Volgens Plantnet is het knolboterbloemP_Tingen schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:51:
Kan iemand me helpen met het herkennen van dit spul? Het groeit in het gazon en het is lastig te bestrijden (ik wil gras). Google image search denkt dat het de scherpe boterbloem is (klik) maar ik twijfel. Deze plant blijft namelijk laag op de grond. Hij maakt lange slierten door het gras en schiet dan op andere plekken wortel. Hij heeft de winter overleefd dus is kennelijk niet eenjarig.
[Afbeelding]
Behaarde boterbloem of knolboterbloem; even voelen of er een knol zit net onder grond.P_Tingen schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:51:
Kan iemand me helpen met het herkennen van dit spul? Het groeit in het gazon en het is lastig te bestrijden (ik wil gras). Google image search denkt dat het de scherpe boterbloem is (klik) maar ik twijfel. Deze plant blijft namelijk laag op de grond. Hij maakt lange slierten door het gras en schiet dan op andere plekken wortel. Hij heeft de winter overleefd dus is kennelijk niet eenjarig.
[Afbeelding]
Verzendkosten bij Graszaaddirect zijn €6,95, daar heb ik 450 kg op twee pallets voor laten bezorgen.Frenkie567917 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:13:
[...]
Overigens is Culterra hier goed geprijsd, zeker als je nog kleine hoeveelheden (5 kg) van Kieseriet/Patentkali/Korrelkalk nodig hebt (verzendkosten lopen snel op bij de grotere hoeveelheden van 25 kg).
Culterra 25 kg
Kieseriet 5 kg
Patentkali 5 kg
Korrelkalk 5 kg
Dus of je nu veel of weinig besteld, je bent maar €6,95 kwijt.
Zeker als je een beetje tuin hebt en veel nodig hebt is daar dus bij een ander niet voor te bestellen.
Jouw link is wel goedkoop, alleen komt daar per 25 kg zak €8,95 verzendkosten bij (is het nog steeds goedkoper),tot maximaal €45 bij 5 x 25 kg of meer.
Is dus een beetje rekensommetje wat uiteindelijk goedkoper is.
@BeQuietAndDrive Bedoeld wordt inderdaad de gewone groene 10+4+6
En ik kon het niet laten (staan)..........Gratis weer 50 m².
Ik was er een half uur na plaatsen (17:20 h) op marktplaats bij en inmiddels staan ze al hier.
![]() | ![]() |
Nu eerst maar deze 90 m² totaal wegwerken, na overal kuilen gevuld te hebben met aarde.
En dan heb ik die kar met Hortensia`s nog staan......

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Waar blijf jij de ruimte halen om die zoden te plaatsen ?
https://fgheysels.github.io/
Iemand nog een tip om een staande tuinlamp te monteren (deze hebben we)? Ik heb er nu eentje vast gezet op de oude sokkel van de vorige lamp wat prima werkt.
Ik dacht aan een stoeptegel of twee op MP vinden met een steenboor een gat voor de stroomkabel en dan drie plugjes voor de schroeven. Werkt dat in een stoeptegel of boor je die kapot?
Tips over een andere boeg zijn ook welkom overigens!
p.s. misschien was dit wat meer voor: [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 ik kijk wel even of dit hier tractie krijgt voordat ik ga crossposten
Ik dacht aan een stoeptegel of twee op MP vinden met een steenboor een gat voor de stroomkabel en dan drie plugjes voor de schroeven. Werkt dat in een stoeptegel of boor je die kapot?
Tips over een andere boeg zijn ook welkom overigens!
p.s. misschien was dit wat meer voor: [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 ik kijk wel even of dit hier tractie krijgt voordat ik ga crossposten
whoami schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:15:
offtopic:
@Teijgetje is eigenlijk WimLex z'n online pseudoniem, grond genoeg.
@Teijgetje is eigenlijk WimLex z'n online pseudoniem, grond genoeg.
[ Voor 29% gewijzigd door True op 05-05-2023 22:44 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
We hebben een terrein van 0,8 hectare, weliswaar inclusief bebouwing, maar toch.whoami schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:15:
Ik heb tussen de nieuwe "sprietenheg" en het zonneveld 4,4 meter bij ca 20 meter aangevuld en deels opgehoogd.
Dat is nu dus ca 88 m2 zwarte grond die aan het barsten was door drogen.
Doordat het zo lang geregend heeft is de bult grond, 50 m3, die ik heb liggen om aan te vullen, natte grond.
Als je daar mee uitvlakt krijg je door droging door wind en zon een beetje dit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zu6zQpkF6RxJwspvAECDievQ.jpg?f=user_large)
Omdat ik nog meer moet vullen had ik ook nog geen gras gezaaid, maar uitvlakken en gelijk zoden er op leggen voorkomt snelle uitdroging en zorgt ook dat over een maand (

Verder heb ik een paar kuilen in het veld van ca 3 meter diameter die ik wil vullen en gelijk zoden op wil leggen en zijn er nog stroken van ca 1 x 10 meter die aangevuld moeten op diverse plekken langs de beschoeiing.
En dan verzakt de gedempte sloot in het land, daar mag ook wel een flinke bult grond bij.
Eigenlijk zorgen alle "kuilen" bij regen er voor dat ik lang moet wachten voordat het droog genoeg is en ik kan maaien.
Dat wil ik kwijt, de grootste kuil, "het moeras", heb ik met veel moeite dit jaar nu één keer kunnen maaien toen het eigenlijk nog te nat was. Deze ca 6 x 25 meter midden in het veld is het merendeel van het jaar nat.
Daar wil ik de composthoop ook over verdelen, dat scheelt al weer 10 kuub grond halen, zodat het gewoon gemaaid kan wanneer het droog is (qua weer).
En natuurlijk kun je alles inzaaien...........maar als de zoden gratis zijn (en zo makkelijk verkrijgbaar) is dat een mooiere en snellere oplossing met minder kans op onkruid.
Ik kan dus vast zomaar nog 150 m2 kwijt na deze 90.
Dan blijft daarna het in te zaaien gedeelte kleiner.

@True
Wat je voorstelt kan, alleen blijft hij mogelijk uit het lood zakken als de tegels verzakken.
Kun je geen paaltje 10x10 (of iets kleiner, dan kan de kabel er langs) in de grond slaan om hem over vast te zetten?
Ook makkelijker boren en schroeven.
Ik zag trouwens dat hij op Bol.com goedkoper was dan bij Praxis.
[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 05-05-2023 23:02 ]
Het kabelgat zit in het midden van de drie schroefbevestigingen waardoor dat niet echt lekker zal werken. Hij zal dan of niet stevig staan óf schuin omdat de kabel er nog onderdoor moet. Dat die iets zal verzakken geloof ik wel dan gooi ik er wel iets grond bij onder na het seizoen.Teijgetje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:44:
@True
Wat je voorstelt kan, alleen blijft hij mogelijk uit het lood zakken als de tegels verzakken.
Kun je geen paaltje 10x10 (of iets kleiner, dan kan de kabel er langs) in de grond slaan om hem over vast te zetten?
Ook makkelijker boren en schroeven.
Ik zag trouwens dat hij op Bol.com goedkoper was dan bij Praxis.
p.s. ik had 'm niet voor de prijs bij de Praxis
@True
Hoe de onderkant en bevestiging is was niet goed te zien.
Ik zag op elke zijkant een gaatje dacht ik, drie zoals jij zegt kan ik nog steeds niet plaatsen.
@True Edit:
Inmiddels de installatie pdf gelezen.....
Volgens mij kan je die hele inwendige voet weglaten en de lamp dan over een paaltje zetten en daarop vastzetten.
Paaltje laat je even naar(naar schatting) 96x96 zagen zodat het mooi past
En ipv een kroonsteentje onder die dop, moet je het kroonsteentje even intapen voordat je hem over dat paaltje schuift.
Het makkelijkst is een hoek van het paaltje afzagen om ruimte te krijgen voor de kabel.
Ik zie overigens wel 4 schroeven, aan elke zijkant 1.
Ik zag op elke zijkant een gaatje dacht ik, drie zoals jij zegt kan ik nog steeds niet plaatsen.
@True Edit:
Volgens mij kan je die hele inwendige voet weglaten en de lamp dan over een paaltje zetten en daarop vastzetten.
