Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 152 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:36
LinuxMan schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:00:
Ik ben een betonpoer aan het ingraven voor een pergola. Op 40cm diepte kom ik een armdikke boomwortel tegen van een eik die daar 8 jaar geleden (!!) is gekapt, en de stronk is toen 30cm diep weggefreest. Ik wil geen enorm gat graven omdat er volop planten en gazon staan op die plek, dus tot op heden probeer ik het met een smal en diep gat te doen. Dat geeft beperkte beweegruimte. Met een boormachine kom ik wel door het hout heen, maar het eikenhout heeft ook na 8 jaar nog zo veel sterkte dat ik de wortel daarmee nog niet kapot krijg. Echt ruimte om te zagen heb ik niet in het smalle gat. Iemand tips?
Gat iets groter maken zodat je er met een reciprozaag in kan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Wie heeft tips hoe ik een boomwortel uit de grond krijg?

Ik ben een betonpoer aan het ingraven voor een pergola. Op 40cm diepte kom ik een armdikke boomwortel tegen van een eik die daar 8 jaar geleden (!!) is gekapt, en de stronk is toen 30cm diep weggefreest. Ik wil geen enorm gat graven omdat er volop planten en gazon staan op die plek, dus tot op heden probeer ik het met een smal en diep gat te doen. Dat geeft beperkte beweegruimte. Met een boormachine kom ik wel door het hout heen, maar het eikenhout heeft ook na 8 jaar nog zo veel sterkte dat ik de wortel daarmee nog niet kapot krijg. Echt ruimte om te zagen heb ik niet in het smalle gat. Iemand tips?
Met een reciprozaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 18:10
Dennis schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:58:
Ik heb deze week een meikever in mijn hand gehad maar niet gedood. Was me niet bewust wat het was.

Moet ik nu al meteen voor mijn gazon vrezen of is één exemplaar niet meteen een probleem?
neuh, ik zie er elk jaar wel een paar. Gelukkig zie ik ook altijd genoeg vogels op mijn gazon die ze graag opeten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:12
Reciprozaag gaat er zo doorheen. Edit spuit 11 much :Y)

[ Voor 27% gewijzigd door walletje-w op 04-05-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 07:52
LinuxMan schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:02:
neuh, ik zie er elk jaar wel een paar. Gelukkig zie ik ook altijd genoeg vogels op mijn gazon die ze graag opeten :)
Ja ik lees dus dat vooral de vogels het probleem zijn omdat ze je hele gazon omspitten. Maar dank.

Overigens heb ik ook regelmatig een mol, dus daar zit misschien ook nog de sleutel tot succes :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:21

Rzaan

Altijd zoekende

Algemene vraag.
Bij ons in de buurt dachten wij dat er een boom gekapt werd.
Maar de hovenier vertelde dat ze alleen maar de grote takken eraf hebben gehaald en dat de boom gewoon bleef staan.
Maar zonder blad is zo'n boom toch ten dode opgeschreven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEf_nAyX4z0RjkaCep-uvQbJbi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBldoTtdzktuH2ggyeUED8Vg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Rzaan op 04-05-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:32

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:10:
Algemene vraag.
Maar de hovenier vertelde dat ze alleen maar de grote takken eraf hebben gehaald en dat de boom gewoon bleef staan.

[Afbeelding]
In de winter hebben bomen ook geen blaadjes he... ;)
Die zal wel gewoon weer uitlopen straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:36
Algemene vraag.

[Afbeelding]
Als dat een plataan is, dan komt dat best goed. Op de parkeerplaats bij mijn werk staan die ook, en die zien er ook elke paar jaar zo uit. Toch groeien er steeds weer nieuwe takken en blaadjes aan.
Ook bij wilgen gaat dat zoals bekend is prima. Geen idee hoe het bij andere "merken" bomen gaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:21

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:19:
[...]

In de winter hebben bomen ook geen blaadjes he... ;)
Die zal wel gewoon weer uitlopen straks.
Nee, maar dat is een relatief korte periode. In de zomer heeft hij daarentegen weer veel blad.
Altijd gedacht dat er altijd een minimum aanwezig moest zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuxMan
walletje-w schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:19:
Reciprozaag gaat er zo doorheen. Edit spuit 11 much :Y)
Dank! Geleend van een vriend. Ik had niet gedacht dat die door zulk dik eikenhout zou komen, maar het werkt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:56
Algemene vraag.

[Afbeelding]
Wikipedia: Kandelaberen

Geen probleem voor de meeste sommige boomsoorten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Volgens mij is het wel zo dat vanwege opstarten sapstroom dit nou niet echt de beste periode is om dit te doen. Eind van de zomer is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:34
@Shattering ik moet denken aan de stijl van Wim Collet. Op YouTube staan meerdere video's met tips en beelden van zijn eigen tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:01
Mijn grasveld (4x6m) is flink verzakt de laatste jaren vanaf de bouw van het huis, waarschijnlijk omdat er een hemelwaterkrat onder zit. Op het diepste punt zeker 5-8 cm. Ik wil dat gaan ophogen. Het plan was om dat komende winter/lente te doen en aarde te bestellen, maar toevallig wordt er een paar huizen verderop een zwembad gegraven en is er veel tuingrond over (scheelt flink in kosten voor de aarde). Zou ik dat kunnen gebruiken en gewoon bovenop de huidige grasmat kunnen storten en vlak maken, en daarna inzaaien? Of heeft het nieuwe gras last van de graslaag onder de aangebrachte aarde?

[ Voor 5% gewijzigd door manusjevanalles op 04-05-2024 21:08 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:24
Wie heeft tips hoe ik een boomwortel uit de grond krijg?

Met een stobbenfrees? Of is dat ook te groot/grof voor het gat dat je wil maken?

Edit: eerdere antwoorden niet gezien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
manusjevanalles schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:07:
Mijn grasveld (4x6m) is flink verzakt de laatste jaren vanaf de bouw van het huis, waarschijnlijk omdat er een hemelwaterkrat onder zit. Op het diepste punt zeker 5-8 cm. Ik wil dat gaan ophogen. Het plan was om dat komende winter/lente te doen en aarde te bestellen, maar toevallig wordt er een paar huizen verderop een zwembad gegraven en is er veel tuingrond over (scheelt flink in kosten voor de aarde). Zou ik dat kunnen gebruiken en gewoon bovenop de huidige grasmat kunnen storten en vlak maken, en daarna inzaaien? Of heeft het nieuwe gras last van de graslaag onder de aangebrachte aarde?
Dat kan prima, ik denk zelfs dat als je het niet in 1 keer doet het bestaande gras er wel door groeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
No Hands schreef op zondag 5 mei 2024 @ 06:58:
[...]

Dat kan prima, ik denk zelfs dat als je het niet in 1 keer doet het bestaande gras er wel door groeit.
Het makkelijkst is wel om het in een keer te doen, want de berg aarde wordt binnenkort afgevoerd, en heb zelf niet echt ruimte om het op te slaan.
Op de meeste punten is het een stuk minder diep, daar zal het wel doorheen groeien. Alleen het diepste punt moet ik waarschijnlijk dan opnieuw inzaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 11:12
No Hands schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:58:
[...]

Vor beide planten moet je de juiste standplaats hebben, zon/tocht/etc. Hou er rekening mee dat de meeste kamerplanten oorspronkelijk in jungles bestonden. Dus meestal geen direct zonlicht en vaak wel genoeg water.
Genoeg is lastig en moet je aanleren. Geen plant houdt van zeiknatte wortels en dat is ook vaak met te droog. Elke dag water, nee. Voel met je vinger hoe de prut is, hou die wat vochtig. Dan gaat het normaal prima.
Die eerste plant heeft veel bladoppervlak, planten verdampen water vanuit hun bladeren, veel blad, meer water.
Hoe donkerder het blad, hoe liever ze uit de zon staan.

Of gebruik een app zoals @Orian voorstelt.
Bedankt voor de tips. Heel handig! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Nu online

krietjur

Where am I?

manusjevanalles schreef op zondag 5 mei 2024 @ 07:25:
[...]

Het makkelijkst is wel om het in een keer te doen, want de berg aarde wordt binnenkort afgevoerd, en heb zelf niet echt ruimte om het op te slaan.
Op de meeste punten is het een stuk minder diep, daar zal het wel doorheen groeien. Alleen het diepste punt moet ik waarschijnlijk dan opnieuw inzaaien.
Andere optie, als het huidige gras in goede staat is: zodensnijder huren, huidige gras er netjes uit snijden, aanvullen met aarde en herplanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
krietjur schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:54:
[...]

Andere optie, als het huidige gras in goede staat is: zodensnijder huren, huidige gras er netjes uit snijden, aanvullen met aarde en herplanten.
Die optie overweeg ik ook, maar dat moet ik plannen. Nu is er toevallig een berg aarde over, door komende week wordt afgevoerd en heb geen dag vrij. Dus het moet er gewoon bovenop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 22:59
Dennis schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:59:
[...]

Ja ik lees dus dat vooral de vogels het probleem zijn omdat ze je hele gazon omspitten. Maar dank.

Overigens heb ik ook regelmatig een mol, dus daar zit misschien ook nog de sleutel tot succes :).
Ik denk dat je toch echt liever wat vogels in jouw tuin hebt dan 1 mol. ;)

Engerlingen zitten vrijwel in ieder grasveld/gazon, die horen er gewoon bij, meerdere insecten hebben een engerling of soortgelijke als larf.
Normaal valt de overlast dan ook mee en heb je geen last van ze, pas als je echt gele plekken ziet (of planten die het plotseling "niet meer goed doen") is het tijd om in te grijpen.
Met aaltjes kun je engerlingen prima bestrijden als ze voor overlast zorgen.

Aaltjes zijn er voor de meeste plagen om alleen dat aan te pakken op een natuurlijke manier, is de plaag over dan gaan de aaltjes bij gebrek aan gastheer dood.

Hier nog even uitgelegd hoe aaltjes/nematoden werken en waarom je twee cyclussen van bestrijden moet doen om ze echt allemaal te bestrijden.
Ook andere bestrijdingsmethoden worden uitgelegd.
manusjevanalles schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:07:
[...]

