Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 135 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Gwaihir schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:52:
Tja.. dat blad valt zo allemaal tegelijk ;) en o.a. de platanen hebben flinke bladeren. Daardoor treffen we helaas toch stevige plakken blad aan in wat dan ondertussen mooie compost had moeten zijn (en tussentijds geven zulke plakken ook problemen bij nat maken van de hoop).

Blad halen we hier van het gazon, de straat, en de oprit. (In de borders blazen we het alleen wat van de kleinere planten af, verder het perk in.) Van het gazon komt het meest en daar zit geen zand in :). Bij de rest heb ik ook m'n twijfels, maar dan is 60 - 70% wel te doen en mijn geduld met een versnipperaar waarschijnlijk toch al op :P.
Plakken blad is gewoon een gevolg van het niet goed omwerken van de compost bij het deponeren van het blad, je moet het gewoon een beetje mengen met de rest.
En vergis je niet hoeveel zand er alsnog op het blad zit wat op het gazon ligt. Vogels pikken er in, harken het aan de kant, daarmee ook het onderliggende zand (wat o.a. door de regenwormen omhoog wordt gewerkt) op het blad. Felle regenbuien (spetters) doen ongeveer hetzelfde. Overigens verwerk ik ook plataanblad (ongesnipperd) in een composthoop. De kunst is om de hoop hoog en breed genoeg te krijgen en op de juiste vochtigheidsgraad zodat het zaakje begint te broeien, beetje paardenmest erdoor doet ook wonderen trouwens. In de winter komt de stoom van de hoop af, dus de temperatuur binnenin is aardig hoog. In het vroege voorjaar (maart/april) kan de bladcompost dan al gebruikt worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:02:
Je zegt dat je de gebruiksaanwijzing van dat ding gelezen hebt alvorens 'm te bestellen. Heb je dan ook het gedeelte 'onderhoud' doorgenomen?
Van wat ik er uit op kan maken is dat het ding nodeloos ingewikkeld in elkaar steekt voor het uiteindelijke doel; snoeihout versnipperen.
Ik heb wel 't een en ander gezien, ja. En schrok er ook wel wat van. Maar wat ik vooral niet heb is een vergelijk met andere soortgelijke machines. Vandaar ook het info inwinnen alhier. In het algemeen vind ik die beschrijvingen sowieso bomvol staan met onderhoudsvoorschriften die niemand opvolgt..

Een andere gebruiker hier, met van diezelfde messen in z'n iets zwaarder apparaat, leek er in elk geval content mee :).
De messen zijn heel lastig te slijpen voor een leek
Oh? Het leken met juist vrij handzame ruitvormige stukken metaal..
, het doorzichtige (wie verzint zoiets?) venster voor de versnipperkamer moet elke 100 bedrijfsuren vervangen worden
Die 'tja' deel ik met je..

Maar wat als ik dat - overigens zeer eenvoudig te vervangen - ding niet zo snel vervang? Wordt hij dan slechts minder doorzichtig? En hoeveel is 100 draaiuren eigenlijk? Ik heb op voorhand nog geen benul of dat één of tien jaar is..

Zou het helpen goed met het apparaat om te gaan? Dat je kunt zien wat 'm fluitend af gaat en wanneer de kamer vol loopt en de aanvoer beperkt moet worden? Het is makkelijk zoiets vernieuwends af te zeiken als een gimmick maar tegelijkertijd lijkt het bedrijf daar best aan de serieuze kant voor..

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 22-07-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Gwaihir schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:20:
[...]
Ik heb wel 't een en ander gezien, ja. En schrok er ook wel wat van. Maar wat ik vooral niet heb is een vergelijk met andere soortgelijke machines. Vandaar ook het info inwinnen alhier. In het algemeen vind ik die beschrijvingen sowieso bomvol staan met onderhoudsvoorschriften die niemand opvolgt..

Een andere gebruiker hier, met van diezelfde messen in z'n iets zwaarder apparaat, leek er in elk geval content mee :).
[...]
Oh? Het leken met juist vrij handzame ruitvormige stukken metaal..
[...]
Die 'tja' deel ik met je..
Maar wat als ik dat - overigens zeer eenvoudig te vervangen - ding niet zo snel vervang? Wordt hij dan slechts minder doorzichtig? En hoeveel is 100 draaiuren eigenlijk? Ik heb op voorhand nog geen benul of dat één of tien jaar is..
Zou het helpen goed met het apparaat om te gaan? Dat je kunt zien wat 'm fluitend af gaat en wanneer de kamer vol loopt en de aanvoer beperkt moet worden? Het is makkelijk zoiets vernieuwends af te zeiken als een gimmick maar tegelijkertijd lijkt het bedrijf daar best aan de serieuze kant voor..
Onderhoudsvoorschriften zijn er niet voor niks. Niet opvolgen is snellere slijtage, slechter wordende werking en uiteindelijk gaat de boel kapot.
Die ruitmessen zijn (aan een kant) gekarteld, volgens de fabrikant voor een betere grip, maar juist die kant mag je niet slijpen. Hoe krijg je dan de bij het slijpen ontstaande, noodzakelijke braam er af?
Dat doorzichtige ding is van plastic. Vermoedelijk kunnen ze de veiligheid tot 100 uur garanderen, daarna niet meer.
Ik heb al aardig wat hakselaars versleten, en uiteindelijk draait het om scherpe messen, een toerental wat hoog genoeg is, redelijke motor (zo'n 2500 watt), een uitwerpopening die groot genoeg is en schoon snoeiafval gebruiken. Van Moof deed ook serieus zijn best om zogenaamd goede fietsen te verkopen......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:12:
Plakken blad is gewoon een gevolg van het niet goed omwerken van de compost bij het deponeren van het blad, je moet het gewoon een beetje mengen met de rest.

[..]

De kunst is om de hoop hoog en breed genoeg te krijgen en op de juiste vochtigheidsgraad zodat het zaakje begint te broeien, beetje paardenmest erdoor doet ook wonderen trouwens.
Welke rest? Oktober is niets dan blad.. (geen paardemest om in de strijd te gooien).

Hoe groot is jouw hoop dan en hoe werk je dat om? Ik vind dat juist bij een grote hoop erg slecht te doen. (Hier pakweg 180cm x 180cm x 180cm.)

Vochtig genoeg houden doet duidelijk veel, maar dat gaat mis wanneer er lagen in zitten waar het water zo weer vanaf de hoop uit loopt..
Yaksa schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:55:
Van Moof deed ook serieus zijn best om zogenaamd goede fietsen te verkopen......
Daar ga ik niet in mee. Dat Eliet bestaat al vele jaren als duidelijk serieuze fabrikant, bij tijd en wijle met succes vernieuwend. Dat zegt niet dat deze - vermoedelijk nog onbewezen - vernieuwing een goed idee is. Maar het maakt het geen hipster fabrikant die het alleen maar doet om bijzonder te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Gwaihir schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:16:
[...]Welke rest? Oktober is niets dan blad.. (geen paardemest om in de strijd te gooien).
Hoe groot is jouw hoop dan en hoe werk je dat om? Ik vind dat juist bij een grote hoop erg slecht te doen. (Hier pakweg 180cm x 180cm x 180cm.)
Vochtig genoeg houden doet duidelijk veel, maar dat gaat mis wanneer er lagen in zitten waar het water zo weer vanaf de hoop uit loopt..
De hoop begint natuurlijk klein, maar ik probeer deze zo hoog mogelijk te krijgen door het bij elkaar geharkte blad vanuit de kruiwagen met de hand op de hoop te verspreiden, dan krijg je ook geen 'plakken'
Overigens voeg ik maar weinig water toe, in de herfst valt er over het algemeen genoeg water uit de lucht. En ik verzamel het blad alleen wanneer het (redelijk) droog is, bij nat weer is het geen doen om blad uit wat fijner grind te harken. Af en toe gaat er ook wat snoeiafval, in stukjes geknipt, doorheen. Dat is overigens voor elke composthoop goed, een mix van groen en bruin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

De messen van mijn Eliet hakselaar zijn eigenlijk dringend aan vervanging toe, maar doordat hij in de richting van de nerf maalt ipv loodrecht erop, gaat dat ding gewoon nog altijd als een malle :P Zal misschien iets meer benzine drinken, maar voor de paar liter alkylbenzine die ik op een jaar verbruik, lig ik daar niet van wakker.

