Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 133 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:14
Waterpistool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dracula schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:24:
Iemand een tip om voor een bestaande schutting iets te plaatsen zodat de irritante buren niet steeds de tuin in gluren.

Schutting vervangen is geen optie en er iets aanmaken ook niet ben bang dat hij dan om gaat waaien.

Kan wel palen oid in de grond gaan zetten ervoor en dan een doek eraan maken alleen die palen staan dan los van elkaar en die staan dan niet heel stevig.

En beplanting is geen optie want daar is het te smal voor en duurt te lang.

Dacht aan zoiets maar als het hard waait gaat het vast stuk en heb geen zin het steeds weg te moeten halen.

En is eigenlijk net te laag.
Van die bamboe of rietenmatten een idee? Kun je zelfs gemakkelijk aan de schutting monteren en is niet eens echt lelijk (althans ik heb schuttingen gezien die veel lelijker zijn). Gaat volgens mij ook niet alle kanten op met een beetje wind indien goed geplaatst.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:51
True schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:42:
[...]

Van die bamboe of rietenmatten een idee? Kun je zelfs gemakkelijk aan de schutting monteren en is niet eens echt lelijk (althans ik heb schuttingen gezien die veel lelijker zijn). Gaat volgens mij ook niet alle kanten op met een beetje wind indien goed geplaatst.
Ja alleen is de schutting al niet heel stevig meer dus dan ben ik bang dat hij om gaat. En aangezien de buren gek in hun hoofd zijn…. Ze denken namelijk dat het hun schutting is die ze hebben neergezet voor ik er kwam wonen. Echter vergeten ze even dat hij op de erfgrens staat maar als ik er alleen al naar kijk gaan ze flippen. Heb er een bewegingssensor aan geschroefd en toen ging de buurvrouw al schreeuwen dat ik van haar schutting af moet blijven.

Dus ondanks dat hij op de erfgrens staat en ik er prima wat tegen aan mag schroeven heb ik geen zin in überhaupt een discussie met ze als hij wel om gaat en vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07 11:13
True schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:42:
[...]

Let wel dat de matten prima tegen wind kunnen maar de schutting zelf wordt er wel een grote windvanger mee.

Ik heb een schutting gemaakt met hardhouten palen, betongaas en matten; was bedoeld als een oplossing voor max 5 jaar maar in jaar 3 gingen een aantal panelen er al aan omdat de betonmatten het niet hielden bij een storm. Ik heb 5mm betonmat gebruikt maar heb nu spijt dat ik niet voor 8mm ben gegaan.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:36
Iemand een tip om voor een bestaande schutting iets te plaatsen zodat de irritante buren niet steeds de tuin in gluren.

Schutting vervangen is geen optie en er iets aanmaken ook niet ben bang dat hij dan om gaat waaien.

Kan wel palen oid in de grond gaan zetten ervoor en dan een doek eraan maken alleen die palen staan dan los van elkaar en die staan dan niet heel stevig.

Dacht aan zoiets maar als het hard waait gaat het vast stuk en heb geen zin het steeds weg te moeten halen.

Gewoon je eigen "schutting" ervoor zetten, met eigen palen.
Met zo'n doek kan natuurlijk ook, palen kun je verstevigen met een bovenlat, of nog beter een kruis ertussen.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 20-06-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:12
Foto's, zo kunnen we er niets mee natuurlijk.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-07 19:07

nvm reacties niet goed gelezen.

[ Voor 9% gewijzigd door hansvk op 20-06-2023 15:07 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
NDF82 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:00:
[...]

Ai, dat gaat me zelf niet lukken, die tegels wegen 100+ kg. Had gehoopt dat het ook via de zijkant gestabiliseerd kon worden, bijvoorbeeld door de opsluitbanden opnieuw te plaatsen.
Ik weet het. Volgens mij zijn ze 120kg voor de 5cm. Je hebt tegenwoordig wel vacuümsets die je met 2 man kan bedienen. Doordat je rechtop staat ben je een stuk sterker en zijn de tegels 'te doen'.

Maar er zijn natuurlijk meer wegen naar Rome! ;)

Je zou de banden alleen opnieuw kunnen zetten maar dan loop je kans dat je het proces versnelt. Dit omdat je er niet aan ontkomt om toch een heel klein beetje zand onder de tegel vandaan te halen waardoor de tegel na gaat zakken.

Je zou dus de bandjes kunnen verwijderen, tegels opwippen met een schep, zand onder stompen, bandjes ertegenaan klappen en dan de tegels in model meppen met een (zware) moker met rubberen dop. Let wel, als je de tegels te ver opwipt krijg je ze niet meer naar beneden. Hoe je het precies moet doen is meer een gevoels/ervaringkwestie en is heel lastig te bepalen van achter mn telefoon. B) Ook zou je eerst alles nat moeten maken omdat het zand anders sowieso weg vloeit.... Als het nat is blijft het beter plakken. :)

[ Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 20-06-2023 17:35 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

Kijk eens naar mobilane of boomschors matten.

Mobilanes kan je voor de bestaande schutting zetten. In de grond zijn ze volgens mij 15cm maar dat weet ik niet zeker. Ook zal het even duren voordat het echt volledig dichtgegroeid is.

Boomschorsmatten zijn al gelijk dicht en kan je gemakkelijk met tiewraps monteren aan de bestaande schutting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:21
@pjot1 @NDF82
just my 2 cents......
Niet om eigenwijs te zijn, of het beter te weten dan de vakman, maar ik zou eerst eens kijken of de tegels überhaupt wel verzakt zijn met een rei/lange waterpas/recht stuk hout..
Alles ziet er recht en strak uit.
De bandjes staan op klik zo te zien, dus ook daar is geen verzakking van de tegels aan te zien.
De kier/naad is leeg/open, hadden de zware tegels de bandjes naar buiten gedrukt dan had de kier vol zand geweest.
Vóórdat er aan tegels en bandjes gegraven/gelift gaat worden.
Zodra je als leek zomaar wat gaat doen dan is het hek vaak van de dam, zeker met tegels van 120 kg, en wordt er meer verkloot dan gerepareerd, en eindig je vaak met meer grotere naden overal en wisselende hoogtes. Tegels van 120 kg schuif je ook niet even een paar mm op als ze liggen. Er komt dan zand tussen waardoor je het nooit meer aan krijgt.

Wel is met een droge periode van 36 dagen, waarvan de laatste twee weken heet, overal de grond geslonken. De tuin kan dus geslonken zijn en het bandje ruimte gegeven hebben/meegenomen hebben.
Blijft mijn idee namelijk, dat de bandjes over de hele lengte gelijkmatig verzakt zijn doordat ze later geplaatst zouden zijn geloof ik niet echt, dan zou het veel onregelmatiger er uit moeten zien.
Ik zie dat de bandjes gelijk aan het veld lopen, wat aannemelijk is gezien ik denk dat dat er na de bestrating pas ingegaan is.
En dat de ontstane naad vrijwel overal even breed is, over de hele lengte, geeft me ookhet idee dat ze met de tuingrond meegegaan zijn.

Heb je al geprobeerd met een schep tussen gras en band het bandje recht te drukken? Het heeft nu lekker geregend, dus je kan het gelijk aantrappen als het recht staat.
(had je eigenlijk gelijk moeten proberen toen het nog droog en open was, nu heb je grote kans dat de regen wel zand van onder de tegels heeft meegenomen en de naad opgevuld heeft. Maar theoretisch moet je dat weer terug kunnen duwen en als het recht staat goed invegen/wateren zodat alles weer vol zit.)
Gezien het verband van de lippen/gleuven zal je dat met enig beleid moeten doen omdat ze allemaal "tegelijk" recht gezet moeten, dus beetje voor beetje om de lippen er niet af te laten springen.
Pak dus met de schep niet het midden van het bandje maar twee uiteinden tegelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 20-06-2023 21:30 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:24
henkie196 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:33:
[...]

Ik denk niet dat ik in de bouwmarkt (Gamma / Praxis idee) ooit een half- of volgelaatsmasker heb gezien, eerlijk gezegd.

De aanbeveling van @Woody179 is goed, ik heb begrepen dat die 3M 650x serie een handige clip heeft om de hoofdband los te maken, kun je het masker naar beneden klappen om te praten. Mijn 3M 7503 heeft dat niet, maar zou wat comfortabeler moeten zijn door grotere siliconen rand, wat de passing op het gezicht wat comfortabeler maakt (vooral belangrijk bij de neus). De ook eerder gelinkte 3M 6200 zou ik daarom ook wat minder aanbevelen, die is gemaakt van elastomeer, en dat heeft wat meer kans dat het minder comfortabel zit.

Ik gebruik de 7503 vooral met schuren, trouwens, voor slijpwerkzaamheden pak ik meestal m'n volgelaatsmasker, een 6900. Combinatie van gelaat en adembescherming, vind ik ideaal.

Ook voor incidenteel klussen vind ik het wel een goed idee om PBM te gebruiken en zoveel mogelijk stofvrij te werken. En dan nog, had laatst na een dag zagen en frezen in de garage niet zo'n fijn gevoel in de neus (ondanks bouwstofzuiger bij alle werkzaamheden), wil daarom nog een extra luchtreiniger / zuivering ophangen in de garage.