En ipv een kroonsteentje onder die dop, moet je het kroonsteentje even intapen voordat je hem over dat paaltje schuift.
Het makkelijkst is een hoek van het paaltje afzagen om ruimte te krijgen voor de kabel.
[ Voor 114% gewijzigd door Teijgetje op 05-05-2023 23:41 ]
Dat is op zich nog wel een goed idee, maar ik denk dat dat vroeger of later wel vochtproblemen gaat opleveren. Ik kan ook niet zien in hoeverre het LED-gedeelte goed waterdicht is afgeschermd omdat je daar simpelweg niet bij kunt komen.Teijgetje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:22:
@True
@True Edit:
Ik zat nog even te neuzen online en kwam dit: https://www.gamma.nl/asso...chting-verzinkt/p/B133662 tegen, zoiets zou de waterdichtheid niet aantasten. Blijft die hiermee redelijk waterpas staan na plaatsen of wordt het alsnog een toren van Pisa?
ik ben geen fluisteraar, maar heb wel diverse soorten boterbloemen, en ja, dit lijkt heel erg op de behaarde.P_Tingen schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:34:
I
Edit: ondertussen ook mijn grasfluisteraar gevraagd, die denkt dat het kruipende boterbloem is
Die kan wat gaan woekeren, maar ik doe er niet al te moeilijk over. Waar ze echt in de weg staan, steek ik ze uit, en verder mogen ze vrolijk geel hun gang gaan. Ze trekken de nodige insecten aan, dat vind ik meestal genoeg reden om een plant te laten staan.
Edit: ik doe hetzelfde met aangewaaid raapzaad (paar jaar geleden opeens heel veel, nu niks meer) en jacobskruiskruid en puntwederik (dit jaar opeens overal aanwezig). Opvallend dat die allemaal geel bloeien.
[ Voor 16% gewijzigd door VeertienKaVier op 06-05-2023 07:36 ]
@True
Waarom je vochtproblemen zou krijgen is me niet duidelijk, die voet past ook niet hermetisch.
En condensatievocht moet altijd weg kunnen lopen. Ik zou zelfs twee hoeken afzagen van het vierkant (paaltje) daarvoor.
Maar die spies lijkt helemaal goed.
Of hij scheef gaat staan hangt af van de spies/lamp-lengteverhouding, hoe kleiner die is hoe meer kans op scheefstand.
Al zal dat in de praktijk best meevallen, je moet er niet tegenaan lopen/rijden of leunen dan.
Waarom je vochtproblemen zou krijgen is me niet duidelijk, die voet past ook niet hermetisch.
En condensatievocht moet altijd weg kunnen lopen. Ik zou zelfs twee hoeken afzagen van het vierkant (paaltje) daarvoor.
Maar die spies lijkt helemaal goed.
Of hij scheef gaat staan hangt af van de spies/lamp-lengteverhouding, hoe kleiner die is hoe meer kans op scheefstand.
Al zal dat in de praktijk best meevallen, je moet er niet tegenaan lopen/rijden of leunen dan.
Een beetje vind ik ook wel best, maar het wordt nu wel wat veel. Als het straks een boterbloemveld is, is het misschien ook wel mooi, maar het moest toch eigenlijk een grasveld zijn. Maar eens een even gaan steken en trekken. Is ook wel therapeutisch eigenlijkVeertienKaVier schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:31:
[...]
ik ben geen fluisteraar, maar heb wel diverse soorten boterbloemen, en ja, dit lijkt heel erg op de behaarde.
Die kan wat gaan woekeren, maar ik doe er niet al te moeilijk over. Waar ze echt in de weg staan, steek ik ze uit, en verder mogen ze vrolijk geel hun gang gaan. Ze trekken de nodige insecten aan, dat vind ik meestal genoeg reden om een plant te laten staan.
Edit: ik doe hetzelfde met aangewaaid raapzaad (paar jaar geleden opeens heel veel, nu niks meer) en jacobskruiskruid en puntwederik (dit jaar opeens overal aanwezig). Opvallend dat die allemaal geel bloeien.
... en gaat over tot de orde van de dag
Als het plan een grasveld was, dan gaat dat met veel boterbloemen niet lukken, nee. Al kunnen ze erg veel hebben, ik banjer er gewoon overheen en ze veren weer terug.
@P_Tingen
Kun je niet beter extra kalk strooien om de grond minder zuur te maken dan, boterbloemen houden van zure grond.
Mogelijk moet je wat vaker kalk strooien om ze echt weg te krijgen.
En samen met een goede bemesting zou het in een of twee seizoen heel veel minder tot weg moeten zijn.
Hier zit het er ook vol mee, en met madeliefjes, wat ik er wel gezellig uit vind zien.
Tevens een mooie indicator om te maaien, na een maaibeurt is het groen, als overal weer bloempjes staan is het tijd.
Kun je niet beter extra kalk strooien om de grond minder zuur te maken dan, boterbloemen houden van zure grond.
Mogelijk moet je wat vaker kalk strooien om ze echt weg te krijgen.
En samen met een goede bemesting zou het in een of twee seizoen heel veel minder tot weg moeten zijn.
Hier zit het er ook vol mee, en met madeliefjes, wat ik er wel gezellig uit vind zien.
Tevens een mooie indicator om te maaien, na een maaibeurt is het groen, als overal weer bloempjes staan is het tijd.
[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 07-05-2023 08:40 ]
Vandaag de dag dit soort "adviezen" gevenBeunhaas91 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:16:
[...]
Even met glyfosaat behandelen, gegarandeerd dat alles na één week geel is geworden. Het mag in Nederland niet meer aan particulieren verkocht worden, maar een particulier mag het wel in zijn of haar eigen tuin gebruiken.

Je doet je naam eer aan, beunhaas...
Do { Ping } while ( LOL )
helaas is het mij niet gelukt merels te laten broeden hier. Vind dat prachtige vogels! Wel twee nesten met mezen
Hoe ga je dat vullen en waarmee en hoe kom je daaraan? Ik wil hetzelfde doen maar vind het lastig vulmateriaal te vinden. Moet ook aan bepaalde eisen voldoen lengte/diameter. Ik begreep dat de gang minimaal wel 10 cm moet zijn.loewie1984 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:00:
[...]
Ja ik heb het meteen groots aangepakt een jaar geleden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu met en met alles vullen. Het huisje is volgens mij 80 bij 60, excl het schuine dak. Ik vind het prachtig dat die beestjes daar in gaan zitten. Ik vraag me af hoe lang het 'bewoond' blijft, wanneer de eitjes eruit komen. Ik las iets van pas volgend jaar?!
Want ik dacht in periodes dat het niet bewoond is, er weer even met een 6mm boor in te gaan om het schoon en open te houden.
Heb je een adres/linkje voor kant en klare bamboestengels die ook op de goede lengte zijn?
Hoi ja dat is wel lastig. Je kunt beginnen met het zagen van stookhout (zo’n zak haal je bij de hornbach) en dan boor je allemaal 6mm gaatjes met een houtboor. Verder kun je stro (ook algemeen verkrijgbaar bij een boerenbond of dierenwinkel) gebruiken, tarwerietjes kun je in bulk bij amazon kopen, en dennenappels is een kwestie van een wandeling door het bos, park of misschien vrienden of kennissen. Bamboe vind ik zelf ook lastig dat moet je echt kopen. Punt van bamboe alleen is als je het op maat zaagt het twee open eindes heeft en bijen willen graag nestelen in dingen die maar aan een kant open zijn.Shadow_Agent schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:33:
[...]
Hoe ga je dat vullen en waarmee en hoe kom je daaraan? Ik wil hetzelfde doen maar vind het lastig vulmateriaal te vinden. Moet ook aan bepaalde eisen voldoen lengte/diameter. Ik begreep dat de gang minimaal wel 10 cm moet zijn.
Heb je een adres/linkje voor kant en klare bamboestengels die ook op de goede lengte zijn?
Succes!
