Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 123 ... 189 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Gynnad schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:23:
Wij willen een zandbak in de tuin maken voor de kinderen, afmetingen zijn +/- 270cm bij 180cm. Deze komt grotendeels in de grond met een hout opstaande plank/rand/balk om ervoor te zorgen dat het zand er niet 'makkelijk' uitgaat (het blijven kinderen, dus uiteindelijk weet je hoe het gaat..)

We zitten met een paar vragen hoe we dit het beste aan kunnen pakken:
  • Uitgraven en op de bodem worteldoek/tegels om te voorkomen dat het zand gaat mengen/onkruid
  • De zijkanten lijkt het mij ook slim om daar iets van opsluitbanden te doen zodat het zwarte zand niet gaat mengen met het gele zand, maar hoe pak je dit handig aan als je daarboven ook nog een plank/hout wilt hebben? Op internet zie je vaak dat ze enkele houten paaltjes in de grond slaan en daar een plank tegenaan schroeven, er lijkt dus niets gedaan te worden voor de zijkanten?
  • We hebben veel douglas in de tuin (afdak/schuur), dus leek mij vriendin het mooiste om de zandbak daar ook van te maken, hoe problematisch is het dat dit op de grond komt? Het hout zal wat meer te lijden krijgen, maar het hoeft ook geen 20 jaar mee, iemand tips.voorbeelden/advies?
  • Aan de zuid-zijde van de zandbak hebben we gras, wat is het meest praktische om ervoor te zorgen dat je geen last hebt met het maaien, opsluitband er omheen leggen?
Hieronder een indicatie hoe het erbij ligt + zandbak:
[Afbeelding]
De zandbakken op scholen (jaja, heb er een paar gemaakt) hebben een tegelvloer, vaak van 30x30 tegels of 40x60. Dit ter voorkoming dat grond inderdaad met de aarde vermengt. Maar er zit nog een reden achter, je houdt het water in het zand zodat het geen stof wordt en zodoende zandkastelen kan blijven bouwen! :)

Je zou kunnen kijk naar opsluitbandjes maar ik denk dat hout inderdaad een betere oplossing is. De randen van de bandjes zijn nogal scherp dus misschien niet aan te raden voor jonge kinderen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:57
Franciesco schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:54:
@Gynnad wat je op de bodem doet, kun je ook aan de zijkant doen?

Dus worteldoek omhoog leggen tegen een paar rechtopstaand gedeeltelijk ingegraven tegels of beter nog opsluitbanden aan. Bovenop de opsluitbanden zou je dan een douglasplank kunnen maken. Misschien het handigste om enkele paaltjes aan de gras kant in te slaan waar je deze plank dan bovenop kunt schroeven zodat hij over de rand van de opsluitbanden (en worteldoek) heen valt. Voor de voorkant/grasveld zijde kan dan ook een douglasplank rechtop tegen de paaltjes aan geschroefd worden. De rechtop geplaatste douglasplank kun je dan waarschijnlijk het beste een paar cm boven het maaiveld monteren zodat hij beter kan drogen en dus langer mee gaat.
Stom - aan de kant van het gras gewoon een plank monteren dan heb je het probleem met het gras opgelost inderdaad...
Milo85 schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:36:
@Gynnad vergeet ook niet iets om de zandbak mee af te dekken tenzij je wilt dat alle katten daar hun behoefte in doen.

Weet je zeker dat je een zandbak wil? Hier mogen de kinderen alles behalve een zandbak. Zand komt overal mee in huis, het blijft echt niet in de zandbak hoe vaak je het ook zegt.
Iets om af te dekken komt er zeker ook wel bij voor de katten en de herst/winter!
Bad Brains schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:29:
Zandbak zou ook mijn laatste optie zijn, kan je niet een schommel maken ;)
Schommel en glijbaan staan er al ;) We hebben nu zo'n schildpad zandbak (plastic) maar dat is het allemaal net niet, leuk tot een jaar of 2 a 3 maar dan is het ook wel klaar.
pjot1 schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:41:
[...]

De zandbakken op scholen (jaja, heb er een paar gemaakt) hebben een tegelvloer, vaak van 30x30 tegels of 40x60. Dit ter voorkoming dat grond inderdaad met de aarde vermengt. Maar er zit nog een reden achter, je houdt het water in het zand zodat het geen stof wordt en zodoende zandkastelen kan blijven bouwen! :)

Je zou kunnen kijk naar opsluitbandjes maar ik denk dat hout inderdaad een betere oplossing is. De randen van de bandjes zijn nogal scherp dus misschien niet aan te raden voor jonge kinderen.
Aah wist niet dat het ook voor het vasthouden van water was, interessant feitje! Wat zou je doen qua diepte, centimeter of 30 a 40?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Gynnad schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:21:
[...]

Stom - aan de kant van het gras gewoon een plank monteren dan heb je het probleem met het gras opgelost inderdaad...

[...]

Iets om af te dekken komt er zeker ook wel bij voor de katten en de herst/winter!

[...]

Schommel en glijbaan staan er al ;) We hebben nu zo'n schildpad zandbak (plastic) maar dat is het allemaal net niet, leuk tot een jaar of 2 a 3 maar dan is het ook wel klaar.

[...]

Aah wist niet dat het ook voor het vasthouden van water was, interessant feitje! Wat zou je doen qua diepte, centimeter of 30 a 40?
Ik zou eerder 40 dan 30 doen. Uit je post maak ik op dat je kind(eren) 4 jaar of ouder zijn en dus lekker willen ravotten in de zandbak. Dan is een dikke laag zand wel aan te raden. Ook kan het dan meer hemelwater aan.

Let bij het zand op dat je wel voor speelzand gaat. Dit zand is ontzilt en ontdaan van schelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:05:
@Sjoerd
Aan de kant van de perkjes. Dan blijven de bandjes schoon van aarde, grind is makkelijker terug te vegen.
Maar kun je de opsluitbandjes niet iets hoger stellen? Of uitwisselen voor een hoger model?

En Cortenstaal valt niet uit elkaar in vlokken door roest zoals gewoon staal doet, het krijgt alleen een zeer dichte roest(kleurige) oxidehuid die de onderliggende legering beschermd.
Het hoger stellen is iets waar ik inderdaad nog naar kan kijken, echter omdat het er al 20 jaar zit en alles vrij straks naast elkaar zit ben ik bang dat ik ze niet eenvoudig omhoog gelift zal krijgen. Eigenlijk zou je er met 2 klemmen onder moeten kunnen komen en dan omhoog takelen of iets.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

:w nieuw hier, onze eerste eigen tuin. Na het kopen van onze woning vorig jaar enkele keren in het naseizoen gemaaid met de grasmaaier v.d. buren en vrienden. Met de housewarming een uitvoering: Metabo RM 36-18 LTX BL 36 accu-grasmaaier gekregen en ik kon twee weken geleden voor het eerst echt aan de slag. Tuin op zuid, een paar echt slechte plekken in het gazon waar eigenlijk amper gras groeit en helaas ook wat onkruid in het gras.

(opklik = high res)
Twee weken geleden één keer op de hoogste stand gemaaid:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/48cqdUSl.jpg

Afgelopen zaterdag, alles eerst op de middelste stand gemaaid (v.d. 5), daarna de rechter drie banen op '1' daarnaast een paar banen op '2' het gazon is niet egaal genoeg om fatsoenlijk op de laagste stand te kunnen maaien, je maait er echt happen uit, '2' lijkt mij ook nog te krap voor een groene mat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o8jrtjZl.jpg

Vandaag alles nog op '2' gemaaid en daarna geverticuteerd, de ph-waardes verschillen een beetje qua plek in het gazon maar tussen de 5 en de 6 volgens een tester. De kale plekken en de plekken die weinig zon krijgen (linksachter) ingezaaid en het gazon ook bemest. Volgend jaar zal ik al wat eerder beginnen met wat kalk zodat de mest wat beter opgenomen zal worden.

spoiler: na het verticuteren waarschuwing
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6Ks68h7.jpeg

Voor de ervaringsdeskundigen hier, lijkt dit zoals verwacht of heb ik er te diep in gesneden of te lang gedaan over een baan? (zowel horizontaal als verticaal 1x in een flinke gang gelopen)

Aan de linkerkant van de tuin komt een moestuin, die zal deels over het gazon heen komen. C'est ça, mijn vriendin wil dat graag proberen. Iemand tips hoe ik zo'n moestuinbak het beste kan plaatsen? Zo'n setje in elkaar timmeren, worteldoekje en volgooien met potgrond of moet ik nog ergens in het bijzonder op letten? De tuin is pal op zuid, qua moestuin zal die dus 's ochtends schaduw krijgen en vanaf 12.00/13.00 zon tot laat in de avond.

Hiernaast moet ik de tuinslang nog gaan vervangen, ik twijfel aan zo'n muurmontagesetje met een trekslang, gemakkelijk sproeien (ook i.c.m. een zwenksproeier voor het gazon). Voor de voortuin moeten we een aansluiting in de garage gebruiken dan is zo'n vaste set weer onhandig. Iemand hierin tips? M'n ouders hebben zo'n verrijdbaar karretje, maar dat is het voor ons ook weer niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 23:03
True schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:32:
Voor de ervaringsdeskundigen hier, lijkt dit zoals verwacht of heb ik er te diep in gesneden of te lang gedaan over een baan? (zowel horizontaal als verticaal 1x in een flinke gang gelopen)
je hebt het grondig gedaan, dus het zal iets langer duren voor het weer vol groen is gegroeid, maar dat komt wel. De komende tijd is het groeizaam weer, dus voorlopig niet te veel doen dan groeit het wel weer dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:57
pjot1 schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:00:
[...]

Ik zou eerder 40 dan 30 doen. Uit je post maak ik op dat je kind(eren) 4 jaar of ouder zijn en dus lekker willen ravotten in de zandbak. Dan is een dikke laag zand wel aan te raden. Ook kan het dan meer hemelwater aan.

Let bij het zand op dat je wel voor speelzand gaat. Dit zand is ontzilt en ontdaan van schelpen.
We hebben nu speelzand in de schildpad, maar merken bij droog weer dat het niet super plakt, dus lastig zandkastelen bouwen. Nu het wat natter weer is geweest plakt het super.

