Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 122 ... 183 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 13:33
Ah, nice, dit lijkt mij een veel betere optie dan het magneetventiel wat ik zelf had gevonden. Eens kijken of het gaat lukken om die zelf met 24V AC aan te sturen, lijkt me een mooie optie.
Teijgetje schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:29:
[...]
Wil je het toch in de kruipruimte dan heb je 4x deze of deze, en 4 x deze met dit nodig om het aan te kunnen sluiten, uitgaande van dat er een 15 mm leiding loopt waar je het tussen zet. (22 mm is beter maar dan moet je dat maar net hebben lopen.) Is ca 70 euro bij elkaar (knel, soldeer is 12 euro goedkoper)
Bij de computer zit een verloop voor 3/4.

Ben je totaal 190 kwijt aan aansluiting welke (of met een app) te programmeren is en tot 6 sproeimomenten per dag.
Komt natuurlijk je buitengedeelte bij, maar dat had je bij wat je zelf wilde gaan uitvinden ook. ;)
Dank voor het meedenken. Er loopt nu inderdaad al een 15mm leiding. Hierop zit al een tyleenslang aan gekoppeld (op een T-stukje), dus mijn idee was om daar één magneetventiel tussen te zetten en vanuit daar verder te splitsen, maar met een paar fittingen op de leiding kan dat natuurlijk ook.

Gardena is absoluut geen must, wel buiten, maar voor de aansturing houd ik alle opties open. Magneetventiel van @Gwaihir ligt qua prijs redelijk dichtbij de computers van de Parkside, dus die ga ik ook nog overwegen. Is zo'n Parkside met Bluetooth ook zelf aan te sturen? Of heb je daar echt hun app voor nodig?

Hier in huis best al wat domotica en scriptjes zitten om het e.e.a. zelf te sturen, dus lijkt me leuk om ook zelf de logica voor de bewatering te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:18
wnwiigrtz schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:21:
[...]

Ah, nice, dit lijkt mij een veel betere optie dan het magneetventiel wat ik zelf had gevonden. Eens kijken of het gaat lukken om die zelf met 24V AC aan te sturen, lijkt me een mooie optie.

[...]

Dank voor het meedenken. Er loopt nu inderdaad al een 15mm leiding. Hierop zit al een tyleenslang aan gekoppeld (op een T-stukje), dus mijn idee was om daar één magneetventiel tussen te zetten en vanuit daar verder te splitsen, maar met een paar fittingen op de leiding kan dat natuurlijk ook.

Gardena is absoluut geen must, wel buiten, maar voor de aansturing houd ik alle opties open. Magneetventiel van @Gwaihir ligt qua prijs redelijk dichtbij de computers van de Parkside, dus die ga ik ook nog overwegen. Is zo'n Parkside met Bluetooth ook zelf aan te sturen? Of heb je daar echt hun app voor nodig?

Hier in huis best al wat domotica en scriptjes zitten om het e.e.a. zelf te sturen, dus lijkt me leuk om ook zelf de logica voor de bewatering te maken. :)
Ik ga de Rainbird ventielen aansturen met onderstaande (potentiaalvrije) modules.

https://www.robbshop.nl/f...-smart-module-z-wave-plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:31
@wnwiigrtz
Ik denk dat je daar hun app voor nodig hebt, of een andere bluetooth app.
Ik verwacht dat met de zigbee-uitvoering wat verder bereik is maar die is momenteel uitverkocht.

Maar het weer meenemen in je programmering gaat denk ik sowieso niet. Dan moet je ze met de app even pauzeren/uitzetten.
Wat met bluetooth binnen iets kleinere afstand kan (max 50m) dan met zigbee via wifi.
Dit is allemaal simpel 7 dagen programma met 6 instelbare schakelmomenten per dag.
Je kan ook teveel willen voor 30 euro. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:51
MdO82 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Bedankt vind het een zielig plantje zo ;)
We wachten geduldig
Hoe is het met je lavendel? Hier is zijn ze de afgelopen dagen beginnen uitlopen, overal een topje vers groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Laatst online: 09:00
wnwiigrtz schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:21:
[...]

[...]

Ik stuur zo'n mageneet ventiel aan met een Shelly. Werkt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:01
RobNemoo schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:10:
[...]

Hoe is het met je lavendel? Hier is zijn ze de afgelopen dagen beginnen uitlopen, overal een topje vers groen.
Helaas nog weinig vooruitgang.
Ik heb nog altijd 1 topje groen en voor de rest gebeurd er helaas nog niet veel.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:51
MdO82 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:22:
[...]
Helaas nog weinig vooruitgang.
Ik heb nog altijd 1 topje groen en voor de rest gebeurd er helaas nog niet veel.
Wij hebben meerdere lavendel planten. In een kurkdroog hoekje van de tuin zien ze er vergelijkbaar uit als die van jou. Mogelijk hebben ze te droog gestaan. Met geduld kun je een eind komen. Bij droogte alvast water geven voor herstel en kijken of ze opknappen gedurende april.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-06 13:07
Oeh, goed dat jullie over lavendel beginnen. Zal straks eens aan de gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 24-06 18:28
Dag allemaal, even iets voorleggen. Ik wil graag wat groen langs een muur laten groeien. Nu betreft het een muur onder een overkapping en vraag ik me af of dit licht genoeg zal zijn. Benieuwd hoe jullie hier naar kijken. Hieronder een schets van de situatie. De rode lijnen geven de bakstenen muren aan. Het grijze vak is de overkapping. De groene cirkel zou de plaats van planten zijn en de lijntjes waar we de plant langs willen laten groeien. Zaten zelf te denken aan de kamperfoelie en wellicht laten groeien langs een raster zoals hieronder te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUZKEJIg1Vi8BSUG1oONb9GrAiw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Hxpz4QeztN7RMUsFMjQGbfah.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ku7O-xq13WSW0BAckJ0RD_lZs8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gp8qpbf6yZUn5nVIAkydHzcI.jpg?f=fotoalbum_tile

Thoughts?

edit:
Overigens snap ik dat hij niet heel uitbundig zal bloeien onder overkapping. Dit is niet direct een bezwaar.

[ Voor 4% gewijzigd door ManzokuSan op 04-04-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:38
Hallo allen,

Ook ik ben afgelopen weekend bezig geweest in de tuin met het aanleggen van automatische beregening van zowel het gras als de planten.
Voor de planten heb ik het Gardena Drip gebruikt, dit lijkt allemaal goed te werken.
Voor het gras heb ik 4x de T100 in de hoeken van het grasveld geplaatst. Op het einde van te string heb ik een afwateringsventiel geplaatst (zoals de documentatie dat ook aan geeft).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRzUp3coaUyXFwD9IO_o7Gwn_4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DRDBqRxyBC5jxAR8opn1jwb.jpg?f=fotoalbum_large
Nu merk ik alleen dat deze niet altijd goed sluit bij het aanzetten van de sproeiers.
Als ik deze aan zet, dan komen de sproeiers er half uit, en spuit het water ook nog uit het ventiel.
Zet ik hem dan even uit, en dan gelijk weer aan, doen de sproeiers het wel.
Is nu het ventiel niet goed? Of heb ik een drukprobleem?
Even wat info:
20 meter slang van 25mm gebruikt, 4x de T100, 24 seconden voor emmer van 10 liter (ca 1400L/uur).
Nu kan ik het wel met wat software oplossen, maar het probleem bij de bron aanpakken is natuurlijk beter.
Er helemaal uit halen is denk ik geen optie voor in de winters?

Even even inhakend op hierboven:
Ik heb 2x een 24VAC klep van Rainbird ingebouwd in een V3 Ventielbox van Gardena, en samen met een Sonoff 4CH Pro kan ik deze via Tasmota (Home Assistant / Homey) aansturen. Dat werkt tot nu toe helemaal goed! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Water?

Dichte overkapping, of wellicht licht doorlatend (zoals bijv. golfplaat)?

Is die tekening noord gericht = hoe is de lichtinval?

