Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 124 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lexus-vr
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 17:18
Dank allen voor de reacties! Ga toch me nog eens verdiepen in de elektrische grasmaaiers op accu's.
Heb nog niet een hele grote verzameling accu gereedschap van het betere segment. Maar we moeten ergens beginnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
@Lexus-vr voor een grasmaaier op accu kun je b.v. ook naar Ego kijken. Zij hebben een assortiment van verschillende tuinmachines die met dezelfde accu kunnen werken. Niet alleen grasmaaiers (van zero turn zitmaaiers tot loopmaaiers met of zonder aandrijving), maar b.v. ook bosmaaiers, heggenscharen, motorzagen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:57
Ik zou vooral dit topic even doornemen :)
Robotmaaiers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
GeeMoney schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:33:
Robotmaaiers
Een robotmaaier voor 120 m2 die ook nog eens verdeeld is over voor- en achtertuin lijkt me lichtelijk overdreven :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Milo85 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:10:
[...]

Een robotmaaier voor 120 m2 die ook nog eens verdeeld is over voor- en achtertuin lijkt me lichtelijk overdreven :p
Met mooi weer moet dat zeker 2-3x in de week gemaaid worden, heerlijk om daar met een biertje op het terras naar te kijken ipv zelf achter een machine aan te lopen :P .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lexus-vr
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 17:18
GeeMoney schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:33:
Robotmaaiers
Haha die topic had ik al zeker doorgelezen. En alhoewel je opmerking van het zitten en bier drinken me erg goed beviel. Is me portemonnee voor dit jaar nog niet in staat om een robot maaier aan te schaffen jammer genoeg 8)

Dan heb ik straks een robotmaaier maar geen stoel en bier om er van te genieten oOo

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:36
Mesque schreef op maandag 24 april 2023 @ 02:06:
Tot mijn schrik zag ik vandaag dat de buren (met een aangrenzende voortuin) de hele tuin vol met moerasannemonen hebben geplant. Ik heb het even nagevraagd en ze wisten niet wat het was, hadden de zaadjes van een vriend gekregen, maar gaan het “in de gaten houden”.

Aan mij dus zaak te voorkomen dat deze rotzooi mijn hele voortuin vernield. Wat is wijsheid? Een stuk metaal of dit (https://wortelbegrenzer.n...elbegrenzer-2mm-70cm.html) in de grond stoppen tussen onze percelen in, zodat het in ieder geval niet gaat doorwoekeren tot in onze tuin? Andere tips? Of zal het allemaal wel meevallen?
Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig...........

Ik denk dat je de buren nog even uit moet leggen dat de plant onder de noemer "invasief 3" valt.
Dat houdt in dat eenmaal geworteld je hem nooit meer weg krijgt, net als Japanse Duizendknoop kan dit plantje van elk stukje wortel dat achterblijft weer uitgroeien tot een nieuwe plant. Bovendien doet hij het overal, zowel in de zon als in de schaduw, en op land en in water.
In de gaten houden heeft dus geen zin................je bent na aanplant eigenlijk gelijk kansloos.
Bovendien stinkt de plant........ondanks dat het er leuk uitziet.

Enige mogelijkheid is gelijk alles rooien op het moment dat het zaad ontkiemt en de wortels nog niet diep zitten, maar ook dan moet je zorgen dat er niets achterblijft.
Maar misschien is het dan op dat moment, net na ontkiemen, ook nog te redden met glyfosaat, voor sommige invasieve soorten moet je helaas een uitzondering maken. Hopelijk reageert deze soort nog wel op dit gif. Volgens deze comments is het niet gevoelig voor gif......en is de enige remedie 40-50 cm afgraven en elk stukje wortel >1mm er uit halen. :X
Aan mij dus zaak te voorkomen dat deze rotzooi mijn hele voortuin vernield. Wat is wijsheid?
Na ze dit uitgelegd te hebben zou ik ze dus zelf laten zorgen dat het niet jouw tuin in groeit dmv hele diepe wortelbegrenzers op de erfgrens, en ze gelijk even laten tekenen dat ze voor alle kosten opdraaien mocht het wel in jouw tuin terecht komen. Je houdt het namelijk niet in de hand.
Gezien de hardnekkigheid van dit spul zou dat best op afgraven en de grond zeven uit kunnen draaien, met dus daarnaast een nieuwe tuinaanleg.
Een aanzienlijke kostenpost dus om het weg te krijgen, en het kan dus ook naar andere tuinen overslaan.
Misschien dat ze dan wel inzien wat voor gevaarlijk plantje ze geplant hebben.
Ook drukt het de bestrating uit elkaar en maakt het wortels en wortelstokken als spaghetti, wat afbreekt als je het wil verwijderen en gewoon weer uitgroeit tot nieuwe woekerende massa.

Natuurlijk breng je dit allemaal superaardig, je kan zelfs aanbieden om mee te betalen aan ander zaad, maar maak duidelijk dat wat ze gedaan hebben echt geen grap is.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 25-04-2023 23:37 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 13:14
Mesque schreef op maandag 24 april 2023 @ 02:06:
Tot mijn schrik zag ik vandaag dat de buren (met een aangrenzende voortuin) de hele tuin vol met moerasannemonen hebben geplant. Ik heb het even nagevraagd en ze wisten niet wat het was, hadden de zaadjes van een vriend gekregen, maar gaan het “in de gaten houden”.

Aan mij dus zaak te voorkomen dat deze rotzooi mijn hele voortuin vernield. Wat is wijsheid? Een stuk metaal of dit (https://wortelbegrenzer.n...elbegrenzer-2mm-70cm.html) in de grond stoppen tussen onze percelen in, zodat het in ieder geval niet gaat doorwoekeren tot in onze tuin? Andere tips? Of zal het allemaal wel meevallen?
Denk erom dat je tuin naar de visafslag van IJmuiden gaat ruiken :r
De plant geeft namelijk een sterke visgeur af.
De letterlijke vertaling van de Chinese naam, yúxīng cao, luidt overigens ‘fishy-smell herb’ (kruid met een vislucht), en ook de Engelsen hebben het over ‘fishwort’ (viskruid).

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:31
Vorig voorjaar een mooie kers in de tuin geplant, nu vol in bloei, hoeveel zorgen moet ik mij maken met de vorst vannacht? Word een graad of -2/-3 hierzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
grassmoon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:55:
Vorig voorjaar een mooie kers in de tuin geplant, nu vol in bloei, hoeveel zorgen moet ik mij maken met de vorst vannacht? Word een graad of -2/-3 hierzo.
De boom ansich zal het best overleven. In het ergste geval heb je geen fruit.

Als je de mogelijkheid hebt zou je hem in kunnen pakken met een vliesdoek:
https://moestuinland.nl/v...bescherming-insecten-sogo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:37
Wie kan mij helpen aan de namen van de planten in deze afbeeldingen? Wij zijn erg gecharmeerd van verschillend groen in de borders van onze tuin van onze nieuwbouwwoning.

Ik kom tot:
  1. Taxus Baccata
  2. Rhodondendron
  3. Lavendel
  4. Hosta
  5. Dropplant (?)
  6. Salie (?)
Wie weet er nog een aantal? Met een plant scan app kom ik niet veel verder en krijg ik steeds verschillende resultaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aXNUppxN4L071znL2RImmOYcwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/appdcfjEUgsgiFHd2bbh4JRC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQgR0kZyJ4c9E_GwHI1gCLcUuno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AaYSUY3YUUFhCnssEK8EdS8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBApyOhox8657_lSpOyh65xmjhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfnnnBc8uACEtEAGYsJI5YHP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:06
Dat paars is lavendel lijkt me.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JWWhisky schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:42:
Wie kan mij helpen aan de namen van de planten in deze afbeeldingen? Wij zijn erg gecharmeerd van verschillend groen in de borders van onze tuin van onze nieuwbouwwoning.

