is moeilijk kiezen! In alle drie de mengsels zitten fraaie bloemen - cichorei is een van mijn favorieten, zie die vaak in het wild, maar wil ze dit jaar ook weer zaaien.
Je zou ook voor groenbemesters kunnen gaan. Heb ik hier in een nieuwbouw tuin gedaan voordat wij echt plannen hadden. Lekker laten afsterven in de winter en door de grond heen mengen. Het grasveld groeit er nu lekker op. Als ik thuis ben zal ik eens kijken welke zaden dat precies waren. De Bolster is wel een goede biologische handel daarvoor.krietjur schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:03: Zit daarom nu te denken om het voor dit jaar dan in te zaaien met een wildbloemen mengsel of zo. Iemand ervaringen/tips voor een goed sterke mix? Wat ik zo snel lees is het advies zaaien vanaf eind april, dus ben ik nog mooi op tijd als ik snel begin met de tegelwippen en de grond verbeteren
Je zegt broodmes, maar bedoelt eigenlijk gewoon een scherp gekarteld met met een redelijk lang lemmet?Teijgetje schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:09:
[...]
Zoals @franssie ook aangeeft, je kan ze soortgelijk uittrekken met de onkruidtrekker, maar ook gewoon blokjes snijden met een broodmes gaat prima, dan heb je maar een klein randje gras nodig dat toch al overgroei is.
En je kan natuurlijk ook het gras/grond dat om het onkruid zit even loshalen en terugplaatsen.
Het hangt allemaal een beetje af hoe gehavend je veldje is nadat je het onkruid er uit getrokken hebt.
Bij een of twee zou ik ook niets doen, bij een mijnenveld is een stukje gras erbij in de kruiwagen, om proppen te maken, wellicht netter dan overal gaten.
Maar ook dat gat wel of niet bijvullen met wat grond kan natuurlijk, het gras groeit het wel weer dicht.
Ik wil dan eigenlijk een inklapbaar mes zodat ik die veilig bij de tuinspullen kan bewaren en niet kan misgrijpen. Maar de Opinel N12 met gekarteld lemmet is in Nederland amper leverbaar en echte inklapbare alternatieven voor een leuke prijs kan ik ook niet echt vinden. Victorinox heeft dan wel voor 20€ inklapbare kartelmessen, maar die zijn dan weer met een afgeronde punt, ook niet helemaal wat mij praktisch lijkt.
Iemand nog een tip voor een tuinmes voor o.a. afsteken c.q. hergebruiken van gras?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
@True een inklapbare schrobzaag zal het ook wel doen denk ik
Dat ken ik van de kaardebollen, die mogen hier ook hun gang gaan. Ook een erg leuke plant trouwens, maar je ziet ze niet zo vaak in tuinen.Yaksa schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:53:
[...]
Hou er wel rekening mee dat Cichorei het eerste jaar na zaaien alleen een bladrozet met penwortel aanlegt en pas het jaar daar op een bloemstengel. Dus dit jaar nog geen bloemen......
Ja, een scherp gekarteld mes met een redelijk lang lemmet........een broodmes.True schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:07:
[...]
Je zegt broodmes, maar bedoelt eigenlijk gewoon een scherp gekarteld met met een redelijk lang lemmet?
Ik wil dan eigenlijk een inklapbaar mes zodat ik die veilig bij de tuinspullen kan bewaren en niet kan misgrijpen. Maar de Opinel N12 met gekarteld lemmet is in Nederland amper leverbaar en echte inklapbare alternatieven voor een leuke prijs kan ik ook niet echt vinden. Victorinox heeft dan wel voor 20€ inklapbare kartelmessen, maar die zijn dan weer met een afgeronde punt, ook niet helemaal wat mij praktisch lijkt.
Iemand nog een tip voor een tuinmes voor o.a. afsteken c.q. hergebruiken van gras?
Kost "niks" en erg handig om ook het overgroeigras langs stenen mee af te zagen.
Je kan het natuurlijk zo duur maken als je wilt, een schrobzaag kan ook.
Of een dure victorinox (al zou ik zoiets nemen dan).
Nadeel van al die scherpe fijne tandjes is dat ze in no-time bot zijn door zand en steentjes.
Het broodmes dat hier bij het gereedschap ligt gaat al jaren mee en blijft scherp genoeg.
Je moet gewoon zelf even uitvinden hoe en wat je het fijnst vindt werken.
@Martijn
Heb je hier al gezocht?
Of een app geprobeerd? Of deze?