Die optie overweeg ik ook, maar dat moet ik plannen. Nu is er toevallig een berg aarde over, door komende week wordt afgevoerd en heb geen dag vrij. Dus het moet er gewoon bovenop.
De grootste kans dat het er (snel) doorheen groeit is door nu te bemesten en voordat je aan gaat vullen/ op gaat hogen het heel kort te maaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 05-05-2024 10:45 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 21:49
Goedenavond allen
Er zit een idee door me hoofd te spoken al sinds dat het houthok af is

De dakrand is 10cm hoog en het lijkt me mooi om het te vullen met campanula s zodat je een leuke paarse hoed krijgt en de bijtjes zijn er gek op.
(Sedum is niet zo mijn ding )

Mijn euvel is nu hoe ik dit gaat doen met het water ?
Er zal iets van een dubbele bodem gemaakt moet worden zodat het water snel kan weglopen uit de “bak”
Zelf zat ik er aan te denken om bij het tuincentrum de p11 trayen mee te nemen en deze tegen elkaar te zetten en aftevullen evt op latjes

Meestal heb ik wel een rijke fantasie maar hier slaat het echt even dood..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ht5eG4S5UIcRPOCnR8CzE1_KCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r744OudSvK2Z7UTL1aeLrNip.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WLjlB9Q2kJo_Im-0BYRZdGJdVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RV7pAU7Nzc2pmCAxWPzQOk7T.jpg?f=fotoalbum_large

Ps de “grondbak” mag gerust 10cm boven de dakrand uitsteken zodat er ook een vochtbuffer/vorstbuffer is

[ Voor 3% gewijzigd door ReversdRainbow op 05-05-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ReversdRainbow schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:38:
Goedenavond allen
Er zit een idee door me hoofd te spoken al sinds dat het houthok af is

De dakrand is 10cm hoog en het lijkt me mooi om het te vullen met campanula s zodat je een leuke paarse hoed krijgt en de bijtjes zijn er gek op.
(Sedum is niet zo mijn ding )

Mijn euvel is nu hoe ik dit gaat doen met het water ?
Er zal iets van een dubbele bodem gemaakt moet worden zodat het water snel kan weglopen uit de “bak”
Zelf zat ik er aan te denken om bij het tuincentrum de p11 trayen mee te nemen en deze tegen elkaar te zetten en aftevullen evt op latjes

Meestal heb ik wel een rijke fantasie maar hier slaat het echt even dood..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ps de “grondbak” mag gerust 10cm boven de dakrand uitsteken zodat er ook een vochtbuffer/vorstbuffer is
Weke bak moet water uitlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
No Hands schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:07:
[...]

Weke bak moet water uitlopen?
Nou dat idee krijg ik dus niet uit mijn hoofd dat je er niet aan komt om een soort “binnenbak” te maken maar waar het water nog wel goed genoeg/snel uitkan lopen..

Als ik nu een spons in de afvoerbuis stop en de bak afvult met grond word het een blubber bende natuurlijk

Nu zat ik zojuist te denken aan misschien iets van een lekbak van de wasmachine met gaatjes er in op 2 latten zodat het water er onderdoor weg kan lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:00
Hoe staat het met de bijtjes en vlinders in jullie tuin? Hier is het maar bedroevend terwijl ik toch echt veel bloeiende (ook inheemse) planten heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ReversdRainbow schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:11:
[...]

Nou dat idee krijg ik dus niet uit mijn hoofd dat je er niet aan komt om een soort “binnenbak” te maken maar waar het water nog wel goed genoeg/snel uitkan lopen..

Als ik nu een spons in de afvoerbuis stop en de bak afvult met grond word het een blubber bende natuurlijk

Nu zat ik zojuist te denken aan misschien iets van een lekbak van de wasmachine met gaatjes er in op 2 latten zodat het water er onderdoor weg kan lopen
je zet toch gewoon je bloembakken op je dakbedekking en dan klaar? er loopt toch geen grond uit die bakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Milo85 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:28:
Hoe staat het met de bijtjes en vlinders in jullie tuin? Hier is het maar bedroevend terwijl ik toch echt veel bloeiende (ook inheemse) planten heb staan.
Hommels zie ik hier met hopen, bijen wat minder. Het insectenhotel is echter wel drukbezocht en lijkt goed vol te zitten. Vlinders heb ik dit jaar nog maar weinig gezien :( Het begint nog maar net goed op te warmen, dus ik heb er goede hoop in dat het wel betert de komende weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
No Hands schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:45:
[...]

je zet toch gewoon je bloembakken op je dakbedekking en dan klaar? er loopt toch geen grond uit die bakken?
Dat zou kunnnen.. maar
Dan moet ik 80x240 vol zetten met +/- 18bakken
(72eu)

+ 4 +/- campanula s per bak want het kan niet door doorwortelen ,
(260eu)

En er blijft een kleine cm water op de dakbedekking dus zo lekker lopen de bakken ook niet leeg na een bui

Ik zie liever zelf 1 of 2grote bakken zodat het vanzelf dicht groeit en een wat groter systeem an sich blijft

Bedankt voor je reacties tot zover
Mvg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb de laatste 2-3 weken erg veel met de vingers in de aarde gezeten, echt heerlijk. Ik probeer zelf veel te zaaien en te stekken, maar bij een bezoek aan de tuincentra gaat de kar elke keer weer vol :+ Weer vele honderden euro's aan nieuwe boompjes, struiken en bloemen erbij dus :D

Een paar leuke dingen:

De watersalamanders zijn weer/nog steeds van de partij in mijn vijvertje *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZZ9z1C4iF4odm8kl9e5rK4onbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OrNa7yAXaKRFsFBi2N4GHOi.jpg?f=fotoalbum_large

De rhodo die ik 2-3 jaar geleden van mijn vader gekregen heb, bloeit eindelijk met prachtige bloemen *O*
(zelfs al zijn het er maar 3, en zelfs al staat hij in een basische kleigrond)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOCKx2hlu0pjmZJBSsKYOOTxGVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvierex1u724OliPpPDqdP9t.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks jaren de boot af te houden wegens geen super geschikte standplaats, bij wijze van 'test' toch maar eens 2 acer palmatums meegenomen om in pot te kweken. Deze staat in een hoekje op het oosten, die komt wel goed, denk ik. De andere staat op het terras op het zuid-westen, ik vrees dat die het wat minder naar zijn zin zal hebben :X Maar goed, het is een test, we zien wel. Nu ben er in ieder geval nog erg blij mee *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIu-xkUwfG8WNezcjcvQEZRNmWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXMzT0FHbxcd1cDDGQC4CmmP.jpg?f=fotoalbum_large

Met een oude emmer heb ik een 'mini vijvertje' a.k.a. vogelbadje gemaakt onder een vlier *O* Het ziet er momenteel nog niet top uit, maar ik heb de vlier onderplant met kardinaalsmuts en kruipend zenegroen. Als iemand nog tips heeft om de emmerrand minder op laten vallen (wou hem niet te diep zetten omdat er dan vuil in zou spoelen) dan hoor ik het graag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ezJOWoye-n5afV5ayKZMGEkBj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lowheAanvdNnkBCJrhmNa2Ag.jpg?f=fotoalbum_large

Man wat ben ik blij dat het eindelijk 'echt' lente wordt/is :>

Volgende keer meer leuks.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teijgetje
Hier een paar dagen geleden een WTF momentje......... :X

Twee kinderen, ik schat 8 en 10, van een dochter van een bewoner, waren aan het spelen op ons terrein.
Gingen helemaal los want hier is het natuurlijk ruim.
Wilden vissen, dus ik zorg dat ze wormen konden steken.

Op het moment dat ik ze dat wil gaan melden, dat het klaar staat, zijn ze bezig met een soort balletje met veer naar elkaar overgooien over de sloot. Ook leuk.
Tot het in het water valt natuurlijk.
En de oudste denkt, ik breek even een tak af, nu was dat van een wilg, dus zover geen probleem, die moeten toch gesnoeid.
Dus het ding uit het water gevist met die tak..........

Toen dacht ik het even te melden dat ze konden vissen maar voor ik mijn mond open kon doen liep de jongste naar een kersenboompje en breekt daar een lange tak af. :( :X :?
Op mijn schreeuw stopte hij maar de tak was al een keer heen en weer geknakt. Maar nog niet helemaal los.

Inwendig was ik woest, want ik was best trots dat alle kersenboompjes aangeslagen waren en inmiddels vol kersen staan.
En wat moet je dan?
Stadskinderen die geen flauw benul hebben.......oh, is dat een kersenboom? en afgezien dat ik toch echt anders opgevoed ben.
Dus na een flinke reprimande met de vraag waarom ze dat deden, waarom dat moest (er ligt een hele stapel lange wilgentakken naast de schuur) en dat ze niet zomaar overal dingen af konden gaan breken, had ik twee beteuterde kinderen voor me staan die beloofden het niet meer te doen.
Gelijk maar even alles rondom uitgelegd qua planten, want met wind kwam het ook in de andere sloot terecht, zodat ze niet ook eea aan vaste planten zouden vertrappen.
En uitgelegd dat alles mocht, en dat de enige regel niets stuk maken was.
Moeder ook even ingelicht, met de mededeling dat ik ze ook al flink er over aangesproken had.

En daarna me met de tak bemoeit, die ik eigenlijk al met pijn in mijn hart opgegeven had.
Na een eerste noodverbandje zodat het niet helemaal af zou breken wat extra spullen gepakt, en de snoeischaar want ik dacht dat het er beter gelijk af kon.
Een tweede poging met een spalk gedaan, en een stuk tape om het omhoog te houden, en de breuk (het waren nog wat losse vezels die aan elkaar zaten) rondom ingesmeerd met Lac Balsam.

