Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 150 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_cda
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 11:28
Ik zoek wat advies mbt een klimop. De vorige bewoners heeft weinig met de tuin gedaan inclusief klimop verwaarloosd. De klimop staat er dus treurig bij en graag zou ik hem veel voller zien. Ben alleen bang als ik fors ga snoeien er helemaal niks van overblijft. Iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/d2CWG6B/IMG-5613.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MfYPpS3/IMG-5612.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/N34BbF1/IMG-5641.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ThBLxMx/IMG-5614.jpg

De laatste foto is overigens van een stukje klimop wat wel goed vol gegroeid is. Blijkbaar is dat stukje wel goed bijgehouden.

Daarnaast heb ik een stukje klimop bijgeplakt ongeveer 2 jaar geleden. Zou ik deze al kunnen snoeien of is dat nog te vroeg?

[ Voor 35% gewijzigd door j_cda op 12-04-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:03
@j_cda
Ik heb tientallen meters klimop. Nu is de perfecte tijd om helemaal los te gaan met je snoeischaar. Je zult versteld staan hoeveel groen je deze zomer alweer hebt. De oplopende temperaturen laten em straks lekker uitbotten.

Mocht je enige dichtheid willen behouden, dan doe je het nu helemaal kort aan de zonzijde en de andere laat je nog een beetje hangen. Dit jaar je model bepalen met de heggenschaar en volgend jaar de andere zijde kortzetten.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
Snoeien inderdaad. Ik heb vorige week flink teruggesnoeid omdat ik hem wat dichter wil hebben i.p.v. lange uitlopers. Vorige week zaten er nog geen uitlopers in. Deze week al wel.

Ik snoei hem wel 3-4x per jaar denk ik om niet teveel te laten uitdijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Borisvkr schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:54:
[...]

Mmm... punt is dat het gras nu al 30-40cm hoog staat. En ik heb er al enorme onkruidbomen uitgetrokken van meer dan 1m hoog die afgelopen 2 weken als eeeh nou ja als onkruid uit de grond schoten :) Als ik er niks aan doe kan ik er vd zomer gewoon niet meer doorheen, ook niet met de bosmaaier.

Ik ga het dan toch maar proberen wat te kortwieken, zodat ik er inderdaad later als eea droger is, er met wat moeite de grasmaaier schuin door kan laten gaan.
Die stengels die zo snel groeien zijn vaak makkelijk door te halen. Probleem zit eerder in de stengels die langzamer groeien, dat zijn boompjes. Hoewel, is dat een probleem?

Wie heeft de eisen wbt onderhoud aan die greppel opgesteld? Als in die greppel nu iedere anderhalve meter een knotwilg staat is dat toch ook leuk? :Y

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_cda
Barleone schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:51:
@j_cda
Ik heb tientallen meters klimop. Nu is de perfecte tijd om helemaal los te gaan met je snoeischaar. Je zult versteld staan hoeveel groen je deze zomer alweer hebt. De oplopende temperaturen laten em straks lekker uitbotten.

Mocht je enige dichtheid willen behouden, dan doe je het nu helemaal kort aan de zonzijde en de andere laat je nog een beetje hangen. Dit jaar je model bepalen met de heggenschaar en volgend jaar de andere zijde kortzetten.
Maar ook dus die lange takken wegsnoeien als het goed begrijp? Voelt zo gek, met name omdat de afgelopen jaren er zo weinig groei in zat.

Goeie tip om eerst de zonzijde te pakken!

Edit - hier wel een handig uitleg: De lange taken die van boven naar beneden groeien dus weghalen anders blokkeren ze de groei van alles daaronder.
YouTube: Klimop snoeien. Hoe en wanneer. TUINVRIEND.NL

[ Voor 14% gewijzigd door j_cda op 13-04-2024 08:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:12

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Er is hier al vaker over klimop gebabbeld (niet iedereen is fan, ik ben zelf groot liefhebber), en in mijn tuin is het een van die planten waarmee je kunt doen wat je wilt, in elk jaargetijde, want de klimop groeit toch wel terug, en vaak nog weelderiger. Sinds vorig jaar heeft ook de klimopbladroller hem ontdekt, maar daar maalt de klimop niet om.

En als hij het nu niet zo best doet, heb je weinig te verliezen, dus de schaar erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@j_cda
Inderdaad de lange er ook af. Zorg dat hij van beneden naar boven groeit en ook in die richting ingevlochten wordt. Verder lekker kort houden. Dan wordt het een mooie klimop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:01
VeertienKaVier schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:37:
Er is hier al vaker over klimop gebabbeld (niet iedereen is fan, ik ben zelf groot liefhebber), en in mijn tuin is het een van die planten waarmee je kunt doen wat je wilt, in elk jaargetijde, want de klimop groeit toch wel terug, en vaak nog weelderiger. Sinds vorig jaar heeft ook de klimopbladroller hem ontdekt, maar daar maalt de klimop niet om.

En als hij het nu niet zo best doet, heb je weinig te verliezen, dus de schaar erin.
ik ken mensen, meerdere zelfs, die een klimop hebben laten doodgaan. Met name in de eerste fase zijn ze nog kwetsbaar. zijn ze eenmaal goed aangeslagen dan is het inderdaad haast onverwoestbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUs8tCiwcfajSNqaTLETJ4Qes6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwzSN9Bc2UqW681MydXIIqgf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSoNN1hxyd1PzTTgM5kBjcSMgBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjts6Hh7C0dRCr9M5v0td0kG.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben nu de Portugese kinderkopjes aan het straten en zit me af te vragen wat nu een goede voegbreedte is. Ik heb twee plekken nu gedaan en de bredere voeg legt iets makkelijk maar is wellicht minder sterk en meer ruimte voor onkruid. Zo strak mogelijk tegen elkaar laat ook natuurlijk nog grote voegen over. Is het ook een esthetisch verhaal. Enige andere redenen waarom ik voor het een of ander zou moeten gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
walletje-w schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:14:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben nu de Portugese kinderkopjes aan het straten en zit me af te vragen wat nu een goede voegbreedte is. Ik heb twee plekken nu gedaan en de bredere voeg legt iets makkelijk maar is wellicht minder sterk en meer ruimte voor onkruid. Zo strak mogelijk tegen elkaar laat ook natuurlijk nog grote voegen over. Is het ook een esthetisch verhaal. Enige andere redenen waarom ik voor het een of ander zou moeten gaan?
Lekker bezig! d:)b

Kort gezegd, zoals op de eerste foto is zoals het hoort.

Je wilt rechte lijnen hebben. Door de verschillende maten van de stenen krijg je er enigzins verband in. De rechte lijnen bepalen dus de voegbreedte.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Hier staat de witte Rhododendron al vol in bloei! O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnuF3DIVsWRBchZ4XnksRFTgq3M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kROPxn4Cm7YPoLP4qMbJaqtu.jpg?f=user_large

De hosta's komen ook al lekker de grond uit! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Gratis bloemenzaad door heel het land! Om de insecten een beetje te helpen!

https://id.nl/huis-en-ent...vraag-je-een-zakje-gratis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

pjot1 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:48:
Gratis bloemenzaad door heel het land! Om de insecten een beetje te helpen!

https://id.nl/huis-en-ent...vraag-je-een-zakje-gratis
Wat een leuk initiatief (hier in het dorp bij het kinderboekzwerfstation, je moet ze jong voor je winnen).

Vandaag al blinde, gras-, en weidebijen, en rosse en gehoornde metselbijen gespot. Balen dat ik even niet aan mijn flagstonepaadje en mijn vijver kan, maar het doet me goed dat de berg aarde, zand en planten nu door die beestjes wordt benut (alleen: ga ik verder zodra het weer kan? of verniel ik dan een kraamkamer?)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Biertje verdient denk ik.