En verder natuurlijk wat @pjot1 zegt, je hebt maar 1 lichaam, en het moet een tijdje mee gaan, dus waarom niet een beetje zuinig op zijn? Zeker omdat het met relatief weinig geld en moeite kan.
Misschien een domme vraag: maar hoe weet je welke maat je moet hebben? Aangezien ze niet bij de bouwmarkt om de hoek liggen kun je ze niet "even" passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@NDF82
Teijgetje schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:07:
@pjot1 @NDF82
just my 2 cents......
Niet om eigenwijs te zijn, of het beter te weten dan de vakman, maar ik zou eerst eens kijken of de tegels überhaupt wel verzakt zijn met een rei/lange waterpas/recht stuk hout..
Alles ziet er recht en strak uit.
De bandjes staan op klik zo te zien, dus ook daar is geen verzakking van de tegels aan te zien.
De kier/naad is leeg/open, hadden de zware tegels de bandjes naar buiten gedrukt dan had de kier vol zand geweest.
Vóórdat er aan tegels en bandjes gegraven/gelift gaat worden.
Zodra je als leek zomaar wat gaat doen dan is het hek vaak van de dam, zeker met tegels van 120 kg, en wordt er meer verkloot dan gerepareerd, en eindig je vaak met meer grotere naden overal en wisselende hoogtes. Tegels van 120 kg schuif je ook niet even een paar mm op als ze liggen. Er komt dan zand tussen waardoor je het nooit meer aan krijgt.

Wel is met een droge periode van 36 dagen, waarvan de laatste twee weken heet, overal de grond geslonken. De tuin kan dus geslonken zijn en het bandje ruimte gegeven hebben/meegenomen hebben.
Blijft mijn idee namelijk, dat de bandjes over de hele lengte gelijkmatig verzakt zijn doordat ze later geplaatst zouden zijn geloof ik niet echt, dan zou het veel onregelmatiger er uit moeten zien.
Ik zie dat de bandjes gelijk aan het veld lopen, wat aannemelijk is gezien ik denk dat dat er na de bestrating pas ingegaan is. En dat de ontstane naad vrijwel overal even breed is, over de hele lengte.

Heb je al geprobeerd met een schep tussen gras en band het bandje recht te drukken? Het heeft nu lekker geregend, dus je kan het gelijk aantrappen als het recht staat.
(had je eigenlijk gelijk moeten proberen toen het nog droog en open was, nu heb je grote kans dat de regen wel zand van onder de tegels heeft meegenomen en de naad opgevuld heeft. Maar theoretisch moet je dat weer terug kunnen duwen en als het recht staat goed invegen/wateren zodat alles weer vol zit.)
Gezien het verband van de lippen/gleuven zal je dat met enig beleid moeten doen omdat ze allemaal "tegelijk" recht gezet moeten, dus beetje voor beetje om de lippen er niet af te laten springen.
Pak dus met de schep niet het midden van het bandje maar twee uiteinden tegelijk.
Eens met hierboven.

Meten is weten, op de foto's lijkt het alsof de tegels verzakt zijn en is het niet dramatisch als dat het lijkt.

Klik doet iedereen anders en is er niet echt een regel voor. Er wordt geadviseerd om 1 tot en met 3cm klik toe te passen. Maar iedere situatie is anders. Soms pas je 5cm toe en soms pas je een cm toe. Meestal houd je 2cm klik aan. Op de laatste foto van @NDF82 is het ook wel 2cm.

Ook eens met @Teijgetje dat het niet aan te raden is om als amateur/leek eraan te beginnen want het zal zeker tegenvallen en ook zeker niet in 1 keer lukken.

Met een schep kan je niet echt lekker kracht zetten. Beter is een stootijzer. Breekt niet en daarmee kan je echt kracht zetten. Zorg ervoor dat je de banden naar binnen drukt op de kopse kanten van de band om breuk te voorkomen. Vooral aan de hol en dol dus @Teijgetje ;)

Mocht het niet lukken dan zullen toch de tegels eruit moeten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wR7NLwq4oQV6PLHlpsJOdj3To7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJI6rhW7o6AaOL58Yt2LMHYm.jpg?f=fotoalbum_large

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tieske88 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:35:
[...]

Misschien een domme vraag: maar hoe weet je welke maat je moet hebben? Aangezien ze niet bij de bouwmarkt om de hoek liggen kun je ze niet "even" passen.
Ik heb de mijne bij de hornbach gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 17:01

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik woon in Purmerend, en keek inderdaad tevreden naar buiten naar mijn tegels. Maar dat had er meer mee te maken dat ik niet wist of mijn afwatering wel goed was met de nieuw aagelegde situatie :P (antwoord is: ja dat werkt prima; al het water gaat richting de borders en de hydroblob :Y )

Tuin slaakte wel een zucht van verlichting gisteren; heerlijk zo een stortbui :Y (was van plan te gaan sproeien einde dag, maar dat was overduidelijk niet nodig :+ )

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:46

NDF82

Doomed Space Marine

@Teijgetje @pjot1 Bedankt voor de tips!!

Zal van het weekend eens kijken wat ik voor elkaar kan krijgen met een stoot ijzer o.i.d. en de ervaring delen.

Ook zal ik het waterpas er even op leggen ter controle op zakken. Maar daar lijkt het inderdaad niet op, het lijkt dat alleen de bandjes scheef staan en dat er wat zand ter hoogte van die bandjes van onder de tegels is gespoeld. Er is daar ook een kraantje waar de kinderen vaak met water spelen, dat zal waarschijnlijk ook niet helpen.

De tegels eruit halen en opnieuw leggen gaat in deze staat zeker niet gebeuren, daarvoor ligt het nog goed genoeg (er is geen val gevaar o.i.d.).

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@pjot1 @NDF82
Weer wat geleerd : Hol en dol. ;)
In mijn beleving mes en groef maar voor korte stukjes zoals bij bandjes gebruik je dus hol en dol.

Met een stootijzer kan je toch eigenlijk maar één bandje tegelijk duwen, met kans op breuk van de hol of dol.
Ik zou er dan een stevig plankje tussen zetten, of toch weer die schep om geen onnodig graafwerk te hebben, zodat je en de hol en de dol gelijktijdig terugduwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Teijgetje schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:21:
@pjot1 @NDF82
In mijn beleving mes en groef maar voor korte stukjes zoals bij bandjes gebruik je dus hol en dol.

Met een stootijzer kan je toch eigenlijk maar één bandje tegelijk duwen, met kans op breuk van de hol of dol.
Ik zou er dan een stevig plankje tussen zetten, of toch weer die schep om geen onnodig graafwerk te hebben, zodat je en de hol en de dol gelijktijdig terugduwt.
Plankje of balkje tussen stootijzer of breekijzer zou ik sowieso aanraden. De opsluitbanden die ik heb bij de oprit zijn in ieder geval van zeer hard beton, maar ook zeer bros, die zouden een stootijzer in de zijkant nooit overleven. En dan heb ik het niet eens over de hol en dol stukjes, die zouden gewoon door midden breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Tieske88 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:35:
Dat is met een webwinkel altijd een beetje een gok, ja, maar je daarvoor ook retour periode (soort van). In mijn geval heb ik de M grootte voor de 750x gekocht, met de gedachte dat mijn vrouw die ook kan gebruiken. Is voor mij een beetje aan de kleine kant (straps op max, ongeveer), maar zit wel nog steeds comfortabel. Het volgelaatsmasker heb ik daarom in L maat gekocht, dat leek me met het vaste vizier toch wat veiliger qua maat, omdat het toch wat minder flexibel is met de grootte.

Met beiden kan ik prima langere tijd rond lopen, dus is wel wat flexibiliteit in de maten. S zou ik alleen voor kleine personen (of in ieder geval kleine hoofden) aanraden, voor een gemiddelde man zou ik eerst de L maat proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@NDF82
Teijgetje schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:21:
@pjot1 @NDF82

Elke dag leer je nog bij! ;)

Een plank ertussen kan. Heb je net wat meer body om te duwen. Vandaar ook mn opmerking om te duwen op de kopse kanten zodat de hol en dol in elkaar blijven zitten en je ze dus beetje bij beetje terug te duwen. Wat nog beter is, is dus om met 2 stootijzers/scheppen het bandje terug duwen.

@henkie196
Ik weet niet of het recent is geweest maar mijn ervaring is dat de laatste 2 jaar de kwaliteit is achteruit gegaan. Wegens tekorten aan betonproducten hebben fabrikanten hun droogtijd verkort en voegen minder cement toe waardoor producten niet goed kunnen uitharden. Wat je vaak ziet bij de kleinere opsluitbanden (van 5/15 tot 10/20) is dat ze hol zijn aan de bovenkant en soms zelfs een lichte kromming. Ook met stenen pas maken mbv een stenenknipper merk je dat; stenen breken verkeerd af en een motorslijper snijdt als een warm mes door de boter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
pjot1 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:54:
Een plank ertussen kan. Heb je net wat meer body om te duwen. Vandaar ook mn opmerking om te duwen op de kopse kanten zodat de hol en dol in elkaar blijven zitten en je ze dus beetje bij beetje terug te duwen. Wat nog beter is, is dus om met 2 stootijzers/scheppen het bandje terug duwen.

@henkie196
Ik weet niet of het recent is geweest maar mijn ervaring is dat de laatste 2 jaar de kwaliteit is achteruit gegaan. Wegens tekorten aan betonproducten hebben fabrikanten hun droogtijd verkort en voegen minder cement toe waardoor producten niet goed kunnen uitharden. Wat je vaak ziet bij de kleinere opsluitbanden (van 5/15 tot 10/20) is dat ze hol zijn aan de bovenkant en soms zelfs een lichte kromming. Ook met stenen pas maken mbv een stenenknipper merk je dat; stenen breken verkeerd af en een motorslijper snijdt als een warm mes door de boter.
Dit was in 2020. De slijptol gaat misschien wel makkelijk door de goedkope stoeptegels uit de bouwmarkt, maar deze betontegels waren echt werk om door te slijpen, vandaar m'n idee dat ze hard maar bros waren. De tegels waren prima, wel met hooguit een rubber hamer aan te tikken, iets harders en ze braken in stukken, ook bij weinig kracht. De opsluitbanden (6x20, als ik het me goed herinner) hadden wellicht wel een produktie (of vervoer) probleem gehad, op de pallet waren er een stuk of wat al gebroken, aankloppen met een rubber hamer brak ook een aantal doormidden. Wel netjes vervangen door de winkel, overigens (fabriek van de tegels ligt hier zo'n 20 km vandaan).