Planten groeien natuurlijk niet echt van het licht af, maar je kunt nieuwe uitgroei wellicht wel steeds naar de door jou gewenste plek verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dat zou kunnen. Wellicht was het handiger geweest het laagste punt, met afwateringsventiel, nabij de kraan te maken, vóór de eerste sproeier. Daar lijkt me de druk het hoogst (al is het verschil wellicht beperkt). Afijn.. achteraf gepraat..

Hier overigens jaarlijks de compressor erop voor de winter. Niks afwateringsventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:34
Ik wil graag voor de schutting (in bakken) een groenblijvende struik / plant / boompje oid planten die ongeveer 2 meter hoog wordt.

De bakken zullen ziet veel breder worden dan 30 a max 40 centimeter. Ook zal het geen Hedra oid worden want het komt echt voor de schutting te staan en wil geen hele overbegroeing van de schutting hebben.

Reden is o.a. tegen inkijk van glurende buren, daarnaast is het vervangen van de schutting zelf geen optie. Iets met die zelfde glurende buren en hoop gezeik.

Wat zou hiervoor een goede plant kunnen zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05:28
ManzokuSan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:08:
Dag allemaal, even iets voorleggen. Ik wil graag wat groen langs een muur laten groeien. Nu betreft het een muur onder een overkapping en vraag ik me af of dit licht genoeg zal zijn. Benieuwd hoe jullie hier naar kijken. Hieronder een schets van de situatie. De rode lijnen geven de bakstenen muren aan. Het grijze vak is de overkapping. De groene cirkel zou de plaats van planten zijn en de lijntjes waar we de plant langs willen laten groeien. Zaten zelf te denken aan de kamperfoelie en wellicht laten groeien langs een raster zoals hieronder te zien.

[Afbeelding][Afbeelding]

Thoughts?

edit:
Overigens snap ik dat hij niet heel uitbundig zal bloeien onder overkapping. Dit is niet direct een bezwaar.
Klimplanten onder een afdak kan prima.
er zijn diverse soorten klimplanten zoals de Clematis montana 'Tetrarosa' of Lonicera henryi (Kamperfoelie) of zelfs Hydrangea anomala (klimhortensia) die het goed doen in de schaduw / halfschaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dracula schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:25:
Ik wil graag voor de schutting (in bakken) een groenblijvende struik / plant / boompje oid planten die ongeveer 2 meter hoog wordt.

De bakken zullen ziet veel breder worden dan 30 a max 40 centimeter. Ook zal het geen Hedra oid worden want het komt echt voor de schutting te staan en wil geen hele overbegroeing van de schutting hebben.

Reden is o.a. tegen inkijk van glurende buren, daarnaast is het vervangen van de schutting zelf geen optie. Iets met die zelfde glurende buren en hoop gezeik.

Wat zou hiervoor een goede plant kunnen zijn?
Haag van laurier?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 24-06 18:28
Gwaihir schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:16:
[...]

Water?

Dichte overkapping, of wellicht licht doorlatend (zoals bijv. golfplaat)?

Is die tekening noord gericht = hoe is de lichtinval?

Planten groeien natuurlijk niet echt van het licht af, maar je kunt nieuwe uitgroei wellicht wel steeds naar de door jou gewenste plek verplaatsen.
Bedankt voor je reactie. Als je op het plaatje klikt zie je rechts mijn kompastekenkunsten :9
Overkapping is dicht, maar door de ligging is er ochtend zon op die muur en het is niet zodanig groot (+- 3x3) dat het überhaupt heel donker wordt eronder. Wat betreft water, zal de plaats van planten net niet onder de overkapping zijn, dus hier vangt hij wat regen en ik vermoed dat de wortels ook vanzelf richting de vochtigere plekken zullen groeien.

@Woody179 ook bedankt. Ik denk dat ik het gewoon een kans ga geven. Begin gewoon met een klein plantje (+- 1m hoog) en een kleine trellis, dan zie ik het wel. Bedankt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ManzokuSan op 04-04-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@ManzokuSan Klinkt als wat extra werk (zelf steeds vlechten / opbinden) maar best te doen, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:22

Mystikal

It never hurts to help!

Iemand ideeën. Strelitzia tak is afgebroken. Was de nieuwste tak. We hebben hem pas net en we zien geen andere scheuten.

Hoeveel liter heeft zo'n plant nodig. We zijn al weken aan het proberen hoe of wat maar we vinden het moeilijk.

Staat op zuidzuidwest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdLwsjE6qjAR6CKQ_OXT2Ob6F7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5NwkAugFwy8zC3CWAcgnHMV.jpg?f=fotoalbum_large

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:07
@Mystikal Ik gebruik naar tevredenheid de app van Plantsome, hier voeg je je planten aan toe (grootte, plaatsing) en je krijgt dan reminders wat betreft water en voeding. Toegespitst op de plant. Dit werkt hier voor onze Strelitza (en andere planten) prima :).

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:35
Mystikal schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:56:
Iemand ideeën. Strelitzia tak is afgebroken. Was de nieuwste tak. We hebben hem pas net en we zien geen andere scheuten.

Hoeveel liter heeft zo'n plant nodig. We zijn al weken aan het proberen hoe of wat maar we vinden het moeilijk.

Staat op zuidzuidwest.

[Afbeelding]
Hij ziet er inderdaad niet zo vrolijk uit. Zonnige plaats met veel (diffuus) licht is niet verkeerd.

Zit deze in een pot waar het teveel aan water onder ook weg kan? Of kan het zijn dat de wortels nat staan?

Andersom gedacht: geef je genoeg water? Verwacht dat er een aardige pot onder zit dus om de wortels goed te bereiken zal er best wat in gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Millert schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:40:
@Mystikal Ik gebruik naar tevredenheid de app van Plantsome, hier voeg je je planten aan toe (grootte, plaatsing) en je krijgt dan reminders wat betreft water en voeding. Toegespitst op de plant. Dit werkt hier voor onze Strelitza (en andere planten) prima :).
Zal de app eens checken! [edit] App is alleen voor oudere android versie :(
Wanne-B88 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:20:
[...]

Hij ziet er inderdaad niet zo vrolijk uit. Zonnige plaats met veel (diffuus) licht is niet verkeerd.

Zit deze in een pot waar het teveel aan water onder ook weg kan? Of kan het zijn dat de wortels nat staan?

Andersom gedacht: geef je genoeg water? Verwacht dat er een aardige pot onder zit dus om de wortels goed te bereiken zal er best wat in gaan
Er zitten geen hydro korrels onderin, wel door de potgrond. Dus we hebben geen idee of hij te nat of te droog staat... We hebben hem 2 maanden geleden overgepot in een iets grotere pot. Hij zag er toen slecht uit ivm verbouwing bij vorige bewoners. Plant netjes schoongemaakt en uiteindelijk een scheut eruit gekomen.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 23:07
@Mystikal Wat gek, werkt hier met Android 12. Je kunt een vochtigheidsmeter kopen voor een paar euro bij bijv. de Intratuin, steek je in de grond en kan je de vochtigheid aflezen.

https://www.plantsome.nl/pages/app

[ Voor 9% gewijzigd door Millert op 04-04-2023 22:06 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
Die van ons staat ongeveer op een vergelijkbare plek, redelijk in de (middag) zon. In de winter geef ik hem ongeveer om de week bijna een liter water, alleen als de grond droog is. Nu toevallig net wat voeding (volgens de verkoper 1x maand, van maart tm september) gegeven. In de zomer verwacht ik hem wat meer te geven.
En hij doet het fantastisch, sinds augustus vorig jaar. Regelmatig nieuwe scheuten.
Er zitten wel hydrokorrels onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Millert schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:00:
@Mystikal Wat gek, werkt hier met Android 12. Je kunt een vochtigheidsmeter kopen voor een paar euro bij bijv. de Intratuin, steek je in de grond en kan je de vochtigheid aflezen.

https://www.plantsome.nl/pages/app
Ik draai Android 13...

