Ah oke! Zeldzaam blijkbaar. Ik laat het lekker staanfranssie schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:56:
@KoenVW76 Volgens Google lens is het Warrig Hazenoor.
Wikipedia: Warrig hazenoor
https://waarneming.nl/species/14367/
Dag allen,
Voor onze nieuwe tuin ben ik op zoek naar 'stapstenen' / 'betonnenpoefjes' in verschillende hoogte en diameters. Ik zoek me een ongeluk maar krijg enkel 'stapstenen' in mijn zoekresultaten die een beperkte hoogte hebben. Voorbeeld van waar ik naar op zoek ben hieronder:
:fill(white):strip_exif()/f/image/P9lFWqO44IlwIxqQyb2bhTVl.png?f=user_large)
Mocht het niet te koop zijn dan ben ik er aan het denken om zelf wat verschillende soorten emmers te kopen en daar vervolgens beton in te storten... of gaat dat niet werken...
Voor onze nieuwe tuin ben ik op zoek naar 'stapstenen' / 'betonnenpoefjes' in verschillende hoogte en diameters. Ik zoek me een ongeluk maar krijg enkel 'stapstenen' in mijn zoekresultaten die een beperkte hoogte hebben. Voorbeeld van waar ik naar op zoek ben hieronder:
:fill(white):strip_exif()/f/image/P9lFWqO44IlwIxqQyb2bhTVl.png?f=user_large)
Mocht het niet te koop zijn dan ben ik er aan het denken om zelf wat verschillende soorten emmers te kopen en daar vervolgens beton in te storten... of gaat dat niet werken...
d'n oliesjeik
@Oliesjeik1 kijk hier eens https://www.struykverwoin...sierpoefs-siercarres.html
Heeft iemand hier ervaring met het uitvoeren van een ecologische Quickscan?
Wij zijn twee jaar geleden verhuisd naar een redelijk vrijstaand huis met een flinke tuin. De tuin is zo'n beetje helemaal omgeven door groen, aan een kant een coniferenhaag (redelijk gesnoeid en bij gehouden) en aan de andere kanten voornamelijk losse coniferen. Probleem is dat deze eigenlijk een beetje (understatement) uit de kluiten gewassen zijn (2 zijn 3! meter doorsnee) Verder wat kleinere (nouja..) in totaal stuk of 15-20.
Nu begreep ik al dat het per gemeente nog wel verschilt hoe ze tegen het rooien van coniferen aan kijken; wel of geen vergunning benodigd. Dus ik heb even contact gezocht met de gemeente... Nou goed nieuws, die coniferen zouden we zo mogen kappen, ware het niet dat de gemeente een tijd geleden zelf een aantal bomen gekapt heeft waar ransuilen in zaten en onze coniferen aangemerkt staan als mogelijke uitwijkplek.
Nou, die beesten zitten niet in onze coniferen, dat is wel duidelijk, maar... er wordt toch wel geadviseerd door de gemeente om een ecologische quickscan uit te laten voeren, of het kappen te laten doen met in de opdracht dat alle gebeurd conform de natuurwet... (schijnt dat je achteraf nog moet aan kunnen tonen dat je dit gedaan hebt, mocht er naar gevraagd worden)
Idee was om zelf al wat te beginnen met het weg halen van die dingen (zo van; voor de zomer wordt er toch niet begonnen, dus geen haast en tijd genoeg om alles rustig te doen) maar tja..
Dus, iemand ervaring met zoiets?
Ik zit eigenlijk niet te wachten op een of onderzoek van weet ik veel hoe lang om er vervolgens achter te komen dat er toch een grijs/paarse gevlekte juni kever zit waardoor de boel moet blijven staan... alleen omdat iemand (een ecologisch deskundige) even vast moet leggen dat er geen uilen in zitten.
(en; om misschien wat overbodige reacties voor te zijn.. gewoon die dingen kappen, of had niet gevraagd is gepasseerd station c.q. geen echte optie; gezien de mogelijk aanzienlijk financiële gevolgen het er altijd wel iemand is die z'n mond niet kan houden en aan de bel trekt...)
Wij zijn twee jaar geleden verhuisd naar een redelijk vrijstaand huis met een flinke tuin. De tuin is zo'n beetje helemaal omgeven door groen, aan een kant een coniferenhaag (redelijk gesnoeid en bij gehouden) en aan de andere kanten voornamelijk losse coniferen. Probleem is dat deze eigenlijk een beetje (understatement) uit de kluiten gewassen zijn (2 zijn 3! meter doorsnee) Verder wat kleinere (nouja..) in totaal stuk of 15-20.
Nu begreep ik al dat het per gemeente nog wel verschilt hoe ze tegen het rooien van coniferen aan kijken; wel of geen vergunning benodigd. Dus ik heb even contact gezocht met de gemeente... Nou goed nieuws, die coniferen zouden we zo mogen kappen, ware het niet dat de gemeente een tijd geleden zelf een aantal bomen gekapt heeft waar ransuilen in zaten en onze coniferen aangemerkt staan als mogelijke uitwijkplek.
Nou, die beesten zitten niet in onze coniferen, dat is wel duidelijk, maar... er wordt toch wel geadviseerd door de gemeente om een ecologische quickscan uit te laten voeren, of het kappen te laten doen met in de opdracht dat alle gebeurd conform de natuurwet... (schijnt dat je achteraf nog moet aan kunnen tonen dat je dit gedaan hebt, mocht er naar gevraagd worden)
Idee was om zelf al wat te beginnen met het weg halen van die dingen (zo van; voor de zomer wordt er toch niet begonnen, dus geen haast en tijd genoeg om alles rustig te doen) maar tja..
Dus, iemand ervaring met zoiets?
Ik zit eigenlijk niet te wachten op een of onderzoek van weet ik veel hoe lang om er vervolgens achter te komen dat er toch een grijs/paarse gevlekte juni kever zit waardoor de boel moet blijven staan... alleen omdat iemand (een ecologisch deskundige) even vast moet leggen dat er geen uilen in zitten.
(en; om misschien wat overbodige reacties voor te zijn.. gewoon die dingen kappen, of had niet gevraagd is gepasseerd station c.q. geen echte optie; gezien de mogelijk aanzienlijk financiële gevolgen het er altijd wel iemand is die z'n mond niet kan houden en aan de bel trekt...)
If you didn't win today, you can always win tomorrow
@dizzytal Heb je niet een vogel kenner in je facebookgroep van je woonplaats zitten oid? Gemeente zegt, je mag kappen, maar adviseert (typisch gemeentelijk indek gedrag, erg vermoeiend) maar als jij er met iemand met verstand van zaken naar gekeken hebt kan je aantonen dat je je hebt ingezet. Gaan ze dan alsnog miepen, dat hadden ze maar dat onderzoek moeten verplichten als onderdeel van de toestemming voor kappen dan wel de vergunning (en dat hebben ze dus niet gedaan).
Ransuilen laten zich overigens goed spotten door hun typische geluid.
[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 26-04-2024 19:10 . Reden: d/t ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Overigens heb ik van mijn coniferen alle takken eraf gezaagd een jaar of 6 geleden, dat schijnt juridisch ook kappen te zijn. De stammen heb ik gebruikt om er klimplanten op te laten groeien ondersteund door RVS kabels tussen de stammen.
Reden van snoeien was hier dat ze in een bocht stonden en te ver de weg op aan het groeien waren en dat de overzichtelijkheid belemmerde: ik wilde een aanschrijving, of erger een ongeluk, voor zijn.
Van alle aangeplante klimmers heeft overigens de niet aangeplante braam 90% van de begroeiing op zich genomen. Wat insluiptechnisch verder ook prima is en de vogels hebben er geen moeite mee.
Reden van snoeien was hier dat ze in een bocht stonden en te ver de weg op aan het groeien waren en dat de overzichtelijkheid belemmerde: ik wilde een aanschrijving, of erger een ongeluk, voor zijn.
Van alle aangeplante klimmers heeft overigens de niet aangeplante braam 90% van de begroeiing op zich genomen. Wat insluiptechnisch verder ook prima is en de vogels hebben er geen moeite mee.
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 26-04-2024 19:23 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hier een Gemeente ambtenaar die zwaait naar vermoeiende inwoner @franssie
Heerlijke dood doener dat soort uitspraken.
Gemeenten maken dit soort wetten en regels niet maar hebben ze gewoon uit te voeren.
Die ene buurtgenoot die bij @dizzytal om de hoek woont die tegen het kappen van die coniferen is heeft gewoon het recht om aan de gemeente te vragen of aan alle regels en richtlijnen is voldaan.
Dan heb je als gemeente gewoon je shit op orde te hebben in je dossiers.
@dizzytal heeft nou eenmaal geïnformeerd hoe en wat, dan heeft hij zich ook te schikken naar wat er opgelegd wordt.
Bij ons komen er voor elke kap vergunning gemiddeld 3 bezwaren binnen.
Heerlijke dood doener dat soort uitspraken.
Gemeenten maken dit soort wetten en regels niet maar hebben ze gewoon uit te voeren.
Die ene buurtgenoot die bij @dizzytal om de hoek woont die tegen het kappen van die coniferen is heeft gewoon het recht om aan de gemeente te vragen of aan alle regels en richtlijnen is voldaan.
@dizzytal heeft nou eenmaal geïnformeerd hoe en wat, dan heeft hij zich ook te schikken naar wat er opgelegd wordt.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
@dizzytal de gemeente is goed op de hoogte van de Omgevingswet en informeert je over mogelijke ransuil.
Je hebt te maken met flora en fauna activiteit. Je kunt BeSI controleren of er naast ransuil meer soorten te verwachten zijn. Vervolgens moet je vaststellen of nadelige gevolgen uit te sluiten zijn. Dat moet met objectieve gegevens, kan met quickscan.
Zie https://www.bij12.nl/onde...de-soortenindicator-besi/
en https://iplo.nl/regelgevi...a-activiteit/rijksregels/
Je hebt te maken met flora en fauna activiteit. Je kunt BeSI controleren of er naast ransuil meer soorten te verwachten zijn. Vervolgens moet je vaststellen of nadelige gevolgen uit te sluiten zijn. Dat moet met objectieve gegevens, kan met quickscan.