*knip* maar die geeft wel vaker 'het moet zoals ik denk dat het in theorie hoort, of het is niet goed' advies :P Ik zie Eliet hier ook gewoon bij quasi elke tuinman/aannemer/verhuurbedrijf, zeker een bewezen merk inderdaad. En tuinmachines dienen gewoon om gebruikt te worden, niet om in een toonzaal te zetten met perfecte snede op het mes.

@Gwaihir Of dat kijkglaasje toegevoegde waarde heeft of een gimmick is, dat weet ik niet. Maar ik kan je wel vertellen dat ik voor eigen-tuin-gebruik waarschijnlijk aan minder dan tien draaiuren per jaar zit. Dus je kan waarschijnlijk wel een aantal jaar vooruit voor je er uberhaupt aan moet beginnen denken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 25-07-2023 10:03 . Reden: Laat dergelijke sneren aub achterwege. ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:32
Weer iets opgeschoten :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52FjGhWJ7IQYG6cHaQd5CHkzOuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niuZCfhONqCcqasqf4m2F90h.jpg?f=fotoalbum_large

Bigbags met puin/stol leeg scheppen is overigens echt heel kut.

[ Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 23-07-2023 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:28
Gwaihir schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Geinig! Zelf ook gedaan? (Mijn aanschaf heeft een totaal ander werkingsprincipe.)
Mijn hakselaar snijdt millimeter plakjes van de takken af en dat met 2 messen tegen een stationair tegenmes, bij 540 rpm.
Zolang je gewone takken tot 15 cm er in gooit is er niets aan de hand, met blad en twijgjes is het soms een ander verhaal als dat vers is.
En hoewel er een twijgjesbreker in de rotor zit wil hij dus toch nog wel eens vollopen met blad en kleine takjes.
Ik ga dus wel die aanpassing maken met rubber slijtstrips zodat hij beter leegveegt en harder uitwerpt.
En hopelijk niet meer verstopt.

Maar ben nu even met tig andere dingen tegelijk bezig, zal dus wel van de winter worden. ;)

Maar zoals gezegd, je gooit er al snel dikkere stukken in, of meerdere die samen te dik zijn, en dan breekt de beveiligingsbout. Reuze irritant........... :X
Dat was met de oude Bio 80 ook zo, al gingen daar geen grote takken in. Je wil altijd te veel doen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Slonzo schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:24:
De messen van mijn Eliet hakselaar zijn eigenlijk dringend aan vervanging toe, maar doordat hij in de richting van de nerf maalt ipv loodrecht erop, gaat dat ding gewoon nog altijd als een malle :P Zal misschien iets meer benzine drinken, maar voor de paar liter alkylbenzine die ik op een jaar verbruik, lig ik daar niet van wakker.

Geen idee wie in @Yaksa zijn cola gepist heeft :+ maar die geeft wel vaker 'het moet zoals ik denk dat het in theorie hoort, of het is niet goed' advies :P Ik zie Eliet hier ook gewoon bij quasi elke tuinman/aannemer/verhuurbedrijf, zeker een bewezen merk inderdaad. En tuinmachines dienen gewoon om gebruikt te worden, niet om in een toonzaal te zetten met perfecte snede op het mes.

@Gwaihir Of dat kijkglaasje toegevoegde waarde heeft of een gimmick is, dat weet ik niet. Maar ik kan je wel vertellen dat ik voor eigen-tuin-gebruik waarschijnlijk aan minder dan tien draaiuren per jaar zit. Dus je kan waarschijnlijk wel een aantal jaar vooruit voor je er uberhaupt aan moet beginnen denken ;)
Minder dan 10 per jaar? Tja.. tot je een enorme treurwilg laat kandelaberen ;) dan staat ie zo 10u per week aan, meerdere weken achter elkaar.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

noes schreef op zondag 23 juli 2023 @ 00:23:
Minder dan 10 per jaar? Tja.. tot je een enorme treurwilg laat kandelaberen ;) dan staat ie zo 10u per week aan, meerdere weken achter elkaar.
Tsja, juiste tool voor het juiste werk. Het gaat over een 'gewoon' hakselaartje voor licht/gemiddeld tuingebruik, daar ga je geen hele bomen mee lopen versnipperen, me dunkt. Daar huur je dan een grote jongen voor :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 10:40
Terug van vakantie zag m’n grote kamerplant er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FR-4F1SEU8yyCHz4_v_x0s5Z1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqwG2DkaUCkfKjqZwPGNS2vX.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is dit? En is dit nog op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Goofyduck384 Lijkt wel wat uitgedroogd en/of verbrand? Gewoon water blijven geven, misschien wat meer schaduw en kijken of ie opleeft.
Via https://www.plantsome.nl/blogs/blog/verzorgingstipsplanten lees ik dat ie ook juiste te veel water kan hebben gekregen tijdens je vakantie, of dat je RV te laag is (plantenspuit gebruiken dan).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 10:40
Tja verbrand kan niet (staat niet in direct zonlicht).
Teveel of te weinig water kan beiden, zal de ‘watergever’ eens vragen.

Maar wanneer weet je nou of het teveel of te weinig is? Er zitten lager ook nogal wat verdorde bladeren, dus denk te weinig.. maar ja, wat is voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
In de grond voelen, dus je vingers er diep insteken?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Ik heb de Bosch AXT 25 TC en ben daar wel tevreden over. Het is een turbine hakselaar en tot nu toe vreet ie alles op, met blad en al.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een keer goed water geven en de bladeren buiten een keer afspuiten? (misschien gaat het er wel af? :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 08:53
Goofyduck384 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:00:
Terug van vakantie zag m’n grote kamerplant er zo uit:
[Afbeelding]

Wat is dit? En is dit nog op te lossen?
Dat lijkt me eerder op wolluis of dopluis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Chaoss schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:23:
En daarna de beplanting nog, niet onbelangrijk, maar daar moeten we nog overna denken :P tips zijn welkom. Tegen de lange schutting wil ik wel spul hebben wat omhoog gaat, maar ik moet nog met de buren overleggen of zij dat wel willen. Anders moet ik iets bedenken wat voor de schutting staat en er niet teveel doorheen groeit.
Voor de schutting kan je kijken naar een druif, die woekert niet. Je kan gewoon zo'n metalen rooster op de schutting zetten en daar de druif over laten groeien, er komen vanzelf grijpertjes uit de druif die overal aan willen hechten. Druiven vind ik wel wat gevoeliger voor ziektes, zoals meeldauw, dus je moet ze luchtig houden zodat de wind erdoorheen kan.

Een olijfboom houd in de winter zijn blad, waardoor je het hele jaar iets groens in de tuin hebt staan. Zijn goed bestand tegen hitte, kou bestendigheid is wat minder (laat een deel van zn blad vallen als het echt koud is). Echt ziektes heb ik er nog niet mee gehad, en onderhoud is niet heel moeilijk. In het voorjaar de boel flink snoeien en gedurende de zomer de lange uitlopers kortwieken.

Appelbomen zijn ook niet heel moeilijk, je kan er leuke leibomen van maken, krijg je nog meer productie ook. Zijn ook niet echt gevoelig voor ziektes maar ik heb wel altijd luizen in mn appelboom.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:09
Hoi Tweakers, ik hoop dat ik hier op de juiste plek ben.

Ik heb vorig jaar Toscaanse Jasmijn tegen mijn hek aan geplaatst, hij groeide aardig en afgelopen juni/juli zijn er ook mooie (en geurige :D) bloemetjes aan gekomen.

Echter staat hij er nu wat triest bij, en ik begin me een beetje zorgen te maken.

De bloemetjes zijn ondertussen allemaal verdwenen, ik heb me later vertellen dat dat normaal is. Dit is hoe ze een aantal weken geleden erbij stonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XN51kZc_0ZyTOWuogmXxUCHs0-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPtQDQq0Y9PWpH1XhXIvQfxv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W307zM00Y0VJjCa5FqaakWVexbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwScfE5ZzxJFTJKau6i6aX7o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i83xoA35ieFES5Vxq1sOHZszX2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6yvlkSEQ6hPcjPvEmLrWkRg.jpg?f=fotoalbum_large

Waar ik me meer zorgen over maak is hoe rood hij aan het worden, van wat ik ervan begrijp is dat hij dan te nat/ koud staat. Met het weer van afgelopen week snap ik dat ook wel een beetje, maar tijdens de droge periode stond hij ook aardig rood erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQtwMH7zoT89LApSJfN6J8U1iXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h42WSDvpJsGsqwuSL3DkdMkU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHFWpWTYUHK2AN7welfrQf_wgjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HOo7N5UP85xKxFyigYdMWZk.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ook de (nieuwe) blaadjes bij de "groene" stukken beginnen rood te worden, of rode stippen te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssFUH-apTbBOFhoDXG8-tVl_ukw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJGFY2BfPx01BhGeADUQhJBP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwbAYnJBW3U99tyCY2xQjjj-ods=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXpEoRbez33A2AOjUnndV9AC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P23uzB3Kc5nM886XQWSX4SzG0yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xm7SYSIn7gS2Y1ImHBTHG4ui.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Of weet of dit wel of niet erg is / of ik wel of niet iets moet doen?

