Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 132 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:16

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:10:
[...]

1 tip: niet doen.
zonde van het geld en voegt weinig toe aan biodiversiteit. Er zijn waarschijnlijk wel betere alternatieven die voor de natuur zelf ook nog wat toevoegen.
Zoals? Ben ook wel benieuwd en overweeg ook sedum te leggen. Voornamelijk voor bijen en hommels

Heb mn tuin vol staan, daar kan niet veel meer bij :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:59

de Peer

under peer review

Shadow_Agent schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:27:
[...]

Zoals? Ben ook wel benieuwd en overweeg ook sedum te leggen. Voornamelijk voor bijen en hommels

Heb mn tuin vol staan, daar kan niet veel meer bij :P
dan kun je beter wat zadenmix uitstrooien.
bijen en hommels hebben niet veel aan een sedum dak. er blijven vaak maar 1 of 2 type plantjes over en die bloeie maar een korte periode per jaar. uit recent onderzoek is gebleken dat sedumdaken niet tot nauwelijks iets toevoegen qua biodiversiteit. daktuinen met allerlei plantjes is dan veel beter.

https://www.rtvutrecht.nl...el-voor-de-biodiversiteit

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 15-06-2023 16:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 23:56
Stimulate14 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:07:
Zijn er hier mensen die 1 echte tip kunnen geven voor sedum op een overkapping?
De overkapping is er op gebouwd.
Als aanvulling op @de Peer
Ik zou zelf voor zo iets gaan, heeft echter wel een dikkere laag op het dak nodig dan zo'n standaard sedumdak
https://www.cruydthoeck.n...roeiing-zakje-voor-8-10m2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Stimulate14 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:07:
Zijn er hier mensen die 1 echte tip kunnen geven voor sedum op een overkapping?
De overkapping is er op gebouwd.
Voor biodiversiteit doet het wellicht niet zo veel; het ziet er zeker het eerste jaar fan-tas-tisch uit als je voor kant en klare kratten/matten gaat. Dan heb je namelijk wél veel verschillende plantjes. Over een langere periode heb ik nog geen data.

Ook doet het veel tegen de warmtestraling die je anders nog wel eens hebt bij ongeïsoleerde / matig geïsoleerde daken in een overkapping.

De tip: lekker doen als jij het mooi vind. Het is beter dan niets.
Ga je voor biodiversiteit dan is gewoon gras wat je niet maait al beter, maar dan heb je een dikkere basis nodig en dus ook een stevigere overkapping. Als je daar geen rekening mee hebt gehouden wordt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G24UeK-6WY4n7tGYMerU1KVQfug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9HkLI09okiyJcrf5e43gbSM.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam bovenstaand tegen in mijn “gazon” (voornamelijk straatgras of wat het ook mag zijn in dit deel van het gazon). Is dit een kleine engerling of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Thanks @de Peer & @grassmoon

Geeft inderdaad nieuwe inzichten. Ga er over nadenken, vooralsnog doe ik niets, pas in het najaar wil ik er eventueel mee bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:10
@arj1o1 ziet eruit als een baby naaktslak

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 06:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAuKF8GoJ8FXGQckm4yhyeTsynk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vdbf6ezYkNGGn6lGkzi0bNKe.jpg?f=fotoalbum_large

Het 'gras' her en der weer 'gemaaid'. Morgen nog een rondje distels vangen, das echt niet lief voor de kinders...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 11:01
Goedemorgen mede-tuin tweakers

De aarbeien beginnen er goed uit te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNVByJz6lFiM4TaWpTxkGfnNC4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXq4ALbZ3bMIQaUNjLdUGmTE.jpg?f=fotoalbum_large

De palm voelt zich lekker deze ochtend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJLfUFoLw1tyTNlS2VltsiOPSUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqRqpDHRek9geKrPmMqzU1XZ.jpg?f=fotoalbum_large

De "tuinborder" gaat ondanks de droogte nog als een raket
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMmc3l-j8vQjuTUk4IDGLmYAOyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgsVSSK7zON3yytLUYx6wOjX.jpg?f=fotoalbum_large

En de lavendel laat zich ook van zijn beste kant zien!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9ZuEGfTW0zU3t3E1wXSjIK_a8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56J3DY4roohX5nKBVu7BBarq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5aXBi7cw4ZzhbWiv0MNiD04RUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdfsQ56eQHfPwcPBPjil6eDy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 17:10

Stimulate14

⭐⭐⭐

de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:10:
[...]

1 tip: niet doen.
zonde van het geld en voegt weinig toe aan biodiversiteit. Er zijn waarschijnlijk wel betere alternatieven die voor de natuur zelf ook nog wat toevoegen.
Biodiversiteit is bij mij echt de laatste optie. Het gaat hem meer tegen de warmte en voor het aanzicht vanaf de slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Stimulate14 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:25:
[...]

Biodiversiteit is bij mij echt de laatste optie. Het gaat hem meer tegen de warmte en voor het aanzicht vanaf de slaapkamer.
Oke, voor het aanzicht is het top natuurlijk. ik vind het zelf ook erg mooi.
Isoleren doet het verder niet tot nauwelijks, en ja straling/warmte zal het echt wel weren.

Dus dat zijn nog steeds prima redenen om het wel te doen, zeker als de overkapping er sterk genoeg voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

de Peer schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:27:
[...]

Oke, voor het aanzicht is het top natuurlijk. ik vind het zelf ook erg mooi.
Isoleren doet het verder niet tot nauwelijks, en ja straling/warmte zal het echt wel weren.

Dus dat zijn nog steeds prima redenen om het wel te doen, zeker als de overkapping er sterk genoeg voor is.
Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wij willen een voortuin op het oosten van 13mx5m opnieuw indelen. Langs de straat een portugese laurierhaag van 50cm breed en 80-100cm hoog die onder leibomen staat. Daarachter een borderrand van 50cm. Dan 3m gazon (beetje speelse organische vorm) en tegen het huis nog 100cm border. De borders zijn dus langs het gazon niet strak.

Nu zijn we vooral op zoek naar bijpassende borderplanten (vaste planten) die veel bijen en vlinders aantrekken en passen bij schaduw half-schaduw. Het liefst jaarrond bloeiend en bladhoudend is een pre.

De tuin is altijd vrij droog. Daarvoor zou ik een oplossing willen met bijvoorbeeld een afgekoppelde goot. Maar hoe laat ik het hemelwater een beetje fatsoenlijk de tuin in stromen?

Heeft iemand een tip voor het zoeken naar een mooi borderontwerp? En heeft iemand een tip om hemelwater gedoseerd in de tuin te laten stromen?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grassmoon
[...]

Een groen dak met geschikt voor lokale soorten op een dikkere laag substraat werkt ook beter tegen de warmte dan een de goedkoopste sedum optie op zo'n minimaal laagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ligt het aan mij, of is de hoeveelheid haagwinde dit jaar echt zowat 0?

Waar ik vorig jaar echt overal ze vandaan kon plukken, heb ik er dit jaar nog geen één gevonden...

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 23:16
Notna schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:46:
Ligt het aan mij, of is de hoeveelheid haagwinde dit jaar echt zowat 0?

Waar ik vorig jaar echt overal ze vandaan kon plukken, heb ik er dit jaar nog geen één gevonden...
Dat zal een lokaal fenomeen zijn denk ik.

Ik had er jaren geleden heel wat last van (haagwinde, akkerwinde, whatever winde), maar ben al verschillende jaren bezig met het stelselmatig verwijderen van de plantjes als ik ze zie bovenkomen.
Jaar na jaar verminderd het aantal opkomende plantjes, maar ik denk dat het toch nog een werkje van lange adem wordt.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:18
Barleone schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:36:
Wij willen een voortuin op het oosten van 13mx5m opnieuw indelen. Langs de straat een portugese laurierhaag van 50cm breed en 80-100cm hoog die onder leibomen staat. Daarachter een borderrand van 50cm. Dan 3m gazon (beetje speelse organische vorm) en tegen het huis nog 100cm border. De borders zijn dus langs het gazon niet strak.

Nu zijn we vooral op zoek naar bijpassende borderplanten (vaste planten) die veel bijen en vlinders aantrekken en passen bij schaduw half-schaduw. Het liefst jaarrond bloeiend en bladhoudend is een pre.

De tuin is altijd vrij droog. Daarvoor zou ik een oplossing willen met bijvoorbeeld een afgekoppelde goot. Maar hoe laat ik het hemelwater een beetje fatsoenlijk de tuin in stromen?