Zie https://www.bij12.nl/onde...de-soortenindicator-besi/
en https://iplo.nl/regelgevi...a-activiteit/rijksregels/
@Bommes sorry dat ik op je lange teen stond maar lees het nog even terug. Er is geen bezwaar, alleen een vaag advies.
Het zal per gemeente schelen (hoop ik, Gooischemeren is een totaalramp als het op communicatie aankomt dus als je daar werkt mag je het wel semi-persoonlijk nemen, anders natuurlijk was het niet persoonlijk bedoeld).
Er wordt dus ook niets actief opgelegd. Lezen.
Het zal per gemeente schelen (hoop ik, Gooischemeren is een totaalramp als het op communicatie aankomt dus als je daar werkt mag je het wel semi-persoonlijk nemen, anders natuurlijk was het niet persoonlijk bedoeld).
Er wordt dus ook niets actief opgelegd. Lezen.
Zeg @franssie dit gaan we zo niet doen.
Als je sorry en lange tenen in 1 zin gebruikt verliest het eerste deel compleet zijn waarde. Dus als je dit voor de bühne doet, laat het dan maar achterwege
De gemeente geeft hem een advies, niks vaags aan.
Quick scan, of uitbesteden met de juiste opdracht omschrijving.
Wat is hier vaag aan?
Wil hij het zelf doen: quickscan.
Is het resultaat negatief op wat dan ook dan kan hij zijn configureren omhalen. Uitbesteden, aannemer doet quickscan, alles groen, coniferen omver.
Ik had het niet over een bezwaar dat er nu al zou zijn.
Maar de gemeente moet wel voor sorteren daarop, hun dossier correct vullen.
Komt er wel een bezwaar nadat die coniferen om zijn mag de gemeente aan de bezwaarcommissie laten zien wat ze wanneer gecommuniceerd hebben.
Is daarin niet terug te vinden dat ze de Quick Scan of de juiste opdracht beschrijving bij uitbesteding hebben geadviseerd hebben ze een probleem.
Als je sorry en lange tenen in 1 zin gebruikt verliest het eerste deel compleet zijn waarde. Dus als je dit voor de bühne doet, laat het dan maar achterwege
De gemeente geeft hem een advies, niks vaags aan.
Quick scan, of uitbesteden met de juiste opdracht omschrijving.
Wat is hier vaag aan?
Wil hij het zelf doen: quickscan.
Is het resultaat negatief op wat dan ook dan kan hij zijn configureren omhalen. Uitbesteden, aannemer doet quickscan, alles groen, coniferen omver.
Ik had het niet over een bezwaar dat er nu al zou zijn.
Maar de gemeente moet wel voor sorteren daarop, hun dossier correct vullen.
Komt er wel een bezwaar nadat die coniferen om zijn mag de gemeente aan de bezwaarcommissie laten zien wat ze wanneer gecommuniceerd hebben.
Is daarin niet terug te vinden dat ze de Quick Scan of de juiste opdracht beschrijving bij uitbesteding hebben geadviseerd hebben ze een probleem.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
@Bommes Dit is een duidelijker verhaal dat ik begrijp in tegenstelling tot je eerdere post.
Als jouw gemeente dit ook zo communiceert naar de inwoners, dan hulde.
Mijn ervaring is echter anders, indekken en maar half communiceren, maar zoals ik schreef zal dat wellicht per gemeente verschillen.
edit: en als je mij vermoeiend noemt, kan je een kaatsbal verwachten niet?
Mijn ervaring is echter anders, indekken en maar half communiceren, maar zoals ik schreef zal dat wellicht per gemeente verschillen.
edit: en als je mij vermoeiend noemt, kan je een kaatsbal verwachten niet?
[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 26-04-2024 21:55 ]
Nee zeker niet altijd, ambtenaren zijn ook maar gewoon mensen..franssie schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:52:
Zeker in kleine gemeentes zijn de budgetten niet zo riant dat er overal voldoende en goede mensen op aangenomen kunnen worden.
Er komen gemiddeld vele tientallen meldingen per vakgebied per dag binnen. Dan gaat het wel eens mis met de terug koppeling.
Zeker waar zijn ze ook mensen en fouten worden overal gemaakt, echter hebben gemeentelijke ambtenaren een bijzonder machtige en bijna onschendbare positie, waarvan ze zich al dan niet bewust zijn.Bommes schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:43:
[...]
Nee zeker niet altijd, ambtenaren zijn ook maar gewoon mensen..<>
En dat kan bij onduidelijke communicatie voor de burger zeer vervelende gevolgen hebben, de ambtenaar/gemeente heeft geen inspanningsverplichting en kan zich daar wel of niet van bewust zijn. Maar sinds het Pikmeer arrest is de regionale overheid bijna niet meer aan te pakken bij fouten.
Dat schuurt, en dat kan vervelend overkomen als je met de beste intenties bij de gemeente werkt en daarvoor repsect, maar ik zie helaas teveel medewerkers van de gemeente en de provincie er gewoon met de pet naar gooien. Maar daar kunnen we samen met RTVNH wel een apart topic over starten
Dus weer terug naar de plantjes!
In zoverre dat onze gemeente deze ook geadviseerd heeft te laten uitvoeren om onze tijdelijke 10-jarige vergunning voor het zonneveld om te kunnen zetten in een permanente.dizzytal schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:29:
Heeft iemand hier ervaring met het uitvoeren van een ecologische Quickscan?
Dat zou nl. zeker vereist worden in de aanvraag.
Meerdere bedrijven aangeschreven, maar naast geschrokken te zijn van de exorbitante kosten had niemand tijd.
Bij ons betreft het dus een grasveld dat voor 5 % plaats heeft gemaakt voor een grindveld.
En de invloed daarvan op fauna en flora dus nauwkeurig in beeld gebracht moet om een aanvraag überhaupt te laten slagen.
Kosten ca €2500.

Maar inderdaad vastgestelde regelgeving waar je maar aan te voldoen hebt.
Voor onze straat ben ik op zoek naar planten en heesters die de boel wat opfleuren.
De weg wordt heringericht en de gemeente gaat eindelijk akkoord, na jaren klachten over de snelheid en een inderhaast gehouden enquête door mij onder alle bewoners, om een aantal bewonersvoorkeuren voor snelheidsbeperking in te voeren, en de weg dus eindelijk als een echte 30 km/u weg in te richten i.p.v. een nieuwe racebaan waar 30 geldt maar nooit gehandhaafd wordt.
Er gaan proeven met bloembakken gehouden worden en de wegindeling is veranderd.
Voor de bloembakken, 150 (l) x 60 (b) x 51 (h) zijn we op zoek naar iets dat leuk is, de weg verfraait en daarmee uitnodigt om langzamer te rijden.
Tot zover kwam ik aan half wintergroen, bij en insect vriendelijk, volle zon en vaste plant/heester, 30-100cm tot deze mogelijkheden.
Al zal de Theunisbloem geen optie zijn gezien ze die vorig jaar in de buurt dacht ik hebben bestreden (als zijnde invasief dacht ik)
Graag als iemand goede aanbevelingen heeft, of andere, zodat we de gemeente kunnen aansporen de bakken (6 stuks in proefopstelling) gelijk te beplanten ipv leeg te laten.
Meerdere bewoners hebben aangegeven wel een bak(ken) voor hun deur te willen verzorgen.
Leuk weetje:
Er komt een testopstelling van drie bakken (om en om langs de weg als een soort chicane, zodat verkeer elkaar gedwongen voorrang moet geven) op ons stukje weg, dus "voor de deur", én uitgerekend voor de deur van de enige negatieve reageerder op de enquête die het hele initiatief maar kansloos vond in zijn zure reactie (en schreef niet mee te willen doen aan de enquête)
[ Voor 50% gewijzigd door Teijgetje op 27-04-2024 01:06 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Nou dat dus, ik (en verder eigenlijk iedereen) kan wel zeggen dat die uilen er niet in zitten. Dat is dus het vervelende. Een eindje verder op hebben ze wel in de bomen gezeten, inderdaad een van de uitwijkplekken maar daar zijn ze ook al een tijd niet meer.franssie schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:43:
Nou dat dus ook weer, die buur die even wil weten hoe 't zit. Ik verwacht dat de buurt er geen probleem mee heeft, maar tja die inwoner van de zelfde plaatst die me niet mag ziet misschien wel een mooie optie om me eens te n@@ien.Bommes schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:27:
Hier een Gemeente ambtenaar
Jammere is dat er verder geen vergunning nodig is, want hier wordt gezegd coniferen mag je zonder problemen kappen. (nouja.. zonder problemen ?)
Heb ik inderdaad gedaan, aangezien er nog wat werk gedaan moet worden ben ik hier al eens doorheen geklikt. Netjes op de site van BeSi vakje getekend en conclusie is (natuurlijk) dat er vogels voorkomen, op letten met kappen en buiten broedseizoen enzo. Typische wel dat daar niets staat over de ransuil.rupie99 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:00:
@dizzytal de gemeente is goed op de hoogte van de Omgevingswet en informeert je over mogelijke ransuil.
Dan gaat 't inderdaad hard. Was dit iets waar ze meerdere dagen op locatie geweest zijn, of was 't voornamelijk bureau werk?Teijgetje schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 00:16:
[...]
In zoverre dat onze gemeente deze ook geadviseerd heeft te laten uitvoeren om onze tijdelijke 10-jarige vergunning voor het zonneveld om te kunnen zetten in een permanente.
Dat zou nl. zeker vereist worden in de aanvraag.
Meerdere bedrijven aangeschreven, maar naast geschrokken te zijn van de exorbitante kosten had niemand tijd.
Bij ons betreft het dus een grasveld dat voor 5 % plaats heeft gemaakt voor een grindveld.
En de invloed daarvan op fauna en flora dus nauwkeurig in beeld gebracht moet om een aanvraag überhaupt te laten slagen.
