Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 136 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Gwaihir schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:44:
@noes Ik licht alleen toe waar @barry86 en @robster018 kennelijk langs elkaar heen praten.

Zag je wel dat hij het beschrijft als "de tuin bestraten"? Dat laat niet echt ruimte voor 'rest' en vraagt m.i. dan ook wel 'n tikkie om dergelijk commentaar..

Afijn, met betegelen kan ik niet helpen; geen verstand van.
Fair enough, en my bad dat ik niet gezien had dat @Bad Brains die andere opmerking geplaatst had.

Ik weet verder ook niet veel van tegels behalve dat ze zwaar zijn ;)

Schema van @robster018 laat gelukkig ook veel groen zien :Y

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:28
@robster018
De tuin bestraten is een prima term en had je niet hoeven veranderen in beklinkeren hoor.
Buiten dat iedereen vrij is om te doen met zijn tuin natuurlijk, wil je hem wel geheel dicht hebben, met mooie platenbakken zodat je nauwelijks iets hoeft te onderhouden, dan moet dat prima kunnen binnen dit topic zonder meteen geslacht te worden. ;)
Je hoeft je zeker niet eerst te verantwoorden om dan alsnog geen antwoord te krijgen. :+

Hoeveel fundering er onder je klinkers moet is afhankelijk van gebruik en grondsoort er onder.
Doorgaans is dit 20 centimeter zand bij een pad, maar als je zwaar belast of een moeilijke/zachte grondsoort hebt is dat anders.
De tuinen van Appeltern heeft een duidelijk uitgelegd bestratingsadvies op hun site.

Maar ik denk dat als je iets meer uitleg geeft over beoogd gebruik en aanwezige grondsoort (aarde/klei/veen/vochtig/droog etc) @pjot1 je vast wel een iets specifieker advies kan geven.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
robster018 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:50:
Hallo mede Tweakers leden.

Ik wil de tuin gaan klaar maken om te beklinkeren.

Nu is mijn vraag, hoeveel cm grond zou ik onder de kiezels en de tegels weg halen?
De uiteindelijke beklinkering komt ter hoogte te liggen van het huidige terras.

Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een commotie om ogenschijnlijk een paar vierkante meter... @Bad Brains, @Gwaihir en @noes. Je hebt ook nog zoiets als vrije afwatering, wat in 9 van de 10 tuinen zo is en bovendien heb je tegenwoordig ook waterpasserende stenen zodat al het water direct de grond in loopt. Bovendien zijn er grondsoorten die zoveel water helemaal niet aankunnen en dan is bestraten met afwatering eventueel op hydroblocks een goede oplossing. Met andere woorden, zonder de precieze situatie te weten zou ik niet te hard van stapel lopen! ;)

Om terug te komen op het grondwerk. Zoals @Teijgetje al aangeeft is 20cm zand een prima vuistregel. Op zandgrond zou je met minder afkunnen. Ook de link van Teijgetje is een goed basis om mee te beginnen.

Wat voor klinkers heb je op het oog? En ik neem aan dat je onder de overkapping iets anders legt?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Knip, laten we vooral vriendelijk blijven

[ Voor 88% gewijzigd door Outerspace op 09-08-2023 10:02 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Teijgetje

[ Voor 100% gewijzigd door Outerspace op 09-08-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

[ Voor 101% gewijzigd door Outerspace op 09-08-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-09 20:35
Ik vroeg mij af of iemand mij kan helpen met mijn vingersboom, de schefflera.

Een kleine 1,5 jaar terug heb ik deze van mijn werkgever overgenomen na een herincrichting van de kantoren. Hij stond toen in een lompe terracotta pot gevuld met enkel hydrokorrels. Die is kort daarna tijdens het verhuizen gesneuveld en sindsdien staat hij in grond met daaronder een laag hydrokorrels.

Het eerste jaar ging goed, nog wat nieuwe bladeren bij gekregen, mooi vol etc.

Sinds een halfjaar gaat het echter niet lekker. Afgelopen februari is hij minstens de helft van zijn blad kwijtgeraat. Dat is enigzinds gestagneerd toen het weer warmer werd. Dit voorjaar is er ook geen nieuw blad aangemaakt. Sinds vorige maand begint hij weer steeds meer blad te verliezen. De 'stokjes' worden bruin en laten dan simpelweg los van de takken.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ik ben bang, dat als het zo doorgaat met een kale stam overblijf. Kortom; Help?

1,5 jaar geleden, toen ik hem net had:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsGRUZ-970hCFJrpsSiVwFg42os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcJ4N9gAxyxIcyOJWSKE5rrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXmRXVnDor5vsewMhSFeajGFcq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQfEK9MO7TSVc1rpl7qVBqKT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Xdnhz4Tnf_C6Lqk4XQpLoh-OnY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gp7rbFrwKhGIn5WjcMy345ET.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWZ5pJFguItZNX1BJGFpCB_StqY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvDXPlmcwzPnOKOapaydCKBO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBcH5jreQz1vK_MHH9zkx9uhTSo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vy1vjEP2aKxhGcB44S1VHKkw.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrz9lbcIdf0DC27DK2d_5vfC0t4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rg8it27R8O8b8TSDN3ldfzMy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8upYw51Hrazj8LbLFGJKBwtqXA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQCxlPuTpk4NgHrMqOPMz1Gm.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:39
Klopt het dat je geen binnenpot gebruikt? Misschien dat hij teveel water krijgt. Dat kan dan niet weglopen en kun je ook niet makkelijk controleren.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Teijgetje schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:50:
@deWit
Die had ik al eerder voorbij zien komen.
Maar dat is niet de gemeentelijke wadi waar je het over had, toch?
Nee, dit is mijn eigen wadi, die van de gemeente ligt voor het huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhNmIYG97lKIfQlVuJIOEswNQHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mewvfmzvYv6pGXDp6RptM6Ws.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen de weg en parallelweg is wadi. De kolk in de straat stroomt af op een grote infiltratievoorziening onder de doorgaande weg. Ik gok dat dat minstens 200 m3 is, gezien hoeveel wagens daar uit zijn gekomen. Heeft de gemeente 2 jaar terug gedaan omdat bij grote buien de boel hier blank staat; idee was het vuilwaterriool ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
hansvk schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:08:
Klopt het dat je geen binnenpot gebruikt? Misschien dat hij teveel water krijgt. Dat kan dan niet weglopen en kun je ook niet makkelijk controleren.
Nee er zit geen binnenpot in inderdaad. Is het aan te raden om een grote binnenpot te zoeken en de plant in deze staat te verpotten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
SpelFaut schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:50:
[...]

Nee er zit geen binnenpot in inderdaad. Is het aan te raden om een grote binnenpot te zoeken en de plant in deze staat te verpotten?
Ja, lijkt me verstandig. En kijk dan bij het verpotten ook even goed naar de kluit. Zie je rotte wortels, dan deze verwijderen en hopen dat de plant met goede nieuwe potgrond weer aanslaat.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mijn schoonvader had de afgelopen 3 weken enkele zaken bijgehouden, zoals de kippen en onze planten.
Nu zijn we inmiddels 4 dagen thuis en zien we bizar veel larven/schimmel? op onze pannenkoek planten. Alle 7 hebben er last van en alleen daar zie ik iets zitten.
De rest van onze planten lijken gezond.

Herkent iemand het onderstaande? En is dit te redden of wordt het one way trip to the kliko?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxb4Xev2SYyNH305eZZDAWTHCnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezEWHbhuNZ5T4qI01BQmcKZk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCnsMd_Bc736nqo4UqGZqoV9Yv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/602wkGqoOJ797TFLaaWXWmD0.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

streamnl schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:17:
Herkent iemand het onderstaande?
Dat lijkt me spint te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
@hansvk

Het is net alsof de wortels in de afgelopen anderhalf jaar nauwelijks zijn gegroeid. Vind het maar een erg mager kluitje.

Is er iets waardoor je wortelgroei kunt stimuleren?

De pot was onderin verder ook mooi droog, dus rot is het niet geweest denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ge-I9YrUmE5ieru2xXNVjvzH-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqYFNOBVpI5TDWw4xHPEDO8y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A50HBr0QuUbUJVqO09ukdx3cA0c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYy7NH7mRp1vTDXcCOPjvG8S.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:42:
[...]