Morgen de boel maar eens goed vastzetten, het zot nu nog met lijmklemmen en 2 schroeven.
En dan maar eens bedenken hoe we daar wat begroeiing gaan maken.
Plantenbak en wat klimplanten etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4oq0Zqde3D0j5B1nIBl2wWOxo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrToaSzIURoVd9DTkEvaHPeA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8__L1bg_P_nA2W25y7cPzKpaNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vi2IAE0Oyg0M81DL0PvboXYo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGE42EJulcelS2qXVUo-y3FxCfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fUGTynz7OCaUWQDBLaznQG0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgV_SQ-Yp580kZRy64AzFsX_E4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyyLE9cEs9UnIe0Zyb3lrXWz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsTYWvQlpY943aj_leOzFGWp0xQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJs6dRiVhY4eaGNdEXgKVCSF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pl0ulwg6oPwCil510DdOJXXyWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBrDFGg4FrVyUysHvupvDIpJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o91D0hj6-J7-H8m60_5q4-85txo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFlLV8NmCUKkSY2jP1n8TOjR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSoZeewlUbVTSFPbNpP9dJ0yCrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMbRkC5hLL6gbYHtVeFZM4oh.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 16:37
Iemand nog tips hoe een bamboe te verwijderen. Ding is een klont wortel. Geen idee waarmee ik er doorheen kan komen.

Staat ook nog eens langs een schutting en een terras dus ruim uitgraven is ook een uitdaging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 20:57
Ronald.42 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:49:

Morgen de boel maar eens goed vastzetten, het zot nu nog met lijmklemmen en 2 schroeven.
Dat is nog eens een schutting! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:00
Dracula schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:06:
Iemand nog tips hoe een bamboe te verwijderen. Ding is een klont wortel. Geen idee waarmee ik er doorheen kan komen.

Staat ook nog eens langs een schutting en een terras dus ruim uitgraven is ook een uitdaging
Is het een woekersoort of blijft deze bij de wortel? Uitgraven is toch de beste optie, ieder stukje wortel wat je laat zitten wordt weer een nieuwe scheut. Helaas geen makkelijke manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
walletje-w schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:30:
[...]

Dat is nog eens een schutting! _/-\o_
De vorige heeft 18 jaar gestaan.
70x70 hardhouten palen met gegalvaniseerd betonijzer.
Er was nog 1 paal goed de rest bij grond afgerot.
Als deze het nou eens 25 jaar volhoudt maakt het mij tegen die tijd waarschijnlijk niks meer uit :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ingelogd schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:55:
[...]

Is het een woekersoort of blijft deze bij de wortel? Uitgraven is toch de beste optie, ieder stukje wortel wat je laat zitten wordt weer een nieuwe scheut. Helaas geen makkelijke manier.
Maar waarmee graven dan? Is een bak dikke wortel en ellende onder de grond.

Is geen woekersoort maar wel een klomp met schep is er geen doorkomen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Dracula schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:03:
[...]

Maar waarmee graven dan? Is een bak dikke wortel en ellende onder de grond.

Is geen woekersoort maar wel een klomp met schep is er geen doorkomen aan.
Wat voor schep gebruik je?
Ik gebruik dan meestal een bats die ik mooi scherp geslepen heb.
Dan steek je dwars door alles heen inclusief je tenen...
Die dingen zijn uit de winkel altijd gewoon stomp.
Ik slijp hem dan mooi scherp alleen aan de voorkant slijpen de achter/onderkant laat je recht zoals hij is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Dracula schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:06:
Een goede scherpe bijl en die dan regelmatig aanscherpen zou moeten lukken.
En...... onbegonnen werk blijft zo zolang je er niet aan begint. Met elke dag een stukje kom je er ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:55
Reciprozaag met een lang zaagblad voor je bamboe.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 06:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Graafmachine huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bad Brains schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:14:
Dat zou kunnen werken als je een balk oid gebruikt als steun, anders krijg je meer energie in je arm dan in de wortel ben ik bang

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Ik heb hele wortel stelsels uit mijn huidige tuin gehaald met een reciprozaag, werkt prima.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Ronald.42 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1 ding is zeker, als vergaat jouw hele dorp, alles in jouw tuin van hout blijft staan. Wat een balkenparadijs! (y)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_cda
Barleone schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:48:
@j_cda
Inderdaad de lange er ook af. Zorg dat hij van beneden naar boven groeit en ook in die richting ingevlochten wordt. Verder lekker kort houden. Dan wordt het een mooie klimop.
Gisteren alles gekortwiekt! Ben benieuwd :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 14 april 2024 @ 07:08:
[...]

1 ding is zeker, als vergaat jouw hele dorp, alles in jouw tuin van hout blijft staan. Wat een balkenparadijs! (y)
Ik ben wel een beetje verzot op die dikke douglash palen ja.
Je moet ze alleen wel een beetje geschikt vinden.
11 jaar terug toen ik begon met die balken waren ze minder dan 10 euro per meter.
Poosje terug zaten ze op 20 euro de meter.
En nu dacht ik rond de 13 a 14 euro.

Ik had een partij van de veiling voor 10 euro de meter inclusief thuisbezorging d:)b

Heb nu alleen nog wel 5 van 5 meter en 2 van 4 meter over.
Maar daar heb ik al een bestemming voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Iemand een tip voor goede tuin-/werkhandschoenen? Ik heb verschillende sets Gardena handschoenen maar na 2 jaren krijgen ze al gaten bij de wijsvingers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Mrlten schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:18:
Iemand een tip voor goede tuin-/werkhandschoenen?
Ik doe het met monteurshandschoenen van de automaterialenzaak (maar ik gebruik, tot ontzetting van de verkoper bij de gereedschapswinkel, ook lashandschoenen als ovenwant).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Mrlten schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:18:
Iemand een tip voor goede tuin-/werkhandschoenen? Ik heb verschillende sets Gardena handschoenen maar na 2 jaren krijgen ze al gaten bij de wijsvingers.
Kijk eens naar Koppel en Go Duro task handschoenen of Koppel en Go Wave Grip Flex als je wat dunner prefereert. Gebruik ze zelf op proffesionele basis. Voor de winter kan je KGN warm Pro nemen, die zijn gevoerd tegen koude handen. O+

Zijn ook in verschillende maten verkrijgbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door pjot1 op 14-04-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005

Mrlten

Premium Deluxe Plus

@VeertienKaVier Goede tip, had het nog niet in die richting gezocht :)

@pjot1 Ook een goeie, hoewel ik wat meer fan ben van stoffen/leren handschoenen dan van rubber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Mrlten schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:28:
@VeertienKaVier Goede tip, had het nog niet in die richting gezocht :)

@pjot1 Ook een goeie, hoewel ik wat meer fan ben van stoffen/leren handschoenen dan van rubber.
Ze zijn van stof. Alleen het slijtgedeelte is van rubber. Maar van binnen is alles stof. Zoals ik al zei, ik gebruik ze op professionele basis dus het moet wel comfortabel zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door pjot1 op 14-04-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
VeertienKaVier schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:22:
[...]
(maar ik gebruik, tot ontzetting van de verkoper bij de gereedschapswinkel, ook lashandschoenen als ovenwant).
In het BBQ topic zijn er meerdere die ze als ovenhandschoen gebruiken, waaronder ik. Zijn er voor gemaakt immers.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Werckmann Working Gloves Nitrile van de Action.
Werken prima, slijten wel iets, kunnen gewoon in de wasmachine en erg goedkoop.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

franssie schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:32:
[...]

In het BBQ topic zijn er meerdere die ze als ovenhandschoen gebruiken, waaronder ik. Zijn er voor gemaakt immers.
Dacht ik ook. Ik struin altijd graag in gereedschapszaken en zo rond, er is altijd wel iets wat je voor een heel ander doel kan gebruiken.

De zaden die ik in eigen tuin oogst, gaan hier in die kokertjes waar vroeger fotorolletjes in zaten, werkt ook al zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:32
Eijsbeer schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:14:
Project voortuin is hier begonnen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Moet het van de zaterdagen hebben, dus hopelijk kan ik ergens in mei genieten van het eindresultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKGKYuGSqNQWp_Q9nY3K224PT5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nikYM34eabdKZb9AOPaP4pCs.jpg?f=fotoalbum_large

De afgelopen week heb ik best wat kunnen opschieten. Ongeveer de helft van de tegels ligt er nog in, maar dat is tot nu toe het werk wat mij het meest meevalt. De beplanting verwijderen kost veel meer tijd.