Kosten ca €2500.(en daarna natuurlijk opnieuw leges voor de aanvraag, die nu ca. 3k waren.
)
Maar inderdaad vastgestelde regelgeving waar je maar aan te voldoen hebt.
Maar dat soort bedragen zie ik dus ook vaker voorbijkomen. En het sneue (voor mij) is dat dit eigenlijk gewoon een soort van door de gemeente 'veroorzaakt' is. Vandaar daar ik dus eigenlijk voor een zo laag bedrag aan het advies wil voordoen.
Je kan zeggen: ' ach op een volledige tuin valt 't mee (in 't niets)' aan gezien de eerste offerte 65K was (zonder de Quick Scan ;-) ) maar die was een beetje 'te' we moeten dus eens even verder kijken.
Ik heb nog niemand kunnen vinden......dizzytal schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:22:
Dan gaat 't inderdaad hard. Was dit iets waar ze meerdere dagen op locatie geweest zijn, of was 't voornamelijk bureau werk?
Maar dat soort bedragen zie ik dus ook vaker voorbijkomen. En het sneue (voor mij) is dat dit eigenlijk gewoon een soort van door de gemeente 'veroorzaakt' is. Vandaar daar ik dus eigenlijk voor een zo laag bedrag aan het advies wil voordoen.
Je kan zeggen: ' ach op een volledige tuin valt 't mee (in 't niets)' aan gezien de eerste offerte 65K was (zonder de Quick Scan ;-) ) maar die was een beetje 'te' we moeten dus eens even verder kijken.
Allemaal te druk....(met vleermuizen?)
Begonnen met bureaus die ca. €1000 zeiden te vragen, maar allen reageerden dat een onderzoek bij ons ruim het dubbelle of meer ging kosten vanwege het oppervlak.
Bij ons in het veengebied zitten natuurlijk veenmollen overal in de grond, en die zijn beschermd.
Ik denk dus dat ze naast alle fauna en flora in kaart brengen, ze ook alle regenwormen, veenmollen en bodemleven moeten tellen om te zien hoeveel impact die 5% vermindering heeft.
En dat was inderdaad bureauwerk met een meerdaagse follow-up ter plekke.
Een normaal mens denkt dan dat dat bodemleven zich een paar meter verplaatst heeft naar de overige 7000 m² .
Maar dat moet dus verklaard worden op papier door iemand met "verstand" van zake (die momenteel niet te vinden zijn)
Pff, nou 't gaat hier om (totale achtertuin) goed 300m2, en dat is dan op dit moment ook een heel groot stuk gazon; wormen zitten er sowieso ook wel.. Als ze dan ook met dat soort bedragen aankomen...Teijgetje schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:39:
[...]
Ik heb nog niemand kunnen vinden......![]()
Allemaal te druk....(met vleermuizen?)
Begonnen met bureaus die ca. €1000 zeiden te vragen, maar allen reageerden dat een onderzoek bij ons ruim het dubbelle of meer ging kosten vanwege het oppervlak.
Bij ons in het veengebied zitten natuurlijk veenmollen overal in de grond, en die zijn beschermd.
Ik denk dus dat ze naast alle fauna en flora in kaart brengen, ze ook alle regenwormen, veenmollen en bodemleven moeten tellen om te zien hoeveel impact die 5% vermindering heeft.
En dat was inderdaad bureauwerk met een meerdaagse follow-up ter plekke.
Een normaal mens denkt dan dat dat bodemleven zich een paar meter verplaatst heeft naar de overige 7000 m² .
Maar dat moet dus verklaart worden op papier door iemand met "verstand" van zake (die momenteel niet te vinden zijn)
Dat is ook een beetje ding, we hebben 't ding we hebben 't niet over een of ander bouwproject; nee we willen gewoon van een uit de hand gelopen coniferen bende (vorige bewoner heeft gewoon geen onderhoud gedaan) gewoon weer een mooie nette tuin maken. Groen (wel makkelijk qua onderhoud), een gazon van echt gras, liefst wat (lei)bomen (fruit) om wat hoogte te creëren rondom en een terras.
Vraagje, wellicht kunnen jullie helpen.
Wij hebben een strook gemeentegrond erbij gekocht. op de huidige grens staat een heg. Deze is volgroeid inmiddels maar zouden wij het liefst naar de nieuwe erfgrens verplaatsen. Is dit mogelijk bij haagbeuk (of beukhaag, sorry!) of wordt het opnieuw spul aanplanten en geduld hebben?
Wij hebben een strook gemeentegrond erbij gekocht. op de huidige grens staat een heg. Deze is volgroeid inmiddels maar zouden wij het liefst naar de nieuwe erfgrens verplaatsen. Is dit mogelijk bij haagbeuk (of beukhaag, sorry!) of wordt het opnieuw spul aanplanten en geduld hebben?
Kan prima, in de winter. Nu is alles aan het groeien en bloeien.El Capitan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:40:
Vraagje, wellicht kunnen jullie helpen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
top, thnx voor je snelle reactie.No Hands schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:47:
[...]
Kan prima, in de winter. Nu is alles aan het groeien en bloeien.
Ik wil ze ook het liefste behouden.
Gezien de hoeveelheid aan heg gaat het wel een hoveniersbedrijf worden
We hebben deze zomer nog een appelboom te verhuizen, erg jammer want die staat nu prachtig in de bloesem maar ja.. ik kan moeilijk nu verhuizen en dan volgens jaar februari uit de tuin komen halen bij de nieuwe bewoners.

In overleg kan er heel veel. Kan gewoon een voorwaarde zijn in je verkoopovereenkomst.El Capitan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:12:
[...]
top, thnx voor je snelle reactie.
Ik wil ze ook het liefste behouden.
Gezien de hoeveelheid aan heg gaat het wel een hoveniersbedrijf worden![]()
We hebben deze zomer nog een appelboom te verhuizen, erg jammer want die staat nu prachtig in de bloesem maar ja.. ik kan moeilijk nu verhuizen en dan volgens jaar februari uit de tuin komen halen bij de nieuwe bewoners.
Dat zou ik zeker vragen. Nieuwe bewoners kiezen doorgaans eerst voor verbouwen en later pas voor tuinwerk. Dan is er best over te praten.El Capitan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:12:
[...]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Dat punt zijn we helaas al voorbij.No Hands schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:39:
[...]
In overleg kan er heel veel. Kan gewoon een voorwaarde zijn in je verkoopovereenkomst.
De boom zal een knauw krijgen maar we gaan er alles aan doen om de overgang zo soepel mogelijk te maken zodat hij er volgend jaar weer goed bij staat. (nieuw gat vooraf graven, wortels ruim uitgraven en nat houden, snel weer de grond in)
Vergeet niet hem dan rigoureus terug te snoeien, anders kan hij nooit genoeg water opnemen met verminkte wortels om aan te vullen wat de bladeren verdampen.El Capitan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:15:
De boom zal een knauw krijgen maar we gaan er alles aan doen om de overgang zo soepel mogelijk te maken zodat hij er volgend jaar weer goed bij staat. (nieuw gat vooraf graven, wortels ruim uitgraven en nat houden, snel weer de grond in)
Zo hebben we het hier ooit gedaan (plus de hierboven genoemde snoei) met een appelboom die lang geleden op de verkeerde plek was aangeplant: die heeft met gemak het overleefd en doet het nu weer erg goed.El Capitan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:15:
[...]
Dat punt zijn we helaas al voorbij.
@Teijgetje en @VeertienKaVier bedankt voor jullie tips en input!
Een grotere pot?Ambianz schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is deze plant nog te redden? Hij wordt bruin aan de randen, onderkant blad krijgt ook een aparte kleur en al even geen nieuw blad meer gehad.
Staat onder een lichtstraat voor de achterpui. 1x per week water en krijgt ook voeding
Dit weekend hebben we een laurierhaag gepland.
Ze vielen wat groter uit dan besteld, maar helemaal prima natuurlijk.
Het enige is dat sommige wat breder zijn en er wat hoogte verschil in zit.
Per wanneer zou ik deze weer een beetje in vorm kunnen snoeien?
Er zitten nu wel overal jonge scheuten die uitlopen.
Plaatje bij het praatje.. before and after:
:strip_exif()/f/image/fvenQGFDD6T2K4MbUvA7bwmC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PtsnOUwckfnXB8fabQse8iZO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q0KkvqQ1VmOOIeqSF3xldqd5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fvenQGFDD6T2K4MbUvA7bwmC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PtsnOUwckfnXB8fabQse8iZO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q0KkvqQ1VmOOIeqSF3xldqd5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/258qgLQJEMJcBeUR7hHINhvJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ben ik blij met deze tip @Togi ! Wat een heerlijk stuk gereedschap is dit.Togi schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:39:
Voor wortels is dit een ideaal ding
https://www.gereedschapce...oceDXNjWpR9RoCo7QQAvD_BwE
Achteraf is dit zo’n stuk gereedschap wat je veelste laat koopt
@Joop34
Heb je meer info? Bloeit de plant? In welke kleur? Bijzondere geur wellicht?
Zie ik goed dat het blad een stervorm heeft?
Heb je de foto al geüploaded in Google afbeeldingen zoeken?
Heb je meer info? Bloeit de plant? In welke kleur? Bijzondere geur wellicht?
Zie ik goed dat het blad een stervorm heeft?
Heb je de foto al geüploaded in Google afbeeldingen zoeken?
[ Voor 20% gewijzigd door Barleone op 28-04-2024 21:14 ]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
@Joop34 Ik ben dan ook nieuwsgierig naar die "bollen" waar je een schep op kan breken. Dat lukt mij wel soms bij wortels maar dat lijkt mij bij deze plant iet direct het geval.
Als ik inzoom op je foto, dan lijken de stengels wel apart, ergens tussen riet en een duizendknoop.
Als ik inzoom op je foto, dan lijken de stengels wel apart, ergens tussen riet en een duizendknoop.
@Joop34 als ik de foto in een planten app gooi komt dat eendagsbloem uit. Geen idee of het klopt, maar dat zou je natuurlijk ook kunnen doen.