Dat lijkt me spint te zijn :)
Thanks!
Nooit van gehoord.
Heb ze nu allemaal buiten staan en ik heb ze besproeid met de tuinslang.

Ze lijken nu schoon. Morgen krijgen ze weer een nieuw badje. :(

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
SpelFaut schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:33:
@hansvk

Het is net alsof de wortels in de afgelopen anderhalf jaar nauwelijks zijn gegroeid. Vind het maar een erg mager kluitje.

Is er iets waardoor je wortelgroei kunt stimuleren?

De pot was onderin verder ook mooi droog, dus rot is het niet geweest denk ik.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat ziet er niet goed uit. Hopelijk zorgt het verpotten in verse potgrond voor verbetering. Je hebt geen insecten o.i.d. gezien in de kluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
hansvk schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:54:
[...]

Dat ziet er niet goed uit. Hopelijk zorgt het verpotten in verse potgrond voor verbetering. Je hebt geen insecten o.i.d. gezien in de kluit?
Nee niks gezien..
Bij nader inzien is de grond misschien juist wel te droog. Rondom de stam is het allemaal fijne en droge grond. Stuifendspul. Richting de randen iets vochtiger maar daar hebben wss ook geen goeie wortels gezeten.

Hoop inderdaad dat verse grond iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05

Agent47

I always close my contracts.

Wij willen 12m2 gras neer leggen in onze tuin. Wanneer we dit gaan doen weten we nog niet. Binnen een jaar in ieder geval. Nu hebben wij een kat die graag naar buiten gaat. Wat raden jullie aan in het begin? Vogel / Insectengaas ? Puur voor de groei van het gras. Als het gras eenmaal goed is mag de kat er van ons op :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:06
Agent47 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:06:
Wij willen 12m2 gras neer leggen in onze tuin. Wanneer we dit gaan doen weten we nog niet. Binnen een jaar in ieder geval. Nu hebben wij een kat die graag naar buiten gaat. Wat raden jullie aan in het begin? Vogel / Insectengaas ? Puur voor de groei van het gras. Als het gras eenmaal goed is mag de kat er van ons op :)
Als je graszoden legt heb je toch geen last van de kat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 22:05

Agent47

I always close my contracts.

hijskraan schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

Als je graszoden legt heb je toch geen last van de kat?
Nee maar we twijfelen tussen echt zaaien en graszoden. Ik weet niet of de kat er meteen op kan na het neerleggen van de (eventuele) graszoden :P

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:29:
[...]

Nee maar we twijfelen tussen echt zaaien en graszoden. Ik weet niet of de kat er meteen op kan na het neerleggen van de (eventuele) graszoden :P
Zelf zou ik altijd voor zoden gaan. Direct resultaat en een stuk gemakkelijker. Om echt netjes te zaaien heb je een machine nodig die dus heel netjes en constant zaait zodat de zaadjes ook mooi verspreid liggen. Ook zou ik met zoden niet bang zijn voor de kat. Het kan gerust wel wat hebben.

Toevallig 3 weken terug nog gras gelegd. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eHTY3zN9XxF8sk5z5Hf5XpcYT4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pBbqh5xA8IZi9rEvQaBgJme7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:23
Van het weekend het ophogen van de voortuin op de planning. Ongeveer 5breed 3,5 diep. Bij de voordeur moet het 10cm omhoog. Aan de straatkant bijna niets.
Tegels liggen er al jaren en echt verzakken doet het niet maar de nieuw kunststof voordeur heeft hogere drempel.

Hoe dit aanpakken? Zand erop en met en rij en waterpas goed maken. Of ook nog aantrillen ?
Komen weer 50x50cm tegels terug op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Slingertj3 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:05:
Van het weekend het ophogen van de voortuin op de planning. Ongeveer 5breed 3,5 diep. Bij de voordeur moet het 10cm omhoog. Aan de straatkant bijna niets.
Tegels liggen er al jaren en echt verzakken doet het niet maar de nieuw kunststof voordeur heeft hogere drempel.

Hoe dit aanpakken? Zand erop en met en rij en waterpas goed maken. Of ook nog aantrillen ?
Komen weer 50x50cm tegels terug op.
Bijna goed! Zand erop en met een waterpas of een houtje of een afreistok. Niet waterpas maken maar altijd afschot toepassen ter voorkoming van plassen. Ook wil je het water weg hebben van je huis.

Daarna, heel belangrijk, goed je zandbed aantrillen! Je zal zien dat het zand zeker een cm zakt, misschien wel meer, hoeveel het gaat zakken is een ervaringkwestie en dus niet zo op afstand te bepalen. Zeker met 10cm is het wijs om meerdere keren te trillen. Tril altijd van buiten naar binnen, in principe loop je gewoon rondjes.

Daarna kan je definitief afreien. Mocht je er weer zand op moeten gooien herhaal dan de vorige stap. Zo heb je een gelijkmatige verdichting.

Om wat voor 50x50 tegels gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:23
pjot1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:12:
[...]

Bijna goed! Zand erop en met een waterpas of een houtje of een afreistok. Niet waterpas maken maar altijd afschot toepassen ter voorkoming van plassen. Ook wil je het water weg hebben van je huis.

Daarna, heel belangrijk, goed je zandbed aantrillen! Je zal zien dat het zand zeker een cm zakt, misschien wel meer, hoeveel het gaat zakken is een ervaringkwestie en dus niet zo op afstand te bepalen. Zeker met 10cm is het wijs om meerdere keren te trillen. Tril altijd van buiten naar binnen, in principe loop je gewoon rondjes.

Daarna kan je definitief afreien. Mocht je er weer zand op moeten gooien herhaal dan de vorige stap. Zo heb je een gelijkmatige verdichting.

Om wat voor 50x50 tegels gaat het?
Bedankt ! Bedoelde ook op afschot van 10cm naar 0cm op 3,5 meter.

Tegels zijn beton tegels van 4-5cm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Slingertj3 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:48:
[...]

Dat lijkt me wel ruim voldoende. Voor grijswater is het dacht ik 1% (1 centimeter afschot per meter lengte afvoerbuis) dus dan zit je met 10 centimeter op 3,5 meter al op bijna 3%.
Ik zou minder aandurven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5XQFynMxdOI_qUGJxb3R-caCgQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2BkWDNFtPGP4nKPMyjwFvSHw.jpg?f=user_large

:+

Maar bij 3% gaan ding al rollen lijkt me, al valt dat wellicht ook wel mee.
edit: hier houden ze ook 1% aan https://excluton.nl/inspi...g-onder-afschot-aanleggen

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 08-08-2023 22:45 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Ik heb een laurierhaag van zo'n meter hoog (nieuw). Nou zijn het vooral lange sprieten de hoogte in. Is het de bedoeling dat ik die snoei, of doe je dat enkel met de horizontale takken? Het is de bedoeling dat het hoog wordt.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:35
FireFoz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:51:
Ik heb een laurierhaag van zo'n meter hoog (nieuw). Nou zijn het vooral lange sprieten de hoogte in. Is het de bedoeling dat ik die snoei, of doe je dat enkel met de horizontale takken? Het is de bedoeling dat het hoog wordt.
https://www.google.nl/sea...0HHef0BmsQ0pQJKAB6BAgBEAI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

pjot1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:12:

Daarna, heel belangrijk, goed je zandbed aantrillen! Je zal zien dat het zand zeker een cm zakt,
Ik heb bij het verhogen van mijn inrit (5-6 cm) gewoon de extra grond wat aangestampt met mijn voeten. Ligt nu al een jaar en nog niets verzakt. Dat aantrillen zal wel belangrijk zijn als je een compleet nieuwe inrit maakt, maar bij een klein beetje verhogen van een bestaande inrit die er al jaren ligt lijkt het niet meteen echt nodig. Maar YMMV. Als je het zekere voor het onzekere neemt, zeker aantrillen.

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 08-08-2023 23:26 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Ja leuk, maar het wordt allebei gezegd.