P.S. Dit is een van mijn eerste plantjes, dus ik ben nog niet helemaal thuis in de planten wereld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
Vraagje.

Wij willen op een klein stukje waar grind/split ligt een stuk kunstgras neerleggen waar een bank op komt te staan. Is toch wat fijner in de zomer met blote voeten en geen split/grind wat steeds op het pad ligt.

Nu hebben we daar al anti-wortel matten met plastic honingraat liggen waarin ook allemaal split zit voor het stabiel zetten van de bank. Die 'matten' willen we graag laten liggen. We moeten dan ongeveer een halve centimeter met zand ophogen, dan gronddoek en daar bovenop het kunstgras?

Het kunstgras hebben we! Dan moeten we dus zand hebben. Welk zand kan ik het beste gebruiken waar ook geen onkruid in gaat groeien?

https://www.karwei.nl/ass...er-breed-per-cm/p/B146820

https://www.karwei.nl/ass...stgras-10-stuks/p/B459991

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
barriie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:31:
Hoi Tweakers, ik hoop dat ik hier op de juiste plek ben.

Ik heb vorig jaar Toscaanse Jasmijn tegen mijn hek aan geplaatst, hij groeide aardig en afgelopen juni/juli zijn er ook mooie (en geurige :D) bloemetjes aan gekomen.

Echter staat hij er nu wat triest bij, en ik begin me een beetje zorgen te maken.

De bloemetjes zijn ondertussen allemaal verdwenen, ik heb me later vertellen dat dat normaal is. Dit is hoe ze een aantal weken geleden erbij stonden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waar ik me meer zorgen over maak is hoe rood hij aan het worden, van wat ik ervan begrijp is dat hij dan te nat/ koud staat. Met het weer van afgelopen week snap ik dat ook wel een beetje, maar tijdens de droge periode stond hij ook aardig rood erbij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar ook de (nieuwe) blaadjes bij de "groene" stukken beginnen rood te worden, of rode stippen te krijgen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Of weet of dit wel of niet erg is / of ik wel of niet iets moet doen?

P.S. Dit is een van mijn eerste plantjes, dus ik ben nog niet helemaal thuis in de planten wereld :+
Dit is precies wat mijne ook doen, al jaren. En er komen gewoon weer verse blaadjes en takken aan en elk jaar bloeien ze weer opnieuw. Ze kleuren weer groen, worden soms rood, niks om je zorgen om te maken wat mij betreft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:09
No Hands schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:09:
[...]

Dit is precies wat mijne ook doen, al jaren. En er komen gewoon weer verse blaadjes en takken aan en elk jaar bloeien ze weer opnieuw. Ze kleuren weer groen, worden soms rood, niks om je zorgen om te maken wat mij betreft.
Ah gelukkig, hopelijk kan ik er nog lang van genieten :D, bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Weet iemand hoe dik je bestratingssplit legt onder bestrating? 5-6cm (aangetrild) ?

En dan na t leggen van de Waaltjes, de Waaltjes nog eens aantrillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
President schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:37:
Vraagje.

Wij willen op een klein stukje waar grind/split ligt een stuk kunstgras neerleggen waar een bank op komt te staan. Is toch wat fijner in de zomer met blote voeten en geen split/grind wat steeds op het pad ligt.

Nu hebben we daar al anti-wortel matten met plastic honingraat liggen waarin ook allemaal split zit voor het stabiel zetten van de bank. Die 'matten' willen we graag laten liggen. We moeten dan ongeveer een halve centimeter met zand ophogen, dan gronddoek en daar bovenop het kunstgras?

Het kunstgras hebben we! Dan moeten we dus zand hebben. Welk zand kan ik het beste gebruiken waar ook geen onkruid in gaat groeien?

https://www.karwei.nl/ass...er-breed-per-cm/p/B146820

https://www.karwei.nl/ass...stgras-10-stuks/p/B459991
Anti worteldoek bestaat niet. Wortels groeien er gewoon doorheen. ;)

Je kan beter wel de matten verwijderen. Zeker als er nog grind ligt. Het zand zal anders dor het grind naar beneden zakken waardoor je op den duur verzakkingen krijgt. Bovendien is een halve cm zand tekort om fijn af te werken.

Voor zand kan je gewoon stopzand gebruiken. Eventueel stieren/drainagezand voor betere waterdoorlaatbaarheid. Bovendien komt onkruid altijd van boven en nooit van onder dus helemaal voorkomen doe je het nooit.

Ook heb je speciale matten voor onder kunstgras met een dempende werking. Hierdoor voelt het ook natuurlijker aan. Houdt er wel rekening mee dat kunstgras heel heet kan worden in de zomer. Ook heb je nog zilverzand nodig om over het kunstgras heen te vegen zodat de haren wat rechterop komen te staan.
De_Bastaard schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:12:
Weet iemand hoe dik je bestratingssplit legt onder bestrating? 5-6cm (aangetrild) ?

En dan na t leggen van de Waaltjes, de Waaltjes nog eens aantrillen?
Klopt! De gemiddelde straatlaag bedraagt normaal gesproken 5cm voor het zetten van de stenen.

Na het leggen van de walen dien je ze eerst in te vegen met split of brekerzand, afhankelijk van de stenen. Veeg het goed in en veeg het daarna schoon. Pas daarna kan je gaan aftrillen. Door het eerst in te vegen zorg je ervoor dat de stenen vast komen te liggen en voorkom je dat je je bestrating 'omduwt'. Hierna kan je definitief invegen

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 10:47
NL Mike schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:10:
Het heeft een kleine 3 maandjes geduurd maar de vlonder is min of meer klaar. Ik moest het voornamelijk in de weekenden doen en niet elk weekend was er tijd voor. Heb ook veel gedaan met mijn vrouw.

Ben geen timmerman en had nooit wat met elektra gedaan voorheen. Vind dat het aardig gelukt is.

Het oppervlakte is ongeveer 12 meter bij 4,10 meter geworden. Zo'n 227 piketpaaltjes erin geslagen, wat een verschrikkelijk werk was dat.

Nu wil ik het nog zo snel mogelijk in de olie zetten.

Hier wat plaatjes.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit het topic even terug te lezen. Erg mooi gedaan! Hoe zorg je dat de bij de overgang naar de tegels de tegels niet verzakken? Heb je daar nog een wandje oid voor gebouwd? Of gewoon de opsluitband eronder geplaatst?

Iemand anders wellicht een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rubenus schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:11:
[...]

Zit het topic even terug te lezen. Erg mooi gedaan! Hoe zorg je dat de bij de overgang naar de tegels de tegels niet verzakken? Heb je daar nog een wandje oid voor gebouwd? Of gewoon de opsluitband eronder geplaatst?

In de meeste gevallen zet je een inderdaad een opsluitbandje onder het hout. Afhankelijk van de hoogteverschillen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 10:47
pjot1 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:16:
[...]

In de meeste gevallen zet je een inderdaad een opsluitbandje onder het hout. Afhankelijk van de hoogteverschillen natuurlijk.
En dan de regelbalk tegen de opsluitbanden aan? Of de banden onder de regenbalken door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rubenus schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:31:
[...]

En dan de regelbalk tegen de opsluitbanden aan? Of de banden onder de regenbalken door?
Ik neem aan dat je nog klein stukje overstek toepast waardoor je de opsluitband onder de vlonderplanken kan zetten en dus je bestrating ook opsluiting geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL Mike
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09-2024
Rubenus schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:11:
[...]

Dank je wel.

