Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 153 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:59
@Chip. eten jullie wel eens in de tuin? Volgens mij zit je dan nu niet meer in de zon als ik het goed uitreken. En ik raad je aan een lounge plekje voor de laatste zonnestralen.
In onze postzegeltuin hebben wij het terras achterin geplaatst om de tuin meer bij het huis te betrekken en het laatste zitje bij de achterdeur te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:37:
Eens met je stroompunt (altijd handig voor gereedschap, of wat dan ook zoals je gourmet set.
Bij deuren etc wil je geen gras, dat loop je naar binnen.
Die klinkers en kinderkopjes, mooi maar kan ook vervelend zijn bij tuinmeubels door wiebelen
Thanks!

Goeie m.b.t. wiebelen. Gaan eventjes nadenken wat we daarvan vinden. Wel zitten we denken aan een meer aan een gekoppelde tuinset; https://www.avh-outdoor.n...et-5-delig-met-verst.html. Dus het wiebelen zal daardoor wel enigszins meevallen denk ik?
pjot1 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:11:
[...]

Ik zie Schellevis staan en daar krijg ik persoonlijk gelijk de kriebels van. Het vergrijst en is haast niet netjes te krijgen. Eerste jaren is het nog mooi maar daarna had het elke andere betontegel kunnen zijn.

Waaltjes kunnen wel strak liggen als je ook voor strakke walen kiest. Anders kan het snel 'hobbelig' worden.
Ga eventjes inlezen op Schellevis tegels. Geen ervaring mee. Zal ook meegeven aan architect om te kijken wat hij zegt.
El-Vder schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:13:
@Chip. eten jullie wel eens in de tuin? Volgens mij zit je dan nu niet meer in de zon als ik het goed uitreken. En ik raad je aan een lounge plekje voor de laatste zonnestralen.
In onze postzegeltuin hebben wij het terras achterin geplaatst om de tuin meer bij het huis te betrekken en het laatste zitje bij de achterdeur te kunnen maken.
We hebben nog nooit een tuin gehad 😅. Wat onze afweging nu was, was dat we de 'tuin' ook graag betrekken met de woning. Onze woning + tuin ziet er nu ongeveer uit als de tekening hieronder. Je hebt dus direct vanuit de keuken zicht op de woonkamer en tuin. Ook is het licht in de rechterbovenhoek van de tuin nu al beperkt, want de zon staat dan al te laag. En straks zal het licht inval daar nog minder zijn. We hebben namelijk een pergula (zat bij de woning) van ~3 meter en die willen we wel gaan laten begroeien. Ook vanwege privacy.

We zouden eventueel nog steeds de lounge set in de rechterbovenhoek kunnen plaatsen. Alleen dan is het natuurlijk wel zo dat die pui een beetje onzinnig word, idee was juist dat in de zomer de bui openstaat en dat dat dan de looproute word voor lounge <-> binnen.

En we willen dus een soort tuinset (zie voorbeeld link hierboven) wat kan fungeren als eet gelegenheid en als lounge setje. Als je nog tips hebt voor goeie sets houden we ons aanbevolen. Want als we beide 'tegelijk' willen hebben dan wordt het natuurlijk erg lastig om nog een beetje fatsoenlijk groen in de tuin te hebben. Want dan zouden we meer moeten betegelen.

Ook missen jullie misschien verlichting. Het idee is om alle verlichting gewoon zoveel als mogelijk op zonne-energie te doen.

Ook hebben we het idee om wellicht nog bevestigingspunten te maken voor schaduwdoeken.

Tuinschema + binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Et-Ge1S005nugw3IuIZVOUqY_4k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kb7zNe6Xu47LeSTQmlDx4vfP.png?f=fotoalbum_large

Pergula aan de rechterzijkant van tuin:
[img]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUe1Sf3zXm2w-nIQsU4uRHQsWfM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AEK6VBCHWPdFFUQQB9OfNWLS.png?f=user_large

Tuinset met tafel die in hoogte verstelbaar is:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/269255/files/417384715/2560x2000x3/avh-collectie-montenegro-dining-hoek-loungeset-5-d.jpg

Zonnenzeilen (2x blauw (sowieso), rood nog eventueel))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2yCDRv0GCWk4jTrmOEQQo_9bhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wq2Wj0bHcb1V6XHi3FXptmo0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Chip. tuinverlichting heb ik om twee redenen, de belangrijkste is om te zien of er wat in de tuin gebeurt als ik binnen zit. De tweede is om wat te zien als ik buiten zit.
Gek genoeg gebruik ik voor die tweede reden, het buiten zitten, vaak toch ouderwets kaarslicht of stormlampen. En om eerlijk te zijn, zo veel avonden zijn er niet meer dat er weinig wind is om buiten te zitten na zonsondergang, maar dat zal bij een geschakelde woning anders zijn als je schuttingen hebt. Ook daar, stroompunten en led kettingen gebruiken of je moet per se alle op hue iod willen hebben.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:15:
@Chip. tuinverlichting heb ik om twee redenen, de belangrijkste is om te zien of er wat in de tuin gebeurt als ik binnen zit. De tweede is om wat te zien als ik buiten zit.
Gek genoeg gebruik ik voor die tweede reden, het buiten zitten, vaak toch ouderwets kaarslicht of stormlampen. En om eerlijk te zijn, zo veel avonden zijn er niet meer dat er weinig wind is om buiten te zitten na zonsondergang, maar dat zal bij een geschakelde woning anders zijn als je schuttingen hebt. Ook daar, stroompunten en led kettingen gebruiken of je moet per se alle op hue iod willen hebben.
Check idd, alleen jij raad aan om wel verlichting direct op elektra aan te sluiten? Want we dachten de lampen zijn tegenwoordig al zo goed op zonne-energie dat het de moeite niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Chip. schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:41:
[...]

Check idd, alleen jij raad aan om wel verlichting direct op elektra aan te sluiten? Want we dachten de lampen zijn tegenwoordig al zo goed op zonne-energie dat het de moeite niet is.
Hangt er echt vanaf hoeveel licht je wil. Bij aanleg zijn stroompunten niet het duurst, later je bestrating openbreken om alsnog een kabel te leggen is dat wel.
Van de meeste solar lanpjes ben ik niet onder de indruk, je kan zien waar ze staan maar als je wat later op de avond nog een stuk vlees op de bbq wil omdraaien heb je er niets aan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzai
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-02 21:17
Twee weken geleden heb ik een nieuw gazon aangelegd met graszoden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zt_V0BLbd3CYV31lFRSRd6F9MC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHOgfW37hxxRdmWbR4ZX3AVg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga over 3 weken op vakantie en het gras ligt er dan 5 weken en 1 dag. De vakantie duurt 19 dagen lang. Wat raden jullie aan qua verzorging voor vertrek om het gazon de vakantie zo goed mogelijk te laten doorstaan? (Hoe kort/lang maaien, veel water geven voor vertrek, bemesten vlak voor vertrek of juist eerder)

