Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 127 ... 130 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Barleone schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:36:
Tja, infiltratie. Ons plan voor een bestrate oprit ipv het huidige grind heeft als nadeel dat ik iets voor het aflopend water moet regelen. Het liefst vul ik netjes het grondwater bij. Advies van de partij is om de oprit schuin op de straat te laten afwateren. Welke tips hebben jullie? Kan een oprit ook vlak aangelegd worden of is dat “no go”? Hoe kunnen we zoveel mogelijk afwateren op omringende borders?
Bestrating leg je altijd onder afschot.

Ik heb een keer een een woonwijk moeten bestraten met waterpasserende stenen. Hier zitten grote afstandhouders op zodat het water tussen de stenen de grond inzakt. Hiervoor is een meter afgegraven en doek aangebracht, daar lavastenen op, daar weer doek op, daar split op, dan weer doek en dan zand. De wijk zou 100% vlak liggen. Wel werden er kolken geplaatst voor het geval dat. Het is goed dat ik de tekening niet heb aangehouden en evengoed afschot heb toegepast; bij hevige buien kunnen zowel de kolken als de bestrating het water niet aan.

Aantal vuistregels,
Terras, 1% afschot
Tegelpaden en parkeerplaatsen 2% afschot
Wegen in gewijzigd tonrond 3% afschot
Goten 0,5% afschot

Infiltratiekratten ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Het idee is goed maar na verloop van tijd, als de bestrating zakt, zie je gewoon dat het 'anders' zakt.

[Voor 6% gewijzigd door pjot1 op 16-05-2023 13:23]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tja, infiltratie. Ons plan voor een bestrate oprit ipv het huidige grind heeft als nadeel dat ik iets voor het aflopend water moet regelen. Het liefst vul ik netjes het grondwater bij. Advies van de partij is om de oprit schuin op de straat te laten afwateren. Welke tips hebben jullie? Kan een oprit ook vlak aangelegd worden of is dat “no go”? Hoe kunnen we zoveel mogelijk afwateren op omringende borders?
Zoals @pjot1 al zegt, altijd onder afschot leggen. Als de oprit tegen het huis aan ligt, altijd van het huis af afwateren. Als je het wilt afwateren in borders, zorg voor een bolling in de weg (zoals een gewone weg ook is aangelegd, dus). Als er veel hoogteverschil over de voortuin is, heb je dan wel kans dat de grond van de border gaat wegspoelen bij een hevige regenbui.

Afwateren naar de straat is sowieso wel een goed plan, het meeste van dat water zal toch wel locaal infiltreren via de stoep, maar bij een flinke hoosbui kan het water dan toch nog naar de put toe, en blijven je planten in de border niet onder water staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjot1
  • Nu online
Meestal staat een huis (bij nieuwbouw) 1,5 a 2cm per meter hoger dan de straat in normale situaties. Hoe wil je dan niet afwateren naar de straat? :? Zeker een oprit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06 16:07
Je hebt ook waterpasserende stenen met openingen erin of waterpasserende stenen waarbij de voeg breder is en met split ingeveegd wordt. Vind zelf de NCB klinker van MBI bijv. erg stijlvol i.c.m. gras of ingevoegd met split. Verder zou je de oprit "tondrond" kunnen straten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:13
Ronald.42 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:27:
Aangezien ik helemaal gestoord werdt van alle stenen en puin in het voortuintje...
Alleen aan beginnen als je je echt verveelt... gelukkig lekker in het zonnetje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben erg benieuwd naar de constructie van je zeef. Ik ben op zoek naar een goede zeef voor compost (en ook stenen filteren...)
Ik heb verschillende manieren gezien, waaronder betonmolens etc. maar deze lijkt wat betreft afmetingen (en prijs) erg aantrekkelijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Geneuzel schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:32:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar de constructie van je zeef. Ik ben op zoek naar een goede zeef voor compost (en ook stenen filteren...)
Ik heb verschillende manieren gezien, waaronder betonmolens etc. maar deze lijkt wat betreft afmetingen (en prijs) erg aantrekkelijk.
Het is allemaal restmateriaal dat ik nog had liggen.
Wat balkjes, stukjes panlatten,cv buis en wat stukjes gaas en strip.
Ik ben nu aan het werk maar als ik morgenochtend tijd vind zal ik wel even wat detail foto's maken met wat maten erbij.
Voor echt natte grond werkt het niet ideaal trouwens moet wel redelijk droog zijn anders worden het allemaal klonten op dat gaas.
Had ik nu ook wel eens dan moest ik even met de hand wat op dat gaas de klonten breken.
Maar op zich een paar m3 in 3 uurtjes denk ik.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +8Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

MrSparkels schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:53:
Beste Tuin-tweakers,

Om de toegang tot de achterzijde vanuit de slootkant wat minder aantrekkelijk te maken ben ik begonnen met het in de grond steken van wat wilgentakken om zo een natuurlijke afscheiding te krijgen (en in de toekomst wat hout om de houtkachel mee op te starten).
Nu stellen de stammetjes nog niet zo veel voor en probeer ik om de 2 jaar de uitlopers weg te snoeien om zo een mooie knot te krijgen.... echter een 1 tak wist zich als een echte GI-Joe te camoufleren en die nu zeker 6m lang en net zo dik als de stam eronder.
Hoeveel ruzie krijg ik met mijn knotwilg als ik deze tak met 30mm doorsnede verwijder?
Ik wil hem niet laten zitten omdat ik bang bent dat hij afscheurt en zo de rest van de boom beschadigd....

Daarnaast is het erg leuk om alle verhalen te lezen over de nesten met jonge vogels. Morgen zal ik ook een foto plaatsten van een Keulse pot waar koolmezen en nest in gebouwd hebben. De twee nestkasten waar ze jaren in hebben gezeten zijn waarschijnlijk niet aantrekkelijk meer en nu hebben ze de pot 'gekraakt' 8)7
Die wilg gaat er geen last van hebben hoor. Beste is ze in voor- of najaar snoeien, met zo'n natte lente tel ik dit nog als voorjaar :).

Wij hebben hetzelfde met Elzen gedaan, lijken het vrijwel allemaal te doen :Y de Esdoorns die ik gestekt heb lijken het moeilijker te hebben, maar dat had ik ook wel verwacht. Desnoods trek ik die er weer uit en gaan er ook Elzen in, heb nog zat dikke takken (8-12cm diameter). Uit één tak maak ik zo 3 stekjes.

dit lijkt me een goed teken in ieder geval.

en de Rhododendron die ik een maandje terug uitgegraven en verplaatst heb lijkt het ook te doen, knoppen zien er veel belovend uit.

En de meerkoeten hebben ook een nestje gehad in 'onze' sloot. Als we het toch over kleine vogeltjes hebben :)

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:59
pjot1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:21:
[...]
Bestrating leg je altijd onder afschot.
[…]
Aantal vuistregels,
Terras, 1% afschot
Tegelpaden en parkeerplaatsen 2% afschot
Wegen in gewijzigd tonrond 3% afschot
Goten 0,5% afschot

Infiltratiekratten ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Het idee is goed maar na verloop van tijd, als de bestrating zakt, zie je gewoon dat het 'anders' zakt.
Dank voor je heldere punten! Ik vind met Google geen Jip en Janneke versie van gewijzigd tonrond. Kun je het toelichten?

Ik ben ook niet weg van infiltratiekratten. Het lijkt mij niet duurzaam als je denkt aan verzakking en wortels. Ik vind plastic begraven sowieso een rare business. Liever bovengronds opslaan en langzaam laten weglopen als neerslag bufferen het hoogste doel is, of een grindkorf bijv.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barleone
pjot1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:49:
Meestal staat een huis (bij nieuwbouw) 1,5 a 2cm per meter hoger dan de straat in normale situaties. Hoe wil je dan niet afwateren naar de straat? :? Zeker een oprit.
Mijn gedachte is gebaseerd op de huidige gind oprit. Al het regenwater gaat de grond in. Dat wilde ik ook graag met een bestrate oprit. Maar dat kan praktisch bijna niet (zeker als het een keer hoost).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barleone
Wij denken aan Excluton Icey Blue banenverband. Geen schoonheidsprijs als we dat bol leggen lijkt me.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjot1
  • Nu online
Barleone schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:21:
[...]

Dank voor je heldere punten! Ik vind met Google geen Jip en Janneke versie van gewijzigd tonrond. Kun je het toelichten?

Ik ben ook niet weg van infiltratiekratten. Het lijkt mij niet duurzaam als je denkt aan verzakking en wortels. Ik vind plastic begraven sowieso een rare business. Liever bovengronds opslaan en langzaam laten weglopen als neerslag bufferen het hoogste doel is, of een grindkorf bijv.
Ja dat kan ik. :) Tegenwoordig zijn eigenlijk alle wegen gewijzigd tonrond. Vroeger werd gewoon tonrond toegepast, dan praat ik wel over een paar honderd jaar geleden.

Bij tonrond heb je kruin van de weg dat het hoogste punt is. Als je daar een draad over zet krijg je een dakprofiel dus je moet je wangen van de weg tillen. Bij tonrond til je de wangen 1/4 van je hoogte verschil. Dan loopt de weg heel rond wat niet lekker rijdt met auto, fiets enzovoorts. Bij gewijzigd tonrond til je de wangen 1/8 van je hoogteverschil waardoor je dus minder bolling krijgt wat dus ook prettiger rijdt.

Voor wat meer info en misschien ook wat duidelijker, Wikipedia: Tonrondte

• pjot1
  • Nu online
Barleone schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:28:
[...]

Mijn gedachte is gebaseerd op de huidige gind oprit. Al het regenwater gaat de grond in. Dat wilde ik ook graag met een bestrate oprit. Maar dat kan praktisch bijna niet (zeker als het een keer hoost).
Zoals hierboven ook al vermeldt is, je zou ook waterpasserende stenen kunnen nemen zodat er een groot deel van het water ook de grond inzakt en het overtollige water afvoert.

• pjot1
  • Nu online
Barleone schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:31:
[...]

Wij denken aan Excluton Icey Blue banenverband. Geen schoonheidsprijs als we dat bol leggen lijkt me.
Nee, dat gaat ook niet. Tegels gaan dan steken.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06 20:42
Teijgetje schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:50:
[...]

Is er daar moeite door te weinig water? Of doordat het water niet weg wil?
Doorgaans leg je drainage aan waar het water naar toe wil, op de laagste punt.