Heb de opsluitband iets laten zakken zodat de vlonderplank er net overheen viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
in het najaar van 2020 heb ik vier leibomen naast elkaar laten plaatsen in mijn tuin (Liquidambar styraciflua Worplesdon). Nog steeds erg blij mee. :) Het waren destijds al wat grotere bomen met flinke schermen. De hovenier had aan de oost- en westzijde van elke boom een boompaal tot kniehoogte geplaatst. Inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder en beginnen enkele boompalen te rotten. Een goed moment om een keuze te maken: 1. boompalen en boomband verwijderen, omdat ze na drie groeiseizoenen hun functie hebben vervuld, of 2. nieuwe boompalen plaatsen en boombanden opnieuw aanbrengen voor een jaar of 2. Voor de kosten hoef ik het niet te laten.

Online lees ik tegenstrijdige verhalen. Sommige sites schrijven dat boompalen na 2 a 3 groeiseizoenen geen functie meer hebben. Andere sites zeggen juist dat boompalen zeker wel 4 tot 5 jaar moeten blijven staan. Bij diverse buren zien we dat hun bomen scheef staan door de wind. Dat willen we voorkomen, maar tegelijkertijd is het ook onzinnig om tijd en geld te investeren in boompalen en -banden als dat geen toegevoegde waarde meer heeft.

Vervangen jullie boompalen na een bepaald aantal jaren, of is dat onnodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Squawk schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:39:
Een boom zou na 2 jaar zeker genoeg geworteld/verankerd moeten zitten.
Vervangen zou ik zeker niet doen, ik had 'm al een jaar eerder weggehaald :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Squawk Bij een leiboom wordt met betrekkelijk weinig kroon en dus een navenante hoeveelheid wortelgroei, een flink 'zeil' gemaakt. Mag dat jaarlijks de heftigste stormen vangen? Dan zou ik de ondersteuning niet te snel weg laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:17
@Squawk ik zou ze vervangen en dan direct door palen die langer mee gaan. Door kastanjehouten palen bijvoorbeeld.

Waar ik woon (in het buitengebied waar dus ook regelmatig harde wind staat) laat ik de palen staan tot een jaartje of 5. Het e.e.a. ook afhankelijk van de soort boom. Met de recente zomerstorm was ik daar ook weer blij mee. Al heb ik enkele knotwilgen die er al ca 7 jaar staan (inmiddels een paar jaar zonder palen) en toch schuin gewaaid zijn met de zomerstorm waarvan 1 zelfs zo schuin dat hij helaas weg moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Zelf denk ik enerzijds ook dat het mogelijk moet zijn om de boompalen na de komende najaarsstormen te verwijderen. Dan hebben ze 3 jaar hun werk gedaan.

Tegelijkertijd hebben we onlangs weer code geel en rood gehad vanwege het slecht weer en zelfs een serieuze windhoos nabij Apeldoorn. Zoals @Franciesco en @Gwaihir schrijven zit ik er niet op te wachten dat mijn leibomen met een flink scherm als windvanger dan alsnog omwaaien.

Voor beide opties valt iets te zeggen… ik slaap er nog eens een nachtje over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Squawk
Bij het plaatsen van onze bomen werd geadviseerd de boompalen minimaal 3 jaar te laten staan, 3 per boom.
Als je het voor het geld van een paar palen niet hoeft te laten zou ik scheefstand niet riskeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:06
@Squawk Kort door de bocht: Als een paal rot is kun je er geld op in zetten dat de rest ook niet heel geweldig meer is. Als je bomen de laatste zomerstorm zonder problemen zijn doorgekomen. Hebben die kniepalen daar niet superveel meer aan bijgedragen.

Technisch antwoord: Kniepalen staan meer beweging toe, waardoor haarwortels doorlopend gesnoeid worden. Hierdoor gaat de boom meer en meer haarwortels aanmaken. Een boom aan kniepalen staat daardoor over het algemeen sneller vast. (Kanttekening: niet elke boom kan aan kniepalen, een berk zal bijvoorbeeld eerder kromtrekken of afbreken.)

Reden dat je overigens de laatste jaren meer en meer bomen met 3 palen geplant ziet worden is vanwege de hype rondom jutte boomband. Duurzaam en ecologischverantwoord, staat heel hip op papier en de beleidsmedewerkers zijn helemaal in hun nopjes. Realiteit is echter dat het spul duidelijk minder sterk is en de kracht over meer banden verdeeld moet worden om het spul langer als een paar weken heel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:06
@Teijgetje Bijj die grote lindes van jou snap ik dat wel ja. Maar dan praten we ook over een heel ander kaliber boom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:47
Vraagje, ik wil de tegels gaan voegen met Varistone Aqua. Maar de voegen zijn iets verzonken. Hoe moet ik dit aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzmJmecy8VRZYi5k5oBWkmCWbFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvZVPAERLOsdd9zDd9m5RX6T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Milo85 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:33:
Vraagje, ik wil de tegels gaan voegen met Varistone Aqua. Maar de voegen zijn iets verzonken. Hoe moet ik dit aanpakken?

[Afbeelding]
In principe zijn deze (beton)tegels niet geschikt voor Varistone Aqua LM. De minimale voegbreedte dient 3mm te bedragen.

Ik heb bij wijze van proef een aantal maanden geleden wel betontegels gevoegd, alleen hadden deze tegels geen facet en de voegbreedte was ongeveer hetzelfde als bij jou. Door het voegmiddel zeiknat te maken zorg je ervoor dat het voegmiddel naar beneden zakt en is zodoende helemaal gevuld. Met een vloerwisser werk je het af.

Alleen ben ik bang dat het voegmiddel in de facet niet blijft zitten. Je zou kunnen proberen om alles in te wissen en dan met een voegspijker de facet uitkrabben als het voegmiddel nog zacht is.

Waarom wil je de tegels eigenlijk voegen? Je zou bijvoorbeeld ook voor zilverzand of iets dergelijks kunnen kiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door pjot1 op 28-07-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:47
pjot1 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:38:
[...]

In principe zijn deze (beton)tegels niet geschikt voor Varistone Aqua LM. De minimale voegbreedte dient 3mm te bedragen.

Ik heb bij wijze van proef een aantal maanden geleden wel betontegels gevoegd, alleen hadden deze tegels geen facet en de voegbreedte was ongeveer hetzelfde als bij jou. Door het voegmiddel zeiknat te maken zorg je ervoor dat het voegmiddel naar beneden zakt en is zodoende helemaal gevuld. Met een vloerwisser werk je het af.

Alleen ben ik bang dat het voegmiddel in de facet niet blijft zitten. Je zou kunnen proberen om alles in te wissen en dan met een voegspijker de facet uitkrabben als het voegmiddel nog zacht is.

Waarom wil je de tegels eigenlijk voegen? Je zou bijvoorbeeld ook voor zilverzand of iets dergelijks kunnen kiezen.
Daar was ik al bang voor, helaas dan. Voornamelijk wil ik ze voegen doordat ik best veel last van mieren heb. En voor onkruid zou het ook fijn zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Milo85 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:47:
[...]

Daar was ik al bang voor, helaas dan. Voornamelijk wil ik ze voegen doordat ik best veel last van mieren heb. En voor onkruid zou het ook fijn zijn.
Mieren is vervelend ja. Je straatwerk kan daardoor ook gaan verzakken. Als ik weet dat mensen daar last van hebben, gooi ik altijd wat Portland door het zand. Sterke mier die daar doorheen komt! :+ Helaas is dat te laat voor jou.

Zoals ik al zei, door het goed nat te maken krijg je het voegmiddel wel tot de volle diepte. Je moet er wel voor zorgen dat de voeg goed schoon is. Je kan dit met een plamuurmes of zo'n onkruidhaak leeg halen.

Door bij je facet weer alles schoon te maken zou ik het wel aandurven. Bovendien is 3mm natuurlijk maar een voorschrift waar Varistone garant voor wil staan. De officiële beschrijving geeft aan dat je een voeg moet hebben van 3mm tot 50mm. Als de voeg 50mm is, kan je er ook een waaltje ingooien! :+

Kortom, ik zou het gewoon proberen en dus niet gelijk afschrijven. Ik weet niet handig je bent en hoeveel m² het is, maar als je een emmer van 12,5 kg haalt en je gooit er een dag tegenaan dan moet je toch een heel eind komen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
True schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:52:
Ik heb recent deze: uitvoering: Metabo RM 36-18 LTX BL 36 accu-grasmaaier (met 70m2) en er loopt nu ook een gratis accu actie (let op je hebt er twee nodig) zie: True in "(Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties ervaringen" Maar wat @Terrz ook al zegt als je al accu's hebt in het pro-segment is het een logische keuze om van dat merk ook een accu grasmaaier te kopen.
Ik vind een grasmaaier op accu's wel echt een verademing zeker als ik het vergelijk met mijn verticuteren van laatst waarbij ik nog gelimiteerd was door de 230V aansluiting.
Bevalt deze grasmaaier nog? Ik heb al zoveel accu’s metabo dat ik waarschijnlijk ook deze ga kopen. Klein grasmatje maar hier maar groot genoeg om gek te worden van een snoer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Megalomania schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:41:
[...]