[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 09-04-2024 20:02 ]
of je plantschepje, een hoekje van de schoffel, je steekschop en je vingers. Het is geen open hartoperatie immers. Dan hoeft je niks extra te kopen en kun je ook je handen er niet aan snijden.True schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:07:
[...]
Je zegt broodmes, maar bedoelt eigenlijk gewoon een scherp gekarteld met met een redelijk lang lemmet?
Onlangs hebben wij onze nieuwe woning betrokken en nu is het tijd om ons 'dek' in te richten. We hebben al wat ideeën voor de indeling, maar twijfelen met name wat we aan moeten met 2 grote plantenbakken (lbh 150x50x60) die onderdeel zijn van de aankoop. We hebben deze plantenbakken leeggeschept en willen nu iets nieuws planten in deze bakken. Maar... wat? Zien letterljik door de bomen het bos niet meer. De vorige bewoner had er wat luzerne ingegooid en verder nooit meer iets mee gedaan.
We willen deze plantenbakken met name gebruiken om te privacy te bevorderen, dus planten het liefst iets met veel volume (zowel in de breedte als in de hoogte). En liefst iets wat winterhard is. Ons dek ligt op het noordwesten. Hopelijk kan iemand ons wat wegwijs maken!
We willen deze plantenbakken met name gebruiken om te privacy te bevorderen, dus planten het liefst iets met veel volume (zowel in de breedte als in de hoogte). En liefst iets wat winterhard is. Ons dek ligt op het noordwesten. Hopelijk kan iemand ons wat wegwijs maken!
Bamboe, portugese laurier, wat heb je zelf al op google gevonden?Klaaf14 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:51:
Onlangs hebben wij onze nieuwe woning betrokken en nu is het tijd om ons 'dek' in te richten. We hebben al wat ideeën voor de indeling, maar twijfelen met name wat we aan moeten met 2 grote plantenbakken (lbh 150x50x60) die onderdeel zijn van de aankoop. We hebben deze plantenbakken leeggeschept en willen nu iets nieuws planten in deze bakken. Maar... wat? Zien letterljik door de bomen het bos niet meer. De vorige bewoner had er wat luzerne ingegooid en verder nooit meer iets mee gedaan.
Ik heb hier een bak met Pampusgras ook ivm privacy/inkijk en die is in ieder geval lekker de breedte en hoogte in.Klaaf14 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:51:
@Klaaf14
Google eens op “privacy perennials” voor een wat gevarieerder beeld. Wellicht zie je iets leuks wat we in de Nederlanden nog niet zo vaak toepassen.
Daarnaast moet je ook een keuze maken tussen iets jaarrond/volledig dicht, of dat je elk jaar iets helemaal terugsnoeit en opnieuw laat opgroeien leuk vind. Ik zou een combi kiezen en spelen met concept thriller, filler spiller.
Google eens op “privacy perennials” voor een wat gevarieerder beeld. Wellicht zie je iets leuks wat we in de Nederlanden nog niet zo vaak toepassen.
Daarnaast moet je ook een keuze maken tussen iets jaarrond/volledig dicht, of dat je elk jaar iets helemaal terugsnoeit en opnieuw laat opgroeien leuk vind. Ik zou een combi kiezen en spelen met concept thriller, filler spiller.
[ Voor 41% gewijzigd door Barleone op 09-04-2024 22:05 ]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Ik ben zelf wel fan van de zagen van SIlkyTrue schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:07:
[...]
https://www.silky-europe....e7a25e0b7df86309f0d536763
wel aan de prijs maar gaat al een stuk langer mee dan zo'n goedekoop ding en blijven langer scherp, dus werkt sneller (dus uiteindelijk een stuk voordeliger)
al is de scherpte voor gras minder belangrijk
[ Voor 10% gewijzigd door Togi op 10-04-2024 09:34 ]
Teijgetje schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:06:
@Piet91
Het is simpeler dan de door jou gelinkt. Intrappen, naar je toe kantelen en uitwerpen. Het gaat haast vanzelf.![]()
Thanks. Las inderdaad wel vaker dat de Fiskars fijn werkt en dat extra draaien van (bijvoorbeeld) de Gardena is net wat irritanter natuurlijk.Teijgetje schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:05:
@Piet91
[YouTube: BEST WEED PULLERS! Real World Test]
Hoewel in die videos de Fiskars er niet bepaald goed uitkomt en juist de Gardena het goed doet. (en allemaal pakken ze de plant/wortel/grond mee uit het gazon.
Ook lees ik geregeld dat de bouwkwaliteit van de Fiskars vrij slecht is (plastic wat snel kapot gaat) en de Gardena juist betere bouwkwaliteit zou hebben.