Maar met die ervaring zou ik er in ieder geval niet kaal met een stootijzer tegenaan duwen, dat gaat bij die opsluitbanden van mij in ieder geval niet goed, vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:57:
[...]

Dit was in 2020. De slijptol gaat misschien wel makkelijk door de goedkope stoeptegels uit de bouwmarkt, maar deze betontegels waren echt werk om door te slijpen, vandaar m'n idee dat ze hard maar bros waren. De tegels waren prima, wel met hooguit een rubber hamer aan te tikken, iets harders en ze braken in stukken, ook bij weinig kracht. De opsluitbanden (6x20, als ik het me goed herinner) hadden wellicht wel een produktie (of vervoer) probleem gehad, op de pallet waren er een stuk of wat al gebroken, aankloppen met een rubber hamer brak ook een aantal doormidden. Wel netjes vervangen door de winkel, overigens (fabriek van de tegels ligt hier zo'n 20 km vandaan).

Maar met die ervaring zou ik er in ieder geval niet kaal met een stootijzer tegenaan duwen, dat gaat bij die opsluitbanden van mij in ieder geval niet goed, vrees ik.
Dit is precies wat ik bedoel. Producten harden gewoon niet goed uit waardoor je deze problemen krijgt. Beton blijft uitharden. Het proces gaat door alleen vertraagd het door de loop der jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wij zijn een schrikdraad aan het plaatsen langs onze schutting. Om katten buiten te houden en de onze binnen. Nu zit er bij dit apparaat een aansluitkabeltje van 150cm. Deze wil ik een stuk langer maken. Dus de kabel van het apparaat naar de omheining.

Welke specs moet een kabel hebben voor dit doeleinde? Is speakerdraad van 1.5mm2 voldoende?

Schrikdraadapparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
stok schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:50:
Wij zijn een schrikdraad aan het plaatsen langs onze schutting. Om katten buiten te houden en de onze binnen. Nu zit er bij dit apparaat een aansluitkabeltje van 150cm. Deze wil ik een stuk langer maken. Dus de kabel van het apparaat naar de omheining.

Welke specs moet een kabel hebben voor dit doeleinde? Is speakerdraad van 1.5mm2 voldoende?

Schrikdraadapparaat
Weet je zeker dat je dit zelf aan wilt sluiten?

Als ik de specs doorlees, werkt het apparaat op 230V en neemt 1 W op. Een aansluitign daarvoor is niks bijzonders.

Maar ik vermoed dat je het hebt over de aardingsdraad, en dat ziet er uit als een beste kabel. 1.6 mm2, maar vooral erg dik geisoleerd. De vraag is waar dit op aangesloten moet worden, wellicht een aardingspen, maar dat zie ik zo gauw even niet ergens staan.

Ik zou dat eerst even opzoeken. En wellicht kun je ook gewoon een langere aardingsdraad erbij kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-07 20:25
pjot1 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:54:
@NDF82
Dit was exact wat mijn stratenmaker ook zei van mijn tegels. Nieuwe breken heel snel omdat ze niet uitgehard zijn. Een klap met de rubber hamer en ze zijn door. Die 2 jaar terug gelegd zijn krijg je amper stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-07 14:53

FFW

Teijgetje dank je wel voor de uitgebreide bijdrage mbt de verdrogende waaierpalm !! Op zich is de boom nog in gezonde staat, maar zijn alle bladeren een stuk minder vol geworden. Ik zal het dagelijks water geven om te zien of dit helpt. Nu zijn Waaierpalmen erg robuust dus ik zou er best nog een paar bij willen als is het maar omdat ze het hele jaar groen zijn.
De rotte takken heb ik er af geknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

henkie196 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:28:
[...]

Weet je zeker dat je dit zelf aan wilt sluiten?

Als ik de specs doorlees, werkt het apparaat op 230V en neemt 1 W op. Een aansluitign daarvoor is niks bijzonders.

Maar ik vermoed dat je het hebt over de aardingsdraad, en dat ziet er uit als een beste kabel. 1.6 mm2, maar vooral erg dik geisoleerd. De vraag is waar dit op aangesloten moet worden, wellicht een aardingspen, maar dat zie ik zo gauw even niet ergens staan.

Ik zou dat eerst even opzoeken. En wellicht kun je ook gewoon een langere aardingsdraad erbij kopen?
Ik geloof er echt niets van dat die maar 1 W doet. Ik ben te lui om het uit te rekenen, maar dat kan nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
True schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:53:
Ik geloof er echt niets van dat die maar 1 W doet. Ik ben te lui om het uit te rekenen, maar dat kan nooit.
Er staat bij 9000 V en 0.4 J impuls energie. Ik weet niet hoe ze die impuls energie meten / berekenen, maar stel 1 puls per seconde (lijkt me redelijk normaal voor schrikdraad), dan is dat 0.4 W ook. 0.4 W / 9000 V = 0.05 mA. Even terug rekenen naar netspanning geeft 0.01 W stroomverbruik voor 1 puls per seconde. Tel nog wat verliezen er bij op voor transformatie en wellicht verliezen op de draad, en dan lijkt 1 W me nog tamelijk ruim opgegeven. Of er zitten erg veel verliezen in een van de stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
robkrekel schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:39:
[...]
Dit was exact wat mijn stratenmaker ook zei van mijn tegels. Nieuwe breken heel snel omdat ze niet uitgehard zijn. Een klap met de rubber hamer en ze zijn door. Die 2 jaar terug gelegd zijn krijg je amper stuk.
Ja, ik ken het, zo heb ik meerdere keren tegels bij moeten halen na een aantal scheldserenades. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Laatst online: 17:28

Stimulate14

⭐⭐⭐

Stimulate14 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]

Bij 25 likes krijg je het shirt van mij :+ .
8) .
Het shirt is bezorgd hoor @Geneuzel :+ . #biodiversiteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Schrikdraadapparaat
Schrikdraad om katten in je tuin te houden wordt afgeraden. Katten die achter een vogel oid aangaan rennen gewoon over/dwars door schrikdraad, maar terug komen ze dan niet meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansvk
dragon2 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:36:
[...]

Schrikdraad om katten in je tuin te houden wordt afgeraden. Katten die achter een vogel oid aangaan rennen gewoon over/dwars door schrikdraad, maar terug komen ze dan niet meer.
Dus beter om ze binnen te houden. Vogels zijn wettelijk beschermde dieren.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:57

Schrikdraadapparaat
Bij mijn vorige woning ook schrikdraad geplaatst, ik heb toen een hoogspanningskabel gebruikt van merk koltec om van het apparaat naar de draden te gaan. Bij mij werkte het goed, katten bleven in de tuin (ze moeten het eerst een keer proberen) en het apparaat stond daarna al een half jaar uit maar kwamen niet meer in de buurt van de draden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-07 23:58
hansvk schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:58:
[...]

Tegen verstoring door mensen ja. Een kat die een vogel vangt wordt gewoon gezien als natuur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Laatst online: 11:12
hansvk schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:58:
[...]

really. 8)7

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Woody179 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:09:
[...]

Tegen verstoring door mensen ja. Een kat die een vogel vangt wordt gewoon gezien als natuur...
Ben geen jurist, maar voor ik weet is de eigenaar volledig verantwoordelijk voor de daden (en daardoor veroorzaakte schade) van hun huisdier.

Jammer is alleen dat de kat die in mn tuin poept al weg is als ik in de drol ben gaan staan.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Stel dat de kat van de buren een witgebefte kakatoe uit jou volière gapt dan is het baasje inderdaad aansprakelijk.

Maar als het gaat om wilde vogels dan is de "voedselpiramide" in die zin leidend en daarin is er gewoon spraken van een natuurlijk proces tussen twee lagen..

Anders zouden mijn kippen (en ik daarme in het verlengde ook aansprakelijk zijn aangezien ze met enige regelmaat een spitsmuis vangen en opvreten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Woody179 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:00:
Stel dat de kat van de buren een witgebefte kakatoe uit jou volière gapt dan is het baasje inderdaad aansprakelijk.
Is het baasje van de vogel niet verantwoordelijk voor het niet beschermen tegen katten waarvan je weet dat die rondlopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-07 20:57
mitsumark schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:09:
[...]

Is het baasje van de vogel niet verantwoordelijk voor het niet beschermen tegen katten waarvan je weet dat die rondlopen?
Dus het slachtoffer van een inbraak is verantwoordelijk wanneer er ingebroken wordt, omdat er inbrekers rondlopen?

Ik blijf me er ook over verbazen dat er nog geen kattenbelasting is. Het is gewoon belachelijk dat ik allerlei maatregelen moet nemen om die beesten uit mn tuin te houden. Ondertussen weet ik van veel katteneigenaren dat ze niet eens meer een kattenbak hebben, omdat die kat overal en nergens poept behalve bij hun. En er is natuurlijks aan (de hoeveelheid) katten.

[ Voor 5% gewijzigd door Flavius op 23-06-2023 20:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Woody179 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:00:

Maar als het gaat om wilde vogels dan is de "voedselpiramide" in die zin leidend en daarin is er gewoon spraken van een natuurlijk proces tussen twee lagen..

Anders zouden mijn kippen (en ik daarme in het verlengde ook aansprakelijk zijn aangezien ze met enige regelmaat een spitsmuis vangen en opvreten....
Maar waarom zou je alleen verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor schade aan iemands anders eigendommen? Als mens mag je ook een vogelnest niet verstoren (laat staan de kuikens doden), waarom zou jouw kat dat wél mogen? Uiteindelijk is het jouw keuze om de kat bij dat nest te laten.