Resultaat 1:
Knip bij een pas geplante haag de bovenste toppen meteen af. Zo stimuleert u een goede vertakking en zal de haag extra mooi dicht worden. Knip een derde van de bovenste toppen af.
Dus wel knippen

Resultaat 2:
Wanneer u een laurierhaag op gewenste hoogte heeft geplant, snoei dan gelijk de bovenste toppen af. Op die manier vermijdt u dat hij snel verder gaat groeien in de hoogte.
Dus niet knippen want moet hoger :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Slingertj3 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:48:
[...]

Als het oude betontegels zijn kan je deze beter onder de hamer straten. Er zit meestal wat hoogteverschillen in. Met nieuwe tegels kan je ze wel vleien, deze zijn wat maatvaster.

@franssie
Een paar vuistregels,
Goten 0,5% afschot
Terrassen en paden 1% afschot
Voetpaden en parkeerplaatsen 2%
Rijbanen 3% (sommige gemeentes willen zelfs 4% ronding)

3% is soms zo gek nog niet als je bij de dorpel uit wil komen. :)

@zonoskar
Met de voet behaal je nooit de verdichting van een trilplaat. Met de voet verdicht je alleen de toplaag terwijl een trilplaat (afhankelijk van de grootte) ook dieper in de grond verdicht en daar gaat het juist net om. Door te trillen worden de zwakke plekken zichtbaar en met aftrillen van de bestrating verdicht je de toplaag.

Alleen een trilplaat gebruiken bij nieuw werk is echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:33
Wij zijn bezig met een nieuw tuinontwerp. Een van de planten die ons aanspreken zijn de Rhaphiolepis. Wie heeft hier ervaring mee als het gaat om winterhardheid?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:35
FireFoz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:40:
[...]

Resultaat 1:

[...]

Dus wel knippen

Resultaat 2:

[...]

Snoeien doet groeien, behalve dus als je snel hoogte wilt dan nog even niet snoeien, maar dan kijk je er dus nog wel even dwars doorheen. daarnaast is de haag ook minder stevig omdat het dus niet in de breedte groeit. Geef het gewoon even wat tijd. Die hoogte komt anders heus ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
FireFoz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:40:
[...]

Resultaat 1:

[...]

Dus wel knippen

Resultaat 2:

[...]

Er staat in 1 en 2 hetzelfde......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb even geknipt, laten we hier vooral vriendelijk blijven naar elkaar. Als iemand hier een keuze maakt of een tuin iets minder groen is, dan is dat vooral aan die persoon. Blijf respectvol naar elkaar.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Teijgetje schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:03:
[...]

Er staat in 1 en 2 hetzelfde......
Nee, er staat allebei snoeien maar bij #2 staat als je NIET wilt dat ie de hoogte in gaat. Dat wil ik juist wel. Er zijn net zo veel sites te vinden waarop staat dat je wel moet toppen als niet, vandaar mijn vraag. Hier staat bijvoorbeeld weer:
De vormsnoei bij een jonge laurierhaag is belangrijk. Je moet de laurierhaag eerst jaarlijks zijdelings snoeien, tot op de gewenste hoogte. Dan pas mag je de laurier ook bovenaan snoeien (toppen). Na het toppen van de laurierhaag kan je jaarlijks de zijkanten en bovenkant bijsnoeien.
https://www.lovethegarden...haag-planten-en-verzorgen

Volgens mij maakt het niet zo veel uit en is het zoals @pman63 zegt... niet toppen is sneller de hoogte in en dan pas de breedte, wel toppen = langzamer de hoogte in maar wel een dichtere haag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
pjot1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:10:
Zelf zou ik altijd voor zoden gaan. Direct resultaat en een stuk gemakkelijker. Om echt netjes te zaaien heb je een machine nodig die dus heel netjes en constant zaait zodat de zaadjes ook mooi verspreid liggen. Ook zou ik met zoden niet bang zijn voor de kat. Het kan gerust wel wat hebben.

[Afbeelding]
Had je mooi mazzel met het weer de afgelopen weken, nieuw gras heeft altijd veel water nodig ;)

Als je kan wachten, is zaaien ook wel een optie, maar zoden zijn makkelijker en sneller. Ik zou zelf ook zo weer voor zoden gaan. Zaaien moet je netjes gelijkmatig doen, er moet wat overheen zodat de zaden niet wegwaaien of opgegeten worden door vogels, en je moet er continue water bij blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

Had je mooi mazzel met het weer de afgelopen weken, nieuw gras heeft altijd veel water nodig ;)

Als je kan wachten, is zaaien ook wel een optie, maar zoden zijn makkelijker en sneller. Ik zou zelf ook zo weer voor zoden gaan. Zaaien moet je netjes gelijkmatig doen, er moet wat overheen zodat de zaden niet wegwaaien of opgegeten worden door vogels, en je moet er continue water bij blijven doen.
Ik niet hoor. Mn klant. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
FireFoz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

Nee, er staat allebei snoeien maar bij #2 staat als je NIET wilt dat ie de hoogte in gaat.

Volgens mij maakt het niet zo veel uit en is het zoals @pman63 zegt... niet toppen is sneller de hoogte in en dan pas de breedte, wel toppen = langzamer de hoogte in maar wel een dichtere haag.
Het verschil is dat 1 uitgaat van beplanting op te lage hoogte (jonge planten) en 2 uitgaat van beplanting op gewenste hoogte (volwassen planten)......die is dus al op hoogte en wil je niet hoger, je moet dus gelijk gaan snoeien om hem op die hoogte te houden.

Algemeen is bekend dat als je een top snoeit, de plant scheuten zijwaarts gaat maken.
Dat geldt voor elke plant.

Wat jij dus in 2 leest als "als je niet wil dat hij de hoogte ingaat" wordt bij 1 onbenoemd gelaten omdat dat logisch is, al wordt daar ook een deel toppen (2/3) ongesnoeid gelaten zodat hij toch ook de hoogte in gaat.
Snoeien om de heg voller te krijgen onderaan is belangrijker dan dat hij de hoogte ingaat. Hij gaat toch wel de hoogte in, elke scheut zal omhoog/naar het licht willen.
Regelmatige snoei in het begin geeft dus meer scheuten want elke gesnoeide tak zal zich in meer scheuten uitsplitsen enz.
Alleen om een hele hoge heg die niet mooi vol is vol te krijgen vraagt vaak om een rigoureuze snoei naar bv 1/2 0f 3/4, zodat hij weer gedwongen wordt beneden uit te gaan lopen.

Je conclusie is dus maar deels waar, niet toppen in het begin geeft snelle groei de hoogte in, maar niet perse daarna de breedte in.
Wat jij dus denkt gaat eigenlijk alleen op wanneer je veel meer planten per meter hebt geplant dan het advies is, en je dus vanaf de aanplant een dichte haag hebt.

Doorgaans is het dus belangrijker eerst de haag onder beter dicht te laten groeien = meer privacy, en pas daarna de hoogte in, wat dan vanzelf gaat.
Andersom heb je dan een hele hoge haag waar iedereen dwars doorheen kijkt, en dat groeit veel minder snel dicht dan een dichte haag omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

henkie196 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

Water geven zeker, maar ik vond zaaien niet al te moeilijk. Als het niet helemaal gelijkmatig is groeit dat vanzelf wel dicht, en er hoeft niet echt iets overheen. Hier op het veld hadden we een grote kale plek doordat er een berg takken en loof op had gelegen, dat staat er nu weer mooi bij. Alleen daar waar ik veel houtsnippers heb gebruikt om de kuilen wat op te vullen zie je wel wat gaten van dichtbij, maar dat lijkt me logisch.

Enige wat we nu (nog) zien is dat het nieuwe gras iets sneller groeit en een donkerder groene kleur heeft. Na het maaien valt het niet zo op, dus prima. Dit zal je met zoden overigens ook kunnen hebben, zijn veel grassoorten en er is altijd een verschil tussen oud en jong.

Paar kilo aan zaadjes is wel wat handzamer dan 100+m2 aan zoden.