Bevalt deze grasmaaier nog? Ik heb al zoveel accu’s metabo dat ik waarschijnlijk ook deze ga kopen. Klein grasmatje maar hier maar groot genoeg om gek te worden van een snoer :)
Ja perfect, doet prima z'n ding.

Edit @Megalomania vergeet die accu-actie niet, mocht je er eentje willen halen, ook al heb je er misschien al 'te veel' ;)

[ Voor 15% gewijzigd door True op 30-07-2023 16:07 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMksTVIPRyHBP2bLNfvLaw8R5Pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAev1U3rz1uhKtnXVcEpANs4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze plant in mijn tuin staan, de app geeft aan dat het 'perzikkruid' is, het is familie van de duizendknoop....is het ook net zo'n woekerplant als de duizendknoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5qE-lvtYBe_tnoM4vibjgYlinc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QG2VPzbLx4dIFQ6xHpb6bZd4.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat voor een boom dit is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Henkhuppelschot schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:14:
[Afbeelding]

Ik heb deze plant in mijn tuin staan, de app geeft aan dat het 'perzikkruid' is, het is familie van de duizendknoop....is het ook net zo'n woekerplant als de duizendknoop?
Als ik wat google dan valt het wel mee.
https://www.kerknet.be/ke...-zinvol-en-nuttig-onkruid

Wil je het niet dan moet je nu wel gaan trekken voordat ie veel zaad gaat geven, maaien helpt meestal niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:10

-pollem-

Are you threatening me?

barry86 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:30:
[Afbeelding]

Perzische slaapboom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:42
Squawk schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:39:
in het najaar van 2020 heb ik vier leibomen naast elkaar laten plaatsen in mijn tuin (Liquidambar styraciflua Worplesdon). Nog steeds erg blij mee. :) Het waren destijds al wat grotere bomen met flinke schermen. De hovenier had aan de oost- en westzijde van elke boom een boompaal tot kniehoogte geplaatst. Inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder en beginnen enkele boompalen te rotten. Een goed moment om een keuze te maken: 1. boompalen en boomband verwijderen, omdat ze na drie groeiseizoenen hun functie hebben vervuld, of 2. nieuwe boompalen plaatsen en boombanden opnieuw aanbrengen voor een jaar of 2. Voor de kosten hoef ik het niet te laten.

Online lees ik tegenstrijdige verhalen. Sommige sites schrijven dat boompalen na 2 a 3 groeiseizoenen geen functie meer hebben. Andere sites zeggen juist dat boompalen zeker wel 4 tot 5 jaar moeten blijven staan. Bij diverse buren zien we dat hun bomen scheef staan door de wind. Dat willen we voorkomen, maar tegelijkertijd is het ook onzinnig om tijd en geld te investeren in boompalen en -banden als dat geen toegevoegde waarde meer heeft.

Hangt ook erg van de wind af. Ik heb blad houdende leibomen, 1 is al doormidden en 2 waren ontworteld maar doen het gelukkig nog.
Ze staan nu iig in een permanente leistelling.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

[Afbeelding]

je kunt hem ook altijd even in google gooien, dan rolt de naam er ook gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
de Peer schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:53:
[...]

je kunt hem ook altijd even in google gooien, dan rolt de naam er ook gewoon uit.
'in google gooien' is een wat algemeen iets waar niet iedereen wat mee kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

No Hands schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

Goed dan, een meer uitgebreide instructie. dit knopje.
Google image search, zoeken met een afbeelding dus. bestaat al een tijdje ;).
Deze functie werd meer dan 10 jaar terug geintroduceerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LH5ZUkOYGplRgPq0LPhta2WLMms=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kgg3TW1xtrKqHPQpF4ZOpO0F.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 01-08-2023 13:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[Afbeelding]

Bij twijfel; je kan ook de app 'PlantNet' downloaden. Die werkt eigenlijk in 95% van de gevallen enorm accuraat.

Maar zoals al aangegeven; dat is een Perzische Slaapboom. Ik heb de 'chocolade' variant/cultivar hiervan in de tuin staan (die het na een slechte start vorig jaar, nu enorm goed doet :Y )

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

No Hands schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

Daar heb je gelijk in, hoewel we van Tweakers dat misschien wel mogen verwachten? ;)

Zelg gebruik ik Google Lens, is erg handig voor herkennen van plantjes (en beestjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
offtopic:
dat werkt ook prima met google.com, recht in de zoekbalk zit de foto zoeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-09 23:45
Goedemiddag,
Wij zijn een aantal maanden geleden in ons nieuwe huis getrokken en zijn momenteel bezig met een plan voor de tuin. De vorige bewoners hebben bomen gepland bij de erfafscheiding. Zie de foto's hieronder. Zoals ik het zie zijn dit (knot)wilgen.

Opzich vinden wij de boompjes best grappig; groeien snel en hierdoor is het lekker beschut (ze zijn ook hoog). Wij zitten er aan te denken om deze (knot)wilgen te laten staan. Wij vragen ons alleen of dit slim/verstandig is. Ik kan op internet niet veel vinden over (knot)wilgen die op een dergelijke manier ingezet worden.

Hebben jullie nog zinvol advies? Is laten staan slim/aan te raden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVo89pk8PoFL6qweXFpsruq1jF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cckwPzlWe7MFFduofhacV16Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38yg_VaQi7ILhgPrRUurjmyThBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsTVLILT3hKAu570OsuhYnHe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JLwzo9ozCiBq3SVJGDox01xJPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSkEzACYHX1WvQn0l1h76mQX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSajxiJQiHJ9L-ODUCqB11XNUiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlyOHDlH7aXsVUOuZT9yhtJ1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Jasperf schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:24:
Goedemiddag,
Wij zijn een aantal maanden geleden in ons nieuwe huis getrokken en zijn momenteel bezig met een plan voor de tuin. De vorige bewoners hebben bomen gepland bij de erfafscheiding. Zie de foto's hieronder. Zoals ik het zie zijn dit (knot)wilgen.

Opzich vinden wij de boompjes best grappig; groeien snel en hierdoor is het lekker beschut (ze zijn ook hoog). Wij zitten er aan te denken om deze (knot)wilgen te laten staan. Wij vragen ons alleen of dit slim/verstandig is. Ik kan op internet niet veel vinden over (knot)wilgen die op een dergelijke manier ingezet worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom zou het niét slim zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik kan me voorstellen dat die struiken nogal hinderlijk over het pad haan groeien, dus veel snoeien. Bij mij op de dijk ook iemand met zo een afscheiding, die ga ik binnenkort ook aanspreken want ze duwen de fietsers naar het midden van een gedeelde weg (1 baans). Om die reden heb ik eerder mijn coniveren ook verwijderd, was nauwelijks tegen te snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:33
@Jasperf
Kijk ook eens in de plaatselijke verordening. Staat vaak wel iets in over wat je als erfscheiding mag plaatsen.
En verder kan ik je eigen gedachte alleen maar onderschrijven: zo op het eerste oog ziet het er hinderlijk uit voor stoepgebruikers. (En ook wel een beetje onsierlijk)

[ Voor 34% gewijzigd door Barleone op 02-08-2023 10:16 . Reden: Er stond een verkeerde quote. ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik ben niet gelijk van het dreigen met de APV op vandaag na want Waternet was illegaal bomen aan het kappen - ja dat is het waterschap / dijkbeheerder hier die dacht het wel zelf te bepalen. Een wilg van 30 jaar naar de schredder :( (en die stond niet OP de dijk maar erachter)
Gemeente heeft het stilgelegd en we zijn als omwonenden ons nu aan het beraden of herplant oid.

