@
FFW
Hoewel ik over je palm je geen zinnig woord advies kan geven, zijn ook hier bij ons diverse planten die plotseling de moord steken, terwijl de naastliggende er nog goed bij staan.
Probleem is denk ik toch droogte bij ons, sommige hortensia`s die uitliepen hebben plotseling verdroogde toppen en ook de aangeplante heg heeft het moeilijk zag ik. De aangeplante lavendel moet ik nog maar zien of die het overleeft.
Dit alles ondanks regelmatig watergeven.
Vanwege dit alles ben ik begonnen met meer water geven dan ik deed (de nieuwe aanplant en bakken deed ik elke derde dag), maar ook om de dag is met dit weer te weinig. Bij sommige zie je na twee dagen het blad al hangen en dan heeft de plant al zo een knauw gehad dat hij er maar half bovenop komt, en met bladverlies, het wordt er niet mooier op.
Als je dan hoort dat dit wel eens de heetste zomer ooit kan worden (?), dan kan je alleen maar voorzorgsmaatregelen gaan treffen zodat watergeven automatisch gaat.
Voor de voortuin is gekozen voor een microdrip systeem, deels van Gardena en deels van Amazon/China.
De watercomputer, drukreductie, voedingunit, en ring- en aftakleiding zijn van Gardena, de
bochten en
t-stukken,
druppelaars ,
pinnen en
hulpstukken zijn van een goedkoper chinees merk.
En nu is vrijwel alles zwart ipv lelijk Gardena grijs.
Voor de heg achter heb ik een
Chinese watercomputer genomen, omdat deze handmatig drie uur (1sek-240 min) aangezet kan worden, de Gardena kan maar 59 minuten handmatig water geven.
Ik heb verder maar één programma nodig, en er zit een regenknop op die het programma "verdaagd". Al heb ik ook bakken onder de rietkap staan tegen de gevel die zelfs met regen geen water krijgen.
Voor een paar euro meer heb je er een met 6 programma`s en een automatische regensensor.
De heg achter heeft een parelslang gekregen gezien de liguster ca 8 cm uit elkaar staat.
Bij druppelslangen zitten de openingen vaak om de 33 cm, bij een parelslang druppelt de hele slang.
De gekozen parelslang is ook van Chinese makelij en ik had maar 25 meter nodig, dus logischerwijs kies je dan
30 meter.
Tot mijn verbazing was
dezelfde slang in 50 meter, ook met dezelfde accessoires, een euro goedkoper.....
En hij werkt prima, dat scheelt wel erg veel met
Gardena (15 m en max te verlengen tot 60 m).....
Ik wilde jullie de Yaheetech dus niet onthouden, ik ben vast niet de enige waar het gras, de plantjes, heggen en bomen staan te schreeuwen om water.
Het is vastgezet met
Gardenix Aquapegs en de slang had twee dagen levertijd.
Zo droog wordt ons veld, en waar de ligustertjes staan, als verdamping niet wordt tegengegaan door gras:
Meegeleverd en installatie:
Parelslang einde, ca. 25 m.
Parelslang midden, ca 12,5 m.
Beetje jammer van al die vliegtuigen elke 5 minuten....
En met dit mooie weer cruisen de zwanen met hun jongen echt prachtig...
En ik heb langs de sloot last van boomsterfte, ik heb nu 4 dode zwarte Elzen.
Er staan er nog wel wat goede, maar opvallend is het wel.
Zowel kaal als met verdroogd blad, ze zijn inmiddels gekapt en afgevoerd op 1 vierstammige na, die gaf een heel klein groen uitlopertje op een verder kale boom(en)
Dat ligt niet aan droogte zo aan de waterkant, zwarte Elzen groeien overal en het liefst daar.
Ondertussen ben ik de twee elektraleidingen van de zonnepanelen, 4x10 mm2 en 4x16 mm2 aan het wegwerken naar beide boerderijen, ik heb nog ca. 300m te gaan.
We hadden 6 juni eindelijk, na bijna een jaar

, een voorlopige vergunning gekregen om het veld aan te mogen leggen.
Volgende week zaterdag worden ze alle 108 geplaatst en aangesloten.
[
Voor 15% gewijzigd door
Teijgetje op 17-06-2023 23:06
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.