[ Voor 12% gewijzigd door noes op 09-08-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Barleone schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:52:
Wij zijn bezig met een nieuw tuinontwerp. Een van de planten die ons aanspreken zijn de Rhaphiolepis. Wie heeft hier ervaring mee als het gaat om winterhardheid?
Het topic gaat snel en mijn vraag lijkt overwoekerd te worden. klein schopje.. iemand hier ervaring mee?
Ik heb o.a. diverse sites geraadpleegd, maar die gaan algemeen over de winterhardheid en hebben niet veelzeggends over Nederlands klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
"Rhaphiolepis umbellata is het meest winterhard, en zou (bij droog weer) vorst tot circa -15 graden Celsius verdragen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvsn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 14:12
pjot1 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:10:
[...]

[Afbeelding]
Mooie schermen, welke zijn dat precies?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
@kvsn
Zo te zien zijn dat gevlochten wilgen(tenen)schermen, en geen losse schermen maar ter plekke gevlochten.

Als voorbeeld bedrijf, even zelf zoeken voor bij jou in de buurt.

Voor een prijsindicatie kun je dit invullen.

(ik reken net uit dat ik elk jaar ca €1000 aan wilgentenen doordraai...... :X :9~ )

[ Voor 35% gewijzigd door Teijgetje op 10-08-2023 00:20 ]

• pjot1
  • Niet online
@kvsn
Zie @Teijgetje :)

• Frederik vd bal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 16:15
Opzoek naar tips!

Mijn vriendin en ik hebben een nieuw huis gekocht met gras aangezien we in ons vorige huis nog geen echt gras hadden (kunstgras 5m2) zoek ik hier wat info over.

Tuin info:
Achtertuin 900m2 enkel gras
Voortuin 150m2 enkel gras
Over 2 jaar na de verbouwing gaat dit volledig aangepakt worden maar voor nu prima.

Het nieuwe huis heeft sinds eind november leeg gestaan en is er dus ook niet aan de tuin gedaan. Nu heeft dit geresulteerd in gras en onkruid van +- 60cm hoog. Dit is door de hevige regenval helemaal plat gaan liggen.
Nu hebben we het met een klein tractortje en maaiblad gemaaid maar deze heeft niet alles gepakt. met de bladblazer zijn we bezig het hooi van het gras af te krijgen. hierna zat ik eraan te denken om een 230v maaiertje te lenen en het nog eens helemaal na te doen (gaat wat tijd in zitten).
Hebben jullie nog tips om het wat beter te krijgen, nu is het heel geel en dik omdat het doorgeschoten is.

Voor in de toekomst ben ik dus ook opzoek naar iets wat deze 2 jaar kan overbruggen want hierna komt er een robot in.
Zelf zat ik te denken aan deze (https://www.hornbach.nl/p...-accus-en-lader/10303630/) dit omdat ik de accu's al heb. Ik weet dat deze eigenlijk voor een kleinere tuin is maar voor die 2 jaar is het prima om er iets langer over te doen en de accu's te wisselen. Maar als jullie iets beters weten rond de 250-300 euro hoor ik het graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04:13
Frederik vd bal schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:25:
Opzoek naar tips!

Mijn vriendin en ik hebben een nieuw huis gekocht met gras aangezien we in ons vorige huis nog geen echt gras hadden (kunstgras 5m2) zoek ik hier wat info over.

Tuin info:
Over 2 jaar na de verbouwing gaat dit volledig aangepakt worden maar voor nu prima.

Het nieuwe huis heeft sinds eind november leeg gestaan en is er dus ook niet aan de tuin gedaan. Nu heeft dit geresulteerd in gras en onkruid van +- 60cm hoog. Dit is door de hevige regenval helemaal plat gaan liggen.
Nu hebben we het met een klein tractortje en maaiblad gemaaid maar deze heeft niet alles gepakt. met de bladblazer zijn we bezig het hooi van het gras af te krijgen. hierna zat ik eraan te denken om een 230v maaiertje te lenen en het nog eens helemaal na te doen (gaat wat tijd in zitten).
Hebben jullie nog tips om het wat beter te krijgen, nu is het heel geel en dik omdat het doorgeschoten is.

Voor in de toekomst ben ik dus ook opzoek naar iets wat deze 2 jaar kan overbruggen want hierna komt er een robot in.
Zelf zat ik te denken aan deze (https://www.hornbach.nl/p...-accus-en-lader/10303630/) dit omdat ik de accu's al heb. Ik weet dat deze eigenlijk voor een kleinere tuin is maar voor die 2 jaar is het prima om er iets langer over te doen en de accu's te wisselen.
Met een grashark krijg je het hooi/maaiafval er waarschijnlijk gemakkelijker af.
https://www.welkoop.nl/we...-32-tands-harken-_1086415

Voor nu, maaien maaien maaien. Het gras moet het onkruid weer gaan verdringen. In het najaar kun je het gras verticuteren en doorzaaien. Het levert je dan misschien weer een acceptabele grasmat op.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Opzoek naar tips!

Tuin info:

Zelf zat ik te denken aan deze (https://www.hornbach.nl/p...-accus-en-lader/10303630/) dit omdat ik de accu's al heb. Ik weet dat deze eigenlijk voor een kleinere tuin is maar voor die 2 jaar is het prima om er iets langer over te doen en de accu's te wisselen. Maar als jullie iets beters weten rond de 250-300 euro hoor ik het graag!
Blad- of grashark zal waarschijnlijk effectiever zijn met het oude gras weg te krijgen, afhankelijk ook van hoe droog het is.

De grasmaaier lijkt me prima, kun je ook de opvangzak nog eraf halen en de mulch plug erin doen. Die grootte van het gazon waar het voor geschikt is, zou ik me niet zoveel van aantrekken, meestal is dat een 43cm dek voor middel en 48 cm dek voor een grote tuin, waarschijnlijk dan ook met aandrijving. Een groter dek hoef je minder mee op en neer te lopen, een kleiner dek is wat manouvreerbaarder als je veel om en tussen dingen moet maaien.

Laat de maaier ook vooral op een hogere stand staan, is de klap voor het gras wat minder groot (en droogt het minder snel uit in een droge periode).

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Frederik vd bal wat is de reden dat je die oppervlaktes met een 230V maaier wilt doen en geen benzinemaaier? Dat lijkt mij vele malen praktischer.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Frederik vd bal
True schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:50:
@Frederik vd bal wat is de reden dat je die oppervlaktes met een 230V maaier wilt doen en geen benzinemaaier? Dat lijkt mij vele malen praktischer.
Dit omdat ik deze gewoon kan lenen en ik zo niemand ken met een benzine maaier, het is maar voor 1x dus vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Frederik vd bal schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:51:
[...]

Dit omdat ik deze gewoon kan lenen en ik zo niemand ken met een benzine maaier, het is maar voor 1x dus vandaar.
Je gras moet toch wel vaker dan een keer gemaaid worden? Anders kun je ook een maaier huren (bij Boels ofzo)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
@Frederik vd bal
Ik denk dat je beter op marktplaats een nette benzinemaaier kunt kopen voor die twee jaar.
Een benzinemaaier heeft bovendien meestal een aandrijving zodat je niet hoeft te duwen.
Jouw 1050 m2 is met de gelinkte Makita 43 cm ca, 2,5 tot 3,5 km duwen, met 50 cm ca 2 tot 2,4 km en met 50+cm 2 km duwen, elke week en in de zomer twee keer.
Wel een goede oefening maar dat is inderdaad niet "even maaien".
Je snapt dus dat een maaier met aandrijving op grote gazons veel voordeel heeft, en helemaal bij wat vochtiger gras.

Het platgeregende lange onkruid wordt voor elke machine moeilijk, zelfs mijn John Deere zitmaaier zuigt dat niet omhoog om af te kunnen maaien. daar zal je meer succes hebben met een kantenmaaier/bosmaaier.