Wat dit betreft is er nog één uitdaging: we hebben een sering in onze voortuin die helaas niet past in het nieuwe ontwerp. Hij is flink oud, de stam heeft een omtrek van zo’n 25 centimeter. Het liefst zouden we hem uitgraven en in de achtertuin herplanten. Iemand tips wat betreft het uitgraven met oog op herplanten en is het überhaupt haalbaar (om dit zelf te doen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 10:06
Sinds begin november zijn we verhuisd vanuit een appartement naar een huurwoning met tuin. Dit jaar is het vooral bekijken wat de vorige bewoner gepland heeft, en daarna bekijken wat we anders willen mbt beplanting, poort etc.

Aantal zaken die we (al) wel willen aanpakken is bv het schoonmaken van de schutting (veel alg, zie ook de eerste foto bijvoorbeeld) en daarna onderhoud hierop plegen (als het nog de moeite waard is), en de tegels schoon maken.
Dit is dus de eerste stap die we willen zetten. Omdat ik denk dat het het werk makkelijker maakt, en idaarnaast deze ook voor andere zaken gebruikt kan gaan worden, heb ik hiervoor een simpele karcher gekocht bij de supermarkt uit de aanbieding.
Gisteren deze voor het eerst aangesloten, maar (zoals waarschijnlijk al aangevoeld kan worden) vraag ik mij nu af of ik goed doe (en dus het resultaat wel "klopt") en ik niet de tegels slechter maak dan ze nu (al) zijn.
Ik weet het gewoon niet, en zie in de buurt ook dit soort resultaten.. Ik hoop dat jullie de leek in mij kunnen helpen ;)
Tuintegels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vlYVHJcpsp1kOU5Q1l6-uq3K_U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/anMv2RRrQxxnT9ScLxzaYfpn.jpg?f=user_large
Testresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTRgxBHrBBS_vy1ccRIb4DvEQ8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NighsRiWiMDeMt8TwNCqVcl2.jpg?f=user_large

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:09
Je spuit de alg van de tegels en sloopt mogelijk de bovenlaag van de tegels, waardoor ze sneller vies kunnen worden.

Als het geen probleem voor je is om elk jaar een dagje in de weer te zijn met de Kärcher kun je prima verder gaan. Half Nederland doet het zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Sjowhan
Enzymen kunnen je vriend zijn.

Biotex Blauw met enzymen (moet op de verpakking staan, er schijnt ook een versie te zijn zonder), bij inschrobben met wat lauw water snel en schijnt redelijk effectief te zijn op tegels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRDYfcyyzYKxpg1tEA8CHhgPA90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4UCG8rTrkRMF11iTONufBTi.jpg?f=fotoalbum_large
Hout wordt glad. Ga ik proberen wat goedkoper dan de volgende optie:

Enzymas en vergelijkbare producten (traag, maar ook goed op hout en kunststof) is behoorlijk duur en het is er nu nog te koud voor.

Nu schrob ik mijn tegels (ruw beton) ook met stalen bezems en een rondestaalborstel op een benzine trimmer dus als er al een toplaag opzat is die nu wel weg :+

edit: Azijn, zout, chloor etc vermoord je bodemleven en dat heb je echt nodig voor een leuke tuin.

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 14-04-2024 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Eijsbeer schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:06:
[...]Wat dit betreft is er nog één uitdaging: we hebben een sering in onze voortuin die helaas niet past in het nieuwe ontwerp. Hij is flink oud, de stam heeft een omtrek van zo’n 25 centimeter. Het liefst zouden we hem uitgraven en in de achtertuin herplanten. Iemand tips wat betreft het uitgraven met oog op herplanten en is het überhaupt haalbaar (om dit zelf te doen)?
Het kan (met wat moeite) wel. Halverwege de zomer rondom de struik de wortels doorsteken met een vlijmscherpe spade, zand in het ontstane geultje strooien. Volgende winter de struik flink terugsnoeien en dan eind februari/begin maart de kluit uitgraven en herplanten. Water geven totdat ie weer uitloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Er is dacht ik geen tuinvogel topic? Bij mij zijn twee eksters een nest aan het bouwen in een best wel bewegelijke en hoge struik, lijkt mij bouwtechnisch een stom plan maar soit.

Sinds een week hebben we een Witte Kwikstaart die steeds tegen de schuifpui aan komt hangen (dus niet ertegenaan vliegen, maar zweven en dan tikken met de snalvel) alsof ie naar binnen wil :?

Iemand eerder dat gedrag gezien? Wij voeren geen dieren dus snap niet wat de bedoeling is van dat beestje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOXNdeyczo3QrdZ2GSM4lEOBrqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wecsbww6mUodtMlDf6erBz56.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

franssie schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:49:

Sinds een week hebben we een Witte Kwikstaart die steeds tegen de schuifpui aan komt hangen (dus niet ertegenaan vliegen, maar zweven en dan tikken met de snalvel) alsof ie naar binnen wil :?
Het kan zijn dat hij (zij?) zijn spiegelbeeld aanziet voor een concurrent. Dat komt bij meer soorten voor (zie uitleg van de Vogelbescherming, plus tips om dit te voorkomen).

Daar staat trouwens ook dat de ekster zichzelf wel herkent, maar dat vebaast me niet, de hele Corvus-familie is slim. Er zijn verhalen bekend van katten die ooit een jonge kraai te grazen namen en daarna nooit meer naar buiten konden omdat alle buurtkraaien in de aanval gingen. Volgens Engels bijgeloof moet je een ekster trouwens altijd beleefd groeten, anders brengt het ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
VeertienKaVier schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:58:
[...]

Het kan zijn dat hij (zij?) zijn spiegelbeeld aanziet voor een concurrent. Dat komt bij meer soorten voor (zie uitleg van de Vogelbescherming, plus tips om dit te voorkomen).

<>
Komt precies overeen met onze observaties dus dat zal het zijn. Woon hier nu 20 jaar, maar nu een aantal jaar zonder jachthond dus het aantal vogels (en helaas katten ook) neemt nu toe. Had deze soort nog niet in de tuin gehad.

Hoe dan ook een goed excuus om van maart tot tot eind mei de ramen niet meer te lappen, waarvoor dank _/-\o_ :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 16:20
Voor wortels is dit een ideaal ding
https://www.gereedschapce...oceDXNjWpR9RoCo7QQAvD_BwE

Achteraf is dit zo’n stuk gereedschap wat je veelste laat koopt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Sjowhan schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:23:
Sinds begin november zijn we verhuisd vanuit een appartement naar een huurwoning met tuin. Dit jaar is het vooral bekijken wat de vorige bewoner gepland heeft, en daarna bekijken wat we anders willen mbt beplanting, poort etc.

Aantal zaken die we (al) wel willen aanpakken is bv het schoonmaken van de schutting (veel alg, zie ook de eerste foto bijvoorbeeld) en daarna onderhoud hierop plegen (als het nog de moeite waard is), en de tegels schoon maken.
Dit is dus de eerste stap die we willen zetten. Omdat ik denk dat het het werk makkelijker maakt, en idaarnaast deze ook voor andere zaken gebruikt kan gaan worden, heb ik hiervoor een simpele karcher gekocht bij de supermarkt uit de aanbieding.
Gisteren deze voor het eerst aangesloten, maar (zoals waarschijnlijk al aangevoeld kan worden) vraag ik mij nu af of ik goed doe (en dus het resultaat wel "klopt") en ik niet de tegels slechter maak dan ze nu (al) zijn.
Ik weet het gewoon niet, en zie in de buurt ook dit soort resultaten.. Ik hoop dat jullie de leek in mij kunnen helpen ;)
Tuintegels:
[Afbeelding]
Testresultaat:
[Afbeelding]
Zoals hierboven al gezegd is, die hogedruk kan je beter niet gebruiken voor je tegels en schutting. Het maakt mooi schoon maar het zal steeds sneller en eerder groen worden.

