Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 134 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 08:28
Wij hebben langs de grens van ons perceel keizerskroon gepland. Daar houden mollen blijkbaar niet van en sindsdien hebben wij geen last van mollen meer.
Teijgetje schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:42:
[Afbeelding]

:( :( :(

Ik had die hopen nog niet eens gezien, alleen de hele rij belachelijk grote hopen over het veld van voor naar achter.
Inmiddels gevangen, levend, was een hele grote die zichzelf zelfs uit de klem wist te bevrijden.

Tot zijn pech zat hij toen al in een emmer water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:32
Getto schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:17:
Wij hebben langs de grens van ons perceel keizerskroon gepland. Daar houden mollen blijkbaar niet van en sindsdien hebben wij geen last van mollen meer.

[...]
Dank je voor de tip, maar ons perceel is volledig omringt door water/sloten.
Keizerskroon langs de ca. 600 meter perceelgrens gaat hem niet worden. ;)

Mollen die een nieuw territorium zoeken ontkomen we dus niet aan, bovendien kunnen ze zwemmen als de beste.
Elk jaar hebben we er dus een paar waar ik naar op jacht moet.
Dit jaar begon het grote graven ca. een maand geleden.
Ik heb er nu vier gevangen, hopelijk was dat het weer even.

Voor de Cortenstaal liefhebbers:
Volgens mij is bijna alles van cortenstaal momenteel bij Wovar in de aanbieding.
Bloembakken
Borderranden
Boomringen
Tuinschermen
(even zoeken op Cortenstaal geeft alles)

[ Voor 30% gewijzigd door Teijgetje op 03-07-2023 23:32 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Ola!

Hier in de tuin erg veel alst van eksters. Veel lawaai, ze verjagen de kleinere vogeltjes van het voer en ze slopen alles wat in kleine bloembakken zit. :{

Heb ze liever niet meer in de tuin dus.

Ik dacht er aan om deze te kopen en hoop dat er hier misschien ervaringsdeskundigen zijn. :)

https://www.vogelverschri...-silhouet-van-een-ekster/

Doel is wel dat de musjes ed blijven komen. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:01
Ik betwijfel of eksters zich daar iets van gaan aantrekken. Onze hond krijgt vaak buiten zijn brokken (strooi ze op het gras) en dan komen ze gewoon mee eten. De hond (grote herdershond) en de eksters zijn nu zo gewend aan elkaar dat ze naast elkaar op het gras zitten eten. Ze schrikken ook niet van wat voor speelgoed dan ook wat mijn zoontje laat slingeren buiten. Er is een mannetjes ekster die elke dag onze vaste bezoeker is. Hij weet precies wanneer de hond zijn eten krijgt en dan zit hij te wachten op de schutting. Laatst zat er savonds regelmatig een jonge ekster door het raam naar binnen te kijken naar ons (de bank staat zowat tegen het raam aan dus hij keek ons zo aan). Ze weten ook precies wanneer ik enkel langsloop of daadwerkelijk naar buiten kom. Ik had het idee dat hij me soort van kwam halen om de hond buiten te voeren. Ik kan er wel van genieten maar ik heb een zwak voor kraaiachtigen.

Overigens halen de eksters hier ook de kevers uit de rozenstruiken dus ik vind het niet erg dat ze er zijn. Ik zie ze ook vaker mieren van het buitenspeelgoed afpikken. Of van het speelgoed van onze hond. Inmiddels hebben de eksters tegen de warmte ook een tweetal waterschalen in de tuin en is het elke dag feest. De andere vogels blijven hier overigens echt niet weg door de eksters hoor. In tegendeel zelfs, overdag liggen er vaker houtduiven IN de waterschaal als het warm is of op het gras, soms wel een uur achtereen. Mussen komen in groepen en zitten soms met zn zessen in zo'n schaal te baderen. Duiven maken wel mega grote drollen dat is wat minder en ze poepen IN de schalen. De merels komen hier ook gewoon langs, maar het wisselt elkaar af. De enige die echt wegblijven zijn de kauwtjes, vreemd genoeg. Ik hoor ze altijd maar ze landen hier nog zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
MrJ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:19:
Ola!

Hier in de tuin erg veel alst van eksters. Veel lawaai, ze verjagen de kleinere vogeltjes van het voer en ze slopen alles wat in kleine bloembakken zit. :{

Ik dacht er aan om deze te kopen en hoop dat er hier misschien ervaringsdeskundigen zijn. :)

Ik twijfel of zoiets zou werken voor eksters, die zijn meestal slim genoeg om daar doorheen te kijken. Musjes en mezen houden van struikgewas om van en naar toe te vliegen, kan ook zijn dat ze daarom minder aangetrokken zijn voor jouw tuin? (Ik weet niet hoe je tuin er uit ziet, natuurlijk, kan er ook compleet naast zitten.)

En meestal als ze de grond overhoop halen, zit er iets in de grond wat ze willen eten. Dat kunnen bv. ook engerlingen of andere larves van kevers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Thanks. :) Zal t nog maar even aankijken dan.

Zat musjes in de tuin hoor, maar eksters jagen ze nu weg van t voederplankje en trekken de hangende pinda'hangers' voor de mezen uit elkaar. Slim, maar wel vervelend. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
Eksters zijn ook zeker slim ja O+ .

Ik heb vorig jaar trouwens het halve gras dood gehad door engerlingen. Aaltjes gehaald, larvex, niets hielp echt goed. Sinds de komst van de eksters is dat anders, dit jaar (toeval?) ziet het gras er (op wat onkruid na) eigenlijk gewoon top uit, zelfs op de grote probleemplekken. Ze komen (2x per dag) voor de brokken maar vervolgens vreten ze vanalles weg uit het gras in hun zoektocht naar brokken. Er zitten hier vrij veel bruine kevers, ook in de borders ik ben bang dat de engerlingen de larves van die kevers zijn/waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Indoubt

Always be indoubt until sure

@MrJ

Ik denk niet dat zo'n rubberen dode ekster werkt en als het werkt is het maar heel even. Je ziet het al op schiphol, de agrarische sector en bij de jacht dat de meeste afschrikkingen maar heel kort werken.

De vogels blijven eventjes weg maar zodra duidelijk is dat er geen echt gevaar dreigt dan zijn ze binnen een aantal dagen weer terug. Dus ja, het werkt, voor korte tijd.

Ik geloof dat er wel ergens onderzoeken zijn geweest naar hoe lang een afschrikking werkt. Ik heb ze even niet paraat maar het was heel kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:12
Ola!

Wij hadden onze tuin 'be-net' ivm de katten die we niet los buiten wilden laten lopen, 3cm maaswijdte bijt-bestendig net, kleine vogels vliegen er na verloop van tijd gewoon doorheen, trekken letterlijk 5mm voor de benetting hun vleugels in, en hoppa weer uit, alle grotere vogels als duiven, kraaien en eksters + spreeuwen ben je vanaf, mussen, mezen, roodborstjes, winterkoninkjes etc hebben er totaal geen last van.
Het kleine vogelspul vond het overigens een hilarisch spelletje om de katten uit te dagen en dan door het net weg te schieten als er een het geplaag zat was en de dader wilde grijpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 15:53

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Misschien dat iemand met het volgende ervaring heeft. We hebben een heleboel klinkers uit de tuin gehaald, hier komt weer een laag aarde op en uiteindelijk gras. Tussen de klinkers die er ondertussen uit zijn zit een 30x30 cm kolk/put. Ik wil die laten zitten, maar zou er een stenen/betonnen rand om heen willen maken. Het mooist zou zijn als er zoiets kant-en-klaar bestaat natuurlijk. Ik heb iets gevonden wat er op lijkt. Maar dat is nog vrij groot en waarschijnlijk ook duur. Is er nog een andere benaming voor wat ik zoek (kolkomranding)? Of zijn er nog andere oplossingen om het netjes in te passen in een grasveldje? Het lijkt mij wel nodig om er íets om heen te leggen om te voorkomen dat het gras er helemaal over heen groeit.

Hieronder een plaatje van wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: https://efkobeton.nl/wp-content/uploads/2017/03/kolkomranding-Efko-003.jpg

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Tjeerd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:20:
Misschien dat iemand met het volgende ervaring heeft. We hebben een heleboel klinkers uit de tuin gehaald, hier komt weer een laag aarde op en uiteindelijk gras. Tussen de klinkers die er ondertussen uit zijn zit een 30x30 cm kolk/put. Ik wil die laten zitten, maar zou er een stenen/betonnen rand om heen willen maken. Het mooist zou zijn als er zoiets kant-en-klaar bestaat natuurlijk. Ik heb iets gevonden wat er op lijkt. Maar dat is nog vrij groot en waarschijnlijk ook duur. Is er nog een andere benaming voor wat ik zoek (kolkomranding)? Of zijn er nog andere oplossingen om het netjes in te passen in een grasveldje? Het lijkt mij wel nodig om er íets om heen te leggen om te voorkomen dat het gras er helemaal over heen groeit.

