@
mrbert
Dure vallen zou ik niet aan beginnen.
Die rateldingen helpen ook niet.
Doe je er niets aan dan gaat het van kwaad tot erger.
Mollen zijn gewoontedieren en komen elke 24 uur door een gang.
Een gewone
standaard klem voldoet dan ook prima, goed gezet heb je hem binnen 24 uur.
Ze moeten drinken , dus als je een gang richting water ziet dan komt hij daar zeker elke dag doorheen.
Een klem langer dan twee dagen laten staan heeft om bovengenoemde redenen geen zin. Dan moet je hem verplaatsen.
Ergens staat hier ook nog wel een post hoe je de klemmen het best zet.
Doe in ieder geval handschoentjes aan, ze ruiken anders mens, of hond, of whatever, en keren dan weer om.
En zoek een gang ergens tussen de hopen, van hoop naar hoop dus, een hoop is het einde van een gang, daar komen ze dus hooguit nieuwe aarde omhoog duwen.
Je kunt ook een Mauki huren.
Hier, of
hier (even scrollen), of even zelf zoeken.
Dat is de meest humane manier en daar kom je tot in het nest mee, je blaast alle gangen vol met koolmonoxide en de mol(len) sterven een zachte inslaapdood.
Met een normale tuin moet je daar in een dag vanaf zijn.
Bijkomend voordeel is dat de mol in de gang dood gaat, en andere mollen het gangenstelsel niet overnemen, en je gebruikt geen gif, als een hond of kat ze toch opgraaft, of vindt, dan maakt dat niet uit.
Gewoon alle gangen die je ziet even openen (per stuk) en laten blazen. Je ziet vanzelf hoever de rook gaat.
Je kunt dit bij kleinere tuinen doen in samenwerking met de buren. Dan ben je er zeker van af.
Er staan ook wel
filmpjes over de Mauki.
Ik ben een paar jaar geleden een week bezig geweest om ze allemaal te vinden, toen liep het de spuigaten uit. Sindsdien is het met klemmen bij te houden, maar ik ga toch een oude motorgrasmaaier ombouwen tot Mauki, wel zo makkelijk en "diervriendelijk".
En woelmuizen doet hij ook.
Vlucht hij naar boven de grond en kan je hem pakken dan wil je liever wat dikkere handschoenen aan, die tandjes kunnen venijnig bijten. En zwemmen doen ze ook prima, naar de buren/weide is dus ook nog een optie dan.
Maar klemmen werkt dus ook prima, allen maak je met zetten wat grotere gaten dan je voor een Mauki doet.
Ik dacht dat ik er met drie vanaf was, inmiddels heb ik er al weer vier extra gevangen.
[
Voor 9% gewijzigd door
Teijgetje op 15-07-2023 01:08
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.