Vandaag dacht ik maar eens poolshoogte te gaan nemen, met de snoeischaar maar mee, want het zou vast wel verlept zijn, jammer van een goeie gesteltak dan maar.
Tot mijn stomme verbazing was het blad net zoals de rest van de boom. _/-\o_
Dus maar afwachten of de breuk hersteld (?) en of de twee dozen kersen die aan die tak groeien willen rijpen uiteindelijk.
Morgen maar even de spalk nog beter bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9pEtmmF3RIC1XCOyGIZEsF9NZ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qTokrQIonf5E6PiZdp1JlgT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bzzr0otcapH_CUJYN1CVlcyTs_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Am6s2NFBHADPzPhLtTrKS3Em.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnkLXHYlff-xgr9K0xRQCj6owkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhGXZ7TdaeBbkMIZHc7lAvIj.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dus best wel trots op de boompjes, één boompje heeft wat last van bloesemsterfte lijkt het, al kan dat ook gezichtbedrog zijn omdat er wel kersen aan zitten en dit de laatste kers is (ik heb vroege kersen en late kersen van diverse rassen)
Gemiddeld zien ze er zo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ly39hbtvVlmtDbOxW1st2MgMnoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ofDlAkYxV9Tm7wzGr4NZCwa.jpg?f=fotoalbum_large

En ook de lieveheersbeestje hebben ze gevonden, al zag ik nog geen kersenluis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAgChFLGu0YmSPa2QCbgibFZ6Zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2gxy4fh0TH1zYZjxHFtQ6Qh.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende wordt netten spannen om de vogels er uit te houden en kijken of ik de (Suzuki)fruitvliegjes kan vangen met geurvallen.
Kersen kopen is makkelijker.......

Maar ondanks dat ik net geen bijenvolk meer kon huren, te ver maar maar €75/2 weken, de planning is er een dit jaar aan te schaffen, lijken alle bomen ondanks het slechte weer bevrucht.
Laat ik niet te vroeg juichen, want vorig jaar was een slecht fruitjaar door late vorst, dit jaar zitten alle bomen meer dan vol met vruchtbeginselen, zelfs de pruimen en abrikozen hangen vol. _/-\o_

We hopen dus maar dat de regen dit jaar op gaat houden en we eindelijk beter weer krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Hier hebben we van alles, ook genoeg vlinders gezien, die vond ik juist vroeg dit jaar.

[ Voor 89% gewijzigd door Teijgetje op 06-05-2024 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Laatst online: 08:09

Woohooo

Smilie, James Smilie

Vandaag geprobeerd om met mn oude recipro zaag de coniferen Haag in te korten maar dat ging toch vrij moeizaam. Die kleinere takjes bewegen te veel mee met die zaag waardoor ik er eigenlijk niet goed doorheen kom. Dikke stukken lukt wel waar minder speling op zit. Veel mn heggenschaar moeten doen. Ik moet nog best een heel stuk doen komende tijd.

Is die reciprozaag hier eigenlijk niet geschikt voor of is mn zaagblad wellicht heel bot?

[ Voor 6% gewijzigd door Woohooo op 05-05-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Het is pas begin mei hè. Nog eventjes geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ReversdRainbow schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:19:
[...]

Dat zou kunnnen.. maar
Dan moet ik 80x240 vol zetten met +/- 18bakken
(72eu)

+ 4 +/- campanula s per bak want het kan niet door doorwortelen ,
(260eu)

En er blijft een kleine cm water op de dakbedekking dus zo lekker lopen de bakken ook niet leeg na een bui

Ik zie liever zelf 1 of 2grote bakken zodat het vanzelf dicht groeit en een wat groter systeem an sich blijft

Bedankt voor je reacties tot zover
Mvg
Dat er weer op je dak blijft staan had ik nog niet eerder begrepen. Dat hoort niet.
Maar dan zet je langs de rand bloembakken met campanula's, en die zet je inderdaad op wat latten zodat het water weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:11

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Hier hetzelfde, veel inheems, maar nog weinig gezoem. Het weer nodigt ook niet echt uit, het was tijdens de nationale bijentelling gewoon koud, dus het resultaat was karig.

Aan de andere kant: zodra de zon wel doorkomt, worden de daslook, de akeleien en de boterbloemen druk bezocht. Veel aardhommels (ik vermoed dat er twee nesten zijn), af en toe een weidehommel en de nodige rosse metselbijen - de lemen wand die door mijn gestaakte vijvergraafplan is ontstaan, is nu hun terrein, ik zie ze voortdurend in en uit gangen kruipen.

Ook nog te koud voor vlinders en rupsen, alleen een koolwitje en een bont zandoogje gezien. En een paar nog niet volwassen sprinkhanen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:25
VeertienKaVier schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:22:
[...]
Ook nog te koud voor vlinders en rupsen, alleen een koolwitje en een bont zandoogje gezien. En een paar nog niet volwassen sprinkhanen.
Nee hoor: mijn buxushaag is nu officieel verorberd door de rups van de buxusmot. Die zweefden afgelopen maand al vrolijk met hun weefsel in het rond… 😤

Mijn kers heeft inmiddels vruchtjes. En de pas geplante peer heeft er ook eentje. Wel rare goelgrene bubbeltjes in het blad. Vorstschade of een aandoening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Woohooo schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:48:
Vandaag geprobeerd om met mn oude recipro zaag de coniferen Haag in te korten maar dat ging toch vrij moeizaam. Die kleinere takjes bewegen te veel mee met die zaag waardoor ik er eigenlijk niet goed doorheen kom. Dikke stukken lukt wel waar minder speling op zit. Veel mn heggenschaar moeten doen. Ik moet nog best een heel stuk doen komende tijd.

Is die reciprozaag hier eigenlijk niet geschikt voor of is mn zaagblad wellicht heel bot?
Nieuw zaagblad kan zeker helpen, maar een recipro werkt het best op stammetjes en dikke takken. Als het dun genoeg is voor de heggenschaar or snoeischaar is het waarschijnlijk te dun voor de recipro, tenzij je de andere kant vast kan houden (zonder in je handen te zagen!).

Maar de heggenschaar gaat toch ook sneller als je veel takjes in één keer moet afsnijden?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Flozem schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:36:
[...]

Nee hoor: mijn buxushaag is nu officieel verorberd door de rups van de buxusmot. Die zweefden afgelopen maand al vrolijk met hun weefsel in het rond… 😤
Dat is bij ons helaas ook aan de hand........

De overbuurman stond zelfs zijn grote struiken weg te zagen omdat het kaal was.
Net als ik bestreed hij ze normaal in het voorjaar al maar daar was net als bij mij niets van gekomen. Dus staan er alleen nog buxusskeletten. Hij was er klaar mee.

En bij mij zag ik mussen de rupsjes uit de struiken vissen, dus bestrijden gaat het hier voorlopig ook niet worden.
Toch maar eens naar een vervanger gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Teijgetje schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:29:
Ik kan liguster wel aanraden.

De ligusterhagen bij mijn vorige woning hebben het vele tientallen jaren goed gedaan (en nu nog steeds).
Groeit snel, altijd groen, sterke plant die tegen veel omstandigheden kan, geen last van plagen.
Vind hem persoonlijk ook mooier dan buxus. Maar goed, smaken en kleuren natuurlijk :)

Zeker het overwegen waard d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Teijgetje schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:29:
Toen dacht ik het even te melden dat ze konden vissen maar voor ik mijn mond open kon doen liep de jongste naar een kersenboompje en breekt daar een lange tak af. :( :X :?
Op mijn schreeuw stopte hij maar de tak was al een keer heen en weer geknakt. Maar nog niet helemaal los.
Het zal wel een mannendingetje zijn, maar net als iemand die vertelt over een knie in z'n kruis, kon ik de pijn hiervan ook voelen :+

Zelfs al komt het nog 'goed': is die tak nu niet permanent verzwakt? Met risico op afbreken wanneer hij later grot(er) is en veel fruit draagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:54
VeertienKaVier schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:22:
[...]

Hier hetzelfde, veel inheems, maar nog weinig gezoem. Het weer nodigt ook niet echt uit, het was tijdens de nationale bijentelling gewoon koud, dus het resultaat was karig.

Aan de andere kant: zodra de zon wel doorkomt, worden de daslook, de akeleien en de boterbloemen druk bezocht.
De phacelia's die ik vorig jaar had gezaaid om maar iets in de tuin te hebben (nieuwbouw) trokken in de zomer als een gek hommels en bijen aan.

Ondertussen heb ik de voortuin ingericht en slechts op een paar plekken de phacelia's laten staan (die dingen kwamen echt overal omhoog, bizar hoe effectief ze zichzelf voortplanten.

Sinds de eerste paarse kleuren begin vorige week doorkwamen zie ik nu (op het moment dat de zon schijnt) ook hommels en bijtjes de tuin bezoeken. De meeste planten die ik heb staan beginnen nu pas te bloeien, dus het was soms een beetje triest om een vroege hommel tevergeefs naar bloemen te zien zoeken sinds begin april. Hopelijk kan ik ze nu een beetje blij maken.

Enige nadeel aan de phacelia is dat het werkelijk niets kan hebben qua neerslag. Een goede bui en ze beginnen te hangen. Vorig jaar stond de hele tuin vol en hielden ze elkaar overeind (behalve aan de zijkanten), maar nu ik ze wat meer in bosjes heb laten staan missen ze de support en gaan ze snel hangen. Ziet er wat sneu uit en neemt de zon weg van hun buurplantjes. :|

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 10:40
Woohooo schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:48:

Ik heb al heel wat coniferen weggehaald maar doe de zijtakken eigenlijk allemaal met een beugelzaag. Die gaat door alles met een diameter van 3cm of minder in seconden heen, en dat is zelfs in coniferen van 5m hoog wel de max. Wat er over blijft doe ik met de kettingzaag als ik de stammen eruit haal.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/480x480,fit,q80/http://haxo.zilvercdn.nl/uploads/photo/1-15-379_1_resized_1500_1500_300_rgb_jpg.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-05-2024 11:25 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ridicuul schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:58:
[...]

De phacelia's die ik vorig jaar had gezaaid om maar iets in de tuin te hebben (nieuwbouw) trokken in de zomer als een gek hommels en bijen aan.
Leuk plantje, die gaat op mijn lijstje.

Ik heb vorig jaar beemdkroon gezet omdat het een bijenmagneet schijnt te zijn, maar hoewel hij nu al bloeit, is er nog geen belangstelling voor.

Vandaag weer een paar seksende slakken tegengekomen, die lusten er wel pap van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:29:
[...]

Dat is bij ons helaas ook aan de hand........

De overbuurman stond zelfs zijn grote struiken weg te zagen omdat het kaal was.
Net als ik bestreed hij ze normaal in het voorjaar al maar daar was net als bij mij niets van gekomen. Dus staan er alleen nog buxusskeletten. Hij was er klaar mee.