Heeft iemand een tip voor het zoeken naar een mooi borderontwerp? En heeft iemand een tip om hemelwater gedoseerd in de tuin te laten stromen?
Om wat meer regenwater kwijt te kunnen zou je kunnen kijken naar een regentuintje of kleine wadi. Ook nog eens goed voor de biodiversiteit. Zie bijvoorbeeld hier

Bij planten denk ik aan bijvoorbeeld rhododendron, asters en anemonen. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van grondsoort en wat voor formaat planten je zoekt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

Ik heb mijn voortuin gebaseerd op Pinterest. Of in ieder geval ideeën opgedaan. Als je iets leuks hebt gevonden kan je altijd met Google Lens of Plantnet de soorten achterhalen. Anders heb je natuurlijk nog Het grote tuinen, balkons en plantentopic ;)

In mijn geval wilde ik zoiets bereiken,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQnRTXHn7GLuQUjDDGtbECjI3EM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cPJLFUOiup3PQJn268j7f5Ur.jpg?f=user_large

Dit is dus van Pinterest.

Dit is het geworden,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L44NVrBYYM9PT2Zcs2L4PkKM3gs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pna9eWtuxKueAS6EfshJYwMh.jpg?f=user_large

Aardig gelukt vind ik zelf! :*)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verder aan de slag geweest met mijn bewateringssysteem van dripslang. Afhankelijk van de soort en grote plant krijgen ze meer of minder gaatjes (meer lengte dripslang). Ik doe dat een beetje op gevoel en kijk eventueel of er wat uitdroogt.

Nu is de flow niet zo hoog natuurlijk. Er ligt iets van 20-25m ringleiding met daaraan alle aftakkingen naar 4,6 mm slang en dan verbindingen met de 4,6mm dripslang. Op twee strategische punten heb ik nog 4,6 mm handmatige regelklepjes.

Aangezien de flow niet zo hoog is, de dripslang druppelt enkel, zou ik op de hoofdleiding bij de kraan eigenlijk de flow willen meten.

Is er daar iets eenvoudigs voor? Dan bedoel ik zonder eventuele stroomaansluiting of voor een flink bedrag

Een gewone watermeter heb ik gevonden en een waterflowsensor (6,95€) maar die sensor moet je zelf nog allerlei elektronica bij sprokkelen en waarschijnlijk programmeren etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:56
Eenmalig meten of continu?

Eenmalig: even een foto maken van de watermeter en vervolgens de kraan een uur open zonder andere waterverbruikers in huis en dan kijken naar het verschil? Dan weet je het aantal L/h en kun je het wel weer omrekenen naar L/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:44

Bommes

Capo del formaggio

In de schaduw van onze Ginkgo, voetjes omhoog beetje bij de vijver mijmeren over de essentie van het leven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKEeK2zXKsdOzyledipgjftIYtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xT2fDlYMScfO0V26rZWoifBP.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks de droogte houd de achtertuin het goed vol.
De vijver dit jaar pas 2 keer bij hoeven vullen.
Nog niks gesproeid, alles staat er nog netjes bij.
Voortuin heeft het wat lastiger.
Van het gras is niet veel meer over, een de sierappel heeft het al helemaal lastig en laat al veel van haar blaadjes vallen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-09 20:55
[...]

Biodiversiteit is bij mij echt de laatste optie.
Ik wil een T-shirt met deze tekst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
grassmoon schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:39:
[...]

Als aanvulling op @de Peer
Ik zou zelf voor zo iets gaan, heeft echter wel een dikkere laag op het dak nodig dan zo'n standaard sedumdak
https://www.cruydthoeck.n...roeiing-zakje-voor-8-10m2
Ik wil ook een groen dak, maar ben nogal geschrokken van de prijzen. Dit lijkt een goedkoper alternatief, zie ik iets over t hoofd?

Iemand ervaring met een betaalbaar groen dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DCNY schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 05:59:
[...]

Ik wil ook een groen dak, maar ben nogal geschrokken van de prijzen. Dit lijkt een goedkoper alternatief, zie ik iets over t hoofd?

Iemand ervaring met een betaalbaar groen dak?
ja dit is alleen een zak met zaden. dan nog moet je je dak geschikt maken voor de planten. dus denk aan een goede drainage. En je moet het zo maken dat het nooit te zwaar kan worden bij veel regenval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
de Peer schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:22:
[...]

ja dit is alleen een zak met zaden. dan nog moet je je dak geschikt maken voor de planten. dus denk aan een goede drainage. En je moet het zo maken dat het nooit te zwaar kan worden bij veel regenval.
Aja dat is waar. Even uitzoeken nog. T is niet perse nodig, maar vanuit t raam is wat groen aangenamer om naar te kijken dan kiezels. Alleen blijf me er over verbazen dat een stukje van 9x9 zo €600 - €900 kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Hoi tuinmannen m/v mijn Trachycarpus fortunei (Chinese Waaierpalm) is ongeveer 20 jaar oud en drie meter hoog. Hij is de winters en zomers altijd goed doorgekomen. Ik geeft de boom gedurende de droogte ongeveer om de dag 5 liter water en elk kwartaal wat natuurmest.
Vandaag hangt plotseling een kwart van de bladeren omlaag en zijn al in een onomkeerbare staat van ontbinding. De rest van de bladeren ziet er ook zwak uit.

Wat kan dit nou veroorzaken en hoe zorg ik dat de boom de zomer overleeft? Ik heb de vier slechtste armen al afgeknipt.

(edit : boom is 3 meter hoog)

[ Voor 4% gewijzigd door FFW op 17-06-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

FFW schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:24:
Hoi tuinmannen m/v mijn Trachycarpus fortunei (Chinese Waaierpalm) is ongeveer 20 jaar oud en twee meter hoog. Hij is de winters en zomers altijd goed doorgekomen. Ik geeft de boom gedurende de droogte ongeveer om de dag 5 liter water en elk kwartaal wat natuurmest.
Vandaag hangt plotseling een kwart van de bladeren omlaag en zijn al in een onomkeerbare staat van ontbinding. De rest van de bladeren ziet er ook zwak uit.

Wat kan dit nou veroorzaken en hoe zorg ik dat de boom de zomer overleeft? Ik heb de vier slechtste armen al afgeknipt.
Staat deze in pot of in de volle grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

Hij staat in volle grond. de planten er om heen zijn overigens in goede staat, ik denk dus dat de grond goed is.

Het verval is supersnel ingetreden, de boom is vooral bij de laagste bladeren dor, de hogere bladeren zijn ook behoorlijk droog.

De bladeren hangen wel eens vaker, maar zo uitgedroogd is nieuw en binnen een dag gebeurd.

De speer is groen, maar ook best droog. Wellicht is het een overlevingsstrategie van de boom om water aan de bladeren te onttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8IecDFw3ma3uNc4e9jNIha1NNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtJnni40rpgMKAEsN10ibBuz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 22:27
@FFW
Hoewel ik over je palm je geen zinnig woord advies kan geven, zijn ook hier bij ons diverse planten die plotseling de moord steken, terwijl de naastliggende er nog goed bij staan.
Probleem is denk ik toch droogte bij ons, sommige hortensia`s die uitliepen hebben plotseling verdroogde toppen en ook de aangeplante heg heeft het moeilijk zag ik. De aangeplante lavendel moet ik nog maar zien of die het overleeft.
Dit alles ondanks regelmatig watergeven.

Vanwege dit alles ben ik begonnen met meer water geven dan ik deed (de nieuwe aanplant en bakken deed ik elke derde dag), maar ook om de dag is met dit weer te weinig. Bij sommige zie je na twee dagen het blad al hangen en dan heeft de plant al zo een knauw gehad dat hij er maar half bovenop komt, en met bladverlies, het wordt er niet mooier op.

Als je dan hoort dat dit wel eens de heetste zomer ooit kan worden (?), dan kan je alleen maar voorzorgsmaatregelen gaan treffen zodat watergeven automatisch gaat.

Voor de voortuin is gekozen voor een microdrip systeem, deels van Gardena en deels van Amazon/China.
De watercomputer, drukreductie, voedingunit, en ring- en aftakleiding zijn van Gardena, de bochten en t-stukken, druppelaars , pinnen en hulpstukken zijn van een goedkoper chinees merk.
En nu is vrijwel alles zwart ipv lelijk Gardena grijs.

Voor de heg achter heb ik een Chinese watercomputer genomen, omdat deze handmatig drie uur (1sek-240 min) aangezet kan worden, de Gardena kan maar 59 minuten handmatig water geven.
Ik heb verder maar één programma nodig, en er zit een regenknop op die het programma "verdaagd". Al heb ik ook bakken onder de rietkap staan tegen de gevel die zelfs met regen geen water krijgen.
Voor een paar euro meer heb je er een met 6 programma`s en een automatische regensensor.