Met de bewoner verderop de dijk, daar komen we wel uit, is geen onredelijke vent en het is buitengebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

franssie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:41:
Ik kan me voorstellen dat die struiken nogal hinderlijk over het pad haan groeien, dus veel snoeien. Bij mij op de dijk ook iemand met zo een afscheiding, die ga ik binnenkort ook aanspreken want ze duwen de fietsers naar het midden van een gedeelde weg (1 baans). Om die reden heb ik eerder mijn coniveren ook verwijderd, was nauwelijks tegen te snoeien.
Ja, je moet het wel bijhouden inderdaad. Maar gelukkig groeien wilgen primair verticaal, de dunne uitlopers de verkeerde kant op eens per maand afknippen is best te doen, vooral zolang ze dun zijn. Ze staan in de situatie van @Jasperf ook wel dicht op de stoep, Zou het zelf ook met iets meer marge hebben geplant.
franssie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:28:
Ik ben niet gelijk van het dreigen met de APV op vandaag na want Waternet was illegaal bomen aan het kappen - ja dat is het waterschap / dijkbeheerder hier die dacht het wel zelf te bepalen. Een wilg van 30 jaar naar de schredder :( (en die stond niet OP de dijk maar erachter)
Gemeente heeft het stilgelegd en we zijn als omwonenden ons nu aan het beraden of herplant oid.

Met de bewoner verderop de dijk, daar komen we wel uit, is geen onredelijke vent en het is buitengebied.
Oh da's zonde :( stronkenfrees ook toegepast? anders laten staan, groeit vanzelf nieuw uit de stronk. Zou me niks verbazen als dat sneller gaat dan nieuwe aanplant, tenzij er een vrij dikke wilg geplant wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-09 19:10
Laat ik even vooropstellen dat ik van tuinen GEEN verstand heb. Ik heb onderstaande woning gekocht met een daar bijbehorende garage geplaatst achter in de tuin met aan de linkerzijde een oprit.

Nu is alles bestraat tussen de woning en garage, dat is natuurlijk leuk onderhoudsvrij maar er is wat mij betreft echt te weinig groen.
Graag zou ik de rode garagedeuren met een auto bereikbaar houden en een terras aanleggen die aan de woning via de grijze schuifwanden bereikbaar is. Maar het liefst wel zo dat het voor in- en uitrijden van de garage geen of weinig hinder ondervind.

Heeft iemand een idee om dit praktisch aan te pakken? Hoe dit in te delen. De maatvoering staat er ongeveer bij zie de situatieschets;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKEgf6_7kP04XZmVGRuFL0e7lbs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hNaDnn10GIZ8CxDyVThpHk80.png?f=user_large

Jullie hebben vaak betere ervaringen en ideeën dan die ik kan verzinnen.
Alvast bedankt voor alle input.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De_Bastaard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IkWMJGDxxhICicj9b6tFuak4lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEPkXP5ySSNieljuYTPXeq4p.jpg?f=fotoalbum_large

Het einde komt in zicht 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
MB300 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:59:
Laat ik even vooropstellen dat ik van tuinen GEEN verstand heb. Ik heb onderstaande woning gekocht met een daar bijbehorende garage geplaatst achter in de tuin met aan de linkerzijde een oprit.

Nu is alles bestraat tussen de woning en garage, dat is natuurlijk leuk onderhoudsvrij maar er is wat mij betreft echt te weinig groen.
Graag zou ik de rode garagedeuren met een auto bereikbaar houden en een terras aanleggen die aan de woning via de grijze schuifwanden bereikbaar is. Maar het liefst wel zo dat het voor in- en uitrijden van de garage geen of weinig hinder ondervind.

Heeft iemand een idee om dit praktisch aan te pakken? Hoe dit in te delen. De maatvoering staat er ongeveer bij zie de situatieschets;

[Afbeelding]

Jullie hebben vaak betere ervaringen en ideeën dan die ik kan verzinnen.
Alvast bedankt voor alle input.
er staan geen maten bij in de breedte, maar als jij en je partner achteruit kunnen parkeren lijkt dat te passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
noes schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:47:
[...]

Ja, je moet het wel bijhouden inderdaad. Maar gelukkig groeien wilgen primair verticaal, de dunne uitlopers de verkeerde kant op eens per maand afknippen is best te doen, vooral zolang ze dun zijn. Ze staan in de situatie van @Jasperf ook wel dicht op de stoep, Zou het zelf ook met iets meer marge hebben geplant.

[...]

Oh da's zonde :( stronkenfrees ook toegepast? anders laten staan, groeit vanzelf nieuw uit de stronk. Zou me niks verbazen als dat sneller gaat dan nieuwe aanplant, tenzij er een vrij dikke wilg geplant wordt.
Nog niet schouwen, wordt wel een ding ben ik bang, waterschap is hier nogal vervelend (waternet, een amsterdams bestuursorgaan dat opzettelijk in een aparte rechtsvorm is gezet omdat Amsterdam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-09 23:45
@noes Bijvoorbeeld omdat de wilgen te dicht op elkaar staan of omdat dit type boom niet geschikt is voor zoiets.

Maar zoals ik de berichten lees, is bovenstaande niet het geval. Wat meer bijhouden dus, maar dat vind ik niet direct een probleem.
noes schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:19:
[...]

Waarom zou het niét slim zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Jasperf schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:24:
Goedemiddag,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Knotwilgen moet je dus iig knotten, om de paar jaar kaal knippen. Als je dat met hart voor de natuur doet dan knot je ze niet allemaal tegelijk. Maar om en om. Door die willgen te snoeien ontstaat de knot, waardoor het een knotwilg is. Laag bij de grond heb je dus eigenlijk alleen de kale stammen. Knotwilgen werden op een boerenerf vaak gebruikt als hakselhout, snelgroeiend en makkelijk te verwerken.

https://www.deboomdokter....bomen-correct-te-knotten/

Als je ze niet knot worden het schietwilgen, die groeien recht omhoog en worden enorm! (knotwilgen uiteindelijk ook, stamomtrekken van een meter kan makkelijk. Zoals ze dus nu geplant zijn is op de lange termijn zinloos.

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 02-08-2023 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Kline aanvulling: Het om en om snoeien doe je overigens omdat veel insecten afhankelijk zijn van de knotwilg. Van de wilgentakken (tenen) was en is het goed manden vlechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:09
Notna schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Bij twijfel; je kan ook de app 'PlantNet' downloaden. Die werkt eigenlijk in 95% van de gevallen enorm accuraat.

Maar zoals al aangegeven; dat is een Perzische Slaapboom. Ik heb de 'chocolade' variant/cultivar hiervan in de tuin staan (die het na een slechte start vorig jaar, nu enorm goed doet :Y )
Nog een andere goede app hiervoor: Obsidentify

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
franssie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:28:
Ik ben niet gelijk van het dreigen met de APV
Hoi, ik had in eerste instantie jouw bericht gequote, terwijl ik een reactie op jasperf bedoelde. My bad.
En twee: eens, ik wil niet dreigen met de APV, maar heb er zelf ook baat bij gehad om daar even inspiratie op te doen. Ik moet bijv. bomen op minimaal 2 meter van de erfscheiding houden en hagen/struiken op 50cm afstand planten (mag wel tot 0cm op de erfgrens geknipt worden). Dus toen werd het hedera, lekker groen dicht en dun. (Uiteraard 2 à 3 keer/jr knippen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

No Hands schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:45:
[...]

Als je ze niet knot worden het schietwilgen, die groeien recht omhoog en worden enorm! (knotwilgen uiteindelijk ook, stamomtrekken van een meter kan makkelijk. Zoals ze dus nu geplant zijn is op de lange termijn zinloos.
Op langere termijn wel ja, maar er gaat nog best wat jaartjes overheen voordat die stammen elkaar kunnen raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:22
Hopelijk is dit het juiste topic, maar ik heb een heel klein balkon (1 meter breed,3m lang) waar dit soort witte stenen liggen. Door de bomen, rommel van het dak, de wind, et cetera worden die echter snel heel vuil. Is er een betere soort steen om hier te leggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-aXj4WlGr4EZTXaYWchRp_RmDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DO3AHqsHxkhup8NsIgyvDg8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:23
cy-gor25 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:27:
Hopelijk is dit het juiste topic, maar ik heb een heel klein balkon (1 meter breed,3m lang) waar dit soort witte stenen liggen. Door de bomen, rommel van het dak, de wind, et cetera worden die echter snel heel vuil. Is er een betere soort steen om hier te leggen?