En bij mij zag ik mussen de rupsjes uit de struiken vissen, dus bestrijden gaat het hier voorlopig ook niet worden.
Heb een aantal jaar geleden mn hele tuin op de schop gegooid vanwege die buxusmot.

Je kan kijken naar de Japanse hulst. Lijkt heel erg op de buxus en niet gevoelig voor de buxusmot. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:46

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Aangaande de Japanse Hulst; Wel een interessant alternatief, onze Buxus lijkt ook onderuit te gaan, echter gaan wij dit proces even afwachten tot ie echt dood is. Zagen vandaag een aantal mussen genieten van de rupsen, er leeft nog van alles in die haag vwb vogels.

We hebben een wat ruigere tuin dan gemiddeld dus ook meer leven (de kersen en krenten trekken al vanaf begin april veel insecten aan etc) Ook de Magnolia is vroeg in de lente echt een vroeg bloeiende plant die veel bezoek krijgt (er bloeit dan nog niet veel immers als het vroeg warm is en de insecten wakker worden).
De paardenbloemen (ook al eerder genoemd hier dacht ik) deden en doen het ook goed.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Zag van de week dat iemand verderop in de straat de ooit zo populaire combi van buxushaagjes (inmiddels dood) met lavendel ertussen had laten rooien en vervangen door saai grind (gelukkig verder weinig van die kattenbaktuinen in de buurt). Dat zal dan wel weer moeten worden gespoten tegen 'onkruid'.

Voor een haag vind ik een meidoorn altijd erg mooi, maar die heeft wat ruimte nodig én prikt.
franssie schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:15:
De paardenbloemen (ook al eerder genoemd hier dacht ik) deden en doen het ook goed.
Het is een uitstekend paardenbloemenjaar, en ze worden ook goed bezocht door allerlei kruipend en vliegend spul. Jammer dat ze nog zo vaak als ongewenst worden bestempeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Ridicuul schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:58:
[...]

Ondertussen heb ik de voortuin ingericht en slechts op een paar plekken de phacelia's laten staan (die dingen kwamen echt overal omhoog, bizar hoe effectief ze zichzelf voortplanten.

Sinds de eerste paarse kleuren begin vorige week doorkwamen zie ik nu (op het moment dat de zon schijnt) ook hommels en bijtjes de tuin bezoeken. De meeste planten die ik heb staan beginnen nu pas te bloeien, dus het was soms een beetje triest om een vroege hommel tevergeefs naar bloemen te zien zoeken sinds begin april. Hopelijk kan ik ze nu een beetje blij maken.

Enige nadeel aan de phacelia is dat het werkelijk niets kan hebben qua neerslag. Een goede bui en ze beginnen te hangen. Vorig jaar stond de hele tuin vol en hielden ze elkaar overeind (behalve aan de zijkanten), maar nu ik ze wat meer in bosjes heb laten staan missen ze de support en gaan ze snel hangen. Ziet er wat sneu uit en neemt de zon weg van hun buurplantjes. :|
Phacelia wordt hier veel gebruikt als natuurlijke bemester en ik geloof dat er hier in Duitsland flinke subsidie op zit als je dit gebruikt. Naast ons vorige huis heb ik een keer een jaar een hele akker vol Phacelia gehad, vonden m'n bijtjes erg lekker :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
franssie schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:15:
Aangaande de Japanse Hulst; Wel een interessant alternatief, onze Buxus lijkt ook onderuit te gaan, echter gaan wij dit proces even afwachten tot ie echt dood is. Zagen vandaag een aantal mussen genieten van de rupsen, er leeft nog van alles in die haag vwb vogels.
Wij hebben goede ervaring met de euonymus japonicus (green spire), de ilex vonden wij enorm tegenvallen als vervanger voor de buxus.
Bij ons vorige huis hadden we 2000+ buxus staan en zijn uit voorzorg gaan zoeken naar een alternatief. Van alles aangekocht en in proefbakken gezet, de Euonymus kwam hier voor ons het beste er uit.
Inmiddels zijn we verhuisd en de nieuwe eigenaar redt zich er maar mee :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Analamoebe schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:41:
[...]

Wij hebben goede ervaring met de euonymus japonicus (green spire), de ilex vonden wij enorm tegenvallen als vervanger voor de buxus.
Bij ons vorige huis hadden we 2000+ buxus staan en zijn uit voorzorg gaan zoeken naar een alternatief. Van alles aangekocht en in proefbakken gezet, de Euonymus kwam hier voor ons het beste er uit.
Inmiddels zijn we verhuisd en de nieuwe eigenaar redt zich er maar mee :X
2.000 buxus? :o
Had je een Franse kasteeltuin of zo? >:)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Teijgetje schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:29:
Ik denk dat je toch echt liever wat vogels in jouw tuin hebt dan 1 mol. ;)

Engerlingen zitten vrijwel in ieder grasveld/gazon, die horen er gewoon bij, meerdere insecten hebben een engerling of soortgelijke als larf.
Normaal valt de overlast dan ook mee en heb je geen last van ze, pas als je echt gele plekken ziet (of planten die het plotseling "niet meer goed doen") is het tijd om in te grijpen.
Met aaltjes kun je engerlingen prima bestrijden als ze voor overlast zorgen.

Aaltjes zijn er voor de meeste plagen om alleen dat aan te pakken op een natuurlijke manier, is de plaag over dan gaan de aaltjes bij gebrek aan gastheer dood.

Hier nog even uitgelegd hoe aaltjes/nematoden werken en waarom je twee cyclussen van bestrijden moet doen om ze echt allemaal te bestrijden.
Ook andere bestrijdingsmethoden worden uitgelegd.
Dank, ben er enigszins mee bekend.

Moet zeggen dat mijn tuin een goed biologisch evenwicht heeft. Alleen de vijver hebben we tijdelijk niet omdat we jonge kinderen zonder zwemdiploma hebben, maar verder is alles heel gezond.

Ik kijk het voor nu aan, heb het gazon al jaren en ligt er op zich goed bij (behoudens dat ik wat vaker moet verticuteren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
True schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:19:
[...]

2.000 buxus? :o
Had je een Franse kasteeltuin of zo? >:)
Whahaha, nee maar wel een kavel van 3400m2. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-06 11:51
Onderstaand type gras heeft mijn gazon overgenomen. Het gras heeft erg stugge stengels die roodpaars van kleur zijn. Het heeft de neiging om plat over de grond te groeien.

Is dit gewenst gras of een onkruidgras? En wat is jullie mening over de eerste foto van het gazon, van iets verder af? Is dit een gezond gazon of niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPPU9peYELfAMo3bSkhDJNI3Kq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNggdgxMFGaZret2IlqOoPnA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtnKyVCJOHvUzMapaibY4Ij9NSg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3oxrCp9ojJ5zUjtNtSuUNPt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rzh0uQQ24X39OJOtPvc7-UNn-Lw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoXeF8CL6tijtPUHlZaYLn4K.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 57% gewijzigd door buzzs op 08-05-2024 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:54
buzzs schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:56:
Is dit gewenst gras of een onkruidgras?
Ik kan je helaas niet vertellen welke grassoort dit is. Maar mijn mening kan ik wel delen.

Is dit niet vooral een persoonlijke kwestie? Als je het mooi vindt, en het gras doet het goed, dan is het voor jou dus blijkbaar gewenst. Vind je het niet fraai en zie je duidelijk verschillen tussen andere delen van je gazon, dan kan ik me voorstellen dat je daar liever iets aan wil doen. Maar dat gaat je ook weer energie kosten om dat aan te pakken, met de kans dat je dit regelmatig moet herhalen omdat je dan ook niet meer wil toegeven.

In mijn gazon doe ik hier niet te moeilijk over. Ik heb alleen op vier of vijf plekken een stukje gras uitgesneden (5 bij 5 cm ofzo) omdat daar een veel lichter type gras groeide dat ook al direct begint te bloeien als het iets langer wordt. Dat heb ik opnieuw ingezaaid begin april en dat is nu weer groen. Half uurtje werk geweest, dat was het voor mij waard.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
We gaan deze zomer de tuin aanpakken. Deze was eerst helemaal betegeld en willen meer groen erin verwerken. Dit willen we deels ook zelf doen.

1. We willen gras aanleggen, wat is daarvoor een goede bodem?
Nu ligt er eerst 15cm ophoogzand en daarna klei. Ik heb gelezen dat je ong 30-40cm moet afgraven, dan met zwarte grond met vullen en dan met 2cm af moet toppen. Klopt dit?

2. We hebben keramische tegels 80x80x2. De strater geeft aan dat dit niet nodig is om in beton te leggen maar direct op zand. Door het zand goedte trillen en flink de tegels te hameren zou dit net zo goed als met beton door het zandbed heen harken moeten zijn.
Nu hebben we daar onze twijfels over omdat we veel verschillende informatie daar over lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Artopaper schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:13:
We gaan deze zomer de tuin aanpakken. Deze was eerst helemaal betegeld en willen meer groen erin verwerken. Dit willen we deels ook zelf doen.

Nu ligt er eerst 15cm ophoogzand en daarna klei. Ik heb gelezen dat je ong 30-40cm moet afgraven, dan met zwarte grond met vullen en dan met 2cm af moet toppen. Klopt dit?

2. We hebben keramische tegels 80x80x2. De strater geeft aan dat dit niet nodig is om in beton te leggen maar direct op zand. Door het zand goedte trillen en flink de tegels te hameren zou dit net zo goed als met beton door het zandbed heen harken moeten zijn.
Nu hebben we daar onze twijfels over omdat we veel verschillende informatie daar over lezen.
30/40cm voor gras is wel heel veel. Dat geldt eigenlijk meer voor heesters en vaste planten. Bij bomen moet je aan een meter denken voor gras is ca15cm voldoende. Ook houdt gras van arme grond.

Ik zou een andere stratenmaker zoeken. Ten eerste 2cm raad ik eigenlijk altijd af. Dat zijn meer plavuizen. ;) 3cm is echt het minimale. Ook dienen de 2 en 3 cm op een gestabiliseerd zandbed aangebracht te worden inclusief voeg. Als ik het lees heb ik er eigenlijk al geen vertrouwen in. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Zijn er hier ook olijf specialisten ?
Wij hebben er 2 waarvan we zeker weten dat 1 een dode tak heeft maar de hoofdstam nog goed is, kan ik die nog afzagen in deze periode en soja, vanaf waar ?
Onze andere olijf krijgt juist allemaal zijscheuten, moeten die ook weggehaald worden?

