Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

Heermoes is ook gewoon een plant, gif komt ook op je huisdieren, in de lucht, je kinderen, etc.
Je kunt ook gewoon accepteren dat de natuur iets bedacht heeft voor dat stuk grond en dat is heermoes. Over 15 jaar is de hele aarde ermee begroeit, net als gras nu. Het wordt gewoon een bodembedekker, klaar.
Volgens mij staat er in de startpost dat gif niet bespreekbaar is hier.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
In de startpost staat wat ik vind: het liefst gifvrij tuinieren. Ik heb dan ook al jaren geen middelen , ook geen azijn of dergelijke aangeraakt omdat ik het absoluut niet wil gebruiken. Heermoes krijg ik na jaren plukken niet weg en het wint terrein. Vandaar de helaas rigide aanpak. Val me er aub niet persoonlijk op aan.No Hands schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 06:41:
De gifrakkers zijn er weer..
Heermoes is ook gewoon een plant, gif komt ook op je huisdieren, in de lucht, je kinderen, etc.
Je kunt ook gewoon accepteren dat de natuur iets bedacht heeft voor dat stuk grond en dat is heermoes. Over 15 jaar is de hele aarde ermee begroeit, net als gras nu. Het wordt gewoon een bodembedekker, klaar.
Volgens mij staat er in de startpost dat gif niet bespreekbaar is hier.
Het sloopt de voegen van m'n schuur dicht bij de fundering en komt overal tussen m'n terrastegels naar boven.noes schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 00:35:
Maar wat is er mis met heermoes dat je het plat wil spuiten? Niet het mooiste plantje, maar om er nou gif op te gaan gooien..?
In de tuin vind ik het minder erg, maar als het zo'n woeker plant is zou het zo weer terug groeien onder m'n terras.
ora et labora
Er wordt nu 1 nieuwe neergezet en heb nog 1 paalhouder zitten.
Nu heb ik deze al ver uitgegraven zover het lukt en met een moker een aantal tikken heen en weer gegeven.
Hij zit los, maar wil er nog niet uit.
Iemand tips?
Dinsdag halen we de oude schutting weg en heb dan meer ruimte, maar weet niet of ik hem uit de klei krijg

2250 WP Zuid PVoutput
Er kwam hier onlangs nog een tip voorbij om boomstronken uit de grond te trekken met een krik, misschien kan je die toepassenMdO82 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:02:
Nu heb ik deze al ver uitgegraven zover het lukt en met een moker een aantal tikken heen en weer gegeven.
Iemand tips?
Dinsdag halen we de oude schutting weg en heb dan meer ruimte, maar weet niet of ik hem uit de klei krijg

Gaten in boren, ijzeren staaf er door heen en er uit proberen te draaien. Zoals bij een grondanker?MdO82 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:02:
In het verleden hebben er hier 2 schuttingen naast elkaar gestaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand tips?
Ging over schuttingpalen.....maar ik reken het goed.Slonzo schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:15:
[...]
Er kwam hier onlangs nog een tip voorbij om boomstronken uit de grond te trekken met een krik,

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Dat is inderdaad makkelijk als je palen in de grond hebt zitten die niet rot zijnTeijgetje schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:58:
[...]
Ging over schuttingpalen.....maar ik reken het goed.

Ik ga eens kijken of het lukt om er gaten in te boren en dan met een draadeind of een andere stalen buis of ik iets voor elkaar krijg

2250 WP Zuid PVoutput
Met 2 of meer klinkers en een breekijzer middels hefboom eruit proberen te wippen. Mogelijk vanaf beide kanten geleidelijk aan. Ik heb 2 weken terug op die manier ook een oude rotte paal uit de klei gekregen.MdO82 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:00:
[...]
Dat is inderdaad makkelijk als je palen in de grond hebt zitten die niet rot zijn
Ik ga eens kijken of het lukt om er gaten in te boren en dan met een draadeind of een andere stalen buis of ik iets voor elkaar krijg
Eerst 20 grindtegels 60x40 gelegd voor de eigenaresse om makkelijk met rolstoel of rollator naar de serre (en vice versa) te kunnen ipv door het grind.
Beetje jammer dat de grindlaag in de loop der jaren echt vastgeklonken is, even een gleuf er in schuiven met de voorlader ging helaas niet.
Om dus 7 cm ruimte te krijgen (tegels en 2 cm zand) was het bikken met een beitel (Hilti) en schrapen.
De ca 1,5 kuub rotzooi was dan wel weer lekker makkelijk wegrijden met de bak naar het achterveld om vast wat diepe gaten voor te vullen, daar kan later nog een laag aarde over.
Net als die 0,6 kuub zand oppakken voor onder de tegels makkelijk was.
Tegels (27 kg) met de hand tillen zonder het zandbed te verstoren viel dan weer tegen.

Maar best tevreden hoe het ligt.
Gelijk maar vast hoofdleidingen voor een plantwatergeefsysteem (6x woordwaarde!!) in gelegd en de oversteek gemaakt.
Hier zijn ze nog wat geel van het inveegzand.
De laatste 8 grote hortensia`s zijn ook eindelijk ingegraven, de kar en het pallet zijn leeg.

Hier staan er twee aan weerszijden van de sloot waar ik met de maaitractor slecht bij kan, gelijk even 2,5 kuub aarde aangevuld.
Onze zwanen (3e jaar nu) hebben 6 pullen, het leek alsof ze eindeloos zat te broeden terwijl hij op wacht er voor zwom (ca. 46 dagen incl leggen).
Beetje jammer dat ik de 4 hortensia`s in de voortuin op plekken wilde waar de oude wortels van de beukenbomen nog zaten.

Wat een crime, knetterhard, zelfs met recipro en kettingzaag was het een gevecht om gaten van 60 cm doorsnee te krijgen bij 25 cm diep.
Voorbeeldje:
En dat 4x.

Daarna even alle gazonnen gemaaid (grote veld had ik gisteravond gedaan) en bij het laatste stukje, om half 8, viel op dat de appelboom los stond.
Onder de wortels zat al 5 cm lucht en ook de kluit leek al flink omhoog gedrukt.

Dus wat moet je dan?
Tot morgen wachten met de wind precies met de valrichting mee, of maar gelijk een noodkap doen?
De kruin zou op het hek terecht komen, dus beter maar gelijk weg ipv morgen misschien "had ik maar"......
Daar bleek de tractor met voor palletlepels en achter de hefmast toch wel erg handig, samen met de buurman lag de boom, grotendeels, snel op 2 pallets.
Beetje balanceren op een pallet dus, geheel volgens arbo-richtlijnen.

Trickshot:
De appelboom er achter lijnt hier "exact" met de stam van de gekapte.

Daarna kon alles in één ritje weg
Het staat nu te wachten op de hakselaar, het kleine spul dan, de stammen zijn voor de overbuurman die op hout stookt.
Op het veld achter had ik ook wat bomen gesnoeid zodat ik er met de maaitractor langs kan zonder te hoeven bukken of afhouden, dat kan dan gelijk mee.
Hier is ook de bult aarde goed te zien, al loopt die nog een meter of 7 naar achter door.
Er staat nu nog een stronkje voor morgen, kijken of ik die er met de hefmast uit kan trekken.
En toen was het 9 uur en was ik best een beetje moe......