Extra info:
-graszoden bij start bemest met DCM aanlegbemesting
-Ik heb eergisteren het gras voor het eerst gemaaid op 7.5 cm. Van plan om morgen te maaien op 6-6.5 cm
-Heb 3 zakken mest op voorraad: Culterra groen NPK 10-4-6 / N23 / NPK 12-10-18. Ik was van plan om Culterra te strooien deze week na de zonnige periode vlak voor de regen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Banzai niet maaien en bj voldoende regen niet bewateren, de wortels moeten aan het werk en het laatste wat je wil is lui gras.
Ergste geval gaat het minder goed met de mat als het drie weken droog blijft. Hoe is je relatie met je buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Het gaat mij er meer om dat als ik langs een snelweg of provinciale weg rij de bomen die in de bermen staan allemaal overwoekerd zie door klimop. Van grond tot 15 meter hoog, alle takken inclusief. Het wordt 1 klimop woud. Volgens mij heet dat dan monocultuur en daar heb ik twijfels bij of dat inderdaad zo goed voor de biodiversiteit is zoals dat stuk in de link beweert. Daarnaast zijn alle andere planten die zichzelf lekker vlot verspreiden en de lokale flora en fauna verdringen allemaal bestempeld als ongewenst, waarom ontkomt de klimop dat stempel?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 12:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_pIGpvT9n5qmuSgAKsqULaTNws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bd3mmcrWVQ2bgYOn07Dn57Ui.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TS-Kv-r-bg-8jjz03WULgCguPpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3EputThSlvn7PConT5ZQj4UF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben op zoek naar dit soort tuinafscheidingswanden. Ik kom met zoektermen als ‘lattenwand’, ‘scheidingswand’, ‘hardhouten scheidingslatjes’ niet veel verder met een zoekmachine. Iemand enig idee hoe dit genoemd wordt en waar mogelijk te koop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:32
Mogelijk kom je met de term ‘schapenhek kastanjehout’ verder. Maar dat zijn van die geschilde paaltjes, niet van die strakke latjes zoals op je foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Mijn domotica werkt niet helemaal lekker met de beregeningspomp, waardoor deze soms aanslaat. Als hij zijn water niet kwijt kan, klapt er een koppeling los.

Mogelijke oplossing lijkt me om er een controller tussen te zetten. Wie heeft er ervaring met een controller, zoals de DAB Control-D? Kan ik deze alsnog met zwave-module schakelen?

https://www.waterpompshop...ent=04.%20DAB%20Control-D

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Kaspers als ik zoek op tuinschutting op rol kom ik van alles tegen maar deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:34
@Kaspers
Ik heb dit nog nooit in het wild gezien als schutting/hekje. Eerlijk gezegd ziet het er naar mijn idee ook niet uit als iets dat met dit doel in de schappen heeft gelegen. Misschien is de eigenaar creatief geweest met dit latjesding?
Enfin, succes met zoeken naar iets wat verkrijgbaar is en leuk bij je wensen past. (y)

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Goedenavond allemaal!

Met het mooie weer van deze week ben ik de hedera in onze tuin aan het verwijderen. Bij het uitgraven en verwijderen van de wortels kwam ik meters wortel tegen; af en toe wel tot 3cm in omtrek.

Echter, op een gegeven moment volgde ik twee wortels die niet van de klimop bleek te zijn maar van de winterlinde in onze tuin.

Helaas is er van deze wortel een aanzienlijk deel (zeker zo’n 2,5 tot 3 meter) afgebroken.

Vanaf de stam gezien zit er nu nog zo’n 1 meter wortel aan de boom.

Het betreft een volwassen winterlinde van zo’n 3,5 tot 4 meter hoog.

Mijn vraag: hoe ernstig is de beschadiging van deze wortel?

Ik lees overal dat de winterlinde een harde boom is, en gelet op het formaat en en de leeftijd ga ik er van uit dat het niet enige wortel is. Toch maak ik mij wel zorgen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:53
Wij hebben een vraagje over pas geplaatste schaduwdoek palen door de hovenier. Deze zijn al redelijk 'verweerd' met dikke groeven etc.

Kan ik dit deze het beste deels afschaven, en vervolgens beitsen of oliën oid?
Of is schuren en beitsen of oliën voldoende?
Andere behandel ideeën?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8Ao5oQQOwF82he6c2HKktzE7PE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBIg3PZMP6xmjtXQF5mZK7OB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Patox schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:00:
Wij hebben een vraagje over pas geplaatste schaduwdoek palen door de hovenier. Deze zijn al redelijk 'verweerd' met dikke groeven etc.

Kan ik dit deze het beste deels afschaven, en vervolgens beitsen of oliën oid?
Of is schuren en beitsen of oliën voldoende?
Andere behandel ideeën?[Afbeelding]
Kastanje paal? Niks mee doen. Staat er nog 30 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Ethiron schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:53:
Goedenavond allemaal!

Met het mooie weer van deze week ben ik de hedera in onze tuin aan het verwijderen. Bij het uitgraven en verwijderen van de wortels kwam ik meters wortel tegen; af en toe wel tot 3cm in omtrek.

Echter, op een gegeven moment volgde ik twee wortels die niet van de klimop bleek te zijn maar van de winterlinde in onze tuin.

Helaas is er van deze wortel een aanzienlijk deel (zeker zo’n 2,5 tot 3 meter) afgebroken.

Vanaf de stam gezien zit er nu nog zo’n 1 meter wortel aan de boom.

Het betreft een volwassen winterlinde van zo’n 3,5 tot 4 meter hoog.

Mijn vraag: hoe ernstig is de beschadiging van deze wortel?

Ik lees overal dat de winterlinde een harde boom is, en gelet op het formaat en en de leeftijd ga ik er van uit dat het niet enige wortel is. Toch maak ik mij wel zorgen.

Alvast bedankt voor de reacties!
Geen zorgen over maken, je kan er toch niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Voor pas geplaatste palen zijn ze behoorlijk verweerd vind ik. Wat voor hout is het? Zelf vind ik het wel mooier dan nieuw hout afhankelijk van de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
franssie schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:05:
Voor pas geplaatste palen zijn ze behoorlijk verweerd vind ik. Wat voor hout is het? Zelf vind ik het wel mooier dan nieuw hout afhankelijk van de tuin.
Ik vond het ook een beetje bijzonder. Heb de soort even nagevraagd. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:03
Joris748 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:38:
Mijn domotica werkt niet helemaal lekker met de beregeningspomp, waardoor deze soms aanslaat. Als hij zijn water niet kwijt kan, klapt er een koppeling los.

Mogelijke oplossing lijkt me om er een controller tussen te zetten. Wie heeft er ervaring met een controller, zoals de DAB Control-D? Kan ik deze alsnog met zwave-module schakelen?

Is het niet beter om de root cause op te lossen?

Ik heb een simpele Siemens Logo PLC (kost ongeveer net zoveel als de sensor die je aanhaalt). Hierop staat de basis logica die bvb zorgt dat de pomp alleen draait als er zonekleppen open staan. Deze PLC wordt dan weer via Modbus-TCP aangestuurd vanuit het domotica systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Roekeloos schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:11:
[...]

Is het niet beter om de root cause op te lossen?

Ik heb een simpele Siemens Logo PLC (kost ongeveer net zoveel als de sensor die je aanhaalt). Hierop staat de basis logica die bvb zorgt dat de pomp alleen draait als er zonekleppen open staan. Deze PLC wordt dan weer via Modbus-TCP aangestuurd vanuit het domotica systeem.
De root-cause is een zwave-module die af en toe een korte spike geeft, waardoor het pomprelais inschakelt. Met deze oplossing kunnen dat relais en die zwave ertussenuit.

Bijkomend voordeel van de controller is dat de pomp pas aangaat als de rainbird kleppen van de circuits open gaan.