[Afbeelding]
Dat zal niet meevallen. Je hebt ze wel voor brandkranen en gasputten en peilbuizen ed. maar voor een kolk ben ik ze niet tegengekomen. Bovendien heb je heel veel verschillende maten.

Is 4 tegels geen optie? Slijp je uit alle 4 een hoek en die sla je om de kolk heen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
Tjeerd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:20:

[Afbeelding]
4 opsluitbandjes op maat slijpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
CrystalViriS schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:09:

[...]
Er zitten hier vrij veel bruine kevers, ook in de borders ik ben bang dat de engerlingen de larves van die kevers zijn/waren.
Daar hoef je niet bang voor te zijn hoor, dat is namelijk zo.
De engerling is de larve van een meikever.
Meikevers leggen hun eitjes bij voorkeur bij beukenhagen, de larve is namelijk dol op de haarwortels van (o.a.) de beukenhaag. Maar ook gras lusten ze best.
Je zou dan ook last kunnen hebben van emelten, dat zijn de larven van de langpootmug. Voor mijn gevoel vind je emelten sneller in gras dan engerlingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tehh op 05-07-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:28
Ik heb een border met 15x15x60, daar bovenop wil een plankhardhout(Padouk)) als afwerking maken. Om de levensduur van de plank te verlengen wil ik de plank iets verhogen dmv kleine dunne hardhouten latten eronder te doen. Zo kan de plank ademen, en beter drogen dan rechtstreeks op het steen, dit geheel schroef ik dan vast aan de steen. Ben eigenlijk vooral nog op zoek naar tips, is het plankje eronder wel nodig of zijn er nog andere / makkelijkere of betere opties. Alle tips zijn welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 15:53

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

@pjot1 @Zwartoog dat klinkt inderdaad ook nog als een oplossing, ben inderdaad bang dat er weinig andere mogelijkheden zijn die kant-en-klaar zijn en je er zo om heen kunt schuiven/leggen - vond/vind het wel een erg mooie oplossing persoonlijk rondom een kolk/afvoerput (30x30 cm) in een grasveld. Ik ga nog wat zitten fantaseren en rondzoeken hoe anderen zoiets in een grasveld oplossen. Ben nu te gericht op zo'n 'kolkomranding'.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:33

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Zelf storten van beton? Wat ijzer en gaas erin en dan gieten maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Tjeerd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:54:
@pjot1 @Zwartoog dat klinkt inderdaad ook nog als een oplossing, ben inderdaad bang dat er weinig andere mogelijkheden zijn die kant-en-klaar zijn en je er zo om heen kunt schuiven/leggen - vond/vind het wel een erg mooie oplossing persoonlijk rondom een kolk/afvoerput (30x30 cm) in een grasveld. Ik ga nog wat zitten fantaseren en rondzoeken hoe anderen zoiets in een grasveld oplossen. Ben nu te gericht op zo'n 'kolkomranding'.
Kant en klaar zal je zeker niet vinden. Er zijn zoveel verschillende soorten kolken dat het niet haalbaar is om voor elke kolk een kolkomranding te produceren.

Is het een pvc kolk of een betonkolk? Je zou met een pvckolk kunnen kijken naar een andere putkop, eventueel naar een kindvriendelijke putkop, zodat je kleinere gaten hebt.

Eigenlijk vraag ik me af waarom je er iets omheen wilt hebben. Heb in het sceince park in Amsterdam kolken achter de opsluitband in het plantsoen geplaatst. Als je ervoor kan zorgen dat de grond/gras 1cm onder de kolk kan aanbrengen voorkom je dat er vuil inkomt.

Volgende vraag, is het niet mogelijk om de kolk te verwijderen? Dop op de pijp en klaar! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ola!

Ja, dat hebben wij ook gehad, de eksters laten de tuin nu met rust (toen hadden we aardbeien, of nou ja, de eksters hadden aardbeien :p ). Nu zijn het kouwen die er een rotzooi van maken en de duiven zitten altijd op de poort en schijten alles onder.

Voor mijn verjaardag een vogelhuisje gehad van mijn zus :+

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 07-07-2023 10:30 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:46
SirMemeAlot schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:30:
Ik heb een border met 15x15x60, daar bovenop wil een plankhardhout(Padouk)) als afwerking maken. Om de levensduur van de plank te verlengen wil ik de plank iets verhogen dmv kleine dunne hardhouten latten eronder te doen. Zo kan de plank ademen, en beter drogen dan rechtstreeks op het steen, dit geheel schroef ik dan vast aan de steen. Ben eigenlijk vooral nog op zoek naar tips, is het plankje eronder wel nodig of zijn er nog andere / makkelijkere of betere opties. Alle tips zijn welkom
Je kunt daarvoor handig kunstof uitvulplaatjes gebruiken. In U vorm kun je ze netjes om een schroef heen leggen als je de planken in de borderrand gaat schroeven.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Zit helaas achter een paywall maar dit is goed nieuws voor de Tielenaren onder ons!

https://www.gelderlander....jn-tuin-krijgen~abf81f3c/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:44
Wij hebben ons pad (klinkers) gevoegd met g2 gator sand. Hier en daar toch niet helemaal lekker aangetrild waardoor er hier en daar toch iets verder is ingezakt dan wenselijk. Zou je er gewoon nog een keer overheen kunnen gaan met g2 gator? Of gaat dat niet hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
WouterL schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:10:
Wij hebben ons pad (klinkers) gevoegd met g2 gator sand. Hier en daar toch niet helemaal lekker aangetrild waardoor er hier en daar toch iets verder is ingezakt dan wenselijk. Zou je er gewoon nog een keer overheen kunnen gaan met g2 gator? Of gaat dat niet hechten.
Ja hoor, dat kan! Met gatorzand moet je de voeg ook verdichten. Dus opnieuw aftrillen en dan met water erover.

Misschien is Varistone Aqua LM een optie? Deze wis je in met water en je bent klaar. Alleen goed opletten dat je alles goed schoonpoetst.

Maar als het verzakt is, is het dan niet verstandig om eerst te repareren? Zodra er water blijft staan gaat het meestal hard achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Bedoel de voeg :) dus niet goed verdicht inderdaad. Maar een tweede keer erover heen kan dus geen kwaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
WouterL schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:08:
Bedoel de voeg :) dus niet goed verdicht inderdaad. Maar een tweede keer erover heen kan dus geen kwaad!
Oké, dan zou ik toch kijken naar Varistone Aqua LM. Als je tevreden bent met hoe het straatwerk er nu in ligt kan je soms met nog een keer aftrillen meer schade aanrichten dan je lief is. Ook heb je kans dat je bestaande voegen die nog wel goed zijn los trilt.

Zelf heb ik ook slechte ervaringen met gatorzand. Loslaten, inzakken en scheuren heb ik al diverse keren meegemaakt. Met Varistone Aqua LM heb ik deze problemen niet. Bovendien, zeker in jouw geval, een stuk makkelijker te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
pjot1 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Oké, dan zou ik toch kijken naar Varistone Aqua LM. Als je tevreden bent met hoe het straatwerk er nu in ligt kan je soms met nog een keer aftrillen meer schade aanrichten dan je lief is. Ook heb je kans dat je bestaande voegen die nog wel goed zijn los trilt.

Zelf heb ik ook slechte ervaringen met gatorzand. Loslaten, inzakken en scheuren heb ik al diverse keren meegemaakt. Met Varistone Aqua LM heb ik deze problemen niet. Bovendien, zeker in jouw geval, een stuk makkelijker te verwerken.
Die varistone er gewoon overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
WouterL schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:36:
[...]

Die varistone er gewoon overheen?
Als de voeg diep genoeg is wel. (Geldt ook voor gatorzand) kan je het er zo overheen gooien. Wel eerst even de gebruikershandleiding lezen.

Minimale voegdiepte is 3cm voor een goed resultaat. Je kan met een plamuurmes de voeg eventueel uitkrabben of naar beneden drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 12:22
vervallen

[ Voor 99% gewijzigd door mrbert op 12-07-2023 17:04 ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Laatst online: 17-09 17:10

Stimulate14

⭐⭐⭐

Stimulate14 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:38:
[...]

[Afbeelding]

Thnx. Dan gaan we daar mee aan de gang. Ik zal na de zomer eens een nieuwe foto posten.
Bijna 2 maanden verder en hij is gegroeid tot en met het dak, foto volgt later deze week :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Barleone schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:11:
[...]

Je kunt daarvoor handig kunstof uitvulplaatjes gebruiken. In U vorm kun je ze netjes om een schroef heen leggen als je de planken in de borderrand gaat schroeven.
Goede tip, dat zal een langer leven hebben dan een hardhouten lat en ook sneller drogen. Heb alleen wel vrij veel stelplaatsen nodig omdat de plank 430cm lang is en 19 breed en je wil erop kunnen zitten. Je wil dan wel wat stevigheid hebben en niet een wiebelende plank. Ik ken alleen de de kleine u plaatjes die ongeveer 5cm lang zijn en 3 breed. Zal eens kijken of je deze ook groter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
SirMemeAlot schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:02:
[...]