Vandaag ook weer lekker bezig geweest in m'n voortuin. Helaas had m'n buurman m'n boom mishandeld en meer struiken weg gehaald dus vond ik dat ik wat anders neer moest zetten. Omdat ik best pist-off was wilde ik een zo hoog mogelijk haag neerzetten zodat ik evengoed lekker vrij kan zitten op m'n miniterraaje. Dit overigens wel aangegeven bij de buurman zodat het niet verder escaleert.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YoNRYMCFMXD9dr0jkdI7Trfx.jpg?f=user_large)
Helaas valt het het niet mee om een Laurier van 2m hoog op zondagochtend te vinden dus ze zijn iets kleiner geworden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VuItyGQ50RKdcy7rzi5JP0gF.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eR3buluSCneFzDhXZRRZXFEe.jpg?f=user_large)
Ondanks dat ik vreselijk veel last heb van de taxuskever, staan m'n witte Rhododendrons wel prachtig in bloei!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bfxnvMZALG3BiwHXU6Qzz6mB.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DK5EsphtD7aCawxO0zliEtPf.jpg?f=user_large)
Volgende week ook weer even aan de slag om het 1 en ander weer uit de grond te trekken. Zodat de hosta's beter tot hun recht komen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YoNRYMCFMXD9dr0jkdI7Trfx.jpg?f=user_large)
Helaas valt het het niet mee om een Laurier van 2m hoog op zondagochtend te vinden dus ze zijn iets kleiner geworden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VuItyGQ50RKdcy7rzi5JP0gF.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eR3buluSCneFzDhXZRRZXFEe.jpg?f=user_large)
Ondanks dat ik vreselijk veel last heb van de taxuskever, staan m'n witte Rhododendrons wel prachtig in bloei!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bfxnvMZALG3BiwHXU6Qzz6mB.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DK5EsphtD7aCawxO0zliEtPf.jpg?f=user_large)
Volgende week ook weer even aan de slag om het 1 en ander weer uit de grond te trekken. Zodat de hosta's beter tot hun recht komen.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik heb een vraagje en wil jullie blik er eens op laten werpen voor wat inspiratie.
Wij hebben een tuinafscheiding met een gaaspaneel van 90x180 cm die bevestigd zit tussen de paal van de tuindeur en het skelet van het tuinhuisje/schuurtje. Hier stond een klimop, maar omdat door de klimop de deur moeilijk open ging en ik sowieso geen fan ben van klimops in een kleine tuin, hebben we besloten die eruit te halen. Maar nu willen we graag het gaaspaneel dicht hebben vanwege de doorkijk.
Zelf had ik als idee om met een gaasmat met maas van 5x5cm aan beide kanten het paneel dicht te maken en er vervolgens stenen tussen te doen als een soort steenkorf. Maar de diepte van het paneel is +/- 5cm. Dan zit je al snel met stenen die er niet makkelijk tussen passen volgens mij? En je hebt al snel een behoorlijk gewicht hangen aan een 4-tal haakjes. Ik weet niet of dat goed gaat. Het alternatief zou zijn om er een bandje onder te doen die het gewicht ook deels kan dragen.
(of met een soort kippengaas van een maas van 1x1 of 2x2cm aan beide kanten. Dan kunnen we er ook split/grind tussen doen. Maar dat gaat denk ik wat uithangen. En om daar nou weer een gaasmat van 5x5cm overheen te doen...dan zie je meer gaas dan grind)
Hebben jullie nog andere ideeën? Of zou het idee wel haalbaar zijn?
Gaaspaneel

Skelet
Wij hebben een tuinafscheiding met een gaaspaneel van 90x180 cm die bevestigd zit tussen de paal van de tuindeur en het skelet van het tuinhuisje/schuurtje. Hier stond een klimop, maar omdat door de klimop de deur moeilijk open ging en ik sowieso geen fan ben van klimops in een kleine tuin, hebben we besloten die eruit te halen. Maar nu willen we graag het gaaspaneel dicht hebben vanwege de doorkijk.
Zelf had ik als idee om met een gaasmat met maas van 5x5cm aan beide kanten het paneel dicht te maken en er vervolgens stenen tussen te doen als een soort steenkorf. Maar de diepte van het paneel is +/- 5cm. Dan zit je al snel met stenen die er niet makkelijk tussen passen volgens mij? En je hebt al snel een behoorlijk gewicht hangen aan een 4-tal haakjes. Ik weet niet of dat goed gaat. Het alternatief zou zijn om er een bandje onder te doen die het gewicht ook deels kan dragen.
(of met een soort kippengaas van een maas van 1x1 of 2x2cm aan beide kanten. Dan kunnen we er ook split/grind tussen doen. Maar dat gaat denk ik wat uithangen. En om daar nou weer een gaasmat van 5x5cm overheen te doen...dan zie je meer gaas dan grind)
Gaaspaneel

Skelet

[ Voor 9% gewijzigd door ViezeVis op 07-05-2023 15:19 ]
In dit paneel gaan stenen niet werken. Daar is dat hout bij lange na niet sterk genoeg voor.ViezeVis schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:14:
Ik heb een vraagje en wil jullie blik er eens op laten werpen voor wat inspiratie.
Gaaspaneel
[Afbeelding]
Skelet
[Afbeelding]
Je kan wel het gaas paneel vervangen voor een schanskorf die op de grond staat.
Ik heb ook na zitten denken over rabatdelen inderdaad. Alleen ik moet heel eerlijk bekennen dat ik rabatdelen niet heel chique vind. Maar dan kom je al snel uit wat bij @Woody179 zegt. En ik denk dat een staande korf ook niet mooi past. Het thuinhuisje bestaat ook uit rabatdelen. Dus op zich zou het kunnen als ik dat mooi uitlijn.pjot1 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:19:
@ViezeVis
Kan je er niet een paar planken of rabatdelen tegenaan schroeven?
toscaanse jasmijn erop laten groeien? wintergroen en zomers heerlijke bloemetjes en woekert niet, kun je smal houden.ViezeVis schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:14:
Gaaspaneel
[Afbeelding]
Skelet
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Bamboe, wilgen of riet op rol? En er tegenaanbinden? Afhankelijk van wat je kiest (en kwaliteit) kan het best leuk staan.ViezeVis schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:14:
Gaaspaneel
[Afbeelding]
Skelet
[Afbeelding]
Ik weet niet of er verder een schutting staat, maar de mooiste oplossing is waarschijnlijk om het gaas weg te halen en planken te halen die lijken op de rest van de schutting en dat op maat na bouwen.ViezeVis schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:14:
Gaaspaneel
[Afbeelding]
Skelet
[Afbeelding]
Stuk matglas, melkglas of gefigureerd glas erin hangen? Wel licht, geen zicht.ViezeVis schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:14:
Gaaspaneel
[Afbeelding]
Skelet
[Afbeelding]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
In onze voortuin staat een glansmispel die het op dit moment erg moeilijk heeft. Deze is ongeveer 3 jaar geleden geplant. In die tijd heb ik hem eigenlijk nooit water gegeven, alleen bij echt heel droog en warm weer een beetje maar daar lijkt mij nu nog geen sprake van. De glansmispels in de buurt doen het verder ook allemaal super.
Opvallend is dat aan de muur kant er nog wel wat groene bladeren zaten (die nu ook hun kleur aan het verliezen zijn). Zou het erg jammer vinden als de boom het niet overleeft.
Iemand een idee wat er aan de hand kant zijn?
:strip_exif()/f/image/O218cCM8xZPSbtMOhJrIz16m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wMz42QdbddRE58gFY0ljSTOx.jpg?f=fotoalbum_large)
Opvallend is dat aan de muur kant er nog wel wat groene bladeren zaten (die nu ook hun kleur aan het verliezen zijn). Zou het erg jammer vinden als de boom het niet overleeft.
:strip_exif()/f/image/O218cCM8xZPSbtMOhJrIz16m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wMz42QdbddRE58gFY0ljSTOx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lxQ4xYLgmQbRxUk72Xp38gUs.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand de gouden tip tegen (witte?) klaver in het gazon?
De hoeveelheid klaver in het gras word elk jaar groter. Het lijkt over de bodem te kruipen. 2 jaar geleden wel geprobeerd eruit te trekken maar er is niet tegenop te werken.
Ik verticuteer en bemest met cultera in maart - april maar toch helpt dit niet.
Ik lees iets over lavameel, gaat dat helpen?
De hoeveelheid klaver in het gras word elk jaar groter. Het lijkt over de bodem te kruipen. 2 jaar geleden wel geprobeerd eruit te trekken maar er is niet tegenop te werken.
Simpel. Klaver in gazon betekent een stikstoftekort.maxoss schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:16:
Heeft iemand de gouden tip tegen (witte?) klaver in het gazon?