Op deze manier kan ik de beregening eenvoudig via de domotica blijven besturen. Als extra veiligheid wil ik de controller wel uit kunnen schakelen, maar dat gaat alleen als hij aangaat zodra er spanning op gezet wordt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:40
Joris748 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:38:

De DAB Control-D had ik ook op de pomp zitten maar was stuk gegaan (waarschijnlijk vanwege ijzer/roest, de schakelaar deed het niet meer). Ik heb er een nieuwe opgezet van Aspira die een factie van de prijs is bij de lokale winkel (Valkenpower, die ligt bij mij om de hoek). Ze hebben echter ook een webwinkel: https://www.valkenpower.c...-49566?category=572#attr=
Werkt perfect. Pomp gaat nog wel aan, maar schakelt uit als hij zijn water niet kwijt kan. Bijkomend voordeel is de drukmeter.

[ Voor 4% gewijzigd door _Piwi_ op 13-05-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Joris748 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:39:
[...]

De root-cause is een zwave-module die af en toe een korte spike geeft, waardoor het pomprelais inschakelt. Met deze oplossing kunnen dat relais en die zwave ertussenuit.

Bijkomend voordeel van de controller is dat de pomp pas aangaat als de rainbird kleppen van de circuits open gaan.

Op deze manier kan ik de beregening eenvoudig via de domotica blijven besturen. Als extra veiligheid wil ik de controller wel uit kunnen schakelen, maar dat gaat alleen als hij aangaat zodra er spanning op gezet wordt.
Ik heb er zelf nog een Shelly tussen zitten. Probleem van de Control-D en Aspira is dat ze toch zo nu en dan de pomp aanzetten omdat de druk afneemt (kan ook aan mij eigen systeem liggen die wat lekt hier en daar). Dan schakelt je pomp dus steeds even een paar seconden in om dan weer uit te gaan als de druk opnieuw is opgebouwd. Bij gebruik van een hydrofoortank heb je dat niet, want dan zit de drukmeter bij de tank (geen eigen ervaring). Je kunt je bronpomp makkelijk ombouwen als je beetje handig bent, onderdelen vind je hier: https://www.valkenpower.c...drofoor-en-toebehoren-430

[ Voor 16% gewijzigd door _Piwi_ op 13-05-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
_Piwi_ schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Ik heb er zelf nog een Shelly tussen zitten. Probleem van de Control-D en Aspira is dat ze toch zo nu en dan de pomp aanzetten omdat de druk afneemt. Dan schakelt je pomp dus steeds even een paar seconden in om dan weer uit te gaan als de druk opnieuw is opgebouwd. Bij gebruik van een hydrofoortank heb je dat niet, want dan zit de drukmeter bij de tank. Je kunt je brondpomp makkelijk ombouwen als je beetje handig bent, onderdelen vind je hier: https://www.valkenpower.c...drofoor-en-toebehoren-430
Dat is inderdaad ook een goede optie. Ik zat zelf meer te denken om de pomp uitgeschakeld te houden, totdat ik de beregening aan wil zetten. Maar mijn belangrijkste vraag is beantwoord: kan aan/uit gezet worden met een Zwave module.

Die Aspira is wel heel interessant vanwege zijn prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
Joris748 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:51:
[...]

Die Aspira is wel heel interessant vanwege zijn prijs.
En doet exact hetzelfde, ik merk i.i.g. geen enkel verschil tussen de DAB of de Aspira.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Wat is het dit jaar een plaag met naaktslakken zeg. Afgelopen week 6 grote borders met heel veel nieuwe planjtes gevuld. De voorste borders zijn omgeringd met scherp split en hier is alles nog mooi heel.

Echter achter, daar liggen de borders met boomschors. Sommige kleine plantjes zijn bijna niet eens zichtbaar meer, echt zonde. Gisteren begonnen met wat bakjes met bier+fruit. Binnen 2 uur tijd, stuk of 20+ naaktslakken gevangen.

Helaas te weinig egels+vogels hier. Zie de hele dag vogels in de tuin maar helaas te weinig. Las al op andere forums dat het momenteel echt een plaag is. Een naaktslag is binnen 8 weken volwassen en kan dan al 500 eitjes leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bao_mi1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:36
Solar lichtkabel tips gekocht.

Vorig jaar heb ik onze tuin gerenoveerd en onder andere een pergola geplaatst. Nu wil ik daar een lichtkabel plaatsen, het liefst eentje op solar energie.

Wat ik zelf online vind zijn voornamelijk snoeren met vrij veel afstand tussen de lichtjes. Maar een groter probleem, de peertjes zijn ontzettend klein. Vaak maar 20 of 30 mm en ik ben bang dat dat bij een flinke Douglas pergola een beetje lullig staat.

Voorbeelden van waar ik op doel:
https://www.solarlampkoni...-50-warm-witte-led-lampen

https://www.bol.com/nl/nl...-tGIQ.3_9.24.ProductTitle

Zijn er mensen met goede ervaringen met solar lichtkabels? En bepaalde producten om aan te raden die goed licht geven en niet te klein zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:12
Bao_mi1 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:10:
Solar lichtkabel tips gekocht.

Vorig jaar heb ik onze tuin gerenoveerd en onder andere een pergola geplaatst. Nu wil ik daar een lichtkabel plaatsen, het liefst eentje op solar energie.

Wat ik zelf online vind zijn voornamelijk snoeren met vrij veel afstand tussen de lichtjes. Maar een groter probleem, de peertjes zijn ontzettend klein. Vaak maar 20 of 30 mm en ik ben bang dat dat bij een flinke Douglas pergola een beetje lullig staat.

Voorbeelden van waar ik op doel:
https://www.solarlampkoni...-50-warm-witte-led-lampen

https://www.bol.com/nl/nl...-tGIQ.3_9.24.ProductTitle

Zijn er mensen met goede ervaringen met solar lichtkabels? En bepaalde producten om aan te raden die goed licht geven en niet te klein zijn?
Ik heb sinds deze week deze gekocht, alleen dan op solar (kan de solarvariant niet vinden). Zit een fors solar-scherm bij met accu en geeft na opladen 6 uur lang licht. Gaat automatisch aan zodra het donker wordt buiten.

https://www.intratuin.nl/...lampen-rond-warm-wit.html

Geeft goed genoeg licht om gezellig onder de pergola te zitten en zeker niet te fel qua licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Wackmack schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:02:
Wat is het dit jaar een plaag met naaktslakken zeg. Afgelopen week 6 grote borders met heel veel nieuwe planjtes gevuld. De voorste borders zijn omgeringd met scherp split en hier is alles nog mooi heel.

Echter achter, daar liggen de borders met boomschors. Sommige kleine plantjes zijn bijna niet eens zichtbaar meer, echt zonde. Gisteren begonnen met wat bakjes met bier+fruit. Binnen 2 uur tijd, stuk of 20+ naaktslakken gevangen.

Helaas te weinig egels+vogels hier. Zie de hele dag vogels in de tuin maar helaas te weinig. Las al op andere forums dat het momenteel echt een plaag is. Een naaktslag is binnen 8 weken volwassen en kan dan al 500 eitjes leggen...
Ja de hoeveelheid naaktslakken is echt absurd. Ik heb dit jaar voor het eerste biervallen gezet en je ziet de slakken er gewoon op af komen. Wij hebben echt vogels zat en allemaal verschillende maar ik kan me geen vogel bedenken die zo een dikke taaie glibberige slak opvreet. Als ik ze voor mijn kippen neergooi dan lopen die er ook met een boog omheen.
Ik vraag me nog steeds af wat naaktslakken eten als er geen groenteplanten staan. Ik zie namelijk verder niks in de tuin wat aangevreten is. Gras moet ik ook nog steeds zelf maaien dus dat leger aan slakken haalt kennelijk zijn neus op voor gras ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

No Hands schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:55:
[...]