De heg achter heeft een parelslang gekregen gezien de liguster ca 8 cm uit elkaar staat.
Bij druppelslangen zitten de openingen vaak om de 33 cm, bij een parelslang druppelt de hele slang.
De gekozen parelslang is ook van Chinese makelij en ik had maar 25 meter nodig, dus logischerwijs kies je dan 30 meter.
Tot mijn verbazing was dezelfde slang in 50 meter, ook met dezelfde accessoires, een euro goedkoper..... :? :9~
En hij werkt prima, dat scheelt wel erg veel met Gardena (15 m en max te verlengen tot 60 m)..... :X

Ik wilde jullie de Yaheetech dus niet onthouden, ik ben vast niet de enige waar het gras, de plantjes, heggen en bomen staan te schreeuwen om water.
Het is vastgezet met Gardenix Aquapegs en de slang had twee dagen levertijd.

Zo droog wordt ons veld, en waar de ligustertjes staan, als verdamping niet wordt tegengegaan door gras:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OQhsrXMLoCO2dLMkbIXqJd5W_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/movgXAyCMFfIFskc9FzaAnHt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qip6Jx7NnWHN-bSalJnO03RDaPk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xR8O91KSTQht6P8klqlZgnll.jpg?f=fotoalbum_tile

Meegeleverd en installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FG0NkFdaxuPLQNE3gz50iQhxwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdq346LOXPoMHUsdmTHcWBZv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9rkoQQX_ENkY4mxrMpYWNLCZQ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKJcqu1cWJKZ3fPSN5CKqQSJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bc0gdadpwoLlNPhdEOdbgqRBrQw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGr9T8s33KgDkLOyzbGJ3WBV.jpg?f=fotoalbum_tile

Parelslang einde, ca. 25 m.

Parelslang midden, ca 12,5 m.

Beetje jammer van al die vliegtuigen elke 5 minuten.... :X

En met dit mooie weer cruisen de zwanen met hun jongen echt prachtig...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yXg-FZJ2Ku6bQh1vSHu9B6m1Ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4TvmwvMns9d1FfoMMZoiFkF.jpg?f=fotoalbum_large

En ik heb langs de sloot last van boomsterfte, ik heb nu 4 dode zwarte Elzen. :(
Er staan er nog wel wat goede, maar opvallend is het wel.
Zowel kaal als met verdroogd blad, ze zijn inmiddels gekapt en afgevoerd op 1 vierstammige na, die gaf een heel klein groen uitlopertje op een verder kale boom(en)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kto48QwKSwq_n9ij65IwgCOfvMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfRwDcBCB1thhHtMfzHTAJe6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8DsS09VOReMnSaX2VWJ31PTI1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzTLXxpoXQqfUoouIptVuUYd.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat ligt niet aan droogte zo aan de waterkant, zwarte Elzen groeien overal en het liefst daar.

Ondertussen ben ik de twee elektraleidingen van de zonnepanelen, 4x10 mm2 en 4x16 mm2 aan het wegwerken naar beide boerderijen, ik heb nog ca. 300m te gaan.
We hadden 6 juni eindelijk, na bijna een jaar :X 8)7 , een voorlopige vergunning gekregen om het veld aan te mogen leggen. -O-
Volgende week zaterdag worden ze alle 108 geplaatst en aangesloten. *O* *O* *O*

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 17-06-2023 23:06 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:25
FFW schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:12:

De speer is groen, maar ook best droog. Wellicht is het een overlevingsstrategie van de boom om water aan de bladeren te onttrekken.
Alle referentieplaatjes van volwassen exemplaren hebben een kale stam, zit er niet gewoon teveel blad aan voor wat de plant aankan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

ThinkPad schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:32:
Eenmalig meten of continu?

Eenmalig: even een foto maken van de watermeter en vervolgens de kraan een uur open zonder andere waterverbruikers in huis en dan kijken naar het verschil? Dan weet je het aantal L/h en kun je het wel weer omrekenen naar L/min.
Top! thanks.

Dat ik er zelf niet op gekomen ben 8)7 De watermeter heeft immers behalve de meter voor de kuubs ook nog een aantal decimalen. Vanochtend een test uitgevoerd en er is 135 liter water in een uur doorgelopen dus circa 2,25 liter per minuut.

Dat is beduidend minder als gewoon door de tuinslang. Op zich niet erg maar ik moet het wel even weten hoeveel ik ongeveer toevoeg en hoe lang ik het systeem moet laten werken.

Daarna heb ik de verschillende dripslangen ingegraven. Dat wil zeggen onder het worteldoek en onder het grind.

Nu maar kijken of ik de droge periodes overleef zonder eenhoog waterverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

@Teijgetje wil je een paar nieuwe elzen? Hier staan er veel, ooit eens geknot. Als je er een paar wil, mag je komen knotten :)

De uitlopers zijn al bomen op zich, sommige met meer dan 12cm stam diameter. Van een 'uitloper' kan ik 2 a 3 stekken maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siq-jd6QO8L28TPeaulGECpXO2M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEeEhLIKMkq7gF86IPWBgkho.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ob2-MsuxUnAMBIe7vfsokVhmrw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4q52hZVMkc6drpZkUgkDjMI.jpg?f=fotoalbum_tile

Linker toevallig vanmorgen geplant. Rechter foto is van 6 weken terug, die begint alweer mooi uit te lopen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@noes
Dank je voor het aanbod, ik hou het in gedachten.
Voor nu moet ik eerst eens kijken waarom ze allemaal dood gaan, of het niet de pseudoschimmel (.pdf) is die toegeslagen heeft, vóór ik weer nieuwe Elzen neer zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 23:05
Onze bamboe is de laatste weken nogal verdord door mogelijk te weinig water. Iemand tips deze weer mooi te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shCKVKa8Ue0xN8eOaotzXRFfIoQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l2eH5RsaU6qEDlP4Dr8oZ8nS.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door rockerpoet op 18-06-2023 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@rockerpoet
Watergeven?
En dan na een week kijken wat je weg moet halen dat er niet meer bovenop komt omdat het verdort is en blijft.
Maar wat echt verdort is komt doorgaans er niet meer bovenop en zou je gelijk weg kunnen halen.

[ Voor 34% gewijzigd door Teijgetje op 18-06-2023 08:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 18-09 23:52

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Gister de verhoging achter de woning gemaakt. We begonnen om 7 uur en dat scheelde want de eerst 2,5 uur was het nog bewolkt. Daarna kwam de zon erbij en dan is het minder grappig om met zware tegels of stapelstenen te sjouwen :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HXxbYDl2Nr6DyFXOe0z8NncDsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyTuzSu1SrncjQNDtxg6d4d0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxIM53O-hpSEeuZmoJzJgFUGVtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UPR8FtqsTdDUQbEBgeVmi38.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de ophoging ga ik links en rechts een houten bloembak maken met in het midden een traptrede van, ik denk, 2 tegels breed (1m60). Daarvoor komt dan het terras, links tegen de schutting komt een border van 80-100cm afhankelijk hoe we uitkomen met de tegels.

Ik twijfel nog of ik de bloembakken van douglas of hardhout ga maken. Douglas zou ook 15 jaar mee moeten gaan, zeker als ik het vantevoren beits. Het worden bloembakken met open bodem, dus 4 palen in de grond en dan planken eromheen. Palen zou ik dan wel van hardhout kunnen doen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Als er grondcontact is met het hout zou ik erg opletten wat voor hout je neemt. Ik had nog een paar hardhouten schuttingplanken die met 1 zijde op de grond stonden en die hadden na 3 jaar al rottingssporen.

Nu zijn die planken Kerueng hout. Dat is wel hardhout maar niet van dezelfde duurzaamheidsklasse als azobe of dergelijk.

Hoe goed douglas hout is met grondcontact weet ik eigenlijk niet maar verwacht dat het tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

3 jaar is wel extreem snel, zeker voor hardhout. Ik heb gewone geïmpregneerde schutting planken in de grond staan die het al heel wat langer volhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Chaoss schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:28:
Gister de verhoging achter de woning gemaakt. We begonnen om 7 uur en dat scheelde want de eerst 2,5 uur was het nog bewolkt. Daarna kwam de zon erbij en dan is het minder grappig om met zware tegels of stapelstenen te sjouwen :P
[Afbeelding]
Psssst, leg volgende keer even een druppelende tuinslang op de tegel die je doorslijpt of hou het nat met een flesje water. Je omgeving en jijzelf zullen dat waarderen!

[ Voor 3% gewijzigd door Anton2610 op 18-06-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Anton2610 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:39:
[...]

Psssst, leg volgende keer even een druppelende tuinslang op de tegel die je doorslijpt of hou het nat met een flesje water. Je omgeving en jijzelf zullen dat waarderen!
Daar zijn de meningen over verdeeld. Wanneer je met water zaagt worden de stofdeeltjes ingekapseld in water. Dit geeft een nevel die je geheid inademt. Deze minuscule deeltjes blijven aan je longen plakken waar je normaal gesproken bij droog zagen het grootste gedeelte weer uitblaast.