Je kunt nu beluchten met een prikker, daardoor kan vocht weg en ook lucht de grond in.
Er zijn diverse mogelijkheden voor, van prikrol tot riek tot spijkerzolen.
HIer wat foto's van het probleem:

Overzicht van de tuin. Het probleem zit met dus (duidelijk) in het linker deel; daar staan met name (links) vedergrassen ponytails, enkele lampenpoetsers en een berg zwenkgrassen. Dat deel van de tuin ligt aan de zonzijde (krijgt het meeste zon).
De vedergrassen direct links van de groene lijn doen het goed, maar direct daarachter - rechts van de lijn, zo'n 80cm van de rand - begint een vlak waarin alle planten heel erg stil lijken te staan en waar bij een hoop planten nauwelijks groen te zien is.
De zwenkgrassen waren heel erg slecht, die heb ik allemaal "geschoren". Daar komen over het algemeen wel wat kleine groene sprietjes op nu.
De vedergrassen zijn er enkele die helemaal niets lijken te doen.

Het vreemde is dus dat dat vlak, zo'n 3x5m, eigenlijk het meeste zon krijgt en er is afloop richting het grindpad (voorzijde van de tuin). Hoogteverschil zo'n 15 a 20cm over 7-8m. Ik geloof niet dat daar plassen staan, daarbij beginnen onder het blauwe deel ergens 2 drainbuizen, 50-60cm diep in grind, richting de wadi.

Vorig jaar rond mei is alles aangeplant, daarna zijn alle vedergrassen en zwenkgrassen werkelijk ontploft ondanks de droge zomer. Mogelijk is dat één van de issues; de vedergrassen waren allemaal zeer hoog, zijn voor de winter niet gesnoeid, en bij elke natte periode lag alles helemaal plat, dus ook bijv. vedergrassen die wellicht over zwenkgrassen lagen.
We hebben ook enkele eiken voor in de tuin staan, daar komt veel blad af, dat hoopt op in de holtes tussen de zwenkgrassen, die daardoor waarschijnlijk ook extra nat staan.
Maar waarom dat dan buiten dat blauwe deel geen issue is. Juist dat deel rond die grote betontegel (al die grote groene zwenkgrassen) is veel vlakker dan het blauwe deel (dat dus afloopt richting grindpad)

Dat gele deel: daar stonden vnl. kattenstaarten (10) en sieruien (10). Van die sieruien zijn er dit jaar nog maar 5 omhoog gekomen (waarvan enkele dubbele, dus ik denk dat er nog maar een 3 uien van de 10 over zijn). De kattenstaarten deden het erg slecht (mogelijk a.g.v. zeer droge zomer), daar hebben we er vorig jaar al na 3 maanden 8 nieuwe in moeten zetten. Die komen nu wel weer omhoog beetje tegen verwachting in.

Maar het gaat met name over dat deel links. Ik zou bijna denken dat daar een patch zeer slechte grond zit. Toch is alles helemaal omgespit (en voormalig weiland). Zoals gezegd is het wel donkere grond die snel erg stevig wordt. Als ik een maand of 2 niet losmaak dan kun je met je vingers geen handvol zand het de grond graven (ik weet niet of dat wat zegt)

Ik snap ook dat het een zeer natte periode was de afgelopen winter/lente en dat het nog steeds relatief koud is geweest, dus wellicht dat sommige planten daardoor ook erg achterlopen.

Hier nog wat detailfoto's

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
Geneuzel schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:32:
[...]

Even gauw wat foto's gemaakt.
Als je nog vragen hebt over bepaalde maten of zo dan moet je het maar even melden.
Hij is uitwendig 95x58 cm

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Stimulate14
  • Laatst online: 01-06 16:02

Stimulate14

⭐⭐⭐

de Peer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:02:
[...]

Ok, met een blauwe regen moet je echt een goed plan maken.
Dus bepalen waar hij naartoe mag groeien en wat je snoeistrategie wordt.
En sowieso heb je een 'systeem' nodig voor de geleiding. Dus bijvoorbeeld van die 'ijzerdraden' die hier voor verkocht worden. Ik gebruik dit: https://www.intratuin.nl/...8Qvt13ajtq9AaArzZEALw_wcB
dat zal voor de komende 5 jaar voldoende zijn, daarna zijn serieuzere maatregelen nodig denk ik.

Ik zou de stam overigens niet om de paal heen laten lopen, maar gewoon recht omhoog.
Is dit overigens ook voor de bevestiging in hout?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:11

de Peer

under peer review

Stimulate14 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Is dit overigens ook voor de bevestiging in hout?
ja hoor. dat gaat prima.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Zartos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 15:58
Dr. Donald schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:36:
Het kan ook goed gaan. Onze pergola staat al 45+ jaar met een blauwe regen. Maar enkele balken worden wel slecht en ik weet nog niet hoe ik die moet gaan vervangen...
[Afbeelding]

Hier zijn tips hoe bloemen te krijgen ook welkom.
Alleen het achterste gedeelte zit vol bloemen, maar in de rest zit maar een handje vol. Hard terug snoeien in de zomer (tot 50cm) en winter (een paar knoppen) bied nog niet echt soelaas.
Fantastisch mooie stam heeft deze blauwe regen!

Als je meer bloemen wil krijgen kun je eens een goede wortelsnoei overwegen. Op ongeveer een meter van de stam met een spade de wortels doorsteken geeft stress wat leidt tot vertraagde snoei en meer bloemenproductie.

You are not a beautiful and unique snowflake.

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:35:
[...]

dat laatste inderdaad, want als je gaat wikkelen dan groeit de stam uiteindelijk om de draad heen en raakt de draad volledig ingegroeid en/of wordt los getrokken.

Sowieso zou ik niet zelf actief gaan wikkelen maar de plant gewoon zijn gang laten gaan. Hij mag echt wel een paar keer om de draad heen gaan, maar niet elke 20 cm.

bedenk dat het uiteindelijk gewoon een dikke boom/stam wordt en dat je over een paar jaar sowieso de staaldraad door iets anders moet vervangen. Of op zijn minst aanpassingen (nieuwe draad spannen).
Nuttige tips allemaal, thanks! Wij hebben ook een Blauw Regen die in een jaar tijd zeker 4 meter is gegroeid, en nu op het punt staat van verticaal naar horizontaal geleid te gaan worden. Dat is een balk die tussen huis en carport zit (iets van 10 x 30cm in doorsnede) en die moet natuurlijk nog best eens geschilderd kunnen worden. Wat zou je adviseren: met die staalkabels aan de onderkant van de balk laten lopen, of iets verzinnen dat de Wisteria aan de bovenkant van de balk loopt?

System Specs Desktop | System Specs Laptop

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 15:40
Nu schilderen en daarna nooit meer zou mijn devies zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:23
Stefke schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:27:
[...]HIer het probleem:
Overzicht van de tuin. Het probleem zit met dus (duidelijk) in het linker deel; daar staan met name (links) vedergrassen ponytails, enkele lampenpoetsers en een berg zwenkgrassen. Dat deel van de tuin ligt aan de zonzijde (krijgt het meeste zon).
Waarom is de tuin een meter diep omgespit? Dan komt juist de keiharde grond naar boven namelijk. Tegenwoordig zeggen zelfs de boeren dat minder diep ploegen/spitten beter is voor de grond.
Als ik de foto's bekijk dan zit er zo te zien veel te weinig organische stof in de grond.
Compost (en dan de echte, niet van die zwarte zooi die ze uit het bos geveegd hebben) er op werken, zo'n 10 centimeter, met een cultivator licht inwerken. Daarna bij nat/vochtig weer de grond niet betreden. Geef de grond de kans om tot rust te komen en het bodemleven moet ook weer op gang komen.
Zonder een gezonde bodem heeft elke plant het lastig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• de Peer

de Peer

under peer review

Gullie007 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:21:
[...]

Nuttige tips allemaal, thanks! Wij hebben ook een Blauw Regen die in een jaar tijd zeker 4 meter is gegroeid, en nu op het punt staat van verticaal naar horizontaal geleid te gaan worden. Dat is een balk die tussen huis en carport zit (iets van 10 x 30cm in doorsnede) en die moet natuurlijk nog best eens geschilderd kunnen worden. Wat zou je adviseren: met die staalkabels aan de onderkant van de balk laten lopen, of iets verzinnen dat de Wisteria aan de bovenkant van de balk loopt?
hmm ja lastig. Je zou inderdaad nu kunnen schilderen :P .

de komende jaren zal het nog wel mee vallen maar daarna wordt het natuurlijk een echt dikke tak/stam. Het is de vraag of een staalkabel dan nog helpt om de tak op voldoende afstand van de balk te houden.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:54:
[...]

hmm ja lastig. Je zou inderdaad nu kunnen schilderen :P .

de komende jaren zal het nog wel mee vallen maar daarna wordt het natuurlijk een echt dikke tak/stam. Het is de vraag of een staalkabel dan nog helpt om de tak op voldoende afstand van de balk te houden.
Als ik dat zo hoor, is het wel zaak om 'm aan de bovenkant van de balk te laten lopen, zodat de Wisteria daar op kan liggen? Het liefst laat ik 'm onderlangs lopen, aangezien ik anders zit met gaten in de bovenkant van de balk voor de staalkabel. En dat heb ik liever niet, in verband met inwateren in het hout.
Nooit meer schilderen zou heerlijk zijn, maar de balk heeft een donkere kleur en staat lekker op het zonnetje, dus of dat haalbaar is weet ik niet. Als 'ie helemaal in de schaduw van het blad valt, is er niets meer aan de hand natuurlijk, maar zo ver zijn we nog niet :-)

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gullie007 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:36:
[...]

Als ik dat zo hoor, is het wel zaak om 'm aan de bovenkant van de balk te laten lopen, zodat de Wisteria daar op kan liggen?
Dat kun je ook doen. maar eronder kan ook prima. dan veranker je hem aan de balk met staalkabels die je later nog gaat bevestigen, als het eenmaal zo ver is (over een paar jaar).

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

de Peer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:52:
[...]

ja hoor. dat gaat prima.
Besteld, vrijdag maar monteren.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-06 16:44
Hebben jullie ervaringen met het verwijderen van coniferen? Wij willen samen met de buren de oude/dode coniferen gaan verwijderen. Ervaringen uit het verleden weet ik dat dit echt een drama was (klei grond).

Is zoiets bijvoorbeeld met een lier mogelijk? Ik kwam een Stronkentrekker tegen (youtube) en zag dat dat deze website hem verhuurt:

https://www.lecobaverhuur.nl/product/565/stronkentrekker

Echter is afstand best groot (Leeuwarden)

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Er schijnt ergens een blauwe reiger te zijn, die kan dat wel!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:55
Possible schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:26:
Hebben jullie ervaringen met het verwijderen van coniferen? Wij willen samen met de buren de oude/dode coniferen gaan verwijderen. Ervaringen uit het verleden weet ik dat dit echt een drama was (klei grond).