Ik vraag me nog steeds af wat naaktslakken eten als er geen groenteplanten staan.
Hier vooral de judaspenning, de salomonszegel en af en toe de salie. Vrij willekeurig, dus. Even leek de beemdkroon populair, maar die laten ze nu links liggen.

Ik doe er verder niks aan, en tot nu toe valt het me heel erg mee. Kwestie van geluk hebben, kan volgende week weer anders zijn (tenzij er meer egels zijn dat ik vermoed en die zich ongans kanen aan slakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:42
Volgens deze site zijn er genoeg vogels die naaktslakken eten:
https://www.vogelhetuit.nl/welke-vogels-eten-naaktslakken/
Maar een tuin moet ook aantrekkelijk zijn voor vogels. Dus een paar struiken of wat bomen om in te kunnen vluchten en op de uitkijk te zitten.
Dat is bij mijn tuin wel het geval, maar dan nog zijn er nog steeds veel slakken, want die zijn ook niet dom en houden zich toch zo veel mogelijk schuil. Alleen tegen de avond als het wat donker begint te worden komen ze uit hun schuilplaats.
Helaas eten ze maar zelden onkruid (waaronder ik ook gras versta), maar zitten ze aan de bloemen van de bloembollen en zometeen weer aan mijn aardbeien.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
JukeboxBill schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:25:
Volgens deze site zijn er genoeg vogels die naaktslakken eten:
https://www.vogelhetuit.nl/welke-vogels-eten-naaktslakken/
Maar een tuin moet ook aantrekkelijk zijn voor vogels. Dus een paar struiken of wat bomen om in te kunnen vluchten en op de uitkijk te zitten.
Dat is bij mijn tuin wel het geval, maar dan nog zijn er nog steeds veel slakken, want die zijn ook niet dom en houden zich toch zo veel mogelijk schuil. Alleen tegen de avond als het wat donker begint te worden komen ze uit hun schuilplaats.
Helaas eten ze maar zelden onkruid (waaronder ik ook gras versta), maar zitten ze aan de bloemen van de bloembollen en zometeen weer aan mijn aardbeien.
Check! Ik heb al die vogels en ze nestelen en broeden zelfs in onze tuin. Maar ik heb ook naaktslakken die zowat groter dan een roodborstje zijn.
Waarschijnlijk waren het er dus nog meer als die vogels er niet waren geweest. Ik blijf iig de vogels assisteren met biervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
No Hands schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:36:
[...]

Check! Ik heb al die vogels en ze nestelen en broeden zelfs in onze tuin. Maar ik heb ook naaktslakken die zowat groter dan een roodborstje zijn.
Waarschijnlijk waren het er dus nog meer als die vogels er niet waren geweest. Ik blijf iig de vogels assisteren met biervallen.
Precies dit! Wij hebben ook veel vogels maar die zijn allemaal vrij klein. Maken wel de mooiste geluiden O+

Gisteren zoveel slakken gezien die veels te groot zijn, sommige 20cm+. Net slakkenkorrels gekocht en krijg mooie 12 vallen binnen. Je ziet ze gewoon naar het bier/fruit toe kruipen. Kon ze wel mooi pakken maar had dit twee weken eerder moeten doen. Sommige plantjes zie je niet eens meer...

Wel goeie vraag wat ze hiervoor aten? Zie wel wat bladeren van de hortensia's opgegeten maar niet heel extreem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

No Hands schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:36:
[...]

Egels eten slakken, dus moet je wat beschermde hoekjes maken. Struiken en zo.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:33
Wackmack schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:26:
[...]

Gisteren zoveel slakken gezien die veels te groot zijn, sommige 20cm+.
Niet zelf aan de biervallen gezeten gisteren? Het was er weer voor. :+

De Limax Maximus haalt idd dat formaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 13-05-2024 13:45 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:42:
[...]

Egels eten slakken, dus moet je wat beschermde hoekjes maken. Struiken en zo.
Struiken, omgevallen, bomen, stapels dakpannen en een egelhuis allemaal present!
Maar ik ga nog een egelhuis maken en die dichter bij de groentetuin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Teijgetje schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:43:
[...]

Niet zelf aan de biervallen gezeten gisteren? Het was er weer voor. :+
Hahaha mooi toegegeven, paar slokjes genomen en de rest aan de slakken gegeven. Vanavond maar eens wat goedkoper bier kopen. Ook melk geprobeerd maar dat vonden ze niet zo lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Wackmack schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Hahaha mooi toegegeven, paar slokjes genomen en de rest aan de slakken gegeven. Vanavond maar eens wat goedkoper bier kopen.
Voor die Limax Maximus zou ik eerder voor halve liters gaan kijken. :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
[...]

Precies dit! Wij hebben ook veel vogels maar die zijn allemaal vrij klein. Maken wel de mooiste geluiden O+

Gisteren zoveel slakken gezien die veels te groot zijn, sommige 20cm+. Net slakkenkorrels gekocht en krijg mooie 12 vallen binnen. Je ziet ze gewoon naar het bier/fruit toe kruipen. Kon ze wel mooi pakken maar had dit twee weken eerder moeten doen. Sommige plantjes zie je niet eens meer...

Wel goeie vraag wat ze hiervoor aten? Zie wel wat bladeren van de hortensia's opgegeten maar niet heel extreem.
Het zijn ook kannibalen, dode slakken worden door hun soortgenoten opgegeten. Ik heb het een poosje volgehouden om 's avonds, met name bij een beetje regen, de ronde te doen en elke slak dood te prikken met een stuk stevig ijzerdraad.
Maar biervallen kost minder moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
JukeboxBill schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:00:
[...]

Het zijn ook kannibalen, dode slakken worden door hun soortgenoten opgegeten. Ik heb het een poosje volgehouden om 's avonds, met name bij een beetje regen, de ronde te doen en elke slak dood te prikken met een stuk stevig ijzerdraad.
Maar biervallen kost minder moeite.
Verdrinken/gaan ze allemaal dood bij jou? Merk toch ook dat ze even eten aan de komkommer en weer weg gaan. Hopelijk werkt het met de nieuwe vallen een stukje beter. Vanavond weer op slakkenjacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Kauwen, eksters, en kraaien eten ook slakken, en die kunnen dat soort formaat ook wel aan, denk ik, maar veel mensen worden minder blij van die vogels in de tuin. (Vind ze zelf juist wel leuk, slimme beestjes zijn het.)