Anywho; nieuw kopen we ze toch niet (dat is het ons niet waard) dus ik hou Marktplaats o.i.d. wel wat in de gaten; ik zie ze daar regelmatig langskomen.
Eerst toch niet zo veel last niet meer van paardebloemen; want die heb ik dus onlangs uit het gazon getrokken (en daarna gemaaid, vervolgend geverticuteerd (hoewel; leek meer op ploegen
Oh, en sinds maandag beginnen ineens de graszaden te kiemen en de akkerbloemen op te komen.
Misschien net de juiste combinatie van zon/warmte en regen gehad ofzo.
Ben benieuwd.
Wat vinden jullie van grind bij de oprit?
Wij hebben een oprit van 13 x 5m.
Nu vind ik dit veel te veel om volledig te bestraten. Ik hoor echter veel aversie tegen grind. Maar zie het als een mooie onderbreking , waterdoorlatend enz.
Onderstaand plan voor de voortuin is dus redelijkdefinitief. Achter zijn we er nog niet helemaal uit met het terras en pad naar het terras achter.
Nu vind ik dit veel te veel om volledig te bestraten. Ik hoor echter veel aversie tegen grind. Maar zie het als een mooie onderbreking , waterdoorlatend enz.
Onderstaand plan voor de voortuin is dus redelijkdefinitief. Achter zijn we er nog niet helemaal uit met het terras en pad naar het terras achter.
:strip_exif()/f/image/C5Up4Bk0ZiEyqBoZU9iPSakA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 11-04-2024 07:09 ]
Als je splitplaten gebruikt, is grind, of split, heel goed mogelijk voor een oprit. De opbouw is wel hetzelfde als met 'normale' bestrating.Draakje5 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:08:
[Afbeelding]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
alternatief, grastegelsDraakje5 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:08:
[Afbeelding]
@Draakje5 als je de rest van de buurt niet wilt lastigvallen met split wat meegenomen wordt door de banden zou ik proberen het begin van je oprit toch met straatwerk te starten.
Ik heb dat ook tov onze buren die dat niet hebben en het scheelt 95% van het split op straat.
Dit is mijn oprit:
Ik heb dat ook tov onze buren die dat niet hebben en het scheelt 95% van het split op straat.
Dit is mijn oprit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik zie in onze wijk altijd heel veel grind op straat liggen bij dat soort opritten. En als je kinderen hebt gaan ze er mogelijk mee spelen. Mocht je fietsen (tijdelijk) willen plaatsen, dan wordt dat op grind ook lastiger.Draakje5 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:08:
[Afbeelding]
Wij hebben het heel even overwogen, maar uiteindelijk gegaan voor normale bestrating vanwege bovenstaande redenen. Wel precies genoeg voor de parkeerplek en routes naar de deuren, de rest zoveel mogelijk groen gehouden.
Ik moet mijn appelbomen nog snoeien maar weet nooit zo goed waar ik de schaar precies erin moet zetten.
Heb begrepen dat in elk geval alle verticaal groeiende twijgen vanaf de gesteltakken eraf moeten. Maar moet ik de gesteltakken nu zelf ook nog inkorten of is het daar te laat voor en moet ik dat in de winter nu pas doen?
Heb begrepen dat in elk geval alle verticaal groeiende twijgen vanaf de gesteltakken eraf moeten. Maar moet ik de gesteltakken nu zelf ook nog inkorten of is het daar te laat voor en moet ik dat in de winter nu pas doen?
:strip_exif()/f/image/7XeXJeVWTS6u5pIxH9nhMCf8.jpg?f=fotoalbum_large)
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Je bent nu te laat! Snoeien had je tot eind februari moeten doen, uiterlijk eind maart! Nu kun je waterloten wel inkorten en de rest van van de zomer ook. Echte snoei pas in het najaar/winter weer.Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:52:
Ik moet mijn appelbomen nog snoeien maar weet nooit zo goed waar ik de schaar precies erin moet zetten.
[Afbeelding]
Met snoeien heb ik altijd veel baat bij de videos van Jurgen van Tuinmanieren op youtube.
Laurier is geen natte voeten plant. Dan moet je wilgen, berken, elzen hebben.barry86 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:46:
[Afbeelding]
Het gaat niet zo goed met mijn laurier.
Deze delen grond hebben deze winter veeeeeel water gehad / onderwater gestaan.
Mogelijk verzopen? Maar wat gaan we er dan plaatsen? Waterplanten??? De laurier is toch bij uitstek geschikt hiervoor?
Tja kan echt van alles zijn.Martijn schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:50:
[...]
