Stiga is natuurlijk een goed/top merk, alleen voor 150 meer heb je een "half" zo sterke machine, die een iets kleinere opvangzak heeft en die iets smaller maait. In het optimale geval heb je per meter 2 cm overlap, over de volle breedte hou je er 1 cm aan over.
Of je de mulchplug erbij moet kopen, en of er een crossblade voor is weet ik niet.
Maar uiteindelijk wil je mulchen ipv opvangen, dat scheelt een composthoop of elke week een paar kliko`s maaisel, en scheelt een berg in supplementen toevoegen omdat je het maaisel teruggeeft ipv onttrekt aan de grond.
Bovendien steekt het maaidek van de Kibani al buiten de wielen en kan je ergens vlak langs maaien. Bij de Stiga moet je daar iets voor verstellen begreep ik en kan maar aan één kant.
Ook een puntje om op te letten, gebruiksgemak.
Je wil dus zeker ook een opvangbak zodat je blad op kan zuigen/versnipperen.
In de praktijk is die centimeter denk ik net te kort, bij mijn 102 cm maaidek hou ik ca 10-15 cm overlap aan met maaien.
Bij de Kibani heb je 6 cm per meter en 3 cm over de volle breedte, wat net genoeg zou zijn om niets te vergeten.
Niets is irritanter dan nog een keer een baan moeten lopen omdat je her en der wat sprieten gemist hebt, zelfs zittend op een maaitractor.
Maar ga er van uit dat je dan ca. 100 meter meer loopt met de Stiga, dus ipv 2 km 2,1 km.(even simpel geredeneerd naar 10 banen van 1x100 meter bij 3 - 6 cm overlap )
Wellicht is je restwaarde hoger van de Stiga, maar die moet dus tweedehands ook al 150 meer opbrengen dan bv de Kibani.
Ik heb geen idee wat jij voor afschrijving in je hoofd hebt voor een machine van 350 euro na twee jaar, en een van 500 euro na twee jaar. Iets zegt mij dat 150 op de eerste en 200 op de tweede redelijk is, maar Marktplaats zal daar antwoord op moeten geven.
Maar deze
Combi 55S (breder/sterker) wordt aangeboden voor 185, en 100 geboden. Blijft vast ook niet lang staan.
Of het maaidek breder is dan de wielen kan ik niet goed zien, vraag dat dus na, zo niet raad ik hem af want niet handig.
Je hebt natuurlijk ook gewoon twee jaar wettelijke garantie via de verkoper (ipv de vermeldde 1 jaar fabrieksgarantie), je mag verwachten dat een benzinemaaier toch wel langer mee gaat.
Onderdelen voor Kibani zijn overigens normaal verkrijgbaar via
Gezochteonderdelen.nl.
Dit is allemaal verkrijgbaar voor de 196 cc grasmaaier.
Ik weet natuurlijk niet wat je nog meer stuk gaat maken.
Inderdaad niet alles is dus te krijgen, maar daar is de nieuwprijs ook naar. De prijs/kwaliteitverhouding is imo dik in orde.
Er liggen hier een 4 takt Honda kantenmaaier en 4 takt benzinemaaier (geen opvangzak/bak) door in een hoek te verstoffen.
[
Voor 23% gewijzigd door
Teijgetje op 10-08-2023 17:06
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.