Ik kom tot:
  1. Taxus Baccata
  2. Rhodondendron
  3. Lavendel
  4. Hosta
  5. Dropplant (?)
  6. Salie (?)
Wie weet er nog een aantal? Met een plant scan app kom ik niet veel verder en krijg ik steeds verschillende resultaten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
  1. 1 of andere bamboe soort
  2. Die in de bak lijkt me een of andere acer (palmatum?)
  3. Een aantal (tong)varens
  4. De siergrassen herken ik niet meteen
Mooie borders in ieder geval (y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
Lexus-vr schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:22:
Wat voor grasmaaier aanschaffen?

Afgelopen weekend +/- 120m2 graszoden gelegd in onze achtertuin + klein stukje voortuin.
Ziet er strak uit zo een nieuwe groene grasmat. O-) Nu moeten we dit natuurlijk bij gaan houden en ben ik op zoek naar wat is de juiste grasmaaier voor ons.

We wonen op een hoekhuis en de achtertuin waar het gras ligt is ongeveer 12x7m2 en klein stukje voortuin 20m2 ongeveer. Nu dacht ik eraan om gewoon maar een handmaaier te kopen? Zou graag een maaier willen hebben die ook kan mulchen.

Zijn er tweakers die goede ervaringen hebben met bepaalde types handmaaiers? Zat zelf te kijken nu naar de STIGA SCM 440 FS.

Of is een elektrische grasmaaier beter te doen voor dit soort oppervlaktes?
Hoor graag de ervaringen
Ik heb ongeveer 160 m2 gazon, en heb een brede Gardena kooimaaier (40cm breed). Hand dus. Kost me 10 minuten om het gras te maaien. Daar heb ik het gedoe met accu's die op het verkeerde moment op zijn en na een paar jaar de helft van hun capaciteit kwijt zijn niet voor over. Maar dat is natuurlijk altijd persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Het begint langzaam aan traditie te worden. Het scheren van de euonymus dart's blanket op koningsdag :- )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPkD81B9M0MUS9leQMJ0RKNSiws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFBBuDxea2ZOZcIz5ZcTtim8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcAB0RL-94-dHk2uwG_QATU5b6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqZGzp1XH8v5W3gxyqpbjSdL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Teijgetje
Onder de noemer : "Hortensia`s heb je nooit genoeg......" :9

Op de vrijmarkt, kon het niet laten liggen voor 15 euro.
Een karretje vol en nog een groot pallet vol.
Meest roze, maar ook wit en pluim.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZW7a6ImlrZPTR0ul6fu6_Waujk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkkMtBL3dlZSfFAhFr0bszkF.jpg?f=fotoalbum_large

Stond op de lokale website bij de advertenties, te ruilen voor 1 kratje Amstel, zelf uitgraven.
Haast om de hoek. (3 hoeken. :+)
Na bellen bleek het om ruim 20 meter Hortensia`s te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGV6ZGzq8Qa0z08OKl-T2QtCQXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yqgt9qqMgbGgsBVYuAn2SQ56.jpg?f=fotoalbum_large

Heb er nog een bloemetje bij gedaan en bij de laatste drie grote die muurvast zaten hielp de buurman even met zijn kraantje. _/-\o_
Die trok gelijk even alle planken en palen uit de grond (en de onderste schuttingplank aan diggelen. :+ , niet mijn probleem gelukkig), er komen lei-fruitbomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gyHiDz49-SCWDeSiA96MgSE-kA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaM9js2QzbW8P3iBZXlFFpQT.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luQe1EmvBgYmMk0fxAwRUsT47OU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdDhRiruXavZbVRTDcQujYy2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2M3-YNsS2dCukXckM5wjB5kH9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iR9ryaP5FYIASh34Gb6hlJGF.jpg?f=fotoalbum_tile

De grote hortensia`s kwamen elk jaar boven de schutting uit..... :*)

Uiteindelijk stonden ze in 3,5 uur thuis. Pallet kon zo uit de auto getild met de tractor.

Nu zelf fijn gaten graven bij ons met de hand. :X
Alleen wat hele kleintjes (pallet) kunnen met de boor geplant.

Ze komen in/op alle hoeken waar ik met de maaitractor niet kan komen.
En dan nog ergens veel.......... :+

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 27-04-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:37
Thanks, die had ik inderdaad ook gevonden.
Slonzo schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:02:
[...]
  1. 1 of andere bamboe soort
  2. Die in de bak lijkt me een of andere acer (palmatum?)
  3. Een aantal (tong)varens
  4. De siergrassen herken ik niet meteen
Mooie borders in ieder geval (y)
Thanks, geeft me weer een goede richting om verder te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 22:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik kom tot:
  1. Taxus Baccata
  2. Rhodondendron
  3. Lavendel
  4. Hosta
  5. Dropplant (?)
  6. Salie (?)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij de hosta (dus achter die witte bloemen op de laatste foto) lijken mij (herfst)anemonen

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Weet iemand waar het aan ligt als een beukenhaag laat is met groen worden? Bijna alle beukenhaag en hier in de wijk zijn al groen maar die van ons nog steeds niet. Heb hem toch wel voeding gegeven dit jaar.. Krijgt ook genoeg zon. Het lijkt heel random

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Zijn er hier nog mensen die een esdoorn boompje willen? Wij hebben heel veel sprietige boompjes van 1-4m hoog.

Voordat we in een bos wonen moeten ze er eens uit, maar gezonde boompjes weggooien voelt ook als zonde.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:47

Ik kom tot:
  1. Taxus Baccata
  2. Rhodondendron
  3. Lavendel
  4. Hosta
  5. Dropplant (?)
  6. Salie (?)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Boven de trap, tegenover de lavendel, lijkt op Persicaria.

En het siergras naast het gazon op Carex Morrowwi (Irish Green).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
FireFoz schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:57:
Weet iemand waar het aan ligt als een beukenhaag laat is met groen worden? Bijna alle beukenhaag en hier in de wijk zijn al groen maar die van ons nog steeds niet. Heb hem toch wel voeding gegeven dit jaar.. Krijgt ook genoeg zon. Het lijkt heel random
Welk soort is het? De fagus sylvatica hier begint hier ook nog niet echt uit te lopen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Laatst online: 15-09 16:49

The.Terminator

Un boer met bier

noes schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:06:
Zijn er hier nog mensen die een esdoorn boompje willen? Wij hebben heel veel sprietige boompjes van 1-4m hoog.

Voordat we in een bos wonen moeten ze er eens uit, maar gezonde boompjes weggooien voelt ook als zonde.
Heb je een regio en enkele foto's ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
Hier in de wijk zijn er juist nog meer kaal dan groen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:29
Met wat tegenzin toch een pad laten maken met gebakken waaltjes. Altijd vol gehouden om alles gras te houden, maar valt niet mee om het gras goed te onderhouden als je er iedere dag overheen loopt. En ook altijd zand in huis, al zal dit waarschijnlijk liggen aan mijn schoenen gedrag :+. Ik heb ook twee nestjes zitten in de tuin; koolmeesnestje en mussennestje. Hier hebben ze rekening mee gehouden om deze zo min mogelijk te storen, gelukkig is dit gelukt en zijn nog vrolijk aanwezig.