Lol, ja de planken zijn 4 meter lang, dus dat wordt niet zo heel handig... Hoopte dat het met foto's duidelijk zou zijn...
Zo op het oog lijkt het op:
- Bankirai red balau
- Angelim Vermelho
- Cumaru
I’m not superstitious, but I am a little stitious.
Maar is het ook wintergroen...., volgens mij niet... volgens mij blijft er weinig opties over?No Hands schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:31:
[...]
Laurier is geen natte voeten plant. Dan moet je wilgen, berken, elzen hebben.
Nee die zijn allen niet wintergroen. Je zoekt dus iets wat tegen natte voeten kan en wintergroen is?barry86 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:32:
[...]
Maar is het ook wintergroen...., volgens mij niet... volgens mij blijft er weinig opties over?
Dag allen,
Wij hebben een vrij groot en schuin talud (ligt op het oosten & zuiden) richting water (40 meter lang en zo’n 130cm breed). Tot aan het begin van het talud komt gras. Eerst wilde ik op het talud ook gras doen maar lijkt me lastig met maaien. Nu zit ik te denken aan een goede bodembedekker. Doel is weinig onkruid en makkelijk qua onderhoud. Hebben jullie advies qua bodembedekker in deze situatie? In ideale situatie zorgen de wortels er ook voor dat de grond zich goed vastzet.
En hebben jullie ook advies hoe ik straks het gras afzet t.o.v. de bodembedekker? Iets van een borderrand? Alvast bedankt voor jullie advies.
:strip_exif()/f/image/xTM5G1a1IBQqZVc8CgPSnoH1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9BD8inYNYqWllHb7lJ2gXNY9.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben een vrij groot en schuin talud (ligt op het oosten & zuiden) richting water (40 meter lang en zo’n 130cm breed). Tot aan het begin van het talud komt gras. Eerst wilde ik op het talud ook gras doen maar lijkt me lastig met maaien. Nu zit ik te denken aan een goede bodembedekker. Doel is weinig onkruid en makkelijk qua onderhoud. Hebben jullie advies qua bodembedekker in deze situatie? In ideale situatie zorgen de wortels er ook voor dat de grond zich goed vastzet.
En hebben jullie ook advies hoe ik straks het gras afzet t.o.v. de bodembedekker? Iets van een borderrand? Alvast bedankt voor jullie advies.
:strip_exif()/f/image/xTM5G1a1IBQqZVc8CgPSnoH1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9BD8inYNYqWllHb7lJ2gXNY9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1tK716keRQ5b6bTG4mLZfNfk.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet mooi riet? Zoals er beetje langs de kant groeit? Kunnen vogels mooi in nestelen
Jup, maar Google laat me nog in de steek, volgens mij is het er niet.No Hands schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:53:
[...]
Nee die zijn allen niet wintergroen. Je zoekt dus iets wat tegen natte voeten kan en wintergroen is?
Dat vind ik zelf niet heel mooi nee, sorry. Ik zag op internet de Vinca Minor voorbij komen, is misschien wel goede optie? Zat te denken aan wat hogere grassoorten er tussen te planten, maar ook daar zou advies welkom in zijn.vinpower schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:40:
Niet mooi riet? Zoals er beetje langs de kant groeit? Kunnen vogels mooi in nestelen
Split blijft inderdaad nogal in de banden hangen. Wanneer je Maasgrind (ook wel boerengrind genoemd) gebruikt, met een fractiegrootte tussen de 8 en 30 mm, dan heb je daar veel minder last van.GeeMoney schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:31:
@Draakje5 als je de rest van de buurt niet wilt lastigvallen met split wat meegenomen wordt door de banden zou ik proberen het begin van je oprit toch met straatwerk te starten.
Gewoon een akkerrandrmensel met bloemen er in zaaien (zoiets als dit). Eventueel aanvullen met wat graszaad.LennartTW94 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:15:[...]Dat vind ik zelf niet heel mooi nee, sorry. Ik zag op internet de Vinca Minor voorbij komen, is misschien wel goede optie? Zat te denken aan wat hogere grassoorten er tussen te planten, maar ook daar zou advies welkom in zijn.
Andere planten (door jou onkruid genoemd) komen er toch wel in waaien, onmogelijk om dat tegen te houden.
Werk met de natuur, niet er tegenin.
@LennartTW94
Ik kan je uit eigen ervaring aanraden om een adviesgesprek bij esveld.nl te boeken. Je krijgt voor de kosten een voucher die je in de (fantastische) webshop kunt besteden. Je kunt met die oppervlakte namelijk wel iets heel moois maken wat diepte/kleur/seizoensvariatie geeft. Ik geniet op dit ogenblik iedere dag van de gave kleurcombinaties (ander type tuin).
