Yaksa schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:27:
[...]
Dat blijkt dus ook wel uit het epistel waar je alles afkraakt wat niet in je straatje past.
Je hebt duidelijk niet begrepen dat een gezonde bodem alles is waar het om draait.
Misschien toch maar eens de film "Onder Het Maaiveld" gaan
bekijken?
Overigens, een beetje moe worden van tuinieren is helemaal niet erg, sterker nog, inspanning is goed voor je lichaam en al helemaal wanneer je dat in de natuur doet.
Ik zeg ook niet dat ik niet moe wordt, ook met hulpmiddelen is ons "tuintje" ( 8000 m² en 5000m² van de buren) genoeg werk.
Dus een beetje moe ben ik al snel.
Neemt niet weg dat alles wel gedaan moet, en volgende week weer, en de week daarna, en daarna......enz.
En ik begrijp heel goed dat een goede bodem belangrijk is, dus die denigrerende verwijzingen naar mij en anderen "lees of kijk eens dat om het te begrijpen" zijn helemaal niet nodig.
Onder het maaiveld is een prachtige film over wat er allemaal in de bodem leeft, of je dat allemaal in je kleine tuintje wil is iets heel anders.
Jij waarschijnlijk wel, ik niet, daarmee is mijn grond niet minder "gezond" dan jouwe. Ik hoef alleen een hoop "ongedierte" niet.
Ik begrijp dus meer dan jij denkt dat ik doe.
Ik kraak ook niet alles af, ik stel wel vraagtekens bij de haalbaarheid van wat je voorstelt.
Jij begrijpt denk ik niet dat naar een ideale bodem veranderen in een bestaande tuin, alleen maar gaat door alles op de schop te gooien.
Eerst alle planten verwijderen, en dan 10 cm afgraven en afvoeren, om daar 10 cm compost bij te mengen zoals je voorstelt, een tuin 10 cm verhogen kan namelijk vrijwel nooit, en dan alles weer terug planten.
En dan volgende jaren elk jaar grond/compost aanvoeren om de tuin op hoogte te houden omdat de compost vergaat en de grondlaag dus slinkt.
In mijn optiek een perfect plan, maar doorgaans totaal onhaalbaar.
Nog afgezien of je jezelf elk jaar zoveel extra werk wilt bezorgen. Voeding toevoegen moet je toch, dat kan echt simpeler en nog steeds organisch/bodemlevenbevorderend.
Biologische voeding strooien of zoals jij linkt de biologische mestcompost, kan dus gewoon op/over de grond, dat hoef je niet in te werken, daar hebben ze regen voor bedacht om dat te doen voor je.
Als iemand een heel nieuwe tuin aan wil leggen dan kan je zo`n rigoureus plan voorstellen, als de grond redelijk is, anders kan je beter afgraven en wat vrachtwagens goede grond laten komen om te verbeteren.
Of je dat met de hand moet doen, omdat een beetje moe worden niet erg is, laat ik aan jou.
Probeer dus mensen te helpen door mee te denken in plaats van zulke onmogelijke werkzaamheden voor te stellen "want anders wordt het niets".
Er gaan vele wegen naar de tuinen van Appeltern, om daar te komen kun je dus ook steeds wat doen in plaats van alles op zijn kop te zetten met de hand en gesmeed handgereedschap, wat jouw de beste manier lijkt.
Edit:
Spitten en ploegen is niet, zoals jij zegt, slecht voor het bodemleven bij de 10 cm of schopdiepte waar wij het hier over hebben.
Er zijn inderdaad
studies die wel aangeven dat
dieper dan 20 cm nadelig voor het bodemleven kan zijn.
En dan nog geldt dat voor landbouw en moestuintjes.
Bij niet spitten is de opbrengst gewoon minder zonder extra maatregelen.
Maar hoeveel hobbytuinierders ken jij die hun tuintje regelmatig 30 cm omspitten? Ik welgeteld nul.

[Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 18-05-2023 11:11]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.