Bovendien moet je goed uitkijken met water zagen. Als je de tegels niet direct goed schoonmaakt blijven er vlekken achter. Ook nadat je grondig hebt schoongemaakt kan er een lelijke sluier achter blijven die er nooit meer uitgaat. (In geval van betontegels)

Denk ook aan gehoorbescherming, (goede) mondkap en eigenlijk ook nog een veiligheidsbril. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
pjot1 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:09:
Daar zijn de meningen over verdeeld. Wanneer je met water zaagt worden de stofdeeltjes ingekapseld in water. Dit geeft een nevel die je geheid inademt. Deze minuscule deeltjes blijven aan je longen plakken waar je normaal gesproken bij droog zagen het grootste gedeelte weer uitblaast.

Bovendien moet je goed uitkijken met water zagen. Als je de tegels niet direct goed schoonmaakt blijven er vlekken achter. Ook nadat je grondig hebt schoongemaakt kan er een lelijke sluier achter blijven die er nooit meer uitgaat. (In geval van betontegels)

Denk ook aan gehoorbescherming, (goede) mondkap en eigenlijk ook nog een veiligheidsbril. ;)
Aansluiten op bouwstofzuiger is altijd een goed idee, naar mijn mening. Scheelt een hoop rotzooi in de tuin, stof uit je kleren kloppen, stof in je longen als je geen masker hebt.

slijptol met afzuiging

En dit is een schoon filter naast een filter dat gebruikt is bij 4 tegels doormidden slijpen (zonder stofafzuiging).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0IAMs9bn9ewh8z8hA4mQQ1Rjhc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqnzWy7rFlpIlmNuNEbek5xm.jpg?f=fotoalbum_medium

Doe zelf meestal een volgelaatsmasker op bij slijpen, heb je oogbescherming er bij, en er komt eigenlijk altijd wel een boel rotzooi vanaf bij slijpen, ongeacht wat je slijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
henkie196 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:18:
[...]

Aansluiten op bouwstofzuiger is altijd een goed idee, naar mijn mening. Scheelt een hoop rotzooi in de tuin, stof uit je kleren kloppen, stof in je longen als je geen masker hebt.

[Afbeelding: slijptol met afzuiging]

En dit is een schoon filter naast een filter dat gebruikt is bij 4 tegels doormidden slijpen (zonder stofafzuiging).

[Afbeelding]

Doe zelf meestal een volgelaatsmasker op bij slijpen, heb je oogbescherming er bij, en er komt eigenlijk altijd wel een boel rotzooi vanaf bij slijpen, ongeacht wat je slijpt.
Dat is weer het voordeel van een haakse slijper. Zelf gebruik ik een motorzaag van Stihl, daar is dat niet mogelijk en is het zaak om goed te kijken waar en hoe je zaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Laatst online: 14:45
Heeft iemand een idee waarom onze hedera een bepaald stuk behoorlijk dood lijkt? De foto's zijn genomen van twee stukken naast elkaar. Er zitten nog wel een aantal groene blaadjes tussen dus ik denk dat hij niet helemaal dood is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kfaeAIiOk2OjjpkyLZYH83HSSg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7xE4fOkzD3uejlVaThFOv2E.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ErW6Xpk6cR4azQZ9_jabuOEMJM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfNNe4Ei9aU9dNJv8cd3CLgB.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door cverkooyen op 18-06-2023 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

cverkooyen schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:33:
Heeft iemand een idee waarom onze hedera een bepaald stuk behoorlijk dood lijkt? De foto's zijn genomen van twee stukken naast elkaar. Er zitten nog wel een aantal groene blaadjes tussen dus ik denk dat hij niet helemaal dood is?
Alle (half)dode planten die hier recent langs komen, hebben vermoedelijk allemaal last van hetzelfde fenomeen: global warming --> lange (veel te) droge periodes.

Maar hedera is quasi onverwoestbaar, die slaat zich er later waarschijnlijk wel weer door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:28
Deze gekromde rug ziet er niet fijn uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
Weet iemand hoe dit plantje heet en vooral, hoe ik ervan af kom?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hR-_EOxhPv_oL2qlW2x3HB1qIQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/069cRpX1FTnxA1vbkJPHRhiU.jpg?f=fotoalbum_large
Het is druk bezig ons gazon te overwoekeren. :( Het verspreidt zich via die horizontale stengels vlak boven de grond, die dan een stukje verderop weer vastgroeien.
Hoe stop me dit?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

cverkooyen schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:33:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die redt het wel hoor. Helaas :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56
Andrehj schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:28:
[Afbeelding]
Het is druk bezig ons gazon te overwoekeren. :( Het verspreidt zich via die horizontale stengels vlak boven de grond, die dan een stukje verderop weer vastgroeien.
Hoe stop me dit?
Kruipende boterbloem, kun je bestrijden maar beste is met de hand uitsteken. Groeten van een ervaringsdeskundige.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:37
loewie1984 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:35:
[...]

Kruipende boterbloem, kun je bestrijden maar beste is met de hand uitsteken. Groeten van een ervaringsdeskundige.
Precies. Met een klein harkje door het gras gaan om de stengels omhoog te halen, even volgen waar de wortel zit en die uitsteken. En dat dan blijven herhalen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Laatst online: 14:45
Reinier schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:34:
[...]

Die redt het wel hoor. Helaas :P
Vind zelf een groen erfafscheiding wel mooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

cverkooyen schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:40:
[...]

Vind zelf een groen erfafscheiding wel mooi
Uiteraard! Maar hedera... die moet ik in een biohazard suit snoeien :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grassmoon
Andrehj schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:28:
[Afbeelding]
Hoe stop me dit?
Mag ik mijn verbazen over hoe iemand de zeer kenmerkende bloemen van de boterbloem niet herkend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
grassmoon schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:18:
Mag ik mijn verbazen over hoe iemand de zeer kenmerkende bloemen van de boterbloem niet herkend?
Uiteraard. Maar zo ken ik de boterbloem niet. Ik wist niet dat er ook een kruipende variant van bestond. Ben niet zo van de plantjes, heb meer verstand van techniek.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:12

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Andrehj schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:31:
[...]

Uiteraard. Maar zo ken ik de boterbloem niet. Ik wist niet dat er ook een kruipende variant van bestond.
Er zijn diverse boterbloemen; kruipend, knol, groot, behaard... De verschillen zijn niet altijd goed te zien, maar ze vermeerderen zich wel vergelijkbaar. Uitsteken is de beste oplossing als je ze kwijt wilt - en geduld hebben.

Ik laat er altijd een flink aantal staan, ze bloeien al in het voorjaar en worden dan druk bezocht door de bijen en hommels, maar laten staan is simpeler als je geen gazon hebt.

Dit voorjaar zag ik er in bermen en langs akkers ook meer dan vroeger; misschien was het een goed voorjaar voor de boterbloem, of misschien een gevolg van dat veel gemeenten gelukkig een gif meer spuiten.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 19:25
Afgelopen weken een deel van mijn balkon ingericht:
Vlonder: ✓
Balkonscherm: ✓
Plantenbakken: ✓
Planten & kruiden: ✓

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPS62i6fmoCBDe_HszyfW4h_4Kc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjmdJnhgGfqgsqZ9GxNzgYjn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:44

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlwzA0V8YlolR9xajdm8VowK4Ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njfbNwUVmhgdfeXZkj60TcSE.jpg?f=fotoalbum_large
Met deze warmte verdampt er toch best wel wat water uit onze vijver.
Gelukkig staat er genoeg groen rondom en daarmee niet heel de dag de zon er op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIupgEvKZRfvg_4G-vxrYDkdmDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHazEEy4nGKHtIHvssJz6A0X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKEeK2zXKsdOzyledipgjftIYtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xT2fDlYMScfO0V26rZWoifBP.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nu 2 keer water bijgevuld dit seizoen.
De rest van onze achtertuin reed zich heel goed. Daar heb ik nog niet gesproeid terwijl het toch mooi groen blijft.

Onze kater vind de appelboom wel echt geweldig, er zitten geen nesten in. Snap ook wel waarom.. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BnzeX2Ztyzbdm4-Bo2boSghf9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zoyg6OgeioTTowrX5IagTbJ.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

Vier jaar geleden Schellevis oud Hollandse tegels 1*1m laten plaatsen. Kant opsluiting is ook van Schellevis. Die kant opsluiting is echter scheef gaan staan. Waardoor ie niet meer... opsluit.