Hoe pakken jullie dit aan in een droge zomer, af en toe nat spuiten? Had om die reden juist de gedachte om misschien gewoon geel zand te pakken

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:36
Hoe doen jullie het eigenlijk met verticuteren en een robotmaaier? Ik heb het perimeterdraad op het gras gelegd, maar ben bang dat ik dat helemaal kapot trek als ik ga verticuteren.

gewoon nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-10 19:50
@Gynnad, savonds laat flink nat spuiten en evt een beetje doorharken. Dat werkt hier in elk geval prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:51
@Sjoerd
Ligt er aan hoeveel meter je moet doen.
Even het grind een beetje terugharken.
Zodra je er een uit hebt kun je de volgende met de haak van een breekijzer op de kopse kant recht omhoog trekken. Juist die 20 jaar zorgen dat de randen beter blijven staan.
Dan beetje zand er bij en de vorige terugzetten, en op hoogte kloppen met een rubber hamer.
Blijft werk natuurlijk.
Wel de goedkoopste oplossing als je het zelf doet, met een hulpje.

Cortenstaal naast de stenen band er in meppen is sneller, maar ook prijzig als je veel moet doen.
Een geimpregneerde plank kan natuurlijk ook nog, moet je ook weinig voor doen, beetje met de schep wrikken om een gleufje open te maken. Daar kan je niet zo hard op slaan, gebruik een plank er boven op om op te slaan eventueel.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Bloemstukje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:45:
Hoe doen jullie het eigenlijk met verticuteren en een robotmaaier? Ik heb het perimeterdraad op het gras gelegd, maar ben bang dat ik dat helemaal kapot trek als ik ga verticuteren.
Kun je niet de laatste halve meter aan de buitenkant van je gazon (waar je draad ligt) niet met de machine doen maar enkel met de hark in de lengterichting van het draad? Dan weet je zeker dat dat goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:36
True schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:07:
[...]

Kun je niet de laatste halve meter aan de buitenkant van je gazon (waar je draad ligt) niet met de machine doen maar enkel met de hark in de lengterichting van het draad? Dan weet je zeker dat dat goed gaat.
Ja dat is bij de randen wel mogelijk inderdaad, alleen bij de Gardena maaier loopt er ook nog precies middendoor een draad, en die is wat lastiger te lokaliseren.

gewoon nee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-10 09:57
Ook maar eens begonnen aan de voortuin.

Ben begonnen met het maken van de fietsenberging, aangezien dit het meeste grondwerk met zich mee brengt.

Toch wel 6 aanhangers met ~2000kg grond afgevoerd.
Er ligt nog 1,5 aanhanger aan grond op de parkeerplaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s96OhUi0q4DKwFlJb4XFOsP7PSQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4bZYVfw46HQqJFgGJFTGBEp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-q0MA6-BdbMEEHr4FMen85EoUv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kiS1snIA4hzQzERKDUub4hZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAH1rCVt_7YuVzDhEQzvoQJuxpc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hL9eGbzWUX1heu1jMFs26Oo3.jpg?f=fotoalbum_tile

Er komt een opbouw op van ongeveer 1 meter boven het maaiveld van douglashout met gaaspanelen als wanden waartegen toscaanse jasmijn gaat groeien. Het dak krijgt sedum als beplanting.

Zo zou de indeling ongeveer moeten worden.
Tuin is 13 meter diep, en 7,5meter breed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HDZ-OdBfV-7nAjB_Z5YvhWX4t8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dU1Rb6GgsDZ1WpqGXuDAGyNM.png?f=fotoalbum_large

Alles wat groen is word beplant met diverse planten/struiken.
De parkeerplaatsen gaan we doen met grasbetontegels.

Er moet 1 grote boom in komen, we denken dat dit een Amberboom word.

We zijn voor tuinadvies geweest, daaruit is een grote lijst gekomen met beplanting.
Maar daar moeten we nog in strepen.

Hortensia Little Lime
Lavendel
Prunus lusita nica (haag)
Elaeagnus Ebbingei (half stam)
Amberboom (hoogstam)
Lirirope
Ilex Blue Prince (bolvorm)
Erysium Bowles Mauve
Geranium Karmina
Heuchera Lime Ma rmelade
Camellia
Euonymus
Paloma Blanca
Cho isya Brica
Perovskia
Prunus Lustinica (Leiboom)
Salvia Nemorosa blauw - roze
Sering Pallibin
Viburnum Tinus
Euonymus Green Spire (om de stammen)
Carex Lemon Lime
Ajuga
Taxus in zuilvorm
Toscaanse Jasmijn
Stachys Grandiflora
Nepeta Sixx hill
Miscanthus Ferner Osten
Brunnera

[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 11-04-2023 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Gynnad schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 06:04:
[...]

We hebben nu speelzand in de schildpad, maar merken bij droog weer dat het niet super plakt, dus lastig zandkastelen bouwen. Nu het wat natter weer is geweest plakt het super.

Hoe pakken jullie dit aan in een droge zomer, af en toe nat spuiten? Had om die reden juist de gedachte om misschien gewoon geel zand te pakken
Geel zand? Ophoogzand, stopzand, stierenzand, brekerzand, brekerszand, metselzand of speelzand? ;) (en ik zal er nog wel een aantal soorten vergeten zijn)

Al het zand wordt op een gegeven moment droog en niet meer plakkerig. Gewoon af en toe nat spuiten en misschien even omspitten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Teijgetje
Niet zo spannend, maar vanmiddag met de buurman de heggen geplant.
De heg op het veld is om zicht van de weg op het zonneveld te blokkeren en zou op 3 meter voor het veld komen.
Na berekenen, zon op 10 graden West (ondergaand, nog net boven de huizen), gaf bij een heghoogte van 60 cm een schaduw van 3,4 meter.
De heg dus maar voor de zekerheid op 4,4 meter afstand gezet. :+
De heg langs de sloot staat er voor de buurman. Die had geen bezwaar tegen het veld als hij het niet kon zien.......vanuit een schuur achteraan het terrein die hij ooit misschien wil verbouwen tot kantoor. Vanuit zijn huis staat er nog een ander huis tussen. 8)7
Gezien er altijd onkruid langs de waterkanten staat dat zou dat het geval zijn...........maar hij had toch liever een heg er voor, want misschien ging hij de schuur nog verbouwen tot kantoor ooit. :X
Ik zal maar niet beginnen over zijn schuren met zonnepanelen op de daken die ik ook verplicht zie.
Yuppen.......Yoepie :X

Maar goed, beter een goede buur.......... ;)

Ik vond de Ligustrum Ovalifolium op Marktplaats voor 67 cent per stuk (60-80 cm), waar hij bij haagplantenbedrijven al snel 1,60 - 1,85 kost per 300.
Ik had nu dus 300 "plantjes" voor €200 ipv voor € 480 - 555.
Wel alleen ophalen in Joppe, Gelderland.
Besloten om een grondboor te kopen, dat was ca 2 x zo duur als er een een dag huren, en ik wist niet of ik dat in één dag zou redden..
Samen met de Kibani grondboor (incl. 4 boren en 2 verlengstukken, en later een veiligheidskoppeling extra) was ik nog steeds € 125 - 200 (€ 80 of €155 + € 80 huur - € 35 diesel) goedkoper uit. _/-\o_ (uitgaande van gratis verzenden haagplantenbedrijf > € 350))
De aanbieding die ik had, machine + 60,80,100, 150 boor en twee verlengstukken á €169 is niet meer te vinden. Was blijkbaar te goedkoop. :9~ )
Heb nog wel even zitten twijfelen over de Powerplus van €200, gezien die een omkeerschakelaar had voor als de boor vastloopt. Maar daar zat niet de goede boor 80 mm bij.

Eergisteren een lijntje uitgezet een een plankje met verdeling gemaakt, 7 stuks/m over het veld en 6 stuks/m langs het water.
En vanmiddag begonnen met boren en planten.
Dat viel niet tegen, om half acht waren we klaar.
Uiteindelijk 8 keer de boor handmatig terug moeten schroeven omdat deze een wortel raakte en daar onder vast zat. Ook te overzien op 300 gaten.

Opvallend dat het grindveld dat er nu ruim een half jaar ligt nog steeds onkruidvrij is (wat de bedoeling was) _/-\o_
Behalve Hondsdraf dat natuurlijk de rand over wil steken hier en daar.
We hopen eind deze maand eindelijk een voorlopige vergunning te krijgen voor de panelen en het grindveld. Fijn als je de eerste bent in de gemeente die het zo wil. :(

De plank geeft naast de maatafstand een stabiele aanslag om de boor tegen aan te zetten, zodat je in een rechte lijn boort zonder de kans dat het lijntje stuk gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzM33XgOWrb8uy4W7d3Cq8zEyKo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4H2myW1ZTU7HyBXj9UePIZ7o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TxhBBtL4bIxYeOT4WLd8LjL52c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nr6KiXcp4NJ3iXYrJY7FV6d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzoLfMhH8pE4uOrBgAj3f17WWD0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iigE2PBMDn8aM3rNE4XwwRJm.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP1XtcjkCIFXaI6MgdzcERpakPo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7mvRPWjk54VaI2UuqnOOfeg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1d5aDnmcbijvPdtt-1vRP_Cwu8k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OW1QxoQAVcM2LRLTUMJIWUib.jpg?f=fotoalbum_tile

De waterkant is eerst gemaaid met de bosmaaier en daarna getracht de haag op de onkruidlijn te zetten, zodat wij veld met haag hebben en het onkruid allemaal achter de haag groeit aan de waterkant. >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3QukAuHM22cIqp3xuMSfjmQpOc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUCFRaCXkwompMA2oY9GjCFg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ST4SIh1Oq1VUKuh-GdZHW02cJw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAnqbR5T4buW50xJiQO3EE4V.jpg?f=fotoalbum_tile