Degene met een dode stam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pL6HECkAKGd6sMhbxuKSvPjARFQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFzFnibMx2F26jshYnTroncW.jpg?f=fotoalbum_medium

Degene met de zijscheuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8V1dS1XHAti4EOYjtOVez96XWc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWLrdLuP8BvwD6OsDOdIwJYS.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-06 21:11
@GeeMoney volgens mij kan je een olijf het hele jaar door snoeien. Snoei zorgt ook weer voor extra aanmaak van nieuwe takken. Hier vorig jaar in de zomer een olijf gesnoeid die verplaatst was en een flinke optater had gekregen door de hitte en al het blad verloor. Daar zijn na de zomer weer nieuwe takken met blad aangekomen en is nu langzaam aan het groener en groenen worden.
Weet je zeker dat die tak dood is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
El-Vder schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:23:
@GeeMoney volgens mij kan je een olijf het hele jaar door snoeien. Snoei zorgt ook weer voor extra aanmaak van nieuwe takken. Hier vorig jaar in de zomer een olijf gesnoeid die verplaatst was en een flinke optater had gekregen door de hitte en al het blad verloor. Daar zijn na de zomer weer nieuwe takken met blad aangekomen en is nu langzaam aan het groener en groenen worden.
Weet je zeker dat die tak dood is?
Ja, die rechtertak is zo dood als een pier. De barst weghalen zie je dat hij helemaal droog is. De hoofdstam zit overduidelijk leven in.
Als ik hem afzaag hoe kort moet dat dan en moet ik er daarna nog iets opsmeren of kan dat gewoon zelf helen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Artopaper schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:13:

Ophoogzand is weinig voedzaam, maar voert wel goed water af. Klei is weer erg goed in voedingsstoffen vasthouden, maar voert slecht water af. Ik zou er (afhankelijk van de oppervlakte) een kuub compost bij gooien en het dan goed door elkaar laten frezen. Dan heb je daarna een goede samenstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:35
Ik heb een probleem met een plant en ik hoop op advies van jullie. Ik heb twee planten voor het huis staan in plantenbakken, alleen eentje ervan voelt zich niet happy (al voelt de andere zich dit jaar ook niet zo prettig denk ik). Twee dezelfde plantensoorten in twee dezelfde bakken met vergelijkbare potgronden. Twee jaar geleden geplant, alleen dit jaar gaat het niet zo goed. Ik dacht eerst dat het watergebrek was, maar dit lijkt niet het geval. Beide planten hebben ook voeding gekregen, helpt ook niet.
De problematische plant heeft zich ook duidelijk niet zo goed geworteld als de andere. Niet dat je het er zo uittrekt, maar de andere zit er duidelijk een stuk steviger in.

Is dit een geval van "eruit en koop een andere"? Ik hoop het niet, want het lijkt op het punt te bloeien. Kan ik het nog redden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6pzx0JmMnMIUawyu4OJHbR4diw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGSKgCneqxLHSQSRGVj12Slc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vO2_MrLeh6jKmeRKt6ll-zCREQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvMGRfC2Re7vBaqvuHT9nTIU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:47
@mister_S

Het kan denk ik aan twee dingen liggen: hoeveelheid zon en de grond. Rhododendrons houden van een plek in de halfschaduw en van zure grond. Aan de plek valt niet veel te doen, maar de grond kan je wel verbeteren met tuinturf en Rhododendronvoeding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
Eergisteren heb ik wat Douglas opgehaald voor boeidelen van de naastgelegen boerderij.
Douglas houdt het wat langer vol dan vuren, en bovendien wordt het gebeitst.
Ik dacht een metertje voor en achter uitstekend, mijn verlengde bus meet 5,4 m.,maar dat werd toch anders.
Gelukkig niet aangehouden tijdens mijn tochtje dwars door Nederland. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbB2Uo4xAcvvGxBOUPCLlD8jS_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3lfv2fGxqftiq2VmexBQ92u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edV5Ox8FSMPgrVO4toxE45AXZ1s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJTPD9NiRkTVTKhYc0a1SjAf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUyNEvXS3wWzSKZJMEl7s08TN_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVfDKquMvuj8swNzTlhI9MGR.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb het op maat laten zagen bij houtzagerij Twente B.V., Hammerweg 16-1, 7447 SM Marle (Hellendoorn), omdat ik de delen in één lengte wilde en zij konden leveren tot 10 meter aan één stuk.

Maten in cm:
3,5 x 13                2/730

3,5 x 20                2/730

3,5 x 22                4/730

3,5 x 27                2/730

Totaal dus 73 meter dik hout.

Maandag besteld en vrijdag lag het klaar. _/-\o_
Tegen een schappelijke prijs, €315.= ex., een bosje houtjes om ze op te laten drogen kreeg ik er ook bij.

Dus mocht je Douglas tuinhout nodig hebben, dan kan ik hen zeer aanbevelen.
Is geleverd als fijnbezaagd, spintvrij, topkwaliteit, en dus erg netjes, en tot 10 meter lengte. Ook balken.

Het ligt hier nu binnen verder te drogen voordat ik het door de vandiktebank haal, bewerk en in de dekkende beits zet.

Dan vraag ik me af welke vogel een hekel heeft aan mijn bus?
Dit is toch wel goed mikken...... :9~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VHezVSCaZiBeDTY2GHh9Y7E0CE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKs1X6I0dWE8uiBgDhW0qqTW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik verdenk de zwaluwen bij het uitvliegen

En vanmiddag een erg leuke interactie met "mijn roodborstje".
Ik heb wat eenden die als ze me zien achter me aanlopen, omdat ik ze pinda`s voer, en die ook heel dichtbij durfen komen inmiddels. Het maakt niet uit wat voor outfit of auto/voertuig, ze herkennen me.
En dan is er een roodborstje dat ook altijd aan komt vliegen als ik ze voer, en dan een pinda meeneemt die ik hem apart toewerp.

Vanmiddag stond ik na wat grondwerk de tractor schoon te spuiten toen dat roodborstje aan kwam vliegen en op de rolbeugel van de tractor neerstreek, terwijl ik de wielen stond schoon te spuiten.
Dus ik zie hem en zeg, ik zal even wat voor je pakken.
Toen ik terug was zat hij natuurlijk niet meer op de tractor en omdat ik hem niet zag floot ik maar een beetje......
Fluit hij gewoon terug. :9~
En zelfs toen hij bij de pinda`s ging zitten bleef hij terugfluiten/tsjirpen, voordat hij er één pakte en wegvloog.
Dat was echt zo grappig. _/-\o_
We noemen hem/haar dus voortaan Robin. ;)

@mister_S

Je hebt ze wel Rhododrendronmest/Hortensiamest gegeven neem ik aan? Voor zuurminnende planten.
Je rhododendrons lijken me het prima doen.
Degene die jij slecht noemt staat vol in knop.
Voor planten is het normaal dat de ene wat eerder is dan de ander (die nu al vol in bloei staat). Ik heb zelfs bomen waarvan de een ruim drie weken later in blad komt dan de ander die in dezelfde grond op 8 meter afstand staat.
Ik zou me dan ook niet teveel zorgen maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 08-05-2024 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
In de zomer krijgen ze het best zwaar te verduren door de zon, dat is geen goede zet geweest. Ze hebben het wel heel goed gedaan tot nu toe, zuipen wel bakken water 2-3 maanden :). Mijn plantje laat al weken de bladjes hangen, dat doet me wel wat pijn.
Ik heb de tuinvoeding van tuinmanieren gebruikt, nooit geweten dat ze andere voeding nodig hadden. Over een paar weken zal ik die andere voedingsoort geven. Goed om te horen dat ze het toch goed doen.

Enig advies wat allemaal gaatjes in de bladeren aan het vreten is? Ik zie geen enkele beestje op de bladeren, dus voor mij is het een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@mister_S

Dat is waarschijnlijk de lapsnuitkever of taxuskever, die zijn alleen `s nachts actief.
Schadelijker zijn de larven die in de grond zitten en wortels en schors eten.
Dat zou een goede reden kunnen zijn voor de huidige toestand van de slechte.

Ik zou de beide Rhodo`s bij avondval behandelen met Pyrethrum, goed inspuiten, vooral onder de bladeren, of de grond behandelen met aaltjes om de larven dood te krijgen.
Maar in plaats van Pyrethrum kan je ook een aaltjesval neerleggen om de kevers dood te krijgen. Al heb je dan twee vallen nodig natuurijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Teijgetje Dank, topadvies. Als ik de larven bestrijd met aaltjes, kom ik dan vanzelf van de kevers af? Of moet ik ook de volwassen kevers bestrijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Aaltjes zouden ook de kevers moeten aanpakken.
Alleen leggen volwassen kevers veel eitjes. Je zal in een paar cyclussen moeten bestrijden.
Je zou kevers moeten kunnen vangen met een stukje hout dat je op de aarde legt, daar zouden ze onder moeten gaan zitten. En dan overdag, als ze zich daar schuil houden ze weghalen.
Maar nu je weet wat het is, er zijn meerdere methoden, even googlen.

Misschien nog even het vermelden waard, ik gebruik Pyrethrum tegen de Buxusmotrupsen (en Leliehaantjes), alleen nu niet vanwege de vele jonge vogels die met die rupsen gevoerd worden.
Voor nachtkevers is dat niet zo interessant. Dan fourageren vogels niet. (Op reigers na die ik dan weer wel midden in de nacht rond zie spoken zie jagen op het veld en langs sloten)
Pyrethrum is een kortwerkend biologisch contactgif, en ik gebruik het echt alleen als ik op korte termijn ergens van af moet.
Nadeel is dat het niet selectief is, zorg is dus geboden want veel insecten gaan er van dood, aaltjes zijn wel selectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:39

loewie1984

music addict! pizza monster!!

buzzs schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:56:
Onderstaand type gras heeft mijn gazon overgenomen. Het gras heeft erg stugge stengels die roodpaars van kleur zijn. Het heeft de neiging om plat over de grond te groeien.