Is zoiets bijvoorbeeld met een lier mogelijk? Ik kwam een Stronkentrekker tegen (youtube) en zag dat dat deze website hem verhuurt:

https://www.lecobaverhuur.nl/product/565/stronkentrekker

Echter is afstand best groot (Leeuwarden)
Zown stronken trekker is leuk als je de kluit al voor driekwart los hebt gegraven. Persoonlijk zou ik je die moeite besparen.

Ik weet niet om hoeveel coniferen het gaat, maar ik zou als ik jou was een stronkenfrees / stobbefrees huren en de stobbes kapot frezen.

Met een machine als deze:
https://www.kennesverhuurt.nl/boomstronkenfrees
Is het een eitje...

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 15:40
Op klei is het inderdaad drama. Op zand is mijn tactiek altijd om gewoon de hele boom om te duwen voordat je m omzaagt, dan duw je zo de wortels los.
Bij wat grotere exemplaren (stam 10cm +) zal je eerst eromheen moeten uitgraven. Voordeel is wel dat ze vrij oppervlakkig wortelen, dus heel veel moeite is het niet.

Als je echt een meterslange haag hebt met tientallen bomen is een stronkentrekker misschien wel de moeite.

• Possible
@Woody179 Het gaat om zon 6 coniferen. Zon machine weet niet of dat wel in de tuin kan,. denk dat onze tuindeur te smal is.

Ben bang dat het bloed zweet en tranen gaat worden :+

[Voor 18% gewijzigd door Possible op 17-05-2023 15:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woody179
Possible schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:43:
@Woody179 Het gaat om zon 6 coniferen. Zon machine weet niet of dat wel in de tuin kan,. denk dat onze tuindeur te smal is.

Met een werkbreedte van 87cm past hij door de meeste poorten. Overigens zijn er ook wel kleinere exemplaren alleen dat geeft weer een veel hogere fysieke belasting

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjot1
  • Nu online

Minikraantje zou eventueel ook nog een mogelijkheid zijn. De rupsen kan je verstellen zodat deze maar 70cm breed is.

• Stefke
Yaksa schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:43:
[...]

Waarom is de tuin een meter diep omgespit? Dan komt juist de keiharde grond naar boven namelijk. Tegenwoordig zeggen zelfs de boeren dat minder diep ploegen/spitten beter is voor de grond.
Als ik de foto's bekijk dan zit er zo te zien veel te weinig organische stof in de grond.
Compost (en dan de echte, niet van die zwarte zooi die ze uit het bos geveegd hebben) er op werken, zo'n 10 centimeter, met een cultivator licht inwerken. Daarna bij nat/vochtig weer de grond niet betreden. Geef de grond de kans om tot rust te komen en het bodemleven moet ook weer op gang komen.
Zonder een gezonde bodem heeft elke plant het lastig.
Omdat het door de bouwactiviteiten helemaal naar de klote (en keihard) was gereden (nieuwbouwhuis op een kavel die van weiland naar bouwgrond is gegaan) en ik zelf ook dacht dat dat het beste was. Daarbij is de tuin ook opgehoogd (zo'n 40-50cm met grond die uitgegraven is uit de fundering)

Daarbij groeide het gras dat er voorheen stond als een malle en na de aanplant ging alles ook als een raket, dus ik dacht prima grond. Ik was in de veronderstelling dat omspitten goed zou zijn (dat is hier ook met elke kavel gebeurd)

Ik had zelf al het idee om meer compost toe te voegen dus dat lijkt dan de goede richting. Waar haal ik "de echte" vandaan?

Kan ik ondertussen bijv. de planten meer voeding geven op een andere manier?

[Voor 3% gewijzigd door Stefke op 17-05-2023 17:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yaksa
Stefke schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:59:
[...]

Omdat het door de bouwactiviteiten helemaal naar de klote (en keihard) was gereden (nieuwbouwhuis op een kavel die van weiland naar bouwgrond is gegaan) en ik zelf ook dacht dat dat het beste was. Daarbij is de tuin ook opgehoogd (zo'n 40-50cm met grond die uitgegraven is uit de fundering)

Daarbij groeide het gras dat er voorheen stond als een malle en na de aanplant ging alles ook als een raket, dus ik dacht prima grond. Ik was in de veronderstelling dat omspitten goed zou zijn (dat is hier ook met elke kavel gebeurd)

Ik had zelf al het idee om meer compost toe te voegen dus dat lijkt dan de goede richting. Waar haal ik "de echte" vandaan?

Kan ik ondertussen bijv. de planten meer voeding geven op een andere manier?
Zoiets (aangereden bouwgrond) dacht ik al. Het gras zal altijd wel groeien vanwege de enorme stikstofdepositie. Maar wat je wilt is geen weiland, maar een laag grond die makkelijker te bewerken is. En dat is in jouw situatie wat lastiger snel te realiseren. Het kan wel, maar het is een kwestie van lange adem, denk eerder in jaren dan in maanden. (Het dure alternatief is afgraven en betere grond er weer in).
Goede biologische compost is o.a. bij deze firma te krijgen, ook losgestort vanaf 20 kuub. Dat is een stuk voordeliger dan plastic zakken van 40 liter.
En of je de planten die er nu staan meer voeding moet geven kan ik vanaf hier niet beoordelen.
Ik zeg altijd: Meten = weten. Dus op een paar plekken een grondmonster nemen en dit (laten) beoordelen met een grondtest. Dat kun je zelf doen met bijvoorbeeld deze testkit of (soms zelfs gratis) bij een Welkoopwinkel of tuincentrum in de buurt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06 16:07
[...]

HIer wat foto's van het probleem:

De vedergrassen direct links van de groene lijn doen het goed, maar direct daarachter - rechts van de lijn, zo'n 80cm van de rand - begint een vlak waarin alle planten heel erg stil lijken te staan en waar bij een hoop planten nauwelijks groen te zien is.
De zwenkgrassen waren heel erg slecht, die heb ik allemaal "geschoren". Daar komen over het algemeen wel wat kleine groene sprietjes op nu.
De vedergrassen zijn er enkele die helemaal niets lijken te doen.
[Afbeelding]

Het vreemde is dus dat dat vlak, zo'n 3x5m, eigenlijk het meeste zon krijgt en er is afloop richting het grindpad (voorzijde van de tuin). Hoogteverschil zo'n 15 a 20cm over 7-8m. Ik geloof niet dat daar plassen staan, daarbij beginnen onder het blauwe deel ergens 2 drainbuizen, 50-60cm diep in grind, richting de wadi.

Vorig jaar rond mei is alles aangeplant, daarna zijn alle vedergrassen en zwenkgrassen werkelijk ontploft ondanks de droge zomer. Mogelijk is dat één van de issues; de vedergrassen waren allemaal zeer hoog, zijn voor de winter niet gesnoeid, en bij elke natte periode lag alles helemaal plat, dus ook bijv. vedergrassen die wellicht over zwenkgrassen lagen.
We hebben ook enkele eiken voor in de tuin staan, daar komt veel blad af, dat hoopt op in de holtes tussen de zwenkgrassen, die daardoor waarschijnlijk ook extra nat staan.
Maar waarom dat dan buiten dat blauwe deel geen issue is. Juist dat deel rond die grote betontegel (al die grote groene zwenkgrassen) is veel vlakker dan het blauwe deel (dat dus afloopt richting grindpad)

Dat gele deel: daar stonden vnl. kattenstaarten (10) en sieruien (10). Van die sieruien zijn er dit jaar nog maar 5 omhoog gekomen (waarvan enkele dubbele, dus ik denk dat er nog maar een 3 uien van de 10 over zijn). De kattenstaarten deden het erg slecht (mogelijk a.g.v. zeer droge zomer), daar hebben we er vorig jaar al na 3 maanden 8 nieuwe in moeten zetten. Die komen nu wel weer omhoog beetje tegen verwachting in.

Maar het gaat met name over dat deel links. Ik zou bijna denken dat daar een patch zeer slechte grond zit. Toch is alles helemaal omgespit (en voormalig weiland). Zoals gezegd is het wel donkere grond die snel erg stevig wordt. Als ik een maand of 2 niet losmaak dan kun je met je vingers geen handvol zand het de grond graven (ik weet niet of dat wat zegt)

Ik snap ook dat het een zeer natte periode was de afgelopen winter/lente en dat het nog steeds relatief koud is geweest, dus wellicht dat sommige planten daardoor ook erg achterlopen.

Hier nog wat detailfoto's[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier doen de lampenpoetsers ook nog amper wat. Zien er net zo uit als jouwe. Bij meerdere in de straat. Is gewoon nog te koud of te nat geweest of combi van. Zou het nog lekker een maandje (of 2) aankijken.

Edit: en idd compost toevoegen. Dat kan nu al prima. Doe ik meestal wel als er regen aan komt ivm de geur.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-06 15:14
Hij is vast al heel vaak langsgekomen maar ik wil mijn perceel omheinen met Portugese laurier. Nu lees ik verschillende berichten, meeldouw, schimmel maar ook heel goede recensies. Zijn er mensen met ervaringen, bij mij wordt het ongeveer 30 meter. Hoe hoog koop je ze (betaalbaar vs hoogte) en zijn er betere, groenblijvende alternatieven?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefke
kaboom1555 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:48:
[...]

Hier doen de lampenpoetsers ook nog amper wat. Zien er net zo uit als jouwe. Bij meerdere in de straat. Is gewoon nog te koud of te nat geweest of combi van. Zou het nog lekker een maandje (of 2) aankijken.

Edit: en idd compost toevoegen. Dat kan nu al prima. Doe ik meestal wel als er regen aan komt ivm de geur.
Daar hou ik ook rekening mee, vorig jaar was alles rond deze tijd aangeplant dus duurde het ook nog wel even voor het allemaal groeide, maar van dat ene vlak verwacht ik niet zoveel. Alle lampenpoetsers zijn inmiddels wel >90% groen, alleen die ene niet (maar er kan natuurlijk altijd ergens een slechte plant tussen zitten)
Yaksa schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:24:
[...]

Zoiets (aangereden bouwgrond) dacht ik al. Het gras zal altijd wel groeien vanwege de enorme stikstofdepositie. Maar wat je wilt is geen weiland, maar een laag grond die makkelijker te bewerken is. En dat is in jouw situatie wat lastiger snel te realiseren. Het kan wel, maar het is een kwestie van lange adem, denk eerder in jaren dan in maanden. (Het dure alternatief is afgraven en betere grond er weer in).
Goede biologische compost is o.a. bij deze firma te krijgen, ook losgestort vanaf 20 kuub. Dat is een stuk voordeliger dan plastic zakken van 40 liter.
En of je de planten die er nu staan meer voeding moet geven kan ik vanaf hier niet beoordelen.
Ik zeg altijd: Meten = weten. Dus op een paar plekken een grondmonster nemen en dit (laten) beoordelen met een grondtest. Dat kun je zelf doen met bijvoorbeeld deze testkit of (soms zelfs gratis) bij een Welkoopwinkel of tuincentrum in de buurt.
Behalve dat deel van de tuin ziet de rest er vrij goed uit toch? Ik zou in dat slechte deel tussen de planten een cm of 15 grond kunnen afgraven omdat die ruimte er toch is tussen de planten en daar dan compost op aanbrengen (of bijv half/half grond/compost gemengd?)
Die donkere grond die eruit komt kan ik achter nog wel gebruiken.

