Plakken blad is gewoon een gevolg van het niet goed omwerken van de compost bij het deponeren van het blad, je moet het gewoon een beetje mengen met de rest.Gwaihir schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:52:
Tja.. dat blad valt zo allemaal tegelijken o.a. de platanen hebben flinke bladeren. Daardoor treffen we helaas toch stevige plakken blad aan in wat dan ondertussen mooie compost had moeten zijn (en tussentijds geven zulke plakken ook problemen bij nat maken van de hoop).
Blad halen we hier van het gazon, de straat, en de oprit. (In de borders blazen we het alleen wat van de kleinere planten af, verder het perk in.) Van het gazon komt het meest en daar zit geen zand in. Bij de rest heb ik ook m'n twijfels, maar dan is 60 - 70% wel te doen en mijn geduld met een versnipperaar waarschijnlijk toch al op
.
En vergis je niet hoeveel zand er alsnog op het blad zit wat op het gazon ligt. Vogels pikken er in, harken het aan de kant, daarmee ook het onderliggende zand (wat o.a. door de regenwormen omhoog wordt gewerkt) op het blad. Felle regenbuien (spetters) doen ongeveer hetzelfde. Overigens verwerk ik ook plataanblad (ongesnipperd) in een composthoop. De kunst is om de hoop hoog en breed genoeg te krijgen en op de juiste vochtigheidsgraad zodat het zaakje begint te broeien, beetje paardenmest erdoor doet ook wonderen trouwens. In de winter komt de stoom van de hoop af, dus de temperatuur binnenin is aardig hoog. In het vroege voorjaar (maart/april) kan de bladcompost dan al gebruikt worden.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former