Biotex is een goede, anders groene zeep met wat brekerzand voor je tegels en voor je schutting alleen groene zeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 10:06
Dank allen voor jullie reacties en suggesties hoe het wel aan te pakken. Gaan we verder mee (y)

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:27
Eijsbeer schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:06:

Wat dit betreft is er nog één uitdaging: we hebben een sering in onze voortuin die helaas niet past in het nieuwe ontwerp. Hij is flink oud, de stam heeft een omtrek van zo’n 25 centimeter. Het liefst zouden we hem uitgraven en in de achtertuin herplanten. Iemand tips wat betreft het uitgraven met oog op herplanten en is het überhaupt haalbaar (om dit zelf te doen)?
Ik heb het een paar jaar geleden geprobeerd met een hele grote Amerikaanse, helaas mislukt.
De Sering wortelde bij mij heel diep waardoor ik de hoofdwortel moest afzagen, en ondanks voorzorgsmaatregelen zoals alle/de meeste bladeren wegsnoeien zodat de overgebleven wortels minder water hoefden op te nemen, legde hij al snel het loodje. Ondanks gepamper.
Maar ik moest hem op stel en sprong uitgraven in de zomer, dat kan eigenlijk niet goed.
En onze bodem is eerder te zuur dan kalkrijk.

Eigenlijk moet je zo`n oude Sering voorbereiden op verplaatsen door rondom de kluit lost te steken in etappes, het ene jaar een deel, het andere jaar het andere deel. Je moet dus een jaar of twee daarvoor uittrekken zodat de boom nieuwe haarwortels kan aanmaken , en daar een jaar de tijd voor heeft, binnen de kluit die je uit wil graven. En zodanig dat het overgebleven deel dus genoeg vocht en voeding kan blijven vinden.
En dan uiteindelijk pas verplanten tussen november en maart, nadat je de kroon hebt teruggesnoeid, dan staat de sapstroom stil en heeft hij de meeste kans weer aan te slaan op zijn nieuwe plek in de halfschaduw/zon. Dan heeft hij dus de minste stress van het verplanten.

Voor nu kan ik je alleen adviseren om de kluit zo groot en diep mogelijk uit te graven zodat je zo veel mogelijk van het fijne wortelgestel meeneemt. En liever meer dan minder.
Een optie zou kunnen zijn om de wortels (deels) los te spoelen zodat je meer (haar)wortels heel kan houden met minder gewicht, een kluit van 1m x 1m weegt nogal wat.
In alle gevallen een ruim nieuw plantgat graven (liefst 2x zo groot als kluit, bij losse wortels iets kleiner) en de grond verbeteren met bv Vivimus universeel (2 delen op1 deel oude grond).
Seringen zijn kalkminnend dus de zure Vivimus moet je zeker niet hebben.
En water geven het eerste jaar.

En dan duimen dat hij aanslaat op zijn nieuwe plek. ;)
Met liefde kom je een heel eind maar een garantie krijg je niet bij zulke oude Seringen die ad hoc verplaatst moeten.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

franssie schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:18:
[...]

Hoe dan ook een goed excuus om van maart tot tot eind mei de ramen niet meer te lappen, waarvoor dank _/-\o_ :P
Zoals mijn vorige buurvrouw altijd zei: ramen lappen is voor mensen met tijd te veel.

Ik heb een paar stroken tape op de ruiten geplakt, en nog knalt er weleens een vogel tegenaan. Lekker laten liggen, meestal krabbelen ze na een tijdje versuft blijven zitten weer op.

Het grootste spektakel was alweer jaren geleden, een sperwer die op een groenling joeg. Ze gingen er zo in op dat ze allebei keihard tegen de ruit van de garagedeur knalden. Morsdood. We dachten de IVN een plezier te doen met de sperwer, voor in de vitrine met vogels, maar nee, roofvogels hadden ze al. Zo'n groenling, daarvan nam niemand de moeite om hem op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Bad Brains schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:14:
Die stond toch al op het “verlang lijstje” dus die komt er dan zsm denk ik zomaar.

Nog suggesties voor niet te duur maar wel ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Dracula schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:22:
[...]

Die stond toch al op het “verlang lijstje” dus die komt er dan zsm denk ik zomaar.

Parkside lidl , heb ik en ook een 18v Makita maar ik pak eigenlijk altijd de parkside

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
Dracula schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:22:
[...]

Lenen van de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
franssie schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:24:
[...]

Parkside lidl , heb ik en ook een 18v Makita maar ik pak eigenlijk altijd de parkside
Ja de Parkside was ik idd ook op beland.

Vraag me af of de accu versie de extra prijs waard is. Zal hem niet dagelijks gebruiken maar af en toe.

Heb ook verder geen parkside spullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 06:48
VeertienKaVier schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:44:
[...]

Zoals mijn vorige buurvrouw altijd zei: ramen lappen is voor mensen met tijd te veel.

Ik heb een paar stroken tape op de ruiten geplakt, en nog knalt er weleens een vogel tegenaan. Lekker laten liggen, meestal krabbelen ze na een tijdje versuft blijven zitten weer op.

Het grootste spektakel was alweer jaren geleden, een sperwer die op een groenling joeg. Ze gingen er zo in op dat ze allebei keihard tegen de ruit van de garagedeur knalden. Morsdood. We dachten de IVN een plezier te doen met de sperwer, voor in de vitrine met vogels, maar nee, roofvogels hadden ze al. Zo'n groenling, daarvan nam niemand de moeite om hem op te zetten.
Sinds ik deze doorzichtige stickers op de ramen heb zitten is er geen vogel meer tegen onze ramen gevlogen. Heb een periode gehad dat er dagelijks vogels tegen de tuinkamer aan botsten. De vogels zien 'm wel.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

NiGeLaToR schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:53:
[...]

Sinds ik deze doorzichtige stickers op de ramen heb zitten is er geen vogel meer tegen onze ramen gevlogen. Heb een periode gehad dat er dagelijks vogels tegen de tuinkamer aan botsten. De vogels zien 'm wel.
o, goed idee, dank voor de tip! Het is hier wel minder sinds we een veranda hebben, maar het is altijd zo sneu, zo'n versufte mees die helemaal van de wereld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
VeertienKaVier schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:18:
[...]

o, goed idee, dank voor de tip! Het is hier wel minder sinds we een veranda hebben, maar het is altijd zo sneu, zo'n versufte mees die helemaal van de wereld is.
Ja en in combinatie van katten in de tuin en versufte vogels eindigt het bij ons al snel in een dood vogeltje ook. Dus was even slikken de prijs voor een paar stickers en had er een heel setje nodig voor alle ramen, maar wonderwel.. 't werkt bij ons.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:29
Mijn vrouw heeft haar zinnen gezet op een Biohort tuinhuisje. Ding is van poedercoated staal, even schakelen voor mij die meer op een houten tuinhuisje zat. Volledig geconfigureerd inclusief schroeffundatie een slordige 7k.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCkdDWyXZlKCvF3TAI0a5M1jaqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAe0XnY7w5ayMRWXnGHy31iG.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.biohort.com/nl-nl/r/configurator/B549BA

Ik heb niet veel alternatieven in deze stijl kunnen vinden, iets van Rockford maar dat schijnt kwalitatief een stuk minder te zijn. Biohort is naar ik begrijp wel redelijk premium maar ik ken het zelf niet, iemand ervaring mee? Ben zelf toch meer van het hout maar die blokhut look vind ik ook niks, dus een wat moderner ogend alternatief zou wel leuk zijn. Voor dit bedrag moet er wel wat mogelijk zijn lijkt me.

Ben wel gecharmeerd van die schroeffundatie, we zitten op zandgrond dus ik denk niet dat dat een probleem is.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dracula schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:14:
[...]

Ja de Parkside was ik idd ook op beland.

Vraag me af of de accu versie de extra prijs waard is. Zal hem niet dagelijks gebruiken maar af en toe.

Heb ook verder geen parkside spullen.
Ik heb zelf een zware DeWalt recipro op accu, en ik ben er erg blij mee in de tuin. Ook goed te gebruiken voor dikkere takken snoeien (gaat vaak makkelijker dan een tang) en dunnere stammetjes zagen voor de haard. Voor het nog zwaardere werk (stammen) pak ik de kettingzaag, maar de recipro pak je makkelijk, geen gedoe met olie of slijpen en werkt prima tot ongeveer 16cm diameter. Op accu vind ik daarom wel een aanrader, maar heb ook wel wat grotere tuin dan gemiddeld. Ik merk bij deze DeWalt dat de 5Ah accu wel wat snel leeggetrokken wordt, dus een reserve accu is ook fijn (heb er 3, dus da's zat). Kan er ongeveer een uur mee zagen (dat zijn wel heel veel stammetjes), als de accu vrij leeg is wordt ie zwakker en vervang ik hem.