Als t dan toch zo simpel is, wat doe je er dan tegen?de Peer schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:21:
[...]
Simpel. Klaver in gazon betekent een stikstoftekort.
Heb ook wel wat klaver waar ik vanaf wil
Bloedmeel over het klaver strooien. Te koop bij o.a. Welkoop/Boerenbond.DCNY schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:49:
[...]
Als t dan toch zo simpel is, wat doe je er dan tegen?![]()
Afgaande op het ontzettend natte voorjaar zou zonder verdere informatie mijn eerste gok zijn dat hij te lang te nat staat.CMos schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:26:
In onze voortuin staat een glansmispel die het op dit moment erg moeilijk heeft. Deze is ongeveer 3 jaar geleden geplant. In die tijd heb ik hem eigenlijk nooit water gegeven, alleen bij echt heel droog en warm weer een beetje maar daar lijkt mij nu nog geen sprake van. De glansmispels in de buurt doen het verder ook allemaal super.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder kan ik het niet goed zien op de foto, maar staat hij soms niet te strak in de boomband?
Uit de post hierboven:GeeMoney schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:19:
Na eindelijk de water problemen opgelost te hebben nieuwe Vinca's aangeplant
***members only***
Iemand die weet of dit plaggenveldje nog te redden is?
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Kleine update:
Members only:
Inloggen
Hekje gaat wel wat in de weg staan van de foto's
@Teijgetje dank voor de tip van de graszoden, helaas was ik 4 dagen na het doorzaaien, bemesten en Larvex toepassen niet thuis en van dag 5 tot dag 7 elke keer op MP gekeken in een straal van 25km maar geen graszoden te bekennen hier waar mensen vanaf willen blijkbaar
Het gras is qua kleur al flink opgeknapt en de bruine plekken worden weer groen. Wat ik opgevuld en bijgezaaid hebt laat slechts nog maar kleine groene sprietjes zien maar het is onderweg. Zijn nu 1,5 week verder en de nacht temperaturen gaan nu ook omhoog dus ik verwacht binnen nu een week ook daar wel verbetering te gaan zien.
Vanwege het doorzaaien lopen we er al 1,5 week niet op en heb ik dus ook mijn maaiertje uit staan. Ik zal hem over ruim een week voorzichtig op de hoogste stand aan zetten om gras tot kniehoogte te vermijden ?
[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 09-05-2023 00:00 ]
Reactie op mijn post, ook over klaver.DCNY schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:49:
[...]
Squawk in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"
Antwoord: stikstofrijke mest, of wachten.
Edit: misschien zoiets: https://www.graszaaddirec...-gras-weidemest-20kg.html
[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 08-05-2023 23:23 ]
Wat zijn die egeltjes toch mooie (en nuttige) beestjes!
Voor de mensen met robotmaaiers: laat ze ajb niet s’avonds en s’nachts maaien. Dank namens de egels!
Voor de mensen met robotmaaiers: laat ze ajb niet s’avonds en s’nachts maaien. Dank namens de egels!
Hey, Egels moeten ook naar de kapper.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Stikstoftekort. Dus stikstof toevoegen (mest)DCNY schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:49:
[...]
Ik heb mijn 90 m2 er net op tijd in gekregen.GeeMoney schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:10:
@Teijgetje dank voor de tip van de graszoden, helaas was ik 4 dagen na het doorzaaien, bemesten en Larvex toepassen niet thuis en van dag 5 tot dag 7 elke keer op MP gekeken in een straal van 25km maar geen graszoden te bekennen hier waar mensen vanaf willen blijkbaar.
Een batch werd al flink geel, de andere was nog wel (half) groen en 15 meter was uitgerold en had water gekregen, en was dus nog/alweer mooi groen.
Gelukkig is het geen gazon en trekt het wel weer bij over een week of twee weet ik uit ervaring.
De tijdrover zat in het (natte) weer en het feit dat er ca. 17 kuub aarde onder moest om alles uit te vlakken.
Aarde en water wordt gladde modder, zelfs de tractor, waar op het natte land niet mee gereden kon, slipte met zijn achterwielen tijdens het laden van het karretje.
Alles is dus gedaan met een karretje achter de maaitractor, dat hield het gras wel heel met er op rijden.
Karretje wel overbelast met telkens een half kuubje er in.
:strip_exif()/f/image/eZZPYi9CmfjfPhPVlSagYCQI.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de 8 m2 bij waar de slang door de heg ligt na, is dat wel gelukt, onder die 8 m2 moet dus nog zeker een half kuubje deze week.
Ahhhh, zo heb ik van het weekend een egel op moeten ruimen.barry86 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:03:
[Afbeelding]
Zijn we lekker aan het eten in de tuin komt onze huisegel “snoetje” even gezellig voorbij!
Zeker weten dat hij dood was? De grijze kleur zegt niets.
Als egels in slaap zijn is het heel moeilijk te zien, dus moet je heel voorzichtig zijn met je conclusie. En kun je hem/haar beter ergens onder de bosjes ofzo leggen zodat je niet per ongeluk een niet dode egel opruimt.
Als egels in slaap zijn is het heel moeilijk te zien, dus moet je heel voorzichtig zijn met je conclusie. En kun je hem/haar beter ergens onder de bosjes ofzo leggen zodat je niet per ongeluk een niet dode egel opruimt.
Ja, weet ik zeker. Hij was koud en verstijfd. Sneu om te zien. Weet wel dat ik een diervriendelijke tuin heb en dat hij uit m'n tuin kwam. Ook leuk om allerlei vogelsoorten in de tuin te zien.Franciesco schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:47:
Zeker weten dat hij dood was? De grijze kleur zegt niets.
Ik heb een aantal smeerwortel planten in m'n borders. Gek word je er van. Iemand enig idee hoe ik ze kan verwijderen zonder de bak uit te moeten graven? Ik ben bang dat ik er niet aan ontkom om miss wel 1,5 meter diep te graven zeker?
Professioneel Heftruck Syndroom
Oei, ik heb toevallig van het weekend smeerwortel in de gepoot. Wel in een pot, maar echt een woekeraar dus?NeFoRcE schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:01:
Ik heb een aantal smeerwortel planten in m'n borders. Gek word je er van. Iemand enig idee hoe ik ze kan verwijderen zonder de bak uit te moeten graven? Ik ben bang dat ik er niet aan ontkom om miss wel 1,5 meter diep te graven zeker?
Hier van de week hetzelfde, zo te zien al een hele tijd dood. Ik word er altijd droevig van, maar aan de andere kant ook wel blij dat hij mijn tuin had gevonden, die zo egelvriendelijk mogelijk is ingericht. De buren denken er gelukkig net zo over.pjot1 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:54:
[...]
Ja, weet ik zeker. Hij was koud en verstijfd. Sneu om te zien. Weet wel dat ik een diervriendelijke tuin heb en dat hij uit m'n tuin kwam. Ook leuk om allerlei vogelsoorten in de tuin te zien.
Misschien was dit de egel die ik in de late herfst heb horen kuchen, geen goed teken. Vorig is de dierenambulance er ook al eentje komen halen die verzwakt in de tuin zat, geen idee of die het heeft gered.
De wortel kan wel 2 meter diep graven op plekken waarvan je het niet verwacht. De zaadjes na de bloei zorgen weer voor nieuwe smeerwortel. Officieel is het ook onkruid. Eenmaal in je tuin krijg je ze er bijna niet meer uit. Het is nog niet zo erg als de Japanse Duizendknoop (die is pas k*t!!!), maar fijn issie niet.Wanne-B88 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:11:
[...]
Oei, ik heb toevallig van het weekend smeerwortel in de gepoot. Wel in een pot, maar echt een woekeraar dus?
In een pot kan, dan kan ie natuurlijk niet diep poten, maar wellicht handig de pot ergens neer te zetten waar de zaadjes niet snel in iets anders terecht kan komen.
[ Voor 13% gewijzigd door NeFoRcE op 09-05-2023 08:32 ]
Professioneel Heftruck Syndroom
Kwam dit buitenaardse wezen tegen toen ik wat paardenbloemen uit mijn gazon pulkte gisteravond. Is dit schepsel al gedefinieerd en zo ja welke is dit?
En als ze niet goed zijn voor mijn gazon hoe kom ik er achter of ik er meer heb en kan ik er in dat geval wat aan doen?