Bij ons zie ik vooral slakken in de compostbak, maar kennelijk hebben we verder in de tuin weinig dat ze interessant vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:11
Hier veel eksters en kraaien, maar ook veel slakken. Enige wat echt helpt is toch minimaal 1x per jaar wat aaltjes te verspreiden. Dan nog zijn niet alle slakken weg, maar zeker wel 70% minder dan de jaren dat ik dat niet deed. En wat ook helpt: 's avonds even tuin sproeien en 10 minuten later op slakkenjacht. Ineens allemaal boven de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Arwen. schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:10:
Hier veel eksters en kraaien, maar ook veel slakken. Enige wat echt helpt is toch minimaal 1x per jaar wat aaltjes te verspreiden. Dan nog zijn niet alle slakken weg, maar zeker wel 70% minder dan de jaren dat ik dat niet deed. En wat ook helpt: 's avonds even tuin sproeien en 10 minuten later op slakkenjacht. Ineens allemaal boven de grond.
Vooral dat laatste inderdaad: op slakkenjacht gaan als het 's-avonds donker is. Verzamel de slakken (en gooi ze in struiken/bomen gebied paar straten verder). Doe dat een paar avonden en daarna is de populatie met 80-90% geslonken (in ieder geval bij mij).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Teijgetje
silmaril8 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Verzamel de slakken (en gooi ze in struiken/bomen gebied paar straten verder). Doe dat een paar avonden en daarna is de populatie met 80-90% geslonken (in ieder geval bij mij).
Totdat de buren een paar straten verder dit lezen en jouw advies opvolgen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13egfF0jWtQoSnDGtdjmg3foO90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSdXZeD3LEkOb0RpgMNzZTZE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/le5AEiKHWSy-XXHC5rpV9pbmV-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuLOw8sHVvP8VQ4qICx93f2t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjQL9bFQq2_1zFBSJubKxjQKYnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AcbqPj9rQG8xTSGPRx0VMVU.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren drie pakken met slakkenkorrels gestrooid en enkele bakken neer gelegd.

Vanmorgen nul slakken. Blijkbaar werken de korrels aardig preventief, niet verwacht. Nu kijken of de nieuwe plantjes weer kunnen groeien. Morgen komen de slakkenvallen binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Teijgetje schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:53:
[...]

Totdat de buren een paar straten verder dit lezen en jouw advies opvolgen. :+
Minstens een paar straten.

Had ooit een buur die de slakken uiteindelijk nummerde voor het uitzetten, ervan overtuigd dat steeds dezelfde terugkwamen. En inderdaad, het zijn net postduiven.

Hierboven werd al de compostbak genoemd, en ik vermoed dat ik er daarom niet veel in de tuin zie: de twee composttonnen zijn vergeven van de naaktslakken (en de pissebedden). Blijkbaar bevalt het daar zo goed dat ze geen behoefte hebben om verder te kijken.

[ Voor 21% gewijzigd door VeertienKaVier op 14-05-2024 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 10:41
Welke ziekte is dit?

Ik heb (had) een sierappelboom in de tuin staan. De stam was al beschadigd, door een verkeerd afgezaagde (lange scheur van de schors over de lengte van de stam) tak. Sinds de drie jaar dat we hier wonen heeft de appelboom het niet meer goed gedaan en dit jaar kwam er helemaal geen bloesem of blad meer aan. Dit weekend heb ik de boom omgezaagd, en nog geen dag daarna kleuren de uiteinden van de stammen zwart. Dat lijkt me niet gezond.. Heeft iemand een idee welke ziekte dit zou kunnen zijn? En, wat kan ik nog doen om te voorkomen dat de ziekte zich verder verspreid door de rest van de tuin?

Online kom ik niet verder dan een kastantjebloedziekte, maar sierappels zijn toch wat anders dan kastanjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gSj0MKAmU50jsEnFyOH6ihAD-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3u9tl7gBbZu285xYljrUxzJo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loZnuFBG-g_TkTxDCvbhuu1EWI0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhSEe4GBqBW3NobMvhQR01fw.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: op basis van de hoe de bladeren eruit zagen, verwacht ik dat het schurft is. Nooit geweten dat bomen en struiken dat kunnen krijgen. Nu maar hopen dat het niet verder in de grond / tuin zit. Ik laat de post maar staan, wie weet heeft iemand er nog wat aan.

[ Voor 7% gewijzigd door CoolBadeendje op 14-05-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Hier in de tuin ligt het straatwerk hoog ten opzichte van de pui. Toen wij hier kwamen wonen lag er zelfs straks tegen waardoor er hout rot ontstond. Dit opgelost doormiddel van om de pui een cm5 vrij te maken (tegels ingekort) en hier kiezels ingestrooid om het te laten luchten. Nu hebben we gelukkig geen rot meer maar merkte met de vloer binnen vervangen dat er nog wel wat optrekkend vocht was.

Nu zat ik te denken om een drain/goot om de pui heen te leggen en die op het goot aan te sluiten. Weet iemand of er goten zijn die je in een +-45 graden hoek kan leggen en of heeft iemand nog een tip hoe dit op te lossen zonder meteen de hele tuin te verlagen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jg11qByYrJkRaE5iL2ern_XLiZs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vvieZ47xn7CoaPwKmrsKY2cj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Waarom moet dat onder 45 graden?

Een gootje, gevuld met grind (wat al heel snel opvult met vuil), van maar 5 cm breed is ook vrij krap om water af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
JukeboxBill schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:21:
Waarom moet dat onder 45 graden?

Een gootje, gevuld met grind (wat al heel snel opvult met vuil), van maar 5 cm breed is ook vrij krap om water af te voeren.
Tuin loopt wel af het zou gaan puur om slag regen om die op te vangen en af te voeren.

Zoals onderstaande gele lijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFsmteXR3K3Te24BImIMKWx9jwg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pYBB9qVSoMl3XEX0X8jqciy3.jpg?f=user_large

Uiteraard kan goot verstopt raken maar lijkt mij makkelijk schoon te houden. IMO lijkt een gootje een goede oplossing maar mogelijk zijn er ook nog andere manieren waar ik niet aan gedacht heb

[ Voor 7% gewijzigd door kiefty14 op 14-05-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@kiefty14 Een goot is zeker een goede oplossing. En beter dan grind en veel makkelijker schoon te houden.

Ik zie nu dat de uitbouw 45 graden hoeken heeft. Ik dacht dat de goot in dwarsrichting schuin moest komen te liggen.
Hoekstukken van 45 graden heb ik nog niet eerder gezien.
Je zou op de uiteinden van de goten een eindkap met buisaansluiting kunnen doen en dan een 45 graden bocht er tussen.

Of een drainslang in het grind leggen, maar dat gootje moet dan wel iets meer worden dan 5 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:37
Hoi, wij krijgen binnenkort 3 cm keramische tegels in de tuin. Ik lees hier op Tweakers allerlei verschillende verhalen.

Mogen deze tegels nu op een zandbed gelegd worden? En hoe lang mag je er niet op lopen en eventueel je tuinmeubelen op plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@kiefty14

Als je een gootje langs de gevel wilt plaatsen dan komt de goot toch ook nog te hoog uit?

Een drain langs de gevel zal helpen eventueel met wat bouwfolie of dampfolie tegen de muur. Dit zal helpen tegen optrekkend vocht. Let wel op dat de drain in drainage/stierenzand ligt.

Je hebt gootjes van een cm breed. Hoekstukken van 45° heb ik nog nooit gezien.

@turkeyhakan
Keramische tegels van 3cm dienen in een gestabiliseerd zandbed aangebracht te worden met voeg. Dit in verband met uitzetten en krimpen van de tegels door temperatuurverschillen.

Ongevoegd is het direct beloopbaar. Er wordt na het voegen geadviseerd om 24uur niet te betreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Laatst online: 06:37
pjot1 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:44:
@kiefty14

Als je een gootje langs de gevel wilt plaatsen dan komt de goot toch ook nog te hoog uit?

Een drain langs de gevel zal helpen eventueel met wat bouwfolie of dampfolie tegen de muur. Dit zal helpen tegen optrekkend vocht. Let wel op dat de drain in drainage/stierenzand ligt.

Je hebt gootjes van een cm breed. Hoekstukken van 45° heb ik nog nooit gezien.