We gaan hier een beetje offtopic, maar ik vind het best ernstig dat er zo laks wordt omgegaan met 'buitenkatten'. Buiten het jagen veroorzaken ze overlast (schijten, krijsen, sproeien), maar ze gaan ook veel eerder dood dan 'binnenkatten': worden doodgereden, raken verwond door vechten en lopen ziektes of parasieten op. Staat in mijn ogen gelijk aan verwaarlozing.

Maar, zoals ik al stelde: ik ben geen jurist.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Flavius schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:41:
[...]
Dus het slachtoffer van een inbraak is verantwoordelijk wanneer er ingebroken wordt, omdat er inbrekers rondlopen?
Als je ramen en deuren open laat staan als je op vakantie gaat heeft de verzekering daar wel een mening over ja.

Als je volière met beschermde dieren niet kattenwerend is, heb ik daar ook wel een mening over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
noes schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:41:
Maar waarom zou je alleen verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor schade aan iemands anders eigendommen? Als mens mag je ook een vogelnest niet verstoren (laat staan de kuikens doden), waarom zou jouw kat dat wél mogen? Uiteindelijk is het jouw keuze om de kat bij dat nest te laten.

We gaan hier een beetje offtopic, maar ik vind het best ernstig dat er zo laks wordt omgegaan met 'buitenkatten'. Buiten het jagen veroorzaken ze overlast (schijten, krijsen, sproeien), maar ze gaan ook veel eerder dood dan 'binnenkatten': worden doodgereden, raken verwond door vechten en lopen ziektes of parasieten op. Staat in mijn ogen gelijk aan verwaarlozing.

Maar, zoals ik al stelde: ik ben geen jurist.
Wetten handelen over het algemeen over interacties tussen mensen. Dierenbescherming is naar mijn idee nauwelijks een ding in de wet. Een vogelnest is volgens mij (maar ik ben ook geen juridisch specialist) niet beschermd.

In een stad kan ik je opmerking wel begrijpen.

Maar op het platteland heb je een kat (of meerdere) om de muizen uit je huis te houden, en een hond om de ratten uit de buurt te houden. Vogels worden vrij zelden gevangen, die hebben meestal niet de voorkeur. En ja, die muizen zitten tamelijk vol met landbouwgif, katten worden niet altijd erg oud, nee. Maar buiten de menselijke invloed, is een muis veel gezonder eten voor een kat dan brokjes of natvoer. Ze zijn er nou eenmaal door hele lange evolutie precies op toegelegd.

Maar goed, offtopic, zoals je zei.

Om weer op topic te gaan, we hebben een paar fruitbomen in de tuin die nu een 3-4 jaar oud zijn en het eindelijk goed beginnen te doen. Goed genoeg dat de kers wat ingetoomd moet worden en de pruimen boompjes kan ook wel wat trimmen gebruiken van de lange loten. Er staat mij bij dat je snoeien bij voorkeur moet doen als de sapstroom wat afgeremd is, dus herfst of vroege lente. Maar ook weer niet midden in de winter.

Alleen lees ik her en der dat je ze eigenlijk het beste van april tot en met september kunt snoeien. En zeker met die lange loten lijkt eind mei of juni meer een geschikte tijd om die te snoeien.

Wat is dus de beste periode om ze te snoeien? Ik wil het ook niet doen als het zo superdroog is als de afgelopen maand, bv. Of is dat juist gunstig voor het snoeien?

Overigens hebben de kers en de pruimen geen vruchten dit jaar (de kers wel bloesem, de pruimpjes ook niet, maar die hadden het vorig jaar ook erg moeilijk door een plaag aan bladluizen. Alleen de appelboom heeft vruchten, maar die groeit wat minder uitbundig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:21
[...]

https://www.vogelbescherm...icht/katten-versus-vogels

Tl;dr
-(Sommige) vogels worden bedreigd, maar niet door huiskatten.
-Eigenaren zijn aansprakelijk voor het gedrag van hun katten.
-Echter, in praktijk wordt nooit een kattenbezitter bestraft voor het doden van een vogel door hun kat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
Adam1980 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:28:
[...]

https://www.vogelbescherm...icht/katten-versus-vogels

Tl;dr
-(Sommige) vogels worden bedreigd, maar niet door huiskatten.
-Eigenaren zijn aansprakelijk voor het gedrag van hun katten.
-Echter, in praktijk wordt nooit een kattenbezitter bestraft voor het doden van een vogel door hun kat.
Dit artikel heeft een hoog wij van wc eend adviseren wc eend gehalte...

Vogelbescherming stelt dat op grond van artikel 3.1 katten / eigenaren aansprakelijk zijn:

Artikel 3.1

1. Het is verboden opzettelijk van nature in Nederland in het wild levende vogels van soorten als bedoeld in artikel 1 van de Vogelrichtlijn te doden of te vangen.

2. Het is verboden opzettelijk nesten, rustplaatsen en eieren van vogels als bedoeld in het eerste lid te vernielen of te beschadigen, of nesten van vogels weg te nemen.

3. Het is verboden eieren van vogels als bedoeld in het eerste lid te rapen en deze onder zich te hebben.

4. Het is verboden vogels als bedoeld in het eerste lid opzettelijk te storen.

5. Het verbod, bedoeld in het vierde lid, is niet van toepassing indien de storing niet van wezenlijke invloed is op de staat van instandhouding van de desbetreffende vogelsoort.

De bovenstaande punten zijn in alle gevallen omschrijvingen van overtredingen door direct menselijk handelen.

Voorbeeld:
Wanneer ik een boom in mijn tuin omzaag met een actief nest groene spechten, Ben ik direct verantwoordelijk en strafbaar

Wanneer een boom uit mijn tuin met een actief broedend nest groene specten omvalt als gevolg van aantasting door wilgenhout rups. Ben ik niet aansprakelijk. Het omvallen van de boom is namelijk het gevolg van een natuurlijk proces.

Terugkomend op de nieuwe natuurwet:

Huisdieren, katten, natuurlijke predatie, ect. wordt in geen geval genoemd of beschreven in de wet als zijnde overtreding.

Sterker nog in Wet Dieren wordt benoemd dat de manier van het houden van (huis)dieren geen belemmering mag opleveren ten aanzien van het natuurlijk gedrag. Met andere woorden een (huis)kat die de natuurlijke aandrang heeft om te jagen, moet in de gelegenheid gesteld worden om te jagen. Beperking staat dan tot op zekere hoogte gelijk aan dieren mishandeling....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Laatst online: 00:21
Woody179 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:23:
[...]

Dit artikel heeft een hoog wij van wc eend adviseren wc eend gehalte...

Vogelbescherming stelt dat op grond van artikel 3.1 katten / eigenaren aansprakelijk zijn:

Artikel 3.1

1. Het is verboden opzettelijk van nature in Nederland in het wild levende vogels van soorten als bedoeld in artikel 1 van de Vogelrichtlijn te doden of te vangen.

2. Het is verboden opzettelijk nesten, rustplaatsen en eieren van vogels als bedoeld in het eerste lid te vernielen of te beschadigen, of nesten van vogels weg te nemen.

3. Het is verboden eieren van vogels als bedoeld in het eerste lid te rapen en deze onder zich te hebben.

4. Het is verboden vogels als bedoeld in het eerste lid opzettelijk te storen.

5. Het verbod, bedoeld in het vierde lid, is niet van toepassing indien de storing niet van wezenlijke invloed is op de staat van instandhouding van de desbetreffende vogelsoort.

De bovenstaande punten zijn in alle gevallen omschrijvingen van overtredingen door direct menselijk handelen.

Voorbeeld:
Wanneer ik een boom in mijn tuin omzaag met een actief nest groene spechten, Ben ik direct verantwoordelijk en strafbaar

Wanneer een boom uit mijn tuin met een actief broedend nest groene specten omvalt als gevolg van aantasting door wilgenhout rups. Ben ik niet aansprakelijk. Het omvallen van de boom is namelijk het gevolg van een natuurlijk proces.

Terugkomend op de nieuwe natuurwet:

Huisdieren, katten, natuurlijke predatie, ect. wordt in geen geval genoemd of beschreven in de wet als zijnde overtreding.

Sterker nog in Wet Dieren wordt benoemd dat de manier van het houden van (huis)dieren geen belemmering mag opleveren ten aanzien van het natuurlijk gedrag. Met andere woorden een (huis)kat die de natuurlijke aandrang heeft om te jagen, moet in de gelegenheid gesteld worden om te jagen. Beperking staat dan tot op zekere hoogte gelijk aan dieren mishandeling....
Nog wat fijne lichte kost voor het slapen gaan ;)

Uit antwoord 5, 6 en 7 maak ik op dat de intentie is dat eigenaren van katten verantwoordelijk zijn voor de predetatie door hun katten. Welke niet inheems zijn en daarom geen 'recht' hebben hun natuurlijke gedrag te uiten op inheemse tuinvogels.
Als er aanleiding zou zijn, zou de minister van handhaven.

Maar goed, helemaal zeker ben ik er niet van. Dat ik de juiste conclusies heb getrokken uit deze door 600 ambtenaren opgestelde tekst.

Zelf vind ik het wel logisch klinken: dat je een dier koopt, welke hier van nature niet voor komt, dat die geen negatieve invloed mag hebben op de inheemse vogelstand.
En dat is kennelijk is die negatieve invloed er niet. En dus wordt er niet gehandhaafd.

Hoe dat dan relateert tot alle vogels zijn beschermd, weet ik ook niet helemaal. En jurisprudentie is er ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
[...]

Nee, huiskatten zijn in principe exoten.
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
henkie196 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:06:
[...]