En als ze niet goed zijn voor mijn gazon hoe kom ik er achter of ik er meer heb en kan ik er in dat geval wat aan doen?

Aan de andere kant, het is ook de natuur al blijft het natuurlijk wel een akelig gezicht.VeertienKaVier schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:21:
[...]
Hier van de week hetzelfde, zo te zien al een hele tijd dood. Ik word er altijd droevig van, maar aan de andere kant ook wel blij dat hij mijn tuin had gevonden, die zo egelvriendelijk mogelijk is ingericht. De buren denken er gelukkig net zo over.
Misschien was dit de egel die ik in de late herfst heb horen kuchen, geen goed teken. Vorig is de dierenambulance er ook al eentje komen halen die verzwakt in de tuin zat, geen idee of die het heeft gered.
Dan heb je betere buren dan ik. Die zien het liefst helemaal geen groen want blaadjes....

Dit ziet eruit als een engerling. Je kunt eens op verschillende plekken onder de grasmat kijken, ze zitten meestal vlak onder het oppervlakte.True schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:18:
Kwam dit buitenaardse wezen tegen toen ik wat paardenbloemen uit mijn gazon pulkte gisteravond. Is dit schepsel al gedefinieerd en zo ja welke is dit?
[Afbeelding]
Ja, daar ben ik heel blij mee, het is hier een waar paradijs. Een wat wildere tuin trekt natuurlijk ook muizen en zo aan, maar dat lossen de buurtkatten/marters/sperwers wel weer op.pjot1 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:34:
[...]
Dan heb je betere buren dan ik. Die zien het liefst helemaal geen groen want blaadjes....
Lui die alles dichttegelen snap ik sowieso niet, dan wordt je tuin 's zomers toch een oven?
Amateurvraagje, hoe kijk ik onder de grasmat?Ric00w schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:41:
[...]
Dit ziet eruit als een engerling. Je kunt eens op verschillende plekken onder de grasmat kijken, ze zitten meestal vlak onder het oppervlakte.
Die heb ik ook gezien toen ik van het weekend het groene dak ontdeed van graspollen. Zaten deze ook onder.True schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:18:
[Afbeelding]
Precies, als je muizen in huis hebt, heb je vaak een ander probleem.VeertienKaVier schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:47:
[...]
Ja, daar ben ik heel blij mee, het is hier een waar paradijs. Een wat wildere tuin trekt natuurlijk ook muizen en zo aan, maar dat lossen de buurtkatten/marters/sperwers wel weer op.
Lui die alles dichttegelen snap ik sowieso niet, dan wordt je tuin 's zomers toch een oven?
Ik moet ook een beetje werk houden hè!
Zeker nu alles weer begint te groeien en bloeien kan het zo mooi zijn! Mensen zien een groene tuin als veel werk, maar dat is helemaal niet waar. Die 'lui' die dus eens in de zoveel weken weer met de hogedrukreiniger hun tegels staan schoon te spuiten....

Ik steek meestal met een schep een twee haakse strepen van ~15 cm in het gras en til dan de punt omhoog. Vervolgens druk ik het weer aan als ik klaar ben.
Je kunt ook een vierkantje uitsteken en dat daarna weer terugstoppen.
Hoe diep moet dat, of maakt dat niet zo uit omdat je toch de gehele grasmat bij elkaar blijft houden door de wortels?Ric00w schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:00:
[...]
Ik steek meestal met een schep een twee haakse strepen van ~15 cm in het gras en til dan de punt omhoog. Vervolgens druk ik het weer aan als ik klaar ben.
Je kunt ook een vierkantje uitsteken en dat daarna weer terugstoppen.
Dan zou ik juist denken: die heeft verstand van een goede balans!pjot1 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:57:
[...]
Mensen vinden mijn tuin ook niet bij een stratenmaker passen. Veel groen, natuurlijke materialen en wat grind. Water blijft ook zo veel als mogelijk in de tuin.
Ik wil dit jaar toch maar eens een net voor de katten op het balkon spannen. Dan kunnen ze naar buiten als ik niet thuis ben in de zomerdagen.
Op zich prima, maar nu heb ik een broedkastje waar koolmeesjes in zitten. De vogels zouden prima door het net kunnen (duiven niet meer
), dus ze zouden naar het broedkastje kunnen.
Maar zouden ze dat ook doen? Of gooi ik dan de hele familie in de stress?
(De katten kunnen niet bij het broedkastje.)
Op zich prima, maar nu heb ik een broedkastje waar koolmeesjes in zitten. De vogels zouden prima door het net kunnen (duiven niet meer
FreeReef.nl
@True Larvex kopen en rap strooien
. Ik ben mijn gras ook aan het herstellen, die beesten vreten de wortels/gras sprieten aan waardoor het gras afsterft. Larvex herhalen na 3 maanden en ik ga het ook preventief nog een keer in het najaar strooien.
Ze zitten in de eerste 10cm vanaf het oppervlakte, je kan het ook herkennen aan allemaal kleine gaatjes in je gazon of bruinere plekken met opgeborreld aarde/gaatjes.
Ze zitten in de eerste 10cm vanaf het oppervlakte, je kan het ook herkennen aan allemaal kleine gaatjes in je gazon of bruinere plekken met opgeborreld aarde/gaatjes.
[ Voor 51% gewijzigd door GeeMoney op 09-05-2023 14:20 ]
Een net en vogels is een zeer slechte combinatie. Ze raken er in verstrikt.World Citizen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:48:
Ik wil dit jaar toch maar eens een net voor de katten op het balkon spannen. Dan kunnen ze naar buiten als ik niet thuis ben in de zomerdagen.
Op zich prima, maar nu heb ik een broedkastje waar koolmeesjes in zitten. De vogels zouden prima door het net kunnen (duiven niet meer), dus ze zouden naar het broedkastje kunnen.
Het lijkt mij geen engerling, aangezien ik geen pootjes kan herkennen op de foto. Het lijkt eerder een emelt (larve van de langpootmug). Het verschil tussen deze twee is dat de engerling dieper in de grasmat zit en uitsluitend van de wortels eet, terwijl emelten in het donker naar boven kruipen om aan je grassprieten te knabbelen.True schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:18:
[Afbeelding]
Andere dieren (vogels, zwijnen) gaan juist weer in je gras wroeten om deze emelten te pakken te krijgen, waardoor je gazon aardig beschadigd kan raken.
In het Engels noemen ze deze larven leatherjackets. Ze zijn het best te bestrijden met nematoden (Steinernema carpocapsae). Dit zijn aaltjes die emelten infecteren waardoor de emelten stoppen met eten en uiteindelijk sterven.
Een andere methode is het afdekken van je gazon met donker zeil. De volgende ochtend liggen de emelten op je gras (omdat het nog steeds donker is onder het zeil), waardoor je ze relatief makkelijk kunt verwijderen.
Dit is sowieso een goede manier om vast te stellen of je last hebt van emelten. Dek 's nachts een deel van het gazon af met een verduisterend zeil en kijk de volgende ochtend of er wat onder ligt.
This is absolutely ridiculous
@Ridicuul ik herken ze en het zijn inderdaad emelten.
Aaltjes zijn een aardige suggestie maar werkten bij mij (en vele anderen) voor geen meter. Het proces is erg precies, gekoeld, je moet mixen, sprayen etc. en de werking ervan is afwachten.
Ik heb Larvex ontdekt (vorig jaar voor het eerst op de "plekken" aangebracht en dit gaf erg snel resultaat.
1,5 week geleden heb ik mijn gehele gazon met Larvex behandeld (strooikarretje) en er is na een aantal dagen al behoorlijke verbetering zichtbaar. Dit moet binnen 3 maanden herhaald worden en ze raden aan om het daarna in het najaar en in het nieuwe voorjaar weer te behandelen totdat je zeker bent dat je ze niet meer hebt. Dat advies ga ik dus nu ook volgen. De kosten vallen alleszins mee, ik heb een grote pul Larvex besteld voor uit mijn hoofd 50 euro en daar kan ik mijn gras 2x mee behandelen (+- 180m2) .
Aaltjes zijn een aardige suggestie maar werkten bij mij (en vele anderen) voor geen meter. Het proces is erg precies, gekoeld, je moet mixen, sprayen etc. en de werking ervan is afwachten.
Ik heb Larvex ontdekt (vorig jaar voor het eerst op de "plekken" aangebracht en dit gaf erg snel resultaat.