Nu alles nog opnieuw inzaaien en wat extra plantjes erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1SU3A-BmJK6VhD26Emfn-3JDLY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnDBVmuXPqtajHt7ztaOMFdE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0plTHPxMgRLIfAIMd73dyASW5-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95ruCf4hwgorexKlsVOpFW93.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Uqf_gNx6sU3CPrPf7PyZTvtM0o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yDJh1PWbyuJn0UtiXvWbkjn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiR__rtg5Iapv8bOm9B1SNQDcOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yrD4HJblPWpmHHYE5i9wbtY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

The.Terminator schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:27:
[...]

Heb je een regio en enkele foto's ?
Bergambacht (bij Gouda). Wat heb je nodig qua formaat, dan maak ik daar wel foto van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Laatst online: 15-09 15:52

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Mijn beukenhaag en die van de buren hebben pas sinds gisteren de eerste groene blaadjes, dus nog even geduld, denk ik ;)

Mijn walnoot gaat nu ook pas open, en van de meerdere eiken is ook de eerste pas bezig zich te ontluiken.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Laatst online: 15-09 15:52

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik kom tot:
  1. Taxus Baccata
  2. Rhodondendron
  3. Lavendel
  4. Hosta
  5. Dropplant (?)
  6. Salie (?)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Práchtige tuin! Groen moet wel je kleur zijn, tho...

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ingelogd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:58:
Met wat tegenzin toch een pad laten maken met gebakken waaltjes. Altijd vol gehouden om alles gras te houden, maar valt niet mee om het gras goed te onderhouden als je er iedere dag overheen loopt. En ook altijd zand in huis, al zal dit waarschijnlijk liggen aan mijn schoenen gedrag :+. Ik heb ook twee nestjes zitten in de tuin; koolmeesnestje en mussennestje. Hier hebben ze rekening mee gehouden om deze zo min mogelijk te storen, gelukkig is dit gelukt en zijn nog vrolijk aanwezig.

Nu alles nog opnieuw inzaaien en wat extra plantjes erbij.

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Goed dat je kantopsluiting hebt toegepast door middel van een rollaag! Het is een hoop werk maar dan heb je ook wat! d:)b

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
pjot1 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:02:
[...]

Goed dat je kantopsluiting hebt toegepast door middel van een rollaag! Het is een hoop werk maar dan heb je ook wat! d:)b
Dit is dan ook gedaan door vakmensen. Zijn toch met 3 man 2 dagen bezig geweest, vooral het rekenwerk en het puzzelen kostte tijd. Er stonden ook nog een paar bomen in de weg waar omheen gewerkt moest worden. Er was een plan gemaakt, maar de praktijk gaat toch iets lastiger dan wat er op papier staat.

Het kost wel iets meer maar zoveel mooier, zelfs met regen ziet het er prachtig uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ingelogd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:35:
[...]

Dit is dan ook gedaan door vakmensen. Zijn toch met 3 man 2 dagen bezig geweest, vooral het rekenwerk en het puzzelen kostte tijd. Er stonden ook nog een paar bomen in de weg waar omheen gewerkt moest worden. Er was een plan gemaakt, maar de praktijk gaat toch iets lastiger dan wat er op papier staat.

Het kost wel iets meer maar zoveel mooier, zelfs met regen ziet het er prachtig uit.
Als ik een (bouw)tekening in m'n handen krijg is eigenlijk altijd m'n eerste opmerking, 'die kan je beter achteraf maken.' Op papier klopt alles maar in de praktijk blijkt vaak dat dingen anders zijn en dat vergt improvisatie.

Bij m'n vorige werkgever werkte ik vaak voor gemeentes, complete woonwijken aanleggen, renovaties enzovoorts. Het is werkelijk niet te geloven hoeveel fouten er gemaakt worden met hoogtes en maten. Het is dan aan de werkvloer om dit op te lossen en dat is dus de stratenmaker.

Nu leg ik meer tuinen aan en met tekeningen van hoveniers idem dito. Ik bekijk dingen meer van de praktische kant en zij van een esthetische kant, daardoor komen we altijd op de perfecte compromis. Dat is in jouw geval natuurlijk ook zo; gelukkig heb je mensen aan het werk gehad die wisten waar ze mee bezig waren.

Ik zie een tekening niets anders dan een richtlijn, zeker met bestrating zijn de mogelijkheden legio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
pjot1 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:51:
[...]

Als ik een (bouw)tekening in m'n handen krijg is eigenlijk altijd m'n eerste opmerking, 'die kan je beter achteraf maken.' Op papier klopt alles maar in de praktijk blijkt vaak dat dingen anders zijn en dat vergt improvisatie.
Haha... praktijk voorbeeld heb ik nu zelf gezien, de eerste opmerking van de ambachtslieden; die boom is verkeerd ingetekend, dat kan helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Weet iemand goede verlengkabels (stroom) voor permanent buiten (deels onder overkapping, kan schuin wel regen op vallen)? Kom niet verder dan een Brennenstuhl maar daar staat expliciet bij dat voor kortstondig gebruik buiten is.

https://www.bol.com/nl/p/...lengnoer/9200000107795195

Ik vind nergens beter dan ip44. Is dat inherent aan een stroomsnoer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:56:
Weet iemand goede verlengkabels (stroom) voor permanent buiten (deels onder overkapping, kan schuin wel regen op vallen)? Kom niet verder dan een Brennenstuhl maar daar staat expliciet bij dat voor kortstondig gebruik buiten is.

Kun je niet gewoon met een ymvk kabel een vaste aansluiting maken onder die overkapping?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ronald.42 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:01:
[...]

Kun je niet gewoon met een ymvk kabel een vaste aansluiting maken onder die overkapping?
Ben er niet in thuis, maar dat lijkt het juiste antwoord op de situatie. Snap alleen niet waarom dat wel goed beschermd is en een kant en klaar verlengsnoer dat niet kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:37:
[...]

Ben er niet in thuis, maar dat lijkt het juiste antwoord op de situatie. Snap alleen niet waarom dat wel goed beschermd is en een kant en klaar verlengsnoer dat niet kan zijn.
Ymvk is ozon en uv bestendig mischien zijn die verlengkabels dat niet?

Ik heb zelf onder een afkapping een rvs afdakje met daarin een 220 en een 380 stopcontact die laatste is voor de houtklover.
Ik heb daar ook een vaste ymvk kabel heen.
Lekker makkelijk kun je zo van alles in prikken zonder gezeur met verlengsnoeren

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ronald.42 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:41:
[...]

Ymvk is ozon en uv bestendig mischien zijn die verlengkabels dat niet?

Ik heb zelf onder een afkapping een rvs afdakje met daarin een 220 en een 380 stopcontact die laatste is voor de houtklover.
Ik heb daar ook een vaste ymvk kabel heen.
Lekker makkelijk kun je zo van alles in prikken zonder gezeur met verlengsnoeren
We hebben een langwerpig terras van 20 meter, aan één kant zit een stopcontact. Als ik het goed begrijp werkt het dus wel om daar stroom vanaf te pakken middels een ymvk kabel en aan einde ervan een stopcontact te monteren. Dat moet ik echter aan een elektricien overlaten. Zelf niet handig mee.

Maak me idd ook meer zorgen over schade door UV dan beetje regen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hertog_Martin op 29-04-2023 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:14
Herkend iemand deze plant? Ik dacht zelf aan een Agastache foeniculum, maar die heeft een andere bladvorm. Hartelijk dank alvast _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_71PHRWDwBYO6whdJAL0ygZ-Vc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vvkumf6v6YCPB9OKTxAlhKHi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:56:

IP44 is inherent aan de stekker / stopcontact. Niemand kan waarborgen dat daar geen water in komt als je het onder druk erop spuit of in een plas water legt. UV bestendig betekend dat je het wel even in de zon kan laten liggen, maar ik neem aan dat het na verloop van tijd toch verouderd, net als veel plastic en rubber producten. Maar je mag aannemen dat het wel een tijdje goed gaat. De korte tijd buiten wordt op de Brennenstuhl website zelf niet genoemd, als ik het zo zie.