@turkeyhakan
Keramische tegels van 3cm dienen in een gestabiliseerd zandbed aangebracht te worden met voeg. Dit in verband met uitzetten en krimpen van de tegels door temperatuurverschillen.

Ongevoegd is het direct beloopbaar. Er wordt na het voegen geadviseerd om 24uur niet te betreden.
Dank je wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
kiefty14 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:15:
Weet iemand of er goten zijn die je in een +-45 graden hoek kan leggen en of heeft iemand nog een tip hoe dit op te lossen zonder meteen de hele tuin te verlagen...
Alle goten zijn in 45 graden te leggen, alleen moet je zelf de juiste hoek er aan slijpen.
Met 2 delen van 22,5 graden, en de roosters ook, kunt je een prima hoek van 45 graden maken die er netjes uitziet.
Je kan zo elke hoek maken die je wilt, afgezien van de standaard 90 graden.
Als je de goten bij die hoeken in fijn beton legt dan blijft dat ook prima liggen en is het ook waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
Ik heb een vreemd probleem met mijn grasmaaier. Als ik deze de eerste keer probeer te starten, draait hij perfect. De startbeurten hierop volgend, gaan enorm moeilijk, tot bijna zelf niet. Eens de maaier dan toch gestart geraakt, draait de motor perfect. Dus het is niet zo dat deze uitvalt, juist het starten is heel moeilijk, afgezien van de 1e beurt.

Kan iemand dit verklaren? Volgens een kennis moet ik mijn carburator vervangen. Maar dan zou de motor ook problemen hebben als deze gestart is?

Heb een PowerPlus poweg63773x maaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@dotacom apart maar ik had dat ook met mijn powerplus. Nooit begrepen hoe dat kwam. Ik zette de gashendel vast met een stuk draad. Toen de loop kabel kapot ging heb ik een stiga gekocht. Misschien toch eens een onderhouds beurt laten geven als ie verder nog goed is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
dotacom schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:49:
Ik heb een vreemd probleem met mijn grasmaaier. Als ik deze de eerste keer probeer te starten, draait hij perfect. De startbeurten hierop volgend, gaan enorm moeilijk, tot bijna zelf niet. Eens de maaier dan toch gestart geraakt, draait de motor perfect. Dus het is niet zo dat deze uitvalt, juist het starten is heel moeilijk, afgezien van de 1e beurt.

Kan iemand dit verklaren? Volgens een kennis moet ik mijn carburator vervangen. Maar dan zou de motor ook problemen hebben als deze gestart is?

Uit ervaring met mijn Kever, niet met een grasmaaier, maar het principe is hetzelfde. Kijk eerst even naar de luchtfilter, of die niet verstopt zit of heel vuil is. Als dat zo is wordt de carburateur te warm tijdens het maaien en wil dan inderdaad niet meer starten. Kan ook zijn dat je carb inderdaad onderhoud nodig heeft. Een kapotte vlotter zorgt er bijvoorbeeld voor dat er benzine naar de inlaat lekt. Bij een koude start is dat inmiddels verdampt en start hij inderdaad meteen, na een tijdje lopen en een warme start is die gelekt benzine nog niet verdampt en start hij niet/moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
dotacom schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:49:

Als de motor warm is hoef je niet te choken. Zo verzuip je hem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Goeie reden om naar een accumaaier over te stappen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Voor telefoons hebben we het tegenwoordig vaak over repareerbaarheid, dat is bij een benzine maaier met carburateur een stuk makkelijker (voor mij althans) dan bij een accu machine. ;) Hetgeen dat je al hebt repareren is dan bewuster dan weg doen en een nieuwe halen.

[ Voor 18% gewijzigd door RobNemoo op 15-05-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:06
Wij hebben voor ons schuurtje van 3 meter lang een strookje grond van slechts 25cm breed. Daar ga ik wat afwatering aan moeten brengen waardoor er nog minder ruimte over blijft voor wat groens.
M'n zoontje die erg graag in de tuin speelt vindt bamboe helemaal geweldig, dus nu had ik het idee om er een paar plantenbakken neer te zetten en er wat fargesia's (bijv een 'Robusta') in te planten. Nu heb ik daar alleen wat vragen over: plant ik slechts 1, of meerdere per bak? En zullen ze gezien de smalle breedtemaat van de bakken zich horizontaal uitbreiden of blijven ze enkel nieuwe scheuten maken rondom de kluit?

Ik lees namelijk tegenstrijdige dingen op het www, de ene keer zegt men 100cm afstand te houden tot een volgende plant, terwijl een ander zegt dat je er met gemak 3 per strekkende meter kan neerzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
pjot1 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:15:
Als de motor warm is hoef je niet te choken. Zo verzuip je hem.
Meeste benzinemaaiers tegenwoordig hebben geen choke meer, volgens mij. Alhoewel, als het inderdaad nog met carburateur is, dan zou je dat wel verwachten, maar op de 20 jaar oude 4-tact benzine grasmaaier van m'n ouders zat al geen choke meer, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:09
Momenteel heb ik 3 sproeiers via grondwater om te tuin te sproeien. Deze hebben een sproeiermond van 4mm erin zitten, alleen merk ik dat ze niet genoeg straalbereik hebben. Zou dit op te lossen zijn om kleinere sproeiermond van 2,8mm te plaatsen?

De druk op de laatste sproeier is ca. 1,5bar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
Jcrs7 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:34:
Momenteel heb ik 3 sproeiers via grondwater om te tuin te sproeien. Deze hebben een sproeiermond van 4mm erin zitten, alleen merk ik dat ze niet genoeg straalbereik hebben. Zou dit op te lossen zijn om kleinere sproeiermond van 2,8mm te plaatsen?

De druk op de laatste sproeier is ca. 1,5bar
Met een kleinere sproeier spuit je verder. Vergelijk het maar met een tuinslang zonder iets er aan die je dichtknijpt.
Maar het debiet wordt wel minder, dus langer sproeien voor dezelfde hoeveelheid water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:44
Hoi allemaal,

Ik zit in dubio met het gras wat ik achter in de tuin heb liggen. Wij wonen sinds drie jaar in een nieuwbouw huis waar wij vanaf het begin graszoden hebben laten leggen. Wij zijn super blij met het gras, de kinderen spelen er fijn op echter merk ik sinds dit jaar dat we enorm veel last van een soort velderere/akkereprijs in het gazon hebben. Op zich vind ik het niet erg om mijn gazon bij te houden met mesten kalken verticuteren onkruid trekken etc. echter groeit en wortelt dit dusdanig snel door het gazon dat ik de moed begin op te geven. Ik begin bijna te neigen naar kunstgras waar ik persoonlijk geen fan van ben maar met drie jonge kinderen wil ik niet ieder weekend met het gazon bezig zijn. De vraag is of iemand hier bekend mee is en of er misschien een bestrijdingsmiddel is wat hier effectief tegen is. Bijgaand wat foto's ter illustratie van de tuin en het onkruid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLyTbZ3TgsmK0YLnv932fQVo_aU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KedtLFTjNtjGPw7iUV7O6AAo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ay5fO0rX4G8VXk5qFrkr6tZam_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cijDCB582wK67Livi9rmwFtC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Kneepie schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:36:
Hoi allemaal,

Ik zit in dubio met het gras wat ik achter in de tuin heb liggen. Wij wonen sinds drie jaar in een nieuwbouw huis waar wij vanaf het begin graszoden hebben laten leggen. Wij zijn super blij met het gras, de kinderen spelen er fijn op echter merk ik sinds dit jaar dat we enorm veel last van een soort velderere/akkereprijs in het gazon hebben. Op zich vind ik het niet erg om mijn gazon bij te houden met mesten kalken verticuteren onkruid trekken etc. echter groeit en wortelt dit dusdanig snel door het gazon dat ik de moed begin op te geven. Ik begin bijna te neigen naar kunstgras waar ik persoonlijk geen fan van ben maar met drie jonge kinderen wil ik niet ieder weekend met het gazon bezig zijn. De vraag is of iemand hier bekend mee is en of er misschien een bestrijdingsmiddel is wat hier effectief tegen is. Bijgaand wat foto's ter illustratie van de tuin en het onkruid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is accepteren eventueel ook een oplossing? Het is niet lelijk toch?