Geen idee of je handig bent en wat kunt repareren, maar dan is er vaak nog goedkoper iets knaps te vinden.

grasmaaiers
zitmaaiers

Wil je iets meer uitgeven, met meer mogelijkheden dan kun je ook aan een nieuwe denken.
Persoonlijk ben ik fan van Kibani, dat houdt het zeker wel vol die tijd en is dan ook wel leuk te verkopen (mits niet te ver weg wil ik hem dan ook wel overnemen evt).
En dan weet je zeker dat je maar twee km wandelt elke keer, want door de 53 cm heb je per meter al die overlapping die je altijd nodig hebt om alles weg te maaien.
Mulchen, opvangen en een crossblade mogelijk.
En natuurlijk een BVO-tje in de zomer. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 10-08-2023 11:56 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Teijgetje schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:42:
<>
Heeft dat ding een bierhouder? Geniaal, die mis ik op mijn maaier (al ben ik bang dat het nogal een schuimfestijn zou worden).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
franssie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Heeft dat ding een bierhouder? Geniaal, die mis ik op mijn maaier (al ben ik bang dat het nogal een schuimfestijn zou worden).
Daarvoor zitten er dan ook twee op.... Voor als je gaat slingeren. d:)bAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgxYhT6KcN-Yo05iSeaBfCj-fKg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aawtDpmTTrF9TKVPq9FBYDpq.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 10-08-2023 12:47 ]

• Frederik vd bal
Teijgetje schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:42:
@Frederik vd bal
Ik denk dat je beter op marktplaats een nette benzinemaaier kunt kopen voor die twee jaar.
Een benzinemaaier heeft bovendien meestal een aandrijving zodat je niet hoeft te duwen.
Jouw 1050 m2 is met de gelinkte Makita 43 cm ca, 2,5 tot 3,5 km duwen, met 50 cm ca 2 tot 2,4 km en met 50+cm 2 km duwen, elke week en in de zomer twee keer.
Wel een goede oefening maar dat is inderdaad niet "even maaien".
Je snapt dus dat een maaier met aandrijving op grote gazons veel voordeel heeft, en helemaal bij wat vochtiger gras.

Het platgeregende lange onkruid wordt voor elke machine moeilijk, zelfs mijn John Deere zitmaaier zuigt dat niet omhoog om af te kunnen maaien. daar zal je meer succes hebben met een kantenmaaier/bosmaaier.

Geen idee of je handig bent en wat kunt repareren, maar dan is er vaak nog goedkoper iets knaps te vinden.

grasmaaiers
zitmaaiers

Wil je iets meer uitgeven, met meer mogelijkheden dan kun je ook aan een nieuwe denken.
Persoonlijk ben ik fan van Kibani, dat houdt het zeker wel vol die tijd en is dan ook wel leuk te verkopen (mits niet te ver weg wil ik hem dan ook wel overnemen evt).
En dan weet je zeker dat je maar twee km wandelt elke keer, want door de 53 cm heb je per meter al die overlapping die je altijd nodig hebt om alles weg te maaien.
Mulchen, opvangen en een crossblade mogelijk.
Hmm hier heb je zeker een punt, misschien toch even naar een benzine maaier kijken dan.
Bij de Kibani die je aangeeft staat dat er moeilijk aan reserve onderdelen te komen is.
Zou deze https://www.hornbach.nl/p...ier-combi-553-s/10643936/ misschien beter zijn, ook iets duurder natuurlijk maar een bekender merk dus in mijn ogen is de restwaarde misschien wat hoger.

voor een BVO-tje misschien een 3D geprint stabiliserende houder erop ;)

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-09 12:36
Ik wil graag 2 Witte plantenbakken vullen met Hortensia Lime Light Halfstam boompjes.

Plantenbak: https://www.combifit.nl/stalen-plantenbak-100-x-100-x-60

Daaromheen wil ik de bak graag vullen met verschillende kleurrijke planten. Ik heb alleen nog geen idee welke.. Iemand nog tips? >:)

• streamnl
  • Niet online
Het is weer “de dag” :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYkJK4tuCClfu0p7laTTMJ4pf5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPjXe403uK4VwoNkxdmS0UWc.jpg?f=fotoalbum_large

Op 5 verschillende plekken in de tuin komen ze nu naar boven…

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:29
Opzoek naar tips!

Tuin info:

Ik heb zelf een Makita DLM460Z, ietsjes breder maar verder vergelijkbaar. Ik dacht daarmee de 1200m2 hier wel handmatig te kunnen doen maar dat valt vies tegen. Het kost mij ongeveer 4 uur om alles te maaien en dat op dit moment twee keer per week. Hij trekt het ook niet op 1 batterijlading (2x 5.0Ah) dus minimaal 4 accu's zijn nodig om lekker door te maaien. Inmiddels ben ik aan het shoppen voor een robotmaaier ;)

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Frederik vd bal schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

Bij de Kibani die je aangeeft staat dat er moeilijk aan reserve onderdelen te komen is.
Zou deze https://www.hornbach.nl/p...ier-combi-553-s/10643936/ misschien beter zijn, ook iets duurder natuurlijk maar een bekender merk dus in mijn ogen is de restwaarde misschien wat hoger.
Stiga is natuurlijk een goed/top merk, alleen voor 150 meer heb je een "half" zo sterke machine, die een iets kleinere opvangzak heeft en die iets smaller maait. In het optimale geval heb je per meter 2 cm overlap, over de volle breedte hou je er 1 cm aan over.
Of je de mulchplug erbij moet kopen, en of er een crossblade voor is weet ik niet.
Maar uiteindelijk wil je mulchen ipv opvangen, dat scheelt een composthoop of elke week een paar kliko`s maaisel, en scheelt een berg in supplementen toevoegen omdat je het maaisel teruggeeft ipv onttrekt aan de grond.
Bovendien steekt het maaidek van de Kibani al buiten de wielen en kan je ergens vlak langs maaien. Bij de Stiga moet je daar iets voor verstellen begreep ik en kan maar aan één kant.
Ook een puntje om op te letten, gebruiksgemak.
Je wil dus zeker ook een opvangbak zodat je blad op kan zuigen/versnipperen.

In de praktijk is die centimeter denk ik net te kort, bij mijn 102 cm maaidek hou ik ca 10-15 cm overlap aan met maaien.
Bij de Kibani heb je 6 cm per meter en 3 cm over de volle breedte, wat net genoeg zou zijn om niets te vergeten.
Niets is irritanter dan nog een keer een baan moeten lopen omdat je her en der wat sprieten gemist hebt, zelfs zittend op een maaitractor.
Maar ga er van uit dat je dan ca. 100 meter meer loopt met de Stiga, dus ipv 2 km 2,1 km.(even simpel geredeneerd naar 10 banen van 1x100 meter bij 3 - 6 cm overlap )

Wellicht is je restwaarde hoger van de Stiga, maar die moet dus tweedehands ook al 150 meer opbrengen dan bv de Kibani.
Ik heb geen idee wat jij voor afschrijving in je hoofd hebt voor een machine van 350 euro na twee jaar, en een van 500 euro na twee jaar. Iets zegt mij dat 150 op de eerste en 200 op de tweede redelijk is, maar Marktplaats zal daar antwoord op moeten geven. ;)
Maar deze Combi 55S (breder/sterker) wordt aangeboden voor 185, en 100 geboden. Blijft vast ook niet lang staan. ;)
Of het maaidek breder is dan de wielen kan ik niet goed zien, vraag dat dus na, zo niet raad ik hem af want niet handig.

Je hebt natuurlijk ook gewoon twee jaar wettelijke garantie via de verkoper (ipv de vermeldde 1 jaar fabrieksgarantie), je mag verwachten dat een benzinemaaier toch wel langer mee gaat. :+

Onderdelen voor Kibani zijn overigens normaal verkrijgbaar via Gezochteonderdelen.nl.
Dit is allemaal verkrijgbaar voor de 196 cc grasmaaier.
Ik weet natuurlijk niet wat je nog meer stuk gaat maken. :+
Inderdaad niet alles is dus te krijgen, maar daar is de nieuwprijs ook naar. De prijs/kwaliteitverhouding is imo dik in orde.
Er liggen hier een 4 takt Honda kantenmaaier en 4 takt benzinemaaier (geen opvangzak/bak) door in een hoek te verstoffen. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 10-08-2023 17:06 ]

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 16:04
streamnl schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:46:
[Afbeelding]

was dat?

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 15:43
Bruidsvlucht van mieren denk ik. Maar ik dacht dat dat altijd al wel iets eerder gebeurde?

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik denk vliegende mieren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Sorry, het zijn vliegende mieren inderdaad.