Wel altijd paar reservebladen hebben liggen, af en toe breekt er eentje. Als je onder een minder-dan-ideale hoek een tak afzagen moet bijv, dan is het zaagblad na gebruik vrij rondgebogen. Even terugdrukken en je kan weer, maar dat is natuurlijk niet best voor de levensduur.

Dus: ja, zou zeker met accu overwegen als je vaker snoeiwerk doet.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ik had dit jaar war houtprojecten in de planning, van het hout wat over was toch maar een lang dorgeschoven projectje gemaakt:
plantenbakken voor in de kantelen van het dakterras:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2Y8GhpQ/IMG-2288.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6P8DYzv/IMG-2290.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/THPjkqG/IMG-2291.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gdJJDn2/IMG-2293.jpg

gevuld met hangende geraniums welke in de aanbieding waren (10euro voor 10). De moestuinbaken pakken we aan als het weer mooier wordt en dan komt er gelijk een irrigatiesysteem

En dan was er nog hout over voor een airco-overkapping/ raised plantbak.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ypByqL4/IMG-2303.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1KxwBd8/IMG-2302.jpg

Gevuld met aardbeien en overgebleven viooltjes als vullingen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02
Het heeft een paar jaar geduurd, maar eindelijk bloeit onze zakdoekjesboom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMwy5rx3qeftOPtXnbMvJIN0o3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVLExiymgs0ZvcUeMJc9la15.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
VeertienKaVier schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:18:
[...]

Wij hebben deze van Jerma op alle ramen van de serre, in creme.
Als je een kleur folie kiest kan je daar eerst een kleurenstaal van krijgen om te zien of het goed bij de rest past.
Maar ze hebben veel meer stickers en ook minder dan 31, of leuker, het gaat er meer om dat vogels wat zien.

Wij hebben ze er op geplakt nadat houtduiven vol tegen het glas vlogen en daar zelfs afdrukken van achterlieten.
Sindsdien geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Teijgetje schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:17:
[...]

Wij hebben ze er op geplakt nadat houtduiven vol tegen het glas vlogen en daar zelfs afdrukken van achterlieten.
Sindsdien geen problemen meer.
Oef, dat zal een flinke klap zijn geweest. Nu heb ik de indruk dat houtduiven ook niet de slimste zijn; hier presteren ze het elke keer weer om een nest te bouwen dat bij de eerste de beste bui* er weer uit waait. Dan denk ik: doe dat nou een paar meter lager, en stukken steviger, maar blijkbaar is zo'n sloddervossennest in duivenkringen de gewoonte. En het moet gezegd worden: ze beginnen daarna gewoon weer opnieuw. Een optimistische vogel, dat zeker.

* Het slechte weer van gisteren heeft hier aardig wat blaadjes van de bomen gerukt, maar gelukkig is de schade beperkt, geen nest gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Vraagje, wij hebben een nutteloos stukje bestrating in onze tuin liggen wat twee stukken gras van elkaar scheidt. Met het oog op de komst van een robotmaaier waarbij het draad onder de bestrating door zou moete had ik het idee om alle bestrating er maar gewoon uit te trekken en er gras van te maken.

Onder de bestrating ligt geel zand, hoeveel moet ik hiervan grofweg vervangen door zwart zand/aarde/grond? Of is het opvullen van de bestrating met het juiste zand al voldoende voor gras?

Ondanks dat het geen groot stuk bestrating is, is het wegwerken van (veel) geel zand wel een dingetje namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennike
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-04 09:53
[quote]Milo85 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:37:
Ik heb een grote glazen pui aan de achterkant van de woning (zo'n 5 meter) en hier komt in de zomer veel zon binnen. Dus ik zit hier te kijken naar zonnewering.

Toevallig een idee van de prijzen? Dit voor een glazen raam (4m breed bij 2.2 hoog) voor een standaard screen van 5% doorlaatbaarheid (dus geen meerkost voor volledige verduistering), elektrisch (dus zonder zonnecel buiten met batterij), en draadloze bediening.

2 jaar geleden zouden deze prijzen nog rond de 1000-1200euro gelegen hebben, maar vroeg me af wat deze nu bedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@B-Real Afhankelijk van hoe groot je overige grasland is kan je denk ik dat zand prima verspreiden over dat gras. Wordt de grond alleen maar opener van voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
Hebben jullie een website waar je tuin designs kunt bekijken met de motivatie erbij? Ik vind dit enorm interessant om te leren hoe men over bepaalde zaken nadenkt. Helaas is het niet makkelijk om dergelijke zaken terug te vinden, en in het Nederlands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 14:19
dotacom schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:50:
Hebben jullie een website waar je tuin designs kunt bekijken met de motivatie erbij? Ik vind dit enorm interessant om te leren hoe men over bepaalde zaken nadenkt. Helaas is het niet makkelijk om dergelijke zaken terug te vinden, en in het Nederlands.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met motivatie, maar Appeltern biedt wel een overzicht van veel verschillende tuinen.

https://appeltern.nl/nl/park_bezoeken/de_tuinen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Bennike schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:55:
[quote]Milo85 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:37:
Ik heb een grote glazen pui aan de achterkant van de woning (zo'n 5 meter) en hier komt in de zomer veel zon binnen. Dus ik zit hier te kijken naar zonnewering.

Toevallig een idee van de prijzen?
Is folie geen optie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09-2024
Afgelopen jaren flink wat gelezen in deze topics om onze eerste tuin in te kunnen richting. Heel veel tips uitgehaald en er iets van gemaakt waar we echt blij mee zijn.
Nu heb ik wat hulp nodig met onze kleine Japanse esdoorn, Osakazuki, de enige boom (in volle grond) in de tuin. Slechts 1 kant heeft dit jaar blad gekregen, vorige jaar zag ik ook al verschil, maar was het het eerste jaar dat hij er stond.

Wat achtergrond. De tuin hoort bij een nieuwbouwwoning waar de grond aardig dicht is getrokken. Hiervoor was dit een weiland of landbouwgrond.
Klei bodem, welke wij, begin 2022, een stuk van af hebben laten graven en bemeste aarde op hebben laten storten. September 2022 zijn wij begonnen met planten, waaronder de boom. We zagen hoe ongezond de bodem was en hebben ook wormen gekocht. Hier komen we er nu gelukkig een hoop van tegen.

De natuur is hier verre van gebalanceerd. Bizar weinig vogels, veel grote (huis?)spinnen en wat plagen.
We hebben flink last van de taxuskever, 2x per jaar aaltjes hebben we het aardig acceptabel weten te brengen, we gaan door tot ze weg zijn.
En ook bladluis, 1x lieveheersbeestjes gekocht, dit lijkt aardig de goede kant op te gaan. Ook kwamen we pas 2 Aziatische stinkwantsen tegen. Verder weinig insecten, naast een paar wantsen en mieren.
Vanwege de bladluis hebben we de onderkant van de boom getaped, de mieren waren maar wat graag de bladluis aan het helpen....

Wellicht is onze bodem ook iets te nat voor de boom, het grondwater staat hier erg hoog.