Bestrijdingsmiddelen zijn not done, zeker als je kinderen er spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Hoi allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedank je wel dat kunstgras ook niet zaligmakend is. Bloedheet in de zomer, je moet het bezemen/stofzuigen, etc.
Wat @de Peer al zegt, kun je het niet gewoon accepteren dat er wat anders groeit? De meeste dingen kunnen niet zo goed tegen frequent maaien en geven het op. Als het het niet opgeeft is het kennelijk geschikt om op dezelfde manier te gebruiken als gras. Spelen, lopen, maaien etc. Dan is het ook opgelost toch?

edit: akkereprijs is eenjarig zegt duckduckgogo, dus dan ben je er volgt jaar vanaf toch, als het niet de kans krijgt om uit te zaaien.

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 20-05-2024 09:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
Ach mijn gazon zit ook veel onkruid. Lekker kort maaien en de kinderen spelen er net zo lekker op. Voor een balletje trappen en er in rond rennen/stoeien maakt een beetje onkruid niet uit. Het is maar net waar je jezelf aan stoort, ik denk dat het voor de kinderen niks uit maakt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb het hier opgegeven, het is groen, het blijft zelfs heel tijdens de ravot partijen ben mijn dochter. Dus het zal wel.
Scheelt ook in de maai frequentie en het kan beter tegen de hitte/droogte in de zomer.
Dus mos, onkruid, gras resten wat het ook is ik vind het wel gezegend.

Het enige dat ik soms doe zijn de paardenbloemen er uit trekken. Ja die zijn goed voor de vliegende beestjes maar daar is de rest van de tuin ook al meer dan goed voor. Ik vind die grote cirkelvormige plekken van grond bladeren van een paardenbloem net te veel van het goede.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:44
Bedankt voor de reacties, ik hoor ook in mijn omgeving dat ik het moet accepteren. De kinderen merken er inderdaad niets van maar voelde meer als een sport wat een obsessie aan het worden is. Ik ga het laten en zorgen dat het kort gemaaid blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 06:06
Hoi allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ik ook in mijn gazon gehad, heb bij een landbouwwinkel een onkruidverdelger voor gazon gehaald (weet het merk niet meer sorry). Éen keertje spuiten en een weekje later ben je er vanaf, kale plekken eventueel weer even inzaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Kneepie schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:44:
Bedankt voor de reacties, ik hoor ook in mijn omgeving dat ik het moet accepteren. De kinderen merken er inderdaad niets van maar voelde meer als een sport wat een obsessie aan het worden is. Ik ga het laten en zorgen dat het kort gemaaid blijft.
Mag ik vragen wat het exacte probleem is?

Is het probleem puur omdat het niet enkel gras is maar ook velderere/akkereprijs? Dus puur een esthetics probleem?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ben-i schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:16:
[...]

Heb ik ook in mijn gazon gehad, heb bij een landbouwwinkel een onkruidverdelger voor gazon gehaald (weet het merk niet meer sorry). Éen keertje spuiten en een weekje later ben je er vanaf, kale plekken eventueel weer even inzaaien.
En 10 jaar later Parkinson.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:55:
[...]

Dat zal met één keertje wel meevallen. Ik denk dat het risico van snijbloemen in huis groter is.

Maar dat spul wil je gewoon niet gebruiken, en het heeft geen nut. Als het groen is en niet prikt mag het blijven is mijn stelregel in de grasmat, dus distels uitsteken, klaver (notabene een grondverbeteraar) is dus gewoon welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Laatst online: 10-09 06:06
de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:55:
[...]

Als je er dagelijks mee werkt misschien. 1x in de 2 a 3 jaar een beetje op je gezon spuiten als het niet waait mwa ik denk dat het wel mee valt. Ik eet mijn groeten uit de supermarkt dat is meer gemanipuleerd en bespoten dan je denkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ben-i schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:04:
[...]

Als je er dagelijks mee werkt misschien.
Het gaat om blootstelling. Dus ja bij dagelijks gebruik is de kans groter. Maar bij eenmalig gebruik is de kans niet 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:01:
[...]

Het gaat om blootstelling. Dus ja bij dagelijks gebruik is de kans groter. Maar bij eenmalig gebruik is de kans niet 0.
De kans is nooit nul.
Maar als je het hele systeem bekijkt is een particulier die het een enkele maal gebruikt niet het probleem (als ie al aan het spul kan komen) , de sierteelt (zou verboden moeten worden vind ik) en sommige fruitteelt zijn gifbronnen die via drinkwater en zwemwater de echte bedreiging voor de gezondheid vormen.

Dit is dan even iets uit mijn provincie Noord-Holland maar het zal in andere provincies en waterschappen vast ook spelen, los van de PFAS die nu niet te filteren is
https://www.nhnieuws.nl/n...aterschap-start-onderzoek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:52
Ik begin bijna te neigen naar kunstgras waar ik persoonlijk geen fan van ben maar met drie jonge kinderen wil ik niet ieder weekend met het gazon bezig zijn. De vraag is of iemand hier bekend mee is en of er misschien een bestrijdingsmiddel is wat hier effectief tegen is. Bijgaand wat foto's ter illustratie van de tuin en het onkruid.
kunstgras is niet echt lekker met kleine kinderen. Schaafwonden als ze er slidings op maken. En megaheet in de zomer. Dan liever wat onkruid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceKing
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-01 22:30
Hi!

Ik ben opzoek naar een boom. Deze wil ik planten in een 15x9m tuin. De boom komt in een border van 38cm breed. De border bevind zich op 9 meter diepte van de tuin en hier schijnt eigenlijk de hele dag de zon.

Dus: hele dag zon, 38cm border, het liefst bladhoudend. Voornamelijk sier en beetje privacy. Niet al te groot, wil hem tot max 2,5m houden.

Bedankt!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 09-09 16:28
AceKing schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:27:
Hi!

Ik ben opzoek naar een boom. Deze wil ik planten in een 15x9m tuin. De boom komt in een border van 38cm breed. De border bevind zich op 9 meter diepte van de tuin en hier schijnt eigenlijk de hele dag de zon.

Dus: hele dag zon, 38cm border, het liefst bladhoudend. Voornamelijk sier en beetje privacy. Niet al te groot, wil hem tot max 2,5m houden.

Bedankt!!!
Niet de goedkoopste optie maar wij hebben een paar steeneiken achterin de tuin staan, zijn er erg tevreden mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Ik begin bijna te neigen naar kunstgras
Ik weet niet of het aan de soort kunstgras ligt maar ik heb een paar meter van dat spul in mijn tuin en onkruid groeit er uitstekend op.