En dan bij de rest van de tuin daar waar het mogelijk is ook wat compost toevoegen zonder direct af te graven.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 14:21

Evt dit ding is echt ideaal
https://www.gereedschapce...PelEgL33jX_BoC9d4QAvD_BwE

Kwam hem laatst bij iemand tegen toen ik daar wat Yukka's ging ophalen, had graag geweten dat die dingen bestonden want heb de nodige struiken uit mijn tuin verwijderd en ben nu klaar met het grove werk. Had mij denk ik een hoop tijd en ellende gescheeld

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yaksa
Stefke schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:33:
Behalve dat deel van de tuin ziet de rest er vrij goed uit toch? Ik zou in dat slechte deel tussen de planten een cm of 15 grond kunnen afgraven omdat die ruimte er toch is tussen de planten en daar dan compost op aanbrengen (of bijv half/half grond/compost gemengd?)
Die donkere grond die eruit komt kan ik achter nog wel gebruiken.

En dan bij de rest van de tuin daar waar het mogelijk is ook wat compost toevoegen zonder direct af te graven.
Of het er goed uit ziet kan ik vanaf een foto niet beoordelen. Grond moet je van dichtbij bekijken, voelen en ruiken. Je hoeft, wanneer je de compost opbrengt, ook geen grond te verwijderen. Het gaat er juist om dat je de bestaande grond gaat verbeteren. En door goede compost te gebruiken verrijk je ook het bodemleven. En juist dat bodemleven (al die kleine diertjes die onder de grond leven) heb je nodig om een goede teeltlaag te krijgen. Een rijk bodemleven zorgt er ook voor dat de planten die er groeien de meststoffen beter op kunnen nemen, het is als het ware een soort symbiose tussen diertjes en planten. De diertjes breken de compost af in elementen die de planten zelf niet af kunnen breken maar wel nodig hebben voor een optimale groei.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:37
@Stefke
Voordat je gaat graven, kijk hier eens naar........
Een eenvoudige manier om bv compost door de bovenlaag te mengen en de boel wat losser te maken.

Ik zag hem net pas en was na ongeveer een minuut om, dit ziet prima uit om overal het onkruid op een simpele manier tussendoor te kunnen wieden en mijn rug te sparen.......hij is inmiddels besteld.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:27
Zoals @Yaksa zegt; Compost over het stuk grond gooien is al genoeg, dit komt vanzelf weer in de bodem terecht

[Voor 93% gewijzigd door Jcrs7 op 18-05-2023 06:25]

• Possible
Togi schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:18:
[...]

Evt dit ding is echt ideaal
https://www.gereedschapce...PelEgL33jX_BoC9d4QAvD_BwE

Kwam hem laatst bij iemand tegen toen ik daar wat Yukka's ging ophalen, had graag geweten dat die dingen bestonden want heb de nodige struiken uit mijn tuin verwijderd en ben nu klaar met het grove werk. Had mij denk ik een hoop tijd en ellende gescheeld
Maar daarmee kan ik niet echt een conifeer e de grond uit trekken toch?

• Stefke
Yaksa schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:19:
[...]

Of het er goed uit ziet kan ik vanaf een foto niet beoordelen. Grond moet je van dichtbij bekijken, voelen en ruiken. Je hoeft, wanneer je de compost opbrengt, ook geen grond te verwijderen. Het gaat er juist om dat je de bestaande grond gaat verbeteren. En door goede compost te gebruiken verrijk je ook het bodemleven. En juist dat bodemleven (al die kleine diertjes die onder de grond leven) heb je nodig om een goede teeltlaag te krijgen. Een rijk bodemleven zorgt er ook voor dat de planten die er groeien de meststoffen beter op kunnen nemen, het is als het ware een soort symbiose tussen diertjes en planten. De diertjes breken de compost af in elementen die de planten zelf niet af kunnen breken maar wel nodig hebben voor een optimale groei.
Snap ik maar ik kan toch moeilijk 10cm compost op de tuin gooien zonder het niveau omhoog te brengen? Maar dan is een paar centimeter compost (en die in de toplaag inwerken) in eerste instantie voldoende?
Ik ga sowieso eerst even een grondtest (laten) doen, bedankt voor de tip

Met goed bedoel ik dat die planten de winter hebben doorstaan, over het algemeen groen zijn. Alleen de vedergrassen zijn overal wat dunnetjes na het snoeien, maar dat zal dan wellicht ook een voedingsissue zijn (of natuurlijk nog even geduld nu het eindelijk een beetje temperatuur wordt)

[Voor 14% gewijzigd door Stefke op 17-05-2023 22:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yaksa
Teijgetje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:47:
@Stefke
Voordat je gaat graven, kijk hier eens naar........
Een eenvoudige manier om bv compost door de bovenlaag te mengen en de boel wat losser te maken.
400 watt en een werkdiepte van maar 8 (!) cm.
Voor @Stefke waarschijnlijk geen oplossing want die moet zeker 10 cm compost opbrengen en dan (deels) inwerken in nogal zware grond. Dat wordt lastig.
En qua ongewenste plantjes verwijderen, koop een goede handgesmede schoffel, laat deze vlijmscherp slijpen (of haren, nog beter) en je schoffelt je ongewenste plantjes 10 x sneller weg dan met dat apparaat.

• Stefke
Wij plukken het meeste onkruid. Dat is vooralsnog prima te doen.

(Maar misschien ook niet de juiste wijze? ;) )

Overigens is de grond prima te spitten/harken/omwerken hoor, alleen na een tijdje wordt ie zo vast dat je met je vingers er moeilijk in kunt graven, maar met een schop/hark gaat dat prima.

haren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yaksa
Stefke schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:35:
[...]

Snap ik maar ik kan toch moeilijk 10cm compost op de tuin gooien zonder het niveau omhoog te brengen? Maar dan is een paar centimeter compost (en die in de toplaag inwerken) in eerste instantie voldoende?
Ik ga sowieso eerst even een grondtest (laten) doen, bedankt voor de tip

Met goed bedoel ik dat die planten de winter hebben doorstaan, over het algemeen groen zijn. Alleen de vedergrassen zijn overal wat dunnetjes na het snoeien, maar dat zal dan wellicht ook een voedingsissue zijn (of natuurlijk nog even geduld nu het eindelijk een beetje temperatuur wordt)
Ik denk dat het goed is dat je je wat inleest omtrent bodemleven (wat dat met de bodem doet) en wat goede compost is (en waarom je daarvan na het opbrengen na een tijdje niks meer van terug ziet behalve een wat betere grond). De site die ik noemde voor het leveren van compost heeft een duidelijk verhaal klaarstaan. Een paar centimeter compost gaat jouw grond niet echt verbeteren. Het is weiland geweest, waarschijnlijk niet biologisch, dus waarschijnlijk een soort raaigras en bespoten tegen ongewenste diertjes en plantjes. Dode grond dus waarvan het gras alleen maar groeide door het kunstmatig te bemesten en besproeien.
Werk aan de winkel dus om dit weer goed te krijgen.

• Yaksa
Stefke schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:39:
Wij plukken het meeste onkruid. Dat is vooralsnog prima te doen.

(Maar misschien ook niet de juiste wijze? ;) )

Overigens is de grond prima te spitten/harken/omwerken hoor, alleen na een tijdje wordt ie zo vast dat je met je vingers er moeilijk in kunt graven, maar met een schop/hark gaat dat prima.
haren?
Haren is het een methode om een vlijmscherpe snede aan een schoffel, hak of zeis te krijgen. Je klopt het metaal aan de snijkant uit totdat het zo dun is als een scheermesje. Dat doe je met een haarhamer op een aambeeld. Een oeroude techniek die nog steeds het beste werkt.
Deze week alle boomspiegels van een boomgaard met de zeis gemaaid, heerlijk werk, geen lawaai en naderhand het gemaaide materiaal met de hooivork rond de boom gedrapeerd om verdamping tegen te gaan.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Teijgetje
@Yaksa
Ik laat al die handarbeid wel aan jou over. ;) Petje af. d:)b

Ik ben liever lui dan moe, dus als het gemotoriseerd of elektrisch kan dan ga ik daar voor.
En ook het dure handgesmede tuingereedschap laat ik aan me voorbij gaan, zelfs al is het koninklijk en innovatief.
Het is prachtig, maar hier niet echt besteed. Met alle hulp raakt wel eens wat weg of breekt er wat, dan is het leuker als dat redelijk degelijk spul is van de Hornbach ipv van Sneeboer.

En persoonlijk denk ik dat iemand niet gebaat is met antwoorden als : "je moet je hele tuin omgooien, minstens 10 cm compost doorwerken, een klein laagje aanbrengen en inwerken helpt niet".
Natuurlijk helpt dat wel, die voeding sijpelt langzaam naar beneden, je geeft toch ook voeding in korrels? Dat ga je toch ook niet tot 10 cm diep onder je gras werken?
Zelfs op de door jou gelinkte site wordt de mestcompost gewoon dun over de grond verspreid en zelfs helemaal niet ingewerkt (filmpje). Een laagje van enkele centimeters die je door de grond werkt is dus al meer dan zij aangeven dat voldoende is als jaarlijkse voeding.

quote: De mestcompost van Bio-Kultura is geschikt voor de borders in je tuin, je moestuin, rozen, hagen en hortensia’s. Je gebruikt de biologische mestcompost door deze op de grond uit te spreiden en de bodem ermee toe te dekken. De mestcompost hoef je niet met grond te vermengen. Als je start met een nieuwe border of moestuin, kun je de compost wel licht door de bestaande grond vermengen.

En de aanname dat alles dood was aan grond omdat het weiland was lijkt me ook een erg baude aanname. Raaigras, pesticiden, dode grond, het klinkt haast als minister van der Wal die de natuur gaat herstellen. ;)

@Stefke vraagt naar een oplossing om zijn huidige tuin te verbeteren, zonder hem te slopen, en dus niet opnieuw aan te moeten leggen.
En dan is die 8 cm die de Gloria Gardenboy doorwerkt diep genoeg om te verbeteren en compost door te werken, en om de grond luchtiger te maken, en hij is smal genoeg om overal tussen te passen. Zonder moeite. En die 400 watt lijkt mij sterk genoeg, wil je de hele tuin frezen dan heb je het inderdaad over iets anders qua vermogen.
Maar met schoffelen kom je er niet met compost doorwerken, daar heb je echt zo iets als de Gardenboy voor nodig.

[Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 18-05-2023 00:23]

• Jcrs7
Ik heb een pad in de tuin van 20x2 de tegels eruit gehaald, hier moet gras moet gaan komen. Rechts en links van het pad is er al gras. Op sommige stukken lag er zwarte grond onder de tegels maar bij een gedeelte (7x2) ligt er ongeveer 10-15cm dik de gele zand met daaronder weer zwarte grond. Ik moet nog 5-7cm gaan opvullen om gelijk te komen met het gras links en rechts ervan.

Wat kan ik het beste doen? De 5-7cm opvullen met zwarte grond en wat meer compost en deze dan omspitten/mengen met de gele zand? Het liefste wil ik de gele zand natuurlijk niet gaan afgraven en afvoeren :+

Uiteindelijk wil ik er graszoden leggen ipv gras zaaien

• Yaksa
Teijgetje schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 00:04:
@Yaksa
Ik laat al die handarbeid wel aan jou over. ;) Petje af. d:)b
Ik ben liever lui dan moe, dus als het gemotoriseerd of elektrisch kan dan ga ik daar voor.
Dat blijkt dus ook wel uit het epistel waar je alles afkraakt wat niet in je straatje past.
Je hebt duidelijk niet begrepen dat een gezonde bodem alles is waar het om draait.
Misschien toch maar eens de film "Onder Het Maaiveld" gaan bekijken?

Overigens, een beetje moe worden van tuinieren is helemaal niet erg, sterker nog, inspanning is goed voor je lichaam en al helemaal wanneer je dat in de natuur doet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yaksa
Jcrs7 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 06:36:
Ik heb een pad in de tuin van 20x2 de tegels eruit gehaald, hier moet gras moet gaan komen. Rechts en links van het pad is er al gras. Op sommige stukken lag er zwarte grond onder de tegels maar bij een gedeelte (7x2) ligt er ongeveer 10-15cm dik de gele zand met daaronder weer zwarte grond. Ik moet nog 5-7cm gaan opvullen om gelijk te komen met het gras links en rechts ervan.
Wat kan ik het beste doen? De 5-7cm opvullen met zwarte grond en wat meer compost en deze dan omspitten/mengen met de gele zand? Het liefste wil ik de gele zand natuurlijk niet gaan afgraven en afvoeren :+
Uiteindelijk wil ik er graszoden leggen ipv gras zaaien
Het hangt een beetje van de structuur van de "zwarte grond" af wat je moet gaan doen.
Indien dat nogal kleiig is dan zou je kunnen overwegen om het zand te mengen met die zwarte grond. Daarna egaliseren en flink wat compost erdoorheen werken. Dan egaliseren, aanrollen, goed vochtig maken en dan de graszoden er op. Wel in gedachte houden dat het 'nieuwe' deel gras waarschijnlijk iets gaat zakken in de loop van de tijd omdat bewerkte grond altijd iets inzakt. Dus daarmee rekening houden bij het nivelleren. En even een grondmonster (laten) testen om te bezien welke bemesting je dient toe te passen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefke
Geen ruzie mensen ;)

Ik begin eerst eens met een paar grondsamples te laten meten. Waarschijnlijk (?) blijkt daaruit dat de grond verbeterd moet worden en dan zal ik een paar zakken (m3's bedoel ik dus) compost bestellen en over de hele tuin een laag doen en daar inschoffelharken waar het kan zonder de planten te beschadigen.
Dat slechte deel vind ik geen probleem om daar even wat extra's te doen (dus 20-30cm diep goed compost doormengen en er een laagje op laten liggen.

Werk schuw ik niet :) , ik heb ons hele huis en schuur zelf gebouwd (vrijwel alles) en ook de tuin helemaal zelf aangelegd. Ik ben ook niet perse van de apparatuur (en zeker niet als het herrie maakt) maar t moet wel leuk blijven ;) Wolf-garten prima voor mij

Nu ik er over nadenk kan best het volgende meespelen: dat grote grindvlak (links op de eerste foto) is onze inrit. Ongeveer op die plek was jaren geleden een inrit van een schuur die naast onze kavel stond. Die schuur kan er goed 50 jaar gestaan hebben (of misschien nog wel langer, maakt niet uit)

De tuin is dan wel omgespit na de bouw, maar daarbij wordt natuurlijk niet alles gemengd en niet over het hele oppervlak verspreid. Het kan dus zijn dat op die slechte plek keiharde (en dan waarschijnlijk zeer dode) grond van onder die oude inrit omhoog gespit is en dat daardoor die "dode" plek is ontstaan; de hele tuin is misschien niet optimaal, maar die plek is dan nog slechter.

Dat in combinatie met zeer lang zeer nat en lage temperaturen.

Wordt je grond dan niet steeds hoger als je er elk jaar compost over heen gooit?

[Voor 6% gewijzigd door Stefke op 18-05-2023 08:53]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Yaksa schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:27:
[...]

Dat blijkt dus ook wel uit het epistel waar je alles afkraakt wat niet in je straatje past.
Je hebt duidelijk niet begrepen dat een gezonde bodem alles is waar het om draait.
.....

Overigens, een beetje moe worden van tuinieren is helemaal niet erg, sterker nog, inspanning is goed voor je lichaam en al helemaal wanneer je dat in de natuur doet.
Beste Yaksa,

Hier moet ik het toch een beetje voor @Teijgetje opnemen.
Dat Teijgetje andere inzichten heeft met betrekking tot het verbeteren van de grond wil niet direct zeggen dat hij alles maar afkraakt.

Onze tuin is is constant aan verandering toe maar daar is het schier onmogelijk om steeds tot 10 cm diep alles om te gooien...en met de 1000m2 ben ik niet vies van wat handarbeid maar ik gebruik toch liever wat mechanischgereedschap om mijn leven wat prettiger te maken ... Ik zie Tijegetje al met een handmaaier zijn grasland bijhouden _O-

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Yaksa
MrSparkels schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:53:
[...]Onze tuin is is constant aan verandering toe maar daar is het schier onmogelijk om steeds tot 10 cm diep alles om te gooien...en met de 1000m2 ben ik niet vies van wat handarbeid maar ik gebruik toch liever wat mechanischgereedschap om mijn leven wat prettiger te maken ... Ik zie Tijegetje al met een handmaaier zijn grasland bijhouden _O-
Waar zeg ik dat je je grond steeds 10 cm moet omgooien?
Het is juist de bedoeling om dat, wanneer de structuur van de grond en het bijbehorende bodemleven eenmaal goed is, niet te doen.
Spitten/ploegen is slecht voor het bodemleven.
Je gooit als het ware de penthousebewoners het souterrain in en de bewoners van het souterrain zien zich ineens geconfronteerd met fel zonlicht en warmte waar ze niet aan gewend zijn.
En 2 hectare grasland ga je natuurlijk mechanisch maaien. Maar dan wel met een lichte tractor na een aantal droge dagen zodat je de bodem niet vastrijdt. Met de zeis kan ook, moet je alleen wat vrijwilligers hebben die dat nog kunnen.

• Stefke
En kan ik specifiek bepaalde delen voor nu even helpen door bijv. bepaalde voeding toe te voegen aan een gieter water?

• Ulkmeister
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06:01
Bouwertje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:10:
Hij is vast al heel vaak langsgekomen maar ik wil mijn perceel omheinen met Portugese laurier. Nu lees ik verschillende berichten, meeldouw, schimmel maar ook heel goede recensies. Zijn er mensen met ervaringen, bij mij wordt het ongeveer 30 meter. Hoe hoog koop je ze (betaalbaar vs hoogte) en zijn er betere, groenblijvende alternatieven?
Hier in noord Drenthe zie ik heggen van de Portugese laurier het altijd goed doen en heb er zelf 1 als solitair in de tuin en nog 1 in een grote plantenbak met andere planten voor winter interesse. Ik vind het persoonlijk de mooiste optie voor een wintergroene haag, al kan je natuurlijk ook voor bv taxus gaan (wel giftig) of bepaalde halfgroenblijvende liguster. Coniferen kan natuurlijk ook, maar dat heeft volgens mij niet je voorkeur.
Onze buurvrouw heeft 2 jaar geleden een haag van prunus lusitanica aan laten planten en nadat ze het eerste jaar even moesten settelen zijn ze het 2e jaar goed hoog en dicht gegroeid. Waren ongeveer 150cm planten en nu een haag van 200cm.
Hoop dat je er wat aan hebt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teijgetje
Yaksa schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:27:
[...]

Misschien toch maar eens de film "Onder Het Maaiveld" gaan bekijken?

Ik zeg ook niet dat ik niet moe wordt, ook met hulpmiddelen is ons "tuintje" ( 8000 m² en 5000m² van de buren) genoeg werk.
Dus een beetje moe ben ik al snel. ;)
Neemt niet weg dat alles wel gedaan moet, en volgende week weer, en de week daarna, en daarna......enz.

En ik begrijp heel goed dat een goede bodem belangrijk is, dus die denigrerende verwijzingen naar mij en anderen "lees of kijk eens dat om het te begrijpen" zijn helemaal niet nodig.
Onder het maaiveld is een prachtige film over wat er allemaal in de bodem leeft, of je dat allemaal in je kleine tuintje wil is iets heel anders.
Jij waarschijnlijk wel, ik niet, daarmee is mijn grond niet minder "gezond" dan jouwe. Ik hoef alleen een hoop "ongedierte" niet.

Ik begrijp dus meer dan jij denkt dat ik doe.
Ik kraak ook niet alles af, ik stel wel vraagtekens bij de haalbaarheid van wat je voorstelt.
Jij begrijpt denk ik niet dat naar een ideale bodem veranderen in een bestaande tuin, alleen maar gaat door alles op de schop te gooien.
Eerst alle planten verwijderen, en dan 10 cm afgraven en afvoeren, om daar 10 cm compost bij te mengen zoals je voorstelt, een tuin 10 cm verhogen kan namelijk vrijwel nooit, en dan alles weer terug planten.
En dan volgende jaren elk jaar grond/compost aanvoeren om de tuin op hoogte te houden omdat de compost vergaat en de grondlaag dus slinkt.
In mijn optiek een perfect plan, maar doorgaans totaal onhaalbaar.
Nog afgezien of je jezelf elk jaar zoveel extra werk wilt bezorgen. Voeding toevoegen moet je toch, dat kan echt simpeler en nog steeds organisch/bodemlevenbevorderend.
Biologische voeding strooien of zoals jij linkt de biologische mestcompost, kan dus gewoon op/over de grond, dat hoef je niet in te werken, daar hebben ze regen voor bedacht om dat te doen voor je. ;)
Als iemand een heel nieuwe tuin aan wil leggen dan kan je zo`n rigoureus plan voorstellen, als de grond redelijk is, anders kan je beter afgraven en wat vrachtwagens goede grond laten komen om te verbeteren.
Of je dat met de hand moet doen, omdat een beetje moe worden niet erg is, laat ik aan jou. ;)

Probeer dus mensen te helpen door mee te denken in plaats van zulke onmogelijke werkzaamheden voor te stellen "want anders wordt het niets".