Als je zelf niet handig bent, zou ik gewoon een verlengsnoer neerleggen. Wil je het netter, YMVK kabel onder de grond (zodat je er niet tegen aan hoeft te kijken), en dan een (tuin)stopcontact aan de andere kant monteren. Anders eventueel in een PVC buis, maar die zijn niet meer of minder UV bestendig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Even voor de volledigheid bij het advies van @henkie196, @Hertog_Martin is immers niet bekend met elektra :

YMVK mag niet ingegraven zonder buis/kabelgoot, YMVK-As wel, die kan zo de grond in.

Slagvaste PVC/Hostaliet is een stuk beter bestand tegen UV dan gewone PVC, en is ook voor buitenmontage. Dat wordt niet zo snel broos en hard, en gaat tientallen jaren mee eenmaal netjes geïnstalleerd en verder ongemoeid gelaten.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Echium, oftewel slangenkruid.

[ Voor 6% gewijzigd door Kiwi70 op 29-04-2023 11:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
Fml, al een paar dagen bezig aan m’n verhoogd terras.

Moest toch nog wat uitgraven (drainage), kom ik alsnog om de haverklap van die maaskeien tegen.

Nja goed, drainage buis en kabel ligt er in.

Had een deel al opgevuld met de oude grond (klei), om vervolgens tot de conclusie te komen dat dat echt shit is met aanstampen dus ben ik dat er maar weer uit aan het halen en ga ik het opvullen met ophoogzand.

Notes to self:

- als je een vijver uitgraaft voer dan meteen alle grond af (als er van die mooie keien omheen lagen)
- als je een aanhanger wilt kopen, koop dan een geremde die 1300kg ofzo mag laden..

En ik ga bij nader inzien toch voor de L elementen ipv stapelblokken. Goede stapelblokken kosten aanzienlijk meer en is een hoop extra geklooi om te plaatsen.

Terrasje wordt straks rond de 12-15m2.

Foto van de puinhoop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bIDBLhl7bcYaE7M5PG9FQm-qYk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Eqyq0a2AO67EjipoIgB2jBWv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
noes schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:58:
[...]

Bergambacht (bij Gouda). Wat heb je nodig qua formaat, dan maak ik daar wel foto van.
Je hebt haagbeuk (bladverliezend en snel groen) en beukenhaag (houd het oude blad vast en begint nu langzaam aan groen te worden).
Van een afstandje zien ze er gelijk uit, tekening op het blad is verschillend.

Oeps, dit was bedoeld voor @FireFoz , sorry @noes

[ Voor 6% gewijzigd door Tehh op 30-04-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Tehh schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:43:
[...]

Je hebt haagbeuk (bladverliezend en snel groen) en beukenhaag (houd het oude blad vast en begint nu langzaam aan groen te worden).
Van een afstandje zien ze er gelijk uit, tekening op het blad is verschillend.
Maar dat zijn geen esdoorns ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
In navolging op mijn plaggenveldje ben ik gisteren met het mooie weer toch aan het opknappen geslagen. Wellicht tegen beter weten in :9 .
Vorige week maandag Larvex gestrooid over het gehele gazon (niet alleen de beschadigde plekken zoals ik vorige keer gedaan had)
Dan eerst met de hand alles kort gemaaid tot 5cm. Ik heb vervolgens de grootste dode stukken en onkruid stukken eruit gestoken, compleet geverticuteerd en de gaten opgevuld met nieuwe aarde. De grensdraad compleet opnieuw aangelegd en een proefrondje laten rijden, daarna het hele gazon bijgezaaid en bemest. Nu 2x per dag vochtig houden en er even niet/zo min mogelijk op lopen.

Dat ziet er dan als volgt uit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik post over 3 weken de tussenstand :+ . Als het dan niet veel verbeterd is dan moet alles eruit ben ik bang.
De Larvex herhaal ik over 2 maanden en in het najaar doe ik het nog een keer.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2023 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@GeeMoney
Wat je ook kunt doen is even in de buurt zoeken op Marktplaats naar graszoden die over zijn.
Zoeken op max afstand en dan sorteren op afstand.

Dan kun je de nu ingezaaide stukken van een nieuwe zode voorzien.
Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen overhouden of wat verkeerd bezorgd is. Vaak gratis of voor 1 €/m2.

Ik ben hier ook eea aan kuilen en bij de buurvrouw aan het ophogen en heb om dat van nieuw gras te voorzien inmiddels ca. 35 m2 opgehaald voor 18 euro en een flesje wijn (3 adressen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:23
Weet iemand welke plant dit is? Met picturethis kwam ik er niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XtSZ4bIv-LnuUPaRloMmHDVDok=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JIbr75Ix4r5m7mmTgbjXDhdT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgWMYUINVptqtUOOvcW67Ss3_s4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mB27AggccKbTdZ6UqvW3bZtK.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
banaliteit schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:46:
Weet iemand welke plant dit is? Met picturethis kwam ik er niet uit.

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je er een tikje tegenaan geeft springen er dan allerlei zaden in het rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:23
Tehh schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:22:
[...]

Als je er een tikje tegenaan geeft springen er dan allerlei zaden in het rond?
Jaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12
Ik ken het onder de naam Springkruid.
https://www.flora-west-eu...flora/4/cardamine-hirsuta

[ Voor 9% gewijzigd door Barleone op 30-04-2023 15:20 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Kleine veldkers

Wees dankbaar dat ze niet zo diep wortelen en dat ze vrij lekker zijn, want je komt er nooit meer van af ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:21
De_Bastaard schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:14:
Fml, al een paar dagen bezig aan m’n verhoogd terras.

Moest toch nog wat uitgraven (drainage), kom ik alsnog om de haverklap van die maaskeien tegen.

Nja goed, drainage buis en kabel ligt er in.

Had een deel al opgevuld met de oude grond (klei), om vervolgens tot de conclusie te komen dat dat echt shit is met aanstampen dus ben ik dat er maar weer uit aan het halen en ga ik het opvullen met ophoogzand.

Notes to self:

- als je een vijver uitgraaft voer dan meteen alle grond af (als er van die mooie keien omheen lagen)
- als je een aanhanger wilt kopen, koop dan een geremde die 1300kg ofzo mag laden..

En ik ga bij nader inzien toch voor de L elementen ipv stapelblokken. Goede stapelblokken kosten aanzienlijk meer en is een hoop extra geklooi om te plaatsen.

Terrasje wordt straks rond de 12-15m2.

Foto van de puinhoop:

[Afbeelding]
Wat doet zo’n buis in de grond ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Len020 schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:01:
[...]

Wat doet zo’n buis in de grond ?
Overtollig water afvoeren.
Ik heb het nu in mijn voortuin liggen want daar bleef ongekend veel water staan en alle bomen en planten overleefden het niet.
Drainagebuis ingegraven en de leibomen hebben zowaar dikke knoppen en de maagdenpalm is in bloei als nooit tevoren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:21
GeeMoney schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:04:
[...]

Overtollig water afvoeren.
Ik heb het nu in mijn voortuin liggen want daar bleef ongekend veel water staan en alle bomen en planten overleefden het niet.
Drainagebuis ingegraven en de leibomen hebben zowaar dikke knoppen en de maagdenpalm is in bloei als nooit tevoren :).
Sluit je dat aan op hemelwater afvoer dan ? Of vult die buis zich en ligt ie op afschot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
Bij mij loopt ie nu gewoon een flink stuk de andere kant van de tuin in. Afvoer voor hemelwater heb ik niet. Het is allemaal klei daar dus zal wel goed komen op die plek.