Is dit gewenst gras of een onkruidgras? En wat is jullie mening over de eerste foto van het gazon, van iets verder af? Is dit een gezond gazon of niet?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Voor je gazon, ik ben 2 weken geleden dit beginnen: https://www.praxis.nl/tui...ijder-7-5kg-250m2/5591244 strooien tegen klaver en kruipende boterbloem. Heb erna nog even het ergste geverticuteerd. Nu 2 weken en 2 strooibeurten later, zo goed als geen onkruid meer te bekennen. Je ziet de boterbloem gewoon afsterven/wegtrekken.

Mijn gazon is nu mooi egaal en groen, open plekjes heb ik ingezaaid en bedekt met bemeste tuinaarde om de zaden te laten ontkiemen, langer vocht vast te houden en de mussen en merels geen kans te geven.

Ik vind het ook vervelend als je van die aparte harde grotere en verkleurde grassprieten hebt. Ik had het gazon vorig jaar helemaal op orde, lekker dicht en mooi en lang gras. Robotmaaier loopt hier nagenoeg elke dag om te mulchen en je ziet het gras soms bijna groeien.

Ook belangrijk dat je bodem niet verdicht maar luchtig is, en ik heb vorig jaar en dit jaar ook bodemverbeteraar gestrooid waardoor er veel meer leven in de mat zit.

Het is prijzig, maar ik ben wel tevreden over de werking ervan.

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 08-05-2024 22:03 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:58
In het kader van info-inwinning: Wat is een beetje een OK diepte om aan te houden om te frezen bij een nieuwbouwwoning?

Ik lees verschillende verhalen tussen de 50 en 100cm. De tuin zal geëgaliseerd en licht opgehoogd moeten worden. Het is kleigrond welke niet bijzonder denderend afwatert, dus ik neig ook naar het uitzetten van wormen na het zaaien van gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:29
@loewie1984
Wat jij strooit bevat 2,4D als herbicide. Ik heb een ander merk en daar staat op dat het masr eens per jaar mag.
Ik kan je resultaten beamen voor het proefvak dat ik heb gestrooid. Paardenbloem en klaver kwijnt weg. Maar of het dood gaat durf ik nog niet te zeggen.

En ik beken dat dit niet fijn tuinieren is. Maar ik ben niet opgewassen tegen alles dat de grasmat verovert. Met pijn want een klein groepje klaver is zo heerlijk voor de zoemers, maar het groeit echt onstuimig hard. Sorry.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mister_S schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:35:
@Teijgetje Dank, topadvies. Als ik de larven bestrijd met aaltjes, kom ik dan vanzelf van de kevers af? Of moet ik ook de volwassen kevers bestrijden?
Nou je raakt vooral van je geld af. Is niet echt een bewezen methode. Meer een experiment. Makkelijk verdienmodel. Zo kan ik ook zakjes poedersuiker verkopen voor 20 euro.

In theorie kan het werken hoor. Onder labomstandigheden is effectiviteit aangetoond, maar werking in een willekeurige tuin bij lage temperaturen en geen goede dosering is zeer twijfelachtig.

Ik heb nooit begrepen waarom iedereen hier zo blind intrapt. Ik zie het als kwakzalverij.
Het kan een heel klein beetje helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 08-05-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:39

loewie1984

music addict! pizza monster!!

@Barleone duidelijk, op deze zak staat eens per 3 maanden herhalen voor een goed resultaat.
Daarnaast staat er ook op de zak dat je het niet mag gebruiken op een gazon van jonger dan 1 jaar. Het viel me ook op dat het gras wat ik gezaaid heb op bepaalde plekken niet is ontkiemt of gewoon niet groeit, daar de resultaten vorig jaar wel degelijk er waren, dat binnen 7 a 14 dagen nieuwe sprietjes te bekennen waren.

Ik wil mijn bodemcultuur niet om zeep helpen, maar de kruipende boterbloem irriteerde ik me mateloos aan. Dikke klaver nog tot daar aan toe. Voor de bijen heb ik een border vol met lavendel en rozemarijn en een bijenhotel van 80x40 cm en dat zit volgeboekt.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
mister_S schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:27:
Ik heb een probleem met een plant en ik hoop op advies van jullie. Ik heb twee planten voor het huis staan in plantenbakken, alleen eentje ervan voelt zich niet happy (al voelt de andere zich dit jaar ook niet zo prettig denk ik). Twee dezelfde plantensoorten in twee dezelfde bakken met vergelijkbare potgronden. Twee jaar geleden geplant, alleen dit jaar gaat het niet zo goed. Ik dacht eerst dat het watergebrek was, maar dit lijkt niet het geval. Beide planten hebben ook voeding gekregen, helpt ook niet.
De problematische plant heeft zich ook duidelijk niet zo goed geworteld als de andere. Niet dat je het er zo uittrekt, maar de andere zit er duidelijk een stuk steviger in.

Is dit een geval van "eruit en koop een andere"? Ik hoop het niet, want het lijkt op het punt te bloeien. Kan ik het nog redden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo slecht zien ze er toch niet uit? Ik heb ook een aantal van deze, cunnigham's white, bij mij bloeien ze ook niet gelijk. Degene die meer in de zon staan bloeien eerder.

Zo stond die van mij er 2 weken geleden bij,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeHuI-lzO5Da_yy0WE4bUhw8Ux8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i0CYO8Ta7qZdXp3AQuhLDZCG.jpg?f=user_large

Ook ik heb last van de lapsnuitkever. Ik heb al meerdere planten weg kunnen gooien. Het geraamte stond er nog en dat zat eigenlijk nagenoeg los.

Aaltjes werkte niet. Al meerdere malen behandeld. Wat wel lijkt te werken maar is gewoon een meerjarenplan zijn Pireco bodeminsectenkorrels. Dit is mijn 3e jaar en en het lijkt elk jaar minder te worden.

Voor voeding kan je kijken bij www.rhododendrowal.nl, zij hebben ook eventueel goede grond. Bedenk ook dat ze veel water nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@pjot1 het bloeien is niet echt het probleem, het hangen van de bladeren lijkt verdacht. Dat ze een dagje de bladeren lieten hangen in de volle zon is mij niet onbekend, maar dit heb ik eigenlijk nog niet gezien. De "slechte" plant is al weken zo, leeft maar niet op. Het is wel goed om te horen dat het er toch wel goed uitziet.

Nu ik weet wat het is kan ik het wel wat gerichter aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:26
Kunnen jullie mij helpen met mijn nieuwe postzegel aan graszoden? Ze liggen nu een weekje en sproei ze elke dag. Na 10min sproeien krijg ik echter al plasvorming. En dat is ook niet goed. Maar online kom ik veel langere sproeitijden tegen dan de 10min die ik nu hanteer. Langs de naden van de zoden beginnen echter wat gele randjes te komen en paar kale plekjes, dus ik ben wat lost nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAyQJimM4R8117Oiw2DGU2riCSc=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/0PKXVAnyOfzgEf3C3BT2J6gH.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fArXhqUDbISkdVRL42V_A-R-0Ag=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/FVGHoaB5UwkwZeNBPyDoup9M.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_R66iLqxfDS8KjyIvGbmSItF2E=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/aNNXkOVn3xpUkFvbG2VOwVyy.gif?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gaat prima. Gewoon zo doorgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 22:04
Voor mijn balkon met vlonderplanken zoek ik een compact inschuifbare tuinset (geen lounge set), maar ik vind nét niet het juiste.

Op deze manier; eettafel met 4 fauteuils, inschuifbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM__UdqCuHnbL0xVlPi-lKl2ko4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gNjWQ4GbRalj3eq0fIS1FfSm.webp?f=fotoalbum_large

Maar dan met een naar beneden inklapbare rugleuning, zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFtyxl3fN-P9HAQn-ixlQm-uyCM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WLOqXD88nae4CfIH3Tvq0E4i.jpg?f=user_large

Een kruising tussen deze 2:
- https://www.praxis.nl/tui...delig-8-personen/10143636
- https://www.bol.com/nl/nl...nlounge/9300000139958227/

Iemand suggesties?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
de Peer schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:01:
[...]

Nou je raakt vooral van je geld af. Is niet echt een bewezen methode. Meer een experiment. Makkelijk verdienmodel. Zo kan ik ook zakjes poedersuiker verkopen voor 20 euro.

In theorie kan het werken hoor. Onder labomstandigheden is effectiviteit aangetoond, maar werking in een willekeurige tuin bij lage temperaturen en geen goede dosering is zeer twijfelachtig.
Daar sla je de spijker op zijn kop, beetje net als poedersuiker in de regen niet gaat werken omdat het nat wordt en geen poeder blijft....... ;)
En een willekeurige tuin? Een zonder de plaagdieren?

Voor alles geldt natuurlijk een voorschrift om je aan te houden.
Labomstandigheden heb je niet nodig, wel een iets vochtige grond omdat nematoden niet overleven in de droogte.
Dus als ze uitdrogen dan kunnen ze niet op zoek naar een gastheer.
En de vraag is natuurlijk of ze aan het oppervlak blijven om de kevers te besmettten, vandaar dat er ook val- plankjes zijn.
Ik denk eerder dat je met een natuurlijke vijand gelijk van het hele probleem af wil zijn, wat vaak niet gelijk lukt maar op termijn wel.
Dat is dus een keuze, natuurlijk beheer of giffen.

Maar zelfs de meest verschrikkelijke giffen werken vaak slecht als je je niet aan de dosering houdt en onder- of over-doseert. Zowel voor flora als fauna. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:49:
Biertje verdient denk ik.

Morgen de boel maar eens goed vastzetten, het zot nu nog met lijmklemmen en 2 schroeven.
En dan maar eens bedenken hoe we daar wat begroeiing gaan maken.
Plantenbak en wat klimplanten etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het was al even geleden, maar ik was met zweeds rabat van een veiling bezig.
Dat is uiteindelijk mislukt/werd te duur naar mijn zin.
Dus dan maar ergens gewoon besteld.
Dat liep ook weer uit, dus gister eindelijk het hout binnen.
Vandaag maar even erin geknald met rvs nagels.
Nu nog een zwarte strook grond van een cm of 40 a 50 langs de schutting voor wat plantgoed en dan is het af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKFHUWuStLSfqpXEG4eJnrd1ewE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVxxBxGW6FcyCcDc7nIfuX3e.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Gek genoeg sinds onze hond er niet meer (jaar of vijf) is gaat de buxus hard, zeer hard, onderuit. De mot rukte hard op maar nu hebben we powerpuffhegmussen.