Ik ook trouwens, en dat voelt mijn hele lichaam. Oud grind afgraven, twee kuub puin uit de voortuin gehaald, oude half begraven bielzen opgegraven en in stukken gezaagd en af laten voeren. Een hulst van 3 meter hoog gerooid (geen zorgen, er bijft er 1 staan maar ze groeiden in elkaar omdat ze te groot werden)
Helaas is mijn meidoorn boompje anderhalf jaar geleden overleden ondanks extra zorg. Hij was ook heel oud maar niet zo groot. Die is dus ook gerooid. Er komt een nieuwe boom voor terug.
Bij het weghalen van de houten vlonder terras was werd duidelijk dat het flink was verzakt dus 4 bulkbags zand erin. Verdichter (trilmachine) gehuurd om zand te verdichten. Nieuw terras zijn keramische tegels van 60x60 in een hele licht beige kleur. Terras hou ik beperkt, een kleine 10 vierkante meter. De rest worden plantvakken met borders met grindpaden (op worteldoek) ertussen. Boom of bomen weet ik nog niet maar daar moet wel iets van komen.
Verder bezig om een Gardena micro drip systeem aan te leggen voor de beplanting. Het betreft een voortuin en die wordt ongelooflijk heet als het echt mooi weer is.
Er moet ook nog een regenwateropvang komen en zo'n overloop systeem om regenwater de tuin in te laten lopen als het regent.
Elektra aangelegd voor een toekomstig fonteintje
En eigenlijk omdat mijn broer zei van we gaan even dat worteldoek onder het grind vervangen. Het begon simpel en is nu een halve (of hele) tuinrenovatie
Er komt toch hopelijk wel weer een hoogstam appelboom terug?Teijgetje schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:11:
Lekker bezig geweest hier.........
Het staat nu te wachten op de hakselaar, het kleine spul dan, de stammen zijn voor de overbuurman die op hout stookt. Er staat nu nog een stronkje voor morgen, kijken of ik die er met de hefmast uit kan trekken.
En toen was het 9 uur en was ik best een beetje moe......
We hebben er namelijk niet zo veel meer van in Nederland.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik heb nog nooit gebeitst maar ik kan me wel wat voorstellen bij je opmerking.
Wel apart dat zo'n verpakking van 10liter bijna net zo duur is als een 750ml blik?
Online kan ik vrijwel geen informatie vinden dus we hebben bij de Gamma in de aanbieding (30%) wat grote blikken gekocht, allebei blij.

Is het nou volgens advies wel zo verstandig om een schutting met een staalborstel schoon te maken?
In de tuin staan nu uitgebloeide blauwe druifjes en fritellaria (uvea vulpis). Ik begreep lekker laten zitten en helemaal laten verdorren? Of afknippen?
Ook heb ik een mooie mand met daarin tulpen, hyacinten en krokussen. Kan ik deze ook laten verdorren, bloemen afknippen en dan in de garage? Of beter buiten laten staan? En nog water geven?
Ja hoor, kom maar een mooi volwassen exemplaar brengen.Yaksa schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:28:
[...]
Er komt toch hopelijk wel weer een hoogstam appelboom terug?
We hebben er namelijk niet zo veel meer van in Nederland.
Ik weet niet hoe de schutting er uit ziet maar een staalborstel doet vaak meer kwaad dan goed en is een no-go.Amtelode schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:42:
@Shadow_Agent
Is het nou volgens advies wel zo verstandig om een schutting met een staalborstel schoon te maken?
Schutting beitsen:
Als hij gewoon verweerd is dan kun je reinigen met heet water + groene aanslagreiniger (zit meestal bleek in als werkzame stof, dus een klein scheutje bleek kan ook) of een biologische aanslagreiniger, en een harde borstel.
Dat is een schrobborstel, geen staalborstel, zoiets.
Je kan ook heet water, lijnoliezeep en een scheutje bleek gebruiken.
Dan heel goed laten drogen.
Als hij schoon is naar je zin kan je hem daarna beitsen.
Zo niet dan kan je nog schuren.
@Deruxian
Na de bloei vormen bollen ondergronds weer nieuwe bollen.
Dus gewoon laten verwelken of afknippen op het maaiveld, dan komen ze volgend jaar gewoon weer op.
[Voor 81% gewijzigd door Teijgetje op 21-05-2023 11:39]
Ok dank! En de bollen in de pot/mand? Buiten laten verwelken en dan de rest van de zomer/winter in de schuur met een klein beetje nieuwe aarde?
Dit geldt voor de meeste bolgewassen al moet je ze beter eerst laten verwelken voor je ze afknipt en sommige haal je beter uit de grond.
Tulpen
Onze crocosmia`s doe ik niets aan en dat worden er elk jaar meer.
[Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 21-05-2023 11:58]
Lukt dat niet, als je een stukje koperbuis hebt en er dan een knel koppeling opzet , tuinslang eraan en grond wegspoelen wil ook wel eens helpen om het los te krijgen.MdO82 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:00:
[...]
Dat is inderdaad makkelijk als je palen in de grond hebt zitten die niet rot zijn
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@Teijgetje hier houd mijn bier vast...
Goed bezig

Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them
Buiten het bloeiseizoen heeft een bol voeding en vocht nodig voor de ontwikkeling van de volgende bloemen. In volle grond gaat doorgaans dat beter dan in pot.Deruxian schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:46:
@Teijgetje
Ok dank! En de bollen in de pot/mand? Buiten laten verwelken en dan de rest van de zomer/winter in de schuur met een klein beetje nieuwe aarde?
De stokjes zaten niet vast, dus in de laatste 2 jaar moest ik af en toe wel eens een bamboestokje terugduwen of van de grond oprapen, maar ach. De laatste week liep ik meermaals voorbij dat opeens AL de stokjes/stammetjes op de grond lagen, en veel modder op de grond

Tot ik daarnet vanop het terras tok tok tok tok hoor... Paar seconden later opnieuw... tok tok tok. Achter onze tuin is bos, dus het is niet zo gek dat je af en toe een specht hoort, maar dit klonk toch wel erg dichtbij... En ja hoor, ik zag een bonte specht op mijn insectenhotel zitten, op zoek naar lekker hapjes

Heb er nu toch maar wat kippengaas voor gespannen, om te voorkomen dat ik de boel om de paar dagen mag oprapen. Dat de specht nu waarschijnlijk af en toe even komt snacken, daar valt waarschijnlijk weinig aan te doen. Maar wel een heel leuk beestje om te zien.
[Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 21-05-2023 16:26]
Dat is hier ook een paar keer gebeurd inderdaad. Bonte specht vindt zo'n insectenhotel ook wel watSlonzo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:25:
Mijn laatste bijenhotel is al 2 jaar een groot succes:
[Afbeelding]
De stokjes zaten niet vast, dus in de laatste 2 jaar moest ik af en toe wel eens een bamboestokje terugduwen of van de grond oprapen, maar ach. De laatste week liep ik meermaals voorbij dat opeens AL de stokjes/stammetjes op de grond lagen, en veel modder op de grondDe deuren van het tuinhuis staan open (wegens waterindringing, moet uitdrogen) en slaan af en toe door de wind. Ik nam dus aan dat het daardoor kwam.
Tot ik daarnet vanop het terras tok tok tok tok hoor... Paar seconden later opnieuw... tok tok tok. Achter onze tuin is bos, dus het is niet zo gek dat je af en toe een specht hoort, maar dit klonk toch wel erg dichtbij... En ja hoor, ik zag een bonte specht op mijn insectenhotel zitten, op zoek naar lekker hapjesBeetje jammer voor de bijtjes, maar ook dat is de natuur haha.
Heb er nu toch maar wat kippengaas voor gespannen, om te voorkomen dat ik de boel om de paar dagen mag oprapen. Dat de specht nu waarschijnlijk af en toe even komt snacken, daar valt waarschijnlijk weinig aan te doen. Maar wel een heel leuk beestje om te zien.
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Voor mijn buurman heb ik fijnmazig gaas gekocht van 6 mm en met een centimeter of 4 a 5 afstand geplaatst want de bijenhotels waren zo ongeveer de lokale snackbar geworden.
Aan de ene kant wel leuk om al die vogels te zien maar daar waren ze eigenlijk niet voor bedoeld
Ik vorder langzaam maar gestaag met mijn tuin. Morgen komt er 3 ton grind.
Het leuke van zo'n project is dat je erachter komt dat je allemaal spieren heb waarvan je het bestaan niet meer wist. Nu wel want ze doen allemaal zeer.
Het gaat om het eindresultaat zullen we maar zeggen.
Ik moest nog wat bestrating fatsoeneren en nog een stukje nieuw leggen.
Ben er nu ook wel klaar mee, oude grindtegels eruit halen zand aanvullen en die dingen weer terug leggen..
Moesten ook nog 2 beton bandjes in 62kilo per stuk..
Nou ja missie is weer geslaagd.
Voor:
En na:
Biertje verdient dacht ik..
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Dat met die boomstronken was trouwens met een stukje ketting.Slonzo schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:15:
[...]
Er kwam hier onlangs nog een tip voorbij om boomstronken uit de grond te trekken met een krik, misschien kan je die toepassen(misschien was het niet in dit topic, vind het niet meteen terug)