Goede tip, dat zal een langer leven hebben dan een hardhouten lat en ook sneller drogen. Heb alleen wel vrij veel stelplaatsen nodig omdat de plank 430cm lang is en 19 breed en je wil erop kunnen zitten. Je wil dan wel wat stevigheid hebben en niet een wiebelende plank. Ik ken alleen de de kleine u plaatjes die ongeveer 5cm lang zijn en 3 breed. Zal eens kijken of je deze ook groter hebt.
Hoe wil je de planken bevestigen? Als je dit met bouten wilt doen kan je ook vulringen tussen je border en je plank monteren. Op deze manier 'zweeft' de plank ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
pjot1 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:21:
[...]

Hoe wil je de planken bevestigen? Als je dit met bouten wilt doen kan je ook vulringen tussen je border en je plank monteren. Op deze manier 'zweeft' de plank ook.
Het idee was met 8 vlonderschroeven 2 - 2 - 2 - 2, zo verdeeld van links naar rechts en dan met een plug in de steenboren. De plank zal aan de voorkant ongeveer 3 centimer oversteken waar dan nog een led strip onder gaat komen voor heel subtiel licht. De bedoeling is straks wel dat hier ook op kan zitten, ik ben bang als ik dit met vulringen doe dat de druk te hoog wordt op die 8 schroefpunten i.p.v. over de gehele lengte ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
SirMemeAlot schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:36:
[...]

Het idee was met 8 vlonderschroeven 2 - 2 - 2 - 2, zo verdeeld van links naar rechts en dan met een plug in de steenboren. De plank zal aan de voorkant ongeveer 3 centimer oversteken waar dan nog een led strip onder gaat komen voor heel subtiel licht. De bedoeling is straks wel dat hier ook op kan zitten, ik ben bang als ik dit met vulringen doe dat de druk te hoog wordt op die 8 schroefpunten i.p.v. over de gehele lengte ondersteuning.
Je zou diezelfde vulringen nog kunnen verlijmen onder de plank zodat je even goed maar 8 vlonderschroeven in het zicht hebt en het doorhangen voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:40
mrbert schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:01:
IK ben nu al bijna een jaar bezig om mollen uit mijn tuin te jagen en dacht even dit voorjaar dathet echt gelukt was,, maar hij is weer terug in mijn grasveld.
Ook in de perken zie ik dat er regelmatig tunnels zijn
De tuin is ca 10x10 en ligt naast een groen strook waar genoeg mooie plek is voor mollen en daar zie je ook diverse molshopen.

IK heb al vanalles geprobeerd.
IK heb 5 tril apparaten in mijn tuin staan. daar komt ie vrolijk vlak bij
, open buizen in de grond gestoken
ik heb mollen korrels aan de randen van mijn tuin geprobeerd toen hij weg leek om hem uit de tuin te houden.

ik heb ook nog toen hij weer terug was stukjes carbiet in de gangen gestopt die ik kon zien en ook bij de molshopen de gang op gezoch ( zit naast de molshoop en niet in het midden) en daar carbiet in gestopt.

Helaas komt ie niet echt uit de grons anders zou de poes hem wel vangen, maar ik ben onderhand een beetje ten einde raad.
Geur en geluid lijkt hem niet te deren nu al weer 5 kleine molshopen in het gras en ook vanochtend weeer 2 verse molshopen in mijn grasveldje wat net weer een beetje hersteld was. Helaas zie ik hem niet zelf anders kreeg hij echt een shep op zijn kop want ben het nu zat.
Heb nooit aan mollen klemmen willen beginnen maar ga dat nu toch overwegen
Alleen geen idee welke en hoe dat te doen als er verder geen andere optie is.
https://www.agrishop.nl/s...cs2=45270;0&emcs3=45273;0
of dezehttps://www.agrishop.nl/2x-swissinno-supercat-mollenval.html?utm_source=google&utm_medium=shopping&utm_campaign=pla_free+shopping+NL
Hier kun je ook gelijk zien of deze is afgegaan

Ik zie ook andere als https://www.agrishop.nl/v...klemval-met-spanveer.html maar die lijken me lastiger te plaatsen
Als de gang niet in het midden zit, maar aan de zijkant, dan is het waarschijnlijk geen mol maar een woelrat.

Ik heb ze ook. Verhuizen elk jaar een tuin verder in onze straat en leven ook in de waterbuffer achter onze tuinen. Ik heb het opgegeven met bestrijden en laat het los. Sindsdien is hij naar de buren verhuisd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
SirMemeAlot schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:02:
[...]
SirMemeAlot schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:36:
[...]
Ik vind 8 schroeven te weinig voor deze lengte.
Heb je al nagedacht over mooie bouten met chemisch anker? Dat gaat never los.
Spiek ook eens hoe straatmeubilair bevestigd is. Bijvoorbeeld een straatbankje van hout op beton.
Ik probeer mee te denken maar ben geen pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Barleone schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:29:
[...]

[...]

Ik vind 8 schroeven te weinig voor deze lengte.
Heb je al nagedacht over mooie bouten met chemisch anker? Dat gaat never los.
Spiek ook eens hoe straatmeubilair bevestigd is. Bijvoorbeeld een straatbankje van hout op beton.
Ik probeer mee te denken maar ben geen pro
De schroeven zijn eigenlijk vooral om de plank op z’n plek te houden, ze zullen geen gewicht dragen omdat de plank volledig ondersteuning heeft van de border stapelblokken. Het hoeft niet hufterproof te zijn zoals gemeentebankjes, ik verwacht dat dit wel meevalt, maar optioneel kan ik nog 4 extra schroeven erbij doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Eerder deze week een stukje verharding van onze kasseien-oprit weggehaald om een blauwe regen tegen een (tot nu toe 'saaie') gevel te kunnen plaatsen. Heeft me een uur gekost om de eerste kassei er uit te krijgen, dan nog eens 3 kwartier voor de andere 4 & om door +20cm zandcement te komen :P Daarna 3mm staalkabel voorzien om de blauwe regen aan vast te binden.

Vind het er nu al leuker uit zien, benieuwd wat het binnen een jaar of 3-4 zal zijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDdLHC-_8egqjZYw5i6u8yLlWng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icL4qZqPJRx0ELJsBbAJYJct.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nnIgXjUIHqoVRWjuQOIAWLjErY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxZzSU9SpKAHC5UGtzLkIFcB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJOHAzyr_w_zOsDNx2Fu7OczuE0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ixRdJKDnxXJcDSDdhX0154d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gS1YXhNu2meiLp6S2CJy7btaKPY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVssLEjPbCL0dWLC2Kx46lNu.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Houd ons op de hoogte zou ik zeggen, groeit als kool is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-05 12:02
Mijn nieuwe planten plan is een verticale tuin / planten muur.
We willen graag ook zelf een huis bouwen, dus heb wat vooraf kennis nodig.

Ik heb er even een aparte topic voor aangemaakt:
Verticale tuin en groene/planten muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:32
Zo pff, bezig met m’n terrasje.

Leuk die betonbandjes van 40kg in je eentje stellen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLeFjHJ_WaLLLWaI2uHI1eAJm2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vq1AOQ2Y2GcjvNuqB1FLUoo8.jpg?f=fotoalbum_large

Na een kant te hebben gesteld door met de hand gestabiliseerd zand te mengen heb ik nu toch maar zo’n mixer gehaald voor die andere drie zijdes.

Gaat sneller, maar alsnog “zwaar” werk. Dit soort klussen gaan echt beter met z’n tweeen lol.

Enfin, dit weekend nog ff twee zijdes goed aansmeren met meer gestab zand en we kunnen naar de volgende fase :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
De_Bastaard schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:42:
Zo pff, bezig met m’n terrasje.

Leuk die betonbandjes van 40kg in je eentje stellen…

[Afbeelding]

Na een kant te hebben gesteld door met de hand gestabiliseerd zand te mengen heb ik nu toch maar zo’n mixer gehaald voor die andere drie zijdes.

Gaat sneller, maar alsnog “zwaar” werk. Dit soort klussen gaan echt beter met z’n tweeen lol.

Enfin, dit weekend nog ff twee zijdes goed aansmeren met meer gestab zand en we kunnen naar de volgende fase :-)
Ach, zijn kleine bandjes, 6/30 denk ik, aan het gewicht te zien.