[Afbeelding]
Wel eens zwarte stenen overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
banaliteit schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

Wel eens zwarte stenen overwogen?
Ja dat kwam ik bij het googlen ook tegen. Bedoel je antraciet dan beter of eerder leisteen of dit:

https://www.gamma.be/nl/a...83031&gclsrc=ds&gclsrc=ds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
cy-gor25 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:27:

[Afbeelding]
Ik neem aan dat die keien niet over de volle oppervlakte liggen?

Ik kan het niet goed zien op de foto maar als ik mag gokken lijkt het erop dat er gewoon 30x30 betontegels liggen. Het grind wordt dan gebruikt om op te vullen.

Je zou ook kunnen kiezen voor een paar extra tegels en extra tegeldragers en de tegels pas (laten) maken. Dan ben je overal vanaf!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@cy-gor25 Wat @pjot1 zegt, of overwegen de tegels en grind beide te verwijderen en er een vlonder in te leggen, heb je tegenwoordig ook van kunststof. https://www.woodcomposiet.nl/vlonderplanken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
No Hands schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:45:
[...]

Knotwilgen moet je dus iig knotten, om de paar jaar kaal knippen. Als je dat met hart voor de natuur doet dan knot je ze niet allemaal tegelijk. Maar om en om. Door die willgen te snoeien ontstaat de knot, waardoor het een knotwilg is. Laag bij de grond heb je dus eigenlijk alleen de kale stammen. Knotwilgen werden op een boerenerf vaak gebruikt als hakselhout, snelgroeiend en makkelijk te verwerken.

https://www.deboomdokter....bomen-correct-te-knotten/

In zijn geval (@Jasperf) gewoon alles tegelijk snoeien, elk voorjaar.
Dat groeit snel genoeg uit en dan heb je mooie bolletjes op de stammetjes elk jaar (en kan je het met een snoeischaar af).
Door elk jaar alles te snoeien beperk je ook de overgroei over het voetpad.
Vind je ze te hoog dan kun je alle stammen op gelijke hoogte lager afzagen, in het voorjaar, voordat het uitloopt, dat loopt gewoon weer uit tot nieuwe knotwilgjes. Maar dan op lagere stammetjes.
Dat ze dik worden maakt ook niet uit, groeit het mooi dicht onder. Maar dan zijn we 30 jaar verder.

Om en om snoeien wordt gedaan om nog groen te houden, niet uit hart met de natuur, wilg groeit zo snel dat je prima elk jaar kan snoeien.
Bij dunne stammetjes is er zelfs de kans dat de doorgroeiende takken te zwaar worden en de stam splijten bij storm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Teijgetje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:39:
[...]

<>
Om en om snoeien wordt gedaan om nog groen te houden, niet uit hart met de natuur, wilg groeit zo snel dat je prima elk jaar kan snoeien. <>
Ha er blijken dus meerderen manieren te zijn om te knotten:
1) Het om en om snoeien IN de wilg (50% zeg maar)
2) Het om en om snoeien van wilgen zelf (dus de ene 100%, de andere 50%)

Gemeentes kiezen meestal voor optie 3, alle wilgen 100% snoeien om het jaar , waardoor er dus een voedseltekort komt voor insecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@franssie

Je vergeet methode 5 , gewoon de kop er af zagen om hem lager te maken. :)

En welk voedseltekort heb je het over?
Voor het bonte wilgenbastboordertje?

Zou hij al bestaan dan is er in de winter/jaar door, bast genoeg voor hem.
Voor alle andere insecten loopt de geknotte wilg begin lente weer gewoon uit, bloeit en krijgt blaadjes.
Er is dus geen verschil in een wilg met lange takken die gaat bloeien en blaadjes maakt en een geknotte wilg die uitloopt, bloeit en blaadjes maakt. Behalve dat de takken korter zijn en de knotwilg een mooi bolletje is.
Je knot voor de lente, of voor de vorst valt eind herfst en hij zijn blad kwijt is, dus zodra de sapstroom weer op gang komt maakt hij mooie takjes, genoeg zodat zelfs vogels er weer in kunnen nestelen mochten ze dat willen.

Hier knot de gemeente om en om, minder werk (half zo veel elk jaar als alles). Dus om en om een wilg kaal, zodat de weg groene bomen blijft houden. (methode 4, om en om 1x 100% kaal en 1x niets aan gedaan)
Zouden ze elk jaar alles doen zouden ze veel sneller klaar zijn omdat de takken eind seizoen niet polsdik zijn en overal de kettingzaag nodig is.
Maar ook die kale wilgen hebben al snel weer een groene pruik.
Zoals je weet doet snoeien bloeien, en als je één ding wilgen niet hoeft te leren is dat snel groeien.
Van gekookte jonge wilgenscheuten maak je zelfs een vervanger voor stekpoeder, zoveel groeihormoon zit daar in.

Ik ben dus echt benieuwd welke insecten tekort gedaan worden volgens jou?

Voorbeeld:
Deze rij knotwilgen (links) is begin dit jaar 50% gesnoeid NA de bloei, (alleen de dikste takken), dus eigenlijk al veel te laat, met de sapstroom al weer op gang.
En hebben dus twee keer takken laten groeien. 1x bloei/blad en verlengen en 1x vanaf nul.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZXsqgj8n8-g-doI9r89pVt_rrc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1z92I37f6MUUR7WxKiIkLvQ7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdx27reBpbHVwoRoCWJgnajwS3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLaQVz0Gym34gLYgANCSSxrI.jpg?f=fotoalbum_tile

En deze Lindes (rechts) die ik voor de bladgroei geknot heb van armdikke (en dikker) takken hebben inmiddels weer een mooie groene pruik. Maar ook eigenlijk net te laat toen de sapstroom al haast op gang was.

Dit is trouwens dezelfde rij, bijna anderhalf jaar geleden, toen ze begin lente wel helemaal kaal waren gesnoeid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSaXrytgJLS_yLECAg0dPg5q9hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEmFbfM23JVqB5pQDbw27e96.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Teijgetje op 02-08-2023 23:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Teijgetje omdat een ongesnoeide wilg eerder bloeit dan een geknotte en dus juist vroeg in het seizoen een meerwaarde heeft (wanneer dat extra belangrijk is). Maar doe je eigen ding met jouw wilgen, doe ik dat ook met de mijne (en omgeving)

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 03-08-2023 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:22
Ik heb wat tips nodig voor planten aan de zuidkant van mijn tuin. Hier komt geen/nauwelijks zon vanwege de garageboxen die er zitten maar ik wil wat meer kleur aan die kant. Aan het begin van de zomer bloeien de bodembedekkers (ik weet zo even niet welke plant het is) wit, maar dat is nu al een tijdje uitgebloeid en hoewel het groen is, zit er geen kleur in. Heeft iemand tips voor planten die ik er neer kan zetten? Veel planten die ik om mij heen zien doen het alleen goed in de zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5SryrDF0TgH_PVObgvLlU1q1k4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0M8N2tYc9CNFueCcx0KEL33J.jpg?f=fotoalbum_large

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
IceM schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:31:
... Aan het begin van de zomer bloeien de bodembedekkers (ik weet zo even niet welke plant het is) wit, maar dat is nu al een tijdje uitgebloeid en hoewel het groen is, zit er geen kleur in. Heeft iemand tips voor planten die ik er neer kan zetten? Veel planten die ik om mij heen zien doen het alleen goed in de zon.

[Afbeelding]
Zo van een afstandje lijken dat wintergroene Geraniums (Ooievaarsbek).
Kijk eens op Esveld.nl of https://www.rhs.org.uk/plants
Om te zoeken met filters naar planten die je mooi vindt. Er zijn uiteraard meer websites die deze mogelijkheid hebben.

@Teijgetje Misschien kun je de links opnemen in TS?

[ Voor 3% gewijzigd door Barleone op 03-08-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:22
Barleone schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:19:
[...]

Zo van een afstandje lijken dat wintergroene Geraniums (Ooievaarsbek).
Kijk eens op Esveld.nl of http://rhs.org.uk/
Om te zoeken met filters naar planten die je mooi vindt. Er zijn uiteraard meer websites die deze mogelijkheid hebben.
Tnx, op esveld kan ik idd vrij goed een selectie maken.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:13
IceM schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:31:
Ik heb wat tips nodig voor planten aan de zuidkant van mijn tuin. Hier komt geen/nauwelijks zon vanwege de garageboxen die er zitten maar ik wil wat meer kleur aan die kant. Aan het begin van de zomer bloeien de bodembedekkers (ik weet zo even niet welke plant het is) wit, maar dat is nu al een tijdje uitgebloeid en hoewel het groen is, zit er geen kleur in. Heeft iemand tips voor planten die ik er neer kan zetten? Veel planten die ik om mij heen zien doen het alleen goed in de zon.