Wat is hier aan de hand en wat kan ik hier aan doen? Heeft het wellicht met de droogte te maken van afgelopen periode?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcQ3u_pjvhgw05xMvUtGV5HEFwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imMYQOAz2yi6xkDoQ2IzGorX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbUHtH2IfsLfAVKYHh9GIt7ulEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYleAC8lMwV3wf26atRSIwUo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUDrC_NBwlgOo8TYRZd36YbKn-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oY6K1YxFmwJfSRhvJjsRvdw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOepWkFTYh5nXHV9h7lAITE6rB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnPKGpWkwKkbwWhKqqBykcgL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKWUXTWLvwQz56SVDGksZkqh6gU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OX9uiFYzZeW6DYXTLyWAqQTj.jpg?f=fotoalbum_large

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@NDF82
Je geeft het antwoord zelf al.....droogte
Als je bij ons kijkt hoe de grond open gaat staan omdat het slinkt door verdamping dan kun je je dat ook bij jou voorstellen.
Het gras weerhoudt het verdampen/slinken enigszins maar ook dat ziet er droog uit.

Zodra de grond weer vochtig wordt kan je de opsluitbandjes recht duwen en het gras/grond ernaast aantrappen.
Als de grond weer vocht opneemt duwt het de bandjes niet vanzelf terug, daar zal je dus bij moeten helpen.

(Waarschijnlijk als je een breekijzer naast het bandje in de grond duwt, of een vlakke schep, dan kan je het bandje simpel recht duwen. (en dan watergeven en aantrappen))

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@NDF82
Zoals @Teijgetje al zegt kan het door de droogte komen maar mijn inziens is er iets anders aan de hand.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de bandjes later zijn gezet. Dus eerst getegelt en daarna de bandjes ertegenaan. Hierdoor haal je altijd wat zand onder de tegels vandaan waardoor het gaat nazakken. Als je aan 2 kanten langs de band niet goed verdicht dan krijg je dit. Als je goed kijkt op de 4e foto zie je dat de rij tegen de band aan licht verzakt is.

Helaas is dit een veelvoorkomend probleem door een. Foutieve aanpak danwel niet goed verdicht en tevens de reden waarom je klik moet toepassen aan de band.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 11:01
Goedemorgen Tuin-Tweakers, de oleander is ook weer van de partij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEUUGCWAGW714fvSLB8RtzJtL_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EX4dRWqvD7vgzfjNiZuaIHdb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +55 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Geneuzel schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:57:
[...]

Ik wil een T-shirt met deze tekst...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6VSljQO9CTIEPF60DpkXu-ZLN8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NIj9vOWtQoT1DX63DiZrXTku.png?f=user_large

Bij 25 likes krijg je het shirt van mij :+ .
8) .

[ Voor 6% gewijzigd door Stimulate14 op 19-06-2023 09:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Squawk schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:13:
[...]

Tijd voor een update... De eerste zes voedingspijlers heb ik inmiddels rondom de sierkers geboord en gevuld tot een diepte van circa 60 cm. Binnenkort boor ik weer een zestal extra voedingspijlers. Leuk experiment! :)

Goed nieuws is dat er ook nog leven zit in de onderste takken, dus ik heb nog goede hoop.
Tijd voor een tweede update over mijn winterbloeiende sierkers. Elk jaar deed hij het een beetje slechter, met steeds minder bloesem en sinds dit voorjaar alleen nog maar blad in de bovenkant van de kruin.

Mede dankzij de tips van @Woody179 heb ik in april jl. voedingspijlers rondom de sierkers geplaatst. Daarnaast heb ik een forse den verwijderd die hem veel licht en waarschijnlijk ook water ontnam. Verder heb ik hem de afgelopen droge periode regelmatig water gegeven.

Inmiddels gaat het een stuk beter met de boom! Hij zit eindelijk weer volledig in het blad, met her en der zelfs een verdwaalde bloesem. Ik heb goede hoop dat hij met de juiste verzorging in het najaar weer mooie bloesem laat zien. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
Ons grasveld heeft een aantal gelere plekken die ook minder hard groeien, terwijl ik toch genoeg water geef (uit de sloot). Nu heb ik net een stukje eruit gehaald om te zoeken naar emelten, die heb ik niet gevonden. Maar ik had wel het idee dat de aarde eronder heel compact is, misschien gewoon te dicht? Het is een speelveldje dat veel gebruikt wordt door onze drie kinderen.

Wat is de beste manier om dit te verbeteren? Gaatje prikken met een riek? Wormen toevoegen? (Alhoewel ik wel wat kleine wormen zag in mn sample) Is het überhaupt mogelijk om dat te verbeteren midden in de zomer?
Ik heb twee keer dit jaar bemest met mest van tuinmanier, en ergens in april nog (licht) geverticuteerd. Het zag er prima uit in het voorjaar, maar gaat wel wat achteruit nu.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Stimulate14 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]

Bij 25 likes krijg je het shirt van mij :+ .
8) .
Binnen 2 uur :o. DM even je adres, maat en kleurwens @Geneuzel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Je kunt er nog onderuit door te zeggen dat er nu 27 likes zijn en geen 25 ;)

Wel tof dit :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Reinier schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:17:
Je kunt er nog onderuit door te zeggen dat er nu 27 likes zijn en geen 25 ;)

Wel tof dit :P
Nee, dat is flauw. @Geneuzel moet maar een foto posten als hij zijn shirt binnen heeft.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-09 20:55
Stimulate14 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:19:
[...]

Nee, dat is flauw. @Geneuzel moet maar een foto posten als hij zijn shirt binnen heeft.
Hoi Stimulate14,

Ik kan je ludieke actie zeker waarderen en ben bereid om mijn adres te geven (DM). Ik beloof dat ik hem aan zal trekken, er een foto mee maken, en zal uploaden.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Nu online
Wij willen een voortuin op het oosten van 13mx5m opnieuw indelen.

En heeft iemand een tip om hemelwater gedoseerd in de tuin te laten stromen?
Ingekorte zelf quote.
Een wadi past niet in het plan.

Online kwam ik deze tegen:
YouTube: DIY French Drain | Cheap Yard Drainage Solution | pt. 1
Zoiets lijkt mij toepasbaar onder ons gras. Het moet wel dieper zodat het gras meer aarde heeft, dat blijkt ook uit de comments.
Kan iemand dit aan of afraden?
Ik zou denken: gras op 25cm aarde, daaronder 30x30 of 50x50cm grindkoffer zonder slang die onder de regenpijp begint.

Wat denken jullie van dit idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop34
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, dank voor alle mooie voorbeelden en inspiratie!
Waarschijnlijk wil ik onze tuin volgend jaar aanpakken. Een nieuwe indeling, nieuwe tegels, nieuwe beplanting, een ander tuinhuisje etc.
We zijn ons nu vooral aan het oriënteren. Hebben jullie nog tips voor goede hulpmiddelen, bronnen etc? Alles wat kan helpen bij het ontwerp, de materialen, de plantenkeuze en de indeling is welkom. Interessante YouTube kanalen? Websites? Planners? Boeken? Online tools? Checklists? Ik hoor het graag!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Geneuzel schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:26:
[...]

Hoi Stimulate14,

Ik kan je ludieke actie zeker waarderen en ben bereid om mijn adres te geven (DM). Ik beloof dat ik hem aan zal trekken, er een foto mee maken, en zal uploaden.

_/-\o_
Besteld, wordt donderdag bezorgd. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
  • Nu online
Joop34 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:25:

We zijn ons nu vooral aan het oriënteren. Hebben jullie nog tips voor goede hulpmiddelen, bronnen etc? Alles wat kan helpen bij het ontwerp, de materialen, de plantenkeuze en de indeling is welkom. Interessante YouTube kanalen? Websites? Planners? Boeken? Online tools? Checklists? Ik hoor het graag!
Ik vond een dagje Appeltern best interessant, maar je moet er wel tijd in steken. Ik bedoel: omwille van “samen saai tuinen kijken” en 30graden ben ik er vorige week sneller doorheen gegaan dan ik zelf had gewild. Ik heb er geen kids gezien btw en dat zou ik ook afraden.
Bedenk dat alles groots is: er wordt gewerkt met diepte, hoogteverschillen, constructies, die niet makkelijk in een kleine tuin te realiseren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
Barleone schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:30:
[...]

Ingekorte zelf quote.
Een wadi past niet in het plan.

Online kwam ik deze tegen:
YouTube: DIY French Drain | Cheap Yard Drainage Solution | pt. 1
Zoiets lijkt mij toepasbaar onder ons gras. Het moet wel dieper zodat het gras meer aarde heeft, dat blijkt ook uit de comments.
Kan iemand dit aan of afraden?
Ik zou denken: gras op 25cm aarde, daaronder 30x30 of 50x50cm grindkoffer zonder slang die onder de regenpijp begint.