Ben vooral blij als het terras tzt niet verzakt, daar leg ik die buis iig voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Len020 schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:05:
[...]

Sluit je dat aan op hemelwater afvoer dan ? Of vult die buis zich en ligt ie op afschot
Liefst op een hemelwater afvoer inderdaad en dan een beetje op afschot leggen.
Soms zie je het ook weleens naar van die kratten of grindbakken toe zodat het vanuit daar langzaam de grond in kan zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHFR
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-05 13:34
Heb helaas veel onkruid/groen tussen mijn bestrating.
Uitkrabben is denk ik de beste oplossing echter heeft iemand ervaring met een middeltje wat je in de gieter doet en dat het dan bruin wordt (door de zon) zodat ik het alleen nog maar met een harde bezem hoef weg te vegen? Hoor graag jullie ervaringen met middeltjes die echt werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Dihydrogen monoxide wat je verhit tot 100°C en dan over het onkruid giet.

spoiler:
Kokend water uit de waterkoker dus ;)

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 01-05-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 21:55
Ik zit met een inimini voortuintje (diepste gedeelte 90cm ondiepste gedeelte 30cm) en daar 'moet' ik van de gemeente Fagus Sylvatica in leven in proberen te houden. Dat is me nu al 4 zomers achter elkaar niet gelukt omdat er gewoon te weinig water in terecht komt, ze vol op het zuiden staan en het beetje water wat er wel op terecht komt direct wegloopt door het afschot van de aansluitende stoep. Nu zat ik te denken om een drainagebuis achter de Fagus in te graven op pakweg 30cm diepte en die aan 1 kant dicht te tapen en aan de andere kant omhoog uit te laten steken en die maar eens elke avond vol te zetten met water. Maar drainage buis kan je alleen op rol van 50 meter kopen wat ik zo zie. Weet iemand ergens een toko (rondom Ede/midden Nederland) waar ze dat spul per meter verkopen, ik heb een luttele 3 meter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:48
JHFR schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:25:
Uitkrabben is denk ik de beste oplossing echter heeft iemand ervaring met een middeltje wat je in de gieter doet en dat het dan bruin wordt (door de zon) zodat ik het alleen nog maar met een harde bezem hoef weg te vegen? Hoor graag jullie ervaringen met middeltjes die echt werken.
Gewoon laagje keukenzout strooien , bij regen trekt het er vanzelf mooi in en anders tuinslag op standje nevel . In een gieter kan ook maar verdeeld niet zo mooi .

Goedkoper dan chemische middeltjes die bij regen juist niet werken . Dit geeft bij regen juist opnieuw een boost . Werking hetzelfde ; uitdroging onkruid tot in de wortel.

[ Voor 12% gewijzigd door nuffy op 01-05-2023 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
@Sammy_tukker heb je al op Marktplaats gekeken of iemand in de buurt een stukje aanbiedt?

I.p.v. drainagebuis kun je misschien ook overwegen om een verhoogd randje langs de voortuin te maken zodat het water wat valt of wat je geeft niet direct wegloopt maar in de grond kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
Sammy_tukker schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:57:
Ik zit met een inimini voortuintje (diepste gedeelte 90cm ondiepste gedeelte 30cm) en daar 'moet' ik van de gemeente Fagus Sylvatica in leven in proberen te houden. Dat is me nu al 4 zomers achter elkaar niet gelukt omdat er gewoon te weinig water in terecht komt, ze vol op het zuiden staan en het beetje water wat er wel op terecht komt direct wegloopt door het afschot van de aansluitende stoep. Nu zat ik te denken om een drainagebuis achter de Fagus in te graven op pakweg 30cm diepte en die aan 1 kant dicht te tapen en aan de andere kant omhoog uit te laten steken en die maar eens elke avond vol te zetten met water. Maar drainage buis kan je alleen op rol van 50 meter kopen wat ik zo zie. Weet iemand ergens een toko (rondom Ede/midden Nederland) waar ze dat spul per meter verkopen, ik heb een luttele 3 meter nodig.
Bij de Hornbach is 5 meter het kortste.

Anders een geul graven, worteldoek erin, grind erin en worteldoek dichtvouwen. Hierna afdekken met zand.
Dit kun je dan volgieten/sproeien met water of je hemelwaterafvoer in uit laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 21:55
Franciesco schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:27:
@Sammy_tukker heb je al op Marktplaats gekeken of iemand in de buurt een stukje aanbiedt?

I.p.v. drainagebuis kun je misschien ook overwegen om een verhoogd randje langs de voortuin te maken zodat het water wat valt of wat je geeft niet direct wegloopt maar in de grond kan trekken.
Randje heb ik geprobeerd, maar water zoekt de snelste weg naar beneden en dat is dan via de zijkant van het randje. Dat werkt dus niet....
Henkhuppelschot schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:11:
[...]

Bij de Hornbach is 5 meter het kortste.

Anders een geul graven, worteldoek erin, grind erin en worteldoek dichtvouwen. Hierna afdekken met zand.
Dit kun je dan volgieten/sproeien met water of je hemelwaterafvoer in uit laten komen.
mmm dit is een reëele optie, en toevallig ben ik woensdag in Duiven bij onze zweedse vrienden, dus wellicht wip ik daar wel even naar binnen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Len020

Hierboven is een normale drainage buis. Zoals @GeeMoney al aangeeft is het om overtollig water af te voeren, zoals dus onder sommige terrassen, langs schuurtjes, zwembaden enzovoorts. Er zijn vele soorten drainagesystemen waarvan dit eigenlijk de simpelste is. Je hebt bijvoorbeeld ook andersom, een infiltratie transport riool; geeft water af en voert het overtollige af.

@Sammy_tukker
Kan je niet een opsluitbandje plaatsen zodat je het hoogteverschil opvangt? Dan blijft je grond ook beter liggen. Bovendien hoef je je iniminituintje niet open te spitten.

@GeeMoney
Even terug komend op je plaggenveldje zoals je zelf zegt, ik denk eigenlijk dat je nog een probleem hebt. Het gras ligt een stuk hoger dan je bestrating. Waardoor het water van je tegels niet (goed) weg kan. Het water blijft dan tegen je gras staan en je gras verzuipt. We hebben natuurlijk een aantal droge jaren gehad maar de afgelopen tijd is er heel veel neerslag gevallen. In nieuwbouwwijken zie je dat bij 99% van de tuinen het gras te hoog ligt.

@JHFR
Maak een sopje van groene zeep en haal een zak brekerzand, gooi het sopje door het brekerzand en strooi dat uit, laat het even liggen en vegen maar! Gaat om gebakken bestrating neem ik aan?

[ Voor 17% gewijzigd door pjot1 op 01-05-2023 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@pjot1 scherp opgemerkt (als altijd) maar mijn terras moet nog omhoog om netjes aan te sluiten op de vlonders. Daar komen ze nog voor langs…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 07:51
Ik ga dit weekend de afscheiding van mijn dakterras aanpakken (het is eigenlijk een uit te kluiten gewassen balkon ingesloten tussen de dakterrassen/balkons van 3 buren). Overal zit al een hekwerk. Nu was mijn idee om om de meter 2 meter hoge palen aan het hekwerk te bevestigen, daar (beton)gaas tegenaan te maken en daar dan een mooie nephaag tegenaan te bevestigen (https://kunsthaagvoordeel...ichte-achterkant-50x50cm/).