Dit kun je eigenlijk het hele jaar door snoeien en dat zal ook wel moeten. Als ie het naar zijn zin heeft groeien het een halve meter per jaar. Dus snoei erop los behalve in de kokende zon niet zo. Laat ze even tot rust komen en dan een keer lekker snoeien. Zou ik doen.jordeeeh schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:35:
Dit weekend hebben we een laurierhaag gepland.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 28-04-2024 21:23 ]
Bedankt voor de reacties! @El-Vder dit lijkt hem inderdaad te zijn, of een variant ervan. Ik meen me inderdaad wat paarse bloemen te herinneren van vorig jaar. Bij ons woekert hij toch wel degelijk.
@franssie Ik heb de schep erop gebroken, waarschijnlijk omdat de bollen ontzettend dicht op elkaar zaten en ik mogelijk iets teveel tegelijk wilde weghalen. Maar ik verbaasde me erover hoe vast ze zaten.
@franssie Ik heb de schep erop gebroken, waarschijnlijk omdat de bollen ontzettend dicht op elkaar zaten en ik mogelijk iets teveel tegelijk wilde weghalen. Maar ik verbaasde me erover hoe vast ze zaten.
@Joop34 misschien dan ook net als Eijsbeer de wortelbijl aanschaffen.Eijsbeer schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:39:
[...]
Wat ben ik blij met deze tip @Togi ! Wat een heerlijk stuk gereedschap is dit.
Ja, goeie! Ik ga eens kijken. Welke app gebruikte jij overigens? Google lens gaf me alleen maar siergrassen.El-Vder schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:38:
[...]
@Joop34 misschien dan ook net als Eijsbeer de wortelbijl aanschaffen.
Begin april heb ik ons gazon onder handen genomen. Verticuteren, beluchten en doorzaaien en aftoppen met een laagje champost. Helaas is de temperatuur sindsdien niet dusdanig geweest dat het zaad al aan het kiemen is gegaan. Althans dat is mijn beeld én ik zie nog weinig resultaat.
Maar de grasmat zelf is wél gaan groeien, waardoor het nu op een punt komt dat ik het wel moet gaan maaien. Want ik kan het niet nog 3 weken zo laten gaan. Dat betekent dus dat ik over het gras zal gaan lopen - iets dat ik juist heb proberen te voorkomen afgelopen periode. Of denk ik nu te moeilijk en moet ik gewoon gaan maaien zonder mij heel druk te maken over dat graszaad?
Les voor nu is wel om het verticuten/zaaien volgend jaar meer te plotten op de voorspellingen naderhand.
Maar de grasmat zelf is wél gaan groeien, waardoor het nu op een punt komt dat ik het wel moet gaan maaien. Want ik kan het niet nog 3 weken zo laten gaan. Dat betekent dus dat ik over het gras zal gaan lopen - iets dat ik juist heb proberen te voorkomen afgelopen periode. Of denk ik nu te moeilijk en moet ik gewoon gaan maaien zonder mij heel druk te maken over dat graszaad?
Les voor nu is wel om het verticuten/zaaien volgend jaar meer te plotten op de voorspellingen naderhand.
Ik zou dat gewoon lekker maaien, graszaad ontkiemd vanzelf wel als het eraan toe is.Wanne-B88 schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:27:
Begin april heb ik ons gazon onder handen genomen. Verticuteren, beluchten en doorzaaien en aftoppen met een laagje champost. Helaas is de temperatuur sindsdien niet dusdanig geweest dat het zaad al aan het kiemen is gegaan. Althans dat is mijn beeld én ik zie nog weinig resultaat.
Met Google lens kom ik helaas niet verder.
Ik heb deze bossen bij mij eruit gehaald
Omdat deze verweven met riet.
Maar graag zou ik dezelfde nieuw terug willen zetten.
Ik had een poging gewaagd om het riet eruit te krijgen, maar dat zat helaas erg verweven.:strip_exif()/f/image/rIQLFshTtTZyFqioufB6BmHz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n26RaB94mwNEEC33PeLABh15.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yISsGnONjgzagAEca9CsvTM8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze bossen bij mij eruit gehaald
Omdat deze verweven met riet.
Maar graag zou ik dezelfde nieuw terug willen zetten.
Ik had een poging gewaagd om het riet eruit te krijgen, maar dat zat helaas erg verweven.
:strip_exif()/f/image/rIQLFshTtTZyFqioufB6BmHz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n26RaB94mwNEEC33PeLABh15.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yISsGnONjgzagAEca9CsvTM8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XMrx2zQoBy52bSSL7mS9ysPd.jpg?f=fotoalbum_large)
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb een aantal (startende?) mierennesten in mijn gazon zitten (gele mieren). Gewoon laten zitten, of gaat dit de klauwen uit lopen?
En if so, hoe valt zoiets te bestrijden?
[ Voor 4% gewijzigd door Diagonaal op 29-04-2024 16:27 ]
Welke plant het is neem ik aan, omdat ze vervangen moeten worden.
Heb er hier al eens naar ervaringen gevraagd en had daarop het idee om Marktplaats in de gaten te houden.
Maar onlangs kwam deze ergens langs voor een prijs dat Marktplaats niet interessant was en dus maar nieuw gekocht.
En heb 'm net eens uitgeprobeerd met wisselende resultaten.
Soms trek je de wortel kapot, maar ook regelmatig trekt dat ding er enorme (paardenbloem)wortels uit.
Eigenlijk vergelijkbare resultaten als je het handmatig met een steker/schepje o.i.d. zou doen.
Maar nu zonder te bukken en binnen 5 à 10 minuten had ik een emmer vol en je omdat het zo makkelijk gaat ben je eerder geneigd om toch die ene plant nog weg te halen.
Vooralsnog dus redelijk positieve ervaring mee dus.
Maar onlangs kwam deze ergens langs voor een prijs dat Marktplaats niet interessant was en dus maar nieuw gekocht.
En heb 'm net eens uitgeprobeerd met wisselende resultaten.
Soms trek je de wortel kapot, maar ook regelmatig trekt dat ding er enorme (paardenbloem)wortels uit.
Eigenlijk vergelijkbare resultaten als je het handmatig met een steker/schepje o.i.d. zou doen.
Maar nu zonder te bukken en binnen 5 à 10 minuten had ik een emmer vol en je omdat het zo makkelijk gaat ben je eerder geneigd om toch die ene plant nog weg te halen.
Vooralsnog dus redelijk positieve ervaring mee dus.

Het lijkt mij niet verstandig om deze planten weer terug te zetten dan heb ik over een tijd weer een zee van rietfranssie schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:24:
[...]
Welke plant het is neem ik aan, omdat ze vervangen moeten worden.
Kan ze wellicht wel schoon krijgen, maar ben bang dat het riet teveel door de plant zit.
We vinden het wel een mooie plant dus vandaar inderdaad de vraag welke dit is.
Kwam bij Google lens kardinaalsmuts tegen, maar ik weet het niet zeker
2250 WP Zuid PVoutput
Bloeit die plant? Indien Ja, wat voor bloemenMdO82 schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:07:
[...]
Het lijkt mij niet verstandig om deze planten weer terug te zetten dan heb ik over een tijd weer een zee van riet
Kan ze wellicht wel schoon krijgen, maar ben bang dat het riet teveel door de plant zit.
We vinden het wel een mooie plant dus vandaar inderdaad de vraag welke dit is.
Kwam bij Google lens kardinaalsmuts tegen, maar ik weet het niet zeker
Damnfranssie schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:39:
[...]
Bloeit die plant? Indien Ja, wat voor bloemen

2250 WP Zuid PVoutput
Bestrijden voordat het een plaag wordt en je dooie gele plekken in je gras krijgt en de terrastegels verzakken.Diagonaal schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:21:
Ik heb een aantal (startende?) mierennesten in mijn gazon zitten (gele mieren). Gewoon laten zitten, of gaat dit de klauwen uit lopen?
Mieren zijn vlijtig en maken gigantische burchten onder de grond als je het toelaat.
Huismiddeltjes die werken, ik zou azijn en chloor niet gebruiken, maar de rest is goedkoper dan mierenlokdozen.
Waar ik eerder dacht dat ik al zwaluwen had gezien bleef het stil.
En zolang dat ik me afvroeg of ze onderweg uit Afrika niet ergens op een bord beland waren.
Maar vandaag waren ze dan eindelijk toch terug.

Een stuk of vier heb ik er zo gezien, en ze checkten gelijk kwetterend de hooischuur uit.
[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2024 18:17 ]
Ik gaf aan dat ik niet wist of deze plant bloeide.franssie schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:39:
[...]
Bloeit die plant? Indien Ja, wat voor bloemen
Ik herinnerde mij dat ik op groeninfo 10 jaar geleden deze vraag had gesteld
Het is de Skimmia Japonica "Foremanii".
Ga kijken of ik het riet eruit kan krijgen, anders proberen te stekken.
Ik heb hier nog een foto van 10 jaar geleden.
Waarop wat bloemen te zien zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door MdO82 op 29-04-2024 21:36 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Deze zomer twee maanden op reis. Leuk natuurlijk, maar wat met onze kamerplanten?
We durven niet echt iemand vragen om elke zoveel dagen water te komen geven, aangezien het er zo'n dertig zijn en het onze keuze is om zolang op reis te gaan. We willen natuurlijk wel dat onze planten het overleven.
We zien het wel zitten om aan een buurman te vragen om af en toe een reservoir bij te vullen.
Is er een systeem wat enerzijds relatief goedkoop is, anderzijds betrouwbaar genoeg om twee maanden lang onze planten van water te voorzien? We kwamen al de GARDENA - Vakantiebewateringsset tegen, is dat wat?
Ze komen sowieso aan het raam aan de Noordzijde.
We durven niet echt iemand vragen om elke zoveel dagen water te komen geven, aangezien het er zo'n dertig zijn en het onze keuze is om zolang op reis te gaan. We willen natuurlijk wel dat onze planten het overleven.