Dus of je het echt al heggen mag noemen............. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpJpMT8pQcz2545r6_GsX9ne57Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzoBYV5rlp4aZlx6DhYa8zkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfoKVSnZKo-CqQ58go8XSP0pzTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiIARKELBHzqnaIbVTRDVE2m.jpg?f=fotoalbum_large

Het begin is er, voorlopig hoop ik op regen en mag het groeien. :*)

Rest alleen nog even in het donker de laserwaterpas er op te zetten, om ze op het veld mooi horizontaal waterpas op 50 cm te kunnen snoeien.
Gedaan. :*)
Mooi effect geeft dat, tot bij de buren, alle takjes krijgen een mooi streepje.
Niet te missen in het donker.
De Huawei maakt dan weer haast daglicht foto`s zonder flits, maar het was echt donker. :+

Dit is na.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4ADCQcVLeipx6nDuBi36Ty22sY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59HZRci8dIKULhSwXCAipfk1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax8HJhmkY5YPdeScp7yp3l4DzMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YO5U5cwe8MNiSh0WODEwviHB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YatsRh4wMAALG9kVuGjtkkz3-M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NxsWRYZXwPxwLFnRMS78yEb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnP6Q2TLeqlDJDgeCT_TwBXd9Uw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJwszJ15dVvW7Pe6AUYVGamr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fdaCSp9cWlsG9M-nrp3kkogFKU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpmbvrE2dMFVplzTMhzd9HAW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYcO_9sn_5qOc9K0J-oRz3zz81I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ux9OAzINguObStDLs7WAnSie.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgkxjS6afk9PCkJm3HgXb7uMqEw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oia4mK0FV0IJ9peUYprk9evV.jpg?f=fotoalbum_tile

Je zou haast overal gaan knippen. :9

[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 12-04-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:19
pjot1 schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:00:
[...]

Alleen dat laatste klopt. Maar waarom zou je er geen schelpen in willen? Op het strand zitten die er ook gewoon tussen hoor. Haal gewoon stopzand, dat speelt net zo leuk, en is een behoorlijk stuk goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
robkrekel schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:08:
[...]
Alleen dat laatste klopt. Maar waarom zou je er geen schelpen in willen? Op het strand zitten die er ook gewoon tussen hoor. Haal gewoon stopzand, dat speelt net zo leuk, en is een behoorlijk stuk goedkoper.
Omdat schelpen best scherp kunnen zijn. Voorkomen is toch beter dan genezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
pjot1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:34:
[...]

Omdat schelpen best scherp kunnen zijn. Voorkomen is toch beter dan genezen?
Meen je dat nou? Tsja, dan houdt het op, en mag je de hoofdprijs voor 25 kg zand betalen.
Als je dan een zandbak zoals @Gynnad wil aanleggen ben je nog eens €100 kwijt aan zand. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10 13:38

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Mijn kinderen spelen liever in het meest gore zand dat in de tuin zelf ligt (wadi) dan in de zandbak zelf. Goed voor de weerstand denk ik dan maar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
robkrekel schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:57:
[...]
Meen je dat nou? Tsja, dan houdt het op, en mag je de hoofdprijs voor 25 kg zand betalen.
Als je dan een zandbak zoals @Gynnad wil aanleggen ben je nog eens €100 kwijt aan zand. 8)7
Je kan ook overdrijven he :/
Speelzand heeft tenopzichte van ophoogzand een meerprijs van 40ct per zak. Op 25 zakken hebben we het over een 10tje...

Keuze voor de zand soort hangt wat mij betreft ook een beetje vast aan de leeftijd... Toen die kleine van ons een jaar of 1 a 1,5 was verdwaalde er nog wel eens een zandtaartje of stuk zanderig speelgoed in haar mond... Dan vind ik het argument vrij van scherpe delen geen verkeerde... Nu ze wat groter is en dat niet meer gebeurd vind is dat geen issue meer.
Maar nogmaals, we hebben t over 40ct op een zak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Woody179 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:30:
[...]

Je kan ook overdrijven he :/
Speelzand heeft tenopzichte van ophoogzand een meerprijs van 40ct per zak. Op 25 zakken hebben we het over een 10tje...

Keuze voor de zand soort hangt wat mij betreft ook een beetje vast aan de leeftijd... Toen die kleine van ons een jaar of 1 a 1,5 was verdwaalde er nog wel eens een zandtaartje of stuk zanderig speelgoed in haar mond... Dan vind ik het argument vrij van scherpe delen geen verkeerde... Nu ze wat groter is en dat niet meer gebeurd vind is dat geen issue meer.
Maar nogmaals, we hebben t over 40ct op een zak...
Nou vooruit, dat zal dan zo zijn voor een zandgebakje. Ik zie er niet direct een groot gevaar in. In de rest van de tuin ligt ook zat wat niet in haar mond moet verdwijnen.

Ik haal mijn stopzand natuurlijk niet in zakken van 25 kg, maar per aanhanger van 400 liter/600 kg als ik niet veel nodig heb. Kost me een tientje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
True schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:32:

Aan de linkerkant van de tuin komt een moestuin, die zal deels over het gazon heen komen. C'est ça, mijn vriendin wil dat graag proberen. Iemand tips hoe ik zo'n moestuinbak het beste kan plaatsen? Zo'n setje in elkaar timmeren, worteldoekje karton en volgooien met potgrond tuinaarde of moet ik nog ergens in het bijzonder op letten? De tuin is pal op zuid, qua moestuin zal die dus 's ochtends schaduw krijgen en vanaf 12.00/13.00 zon tot laat in de avond.
Even wat aangepast.

In principe kun je gewoon een moestuin hebben in grond. dat hoeft niet in een bak. Die bak is commercie. Potgrond is voor in potten en worteldoek is plastic afval. beide hebben betere alternatieven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
No Hands schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:49:
[...]

Even wat aangepast.

In principe kun je gewoon een moestuin hebben in grond. dat hoeft niet in een bak. Die bak is commercie. Potgrond is voor in potten en worteldoek is plastic afval. beide hebben betere alternatieven.
Eens dat je beter karton kan toepassen ipv wortel doek, jute zou nog beter zijn maar is wel prijzig.

Met je opmerking over potgrond ben ik het niet per definitie eens. Er zijn genoeg gewassen die goed water doorlaatbare (luchtige) grond verlangen. Dan is potgrond geen slechte basis, uiteraard is het wel verstandig om het dan aan te vullen met organische massa (compost oid)

Verhoogde bakken is inderdaad voor een groot deel commercie maar daar zijn ook zeker wel argumenten te maken voor ergonomie (minder diep bukken) en werklast (minder ingroeiend onkruid ) om het toch te overwegen.

@True
Ligt er aan wat je wil verbouwen. Sla zal bijvoorbeeld sneller doorschieten in een moestuin pal op het zuiden. Tomaten en kleinfruit doet het daar in tegen juist erg goed met heel veel direct zonlicht

[ Voor 10% gewijzigd door Woody179 op 12-04-2023 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
robkrekel schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:46:
[...]
Nou vooruit, dat zal dan zo zijn voor een zandgebakje. Ik zie er niet direct een groot gevaar in. In de rest van de tuin ligt ook zat wat niet in haar mond moet verdwijnen.

Ik haal mijn stopzand natuurlijk niet in zakken van 25 kg, maar per aanhanger van 400 liter/600 kg als ik niet veel nodig heb. Kost me een tientje.
Duur! Heb een kuub voor 10tje. Maar ken genoeg bedrijven waar je €80,- per kuub betaalt.

Ik ging ook uit van kleine kinderen. Dan kunnen scheermesjes behoorlijk scherp zijn en kunnen je handen zo open liggen; zelfs met genoeg eelt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bld-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 20:36
Ik heb even gezocht in dit topic, maar ik zie weinig terug over het Gardena Sprinkler systeem.
Voordat ik het "hele plan" hier ga uitwerken: heeft iemand hier ervaring mee i.v.m. de benodigdheden voor een bepaalde setup?
De tuin planner van Gardena komt namelijk met allerlei extra's die volgens mij niet allemaal nodig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:11
Jongens, een beetje gedragen nou anders gaat iedereen UIT de zandbak.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:03
Bld- schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:06:
Ik heb even gezocht in dit topic, maar ik zie weinig terug over het Gardena Sprinkler systeem.
Voordat ik het "hele plan" hier ga uitwerken: heeft iemand hier ervaring mee i.v.m. de benodigdheden voor een bepaalde setup?
De tuin planner van Gardena komt namelijk met allerlei extra's die volgens mij niet allemaal nodig zijn.
Ik heb zelf een Gardena sprinklersysteem maar deze zelf niet aangelegd. Tot nu toe bevalt het goed, maar staat nu nog in de "winterstand" vanwege de vele neerslag. Op YouTube is een Duits kanaal "Spiel und Zeug". Die kerel heeft wel wat kritische en vermakelijke filmpjes over Gardena beregening online staan.

[ Voor 4% gewijzigd door witterholt op 13-04-2023 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Deze bedoel je :Spiel und Zeug : Gardena

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 13-04-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:03
Die ja, maar ik wist niet of het toegestaan was linkjes te plaatsen.... 🤔🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@witterholt
In sommige topics zonder bijschrift niet inderdaad.
Maar hier doen we zolang het ergens bij hoort niet zo moeilijk.;)
Heb er wat bijgezet. >:)

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 13-04-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Ik wil mijn huidige tuinpalen vervangen door langere palen om mijn poort te ondersteunen.

Bedoeling is daarbij beide palen te vervangen en daar een dwarsbalk op te leggen

Zodat je dit idee krijgt

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/338115/files/402065420/500x661x2/tuinpoort-grenen.jpg

Nu zag ik bij onze lokale bouwmarkt palen liggen

Afbeeldingslocatie: https://www.hubo.nl/sites/default/files/styles/product_hoofd_foto/public/images/productafbeeldingen/p/Paalvierkanthaaksgeschaafdcelfixnaaldhout68x68x210cm1681349792-0000064355.jpg

Paal vierkant haaks geschaafd celfix naaldhout

Zal ik deze kunnen gebruiken of moet ik ander materiaal zoeken ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:06
@pjot1 ik zie dat ze in de VS vaak een soort kiezel/gravel, aangestampt, gebruiken als "fundering" onder de eerste laag stenen. Weet jij welke soort kiezel/puin ik daarvoor zou moeten nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
De_Bastaard schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:46:
@pjot1 ik zie dat ze in de VS vaak een soort kiezel/gravel, aangestampt, gebruiken als "fundering" onder de eerste laag stenen. Weet jij welke soort kiezel/puin ik daarvoor zou moeten nemen?
Doen we in Nederland ook hoor! Wij gebruiken daar (hydraulische) steenkorrel voor. Hier kan je alleen niet direct op straten. Daar heb je nog een straatlaag voor nodig, dit is een laag zand van ca 5cm. Hierop kunnen de stenen zichzelf 'zetten'.

Wat voor functie gaat je bestrating krijgen? Onder een terras ofzo is het een beetje overdreven. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:43
Gynnad schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 06:04:
[...]

ik gaf ze gewoon een emmer met water
Konden ze eerst lekker modder maken en daarmee spelen (wat ze eigenlijk ook het liefst deden)
Het water verdeelde zich vanzelf wel zodat het zand weer bruikbaar was om te bouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
pjot1 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:04:
[...]

Doen we in Nederland ook hoor! Wij gebruiken daar (hydraulische) steenkorrel voor. Hier kan je alleen niet direct op straten. Daar heb je nog een straatlaag voor nodig, dit is een laag zand van ca 5cm. Hierop kunnen de stenen zichzelf 'zetten'.

Wat voor functie gaat je bestrating krijgen? Onder een terras ofzo is het een beetje overdreven. :)
Ik wil dus een verhoogd terras maken van 3x4 meter, cm of 30 verhoogd misschien. Gewoon voor op te zitten zeg maar.

Nu is het vanaf het maaiveld nog een kuil van 20-30cm, die wil ik eerst tot een bepaald niveau vullen met ophoogzand. Dan die betonboordjes vlak op zijn kant (of grindtegels, whatever). Muurtje maken met die stapelstenen, dan de rest ophogen, trillen, bestraten.

Oh en natuurlijk wat van folie & drainage aan de binnenkant van dat muurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
De_Bastaard schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:16:
[...]

Ik wil dus een verhoogd terras maken van 3x4 meter, cm of 30 verhoogd misschien. Gewoon voor op te zitten zeg maar.

Nu is het vanaf het maaiveld nog een kuil van 20-30cm, die wil ik eerst tot een bepaald niveau vullen met ophoogzand. Dan die betonboordjes vlak op zijn kant (of grindtegels, whatever). Muurtje maken met die stapelstenen, dan de rest ophogen, trillen, bestraten.

Oh en natuurlijk wat van folie & drainage aan de binnenkant van dat muurtje.
Oké, dan heb je geen korrel nodig, alleen zand. Bovendien zal de drainage ook weinig doen als je korrel toepast. Korrel gebruik je eigenlijk alleen als je zware (punt)belasting hebt zoals bij wegen en opritten ed.

Zorg wel voor een goede verdichting. Dwz, het zand in lagen aftrillen van buiten naar binnen en in meerdere richtingen. Hoe dik de lagen moeten zijn hangt af van de grootte (en dus de zwaarte) van de trilplaat. Doordat je alles in lagen verdicht staan je opsluitbanden/grindtegels/keerwanden in ieder geval ook op een verdicht zandbed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
Woody179 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:59:
Met je opmerking over potgrond ben ik het niet per definitie eens. Er zijn genoeg gewassen die goed water doorlaatbare (luchtige) grond verlangen. Dan is potgrond geen slechte basis, uiteraard is het wel verstandig om het dan aan te vullen met organische massa (compost oid)
Ik ken toch weinig gewassen die problemen hebben met tuingrond met flink compost. Hele dikke klei kunnen sommige gewassen inderdaad slecht tegen omdat ze daarin last van wortelrot kunnen krijgen, maar met genoeg compost is dat meestal snel verholpen. Op alle andere grondsoorten is het echt onzin. Potgrond is daar echt niet voor bedoeld. Nadeel van potgrond is ook dat vrijwel alle potgrond op basis van turf/veen is (niet zo duurzaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
pjot1 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:35:
[...]

Oké, dan heb je geen korrel nodig, alleen zand. Bovendien zal de drainage ook weinig doen als je korrel toepast. Korrel gebruik je eigenlijk alleen als je zware (punt)belasting hebt zoals bij wegen en opritten ed.

Zorg wel voor een goede verdichting. Dwz, het zand in lagen aftrillen van buiten naar binnen en in meerdere richtingen. Hoe dik de lagen moeten zijn hangt af van de grootte (en dus de zwaarte) van de trilplaat. Doordat je alles in lagen verdicht staan je opsluitbanden/grindtegels/keerwanden in ieder geval ook op een verdicht zandbed.
Cool thanks!

Ben even aan t denken, maar hoe diep moeten die betonbandjes komen te liggen als t voor fundering is?

Ik moet denk ik namelijk eerst nog een stuk ophogen. Het gat is nu tegen de 20 a 30 diep. Misschien wat zonde om dan die stapelblokken te gebruiken waarvan de eerste laag onder t maaiveld zit.

Die bandjes moeten misschien 10cm ofzo onder t maaiveld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
De_Bastaard schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:10:
[...]

Cool thanks!

Ben even aan t denken, maar hoe diep moeten die betonbandjes komen te liggen als t voor fundering is?

Ik moet denk ik namelijk eerst nog een stuk ophogen. Het gat is nu tegen de 20 a 30 diep. Misschien wat zonde om dan die stapelblokken te gebruiken waarvan de eerste laag onder t maaiveld zit.

Die bandjes moeten misschien 10cm ofzo onder t maaiveld?
Als je nu al 20 a 30 diep zit, houdt dat in dat er 0 a 10 cm zand onder de banden zit als je een 10/20 band neemt en de banden 10cm onder het maaiveld ligt. 10cm is in principe genoeg mits je natuurlijk geen slappe grond hebt.

Persoonlijk zou ik een 60/40 tegel gebruiken. Je kan dan een dikker zandbed gebruiken en je fundatie is groter waardoor een grotere zijwaartse druk kan hebben. De blokken lijm je dan ook niet in het midden van de tegel maar op 2/3 zodat je ook een soort L-element krijgt. 10cm onder het maaiveld is dan ook een goed uitgangspunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:52
Waar halen jullie de (mest)stoffen voor het gras / de tuin? Het valt me nog wat tegen dat ik niet alles kan vinden bij 1 winkel tegen een normale prijs.

Ik ga dit jaar proberen het schema van de topicstart aan te houden, al heb ik tot nu toe alleen wat kalk gestrooid.

Mijn jaarlijkse behoefte (bijna 50m^2 gras) is:
korrelkalk - 5kg
thomaskali - 2,5kg
culterra - 5kg
kieseriet - 2,5kg (eventueel extra bij weinig kleur)
nitrophoska - 10kg (eventueel te vervangen door of te mixen met 10kg 12-10-18, of 20kg culterra)
patentkali - 2,5kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

mitsumark schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:13:
Waar halen jullie de (mest)stoffen voor het gras / de tuin? Het valt me nog wat tegen dat ik niet alles kan vinden bij 1 winkel tegen een normale prijs.

Ik ga dit jaar proberen het schema van de topicstart aan te houden, al heb ik tot nu toe alleen wat kalk gestrooid.

Mijn jaarlijkse behoefte (bijna 50m^2 gras) is:
korrelkalk - 5kg
thomaskali - 2,5kg
culterra - 5kg
kieseriet - 2,5kg (eventueel extra bij weinig kleur)
nitrophoska - 10kg (eventueel te vervangen door of te mixen met 10kg 12-10-18, of 20kg culterra)
patentkali - 2,5kg
vergeet je niet een nul? dit is voor 500 m2 neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
de Peer schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:28:
[...]
vergeet je niet een nul? dit is voor 500 m2 neem ik aan?
Niet volgens Wil van Gorkum.
Heb de hoeveelheden per 100m2 uit de TS gewoon door 2 gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
robkrekel schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:57:
[...]
Dat wordt dan wel een hele grote zandbak ;)

In onze zandbak is bijna 4 kuub speelzand gegaan (3x rijden met de aanhanger). Kostte me in totaal 50 EUR.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

mitsumark schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:40:
[...]

Niet volgens Wil van Gorkum.
Heb de hoeveelheden per 100m2 uit de TS gewoon door 2 gedeeld.
Ik zie het nu ja. goh, dan ben ik zelf wel erg zuinig merk ik. Blijkbaar mag het wel wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FelixForte
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03 20:55
Wij hebben laatst een hovenier langs laten komen om een 'indicatie' te geven van wat onze tuinverbouwing zou kosten.

Wij hebben een tuin (met schuur niet meegerekend) van zo'n 40 vierkante meter. Daar liggen nu tegels in die eruit zouden moeten. We willen graag grote nieuwe tegels erin voor het terras en een pad met wat smallere tegels met grind eromheen. Verder willen we graag een opgebouwde border met oppervlakte van zeg 5 vierkante meter en zou de hovenier ook de beplanting verzorgen. Verder nog wat beplanting op de schutting om lelijke stukken te verbergen.

Segment van tegels en dergelijke hebben we nog niet besproken maar we begrepen van elkaar dat het niet om het allergoedkoopste en niet om het allerduurste zou zijn. Hebben geen gekke eisen maar willen graag een leuk tuintje.

De indicatie die wij kregen was tussen de 8.000 en 10.000 euro. Dat is dan exclusief een professioneel tuinontwerp, lichtplan/aanleg van tuinverlichting of werk aan schuttingen. Het is geen uitgewerkte offerte maar een mondelinge indicatie voor ons om over na te denken.