Het is nu gelukkig weer voorbij. En gelukkig hebben we voor elke raam een raamhor :+

Eerlijk is eerlijk, het is elk jaar wél bijzonder om te zien. Nesten die +15m uit elkaar liggen in de tuin, komen nagenoeg tegelijkertijd omhoog.

Edit:
“ Elk jaar scheuren mierennesten ineens open om duizenden vliegende mieren in golven uit te laten vliegen. Dit gebeurt eind juni - begin juli wanneer er massaal tientallen nieuwe koninginnen en honderden vruchtbare mannetjes geboren worden”
Bron: https://www.bnnvara.nl/vr...t-van-de-vliegende-mieren

Inderdaad erg laat

[ Voor 40% gewijzigd door streamnl op 10-08-2023 16:10 ]

Meer dan ik dacht...

• Frederik vd bal
Teijgetje schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:59:
[...]

Stiga is natuurlijk een goed/top merk, alleen voor 150 meer heb je een "half" zo sterke machine, die een iets kleinere opvangzak heeft en die iets smaller maait. In het optimale geval heb je per meter 2 cm overlap, over de volle breedte hou je er 1 cm aan over.
Of je de mulchplug erbij moet kopen, en of er een crossblade voor is weet ik niet.
Maar uiteindelijk wil je mulchen ipv opvangen, dat scheelt een composthoop of elke week een paar kliko`s maaisel, en scheelt een berg in supplementen toevoegen omdat je het maaisel teruggeeft ipv onttrekt aan de grond.
Bovendien steekt het maaidek van de Kibani al buiten de wielen en kan je ergens vlak langs maaien. Bij de Stiga moet je daar iets voor verstellen begreep ik en kan maar aan één kant.
Ook een puntje om op te letten.

In de praktijk is die centimeter denk ik net te kort, bij mijn 102 cm maaidek hou ik ca 10-15 cm overlap aan met maaien.
Bij de Kibani heb je 6 cm per meter en 3 cm over de volle breedte, wat net genoeg zou zijn om niets te vergeten.
Niets is irritanter dan nog een keer een baan moeten lopen omdat je her en der wat sprieten gemist hebt, zelfs zittend op een maaitractor.
Maar ga er van uit dat je dan ca. 100 meter meer loopt met de Stiga, dus ipv 2 km 2,1 km.(even simpel geredeneerd naar 10 banen van 1x100 meter bij 3 - 6 cm overlap )

Wellicht is je restwaarde hoger van de Stiga, maar die moet dus tweedehands ook al 150 meer opbrengen dan bv de Kibani.
Ik heb geen idee wat jij voor afschrijving in je hoofd hebt voor een machine van 350 euro na twee jaar, en een van 500 euro na twee jaar. Iets zegt mij dat 150 op de eerste en 200 op de tweede redelijk is, maar Marktplaats zal daar antwoord op moeten geven. ;)

Onderdelen voor Kibani zijn overigens normaal verkrijgbaar via Gezochteonderdelen.nl.
Dit is allemaal verkrijgbaar voor de 196 cc grasmaaier.
Ik weet natuurlijk niet wat je nog meer stuk gaat maken. ;)
Inderdaad niet alles is dus te krijgen, maar daar is de nieuwprijs ook naar. De prijs/kwaliteitverhouding is imo dik in orde.
Er liggen hier een 4 takt Honda kantenmaaier en 4 takt benzinemaaier (geen opvangzak/bak) door in een hoek te verstoffen. ;)

Je hebt natuurlijk ook gewoon twee jaar wettelijke garantie via de verkoper (ipv de vermeldde 1 jaar fabrieksgarantie), je mag verwachten dat een benzinemaaier toch wel langer mee gaat. :+
Zeker stof tot na denken dit!
Ik ga eens het een en ander bekijken en kom hierop terug!

• Diepie
Weet iemand een goeie grondbedekker die ik langs het talud naar de sloot kan plaatsen? Over een afstand van ongeveer 30m, zie markering op de foto ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STkiO1Pq6oNmVFwiQ5r4swNK5H4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWUp1u5z7BqFaUX3PDNtPGq2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Diepie Sedum wordt door RWS wel gebruikt, en dan in een soort kunststof matten op beton. Bij jou zit het op aarde maar zit je met wegspoelen waarschijnlijk. Is er een reden dat er daar geen beschoeiing is, lijkt mij persoonlijk makkelijker en veiliger.

Een snelle google levert mij bijvoorbeeld dit op https://www.covergreen.nl/nl/toepassing/taluds/ maar gras kan natuurlijk ook gewoon (is wel anders maaien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Frederik vd bal schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:49:
[...]

Zeker stof tot na denken dit!
Ik ga eens het een en ander bekijken en kom hierop terug!
Had niet gezien dat je al geantwoord had.
Had nog een linkje naar een tweedehands combi 55s voor je toegevoegd, die is sterker en maait breder dan jouw link, en 100 geboden.
En wat algemene info.

Een knappe Stiga zitmaaier met 102 cm maaidek werd helaas gereserveerd op het moment dat ik hem hier plaatste.

Kibani`s worden niet tweedehands aangeboden, of ze niet gekocht worden, of dat niemand ze daarna kwijt wil durf ik niet te zeggen. :+
Maar Stiga`s genoeg tweedehands.
Maar let er vooral op dat het maaidek buiten de wielen steekt.

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 10-08-2023 17:20 ]

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Diepie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:50:
Weet iemand een goeie grondbedekker die ik langs het talud naar de sloot kan plaatsen? Over een afstand van ongeveer 30m, zie markering op de foto ;)

[Afbeelding]
Maagdenpalm
Dwergmispel

Groeien rap en zijn vrij vergevingsgezind qua zon/schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
Teijgetje schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:15:
[...]

Had niet gezien dat je al geantwoord had.
Had nog een linkje naar een tweedehands combi 55s voor je toegevoegd, die is sterker en maait breder dan jouw link, en 100 geboden.
En wat algemene info.

Een knappe Stiga zitmaaier met 102 cm maaidek werd helaas gereserveerd op het moment dat ik hem hier plaatste.

Kibani`s worden niet tweedehands aangeboden, of ze niet gekocht worden, of dat niemand ze daarna kwijt wil durf ik niet te zeggen. :+
Maar Stiga`s genoeg tweedehands.
Maar let er vooral op dat het maaidek buiten de wielen steekt.
Je hebt me wel op het spoor gezet om toch wat meer uit te geven ben ik bang, zometeen ga ik kijken bij deze https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios of het wat is.
Wat denk je daarvan? Niet moeders mooiste maar ik denk goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diepie
franssie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:04:
@Diepie Sedum wordt door RWS wel gebruikt, en dan in een soort kunststof matten op beton. Bij jou zit het op aarde maar zit je met wegspoelen waarschijnlijk. Is er een reden dat er daar geen beschoeiing is, lijkt mij persoonlijk makkelijker en veiliger.

Een snelle google levert mij bijvoorbeeld dit op https://www.covergreen.nl/nl/toepassing/taluds/ maar gras kan natuurlijk ook gewoon (is wel anders maaien).
Beschoeiing had ik ook liever gehad maar mag hier van de welstandscommissie helaas niet geplaatst vanwege het beschermde aanzicht. Natuurlijke oevergroei is de norm en in de sloot is inmiddels het riet weer mooie aangegroeid maar mijn talud is een grote onkruidbende nu dus vandaar mijn vraag voor een goeie bedekker. Ook om de aarde juist bij elkaar te houden.

Dat sedem ziet er wel goed uit, we hebben het eerder gehad in bakken maar nooit bij nagedacht om het als bodembedekker te gebruiken. Goeie tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Frederik vd bal schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:42:
[...]