Je praat al gauw over 40-60m2 x 7/m2 = 280-420 planten. Steek er wat tijd in, daar ga je van genieten.
Ik kan je uit eigen ervaring aanraden om een adviesgesprek bij esveld.nl te boeken. Je krijgt voor de kosten een voucher die je in de (fantastische) webshop kunt besteden. Je kunt met die oppervlakte namelijk wel iets heel moois maken wat diepte/kleur/seizoensvariatie geeft. Ik geniet op dit ogenblik iedere dag van de gave kleurcombinaties (ander type tuin).
Je praat al gauw over 40-60m2 x 7/m2 = 280-420 planten. Steek er wat tijd in, daar ga je van genieten.
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Goede onderhoudsvrije bodembedekker for zulke plekken zijn zwarte zonnepanelen. Extra functionaliteit ookLennartTW94 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:25:
Dag allen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar meestal spannen ze hier zwart worteldoek en dan allemaal gaatjes erin en van die kleine struikjes die over de bodem kruipen. Ik denk dat je de term onkruid langzaam moet gaan loslaten want dat zal, afgezien dan van als je er plastic overheen spant, altijd terugkomen en dan is dat elke keer opruimen ellende.
Je kan het ook minder flauw laten afgraven, gras zaaien en het maaien maar dan komen er ook allemaal eenden en ganzen zitten schijten.
je ziet ook veel dat men een verdiepte zit maakt aan het water. dit is natuurlijk maar een oplossing voor een klein stukjeNo Hands schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:29:
[...]
Goede onderhoudsvrije bodembedekker for zulke plekken zijn zwarte zonnepanelen. Extra functionaliteit ook
Maar meestal spannen ze hier zwart worteldoek en dan allemaal gaatjes erin en van die kleine struikjes die over de bodem kruipen. Ik denk dat je de term onkruid langzaam moet gaan loslaten want dat zal, afgezien dan van als je er plastic overheen spant, altijd terugkomen en dan is dat elke keer opruimen ellende.
Je kan het ook minder flauw laten afgraven, gras zaaien en het maaien maar dan komen er ook allemaal eenden en ganzen zitten schijten.
Mocht je er met plantjes niet uitkomen, met een zweefmaaier van bv Flymo is dat prima te maaien.LennartTW94 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:25:
Dag allen,
Wij hebben een vrij groot en schuin talud (ligt op het oosten & zuiden) richting water (40 meter lang en zo’n 130cm breed). Tot aan het begin van het talud komt gras. Eerst wilde ik op het talud ook gras doen maar lijkt me lastig met maaien.
Wegen niets en zijn ook leuk tweedehands te krijgen.
Dan kan je het simpel dichtleggen met graszoden, plantjes planten op een schuin talud (en dat voorlopig netjes houden) zonder dat je er kan staan is ook een dingetje.
Dag tuintweakers,
Ik wil graag wat leidingen begraven om hier later sproeiers op aan te sluiten. Ook wil ik graag een elektra leiding naar het tuinhuis maken. Weten jullie een goede manier om een 60 cm diepe geul te graven? Het is geen heel groot stuk, een tuinfrees machine huren voor 400 euro gaat me een beetje te ver. Ik weet dat er speciale scheppen voor zijn (sleuvenschep/kabelspade/draineerspade). Ik zit erover te denken om deze te gaan gebruiken. Weet iemand nog een goed alternatief?
Ook wil ik de elektra en waterleiding deels in dezelfde geul leggen. Volgens mij moet dit goed gaan maar heeft iemand nog een reden om dit niet te doen?
Ik wil graag wat leidingen begraven om hier later sproeiers op aan te sluiten. Ook wil ik graag een elektra leiding naar het tuinhuis maken. Weten jullie een goede manier om een 60 cm diepe geul te graven? Het is geen heel groot stuk, een tuinfrees machine huren voor 400 euro gaat me een beetje te ver. Ik weet dat er speciale scheppen voor zijn (sleuvenschep/kabelspade/draineerspade). Ik zit erover te denken om deze te gaan gebruiken. Weet iemand nog een goed alternatief?
Ook wil ik de elektra en waterleiding deels in dezelfde geul leggen. Volgens mij moet dit goed gaan maar heeft iemand nog een reden om dit niet te doen?