Vandaag boomstronk ook opgeruimd.
Oorzaak los komen : wortelrot.
Aan de kant waar hij omhoog lag waren de wortels van helemaal verrot tot bijna verrot.
En de wortels werden hier en daar bewoond door mieren.......
Vorig jaar gaf hij plotseling appeltjes (3 cm diameter, best wel zuur van smaak) en ook nu stond hij flink in bloei.
Dat was dus een laatste opleving voor hij af zou sterven.
Met een kettinkje ging het redelijk makkelijk, al moest ik wel wat wortels opzoeken en die doorzagen.
Redelijk makkelijk wil trouwens zeggen dat ik in het begin de tractor diverse keren in een wheelie trok voordat er beweging in kwam.
Maar de aanhouder wint
"Laatste" stukjes wortel met een klein kettinkje.
Nu ligt het er zo bij, netjes en voorlopig niet in de weg.
Nu op zoek naar wat betaalbaars in Kersen of Noten.
Wat voor ketting heb jij op je zaag?Teijgetje schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:22:
[...]
Dat met die boomstronken was trouwens met een stukje ketting.![]()
Vandaag boomstronk ook opgeruimd.
Oorzaak los komen : wortelrot.
Aan de kant waar hij omhoog lag waren de wortels van helemaal verrot tot bijna verrot.
En de wortels werden hier en daar bewoond door mieren.......
[Afbeelding] [Afbeelding]
Vorig jaar gaf hij plotseling appeltjes (3 cm diameter, best wel zuur van smaak) en ook nu stond hij flink in bloei.
Dat was dus een laatste opleving voor hij af zou sterven.
Met een kettinkje ging het redelijk makkelijk, al moest ik wel wat wortels opzoeken en die doorzagen.
Redelijk makkelijk wil trouwens zeggen dat ik in het begin de tractor diverse keren in een wheelie trok voordat er beweging in kwam.
[Afbeelding]
Maar de aanhouder wint
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
"Laatste" stukjes wortel met een klein kettinkje.
[Afbeelding]
Nu ligt het er zo bij, netjes en voorlopig niet in de weg.
[Afbeelding]
Nu op zoek naar wat betaalbaars in Kersen of Noten.
Als ik met mijn zaag in wortels met grond of stobben ga zagen is het meestal snel over met de pret...
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Even de vijl erover en binnen 2 minuutjes kan je weer verderRonald.42 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:25:
Wat voor ketting heb jij op je zaag?
Als ik met mijn zaag in wortels met grond of stobben ga zagen is het meestal snel over met de pret...

Hier ook hoor, zand en modder vind het niet zo fijn.
Ik maak natuurlijk wel eerst de wortels zo schoon mogelijk en probeer ze wat verder van de stam uit te graven, dan zit wat blijft zitten zeker niet in de weg bij nieuwe aanplant.
Ik heb dus gewoon kettingzagen van Kibani, van het simpelste staal, zeker geen extra kwaliteit of duur merk, maar ik heb een slijpmachientje van Einhell, dan is hij met 5 minuten weer geslepen en vlijmscherp.
En zit het heel diep in de prut dan gebruik ik de reciprozaag, dat is ook vrij snel bot maar een nieuw blad kost weinig.
@Slonzo
Van aarde, zand en modder wordt het zo snel zo bot dat je dat met 2 minuutjes vijlen niet scherp krijgt hoor.
Maar ook hier geldt......liever lui dan moe, Einhell FTW!!

[Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 21-05-2023 17:57]
Ik heb ook zo'n slijpmachine van hbm dacht ik, vijlen doe ik nooit eigenlijk.Teijgetje schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:42:
@Ronald.42
Hier ook hoor, zand en modder vind het niet zo fijn.
Ik maak natuurlijk wel eerst de wortels zo schoon mogelijk en probeer ze wat verder van de stam uit te graven, dan zit wat blijft zitten zeker niet in de weg bij nieuwe aanplant.
Ik heb dus gewoon kettingzagen van Kibani, van het simpelste staal, zeker geen extra kwaliteit of duur merk, maar ik heb een slijpmachientje van Einhell, dan is hij met 5 minuten weer geslepen en vlijmscherp.
@Slonzo
Van aarde, zand en modder wordt het zo snel zo bot dat je dat met 2 minuutjes vijlen niet scherp krijgt hoor.
Maar ook hier geldt......liever lui dan moe, Einhell FTW!!
[YouTube: Sägekette schärfen mit dem Einhell GC CS 85 E Sägekettenschärfgerät für Kettensägen]
Als ik thuis bezig ben is het 5 minuten slijpen en weer gaan.
Ben ik in het bos heb ik meestal reserve kettingen mee.
Voor die enkele boom met verdwaalde voorwerpen erin.
Ik zie er een van HBM die goed lijkt. Maar kan ik hiervoor over een aantal jaren nog wel vervangende onderdelen krijgen? Wat dat betreft neig ik naar bijvoorbeeld de Stihl RL 540. Maar die is meteen een flink stuk duurder. Terwijl de motor een kleinere inhoud heeft. Stihl geeft aan dat deze voor gazons tot 2.000 m2 is. Maar andete fabrikanten zoals Hyundai geven aan dat hun machines voor kleinere gazons zijn.
Iemand die hier een betere kijk op heeft dan ik? Wat is een goede keuze?
Heb je toevallig al iets dergelijks (een motormaaier of zo) lokaal in onderhoud? Dan zou je je onderhoudsmonteur om 'n mening kunnen vragen. Zou er zo maar zicht op kunnen hebben..
Hoe vaak moet/wil je verticuteren? Voor die 1x in de paar jaar dat ik er één nodig heb, huur ik wel zo’n ding. Staat hij in de tussentijd ook niet in de weg.saviour schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:06:
Zit hier iemand met verstand van verticuteermachines? Ik wil er graag een aanschaffen die op benzine werkt, voor mijn gazon van ca. 900 m2.
Ik zie er een van HBM die goed lijkt. Maar kan ik hiervoor over een aantal jaren nog wel vervangende onderdelen krijgen? Wat dat betreft neig ik naar bijvoorbeeld de Stihl RL 540. Maar die is meteen een flink stuk duurder. Terwijl de motor een kleinere inhoud heeft. Stihl geeft aan dat deze voor gazons tot 2.000 m2 is. Maar andete fabrikanten zoals Hyundai geven aan dat hun machines voor kleinere gazons zijn.

Heb zelf een simpele elektrische Makita, en doe daar mijn 600m2 gras mee. Maar 900m2 zou ook prima kunnen, het blijft toch rotwerk.saviour schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:06:
Zit hier iemand met verstand van verticuteermachines? Ik wil er graag een aanschaffen die op benzine werkt, voor mijn gazon van ca. 900 m2.
Je doet het maar 1 of max 2 keer per jaar. Dus zou er zelf niet mega veel geld aan uitgeven.
En kijk vooral niet naar een opvangzak formaat, dat ding gebruik je niet. Zit na een baan vol
10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput
'Gewoon' twee keer per jaar. Een machine huren kost hier in de buurt € 60 per keer. Een machine zoals die van HBM heb je er dan wel snel uit. Wellicht is dat ook meer dan prima, voor die twee keer per jaar. Zoals @skai21 ook aangeeft. Opvangen zal ik sowieso niet doen. Dat is onbegonnen werk.Joris748 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:53:
[...]
Hoe vaak moet/wil je verticuteren? Voor die 1x in de paar jaar dat ik er één nodig heb, huur ik wel zo’n ding. Staat hij in de tussentijd ook niet in de weg.
Ik heb mijn Al-Ko 4000VB verticuteermachine ooit tweedehands(?) van Marktplaats afgehaald. Die doet het nog steeds prima.saviour schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:06:
Werkbreedte 40 cm, 148 cc, 2,2 kW.
Maar de meeste tijd staat hij stil in een hoekje. Ik verticuteer hooguit 1x per jaar.
Ik gebruik hem zo weinig dat ik niet eens zo kan zeggen of hij zelfrijdend is.