Veel dode takken aan de niet bloeiende kant, maar de levende takken geven een gezond groene kleur bij een krastest. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en of hoe we de boom het beste kunnen helpen (of redden).
De boom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qDbOzM62Hk2aodYSOjmFc93iAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lS2snD79mbVzVnYtjTm864nQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXhJlwRt9OICshk26r6fbvJ2EOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpwrDfWDxKMuEPTHVFN1ulXJ.jpg?f=fotoalbum_large

En nog van de tuin, gewoon omdat ik er trots op ben. Veel inheemse soorten. Ook hebben we een sedumdak op onze uitbouw geplaatst. Zeker in zo'n nieuwbouwwijk kan de natuur elk beetje hulp gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vpQhfOS6Tu79-RN-OibnExn9IU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMJrDwDiba2lmwQVKkIMcS7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
@Karolijn
Wij hebben een Japanse Esdoorn (oudje) die elk jaar meer dor wordt. Er zit waarschijnlijk een schimmel of zoiets in de grond, die de toevoer in de takken laat dichtslibben. Niks aan te doen voor zover ik weet. Met wat snoeiwerk kun je de boom nog een beetje groen aanzien geven, groeit opzich ook wel door, maar wij zien ieder jaar dan hier en dan daar weer wat takjes verdorren.
Ik heb de juiste termen even niet, maar met een beetje Googlen kom je er al snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

oeps, onbedoeld experiment gestart

Blijkt dat ik verkeerde hout had gepakt toen ik ventilatierooster ging maken. Normaal vuren hout gebruikt in plaats van geimpregneerd hout. Nou, gaan we even kijken hoe snel dat hout weg zal rotten t.o.v. geimpregneerd, het wordt oppervlakkig nat, maar BLIJFT niet nat. goed geventileerd rondom, en zal ook door zon drogen (zuiden), dus ik verwacht dat het wel een paar seizoenen mee kan

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jj5Q9W0/IMG-2331.jpg

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

kmf schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:59:

Blijkt dat ik verkeerde hout had gepakt toen ik ventilatierooster ging maken. Normaal vuren hout gebruikt in plaats van geimpregneerd hout. Nou, gaan we even kijken hoe snel dat hout weg zal rotten t.o.v. geimpregneerd, het wordt oppervlakkig nat, maar BLIJFT niet nat. goed geventileerd rondom, en zal ook door zon drogen (zuiden), dus ik verwacht dat het wel een paar seizoenen mee kan

[Afbeelding]
Offtopic maar: sowieso is hij wat aan de krappe kant. Ik vrees dat dit je echt wel performance gaat kosten doordat de luchtaanzuiging belemmerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
kmf schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:59:

[Afbeelding]
De achterkant zit in een conifeer, hoezo blijft dat niet nat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

de Peer schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:14:
[...]

Offtopic maar: sowieso is hij wat aan de krappe kant. Ik vrees dat dit je echt wel performance gaat kosten doordat de luchtaanzuiging belemmerd wordt.
Waarom zal de luchtaanzuiging in vergelijking met het verleden minder zijn? van drie kanten is het open gebleven. enkel de voorkant is wat bedekt. de oppervlak waar lucht doorheen kan is aan de voorkant groter dan de daikin rooster zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

No Hands schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:18:
[...]

De achterkant zit in een conifeer, hoezo blijft dat niet nat?
Aan de achterkant is een halve meter ruimte. de conifeer is daar sterk op teruggesnoeid (is ook helemaal kaal daar). En de niet geimpregneerde latten staan aan de voorkant, niet de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

kmf schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:57:
[...]

Waarom zal de luchtaanzuiging in vergelijking met het verleden minder zijn? van drie kanten is het open gebleven. enkel de voorkant is wat bedekt. de oppervlak waar lucht doorheen kan is aan de voorkant groter dan de daikin rooster zelf.
Het is niet bepaald open te noemen, en elke extra belemmering gaat meer weerstand opleveren. Voornaamste belemmering lijkt me overigens de achterkant, direct in de conifeer. en de bovenkant is ook helemaal dicht. Linkerkant ook minimaal.

Hij blijft wel werken, maar de performance gaat echt minder zijn zo.
kmf schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:59:
[...]

Aan de achterkant is een halve meter ruimte.
ah... dan geeft de foto een vertekend beeld blijkbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 19-04-2024 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

de Peer schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:00:
[...]

Het is niet bepaald open te noemen, en elke extra belemmering gaat meer weerstand opleveren. Voornaamste belemmering lijkt me overigens de achterkant, direct in de conifeer. en de bovenkant is ook helemaal dicht. Linkerkant ook minimaal.

Hij blijft wel werken, maar de performance gaat echt minder zijn zo.

[...]

ah... dan geeft de foto een vertekend beeld blijkbaar.
De achterkant heeft meer ruimte dan de unit welke aan de muur hangt achter het huis. Ik heb enkel een paar takken van de confieer langer laten groeien tegen de kast aan zodat het bedekt lijkt. De conifeer had ik daar ook in de vorm van een alkoof gesnoeid daar.

De plantenbak zweeft zelf ook 30 cm boven de airco unit. Dat zie je niet omdat ik expres die rabatdeel daar heb geplaatst, zodat je de illussie krijgt dat het bak veel dikker en lager zit. (de plantjes hebben maar een zielige 10cm laag aan aarde)

Ik heb veel met optische illussies gewerkt bij het ontwerp blijkbaar :P

[ Voor 21% gewijzigd door kmf op 19-04-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:55

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Voor de mijntuin.org gebruikers: ze stoppen 31 mei a.s.

Zelf gebruik ik het nooit meer maar krijg zojuist een mail. https://www.mijntuin.org/pages/stop

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik geloof dat het vrij gemiddeld weer is, maar van mij mag het wel eens wat mooier weer worden.
Zo'n 3 weken geleden wat stukken nieuw gazon gezaaid wat momenteel licht opkomt.
Ook ontkiemen de eerste akkerbloemen (mengsel).

Maar we hebben hier ook nog kalk liggen en ik begrijp dat je dat beter niet tijdens het ontkiemen van graszaden kunt strooien. En dan moet er nog een keer kunstmest o.i.d. overheen.
(heb ook gekeken naar iets als Culterra, koe of koe/kip/paard korrels maar dan ben je ook een fortuin kwijt als je bijbehorende doseringen aanhoudt)

En eens kijken of we nog ergens wat Russische smeerwortel kwijt kunnen voor de gier.

Of zou het zijn dat ik gewoon op de zaken vooruit loop en er nog wel zat tijd is voor dit alles en ik simpelweg uitkijk naar zomers weer. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Karolijn Een Japanse esdoorn wortelt (heb ik me laten vertellen) oppervlakkig en in de breedte. Die grijze cirkels, zijn dat buizen of iets dergelijks? Eén ervan staat in ieder geval héél dicht tegen de stam aan. Dat lijkt me niet goed voor de boom.

Een esdoorn houdt niet van natte voeten, de grond moet goed doorlatend zijn. Geen idee tot hoe diep je hebt laten afgraven en in welke mate de kleilaag draineert, maar vaak draineert klei niet of nauwelijks.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Laatst online: 20:02
Piet91 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:53:

Of zou het zijn dat ik gewoon op de zaken vooruit loop en er nog wel zat tijd is voor dit alles en ik simpelweg uitkijk naar zomers weer. :+
Dit. Heel herkenbaar. :+

jordeeeh: Ik moet nog dit, dat, zus en zo doen.
Vriendin: Het is nog maar april he.

:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Piet91 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:53:
En dan moet er nog een keer kunstmest overheen.
Van wie moet dat?
De Aldi heeft elk voorjaar voor een redelijke prijs koemestkorrels in het schap staan.
In combinatie met wat (biologische) compost strooien is dat stukken beter dan kunstmest.
Voor een goed gazon is het belangrijk dat er onder het gras een rijk bodemleven bestaat.
Dat bereik je niet door kunstmest te strooien.
Werk met de natuur, niet er tegenin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Karolijn schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:16:
Wat achtergrond. De tuin hoort bij een nieuwbouwwoning waar de grond aardig dicht is getrokken. Hiervoor was dit een weiland of landbouwgrond.
Klei bodem, welke wij, begin 2022, een stuk van af hebben laten graven en bemeste aarde op hebben laten storten. September 2022 zijn wij begonnen met planten, waaronder de boom. We zagen hoe ongezond de bodem was en hebben ook wormen gekocht. Hier komen we er nu gelukkig een hoop van tegen.
De natuur is hier verre van gebalanceerd. Bizar weinig vogels, veel grote (huis?)spinnen en wat plagen.
We hebben flink last van de taxuskever, 2x per jaar aaltjes hebben we het aardig acceptabel weten te brengen, we gaan door tot ze weg zijn.
En ook bladluis, 1x lieveheersbeestjes gekocht, dit lijkt aardig de goede kant op te gaan. Ook kwamen we pas 2 Aziatische stinkwantsen tegen. Verder weinig insecten, naast een paar wantsen en mieren.
Vanwege de bladluis hebben we de onderkant van de boom getaped, de mieren waren maar wat graag de bladluis aan het helpen....
Wellicht is onze bodem ook iets te nat voor de boom, het grondwater staat hier erg hoog.
Veel dode takken aan de niet bloeiende kant, maar de levende takken geven een gezond groene kleur bij een krastest. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en of hoe we de boom het beste kunnen helpen (of redden).
Je bent sowieso al verkeerd begonnen door bemeste aarde op de oorspronkelijke ondergrond te storten. Zo'n laag moet je altijd (deels) vermengen met de ondergrond.
En wormen kopen? Wanneer je gezonde grond hebt laten aanvoeren dan hadden daar al wormen in moeten zitten of vanzelf in moeten komen.
Dan de boom: Vermoedelijk is de bast aan een kant beschadigd aan de onderkant (misschien net onder het maaiveld?) en is daardoor de sapstroom aan een kant van de boom gestopt.
Wanneer er nu nog geen sapstroom (nieuwe blaadjes) op gang is gekomen dan gaat dat ook nooit meer gebeuren. Die kant van de boom is/gaat dood. Je kunt nog proberen om het dode deel weg te halen en het gezonde deel wat te 'leiden' zodat er over een paar jaar weer een boompje staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Karolijn schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:16:
Afgelopen jaren flink wat gelezen in deze topics om onze eerste tuin in te kunnen richting. Heel veel tips uitgehaald en er iets van gemaakt waar we echt blij mee zijn.
Nu heb ik wat hulp nodig met onze kleine Japanse esdoorn, Osakazuki, de enige boom (in volle grond) in de tuin. Slechts 1 kant heeft dit jaar blad gekregen, vorige jaar zag ik ook al verschil, maar was het het eerste jaar dat hij er stond.