Ik als beginnend tuinierder met iets meer tuin dan me lief is, zoek praktisch advies. Rondom mijn tuin loopt een greppel van ca.1m breed en 40-50cm diep. Die moet ik onderhouden, kan dus niet weg. Nu groeit daar uiteraard heel snel heel veel ellende in. Ik heb een bosmaaier, maar die is er meer op gemaakt (met het harnas) om makkelijk vlakke stukken te maaien, en geen schuine stukken, zeker niet als die dieper (of hoger) liggen. Is er een truukje om dit makkelijker te doen?
Als de grond vd zomer goed droog is kan ik er wel redelijk makkelijk met de grasmaaier zelf schuin doorheen rijden (ego maaier die zelf rijd/voort trekt), maar nu het nog zo drassig en modderig is, is dat niet te doen.
Als de grond vd zomer goed droog is kan ik er wel redelijk makkelijk met de grasmaaier zelf schuin doorheen rijden (ego maaier die zelf rijd/voort trekt), maar nu het nog zo drassig en modderig is, is dat niet te doen.
Truucje is simpel: wachten tot het droog genoeg is voor de grasmaaierBorisvkr schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:44:
Ik als beginnend tuinierder met iets meer tuin dan me lief is, zoek praktisch advies. Rondom mijn tuin loopt een greppel van ca.1m breed en 40-50cm diep. Die moet ik onderhouden, kan dus niet weg. Nu groeit daar uiteraard heel snel heel veel ellende in. Ik heb een bosmaaier, maar die is er meer op gemaakt (met het harnas) om makkelijk vlakke stukken te maaien, en geen schuine stukken, zeker niet als die dieper (of hoger) liggen. Is er een truukje om dit makkelijker te doen?
Als je m jaarlijks maait dan zal het niet dichtgroeien en dat is toch voldoende? In de lente de plantjes hun gang laten gaan is erg goed voor bijen- en insectenpopulaties, in de zomer kan je dan met de normale maaier aan de slag en als t weer te nat is t maar laten gaan.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Wij willen onze nu volledig betegelde tuin ook aanpakken.
Mede ingegeven beschikbare subsidies van de gemeente (groendak, regenton, afkoppelen regenwater van riool, cadeaubon voor elke ingeleverde m2 tuintegel etc)
Het gaat om ongeveer 88m2 in totaal, waarvan ongeveer 1/3de betegeld mag zijn.
Hiervan willen we 2 terrashoeken maken van 11m2 en 18m2, en 2 paden met tegels/stenen tussen de voor en achterkant van de tuin/terassen.
Verder een klein beekloopje/watertje, 2 boompjes en de rest wordt dus beplanting/gras.
De terrassen dienen waterdoorlatend gevoegd te worden.
Qua inspiratie gaan we hier van uit:
https://appeltern.nl/nl/p...e_tuinen/knotwilgen_tuin/
https://appeltern.nl/nl/p...n/de_tuinen/cottage_tuin/
https://appeltern.nl/nl/park_bezoeken/de_tuinen/rotstuin/
Kanttekening, wij zijn wel erg gecharmeerd van Flagstones. De paden en terrassen willen we dus het liefst hier mee uit voeren. Heeft iemand ervaring met het leggen van flagstones in een zandbed, zonder een cement/specievoeg?
En wordt hier dan onkruidwerend voegzand (gatorzand bijvoorbeeld) voor gebruikt?
Bij Appeltern wordt veel gebruik gemaakt van Achterhoeks padvast, is dat wellicht mogelijk?
Verder ben ik zeer gecharmeerd van de eigenschappen van Olivijnzand, iemand ervaring mee met het vullen van de voegen hiermee?
Ben benieuwd of iemand hier ervaring/advies in heeft.
Mede ingegeven beschikbare subsidies van de gemeente (groendak, regenton, afkoppelen regenwater van riool, cadeaubon voor elke ingeleverde m2 tuintegel etc)
Hiervan willen we 2 terrashoeken maken van 11m2 en 18m2, en 2 paden met tegels/stenen tussen de voor en achterkant van de tuin/terassen.
Verder een klein beekloopje/watertje, 2 boompjes en de rest wordt dus beplanting/gras.
Kanttekening, wij zijn wel erg gecharmeerd van Flagstones. De paden en terrassen willen we dus het liefst hier mee uit voeren. Heeft iemand ervaring met het leggen van flagstones in een zandbed, zonder een cement/specievoeg?
En wordt hier dan onkruidwerend voegzand (gatorzand bijvoorbeeld) voor gebruikt?
Bij Appeltern wordt veel gebruik gemaakt van Achterhoeks padvast, is dat wellicht mogelijk?
Verder ben ik zeer gecharmeerd van de eigenschappen van Olivijnzand, iemand ervaring mee met het vullen van de voegen hiermee?