Bedenk wat je er mee wil doen.
Alleen verticuteren of ook beluchten met een andere messenrol er in.
Ga je het mos en vilt gelijk er mee opvangen of doe je dat later met een ander apparaat (grasmaaier met opvangbak). Ik gebruik de zak nooit maar rij er vooraf en achteraf overheen met de grasmaaier met opvangbak.
Bij 40 cm werkbreedte loop je er bij 2x verticuteren per jaar ca 10 km achter (kruislings verticuteren), een loeizwaar apparaat is dus niet echt fijn om voort te duwen/mee te lopen.
De meeste tuin-merkapparaten (Al-Ko, Stihl, Wolfgarten, Husqvarna, Eliet, etc) leveren lang onderdelen terwijl door de korte jaarlijkse gebruiksduur de slijtage achterblijft. In 5 jaar zou je ca 30 uur op de teller hebben bij 1,7 km/uur loopsnelheid.
Dus misschien is een knappe van Marktplaats een idee, die Stihl staat er bv als nieuw voor een stuk minder op. Maar vanaf 200-250 euro heb je al een nette machine.
De HBM ziet er goed uit, maar bv die van de Lidl is een stuk handzamer en stiller, en leuker geprijsd. En ook anderen maken nette machines.
Ik zou zelf de moeite niet doen. Het makkelijkst is denk ik om een shit load aan wormen te bestellen. Sommige graven zich ook enkele meters diep in. En anders ook een tuinfrees om ze een handje te helpen.SlayaStone schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:15:
Ik hoop dat jullie een idee hebben, want wij zien door de bomen het bos niet meer. We krijgen een nieuwbouwwoning op veengrond, bij een kijkdag viel op dat onze tuin nu een tijdelijke weg is voor in- en uitgaand verkeer op het bouwterrein.
Nou kunnen we vanuit de bouw ipv bouwgrond aangetrild zand of zwarte tuinaarde terug laten storten (20cm), echter doen ze niks met de ondergrond qua spitten. Het zand wordt er als het ware dus gewoon opgelegd. Dit kost ongeveer 1000 euro voor 80m2.
Wij willen relatief weinig tegels in de tuin, en veel groen/wilde planten.
Nu twijfelen wij enorm of dit wel slim is, of dat we dan vervolgens met een tuin zitten waar we alsnog de hele toplaag moeten 'verknallen' omdat de bodem eronder gewoon te slecht is.
Iemand ervaring/tips met deze situaties?
Net als @barry86 heb ik er ook een met een snoer. Die kosten echt maar een stuk minder en hebben ook vrijwel geen onderhoud nodig in tegenstelling tot benzine. Snoer is niet ideaal, maar ach voor dat bedrag... en voor die 1 of 2 keer per jaar is dat prima.saviour schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:06:
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Wanneer ze jouw advies opvolgen dan hebben we hier over een jaar een nieuw topic: "Mijn planten doen het niet, ondanks de shitload aan wormen die ik er met de tuinfrees heb ingewerkt".banaliteit schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:02:
[...]Ik zou zelf de moeite niet doen. Het makkelijkst is denk ik om een shit load aan wormen te bestellen. Sommige graven zich ook enkele meters diep in. En anders ook een tuinfrees om ze een handje te helpen.
Want, die wormen moeten wel iets te eten hebben, aangereden bouwgrond/klei daar kunnen ze niet zoveel mee. Vandaar ook het advies om er eerst een shitload aan compost er doorheen te werken zodat de hoeveelheid organische stof weer enigszins op peil wordt gebracht.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Compost bevat stikstof. Foei.Yaksa schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:04:
[...]
Wanneer ze jouw advies opvolgen dan hebben we hier over een jaar een nieuw topic: "Mijn planten doen het niet, ondanks de shitload aan wormen die ik er met de tuinfrees heb ingewerkt".
Want, die wormen moeten wel iets te eten hebben, aangereden bouwgrond/klei daar kunnen ze niet zoveel mee. Vandaar ook het advies om er eerst een shitload aan compost er doorheen te werken zodat de hoeveelheid organische stof weer enigszins op peil wordt gebracht.
Lucht bevat ook 80% stikstof, foei. En gras heeft wel stikstof nodig om goed te groeien.Indoubt schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:29:
Compost bevat stikstof. Foei.
Ja dat klopt, vergeten erbij te schrijven. Leek me wel logisch dat je de bodem verbeterd met compost. Ik heb zelf beukenbladaarde en bladmulch gebruikt.Yaksa schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:04:
[...]
Wanneer ze jouw advies opvolgen dan hebben we hier over een jaar een nieuw topic: "Mijn planten doen het niet, ondanks de shitload aan wormen die ik er met de tuinfrees heb ingewerkt".
Kijk even in het contract / bestek wat daar staat over het opleveren van de buitenruimte (tuin). 20cm losse tuinaarde is onvoldoende om planten goed te laten groeien. Als het echt goed verdicht is dan is het een plaat waar je niet zo makkelijk doorkomt.SlayaStone schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:15:
Nou kunnen we vanuit de bouw ipv bouwgrond aangetrild zand of zwarte tuinaarde terug laten storten (20cm), echter doen ze niks met de ondergrond qua spitten. Het zand wordt er als het ware dus gewoon opgelegd. Dit kost ongeveer 1000 euro voor 80m2.
Nu twijfelen wij enorm of dit wel slim is, of dat we dan vervolgens met een tuin zitten waar we alsnog de hele toplaag moeten 'verknallen' omdat de bodem eronder gewoon te slecht is.
Zelf geen ervaring met veengrond want wij hebben klei maar persoonlijk zou ik als ik opnieuw zou beginnen de tuin een halve meter laten afgraven en dan volstorten met goede aarde (tuingedeelte) en zand (terras gedeelte).SlayaStone schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:15:
Ik hoop dat jullie een idee hebben, want wij zien door de bomen het bos niet meer. We krijgen een nieuwbouwwoning op veengrond, bij een kijkdag viel op dat onze tuin nu een tijdelijke weg is voor in- en uitgaand verkeer op het bouwterrein.
Iemand ervaring/tips met deze situaties?
Ik heb een bestaande woning en de vorige bewoners (of die daarvoor) hebben dat nooit gedaan dus als ik nu een spa in de tuin zet sta ik al in de klei. Ik pak de tuin nu in etappes aan maar steeds is het de bovenlaag aan de kant, een laag klei eruit en afvoeren en dan weer aanvullen
Misschien krijg je de jongens die er nu bezig zijn wel zo gek om voor een bak bier je tuin af te graven (ik weet het dat de buurman van mijn broer (hier in hetzelfde dorp) het bij hun geregeld had dat alle achtertuinen van hun blok werden afgegraven. Klei werd afgevoerd door de bouw en kosten waren geloof ik een paar bakken bier en een bruine fruitschaal op de vrijdag
Vandaag heb ik de ladder er tegen aangezet en het bovenste deel maar verwijderd. Eerst de losse takken eraf gezaagd, die waren inderdaad dood. Vervolgens het bovenste stuk van de verticale stam. Deze zag er nog prima uit.
Echter een flink stuk lager zit een enorme aantasting die de dikte van de boom circa halveert. Het hout daar is heel zacht. Je ziet ook stukjes zwart (schimmel?). Nog wat lager zou je de bast ook los kunnen trekken en klinkt het ook hol. Dus het lijkt erop dat de bovenste +- 1 meter van de boom is aangetast, voor de helft van de stam dikte.
Lastig te zien, beetje eng zo hoog foto's maken

Wat is het advies?
[Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 23-05-2023 17:17]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Eigenlijk kan alleen een boomchirurg ter plekke beoordelen wat te doen.
Nou vanmorgen was de schutting verwijderd.MdO82 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:02:
In het verleden hebben er hier 2 schuttingen naast elkaar gestaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand tips?
Dus ik had zoiets van ga ik vanmiddag mijn best doen om de paalhouder te verwijderen.
Wat bleek de tuinlui die bezig zijn hebben hem gelijk maar even uit de grond gehaald.
Helemaal prima

2250 WP Zuid PVoutput
Leek mij ook gevaarlijk inderdaad. An sich kan ik natuurlijk ook onder de aantasting hem gewoon afzagen, de boom is dan nog groot zat. Maar hoe voorkom je dat hij op die afzaging opnieuw inwatert?Yaksa schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:27:
Het lijkt er op dat de boom aan het 'inwateren' is. D.w.z. regenwater kan het kernhout en spinthout bereiken. Normaliter probeert een boom een wond (bijvoorbeeld ontstaan door een afgewaaide tak) te bedekken door er een nieuwe bast op te laten groeien. Lukt dat niet dan is de stam niet langer afgesloten voor invloeden van buitenaf (water, beestjes en schimmels). Op den duur kan dat leiden tot het afbreken van de boom van binnenuit. Zo'n boom is gevaarlijk doordat de stevigheid van de boom afneemt.
Eigenlijk kan alleen een boomchirurg ter plekke beoordelen wat te doen.
Gewoon afzagen? Probeer de zaagsnede schuin omlaag te maken, in de lengterichting van de stam. De zaagsnede zo maken dat er geen water op de wond kan blijven staan. Eventueel afdekken met wondfolie of insmeren met een wondbehandelingsmiddel. Tijdstip van de behandeling is juli, augustus of september wanneer er nog blad aan de boom zit en de sapstroom bijna stil staat. Gebruik schoon gereedschap.sdk1985 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:42:
[...]Leek mij ook gevaarlijk inderdaad. An sich kan ik natuurlijk ook onder de aantasting hem gewoon afzagen, de boom is dan nog groot zat. Maar hoe voorkom je dat hij op die afzaging opnieuw inwatert?
Daar waar we alle potjes e.d. bewaren staat ook een keulse pot met daarboven een aantal potten van struiken/bomen en precies hier vonden meneer en mevrouw koolmees het nodig om hun nest te bouwen....
Ondanks het feit dat we al een aantal jaar super luxe nestkasten hebben hangen (waar ze altijd dankbaar gebruik van hebben gemaakt) vonden ze het nu nodig om dit hoekje in de tuin te kraken