We zien het wel zitten om aan een buurman te vragen om af en toe een reservoir bij te vullen.
Is er een systeem wat enerzijds relatief goedkoop is, anderzijds betrouwbaar genoeg om twee maanden lang onze planten van water te voorzien? We kwamen al de GARDENA - Vakantiebewateringsset tegen, is dat wat?
Als je het geld hebt om tijdens hoogseizoen twee maand op vakantie te gaan kun je ook overwegen om daar gewoon iemand voor in te huren (aanname). Met een beetje zoeken kun je wel redelijk lokaal iemand vinden waar je ze kunt onderbrengen óf die komt twee keer per week langs om ze water te geven.kamustra schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:19:
Deze zomer twee maanden op reis. Leuk natuurlijk, maar wat met onze kamerplanten?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dat is niet echt de vraag - op reis gaan kan overigens ook low-budget.
De planten houden niet van verhuizen en sommige zijn ook gewoon te groot/zwaar/onpraktisch om te verhuizen. Iemand zoeken om twee keer per week langs te komen zien we niet zitten om diverse redenen, los van het financiële.
De vraag is eerder of er ervaringen zijn met zogenaamde vakantiebewateringssets of varianten.
De planten houden niet van verhuizen en sommige zijn ook gewoon te groot/zwaar/onpraktisch om te verhuizen. Iemand zoeken om twee keer per week langs te komen zien we niet zitten om diverse redenen, los van het financiële.
De vraag is eerder of er ervaringen zijn met zogenaamde vakantiebewateringssets of varianten.
https://www.action.com/nl...05/kinzo-waterdruppelaar/
Koop een paar van deze en zet er 1 of meerdere in een pot met plant.
@kamustra Ik zou het met geen enkel systeem binnenshuis aandurven voor zo'n lange periode.
Een paar weken overleven ze wel met een waterfles, maar twee maanden is wel lang.
Voor de winter weet ik dat er tuincentra/kwekers waar je niet vorstbestendige planten kan laten overwinteren, wellicht bestaat ook zoiets voor de zomervakantie, ja dus https://www.syndion.nl/ov...g-start-met-plantenasiel/
Een paar weken overleven ze wel met een waterfles, maar twee maanden is wel lang.
Voor de winter weet ik dat er tuincentra/kwekers waar je niet vorstbestendige planten kan laten overwinteren, wellicht bestaat ook zoiets voor de zomervakantie, ja dus https://www.syndion.nl/ov...g-start-met-plantenasiel/
hmm dat zou ik niet doen. 2 maanden is lang hoor.souljah1h schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:43:
https://www.action.com/nl...05/kinzo-waterdruppelaar/
Ik heb zo’n set gekocht van Gardena en ik vond het troep. Dosering werkte niet goed, leidingen sprongen los of uit de bakken. Gebruikt in de tuin, ik zou het zeker niet binnen gebruikenkamustra schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:34:
Dat is niet echt de vraag - op reis gaan kan overigens ook low-budget.

Ben misschien een plantenbeul maar op de Venus vliegenvanger voor het raam na heb ik geen plant die niet minimaal een week zonder water kan. Dus die 30 keer lijkt me veel?
[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Strangelove op 30-04-2024 15:04 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Dankje, de buurman zou wel af en toe langskomen om de post uit de brievenbus te halen dus die kunnen we wel vragen om een blik op de planten te werpen en bijvoorbeeld een emmer/reservoir bij te vullen, maar niet om elke zoveel dagen elke pot na te lopen.franssie schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:55:
@kamustra Ik zou het met geen enkel systeem binnenshuis aandurven voor zo'n lange periode.
Het overwegen waard, maar we zien wat op tegen heen- en weer verhuizen. Vorige zomer hebben ze hier toch van af gezien en sommige zijn al een stuk groter geworden.Voor de winter weet ik dat er tuincentra/kwekers waar je niet vorstbestendige planten kan laten overwinteren, wellicht bestaat ook zoiets voor de zomervakantie, ja dus https://www.syndion.nl/ov...g-start-met-plantenasiel/
Dankje, hier kan ik wat mee! Jammer dat het niet degelijk werkt, het ziet er veelbelovend uitDr. Strangelove schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:03:
[...]
Ik heb zo’n set gekocht van Gardena en ik vond het troep. Dosering werkte niet goed, leidingen sprongen los of uit de bakken. Gebruikt in de tuin, ik zou het zeker niet binnen gebruiken
@kamustra Ik weet niet of je een tuin hebt, eventueel zou je daar een (tijdelijk) afdak kunnen maken en dan daar irrigeren? Minder risico op een huis dat blank staat in combinatie met een zeer hoge waterrekening.
Dat risico kan je inderdaad beperken met een reservoir zoals ik nu boven lees, maar dan nog.
Dat risico kan je inderdaad beperken met een reservoir zoals ik nu boven lees, maar dan nog.
@kamustra
Oldschool?
Als je een waterreservoir hoger dan de planten plaatst, en een dikke katoenen draad vanaf daar naar de plant, dan zal de plant zelf aanzuigen wat hij nodig heeft.
Zorg dat de draad wel tot op de bodem van het reservoir komt en maak hem eerst nat voor je hem bij de plant in de pot steekt.
En zorg dat de draad de rand van de plantpot niet raakt, anders gaat hij daar al lekken.
En maak groepjes planten om zo`n reservoir heen.
Dan hoeft je buurman alleen de reservoirs vol te houden.
Voor een reservoir kan je bv een speciekuip gebruiken, die zijn er tot 1500 liter.
Meerdere kleintjes kan natuurlijk ook.
I.p.v. katoenen draadjes kan je ook een iets luxer systeem aanschaffen dat vrijwel hetzelfde werkt maar het risico op buiten de pot druppelen wegneemt.
Is meer beperkt qua lengte van de slangetjes qua waterreservoirs. Maar prima in te regelen.
En plastic bakjes kan je van 1,5 liter PET-flessen maken die je op hoogte afknipt. (als de slangetjes te kort zijn, anders kan het gewoon door de hals. Neem transparante zodat de buurman simpel ziet welke leeg zijn)
En dit systeem is er ook met een flesje zoals je aan het eind van het filmpje zag.
I.p.v. een waterbol kan je ook een 1,5 liter PET-fles met wat kleine gaatjes in de dop op zijn kop bij de plant insteken. Als je doorzichtige heldere flessen neemt, bv van bronwater, dan kan je buurman ook simpel zien welke fles hij bij moet vullen.
De meeste planten komen met 1,5 liter best een eind als je ze uit de zon zet. Dan blijft het dus ook overzichtelijk voor de buurman.
Of je legt ze aan een infuus.
Zorg wel dat je slangetje recht naar de plant loopt, met een knik er in (doorhangend) heb je kans dat het niet werkt volgens een van de recensies.
Maar volgens een andere met een foto erbij werkt het perfect.
:strip_exif()/f/image/5eTiUhhTHDuVrjLdJKv2zeDe.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteraard kan je dat allemaal vooraf testen.
Oldschool?
Als je een waterreservoir hoger dan de planten plaatst, en een dikke katoenen draad vanaf daar naar de plant, dan zal de plant zelf aanzuigen wat hij nodig heeft.
Zorg dat de draad wel tot op de bodem van het reservoir komt en maak hem eerst nat voor je hem bij de plant in de pot steekt.
En zorg dat de draad de rand van de plantpot niet raakt, anders gaat hij daar al lekken.
En maak groepjes planten om zo`n reservoir heen.
Dan hoeft je buurman alleen de reservoirs vol te houden.
Voor een reservoir kan je bv een speciekuip gebruiken, die zijn er tot 1500 liter.
Meerdere kleintjes kan natuurlijk ook.
I.p.v. katoenen draadjes kan je ook een iets luxer systeem aanschaffen dat vrijwel hetzelfde werkt maar het risico op buiten de pot druppelen wegneemt.
Is meer beperkt qua lengte van de slangetjes qua waterreservoirs. Maar prima in te regelen.
En plastic bakjes kan je van 1,5 liter PET-flessen maken die je op hoogte afknipt. (als de slangetjes te kort zijn, anders kan het gewoon door de hals. Neem transparante zodat de buurman simpel ziet welke leeg zijn)
En dit systeem is er ook met een flesje zoals je aan het eind van het filmpje zag.
I.p.v. een waterbol kan je ook een 1,5 liter PET-fles met wat kleine gaatjes in de dop op zijn kop bij de plant insteken. Als je doorzichtige heldere flessen neemt, bv van bronwater, dan kan je buurman ook simpel zien welke fles hij bij moet vullen.
De meeste planten komen met 1,5 liter best een eind als je ze uit de zon zet. Dan blijft het dus ook overzichtelijk voor de buurman.
Of je legt ze aan een infuus.
Zorg wel dat je slangetje recht naar de plant loopt, met een knik er in (doorhangend) heb je kans dat het niet werkt volgens een van de recensies.
Maar volgens een andere met een foto erbij werkt het perfect.
:strip_exif()/f/image/5eTiUhhTHDuVrjLdJKv2zeDe.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteraard kan je dat allemaal vooraf testen.
[ Voor 78% gewijzigd door Teijgetje op 30-04-2024 18:20 ]
Die infuuszakken zijn eigenlijk best wel een leuk idee. Eens kijken of ik er een paar on-line kan vinden - infuus-standaard van marktplaats oid. Lekker voor de Basilicum binnen en het ziet er hilarisch uit 
https://www.pharmamarket....ieset-umc3318-1-stuk.html
https://www.pharmamarket.nl/baxter-h2o-1000-ml.html
Ik vraag me af of zij hetzelfde verstaan onder irrigatie als wij hier, maar soit, het proberen wel eens waard.
https://www.pharmamarket....ieset-umc3318-1-stuk.html
https://www.pharmamarket.nl/baxter-h2o-1000-ml.html
Ik vraag me af of zij hetzelfde verstaan onder irrigatie als wij hier, maar soit, het proberen wel eens waard.