Er gaan vele wegen naar de tuinen van Appeltern, om daar te komen kun je dus ook steeds wat doen in plaats van alles op zijn kop te zetten met de hand en gesmeed handgereedschap, wat jouw de beste manier lijkt. ;)

Edit:
Spitten en ploegen is niet, zoals jij zegt, slecht voor het bodemleven bij de 10 cm of schopdiepte waar wij het hier over hebben.
Er zijn inderdaad studies die wel aangeven dat dieper dan 20 cm nadelig voor het bodemleven kan zijn.
En dan nog geldt dat voor landbouw en moestuintjes.
Bij niet spitten is de opbrengst gewoon minder zonder extra maatregelen.

Maar hoeveel hobbytuinierders ken jij die hun tuintje regelmatig 30 cm omspitten? Ik welgeteld nul. ;)

[Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 18-05-2023 11:11]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yaksa
Teijgetje schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:56:
[...]Ik hoef alleen een hoop "ongedierte" niet.
Je snapt het nog steeds niet. Ongedierte bestaat niet, net zoals onkruid. Elke plant en elk dier heeft zijn eigen plek in de natuur en ze dragen samen bij aan een gezond ecosysteem. Hoe meer je daarin gaat knoeien, hoe meer 'problemen' je creëert. Probeer eens met de natuur te werken i.p.v. er tegenin.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Yaksa schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:13:
Je snapt het nog steeds niet. Ongedierte bestaat niet, net zoals onkruid. Elke plant en elk dier heeft zijn eigen plek in de natuur en ze dragen samen bij aan een gezond ecosysteem. Hoe meer je daarin gaat knoeien, hoe meer 'problemen' je creëert. Probeer eens met de natuur te werken i.p.v. er tegenin.
Duidelijk gevalletje "te ver doorschieten" hier.
Probeer eens grijs te zien i.p.v. zwart of wit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teijgetje
[...]

Dat je dan überhaupt nog iets in je tuin of boomgaard doet?
Planten worden nu eenmaal groot, gras hoog, en onkruid bestaat niet, lekker laten woekeren.
Ga mee met de natuur......... alles heeft een functie.

Sorry hier diskwalificeer je je toch wel een beetje in dit topic?

Ook lid van Extinction Rebellion? En met een dieseltje onderweg naar alle betogingen? :+

[Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 18-05-2023 11:25]

• Yaksa
Teijgetje schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:19:
[...]Dat je dan überhaupt nog iets in je tuin of boomgaard doet?
Planten worden nu eenmaal groot, gras hoog, en onkruid bestaat niet, lekker laten woekeren.
Ga mee met de natuur......... alles heeft een functie.
Sorry hier diskwalificeer je je toch wel een beetje in dit topic?
Wie zegt er dat ik al het 'onkruid' in mijn tuin laat woekeren?
Ik geef de voorkeur aan 'planten die op dat moment op een plek groeien waar ik ze niet graag zie', en het teveel haal ik dan weg, bijvoorbeeld omdat daar mijn groentegewasje komt te staan.
Wat ik weghaal komt weer op de composthoop, zo gaat er niets verloren.

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:38
Ik heb een hekje gemaakt om de regentonnen en wil de houten delen beitsen. Omdat we ook een half miljard meter schutting hebben (60 meter :P ) wil ik gelijk een wat grotere verpakking hebben.

Dan kom ik dit tegen:

10 liter "swingcolor Houtbeits Tuin " (link) van Bauhaus voor 17,20 terwijl 5 liter elders al gauw een euro of 40 kost.

Wat gaat hier mis? :? Qua dekking per liter zit het ongeveer op hetzelfde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:39
[...]

Helemaal eens!

Echter..... knoeien "we" al millennia lang door gewassen te gaan verbouwen die hier niet voorkomen, planten te importeren, dieren te importeren etc.

Toevallig zag ik laatst zevenblad in mijn tuin gekomen zijn. Dan kan ik het wel laten staan maar heb het uitgehaald en in de grijze container gegooid. Als ik hier woekerende brandnetels heb ik mijn niet al te grote voortuin dan haal ik het weg. Anders is straks alles brandnetel. Maai mei niet, prachtig initiatief maar ik maai mijn gras wel want mn dochter wil ook buiten spelen en daarnaast heb ik helaas geen groot grasveld dat ik zeg ik laat een paar m2 staan.

Ik doe genoeg aan de natuur en heb de tuin vol bloeiende biologische planten staan. De hommels en bijen vinden hun weg ernaar prima. Ik wil prima met de natuur leven en dat doe ik ook maar een mierennest naast de deur of een wespennest gaat weg. Er zijn grenzen.

Er zijn veeeeel grotere natuurverstorende elementen (bedrijfsleven bijvoorbeeld) waar veel meer winst gehaald kan worden.

Hoi :)

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:39
Amtelode schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:01:
Ik heb een hekje gemaakt om de regentonnen en wil de houten delen beitsen. Omdat we ook een half miljard meter schutting hebben (60 meter :P ) wil ik gelijk een wat grotere verpakking hebben.

Dan kom ik dit tegen:

10 liter "swingcolor Houtbeits Tuin " (link) van Bauhaus voor 17,20 terwijl 5 liter elders al gauw een euro of 40 kost.

Wat gaat hier mis? :? Qua dekking per liter zit het ongeveer op hetzelfde.
Geen ervaring met de beits van Swingcolor maar ben niet echt fan van de Bauhaus verf in het algemeen qua dekking.

Hoi :)

• Yaksa
Shadow_Agent schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:03:
[...]Toevallig zag ik laatst zevenblad in mijn tuin gekomen zijn. Dan kan ik het wel laten staan maar heb het uitgehaald en in de grijze container gegooid. Als ik hier woekerende brandnetels heb ik mijn niet al te grote voortuin dan haal ik het weg. Anders is straks alles brandnetel.
Ik wil prima met de natuur leven.........
Waarom eet je het niet op? Genoeg lekkere recepten voor zevenblad en brandnetel op internet te vinden hoor.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Woody179
Yaksa schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:40:
[...]

Wie zegt er dat ik al het 'onkruid' in mijn tuin laat woekeren?
Ik geef de voorkeur aan 'planten die op dat moment op een plek groeien waar ik ze niet graag zie', en het teveel haal ik dan weg, bijvoorbeeld omdat daar mijn groentegewasje komt te staan.
Wat ik weghaal komt weer op de composthoop, zo gaat er niets verloren.
Als je dan toch belerend wil doen:
De letterlijke definitie van onkruid is: Planten die groeien waar ze niet zijn gewenst.
Met jouw uitspraak:
"planten die op dat moment op een plek groeien waar ik ze niet graag zie" zeg je gewoon hetzelfde alleen hang je er voor jezelf een planning aan.
Bijvoorbeeld: Paardenbloemen zijn wel gewenst in februari, maar niet in mei als de boontjes de grond in moeten...
Is in mijn beleving net zo "fout" als iemand die ze van begin af aan weghaalt omdat hij een strak gazon wil hebben. Je gaat immers tegen de natuur in anders kwamen die boontjes vanzelf wel opzetten.

Verder mag je van mij zoveel brandnetelzevenblad thee drinken en paardebloempluissalades eten als je wil, maar verwacht niet dat ik, of elke andere hobby tuinder hier op t forum die zelfde smaak en of mening deelt, het zou je wat dat betreft sieren als je meer communiceert in suggesties ipv bevelen, (dit is wat ik zou doen ipv dit is wat je moet doen en al het andere is fout).

Je uitspraak over een lokale cyclus deel ik dan weer wel. Ik voer ook niks af sterker nog, ik voer zelfs groenafval aan om het hele jaar door over genoeg elementen voor mijn composthoop te beschikken (denk aan droog linde blad uit de tuin van mijn ouders en koffiedrap uit de kantine op het werk). Keer zijde hiervan is wel dat dit ruimte vergt. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen de +- 15m2 kan of wil missen voor een vergelijkbare compost setup.

@Stefke Diep door ploegen is opzich niet verkeerd, maar met het direct aanleggen van je tuin heeft de grond geen kans gekregen zich te zetten en structuur terug te vinden. Dit verklaart veel van de problemen die je nu hebt.

Idealiter zou ik voorstellen om na ploegwerk een eenjarige en diep wortelende groenbemester in te zaaien en die na een seizoen licht in te frezen. Dan heeft je bodem al wat meer houvast zeg maar.

Voor nu zou ik twee dingen voorstellen:

1. Om het structuur herstel een boost te geven: Vergelijkbaar met wat ik laatst voorstelde voor de bomen, verspreid door je plantvakken voedingspijlers boren. Bijvoorkeur 50cm tot 1 meter diep. Alleen inplaats van pure voeding stort je deze vol met compost en een paar handen vol met wormen zoals bijvoorbeeld deze: https://www.viswormenkope...or-bodemverbetering-5-kg/
Zorg dat je de bovenste 10cm gewoon teelaarde toepast dan kunnen de vogels niet aan je wormen komen.

2. Om je planten een boost te geven krab je de toplaag licht open en strooi vervolgends een laag van 3 tot 5cm compost uit. De regen en de bodemdiertjes zullen het zelf de grond in werken. Aangezien de compost (organisch materiaal) volledig opgenomen word zal je tuin hierdoor op termijn niet verhoogd raken.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:52
Hoe kan het zijn dat ik half april organische grasmest heb verspreid ik nu al het idee heb dat ik het opnieuw moet doen? Echt mooi groen was het alleen de eerste oaar weken.
Op de verpakking staat 3 maanden werkzaam. Het is nu eind mei???

Kale plekken welke ik opnieuw heb ingezaaid met wat extra mest 2 weken geleden is nu al veel groener?

Klopt mijn gevoel of kan ik beter wachten met herbemesting?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woody179
psy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:12:
Hoe kan het zijn dat ik half april organische grasmest heb verspreid ik nu al het idee heb dat ik het opnieuw moet doen? Echt mooi groen was het alleen de eerste oaar weken.
Op de verpakking staat 3 maanden werkzaam. Het is nu eind mei???

Kale plekken welke ik opnieuw heb ingezaaid met wat extra mest 2 weken geleden is nu al veel groener?