Er waren er drie en die trokken er echt per halve minuut per stuk een larve van een centimeter of 3 uit, felgeelgroen (dacht eerst aan de lichusterrups maar die is natuurlijk nog veel langeer en dikker)

Waarom de Buxus laten staan vraag je je misschien af, ik heb geen buren, laat staan met een buxus, en zat al tijd veel vogel leven in en ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er gaat gebeuren, of er weer een evenwicht gaat komen. Rooien kan altijd nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGpvUSP2OKkup_qqHJFYWu2W-NU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jze9u9Eu40xBqpMH3KyIrCo9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STv9eduRmV4rvqDOnvo3u_336t8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xnOZtlff86XyDpYins4jD2c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u09hA96lohVcR_BQKaP09zcLdeE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnnaoMLmkqxLSHi2oVwTktvH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wx6A-Dq4NDvnuA358bTGcrgVHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRIhrQUD80o3AWzdHVC0eOX5.jpg?f=fotoalbum_tile

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik wil graag even mijn idee spuwen, kijken hoe men er over denkt.

Onze tuin is 5 meter 20 breed, 7 meter diep.

Onze tuin in betere tijden (rood is mijn erfgrens, blauw die van de buren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wq4NvHXkPT6tLXGl5n894sfIHlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0lu4zDPKWQPSPSFI5oRgSwBV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGWMVoAjHlZu_2uqWdp8IS8dxJc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/03PRtmKJ9rAjACg976Ib5OuG.png?f=user_large

Ik wil graag wat beton inleveren voor groen maar wel met een paar kanttekeningen:
* We zijn géén tuiniers, op wat onkruid weghalen na.
* Ik moet met de motor door de tuin kunnen, als in inrijden, parkeren en starten en er uitrijden.
* Ik probeer de (on)kosten binnen de perken te houden, andere zaken hebben financiële prioriteiten (de matgroene voordeur is bijvoorbeeld al vervangen...).

De wensen:
* Tuinbankje, wat niet op de foto's hierboven staat, behouden.
* Bestaande 30*30 tegels en 60*40 grindtegels gaan weg. Die hebben hun tijd gehad.
* Nieuw tegelwerk wat niet/nauwelijks glad wordt in verband met op- en afstappen van de motor (300kg machine)
* Niet te gek veel onderhoud qua snoeien of bijhouden.
* Kale grond zoveel mogelijk voorzien van boomschors tegen onkruid.

Een opzetje van mijn kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9E3qJJtm_N9UFDGktrh4G_DeBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fNCerrAi90kN7oqZ473Uub7E.png?f=fotoalbum_large
Uitleg bij mijn opzetje:
* De woning staat aan de linkerkant van de tekening
* Rechts wil ik 2 bomen, die zouden Leilindes moeten worden. Die geven eind van de middag/begin van de avond schaduw omdat de zon dan pal op die kant van het huis staat.
* Het rondlopende paadje is voor om de motor op te parkeren, die moet dus breed genoeg zijn.
* Het tuinbankje wordt niet bijzonder veel gebruikt maar wel om Sypie Jr. in de peiling te houden wanneer die op straat aan het crossen is.
* Aan de bovenkant tussen ons en de buren een laag hekje, om kindertjes tegen te houden er overheen te stappen.
* Aan de onderkant tussen ons en de andere buren staat al een laag hekje waar ik graag een lange border langs maak om wat laag groen in te zetten.
* Tussen het bankje en het motorpaadje wat planten/struiken die voor wat afwisseling zorgen. Daar mag best wat kleur in zitten. Dit hoeven niet beslist bodembedekkers te zijn maar mag ook iets hoger, ik mag ze vanuit de woonkamer ook best kunnen zien.

Nu komen dan de vragen:
* Wat zijn handig planten om in het midden te zetten?
* Wat zou handig zijn om in de border te zetten aan de onderkant van mijn schets?
* Zijn er dingen waar ik op moet letten bij het verwezenlijken van dit plan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:29
@sypie
Zomaar wat tips:

- waar heb je qua tuinieren een hekel aan, welk werk wil je liever niet mee opgezadeld worden?
- neem bijvoorbeeld planten die een knipbeurt per jaar nodig hebben.
- leibomen snoeien is een terugkerende klus, ik ben niet zo vlug en doe een uur per boom excl opruimen.
- Zorg voor goed en scherp gereedschap.
- let bij planten op zonuren, droogte/hitte ivm opwarmende bestrating, grondsoort, zuurgraad, seizoenskleur, hoogte, spreiding (veel bedekte aarde = weinig onkruid.
- mogelijk idee: prairietuin.
- verhouding eyecatcher plant, contrastkleur eromheen. Gebruik 3-5 kleuren (incl. groen)
- planten die weinig ongedierte aantrekken.
- bereken hoogte en valschaduw van je leibomen. Kan zomaar zijn dat de zon te hoog staat voor schaduw op je huis.
- Het bankje heeft mijns inziens veel minder straatwerk nodig. Omring het lekker met koel en regenvriendelijk groen!
- bedenk hoe het er over 2-5 jaar moet uitzien, koop lekker klein groen (P9 potjes). Het groeit vanzelf.

[ Voor 30% gewijzigd door Barleone op 09-05-2024 23:59 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
737freak schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:16:
Voor mijn balkon met vlonderplanken zoek ik een compact inschuifbare tuinset (geen lounge set), maar ik vind nét niet het juiste.

Op deze manier; eettafel met 4 fauteuils, inschuifbaar:

[Afbeelding]

Maar dan met een naar beneden inklapbare rugleuning, zoiets:

[Afbeelding]

Een kruising tussen deze 2:
- https://www.praxis.nl/tui...delig-8-personen/10143636
- https://www.bol.com/nl/nl...nlounge/9300000139958227/

Iemand suggesties?
Alvast bedankt!
Dat is toch die van bol.com? Want het enigste verschil wat ik anders zie is dat die van praxis 8 stoelen heeft en die van bol slechts 4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
franssie schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:08:
Gek genoeg sinds onze hond er niet meer (jaar of vijf) is gaat de buxus hard, zeer hard, onderuit. De mot rukte hard op maar nu hebben we powerpuffhegmussen.

Er waren er drie en die trokken er echt per halve minuut per stuk een larve van een centimeter of 3 uit, felgeelgroen (dacht eerst aan de lichusterrups maar die is natuurlijk nog veel langeer en dikker)

Waarom de Buxus laten staan vraag je je misschien af, ik heb geen buren, laat staan met een buxus, en zat al tijd veel vogel leven in en ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er gaat gebeuren, of er weer een evenwicht gaat komen. Rooien kan altijd nog.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier zijn het ook de heggenmussen die de buxusrupsen wegvangen.
Momenteel ziet bij ons alles er een beetje desolaat uit.
Hopelijk gaat alles weer een beetje in blad komne als ik na het broedseizoen de buxusmot aanpak.

Robin kwam er weer gezellig bij vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTEOU0aUH0uYrxmLJTV1hAOrY6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RXzK8vJ4uJwtIXg28TTKVi4.jpg?f=fotoalbum_large|

En nadat hij/zij op de grond zat te wachten en opvloog voor aanstormende eenden zat ie in de boom waar we verder "communiceerden".
Ik moet duidelijk wat fluitlessen gaan nemen......... _O-

Echt superleuk, echt een dagelijks momentje waar ik blij van word.
(Net als de eenden die om me heen en achter me aan lopen, en de merel die me ook herkend.)

_O- _O-

Even later durfde hij/zij wel een pinda te komen halen op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Fluiten met roodborsten en merels is wel te doen al je een rollende tong kan maken. Ik doe het soms met de merels en dat is hilarisch, en dan stop ik ook weer omdat ik ze niet teveel in de war wil brengen, maar ze gaan zeker mee in de rollende tong als je dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Teijgetje schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 00:29:
[...]

Hier zijn het ook de heggenmussen die de buxusrupsen wegvangen.
Dat zijn geen heggemussen hoor! Heggemussen zijn heel verlegen en verstoppen zich meer.

Robin is trouwens ook geen roodborst ;) . Ik kan het wat moeilijk zien maar lijkt meer een vink.

Wel heel leuk zeg dat fluiten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@de Peer
Dat zijn geen heggemussen hoor! Heggemussen zijn heel verlegen en verstoppen zich meer.
Wij zitten op het "boerenland", de mussen zitten hier in de heggen, en waar ze buiten de heggen naar voedsel zoeken. Ook de verlegen mussen moeten hun kroost voeren.

Dat Robin een vinkje zou kunnen zijn heb je wel een punt. (y)
Ik zal eens beter opletten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Teijgetje schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:13:
@de Peer

[...]

Wij zitten op het "boerenland", de mussen zitten hier in de heggen, en waar ze buiten de heggen naar voedsel zoeken. Ook de verlegen mussen moeten hun kroost voeren.

Dat Robin een vinkje zou kunnen zijn heb je wel een punt. (y)
Ik zal eens beter opletten.
Haha oke je bedoelde mussen die in heggen zitten, in plaats van 'de heggemus' (dat is een soort!)

Als je het leuk vindt, installeer eens de app 'birdnet'. Die vertelt je direct op basis van (opgenomen) geluid welke vogel je voor je hebt. is erg leuk.
dus als je die vogel weer ziet: druk op record en analyze en je krijgt te horen wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Birdnet is inderdaad een super app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Haha oke je bedoelde mussen die in heggen zitten, in plaats van 'de heggemus' (dat is een soort!)
Ik bedoel deze...... de Heggenmus.
De Heggemus is geen soort. ;)
Onze mussen houden zich dan ook bij/tussen de heggen op en op de grond.
De huismus heeft zich meer aangepast aan menselijke omgevingen en zal dan ook eerder nestelen onder dakgoten en in kieren en nissen van gebouwen.
De enige plaats waar ik dat zie, nestelen achter een boeideel, wordt al jaren bebroed door een merelpaartje.