Wetten handelen over het algemeen over interacties tussen mensen. Dierenbescherming is naar mijn idee nauwelijks een ding in de wet. Een vogelnest is volgens mij (maar ik ben ook geen juridisch specialist) niet beschermd.
Vogelnesten zijn wel degelijk beschermd (Wet natuurbescherming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:25
Ik ben een liefhebber van katten, maar ik ben wel voorstander om ze binnen te houden. Ze plegen op grote schaal vogelgenocide en zorgen voor overlast.

Katten. <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marit-rk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-02 22:45
Ik zit eraan te denken om Achterhoeks padvast in mijn tuin te gebruiken. Ik kan alleen niet 1 2 3 vinden wat de kosten hiervan zijn. Aan welke prijscategorie moet ik denken per m2 (inclusief aanleg)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
marit-rk schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:31:
Ik zit eraan te denken om Achterhoeks padvast in mijn tuin te gebruiken. Ik kan alleen niet 1 2 3 vinden wat de kosten hiervan zijn. Aan welke prijscategorie moet ik denken per m2 (inclusief aanleg)?
Tsja, daar is natuurlijk geen passend antwoord op te geven. Prijs is van zoveel factoren afhankelijk. Bij aanleg van een tuin kan je rekenen op zo'n 100 euro per m², bij herstraten kan het al voor 35 per m².

Je moet rekening houden met eigenlijk gewoon bestrating, dus grondwerk en opsluiting. Na een goed verdicht zandbed kan je worteldoek leggen en daarboven de Achterhoeks padvast. Zoals ik het zie is het net zoiets als gravier D'or en moet je dus na het vlakken nog aftrillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Woody179 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:23:
[...]
dat is dan een leuke met pitbulls en dergelijke :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Leipo schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:01:
[...]

dat is dan een leuke met pitbulls en dergelijke :+
Overhet algemeen is dat aangeleerd gedrag en niet zozeer natuurlijk. Chihuahua's daar in tegen.....

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4irXThCiGBV8wq3yvPqVhXK2wM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZtUe9HEEY3k5Jn2DBD9otSM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3SLQ8_ejPftgUIhX4PRG-sco9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmfeIh0xzVZSQr4lY3ojZvWE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ax5pFV9NsBNSrLUGsxyv69z5l8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ek2rvfgJGy2VqydB189Bm5Kr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwLH6xT1McxOWhCoTy4_DawyKD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjSD20eUbtGQ1BjSLHKIpiaG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAKxtIRJeFZv6CQnt-VNMhY89kE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUjBQPA6kyyeKsiZAmDQZNL8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrjHqhjtNo6a1aSRSiFFBGSmPes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mF3QE7k7LppzBR09Ewvp3CNi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rg0DF2N3xnv8T3zj-ovTlXiBKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QLAfnw2Q989XeZAAu2uJdvI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9n5PG2575u5oUVpSXtPWMCISNSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSzZda3cqdkfFN9hF8Givjmf.jpg?f=fotoalbum_large

@Stimulate14 Ik heb mijn best gedaan om (bio)diverse foto's te maken.

Ik heb er een hoop lol om gehad. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:48

Bommes

Capo del formaggio

@Geneuzel _/-\o_ held (y)

Ergens had ik wel een foto zoals de buurman van Tim the Toolman verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://resizing.flixster.com/5p37y_9g9QFSvDUTPx7Us6bqRAs=/300x300/v2/https://flxt.tmsimg.com/assets/p1125370_e_v9_ab.jpg

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik had een foto bij Tata Steel verwacht >:) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 28-07 13:21
True schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:13:
[...]

Ik had een foto bij Tata Steel verwacht >:) .
Haha ik zat het zelfde te denken, of op een grote parkeerplaats of plak asfalt :9

Verder wel geweldig dit _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-07 12:00
Zullen we de katten in de kattenbak houden?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Laatst online: 17:28

Stimulate14

⭐⭐⭐

:D _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Had de vraag over snoeien van fruitbomen al eerder gesteld, maar lijkt wat ondergesneeuwd te zijn, dus bij deze nog een keer.

We hebben een paar fruitbomen in de tuin die nu een 3-4 jaar oud zijn en het eindelijk goed beginnen te doen. Goed genoeg dat de kers wat ingetoomd moet worden en de pruimen boompjes kan ook wel wat trimmen gebruiken van de lange loten. Er staat mij bij dat je snoeien bij voorkeur moet doen als de sapstroom wat afgeremd is, dus herfst of vroege lente. Maar ook weer niet midden in de winter.

Alleen lees ik her en der dat je ze eigenlijk het beste van april tot en met september kunt snoeien. En zeker met die lange loten lijkt eind mei of juni meer een geschikte tijd om die te snoeien.

Wat is dus de beste periode om ze te snoeien? Ik wil het ook niet doen als het zo superdroog is als de afgelopen maand, bv. Of is dat juist gunstig voor het snoeien?

Overigens hebben de kers en de pruimen geen vruchten dit jaar (de kers wel bloesem, de pruimpjes ook niet, maar die hadden het vorig jaar ook erg moeilijk door een plaag aan bladluizen). Alleen de appelboom heeft vruchten, maar die groeit wat minder uitbundig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

henkie196 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:10:
Er staat mij bij dat je snoeien bij voorkeur moet doen als de sapstroom wat afgeremd is, dus herfst of vroege lente. Maar ook weer niet midden in de winter.
Tsja, zo valt er voor alles wel wat te zeggen. Op zich kan je quasi alles snoeien wanneer je maar wil, ook al zijn de omstandigheden niet ideaal. De plant overleeft het wel. Hij zal wat minder 'bloeden' als de sapstroom/druk lager is, maar of dat nu zo'n probleem is... Als je 'm nu snoeit zal hij ook een stuk minder vocht verliezen aan verdamping.

Als het nodig is: gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Iemand ervaring met siergras? Wij hebben blauw siergras in de tuin. Na de winter zijn een aantal grassen niet meer gaan groeien. Zijn deze nou dood, of zouden ze volgend jaar nog terug kunnen groeien? Ik twijfel een beetje of ik nou nieuwe grassen moet zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7kz8FRz5_Le_QYCmZre9rZswVM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wmNUFGXGVaa4DshTTF1kIfZl.jpg?f=user_large

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@henkie196
Zoals ik het begrepen heb kun je fruitbomen wel klein snoeien, bv waterloten en takjes, in het seizoen, maar dan toch weer liever na de oogst. Dit vanwege eventueel (hars)bloeden.
Maar de grote (vorm)snoei doe je in het (najaar tot) voorjaar, als de sapstroom stil staat, eigenlijk na de winter maar zeker niet met vorst (op komst).
Zorg voor scherp en ontsmet gereedschap en ontsmet je gereedschap regelmatig, maar zeker tussen verschillende bomen.
Ook de snoeiwonden afsluiten met balsem is aan te raden gezien sommige fruitsoorten gevoelig zijn voor schimmel, die via een open wond de boom kunnen infecteren.
En hou gesnoeide takken kort, dus een paar mm na de knop welke je uit wil laten groeien tot tak, of vlak bij de stam, vlak boven de takkraag. Alles daarboven sterft toch af en geeft weer kans op schimmels.

Dat gezegd hebbende geldt er voor steenvruchten, appel en perenbomen een iets ander regime.
Het meeste per soort kun je op internet vinden.
Stihl heeft eea bij elkaar gezet, maar ook Jürgen heeft daar filmpjes en uitleg over.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:53

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Vorige week weer druk bezig geweest. Terras ligt erin, lijngoot geplaats en op riool aangesloten. Border langs terras gezet en opstap tussen terras en verhoging gemaakt. Het zijn de kleine dingen die het meeste tijd kosten. Een terras ligt zomaar maar een lijngoot erin + opsluitband + aansluiten op rioolput kost 2x zoveel tijd, dat kan ook aan mij liggen :P

Volgende klus is het maken van 2 grote bloembakken links en rechts van de trap, deze worden ongeveer 2m30 breed 80 diep en ongeveer 60cm hoog (55cm boven het terras). Met mijn skills zal dat ook wel weer een week duren :+

Plaatjes in het half donker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X66YA7ZJcFXGvKO9tXPgrI2iKQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prk27l2pcig7WJ1IzuBvnwT4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyR6vl4J6uI7lxeCglU5gJFZnjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwwfTjV0NGgZ8fTO9svZPHGs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3kOtEVXcwBc8gcGocryPl2kUho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rngNhLsZ842XRvBARVtvRjDp.jpg?f=fotoalbum_large

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wij hebben vorig jaar Japanse kamperfoelie aangeplant. Die is snel uitgelopen, maar in een drogere periode lijkt hij snel vatbaar voor schimmel, en verliest hij zowat al zijn blad. Vorig jaar heb ik de bladeren behandeld met een koper/ijzer-mengsel (Tuinmanieren verkoopt zoiets, staat CuFe op qua samenstelling) en dat helpt, maar ook alleen voor de bladeren die nog niet compleet heen zijn. Heeft iemand een idee wat dit juist is?

Ik heb 'm de afgelopen periode intensief bewaterd (zanderige bodem), dat lijkt wel wat te hebben geholpen, terug nieuwe scheuten en zowaar wat bloempjes. Maar het blijft een armtierig zicht :X.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HavLwvvoyo6TxEt0e3vnbTNWWOE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQ5fAwe9iSDNIwQd7yNnucqw.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zdc873A8qqodVfGLieMACRlMWY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVmwqWn0A3KDrGC0IVlYDnCG.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/203-ZdVPFfNcAv3DfQdniCigSKo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCcWq53GtX4vZT4cri6AVQMc.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCBQxnHPhHd24qIMTJJFMkWfFn0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbEs4Vu36heQTccE824VSkJj.jpg?f=fotoalbum_medium

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:42:
Vorige week weer druk bezig geweest. Terras ligt erin, lijngoot geplaats en op riool aangesloten. Border langs terras gezet en opstap tussen terras en verhoging gemaakt. Het zijn de kleine dingen die het meeste tijd kosten. Een terras ligt zomaar maar een lijngoot erin + opsluitband + aansluiten op rioolput kost 2x zoveel tijd, dat kan ook aan mij liggen :P

Volgende klus is het maken van 2 grote bloembakken links en rechts van de trap, deze worden ongeveer 2m30 breed 80 diep en ongeveer 60cm hoog (55cm boven het terras). Met mijn skills zal dat ook wel weer een week duren :+

Plaatjes in het half donker:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ga je je bloembakken met stapelblokken maken? Zo ja, leg ze eerst uit voordat je gaat lijmen. De blokken willen nog weleens van maat wisselen waardoor je ruimte krijgt tussen de blokken. Door ze eerst uit te leggen kan je nog een ander blok pakken of het blok verdraaien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

pjot1 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:34:
[...]