1,5 week geleden heb ik mijn gehele gazon met Larvex behandeld (strooikarretje) en er is na een aantal dagen al behoorlijke verbetering zichtbaar. Dit moet binnen 3 maanden herhaald worden en ze raden aan om het daarna in het najaar en in het nieuwe voorjaar weer te behandelen totdat je zeker bent dat je ze niet meer hebt. Dat advies ga ik dus nu ook volgen. De kosten vallen alleszins mee, ik heb een grote pul Larvex besteld voor uit mijn hoofd 50 euro en daar kan ik mijn gras 2x mee behandelen (+- 180m2) .
Ik zag inderdaad ook geen poten. Het scheelt wel dat ik het enige zwijn ben wat in onze tuin rondloopt. Het afdekken is ook nog wel een goed idee dat ga ik denk ik in eerste instantie proberen.Ridicuul schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:42:
[...]
Het lijkt mij geen engerling, aangezien ik geen pootjes kan herkennen op de foto. Het lijkt eerder een emelt (larve van de langpootmug). Het verschil tussen deze twee is dat de engerling dieper in de grasmat zit en uitsluitend van de wortels eet, terwijl emelten in het donker naar boven kruipen om aan je grassprieten te knabbelen.
Andere dieren (vogels, zwijnen) gaan juist weer in je gras wroeten om deze emelten te pakken te krijgen, waardoor je gazon aardig beschadigd kan raken.
In het Engels noemen ze deze larven leatherjackets. Ze zijn het best te bestrijden met nematoden (Steinernema carpocapsae). Dit zijn aaltjes die emelten infecteren waardoor de emelten stoppen met eten en uiteindelijk sterven.
Een andere methode is het afdekken van je gazon met donker zeil. De volgende ochtend liggen de emelten op je gras (omdat het nog steeds donker is onder het zeil), waardoor je ze relatief makkelijk kunt verwijderen.
Dit is sowieso een goede manier om vast te stellen of je last hebt van emelten. Dek 's nachts een deel van het gazon af met een verduisterend zeil en kijk de volgende ochtend of er wat onder ligt.
Ik mag onze achtertuin helmaal opniew doen, en 1 van de grootste klussen word het terras direct achter de woning. Nu hebben we een aardig hoogteverschil tussen achterdeur, tuindeuren en het terras wat we moeten overbruggen. Eerst hadden we het idee hier een verhoogde vlonder te maken omdat het hout een ooie onbrkeing is in de tegels. Maar ik denk dat daar ook aardig nadelen aanzitten: duurder dan tegels, verweerd snel, wellicht glad bij regen, planken zul je na x jaar moeten vervangen. Dus we neigen om die redenen toch meer naar tegels.
Nu had mijn vrouw de ingeving om de tegels op het verhoogde deel in de andere richting te leggen dan het terras zelf, tegels worden naar alle waarschijnlijkheid 30x60 formaat:
:strip_exif()/f/image/2359xCZNlYRXTRs3ivoudZU1.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het idee ook nog even een plattegrond van de achtertuin:
/f/image/jpZ5IfCV1vd83e6lMLYKPkjc.png?f=fotoalbum_large)
Leuk idee? of zouden jullie toch kiezen voor tegels op beide delen in dezelfde richting of juist toch een vlonder?
Nu had mijn vrouw de ingeving om de tegels op het verhoogde deel in de andere richting te leggen dan het terras zelf, tegels worden naar alle waarschijnlijkheid 30x60 formaat:
:strip_exif()/f/image/2359xCZNlYRXTRs3ivoudZU1.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/jpZ5IfCV1vd83e6lMLYKPkjc.png?f=fotoalbum_large)
Leuk idee? of zouden jullie toch kiezen voor tegels op beide delen in dezelfde richting of juist toch een vlonder?
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ik zou zelf absoluut voor een vlonder kiezen.Chaoss schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:21:
Ik mag onze achtertuin helmaal opniew doen, en 1 van de grootste klussen word het terras direct achter de woning. Nu hebben we een aardig hoogteverschil tussen achterdeur, tuindeuren en het terras wat we moeten overbruggen. Eerst hadden we het idee hier een verhoogde vlonder te maken omdat het hout een ooie onbrkeing is in de tegels. Maar ik denk dat daar ook aardig nadelen aanzitten: duurder dan tegels, verweerd snel, wellicht glad bij regen, planken zul je na x jaar moeten vervangen. Dus we neigen om die redenen toch meer naar tegels.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hout oogt luxer maar heeft wel meer onderhoud nodig.
Kijkend naar het ontwerp in zijn geheel vind ik persoonlijk de balans tussen "groen" en "grijs" behoorlijk scheef. En mis ik een hoog groen element zoals een boom of een pergola met een klimplant.
Ik zou de legrichting juist omdraaien. Geeft je meer diepte gevoel vanuit je huis.
Vlonder wordt altijd gauw lelijk vind ik zelf en glad bij regen. Daarnaast best veel tegels, niet nog wat groen erbij? Nog aan je afwatering gedacht?
Vlonder wordt altijd gauw lelijk vind ik zelf en glad bij regen. Daarnaast best veel tegels, niet nog wat groen erbij? Nog aan je afwatering gedacht?
We gaan tegen de schuttingen wel wat klimmers plaatsen, middelhoge struik is ook wel.plaats voor. Beplanting zien we wel als de indeling klaar is. Tekeningen zijn gemaakt met floorplanner.com werkt redelijk voor een gratis dienst maar is totaal niet bedoeld om ook een heel plan qua beplanting te maken.Woody179 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:07:
[...]
Ik zou zelf absoluut voor een vlonder kiezen.
Hout oogt luxer maar heeft wel meer onderhoud nodig.
Kijkend naar het ontwerp in zijn geheel vind ik persoonlijk de balans tussen "groen" en "grijs" behoorlijk scheef. En mis ik een hoog groen element zoals een boom of een pergola met een klimplant.
Thnx voor je input wij vinden een vlonder ook wel mooi, maar met name het gladheids aspect staat me wat tegen. Heb jonge kinderen die om een of andere reden altijd rennen, geen behoefte dat die met hun hoofd op de bloembak eindigen.
Ook dat, hout is het eerste jaar mooi, maar wordt snel grijs en grouw.vinpower schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:04:
Ik zou de legrichting juist omdraaien. Geeft je meer diepte gevoel vanuit je huis.
Lengterichting zullen we nog eens omdraaien in de tekening kijken hoe dat lijkt. Maar het hoge deel waar je vanuit huis tegenaan kijkt blijft relatief smal wordt afhankelijk van de indeling 1m20 of 1m50 diep.
Als afwatering ben ik van plan zo'n goot naast het terras en de tegels naast huis te leggen. Moet alleen nog uitvogelen waar de afvoer pijp van mij huis precies heen loopt, heb geen idee
Meer groen, tja ik zou niet echt weten hoe, het stuk naast de woning is maar 2m86 breed, staat een trampo en is vooral schaduw. Terras zelf kan imho niet smaller, border naast terras zou ietsje breder kunnen. border naast gras kan iets breder maar dan lever ik gras in.
We gaan er al flink op vooruit, vorige bewoners hebben de hele achtertuin bestraat met 1 bloembak erin

@Chaoss composiet vlonders? Heb ik net aangelegd om mijn zwembad.
Tot nu toe erg blij mee en word niet spek glad. Kinderen rennen hier er nog overheen terwijl ze bommetjes hebben gemaakt en de planken dus nat zijn.
Overigens niet heel goedkoop en zeker niet goedkoper dan hout maar wel “onderhoudsvrij” .
Members only:
Inloggen
Tot nu toe erg blij mee en word niet spek glad. Kinderen rennen hier er nog overheen terwijl ze bommetjes hebben gemaakt en de planken dus nat zijn.
Overigens niet heel goedkoop en zeker niet goedkoper dan hout maar wel “onderhoudsvrij” .
[ Voor 82% gewijzigd door GeeMoney op 09-05-2023 18:56 ]
Waren die nog betaalbaar? Heb ze wel een soort betaalbaar gezien maar dan waren ze vrij lelijk kunstofachtig. Die van jou zien er zo op de foto wel mooi uit.