Ik zat eerst aan betongaas te denken (https://www.hornbach.nl/p...m-o-5-mm-2x1-mtr/8287327/), maar nu twijfel ik, omdat de mazen toch wel vrij groot zijn en misschien net niet lekker uitkomt met het bevestigen van de kunsthaagmatten die 50x50cm zijn. Daarom zit ik nu te kijken naar aardmatten (https://www.hornbach.nl/p...r-maas-50x50x2-mm/254035/), maar twijfel ik of dit stevig genoeg zal zijn. Als ik om de meter een paal plaats van 6,8x6,8cm en dan daar de aardmat tegenaan, zal dit stevig genoeg zijn (ook ivm wind, etc.)? Iemand enig idee?

Uit de reviews van de aardmatten haal ik wel dat mensen het ook hiervoor hebben gebruikt, maar vraag het toch ook liever nog even hier :+

(ook in het klustopic gevraagd, misschien daar wat meer op z'n plaats?)

[ Voor 11% gewijzigd door Cruijff14 op 02-05-2023 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Cruijff14 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:01:

Ik zat eerst aan betongaas te denken , maar nu twijfel ik, omdat de mazen toch wel vrij groot zijn en misschien net niet lekker uitkomt met het bevestigen van de kunsthaagmatten die 50x50cm zijn. Daarom zit ik nu te kijken naar aardmatten maar twijfel ik of dit stevig genoeg zal zijn. Als ik om de meter een paal plaats van 6,8x6,8cm en dan daar de aardmat tegenaan, zal dit stevig genoeg zijn (ook ivm wind, etc.)? Iemand enig idee?
Ik denk dat de aardmat te slap zal zijn met 2 mm. Zeker als je dat gaat verzwaren met je hegmatjes.

Er zijn ook betonmatten 10x10 in verschillende diktes en maten.
Gelinkte matten zijn standaard 2x3 m ipv de 2x1 m bij Hornbach, dus 3x zo groot/lang. Die zou je kunnen laten knippen of zelf even doorlijpen
Je zou bij jou in de buurt even moeten kijken waar ze het goedkoopst zijn.

Ik zou zelf voor gegalvaniseerd gaan en stekloos, die zijn maar een stukje duurder dan de roestende die je linkte.
Bv 180x180 is 42,95 ipv de 30 euro voor de roestende 2x 200x100 met stekken van Hornbach.
En 2 x3 m zonder stekken kost, ipv 45 bij de Hornbach voor de ongegalvaniseerde met stekken, 53,30 euro bij Betonstaal.nl

[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 02-05-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:34
Sammy_tukker schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:57:
Wellicht kun je een zweetslang proberen? Hier hebben we die in de hele voortuin gelegd en dat gaat echt top. Af en toe zetten we hem een uurtje aan en het water komt dan direct bij de wortels in plaats van boven op het blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 13:57
Insert12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:27:
[...]

Wellicht kun je een zweetslang proberen? Hier hebben we die in de hele voortuin gelegd en dat gaat echt top. Af en toe zetten we hem een uurtje aan en het water komt dan direct bij de wortels in plaats van boven op het blad.
+1 hier, wij hebben door de hele tuin druppel / zweetslangen lopen op de plekken waar het hemelwater niet goed komt. Werkt bij ons echt een factor 2 beter dan normaal water geven. Overal waar we die dingen leggen bloeit het op waar voorheen weinig groei was of planten kapot gingen. :) Doordat het maar langzaam eruit komt wordt de grond ook echt verzadigd in plaats van dat het water wegloopt.

[ Voor 7% gewijzigd door VulcanRaven op 02-05-2023 10:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag nog maar wat gratis graszoden opgehaald............. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57oiMMj2XNrShAPxY-4VOVc-ElU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPZ27n6I41yXyMsQtBF1ukdc.jpg?f=fotoalbum_large

En gisteren een hefmast voor achter de tractor opgehaald, uit de categorie "vroegah maakten ze pas echte kwaliteit".
Deze Wifo is haast antiek, bouwjaar 1977, maar heft 1000 kg naar ca. 2 meter hoogte, type H 200/1000.
Het fijne van deze is dat de mast ook mee omhoog lift, onze schuurdeur is maar 2,2 m, en komt ingeschoven op 1,8 meter uit geloof ik. Hij kan er dus achter blijven als dat gewenst is.
Het heeft wel wat liefde nodig als in een flinke pot verf (groen of zwart ipv rood) en een nieuwe slang, en de cilinder voorzien van verse olie.
Er zit een nieuwe keerring in de cilinder, dus verder lekvrij en de rol is afneembaar.
Die rol zou wel wat nieuwe kokers en lagers kunnen gebruiken, maar is alleen nodig als je met zware lasten, die de hef alleen niet kan tillen, wil rijden.
Als ie gerestaureerd is volgt een foto achter de tractor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXRZZ5O_EKXRsz85ngnEaDp__Rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LP6nVn7sU1lrJMh5ZCaKIT0I.jpg?f=fotoalbum_large

Een foto van een andere bijna dezelfde type E 140/1000 :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3mk5wHBB8tyULA5SkbdTaZv8Os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PxACZKND1b9lJ6AlHz3wH8MT.png?f=fotoalbum_large

Was wel jammer dat ik dacht dat hij lekker dichtbij in IJsselstein op te halen was.......maar ik naar Ysselsteyn in Limburg moest. :X
Toch eens een cursus begrijpend lezen gaan volgen. :9~

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 04-05-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:55
De rhodondendron tegen de schuur hier lijkt het wat moelijk te krijgen, er ontstaan gele bladeren met soms dode stukken erin. Heb vorig jaar al wat extra rhodondendronvoeding gegeven, maar wordt er nog niet echt beter op. Al heeft hij wel weer mooi geboeid de afgelopen weken.
Iemand tips, of die beter weet wat hier aan de hand is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qvwmw5cfLnIlPhkTKGAY8E-IxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHll3a6L1XyJFY97VojIwNci.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:19
WhiskyPhreak schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:12:
De rhodondendron tegen de schuur hier lijkt het wat moelijk te krijgen, er ontstaan gele bladeren met soms dode stukken erin. Heb vorig jaar al wat extra rhodondendronvoeding gegeven, maar wordt er nog niet echt beter op. Al heeft hij wel weer mooi geboeid de afgelopen weken.
Iemand tips, of die beter weet wat hier aan de hand is?
[Afbeelding]
Is de grond zuur genoeg? En voldoende voeding gegeven (maar ook weer niet teveel)?
Het kan ook magesiumgebrek zijn.
Kwam ook nog deze video van Tuinmanieren tegen

[ Voor 9% gewijzigd door hansvk op 04-05-2023 12:07 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@WhiskyPhreak Rodondendron heeft veel water nodig. Vooral als hij zo groot wordt krijgt hij niet genoeg water van normale regenval. Dus in het voorjaar een paar keer de tuinslang eronder of als je een waterton hebt regelmatig eens een gieter eronder doen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@WhiskyPhreak
Ik denk dat @Maasluip gelijk heeft. Vorig jaar heb ik elke week een uur de tuinslang erop gezet. Je ziet ze dan helemaal opleven.

Als de Rhododendrons zijn uitgebloeid, dan moet je wel de oude bloemen eruit trekken/breken. Gaat ie weer nieuwe scheuten/knoppen aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@WhiskyPhreak
Ik heb/had ook last van geel wordend blad bij de Rhododendron.
Ik kwam uit op magnesium/ijzer-gebrek. Water vindt hij genoeg hier.