[ Voor 36% gewijzigd door franssie op 30-04-2024 17:44 ]
@franssie
Zo`n setje van Amazon kost 16 euro, daar krijg je 2 zes-liter zakken voor, 6 ventielen (met slang en prikker volgens mij) en 2 haken.
Bij Prime is verzenden gratis.
Als ik uit jouw link 6 infuussetjes à €1,29 neem, en 6 literflessen à €2,61, dan ben ik €23,90 kwijt.
En moet ik ze nog zien op te hangen.
Bovendien komen er verzendkosten bij, die vervallen vanaf een bestelling van €46 euro.
Zo`n setje van Amazon kost 16 euro, daar krijg je 2 zes-liter zakken voor, 6 ventielen (met slang en prikker volgens mij) en 2 haken.
Als ik uit jouw link 6 infuussetjes à €1,29 neem, en 6 literflessen à €2,61, dan ben ik €23,90 kwijt.
Bovendien komen er verzendkosten bij, die vervallen vanaf een bestelling van €46 euro.
Nou vandaag de planten schoongemaakt en zoveel als mogelijk het riet proberen te verwijderen.MdO82 schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:29:
[...]
Ik gaf aan dat ik niet wist of deze plant bloeide.
Ik herinnerde mij dat ik op groeninfo 10 jaar geleden deze vraag had gesteld
Het is de Skimmia Japonica "Foremanii".
Ga kijken of ik het riet eruit kan krijgen, anders proberen te stekken.
Ik heb hier nog een foto van 10 jaar geleden.
Waarop wat bloemen te zien zijn.
[Afbeelding]
Denk niet dat alles 100% eruit is.
Het zat echt in de kluit verweven, maar zo goed als kwaad ons best gedaan.
Kwamen ook nog een prijskaartje tegen aan 1 van de planten
:strip_exif()/f/image/2wh3fVxujfKT2lp6EjGMA35Z.jpg?f=fotoalbum_large)
2250 WP Zuid PVoutput
Klopt, maar dit vind ik leukerTeijgetje schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:56:
@franssie
Ik denk dat het voor een buurman overzichtelijker (en simpeler) is om een zak van de haak af te halen, los te maken en te vullen, en de slang weer aan te sluiten.
Als je een goede haak in het plafond hebt kan je daar meerdere zakken, aan een koord, met de haken, aan hangen (6kg/zak).
Voor 16 euro heb je 6 planten onder de pannen, ik heb natuurlijk geen idee hoeveel @kamustra uit wil geven en hoeveel planten hij heeft.
Maar er zijn inderdaad opties genoeg.
Hebben jullie ervaring met wortelbegrensdoek ?
Dit wordt vaak bij bamboe gebruikt.
Zal dit wellicht helpen tegen het riet bij deze planten?
Zoals gezegd weet ik namelijk niet of het gelukt is om alles eruit te krijgen.
En als er een stukje blijft zitten groeit het weer lekker door
2250 WP Zuid PVoutput
Bij Bamboe gebruik je een wortelbegrenzer, dit is een "dikke" laag kunststof waar de wortels niet doorheen kunnen groeien.MdO82 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:16:
Doorgaans gaan Bamboewortels niet dieper dan een cm of 70, maar zekerder ben je als je ze in een speciekuip plant.
Worteldoek daar groeit Bamboe gewoon doorheen, met één hand op zijn rug en twee vingers in zijn neus.
Volgens mij heb je een grassoort tussen je skimmia, maar dat ter zijde,
Hoe wil je worteldoek gaan gebruiken bij de skimmia?
Als je het rondom inrolt en dan plant kunnen de wortels alleen naar beneden, en bovendien zal die grassoort er gewoon in blijven.
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 30-04-2024 18:30 ]
Bamboe hoort niet in een tuin in ons land. Opgelost. Maar zo ver ben je dus al.MdO82 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:16:
Restjes moet je heel scherp op zijn ja, zodra het weer ergens de kop opsteekt zorgvuldig weggraven. Wil je een stuk tuin schoonhouden?
Waar jij naar verwijst bedoelde ik inderdaad.Teijgetje schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:28:
[...]
Bij Bamboe gebruik je een wortelbegrenzer, dit is een "dikke" laag kunststof waar de wortels niet doorheen kunnen groeien.
Doorgaans gaan Bamboewortels niet dieper dan een cm of 70, maar zekerder ben je als je ze in een speciekuip plant.
Worteldoek daar groeit Bamboe gewoon doorheen, met één hand op zijn rug en twee vingers in zijn neus.
Volgens mij heb je een grassoort tussen je skimmia, maar dat ter zijde,
Hoe wil je worteldoek gaan gebruiken bij de skimmia?
Als je het rondom inrolt en dan plant kunnen de wortels alleen naar beneden, en bovendien zal die grassoort er gewoon in blijven.
Ik plaats dan de wortelbegrenzer rond de planten zodat het riet/gras niet weer over het gehele stuk groeit.
1 van de planten gaat namelijk naar een ander stuk tuin en als het gras/riet er toch nog inzit dan groeit het lekker door.
Dat wil ik dus voorkomen
Bamboe hoort inderdaad niet in tuinen, maar om mijn vraag duidelijker te maken.No Hands schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:48:
[...]
Bamboe hoort niet in een tuin in ons land. Opgelost. Maar zo ver ben je dus al.
Restjes moet je heel scherp op zijn ja, zodra het weer ergens de kop opsteekt zorgvuldig weggraven. Wil je een stuk tuin schoonhouden?
Bamboe is een vervelende woekeraar.
[ Voor 17% gewijzigd door MdO82 op 30-04-2024 19:01 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Ik wil in mijn tuin een waterput laten slaan, maar weet iemand waar je kan vinden hoe diep zo een put moet zijn om een tuin te kunnen beregenen?
Vorig jaar hebben wij een tuinontwerp laten maken. Idee erachter is dat we dit in fases deels zelf, deels door een hovenier laten aanleggen. Ik wil deze zomer of najaar een eerste stap maken maar ik worstel een beetje met de volgordelijkheid.
:strip_exif()/f/image/Kekcn3Wv047Wb4x8Q4SJeNaW.jpg?f=fotoalbum_large)
De huidige situatie is vrij simpel, we hebben een rechthoekig terras voor de tuindeuren aan de noordzijde liggen. Functioneel maar saai. We zitten daar eigenlijk weinig. De rest van tuin is op een border langs de noordzijde over de hele lengte van de tuin na, allemaal gras. Dat was niet een ontwerpkeuze maar is zo onstaan omdat we in de noordoosthoek een enorme laurier en voor de veranda aan de westzijde een vijver weggehaald hebben i.v.m. kleine kinderen. Op de plek van de wadi aan de zuidoostzijde staat nu nog een klimrek, dt willen we nog wel even behouden.
Voor zover ik kan nagaan zijn er een aantal werkpakketten te onderscheiden:
- Grondwerk: Afgezien van het verwijderen van het gazon willen we wat hoogte creeéren door aan de noordwestzijde in de hoek en voor het zitje heuveltjes te maken met een afscheiding van steen (gemetseld of gestapeld, weet nog niet). De vijver uitgraven levert daar een deel van de grond voor lijkt me dus dat kan je niet echt los zien van elkaar.
- Paden: hiervoor wil ik zelf granulaat oid gebruiken maar mijn vrouw is meer gecharmeerd van kiezels. Lijkt me echter dat je beter eerst grondwerk kan doen daarvoor?
- Pergola / tuinhuisje. Handigste als laatste lijkt me.
- Bomen: Deze dacht ik sowieso in elk geval deels dit najaar te doen. Hoe eerder die staan hoe sneller ze de boel dichtgroeien.
- Terras westzijde: staat nu getekend op gras maar ik wil dit eigenlijk wel gewoon op steen hebben. Onder de veranda liggen nu hardhouten planken maar die zijn op en moeten vervangen worden, ik dacht aan vervanging door tegels die dan in een natuurlijke vorm doorlopen richting het terras. Het lijkt me niet practisch dat je over het gras moet naar je eettafel.
Voor mezelf lijkt me handigst om het het grondwerk te beginnen maar ik zie hier best tegenop en vraag me echt af of ik dat niet beter kan uitbesteden. Alleen het gazon verwijderen op die plekken is al een stevige klus. Andere optie is het terras aan de westzijde, dat levert een meer directer benefit op.
:strip_exif()/f/image/Kekcn3Wv047Wb4x8Q4SJeNaW.jpg?f=fotoalbum_large)
De huidige situatie is vrij simpel, we hebben een rechthoekig terras voor de tuindeuren aan de noordzijde liggen. Functioneel maar saai. We zitten daar eigenlijk weinig. De rest van tuin is op een border langs de noordzijde over de hele lengte van de tuin na, allemaal gras. Dat was niet een ontwerpkeuze maar is zo onstaan omdat we in de noordoosthoek een enorme laurier en voor de veranda aan de westzijde een vijver weggehaald hebben i.v.m. kleine kinderen. Op de plek van de wadi aan de zuidoostzijde staat nu nog een klimrek, dt willen we nog wel even behouden.
- Grondwerk: Afgezien van het verwijderen van het gazon willen we wat hoogte creeéren door aan de noordwestzijde in de hoek en voor het zitje heuveltjes te maken met een afscheiding van steen (gemetseld of gestapeld, weet nog niet). De vijver uitgraven levert daar een deel van de grond voor lijkt me dus dat kan je niet echt los zien van elkaar.
- Paden: hiervoor wil ik zelf granulaat oid gebruiken maar mijn vrouw is meer gecharmeerd van kiezels. Lijkt me echter dat je beter eerst grondwerk kan doen daarvoor?
- Bomen: Deze dacht ik sowieso in elk geval deels dit najaar te doen. Hoe eerder die staan hoe sneller ze de boel dichtgroeien.
- Terras westzijde: staat nu getekend op gras maar ik wil dit eigenlijk wel gewoon op steen hebben. Onder de veranda liggen nu hardhouten planken maar die zijn op en moeten vervangen worden, ik dacht aan vervanging door tegels die dan in een natuurlijke vorm doorlopen richting het terras. Het lijkt me niet practisch dat je over het gras moet naar je eettafel.