Je had ze beter met een bandentang kunnen stellen, dan kan je rechtop staan en is het minder zwaar. Maar ja achteraf kijk je een koe in zn............. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:20
Ben bezig om het grind + onderliggend zand uit onze tuin te scheppen. Wil er een laag grond in terugplaatsen voor een grasmat. We zitten in de polder (Flevoland). Zou het zin hebben om op sommige lagen zo diep te graven dat we de kleilaag doorbreken om de afwatering te bevorderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Brokencore schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:30:
Ben bezig om het grind + onderliggend zand uit onze tuin te scheppen. Wil er een laag grond in terugplaatsen voor een grasmat. We zitten in de polder (Flevoland). Zou het zin hebben om op sommige lagen zo diep te graven dat we de kleilaag doorbreken om de afwatering te bevorderen?
Denk niet dat het nut heeft. Neem de openingspost even door. Je kan ook wormen gebruiken voor betere afwatering.

Je kan bijvoorbeeld ook verticale drainage toepassen waarbij je dus gaten maakt met een grondboor en deze vult met drainagezand of grind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
pjot1 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:53:
[...]

Ach, zijn kleine bandjes, 6/30 denk ik, aan het gewicht te zien.

Je had ze beter met een bandentang kunnen stellen, dan kan je rechtop staan en is het minder zwaar. Maar ja achteraf kijk je een koe in zn............. ;)
Ik vind ze groot genoeg haha ;-). Doe stevig aan fitness maar dit is toch wel weer anders :').

Ach ja, de rest kan fysiek alleen maar meevallen denk ik :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@mrbert
Dure vallen zou ik niet aan beginnen.
Die rateldingen helpen ook niet.
Doe je er niets aan dan gaat het van kwaad tot erger.
Mollen zijn gewoontedieren en komen elke 24 uur door een gang.
Een gewone standaard klem voldoet dan ook prima, goed gezet heb je hem binnen 24 uur.
Ze moeten drinken , dus als je een gang richting water ziet dan komt hij daar zeker elke dag doorheen.
Een klem langer dan twee dagen laten staan heeft om bovengenoemde redenen geen zin. Dan moet je hem verplaatsen.
Ergens staat hier ook nog wel een post hoe je de klemmen het best zet.
Doe in ieder geval handschoentjes aan, ze ruiken anders mens, of hond, of whatever, en keren dan weer om.
En zoek een gang ergens tussen de hopen, van hoop naar hoop dus, een hoop is het einde van een gang, daar komen ze dus hooguit nieuwe aarde omhoog duwen.

Je kunt ook een Mauki huren. Hier, of hier (even scrollen), of even zelf zoeken.
Dat is de meest humane manier en daar kom je tot in het nest mee, je blaast alle gangen vol met koolmonoxide en de mol(len) sterven een zachte inslaapdood.
Met een normale tuin moet je daar in een dag vanaf zijn.
Bijkomend voordeel is dat de mol in de gang dood gaat, en andere mollen het gangenstelsel niet overnemen, en je gebruikt geen gif, als een hond of kat ze toch opgraaft, of vindt, dan maakt dat niet uit.
Gewoon alle gangen die je ziet even openen (per stuk) en laten blazen. Je ziet vanzelf hoever de rook gaat.
Je kunt dit bij kleinere tuinen doen in samenwerking met de buren. Dan ben je er zeker van af.
Er staan ook wel filmpjes over de Mauki.
Ik ben een paar jaar geleden een week bezig geweest om ze allemaal te vinden, toen liep het de spuigaten uit. Sindsdien is het met klemmen bij te houden, maar ik ga toch een oude motorgrasmaaier ombouwen tot Mauki, wel zo makkelijk en "diervriendelijk".
En woelmuizen doet hij ook. :+
Vlucht hij naar boven de grond en kan je hem pakken dan wil je liever wat dikkere handschoenen aan, die tandjes kunnen venijnig bijten. En zwemmen doen ze ook prima, naar de buren/weide is dus ook nog een optie dan.

Maar klemmen werkt dus ook prima, allen maak je met zetten wat grotere gaten dan je voor een Mauki doet.
Ik dacht dat ik er met drie vanaf was, inmiddels heb ik er al weer vier extra gevangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 15-07-2023 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
De_Bastaard schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:48:
[...]

Ik vind ze groot genoeg haha ;-). Doe stevig aan fitness maar dit is toch wel weer anders :').

Ach ja, de rest kan fysiek alleen maar meevallen denk ik :-)
Fitness is natuurlijk totaal anders en 9 van de 10 keer een ideale situatie. En vooral de juiste houding, dat is met straten natuurlijk nog wel een dingetje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-09 23:57
Iemand enig idee wat er met deze beukenhaag aan de hand kan zijn? Over een lengte van 10 meter een hele hoop plantjes, maar 1 daarvan valt na 3 jaar ineens uit. Blad verkleurde en valt nu af. Als ik wat verder kijk zie ik dat de bast wat opengscheurd lijkt. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJuUajAddpRbl5QH3lS1So4eW9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvSOeMR0T1K2SgDO4aqfteAN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVMfiwAjH3pxpzilqJYBAlAk7lk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdUm6NiRF7gYVvhmn2CBxKaM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
M’n vrouw wilt in het terras wat ik aan het aanleggen ben vier palen hebben voor zo’n schaduw doek aan te kunnen bevestigen.

Waarmee zet je die palen het makkelijkste vast? Ik gebruik geen zand/grond onder m’n bestrating maar stol en split.

Ik dacht zelf aan paal punten erin rammen en die misschien met wat gestabiliseerd zand vastzetten?

Beton(poeren) lijkt me wat overkill voor vier palen die alleen dat doek moeten dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
De_Bastaard schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:58:
M’n vrouw wilt in het terras wat ik aan het aanleggen ben vier palen hebben voor zo’n schaduw doek aan te kunnen bevestigen.

Waarmee zet je die palen het makkelijkste vast? Ik gebruik geen zand/grond onder m’n bestrating maar stol en split.

Ik dacht zelf aan paal punten erin rammen en die misschien met wat gestabiliseerd zand vastzetten?

Beton(poeren) lijkt me wat overkill voor vier palen die alleen dat doek moeten dragen.
Van belang is te weten welke maat/gewicht palen het worden.
Neem je 15x15 douglas of 7x7 hardhout/vurenhout maakt nogal een verschil. Er zijn uiteraard andere maten en materialen mogelijk.
Het moet dan ook (recht) blijven staan op de plek die je het geeft, maar het mag ook niet gaan verschuiven of kantelen als de wind onder het doek slaat. Kortom, verschaf wat meer info over jullie idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Barleone schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:48:
[...]

Van belang is te weten welke maat/gewicht palen het worden.
Neem je 15x15 douglas of 7x7 hardhout/vurenhout maakt nogal een verschil. Er zijn uiteraard andere maten en materialen mogelijk.
Het moet dan ook (recht) blijven staan op de plek die je het geeft, maar het mag ook niet gaan verschuiven of kantelen als de wind onder het doek slaat. Kortom, verschaf wat meer info over jullie idee.
Ah ja uiteraard.

De palen moeten iets van 2,5m boven t terras uitsteken en worden waarschijnlijk iets van 7x7 hardhout of Douglas.

Schaduwdoek zal iets van 4x3m worden ongeveer.

[ Voor 3% gewijzigd door De_Bastaard op 15-07-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:12
De_Bastaard schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:02:
[...]

Ah ja uiteraard.

De palen moeten iets van 2,5m boven t terras uitsteken en worden waarschijnlijk iets van 7x7 hardhout of Douglas.

Schaduwdoek zal iets van 4x3m worden ongeveer.
Ik zou ze wel goed vastzetten, minstens een meter de grond in, of iets met beton, er komen best wel krachten op te staan.
Hardhout kan zo de grond in, douglas zou ik los van de grond zetten.

Denk ook aan de standaard maten doeken, dan hoef je niks op maat te maken, bv 3,6x3,6 meter, dus de palen iets verder uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 21:20
@De_Bastaard
Wij hebben hier een schaduwdoek met palen van Nesling, de bijbehorende paalankers zijn een meter lang en gaan voor zo'n 70% de grond in.

Een foto die ik even snel kon vinden (gezelschap weggegumd). Indien gewenst kan ik wel een betere detail foto maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBSQ-pJtfO9xp0ad1kx28EYmOiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUpViiDUN6uAlbW0a4g2LQwF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Millert op 16-07-2023 00:05 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000

Reinier

\o/

Slangetje geregeld en vastgezet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wamqw4F6rrgJm8mIpz9wMlT4yXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPDTWR9IDMVM0i5i4Qukqoc2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Millert schreef op zondag 16 juli 2023 @ 00:04:
@De_Bastaard
Wij hebben hier een schaduwdoek met palen van Nesling, de bijbehorende paalankers zijn een meter lang en gaan voor zo'n 70% de grond in.

Een foto die ik even snel kon vinden (gezelschap weggegumd). Indien gewenst kan ik wel een betere detail foto maken.
[Afbeelding]
Woah, die palen zien er goed uit! Helaas kosten ze me toch eigenlijk wat te veel :(.

Ik twijfel nu dan toch tussen betonpoeren met daarop palen of hardhouten palen direct in de grond. De palen moeten hoe dan ook in de binnenhoeken van het terras komen, wat het natuurlijk weer wat lastiger maakt qua montage voor poeren omdat de betonbandjes al staan. Zou betekenen dat ik onder de bandjes moet gaan uitgraven.