Vochtigheidsmeter hebben we, maar deze week geleerd dat je ze na gebruik weet moet opbergen. Dus nu stuk...
kepler schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:06:
Die van ons staat ongeveer op een vergelijkbare plek, redelijk in de (middag) zon. In de winter geef ik hem ongeveer om de week bijna een liter water, alleen als de grond droog is. Nu toevallig net wat voeding (volgens de verkoper 1x maand, van maart tm september) gegeven. In de zomer verwacht ik hem wat meer te geven.
En hij doet het fantastisch, sinds augustus vorig jaar. Regelmatig nieuwe scheuten.
Er zitten wel hydrokorrels onderin.
Heb je ongeveer dezelfde grootte? Ik denk dat we hem te veel water hebben gegeven :( Ik gaf hem elke week een liter of 2(?).

Misschien toch overpotten met hydrokorrels onderin...

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Is vrij standaard info, wat ik zelf ook al had gevonden. Toch bedankt voor het meedenken.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:27
Mystikal schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:32:
[...]
Heb je ongeveer dezelfde grootte? Ik denk dat we hem te veel water hebben gegeven :( Ik gaf hem elke week een liter of 2(?).
Hier staat nu drie maandjes dezelfde plant gewoon in de potgrond. Ik heb begrepen van mijn opa (plantjes liefhebber) dat deze plant het liefst een vochtige grond heeft. Beter om 2x per week een scheut water te geven dan 1x per week een flinke emmer. Zo kan de plant het water goed opnemen en blijft de grond vochtig. Door het gewicht van de bladeren is de kans op knakken erg groot als de plant ook maar iets van een scheur of rot in de tak heeft zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Bo0bz op 05-04-2023 08:59 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Na verbouwing en zo meteen verwijderen van het tuinhuis gaan we de tuin veranderen. Beplanting weet ik nog niet helemaal, maar gras en straatwerk is wel duidelijk, en kan niet aan getornd worden. Het vierkant (zonder linksonder zeg maar) is ongeveer 9x9 meter. De bovenkant is oost, dus zuid rechts.
Wit: Woonkamer
Paars: terrastegel 60x60, allemaal al aanwezig. De rij van 3x10 tegels ligt er al en onder een overkapping tegen het huis aan, en er ligt een gootje voor. Terras moet verplaatst worden van waar nu de schommel komt
Geel: gebakken BKK's, heb ik al om huis over.
Groen: Klopt :9
Grijs: ruimte voor beplanting, met aan de linkerkant een verhoogde border
Oranje rechts: Bestaand houthok
Grijze vlak rechts inc regenton al bestaand: Verhoogde kruidentuin, vlak voor de buitendeur die daar zit.

Ik vind het zelf vrij veel straatwerk, maar dat kan meevallen. Nu staat er op de plek van het terras een tuinhuis van 4x4.5 meter, dus ruimer wordt het sowieso :) Ook komt er aardig wat gras bij. Eigenlijk is alles nu bestraat op een stuk gras van 3x3 na.

Ik heb al wat ideeën, fruitbomen in de verhoogde border, moestuintje in het stukje grond voor het speelhuisje zeg maar, en wat klimplantje met bloemetjes tegen de schutting op oost. Verder moet ik nog even met moeders de vrouw om tafel O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KS4HH0c9Wwr_UQyMdS10SlHAb_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qaYEsmOTKmN0MvoTjT3yjkUC.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24

Reinier

\o/

Mij lijkt het relatief veel bestrating. En waar gaat die goot naartoe? Ik blijf een tegenstander van regenwater naar het riool laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Deze loopt op de hemelwaterafvoerpijp die er al 60 jaar zit. En de bestrating zei ik zelf ook al hè :/
Je moet het zien als vooruitgang, dit is hoe het nu is, waarbij zwart het tuinhuis ongeveer is. Deze steekt idd iets over het terras, het is een dak van 4*4.5, het schuurtje zelf is kleiner.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkFuxCe9jo5IxB7OHFoa_iRD--s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hsiro6umGh4TgCuRAZVBiMzx.png?f=user_large

[ Voor 68% gewijzigd door robkrekel op 05-04-2023 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Mijn overige 2 palmen doen het beter gelukkig.

Al ben ik ook wat aan het kwakkelen geweest met de grotere palm, die gaven we te weinig water en dunde op een gegeven moment flink uit. Nu gaat het super.
Wel ervaren wel veel zwarte vliegjes in de keuken en woonkamer. Tips?

De Sanseverias doen het ook goed op de Noordzijde naast de voordeur voor de 2 ramen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvVS4GineRznWpB0Gjohz-sz87U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kF02tus95T0rQwA9dmCL1Shh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4-bQlHg_YGYANp9ZHKP9OdArWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7j6dY15YM7aNgc6Dr4DMKL1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-WV4QaDsu6vEsewSID1QWOfo74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luwFbry2Iy8mgC6wfYhO8DQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Mystikal schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:12:

Felle stickers; werkt hier als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:41
Ik heb hier vorig jaar een vijver uitgegraven en nu wilt mijn vrouw op die plek een (verhoogd) terras hebben. De afmeting is ongeveer 3x3m en zou voor haar een cm of 20 hoger moeten komen te liggen.

Waarmee maak je nu op op een betaalbare manier zo'n verhoging? Ik dacht zelf aan van die L-blokken in beton en dan opvullen met nieuw zand, aantrillen en dan bestraten?

Of zijn er betere opties? Hout wordt het overigens niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:55

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Deze versturen niet naar Nederland volgens mij.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Ik heb een DE account, dus hier gewoon wel.
Verander .de domein is in .nl

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Bad Brains schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:49:
Ik heb een DE account, dus hier gewoon wel.
Verander .de domein is in .nl
Inmiddels gevonden.
https://amzn.eu/d/7lqNrQn

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Wat is er mis met onderstaande?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDx_hsBCqnyvyQ2zcAWbf1KmwJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IlsKvxP5LXtcpULLx6uKdDmQ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Het zijn geen fruitvliegjes waarover gesproken wordt :+ Maar het zijn vliegjes (varenrouwmuggen) die vermenigvuldigen in vochtige aarde. Wellicht dat deze methode ook werkt, maar ik geloof niet dat deze vliegjes op zoet afkomen

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Aha, ik dacht dat met rouwvliegjes plaatselijk/regionaal hetzelfde werd bedoeld |:(
Zo leer je nog eens wat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bad Brains
Dat ik dat in een dronken bui opdrink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Laatst online: 24-06 13:33
Teijgetje schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:47:
@wnwiigrtz
Dit is allemaal simpel 7 dagen programma met 6 instelbare schakelmomenten per dag.
Je kan ook teveel willen voor 30 euro. ;)
Haha, ja. Parkside is een leuke oplossing, maar ik denk dat ik toch voor een oplossing ga waarbij ik zelf de aansturing iets meer in de hand heb en lekker kan tweaken met m'n eigen schema's en logica.
Joris748 schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:34:
[...]

Ik ga de Rainbird ventielen aansturen met onderstaande (potentiaalvrije) modules.

https://www.robbshop.nl/f...-smart-module-z-wave-plus
Ah, thnx. Ook nog een goede optie, ga ik naar kijken! Maar... potentiaalvrij, dan moet er toch nog wel ergens spanning vandaan komen?
Getto schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:32:
[...]

Ik stuur zo'n mageneet ventiel aan met een Shelly. Werkt top!
Ja, maar dan niet een 24V AC ventiel neem ik aan? Ben zelf beter in software dan hardware/elektronica, maar 230V op een ventiel met een 24V AC aansluiting lijkt me geen goede combinatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
De_Bastaard schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:31:
Ik heb hier vorig jaar een vijver uitgegraven en nu wilt mijn vrouw op die plek een (verhoogd) terras hebben. De afmeting is ongeveer 3x3m en zou voor haar een cm of 20 hoger moeten komen te liggen.

Waarmee maak je nu op op een betaalbare manier zo'n verhoging? Ik dacht zelf aan van die L-blokken in beton en dan opvullen met nieuw zand, aantrillen en dan bestraten?