Je hebt me wel op het spoor gezet om toch wat meer uit te geven ben ik bang, zometeen ga ik kijken bij deze https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios of het wat is.
Wat denk je daarvan? Niet moeders mooiste maar ik denk goed genoeg.
Dat is een heel andere orde.......ook qua prijs
Dat lijkt me een prima machientje, dezelfde die ik eerder gelinkt had en gereserveerd werd, alleen daar was toen de vraagprijs 275, ook met een maaidek met roestgaten.
Let er op hoe verroest het dek is, vaak is dat wel een dingetje om te repareren, en een nieuw dek is bloedduur. Reken zomaar op 1000-1500 euro.
Roest komt doordat het dek niet schoongemaakt wordt na het maaien en zit meestal rondom, een gaatje is dus vaak het topje van de ijsberg.
Als voorbeeld dit "redelijk nette maaidek (volgens adverteerder)" voor 450 dat in mijn ogen toch wel zwaar verroest/verrot is en dus ook al gaten heeft.
Zo`n maaidek is ook lastig schoon te maken omdat het gras in de roest plakt en door het vocht in het gras het roesten versneld.

Het "enige" is dat je niet kan opvangen volgens mij.
Dat is handig in de herfst bij bladval en als je dus hoog gras/onkruid hebt staan, dat wil je dan afvoeren.

Dus let er even op dat je wel goed kan mulchen, want doordat je eigenlijk wat functies mist is het alleen een maaimachientje.
Je restwaarde na twee jaar zal met een nu al doorgeroest dek overigens waarschijnlijk minimaal zijn.
Verkijk je daar niet op.

[ Voor 34% gewijzigd door Teijgetje op 11-08-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb een rij viburnum sneeuwbal, waarvan er nu 1tje het loodje lijkt te leggen...
De rest lijkt nergens last van te hebben, enkel dit ene exemplaar.

Herkennen jullie dit? Valt hij nog te redden of vervang ik hem beter meteen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRBf4pUABvdCz8cRAciePqYEabU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0TUhbBEqNMAhefwwohBukLz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik was van plan dit weekend graszoden te leggen, maar door de enorme hoeveelheid regen vorige week en de week daarvoor was mijn opgehoogde zwarte grond veranderd in laag blubber :9~ Nu was het deze week lekker aan het opdrogen maar door de buien van vanmorgen is het weer zeiknat. Zag ik gelukkig aankomen dus ik had nog geen graszoden besteld.

Gelukkig deze week wel kunnen beginnen met het vullen van de border en plantenbakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVEFemyKfyTAdtsn4gJfGc0TFM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SX5pl9CQwT1sO7Ah4QT30L9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5pMJ0qBE84Lrzdf7m0Ie_sLOSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7i1fD9XjwhShYupQJfPeu1kP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-EfKj7DdBG-BLpcPwjQdu6Kc5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SANLElunfTaqKVXhGvab6qhg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMsy85HgegfY15ElshRQYDfyt_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZHUrbkneYrAc64ytJwZYkiV.jpg?f=fotoalbum_large

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Chaoss schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:40:
Ik was van plan dit weekend graszoden te leggen, maar door de enorme hoeveelheid regen vorige week en de week daarvoor was mijn opgehoogde zwarte grond veranderd in laag blubber :9~ Nu was het deze week lekker aan het opdrogen maar door de buien van vanmorgen is het weer zeiknat. Zag ik gelukkig aankomen dus ik had nog geen graszoden besteld.

Gelukkig deze week wel kunnen beginnen met het vullen van de border en plantenbakken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tegels eruit, graszoden erin? Goed bezig!

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Yaksa schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Tegels eruit, graszoden erin? Goed bezig!
En veel meer beplanting, zo zag het er 2 jaar geleden uit toen we dit huis kochten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qroTR3lRjSaxANEl2qZ4qgTjmf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGfgXX8ky9j6OdQQa9lLdmLF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwXjKoQXtg5fYUzyrW8xmS8l-4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgLMLZRaeO6gwKj0rpg3JjBx.jpg?f=fotoalbum_large

:X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:48

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Dat ziet er altijd zo intriest uit, kinderspullen omringd door alleen maar steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-09 12:15
Heeft er iemand ervaring met regenwater opvangen? Bovengronds, ondergronds? Het regenwater vloeit momenteel recht in de riolering. Vooraleer wij met een moestuin zouden willen beginnen, willen we een manier vinden om zoveel mogelijk regenwater op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

dotacom schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:14:
Heeft er iemand ervaring met regenwater opvangen? Bovengronds, ondergronds? Het regenwater vloeit momenteel recht in de riolering. Vooraleer wij met een moestuin zouden willen beginnen, willen we een manier vinden om zoveel mogelijk regenwater op te vangen.
Ja, we hebben regentonnen. En een IBC staat klaar om nog meer capaciteit te hebben.

Wat is je vraag precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-09 12:15
noes schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:56:
[...]

Ja, we hebben regentonnen. En een IBC staat klaar om nog meer capaciteit te hebben.

Wat is je vraag precies?
Ik wil informatie inwinnen wat de beste manier is om dit aan te pakken. Beter alles ondergronds opslaan? Of toch kiezen voor bovengrondse regentonnen. Wij hebben reeds een soort waterput die gevuld wordt met grondwater. Door de L-vormige tuin zouden we de bovengrondse watertanks uit het zicht kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@dotacom hoe hoog zit je grondwater? Als dat laag zit kan je een of meerdere IBC tanks ingraven - anders heb je kans dat ze gaan drijven ben ik bang als ze leeg zijn. Die tanks kunnen 1000 liter water opslaan per stuk (al zijn ze er ook van 600L) Hoe koeler en donkerder, hoe minder leven in het water (muggenlarven etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

dotacom schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:06:
[...]

Ik wil informatie inwinnen wat de beste manier is om dit aan te pakken. Beter alles ondergronds opslaan? Of toch kiezen voor bovengrondse regentonnen. Wij hebben reeds een soort waterput die gevuld wordt met grondwater. Door de L-vormige tuin zouden we de bovengrondse watertanks uit het zicht kunnen zetten.
Tja dat kan allebei, wat zou je willen en wat zijn je eisen?

Wij slaan bovengronds op (nu nog 200l, binnenkort 1200l) want makkelijker, goedkoper en een regenton tussen de struiken achter/naast de kas zien we toch niet. Als je ondergrondse opslag wil heb je een pompje nodig om het er ook weer uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

VeertienKaVier schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:11:
Dat ziet er altijd zo intriest uit, kinderspullen omringd door alleen maar steen.
Mee eens, maar goed als het huis verder aan de ander eisen voldoet laat je het huis er niet om. Tenminste wij niet. Kost ff flink wat werk en ik denk dat ik uiteindelijk 2500 kwijt ben aan de herinrichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Iets anders, ik woon aan / in het water en heb veel last van alg en roet van Schiphol op mijn hardhouten vlonders. Sinds vorig jaar gebruik ik enzymen ipv steeds alles schoon te spuiten met de hoge druk spuit.
En dit lijkt te werken.
Een van de merken waaronder dit verkrijgbaar is, is Enzymas. Ik gebruik het overigens 1:10, 1:15 (dus veel dunner dan aanbevolen) maar het werkt. Duurt enige dagen voordat het zichtbaar is maar soit, blij dat er eindelijk een niet giftig iets is dat wel werkt.

Ik gooi het in een emmer aangelengd met rivierwater, en gebruik een FERM accu drukspuit om het vanuit die emmer te verspreiden. Dat FERM ding is sowieso super, ooit gekocht bij de Action en zie ze zo nu en dan nog liggen. https://shop.action.com/n...erm-ax-power-drukreiniger

Nu nog iets tegen spinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Chaoss schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:17:
[...]

Mee eens, maar goed als het huis verder aan de ander eisen voldoet laat je het huis er niet om. Tenminste wij niet. Kost ff flink wat werk en ik denk dat ik uiteindelijk 2500 kwijt ben aan de herinrichting.
Vooral sneu voor het kind denk ik.
2.5k voor een strakke tuin en een beter uitzicht de tuin is valt wel mee. Wel wat werk inderdaad, maar soit, daar heb je jaren plezier van en zelf doen geeft ook voldoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Chaoss schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:17:
[...]

Mee eens, maar goed als het huis verder aan de ander eisen voldoet laat je het huis er niet om.
Zeker waar, en het geeft alleen maar voldoening als je dit (al dan niet stukje bij beetje) kunt vergroenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Nee, die vangen de muggen! Zo veel mogelijk vogels lokken, die vangen dan weer de spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
VeertienKaVier schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:51:
[...]