Ik vind het moeilijk om te bepalen of dit enigszins normale bedragen zijn, of exorbitant hoog? Ik wil de beste man nergens van beschuldigen maar er zijn tegenwoordig helaas ook een hoop vaklui die druk zat zijn en daarom alleen nog maar exorbitante offertes afgeven, in de hoop dat er iemand in mee gaat. Zou graag jullie mening horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10 13:38

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQOI_lcBX1bLG-kTZ9QICeM3pFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRxq8szvd8ZakPziJXXZ790Y.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag het laatste stuk oud ijzer uit de tuin maar eens vervangen voor een stukje kastanjehek. Rondom 400 m2 oude paardenbak stond een gelast hekwerk van 1.50 hoog, gemaakt uit steigerbuis en anders... Heeft genoeg opgeleverd aan oud ijzer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
de Peer schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:55:
[...]

Ik zie het nu ja. goh, dan ben ik zelf wel erg zuinig merk ik. Blijkbaar mag het wel wat meer.
Ik ook, deed alleen 1 a 2x per jaar wat kalk en mest of een combi. Mede de reden (hoop ik) dat het nu meer een onkruid/mos bak is dan gras.
Vandaar ook dat ik voor deze hoeveelheden en wat minder gangbaar spul (ligt niet allemaal bij de gamma) op zoek ben naar een "betere" winkel.
Het hoeft ook weer geen perfecte grasmat te worden, maar gewoon leuk zicht.
Maaien moet ik eigenlijk ook wat vaker, sproeien doe ik wel voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
FelixForte schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:12:
Wij hebben laatst een hovenier langs laten komen om een 'indicatie' te geven van wat onze tuinverbouwing zou kosten.

Wij hebben een tuin (met schuur niet meegerekend) van zo'n 40 vierkante meter. Daar liggen nu tegels in die eruit zouden moeten. We willen graag grote nieuwe tegels erin voor het terras en een pad met wat smallere tegels met grind eromheen. Verder willen we graag een opgebouwde border met oppervlakte van zeg 5 vierkante meter en zou de hovenier ook de beplanting verzorgen. Verder nog wat beplanting op de schutting om lelijke stukken te verbergen.

Segment van tegels en dergelijke hebben we nog niet besproken maar we begrepen van elkaar dat het niet om het allergoedkoopste en niet om het allerduurste zou zijn. Hebben geen gekke eisen maar willen graag een leuk tuintje.

De indicatie die wij kregen was tussen de 8.000 en 10.000 euro. Dat is dan exclusief een professioneel tuinontwerp, lichtplan/aanleg van tuinverlichting of werk aan schuttingen. Het is geen uitgewerkte offerte maar een mondelinge indicatie voor ons om over na te denken.

Ik vind het moeilijk om te bepalen of dit enigszins normale bedragen zijn, of exorbitant hoog? Ik wil de beste man nergens van beschuldigen maar er zijn tegenwoordig helaas ook een hoop vaklui die druk zat zijn en daarom alleen nog maar exorbitante offertes afgeven, in de hoop dat er iemand in mee gaat. Zou graag jullie mening horen.
Vragen over offertes komen hier vaker voorbij. Het is lastig om hier iets zinnigs over te zeggen. Elke situatie is anders en vergt daarom ook een andere aanpak. De prijs is van zoveel factoren afhankelijk, moet er gesloopt worden, moeten er dingen afgevoerd worden, hoe is de bereikbaarheid, grondwerk, gekozen materialen, machines, regio enzovoorts....

Uit jouw opmerking maak ik op dat je het stevig aan de prijs vindt. Ik denk juist dat het zeker niet duur is zeker als dat inclusief materialen en beplanting is. Voor een knappe keuken wordt zo 20 ruggen neergeteld en laten we eerlijk zijn, wat stelt dat voor? Mensen onderschatten hoeveel werk een tuin (goed) aanleggen kost, bedenk ook dat een tuin een investering is waar je langer plezier van gaat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Als je niet vies bent van fysieke arbeid kun je misschien alvast de tuin leegmaken (en afvoeren), denk dat dat zomaar 20% van het totaalbedrag kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
de Peer schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:55:
[...]

Het is wel een enorm verschil of je een redelijk natuurlijke grasmat wil, of een tot perfectie gecultiveerd grasmat. Mijn buren geven alleen maar 1x per jaar koemest na het verticuteren, en dat geeft al een best mooi gazon. Ik geef twee keer per jaar kunstmest en twee keer per jaar kalk, en ik vind mijn gazon uiteraard net iets mooier ;) Verderop woont iemand die drie keer per week maait en een heel chemicaliën-lab heeft en gaat voor de perfect gemanicuurde grasmat. Het ziet er daar uit als een green van een golfbaan. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het nou mooier vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
LinuxMan schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:03:
Het is wel een enorm verschil of je een redelijk natuurlijke grasmat wil, of een tot perfectie gecultiveerd grasmat. Mijn buren geven alleen maar 1x per jaar koemest na het verticuteren, en dat geeft al een best mooi gazon. Ik geef twee keer per jaar kunstmest en twee keer per jaar kalk, en ik vind mijn gazon uiteraard net iets mooier ;) Verderop woont iemand die drie keer per week maait en een heel chemicaliën-lab heeft en gaat voor de perfect gemanicuurde grasmat. Het ziet er daar uit als een green van een golfbaan. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het nou mooier vind.
Even ter referentie, mijn "grasmat" nu.

Mos en klaver, onkruid kan ik er wel uit trekken, is niet perse de focus.
Een beetje klaver vind ik ook niet zo erg, maar het overschaduwt nu 25% van mn gras :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B51mbw2VKkx-NNaVcd-XpmWImMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8Wqmd3JXv3H9rZNRZhb9Gzo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbMAa9RWaCTaoS93QQf58-HLguk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uz8urPnqjReTrslKiRVFcKAG.jpg?f=fotoalbum_large

Droog, deels vanwege "looproute" denk ik, grond neemt minder vocht op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ylep--su4gvN9ZV7OyQwJVxGgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXjKC4UT1BqZgg7kE9TQYlr5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biprwBjOLB4F2BbuDFRUzyFhfU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfWzN4n6qmLWjDIR0FFajhxL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Vandaag maar weer met beton blokjes aan het spelen geweest, de andere zijkant zit er nu ook in.
Heb alleen een paar blokken te weinig.
Die dingen zijn 40x50 dat scheeld op 10 blokken 1 meter dus... rekenwonder :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzjPNK5y4N4UGU3CBQ6lPtxaJ4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkiN9KJjDXKXA4rMlv3Hro19.jpg?f=fotoalbum_large

De grasmat doe ik meestal mos uitharken met de bladhark en dan even wat vers graszaad er over.
1 x per jaar kalk en dan tijdens het groei seizoen om en om kunstmest en gedroogde koemest korrels.
Als het weer tijd is houd ik het weerbericht even in de gaten als er regen komt dan strooien.
Enige stuk wat altijd lastig is zit langs het houthok daar komt eigenlijk nooit zon en dus altijd mos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrT0WmzUihF5tYHPOPkFS-t5caA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XyI49tfp4JPT6IW10sfRRzZC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTBwkJWBX10h8vOD6nNwJ2N7Bjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLzvHMcRTJjlSwsMR40z038K.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
Het tweede paartje boerenzwaluwen was een paar dagen later er ook.

De nieuwe entree is redelijk snel geaccepteerd gezien ze er met gespreide vleugels zonder moeite doorheen kunnen.
De kier wordt dus elke twee dagen iets smaller totdat ze ook gewend zijn aan alleen dat gat ipv ook een kier.

Hoewel er vier zijn vliegen deze drie vaak in een "treintje".

En op de plankjes heb ik ze ook al gezien, afwachten of ze dat ook gaan goedkeuren als nestplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Oktober 2021 zijn wij verhuisd. En de vorige bewoners hebben de achtertuin veranderd in een betonnen jungle op 1 bloembak na 8)7 . Hoogtijd dat dat wat borders en gras in komen We wisten alleen niet precies wat we met de indeling aan moesten ook omdat we met een stukje hoogte verschil van ca 20cm zitten vanuit de woning. Na er 1,5 jaar tegenaan gekeken te hebben zijn we dit weekend maar eens begonnen met een plan te maken en we hebben een indeling m.b.v floorplanner.com gemaakt.

Gaat nog een flinke klus worden, maar voor het aanleggen van het terras en de bloembakken wil ik hulp inschakelen. Nu is de huidige bloembak van de bekende 15x15x60 grijze blokken gemaakt en die wil ik weer hergebruiken maar ze zijn gelijmd. Denken jullie dat er een kans is dat ik die los kan krijgen? Mijn vader heeft wel een sleg (grote houten hamer), denk dat ik het daar maar eens mee ga proberen.

Wil de bloembakken net op een andere plek hebben en in andere afmeting maar wel van dezelfde stenen. Zou zonde als ik deze eerst in puin moet slaan om vervolgens nieuwe te kopen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 17 april 2023 @ 00:57:
Oktober 2021 zijn wij verhuisd. En de vorige bewoners hebben de achtertuin veranderd in een betonnen jungle op 1 bloembak na 8)7 . Hoogtijd dat dat wat borders en gras in komen We wisten alleen niet precies wat we met de indeling aan moesten ook omdat we met een stukje hoogte verschil van ca 20cm zitten vanuit de woning. Na er 1,5 jaar tegenaan gekeken te hebben zijn we dit weekend maar eens begonnen met een plan te maken en we hebben een indeling m.b.v floorplanner.com gemaakt.

Gaat nog een flinke klus worden, maar voor het aanleggen van het terras en de bloembakken wil ik hulp inschakelen. Nu is de huidige bloembak van de bekende 15x15x60 grijze blokken gemaakt en die wil ik weer hergebruiken maar ze zijn gelijmd. Denken jullie dat er een kans is dat ik die los kan krijgen? Mijn vader heeft wel een sleg (grote houten hamer), denk dat ik het daar maar eens mee ga proberen.

Wil de bloembakken net op een andere plek hebben en in andere afmeting maar wel van dezelfde stenen. Zou zonde als ik deze eerst in puin moet slaan om vervolgens nieuwe te kopen.
Probeer ze met een platte beitel los te bikken. Dat lukt meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
mitsumark schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:08:
:X B) "per liter" in de zin ervoor helemaal gemist..