Mocht dat nu toch lukken, heeft iemand een idee of het draadeind op zo’n poer de kracht van een opgespannen doek aan kan? Ik kan me voorstellen dat die minder rek kunnen hebben dan bijvoorbeeld een losstaande paal.

edit: nvm ik lees net in Vastzetten palen pergola met schaduwdoek dat de verbinding van poer naar paal niet gemaakt is voor zijwaartse druk, dus dat gaat hem niet worden...

Edit 2: het worden H ankers met paal of de paal direct in de grond (met bitumen/teer/menie).

[ Voor 10% gewijzigd door De_Bastaard op 16-07-2023 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:22

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Kun je niet een compleet frame maken met ook liggende balken?

Zoiets kan prima op poeren:
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/wimwood.nl/wp-content/uploads/2021/02/WimWood-Profielfoto-1-Pergola-scaled.jpeg?fit=2560%2C2273&ssl=1

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@De_Bastaard

Ik ben helemaal eens met @Chaoss. Alleen palen lijkt mij niet stevig genoeg. Zeker met betonpoeren, je hebt altijd wat speling zodat de paal evengoed alle kanten op kan gaan. Door middel van liggers vang je dat op en maak je iets stevigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Chaoss schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:10:
Kun je niet een compleet frame maken met ook liggende balken?

Zoiets kan prima op poeren:
[Afbeelding]
Dat kan zeker, maar echt een pergola wilden we op die plek niet. De vrouw wilt gewoon iets om af en toe dat doek aan te hangen… geen hele pergola :(.

@pjot1 is zo’n H anker ook alsnog instabiel ?

Waarbij ik me overigens afvraag of dat in mijn situatie wel gaat. Ik heb dus opsluitbanden van 30 hoog waar nu aan de binnenkant nog niets ligt. Er komt straks stol in, maar tot dan heeft eventueel beton van die h ankers weinig houvast. Of kleeft dat meteen goed aan die bandjes vast?

Ze zijn maar 60 hoog, en zouden 30 de grond in gaan, maar die grond is er nog niet :X

[ Voor 25% gewijzigd door De_Bastaard op 16-07-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:31:
[...]

Dat kan zeker, maar echt een pergola wilden we op die plek niet. De vrouw wilt gewoon iets om af en toe dat doek aan te hangen… geen hele pergola :(.

@pjot1 is zo’n H anker ook alsnog instabiel ?

Waarbij ik me overigens afvraag of dat in mijn situatie wel gaat. Ik heb dus opsluitbanden van 30 hoog waar nu aan de binnenkant nog niets ligt. Er komt straks stol in, maar tot dan heeft eventueel beton van die h ankers weinig houvast. Of kleeft dat meteen goed aan die bandjes vast?

Ze zijn maar 60 hoog, en zouden 30 de grond in gaan, maar die grond is er nog niet :X
Het is in ieder geval een stuk steviger dan een betonpoer.

Kan je niet gewoon een gat graven, paal stellen en vol gooien met snelbeton? Als je geen hardhout gebruikt, de onderkant even insmeren met teer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
pjot1 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:39:
[...]

Het is in ieder geval een stuk steviger dan een betonpoer.

Kan je niet gewoon een gat graven, paal stellen en vol gooien met snelbeton? Als je geen hardhout gebruikt, de onderkant even insmeren met teer.
Ja daar was ik ook aan t denken. Gewoon Douglas palen van 3.5m van 7x7 ofzo en die een meter ingraven met beton.

Aan de andere kant willen we misschien over een jaar verhuizen dus denk ik “na mij de zondvloed”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:40:
[...]

Ja daar was ik ook aan t denken. Gewoon Douglas palen van 3.5m van 7x7 ofzo en die een meter ingraven met beton.

Aan de andere kant willen we misschien over een jaar verhuizen dus denk ik “na mij de zondvloed”
Nou ja, precies dat dus! Is het gemakkelijkst stellen ook.

Eventueel deels aanvullen, opsluitbandje op maat maken, bandje stellen en verder met snelbeton aanvullen. Dan moet het echt als een huis staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
pjot1 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:45:
[...]

Nou ja, precies dat dus! Is het gemakkelijkst stellen ook.

Eventueel deels aanvullen, opsluitbandje op maat maken, bandje stellen en verder met snelbeton aanvullen. Dan moet het echt als een huis staan!
Opsluitbandje onderin bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:15:
[...]

Opsluitbandje onderin bedoel je?
Ik dacht te lezen dat je de palen tussen de opsluitbandjes wilde plaatsen. Maar ik denk dat ik verkeerd heb gelezen... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
pjot1 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:47:
[...]

Ik dacht te lezen dat je de palen tussen de opsluitbandjes wilde plaatsen. Maar ik denk dat ik verkeerd heb gelezen... 8)7
Haha nee de palen moeten in de binnen hoek van de bandjes komen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:16

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik ben een ontwerp aan het maken voor mijn tuin die ik hopelijk ergens volgend jaar kan aanpakken (/ laten aanpakken).

Een van de dingen waar ik nu aan zit te denken is een pergola constructie met harmonica schaduwdoek.

Daarbij dus de volgende vraag.
Hoe gedraagt het doek zich bij (harde) wind. Gaat het dan klapperen en herrie maken? Of blijft het netjes zitten?

Bij mij zou 1 zijde tegen de gevel komen en een andere zijde is half beschut door een uitbouw van de buren. Dus wind zal er dus niet volledig onderdoor kunnen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Brokencore schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:30:
Ik zou niet proberen om die kleilaag te doorbreken, ten eerste weet je niet hoe diep dat ie zit en ten tweede ben je alleen maar bezig een laag die er al zat en waarschijnlijk waterdoorlatend is aan het verrommelen.
Beter is om ervoor te zorgen dat de grond die je gaat terugplaatsen van goede kwaliteit is, dwz met voldoende voeding en compost (organisch materiaal). Wanneer er al wormen in zitten dan is dat een pré. Vervolgens bij het terugplaatsen zo'n 8 tot 10 cm nieuwe grond in de kuil storten en dat vermengen (met een cultivator) met de ondergrond. Daarna opvullen en tussendoor wat aandrukken (hoe vaak is afhankelijk van de hoeveelheid grond die je aanbrengt. De laatste laag niet te dicht aandrukken, daar moet namelijk het gras op gaan groeien en dat lukt niet op een dichtgedrukt oppervlak. Zodra het gras eenmaal op maaihoogte is kun je wel weer met een roller/drukker er overheen. Neem voordat je met het gras begint een paar grondmonsters op een aantal plekken en laat die testen op nutriënten, organische stof en bodemleven. Dan weet je wat je de aankomende jaren aan moet vullen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:20
thijsco19 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:01:

Daarbij dus de volgende vraag.
Hoe gedraagt het doek zich bij (harde) wind. Gaat het dan klapperen en herrie maken? Of blijft het netjes zitten?
Schaduwdoek zet je met zeilringen en een RVS lijn vast en dan schuif je die uit.
Als je het ingeschoven ook nog onder een afdak kunt houden gaat het jaren mee.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Ingeschoven onder een dak is een goed idee.

Maar helemaak uitgevouwen? Gaat het dan klapperen op de wind?
En half uitgevouwen?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ik heb zaterdag met mijn goede gedrag iemand geholpen om coniferen te trekken, kuch nu nog rotzooi uit. Alle goden wat een bende was dat. Wel gezellig :P.

[ Voor 19% gewijzigd door Stimulate14 op 17-07-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Wij hebben net een overkapping geplaatst en zoeken als wat afscheiden een leuke plant/boom die in plaats komen van het onkruid wat nu in die 2 bakken groeit.

Aangezien ik zelf echt nul kennis heb van bomen platen en struiken doe ik een beroep op jullie kennis.

We vinden een Japanse esdoorn erg mooi maar hebben er al 4 geprobeerd en 4x dood gegaan. Mogelijk niet de meest ideale plek? Tuin ligt op het oosten.

Wensen: in pot, kleur houdend in alle seizoenen en niet achterlijk duur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiGfNZHfuAUlo6sa545JIJEDkfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbjKhSL8fQ1x5OLELVrvhcm0.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Stimulate14 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:46:
Ik heb zaterdag met mijn goede gedrag iemand geholpen om coniferen te trekken, kuch nu nog rotzooi uit. Alle goden wat een bende was dat. Wel gezellig :P.
Bij m’n ouders ook eens gedaan. Toen 40m ofzo. Na 1 boom was ik het al zat, dikke staalkabel van 2cm dik gehaald, ketting, paar klemmen en een auto :D

3 uurtjes waren ze er allemaal, inclusief wortel, er uit :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:28:
Wij hebben net een overkapping geplaatst en zoeken als wat afscheiden een leuke plant/boom die in plaats komen van het onkruid wat nu in die 2 bakken groeit.