Klopt mijn gevoel of kan ik beter wachten met herbemesting?
De drie maanden op de verpakking moet je echt zien als een indicatie. Een snel groeiende grasssoort zal de voeding sneller op hebben dan een langzaam groeiende soort.
Verder is het best aannemelijk dat door de vele regen van de afgelopen maanden de voedingsstoffen uitgespoeld zijn.

Herbemesten kan maar het is en blijft een kwestie van experimenteren. Hou wel goed in de gaten wat je gazon doet!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-06 15:14
Ulkmeister schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:50:
[...]

Hier in noord Drenthe zie ik heggen van de Portugese laurier het altijd goed doen en heb er zelf 1 als solitair in de tuin en nog 1 in een grote plantenbak met andere planten voor winter interesse. Ik vind het persoonlijk de mooiste optie voor een wintergroene haag, al kan je natuurlijk ook voor bv taxus gaan (wel giftig) of bepaalde halfgroenblijvende liguster. Coniferen kan natuurlijk ook, maar dat heeft volgens mij niet je voorkeur.
Onze buurvrouw heeft 2 jaar geleden een haag van prunus lusitanica aan laten planten en nadat ze het eerste jaar even moesten settelen zijn ze het 2e jaar goed hoog en dicht gegroeid. Waren ongeveer 150cm planten en nu een haag van 200cm.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Ik vind de Portugese laurier ook 1 van de mooiste hangplanten, maar ik zag best veel, te nat, geen goede grond, ect. Ik bind buxus, taxus, coniferen of haagbeuk minder mooi.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Is het stuk met de dode planten dan al met al niet vooral verdroogd? Je hebt het over harde grond die iets afloopt => regen loopt eraf. En die vol in de zon staat. Van te weinig voeding zie ik e.e.a. niet snel echt afsterven, meer wat blijven 'staan te staan'.

Wij kregen hier een grondig uitgespoelde zandgrond. Nu we er een aantal jaren veel meer blad laten liggen, compost op gooien, etc. komt de tuin veel meer tot leven. Maar dat lijkt echt niet alleen om die extra voeding te gaan, maar ook, of misschien zelfs vooral, om het vasthouden van water.

Alleen al een dun laagje blad o.i.d. tussen die pollen zou zoveel verdamping uit de grond schelen en zo'n stuk extra regenwater vasthouden dat er dan niet meer gelijk af loopt..

• Jcrs7
Yaksa schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:36:
[...]

Het hangt een beetje van de structuur van de "zwarte grond" af wat je moet gaan doen.
Indien dat nogal kleiig is dan zou je kunnen overwegen om het zand te mengen met die zwarte grond. Daarna egaliseren en flink wat compost erdoorheen werken. Dan egaliseren, aanrollen, goed vochtig maken en dan de graszoden er op. Wel in gedachte houden dat het 'nieuwe' deel gras waarschijnlijk iets gaat zakken in de loop van de tijd omdat bewerkte grond altijd iets inzakt. Dus daarmee rekening houden bij het nivelleren. En even een grondmonster (laten) testen om te bezien welke bemesting je dient toe te passen.
Dus het beste om de 15cm gele zand te mengen met de zwarte grond wat eronder ligt? Ik woon in Limburg waarbij we zandgrond hebben dus ik heb geen klei oid.

Ik heb t idee om de 15cm gele zand met de zwarte grond eronder te mengen middels een tuinfrees, daarna compost erover heen, dit ook weer met de tuinfrees mengen om het vervolgens te egaliseren en als laatste nog zwarte grond op op niveau te komen voor graszoden

Iemand nog andere ideeën of tips?

• Yaksa
Jcrs7 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:20:
[...]Dus het beste om de 15cm gele zand te mengen met de zwarte grond wat eronder ligt? Ik woon in Limburg waarbij we zandgrond hebben dus ik heb geen klei oid.
Ik heb t idee om de 15cm gele zand met de zwarte grond eronder te mengen middels een tuinfrees, daarna compost erover heen, dit ook weer met de tuinfrees mengen om het vervolgens te egaliseren en als laatste nog zwarte grond op op niveau te komen voor graszoden
Iemand nog andere ideeën of tips?
Mits dat de aangevoerde zwarte grond ook echte bosgrond is en geen zand vermengt met zwarte turf denk ik dat je het aardig goed hebt uitgestippeld. Wel de grond aanrollen voordat je de zoden gaat leggen, pas gefreesde grond heeft de neiging om nogal in te zakken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

(jarig!)

Onze palm lijkt in bloei te staan. Ik heb dat nog nooit gezien, moet ik nog ergens op letten?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jcrs7
Yaksa schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:26:
[...]

Mits dat de aangevoerde zwarte grond ook echte bosgrond is en geen zand vermengt met zwarte turf denk ik dat je het aardig goed hebt uitgestippeld. Wel de grond aanrollen voordat je de zoden gaat leggen, pas gefreesde grond heeft de neiging om nogal in te zakken.
De aangevoerde grond zal teelaarde worden. Ik ga inderdaad de grond nog aanrollen met een wals als alles erin ligt en voordat de graszoden komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
Ronald.42 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Even gauw wat foto's gemaakt.
Als je nog vragen hebt over bepaalde maten of zo dan moet je het maar even melden.
Hij is uitwendig 95x58 cm

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel erg bedankt voor je uitgebreide fotoalbum van de zeef. Ik heb hiermee een goed beeld van de opbouw.
Wat ik je nog wil vragen: wat is het ding/doel van de 'plastic tuit met slang' aan de buitenzijde van de zeef. Een wateraansluiting/ luchtaansluiting?

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
Geneuzel schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:25:
[...]

Heel erg bedankt voor je uitgebreide fotoalbum van de zeef. Ik heb hiermee een goed beeld van de opbouw.
Wat ik je nog wil vragen: wat is het ding/doel van de 'plastic tuit met slang' aan de buitenzijde van de zeef. Een wateraansluiting/ luchtaansluiting?
Dat is een luchtaansluiting voor een pneumatische trilmotor.
Moet je even sneupen op de aliexpress of Amazon ofzo.
Zijn veel soorten en maten elektrische en pneumatische.
Deze had ik nog liggen maar is eigenlijk wat te licht.

Vooruintje is hier inmiddels klaar om plantjes te ontvangen.
Alleen de rand nog vullen met een laaghydrokorrels en grond.

[Voor 29% gewijzigd door Ronald.42 op 19-05-2023 08:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefke
Gwaihir schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:59:
[...]

Is het stuk met de dode planten dan al met al niet vooral verdroogd? Je hebt het over harde grond die iets afloopt => regen loopt eraf. En die vol in de zon staat. Van te weinig voeding zie ik e.e.a. niet snel echt afsterven, meer wat blijven 'staan te staan'.
Het zou kunnen, maar het lijkt mij sterk dat tussen november en nu er te weinig water was. Het was juist extreem nat. Er lag veel blad in de holtes tussen de bollen van de zwenkgrassen; die moeten "niet te nat staan".
Met name aan de onderzijde waren ze helemaal verrot. Ook hingen de vedergrassen soms helemaal plat op de grond van de regen, over elkaar heen.

Daarbij hebben we plekken waar de zwenkgrassen op een hellingkje van wel 30-40 graden staan en die doen het prima. Zelfs rond de wadi op het laagste punt van de tuin - ze staan tot net boven waar het water soms staat - hebben ze geen problemen met het vocht van de laatste tijd

[Voor 15% gewijzigd door Stefke op 19-05-2023 10:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Er woekert iets bij mij door de tuin. De vorige eigenaar heeft er nooit wat aan gedaan, gezien het enorme wortelstelsel door m'n hele huin geen.

Weet iemand wat dit is?

ora et labora

Acties:
  • +1Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

mrc4nl schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:53:
Er woekert iets bij mij door de tuin. De vorige eigenaar heeft er nooit wat aan gedaan, gezien het enorme wortelstelsel door m'n hele huin geen.

[Afbeelding]

Weet iemand wat dit is?
[Afbeelding]
Google Lens zegt Heermoes.

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

[Afbeelding]

Weet iemand wat dit is?
[Afbeelding]
https://identify.plantnet.org/ <--
55,99% Common Horsetail
12,8% Meadow Horsetail
10,35% Wood Horsetail
8,97% Marsh Horsetail
7% Great Horsetail

Een paardestaart dus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:34

Bommes

Capo del formaggio

True schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:56:
[...]

Google Lens zegt Heermoes.
Check dat is hem.
Indicator van een tekort aan iets in de grond.
Vraag me niet wat, daar kan Google of een andere forum genoot je vast bij helpen.
De dingen zijn erg standvastig, ik kwam er bij mijn vorige huis weg lastig van af.
Verhuizen bleek uiteindelijk goed te werken.. :P

Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bommes schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:06:
[...]

Check dat is hem.
Vraag me niet wat, daar kan Google of een andere forum genoot je vast bij helpen.
De dingen zijn erg standvastig, ik kwam er bij mijn vorige huis weg lastig van af.
Ja ik lees het ook net. :')
Heermoes wortelt zeer diep, tot wel 6 meter, met een snel woekerende wortelstok. Het heeft geen zin om alleen eenmalig de bovengrondse delen te verwijderen. De plant slaat voedsel op in zijn wortelstok en kan alleen bestreden worden door die ook te verwijderen. Wat wel werkt is heermoes een jaar lang wekelijks weg te schoffelen. Door de delen bovengronds keer of keer te verwijderen, put u hem uit, aangezien er dan niet genoeg voedsel opgeslagen wordt. Op den duur zal het onkruid dan ook verdwijnen. Dat is wel een kwestie van zeer lang volhouden en beslist geen week overslaan. Neem hierbij ook zeker de vruchtbare stegels mee.

ora et labora

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaksa
Er woekert iets bij mij door de tuin. De vorige eigenaar heeft er nooit wat aan gedaan, gezien het enorme wortelstelsel door m'n hele huin heen.
Zoals al gemeld, heermoes.
Een vervelend plantje. Ook bijzonder lastig uit te roeien omdat de wortels erg diep zitten. Een oplossing is om alle grond af te graven en af te voeren en nieuwe, schone grond er weer in.
Mocht je denken; "Ik heb nog ergens een restje ouderwetsche Round-Up, spuit het daarmee wel kapot", dan heb je het mis, gaat niet werken bij deze plant, het bovengrondse deel sterft af en 2 maanden later loopt ie elders weer uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:25
[...]