5L besteld incl drukspuit, zal wel laten weten hoe het bevalt.
Nou, het was even wachten op acceptabel weer, niet te koud en 24u geen regen, maar van de week toch aan de slag gegaan.
Heb tot nu toe pakweg 2,5 liter gebruikt op 40m^2, verhouding 1 op 3.
Daar waar het niet zo erg was, is het nu wel weg, maar op plekken waar het iets groener was is het nog steeds groen (wel minder), moet dus nog een keer (waarschijnlijk nog 1 liter nodig). Helaas geen voor/na foto's.
Al met al moet ik per keer pakweg 25 euro gebruiken, terwijl 2 liter - niet zo milieuvriendelijk spul - voor 4 euro het werk in 1x deed. Aanbrengen was ook makkelijker/sneller (gieter met opzetstuk ipv drukspuit, gaat toch langzaam en handig is anders bij grotere oppervlakken).
Ik heb nog lichte hoop dat het langer wegblijft, maar ik weet niet of ik dit jaar in, jaar uit ga volhouden...

Ik denk dat ik het restant ga gebruiken voor de tuinmeubels en vlonder, maar de tegels weer op de oude manier volgende keer.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 17-04-2023 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
mitsumark schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:53:
[...]

Een beetje klaver vind ik ook niet zo erg, maar het overschaduwt nu 25% van mn gras :/
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Terwijl Klaver ook prima beloopbaar en te maaien is maar ook bloemetjes maakt waar allerlei beestjes van leven. Met klaver vallen andere 'onkruidjes' ook niet zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
In onze achtertuin staat een Japanse sierkers geënt op een stam. Hij is geplant door de vorige eigenaren, maar hoogstwaarschijnlijk is het een Prunus subhirtella 'Autumnalis’. De boom is circa 6 meter hoog en bloeit normaliter vanaf de herfst met witte tot witroze bloemetjes. Hij heeft nooit heel erg uitbundig gebloeid, maar de afgelopen periode is er wel heel erg weinig bloesem. Vooral in de bovenste 30% van de kruin zitten groene blaadjes en wat bloesem (zie schematische weergave). De overige 70% van de takken heeft weinig tot geen bladeren en bloesem.

Weten jullie wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaLFGetE3HCUMFiNFzxGTpMha9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kjOIJyMhttnse7MVSYmX5fJL.png?f=fotoalbum_large

Extra informatie
We hebben deze sierkers nooit bemest en ook tijdens de afgelopen droge zomers weinig extra water gegeven. Wel kreeg hij extra water tijdens het besproeien van het gazon. Dicht bij deze sierkers stond tot een paar weken geleden een forse spar. Die hebben we inmiddels gekapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
mitsumark schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:53:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even een schaamteloze copy paste van een webshop in graszaadmengsels en meststoffen:
"Wanneer klaver in het gazon optreedt, heeft dit vrijwel altijd te maken met een gebrek aan stikstof in de grond. Stikstof is een van de belangrijkste voedingsstoffen voor gras. Stikstof zorgt er namelijk voor dat gras een gezonde groeispurt ondergaat. Een bodem vol stikstof staat garant voor een gazon dat goed groeit en een dichte, donkergroene zode vormt. Een manier om klaver te bestrijden is door het gazon te bemesten met een stikstofrijke meststof. Na het bemesten zul je al gauw merken dat het gras weer snel begint te groeien. Door vervolgens het gazon kort af te maaien, zorg je ervoor dat klaver voorgoed teruggedrongen word."

De klaver zélf heeft juist als eigenschap dat het stikstof uit de atmosfeer bindt. Dit maakt klaver tot de ideale bodemverbeteraar en daarom wordt het in de landbouw vaak als groenbemester gebruikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Squawk schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:32:
[...]

Even een schaamteloze copy paste van een webshop in graszaadmengsels en meststoffen:
"Wanneer klaver in het gazon optreedt, heeft dit vrijwel altijd te maken met een gebrek aan stikstof in de grond. Stikstof is een van de belangrijkste voedingsstoffen voor gras. Stikstof zorgt er namelijk voor dat gras een gezonde groeispurt ondergaat. Een bodem vol stikstof staat garant voor een gazon dat goed groeit en een dichte, donkergroene zode vormt. Een manier om klaver te bestrijden is door het gazon te bemesten met een stikstofrijke meststof. Na het bemesten zul je al gauw merken dat het gras weer snel begint te groeien. Door vervolgens het gazon kort af te maaien, zorg je ervoor dat klaver voorgoed teruggedrongen word."

De klaver zélf heeft juist als eigenschap dat het stikstof uit de atmosfeer bindt. Dit maakt klaver tot de ideale bodemverbeteraar en daarom wordt het in de landbouw vaak als groenbemester gebruikt. :)
Exact, die klaver kan daar groeien omdat er weinig stikstof is. die klaver zorgt voor extra stikstof en zal daarna weer verdwijnen om ergens anders nuttig te gaan zijn. Zo werkt de natuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:46
Squawk schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:27:
In onze achtertuin staat een Japanse sierkers geënt op een stam. Hij is geplant door de vorige eigenaren, maar hoogstwaarschijnlijk is het een Prunus subhirtella 'Autumnalis’. De boom is circa 6 meter hoog en bloeit normaliter vanaf de herfst met witte tot witroze bloemetjes. Hij heeft nooit heel erg uitbundig gebloeid, maar de afgelopen periode is er wel heel erg weinig bloesem. Vooral in de bovenste 30% van de kruin zitten groene blaadjes en wat bloesem (zie schematische weergave). De overige 70% van de takken heeft weinig tot geen bladeren en bloesem.

[Afbeelding]

Extra informatie
We hebben deze sierkers nooit bemest en ook tijdens de afgelopen droge zomers weinig extra water gegeven. Wel kreeg hij extra water tijdens het besproeien van het gazon. Dicht bij deze sierkers stond tot een paar weken geleden een forse spar. Die hebben we inmiddels gekapt.
Enig idee hoe zuur de grond is? Bijvoorbeeld een eik in de buurt? De Prunus houdt van kalkrijke grond en niet van zure grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
struukkel schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:52:
[...]
Enig idee hoe zuur de grond is? Bijvoorbeeld een eik in de buurt? De Prunus houdt van kalkrijke grond en niet van zure grond.
Er staan geen eiken in de buurt. De grond heb ik nog nooit getest, maar dat kan zeker geen kwaad. Ik zal eens wat grond verzamelen en naar de Welkoop gaan. Daar loopt momenteel een actie om gratis je grond te laten testen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Squawk schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:03:
[...]

Er staan geen eiken in de buurt. De grond heb ik nog nooit getest, maar dat kan zeker geen kwaad. Ik zal eens wat grond verzamelen en naar de Welkoop gaan. Daar loopt momenteel een actie om gratis je grond te laten testen. :)
Leuke actie, welke waarden testen ze allemaal? Ook EC bijvoorbeeld? Goed plan om iig de PH even te checken, als die te hoog/laag is kan je plant bepaalde voedingsstoffen niet opnemen. Je kan het dan wel voeden, maar je plant doet er niks mee :+

In ander nieuws, ik ga dit jaar proberen om een aantal pepers direct in de aarde buiten op te kweken. Normaal kweek ik eerst op in bakjes binnen en plant ik het later in de tuin. Ik wil weten of de wortels groter worden als ik direct in de volle grond ga kweken, en of het verschil uitmaakt in opbrengst.

Ook ga ik wat nieuws proberen met mn water. Ik heb een groot vat van 200 liter regenwater en gebruik bepaalde schimmels in mn aarde. Ik heb nu wat van die schimmels + voeding + substraat in de regenton gemikt. Als het goed is kunnen de schimmels daar prima leven en zelfs vermeerderen. Als ik dan water geef, vul ik ook de goede schimmels direct aan :) Verder staat het tuintje er lekker bij, het valt me op dat mn wormentorens veel bezoekers trekken. Als je wat aarde pakt en goed kijkt, zie je overal wormen in de aarde zitten.

[ Voor 41% gewijzigd door Widow op 18-04-2023 15:01 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Widow schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:52:
[...]

Leuke actie, welke waarden testen ze allemaal? Ook EC bijvoorbeeld? Goed plan om iig de PH even te checken, als die te hoog/laag is kan je plant bepaalde voedingsstoffen niet opnemen. Je kan het dan wel voeden, maar je plant doet er niks mee :+
Het is een simpele test met twee teststrips. Ze meten de voedingstoestand en zuurtegraad. Onder voedingstoestand verstaat Welkoop: "de aanwezigheid van minerale sporenelementen, oftewel: Stikstof, Fosfor, Kalium (NPK)".

YouTube: Welkoop - Gratis grondtest - Laat je bodem gratis testen bij Welkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Squawk schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:08:
[...]
Het is een simpele test met twee teststrips. Ze meten de voedingstoestand en zuurtegraad. Onder voedingstoestand verstaat Welkoop: "de aanwezigheid van minerale sporenelementen, oftewel: Stikstof, Fosfor, Kalium (NPK)".

YouTube: Welkoop - Gratis grondtest - Laat je bodem gratis testen bij Welkoop
Duidelijk, helaas geven ze zelf ook niet echt antwoord op wat ze meten. Uit het verleden ben ik gewend om met de EC waarde te werken voor de hoeveelheid voeding:
https://www.plagron.com/n...wat-houdt-de-ec-waarde-in

Ik meet het door aarde op te lossen in water, daar kwam een PH van 6,2 en een EC van 1,7 uit. Die PH is precies waar ik hem hebben wil, de EC waarde misschien een beetje hoog aan het begin van het seizoen maar er staan alleen meerjarige boompjes, die kunnen wel wat hebben.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 10:12
Squawk schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:27:

[Afbeelding]

Extra informatie
Houdt inderdaad van kalkrijke grond zoals @struukkel al zei. Misschien kun je ook een foto plaatsen? Mogelijk zitten er scheuten van de onderstam in je kroon? Deze zullen dan pas later en minder vaak bloeien dan de autumnalis. Anders is er misschien wat verjonging nodig?
Zijn de takken echt dood of dor blad eraan dan kan het ook nog een schimmel zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Ik kon het niet laten en heb meteen een gratis grondtest laten uitvoeren. Zoals @struukkel en @ManzokuSan al dachten, is de conclusie van de test dat de pH-waarde veel te laag is (4,5). De grond rondom de sierkers is hartstikke zuur, dus ga ik deze week meteen kalk aan de grond toevoegen.