Tja dat we soms door het hek moeten geeft een hoop kabaal uit de pot en we moeten er op letten dat de gleuf voldoende open blijft om in een uit te vliegen maar het is eindelijk gelukt om iets van een van een foto te maken....
Appeltern zegt Afzagen tussen juni en oktober als hij nog vol in blad staat.
Of je de wond af moet dekken of niet zijn de meningen verdeelt, zonder krijgt hij kans te genezen, met is er een kans op rotting onder de wondbalsem of een vertraagde genezing.
Wondafdekking is meer voor gevoelige fruitbomen en zacht hout met een grote celstructuur,
Als je maar zorgt dat de zaagsnede niet exact horizontaal is, gewoon een beetje schuin zodat water er af kan lopen.
En zorg dat de wond zo glad mogelijk is.
Maar ik ben geen arborist, misschien heeft @Woody179 nog wat tips.
[Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 23-05-2023 21:12]
Vorig jaar zijn we in ons nieuwbouwhuis getrokken. In de taxushaag zat direct vraatschade, dus zijn we in september en dit jaar in het voorjaar begonnen met het uitzetten van aaltjes.(de wortels van een Heuchera in de buurt van de taxus waren ook volledig opgevreten door maden, dus er zat wel iets van de een kever) De behandeling lijkt alleen niet te helpen en daarnaast is er ook een vorm van ‘microgroei’ in sommige struiken.
Wie weet raad?
Ik heb wat foto’s van de vraatschade, een insect dat veel in de haag zit en de microgroei bijgevoegd.
tegenwoordig gooi je die foto gewoon in google. geen expert nodig.Recoil schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:43:
Ik hoop zo dat er hier iemand goed is in het herkennen van plagen/ziektes.
Vorig jaar zijn we in ons nieuwbouwhuis getrokken. In de taxushaag zat direct vraatschade, dus zijn we in september en dit jaar in het voorjaar begonnen met het uitzetten van aaltjes.(de wortels van een Heuchera in de buurt van de taxus waren ook volledig opgevreten door maden, dus er zat wel iets van de een kever) De behandeling lijkt alleen niet te helpen en daarnaast is er ook een vorm van ‘microgroei’ in sommige struiken.
Wie weet raad?
Ik heb wat foto’s van de vraatschade, een insect dat veel in de haag zit en de microgroei bijgevoegd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 seconden werk.
rechtsklik op de afbeelding, search with google lens
https://waarneming.nl/species/8796/
de larven van deze bladwesp eten dus aan je plant.
[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 24-05-2023 11:48]
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Waarschijnlijk is dat hier dan fout gegaan ooit, dit is de bovenkant:Teijgetje schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:10:
@sdk1985
Appeltern zegt Afzagen tussen juni en oktober als hij nog vol in blad staat.
Of je de wond af moet dekken of niet zijn de meningen verdeelt, zonder krijgt hij kans te genezen, met is er een kans op rotting onder de wondbalsem of een vertraagde genezing.
Wondafdekking is meer voor gevoelige fruitbomen en zacht hout met een grote celstructuur,
Als je maar zorgt dat de zaagsnede niet exact horizontaal is, gewoon een beetje schuin zodat water er af kan lopen.
En zorg dat de wond zo glad mogelijk is.
Maar ik ben geen arborist, misschien heeft @Woody179 nog wat tips.
Not sure if serious or... maar daar is wel meer fout gegaan.sdk1985 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:37:
[...]
Waarschijnlijk is dat hier dan fout gegaan ooit, dit is de bovenkant:
[Afbeelding]
Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart
Sorry ik heb echt 0 ervaring met bomen.Maasluip schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:58:
[...]
Not sure if serious or... maar daar is wel meer fout gegaan.
Voor zo ver ik het dan nu kan analyseren is het daar gaan rotten en is dat omlaag geslagen. Wel vreemd, voor mij, dat in het bovenste stuk 90% van het hout nog goed is terwijl een meter lager de helft pulp is.
Open Source landkaart
Nu is het mijn beurt om te zeggen:Maasluip schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:20:
Dat de klinkers strak rond de stam zitten bijvoorbeeld. Of is dat pas gedaan toen hij afgezaagd is.
Not sure if serious...

Je ziet toch wel dat de top van stam afgezaagd op het straatwerk is gezet om deze foto te kunnen maken?

This is absolutely ridiculous
Ridicuul schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:22:
[...]
Nu is het mijn beurt om te zeggen:
Not sure if serious...![]()
Je ziet toch wel dat de top van stam afgezaagd op het straatwerk is gezet om deze foto te kunnen maken?

Open Source landkaart
Dank voor de tip! Heb even wat aarde omgewoeld en onder de bladeren gekregen maar de larven kan ik niet vinden.de Peer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:45:
[...]
tegenwoordig gooi je die foto gewoon in google. geen expert nodig.
2 seconden werk.
rechtsklik op de afbeelding, search with google lens
https://waarneming.nl/species/8796/
de larven van deze bladwesp eten dus aan je plant.
Zouden deze zwarte vlekjes die werkelijk overal zitten ermee te maken hebben?
Geen idee. Misschien zijn alle larven inmiddels bladwespen of zijn ze nu aan het verpoppen ofzoRecoil schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:10:
[...]
Dank voor de tip! Heb even wat aarde omgewoeld en onder de bladeren gekregen maar de larven kan ik niet vinden.
Zouden deze zwarte vlekjes die werkelijk overal zitten ermee te maken hebben?
[Afbeelding]
Wat je ziet is niet zo raar, jou noot is een schoolvoorbeeld van het succesverhaal dat bomen toppen heet. Bovenkant is afgezaagd en gaan rotten. Dit is vervolgends door de felle zon ingedroogd waardoor het rottings proces daar is gestopt. Via het blootliggende camium zijn de schimmels en/of bacteriën echter verder de stam in getrokken en hebben zich daar vermenigvuldigt. Dit proces is inmiddels onomkeerbaar.. De kroon zal steeds verder afsterven en de boom zal als reactie een nieuwr kroon willen vormen door stam en wortel opschot. Tijdens dit proces is het zeer aannemelijk dat de boom een toenemen risico geeft op vallende takken en hij op ten duur instabiel wordt.sdk1985 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:37:
[...]
Waarschijnlijk is dat hier dan fout gegaan ooit, dit is de bovenkant:
[Afbeelding]
Om een langverhaal kort te maken heb je nu twee opties.
Een snel of een langzaam einde van de boom.
Snel einde is een kwestie van omzagen en (hopelijk) vervangen voor een nieuwe boom.
Een uitgesteld einde zou kroonreductie met toepassing van veteranensnoei techniek zijn. Hiermee trigger je een vergelijkbare noodgroei reactie. De kans op genezing is 0% maar je kan de boom wel langer op een veilige manier handhaven. Indien je de ruimte hebt bied dit de gelegenheid voor nabijgelegen herplant en het groeien daarvan zodat je een zekere hoeveelheid aan kroonvolume blijft behouden.
Woody179 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:49:
Wat je ziet is niet zo raar, jou noot is een schoolvoorbeeld van het succesverhaal dat bomen toppen heet. Bovenkant is afgezaagd en gaan rotten. Dit is vervolgends door de felle zon ingedroogd waardoor het rottings proces daar is gestopt. Via het blootliggende camium zijn de schimmels en/of bacteriën echter verder de stam in getrokken en hebben zich daar vermenigvuldigt. Dit proces is inmiddels onomkeerbaar.. De kroon zal steeds verder afsterven en de boom zal als reactie een nieuwr kroon willen vormen door stam en wortel opschot. Tijdens dit proces is het zeer aannemelijk dat de boom een toenemen risico geeft op vallende takken en hij op ten duur instabiel wordt.
Om een langverhaal kort te maken heb je nu twee opties.
Een snel of een langzaam einde van de boom.
Snel einde is een kwestie van omzagen en (hopelijk) vervangen voor een nieuwe boom.
Een uitgesteld einde zou kroonreductie met toepassing van veteranensnoei techniek zijn. Hiermee trigger je een vergelijkbare noodgroei reactie. De kans op genezing is 0% maar je kan de boom wel langer op een veilige manier handhaven. Indien je de ruimte hebt bied dit de gelegenheid voor nabijgelegen herplant en het groeien daarvan zodat je een zekere hoeveelheid aan kroonvolume blijft behouden.