Betaalbaar is voor iedereen anders natuurlijk maar vandaar mijn disclaimer dat het zeker niet goedkoper is dan hout.Chaoss schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:00:
Waren die nog betaalbaar? Heb ze wel een soort betaalbaar gezien maar dan waren ze vrij lelijk kunstofachtig. Die van jou zien er zo op de foto wel mooi uit.
Dit is nog vers na het aanleggen en dus nog niet echt schoongemaakt en gebezemd maar wij zijn er ook erg blij mee inderdaad maar goedkoop is het zeker niet. (Kan wel maar dan zie je dat het overduidelijk kunstof is)
Wij hebben een jaren oude vlonder en die is goed begaanbaar. Ook met regen niet glad. Afgelopen seizoen de hogedruk erop, en dat is natuurlijk niet zo goed ervoor, hoewel ik dat bewust deed ivm ouderdom en structuur van de planken die niet goed te bezemen zijn.Chaoss schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:25:
[...]
Thnx voor je input wij vinden een vlonder ook wel mooi, maar met name het gladheids aspect staat me wat tegen. Heb jonge kinderen die om een of andere reden altijd rennen, geen behoefte dat die met hun hoofd op de bloembak eindigen.
Kijk eens bij Gadero naar de vlonderplanken en vooral de filmpjes erbij kijken! Ze adviseren een gladde bovenkant, zodat je geen ophopend alg krijgt. Als ik ooit iets opnieuw ga vlonderen wordt het zoiets.
Ik heb van grijze kleur geen last. Het blijft iets natuurlijks en wordt niet heet in de zomer. Ik vermoed dat composiet lelijker verkleurd op den duur en heter wordt (aannames). Regenwater kan ook zo de bodem in hieronder.
[ Voor 4% gewijzigd door Barleone op 09-05-2023 20:02 ]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Wij hebben ook een stuk vlonder achterin de tuin, een leuke afwisseling op het stenen terras tegen het huis aan.
Ja, het is gladder maar dat merken ze vanzelf en dan letten ze vanzelf beter op
Blijft een beetje hit or miss lijkt het. Bij mij verdwenen de emelten als sneeuw voor de zon met aaltjes. 3 jaar later zijn ze nog steeds niet terug gekeerd gelukkig.GeeMoney schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:18:
@Ridicuul ik herken ze en het zijn inderdaad emelten.
Wij hebben 2 vlonders, kunnen (zeker in de schaduw) glad worden door algen, maar die kun je verwijderen. keramische tegels zijn ook zonder algen glad, met een beetje water.kepler schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:13:
Wij hebben ook een stuk vlonder achterin de tuin, een leuke afwisseling op het stenen terras tegen het huis aan.
Dat is zeker niet bij alle keramische tegels zo. De GeoCeramica tegels die wij hebben liggen zijn niet glad als ze nat zijn.HiBe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:52:
[...]
Keramische tegels zijn ook zonder algen glad, met een beetje water.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Wij hebben de cera3line van Gardenlux en die worden ook niet glad.
@Chaoss
Ik zou boven andere bestrating boven kiezen dan beneden. Je kan bijvoorbeeld ook kiezen voor keramische tegels met houtlook. Je hebt dan de voordelen van bestrating met de uitstraling van hout.
Wat @HiBe zegt klopt niet. Je hebt de tegels in vele soorten en maten. Je hebt gladde tegels, ruwe en zelfs nog met structuur erop. Persoonlijk zou ik nooit voor gladde tegels gaan, dit gaat glimmen en onder blote voeten voelt dat ook niet zo prettig.
@Chaoss Kijk eens bij slimbestraten.nl. Daar heb je vele keuze in allerlei (houtlook)tegels.
Ik zou boven andere bestrating boven kiezen dan beneden. Je kan bijvoorbeeld ook kiezen voor keramische tegels met houtlook. Je hebt dan de voordelen van bestrating met de uitstraling van hout.
Wat @HiBe zegt klopt niet. Je hebt de tegels in vele soorten en maten. Je hebt gladde tegels, ruwe en zelfs nog met structuur erop. Persoonlijk zou ik nooit voor gladde tegels gaan, dit gaat glimmen en onder blote voeten voelt dat ook niet zo prettig.
@Chaoss Kijk eens bij slimbestraten.nl. Daar heb je vele keuze in allerlei (houtlook)tegels.
klopt niet is wat kort door de bocht, ik ben het wel met jouw nuancering eens dat er verschil int egels zit, ook wat betreft gladheid. onze buren hier hebben spekgladde keramische tegels en ik heb daar echt de nodige ongelukken voorbij zien komen...pjot1 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:06:
Leedvermaak!HiBe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:38:
[...]
klopt niet is wat kort door de bocht, ik ben het wel met jouw nuancering eens dat er verschil int egels zit, ook wat betreft gladheid. onze buren hier hebben spekgladde keramische tegels en ik heb daar echt de nodige ongelukken voorbij zien komen...
De allereerste keramische tegels waren inderdaad erg glad. Mede door valpartijen cq klachten zijn de tegels tegenwoordig wat ruwer. De laatste 7 a 8 jaar heb ik geen gladde tegels meer in m'n handen gehad. Al zijn ze er natuurlijk nog wel.
Wij willen een nieuwe oprit, maar vinden het lastig om een nette partij te vinden.
Joh, trek een stratenmaker aan zn jassie voor een avondje zwart.. is de toon, zelfs bij leveranciers.
Ik wil een onderbouwd goed advies krijgen ivm zachte bodem: bijvoorbeeld piepschuim of steenpuin als onderlaag. En een goed advies over de mogelijkheden ivm bomen.
Kent hier iemand een goede partij die goed meedenkt met particulieren en gewoon met factuur werkt? Locatie werk is tussen Gouda en Utrecht. Reactie via DM is misschien beter ivm offtopic.
Joh, trek een stratenmaker aan zn jassie voor een avondje zwart.. is de toon, zelfs bij leveranciers.
Ik wil een onderbouwd goed advies krijgen ivm zachte bodem: bijvoorbeeld piepschuim of steenpuin als onderlaag. En een goed advies over de mogelijkheden ivm bomen.
Kent hier iemand een goede partij die goed meedenkt met particulieren en gewoon met factuur werkt? Locatie werk is tussen Gouda en Utrecht. Reactie via DM is misschien beter ivm offtopic.
Belangrijk is om te kijken hoe ze gelegd moeten worden. Die Geoceramica tegels hebben een betonnen ondertegel en kunnen direct in een (geel) zandbed gelegd worden. Een echte (dunne) tegel moet je in de cement gaan leggen en vraagt meer voorbereidingswerk qua bedding.pjot1 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:06:
@Chaoss
Klinkt bekend.Barleone schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:36:
Wij willen een nieuwe oprit, maar vinden het lastig om een nette partij te vinden.
De meeste stratenmakers denken niet zo ver als dat jij nu doet.
Uit je post maak ik op dat je dus je oprit opnieuw wilt bestraten en dus er al een oprit ligt. Met een zachte bodem neem ik aan dat je veengrond bedoelt? Heb je nu last van spoorvorming of is alles in zijn geheel gezakt? Veen blijft ten alle tijden zakken je kan dit proces alleen vertragen door een flinke laag piepschuim. Als je steenkorrel gaat gebruiken maak je het pakket alleen maar zwaarder waardoor het uiteindelijk ook sneller verzakt.
Als je alleen maar spoorvorming hebt is een laag steenkorrel voldoende. (natuurlijk wel op wegen-/worteldoek). Door de samenstelling van grote en kleine korrels is de draagkracht beter bestend tegen puntbelasting wat het geval is met een autoband.
Wat bedoel je met mogelijkheden voor bomen? Je kan bijvoorbeeld wortelbegrenzers toepassen of zoek je een bepaalde boom?
offtopic:
Ik had je graag willen helpen als je wat dichterbij had gewoond
Ik had je graag willen helpen als je wat dichterbij had gewoond
Klopt. Dat is niet het enige, de tegels met ondertegel hebben afstandhouders waar de 2 of 3cmers dat niet hebben. Dat komt er ook nog bij waardoor je minder tegels weg legt en daardoor ook weer duurder is in aanleg.Mad_Manic schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:11:
[...]
Belangrijk is om te kijken hoe ze gelegd moeten worden. Die Geoceramica tegels hebben een betonnen ondertegel en kunnen direct in een (geel) zandbed gelegd worden. Een echte (dunne) tegel moet je in de cement gaan leggen en vraagt meer voorbereidingswerk qua bedding.