Maar Robin is inderdaad wel een vinkje. ;)

Ik zoek niet zozeer op geluiden, als ze bij de voederplaatsen zitten smakken ze toch allemaal hetzelfde. :+
En Robin tjilpt alleen enkelvoudig naar me als ie op de dakrand zit om te kennen te geven dat hij er is.

Maar ik zal BirdNET Sound ID toevoegen aan de TS.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 10-05-2024 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Die bij ons zijn overigens gewone Euraziatische huismussen die graag in en op de heg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:34
Zijn hier mensen met ervaring bij het bestellen van bigbags grote keien. zoals maas-, gletsjer- of morainekeien?
Het gaat mij dan om de verdeling in grootte. Doorgaans wordt de grootte aangeduid in een minimum en een maximum maat.
Is de verdeling van grootte een beetje evenredig of loop je de kans dat een heel groot gedeelte alleen maar kleintjes zijn.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Barleone schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:45:
@sypie
Zomaar wat tips:
  1. - waar heb je qua tuinieren een hekel aan, welk werk wil je liever niet mee opgezadeld worden?
  2. - neem bijvoorbeeld planten die een knipbeurt per jaar nodig hebben.
  3. - leibomen snoeien is een terugkerende klus, ik ben niet zo vlug en doe een uur per boom excl opruimen.
  4. - Zorg voor goed en scherp gereedschap.
  5. - let bij planten op zonuren, droogte/hitte ivm opwarmende bestrating, grondsoort, zuurgraad, seizoenskleur, hoogte, spreiding (veel bedekte aarde = weinig onkruid.
  6. - mogelijk idee: prairietuin.
  7. - verhouding eyecatcher plant, contrastkleur eromheen. Gebruik 3-5 kleuren (incl. groen)
  8. - planten die weinig ongedierte aantrekken.
  9. - bereken hoogte en valschaduw van je leibomen. Kan zomaar zijn dat de zon te hoog staat voor schaduw op je huis.
  10. - Het bankje heeft mijns inziens veel minder straatwerk nodig. Omring het lekker met koel en regenvriendelijk groen!
  11. - bedenk hoe het er over 2-5 jaar moet uitzien, koop lekker klein groen (P9 potjes). Het groeit vanzelf.
Even de lijst genummerd, geeft wat makkelijker antwoord:
1: Ik wil liever niet (bijna) wekelijks met de schoffel onkruid moeten weghalen, takken knippen en allerlei klein grut bij elkaar moeten harken. Af en toe een klein beetje bijhouden is prima te doen.
2: Planten en bomen die één keer per jaar een snoeibeurt nodig hebben is geen probleem, daar kan ik best wat tijd voor maken. Voorkeur gaat er wel naar uit dat alles rond dezelfde tijd gedaan kan worden, niet dat ik er een agenda voor bij moet gaan houden.
3: Leilindes knippen wat een uur duurt is geen probleem. Ik kan best eens een zaterdag opofferen voor tuinonderhoud.
4: Goed gereedschap ben ik wel van, dus dat is geen probleem.
5: Zonuren is geen probleem. De voortuin krijgt vanaf half 2 - 2 uur de volle zon totdat die weer achter de huizen wegzakt. Bestrating moet ik nog naar kijken, in ieder geval iets wat niet (snel) glad wordt door algen. Met de motorlaarzen glijd je makkelijk weg op gladde tegels. Wat de grond betreft heb ik me laten vertellen dat we hier een aardige kleigrond hebben. Mogelijk laat ik de tuin een deel afgraven om ook van het zevenblad af te komen. De stukken grond wil ik in ieder geval voorzien van boomschors, zeker wanneer dat de hoeveelheid onkruid flink vermindert.
6: Prairietuin opgezocht... Niet helemaal ons ding. We hebben liever een aantal mooie struiken/planten die redelijk dicht zijn.
7: Over de kleuren: groen is goed, meerdere kleuren zijn beter.
8: Ik houd niet van ongedierte maar wel van insecten, bijen, hommels, vogeltjes die op de struiken/planten af komen. Er mag best wat leven in de brouwerij.
9: Dat de schaduw niet op ons huis komt is dan maar zo, is geen vereiste maar wel mooi meegenomen. We vinden die bomen prachtig, zeker wanneer ze netjes bijgehouden worden.
10: De ruimte voor het bankje is niet echt opgemeten op mijn tekening. Het is een ruw idee maar ik zal het zeker meenemen dat we die ruimte beperkt houden en er mogelijk wat meer groen gaan maken.
11: Ik probeer me een nette tuin voor te stellen, waarvoor ik me niet hoef te schamen en waarmee ik toch ook iets voor ons klimaat bij kan dragen. Al is het maar een druppeltje op een grote gloeiende plaat... Bovendien ben ik wel klaar met onze betonnen tuinen (de achtertuin is ook allemaal beton) en daar probeer ik nu wat aan te gaan doen.

Het plan is in ieder geval om morgen al 25 m2 beton er uit te halen. Komende week wordt dat gratis opgehaald in het kader van het NK Tegelwippen. Daarna gaan we kalmpjes aan de rest voor elkaar maken. Het hoeft niet in een week klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
de Peer schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:01:
[...]

Ik heb nooit begrepen waarom iedereen hier zo blind intrapt. Ik zie het als kwakzalverij.
Het kan een heel klein beetje helpen.
waar haal je dat nou vandaan dat het twijfelachtig is of slechts een experiment? Ik heb een aantal jaar bij een biologische tuinder gewerkt, en daar gaat de bestrijding ook met aaltjes. Ik denk niet dat het commercieel aantrekkelijk is voor een tuinder als het niet bewezen is of kwakzalverij is. Want dat zijn niet weinig aaltjes die er nodig zijn voor tig hectare bestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LinuxMan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:59:
[...]

waar haal je dat nou vandaan dat het twijfelachtig is of slechts een experiment? Ik heb een aantal jaar bij een biologische tuinder gewerkt, en daar gaat de bestrijding ook met aaltjes. Ik denk niet dat het commercieel aantrekkelijk is voor een tuinder als het niet bewezen is of kwakzalverij is. Want dat zijn niet weinig aaltjes die er nodig zijn voor tig hectare bestrijding.
Verschillende rapporten die ik even snel vond via Google. Onder andere van de WUR over plaagdieren bestrijding.

Maar zo werkt het niet he. Het gaat andersom : effectiviteit dient aangetoond te worden als je claimt dat dit wel werkt.

Juist bij een tuinder kan ik me voorstellen dat het wel(of beter) werkt. Die heeft betere omstandigheden. Meer gecontroleerd.

Het kan echt wel werken maar de kans is groot dat het in een willekeurige tuin helemaal niets doet door verkeerd gebruik, verkeerde grond, verkeerde aaltje, verkeerde vochtigheid etc

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 10-05-2024 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@de Peer het vervelende is inderdaad dat je een onderbouwde claim moet indienen om een toegestaan bestrijdingsmiddel op de markt te brengen. Dat geldt dus voor alles, het was nogal een tour om bijvoorbeeld bier goedgekeurd te krijgen (let wel, dat is en was toegestaan voor menselijke consumptie maar niet voor het bestrijden van slakken) Nu dins een jaar of 8 weer wel maar toch, je moet het wel even door de chemie lobby heen krijgen ... (want door Bayer werken we met een toegestane lijst ipv een verboden lijst)
https://www.onderglas.nl/bier-mosterdzaad-basisstoffen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:38:
Zijn hier mensen met ervaring bij het bestellen van bigbags grote keien. zoals maas-, gletsjer- of morainekeien?
Het gaat mij dan om de verdeling in grootte. Doorgaans wordt de grootte aangeduid in een minimum en een maximum maat.
Is de verdeling van grootte een beetje evenredig of loop je de kans dat een heel groot gedeelte alleen maar kleintjes zijn.
Is in 99% mooi gemixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Vanmorgen vroeg even een rondje door de tuin, en zag tot mijn verbazing dat er vliegende mieren rond de compostton zaten.

Is het niet extreem vroeg voor een bruidsvlucht, of hebben meer mensen ze al gezien? Het kan natuurlijk zijn dat ze een nest in de ton hadden, en die is gisteren heerlijk opgewarmd in de zon, zodat het misschien als zomer voor ze voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zijn in gesprek geweest met een tuinarchitect voor onze (klein) voor- en achtertuin. We gaan een pergula doen bij de pui waaronder we de tuinset kunnen neerzetten. Verder toch ook wel wat groen.

Wat denken jullie als je het zo ziet? Nog ideeën? Op of aanmerkingen? Gedachtes?

Wat we zelf al aandachten is
- Elektrapunt bij tuinset.
- vierkant stukje 'groen' bij tuindeur boven gewoon laten betegelen, kleine stukje voegt weinig waarde toe.
- Eventueel nog schaduwzeil punten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUADGn9mXVsU2CVeqPjtbGBLoZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQpfiN9wC9hyeUaJYtZuWsda.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7hy8C0ymNBQBzR76ZvKVt-20g0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTVO8VgHySDauobJ1ijncWKW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Eens met je stroompunt (altijd handig voor gereedschap, of wat dan ook zoals je gourmet set.
Bij deuren etc wil je geen gras, dat loop je naar binnen.
Die klinkers en kinderkopjes, mooi maar kan ook vervelend zijn bij tuinmeubels door wiebelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Chip. schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:36:
Zijn in gesprek geweest met een tuinarchitect voor onze (klein) voor- en achtertuin. We gaan een pergula doen bij de pui waaronder we de tuinset kunnen neerzetten. Verder toch ook wel wat groen.

Wat denken jullie als je het zo ziet? Nog ideeën? Op of aanmerkingen? Gedachtes?

Wat we zelf al aandachten is
- Elektrapunt bij tuinset.
- vierkant stukje 'groen' bij tuindeur boven gewoon laten betegelen, kleine stukje voegt weinig waarde toe.
- Eventueel nog schaduwzeil punten

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie Schellevis staan en daar krijg ik persoonlijk gelijk de kriebels van. Het vergrijst en is haast niet netjes te krijgen. Eerste jaren is het nog mooi maar daarna had het elke andere betontegel kunnen zijn.

Waaltjes kunnen wel strak liggen als je ook voor strakke walen kiest. Anders kan het snel 'hobbelig' worden.

Pagina: 1 ... 152 ... 182 Laatste