Of zijn er betere opties? Hout wordt het overigens niet.
L-elementen is wel het makkelijkst en het snelst. Deze elementen zijn 40cm hoog (de kleinste) en gaan dus 20cm de grond in. Het voetje moet naar binnen. Je zou ze op cement kunnen stellen maar is in principe niet nodig.

Ik weet niet hoe diep je vijver is/was maar ik kan me voorstellen dat er zo een meter zand op moet. Dit kan je niet in 1 keer verdichten, dat zal in lagen moeten. De dikte van de lagen is weer afhankelijk van het soort trilplaat wat je erop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Bad Brains schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:32:
[...]
Dat ik dat in een dronken bui opdrink.
Nou ben ik regelmatig pittig aan de borrel, voor veel hier heel pittig zelfs, maar als je dit doet gaat er iets anders mis hoor 8)7

Maar goed, het ging over andere vliegjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Reinier schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:34:
Mij lijkt het relatief veel bestrating. En waar gaat die goot naartoe? Ik blijf een tegenstander van regenwater naar het riool laten lopen.
Je weet dat 9 van de 10 gemeentes een gescheiden riool heeft? Overigens ben ik het wel met je eens om het water zoveel als mogelijk in de tuin te houden.

Met zoveel straatwerk is het ook (bijna) niet mogelijk om alles in de tuin te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:18
wnwiigrtz schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:20:
*knip*

Ah, thnx. Ook nog een goede optie, ga ik naar kijken! Maar... potentiaalvrij, dan moet er toch nog wel ergens spanning vandaan komen?

*knip*
Inderdaad je hebt een externe voeding nodig. Ik heb geen modules kunnen vinden die zelf een 24 VAC signaal kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
pjot1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:23:
[...]

L-elementen is wel het makkelijkst en het snelst. Deze elementen zijn 40cm hoog (de kleinste) en gaan dus 20cm de grond in. Het voetje moet naar binnen. Je zou ze op cement kunnen stellen maar is in principe niet nodig.

Ik weet niet hoe diep je vijver is/was maar ik kan me voorstellen dat er zo een meter zand op moet. Dit kan je niet in 1 keer verdichten, dat zal in lagen moeten. De dikte van de lagen is weer afhankelijk van het soort trilplaat wat je erop zet.
Ik heb dat ding vorig jaar uitgegraven, deels dicht gegooid. Half jaar gewacht, toen nieuw zand erop gegooid en aan getrild. Nu moet ik het alsnog even vlak maken, zit weer onkruid in.. kinderen hebben er in gespeeld :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Joris748 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:42:
[...]

Inderdaad je hebt een externe voeding nodig. Ik heb geen modules kunnen vinden die zelf een 24 VAC signaal kunnen geven.
Die zijn best groot als je din rail maatje wil. Een Beltrafo kan ook maar is niet bedacht voor langere tijd een belasting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Notna schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:14:
[...]

Het zijn geen fruitvliegjes waarover gesproken wordt :+ Maar het zijn vliegjes (varenrouwmuggen) die vermenigvuldigen in vochtige aarde. Wellicht dat deze methode ook werkt, maar ik geloof niet dat deze vliegjes op zoet afkomen
Nee werkt niet en andersom ook niet. Fruitvliegjes komen niet af op deze gele stickers.

Mbt fruitvliegjes, ipv rottend fruit werkt het volgende veel beter en ziet er niet zo onsmakelijk uit...

Klein glasje vullen met een scheutje appelazijn, en een ienieminie druppeltje afwasmiddel (om spiegel te doorbreken van water).
Plastic folie erop met een aantal gaatjes.
Naast de fruitschaal, vuilnisbak zetten.
Succes verzekerd en geen rottend fruit in het zicht.

[ Voor 30% gewijzigd door Mystikal op 05-04-2023 14:22 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Mystikal schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:12:
Kaneelmethode.

dragon2 in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:54
Ik heb de Aaltje methode gedaan tegen de vliegjes, of het werkt weet ik nog niet.
https://www.biogroei.nl/a...AYYAiABEgImXfD_BwE#138=86

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:34
RuudMu schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:18:
Ik heb de Aaltje methode gedaan tegen de vliegjes, of het werkt weet ik nog niet.
https://www.biogroei.nl/a...AYYAiABEgImXfD_BwE#138=86
Aaltjes heb ik ook gedaan en werkte prima. Geen vliegjes meer te bekennen.

Even goed de instructies lezen en volgen en dan moet het goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
De_Bastaard schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:48:
[...]

Ik heb dat ding vorig jaar uitgegraven, deels dicht gegooid. Half jaar gewacht, toen nieuw zand erop gegooid en aan getrild. Nu moet ik het alsnog even vlak maken, zit weer onkruid in.. kinderen hebben er in gespeeld :7
Je zou het ook nog onder water kunnen zetten zodat je het inwatert. Dan weet je dat het ook daaronder goed verdicht is. En het onkruid er natuurlijk uithalen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
pjot1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:08:
[...]

Je zou het ook nog onder water kunnen zetten zodat je het inwatert. Dan weet je dat het ook daaronder goed verdicht is. En het onkruid er natuurlijk uithalen. ;)
Onkruid gaat er sowieso uit. Denk dat ik nog een kuil heb van 20-30cm nu. De grond is echt van die klei/modder, zakt volgens mij niet meer veel in toch?

Eerst opvullen tot 20cm onder het maaiveld en dan die L stenen erin. Fijne is wellicht wel dat je die gewoon los kunt plaatsen en daarna wellicht fixeren met wat beton.

Mja nu eens kijken wat die stenen kosten en hoe ik die goed ga uitlijnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:37
wnwiigrtz schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:20:
Ja, maar dan niet een 24V AC ventiel neem ik aan? Ben zelf beter in software dan hardware/elektronica, maar 230V op een ventiel met een 24V AC aansluiting lijkt me geen goede combinatie...
Dat kan wel met 24V met een Shelly: https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-uni-1 en https://www.slimmedingen....akelaar-230v-24v-12v.html

Daarnaast zijn er ook ventielen die met 230V werken: https://www.doehetzelfber...etklep-24vac-en-230v.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
Mystikal schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:32:
[...]

Ik draai Android 13...

Vochtigheidsmeter hebben we, maar deze week geleerd dat je ze na gebruik weet moet opbergen. Dus nu stuk...

[...]

Misschien toch overpotten met hydrokorrels onderin...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f6aEA56XuotYA2GDdMoVJNSgzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HWAp9PGmwpNiVErNQUju3dO.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de van ons, volgens mij iets groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
pjot1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:08:
[...]

Kun je die opsluitranden niet ook maken van betontegels? Die 20cm ophogen is opzich niet zo veel toch? Vraag het omdat die L-Elementen gewoon echt mega zwaar zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
De_Bastaard schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:23:
[...]

Kun je die opsluitranden niet ook maken van betontegels? Die 20cm ophogen is opzich niet zo veel toch? Vraag het omdat die L-Elementen gewoon echt mega zwaar zijn :D
Zou ik niet doen. De voet van een L-element zorgt ervoor dat ze staan blijven. Een tegel rechtop zal in de loop der tijd toch gaan wijken.

Bovendien 55kg per stuk valt toch wel mee? Als je een handige buurman/vriend/kennis hebt is het nog maar 27,5 per man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThatDutchIdiot
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 21:23
Woody179 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:57:
@ThatDutchIdiot mooi ontwerp, met name ook de lijnen in de bestrating!
Als je de hortensia niet wil verplanten (incl het forse terugsnoeien) zou ik inderdaad er voor kiezen om de bak lager uit te voeren. Wellicht is dat zowiezo wel een leuk idee, een beetje speels hoogte verschil creëert net iets meer dynamiek in de tuin. Als ik vragen mag, wat ga je met de rest van de beplanting doen?
Beplanting hebben we nog geen plan voor gemaakt. Die lange border zal vol in de zon staan, dus daar moeten we nog goed over nadenken. Deze week net begonnen met het grondwerk, de planning is dat deze borderbakken als laatste komen ergens eind van de maand.