Daarnaast ga ik organische meststof toevoegen en in droge periodes de boom water geven. Hopelijk kunnen we daarna weer van mooie bloesem genieten.

Hartstikke bedankt voor de snelle reactie en een schopje in de juiste richting!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Woody179
@Squawk bouw de grondwaardes wel rustig op. Net als met autorijden zorgt overcorrigeren alleen maar voor meer ellende.

Als je de boom echt graag wil redden zou ik het volgende doen:
Qua voeding zou ik binnen de boomkroon projectie verspreid een 20 tal gaten boren van 50 a 60cm diep en deze vullen met een mengsel van bladcompost, kalk en wormen.
Bladcompost zorgt voor voeding en verbeterd de waterhuishouding van de bodem. Kalk maakt de grond minder zuur en zorgt ervoor dat de boom de voedongsstoffen beter op kan nemen. De wormen verspreiden de voeding en beluchten de bodem.
Ik weet niet of de boom in een plantvak staat of in een gazon.
In geval van dat laatste zou ik binnen de kroonprojectie het gras weghalen en dit afstrooien met een laag verteerde hout compost / mulch.

Wat velen niet weten is dat gras een enorm sterke concurent is. Het neemt vele male sneller het water op en een dicht gazon kan net als bestrating het wortel gestel van een boom belemmeren in de natuurlijke gasuitwisseling.
Ter info:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7CFNld478zX5IT2mnay6xokOL8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8Mgkiav5fnViU3FjDnOP9vpH.jpg?f=user_large
De twee meter uit het plaatje geld voor de echt grote bomen. Voor de gemiddelde huis tuin en keuken boom zou ik + 0,5m adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Woody179 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:59:
@Squawk bouw de grondwaardes wel rustig op. Net als met autorijden zorgt overcorrigeren alleen maar voor meer ellende.

Qua voeding zou ik binnen de boomkroon projectie verspreid een 20 tal gaten boren van 50 a 60cm diep en deze vullen met een mengsel van bladcompost, kalk en wormen.
Bladcompost zorgt voor voeding en verbeterd de waterhuishouding van de bodem. Kalk maakt de grond minder zuur en zorgt ervoor dat de boom de voedongsstoffen beter op kan nemen. De wormen verspreiden de voeding en beluchten de bodem.
Ik weet niet of de boom in een plantvak staat of in een gazon.
In geval van dat laatste zou ik binnen de kroonprojectie het gras weghalen en dit afstrooien met een laag verteerde hout compost / mulch.

Wat velen niet weten is dat gras een enorm sterke concurent is. Het neemt vele male sneller het water op en een dicht gazon kan net als bestrating het wortel gestel van een boom belemmeren in de natuurlijke gasuitwisseling.
Ter info:
[Afbeelding]
De twee meter uit het plaatje geld voor de echt grote bomen. Voor de gemiddelde huis tuin en keuken boom zou ik + 0,5m adviseren.
Bedankt voor de uitgebreide tip!

Over gaten met welke diameter hebben we het dan? Ik heb een gatenboor met een diameter van 7 cm, maar als ik daarmee zo’n 20 gaten van 50 cm diep ga boren, ben ik bang de wortels van de boom te veel te beschadigen. Wat raad je aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Inmiddels heb ik meer informatie gevonden over de zogeheten voedingspijlers. Meestal worden de gaten leeggezogen, maar soms wordt ook een grondboor gebruik lees ik op diverse websites.

Mocht iemand praktijkervaring hebben met het maken van voedingspijlers, dan houd ik mij van harte aanbevolen voor meer informatie. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UY3m6yvcbcVB5iBIRcaaB6trcv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGTk1aByKhvA81wrRQJo2x4X.jpg?f=fotoalbum_large
Foto van B-vier Boomspecialist, gevonden op greenpro-online.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Woody179 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:59:
Jouw posts zijn altijd een plezier om te lezen, helemaal ter zake en bomvol top-informatie :)
Kudos! (y)

Kan het geen kwaad om de (oppervlakkige) wortels van een reeds in slechte toestand verkerende boom nog verder te beschadigen door zoveel gaten te boren? Of is het een beetje met het idee "anders gaat 'ie zeker gewoon dood"?

[ Voor 29% gewijzigd door Slonzo op 19-04-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Maken jullie trouwens zelf bladaarde? Hoe pakken jullie dat aan? Ik heb onlangs mijn 1,5 jaar oude bladaarde verspreid, en die was toch nog een pak minder verteerd dan ik dacht. Zou 18 maanden niet lang genoeg moeten zijn? Misschien niet vochtig genoeg gehouden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
Squawk schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:02:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide tip!

Over gaten met welke diameter hebben we het dan? Ik heb een gatenboor met een diameter van 7 cm, maar als ik daarmee zo’n 20 gaten van 50 cm diep ga boren, ben ik bang de wortels van de boom te veel te beschadigen. Wat raad je aan?
Je moet ze, zoals op de foto ook te zien is, niet vlak bij de stam boren maar in de "buitenrand" van de kroonprojectie. Daar zitten de dunne (haar)wortels/uitlopers die de voeding op kunnen nemen.
Bovendien groeien die haarwortels makkelijk naar de pijlers toe en kunnen dus ook zich makkelijk herstellen als je er doorheen boort.
Merk je dus dat je op een dikke wortel zit, boor dan vooral niet verder maar ga opzij of een stukje verder van de boom af.

De dikke wortels naast de stam moet je inderdaad ongemoeid laten, die nemen niets op maar zijn meer de verankering in de grond.
Maar een enkele beschadiging is ook geen boom overboord : Je zal zelf ook wel eens gezien hebben dat een plant/boom met een half gescheurde tak of stam nog steeds genoeg sapstroom weet door te laten om het bovenliggende deel in leven te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:53
Slonzo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:37:
[...]

Jouw posts zijn altijd een plezier om te lezen, helemaal ter zake en bomvol top-informatie :)
boomvol top-informatie :+

Wel met je eens. Goed bezig @Woody179

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Voor de liefhebber die ook zo gevoelig is voor internet/TikTok-hypes:

Op internet vond ik een geheime tip over bananenschillen en lees wat er toen met me gebeurde…

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Woody179
Bedankt voor de complimenten! Kleine moeite om kennis te delen. Zeker als dat betekend dat tuinen biodiverser worden en er meer duurzaam kroonvolume komt in Nederland.

@Slonzo
Zoals @Teijgetje inderdaad zegt laat je de hoofdwortels ongemoeid, het percentage haarwortels dat je beschadigd ten opzichte van het totaal is zeer beperkt. Waar je dat wel doet maakt de boom herstelweefsel aan wat door de aanwezigheid van voeding leid tot uitbreiding van de haarwortels terplaatse.

Het mooiste is wanneer je deze behandeling een aantal keer herhaalt en verspringend toe past.

Onderstaand een foto van een collega boomverzorger die een dubbele ring met voedings peilers heeft gecreëerd als gezondheidsboost bij een oude beuk (als ik het me goed herriner). Aan de radius is af te leiden dat het hier om een forse boom ging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH98pJIkWmpCcw6ccszBPTNCoJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1IlMvNfBKR11GpXshkgu3io.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Woody179 op 19-04-2023 21:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Woody179 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:39:
Bedankt voor de complimenten! Kleine moeite om kennis te delen. Zeker als dat betekend dat tuinen biodiverser worden en er meer duurzaam kroonvolume komt in Nederland.

@Slonzo
Zoals @Teijgetje inderdaad zegt laat je de hoofdwortels ongemoeid, het percentage haarwortels dat je beschadigd ten opzichte van het totaal is zeer beperkt. Waar je dat wel doet maakt de boom herstelweefsel aan wat door de aanwezigheid van voeding leid tot uitbreiding van de haarwortels terplaatse.

Het mooiste is wanneer je deze behandeling een aantal keer herhaalt en verspringend toe past.
Tijd voor een update... De eerste zes voedingspijlers heb ik inmiddels rondom de sierkers geboord en gevuld tot een diepte van circa 60 cm. Binnenkort boor ik weer een zestal extra voedingspijlers. Leuk experiment! :)

Goed nieuws is dat er ook nog leven zit in de onderste takken, dus ik heb nog goede hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:24
Ik woon sinds kort aan een waterkant en daar staat nu een rieten scherm. Niet heel stevig met kleine kinderen. Ik wil deze nu vervangen door shutterschermen met stukken heg ertussen.

Nu is het alleen zo dat ik niet aan de achterkant kan snoeien. Welke heg zou ik kunnen gebruiken? Het liefst wintergroen dus ik zat te denken aan portugese laurier omdat die niet zo breed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Kinderen vinden wel een weg hoor, ook door de bosjes heen.
Een echt hek lijkt me dan beter.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Bad Brains schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:53:
Tjah want daar kan een kind niet overheen klimmen?
Oké, niet als dit hek 2 meter hoog is, afgetopt is met prikkeldraad en onder stroom staat.

@Milo85 hoe hoog wil je de heg hebben?
Elke heg die ik ken moet periodiek gesnoeid worden, als je met een telescopische heggeschaar de andere kant eens per jaar moet snoeien is dat dan een optie voor je? Of gewoon in een bootje natuurlijk (wat iets uitdagender is als je in Nazaré aan 'het water' woont overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
Bad Brains schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:53:
Mwa door een begroeide border, door heggen waar ik ook nog van plan ben wat draden te spannen zal het wel meevallen. Ik heb nou ook niet totaal ongehoorzame kinderen ;)
Tehh schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:04:
[...]

Oké, niet als dit hek 2 meter hoog is, afgetopt is met prikkeldraad en onder stroom staat.

@Milo85 hoe hoog wil je de heg hebben?
Elke heg die ik ken moet periodiek gesnoeid worden, als je met een telescopische heggeschaar de andere kant eens per jaar moet snoeien is dat dan een optie voor je? Of gewoon in een bootje natuurlijk (wat iets uitdagender is als je in Nazaré aan 'het water' woont overigens).
De heg zal toch wel een hoogte van 2 meter hebben. En daarboven zijn leibomen dus daarachter komen gaat me niet lukken.