Als ik vragen mag: hoe kom jij eigenlijk aan al deze prachtige kennis?

ik heb 5 jaar bos en natuurbeheer gestudeerd (MBO niveau 2,3 en 4). Tijdens mijn opleiding heb ik mijn diverse stages zo divers mogelijk gevolgd (zo'n beetje alles van tuin en park monteur tot boomverzorger) om zoveel mogelijk kennis te vergaren.
Inmiddels werk ik al een hele poos als gebiedsopzichter bij een gemeente. Daar ook weer diverse cursussen en certificaten gehaald waaronder, Boomveiligheidscontroleur (BVC) en Zorgvuldig handelen wet Natuurbescherming FF2. Verder probeer ik jaarlijks een aantal vak gerelateerde evenementen en lezingen bij te wonen.
Missie geslaagd wat mij betreftWoody179 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:01:
om zoveel mogelijk kennis te vergaren

Denk dat ik misschien ook maar eens een cursus boomverzorger ga overwegen, erg leuke materie

Vraag me alleen af of er een beetje werk in te vinden valt in bijberoep.
Hoeveel particulieren gaan willen betalen voor een rotte boom te laten checken o.i.d.?

[Voor 21% gewijzigd door Slonzo op 25-05-2023 12:14]
Als je ook kan snoeien, knotten, kandelaberen en controleren, vast wel. Er zijn zat particulieren met boom in de tuin.Slonzo schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:12:
[...]
Missie geslaagd wat mij betreft![]()
Denk dat ik misschien ook maar eens een cursus boomverzorger ga overwegen, erg leuke materie
Hoeveel particulieren gaan willen betalen voor een rotte boom te laten checken o.i.d.?
Binnenkort willen we ons tuin(tje) gaan aanpakken, een onderdeel hiervan is het aanplanten van een boom die wat zicht op woningen aan de achterzijde gaat ontnemen. We zouden het fijn vinden om een boom neer te zetten waarvan de stam +/- 2m hoog wordt en de rest van de boom niet veel hoger dan 5m. Een boom die binnen deze kaders is te houden dmv snoeien is geen probleem.
Wel hebben we een paar voorkeuren bij eigenschappen van de boom:
- indien mogelijk groenblijvend/ blad zo lang mogelijk vasthoudend gezien het vooral het zicht moet onttrekken.
- moet op zandgrond kunnen ( grond is hier vrij snel droog)
- komt op zuid gelegen tuin, dus ook dit moet hij kunnen hebben
- enige decoratieve waarde is een grote pre, dit hoeft niet met bloesem te zijn een afwijkend blad is ook mooi.
Wat we mooi vinden:
- Judasboom op stam, maar deze soort lijkt wel heel ver uit te dijen als ik de foto's zie. Dan zal hij voor een groot deel in de tuin van de buren groeien.
- Amerikaans krentenboompje, lijkt me een mooie keuze omdat hij ook goed te snoeien lijkt.
Wat is nou dan het probleem... ik heb echt geen verstand van bomen en heb het gevoel dat ik daardoor misschien wel hele mooie opties mis. Zijn er hier mensen met een boom keuze die aan bovenstaande voldoet?
Bij ons zijn vrijwel geen zaken opgenomen, hierover dus ook niks gelukkig.Barleone schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:51:
@jichem kijk voor wat je mag aanplanten ook in de plaatselijke verordening APV. Soms moet je enkele meters van de erfscheiding wegblijven.
Maar we willen niet dat onze boomkeuze de buren gaat terroriseren natuurlijk. Dus hij moet wel snoeibaar zijn!
Dat valt mee. Met groenblijvend hebben ze iig weinig bladafval. En fijn dat je aan je omgeving denkt.jichem schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:52:
[...]
Bij ons zijn vrijwel geen zaken opgenomen, hierover dus ook niks gelukkig.
Maar we willen niet dat onze boomkeuze de buren gaat terroriseren natuurlijk. Dus hij moet wel snoeibaar zijn!
Goed dat je inderdaad aan de omgeving denkt.
Cercis (Judasboom) is een prachtige voorjaarsbloeier maar deze is zeker niet wintergroen en zal altijd de breedte in willen gaan.
Amelanchier? (krenteboompje) is ook een leuke maar hou er rekening mee dat hij net als de struikvariant bij lange hete en of droge periode's zijn blad makkelijk laat vallen.
Voor wat betreft je wensen. Op zich is er best wat mogelijk, toch heb ik nog een aantal vragen.
- Ben je in de gelegenheid om een goede boomkuil aan te leggen en deze te vullen met bomen grond? of wil je een boom die met hooguit wat aanplant voeding zo in je tuin gezet kan worden?
- Zuidelijk gelegen tuin is ansich geen probleem maar hoe zit het bijvoorbeeld met de omliggende tuinen? Is er veel verharding en of spiegelende oppervlakken? is er uberhaubt sprake van direcht naastgelegen verharding waar je de bomen gepland hebt? (een foto van de beoogde locatie is veel aan af te lezen)
-Decoratieve waarde is zeer zeker belangrijk en kan zeker ook een bijdrage leveren aan de mentale gezondheid. Mensen die snel last hebben van een winterdip zou ik bijvoorbeeld een soort als de Prunus subhirtella 'Autumnalis Rosea' aanbevelen om dat dat een van de eerste bloeiers is (nog eerder dan de cercis). Heb je hier nog een voorkeur in, Vroeg vs laat bloeiend, hefstkleur (van knal geel tot diep rood) bloeikleur, vruchten ja of nee?
- Heb je ook over de vorm van de boom gedacht. Mag de boom (met begeleiding) zijn natuurlijke vorm aan nemen? Of wil je hem wat strakker en heb je liever een lei boom?
- Hebben jij, je partner, je kinderen, je links aangelijnde langharige cavia (en of een vervelende schoonmoeder) een allergie of bepaalde leeftijd waar rekening mee gehouden moet worden?
- En als het er op aankomt, welke van de 4 eisen die je benoemde vind je het minst belangrijk?
Bedankt voor je uitgebreide reactie en wedervragen!Woody179 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:10:
@jichem
Goed dat je inderdaad aan de omgeving denkt.
Cercis (Judasboom) is een prachtige voorjaarsbloeier maar deze is zeker niet wintergroen en zal altijd de breedte in willen gaan.
Amelanchier? (krenteboompje) is ook een leuke maar hou er rekening mee dat hij net als de struikvariant bij lange hete en of droge periode's zijn blad makkelijk laat vallen.
Voor wat betreft je wensen. Op zich is er best wat mogelijk, toch heb ik nog een aantal vragen.
- Ben je in de gelegenheid om een goede boomkuil aan te leggen en deze te vullen met bomen grond? of wil je een boom die met hooguit wat aanplant voeding zo in je tuin gezet kan worden?
- Zuidelijk gelegen tuin is ansich geen probleem maar hoe zit het bijvoorbeeld met de omliggende tuinen? Is er veel verharding en of spiegelende oppervlakken? is er uberhaubt sprake van direcht naastgelegen verharding waar je de bomen gepland hebt? (een foto van de beoogde locatie is veel aan af te lezen)
-Decoratieve waarde is zeer zeker belangrijk en kan zeker ook een bijdrage leveren aan de mentale gezondheid. Mensen die snel last hebben van een winterdip zou ik bijvoorbeeld een soort als de Prunus subhirtella 'Autumnalis Rosea' aanbevelen om dat dat een van de eerste bloeiers is (nog eerder dan de cercis). Heb je hier nog een voorkeur in, Vroeg vs laat bloeiend, hefstkleur (van knal geel tot diep rood) bloeikleur, vruchten ja of nee?
- Heb je ook over de vorm van de boom gedacht. Mag de boom (met begeleiding) zijn natuurlijke vorm aan nemen? Of wil je hem wat strakker en heb je liever een lei boom?
- Hebben jij, je partner, je kinderen, je links aangelijnde langharige cavia (en of een vervelende schoonmoeder) een allergie of bepaalde leeftijd waar rekening mee gehouden moet worden?
- En als het er op aankomt, welke van de 4 eisen die je benoemde vind je het minst belangrijk?
De tuin gaat in zijn geheel op de schop, dus echt alles er uit en weer nieuw er in. Dus qua ruimte is er wel wat mogelijk, maar de ruimte in zijn totaal is beperkt tot een schamele 80m2 +/- (er moet ook een schuur in)
Voor wat betreft de omgeving, er komt wel een schuur naast te staan met zonnepanelen en een pad langs.
In de buurt voert groen wel echt de boventoon, veel gras, struiken en boompjes. Rondom de tuinen ligt wel wat meer tegelwerk, maar we hebben hier echt totaal geen last van water. Eerder wat droog dan nat.
Qua decoratieve waarde hebben we geen voorkeuren, we vinden bloei erg mooi maar ook een decoratief blad vinden we geweldig. Wat we wel leuk vinden is als er veel vogels/insecten op af komen. Ook qua eventuele bloei hebben we geen voorkeur, we passen in de tuin een zo breed mogelijke bloeiperiode toe in de beplanting, de boom hoeft wat dat betreft geen gat op te vullen.
De vorm vind ik zelf wat lastiger (mijn partner heeft hier 0,0 gevoel bij