Voor mezelf lijkt me handigst om het het grondwerk te beginnen maar ik zie hier best tegenop en vraag me echt af of ik dat niet beter kan uitbesteden. Alleen het gazon verwijderen op die plekken is al een stevige klus. Andere optie is het terras aan de westzijde, dat levert een meer directer benefit op.
Verkeerd
[ Voor 91% gewijzigd door Slonzo op 30-04-2024 22:12 ]
In principe mag je zelf tot 10 meter boren, dieper moet via een bedrijf laten doen en met alle juiste vergunningen.bomenzijnrelax schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:20:
Ik wil in mijn tuin een waterput laten slaan, maar weet iemand waar je kan vinden hoe diep zo een put moet zijn om een tuin te kunnen beregenen?
Of er vergunning tot 10 meter nodig is of alleen een melding (en KLIC-melding) ligt aan de gemeente, dat moet je even uitzoeken.
Voor beregening heb je aan de bovenste laag grondwater genoeg, deze is ondrinkbaar en door het vele ijzer vaak roestbruin.
De bron laten keuren hoeft geloof ik ook alleen bij drinkwater, maar ook even uitzoeken.
Je kunt kijken bij het DINO-loket hoe de grond bij jou is opgebouwd en waar water zit.
Let er op dat bv het DINO-loket maar een keer per dag de stand aanpast/meet, de grondwaterstand kan in de zomer een stuk lager liggen.
Hou daar dus rekening mee met je brondiepte.
Ook via Grondwatertools.nl kun je een interactieve kaart inzien met de grondwaterstanden en bestaande putlokaties in jouw buurt , door er op te klikken kun je ook de huidige variatie in waterstand zien, en als je dan op toon klikt krijg je gegevens over jaren gemeten.
Onder de grafiek kan je ook op maaiveld klikken om te zien hoe diep de laag onder het maaiveld fluctueert.
[ Voor 30% gewijzigd door Teijgetje op 30-04-2024 23:51 ]
@Teijgetje Heel fijn, dankjewel!
Nou even terugkomend op ons conifeer en ransuil verhaal. Ik heb inmiddels iemand gevonden die voor dit kleine onderzoek wel langs wil komen. Met een beetje mazzel vrijdag 3-5 al. Krijg dan netjes een rapport e.d. wat eventueel gebruikt kan worden mocht er toch een vergunning aangevraagd moeten worden o.i.d. Kosten vallen ook eens serieus mee (< 200 euro)
Wij zijn ook bezig met de tuin, staan dus veel coniferen die moeten er uit. Dan moet er een zwembad komen waardoor er ook flink wat kap- en grondwerk in zit. Ik begin binnenkort met het kleine spul en even kijken hoe 't gaat om 1 conifeer weg te halen (ik ga er vanuit dat die uiteindelijk gewoon weg mogen) gaat. Als me dat dan mee valt doe ik dat zelf. Eventueel (eerder waarschijnlijk hoogwerkertje er bij en wat materiaal huren) maar het grote graafwerk laat ik wel door een loonwerker/grondverzet bedrijf doen. Die doen dat natuurlijk dagelijks en om zelf daarmee bezig te gaan, de boel ophogen, verdelen over de tuin.. daar pas ik voor.
Mijn volgorde is in ieder geval; eerst zo veel mogelijk 'binnen in de tuin er uit' (daar staat heel veel klein spul) dus perceel afscheiding blijft zo lang mogelijk staan. Dan 't gazon verwijderen en huidige terras er uit, dan geven en ophogen. Bad er in en dan is 't afhankelijk van 't uiteindelijke tuinontwerp (wij zitten nog in de ontwerpfase)
Leuk ontwerp heb je daar zeg!Dr. Strangelove schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:21:
Vorig jaar hebben wij een tuinontwerp laten maken. Idee erachter is dat we dit in fases deels zelf, deels door een hovenier laten aanleggen.
Voor mezelf lijkt me handigst om het het grondwerk te beginnen maar ik zie hier best tegenop en vraag me echt af of ik dat niet beter kan uitbesteden. Alleen het gazon verwijderen op die plekken is al een stevige klus.
Wij zijn ook bezig met de tuin, staan dus veel coniferen die moeten er uit. Dan moet er een zwembad komen waardoor er ook flink wat kap- en grondwerk in zit. Ik begin binnenkort met het kleine spul en even kijken hoe 't gaat om 1 conifeer weg te halen (ik ga er vanuit dat die uiteindelijk gewoon weg mogen) gaat. Als me dat dan mee valt doe ik dat zelf. Eventueel (eerder waarschijnlijk hoogwerkertje er bij en wat materiaal huren) maar het grote graafwerk laat ik wel door een loonwerker/grondverzet bedrijf doen. Die doen dat natuurlijk dagelijks en om zelf daarmee bezig te gaan, de boel ophogen, verdelen over de tuin.. daar pas ik voor.
Mijn volgorde is in ieder geval; eerst zo veel mogelijk 'binnen in de tuin er uit' (daar staat heel veel klein spul) dus perceel afscheiding blijft zo lang mogelijk staan. Dan 't gazon verwijderen en huidige terras er uit, dan geven en ophogen. Bad er in en dan is 't afhankelijk van 't uiteindelijke tuinontwerp (wij zitten nog in de ontwerpfase)
Leuk ontwerp!Dr. Strangelove schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:21:
Vorig jaar hebben wij een tuinontwerp laten maken. Idee erachter is dat we dit in fases deels zelf, deels door een hovenier laten aanleggen. Ik wil deze zomer of najaar een eerste stap maken maar ik worstel een beetje met de volgordelijkheid.
[Afbeelding]
Grondwerk is altijd nummer 1. Je gaat niet eerst planten en straten en dan het grondwerk.
Ik denk persoonlijk dat je zoiets beter kan uitbesteden door bijvoorbeeld een loonbedrijf. Houdt ook rekening met de storende laag, het gaat denk ik om nieuwbouw? Grondwerk kan je ook maar 1 keer goed doen. Een loonbedrijf kan goede grond en zand leveren en weet ook de hoe de opbouw is van de grond in jouw omgeving. Ook de afvoer van grond wordt dan door hen geregeld.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Leuk klusje vandaag:
:strip_exif()/f/image/CoI2cO4GFQeBSZudxMEvv26i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F6UVMG9J5nUTUyvNihFEKIv7.jpg?f=fotoalbum_large)
Een flinke bult van onze japanse vrienden uitgegraven, zover als het lukte, van een aangrenzend maisveld. De boer doet er niks aan. Dan haal ik ze zelf wel weg. Het is een 240 liter container en 3/4e vol.
Hopen dat we het nu een beetje bij kunnen houden met weghalen.
:strip_exif()/f/image/CoI2cO4GFQeBSZudxMEvv26i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F6UVMG9J5nUTUyvNihFEKIv7.jpg?f=fotoalbum_large)
Een flinke bult van onze japanse vrienden uitgegraven, zover als het lukte, van een aangrenzend maisveld. De boer doet er niks aan. Dan haal ik ze zelf wel weg. Het is een 240 liter container en 3/4e vol.
[ Voor 5% gewijzigd door Gdzr op 01-05-2024 20:37 ]
Dank, we zijn er lang mee bezig geweest en we waren blij iemand te vinden die dit als amateur erbij doet maar toch een duidelijke visie had en onze wensen zo goed kon vertalen.pjot1 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:30:
[...]
Leuk ontwerp!
Grondwerk is altijd nummer 1. Je gaat niet eerst planten en straten en dan het grondwerk.![]()
Ik denk persoonlijk dat je zoiets beter kan uitbesteden door bijvoorbeeld een loonbedrijf. Houdt ook rekening met de storende laag, het gaat denk ik om nieuwbouw? Grondwerk kan je ook maar 1 keer goed doen. Een loonbedrijf kan goede grond en zand leveren en weet ook de hoe de opbouw is van de grond in jouw omgeving. Ook de afvoer van grond wordt dan door hen geregeld.
Dat is goed advies ja, ik zie dit gewoon niet zitten om zelf te doen en de zaken die jij noemt zijn dingen die ik gewoon niet voor de bril heb. Ik heb al wat kleinere dingen gedaan in de tuin waarvan ik me nu realiseer dat het eigenlijk anders had gemoeten. Dit alles afgezien van de fysieke inspanning noodzakelijk.
Over coniferen kan ik meepratendizzytal schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:03:
[...]
Leuk ontwerp heb je daar zeg!
Toevallig net nog drie kleintjes eruit gewipt ten faveure van een jonge prunus in de voortuin
Niet in de groenbak die duizendknoop! Komt zo weer in compost en dat overleven ze. Het is chemisch afval en hoort in grijs, richting verbrandingsoven. Bel anders even met je gemeentelijke afhaaldienst.Gdzr schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:36:
Leuk klusje vandaag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kijk eens goed naar de kleur van de containerfranssie schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:57:
[...]
Niet in de groenbak die duizendknoop! Komt zo weer in compost en dat overleven ze. Het is chemisch afval en hoort in grijs, richting verbrandingsoven. Bel anders even met je gemeentelijke afhaaldienst.
Verschilt nogal per gemeente, en bij ons kan je het alleen aan het deksel zien, zijn (op de oudere na) allemaal antraciet.
edit: maar je gooit het dus in de grijsbak, top!
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 01-05-2024 21:00 ]
Ah ja. Hier is de gehele container in de kleur. Dus volledig blauw, groen of grijs.franssie schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:00:
[...]
Verschilt nogal per gemeente, en bij ons kan je het alleen aan het deksel zien, zijn (op de oudere na) allemaal antraciet.
edit: maar je gooit het dus in de grijsbak, top!
Heb het in de grijze gegooid idd. Anders komt het zo weer in de eerst volgende tuin met nieuwe grond. Benieuwd of we het onder controle kunnen houden en/of laten verminderen. Volgende keer kijk ik naar de uitschieters. Zagen het nu pas toen er een stengel van 2 meter stond. Dus dat vult de container best wel.