Wat denken jullie van dit idee?
Boor eerst eens een aantal gaten in de grond om een bodemprofiel op te stellen. Als je puur klapzand heb ga je met een grindkoffer wel infiltreren maar niet vast houden. In dat geval heb je juist veel meer aan het toevoegen van organische massa om zo het water vasthoudend vermogen van de grond te verbeteren.
Andere kant van het verhaal is klei grond. stel dat je daar zown grindkoffer onder maakt en je bufferend vermogen niet overeen komt met de aanvoer heb je best een redelijke kans op een grasbel: YouTube: Lawn Bubble

Voor wat betreft een wadi.
Ik merk doorgaans dat veel mensen het idee hebben dat ze een kuil in de tuin moeten creëren van 1m diep en tientalle vierkante meters groot. Dit kan maar hoeft in veel gevallen echt niet.
Als je een goed doorlaadbare grond hebt en geen idioot groot dak oppverlak kun je al weg met het verlagen van je gazon met circa 5 a 10 cm en een molgoot in je bestrating..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Squawk schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:40:
[...]

Tijd voor een tweede update over mijn winterbloeiende sierkers. Elk jaar deed hij het een beetje slechter, met steeds minder bloesem en sinds dit voorjaar alleen nog maar blad in de bovenkant van de kruin.

Mede dankzij de tips van @Woody179 heb ik in april jl. voedingspijlers rondom de sierkers geplaatst. Daarnaast heb ik een forse den verwijderd die hem veel licht en waarschijnlijk ook water ontnam. Verder heb ik hem de afgelopen droge periode regelmatig water gegeven.

Inmiddels gaat het een stuk beter met de boom! Hij zit eindelijk weer volledig in het blad, met her en der zelfs een verdwaalde bloesem. Ik heb goede hoop dat hij met de juiste verzorging in het najaar weer mooie bloesem laat zien. :*)
Hey @Squawk ,
Goed bezig! Fijn om te horen dat de boom goed op de behandeling reageert. Komende jaren zeker doorzetten zodat de boom kan aansterken en nieuwe reserves kan opbouwen!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop34
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Barleone schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:08:
[...]

Ik vond een dagje Appeltern best interessant, maar je moet er wel tijd in steken. Ik bedoel: omwille van “samen saai tuinen kijken” en 30graden ben ik er vorige week sneller doorheen gegaan dan ik zelf had gewild. Ik heb er geen kids gezien btw en dat zou ik ook afraden.
Bedenk dat alles groots is: er wordt gewerkt met diepte, hoogteverschillen, constructies, die niet makkelijk in een kleine tuin te realiseren zijn.
Goede tip! Helaas woon ik in het noorden van het land en is het dus nét wat te ver, maar ik ga eens op zoek naar iets vergelijkbaars dat dichter in de buurt is. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
henkie196 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:18:
[...]

[Afbeelding: slijptol met afzuiging]

[Afbeelding]

Ik doe ook minimaal een draeger xplore 3500 op bij slijpwerkzaamheden.
Heb 1x zonder en 1x met normaal gamma stofmasker een muur doorgeslepen in mijn jonge jaren.
Het eerste is echt zwaar af te raden, heb ik weken last van gehad.

Maar silica in je longen, daar kom je nooit meer vanaf.
Dus het is het allerdomste wat je kunt doen,slijpen zonder goed stofmasker.

Ik vond ze altijd maar irritant ademen, maar die goede (zoals de draeger die ik noemde) ademen veel en veel fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
Hoi allemaal,

ik probeer een topic te vinden die past bij mijn probleem, maar dat is een lastige gebleken. Maar ik ga het toch proberen anders excuses alvast.

We hebben een nieuwe woning betrokken, maar wat wij nu merken is dat we zowel in de voor- als achtertuin heel veel grond moeten afvoeren omdat de aannemer van de nieuwe woningen (3 geschakeld vrijstaande woningen, ja ik weet het , die term slaat nergens op maar bestaat dus echt) waarschijnlijk te lui is geweest (lees kosten) om grond te laten afvoeren.

Aangezien de woningen geschakeld zijn met de garage aan de andere woning, zitten we met teveel aarde in de achtertuin die nu via de garage afgevoerd moet gaan worden met alle kosten van dien.

Nu mijn vraag, zijn aannemers verplicht om een bepaald niveau aan te houden van de hoogte van het grond ten opzichte van de woning of mogen zij een berg achterlaten ? Zijn er regels hiervoor ?

Ik heb er helaas (ook in de documentatie van de aannemer) niets over kunnen vinden ...

Ik schat dat het in de achtertuin om minimaal 10 a 12 kuub grond gaat dat teveel is en dus te hoog ten op zichte van de dorpel van de schuifpui. de achtertuin is ongeveer 11x14

Voortuin idem maar dan natuurlijk een stuk kleiner.

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
@Dalma Wat de regels hiervoor zijn weet ik niet, maar neem aan dat je getekend heb voor oplevering. Heb je dit niet gezien/gemeld bij oplevering dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 22:47
Chaoss schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:28:
Ik twijfel nog of ik de bloembakken van douglas of hardhout ga maken. Douglas zou ook 15 jaar mee moeten gaan, zeker als ik het vantevoren beits. Het worden bloembakken met open bodem, dus 4 palen in de grond en dan planken eromheen. Palen zou ik dan wel van hardhout kunnen doen.
Wel eens naar Robinia gekeken? Dat is Europees hardhout en enorm bestendig tegen houtrot, wordt door Rijkswaterstaat ook voor beschoeiingen bij water gebruikt. Qua levensduur vergelijkbaar met Azobé maar een stuk goedkoper. En je hoeft het niet te behandelen met beits of zo.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 22:13
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, dank voor alle mooie voorbeelden en inspiratie!
Waarschijnlijk wil ik onze tuin volgend jaar aanpakken. Een nieuwe indeling, nieuwe tegels, nieuwe beplanting, een ander tuinhuisje etc.
Op Sprinklr kun je complete pakketten kopen voor x-m2 (en per mail ongetwijfeld per meer m2). Bij zo'n pakket zit ook een plattegrond met daarop de wijze waarop je de planten moet planten. Ik vind het perfect, want je hoeft er dan praktisch niet over na te denken.

Ik heb hier vorig jaar biologisch gezaaid en het resultaat dit jaar mag er echt wel zijn. Helaas toen niet alles gezaaid, maar dit jaar wel. Ik kijk dus al enorm uit naar volgend jaar. Tot nu toe heb ik echt van alles voorbij zien komen: dagkoekoeksbloem, avondkoekoeksbloem, beemdkroon, ooievaarsbek, rode klaver, witte klaver, bolderik, boekweit, madeliefje, klein kaasjeskruid (heel veel), groot kaasjeskruid, boterbloempje, moerasrolklaver, bergbasterdwederik, moederkruid, wikke, roodbloeiend vlas, korenbloem, koekruid, scheefkelk, gele kamille, goudsbloem, muskuskaasjeskruid, teunisbloem, lavatera, wilde cichorei (heel veel), cosmea, slangenkruid, kloproos en malope. En het blijft nog een verrassing wat er allemaal nog meer gaat groeien. Elke keer weer komt er wat nieuws tevoorschijn. Het is in ieder geval een komen en gaat van verschillende soorten bijen en hommels (en af en toe een wesp). Het zit ook vol met allerlei verschillende soorten lieveheersbeestjes, dus ik hoef niet bang te zijn voor allerlei beestjes die m'n planten willen opvreten want die zijn al vrij snel zelf aan de beurt. Ook praktisch geen last van onkruid, want dat krijgt geen ruimte om te groeien.

[ Voor 39% gewijzigd door Flavius op 19-06-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Henkhuppelschot schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:44:
@Dalma Wat de regels hiervoor zijn weet ik niet, maar neem aan dat je getekend heb voor oplevering. Heb je dit niet gezien/gemeld bij oplevering dan?
Ja wel getekend. Zelfs een keuring gedaan, maar daar wordt naar het huis gekeken (bouwkundig etc) niet zozeer naar hoe de aannemer de tuin achterlaat 😗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

FRANQ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:52:
[...]

Maar silica in je longen, daar kom je nooit meer vanaf.
Dus het is het allerdomste wat je kunt doen,slijpen zonder goed stofmasker.
I'm screwed ;(

Wat mij ook altijd verbaast in TV programma's als Help mijn man is Klusser bijv, iedereen klust daar zonder PBM's. Geen maskers en zelfs geen gehoorbescherming |:( hoe doen, ook zgn professionels niet. Snap dat nooit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
In de openingspost staat een hoop info, ook qua tools. En wat vind je mooi? Als je een bepaalde sfeer in gedachten hebt, noem een bostuin, Japanse tuin, Engelse tuin, Botanische tuin enz. kan je daarop googlen of kijken op Pinterest om ideeën op te doen. Ga ook eens langs bij bestratingsmaterialenzaken (leuk woord voor galgje :+) om te kijken wat er allemaal is en mogelijk is. Zij kunnen je ook adviseren qua materiaalkeuze.