De boom:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En nog van de tuin, gewoon omdat ik er trots op ben. Veel inheemse soorten. Ook hebben we een sedumdak op onze uitbouw geplaatst. Zeker in zo'n nieuwbouwwijk kan de natuur elk beetje hulp gebruiken.
[Afbeelding]
Om meer insecten te krijgen hoef je eigenlijk niets te doen. Letterlijk.
Snoeiafval gewoon laten liggen in je tuin, niet bezig met azijn op je tegels en een paar jaar geduld.
Zo heb ik al jaren een terugkerende groep vuurwantsen in mijn voortuin (m.n. onder de beukenhaag). Daar heb ik letterlijk geen omkijken naar, gewoon het blad laten liggen en zij ruimen dat wel op voor mij.

Vogels zijn dol op wat grotere bomen of dichte hagen, zeker als je ook af en toe een kat in je tuin hebt rondlopen. Zowel grote bomen als dichte hagen zijn in nieuwbouwwijken vaak simpelweg nog niet aanwezig. Al kan je prima voor enkele honderden euro een inheemse boom van >5m hoog kopen, dan versnel je dat proces een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@kmf vuren is dan wel zachthout maar als het droog blijft niet continue nat blijft gaat het best lang mee, het vergrijst en hard wat uit. Dus bij de poten etc moet je zorgen dat er geen water kan optrekken met stalen pootjes, of de onderste 10 cm in de menie zetten. Schroeven etc, zeker van boven, zijn ook wel punten waar het kan gaan rotten.
Ik heb ooit een tijdelijk hek gebouwd, denk jaar of acht geleden, met vuren balken (had zo snel even niets anders voorhanden en dat moest wel dicht nadat er een auto tegenaan was gereden) en dat staat nu nog gewoon. Hangt aan scharnieren dus niet in contact met de grond.

Dus een leuk experiment inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb een (jonge) veldesdoorn in de tuin staan. Die is ondertussen flink gegroeid en zijn kruin is een stuk groter dan toen hij aangeplant werd. Zijn wortelgestel zou dus gevolgd moeten zijn :) Ik wil nu het gras dat onder de kruinprojectie groeit, weghalen.

Kan ik dat gewoon afsteken met een schop, of ga ik de boom z'n oppervlakkige haarwortels daarmee teveel beschadigen? Gaat soms toch makkelijk 5 a 10cm diep zijn... Hij staat er nu ongeveer 2 jaar dus ik zou denken dat hij genoeg aangeslagen is om daar geen problemen meer mee te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Slonzo schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:52:
Ik heb een (jonge) veldesdoorn in de tuin staan. Die is ondertussen flink gegroeid en zijn kruin is een stuk groter dan toen hij aangeplant werd. Zijn wortelgestel zou dus gevolgd moeten zijn :) Ik wil nu het gras dat onder de kruinprojectie groeit, weghalen.

Kan ik dat gewoon afsteken met een schop, of ga ik de boom z'n oppervlakkige haarwortels daarmee teveel beschadigen? Gaat soms toch makkelijk 5 a 10cm diep zijn... Hij staat er nu ongeveer 2 jaar dus ik zou denken dat hij genoeg aangeslagen is om daar geen problemen meer mee te hebben?
Gewoon aan de slag, ze wortelen dieper dan dat maar groeien ook gewon prima in grasvelden dus niet per se nut om dat gras weg te halen.
Het alternatief is een stuk karton knippen en dat om de stam leggen, als het lang genoeg ligt is het gras dood. Boom houdt wortels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2 jaar geleden dit boompje(glansmispel) gekocht. Echter vroeg ik me af of het nog mogelijk is om de kruin hoger te laten uitkomen. Ik vind hem namelijk vrij laag en wil een meer hoger boompje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G50joZe2SoEWrMv141OIfsw7ue0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cIk3wv2qI7vfBGqkrMGUw1p.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit nog te fixen door een bepaalde manier te snoeien? Of is dat te laat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:37:
Ik heb 2 jaar geleden dit boompje(glansmispel) gekocht. Echter vroeg ik me af of het nog mogelijk is om de kruin hoger te laten uitkomen. Ik vind hem namelijk vrij laag en wil een meer hoger boompje :)

[Afbeelding]

Is dit nog te fixen door een bepaalde manier te snoeien? Of is dat te laat...
Nee, de onderstam is gewoon die lengte. Dan had je van het begin af al een hogere stam moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 18:48
Ik heb twee nieuwe grote planten gekocht die ik graag “heel en levend” houdt. Daarom even wat tips hier vragen 🧐

De eerste:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k25vpyNWO5GZyPQXpArznug6Yas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5l8GOB40xD8iT4oV8ZS1yw84.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze staat dat hij veel water nodig heeft en weinig voeding. Betekent dit dat ik elke dag dan wat water moet geven? En wat is veel? Gooi ik er dan telkens een halve liter water in?

En hier de tweede:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYXBWzHiPzvTIxbg4zmzGzuSsIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIb2noVBj3ttmA5k9MUkyb6S.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze staat juist 1x per 5 dagen water. Wat betekent dat dan? Ik bedoel dan vooral, hoeveel water geef ik dan?

Ik weet dat je het een beetje op gevoel moet doen, maar dat is juist het lastige: dat lukt me dus niet. Die planten gaan telkens dood als ik het op gevoel moet doen.
Dus graag wat tips die concreet zijn, waar ik op moet letten en hoeveel water ik dan ongeveer geef 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:04:
Ik heb twee nieuwe grote planten gekocht die ik graag “heel en levend” houdt. Daarom even wat tips hier vragen 🧐

De eerste:

[Afbeelding]

Bij deze staat dat hij veel water nodig heeft en weinig voeding. Betekent dit dat ik elke dag dan wat water moet geven? En wat is veel? Gooi ik er dan telkens een halve liter water in?

En hier de tweede:

[Afbeelding]

Bij deze staat juist 1x per 5 dagen water. Wat betekent dat dan? Ik bedoel dan vooral, hoeveel water geef ik dan?

Ik weet dat je het een beetje op gevoel moet doen, maar dat is juist het lastige: dat lukt me dus niet. Die planten gaan telkens dood als ik het op gevoel moet doen.
Dus graag wat tips die concreet zijn, waar ik op moet letten en hoeveel water ik dan ongeveer geef 🙏
Ik gebruik de app plantsome. Plant invoeren + formaat van de plant en dan geeft hij een melding als je water en/of voeding moet geven. Werkt bij de meeste planten, slechts 1 keer een plant (op een stuk of 10?) gehad die te weinig kreeg. Heb hem toen wat groter ingevoerd in de app en nu krijgt hij wel voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands

De eerste:

[Afbeelding]

En hier de tweede:

[Afbeelding]

Vor beide planten moet je de juiste standplaats hebben, zon/tocht/etc. Hou er rekening mee dat de meeste kamerplanten oorspronkelijk in jungles bestonden. Dus meestal geen direct zonlicht en vaak wel genoeg water.
Genoeg is lastig en moet je aanleren. Geen plant houdt van zeiknatte wortels en dat is ook vaak met te droog. Elke dag water, nee. Voel met je vinger hoe de prut is, hou die wat vochtig. Dan gaat het normaal prima.
Die eerste plant heeft veel bladoppervlak, planten verdampen water vanuit hun bladeren, veel blad, meer water.
Hoe donkerder het blad, hoe liever ze uit de zon staan.