Ik heb vorig jaar een tuin gemaakt met flagstones. Zie, pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"Murkmans schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:31:toon volledige bericht
Wij willen onze nu volledig betegelde tuin ook aanpakken.
Eigenlijk is dit de wijze waarop ze gelegd moeten worden en dat is niet waterdoorlatend. Het zijn dunne tegels die in een normaal zandbed niet goed blijven liggen. Ook de voegen moeten op cementbasis zijn.
Toevallig heb ik begin dit jaar voor gemeenten paden gemaakt van Greensand, oftewel olivijnzand, door natuurgebieden heen. Het is een soort halfverharding net zoals Gravier d'or. Ik zou hier zeker niet gaan voegen. De eigenschappen van Greensand zijn natuurlijk top, maar laat je niet misleiden. De CO² uitstoot die vrijkomt bij het winnen, maken en vervoeren weegt niet op tegen de eigenschappen van het granulaat. Vooralsnog wordt het gemaakt in Spanje en per vrachtwagen vervoerd naar Nederland.
Verder is de verwerking ook hetzelfde als met Gravier d'or alleen mag je Greensand niet trillen, dit moet gewalst worden anders slaat het teveel dicht.
Waterloten, die dunne takjes die ontspringen vanaf de stam en de dikkere takken, kun je nu weghalen. Niet door ze met een snoeischaar terug te knippen, maar door ze 'gewoon' met de hand er af te trekken. Terug knippen heeft het effect dat er drie voor in de plek komen. Tenzij zo'n waterlot precies op de plek zit waar je in de toekomst een vruchtdragende tak wil hebben, dan kun je 'm door laten groeien, en bij voldoende dikte gaan afbuigen in de gewenste richting. Overigens is het wel verstandig om een cursus fruitbomen snoeien te volgen, daar leer je het in de praktijk en bij vormsnoei is het belangrijk dat je je eigen bomen kunt beoordelen en weet wat er gebeurt wanneer je takken op een bepaalde plek weg haalt of juist laat zitten. Een video op Internet heb je niet zoveel aan. Bij nogal wat volkstuintjes, voedselbossen en zo worden regelmatig snoeicursussen gegeven, kijk eens rond in de omgeving of op internet.Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:52:Ik moet mijn appelbomen nog snoeien maar weet nooit zo goed waar ik de schaar precies erin moet zetten.
Voor dit jaar zou ik niet snoeien (in de zin van gesteltakken weghalen), eerst de cursus volgen en dan zelf met je eigen bomen aan de slag.
:strip_exif()/f/image/E5cgvPaAc36wCr5m2Nyl51NQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit hoekje ellende maar eens gras vrij maken. Nog een briljante tip hoe je dat doet zonder alle net bloeiende of opkomende bollen om te schoffelen?
Als het schoon is gaan er wat nieuwe planten bij en de rest vul ik aan met houtsnippers. Helaas is de mooie magnolia die er stond vorig jaar tijdens een droge periode dood gegaan...
[ Voor 14% gewijzigd door deWit op 12-04-2024 17:42 ]
Niet schoffelen maar (wanneer de grond ietwat vochtig is) met de hand het gras er uit trekken. Veel grassoorten (en zeker straatgras) bloeien nu al, dus het verwijderde gras met zaad en al in de GFT bak deponeren.deWit schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:40:
[Afbeelding]
Dit hoekje ellende maar eens gras vrij maken. Nog een briljante tip hoe je dat doet zonder alle net bloeiende of opkomende bollen om te schoffelen?
Als het schoon is gaan er wat nieuwe planten bij en de rest vul ik aan met houtsnippers. Helaas is de mooie magnolia die er stond vorig jaar tijdens een droge periode dood gegaan...
Ja top, dit is wat ik wilde weten over Greensand. Las ook dat het pas echt een goed effect heeft als het zeer fijne korrel is.pjot1 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:22:toon volledige bericht
[...]
Ik heb vorig jaar een tuin gemaakt met flagstones. Zie, pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"
Eigenlijk is dit de wijze waarop ze gelegd moeten worden en dat is niet waterdoorlatend. Het zijn dunne tegels die in een normaal zandbed niet goed blijven liggen. Ook de voegen moeten op cementbasis zijn.
Toevallig heb ik begin dit jaar voor gemeenten paden gemaakt van Greensand, oftewel olivijnzand, door natuurgebieden heen. Het is een soort halfverharding net zoals Gravier d'or. Ik zou hier zeker niet gaan voegen. De eigenschappen van Greensand zijn natuurlijk top, maar laat je niet misleiden. De CO² uitstoot die vrijkomt bij het winnen, maken en vervoeren weegt niet op tegen de eigenschappen van het granulaat. Vooralsnog wordt het gemaakt in Spanje en per vrachtwagen vervoerd naar Nederland.