Tuin heeft, op die hortensia na, helemaal geen vaste planten. Vorige bewoners vonden het blijkbaar mooi om een plein als achtertuin te hebben. Dus het wordt straks bij de kwekers lokaal kijken wat er beschikbaar is aan planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Laatst online: 24-06 16:08
Hebben jullie ervaring/koopadvies voor een vulautomaat voor een regenton?

Ik heb een paar plastic tonnen op de kop getikt en die wil ik aansluiten op de regenpijp/hemelwater.
De regenpijpen zijn zin en 80mm doorsnee.

Dit is de regenton:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbTOrQDw9wXIXIs0QdV052JeHv4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NNX01ua3J01E9yEua7HLsUFE.jpg?f=user_large

Mijn voorkeuren voor de vulautomaat:
  • Overloop in de regenpijp wanneer hij vol zit
  • 's winters afsluitbaar
Wat heb ik zelf al gevonden:

Tot nu toe komen deze er het beste uit, maar ik lees ook wel wat reviews over dat hij de ton minder goed/snel vult en de kwaliteit op lange termijn.

Garantia Rapido
https://www.amazon.nl/Gar...ppervlakken/dp/B00BXZ4PUM

Garantia Speedy
https://www.amazon.nl/Gar...etoebehoren/dp/B0067YIBRM

Ik kom er niet helemaal uit wat nou het grote verschil is tussen deze 2, is het enkel dat je de ene met en de andere zonder schroeven aan de regenpijp bevestigt?

Hebben jullie nog andere tips?
Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
Reinier schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:34:
pjot1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:28:
[...]Je weet dat 9 van de 10 gemeentes een gescheiden riool heeft? Overigens ben ik het wel met je eens om het water zoveel als mogelijk in de tuin te houden.

Met zoveel straatwerk is het ook (bijna) niet mogelijk om alles in de tuin te houden.
Ik zal het even toelichten. De tegels waar het gootje voor ligt vangen bijna geen water op, want er zit een overkappinkje (dakoversteek van een meter op oost) over. Toen ik het huis kocht lag er een vlonder, daar kwam soms water onder en dit gaf binnen vochtproblemen (vloer krom). Toen bij het plaatsen voor de zekerheid het gootje voor de tegels geplaatst, zodat er iig geen water meer tegen de buitenmuur aan bleef staan.

Verder ben ik altijd in de weer met hemelwater. Het houthok is via de overloop van een regenton aangesloten op een drain die in grind ligt onder het houthok, zodat het water wat er op valt 'gewoon' onder het houthok de grond in kan. Verder is de volledige bestrating, ook voor het huis, op het terras na, van (oud) gebakken bkk's. Die zijn zo krom, en er gaat zoveel split tussen bij het invegen, dat het meeste water er dwars doorheen gaat.

Sorry voor de wat felle reactie, maar direct de vraagstelling waar het water dan wel heen gaat wekt nogal de suggestie op dat er totaal niet over nagedacht is, en dat is er wel degelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
robkrekel schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:16:
[...]

[...]
Ik zal het even toelichten. De tegels waar het gootje voor ligt vangen bijna geen water op, want er zit een overkappinkje (dakoversteek van een meter op oost) over. Toen ik het huis kocht lag er een vlonder, daar kwam soms water onder en dit gaf binnen vochtproblemen (vloer krom). Toen bij het plaatsen voor de zekerheid het gootje voor de tegels geplaatst, zodat er iig geen water meer tegen de buitenmuur aan bleef staan.

Verder ben ik altijd in de weer met hemelwater. Het houthok is via de overloop van een regenton aangesloten op een drain die in grind ligt onder het houthok, zodat het water wat er op valt 'gewoon' onder het houthok de grond in kan. Verder is de volledige bestrating, ook voor het huis, op het terras na, van (oud) gebakken bkk's. Die zijn zo krom, en er gaat zoveel split tussen bij het invegen, dat het meeste water er dwars doorheen gaat.

Sorry voor de wat felle reactie, maar direct de vraagstelling waar het water dan wel heen gaat wekt nogal de suggestie op dat er totaal niet over nagedacht is, en dat is er wel degelijk.
Hoho, ik nam het voor je op! ;)

Gebakken beton klinker keien? :D In dit geval zijn het gewone klinkerkeien.

Ondanks dat er veel water tussen de stenen loopt dien je wel afschot toe passen voor de echte zware buien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afuni
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:46
Hallo allen,

Ben al een tijdje van plan om onze kamerplanten (toch snel een twintigtal) beter en regelmatiger te verzorgen. Nu is het 'water geven wanneer we eraan denken'. Ik ben nogal tech en app minded en ben op zoek naar een app die me hier bij kan helpen.

Omdat we, vanwege onze slordigheid, regelmatig planten verliezen stoort het niet als zo'n app geld zou kosten. Nieuwe planten zijn ook niet goedkoop eh.

Ik ben vooral op zoek naar apps die planten herkennen, waar je een aantal parameters ingeeft en die vervolgens aangeven wanneer je moet wateren en voeding geven.

Ik zag er al verschillende staan en probeerde testversies maar die zijn erg beperkt. Omdat een abonnement daarop toch al gauw 30 euro kost zou ik wel graag aftoetsen wie er al ervaring heeft met één van deze, of andere apps. Of zijn er goedkopere of zelfs gratis alternatieven op de telefoon?

Apps die ik tegenkwam en me wel aanspraken:

https://blossomplant.com/

https://getplanta.com/

https://plantparentai.com/

Alvast bedankt voor de feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

De gele stickers inmiddels geplaatst (gisterenavond) en de eerste 3 vliegjes zitten geplakt.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
pjot1 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:53:
[...]

Hoho, ik nam het voor je op! ;)

Gebakken beton klinker keien? :D In dit geval zijn het gewone klinkerkeien.

Ondanks dat er veel water tussen de stenen loopt dien je wel afschot toe passen voor de echte zware buien.
Klopt, weet ik :)
Ah, je snapte wat ik bedoelde. Gebakken 10x10x20 en zo scheef als wat 8)
Afschot zit er ook zeker wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:51

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Afuni schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:00:
Hallo allen,

Ben al een tijdje van plan om onze kamerplanten (toch snel een twintigtal) beter en regelmatiger te verzorgen. Nu is het 'water geven wanneer we eraan denken'. Ik ben nogal tech en app minded en ben op zoek naar een app die me hier bij kan helpen.

Omdat we, vanwege onze slordigheid, regelmatig planten verliezen stoort het niet als zo'n app geld zou kosten. Nieuwe planten zijn ook niet goedkoop eh.

Ik ben vooral op zoek naar apps die planten herkennen, waar je een aantal parameters ingeeft en die vervolgens aangeven wanneer je moet wateren en voeding geven.

Ik zag er al verschillende staan en probeerde testversies maar die zijn erg beperkt. Omdat een abonnement daarop toch al gauw 30 euro kost zou ik wel graag aftoetsen wie er al ervaring heeft met één van deze, of andere apps. Of zijn er goedkopere of zelfs gratis alternatieven op de telefoon?

Apps die ik tegenkwam en me wel aanspraken:

https://blossomplant.com/

https://getplanta.com/

https://plantparentai.com/

Alvast bedankt voor de feedback.
PlantNet (gratis)
ObsIdentify (gratis)

Staan ook genoemd in de startpost, overigens.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:35
Lekker knip-weer nu de vorst wel geweken lijkt :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZeN6WIVwHNd3JuyHifjCDkt34I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9bzvOz5Bo2VdwsdWhJlL7Lc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afuni
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:46
DUX schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:46:
[...]

PlantNet (gratis)
ObsIdentify (gratis)

Staan ook genoemd in de startpost, overigens.
Bedankt voor het antwoord.

Ik ken obsidentify (samen met de kinderen insecten zoeken) maar wat ik nu zoek is ruimer. Het herkennen is slechts de eerste stap wat die apps doen. Wat voor mij belangrijker is, is om vervolgens de herkende plant in een virtuele kamer te zetten en er een waterschema aan te hangen. Vervolgens verwittigd de app mij als ik die plant moet gieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
pjot1 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:38:
[...]