Als je een (leuk) plan hebt, kan je die natuurlijk ook altijd hier delen voor advies en/of opmerkingen.
Dalma schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:33:
Hoi allemaal,

ik probeer een topic te vinden die past bij mijn probleem, maar dat is een lastige gebleken. Maar ik ga het toch proberen anders excuses alvast.

We hebben een nieuwe woning betrokken, maar wat wij nu merken is dat we zowel in de voor- als achtertuin heel veel grond moeten afvoeren omdat de aannemer van de nieuwe woningen (3 geschakeld vrijstaande woningen, ja ik weet het , die term slaat nergens op maar bestaat dus echt) waarschijnlijk te lui is geweest (lees kosten) om grond te laten afvoeren.

Aangezien de woningen geschakeld zijn met de garage aan de andere woning, zitten we met teveel aarde in de achtertuin die nu via de garage afgevoerd moet gaan worden met alle kosten van dien.

Nu mijn vraag, zijn aannemers verplicht om een bepaald niveau aan te houden van de hoogte van het grond ten opzichte van de woning of mogen zij een berg achterlaten ? Zijn er regels hiervoor ?

Ik heb er helaas (ook in de documentatie van de aannemer) niets over kunnen vinden ...

Ik schat dat het in de achtertuin om minimaal 10 a 12 kuub grond gaat dat teveel is en dus te hoog ten op zichte van de dorpel van de schuifpui. de achtertuin is ongeveer 11x14

Voortuin idem maar dan natuurlijk een stuk kleiner.

Alvast bedankt !
In mijn ogen moet de aannemer dit oplossen en wel om het volgende, als de grond hoger ligt dan de dorpel kan je er donder op zeggen dat je vochtproblemen gaat krijgen.

Maar wanneer is de grond opgebracht? Als dat vorige week was en het 50 a 60cm is opgehoogd, klinkt alles zeker nog 5 a 10 cm in. Het grondwerk is verder wel goed uitgevoerd? Zand waar zand moet liggen en grond waar grond moet zijn?

Wat ik me ook afvraag, bij de meeste nieuwbouwwoningen zijn er oplever-paadjes en -terrassen aangebracht. Is dat bij jou ook zo? En zo ja, hebben die wel de goede hoogtes? Dus onder de dorpel? Dat zou betekenen dat je grond hoger ligt dan je terras en dat is vragen om problemen.

Al heb je getekend, je kan niet van mensen verwachten dat ze precies weten hoe een tuin eruit moet zien en het inzicht van hoogtes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
Shadow_Agent schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:41:
[...]

I'm screwed ;(

Wat mij ook altijd verbaast in TV programma's als Help mijn man is Klusser bijv, iedereen klust daar zonder PBM's. Geen maskers en zelfs geen gehoorbescherming |:( hoe doen, ook zgn professionels niet. Snap dat nooit
Ben liever doof dan dat ik bijna niet meer kan ademhalen totdat ik stik.

Maar het verbaast mij ook, die programmas zouden hier ook wel eens voorlichting over gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:47:
[...]

Ben liever doof dan dat ik bijna niet meer kan ademhalen totdat ik stik.

Maar het verbaast mij ook, die programmas zouden hier ook wel eens voorlichting over gaan geven.
Wat mij altijd nog meer verbaasd is dat ze allemaal schone en ongeschonden handen hebben. En alles zonder handschoenen!

Vooral kniebescherming valt mij op, soms ook blote rug maar met name dat eerste is echt funest. Zelf ben ik ooit zo stom geweest om zonder kniebescherming in het (natte) zand gaan zitten voor een uur of 2. Heb er een week last van gehad. Laatst sloeg ik zittend op 1 knie ee. Draadpen in de grond zonder kniebescherming en zelfs daar kreeg ik last van. Het is echt zo stom want ik loop altijd met kniebescherming om en ik doe het 1 keer niet en ik heb gelijk last.

Het is niet alleen kou (dat valt nu wel mee :+) maar vooral vocht. Je moet nog zoveel jaar..... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Is nogal een verschil of je het werk dagelijks doet of incidenteel. Ik heb ook geen stofmaskers of kniebeschermers, draag alleen oorkleppen bij langduriger gebruik van een circel- of afkortzaag. Kan niet zeggen dat ik de andere hulpmiddelen mis. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:16:
Is nogal een verschil of je het werk dagelijks doet of incidenteel. Ik heb ook geen stofmaskers of kniebeschermers, draag alleen oorkleppen bij langduriger gebruik van een circel- of afkortzaag. Kan niet zeggen dat ik de andere hulpmiddelen mis. :P
En daar ga jij al de fout in! ;)

Ook gehoorbescherming draagt er aan bij! Waarom alleen bij langdurig? Zo irritant zijn ze toch ook niet? Er bestaat ook aangemeten gehoorbescherming die alleen de schadelijke geluiden wegfilteren. Als je jong bent boeit het niet maar ook hier geldt, je moet nog zoveel jaar! ;)

Of je moet een hele irritante vrouw hebben maar dat is natuurlijk een ander discussiepunt })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Wat @pjot1 zegt, ik zet altijd, als is het maar even één keer de afkortzaag gebruiken de kleppen op.

Moet wel zeggen dat ik met stofmaskers veeeel makkelijker ben, die gaan nooit op. Wil nog wel eens een goed masker kopwn met filters. Maar blijft er bij vaak. Domdomdom ik weet het. Moet wel zeggen dat ik zeer incidenteel eens in beton loop te slijpen.

[ Voor 11% gewijzigd door Shadow_Agent op 19-06-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

pjot1 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:29:
[...]

Als je jong bent boeit het niet maar ook hier geldt, je moet nog zoveel jaar! ;)
Jong ben ik al niet meer :P

En waarom niet? Nou luiheid dat geef ik eerlijk toe. Als ik 1 plankje moet doorzagen en dat geeft 5 seconde lawaai dan neem ik vaak niet de moeite om iets op te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:36
Shadow_Agent schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:32:
Wat @pjot1 zegt, ik zet altijd, als is het maar even één keer de afkortzaag gebruiken de kleppen op.

Moet wel zeggen dat ik met stofmaskers veeeel makkelijker ben, die gaan nooit op. Wil nog wel eens een goed masker kopwn met filters. Maar blijft er bij vaak. Domdomdom ik weet het. Moet wel zeggen dat ik zeer incidenteel eens in beton loop te slijpen.
Bestel ‘m vanavond nog. ;) Onderaan staan de bijpassende filters. Niet alleen voor beton, maar ook het zagen van (hard)hout en mdf, bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

B-lex schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:57:
[...]

Bestel ‘m vanavond nog. ;) Onderaan staan de bijpassende filters. Niet alleen voor beton, maar ook het zagen van (hard)hout en mdf, bijvoorbeeld.
Ja klopt, ook voor fijnstof van plaatmateriaal en hout is het eigenlijk een must :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
pjot1 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:19:
[...]

In de openingspost staat een hoop info, ook qua tools. En wat vind je mooi? Als je een bepaalde sfeer in gedachten hebt, noem een bostuin, Japanse tuin, Engelse tuin, Botanische tuin enz. kan je daarop googlen of kijken op Pinterest om ideeën op te doen. Ga ook eens langs bij bestratingsmaterialenzaken (leuk woord voor galgje :+) om te kijken wat er allemaal is en mogelijk is. Zij kunnen je ook adviseren qua materiaalkeuze.

Als je een (leuk) plan hebt, kan je die natuurlijk ook altijd hier delen voor advies en/of opmerkingen.

[...]

In mijn ogen moet de aannemer dit oplossen en wel om het volgende, als de grond hoger ligt dan de dorpel kan je er donder op zeggen dat je vochtproblemen gaat krijgen.

Maar wanneer is de grond opgebracht? Als dat vorige week was en het 50 a 60cm is opgehoogd, klinkt alles zeker nog 5 a 10 cm in. Het grondwerk is verder wel goed uitgevoerd? Zand waar zand moet liggen en grond waar grond moet zijn?

Wat ik me ook afvraag, bij de meeste nieuwbouwwoningen zijn er oplever-paadjes en -terrassen aangebracht. Is dat bij jou ook zo? En zo ja, hebben die wel de goede hoogtes? Dus onder de dorpel? Dat zou betekenen dat je grond hoger ligt dan je terras en dat is vragen om problemen.

Al heb je getekend, je kan niet van mensen verwachten dat ze precies weten hoe een tuin eruit moet zien en het inzicht van hoogtes hebben.
de woning is in december opgeleverd en we hebben nu een aantal hoveniers uitgenodigd en ze roepen allemaal dat de grond hoger ligt dan de dorpel en dat er een aardig laagje afgevoerd moet worden.

Het terras in de achtertuin hebben ze op ons verzoek niet volgestopt met aarde maar "leeg" opgeleverd, zodat wij zand kunnen storten en een terras kunnen laten plaatsen.