Het belangrijkste is om iets uit kiezen wat je mooi vindt binnen je budget. Zelf zou ik altijd voor minimaal 3cm dik gaan. Deze tegels zijn gewoon een stuk sterker dan de tegels van 2cm dik.
Bedankt voor de tips tot dusver. Heb composiet vlonders bekeken maar de mooie merken zijn mij te duur (minstens 4x zomduhr als tegels).
Tegels is houtlook is wel een optie zal daar nog eens naar kijken.
Als tegels voor het terras nemen we sowieso de Excluton Soft Comfort die zijn inderdaad ruw aan de bovenkant en daardoor niet glad, prima betaalbaar en in diverse kleuren te krijgen. We hadden deze ook bij onze vorige woning liggen en dat beviel prima.
Tegels is houtlook is wel een optie zal daar nog eens naar kijken.
Als tegels voor het terras nemen we sowieso de Excluton Soft Comfort die zijn inderdaad ruw aan de bovenkant en daardoor niet glad, prima betaalbaar en in diverse kleuren te krijgen. We hadden deze ook bij onze vorige woning liggen en dat beviel prima.
Nou. Een goeie week later. Vannacht zijn all vogeltjes dood gegaan.matthijst schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:21:
Nestkastje met pimpelmezen, eitjes vandaag uitgekomen.
[Afbeelding]
Zag vanmiddag nog maar 1 vogeltje in het nest liggen. Camera teruggekeken. Blijkt dat de moeder elk dood meesje uit het nest heeft verwijderd.
Haters everywhere but I don’t really care
Er ligt een oprit met grind, met spoorvorming. Maarja, dat zegt niet zoveel. Inderdaad zitten we hier mogelijk met veen. Tenzij we toevallig op een kleilaag wonen.pjot1 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:59:
[...]
Klinkt bekend.
De meeste stratenmakers denken niet zo ver als dat jij nu doet.Beetje zand erop en straten maar, is meestal de gedachtengang.
Uit je post maak ik op dat je dus je oprit opnieuw wilt bestraten en dus er al een oprit ligt. Met een zachte bodem neem ik aan dat je veengrond bedoelt? Heb je nu last van spoorvorming of is alles in zijn geheel gezakt? Veen blijft ten alle tijden zakken je kan dit proces alleen vertragen door een flinke laag piepschuim. Als je steenkorrel gaat gebruiken maak je het pakket alleen maar zwaarder waardoor het uiteindelijk ook sneller verzakt.
Er staan jarenoude taxussen die ik wil behouden.Als je alleen maar spoorvorming hebt is een laag steenkorrel voldoende. (natuurlijk wel op wegen-/worteldoek). Door de samenstelling van grote en kleine korrels is de draagkracht beter bestend tegen puntbelasting wat het geval is met een autoband.
Wat bedoel je met mogelijkheden voor bomen?Je kan bijvoorbeeld wortelbegrenzers toepassen of zoek je een bepaalde boom?
Voor zolang het duurt, maar hier ook een week verder is de score nog 5/5.matthijst schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:40:
[...]
Nou. Een goeie week later. Vannacht zijn all vogeltjes dood gegaan.
Zag vanmiddag nog maar 1 vogeltje in het nest liggen. Camera teruggekeken. Blijkt dat de moeder elk dood meesje uit het nest heeft verwijderd.
:strip_exif()/f/image/Yh1VreJX0ll988jefKRW7OsR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BjqitrykfcW1jyi1bjjLoFPj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door kaboom1555 op 10-05-2023 19:57 ]
Wij hebben last van mos (verticuteren al gedaan) en klaver in het gazon, als ik het goed begrijp kun je dit het beste bestrijden met:
- Gras niet te kort maaien (4 a 5 cm)
- Mos > https://www.graszaaddirect.nl/korrelkalk-15-mgo-20kg.html
- Klaver > https://www.graszaaddirec...-gras-weidemest-20kg.html
- Bijzaaien waar nodig > nog tips voor goed (speel)gras bij graszaaddirect?
Wat raden jullie aan de korrelkalk nu, en dan in juni N23?
En dan daarna het onderstaande schema te volgen?
Mei: korrelkalk
Juni: N23
September: N23
Oktober: korrelkalk
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
En vooral goed bemesten.Gynnad schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:57:
Wij hebben last van mos (verticuteren al gedaan) en klaver in het gazon, als ik het goed begrijp kun je dit het beste bestrijden met:
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik zag gisteren dat wij ook best veel klaver hebben (vorige week nog niet/amper?). Ik krijg morgen de BSI Larvex strooikorrels 6 kg binnen tegen de emelten. En ik heb nog https://www.grasengroenwi...on-professional-7-kg.html hoeveel moet ik gaan bemesten met +/- 75m2?
De Larvex is ook een soort mest dus ik wil voorkomen dat ik er mogelijk teveel op gooi. Beginnen met de 'Uitstrooien: gebruik 300 gram voor 10 vierkante meter.' voor de Larvex of kan ik er beter gelijk ook nog wat reguliere mest uitstrooien?
De Larvex is ook een soort mest dus ik wil voorkomen dat ik er mogelijk teveel op gooi. Beginnen met de 'Uitstrooien: gebruik 300 gram voor 10 vierkante meter.' voor de Larvex of kan ik er beter gelijk ook nog wat reguliere mest uitstrooien?
Naast de N23 nog of zou je ipv N23 dan beter https://www.graszaaddirect.nl/npk-12-10-18-20-kg.html kunnen pakken?
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Sowieso beter die 12-10-18 gebruiken zodat je ook Fosfor en Kalium toevoegt aan je gras, voor wortelgroei en het weerbaarder maken van je gras, daarnaast is kunstmest erg zout, teveel is niet goed is voor de bodem en het bodemleven.Gynnad schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:15:
[...]
Naast de N23 nog of zou je ipv N23 dan beter https://www.graszaaddirect.nl/npk-12-10-18-20-kg.html kunnen pakken?
Verder kun je eens proberen om ijzersulfaat te strooien of spuiten op je gras, mos kan hier niet tegen en wordt zwart en sterft af waardoor het makkelijker te verwijderen is bij het verticuteren.
Ik moest even opzoeken wat N23 is. Beter is voor het bodemleven om een organische meststof te gebruiken.Gynnad schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:15:
[...]
Maar daar zit dan weer niet zoveel stikstof in, en dus minder effectief?hansvk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:41:
[...]
Ik moest even opzoeken wat N23 is. Beter is voor het bodemleven om een organische meststof te gebruiken.
Klopt, dus gebruiken volgens de aanwijzingen op de verpakking.mitsumark schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:46:
[...]
Maar daar zit dan weer niet zoveel stikstof in, en dus minder effectief?
Extra info: https://www.tuinweb.nl/gazon-bemesten
[ Voor 9% gewijzigd door hansvk op 10-05-2023 22:50 ]
Tsja, het eerst wat in me opkomt, hoe lang ligt het er al en zijn er grindmatten toegepast?Barleone schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:58:
[...]
Er ligt een oprit met grind, met spoorvorming. Maarja, dat zegt niet zoveel. Inderdaad zitten we hier mogelijk met veen. Tenzij we toevallig op een kleilaag wonen.
[...]
Er staan jarenoude taxussen die ik wil behouden.
Qua taxussen, geen probleem toch? Of ga je het hele ontwerp aanpassen?
@Milo85 touwtje eromheen binden kan zeker geen kwaad. Zal je moeders (én vaders!) niet mee wegjagen hoor. Zolang je het maar op dezelfde plek laat hangen.
Vogels hebben een zeer slecht ontwikkelde neus, dus de fabel dat mensengeur ze wegjaagd hoef je je niet druk over te maken.
Vogels hebben een zeer slecht ontwikkelde neus, dus de fabel dat mensengeur ze wegjaagd hoef je je niet druk over te maken.
Na het broedseizoen 'renoveren' door te schroeven i.p.v. spijkeren.Milo85 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:47:
Tsja.. wat moet ik hier nou mee? In het vogelhuisje zit een nestje koolmezen. Maar de bodem van het huisje begint er opeens uit te vallen. Ik kan het wel repareren (desnoods een touwtje omheen binden zodat het niet verder uit elkaar valt) maar dan ben ik ook weer bang dat ik mamavogel weg jaag...
[Afbeelding]