Zou ik niet doen. De voet van een L-element zorgt ervoor dat ze staan blijven. Een tegel rechtop zal in de loop der tijd toch gaan wijken.

Bovendien 55kg per stuk valt toch wel mee? Als je een handige buurman/vriend/kennis hebt is het nog maar 27,5 per man.
Ben hier nog eens naar aan het kijken hè en zie dat er ook vaak van die stapelblokken gebruikt worden voor verhogingen. Waarom zou dat in mijn geval niet kunnen? De hoogte valt bij mij mee, namelijk maar 20-30cm. In onderstaande lijkt dit al 2x zo hoog te zijn, maar toch met stapelblokken gemaakt?

https://gadero.nl/decor-b..._pIQiocKfTRUaAq0bEALw_wcB

Overigens zie ik dat ze in 'murica zo'n rand vaker maken met van die holle betonblokken en daar dan grind in gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
De_Bastaard schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:00:
[...]

Ben hier nog eens naar aan het kijken hè en zie dat er ook vaak van die stapelblokken gebruikt worden voor verhogingen. Waarom zou dat in mijn geval niet kunnen? De hoogte valt bij mij mee, namelijk maar 20-30cm. In onderstaande lijkt dit al 2x zo hoog te zijn, maar toch met stapelblokken gemaakt?

Overigens zie ik dat ze in 'murica zo'n rand vaker maken met van die holle betonblokken en daar dan grind in gooien.
Stom van me.... :F

Inderdaad dat is ook een goede oplossing! Zo maak je vaak ook vaak een border of plantenbak. Zo heb ik een aantal jaar geleden dit gemaakt,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57rugO_OVoMRZRrjKVvpQjbCMJQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Kh8qL4A9t7qnL8nYElV7odh.jpg?f=user_large

Ook van normale stapelblokken. Zorg wel voor een goede fundering. Dit houdt ook in dat de basis goed moet zijn. Zo dien je eerst een zandlaag toe passen. (maar dat moet ook bij de L-elementen en gelukkig heb je die al) Daar straat je bijvoorbeeld 60x40 tegels op in de breedte dus 40cm strekkend. Lijn deze goed uit en dienen dus ook perfect waterpas te zijn want dat is de basis van je werk. De blokken lijm je niet in het midden maar op 3/4 van de tegel zodat je ook een soort L-element creëert.

Gebruik deze lijm, https://www.varistone.nl/...JL3MuFiQ29M8aAleYEALw_wcB
Bij het neerleggen van de blokken kantel je ze naar achteren zodat je minimaal kans hebt op lekken aan de zichtzijde. Leg ook eerst de blokken uit voordat je gaat lijmen, er wil nog wel eens wat maatverschil in de blokken zitten. Door blokken om te draaien of een ander blok te nemen kan je een mooi recht resultaat krijgen en als je eenmaal gelijmd hebt kan je niet meer terug. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De_Bastaard schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:00:
[...]

Vandaag een begin gemaakt in het voortuintje, voorheen stond er een muurtje dat is vorig jaar verdwenen en nu komen er U-elementen voor in de plek.
Die krengen zijn pas zwaar! de gewone 80 kilo en de hoeken zijn 100 kilo.
Was na 1 zijkant er wel klaar mee vandaag.

Hoe het was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTT9XMiwOfQxpr2MdZQSR2Uij2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5uJ54FJwe6kSKkVMvdmbguM.jpg?f=fotoalbum_large

En wat het wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPeF1r_Aso4S8IvEvDTkPr7tRa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYallO9hQY6NFM2fRYhqnGmy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hVoGPYS41ZjY2EAPU9wl-9yxB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RI3zxLp814e20OzCiJHj9nI.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Netjes @Ronald.42!

Gelukkig had je 2 hulpjes erbij! ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
pjot1 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:05:
Netjes @Ronald.42!

Gelukkig had je 2 hulpjes erbij! ;)
Ja die waren druk met het zand in de kar🙈
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6Og06dlm-tBhLOd-ONGfkYWrxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CR1HVNGxcDr4JxjqnlOgdZ5A.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog bedenken wat er allemaal in moet straks.
Sowieso iets bedenken dat niet al het water uit die bakken weg loopt.
Ik denk dat ik onderin maar een stuk dakbedekking brand en dan 5 cm bij de zijkant omhoog.
Dan een laagje grind met daarop een stukje worteldoek en vullen met grond.
Dan heb ik een soort van water bak onderin.

En dan moet er nog iets van planten in..
Geen idee wat geschikt is voor zulke bakken eigenlijk.
Moet eigenlijk wat groen blijven in de winter en ik had bedacht om er narcis bollen in te stoppen dat je het voorjaar begint met gele bloemen, maar weet eigenlijk niet of dat wel gaat in zulke bloembakken.
En wat kan er dan meer in....

Google werk genoeg nog denk ik.
Ben nooit zo creatief wat tuin betreft :|

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-06 22:11
Pusherman_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:36:
Hebben jullie ervaring/koopadvies voor een vulautomaat voor een regenton?

Ik heb een paar plastic tonnen op de kop getikt en die wil ik aansluiten op de regenpijp/hemelwater.
De regenpijpen zijn zin en 80mm doorsnee.

Dit is de regenton:

[Afbeelding]

Mijn voorkeuren voor de vulautomaat:
  • Overloop in de regenpijp wanneer hij vol zit
  • 's winters afsluitbaar
Wat heb ik zelf al gevonden:

Tot nu toe komen deze er het beste uit, maar ik lees ook wel wat reviews over dat hij de ton minder goed/snel vult en de kwaliteit op lange termijn.

Garantia Rapido
https://www.amazon.nl/Gar...ppervlakken/dp/B00BXZ4PUM

Garantia Speedy
https://www.amazon.nl/Gar...etoebehoren/dp/B0067YIBRM

Ik kom er niet helemaal uit wat nou het grote verschil is tussen deze 2, is het enkel dat je de ene met en de andere zonder schroeven aan de regenpijp bevestigt?

Hebben jullie nog andere tips?
Alvast bedankt voor jullie input!
Zelf gebruik ik al meer dan 10 jaar de Speedy. Die doet het iig prima. Wel is het goed om met enige regelmaat het ingebouwde filtertje schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Aanvulling: voor het koppelen van meerdere tonnen gebruik ik deze:

https://www.amazon.nl/Gra...&pd_rd_i=B003F0WQEA&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ronald.42 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:51:
[...]

Vandaag een begin gemaakt in het voortuintje, voorheen stond er een muurtje dat is vorig jaar verdwenen en nu komen er U-elementen voor in de plek.
Die krengen zijn pas zwaar! de gewone 80 kilo en de hoeken zijn 100 kilo.
Was na 1 zijkant er wel klaar mee vandaag.

Hoe het was.
[Afbeelding]

En wat het wordt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes man, maar wat een gewicht! Ik moet daar dan in totaal iets van 12m van zetten.. ai ai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:19:
[...]

Netjes man, maar wat een gewicht! Ik moet daar dan in totaal iets van 12m van zetten.. ai ai.
Dit is met elkaar als het klaar is 10 meter dat zijn maar een paar blokjes minder :+

Nee maar zonder gekheid het zijn zware hufters.
Ik kan ze nog redelijk tillen maar met die 8 van vandaag vond ik het wel prima.

Rome was ook niet in één dag gebouwd toch?
Volgend weekend maar weer eens een paar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ronald.42 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:29:
[...]

Dit is met elkaar als het klaar is 10 meter dat zijn maar een paar blokjes minder :+

Nee maar zonder gekheid het zijn zware hufters.
Ik kan ze nog redelijk tillen maar met die 8 van vandaag vond ik het wel prima.

Rome was ook niet in één dag gebouwd toch?
Volgend weekend maar weer eens een paar doen.
Ja klopt, is ook zo. Ik denk nu aan die stapelblokken maar dat is op het eind van de rit ook niet goedkoper ofzo. Ziet er alleen anders uit denk ik, die L elementen hebben al snel echt een beton look en aangezien we een vrij landelijk huis hebben weet ik niet of dat er zo goed bij past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:33:
[...]