Aangezien ik zelf echt nul kennis heb van bomen platen en struiken doe ik een beroep op jullie kennis.

We vinden een Japanse esdoorn erg mooi maar hebben er al 4 geprobeerd en 4x dood gegaan. Mogelijk niet de meest ideale plek? Tuin ligt op het oosten.

[Afbeelding]
Simpel en niet te duur, Rhododendrons! Tegenwoordig ook in alle kleuren te verkrijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

pjot1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:14:
[...]

Simpel en niet te duur, Rhododendrons! Tegenwoordig ook in alle kleuren te verkrijgen!
Geen gek idee. Zag ze zelf op stam 😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Sta op het punt een 'prosumer' hakselaar aan te schaffen. Daaronder versta ik 'n degelijk apparaat wat nog wel (net) met de 230V overweg kan. Merk dat ik er nog wat tegenaan hik. Zijn ze onderhoudsintensief? Kost het hakselen zelf ook niet flink tijd? Afijn.. wat nu zeker teveel tijd kost is alles klein genoeg knippen voor de composthoop..

Nog adviezen vanuit hier? Ik las al e.e.a. op 't forum maar vond nog niet specifiek iets over hoe ze over enkele jaren bekeken bevallen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• CMos
  • Laatst online: 19-09 12:25
Weer een klein gedeelte van de tuin klaar, een lekker lig/zithoekje. Ben wel een beetje klaar mee met die grote stapelblokken; ik vind het mooi maar alweer door mijn rug gegaan door die krengen... en de grootste bak moet nog :F Dus maar eerst effe van genieten voor we weer verder gaan 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOzccMYUOFnSdEoqt_rZjT-w56c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOka4Nr4W6jas2fEq7xHyjnA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiNASpYFaqRfZC55pby74jElXV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCupv9Tbl247kLwUC3oeFidZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThZ1oZO7htcGJKN0KVj5-n4wDn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6mZQZbFQpwdwL4uueIiiRuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZt3OV629bWNa0pRAmPOoH3AKXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37WjZV3hKlmgs46rGzHKv2Ut.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGcuudeJAOi-n2rtwZB6DhtwKDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBQgQnC0Bzrf0g09Y2Slol5y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yfe1INv2Ggo32d_GRn6z1RbZFOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14kCJ9ssKhdSrmASnlAp7GH1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeNZ3FY1w6EFhE0QT4ryR2vg4UE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRVtYEH1aqOFILOEgYpva97I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc55pIoDsiYYPlS_kvJWV7ydTjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltVbfIzp0QiTwC2jPYsa0TD6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi6xOmalQyGwbGrXA4GU9bSF6Pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZUxWJkAB3neJdSNtEvmOWyT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rFQ5sk5e0Mq5OYaY-zUiVlOhjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SupfKvYiyB4HabkWlbrRO8l3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAFtkDPxrQ0dst0z1-Kq2TSXatY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esl2xW2r4oeodPqjpIa4vE5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VN-EMiWl22BZYRcoJxcZSJ7dvtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUxwpSMvrEOWBB99JBkjZYY2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Iemand een idee of je ergens zo'n product kunt kopen?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHfYV4Fdty5k4auJ9cAgU5IxU80=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/nXufXyWMG1ZNjLr3hStmDXqa.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik heb een beetje een stratenmaker vraag

Ik woon aan een rivier, en heb twee terassen (10x10 meter en 10 x 15 meter) die zowel wat wegspoelen (het zand eronder) en veel last hebben van onkruid en dan met name ook riet.
Het plan is om ze eruit te halen (ze liggen er nu denk ik een jaar of 12+) en dat te doen met een tegel donkey
https://www.boels.com/nl-nl/huren/tegeldonkey/p/13293

Tegels zijn 50x50x8 beton dus nauwelijks te tillen.

Maar dan ... hoe krijg ik het zo bij terugplaatsen dat het onkruid niet (als niet in nooit maar wel in veel jaar) niet meet ertussen gaat groeien? Met name riet is nogal sterk.

Omdat ik aan het water woon is gif oid geen optie (als het dat al was).

Tegels liggen nu op 15 cm zand (voorzover dat niet is weggespoeld ondanks afsluitbanden)

In beton leggen oid?

EDIT: @pjot1 heb jij tips?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Accretion schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:25:

[Afbeelding]
Lijkt een beetje op zo'n aansluiting? GEKA + gardena noemen ze het op die link.

/edit
Of zoiets als verloop van een GEKA naar gardena aansluiting?

[ Voor 9% gewijzigd door henkie196 op 17-07-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 20:09
Ik kan deze wel vinden: https://www.slangenboer.n...eling-met-gardena-adapter

[ Voor 3% gewijzigd door yamahabest op 17-07-2023 22:24 . Reden: Poster hierboven had het al gevonden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Accretion schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:25:

[Afbeelding]
Op TikTok?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
franssie schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:05:
Ik heb een beetje een stratenmaker vraag

Ik woon aan een rivier, en heb twee terassen (10x10 meter en 10 x 15 meter) die zowel wat wegspoelen (het zand eronder) en veel last hebben van onkruid en dan met name ook riet.
Het plan is om ze eruit te halen (ze liggen er nu denk ik een jaar of 12+) en dat te doen met een tegel donkey
https://www.boels.com/nl-nl/huren/tegeldonkey/p/13293

Tegels zijn 50x50x8 beton dus nauwelijks te tillen.

Maar dan ... hoe krijg ik het zo bij terugplaatsen dat het onkruid niet (als niet in nooit maar wel in veel jaar) niet meet ertussen gaat groeien? Met name riet is nogal sterk.

Omdat ik aan het water woon is gif oid geen optie (als het dat al was).

Tegels liggen nu op 15 cm zand (voorzover dat niet is weggespoeld ondanks afsluitbanden)

In beton leggen oid?

EDIT: @pjot1 heb jij tips?
Onkruid komt van boven en is nagenoeg niets tegen te doen.

Voor het riet zou je wegendoek kunnen overwegen. Geen worteldoek. Wegendoek is sterker en dikker. Of het 100% werkt durf ik niet te zeggen maar mn collegas hebben goede ervaringen hiermee.

En een donkey doe je goed! Als je de tegels een beetje opwipt kan je ze zo uitpakken met een donkey en heb je 0 tilwerk! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:04
Toppe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:28:

[Afbeelding]
Nandina’s. Die zijn ook aardig onderhoudsarm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gwaihir schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:25:
Sta op het punt een 'prosumer' hakselaar aan te schaffen. Daaronder versta ik 'n degelijk apparaat wat nog wel (net) met de 230V overweg kan. Merk dat ik er nog wat tegenaan hik. Zijn ze onderhoudsintensief? Kost het hakselen zelf ook niet flink tijd? Afijn.. wat nu zeker teveel tijd kost is alles klein genoeg knippen voor de composthoop..

Nog adviezen vanuit hier? Ik las al e.e.a. op 't forum maar vond nog niet specifiek iets over hoe ze over enkele jaren bekeken bevallen.
Hmm, lastige. Als je echt enkel 230V wil, beperk je je opties mijn inziens nogal...
Wat wil je er juist mee hakselen? Groenafval? Twijgen? Takken?

Mijn ervaring met de meeste 'gewone' consumer 230V hakselaars is slecht. Kleine/smalle vultrechter waardoor je alsnog veel tijd verliest aan (zij)takken knippen die er niet door passen. Te weinig kracht waardoor hij vastloopt. Slecht messen- of uitwerpsysteem waardoor de boel om de haverklap verstopt raakt. Ik vond het allemaal maar niks. Een hakselaar met een 'molen' ipv 'messen' doet het op 230V iets beter, maar dan zit je met veel grover snoeiafval. Sinds ik overgestapt ben naar een Eliet Maestro benzinehakselaar met genoeg kracht & een grote vultrechter, ga ik veel sneller & blijer door het hakselen ;)

Moest je toch echt elektrisch willen, dan zou ik eventueel eens naar de Stihl/Viking 2-kamer hakselaars kijken. Ben ik indertijd ook gaan bekijken, die zagen er relatief goed uit. Bij de goedkopere machines zou ik wegblijven, die leveren meer frustratie op dan dat ze je vooruit helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Slonzo Dank voor delen van de ervaring. 'Te licht' is inderdaad de ervaring die ik hoop te vermijden. Het mag dus ook echt wel meer dan de 100 - 300 euro van die modellen kosten.

Eliet is (toevallig?) wel het merk waar ik op uit kwam. Deze https://www.elietmachines...aloog/versnipperaars/neo2 zou toch 3,5 cm aan moeten kunnen en 8 kruiwagens / uur klinkt best als redelijke vaart. (Wel 'n klein kruiwagentje, in die video..) Dit lijkt dezelfde snijtechniek als die Maestro die jouw blij maakt en hetzelfde vermogen als de kleinste Maestro; er is een City (10 kruiwagens/uur) en een Country model (14 kruiwagens / uur). Welke heb jij ?

