Vastzetten palen pergola met schaduwdoek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:26
In onze tuin willen we een pergola gaan maken. Tusssen deze pergola en de achterkant van het huis willen we een driehoekig schaduwdoek hangen. Zie foto hieronder

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49670537206_482c65953e_c.jpgNaamloos by Roger Wilco, on Flickr

De lengte van de pergola is achter meter en gaat ondersteund worden door drie palen. We willen palen van 15x15cm gebruiken. De afmeting van het schaduwdoek is ongeveer 4x5x6 meter

De paal links op de tekening die tegen de schutting (groen) aan staat, staat in een plantenbak welke zo'n 40 cm hoog is en ook tot die hoogte recent is gevuld met grond. Onder de andere palen zit de grond gewoon tot op het maaiveld. Laatste wat noemenswaardig kan zijn is dat we in een gebied leven waar het best aardig over de schutting kan waaien en waarbij de wind dus onder het schaduwdoek kan slaan. Voor het gewicht kunnen we volgens mij gewoon gebruik maken van standaard betonpoeren met in hoogte verstelbare platen speciaal voor dit soort palen.

Voor deze opbouw heb ik een aantal vragen.

De linker paal staat dus in de (redelijke losse) grond welke weinig steun zal geven aan zijwaartse beweging van de pergola. Een mogelijkheid is om een betonpoer in de grond onder de opgebrachte grond te graven en daar een paal op te bevestigen, echter dan zal de paal permanent voor zo'n 40 onder de grond zitten. Dit zal op de duur gaan rotten, met alle gevolgen van dien. Wat is een goede manier om deze een goede ondersteuning te geven?

Is het voor de andere twee palen voldoende om gewone, bijvoorbeeld 60 cm diepe, betonpoeren te gebruiken? Of moet ik hiervoor dieper gaan? Op zich zou dat niet zo'n probleem zijn, maar ik heb nog geen betonpoeren gevonden met een grotere hoogte dan 60 cm.

Een eenvoudige oplossing is om aan de schutting zijde schoren aan de palen te maken voor extra ondersteuning, maar dat willen we eigenlijk liever niet.

Uiteraard haal ik het schaduwdoek eraf als er storm/harde wind voorspelt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wat zit er onderin die plantenbak waardoor je niet dieper kan?

Je kunt ook beton om je paal heen storten ipv betonpoeren. Scheelt geld en zelfde effect.
De regel is volgens mij dat 1/3e van de paal onder de grond moet zitten zitten.

Je kunt hardhout gebruiken, of rubberseal van Bison tegen rot.

Met jouw constructie(geen zijwaartse steun) moet hij echt goed in de grond vast staan, helemaal als je een schaduwdoek gaat spannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:56

Sharky

Skamn Dippy!

Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:45:

Dit. En zelfs dan als de kracht redelijk continu en één kant op is zal de paal gaan overhellen. Je kunt kiezen voor hout dat niet al te snel rot, geïmpregneerd hout (alhoewel dat ook niet het eeuwige leven heeft) en/of zelf impregneren tot net boven de overgang naar de aarde waar de paal instaat.
Je kunt ook de kuil waar de paal instaat ruim graven en hem vastzetten met beamix nomix. Dat droogt snel en wordt vooral voor schuttingpalen gebruikt.De paal gewoon in de koude grond zou ik niet doen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Anoniem: 36835 Onder de plantenbak zit niks en ik kan daar graven tot aan China ;)

Beide hebben jullie het over alleen het gebruik van palen en geen de betonpoeren te gebruiken. Wat is daar de rede voor? Kosten? Mochten er betoenpoeren zijn de voldoende hoogte hebben om aan de 1/3 regel te voldoen.

Mogelijkheden die ik nu zie zijn:
Voldoende lange palen die tegen rotten kunnen of insmeren met Rubber Seal en sowieso beton om de palen heen.
Eventueel zelf betonpoeren maken

Andere mogelijkheid die me te binnen schoot omdat onze schommel, met min of meer dezelfde constructie, daarvan gemaakt is, is om metalen boorfunderingen te gebruiken. Dat scheelt wel in het werk, maar waarschijnlijk niet in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06 17:37
Als je beton poeren gebruikt is het wellicht goed om te kijken hoe je de bevestiging van de paal stevig krijgt. Wellicht met een metalen pen in het hart van de balk o.i.d.

De krachten zijn namelijk sterk verschillend ten opzichte van de constructie van een schommel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:12
In een vergelijkbare situatie heb ik dunne staaldraden met kabelspannertje gebruikt. Van bovenkant pergola naar betonpoer dik twee meter verderop (zo'n 45 graden). Geen centimeter beweging meer. Staaldraad kan begroeien met een klimmertje of verdwijnt in een struik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:31
De overgang van betonpoer op paal is zwak (een knikpunt) het kan erg veel druk hebben maar geen zijwaartse belasting.

De oplossing zoals @Scoutertje geeft is goed.
Je kan ook een ligger richting je huis doen, maar dat is optisch veel meer aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 15:38
Wij zitten hier ook naar te kijken, maar gaan voor een andere oplossing. Ter inspiratie misschien?