Ja klopt, is ook zo. Ik denk nu aan die stapelblokken maar dat is op het eind van de rit ook niet goedkoper ofzo. Ziet er alleen anders uit denk ik, die L elementen hebben al snel echt een beton look en aangezien we een vrij landelijk huis hebben weet ik niet of dat er zo goed bij past.
Ze doen ook wel met geknipte stoeptegels borders bouwen.
Vind ik op zich ook niet onaardig en kan bijna gratis als je de tegels her en der weg haald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n24TsTJ4p3uqTSSB5LQqRRgjaLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1I2RggXvnsLq1vC8Q37oVki.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ronald.42 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:48:
[...]

Ze doen ook wel met geknipte stoeptegels borders bouwen.
Vind ik op zich ook niet onaardig en kan bijna gratis als je de tegels her en der weg haald.

[Afbeelding]
Hmm, ook niet heel verkeerd maar we gaan ons er nog eens in verdiepen. Moet toch nog nog eerst een zolder afmaken 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:17:
[...]

Ja die waren druk met het zand in de kar🙈
[Afbeelding]

Nu nog bedenken wat er allemaal in moet straks.
Sowieso iets bedenken dat niet al het water uit die bakken weg loopt.
Ik denk dat ik onderin maar een stuk dakbedekking brand en dan 5 cm bij de zijkant omhoog.
Dan een laagje grind met daarop een stukje worteldoek en vullen met grond.
Dan heb ik een soort van water bak onderin.

En dan moet er nog iets van planten in..
Geen idee wat geschikt is voor zulke bakken eigenlijk.
Moet eigenlijk wat groen blijven in de winter en ik had bedacht om er narcis bollen in te stoppen dat je het voorjaar begint met gele bloemen, maar weet eigenlijk niet of dat wel gaat in zulke bloembakken.
En wat kan er dan meer in....

Google werk genoeg nog denk ik.
Ben nooit zo creatief wat tuin betreft :|
Je kan ook een laag hydrokorrels eronder gooien. Dat lijkt mij een betere oplossing. Ook zou ik een gaasjes boren zodat het overtollige water de grond in zakt.

Met een bandentang kan je ze ook nog pakken. Kan je in iedergeval rechtop staan en is dus beter voor je rug. Dat is wel 40 euro waard! ;)

@De_Bastaard
Als je tegels gaat knippen heb je wel een lamellenknipper nodig ipv een normale knipper. Met een normale steenknipper breken ze niet mooi/goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Leuk, nooit opgevallen dit topic!

Mag ik twee vragen stellen aan de experts:

-afgelopen winter anemonen geplant. “De Caen mix” Kwamen al in januari omhoog. Ik zie nu een aantal bloemen maar het lijkt een beetje een zielig hoopje. Ze staan netjes inde halfsschaduw. Wel onder 2 appel en 1 perenboom (verworden tot struik;)).
Is dit nog even geduld of kunnen ze wellicht niet diep genoeg wortelen. Met poten leek er nog ruimte zat te zijn.

-ik wil de tuin eens opfleuren met wat leuke bollen/knollen. Vanwege ruimtegebrek moet ik gaan poten in potten/bakken. Ik had al begrepen, bodem met hydrokorrels, gaatjes onderkant pot.
Weten jullie een leuke webwinkel (tuincentrum) met goede kwaliteit bollen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ps5OPLzFOWdEA5SfwG4td1P3o9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrjvbWqr0qQD4jXW72Se5hZK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RiFxko2ZMfrJmtBBdKcauEDBho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7tj2uI5PAHS2Ugzad8NJDiv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxhHKXMhsit_MVeK3YQNGk55lqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcBFnVgqzK8KPcGufRplftEq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
@Deruxian het is nog maar begin april. Gun ze ook de kans een beetje te groeien. Bij mij begonnen ze als zielige plantjes en binnen 1 zomer waren ze alweer volwassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Deruxian schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:29:
Leuk, nooit opgevallen dit topic!

Mag ik twee vragen stellen aan de experts:

Is dit nog even geduld of kunnen ze wellicht niet diep genoeg wortelen. Met poten leek er nog ruimte zat te zijn.

-ik wil de tuin eens opfleuren met wat leuke bollen/knollen. Vanwege ruimtegebrek moet ik gaan poten in
Geduld, zoals hierboven al gezegd is.

Trek tegels uit de tuin, minder tegels = meer tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:05
Kan iemand mij vertellen wat voor soort planten ik hier voor mij heb?
En wat voor snoei/knip techniek ik moet aanhouden om ze mooi dicht krijg?
Ik merk dat ze nu al flink beginnen te groeien, ik heb ertussen al horizontaal bamboestokken geplaatst om de takken te begeleiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5o5_L6CuMpluITmYt4K17k3xtn0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vaGde83tTMT0lJ6c3b2G3FFj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tD-g6Ig-DfHiEQC29O3LAkOjTY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZA3qRR6Sc2SZ7qjlfCLIQ2fP.jpg?f=user_large

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Herkz schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:02:
Kan iemand mij vertellen wat voor soort planten ik hier voor mij heb?
En wat voor snoei/knip techniek ik moet aanhouden om ze mooi dicht krijg?
Glansmispel zo te zien. Hebben wij als heg. Je moet de bovenkant er in ieder geval afknippen na de bloei, zodat ze wat meer in de breedte groeien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-06 18:06
Deruxian schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:29:
Weten jullie een leuke webwinkel (tuincentrum) met goede kwaliteit bollen?
Zelf heb ik mijn bollen bij www.sprinklr.co gehaald. Ik ben er zeer tevreden over! En natuurlijk biologisch. Het is wel teleurstellend als je het voor de bijen/hommels doet, want die hebben weinig trek in narcissen e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
In het voorjaar kun je voor de bijen en hommels beter krokussen en blauwe druifjes dan narcissen zetten.

Maar bollen zijn natuurlijk meer dan alleen de (voorjaars) krokussen, narcissen etc. B.v. Crocosmia, Allium, Anemoon zijn ook goed voor diverse insecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-06 18:06
Franciesco schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:04:
In het voorjaar kun je voor de bijen en hommels beter krokussen en blauwe druifjes dan narcissen zetten.

Maar bollen zijn natuurlijk meer dan alleen de (voorjaars) krokussen, narcissen etc. B.v. Crocosmia, Allium, Anemoon zijn ook goed voor diverse insecten.
Ik had zelf een combinatie van bijenbanket XL (bollen) en narcissen mix (bollen) gedaan, maar ik zag de hommels de krokussen ook gewoon links laten liggen. Veel moet echter nog uitkomen. Waar ze wel goed op gingen waren m'n longkruid trevi foutain. Ik heb afgelopen week ook nog bloemenmengsel tubinger en bloemenmengsel elegance gezaaid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Goed bezig @Flavius! _/-\o_ :)

Die (wilde) bloemenmengsels vind ik vaak erg mooi. Wij hebben dat hier ook op twee grote plekken, maar deze plekken moeten weer eens aangepakt worden omdat op een bepaald moment de overheersende soorten overblijven en de rest vrijwel verdwijnt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
Ze zeggen dat één zwaluw nog geen zomer is..........