Zie net dat die kleinste Maestro ook een 230V model is, maar dat doet de prijs van 850 euro dan nog wel een keer x1,5.. (Zo blij keek vrouwlief toch ook weer niet..)

Primair gaat het om snoeiafval, zowel van hagen als, forser, wanneer er flinke stukken van heesters af gaan. Secundair lijkt het me makkelijk als het herfstblad er ook doorheen kan. Al te grote takken in een paar stukken knippen kan wel af en toe, maar ik hoop toch dat het, net als een grote versnipperaar, e.e.a. ook wel erdoor trekken.

(Ik ken verder 'van dichtbij' alleen de grote houtversnipperaars, waar toch zo'n 15cm doorheen gaat. Onze hovenier regelt af en toe zo'n ding. Maar die zijn ook echt voor hout bedoeld. Blad zouden ze denk ik maar in vast lopen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gwaihir schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:16:
Eliet is (toevallig?) wel het merk waar ik op uit kwam. Deze https://www.elietmachines...aloog/versnipperaars/neo2 zou toch 3,5 cm aan moeten kunnen en 8 kruiwagens / uur klinkt best als redelijke vaart. (Wel 'n klein kruiwagentje, in die video..) Dit lijkt dezelfde snijtechniek als die Maestro die jouw blij maakt en hetzelfde vermogen als de kleinste Maestro; er is een City (10 kruiwagens/uur) en een Country model (14 kruiwagens / uur). Welke heb jij ?

Zie net dat die kleinste Maestro ook een 230V model is, maar dat doet de prijs van 850 euro dan nog wel een keer x1,5.. (Zo blij keek vrouwlief toch ook weer niet..)
Oh ik was inderdaad even vergeten dat die Neo2 bestond. Die heb ik zelf niet getest, maar lijkt me met dezelfde techniek als de Maestro ook wel goed te zijn (y) Met 3kW zeker niet om je neus voor op te halen. Vergeet niet om je verlengsnoer helemaal af te rollen als je geen smeulend hoopje kabel wil ;)

Mijn Maestro is nog een ouder modelletje, die staat niet meer op de website. Is er nog eentje met directe aandrijving op de motoras, met 5,5pk motor dus zo'n ~4.1kW. Op zich niet heel veel gekker dan die Neo2 met 3kW.

Die elektrische Maestro is ook 3kW dus daarvoor hoef je 't in principe niet te doen. De opvangbak van 60L i.p.v. 40L lijkt in theorie wel fijner, maar als je 'm moet optillen is het eigenlijk geen voordeel meer :D Het enige wat ik wel weet: voor de Maestro kan je een bladerzeef krijgen (zelf geen ervaring mee), bij de Neo2 weet ik niet hoe goed dat gaat.

Die 'kruiwagens per uur' zou ik met een heel groot korreltje zout nemen :+ Als je niet teveel moet bijknippen om de takken te laten passen, ben jij zelf meestal de beperking voor de doorvoersnelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 18-07-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Slonzo schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:07:
Het enige wat ik wel weet: voor de Maestro kan je een bladerzeef krijgen (zelf geen ervaring mee), bij de Neo2 weet ik niet hoe goed dat gaat.
Dat zag ik ja. En stond er voor de Neo's (nog) niet los bij.

Dus ik las maar 'ns de gebruiksaanwijzing. Die had het vooral over 'rustig aan doen' met bladafval. Tja.. dat komt nu juist vaak in flinke hopen..

Ach, voorlopig kan ik daar ook altijd nog de maaimachine voor inzetten. Daar komt de inspiratie eigenlijk vandaan: dat die blad toch net wat prettiger oplevert voor de composthoop. Aan de andere kant: als het van die vervelende plakkaten maakt, is het juist echt nat en vermoedelijk voor beide machines ongeschikt..

[Edit: het tuinverlengsnoer is toch zo'n los, felgekleurd ding. Dus warmte kan het wel kwijt. Ga nog wel controleren of 't geen 10A snoer is..]

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 18-07-2023 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Gwaihir
Blad lopen alle hakselaars in vast, dus rustig aan daarmee is belangrijk.
Verder heeft elke hakselaar zijn beperkingen en wil je altijd teveel er in doen.
Dat merk ik zelfs bij onze achter de tractor, als je teveel wil dan breekt de breekbout.
En teveel blad verstikt ook deze.
Dus max 15 cm zegt niets als je denkt "dit kan ook wel dan".

Hou daar dus rekening mee.
Koop zo zwaar mogelijk.
Eventueel van marktplaats, ik zag bv deze voor "weinig"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik heb een einhell Stiga (is hetzelfde apparaat) op 220V en dat werkt inderdaad redelijk tot matig. Voor veel snoeiwerk huur ik er eentje bij Boels oid, ik kan het niet allemaal zelf kwijt.
Gsiteren wat genoeid, en ik laat de takken nu eerst afsterven om van het blad af te komen, en dan lust ie het wel. Droger hout hakselt sowieso beter.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Droger vindt de composthoop juist weer jammer..

Na overleg met de verkoper die NEO2 besteld. Dus we gaan het zien. Begrijp dat dit wel echt modellen zijn die voor compost maken zijn bedoeld. Ze maken (juist) geen mooie snippers, zei zowel onze hovenier als de verkoper hiervan.

De verkoper zei dat in vergelijk met een apparaat van 1150 euro wat hij makkelijker op voorraad weet te houden. Dat doet dan iets dikkere takken, maar blad juist minder goed.

Nu 't verschil maar gestopt in een nog betaalbare wipzaag voor het hout dat te dik is; dan maar wat dunner dan we nu doen al te drogen leggen voor de haard.

@Teijgetje Merk dat ik juist 'nieuwe' apparaten met verbrandingsmotor probeer te vermijden. Al zie ik de zitmaaier ook nog niet echt gaan.. Zal dus toch wel Aspen aanrukken worden. (Snap dat dat voor jou geen overweging is.)

@franssie Ik kan dan weer makkelijker kwijt dan aanrukken - slechts een klein autotje zonder trekhaak, maar in de schuur waar hij in staat verdwijnt dat min of meer :P. Dit voorjaar inderdaad ook eentje van de Boels hier, maar da's al pakweg 150 euro voor hij aan staat: huur, benzine, transport (met name haal- en brengtijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Gwaihir
Inderdaad is accu/electrisch vaak nog geen optie hier, de dieseltractor rijdt wel op HVO100, MY van Neste.
Jammer dat het een euro duurder is per liter dan gewone diesel.

@franssie
Dat doe ik ook, alles eerst laten liggen zodat het wat droogt en het blad verdort.
In het seizoen dan, en het ligt er ook aan wat voor hout.
Wilg bv. is taai en vezelt erg als het vers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Teijgetje yup, veel wilg hier en met name de bast ... ik snap dat ze er manden van vlechten zeg maar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hier geen knotwilg :). Rondom het perceel haagbeuk, conifeer, laurierkers, hulst, schutting met klimop. En bomen => blad. Daarbinnen van alles aan heesters en boompjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik kwam wel deze tip tegen om verstopping tegen te gaan:

Doe er je voordeel mee.

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 18-07-2023 17:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:47
thijsco19 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 06:53:
Ingeschoven onder een dak is een goed idee.

Maar helemaak uitgevouwen? Gaat het dan klapperen op de wind?
En half uitgevouwen?
Sinds een tijdje heb ik een houten pergola (zelfbouw) met een Luxxout Solem zonwering. Dat zit met railsen ipv draden en blijft goed zitten. Ook met harde wind (ik zit in het buitengebied tussen de weilanden). Als het hard waait hoor je de wieltjes natuurlijk wel iets in de rails heen en weer schuiven (het doek blijft uitgeschoven wel zitten), maar storend is dat geluid mi zeker niet. Het doek/de golfjes gaat dan ook wat heen en weer, maar dat lijkt me logisch. Van echt klapperen is geen sprake.

https://www.luxxout.com/a...onwering/zonwering-solem/

Je kunt er ook een dakje bij kopen (heb ik ook) zodat het doek ingeschoven zo goed mogelijk uit de regen blijft.

Misschien is dit ook iets voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Franciesco schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:59:
[...]

Sinds een tijdje heb ik een houten pergola (zelfbouw) met een Luxxout Solem zonwering. Dat zit met railsen ipv draden en blijft goed zitten. Ook met harde wind (ik zit in het buitengebied tussen de weilanden). Als het hard waait hoor je de wieltjes natuurlijk wel iets in de rails heen en weer schuiven (het doek blijft uitgeschoven wel zitten), maar storend is dat geluid mi zeker niet. Het doek/de golfjes gaat dan ook wat heen en weer, maar dat lijkt me logisch. Van echt klapperen is geen sprake.

https://www.luxxout.com/a...onwering/zonwering-solem/

Je kunt er ook een dakje bij kopen (heb ik ook) zodat het doek ingeschoven zo goed mogelijk uit de regen blijft.