Oplever paadjes hebben ze hier niet van gehoord. We lopen nu naar de voordeur over pallets. Ik heb de technische omschrijving erbij gepakt en kan er maar weinig over vinden. Het enige wat er staat over grondwerk is het volgende:

Grondwerk:
voor de aanleg van de funderingen, riolering, water- en elektriciteitsleidingen worden de nodige grondwerken verricht. Waar nodig worden de ontgravingen met uitgekomen grond aangevuld en is de tuin geegaliseerd.

Verder in de omschrijving kom ik het volgende nog tegen:

Voortuin: het grondwerk wordt geegaliseerd. Er wordt geen bestrating aangebracht.
Achtertuin: idem voortuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:49
pjot1 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:56:
[...]

Wat mij altijd nog meer verbaasd is dat ze allemaal schone en ongeschonden handen hebben. En alles zonder handschoenen!

Vooral kniebescherming valt mij op, soms ook blote rug maar met name dat eerste is echt funest. Zelf ben ik ooit zo stom geweest om zonder kniebescherming in het (natte) zand gaan zitten voor een uur of 2. Heb er een week last van gehad. Laatst sloeg ik zittend op 1 knie ee. Draadpen in de grond zonder kniebescherming en zelfs daar kreeg ik last van. Het is echt zo stom want ik loop altijd met kniebescherming om en ik doe het 1 keer niet en ik heb gelijk last.

Het is niet alleen kou (dat valt nu wel mee :+) maar vooral vocht. Je moet nog zoveel jaar..... :')
Het is vooral de drempel om een keer iets aan te schaffen en in je systeem te laten komen.

Waar ik wel mee zit is opruimen: de stofmaskers zitten altijd onder het stof als je ze nodig hebt (want ja, vorige keer ergens opgehangen), brillen zitten binnen no-time onder de krassen. Alleen oorkappen zijn behoorlijk nonchalant-proof.

Maar goed om het regelmatig te blijven benoemen (laatst ook in het DIY-topic een discussie geweest): ik ga hetvolgende bouwmarktbezoek een gelaatsmasker meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

pjot1 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 05:18:
@NDF82
Zoals @Teijgetje al zegt kan het door de droogte komen maar mijn inziens is er iets anders aan de hand.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de bandjes later zijn gezet. Dus eerst getegelt en daarna de bandjes ertegenaan. Hierdoor haal je altijd wat zand onder de tegels vandaan waardoor het gaat nazakken. Als je aan 2 kanten langs de band niet goed verdicht dan krijg je dit. Als je goed kijkt op de 4e foto zie je dat de rij tegen de band aan licht verzakt is.

Helaas is dit een veelvoorkomend probleem door een. Foutieve aanpak danwel niet goed verdicht en tevens de reden waarom je klik moet toepassen aan de band.
Weet niet meer wat eerst geplaatst is…

Wat is klik? Ik lees op het internet:
Houd rekening met de dikte van de sierbestrating bij het bepalen van de uit te graven diepte, houdt hierbij altijd ook 1 cm klik aan omdat de bestrating +/- 1 cm hoger komt te liggen als de kantopsluiting.
De kant opsluiten ligt wel degelijk lager:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtVtDN8lxCDWIMxGwa-tbZK86vM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRW1RDnuXq1CxEXXLbqyfe1u.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het nog hersteld worden? Wil voorkomen dat het erger wordt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
NDF82 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:53:
[...]

[...]

[Afbeelding]

De klik, dat is het hoogteverschil tussen de opsluitband en de bestrating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Dalma schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:52:
[...]

de woning is in december opgeleverd en we hebben nu een aantal hoveniers uitgenodigd en ze roepen allemaal dat de grond hoger ligt dan de dorpel en dat er een aardig laagje afgevoerd moet worden.

Het terras in de achtertuin hebben ze op ons verzoek niet volgestopt met aarde maar "leeg" opgeleverd, zodat wij zand kunnen storten en een terras kunnen laten plaatsen.

Oplever paadjes hebben ze hier niet van gehoord. We lopen nu naar de voordeur over pallets. Ik heb de technische omschrijving erbij gepakt en kan er maar weinig over vinden. Het enige wat er staat over grondwerk is het volgende:

Grondwerk:
voor de aanleg van de funderingen, riolering, water- en elektriciteitsleidingen worden de nodige grondwerken verricht. Waar nodig worden de ontgravingen met uitgekomen grond aangevuld en is de tuin geegaliseerd.

Verder in de omschrijving kom ik het volgende nog tegen:

Voortuin: het grondwerk wordt geegaliseerd. Er wordt geen bestrating aangebracht.
Achtertuin: idem voortuin.
Oei, dat maakt het lastig. Je hebt in principe gekregen wat er staat. Maar het lijkt mij dat de grondslag geen problemen mag geven maar hoe het juridisch zit, geen idee...
NDF82 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:53:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Klik is wat @Ernemmer zegt.

Tuurlijk! Alles valt te herstellen. Met een vacuümset trek je dat rijtje tegels eruit, bandjes opnieuw, goed verdichten aan 2 kanten en de tegels opnieuw erin! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Als het om stofmaskers gaat kan ik deze :https://stofmasker-shop.n...tklapbaar-6503-large.html echt aanbevelen. Goede pasvorm en het klik systeem voorkomt een hoop ergernis als je steeds aangesproken wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zwartoog schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:59:
Het is vooral de drempel om een keer iets aan te schaffen en in je systeem te laten komen.

Waar ik wel mee zit is opruimen: de stofmaskers zitten altijd onder het stof als je ze nodig hebt (want ja, vorige keer ergens opgehangen), brillen zitten binnen no-time onder de krassen. Alleen oorkappen zijn behoorlijk nonchalant-proof.

Maar goed om het regelmatig te blijven benoemen (laatst ook in het DIY-topic een discussie geweest): ik ga hetvolgende bouwmarktbezoek een gelaatsmasker meenemen.
Ik denk niet dat ik in de bouwmarkt (Gamma / Praxis idee) ooit een half- of volgelaatsmasker heb gezien, eerlijk gezegd.

De aanbeveling van @Woody179 is goed, ik heb begrepen dat die 3M 650x serie een handige clip heeft om de hoofdband los te maken, kun je het masker naar beneden klappen om te praten. Mijn 3M 7503 heeft dat niet, maar zou wat comfortabeler moeten zijn door grotere siliconen rand, wat de passing op het gezicht wat comfortabeler maakt (vooral belangrijk bij de neus). De ook eerder gelinkte 3M 6200 zou ik daarom ook wat minder aanbevelen, die is gemaakt van elastomeer, en dat heeft wat meer kans dat het minder comfortabel zit.

Ik gebruik de 7503 vooral met schuren, trouwens, voor slijpwerkzaamheden pak ik meestal m'n volgelaatsmasker, een 6900. Combinatie van gelaat en adembescherming, vind ik ideaal.

Ook voor incidenteel klussen vind ik het wel een goed idee om PBM te gebruiken en zoveel mogelijk stofvrij te werken. En dan nog, had laatst na een dag zagen en frezen in de garage niet zo'n fijn gevoel in de neus (ondanks bouwstofzuiger bij alle werkzaamheden), wil daarom nog een extra luchtreiniger / zuivering ophangen in de garage.

En verder natuurlijk wat @pjot1 zegt, je hebt maar 1 lichaam, en het moet een tijdje mee gaan, dus waarom niet een beetje zuinig op zijn? Zeker omdat het met relatief weinig geld en moeite kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

pjot1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 05:18:

[...]

Klik is wat @Ernemmer zegt.

Tuurlijk! Alles valt te herstellen. Met een vacuümset trek je dat rijtje tegels eruit, bandjes opnieuw, goed verdichten aan 2 kanten en de tegels opnieuw erin! :)
Ai, dat gaat me zelf niet lukken, die tegels wegen 100+ kg. Had gehoopt dat het ook via de zijkant gestabiliseerd kon worden, bijvoorbeeld door de opsluitbanden opnieuw te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:19
Iemand een tip om voor een bestaande schutting iets te plaatsen zodat de irritante buren niet steeds de tuin in gluren.

Schutting vervangen is geen optie en er iets aanmaken ook niet ben bang dat hij dan om gaat waaien.

Kan wel palen oid in de grond gaan zetten ervoor en dan een doek eraan maken alleen die palen staan dan los van elkaar en die staan dan niet heel stevig.

En beplanting is geen optie want daar is het te smal voor en duurt te lang.

Dacht aan zoiets maar als het hard waait gaat het vast stuk en heb geen zin het steeds weg te moeten halen.

En is eigenlijk net te laag.

[ Voor 55% gewijzigd door Dracula op 20-06-2023 11:34 ]

Pagina: 1 ... 132 ... 188 Laatste