Maar vandaag, 1e paasdag, waren ze terug uit Zuid-Afrika.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iz8IAYRihGaQDKw1Z2Zb7AneftA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpP7AORUPOH9yXtFxKozpBIK.jpg?f=fotoalbum_large

Weer vrolijk kwetterend en ook lekker in het zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPmuMZXIPHQO-BT3Pi3Kgv4oZ2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GweTysnOfCdHcfBui6IlnsL7.jpg?f=fotoalbum_large

Nu maar hopen dat ze het gereedschap dit jaar ongemoeid laten om een nest op te bouwen.
Ik heb rondom plankjes voor ze gemaakt om een nest op te maken. En veilig tegen katten.
Ook even kijken hoe lang het duurt om ze te laten wennen van een kier tussen de schuurdeuren naar een mooi groot rechthoekig gat dat ik er boven in gezaagd heb om in te vliegen, zodat de deuren dicht kunnen en katten geen toegang meer hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_V9WX1Nfi3sQG5ZBLrKh9ELP24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6phQjDDd3Dk4tg3GHYQzY8P.jpg?f=fotoalbum_large

En maar hopen dat ze geen last hebben van die hond, het mag geen hondje meer genoemd worden. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XxQyhWE9CbM1lI-Nwp-3lMH6jA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tP81sQ57vCqWPbwcOKQ7kxhi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had nog wat stukken betonplex, die driedubbeldik kruislings op elkaar geschroefd/verlijmd, samen met 20 cm zwenkwielen met rem die ik van Marktplaats had voor 4,95/st.
Erg handig, door de grote wielen rijdt hij zelfs makkelijk over de gleufdrempel van de schuifdeuren. _/-\o_

Volgende project zijn 2 heggen van 25 meter, 300 ligusters met blote wortel zijn er al (in een kuip water voorlopig), en een motor-grondboor is er ook al.
Veld is al opgehoogd waar nodig.
Nu 300 gaten boren, 8 cm x 25 diep, en alles planten....... :X

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 13-04-2023 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Grappig: iets soortgelijks heb ik ook gedaan in mijn oude schuurtje (was vroeger een hooiberg): een plankje gemonteerd, maar in dit geval voor de merels omdat deze ook op gereedschap, de bamboestokken etc nestelen. Al is dat nog steeds geen garantie dat ze het plankje verkiezen boven andere plekken ;)

Succes met gaten boren! Toen ik wat jaren terug 2 singels wilde aanplanten moest ik een soortgelijk aantal gaten boren. Dan ben je inderdaad heel blij met een motor-grondboor. Voor bomen boorde ik dan een dobbelsteen 5 om daarna gemakkelijk een groot gat uit te kunnen graven.

Hopelijk post je wat foto’s van het resultaat, dat is altijd leuk om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ook even melden :) Sinds voor een jaar een huis met een volwassen tuin, het snoeien en werken in de tuin vind ik een lekkere bezigheid, alleen het snoeiafval afvoeren wat minder, dat is ook de reden dat onze composthoop steeds groter wordt :+.

Nu ligt er rondom het huis een grindpad met daarnaast betonnen opsluitbandjes, deze liggen echter vrijwel gelijk met het grindpad waardoor het grind telkens in de perkjes komt, en vervelender, aarde van de perkjes in het grind met onkruid tot gevolg in het grind. Ik ben daarom om het kijken naar of cortenstaal of kunststof border afsluiting op rol om tegen de opsluitbandjes aan te zetten. De keuze valt nog niet mee, bij cortenstaal ben ik bang dat ik over 5 jaar overal roestige schilvers aan het rapen ben, bij kunststof dan weer bang dat ik het niet super strak krijg en het wat gaat golven aan de bovenkant naarmate er veel zon op staat. Iemand tips hiervoor?

En plaats ik de nieuwe opsluitrandjes tussen de a en het grind in of juist achter het opsluitbandje aan de kant van de perkjes.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Sjoerd
Aan de kant van de perkjes. Dan blijven de bandjes schoon van aarde, grind is makkelijker terug te vegen.
Maar kun je de opsluitbandjes niet iets hoger stellen? Of uitwisselen voor een hoger model?

En Cortenstaal valt niet uit elkaar in vlokken door roest zoals gewoon staal doet, het krijgt alleen een zeer dichte roest(kleurige) oxidehuid die de onderliggende legering beschermd.

@Franciesco
Het is inderdaad afwachten waar ze gaan nestelen, mij gaat het meer om de poep die ik dan af wil vangen ipv dat ze alles onderschijten.
En dit is inderdaad ook een hooimijt geweest, en nu schuur, binnen de 4 palen zijn muurtjes gezet.

[ Voor 54% gewijzigd door Teijgetje op 10-04-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:42
Wij willen een zandbak in de tuin maken voor de kinderen, afmetingen zijn +/- 270cm bij 180cm. Deze komt grotendeels in de grond met een hout opstaande plank/rand/balk om ervoor te zorgen dat het zand er niet 'makkelijk' uitgaat (het blijven kinderen, dus uiteindelijk weet je hoe het gaat..)

We zitten met een paar vragen hoe we dit het beste aan kunnen pakken:
  • Uitgraven en op de bodem worteldoek/tegels om te voorkomen dat het zand gaat mengen/onkruid
  • De zijkanten lijkt het mij ook slim om daar iets van opsluitbanden te doen zodat het zwarte zand niet gaat mengen met het gele zand, maar hoe pak je dit handig aan als je daarboven ook nog een plank/hout wilt hebben? Op internet zie je vaak dat ze enkele houten paaltjes in de grond slaan en daar een plank tegenaan schroeven, er lijkt dus niets gedaan te worden voor de zijkanten?
  • We hebben veel douglas in de tuin (afdak/schuur), dus leek mij vriendin het mooiste om de zandbak daar ook van te maken, hoe problematisch is het dat dit op de grond komt? Het hout zal wat meer te lijden krijgen, maar het hoeft ook geen 20 jaar mee, iemand tips.voorbeelden/advies?
  • Aan de zuid-zijde van de zandbak hebben we gras, wat is het meest praktische om ervoor te zorgen dat je geen last hebt met het maaien, opsluitband er omheen leggen?
Hieronder een indicatie hoe het erbij ligt + zandbak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bHkXPkFIH6PU8EWQ4HBGq8kt0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f54N2ZTIYcpbrESxNviL2bL9.png?f=fotoalbum_large

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Gynnad wat je op de bodem doet, kun je ook aan de zijkant doen?

Dus worteldoek omhoog leggen tegen een paar rechtopstaand gedeeltelijk ingegraven tegels of beter nog opsluitbanden aan. Bovenop de opsluitbanden zou je dan een douglasplank kunnen maken. Misschien het handigste om enkele paaltjes aan de gras kant in te slaan waar je deze plank dan bovenop kunt schroeven zodat hij over de rand van de opsluitbanden (en worteldoek) heen valt. Voor de voorkant/grasveld zijde kan dan ook een douglasplank rechtop tegen de paaltjes aan geschroefd worden. De rechtop geplaatste douglasplank kun je dan waarschijnlijk het beste een paar cm boven het maaiveld monteren zodat hij beter kan drogen en dus langer mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
@Gynnad vergeet ook niet iets om de zandbak mee af te dekken tenzij je wilt dat alle katten daar hun behoefte in doen.

Weet je zeker dat je een zandbak wil? Hier mogen de kinderen alles behalve een zandbak. Zand komt overal mee in huis, het blijft echt niet in de zandbak hoe vaak je het ook zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Zandbak zou ook mijn laatste optie zijn, kan je niet een schommel maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Sjoerd schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:23:
Ook even melden :) Sinds voor een jaar een huis met een volwassen tuin, het snoeien en werken in de tuin vind ik een lekkere bezigheid, alleen het snoeiafval afvoeren wat minder, dat is ook de reden dat onze composthoop steeds groter wordt :+.

Nu ligt er rondom het huis een grindpad met daarnaast betonnen opsluitbandjes, deze liggen echter vrijwel gelijk met het grindpad waardoor het grind telkens in de perkjes komt, en vervelender, aarde van de perkjes in het grind met onkruid tot gevolg in het grind. Ik ben daarom om het kijken naar of cortenstaal of kunststof border afsluiting op rol om tegen de opsluitbandjes aan te zetten. De keuze valt nog niet mee, bij cortenstaal ben ik bang dat ik over 5 jaar overal roestige schilvers aan het rapen ben, bij kunststof dan weer bang dat ik het niet super strak krijg en het wat gaat golven aan de bovenkant naarmate er veel zon op staat. Iemand tips hiervoor?

En plaats ik de nieuwe opsluitrandjes tussen de a en het grind in of juist achter het opsluitbandje aan de kant van de perkjes.
De oplossing van @Teijgetje is prima. Maar je kan toch ook gewoon bandje eruit halen en cortenstaal ervoor terugslaan? :? Als je dat voorzichtig doet heb je er weinig werk aan. :)

Pagina: 1 ... 122 ... 183 Laatste