Verder is de verwerking ook hetzelfde als met Gravier d'or alleen mag je Greensand niet trillen, dit moet gewalst worden anders slaat het teveel dicht.
Ik zag ook voorbeelden met split/grind op verschillende websites tussen de flagstones, vandaar dat ik naar zoiets zocht.
Of dan beloopbare bodembedekkers ertussen.
Wat raad je aan voor een doorlatende voeg?
Anders denk ik dat ik op zoiets uit ga komen.
https://www.flagstones.nl...13x1750.jpeg?v=1686920453
Ik snap zelf eigenlijk niet waarom je een waterdoorlatende voeg wilt.Murkmans schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:04:
[...]
Ja top, dit is wat ik wilde weten over Greensand. Las ook dat het pas echt een goed effect heeft als het zeer fijne korrel is.
Ik zag ook voorbeelden met split/grind op verschillende websites tussen de flagstones, vandaar dat ik naar zoiets zocht.
Of dan beloopbare bodembedekkers ertussen.
Wat raad je aan voor een doorlatende voeg?
Anders denk ik dat ik op zoiets uit ga komen.
https://www.flagstones.nl...13x1750.jpeg?v=1686920453
Bestrating leg je altijd onder afschot; en hoger dan je afwatering. Dat wil zeggen, je laagste punt van je terras is iets hoger dan de rest van de tuin. In principe water je ieder terras af in de tuin. Dan heb je toch vrije afwatering?
Zo we zijn weer wat gevorderd met project hedera naar schutting.
Bekisting gemaakt vorige weekend. En betonijzer in de buizen in de grond en de bekisting.
Dat waren de oude betonmatten waar de hedera op groeide.
:strip_exif()/f/image/klTfgrmt3QYRYuIhLQILOZH9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PPpV5Ju2NafrAAYOAeUJPb2Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Begin van de week beton erin, 30 zakjes na zakje 25 begint het wel vervelend te worden...
:strip_exif()/f/image/A8QMzEV7rfT0HzLxXjb3ig8I.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag de bult hout gereduceerd tot bouwpakket voor de schutting.
:strip_exif()/f/image/YFRlzZZYx6EjgXCRiOFJGQIA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zrToaSzIURoVd9DTkEvaHPeA.jpg?f=fotoalbum_large)
En last but not least de bekisting verwijderd en een biertje in de zon.
:strip_exif()/f/image/QkMPx3w3aUa5yQqcO3Jauve1.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen zien of ik het bouwpakket in elkaar krijg ik ben nu best wel gaar eigenlijk🙈
Bekisting gemaakt vorige weekend. En betonijzer in de buizen in de grond en de bekisting.
Dat waren de oude betonmatten waar de hedera op groeide.
:strip_exif()/f/image/klTfgrmt3QYRYuIhLQILOZH9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PPpV5Ju2NafrAAYOAeUJPb2Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Begin van de week beton erin, 30 zakjes na zakje 25 begint het wel vervelend te worden...
:strip_exif()/f/image/A8QMzEV7rfT0HzLxXjb3ig8I.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag de bult hout gereduceerd tot bouwpakket voor de schutting.
:strip_exif()/f/image/YFRlzZZYx6EjgXCRiOFJGQIA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zrToaSzIURoVd9DTkEvaHPeA.jpg?f=fotoalbum_large)
En last but not least de bekisting verwijderd en een biertje in de zon.
:strip_exif()/f/image/QkMPx3w3aUa5yQqcO3Jauve1.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen zien of ik het bouwpakket in elkaar krijg ik ben nu best wel gaar eigenlijk🙈
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Mmm... punt is dat het gras nu al 30-40cm hoog staat. En ik heb er al enorme onkruidbomen uitgetrokken van meer dan 1m hoog die afgelopen 2 weken als eeeh nou ja als onkruid uit de grond schotennoes schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:14:
[...]
Truucje is simpel: wachten tot het droog genoeg is voor de grasmaaier![]()
Als je m jaarlijks maait dan zal het niet dichtgroeien en dat is toch voldoende? In de lente de plantjes hun gang laten gaan is erg goed voor bijen- en insectenpopulaties, in de zomer kan je dan met de normale maaier aan de slag en als t weer te nat is t maar laten gaan.
Ik ga het dan toch maar proberen wat te kortwieken, zodat ik er inderdaad later als eea droger is, er met wat moeite de grasmaaier schuin door kan laten gaan.