Kan iemand me adviseren wat te doen met deze siergrassen?
Betreft FESTUCA GAUTIERI,
https://www.pelckmans.net/nl/18111/festuca-gautieri
Staan nu voor het 3e seizoen in onze tuinb
In een deel (foto 1) van de tuin zijn ze na het aanplanten werkelijk ontploft, binnen 2 a 3 maanden waren ze echt enorm, zo groot als ze volgens mij kunnen worden (sommige wel een doorsnee van >50cm). Het jaar daarop werden ze over het algemeen al een stuk minder fraai, en dit jaar zien de meeste er niet uit; een totaal verdorde binnenzijde, met uitlopers rondom, vaak in een wilde vorm.
In dit deel hebben we ze waarschijnlijk ook wat te dicht op elkaar gezet, en eigenlijk geen openingen ertussen; vermoedelijk hebben ze daardoor te nat gestaan (gezien de natte winters van afgelopen jaar zeker mogelijk). De kale plekken op deze foto waren ook helemaal gevuld met bollen.
In het andere deel van de tuin zien ze er vanaf het begin prima uit, maar ze zijn een stuk kleiner, groeien langzamer en daar zijn ze eigenlijk allemaal oke. Hoef daar niks aan te doen eigenlijk
Ze staan hier over het algemeen wel iets verder uit elkaar met ook lege plekken (waar dan franse schors ligt).
Nu is het zo dat onze grond zeer arm is aan voedingsstoffen (onlangs laten testen); voormalig landbouwgrond, is 3 jaar geleden omgespit maar verder weinig aan gedaan (bijv. doormengen compost). Daar ben ik nu wel mee bezig nadat ik de grond heb laten analyseren (composten, mesten)
Ik heb ook gelezen dat je deze planten moet onderhouden door of het oude gras weg te kammen, of ze te scheuren.
Het wegkammer lukt niet; bij de 1e foto zit het groen aan de buitenkant, en als ik het oude gras weghaal, dan worden ze zoals op die foto
Bij de 2e foto lijkt het helemaal niet nodig, misschien onder de buitenzijde dat ik wat weg zou kunnen halen.
Maar de bollen van de 1e foto, daar is ook met scheuren toch niks meer van te maken? Ik heb een week of 4 geleden ze bijna allemaal weggehaald, en kleine stekjes teruggezet. Dat lijkt wat te vroeg geweest want die pakken niet goed op.
Stekjes die ik vorig jaar in de tuin op een andere plek gezet heb doen het wel allemaal, al groeien ze erg langzaam (dat is prima, zo'n ontploffing als het 1e seizoen hoeft van mij niet). Staan op foto 1 links.
Daarnaast wil ik ze op de plek van foto 1 wat verder uit elkaar laten staan, en franse schors strooien tussen de open ruimten zodat ze wellicht minder vochtig op elkaar staan
Maar mijn belangrijkste vraag is dus: wat moet ik doen met die bollen van foto 1, ik heb niet de indruk dat die nog hersteld kunnen worden. 2 seizoenen geleden heb ik een deel daarvan helemaal afgeknipt, sommige zijn redelijk hersteld nu 2 seizoenen later (nog niet 1 of de 10), maar de meeste niet; helemaal dood. Vandaar mijn grote schoonmaak van 4 weken geleden.
edit: het lijkt er ook op dat de planten proberen zichzelf te verspreiden; kleine stekjes die helemaal aan t eind van de strengen zitten die zichzelf in de grond zetten naast de plant, maar ik heb nog nergens echt zo gelezen dat deze grassen dat doen. Die stekjes kun je we verplatsen dus
[
Voor 4% gewijzigd door
Stefke op 23-04-2024 16:07
]