De zandbakken op scholen (jaja, heb er een paar gemaakt) hebben een tegelvloer, vaak van 30x30 tegels of 40x60. Dit ter voorkoming dat grond inderdaad met de aarde vermengt. Maar er zit nog een reden achter, je houdt het water in het zand zodat het geen stof wordt en zodoende zandkastelen kan blijven bouwen!Gynnad schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:23:
Wij willen een zandbak in de tuin maken voor de kinderen, afmetingen zijn +/- 270cm bij 180cm. Deze komt grotendeels in de grond met een hout opstaande plank/rand/balk om ervoor te zorgen dat het zand er niet 'makkelijk' uitgaat (het blijven kinderen, dus uiteindelijk weet je hoe het gaat..)
We zitten met een paar vragen hoe we dit het beste aan kunnen pakken:Hieronder een indicatie hoe het erbij ligt + zandbak:
- Uitgraven en op de bodem worteldoek/tegels om te voorkomen dat het zand gaat mengen/onkruid
- De zijkanten lijkt het mij ook slim om daar iets van opsluitbanden te doen zodat het zwarte zand niet gaat mengen met het gele zand, maar hoe pak je dit handig aan als je daarboven ook nog een plank/hout wilt hebben? Op internet zie je vaak dat ze enkele houten paaltjes in de grond slaan en daar een plank tegenaan schroeven, er lijkt dus niets gedaan te worden voor de zijkanten?
- We hebben veel douglas in de tuin (afdak/schuur), dus leek mij vriendin het mooiste om de zandbak daar ook van te maken, hoe problematisch is het dat dit op de grond komt? Het hout zal wat meer te lijden krijgen, maar het hoeft ook geen 20 jaar mee, iemand tips.voorbeelden/advies?
- Aan de zuid-zijde van de zandbak hebben we gras, wat is het meest praktische om ervoor te zorgen dat je geen last hebt met het maaien, opsluitband er omheen leggen?
[Afbeelding]
Je zou kunnen kijk naar opsluitbandjes maar ik denk dat hout inderdaad een betere oplossing is. De randen van de bandjes zijn nogal scherp dus misschien niet aan te raden voor jonge kinderen.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.