[Afbeelding]
Je kunt er een paar verbena’s tussen zetten. Hebben de hele zomer mooie paarse bloemen. Geeft ook meteen wat hoogte en diepte in je border.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
franssie schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 00:41:
@Teijgetje omdat een ongesnoeide wilg eerder bloeit dan een geknotte en dus juist vroeg in het seizoen een meerwaarde heeft (wanneer dat extra belangrijk is). Maar doe je eigen ding met jouw wilgen, doe ik dat ook met de mijne (en omgeving)
Je kan ook prima geheel kaal snoeien direct na de bloei, hij groeit dan gedurende het jaar uit, en bloeit hij dus elk jaar uitbundig.
En dan blijft de kroon klein/in toom.

Met knot/schietwilgen kan je alle kanten op. :)
Ik zal volgend jaar eens kijken welke snoeiwijze eerder bloeit, ik dacht beide gelijk, maar wordt vervolgd. ;)
Buiten kijf staat dat lange takken meer katjes dragen dan korte.

Misschien mooi moment om het snoeimoment te verplaatsen tot na de bloei (ipv wanneer ik tijd en zin heb), dan is het meestal ook iets warmer al en kunnen de takken wat beter drogen voordat ze de hakselaar in gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 03-08-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
pjot1 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:18:
[...]

Ik neem aan dat die keien niet over de volle oppervlakte liggen?

Ik kan het niet goed zien op de foto maar als ik mag gokken lijkt het erop dat er gewoon 30x30 betontegels liggen. Het grind wordt dan gebruikt om op te vullen.

Je zou ook kunnen kiezen voor een paar extra tegels en extra tegeldragers en de tegels pas (laten) maken. Dan ben je overal vanaf!
Volledige oppervlakte. Ik heb even gekeken en eronder ligt gewoon beton van de balkonconstructie dus geen tegels. Vlonders is misschien een goed idee of tegeldragers en dan tegels pas laten maken inderdaad. Ook handiger want we moeten daar ons vuilniszak kunnen zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTeNQIk3AYrDdicLu7-mjyXeOdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVQAmrX15yvh8MmYJsgkWUfa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gG4iVuHugu3BbrfFomvhgSCn-5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyQt03X0zBjgiVh3371sYsOL.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, weer 40 m2 afgekoppeld van het riool. Nu over de straat naar de gemeentelijke wadi. Hebben ze vast liever dan het overvolle riool...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00

Bommes

Capo del formaggio

@deWit in de gemeente waar ik (voor) werk kun je subsidie krijgen als je loskoppelt.
Maar dan mag je niet over gemeente grond afvoeren. Infiltratie op eigen grond is voor de subsidie de voorwaarde.

Neemt niet weg dat jou oplossing altijd veel beter dan in het riool lozen.
Is dat trouwens nog geen gescheiden stelsel bij jullie?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@deWit
Ben je niet bang dat de grond weg gaat spoelen rondom en aan het eind van je "gootje"?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb in de achtertuin 50 m2 wadi waar de rest op zit, daar heb ik wel subsidie voor aangevraagd (en ook de max...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoslNrx9ysIEbH5qFbTeeVoxMPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXvd8PUkj91qYxvEhSymWWfw.jpg?f=fotoalbum_large

Geen gescheiden stelsel hier, wel een jaar geleden de straat open gehad om de straatkolken naar een wadi/krattensyteem te brengen ivm wateroverlast en rioolissues...

Aan de andere kant zit een vergelijkbare voor nu een jaar, dat gaan best goed. Worst case is dat ik ze een keer met iets dat er beter in de voeg blijft zitten moet voegen. Hij stroomt naar de verharde weg dus wegspoelen valt mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeH5CQfFxsmdWnU5Ptsrqj13HK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYh8Xw7XVzJ4HAJ6VaJYUr2J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door deWit op 03-08-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@deWit
Die had ik al eerder voorbij zien komen.
Maar dat is niet de gemeentelijke wadi waar je het over had, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Barleone schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:19:
[...]
Kijk eens op Esveld.nl of https://www.rhs.org.uk/plants

@Teijgetje Misschien kun je de links opnemen in TS?
@Teijgetje Bovenstaande was misschien aan je aandacht voorbij gegaan. (Kan aan mij liggen, dit was een edited bericht.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Barleone
Ik wist niet dat ik ze zelf erbij moest zoeken........... :+

Maar ik heb beide plantenzoekers opgenomen in de TS. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 07:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb een tijd geleden een kuil uitgegraven, lang niets aan gedaan, maar nu na de regenachtige periode is er een dikke plas ontstaan, die maar niet wegzakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4HvfrfN11smM_mmvu2bw5RTLLM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2w57LpR1EKlbxkz85TeW4EAa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yz3ED09EsV5_PU3m0kzmjtEqQNc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wQ0ZVzj9SReVX91I5fOqgMtc.jpg?f=user_large

Ik kom veel klei achtige grond tegen op die plek. Ik dacht dat ik wel verticaal kon draineren, dus Ik heb met een grondboor zo diep gegraven als ik kon, maar helaas ook dan blijft het water staan.

verderop nog een gat gegraven, en daar kom ik grondwater tegen op ~30cm dieper dan de kuil. (~1m onder maaiveld) en kan ik merken dat de aarde minder klei bevat.Ik weet nou even niet wat ik hier mee aan moet. ik heb verder geen last van plassen in de tuin, maar wil de boel liever nu in orde maken, ipv gewoon dichtgooien.

of kan dit geen kwaad omdat het vrij ver onder het maaiveld zit?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-06 15:57
Hallo mede Tweakers leden.

Ik wil de tuin gaan klaar maken om te beklinkeren.

Nu is mijn vraag, hoeveel cm grond zou ik onder de kiezels en de tegels weg halen?
De uiteindelijke beklinkering komt ter hoogte te liggen van het huidige terras.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOKzSZS4r6R8q6eyHPyx-bcFiLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIhFpyqSpyMxJ2tpdLjxD88o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdSQYxxOnVwc66L2TULNV03I24Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uuFoZGk9tDkITvAPWpXPo2P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/005zPu7Mxd6jkQSnD5otSBlOEOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIyYy4RDKj6MmM8d2uWelMKH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:47
robster018 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:50:
Hallo mede Tweakers leden.

Ik wil de tuin gaan klaar maken om te bestraten.
We hebben toch genoeg parkeerplaatsen?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
Bad Brains schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:19:
[...]

We hebben toch genoeg parkeerplaatsen?
:) Ik zal het aanpassing in "beklinkeren".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@robster018 Same difference..

Je gaat van een open bestrating naar een dichte. Oftewel: waar het regenwater nu nog de grond in kan zakken, kan dat straks niet meer. Dat wordt zo'n beetje overal als onwenselijk gezien. De beweging is volop de andere kant op.

En (meer) groen lijkt er al helemaal niet aan te pas te komen..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Gwaihir schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:41:
@robster018 Same difference..

Je gaat van een open bestrating naar een dichte. Oftewel: waar het regenwater nu nog de grond in kan zakken, kan dat straks niet meer. Dat wordt zo'n beetje overal als onwenselijk gezien. De beweging is volop de andere kant op.

En (meer) groen lijkt er al helemaal niet aan te pas te komen..
Hoewel je geen ongelijk hebt, is dit weinig behulpzaam, al helemaal gezien je de situatie verder niet kent, misschien heeft @robster018 wel net de rest van zn tuin tot bos omgetoverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@noes Ik licht alleen toe waar @barry86 en @robster018 kennelijk langs elkaar heen praten.

Zag je wel dat hij het beschrijft als "de tuin bestraten"? Dat laat niet echt ruimte voor 'rest' en vraagt m.i. dan ook wel 'n tikkie om dergelijk commentaar..

Afijn, met betegelen kan ik niet helpen; geen verstand van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robster018
Ter duidelijkheid :), dit is dus ongeveer het ontwerp van de nieuwe tuin.
Waarbij onderaan waar het poortje is de stoep is. (het is een hoekwoning)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fi7OQVVmBUjvhmAGnR-UmBL0dHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asf4a6jG6fy55djXcOjrsFlV.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 135 ... 188 Laatste