Wij gaan voor 2 liggers vanaf het huis naar 2 palen, die ook weer met een ligger verbonden zijn.
Dan spannen we een doek wat op te vouwen is daar tussen.
Zoiets: https://www.tuinhoutcentr...-7-x-5-0-m-type-zand.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-06 16:20

WouterB

3680 Wp

Je zou nog op ~1 meter achter je pergola een tweede lange balk kunnen doen, en die dan elke meter met een dwarsbalkje verbinden met de eerste. Hiermee ontstaat een grotere dwarsverbinding, waarmee een groot deel van de trekkrachten van het schaduwdoek wel opgevangen kunnen worden, en dat is een stuk minder storend dan liggers naar je huis toe maken. (je maakt je pergola dus een stukje breder)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-06 21:12
Wat ook een optie is om dwars op de balk (onder maaiveld) een plank te schroeven in de richting van de trekkracht. Zo geeft de grond tegendruk en zal de paal minder snel gaan hellen.

[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 18-03-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:24
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:45:
Wat zit er onderin die plantenbak waardoor je niet dieper kan?

Je kunt ook beton om je paal heen storten ipv betonpoeren. Scheelt geld en zelfde effect.

Je kunt hardhout gebruiken, of rubberseal van Bison tegen rot.

Met jouw constructie(geen zijwaartse steun) moet hij echt goed in de grond vast staan, helemaal als je een schaduwdoek gaat spannen.
Klopt. Je kan ook langere betonpalen zoals bij betonschuttingen gebruiken. Die hebben een schroefbus ingestort voor de schuttingklemmen, wellicht kan je hier gewoon een oog aan maken om het doek aan te spannen.

https://www.onlinetuinhou...10-x-278-cm-kabeldoorvoer
Deze heeft zelfs een kabeldoorvoer, zodat je ook gelijk verlichting op kan hangen.

Edit
Nog iets langer: https://www.onlinetuinhou...10-x-10-x-308-cm-eindpaal
1m de grond in en dan nog in no-mix storten. Die gaat dan nergens meer heen.

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 18-03-2020 12:26 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 16:27
- Neem geïmpregneerd hout of hardhout
- Behandel het onderste deel (ongeveer een meter) met teer of een ander product (rubberseal)
- Ga naar de bouwmarkt en haal een paar zakken snelbeton
- Graaf 3 gaten van een meter diep, vul ze tot de helft met water, stop de paal in het gat, zorg dat hij goed recht staat en mik er een zak snelbeton in. Niets mengen, gewoon zo er in mikken

Snel, relatief goedkoop, eenvoudig en gaat decennia lang mee, zeker bij gebruik van hardhout. Er komt zoveel kracht op te staan als er wel een flinke windvlaag onder dat doek slaat, dat ik me niet aan een andere oplossing zou durven wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06:58
Leuk! Ik heb zelf vorig jaar een pergola gebouwd van douglas hout. Wij hebben er een schommel aan gehangen en je ziet de verticale krachten gewoon echt groot zijn (en dat zal zo'n groot windscherm ook geven). Uiteindelijk heb ik eea nog extra versterkt met 4mm staaldraad. Idd zoals hierboven al genoemd driehoeken maken van circa 45 graden. Bij zulke dikke balken valt het ook minder op dan je denkt.

Voor het vastzetten, ik zou geen hout in de grond zetten (rotten), en 1/3 van de hoogte lijkt me ook wel heel ver (is bijna een meter als je 2,60 hoogte aanhoud). Ik heb h ankers gebruikt en snelbeton. Bv. https://cendic.nl/product/paalhouder-h-anker-15-15/ ik denk dat ik 50 a 60cm diep gegaan ben.

Het grote voordeel van snelbeton is dat je de palen nog goed kunt stellen na het storten (moet je wel eerst je h anker aan je paal vastmaken natuurlijk). Na een paar minuten zit het dan vast genoeg om los te laten.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Vele opties en oplossingen voor het probleem waar uit te kiezen is. Mocht welke oplossing met palen, poeren, houders niet sterk genoeg blijken te zijn is er altijd nog de mogelijkheid om staalkabel aan poeren vast te maken.
Die paalhouders van @sunib vind ik een erg interessante optie! In principe heb je daarmee het probleem van het rotten afgedekt en ook het zwakke knikpunt bij betonpoeren is afwezig. Met een aantal metaalbewerkers in de vriende- en familiekring kan ik zelf vragen of hiervan langere versies gemaakt kunnen worden. Die paalhouders ga ik even verder onderzoeken.

Ook de palen bewerken met rubber seal en ingraven kijk ik nog goed naar.

[ Voor 6% gewijzigd door MRIdev op 18-03-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
MRIdev schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:39:
we in een gebied leven waar het best aardig over de schutting kan waaien en waarbij de wind dus onder het schaduwdoek kan slaan.
In de tuin verdeel je de kracht over twee palen. Aan huis houd je een punt over. Baksteen en voeg kan minder hebben dan beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-05 19:33
Je zou die palen (hoe je ze ook vastmaakt aan de bodem) iets schuin kunnen zetten in tegengestelde richting aan de trekkrachten, dus met de bovenkant van elkaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:24
Meestal rond het hout in die ankers weg. Je moet ze toch vastzetten. Toen ik bij mijn vorige huis de schutting uit ging graven braken al die palen waar ze een puntanker ingingen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1