Ik heb de Rhodo/Hortensia & Azalea/Azalee voeding van DCM gehaald bij Graszaaddirect, dat scheelde zoveel met Intratuin dat je ruim 5,5 kg gratis hebt. Kan gelijk overal bij de hortensia`s.
Gelijk 3 kg rozenvoeding erbij, dan vallen zelfs de €6,95 verzendkosten weg tegen wat je meer krijgt. Grappig dat 3 kg daar goedkoper is dan 1,5 kg bij Intratuin.

Ik heb vorige week voeding gegeven, even afwachten nog dus.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 04-05-2023 22:48 ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 06:14
Nestkastje met pimpelmezen, eitjes vandaag uitgekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ju58Tzji1NguOUjbaFI1vVDc9fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdaJ7x1HqpNlVXWDE3uanM8p.jpg?f=fotoalbum_large

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Teijgetje schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:57:
@WhiskyPhreak
Ik heb/had ook last van geel wordend blad bij de Rhododendron.
Ik kwam uit op magnesium/ijzer-gebrek. Water vindt hij genoeg hier.

Ik heb de Rhodo/Hortensia & Azalea/Azalee voeding van DCM gehaald bij Graszaaddirect, dat scheelde zoveel met Intratuin dat je haast 5 kg gratis hebt.
Gelijk 3 kg rozenvoeding erbij, dan vallen zelfs de verzendkosten weg tegen wat je meer krijgt.

Ik heb vorige week voeding gegeven, even afwachten nog dus.
Hier ook precies hetzelfde. Ook maar even doen dan 👍

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
matthijst schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:21:
[Afbeelding]
Tof.

Ook regelmatig over nagedacht om een IP-camera op te hangen in een nest, maar kom dan al vaak weer tot de conclusie dat een beetje geschikte camera (POE, IR, microfoon, close focus etc.) al snel in de kosten gaat lopen en ik het dat dan niet echt meer de moeite waard vind.
Als er dan überhaupt al vogels zouden gaan nestelen.

Welke camera gebruik jij hier?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 06:14
Ik gebruik een oude Foscam:
https://www.cameranu.nl/n...lt-wireless-ip-camera-wit

Voor 40-50 euro op Marktplaats, misschien wel minder nog tegenwoordig.
Ben ooit begonnen met een hele oude 8910. Beetje in Foscam blijven hangen omdat ik met deze weet hoe ik het huisje plus camera moet maken, hoe de interface/ui werkt. En er zijn er veel van te koop op MP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA5NR-fBpES0LzoHiO_OtMcDaDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3LdIAtcMJOo1PbwYVzH5Vh6.jpg?f=fotoalbum_large

Verhoudingen kloppen niet helemaal. Maar dit is het idee:
- vrij hoge kast, omdat de Foscam wat lomp is.
- links een gat waar een reflector in zit, om meer licht binnen te krijgen.
- achteraan bovenaan twee gaten voor adapter en netwerkkabel. Had het eerst geprobeerd met antenne bovenuit geboord. Dat werkt ook wel, maar lekte. Kwestie van juiste kit als je dat wilt doen.
- Tussen de camera en het onderste deel zit een plankje zodat de mezen niet naar boven kunnen vliegen. Geen idee of dat echt nodig is, maar ze zijn nogal nieuwsgierig en van het slopen.
- de Foscam hebben een knop met schroef achterop. Ik boor een gat in de achterwand en doe daar die schroef door, zodat de camera goed vast zit, maar hij zit op zich ook ingeklemd tussen de linker en rechter zijkant.

Had het vooraf uitgemeten en dan bij de bouwmarkt al die stukken uit 1 plank laten zagen. Zelf dan alleen nog de gaten boren en in elkaar zetten.

Als er mezen in de buurt zitten komen ze er vanzelf in. Misschien niet het eerste jaar, maar hier nu elk jaar de afgelopen jaren. Voorheen stonden er 15 eikenbomen achter ons huis. Die zijn gekapt, dus dacht dat het dan wel voorbij zou zijn, maar ze blijven gewoon komen.
Paar bejaarden om de hoek hebben twee kastjes op het balkon tegenover elkaar hangen (3 m ertussen oid) en die hebben weleens in beide tegelijk een nest gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door matthijst op 05-05-2023 06:21 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

In dit topic, en in de TS, wordt aangeraden gazon met Culterra te bemesten. Alleen wat ik nergens kan vinden is met welke Culterra. Is de conclusie dan, dat het niets uitmaakt en ik gewoon de goedkoopste kan pakken? Als ik hier kijk, hebben ze 3 soorten voor gazon: witte verpakking, lichtgroene en donkergroene.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 15:35
@matthijst Damn nu valt mijn nestje koolmezen in een "dom" nestkastje toch wel erg tegen, toch maar eens nadenken of ik dit voor volgend seizoen ook kan gaan knutselen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:53
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:02:
In dit topic, en in de TS, wordt aangeraden gazon met Culterra te bemesten. Alleen wat ik nergens kan vinden is met welke Culterra. Is de conclusie dan, dat het niets uitmaakt en ik gewoon de goedkoopste kan pakken? Als ik hier kijk, hebben ze 3 soorten voor gazon: witte verpakking, lichtgroene en donkergroene.
Volgens mij moet je gewoon de groene (10-4-6) pakken: https://www.culterra.nl/nld/produkten.html

[ Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 05-05-2023 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 19:47
mitsumark schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:54:
[...]

Volgens mij moet je gewoon de groene (10-4-6) pakken: https://www.culterra.nl/nld/produkten.html
Overigens is Culterra hier goed geprijsd, zeker als je nog kleine hoeveelheden (5 kg) van Kieseriet/Patentkali/Korrelkalk nodig hebt (verzendkosten lopen snel op bij de grotere hoeveelheden van 25 kg).

Culterra 25 kg
Kieseriet 5 kg
Patentkali 5 kg
Korrelkalk 5 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:53
Frenkie567917 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:13:
[...]

Overigens is Culterra hier goed geprijsd, zeker als je nog kleine hoeveelheden (5 kg) van Kieseriet/Patentkali/Korrelkalk nodig hebt (verzendkosten lopen snel op bij de grotere hoeveelheden van 25 kg).

Culterra 25 kg
Kieseriet 5 kg
Patentkali 5 kg
Korrelkalk 5 kg
Ik betaalde bij graszaaddirect gewoon de 7 euro verzendkosten, voor 8 producten, ruim 125kg.
Bezorger was niet perse blij, maar ik heb m geholpen met uitladen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• kaboom1555
matthijst schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:21:
[Afbeelding]
Hier de merels :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9wfv-HssOOhUBsYiQit29V2I3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0aVAyvSaGl0iioabObY7mLg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:57
En hier de bijen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tihzLyWVUKCDu_SYRufZSrzIawA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jgBDh1meXtD4yBbdYAqjOytD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uhy3TDtWzqdSAO88LvGxE0NGXiI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T7cTQRGAqHBdvQk2drBrbRdL.jpg?f=user_large

Doet me goed dit te zien, toen ik zag dat er al veel vol zat in het hout, heb ik snel nog een paar houtblokken gezaagd en geboord en ook deze worden nu gebruikt.

Het bijenhotel hangt boven een border van 13 meter aan nieuw gezaaide wildbloemen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:20
JHFR schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:25:
Even met glyfosaat behandelen, gegarandeerd dat alles na één week geel is geworden. Het mag in Nederland niet meer aan particulieren verkocht worden, maar een particulier mag het wel in zijn of haar eigen tuin gebruiken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37
loewie1984 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:08:
En hier de bijen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Doet me goed dit te zien, toen ik zag dat er al veel vol zat in het hout, heb ik snel nog een paar houtblokken gezaagd en geboord en ook deze worden nu gebruikt.