Wat natuurlijk wel makkelijker is met kunstgras is spuiten tegen onkruid, weinig kans dat je iets om zeep helpt wat niet de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
LinuxMan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:47:
kunstgras is niet echt lekker met kleine kinderen. Schaafwonden als ze er slidings op maken. En megaheet in de zomer. Dan liever wat onkruid.
Ik ken ook iemand met kunstgras die het juist ideaal vind voor kinderen, lekker zacht om in te liggen. Zijn kind vind het fijn, in ieder geval.

Ik geef zelf ook de voorkeur aan gewoon gras, alhoewel dat ook met z'n eigen problemen komt (in ons geval komt er terugkerend roest in, lijkt verder weinig aan te doen, dus het gras staat er vaak wat zielig bij).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

7o9 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:48:
[...]

weinig kans dat je iets om zeep helpt wat niet de bedoeling is.
Want in de bodem leeft niets?
Bizar dat mensen nog met gif werken in de 'tuin'. Het is 2024

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 21-05-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Hoi allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou het accepteren en ipv elk weekend, om de 2 weekenden lekker bezig gaan. Wat een prachtige groene tuin heb je _/-\o_

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:40:
[...]

Want in de bodem leeft niets?
Dat is wat zwart/wit is het niet? Je hebt geen idee wat ik wel of niet doe.

Ik gebruik geen gif en het onkruid groeit uitstekend. Als het wat te groot wordt dan trek ik er wat uit, mag dat wel?

Punt was meer om aan te geven dat kunstgras geen garantie is voor geen onkruid.

[ Voor 9% gewijzigd door 7o9 op 21-05-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:57
Iemand tip om kolonies mieren te bestrijden mn hele terras word om gegraven door die beesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

7o9 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:59:
[...]

Dat is wat zwart/wit is het niet? Je hebt geen idee wat ik wel of niet doe.

Ik gebruik geen gif en het onkruid groeit uitstekend. Als het wat te groot wordt dan trek ik er wat uit, mag dat wel?

Punt was meer om aan te geven dat kunstgras geen garantie is voor geen onkruid.
Het ging niet over jou persoonlijk, maar je stelt dat spuiten tegen onkruid minder kwaad kan bij kunstgras.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 22:39
Hi!

Bedankt!!!
38cm is geen typfout?

heeft de boom ondergronds meer ruimte? Of is het een verhoogde border?

In principe kan je er vanuit gaan dat de wortel kluit even breed uitgroeit als de kroon van de boom.
Dus die ruimte moet er wel zijn.

Een boom die niet snel groeit, en mooi klein te houden is, is een Japanse Esdoorn.
Deze kan je al redelijk op de gewenste maat kopen, als je klein begint duurt het wel een jaar of 10-15 voordat het wat is. (onze zijn nu een jaar of 10 en zijn 1m50/1M80, gekocht op 30cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Laatst online: 13:41
de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:40:
[...]

Laat ieder lekker zijn eigen ding bepalen. Je legt het zo erg op dat het mensen tegen de haren in strijkt, en dat wekt irritatie op.
Iedereen weet dat het eigenlijk niet goed is, sommige acteren hierop, anderen wat minder.

Een keertje opnoemen kan geen kwaad, maar maak er nou geen persoonlijk doel van om pesticiden in wat voor vorm uit te bannen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

robkrekel schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:17:
[...]
maar maak er nou geen persoonlijk doel van om pesticiden in wat voor vorm uit te bannen.
Dat is het al, en dat zal ook zo blijven.

Het is gewoon jammer, in een tuintopic.

Maar goed, ik zal er over ophouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Hi!

Bedankt!!!
Je zou een fruitboom kunnen planten, die zijn alleen niet bladhoudend.
Ik heb hier verschillende fruitbomen staan en dat is heerlijk als je in de zomer buiten bent en je gewoon wat fruit uit de boom kunt plukken en opeten. :)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013

Fanta

FordPerformance™️

de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:23:
[...]

Dat is het al, en dat zal ook zo blijven.

Het is gewoon jammer, in een tuintopic.

Maar goed, ik zal er over ophouden
Niet iedereen heeft dezelfde 'tuin'. Ik heb zelf een perceel van 3500m2 en ik pak ook (meestal met tegenzin) wel eens de gifspuit. Een groot deel van mijn oprit bestaat uit grind, waar de vorige eigenaar het niet zo nauw nam met onderhoud. Ik kan daar leuk op mijn knietjes gaan zitten en alles er met de hand uit plukken, maar wie gaat in de tussentijd de rest van mijn tuin onderhouden?

Er is nog nooit een anti-pesticiden activist geweest die mij heeft aangeboden even te komen helpen in mijn tuin, dus tot die tijd beslis ik zelf of en wanneer ik naar de gifspuit grijp.. :)

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fanta schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Niet iedereen heeft dezelfde 'tuin'. Ik heb zelf een perceel van 3500m2 en ik pak ook (meestal met tegenzin) wel eens de gifspuit. Een groot deel van mijn oprit bestaat uit grind, waar de vorige eigenaar het niet zo nauw nam met onderhoud. Ik kan daar leuk op mijn knietjes gaan zitten en alles er met de hand uit plukken, maar wie gaat in de tussentijd de rest van mijn tuin onderhouden?

Er is nog nooit een anti-pesticiden activist geweest die mij heeft aangeboden even te komen helpen in mijn tuin, dus tot die tijd beslis ik zelf of en wanneer ik naar de gifspuit grijp.. :)
Je mag het helemaal zelf bepalen. Dat is je recht. Ik zou zelf andere keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013

Fanta

FordPerformance™️

de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:08:
[...]

Je mag het helemaal zelf bepalen. Dat is je recht. Ik zou zelf andere keuzes maken.
Tips zijn altijd welkom, als je een alternatief weet wat net zo goed werkt, sta ik daar uiteraard voor open.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:29

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Fanta schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:26:
[...]

Tips zijn altijd welkom, als je een alternatief weet wat net zo goed werkt, sta ik daar uiteraard voor open.
Asfalteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De engelse oplossing :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Fanta schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:26:
[...]

Schoffelen was dacht ik de manier waarop mijn grootouders het vroeger bijhielden.

Ik zou het zelf niet willen hebben omdat je er niet op kan fietsen maar ook dat is persoonlijk ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 15:15
Ik ben dit jaar begonnen met mijn tuin in orde te maken na de grote verbouwing(en) binnen.

Afgelopen weken bezig geweest met de eerste en tweede laag van een voedselbos te planten. Alle planten bij Bastin in het Limburgse heuvelland gehaald. De planten zijn allemaal aangegaan en zien er gezond uit met veel groei en meteen al vruchten.

De bijzondere zaken die gepland zijn :
Kiwi bes (rode Actinidia arguta 'Ken's Red' en groene Actinidia arguta 'Issai')
Appels met rood vruchtvlees (zuilboom max 1.8m)
Zwarte framboos (Rubus occidentalis 'Black Jewel')
Gele framboos (moederplant uit oude huis)
Vijg (van de lidl vorig jaar)
Zwarte appelbes (Aronia melanocarpa 'Viking')
Olijfboom (lidl, vorig jaar)
Witte aarbei die smaakt naar ananas (Fragaria 'Anablanca' ananas aardbei)
Verschillende aarbeien zodat de hele zomer door ervan gegeten kan worden.
2 grote kiwi's die zelf bestuiven zijn en er nog een mannelijke bij voor meer opbrengst.

Foto's volgen als de tuin verder op orde is
Uitgebreide uitleg voor de keuze kan volgen als er animo voor is, maar alles is ook online te vinden.

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Pagina: 1 ... 153 ... 188 Laatste