Ga je je bloembakken met stapelblokken maken? Zo ja, leg ze eerst uit voordat je gaat lijmen. De blokken willen nog weleens van maat wisselen waardoor je ruimte krijgt tussen de blokken. Door ze eerst uit te leggen kan je nog een ander blok pakken of het blok verdraaien.
Bloembakken worden van hout. Was eerst van plan stapelblokken te gebruiken, maar dan wordt het zoveel steen/beton allemaal. Hout lijkt ons een mooie onderbreking tussen het terras en de verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:33
Possible schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:06:
Goedemorgen.

Voor onze tuin willen wij een waterbron gaan plaatsen (10 meter diep). Nu heb ik iemand gevonden die dit kan doen voor 325 euro exclusief pomp / zuigslang. Met een pomp + zuigslang erbij zou dit op 575 euro komen.

Nu zat ik op internet rond te kijken en vroeg mij af of dit dan voldoende zou zijn?

1x zuigslang van 10 meter. https://leidingshop.nl/zu...-mm-x-1-inch-buitendraad/
1x waterpomp https://www.lidl.nl/p/parkside-tuinpompset-1100-w/p100360721

Dan zou ik er toch ook zijn?
ik ben erg benieuwd of je mij de gegevens zou willen delen via een direct message? Ben tot op heden alleen partijen tegen gekomen die dit doen voor minimaal het dubbele 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-07 15:48
Riddler85 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:02:
[...]
ik ben erg benieuwd of je mij de gegevens zou willen delen via een direct message? Ben tot op heden alleen partijen tegen gekomen die dit doen voor minimaal het dubbele 🤨
ook erg benieuwd naar de partij en waar deze zit/werkt @Possible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marit-rk
Bedankt voor je antwoord @pjot1 . Nog een vraag. Ik vraag me af in hoeverre je padvast zelf kan aanleggen. Ik ben totaal geen expert als het daarop aankomt, dus ik acht de kans vrij klein dat ik het zelf kan doen. Toch vind ik het ook erg moeilijk om een hovenier of stratenmaker te vinden in West-Brabant die dit materiaal kan aanleggen. Als ik Google op padvast aanleggen (o.i.d.) dan vind ik eigenlijk niks passends. Komt dit omdat het nog zeer ongebruikelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
marit-rk schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:44:
Bedankt voor je antwoord @pjot1 . Nog een vraag. Ik vraag me af in hoeverre je padvast zelf kan aanleggen. Ik ben totaal geen expert als het daarop aankomt, dus ik acht de kans vrij klein dat ik het zelf kan doen. Toch vind ik het ook erg moeilijk om een hovenier of stratenmaker te vinden in West-Brabant die dit materiaal kan aanleggen. Als ik Google op padvast aanleggen (o.i.d.) dan vind ik eigenlijk niks passends. Komt dit omdat het nog zeer ongebruikelijk is?
Je kan ook eens proberen een stratenmaker uit de buurt direct te benaderen met de vraag of hij dit kan leggen. Lijkt me verder niet heel lastig om zelf te leggen, Je hebt zo te zien wel een trilplaat nodig (huren, wellicht). Moeilijkste is wellicht de opsluitbanden goed vast te zetten, als je er nog geen ervaring mee hebt. Of, afhankelijk van je conditie, de tonnen zand en grind verplaatsen, kan ook redelijk zwaar worden ;)

Zou zelf niet gauw gebroken grind in de tuin aanleggen, overigens, dat loopt nooit fijn met blote voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marit-rk
henkie196 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:15:
[...]

Je kan ook eens proberen een stratenmaker uit de buurt direct te benaderen met de vraag of hij dit kan leggen. Lijkt me verder niet heel lastig om zelf te leggen, Je hebt zo te zien wel een trilplaat nodig (huren, wellicht). Moeilijkste is wellicht de opsluitbanden goed vast te zetten, als je er nog geen ervaring mee hebt. Of, afhankelijk van je conditie, de tonnen zand en grind verplaatsen, kan ook redelijk zwaar worden ;)

Zou zelf niet gauw gebroken grind in de tuin aanleggen, overigens, dat loopt nooit fijn met blote voeten.
Nee dat laatste zat ik me ook net te bedenken... :F Met stapstenen kan je een hoop oplossen, maar het ging me vooral om het terras.

Het ding is: ik wil een natuurlijk ogende tuin en niet van die mega betontegels. Met grind kan je heel mooi vloeiende paden maken, maar ik vind die losse steentjes en het geluid gewoon niet prettig. Dus leek het idee van padvast me heel fijn. Maar het moet ook nog fijn onder de voetjes zijn. Zo kom ik toch weer uit bij flagstones denk ik haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Wat ik heb gedaan is via marktplaats zoeken naar straters. Uit de tekst kun je wel opmaken of ze hun diensten 'wit' of 'zwart' aanbieden. Als je een strater kunt vinden die voor 30 euro per uur wil bijbeunen en je doet zoveel mogelijk voorwerk zelf en helpt bij het aanleggen dan kun je flink besparen op de kosten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
marit-rk schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:44:
Ik heb er ook nog nooit van gehoord maar met gravier D'or heb ik wel ervaring. En zoals @henkie196 al zegt, dat loopt niet fijn op blote voeten. Het is gravel achtig.

Je zou bij bestratingsmaterialenzaken langs kunnen gaan en daar vragen om een stratenmaker zij kennen er vast wel een paar en zij kunnen je ook adviseren in wat er allemaal mogelijk is. Ook denk ik dat een stratenmaker liever padvast aanbrengt dan flagstones. Dat is echt 1000x makkelijker. :)

Toevallig heb ik laatst een tuin gemaakt met flagstones. pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic" Ook daar zou ik niet met blote voeten oplopen.

Je hebt ook keramische tegels met een natuurlijke look. Er is best veel mogelijk. Je hebt ook tegels die op hout lijken. Zelf heb ik bijvoorbeeld steenschotten in de achtertuin. Hier opgeschuurd, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfhGPwEe6znm4rAlifrlO1mBGoo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OyqzXFymvMrH5oDEnTKrtw1p.jpg?f=user_large
Later nog gebeitst.

Je kan ook nog kiezen voor gebakken klinkers in allerlei patronen en/of kleuren. Waardoor het weer anders oogt. Of tegels icm klinkers. De keuze is echt reuze! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
@jichem
Zo nieuwschierig als ik ben een vraagje: Heb je nog een keuze kunnen maken voor een boom voor jullie tuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:40
XWB schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:48:
Iemand ervaring met siergras? Wij hebben blauw siergras in de tuin. Na de winter zijn een aantal grassen niet meer gaan groeien. Zijn deze nou dood, of zouden ze volgend jaar nog terug kunnen groeien? Ik twijfel een beetje of ik nou nieuwe grassen moet zetten.

[Afbeelding]
Ik heb ze ook en mijn ervaring leert dat ze met de jaren toch wel steeds lelijker worden. Echt snoeien kun je ze niet, maar je kamt het oude gras er wat uit. Volgens mij wordt dat op gegeven moment zo'n kluit oud gras waardoor het ook niet echt meer lekker uitloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOupHnQzjL36kmAWzyq___swsB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/halujcZfrhP7YjTldxu1uKgr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gs_GngNyVyPvsMGCt50KMK0oLkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xb0QGe1INZe0Ubv2Wfgnc80.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:37
Woody179 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:24:
@jichem
Zo nieuwschierig als ik ben een vraagje: Heb je nog een keuze kunnen maken voor een boom voor jullie tuin?
We hebben nog geen definitieve keuze gemaakt maar zijn wel serieus aan het kijken naar de Magnolia ‘Black Tulip’ . Hiervoor heb ik kwekers gecontact om eens langs te gaan en de boom irl te gaan bekijken. Op internet kwam ik er niet uit of de groeivorm van deze boom aansluit bij mijn beeldvorming. We hebben een afspraak over een paar weken bij een kweker die ook andere bomen heeft staan waarvan hij verwacht dat ze wel eens wat zouden kunnen zijn (ook een aantal uit het lijstje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand een idee waarom er wel gaten onderin het vogelhuisje voor de pimpelmees zitten maar niet onderin die van de koolmees? In het schap waren ze allemaal hetzelfde (wat was dus niet enkel bij die van ons vergeten). Is dit voor afwatering en doe ik er goed aan nog twee gaten in die van de koolmees te boren of is dit met een reden voor de ene vogel wel en de andere niet? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imQtrxfJ2Qwa_JfKv0U0u4yrl3g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdnkMPa2kzCrIgfpSbK0P3nH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9Exsg8k5gq3c7BJCRKn8y-gi0E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0GxnCmuVcPxfkoWeuzYdxgk.jpg?f=fotoalbum_tile

En nee, onder het label ook niets ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Teijgetje
@True
Dat zal inderdaad vast grotendeels voor afwatering zijn en misschien een deel luchtcirculatie.
Lijkt me zeker geen kwaad kunnen de koolmeeskast ook aan te boren.
Ik heb al onze kastjes ook aangeboord, zowel de nest als de voederkastjes, van de Lidl.
In de laatste generatie voederkasten zitten gaatjes in de rand, in eerdere niet en stond na een buitje de rand met vogelzaad vol water.