Check dat is hem.
Tja, vreselijk spul dat heermoes, niet uit te roeien, breekt af bij teveel kracht zetten, en een halve cm wortel genereert snel weer hele nieuwe uitlopers en planten. Zelfs met grond vernieuwen moet je al snel 70cm grond afgraven en dan nog steeds kunnen er minieme plakjes wortel weer opnieuw uitgroeien.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
Bodembedekkers gebruiken. Daarmee onderdruk je het uiteindelijk wel. En overal waar je het ziet gelijk verwijderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjot1
  • Nu online
Yaksa schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Zoals al gemeld, heermoes.
Een vervelend plantje. Ook bijzonder lastig uit te roeien omdat de wortels erg diep zitten. Een oplossing is om alle grond af te graven en af te voeren en nieuwe, schone grond er weer in.
Mocht je denken; "Ik heb nog ergens een restje ouderwetsche Round-Up, spuit het daarmee wel kapot", dan heb je het mis, gaat niet werken bij deze plant, het bovengrondse deel sterft af en 2 maanden later loopt ie elders weer uit.
Zoals hierboven te lezen is kan deze wel 6 meter diep wortelen. Dan 6 meter afgraven? 8)7 Round-up is puur vergif dus daar ben ik het wel met je eens.

Uitputten is eigenlijk het best en anders zou je nog kunnen bemesten door middel van kalk strooien. Sterker nog, door het uitputten zal de heermoes uiteindelijk afsterven en geeft dan de voedingsstoffen weer af aan de grond. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Afgraven is geen optie het zit onder de funderingen van huis en schuur. Maar ook in de brandgang, dus gemeentegrond.

Onder de terrastegels kan ik misschien nog iets van doek leggen. Terras krijgt ook overkapping, dus zal geen regenwater meer de grond in trekken daar. Probeer nu ook zoveel wortels als mogelijk te verwijderen.

Maar de rest van de tuin zie ik niet in dat ik het voor elkaar ga krijgen. Ik heb al moeite met huishouden op orde te houden, laat staan dat ik nog tijd over heb met het verwijderen van nieuwe scheuten. -O-

ora et labora

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yaksa
mrc4nl schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:04:
Onder de terrastegels kan ik misschien nog iets van doek leggen. Terras krijgt ook overkapping, dus zal geen regenwater meer de grond in trekken daar. Probeer nu ook zoveel wortels als mogelijk te verwijderen.
Doek leggen heeft geen zin. Het spul groeit zelfs door asfalt heen. En het kan met heel weinig water toe, juist omdat de wortels ook op plekken zitten waar het wel vochtig is.
Heb je je ooit afgevraagd waarom de vorige bewoners verhuisd zijn? 8)

[Voor 8% gewijzigd door Yaksa op 19-05-2023 19:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rusty1102
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:30
mrc4nl schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:04:
Ik heb al moeite met huishouden op orde te houden, laat staan dat ik nog tijd over heb met het verwijderen van nieuwe scheuten. -O-
Ik kwam ooit Tertill tegen, een soort robot stofzuiger maar dan voor onkruid. Geen idee hoe het staat met dat project maar wie weet _O-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:39
Ik hoop dat jullie een idee hebben, want wij zien door de bomen het bos niet meer. We krijgen een nieuwbouwwoning op veengrond, bij een kijkdag viel op dat onze tuin nu een tijdelijke weg is voor in- en uitgaand verkeer op het bouwterrein.

Nou kunnen we vanuit de bouw ipv bouwgrond aangetrild zand of zwarte tuinaarde terug laten storten (20cm), echter doen ze niks met de ondergrond qua spitten. Het zand wordt er als het ware dus gewoon opgelegd. Dit kost ongeveer 1000 euro voor 80m2.

Wij willen relatief weinig tegels in de tuin, en veel groen/wilde planten.

Nu twijfelen wij enorm of dit wel slim is, of dat we dan vervolgens met een tuin zitten waar we alsnog de hele toplaag moeten 'verknallen' omdat de bodem eronder gewoon te slecht is.

Iemand ervaring/tips met deze situaties?

[Voor 5% gewijzigd door SlayaStone op 19-05-2023 19:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

Weet iemand wat dit is?
[Afbeelding]
Dat groeit bij ons in de tuin ook. Alleen in een hoek van de tuin, en weet niet of weghalen veel zin heeft, aangezien het daarachter braakliggende grond is. Dat spul groeit overigens overal in de buurt. Maar over het algemeen pluk ik het er uit als ik het zie, uiteindelijk komt het niet meer op (tot het volgende jaar). Heb wel het idee dat het steeds minder wordt na een aantal jaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Arme bodems inderdaad, voornamelijk mineraaltekorten.

Lavameel schijnt te helpen om er binnen een aantal jaar vanaf te geraken.
https://www.biogroei.be/k...-een-onkruid-of-een-zegen

Of je laat 't gewoon voor wat het is, de delen die boven de grond groeien dienen net om de mineralen dieper uit de bodem naar boven te transporteren...

Bodembedekkers kunnen helpen, maar daar groeien ze naar mijn ervaring gewoon tussenin.

[Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 19-05-2023 19:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaksa
SlayaStone schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:15:
Ik hoop dat jullie een idee hebben, want wij zien door de bomen het bos niet meer. We krijgen een nieuwbouwwoning op veengrond, bij een kijkdag viel op dat onze tuin nu een tijdelijke weg is voor in- en uitgaand verkeer op het bouwterrein.
Nou kunnen we vanuit de bouw ipv bouwgrond aangetrild zand of zwarte tuinaarde terug laten storten (20cm), echter doen ze niks met de ondergrond qua spitten. Het zand wordt er als het ware dus gewoon opgelegd. Dit kost ongeveer 1000 euro voor 80m2.
Nu twijfelen wij enorm of dit wel slim is, of dat we dan vervolgens met een tuin zitten waar we alsnog de hele toplaag moeten 'verknallen' omdat de bodem eronder gewoon te slecht is.
Voor die 1000 euro kun je denk ik beter een tuinfrees huren en een flinke lading biologische teelaarde met compost los laten storten. Dan weet je (bijna) zeker dat je het beter hebt gedaan dan de aannemer. Bekijk van tevoren hoe de afwatering van de grond nu is. Dan is er wel wat neerslag nodig, de aankomende weken is het te droog om dat te beoordelen. Zakt de regen heel snel weg dan hoef je niet zo diep te frezen, de grond is dan 'los' genoeg. Belangrijk is de aansluiting van de toegevoegde aarde/compost met de onderlaag, dat moet een beetje gemixt worden. Een teellaag van 20 cm daarbovenop is voldoende. Je zou kunnen overwegen om het eerste jaar aardappels te poten, dat onderdrukt de eventuele ongewenste plantjes en maakt de grond losser, immers, je wilt je aardappels oogsten na de zomer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SlayaStone
Yaksa schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:04:
[...]

Voor die 1000 euro kun je denk ik beter een tuinfrees huren en een flinke lading biologische teelaarde met compost los laten storten. Dan weet je (bijna) zeker dat je het beter hebt gedaan dan de aannemer. Bekijk van tevoren hoe de afwatering van de grond nu is. Dan is er wel wat neerslag nodig, de aankomende weken is het te droog om dat te beoordelen. Zakt de regen heel snel weg dan hoef je niet zo diep te frezen, de grond is dan 'los' genoeg. Belangrijk is de aansluiting van de toegevoegde aarde/compost met de onderlaag, dat moet een beetje gemixt worden. Een teellaag van 20 cm daarbovenop is voldoende. Je zou kunnen overwegen om het eerste jaar aardappels te poten, dat onderdrukt de eventuele ongewenste plantjes en maakt de grond losser, immers, je wilt je aardappels oogsten na de zomer.
Bij de kijkdag lagen er nog vooral veel platen, maar om de platen heen was het 1 grote glijende modderpoel. (Dat was begin mei, toen had het echt veel geregend)

Frees je dan alleen de stukken waar planten komen, en laat je op het stukje tegels de grond voor wat het is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:14
SlayaStone schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:15:

80m2 a 20cm is 16m3. Google even wat de prijs per kuub (zelfs incl vervoer) is en hou meer dan de helft van die 1000 euro in je zak ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SlayaStone
Miyamoto schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:52:
[...]

80m2 a 20cm is 16m3. Google even wat de prijs per kuub (zelfs incl vervoer) is en hou meer dan de helft van die 1000 euro in je zak ;)
Als we het niet doen storten ze gewoon bouwgrond terug, dus dan moeten we dat ook weer laten afvoeren, omdat dat in mijn beleving al helemaal waardeloze grond is. Dan wordt de vergelijking al weer schever helaas :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:14
Alsnog zou ik het eerst eens aankijken en straks gericht aanpakken op basis van je tuinplan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teijgetje
SlayaStone schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:04:
[...]

Als we het niet doen storten ze gewoon bouwgrond terug, dus dan moeten we dat ook weer laten afvoeren, omdat dat in mijn beleving al helemaal waardeloze grond is. Dan wordt de vergelijking al weer schever helaas :/
Je kunt er wel van uitgaan dat de grond "te erg" verdicht is door het verkeer en je dus eerst de grond moet bewerken cq verbeteren voor je hem 20 cm ophoogt.
Is er geen mogelijkheid dat ze geen bouwgrond storten en daar geld voor teruggeven? Scheelt hen geld en werk.
Ik had hier 50 m3 mooie zwarte tuingrond om op te hogen, weliswaar niet gezeefd, losgestort, voor 900 euro. Dat is 3x zo veel als jij nodig hebt.
Ook waar je bestrating wil is 20 cm ophogen met evt gebroken puin of zand geen vermogen.

Ik zou kijken of je het niet zo opgeleverd kan krijgen, hoef je alvast niet te graven en af te voeren wat je niet wil en kan je gelijk beginnen met verbeteren waar nodig, voor je op gaat hogen. Aan de hand van je tuinplan.
20 cm grond is voor kleine plantjes en gras leuk, maar heesters, hagen en bomen hebben wat dieper goede (luchtige) grond nodig.
En zoals al eerder gezegd, let eerst op of water wel weg kan voordat je ook maar enige actie onderneemt.

Aardappelen zou ik gewoon bij de supermarkt halen. ;)

[Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 19-05-2023 21:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:42

[Afbeelding]

Weet iemand wat dit is?
[Afbeelding]
MPCA kun je het snel kapot krijgen, alleen verkrijgbaar met een spuit licentie.
S’morgens (laten) spuiten als de dauw er nog op zit, dan neemt het vettige plantje het gif beter op.
Wordt binnen een weekje bruin en sterft dan af, jaar later herhalen, maar het komt dan al minder veel op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Yaksa schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:04:
[...]

Doek leggen heeft geen zin. Het spul groeit zelfs door asfalt heen. En het kan met heel weinig water toe, juist omdat de wortels ook op plekken zitten waar het wel vochtig is.
Heb je je ooit afgevraagd waarom de vorige bewoners verhuisd zijn? 8)
plaat rvs dan? :P

en over de vorige bewonen, die deed enkeltje ziekenhuis en kwam nooit meer terug. blijkbaar geen directe nabestaanden, t huis heeft lang leeg gestaan

ora et labora

Pagina: 1 ... 127 ... 130 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee