Mesque schreef op maandag 24 april 2023 @ 02:06:
Tot mijn schrik zag ik vandaag dat de buren (met een aangrenzende voortuin) de hele tuin vol met moerasannemonen hebben geplant.
Ik heb het even nagevraagd en ze wisten niet wat het was, hadden de zaadjes van een vriend gekregen, maar gaan het “in de gaten houden”.
Aan mij dus zaak te voorkomen dat deze rotzooi mijn hele voortuin vernield. Wat is wijsheid? Een stuk metaal of dit (
https://wortelbegrenzer.n...elbegrenzer-2mm-70cm.html) in de grond stoppen tussen onze percelen in, zodat het in ieder geval niet gaat doorwoekeren tot in onze tuin? Andere tips? Of zal het allemaal wel meevallen?
Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig...........
Ik denk dat je de buren nog even uit moet leggen dat de plant onder de noemer "
invasief 3" valt.
Dat houdt in dat eenmaal geworteld je hem nooit meer weg krijgt, net als Japanse Duizendknoop kan dit plantje van elk stukje wortel dat achterblijft weer uitgroeien tot een nieuwe plant. Bovendien doet hij het overal, zowel in de zon als in de schaduw, en op land en in water.
In de gaten houden heeft dus geen zin................je bent na aanplant eigenlijk gelijk kansloos.
Bovendien stinkt de plant........ondanks dat het er leuk uitziet.
Enige mogelijkheid is gelijk alles rooien op het moment dat het zaad ontkiemt en de wortels nog niet diep zitten, maar ook dan moet je zorgen dat er niets achterblijft.
Maar misschien is het dan op dat moment, net na ontkiemen, ook nog te redden met glyfosaat, voor sommige invasieve soorten moet je helaas een uitzondering maken. Hopelijk reageert deze soort nog wel op dit gif. Volgens deze comments is het niet gevoelig voor gif......en is de enige remedie 40-50 cm afgraven en elk stukje wortel >1mm er uit halen.

Aan mij dus zaak te voorkomen dat deze rotzooi mijn hele voortuin vernield. Wat is wijsheid?
Na ze dit uitgelegd te hebben zou ik ze dus zelf laten zorgen dat het niet jouw tuin in groeit dmv hele diepe wortelbegrenzers op de erfgrens, en ze gelijk even laten tekenen dat ze voor alle kosten opdraaien mocht het wel in jouw tuin terecht komen. Je houdt het namelijk niet in de hand.
Gezien de hardnekkigheid van dit spul zou dat best op afgraven en de grond zeven uit kunnen draaien, met dus daarnaast een nieuwe tuinaanleg.
Een aanzienlijke kostenpost dus om het weg te krijgen, en het kan dus ook naar andere tuinen overslaan.
Misschien dat ze dan wel inzien wat voor gevaarlijk plantje ze geplant hebben.
Ook drukt het de bestrating uit elkaar en maakt het wortels en wortelstokken als spaghetti, wat afbreekt als je het wil verwijderen en gewoon weer uitgroeit tot nieuwe woekerende massa.
Natuurlijk breng je dit allemaal superaardig, je kan zelfs aanbieden om mee te betalen aan ander zaad, maar maak duidelijk dat wat ze gedaan hebben echt geen grap is.
[
Voor 13% gewijzigd door
Teijgetje op 25-04-2023 23:37
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.