Het bijenhotel hangt boven een border van 13 meter aan nieuw gezaaide wildbloemen.
Na een paar jaar(!) van een of twee bijtjes, is ons 'hotel' dit jaar gezegend met vele bewoners, het is een driftig komen en gaan, ik zie zo op het oog drie soorten, wat harige oranjeachtige kontjes (slank), en verder gelig en ook witte, die een dikker achterwerkje hebben.
Een genot om naar te kijken, ik overweeg een groter exemplaar in de buurt te hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:51

P_Tingen

omdat het KAN

Kan iemand me helpen met het herkennen van dit spul? Het groeit in het gazon en het is lastig te bestrijden (ik wil gras). Google image search denkt dat het de scherpe boterbloem is (klik) maar ik twijfel. Deze plant blijft namelijk laag op de grond. Hij maakt lange slierten door het gras en schiet dan op andere plekken wortel. Hij heeft de winter overleefd dus is kennelijk niet eenjarig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4eIiHLp11-m7YXNRhUZTTmzPW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzkWdv6rcgAvpmPdRhO40mXL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door P_Tingen op 05-05-2023 12:51 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:57
RoosW schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:36:
[...]
Een genot om naar te kijken, ik overweeg een groter exemplaar in de buurt te hangen :)
Ja ik heb het meteen groots aangepakt een jaar geleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TC-KG3dFCq2gvllwQRwN_uqhlw8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GRgopx4dagxPCuJvroIiUHqy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XG8QimWnteEAnIpfMhE4vXya1Kk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fgD512fJrO2gEseoZYxXUBQ6.jpg?f=user_large

Nu met en met alles vullen. Het huisje is volgens mij 80 bij 60, excl het schuine dak. Ik vind het prachtig dat die beestjes daar in gaan zitten. Ik vraag me af hoe lang het 'bewoond' blijft, wanneer de eitjes eruit komen. Ik las iets van pas volgend jaar?!

Want ik dacht in periodes dat het niet bewoond is, er weer even met een 6mm boor in te gaan om het schoon en open te houden.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
P_Tingen schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:51:
Kan iemand me helpen met het herkennen van dit spul? Het groeit in het gazon en het is lastig te bestrijden (ik wil gras). Google image search denkt dat het de scherpe boterbloem is (klik) maar ik twijfel. Deze plant blijft namelijk laag op de grond. Hij maakt lange slierten door het gras en schiet dan op andere plekken wortel. Hij heeft de winter overleefd dus is kennelijk niet eenjarig.

[Afbeelding]
Ik heb het ook op 2 plekken en volgens mij is het iets van hondsdraf . Erg lastig te bestrijden dacht ik behalve echt alles eruit te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:31
GeeMoney schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:03:
[...]

Ik heb het ook op 2 plekken en volgens mij is het iets van hondsdraf . Erg lastig te bestrijden dacht ik behalve echt alles eruit te steken.
Ook geen hondsdraf hoor, zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
grassmoon schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:24:
[...]

Ook geen hondsdraf hoor, zo te zien.
Als je het zijn gang laat gaan krijgt het wel de paarse bloemetjes.
Het is in ieder geval rommel en ik steek het eruit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:51

P_Tingen

omdat het KAN

Ik dacht ook eerst hondsdraf maar dat ziet er volgens mij toch anders uit; hondsdraf heeft niet van die inhammen in de bladeren

Edit: ondertussen ook mijn grasfluisteraar gevraagd, die denkt dat het kruipende boterbloem is

[ Voor 27% gewijzigd door P_Tingen op 05-05-2023 15:43 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Beunhaas91 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:16:
Even met glyfosaat behandelen, gegarandeerd dat alles na één week geel is geworden. Het mag in Nederland niet meer aan particulieren verkocht worden, maar een particulier mag het wel in zijn of haar eigen tuin gebruiken. ;)
We leven niet meer in de 90's. Die rommel is carginogeen, en vergiftigt je bodemleven en het grondwater. Tenzij het echt een onhoudbare situatie betreft die je enkel met gif opgelost krijgt, ga je niet dood van een beetje wieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

P_Tingen schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:34:
Edit: ondertussen ook mijn grasfluisteraar gevraagd, die denkt dat het kruipende boterbloem is
Hondsdraf is het 110% zeker niet. Het blad ziet er sowieso als boterbloemen uit, de variant weet ik niet.
Bron: die rommel probeert hier ook alles over te nemen :X

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 05-05-2023 16:48 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
[...]

Ik denk dat dit het slechtste advies is in dit topic. Het is verboden met een reden en het zou ook in de professionele wereld verboden moeten zijn en er zou heel hard op moeten worden gehandhaafd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
[...]

Heb je de openingspost gelezen? Hier houden we niet zo van (chemische) bestrijdingsmiddelen. Waar je het over hebt is gewoon Round-up. Dit doodt zo'n beetje alles. Er wordt nog wel onderzocht hoe schadelijk het is, ook voor het drinkwater, maar vast staat wel dat het niet zo'n heel lekker goedje is.
Glyfosaat doodt alleen niet-resistente onkruiden waarmee het in aanraking is gebracht. Soms blijft het middel in kleinere hoeveelheden in de grond achter, maar dan doodt het geen planten meer. De toxiciteit van glyfosaat voor mens en milieu wordt al jaren onderzocht. Het staat– mits het selectief wordt toegepast - bekend als een middel dat veiliger is dan andere bestrijdingsmiddelen. Gewasbeschermingsmiddelen moeten ook voldoen aan veiligheidsnormen. Het CTGB ziet erop toe dat aan deze eisen wordt voldaan.

Ook vanuit WUR wordt onderzoek gedaan naar mogelijke effecten van glyfosaat op het milieu. Zo is gekeken naar de mate waarin glyfosaat wordt aangetroffen in landbouwgrond. Uit gegevens van meer dan 300 bodemmonsters van landbouwgronden in meerdere Europese landen blijkt dat in 45% van deze monsters glyfosaat en AMPA (het meest stabiele afbraakproduct van glyfosaat) zijn aangetroffen. De gevonden concentraties van AMPA waren hoger dan die van glyfosaat. De hoogste gemeten hoeveelheid AMPA was 2 mg per kilo grond. Voor bodem is er geen officiële norm, voor drinkwater is de norm maximaal 0,1 µg per liter. In hoeverre dit negatieve effecten heeft op bodem-biodiversiteit, waterleven en de mens is onderwerp van onderzoek.
https://www.wur.nl/nl/dossiers/dossier/glyfosaat-1.htm

Oh ja, onkruid bestaat niet. Alleen planten op ongewenste plekken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37
loewie1984 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:00:
[...]

Ja ik heb het meteen groots aangepakt een jaar geleden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu met en met alles vullen. Het huisje is volgens mij 80 bij 60, excl het schuine dak. Ik vind het prachtig dat die beestjes daar in gaan zitten. Ik vraag me af hoe lang het 'bewoond' blijft, wanneer de eitjes eruit komen. Ik las iets van pas volgend jaar?!

Want ik dacht in periodes dat het niet bewoond is, er weer even met een 6mm boor in te gaan om het schoon en open te houden.
Erm, dat uitboren zou ik niet doen, ze overwinteren er ook in, dan moord je de nieuwe jaargang uit.
Gezien je constructie, als gaatjes langdurig dicht blijven kun je het overwegen, of als een heel stuk 'vol' of dicht zit en er niets meer gebeurd gedurende lange tijd (niet de winter!) dan kun je het hele blok vervangen en het oude stuk ergens in de zon liggen en in de gaten houden of er nog wel of niet leven in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12
P_Tingen schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:51:

[Afbeelding]
Het ziet er uit als Ooievaarsbek.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1 ... 124 ... 188 Laatste