Qua allergie heerst er hier, bij mij alleen, hooikoorts voor bloeiende bomen en bloeiend gras. Beide is reeds overdadig aanwezig vanwege bos op 30m en een tuin met gras bij de buren die niet altijd gemaaid wordt. Dus ook hier geen beperkingen, die hooikoorts is er toch wel.
Wij ongeveer 400m2 gras. Voor het huis ca 50m2 en achter het huis 300m2.
Het probleem is echter dat het niet vlak is. Nog aardig hobbelig en ik vermoed dat het moeilijk uit te vlakken is zonder alles weer op de kop te halen.
Ik heb nu een oude flymo op stroom dat vind ik niet handig. En een Gardena kooimaaier maar daar is het gras wat teveel voor. Ik heb 3 kids en een klushuis dus mijn beweging krijg ik wel 😜
Ga eens op zoek naar een mooie Makita accu maaier heb ik besloten

[Voor 33% gewijzigd door Waypoint op 25-05-2023 21:47]
Hoe vaak hoeveel snoeien. Water geven, voeding geven etc.
Qua maaier kan ik je niet helpen maar je kan elk jaar een laagje zand over je gras gooien. Daardoor nivileert het gras weer waardoor het een stuk minder hobbelig wordt.Waypoint schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:10:
Ik ben op jacht naar een nieuwe maaier.
Wij ongeveer 400m2 gras. Voor het huis ca 50m2 en achter het huis 300m2.
Het probleem is echter dat het niet vlak is. Nog aardig hobbelig en ik vermoed dat het moeilijk uit te vlakken is zonder alles weer op de kop te halen.
Ik heb nu een oude flymo op stroom dat vind ik niet handig. En een Gardena kooimaaier maar daar is het gras wat teveel voor. Ik heb 3 kids en een klushuis dus mijn beweging krijg ik wel 😜
Vandaar dat ik aan een robot of makita maaier dacht. Heb alles al van makita dus dat scheelt. Qua budget dacht ik aan ca 6/700 voor een robot en ongeveer 300 voor een makita maaier.
Kan een robot ook met een wat hobbeliger terrrein overweg of is dat een nogo ? Ik las dat hij dan kan vastlopen. Primair zou mijn voorkeur naar een robot uitgaan . Moet hem dan alleen af en toe naar de voortuin brengen. Neem aan dat hij dan zelf snapt waar hij moet maaien, zoals bij een robotstofzuiger ?
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Thnx, ga het eens proberen!pjot1 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:10:
[...]
Qua maaier kan ik je niet helpen maar je kan elk jaar een laagje zand over je gras gooien. Daardoor nivileert het gras weer waardoor het een stuk minder hobbelig wordt.
Die gemeente mag blij zijn met zo een vak idioot als jij. .Woody179 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:01:
@Slonzo ,
ik heb 5 jaar bos en natuurbeheer gestudeerd (MBO niveau 2,3 en 4). Tijdens mijn opleiding heb ik mijn diverse stages zo divers mogelijk gevolgd (zo'n beetje alles van tuin en park monteur tot boomverzorger) om zoveel mogelijk kennis te vergaren.
Inmiddels werk ik al een hele poos als gebiedsopzichter bij een gemeente. Daar ook weer diverse cursussen en certificaten gehaald waaronder, Boomveiligheidscontroleur (BVC) en Zorgvuldig handelen wet Natuurbescherming FF2. Verder probeer ik jaarlijks een aantal vak gerelateerde evenementen en lezingen bij te wonen.
Wij (gemeente waar ik werk) zoeken nog een groen beheerder iets voor jou?

Ontopic:
De filter/pomp van mijn vijver was defect, althans nadat ik hem eens schoonmaakte was het asje in het motortje gebroken (prul spul, niet normaal).
Vandaag kwamen de nieuwe onderdeeltjes binnen, dus pompje weer in elkaar, de sub in de vijver de gooit en de pomp afgezonken.
Zal morgen als het weer licht is een paar foto's maken en laten zien, ben namelijk erg trotst op mijn vissen plompje.
Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them
Ligt aan de regio maar ik sta altijd open voor een goed gesprek haha.Bommes schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:27:
[...]
Die gemeente mag blij zijn met zo een vak idioot als jij. .
Wij (gemeente waar ik werk) zoeken nog een groen beheerder iets voor jou?
Nouja ik heb zeker niet alle wijsheid in pacht en er is wat dat betreft nog genoeg te leren.Slonzo schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:12:
[...]
Missie geslaagd wat mij betreft![]()
En voor wat betreft klandizie, kan je zoveel uren maken als er in een dag zitten mits je wel het volledige plaatje beheerst. Niet veel mensen zitten op een inspectie te wachten om vervolgends weer op zoek te moeten naar een ander om t uit te voeren.
Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid
Door ze te accepteren zou ik zeggen. Ik vind het interessante vogels. Ze zijn hier van harte welkom.True schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:56:
Er zitten hier (mij te) frequent duiven op de schuttingen. Een buurvrouw met een aangrenzende tuin voert alle vogels inclusief duiven met van alles op de grond. Nu heb ik absoluut geen hekel aan vogels, maar duiven heb ik dus echt helemaal niets mee. Volgens mij zijn ze een nest aan het bouwen in een boom van ons, hoe kom ik hier het meest humaan en gemakkelijkste van af?
Regio Eindhoven.Woody179 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:57:
[...]
Ligt aan de regio maar ik sta altijd open voor een goed gesprek haha.
Doet me een beetje denken aan de buurvrouw die alle vogels voer gaf maar die zwarte (kauwtjes) mochten niet, die ging ze wegjagen.......True schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:56:
Er zitten hier (mij te) frequent duiven op de schuttingen. Een buurvrouw met een aangrenzende tuin voert alle vogels inclusief duiven met van alles op de grond. Nu heb ik absoluut geen hekel aan vogels, maar duiven heb ik dus echt helemaal niets mee. Volgens mij zijn ze een nest aan het bouwen in een boom van ons, hoe kom ik hier het meest humaan en gemakkelijkste van af?

Het meest humaan en gemakkelijkst is natuurlijk de boom weghalen......