Of gebruik een app zoals @Orian voorstelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
De eerste:
[Afbeelding]
Zet deze eerst maar 'ns (met goede potgrond) in een pot die minstens 3 x zo groot is dan het potje waar 'ie nu in staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 18:48
Orian schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:46:
Ik gebruik de app plantsome. Plant invoeren + formaat van de plant en dan geeft hij een melding als je water en/of voeding moet geven. Werkt bij de meeste planten, slechts 1 keer een plant (op een stuk of 10?) gehad die te weinig kreeg. Heb hem toen wat groter ingevoerd in de app en nu krijgt hij wel voldoende.
Dank je! Goede tip, gelijk even geïnstalleerd. Hele bizar eigenlijk wel dat die app de waterbehoefte en zonbehoefte juist precies omdraait…
De eerste zou juist meer op een donkere plek willen, met wat minder water, terwijl de palm juist op een lichte plek wil met regelmatig water.
Maar de volgende waterbehoefte is pas over 7/8 dagen… dat noem ik heel weinig waterbehoefte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 14:20
Zelf gebruik ik altijd potten met gaatjes onderin. Dus kweekpotten (plastic) of terracotta potten. Dan staan de wortels in ieder geval nooit in een laag water en kan je eigenlijk ook niet te veel water geven. Al verschilt dat laatste uiteraard per plant. De ene wil doorlopend vochtige grond terwijl de andere het ook niet erg vindt om wat telkens weer ietwat droog te staan voor de volgende watergifte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Op basis van een app water gaan geven lijkt mij een groot risico voor je plantjes.
Zo'n app is niet sensor gestuurd, weet de relatieve luchtvochtigheid niet, weet niet welke grond er in de pot zit, weet niet waar de plant staat en dus ook niet wat de verdamping is.
De beste app in combinatie met een goede sensor is nog steeds je eigen brein, in combinatie met je ogen en vingers als sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:25
Heeft iemand een idee wat dit is? We hebben in onze voortuin een deel graszoden uitgestoken, ongeveer 10cm diep en weer opgevuld met biologische tuinaarde. Daar weer een laag houtsnippers van een snoeibeurt van een boom in de tuin. Het is vrij zacht, dus misschien iets van een zwam of paddenstoel?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV5-XoqAtP24DfmKxm5vuD7hfpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEEK2cD2wAJeL2YY4d84dDke.jpg?f=fotoalbum_large?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR

De eerste:

[Afbeelding]

En hier de tweede:

[Afbeelding]

Ik was fannatiek plantenmoordenaar en dan doel ik op de kamerplanten en niet de brocolli levend kokend voor het diner: wat mijn verandering was waardoor planten nu wel groeien zijn twee dingen:

1. vast watergeef moment. Ik doe elke week en heb geleerd de plant te lezen. Verder nooit water in de pot laten staan, dus ik geef genoeg en kijk hoeveel er doorloopt en haal dat weg. Geef nu meestal 'genoeg'.
2. voedingsstaafjes/mest voor kamerplanten. Pokon in het water doen is niet mijn ding, elke 6 maanden dit in de grond steken wel.

Wat je dan ziet is dat planten gewoon blijven groeien. Ik had nu planten zonder aarde, omdat de wortels alle aarde hadden verbruikt/verdrongen. Maar gewoon vol in blad en alles, dus genoeg voeding/water. Aangezien aarde water vast houdt helpt dit natuurlijk, maar voor jouw begin zeg ik zet een reminder in je agenda, begin met een plonsje water en leg er voeding op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@KoenVW76 Volgens Google lens is het Warrig Hazenoor.
Wikipedia: Warrig hazenoor
https://waarneming.nl/species/14367/

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 23-04-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Kan iemand me adviseren wat te doen met deze siergrassen?

Betreft FESTUCA GAUTIERI, https://www.pelckmans.net/nl/18111/festuca-gautieri
Staan nu voor het 3e seizoen in onze tuinb

In een deel (foto 1) van de tuin zijn ze na het aanplanten werkelijk ontploft, binnen 2 a 3 maanden waren ze echt enorm, zo groot als ze volgens mij kunnen worden (sommige wel een doorsnee van >50cm). Het jaar daarop werden ze over het algemeen al een stuk minder fraai, en dit jaar zien de meeste er niet uit; een totaal verdorde binnenzijde, met uitlopers rondom, vaak in een wilde vorm.
In dit deel hebben we ze waarschijnlijk ook wat te dicht op elkaar gezet, en eigenlijk geen openingen ertussen; vermoedelijk hebben ze daardoor te nat gestaan (gezien de natte winters van afgelopen jaar zeker mogelijk). De kale plekken op deze foto waren ook helemaal gevuld met bollen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-j3_yOOwRxnM-lMmQqACPDE9J4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mFuIeJRPJK3UatbPmwL8TMgh.png?f=fotoalbum_large

In het andere deel van de tuin zien ze er vanaf het begin prima uit, maar ze zijn een stuk kleiner, groeien langzamer en daar zijn ze eigenlijk allemaal oke. Hoef daar niks aan te doen eigenlijk
Ze staan hier over het algemeen wel iets verder uit elkaar met ook lege plekken (waar dan franse schors ligt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPP-dplXnpl0u58ChAu-odn6jGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IYE2aVgb1qW89MbifSI9qZHw.png?f=fotoalbum_large

Nu is het zo dat onze grond zeer arm is aan voedingsstoffen (onlangs laten testen); voormalig landbouwgrond, is 3 jaar geleden omgespit maar verder weinig aan gedaan (bijv. doormengen compost). Daar ben ik nu wel mee bezig nadat ik de grond heb laten analyseren (composten, mesten)

Ik heb ook gelezen dat je deze planten moet onderhouden door of het oude gras weg te kammen, of ze te scheuren.

Het wegkammer lukt niet; bij de 1e foto zit het groen aan de buitenkant, en als ik het oude gras weghaal, dan worden ze zoals op die foto
Bij de 2e foto lijkt het helemaal niet nodig, misschien onder de buitenzijde dat ik wat weg zou kunnen halen.

Maar de bollen van de 1e foto, daar is ook met scheuren toch niks meer van te maken? Ik heb een week of 4 geleden ze bijna allemaal weggehaald, en kleine stekjes teruggezet. Dat lijkt wat te vroeg geweest want die pakken niet goed op.
Stekjes die ik vorig jaar in de tuin op een andere plek gezet heb doen het wel allemaal, al groeien ze erg langzaam (dat is prima, zo'n ontploffing als het 1e seizoen hoeft van mij niet). Staan op foto 1 links.

Daarnaast wil ik ze op de plek van foto 1 wat verder uit elkaar laten staan, en franse schors strooien tussen de open ruimten zodat ze wellicht minder vochtig op elkaar staan

Maar mijn belangrijkste vraag is dus: wat moet ik doen met die bollen van foto 1, ik heb niet de indruk dat die nog hersteld kunnen worden. 2 seizoenen geleden heb ik een deel daarvan helemaal afgeknipt, sommige zijn redelijk hersteld nu 2 seizoenen later (nog niet 1 of de 10), maar de meeste niet; helemaal dood. Vandaar mijn grote schoonmaak van 4 weken geleden.

edit: het lijkt er ook op dat de planten proberen zichzelf te verspreiden; kleine stekjes die helemaal aan t eind van de strengen zitten die zichzelf in de grond zetten naast de plant, maar ik heb nog nergens echt zo gelezen dat deze grassen dat doen. Die stekjes kun je we verplatsen dus

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 23-04-2024 16:07 ]

Pagina: 1 ... 150 ... 188 Laatste