Anders wordt het een volledig dichte schutting maar dat vind ik ook zo'n zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Tehh schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:04:
[...]

Ik heb het over kleine kinderen, kids van 6-7 kunnen veelal zwemmen en begrijpen de gevaren.
Maar w/e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Na eindelijk de water problemen opgelost te hebben nieuwe Vinca's aangeplant :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Iemand die weet of dit plaggenveldje nog te redden is?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Een deel komt zo slecht vanwege de vlonders die geplaatst zijn maar ik heb enorme last van emelten.
Als ik er een stukje van 15x15 uitschep heb ik er zeker 30. Ik heb daarom nogmaals Larvex gehaald in een giga bus en ga dat morgen aanbrengen met veel water.

Mijn ideeën zijn nu de plukken wildgras eruit te steken, gaten op te vullen met tuinaarde en proberen het zo rechts mogelijk weer te krijgen, bij te zaaien, Larvex te strooien en veel water te geven. Dat lijkt mij de juiste weg toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
@GeeMoney, Het merk larvex is mij onbekend dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen. Als het er echt zoveel zijn zou ik bijna zeggen van zet er drie dozijn kippen op en laat die het gras (en alle onderliggende emelten) opvreten. Daarmee terug naar een 0 situatie en het gazon opnieuw aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CES
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-10 14:32

CES

Wij zijn voornemens om onze tuin opnieuw te laten bestraten, nieuw gras en border. Voor de regenwaterafvoer willen wij graag gebruik maken van infiltratiekratten of een Hydroblob. Iemand ervaring mee wat de voor en nadelen hiervan zijn? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

CES schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:41:
Wij zijn voornemens om onze tuin opnieuw te laten bestraten, nieuw gras en border. Voor de regenwaterafvoer willen wij graag gebruik maken van infiltratiekratten of een Hydroblob. Iemand ervaring mee wat de voor en nadelen hiervan zijn? :)
Ja:
Het grote tuinen, balkons en plantentopic zoekresultaat infiltratiekrat
Het grote tuinen, balkons en plantentopic zoekresultaat hydroblo
|:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
We vorderen gestaagd.
Opsluitbanden tegen het paadje voor de gevel zit er in en de voorkant van de u-elementen grotendeels.
Deze week even zien of ik de drie missende elementen nog ergens kan halen.
Daarna het paadje voor de gevel nog wat omhoog halen zodat het net boven de opsluitbanden zit ivm afwatering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/635VTzqF3BZ-x2AofhJjGDtrS1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzlW1rA41MerNj3MEepGeNHu.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:28
Ronald.42 schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:33:
We vorderen gestaagd.
Opsluitbanden tegen het paadje voor de gevel zit er in en de voorkant van de u-elementen grotendeels.
Daarna het paadje voor de gevel nog wat omhoog halen zodat het net boven de opsluitbanden zit ivm afwatering.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, maar waarom werk je van beide zijkanten naar het midden toe? Dat gaat never nooit fatsoenlijk uitkomen… ik hoop voor je van wel, maar ben er bang voor. :S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Flozem schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:54:
[...]

Ziet er goed uit, maar waarom werk je van beide zijkanten naar het midden toe? Dat gaat never nooit fatsoenlijk uitkomen… ik hoop voor je van wel, maar ben er bang voor. :S
Het komt sowieso niet uit, ik moet slijpen.
Dat komt dan dus in het midden.
Het middelste blok wordt een hele en de blokken links en rechts daarvan maak ik een stukje korter.
De hoogte en de rechte lijn is een kwestie van waterpas en een touwtje.
Gaat helemaal goedkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-09 21:04
Tot mijn schrik zag ik vandaag dat de buren (met een aangrenzende voortuin) de hele tuin vol met moerasannemonen hebben geplant. Ik heb het even nagevraagd en ze wisten niet wat het was, hadden de zaadjes van een vriend gekregen, maar gaan het “in de gaten houden”.

Aan mij dus zaak te voorkomen dat deze rotzooi mijn hele voortuin vernield. Wat is wijsheid? Een stuk metaal of dit (https://wortelbegrenzer.n...elbegrenzer-2mm-70cm.html) in de grond stoppen tussen onze percelen in, zodat het in ieder geval niet gaat doorwoekeren tot in onze tuin? Andere tips? Of zal het allemaal wel meevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
Mesque schreef op maandag 24 april 2023 @ 02:06:
Tot mijn schrik zag ik vandaag dat de buren (met een aangrenzende voortuin) de hele tuin vol met moerasannemonen hebben geplant. Ik heb het even nagevraagd en ze wisten niet wat het was, hadden de zaadjes van een vriend gekregen, maar gaan het “in de gaten houden”.

Aan mij dus zaak te voorkomen dat deze rotzooi mijn hele voortuin vernield. Wat is wijsheid? Een stuk metaal of dit (https://wortelbegrenzer.n...elbegrenzer-2mm-70cm.html) in de grond stoppen tussen onze percelen in, zodat het in ieder geval niet gaat doorwoekeren tot in onze tuin? Andere tips? Of zal het allemaal wel meevallen?
Ik ken het plantje niet. Maar als ik online lees dan is het allemaal niet zo leuk. Volgens mij is het bijna vergelijkbaar met woekerende bamboe en zou het eigenlijk in een afgesloten kuip geplant moeten worden. Je kan het proberen met een diepe wortelbegrenzer maar geen idee hoe diep deze wortelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexus-vr
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-10 14:52
Wat voor grasmaaier aanschaffen?

Afgelopen weekend +/- 120m2 graszoden gelegd in onze achtertuin + klein stukje voortuin.
Ziet er strak uit zo een nieuwe groene grasmat. O-) Nu moeten we dit natuurlijk bij gaan houden en ben ik op zoek naar wat is de juiste grasmaaier voor ons.

We wonen op een hoekhuis en de achtertuin waar het gras ligt is ongeveer 12x7m2 en klein stukje voortuin 20m2 ongeveer. Nu dacht ik eraan om gewoon maar een handmaaier te kopen? Zou graag een maaier willen hebben die ook kan mulchen.

Zijn er tweakers die goede ervaringen hebben met bepaalde types handmaaiers? Zat zelf te kijken nu naar de STIGA SCM 440 FS.

Of is een elektrische grasmaaier beter te doen voor dit soort oppervlaktes?
Hoor graag de ervaringen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:02
Lexus-vr schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:22:

Afgelopen weekend +/- 120m2 graszoden gelegd in onze achtertuin + klein stukje voortuin.
Ziet er strak uit zo een nieuwe groene grasmat. O-) Nu moeten we dit natuurlijk bij gaan houden en ben ik op zoek naar wat is de juiste grasmaaier voor ons.

We wonen op een hoekhuis en de achtertuin waar het gras ligt is ongeveer 12x7m2 en klein stukje voortuin 20m2 ongeveer. Nu dacht ik eraan om gewoon maar een handmaaier te kopen? Zou graag een maaier willen hebben die ook kan mulchen.

Zijn er tweakers die goede ervaringen hebben met bepaalde types handmaaiers? Zat zelf te kijken nu naar de STIGA SCM 440 FS.

Hoor graag de ervaringen
Ik zou zelf een elektrische maaier kopen. Heb je toevallig al gereedschap op accu? Dan kun je misschien van hetzelfde merk een grasmaaier kopen.

Ik zit zelf te kijken naar een grasmaaier van Makita omdat ik daar ook al accu's van heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb recent deze: uitvoering: Metabo RM 36-18 LTX BL 36 accu-grasmaaier (met 70m2) en er loopt nu ook een gratis accu actie (let op je hebt er twee nodig) zie: True in "(Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties ervaringen" Maar wat @Terrz ook al zegt als je al accu's hebt in het pro-segment is het een logische keuze om van dat merk ook een accu grasmaaier te kopen.
Ik vind een grasmaaier op accu's wel echt een verademing zeker als ik het vergelijk met mijn verticuteren van laatst waarbij ik nog gelimiteerd was door de 230V aansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milo85
Ik heb nu een grasmaaier met kabel en die raad ik 100% af. Zo'n gedoe met die kabel elke keer. Dus ik zou of accu of een handmaaier nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands

Hoor graag de ervaringen
Ik heb er één van Makita omdat al mijn gereedscchap van Makita is. Gaan twee accu's in en ik kan er veel langer mee maaien dan ik in eerste instantie bedacht had.
Heb je al accugereedscap? Dan kan het een overweging zijn om iets van hetzelfde merk te kopen zodat accu's uitwisselbaar zijn.

Ik kocht mijn maaier op Marktplaats, gebruikt, en dat scheelde flink geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:02
Ronald.42 schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:33:
We vorderen gestaagd.
Dat zijn precies de borderranden die ik zoek! heb je hiervan een link of naam? Ben al een tijdje op zoek naar precies zulke borderranden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
RubenA schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:27:
[...]

Dat zijn precies de borderranden die ik zoek! heb je hiervan een link of naam? Ben al een tijdje op zoek naar precies zulke borderranden.
Beton U-element antraciet of zwart.
40x40x50.

Gewicht 80 kilo per stuk.
En de hoekstukken zijn 100 kilo per stuk ....

Dus weet waar je aan begint. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hoor graag de ervaringen
Met een goede kooimaaier lijkt het me prima te doen met de hand. Alles mulchen is super makkelijk (en ook beter voor het gazon, zolang er geen ziektes in zit, tenminste), maar als het gras een keer wat langer is, kan het handig zijn om ook een opvangbak te hebben, want mulchen werkt dan niet altijd zo goed meer. Kan bv. voorkomen als je een keer op vakantie gaat.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Afgelopen zaterdag project zandbak afgerond. Kinderen blij, mama blij, papa blij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxtKCntZI6HOJ0FIv1AuR7SzmVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbK0S4QOGCG1CEYlpo6RAKgu.jpg?f=fotoalbum_large

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Pagina: 1 ... 123 ... 189 Laatste