Vandaag een grappig voorval.
De vogels weten dat ik ze af en toe pinda`s geef, daar heb ik een Haribobak met pinda`s voor in de hooischuur staan zodat ik een handje kan pakken.
Ze kennen me ook, zelfs met tractor of maaimachine aan/rijdend komen ze op me af en vlakbij, terwijl als anderen zelfs maar op afstand naderen dan zijn ze weg.
Zo zijn er diverse eenden die enthousiast aan komen waggelen, zowel woerden als vrouwtjes met 1,2 of drie jongen, en die lijken te luisteren......bij "kom maar" lopen ze achter me aan (zelfs van voor naar achter), en bij "nee, jullie hebben net gehad" lopen ze terug naar de sloot of het veld. :9~
Maar zo zijn er ook wat vinkjes die komen als ik er ben, die gooi ik een pinda toe waar ze dan mee wegvliegen.
Erg leuk dus allemaal.
Vanochtend loop ik met de hulp van de overkant naar de hooischuur wanneer het vinkje aan komt vliegen en vlakbij me landt, beetje schrikkerig van de andere persoon vliegt hij naar de dakrand en gaat daar zitten wachten.
Ik leg uit dat hij elke dag meerdere keren komt, het "mijn" vinkje is, en echt vlakbij durft te komen, en ik altijd een pinda geef.
Om dat te laten zien pak ik drie pinda`s en werp hem die toe. Vinkje pakt pinda en vliegt weg. :)
Ik loop weer naar binnen om de deksel goed op de Haribobak te doen, ik vergeet het namelijk wel eens of duw hem grotendeels dicht, als me bij het dichtdrukken een muis in de bak opvalt, en toen ik verbaasd beter keek nog een, en daar onder nog een. _O- _O- _O-
Drie muizen........en ik pakte daar drie pinda`s uit zonder dat het me opgevallen was. :9~ :9~ :9~
Ik dacht al dat de pinda`s sneller opgingen dan ik ze gaf. >:)
Deksel was bijna helemaal dicht, ze konden er dus vannacht wel zelf in klimmen, maar nooit meer er uit.

Ik heb ze maar laten zwemmen, wat met een volle pens nooit goed gaat natuurlijk. :+

Verder lekker bezig, blij dat het weer af en toe regent.
Veel mollenactiviteit de laatste twee weken, inmiddels ook weer twee gevangen. Beetje jammer als de 10 lavendelplantjes steeds onder/uitgegraven worden...........

Afgelopen zaterdag heeft een De Zon Monteur/ Solar Active met een ploegje van 7 man in 9 uur alle zonnepanelen geplaatst.
Ik heb alles naar achter gereden met de tractor en gezorgd voor hééééél vééééél drinken.
Ik moet alleen nog even voor internet/wifi zorgen achter op het veld om de omvormers met een app te kunnen monitoren.

Er komt nu alleen nog een elektricien langs om twee omvormers te plaatsen en ze bij beide boerderijen aan te sluiten. 86 voor ons en 22 voor de buren.
En door de Oost-West opstelling is er nog plaats genoeg voor ca 22 meer voor als overgegaan wordt op Warmtepompen of Airco met verwarming. (6 x P10 Oost-West en 16 x P10 op Zuid)

De heg is hoog genoeg, nu 45 cm, en eenmaal dichtgegroeid zie je niets meer. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPhYiHCX4ClS-ha5_XvJAHVcing=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSb0ycbOxXbR8cYFiMVZarL9.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqXIWo5uvMUuuVmXt2eHyHY-OY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlSkb34xd72zZpjcScf2C0cU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tUHfyzs9OwCpBoD_POJebJrSJU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqrNeQYqxnQ5qngcn3PlNkvk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toThyTv2e0Fpo1RAUVuU-9uNzCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCYt9rdua2172aSc8n8h4wtF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdeqGTx3SOmf7JnaydXnNpuFV8I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dzx2cQinpWjyeiBmvVZEE3xn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7yedvrHRsrkveSiVl8X5VWtWqY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIDI4u6GaXlLPo6Rvi80piZo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaDBJ_t9HnHV2Q_RcTXGs2Xeqng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASxqrsIrTRvLH1DiVbIN8YYU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i10BWOiK-irR0PW284ZZ08jYSH4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3FNgOVeNmJvZ79JXIJrLSJ3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlsXd1-nDEHebbHnVZ7XyxezqtM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3KI5wH88GXtv7Y8ldFHCMfF.jpg?f=fotoalbum_tile

En klaar......potje bier natuurlijk. >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WmlKpj-18mGySGeqX-vQ1B39CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJZ2cQy57R4DcSrqkLpE6ziV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lnjMtUVus3kfq4G27SGEDBCOAo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUuAOiSkDhzBXcjIx3bOjs9C.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu het ergste/zwaarste rijden is gebeurd kan er begin gemaakt met herstel en vulwerkzaamheden van het veld.
En daar moeten dan natuurlijk gelijk graszoden op, eigenlijk.
Gelukkig zag ik gister laat een leuk partijtje aangeboden worden......... en was ik de eerste die reageerde. _/-\o_
Zal te maken hebben gehad met dat ze pas om 22:30 op Marktplaats gezet werden, en ik om 00:10 keek, en het veel was.
Vanmiddag dus maar even opgehaald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dFuRcU0B7yOzeTyCID8vCZv2eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BP7d7gmItQVpuxFrZdp0Nc3e.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkMK8TaW8PlB98JwP5ElY6Wk6w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsH3WgdGhyX9r1SQ3sO28xGt.jpg?f=fotoalbum_large

92 m² premium gras geruild tegen drie kratjes Hertog Jan........... :9 _/-\o_
Weliswaar duurder dan gratis, maar toch maar 59 cent per m².
Het blijft een sport. ;) :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Borromini schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:22:
Wij hebben vorig jaar Japanse kamperfoelie aangeplant. Die is snel uitgelopen, maar in een drogere periode lijkt hij snel vatbaar voor schimmel, en verliest hij zowat al zijn blad. Vorig jaar heb ik de bladeren behandeld met een koper/ijzer-mengsel (Tuinmanieren verkoopt zoiets, staat CuFe op qua samenstelling) en dat helpt, maar ook alleen voor de bladeren die nog niet compleet heen zijn. Heeft iemand een idee wat dit juist is?

Ik heb 'm de afgelopen periode intensief bewaterd (zanderige bodem), dat lijkt wel wat te hebben geholpen, terug nieuwe scheuten en zowaar wat bloempjes. Maar het blijft een armtierig zicht :X.

[Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding] [Afbeelding]
Niemand?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:43
We hebben recent een juglans regia gekocht, een notenboom.

Op het informatieblad staat: volle grond, hoogte ca 3.5 tot 4 meter.
Verder lees ik op het internet dat de boom flink kan wortelen (ik weet dit nog van mijn ouderlijk huis, daar hadden we ook een notenboom)

Ik lees ook dat de boom met gemak 20 meter hoog kan worden, en de boom graag solitair en het liefst op een afstand van 8 meter tot andere bomen geplant wordt. Wat ik raar vindt is dat het infoblad dan zegt 3.5 tot 4 meter.

Nu ben ik aan het kijken wat de beste plek zou zijn in onze tuin, een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKdnkI4MSSJSqR0-PyQRsDzUDVg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8w4FihrrGrJbeltMVgRhIwUp.png?f=user_large

Zoals je kunt zien is er schaduw door het huis. De zon komt aan onze achterkant op, aan het zuidoosten en gaat onder aan het noordwesten. Je ziet op de afbeelding ook een balk vanaf de kantlijn het gazon oplopen. Links van de balk staat nu een gebouw van 6 meter bij 3 meter daar past dus niets meer.

Langs de hele kantlijn staan leibeuken.

Die balk is trouwens de schommel en hangmat constructie, ik had de boom daar het liefst tegenaan geplaatst maar dat is dus binnen 3 a 4 meter van andere bomen.

Als ik de boom in het midden van het grasveld zet, acht ik dan weer niet handig omdat de boom groot kan worden en dus ook veel schaduw kan creeëren, en als onze zoon straks een balletje wil trappen in de tuin met vriendjes het niet handig is dat er een boom in het midden staat.

Linksboven op de foto is nog een zitplek, ja ook dat acht ik te kort op de andere bomen.

Iemand advies?

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Is die 3.5-4m misschien de hoogte van de boom bij aflevering? Of is het een subsoort die klein blijft? Op de wikipedia hebben ze het over 25-35m max hoogte, en ze houden van breed groeien, zie ook plaatje van de wikipedia.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Juglans-regia-total.JPG

Ik gok dat de boom wat dichterbij andere bomen ook het wel gewoon doet, alleen wordt de kruin minder symmetrisch, zou ik verwachten. Maar dat zou ook gewoon door de invloed van de zon al kunnen gebeuren.

Overigens lees ik dat de bladeren van de boom een stof afscheiden die planten onder de boom dood / ontmoedigd, zeg maar. Wel dus de bladeren netjes opruimen in de herfst. Het lijkt me wel dat zo'n boom na verloop van tijd bijna de hele tuin kan overkoepelen, ik weet niet hoe je lange termijn plan voor de boomgroei / tuinbeeld er uit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:43
@henkie196

Lange termijn kan 2 kanten op:
We zien onszelf hier nog max een jaartje of 5, hooguit 10 wonen.. dus dat is dan aan de nieuwe bewoners.
Mochten we eerder gaan verhuizen en de boom heeft nog een redelijk formaat, kan ik hem altijd meenemen.