Nee, die vangen de muggen! Zo veel mogelijk vogels lokken, die vangen dan weer de spinnen.
Snap ik, maar het is echt vervelend als je 's ochtends door de spinnenwebben door je voordeur naar buiten loopt. Dat is dus het laatste waar ik met gif wat aan laat doen en gifvrij alternatief voor zoek. in mijn zeer ruime tuin hebben ze echt alle ruimte verder, leven en laten leven maar niet in mijn haar.
edit: en de zwaluwen leven er hier goed van, genoeg spinnen hier.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 12-08-2023 20:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Over vogels gesproken! Hier in de tuin een paar weken geleden een nestje met merels. Zo schattig! O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4oTfWAjZQYvhnfUOblo9-qqyU4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tta9DMZlOFeZWbGscf2V3vK2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWUPXvD8S9qhhd5xt2jW3S1z9mg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qABkB4Bh1VYHaNeerrDuqIEe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psQjp-3Av3kpHqhHLa_yjsPvbP8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BTitv8VfW6VaxrHquA1dzGr5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXTK9QvDWuZ2rQS8LjdsRSgmyfg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wlcPrHp0S25GbO4ttVTZ4efH.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

franssie schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

Snap ik, maar het is echt vervelend als je 's ochtends door de spinnenwebben door je voordeur naar buiten loopt. Dat is dus het laatste waar ik met gif wat aan laat doen en gifvrij alternatief voor zoek. in mijn zeer ruime tuin hebben ze echt alle ruimte verder, leven en laten leven maar niet in mijn haar.
edit: en de zwaluwen leven er hier goed van, genoeg spinnen hier.
Zit er een lamp bij de deur? Vaak maken ze daar graag een web, dus uitdoen helpt misschien. Als de zwaluwen het leeuwendeel al voor hun rekening nemen, kun je verder weinig doen, vrees ik.

Maar het kan erg lastig zijn, die spinnen. Ik had dit jaar al een kruisspin die het slim leek om haar eieren aan de binnenkant van de brievenbus te leggen, en nu heeft er eentje de kraamkamer ingericht onder de flap van een fietstas. Het kroost is gelukkig snel zelfstandig, maar het is wat onhandig boodschappen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barleone
Je huis (buiten) kun je laten behandelen (2x/jaar), maar laat in de tuin de natuur zn gang maar gaan. Spinnen zijn zeer nuttige beestjes en hebben op hun beurt zelfs last van invasieve spinsoorten.
Als ik een dikke spin tegenkom ben ik er vooral trots op en zeg netjes dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yell0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:15
pjot1 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:32:
Over vogels gesproken! Hier in de tuin een paar weken geleden een nestje met merels. Zo schattig! O+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn het geen zanglijsters? Lijken veel op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Barleone schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

Als ik een dikke spin tegenkom ben ik er vooral trots op en zeg netjes dankjewel.
Ik ben dus niet de enige die een spin groet... Afgelopen winter heb ik de valse wolfsspin die maar niet uit de badkamer weg wilde maar een naam gegeven. In het voorjaar is ze (hij?) weer naar buiten verdwenen (ja, het was steeds dezelfde, een wat afwijkend pootje).

Sommige media deden vrij hysterisch over dat beestje, maar ze trekken nu eenmaal noordwaarts, dus we kunnen weinig anders dan ermee leren leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Chaoss
Dat wordt al heel mooi. d:)b
Staat in de TS. ;)

Webfree

En nee, dat doodt ze niet, verjaagd ze wel.
Zet een petje op als je de plafonds/bovenranden spuit, je hebt geen idee hoeveel spinnen er eigenlijk leven, maar ze laten allemaal gelijk los.
Zelfs zonder arachnofobie zijn honderd spinnen op je hoofd niet echt jopper. :+

Daarmee kun je voordeuren, tuindeuren, tuinverlichting e.d behandelen zodat die spinvrij en webfree blijven.
Bovendien is spinnenpoep daarna ook makkelijk te verwijderen.
De eerste keer kan je, nadat de spinnen weg zijn en de poep opgelost is, de boel schoonmaken, en daarna nabehandelen.
Daarna is in het voorjaar en najaar behandelen/sproeien/nevelen genoeg om ze van bepaalde delen van je huis weg te houden.

Overigens ook iets goedkoper en in grootverpakking te krijgen
Er is ook Spiderfree, maar die ken ik niet qua werking, maar zal gezien de prijs soortgelijk zijn.
De tuinmest winkel is zelfs nog iets goedkoper, maar vanaf 5l weer duurder.

[ Voor 65% gewijzigd door Teijgetje op 13-08-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

noes schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:30:
[...]

Tja dat kan allebei, wat zou je willen en wat zijn je eisen?

Wij slaan bovengronds op (nu nog 200l, binnenkort 1200l) want makkelijker, goedkoper en een regenton tussen de struiken achter/naast de kas zien we toch niet. Als je ondergrondse opslag wil heb je een pompje nodig om het er ook weer uit te krijgen.
Ik wil op termijn zelf een betonnen put van 8000 liter gaan maken, dan vang ik als het goed is genoeg op om alles te kunnen sproeien met regenwater. Voor het geld moet je het niet doen want water uit de kraan kost relatief geen drol, dus alle anders milieu maatregelen die je kan nemen moet je eerder doen maar als laatste schakel is het wel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Zijn er hier mensen met ervaring met het aanleggen van vijvers? Wil in het najaar een natuur vijver van ongeveer 12m2 in de tuin gaan aanleggen. Er zat ooit een gemetselde bak als vijver maar die heb ik lek gemaakt en omgevormd tot zandbak omdat de kinderen nog klein waren. Maar nu ze allemaal hun zwemdiploma hebben wil ik weer water in de tuin. Wil het gaan doen met epdm folie maar lees wat wisselende dingen over wel of niet lijmen, of gewoon in “vouwen” leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Juist laten zitten wat hierboven ook al aangegeven is.

Ik ben echt als de dood voor die dingen (iets van vroeger trauma hele dikke bloeddorstige spin) en Usain Bolt is een sissy wat rennen betreft als ik een spin onverwacht zie maar het went en ze zijn zeer nuttig.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Ad de Jong schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Juist laten zitten wat hierboven ook al aangegeven is.

Ik ben echt als de dood voor die dingen (iets van vroeger trauma hele dikke bloeddorstige spin) en Usain Bolt is een sissy wat rennen betreft als ik een spin onverwacht zie maar het went en ze zijn zeer nuttig.
Ze mogen de hele tuin. :+

Behalve de toegangsdeuren, overkappingen, en verlichting (en raampartijen). ;)
Daar verkassen ze maar vandaan.
En juist als je zo bang bent is dus de plekken behandelen die jij gebruikt, of waar je vaak zit, een goed idee.
Want naast nuttig vervuilen ze natuurlijk ook veel, ik heb zo ook wel wat bootzeilen weg kunnen gooien vanwege spinnenpoep.
Maar ook van verfwerk dat ondergescheten is gaat het slecht af, behandelen vergroot dus je onderhouds- en schoonmaak-interval. ;)

Bijkomend voordeel van ze buiten tegenhouden is natuurlijk ook dat je er binnen minder/geen last van hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 13-08-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Teijgetje dank, dat spul heb ik geprobeerd maar die van mij zijn resistent, het doet ze helaas niets.
edit: maar misschien had ik een foute batch - ik zal het nog eens een kans geven.

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 13-08-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
franssie schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:51:
@Teijgetje dank, dat spul heb ik geprobeerd maar die van mij zijn resistent, het doet ze helaas niets.
edit: maar misschien had ik een foute batch - ik zal het nog eens een kans geven.
Ik zal hem ook nog eens testen, misschien is de samenstelling veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Laatst online: 00:23
streamnl schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:46:
[Afbeelding]

*knip*

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 14-08-2023 13:51 . Reden: Dergelijke opmerkingen met een racistische insteek laten we aub. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Teijgetje schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:10:
[...]

Ik zal hem ook nog eens testen, misschien is de samenstelling veranderd
Toen ik het probeerde heette het nog spinvrij, is al even geleden. Ik bestel zo even een flesje.

Pagina: 1 ... 136 ... 188 Laatste