Misschien is dit ook iets voor jou?
Ziet er goed uit.
Kan alleen weinig beeldmateriaal vinden op het net. Je schuift het doek open en dicht met een stok?

Dat andere systeem van luxxout ziet er ook goed uit, erg strak. Zal ook wel weer stuk duurder zijn..

Moet zo een harmonicadoek constructie maar eens in het echt bekijken. Even zoeken waar ze die dingen hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:47
@thijsco19 klopt, het doek schuif je open/dicht met een stok. Er is inderdaad ook, als je dat mooier vindt, een andere variant waarbij het doek strak staat i.p.v. met golfjes.

Zelf heb ik het op basis van internetfoto’s uitgezocht en online besteld. Maar bij b.v. pergolazonweringen.nl (zit in Ede, Gelderland) zou je ook het e.e.a. moeten kunnen bekijken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:22

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Begin mei ben ik begonnen met het plannen en leegtrekken van de achtertuin (Chaoss in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"). Inmiddels zijn we 2,5 maand verder en komt het einde in zicht. Het gaat niet zo snel als je bijna alles alleen doet en je vooral afhankelijk bent van de weekenden. Alleen bij het tegel leggen heb ik wat hulp gehad.

Nog even wat foto's van de makelaar zoals we het huis in oktober 2021 kochten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qroTR3lRjSaxANEl2qZ4qgTjmf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGfgXX8ky9j6OdQQa9lLdmLF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0AYqN65buyWIV-MxJ6Id9W6E6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNoIjaRM2gNi4AMZrkmRPSeW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwXjKoQXtg5fYUzyrW8xmS8l-4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgLMLZRaeO6gwKj0rpg3JjBx.jpg?f=fotoalbum_large
Overal betonklinkers :/

En dit is het (tot) nu geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zi34b7-i4rfKYWyUQONTSr__v70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAPssBZtj1KiCpo76ElVTaVo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVJU9piDAs9NjNke7_vMJX-Bg50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNTUb192Fqw4UyKBOjG9RJ7N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLGdmodykpS3zx5M0e_9vkygIvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vH8VFIteOcXATEIJPx07fauf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcQWEdQgwbxNWywO4wRtU0gPvtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLvQfdpNbGYoCxa3Pvlzl8tB.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf maandag zijn we 2,5 week op vakantie dus blijft het weer even liggen. Ik hoop met nog 1 vracht zwarte grond klaar te zijn en dan kunnen de grasrollen er in.

En daarna de beplanting nog, niet onbelangrijk, maar daar moeten we nog overna denken :P tips zijn welkom. Tegen de lange schutting wil ik wel spul hebben wat omhoog gaat, maar ik moet nog met de buren overleggen of zij dat wel willen. Anders moet ik iets bedenken wat voor de schutting staat en er niet teveel doorheen groeit.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Gwaihir schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:16:
@Slonzo Dank voor delen van de ervaring. 'Te licht' is inderdaad de ervaring die ik hoop te vermijden. Het mag dus ook echt wel meer dan de 100 - 300 euro van die modellen kosten.

Primair gaat het om snoeiafval, zowel van hagen als, forser, wanneer er flinke stukken van heesters af gaan. Secundair lijkt het me makkelijk als het herfstblad er ook doorheen kan. Al te grote takken in een paar stukken knippen kan wel af en toe, maar ik hoop toch dat het, net als een grote versnipperaar, e.e.a. ook wel erdoor trekken.

(Ik ken verder 'van dichtbij' alleen de grote houtversnipperaars, waar toch zo'n 15cm doorheen gaat. Onze hovenier regelt af en toe zo'n ding. Maar die zijn ook echt voor hout bedoeld. Blad zouden ze denk ik maar in vast lopen.)
Welke (consumenten) versnipperaar je ook koopt; een goed versnipper resultaat staat of valt bij scherpe messen. Ik ben zelf redelijk goed in het slijpen van (tuin)gereedschap, dus voor mij is het niet zo'n probleem om elke keer goed te kunnen versnipperen, messen er even uit halen, met (diamant)slijpgereedschap (met de hand) de snede weer slijpen en weer monteren. Het bot raken van de messen gaat sneller dan je denkt, na ongeveer 4 uur intensief snipperen moeten de messen toch wel weer geslepen worden. En helemaal wanneer er per ongeluk zand, grind, of aarde is in de machine is geraakt, dat werkt gewoon als grof schuurpapier.
Dus een cursusje messen slijpen is misschien wel op zijn plaats, wanneer je het eenmaal kunt heb je ook geen botte keukenmessen meer.....
Ik heb momenteel een Vonroc hakselaar (2500 watt, GS502AC) in gebruik, deze versnippert (wanneer de messen goed scherp zijn) takken tot 45 mm. Heb daar ook een extra set messen bij besteld, dan heb ik altijd een setje scherpe messen voor het grijpen liggen. De tijd die je kwijt bent met hakselen hangt ook in sterke mate af hoe je snoeit. Wanneer je aan het snoeien bent is het handig om tijdens het snoeien de zijtakken er al af te halen en het snoeiafval netjes in de lengte naast elkaar op elkaar en naast de hakselaar te leggen. Probeer te voorkomen dat je afgesnoeide takken meerdere malen door je handen laat gaan alvorens het in de hakselaar te stoppen. En bladafval zou ik niet gaan versnipperen, dat kan (ook vanwege het risico dat je loopt op zand in je apperaat (= botte messen)) net zo goed gelijk op de composthoop.
Edit: Hoe groter het apparaat wat je koopt, hoe groter (meestal) ook de snippers en inherent daaraan hoe langzamer de boel composteert.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:42:
Ik kwam wel deze tip tegen om verstopping tegen te gaan:
Geinig! Zelf ook gedaan? (Mijn aanschaf heeft een totaal ander werkingsprincipe.)
Dank voor de info en adviezen. (Zelf) slijpen ben ik zeker van plan :). Kan wel tussen twee keer gebruiken door, dus een extra messen set kan (voorlopig) gemist worden.
En bladafval zou ik niet gaan versnipperen, dat kan (ook vanwege het risico dat je loopt op zand in je apperaat (= botte messen)) net zo goed gelijk op de composthoop.
Tja.. dat blad valt zo allemaal tegelijk ;) en o.a. de platanen hebben flinke bladeren. Daardoor treffen we helaas toch stevige plakken blad aan in wat dan ondertussen mooie compost had moeten zijn (en tussentijds geven zulke plakken ook problemen bij nat maken van de hoop).

Blad halen we hier van het gazon, de straat, en de oprit. (In de borders blazen we het alleen wat van de kleinere planten af, verder het perk in.) Van het gazon komt het meest en daar zit geen zand in :). Bij de rest heb ik ook m'n twijfels, maar dan is 60 - 70% wel te doen en mijn geduld met een versnipperaar waarschijnlijk toch al op :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:41

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Chaoss schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:23:

En daarna de beplanting nog, niet onbelangrijk, maar daar moeten we nog overna denken :P tips zijn welkom.
Kamperfoelie? Ruikt heerlijk, trekt veel (nacht)vlinders en is in toom te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Gwaihir schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:08:
Na overleg met de verkoper die NEO2 besteld. Dus we gaan het zien. Begrijp dat dit wel echt modellen zijn die voor compost maken zijn bedoeld. Ze maken (juist) geen mooie snippers, zei zowel onze hovenier als de verkoper hiervan.
Je zegt dat je de gebruiksaanwijzing van dat ding gelezen hebt alvorens 'm te bestellen. Heb je dan ook het gedeelte 'onderhoud' doorgenomen?
Van wat ik er uit op kan maken is dat het ding nodeloos ingewikkeld in elkaar steekt voor het uiteindelijke doel; snoeihout versnipperen. De messen zijn heel lastig te slijpen voor een leek, het doorzichtige (wie verzint zoiets?) venster voor de versnipperkamer moet elke 100 bedrijfsuren vervangen worden en wanneer je de messen verwisselt moet je ze na 5 uur weer controleren of ze nog vastzitten.
Mijn mening aangaande de aanschaf van dit soort apparaten: Hoe simpeler, hoe makkelijker. Hoe meer fancy zooi er aan zit, hoe eerder het stuk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:20
Chaoss schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:23:

En daarna de beplanting nog, niet onbelangrijk, maar daar moeten we nog overna denken :P tips zijn welkom. Tegen de lange schutting wil ik wel spul hebben wat omhoog gaat, maar ik moet nog met de buren overleggen of zij dat wel willen. Anders moet ik iets bedenken wat voor de schutting staat en er niet teveel doorheen groeit.
Leuk geworden, weer een parkeerplaats minder in Nederland. d:)b

Bij de schutting hebben wij Verbena Bonariensis staan. (Ijzerhard)
Groeien ongeveer tot 160-170 en staat erg mooi vinden wij iig.
Is (hou me daar niet aan) 2 jarig en in september kun je stekken maken voor nieuwe aanplant.
Daarvoor staan phloxen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Pagina: 1 ... 134 ... 188 Laatste