Als die boer er niets aan doet, melden bij gemeente of Omgevingsdienst. Dan krijgt hij opdracht om het weg te halen of het wordt op zijn kosten weggehaald.Gdzr schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:02:
[...]
Ah ja. Hier is de gehele container in de kleur. Dus volledig blauw, groen of grijs.
Heb het in de grijze gegooid idd. Anders komt het zo weer in de eerst volgende tuin met nieuwe grond. Benieuwd of we het onder controle kunnen houden en/of laten verminderen. Volgende keer kijk ik naar de uitschieters. Zagen het nu pas toen er een stengel van 2 meter stond. Dus dat vult de container best wel.
Heb iemand van de gemeente gehad om te kijken. Het is particuliere grond, dan doet de gemeente helemaal niks. Maar zal het nog eens proberen ivm het weghalen.No Hands schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:05:
[...]
Als die boer er niets aan doet, melden bij gemeente of Omgevingsdienst. Dan krijgt hij opdracht om het weg te halen of het wordt op zijn kosten weggehaald.
Had een paar uitschieters in de eigen tuin, dus maar meteen alles weggehaald zover als het kon en zag.
Is helaas eigenlijk niet weg te halen (ook niet door een gemeente), wel wat uit te putten. Ben 8 jaar geleden begonnen met een projectje met een boer in de buurt om het uit te trekken, te smoren en te verstikken onder landbouwzeil. Het wordt minder maar gaat niet weg.No Hands schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:05:
[...]
Als die boer er niets aan doet, melden bij gemeente of Omgevingsdienst. Dan krijgt hij opdracht om het weg te halen of het wordt op zijn kosten weggehaald.
De wortels zitten te diep voor varkens, al houden die het wel redelijk bij.
Was wel aardig, ik woon bij een nieuw en vrij groot aquaduct dus ik melde bij RijksVijverStaat dat ze Japanse Duizendknoop hadden meegenomen in het zand bij de aanleg van dat kunstwerk. Keurig mailtje terug dat het echt geen kwaad kon. Toen maar een link meegestuurd hoe die wortels prima door het beton van hun tunneltje kunnen, twee weken later kwamen ze asfalteren
Zo leuk die exoten in de tuincentra.
Idd. Enige wat ik zag dat helpt om het in bedwang te houden is weghalen, zover al het kan. En dan elke keer als je uitschieters ziet gewoon bijhouden met weghalen. Gif spuiten in de holle stengels en op die manier de wortels kapot maken. Zou water sproeien. Of afdekken met zeil.franssie schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:17:
[...]
Is helaas eigenlijk niet weg te halen (ook niet door een gemeente), wel wat uit te putten. Ben 8 jaar geleden begonnen met een projectje met een boer in de buurt om het uit te trekken, te smoren en te verstikken onder landbouwzeil. Het wordt minder maar gaat niet weg.
De wortels zitten te diep voor varkens, al houden die het wel redelijk bij.
Was wel aardig, ik woon bij een nieuw en vrij groot aquaduct dus ik melde bij RijksVijverStaat dat ze Japanse Duizendknoop hadden meegenomen in het zand bij de aanleg van dat kunstwerk. Keurig mailtje terug dat het echt geen kwaad kon. Toen maar een link meegestuurd hoe die wortels prima door het beton van hun tunneltje kunnen, twee weken later kwamen ze asfalteren
Zo leuk die exoten in de tuincentra.
Of een flinke diepte volledig afgraven en de grond laten afdekken op speciale plaatsen.
Inmiddels zijn we bijna een maand verder en het leuke deel begint nu. +- 250 tegels weggehaald, die weer worden verwerkt in de borderranden. Eind mei klaar lijkt nog haalbaarEijsbeer schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:14:
Project voortuin is hier begonnen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgende stap is de buxus er uit, de roos en het bosje daar omheen en last but zeker not least de tegels er uit. Daarna kan de echte lol beginnen, de tuin aanleggen. Zo veel mogelijk inheemse planten er in en de tegels recyclen om twee moestuinbakken mee te maken. Tot nu toe twee middagen werk. Moet het van de zaterdagen hebben, dus hopelijk kan ik ergens in mei genieten van het eindresultaat.
:strip_exif()/f/image/7YOofAysW32YwEPtR3yPpKfp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5xCYx7bcQFZTYmmfLpgMcLy4.jpg?f=fotoalbum_large)
Hey! Ik heb hier een redelijk groot stuk grond dat ik "wild" wil aanleggen. Met "wild" bedoel ik eerder een artistieke tuin met bloemen van verschillende hoogten, kleuren, ... - en daartussenin dan paadjes om er tussen te wandelen
. Ik wil niet gewoon wilde bloemen zaaien, maar echt werken in lagen om het tot een mooi geheel te krijgen. Heeft iemand tips, websites, planten tips, ... zodat ik wat kan onderzoeken? Het is dus nog niet concreet en het liefst werk ik ook zonder tuinarchitect
Zoiets?Shattering schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:11:
Hey! Ik heb hier een redelijk groot stuk grond dat ik "wild" wil aanleggen. Met "wild" bedoel ik eerder een artistieke tuin met bloemen van verschillende hoogten, kleuren, ... - en daartussenin dan paadjes om er tussen te wandelen![]()
. Ik wil niet gewoon wilde bloemen zaaien, maar echt werken in lagen om het tot een mooi geheel te krijgen. Heeft iemand tips, websites, planten tips, ... zodat ik wat kan onderzoeken? Het is dus nog niet concreet en het liefst werk ik ook zonder tuinarchitect
https://groei.nl/tuin/tui...ppen-naar-een-cottagetuin
Ja, zoiets! Ik heb altijd moeite met juist vinden wat ik zoek, maar dat is het :)!
> Na nog wat zoeken zie ik dat ik eigenlijk een "Prarietuin" wil
[ Voor 12% gewijzigd door Shattering op 02-05-2024 16:42 ]
@Shattering Mijn moeder heeft ook zo een tuin gehad met graspaden (regelmatig maaien tegen dichtgroeien). In de herfst blijft er niet veel van over, volgens mij maaiden ze dan alles plat en afvoeren, kwam het het jaar erna weer op, maat dat kan ik helaas niet meer vragen.
Het is echt leuk als je er van houdt en het geeft op een andere manier diepte in je tuin.
Het is echt leuk als je er van houdt en het geeft op een andere manier diepte in je tuin.
Beetje onzinnig misschien om hier een apart topic voor te openen, maar waarom is een hogedrukreiniger niet geaard?
Dubbel geïsoleerd waarschijnlijk, dan is aarde niet verplicht.Blaze85 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:44:
Beetje onzinnig misschien om hier een apart topic voor te openen, maar waarom is een hogedrukreiniger niet geaard?
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Vandaar. Ik neem ook aan dat als de hogedrukreiniger zelf vies is, dat je 'm gewoon kunt afspoelen met een normale spuitpistool (zelfs met de stekker erin)?noes schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:08:
[...]
Dubbel geïsoleerd waarschijnlijk, dan is aarde niet verplicht.
Check boekje van de hogedrukreiniger. Meestal kan dat niet, daar zijn ze niet op gemaakt.Blaze85 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:00:
[...]
Vandaar. Ik neem ook aan dat als de hogedrukreiniger zelf vies is, dat je 'm gewoon kunt afspoelen met een normale spuitpistool (zelfs met de stekker erin)?
Maar goeie kans dat je er wel mee wegkomt. Maar lekker boeiend als t ding vies is, mik hen de schuur in tot de volgende keer
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Dubbel geïsoleerd != (spat)waterdicht.Blaze85 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:00:
[...]
Vandaar. Ik neem ook aan dat als de hogedrukreiniger zelf vies is, dat je 'm gewoon kunt afspoelen met een normale spuitpistool (zelfs met de stekker erin)?
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ga een keer naar Appeltern, daar kun je allerlei inspiratie op doen wat je er mooi uit vindt zien.Shattering schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:11:
Hey! Ik heb hier een redelijk groot stuk grond dat ik "wild" wil aanleggen. Met "wild" bedoel ik eerder een artistieke tuin met bloemen van verschillende hoogten, kleuren, ... - en daartussenin dan paadjes om er tussen te wandelen![]()
Voor wat betreft planten: wat voor grondsoort heb je, en is het schaduw/zon ?
Ik heb deze week een meikever in mijn hand gehad maar niet gedood. Was me niet bewust wat het was.
Moet ik nu al meteen voor mijn gazon vrezen of is één exemplaar niet meteen een probleem?
Moet ik nu al meteen voor mijn gazon vrezen of is één exemplaar niet meteen een probleem?
Wie heeft tips hoe ik een boomwortel uit de grond krijg?
Ik ben een betonpoer aan het ingraven voor een pergola. Op 40cm diepte kom ik een armdikke boomwortel tegen van een eik die daar 8 jaar geleden (!!) is gekapt, en de stronk is toen 30cm diep weggefreest. Ik wil geen enorm gat graven omdat er volop planten en gazon staan op die plek, dus tot op heden probeer ik het met een smal en diep gat te doen. Dat geeft beperkte beweegruimte. Met een boormachine kom ik wel door het hout heen, maar het eikenhout heeft ook na 8 jaar nog zo veel sterkte dat ik de wortel daarmee nog niet kapot krijg. Echt ruimte om te zagen heb ik niet in het smalle gat. Iemand tips?
Ik ben een betonpoer aan het ingraven voor een pergola. Op 40cm diepte kom ik een armdikke boomwortel tegen van een eik die daar 8 jaar geleden (!!) is gekapt, en de stronk is toen 30cm diep weggefreest. Ik wil geen enorm gat graven omdat er volop planten en gazon staan op die plek, dus tot op heden probeer ik het met een smal en diep gat te doen. Dat geeft beperkte beweegruimte. Met een boormachine kom ik wel door het hout heen, maar het eikenhout heeft ook na 8 jaar nog zo veel sterkte dat ik de wortel daarmee nog niet kapot krijg. Echt ruimte om te zagen heb ik niet in het smalle gat. Iemand tips?