Ik heb niets gelezen over of het een subsoort betreft. De boom is nu nog net geen 1.75 meter hoog.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 23:26
Chaoss schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:42:
even over dat aansluiten op het riool: regenwater moet je tegenwoordig toch maximaal laten infiltreren i.p.v. naar het riool sturen?

Achteraf waarschijnlijk te laat: maar moet je dat niet aansluiten op infiltratiekratten zodat het de bodem in kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

LinuxMan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:18:
[...]

even over dat aansluiten op het riool: regenwater moet je tegenwoordig toch maximaal laten infiltreren i.p.v. naar het riool sturen?

Achteraf waarschijnlijk te laat: maar moet je dat niet aansluiten op infiltratiekratten zodat het de bodem in kan?
Voor bestaande bouw is voor zover ik weet niets vastgelegd. Op nieuwbouw zullen ongetwijfeld andere regels van toepassing zijn. Heb verder ook niet de mogelijkheid om op oppervlakte water af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:37

Reinier

\o/

Mijn regenton is iets lomper dan verwacht ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCt6qAe1Bc0hK72PrG8xbr6qi5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fx06kK7i8Eejsz4WvsL3146f.jpg?f=fotoalbum_large

Hij moet een ander plekje krijgen en ik heb daar een langer stuk slang voor nodig. Iemand een suggestie? Diameter 32mm. Zwembadslang? Moet het nog UV-bestendig ofzo zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Kamperfoelies zijn van nature bosrandplanten.
Dientengevolge is een goed doorlatende grond noodzakelijk die heel veel humus bevat.
Heb je bij het planten een ruim plantgat gevuld met de juiste grond voor deze plant?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
LinuxMan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:18:
[...]

Nee, dat is zeker niet overal. En dat zou ook niet overal kunnen. Als je bijvoorbeeld in klei grond zit hebben infiltratiekratten helemaal geen nut, misschien dat 1% wordt afgegeven aan de grond en de rest wordt afgevoerd. Totaal nutteloze investering dus.

Ik denk dat je het anders moet lezen. Er wordt geadviseerd om zoveel als mogelijk water in je tuin te houden. Dmv groen en natuurlijke afwatering en waar mogelijk infiltratiekratten toe te passen. :)

@Reinier
Een stuk tyleenslang?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
henkie196 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:35:
Overigens lees ik dat de bladeren van de boom een stof afscheiden die planten onder de boom dood / ontmoedigd, zeg maar. Wel dus de bladeren netjes opruimen in de herfst.
Nooit bladeren onder een boom opruimen, dat doet een bos ook niet.....
Valt best mee met die stof (tanine), genoeg planten die er nog wel onder willen groeien.
Blad blijft wel wat langer liggen, dus ik zou er geen gras onder zaaien.
De belangrijkste reden dat de ondergroei onder notenbomen minder is, is de hoeveelheid licht die beperkt wordt door de dichte bladerkroon. (Dat geldt wel voor meer bomen trouwens).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Yaksa schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:12:
[...]

Kamperfoelies zijn van nature bosrandplanten.
Dientengevolge is een goed doorlatende grond noodzakelijk die heel veel humus bevat.
Heb je bij het planten een ruim plantgat gevuld met de juiste grond voor deze plant?
Nee, heb er wel standaard potgrond doorgemengd, maar geen extra humus. Ondertussen staan ze er al dik anderhalf jaar in de grond. Hij loopt heel goed uit elke keer om er dan weer de brui aan te geven. Is extra humus in de grond errond verwerken een goed idee? Beetje bang dat ik het wortelstelsel beschadig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:32
Reinier schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:48:
Mijn regenton is iets lomper dan verwacht ;)

[Afbeelding]

Hij moet een ander plekje krijgen en ik heb daar een langer stuk slang voor nodig. Iemand een suggestie? Diameter 32mm. Zwembadslang? Moet het nog UV-bestendig ofzo zijn?
Niet eerst een kraan aanzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Borromini schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:01:
[...]Nee, heb er wel standaard potgrond doorgemengd, maar geen extra humus. Ondertussen staan ze er al dik anderhalf jaar in de grond. Hij loopt heel goed uit elke keer om er dan weer de brui aan te geven. Is extra humus in de grond errond verwerken een goed idee? Beetje bang dat ik het wortelstelsel beschadig.
Standaard potgrond is een fout die wel meer mensen maken. Het beste is altijd om een zelf een grondmengsel te maken wat lijkt op de grond waar de plant van nature in groeit. Dat kun je opzoeken op internet. En zelf maken is een stuk goedkoper dan specialistische voorgemengde grond kopen (zoals bijvoorbeeld voor geraniums of rhododendrons aangeboden wordt).
Je kunt humus/compost (wel de biologische kopen) rond de plant strooien, het bodemleven werkt dat wel weer de grond in. De bovenste 7,5 cm van de grond kun je wel bewerken en daardoor ook luchtig houden.
Overigens houdt een kamperfoelie van koele wortels, directe zon op het punt waar de plant de grond uit komt dient vermeden te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Nou dat werken in de tuin valt vandaag letterlijk in het water :( wat een zeikweer, wel goed voor de natuur, kunnen de bermen weer wat groener worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 23:26
Borromini schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Nee, heb er wel standaard potgrond doorgemengd, maar geen extra humus. Ondertussen staan ze er al dik anderhalf jaar in de grond. Hij loopt heel goed uit elke keer om er dan weer de brui aan te geven. Is extra humus in de grond errond verwerken een goed idee? Beetje bang dat ik het wortelstelsel beschadig.
potgrond is (zoals het woord zegt) voor in een pot. Dat is niet voor in de tuin. In de tuin kun je beter compost gebruiken. Als je bang bent om de wortels te beschadigen kun je compost ook als laagje boven op de grond strooien. Als je een goed bodemleven hebt wordt het vanzelf de grond in gewerkt. Dat kun je elke paar maanden herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Chaoss schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:01:
Nou dat werken in de tuin valt vandaag letterlijk in het water :( wat een zeikweer, wel goed voor de natuur, kunnen de bermen weer wat groener worden :P
Beetje grauw/regen laat je je toch niet door ontmoedigen zeker.
Ik ben deze voormiddag naar het tuincentrum en de bouwmarkt geweest, zo meteen lekker aan de slag :Y)
Beetje nat worden vind ik allemaal zo erg niet als je daarna gewoon de warme douche in kan springen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:37

Reinier

\o/

hijskraan schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:20:
[...]

Niet eerst een kraan aanzetten?
Ja uiteraard :)
Het ding was überhaupt nog niet aangesloten. Inmiddels wel, mét kraan en te korte slang.
En meteen is het droog :D

Binnenkort een stuk tyleenslang regelen, en evt een 90 graden hoekje. Dank voor de tip @pjot1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:20
Slonzo schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:09:
[...]

Ik ben deze voormiddag naar het tuincentrum en de bouwmarkt geweest, zo meteen lekker aan de slag :Y)
Beetje nat worden vind ik allemaal zo erg niet als je daarna gewoon de warme douche in kan springen :)
Zelf niet zo erg, het materiaal vind het vaak alleen minder fijn. Was afgelopen woensdag ook even bezig in de regen, maar je krijgt toch snel roest op de spullen en dat is zonde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Yaksa @LinuxMan Bedankt allebei. Ik leg af en toe wel een extra laagje boomschors errond, maar da's duidelijk niet voldoende. Tijd om compost aan te schaffen, geen plaats om dat zelf te produceren in ons stadstuintje :).
Yaksa schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:44:
[...]
Overigens houdt een kamperfoelie van koele wortels, directe zon op het punt waar de plant de grond uit komt dient vermeden te worden.
De kamperfoelie staat tegen een muur die pas laat op de namiddag zon ziet, en rond de voet van de planten overal bodembedekkers (die zitten in no time weer over de boomschors :P). Voor de kamperfoelie staat ook een breed uitwaaierende Japanse esdoorn, dus ik denk dat het op qua zon op de wortels wel goed zit. Da's meestal niet meer dan verstrooid licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Borromini schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:02:
@Yaksa @LinuxMan Bedankt allebei. Ik leg af en toe wel een extra laagje boomschors errond, maar da's duidelijk niet voldoende. Tijd om compost aan te schaffen, geen plaats om dat zelf te produceren in ons stadstuintje :).
[...]De kamperfoelie staat tegen een muur die pas laat op de namiddag zon ziet, en rond de voet van de planten overal bodembedekkers (die zitten in no time weer over de boomschors :P). Voor de kamperfoelie staat ook een breed uitwaaierende Japanse esdoorn, dus ik denk dat het op qua zon op de wortels wel goed zit. Da's meestal niet meer dan verstrooid licht.
Kijk ook even naar de hoeveelheid kalk in de bodem, ik kan me voorstellen dat de grond vlak bij de muur nogal wat puinresten en uitgevallen (kalk)specie bevat, dat is v.w.b. de kamperfoelie ook weer een reden om extra (blad)compost in de grond te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Slonzo schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:09:
[...]

Was hier wel meer dan een beetje regen, binnen een half uur zeiknat zijn gaat me te ver. Daarnaast moest ik met electrisch gereedschap bezig ook niet echt een succes in de regen :P

Maar vanaf 1 uur was het droog dus heb smiddags nog een paar uur kunnen klussen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teijgetje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e83AF0e087vizbtVXazOxIExtDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsTJ8qqlrNrVCcg4Y9x5rpai.jpg?f=fotoalbum_large

:( :( :(

Ik had die hopen nog niet eens gezien, alleen de hele rij belachelijk grote hopen over het veld van voor naar achter.
Inmiddels gevangen, levend, was een hele grote die zichzelf zelfs uit de klem wist te bevrijden.

Tot zijn pech zat hij toen al in een emmer water.

Pagina: 1 ... 133 ... 185 Laatste