Het is volgens mij een Chinese Waaierpalm, Trachycarpus. Ongeveer de populairste soort in Nederland omdat die winterhard is en tegen een stootje kan. Zo te zien behoorlijk oud (het duurt heel lang in NL om hem zo groot te krijgen).
In de kern maakt die steeds nieuwe bladen aan en aan de onderkant kan je snoeien (lelijke bladen + tak bij de kern weghalen). Je ziet het ook aan de oude bruine stukjes tegen de stam, dat waren vroeger takken + bladeren. Afhankelijk wat je mooi vindt, kan je behoorlijk terugsnoeien maar ik zou altijd wel wat takken + bladeren overhouden.
Bemesten elke 1 - 2 x per jaar (bijvoorbeeld aan het begin van het seizoen na de winter en rond september/oktober in het groeiseizoen met speciale palmvoeding of gewoon koemest korrels.
Water, niet te veel maar ook niet te weinig dus regelmatig kijken afhankelijk van regen. Bij droogte zou ik wel 1x per week doen.
Gele bladeren zijn meestal een tekort aan voeding dus daar zou ik direct mee starten, voeden en goed water geven en dan kijken.
[Voor 5% gewijzigd door wm1234 op 26-05-2023 22:20]
De meest humane en makkelijke manier om van je buurvrouw af te komen is door haar een penthouse of villa elders aan te bieden. Maar da's zeker niet de goedkoopste manier.True schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:56:
Zou wel eens met haar in gesprek gaan dat het (bij)voeren van vogels heel slecht is voor die beestjes. Meeste wat door mensen gegeven wordt is niet gezond of zelfs ronduit ongezond.
Alternatief kan je ook zo'n grote kunststof kraai neerzetten. De vogels herkennen daar een roofvogel in en kiezen een andere plek om te foerageren.
Een uil eet duiven. Duiven plegen soms zelfmoord door in een broednestje van een uil te duiken. Lijkt me een natuurlijke oplossing.True schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:56:
Zoals je het bij je zus hebt gedaan lijkt me de meest makkelijke optie. Ik had nog even gekeken naar z’n drup kopje op het eind, dat maakt het alleen wat prijzig.Gizz schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:33:
@Toppe bedoel je zoiets?
Een andere vorm van lokale bewatering (zonder dus overal een druppelslang te hebben) kun je voor elkaar krijgen met drip emitters. Daarmee heb ik nu 2x (ze moest zo nodig verhuizen) bij mijn zus irrigatie aangelegd op haar balkon. Een ringleiding van tyleen en dan op de benodigde plekken een drip emitter inpluggen.
Rain Bird heeft sowieso veel leuk spul en is een stuk goedkoper dan iets als Gardena.
Wellicht beter om deze discussie voort te zetten in Het grote tuinen, balkons en plantentopic![]()
@Gizz besteld! Bij de haag/bomen laat ik -voor nu- even de zweetslang liggen

[Voor 18% gewijzigd door Toppe op 27-05-2023 09:19]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Binnenkort maar eens aan het bemesten beginnen en kijken of we het nog mooi donkergroen kunnen krijgen met wat kieseriet
10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput
Ter verduidelijking, hoewel ik niet gesteld ben op de duiven zullen die blijven zolang de 80 jarige buurvrouw stoïcijns haar vogeltjes voert. Het gaat mij nu puur even om het halfbakken nest wat ze nu gebouwd hebben. Ik heb straks alles onder de boom onder de stront, dat het nu al constant naast de schutting ligt is ook niet prettig maar is nog wel te doen.True schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:56:
Kan ik zo'n nest gewoon uit de boom pakken of op een trap met een hark oid uit de boom tikken?
Zolang ze nog niet zitten te broeden mag je ze conform de flora en faunawet wel "ontmoedigen". Zodra er eitjes zijn wordt het beschouwd als een active broedplaats en is verstoring / verwijdering strafbaar.True schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:19:
[...]
Ter verduidelijking, hoewel ik niet gesteld ben op de duiven zullen die blijven zolang de 80 jarige buurvrouw stoïcijns haar vogeltjes voert. Het gaat mij nu puur even om het halfbakken nest wat ze nu gebouwd hebben. Ik heb straks alles onder de boom onder de stront, dat het nu al constant naast de schutting ligt is ook niet prettig maar is nog wel te doen.
Kan ik zo'n nest gewoon uit de boom pakken of op een trap met een hark oid uit de boom tikken?
Duiven zijn redelijk zenuwactig. Beweging is vaak al voldoende om ze te laten schrikken
Als je dat een paar keer achter elkaar doet als ze aan komen vliegen is het waarschijnlijk al voldoende.
Edit:
Even een aanvulling voor iedereen met de bezem de boom in trekt. Besef je wel dat ook duiven onderdeel maken van het ecosysteem en dat er een balans moet zijn tussen alle partijen. Probeer niet te denken in de lijn van ik wil geen duivennest in mijn boom, probeer dan te mitigeren in de lijn van ik wil geen duivennest boven mijn terras, maar boven de schuur is prima...
[Voor 16% gewijzigd door Woody179 op 27-05-2023 13:35]
Als ze op mijn dak hadden gezeten had ik ze gewoon gelaten inderdaad. Maar er zijn hele rijen met hoge eiken om ons wijkje/erfje heen waar ze perfect kunnen zitten maar kiezen net een boom uit in mijn tuin waar ik last van ze zal hebben.Woody179 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:28:
[...]
Zolang ze nog niet zitten te broeden mag je ze conform de flora en faunawet wel "ontmoedigen". Zodra er eitjes zijn wordt het beschouwd als een active broedplaats en is verstoring / verwijdering strafbaar.
Duiven zijn redelijk zenuwactig. Beweging is vaak al voldoende om ze te laten schrikken
Als je dat een paar keer achter elkaar doet als ze aan komen vliegen is het waarschijnlijk al voldoende.
Edit:
Even een aanvulling voor iedereen met de bezem de boom in trekt. Besef je wel dat ook duiven onderdeel maken van het ecosysteem en dat er een balans moet zijn tussen alle partijen. Probeer niet te denken in de lijn van ik wil geen duivennest in mijn boom, probeer dan te mitigeren in de lijn van ik wil geen duivennest boven mijn terras, maar boven de schuur is prima...

De laatste tijd is het hier achter een slachtveld qua lege eieren, half en heel opgegeten pullen (pootjes lusten ze niet), veren, bontjasjes, en af en toe wat groters...........In dit seizoen doen ook de roofvogels goede zaken.

Niet alleen roofvogels, ook kraaien, eksters, vlaamse gaaien etc eten veel kleine vogelstjes en plunderen vooral de jongen en de eieren. Ik had vroeger een bolconifeer waarin altijd een merel nest zat als het nesttijd was. De boom was zo dicht dat de merel goed kon verdedigen maar altijd kraaien en eksters die het probeerden. D huismussen in de heg waren vaak minder fortuinlijk. Kraaien en eksters is overigens een bekend fenomeen en onder vogelaars, natuurliefhebbers en jagers algemeen bekend. Kraaien staan er zelfs om bekend dat ze de ogen van pasgeboren lammetjes uitpikken zodat de beesten sterven en ze een kadaver hebben om op te feesten. Natuur is soms gewoon spijkerhard.
Ik heb een nieuwe boom besteld voor in de tuin ter vervanging van de overleden meidoorn. Nog even aan een olijvenboom gedacht omdat ik die mooi vindt maar ik wil eigenlijk liever een boom die in de regio min of meer natuurlijk voorkomt.
De keuze is gevallen op een esdoorn. Wel ga ik voor een geënte vorm omdat esdoorns nogal groot kunnen worden en dat het veel licht van de buren zou wegnemen. In dit geval een bonte bolesdoorn. De boom wordt wel groter maar de stam blijft even hoog. Was nog wel een uitdaging om er een te krijgen van een beetje formaat en goedkoop is het ook niet. Uiteindelijk eentje kunnen krijgen met een stamlengte (zonder de kluit en zonder de kroon) van 2,25m en daar kan ik wel mee leven.
Ik heb over de hele tuin een bewateringssysteem aangelegd. Dit is echter meer voor noodgevallen bij langdurige droogte. het worden dripslangen bij de planten net onder het oppervlak. Op die manier denk ik mijn watergebruik te minimaliseren. Ik gebruik al weinig water maar dit zou nog eens extra moeten bijdragen. Elke sectie is regelbaar. Echter zonder aansturing of computers. Misschien dat ik ooit nog wel vochtgehalte ga meten om te finetunen maar dat is voor later
De voortuin word nogal heet met erg warm weer. van de week was het 15 graden in de schaduw maar als je een thermometer in de zon legt gaat ie rap naar 40 graden (en ja, dat is een foutieve meting)
Er komt een regenton en hemelwaterafvoer overloop de tuin in die ik open kan zetten als het regent. Eigenlijk wilde ik een ondergrondse regenwater bak maar dat werd erg duur als het een beetje afmetingen heeft.
Tussen de planten heb ik een laag grind aangelegd met worteldoek eronder. Dat zorgt dat de aarde minder snel uitdroogt en het regenwater kan er gewoon doorheen. ook krijg je wat minder snel onkruid maar dat effect verdwijnt wel met de tijd, onkruidvrij houd je het nooit zonder actief wieden.
Iemand ervaring?
Bedankt